zeker als je huis op dit moment gebouwt is zou ik zeggen grijp je kans beter nu paar panelen meer leggen indien mogelijjk dan volgend jaar zeggen shit had ik t maar gedaan
iets anders.
Heb een SMA 5000-TL. Vandaag geen opbrengst op pvoutput, dus dat verbaasde me. De sneeuw is er immers af.
Ook op de SMA portal geen recente info. Daarna met sunny explorer ingelogd in de omvormer. De verbinding is 100% maar hij kan geen gegevens ophalen. Op de omvormer zelf is echter te zien dat vandaag al 1.5kW is opgewekt. Waar zou dit aan liggen? Moet ik de omvormer van de stroom halen of verlies ik dan data?
Heb een SMA 5000-TL. Vandaag geen opbrengst op pvoutput, dus dat verbaasde me. De sneeuw is er immers af.
Ook op de SMA portal geen recente info. Daarna met sunny explorer ingelogd in de omvormer. De verbinding is 100% maar hij kan geen gegevens ophalen. Op de omvormer zelf is echter te zien dat vandaag al 1.5kW is opgewekt. Waar zou dit aan liggen? Moet ik de omvormer van de stroom halen of verlies ik dan data?
Heb het zelf ook eens gehad. De SMA logt ook lokaal. Vanavond even de stroom eraf halen als er geen zon is en dan schrijft hij alsnog alles netjes weg. Zo ging het toen bij mij.maxtrash schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 13:10:
iets anders.
Hebben die 6 panelen bij nieuwbouw geen Energie Prestatie Norm achtergrond? Als je wat panelen op het dak zet duw je het huis vaak net onder de norm die je van de wet moet halen en dat is dan soms de goedkoopste optie om aan de norm te voldoen.
Door drukte even geen tijd gehad, maar nu toch even wat zitten schetsen.casper4253 schreef op donderdag 11 december 2014 @ 22:54:
[...]
Het is een betonnen dak. gewicht zou geen probleem moeten zijn.
Ik heb nog niet aan de schans opstelling gedacht om dat ik niet weet of dat kan als je ze in een punt verband legt.
Het pijpje is trouwens ongeveer een meter hoog en ongeveer 50 x 50 breed
Ik ga eens rekenen met deze opstellingen en kijken hoe ik uitkom.
Bedankt voor het advies tot nu toe
Nog even een samenvatting wat ik graag zou willen:
Het gaat over een 2 onder 1 kap woning van ongeveer 10 x 5.70 (Ik heb voor de zekerheid de binnenmaten gebruikt omdat ik niet heb kunnen kijken of en opstaande randen zijn)
Zoals eerder vermeld is er wel een kachel pijp aanwezig van 50x50cm en ongeveer 1 meter hoog (Geschat)

Ik zou graag 12 of 14 panelen willen plaatsen (Denk dat meer te duur gaat worden en niet past)
ons vebruik is hoog (Ongeveer 5000KWh)
denk niet dat ik later nog panelen ga bij plaatsen.
Wel zou ik graag de mogelijkheid hebben om de opbrengst te zien en meten via computer/Ipad.
Kleur van de panelen maakt me niet echt uit omdat het op een hoog plat dak ik (En nagenoeg niemand ze zal zien)
Ik ben op dit moment zoekend naar de beste opstelling.
zelf heb ik de volgende tekeningen gemaakt (Let niet op de kwaliteit, dit is niet mijn sterkste punt
Idee 1:

Idee 2: (Schans opstelling)

Idee 3: (Misschien passen er 6 naast elkaar)

idee 4:

Ik heb gelezen dat een ZO of ZW nog steed 95% opbrengst kan hebben en dat zou voor mij prima zijn.
Wat zou jullie advies zijn kwa opstelling? en zie ik nog goede mogelijkheden over het hoofd?
Ik wil binnenkort wat offertes gaan opvragen.
Heb wel al een optie via een maat van mij die krijgt 25% korting op zonnepanelen van Formido.
http://www.formido.nl/ele...elektra/zonnepanelen.html
Dat zijn ET-Solar zonnepanelen 240 Wattpiek (164x100x4CM)
Kosten voor 12 panelen zouden (zonder korting) uitkomen op 4259,- en 1122,- aan installatie kosten.
De omvormer is van het merk Master volt. (Weet niet of deze te gebruiken is bij een opstelling in meerdere richtingen)
Helaas heb ik nog geen verdere informatie.
Mijn eerste doel is om de beste opstelling te bepalen en het aantal panelen.
Wat ik daarbij nodig heb en waar rekening mee te houden.
Zodat ik gerichter offertes kan opvragen en vergelijken.
Alle hulp/advies is erg gewaardeerd voor deze beginnende zonne energie gebruiker.
Begin bij het begin, bepaal hoeveel schaduw dat schoorsteentje geeft en hoe groot je dak daadwerkelijk is. Dan kan je vervolgens bekijken hoeveel panelen je daadwerkelijk kwijt kan, met 5000kWh kan je het beste gewoon zoveel mogelijk nemen wat er in je budget past.
Vraag inderdaad vervolgens wat offertjes op, want Formido is wel duur zeg, kan wel een derde vanaf.
Vraag inderdaad vervolgens wat offertjes op, want Formido is wel duur zeg, kan wel een derde vanaf.
Je bent zo te horen op zoek naar de beste kWh/€ en het budget is ontoereikend om je verbruik op 0 te zetten.casper4253 schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 14:31:
[...]
woning van ongeveer 10 x 5.70
[afbeelding huis]
Ik zou graag 12 of 14 panelen willen plaatsen (Denk dat meer te duur gaat worden en niet past)
ons vebruik is hoog (Ongeveer 5000KWh)
denk niet dat ik later nog panelen ga bij plaatsen.
Dakruimte is namelijk wel voldoende om 5000 kWh op te wekken.
Je hebt allereerst cm-nauwkeurige (binnen)maten van je dak nodig, de hoogte van de rand, de hoogte en de plaats van de schoorsteen.Ik heb gelezen dat een ZO of ZW nog steed 95% opbrengst kan hebben en dat zou voor mij prima zijn.
Wat zou jullie advies zijn kwa opstelling? en zie ik nog goede mogelijkheden over het hoofd?
Mijn eerste doel is om de beste opstelling te bepalen en het aantal panelen.
Wat ik daarbij nodig heb en waar rekening mee te houden.
Zodat ik gerichter offertes kan opvragen en vergelijken.
Je zal dus even het dak op moeten
Dan kan je de ideeën nogmaals doornemen.
Met 10 meter is een schans naar ZW met een rij van 6, 5 en 4 panelen landscape een wild idee dat wel op centimeters uitkomt.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Kijk ook eens naar een andere maat panelen, zoals 48cells Yingli panelen van 133x100 of Solar Frontier van 125x98
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Verwijderd
Zo even snel bekeken kun je op ZZO 3 Valk quattro's kwijt en eventueel later op ZZW 3 triples. Qua panelen zou ik kijken naar een wat hogere Wp per paneel. In geen van de prijslijsten die ik heb staan nog panelen van <250Wp. Ook de omvormer is nogal lastig te vinden dus ik gok er maar zo op dat Formido een leuke restpartij voor teveel geld wil slijten.
Hier kun je ook even in gaan neuzen, https://www.google.nl/sea...r&ei=yu6iVPCwA4TaPa_ggPAHcasper4253 schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 14:31:
[...]
Alle hulp/advies is erg gewaardeerd voor deze beginnende zonne energie gebruiker.
Als je een schans op ZW richt heeft een storm er weing vat op.
Even wat nu eigelijk nog acceptabel is met btrekking tot het plaatsen van zonnepanelen.
Ik kwam wat gegavaniseerde profielen tegen op marktplaats voor het maken van een schans om pv panelen te plaatsen. De buren hadden geklaagd dat het nu toch wel genoeg was, en ze dit er niet bij wilden hebben.
Wat is jullie mening? Dit stond er dus allemaal al.

Klein schansje op het schuurtje.

En een paar op de dakkapel.

Moet kunnen, toch?
Iemand toevallig ook wat leuke foto's?
Ik kwam wat gegavaniseerde profielen tegen op marktplaats voor het maken van een schans om pv panelen te plaatsen. De buren hadden geklaagd dat het nu toch wel genoeg was, en ze dit er niet bij wilden hebben.

Moet kunnen, toch?
[ Voor 11% gewijzigd door patrickvanvalen op 30-12-2014 23:21 ]
51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.
Op een plat dak moet je minimaal de hoogte van het paneel afstand aanhouden tot de rand van het dak. Daar is hier geen sprake van, en dit mag dus, voor zover ik het aan die foto's en als leek kan zien, niet.
Hoe dan ook vind ik dat je buren wel recht van klagen hebben.
Hoe dan ook vind ik dat je buren wel recht van klagen hebben.
Ben t met de buren eens... dit kan echt niet.
Leg t dan op 10 graden oid, maar deze hoogte is echt no way
Leg t dan op 10 graden oid, maar deze hoogte is echt no way
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Ik ben best pv minded, maar dit soort dingen veroorzaakt strengere regelgeving en handhaving.
Wise enough to play the fool
Of het nou PV is of niet, dit is te lelijk om tegenaan te kijken.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dit is gewoon wanstaltig. Niet alleen is het idee/concept al over de grens, maar de uitvoering is ook nog eens slordig met als afwerkingsniveau nul.patrickvanvalen schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 23:18:
[...]
Moet kunnen, toch?
Ik kan me goed voorstellen dat dit een vergelijkbaar gevoel bij de buren geeft alsof iemand een paar autowrakken / gammele schuur / etc bij z'n huis heeft.
Dit is toch geen serieuze vraag hoop ik?
Snap ik het nou niet? Dit stond er al, wat wilde de buren er niet bij dan?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Als ik het goed begrijp stond die op het dakkapel al wel, maar die op de schuur is nieuw en vinden de buren te ver gaan.Rol-Co schreef op woensdag 31 december 2014 @ 00:27:
Snap ik het nou niet? Dit stond er al, wat wilde de buren er niet bij dan?
Zoals het nu ligt zou je overigens een vergunning moeten aanvragen, maar met buren die het niet willen gaat dat sowieso al niet lukken. Buiten dat de constructie er gevaarlijk uitziet. Met een goede storm (50+ knopen) liggen die panelen en tegels in de tuin ben ik bang.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Alle foto's zijn van 08-09-2013, dus ruim een jaar geleden toch?
Ik zit met mijn woning in een zogenaamde horizontale VVE.
Ik moest meer dan de helft van 76 woningen mee krijgen in een "JA" stem om zonnepanelen te mogen plaatsen.
Dat is dus eindelijk gelukt.
Heb 20 Solar Frontier 165W op een Van der Valk Zonneschans, wat wel zichtbaar is.
Verder een Omnik 3K-TL2 aan de schoorsteen hangen buiten. (IP65, dus dat zou moeten kunnen ;-) )

Ik moest meer dan de helft van 76 woningen mee krijgen in een "JA" stem om zonnepanelen te mogen plaatsen.
Heb 20 Solar Frontier 165W op een Van der Valk Zonneschans, wat wel zichtbaar is.
Verder een Omnik 3K-TL2 aan de schoorsteen hangen buiten. (IP65, dus dat zou moeten kunnen ;-) )

[ Voor 17% gewijzigd door toxict op 31-12-2014 01:10 ]
En wist de VVE dat dit het resultaat zou zijn?toxict schreef op woensdag 31 december 2014 @ 01:09:
Voldoet het aan de eisen zonder vergunning en zo niet, heb je een vergunning?
Ja, de VVE wist dat dit het resultaat zou zijn.Geurt-kun schreef op woensdag 31 december 2014 @ 01:17:
[...]
En wist de VVE dat dit het resultaat zou zijn?
Voldoet het aan de eisen zonder vergunning en zo niet, heb je een vergunning?
We zitten nu eenmaal met platte daken en zo'n schans biedt nu eenmaal het meeste rendement.
Ik zou er nog een staple op het dakkapel kwijt kunnen en nog 4 op de schuur in de tuin.
Maar dat is een beetje teveel van het goede voor nu.
En voor het gemak geef je op de tweede vraag even geen antwoord ;-)toxict schreef op woensdag 31 december 2014 @ 01:30:
[...]
Ja, de VVE wist dat dit het resultaat zou zijn.
We zitten nu eenmaal met platte daken en zo'n schans biedt nu eenmaal het meeste rendement.
Ik zou er nog een staple op het dakkapel kwijt kunnen en nog 4 op de schuur in de tuin.
Maar dat is een beetje teveel van het goede voor nu.
Ik zou niet weten of je een vergunning nodig hebt....je ziet iedereen met panelen, maar je hoort nooit over vergunningen...ook 't bedrijf wat het installeerde zei er niks over.Geurt-kun schreef op woensdag 31 december 2014 @ 03:39:
[...]
En voor het gemak geef je op de tweede vraag even geen antwoord ;-)
Op zich wel een mooie installatie hoor, alleen op de eerste foto lijkt het alsof je ramen niet meer volledig open kunnen.
Ik zou me voor kunnen stellen dat dit een punt is voor een instantie.
Zelf zou ik het wat lager gehouden hebben. Maarja, als ik er onder zou wonen... Dan zie ik er niets van :-)
Ik zou me voor kunnen stellen dat dit een punt is voor een instantie.
Zelf zou ik het wat lager gehouden hebben. Maarja, als ik er onder zou wonen... Dan zie ik er niets van :-)
Ramen kunnen kantelen en naar binnen toe draaien. Gaat prima open.
wilde bijna op de knop "rapporteren" klikken, totdat je naam een belletje deed rinkelen. Je hebt eerder prachtige foto's geplaatst van all black panelen dus dit kan niet jouw dak zijn :-)patrickvanvalen schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 23:18:
Even wat nu eigelijk nog acceptabel is met btrekking tot het plaatsen van zonnepanelen.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Moet kunnen, toch?
dit dus...Iemand toevallig ook wat leuke foto's?
blijft staan dat dit dus kennelijk ergens in (zo te zien) Nederland op een dak ligt
Ben benieuwd wat de gemeente er van vindt.patrickvanvalen schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 23:18:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Moet kunnen, toch?![]()
In mijn gemeente moet je altijd een omgevingsvergunning aanvragen.
Je hoeft daar niet voor te betalen als je maar aan onderstaande voorwaarden voldoet;
Geen leges worden geheven voor de behandeling van een
aanvraag omgevingsvergunning voor het plaatsen van een
zonnepaneel of -collector binnen het dakvlak onder dezelfde
hellingshoek in of direct op het dakvlak
Je bent nu aan het doorslaan. Ga even rustig zitten en geniet van de mooie panelen die je al hebt (waarvoor alsnog complimenten). Maar dit gaat echt te ver. Je buren hebben helemaal gelijk; dit lijkt geen porem,
... en gaat over tot de orde van de dag
Het lijkt alsof je vanuit het raam tegen de zijkant aankijkt van de schans. Als dat zo is snap ik niet helemaal dat je ze niet op de dakkapel hebt geplaatst. Dan kijk je er zelf in ieder geval niet tegenaan.toxict schreef op woensdag 31 december 2014 @ 01:09:
[afbeelding]
... en gaat over tot de orde van de dag
Ik heb zo het vermoeden dat hij deze foto's tegenkwam op marktplaats. Geen eigen foto's / situatie dus, maar van iemand anders. En hij is gewoon benieuwd naar de meningen.P_Tingen schreef op woensdag 31 december 2014 @ 08:48:
[...]
Je bent nu aan het doorslaan. Ga even rustig zitten en geniet van de mooie panelen die je al hebt (waarvoor alsnog complimenten). Maar dit gaat echt te ver. Je buren hebben helemaal gelijk; dit lijkt geen porem,
Maar ik kan het ook mis hebben.
Hoe dan ook, ik vind het een lelijk gezicht. Als mijn buren zoiets zouden doen ga ik daar ook over klagen.
Bedankt voor alle reacties.PClop schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 19:34:
[...]
Hier kun je ook even in gaan neuzen, https://www.google.nl/sea...r&ei=yu6iVPCwA4TaPa_ggPAH
Als je een schans op ZW richt heeft een storm er weing vat op.
Nog even voor de duidelijkheid ik hoef het dak niet helemaal te vullen.
Maar 12 tot 14 zou wel mooi zijn. (Afhankelijk van de prijs natuurlijk en als deze meevalt dan zijn meer panelen meegenomen)
Het dak op gaan is ivm de combinatie van hoogtevrees
Als ik naar de buren kijk en ons afdakje van de uitbouw is de binnenmaat even voor de zekerheid een prima maat. Er komt nog 35CM (Spouw) muur bij en het dak steekt ongeveer 15CM uit. Heb liever wat ruimte over dan tegen een teleurstelling aan te lopen. (Natuurlijk zal ik het dak opgaan voordat ik de bestelling ga plaatsen) Maar voor de offertes gebruik is even deze maten.
Ik neig wel een beetje naar een opstelling op ZW of ZO (Of combinatie) ivm de rechte kanten van het dak.
Op zuid plaatsen is erg puzzelen en ivm de hellingshoek raak ik veel ruimte kwijt.
Als dat een slecht idee is dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Ik verwacht dan ook geen last te hebben van de kachelafvoer omdat ik dan voor deze blijf.
Is het eigenlijk beter om alles ZO of ZW te plaatsen?
Of een combinatie van de 2?
Ik zal ook nog eens gaan puzzelen met andere maten panelen en kijken hoe ik dan uitkom.
Eigen werk of niet, dit zou wel een belletje naar de gemeente opleveren. Is zo te zien allemaal vergunningsplichtig.
Ziet er aardig uit, enkel is het wel een klap in het gezicht van "meneer vd Valk" .toxict schreef op woensdag 31 december 2014 @ 01:09:
Jou installateur heeft nl meer dan de helft van de onderdelen "vergeten" ?
Als ik even mijn "PClopschans" vergelijk met die halve vd Valk schans
heb ik 5 dragers op 6m breedte, jij 3 op 5m
ik heb 1000 kg op 24m², jij hebt ~ 700 kg op 25m²
ik heb 4 schagen schoren ( Push-rods ), jij hebt 0,0 stuks
ik heb 5 vaste punten, jij ( vond dat nog een verrassing ) 3 stuks

Het ergste is gewoon dat ze nergens Push-rods hebben gemonteerd wat echt 100% gevaarlijk is
de zaak is nu gewoon instabiel, zeker over een aantal jaren als de bevestigingspunten wat
uitlubberen door de wiegbewegingen die de wind veroorzaakt op de hele konstruktie.
Beste tweakers,
Ik wil ook zonnepanelen aanschaffen. Ik sta voor een aantal keuzes en wil graag jullie input.
Is de Solaredge omvormer zijn meerprijs waard ? Ik heb weinig tot geen last van schaduw (hooguit van wolken of als de zon zoals nu heel laag staat, maar dan hebben alle panelen last). Voor hetzelfde geld kan ik ook meer panelen neerleggen.
Opstelling is schuin dak op het zuiden.
Ik denk erover om de Solar Frontier panelen te nemen. Deze beperken ook het schaduw effect.
Dus Solar Frontier met Solaredge omvormer , of Solar Frontier met bv een Growatt omvormer maar dan 4 panelen meer voor hetzelfde geld.
Ik wil ook zonnepanelen aanschaffen. Ik sta voor een aantal keuzes en wil graag jullie input.
Is de Solaredge omvormer zijn meerprijs waard ? Ik heb weinig tot geen last van schaduw (hooguit van wolken of als de zon zoals nu heel laag staat, maar dan hebben alle panelen last). Voor hetzelfde geld kan ik ook meer panelen neerleggen.
Opstelling is schuin dak op het zuiden.
Ik denk erover om de Solar Frontier panelen te nemen. Deze beperken ook het schaduw effect.
Dus Solar Frontier met Solaredge omvormer , of Solar Frontier met bv een Growatt omvormer maar dan 4 panelen meer voor hetzelfde geld.
Als je geen schaduw hebt zou ik niet voor een SolarEdge systeem gaan.
Tenzij garantie een heel belangrijk punt voor je is.
Ik zou voor de 4 extra panelen gaan met een knappe omvormer die de hogere spanning van de SF's aankan.
Tenzij garantie een heel belangrijk punt voor je is.
Ik zou voor de 4 extra panelen gaan met een knappe omvormer die de hogere spanning van de SF's aankan.
Inderdaad. Kijk naar de SF Powersets. Die hebben een gerelabelde Steca omvormer en zijn imo nette pakketten. Bij de site van Twentezon kan je zien wat ze kosten incl installatie. SolarEdge is niet erg zinvol bij een schaduwloos dak.
[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 31-12-2014 11:51 ]
SolarEdge niet zinvol bij een schaduwloos dak?Señor Sjon schreef op woensdag 31 december 2014 @ 11:50:
Inderdaad. Kijk naar de SF Powersets. Die hebben een gerelabelde Steca omvormer en zijn imo nette pakketten. Bij de site van Twentezon kan je zien wat ze kosten incl installatie. SolarEdge is niet erg zinvol bij een schaduwloos dak.

1.1.5 heeft WEL last van schaduw (schoorsteen rechtsboven)
1.1.15 & 16 hebben in deze periode last van schaduw aan het einde van de dag
1.1.16 heeft waarschijnlijk nog een technisch probleem, zijn bezig met Yingli omtrent dat paneel (deze loopt namelijk altijd achter, ook in de zon)
maar kijk even naar de rest van de panelen welke 100% schaduw vrij zijn en zie de verschillen (dit is periode van afgelopen 3 weken)
optimizers halen weldegelijk meer opbrengst op, ook zonder schaduw. Het heet niet voor niets optimizer
het is vrij kort door de bocht om te zeggen dat SolarEdge niet zinvol is
Ja, datzelfde zie ik ook met mijn Solaredge. Je haalt mi de tolerantie uit de panelen.
Vind jij het verschil tussen hoogste en laagste niet (te) groot?
laagste ligt op 2meter hoogte, bovenste op 9 meter dus neejanne_nl schreef op woensdag 31 december 2014 @ 12:19:
Ja, datzelfde zie ik ook met mijn Solaredge. Je haalt mi de tolerantie uit de panelen.
[ Voor 12% gewijzigd door Crazy- op 31-12-2014 12:24 ]
Kijkend naar jouw overige panelen (dus niet 1.1.5/1.1.15/1.1.16), en uitgaande van het slechts presterende paneel (1.1.14) , dan is de meeropbrengst echt minimaal. Opgeteld ongeveer 4.3kWh over periode van 3 weken. Dat rechtvaardigt op geen enkele manier de aanschaf van een SolarEdge systeem, als je geen last hebt van schaduw. Kijk ook eens op de public sites van SolarEdge, dan zie je dat de verschillen bij vergelijkbare panelen ook ongeveer 2kWh per paneel bedragen, gemeten over een heel jaar.Crazy- schreef op woensdag 31 december 2014 @ 11:57:
[...]
maar kijk even naar de rest van de panelen welke 100% schaduw vrij zijn en zie de verschillen (dit is periode van afgelopen 3 weken)
optimizers halen weldegelijk meer opbrengst op, ook zonder schaduw. Het heet niet voor niets optimizer
het is vrij kort door de bocht om te zeggen dat SolarEdge niet zinvol is
Let wel, ik heb ook een SolarEdge installatie met slechts enkele panelen in de schaduw. Het is voor mij de combinatie van betere uitbreidbaarheid/betere garantie/betere monitoring/simpele omvormers/SafeDC die de doorslag geeft. Als terugverdientijd de belangrijkste factor is, dan vraag ik me serieus af of SolarEdge de beste keuze is.
[ Voor 5% gewijzigd door richardt op 31-12-2014 13:34 ]
Verwijderd
Oi, oi, oi. Positief bekeken, materiaal is erg creatief gebruikt maar dit kan echt niet. Zoals al opgemerkt geen push-rods en weinig dragers maar ook nog eens weinig balast en wat er ligt ligt los.toxict schreef op woensdag 31 december 2014 @ 01:09:
Wellicht gaat het jaren goed maar met een beetje storm en pech dondert die hele schans een keer in elkaar. Is er een reden dat eea zo in elkaar gezet is?
Ja, de laatste twee dagen maakt weer een hoop goed
.
Iedereen bedankt weer voor de vaak nuttige info. Een zonnig jaar en de beste wensen gewenst vanuit een zonnig Schiedam!
Iedereen bedankt weer voor de vaak nuttige info. Een zonnig jaar en de beste wensen gewenst vanuit een zonnig Schiedam!
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
@Aegle: puur uit interesse, (waarom) heb je geen layout op je SolarEdge portal? Of is die alleen voor jou zichtbaar?
Zojuist mijn afrekening van Essent binnen.
Verbruik 2014: 175 Kwh (verbruik dal 1350kwh, teruggeleverd hoog 1175Kwh) Ferarris metertje...
Gas: 1300m3 (Dankzij electrisch verwarmen)
Ik kwam van 3500Kwh en 1900m3 gas.
Al met al een aardige cent terug dus nu. En nog wil Essent mijn voorschot flink verhogen omdat ze verwachten dat ik volgend jaar meer stroom en gas ga verbruiken. 1200Kwh en 2000m3 resp.
Waar baseert men dat op!!!?
Volgens mij teert Essent aardig op de rente die ze trekken van de te hoge voorschotten. Want een rentevergoeding zie ik nergens op mijn afrekening staan.
Het voorschot verlagen gaat maar met een tientje, en niet met 100 euro zoals ik het wil.
Boevebende.
Verbruik 2014: 175 Kwh (verbruik dal 1350kwh, teruggeleverd hoog 1175Kwh) Ferarris metertje...
Gas: 1300m3 (Dankzij electrisch verwarmen)
Ik kwam van 3500Kwh en 1900m3 gas.
Al met al een aardige cent terug dus nu. En nog wil Essent mijn voorschot flink verhogen omdat ze verwachten dat ik volgend jaar meer stroom en gas ga verbruiken. 1200Kwh en 2000m3 resp.
Waar baseert men dat op!!!?
Volgens mij teert Essent aardig op de rente die ze trekken van de te hoge voorschotten. Want een rentevergoeding zie ik nergens op mijn afrekening staan.
Het voorschot verlagen gaat maar met een tientje, en niet met 100 euro zoals ik het wil.
Boevebende.
[ Voor 9% gewijzigd door paulv1973 op 31-12-2014 14:08 ]
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Het verbruik-schat-algoritme is volgens mij het gemiddelde van de wijk +10% ofzo.
Op zich ook niet zo spannend omdat de schatting meestal vrij makkelijk aan te passen is.
Vanuit het oogpunt van de leverancier had het ook kunnen zijn dat je toevallig een half jaar in het buitenland was en komend jaar weer volop stookt.
Verder is het voor de leverancier én de meeste klanten gunstig iets pessimistisch te schatten om verrassingen bij de jaarafrekening te voorkomen. Bedenk wel dat er veel huishoudens zijn die niet goed vooruit kunnen denken (die worden op dit forum slecht vertegenwoordigd
) en naheffingen (+incassokosten) dus slecht kunnen verwerken.
Op zich ook niet zo spannend omdat de schatting meestal vrij makkelijk aan te passen is.
Vanuit het oogpunt van de leverancier had het ook kunnen zijn dat je toevallig een half jaar in het buitenland was en komend jaar weer volop stookt.
Verder is het voor de leverancier én de meeste klanten gunstig iets pessimistisch te schatten om verrassingen bij de jaarafrekening te voorkomen. Bedenk wel dat er veel huishoudens zijn die niet goed vooruit kunnen denken (die worden op dit forum slecht vertegenwoordigd
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Goed, daar kan ik deels in meegaan...
Maar ze weten dat ik zonnepanelen heb geplaatst. (2013)
Daarbij is de schatting die ze nu maken voor 2015 hoger dan ik ooit verbruikt heb in de afgelopen 10 jaar.
Misschien toch ook maar eens gaan afrekenen zoals migjes dat doet...
Daarbij is de schatting die ze nu maken voor 2015 hoger dan ik ooit verbruikt heb in de afgelopen 10 jaar.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Over Solaredge met optimizers gesproken... Deze maand 11% meer output door de optimizers.... Ok, het gaat dan maar om kleine hoeveelheden deze maand maar toch interessant om eens per maand bij te houden (overall staat het nu op 3% meeropbrengst, maar dat is geen reëel beeld omdat de panelen met meer opbrengst per maand verschillen ivm de stand van de zon....
(dacht hier weinig schaduw te hebben, maar vanwege de huizen om ons heen toch stiekem nog wel wat schaduw... panelen liggen op het platte dak van de garage...)
(dacht hier weinig schaduw te hebben, maar vanwege de huizen om ons heen toch stiekem nog wel wat schaduw... panelen liggen op het platte dak van de garage...)
Of overstappen.paulv1973 schreef op woensdag 31 december 2014 @ 14:30:
Overstappen omdat het voorschot te hoog is??
Daar kom ik wel uit met Essent.
Ik vind alleen de manier waarop niet netjes.
Verder ben ik wel tevreden.
Ze hebben uit zichzelf mijn dal en hoog tarief gewijzigd naar een middeltarief, waardoor ik de teveel opgewekte hoog tarief stroom ook gesaldeerd krijg op mijn dal tarief stroom waar ik tekort van had. Dit Ipv de kolenfooi.
Mag toch hopen dat je eerst eens met de buren gaat praten om te kijken of ze voor rede vatbaar zijn?Señor Sjon schreef op woensdag 31 december 2014 @ 11:03:
Eigen werk of niet, dit zou wel een belletje naar de gemeente opleveren. Is zo te zien allemaal vergunningsplichtig.
Ik zou toch eens naar overstappen kijken.paulv1973 schreef op woensdag 31 december 2014 @ 14:59:
[...]
Overstappen omdat het voorschot te hoog is??
Daar kom ik wel uit met Essent.
Ik vind alleen de manier waarop niet netjes.
Verder ben ik wel tevreden.
Ze hebben uit zichzelf mijn dal en hoog tarief gewijzigd naar een middeltarief, waardoor ik de teveel opgewekte hoog tarief stroom ook gesaldeerd krijg op mijn dal tarief stroom waar ik tekort van had. Dit Ipv de kolenfooi.
Essent is b.v. bij een eenjarig contract, 1400 m3 gas en 1kwh, ruim €200 duurder dan de goedkoopste aanbieder in Nederland.
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Wie is de goedkoopste aanbieder volgens jou dan?janesh schreef op woensdag 31 december 2014 @ 17:17:
[...]
Ik zou toch eens naar overstappen kijken.
Essent is b.v. bij een eenjarig contract, 1400 m3 gas en 1kwh, ruim €200 duurder dan de goedkoopste aanbieder in Nederland.
Kijk op gaslicht of easyswitch, dan vind je qurrent en energie direct als goedkoopste aanbieders momenteel voor gas, met een electriciteitsaansluiting en 0 kWh.
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
hm, Als ik dat op easyswitch invul staat Essent op de derde plaats. Alleen als ik invul dat ik nu Essent heb zakt die weg. Dus alleen door de welkomstbonus die je dan niet krijgt staat Essent lager.
Wat mijn mening alleen versterkt, alleen elk jaar wijzigen bespaart een paar honderd euri per jaar.
En dan het vastrecht, ik zou eens goed kijken naar het vastrecht van qurrent en energiedirect. Ik blijf nog even bij Essent.
0kwh verbruik kost bv bij Essent ongeveer 23 en bij Qurrent ongeveer 72 per jaar aan vastrecht.
Wat mijn mening alleen versterkt, alleen elk jaar wijzigen bespaart een paar honderd euri per jaar.
En dan het vastrecht, ik zou eens goed kijken naar het vastrecht van qurrent en energiedirect. Ik blijf nog even bij Essent.
0kwh verbruik kost bv bij Essent ongeveer 23 en bij Qurrent ongeveer 72 per jaar aan vastrecht.
[ Voor 27% gewijzigd door janne_nl op 31-12-2014 18:23 ]
Ik vind jaarlijks een paar honderd euri met hooguit een paar uurtjes werk wel de moeite waard.janne_nl schreef op woensdag 31 december 2014 @ 18:17:
...
Ik ben er pas vorig jaar mee begonnen, maar het is makkelijk geld verdienen hoor!
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Verwijderd
@paul1973 gewoon ff bellen met Essent en uitleggen dat je panelen heb en om die reden voorschot wil verlagen, ja soms moet je nog een keer bellen, hier 1e jr geen probleem kreeg flink terug. 2e jr hoogtarief negatief laag 800 verbruik wedeom uitgelegd. Nu voorschot alleen op gas bberekend konform mijn verwachtingen qua kWh opbrengst
Waar waren ze dan toen ze de boel gingen plaatsen?Origineel schreef op woensdag 31 december 2014 @ 16:41:
[...]
Mag toch hopen dat je eerst eens met de buren gaat praten om te kijken of ze voor rede vatbaar zijn?
Verwijderd
dat is de leverancier waarvan je nu al weet dat het in 2015 goed gaat met zonnepanelen op het dak, en dat zijn er hooguit 3, en deze hebben allemaal geen kolencentrales.paulv1973 schreef op woensdag 31 december 2014 @ 17:46:
[...]
Wie is de goedkoopste aanbieder volgens jou dan?
pas op de bonus, die word simpelweg betaald door jezelf via het vastrecht.
als je dan de juiste leverancier hebt gevonden, en je komt in conflict met je netbeheerder, gas of stroom, dan pas weet je dat je echt goed zit.
in dat conflict is goedkoop meestal duurkoop bij de grote graai jongens
http://www.zonne-energie-...ngen-Update-Nov-20121.pdf
ja u leest het goed op pagina 12:
Netwerkbedrijven als Liander vinden digitale dubbeltariefmeters met een enkel telwerk voor terruglevering sinds begin 2012 niet meer geschikt voor teruglevering......
.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2014 20:15 ]
Even een maitje naar Essent, voorschot wordt dan aangepast.paulv1973 schreef op woensdag 31 december 2014 @ 14:30:
Niet zo mooi dat ze dit ongevraagd doen. Salderen gaat per aansluiting, niet per meter. Het teveel op hoog wordt verrekend met laag. Wat overblijft betaal je (of wordt uitbetaald, als je beneden de 0 uitkomt). prijsverschil tussen beide tarieven is minimaal, maar toch...paulv1973 schreef op woensdag 31 december 2014 @ 14:59:
[...]
...
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Verwijderd
Hier geen probleem met Essent ookal moest ik t 2keer uitleggen als dat alles is. Tis dan doen we dat toch. Overschot hoog word verrekend met verbruik laag
Ze mekkere ook niet over me Ferrari meter
Mbt de opmerking dat Essent 200 euro duurder is dan de goedkoopste bij gelijk verbruik dat zit m in de welkomstpremie
Nem bijv geeft 180 euro welkompremie echter deze word aan t eind pas verrekend kortom zonder die 180 betaal je meer dan Essent.
Ze mekkere ook niet over me Ferrari meter
Mbt de opmerking dat Essent 200 euro duurder is dan de goedkoopste bij gelijk verbruik dat zit m in de welkomstpremie
Nem bijv geeft 180 euro welkompremie echter deze word aan t eind pas verrekend kortom zonder die 180 betaal je meer dan Essent.
Deze constukties zijn natuurlijk niet van mij.
Een enkele oplettende lezer had dat wel door.

Maar die foto's stonden bij de advertentie op marktplaats, incl. het verhaaltje van zijn buren.
Ik was alleen benieuwd naar de reacties.
En die zijn er dus.
Gelukkig!
Je zal het maar naast je hebben wonen.
Ben nog steeds wel benieuwd of er nog wat plaatjes zijn van vergelijkbare situaties.
Een enkele oplettende lezer had dat wel door.

Maar die foto's stonden bij de advertentie op marktplaats, incl. het verhaaltje van zijn buren.
Ik was alleen benieuwd naar de reacties.
En die zijn er dus.
Gelukkig!
Je zal het maar naast je hebben wonen.
Ben nog steeds wel benieuwd of er nog wat plaatjes zijn van vergelijkbare situaties.
[ Voor 10% gewijzigd door patrickvanvalen op 31-12-2014 22:02 ]
51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.
Een paar straten verderop bij mij heeft ook iemand zoiets op zijn dak, onacceptabel om het te zien.
Ik zal binnenkort een keer foto's van maken. Echter als iemand zoiets in mijn straat zou doen, dan zou ik hem toch vriendelijk verzoeken om het aan te passen.
Ik zal binnenkort een keer foto's van maken. Echter als iemand zoiets in mijn straat zou doen, dan zou ik hem toch vriendelijk verzoeken om het aan te passen.
Mag ik hieruit concluderen dat jij, voordat je zonnepanelen gaat plaatsen, dit eerst voorlegt aan je buren?Señor Sjon schreef op woensdag 31 december 2014 @ 19:49:
[...]
Waar waren ze dan toen ze de boel gingen plaatsen?![]()
Ik heb dat niet gedaan en ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die dit eerst met hun buren gaan overleggen, dat hoeft wat mij betreft ook niet.
Maar ik vind het wel zo netjes dat als je ergens (waarover dan ook) een probleem mee hebt met je buren dit eerst even netjes onderling bespreekt, kom je er niet uit kun je altijd nog verder gaan kijken.
Maar gelijk met de gemeente bellen? Van dat soort acties gaan bij mij de haren recht overeind staan.
Het gaat mij meer om mensen die de 4 schansentrofee nabouwen op hun dak.
Verwijderd
Toen ik de panelen op me blokhut ging plaatsen heb ik beide buren geïnformeerd zij kijken tegen de dakzijde aan namelijk. Kreeg positieve response
Vervolgens bij uitbreiding woonhuis de buren wederom geïnformeerd. Hier kijken ze niet tegen aan maar is wel zo netjes vind ik.
Mbt die schikans op t dakkapel hierboven gepost . Lijkt me geen acceptabele situatie qua zicht alsook gevaar
Vervolgens bij uitbreiding woonhuis de buren wederom geïnformeerd. Hier kijken ze niet tegen aan maar is wel zo netjes vind ik.
Mbt die schikans op t dakkapel hierboven gepost . Lijkt me geen acceptabele situatie qua zicht alsook gevaar
Hier ook netjes gemeld van tevoren.... met als gevolgd dat de buurman nu ook mee doet en binnenkort ook panelen gaat installeren..
Nog een ander vraagje..
Heb nu 11 Sunpowers op mijn garagedak liggen. Genoeg voor 3700 kw/h per jaar maar sinds in September onze 2e dochter geboren is, gaat het stroomverbruik behoorlijk omhoog.. (veel wassen, veel drogen, wasbare luiers, enz enz..)
Nu heb ik pas 3 maanden onze huidige installatie, maar ben toch best wel verslaafd..;-)
Ik vraag me af waar ik nog slim bij kan plaatsen.... Ons huis staat zo dat de daken op Oost en West liggen. Op Oost staan er wat huizen die de zon nogal wegnemen en op West hebben we sinds anderhalf jaar een dakkapel staan.
De dakkapel lijkt me de ideale locatie om wat bij te plaatsen (buiten de bekabeling, maar ok..).. De dakkapel is 6 meter 20 breed en ik denk een meter of 2 diep...
Er zit wel een schoorsteen die wat zon wegneemt soms, maar heb tot nu toe goede ervaringen met SolarEdge en optimizers...Toch zijn ook de solarfrontier panelen erg interessant...
Kan iemand iets gillen over wat mogelijk interessant zou kunnen zijn voor deze afmetingen en hoe ik eventueel de installatie zou kunnen doen (geen lege buizen boven en meterkast zit 2 verdiepingen lager... kan dat eventueel buitenom?)
Ik zou een 1000 kw/h extra op willen wekken eventueel..... iets minder mag ook...
Nog een ander vraagje..
Heb nu 11 Sunpowers op mijn garagedak liggen. Genoeg voor 3700 kw/h per jaar maar sinds in September onze 2e dochter geboren is, gaat het stroomverbruik behoorlijk omhoog.. (veel wassen, veel drogen, wasbare luiers, enz enz..)
Nu heb ik pas 3 maanden onze huidige installatie, maar ben toch best wel verslaafd..;-)
Ik vraag me af waar ik nog slim bij kan plaatsen.... Ons huis staat zo dat de daken op Oost en West liggen. Op Oost staan er wat huizen die de zon nogal wegnemen en op West hebben we sinds anderhalf jaar een dakkapel staan.
De dakkapel lijkt me de ideale locatie om wat bij te plaatsen (buiten de bekabeling, maar ok..).. De dakkapel is 6 meter 20 breed en ik denk een meter of 2 diep...
Er zit wel een schoorsteen die wat zon wegneemt soms, maar heb tot nu toe goede ervaringen met SolarEdge en optimizers...Toch zijn ook de solarfrontier panelen erg interessant...
Kan iemand iets gillen over wat mogelijk interessant zou kunnen zijn voor deze afmetingen en hoe ik eventueel de installatie zou kunnen doen (geen lege buizen boven en meterkast zit 2 verdiepingen lager... kan dat eventueel buitenom?)
Ik zou een 1000 kw/h extra op willen wekken eventueel..... iets minder mag ook...
Ik zit erover te denken om Solyndra panelen op het dak te gooien. Door een combinatie van een wat lastige (en dus dure) onderconstructie voor 'normale' panelen en de gunstige prijs bij gebruiktezonnepanelen.com is het een wel erg interessante optie. Minder geld en moeite per Wp, en ik heb genoeg plek voor alle opbrengst die we hier nodig hebben.
Echter, het is bijzonder moeilijk om goede (langdurige) metingen te vinden van de daadwerkelijke opbrengst van deze panelen (kWh/Wp) wanneer ze correct zijn opgesteld, met een wit dak. Er zijn een aantal cijfers uit België van een paar opstellingen, maar de helft daarvan was op een zwart dak en/of met de buizen 90 graden verkeerd.
Kan iemand hier meer over vertellen? Hoeveel kWh/jaar kan ik waarschijnlijk uit een 1450Wp Solyndra-systeem trekken?
Echter, het is bijzonder moeilijk om goede (langdurige) metingen te vinden van de daadwerkelijke opbrengst van deze panelen (kWh/Wp) wanneer ze correct zijn opgesteld, met een wit dak. Er zijn een aantal cijfers uit België van een paar opstellingen, maar de helft daarvan was op een zwart dak en/of met de buizen 90 graden verkeerd.
Kan iemand hier meer over vertellen? Hoeveel kWh/jaar kan ik waarschijnlijk uit een 1450Wp Solyndra-systeem trekken?
ik vind eigenlijk dat je eerst een jaartje ervaring moet opdoen en een zomer moet afwachten.miel schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 13:01:
(geniet van wat je nu hebt, na de zomer heb je meer ervaring en maak je betere beslissingen)
als dan het systeem geld heeft opgeleverd kun je dat gebruiken voor een nieuw systeem.
stop je geld wat je nu hebt in je belangrijkste investering, je dochter!!!.
maar vooruit kijken is niet onverstandig.
10X dit paneel:http://www.sun-solar.nl/index.php/product/ec-solar-270-wp-zwart-zonnepanelen-212-euro-incl-btw/
op deze omvormer: http://www.sun-solar.nl/i...l-mppt-695-euro-incl-btw/
en dan oost-west, kan wel eens leuk zijn. (er kunnen nog makkenlijk een paar panelen bij als er ruimte is.
ook kun je de omvormer laten hinkelen met maar 1 string en later nog wat bij hangen.)
die solyndra's vallen erg tegen, nu is de prijs niet al te duur maar dan nog.mux schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 13:29:
Ik zit erover te denken om Solyndra panelen op het dak te gooien. Door een combinatie van een wat lastige (en dus dure) onderconstructie voor 'normale' panelen en de gunstige prijs bij gebruiktezonnepanelen.com is het een wel erg interessante optie. Minder geld en moeite per Wp, en ik heb genoeg plek voor alle opbrengst die we hier nodig hebben.
zeker als je naar huidige nieuw prijzen kijkt is gebruiktezonnepanelen aardig prijzig.
[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 01-01-2015 13:43 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik weet al dat ze 'tegenvallen', ik wil weten exact hoeveel ze tegenvallen zodat ik een afgewogen keuze kan makenmigjes schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 13:39:
die solyndra's vallen erg tegen, nu is de prijs niet al te duur maar dan nog.
zeker als je naar huidige nieuw prijzen kijkt is gebruiktezonnepanelen aardig prijzig.
sorrie, alle plaatsen die ik wist te vinden zijn gestopt met loggen (of zelfs het spul weer verwijderd.).mux schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 13:42:
[...]
Ik weet al dat ze 'tegenvallen', ik wil weten exact hoeveel ze tegenvallen zodat ik een afgewogen keuze kan makenConcrete kWh/Wp.
de meesten kwamen in perfecte situaties niet boven de 700kWh/kWp.
en dan zag je ook nog dat na maten de jaren verstreken de opbrengsten zakte.
(waarschijnlijk vervuiling van het systeem of dak.)
en dan nog mee nemend dat de aantal Wp/m2 erg laag is.
voor jouw zou ik eerder voor solarfrontier gaan. (vanwege de schaduw van de bomen)
dan kleine korte stringen parallel zetten op de mooiste plaatsen van je dak.
photon_ is nu bezig met 2 sf panelen serieel en dan door gaan parallel.
jij kunt denk nog wel gaan met 3x SF serieel en dan door gaan parallel.
(met parallelle stringen, kun jij ook oost-west gaan werken of oost-west-zuid etc...)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
dank, probleem is inderdaad opgelost door even de groep uit en weer in te schakelen ('s avonds)Mister I schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 13:17:
[...]
Heb het zelf ook eens gehad. De SMA logt ook lokaal. Vanavond even de stroom eraf halen als er geen zon is en dan schrijft hij alsnog alles netjes weg. Zo ging het toen bij mij.
Hm. Met in werkelijkheid 70% van de opgegeven capaciteit (gezien ik dichtbij de kust woon en dus met m'n panelen best dichtbij 1000kWh/kWp kan komen) kom ik op op €0,80/Wp voor het complete systeem. Dat is slecht. Ik kan makkelijk voor €0,60/Wp een poly setje neerleggen, of voor hetzelfde bedrag als Solyndra een Solar Frontier-set.migjes schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 13:53:
[...]
sorrie, alle plaatsen die ik wist te vinden zijn gestopt met loggen (of zelfs het spul weer verwijderd.).
de meesten kwamen in perfecte situaties niet boven de 700kWh/kWp.
en dan zag je ook nog dat na maten de jaren verstreken de opbrengsten zakte.![]()
(waarschijnlijk vervuiling van het systeem of dak.)
en dan nog mee nemend dat de aantal Wp/m2 erg laag is.
voor jouw zou ik eerder voor solarfrontier gaan. (vanwege de schaduw van de bomen)
dan kleine korte stringen parallel zetten op de mooiste plaatsen van je dak.
photon_ is nu bezig met 2 sf panelen serieel en dan door gaan parallel.
jij kunt denk nog wel gaan met 3x SF serieel en dan door gaan parallel.
(met parallelle stringen, kun jij ook oost-west gaan werken of oost-west-zuid etc...)
Ik vind het wel jammer, in die zin dat Solyndra qua installatie en op den duur uitbreiding/kunnen meenemen naar een volgend huis ideaal is. De originele prijzen waren absurd, maar 80 euro per paneel was een zonnig vooruitzicht. Helaas lijkt het er dan toch op dat het niet praktisch is.
Goed, terug naar de spreadsheets.
Misschien is dit wat voor je, beter dan die solindra's denk ik en 0,60 per Wp
http://link.marktplaats.nl/m882893426
Als je de vergelijking juist doet, dan maakt het toch niet uit hoe je dat laagste bedrag betaald? via vastrecht of via gebruikstarief? en of dat met een bonus is of niet? als je met een bonus maar in je achterhoofd houdt dat je die alleen krijgt als je het contract uitdient, en daarna dus meer gaat betalen. je moet dan weer overstappen, of je betaalt in een paar maand idd je bonus via vastrecht terug aan de leverancier.Verwijderd schreef op woensdag 31 december 2014 @ 20:04:
[...]
dat is de leverancier waarvan je nu al weet dat het in 2015 goed gaat met zonnepanelen op het dak, en dat zijn er hooguit 3, en deze hebben allemaal geen kolencentrales.
pas op de bonus, die word simpelweg betaald door jezelf via het vastrecht.
als je dan de juiste leverancier hebt gevonden, en je komt in conflict met je netbeheerder, gas of stroom, dan pas weet je dat je echt goed zit.
in dat conflict is goedkoop meestal duurkoop bij de grote graai jongens
http://www.zonne-energie-...ngen-Update-Nov-20121.pdf
ja u leest het goed op pagina 12:
[...]
Als je geen probleem hebt met het maken van de vergelijking, en doorgronden van je rekening om te kijken of e.e.a. juist is berekend, kun je ieder jaar wel wat euros verdienen, mits je op tijd overstapt.
de risico's die je wilt lopen zitten dan in het de hoogte van het vastrecht, opzegtermijn, en hoogte van de bonus, en evt contractduur.
als je kijkt naar aanbieder die zelf zeker dalen contracten hebben, dan weet je dat de inkomsten voor hen steeds meer via vastrecht ipv verbruikstarieven binnen gaan komen, en vergelijken op kwh / m3 tarieven steeds minder "belangrijk" wordt
Ik wil ergens dit jaar ook mijn eerste stap zetten in zonnepanelen, en wel in de vorm van 2 of 3 zonnepanelen op het platte dak van de schuur. Er passen 2 normale panelen op in landscape mode, of 3 in portrait mode.
Ik kan ze richten op het zuiden, maar de schuur staat wel vanaf eind oktober tot en met eind Februari in de schaduw van het huis. Ik had drie vragen voor het forum:
Klopt het dat de by-pass diodes in een paneel altijd een landscape-orientatie hebben, waardoor ze slechter presteren in schaduw-situaties in portrait-opstelling? Of is dit een broodje aap? In mijn situatie heb ik wel een harde schaduw op het begin en eind van de dag, dus is het slim om hier rekening mee te houden.
Welke omvormer raden jullie aan voor een kleine opstelling van 2-3 panelen, 500-750 wp? Ik heb de indruk dat de keuze onder de 1000wp alleen bestaat uit de steca 500, de soladin 600 óf micro-omvormers.
Er is al stroom in de schuur aanwezig, op een groep met alleen lichte verbruikers (buitenlamp, horizon box, tv). Ik heb gelezen dat je officieel niet over de 500 watt (netto output) heen mag gaan op een bestaande groep waar ook gebruikers op zitten, maar een piekvermogen van 750 wp zou toch geen kwaad kunnen?
Dank voor het antwoorden!
Ik kan ze richten op het zuiden, maar de schuur staat wel vanaf eind oktober tot en met eind Februari in de schaduw van het huis. Ik had drie vragen voor het forum:
Klopt het dat de by-pass diodes in een paneel altijd een landscape-orientatie hebben, waardoor ze slechter presteren in schaduw-situaties in portrait-opstelling? Of is dit een broodje aap? In mijn situatie heb ik wel een harde schaduw op het begin en eind van de dag, dus is het slim om hier rekening mee te houden.
Welke omvormer raden jullie aan voor een kleine opstelling van 2-3 panelen, 500-750 wp? Ik heb de indruk dat de keuze onder de 1000wp alleen bestaat uit de steca 500, de soladin 600 óf micro-omvormers.
Er is al stroom in de schuur aanwezig, op een groep met alleen lichte verbruikers (buitenlamp, horizon box, tv). Ik heb gelezen dat je officieel niet over de 500 watt (netto output) heen mag gaan op een bestaande groep waar ook gebruikers op zitten, maar een piekvermogen van 750 wp zou toch geen kwaad kunnen?
De meeste gangbare panelen hebben idd de diodes in landscape.5-o-clock-shade schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 20:52:
Klopt aardig, kleine omvormers zijn relatief duur. Daarom weinig keuze.Welke omvormer raden jullie aan voor een kleine opstelling van 2-3 panelen, 500-750 wp? Ik heb de indruk dat de keuze onder de 1000wp alleen bestaat uit de steca 500, de soladin 600 óf micro-omvormers.
Kan vast geen kwaad, maar leg dat maar eens uit aan je verzekeringEr is al stroom in de schuur aanwezig, op een groep met alleen lichte verbruikers (buitenlamp, horizon box, tv). Ik heb gelezen dat je officieel niet over de 500 watt (netto output) heen mag gaan op een bestaande groep waar ook gebruikers op zitten, maar een piekvermogen van 750 wp zou toch geen kwaad kunnen?
Gewoon 2 x 250 Wp met micro's of 3 x 200 Wp op een steca500.
Maar waarom op je schuur?
Of 3x250 op een Soladindrielp schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 21:12:
[...]
De meeste gangbare panelen hebben idd de diodes in landscape.
[...]
Klopt aardig, kleine omvormers zijn relatief duur. Daarom weinig keuze.
[...]
Kan vast geen kwaad, maar leg dat maar eens uit aan je verzekering.
Gewoon 2 x 250 Wp met micro's of 3 x 200 Wp op een steca500.
Maar waarom op je schuur?
Die maken nogal een herrie, maar het kan wel
Ik heb er 2 opgehangen en aangesloten bij mijn schoonouders. Ik kan niet zeggen dat ze geluid produceren.drielp schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 21:17:
[...]
Die maken nogal een herrie, maar het kan wel.
Maar heb het inderdaad wel al eerder gelezen.
Dank voor de responses! De reden om op dit moment voor het schuurtje ipv het dak te kiezen, is dat de investering beperkt blijft, en ik de installatie eventueel zelf nog kan uitvoeren zonder grote risico's.
Afhankelijk van de prijs per wp kan de keus toch nog vallen op een installatie op het dak (ruimte voor 6 panelen op 2 orientaties, zuidgericht)
Ik houd het dan bij 2 panelen in ieder geval. Welke omvormer zouden jullie kiezen?
optie 1: 2 micro omvormers in de schuur (niet onder de panelen zelf, het wordt nogal warm op het platte dak)
optie 2: de steca 500 (de soladin 600 heeft een lager rendement, en is niet goedkoper)
Levert het gebruik van 2 micro omvormers noemenswaardige voordelen (levensduur, opbrengst) op tov. een kleine centrale omvormer? De prijs is niet noemenswaardig hoger.
Afhankelijk van de prijs per wp kan de keus toch nog vallen op een installatie op het dak (ruimte voor 6 panelen op 2 orientaties, zuidgericht)
Ik houd het dan bij 2 panelen in ieder geval. Welke omvormer zouden jullie kiezen?
optie 1: 2 micro omvormers in de schuur (niet onder de panelen zelf, het wordt nogal warm op het platte dak)
optie 2: de steca 500 (de soladin 600 heeft een lager rendement, en is niet goedkoper)
Levert het gebruik van 2 micro omvormers noemenswaardige voordelen (levensduur, opbrengst) op tov. een kleine centrale omvormer? De prijs is niet noemenswaardig hoger.
Verwijderd
Hoi,
Vorige maand panelen laten plaatsen. Totaal 3060 Wp, bestaande uit:
- Zonnepanelen: 12 Yingli 255 Wp (zwart frame)
- Omvormer: Growatt - 3000MTL
- Ligging ZO
Ben erg benieuwd naar de opbrengst in de zomer...
Vorige maand panelen laten plaatsen. Totaal 3060 Wp, bestaande uit:
- Zonnepanelen: 12 Yingli 255 Wp (zwart frame)
- Omvormer: Growatt - 3000MTL
- Ligging ZO
Ben erg benieuwd naar de opbrengst in de zomer...
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2015 22:05 ]
Kan ook met 1 Enecsys duo met 1 building penetrationcabel.5-o-clock-shade schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 21:57:
Dank voor de responses! De reden om op dit moment voor het schuurtje ipv het dak te kiezen, is dat de investering beperkt blijft, en ik de installatie eventueel zelf nog kan uitvoeren zonder grote risico's.
Maar kan je dan niet en schansje met 3 of 4 kwijt?
Let bij de soladin 600 of steca op dat je niet over de max stroom of spanning heen gaat, dat is belangrijker dan het aantal Wp.
Maar herrie maken ze wel hoor die Soladin 600 (ik heb er hier 5, waarvan 2 in de schuur) zeker als de fan gaat draaien. misschien wat klooien met een stukje schuimrubber achter de ophangbeugel. of af en toee een tikje als ie in resonantie gaat.
Soaldin 600 word aanbevolen om er niet meer dan 720 Wp aan het hangen.
[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 01-01-2015 22:22 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Je kunt ook één stuks hier http://www.solargarant.nl...c-500-micro-inverter.html van gebruiken, leveren hetzelfde vermogen als een steca of soladin, maar hebben5-o-clock-shade schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 21:57:
het voordeel van 2 afzondelijke mpp trackers, dus het ene paneel zal het andere niet omlaag trekken
voor als één van beide panelen in de schaduw ligt en de andere niet, dat lukt je niet bij een soladin
of steca
tenzij je de panelen parallel kunt schakelen
Met het oog op onder andere een warmtepomp (volg oa jou en eric daar ook) tbhv energieneutraal wonen, wil ik ook gaan beginnen met PV panelen. Deze set leek mij wel geschikt om mee te starten.Rol-Co schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 17:22:
Misschien is dit wat voor je, beter dan die solindra's denk ik en 0,60 per Wp
We krijgen aankomende zomer de sleutel van onze nieuwe (erg oude) woning, vervolgens moet er flink verbouwd worden (nieuwe vloeren, nieuw dak, nieuwe electra, isolatie, etc). Pas over ruim 14 maanden verwachten we er in te kunnen. Omdat ik eerst een beetje wil 'spelen' en moet ontgroenen in de PV wereld wil ik niet direct voor een gloednieuwe set gaan, maar wel iets wat een goede basis is om later eventueel aan te vullen met een tweede set.
De panelen kan ik schaduwvrij op het zuid-zuidoosten plaatsen.
Ben benieuwd of jullie denken dat deze set geschikt is in mijn situatie.
Groetjes
Enige is dat ik er weinig van kan vinden van deze panelen, ik heb hem al een mailtje gestuurd of hij zelf er iets van heeft.
Voor jou moet het op je dak passen natuurlijk, je hebt nog wat bevestiging nodig ook, schuco is stevig en goedkoop.
Voor jou moet het op je dak passen natuurlijk, je hebt nog wat bevestiging nodig ook, schuco is stevig en goedkoop.
Ik heb deze offerte voor de veiling inderdaad ook binnen gekregen. Ik blijf het lastig vinden dat het zo moeilijk is om in te schatten of er iets op mijn dak wordt gelegd dat redelijk goed blijft werken de komende jaren. Nou ben ik ook wel een absolute leek op dit vlak.Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 16:08:
Ter info over Samenzonneenergie veiling:
Leverancier: Metdezon
Type panelen: Trunsun Poly Blauw 255Wp, of met meerprijs, Trunsun Mono Zwart 265Wp
Omvormer: Ginlong Solis 3K-2G
Montage: Flatfix Eco / Clickfit
... niet goed gelezen, dr waren al eerder meldingen, chinees menu e.d.
Wat zouden de kenners op dit forum doen als ze dit jaar opnieuw zonnepanelen op het dak zouden willen leggen?
- Een duurdere aanbieder kiezen die iets meer met kwaliteitsproducten werkt?
- Of is dit wel een prima aanbod van MetDeZon?
In welke hellingshoek liggen ze? Ik krijg eind deze maand een soortgelijke opstelling met een wat lagere hellingshoek i.v.m. een smal plak dak.
"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft
Misschien nog in de aanbieding voor (2014) 190 euri: http://www.sun-solar.nl/i...uro-incl-btw-actie-prijs/5-o-clock-shade schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 21:57:
Op de foto staat van de panelen staat: "MFD: 10.08.09", helaas geen datum op de omvormer.Rol-Co schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 09:20:
Enige is dat ik er weinig van kan vinden van deze panelen, ik heb hem al een mailtje gestuurd of hij zelf er iets van heeft.
Lijkt me dat dat de Manufacture Date is en dan zijn die panelen 5 jaar oud. Dus wel begrijpelijk dat er weinig over te vinden is?
Geen BTW teruggave of fabrieksgarantie, dan vind ik de set heel stevig aan de prijs.
Stevig aan de prijs? Nou dat valt wel mee denk ik, ga jij maar zwarte panelen met een sma kopen. Hij vraagt overigens 1100,- voor alleen de panelen dus de sma maakt het al behoorlijk duurder. Koop je alleen de panelen met een growatt 3000w ben je voor minder dan 1500,- klaar en heb je 3000Wp, waar vind je dat nog meer?Origineel schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 10:41:
[...]
Op de foto staat van de panelen staat: "MFD: 10.08.09", helaas geen datum op de omvormer.
Lijkt me dat dat de Manufacture Date is en dan zijn die panelen 5 jaar oud. Dus wel begrijpelijk dat er weinig over te vinden is?
Geen BTW teruggave of fabrieksgarantie, dan vind ik de set heel stevig aan de prijs.
Misschien haal ik die panelen wel op, minder dan 2 jaar tvt.
http://link.marktplaats.nl/m851231366 Is dat misschien wat? Je moet ze wel per 21 panelen kopen.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
132,00 euro per stuk , zelf afhalen in Veghelzonoskar schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 12:34:
http://link.marktplaats.nl/m851231366 Is dat misschien wat? Je moet ze wel per 21 panelen kopen.
Pallet kist van 21 panelen wegen 600 kg (tandem as aanhanger of bus)
wij laden met heftruck , dus geen losse panelen voor deze prijs.
prijs is exclusief 21% btw
dus keuze 132,- ex voor 285wp lelijke blauwe poly of 110,- incl voor 300wp zwarte.............ff denken...
Verwijderd
De hoek is circa 18 graden om schaduw te voorkomen.S913 schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 09:59:
[...]
In welke hellingshoek liggen ze? Ik krijg eind deze maand een soortgelijke opstelling met een wat lagere hellingshoek i.v.m. een smal plak dak.
Ja hoor, kabel buitenom kan ook, heb ik bij mijn vorige set ook gedaan.miel schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 13:01:
Hier ook netjes gemeld van tevoren.... met als gevolgd dat de buurman nu ook mee doet en binnenkort ook panelen gaat installeren..
Nog een ander vraagje..
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Dit zijn wel ongebruikte. Ik zag dat er geklaagd werd dat die zwarte panelen 'oud' waren.Rol-Co schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 13:06:
dus keuze 132,- ex voor 285wp lelijke blauwe poly of 110,- incl voor 300wp zwarte.............ff denken...
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Die sunpowers staan al even op mp, dat is ook een grote partij 2e hands hoor. Maar goed, ieder zijn keuze, paneelkes van 2009 heb ik geen problemen mee.zonoskar schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 13:50:
[...]
Dit zijn wel ongebruikte. Ik zag dat er geklaagd werd dat die zwarte panelen 'oud' waren.
mmm, uit eindelijk wil je een mux waardig systeem, lastig dat zijn hoge eisen.mux schreef op donderdag 01 januari 2015 @ 16:43:
[...]
Hm. Met in werkelijkheid 70% van de opgegeven capaciteit (gezien ik dichtbij de kust woon en dus met m'n panelen best dichtbij 1000kWh/kWp kan komen) kom ik op op €0,80/Wp voor het complete systeem. Dat is slecht. Ik kan makkelijk voor €0,60/Wp een poly setje neerleggen, of voor hetzelfde bedrag als Solyndra een Solar Frontier-set.
Ik vind het wel jammer, in die zin dat Solyndra qua installatie en op den duur uitbreiding/kunnen meenemen naar een volgend huis ideaal is. De originele prijzen waren absurd, maar 80 euro per paneel was een zonnig vooruitzicht. Helaas lijkt het er dan toch op dat het niet praktisch is.
Goed, terug naar de spreadsheets.
ik ga eens een gooi doen na een systeem wat ik als mux waardig wil bestempelen.
(ben er nog niet helemaal uit, maar dit geeft mij al wel een 98% waardigheid)
men nemen een soladin 600.
http://www.mastervoltsola...therlands/#specifications
deze omvormer heeft geen aparte groep nodig en kan gewoon in een stopcontact worden gestoken.
dat bespaar flink wat kosten.
daar op sluiten we 4x dit paneel aan.
http://www.sun-solar.nl/i...anelen-212-euro-incl-btw/
dat doen we in 2 stringen parallel.
1 string komt dan op zuid-oost en de andere op zuid-west.
dan is het gewoon als je merkt dat het systeem te vaak op zijn max zit, dan draai je de panelen gewoon wat meer naar oost-west.
(dit kan met stringen die parallel zijn!)
(eigenlijk mogen de panelen dan nog best een stevige hoek hebben van 30 graden, alleen die bomen, ik kan die niet schatten aan de hand van het filmpje. dus misschien voor iets platters kiezen?)
maar door het maar 4 panelen zijn, heb je ook maar 4x bevestiging materiaal nodig.
dat maakt het nog eens wat goedkoper.
en je hebt te minste wel 1080Wp op je dak liggen, die je makkelijk ook op een tl omvormer kunt hangen in de toekomst.
de soladin gaat wel flink op zijn donder krijgen en zal wel wat aanpassingen nodig hebben
een betere koeling om mee te beginnen is geen foute, hij zal van +/-11 uur tot 4 uur op vol vermogen gaan draaien.
opbrengsten zijn lastig te schatten, maar een 700+ kWh als minimum verwacht ik dan wel.
(ik zal er niet vreemd van staan te kijken als je over de 900kWh heen gaat.)
(de gebruiktezonnepanelen.com, ik kan niet zeggen dat ik dat een droom site vind.
als spullen echt leuk zijn dan weten ze de prijs daar ook wel, of er staat elke keer een maartje bij wat het erg lastig maakt daar.)
misschien vind je dit al leuk, maar er is vast iets beters te verzinnen of nog wat te schuiven.
wat ik eigenlijk doe:
1. meer Wp als W aan de omvormer hangen, dit kan vaak zonder problemen tot 30% meer, en antons cijfers geven zelf aan dat nog meer kan, dit maakt sytemen sneller kosten effectief.
2. panelen parallel aansluiten en daar door verschillende richtingen gebruiken.
dan doen de panelen niet op het zelfde moment van de dag vol vermogen leveren en word punt 1 minder erg.
(optioneel 3. als de panelen volledig oost-west staan, dan kun je ook nog er voor zorgen dat ze ook nog 10 graden naar zuid schuin staan, voor net iets extra opbrengst)
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.