Het lijkt te werken (output direct van inverter naar PVOutput), even morgen afwachten of het helemaal goed werkt.Rol-Co schreef op zondag 21 december 2014 @ 11:58:
log je ook naar pvoutput?
http://pvoutput.org/list.jsp?userid=37147
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Het lijkt te werken (output direct van inverter naar PVOutput), even morgen afwachten of het helemaal goed werkt.Rol-Co schreef op zondag 21 december 2014 @ 11:58:
log je ook naar pvoutput?
Hoi Dre ja de solaredge slaat wel vermogen per paneel op. Wel per dag de meteorologische data en niet per paneel. Wel is het vermogen van het paneel per stuk historisch te zien. Dus per paneel en in combinatie met temperatuur per paneel wat je zoekt niet echt volgens mij.Dre schreef op zondag 21 december 2014 @ 12:14:
Zijn er mensen die de temperatuur van hun zonnepanelen loggen? Ik ben wel eens benieuwd hoe koud en hoe warm die panelen worden. Helemaal mooi zou zijn in relatie met het opgewekte vermogen (=zoninstraling)
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].
Ja ik,Dre schreef op zondag 21 december 2014 @ 12:14:
Zijn er mensen die de temperatuur van hun zonnepanelen loggen? Ik ben wel eens benieuwd hoe koud en hoe warm die panelen worden. Helemaal mooi zou zijn in relatie met het opgewekte vermogen (=zoninstraling)
18950Wpš, Atlantic 270V3š§, Pana 5Jš„. Zendure 2400AC 11,5kWhš,Hyundai Kona 64kWh š, Peblar Home ā½, Maxima MPM 7L š„
En in het verlengde hiervan; kan iemand mij uitleggen/vertellen wat er precies met de temperatuur fout gaat?Dre schreef op zondag 21 december 2014 @ 12:14:
Hier wordt de buitentemperatuur, de paneeltemperatuur en de zonnestraling gelogd en geupload.Dre schreef op zondag 21 december 2014 @ 12:14:

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
[ Voor 18% gewijzigd door patrickvanvalen op 22-12-2014 00:23 ]
51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.
Verwijderd
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2014 10:39 ]
Een hoop werk, maar ziet er wel strak uit.patrickvanvalen schreef op maandag 22 december 2014 @ 00:20:
Nee, het bovenste paneel ligt rondom vast, en het paneel er onder haakt met die tweekokertjes onder de bovenste. Op de twee kokertjes zit een stukje epdm foam, zodat een eventuele kleine speling daarmee opgeheven wordt, en het niet kan gaan rammelen bij hevige wind.
In totaal zijn het dus maar vier panelen die zo vast liggen, de rest is op alle vier de hoeken van onder af geschroefd.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
voor als je geen last van vreemde pijpjes of dakkapellen hebt:dfrenner schreef op maandag 22 december 2014 @ 14:50:
Nou ik heb een offerte binnen van Zonneplan:
14 stuks Trina Solar 260 Wp All Black (3640 Wp)
SMA Sunny Boy 3000TL-21 omvormer
dat zou ik minimaal verwachtenVolledig verzorgde installatie, waaronder:
- Montage aardlekautomaat
- Nette afwerking kabeltraject
- Uitlijnen zonnepanelen en instellen omvormer
als ik het voor een schuin dak uitreken dan kom ik op een +/-4400 euro inc btw uit voor materiaal.Totaal inclusief btw ⬠5.890,33
Wat vinden jullie?
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 22-12-2014 17:25 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ja die acrobaat ook in dat circus.patrickvanvalen schreef op zondag 21 december 2014 @ 23:33:
[En dan dat zekeren, ik had de reakties verwacht. Maar dat heb ik in het begin ook gedaan, maar ik brak bijna de nek over dat koord. Dus helaas.
Maar ook dat geeft weer voldoening, ik ben er toch maar weer levend vanaf gekomen!!
het is een perfect goed antwoord van hem, alleen niet volledig.Origineel schreef op maandag 22 december 2014 @ 18:21:
Vanmorgen is hier de meter vervangen door een slimme variant.
Tijdens het vervangen even een babbeltje gemaakt met de beste man en gehad over wat nu wel en wat niet mocht (gezien de recente discussie hier).
Hij vertelde dat het dus niet is toegestaan om achter een 16 ampere automaat via een 2,5mm2 kabel een pv installatie te hebben die zwaarder is dan 3680Watt.
Hij vertelde er ook bij dat hij met regelmaat discussies heeft met installateurs die denken dat bepaalde dingen wel mogen/kunnen. (De beste man keurt dus ook installaties of deze aan de norm voldoen).
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Inderdaad, veel installateurs zijn er van overtuigd dat het niet mag en/of niet veilig is. Het klopt ook dat het niet in alle gevallen mag/veilig is.Origineel schreef op maandag 22 december 2014 @ 18:21:
Hij vertelde dat het dus niet is toegestaan om achter een 16 ampere automaat via een 2,5mm2 kabel een pv installatie te hebben die zwaarder is dan 3680Watt.
Hij vertelde er ook bij dat hij met regelmaat discussies heeft met installateurs die denken dat bepaalde dingen wel mogen/kunnen. (De beste man keurt dus ook installaties of deze aan de norm voldoen).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Die man was heel duidelijk, niks geen ja maar ....gewoon NEE, het mag niet.migjes schreef op maandag 22 december 2014 @ 19:14:
het scheelt nu eenmaal erg veel of je tweaker bent met verstand van zaken of een pv nitwit![]()
er zijn een legio aan mogelijkheden, maar dan hebben ze wel vaak een maar.
en die is niet onbelangrijk.
Proton_ schreef op maandag 22 december 2014 @ 20:50:
[...]
Inderdaad, veel installateurs zijn er van overtuigd dat het niet mag en/of niet veilig is. Het klopt ook dat het niet in alle gevallen mag/veilig is.
Er is er niet aangetoond dat het in de specifieke genoemde gevallen onveilig is, behalve de reden 'omdat [installateur] het zegt' wat dus een gevalletje Beroep_op_autoriteit punt 5 is.
[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 22-12-2014 21:54 ]
Dat zou wel moeten, ja. Hij kan prima gelijk hebben, en dan moet dat toch terug te vinden zijn of eenvoudig aan te tonen zijn zou je zeggen...Origineel schreef op maandag 22 december 2014 @ 20:50:
[...]
Als het je werk is om installaties te keuren, dan neem ik aan dat je wel kennis van zaken moet hebben?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Blijkbaar zijn de normen niet zo duidelijk, want anders hadden we hier de discussie nietProton_ schreef op maandag 22 december 2014 @ 20:55:
[...]
Dat zou wel moeten, ja. Hij kan prima gelijk hebben, en dan moet dat toch terug te vinden zijn of eenvoudig aan te tonen zijn zou je zeggen...
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
[ Voor 104% gewijzigd door Dre op 22-12-2014 21:47 ]
Eneco heeft ToonTsurany schreef op maandag 22 december 2014 @ 21:20:
Ik wil alvast een energieleverancier kiezen voor mijn nieuwe huis maar ik weet nog niet zeker of ik wel of geen zonnepanelen neem. Twijfel nog over de terugverdientijd.
Zijn er bepaalde energieleveranciers die sterk aan te raden zijn of die juist afgeraden worden? Volgens mij gaat bij elke leverancier je opbrengst eerst van je gebruik af waarbij eerst je hoogtarief weggestreept wordt en dan je daltarief. Wat overblijft krijg je een schamele vergoeding voor. Ik zie vaak dat Eneco genoemd wordt vanwege de relatief hoge prijs die ze betalen voor teruggeleverde energie. Maar maakt het verder nog veel uit?
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Je kunt je nu al wel aanmelden bij buro verslavingszorg, crisisopvang, afdeling fotonenjagerspatrickvanvalen schreef op maandag 22 december 2014 @ 22:30:
Dat dakkapelletje geeft toch ook mogelijkheden.
Past ook nog mooi een paneeltje op.
[afbeelding]
Klein geĆÆmpregneerd houten schansje maken.
Vast zetten met stukken alu hoeklijn 60 x 60 x 4, door het dak heen geschroefd.
Natuurlijk shell kit onder de hoeklijntjes, muurvast.
[afbeelding]
Op de juiste plaats vier rvs houtdraad bouten, met daaronder ruime carrosserie ringen.
[afbeelding]
Paneel er op, carrosserie ringen onder over de alu rand van het pv paneel schuiven, en vast draaien.
Uiteinden ( zichtdeel) van het hout, zwart gemaakt met polymax ( bison).
[afbeelding]
Lijkt er weer wat meer op.
[afbeelding]
Heb je dat laatste paneeltje op een eigen omvormer aangesloten ivm de andere hellingshoek?patrickvanvalen schreef op maandag 22 december 2014 @ 22:30:
[afbeelding]
[afbeelding]
Op de juiste plaats vier rvs houtdraad bouten, met daaronder ruime carrosserie ringen.
[afbeelding]
Paneel er op, carrosserie ringen onder over de alu rand van het pv paneel schuiven, en vast draaien.
[afbeelding]
[afbeelding]
Een echte verslaafde haalt de dakkapel weg, hier kan je nog 3 paneeltjes kwijtPClop schreef op maandag 22 december 2014 @ 23:26:
[...]
Je kunt je nu al wel aanmelden bij buro verslavingszorg, crisisopvang, afdeling fotonenjagers
daar kom je ook velen tegen die hier posten.![]()
...
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Alles benutten.patrickvanvalen schreef op maandag 22 december 2014 @ 22:30:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
De 185 Wp komen op het schuurtje, samen met een Steca500 gaat dat mooi lukken.Verwijderd schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 07:56:
zijn die 185 wp paneeltjes stuk of worden deze vervangen door die 6 stuks 200wp ?
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
hmmmmm,PClop schreef op maandag 22 december 2014 @ 23:26:
[...]
Je kunt je nu al wel aanmelden bij buro verslavingszorg, crisisopvang, afdeling fotonenjagers
daar kom je ook velen tegen die hier posten.
Beste Persoon,
Tot onze spijt moeten we helaas U mededelen dat crisisopvang afdeling fotonenjagers is gesloten.
Door de lage opbrengsten uit dit seizoen van onze pv installatie is er gewoon niet voldoen vermogen beschikbaar voor de Schoktherapie.
Wij raden U aan om met een dekentje voor de elektra meter te gaan zitten en te hopen op betere tijden.
Vriendelijke groet,
de Directie.
P.S. mocht u sneeuw aantreffen op uw panelen, bedenk dan wel dat 1x van het dak vallen een erg slechte T.V.T. is.
Verwijderd
Tja, durf het niet te zeggen. Ga in ieder geval nooit zomaar met relais aan de gang (vlamboog alert).Verwijderd schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 13:00:
Heren, even een gekke vraag tussendoor. Ik zou de dc kant van mijn installatie naast handmatig ook automatisch willen kunnen schakelen. Het mooist zou een kaku achtige oplossing zijn maar is dat er uberhaubt voor dc?
Waarom zou je dit willen? (gewoon een nieuwsgierige vraagVerwijderd schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 13:00:
Heren, even een gekke vraag tussendoor. Ik zou de dc kant van mijn installatie naast handmatig ook automatisch willen kunnen schakelen. Het mooist zou een kaku achtige oplossing zijn maar is dat er uberhaubt voor dc?
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Ik heb een solid relais die DC van 50V met een stroom van 10 A kan schakelen.Verwijderd schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 13:00:
Verwijderd
Omdat het kan.Speedfightserv schreef op dinsdag 23 december 2014 @ 16:25:
Waarom zou je dit willen? (gewoon een nieuwsgierige vraag)

Zelf ook iets dergelijks uitgevoerd.mb1 schreef op woensdag 24 december 2014 @ 08:27:
@Patrickvandaalen,
Nice mooi project man!
Ik zit hier ook nog met een garagedak van 7,5 x 3 meter waar ik nog een keer "iets" mee wil doen, leuk om te zien wat jij allemaal doet!
Mooi ook wat je allemaal zelf gedaan hebt, ik bewonder altijd de mensen die het voor elkaar weten te krijgen iets uit te denken en vervolgens geheel zelf alles verwezenlijken (ook het WP topic is daar op Tweakers een mooi voorbeeld van).
Enigste waar ik huiverig voor ben is de diverse gaten in je dak met Shell kit afgedicht.
Ik weet dat het fantastisch spul is en ik heb afgelopen week nog met een tube gewerkt, maar toch denk ik dat het een zwak punt is in je constructie. Het uitzetten en krimpen van het dak en de diverse constructie delen door de temperatuur wisselingen is best fors, dus of dat altijd lekvrij blijft.......
Ziet er netjes uit. Ik hoop dat het lek vrij blijft (ook al is het maar een tuinhuisje).patrickvanvalen schreef op woensdag 24 december 2014 @ 00:18:
Mijn panelen op het pannen dak zitten dus van onder vast geschroefd met boutje ringetje ringetje moertje M8.
Heul verhaal...
Complimenten voor het resultaat. Blind montage heeft absoluut zijn meerwaarde.patrickvanvalen schreef op woensdag 24 december 2014 @ 00:18:
Mijn panelen op het pannen dak zitten dus van onder vast geschroefd met boutje ringetje ringetje moertje M8.
De vertikale profielen zijn ook 40 x 40 x 4. De gaten heb ik netjes uitgemeten, en 10 mm geboord.
Dus 2 mm te groot zodat je nog wat speling hebt.
Ik heb natuurlijk de voor gestanste slobgaten onderin de zonnepanelen gebruikt om ze vast te zetten.
Helaas heb ik daar geen foto's van gemaakt. Maar ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uit gelegd.
En dat waaibomenhout, daar maak ik mij niet erg druk om. Het zit volledig beschut on het paneel, is ruim bemeten, en makkelijk af en toe te inspekteren.
En hoe ik dat ene paneeltje nou ga aan sluiten, daar kom ik zo even op terug.
Nu is het zo dat ook nog een tuinhuis heb!
En daar passen blijkbaar ook wel enkele panelen op
Dus aan de slag maar weer.
[afbeelding]
Panelen konen te rusten op, jawel geĆÆmpregneerd hout.
Ik heb uit mdf een mal gemaakt van een paneel, met op de juiste plaatsen gaatjes die overeen komen met de voorgestanste slobgaten onder in het paneel.
Balken netjes uitgelijnd, en met m12 rvs draadstangen door het dak en de isolatie heen in de onderliggende houten draagbalken vast gezet. Met flink Shell kit er tussen. En, hier niet te zien, eerst een carrosserie ring met moer op het dak met kit er onder egen lekken.
[afbeelding]
Panelen worden gemonteerd met rvs stokeinden/stokschroeven M8.
Door het gebruiken van de mal zitten die dan perfekt op zijn plaats..
Voor het monteren heb ik ieder paneel wel even gemeten of deze in ieder geval een reƫle spanning gaf. ( dit zegt weing, maar beter iets dan niets).
[afbeelding]
En voor de posities waar ik er aan de onderzijde niet bij kon heb weer mijn beproefde techniek toegepast maat de aluminium kokertjes 15 x 15 x 1, met een stukje epdm foam op het uiteinde. Gemonteerd aan onderzijde met rvs boutje moertje.
[afbeelding]
Hier duidelijk te zien.
Het uitstekende stukje alu valt dus onder het nasst liggende paneel.
[afbeelding]
Hier nog een detail.
[afbeelding]
Dus het paneel aan de overliggende zijde wat op tillen, en tegen het naast gelegen paneel aan schuiven zodat de uitstekende kokertjes onder dat paneel vallen, en neer leggen. Dan 2 moertjes van onderuit op de stokeinden schroeven, en vast.
[afbeelding]
Eindresultaat.
6 panelen op zuid, onder een hoek van 12 granen.
En 6 panelen op noord onder een hoek van 6 graden. ( hier niet echt te zien, sorry)
En dat dat ene paneeltje. Dat ga ik dan bij de 6 panelen schakelen op noord. ( oriƫntatie is nagenoeg gelijk).
Is wel veel werk om voor dat ene paneel ook de bedrading helemaal naar beneden te trekken.
Maar ja anders kom ik niet in aanmerking voor verslavingszorgzoals hier boven door jullie genoemd.
De omvormer voor het tuinhuis komt ook in huis te hangen ( SMA).
Vanaf het tuinhuis ligt 4 maal 6mm2 naar de meterkast. ( dat ene paneeltje is trouwens het zelfde bedraad)
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=29590&sid=27110
Ben je niet bang dat je hout uit gaat zetten en gaat krimpen? Kan dit voor problemen gaan zorgen met je panelen, die niet 'meerekken'.patrickvanvalen schreef op woensdag 24 december 2014 @ 00:18:
Panelen konen te rusten op, jawel geĆÆmpregneerd hout.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Hout gaat niet uitzetten of krimpen in de lengte.PASware schreef op woensdag 24 december 2014 @ 13:18:
[...]
Ben je niet bang dat je hout uit gaat zetten en gaat krimpen? Kan dit voor problemen gaan zorgen met je panelen, die niet 'meerekken'.
Iemand enig idee?
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Kleine aanvulling: mits de vezels in de lengterichting liggenopuntia1 schreef op woensdag 24 december 2014 @ 14:03:
[...]
Hout gaat niet uitzetten of krimpen in de lengte.
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Ieder materiaal werkt toch en heeft een eigen uitzettingscoƫfficiƫnt, dus ook hout.opuntia1 schreef op woensdag 24 december 2014 @ 14:03:
[...]
Hout gaat niet uitzetten of krimpen in de lengte.
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Verwijderd
Geinig! Thanks!Speedfightserv schreef op woensdag 24 december 2014 @ 17:08:
ik zag heel vaak mensen met google sketchup schaduwtekeningen maken van hun huis.
Kennen jullie deze site al?
http://zonnegrens.nl/
Kan je heel goed kijken hoe in de lente,zomer,herst en winter de schaduw valt.
(ik heb geen belangen in deze site, kwam hem tegen via funda)
[ Voor 56% gewijzigd door patrickvanvalen op 25-12-2014 23:34 ]
[ Voor 9% gewijzigd door VivaAtloni op 26-12-2014 15:08 ]
24x sf175s + gw5000-dt op oost
Beide omvormers houden geen rekening met schaduw.VivaAtloni schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 14:58:
- Ik wil graag een omvormer die rekening houdt als bv ƩƩn paneel in de schaduw ligt, dat dan niet direct alle panelen slecht presteren.
Ehhh, nee. De Fronius heeft in ieder geval een MPP scan voor schaduw situaties, zoals hier te lezen is:MichielFRL schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 16:10:
[...]
Beide omvormers houden geen rekening met schaduw.
Dynamic Peak Manager
The Dynamic Peak Manager is a new MPP tracking algorithm that dynamically adapts its behaviour when searching for the optimal operating point. The special feature is that the Dynamic Peak Manager automatically checks the entire characteristic curve on a regular basis and finds the global Maximum Power Point (GMPP), even in partial shade.
šøCanon EOS 5D IV šDJI Mavic Pro šļøZero SR ā”Tesla M3 LR š”ļøDaikin US 3.5kW āļø8815Wp šMarstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
VivaAtloni schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 14:58:
- Ik wil graag een omvormer die rekening houdt als bv ƩƩn paneel in de schaduw ligt, dat dan niet direct alle panelen slecht presteren.
Maar als 1 paneel in de schaduw ligt, trekt dat paneel de rest toch ook naar beneden? VivaAtloni zou dan met optimizers aan de slag moeten toch?antonboonstra schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 19:25:
Ehhh, nee. De Fronius heeft in ieder geval een MPP scan voor schaduw situaties, zoals hier te lezen is:
En 3 mpp dus altijd al gedeelde strings.antonboonstra schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 19:25:
[...]
Ehhh, nee. De Fronius heeft in ieder geval een MPP scan voor schaduw situaties, zoals hier te lezen is:
[...]
Heb je nog plannen om verder uit te breiden want anders is die 6000 wel heel erg overbemeten, 5000 zou ook meer dan voldoende zijn lijkt me voor 20 panelen.VivaAtloni schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 14:58:
Ik heb twee offertes binnen gekregen voor zonnepanelen.
Offerte 1:
- 20x Yingli YL260C-30b
- Fronius Symo 6.0-3M
Offerte 2:
- 20x Eging EG-260M60
- Delta RPI M6A
Zelf zat ik nog te denken aan de SMA 6000TL-20.
OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge
Gebruik anders http://zonnegrens.nl/BoschR schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 17:40:
Ik ben benieuwd hoeveel schaduw ik heb van het dak van mijn buurman. Met Sketchup heb ik een tekening proberen te maken, maar kom er nog niet helemaal uit.
Is er iemand die mij kan helpen met een (sketchup) tekening?
Ja.GioStyle schreef op vrijdag 26 december 2014 @ 19:43:
Maar als 1 paneel in de schaduw ligt, trekt dat paneel de rest toch ook naar beneden? VivaAtloni zou dan met optimizers aan de slag moeten toch?
Vergeten erbij te vermelden. Die tool heb ik ook geprobeerd, maar werkt in mijn geval niet.MichielFRL schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 17:54:
[...]
Gebruik anders http://zonnegrens.nl/
Wel zo gemakkelijk
OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

[ Voor 5% gewijzigd door patrickvanvalen op 27-12-2014 22:19 ]
Ach, moet je komende zomer eens kijkenpatrickvanvalen schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 22:15:
Heb ik net een een ander geplaatst, heb ik dit!
[afbeelding]
En dit!
[afbeelding]
Opbrengst ; zero.
Prima investering.
Je hebt niet veel moeten missen, hier geen vlokje sneeuw maar minder dan 2 KWh uit +6 KWppatrickvanvalen schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 22:15:
[afbeelding]
En dit!
[afbeelding]
Opbrengst ; zero.
Prima investering.
Met andere woorden...... Net op tijd dus! , met een beetje geluk kan je morgen weer lachen......patrickvanvalen schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 22:15:
[afbeelding]
En dit!
[afbeelding]
Opbrengst ; zero.
Prima investering.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Zo zie je maar.Rol-Co schreef op zondag 28 december 2014 @ 09:57:
Dec 2012 was slechter, nipt ....maar slechter.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ja inderdaad, een heel ander beeld hier.Schinnen-groen schreef op zondag 28 december 2014 @ 10:52:
[...]
Zo zie je maar.
Dec 2012: 28 kWh
Dec 2013: 42 kWh
Dec 2014: 17 kWh, tot nu toe.
[ Voor 4% gewijzigd door opuntia1 op 28-12-2014 12:40 ]
ach ja dat probleem heb ik ook.opuntia1 schreef op zondag 28 december 2014 @ 12:38:
Panelen in portret geplaatst omdat dit i.v.m. de ruimte beter uitkwam.
Heb nooit last van schaduw.![]()
Maar met deze sneeuw zie je een nadeel, bovenkant wordt langzaam sneeuwvrij.
Maar aan de diodes in het paneel heb ik niets.
Zon nu met 200W/m2
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
[ Voor 5% gewijzigd door Origineel op 29-12-2014 10:28 ]
Misschien een simpel idee, maar zou dat niet kunnen komen doordat enkel het 1e paneel bedekt is?Origineel schreef op maandag 29 december 2014 @ 10:26:
Overal lees je dat schaduw slecht is voor je zonnepanelen, dat 1 paneel met schaduw alle overige panelen in die string naar beneden trekt.
Ik was dan ook best verbaasd dat ik gisteren zag dat de string van 3 panelen die op MPPT2 aangesloten zitten nog steeds 187V@0,5A leverden, terwijl 1 paneel volledig bedekt is met sneeuw.
[afbeelding]
[ Voor 13% gewijzigd door Tasma op 29-12-2014 13:14 ]
schaduw problemen worden vaak zo overdreven.Origineel schreef op maandag 29 december 2014 @ 10:26:
Overal lees je dat schaduw slecht is voor je zonnepanelen, dat 1 paneel met schaduw alle overige panelen in die string naar beneden trekt.
Ik was dan ook best verbaasd dat ik gisteren zag dat de string van 3 panelen die op MPPT2 aangesloten zitten nog steeds 187V@0,5A leverden, terwijl 1 paneel volledig bedekt is met sneeuw.
[afbeelding]
Heb hier dus op west-zuidwest 780 kWh/kWp gehaald. Hierbij heb ik 4 panelen tussen 2 schoorstenen geplaatst, zit er nog een schoorsteen voor van 2 mtr hoog en heb ik, waar hier vrij moeilijk over gedaan wordt, twee hellingshoeken door elkaar gebruikt per stringmigjes schreef op maandag 29 december 2014 @ 13:13:
[...]
schaduw problemen worden vaak zo overdreven.
(vaak door niewbies en mensen die zitten te micro managen.
installateurs maken er ook wel eens misbruik van om optimizers te verkopen )
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Met optmizers heb je minimaal 6 optimizers nodig, maar micro's (enecsys bijvoorbeeld) zou wel kunnen.Wimlem schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:06:
[...]
Heb hier dus op west-zuidwest 780 kWh/kWp gehaald. Hierbij heb ik 4 panelen tussen 2 schoorstenen geplaatst, zit er nog een schoorsteen voor van 2 mtr hoog en heb ik, waar hier vrij moeilijk over gedaan wordt, twee hellingshoeken door elkaar gebruikt per string. Echt slecht is het dus denk ik niet, maar ik vraag mij dus af of het veel beter kan met optimizers op de "moeilijkste" string.
[ Voor 15% gewijzigd door Andre1973 op 29-12-2014 14:31 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
wat voor panelen zijn dat en wat geven ze normaal per paneel?Origineel schreef op maandag 29 december 2014 @ 10:26:
[afbeelding]
dat is natuurlijk niet een hele mooie score.Wimlem schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:06:
[...]
Heb hier dus op west-zuidwest 780 kWh/kWp gehaald. Hierbij heb ik 4 panelen tussen 2 schoorstenen geplaatst, zit er nog een schoorsteen voor van 2 mtr hoog en heb ik, waar hier vrij moeilijk over gedaan wordt, twee hellingshoeken door elkaar gebruikt per string. Echt slecht is het dus denk ik niet, maar ik vraag mij dus af of het veel beter kan met optimizers op de "moeilijkste" string.
Ik zit in het westen, in het Westland.Andre1973 schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:28:
[...]
Met optmizers heb je minimaal 6 optimizers nodig, maar micro's (enecsys bijvoorbeeld) zou wel kunnen.
Als je het grafisch kunt monitoren, dan kun je zien waar de knikken in je parabool zitten, en het oppervlak dat je mist is het gemis aan vermogen. weet niet of er een moment is dat ie helemaal schaduw vrij is?
Opbrengst van kWh / kWp hangt ook van je plek in nederland af. zit je erg in het oosen dan is het best goed, zit je op terschelling dan valt er misschien nog wel wat te klussen.
De vraag is natuurlijk wat het kost om het om te bouwen, en of je daar niet mee moet wachten totdat je omvormer ooit afsterft.

[ Voor 14% gewijzigd door Wimlem op 29-12-2014 15:40 ]
ik heb het zelfde probleem als databeestje.Andre1973 schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:21:
Wat schaduw en diode's beteft: het is vooral slecht voor de (diode's in de) panelen als die elke dag van het jaar een harde schaduw te verwerken krijgen, vooral als de opbrengst maximaal is, dan gaat namelijk ook lngdurig de maximale stroom door de diode('s) heen, en daarvoor zijn ze niet bedoeld.
Nu met wat sneeuw is de opbrengst toch vaak niet maximaal, en gezien de kou kunnn de diode's hun warmte ook wel kwijt.
andre zegt het al heel mooi, volg dat verhaal.Wimlem schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:52:
[...]
Ik zit in het westen, in het Westland.
Parabool ziet er als volgt uit in juli;
(rond 12:45 komen de panelen op de aanbouw pas in de zon en rond 17:45 is een wolkje geweest)
[afbeelding]
[afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 29-12-2014 15:25 ]
Voltage er bij gezet.migjes schreef op maandag 29 december 2014 @ 15:14:
[...]
andre zegt het al heel mooi, volg dat verhaal.
optimizers maken geen licht helaas, wel kun je ongeveer schatten wat het die dag als extra opbrengst zou geven.
het komt dan ergens tussen de 2 streepjes terecht en zal vast een beetje meer doen als je nu hebt.
ik ben allen bang dat het niet voldoende is om de extra kosten te kunnen dragen.
(kosten is 1 ding waar niet iedereen zich druk overmaakt gelukkig, anders was pv nooit van de grond gekomen.)
(hoewel, als je deze ook mee neemt vind ik het wel gaaf om te doen:
stel je ruste de moeilijke string uit met solaredge optimizers + Safety & Monitoring Interface.
en je hangt ook nog een stel panelen op oost-noordoost er bij.
volgens de grafiek je heb je nog 700W ruimte over op je omvormer in de zomer maanden.
een 4x goedkope 250Wp paneeljes, mmmm is wel voer om over na te denken.)
edit:
trouwens, als je een plaatje laat zien met schaduw, dan is het vaak ook handig om te zien wat de V doet.
nu weten we niet of de diodes hebben gewerkt of niet. (dus hoe bewolkt wat het die dag.)
Solar Frontier 170Watt panelen.Andre1973 schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:34:
[...]
wat voor panelen zijn dat en wat geven ze normaal per paneel?
cool, diodes hebben dus geen invloed gehad die dag, er was dus meer uit te halen, maar of dat genoeg is betwijfel ik ook.
vergis je niet, maar ik denk toch dat solaredge goedkoper is als je alles echt uitrekent.4 x 250 Wp met optimizers en de safety en monitoring wordt weer een geld kwestie12 x een optimizer van +- 60 euro en de safety en monitoring van +- 400?
Kan ik beter een sma 1100 of 1200 van marktplaats af plukken voor max 300 en de rest zo laten :-). Spelen is leuk, maar het moet uiteraard ook weer terugverdiend worden ...
Ahum....migjes schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:48:
[...]
tweakers zijn vreemde idioten die soms zelfs vloeibare stikstof over hun processor gieten om hem een paar procenten sneller te laten werken,
Je moet er van uitgaan dat je een aantal panelen koopt met een bijpasende omvormer.PolderPloer! schreef op maandag 29 december 2014 @ 18:44:
Ik ben bezig met het bouwen van een huis, nu krijg ik de aanbieding van mijn installateur voor het plaatsen van 6 stuks Sunrise 250WP panelen + Omnik 1,5 omvormer, dit alles voor een zuidoost ligging zonder schaduw issues. Prijs 1900 ex btw inclusief montage (onderdeel van het gehele installatiegebeuren). Hierbij zit ook een leiding + kabels van meterkast naar dak. Ik zou liever black panelen willen, deze sunrise zijn blauw, toch een stukje lelijker voor de voorgevel.
Als ik later wil uitbreiden, lijkt me dit niet de juiste omvormer omdat deze meteen aan de max zit. Iemand suggesties ook wat betreft merk panelen?
Zelf een huis bouwen associeer ik met alles helemaal naar je eigen zin maken. Dus als je dan kiest voor zonnepanelen, dan zou ik het ook gelijk goed doen. De panelen kiezen die het mooiste/beste bij het huis passen en ik zou het dak gelijk vol leggen dat je je eigen verbruik volledig afdekt en wat fraai op je huis past (ik vind zelf de solar frontier panelen erg fraai).PolderPloer! schreef op maandag 29 december 2014 @ 18:44:
Ik ben bezig met het bouwen van een huis, nu krijg ik de aanbieding van mijn installateur voor het plaatsen van 6 stuks Sunrise 250WP panelen + Omnik 1,5 omvormer, dit alles voor een zuidoost ligging zonder schaduw issues. Prijs 1900 ex btw inclusief montage (onderdeel van het gehele installatiegebeuren). Hierbij zit ook een leiding + kabels van meterkast naar dak. Ik zou liever black panelen willen, deze sunrise zijn blauw, toch een stukje lelijker voor de voorgevel.
Als ik later wil uitbreiden, lijkt me dit niet de juiste omvormer omdat deze meteen aan de max zit. Iemand suggesties ook wat betreft merk panelen?
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq