Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.893 views

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:50
Nhz schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:46:
[...]

Praktijkervaring is altijd goed. Dank. :)
Wat is jouw setup verder?

[...]
Ik heb dus 20 * Solar Frontier SF 165-S op mijn dak liggen (5 bij 4 panelen)
Zie: http://i.imgur.com/Ah6MRZT.jpg

Als omvormer heb ik een Omnik 3K-TL2 (deze hangt aan het stroomnet en blijft als de zon niet schijnt ook aan).
Verder deze via een UTP kabel aangesloten, aangezien WiFi niet echt betrouwbaar is.
De omvormer hangt buiten aan mijn CV schoorsteen, net onder de panelen. (je ziet dit links onderin de foto)
Met IP65 moet dat kunnen dacht ik zo.

De hoek is ergens tussen de 10-20 graden (moet ik nog een keer goed opmeten en verder georienteerd op 144 graden (wat Zuid-Zuid-Oost is).

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Nhz schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:46:
[...]

Ik denk dat het richting de 6 a 7kWp zal gaan, maar als ik de smaak te pakken heb kan het ook wel 10 a 12kWp worden. Het is natuurlijk het mooiste dat alles er hetzelfde uitziet, maar in de nieuwe situatie niet echt een must, de panelen worden verdeeld over meerdere daken. Stel dat ik tot 12kWp ga, dan kan ik ze (in theorie) ook verdelen over drie fases van 4kWp, met elk een eigen omvormer. Toch?
Zo dat is andere koek, 12 kWp vs 3,6 kWp :P.
4 kWp op een aparte omvormer per fase kan inderdaad, maar als de daken makkelijk bij elkaar liggen zou ik echter voor een 3-Fase omvormer gaan, bijvoorbeeld die SE10k.

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-01 11:35

Nhz

Dre schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:56:
[...]

Zo dat is andere koek, 12 kWp vs 3,6 kWp :P.
4 kWp op een aparte omvormer per fase kan inderdaad, maar als de daken dicht bij elkaar liggen zou ik echter voor een 3-Fase omvormer gaan, bijvoorbeeld die SE10k.
Jep, ik wil nu klein beginnen om er wat feeling mee te krijgen en niet direct een mega investering te hoeven doen. Vandaar mijn wens om later simpel te kunnen uitbreiden en dus de keuze om voor losse opitmizers te gaan. Het systeem van SolarEdge lijkt me daarom wel mooi. Een bijkomend voordeel van een losse omvormer per fase is dat 2/3e gewoon door werkt wanneer er 1 omvormer uit gaat (storing/onderhoud/verkoop/ietsanders).

We gebruiken met het gezin (4p) nu overigens bijna 12000kwh per jaar, er is dus genoeg te besparen. :P

[ Voor 6% gewijzigd door Nhz op 11-01-2015 15:03 ]

Groetjes

• toxict
Nhz schreef op zondag 11 januari 2015 @ 15:02:
[...]

Jep, ik wil nu klein beginnen om er wat feeling mee te krijgen en niet direct een mega investering te hoeven doen. Vandaar mijn wens om later simpel te kunnen uitbreiden en dus de keuze om voor losse opitmizers te gaan. Het systeem van SolarEdge lijkt me daarom wel mooi. Een bijkomend voordeel van een losse omvormer per fase is dat 2/3e gewoon door werkt wanneer er 1 omvormer uit gaat (storing/onderhoud/verkoop/ietsanders).

We gebruiken met het gezin (4p) nu overigens bijna 12000kwh per jaar, er is dus genoeg te besparen. :P
12.000kWH per jaar!!!

Holy-Doly.

Staan daar 2 game PC's dag en nacht aan ofzo?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

toxict schreef op zondag 11 januari 2015 @ 15:17:
[...]

12.000kWH per jaar!!!

Holy-Doly.

Da's 1370 watt continu als ik me niet vergis... Mijn god :o

Dacht dat ik een hoog verbruik had vorig jaar 2014 met 2888kWh (Werkelijk verbruik) (3130kWh opgewekt uit de panelen dus zit onder 0)

Dit alles wel met 2 aquariums. Het jaar ervoor (2013) zaten we op 2124kWh werkelijk verbruik, terwijl in 2013 onze zoon is geboren...

• Nhz

Nhz

toxict schreef op zondag 11 januari 2015 @ 15:17:
[...]

12.000kWH per jaar!!!

Holy-Doly.

Haha nee, maar over deze meter loopt ook de kantoorruimte waar elke dag met twee personen gewerkt wordt. Daarnaast wordt er (naar mijn idee) meer dan gemiddeld vaak water gekookt mbhv een electrische waterkoker en zal de electrische heater in de schuur ook wel het nodige trekken. :-)

In de nieuwe, woning willen we ook gebruik gaan maken van een warmtepomp. Dit om (samen met flinke na-isolatie en nieuwe vloerverwarming) de ruim 4000m3 gas terug te brengen naar (bijna) nul.

Groetjes

• toxict
Nhz schreef op zondag 11 januari 2015 @ 15:28:
[...]

Haha nee, maar over deze meter loopt ook de kantoorruimte waar elke dag met twee personen gewerkt wordt. Daarnaast wordt er (naar mijn idee) meer dan gemiddeld vaak water gekookt mbhv een electrische waterkoker en zal de electrische heater in de schuur ook wel het nodige trekken. :-)

In de nieuwe, woning willen we ook gebruik gaan maken van een warmtepomp. Dit om (samen met flinke na-isolatie en nieuwe vloerverwarming) de ruim 4000m3 gas terug te brengen naar (bijna) nul.
4000m3 !!!! En Holy-Doly again....

Doe hier nog geen 700m3 voor een heel huis.
Stook jij ook voor de rest van het block?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou eerst eens even grof bekijken hoezo je zoveel stroom verbruikt. Twee personen met een kantoorpc is nou ook weer niet schrikbarend. Elek. verwarming kan wel erg hard gaan.

En verder zou ik als je wilt uitbreiden nu een passende omvormer kopen van een goed merk, en bij uitbreiding deze verkopen en een nieuwe omvormer kopen. Je hoeft nu dan nergens speciaal rekening mee te houden en je kan nooit heel veel verlies maken bij verkoop.

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-01 08:21

aip

Sodeknetter. 12000kwh en 4000m3. Ik ben al heel ongelukkig met onze 5500 kwh (maar dat is met 6-7x per week m' n auto opladen, zo'n 10 kwh per keer) en de 1000m3 gas.

Gelukkig worden bij ons 6 feb de eerste 3kwp geplaatst. Het moest er na al die jaren wikken & wegen maar eens van komen, besloot ik rond kerst.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Dre schreef op zondag 11 januari 2015 @ 13:04:
[...]

Goed verhaal. Klein detail: Bij 1000W zal het top vermogen 2000 Watt zijn (√2×√2)
Vergeet niet dat de meeste PV-inverters een boost ingang hebben. De spanning op de panelen is dan afwijkend ten opzichte van de busspanning. De rimpelspanning op de panelen staat dan tot op zekere hoogte ook los van de rimpelspanning op de bus!

FYI: De Effekta 5000 (1 fase 4600 Watt AC) heeft 10×470µF = 4700 µF aan capaciteit op de bus. En 2×2×470µF=1880 µF direct aan de zonnepanelen (voor de boost converter).
Whoops, niet-zo-klein foutje idd. Ik had het ook maar in een paar minuten in matlab in elkaar geprutst ;)

Die Effekta heeft dus een aparte boost converter; daar werkt het weer net iets anders. Dat is ook wel noodzakelijk voor zulke hoge vermogens op 1 fase, anders heb je belachelijk grote reservoirs nodig, dat past fysiek gewoon niet meer, nog afgezien van wat zoiets kost.

• Nhz

Nhz

toxict schreef op zondag 11 januari 2015 @ 15:30:
[...]

4000m3 !!!! En Holy-Doly again....

Doe hier nog geen 700m3 voor een heel huis.
Stook jij ook voor de rest van het block?
Haha, nee. Het is een vrijstaande woonboerderij welke maar matig is geïsoleerd en geen duurzame maatregelen zoals vloerverwarming of iets dergelijks. De CV installatie is ook al ruim 15jaar oud en qua radiatoren komen we ook wat te kort, dus een hoge watertemperatuur. Kortom: een energieverslindende woonsituatie.

Voordat we onze nieuwe woning betrekken willen we dus al dit soort zaken aan gaan pakken. Nieuwe vloeren met vloerverwarming, dak van buiten na isoleren, buitenmuren isoleren, hr+++ glas, enzovoorts.

Terug naar de PV: ik denk dat ik dan nu voor 18x de Solar Frontier SF170-S paneel met 18x SolarEdge Optimizer P300 en een SolarEdge SE3500 omvormer. Mocht ik later willen uitbreiden kan ik de omvormer verkopen en een geschikte omvormer aanschaffen.

Groetjes

• toxict
Nhz schreef op zondag 11 januari 2015 @ 16:34:
[...]

Haha, nee. Het is een vrijstaande woonboerderij welke maar matig is geïsoleerd en geen duurzame maatregelen zoals vloerverwarming of iets dergelijks. De CV installatie is ook al ruim 15jaar oud en qua radiatoren komen we ook wat te kort, dus een hoge watertemperatuur. Kortom: een energieverslindende woonsituatie.

Voordat we onze nieuwe woning betrekken willen we dus al dit soort zaken aan gaan pakken. Nieuwe vloeren met vloerverwarming, dak van buiten na isoleren, buitenmuren isoleren, hr+++ glas, enzovoorts.

Terug naar de PV: ik denk dat ik dan nu voor 18x de Solar Frontier SF170-S paneel met 18x SolarEdge Optimizer P300 en een SolarEdge SE3500 omvormer. Mocht ik later willen uitbreiden kan ik de omvormer verkopen en een geschikte omvormer aanschaffen.
Ik vraag me trouwens af of die optimizers wel nodig zijn bij CIS panelen, maar dat laat ik graag aan de experts over.
Ik ben benieuwd wat die erover te zeggen hebben.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

[...]

P300 en dunnefilm (hoge V) gaat niet ivm voltage. P405 heb je nodig. En dan 1 per 2 panelen.

Wel of geen optimizers blijft een persoonlijke voorkeur of je moet last hebben van schaduw werking op je strings. Mijn mening is wel dat het op langere termijn zich terugverdiend door de degradatie verschillen en vervuiling etc

[ Voor 11% gewijzigd door Crazy- op 11-01-2015 16:47 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
[...]

lol, daar kom ik met mijn >600m3 en 1000kWh (+2900kWh zelf opwek) aan.
dat is wel een verschilletje.

ik zou beginnen met isoleren, is niet zo sexy als allerlei andere maatregelen, maar kan ook erg weinig aan kapot gaan.
en dan eens goed rond kijken naar waar al die stroom heen gaat met b.v. plugwise.
dan kun je eerst laaghangend fruit aanpakken.

solarfrontier panelen doe je trouwens met een P405 ;) en dan 2 stuk per optimizer.
maar solarfrontier heeft eigenlijk geen optimizers nodig.
(ik vind zoizo iets van optimizers gebruiken al snel te duur worden, het blijven altijd extra kosten.)

solarfrontier V.S. mono
lastig, een solarfrontier doet +/-10% meer kWh leveren per Wp, maar kost wel 10% meer dak ruimte(minder Wp per m2).
maar vergelijk je het met normale mono kom je wel ongeveer het zelfde uit, maar er is genoeg hoge opbrengst mono te krijgen, en dan kun je beter kijken naar de hoeveelheid dak ruimte of prijs.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Nhz

Nhz

migjes schreef op zondag 11 januari 2015 @ 16:51:
[...]

ik zou beginnen met isoleren, is niet zo sexy als allerlei andere maatregelen, maar kan ook erg weinig aan kapot gaan.
en dan eens goed rond kijken naar waar al die stroom heen gaat met b.v. plugwise.
dan kun je eerst laaghangend fruit aanpakken.
Het klinkt wellicht wat eigenwijs, maar dat doen we niet meer. Deze woning is voor ons 'afgeschreven'. We kopen een 'nieuwe' woning en stoppen daar de nodige energie en financiële middelen in tbhv isolatie en duurzaamheid. Monitoring en energie meten staat ook op de planning, ben bezig met het inlezen in Domoticz etc. De grote energieslurpers zijn hier wel bekend.

Groetjes

• migjes
Nhz schreef op zondag 11 januari 2015 @ 17:00:
[...]

Het klinkt wellicht wat eigenwijs, maar dat doen we niet meer. Deze woning is voor ons 'afgeschreven'. We kopen een 'nieuwe' woning en stoppen daar de nodige energie en financiële middelen in tbhv isolatie en duurzaamheid. Monitoring en energie meten staat ook op de planning, ben bezig met het inlezen in Domoticz etc. De grote energieslurpers zijn hier wel bekend.
nee hoor het is gewoon erg moeilijk om om tussen de regels door, je nog niet allemaal bekende plannen te lezen, als je het al echt geschreven hebt. >:)
dus eigenwijs is dat niet.

maar dan pv leggen op het oude huis en weer verhuizen naar het nieuwe huis?
dan is het nog zoizo het zelfde verhaal.

pv is leuk en moet je zeker doen, maar is eigenlijk wel 1 van de laatste stappen van het totaal plaatje. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03-2025
[...]
Lees je even goed in, of laat je goed voorlichten (hier), als je zo'n combinatie aanschaft!

Bij Solar Frontier en Solar Edge, zoals ik het heb, ben je ook gebonden aan minimale 'stringlengtes'. Bij een 1 fase omvormer (zoals de SE3500) heb je minimaal 6 optimizers nodig, bij een 3 fase omvormer (SE7k/10k) heb je minimaal 13 optimizers nodig. Zeker als je later wil uitbreiden met extra 1 fase omvormers wil je je niet in de vingers snijden als blijkt dat je de minimale stringlengte niet haalt. Zoals velen hierboven terecht opmerken, de P405 optimizers kun je (hoeft niet) per 2 panelen aansluiten. Met 18 panelen en 9 optimizers heb je (dus) al niet meer de keuze uit een 3 fase omvormer.

Daarnaast, Solar Edge pleit voor het maximaliseren van de lengte van strings en dat is erg lastig als je nog niet in het begin een groot aantal panelen hebt liggen (en wel een 3 fase omvormer zou willen)

• Dre
  • Niet online

Dre

mux schreef op zondag 11 januari 2015 @ 16:24:
[...]
Die Effekta heeft dus een aparte boost converter; daar werkt het weer net iets anders. Dat is ook wel noodzakelijk voor zulke hoge vermogens op 1 fase, anders heb je belachelijk grote reservoirs nodig, dat past fysiek gewoon niet meer, nog afgezien van wat zoiets kost.
Een boost converter is heel gebruikelijk bij TL PV inverters, ook bij lagere vermogens. Veel omvormers kunnen een DC ingangsspanning aan van minder dan 350 Volt, je zal de spanning dan toch omhoog moeten 'boosten'.

• Nhz

Nhz

migjes schreef op zondag 11 januari 2015 @ 17:09:
[...]

pv is leuk en moet je zeker doen, maar is eigenlijk wel 1 van de laatste stappen van het totaal plaatje. ;)
Klopt, ben ik het ook zeker mee eens. In de nieuwe woning willen we dit ook direct doen, samen met bijvoorbeeld de water/water warmtepomp en zonneboiler. Het doel is om na het eerste jaar in de nieuwe woning geen energiekosten te hebben. :)

Echter wil ik nu vast wat 'spelen' met de PV. Gewoon omdat ik het leuk vind en omdat het kan. Het dak is hier goed bereikbaar en heb de beschikking over een hoogwerker, dus het plaatsen zal ook niet al te lastig hoeven zijn.

Groetjes

• Nhz

Nhz

richardt schreef op zondag 11 januari 2015 @ 17:12:
[...]

Lees je even goed in, of laat je goed voorlichten (hier), als je zo'n combinatie aanschaft!

Bij Solar Frontier en Solar Edge, zoals ik het heb, ben je ook gebonden aan minimale 'stringlengtes'. Bij een 1 fase omvormer (zoals de SE3500) heb je minimaal 6 optimizers nodig, bij een 3 fase omvormer (SE7k/10k) heb je minimaal 13 optimizers nodig. Zeker als je later wil uitbreiden met extra 1 fase omvormers wil je je niet in de vingers snijden als blijkt dat je de minimale stringlengte niet haalt. Zoals velen hierboven terecht opmerken, de P405 optimizers kun je (hoeft niet) per 2 panelen aansluiten. Met 18 panelen en 9 optimizers heb je (dus) al niet meer de keuze uit een 3 fase omvormer.

Daarnaast, Solar Edge pleit voor het maximaliseren van de lengte van strings en dat is erg lastig als je nog niet in het begin een groot aantal panelen hebt liggen (en wel een 3 fase omvormer zou willen)
Bedankt voor de info. :)

Mijn plan is om nu voor de 1 fase omvormer te gaan, zoals al door anderen aangegeven met de 405's. Al zijn die wellicht niet nodig, aangezien alles in de huidige situatie schaduwvrij kan liggen. Wanneer we gaan uitbreiden kan ik de keuze maken tussen meerdere 1fase omvormers, of een enkele 3 fase omvormer.

Mijn plan is dus nog niet definitief. ;)

Groetjes

• migjes
Nhz schreef op zondag 11 januari 2015 @ 17:20:
[...]

Klopt, ben ik het ook zeker mee eens. In de nieuwe woning willen we dit ook direct doen, samen met bijvoorbeeld de water/water warmtepomp en zonneboiler. Het doel is om na het eerste jaar in de nieuwe woning geen energiekosten te hebben. :)

Echter wil ik nu vast wat 'spelen' met de PV. Gewoon omdat ik het leuk vind en omdat het kan. Het dak is hier goed bereikbaar en heb de beschikking over een hoogwerker, dus het plaatsen zal ook niet al te lastig hoeven zijn.
a, iemand die niet bang is om zelf te plaatsen :*)
en wil wat leuk gaan spelen, dat verandert wel wat aan de zaken.

begin eens rond te zoeken naar een niet te dure omvormer.
b.v. http://www.solar-trading....Zonnepaneel-Omvormer.html
dan kun je eigenlijk best een leuk begin maken.
dan ongeveer 24X deze panelen http://shop.winkelman-zon...75c-30b-mono--panda-.html
(mmm een pallet van 30 stuks???, heb ik niet zo snel een omvormer voor, maar wie weet wat je nog kunt vinden.
vreemd een pallet is 26 stuks?, maar 2x 13 kan wel op deze omvormer)

en heb je een aardig beginnetje voor niet teveel geld (relatief dan wel gesproken. >:) )

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 11-01-2015 21:12 ]

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
migjes schreef op zondag 11 januari 2015 @ 18:12:
[...]

dan ongeveer 24X deze panelen http://shop.winkelman-zon...75c-30b-mono--panda-.html
(mmm een pallet van 30 stuks???, heb ik niet zo snel een omvormer voor, maar wie weet wat je nog kunt vinden.)

en heb je een aardig beginnetje voor niet teveel geld (relatief dan wel gesproken. >:) )
Humm 30 stuks 15 oost en 15 west 360V, max 500V gaat lukken >:)
Hoezo bak vermogen voor weinig

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-12-2025

paulv1973

16.730Wattpiek

PClop schreef op zondag 11 januari 2015 @ 19:36:
[...]

Er zijn toch zeker goedkopere panelen te vinden dan deze Yingli's....
Daarbij doet deze omvormer maximaal 2500Watt per Mpp.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• migjes
PClop schreef op zondag 11 januari 2015 @ 19:36:
[...]

dat is dan 580Voc, ben bang dat die omvormer dat niet leuk vind. >:)
geen idee of deze omvormer een beveiliging heeft. :?
alleen een pallet is 26 stuks? ik denk dat 30 een foutje is.
maar lekkere bak is het wel, voor die paar centen, lol.
paulv1973 schreef op zondag 11 januari 2015 @ 20:27:
[...]
Er zijn toch zeker goedkopere panelen te vinden dan deze Yingli's....
Daarbij doet deze omvormer maximaal 2500Watt per Mpp.
natuurlijk zijn die er, maar dan zijn ze vaak wel wat minder Wp per m2 ;)

ach, iemand die begint met dit spul, kan beter maar te veel Wp hebben.
binnen een paar maanden heeft hij die omvormer al wel weer er uit en heeft het virus zich gevestigd >:)
de rekening is groot genoeg om het te rechtvaardigen.
(kijk naar je zelf hoe jij je eerste set begon ;)
dit is net ongeveer de zelfde situatie >:) )

• Dre
  • Niet online

Dre

Als je voldoende dak oppervlak hebt zou ik niet voor die dure Panda panelen gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 11-01-2015 21:27 ]

• Nhz

Nhz

migjes schreef op zondag 11 januari 2015 @ 18:12:
[...]

(mmm een pallet van 30 stuks???, heb ik niet zo snel een omvormer voor, maar wie weet wat je nog kunt vinden.)

Niks leukers dan zelf een beetje knutselen! :)

Heb wel wat meer setjes gezien, ook op gebruikte zonnenpanelen.com staan wel wat setjes, bijvoorbeeld deze. 12st Hareon 270Wp monokristallijne panelen, met een Growatt 3000TL omvormer, voor 3150euro.

Mijn voorkeur gaat momenteel echter nog steeds uit naar een systeem met losse optimizers met een omvormer. Panelen zijn meerdere opties voor.
Dre schreef op zondag 11 januari 2015 @ 21:27:
Als je voldoende dak oppervlak hebt zou ik niet voor die dure Panda panelen gaan.
Waarom niet? :)

[ Voor 8% gewijzigd door Nhz op 11-01-2015 21:49 ]

Groetjes

• migjes
Nhz schreef op zondag 11 januari 2015 @ 21:46:
[...]

Niks leukers dan zelf een beetje knutselen! :)

Heb wel wat meer setjes gezien, ook op gebruikte zonnenpanelen.com staan wel wat setjes, bijvoorbeeld deze. 12st Hareon 270Wp monokristallijne panelen, met een Growatt 3000TL omvormer, voor 3150euro.

Mijn voorkeur gaat momenteel echter nog steeds uit naar een systeem met losse optimizers met een omvormer. Panelen zijn meerdere opties voor.
ik gebruik de panda's omdat ze een beetje gemiddeld in de markt liggen.
niet te duur en niet te goedkoop (en daardoor minder wp)
en 12x omdat je dan lekker in de V zit voor de omvormer (niet teveel naar de Wp kijken maar naar de V)
de Hareon vind ik ook goed, maakt mij niet zoveel uit, is maar net wat je te pakken kunt krijgen.

optimizers zou ik niet doen (of je moet een betere reden hebben als je nu geeft), een optimizer zoals solaredge kost al gouw +/-50euro extra per paneel + de omvormers zijn niet goedkoop(2x zo duur als wat ik net gaf) die je er voor nodig hebt.
en dan nog zitten er best nog veel haken en ogen aan (minimaal/maximaal aantal etc..), dus zo flexibel is het nu ook weer niet.

het grootste probleem wat jij hebt is dat je elektra rekening boven de 10.000kWh zit, dus de eerste +/-2000kWh krijg je minder voor terug. (of boven de 10.000kWh betaal je minder belasting en saldeert het minder hard)
dus maar beter even een flinke hap proberen te pakken, vandaar de 24X. ;)
dan verdiend het te minste ook nog wat en dekt het de kosten.
en grote setjes zijn goedkoper in €/Wp ;)

• Nhz

Nhz

Pff..keuzes keuzes. :)

Ik kan natuurlijk ook een gebruikte set kopen en deze door (proberen te) verkopen aan de volgende bewoners.

Bijvoorbeeld deze, of deze. Of zijn er mensen die absoluut geen fan zijn van deze leverancier?

Dat de losse optimizers iets duurder zijn weet ik, maar in mijn nieuwe situatie heb ik veel last van diverse schaduw door onder andere bomen en een schoorsteen. Met losse optimizers zal het systeem naar mijn idee beter presteren.

Groetjes

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op zondag 11 januari 2015 @ 21:20:
[...]

alleen een pallet is 26 stuks? ik denk dat 30 een foutje is.
maar lekkere bak is het wel, voor die paar centen, lol.

[...]

natuurlijk zijn die er, maar dan zijn ze vaak wel wat minder Wp per m2 ;)

ach, iemand die begint met dit spul, kan beter maar te veel Wp hebben.
binnen een paar maanden heeft hij die omvormer al wel weer er uit en heeft het virus zich gevestigd >:)
de rekening is groot genoeg om het te rechtvaardigen.
(kijk naar je zelf hoe jij je eerste set begon ;)
dit is net ongeveer de zelfde situatie >:) )
Mijn eerste set was meteen dakvullend en met een flinke overcapaciteit... O-)
Dat het virus toeslaat en er voor zorgt dat de gek ook panelen legt op NW...
Is gewoon niet te rechtvaardigen... 8)7

Maar heb er geen dag spijt van gehad.
Vind het nu jammer dat ik nergens meer plek heb. |:(

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• migjes
Nhz schreef op zondag 11 januari 2015 @ 22:12:
Pff..keuzes keuzes. :)

Ik kan natuurlijk ook een gebruikte set kopen en deze door (proberen te) verkopen aan de volgende bewoners.

Bijvoorbeeld deze, of deze. Of zijn er mensen die absoluut geen fan zijn van deze leverancier?

Dat de losse optimizers iets duurder zijn weet ik, maar in mijn nieuwe situatie heb ik veel last van diverse schaduw door onder andere bomen en een schoorsteen. Met losse optimizers zal het systeem naar mijn idee beter presteren.
keuze stres, lol
het is nu winter en het is geen lolletje om op dak te klimmen en de opbrengsten zijn nu bagger.
tijd zat om eens rustig te denken wat je wil, tijd brengt raad.

geen problemen met die leverancier, is wel even opletten daar en alles goed na zoeken ;)
en als het echt heel leuk is dan weten ze de prijs ook wel daar.

als jij liever met losse omvormers wil werken, ga gerust je gang.
(maar pas een beetje op dat onwetendheid en angst voor schaduw niet je raadgevers zijn, ik heb oost-west panelen, dat is pas veel schaduw ;) )

en nog iets, PV is verslavend, begin er niet aan, voor je het weet betaal je geen energie rekening meer >:)
(zie hier onder)
paulv1973 schreef op zondag 11 januari 2015 @ 22:23:
[...]
Mijn eerste set was meteen dakvullend en met een flinke overcapaciteit... O-)
Dat het virus toeslaat en er voor zorgt dat de gek ook panelen legt op NW...
Is gewoon niet te rechtvaardigen... 8)7

Maar heb er geen dag spijt van gehad.
Vind het nu jammer dat ik nergens meer plek heb. |:(
heeft je auto niet een afdakje nodig? >:)
of een mooie serre met doorzichtige paneeltjes (doet het goed bij de w.a.f.)

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Tja...
Misschien heb ik nog wel plek voor een paar paneeltjes.
Ik weet alleen niet of mijn hoofdzekering dat allemaal trekt.
Heb nl 35A op 1 fase hoofdzekering.
En daar dan de 9775Wp op.
Het is dat de orientatie NW erop zit, anders had het waarschijnlijk al niet gepast,,,

PS... Wil nu niet weer een discussie starten betreffende selectiviteit endergelijke... :O

Persoonlijk denk ik dat als je iets wil experimenteren met een leuke set ondanks de verhuis toekomst,
dat je dat lekker met een kleine goedkope set moet doen.

De voldoening is waarschijnlijk net zo groot.
De kans dat je je investering retour krijgt bij de verkoop van je huis acht ik nihil.

[ Voor 28% gewijzigd door paulv1973 op 11-01-2015 22:40 ]

• Nhz

Nhz

Geen pretje! :/
migjes schreef op zondag 11 januari 2015 @ 22:33:
als jij liever met losse omvormers wil werken, ga gerust je gang.
(maar pas een beetje op dat onwetendheid en angst voor schaduw niet je raadgevers zijn, ik heb oost-west panelen, dat is pas veel schaduw ;) )
Mja onwetendheid, dat is ook dat ik hier probeer zoveel mogelijk info in te winnen en de wat meer ervaren mensen mee te laten kijken. :)

Aan de ene kant trekt de opbrengst van de Solar Frontier tijdens bewolking me wel, aan de andere kant doe ik er wellicht verstandig aan om gewoon een mooie gebruikte set te kopen en er ervaring mee op te doen. Heb in de huidige situatie nog geen last van schaduw. Deze zet kan ik dan later weer verkopen en een nieuwe set uitzoeken welke in de nieuwe woonsituatie beter past, daar heb ik immers wel last van schaduw.

[ Voor 3% gewijzigd door Nhz op 11-01-2015 22:43 ]

Groetjes

• migjes
Nhz schreef op zondag 11 januari 2015 @ 22:42:
Mja onwetendheid, dat is ook dat ik hier probeer zoveel mogelijk info in te winnen en de wat meer ervaren mensen mee te laten kijken. :)

Aan de ene kant trekt de opbrengst van de Solar Frontier tijdens bewolking me wel, aan de andere kant doe ik er wellicht verstandig aan om gewoon een mooie gebruikte set te kopen en er ervaring mee op te doen. Heb in de huidige situatie nog geen last van schaduw. Deze zet kan ik dan later weer verkopen en een nieuwe set uitzoeken welke in de nieuwe woonsituatie beter past, daar heb ik immers wel last van schaduw.
en even goed uit rekenen wat je er nu mee verdiend, je eerste kWh's vallen onder een lager belasting tarief per kWh omdat je veel gebruikt. ;)

solarfrontier, die snap ik goed, alleen geen solarfrontier+solaredge dat is een beetje zonde of dubbel op.
maar het beste is wel een set maken die mooi op je dak past (en mooi is heel relatief, ik wil geen zwart vind zilver veel mooier b.v., het is een keuze die je zelf moet maken)

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Persoonlijk denk ik in deze situatie van een geschikt dak zonder schaduw...
Lekker een paar poly of mono panelen leggen wat netjes past.
Leuke omvormer erop en straks lekker laten liggen bij de verkoop...

Eigenlijk ben je niet goed wijs om een set te leggen op een huis terwijl je weet dat je straks verhuist... |:(

[ Voor 21% gewijzigd door paulv1973 op 11-01-2015 23:01 ]

• Nhz

Nhz

Even wat anders en wellicht al beantwoord. Ik weet dat een omvormer qua vermogen best iets lager mag zitten dan het Wp van de panelen, zeker wanneer de panelen niet volledig op zuid liggen.

Maar hoe gaat het met voltages?
Bij een paralel schakeling is het totale Wp van de string de optelsom van de Wp van elk paneel, het voltage blijft dan gelijk. Bij een serieschakeling wordt het totale Wp gelijk aan de waarde van het zwakste paneel in de string, het voltage wordt dan opgeteld.

Over welk voltage praten we hier? Gaat het over het Open Circuit Voltage (Voc), of het Maximum Power Voltage (Vm)?

En hoe staat dat in verhouding met het voltage van de omvormer? Gaat het daar over de max DC-spanning, MPP bereik, Nominale DC-spanning of de Startspanning?

Groetjes

• PClop
  • Niet online
migjes schreef op zondag 11 januari 2015 @ 21:20:
[...]

Wedden van wel ........ Max current for each connection = 17.65A
10 op oost = 386V iPmax 8.94A
20 op west = 386V ( 10 op 10 serie/parallel ) iPmax = 17,88A
30 stuks 8.250KWp makkie. ( mag het ook nog 15 graden gaan vriezen bij 500V max )
Ja of ja ? >:)

15 op 15 was ook maar een slip the keyboard ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door PClop op 12-01-2015 01:21 ]

• Nhz

Nhz

Nhz schreef op maandag 12 januari 2015 @ 00:26:
Maar hoe gaat het met voltages?
Ah, PCIop beantwoord mijn vraag al (deels). :)
PClop schreef op maandag 12 januari 2015 @ 00:44:
[...]

10 op oost = 386V iPmax 8.94A
20 op west = 386V ( 10 op 10 serie/parallel ) iPmax = 17,88A
30 stuks 8.250KWp makkie.
Volgens mij klopt dat dan alleen niet helemaal. Ik kom op het volgende:

Panelen leveren 38.6Voc en 8.94Impp
10 panelen op Oost in serie = 386V op 8.94A (3450,84W)

2 panelen in serie = 77,2V op 8,94A (690,17W)
10 series op West in parallel = 77,2V op 89,4A (6901,68W)

Of andersom (om hoger voltage te krijgen):
10 panelen in serie = 386V op 8,94A (3450,84W)
2 series op West in parallel = 386V op 17,88A (6901,68W)

Totaal vermogen is dan dus 3450,84 + 6901,68 = 10352,52W

Of ik snap het niet helemaal. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Nhz op 12-01-2015 08:22 ]

Groetjes

• migjes
Nhz schreef op maandag 12 januari 2015 @ 08:14:
[...]
Volgens mij klopt dat dan alleen niet helemaal. Ik kom op het volgende:

Panelen leveren 38.6Voc en 8.94Impp
10 panelen op Oost in serie = 386V op 8.94A (3450,84W)

2 panelen in serie = 77,2V op 8,94A (690,17W)
10 series op West in parallel = 77,2V op 89,4A (6901,68W)

Of andersom (om hoger voltage te krijgen):
10 panelen in serie = 386V op 8,94A (3450,84W)
2 series op West in parallel = 386V op 17,88A (6901,68W)

Totaal vermogen is dan dus 3450,84 + 6901,68 = 10352,52W

Of ik snap het niet helemaal. :)
PClop zegt het perfect.
(was even in de war door de 15-15, met 10-20 kan het wel.)
maar een pallet is geen 30 stuks maar 26 stuks, zal wel een foutje zijn, even bellen en je krijgt die prijs waarschijnlijk voor 26 stuks ;)
maar goed het gaat nu even voor een stukje theorie en ik zal het 10-20 verhaaltje verder volgen.
(geeft ook mooi en goed voorbeeld voor de theorie)

de omvormer heeft ook nog 2 grenzen.
totaal vermogen geleverd = 5300W
en totaalvermogen van de 2 mpp's=2500W (zal wel iets meer zijn, maar dit staat in de specs.)

zodra de W van de panelen boven de 5300W komt zal de mpp wat verschuiven en minder uit de panelen halen.
zodra 1 mpp boven de 2500W komt zal de mpp wat verschuiven en minder uit de panelen halen.
de omvormer zal er verder niet kapot van gaan en zal verder gewoon werken.
met 2x10 yingly panda zet je 10X30,8Vmpp op de mpp.
en dat geeft 308V met 17.88A.
2500W/308V = 8,11A
zodra de 8,11A gehaald word zal de mpp minder uit de panelen halen en zo op de 2500W blijven.

nu denk je maar ik hang 8250Wp aan een 5300W omvormer, dan verlies ik toch 2950W :?
dan is het ja en nee. ;)
de 8250Wp dat is STC vermogen en dan zijn de condities "1000W/m2 irradiance, 25°C cell temperature, AM1.5g spectrum according to EN 60904-3"
de cellen zijn dan 25°C en de instraling van de zon is dan 1000W/m2.
schijnt de zon net iets minder en worden de cellen warmer met een klein windje over de panelen.
dan hebben we 800W/m2 irradiance, 20°C ambient temperature, 1m/s wind speed.
en dat noemen we NOCT vermogen.
een 275Wp panda levert 275W STC en 198.6W NOCT.

dus hoe warmer de cellen worden (pasop! het is cel temperatuur, maar omgevings-temperatuur werkt natuurlijk mee.) hoe lager de V zakt.
en hoe kouder de cellen worden hoe hoger de V.
dit kun je berekenen met de Temperature coefficient of Vmpp = -0.41%/°C

nu kan ik je melden uit mijn eigen panelen op oost 1900Wp, daar kan 2100W uit komen in de lente :*) (max mpp = 2000W, maar hij gaat er wel een stukje overheen. dus misschien is er wel meer)
en in de zomer als de cellen warm zijn wil hij wel eens zakken naar de 1200W :-( .
dus je kunt meer halen als de STC en minder als de NOCT.

en dan nu een controversieel stukje (en nee ik wens geen discussie er over).
je kunt de omvormer best een flink stuk onder dimensioneren, het Nederlandse klimaat geeft niet zo heel veel STC condities en meer Wp levert ook gewoon meer kWh op.
er is wel ergens een grens waar het teveel word, antonboonstra heeft het proberen te berekenen en die komt ongeveer op 50 tot zelfs 100% meer Wp nog geen probleem is (het verlies blijft lager als de extra winst).
nu proberen we mensen met maar een klein krap dak aan te raden niet teveel of zelfs niet te onder dimensioneren, maar heb je ruimte zat en is economische belangen groot punt dan kun je het gerust doen.

(nu kun je elke keer het allemaal met de hand en het hoofdje berekenen, dat is erg lastig.
je kunt ook naar http://www.sunnydesignweb.com gaan en een zo dicht mogelijke omvormer kiezen en dan cijfers daar vandaan halen voor het gemak. ;)
kom je erg dicht op een grens, moet je het even handmatig doen, het programma is niet perfect.
maar gebruik het programma niet om te zien hoeveel kWh het op levert, dat klopt niet.)

edit:
nog even een goede tip.
vertrouw niemand op het forum, ik heb op dit moment nog niet veel koffie op dus ook ik kan fouten maken!!!!
reken altijd zelf na.

edit2:
en pas op met solarfrontier ;)
de Temperature coefficient of Vmpp is een stukje anders omdat het dunne film panelen zijn en geen mono.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 12-01-2015 09:53 ]

• Nhz

Nhz

Oke, voor de theorie rekenen we dus met Vmpp en niet met Voc. :)

Kort door de bocht theorie:
Voor de werking moeten we kijken naar het minimale voltage en het maximale voltage (daar moeten de panelen binnen blijven).

Voor de efficiëntie kijken we naar het vermogen, vanwege het NL-se klimaat willen we liever iets meer Wp dan eigenlijk voorgeschreven is voor de omvormer, zeker wanneer de panelen ook nog eens niet in de ideale hoek en helling liggen. De omvormer pakt zelf het maximale vermogen wat hij (per mpp) aan kan.
migjes schreef op maandag 12 januari 2015 @ 09:40:
[...]
met 2x10 yingly panda zet je 10X30,8Vmpp op de mpp.
en dat geeft 308V met 17.88A.
2500W/308V = 8,11A
zodra de 8,11A gehaald word zal de mpp minder uit de panelen halen en zo op de 2500W blijven.
In dit geval verlies je dus 9,77A. Correct?

Groetjes

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik heb in beginsel nu ook onder gedimensioneerd. Ik heb 13500 WP, en twee sma sunnyboy 4000 tl21 omvormers gemonteerd. Het is nu toch een mindere tijd qua opbrengst. In het voorjaar zal ik er nog wel één bij hangen. Econzijnomisch gezien is het niet echt nodig, maar ik denk dat ik het niet aan kan zien als ik opbrengst misloop.
En het gevoel dat je opbrengst misloopt dat speelt bij bijna alle pv fanaten. En dat zijn dus ook alle verkopers van het zonne spul. Vandaar dat er ook vaker optimizers ed. verkocht worden dan strikt noodzakelijk. Is toch wel geil als een luxe ( duurdere) set bij een klant hebt mogen monteren. Is weer een mooi referentie adres voor volgende kopers.
Ik bedoel het verder niet negatief, maar realistisch gezien kun je vaak met minder investering meer verdienen.
Maar ja, dat doe ik dus ook niet. |:(

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
mux schreef op zondag 11 januari 2015 @ 12:31:
En dit is dus ook waarom een 3-fase inverter niet 'zomaar' op 1 fase kan leveren, of op één fan de fasen meer kan gaan terugleveren dan op de rest. Zelfs een kleine onbalans tussen de fasen zorgt voor een gigantisch veel hogere stress op de condensatorbank en aanzienlijke verlaging van de MPPT-efficiëntie.
Duidelijk verhaal, bedankt voor de super uitleg _/-\o_

• migjes
Nhz schreef op maandag 12 januari 2015 @ 09:58:

Kort door de bocht theorie:
Voor de werking moeten we kijken naar het minimale voltage en het maximale voltage (daar moeten de panelen binnen blijven).

Voor de efficiëntie kijken we naar het vermogen, vanwege het NL-se klimaat willen we liever iets meer Wp dan eigenlijk voorgeschreven is voor de omvormer, zeker wanneer de panelen ook nog eens niet in de ideale hoek en helling liggen. De omvormer pakt zelf het maximale vermogen wat hij (per mpp) aan kan.

[...]

normaal reken je in Vmpp wat je omvormer moet verwerken.
en in Voc (Voltage Open Clam, of gezien zonder er een mpp aan de string zit) als max V waar je onder moet blijven anders start de omvormer niet en gaat hij in error.
de Voc heeft wel een ander temperatuur coefficient ;) *

de gekozen omvormer heeft het liefst 360V op de mpp ;)
maar daar kun je wel wat van afwijken maar blijf zoveel mogenlijk tussen de 150Vdc ~ 450Vdc voor die omvormer ;)
(de V komt altijd uit de panelen, alleen de temperatuur is een factor.
de A word meer of minder na maten de zon schijnt ;) )

ideale hoek en helling doen er eigenlijk niet aan toe ;)
ik heb 1900Wp op 45 graden en vol oost, is niet echt ideaal te noemen en toch haal ik 2100W.
en meer Wp als W omvormer is een economische keuze.
(zo doen setjes die vlak bij de zee hangen het een stuk beter als ze niet onder gedimensioneerd zijn.
in de zomer kan er best vaak een koud zee windje over de panelen blazen waardoor ze wat beter afkoelen.
die setjes halen vaak wel 1200kWh/kWp (de basterds, ik ben niet jaloers >:) ))

en zoals patrickvanvalen ook zegt, je moet er wel tegen kunnen dat soms de omvormer tegen de max zit.
niet iedereen heeft stalen zenuwen en kan er tegen.
ik heb er zelf voor besloten om niet te onderdimensioneren, maar heb ook maar weinig ruimte dus elke W telt voor mij.

* nog iets moeilijker, maar kun je voor nu negeren.
als je de temperatuur coefficient van de Voc berekend, dan heb je een rechte lijn omhoog na maten de temperatuur zakt, dat is niet helemaal waar eigenlijk curved hij wat naar beneden.
maar wil het niet te moeilijk maken :*)

• Origineel
  • Niet online
Nhz schreef op zondag 11 januari 2015 @ 13:41:
Wegens een aanstaande verhuizing binnen circa anderhalf jaar, wil ik dit niet helemaal vol leggen. Het is de bedoeling dat de set mee gaat naar de nieuwe woning en daar uitgebreid kan worden.
Verhuizen? En dan over anderhalf jaar weer dezelfde panelen erbij zoeken? Ik weet niet of ik dat avontuur wel zou aangaan. imho de slechtste keuze die je kunt maken.

Ik zou over anderhalf jaar eens kijken wat er dan allemaal op de markt is, en dan een geheel nieuwe set kopen die je perfect past.
En voor nu zou ik of niks doen, of een goedkope set plaatsen die ik zou mee verkopen met je huidige huis.

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik zou ook niets kopen als ik over anderhalf jaar zou gaan verhuizen, je krijgt er toch niet veel voor als je gaat verhuizen. En ieder jaar zijn er weer nieuwere/andere panelen, dus bijkopen is meestal k*t. Daarom heb ook alles ineens gekocht. Finacieel moet het wel kunnen natuurlijk. En dan dat uit proberen van pv panelen, lijkt mij niet echt nodig. Als je dak vol gelegd wordt met pv, dan draaid dat de volgende dag ( meestal) gewoon. Gemiddeld zijn daar geen problemen mee. Dus eerst een proefset aanschaffen heeft naar mijn idee geen nut.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• migjes
Origineel schreef op maandag 12 januari 2015 @ 10:28:
[...]

Verhuizen? En dan over anderhalf jaar weer dezelfde panelen erbij zoeken? Ik weet niet of ik dat avontuur wel zou aangaan. imho de slechtste keuze die je kunt maken.

Ik zou over anderhalf jaar eens kijken wat er dan allemaal op de markt is, en dan een geheel nieuwe set kopen die je perfect past.
En voor nu zou ik of niks doen, of een goedkope set plaatsen die ik zou mee verkopen met je huidige huis.
patrickvanvalen schreef op maandag 12 januari 2015 @ 10:39:
Ik zou ook niets kopen als ik over anderhalf jaar zou gaan verhuizen, je krijgt er toch niet veel voor als je gaat verhuizen. En ieder jaar zijn er weer nieuwere/andere panelen, dus bijkopen is meestal k*t. Daarom heb ook alles ineens gekocht. Finacieel moet het wel kunnen natuurlijk. En dan dat uit proberen van pv panelen, lijkt mij niet echt nodig. Als je dak vol gelegd wordt met pv, dan draaid dat de volgende dag ( meestal) gewoon. Gemiddeld zijn daar geen problemen mee. Dus eerst een proefset aanschaffen heeft naar mijn idee geen nut.
daar ben ik helemaal mee eens.
en Nhz heeft nog een probleem.
hij gebruikt meer als 10.000kWh per jaar, dus de eerste kWh's die hij opwekt leveren minder op. :-(
dus als hij het wil doen moet hij flink uit pakken om het kosten effectief te maken.

de set bij het huis verkopen levert niet echt veel op, kan me wel bedenken als er een leuke set hangt dat het huis dan beter verkoopt, maar dat maakt het een duur geintje met een hoop variabelen.

toch snap ik het wel als je iets wil gaan proberen, zeker als je het zelf kan leggen.

• Origineel
  • Niet online
Dat "onder dimensioneren" heeft toch alleen als voordeel dat een iets kleinere omvormer iets goedkoper is dan een zwaardere?
Kortom, een (minimale) centenkwestie toch?

* Uiteraard moet de zwaardere omvormer ook niet te veel over gedimensioneerd zijn want dan kan deze niet lekker rendabel draaien.

• migjes
Origineel schreef op maandag 12 januari 2015 @ 10:49:
Dat "onder dimensioneren" heeft toch alleen als voordeel dat een iets kleinere omvormer iets goedkoper is dan een zwaardere?
Kortom, een (minimale) centenkwestie toch?

* Uiteraard moet de zwaardere omvormer ook niet te veel over gedimensioneerd zijn want dan kan deze niet lekker rendabel draaien.
dat is 1 voordeel, maar stel dat de max 16A is die je aan omvormer kunt gebruiken.
(je kunt allen maar een splitsing van de wasmachine groep gebruiken b.v.)
dan zou je toch nog 6000Wp kunnen leggen.
en dat noem ik dan niet minimaal >:) is toch flink meer kWh.

een omvormer zwaar onder dimensioneren hoeft niet onrendabel te zijn ;)
een omvormer draait rendabel als hij +/-350V (voor de meeste tl omvormers),
dat kun je halen door 8X 96 cellen van 5" te gebruiken(+/-2100Wp) of 12 X 60cellen van 6" bijvoorbeeld (+/-3200Wp) ;)

• Nhz

Nhz

Ander voordeel is toch ook dat je sneller aan de minimale inschakelspanning zit? Of haal je die altijd?

Ik weet dat het een beetje onlogisch klinkt om nu te gaan experimenteren, maar ik zie het ook als hobby. Denk dat ik dan ook voor een mooie gebruikte set ga, dan heb ik al wat praktijkervaring en hoeft het niet veel geld te kosten.

-edit- excuus, moet beter lezen
migjes schreef op maandag 12 januari 2015 @ 10:23:
[...]

(de V komt altijd uit de panelen, alleen de temperatuur is een factor.
de A word meer of minder na maten de zon schijnt ;) )

[ Voor 29% gewijzigd door Nhz op 12-01-2015 11:15 ]

Groetjes

• migjes
Nhz schreef op maandag 12 januari 2015 @ 11:11:
Ander voordeel is toch ook dat je sneller aan de minimale inschakelspanning zit? Of haal je die altijd?

Ik weet dat het een beetje onlogisch klinkt om nu te gaan experimenteren, maar ik zie het ook als hobby. Denk dat ik dan ook voor een mooie gebruikte set ga, dan heb ik al wat praktijkervaring en hoeft het niet veel geld te kosten.
zelfs als de zon nog achter de horizon zit haal je de V.
om een V te halen heb je alleen licht nodig, zelfs weerkaatsings-licht van de atmosfeer is genoeg.
(maar probeer wel een beetje met een gezonde marge te werken en niet te dicht bij een grens te komen.)

ik ben aan het kijken naar 1 van die setjes die je gisteren aangaf. ;)

• migjes
Nhz schreef op maandag 12 januari 2015 @ 11:11:
ik kijk nu naar deze set:
http://www.marktplaats.nl...u-voor-4700-incl-btw.html

maar ik kijk bij steca wat voor omvormer het nu is en kan hem niet vinden.
wel de 8000 en 10000, maar geen 9000???

(dit soort fouten of onduidelijkheden heb ik elke keer bij gebruiktezonnepanelen.
niet dat ik ze fout vind maar kan het gewoon niet controleren en veel onduidelijke zaken.)

edit:
hehe een datasheet gevonden, pff
http://www.google.com/url...Gbg&bvm=bv.83339334,d.ZWU

[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 12-01-2015 11:32 ]

• Nhz

Nhz

Andere combinaties zijn natuurlijk ook mogelijk.
Kan ook wel eens informeren of hij ook zonder omvormer te koop is. Dan kan ik zelf op zoek gaan naar een omvormer. Wellicht wel een betere (gebruikte) te vinden.

Op hun website staan ook 'grote partijen' panelen te koop. Zijn overigens wel nieuw.

Groetjes

• Origineel
  • Niet online
Denk dat je eens over de grens moet snuffelen : www.secondsol.de

[ Voor 3% gewijzigd door Origineel op 12-01-2015 11:36 ]

• migjes
Nhz schreef op maandag 12 januari 2015 @ 11:31:
[...]

Kan ook wel eens informeren of hij ook zonder omvormer te koop is. Dan kan ik zelf op zoek gaan naar een omvormer. Wellicht wel een betere (gebruikte) te vinden.

Op hun website staan ook 'grote partijen' panelen te koop. Zijn overigens wel nieuw.
ik heb nu een datasheet gevonden.
is een wat oudere omvormer, maar ziet er niet echt slecht uit.

is een omvormer waar je of 15 of 30 of 45 panelen aan wil hangen.
is wel iets van anders op te verzinnen 16 of 32 of 48 kan ook.
je moet een string of 3 gewoon parallel zetten en dan moet de string even veel panelen zijn.

• Origineel
  • Niet online
http://www.secondsol.de/h...anzeige,7528,SF-130-L.htm

Je dak was 18 x 7 meter, daar passen er dan mooi 90 stuks op.
90 x 130 ==> 11,7 Mwh, ben je gelijk mooi dekkend voor je verbruik van 12Mwh :+

• migjes
Origineel schreef op maandag 12 januari 2015 @ 10:17:
[...]
Duidelijk verhaal, bedankt voor de super uitleg _/-\o_
uitleg is super,
alleen dre zijn stuk gelezen?
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"
dat klopt ook >:)

en dan denk ik dat ik hier weer een uitzondering heb op dre zijn verhaal.
http://www.google.com/url...Gbg&bvm=bv.83339334,d.ZWU
deze omvormer doet het waarschijnlijk weer op mux zijn manier.
(vermoed ik, ik heb hem ook niet dus weet het niet zeker.)

moraal van het verhaal, pas op!
er is altijd een uitzondering op elk verhaal, zolang je niet specifiek naar een product verwijst is er een uitzondering te vinden >:)

• Origineel
  • Niet online
migjes schreef op maandag 12 januari 2015 @ 11:59:
moraal van het verhaal, pas op!
er is altijd een uitzondering op elk verhaal, zolang je niet specifiek naar een product verwijst is er een uitzondering te vinden >:)
Ik vind het verhaal van Mux erg plausibel en goed uitgelegd. Natuurlijk zijn daar uitzonderingen op, of zijn dingen toch weer anders.
Zo hebben zowel de Fronius Galvo ( = 1 fase ) als de Fronius Symo ( = 3 fase) beide al een MPP rendement > 99,9%.
Misschien werken de fronius omvormers weer op een andere manier....ik heb geen idee.

• Nhz

Nhz

Origineel schreef op maandag 12 januari 2015 @ 11:57:
http://www.secondsol.de/h...anzeige,7528,SF-130-L.htm

Je dak was 18 x 7 meter, daar passen er dan mooi 90 stuks op.
90 x 130 ==> 11,7 Mwh, ben je gelijk mooi dekkend voor je verbruik van 12Mwh :+
Haha holy shit! :D

Het dak is inderdaad ongeveer 18x7, er zit echter een dakraam in en ongeveer 7x5mtr wordt overschaduwd door een ander dak. Dat zou ik dan wel kunnen opvangen met een aparte string, of is dat bij die panelen niet nodig?

Groetjes

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik heb die Steca 9000 al eens eerder gezien voor een niet te gekke prijs.
Tenminste.... Een 9kw omvormer voor dat bedrag. !!! Bij SMA en/ of Power one zit je al gauw aan de 16-1700 euro, als je hem weet te vinden.

• Origineel
  • Niet online
paulv1973 schreef op maandag 12 januari 2015 @ 12:11:
Ik heb die Steca 9000 al eens eerder gezien voor een niet te gekke prijs.
Tenminste.... Een 9kw omvormer voor dat bedrag. !!! Bij SMA en/ of Power one zit je al gauw aan de 16-1700 euro, als je hem weet te vinden.
350 euro
http://www.marktplaats.nl...ebruikt-5jr-garantie.html

• Origineel
  • Niet online
Nhz schreef op zondag 11 januari 2015 @ 13:41:
Er is ruimte zat (ca 18x7mtr) op Z-ZO schaduwvrij (regio Twello/Apeldoorn, Gelderland).
Nhz schreef op maandag 12 januari 2015 @ 12:09:
Het dak is inderdaad ongeveer 18x7, er zit echter een dakraam in en ongeveer 7x5mtr wordt overschaduwd door een ander dak.
Heb je nou wel of geen schaduw???????

15 stings van 6 in serie en je kunt alle kanten op.

Maar misschien dat 91 (7 x 13) panelen landscape nog wel beter gaat.
En dan maak je stings van 7 stuks.
Vmpp = 74 V
Impp = 1,77 A
Voc = 106 V

Als ik zo even kijk past dat perfect binnen de specs van die Steca 9000.

[ Voor 50% gewijzigd door Origineel op 12-01-2015 12:31 ]

• migjes
Origineel schreef op maandag 12 januari 2015 @ 12:09:
[...]

Ik vind het verhaal van Mux erg plausibel en goed uitgelegd. Natuurlijk zijn daar uitzonderingen op, of zijn dingen toch weer anders.
dat was hij ook zeker voor een bepaalde omvormer zoals de steca9000tl.
Zo hebben zowel de Fronius Galvo ( = 1 fase ) als de Fronius Symo ( = 3 fase) beide al een MPP rendement > 99,9%.
Misschien werken de fronius omvormers weer op een andere manier....ik heb geen idee.
dat vind ik altijd een lastige, het mpp rendement werkt eigenlijk anders.
een mpp heeft een paar W nodig om te kunnen werken(vaste hoeveelheid), als de omvormer 100% vermogen geeft kun je zeggen 99,9%, maar als de omvormer 10% vermogen krijgt is het maar 99%.
en dit soort dingen kun je alleen maar zien onder laboratorium omstandigheden, heeft niks te maken met wat het op dak doet, helaas.
(ik kijk er nooit naar vind het maar marketing taal ;) )

belangrijker is wat er na de mpp gebeurd, de meeste tl omvormers maken dan er +/-350V van om een stabiele lijn te hebben naar de omzetting toe.
kun je voor de mpp er al voor zorgen dat er een 350V binnen komt hoeft er minder geconverteerd te worden voor de lijn.
en dan krijg je een grafiek zoals dit:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg

• Nhz

Nhz

Origineel schreef op maandag 12 januari 2015 @ 12:18:
[...]

Vmpp = 74 V
Impp = 1,77 A
Voc = 106 V
Dit gaat me nog even iets te snel. Afhankelijk van de schaduw op het dak kan ik misschien beter strings maken die qua schaduw het mooiste passen, toch?

Maar ok, dan heb je 13 strings, zijn daar wel omvormers voor? :?
Heb je dan een omvormer nodig met minimaal 13 MPP's, of bedoel je dat je de strings parallel zet, afhankelijk van het aantal MPP's dat je hebt? Dan is de opbrengst alleen weer niet optimaal toch?

Groetjes

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Origineel schreef op maandag 12 januari 2015 @ 12:09:
[...]

M'n verhaal gaat uit van 1) geen step-up MPPT en 2) transformerless inverter. Zeker de duurdere (en hoger vermogen) 1-fase inverters hebben wél een step-up MPPT of een resonante inverter, of simpelweg wel een hele grote condensatorbank.

Mijn uitleg beschrijft het merendeel van inverters. Er is altijd een uitzondering, er zijn altijd nieuwe technieken, maar voor het algemene begrip van 1 vs 3 fase is het voldoende om dit te weten.

(migjes, waar heb je die illustratie vandaan? Ik heb nog geen een datasheet gezien met zo'n mooie efficiëntieplot!)

• migjes
mux schreef op maandag 12 januari 2015 @ 12:36:
[...]
(migjes, waar heb je die illustratie vandaan? Ik heb nog geen een datasheet gezien met zo'n mooie efficiëntieplot!)
is standaard bij de betere omvormers >:)
(te minste bij merken die er niet allerlei marketing "leugens" bij halen)
als voorbeeld:
http://www.solar-trading....41/PVI-3.0-TL-OUTD-S.html

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Kennen jullie deze al??
Oftewel.... We gaan weer de goede kant op qua zonnestand....

http://www.weerstationuithoorn.nl/Weer/Zonnestand.htm

• migjes
mux schreef op maandag 12 januari 2015 @ 12:36:
[...]

M'n verhaal gaat uit van 1) geen step-up MPPT en 2) transformerless inverter. Zeker de duurdere (en hoger vermogen) 1-fase inverters hebben wél een step-up MPPT of een resonante inverter, of simpelweg wel een hele grote condensatorbank.

Mijn uitleg beschrijft het merendeel van inverters. Er is altijd een uitzondering, er zijn altijd nieuwe technieken, maar voor het algemene begrip van 1 vs 3 fase is het voldoende om dit te weten.
ik neem aan dat je ook even naar de steca9000tl hebt gekeken?
eigenlijk zie ik dit soort omvormers niet meer?
teminste Three-phase, symmetrical grid feeding is wat meer het zelfde geworden als wat we op 1 fase ook doen.
geen idee of dat een reden heeft en of het net wel stabiel genoeg is tussen de fase's :?
kan ook zijn dat het niet meer zoveel uit maakt in de kosten en dat je dan toch een hoger rendement kunt halen.

steca staat er wel om bekend dat ze proberen zo minimalistisch te werken (met de voor en nadelen natuurlijk)

edit:
oja plotje steca
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20steca.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 12-01-2015 13:01 ]

• Origineel
  • Niet online
Nhz schreef op maandag 12 januari 2015 @ 12:34:
[...]

Dit gaat me nog even iets te snel. Afhankelijk van de schaduw op het dak kan ik misschien beter strings maken die qua schaduw het mooiste passen, toch?

Maar ok, dan heb je 13 strings, zijn daar wel omvormers voor? :?
Heb je dan een omvormer nodig met minimaal 13 MPP's, of bedoel je dat je de strings parallel zet, afhankelijk van het aantal MPP's dat je hebt? Dan is de opbrengst alleen weer niet optimaal toch?
Ik zou de strings zo maken dat deze een voltage leveren waarbij de omvormer optimaal redement geeft.
Uiteraard gaan die 13 stings parallel, dus je hebt maar 1 MPPT nodig.

En daar kun je dan mee gaan spelen om te kijken wat je het beste past.

90 panelen
30 stings van 3 panelen ==> 222V / 53,1A (Voc 318V)
16 stings van 5 panelen ==> 370V / 28,32A (Voc 530V)
15 stings van 6 panelen ==> 444V / 26,55A (Voc 636V)

91 panelen
13 strings van 7 panelen ==> 518V / 23,01A (Voc 742V)

96 panelen
12 stings van 8 panelen ==> 592V / 21,24A (Voc 848V)

En dan kijk je wat er op je omvormer past.
b.v. de Steca 9000, heeft een Maximal zulässige Eingangsspannung van 830V, dus daar ga je overheen met 8 panelen is serie, 7 is dus de max.
3 Panelen in serie kan weer niet omdat je dan over de maximaal 32A heen gaat.
Nenneingangsspannung = 600Volt, en daar zit je het dichts bij met 7 panelen (518V)
Heb je een andere omvormer, dan moet je naar die waarden kijken.

Vraag is dus even hoe veel panelen als je kwijt kunt/wilt op je dak, plaats je ze landscape dan 7 x 14 = maximaal 98 stuks?

• charops
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-12-2025
Toch maar de kennisbank hier raadplegen:

na een lange tijd meelezen hier is de kogel thuis eindelijk door de kerk en gaat de vrouw akkoord met de plaatsing van panelen. Nu weet ik dat mijn dak, ondanks de zuidligging, niet helemaal perfect is. Maar na een eerste oriënterende ronde offertes krijg ik duidelijk het advies om voor een oplossing als Solaredge te gaan omdat ik "veel last zou hebben van de pijpjes"

Ik weet wel zelfs beperkte schaduw veel invloed kan hebben, en de voordelen van optimizers hierin, maar mij blijft het gevoel bekruipen dat men gewoon liever een Solaredge systeem verkoopt als een meer standaard omvormer systeem.
Mijn vraag: zou ik inderdaad zoveel opbrengst missen ?

Het dak in kwestie, inclusief de 2 dakramen en pijpjes (buren hebben dezelfde pijpen staan) Het plan zou zijn er 12 panelen omheen te leggen om zo in de buurt van ons verbruik (2800KWh) te komen
https://www.dropbox.com/s/o3e8yrxauwwb3h2/dak2.jpg?dl=0

life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get

• migjes
Origineel schreef op maandag 12 januari 2015 @ 13:22:
b.v. de Steca 9000, heeft een Maximal zulässige Eingangsspannung van 830V
ik heb niet gecheckt of wat Origineel schrijft klopt (ben ook wel eens lui)
maar voor de steca9000tl kun je ook het plotje gebruiken wat ik net hier boven aan mux post. ;)
dat zal vrijwel het zelfde zijn.

komt er in principe op neer dat de steca niet kan converteren naar een hogere V allen naar een lagere V
dus je moet hem onder alle omstandigheden (ook als de panelen warm zijn) boven de 350V houden.
hoe dichter op de 350V de meer rendement van omzetting je hebt ;)
succes.

• Origineel
  • Niet online
charops schreef op maandag 12 januari 2015 @ 13:29:
Het plan zou zijn er 12 panelen omheen te leggen om zo in de buurt van ons verbruik (2800KWh).
Misschien slim om de maten erbij te zetten.

• migjes
Toch maar de kennisbank hier raadplegen:

na een lange tijd meelezen hier is de kogel thuis eindelijk door de kerk en gaat de vrouw akkoord met de plaatsing van panelen. Nu weet ik dat mijn dak, ondanks de zuidligging, niet helemaal perfect is. Maar na een eerste oriënterende ronde offertes krijg ik duidelijk het advies om voor een oplossing als Solaredge te gaan omdat ik "veel last zou hebben van de pijpjes"

Ik weet wel zelfs beperkte schaduw veel invloed kan hebben, en de voordelen van optimizers hierin, maar mij blijft het gevoel bekruipen dat men gewoon liever een Solaredge systeem verkoopt als een meer standaard omvormer systeem.

Het dak in kwestie, inclusief de 2 dakramen en pijpjes (buren hebben dezelfde pijpen staan) Het plan zou zijn er 12 panelen omheen te leggen om zo in de buurt van ons verbruik (2800KWh).
ik vind je gevoel helemaal terecht.
op momenten dat jij last hebt van schaduw dan schijnt de zon aardig schuin op je panelen en is de opbrengst toch niet echt hoog.
ook hebben de panelen nog diodes waarmee ze stukken uit kunnen schakelen als eerste verdediging tegen schaduw. ;)
(wel er voor zorgen dat je voldoende V op de mpp hebt, als een diode inschakelt zakt de V ook een stukje. ;) dus als dit op 1 mpp zit gaat het waarschijnlijk goed.)

ik heb panelen op oost met 2 pijpjes op zuid, kan niet echt zeggen dat ik er echt veel last van heb.
optimizers zullen echt wel wat meer opleveren, allen is het de extra kosten waard? denk het niet.
laat het lekker een persoonlijke keuze zijn, er zijn wel andere voordelen te verzinnen die ook leuk zijn zoals per paneel kunnen monitoren b.v.

• charops
Origineel schreef op maandag 12 januari 2015 @ 13:37:
[...]

Misschien slim om de maten erbij te zetten.
Sorry, 5,5m breed, 5 hoog. 12 panelen gaat dus wel passen, daar verwacht ik geen problemen :)
migjes schreef op maandag 12 januari 2015 @ 13:39:
[...]

op momenten dat jij last hebt van schaduw dan schijnt de zon aardig schuin op je panelen en is de opbrengst toch niet echt hoog.
Dat was inderdaad mijn inschatting. Deze foto is van vorige week, rond het middaguur, en dan zou de boel dus schaduwvrij zijn.
dus als dit op 1 mpp zit gaat het waarschijnlijk goed.)
:(
Hmm, ik begon net na te denken over 2 strings, er zal altijd 1 kant volledig schaduwvrij blijven.

Verwijderd

Nee. Als je dak pal op zuid ligt en er geen slagschaduw van andere (grotere) gebouwen op valt mis je zo goed als niks. :)

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:43
Aternatief is natuurlijk de pijpjes naar de andere kant wegwerken? Ik weet niet hoe goed je zolder afgewerkt is.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• migjes
charops schreef op maandag 12 januari 2015 @ 13:51:
[...]
Hmm, ik begon net na te denken over 2 strings, er zal altijd 1 kant volledig schaduwvrij blijven.
12X een paneel van tussen de 250-300Wp met iets van een 6"cel geeft je een perfecte V van rond de 350V.
met 2x6 heb je maar 175V per string en als er dan nog 1 paneel uitvalt(1 paneel in schaduw) gaat er ongeveer 30V van af.
er zijn tl omvormers die dat dan wat te weinig vinden.

wat je ook zou kunnen doen: is 2x6 panelen met 96 cellen van 5" kunnen gebruiken.
dan heb je meer V en zou je wel met 2x een mpp kunnen werken.
(die panelen hebben een iets andere maat dus pasop, past het wel?)

het kan allemaal maar is een persoonlijke keuze, en hoeft niet perse. ;)

edit:
een voorbeeld van een paneel met 5"cellen
http://www.sun-solar.nl/i...anelen-212-euro-incl-btw/

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 12-01-2015 14:01 ]

• charops
SkiFan schreef op maandag 12 januari 2015 @ 13:58:
Aternatief is natuurlijk de pijpjes naar de andere kant wegwerken? Ik weet niet hoe goed je zolder afgewerkt is.
Voor het geld wat me dat kost kan ik net zo makkelijk optimizers bestellen ( laten doen, namelijk net handig genoeg om een spijker krom te slaan) En de buurvrouw gaat ze denk ik niet voor mijn panelen verplaatsen :P

• Nhz

Nhz

Origineel schreef op maandag 12 januari 2015 @ 12:18:
[...]

[...]

Heb je nou wel of geen schaduw???????

Vmpp = 74 V
Impp = 1,77 A
Voc = 106 V

Als ik zo even kijk past dat perfect binnen de specs van die Steca 9000.
Sorry, mijn fout. 8)7
Het initiële plan van 'een paar panelen' kan prima schaduwvrij uitgevoerd worden. Het totale dak is 18,5 x 7mtr. Als ik alles vol ga leggen moet ik wel rekening houden met schaduw van een haakse kap (en een groot dakraam).

Ik kan drie rijen van 14 panelen kwijt, schaduwvrij. Tevens kan ik drie rijen van 11 panelen kwijt, waar ik schaduw heb op heb van de haakse kap. In totaal dus 77 panelen. Dit komt neer op 10010Wp, op zich ook prima. :)

Dan is het alleen nog een kwestie van het vinden van de juiste omvormer, met twee MPP's.

Groetjes

• migjes
charops schreef op maandag 12 januari 2015 @ 14:03:
[...]

Voor het geld wat me dat kost kan ik net zo makkelijk optimizers bestellen ( laten doen, namelijk net handig genoeg om een spijker krom te slaan) En de buurvrouw gaat ze denk ik niet voor mijn panelen verplaatsen :P
trouwens als je maar 2800kWh wil doen.
michien eens kijken naar lg?
http://shop.winkelman-zon...b3-monox-neon-black-.html
zijn wel wat duur, maar je kunt nu met maar 10 panelen af en een eind van de schoorstenen blijven?
kan ook een optie zijn.
(of iets vergelijkbaars met andere panelen zoals de ja
http://shop.winkelman-zon...nokristallijn--285wp.html)

edit:
of gewoon de Ferrari's onder de panelen >:)
http://shop.winkelman-zon...sunforte-mono-327wp-.html

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 12-01-2015 14:21 ]

• Origineel
  • Niet online
Sorry, 5,5m breed, 5 hoog. 12 panelen gaat dus wel passen, daar verwacht ik geen problemen :)
En hoe kom je dan uit met Solar Frontier panelen, die zijn kleiner ( 126 x 98cm), passen misschien wel heel fraai rondom die 2 dakramen.

• charops
migjes schreef op maandag 12 januari 2015 @ 14:19:
[...]

trouwens als je maar 2800kWh wil doen.
Willen is misschien niet het juiste woord, maar gezien het oppervlak en het feit dat de terugleververgoeding niet gegarandeerd is, is het afdekken van mijn eigen gebruik voldoende.

Interessante gedachte, je zou dan een soort rij van 5 onder, 1 aan weerszijden van de dakramen en 3 erboven, in het midden, voorstellen ?

Maar goed, met de ferrari's onder de panelen kom je ook weer in de buurt van de solaredge prijs. Dan word de keuze dus paneel Ferrari of omvormer-Ferrari >:)
Origineel schreef op maandag 12 januari 2015 @ 14:43:
[...]

En hoe kom je dan uit met Solar Frontier panelen, die zijn kleiner ( 126 x 98cm), passen misschien wel heel fraai rondom die 2 dakramen.
Het stuk onder de ramen is bij benadering 1,80m, erboven iets meer als 2m volgens mij . Dus 2 rijen hoog landscape wil net niet eronder. Dan lijkt het op 5 stuks portrait onder en dan kiezen: naast de ramen aan weerszijden 1 portrait en erboven 2x5 landscape, of naast de ramen 2 landscape aan weerszijden (wil denk ik net) en 5 portrait erboven. Best case dus 17x170 Wp=2890 Wp.

Dat word eerst eens heel nauwkeurig gaan meten
.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Nhz schreef op maandag 12 januari 2015 @ 14:17:
[...]

Sorry, mijn fout. 8)7
Het initiële plan van 'een paar panelen' kan prima schaduwvrij uitgevoerd worden. Het totale dak is 18,5 x 7mtr. Als ik alles vol ga leggen moet ik wel rekening houden met schaduw van een haakse kap (en een groot dakraam).

Ik kan drie rijen van 14 panelen kwijt, schaduwvrij. Tevens kan ik drie rijen van 11 panelen kwijt, waar ik schaduw heb op heb van de haakse kap. In totaal dus 77 panelen. Dit komt neer op 10010Wp, op zich ook prima. :)

Dan is het alleen nog een kwestie van het vinden van de juiste omvormer, met twee MPP's.
SMA STP10.000TL-10....

Heel mooi.... Maar ja. Das mijn SMA virus... :X

• migjes
charops schreef op maandag 12 januari 2015 @ 15:20:
[...]

Willen is misschien niet het juiste woord, maar gezien het oppervlak en het feit dat de terugleververgoeding niet gegarandeerd is, is het afdekken van mijn eigen gebruik voldoende.

Interessante gedachte, je zou dan een soort rij van 5 onder, 1 aan weerszijden van de dakramen en 3 erboven, in het midden, voorstellen ?

Maar goed, met de ferrari's onder de panelen kom je ook weer in de buurt van de solaredge prijs. Dan word de keuze dus paneel Ferrari of omvormer-Ferrari >:)
eigen gebruik afdekken is voldoende.

zoiets zou het dan wel worden, dan zit je op 10X en dan zou je misschien nog net kunnen doen met de ja 285Wp. (ik kan heel moeilijk schatten wat het natuurlijk oplevert, teveel variabelen die ik niet weet.)

en ja wat voor ferrari het word is aan jouw.
keuze genoeg, maar check zeker de solarfrontiers van Origineel zijn idee.
die doen iets meer kWh op Wekken per Wp, maar je hebt wel wat meer m2 nodig als een mono.
(maar kunnen beter tegen schaduw)
kies maar, dat is aan jouw.

• PClop
  • Niet online
Nhz schreef op maandag 12 januari 2015 @ 09:58:

Zo iets verlies je idd wel als alles op het zelfde dakvlak ligt
maar niet met een oost/west installatie, dan verlies je nog
maar de helft of nog minder van die 9+ A, maar dan zit
je wel weer beter met de minder zonnige dagen.

• Nhz

Nhz

Kwam ook deze en deze nog tegen, heb het nog niet uitgezocht (ben eten aan het koken), maar voor mijn gevoel aardig aan de prijs.

-edit- Misschien valt het ook wel mee, de omvormers zijn volgens mij niet heel goedkoop. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Nhz op 12-01-2015 18:01 ]

Groetjes

• migjes
Nhz schreef op maandag 12 januari 2015 @ 17:54:
Kwam ook deze en deze nog tegen, heb het nog niet uitgezocht (ben eten aan het koken), maar voor mijn gevoel aardig aan de prijs.
dat klinkt aardig wat ik op dak heb (met andere omvormer) en niks mis met omvormer.

dit zijn de belasting schalen van de energie belasting.
1 - 10.000 kWh 14,47 cent
10.001 - 50.000 kWh 5,67 cent

waar het kortweg op neer komt, de eerste 2000kWh die jij opwekt zullen maar +/-15cent per kWh zijn.
daarna krijg je wel weer +/-22cent per kWh.
(niet om je te ontmoedigen, maar wel om het van te voren te weten. ;) )

• Nhz

Nhz

migjes schreef op maandag 12 januari 2015 @ 18:04:
[...]

dat klinkt aardig wat ik op dak heb (met andere omvormer) en niks mis met omvormer.

dit zijn de belasting schalen van de energie belasting.
1 - 10.000 kWh 14,47 cent
10.001 - 50.000 kWh 5,67 cent

waar het kortweg op neer komt, de eerste 2000kWh die jij opwekt zullen maar +/-15cent per kWh zijn.
daarna krijg je wel weer +/-22cent per kWh.
(niet om je te ontmoedigen, maar wel om het van te voren te weten. ;) )
Nouja, ik zie het momenteel een beetje als volgt: we gebruiken x kWh per jaar, daarvoor betalen we x euro per jaar.

Als ik van x kWh naar 0 kWh ga (na saldering), dan betalen we veel minder. ;)

Of dat nou de eerste 2000kwh voor 15cent of niet is, zolang ik voor een installatie ga die nagenoeg al het gebruik kan dekken is volgens mij prima. Een dergelijke 'garantie' is voor de volgende bewoner ook een enorme pre, toen straks aan de lijn gehad en die vond het wel interessant. Dus wie weet. :)

-edit- het gaat dan wel om die set die ik eerder noemde, die haalt het niet helemaal, maar wel een heel eind.

[ Voor 5% gewijzigd door Nhz op 12-01-2015 19:17 ]

Groetjes

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-01 13:42
Wat houdt men doorgaans in Nederland aan als minimumtemperatuur voor het berekenen van de hoogste openklemspanning? Is -7ºC een mooi uitgangspunt (dat vond ik in de ABB sizing tool en SMA SunnyDesign)?

Volgens de ABB string sizing tool kunnen er 12 Suntech STP285 panelen op een Aurora PVI 3.0. Ze hebben een openklemspanning van 44,8V bij 25ºC en een temp. coëfficient van -0,34%. Dat betekent dat je bij -7ºC 44,8*(1,0034^(25 - -7) = 49,9V hebt. Dat maal 12 zit akelig dichtbij de maximumspanning van 600V die de PVI 3.0 aan kan.

Ik weet dat bijv. migjes nogal fan is van onderdimensioneren. Loop je in de praktijk snel tegen dit soort limieten aan?

Dato DUO synth voor twee

• migjes
David schreef op maandag 12 januari 2015 @ 19:39:
Ik weet dat bijv. migjes nogal fan is van onderdimensioneren. Loop je in de praktijk snel tegen dit soort limieten aan?
david wat zeg je nu!!!!
ik ben juist tegenstander van onderdimensioneren, zoveel mogelijk voorkomen.
ik kan alleen niet wegduiken voor de economische belangen die er soms ook zijn dus het kan wel.

ik ga nu mokken in de kroeg hier over :-(
en vertel je morgen pas dat de absolute max van een power-one iets hoger is als 600V

( lol _O- )

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

[...]

[...]

Dat was inderdaad mijn inschatting. Deze foto is van vorige week, rond het middaguur, en dan zou de boel dus schaduwvrij zijn.

[...]

:(
Je kunt ook de 2 panelen bovenin naast linker en rechter schoorsteen een involar 250 micro omvormer geven en de overige 10 op een string omvormer. Dit is altijd nog goedkoper dan SolarEdge.

www.sunsolar.nl

• Nhz

Nhz

Zojuist een prijs doorgekregen van Gebruiktezonnepanelen.com. Gebruikte REC 240Wp panelen a 119euro per stuk. Niet heel verkeerd denk ik, al zijn die Frontiers uit Duitsland ook lang niet gek (en die zijn nieuw).

Heb even de moeite genomen om mijn dak uit te tekenen te schetsen, wel zo duidelijk. :)
Afbeeldingslocatie: http://pichoster.net/images/2015/01/13/dakindeling.jpg

REC panelen:
In het schaduwvrije gedeelte kan ik 3x11 panelen kwijt (landscape). In het schaduwvlak kan ik er nog eens 3x9 kwijt. Totaal heb ik dan 60panelen, goed voor 14.4kWp en een prijs van 7140euro (0,49euro per Wp).

SolarFrontiers:
In het schaduwvrije gedeelte kan ik 3x14 panelen kwijt (landscape). In het schaduwvlak kan ik er nog eens 3x11 kwijt. Totaal heb ik dan 75panelen, goed voor 9.75kWp en een prijs van 5070euro (0,52euro per Wp).

Wat denken jullie? :)

-edit- De Frontiers zijn vrij van BTW, de REC's zijn inclusief BTW. Dit kan ik dus nog terug vragen.

-edit2- Heb met de nieuwe bewoners (familie) gesproken over een PV installatie, ze zijn erg positief, maar willen nu niet investeren. Wel willen ze mij de investering terugbetalen met het terugverdienmodel. In plaats van aan de energieleverancier betalen willen ze mij de energie betalen, tot de installatie afbetaald is. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Nhz op 13-01-2015 12:31 ]

Groetjes

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:32

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Nhz schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 12:14:
-edit2- Heb met de nieuwe bewoners (familie) gesproken over een PV installatie, ze zijn erg positief, maar willen nu niet investeren. Wel willen ze mij de investering terugbetalen met het terugverdienmodel. In plaats van aan de energieleverancier betalen willen ze mij de energie betalen, tot de installatie afbetaald is. :)
Zou ik persoonlijk noooit doen! Van deze financiële constructie (eigenlijks een lening) kan alleen maar ruzie komen en dat zou het mij niet waard zijn. Je kunt nu nog zo'n goede band hebben met vrienden/familie, maar als het om geld gaat, kan er zo maar een onenigheid ontstaan. Zeker als dit over meerdere jaren loopt. Resultaat is niet alleen financiële problemen maar ook relationele problemen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Nhz

Nhz

antonboonstra schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 13:40:
[...]

Zou ik persoonlijk noooit doen! Van deze financiële constructie (eigenlijks een lening) kan alleen maar ruzie komen en dat zou het mij niet waard zijn. Je kunt nu nog zo'n goede band hebben met vrienden/familie, maar als het om geld gaat, kan er zo maar een onenigheid ontstaan. Zeker als dit over meerdere jaren loopt. Resultaat is niet alleen financiële problemen maar ook relationele problemen.
Ben ik het normaal gesproken mee eens, al is dit risico maar klein. De stroom rekening is in 1 jaar al circa 1750euro. We wonen hier zelf nog minimaal een jaar, daarmee is al een aardig deel afbetaald. Daarnaast handel ik al jaren zakelijk met dit deel van de familie. Dat zit echt wel snor. :)

Groetjes

• migjes
David schreef op maandag 12 januari 2015 @ 19:39:
Wat houdt men doorgaans in Nederland aan als minimumtemperatuur voor het berekenen van de hoogste openklemspanning? Is -7ºC een mooi uitgangspunt (dat vond ik in de ABB sizing tool en SMA SunnyDesign)?

Volgens de ABB string sizing tool kunnen er 12 Suntech STP285 panelen op een Aurora PVI 3.0. Ze hebben een openklemspanning van 44,8V bij 25ºC en een temp. coëfficient van -0,34%. Dat betekent dat je bij -7ºC 44,8*(1,0034^(25 - -7) = 49,9V hebt. Dat maal 12 zit akelig dichtbij de maximumspanning van 600V die de PVI 3.0 aan kan.
ik vind -7ºC een mooi uitgangs-punt.

wat gebeurd er als de Voc in de ochtend boven de 600V komt.
dan schiet de omvormer in de stres en gaat hij uit met een oranje knipperend lampje.
pas als de DC stroom er weer af is geweest probeert hij op nieuw te starten (wat er op neer komt dat hij de volgende dag het weer probeert.)
dan heb je een dag in de winter aan opbrengst gemist, eigenlijk boeit dat niet.

nu heb ik 3 jaar geleden al eens getest met wat los liggende panelen, en heb een keer iets van 605Voc op de omvormer gezet, en de omvormer deed gewoon starten.
nog een paneel extra en hij deed niet starten.
als je diep in de oude originele handleidingen gaat zoeken dan zie je regelmatig het getal 630V op duiken.
ik heb het vermoeden dat de Voc onder de 630V zou moeten zijn alleen power-one neemt gewoon een gezonde marge in de specs (doen ze eigenlijk met elk getal, neem de grens van de mpp=2000W, maar met de juiste V duw je hem naar de 2098W)
kan het alleen niet 100% zeker zeggen dat het zo is (en zou ook model specifiek kunnen zijn).

nu reken je de openklemspanning goed uit.
alleen de natuur is iets weerbarstiger als de theorie.
zoals je rekent gaat de lijn van de Voc rechtlijnig omhoog gehand de temperatuur.
maar in de praktijk buigt de lijn iets naar beneden.
dus er is iets meer ruimte alleen hoeveel dat is :?

nu geef je aan dat je 12X285Wp aan de power-one PVI 3.0 wil hangen.
dat geeft een 3420Wp, als je bijde mpp's kopeld tot 1 mpp dan kan die gewoon 3300W op het net zetten.
en dan noem ik dit geen onder dimensioneren. die paar Wp dat je er naast zit boeit niet en de max is geen 3300W maar iets hoger(zoals met alle waardes van power-one.)
zet je die 12X285Wp op 1 mpp met de max van 2000W, ja dat is onder dimensioneren.
dat maakt met 12x208W NOCT al 2496W als het goed warm is.
maar het zou net moeten kunnen als je kijkt naar jaar opbrengsten en onder dimensioneren niet erg vind.

en wat zou dit doen voor het rendement, laten we de plot er bij pakken.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
met 12X35.8V = 429V kom je nog heel goed in de 96% rendement.(Vmpp blijft eigenlijk altijd onder de 530 V)
maar als het warm is heb je 12X32,2V = 386V en komt hij nog steeds heel mooi in de 96.8%

dus eigenlijk vind ik dit een heel mooi plan.
een half paneeltje minder zou nog net iets beter zijn, maar die dingen door zagen is geen optie, lol.
ik vraag me af hoe je ze wil leggen(de hoek/richting/1 of 2 mpp's etc...)?

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:21
Even een vraagje over zelf panelen op het dak leggen, is dat nu echt moeilijk (plat dak)?

Ik heb nu meerdere offertes liggen waarbij het volledig geinstalleerd wordt maar de prijzen vallen mij tegen. Als ik de geoffreerde panelen en omvormer via internet op zoek dan vallen de kosten voor het installeren per saldo tegen. Ik durf echter niet zelf aan de elektrische installatie te gaan zitten, dus daar laat ik per definitie een installateur voor komen, maar het voorbereidende werk zou ik toch zelf kunnen doen. Ben nu aan het kijken waar ik op uitkom als ik mijn 'boodschappenlijstje'maak.

Ik ben van plan om het betonnen montage systeem van sun-solar te gaan gebruiken, ziet er strak uit, niet duur en geen extra ballast nodig, toch? Ik wil dan 6 panelen landscape plaatsen mbv deze: http://www.sun-solar.nl/i...-4-5-graden-hellingshoek/

Gewicht is per betonvoet 31 kg. Bij 6 panelen gebruik ik dan per saldo 3x31 kg. Waarbij de hoge kant van de schans tegen het huis aan ligt, dus daar zal niet heel veel wind onder gaan komen.

Ik loop nog tegen de volgende punten aan:
- Moet er nog een matjes o.i.d onder de betonnen schans? Lijkt mij wel.
- Ik leg de panelen op het platte dak van mijn garage, de omvormer wil ik in de garage hebben hangen, hoe kom ik nu met mijn draadjes in de garage zonder dat het dak gaat lekken? Ik heb geen mogelijkheid om netjes buitenom te gaan met de bedrading (het dak steekt namelijk over), dus ik zal door het dak moeten boren om een kabel doorvoer te plaatsen. Om dit goed te doen heb je volgens mij wat gereedschap nodig (brander etc) waarbij het makkelijker/per saldo goedkoper is om dit uit te besteden.
- Van de omvormer (Omnik 1.5) moet ik nog naar de meterkast, dit zal grotendeels via de kruipruimte gaan maar ook nog een stuk door de garage, in totaal (schat ik in) dat de benodigde draad tussen de 15 en 20 meter zal zijn. Wat voor een draad heb ik daarvoor nodig 3x6mm of 3x4mm ? Ik neem aan dat een YMVK kabel zonder verdere bescherming door de kruipruimte kan komen te hangen/liggen?
- Ik heb al een omvormer op een aparte groep (Omnik 2.0) 10 panelen van 245 Wp, er komen nu nog 6 panelen bij van ieder 260 wp met een Omnik 1.5 kan deze laatste op dezelfde groep worden aangesloten? Dan heb ik totaal 4010 Wp op één groep zitten. Volgens mij ben ik er dan wel...

• Origineel
  • Niet online
[...]

+ 1
Gewoon niet doen!

• Origineel
  • Niet online
-edit- De Frontiers zijn vrij van BTW, de REC's zijn inclusief BTW. Dit kan ik dus nog terug vragen.
Zitten die REC's vol in de BTW of is het een deels marge?

• Nhz

Nhz

Origineel schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 14:21:
[...]

Zitten die REC's vol in de BTW of is het een deels marge?
Vol in de BTW, komen uit Duitsland.

Groetjes

• migjes
[...]

jep dat is zo.
maar toch doe ik dit ook.
ik heb nu nog 10 panelen over van een projectje. (mijn west set. eigenlijk al meer als 50% terug verdiend)
heb ik een btw bonnetje gemaakt voor een vriendin.
die krijgt zoveel btw terug kunden we een omvormer van kopen. (en ik kan de btw weer verwerken in het bedrijf)
en uiteindelijk gaat het mij +/-100 euro kosten(voor een kabel en wat groepen kast spul) + 10 panelen die ik over had.
nu heb ik afgesproken dat zodra het geld terug komt van het energie bedrijf ik 200euro per 1000kWh krijg.
als het een beetje mee zit hebben we nog geen 3 zomers nodig om alles terug te betalen.

het is niet dat ik dit soort constructies wil aanraden, maar mijn risico is 100euro + de 2de hands prijs van 1950Wp. ik maak me er ook geen zorgen over. is niet genoeg geld om ruzie over te maken, lol.
ik heb wel vreemdere dingen gedaan in mijn leven.

ik vind de Nhz constructie ook wel iets gevaarlijker, zeker omdat hij nog niet duidelijk heeft wat de valkuilen zijn.
ik weet nog niet of hij b.v. de term kolenfooi al snapt etc.. etc...
oppassen voor iets te zonnige euro tekens in de ogen is wel verstandig.

• Nhz

Nhz

migjes schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 14:34:
[...]
ik weet nog niet of hij b.v. de term kolenfooi al snapt etc.. etc...
oppassen voor iets te zonnige euro tekens in de ogen is wel verstandig.
Die is me bekend. ;)

Ik schreef het al eerder, ik reken puur alleen op wat de kWh's kosten, wat ik dus aan kosten uitspaar. Ik reken niet met wat ik krijg voor een eventueel overschot. Ben het er mee eens dat dit soort constructies in veel gevallen een hoop gedoe op kunnen leveren, maar ik ben er helemaal niet bang voor. Zoals je zelf ook schrijft, het is een te klein bedrag om ruzie over te maken. Zeker niet in vergelijking met de zakelijke dingen die al heen-en-weer geschoven worden. Ik kan er nog twee zomers de vruchten van plukken, dan is al circa de helft terug verdient.

[ Voor 5% gewijzigd door Nhz op 13-01-2015 14:40 ]

Groetjes

• migjes
Nhz schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 14:39:
[...]

Die is me bekend. ;)

Ik schreef het al eerder, ik reken puur alleen op wat de kWh's kosten, wat ik dus aan kosten uitspaar. Ik reken niet met wat ik krijg voor een eventueel overschot. Ben het er mee eens dat dit soort constructies in veel gevallen een hoop gedoe op kunnen leveren, maar ik ben er helemaal niet bang voor. Zoals je zelf ook schrijft, het is een te klein bedrag om ruzie over te maken. Zeker niet in vergelijking met de zakelijke dingen die al heen-en-weer geschoven worden. Ik kan er nog twee zomers de vruchten van plukken, dan is al circa de helft terug verdient.
ja jij bent ook ondernemer toch? en die kijken iets anders tegen zaken aan.
die zijn in ieder geval wat meer gewend om duizenden euro's over de balk te gooien, lol

toch zijn we er hier een beetje voorzichtig mee.
we hebben hier wel eens een persoon gehad die 9000kWh opwekte en zelf maar 3000kWh nodig had.
en die kwam er toen achter dat de eerste 5000kWh die hij over had maar kolenfooi op leverde, en de andere 1000kWh nog minder.
lol, die gast dacht even slapen rijk te worden, maar viel vies tegen met de eerste afrekening.
(was ook een sukkel)

Pagina: 1 ... 79 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.