Nhz schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 23:23:
[...]
BTW terug vragen? Ik ben nieuw in de PV wereld, maar van de BTW heb ik al wel genoeg kaas gegeten. Helaas.
Ik ben zzper en heb kantoor aan huis. Misschien trap ik nu een open deur in, maar kan ik dit als zakelijke investering wegschrijven?
wat er tot nu toe gezegd word is niet helemaal de waarheid.
het is eigenlijk iets ingewikkelder.
als zzper en BTW teruggaven is als of je een deur open trapt en zo dra je er door heen wil slaat hij weer dicht op je neus.
het Europees hof heeft in al zijn wijsheid besloten dat iedere particulier geen particulier is als hij pv op zijn dak legt en dus BTW plichtig is.
dat klinkt een beetje als een nadeel, maar voor een particulier is dat niet.
geen enkele particulier legt een pv installatie die zo groot is dat hij over de regeling voor kleine zelfstandige gaat (cor regeling), en zal dus alle BTW van de PV installatie terug krijgen minus elk jaar de BTW die hij moet af dragen.
aangezien de belastingdienst niet op sloten met werk zat te wachten, hebben ze speciaal voor PV particulieren een verkorte regeling verzonnen.
wat kort weg inhoud: je krijft de BTW van de installatie terug minus een forfait bedrag (afhankelijk van het aantal Wp)
(ik vind het verwonderlijk dat mensen niet tegen dat forfait bedrag protesteren, het is totaal uit de lucht gegrepen bedrag en werkelijk nergens op gebaseerd, het lijkt wel een gedoog beleid net zo als met koffieshops, maar echte goede alternatieven heb ik ook niet, dus ik laat het ook daarbij.)
nu jij als zzper?
lastig, en hangt een beetje af van in welke categorie je valt of het interessant is?
ik zelf vraag nooit meer BTW terug als ik moet afdragen.
dus ik heb een aardig goed kwartaal nodig om daar een PV installatie tussen te stoppen.
nu heeft mijn bedrijf 20 PV panelen en een omvormer etc.., maar ik heb geen bedrijfs-ruimte, dus de panelen liggen in opslag*.
aangezien je in Nederland voor de meter moet invoeren en ik een feraris meter heb, kan ik totaal niet zien hoeveel ik nu opwek met die panelen**.
nog dat ik de stroom verkoop, ik verkoop de stroom echt niet aan mij zelf ik vraag er geen geld voor. ***
* aangezien ik maar weinig ruime heb, liggen ze maar zolang op dak.
** natuurlijk weet ik vrij precies hoeveel ik opwek, maar dat is niet op een manier die goedgekeurd is door de belastingdienst.

*** natuurlijk ontduik je een stukje BTW betalen, als particulier zijnde betaal je daarvoor het forfait bedrag.
maar als zzper kun je dat nergens invoeren. (en de Belastingdienst weet zelf niet wat ze hier nu mee aan moeten. ze maken het niet leuker nog gemakkelijker)
wat wil je gaan doen als zzper?
als je dan PV koopt gebruik je de stroom dan voor het bedrijf

of gebruik je de stoom prive

je kunt als zzper wel een nietmachine op de kosten van het bedrijf kopen, maar kantoor ruimte thuis zijn weer regelingen voor en uitzonderingen, en voor PV zijn die er weer niet.
dus ja of je probeert het gewoon en zet de PV op naam van het bedrijf, of je laat de vrouw/vriendin de elektra rekening betalen(administratieve handeling

) en haar als particulier BTW terug vragen?
hoe dan ook het is een gevaarlijk grijs gebied als zzper.
(maar als ik dan af en toe zie hoe klein ondernemend Nederland soms wel heel erg creatief met b.v het auto gebruik van de zaak om gaat en de bijtelling, vraag ik mij regelmatig af waar we mee bezig zijn in Nederland)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)