Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.893 views

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-01 20:59
PClop schreef op zondag 14 december 2014 @ 20:08:
[...]

Het is en blijft consumenten elektronica, het moet +/- 25 jaar z,n werk doen bij temperaturen
van -20 tot + 50Celcius bij weer en wind en blisem inslagen.................... no way.
Daar naast heb je bij gebruik van optimizers ook nog een verdubbeling van het aantal connectoren.
Kom zelf uit de petro en chemische industrie als elektroman, professionele elektronica houd het daar al
geen 5 jaar vol, goed de werkomgeving is wat meer heavy maar de kwaliteit ligt ook op een hoger nivo.

De tijd zal het leren >:)
Zo is het maar net! Nu kom ik zelf uit de elektrotechnische en elektronische industrie en tegenwoordig scheepvaart electronica en heb redelijk inzicht wat wel en niet goed is. Bij directe blikseminslag is niets tegen bestand. De optimizers van SE zien er zowel aan de buitenzijde als binnen uitstekend uit. Een die-cast aluminium behuizing, de electronica ziet er goed uit op een dikkere epoxy pcb. Ook de inverter electronica ziet er hoed uit. Eerste klas componenten. De connectoren heb ik voorzien van zelf-vulcaniseerende tape.

Ok, het is allemaal geen Ex of ATEX, maar toch. Ik kén electronica voor buiten gebruik wat er veel slechter uitziet...

Of dit het 25+ jaar uithoudt zal de toekomst leren.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:43

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Afschakel grafiek voor een automaat:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/105099
even gegoogled, en komt toevallig van een ander forum waar heel veel over elektra op staat.
In staat voor nominale stroom, en dus hij kan 1 uur lang 1,13 x 16 A aan, en 10 seconden 1,45 x 16 A aan.
etc.
daarna in dat gearceerde deel schakeld ie ergens af.

[ Voor 80% gewijzigd door Andre1973 op 14-12-2014 23:22 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Aegle schreef op zondag 14 december 2014 @ 22:54:

En als het niet zo is dan laten ze het bedrijf failliet gaan, een nieuwe doorstart en alle garanties laten vervallen.
Ik betwijfel het ook of al die micro omvormer bedrijven die 20 of 25 jaar fabrieksgarantie geven dat ook waar kunnen maken.
Er zijn klanten met een optimale zuiddak zonder schaduw en zich toch laten ompraten door verkopers en fors meer betalen voor SolarEdge vanwege mooie verhalen over veel meer opbrengst en lange garanties.

www.sunsolar.nl

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-01 15:05
Dan zou ik het ook niet doen, helaas ben ik wel gezegend met schaduw. :+ Hoewel ik me kan voorstellen als er paneelafwijkingen naar boven van 5% kunnen zijn, dat een SE er gemiddeld 2,5% meer uit zal halen, afhankelijk van de hoeveelheid strings en de lengte ervan t.o.v. het concurrerende systeem.

En het per paneel bekijken heeft natuurlijk een hoog gadgetgehalte. :)

Overigens, de optimizers kosten voor hun natuurlijk geen drol om te maken. Dus een hoge garantiepost zullen ze er ook niet aan hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Señor Sjon op 15-12-2014 11:50 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
Señor Sjon schreef op maandag 15 december 2014 @ 11:49:
Dan zou ik het ook niet doen, helaas ben ik wel gezegend met schaduw. :+ Hoewel ik me kan voorstellen als er paneelafwijkingen naar boven van 5% kunnen zijn, dat een SE er gemiddeld 2,5% meer uit zal halen, afhankelijk van de hoeveelheid strings en de lengte ervan t.o.v. het concurrerende systeem.

En het per paneel bekijken heeft natuurlijk een hoog gadgetgehalte. :)

Overigens, de optimizers kosten voor hun natuurlijk geen drol om te maken. Dus een hoge garantiepost zullen ze er ook niet aan hebben.
dan is het wel +/-40 euro extra per 260Wp paneel.
en dat met een paneel kosten van +/-180 euro vind ik dat wel erg significant.
(of 2x +/-140 euro voor 170Wp)

ook de omvormers die je er voor nodig hebt zijn al gouw +/-400 euro duurder.
die zijn niet echt goedkoop.

het is geen probleem die te gebruiken, maar het botst dan wel met je eerdere stelling om het goedkoop te doen. (maar die beslissing moet je echt zelf nemen.)
en ja zoals we al vaker hebben gezegd het kan makkelijk in jouw geval zonder.
(de schaduw is echt niet zo erg bij jouw, en optimizers maken geen extra licht!
het draait puur om je eigen onzekerheid en dat is wat solarking ongeveer zegt)

maar moeten we niet een modbreak voor jouw gaan aanvragen?
je hebt nog steeds geen Wp op het dak! niet 1 maar gewoon helemaal niks!
maar je vult het forum wel aardig.
(deze modbreak is natuurlijk makkelijk te omzeilen met een ikea trucje.
dat betekend ongeveer dat je een tuin verlichtings-set koopt en dan de lampjes binnen hangt.
en dan heb je net losgekopelde pv installatie.)
lol. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-01 20:59
Wat de garantie betreft zullen we het wel meemaken. Of als alles blijft werken niet natuurlijk... :) .

Mijn keuze voor SolarEdge is mede gebasseerd op slechts lichte schaduw. Maar daar ik mijn panelen voor echt een prikkie heb aangeschaft, heb ik, na wat onderzoek, met name bij de discussies hier bij GoT, de keuze voor SolarEdge gemaakt.
Er zijn hier GoT-ers die vast andere keuzes zouden maken.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-01 14:31
Ik ben van plan een zonnepaneel plat tegen de muur te monteren. Ik heb dit bij enkele huizen in de omgeving gezien.
Weet iemand waar ik beugels hiervoor kan krijgen? En in welke mate dit ten koste van opbrengst onder een ideale hoek gaat?

• migjes
daanNL schreef op maandag 15 december 2014 @ 12:53:
Ik ben van plan een zonnepaneel plat tegen de muur te monteren. Ik heb dit bij enkele huizen in de omgeving gezien.
Weet iemand waar ik beugels hiervoor kan krijgen? En in welke mate dit ten koste van opbrengst onder een ideale hoek gaat?
officieel moet ik zeggen: mag dat wel vergunningsvrij(waarschijnlijk niet)?
onofficieel weet van niks. >:)

speciale beugels zijn niet echt nodig, gewoon naar de bouwmarkt en daar vind je alles wat je nodig hebt. :*)
(3x een keilbout met alu stripje en je bent er al ;) . je zou eventueel er nog voor kunnen zorgen dat er wat lucht achter het paneel door kan, maar hoeft niet perse)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02:09
migjes schreef op maandag 15 december 2014 @ 13:06:
[...]

officieel moet ik zeggen: mag dat wel vergunningsvrij(waarschijnlijk niet)?
onofficieel weet van niks. >:)

speciale beugels zijn niet echt nodig, gewoon naar de bouwmarkt en daar vind je alles wat je nodig hebt. :*)
(3x een keilbout met alu stripje en je bent er al ;) . je zou eventueel er nog voor kunnen zorgen dat er wat lucht achter het paneel door kan, maar hoeft niet perse)
De lucht achter door zodat in de zomer het nog een beetje gekoeld wordt?

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• Andre1973

Andre1973

Je zou ze o.a. met een rail voorzien van deze voetjes 100-2060 van Clickfit aan de muur kunnen hangen.
http://clickfit.nl/nl/cli...omponenten/montagebeugel/
Dan wel eerst deze op de rail zetten, dan met rail en al aan de muur boren, is het makkelijkts.
Voor de opbrengst kan jij bekijken op een instralingsschijf, en dan met een hellingshoek van 90 graden.
we weten volgens mij de Azimuth hoek nog niet van jouw muur.
Maar zit je tussen zzw een zzo dan is het ongeveer 70% van optimaal.

Als het huis geen monumentaal pand betreft en ook geen beschemd stadgezicht is dan zou t moeten mogen. ga je een afdakje maken bijvoorbeeld met dat spul van van de valk, dan zou je daar onder omstandigheden (volgens mij als het zichtbaar is vanaf de straat) wel een vergunning moeten aanvragen.
Maar dat is bij elke gemeente anders.
http://www.valksolarsyste...kgreenhouse-valkfloating1

Ik zou niet zelf gaan knutselen als je zelf niet heel erg handig bent en goedkoop aan materiaal kunt
komen. Dit spul is ervoor en bij vakkundige montage blijft 't ook hangen.

[ Voor 11% gewijzigd door Andre1973 op 15-12-2014 16:35 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Aegle schreef op zondag 14 december 2014 @ 22:54:
[...]

Zo is het maar net! Nu kom ik zelf uit de elektrotechnische en elektronische industrie en tegenwoordig scheepvaart electronica en heb redelijk inzicht wat wel en niet goed is. Bij directe blikseminslag is niets tegen bestand. De optimizers van SE zien er zowel aan de buitenzijde als binnen uitstekend uit. Een die-cast aluminium behuizing, de electronica ziet er goed uit op een dikkere epoxy pcb. Ook de inverter electronica ziet er hoed uit. Eerste klas componenten. De connectoren heb ik voorzien van zelf-vulcaniseerende tape.

Ok, het is allemaal geen Ex of ATEX, maar toch. Ik kén electronica voor buiten gebruik wat er veel slechter uitziet...

Zelf-vulcaniseerende tape, goed spul, heb er tig duizende ( naar mijn gevoel ;) ) wartels mee afgeteapt
maar heb je er daarnaast ook nog om gedacht om de konnektoren niet in een zakeind te laten hangen
daar heeft het wel de neiging toe bij een ondoordachte montage, want dan kan het afteapen een nadeel zijn, water loopt dan van twee kanten van de kabel naar de afgeteapte konnektoren, en die blijven dan altijd nat.

Time will tell idd

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:40
Wil je het erg mooi doen?
Gebruik dan stokbouten ;)

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Señor Sjon
migjes schreef op maandag 15 december 2014 @ 12:20:
[...]

dan is het wel +/-40 euro extra per 260Wp paneel.
en dat met een paneel kosten van +/-180 euro vind ik dat wel erg significant.
(of 2x +/-140 euro voor 170Wp)

ook de omvormers die je er voor nodig hebt zijn al gouw +/-400 euro duurder.
die zijn niet echt goedkoop.

het is geen probleem die te gebruiken, maar het botst dan wel met je eerdere stelling om het goedkoop te doen. (maar die beslissing moet je echt zelf nemen.)
en ja zoals we al vaker hebben gezegd het kan makkelijk in jouw geval zonder.
(de schaduw is echt niet zo erg bij jouw, en optimizers maken geen extra licht!
het draait puur om je eigen onzekerheid en dat is wat solarking ongeveer zegt)

maar moeten we niet een modbreak voor jouw gaan aanvragen?
je hebt nog steeds geen Wp op het dak! niet 1 maar gewoon helemaal niks!
maar je vult het forum wel aardig.
(deze modbreak is natuurlijk makkelijk te omzeilen met een ikea trucje.
dat betekend ongeveer dat je een tuin verlichtings-set koopt en dan de lampjes binnen hangt.
en dan heb je net losgekopelde pv installatie.)
lol. >:)
Zoiets? :p
Modbreak::+

Hoe kom je erbij dat de SE omvormers zoveel duurder zijn? Een vergelijkbare van een ander merk is vrijwel altijd duurder met grofweg de helft aan garantie. En nee, ik kijk dan niet naar vage Chinese relabels. ;)
Een SF paneel zit rond de 170 incl. halve optimizer. € 1,=/Wp dus.

Tsja, voor mezelf ben ik er nog niet uit qua investering. Heb ook nog iemand rondlopen die kinderkamer budget wilt. ;)

• frk123
  • Laatst online: 10-01 23:36
Hoi,

Even voorstellen, ik ben Andre F. Ik heb PV panelen sinds 2001. In een latere post zal ik wat fotos uploaden en uitleg geven over mijn "set(s)". Ook ik heb last van het Virus 😃😃😃 en dat is zachtjes uitgedrukt denk ik.

Voor nu heb ik een vraag en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen en willen helpen.
Ik heb nu 8 stuks Kyocera KC 120 op een Omnik TL 1.0. draaien. Deze set levert nu zo'n met 960 Wp, 780 Kwh per jaar op. Echter, het afgegeven vermogen is maximaak ongveer 600+ Watts.. Er zijn momenten dat hij even piekt naar -800 Watt maar dat is zelden.

Ik wil nu deze panelen gaan vervangen door 5 Renesola 240 Wp. De vraag is wat gaat dit mij brengen rekening houdend met STC en NOCT. Qua Wp zou het moeten mogen max 1300, daar zit ik onder. Maar gaat het mij ook 1100 Kwh per jaar opleveren, zeg maar 320 Kwh extra.
Of ik kan er 4 yingli 275Wp op zetten en een andere string ook nog eens uitbreiden met een 250 Wp paneel.(heb ik ruimte voor). Kost wel wat meer. Ook hiervoor geldt wat leveren de yingli' s op.
Doel is wel om de investering in 2020 eruit te hebben. 😄
Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Kosten
Renesola 160
Yingli 210
250 Wp paneel 250 euro ( moet een match zijn met mijn andere set panelen)

Groet,
Andre F ( de F om dat er al een andere Andre actief is)

[ Voor 0% gewijzigd door frk123 op 15-12-2014 22:02 . Reden: Taalvauten ]

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
frk123 schreef op maandag 15 december 2014 @ 21:59:
Hoi,

Even voorstellen, ik ben Andre F. Ik heb PV panelen sinds 2001. In een latere post zal ik wat fotos uploaden en uitleg geven over mijn "set(s)". Ook ik heb last van het Virus 😃😃😃 en dat is zachtjes uitgedrukt denk ik.

Voor nu heb ik een vraag en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen en willen helpen.
Ik heb nu 8 stuks Kyocera KC 120 op een Omnik TL 1.0. draaien. Deze set levert nu zo'n met 960 Wp, 780 Kwh per jaar op. Echter, het afgegeven vermogen is maximaak ongveer 600+ Watts.. Er zijn momenten dat hij even piekt naar -800 Watt maar dat is zelden.

Ik wil nu deze panelen gaan vervangen door 5 Renesola 240 Wp. De vraag is wat gaat dit mij brengen rekening houdend met STC en NOCT. Qua Wp zou het moeten mogen max 1300, daar zit ik onder. Maar gaat het mij ook 1100 Kwh per jaar opleveren, zeg maar 320 Kwh extra.
Of ik kan er 4 yingli 275Wp op zetten en een andere string ook nog eens uitbreiden met een 250 Wp paneel.(heb ik ruimte voor). Kost wel wat meer. Ook hiervoor geldt wat leveren de yingli' s op.

Kosten
Renesola 160
Yingli 210

Groet,
Welkom Andre F,

Even een vraag omdat je al lang panelen heb.
Is de opbrengst van je panelen langzaam minder geworden?

Ik begrijp dat je er later iets over wil vertellen.

Jouw vraag zal wel beantwoord door anderen, ik weet hier niets van.

• migjes
frk123 schreef op maandag 15 december 2014 @ 21:59:
Hoi,

Kosten
Renesola 160
Yingli 210

Groet,
ha andre

eens kijken.
de Kyocera KC 120 (ik ga er even van uit dat het de kc120-1 zijn?) x 8 geeft ongeveer 135V op de omvormer? (dit kan wat afwijken aan de hand van de temperatuur.)

de Omnik TL 1.0 kan in principe 8x een panda 275Wp aan (zelfs 8x 300Wp lg kan.) ;)
de omvormer zelf zal maar max 1300W op het net zetten maar een 2400Wp heeft hij geen problemen mee.

dan is er de vraag hoeveel ruimte je nog hebt voor meer panelen?
(en ongeveer in volgorde van meer prijs.)
1. 1 of 2 of zelfs 3 panelen bij zoeken die gewoon bij de kyocera in een string kunnen.
2. panelen vervangen voor panda of lg kan ook. (6x een 275Wp panda op de omnik tl1.0, vind ik geen slechte optie)
3. de omvormer vervangen voor een met 2x een mpp zoals een Omniksol-3k-TL, dan kun je makkelijk er nog 7x 275Wp panda bij hangen of nog zwaarder gaan.

met gegevens van je dak is de nieuwe opbrengst wel makkelijk te schatten.
je doet nu 780kWh / 0,96kWp = 812kWh/kWp
dus (nieuwe aantal Wp/1000)*812= nieuwe opbrengst.
als je de zaak dan vervangt voor 6x een panda 275Wp dan word de opbrengst 1340kWh.

dus ja alles kan, alleen welke kant wil je op?
(ik zou niet al te bang zijn voor 2020, er kan nog veel veranderen in die tijd.
salderen zal wel afgeschaft worden, maar de nieuwe regeling kan ook leuk of slecht worden, dat weten we gewoonweg nog niet, mischien word het wel 14ct per kWh en dat is nog niet eens zo slecht.)

• migjes
Señor Sjon schreef op maandag 15 december 2014 @ 19:25:
[...]

Zoiets? :p
[MODBREAK]:+[/]

Hoe kom je erbij dat de SE omvormers zoveel duurder zijn? Een vergelijkbare van een ander merk is vrijwel altijd duurder met grofweg de helft aan garantie. En nee, ik kijk dan niet naar vage Chinese relabels. ;)

Tsja, voor mezelf ben ik er nog niet uit qua investering. Heb ook nog iemand rondlopen die kinderkamer budget wilt. ;)
lol.

als je uit gaat van 24x sf heb je 12x +/-44 euro extra nodig met se.
ook de omvormers vind ik duur voor een se2200 betaal je het zelfde als een power-one 3.0.
(en dat is geen chinees labeling, maar een amerikaan.)
met een chineesje ben je nog eens 250 euro goedkoper uit.

beide sytemen draaien dan even goed (de power-one doet dan de schaduw oplossen met SF+ mppscanning + parallele strings) maar de se kost dan wel 12x44=528 euro meer en dat kost je een zomer extra om terug te verdienen.

als je wil moet je het gewoon doen met SE geen probleem, maar verwacht niet veel meer opbrengst als de andere oplossing.
je moet het dan echt doen voor de logging per paneel en zeker niet voor de marketing van extra opbrengst.
(liggen ze nog niet op je dak?)

• Señor Sjon
Als mijn dak licht geeft, kan ik beter de panelen andersom leggen. ;) :P
Power-One is toch Italiaans en overgenomen door het Zwitserse(?) ABB uit mijn hoofd.

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03-2025
migjes schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 10:29:
beide sytemen draaien dan even goed (de power-one doet dan de schaduw oplossen met SF+ mppscanning + parallele strings) maar de se kost dan wel 12x44=528 euro meer en dat kost je een zomer extra om terug te verdienen.

als je wil moet je het gewoon doen met SE geen probleem, maar verwacht niet veel meer opbrengst als de andere oplossing.
je moet het dan echt doen voor de logging per paneel en zeker niet voor de marketing van extra opbrengst.
(liggen ze nog niet op je dak?)
Waar haal jij de P405 optimizers voor 44 Euro? Ik heb 24 SF panelen liggen en daarbij gebruik gemaakt van 13 optimizer a 61 Euro. Dus een forse investering inderdaad, en kost je bij gelijk rendement met non-SE inderdaad een extra zomer.

Daarnaast is de logging bij Solar Frontier niet per paneel maar per optimizer, dus als je 2 panelen op 1 optimizer hebt, dan zie je alleen de totaal opbrengst van die 2 panelen. Dus 'logging met een korreltje zout...'

• migjes
Señor Sjon schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 10:32:
Power-One is toch Italiaans en overgenomen door het Zwitserse(?) ABB uit mijn hoofd.
de power-one PVI 3.0/3.6/4.2 reeks is van amerikaans design van origine.
gereproduceerd tegenwoordig in italie.
en nu overgenomen daar ABB. ( Zwitsers, dat durf ik niet meer te zeggen van ABB, dat is een zo internationaal bedrijf geworden, is Philips nog Nederlands? :? )
richardt schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 10:37:
[...]

Waar haal jij de P405 optimizers voor 44 Euro? Ik heb 24 SF panelen liggen en daarbij gebruik gemaakt van 13 optimizer a 61 Euro. Dus een forse investering inderdaad, en kost je bij gelijk rendement met non-SE inderdaad een extra zomer.

Daarnaast is de logging bij Solar Frontier niet per paneel maar per optimizer, dus als je 2 panelen op 1 optimizer hebt, dan zie je alleen de totaal opbrengst van die 2 panelen. Dus 'logging met een korreltje zout...'
oeps, ex BTW en inkoop prijs. :$
als ik rond kijk naar winkel prijzen dan zie ik ook een 61 euro.

bij jouw zie ik allerlei mogelijkheden met SF+SE, bij Señor Sjon vind ik dat wat lastiger te zien.
jij kunt straks 2x een sf vrij plat bij plaatsen op het dakkapel of 1 p405 met zelfs 3x een SF op noord etc.

• Señor Sjon
Ik zal binnenkort eens een doorsnede posten, dan zie je het allemaal wat beter. ;)

Verwijderd

dat word zagen

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hij zaagt al een paar weken in dit topic :+ ;)

Ik denk er hard aan om de 150Wp sf te kopen, het scheelt 300Wp op het totaal maar ook 750,- wat dan weer meer dan 2,- per Wp extra is.
En misschien gaan ze wel net zo goed, iemand nog ideeën?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-01 16:43
Al bijna 15 jaar lid, maar nooit aan gedacht dat er (uiteraard) ook een PV topic is op GoT (schaam schaam...) |:(

Nogal een hectische periode achter de rug wat midden in de selectie van een zonnestroomsysteem viel, gelukkig nog geen definitieve keuze gemaakt en wil graag mijn situatie voorleggen aan de experts hier.

Type huis: 2 onder 1 kapper jaren '70
Type dak: Dubbel lessenaarsdak
Orientatie achter: zuid/zuidoost (168 graden)
Oppervlak achter: 7,2m breed, 3,6m hoog, passen netjes 2 rijen van 7 stuks 1mx1,65m panelen op
Orientatie voor: noord/noordwest (348 graden)
Oppervlak voor: 7,2m breed, 8m hoog, zouden 42 panelen passen wanneer er geen schoorsteen en dakkapel op zouden staan, max nu is 35 stuks van 1mx1,25m panelen. Dan is er ook nog een strookje dak vrij om bij de schoorsteen te komen.
Budget: 15-20k voor materiaal
Jaarverbruik: 12000kw (grote Koi vijver met +/- 750watt continue aan apparatuur)
Monitoring freak?: JA

Het dak is verdeeld in 2 schuine gedeeltes waarvan helaas het kleinste deel op het zuiden ligt, hiervoor had ik na een aantal offertes gekozen voor de Trina Solar type: TSM - 260 DC05A.05 (zwart) prijs/kwaliteit wat ik uit de offertes kon halen het beste.

Op de noordkant vanwege het ontbreken van langdurig direct zonlicht uit de offertes gekozen voor een dunne film paneel: Solar Frontier type: SF170S (zwart)
Het dak van de noordkant heeft 2 obstakels, een schoorsteen welke 1 paneel ruimte in beslag neemt, en een dakkapel welke 6 panelen in beslag neemt. Omdat ik het advies had gekregen om met optimizers te gaan werken wel gedacht om het dak verder gewoon vol te leggen, puur esthetisch voor sommige panelen want die zullen nooit veel licht krijgen door de 2 obstakels maar door de optimizers belemmeren ze de productie niet.

Naast de 2 schuine daken heb ik ook een plat dak van de garage, deze is aan de west kant van het huis gesitueerd en zit aan het huis vast. De garage steekt een 2 meter achter het huis uit de achtertuin in.
Het dak is 3,2m breed en een 9 meter lang. Een eventuele eerste rij panelen zal dus ook 's ochtends al meteen zon pakken alleen de rij(en) erachter pas rond 11uur. Dak zelf is vrij van opstakels, echter staat er wel een verdwaald boompje van de gemeente in de straat naast de garage maar deze schijnt met een paar jaar te verdwijnen ten behoeve van meer parkeergelegenheid. Aan de andere kant van de straat staan haaks op ons huis weer huizen waardoor de zon vooral in de zomer maximaal deze panelen kan 'raken', maar daarbuiten zal de zon snel(ler) achter die huizen zakken.
Mijn idee was om ook op het dak van de garage 6 of 9 panelen te leggen 3 naast elkaar en dan 2 of 3 rijen. ook van het type TSM 260 DC05A.05, met ook optimizers.

Als omvormer dacht ik 1 SolarEdge type SE10K 3-fase te gebruiken. De panelen achter+garage op 1 string, de panelen voor op de 2e string. Alle panelen achter met een Solaredge P350 optimizer en voor met een P405.
Eventueel 2x een SE7K zodat er minder kans is op productieverlies wanneer 1 omvormer kapot gaat.

De geleerden (welke de offertes gemaakt hebben) praten over een 5200Wp voor de achterkant/garage en 5950Wp voor de voorkant. Hiervan blijft over een geschatte jaaropbrengst van 4805kWh voor de achterkant/garage en 3375kWh voor de voorkant.

Het ziet er op het oog allemaal netjes uit voor mijn idee, maar ik ben wel ITer maar geen PV expert... Ik vind het niet erg om een paar duizend extra uit te geven om meer opbrengst te hebben... maar het moet wel in verhouding liggen.
Is bovenstaande gewoon een goede opzet? Of zeggen jullie pak paneel zus of zo want daarmee haal je makkelijk 10% meer opbrengst!

We hopen begin volgend jaar de boel te bestellen en het neer te gaan leggen. :9

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De koivijver verklaart maar de helft van je verbruik :)
De opzet lijkt me OK.

Je kunt inderdaad met duurdere panelen nog 20% meer opwekken, bijvoorbeeld Sunpower of LG.
Die van LG is alleen niet zwart en je betaalt wel flink meer ;)

Op noord kan je dan misschien juist een stapje terug doen naar de 150Wp panelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Señor Sjon
Je mag de p300 en p405 sowieso niet combineren op dezelfde string op de omvormer zetten, daar wel even op letten. Enne, plaatje? ;)

• frk123
  • Laatst online: 10-01 23:36
Hoi,

Zoals beloofd, hierbij de update over mijn set(s) en mijn PV verleden.

In 2001 ben ik begonnen met:
* 4 Shell Panelen. 105Wp op OK140 inverters. (zie ook 2e foto)

In 2003 heb ik deze uitgebreid met :
* 2 Shell Panelen 105Wp op OK140 inverters
* 8 Kyocera KC 120-1 (of 2) 120Wp op een Fronius Micro Trafo omvormer
* ATAG Zonneboiler 150 Liter (liggend) (en ook nog een nieuwe HR ketel)

In 2012 begon het weer te kriebelen en toen heb ik de Shell Panelen van het dak laten halen.
Deze heb ik vervangen + aangevuld met:
* 10 Sharp ND250A5 op een Solarmax 3000S

Even voor de volledigheid:
Ik heb op het dak gestaan om zelf OK140 te vervangen, dat was niet fijn.
Daarna zijn de 6 OK140s vervangen door een Mastervolt Soladin 600.
Deze Mastervolt Soladin 600 is vanwege mogelijk problemen omgeruild (in een programma) voor een nieuwe.

Bij de vervanging in 2012 ben ik mij ook verder gaan verdiepen in de technieken.
Ik kwam er toen achter dat de Fronius en de Kyocera's niet echt op elkaar afgestemd waren.
De panelen zijn namelijk +/-8 Amp de Inverter 4,3 nom Max 4,7.
Daarnaast wist Fronius mij te vertellen dat in de zomer de panelen uit het MPP bereik lopen door de lagere spanning. Op Fronius inverter zit geen meet mogelijkheid op, dat was toen nog alleen voor duur sets weggelegd.

Ik ben toen op zoek gegaan naar een vervangende inverter met een lage startspanning en ook een laag MPP bereik en heb deze gevonden in een:
* Omnik TL1.0 Wifi. Dit draait nu 1,5 jaar. Ik zie nu ook Stromen van meer dan 6 Amp optreden.

HOE IS HET NU

* 10 x SHARP ND250A5 op een Solarmax 3000S ZW opbrengst eerste jaar 2430Wp
* 8 x Kyocera KC120 op een Omnik TL 1.0 Wifi ZW opbrengst eerste jaar 780Wp
* 4 x Shell RSM op een Mastervolt Soladin 600 ZO geen idee, meet ik niet
* 1 x Renesola Virtus 1 250 Wp op een Microinverter ZO geen idee, meet ik niet

Zo is het nu Zuid-Zuid-West
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2py7tdz.jpg

De 4 Shell panelen staan nu op een schuur dak op Zuid-Oost-Oost, aangevuld met een:
* Renesola 250 Wp Virtus I op een micro inverter (kan me het type effe niet herinneren)
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/70xbas.jpg

Zo nu even wat vragen beantwoorden:
Nee ik weet niet of de panelen minder zijn gaan leveren. Gezien de maximale vermogens die ik zie verwacht ik dat wel.
Is het minder dan de gegarandeerde opbrengst? Ik weet het niet. Interessant om uit te zoeken dat wel. Moet ik alleen iemand vinden die gratis een
test wil doen met een meet station met Certificaat etc. etc.... Kan ik daarna gelijk bij Kyocera aankloppen als het niet goed is :-)

MIJN VRAAG:
Ondertussen zijn de paneel prijzen nog verder gedaald en wil ik mijn opbrengst verder optimaliseren.

Wat kan ik op de Omnik aansluiten is beantwoord, moet alleen nog even beslissen hoeveel geld ik wil uitgeven (en wat ik misschien nog kan vangen voor de Kyocera's)
6 Panelen is geen optie, past niet op mijn dak. De Kyocera's hergebruiken op mijn schuurdak op de Mastervolt kan ook, moet ik alleen de Shells helemaal buitengebruik nemen.
De Rensola op het dak leggen is geen optie. Ik wil nooit meer een microinverter, de voordelen wegen niet op tegen de problemen die je geheid gaat krijgen en weer het dak op moet.

Het worden dus 5 nieuwe panelen tussen de 260 Wp en de 2XX Wp. Blauwe panelen staat wel het mooist, maar ze moeten wel de juiste prijs hebben en het hoogst mogelijk Wp's.

Zo dit is mijn verhaal. Als iemand een suggestie heeft voor panelen (met een zeer interessante prijs) dan houd ik mij aanbevolen.

Gr,
Andre F

[ Voor 0% gewijzigd door frk123 op 16-12-2014 20:32 . Reden: Plaatje en taalvauten ]

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

Proton_ schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 19:49:
De koivijver verklaart maar de helft van je verbruik :)
De opzet lijkt me OK.

Je kunt inderdaad met duurdere panelen nog 20% meer opwekken, bijvoorbeeld Sunpower of LG.
Die van LG is alleen niet zwart en je betaalt wel flink meer ;)

Op noord kan je dan misschien juist een stapje terug doen naar de 150Wp panelen.
20%? Hmmm, photon test 2012/2013 geeft toch echt maar +- 3% bij een Yingli, welke wel normaal geprijsd is. Trek je conclusie...

Zowel Sunpower als Yingli zijn beide uitvallen in de 2013/2014 test. Reden? Ze presteren beter dan de meetapparatuur aan kon *lol*

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik doelde op de 330Wp Sunpower panelen tov de 260Wp Trina's. Dat scheelt toch wel meer dan 20% :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Een foto en Google Earth plaatje zegt vaak al veel meer :) Ik kan het moeilijk volgen.

Gezien je 'lastige' daken verwacht ik dat een 10 kW omvormer een beetje overkill is. Voer je dak en installatie eens in bij een PV-design tool zoals van SMA:
http://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home
Wat voor omvormer vermogen wordt daar dan geadviseerd ?

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

Proton_ schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 20:54:
Ik doelde op de 330Wp Sunpower panelen tov de 260Wp Trina's. Dat scheelt toch wel meer dan 20% :)
Wp verschil is dan ook 22%.. oh wacht! ;-)
Het is echt leuk als je teveel geld hebt en weinig ruimte.

Trina kost ongeveer hetzelde als een Yingli. In 2012/13 was het qua rendement plek 5 tov 72 (yingli vs trina)

Laatste yield test trina nog 72, 4% minder dan de nr 1.

Mooie van de photon test is dat het in Aachen is en dus redelijk vergelijkbaar is met Nederland.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

x-RaY99 schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 18:25:

Type huis: 2 onder 1 kapper jaren '70
Type dak: Dubbel lessenaarsdak
Orientatie achter: zuid/zuidoost (168 graden)
Oppervlak achter: 7,2m breed, 3,6m hoog, passen netjes 2 rijen van 7 stuks 1mx1,65m panelen op
Orientatie voor: noord/noordwest (348 graden)
Oppervlak voor: 7,2m breed, 8m hoog, zouden 42 panelen passen wanneer er geen schoorsteen en dakkapel op zouden staan, max nu is 35 stuks van 1mx1,25m panelen. Dan is er ook nog een strookje dak vrij om bij de schoorsteen te komen.
Budget: 15-20k voor materiaal
Jaarverbruik: 12000kw (grote Koi vijver met +/- 750watt continue aan apparatuur)
Monitoring freak?: JA

Het dak is verdeeld in 2 schuine gedeeltes waarvan helaas het kleinste deel op het zuiden ligt, hiervoor had ik na een aantal offertes gekozen voor de Trina Solar type: TSM - 260 DC05A.05 (zwart) prijs/kwaliteit wat ik uit de offertes kon halen het beste.

Op de noordkant vanwege het ontbreken van langdurig direct zonlicht uit de offertes gekozen voor een dunne film paneel: Solar Frontier type: SF170S (zwart)
Het dak van de noordkant heeft 2 obstakels, een schoorsteen welke 1 paneel ruimte in beslag neemt, en een dakkapel welke 6 panelen in beslag neemt. Omdat ik het advies had gekregen om met optimizers te gaan werken wel gedacht om het dak verder gewoon vol te leggen, puur esthetisch voor sommige panelen want die zullen nooit veel licht krijgen door de 2 obstakels maar door de optimizers belemmeren ze de productie niet.

Naast de 2 schuine daken heb ik ook een plat dak van de garage, deze is aan de west kant van het huis gesitueerd en zit aan het huis vast. De garage steekt een 2 meter achter het huis uit de achtertuin in.
Het dak is 3,2m breed en een 9 meter lang. Een eventuele eerste rij panelen zal dus ook 's ochtends al meteen zon pakken alleen de rij(en) erachter pas rond 11uur. Dak zelf is vrij van opstakels, echter staat er wel een verdwaald boompje van de gemeente in de straat naast de garage maar deze schijnt met een paar jaar te verdwijnen ten behoeve van meer parkeergelegenheid. Aan de andere kant van de straat staan haaks op ons huis weer huizen waardoor de zon vooral in de zomer maximaal deze panelen kan 'raken', maar daarbuiten zal de zon snel(ler) achter die huizen zakken.
Mijn idee was om ook op het dak van de garage 6 of 9 panelen te leggen 3 naast elkaar en dan 2 of 3 rijen. ook van het type TSM 260 DC05A.05, met ook optimizers.
Misschien dat je op Noordkant meer Wp kunt neerleggen met 155Wp TSMC panelen. (hoger Wp/m, goedkoper en mooier dan de Solar Frontier 170Wp, geen sideribbons zichtbaar)
Bij een leeg dak passen daar 48 stuks in landscape op. 300Wp meer dan met Solar Frontier 170Wp.
Volgens mij binnenkort ook 160Wp TSMC leverbaar. Dan 540Wp meer.

Op de garage zou een schans van 15 panelen passen op west. Eventueel 9 x 260Wp en 6 x 310Wp EC Solar combi. Totaal 4200Wp.
Afgelopen zaterdag nog zo'n schans geplaatst met deze combinatie panelen.

Op zuiddak zijn er ook 265Wp zwarte panelen te krijgen voor een niet al te hoge prijs zoals de zwarte Suntech STP265S-20/Web (4 busbars) panelen.

www.sunsolar.nl

Verwijderd

heb hier ook een koivijver maar die zit tussen de 120 en 200 watt per uur afhankelijk van uv unit
dus dat valt nog mee , ook daar in geinvesteerd qua zuinige pompen etc

sinds dat wij zonnepanelen hebben is ons vebruik ook zeker met 600kwh per jaar gedaalt door bewustwording ,
zuinigere pomp voor de vijver ( ipv 200 watt slechts 130 watt zelfde capaciteit )
was vaker buiten hangen zomers
niet de vaatwasser later draaien voor 3 bordjes en 1 kopje bijv

naar verwachting zitten we nu op een jaarlijkse opwek van 4600 kwh en dat dekt ons vebruik volledig
is t meer dan gaan we kijken voor bijv closein boiler of airco voor overschot wegfikken
en misshien nog wel 2 paneeltjes erbij gewoon omdat het kan .

dan kan het gasvebruik ook omlaag,
word nu ff erg offtopic excuus daarvoor maar gezien dat groningen dicht gaat gaat gasprijs omhoog
dus meer panelen om gas te besparen hier

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2014 09:23 ]

• x-RaY99
Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2014 @ 08:57:
heb hier ook een koivijver maar die zit tussen de 120 en 200 watt per uur afhankelijk van uv unit
dus dat valt nog mee , ook daar in geinvesteerd qua zuinige pompen etc
Daar heb ik ook in geïnvesteerd, Intelliflow pompen zodat ik traploos de flow in kan stellen. Echter met een 60m3 vijver en 2 zware filterlijnen (zeef/trommel -> beadfiler -> zand(glas)filter -> UV/ozon) is een lager verbruik niet mogelijk zonder de kwaliteit/helderheid van het water aan te tasten.

Hierbij een aantal streetview plaatjes:

Voor:
Afbeeldingslocatie: http://x-ray99.com/voorkant.jpg

Zijkant:
Afbeeldingslocatie: http://x-ray99.com/zijkant.jpg

Achter:
Afbeeldingslocatie: http://x-ray99.com/achterkant.jpg

Ja... er is ook nog een dakje van een schuur van 8 meter lang en 2 meter breed en een blokhut achterin de tuin van 5x3 meter. Maar dat lijkt me een beetje te ver gaan (en te dicht aan de straat).

De 330Wp panelen van Sunpower, als ik er daar 14 van op het dak aan de achterkant plaats, dan heb ik wel meer opbrengst, maar het kost ook een goede €4000 meer dan de Trina panelen, of zie ik iets over het hoofd?

Wat moet ik mij bij een schans voorstellen op het garagedak? En met de orientatie op west, is dat niet zonde van de eerste 2 meter dak, wat ook 's ochtends al wat zon krijgt?

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

• Proton_

Proton_

Team Welles

x-RaY99 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 10:29:
Echter met een 60m3 vijver [...] is een lager verbruik niet mogelijk zonder de kwaliteit/helderheid van het water aan te tasten.
En de overige 6MWh?
De 330Wp panelen van Sunpower, als ik er daar 14 van op het dak aan de achterkant plaats, dan heb ik wel meer opbrengst, maar het kost ook een goede €4000 meer dan de Trina panelen, of zie ik iets over het hoofd?
Neuh, dat kan wel zo'n beetje kloppen. Was bedoeld voor de beeldvorming (hoe bont kan je het maken/maximale opbrengst) als antwoord op je vraag 'is er meer opbrengst mogelijk met andere panelen'.
Aan de andere kant denk ik wel dat ze meer kWh/€ opleveren dan SF op noord.
Dan kan je ook met een inverter minder toe (omdat de P405 optimizers niet met andere gemengd kunnen worden, zoals Señor Sjon opmerkte).
Wat moet ik mij bij een schans voorstellen op het garagedak? En met de orientatie op west, is dat niet zonde van de eerste 2 meter dak, wat ook 's ochtends al wat zon krijgt?
Met een schans leg je panelen boven elkaar op een plat dak:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/URz4K7B.png
Hierdoor kan je meer panelen kwijt en valt de schaduw naast het dak in plaats van op panelen.
In jouw geval zijn twee schansen in verstek misschien een goed idee: eentje west naast het huis en eentje zuid achter het huis.

Verwijderd

heb om die reden hier de filterlijnen vervangen dat scheelde algauw maar gezien je dak oppervlakte kan je genoeg panelen kwijt

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16
x-RaY99 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 10:29:
[...]
Daar heb ik ook in geïnvesteerd, Intelliflow pompen zodat ik traploos de flow in kan stellen. Echter met een 60m3 vijver en 2 zware filterlijnen (zeef/trommel -> beadfiler -> zand(glas)filter -> UV/ozon) is een lager verbruik niet mogelijk zonder de kwaliteit/helderheid van het water aan te tasten.
Kan je geen Windmolen ondersteuning voor de pompen maken ?
Zodat je een minimum flow garandeert met de pompen en de rest met een windmolen ....
Je kan er een prachtig kwijt aan je zijmuur boven het dak uitstekend..... :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Proton_

Proton_

Team Welles

frk123 schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 20:24:
Zoals beloofd, hierbij de update over mijn set(s) en mijn PV verleden.
Mooi verhaal, ook leuk dat het allemaal (waarschijnlijk) nog werkt! Hoopvol voor de anderen hier :)
MIJN VRAAG:
[...]
Wat is de vraag?

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dre schreef op zondag 14 december 2014 @ 09:27:
[...]

Welke rekentool pas je toe om dit te berekenen?
Rekentool van zonneenergie.eu

• Origineel
  • Niet online
opuntia1 schreef op zondag 14 december 2014 @ 09:51:
[...]

Het kabelverlies is toch niet afhankelijk van het vermogen? :)
P = U x I en we hebben het over U als vast constante van 220Volt..... :+

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11-2025
230-240V...
Maar het is wel iets complexer.
De spanning over het kabeldeel is weer afhankelijk van de stroom die erdoor gaat en de weerstand van de kabel. Er staat over de kabel zelf geen 220(240)V, maar alleen een klein deel daarvan. Het overgrote deel van de 220(240)V staat over het aangesloten apparaat.

Fase |-----------blauwe draad--------> apparaat <--------bruine/zwarte draad -----------| Nul
Tussen Fase en Nul is het 240V, het grootste deel daarvan staat over het apparaat en slechts een minimaal deel over de twee draden.

[ Voor 120% gewijzigd door sjimmie op 17-12-2014 12:13 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Origineel
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 15 december 2014 @ 19:25:

Dat kan inderdaad voor die prijs, maar dan wel een (hele lange) levertijd.
Wil je uit voorraad geleverd krijgen zul je toch meer moeten betalen ben ik bang.

• Andre1973

Andre1973

Origineel schreef op woensdag 17 december 2014 @ 12:07:
[...]

P=I2*R. met R als constante weerstand van de kabel.
De verliezen over de kabel zijn bij P=U*I afhankelijk van de spanningsval over de kabel, en dat is hopelijk geen 220 V, dan blijft er wel erg weinig over.

En als we voor het gemak aannemen dat de U gelijk blijft bij het afgegeven vermogen van de omvormer (gaat in werkelijkheid wat omhoog als het vermogen stijgt, om het vermogen in het net / huis te krijgen), zal dus de I (stroom) lineair met het vermogen stijgen, waardoor de verliezen over de kabel kwadratisch zullen toenemen met het vermogen.

Dit is de basis van waarom we hoogspannings leidingen gebruiken voor transport, met 380 kV en ik dach soms zelfs nog hoger.
In en Elektriciteits centrale word het niet opgewelkt met 380 Kv, maar

[ Voor 40% gewijzigd door Andre1973 op 17-12-2014 13:51 ]

• Origineel
  • Niet online
Andre1973 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 12:11:
[...]

P=I2*R. met R als constante weerstand van de kabel.
De verliezen over de kabel zijn bij P=U*I afhankelijk van de spanningsval over de kabel, en dat is hopelijk geen 220 V, dan blijft er wel erg weinig over.
P = U x I en U = I x R == > P = I2*R
QED :+

• opuntia1
Origineel schreef op woensdag 17 december 2014 @ 12:07:
[...]

Het ging om het kabelverlies in %.!
En niet het absolute verlies.

• WoudseHoeve
Om de kabel verliezen te berekenen heb ik in het verleden een leuk xlsx gemaakt:
PVerlies
De draad dikte en lengte uitgezet tegen het vermogen / spanning / 1 of 3 fase.
De gele velden kan je invullen.
Copyright: Publicatie met behoud van rechten, niet commercieel gebruik as is. Geen rechten als het niet klopt :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• x-RaY99
Daar heb je inderdaad een punt, ik heb een lijst met alle apparaten wat die verbruiken daar zou ik nog wat van kunnen schrappen/vervangen. Inductie koken, hele grote vriezer en een 24/7 NAS met 15 disks helpen ook niet mee. ;(
De reden waarom ik de 12000kw opgaf was ook meer om aan te geven dat de 8500 mogelijke opwek niet 'teveel' of 'onnodig' is.
Proton_ schreef op woensdag 17 december 2014 @ 11:04:
Neuh, dat kan wel zo'n beetje kloppen. Was bedoeld voor de beeldvorming (hoe bont kan je het maken/maximale opbrengst) als antwoord op je vraag 'is er meer opbrengst mogelijk met andere panelen'.
Aan de andere kant denk ik wel dat ze meer kWh/€ opleveren dan SF op noord.
Dan kan je ook met een inverter minder toe (omdat de P405 optimizers niet met andere gemengd kunnen worden, zoals Señor Sjon opmerkte).
Ok, duidelijk. Je bedoeld dan noord niet leggen en voor dat geld wat je bespaard daarmee de duurdere 330 op zuid leggen?
Voor zover ik begrepen heb mag je wel de P405 en P350 combineren op 1 omvormer, mits dit in aparte strings is.
Proton_ schreef op woensdag 17 december 2014 @ 11:04:

Met een schans leg je panelen boven elkaar op een plat dak:
[afbeelding]
Hierdoor kan je meer panelen kwijt en valt de schaduw naast het dak in plaats van op panelen.
In jouw geval zijn twee schansen in verstek misschien een goed idee: eentje west naast het huis en eentje zuid achter het huis.
Ah, juist! Dan zou ik wellicht nog kunnen 'overhangen' over de het dak van de schuur heen. Al zal dat vast niet mogen qua vergunningsvrij plaatsen van zonnepanelen. Ik zie alleen nog niet echt voor me hoe ik dan zoals Solarking opperde die 15 panelen kan neerleggen zodat het ook nog past.
Verwijderd schreef op woensdag 17 december 2014 @ 11:09:
heb om die reden hier de filterlijnen vervangen dat scheelde algauw maar gezien je dak oppervlakte kan je genoeg panelen kwijt
Mag ik vragen wat voor inhoud jij hebt qua vijver en wat voor filterlijnen je eerst had en nu? Klinkt interessant om naar een lager verbruik te gaan maar het moet niet ten kosten gaan van de waterkwaliteit.
WoudseHoeve schreef op woensdag 17 december 2014 @ 11:38:
Kan je geen Windmolen ondersteuning voor de pompen maken ?
Zodat je een minimum flow garandeert met de pompen en de rest met een windmolen ....
Je kan er een prachtig kwijt aan je zijmuur boven het dak uitstekend..... :)
Dat is wel een mooie ja, al gok ik dat de rest van de straat daar niet echt op zit te wachten ;)

Wat is er verder nog te zeggen over wel of niet 2 omvormers? 1 voor noord en 1 voor zuid/garagedak
Stel ik heb er maar 1, die gaat stuk, is er ervaring hier over de omruil/reparatie tijd voor Solaredge?

• migjes
frk123 schreef op dinsdag 16 december 2014 @ 20:24:
MIJN VRAAG:
Ondertussen zijn de paneel prijzen nog verder gedaald en wil ik mijn opbrengst verder optimaliseren.
**ik knip even een beetje anders word het wel heel veel tekst ;) **
er is van alles mogelijk, het is maar net wat je wil.

mijn idee er over:
1. de Kyocera panelen verwijderen.
2. op die plek de sharps ophangen.
3. dan kun je nog een scharp extra op de solarmax hangen. (die kun je nog wel krijgen, en is geen enkel probleem voor de omvormer, ondanks de onderdimensionering krijg je toch meer kWh)
4. 8x dit type paneel kopen: http://www.sun-solar.nl/i...anelen-210-euro-incl-btw/
daar 2 stringen parallel van maken op de omnik en 4x op je Zuid-Zuid-West en dan 4x op de noord-noord-oost leggen.

de solarmax gaat dan 2673kWh per jaar doen. (en iets meer want minder last van schaduw(hoger op dak))
de omnik is wat lastiger te schatten, maar een 1200kWh is dan het minimum wat ik verwacht.
en je dak ziet er dan ook wat minder tetris uit, lol.

edit:
eigenlijk een ander paneel als ik nu aanraad voor de omnik.
maar dat is alleen voor de looks van het geheel.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 17-12-2014 12:48 ]

• Origineel
  • Niet online
opuntia1 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 12:28:
[...]

Het ging om het kabelverlies in %.!
En niet het absolute verlies.
Dat heb ik toch al aangegeven?
de rekentool die ik heb geeft aan dat 25meter 2,5mm2 kabel op 3600 Watt al 1% kabelverlies op jaarbasis geeft.
Je mag het ook zelf uitrekenen hoor, http://zonneenergie.eu/zonne-energie-tools/

[ Voor 0% gewijzigd door Origineel op 17-12-2014 12:56 . Reden: typo ]

Verwijderd

@x-RaY99 ik kan je geen pb sturen, zie ff niet waarom
stuur mij even een berichtje dan kan ik een reply sturen
dit mbt de vijver

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

x-RaY99 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 12:31:

Ah, juist! Dan zou ik wellicht nog kunnen 'overhangen' over de het dak van de schuur heen. Al zal dat vast niet mogen qua vergunningsvrij plaatsen van zonnepanelen. Ik zie alleen nog niet echt voor me hoe ik dan zoals Solarking opperde die 15 panelen kan neerleggen zodat het ook nog past.
Landscape 3 boven elkaar, 5 naast elkaar, maar dan staan ze allemaal op west. Een schans op zowel zuid als west gaat tenkoste van 2 panelen denk ik vanwege schaduwval van de zuidschans op de westschans.

Naast Sunpower heb je ook BenQ panelen. Misschien iets goedkoper.

www.sunsolar.nl

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ok, duidelijk. Je bedoeld dan noord niet leggen en voor dat geld wat je bespaard daarmee de duurdere 330 op zuid leggen?
Voor zover ik begrepen heb mag je wel de P405 en P350 combineren op 1 omvormer, mits dit in aparte strings is.
Ik heb niet nagerekend of het inderdaad beter is op het kWh/€ vlak, maar dat was inderdaad het idee :)
Natuurlijk, de verschillende strings kunnen parallel. Ik heb zelf geen ervaring met SE.
Ik zou dat met een flinke korrel zout nemen.
De tool claimt 2,27% maximaal verlies (dat kan kloppen), maar het jaarverlies is dan geen 1%.
Dat houdt in dat er gemiddeld 10A loopt, dat lijkt me sterk gezien
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
Weet je wat, ik ga het vanavond wel even narekenen :)

• x-RaY99
SolarKing schreef op woensdag 17 december 2014 @ 13:30:

Landscape 3 boven elkaar, 5 naast elkaar, maar dan staan ze allemaal op west. Een schans op zowel zuid als west gaat tenkoste van 2 panelen denk ik vanwege schaduwval van de zuidschans op de westschans.

Zou je dan een lage hellingshoek aanbevelen? bijv. 15 graden? Zodat je ook van zuid (die vanaf 11uur vol langs het huis staat) nog profiteerd? Of werkt dat met zonnepanelen niet zo goed.

• frissie
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Na een tijdje op het forum te hebben rond geneusd en diverse offertes te hebben bekeken.
Ben ik al enigszins wegwijs geworden in de materie van zonnepanelen.

Na nieuwe dakdekking en dakisolatie wil ik graag zonnepanelen plaatsen op ons platte dak met een oppervlakte van ong. 55m2. Zelf heb ik een sketchup tekening gemaakt (met exacte maten).
De flat in de tekening staat westelijk. Bijgaande de sketchup tekening met solarfrontier en normale (1.65m) panelen (250wp of meer). De oriëntatie van de panelen is op het zuiden

Zoals ik nu zie kan ik maximaal op ons dakoppervlakte 26 solarfrontier panelen of 18 normale (1.65) zonnepanelen kwijt. De meeste leveranciers hebben mij een solaredge systeem met normale panelen geadviseerd, ivm de schaduw van de schoorstenen.

Schaduw

Schaduw vindt plaats in de ochtend en in de late namiddag/avond. Meestal tussen 10.00 een 16.00 uur volop zon (mits ie schijnt). Is mooi te simuleren met sketchup.

Wensen :

Basis systeem, waarna ik deze later kan uitbreiden tot het maximaal aantal panelen.
Normale panelen wil ik starten met 15 panelen (min. 250 wp) of
Solarfrontier(170wp) wil ik starten met 20 panelen.
Beide met ong. 3500wp
Vragen :
  1. Wat is de beste optie
    • normale panelen met solaredge optimers en solaredge omvormer
    • combinatie van normale panelen(solaredge) en solarfrontier panelen
    • geheel solarfrontier panelen.
  2. Kan ik meteen een zwaardere omvormer installeren, ivm latere uitbreiding (meerprijs ong. 200,-) ?
  3. Is het nodig om op ieder paneel een optimiser te hebben ?
  4. Wat is jullie inschatting als ik zonder optimisers werk .. zal dit in mijn opstelling veel schelen ?
Enkele tekeningen :

Normale 1.65 panelen

Afbeeldingslocatie: http://www.dcomputer.nl/upload/normale-panelen.jpg

Solarfrontier

Afbeeldingslocatie: http://www.dcomputer.nl/upload/solarfrontier.jpg

Sketchup links :

http://www.dcomputer.nl/upload/zonnepanelen-normaal.skp
http://www.dcomputer.nl/u...panelen-solarfrontier.skp

Mijn dank voor evt. advies _/-\o_

• migjes
frissie schreef op woensdag 17 december 2014 @ 14:36:
knip ter overzicht.
Mijn dank voor evt. advies _/-\o_
pfff wat maak je het je zelf moeilijk >:)
het is maar net de vraag hoeveel je wil opwekken (overschotten leveren een stuk minder op.)

wat dacht je van:
12X een panda 275Wp op een power-one 3.6
die kun je nu makkelijk op je zonnigste stukjes zetten (voor de lol de 2 mpp's even parallel koppelen.)
en kun je een lekkere zomer opbrengst hebben. (meer als 1000kWh/kWp moet dan lukken)

volgend jaar koop je nog een 12X panda 275Wp bij.
en zet je de 24 panelen gewoon oost-west. (probeer die eens in te tekenen of het past?)
dan heb je 6600Wp op een power-one 3.6 (4000W) en dat kan die omvormer nog aan ook.
door oost-west zakt de kWh/kWp wel iets maar een 750kWh/kWp vind ik dan geen vreemd getal of een 5000kWh.

(andere omvormer of paneeltype kan ook.
is maar een voorbeeldje)

edit: ik kan de sketchup niet openen, dus ik zie de flat niet?

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 17-12-2014 15:59 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik heb een lijst met alle apparaten wat die verbruiken daar zou ik nog wat van kunnen schrappen/vervangen. Inductie koken, hele grote vriezer en een 24/7 NAS met 15 disks helpen ook niet mee.
Hang er wat metertjes tussen en kom eens buurten in Serieus elektriciteit besparen ;)
Aannames:
Noord levert 550Wh/Wp op, zuid 900Wh/Wp.
SF170 kost per paneel ongeveer €0,80/Wp -> 688 Wh/€
BenQ Sunforte 330 kost ongeveer €1,30/Wp -> 692 Wh/€

Conclusie: klein voordeel voor de 330Wp panelen, het ligt dicht bij elkaar: mogelijk is het met exactere cijfers zelfs andersom.
Maar dit verschil wordt groter als je bedenkt dat je maar de helft van de arbeid en bevestigingsmateriaal nodig hebt voor de 330Wp panelen.

Totaal aantal Wp is zo wel kleiner...

• MichielFRL
Materiaal voor de mechanische ventilatie op zonne-energie voor de berging is binnen :)
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/15rfpzr.jpg

Nu nog een goede manier vinden om het zonnepaneeltje te bevestigen.

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Na het nodige mee lezen op dit forum, liggen er dan eindelijk bij mij ook zonnepanelen.
Ik heb alles zelf besteld.
Montage materiaal zelf gemaakt.
En zelf gelegd.
Om eea wat te verduidelijken zal ik ook wat foto's toe voegen.

Eerst het aluminium op maat maken voor de panelen op mijn pannen dak.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/73a89bd825cd48d7d457fc9dddf59541.jpg

Daarna gaten er in ponsen.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/ad0100ee78f6b663ec1d59209a14592a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/4b6dc10dc9ae6d7c6aaf6903ffe3fa38.jpg

Er komen slob gaten en ronde gaten in om de dakhaken verstelbaar te maken.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/f1e62ee82deaf535f6271a8d8b15b090.jpg

Het verdere verloop in het volgende bericht.

[ Voor 39% gewijzigd door patrickvanvalen op 17-12-2014 23:22 ]

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• Origineel
  • Niet online
Vandaag de laatste hand gelegd aan mijn installatie en 135 Wh opgewekt |:(
Als het in dit tempo door gaat, kan ik net voor kerst de mijlpaal van 1 kwh halen 8)7

• MichielFRL
Roamor schreef op donderdag 18 december 2014 @ 14:19:
[...]

Ziet er goed uit; wat is de naam precies?
Dit paneeltje is het https://www.conrad.nl/nl/...len-3-wp-75-v-110491.html

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15-01 08:20
Zo, na de verhuizing en verbouwing intern is bij ons het nieuwe pv-systeem geïnstalleerd. Na wat nadenken en afwegen heb ik besloten de gedeeltes boven en onder het dakkapel (geen last van schaduw) zo vol mogelijk te leggen. Hier is ook de keuze van het paneel deels op gebaseerd. De dakgedeeltes tussen de dakkappellen blijven beschikbaar voor collectoren in de toekomst.

Eerst zijn de nokvorsten opnieuw vastgelegd (deze lagen al behoorlijk los en ik wilde niet de nokvorsten op m'n nieuwe paneeltjes hebben liggen bij de eerste de beste storm. Bijkomend voordeel is dat de bovenste steunen onder de bovenste pan vast gezet konden worden, zodat de panelen zo goed mogelijk vast zijn komen te liggen.
Daarna heb ik de rookgasafvoer van de cv naar de andere kant van de nok verplaatst. Zo geen last van schaduw hiervan en plek voor een paneeltje meer + een mooier geheel.

12 x Yingli Panda 215C-24b = 2580Wp op een SMA SB2500 TLST
Ligging ZZW onder ca.35 graden in Castricum

Ben zeer benieuwd of ik qua relatieve opbrengst mijn vorige systeem in Egmond ga overtreffen.

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/rplep3yl2ay.jpg

Goed de ruimte benut:

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/yahkbsdspmf.jpg

Yippie, ik mag weer meedoen!

[ Voor 6% gewijzigd door Joris 407 op 18-12-2014 21:21 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• drielp
  • Laatst online: 27-12-2025
MichielFRL schreef op woensdag 17 december 2014 @ 18:58:

Nu nog een goede manier vinden om het zonnepaneeltje te bevestigen.
Ik heb er eentje van 4 Wp als koeling voor mijn omvormer op het dak gemonteerd. Een stukje clickfit rail vastgezet met een boutje door het frame en een flinke dot kit achterop het paneeltje. En dan met een dakhaak op het dak (dakhaak aan stukje rail met een borgschroefje, voor de zekerheid)

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Proton_

Proton_

Team Welles

Proton_ schreef op woensdag 17 december 2014 @ 13:50:
De tool claimt 2,27% maximaal verlies (dat kan kloppen), maar het jaarverlies is dan geen 1%.
Weet je wat, ik ga het vanavond wel even narekenen :)
Heb even de logging van vorig jaar door wat C# gehaald (als je een hamer hebt...)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
P   0W  E  61,14kWh  L   0,26 |******
P 100W  E  96,01kWh  L   2,36 |*********
P 200W  E  97,81kWh  L   6,26 |*********
P 300W  E 101,16kWh  L  12,67 |**********
P 400W  E 121,93kWh  L  24,43 |************
P 500W  E 122,37kWh  L  37,14 |************
P 600W  E 125,86kWh  L  52,74 |************
P 700W  E 146,31kWh  L  82,68 |**************
P 800W  E 128,19kWh  L  92,71 |************
P 900W  E  43,73kWh  L  37,91 |****
Total yield: 1044,50425
Total loss: 349,157595136483
Loss vs full load: 0,334280684005338

Ik heb 1140Wp op 1000W aan omvormers, dus heb 'full load' als 1000W gedefinieerd.
Eerste kolom met P is de ondergrens van de klasse, de eerste rij is de som van de opwek van alle 5-minutenintervallen kleiner tussen de 0 en 100 watt.
Vervolgens staat achter L een maat voor het kabelverlies als opwek*((vermogen/max vermogen)^2), weer per logregel gesommeerd.
Bij een alles-of-niets opwek is dat dus hetzelfde als de totale opwek: de kabelverliezen zijn equivalent aan een continu belasting.
Bij halve belasting is dat een kwart.
Zo kom ik tot de conclusie dat de gemiddelde kabelverliezen zo'n 33% van het maximum bedragen.
Als de verliezen bij 3600W dan 2,27% zijn, is het jaarverlies dus 0.75%.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hartelijk bedankt, zie wel toepassingen voor een project van mij. ;)

• WoudseHoeve
Joris 407 schreef op donderdag 18 december 2014 @ 21:12:
Zo, na de verhuizing en verbouwing intern is bij ons het nieuwe pv-systeem geïnstalleerd. Na wat nadenken en afwegen heb ik besloten de gedeeltes boven en onder het dakkapel (geen last van schaduw) zo vol mogelijk te leggen. Hier is ook de keuze van het paneel deels op gebaseerd. De dakgedeeltes tussen de dakkappellen blijven beschikbaar voor collectoren in de toekomst.

Eerst zijn de nokvorsten opnieuw vastgelegd (deze lagen al behoorlijk los en ik wilde niet de nokvorsten op m'n nieuwe paneeltjes hebben liggen bij de eerste de beste storm. Bijkomend voordeel is dat de bovenste steunen onder de bovenste pan vast gezet konden worden, zodat de panelen zo goed mogelijk vast zijn komen te liggen.
Daarna heb ik de rookgasafvoer van de cv naar de andere kant van de nok verplaatst. Zo geen last van schaduw hiervan en plek voor een paneeltje meer + een mooier geheel.

12 x Yingli Panda 215C-24b = 2580Wp op een SMA SB2500 TLST
Ligging ZZW onder ca.35 graden in Castricum

Ben zeer benieuwd of ik qua relatieve opbrengst mijn vorige systeem in Egmond ga overtreffen.

[afbeelding]

Goed de ruimte benut:

[afbeelding]

Yippie, ik mag weer meedoen!
Ziet er goed uit !!! Ook slim om de CV pijp te verplaatsen, heb ik ook gedaan.
kon het ontstane gat gebruiken voor de doorvoer van de leidingen van de Heatpipes....

• Joris 407
Bedankt!
Goed idee van die doorvoer, maar bij mij ligt er nu en paneeltje op dat gat..

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• x-RaY99
SolarKing schreef op woensdag 17 december 2014 @ 13:30:

Bovenstaande lijkt helaas geen optie te zijn.
Waar ik eerder niet aan gedacht heb is de reflectie van de panelen, er staan huizen haaks op onze zijkant gericht. Op een meter of 12 afstand. Die gaan het waarschijnlijk niet leuk vinden als de woonkamer extra goed verlicht word. De panelen moeten wat mij betreft dus op de zuid-zuidwest kant gericht worden.
Naar mijn idee kan ik er dan 9 kwijt, 3 naast elkaar en 3 rijen achter elkaar. Ruimte van 75 a 80cm tussen de rijen en dan zit ik vanaf de oprit gezien 1,5meter uit de rand, valt het qua zicht ook nog een beetje mee vanaf die kant.

Op het grote noord dak ben ik ook aan het puzzellen geweest met de TSMC panelen van 1656 x 656 mm. Esthetisch gezien is het paneel helaas niet de juiste maat. Met de SF panelen van 1257 x 977 mm kan ik "prachtige" vlakken creëren en staan ze allemaal op dezelfde manier georiënteerd. Ik zou er 3 meer kwijt kunnen maar dan maak ik het wel heel moeilijk om nog bij de schoorsteen te komen én ziet het er eigenlijk gewoon niet uit...

Op het schuine dak op het zuiden gericht passen er 14 stuks, dit zullen 260-275Wp panelen worden, ik wacht even de eerste maanden van 2015 af welke dat exact gaan worden (Yingli Panda, TSM of een andere).

Samenvattend zouden er dus 23 panelen op zuid-zuidwest gericht worden (260-275Wp) en 35 stuks SF 170's op het noorden.

2e week van januari beginnen we eerst met onderhoud/verbouwing aan de zolder verdieping en het dak. Zodat alles er weer een hele poos tegen kan (opnieuw voegen en nieuwe loodslabben voor schoorsteen, vervangen al het glas op zolder voor HR++ glas, oude isolatie eruit (5cm roofmate) en nieuwe Kingspan K12 100mm (Rd 5) erin, etc).
Dan moet ook alles nog geverfd worden aan de buitenkant... dus dan kan zomaar nog een paar maanden op zich laten wachten.

Pas daarna kunnen de zonnepanelen geplaatst gaan worden :*)

• Joris 407
Hij doet 't!

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/bahveakc6mw.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Joris 407 op 19-12-2014 12:25 ]

• opuntia1
Joris 407 schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 10:34:
Bedankt!
Goed idee van die doorvoer, maar bij mij ligt er nu en paneeltje op dat gat..
Maar onder dat paneel kan je toch wel leidingen doorvoeren?
Gaten boren is niet meer nodig. :)

• Joris 407
Daar heb je gelijk in maar in de praktijk is een nieuw gat zo gemaakt, daar waar het ook praktisch is voor de collectoren, maar wie weet bedenk ik met te zijnertijd :)

• opuntia1
Joris 407 schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 15:13:
Daar heb je gelijk in maar in de praktijk is een nieuw gat zo gemaakt, daar waar het ook praktisch is voor de collectoren, maar wie weet bedenk ik met te zijnertijd :)
Dat kleine dakvenstertje kan je ook maar gelijk verplaatsen naar de noordzijde van je dak.
Nu je toch bezig bent. :)

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

x-RaY99 schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 10:41:

Bovenstaande lijkt helaas geen optie te zijn.
Waar ik eerder niet aan gedacht heb is de reflectie van de panelen, er staan huizen haaks op onze zijkant gericht. Op een meter of 12 afstand. Die gaan het waarschijnlijk niet leuk vinden als de woonkamer extra goed verlicht word.
Ik heb nog niet meegemaakt dat woonkamers extra verlicht werden door zonnepanelen. Zonnepanelen zijn gemaakt om zo min mogelijk te reflecteren. Ook zie ik niet in hoe een paneel met lage hellingshoek op het westen een huiskamer 12m verderop extra kan verlichten. De hoek van instraling = gelijk aan hoek van uitstraling.
Het vreemde is als iemand een raam gaat plaatsen er dan nooit wordt afgevraagd of bewoners in de straat last hebben van reflectie terwijl dat met ramen veel erger is dan met zonnepanelen.

www.sunsolar.nl

• Joris 407
opuntia1 schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 16:55:
[...]

Dat kleine dakvenstertje kan je ook maar gelijk verplaatsen naar de noordzijde van je dak.
Nu je toch bezig bent. :)
Dat is inderdaad het plan!

• Kabbie_Kabbie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-01 13:11
Ik zit nu al enige tijd te kijken naar de mogelijkheid om zonnepanelen te plaatsen op mijn dak (Zuid-Oost 45graden), helaas lijkt mijn dak niet zo heel geschikt. Daarom wil graag weten wat echt een beetje de "oogst" seizoenen zijn. Ik heb namelijk in Sketchup een model gemaakt van mijn huis maar ik vang vooral op de laagste panelen in het voor en najaar een flinke bak schaduw. door het huis van de buren. zoals hier op 10 maart 11uur.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jIZHrkP.png

en hier op 10 oktober 11 uur.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/w30dKQR.png

Met deze opstelling zal ik zeker voor micro omvormers of een solaredge omvormer met optimizers moeten kiezen? Of kan ik gewoon beter de onderste rij weg laten?

Ik heb nu de zonnepanelen 17cm van de dakrand en 10cm van de nok ingetekend. Is dit voldoende?

Thanks

Misschien voor een beter beeld: Begin november:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/z72e0PE.png

[ Voor 11% gewijzigd door Kabbie_Kabbie op 19-12-2014 21:37 ]

• MichielFRL
@Kabbie_Kabbie
Hoeveel ruimte zit er tussen de nok en de dakkapel?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik hoor je hier aan Solar Frontier denken ;)

De punten lijken scherper dan 90 graden, het dak is dus steiler dan 45 graden?

• Señor Sjon
Staat 45 graden in de tekst. Kan je ook een bovenaanzicht doen die noordgericht is?

• Joris 407
MichielFRL schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 21:42:
@Kabbie_Kabbie
Hoeveel ruimte zit er tussen de nok en de dakkapel?
Inderdaad, als dit bijv. 4 dakpannen zijn (4x30cm), zoals bij mij, ( zie een paar posts terug), dan kun je de hele ruimte tussen dakkapel en nok zo vol mogelijk leggen met een paneel wat hier tussen past. Op 4 dakpannen, past best een 133cm paneel, omdar de panelen een stukje boven het dak komen te liggen. Evt. Pijpje verplaarsen.

• patrickvanvalen
En nu de beugels even in model buigen.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/3c877211e50a26cc494f2971b7022e81.jpg

Om zeker te zijn dat het allemaal stevig is heb ik gekozen voor plat 30 x 6 mm.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/856630e3edd3db2eba1d77245f8340bb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/53f01a669cb13985d331bad179d6a289.jpg

Ik had nog een meter zoals deze :

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/280733c8149a20b1e77850b727718dca.jpg

Die is dus intussen vervangen door een slimme meter.

De dakhaken worden op een sepatate plank naast de bestaande panlatten geschroefd.
Zodoende denk er zeker van te zijn dat er geen paneel af kan waaien.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/fb47301831bafdf9b30430e6cad54872.jpg

Met dikke rvs schroeven.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/6008d0efe35b5e6cf8e37a49374aadbf.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/a1f43de1f2981696b9f2aba270841e37.jpg

Omdat ik voor full black panelen heb gekozen zal het blanke aluminium ook zwart moeten worden.
Spuiten is geen optie omdat dat er na enkele maanden zeker af valt.
Aan de randen van mijn zonnepanelen dak, heb ik het blanke aluminium zwart gemaakt met 3Mzwart ducktape.
Ik heb namelijk de ervaring dat dit erg lang blijft zitten in weer en wind. Heb het enkele jaren geleden eens gebruikt, en even vergeten er af te halen. Na twee dagen zat het dus muur vast. Dacht, laat maar zitten valt er over enkele weken vanzelf af, niet bepaald dus, zit er nog steeds op.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/390f00b209d35350b792cabf5621b1c5.jpg

Haken zijn verstelbaar. Mijn dak draagt op houten balken, en is in het midden iets door gezakt.
Zo kan ik dat compenseren.
De twee helften zijn verbonden met RVS M10 bouten.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/64fc7e06f9744648a6f085d105fb10a5.jpg

Bij de nok heb ik twee haken per paneel geplaatst. Omdat ik maar net uit kom met het formaat van de panelen, komt de bovenste rij gelijk met de nok pannen te zitten, en zal daarom natuurlijk wat meer wind vangen.
De hoeklijn is 40 x 40 x 4.
Die zit ook weer vast met M10 bouten op de dakhaken.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/9800038df460fa48feae03a4da5847f7.jpg

Vervolg volgende bericht.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• Kabbie_Kabbie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-01 13:11
Señor Sjon schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 21:57:
Staat 45 graden in de tekst. Kan je ook een bovenaanzicht doen die noordgericht is?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/c1uP8kr.jpg Alsje :-)

Nog even snel nagemeten met telefoon en hoek lijkt toch 50 graden te zijn.

@ Joris:
Het is nu helaas donker om goed te kijken, maar volgens mij heb ik 3 rijen dakpannen boven de dakkapel.
Proton_ schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 21:44:
Ik hoor je hier aan Solar Frontier denken ;)

De punten lijken scherper dan 90 graden, het dak is dus steiler dan 45 graden?
Ik had hier nog niet aan gedacht, net even gegoogeld en dit ga ik even verder uit zoeken. Jij hebt hier ervaring mee Proton_?

[ Voor 28% gewijzigd door Kabbie_Kabbie op 19-12-2014 22:36 ]

• Señor Sjon
Mwoah, zoek mijn overdenkingen maar eens door, ik heb dezelfde situatie alleen dan gespiegeld, dus WZW dakschild met buren.

• Origineel
  • Niet online
Nog even een foto van mijn eindresultaat :)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2981782/Dak-na.jpg

Maandag komen ze als alles goed gaat de meter vervangen, had er al eentje met aparte telwerken dus voor het salderen maakt het niet uit, dan maar gelijk vanaf het begin die slimme meter, misschien kan ik er nog wat leuks mee doen met het uitlezen (want dat gaat niet met de huidige)

• MichielFRL
Origineel schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 13:04:
[afbeelding]

Maandag komen ze als alles goed gaat de meter vervangen, had er al eentje met aparte telwerken dus voor het salderen maakt het niet uit, dan maar gelijk vanaf het begin die slimme meter, misschien kan ik er nog wat leuks mee doen met het uitlezen (want dat gaat niet met de huidige)
Netjes!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:04
Origineel schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 13:04:
[afbeelding]
Erg mooi! Met welke omvormer?

• Joris 407
@kabbie: dan kun je voor landscape gaan, 1m breed past wel op 3 pannen van 30cm werkende lengte. Wel ff controleren hè!

• patrickvanvalen
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/ea5e1f2d366bfeb2df85773a92e83389.jpg

En dan maar gaan leggen.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/d70689dab26d3fff30dae7422257f69b.jpg

Ik heb mijn dakpannen ook maar gereinigd, en daarna de delen die niet onder de panelen zitten geimpregneerd. Vandaar dus de kleur verschillen.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/cbdbfb0007fd872c6e8099e15575185e.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/76c548d91b62d98cb052f8280324a7b9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/268c97e3df74471ab80e496270947fa2.jpg

Met als eind resultaat.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/42c2c067cb7e2836b390b51d42690870.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door patrickvanvalen op 21-12-2014 00:11 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Mooi patrickvanvalen!
Waarom niet met standaard spullen? Je bezorgt jezelf veel werk zo.

• patrickvanvalen
Is wel veel werk, maar dit geeft toch ook wel weer een beetje meer voldoening.
En verder is het finacieel ook een stuk gunstiger.
Ik heb mijn panelen nu voor ongeveer €10,= per stuk kunnen monteren.
Ik wil voor mijn budget zo veel mogelijk panelen installeren, en alle zaken er om heen zo goedkoop mogelijk.
Aangezien ik erg goedkoop aan aluminium kan komen, was dit voor mij de beste optie.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ook fijn dat je het zonder valbeveiliging overleefd hebt en niet met paneel en al van de ladder gewaaid bent :)

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Proton_ schreef op zondag 21 december 2014 @ 10:34:
Ook fijn dat je het zonder valbeveiliging overleefd hebt en niet met paneel en al van de ladder gewaaid bent :)
Twee zielen, één gedachte ;)

Maar het ziet wel prachtig uit!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• migjes
patrickvanvalen schreef op zondag 21 december 2014 @ 10:23:
Ik wil voor mijn budget zo veel mogelijk panelen installeren, en alle zaken er om heen zo goedkoop mogelijk.
Aangezien ik erg goedkoop aan aluminium kan komen, was dit voor mij de beste optie.
netjes (en ja zelf iets maken hoeft niet goedkoper te zijn, maar geeft zoveel voldoening.)
zou je ook nog een paar foto's willen maken over hoe nu de panelen vast zitten?
ik zie wel iets van een horizontale staaf alu, maar hoe zit het paneel nu vast.

strak is het wel _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Rol-Co

Rol-Co

Als ik dit systeem uitreken aan bevestiging materiaal kom ik op net geen 500,- , dus heel veel zal je niet uitgespaard hebben (je tijd meegerekend) maar inderdaad de voldoening is groot. :)
Het ligt er iedergeval strak op, chapeau! Maar net als migjes wel benieuwd hoe je de panelen aan de hoeklijn hebt zitten.

• Origineel
  • Niet online
roderickvd schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 19:08:
[...]

Erg mooi! Met welke omvormer?
Omvormer is een Fronius Symo 4.5-3-M, waarbij ik 3 stings van 7 panelen (+/- 600 volt, wat volgens de specs ideaal is) op MPPT1 heb en 1 sting van 3 panelen (naast de erker met wat schaduw) op MPPT2.
Ga eerst eens kijken wat dit voor resultaat geeft de komende maanden 8)

Verder zit ik pal zuid met dak op 30 graden.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2981782/symo.jpg

Ik heb geen enkele ervaring met andere omvormers, maar deze Fronius zit naar mijn idee wel mooi in elkaar.
Met name de Push-Service ( = ftp upload ) lijkt me veelbelovende functie om aan de data te komen :)

• Origineel
  • Niet online
patrickvanvalen schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 22:22:
Omdat ik voor full black panelen heb gekozen zal het blanke aluminium ook zwart moeten worden.
Spuiten is geen optie omdat dat er na enkele maanden zeker af valt.
Ligt er aan waarmee je het inspuit, ik heb de uiteinden even in de auto tectyl gezet >:)

• Rol-Co

Rol-Co

Origineel schreef op zondag 21 december 2014 @ 11:47:
[...]

Omvormer is een Fronius Symo 4.5-3-M, waarbij ik 3 stings van 7 panelen (+/- 600 volt, wat volgens de specs ideaal is) op MPPT1 heb en 1 sting van 3 panelen (naast de erker met wat schaduw) op MPPT2.
Ga eerst eens kijken wat dit voor resultaat geeft de komende maanden 8)

Verder zit ik pal zuid met dak op 30 graden.

[afbeelding]

Ik heb geen enkele ervaring met andere omvormers, maar deze Fronius zit naar mijn idee wel mooi in elkaar.
Met name de Push-Service ( = ftp upload ) lijkt me veelbelovende functie om aan de data te komen :)
Dat gaat wel knallen in de zomer :) , log je ook naar pvoutput?

• Origineel
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 21 december 2014 @ 11:58:
[...]

Dat gaat wel knallen in de zomer :) , log je ook naar pvoutput?
Heb de boel nog maar net draaien, hoe ik de boel naar pvoutput krijg moet ik nog even onderzoeken.

Voor wat betreft dat knallen......voorlopig is het nog magertjes :'(
https://www.solarweb.com/...fc-4811-a925-a40500f75299

• Rol-Co

Rol-Co

Origineel schreef op zondag 21 december 2014 @ 12:01:
[...]

Heb de boel nog maar net draaien, hoe ik de boel naar pvoutput krijg moet ik nog even onderzoeken.

Voor wat betreft dat knallen......voorlopig is het nog magertjes :'(
https://www.solarweb.com/...fc-4811-a925-a40500f75299
Ja natuurlijk, het is december he? Korte dagen, lage straling, en foute hoek. Komt nog bij dat het natuurlijk bagger weer is kwa zon.
Maar dit komt voor jou allemaal goed in de zomer. d:)b

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Zijn er mensen die de temperatuur van hun zonnepanelen loggen? Ik ben wel eens benieuwd hoe koud en hoe warm die panelen worden. Helemaal mooi zou zijn in relatie met het opgewekte vermogen (=zoninstraling)

• opuntia1
Ziet er fraai uit.
Panelen worden goed geventileerd aan onderzijde.
Maar wel veel aluminium gebruikt, op de hoeklijnen weer verticale profielen.
Hoe zitten de panelen vast op die verticale C? profielen?

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Gaaf, blindmontage, zelf had ik M10 flensmoeren A2 genomen, die vreten zichzelf vast in het aluminium.
(qwa onder frame)

Btw, als dat de Dame des huizes is....................... die hier krijgt het op een vloeitje al spaans benauwd. _/-\o_
Pagina: 1 ... 74 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.