Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.878 views

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:55
Zo de kogel is door de kerk. Offerte aangevraagd voor 7*140 Wp bij Sun-Solar.... Doe je best op een passende offerte. Eindelijk een "neggie", wordt geplaatst naast de bestaande 2660 Wp, totaal jaarverbruik ca. 2800 kWh. Overigens alles op ZZO, 30 graden.

Panelen worden onder de dakkapel geplaatst, ideale maat van 1.20 meter hoog. Omvormer is een Siemens Sitop Solar van eBay met pas 30.000 draaiuren op de teller. Zolang die het doet mag dit stukje industrieel antiek z'n werk doen. Vervanging is zo geregeld.

Zit alleen nog te kijken: 7 panelen past mooi bij het dakvlak, dus esthetisch verantwoord. echter Vmax = 465 volt, terwijl het max van de omvormer maar 450 is. Wat is nu wijsheid, accepteren en hopen dat de ideale situatie nooit optreedt of toch maar een paneel afkoppelen en voor zekerheid gaan. Wie het weet mag het zeggen. Of praten we hier van afrondingsverschillen....

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• geldersscheepje
MaxxMark schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 15:27:
Ik heb mn best gedaan, sommige foto's zijn van grote afstand (zoals die van de achterkant) omdat dat de enige plek is om het goed in zijn geheel in beeld te krijgen.

Voorkant:
[afbeelding]
https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/IMG_9276.JPG

[[u
Nou ja zeg sprekend onze dakopbouw....

Alleen die serie onder de dakopbouw heb ik iets anders gedimensioneerd. Zie bovenstaande.

En daar moet ie komen..

https://www.dropbox.com/s/8uinm1ynz8mgbnh/IMG_1097.JPG?dl=0

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik zie een storing op 1 omvormer, een beetje hoog voltage, en dat met dit weer al, laat staan met -10.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:46

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-01 18:00

MaxxMark

HT is Tof!

@Joris 407; precies de reden dat ik hier ben gaan reageren ;-) de installateur heeft wat steken laten vallen met het advies voor wat ik moet neerleggen. Om die reden ben ik zelf ook verder gaan uitzoeken en ben ik alternatieven gaan zoeken met de mogelijke setup zoals een paar posts eerder beschreven (zie: MaxxMark in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3" en MaxxMark in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3").

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
MaxxMark schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 13:52:
string 1:
De 9 panelen bovenaan de dakopbouw (zowel voor als achter)
2 x 9 x 200wp = 3600 wp (332,46v)

String 2:
De 3 panelen boven de ramen van de dakopbouw (voor en achter)
De 3 panelen onder de ramen van de dakopbouw (voor en achter) welke einde ochtend (achter) en begin middag (voor) slagschaduw zullen hebben van de opbouw.
2 x 6 x 200wp = 2400wp (221.64v)
Ander gek idee misschien:
2x 6x 200Wp aan beide zijden = 274,38V (Vmpp: 221,64V) op een Hosola Bright 3680MTL (4000/2200) / Hosola Bright 4200MTL (4600/2600)
2x 3x 200Wp aan beide zijden = 137,19V (Vmpp: 110,82V) op twee Steca500's / Soladin's

Ik weet alleen niet welke oplossing voor jou nu het minste rendement verlies gaat geven maar hiermee heb je alles van een zijde en ligging op een eigen MPTT. Dit kost je idd ook een (ongeluks)paneel (de 13de).

Of misschien:
AEG Protect PV 4600

13x 200 Wp= 594,49V (Vmpp: 480,22V)
12x 200 Wp= 548,64V (Vmpp: 443,28V)

En die 2x 3x 200Wp op twee Steca's/ Soladins.

[ Voor 14% gewijzigd door Pascal Saul op 24-01-2015 19:38 ]

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
geldersscheepje schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 16:51:
Zo de kogel is door de kerk. Offerte aangevraagd voor 7*140 Wp bij Sun-Solar.... Doe je best op een passende offerte. Eindelijk een "neggie", wordt geplaatst naast de bestaande 2660 Wp, totaal jaarverbruik ca. 2800 kWh. Overigens alles op ZZO, 30 graden.

Panelen worden onder de dakkapel geplaatst, ideale maat van 1.20 meter hoog. Omvormer is een Siemens Sitop Solar van eBay met pas 30.000 draaiuren op de teller. Zolang die het doet mag dit stukje industrieel antiek z'n werk doen. Vervanging is zo geregeld.

Zit alleen nog te kijken: 7 panelen past mooi bij het dakvlak, dus esthetisch verantwoord. echter Vmax = 465 volt, terwijl het max van de omvormer maar 450 is. Wat is nu wijsheid, accepteren en hopen dat de ideale situatie nooit optreedt of toch maar een paneel afkoppelen en voor zekerheid gaan. Wie het weet mag het zeggen. Of praten we hier van afrondingsverschillen....
Als het een van deze omvormers is valt het wel mee met de Udc max 675V
http://www.google.nl/url?...bv.84349003,d.ZWU&cad=rja

Hier is ook veel lekkers, veel koopjes,

http://www.secondsol.de/h...,,RUNTIME,DESC,3,LIST.htm

http://www.gebruiktezonnepanelen.com/omvormers.html

[ Voor 6% gewijzigd door PClop op 24-01-2015 23:41 ]

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Dat is zeker geen gek idee. Ik zat zelf in het begin ook die kant op te rekenen maar ik meende alleen dat dat niet uit kwam qua voltagebereik voor de mppt. Al rekende ik met de huidige omvormers. Dan zit je niet lekker.

Sinds ik vandaag ben gaan kijken naar alternatieven zou dat ook een prima alternatief kunnen zijn.

Ik ga vanavond/morgen ook nog puzzelen en doe einde dag denk ik een aantal ideeën hun kant op, bel ik er morgen achteraan en ga ik merken waar we op uitkomen

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

MaxxMark schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 19:32:
Dat is zeker geen gek idee. Ik zat zelf in het begin ook die kant op te rekenen maar ik meende alleen dat dat niet uit kwam qua voltagebereik voor de mppt. Al rekende ik met de huidige omvormers. Dan zit je niet lekker.
Ook een idee: Beide omvormers vervangen door 1x Zeversolar TLC4000

Edit niet goed gekeken, is driefase...

Chint CPS SC4.6KTL-O is wél een optie

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 24-01-2015 20:56 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Sneeuw en zonnepanelen; mooie combinatie vandaag!

Alsnog een belabberde opbrengst door de lage hoek van de zon en mijn lage hoek van de panelen (20 graden).

[ Voor 5% gewijzigd door twixx op 24-01-2015 20:18 ]

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• geldersscheepje
Ja en nee het type is hetzelfde maar andere specificaties.

https://www.dropbox.com/s/aflgaj46wt4317z/IMG_1455.jpg?dl=0

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Zo, ik heb gisteren 9 montagebakken opgehaald voor €100 :D nu nog paneeltjes erbij vinden...

• Rol-Co

Rol-Co

Al eens afgevraagd waarom ze verkocht worden?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
MaxxMark schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 15:27:
Ik heb mn best gedaan, sommige foto's zijn van grote afstand (zoals die van de achterkant) omdat dat de enige plek is om het goed in zijn geheel in beeld te krijgen.
hmmm, ik had het gisteren niet door.
had zoiets van wat is daar eigenlijk fout.
nu ik de hele zaak door neem is het eigenlijk fout op fout op fout etc......

en dit is gedaan door een installateur??????
amehoela instalateur, wat een geklungel.

1. dit zijn hosola smart (verzie???) omvormers met maar 1 mpp.
daar kun je maximaal 10 (waarschijnlijk 11) panelen aan kan hangen.
2 stringen parallel maken kan mischien wel, maar is afhankelijk van het model wat gebruikt is.

2. de kabel waar mee de omvormers vast zitten? is dat ymvk?
(zover ik kan zien wel, en dan is dit niet correct zo.)

3. gaan die 2 kabels gewoon een connector kast in? :?
zeer dubieus, en dan een stukje fexiebele buis (die zelfs er erg dun uit ziet).
lijkt mij wel erg veel W voor dat soort kabel. :?

4. de omvormers op een mdf plaat?
ja het kan wel, maar omvormers worden warm en na een tijd word het hout zo droog als papier en kan dan erg makkelijk branden.
maar buiten het brand gevaar (dat niet zo heel groot is) is het beter om de omvormers tegen een steen muur te hangen, dan kunnen ze beter hun warmte afgeven.

het is fout op fout op fout, en dan weet ik niet eens hoe het in de meter kast is gekoppeld.
ik vrees het ergste.
dit is geen installatie waarmee ik lekker uit slaap op een "zon"dag. >:)

hoe dit op te lossen???
ik zie niet snel een mooie oplossing, mis te veel gegevens.
maar laten we bij het begin beginnen: de meterkast.

kun je makkelijk 1 (ja die heb je nu, dus ja) of 2 kabels naar zolder krijgen?
hoe dik kan die kabel zijn? (ik zie nu een stukje fex buis en verwacht dat je nu maar 3x2,5mm hebt?)
(ik twijfel of het wel handig is om het met 1 omvormer het op te lossen, mischien is 2x makkenlijker)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• mux

mux

99% efficient!

Rol-Co schreef op zondag 25 januari 2015 @ 11:31:
Al eens afgevraagd waarom ze verkocht worden?
Hetzelfde als alle andere ConSoles: een oude, kleine installatie wordt vervangen door iets groters, panelen worden verkocht en consoles worden weggegooid. Dit was een handelaar in weggegooide zooi. De meeste mensen hebben niet door wat het spul waard is, denken dat het maar waardeloos plastic is.

Sommige mensen hebben het wel door en verkopen hun oude ConSoles voor €25-40 op marktplaats...

• migjes
mux schreef op zondag 25 januari 2015 @ 11:40:
[...]

Hetzelfde als alle andere ConSoles: een oude, kleine installatie wordt vervangen door iets groters, panelen worden verkocht en consoles worden weggegooid. Dit was een handelaar in weggegooide zooi. De meeste mensen hebben niet door wat het spul waard is, denken dat het maar waardeloos plastic is.

Sommige mensen hebben het wel door en verkopen hun oude ConSoles voor €25-40 op marktplaats...
rol-co doelt waarschijnlijk dat die cosoles erg veel warmte vast houden onder de panelen ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• mux

mux

99% efficient!

Oh dat... mwah, bullshit. Met railmontage ertussen is het verschil tussen open frame en console maar een paar graden, zelfs in volle zon op een warme zomerdag. Een paneel strak op een schuin dak wordt warmer.

• migjes
mux schreef op zondag 25 januari 2015 @ 11:46:
Oh dat... mwah, bullshit. Met railmontage ertussen is het verschil tussen open frame en console maar een paar graden, zelfs in volle zon op een warme zomerdag. Een paneel strak op een schuin dak wordt warmer.
nop, geen bullshit.
die paar graden zijn altijd op momenten dat je set vol werkt en dat tikt aan.

zo zie ik al 100W verschil tussen mijn oost en west set.
(en west heeft zelfs 50Wp meer als oost ;) )
in de middag is het gewoon warmer op dak.

maar het is verder voor jouw geen probleem om ze gewoon te gebruiken.
zo klein als jij plant maakt het niet zoveel uit. ;)

• mrmrmr
  • Niet online

• Rol-Co

Rol-Co

mux schreef op zondag 25 januari 2015 @ 11:46:
Nee, geen bulshit, die panelen worden smerig warm en vergelijkbaar met een in-dak systeem. Ik zou een paar tientjes meer uitgeven aan een flatfix systeem o.i.d.
Kost je hooguit een half jaar tvt op 10 panelen.

• mux

mux

99% efficient!

Rol-Co schreef op zondag 25 januari 2015 @ 11:54:
Nee, geen bulshit, die panelen worden smerig warm en vergelijkbaar met een in-dak systeem. Ik zou een paar tientjes meer uitgeven aan een flatfix systeem o.i.d.
Kost je hooguit een half jaar tvt op 10 panelen.
(Het zijn overigens de Ecofys-bakken (HDPE))

Maar... je panelen worden ook smerig warm met flatfix... Da's mijn hele punt. En ik monteer ze niet strak op de bakken, er gaat een profiel tussen. Voor zover ik me heb ingelezen op de testresultaten van Ecofys (man, alweer 14 jaar geleden!) maakt dit minder dan 5 graden uit met flatfix.

Voor de duidelijkheid: er gaan NIET de standaard 15mm U-profielen onder, maar veel dikkere profielen. Totaal ca. 5cm tussen de console en panelen.

Echter, ik ben me bewust van wat mensen hiervan denken, dus ik zal m'n draadloze thermometers in één van de bakken gooien zodra het op m'n dak staat en de data online gooien. We zullen zien of het maar marketingpraat was van Ecofys of dat ze gelijk hadden :)

[ Voor 7% gewijzigd door mux op 25-01-2015 12:14 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Als je er meer ruimte tussen houd zal dat best verschil maken inderdaad, 1 van de voordelen ( ja toch) van zo'n bak is dat je hem vol met grind kan storten wat van het dak komt. Daardoor blijft het gewicht op dak nagenoeg gelijk.
:)

• mux

mux

99% efficient!

We hebben helaas geen grind op het dak, maar dit is wel de voornaamste reden om die bakken te kiezen; dakbelasting (voornamelijk puntbelasting) is ca. 25% lager en het is gemakkelijker om de ballast te regelen. Daarnaast zijn we iets vrijer in de oriëntatie van de panelen, omdat we met flatfix vrijwel zeker drie panelen strak in een rij moeten.

En het is ook gewoon leuk... De zonnepanelen zijn een project, en ik experimenteer graag :) Uiteindelijk ben ik niet ingenieur om klakkeloos een monteur te laten komen die alle beslissingen voor mij neemt op basis van een vaag concept van ervaring.

Trouwens, daarover gesproken. Welke knakker heeft bedacht dat daken (en consoles) zwart moeten zijn? Het lijkt geen enkel doel te dienen.

• migjes
mux schreef op zondag 25 januari 2015 @ 12:28:
We hebben helaas geen grind op het dak, maar dit is wel de voornaamste reden om die bakken te kiezen; dakbelasting (voornamelijk puntbelasting) is ca. 25% lager en het is gemakkelijker om de ballast te regelen. Daarnaast zijn we iets vrijer in de oriëntatie van de panelen, omdat we met flatfix vrijwel zeker drie panelen strak in een rij moeten.

En het is ook gewoon leuk... De zonnepanelen zijn een project, en ik experimenteer graag :) Uiteindelijk ben ik niet ingenieur om klakkeloos een monteur te laten komen die alle beslissingen voor mij neemt op basis van een vaag concept van ervaring.

Trouwens, daarover gesproken. Welke knakker heeft bedacht dat daken (en consoles) zwart moeten zijn? Het lijkt geen enkel doel te dienen.
voor nog geen 5 euro per 2,3 paneel + een (gratis) stoeptegel los je al elk puntbelasting probleem op ;)

je zou ook eco fix van click fit kunnen gebruiken (is wel een leuke hoek voor je dak)
en die is ook niet duur.

maar je denkt nog streeds als iemand die geen PV heeft, wacht maar een jaartje dan veranderd jouw mening ook , lol ;)
(je bent nog steeds een groentje op dit gebied, dat nemen we je niet kwalijk dat gaat rap goed komen, lol
je bent in ieder geval leuk op weg.)

• Rol-Co

Rol-Co

Klopt helemaal migjes, been there, done that! Ik heb flatfix eco gekocht voor een kennis, dat koste 220,- voor 9 panelen.

@mux
Experimenteer is my middle name, al zoveel gerommeld en ervaring opgedaan met div panelen, omvormers, montage, enz , in het voorjaar komt er weer wat leuks.
Blijft leuk speelgoed! :)

• mux

mux

99% efficient!

Ach, het enige waar ik eigenlijk op reageerde is de stelling dat consoles per definitie superwarm worden en een groot probleem vormen. Ik had me hier van tevoren al op ingelezen en mensen hebben dit 'probleem' al bijna 15 jaar geleden opgelost. Tja, dan kies ik montagegemak en (toevallig) een goede deal die langskwam. Ik word dan niet zomaar overtuigd door een paar mensen die met de standaardargumenten langskomen ;)

Maar first things first; eerst deze week maar eens de eerste 4 panelen op het garagedak zetten. Nee, dat is nog steeds niet gedaan.... nog geen tijd gehad. Daarom doe ik dit in de winter, als ik geen opbrengst verlies door m'n eigen drukte :)

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

migjes schreef op zondag 25 januari 2015 @ 11:38:

hmmm, ik had het gisteren niet door.
had zoiets van wat is daar eigenlijk fout.
nu ik de hele zaak door neem is het eigenlijk fout op fout op fout etc......

en dit is gedaan door een installateur??????
amehoela instalateur, wat een geklungel.
Ik verzin het niet. Ben er ook helemaaal niet blij mee! |:( :(
Ik ben wel blij dat ze er snel wat aan gaan doen (lees: morgen na 14.00), maar ik betwijfel of ze dan wel het juiste gaan doen. Daarom wil ik morgen ochtend er nog een keer achteraan bellen, en daarom ben ik me er nog meer meer in gaan verdiepen (en jullie om hulp gaan vragen, waarvoor mijn dank _/-\o_).
1. dit zijn hosola smart (verzie???) omvormers met maar 1 mpp.
daar kun je maximaal 10 (waarschijnlijk 11) panelen aan kan hangen.
2 stringen parallel maken kan mischien wel, maar is afhankelijk van het model wat gebruikt is.
Inderdaad Hosola Smart met 1 (één) mppt.
2200TL (http://www.hosola.com/2014/smartseries_0723/15.html#div02)
3000TL (http://www.hosola.com/2014/smartseries_0723/14.html#div02)

Foto gemaakt van de labels van de omvormers:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/2015-01-25%2012.46.06.jpg
https://dl.dropboxusercon...2015-01-25%2012.46.06.jpg
2. de kabel waar mee de omvormers vast zitten? is dat ymvk?
(zover ik kan zien wel, en dan is dit niet correct zo.)
Enige wat ik kan zien op de kabel is ELD-SOLAR 1x4mm2 + UV. :?

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/2015-01-25%2012.41.05.jpg
https://dl.dropboxusercon...2015-01-25%2012.41.05.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/2015-01-25%2012.43.26.jpg
https://dl.dropboxusercon...2015-01-25%2012.43.26.jpg
3. gaan die 2 kabels gewoon een connector kast in? :?
zeer dubieus, en dan een stukje fexiebele buis (die zelfs er erg dun uit ziet).
lijkt mij wel erg veel W voor dat soort kabel. :?
Als je met "Die 2 kabels" de kabels vanaf de panelen bedoelt; dan ja. Die lopen "gewoon" de omvormer in.

De flexibele buis is het laatste stukje PVC wat vanaf de meterkast naar de zolder ligt. Ik heb zelf electra getrokken vanaf de meterkast naar de zolder. Door de PVC (wat voor 90% hard PVC is, laatste halve meter aan beide kanten is flexibel) loopt 2x fase 2x nul en 1x aarde. Gewoon standaard huis-elektra.

Foto van wat er doorheen loopt:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/2015-01-25%2012.40.14.jpg
https://dl.dropboxusercon...2015-01-25%2012.40.14.jpg
4. de omvormers op een mdf plaat?
ja het kan wel, maar omvormers worden warm en na een tijd word het hout zo droog als papier en kan dan erg makkelijk branden.
maar buiten het brand gevaar (dat niet zo heel groot is) is het beter om de omvormers tegen een steen muur te hangen, dan kunnen ze beter hun warmte afgeven.
De MDF plaat is ook iets wat we zelf hebben gedaan. Het zit in de dakopbouw en daar is geen baksteen muur. De muren bestaat uit houten staanders (100x200x4000). Tussen deze staanders zit minerale wol ter isolatie met aan de buitenkant trespa beplating. Tegen de standers+minerale wol zelf zit eerst folie gevolgd door de 1cm gipsvezelplaat gemonteerd. Omdat we de kans vrij klein achtte dat ze netjes op de houten kernen zouden schroeven hebben we die MDF platen daar geplaatst. Dit vervangen is natuurlijk een optie. Als ik echter naar de omvormers en hun achterplaat kijk zie ik dat er tussen de rugvinnen en de muur (dmv de achterplaat) nog wel iets ruimte zit. Door het minimale contact tussen de ribben en de achterplaat acht ik de kans trouwens vrij klein dat een stenen muur veel warmte zal opnemen dmv geleiding (mogelijk wel door straling).
het is fout op fout op fout, en dan weet ik niet eens hoe het in de meter kast is gekoppeld.
ik vrees het ergste.
dit is geen installatie waarmee ik lekker uit slaap op een "zon"dag. >:)
Van de meterkast ook een foto:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/2015-01-25%2012.36.08.jpg
https://dl.dropboxusercon...2015-01-25%2012.36.08.jpg

Rechtsboven komt flexibel de meterkast de leiding vanaf boven naar binnen. De aarde loopt naar de aarderail, de rest loopt naar de zekeringen die naast de meterkast gemonteerd zijn.
Vanaf daar loopt de boel door naar beneden.

Eventueel kan ik de kap van de zekeringen afhalen, maar liever niet omdat ik donderdag zag dat deze er vrij lastig op gingen.
hoe dit op te lossen???
ik zie niet snel een mooie oplossing, mis te veel gegevens.
maar laten we bij het begin beginnen: de meterkast.

kun je makkelijk 1 (ja die heb je nu, dus ja) of 2 kabels naar zolder krijgen?
hoe dik kan die kabel zijn? (ik zie nu een stukje fex buis en verwacht dat je nu maar 3x2,5mm hebt?)
(ik twijfel of het wel handig is om het met 1 omvormer het op te lossen, mischien is 2x makkenlijker)
Zoals nu waarschijnlijk duidelijk is lopen er al 2 groepen naar de zolder toe :). Dus ja dat kan ;)

Verder denk ik dat je nu meer gegevens hebt, zo niet, shoot! Dan zoek ik de rest op.

Overigens ga ik (nog) geen bedrijfsnamen noemen, ik wil ze eerst de gelegenheid geven de boel zelf netjes op te lossen.

• migjes
MaxxMark schreef op zondag 25 januari 2015 @ 13:29:
Overigens ga ik (nog) geen bedrijfsnamen noemen, ik wil ze eerst de gelegenheid geven de boel zelf netjes op te lossen.
dat zou ik ook maar niet doen, en een gedeelte van de fouten heb je ook zelf gedaan.
(ik heb het idee dat PCIop je berichten maar totaal negeert, en die snap ik, oei oei, wat een hoop foutjes.)

maar dit oplossen, eehhhh daar moet ik ook even over nadenken.

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

migjes schreef op zondag 25 januari 2015 @ 13:41:
[...]

dat zou ik ook maar niet doen, en een gedeelte van de fouten heb je ook zelf gedaan.
(ik heb het idee dat PCIop je berichten maar totaal negeert, en die snap ik, oei oei, wat een hoop foutjes.)

Welk gedeelte heb ik precies fout gedaan? :? Ik heb juist het bedrijf gevraagd of ik bepaalde zaken vooraf kon doen. Ook heb ik bij "de schouw" voordat de installateur aan de slag ging alle voorbereidende zaken aangegeven en doorgenomen.

Ik zal de eerste zijn die het toegeeft dat ie iets verkeerd heeft gedaan. Maar dan moet ik wel weten wat ik verkeerd heb gedaan (en hoe ik dat had moeten weten).

Edit; Ik realiseer me nu inderdaad dat het 2 groepen door één buis gewoon not done is en dat dat wel een grove fout is. Hoe ik hier overheen heb gekeken weet ik niet.. Een extra PVC buis leggen is uiteraard zeer lastig. Wat wel kan is mogelijk een van de PVC buizen waar netwerk of een COAX kabel doorheen loopt repurposen.

[ Voor 17% gewijzigd door MaxxMark op 25-01-2015 13:58 ]

• twixx
  • Niet online
MaxxMark schreef op zondag 25 januari 2015 @ 13:29:
Van de meterkast ook een foto:
[afbeelding]
https://dl.dropboxusercon...2015-01-25%2012.36.08.jpg

Rechtsboven komt flexibel de meterkast de leiding vanaf boven naar binnen. De aarde loopt naar de aarderail, de rest loopt naar de zekeringen die naast de meterkast gemonteerd zijn.
Vanaf daar loopt de boel door naar beneden.
Mijn eerste reactie is wel; hoe was de opdracht?

Persoonlijk had ik de kast vervangen als er een paar groepen bij moesten komen in plaats van er zo een groepje of 2 naast te laten plaatsen (knutselwerk; wel de aller goedkoopste oplossing).

Wat me verbaasd:
- 1 groep is aangesloten op de rail na de hoofdschakelaar, de andere heeft hij aangesloten door een 2x 4mm2 in de schakelaar erbij te zetten.

Samengevat; het ziet er slordig uit maar dat komt denk ik door de opdracht of het budget van de opdracht.

Ik heb het zelf gedaan, en daar is ook wel wat op aan te merken, maar dat ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/603847/pv/2015-01-25%2013.44.51.jpg

Wat er niet klopt (voor dat iemand anders het zegt :)):
- twee groepen mogen niet door 1 VMVK van 5x 2,5mm2
- montage draad gebruikt van 1,5mm2 voor de 2e PV set (had 2,5mm minimaal moeten zijn). Voor mezelf wel akkoord omdat de totale set max. 810 Watt kan opleveren.

(groep 1 en 5 zijn resp. PV1 en PV2)

• PClop
  • Niet online
migjes schreef op zondag 25 januari 2015 @ 13:41:
[...]

Klopt de DC kant is wel goed door de molen gegaan en wordt dus ook wel opgelost
ik had even geen zin om iets over de :X AC kant te melden, deze verdient ook nog enige aandacht.

Vrijwilliger gezocht voor de AC/Netzijde ;)

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Ik gooi net een editje in mijn vorige post over de AC zijde en mijn realisatie hierin.

Groepentechnisch is inderdaad mijn fout geweest (2 groepen door 1 buis...). Ik ga dit oplossen door de losse groep die eigenlijk voor de HT bestemd was te repurposen voor de zonnepanelen. Voor mn HT zal ik dan een alternatieve groep moeten trekken. Waarschijnlijk offer ik de coax kabel op die naar de zolder ligt.

Wat betreft de opdracht. Deze heb ik gestuurd naar een nationaal opererend bedrijf die zonnepaneel installaties levert en volledig installeert (plaatsen, AC-werk, DC-werk). De opdracht zoals ik die hen heb toegestuurd is als volgt:
Geachte,

Zoals eerder telefonisch gemeld zou ik graag een offerte en eventueel advies willen aanvragen voor het leveren van zonnepanelen, omvormer (of omvormers) voor een woning.

Bijgevoegd 2 schematische tekeningen ter illustratie. Hierin zijn zoveel mogelijk de relevante afmetingen genoemd. Tevens ter verduidelijking een streetview linkje: <snip>

De situatie is als volgt:
· Het betreft een geschakelde woning (waarbij de achterkant breder is dan de voorkant)
· De achterkant van het huis is oost-noord-oost gelegen
· De voorkant van het huis is west-zuid-west gelegen
· Het dak bestaat aan iedere kant twee delen (dit in verband met een dakopbouw) waardoor er 2 stukken zijn per kant waar panelen geplaatst kunnen worden
· Er bevindt zich géén schoorsteen of ander object dat schaduwen kan werpen op zowel de voor als achterkant
· De afmetingen zijn als volgt voor de voorkant:
o (A) Onderdeel: 1280mm (h) x 4830mm (b)
o (B) Bovendeel: 3354mm (h) x 4830mm (b)
· De afmetingen zijn als volgt voor de achterkant:
o (C)Onderdeel: 1280mm (h) x 5780mm (b)
o (D) Bovendeel(1): 3354mm (h) x 4830mm (b)
o (E) Bovendeel(2): 1637mm (h) x 900mm (b)

Hoewel de afmetingen gebaseerd zijn op de tekeningen die gemaakt zijn voor het plaatsen van de dakopbouw wil ik ter voorkoming van fouten komende dagen de afmetingen nogmaals controleren.

Gerekend met de eerder genoemde marges links en rechts van de panelen kom ik uit op de volgende aantallen panelen:
· A: 3 panelen van 1580mm x 808mm met tussen ieder paneel 8mm ruimte
· B: 3 panelen breed bij 4 panelen hoog van 1580mm x 808mm met tussen ieder paneel 8mm ruimte in de breedte en 5mm in de hoogte
· C: 3 panelen van 1580mm x 808mm met tussen ieder paneel 8mm ruimte
· D: 3 panelen breed bij 4 panelen hoog van 1580mm x 808mm met tussen ieder paneel 8mm ruimte in de breedte en 5mm in de hoogte
· E: 1 paneel (portrait geplaatst) van 808mm x 1580mm

Totaal 31 (15 voor 16 achter) panelen XuYang Solar (200Wp).

Graag zou ik jullie advies willen of opgesteld plan correct is en of er zaken zijn waar ik mogelijk niet aan heb gedacht. Ook zou ik willen vragen op welke manier ik rekening moet houden met het feit dat ik zowel voor als achterkant wil gebruiken. Moet ik gebruik maken van 2 aparte omvormers? En is het noodzakelijk dat er meerdere (stroom)groepen naar de zolder liggen?

Bij voorbaat dank voor de moeite.

<bijlagen waren de tekeningen en foto's die al eerder in het topic langs zijn gekomen>
Ps. Ik heb het al gezegd (maar dat kan niet vaak genoeg), maar ik waardeer ten zeerste jullie feedback en meedenken!

• twixx
  • Niet online
MaxxMark schreef op zondag 25 januari 2015 @ 13:48:
[...]
Edit; Ik realiseer me nu inderdaad dat het 2 groepen door één buis gewoon not done is en dat dat wel een grove fout is. Hoe ik hier overheen heb gekeken weet ik niet.. Een extra PVC buis leggen is uiteraard zeer lastig. Wat wel kan is mogelijk een van de PVC buizen waar netwerk of een COAX kabel doorheen loopt repurposen.
Tenzij, lijkt me (geen NEN onderbouwing), je een kookgroep gebruikt zodat beide groepen tegelijk uitgaan als in 1 van de groepen een defect ontstaat (b.v. een kabeldefect).

Afbeeldingslocatie: http://www.nieuwegroepenkast.nu/contents/media/fornuisgroep-abb-hafonorm-2xb16-2p%2B2n.gif

[ Voor 5% gewijzigd door twixx op 25-01-2015 14:11 ]

• migjes
[...]

Welk gedeelte heb ik precies fout gedaan? :? Ik heb juist het bedrijf gevraagd of ik bepaalde zaken vooraf kon doen. Ook heb ik bij "de schouw" voordat de installateur aan de slag ging alle voorbereidende zaken aangegeven en doorgenomen.

Ik zal de eerste zijn die het toegeeft dat ie iets verkeerd heeft gedaan. Maar dan moet ik wel weten wat ik verkeerd heb gedaan (en hoe ik dat had moeten weten).

hou er rekening mee, dit word een probleem dat niet in 1 posting is op te lossen.
we moeten de voor en tegens tegen elkaar gaan zetten.

heb je er al eens aan gedacht om een 3fase omvormer te gaan gebruiken.
dan zijn de kabels wel kloppend en hoeven die niet vervangen te worden?
alleen een 3 fase groep bij de meterkast.

• migjes
twixx schreef op zondag 25 januari 2015 @ 14:08:
[...]

Tenzij, lijkt me (geen NEN onderbouwing), je een kookgroep gebruikt zodat beide groepen tegelijk uitgaan als in 1 van de groepen een defect ontstaat (b.v. een kabeldefect).

[afbeelding]
ik vind dat eigenlijk geen foute gedachten gang.
het lost wel de aarde kabel probleem op, maar niet 5X 2,5mm door een fexbuis.
dat is dan eigenlijk nog te veel.
(vraag me af wat berekenings-programma's hier van zeggen?)

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Sinds ik gister meer en meer ben gaan lezen kwam ik ook de 3 fase omvormer tegen. Vanaf dat moment ben ik daar inderdaad ook aan gaan denken.

Overigens zou dit precies zijn wat ik aan advies verwachtte van een verkoper/installateur. Zij zijn hierin de professionals was mijn gedachtegang. Als zij advies geven zal dit een correct advies zijn. Ook is er van mijn kant nooit gezegd "het moet zo goedkoop mogelijk". Als mij verteld werd "Gebruik een 3 fase omvormer want dat is makkelijker/beter/efficienter" dan had dat zeker een mogelijkheid geweest. Iedereen wil liever goedkoper natuurlijk. Maar ik hecht meer waarde aan goede kwaliteit dan aan goedkoper.

Ook snap ik dat het nu niet in 1 posting is op te lossen. Misschien moet ik gewoon afwachten wat ze morgen gaan doen. Ik wil wel proberen goed beslagen ten ijs te komen.

• twixx
  • Niet online
migjes schreef op zondag 25 januari 2015 @ 14:15:
[...]

ik vind dat eigenlijk geen foute gedachten gang.
het lost wel de aarde kabel probleem op, maar niet 5X 2,5mm door een fexbuis.
dat is dan eigenlijk nog te veel.
(vraag me af wat berekenings-programma's hier van zeggen?)
In 2008 heeft iemand dit uit NEN gehaald:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/603847/pv/Schermafbeelding%202015-01-25%20om%2014.23.53.png

Maar goed NEN is geen wetgeving maar een richtlijn (ik zou zeggen dat je er alleen van afwijk met onderbouwing).

• PClop
  • Niet online
twixx schreef op zondag 25 januari 2015 @ 14:26:
[...]

[afbeelding]

Maar goed NEN is geen wetgeving maar een richtlijn (ik zou zeggen dat je er alleen van afwijk met onderbouwing).
Je was me net een slag voor, Circuits Online, ;)
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/893443

• migjes
[...]

[afbeelding]

ja nen is geen wetgeving, maar 5x2,5mm is wel heel wat meer als 40% vulling? :?
en dan gaat er ook nog eens 5000W+ door de hele buis, pfff vind het er flink boven zitten.
vraag me af of dit wel te onderbouwen is. :?

• twixx
  • Niet online
migjes schreef op zondag 25 januari 2015 @ 14:35:
[...]

ja nen is geen wetgeving, maar 5x2,5mm is wel heel wat meer als 40% vulling? :?
en dan gaat er ook nog eens 5000W+ door de hele buis, pfff vind het er flink boven zitten.
vraag me af of dit wel te onderbouwen is. :?
Tja, mijn Bosch inductie plaat heeft een aansluitwaarde van 7,2 kW (regelmatig alles tegelijk in gebruik maar nimmer langer dan 30') en dat gaat ook over 5x 2,5mm2. Alleen wel in 19mm in plaats van 16. Note dat ik geen expert ben; ik kan alleen Google gebruiken :)

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Volgens mij is het vrij eenvoudig; wat er nu ligt mág gewoon niet en moet ik niet willen (en hadden ze niet eens mogen/moeten accepteren).

Er zijn volgens mij 2 opties:

1) Ik zorg dat er een 2e groep bij ligt die gebruikt kan worden. In dat geval kunnen er alsnog 2 omvormers komen te hangen.

of

2) Ik ga voor een 3 fase omvormer (zoals de SMA Tripower 5000TL). In dat geval moet ik echter wel de elektra opnieuw trekken omdat er geen 3 fase/1nul/1aarde inzit (maar 2fase/2nul/1aarde).

Mijn gevoel zegt dat ik ze moet aansturen om voor de 3 fase omvormer te gaan. In dat geval is het zelfs mogelijk om een gehele zijde op 1 string te zetten (tot 800v).

En als ik het goed begrepen heb zou ik in dat geval kunnen kiezen voor de volgende 3 lay-outs:

1) Voorkant op 1 MPPT (<800v) en Achterkant op 1 MPPT (<800v)
2) Voorkant en achterkant alleen boven de ramen op 1 MPPT (parallel) en voor en achterkant onder de ramen op 1 MPPT (parallel)
3) Voorkant en achterkant boven ramen 9 per zijde op 1 MPPT (parallel) en voor en achterkant onder de ramen + 1 rij boven (6 totaal) de ramen op 1 MPPT (parallel).

Optie 3 zou alleen zijn om te zorgen dat het effect van de slagschaduw minder is. Maar met een SMA (die aldus zij zelf beter omgaan met schaduwen) zou je kunnen beargumenteren dat optie 1 of 2 maar marginaal slechter is.

Met optie 1 blijft het dan ook mogelijk om achter de 16 panelen (ipv 15) te gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door MaxxMark op 25-01-2015 14:48 ]

• migjes
twixx schreef op zondag 25 januari 2015 @ 14:42:
[...]

Tja, mijn Bosch inductie plaat heeft een aansluitwaarde van 7,2 kW (regelmatig alles tegelijk in gebruik maar nimmer langer dan 30') en dat gaat ook over 5x 2,5mm2. Alleen wel in 19mm in plaats van 16. Note dat ik geen expert ben; ik kan alleen Google gebruiken :)
weet je zeker dat die inductie plaat 7,2kW is??
meestal komen die nooit boven de 5,4kW uit, op het moment dat je alle pitten aan hebt staan werken ze niet allemaal op volle kracht om zo niet te hoog uit te komen. ;)
marketing technisch blijven ze dan 7,2kW zeggen, klinkt iets leuker.
(verschil tussen een 3fase kookplaat of een 1 fase kookplaat. ;) )

maar zeker een 19mm buis nodig, lol.
MaxxMark schreef op zondag 25 januari 2015 @ 14:45:
Volgens mij is het vrij eenvoudig; wat er nu ligt mág gewoon niet en moet ik niet willen (en hadden ze niet eens mogen/moeten accepteren).
ik ben nog wat opties aan het uit zoeken, maar de zaak is zo ingewikkeld dat ik eerst een bak koffie zet.

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 20:12:
[...]

Ook een idee: Beide omvormers vervangen door 1x Zeversolar TLC4000

Edit niet goed gekeken, is driefase...
Z'n meterkast is dus wel driefase ;)

Ik zeg Fronius Symo , problem solved :+

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:12
Simpelste oplossing -> gebruik een miniverdeler op zolder.
Indien je een 3 fase aansluiting hebt kan je met de bestaande kabel een 3 fase hoofdschakelaar in de miniverdeler op zolder plaatsen en dan elke omvormer op een eigen fase aansluiten.
Op die manier heb je ook het meeste eigen verbruik.

Aanpassing groepenkast beneden: 4P hoofdschakelaar om de kabel naar boven spanningsloos te maken
Miniverdeler: 3 fase ALS + 2x Installatieautomaat (+ eventueel 2x kWh meter).

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Origineel
  • Niet online
migjes schreef op zondag 25 januari 2015 @ 14:49:
[...]

weet je zeker dat die inductie plaat 7,2kW is??
meestal komen die nooit boven de 5,4kW uit, op het moment dat je alle pitten aan hebt staan werken ze niet allemaal op volle kracht om zo niet te hoog uit te komen. ;)
marketing technisch blijven ze dan 7,2kW zeggen, klinkt iets leuker.
(verschil tussen een 3fase kookplaat of een 1 fase kookplaat. ;) )
7,2kW plaat zijn toch die 1 fase dubbele groep automaten?
Een 3 fase plaat is 10,8kw (heb zelf hier zo'n 5 pits inductieplaat namelijk)

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:12
Origineel schreef op zondag 25 januari 2015 @ 14:59:
[...]Een 3 fase plaat is 10,8kw (heb zelf hier zo'n 5 pits inductieplaat namelijk
Die heb ik ook. Helaas (gewoon voor de fun dat het electriciteitsverbruik balkje op de Toon roder dan rood is) is het nog nooit gelukt om 10,8kW uit het net te trekken.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• migjes
MaxxMark schreef op zondag 25 januari 2015 @ 14:45:

Er zijn volgens mij 2 opties:

1) Ik zorg dat er een 2e groep bij ligt die gebruikt kan worden. In dat geval kunnen er alsnog 2 omvormers komen te hangen.

of

2) Ik ga voor een 3 fase omvormer (zoals de SMA Tripower 5000TL). In dat geval moet ik echter wel de elektra opnieuw trekken omdat er geen 3 fase/1nul/1aarde inzit (maar 2fase/2nul/1aarde).

Mijn gevoel zegt dat ik ze moet aansturen om voor de 3 fase omvormer te gaan. In dat geval is het zelfs mogelijk om een gehele zijde op 1 string te zetten (tot 800v).

En als ik het goed begrepen heb zou ik in dat geval kunnen kiezen voor de volgende 3 lay-outs:

1) Voorkant op 1 MPPT (<800v) en Achterkant op 1 MPPT (<800v)
2) Voorkant en achterkant alleen boven de ramen op 1 MPPT (parallel) en voor en achterkant onder de ramen op 1 MPPT (parallel)
3) Voorkant en achterkant boven ramen 9 per zijde op 1 MPPT (parallel) en voor en achterkant onder de ramen + 1 rij boven (6 totaal) de ramen op 1 MPPT (parallel).

Optie 3 zou alleen zijn om te zorgen dat het effect van de slagschaduw minder is. Maar met een SMA (die aldus zij zelf beter omgaan met schaduwen) zou je kunnen beargumenteren dat optie 1 of 2 maar marginaal slechter is.

Met optie 1 blijft het dan ook mogelijk om achter de 16 panelen (ipv 15) te gebruiken.
ik vind de optie van een 3fase omvormer nog de mooiste.
dan kun je de stringen houden zo als ze nu zijn.
(zelfs met de schaduw heb je nog steeds genoeg V om ze aan de gang te houden.)
eigenlijk is dan de zaak nog niet goed (want de buis moet dan 19mm zijn), maar al zoveel beter als het nu is dat ik het idee heb dat het goed genoeg is. (er gaat nu maar max 7,3A over een 2,5mm kabel, dit is een beetje grijs gebied, probeer die fexbuis te verwijderen.)

een SMA Tripower 5000TL is een mogelijkheid en zal zeker werken.
als ik wat preciezer reken dan zou een omvormer van +/-4000W eigenlijk al genoeg zijn.
en dan zou je eens kunnen kijken of een Fronius Symo (met 2x mpp) niet ook kan of goedkoper is.
Origineel schreef op zondag 25 januari 2015 @ 14:57:
[...]

Z'n meterkast is dus wel driefase ;)

Ik zeg Fronius Symo , problem solved :+

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-01 08:05

mb1

[...]

In Nederland hebben we te maken met NEN of NEN-EN Normen (geharmoniseerde Europese norm) = dus wetgeving.
Enkele normen tegenwoordig zijn een prestatie norm, deze geven dus bijvoorbeeld aan dat een installatie veilig moet zijn, voor de uitvoeringsvarianten wordt dan verwezen naar een NPR (Nederlandse praktijk richtlijn) hierin staan uitvoeringsvarianten beschreven, volg je deze dan voldoe je 100% aan de norm, wijk je hier van af dan moet je aan kunnen tonen dat jou variant minimaal gelijkwaardig is.

Dit is bij de NEN1010 niet het geval de norm geeft direct aan waar de grens ligt!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
Jeej, aardfout *O*

Meet 70 volt naar aarde op 1 van mijn strings, omvormer gelijk in storing natuurlijk. Kleine inspectie op het dak leert mij dat ik mijn kabels had moeten labelen toen ik ze legde ;) en een MC4 connector is in 2-en gebroken :X

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Volgens de NEN is de PVC buis inderdaad te klein nu. Is het toegestaan om de aarde draad door een andere buis te trekken? Zodat je dus in deze buis 3x fase 1x nul hebt (4x2.5mm) en in een andere buis (1x aarde. (Een korte google sessie leert mij dat het gebruiken van de aarde uit een andere groep eigenlijk niet mag, wat opzicht wel jammer is want die heb ik daar wel).

Wat betreft de Fronius; dat zou een optie zijn ware het niet dat deze niet in het assortiment van deze verkoper/installateur zit. Hosola, Omnik, SMA (en de i-Energy GT-260 micro omvormer) wel.
En overdimensionering van 1000w voelt inderdaad wel aan als erg veel :X.

[ Voor 5% gewijzigd door MaxxMark op 25-01-2015 15:41 ]

Verwijderd

MaxxMark schreef op zondag 25 januari 2015 @ 15:39:
Wat betreft de Fronius; dat zou een optie zijn ware het niet dat deze niet in het assortiment van deze verkoper/installateur zit. Hosola, Omnik, SMA (en de i-Energy GT-260 micro omvormer) wel.
En overdimensionering van 1000w voelt inderdaad wel aan als erg veel :X.
Nu is het ineens niet meer zo moeilijk te gokken om welke installateur het gaat. :)
Wat niet in het assortiment zit kan natuurlijk wel elders aangekocht worden. Het gaat nu om de beste oplossing voor jou dus ik zou niet eisen maar vriendelijk edoch met klem voorstellen. ;)

• migjes
MaxxMark schreef op zondag 25 januari 2015 @ 15:39:
Volgens de NEN is de PVC buis inderdaad te klein nu. Is het toegestaan om de aarde draad door een andere buis te trekken? Zodat je dus in deze buis 3x fase 1x nul hebt (4x2.5mm) en in een andere buis (1x aarde. (Een korte google sessie leert mij dat het gebruiken van de aarde uit een andere groep eigenlijk niet mag, wat opzicht wel jammer is want die heb ik daar wel).

na dit soort grove fouten(16x200Wp op 1 string 8)7 ) mogen ze best wel een fornius leveren tegen geen winst!!!!!
gewoon uit coulance.

ik kijk nu naar deze:
http://www.fronius.com/cp...ENG_HTML.htm#.VMT91C77BaQ
de 2 mpp verzie.
deze kan ook, is maar een kleine onder dimensionering voor jouw set-up.
je moet ongeveer rekenen dat 16x de 200Wp maar een 2500W oplevert als het warm is.
en door oost-west-isch kom je toch niet vaak boven de 3700W. ;)

edit:
veel lager durf ik ook niet te gaan. ;)

• _-= Erikje =-_
Welke PVC is geschikt voor buiten? Ik heb een aantal kabel los op mijn platte dak liggen, maar dat gaat natuurlijk ergen in de komende 25 jaar fout, ik moet nu toch aan de slag ivm met mijn aardfout dus kan ik dat ook gelijk aanpakken

Verwijderd

_-= Erikje =-_ schreef op zondag 25 januari 2015 @ 15:48:
Welke PVC is geschikt voor buiten? Ik heb een aantal kabel los op mijn platte dak liggen, maar dat gaat natuurlijk ergen in de komende 25 jaar fout, ik moet nu toch aan de slag ivm met mijn aardfout dus kan ik dat ook gelijk aanpakken
Ik gebruik daar gewone slagvaste buis voor. Is niet nodig voor zover ik weet maar grijs valt wat minder op dan geel en zoveel duurder is het ook niet. ;)

• twixx
  • Niet online
_-= Erikje =-_ schreef op zondag 25 januari 2015 @ 15:39:
Jeej, aardfout *O*

Meet 70 volt naar aarde op 1 van mijn strings, omvormer gelijk in storing natuurlijk. Kleine inspectie op het dak leert mij dat ik mijn kabels had moeten labelen toen ik ze legde ;) en een MC4 connector is in 2-en gebroken :X
Water + temperaturen onder 0?

Ik heb alle MC4 connectoren beschut geplaatst met tiewraps. Maar goed, het ligt er pas 2 jaar.

• _-= Erikje =-_
twixx schreef op zondag 25 januari 2015 @ 15:56:
[...]

Water + temperaturen onder 0?

Ik heb alle MC4 connectoren beschut geplaatst met tiewraps. Maar goed, het ligt er pas 2 jaar.
Ik vermoed zoiets, al hangt bij mij alles ook van de grond af met ty-wraps. Misschien gewoon een slechte connector geweest of bij de montage al gesloopt en idd met water & vorst kapot gegaan. Hoop wel dat dat ook de bron van de aardfout is, anders zit er ergens anders nog iets van water oid.

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-01 21:03

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

_-= Erikje =-_ schreef op zondag 25 januari 2015 @ 15:48:
Die grijze idd, is slagvast en word niet zo snel bros door UV. Ik neem meestal een stoeptegel, daar boor ik over de middenlijn aan de rand 2 6 mm gaten in, daarin een 6 mm plug, met een beugel voor buiten (donker grijs ook) met rvs schroeven. daarin een stuk grijze buis klemmen, daarmee haal je mooi de kabels van de grond, en ben je erg flexibel. Je kunt die tegels al op de grond voorbereiden.

Gebruik ook echte tywraps, van T&B, die kunnen tegen weer en wind. niet die bouwmarkt zooi, die is bedoeld voor binnen, of om ff wat bij elkaar te binden voor een weekje ofzo.

[ Voor 15% gewijzigd door Andre1973 op 25-01-2015 16:11 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Rol-Co

Rol-Co

_-= Erikje =-_ schreef op zondag 25 januari 2015 @ 15:58:
[...]

Ik vermoed zoiets, al hangt bij mij alles ook van de grond af met ty-wraps. Misschien gewoon een slechte connector geweest of bij de montage al gesloopt en idd met water & vorst kapot gegaan. Hoop wel dat dat ook de bron van de aardfout is, anders zit er ergens anders nog iets van water oid.
Kabels los op het dak kan volgens mij nooit een aard fout geven, ik heb nu al 2 setjes op een plat dak gehad met de kabels los op het dak, vol in de regen of een vol gelopen dak maar nooit storing.
Een aardfout krijg je eerder door sluiting in een paneel door water (lek) , dan zou je ze 1 voor 1 moeten meten of je op de + of - naar het frame een weerstand hebt. Of een fout in de omvormer.

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-01 21:03

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Rol-Co schreef op zondag 25 januari 2015 @ 16:12:
[...]

Kabels los op het dak kan volgens mij nooit een aard fout geven, ik heb nu al 2 setjes op een plat dak gehad met de kabels los op het dak, vol in de regen of een vol gelopen dak maar nooit storing.
Een aardfout krijg je eerder door sluiting in een paneel door water (lek) , dan zou je ze 1 voor 1 moeten meten of je op de + of - naar het frame een weerstand hebt. Of een fout in de omvormer.
Kabels los op het dak kan best, stekkers niet, dat geeft vroeg of laat problemen. En een kapotte stekker repareren of anders "fixen" gaat bijna nooit goed, ik heb er al een paar weggehaald (geplaatst door een ander) waar met tywraps een constructie omheen was gemaakt omdat de vergrendel pennetjes waren afgebroken of met isolatie tape. stuk is stuk, en dan gewoon vervangen, aanknijpen met een daarvoor geschikte tang, en goed de wartel aandraaien (je komt alles tegen)
.

[ Voor 24% gewijzigd door Andre1973 op 25-01-2015 16:21 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• _-= Erikje =-_
Rol-Co schreef op zondag 25 januari 2015 @ 16:12:
[...]

't is gelukkig een plat dak dus meten is een kleine moeite. Ik heb geen stekkers los op het dak liggen. Maar eerst die stukke stekker maar ff vervangen (volgens mij heb ik er nog 1)

• Rol-Co

Rol-Co

Zelfs de mc3 en mc4 stekkers lagen hier in het water, lastige storing om te meten / vinden, als het op droogt is het weer goed natuurlijk.

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-10-2025
Proton_ schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 20:43:
Module efficiency geeft aan welk deel van het zonlicht dat op het paneel valt in elektriciteit wordt omgezet. Dit is dus inclusief het licht dat op de aluminium randen en tussen de cellen valt. Dit in tegenstelling tot de cell efficiency dat de loze ruimte niet meerekent.
Hoger is dus beter en duurder :) Het 16% paneel zal dus groter moeten zijn dan het 18% paneel om tot dezelfde 295Wp te komen.
Het kwartje is toch nog niet helemaal gevallen.

Module efficiency = heel het paneel
cell efficiency = alleen de cel

Als ik 2 panelen heb, beide 250 Wp, 1 heeft een Module efficiency van 16% en de ander van 18%. Die van 16% zal dus qua format groter zijn, maar beide hebben wel een vergelijkbare opbrengst na bv 1 dag?

Dus dat zou betekenen dat de Module efficiency niet uitmaakt, behalve dan dat het paneel dan groter is. Een goedkoper paneel heeft vaak een lagere efficiency.
Maar het is ook weer niet zo dat elke 250 Wp paneel, dezelfde opbrengst heeft, toch?

mmmm.... I am confused

• _-= Erikje =-_
Rol-Co schreef op zondag 25 januari 2015 @ 16:24:
Zelfs de mc3 en mc4 stekkers lagen hier in het water, lastige storing om te meten / vinden, als het op droogt is het weer goed natuurlijk.
inderdaad, dus het liefst nu gelijk oplossen

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Helder verhaal migjes (en PClop en de rest!), thanks! O+

Uit jouw (migjes) verhaal maak ik op dat het totaal, als dat mogelijk zou zijn, toch wat hoger dan die 3700 zou mogen zijn. Een eerdere conclusie was al iets van 4000 a 4200, dus een systeem dat rond die hoeveelheid zit zou eigenlijk de voorkeur hebben (uitgaande van een enkele omvormer), correct?

Een 5000 SMA (3 fase) is, beredeneer ik, eigenlijk te overgedimensioneerd en niet aan te raden (gezien ligging, etc,. etc.). De enige reden dat dat een optie is is omdat zij geen andere 3 fase omvormers leveren. Hoeveel lever je in als er toch gekozen wordt voor een SMA 5000? (en tegengesteld; hoeveel zou je laten liggen met een 3700 Fronius?)

Ik ga morgen ochtend contact opnemen om te vragen wat zij van plan zijn te gaan doen en in hoeverre ik daar op kan voorbereiden.

Hierbij kan ik evt refereren aan de volgende fouten die zijn gemaakt;
1) 15 (en 16) panelen in één string
2) rare situatie in het AC deel (meterkast)
3) er had advies gegeven moeten zijn om 2 groepen naar zolder te leggen of om een 3 fase omvormer te kiezen
4) De fout van mijzelf dat ik 2 groepen in 1 buis heb getrokken (waar zij op zich geen last van hebben ondervonden)

Wat betreft omvormers de voor en nadelen:

Losse omvormers
voordelen
- eenvoudig leverbaar

nadelen
- te lange strings (te hoog voltage)
- extra groep naar de zolder moeten trekken
- 1 paneel moet weg
- er moet parallel gewerkt worden tenzij er meerdere mppt's zijn

3 fase omvormer
voordelen
- geen extra groep direct noodzakelijk (wel opnieuw elektra trekken)
- de gehele string kan op een enkele mppt zonder parallel te hoeven werken
- 16x string en 15x string kan aangesloten worden

nadelen
- Eventueel alternatief merk (Fornuis 3.7) noodzakelijk
- Mogelijk een lager maximaal wattage (3.7 tegen extreem goede situaties waarin iets boven de 4 mogelijk is)
- Alleen 5000 variant van SMA leverbaar (overgedimensioneerd en dus minder efficiënt)

Volgens mij heb ik hiermee alles kort-door-de-bocht samengevat. toch? O-)

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-12-2025

paulv1973

16.730Wattpiek

MaxxMark schreef op zondag 25 januari 2015 @ 16:34:

Uit jouw (migjes) verhaal maak ik op dat het totaal, als dat mogelijk zou zijn, toch wat hoger dan die 3700 zou mogen zijn. Een eerdere conclusie was al iets van 4000 a 4200, dus een systeem dat rond die hoeveelheid zit zou eigenlijk de voorkeur hebben (uitgaande van een enkele omvormer), correct?

Een 5000 SMA (3 fase) is, beredeneer ik, eigenlijk te overgedimensioneerd en niet aan te raden (gezien ligging, etc,. etc.). De enige reden dat dat een optie is is omdat zij geen andere 3 fase omvormers leveren. Hoeveel lever je in als er toch gekozen wordt voor een SMA 5000? (en tegengesteld; hoeveel zou je laten liggen met een 3700 Fronius?)

Ik ga morgen ochtend contact opnemen om te vragen wat zij van plan zijn te gaan doen en in hoeverre ik daar op kan voorbereiden.

Hierbij kan ik evt refereren aan de volgende fouten die zijn gemaakt;
1) 15 (en 16) panelen in één string
2) rare situatie in het AC deel (meterkast)
3) er had advies gegeven moeten zijn om 2 groepen naar zolder te leggen of om een 3 fase omvormer te kiezen
4) De fout van mijzelf dat ik 2 groepen in 1 buis heb getrokken (waar zij op zich geen last van hebben ondervonden)

Wat betreft omvormers de voor en nadelen:

Losse omvormers
voordelen
- eenvoudig leverbaar

nadelen
- te lange strings (te hoog voltage)
- extra groep naar de zolder moeten trekken
- 1 paneel moet weg
- er moet parallel gewerkt worden tenzij er meerdere mppt's zijn

3 fase omvormer
voordelen
- geen extra groep direct noodzakelijk (wel opnieuw elektra trekken)
- de gehele string kan op een enkele mppt zonder parallel te hoeven werken
- 16x string en 15x string kan aangesloten worden

nadelen
- Eventueel alternatief merk (Fornuis 3.7) noodzakelijk
- Mogelijk een lager maximaal wattage (3.7 tegen extreem goede situaties waarin iets boven de 4 mogelijk is)
- Alleen 5000 variant van SMA leverbaar (overgedimensioneerd en dus minder efficiënt)

Waarom kies je niet voor een SMA 4000 of 5000 1 fase?
Die heeft je leverancier toch ook in zijn assortiment?

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Rol-Co

Rol-Co

• _-= Erikje =-_
Kleine update, geen van de panelen heeft een lekspanning of weerstand naar het frame, ik ben nog wel een 2e gebroken connector tegen gekomen. Blijkbaar toch net ff te goedkope connectoren gebruikt :) (allebei zijn het de female connectoren, op hetzelfde punt gebroken en vanbinnen geroest)

• migjes
MaxxMark schreef op zondag 25 januari 2015 @ 16:34:

*** ik knip een beetje voor overzicht ;)

onderdimensioneren is een keuze niet een moeten!
het kan met een 5000W omvormer maar een 3700W omvormer kan ook (in jouw geval.)

kijkend naar mijn set:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg
dit is een warme dag, met 20X190Wp.
neem ik de top van 2200W / 20 panelen * 31 panelen die jij hebt = 3410W wat jij die dag zou doen ;)
nu gaat mijn top ook wel eens naar de 2800W en dat geeft een 4340W voor jouw set, maar dat is zo weinig dat het verlies ergens ver onder 1% van de jaar opbrengst zit. ;)
heel soms (minder als een 3 uur per jaar) gaat mijn top over de 3000W dus voor jouw een 4650W.

(als je al iets gaat missen, dan is het het stukje tepel van de tiet, lol.
en dat is niet zo heel veel, opbrengst gaat over het oppervlakte onder de lijn (kWh) niet de hoogte van de lijn (kW) )

dus ja het kan, en een kleinere omvormer doet het marginaal beter als een grote die soms te weinig krijgt.
maar dat is zo marginaal dat ik het niet mee neem in de beslissing. ;)

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

(Even vanaf mobiel)
De 1fase SMA gaat ook maar tot 500v. Dan zou er ook weer eea parallel geschakeld moeten worden. En ik begreep dat een 3fase variant ook andere voordelen had. Maar ik twijfel daar nu ook weer aan :(

Die 4.5 fronius zou ook evt een optie kunnen zijn. Al begrijp ik uit migjes verhaal dat je met die 3.7 een heel eind komt.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

MaxxMark schreef op zondag 25 januari 2015 @ 17:06:
(Even vanaf mobiel)
De 1fase SMA gaat ook maar tot 500v. Dan zou er ook weer eea parallel geschakeld moeten worden. En ik begreep dat een 3fase variant ook andere voordelen had. Maar ik twijfel daar nu ook weer aan :(

Die 4.5 fronius zou ook evt een optie kunnen zijn. Al begrijp ik uit migjes verhaal dat je met die 3.7 een heel eind komt.
De 1 fase TL-21 van SMA heeft een mac Voc van 750V
Mpp is inderdaad rond de max van 500

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• migjes
MaxxMark schreef op zondag 25 januari 2015 @ 17:06:
(Even vanaf mobiel)

ja je komt er ook met een 3.7, maar als je voor een 4.5 gaat ben je ook goed bezig.
zelfs een sma5000 is oke.
het kan gewoon allemaal, je kunt geen fouten* maken en dat maakt het lekker makkelijk voor mij om het te vertellen maar wel lastig voor jouw om een beslissing te nemen >:) .
( * geen fouten :? behalve dan wat je nu hebt, lol)

(als het mijn dak zou zijn, dan koos ik ook de 4.5 of sma, ik kan het gewoon niet uit staan als de omvormer per jaar 1 seconde tegen de max zit ;)
economisch gezien is dat eigenlijk erg dom, maar alleen naar geld kijken vind ik ook dom.)
paulv1973 schreef op zondag 25 januari 2015 @ 17:10:
[...]

De 1 fase TL-21 van SMA heeft een mac Voc van 750V
Mpp is inderdaad rond de max van 500
met 16x200Wp zit je wel met een Vmpp van 576V, en dat is wel iets boven de 500, lol

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 25-01-2015 17:15 ]

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Je slaat den spijker op den kop migjes! :D Jouw beredenering zou precies die van mij zijn "ik kan meer en dat haal ik nu niet!"

Heb ik toch nog één vraag. Als ik voor een 1 fase SMA4000 ga met 2mppt dan kan ik de boel ook kwijt (mits ik verdeling 9+6 * 2 doe). Dat kan ik dan dus op 1 groep zetten. Dat voelt een beetje tegenstrijdig met dat ik nu 2 groepen door 1 buis heb wat niet mag, terwijl het met de sma4000 wel zou mogen en over minder draden :?

Mijn gevoel zegt nu op volgorde van wenselijkheid:
- fronius 4.3kw (ideale situatie, wel moet bedrading anders maar bij de panelen niet)
- SMA 4000 (want makkelijk ivm bedrading maar 1 paneel minder maar wel ff prutsen met bedrading naar panelen)
- SMA 5000 3fase (prutsen met bedrading maar niet bij de panelen en overgedimensioneerd)

[ Voor 26% gewijzigd door MaxxMark op 25-01-2015 17:48 . Reden: Gevoel toegevoegd ]

• migjes
MaxxMark schreef op zondag 25 januari 2015 @ 17:43:
Je slaat den spijker op den kop migjes! :D Jouw beredenering zou precies die van mij zijn "ik kan meer en dat haal ik nu niet!"
je snapt de mogelijkheden, dus kies maar. >:)
Heb ik toch nog één vraag. Als ik voor een 1 fase SMA4000 ga met 2mppt dan kan ik de boel ook kwijt (mits ik verdeling 9+6 * 2 doe). Dat kan ik dan dus op 1 groep zetten. Dat voelt een beetje tegenstrijdig met dat ik nu 2 groepen door 1 buis heb wat niet mag, terwijl het met de sma4000 wel zou mogen en over minder draden :?
met een sma4000 (pas wel op, er zijn een hoop verschillende sma4000 modellen, sma hergebruikt type nummers, erg irritant vind ik dat.).
gooi je alles over 3 kabels en hebben de kabels wat meer ruimte in de buis om hun warmte te verliezen. ;)
nu is het ook niet mijn ding om meer als 16A over een 2,5mm kabel te gooien, maar goed er is ruimte en het kan net.
met 3 fase gooi je maar 3x+/-6A over een kabel en heb je minder warmte verlies.

het leukste van een 3 fase omvormer is, mocht het slecht weer zijn en de opbrengst is slecht.
dan schakelt hij 1 of 2 fases uit om zo een 2 of 3X zo kleine omvormer te zijn en toch rendabel te kunnen werken.
(dit is wel iets beperkt, maar dat doen de meeste wel. beetje merk afhankelijk)

keuzes, keuzes, ga niet ten onder aan keuzestress >:)

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Betekent dat dan feitelijk dat een 3fase 5000sma eigenlijk een 1.66/3.33/5.0 omvormer is? Of is dat wel heel kort door de bocht? Want dat maakt de keus voor een 3fase omvormer wel vele malen makkelijker lijkt mij.

Waar wordt die functionaliteit precies beschreven?

• migjes
MaxxMark schreef op zondag 25 januari 2015 @ 18:05:
Betekent dat dan feitelijk dat een 3fase 5000sma eigenlijk een 1.66/3.33/5.0 omvormer is? Of is dat wel heel kort door de bocht? Want dat maakt de keus voor een 3fase omvormer wel vele malen makkelijker lijkt mij.

Waar wordt die functionaliteit precies beschreven?
het is een beetje kort door de bocht.
maar wat ik nu schrijf is dat ook ;)

opbrengst <400W dan 1 fase.
opbrengst >400W dan 2 fase.
opbrengst >600W dan 3 fase.

alleen ik weet nu al dat het zoveel verschilt per omvormer, dat wat ik nu schrijf onzin is. ;)

bij fornius heb je er wel een filmpje over, maar dat is zo doorspect van marketing en onzin, dat ik me af vraag of je er wel iets aan hebt.
http://www.fronius.com/cp...ENG_HTML.htm#.VMUlAC77BaQ

edit:
deze is beter:
www.fronius.com/cps/rde/x..._Symo_298283_snapshot.wmv

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 25-01-2015 18:56 ]

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Wat een prachtige filmpjes :D

Ik neig inderdaad nu inderdaad sterk naar een 3 fase omvormer. Dat zou dan wss toch de 5000sma worden (ik verwacht eigenlijk niet dat ze een fornius 3-4.3 willen gaan leveren)

Daarbij twijfel ik alleen nog of ik het geheel op 1 string (lekker makkelijk) per kant wil zetten of 2 (moeten ze weer het dak op). Ik weet niet wat de impact van de slagschaduw is van m'n dakopbouw aan het einde vd ochtend en begin vd middag.

Ook is dan onduidelijk of het leggen van de panelen op een losse string wel nut heeft als je alleen de schaduwpanelen (3 per kant) daar aan hangt (lager dan het laagste mppt niveau maar boven minimaal niveau). Zeker als ik gebruik zou maken van een SMA (die promoten met eigen techniek om schaduwissues te voorkomen).

Het houdt me wel lekker lekker bezig / van de straat :)

• Rol-Co

Rol-Co

_-= Erikje =-_ schreef op zondag 25 januari 2015 @ 16:48:
Kleine update, geen van de panelen heeft een lekspanning of weerstand naar het frame, ik ben nog wel een 2e gebroken connector tegen gekomen. Blijkbaar toch net ff te goedkope connectoren gebruikt :) (allebei zijn het de female connectoren, op hetzelfde punt gebroken en vanbinnen geroest)
Goed is het niet dus mooi dat je ze gevonden hebt maar ik betwijfel nog of dat je oorzaak is.
Eerst weer proberen met nieuwe stekkers denk ik.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

http://www.ebay.de/itm/19...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Was misschien ook leuk geweest....

• Rol-Co

Rol-Co

Der Wechselrichter ist nicht dreiphasig!!! Das war ein Irrtum, bitte beachten. Die technischen Daten können im Internet abgerufen werden!

Wel de reden dat hij goedkoop weg ging denk ik.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Dat een 5000 Power One niet een 3 fase omvormer is, was wel duidelijk.
Maar toch voor een leuke lage prijs weggegaan vind ik.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

nosmo king schreef op zondag 25 januari 2015 @ 16:24:
Maar het is ook weer niet zo dat elke 250 Wp paneel, dezelfde opbrengst heeft, toch?
Door de bank genomen is het wel zo dat 250Wp=250Wp.
De verschillen zijn erg klein, zeker als je dezelfde technologie (polykristallijn met poly, mono met mono, CIS met CIS...) elkaar vergelijkt.
Verschillen zijn er wel in garantie, ervaring, looks en soms ook bouwkwaliteit.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• _-= Erikje =-_
Rol-Co schreef op zondag 25 januari 2015 @ 19:53:
[...]

Goed is het niet dus mooi dat je ze gevonden hebt maar ik betwijfel nog of dat je oorzaak is.
Eerst weer proberen met nieuwe stekkers denk ik.
We gaan het zien, er staat ook vrij veel water op het dak dus een beetje lekspanning naar aarde zou zomaar kunnen. Morgen even nieuwe connectoren erop en kijken wat het doet. In eerste instantie mat ik niets vreemds aan de panelen iig.

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-10-2025
thanks proton_, helder. Zouden dus evenveel opbrengst moet leveren, kunst voor panelen makers om zoveel mogelijk opbrengst in een zo'n klein mogelijk oppervlakte te genereren.

Soms grote verschillen dan tussen merken
EC Solar Mono 310Wp, 255 euro
LG SOLAR 300Wp, 349 euro

Had inderdaad al gelezen dat dit in de bouwkwaliteit kan zitten, degradatie, type glas, type achterwand, waterdichtheid, UV bescherming, etc

• Origineel
  • Niet online
MichielFRL schreef op zondag 25 januari 2015 @ 15:03:
[...]

Die heb ik ook. Helaas (gewoon voor de fun dat het electriciteitsverbruik balkje op de Toon roder dan rood is) is het nog nooit gelukt om 10,8kW uit het net te trekken.
Heb ik nog nooit geprobeerd....morgen ga ik de boel eens even aan een dikke stresstest onderwerpen, eens kijken tot hoe ver ik de plaat kan stressen >:)

• Origineel
  • Niet online
MaxxMark schreef op zondag 25 januari 2015 @ 19:18:

Ik neig inderdaad nu inderdaad sterk naar een 3 fase omvormer. Dat zou dan wss toch de 5000sma worden (ik verwacht eigenlijk niet dat ze een fornius 3-4.3 willen gaan leveren)
Of jij de touwtjes in handen hebt is afhankelijk van of je de rekening al betaald hebt :+
En anders crediteren ze die 2 omvormers en laat je een ander de omvormer van jouw keuze leveren.

Hou er wel rekening mee dat de Symo een aardelek van 100ma (300ma mag natuurlijk ook) wil hebben.
Hier kun je je typenummer uitzoeken, kun je daarna even googlen wat zo'n fraaie alamat je gaat kosten :+
http://www.eaton.eu/ecm/g...ts/content/pct_356126.pdf

Overigens valt het prijsverschil tussen de Symo 3.7-3-m en de Symo 4.5-3-m wel mee.

• Origineel
  • Niet online
Ik zie bruine draad met mooie koperen uiteinden.......open en bloot liggen..... |:( 8)7 ;w

• Rol-Co

Rol-Co

Ik vraag me af of het een 3 fase is, dan zou ik een bruin/zwart/grijs op de hoofdschakelaar verwachten en ze zijn allen bruin vd.
Ik denk dat er 3 van een spannings rail af komen en via de hoofdschakelaar de 3 ALS gevoed worden, maar van dezelfde fase.

Voordat je iets van een 3fase omvormer regelt even meten tussen de fasen.

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Dat hoort inderdaad niet. Die hoort met een andere bruine in een lasdop te zitten. Die lopen naar de keuken voor een optionele perilex stekker. Zijn dus spanningsloos (maar horen zeker niet los te liggen).

Edit: de rekening is nog niet betaald. Echter ontslaat het niet (correct) opleveren van het product of dienst mij niet van mijn betaalverplichting (getekend opleverdocument met aantekening dat het systeem nog niet was doorgemeten!). En hoewel ik het zeker zal rekken tot de betaaltermijn dreigt te verstrijken, kan ik daar ook niet onderuit en moet ik hen voldoende gelegenheid geven om het probleem te verhelpen.

[ Voor 50% gewijzigd door MaxxMark op 25-01-2015 23:07 . Reden: Toevoeging mbt rekening ]

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Er lopen vanaf onder de 3 hoofdzekeringen een groene gele en rode draad naar ieder vd hoofdzekeringen. Vanaf de hoofdzekeringen lopen ieder 3 zwarte draden naar de iskra mt171 AC 3 fase-meter. Het lijkt mij dat het dan gewoon correct een 3 fase systeem is.

De meterkast is indertijd door een erkend elektricien aangesloten toen stedin de zekeringen kwam plaatsen (vereiste van hen). Die moest namelijk aanwezig zijn anders zou stedin de stroom niet aanzetten.

[ Voor 10% gewijzigd door MaxxMark op 25-01-2015 23:03 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Ok, ja dan wel, persoonlijk zou ik dat tot aan de als met de goede kleuren blijven doen zodat je het uit elkaar kan houden.

• Origineel
  • Niet online
Hoofdschakelaar is ook 4 polig en ook zo bedraad, dus moet wel 3 fase zijn.
Maar weten is weten ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Origineel op 25-01-2015 23:09 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Origineel schreef op zondag 25 januari 2015 @ 23:08:
Hoofdschakelaar is ook 4 polig en ook zo bedraad, dus moet wel 3 fase zijn.
Dat zegt niets, dat kunnen ook 3 (zelfde) fase draden zijn voor de 3 ALS te voeden, de 0 is altijd apart.

• Origineel
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 25 januari 2015 @ 23:11:
[...]

Dat zegt niets, dat kunnen ook 3 (zelfde) fase draden zijn voor de 3 ALS te voeden, de 0 is altijd apart.
Als dat zo is, dan mag degene die dat heeft aangelegd ook met pensioen >:)

• Rol-Co

Rol-Co

Origineel schreef op zondag 25 januari 2015 @ 23:13:
[...]

Als dat zo is, dan mag degene die dat heeft aangelegd ook met pensioen >:)
Beetje oftopic maar nee , waarom? Zo gek is dat niet,beter dan meerdere in 1 aansluiting proppen.

Normaal zit er ook een verbindings rail voor de fase en 0 om meerdere naast elkaar aan te sluiten.

• Origineel
  • Niet online
Vanaf de meter ga je rechtstreeks naar de hoofdschakelaar en pas na de hoofdschakelaar ga je de boel verdelen.

• Rol-Co

Rol-Co

Origineel schreef op zondag 25 januari 2015 @ 23:21:
Vanaf de meter ga je rechtstreeks naar de hoofdschakelaar en pas na de hoofdschakelaar ga je de boel verdelen.
Klopt, maar dat kan toch nog op deze manier, al is het niet de fraaiste :) 3x 2,5 naar de hs, daarna word het verdeeld.

• PClop
  • Niet online
Origineel schreef op zondag 25 januari 2015 @ 22:33:
[...]

Ik zie bruine draad met mooie koperen uiteinden.......open en bloot liggen..... |:( 8)7 ;w
Nog erger denk ik................ als ik de bedrading volg welke van de omvormers komen
worden die aangesloten op die twee Teco C16 automaten welke worden gevoed v.a. de HS
en dus ook geen aardlek beveiliging hebben daardoor, maar kan me vergissen
die losse bruine vd draad was mij ook al opgevallen, maar kan van een afgaande groep zijn
die af gekoppeld is, mooi is anders.

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-01 19:30
Origineel schreef op zondag 25 januari 2015 @ 22:33:
[...]

O ja... even goed kijken. Ik zie nog iets: een extra ca 40 kWh/jaar besparen? Dan de deurbel uitzetten. Vervangen door een deurklopper (geen problemen met isolatieverlies zoals bij een trekbel) of ander stroomloos alternatief, klaar. Voor 40 kWh moeten mijn panelen meer dan de maand januari werken, niet mis dus. ;)

There's nothing moister than an oyster.

• Origineel
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 25 januari 2015 @ 23:27:
[...]

Klopt, maar dat kan toch nog op deze manier, al is het niet de fraaiste :) 3x 2,5 naar de hs, daarna word het verdeeld.
Ik zeg ook niet dat het niet kan, ik zeg dat als je het op die manier hebt aangesloten je met pensioen kan.
Pagina: 1 ... 84 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.