Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.881 views

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

paulv1973 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 20:14:
[...]

O ja... Op een Kia wel weer 7 jaar... _/-\o_
En lekker lage onderhoudskosten ten opzichte van de BMW en Mercedes. Geef mij maar die Kia voor de TCO, tvt enzo. Of las ik net iets over dat emotie (Marketing?) ook een grote rol speelt voor de mens. ;) Goh.

[ Voor 16% gewijzigd door Dre op 21-01-2015 20:21 ]

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:31
Bedankt voor de reacties.
Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 18:29:
[...]

Ja en nee, dat ligt aan de afschakelkarakteristiek van de automaat. Je kan prima even kortstondig 18A+ door een standaard (b) installatieautomaat jassen. Ik raad het niet aan maar het kan wel. ;)
Ok, de 16A automaat vervangen door een 20A is geen probleem, ik heb alleen niet echt ruimte voor een 2e automaat (zoals je soms ziet bij inductie kookplaten, daarom vroeg ik het eigenlijk.

Kleine vervolgvraag, sluit je een 3-fase omvormer aan op een krachtgroep? Want als je een 3 fase aansluiting hebt, dan hangt daar meestal een kookplaat aan, toch een redelijke verbruiker :)
Ander punt is wat is je locatie? Die 4kWh haal je aan de kust met 16*260Wp panelen terwijl dit er in het midden van het land al 17 moeten zijn en in het oosten red je het ook daar niet mee. Zijn geen gigantische verschillen maar zeker als je al op een randje zit wellicht eentje om even mee te nemen in de keuzes die je gaat maken. :)
Den Bosch, dus ik moet waarschijnlijk wel aan panelen met zoveel mogelijk wp.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voor een 3fase omvormer heb je wel een (aparte) 3fase groep nodig, maar voor 5 kW kan je die 3x10A afzekeren. Vind je dat een krachtgroep? ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

paulv1973 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 15:46:
[...]

Het ging mij om het prijsvergelijk.
Niet om het feit dat ik hem verkoop.
Een jaar geleden is die discussie al eens geweest dat men het niet op prijs stelde om reclame te maken
via de openbare postings. Daar heb ik alle begrip voor...

Er zijn al heel wat postings voorbij gekomen waarin de SMA als duur wordt bestempeld.
Ik vond dit een aardig vergelijk om aan te tonen dat dat helemaal niet hoeft.

Zo staan er ook SMA's te koop bij de bekende gebruiktezonnepanelen...
SMA SB3600TL-21.... Voor €600,-. incl BTW. Hoe doetie dat
Als je prijzen wil vergelijken zal je bij beide een adviesprijs aan moeten houden of van beide de prijs bij solar nrg vergelijken.
Zo maar hier en daar wat pakken is geen vergelijk, ik heb 2 nieuwe steca's gekocht voor de prijs van 1 bij solar nrg. Effekta 5000 koop je al voor 1/3 van jou geadverteerde sma, ik heb inmiddels al heel wat omvormers gekocht zo hier en daar voor mezelf of collega's om een systeem te maken maar boven de 450,- heb ik ze al 2 jaar niet meer gekocht, en alles nieuw met garantie o.a steca, kostal, effekta, growatt, chint, fronius.
Eigenlijk zowat alles behalve sma, waarom? Persoonlijk vind ik het oubollige, antieke omvormers die best goed presteren of werken maar het is ook niets meer.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 21:01:
Voor een 3fase omvormer heb je wel een (aparte) 3fase groep nodig, maar voor 5 kW kan je die 3x10A afzekeren. Vind je dat een krachtgroep? ;)
Elke 3fase groep is een "krachtgroep" of je die nu afzekert met 3x1A zekeringen
of met 3x63A zekeringen, daar heb je niets van te vinden, dat heet gewoon zo.

Ik duik al vast >:)

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Wat is er zo oudbollig aan sma?
Wat mis ik dan bij deze omvormer wat een andere wel heeft?

[ Voor 49% gewijzigd door patrickvanvalen op 21-01-2015 23:20 ]

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• Rol-Co

Rol-Co

patrickvanvalen schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 23:14:
Wat is er zo oudbollig aan sma?
Wat mis ik dan bij deze omvormer wat een andere wel heeft?
Nieuwe technieken, het is 2015 en de omvormers zijn nog het zelfde als 1992 :)
Ze zijn niet slecht hoor, maar je krijgt weinig voor veel geld, en om maar even terug te komen op de auto's (dre) is het de opel van een aantal jaren terug, die kochten mensen ook omdat er weinig aan kapot gaat (klopt wel omdat er niets in zat) maar inmiddels zijn er mensen die verder kijken en de keuze anders maken.
Met andere woorden, mensen kopen maar een sma omdat ze het ook niet weten en op safe gaan, later besef je dat er veel mooiere zijn voor een betere prijs.
Niet alleen sma heeft dat trouwens, kostal heeft dat ook, dan vind ik fronius, stecagrid en zelfs omnik wel merken die daar vernieuwend in zijn.

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-10-2025
Wat is eigenlijk de motivatie om een marge aan te houden van de dakranden?

Wettelijk gezien mag je niet over de rand heen gaan met de panelen. Over het aanhouden van een marge lees en zie ik verschillende hoeveelheden, van niks tot 30 a 40 cm. Maar er wordt nooit een reden genoemd waarom dat dan zou zijn.

In mijn geval zou dat betekenen dat ik zonder marge 1 a 2 panelen extra zou kunnen plaatsen.

En wat zou de motivatie kunnen zijn om niet over het lode gedeelte van de dakkapel heen te gaan met je paneel?

Zie hier een stuk van mijn dak
Afbeeldingslocatie: http://www.imghost.nl/download/dak-zoom1.jpg
Als ik ze landscape leg, zou ik er 2 boven elkaar kunnen leggen, immers 99cm * 2 + 2 cm tussen marge = 200 cm

En hier een stuk van de overburen zodat de dakgoot wat duidelijker te zien is
Afbeeldingslocatie: http://www.imghost.nl/download/dak-zoom2.jpg
Met regen lijkt me dat deze nog steeds netjes in de dakgoot terecht komt

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:29

DjVe

Hatsaflats!

paulv1973 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 20:13:
[...]
Hoe is de garantie afhandeling/behandeling bij Samil dan?
Hangt natuurlijk een beetje af waar je ze koopt, maar in de regel zijn het prima omvormers (zowel de TL als de TL-D serie). Als er een kapot gaat krijgt een nieuwe en kan die omhangen bij de klant of je pakt er één uit eigen voorraad en je krijgt een credit. Het duurt alleen verrekte lang voor die nieuwe serie beschikbaar is :( (TL-S serie)

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-01 12:46
nosmo king schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 08:12:
Wat is eigenlijk de motivatie om een marge aan te houden van de dakranden?

Wettelijk gezien mag je niet over de rand heen gaan met de panelen. Over het aanhouden van een marge lees en zie ik verschillende hoeveelheden, van niks tot 30 a 40 cm. Maar er wordt nooit een reden genoemd waarom dat dan zou zijn.

In mijn geval zou dat betekenen dat ik zonder marge 1 a 2 panelen extra zou kunnen plaatsen.

En wat zou de motivatie kunnen zijn om niet over het lode gedeelte van de dakkapel heen te gaan met je paneel?

Zie hier een stuk van mijn dak
[afbeelding]
Als ik ze landscape leg, zou ik er 2 boven elkaar kunnen leggen, immers 99cm * 2 + 2 cm tussen marge = 200 cm

En hier een stuk van de overburen zodat de dakgoot wat duidelijker te zien is
[afbeelding]
Met regen lijkt me dat deze nog steeds netjes in de dakgoot terecht komt
In rijtjeshuizen (bij mij het geval) is het wel zo netjes om wat ruimte t.o.v. de buren te houden, zodat je voor onderhoud op je eigen dak kunt blijven.
Je kunt best boven lood plaatsen, dat heb ik ook een beetje gedaan. Nadeel is, dat als je er eens bij moet, dit lastiger is. Let onder je dakkapel wel op dat je raam ook nog open moet kunnen. Houdt er daarbij rekening mee dat de panelen nog op profielen komen en zelf ook een dikte hebben ;)

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
Shapeshifter schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 18:41:
Ik probeer die omvormers beter te begrijpen. Men lijkt hier te suggereren dat je best een omvormer kunt gebruiken die qua vermogen lager zit dan de Wp van je installatie, maar loop je dan niet een heleboel vermogen mis op mooie dagen? Intuïtief zou ik een omvormer pakken die een hoger vermogen aan kan dan mijn panelen kunnen leveren, dan zit ik sowieso goed.

Begrijp ik het nu ook goed dat de PowerOne (of vergelijkbaar) en een SMA boosters hebben die er voor zorgen dat je ook met een lagere ingangsspanning goed gebruik kunt maken van je MPP (heeft de PowerOne eigenlijk een mpp tracker, zoals de Steca dat heeft? Edit: ja dus), maar dat dit wel zorgt voor meer verliezen ten opzichte van de Steca die qua ingangsspanning veel selectiever is en flink kan inzakken als deze niet gehaald wordt?
ik zelf ben eerder van: de omvormer zoveel Wp geven dat hij onder slechte omstandigheden zoals bewolking nog net genoeg W heeft om redelijk te werken.
soms heb je daar meer Wp voor nodig als W omvormer maar soms kan dat al met minder Wp.
(ik vind dat een stukje verschil tussen een "goede" of "slechte" omvormer >:) )
bij de meeste omvormers kom je dan ongeveer uit bij W omvormer = Wp.
(met "slechtere" omvormers komt er dan een 10%/20% extra Wp nodig)

maar wat doen PV panelen, die geven je een STC waarde in Wp.
omdat te halen moeten de cellen een bepaalde temperatuur hebben en een bepaalde straling van de zon.
dus STC waarde haal je bijna alleen in de lente.

als panelen liggen te bakken in de zon worden de cellen aardig warm, en dan zie je de V aardig dalen.
zo doen mijn panelen 35V bij STC maar als het hoog zomer is willen ze wel zakken naar de 28V.
de A blijft vrijwel gelijk (verandering van de A is te klein om daar iets over te zeggen.) en is afhankelijk van de hoe hard de zon schijnt.
(dit kun je berekenen aan de hand van de temperatuur coëfficiënt
en 70 graden voor de cellen is geen vreemde waarde als ze in de zon liggen ;) )

kijk je naar jaar opbrengsten, dan kun je een omvormer met 200%Wp als W omvormer.
dan zie je nog bijna 95% opbrengst per Wp uit de omvormer komen.
maar dan zie je wel dat de omvormer vaak tegen de max aan zit, en niet iedereen vind dat leuk.
(ik zelf zou dat nooit willen, maar ik zit niet in de PV voor het geld)

een voorbeeld uit mijn systeem, op een warme mooie zomer dag.
1900Wp oost en 1950Wp west allebei 45 graden helling.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg
het eerste dipje die je ziet is de kerktoren (geen probleem dat niet op te lossen is met een kilo semtex >:) )
de andere dipjes waren een paar wolken.
en minder mooie dagen heb je ook.:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/oost-west/2013-04-25.jpg

ik zou zeggen voor jouw een omvormer die rond 16A doet.
die kun je dan zonder problemen op een 16A groep hangen.
het aantal Wp wat je er aanhangt is niet zo heel belangrijk dat mag gerust 30% meer zijn zonder problemen.

een aantal steca modellen (niet allemaal er zijn altijd uitzonderingen) willen minimaal 350V.
komen ze daar onder stort het rendement heeeel erg hard naar beneden (denk aan 50% verlies of meer).

de reden waarom ik je ook de ECsolar optie gaf:
reken maar eens uit hoeveel V dat geeft, dat is zoveel dat je daar makkelijk 2x een mpp mee kunt vullen. ;)
dan kun je makkenlijk werken met een power-one of sma hosola etc.... met 2x mpp.
(als je voor 2x een mpp gaat, leg dan alle hoge panelen op 1 mpp en alle lage op de andere.
die hogere blijven langer werken in de avond. ;) )
(de ECsolar optie doe je nog niet echt handig, daar kun je nog makkelijk 8x210Wp vervangen voor 6x 270Wp variant, is wat goedkoper ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Rol-Co

Rol-Co

Minimaal 12x 60 cel aan de steca inderdaad anders dropt hij hard, ook weer niet te veel voltage (700v) omdat je dan niet het max rendement haalt.

Steca 3000 is 360v
Steca 3600 is 455v

• patrickvanvalen
[/quote]
Ze zijn niet slecht hoor, maar je krijgt weinig voor veel geld, en om maar even terug te komen op de auto's (dre) is het de opel van een aantal jaren terug, die kochten mensen ook omdat er weinig aan kapot gaat (klopt wel omdat er niets in zat) maar inmiddels zijn er mensen die verder kijken en de keuze anders maken.
Met andere woorden, mensen kopen maar een sma omdat ze het ook niet weten en op safe gaan, later besef je dat er veel mooiere zijn voor een betere prijs.
Niet alleen sma heeft dat trouwens, kostal heeft dat ook, dan vind ik fronius, stecagrid en zelfs omnik wel merken die daar vernieuwend in zijn.
[quote]

Tja leuk verhaaltje, maar mijn vraag is niet echt beantwoord.
WAT zijn de verschillen? WAT mis ik dan? :?

Ik hoor hier wel eens dat een omvormer flink kan staan te brommen onder belasting, maar zelfs als ik mijn oor tegen de sma omvormer aan leg hoor ik nog niks onder volle belasting.
Alleen bij opstarten hoor je een paar keer een relais schakelen.
Verder vindt ik de bouw kwaliteit toch wel top, alles van dik spuitgiet aluminium, geen plastic of plaatstaal.
En degelijke connectoren, groot verlicht duidelijk diplay.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

patrickvanvalen schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 12:01:
[/quote]
[\quote]

Ik hoor hier wel eens dat een omvormer flink kan staan te brommen onder belasting, maar zelfs als ik mijn oor tegen de sma omvormer aan leg hoor ik nog niks onder volle belasting.
Verder vindt ik de bouw kwaliteit toch wel top, alles van dik spuitgiet aluminium, geen plastic of plaatstaal.
Dat heeft een fatsoenlijke Chinese omvormer (bijvoorbeeld een Samil) ook. SMA zal intern echt wel beter doorontwikkelde/afgestemde onderdelen gebruiken. Naast dat het een goed product is, doet SMA ook veel aan service/opleiding zodat de installateur er een goed gevoel bij krijgt. En dat creëert de meerwaarde.

Het is dus deels het materiaal, maar (ik denk) voor het grootse deel echt een gevoel. Of je daar als klant meer voor wilt betalen, moet je zelf weten.

• Rol-Co

Rol-Co

Je mist

24/7 aan en dus uit te lezen
400 dagen logboek data
98,6% efficientie

Dat hij zwaar is en degelijk materiaal is matuurlijk niet voor niets, dat heeft met een stukje koeling te maken. De steca hoor je overigens ook niet op volle belasting en word daarentegen ook maar 40 graden max.
Niet warm is efficient, dus betere techniek.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:21

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Wat zou een montage systeem moeten kosten voor 30 Solar Frontier panelen op een hellend dak? Ik krijg nu een offerte waar dit 2100 euro kost (exclusief het plaatsen van de panelen dus alleen de hardware). Lijkt me een beetje veel.

[ Voor 4% gewijzigd door zonoskar op 22-01-2015 14:36 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-12-2025

paulv1973

16.730Wattpiek

Rol-Co schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 21:32:
[...]

Als je prijzen wil vergelijken zal je bij beide een adviesprijs aan moeten houden of van beide de prijs bij solar nrg vergelijken.
Zo maar hier en daar wat pakken is geen vergelijk, ik heb 2 nieuwe steca's gekocht voor de prijs van 1 bij solar nrg. Effekta 5000 koop je al voor 1/3 van jou geadverteerde sma, ik heb inmiddels al heel wat omvormers gekocht zo hier en daar voor mezelf of collega's om een systeem te maken maar boven de 450,- heb ik ze al 2 jaar niet meer gekocht, en alles nieuw met garantie o.a steca, kostal, effekta, growatt, chint, fronius.
Eigenlijk zowat alles behalve sma, waarom? Persoonlijk vind ik het oubollige, antieke omvormers die best goed presteren of werken maar het is ook niets meer.
Ik snap dat jullie de adviesprijs met elkaar vergelijken maar reeel is het niet.
We hebben het over een zo goed mogelijk presterende MAAR OOK een zo goedkoop mogelijk systeem
te ontwerpen en aanschaffen.
Om dan de adviesprijs te nemen vind ik niet correct.
Iedereen zoekt toch naar de koopjes in de markt!!? Zeker de Tweakers onder ons.
Om dan te zeggen dat een omvormer duur is omdat hij 1100 euro in de handel kost, terwijl precies dezelfde omvormer wordt aangeboden voor bijna de helft.... 8)7

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• migjes
patrickvanvalen schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 12:01:

het is in jouw geval niet wat je mist, maar wat je nu extra hebt.
je hebt nu ongeveer:
2x8X??Wp op een SMA 4000TL-21.
dat geeft ongeveer 240V DC op de mpp.
de booster maakt daar ongeveer 350V DC van voor de omvormer.
en dan word het geconverteerd naar 230V AC.
ongeveer 95-97% efficiëntie. (afhankelijk van de situatie)

met een stecagrid (somige modellen.) en een aantal andere omvormers.
1x16X??Wp geeft +/- 480V (1x16x??Wp is eigenlijk net iets te veel voor steca, iets minder is dan beter, maar het gaat over een voorbeeld)
480V is makkelijker om te zetten naar 350V. (steca doet het intern iets anders, maar ben er nog niet helemaal uit hoe.)
en dan word het geconverteerd naar 230V AC.
en dan heb je een goedkopere omvormer (minder onderdelen) met een hoger rendement (conversie minder/rendabeler)
en dan kom je te minste dik boven de 98% efficiëntie uit. ;)

mijn power-one bestaat nog gewoon uit plaatstaal, en dik ook. (hij kan ook buiten hangen, is hij eigenlijk voor gemaakt)
qua design is hij zelfs nog ouder als jouw sma4000 ;)
toch haal ik efficiëntie's van ongeveer 96,7% tot 97,8%.
zoveel is er niet verandert in de afgelopen 10 jaar.

wel oppassen, kijk je naar gemiddelde efficiëntie of naar de top efficiëntie.
op het gemiddelde efficiëntie doet de steca het erg goed, en dat is de belangrijkste ;)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20steca.jpg
het maakt bijna niet uit hoeveel W er binnen komt op een steca, de omzetting blijft erg efficiënt over de hele lijn.
dus kun je werken met het nadeel dat de V boven de 350V moet blijven, dan is steca en consorten wel erg leuk.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
paulv1973 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 14:59:
[...]

Ik snap dat jullie de adviesprijs met elkaar vergelijken maar reeel is het niet.
We hebben het over een zo goed mogelijk presterende MAAR OOK een zo goedkoop mogelijk systeem
te ontwerpen en aanschaffen.
Om dan de adviesprijs te nemen vind ik niet correct.
Iedereen zoekt toch naar de koopjes in de markt!!? Zeker de Tweakers onder ons.
Om dan te zeggen dat een omvormer duur is omdat hij 1100 euro in de handel kost, terwijl precies dezelfde omvormer wordt aangeboden voor bijna de helft.... 8)7
het is ook niet reëel om producten die jij aanbied op marktplaats te gaan vergelijken met advies prijzen.
(dat noem ik gewoon reclame maken voor je zelf, en dan doe je bewust of onbewust hier met sluik reclame.)
wil je vergelijken dan beide advies prijzen of beide marktplaats prijzen.
maar hou de handel buiten het forum. A.U.B.

tweakers vinden hun wegen toch wel, daar maak ik mij toch geen zorgen over.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 15:10:
[...]

het is ook niet reëel om producten die jij aanbied op marktplaats te gaan vergelijken met advies prijzen.
(dat noem ik gewoon reclame maken voor je zelf, en dan doe je bewust of onbewust hier met sluik reclame.)
wil je vergelijken dan beide advies prijzen of beide marktplaats prijzen.
maar hou de handel buiten het forum. A.U.B.

tweakers vinden hun wegen toch wel, daar maak ik mij toch geen zorgen over.
Het gaat ook niet om producten die ik aanbied maar om producten die in zijn algemeenheid worden aangeboden... Het was niet mijn bedoeling dat sommigen hier hele advertenties kopieren en plakken en daar mijn naam aan hangen.

Nogmaals... Het ging mij om het feit dat de adviesprijs van een SMA niet de koopprijs is.
Mijn excuses als die posting anders wordt gelezen en als reclame wordt beschouwd. :X

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• migjes
paulv1973 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 15:24:
[...]

Het gaat ook niet om producten die ik aanbied maar om producten die in zijn algemeenheid worden aangeboden... Het was niet mijn bedoeling dat sommigen hier hele advertenties kopieren en plakken en daar mijn naam aan hangen.

Nogmaals... Het ging mij om het feit dat de adviesprijs van een SMA niet de koopprijs is.
Mijn excuses als die posting anders wordt gelezen en als reclame wordt beschouwd. :X
ik heb er verder helemaal geen problemen mee.
maar je vergelijkt wel een nieuw prijs steca met marktplaats sma.
en dat is niet eerlijk.

neem ik jouw sma
http://www.marktplaats.nl...c5b7a618&previousPage=VIP
dan kan met een marktplaats prijs steca het toch een stuk goedkoper.
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr
maar een keer of 4, dus ik zou mijn neus niet in dat wespen nest steken.
(was gewoon random de eerste die ik vond, lol.)

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 15:36:
[...]

ik heb er verder helemaal geen problemen mee.
maar je vergelijkt wel een nieuw prijs steca met marktplaats sma.
en dat is niet eerlijk.

neem ik jouw sma
http://www.marktplaats.nl...c5b7a618&previousPage=VIP
dan kan met een marktplaats prijs steca het toch een stuk goedkoper.
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr
maar een keer of 4, dus ik zou mijn neus niet in dat wespen nest steken.
(was gewoon random de eerste die ik vond, lol.)
Kijk...
Met die vergelijking heb je helemaal gelijk... _/-\o_

Ik vind die prijs van deze Steca9000 ook wel erg goedkoop.
Ik zie deze al een jaartje voor een kleine 6-700 euro aangeboden worden en voor een 3-fase met dit vermogen zou zelfs ik vraagtekens krijgen hoe dat kan.... _/-\o_
De welbekende gebruikte zonnepanelen bied ze ook al aan in hun pakketten.

[ Voor 13% gewijzigd door paulv1973 op 22-01-2015 15:52 ]

• migjes
paulv1973 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 15:38:
[...]

Kijk...
Met die vergelijking heb je helemaal gelijk... _/-\o_

Ik vind die prijs van deze Steca9000 ook wel erg goedkoop.
Ik zie deze al een jaartje voor een kleine 6-700 euro aangeboden worden en voor een 3-fase met dit vermogen zou zelfs ik vraagtekens krijgen hoe dat kan.... _/-\o_
De welbekende gebruikte zonnepanelen bied ze ook al aan in hun pakketten.
ik denk dat ze uit Duitsland komen.
grote omvormers moeten daar terug schakelen tegenwoordig (is al even zo).
en dat kunnen ze niet, dus worden ze maar gedumpt.
leuk voor ons, jammer voor de buren want die krijgen er niet veel voor terug.

(je zou roll-co eens moeten vragen, die weet soms wel heel erg de koopjes te vinden.
ik kan hier als ik met mensen het door neem, eigenlijk allen in nieuw verkoop prijzen praten.
niet iedereen hier is tweaker, en er zijn er genoeg bij die al knikkende knieën krijgen als ze een dakpan zien.)

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik weet nog goed toen ik 2 jaar geleden mijn installatie bij elkaar aan het sprokkelen was.
Kon toen ook een SMA SB4000TL-20 kopen voor geen geld.
Ik naar Venlo.... dik een uur rijden.
Kom daar, staat er Aleo op de omvormer en geen SMA.
Nou, ik weer retour Zuid Limburg zonder omvormer omdat ik dacht dat het niet klopte. (ik groentje)
Eenmaal thuis, e.e.a. opgezocht en contact gezocht met SMA.
Toen bleek dat het toch om een SMA ging gerebranded, ik weer naar Venlo en de SMA gekocht.

Ik wil maar zeggen... Een particulier die zijn eerste installatie koopt, is meestal geneigd iets te kopen bij een bedrijf. En niet de koopjes op Marktplaats of E-bay.

En dan gaat het dus wel geld kosten.

Laat staan dat je ook nog eens niet het dak op durft... O-)

[ Voor 4% gewijzigd door paulv1973 op 22-01-2015 17:11 ]

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Zo wil ik dat ook gaan doen. Is het dan aan of af te raden om 2 omvormers te kopen voor een installatie van ca 5000 Wp? Vaak zie je de wat kleinere omvormers wel goedkoop, maar de grotere niet zo.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

zonoskar schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 17:19:
Zo wil ik dat ook gaan doen. Is het dan aan of af te raden om 2 omvormers te kopen voor een installatie van ca 5000 Wp? Vaak zie je de wat kleinere omvormers wel goedkoop, maar de grotere niet zo.
5000Wp gewoon op 1 omvormer...
Is niks bijzonders

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 16:09:
[...]

ik denk dat ze uit Duitsland komen.
grote omvormers moeten daar terug schakelen tegenwoordig (is al even zo).
en dat kunnen ze niet, dus worden ze maar gedumpt.
leuk voor ons, jammer voor de buren want die krijgen er niet veel voor terug.

(je zou roll-co eens moeten vragen, die weet soms wel heel erg de koopjes te vinden.
ik kan hier als ik met mensen het door neem, eigenlijk allen in nieuw verkoop prijzen praten.
niet iedereen hier is tweaker, en er zijn er genoeg bij die al knikkende knieën krijgen als ze een dakpan zien.)
Zoiets bedoel je? ;)

http://www.ebay.de/itm/NE...lagen&hash=item418eaadf0c
Edit
Let wel op, 299,- verzenden dus eerst een mail sturen wat verzenden kost.

Met 10 jaar gar, voor wat het waard is.

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 22-01-2015 19:23 ]

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Die veiling duurt nog 5 dagen....
Controleer hem dan nog maar eens...

• Rol-Co

Rol-Co

paulv1973 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 18:46:
[...]

Soms wel, soms ook niet.... :)

Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/653196a19aae90574b6cc6b6218f930d.jpg

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Wat betaal je aan transport voor de Steca?

• Rol-Co

Rol-Co

Was in dit geval gratis maar een steca zal 15,- zijn ongeveer, hij weegt maar 9 kg, een effekta van 29,5 kilo kost 32,-

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Rol-Co schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 19:01:
Was in dit geval gratis maar een steca zal 15,- zijn ongeveer, hij weegt maar 9 kg, een effekta van 29,5 kilo kost 32,-
Ik heb de ervaring dat de verzendkosten voor een SMA van 26kg nogal verschillen per transporteur.
Een SMA STP van 40kg kost binnen Duitsland al 75€. Gewoon niet leuk meer.
In Nederland versturen gaat maar tot 30kg geloof ik (particulier)
Heb een keer 2 stuks SMA SMC8000TL gekocht in Duitsland.
De DHL bezorger had de tranen in de ogen staan. Arme kerel had geen steekkarretje 8)7 :X

• mrmrmr
  • Niet online
paulv1973 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 18:46:
[...]
Opkopers/verkopers hebben er vaak meer dan 1, maar ze geven dat niet aan (want dan wordt de prijs lager). Soms kun je een product goedkoper krijgen als je gewoon een mailtje stuurt naar de verzender en vraagt om de beste prijs, zonder te bieden.

• ido_nl
Toch nog een keer proberen, dat is het nadeel als alle soorten onderwerpen in 1 topic worden gestopt, en er een discussie gaande is welke omvormer beter is, doet me denken aan de discussies van vroeger Atari vs Amiga, of windows vs mac :)

Anyway, Wat is de motivatie om een marge aan te houden van de dakranden bij het plaatsen van zonnepanelen? Goeie tip was dat je raam nog wel open moet kunnen van je dakkapel.

Ik had de vraag hier al gepost, ben wel erg benieuwd wat mensen zeggen.
mijn originele post

• Rol-Co

Rol-Co

nosmo king schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 20:01:
Toch nog een keer proberen, dat is het nadeel als alle soorten onderwerpen in 1 topic worden gestopt, en er een discussie gaande is welke omvormer beter is, doet me denken aan de discussies van vroeger Atari vs Amiga, of windows vs mac :)

Anyway, Wat is de motivatie om een marge aan te houden van de dakranden bij het plaatsen van zonnepanelen? Goeie tip was dat je raam nog wel open moet kunnen van je dakkapel.

Ik had de vraag hier al gepost, ben wel erg benieuwd wat mensen zeggen.
mijn originele post
Onder: zodat de afwatering IN de dakgoot loopt ipv er over.
Boven: geen & vanwege de bovenste dakpan waar geen dakhaak onder kan.
Zijkanten: geen, panelen mogen tot aan de buren.
Algemeen: bij schaduw problemen.

• ido_nl
bedankt rol-co, goeie punten.
>>Boven: geen & vanwege de bovenste dakpan waar geen dakhaak onder kan.

1 dakpan marge dan? En dan bedoel je met de bovenste bij de nok zeker?

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-01 21:03

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Rol-Co schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 20:11:
[...]

Onder: zodat de afwatering IN de dakgoot loopt ipv er over.
Boven: geen & vanwege de bovenste dakpan waar geen dakhaak onder kan.
Zijkanten: geen, panelen mogen tot aan de buren.
Algemeen: bij schaduw problemen.
Het hangt heel erg af va de omstandigheden.
Ik heb ooit voor een opdrachtgever een systeem geplaatst waarvan de haken waren gemaakt van een strip Gezet buigzaam RVS, dat op een te plaatsen panlat werd vastgeschroefd.
Zeer tegen mijn idee in wilde de opdrachtgever het hele dak stampvol leggen en er lagen ook panelen hoog op het dak tegen de rand. De bewoner sliep onder dat dak, en boven de windkracht 6 (polderdorpje) stond de bewoner in pyjama s'nachts met de telefoon in de hand buiten omdat ie bang was dat zijn panelen weg waaiden. Omdat de panelen zo tegen de rand van het dak waren geplaatst werden deze door de wind opgetild en weer terug op het dak terug gelegd. Eerst werd gedacht dat t om 1 paneeltjes ging dat hoog tussen de dakrand en het raam lag.
Clickfit besteld, vanuit het raam circus toeren uitgehaald, paneel eraf, oude systeem eraf, CF erop, paneel weer terug. klaar.
Nou mooi niet. Uiteindelijk alle 22 panelen losgehaald oude systeem verwijderd en overal CF geplaatst.
Doordat dat een veel stijvere haak is, en als je zorgt dat deze goed vastklemt op de pan, dan kan dat wel goed uitpakken. Reken maar dat mijn opdrachtgever er bij stond te lachen met de bewoner als een boer met kiespijn. Maar nu iets meer van gehoord, ook na de stevige stormen met rukwinden van laatst.

Boven zou ik altijd wat ruimte houten t.o.v de nok als je onder dat dak slaapt, ook vanwege mogelijk fluiten.
Op mijn eigen schuur (met sneldekkers en gespijkerde nok) die een stuk lager is dan de omliggende bebouwing durf ik dus ook hoger te gaan (haak op de 2e pan, dus wel onder de 1e pan) dan op mijn eigen dak (gemetselde nok met 100 jaar oude pannen) op mijn huis waaronder ik slaap.

Tot aan de naaste buren hou ik i.i.g altijd één pan vrij (daar i.i.g geen haak op), zodat de buurman als ie dat zou willen de dakpannen kan vervangen, ik zie het nut niet erg, maar er zijn mensen die dit doen. ja wil denk ik geen ruzie met de buurman daarover.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• patrickvanvalen
Gewoon zo vol mogelijk leggen. 8)
Ik heb ze ook tot op de nokpan liggen, en onder tot in de goot.
De buren ben ik 10 cm vanaf gebleven.
Gewoon zorgen dat de randen goed vast liggen dat het niet gaat klapperen in de wind.
Ik heb tijdens de storm laatst, niets gehoord.

• Rol-Co

Rol-Co

Hier liggen de bovenste ook gelijk met de nok (10,2 meter hoog), je zou een waterpas op de nok en paneel lijst kunnen leggen, de eerste dakhaak zit 2e pan van de nok. Ook hier hoor ik niets maar heb dan ook 5mm dikke rvs dakhaken, betonpannen en 40/40 rails met M10 vast.
1 kant ligt tot aan de buren en heb een 20cm over bij de dakgoot, water gaat prima omdat ik het verticaal heb maar sneeuw komt met een hoop gebulder er over heen. :)

Verwijderd

zonoskar schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 14:35:
Wat zou een montage systeem moeten kosten voor 30 Solar Frontier panelen op een hellend dak? Ik krijg nu een offerte waar dit 2100 euro kost (exclusief het plaatsen van de panelen dus alleen de hardware). Lijkt me een beetje veel.
Valt op zich wel mee hoor, meestal zit je wel rond de 30,- excl. BTW voor een paneel aan montage system.
En arbeid met klein materiaal tussen de 40 en 50 euro per paneel.
Wij plaatsen ze regelmatig en zitten ook wel rond die prijs

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Verwijderd schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 23:43:
Valt op zich wel mee hoor, meestal zit je wel rond de 30,- excl. BTW voor een paneel aan montage system.
30 per paneel maal 30 panelen is 900 euro (1100 incl BTW). Geen 2100. Die prijs was ook nog eens zonder montage.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

zonoskar schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 08:30:
[...]

30 per paneel maal 30 panelen is 900 euro (1100 incl BTW). Geen 2100. Die prijs was ook nog eens zonder montage.
Behoorlijk duur. Met click-fit kom je op een adviesprijs van 1.000 (excl. BTW) voor een 6 bij 5 opstelling portret (medium dakhaak, hoogte verstelbaar).

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

paulv1973 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 17:30:
5000Wp gewoon op 1 omvormer...
Is niks bijzonders
Dat snap ik. Maar je ziet meer kleinere omvormers op marktplaats dan de grote. Vandaar de vraag of 2 2dehands kleine omvormers een goed idee is, ipv nieuw 1 grote omvormer.

Bijvoorbeeld, op marktplaats staat een Samil 4500 te koop. Zou dit een goede keus zijn voor 30x170 Wp Solar Frontier? In principe is dat 5100 Wp en misschien wel 4800 kWh. De Samil mag max 4300W verwerken. Kom ik dan in de problemen, of toch maar beter kijken voor een zwaardere omvormer?

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

zonoskar schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 09:40:
[...]

Dat snap ik. Maar je ziet meer kleinere omvormers op marktplaats dan de grote. Vandaar de vraag of 2 2dehands kleine omvormers een goed idee is, ipv nieuw 1 grote omvormer.

Bijvoorbeeld, op marktplaats staat een Samil 4500 te koop. Zou dit een goede keus zijn voor 30x170 Wp Solar Frontier? In principe is dat 5100 Wp en misschien wel 4800 kWh. De Samil mag max 4300W verwerken. Kom ik dan in de problemen, of toch maar beter kijken voor een zwaardere omvormer?
Ik persoonlijk zou een 5Kw omvormer nemen.
Power one 5.0 of een SMA SB5000 of enz... Keuze zat
Zo duur zijn ze nu ook weer niet.

Ik denk dat je met 2 kleinere omvormers duurder uit bent.

Verwijderd

@zonoskar
hoe had je het in gedachten om die 30stuks aan te sluiten
2 strings van 7 en 2 strings van 8 en dan parrallel op de omvormer?

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 10:08:
@zonoskar
hoe had je het in gedachten om die 30stuks aan te sluiten
2 strings van 7 en 2 strings van 8 en dan parrallel op de omvormer?
Geen idee :) Volgens mij zijn de SF panelen ca 100V. Daarvan kunnen er 5 in serie. En dit dan 6x parallel. Op zo'n Samil zitten 2 MPPs, dus dan kan het ook 2x 3 strings van 5 parallel. Toch?

Verwijderd

de meeste omvormers hebben idd 2 mpp
als je er 5 panelen in serie zet dan zit je op 500V

dus dan krijg je idd 6 strings waarvan er 3 parrallel op de ene mpp en 3 parallel op de andere mpp

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

zonoskar schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 10:10:
[...]

Geen idee :) Volgens mij zijn de SF panelen ca 100V. Daarvan kunnen er 5 in serie. En dit dan 6x parallel. Op zo'n Samil zitten 2 MPPs, dus dan kan het ook 2x 3 strings van 5 parallel. Toch?
http://www.ebay.de/itm/AU...lagen&hash=item2c95b81af8

Staat wel bij dat dit een 3 fase omvormer is...

• mrmrmr
  • Niet online
[...]

Ik vraag me af wat het dan het resultaat is als een van die panelen het niet goed doet. Bij serieschakeling heb je nog een fallback in de diodes.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Juist bij serie schakeling verwacht ik problemen als er een paneel niet doet, zie het als kerstboomlichtjes waarvan 1 het niet doet. In serie doen ze het allemaal niet. In parallel doet alleen die ene het niet.

Verwijderd

alles in 1 serie gaat zowiezo niet werken dan zit een een string van 3000V :?

• PClop
  • Niet online
mrmrmr schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 10:42:
[...]

Ik vraag me af wat het dan het resultaat is als een van die panelen het niet goed doet. Bij serieschakeling heb je nog een fallback in de diodes.
Hier, http://greencheck.nl/?p=1164 wordt dat ook ingezien, en werken ze om die reden ook
met een extra diodebox om te voorkomen dat de goedwerkende strings, de andere gaat opblazen.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:34

mb1

[...]

SF170 geeft zo'n 80V per paneel gedurende het grootste deel van het seizoen. 6 in serie geeft dus 500V
Hier in het topic staat zat te lezen over SF en onder demenioneren van de omvormer.
Samengevat NIET DOEN.
De SF's gaan behoorlijk over performen indien een beetje gunstig gelegen, dus omvormer rustig 10-20% groter keizen

• mrmrmr
  • Niet online
zonoskar schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 10:45:
Juist bij serie schakeling verwacht ik problemen als er een paneel niet doet, zie het als kerstboomlichtjes waarvan 1 het niet doet. In serie doen ze het allemaal niet. In parallel doet alleen die ene het niet.
Daar zijn de diodes voor, die zorgen voor een bypass. De meeste panelen hebben 3 diodes over een deel van het paneel. Ook goed om rekening mee te houden bij het ontwerp en of ze landscape of portrait worden geplaatst.

@PClop
Als je diodes plaatst over meerdere panelen, is dan de negatieve impact niet een stuk groter als die inschakelt?

(Ik heb zelf 16 panelen in twee series, met schaduw en ik zie dat de diodes hun werk doen).

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

[...]

Yep. Zo heb ik het ook: 3 strings van 5x SF-155 parallel op de ene MPP en 3 strings van 5x SF-170 parallel op de andere MPP van een PowerOne Aurora 4.2.

En wat mb1 zegt: omvormer met SF iets groter kiezen. In de zomer zie ik mooie bogen van 4600 W max, maar in het voor- en najaar ztten er teveel platte kantjes aan naar mijn smaak. Procentueel maak dat niet heel veel uit, en ik laat deze dan ook hangen tot ie stuk is, maar toch als er wat nieuws moet komen wordt dat iets groter :) (ZO dak van 45 graden)

[ Voor 27% gewijzigd door noo op 23-01-2015 11:41 ]

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Misschien een domme vraag, maar stel ik koop nieuwe panelen en leg deze op het dak. De omvormer wil ik 2de hands kopen, dus dat duurt misschien nog even. Is dit schadelijk voor de panelen? Of gevaarlijk?

• casper4253
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:43
Ik ben bijna zover dat ik weet wat ik wil.
Maar twijfel of iets technisch wel mogelijk is en aan te raden.

Ik wil graag 14 x Yingli Panda's (275WP) plaatsen op mijn dak (Plat dak).
De richting is Zuid oost op 20 of 30 graden.
Omvormer word dan een Trannergy PVI4000 of gelijkwaardig ander merk.

Nu komt mijn vraag :)
Is dit mogelijk op 1 x16A groep? (hoofdzekering is 1x40A)
In andere berichten op dit forum zijn de meningen nog wat verdeeld.

2x vraag kan hier een ZV16 verdeler gebruikt worden op de wasmachine aansluiting?

Volgens mij heb ik de volgende mogelijkheden:
1x een Nieuwe 16A groep maken en een kabel trekken (is natuurlijk het meeste werk)
1x een nieuwe 20A groep maken en een kabel trekken
de ZV16 verdeler gebruiken op de bestaande wasmachine aansluiting (Is het snelst en goedkoopst)

Ik heb zelf het een en ander opgezocht en maak me niet zoveel zorgen over keuze 1 (nieuwe 16A groep)
Denk zelf dat een 20A groep wat overdone is.
Wel twijfel ik erg over de ZV16 verdeler.

Alle tips en ideeen zijn welkom _/-\o_

Verwijderd

@zonoskar als je er voor zorgt dat de uiteinde van de kabels binnen liggen en voorzien van een connector kan er niets gebeuren

• migjes
casper4253 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 11:50:
Ik ben bijna zover dat ik weet wat ik wil.
Maar twijfel of iets technisch wel mogelijk is en aan te raden.

Ik wil graag 14 x Yingli Panda's (275WP) plaatsen op mijn dak (Plat dak).
De richting is Zuid oost op 20 of 30 graden.
Omvormer word dan een Trannergy PVI4000 of gelijkwaardig ander merk.

Nu komt mijn vraag :)
Is dit mogelijk op 1 x16A groep? (hoofdzekering is 1x40A)
In andere berichten op dit forum zijn de meningen nog wat verdeeld.

2x vraag kan hier een ZV16 verdeler gebruikt worden op de wasmachine aansluiting?

Volgens mij heb ik de volgende mogelijkheden:
1x een Nieuwe 16A groep maken en een kabel trekken (is natuurlijk het meeste werk)
1x een nieuwe 20A groep maken en een kabel trekken
de ZV16 verdeler gebruiken op de bestaande wasmachine aansluiting (Is het snelst en goedkoopst)

Ik heb zelf het een en ander opgezocht en maak me niet zoveel zorgen over keuze 1 (nieuwe 16A groep)
Denk zelf dat een 20A groep wat overdone is.
Wel twijfel ik erg over de ZV16 verdeler.

Alle tips en ideeen zijn welkom _/-\o_
ik zie niet in waarom je een 20A groep zou willen gebruiken.
14X275Wp kan makkelijk op een omvormer van 16A.
mooiste is een omvormer met 1mpp en zo 420V te kunnen voeden (moet hij dan wel aan kunnen)
het is maar een heel lichte onder dimensionering eigenlijk meer een afrondings-getalletje
zou niet te moeilijk over doen, dat is de extra kosten niet waard en kan dan op een ZV16 ;)

1x40A hoofdzekering? het kan maar meestal is dat 1x35A? en dan zie je veel 40A apperatuur wat er dan word gebruikt ;)

• mrmrmr
  • Niet online
@casper4253

Ik heb de handleiding van mijn Power One 4200 gevolgd, en die schrijft 20A voor met een aardlekschakelaar (ALS). Een zekering kost weinig, er was dus niet veel reden om het niet te doen. Wel heb ik gekozen voor een snellere aardlek, want de voorgeschreven 300ms is in Nederland niet gebruikelijk, dat is 30ms, bedoeld voor bescherming van mensen. Op 1 onopgehelderd afslag incident na zijn er geen problemen geweest.

De kabel die ik door een 5/8 (16mm) pijp heb geperst is 4mm2 en niet de standaard 2.5mm2. Zulke dikke kabels door zo'n small pijpje is bijna niet te doen, de reden dat het net wel lukte was de korte afstand tot de meterkast. Als de pijp recht is zou het misschien ook wel lukken. In een buis met korte bochten niet.

Het praktisch nut van een apart zekeringkastje is -vermoed ik als leek- beperkt. Misschien zou een reden kunnen zijn dat je huidige meterkastbehuizing al vol zit. Ik heb een nieuwe meterkastbehuizing laten plaatsen, want er moest ook een hoofdschakelaar worden geplaatst. Dat was een verplichte upgrade bij aanpassingen aan de meterkast. Er moest ook een nieuwe zegel worden geplaatst, een electricien met zegelrecht was nodig.

• MaxxMark
  • Laatst online: 09-01 18:00

MaxxMark

HT is Tof!

Ik heb een vraagje voor jullie goeroe's op dit forum. Gisteren zijn er bij mij op het dak mooie panelen neergelegd. Echter omdat ze erg lang bezig zijn geweest was het al donker en was het niet meer mogelijk de boel goed door te meten.

Vandaag bleek dat er een foutje is gemaakt (zelf ook niet goed bij stilgestaan). Het voltage per vlecht is namelijk (veel) te hoog. Ze komen dit aanstaande maandag corrigeren (meerdere strings worden parallel geschakeld ipv serieel). Echter vind ik het zelf natuurlijk erg interessant om nu al opbrengsten te kunnen zien.

Mijn vraag is of ik op dit moment straffeloos een 6tal panelen per string kan loshalen (en de lus uiteraard intact houden) om nu alvast een werkende set te krijgen (uiteraard betekent het dat de opbrengst lager is doordat je panelen uit de set haalt)

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
zonoskar schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 11:33:
Misschien een domme vraag, maar stel ik koop nieuwe panelen en leg deze op het dak. De omvormer wil ik 2de hands kopen, dus dat duurt misschien nog even. Is dit schadelijk voor de panelen? Of gevaarlijk?
De omvormer is bepalend voor hoe je string configuratie eruit komt te zien, dus eerst panelen neerleggen lijkt me niet handig voor iemand die niet zelf de panelen gaat leggen (en dus ook niet de string configuratie later gaat/kan aanpassen)
Een omvormer gaat een jaar of 10 mee, en een gebruikte heeft dus een minder lange levensduur.
Mijn advies, ben je geen doe het zelver die zelf het dak op kan en gaat, neem dan gewoon een nieuwe omvormer met fabrieksgarantie etc.

Verwijderd

meerdere strings parrallel hoeveel panelen liggen er op dan

of heb je SF panelen

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2015 13:34 . Reden: kromme zin ]

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Ik heb nu 1x een string van 15x 200wp (45.73v) en 1x een string van 16x 200p (45.73v). Wat neer komt op ~685 en ~731v per string.

Volgens de specs zou hij in MPPT: 150v < x < 500v

Een snelle berekening leert mij dat ik dan misschien net een string van 11 panelen in serie mag hebben (503.03V).

[ Voor 37% gewijzigd door MaxxMark op 23-01-2015 13:54 . Reden: Iets meer uitgebreid + spec correctie ]

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• mb1

mb1

MaxxMark schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 13:44:
Ik heb nu 1x een string van 15x 200wp (45.73v) en 1x een string van 16x 200p (45.73v). Wat neer komt op ~685 en ~731v per string terwijl de max V 550v bedraagt.
Heeft een installateur dit zo aangesloten 8)7
Eerst nadenken is blijkbaar te veel gevraagd .....
Met een beetje pech is je omvormer reeds overleden door de te hoge ingang spanning.
Mocht deze het overleefd hebben dan is de string van 16 wel door 2 te delen.
Die van 15 niet!
÷3 (3*5) zal de spanning te laag worden voor de omvormer.

• casper4253
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:43
migjes schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 12:14:
[...]

ik zie niet in waarom je een 20A groep zou willen gebruiken.
14X275Wp kan makkelijk op een omvormer van 16A.
mooiste is een omvormer met 1mpp en zo 420V te kunnen voeden (moet hij dan wel aan kunnen)
het is maar een heel lichte onder dimensionering eigenlijk meer een afrondings-getalletje
zou niet te moeilijk over doen, dat is de extra kosten niet waard en kan dan op een ZV16 ;)

1x40A hoofdzekering? het kan maar meestal is dat 1x35A? en dan zie je veel 40A apperatuur wat er dan word gebruikt ;)
Dankje wel.
Ik heb geen ervaring met de ZV16 verdeler en wil niet dat als de wasmachine aangaat (En die staat bij ons vaak aan) dat de zekering doorslaat.

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Yep, ik stond er ook een beetje verbaasd van vanochtend.

Vanuit de installateurs geloof ik trouwens niet dat het ondoordachtzaamheid of onkennis is, maar meer er niet bij stil hebben gestaan (die waren namelijk erg op de hoogte van alles).

Ik gok dat het bij het inplannen/verkoop verkeerd is gegaan. En die reken ik het wel aan.

De omvormer is trouwens niet kapot, deze is zelf in de "PV over voltage" beveiliging gesprongen.

Ik zal voor de zekerheid even nabellen over wat je zegt (het correct parallel schakelen).

Dan staat mijn vraag nog wel open of ik voor nu (tot ze langs komen) 3 (en 4) panelen minder kan hangen aan de omvormer om zo toch de komende dagen al er van te genieten.

• PClop
  • Niet online
mb1 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 13:57:
[...]

Heeft een installateur dit zo aangesloten 8)7
Eerst nadenken is blijkbaar te veel gevraagd .....
Met een beetje pech is je omvormer reeds overleden door de te hoge ingang spanning.
Mocht deze het overleefd hebben dan is de string van 16 wel door 2 te delen.
Die van 15 niet!
÷3 (3*5) zal de spanning te laag worden voor de omvormer.
1x11 en 2x10 parallel, het zijn 5A panelen dus gaat prima lukken.
Maar idd, als de omvormer het heeft overleeft 8)7 8)7 8)7

• Proton_

Proton_

Team Welles

Hmm, een betere oplossing is een beter passende omvormer (Fronius, Steca, chineesjes) die wel 800V lust ophangen.
Als je ook maar iets van slagschaduw hebt wil je eigenlijk geen parallele strings hebben.
Trouwens, haal je niet Vmpp en Voc door elkaar? (heb je types, rugnummers, datasheets?)

Als antwoord op je vraag, je kan inderdaad wat panelen loshalen en zo wel wat binnenhalen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

1x11 en 2x10 gaat niet lukken. Het zijn 2 vlakken die ik niet tegelijk op één string zou willen.

Zou je niet eigenlijk één omvormer naar zo'n multi-string omvormer kunnen nemen zodat die individueel aan te sturen zijn? Dan kan een kant 2x8 krijgen en de andere kant 1x 6 en 1x9. Of denk ik nu scheef?

Om de complete set weer te geven:

kant 1 (zuidoostoost-noord-oost)
16x XuYang 200wp (http://www.enfsolar.com/p...eet/Monocrystalline/14705)
1x Hosola 2200 (http://www.hosola.com/2014/smartseries_0723/15.html)

kant 2 (zuidwestwest-zuid-west):
15x XuYang 200wp
1x Hosola 3000 (http://www.hosola.com/2014/smartseries_0723/14.html)

[ Voor 41% gewijzigd door MaxxMark op 24-01-2015 13:35 . Reden: specs toegevoegd + urls + grove richtings-booboo ]

• PClop
  • Niet online
MaxxMark schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:13:
1x11 en 2x10 gaat niet lukken. Het zijn 2 vlakken die ik niet tegelijk op één string zou willen.

Zou je niet eigenlijk één omvormer naar zo'n multi-string omvormer kunnen nemen zodat die individueel aan te sturen zijn? Dan kan een kant 2x8 krijgen en de andere kant 1x 6 en 1x9.

Om de complete set weer te geven:

kant 1 (zuidoost)
16x XuYang 200wp
1x Hosola 2200

kant 2 (zuidwest):
15x XuYang 200wp
1x Hosola 3200
Als de omvormer +/- 15A per string ( mpp tracker ) aankan, zou het kunnen om 3 stringen
van 8 parallel op 1 tracker te zetten een daarvan 1 sting op het andere dakvlak waar dan ook nog
1 string van 7 panelen ligt die op mppt 2 is aangesloten
Het is niet ideaal maar werkt wel.
( een diodebox zou dan ook nodig zijn voor op de 3 parallele strings )

Edit om jou edit 8)7

Dacht dat het om 1 omvormer ging met 2 mppt, het zijn er dus 2 met elk 1 mppt
Maar het verhaal blijft hetzelfde, het gaat gewoon werken.
Op de kleine omvormer 1x7 panelen en op de grote ( 3200 ) 3x8 parallel met diodebox
waarvan 1 string van 8 op het dakvlak waar ook al 1x7 ligt

Let wel dit is niet de netste oplossing, beter is een omvormer te nemen die de strings zo aankan als ze nu liggen.

[ Voor 19% gewijzigd door PClop op 23-01-2015 14:42 ]

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Ik dacht dat ik me in het begin al redelijk had ingelezen (i was wrong) en dacht ook dat de installateur wel mee zou denken (i was wrong again :) ).

Nu ik wat verder lees, zou het volgende niet een veel idealere oplossing zijn.

Op basis van de volgende kennis:

Kant 1 krijgt minder zon dan kant 2 (vandaar dat er ook voor een kleinere omvormer is gekozen, zodat de efficiëntie hoger kan blijven). Tevens hebben aan beide kanten de 3 onderste panelen (van de 15 of 16) een lichte kans op slagschaduw (begin van de middag).

Zou ik dan niet beter kunnen kiezen voor de volgende setup:

Kant 1 (16 panelen waarvan 3 panelen aan einde ochtend lichte slagschaduw hebben)
- Omvormer 2000MTL (ofwel eentje met 2 MPPT's; http://www.hosola.com/2014/brightseries_0723/18.html#div01)
- 3 panelen op ene MPPT-string
- 13 panelen op andere MPPT-string

Kant 2 (16 panelen waarvan 3 panelen aan het begin van de middag lichte slagschaduw hebben)
- Omvormer 3000MTL (ofwel eentje met 2 MPPT's; http://www.hosola.com/2014/brightseries_0723/18.html#div02)
- 3 panelen op de 1e MPPT-string
- 12 panelen op de andere MPPT-string

Op die manier ga ik volgens mij beter om met de mogelijke opbrengst.

Maak ik ergens een foutje?

[ Voor 0% gewijzigd door MaxxMark op 23-01-2015 15:02 . Reden: typos ]

• PClop
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:11:
Hmm, een betere oplossing is een beter passende omvormer (Fronius, Steca, chineesjes) die wel 800V lust ophangen.
Als je ook maar iets van slagschaduw hebt wil je eigenlijk geen parallele strings hebben.
Trouwens, haal je niet Vmpp en Voc door elkaar? (heb je types, rugnummers, datasheets?)

Als antwoord op je vraag, je kan inderdaad wat panelen loshalen en zo wel wat binnenhalen.
Hij heeft het laten installeren, ook al heeft de installateur waarschijnlijk iets fout gedaan
als hij zelf het dak op gaat............................ trekt de installateur zich waarschijnlijk terug
en zit MaxxMark met de gebakken peertjes 8)7

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

PClop schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:55:
[...]

Hij heeft het laten installeren, ook al heeft de installateur waarschijnlijk iets fout gedaan
als hij zelf het dak op gaat............................ trekt de installateur zich waarschijnlijk terug
en zit MaxxMark met de gebakken peertjes 8)7
Een heel goed punt! Ik ga er maar niets zelf mee doen :) Ik wacht die paar daagjes wel.

[ Voor 1% gewijzigd door MaxxMark op 23-01-2015 15:00 . Reden: kromme zin ]

• PClop
  • Niet online
MaxxMark schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:56:
[...]

Een heel goed punt! Ik ga niets er mee doen :) Ik wacht die paar daagjes wel.
Met 2x MTL heb je dan 4x mppt, daar kun je idd lekker mee spelen ;)
( je kunt ze dus nog ruilen ? )

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

PClop schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 15:02:
[...]

Met 2x MTL heb je dan 4x mppt, daar kun je idd lekker mee spelen ;)
( je kunt ze dus nog ruilen ? )
Het lijkt mij wel. Zij hebben slecht advies geleverd (waar ik mij op baseer en in hun professionele mening mee ga) dan vind ik het heel normaal dat ze het ook corrigeren als ze een fout hebben gemaakt.

Daarbij zou ook nog de wet koop op afstand van kracht kunnen zijn (7 dagen op zicht) en zouden ze zich daar aan moeten conformeren.

Overigens is de prijs van de 2 MPPT's in deze series niet heel drastisch anders. Ik zou de eventuele meerprijs prima willen betalen. Mits het natuurlijk de juiste keus is :)

• Proton_

Proton_

Team Welles

casper4253 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 14:03:
Ik heb geen ervaring met de ZV16 verdeler en wil niet dat als de wasmachine aangaat (En die staat bij ons vaak aan) dat de zekering doorslaat.
De stroom van de omvormer is tegengesteld aan die van de wasmachine dus dat is uitgesloten. De bedrading wordt juist minder belast :)

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Zojuist zag ik dat de MTL varianten een maximaal wattage per MPPT hebben. De situatie die ik eerder beschreef zou daarmee dus niet mogelijk zijn. Wat wel mogelijk zou moeten zijn is mijn herziene (iets minder ideale) situatie:

Kant 1:
code:
1
2
3
3000 MTL    totaal wp   V per string (max W per MPPT = 2000)
10x 200     2000wp      369.4
5x200       1000wp      184.7

Kant 2*
code:
1
2
3
2000 MTL    totaal wp   V per string (max W per MPPT = 1300)
6x200       1200wp      221.64
10x200      2000wp      369.4

En als alternatief voor kant 2*:
code:
1
2
2200 TL     totaal wp   V per string
2x8x200     3200wp      591,04/2 = 295.52

* kant 2 ligt minder ideaal tov de zon, daarom is die kant ondergedimensioneerd om de efficiëntie vd omvormer hoog te houden

Ik ga zo maar eens bellen of ze op in ieder geval de de 3200 TL variant willen vervangen voor een 3200MTL variant. Dit omdat je sowieso nooit 15 door 2 kunt delen :) en 15 / 3 niet optimaal is ivm MPPT

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:03

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

mb1 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 11:25:
[...]
SF170 geeft zo'n 80V per paneel gedurende het grootste deel van het seizoen. 6 in serie geeft dus 500V
Hier in het topic staat zat te lezen over SF en onder demenioneren van de omvormer.
Samengevat NIET DOEN.
De SF's gaan behoorlijk over performen indien een beetje gunstig gelegen, dus omvormer rustig 10-20% groter keizen
Ik heb de beschikking over jaargegevens van 5610Wp aan SF panelen op een 6kW Power One omvormer, gemeten met een 3-fase DIN rail kWh meter (MID gecertificeerd). Over ruim 50.000 5-minuut waarden heb ik 16 keer een meetwaarde boven de 6000W, dus de omvormer kan blijkbaar nog iets meer leveren (maximaal zelfs 6321W !).

In Excel heb ik gesimuleerd dat de panelen op een kleinere omvormer waren aangesloten, waarbij de piekvermogens werden begrensd tot het maximale vermogen van de omvormer. Zo heb ik een omvormer van 100% STC vermogen (5610W), 90% STC vermogen (5049W) etc. Hieruit vervolgens weer de opbrengsten berekend, met onderstaande tabel als samenvatting.

Omvormer t.o.v. STC107%100%90%80%70%60%
Afgetopt0117658231543446517
Afgetopt0,00%0,23%1,32%4,63%8,68%13,03%
Verlies in kWh0,00%0,03%0,29%1,46%4,19%8,70%
kWh/kWp per jaar1.002,61.002,2999,7987,9960,6915,3

Oftewel zelfs met SF panelen vind ik een omvormer op 90% van het STC vermogen nog prima te verdedigen. Slechts 0,29% verlies en dit verlies is alleen maar minder als de omvormer tijdelijk nog iets meer kan leveren, net zoals de Power One PVI 6.0 ook meer dan de gespecificeerde 6000W kan leveren.

Edit: voor de liefhebber het volledige Excel-document van 2,7MB.

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 23-01-2015 16:33 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• migjes
[...]

Dankje wel.
o, dat is geen probleem.
die zekering is er voor gemaakt.
er is maar 1 probleem puntje: zit de wasmachine op een aardlek? en wat voor aardlek?
(afhankelijk van het antwoord moet je een bepaalde tussen kast(ZV16) gebruiken)

verder, 14x panda.
het kan zeker, heb alleen nog geen omvormer waar van ik zeg WOW, nice.
het is of 15,5A terwijl je 16A kunt gebruiken. (stecagrid)
of iets van een TL omvormer dan kun je wel 16A, maar heb je 2x mpp en maar 210V er op.
het kan allemaal wel maar vind het weinig tweakers waardig.
ik zoek nog even verder (raad ik ook aan om te doen, misschien vinden we wel iets leukers.)

edit:
lol, zie ook Proton_ zijn bericht.

• Andre1973

Andre1973

[...]

Dankje wel.
Misschien gaat de aardlek eruit, als de kabel beneden in de MK op een 30mA zit, maar niet op die 16A. Die zou je dan kunnen vervangen voor een 100mA.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Voor de geïnteresseerden; ik heb contact met ze gehad en de persoon die ik aan de lijn had was erg verbaasd over hoe het gegaan is. Naar zijn mening klopte er niets van het initiële advies en had dit eigenlijk niet zo geadviseerd (en geplaatst) moeten worden.

Mogelijk word ik morgen ochtend teruggebeld om eventuele details door te nemen. Zo niet, dan kan ik er van uitgaan dat ze weten wat er maandag moet gebeuren om alles goed te corrigeren en dat ze maandag inderdaad langskomen om alles aan te vullen/vervangen, etc.

Ik ben benieuwd in ieder geval :P en laat maandag horen wat ze er mee gedaan hebben.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

PClop schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 11:04:
[...]

Hier, http://greencheck.nl/?p=1164 wordt dat ook ingezien, en werken ze om die reden ook
met een extra diodebox om te voorkomen dat de goedwerkende strings, de andere gaat opblazen.
In normal operation, this is avoided adequately when the strings are of the same length. Since shadowing of the modules has no significant effect on UPV 0, even in this situation no significant reverse current occurs. In fault-free operation of a correctly dimensioned PV generator, no excessive reverse current can occur.
Volgens dit document zou je beter zekeringen kunnen toepassen, als de noodzaak daar uberhaupt voor is.
antonboonstra schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 16:25:
[...]

Oftewel zelfs met SF panelen vind ik een omvormer op 90% van het STC vermogen nog prima te verdedigen. Slechts 0,29% verlies en dit verlies is alleen maar minder als de omvormer tijdelijk nog iets meer kan leveren, net zoals de Power One PVI 6.0 ook meer dan de gespecificeerde 6000W kan leveren.
antonboonstra stikes, again >:)

[ Voor 18% gewijzigd door Dre op 23-01-2015 18:58 ]

• PClop
  • Niet online
Dre schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 18:39:
[...]

[...]

Volgens dit document zou je beter zekeringen kunnen toepassen, als de noodzaak daar uberhaupt voor is.

[...]

antonboonstra stikes, again >:)
Onder zulke omstandigheden zal dat zeker werken.

Maar ik heb de vraag van mr mr mr begrepen al dat hij/zij bedoelde voorwat er kan gebeuren
als 1 paneel het begeeft, dus niet als gevolg van schaduw minder presteert.

mrmrmr schreef,
[ Ik vraag me af wat het dan het resultaat is als een van die panelen het niet goed doet. Bij serieschakeling heb je nog een fallback in de diodes.]

Dus zo iets als hier onder,

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Hans%203/diode%204.jpg

En met blokdiodes voorkom je dat de goede strings de foute string op spanning willen houden
met waarschijnlijk een fikse stroom die de omvormer dan misloopt

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Hans%203/diode%201.jpg

En als je dan een zekering daar voor gebruikt (voor SF panelen ~ 3A} dan verlies je toch
veel vermogen voor dat de zekering de string afschakeld, vooral als re reverse stroom op 2A blijft hangen.

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Ik heb de beschikking over jaargegevens van 5610Wp aan SF panelen op een 6kW Power One omvormer, gemeten met een 3-fase DIN rail kWh meter (MID gecertificeerd). Over ruim 50.000 5-minuut waarden heb ik 16 keer een meetwaarde boven de 6000W, dus de omvormer kan blijkbaar nog iets meer leveren (maximaal zelfs 6321W !).

In Excel heb ik gesimuleerd dat de panelen op een kleinere omvormer waren aangesloten, waarbij de piekvermogens werden begrensd tot het maximale vermogen van de omvormer. Zo heb ik een omvormer van 100% STC vermogen (5610W), 90% STC vermogen (5049W) etc. Hieruit vervolgens weer de opbrengsten berekend, met onderstaande tabel als samenvatting.

Icm met een steca kan je beter wel wat groter omdat de steca al vrij vroeg gaat terugregelen, dus niets extra op die omvormers.
Maar de vraag even omdraaien, waarom zou je niet iets groter nemen? 18 sf op een 3000 of 3600?
Het kost het zelfde
Beter in zijn mppt voltage

In dit voorbeeld.

• mb1

mb1

[...]

Anton, ik meen mij te herinneren dat de set waarover jij hier praat vrij vlak ligt (20 graden).
Zon komt nooit hoger aan de hemel als 61graden, wat inhoud dat er geen enkele dag in het jaar is dat de zon haaks op de panelen staat.
Bij een gemiddeld dak op een woonhuis, zo tussen de 35 en 45 graden is dat echter wel anders!
Kijk anders eens bij MXL (Solarxx) op PVoutput deze heeft zijn omvormer op 98% gedimensioneerd, de getallen spreken boekdelen!
Ik ben het met je eens dat het echt geen 10% is, maar het is wel zonde, zeker als de eerstvolgende maat omvormer €40 duurder is!

• ido_nl
Een avondje Excellen doet wonderen qua inzicht, 6 panelen landscape zou moeten passen met een beetje smokkelen qua dakgoot en/of voetlood van mijn dakkapel. dat wil zeggen, de rail komt iets over het lood of dakgoot, de panelen niet.

Nu zit ik ook met het idee te spelen om aan de voorkant van het huis (N-O en dan klein beetje meer oost dan noord) te experimenteren met dunne film panelen.
Ik kan weinig ervaringen vinden met deze oriëntatie en dit soort panelen. Mijn plan is om 1 of 2 panelen te laten plaatsen tijdens het installeren van de 6 aan de achterkant om te zien hoeveel dit oplevert, dit zou dan later eventueel uitgebreid kunnen worden.

Kan dit wel? uitgaande dat ik een omvormer neem met 2 ingangen, of heb ik meer panelen nodig.
Denk ik er te eenvoudig over?

[ Voor 4% gewijzigd door ido_nl op 23-01-2015 22:32 ]

• Andre1973

Andre1973

nosmo king schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 22:19:
Een avondje Excellen doet wonderen qua inzicht, 6 panelen landscape zou moeten passen met een beetje smokkelen qua dakgoot en/of voetlood van mijn dakkapel. dat wil zeggen, de rail komt iets over het lood of dakgoot, de panelen niet.

Nu zit ik ook met het idee te spelen om aan de voorkant van het huis (N-O en dan klein beetje meer oost dan noord) te experimenteren met dunne film panelen.
Ik kan weinig ervaringen vinden met deze oriëntatie en dit soort panelen. Mijn plan is om 1 of 2 panelen te laten plaatsen tijdens het installeren van de 6 aan de achterkant om te zien hoeveel dit oplevert, dit zou dan later eventueel uitgebreid kunnen worden.

Kan dit wel? uitgaande dat ik een omvormer neem met 2 ingangen, of heb ik meer panelen nodig.
Tuurlijk kan dat, hou wel de minimale en maximale spanning in de gaten van de MPP's, en het mooiste is natuurlijk als het ook in het MPP bereik zit. Misschien moet je dan de 6 verdelen naar 3 parallele strings van 2 panelen parallel, maar ook dat gaat goed.
Ondanks dat je met dunne film (SF denk ik) aan de gang gaat, blijft de inval van licht natuurlijk belangrijk, ze kunnen natuurlijk beter overweg met minder fel licht, maar de hoeveelheid licht blijft belangrijk.
zeker met dit aantal panelen kom je vaak op een omvormer met een lagere startspanning.
Als je dak redelijk steil is dan kan je ook gewoon 4x 2 panelen parallel zetten: 1x2 Oost en 3x2 west.
Al is dan een stringbox wel aan te raden (bij meer dan 3 strings parallel op 1 MPP)

zie ook: http://www.smainverted.co...polystring-configuration/

[ Voor 11% gewijzigd door Andre1973 op 24-01-2015 01:17 ]

• noo
  • Niet online

noo

Anton, hoe bereken je het potentiele verlies in kWh tgv onderdimensionering? (je spreadsheet op dropbox is niet bereikbaar, geeft een 403 error).

Voor mijn installatie (4875 Wp SF, PowerOne PVI 4.2 op zuid oost met 45 graden dakhelling) kom ik op basis van de per 5 seconden meetdata van 19 maart 2014 t/m vandaag op totaal 68 uur dat de omvormer >= 4200 W leverde. Als ik dat simplistisch omreken (68 * 4.2 = 285.6 kWh) is dat 6,2% van mijn totale opbrengst.

Aantal uur dat de omvormer >= het aantal Watt leverde:
WattUur
4000 100
4100 84
4200 68
4300 53
4400 39
4500 28
4600 2
47000

• migjes
nosmo king schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 22:19:

zo als andre al zegt, maar van mij mag je zelfs nog veel extremer gaan.
b.v 2x3 op zuid + 2x3 op noord.
met een paneel als SF van 170Wp dus 2040Wp op een Omniksol-1k-TL (1100W)

kijk eens naar mijn set: (ik doe het met 2x mpp, maar jij plant wat kleiner en dan parallel met 1 mpp is beter/goedkoper)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/16-4-2014.jpg
dan zie je dat de west panelen smorgens in de schaduw maar een 100W doen als het heldere lucht is.

maar dan heb je ook dagen met bewolking:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/oost-west/2013-04-25.jpg
en dan zie je de west set in de ochtend zelfs boven de 400W komen.(zelfs net de 500W aantikken)
op dat moment zijn er wolken en die weerkaatsen het licht en scoor je hoger zelfs op noord.

vaak zie je dat mensen eigenlijk alleen kijken naar het maximum W van de omvormer.
maar minimum W is eigenlijk ook belangrijk. ;)
en als je dan zoveel Wp aan de omvormer hebt hangen heb je zelfs op bewolkte dagen een leuke opbrengst.
zelf verwacht ik geen wonderen van SF dat die het dan veeeeel beter doen als mono, maar het zal zeker niet minder zijn.

edit:
te verwachte opbrengst van dit soort methodes
met 2x3x170Wp op zuid = 1000kWh/kWp of 1020kWh.
met 2x3x170Wp op noord = 500kWh/kWp of 510kWh.
met 2x2x3x170Wp op noord-zuid = 750kWh/kWp of 1530kWh.
voordeel is dat de kosten om het aan te leggen niet 2x zoveel worden, je kunt gewoon de zelfde omvormer gebruiken.

edit2:
hoever zou ik durven te gaan?
een Omniksol-1k-TL (1100W).
als dan de helling van het dak 45 graden is op zuid en noord.
dan kun je nog met gemak:
2x3x170Wp op zuid = 1020Wp
4x3x170Wp op noord = 2040Wp
dus totaal een 3060Wp op de omvormer hangen.
en dan komt de omvormer te minste tegen zijn max aan. >:)
(ik denk zelf dat 165Wp panelen eigenlijk net iets beter zouden zijn, maar is erg +/- ongeveer)

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 24-01-2015 13:47 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

noo schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 11:55:
Voor mijn installatie (4875 Wp SF, PowerOne PVI 4.2 op zuid oost met 45 graden dakhelling) kom ik op basis van de per 5 seconden meetdata van 19 maart 2014 t/m vandaag op totaal 68 uur dat de omvormer >= 4200 W leverde. Als ik dat simplistisch omreken (68 * 4.2 = 285.6 kWh) is dat 6,2% van mijn totale opbrengst.
Je omvormer is dus op 86% gedimensioneerd; klopt aardig met zijn tabel.
Als je onderdimensioneert gaat de omvormer niet uit als er meer vermogen beschikbaar is :)
Je zou dus als je naar een 4kW omvormer gaat niet 6,2% missen maar in plaats van 68 * 4.2 bijvoorbeeld 68 * 4.0 aan opbrengst gehad hebben (ook weer simplisties gerekend). Dat scheelt maar 5% van 6.2%, dus 0.31%.

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Hoe meer ik me verder aan het verdiepen ben (en het topic alsnog aan het doorsturen ben), hoe meer ik twijfels heb over de setup en wat geadviseerd is.

Als eerste zag ik dat ik in mijn eerdere post een grove misspelling had gedaan over de oriëntatie -O-. Ik zei "zuidoost" en "zuidwest", wat (hoewel niet ondenkbaar) niet klopt. Het gaat in mijn geval om een oost-noord-oost, west-zuid-west situatie.

Om het hier nog een x voor te leggen (inclusief plaatjes) zou ik volgens mij op basis van een poly-string setup in combinatie met enkele omvormer (een SMA ivm slagschaduw) met 2 mppt's een veel betere setup hebben dan wanneer er gebruik gemaakt wordt van 2 omvormers. Dit betekent echter dat er één paneel uit het systeem gehaald moet worden (omdat beide kanten gelijkwaardig moeten zijn).

Streetview:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/voorkant-streetview.png
https://dl.dropboxusercon...6/voorkant-streetview.png

Voorkant (15x200wp):
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/voorkant.png
https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/voorkant.png

Achterkant (16x200wp):
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/achterkant.png
https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/achterkant.png

Waarbij het gaat om deze panelen: http://www.enfsolar.com/p...eet/Monocrystalline/14705

Op basis van veel wat ik hier lees (en diverse oost-west setup analyses zoals de eerder geplakte van SMA maar ook bijv http://www.energymatters....east-west-solar-paper.pdf) zou dat een prima opstelling voor mijn situatie zijn

Een enkele string levert een te hoog voltage voor de meeste omvormers. Om die reden zal een 2x MPPT noodzakelijk zijn. Bijkomend voordeel is dat ik de panelen onder de ramen op een kortere string kan zetten en daarmee nog iets minder last heb van eventuele slagschaduw. Omdat de MPPT een minimum voltage heeft (die hoger ligt dan het minimum van de omvormer zelf) is het volgens mij handiger om meerdere op die string te zetten en zo aan het minimum voltage van MPPT te komen.

Uit migjes' diverse posts in dit topic gecombineerd met het eerder genoemde artikel op enfsolar en de iets minder ideale opstelling (iets noordelijker dan oost en iets zuidelijker dan west) zou mij een SunnyBoy 5000-TL afdoende (max 5300watt) lijken.

Totale vermogen zou zijn 30x200 = 6000wp. Volgens enfsolar zou ~95% realistisch zijn in ideale omstandigheden (oost/west setup bij perfecte inclinatie). Uitgaande van de slagschaduw, de iets ongunstigere ligging, wat ik uit de diverse grafiekjes in dit topic opmaak en de inschatting van de legger zelf (2200wp + 3000wp) zou een percentage van 85% meer in de buurt liggen (0.85 * 6000 = 5100p).

In dit geval zou de opstelling dan worden:

SunnyBoy 5000-TL

string 1:
De 9 panelen bovenaan de dakopbouw (zowel voor als achter)
2 x 9 x 200wp = 3600 wp (332,46v)

String 2:
De 3 panelen boven de ramen van de dakopbouw (voor en achter)
De 3 panelen onder de ramen van de dakopbouw (voor en achter) welke einde ochtend (achter) en begin middag (voor) slagschaduw zullen hebben van de opbouw.
2 x 6 x 200wp = 2400wp (221.64v)

Aanschaftechnisch maakt het niet heel veel uit. Als ik bovenstaande zou voorstellen maak ik gebruik van een zwaardere en in totaal iets duurdere omvormer van SMA. Of ik laat ze de boel laten fixen, waarna ik waarschijnlijk 2 Hosola omvormers heb. Het voordeel van de SMA is dat ze beter omgaan met schaduw. Het nadeel is dat ik niet 100% zeker weet of mijn bovenstaande beredeneringen correct zijn :)

Als iemand nog valuable insights heeft zou ik dat zeer waarderen _/-\o_ _/-\o_ !

• noo
  • Niet online

noo

Proton_ schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 13:00:
[...]

Je omvormer is dus op 86% gedimensioneerd; klopt aardig met zijn tabel.
Als je onderdimensioneert gaat de omvormer niet uit als er meer vermogen beschikbaar is :)
Je zou dus als je naar een 4kW omvormer gaat niet 6,2% missen maar in plaats van 68 * 4.2 bijvoorbeeld 68 * 4.0 aan opbrengst gehad hebben (ook weer simplisties gerekend). Dat scheelt maar 5% van 6.2%, dus 0.31%.
Maar, maar, ik ben geinteresseerd in groter :) Gewoon omdat het kan, wat zou bv een PVI 5.0 hebben gedaan in mijn situatie. Voor het geval de huidige omvormer ooit vervangen moet worden.

<bullshit berekening>

[ Voor 13% gewijzigd door noo op 24-01-2015 14:24 . Reden: noo kan niet rekenen ]

• migjes
@MaxxMark
oei dat word een ingewikkelde om na te rekenen :?
ik denk dat je al aardig goed zit, maar wil een paar extra gegevens om het te kunnen doen.

is dit de hoeveelheid Wp die je zoekt of is meer beter?
hoeveel kWh wil je eigenlijk?
wat is de hoek van het dak eigenlijk?

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

@migjes;
De hoek is (berekend op basis van tan(hoek) = Hoogte(205) / lengte(285)) ~36 graden.

De hoeveelheid wp die ik zoek; uhm, meer zou beter zijn lijkt mij :) Ik weet niet precies wat ik hier zou moeten antwoorden. Mijn doel is nu vooral om het goed te krijgen. Ik heb nu 15 voor en 16 achter liggen. Een enkele SMA omvormer + 2 MPPT met poly-string klinkt voor mijn gevoel op het moment efficiënter. En in die situatie zou er één paneel wegmoeten.

Ook zegt mijn gevoel dat ik never nooit de 30x200wp (=6000wp) zal halen. Dan lijkt mijn een > 5000wp omvormer overkill (plus dat ik zag dat je bij SMA omvormers dan voor een krachtstroom omvormer moet gaan).

• migjes
MaxxMark schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 14:17:
@migjes;
De hoek is (berekend op basis van tan(hoek) = Hoogte(205) / lengte(285)) ~36 graden.

De hoeveelheid wp die ik zoek; uhm, meer zou beter zijn lijkt mij :) Ik weet niet precies wat ik hier zou moeten antwoorden. Mijn doel is nu vooral om het goed te krijgen. Ik heb nu 15 voor en 16 achter liggen. Een enkele SMA omvormer + 2 MPPT met poly-string klinkt voor mijn gevoel op het moment efficiënter. En in die situatie zou er één paneel wegmoeten.

Ook zegt mijn gevoel dat ik never nooit de 30x200wp (=6000wp) zal halen. Dan lijkt mijn een > 5000wp omvormer overkill (plus dat ik zag dat je bij SMA omvormers dan voor een krachtstroom omvormer moet gaan).
oke 36 graden.
meer wp, oke.
(heb je zoveel kWh nodig?
vaak is een apparaat vervangen of andere bezuinigingen een stuk goedkoper als het afdekken met Wp.
soms zie je dan in eens tvt's van nog geen 6 maanden ;) )

dakje is wel leuk, net wat hoger als de omgeving, en dan zie je vaak betere opbrengsten.
maar door stringen parallel te zetten maak je een string van +/-11A en dat is niet helemaal standaard, dus ik moet ook alles gaan berekenen, dus heb even geduld ben ik ook wel even mee bezig.

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Ik werk vooral veel vanuit huis en relatief weinig op locatie. Ik zit nu aan een jaarverbruik van om en nabij de 4500. Een aangezien er nog een HT in het verschiet zit (al dan niet vergezeld met een of meerdere airco's) acht ik de kans vrij klein dat het jaarverbruik omlaag zal gaan :)

Ik ben ondertussen ook van de "ik wil begrijpen waarom" (je bent een tweaker of niet) en wil dus zelf ook prima rekenen en prutsen.

Misschien overbodig om te zeggen; maar de opstelling ligt dus al op het dak, maar door inplanfouten vanuit de installateur ben ik er zelf ook kritisch naar gaan kijken. En als ik dan eenmaal begin, dan "moet" het zo goed mogelijk :)

(en niet te vergeten; bedankt voor het meedenken! _/-\o_ )

[ Voor 4% gewijzigd door MaxxMark op 24-01-2015 14:32 ]

• migjes
MaxxMark schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 14:31:
Ik werk vooral veel vanuit huis en relatief weinig op locatie. Ik zit nu aan een jaarverbruik van om en nabij de 4500. Een aangezien er nog een HT in het verschiet zit (al dan niet vergezeld met een of meerdere airco's) acht ik de kans vrij klein dat het jaarverbruik omlaag zal gaan :)

Ik ben ondertussen ook van de "ik wil begrijpen waarom" (je bent een tweaker of niet) en wil dus zelf ook prima rekenen en prutsen.

Misschien overbodig om te zeggen; maar de opstelling ligt dus al op het dak, maar door inplanfouten vanuit de installateur ben ik er zelf ook kritisch naar gaan kijken. En als ik dan eenmaal begin, dan "moet" het zo goed mogelijk :)

(en niet te vergeten; bedankt voor het meedenken! _/-\o_ )
ik neem aan dat je een type airco pakt die ook kan verwarmen (warmtepomp) ;)

de HT gebruik niet zo heel veel, klinkt vaak als of het veel is, maar je kijkt er meestal geen 24 uur per dag naar.
en als je er voor zorgt dat je alles echt uit kunt zetten met een schakelaar heb je er ook geen sluipverbruik van. (sluitverbruik is de grootste boosdoener, er zijn nu eenmaal 365 dagen of 8760 uren per jaar een paar W tikken dan hard aan.)

heb je iets van een foto wat er nu al licht?

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Die aanname is geheel correct inderdaad ;) dat wordt er eentje die ook kan verwarmen.

Mijn huidige HT (nog niet op deze locatie) verbruikte ook al aardig wat. Ik maak zo'n 800 tot 1000 uur per jaar op basis van lampuren tot nu toe. Desalniettemin valt er in ieder geval te zeggen dat het méér wordt dan nu (hoeveel meer is dan met een korreltje zout ;))

Het sluipverbruik is inderdaad de grootste boosdoener. Ik heb mijn werk/game-pc al aangepakt door er een dedicated gamePC van te maken en daarnaast een MacMini te gebruiken. Hierdoor is het vebruik van 12u/dag @ 90 tot 110 (normaalwerk+gaming) naar 10u/dag @ 30watt (normaal) en 2u/dag gaming (110watt).

Ik ga ff kijken of ik een degelijke foto van hoe het nu ligt kan maken van zowel de voor als achterkant. Gezien de smalle straat en tuin achter is dit mogelijk wat lastig, maar ik probeer het!
(het ligt echter globaal zoals in het sketchup plaatje zichtbaar is).

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Ik heb mn best gedaan, sommige foto's zijn van grote afstand (zoals die van de achterkant) omdat dat de enige plek is om het goed in zijn geheel in beeld te krijgen.

Voorkant:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_9276.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_9276.JPG

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_9284.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_9284.JPG

Achterkant: (ik de zon staat precies achter de schoorsteen)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_9280.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_9280.JPG

Achterkant onder het raam:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_9288.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_9288.JPG

Omvormers:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_9285.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_9285.JPG
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_9286.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_9286.JPG
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_9287.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_9287.JPG

Pagina: 1 ... 83 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.