Hoi,
Zoals beloofd, hierbij de update over mijn set(s) en mijn PV verleden.
In 2001 ben ik begonnen met:
* 4 Shell Panelen. 105Wp op OK140 inverters. (zie ook 2e foto)
In 2003 heb ik deze uitgebreid met :
* 2 Shell Panelen 105Wp op OK140 inverters
* 8 Kyocera KC 120-1 (of 2) 120Wp op een Fronius Micro Trafo omvormer
* ATAG Zonneboiler 150 Liter (liggend) (en ook nog een nieuwe HR ketel)
In 2012 begon het weer te kriebelen en toen heb ik de Shell Panelen van het dak laten halen.
Deze heb ik vervangen + aangevuld met:
* 10 Sharp ND250A5 op een Solarmax 3000S
Even voor de volledigheid:
Ik heb op het dak gestaan om zelf OK140 te vervangen, dat was niet fijn.
Daarna zijn de 6 OK140s vervangen door een Mastervolt Soladin 600.
Deze Mastervolt Soladin 600 is vanwege mogelijk problemen omgeruild (in een programma) voor een nieuwe.
Bij de vervanging in 2012 ben ik mij ook verder gaan verdiepen in de technieken.
Ik kwam er toen achter dat de Fronius en de Kyocera's niet echt op elkaar afgestemd waren.
De panelen zijn namelijk +/-8 Amp de Inverter 4,3 nom Max 4,7.
Daarnaast wist Fronius mij te vertellen dat in de zomer de panelen uit het MPP bereik lopen door de lagere spanning. Op Fronius inverter zit geen meet mogelijkheid op, dat was toen nog alleen voor duur sets weggelegd.
Ik ben toen op zoek gegaan naar een vervangende inverter met een lage startspanning en ook een laag MPP bereik en heb deze gevonden in een:
* Omnik TL1.0 Wifi. Dit draait nu 1,5 jaar. Ik zie nu ook Stromen van meer dan 6 Amp optreden.
HOE IS HET NU
* 10 x SHARP ND250A5 op een Solarmax 3000S ZW opbrengst eerste jaar 2430Wp
* 8 x Kyocera KC120 op een Omnik TL 1.0 Wifi ZW opbrengst eerste jaar 780Wp
* 4 x Shell RSM op een Mastervolt Soladin 600 ZO geen idee, meet ik niet
* 1 x Renesola Virtus 1 250 Wp op een Microinverter ZO geen idee, meet ik niet
Zo is het nu Zuid-Zuid-West
De 4 Shell panelen staan nu op een schuur dak op Zuid-Oost-Oost, aangevuld met een:
* Renesola 250 Wp Virtus I op een micro inverter (kan me het type effe niet herinneren)
Zo nu even wat vragen beantwoorden:
Nee ik weet niet of de panelen minder zijn gaan leveren. Gezien de maximale vermogens die ik zie verwacht ik dat wel.
Is het minder dan de gegarandeerde opbrengst? Ik weet het niet. Interessant om uit te zoeken dat wel. Moet ik alleen iemand vinden die gratis een
test wil doen met een meet station met Certificaat etc. etc.... Kan ik daarna gelijk bij Kyocera aankloppen als het niet goed is :-)
MIJN VRAAG:
Ondertussen zijn de paneel prijzen nog verder gedaald en wil ik mijn opbrengst verder optimaliseren.
Wat kan ik op de Omnik aansluiten is beantwoord, moet alleen nog even beslissen hoeveel geld ik wil uitgeven (en wat ik misschien nog kan vangen voor de Kyocera's)
6 Panelen is geen optie, past niet op mijn dak. De Kyocera's hergebruiken op mijn schuurdak op de Mastervolt kan ook, moet ik alleen de Shells helemaal buitengebruik nemen.
De Rensola op het dak leggen is geen optie. Ik wil nooit meer een microinverter, de voordelen wegen niet op tegen de problemen die je geheid gaat krijgen en weer het dak op moet.
Het worden dus 5 nieuwe panelen tussen de 260 Wp en de 2XX Wp. Blauwe panelen staat wel het mooist, maar ze moeten wel de juiste prijs hebben en het hoogst mogelijk Wp's.
Zo dit is mijn verhaal. Als iemand een suggestie heeft voor panelen (met een zeer interessante prijs) dan houd ik mij aanbevolen.
Gr,
Andre F
[
Voor 0% gewijzigd door
frk123 op 16-12-2014 20:32
. Reden: Plaatje en taalvauten ]