Shapeshifter schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 18:41:
Ik probeer die omvormers beter te begrijpen. Men lijkt hier te suggereren dat je best een omvormer kunt gebruiken die qua vermogen lager zit dan de Wp van je installatie, maar loop je dan niet een heleboel vermogen mis op mooie dagen? Intuïtief zou ik een omvormer pakken die een hoger vermogen aan kan dan mijn panelen kunnen leveren, dan zit ik sowieso goed.
Begrijp ik het nu ook goed dat de PowerOne (of vergelijkbaar) en een SMA boosters hebben die er voor zorgen dat je ook met een lagere ingangsspanning goed gebruik kunt maken van je MPP (heeft de PowerOne eigenlijk een mpp tracker, zoals de Steca dat heeft? Edit: ja dus), maar dat dit wel zorgt voor meer verliezen ten opzichte van de Steca die qua ingangsspanning veel selectiever is en flink kan inzakken als deze niet gehaald wordt?
ik zelf ben eerder van: de omvormer zoveel Wp geven dat hij onder slechte omstandigheden zoals bewolking nog net genoeg W heeft om redelijk te werken.
soms heb je daar meer Wp voor nodig als W omvormer maar soms kan dat al met minder Wp.
(ik vind dat een stukje verschil tussen een "goede" of "slechte" omvormer

)
bij de meeste omvormers kom je dan ongeveer uit bij W omvormer = Wp.
(met "slechtere" omvormers komt er dan een 10%/20% extra Wp nodig)
maar wat doen PV panelen, die geven je een STC waarde in Wp.
omdat te halen moeten de cellen een bepaalde temperatuur hebben en een bepaalde straling van de zon.
dus STC waarde haal je bijna alleen in de lente.
als panelen liggen te bakken in de zon worden de cellen aardig warm, en dan zie je de V aardig dalen.
zo doen mijn panelen 35V bij STC maar als het hoog zomer is willen ze wel zakken naar de 28V.
de A blijft vrijwel gelijk (verandering van de A is te klein om daar iets over te zeggen.) en is afhankelijk van de hoe hard de zon schijnt.
(dit kun je berekenen aan de hand van de temperatuur coëfficiënt
en 70 graden voor de cellen is geen vreemde waarde als ze in de zon liggen

)
kijk je naar jaar opbrengsten, dan kun je een omvormer met 200%Wp als W omvormer.
dan zie je nog bijna 95% opbrengst per Wp uit de omvormer komen.
maar dan zie je wel dat de omvormer vaak tegen de max aan zit, en niet iedereen vind dat leuk.
(ik zelf zou dat nooit willen, maar ik zit niet in de PV voor het geld)
een voorbeeld uit mijn systeem, op een warme mooie zomer dag.
1900Wp oost en 1950Wp west allebei 45 graden helling.

het eerste dipje die je ziet is de kerktoren (geen probleem dat niet op te lossen is met een kilo semtex

)
de andere dipjes waren een paar wolken.
en minder mooie dagen heb je ook.:
ik zou zeggen voor jouw een omvormer die rond 16A doet.
die kun je dan zonder problemen op een 16A groep hangen.
het aantal Wp wat je er aanhangt is niet zo heel belangrijk dat mag gerust 30% meer zijn zonder problemen.
een aantal steca modellen (niet allemaal er zijn altijd uitzonderingen) willen minimaal 350V.
komen ze daar onder stort het rendement heeeel erg hard naar beneden (denk aan 50% verlies of meer).
de reden waarom ik je ook de ECsolar optie gaf:
reken maar eens uit hoeveel V dat geeft, dat is zoveel dat je daar makkelijk 2x een mpp mee kunt vullen.

dan kun je makkenlijk werken met een power-one of sma hosola etc.... met 2x mpp.
(als je voor 2x een mpp gaat, leg dan alle hoge panelen op 1 mpp en alle lage op de andere.
die hogere blijven langer werken in de avond.

)
(de ECsolar optie doe je nog niet echt handig, daar kun je nog makkelijk 8x210Wp vervangen voor 6x 270Wp variant, is wat goedkoper

)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)