Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.899 views

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Rol-Co schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 10:51:
[...]

Stevig aan de prijs? Nou dat valt wel mee denk ik, ga jij maar zwarte panelen met een sma kopen. Hij vraagt overigens 1100,- voor alleen de panelen dus de sma maakt het al behoorlijk duurder. Koop je alleen de panelen met een growatt 3000w ben je voor minder dan 1500,- klaar en heb je 3000Wp, waar vind je dat nog meer?
Misschien haal ik die panelen wel op, minder dan 2 jaar tvt.
Een nieuwe SMA kost 1025 Euro, incl. BTW dus 847 Euro excl. BTW maar incl. 5 jaar fabrieksgarantie.
http://www.ikwilzonneener...-Boy-SB3000HF-30-omvormer

Voor deze 2e handse vraagt hij dus 700 euro, zonder dat je daar BTW over terug kunt krijgen en als deze altijd bij deze set heeft gezeten is hij ook uit 2009?

Dan is stevig aan de prijs nog een te milde uitspraak, zeg maar gerust belachelijk duur :+

1100 euro voor die panelen lijkt overigens wel een redelijke prijs te zijn ;)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Eens, maar die sma zijn overpriced en zou die ook nooit kopen. Het is gewoon een bedrijfje overigens, op mijn vraag met bon was iedergeval nee, ingeruild spul, dus niet eens zeker of die sma zo oud is, ik denk het niet.
Waren die 3000 met zo'n display er toen wel?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Origineel
  • Niet online
Ik heb niks tegen 2e hands, maar dan moet de prijs gewoon (heel) goed zijn, anders koop ik liever iets nieuw zodat ik vrije keuze heb.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

migjes schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 15:01:
mmm, uit eindelijk wil je een mux waardig systeem, lastig dat zijn hoge eisen.
Ja, dat is m'n voornaamste probleem...
men nemen een soladin 600.
http://www.mastervoltsola...therlands/#specifications
deze omvormer heeft geen aparte groep nodig en kan gewoon in een stopcontact worden gestoken.
dat bespaar flink wat kosten. ;)
Aparte groep is geen probleem in mijn geval; ik heb al een ongebruikte groep (met bekabeling) liggen; overblijfsel van een herordende meterkast toen we in dit huis gingen.
daar op sluiten we 4x dit paneel aan.
http://www.sun-solar.nl/i...anelen-212-euro-incl-btw/
dat doen we in 2 stringen parallel.
Mja kijk, wat is hier het voordeel van boven bijvoorbeeld 6 of 8x deze paneeltjes? Ook inclusief montagemateriaal is dat nog steeds goedkoper.
(eigenlijk mogen de panelen dan nog best een stevige hoek hebben van 30 graden, alleen die bomen, ik kan die niet schatten aan de hand van het filmpje. dus misschien voor iets platters kiezen?)
Eerst maar eens onderhandelen met de buuv of ze die bomen niet wat ingekort wil hebben ;)
(de gebruiktezonnepanelen.com, ik kan niet zeggen dat ik dat een droom site vind.
als spullen echt leuk zijn dan weten ze de prijs daar ook wel, of er staat elke keer een maartje bij wat het erg lastig maakt daar.)
Toch; ik heb nog geen bijzonder slechte verhalen gehoord. Ze zijn niet de beste qua prijs, maar ze zijn goed in communicatie en transparant met wat er allemaal wel/niet mis is met het materiaal.
(meer tips en trucs)
Bedankt voor het meedenken. Ik weet het nog zo snel niet. We zijn nu min of meer aangekomen op het punt dat je een zonnepaneel bij een pak wasmiddel krijgt, dus ik ben helemaal vóór experimenteren en optimaliseren. Daarom was ik ook gecharmeerd van Solyndra: aanzienlijke voordelen m.b.t. installatie en werking in halfschaduw, en nog steeds genoeg opbrengst in mijn geval. Helaas bleek dat laatste uiteindelijk toch niet echt zo te zijn.

De energierekening hier is toch wel een aanzienlijk deel verwarming. Het is ook best het proberen waard om, gezien de verwarmingsketel dit jaar vervangen gaat worden, om wat overcapaciteit te installeren en met een ketel met warmtepomp-bijverwarming te gaan werken. Zonder boom-schaduw en met het hele dak volgelegd kan ik 3kWp kwijt. Met een COP van 4 (optimistisch) kan ik dan met de 1500kWh overcapaciteit zo goed als al ons gasverbruik elimineren.

Naast het hoofddak hebben we ook nog een garage (5x2,5m). Die staat ongunstig (schaduw vanaf ~15:00) en het dak is niet helemaal netjes aflopend waardoor er veel bladeren op blijven liggen. Ik moet er dus regelmatig op om schoon te maken. Op zo'n plek zouden Solyndra's best leuk zijn om mee te experimenteren; 5 solyndra-panelen op een Soladin ofzo. Makkelijk opzij te zetten als ik erop moet, maar toch wat extra productie. Meer een speeltje dan serieus extra productie.

Hoe dan ook; laat het duidelijk zijn dat ik er dus nog niet echt uit ben. Ik blijf nog even verder puzzelen.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Origineel schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 16:07:
Ik heb niks tegen 2e hands, maar dan moet de prijs gewoon (heel) goed zijn, anders koop ik liever iets nieuw zodat ik vrije keuze heb.
ja dat is ieder zijn keuze, natuurlijk maar de tvt is wel lekker kort, hoef geen btw terug te vragen, en garantie op panelen is ook een wassen neus.
gooi ze op de carport en doen 500,- per jaar, op een zuid dak 600 zelfs.....lijkt me prima.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
mux schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 16:23:
[...]
Mja kijk, wat is hier het voordeel van boven bijvoorbeeld 6 of 8x deze paneeltjes? Ook inclusief montagemateriaal is dat nog steeds goedkoper.
niks mis met dat soort panelen.
alleen het is een spelletje om de V en A op een mooi nivo te krijgen voor de omvormer.
met een soladin 600 als voorbeeld.
kun je beter geen 2x4 parallel zetten.
dan krijgt de soladin te veel V en stopt hij met werken.
2x3 zou wel kunnen, maar dan hang je er 1320Wp aan.
en dan ga je wel erg veel aftoppen de omvormer levert maar 500W.
3x 30V = 90V, omvormer is 500W/90V= 5,5A en hij gaat af toppen, met een oost-west moet je ongeveer rekenen dat je een A haalt van 150% van 1 paneel 7A*150% = 11A. en dat is wel wat veel voor een soladin >:)
vandaar dat ik panelen gebruik van maar +/-5A maar veel V zodat het wel binnen de specs van de omvormer blijft.

met 2x2 van het type wat ik op geef, geeft je wel een mooie V en de A is door oost west nog redelijk onder controle.
het is dus altijd een beetje afwegen tussen het 1 en het ander.
2x45V = 90V , 500W/90=5,5A, 5,5A*150% = 8,25A.
je topt nog net wat af, maar blijft wel aardig binnen de secs van de omvormer.

dit zelfde trukje kun je ook doen met de panelen die je aan geeft.
alleen dan wil je op de meeste tl omvormers er 12 hangen (voor optimaal) dus heb je er 24 nodig.
(dit kan ook met b.v. 8 panelen, zit je een beetje buiten het optimum voor de meeste tl omvormers, maar is acceptabel.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

Naast het hoofddak hebben we ook nog een garage (5x2,5m). Die staat ongunstig (schaduw vanaf ~15:00) en het dak is niet helemaal netjes aflopend waardoor er veel bladeren op blijven liggen. Ik moet er dus regelmatig op om schoon te maken. Op zo'n plek zouden Solyndra's best leuk zijn om mee te experimenteren; 5 solyndra-panelen op een Soladin ofzo. Makkelijk opzij te zetten als ik erop moet, maar toch wat extra productie. Meer een speeltje dan serieus extra productie.
Ik weet de ligging en oriëntatie niet maar als je pas vanaf 15:00 schaduw hebt op dit moment is dat niet een gek groot probleem, zoveel opbrengst haal je na 15:00 in deze tijd van het jaar niet meer binnen. Als je er ook nog eens last van bladeren hebt zou ik juist niet gaan klooien met Solyndra's, de aangehaalde 300 en 285Wp panelen gaan je veel meer plezier opleveren.
Wat bedoel je trouwens met opzij zetten? Panelen van dit formaat hanteren niet zo handig en ze zijn ook nog eens zwaarder dan conventionele (en grotere) panelen. ;)

Prijs is leuk maar dat is het wel. :)

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:26

S913

Abusus non tollit usum

Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 13:21:
De hoek is circa 18 graden om schaduw te voorkomen.
Ben benieuwd naar je resultaten. Ik moet zelfs nog iets vlakker om geen schaduw op de 2de rij te krijgen.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:29

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Eerste offerte ook binnen, van Zonneplan.

18 stuks BYD 260 Wp (4680 Wp)
Zeversolar TL3680 omvormer

€6227 incl. montage. (incl. BTW). De Zeversolar heeft geen Wifi of Ethernetaansluiting, dus ook geen logging. Er lijkt wel wat mogelijk te zijn via de rs485. Dat is wel een klein nadeel. Ze kondigen wel een "Power management unit" aan op hun site, maar deze is verder nog nergens te krijgen/vinden.

Verder kan ik er ook niet echt veel over de Zeversolar vinden trouwens.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• mux

mux

99% efficient!

Er is één ding dat je in deze vergelijking mist: Die 45kg aan tegels die je nodig hebt bij conventionele panelen :)

@Idhollander: Het garagedak is *eigenlijk* ongeschikt voor zonnepanelen. Op de helft van het dak staat het grootste deel van het jaar water en/of bladeren. Dit is uiteraard een defect aan het gebouw zelf en ik ga naar het er naar uitziet in 2016 of 2017 het garagedak geheel vernieuwen. In de tussentijd: regelmatig schoonmaken. Daarnaast krijgt het garagedak vaker schaduw dan het bovendak.

Solyndra is in die zin handig dat ze door één persoon op te tillen zijn en/of te verschuiven zijn. Andere panelen blijven liggen waar ze liggen; niet in het minst omdat ik ook gewoon te lui ben :P

Uiteraard is het ook mogelijk om twee gewone paneeltjes op de niet-natte helft te leggen. Dat levert waarschijnlijk evenveel op als een dak vol solyndra's, zeker op een zwarte ondergrond.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
Niet zo'n goede reclame voor Feenstra zon op Kan-Nie-Waar-Zijn.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-01 11:35

Nhz

Origineel schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 15:55:
[...]

Een nieuwe SMA kost 1025 Euro, incl. BTW dus 847 Euro excl. BTW maar incl. 5 jaar fabrieksgarantie.
http://www.ikwilzonneener...-Boy-SB3000HF-30-omvormer

Voor deze 2e handse vraagt hij dus 700 euro, zonder dat je daar BTW over terug kunt krijgen en als deze altijd bij deze set heeft gezeten is hij ook uit 2009?

Dan is stevig aan de prijs nog een te milde uitspraak, zeg maar gerust belachelijk duur :+

1100 euro voor die panelen lijkt overigens wel een redelijke prijs te zijn ;)
BTW terug vragen? Ik ben nieuw in de PV wereld, maar van de BTW heb ik al wel genoeg kaas gegeten. Helaas. ;)

Ik ben zzper en heb kantoor aan huis. Misschien trap ik nu een open deur in, maar kan ik dit als zakelijke investering wegschrijven?

Groetjes

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
drielp schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 23:08:
Inderdaad. Die zullen nu wel spijt hebben: uitbesteed aan een onderaannemer.
Slechte reclame voor zonnepanelen denk ik deze uitzending. Je zal maar zo'n installateur hebben.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• drielp
  • Laatst online: 27-12-2025
Nhz schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 23:23:
[...]

BTW terug vragen? Ik ben nieuw in de PV wereld, maar van de BTW heb ik al wel genoeg kaas gegeten. Helaas. ;)

Ik ben zzper en heb kantoor aan huis. Misschien trap ik nu een open deur in, maar kan ik dit als zakelijke investering wegschrijven?
Hier?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Andre1973
  • Laatst online: 15-01 23:43

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

[...]

Dat kan je aan je boekhouder vragen, maar als je nu niet een deel van de stookkosten en een deel van de elektra rekening kan opgeven, dan worden ook de panelen lastig.
Ga er maar vanuit dat er dan een ruimte moet zijn met een aparte meter die alleen bedoeld is als bedrijfsruimte, als je af en toe gewoon achter een buro op een kamertje je administratie zit te doen, dan maak je heel weinig kans.
Heb er wat bij een overbuurvrouw geplaatst, maar die voorzien dan ook een aparte ruimte waar 2 concert vleugels (is pianiste en geeft les) in staan van warmte (via de warmte pomp). en houden daar ook de luchtvochtigheid precies op de juiste waarde.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Andre1973

Andre1973

Dat worden zware tijden voor Feenstra ben ik bang. zeker als je zo je klanten dagen in de sh*t laat zitten.
Ik ben nog wel ens op en zondag direct naar en klant toe gereden, om daar vast te stellen dat er gewoon een omvormer (AEG 2800) spontaan was overleden, dus niet eens mijn schuld, maar ja dat weet je pas zeker als je er zelf geweest ben. Leuk 2 x 1 uur reistijd en daar ook nog ruim een uur zoeken. Gelukkig is het me maar weinig overkomen dat ik terug moest. Ben veel meer tijd kwijt geraakt omdat ze op kantoor of in het magazijn niet konden rekenen of tellen.
Varierend van 4 v.d.V. ringen van totaal E0,16 tot 30 volle C.F. railsen van E1500,- in de BTW.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Andre1973

Andre1973

Maar dat is ook het gedoe met die grote clubs als Greenchoice in het begin, Ichooser, wij willen zon, samen zon, etc.
Eigenlijk overal waar het idee van groot inkopen / veilen achter zit.
Iemand van Nuon komt t opnemen, Nuon besteed t uit aan Feenstra (en vaak zit daar ook nog iemand tussen) en Feenstra besteed t weer uit aan een volgende partij. Dan heb je onderweg al heel wat fouten ingebakken voor er maar 1 paneel is gelegd.

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Andre1973 schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 02:42:
[...]

Dat worden zware tijden voor Feenstra ben ik bang. zeker als je zo je klanten dagen in de sh*t laat zitten.
Ik ben nog wel ens op en zondag direct naar en klant toe gereden, om daar vast te stellen dat er gewoon een omvormer (AEG 2800) spontaan was overleden, dus niet eens mijn schuld, maar ja dat weet je pas zeker als je er zelf geweest ben. Leuk 2 x 1 uur reistijd en daar ook nog ruim een uur zoeken. Gelukkig is het me maar weinig overkomen dat ik terug moest. Ben veel meer tijd kwijt geraakt omdat ze op kantoor of in het magazijn niet konden rekenen of tellen.
Varierend van 4 v.d.V. ringen van totaal E0,16 tot 30 volle C.F. railsen van E1500,- in de BTW.
Maar die klant had zeker al betaald. :) :) :)
Voor Feenstra is het alleen maar belangrijk als Feenstra zijn centen binnen heeft.
Houdt je geld in omdat het werk niet naar behoren is dan is Feenstra voor niemand thuis. :( :( :(

• Origineel
  • Niet online
[...]

Stel dat het kan, wat is dan het financiële voordeel tov het geheel prive te houden?
Ik denk als je het doorrekent zelfs minimaal (wel afhankelijk van je persoonlijke situatie).

Als je ondernemer bent, vind ik dat je juist daar je geld mee moet verdienen en niet door de grens van het toelaatbare op te zoeken met de belastingdienst om nog een paar grijpstuivers extra te pakken.
Want als je een keer controle van de boeken krijgt en je boekhouding zit vol met dit soort twijfelachtige constructies, kan ik je verzekeren dat je "de lul" of "het haas" (*) bent.

* Kies wat voor jou van toepassing is :+

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:12
Hulp gevraagd....

Ik heb onder de dakkapel nog een strook van ca. 1.20 * 5.50 vrij voor wat extra panelen om mijn verbruik tot 0 te kunnen reduceren. Nu heb ik al een omvormer hangen met de volgende specs:
- Vmpp 135-420 V
- Vmax 450 V
- Pmax 1500W

Wat zijn nu een paar mooie panelen die hierin passen? Heb al gekeken naar BenQ solarforte (prijzig) , SF (te hoge V) en met een set gewone (mono)panelen kom ik erg laag in de V. Wie heeft (betaalbare) suggesties?

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• migjes
[...]

wat er tot nu toe gezegd word is niet helemaal de waarheid.
het is eigenlijk iets ingewikkelder.

als zzper en BTW teruggaven is als of je een deur open trapt en zo dra je er door heen wil slaat hij weer dicht op je neus.

het Europees hof heeft in al zijn wijsheid besloten dat iedere particulier geen particulier is als hij pv op zijn dak legt en dus BTW plichtig is.
dat klinkt een beetje als een nadeel, maar voor een particulier is dat niet.
geen enkele particulier legt een pv installatie die zo groot is dat hij over de regeling voor kleine zelfstandige gaat (cor regeling), en zal dus alle BTW van de PV installatie terug krijgen minus elk jaar de BTW die hij moet af dragen.
aangezien de belastingdienst niet op sloten met werk zat te wachten, hebben ze speciaal voor PV particulieren een verkorte regeling verzonnen.
wat kort weg inhoud: je krijft de BTW van de installatie terug minus een forfait bedrag (afhankelijk van het aantal Wp)
(ik vind het verwonderlijk dat mensen niet tegen dat forfait bedrag protesteren, het is totaal uit de lucht gegrepen bedrag en werkelijk nergens op gebaseerd, het lijkt wel een gedoog beleid net zo als met koffieshops, maar echte goede alternatieven heb ik ook niet, dus ik laat het ook daarbij.)

nu jij als zzper?
lastig, en hangt een beetje af van in welke categorie je valt of het interessant is?
ik zelf vraag nooit meer BTW terug als ik moet afdragen.
dus ik heb een aardig goed kwartaal nodig om daar een PV installatie tussen te stoppen.
nu heeft mijn bedrijf 20 PV panelen en een omvormer etc.., maar ik heb geen bedrijfs-ruimte, dus de panelen liggen in opslag*.
aangezien je in Nederland voor de meter moet invoeren en ik een feraris meter heb, kan ik totaal niet zien hoeveel ik nu opwek met die panelen**.
nog dat ik de stroom verkoop, ik verkoop de stroom echt niet aan mij zelf ik vraag er geen geld voor. ***

* aangezien ik maar weinig ruime heb, liggen ze maar zolang op dak. >:)
** natuurlijk weet ik vrij precies hoeveel ik opwek, maar dat is niet op een manier die goedgekeurd is door de belastingdienst. >:)
*** natuurlijk ontduik je een stukje BTW betalen, als particulier zijnde betaal je daarvoor het forfait bedrag.
maar als zzper kun je dat nergens invoeren. (en de Belastingdienst weet zelf niet wat ze hier nu mee aan moeten. ze maken het niet leuker nog gemakkelijker)

wat wil je gaan doen als zzper?
als je dan PV koopt gebruik je de stroom dan voor het bedrijf :? of gebruik je de stoom prive :?
je kunt als zzper wel een nietmachine op de kosten van het bedrijf kopen, maar kantoor ruimte thuis zijn weer regelingen voor en uitzonderingen, en voor PV zijn die er weer niet.
dus ja of je probeert het gewoon en zet de PV op naam van het bedrijf, of je laat de vrouw/vriendin de elektra rekening betalen(administratieve handeling ;) ) en haar als particulier BTW terug vragen?
hoe dan ook het is een gevaarlijk grijs gebied als zzper.
(maar als ik dan af en toe zie hoe klein ondernemend Nederland soms wel heel erg creatief met b.v het auto gebruik van de zaak om gaat en de bijtelling, vraag ik mij regelmatig af waar we mee bezig zijn in Nederland)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
Aparte groep is geen probleem in mijn geval; ik heb al een ongebruikte groep (met bekabeling) liggen; overblijfsel van een herordende meterkast toen we in dit huis gingen.

oke, met deze gegevens eens een stapje verder gaan.

men nemen nu geen soladin maar een omnik 1k-tl
http://nl.omnik-solar.com/products/omniksol-1k_1.5k_2k-tl
moet ongeveer 410 euro kosten. (als je zelf een koopje vind voor een omvormer gewoon posten, dan gebruik ik die wel, als dat mogelijk is.)
dit is een omvormer die met best een lage V kan werken.
maar de REC Solar 215 levert maar 28V en als hij warm word in de zomer nog wat minder ook.
ben bang dat die ongeveer +/-24V gaat leveren.
misschien gaan er 4 in een string wel goed, maar ook nog eens 2de hands dus ik durf niet lager te gaan als 5 in een string (zou zelfs liever 6 of 7 in een string willen zien)

1. maak je dan een oost-west zoals in vorige voorbeeld heb je minimaal 2x5 REC Solar panelen nodig.
dus 2150Wp op de omnik 1k-tl.

2. doe je dit met de panelen die ik aangaf eerder, dan kun je al werken met 3 panelen in een string ;)
http://www.sun-solar.nl/i...anelen-212-euro-incl-btw/
dus 6 panelen voor een oost-west (1620Wp).

3. of je doet dit met 2x4 panelen is nog iets mooier.
dan is de V voor de omvormer wat prettiger.

alle 3 de varianten leveren ongeveer de zelfde aantal kWh/kWp ;)

je kunt dit systeem ook nog een stapje groter maken, door voor een Omniksol-1.5k-TL/2k-TL te gaan.
de V van de mpp is dan wat hoger en dan heb je minimaal 6x REC Solar 215 nodig dus 12x die panelen.

nu heb ik dit geschreven zonder rekening te houden met de schaduw van de bomen.
als een paneel in de schaduw komt schakelen de diodes dat paneel uit en zakt de V in een string.
dus liever bij elk voorbeeld een extra paneeltje op hangen om zo de V hoog genoeg te houden voor de omvormer, ook met schaduw.

wat je moet weten is dat een :
REC Solar 215 ongeveer 28V met 7,7A
en de EC Solar Mono 270Wp ongeveer 49V met 5,5A
de V zakt wat als het paneel warm word.
de A is afhankelijk van hoe hard de zon schijnt.
en omvormers hebben een range waar mee ze kunnen werken b.v. omniksol 1k-tl = 80-300V mpp bereik.
(de A die een omvormer kan verwerken is een stuk minder belangrijke grens ;) )

verder heb ik niks tegen gebruiktezonnepanelen.com.
alleen als het wel leuk spul is staat er steeds een maartje bij.
b.v. de Sanyo HIP210HDE1, nice.
dat is een mono paneel met een laagje dunne film er op.
dus de voordelen van mono en van solarfrontier >:)
en ook is het een lekker klein paneeltje ;)
alleen wat moet ik dan weer met minimaal 21 stuks :?
als het echt leuk is dan weten ze de prijs er ook of is het een lokkertje om je wat duurdere te verkopen.
dus pas er een beetje mee op.

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-01 21:17
geldersscheepje schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 11:11:
Hulp gevraagd....

Ik heb onder de dakkapel nog een strook van ca. 1.20 * 5.50 vrij voor wat extra panelen om mijn verbruik tot 0 te kunnen reduceren. Nu heb ik al een omvormer hangen met de volgende specs:
- Vmpp 135-420 V
- Vmax 450 V
- Pmax 1500W

Wat zijn nu een paar mooie panelen die hierin passen? Heb al gekeken naar BenQ solarforte (prijzig) , SF (te hoge V) en met een set gewone (mono)panelen kom ik erg laag in de V. Wie heeft (betaalbare) suggesties?
Betaalbaar is subjectief, op https://www.kleinezonnepanelen.nl/ of op http://www.vctrade.nl/ hebben ze kleine 36-cell panelen, net als http://www.sun-solar.nl/ maar die heeft ook 54/108-cell en TSMC C1/C2 dunne film.

• Puck!
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:22
Ik heb een vraag. Allereerst wil ik vermelden dat ik heel tevreden ben met ons systeem en de overall performance. Alleen is de performance tijdens dit grijze weer opmerkelijk slecht, het systeem produceert dan evenveel als systemen in dezelfde regio die half zo groot zijn.
Het betreft een installatie van 22 x Yingli Panda 275 (6050 Wp) panelen in combinatie met een Goodwe inverter GW5000DT ( Drie fase omvormer, 2 mpp trackers).
  • 2 strings: 1 x 10 & 1 x 12 panelen
  • Panelen: Open-circuit voltage: 38.6 Voc (STC), 36.7 Voc (NOCT)
  • Panelen: Voltage at Pmax: 30.8 Vmpp (STC), 28.3 Vmpp (NOCT),
  • MPP bereik omvormer: 200-800 V
  • Schaduw vanaf 15:30 op dit moment, maar gezien er geen sprake is van schaduw (tijdens het grijze weer) op het moment dat ze slecht presteren, denk ik niet dat schaduw een oorzaak is.
In een poging om een verklaring te vinden dacht ik, laat ik eens diverse parameters die de Goodwe portal biedt van de beste productie dag met de parameters van de slechtste productie dag vergelijken. Hieronder de lijst van parameters.

Pac(W)
Vpv1(V)
Vpv2(V)
Ipv1(A)
Ipv2(A)
Vac1(V)
Vac2(V)
Vac3(V)
Iac1(A)
Iac2(A)
Iac3(A)
Fac1(Hz)
Fac2(Hz)
Fac3(Hz)
Temperature(℃)
ETotal(kWh)
HTotal(h)
EDay(kWh)
Vbattery1(V)
Vbattery2(V)
Ibattery1(A)
Ibattery2(A)
SOC1(%)
SOC2(%)
LoadPower(W)
E_Load_Day(kWh)
E_Total_Load(kWh)
TotalPower(W)
Vload(V)

Tja een hele lijst, maar welke parameters moet ik nou vergelijken? En welke conclusies kan ik uit een bepaald vergelijk trekken?
Wie kan mij op weg helpen om de juiste parameters met elkaar te vergelijken, zodat ik een verklaring heb voor de systeem performance tijdens grijze dagen?

(wijziging: aanvullende info toegevoegd))

[ Voor 11% gewijzigd door Puck! op 03-01-2015 23:19 ]

PVoutput: 6050 Wp - YL Panda 275 - Goodwe 5000DT- ZZW - 45 °

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:07
Ik ben me ook aan het orienteren op zonnepanelen, alleen ons huis staat vrij ongunstig (bomen en ligging). Nu heb ik wel een schuur van 6x3m achter in de tuin staan, zo goed als vrij van schaduw.

Nu is de lange kant richting zuid/west. Wat zou een optimale benutting van de oppervlakte zijn? Optimale hellingshoek (wat ik er wel wat minder vind uitzien), of juist in een soort van dak ^ vorm. Heb ik wel eens vaker ergens gezien, maar ik kan geen berekeningen vinden over rendement. Wat zou in mijn situatie handig zijn?

-

• mux

mux

99% efficient!

Is het een platdak of een puntdak? Op puntdaken mag je doorgaans van de gemeente niks anders doen dan de panelen vlak met je pannen leggen.

• Andre1973

Andre1973

geldersscheepje schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 11:11:
Hulp gevraagd....

- Vmpp 135-420 V
- Vmax 450 V
- Pmax 1500W

SF kan je gewoon op het dak al 2x2 parallel zetten, dan hoeft de V geen probleem te zijn. daar zijn standaard splitters voor.

• SysRq
mux schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 20:34:
Is het een platdak of een puntdak? Op puntdaken mag je doorgaans van de gemeente niks anders doen dan de panelen vlak met je pannen leggen.
Het is een plat dat, dus dat moet geen probleem zijn.

-

• Andre1973

Andre1973

Puck! schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 18:16:
Ik heb een vraag. Allereerst wil ik vermelden dat ik heel tevreden ben met ons systeem en de overall performance. Alleen is de performance tijdens dit grijze weer opmerkelijk slecht, het systeem produceert dan evenveel als systemen in dezelfde regio die half zo groot zijn.
Het betreft een installatie van 22 x Yingli Panda 275 (6050 Wp) panelen in combinatie met een Goodwe inverter GW5000DT ( Drie fase omvormer, 2 mpp trackers). In een poging om een verklaring te vinden dacht ik, laat ik eens diverse parameters die de Goodwe portal biedt van de beste productie dag met de parameters van de slechtste productie dag vergelijken. Hieronder de lijst van parameters.

Tja een hele lijst, maar welke parameters moet ik nou vergelijken? En welke conclusies kan ik uit een bepaald vergelijk trekken?
Wie kan mij op weg helpen om de juiste parameters met elkaar te vergelijken, zodat ik een verklaring heb voor de systeem performance tijdens grijze dagen?
Weet je hoe de panelen in strings zijn aangesloten (2x11 of anders)? en de spanning open klem / MPP van de panelen ?
Ook graag het MPP bereik van de omvormer. schaduw?
anders moeten wij dat allemaal (ieder voor zich) gaan opzoeken.

[ Voor 26% gewijzigd door Andre1973 op 03-01-2015 22:31 ]

• Andre1973

Andre1973

SysRq schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 20:01:
Ik ben me ook aan het orienteren op zonnepanelen, alleen ons huis staat vrij ongunstig (bomen en ligging). Nu heb ik wel een schuur van 6x3m achter in de tuin staan, zo goed als vrij van schaduw.

Nu is de lange kant richting zuid/west. Wat zou een optimale benutting van de oppervlakte zijn? Optimale hellingshoek (wat ik er wel wat minder vind uitzien), of juist in een soort van dak ^ vorm. Heb ik wel eens vaker ergens gezien, maar ik kan geen berekeningen vinden over rendement. Wat zou in mijn situatie handig zijn?
hangt van je (toekomstige) verbruik af.
Als het een lage schuur is (niet te veel wind), met een heel stevig dak dan zou ik 2 rijen op ZW plaatsen met zoveel mogelijk afstand er tussen en dan op 20 graden gaan zitten, dan heb je uit mijn hoofd er nog net 3x delta h tussen zitten. (afstand tussen achterkant voorste paneel en voorkant v.h. achterste paneel is 3x het hoogte verschil van het paneel)
Of als je meer kwijt wil een schans met 3 landscape. daar gaat wel wat ballast op, vandaar dat stevige dak.
Als het minder stevig is zou ik kijken of je met bijvoorbeeld een CF fusion (is 10 graden) 2x ZW en 1 x NO kwijt kan. dan heb je veel minder ballast nodig, en ziet er (ook voor de buren als die er van achteren op kijken) een stuk vriendelijker uit.
Je zou kunnen kijken voor panelen van ongeveer 1x 2 meter, dan kom je met die 6 meter mooier uit.

• Puck!
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:22
@Andre1973, aanvullende info aan post toegevoegd.

PVoutput: 6050 Wp - YL Panda 275 - Goodwe 5000DT- ZZW - 45 °

• Andre1973

Andre1973

@ Puck
Ik zou eerst even kijken of e niet wat raars optreed in een van de strings.
Dus even het DC vermorgen vergelijken van de ene string met de andere. Dus Ipv1 en Ipv2 en Vpv1 en V pv2.
De stroom zou nagenoeg hetzelfde moeten zijn, en de spanning als 10 staat tot 12, of 5 tot 6, wat hetzelfde is natuurlijk.
Als dat afwijkt is er iets raars met een van de strings.
Verder kan het zijn dat de omvormer van 3 fase naar 1 fase gaat bij lage productie, ik zou ook Iac1 Iac2 en Iac3 in de gaten houden, en ook Vac1 , Vac2 en Vac3. Zit alles goed vast aan de AC kant?
Als het goed is zou je aan de Iac's kunnen zien of de omvormer stopt met stroom leveren aan het net, dat zou kunnen zijn omdat de netspanning te hoog oploopt (niet zo waarschijnlijk bij slecht weer), of doordat de frequentie te ver afwijkt (buurman met plantjes op zolder, maar dan zou je er vaker last van moeten hebben.
Intrigerend probleem.

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Is deze schans al een keer langs gekomen hier? Of is hij inmiddels gevlogen? :D

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B1if-PEIMAApiIs.jpg:large
bron: https://twitter.com/bonk_elektro/status/529348856602189825

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• Origineel
  • Niet online
migjes schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 12:33:
[...]

wat er tot nu toe gezegd word is niet helemaal de waarheid.
het is eigenlijk iets ingewikkelder.
Eerlijk gezegd denk ik dat je zelf een beetje mist waar het om gaat.
Je steekt een mooi verhaal af over de BTW, maar daar gaat het niet om, de poster heeft het over "zakelijke investering wegschrijven".
(ik vind het verwonderlijk dat mensen niet tegen dat forfait bedrag protesteren, het is totaal uit de lucht gegrepen bedrag en werkelijk nergens op gebaseerd, het lijkt wel een gedoog beleid net zo als met koffieshops, maar echte goede alternatieven heb ik ook niet, dus ik laat het ook daarbij.)
Het forfait bedrag is imho een mooie regeling om veel administratieve BTW rompslomp te voorkomen.

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-12-2025

paulv1973

16.730Wattpiek

twixx schreef op zondag 04 januari 2015 @ 09:06:

[afbeelding]
Knap gemaakt...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
twixx schreef op zondag 04 januari 2015 @ 09:06:

[afbeelding]
Dat mag toch? dat wat oversteekt is gewoon hun vaste zonwering, no problemo >:)

Zo iets had ik ook eens kwa vaste zonwering bedacht, maar helaas :?

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Noordpanelen/DSCF0407%20kl.jpg

vond bouw&woning toezicht het na een jaar wel geschik voor een dwangsom
van 24.000 pleuro als het niet werdt verwijdert ;w

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000

blitzkrieg

Whoop Whoop!

PClop schreef op zondag 04 januari 2015 @ 10:24:
[...]

Dat mag toch? dat wat oversteekt is gewoon hun vaste zonwering, no problemo >:)

Zo iets had ik ook eens kwa vaste zonwering bedacht, maar helaas :?

[afbeelding]

vond bouw&woning toezicht het na een jaar wel geschik voor een dwangsom
van 24.000 pleuro als het niet werdt verwijdert ;w
Ik kan dit ook niet echt waarderen, zeker niet op zo'n "klassieke" gevel.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:49

DjVe

Hatsaflats!

Origineel schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 10:28:
[...]

Stel dat het kan, wat is dan het financiële voordeel tov het geheel prive te houden?
Ik denk als je het doorrekent zelfs minimaal (wel afhankelijk van je persoonlijke situatie).

Als je ondernemer bent, vind ik dat je juist daar je geld mee moet verdienen en niet door de grens van het toelaatbare op te zoeken met de belastingdienst om nog een paar grijpstuivers extra te pakken.
Want als je een keer controle van de boeken krijgt en je boekhouding zit vol met dit soort twijfelachtige constructies, kan ik je verzekeren dat je "de lul" of "het haas" (*) bent.

* Kies wat voor jou van toepassing is :+
Mee eens.

Je kan drie dingen doen:

1. Je plaatst de panelen prive en zet ze op naam van je partner (die niet btw plichtig is. Je vraagt eenmalig de btw terug, vraagt een admin ontheffing aan en betaald eenmalig de forfait correctie van een paar tientjes.

2. Je plaatst ze echt zakelijk en kan dat verantwoorden. In dat geval mag je naast de btw terugave ook nog eens gebruik maken van de EIA regeling.

3. Je plaatst ze prive en zet ze gewoon op je eigen naam, maar dan moet je je eigen btw nummer gebruiken. Als je dan onder de grens van € 1400 aanaf te dragen btw per jaar blijft (dacht ik?) dan val je nog onder de klein ondernemerschap regel en kan je dus een admin ontheffing aanvragen. Is dat niet het geval, dan kam je wel je btw terug vragen, maar zal je elk jaar de forfait moeten afdragen. In dat geval heeft het dus geen zin.

• PClop
  • Niet online
blitzkrieg schreef op zondag 04 januari 2015 @ 11:14:
[...]

Ik kan dit ook niet echt waarderen, zeker niet op zo'n "klassieke" gevel.
Zo pontificaal in een klein kader klopt dat wel wat je beweerd
maar op en overzichts foto vallen ze in het niet
bedoel, een licht blauwe deur is ook niet echt.... ;)
Foto's hier, http://www.vbo.nl/koopwon...052-noorderstraat-33.html

• migjes
Origineel schreef op zondag 04 januari 2015 @ 09:25:
[...]

Eerlijk gezegd denk ik dat je zelf een beetje mist waar het om gaat.
Je steekt een mooi verhaal af over de BTW, maar daar gaat het niet om, de poster heeft het over "zakelijke investering wegschrijven".
ik wou die een beetje in het midden houden, als zzper heb je niet het zelfde als een vol bedrijf.
maar je zou een stuk van de winst kunnen gebruiken voor de PV, of je investeert geld in je bedrijf en je doet dit dus niet zakelijk , hangt een beetje van de situatie af of je genoeg winst maakt of niet.
(en of je dan misschien net onder een drempel bedrag kunt blijven of juist niet)
de EIA is voor een zzper niet echt interessant (te minste je bent geen zzper meer als je dit doet)
daar moet je 25kW+ voor leggen tegenwoordig.
]
Het forfait bedrag is imho een mooie regeling om veel administratieve BTW rompslomp te voorkomen.
daar is hij ook voor bedoeld, maar dan heb je het wel over een particulier die zakenlijk PV koopt.
nu een zzper die dat doet, waarom zou hij winst moeten maken over zijn eigen rug?
hij zou net zo goed het minimum bedrag aan zich zelf kunnen vragen en dan haal je nooit het forfait bedrag.
en hoe zou hij het gebruik van de stroom moeten splitsen tussen werk stroom en privé stroom?
vaak hebben zzpers geen kantoor en geen aparte elektra rekening.
(dit is de krop sla discussie ;)
als ik als zzper/zelfstandige een moestuin huur(ik zou het schuurtje kunnen gebruiken voor opslag), moet ik dan ook btw betalen voor de groente die ik er kweek en zelf consumeer?
zodra ik de groente verkoop dan wel, maar consumeer ik zelf weer niet.
aangezien we in Nederland alleen maar salderen, dus eigenlijk consumeer je alleen zelf.
pas als je over productie hebt en dus ook uit betaalt krijgt in kolenfooi dan moet je weer wel btw afdragen.
dit is gewoon een lastig grijs gebied, waar veel gebruik/misbruik van gemaakt word.
hoeveel mensen zie je wel niet inkopen doen bij de sligro, en dat is echt niet alleen maar suiker en melk voor het bedrijf ;) )

• Nhz

Nhz

Ik heb een vrijstaand kantoor aan huis, met eigen groepenkast en stroommeter. De aansluiting staat echter niet op naam van mij of mijn bedrijf. De aansluiting is van het woonhuis en wordt na de hoofdstroomschakelaar afgesplitst naar de kantoorruimte.

Als ZZPer maak ik voldoende winst om te investeren in een PV systeem waar wij meer dan genoeg aan hebben (ruim 150m2 schaduwvrije ruimte op z-zo). Ik kom absoluut niet in aanmerking voor de KOR-regeling. Ik twijfel echter of ik (direct) wil investeren in een definitief systeem, mede omdat ik niet domweg op aanraden van anderen ergens blind in wil stappen. Al doende leert men en zodoende lijkt het mij beter (en leuker) om eerst eens een wat simpelere (gebruikte) set aan te schaffen om wat mee te stoeien en ervaring mee op te doen. Ik heb echter nooit gedacht aan het feit dat ik wellicht BTW terug kan vragen (en de aanschaf kan laten drukken op de winst (ook 55% 'winst'). Met het oog daarop is het wellicht wel verstandiger om direct voor iets te gaan wat kan blijven liggen.

Sidenote: los van wel of geen voordeel als ondernemer/zzp-er vind ik dit erg boeiende materie. :)

Groetjes

• Andre1973

Andre1973

Nhz schreef op zondag 04 januari 2015 @ 16:23:
Ik heb een vrijstaand kantoor aan huis, met eigen groepenkast en stroommeter. De aansluiting staat echter niet op naam van mij of mijn bedrijf. De aansluiting is van het woonhuis en wordt na de hoofdstroomschakelaar afgesplitst naar de kantoorruimte.

Als ZZPer maak ik voldoende winst om te investeren in een PV systeem waar wij meer dan genoeg aan hebben (ruim 150m2 schaduwvrije ruimte op z-zo). Ik kom absoluut niet in aanmerking voor de KOR-regeling. Ik twijfel echter of ik (direct) wil investeren in een definitief systeem, mede omdat ik niet domweg op aanraden van anderen ergens blind in wil stappen. Al doende leert men en zodoende lijkt het mij beter (en leuker) om eerst eens een wat simpelere (gebruikte) set aan te schaffen om wat mee te stoeien en ervaring mee op te doen. Ik heb echter nooit gedacht aan het feit dat ik wellicht BTW terug kan vragen (en de aanschaf kan laten drukken op de winst (ook 55% 'winst'). Met het oog daarop is het wellicht wel verstandiger om direct voor iets te gaan wat kan blijven liggen.

Sidenote: los van wel of geen voordeel als ondernemer/zzp-er vind ik dit erg boeiende materie. :)
Volgens mij mag je 2 ongeijkte meters plaatsen waarbij je met de een de kWh en meet die het woonhuis in gaan en met de ander die de zakelijke ruimte in gaan, en dan deze op deze manier verhoudingsgewijs toerekenen als zakelijke kosten.
Zolang je dan niet mee plaatst dan je nodig hebt voor het zakelijk deel lijkt het me dat je die dan ook zakelijk kan aanschaffen. Maar vraag dat nog even na bij de boekhouder, die krijgt elke dag dit soort vragen

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

Als je ZZPer bent, kan j als je het prive aanschaft, gewoon btw terugvragen en KOR regeling hanteren en dus vrijstelling. Jouw PV BTW bedrijf krijgt een eigen, B02, btw nummer

Staat los van je eensmanszaak

[ Voor 1% gewijzigd door Crazy- op 05-01-2015 09:12 . Reden: zie reactie verder op, ez geldt btw per BSN ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:44

franssie

Save the albatross

Privé aanschaffen lijkt mij zinvoller, de investering is dan wel hoger, maar het rendement na de TVT is dan wel netto. Dat is de reden dat ik geen gebruik maak van de BTW aftrek, ben er niet zeker van dat de BTW over de opbrengsten onbelast blijft als ik een onderneming start (en dat ben ik van plan).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoe lang moet je eigenlijk die onderneming minimaal aanhouden? Zo lang je de zonnepanelen hebt liggen?

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Crazy- schreef op zondag 04 januari 2015 @ 20:05:
Als je ZZPer bent, kan j als je het prive aanschaft, gewoon btw terugvragen en KOR regeling hanteren en dus vrijstelling. Jouw PV BTW bedrijf krijgt een eigen, B02, btw nummer

Dat is dus niet zo. Ik hebben al verschillende mensen geholpen met de btw teruggave en vrijwel geen ZZPer kreeg een extra btw nummer. Alleen een enkeling die al een KOR regeling had (en dus nog steeds onder de grens bleef) kreeg een B02 nummer. Belastingkantoor in Arnhem is er behoorlijk streng in
Aikon schreef op zondag 04 januari 2015 @ 20:42:
Hoe lang moet je eigenlijk die onderneming minimaal aanhouden? Zo lang je de zonnepanelen hebt liggen?
Zo lang je de panelen hebt liggen/er blijft wonen (meen ik)

[ Voor 18% gewijzigd door DjVe op 04-01-2015 20:53 ]

• opuntia1
PClop schreef op zondag 04 januari 2015 @ 12:51:
[...]

Zo pontificaal in een klein kader klopt dat wel wat je beweerd
maar op en overzichts foto vallen ze in het niet
bedoel, een licht blauwe deur is ook niet echt.... ;)
Foto's hier, http://www.vbo.nl/koopwon...052-noorderstraat-33.html
En dat boompje, een Prunus, voor niks gekapt.
Had je beter kunnen laten staan, dan vielen die zonnepanelen niet zo op. :) :) :)

[ Voor 7% gewijzigd door opuntia1 op 04-01-2015 20:56 ]

• mux

mux

99% efficient!

Ik ben er ook nog niet echt uit hoe het nou echt loopt met BTW-teruggaaf. Ik heb zelf al een tijdje een eenmanszaak en nu ook een BV - beide gevestigd op mijn thuisadres. Voor zover ik kan overzien betekent BTW teruggeven ook dat ik een volledige administratie moet bijhouden en opbrengsten belast worden - of in ieder geval dat het risico bestaat dat over een paar jaar de opbrengsten belast worden.

Gezien die sub-20% korting op de aanschaf het verschil betekent tussen... 3 jaar terugverdientijd en 3,5 jaar terugverdientijd? Ik weet niet eens of het het waard is. Ik hoef zeker niet m'n accountant in te schakelen hiervoor; de kosten voor een telefoongesprek met hem alleen al zijn hoger dan m'n BTW-teruggaaf :P

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

mux schreef op zondag 04 januari 2015 @ 21:07:
Ik ben er ook nog niet echt uit hoe het nou echt loopt met BTW-teruggaaf. Ik heb zelf al een tijdje een eenmanszaak en nu ook een BV - beide gevestigd op mijn thuisadres. Voor zover ik kan overzien betekent BTW teruggeven ook dat ik een volledige administratie moet bijhouden en opbrengsten belast worden - of in ieder geval dat het risico bestaat dat over een paar jaar de opbrengsten belast worden.

Gezien die sub-20% korting op de aanschaf het verschil betekent tussen... 3 jaar terugverdientijd en 3,5 jaar terugverdientijd? Ik weet niet eens of het het waard is. Ik hoef zeker niet m'n accountant in te schakelen hiervoor; de kosten voor een telefoongesprek met hem alleen al zijn hoger dan m'n BTW-teruggaaf :P
Een BV is natuurlijk geen punt, omdat je zelf in dienst bent van die BV. Je kan daar prima een eenmanszaak bij hebben. Het wordt lastiger als je daar ook nog PV bij wilt hebben (en de btw erop terug wilt vragen)
opuntia1 schreef op zondag 04 januari 2015 @ 20:53:
[...]
Had je beter kunnen laten staan, dan vielen die zonnepanelen niet zo op. :) :) :)
Niet zijn huis wat te koop staat denk ik.
Als je wat verder klikt in zijn link kom je op deze foto uit.
Gelukkig staat de boom er nog!

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

DjVe schreef op zondag 04 januari 2015 @ 20:51:
[...]

Dat is dus niet zo. Ik hebben al verschillende mensen geholpen met de btw teruggave en vrijwel geen ZZPer kreeg een extra btw nummer. Alleen een enkeling die al een KOR regeling had (en dus nog steeds onder de grens bleef) kreeg een B02 nummer. Belastingkantoor in Arnhem is er behoorlijk streng in
[...]
Excuus je hebt gelijk. De KOR regeling geldt voor jou als in persoon (BSN) en bij een 'tweede' bedrijf (EZ) kan/geeft dit veelal problemen

dan inderdaad handig om de Energienota/contract opnaam van de partner te zetten

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Nhz

Nhz

Om dit onderwerp niet te veel te vervuilen met belastingtechnische zaken heb ik mijn vraag hier gesteld. Lijkt me goed om de BTW perikelen te scheiden van het daadwerkelijke PV verhaal. :)

Groetjes

• PClop
  • Niet online
:z
AUijtdehaag schreef op zondag 04 januari 2015 @ 21:16:
[...]

Niet zijn huis wat te koop staat denk ik.
Als je wat verder klikt in zijn link kom je op deze foto uit.
Gelukkig staat de boom er nog!
Idd boompje staat er nog ( bij de buren ) en bloeit elk jaar weer prachtig ;)

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Dat schansje op het dakkapel dat meneer zon ftw heeft geplaatst is ook wel erg creatief.
Zou het zelf niet durven plaatsen.

Maar goed, ben nu net ontslagen uit die fotonenjagers inrichting.
Maar ben bang dat het toch niet het gewenste effekt heeft gehad!

Kwam er achter dat ik ook een mooi gerage dak heb :9

Jammer om het niet te benutten.
Ik krijg zo natuurlijk wel een flink overschot aan electriciteit, maar dat ga ik gebruiken om te verwarmen.
Dus ben ik ook daar maar weer aan de slag gegaan.
Het dak is 12 x 3 meter.
Ik heb het eerst maar vervangen door een nieuw dak.
Nieuwe balken, dakplaten, geïsoleerd met 18 cm pir, en daarop 2 mm dik epdm.
Dak was al 29 jaar oud, dus moest toch wel worden vervangen, en was ook niet geïsoleerd..

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/5025a5269a0a7f8edda5de9680445c9a.jpg

Op het epdm heb ik wpc vlonderdelen gelegd, zodat ik onder de panelen een mooi opberg zoldertje krijg.
De panelen komen weer op, jawel, geïmpregneerd waaibomen hout te liggen.
Maar onder de panelen moet het volledig droog blijven, dus dat is geen probleem.
Bij dat schuine muurtje zijn de stootvoegen open gelaten, zodat het in de zomer mooi door kan tochten voor de koeling van de pv panelen.
Panelen zijn rondom afgetaped met epdm foam band, en met de foam er tussen, tegen elkaar geplaatst.
Deze foam is weer bestendig, en zorgt er al voor dat het geheel zo goed als waterdicht is.
Daarna als topping een rupsje zwarte siliconenkit er over heen, en het geheel vormt een waterdicht dak.
En zou de kit op den duur hier en daar wat gaan onthechten, dan is dat geen probleem omdat het dak er onder toch helemaal duurzaam waterdicht is.
Panelen zijn bevestigd met rvs stokschroeven/stokeinden op de houten balkjes.
Gaten exakt op de juiste plaats geboord met de mal die ik ook heb gebruikt bij mijn tuinhuis ( enkele pagina's terug).

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/12ac769db5a5fa61cfee7e32bee7d988.jpg

Bij de muur is het waterdicht gemaakt door een reep epdm 2mm dik in de muur te slijpen.
Onderaan een goot ( ook in zwart ) om het water af te voeren ( goot wel op het dak, zodat deze vanaf de grond niet is te zien).
Als laatste het dak uitgericht, zodat het allemaal mooi vlak er op ligt.

Totaal 18 panelen full black. 8)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/4c24a9d8ff3bc0a3d71fd807cce21b8f.jpg

De reden dat dit allemaal vrij snel achter elkaar is gerealiseerd, is allemaal het zelfde type paneel.
Alles het zelfde, voor het fraaie.

[ Voor 7% gewijzigd door patrickvanvalen op 05-01-2015 00:23 ]

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• PClop
  • Niet online
patrickvanvalen schreef op maandag 05 januari 2015 @ 00:06:
Dat schansje op het dakkapel dat meneer zon ftw heeft geplaatst is ook wel erg creatief.
Zou het zelf niet durven plaatsen.

Maar goed, ben nu net ontslagen uit die fotonenjagers inrichting.
Maar ben bang dat het toch niet het gewenste effekt heeft gehad!

De reden dat dit allemaal vrij snel achter elkaar is gerealiseerd, is allemaal het zelfde type paneel.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Verwijderd

@patrick van dalen
ik lees dat je je dak geheel vervangen hebt, waarom heb je niet gelijk de balken voor je dak schuin geplaatst zodat je schuur qua inhoud gelijk een stuk groter was geworden.

nu heb je nog steeds een plat dak en een hoop loze ruimte onder je panelen
overigens wel netjes geplaatst zo

• opuntia1
Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 06:12:
@patrick van dalen
ik lees dat je je dak geheel vervangen hebt, waarom heb je niet gelijk de balken voor je dak schuin geplaatst zodat je schuur qua inhoud gelijk een stuk groter was geworden.

nu heb je nog steeds een plat dak en een hoop loze ruimte onder je panelen
overigens wel netjes geplaatst zo
's-Zomers heeft @patrick van dalen een kleine droogzolder, heel warm en droog.
Een hele groene wasdroger voor zijn partner? :) :) :)
Dan houden ze heel veel stroom over.
Vraag mij even af hoe zij daar komt.
Met ladder via luik in de achterzijde of via een te maken luik in de bouwmuur?

• SysRq
Andre1973 schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 22:45:
[...]

hangt van je (toekomstige) verbruik af.
Maakt dat zoveel uit dan? Huidig verbruik is behoorlijk hoog (dat krijg je met 3 kinderen... :) , dus ik zou het dak zo optimaal mogelijk willen benutten
Als het een lage schuur is (niet te veel wind), met een heel stevig dak dan zou ik 2 rijen op ZW plaatsen met zoveel mogelijk afstand er tussen en dan op 20 graden gaan zitten, dan heb je uit mijn hoofd er nog net 3x delta h tussen zitten. (afstand tussen achterkant voorste paneel en voorkant v.h. achterste paneel is 3x het hoogte verschil van het paneel)
Of als je meer kwijt wil een schans met 3 landscape. daar gaat wel wat ballast op, vandaar dat stevige dak.

Als het minder stevig is zou ik kijken of je met bijvoorbeeld een CF fusion (is 10 graden) 2x ZW en 1 x NO kwijt kan. dan heb je veel minder ballast nodig, en ziet er (ook voor de buren als die er van achteren op kijken) een stuk vriendelijker uit.
Je zou kunnen kijken voor panelen van ongeveer 1x 2 meter, dan kom je met die 6 meter mooier uit.
We hebben eigenlijk geen achterburen, de volgende rij huizen staat op +100 zitten, met nog een brede sloot en weg er tussen. Maar voor ons zelf vind ik het zicht wel belangrijker, dus een grote schans zie ik niet zo zitten. Is er ergens een calculator beschikbaar voor de opbrengst van die CF fusion?

-

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-11-2025

MeltedForest

Lenny-t

Netjes gedaan patrick!
opuntia1 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 07:55:
[...]
's-Zomers heeft @patrick van dalen een kleine droogzolder, heel warm en droog.
Goed om de groene planten te drogen voor wat extra inkomsten :+

• opuntia1
patrickvanvalen schreef op maandag 05 januari 2015 @ 00:06:

Jammer om het niet te benutten.
Ik krijg zo natuurlijk wel een flink overschot aan electriciteit, maar dat ga ik gebruiken om te verwarmen.
Dus ben ik ook daar maar weer aan de slag gegaan.
Het dak is 12 x 3 meter.
Goedgekeurd. :)
Jij zal denk ik niet van Bouw- en Woningtoezicht horen dat je de panelen moet verwijderen onder een dwangsom van € 24.000 zoals @ PClop.
Alleen één opmerking.
De houten liggers vind ik slapjes, je maakt dus gebruik van de stijfheid van de profielen van je zonnepanelen. :(

[ Voor 9% gewijzigd door opuntia1 op 05-01-2015 08:32 ]

• opuntia1
MeltedForest schreef op maandag 05 januari 2015 @ 08:12:
Netjes gedaan patrick!

[...]

Goed om de groene planten te drogen voor wat extra inkomsten :+
Die camera hang er niet voor niets. :) :) :)

Verwijderd

toch had een toegangsluik wel handig geweest, of wat ik al aangaf dak verhogen is meer ruimte

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:22

P_Tingen

omdat het KAN

opuntia1 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 08:16:
[...]
Alleen één opmerking.
De houten liggers vind ik slapjes, je maakt dus gebruik van de stijfheid van de profielen van je zonnepanelen. :(
Ja, dat viel mij ook al op. Heel mooi allemaal, maar stel dat er nou 20cm sneeuw op valt, houden die balken het dan nog?

... en gaat over tot de orde van de dag

Verwijderd

door de schuinte glijd er dat wel af

• opuntia1
Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 08:45:
door de schuinte glijd er dat wel af
Nou dat heb ik gezien bij mijn panelen.
Dit is na een paar dagen. :(
Het glijdt er echt niet af.

Afbeeldingslocatie: http://i29.photobucket.com/albums/c280/opuntia1/Diversen/Sneeuw.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door opuntia1 op 05-01-2015 08:54 ]

Verwijderd

op het woonhuis hier vloog de sneeuw eraf , hellingshoek 45 gr
grappige was dat t snachts gebeurde dus de buren toch enigzins verbaast wat dat lawaai was.

op de schuur hoek 11 graden dus daar moet ik een handje toesteken maar in 10min werk zijn die panelen ook weer schoon

• opuntia1
Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 08:54:
op het woonhuis hier vloog de sneeuw eraf , hellingshoek 45 gr
grappige was dat t snachts gebeurde dus de buren toch enigzins verbaast wat dat lawaai was.

op de schuur hoek 11 graden dus daar moet ik een handje toesteken maar in 10min werk zijn die panelen ook weer schoon
Zeker dak niet geïsoleerd en stoken onder je dak.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Crazy- schreef op zondag 04 januari 2015 @ 20:05:

Grappig hoe dit verhaal weer opduikt op het forum, het is namelijk niet waar.
Meer dan 1 onderneming? Btw optellen

Bestaat uw eenmanszaak, maatschap of vennootschap onder firma uit meer dan 1 onderneming? Dan moet u bij de berekening van de vermindering voor kleine ondernemers de btw-bedragen voor deze ondernemingen bij elkaar optellen. De kleineondernemersregeling geldt namelijk voor u als ondernemer en niet per onderneming. Hebt u bijvoorbeeld een eenmanszaak en een maatschap? Dan geldt voor beide de kleineondernemersregeling. Dit zijn namelijk 2 ondernemers voor de btw.
http://www.belastingdiens...kleineondernemersregeling

Verwijderd

@opuntia1
nee niet gestookt
en ja dak juist zeer goed geisoleerd
echter voordeel hier is dat wij geen dappannen hebben maar dakplanplaten
sneeuw vliegt daar gewoon af. en van de zonnepanelen schoof t ook af toen de temp net 2 gr boven nul was

• opuntia1
Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 09:13:
@opuntia1
nee niet gestookt
en ja dak juist zeer goed geisoleerd
echter voordeel hier is dat wij geen dappannen hebben maar dakplanplaten
sneeuw vliegt daar gewoon af. en van de zonnepanelen schoof t ook af toen de temp net 2 gr boven nul was
Maar als je dak zwak is en er ligt sneeuw op dan is het kwaad al geschied voor het gaat dooien. :(
En vergis je niet het gewicht van sneeuw. :(
Gelukkig is @patrick van dalen en partner denk ik wel in staat om de sneeuw op tijd te verwijderen. :)

[ Voor 9% gewijzigd door opuntia1 op 05-01-2015 09:58 ]

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:25
Twee vragen:
1. Ik ben op zoek naar goede panelen plus omvormer voor een Oost-West opstelling op een plat dak, de panelen zullen waarschijnlijk onder een hoek van 10 graden geplaatst worden zodat ze (bijna niet zichtbaar zijn (afhankelijk van het exacte formaat van de panelen kan dit nog iets veranderen). De beschikbare ruimte is genoeg voor 6 panelen (heel misschien met passen en meten kunnen er 7 geplaatst worden). Welke panelen (plus omvormer) hebben het beste rendement voor een oost-west opstelling?

2. Aangezien het dak van de garage waar ze op geplaatst worden redelijk makkelijk bereikbaar is van de openbare weg wil ik ook iets aan diefstalpreventie doen. Iemand ervaring daar mee?
Ik heb het volgende al gevonden: http://www.zonnepanelen.net/diefstal/
(zou dit voldoende zijn, of moet ik de panelen ook nog vast aan het dak maken?)

[ Voor 5% gewijzigd door BB-One op 05-01-2015 10:49 ]

Verwijderd

mbt vraag 1 het belangrijkste is of er wel/geen schaduw op komt en of ze in dat geval portrait of landscape komen te liggen . de schaduw is ook belangrijk ivm de omvormer
een omnik bijv is een prima omvormer niet duur en inmiddels toch aardig betrouwbaar maar deze kan niet goed met schaduw overweg dat blijft toch een zwak punt

mbt de panelen zelf moet je kijken naar de diodes ivm plaatsing

mbt vraag 2
ik heb het nog niet echt gezien dat men er iets tegen installeert maar je kan bijv zoiets doen
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRx0K8KN7ieiNozNlFpwTqY1lDzmeP8c_0g5QsAbc-gX2LS743r

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:54
Wellicht anti-diefstalboutjes bij de montage van de panelen? Ik heb eigenlijk nog nooit van diefstallen van panelen gehoord (ook nooit op gezocht overigens).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• BB-One
Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2015 @ 10:56:
mbt vraag 1 het belangrijkste is of er wel/geen schaduw op komt en of ze in dat geval portrait of landscape komen te liggen . de schaduw is ook belangrijk ivm de omvormer
een omnik bijv is een prima omvormer niet duur en inmiddels toch aardig betrouwbaar maar deze kan niet goed met schaduw overweg dat blijft toch een zwak punt

mbt de panelen zelf moet je kijken naar de diodes ivm plaatsing

mbt vraag 2
ik heb het nog niet echt gezien dat men er iets tegen installeert maar je kan bijv zoiets doen
[afbeelding]
De panelen worden landscape geplaatst (zo min mogelijk zichtbaar vanaf de straat).

Ik had ook nog nooit van diefstal van zonnepanelen gehoord totdat ik aan iemand vertelde dat ik van plan was om ze op de garage te leggen. Ben toen gaan zoeken op internet en het gebeurd wel eens. Ik wil er geen vermogen aan uit geven maar enige preventie kan volgens mij geen kwaad.

[ Voor 14% gewijzigd door BB-One op 05-01-2015 11:11 ]

Verwijderd

en schaduw?

• BB-One
Praktisch geen schaduw, 's ochtends kan er net na zonsopkomst een half uurtje schaduw zijn. Rest van de dag is er in de zomer alleen 's avonds laat schaduw, maar dat is dan volledig aangezien mijn huis dan een schaduw op de garage werpt.

• Andre1973

Andre1973

BB-One schreef op maandag 05 januari 2015 @ 10:43:
Twee vragen:
1. Ik ben op zoek naar goede panelen plus omvormer voor een Oost-West opstelling op een plat dak, de panelen zullen waarschijnlijk onder een hoek van 10 graden geplaatst worden zodat ze (bijna niet zichtbaar zijn (afhankelijk van het exacte formaat van de panelen kan dit nog iets veranderen). De beschikbare ruimte is genoeg voor 6 panelen (heel misschien met passen en meten kunnen er 7 geplaatst worden). Welke panelen (plus omvormer) hebben het beste rendement voor een oost-west opstelling?

2. Aangezien het dak van de garage waar ze op geplaatst worden redelijk makkelijk bereikbaar is van de openbare weg wil ik ook iets aan diefstalpreventie doen. Iemand ervaring daar mee?
Ik heb het volgende al gevonden: http://www.zonnepanelen.net/diefstal/
(zou dit voldoende zijn, of moet ik de panelen ook nog vast aan het dak maken?)
Gewoon meteen aangeven bij de opstal verzekering dat je panelen hebt liggen.
Verder zijn er ook systemen te koop, of bouten te koop waarbij de aandraai zeskantkop afbreekt en er een soort slotboutkop overblijft, waardoor de panelen lastig lost te halen zijn.
De enige keer dat ik van diefstal heb gehoord was dat t in aanbouw was, en dat of de panelen nog op de grond stonden of dat de steiger er nog stond. via via horen zeggen. Ik heb t nog niet meegemaakt bij mijn klanten of bij andere mensen die ik ken uit de branche.

En ik begrijp van de politie dat de meeste dieven tegenwordig alleen laptiops en telefoons etc meenemn, dat ze al niet eens meer met een TV aan de haal gaan, duurt te lang / valt te veel op.

[ Voor 6% gewijzigd door Andre1973 op 05-01-2015 11:24 ]

Verwijderd

let bij 6 panelen wel ff op vanwege je opstart spanning
mono';s panelen zouden dan beter geschikt zijn

• BB-One
Andre1973 schreef op maandag 05 januari 2015 @ 11:20:
[...]

Gewoon meteen aangeven bij de opstal verzekering dat je panelen hebt liggen.
Verder zijn er ook systemen te koop, of bouten te koop waarbij de aandraai zeskantkop afbreekt en er een soort slotboutkop overblijft, waardoor de panelen lastig lost te halen zijn.
De enige keer dat ik van diefstal heb gehoord was dat t in aanbouw was, en dat of de panelen nog op de grond stonden of dat de steiger er nog stond. via via horen zeggen. Ik heb t nog niet meegemaakt bij mijn klanten of bij andere mensen die ik ken uit de branche.

En ik begrijp van de politie dat de meeste dieven tegenwordig alleen laptiops en telefoons etc meenemn, dat ze al niet eens meer met een TV aan de haal gaan, duurt te lang / valt te veel op.
Dan zijn denk ik slotboutjes voldoende. Dank!

• migjes
BB-One schreef op maandag 05 januari 2015 @ 10:43:
Twee vragen:
(ik ga er van uit dat het dan 3 panelen oost en 3 panelen west zijn?)

dat kun je doen met 2x een soladin600.

of een omnik 1k-tl.
je maakt dan 2 stringen parallel op de omvormer.
wel oppassen welke panelen je gebruikt een paneel met 6" cellen levert te weinig V voor de omvormer.
dit is een paneel met 5"cellen http://www.sun-solar.nl/i...anelen-212-euro-incl-btw/
en dan blijf je wel boven de 90V van de omvormer.
kun je wel maar 6 panelen mee doen, 7 lukt dan niet vanwege gelijke stringen parallel!
(ja je hebt dan iets meer Wp als W van de omvormer, is niet erg met oost-west ;) )

je zou ook nog kunnen kijken naar optimizers, maar vind ik al gouw duur voor een kleine set.
misschien kun je een leuker set samen stellen als je met solarfrontier werkt (die hebben een andere maatvoering en hele andere V)?

edit:
mischien kun je er wel 8x deze leggen?
http://www.sun-solar.nl/i...m-panelen-prijs-125-euro/
dan kun je per 2 parallel maken op een omnik.
(is dan dunne film, levert meer op per Wp, maar wel minder Wp.)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 05-01-2015 13:22 ]

Verwijderd

of even een plaatje met de maten erbij

• SysRq
Ik heb inmiddels een aanbieding liggen voor 6x Ritek solar 250pm (250Wp) met een SMA micro omvormer. Even lopen zoeken in de historie van dit topic, maar over Ritek niet al te veel kunnen vinden. Kan er iemand wat roepen over de kwaliteit?

[ Voor 10% gewijzigd door SysRq op 06-01-2015 17:02 . Reden: SMA APS aanpassing ]

-

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

SMA (Duits) of APS (Amerikaans) omvormer?
Niet dat het veel uitmaakt maar allebei door elkaar lijkt me niet handig :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• SysRq
Sorry, verkeerd overgenomen. Duits dus (SMA).

-

• BB-One
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 13:06:
of even een plaatje met de maten erbij
Plaatje is niet nodig:
Garagedak is 6*3 mtr, waarbij de lengte op het zuiden is.
Aan alle vier de zijden is een verhoging van ongeveer 30 centimeter. Effectief te gebruiken oppervlak wordt dus 5,40 * 2,40

• migjes
BB-One schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 17:09:
[...]

Plaatje is niet nodig:
Garagedak is 6*3 mtr, waarbij de lengte op het zuiden is.
Aan alle vier de zijden is een verhoging van ongeveer 30 centimeter. Effectief te gebruiken oppervlak wordt dus 5,40 * 2,40
oke simpel standaard antwoord.
daar passen 2 stringen van 5 solarfrontier's op.
die zet je dan oost-west(noord-zuid is het zelfde als oost-west ;) )
dus 10X 170Wp = 1700Wp
dat is dan dunne panelen, die leveren meer op als mono per Wp maar je kunt minder Wp per m2 leggen.
(heb er niet zo snel een omvormer bij, maar ik vind hem ook niet erg mooi.
voor 2x4 weet ik wel genoeg te verzinnen)
je kunt natuurlijk makkelijk wat verhogings-blokken onder de pv leggen om zo minder last te hebben van de schaduw van de rand. ;)

als ik zelf zo reken dan kun je ook wel +/-3100Wp aan mono op dat dak leggen.
komt er wel wat meer knutsel werk bij kijken.
dan denk ik aan cannadiansolar panelen (die zijn net 4cm korter).
dan zul je zelf ook mee moeten denken of gegevens moeten geven zoals foto's en wat je nu wil en zelf kan doen.
edit:
kijk eens wat die gast voor elkaar kreeg:
patrickvanvalen in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 06-01-2015 18:01 ]

• patrickvanvalen
Nog even wat aanvullende informatie voor de belangstellende.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/5025a5269a0a7f8edda5de9680445c9a.jpg

Die balkjes zijn inderdaad nogal dun. Maar deze zijn na het plaatsen van de panelen verstevigd en met horizontale balkjes met elkaar verbonden omdat de panelen anders ten opzichte van elkaar zouden kunnen bewegen ( ene balkje zakt wat meer door als het naast liggende balkje).
De hellingshoek van de panelen is 23 graden. Dit is de beste hoek m.b.t. de orientatie zw-w.
En sneeuw is niet echt een probleem.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/560e72f2392fc27c1a2f2948a4159b94.jpg

Glijdt er aardig vanaf, alleen blijft het een beetje steken in de goot, rechts onderaan.

Ik heb de balken van mijn dak niet schuin gelegd omdat ik dan een bouwvergunning aan moet vragen, en ik heb mijn dak toch al 10% hoger gemaakt ( dat mag wel zonder vergunning) om de dikke isolatie kwijt te kunnen. Hier is één deel al opgehoogd, en het andere dus nog niet!

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/358e7954d01f4a2df65b419c078cef15.jpg

Ik heb nu wel mooi een zoldertje voor een ladder ed.
En dan dat luik. Dat zit er ook.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/797dae82bff8cad13f8d1ff845669397.jpg

Dit is het dak voordat ik de panelen ging plaatsen ( bijna af). Het "dakje" links bij de muur waar het epdm al deels opgelijmd is, is het dakluik. Daardoor is het dak vanuit de garage bereikbaar. En ja, die twee andere openingen zijn lichtkoepels. :? Hier nog wat beter te zien voordat ik folie en isolatie ging plaatsen

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/a8ab6b53a7090c64d168574222099029.jpg

En vanaf de andere zijde.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/ac5f5a53cbf00ed016f47d71e96cbdbf.jpg

Maar daar zitten nu zonnepanelen boven. 8)7
Elke lichtkoepel zit precies onder één zonnepaneel. In het voorjaar ga ik twee ruiten van exact de afmetingen van een zonnepaneel bestellen, en de twee panelen vervangen door deze twee ruiten.
Gezien de tijd van het jaar wilde ik alles een beetje vlot het dak op hebben, en heb ik die ruiten maar even achterwege gelaten.

En die twee paneeltjes, die ga ik dan weer creatief ergens anders op knutselen.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-01 08:18

mb1

Heul strak!
Dat ben ik tzt ook nog van plan met mijn garrage dak op ZO.
Is het op deze manier vergunningvrij dan?

• patrickvanvalen
Heb daar wat navraag her en der voor gedaan.
En het komt er voor een plat dak op neer dat je de panelen niet mag zien liggen als je van af de grond onder 45 graden of steiler omhoog kijkt.

• Andre1973

Andre1973

patrickvanvalen schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 23:50:

Elke lichtkoepel zit precies onder één zonnepaneel. In het voorjaar ga ik twee ruiten van exact de afmetingen van een zonnepaneel bestellen, en de twee panelen vervangen door deze twee ruiten.
Er zijn ramen in de handel die exact de maten hebben van panelen, weet niet of ze er voor alle maten panelen zijn. O.a. Greenybros (Amsterdam en Uitgeest, geen fin. banden) heeft ook een systeem waarbij de panelen het dak vormen, maar waar je ook een raam kunt plaasten ipv een paneel.
In de foto die samen gesteld is uit 4 foto's dan de foto rechts onder van de 4 van de link, zie je toevallig deze in Uitgeest staande opstelling staan.
dit is zo te zien een raam dat open kan, weet niet of dat handig is, maar misschien zijn er ook gewone ramen.

http://www.greenybros.com...nelen_winkel_uitgeest.jpg

Misschien handig.

• BB-One
migjes schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 17:47:
[...]

oke simpel standaard antwoord.
daar passen 2 stringen van 5 solarfrontier's op.
die zet je dan oost-west(noord-zuid is het zelfde als oost-west ;) )
dus 10X 170Wp = 1700Wp
dat is dan dunne panelen, die leveren meer op als mono per Wp maar je kunt minder Wp per m2 leggen.
(heb er niet zo snel een omvormer bij, maar ik vind hem ook niet erg mooi.
voor 2x4 weet ik wel genoeg te verzinnen)
je kunt natuurlijk makkelijk wat verhogings-blokken onder de pv leggen om zo minder last te hebben van de schaduw van de rand. ;)

als ik zelf zo reken dan kun je ook wel +/-3100Wp aan mono op dat dak leggen.
komt er wel wat meer knutsel werk bij kijken.
dan denk ik aan cannadiansolar panelen (die zijn net 4cm korter).
dan zul je zelf ook mee moeten denken of gegevens moeten geven zoals foto's en wat je nu wil en zelf kan doen.
edit:
kijk eens wat die gast voor elkaar kreeg:
patrickvanvalen in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"
Bij mij is het meer de bedoeling dat de panelen zo min mogelijk zichtbaar zijn vanaf de grond, dus hoe platter hoe beter. :) Het formaat van de SF panelen is dusdanig dat ik het dak mooi helemaal vol kan leggen. Ga ik eens even serieus overwegen, wellicht met een lage schans dan toch op het zuiden leggen.

Ik hoef niet een maximale wp te hebben, ik heb al 2450 wp liggen op het dak van het huis, op dat dak zou ik eventueel nog een paneel of 10 kwijt kunnen, maar ik wil de panelen op mijn garage gebruiken als 'isolatie' in de zomer. Mijn garage wordt bloedheet in de zomer, dus keuze is ofwel garagedak isoleren ofwel dat geld + een beetje meer gebruiken voor zonnepanelen zodat het nog iets oplevert. ;)

Verwijderd

@patrickvandalen

is het niet goedkoper om gewoon een een lamp te gebruiken of in de muur een raampje te plaatsen
ipv 2 panelen door een raam te vervangen

• Origineel
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 09:20:
@patrickvandalen

is het niet goedkoper om gewoon een een lamp te gebruiken of in de muur een raampje te plaatsen
ipv 2 panelen door een raam te vervangen
En imho ook een stuk mooier als er alleen maar pv op ligt.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16
Er zijn ook leuke "licht pijpen" die het licht van de zijkant van de panelen kan opvangen en door koppelen naar waar de daklichten zitten.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• migjes
BB-One schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 09:13:
[...]

Bij mij is het meer de bedoeling dat de panelen zo min mogelijk zichtbaar zijn vanaf de grond, dus hoe platter hoe beter. :) Het formaat van de SF panelen is dusdanig dat ik het dak mooi helemaal vol kan leggen. Ga ik eens even serieus overwegen, wellicht met een lage schans dan toch op het zuiden leggen.

Ik hoef niet een maximale wp te hebben, ik heb al 2450 wp liggen op het dak van het huis, op dat dak zou ik eventueel nog een paneel of 10 kwijt kunnen, maar ik wil de panelen op mijn garage gebruiken als 'isolatie' in de zomer. Mijn garage wordt bloedheet in de zomer, dus keuze is ofwel garagedak isoleren ofwel dat geld + een beetje meer gebruiken voor zonnepanelen zodat het nog iets oplevert. ;)
oke nu snap ik wat je wil.

dus
6x http://www.sun-solar.nl/i...anelen-212-euro-incl-btw/
1x http://www.sun-solar.nl/i...wifi-4-6-5-euro-incl-btw/
aantal x http://www.sun-solar.nl/i...-4-5-graden-hellingshoek/
(en even na vragen bij solarking of dit allemaal zomaar kan. denk het wel.)

ik ben nog niet echt goed bekend met de hosola, maar zal zo met deze panelen lekker werken, heb ik wel vertrouwen in.

ik zou zelf wel een paar extra stoep tegels onder de voet doen om zo minder last van de rand schaduw te hebben.

• patrickvanvalen
Ik heb natuurlijk ook verlichting in mijn garage, maar daglicht is toch wel fijn.
En glas kost zo goed als niets, 35 euri per vierkante meter voor hr++
Ik ga wel even kijken voor glas met een grijze / antraciete tint, zodat het een beetje op de panelen lijkt.
Ik wil wel HR dubbel glas tegen de condensvorming.
Verder heeft het weinig zin dat het raam open kan, dus gaat hem waarschijnlijk niet worden.

[ Voor 8% gewijzigd door patrickvanvalen op 07-01-2015 12:07 ]

• Origineel
  • Niet online
patrickvanvalen schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 12:05:
Ik heb natuurlijk ook verlichting in mijn garage, maar daglicht is toch wel fijn.
Ik ga wel even kijken voor glas met een grijze / antraciete tint, zodat het een beetje op de panelen lijkt.
Verder heeft het weinig zin dat het raam open kan, dus gaat hem waarschijnlijk niet worden.
Het lijkt erop dat je opname in de pv verslavingskliniek heeft gewerkt, gezien deze uitspaak :+

• migjes
patrickvanvalen schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 12:05:
ik zou gewoon het paneel pakken en de cellen en achter plaat er uit halen.
(is wel vloeken in de kerk hier >:) )

het dubbel glas kun je dan een stap je lager maken, meer in de buurt van de isolatie ;)

edit:
of nog mooier, alleen de achter plaat verwijderen en daar een glas plaat van maken, kun je tegen de cellen kijken van onder.

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 07-01-2015 12:14 ]

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-01 08:18

mb1

patrickvanvalen schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 00:02:
Heb daar wat navraag her en der voor gedaan.
En het komt er voor een plat dak op neer dat je de panelen niet mag zien liggen als je van af de grond onder 45 graden of steiler omhoog kijkt.
Dat niet zien vanaf de grond onder een hoek van 45 graden dat snap ik, vandaar dat je ze ook net zover uit de rand van het dak moet houden als de panelen boven het dak uit steken.
Dan voldoe je aan de 45 graden eis.
Maar jij hebt nu de panelen tot aan de dakrand en aan de voorzijde metselwerk opgetrokken en aan de achterzijde de kunststof vloerdelen :9~ dat lijkt mij ook wel wat!
Maar ik zie toch niet helemaal dat dit vergunningsvrij kan.....
Ik hoop dat ik het verkeerd zie!

• migjes
mb1 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 12:15:
[...]

Dat niet zien vanaf de grond onder een hoek van 45 graden dat snap ik, vandaar dat je ze ook net zover uit de rand van het dak moet houden als de panelen boven het dak uit steken.
Dan voldoe je aan de 45 graden eis.
Maar jij hebt nu de panelen tot aan de dakrand en aan de voorzijde metselwerk opgetrokken en aan de achterzijde de kunststof vloerdelen :9~ dat lijkt mij ook wel wat!
Maar ik zie toch niet helemaal dat dit vergunningsvrij kan.....
Ik hoop dat ik het verkeerd zie!
die 45graden is niet helemaal waar. (is iets te versimpeld uitgelegd.)
er zijn wel wat meer eisen.

of patrickvanvalen binnen vergunning vrij zit?
ik twijfel ook, maar heb niet de gegevens om het te checken.
alleen de regels zijn afgelopen november zo veranderd dat ik ook nog aardig op mijn hooft krap wat er nu wel en niet kan. :?

Pagina: 1 ... 77 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.