Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.897 views

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
migjes schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 12:19:
[...]

die 45graden is niet helemaal waar. (is iets te versimpeld uitgelegd.)
er zijn wel wat meer eisen.

of patrickvanvalen binnen vergunning vrij zit?
ik twijfel ook, maar heb niet de gegevens om het te checken.
alleen de regels zijn afgelopen november zo veranderd dat ik ook nog aardig op mijn hooft krap wat er nu wel en niet kan. :?
Ik denk dat patrickvanvalen wel een vergunning had moeten aanvragen.
En of die vrij van leges is is de vraag.
Maar als ik bij bouw en woningzicht zou werken zou ik dit project goedkeuren.
(afgezien van de leges die misschien dan wel alsnog betaald moeten worden)
De buren kunnen bezwaar maken maar dan zal de gemeente toch in alle redelijkheid dit project goedkeuren.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
opuntia1 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 13:21:
[...]

Ik denk dat patrickvanvalen wel een vergunning had moeten aanvragen.
En of die vrij van leges is is de vraag.
Maar als ik bij bouw en woningzicht zou werken zou ik dit project goedkeuren.
(afgezien van de leges die misschien dan wel alsnog betaald moeten worden)
De buren kunnen bezwaar maken maar dan zal de gemeente toch in alle redelijkheid dit project goedkeuren.
ik zit nog een beetje te puzzelen op de nieuwe regels.
als ik naar mijn eigen huis kijk, mag ik achter een aanbouw zetten van 4 meter diep en 5 meter hoog.
dat vinden de buren waarschijnlijk niet oke, maar is wel vergunnings-vrij met de nieuwe regels. >:)

alleen patrick werkt in het zij gebied van zijn huis?
en dan begrijp ik het nog niet helemaal wat nu wel of niet kan?
(nog dat ik weet of het acher gebied nu openbaar gebied is of ontsluitings-gebied.
ik zie wel een auto en een speel toestel, dus ik vermoed een openbaar gebied.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
migjes schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 13:30:
[...]

ik zit nog een beetje te puzzelen op de nieuwe regels.
als ik naar mijn eigen huis kijk, mag ik achter een aanbouw zetten van 4 meter diep en 5 meter hoog.
dat vinden de buren waarschijnlijk niet oke, maar is wel vergunnings-vrij met de nieuwe regels. >:)

alleen patrick werkt in het zij gebied van zijn huis?
en dan begrijp ik het nog niet helemaal wat nu wel of niet kan?
(nog dat ik weet of het acher gebied nu openbaar gebied is of ontsluitings-gebied.
ik zie wel een auto en een speel toestel, dus ik vermoed een openbaar gebied.)
In mijn gemeente moet je altijd een vergunning aanvragen voor het aanbrengen van zonnepanelen.
En dat moet je vooral doen als de gemeente subsidie geeft in de vorm van een gunstige lening ? :( tegen 3 % of een gezamenlijk project.
Leges hoef je meestal niet te betalen maar met een schans zoals patrickvanvalen heeft gemaakt waarschijnlijk wel.

Maar als het zonder subsidie kan des te beter. :)
Ik waardeer het zeer zoals patrickvanvalen bezig is. :)
Wie heeft daar bezwaar tegen?

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
opuntia1 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 13:47:
Ik waardeer het zeer zoals patrickvanvalen bezig is. :)
Wie heeft daar bezwaar tegen?
Bezwaar tegen het feit dat jij patrickvanvalen waardeert?
Nee, kan me niet voorstellen dat iemand daar problemen mee heeft ;)

Maar ik denk dat patrickvanvalen wel moet oppassen met z'n open stootvoegen, denk niet dat de welstandscommissie daar happy mee is, zeker niet als het aan de straatkant is, als het de achterkant is valt het nog wel mee (maar dan zijn die plastic vlonderdelen geen gezicht).

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/12ac769db5a5fa61cfee7e32bee7d988.jpg

• casper4253
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-01 20:11
Hoi Allemaal,
Ik kan nog wel wat hulp gebruiken.

Ik ben even wat aan het stoeien geweest met Excel om een aantal offertes wat makkelijker te kunnen vergelijken.

Excel
Excel2

Ik ben dus geen expert maar heb toch even getracht een wat berekeningen voor mezelf te maken,
(Ik hoop dat de link werkt, laat het anders maar even weten)

Kleine uitleg:
Ik heb de gegevens van een aantal offertes ingevuld (Ben nog of wat details en antwoorden aan het wachten)
Ik heb een aantal berekening gemaakt om de offertes beter te vergelijken.
Heb gemerkt dat iedere leverancier zijn eigen methode gebruikt en het er soms mooier uitziet dan in werkelijkheid.

Ik heb zelf toegevoegd:
Cel B12 verlies factor (ivm niet helemaal op het zuiden plaatsen van de panelen)
Cel B14 Dimensioneerfactor (Ivm het uitzoeken van de juiste omvormer grote)
Cell B41 Verwachte opbrengst met 3 verschillende rekenmodelen die ik heb gevonden.
1. 85% van de WP
2. 10% opbrengst x aantal zon uren
3. Opbrengst via de PVGIS website
(rekening gehouden met verlies factor uit B12)

Cel B52 terug verdientijd over deze 3 rekenmodelen
B54 prijs per Watt/piek

Mijn doel is om zelf makkelijk te kunnen uitrekenen of de berekening van de leverancier klopt en zo ook makkelijker te vergelijken.

Klopt het een beetje wat ik heb gedaan of zit ik er naast met mijn berekeningen?
En alle advies, ideeen en opmerkingen over de offerte keuzes is natuurlijk ook erg meegenomen en gewaardeerd.

Nogmaals ik ben geen expert maar probeer het gewoon te snappen en de juiste keuze te maken.
Alle tips zijn dus welkom :)

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-01 23:43

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Het is bij elke gemeente anders hoe ze er mee omgaan, de ene makt er meer van dan de andere, bij ons in het dorp zijn er ook zeer duidelijk zichtbaar panelen geplaatst op een manier die veelal niet zonder vergunning zou mogen, maar er word gewoon niets aan gedaan omdat er niemand is die daar actief naar opzoek gaat, en zolang er niemand klaagt.
Ik zou vooral nagaan hoe de sfeer wat dat betreft is in de gemeente, en alleen diegene bellen die gaat over de panelen, die weet vast hoe te gaat, niet diegene die over de welstand gaat t hemd van z'n lijf vragen. Geen slapende honden wakker maken.

en zo'n ding om licht te leiden heet een solartube.
http://www.solatube.nl/

En volgens mij heeft Centrosolar glas-glas panelen waar de ruimte tussen de celeln doorschijnend is.
Voor patrickvanvalen te laat,maar misschien voor een ander met zo'n idee.

[ Voor 11% gewijzigd door Andre1973 op 07-01-2015 22:26 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Hier zijn ze bij de gemeente niet erg actief met wat precies wel en niet mag.
Als je gaat bellen ga je er zelf een probleem van maken ( had ik dus gedaan).
Heb hier laatst wel bezoek van ze gehad, maar is verder geen probleem.

Ik heb die panelen met boven en onder glas ook gezien. Iemand had ze als terras overkapping.
Maar ik heb nu allemaal de zelfde panelen, die ik naar eigen goed dunken tot verschillende strings kan koppelen. Als ik dan meerdere typen panelen heb wordt ik hier weer in beperkt.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-01 10:00
23 januari worden bij ons 24 Yingli 275 panelen geplaatst op een ZZO dak met een helling van 40 graden. Als omvormer een Solaredge 7k met 24 aparte kastjes ivm (eventuele) schaduw. Het geheel wordt met vd Valk op het pannendak gemonteerd en via de krachtgroep van de garage naar de meter gebracht.

Moet ik nog ergens op letten of rekening mee houden voor, tijdens of na de installatie? Of hebben jullie nog tips?

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• Andre1973

Andre1973

_Brake_ schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 23:50:
23 januari worden bij ons 24 Yingli 275 panelen geplaatst op een ZZO dak met een helling van 40 graden. Als omvormer een Solaredge 7k met 24 aparte kastjes ivm (eventuele) schaduw. Het geheel wordt met vd Valk op het pannendak gemonteerd en via de krachtgroep van de garage naar de meter gebracht.

Moet ik nog ergens op letten of rekening mee houden voor, tijdens of na de installatie? Of hebben jullie nog tips?
Let erop dat ze bij de montage goed noteren welke optimizer waar zit. Er zitten 2 stickers op de optimizers met een soort QR code en daar staat ook een hexgetal bij.
De kleine vierkante sticker moeten ze op een tekening plakken overeenkomstig met het paneel dat op die optimizer word aangesloten (andere MOET erop blijven zitten). vraag even of je daar een foto (hoge resolutie zodat je alle hex kan lezen) van mag maken, dan heb jij m in iedergeval, je weet nooit waar de blijft in zo'n klusbus. Later krijg je een inlog code, daarmee kan je precies zien welke optimizer hoeveel produceerd en of ie niet toevallig is afgestorven.
Als er wat is en de tekening klopt niet, dan ga je op de verkeerde plek zoeken.
Let ook even op hoe ze de optimizer aan de rail vastzetten, daar willen er nog wel een iets te "creatieve" oplossingen bij zitten, gezien dat extra montage materiaal vergt waar niet iedereen aan denkt.

Let ook even op dat ze een kleine aparte "meterkast" plaatsen in de garage, een hoofdschakelaar, met 2 groepen, de ene voor de schuur en de andere voor de PV.

Kijk ook even of de schroeven niet uitsteken binnen, sommigge gebruiken hele lange schroeven, en gezien t hier om een schuur gaat, kan het zijn dat ze binnen uitkomen.

Heb je al bedraad internet naar de schuur? dan kan deze er meteen in. Kan ook met een losse Wifi modulle, maar dat kost (ik dacht best wel wat) extra.

[ Voor 9% gewijzigd door Andre1973 op 08-01-2015 00:30 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Origineel
  • Niet online
Andre1973 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 22:17:niet diegene die over de welstand gaat t hemd van z'n lijf vragen. Geen slapende honden wakker maken.
Lijkt me een prima advies. Welstandscommissie is een instantie waar je geen gezeur mee wilt hebben.

Overigens kun je kijken bij www.omgevingsloket.nl checken of je een vergunning moet aanvragen.

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-01 20:59
Ter aanvulling: Als je de lay-out hebt aangemaakt bij SolarEdge, kun je de app "Site Mapper" gebruiken. Die scant the QR-code van de Optimizer in die bij het betreffende paneel in de lay-out hoort.
Deze verschijnt dan automatisch op de goede plek in de portal.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

Aegle schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 09:38:
Ter aanvulling: Als je de lay-out hebt aangemaakt bij SolarEdge, kun je de app "Site Mapper" gebruiken. Die scant the QR-code van de Optimizer in die bij het betreffende paneel in de lay-out hoort.
Mits je een apple gebruikt. Android heeft die optie nog niet

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Andre1973

Andre1973

Aegle schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 09:38:
Dan moet je jezelf volgens mij wel opgeven als instalateur, toch?
Ik dacht dat je ze ook als installateur kan ingeven op basis van de hex-code die er onder staat.
Heb t zelf nog nooit gedaan,maar hoor altijd wat ik moet aanleveren en wat zij er mee doen.

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03-2025
[b]Andre1973 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 12:11:Dan moet je jezelf volgens mij wel opgeven als instalateur, toch?
Ik dacht dat je ze ook als installateur kan ingeven op basis van de hex-code die er onder staat.
Heb t zelf nog nooit gedaan,maar hoor altijd wat ik moet aanleveren en wat zij er mee doen.
Nee, volgens mij kan je ook als installateur niet zelf die hex codes aanmaken. Daarvoor moet je Site-mapper app gebruiken (apple only), of het template formuliertje dat je wel ergens op hun website kunt vinden. Daar kun je de stickers op plakken en nog wat extra gegevens bij invullen (zoals contact gegevens van de klant, code van de inverter, en azimuth/orientatie van de hele opstelling). De formuliertje moet je inscannen en mailen of faxen naar SolarEdge.

Ook de Site Mapper App genereert een xml file die wordt gemaild. Daarna is het aan SolarEdge om ze toe te voegen, ik betwijfel echter of dat automatisch gaat.

Tenslotte kun je ook het XML bestandje van de site-mapper app of het ingescande formulier uploaden onder de site van de klant.

• migjes
casper4253 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 20:15:

Ik heb zelf toegevoegd:
Cel B12 verlies factor (ivm niet helemaal op het zuiden plaatsen van de panelen)
Cel B14 Dimensioneerfactor (Ivm het uitzoeken van de juiste omvormer grote)
Cell B41 Verwachte opbrengst met 3 verschillende rekenmodelen die ik heb gevonden.
1. 85% van de WP
2. 10% opbrengst x aantal zon uren
3. Opbrengst via de PVGIS website
(rekening gehouden met verlies factor uit B12)

Cel B52 terug verdientijd over deze 3 rekenmodelen
B54 prijs per Watt/piek
ik kan de excel niet openen :?

maar deze kan ik wel vertellen.
verliesfactor, als je van zuid afwijkt dan zijn de eerste 25 graden eigenlijk nog geen 1% minder opbrengst ;)
85% van de Wp is zo algemeen, ga maar uit van 1000kWh/kWp (100%) - omgevings-factoren.
zelfs de slechtste locaties in Nederland kunnen dit halen.
alleen die omgevings-factor is wat lastig te schatten, bij mij is dat schaduw van kerk en aan de andere kant een boom.
PVGIS geeft zeker een aardig schattings-getal, maar schatten blijft schatten en dat is meestal de minimum opbrengst.

dimensioneer factor, ja die is er eigenlijk niet.
je moet niet rekenen in hoeveel Wp er aan een omvormer hangt, maar in hoeveel V zet ik op een mpp.
de meeste TL omvormers willen het liefst 350Vmpp (met als ruime marge iets tussen de 200-400Vmpp).
(wil je het echt goed doen, dan zet je er 400Vmpp op, en als het dan warm is dan zakt de V naar de +/- 350V en dat zijn de momenten die echt tellen)
een beetje afhankelijk welke omvormer je gebruikt is het soms onder dimensioneren en soms niet.
(afhankelijk van de ruimte die je hebt.)

in tilburg krijg ik nu 1080kWh/kWp voor elkaar, ben nu met een dak bezig waarvan ik hoop boven de 1100kWh/kWp te kunnen komen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• casper4253
migjes schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 14:39:
[...]

ik kan de excel niet openen :?

maar deze kan ik wel vertellen.
verliesfactor, als je van zuid afwijkt dan zijn de eerste 25 graden eigenlijk nog geen 1% minder opbrengst ;)
85% van de Wp is zo algemeen, ga maar uit van 1000kWh/kWp (100%) - omgevings-factoren.
zelfs de slechtste locaties in Nederland kunnen dit halen.
alleen die omgevings-factor is wat lastig te schatten, bij mij is dat schaduw van kerk en aan de andere kant een boom.
PVGIS geeft zeker een aardig schattings-getal, maar schatten blijft schatten en dat is meestal de minimum opbrengst.

dimensioneer factor, ja die is er eigenlijk niet.
je moet niet rekenen in hoeveel Wp er aan een omvormer hangt, maar in hoeveel V zet ik op een mpp.
de meeste TL omvormers willen het liefst 350Vmpp (met als ruime marge iets tussen de 200-400Vmpp).
(wil je het echt goed doen, dan zet je er 400Vmpp op, en als het dan warm is dan zakt de V naar de +/- 350V en dat zijn de momenten die echt tellen)
een beetje afhankelijk welke omvormer je gebruikt is het soms onder dimensioneren en soms niet.
(afhankelijk van de ruimte die je hebt.)

in tilburg krijg ik nu 1080kWh/kWp voor elkaar, ben nu met een dak bezig waarvan ik hoop boven de 1100kWh/kWp te kunnen komen.
Dankje wel voor je reactie.
Ik probeer de excel sheet nog even via een andere link:
Excel
Hoop dat deze wel werkt.

Ik wordt wel wat positiever van jou bericht.
Was bang dat leveranciers het te positief maken om sneller te kunnen verkopen.

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-01 16:21
casper4253 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 16:23:
[...]

Excel
Hoop dat deze wel werkt.

2014 was bij mij 2470 op 2450wp dus 1008 op 1000 wp.

• migjes
casper4253 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 16:23:
[...]

Excel
Hoop dat deze wel werkt.

jep nu zie ik hem.
ja leveranciers maken het soms te zonnig. >:)
maar zelfs schattingen hier blijven schattingen, werkelijkheid kan zo anders zijn.
(moet je gewoon niet naar kijken, en eigenlijk is het niet zo heel belangrijk.)

een beetje persoonlijke mening: zelf zou ik het liefste panelen willen die minimaal 270Wp hebben.
allen de panelen worden dan wat duurder, leg kosten blijven gelijk.
ik zie nog best wel wat 240Wp panelen en dat zou ik niet op mijn dak willen.
(een 275Wp yingly panda b.v. is nu ook weer niet zo duur.)

is er een reden dat je met omvormers wil werken die 2x een mpp hebben?

• casper4253
migjes schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 16:41:
[...]

jep nu zie ik hem.
ja leveranciers maken het soms te zonnig. >:)
maar zelfs schattingen hier blijven schattingen, werkelijkheid kan zo anders zijn.
(moet je gewoon niet naar kijken, en eigenlijk is het niet zo heel belangrijk.)

een beetje persoonlijke mening: zelf zou ik het liefste panelen willen die minimaal 270Wp hebben.
allen de panelen worden dan wat duurder, leg kosten blijven gelijk.
ik zie nog best wel wat 240Wp panelen en dat zou ik niet op mijn dak willen.
(een 275Wp yingly panda b.v. is nu ook weer niet zo duur.)

is er een reden dat je met omvormers wil werken die 2x een mpp hebben?
Ik ben het met je eens om panelen te kiezen met hogere WP (En heb de offertes van de 240Wp niet echt serious genomen)
Ik had wel wat intresse in de 260WP panelen offerte 2 en 3.
Zal ook eens vragen naar de 270WP panelen.
Offerte 7 heeft 270WP panelen maar is wel wat prijzig.

Er is geen reden voor de omvormers met 2x MPP. Deze zijn door de leveranciers voorgesteld.

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-11-2025
richardt schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 13:29:
Nee, volgens mij kan je ook als installateur niet zelf die hex codes aanmaken. Daarvoor moet je Site-mapper app gebruiken (apple only), of het template formuliertje dat je wel ergens op hun website kunt vinden. Daar kun je de stickers op plakken en nog wat extra gegevens bij invullen (zoals contact gegevens van de klant, code van de inverter, en azimuth/orientatie van de hele opstelling). De formuliertje moet je inscannen en mailen of faxen naar SolarEdge.

Ook de Site Mapper App genereert een xml file die wordt gemaild. Daarna is het aan SolarEdge om ze toe te voegen, ik betwijfel echter of dat automatisch gaat.

Tenslotte kun je ook het XML bestandje van de site-mapper app of het ingescande formulier uploaden onder de site van de klant.
Ik heb het zonder app gedaan. Zodra de installatie online komt, worden de hex codes van de optimizers zichtbaar op de SolarEdge site. Je maakt de layout van de panelen, en aan de hand van het vel met de stickers kun je dan de optimizers naar het juiste paneel slepen. Ik heb me trouwens wel als installateur aangemeld. Als "system owner" kun je volgens mij minder.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:31

DjVe

Hatsaflats!

casper4253 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 17:14:
[...]

Ik ben het met je eens om panelen te kiezen met hogere WP (En heb de offertes van de 240Wp niet echt serious genomen)

Er is geen reden voor de omvormers met 2x MPP. Deze zijn door de leveranciers voorgesteld.
Welke omvormers wil Formido leveren? Krijg je een berg soladin 600's of gebruiken ze ook de grotere soladin 1000/1500/2000/3000? Uit mijn blote hoofd kan je 14 panelen namelijk niet kwijt op de 3000.

• migjes
casper4253 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 17:14:
[...]

dit wat ik nu voor stel is puur technisch (er is niks mis met de voorstellen die je nu hebt)

7x30V geeft maar 210V voor de omvormer, en dan zakt hij ook nog iets als ze warm worden.
en dat verdelen over 2 mpps geeft wat meer verlies.

kijk eens naar een steca coolcept StecaGrid 3000 of 3600.
14x 30V panelen leveren een 420V en zakken in de warmte naar de 350V.
en daar zit het optimum voor die omvormer.
met 14X 275Wp kun je gewoon op de 3000 draaien, vind zelf het wel lekker om dan de 3600 te gebruiken.
of 14X240 op een 3000 b.v
die omvormer heeft een erg lekker rendement (nadeel is dat je dan wel veel panelen nodig hebt, maar dat heb je)

andere oplossing kan zijn:
in plaats van panelen met 6"cellen over gaan naar panelen met 5"cellen.
b.v. http://www.sun-solar.nl/i...anelen-212-euro-incl-btw/
dan heb je 45V per paneel dus 45X7 = etc....

dit zijn dan wel meer tweaker oplossingen, je kunt ook gaan voor wat je aangeleverd krijgt.
deze dingen doen geen wonderen voor het rendement maar net wel die paar % extra ;)

• BB-One
migjes schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 11:52:
[...]

oke nu snap ik wat je wil.

dus
6x http://www.sun-solar.nl/i...anelen-212-euro-incl-btw/
1x http://www.sun-solar.nl/i...wifi-4-6-5-euro-incl-btw/
aantal x http://www.sun-solar.nl/i...-4-5-graden-hellingshoek/
(en even na vragen bij solarking of dit allemaal zomaar kan. denk het wel.)

ik ben nog niet echt goed bekend met de hosola, maar zal zo met deze panelen lekker werken, heb ik wel vertrouwen in.

ik zou zelf wel een paar extra stoep tegels onder de voet doen om zo minder last van de rand schaduw te hebben.
Dank voor de info! Wist niet dat er van die betonschansen bestonden. Vind het eigenlijk wel strak uitzien.

Zit nu nog even te kijken naar omvormers. Ik heb sinds kort een 3-fase aansluiting, wat is nu handiger ook een 3-fase omvormer nemen of is een 1-fase ook goed. Ik weet dat je ook met een 1-fase omvormer kunt werken want mijn andere omvormer is ook een 1-fase en die doet het gewoon goed. Maar ik kan niet echt achterhalen wat het grote nadeel/voordeel zou zijn.

• migjes
BB-One schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 18:27:
[...]

Dank voor de info! Wist niet dat er van die betonschansen bestonden. Vind het eigenlijk wel strak uitzien.

Zit nu nog even te kijken naar omvormers. Ik heb sinds kort een 3-fase aansluiting, wat is nu handiger ook een 3-fase omvormer nemen of is een 1-fase ook goed. Ik weet dat je ook met een 1-fase omvormer kunt werken want mijn andere omvormer is ook een 1-fase en die doet het gewoon goed. Maar ik kan niet echt achterhalen wat het grote nadeel/voordeel zou zijn.
er zijn geen echte nadelen, het kan gewoon.

nu de nadelen, met 3x25A kun je maar max voor een 1x25A gaan als je maar 1 fase gebruikt, dat zou je nadelig kunnen noemen.
ook als je een gebruiker hebt op fase 1 en je voert op fase 2 in, dan gebruik je niet je eigen stroom (dat zou ik zelf nadelig noemen, eigen stroom eerst >:) )
heb je een slimmemeter (grote kans wegens wijziging) dan word het wel anders geregistreerd (dat levert nu geen problemen op, maar in de toekomst kan dit gaan wijzigen).

eigenlijk gebruik je pas 3 fase omvormers zodra je boven de 3850W gaat komen met de installatie.
(eigenlijk nog wel iets hoger, maar precieze grens is situatie specifiek)

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:06
Volgens mij registreert je meter maar in 1 richting. Of je levert terug of je verbruikt. Niet op 1 fase leveren en op de andere gebruiken. Je meter telt dat en registreert vervolgens het resultaat plus of min in het betreffende telwerk.

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-01 22:04
janne_nl schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 21:19:
Volgens mij registreert je meter maar in 1 richting. Of je levert terug of je verbruikt. Niet op 1 fase leveren en op de andere gebruiken. Je meter telt dat en registreert vervolgens het resultaat plus of min in het betreffende telwerk.
Dit is inderdaad zo voor het overgrote deel van alle gebruikte digitale en slimme meters in Nederland. Maar er zijn wel meters die 't anders doen, dus wat dat betreft zijn we overgeleverd aan de grillen van de netwerkbeheerder.

Zolang de productie nog saldeerbaar is maakt 't linksom of rechtsom niet uit. Ook hier zijn we overgeleverd, dit maal aan de politiek. De zittende minister zegt nu dat versoberen pas vanaf 2020 gaat gebeuren. Nog wel even tijd om terug te verdienen dus.

• richardt
janne_nl schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 21:19:
Dat hoef niet altijd zo te zijn. Ik log nu elke 10 seconden de waarden van de slimme meter naar een database. Daarin zie ik bijvoorbeeld het volgende:

T:4 januari 2015, 10:13
ProductionConsumption
L10.251kW0.000kW
L20.202kW0.000kW
L30.000kW0.700kW
XX0.000kW0.264kWtotalen zoals geregistreed door meter

Met andere woorden, er wordt geleverd op L1 en L2, maar verbruikt op L3. De totalen (die de meter registreert) zijn vervolgens wel gecompenseerd ten opzichte van elkaar. Dus voor de telwerken (!?) wordt er dus nooit tegelijkertijd geleverd en verbruikt.

• patrickvanvalen
Ik heb nu redelijk wat panelen op mijn dak, maar ;

Die zonnepanelen is allemaal wel mooi, maar als de stroom uit valt, valt je inverter ook uit. En heb je dus ook geen stroom!
Nu heb ik even gekeken of een ( omgebouwde) UPS nood pc voeding iets zou zijn. Maar dat gaat niet werken.
Maar er is wel een kant en klare oplossing.
Accu's worden automatisch bij geladen met de panelen of het net. En is er een stroomstoring, dan wordt gelijk over geschakeld op de noodstroom, zonder onderbreking.

Voor de geïnteresseerden onder ons, die kunnen hier even verder lezen.

http://noodstroom-aggrega...-bij-stroomstoring-p1.php

De andere oplossing is gewoon een aggregaat standby hebben staan.

SMA heeft nu ook een nieuwe inverter met ingebouwde accu's, zodat je de nacht door kunt komen zonder stroom van het net te trekken. De sunnyboy 3600 / 5000 smart energy.

Denk dat ik beide niet ga realiseren ( voorlopig dan >:) ), zolang het salderen van kracht blijft heeft het weinig zin.

[ Voor 32% gewijzigd door patrickvanvalen op 08-01-2015 22:52 ]

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:37

franssie

Save the albatross

Het enige echte probleem bij stroomuitval is - als het vriest- dat je CV ermee kapt. Als je dan geen alternatieve (hout)kachel hebt moet je een generatortje regelen of een omvormer met voldoende vermogen aan je auto kunnen koppelen. De inhoud van een diepvries overleeft een paar uur zonder spanning wel, koelkast ook en we zitten in NL normaliter niet dagen zonder stroom.
Voor dat zou ik niet investeren in een accusysteem, of wat dan ook.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

in me hele leven heb ik nog nooit meegemaakt dat een stroomstoring langer dan 4 uur heeft geduurd.
enige wat ik me kan herinneren is een jaar of wat geleden in zeeland met die hoogspanningskabel die brak toen hebben mensen wel een paar dagen zonder gezeten.
vooralsnog ik het kan inschatten zijn er geen signalen dat het electriciteit net in nederland minder betrouwbaar word en we langere stroomstoringen kunnen verwachten.

en dan nog een goedkoop aggegraat is mijn inziens een betere optie dan een dure battery pack
wel zou ik bijv als me omvormer vervangen moet worden voor een hybride omvormer gaan
die kan je dan op half vermogen off grid zetten dan heb je tenminste overdag hihi toch stroom

• janne_nl
richardt schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 22:27:
[...]

Dat hoef niet altijd zo te zijn. Ik log nu elke 10 seconden de waarden van de slimme meter naar een database. Daarin zie ik bijvoorbeeld het volgende:

T:4 januari 2015, 10:13
ProductionConsumption
L10.251kW0.000kW
L20.202kW0.000kW
L30.000kW0.700kW
XX0.000kW0.264kWtotalen zoals geregistreed door meter

Met andere woorden, er wordt geleverd op L1 en L2, maar verbruikt op L3. De totalen (die de meter registreert) zijn vervolgens wel gecompenseerd ten opzichte van elkaar. Dus voor de telwerken (!?) wordt er dus nooit tegelijkertijd geleverd en verbruikt.nn
Volgens mij is dat precies wat ik zeg.

• richardt
janne_nl schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 07:01:
Volgens mij is dat precies wat ik zeg.
Oh haha, ik dacht toen je zei "niet op 1 fase leveren en de andere gebruiken" dat er niet op 1 fase werd geleverd en op de andere gebruikt... :?

In feite vindt er dus op geen enkele fase (van een 3 fasen aansluiting) tegelijkertijd levering en productie plaats, de stroom gaat altijd maar 1 kant op. Over de gehele aansluiting wordt er dus wel tegelijkertijd geleverd en verbruikt. Daarnaast vindt er blijkbaar een vorm van impliciete saldering plaats door de productie en consumptie van de individuele fasen bij elkaar op te tellen en dat te registreren in de (4) telwerken. Dat zou ik niet verwachten van een slimme meter waarbij hoofdzakelijk administratief wordt gesaldeerd en niet technisch. Als er door 1 fase 0.5kWh is verbruikt en door een andere fase 0.5Kwh is geleverd, dan verwacht ik van een slimme meter dat beide telwerken met een 0.5kWh zijn toegenomen.

In dit soort situaties gaat het echter om verwaarloosbare productie en consumptie, dus volgens mij niet iets om je druk over te maken.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:18

mb1

patrickvanvalen schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 22:38:
Ik heb nu redelijk wat panelen op mijn dak, maar ;

Die zonnepanelen is allemaal wel mooi, maar als de stroom uit valt, valt je inverter ook uit. En heb je dus ook geen stroom!
Nu heb ik even gekeken of een ( omgebouwde) UPS nood pc voeding iets zou zijn. Maar dat gaat niet werken.
Maar er is wel een kant en klare oplossing.
Accu's worden automatisch bij geladen met de panelen of het net. En is er een stroomstoring, dan wordt gelijk over geschakeld op de noodstroom, zonder onderbreking.

Voor de geïnteresseerden onder ons, die kunnen hier even verder lezen.

http://noodstroom-aggrega...-bij-stroomstoring-p1.php

De andere oplossing is gewoon een aggregaat standby hebben staan.

SMA heeft nu ook een nieuwe inverter met ingebouwde accu's, zodat je de nacht door kunt komen zonder stroom van het net te trekken. De sunnyboy 3600 / 5000 smart energy.

Denk dat ik beide niet ga realiseren ( voorlopig dan >:) ), zolang het salderen van kracht blijft heeft het weinig zin.
Patrick, ik heb hier nog een 19inch APC smart ups liggen van 1,4KVA :)
Tevens daarbij nog 2 x een gel accu (Exide 12v 60 Ah) ter vervanging van de iniminie standaard accu's.
Die kun je volgens mij prima gebruiken om bij spanningsuitval 50Hz te maken en met je omvormer te synchroniseren (doet je omvormer automatisch)!
Met deze setup kan je vrouw bij spanningsuitval gewoon de was blijven doen >:)
Ik heb zelf op diverse plekken wat kleinere UPSen staan (meterkast homecinema hoek enz) om bij een dip of wat langduriger stroomuitval de techniek draaiende te houden.

De genoemde UPS is voor mij iets te groot, ik hoef er op zich niet echt wat voor te hebben en je woont volgens mij ook nog in de buurt.......
Ik hoor het wel!

• janne_nl
richardt schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 09:02:
[...]

Oh haha, ik dacht toen je zei "niet op 1 fase leveren en de andere gebruiken" dat er niet op 1 fase werd geleverd en op de andere gebruikt... :?

In feite vindt er dus op geen enkele fase (van een 3 fasen aansluiting) tegelijkertijd levering en productie plaats, de stroom gaat altijd maar 1 kant op. Over de gehele aansluiting wordt er dus wel tegelijkertijd geleverd en verbruikt. Daarnaast vindt er blijkbaar een vorm van impliciete saldering plaats door de productie en consumptie van de individuele fasen bij elkaar op te tellen en dat te registreren in de (4) telwerken. Dat zou ik niet verwachten van een slimme meter waarbij hoofdzakelijk administratief wordt gesaldeerd en niet technisch. Als er door 1 fase 0.5kWh is verbruikt en door een andere fase 0.5Kwh is geleverd, dan verwacht ik van een slimme meter dat beide telwerken met een 0.5kWh zijn toegenomen.

In dit soort situaties gaat het echter om verwaarloosbare productie en consumptie, dus volgens mij niet iets om je druk over te maken.
Als er door je panelen 2kWh geproduceerd isop fase 1 en je gebruikt op de andere 2 fasen in totaal 2kWh wordt het totaal ook 0kWh

• migjes
janne_nl schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 09:15:
[...]

Als er door je panelen 2kWh geproduceerd isop fase 1 en je gebruikt op de andere 2 fasen in totaal 2kWh wordt het totaal ook 0kWh
jep en dat klopt perfect. (hoewel het beter is om nu in kW te spreken als kWh)

maar met een paar simpele aanpassingen registreert de meter:
2 kW gelevert op fase 1 en 2kW afgenomen op fase 2 voor een uur.
en met wat wet veranderingen (zoals postcoderoos) krijg je dan 2x14ct en mag je 2x22ct betalen. ;)
op dat moment had je beter op de zelfde fase moeten gebruiken. eigen stroom eerst >:)

(ik denk wel dat de netbeheerder maar wat blij is dat ze de firmware van de slimme meter zo kunnen aanpassen. ;) )

• Origineel
  • Niet online
BB-One schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 18:27:

Hou er rekening mee dat een 3 fasen omvormer wel duurder is dan een 1 fase omvormer.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Tip: je kunt driefase inverters doorgaans goedkoper tweedehands/refurbished krijgen omdat er veel minder vraag naar is, met name de lage vermogens (3-5kVA).

Oh, en also: veel driefasen-inverters leveren het grootste deel van de tijd alleen maar op één of twee fasen terug. Dat heet een 'three phase monitoring' inverter.

[ Voor 34% gewijzigd door mux op 09-01-2015 09:52 ]

• janne_nl
migjes schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 09:30:
[...]

jep en dat klopt perfect. (hoewel het beter is om nu in kW te spreken als kWh)

maar met een paar simpele aanpassingen registreert de meter:
2 kW gelevert op fase 1 en 2kW afgenomen op fase 2 voor een uur.
en met wat wet veranderingen (zoals postcoderoos) krijg je dan 2x14ct en mag je 2x22ct betalen. ;)
op dat moment had je beter op de zelfde fase moeten gebruiken. eigen stroom eerst >:)

(ik denk wel dat de netbeheerder maar wat blij is dat ze de firmware van de slimme meter zo kunnen aanpassen. ;) )
kW en kWh...ik heb mijn post aangepast, had ik dat maar niet gedaan ;-)

Tsja, als dat een probleem wordt, dan is het een kwestie van wat slim knutselen in de meterkast en zorgen dat alles zelf zo veel mogelijk gebruikt wordt.

• migjes
janne_nl schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 09:57:
[...]

kW en kWh...ik heb mijn post aangepast, had ik dat maar niet gedaan ;-)

Tsja, als dat een probleem wordt, dan is het een kwestie van wat slim knutselen in de meterkast en zorgen dat alles zelf zo veel mogelijk gebruikt wordt.
geeft niks jo ;)

eigen energie eerst >:) (in navolging van extreem rechts)
dat is zoizo het leukste, lekker proberen de vaatwasser op eigen opgewekte stroom laten draaien, is gewoon leuk om te doen. ;)

het is erg leuk dat we kunnen salderen, maar ook het postcoderoos model heeft zijn voordelen (helaas ook nadelen).
nu krijgen we maar kolenfooi voor onze overschotten, met het postcoderoos model kunnen we de overschotten gaan verkopen en zelfs winst gaan maken met pv.

(ik ben zelf zeer sceptisch over het postcode model, maar er is zoveel onduidelijk, en waarom in dit kleine landje nog kleinere postcode groepjes gebruiken 8)7 , doe dat toch gewoon landelijk. maar goed dat is een andere discussie)

maar goed 3fase of 1fase leven?
lastig en er is geen vaste grens.
ik zelf zou nooit 1x24A op een 3x25A doen, dan doe ik veel liever 3x8A op 3x25A.
maar een boeren schuur kan ook 3x20A 1fase doen.
3x deze omvormer http://www.solar-trading....Zonnepaneel-Omvormer.html
is wel wat goedkoper als 1x een 3fase omvormer b.v. (en je hebt een voordeel als er 1 omvormer het niet doet werken de andere 2 door.)
een beetje persoonlijke keus, en wat er op dat moment mogelijk is.

• richardt
mux schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 09:51:
Oh, en also: veel driefasen-inverters leveren het grootste deel van de tijd alleen maar op één of twee fasen terug. Dat heet een 'three phase monitoring' inverter.
Interessant! Waarom is dat? Bij mijn SE7k omvormer zie ik dat verschijnsel nog niet helemaal terug, maar misschien heb ik nog te weinig (representatieve) data verzameld. Bij het loggen van de slimme meter om de 10 seconden heb ik 9187 keer een teruglevering geregistreerd.

* In 70% van de gevallen is op 3 fasen tegelijk teruggeleverd
* In 18% van de gevallen is op 2 fasen tegelijk teruggeleverd
* In 12% van de gevallen is op 1 fase teruggeleverd

• roderickvd
mb1 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 09:09:
Patrick, ik heb hier nog een 19inch APC smart ups liggen van 1,4KVA :)
Tevens daarbij nog 2 x een gel accu (Exide 12v 60 Ah) ter vervanging van de iniminie standaard accu's.
Die kun je volgens mij prima gebruiken om bij spanningsuitval 50Hz te maken en met je omvormer te synchroniseren (doet je omvormer automatisch)!
Met deze setup kan je vrouw bij spanningsuitval gewoon de was blijven doen >:)
Ik heb zelf op diverse plekken wat kleinere UPSen staan (meterkast homecinema hoek enz) om bij een dip of wat langduriger stroomuitval de techniek draaiende te houden.
Je moet de spanning dan wel kunnen scheiden van het grid. De reden dat omvormers afschakelen bij stroomuitval is om monteurs te beschermen. Stel die gaan aan de gang in jouw wijkkast en ze krijgen ineens een 230V optater! De mannen nemen natuurlijk wel beschermende maatregelen, maar het voorschrift is dan spanningsvrij schakelen. Je moet dan dus heel je huis van het grid af kunnen schakelen.

• patrickvanvalen
Dank u voor het aanbod mb1.
Maar ik heb hier ook een 1400 watt, en een 3000 watt ups liggen.
Accu's zijn wel op, anders had er wel één draaien. En ook wat geëxperimenteerd of het ook lukt off grid.
Maar heb wel gelezen dat het allemaal erg onstabiel kan gaan worden.
Heb voor die experimentjes geen zin om er verder geld in te investeren.

• migjes
richardt schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 10:28:
[...]

Interessant! Waarom is dat? Bij mijn SE7k omvormer zie ik dat verschijnsel nog niet helemaal terug, maar misschien heb ik nog te weinig (representatieve) data verzameld. Bij het loggen van de slimme meter om de 10 seconden heb ik 9187 keer een teruglevering geregistreerd.

moet het mux nog niet kwalijk nemen, hij heeft nog niet veel ervaring ;)
(hangen de paneeltjes al op dak mux?)

bij welke W gaat de SE7 eigenlijk over op een fase minder? (ongeveer is iegelijk goed genoeg voor mij)
ik zie in mijn 1 fase 3300W omvormer dat 235W het omslag punt is voor de convertor.
zakt i lager dan heeft hij niet meer genoeg voor continu levering, en gaat hij in stootjes leveren.

• roderickvd
[...]

Technisch omdat het vermogen over de fasen dan beter wordt verdeeld.
Economisch omdat voor de meter (zelf) gebruiken goedkoper is.

• mux

mux

99% efficient!

[...]

(let niet op migjes, hij is jaloers op m'n nieuwe paneeltjes, en nee, ze liggen wegens tijdgebrek nog niet op het dak maar foto's volgen dit weekend)

De meeste 3-faseninverters zijn in feite niks anders dan 3 losse 1-fase-inverters. Het is efficiënter om een inverter tussen de 20 en 100% van z'n vermogen te laten draaien, dus als er minder dan een bepaald (intern bepaald, verschilt per model) vermogen wordt geleverd door de panelen, zet hij één of meer fasen uit om efficiënter te kunnen werken.

Dit effect is vooral te merken bij laagvermogen inverters; de grotere jongens (7000VA begint daar al in de buurt te komen) met genoeg zonnepanelen eraan hebben vaker alle fasen aanstaan. En het ligt eraan wat de fabrikant heeft geprogrammeerd.

• Origineel
  • Niet online
Als ik naar mijn Fronius Symo kijk, dan verdeelt deze toch netjes over de 3 fasen heb ik het idee.
(Of ik kijk naar iets heel verkeerds) 8)7

• richardt
mux schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 10:41:
[...]
De meeste 3-faseninverters zijn in feite niks anders dan 3 losse 1-fase-inverters. Het is efficiënter om een inverter tussen de 20 en 100% van z'n vermogen te laten draaien, dus als er minder dan een bepaald (intern bepaald, verschilt per model) vermogen wordt geleverd door de panelen, zet hij één of meer fasen uit om efficiënter te kunnen werken.
Nice estimation! Als ik even snel kijk naar de meterwaardes dan zie ik ook dat vanaf 140-150W (bij een SE7k inverter dus idd rond 20%) op alle drie de fasen wordt teruggeleverd. Daaronder is het vooral levering op 2 fasen, en pas onder de 2W wordt slechts nog op 1 fase geleverd.

@migjes: Ik heb mux overigens hoog in het vaandel, dus neem alles zomaar voor waarheid aan :)

[ Voor 0% gewijzigd door richardt op 09-01-2015 10:49 . Reden: te enthousiast getypt ]

• BB-One
migjes schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 10:24:
[...]

geeft niks jo ;)

eigen energie eerst >:) (in navolging van extreem rechts)
dat is zoizo het leukste, lekker proberen de vaatwasser op eigen opgewekte stroom laten draaien, is gewoon leuk om te doen. ;)

het is erg leuk dat we kunnen salderen, maar ook het postcoderoos model heeft zijn voordelen (helaas ook nadelen).
nu krijgen we maar kolenfooi voor onze overschotten, met het postcoderoos model kunnen we de overschotten gaan verkopen en zelfs winst gaan maken met pv.

(ik ben zelf zeer sceptisch over het postcode model, maar er is zoveel onduidelijk, en waarom in dit kleine landje nog kleinere postcode groepjes gebruiken 8)7 , doe dat toch gewoon landelijk. maar goed dat is een andere discussie)

maar goed 3fase of 1fase leven?
lastig en er is geen vaste grens.
ik zelf zou nooit 1x24A op een 3x25A doen, dan doe ik veel liever 3x8A op 3x25A.
maar een boeren schuur kan ook 3x20A 1fase doen.
3x deze omvormer http://www.solar-trading....Zonnepaneel-Omvormer.html
is wel wat goedkoper als 1x een 3fase omvormer b.v. (en je hebt een voordeel als er 1 omvormer het niet doet werken de andere 2 door.)
een beetje persoonlijke keus, en wat er op dat moment mogelijk is.
Even een check of ik het nu goed begrijp:
enige 'probleem' met een 1 fase omvormer bij een 3 fase installatie is wellicht in de toekomst bij het verdwijnen van de saldering tegen hetzelfde tarief.

Maar voor nu: Ik heb dus al een 1 fase omvormer, stel dat deze op fase 1 aangesloten is.
Ik ga nu nog extra panelen met een nieuwe omvormer plaatsen, dan is het sowieso zaak om deze op fase 2 of fase 3 aan te sluiten en dan het liefst op de fase waar ook mijn wasmachine/droger of mijn laadpunt voor de electrische auto op is aangesloten (mijn 3 grootverbruikers in huis), zodat mocht ik die overdag gebruiken dat eigen stroom eerst gebruikt wordt.

• Origineel
  • Niet online
Origineel schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 10:48:
Als ik naar mijn Fronius Symo kijk, dan verdeelt deze toch netjes over de 3 fasen heb ik het idee.
(Of ik kijk naar iets heel verkeerds) 8)7
Even een fototje ervan gemaakt, waarop te zien is dat de uitgangs stroom netjes verdeelt is over de 3 fases.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2981782/3fase_stroom.jpg

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:29

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

[...]
De meeste 3-faseninverters zijn in feite niks anders dan 3 losse 1-fase-inverters.
Ik heb ooit begrepen dat 3-fase inverters bedrijfszekerder zijn dan 1-fase omvormers. PV panelen leveren een DC stroom. Wanneer de AC netspanning door de nul gaat, moet een 1-fase omvormer de energie uit de panelen opslaan in flinke elco's. Bij een 3-fase omvormer is er altijd een fase waarop de omvormer kan invoeden, dus worden de interne condensatoren veel minder belast. Dat een 3-fase inverter niets anders is als 3 losse 1-fase inverters, vind ik wat kort door de bocht.
Origineel schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 11:00:
[...]
Even een fototje ervan gemaakt, waarop te zien is dat de uitgangs stroom netjes verdeelt is over de 3 fases.
[afbeelding]
Vaak zit er ook nog een bepaalde 'intelligentie' in de omvormer dat ie meer invoedt op de fase waarvan de spanning het laagst is, om hiermee de zwaarst belaste fase te ontlasten (soort fase-balans).

[ Voor 27% gewijzigd door antonboonstra op 09-01-2015 11:04 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• migjes
[...]

(let niet op migjes, hij is jaloers op m'n nieuwe paneeltjes, en nee, ze liggen wegens tijdgebrek nog niet op het dak maar foto's volgen dit weekend)

Dit effect is vooral te merken bij laagvermogen inverters; de grotere jongens (7000VA begint daar al in de buurt te komen) met genoeg zonnepanelen eraan hebben vaker alle fasen aanstaan. En het ligt eraan wat de fabrikant heeft geprogrammeerd.
lol, komt goed ben ik niet bang voor.

alleen hoe vaak gebeurd dat?
als ik naar mijn stringen kijk (3850Wp), dan heb ik in de zomer met bewolking 325V met 0,7A.
dus 2x 227W = 455W. (uitzonderingen zijn donkere donderwolken)
en dat is ruim voldoende voor de omzetting.

dus de momenten dat een 3fase omschakelt naar minder fase zijn helemaal niet zo talrijk.
in ieder geval op het totaal opbrengst plaatje is het erg marginaal.
zie de waardes van richardt met zoveel Wp is het erg lastig om onder de 150W te komen. ;)
richardt schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 10:49:
[...]

Nice estimation! Als ik even snel kijk naar de meterwaardes dan zie ik ook dat vanaf 140-150W (bij een SE7k inverter dus idd rond 20%) op alle drie de fasen wordt teruggeleverd. Daaronder is het vooral levering op 2 fasen, en pas onder de 2W wordt slechts nog op 1 fase geleverd.

@migjes: Ik heb mux overigens hoog in het vaandel, dus neem alles zomaar voor waarheid aan :)
als mux dat zegt zou ik dat ook doen, alleen hij moet nog wat meer loggen en experimenteren om de juiste waarden te vinden om dingen op de juiste waarden te kunnen schatten.
in de winter kom ik ook wel eens onder de 150W (en jij draait met nog meer Wp), maar winter maanden doen niks aan het totaal opbrengst per jaar. het meeste zit toch in de zomer en zal de omvormer maar hele korte momenten op een fase minder draaien.
het is wel een leuke mogelijkheid dat het kan, maar in totaal doet het geen wonderen helaas.

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11-2025
antonboonstra schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 11:01:
[...]
...dus worden de interne condensatoren veel minder belast.
Dat een 3-fase inverter niets anders is als 3 losse 1-fase inverters, vind ik wat kort door de bocht.
Als een 3-fase hetzelfde is als 3x een 1-fase dan zou dat verhaal qua belasting van de condensatoren kunnen kloppen.
Omdat er naar mijn idee in zowel een 1-fase als in een 3-fase condensatoren zullen zitten die afgestemd zijn op wat ze voor hun kiezen kunnen krijgen, zullen ze naar verhouding tot waarvoor ze zijn gemaakt niet meer of minder worden "belast".
En afaik gaat een condensator niet kapot door meer of minder "belasting".

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• migjes
BB-One schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 10:55:
[...]

Even een check of ik het nu goed begrijp:
enige 'probleem' met een 1 fase omvormer bij een 3 fase installatie is wellicht in de toekomst bij het verdwijnen van de saldering tegen hetzelfde tarief.

Maar voor nu: Ik heb dus al een 1 fase omvormer, stel dat deze op fase 1 aangesloten is.
Ik ga nu nog extra panelen met een nieuwe omvormer plaatsen, dan is het sowieso zaak om deze op fase 2 of fase 3 aan te sluiten en dan het liefst op de fase waar ook mijn wasmachine/droger of mijn laadpunt voor de electrische auto op is aangesloten (mijn 3 grootverbruikers in huis), zodat mocht ik die overdag gebruiken dat eigen stroom eerst gebruikt wordt.
je hebt hem goed voor ogen (ik zou niet teveel deze discussie volgen, je bent toch maar een kleine pv jongen. dit speelt pas echt mee als je meer als 10kWp gaat leggen ;) )
omvormers gewoon verdelen over de fase en het komt wel goed.
en de meest gebruikte fase graag de grootste set, al is het maar eigen stroom eerst >:)

edit:
ik vergeet iets, sorrie

pas wel op met welke fase het zwaarst belast is!
een wasmachiene doet wel 2000W, maar dat is maar een kortstondig moment.
vaak is sluipverbruik dekken met pv wat interessanter en dat zou een andere fase kunnen zijn als de wasmachine.

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 09-01-2015 11:21 ]

• richardt
migjes schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 11:09:
[...]
zie de waardes van richardt met zoveel Wp is het erg lastig om onder de 150W te komen. ;)
[...]
Enige nuancering is wel nodig hier. Ik heb 'slechts' 4080Wp liggen met 13 optimizers op een 7k omvormer (uitbreiding staat gepland). Daardoor gaat het systeem met dit bewolkte weer ondanks CIS, bijzonder vaak in slaapstand (te weinig optimizers, verkeerde optimizer config of te weinig opbrengst). Daardoor lever ik soms op 0 fases, ipv 1,2 of 3. Vandaar dat ik misschien een te rooskleurig beeld schets en levert een 3 fasen inverter veel vaker terug op 1 of 2 fases (bijvoorbeeld bij bewolking, of het eerste half uurtje in de ochtend, laatste half uurtje in de avond, etc.etc.). Aan de andere kant, wat migjes zegt, is de opbrengst gewoon bar en wordt het grootste gedeelte van de productie netjes op 3 fasen geleverd

• migjes
richardt schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 11:22:
[...]

Enige nuancering is wel nodig hier. Ik heb 'slechts' 4080Wp liggen met 13 optimizers op een 7k omvormer (uitbreiding staat gepland). Daardoor gaat het systeem met dit bewolkte weer ondanks CIS, bijzonder vaak in slaapstand (te weinig optimizers, verkeerde optimizer config of te weinig opbrengst). Daardoor lever ik soms op 0 fases, ipv 1,2 of 3. Vandaar dat ik misschien een te rooskleurig beeld schets en levert een 3 fasen inverter veel vaker terug op 1 of 2 fases (bijvoorbeeld bij bewolking, of het eerste half uurtje in de ochtend, laatste half uurtje in de avond, etc.etc.). Aan de andere kant, wat migjes zegt, is de opbrengst gewoon bar en wordt het grootste gedeelte van de productie netjes op 3 fasen geleverd
dus op een mooie zomer dag gaat je systeem een +/-22kWh leveren, en in de ochtend en avond doet hij dat even met 1 fase en doet hij er een 0,001kWh extra bij. :P
en minder mooie zomer dagen heb je net zo als mij makkelijk meer als 400W dus ook 3 fase ;)

de fase-balans waar anton het over heeft is dan wel een handige truk, niet voor de opbrengst, maar een stabieler netwerk creëren is natuurlijk niet dom (zeker als je soms de tegenstanders van pv hoort, laten we maar roomser zijn als de paus. ;) )

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Bij mijn Kostal Piko 5.5 3fase omvormer is het maximale AC vermogen consistent 328 W als -ie op 1 fase levert.
Wanneer -ie op 2 fases levert is dat 577 - 579 W
Er zit blijkbaar een bepaalde dode band in dat algoritme, want het minimaal gemeten AC vermogen voor 3 fases is 526 W.

Dus: als ACPower > 328 => schakel fase bij
Als ACPower > 579 schakel een 3e fase bij en schakel terug naar 2 fases bij 526 W

Handig, zo'n database met metingen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16
Mijn 3-fase Piko doet het nu ook :
Afbeeldingslocatie: http://www.woudsehoeve.nl/content/piko_op1fase.png

Het is een Piko 10.1 met 10kWp aan panelen op zuid / 45graden.
Volgens de handleiding gaat hij onder een bepaald vermogen invoeden op 1 fase.
Welke fase word "random" bepaald.
Dit gebeurd dus altijd bij het opstarten, uitgaan en als er niet voldoende vermogen beschikbaar is.

De 3 fase Piko 4.2 die er naast hangt met 4kWp aan panelen doet het nu trouwens ook.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• migjes
hansdegit schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 11:39:
Bij mijn Kostal Piko 5.5 3fase omvormer is het maximale AC vermogen consistent 328 W als -ie op 1 fase levert.
Wanneer -ie op 2 fases levert is dat 577 - 579 W
Er zit blijkbaar een bepaalde dode band in dat algoritme, want het minimaal gemeten AC vermogen voor 3 fases is 526 W.

Dus: als ACPower > 328 => schakel fase bij
Als ACPower > 579 schakel een 3e fase bij en schakel terug naar 2 fases bij 526 W

Handig, zo'n database met metingen.
cool he om een database te hebben >:)
(Kostal doet het dus op een best hoge W)

nu de ham vraag: hoeveel kWh levering per jaar op 1 fase en op 2 (en 3 natuurlijk)?

• hansdegit
migjes schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 11:44:
[...]

cool he om een database te hebben >:)
(Kostal doet het dus op een best hoge W)

nu de ham vraag: hoeveel kWh levering per jaar op 1 fase en op 2 (en 3 natuurlijk)?
U vraagt, wij draaien. De cijfers over 2014:
1864 kWh op L1
1869 kWh op L2
1891 kWh op L3

edit: sorry, dat was je vraag niet...Moment

[ Voor 5% gewijzigd door hansdegit op 09-01-2015 11:56 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• migjes
hansdegit schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 11:53:
[...]

U vraagt, wij draaien. De cijfers over 2014:
1864 kWh op L1
1869 kWh op L2
1891 kWh op L3
sorry misschien was ik niet duidelijk, maar dat was niet de vraag.
hoeveel kWh heb je op 1 fase tegelijk (dus andere fase uit omdat er weinig opbrengst is) gedaan?
dus als de omvormer een fase uit zet of 2, hoeveel kWh was dan nog de opbrengst?

edit:
oke je hebt hem al door, en ik snap het moment, kan wel eens een lastige query worden.

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 09-01-2015 12:00 ]

• hansdegit
Nog een poging:

energie op alléén L1: 36 kWh
energie op alléén L2: 57 kWh
energie op alléén L3: 45 kWh

energie op L1 en L2: 33 + 39 kWh
energie op L1 en L3: 37 + 31 kWh
energie op L2 en L3: 42 + 37 kWh

Kan je hier iets mee? Totaalopbrengst over 2014 was 5659 kWh

• migjes
hansdegit schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 12:46:
Nog een poging:

energie op alléén L1: 36 kWh
energie op alléén L2: 57 kWh
energie op alléén L3: 45 kWh

energie op L1 en L2: 33 + 39 kWh
energie op L1 en L3: 37 + 31 kWh
energie op L2 en L3: 42 + 37 kWh

Kan je hier iets mee? Totaalopbrengst over 2014 was 5659 kWh
perfect (dank je schat ;) al is het maar voor de moeite. )

dus 138kwh op 1 fase en 219kWh op 2 fase.
dus totaal een 357kWh in de "reddings-mode*" van de omvormer
en dat op een totaal van 5659 kWh

als ik dan in mijn omvormer kijk dan zou ik daar nog wel +/-80% van binnen halen zonder de reddings-mode.
dat zou dan ongeveer om 71kWh gaan wat die functie dan extra doet.
dat vind ik niet veel op 5659kWh. (maar ik zou er wel voor kiezen als ik het kon ;) )

* hoewel de benaming reddings-mode niet klopt.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16
migjes schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 13:01:
[...]

perfect (dank je schat ;) al is het maar voor de moeite. )

dus 138kwh op 1 fase en 219kWh op 2 fase.
dus totaal een 357kWh in de "reddings-mode*" van de omvormer
en dat op een totaal van 5659 kWh

als ik dan in mijn omvormer kijk dan zou ik daar nog wel +/-80% van binnen halen zonder de reddings-mode.
dat zou dan ongeveer om 71kWh gaan wat die functie dan extra doet.
dat vind ik niet veel op 5659kWh. (maar ik zou er wel voor kiezen als ik het kon ;) )

* hoewel de benaming reddings-mode niet klopt.
De Piko doet het wanneer her vermogen onder de 10% komt ( volgens handleiding )

Volgens mij is 71kWh 1.25% van 5659kWh, ik heb ze hier voor veel minder zien "vechten" in de (SAR-mode).

Zeker in de winter en in de ochtend en avond komt het best veel voor (over tijd gezien).
Mijn PIKO 10.1 blijft vandaag steeds zo rond de 400W. (4% van max)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Verwijderd

De eerste serieuze beproeving voor mijn kersvers geïnstalleerde zonnepanelen op plat dak: zaterdagmiddag trekt een buienlijn van west naar oost het land over. Dit gaat naar verwachting gepaard met windstoten van 90-110 km/u uit westelijke richting... fingers crossed

• migjes
WoudseHoeve schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 13:30:
[...]

De Piko doet het wanneer her vermogen onder de 10% komt ( volgens handleiding )

Volgens mij is 71kWh 1.25% van 5659kWh, ik heb ze hier voor veel minder zien "vechten" in de (SAR-mode).

Zeker in de winter en in de ochtend en avond komt het best veel voor (over tijd gezien).
Mijn PIKO 10.1 blijft vandaag steeds zo rond de 400W. (4% van max)
hans zij hem al iets preciezer (hoewel ik lastig de dode band kan in schatten, ik heb 1 fase en kan dit lastig schatten)
hansdegit in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"

maar het is ook weer een verhaaltje waarbij iemand vraag naar zijn situatie (en voor hem maakt het niet zo heel veel uit, is gewoon relatief weinig Wp) en dan krijgt het verhaal weer zijn eigen leven zonder dat er iets gezegd wordt, lol >:)

• mux

mux

99% efficient!

richardt schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 10:49:
[...]

Onder de 2W... ik denk dat hij dan gewoon helemaal niet meer levert en alle energie zelf opslokt (standbyverbruik). Denk ik. Maar: leuk om te zien dat jouw inverter zich ongeveer zo gedraagt als je zou verwachten. Ik praat hier echt 100% vanuit de theorie en m'n eigen ontwerpervaring (ik ontwerp o.a. netvoedingen voor m'n bedrijf, vandaar). Het kan zomaar zijn dat mijn kennis alweer wat ouder is dan de werkelijkheid.

Ik heb ooit begrepen dat 3-fase inverters bedrijfszekerder zijn dan 1-fase omvormers. PV panelen leveren een DC stroom. Wanneer de AC netspanning door de nul gaat, moet een 1-fase omvormer de energie uit de panelen opslaan in flinke elco's. Bij een 3-fase omvormer is er altijd een fase waarop de omvormer kan invoeden, dus worden de interne condensatoren veel minder belast. Dat een 3-fase inverter niets anders is als 3 losse 1-fase inverters, vind ik wat kort door de bocht.
OK, ik bedoelde niet te zeggen dat een 3-fase inverter drie niet-met-elkaar-communicerende enkelfase-inverters aan elkaar geplakt is. Ik bedoelde dat het topologisch niet anders is dan drie enkelfase-inverters die elk terugleveren op een aparte fase. Maar ze hebben alsnog natuurlijk een gemene deler: de MPPT(s) en bufferelco's.

En ja, een 3-fase inverter heeft op veel manieren profijt van het kunnen invoeden op meer dan één fase, onder andere doordat er veel minder bufferelco's nodig zijn (en/of de MPPT efficiënter kan werken door de grotere tussencapaciteit). 'Pure' driefase-inverters hebben daarom opvallend weinig extra condensatoren ten opzichte van zelfs veel kleinere enkelfase-broertjes. Een driefase-inverter die kan terugvallen naar twee of één fase(n) heeft weer meer capaciteit nodig. Dit is hetzelfde werkprincipe als VRM fasen in computers, om maar een bruggetje naar ander Tweakers-materiaal te maken.

Maar ik achtte deze informatie niet persé relevant om uit te leggen waarom er niet altijd op drie fasen wordt teruggeleverd met een 3-fase omvormer... Maar het zou Tweakers niet zijn als er geen vervolgvragen worden gesteld :P
Vaak zit er ook nog een bepaalde 'intelligentie' in de omvormer dat ie meer invoedt op de fase waarvan de spanning het laagst is, om hiermee de zwaarst belaste fase te ontlasten (soort fase-balans).
Dit is zelfs vastgelegd in de (vrij uitgebreide) regelgeving voor het ontwerp van deze apparaten!
migjes schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 11:09:
alleen hoe vaak gebeurd dat?
als ik naar mijn stringen kijk (3850Wp), dan heb ik in de zomer met bewolking 325V met 0,7A.
dus 2x 227W = 455W. (uitzonderingen zijn donkere donderwolken)
en dat is ruim voldoende voor de omzetting.

dus de momenten dat een 3fase omschakelt naar minder fase zijn helemaal niet zo talrijk.
in ieder geval op het totaal opbrengst plaatje is het erg marginaal.
Meer datapunten nodig!

Tja, ik denk dat dit ook allemaal voortkomt uit de noodzaak voor zo goed mogelijk marketingmateriaal. Mensen kiezen letterlijk liever voor een 95.7% efficiënte inverter dan een concurrerende, vergelijkbaar geprijsde 95,5% efficiënt exemplaar. Dan gaan ze allerlei trucjes uithalen die op het geheel minimaal invloed hebben op de efficiëntie, maar goed staan op de specsheet?

Ik bedoel, ik vind het allemaal prachtig en juich het toe, maar persoonlijk ben ik meer gecharmeerd van zoiets als de Google Little Box Challenge waar men juist probeert om een inverter zoveel mogelijk te reduceren zodat het niet meer 50% van de aanschafkosten van je systeem is.

• migjes
mux schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 17:09:
Meer datapunten nodig!

Tja, ik denk dat dit ook allemaal voortkomt uit de noodzaak voor zo goed mogelijk marketingmateriaal. Mensen kiezen letterlijk liever voor een 95.7% efficiënte inverter dan een concurrerende, vergelijkbaar geprijsde 95,5% efficiënt exemplaar. Dan gaan ze allerlei trucjes uithalen die op het geheel minimaal invloed hebben op de efficiëntie, maar goed staan op de specsheet?

Ik bedoel, ik vind het allemaal prachtig en juich het toe, maar persoonlijk ben ik meer gecharmeerd van zoiets als de Google Little Box Challenge waar men juist probeert om een inverter zoveel mogelijk te reduceren zodat het niet meer 50% van de aanschafkosten van je systeem is.
a.u.b.
hansdegit in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"

het is wel een stukje marketing taal.
zie je vrij veel in pv land.
sma met zijn hoog van de toren geblaas over optitrack (waar anderen al lang met mppscanning/pvsweep etc bezig zijn.)
of omnik die net niet helemaal eerlijk was over de hoeveelheid die de mpp nu echt kon verwerken.
steca500 vs soladin600, lol allebei max 500W.
iets mag dan wel in de specsheet staan, maar helaas is niet elk merk even eerlijk over zijn cijfers.

ik juig de Little Box Challenge ook graag toe, maar vraag me af met wat ze gaan komen.
vele andere bedrijven zijn er al jaren mee bezig en die kennis heb je echt niet zomaar ingehaald.
(oei 50% is wel erg veel, bij mijn huidige set was het maar 11%.
ik ben bang dat de dure kosten niet echt bij de apparatuur liggen, maar eerder in de distributie.
kon ik maar even langs de bouwmarkt voor een nieuwe omvormer en een paneel extra, dan zakken de prijzen wel. ;)
pv panelen in de pricewatch bij tweakers *O* )

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[...]

De meeste 3-faseninverters zijn in feite niks anders dan 3 losse 1-fase-inverters.
Een 1-fase inverter heeft 4 halfgeleiders in een volle H-brug zitten. Het lijkt mij een beetje overdreven om dan 3F×4=12 halfgeleiders in te plaatsen waar je volgens mij met 6 uit zou kunnen :)

Of ik begrijp je verkeerd.
[...]

Anderzijds worden er in een 3-fase omvormer ook weer minder condensatoren toegepast wat weer nadelig is voor de rimpelstroom in de condensatoren :+

Over de levensduur van elco's die dienen voor de power in PV-inverters maak ik mij niet zo'n zorgen. Ik maak mij meer zorgen om relais die onnodig veel schakelen en voedingsprintjes met veel koelblokken (warmte) in de buurt van elco's. En achteraf aangebrachte (passieve) snubbers, met nota bene de weerstand dichtbij een elco.

[Edit]
Misschien heeft mux nog een leuke pin-compatibele voeding liggen met +15, +12, -15, +5X, +5 Volt uitgangen, dan kan het rendement van mijn PV-inverter ook wat omhoog O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 09-01-2015 19:16 ]

• mux

mux

99% efficient!

Dre schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 18:27:
Een 1-fase inverter heeft 4 halfgeleiders in een volle H-brug zitten. Het lijkt mij een beetje overdreven om dan 3F×4=12 halfgeleiders in te plaatsen waar je volgens mij met 6 uit zou kunnen :)

Of ik begrijp je verkeerd.
Dat is volledig afhankelijk van de gebruikte topologie. Een full h-bridge 1-fase inverter heeft 4 schakelaars nodig, een full h-bridge 3-fase inverter heeft hoe dan ook 12 schakelaars nodig. Je kunt geen schakelaars delen tussen (halve) fasen. Maar er zijn ook topologieën die maar 2 schakelaars per fase nodig hebben, bijvoorbeeld de nu wat in populariteit klimmende resonante transformerless topologieën.
[Edit]
Misschien heeft mux nog een leuke pin-compatibele voeding liggen met +15, +12, -15, +5X, +5 Volt uitgangen, dan kan het rendement van mijn PV-inverter ook wat omhoog O-)
Wat is er mis met de huidige voedingsprint?

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Nu online

JayPe

Ondertitel

Oh fuck.

Verkeerd topic.

Ontopic: Als je drie fasen hebt in je huis (ik heb ze niet) verschilt het voltage dan niet ook gewoon op basis van de belasting?

Ergo: Als mijn wasmachine aan het verwarmen is op fase 1, en de spanning op die fase daalt daardoor naar 227,5 Volt, terwijl de fase 2 en 3 onbelast netjes op 230,4 Volt staan, dan kan intelligentere 3-fasen omvormer toch gewoon méér leveren op fase 1 dan op fase 2 en 3?

[ Voor 91% gewijzigd door JayPe op 10-01-2015 09:06 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• roderickvd
JayPe schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 09:03:
Ontopic: Als je drie fasen hebt in je huis (ik heb ze niet) verschilt het voltage dan niet ook gewoon op basis van de belasting?

Ergo: Als mijn wasmachine aan het verwarmen is op fase 1, en de spanning op die fase daalt daardoor naar 227,5 Volt, terwijl de fase 2 en 3 onbelast netjes op 230,4 Volt staan, dan kan intelligentere 3-fasen omvormer toch gewoon méér leveren op fase 1 dan op fase 2 en 3?
Ja.

• mux

mux

99% efficient!

Dat zit ook wat complexer. Omdat 3-faseinverters geoptimaliseerd zijn (o.a. met de kleinere bufferelco's zoals eerder gezegd) voor het terugleveren op meer fasen, zullen ze de voorkeur hebben om op minstens 2 fasen tegelijk en evenveel terug te leveren. Alleen bij hele lage productie zullen ze terugvallen op 1-fase en kunnen ze, afhankelijk van de programmering van het ding, terugleveren op de meest belaste fase.

Zoals eerder gezegd: Richardt's inverter gaat pas terug naar 1 fase onder de 2W.

En nee, het is niet triviaal mogelijk om bij 2/3-fase teruglevering meer terug te leveren op één specifieke fase. Je krijgt dan aanzienlijk hogere rimpel op je bufferelco's wat al gauw over de design limits gaat.

• Dre
  • Niet online

Dre

mux schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 23:01:
[...]

Wat is er mis met de huidige voedingsprint?
Opzich is er niet zoveel mis, maar er zitten diverse vermogensweerstanden en koelblokken op. Zie foto in vorige post. Dat is voor mij geen teken van een hoog rendement. Ik moet wel bekennen dat ik niet weet wat het rendement is (Puit/Pin).

Deze link kwam ik net tegen.
http://www.idealpower.com...Electronics%20Oct2012.pdf Soort van isolatie zonder transformator?
The inverter input and output are never directly connected, so the link provides circuit isolation without the size, weight, and cost of a transformer

[ Voor 27% gewijzigd door Dre op 10-01-2015 12:21 ]

• mux

mux

99% efficient!

Zonder die print van dichtbij te bekijken is het moeilijk te zeggen wat de efficiëntie is. De vermogensweerstanden kunnen ook inrush current limiting of current sense-weerstanden zijn, hoeft niet persé continu te verbruiken.

Inverters zijn sowieso vrijwel geen van allen geïsoleerd: één van de polen van je zonnepanelen hangt altijd aan de nul. Deze topologie van IPC is ook niet galvanisch geïsoleerd. Je krijgt met een galvanisch geïsoleerde inverter nooit 95%+ efficiënties, dat is gekkenwerk.

Maar ja, dit is een voorbeeld van een 2-switch/phase inverter.

• Origineel
  • Niet online
mux schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 10:37:
En nee, het is niet triviaal mogelijk om bij 2/3-fase teruglevering meer terug te leveren op één specifieke fase. Je krijgt dan aanzienlijk hogere rimpel op je bufferelco's wat al gauw over de design limits gaat.
Dus Fronius verkoopt onzin met hun Smart grid ready?
Want dat zorgt volgens mij er juist voor, dat er juist op 1 specifieke fase meer ingevoed wordt om het grid weer in evenwicht te krijgen.

• mux

mux

99% efficient!

Ja, die marketinginformatie doet alsof één inverter al het werk doet. Dat is het niet: de inverter praat via het smart grid met de grid power managers en werkt samen met alle andere inverters (en verbruikers) op het netwerk om het netwerk zo gelijkmatig mogelijk te belasten. De inverter zelf levert misschien (indien mogelijk) op 2 fasen, maar vrijwel zeker niet op maar één. Dat doen alleen de kleintjes.

Daarnaast is er nog geen standaardisatie voor het herkennen welke fase welke is. Een systeem zoals dit werkt alleen als er propriëtaire power management in het grid zit. In Nederland hebben we dat nog vrijwel nergens, en waar het erop zit is het allemaal ABB.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De hybride omvormers met accu, ook geschikt voor eilandbedrijf kunnen dit natuurlijk wel. Heeft ook weinig met het grid te maken :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-01 16:51
Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 13:37:
De eerste serieuze beproeving voor mijn kersvers geïnstalleerde zonnepanelen op plat dak: zaterdagmiddag trekt een buienlijn van west naar oost het land over. Dit gaat naar verwachting gepaard met windstoten van 90-110 km/u uit westelijke richting... fingers crossed
Foto's! :P

• Origineel
  • Niet online
mux schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 14:03:
Ja, die marketinginformatie doet alsof één inverter al het werk doet. Dat is het niet: de inverter praat via het smart grid met de grid power managers en werkt samen met alle andere inverters (en verbruikers) op het netwerk om het netwerk zo gelijkmatig mogelijk te belasten. De inverter zelf levert misschien (indien mogelijk) op 2 fasen, maar vrijwel zeker niet op maar één. Dat doen alleen de kleintjes.

Daarnaast is er nog geen standaardisatie voor het herkennen welke fase welke is. Een systeem zoals dit werkt alleen als er propriëtaire power management in het grid zit. In Nederland hebben we dat nog vrijwel nergens, en waar het erop zit is het allemaal ABB.
Het eerste slachtoffer van de marketing van Fronius meldt zich :+
mux schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 10:37:
En nee, het is niet triviaal mogelijk om bij 2/3-fase teruglevering meer terug te leveren op één specifieke fase.
Die 2 uitspraken vind ik wel een beetje tegenstrijdig aan elkaar, want ik, als leek, zou dan zeggen dat 3 losse inverters prima ongelijk op 3 verschillende fases terug kunnen leveren. Dan zou met een 3 fasen omvormer, waarin alleen een extra regelneef zit die de 3 afzonderlijke aanstuurt, dit toch ook moeten kunnen doen?

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-01 12:42
Goedemorgen,

na 3 maanden te hebben genoten van mijn systeem, heb ik nu de eerste error te pakken:

De eversolar tl1500 geeft een isolation fault.

in het boekje staat dat dit betekent: de isolatie weerstand tussen de Pv generator en de PE (?) is te laag. of het betekent: de electrische isolatie in de invertor faalt.

Ik heb mijn systeem op een hoog plat dak staan waar ik niet 123 bij kan..

maar ondanks de wind staat alles nog netjes op zijn plek (neem ik aan) en zou alles dus gewoon nog moeten werken.

Hopelijk weet iemand hier tips/ de oplossing.

Alvast bedankt!

Edit:

extra info uit de inverter gehaald:
input voltage = 277 (das volgens mij prima hij werkt tussen de 125v en 450v)
input current = 0,1a ( dat lijkt me te weinig hij mag maximaal 18ampere hebben)
output current = 0,0
output voltage = 237..

[ Voor 17% gewijzigd door duc848 op 11-01-2015 12:04 ]

• mux

mux

99% efficient!

Origineel schreef op zondag 11 januari 2015 @ 10:57:
Die 2 uitspraken vind ik wel een beetje tegenstrijdig aan elkaar, want ik, als leek, zou dan zeggen dat 3 losse inverters prima ongelijk op 3 verschillende fases terug kunnen leveren. Dan zou met een 3 fasen omvormer, waarin alleen een extra regelneef zit die de 3 afzonderlijke aanstuurt, dit toch ook moeten kunnen doen?
Goed, tijd voor wiskunde, anders is deze uitleg nooit duidelijk genoeg :)

Laten we als voorbeeld een enkelfase 1kW inverter vergelijken met een driefase 3kW inverter (maw 1kW/fase), op vol vermogen. DC komt het vermogen continu binnen, AC gaat het vermogen er sinusoidaal uit. Als we efficiëntie even helemaal negeren gaat er dus 4.35A AC uit, maw een sinusgolf met een piek van 6.14A per fase.

Bij een enkelfase-inverter ziet het geleverde vermogen en ingaande vermogen er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/r0xBAVN2acRvLhNC4cZAZaCa/full.png

Rode lijn is inkomend vermogen, blauwe uitgaand en de groene lijn is het verschil ertussen. Dit verschil moet worden opgevangen door de condensatoren tussen de MPPT en inverter. Het oppervlak tussen de nullijn en de groene grafiek is hoeveel energie de condensatoren moeten opslaan. Dit is het verloop van energie in de condensatoren, in joules, gedurende één hele golf:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sXVkm79rgZ5pvMCB1VkVgg5C/full.png

Om het maximum power point zo goed mogelijk te kunnen volgen zorgt de MPPT ervoor dat de condensatoren binnen een heel nauwe tolerantie van spanning blijft. MPPTs met een efficiëntie van 99.5% moeten de condensatoren binnen 1V houden, MPPTs met 99.9% efficiëntie houden ze binnen een fractie van een volt.

Laten we uitgaan van een 99.5% MPPT en een Vmp van 200V (min of meer worst case voor een moderne 1-fase inverter). Bij 1J te leveren capaciteit moeten de condensatoren dus:

E = 0.5*C*(Vmax^2-Vmin^2), los op voor C geeft C = 2 * E / (Vmax^2 - Vmin^2) = 2 * 1J / (200V^2 - 199V^2) = 50mF vereiste capaciteit.

Op 200V is dat een gigantische bank condensatoren.

Laten we dan nu eens naar 3-faselevering kijken. Dit is hoe 3-faselevering eruit ziet:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QeBRteuDVjGcRtSsWi0eZcHc/full.png

Let wel: dit is nog steeds 1kW per *fase*. Totaal 3kW. Maar zoals je ziet is ondanks het 3x zo hoge vermogen, de groene grafiek véél kleiner. Dat wil zeggen: doordat tijdens het dode punt van elke fase een andere fase de levering kan 'overnemen', hoeft de condensatorbank niet zoveel op te slaan en te leveren. Hoe ziet het energieverloop in de condensator er dan nu uit?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3QSZUNp9uRnj9Brbe40ch0hE/full.png

(vergeef de marginaal scheve grafiek, iets met afrondingsfouten bij een numerieke simulatie)

0,1J hoeft maar te worden opgeslagen door de condensatoren, ipv 1J bij 1-fase levering. En we leveren 3x zoveel vermogen! Met een 10x zo kleine condensatorbank!

Dit is hoe het dus echt werkt. In een 3-fase inverter kan dus ofwel een factor 10-20 worden bespaard op de condensatoren, ofwel de MPPT-efficiëntie kan omhoog. En dat is ook wat je ziet: de meeste 1-fase inverters adverteren met een MPPT-efficiëntie van 99 of 99,5%, terwijl zo goed als alle 3-fase inverters adverteren met 99,9%. Dit is puur een functie van de condensatoren.

En dit is dus ook waarom een 3-fase inverter niet 'zomaar' op 1 fase kan leveren, of op één fan de fasen meer kan gaan terugleveren dan op de rest. Zelfs een kleine onbalans tussen de fasen zorgt voor een gigantisch veel hogere stress op de condensatorbank en aanzienlijke verlaging van de MPPT-efficiëntie.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

duc848 schreef op zondag 11 januari 2015 @ 11:55:
Goedemorgen,

na 3 maanden te hebben genoten van mijn systeem, heb ik nu de eerste error te pakken:

De eversolar tl1500 geeft een isolation fault.

in het boekje staat dat dit betekent: de isolatie weerstand tussen de Pv generator en de PE (?) is te laag. of het betekent: de electrische isolatie in de invertor faalt.

Ik heb mijn systeem op een hoog plat dak staan waar ik niet 123 bij kan..

maar ondanks de wind staat alles nog netjes op zijn plek (neem ik aan) en zou alles dus gewoon nog moeten werken.

Hopelijk weet iemand hier tips/ de oplossing.

Alvast bedankt!

Edit:

extra info uit de inverter gehaald:
input voltage = 277 (das volgens mij prima hij werkt tussen de 125v en 450v)
input current = 0,1a ( dat lijkt me te weinig hij mag maximaal 18ampere hebben)
output current = 0,0
output voltage = 237..
Heb je hem al eens helemaal spanningsloos gemaakt? Dus AC en DC er een minuut of 5 af.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Dre
  • Niet online

Dre

Goed verhaal. Klein detail: Bij 1000W zal het top vermogen 2000 Watt zijn (√2×√2)
Vergeet niet dat de meeste PV-inverters een boost ingang hebben. De spanning op de panelen is dan afwijkend ten opzichte van de busspanning. De rimpelspanning op de panelen staat dan tot op zekere hoogte ook los van de rimpelspanning op de bus!

FYI: De Effekta 5000 (1 fase 4600 Watt AC) heeft 10×470µF = 4700 µF aan capaciteit op de bus. En 2×2×470µF=1880 µF direct aan de zonnepanelen (voor de boost converter).

[ Voor 27% gewijzigd door Dre op 11-01-2015 13:18 ]

• duc848
Rol-Co schreef op zondag 11 januari 2015 @ 12:49:
[...]

Heb je hem al eens helemaal spanningsloos gemaakt? Dus AC en DC er een minuut of 5 af.
Net gedaan, helaas geen succes.

ik probeer me in te denken wat er zou kunnen zijn gebeurd door de wind, het lijkt me zeer aannemelijk dat het daar iets mee te maken moet hebben...

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-01 11:35

Nhz

Na wat wikken en wegen heb ik besloten om toch maar met een nieuwe PV set te beginnen. Er is ruimte zat (ca 18x7mtr) op Z-ZO schaduwvrij (regio Twello/Apeldoorn, Gelderland). Wegens een aanstaande verhuizing binnen circa anderhalf jaar, wil ik dit niet helemaal vol leggen. Het is de bedoeling dat de set mee gaat naar de nieuwe woning en daar uitgebreid kan worden. In de nieuwe situatie hebben we meer ruimte, maar niet alles is daar schaduwvrij. Zowel in de huidige als de nieuwe woning hebben we de beschikking over (minimaal) 3x25A.

Mijn wensen:
- volledig zwarte panelen
- relatief eenvoudig uit te breiden
- meerdere trackers ivm nieuwe situatie
- eventueel per paneel (of kleine string) te loggen wat de opbrengst is

Ik heb even rond gespeurd en kwam op deze set (3600Wp) uit:
- 12x ZM Solar M-300 Full Black
- Montage materiaal 4x 3 kolom landscape
- 12x SolarEdge P300 Optimizer
- 1x SolarEdge SE4000
- Aansluitmateriaal

Wat vinden de kenners hier van? Ik heb al veel gelezen over het gebruik van drie fases, maar of ik daar nou beter voor kan kiezen is me niet helemaal duidelijk. De kans is aanwezig dat het systeem in de toekomst verdubbeld of verdriedubbeld gaat worden. Kan ik dan eenvoudig twee keer eenzelfde set op de twee overige vrije fases aansluiten?

Ik ben met het oog op de toekomst in ieder geval fan van eigen stroom eerst. >:)

Mocht ik vragen stellen die al eens duidelijk beantwoord zijn, mijn excuses. Schop me gerust de goede richting in. O+

-edit- lk lees nu de uitleg hierboven over het gebruik en de capaciteit van de condensatoren, 3-fase heeft dus wel een aanzienlijk voordeel. Alleen is mijn setup niet geschikt voor, dan kan ik wellicht beter voor de SolarEdge SE10k 3 fase omvormer gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Nhz op 11-01-2015 13:56 ]

Groetjes

• roderickvd
duc848 schreef op zondag 11 januari 2015 @ 13:12:
[...]
Net gedaan, helaas geen succes.

ik probeer me in te denken wat er zou kunnen zijn gebeurd door de wind, het lijkt me zeer aannemelijk dat het daar iets mee te maken moet hebben...
PE = Protective Earthing, aarding dus. Na de storm ergens sluiting gekregen?

mux, kudos voor je uitgebreide technische bijdragen!

• duc848
roderickvd schreef op zondag 11 januari 2015 @ 13:44:
[...]

PE = Protective Earthing, aarding dus. Na de storm ergens sluiting gekregen?

mux, kudos voor je uitgebreide technische bijdragen!
Oke, ja ik had net ook her en der gelezen dat het met aarding te maken had. de meesten kregen deze foutmelding na hevige regen.

Dus misschien gister met de bijna horizontale regen toch ergens iets belangrijks nat geworden...

Maar hoe verder, ik las dat bij de meeste de melding vanzelf weer verdween. Dus daar hoop ik op. Anders het dak op en elke box en connector nalopen?

• roderickvd
duc848 schreef op zondag 11 januari 2015 @ 13:49:
[...]
Oke, ja ik had net ook her en der gelezen dat het met aarding te maken had. de meesten kregen deze foutmelding na hevige regen.

Dus misschien gister met de bijna horizontale regen toch ergens iets belangrijks nat geworden...

Maar hoe verder, ik las dat bij de meeste de melding vanzelf weer verdween. Dus daar hoop ik op. Anders het dak op en elke box en connector nalopen?
Tja, foutmeldingen die vanzelf verdwijnen, daar houd ik niet van. Dan is er meestal toch iets niet in de haak. Zoals water dat misschien wel verdampt, maar er überhaupt niet hoort te zijn.

Behalve visuele inspectie kun je natuurlijk ook sluiting detecteren met een multimeter op standje weerstand. Pas wel op dat je niet onder spanning meet!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-01 20:50
Nhz schreef op zondag 11 januari 2015 @ 13:41:
Na wat wikken en wegen heb ik besloten om toch maar met een nieuwe PV set te beginnen. Er is ruimte zat (ca 18x7mtr) op Z-ZO schaduwvrij (regio Twello/Apeldoorn, Gelderland). Wegens een aanstaande verhuizing binnen circa anderhalf jaar, wil ik dit niet helemaal vol leggen. Het is de bedoeling dat de set mee gaat naar de nieuwe woning en daar uitgebreid kan worden. In de nieuwe situatie hebben we meer ruimte, maar niet alles is daar schaduwvrij. Zowel in de huidige als de nieuwe woning hebben we de beschikking over (minimaal) 3x25A.

Mijn wensen:
- volledig zwarte panelen
- relatief eenvoudig uit te breiden
- meerdere trackers ivm nieuwe situatie
- eventueel per paneel (of kleine string) te loggen wat de opbrengst is

Ik heb even rond gespeurd en kwam op deze set (3600Wp) uit:
- 12x ZM Solar M-300 Full Black
- Montage materiaal 4x 3 kolom landscape
- 12x SolarEdge P300 Optimizer
- 1x SolarEdge SE4000
- Aansluitmateriaal

Wat vinden de kenners hier van? Ik heb al veel gelezen over het gebruik van drie fases, maar of ik daar nou beter voor kan kiezen is me niet helemaal duidelijk. De kans is aanwezig dat het systeem in de toekomst verdubbeld of verdriedubbeld gaat worden. Kan ik dan eenvoudig twee keer eenzelfde set op de twee overige vrije fases aansluiten?

Ik ben met het oog op de toekomst in ieder geval fan van eigen stroom eerst. >:)

Mocht ik vragen stellen die al eens duidelijk beantwoord zijn, mijn excuses. Schop me gerust de goede richting in. O+

-edit- lk lees nu de uitleg hierboven over het gebruik en de capaciteit van de condensatoren, 3-fase heeft dus wel een aanzienlijk voordeel. Alleen is mijn setup niet geschikt voor, dan kan ik wellicht beter voor de SolarEdge SE10k 3 fase omvormer gaan.
Wat dacht je van deze panelen?
Die van Solar Frontier:

http://www.solar-frontier...ucts/modules/S002210.html

Doen het erg goed bij difuus licht, kunnen tegen hogere temperaturen en werken goed met shaduw.

Hier een voorbeeld van hoe CIS panelen zouden moeten werken in de shaduw.

Denk dat je er wel een idee bij krijgt als je deze ziet.

https://www.youtube.com/watch?v=L6SC9sY8DZ8

[ Voor 3% gewijzigd door toxict op 11-01-2015 14:17 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• duc848
roderickvd schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:09:
[...]

Tja, foutmeldingen die vanzelf verdwijnen, daar houd ik niet van. Dan is er meestal toch iets niet in de haak. Zoals water dat misschien wel verdampt, maar er überhaupt niet hoort te zijn.

Behalve visuele inspectie kun je natuurlijk ook sluiting detecteren met een multimeter op standje weerstand. Pas wel op dat je niet onder spanning meet!
Helemaal mee eens! absoluut geen fan van! (maar ik hoop wel dat het gebeurd binnen een paar dagen ;) )

en inderdaad behalve de visuele inspectie, zal ik elk paneel maar eens doormeten, kijken of er iets te vinden is. Ik zat net op youtube een toturial te kijken over het doormeten van panelen:

Het liefst in de middag, van elk paneel het voltage meten, en daarna het aantal ampere? uiteraard alles losgekoppeld. ik ben al aan het zoeken naar zo'n sleuteltje om de connectoren weer los te halen.

Het feit dat de panelen nu wel gewoon 280 volt geven hoeft niks te zeggen?
Het zijn overigens 8 yingly panelen van 220wp elk.

iig alvast bedankt voor het snelle antwoorden en meedenken

• Nhz

Nhz

toxict schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:13:
[...]

Wat dacht je van deze panelen?
Die van Solar Frontier:

http://www.solar-frontier...ucts/modules/S002210.html

Doen het erg goed bij difuus licht, kunnen tegen hogere temperaturen en werken goed met shaduw.
Vind de het piekvermogen wat (:P) laag, of is dat appels en peren vergelijken?

12x 170W = 2040Wp
12x 300W = 3600Wp

Groetjes

• toxict
Nhz schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:16:
[...]

Vind de het piekvermogen wat (:P) laag, of is dat appels en peren vergelijken?

12x 170W = 2040Wp
12x 300W = 3600Wp
De Solar Frontier panelen zijn ook een stuk kleiner....dus je zou denk ik er meer op je dak kwijt kunnen, waardoor het verschil wat kleiner wordt.

• roderickvd
duc848 schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:14:
[...]
Helemaal mee eens! absoluut geen fan van! (maar ik hoop wel dat het gebeurd binnen een paar dagen ;) )
Snap ik :)
en inderdaad behalve de visuele inspectie, zal ik elk paneel maar eens doormeten, kijken of er iets te vinden is. Ik zat net op youtube een toturial te kijken over het doormeten van panelen:

Het liefst in de middag, van elk paneel het voltage meten, en daarna het aantal ampere? uiteraard alles losgekoppeld. ik ben al aan het zoeken naar zo'n sleuteltje om de connectoren weer los te halen.
Sluiting achterhaal je door weerstand te meten (Ohm). Omdat je stelt stroom te willen meten (ampere) ga ik ervan uit dat je hier niet ervaren mee bent. Overweeg dan serieus om het te laten doen, want met elektriciteit wil je echt veilig werken.
Het feit dat de panelen nu wel gewoon 280 volt geven hoeft niks te zeggen?
Niet perse.

Verwijderd

bij een ground fault na regen en wind is er een manier, nu je zelf doormeten hebt gezegd kun je deze manier volgen :

dc+ naar aarde moet 0 zijn (volt)
dc- naar aarde moet 0 zijn (volt)
als dat het niet is, neem dan een lange aardedraad mee naar je pv en meet elke dc+ en dc- op de mc4
en lokaliseer het probleem.
ik heb hierom mijn frames wel geaard, zo heb ik altijd aarde in de buurt.
hans/eric hebben altijd iso/ground gezeur, omdat het aan de kust fors harder waait, en zelfs omhoog regent via het pannendak, mijn mc4 zit nu onder de pannen.
een ground of iso/riso error kan potentieel ook opbrengst verlies gaan worden (oxidatie)
dus ik hoop dat je het snel opspoort, maar ik hoop ook dat je het veilig doet,
ik heb al eens 10x185Wp op mijn natte vinger gehad (362Vdc (0,2A gelukkig) en dat is extreem akelig.
en bij meer dodelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2015 14:25 ]

• Nhz

Nhz

toxict schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:18:
[...]

De Solar Frontier panelen zijn ook een stuk kleiner....dus je zou denk ik er meer op je dak kwijt kunnen, waardoor het verschil wat kleiner wordt.
ZM Solar M-300 Full Black:
12x 1,93m2 = 23,16m2
3600Wp / 23,16m2 = 155,44Wp m2

Solar Frontier SF150-170-S Series:
12x 1,21m2 = 14,52m2
2040Wp / 14,52m2 = 140,49Wp m2

Daar komt die ZM toch nog iets beter uit de verf, maar again: ik ben vrij nieuw in deze materie en sta dus open voor elke vorm van kritiek. ;)

Groetjes

• duc848
roderickvd schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:19:
[...]

Snap ik :)

[...]

Sluiting achterhaal je door weerstand te meten (Ohm). Omdat je stelt stroom te willen meten (ampere) ga ik ervan uit dat je hier niet ervaren mee bent. Overweeg dan serieus om het te laten doen, want met elektriciteit wil je echt veilig werken.

[...]

Niet perse.
Ten eerste hij doet het weer!!! mijn gebeden zijn verhoord.

En ik ben inderdaad niet echt ervaren met het doormeten van dit soort dingen (elektrische installaties in het algemeen), al moet ik zeggen dat ik me altijd goed inlees en rustig te werk ga. Ik ben gelukkig gezegend met een goede dosis gezond verstand, dus dan lukt het me meestal wel.

Voor nu laat ik het rusten, als het ietsje beter weer word en het veiliger is om het dak op te gaan dan ga ik zeker even goed kijken, ben ook wel benieuwd hoe mijn ballast en montage systeem erbij ligt na de afgelopen storm(en)

Roderickvd en de rest in ieder geval super bedankt!

• toxict
Nhz schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:25:
[...]

12x 1,93m2 = 23,16m2

12x 1,21m2 = 14,52m2

Daar komt die ZM toch nog iets beter uit de verf, maar again: ik ben vrij nieuw in deze materie en sta dus open voor elke vorm van kritiek. ;)
ZM Solar M-300 Full Black
Afmetingen: 1956 x 990 x 50 mm
= 1,936m2 per paneel

Solar Frontier SF170-S
Afmetingen: 1257 x 977 x 35 mm
= 1,228m2 per paneel

Je zou de rekensom even voor jezelf moeten maken.
CIS panelen schijnen ook beter te werken qua rendement, maar dat moet ik nog zien.

Wat je al wel kunt zien is wat mijn panelen doen ten opzichte van die van een collega van mij.

Ik heb CIS op ZZO liggen met 3300wp
Hij heeft POLY op Z liggen met 4160wp.

Dit is wat er gebeurd bij donkere luchten en regen:

http://www.pvoutput.org/c...0&gs=1&offset=0.0&z=1&s=1

Ik ben de donkergroene lijn...(met mijn kleinere set op een ten opzichte van hem slechter georienteerde installatie, draai ik bij slecht weer 2 keer zo goed.

Ik ben er in ieder geval blij mee

• Dre
  • Niet online

Dre

Nhz schreef op zondag 11 januari 2015 @ 13:41:
Na wat wikken en wegen heb ik besloten om toch maar met een nieuwe PV set te beginnen.
[..]
Hoeveel vermogen wil je op je toekomstige huis leggen?
Hou er rekening mee dat je waarschijnlijk vrijwel dezelfde panelen op je toekomstige huis wilt hebben (vanwege dezelfde uitstraling), dat beperkt de keuze en wordt lastig zoeken. Makkelijker is alles in 1x te kopen (of te verkopen op je oude huis).
Wat betreft 1-Fase vs 3-Fase: vergelijk de cijfers (specs+prijs) van beide omvormers eens met elkaar en kijk of je dan nog steeds spreekt van een "aanzienlijk" voordeel ;) Ik denk van niet.

Tot circa 6 kWp kan je uit met een 4,6 kW 1-Fase inverter. Grotere vermogens zijn bijna allemaal 3-Fase inverters.

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 11-01-2015 14:33 ]

• roderickvd
Nhz schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:25:
[...]
12x 1,93m2 = 23,16m2

12x 1,21m2 = 14,52m2

De discussie komt vaker voorbij. SF maakt gebruik van CIS technologie, waarmee je met minder Wp meer kWh krijgt. Uiteindelijk lijken kristallijne panelen toch iets nét iets meer kWh/m2 maar e.e.a. hangt natuurlijk ook af van je locatie (schaduw, hoek, helling, zonuren, zonintensiteit).

• Nhz

Nhz

toxict schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:30:
[...]

Wat je al wel kunt zien is wat mijn panelen doen ten opzichte van die van een collega van mij.

Ik heb CIS op ZZO liggen met 3300wp
Hij heeft POLY op Z liggen met 4160wp.

Dit is wat er gebeurd bij donkere luchten en regen:

http://www.pvoutput.org/c...0&gs=1&offset=0.0&z=1&s=1

Ik ben de donkergroene lijn...(met mijn kleinere set op een ten opzichte van hem slechter georienteerde installatie, draai ik bij slecht weer 2 keer zo goed.
Praktijkervaring is altijd goed. Dank. :)
Wat is jouw setup verder?
Dre schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:31:
[...]
Hoeveel vermogen wil je op je toekomstige huis leggen?

Tot circa 6 kWp kan je uit met een 4,6 kW 1-Fase inverter. Grotere vermogens zijn bijna allemaal 3-Fase inverters.
Ik denk dat het richting de 6 a 7kWp zal gaan, maar als ik de smaak te pakken heb kan het ook wel 10 a 12kWp worden. Het is natuurlijk het mooiste dat alles er hetzelfde uitziet, maar in de nieuwe situatie niet echt een must, de panelen worden verdeeld over meerdere daken. Stel dat ik tot 12kWp ga, dan kan ik ze (in theorie) ook verdelen over drie fases van 4kWp, met elk een eigen omvormer. Toch?

Groetjes

Pagina: 1 ... 78 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.