Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.876 views

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
MichielFRL schreef op zondag 25 januari 2015 @ 15:03:
[...]

Die heb ik ook. Helaas (gewoon voor de fun dat het electriciteitsverbruik balkje op de Toon roder dan rood is) is het nog nooit gelukt om 10,8kW uit het net te trekken.
Net even een testje gedaan met 5 pannetjes water en dan trekt de plaat maximaal 9,5kw.

*Afgelezen van de slimme meter met correctie standaard verbruik

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:46
9,5 kW bedoel je ;)

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• Origineel
  • Niet online
Ik had die pannetjes een uur op de plaat staan hoor :+

* even aangepast ;)

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:57
Héé bedankt! Die had ik nog niet gevonden. Mooi voor het archief. Nu snap ik ook de 30.000 bedrijfsuren _/-\o_

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-01 18:00

MaxxMark

HT is Tof!

Zojuist gesproken met de partij om te vragen wat ze willen doen.

Wat zij voorstellen is het volgende:
1x Hosola 2200 2x8 op aanleggen (parallel)
1x Hosola 3000 vervangen voor de MPPT variant (1x7 + 1x8)

Ik haalde daarbij aan dat in de oost-west situatie een parallel geschakeld systeem ook mogelijk zou zijn (zoals in de eerder genoemde documenten). Hij was het daar volstrekt niet mee eens en zei dat dat juist niet mogelijk is.

Verder noemde ik de mogelijkheid om bijv de SMA Tripower 5000TL te gebruiken (2x mppt). Dit vanwege de 3 fase aansluiting en het feit dat je maar 1 omvormer hebt (en kan je daar dus op beide mppt de gehele string zetten). Evenals het voordeel dat je niets aan de huidige strings hoeft te veranderen. Hij kon zich daar conceptueel wel in vinden, maar vond persoonlijk de meerprijs het niet waard. Daarbij ook nog noemende dat je minder lang garantie hebt (5jr standaard) er niet standaard wifi op zit (wel webconnect, bedraad).

Ik moet uiterlijk 12:00 laten weten (telefonisch of per mail) of ik hun voorstel wil volgen of dat ik een alternatief wil en dus een ander installatie tijdstip en dat de SMA besteld zou moeten worden (als die besteld moet worden zou een Fornius imho ook een optie moeten zijn :) )

Ik denk dat ik met ze mail over de bevindingen en denk dat ik in ieder geval het installatiemoment uitstel om me nog iets verder te verdiepen (en evt jullie mening te krijgen O-))

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
MaxxMark schreef op maandag 26 januari 2015 @ 10:35:
Zojuist gesproken met de partij om te vragen wat ze willen doen.

deze wil ik even apart doen, met meer koffie ;)
Ik haalde daarbij aan dat in de oost-west situatie een parallel geschakeld systeem ook mogelijk zou zijn (zoals in de eerder genoemde documenten). Hij was het daar volstrekt niet mee eens en zei dat dat juist niet mogelijk is.
dat is BS, kan goed (niet dat ik wil zeggen dat het dan perfect is, maar zeker goed genoeg)
Verder noemde ik de mogelijkheid om bijv de SMA Tripower 5000TL te gebruiken (2x mppt). Dit vanwege de 3 fase aansluiting en het feit dat je maar 1 omvormer hebt (en kan je daar dus op beide mppt de gehele string zetten). Evenals het voordeel dat je niets aan de huidige strings hoeft te veranderen. Hij kon zich daar conceptueel wel in vinden, maar vond persoonlijk de meerprijs het niet waard. Daarbij ook nog noemende dat je minder lang garantie hebt (5jr standaard) er niet standaard wifi op zit (wel webconnect, bedraad).
ik vind de SMA Tripower 5000TL ook duur.
was niet voor niks dat ik dan liever een kleinere omvormer aanraden. ;)
(of geen sma, dat is zoizo duur)
toch is dit waarschijnlijk de mooiste optie voor je huis/situatie.
en het mag ook zeker iets anders zijn als fornius. (laat ze maar komen met een voorstel)
Ik moet uiterlijk 12:00 laten weten (telefonisch of per mail) of ik hun voorstel wil volgen of dat ik een alternatief wil en dus een ander installatie tijdstip en dat de SMA besteld zou moeten worden (als die besteld moet worden zou een Fornius imho ook een optie moeten zijn :) )

Ik denk dat ik met ze mail over de bevindingen en denk dat ik in ieder geval het installatiemoment uitstel om me nog iets verder te verdiepen (en evt jullie mening te krijgen O-))
tijddruk, mmm.
heb nog nooit een goede beslissing gezien met tijddruk.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
wat je eigenlijk met deze optie eigenlijk wil:

1x HoSola 3000-MTL Bright met 10X200Wp oost-ich en10X200Wp west-isch.
en dan alle hoog liggende panelen er op.
de hoog liggende panelen krijgen de meeste zon, en heb je 1 omvormer die perfect gevuld is.
(dit is +/- ongeveer mijn setup ;)
mijn ervaring is dat 11X + 11X eigenlijk beter zou zijn, maar dan heb je te weinig over voor de andere omvormer)

de rest op een Hosola Bright 2000MTL (die heeft ook 2x mpp ;) )
dat zou dan 5x200Wp +6x200Wp
deze is dan minder perfect gevuld, maar zal het ook doen.
kunnen ze deze niet leveren, laat ze maar met een beter alternatief komen( met 2x mpp)
(je zou nog kunnen besluiten om 1 paneel van de HoSola 3000-MTL af te halen en die op de Hosola Bright 2000MTL te plaatsen voor een 6x6 setup. is een beetje lood om oud ijzer.)

edit:
de hosola is nog best een nieuwe omvormer.
waarvan nog niet alles bekend is of echt getest op het forum.
ik durf zelf nog niet het aan om minder als 5x200Wp 5" cellen er op te zetten en te garanderen dat hij het ook goed doet, er zijn daar mee al een keer problemen langs gekomen maar niet duidelijk waar het nu aan lag.

edit2:
al met al, de fornius of sma5000 of andere 3fase omvormer die een V aan kan van boven de 500V.
gaat mij voor deze oplossing.
dat heeft gewoon veel kleine voordelen die je met 2 hosola's niet hebt, en alles is dan perfect gevuld in plaats van 1 omvormer perfect en een achteraan hobbelende andere omvormer.

pff, nog 8 minuten voor 12 uur, heb hekel aan tijds druk.

[ Voor 31% gewijzigd door migjes op 26-01-2015 11:52 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Wat mij het meest verbaasd is nog wel het feit dat ze die hele oost-west methode niet kennen (of afraden).

En tijdsdruk is nooit goed nee, dus vandaar dat ik het wil uitstellen! Het is netjes dat ze het 'zsm' willen oplossen, maar als dat ten koste gaat van een weloverwogen beslissing, dan moeten we dat niet doen :)

Jouw voorstel is inderdaad ook een erg net voorstel en eentje die al eens langs kwam. Mijn gevoel is dat je dan optimaler gebruik maakt van de zon (of eigenlijk voorkomt dat de eventuele schaduw voor problemen zorgt).

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

@migjes; ik ga gewoon voorstellen het niet vandaag te doen :) Het komt niet op een dag. Als het voorstel geweldig was geweest van ze, dan had het mogelijk geweest.

Maar er moet hier ook nog eea gedaan worden als ik ga voor 2 groepen of 3 fasen. Dat ga ik ook niet (meer) redden voor 14.00 (afspraaktijdstip).

ps. ik heb net contact gehad en de afspraak is in ieder geval geannuleerd. Omdat het heel druk is op het moment (veel telefoontjes) wordt er iets later gekeken naar het mailtje dat ik gestuurd heb met eea aan onderbouwing.

ps2. die oost-west situatie, is er meer informatie om dat te onderbouwen? Zij zeggen natuurlijk de expert te zijn, dus de onderbouwing moet wel enigszins solide zijn. Is er behalve het artikel van Fornuis (http://www.energymatters....east-west-solar-paper.pdf) en SMA (http://www.smainverted.co...polystring-configuration/) nog meer informatie die ik ze kan voeren?

[ Voor 27% gewijzigd door MaxxMark op 26-01-2015 12:04 . Reden: ps/ps2 ]

• migjes
MaxxMark schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:55:
Wat mij het meest verbaasd is nog wel het feit dat ze die hele oost-west methode niet kennen (of afraden).

En tijdsdruk is nooit goed nee, dus vandaar dat ik het wil uitstellen! Het is netjes dat ze het 'zsm' willen oplossen, maar als dat ten koste gaat van een weloverwogen beslissing, dan moeten we dat niet doen :)

Jouw voorstel is inderdaad ook een erg net voorstel en eentje die al eens langs kwam. Mijn gevoel is dat je dan optimaler gebruik maakt van de zon (of eigenlijk voorkomt dat de eventuele schaduw voor problemen zorgt).
ja op tweakers zijn we wel gewend om spullen wat anders te gebruiken als waarvoor ze bedoeld zijn. ;)
zonder hulp van hier had ik ook nooit mijn oost-west kunnen aanleggen.

neem zoizo een nachtje rust en denk het eens over op het gemak, desnoods met een lekker drankje er bij.
rust brengt raad. (en het lekkere drankje is altijd goed >:) )

ik neem aan dat je doelt op het voorstel om 4000Wp op een 3000W omvormer te hangen. >:)
dan heb je aardig mijn setup en dat doet +/-:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/oost-west/20april2013.jpg
(en nu samen met de setup van mijn ouders, power-one 3.0 9x265Wp + 9x265Wp.
4770Wp op een 3300W omvormer >:) )

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

@migjes; heb je ook grafiekjes van hoe je voltage per kant over de dag gezien is? Dat is natuurlijk interessant te weten, want het verschil tussen beiden betekent dus dat je ergens een moment hebt dat er géén stroom wordt opgewekt (omdat de ene kant 0v is en de andere kant 550v is).

Jouw grafiekjes heb ik al meermalen gebruikt als referentiewaarde om te kijken wat de verwachtte opbrengst zou zijn inderdaad ;)

[ Voor 18% gewijzigd door MaxxMark op 26-01-2015 12:14 ]

• migjes
MaxxMark schreef op maandag 26 januari 2015 @ 12:13:
@migjes; heb je ook grafiekjes van hoe je voltage per kant over de dag gezien is? Dat is natuurlijk interessant te weten, want het verschil tussen beiden betekent dus dat je ergens een moment hebt dat er géén stroom wordt opgewekt (omdat de ene kant 0v is en de andere kant 550v is).
ja, hoor.
(alles is wel voor een ander project omgerekend naar 3 panelen.)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/oost-west/oost-west-voltage.jpg
dan zie je meteen dat je conclusie van 0V nooit voorkomt.
de panelen leveren V als het licht is, ook als ze in de schaduw liggen.
als ze in de schaduw liggen dan gaat de V zelfs iets omhoog, want ze worden dan niet zo warm als in de zon. >:)

de V word bepaald door de temperatuur van de cellen, de A door hoeveel zon en onder welke hoek die schijnt.

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-10-2025
Interessant, en voltage varieert dus tussen de 85v en 115v, waarbij 85v een warme dag voorstelt?

Ben benieuwd hoever zonnepanelen kunnen inzakken als het buiten 25 graden is

• migjes
nosmo king schreef op maandag 26 januari 2015 @ 12:23:
Interessant, en voltage varieert dus tussen de 85v en 115v, waarbij 85v een warme dag voorstelt?

dit is gewoon 1 dag grafiek.
rond een uur of 10 liggen de oost panelen in de zon en worden dan wat warm en zie je de V wat zakken.
rond een uur af 4 liggen de west panelen in de zon en zakken die ook, maar ook de buiten temperatuur is wat hoger als in de ochtend, dus oost blijft ook wat laag.

je kunt perfect berekenen hoeveel de V zakt bij welke temperatuur.
maar is wel wat lastig.
de simpele methode:
http://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/Home
en daar zie je de "Min. DC-spanning " "Typische PV-spanning" "Max. DC-spanning"

dan moet je er voor zorgen dat je de gegevens van de omvormer hebt.
van b.v. Hosola Bright 2000MTL is de MPPT voltage range [V] 110 - 500
dus Min. DC-spanning > 110V
en Max. DC-spanning < 500V

en Typische PV-spanning staat niet in de specs van hosola maar kan je zo vertellen dat dat ongeveer 350V zal zijn.
en daar wil je het liefst zo dicht mogelijk bij zitten, maar kan ook wel wat van afgeweken worden.

edit:
lol 25 graden, het gaat over cel temperatuur van panelen die vol in de zon liggen.
die worden makkelijk 90 graden als het echt heeel heet is buiten.
het is als of je zelf in de zon staat te zweten, niet de omgevings-temperatuur. >:)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 26-01-2015 12:37 ]

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-01 16:06
nosmo king schreef op maandag 26 januari 2015 @ 12:23:

Wat bedoel je ? Het STC vermogen van panelen wordt gegeven bij 1000W/m2 instraling en 25 graden paneel temperatuur.
Bij ieder paneel wordt de temperatuur coëfficiënt gegeven meestal iets van -0.47 Volt / graad.

Om de spanningsval van een paneel te berekenen moet je dus de paneel temperatuur weten / meten.

Of je kan het ook omkeren, Als je de spanning weet kan je de temperatuur berekenen.

[ Voor 0% gewijzigd door WoudseHoeve op 26-01-2015 13:40 . Reden: Minteken voor 0.47 ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• migjes
MaxxMark schreef op maandag 26 januari 2015 @ 12:13:
Jouw grafiekjes heb ik al meermalen gebruikt als referentiewaarde om te kijken wat de verwachtte opbrengst zou zijn inderdaad ;)
ik zal je deze ook geven:
http://www.zonnestroomopb...g/migjes/16786/18291.html

dit word volledig automatisch* gelogd ;)
(en ik zie dat de logging is blijven hangen, zal het een schopje geven.)

* volledig automatisch = heb vrouw geleerd hoe dit te moeten doen en ze doet het nog ook bij houden >:)

edit:
simpel gezegd ik haal een 744kWh/kWp.
jij hebt een iets beter dak, dus je haalt een 750kWh/kWp +

dus een hosola met 10x200Wp + 10x200Wp geeft jouw een 3000kWh + per jaar.
(disclamer etc... resultaten uit het verleden etc.....)

[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 26-01-2015 13:02 ]

Verwijderd

ik bespeur hier toch een single point of failure
vrouw aan bakje thee , weg logging ;)

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2015 @ 13:03:
ik bespeur hier toch een single point of failure
vrouw aan bakje thee , weg logging ;)
heb voorgesteld: een 2de vrouw er bij.
helaas de WAF was te laag >:)

maar dit doet wel wonderen aan de WAF, ze wil nu meer Wp, ik hoef haar totaal niet te overtuigen.
(ze zeurt zelfs om meer.)

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-10-2025
Bedankt @migjes en @WoudseHoeve voor het uitleggen van het voltage verhaal.
Vanavond eens kijken op sunnyweb site

• migjes
nosmo king schreef op maandag 26 januari 2015 @ 13:09:
een variant van een ander merk:
http://stringtool.power-one.com/
voor als je toch bezig bent.

Verwijderd

like button voor migjes
helaas vandaag weinig zon, maar zat kon ik al duidelijk zien dat t weer beter word

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2015 @ 13:11:
helaas vandaag weinig zon, maar zat kon ik al duidelijk zien dat t weer beter word
ohhooo, nu al aan de alcohol >:)

Verwijderd

t hielp wel :P

• Origineel
  • Niet online
Daarbij ook nog noemende dat je minder lang garantie hebt (5jr standaard) er niet standaard wifi op zit (wel webconnect, bedraad).
Neem je een Fronius, dan kun je die argumenten gelijk van tafel vegen, 10 jaar garantie en wifi :+
http://www.fronius.com/cp..._0115_411042_snapshot.pdf

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik denk dat het wel overgekomen is dat een Symo wel aan alle eisen voor dit systeem voldoet :)
MaxxMark wil volgens mij ook wel maar moet de leverancier nog even overtuigen...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• WoudseHoeve
nosmo king schreef op maandag 26 januari 2015 @ 13:09:
De temperatuur coëfficiënt is trouwens negatief (Post aangepast)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Proton_ schreef op maandag 26 januari 2015 @ 13:31:
Ik denk dat het wel overgekomen is dat een Symo wel aan alle eisen voor dit systeem voldoet :)
MaxxMark wil volgens mij ook wel maar moet de leverancier nog even overtuigen...
Exactemundo! De Fronius voldoet volgens mij aan alles. Zijn voltagebereik is beter (al zit ie met de SMA ook spot-on), zn maximum wattage zit veel meer in de richting van de te verwachten opbrengst. Het is een 3 fase omvormer en geeft daarmee zowel op installatievlak als op gebruiksvlak wat voordelen. Heeft ook 2 MPPT's waardoor er genoeg ruimte is om te experimenteren (1x16 + 1x15 of 2x10x2 + 2x5x2 (kost wel 1 paneel)).

Het enige dat de SMA nog als voordeel heeft is zijn "schaduw"-voordeel tegenover zijn nadelen (duur, 5jr garantie,kW)

Ik ga eerst afwachten wat ze zelf gaan reageren nav mn oost/west opstelling. Alles valt of staat namelijk met hun acceptatie van een dergelijke vorm.

Edit:
Met betrekking tot het betalen ben ik nog een leuke tegen gekomen. Op de factuur staat dat ze verzoeken binnen 5 dagen te betalen. In de voorwaarden staat echter dat de betaaltermijn 14 dagen is, maar behouden het recht om te eisen dat het eerder plaatsvindt (bijv bij online aanschaf). Omdat er hier geen spraken is van een eis in de factuur, is de betaaltermijn dus gewoon 14 dagen. Ofwel, ik kan gewoon wachten met betalen totdat ze voldaan hebben aan hun verplichtingen ;)

[ Voor 19% gewijzigd door MaxxMark op 26-01-2015 14:26 . Reden: toevoeging mbt betaling ]

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De Fronius heeft ook een heel groot spanningsbereik (240-800V voor de 5000W versie), al staat er wel in de specs dat het voltage niet hoger mag zijn dan 600V voor particuliere installaties. Is dat een veiligheids issue? Want met die hoge spanning is de Fronius wel een leuke kandidaat voor Solar Frontier panelen, dan kun je wat langere strings maken.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Volgens de specspagina (http://www.fronius.com/cp...ENG_HTML.htm#.VMYKGsapr8s) is het MPPT bereik 150v - 800v. Waar staat dat over de particuliere installaties?

En wat is de definitie van een particuliere installatie? De aanschaf zelf is in mijn geval een zakelijke aanschaf geweest en geen particuliere aanschaf, ben ik daarmee ontheven van die eis? :)

Overigens gaat het in mijn situatie van om en nabij de 600v. Ik zie nu al dat op 1 van de 2 sets net onder de 599 uitkomt (wat nog steeds een overschrijding is van 49v op het maximum van de Hosola's). Ik denk dat ik, ook al is het ene particuliere installatie, in een grijs gebied zit :)

Edit; Ik zie ook net dat Fronius net zoals de SMA's ook een techniek heeft om te compenseren voor "paritially shaded panels". Wéér een pluspunt voor de Frorius!
Edit2; Ik zou ook nog kunnen besluiten om ze het zuur te laten krijgen, vragen of ze de omvormers willen crediteren, dat ik zelf de Fronius aanschaf en aansluit. In eerste instantie dan gewoon als 2 losse strings iedere op een eigen MPPT (minste werk) en dan eens aankijken hoe dat gaat. En dan evt mijn eigen elektricien langs laten komen om de boel góed te doen 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door MaxxMark op 26-01-2015 14:42 . Reden: edit1 en edit2 (en fronius, fornius, fornuis typos gefixed) ]

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik keek bij de Primo serie. Bij de Symo serie lijkt het inderdaad niet bij te staan. Komt zeker door de 3 fase aansluiting. Wel vreemd dat op die website van jou de Primo serie helemaal niet op staat.
The maximum voltage for installations in or on residential dwellings must not exceed 600 Vdc.

[ Voor 15% gewijzigd door zonoskar op 26-01-2015 14:44 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Origineel
  • Niet online
MPPT bereik is afhankelijk van welk type Symo je hebt, tot de 4.5kw (M versie) is het 150-800v, vanaf de 5kw versie wordt het bereik is kleiner.

• migjes
zonoskar schreef op maandag 26 januari 2015 @ 14:31:
De Fronius heeft ook een heel groot spanningsbereik (240-800V voor de 5000W versie), al staat er wel in de specs dat het voltage niet hoger mag zijn dan 600V voor particuliere installaties. Is dat een veiligheids issue? Want met die hoge spanning is de Fronius wel een leuke kandidaat voor Solar Frontier panelen, dan kun je wat langere strings maken.
ik heb niet helemaal zeker door wat je bedoeld.
maar die fornius heeft een Nominal input voltage (Udc,r) van 595V.

op die V hoeft de omvormer de minste dingen te doen om het om te zetten naar 3x 230Vac ;)
en kan hij het meeste omzetten naar het net.
rendement is dan het hoogst.

maar met pv is de V een variabele na gelang de temperatuur.
dus afwijken is mogelijk, het eerste stuk dat je afwijkt is niet zo een groot verlies, maar word wel steeds meer naar maten je verder er van af komt. (ook erg merk en type gevoelig, bij de betere omvormers maar een %tje maar sommige lopen op tot de 5%.)

wil je het heel goed doen voor de omvormer, dan zet je er meer als 595V op zodat als het warm is in de zomer je het hoogste rendement haalt.
MaxxMark schreef op maandag 26 januari 2015 @ 14:36:
Edit; Ik zie ook net dat Fornius net zoals de SMA's ook een techniek heeft om te compenseren voor "paritially shaded panels". Wéér een pluspunt voor de Fornius!
het is sma die dat als marketing gebruikt, hier weten we dat veel meer omvormers dat kunnen.
soms heet het mppscanning(power-one) optitrack(sma) of pvsweep.
eigenlijk is het niets bijzonders ;)

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Nouja ze adverteren er wel mee, maar het staat op een ander tabje:
Dynamic Peak Manager

The Dynamic Peak Manager is a new MPP tracking algorithm that dynamically adapts its behaviour when searching for the optimal operating point. The special feature is that the Dynamic Peak Manager automatically checks the entire characteristic curve on a regular basis and finds the global Maximum Power Point (GMPP), even in partial shade.

• Origineel
  • Niet online
MaxxMark schreef op maandag 26 januari 2015 @ 14:36:
Edit; Ik zie ook net dat Fronius net zoals de SMA's ook een techniek heeft om te compenseren voor "paritially shaded panels". Wéér een pluspunt voor de Frorius!
Dynamic Peak Manager noemt Fronius het.
Maar die functie zit toch op iedere fatsoenlijke omvormer tegenwoordig, daarvoor hoef je echt geen SMA of Fronius te kopen.

edit: Migjes was me voor :D

[ Voor 3% gewijzigd door Origineel op 26-01-2015 14:51 ]

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

migjes schreef op maandag 26 januari 2015 @ 14:45:
ik heb niet helemaal zeker door wat je bedoeld.
maar de fornius heeft een Nominal input voltage (Udc,r) van 595V.
Volgens de spec is het MPPT bereik 240-800V. Dus ik neem aan dat je er dan 800V per string aan kunt hangen zodat de tracker nog zijn werk kan doen (gerekend met de open klem spanning, nominaal krijgt ie dus veel minder volts voor z'n kiezen). Dat ie dan wat minder efficiënt is, ala. Dat gaat meestal om halve procenten, niet boeiend genoeg.

• Origineel
  • Niet online
zonoskar schreef op maandag 26 januari 2015 @ 15:01:
Volgens de spec is het MPPT bereik 240-800V. Dus ik neem aan dat je er dan 800V per string aan kunt hangen zodat de tracker nog zijn werk kan doen (gerekend met de open klem spanning, nominaal krijgt ie dus veel minder volts voor z'n kiezen). Dat ie dan wat minder efficiënt is, ala. Dat gaat meestal om halve procenten, niet boeiend genoeg.
Zoals al aangegeven, je haalt de specs door elkaar.
Vergeet de Primo, kijk bij de Symo en zie het verschil tussen de 4.5M (150-800) en de 5.0M (163-800)
http://www.fronius.com/cp...xsl/83_28694_ENG_HTML.htm

Maximaal 7 x SF170 per string, dan blijf je binnen de specs en is het meest optimaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Origineel op 26-01-2015 15:09 ]

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Origineel schreef op maandag 26 januari 2015 @ 15:06:
Maximaal 7 x SF170 per string, dan blijf je binnen de specs en is het meest optimaal.
Dat zeg ik toch ook? Wat is er zo slecht aan de Primo dat ik die moet vergeten? Of is dat in het kader van de discussie hier?

• Origineel
  • Niet online
zonoskar schreef op maandag 26 januari 2015 @ 15:21:
[...]

Dat zeg ik toch ook? Wat is er zo slecht aan de Primo dat ik die moet vergeten? Of is dat in het kader van de discussie hier?
Ik zeg niet dat de Primo slecht is, maar dat is een andere inverter, net als de Galvo.
Die zijn namelijk beide 1 fase en wij hebben het hier over 3 fase ;)

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ok. Maar migjes verteld dat je rond de 595V moet blijven, iets wat ik niet begreep. Ik had net voor mezelf een overzichtje gemaakt met omvormers, vandaar dat ik even de specs van de Primo erbij haalde, dat was het makkelijkst (ik ben niet zo zeer geïnteresseerd in een 3 fase omvormer, dus die komt op mijn lijstje niet voor). Voor SF panelen is de Fronius wel aantrekkelijk, want dan kun je 2 panelen extra kwijt op een string.

• Origineel
  • Niet online
zonoskar schreef op maandag 26 januari 2015 @ 15:30:
Ok. Maar migjes verteld dat je rond de 595V moet blijven, iets wat ik niet begreep. Ik had net voor mezelf een overzichtje gemaakt met omvormers, vandaar dat ik even de specs van de Primo erbij haalde, dat was het makkelijkst (ik ben niet zo zeer geïnteresseerd in een 3 fase omvormer, dus die komt op mijn lijstje niet voor). Voor SF panelen is de Fronius wel aantrekkelijk, want dan kun je 2 panelen extra kwijt op een string.
Ik heb het idee dat je uitgangspunt helemaal fout is.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:03

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Hier staat een iets uitgebreider overzichtje met omvormers B)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Origineel schreef op maandag 26 januari 2015 @ 15:38:
Ik heb het idee dat je uitgangspunt helemaal fout is.
Wat denk je dan dat mijn uitgangspunt is?

@anton: Handige link :)

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Excuses voor mn schaamteloze copy/paste, maar ik had een tijdje terug een edit2 ergens bij geplakt en daar zit ik nog steeds mee te stoeien in mn hoofd.

Uiteraard een beetje afhankelijk van hun reactie zou ik ook nog kunnen besluiten om ze het zuur te laten krijgen en vragen of ze de omvormers willen ophalen en crediteren en dat ik zelf de Fronius aanschaf en aansluit. In eerste instantie dan gewoon als 2 losse strings ieder op een eigen MPPT (minste werk) en dan eens aankijken hoe dat gaat. En dan evt mijn eigen elektricien langs laten komen om de boel góed te doen 8)7

• migjes
waar lees jij moeten? :?
migjes schreef op maandag 26 januari 2015 @ 14:45:
[...]
maar die fornius heeft een Nominal input voltage (Udc,r) van 595V.

op die V hoeft de omvormer de minste dingen te doen om het om te zetten naar 3x 230Vac ;)
en kan hij het meeste omzetten naar het net.
rendement is dan het hoogst.

maar met pv is de V een variabele na gelang de temperatuur.
dus afwijken is mogelijk, het eerste stuk dat je afwijkt is niet zo een groot verlies, maar word wel steeds meer naar maten je verder er van af komt. (ook erg merk en type gevoelig, bij de betere omvormers maar een %tje maar sommige lopen op tot de 5%.)

wil je het heel goed doen voor de omvormer, dan zet je er meer als 595V op zodat als het warm is in de zomer je het hoogste rendement haalt.
dit is alleen maar technisch gezegd voor welke Vmpp een omvormer gemaakt is.
in dit geval is dat 595V.

ik gebruik 5"cellen panelen.
neem dan mee dat mijn 10X190Wp 1 weken geleden met wat sneeuw/ijzel er op een V gaven van 420Vmpp.
en in de zomer als ze warm zijn een V van 280Vmpp geven.
en "normaal" draaien ze ongeveer +/-340Vmpp.
(helaas heb ik geen Voc meting gedaan, maar die zit ergens rond de 46V per paneel, gokje)

dus wil ik hem met mijn panelen vullen dan heb ik er 17 nodig.
17x34 = 578V (en dat is al aardig redelijk)
max geeft mij dan 17X42 = 714Vmpp.
en min = 17x28 = 476Vmpp.
dus misschien is er nog wel wat ruimte voor een paneel nummer 18. ;)
of een paar panelen minder. ;) (maar kan je bij de 10/11stuks, dan heb je omvormers van 350V, en kun je die beter pakken)
17X190Wp= 3230Wp

dit kun je ook doen met 6"cellen b.v. meestal rond de 250-300Wp
die panelen geven "normaal" 30Vmpp. (een stuk je lagere V als de 5"cellen.)
dan doe je dat met +/-20X30Vmpp=600Vmpp
20X250Wp= 5000Wp

met solarfrontier, ook leuk.
een stuk of 7 van 170Wp en je hebt 612.5Vmpp.
en de omvormer werkt al met 7X170 = 1190Wp.
(dan is het wel een hele dure omvormer, maar het kan wel. >:) )

hoeveel Wp er dan aan de omvormer hangt is dan eigenlijk niet meer boeiend.
hij werkt gewoon en zet om.
natuurlijk is het wel verstandig om dan het aantal Wp te hebben van rond de W van de omvormer.
maar als je wil onder dimensioneren kan dat goed meer Wp zijn al W omvormer.
of anders om als je wil over dimensioneren minder Wp als W omvormer.
het is gewoon een keuze die je kunt maken met je eigen set.

(en eigenlijk moet je dan ook nog de maten van de panelen mee nemen. ;)
mijn 5" 190Wp zijn 1,6X0,8m en 6" 250Wp zijn 1,6X1m
en voor SF 1,25X1m)

en eigenlijk kun je zelfs meer V als de max V aan een omvormer hangen.
kijk maar naar MaxxMark zijn huidige setup's.
dat geeft nu meer als 550V op de hosola en daar door werken ze nu niet.
maar in de zomer is de V lager en werken ze waarschijnlijk wel.
of dit goed is voor de omvormer/garantie dat is dan weer een ander verhaal.
dat verschilt van merk en type omvormer, maar ik zou zoizo geen set willen die uitvalt ook niet in de winter.

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Moeten is inderdaad een groot woord :)

Ik heb nu een offerte binnen waar ik wel mee akkoord kan gaan qua prijs (1.06 euro/Wp, ex montage). 30x TSMC 155W (CIGS) panelen met een Hosolo bright 4200. In principe is het maar 10% onder gedimensioneerd, dus moet kunnen, niet? Het wordt dan wel 6 strings van 5 panelen en dan moeten er wel 3 van deze strings parallel op 1 MPPT. Of toch beter een Fronuis, met 3 strings van 10 panelen?

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

zonoskar schreef op maandag 26 januari 2015 @ 23:04:

Ik heb nu een offerte binnen waar ik wel mee akkoord kan gaan qua prijs (1.06 euro/Wp, ex montage). 30x TSMC 155W (CIGS) panelen met een Hosolo bright 4200. In principe is het maar 10% onder gedimensioneerd, dus moet kunnen, niet? Het wordt dan wel 6 strings van 5 panelen en dan moeten er wel 3 van deze strings parallel op 1 MPPT. Of toch beter een Fronuis, met 3 strings van 10 panelen?
Een Fronius 3-fase omvormer is wel 2x zo duur als een 1-fase omvormer terwijl de opbrengst er niet veel meer van wordt.

www.sunsolar.nl

• migjes
zonoskar schreef op maandag 26 januari 2015 @ 23:04:
[...]
is het de TS-155C1 of de TS-155C2 ??
het scheelt wel iets tussen die 2. ;)
(maar heb een vermoeden dat SolarKing daar wel op let ;) )
heb je 1 of 3fase meter/meterkast in huis?
je zit een beetje met het omslag punt tussen 1 of 3 fase te plannen, lastig.
en daardoor moeilijk iets over te zeggen.

je bent de eerste hier die meld dat hij die panelen gaat gebruiken.
ik ben benieuwd wat je ervaringen worden.
(niet bang worden, ze werken echt wel. ;) )

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04:58
Hoe bezwaarlijk is eigenlijk een lange kabel van de panelen naar de omvormer?

Ik denk aan 6 panelen op de westzijde (schuin dak), 8 panelen aan de zuidzijde (schuin dak) en 6 panelen op mijn garage op het zuiden (plat dak). Ik overweeg om de omvormer buiten aan noordzijde van de dakkapel te monteren (dakkapel staat op het westen) of buiten aan de muur aan de oostzijde (bij de garage). Binnen lijkt mij geen optie: op zolder achter het schot kan het de warmte niet kwijt, evenmin in de meterkast

Probleem is nu dat als ik één omvormer wil gebruiken er (a) vanaf de westzijde of (b) vanaf de garage circa 15 meter DC kabel zal moeten gaan naar de omvormer. Is dat heel bezwaarlijk of kun je dan beter voor één van beide een afzonderlijke omvormer installeren?

Ik lees hier dat het verlies wel meevalt (minder dan 1%). Wel zou er een risico zijn, bij een te lange AC kabel van omvormer naar meterkast, dat de omvormer afslaat in verband met een te groot verschil tussen spanning op de omvormer en spanning op het net. Toch lijkt dit in de praktijk niet zo vaak voor te komen.

Hier lijk je de verliezen te kunnen uitrekenen, het lijkt dus wel mee te vallen.

[ Voor 47% gewijzigd door Aziona op 27-01-2015 09:31 . Reden: Aanvulling ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
4mm2 solar kabel en max een ampere of 8-9? Geen probleem, echt niet. Mijn strings zijn ook allemaal hartstikke lang, ik zou me geen zorgen maken.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Origineel
  • Niet online
zonoskar schreef op maandag 26 januari 2015 @ 16:25:
[...]
Wat denk je dan dat mijn uitgangspunt is?
Tja, dat vraag ik me dus af wat dat is.
Want ik krijg de indruk dat je naar de hele verkeerde dingen kijkt als ik al je postings bij elkaar op tel.

Het is ondertussen al door Migjes gevraagd, hoe ziet je meterkast eruit, dat is bepalend voor je omvormer. Als dat 3 x 25A is, dan ben ik heel erg benieuwd hoe jij die Fronius Primo (die volgens de berichten pas in de lente op de markt komt) gaat afzekeren. Gezien je plannen voor behoorlijk wat wp zou je veel beter af zijn met een 3 fase inverter, maar daar kijk je niet naar.

Je kijkt naar hoeveel panelen er in een string kunnen. Als migjes je dan wijst op de 595v van de Symo zeg jij "Dat ie dan wat minder efficiënt is, ala. Dat gaat meestal om halve procenten, niet boeiend genoeg.".
Sorry hoor, maar dan heb je het imho niet begrepen. Daar gaat het natuurlijk wel om.
Als jij 6 versnellingen op je auto hebt rij jij toch ook in de versnelling waarbij de motor het lekkerst draait? Of hoppa in z'n 6 en karren maar?

En zo zijn er wel meer dingen.

Ik meen begrepen te hebben dat jij op je nieuw te bouwen huis (of is het al klaar?) in 1e instantie had gekozen voor 30 x SF170 panelen. Nu lees ik 30 x TSMC 155W panelen.
Ik ben heel erg benieuwd waarom je nu ineens hebt gekozen voor deze panelen.
Want hoe ga je dat dan doen als je later wilt bijplaatsen? Zijn die TSMC panelen er later net zo makkelijk bij te krijgen als SF panelen?

• Origineel
  • Niet online
SolarKing schreef op maandag 26 januari 2015 @ 23:21:
[...]

Een Fronius 3-fase omvormer is wel 2x zo duur als een 1-fase omvormer terwijl de opbrengst er niet veel meer van wordt.
Klinkklare onzin wat je daar schrijft.
Een Fronius Symo (3 fase) is wel duurder dan een Fronius Galvo (1 fase), maar is verre van 2x zo duur.

Wat jij bedoelt te zeggen is zeker dan een zware Fronius 3 fase omvormer wel 2x zo duur is als een lichte Hosola omvormer......dat kan wel kloppen. Iets met appels en peren.

Over Hosola gesproken, gaat Migjes daar nog een Tweakers test mee doen?
migjes in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Origineel schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 10:17:
Tja, dat vraag ik me dus af wat dat is.
Want ik krijg de indruk dat je naar de hele verkeerde dingen kijkt als ik al je postings bij elkaar op tel.
Ik heb nog geen meterkast. Ik heb alleen een bouwaansluiting van 3x25A. Ik lees dat 1 fase wel kan, dus ik kijk daar naar, dat kost het minst. Als een 3 fase beter is, dan hoor ik graag de argumenten daarvoor. Ik ben nog steeds aan het orienteren, dus keuzes kunnen nog alle kanten op, vandaar ook misschien dat ik wat doelloos lijk :)

30x SF ligt wat minder mooi op het dak denk ik (heeft meer oppervlakte nodig). En ik weet nog totaal niet hoeveel kWh ik nodig ga hebben, ik verbruik nu 3500 kWh per jaar en in het nieuwe huis krijg ik wel een warmtepomp, dus wil ik meer Wp op het dak. De TSMC panelen leveren wat meer Wp per m2 en ik kom mooier uit met de strings en als ik later nog eens wil uitbreiden past het ook mooier op het dak. Denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9378940/Boegent/DakSchemaTSMC_PV.png

Als ik deze grafiek bekijk die door migjes al eens gepost is:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20steca.jpg

Dan zie ik niet veel verschil in efficiëntie tussen de max en bij max voltage. Het gaat van 98.3 naar 97.7. Dat is 0.6 (ruim). Dus in plaats van 4200*(1-0.983) = 71W verstoken, verstookt de omvormer nu 4200*(1-0.977) = 97W. Met een hoger voltage op de string start de omvormer eerder bij slecht weer, toch? Dat doet heel die efficiëntie discussie te niet lijkt me. Als dat niet zo is, dan hoor ik daar graag de argumenten voor.

/edit: Ik neem aan dat je de BTW pas terug kunt vragen als de panelen ook echt terugleveren aan het net?

[ Voor 8% gewijzigd door zonoskar op 27-01-2015 11:23 ]

• migjes
zonoskar schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 10:50:
[...]
Ik heb nog geen meterkast. Ik heb alleen een bouwaansluiting van 3x25A. Ik lees dat 1 fase wel kan, dus ik kijk daar naar, dat kost het minst. Als een 3 fase beter is, dan hoor ik graag de argumenten daarvoor. Ik ben nog steeds aan het orienteren, dus keuzes kunnen nog alle kanten op, vandaar ook misschien dat ik wat doelloos lijk :)

/edit: Ik neem aan dat je de BTW pas terug kunt vragen als de panelen ook echt terugleveren aan het net?
jep het komt wat doelloos over, maar dat begrijp ik wel.
(er zijn ook veel variabelen en van allerlei andere factoren, ook is het hier wel eens een beetje rommelig met meerdere projecten door elkaar die je niet door elkaar moet halen.)

de BTW moet je terug vragen als je de rekening hebt (en kan zelfs voor dat je hem hebt betaalt, maar reken er niet op dat je de BTW al terug hebt voor dat je betaalt ;) )

je leest de rendements-discussie helemaal fout.
voorbeeld van de steca, zodra je daar minder als 350V op zet dondert het rendement naar minder als 20% tot zelfs 0% ;) (hij kan gewoon geen V verhogen voor de 350V interne bus)
doe je dat een hosola/power-one of ander TL dan kun je wel onder de 350V zitten.
en 80% rendements-verschil, die doet er wel toe. lol. ;)

het maakt ook niet uit of je stringen van 7 lang maakt of stringen van 5 lang of welke variant dan ook, zolang de omvormer maar voor die hoeveelheid V is gemaakt. ;)
dat is het belangrijke punt, het 1 moet over 1 komen met het ander.
als de zaak maar in balans is dan is het goed.

je moet jouw situatie ook niet met die van MaxxMark vergelijken, daar was een heel ander probleem aan de hand. panelen lagen al op dak, alleen de omvormers waren nogal dom gekozen.
en als hij dan tl omvormers zou gebruiken, dan kreeg hij wel heel vreemde V voor zijn stringen en was de zaak aardig lastig in balans te krijgen, van daar dat de fornius 2 leuke punten hand. voldoende berijk voor de strings in 1x te doen, en makkelijker aan te sluiten op zijn meter kast.

edit:
voorbeeld:
maak je 1 string van 700V met een wat slechter rendement op een stecagrid
of maak je 2 stringen van 350V op een hosola met het beste rendement.
het zijn keuzes, die je kunt maken. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 27-01-2015 11:37 ]

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

migjes schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 11:28:
je leest de rendements-discussie helemaal fout.
voorbeeld van de steca, zodra je daar minder als 350V op zet dondert het rendement naar minder als 20% tot zelfs 0% ;) (hij kan gewoon geen V verhogen voor de 350V interne bus)
doe je dat een hosola/power-one of ander TL dan kun je wel onder de 350V zitten.
en 80% rendements-verschil, die doet er wel toe. lol. ;)
Ja, dat doet er inderdaad wel toe. Maar daar heb ik het niet over. Ik heb het over het dimensioneren van de strings. Of je nou strings maakt die uitkomen bij het nominaal voltage waar de omvormer het meest efficiënt is, of je maakt strings die net onder het maximale voltage zitten. Dat verschil is verwaarloosbaar in mijn optiek. En dan kies ik het liefst voor het laatste vanwege het eerder opstarten van de omvormer bij slecht weer. Of maakt dat ook niet uit?

• migjes
zonoskar schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 11:37:
[...]

Ja, dat doet er inderdaad wel toe. Maar daar heb ik het niet over. Ik heb het over het dimensioneren van de strings. Of je nou strings maakt die uitkomen bij het nominaal voltage waar de omvormer het meest efficiënt is, of je maakt strings die net onder het maximale voltage zitten. Dat verschil is verwaarloosbaar in mijn optiek. En dan kies ik het liefst voor het laatste vanwege het eerder opstarten van de omvormer bij slecht weer. Of maakt dat ook niet uit?
een omvormer start niet eerder of later met de hoeveelheid V. ;)
de V is alleen maar afhankelijk van de temperatuur van de cellen.
en totaal niet van de hoeveelheid licht ;)

zelfs als de zon nog niet over de horizon is en we wel al wat weerkaatsing hebben van de atmosfeer.
beginnen de panelen hun V te leveren >:)
dus ook in de schemer periodes heb je gewoon een V. de A is dan amper bestaand maar omvormer start vast op.

• Origineel
  • Niet online
zonoskar schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 10:50:
[...]
Dat doet heel die efficiëntie discussie te niet lijkt me. Als dat niet zo is, dan hoor ik daar graag de argumenten voor.

Wat ik uit de verschillende postings van je opmaak, is dat je zoekt naar de goedkoopste oplossing.
Helemaal begrijpelijk want een huis bouwen kost bakken met geld en je kunt je geld maar 1 keer uitgeven.
Maar wat ik echt niet begrijp is dat je dan GRATIS rendement gewoon negeert |:(

De Fronius Primo 5kw waar jij naar kijkt levert volgens de specs 23,7A@240V
En je meterkast is 3x25A, dan heb je toch echt een probleem.
Dan beland je echt in de 3 fase omvormers, of je moet 2 kleinere nemen.

En dan je dak, dat ziet er mooi uit.
Daar passen dus heel fraai 32 SF panelen op, 4 rijen van 8 landscape.
32 x 170= 5.440 wp

Edit:
Je dak is zo groot (wat zijn de totaal maten eigenlijk?) dat je veel meer panelen kwijt kunt, b.v. die van 130wp
http://www.secondsol.de/h...anzeige,7528,SF-130-L.htm

Zou mij niks verbazen als je dan 7 of misschien wel 8 rijen kwijt kunt.
64 x 130 = 8320wp. Zal je warmtepomp lekker vinden ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Origineel op 27-01-2015 12:06 ]

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik was in de veronderstelling dat SF panelen het best portrait geplaatst kon worden. En met het verhaal van @migjes hieronder over het starten zal ik inderdaad maar dat gratis rendement pakken. Het is lastig dat al deze info verspreid staat over honderden pagina's in dit topic.

/edit: ik neig nu toch meer het advies van Solarking te volgen voor de Hosola omvormer en wat minder Wp op het dak te hebben met de TSMC panelen. Ook omdat ik dan bij 1 fase kan blijven. Dit levert me meer op dan ik verbruik(te) en mocht die WP echt heel veel gaan verbruiken heb ik toch de mogelijkheid bij te leggen. Het kost nu iets minder dan gebudgetteerd, dat is fijn.

/edit2: Mijn dak is 10.4x8.6m. Daar passen inderdaad wel heel veel panelen op. Maar dan moet je dat wel kunnen betalen. En wachten met panelen plaatsen tot ik genoeg gespaard heb vind ik een minder goed idee. De panelen die ik nu kan plaatsen leveren meteen geld op. Als ik wacht, kost me dat alleen geld. Ok, ik moet dan 2x installeren en ook (waarschijnlijk) 2x een omvormer kopen. En 2 kleintjes is duurder dan 1 grote, dat weet ik.

[ Voor 65% gewijzigd door zonoskar op 27-01-2015 12:14 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Origineel schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 11:45:
[...]

Wat ik uit de verschillende postings van je opmaak, is dat je zoekt naar de goedkoopste oplossing.
Helemaal begrijpelijk want een huis bouwen kost bakken met geld en je kunt je geld maar 1 keer uitgeven.
Maar wat ik echt niet begrijp is dat je dan GRATIS rendement gewoon negeert |:(

De Fronius Primo 5kw waar jij naar kijkt levert volgens de specs 23,7A@240V
En je meterkast is 3x25A, dan heb je toch echt een probleem.
Dan beland je echt in de 3 fase omvormers, of je moet 2 kleinere nemen.

En dan je dak, dat ziet er mooi uit.
Daar passen dus heel fraai 32 SF panelen op, 4 rijen van 8 landscape.
32 x 170= 5.440 wp
Onzin.

Gratis rendement klinkt heel stoer in de Telegraaf koppen, maar waar gaat het nou concreet om, hoeveel kWh per jaar? (kWh en dus niet kW zoals iemand hierboven berekende)

En 5 kW AC (=21,7 Ampère bij 230 Volt) kan makkelijk op een 20 Ampère overstroombeveiliging achter 25 Ampère hoofdzekering. Het nemen van een 3 fase omvormer is echt onzin voor 5440 Wp. (Ik weet niet waar jij de "problemen" in ziet (dat leg je namelijk niet uit), maar zie verhaal over selectiviteit in topicstart)

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 27-01-2015 16:31 ]

• Origineel
  • Niet online
Dre schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 12:08:
[...]

Onzin.

Gratis rendement klinkt heel stoer in de Telegraaf koppen, maar waar gaat het nou concreet om, hoeveel kWh per jaar? (kWh en dus niet kW zoals iemand hierboven berekende)

En 5 kW AC (=21,7 Ampère bij 230 Volt) kan makkelijk op een 20 Ampère overstroombeveiliging achter 25 Ampère hoofdzekering. Het nemen van een 3 fase omvormer is echt onzin voor 5440 Wp. (Ik weet niet waar jij de problemen in ziet (dat leg je niet uit), maar zie verhaal over selectiviteit in topicstart)
21,7A achter een 20A zekering?
Leg dat ook eens uit aan je verzekeraar als je brand hebt gehad.

• Dre
  • Niet online

Dre

Not this shit again.

De discussie dooddoener door mensen bang te maken met de verzekering en brand hou ik niet van. Voor andere argumenten sta ik wel open.

De zekering heeft als functie een overstroom uit te schakelen voordat er gevaar optreed. Bij een (langdurige) overstroom zal de stroom dus onderbroken worden. Beschikbaarheidsprobleem dus, en geen veiligheidsprobleem. De zekering van 20 Ampère zal echter nooit aanspreken met 5440 Wp, dus geen probleem.

Afbeeldingslocatie: http://vaktechniek.et-installateur.nl/imagesart/BCD-karakteristiek.6.gif

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 27-01-2015 16:33 ]

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Ik zie zojuist dat de huidige hosola 2200 die ik hier heb liggen gekeurd is in Juni 2013 (wat dus bijna 1.5jr geleden is). Hij kwam wel netjes uit de doos. Maar gezien alles tot nu toe ben ik wat huiverig :)

Ben ik nu aan het overdrijven/spijkers op laag water zoeken?

Verwijderd

Origineel schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 12:16:
[...]

21,7A achter een 20A zekering?
Leg dat ook eens uit aan je verzekeraar als je brand hebt gehad.
Dre heeft gelijk in deze. Natuurlijk legt het wat lullig uit indien het misgaat (waarschijnlijk met een andere oorzaak) maar het kan prima. Die 5kW haal je een paar keer per jaar? Voor een uurtje hooguit? Daar kunnen zekeringen prima tegen, die marge zit ruim ingebouwd. Enige punt is wel dat een omvormer weleens meer kan terugleveren dan 21,7A en SF prima boven opgegeven specificaties kan presteren en dan gaat de tijdsduur dat je een zekering kan 'overbelasten' wel ineens rap achteruit. ;)

Zelf zou ik het ook nooit adviseren en met zoveel leuks in 3 fase zou ik niet eens meer naar andere opties kijken maar het kan wel als je het echt wil. :)

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 12:25:
Zelf zou ik het ook nooit adviseren en met zoveel leuks in 3 fase zou ik niet eens meer naar andere opties kijken maar het kan wel als je het echt wil. :)
en daar tikt idhollander de spijker op de kop.

een fornius met 3 fase en 2mpp's (maar andere kan ook, kostal met 3 mpp's?)
kun je nu lekker 1 mpp vullen met wat je nu wil. (die omvormers kunnen best goed hinkelen op 1 mpp ;) )
en heb je voor later nog een mpp over om bij te leggen wat nog nodig is. ;)
plek zat op dak en door 2 mpp's heb je ook meer dan genoeg flexibiliteit om te kiezen wat je wil of kunt krijgen over een paar jaar.
MaxxMark schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 12:23:
Ik zie zojuist dat de huidige hosola 2200 die ik hier heb liggen gekeurd is in Juni 2013 (wat dus bijna 1.5jr geleden is). Hij kwam wel netjes uit de doos. Maar gezien alles tot nu toe ben ik wat huiverig :)

Ben ik nu aan het overdrijven/spijkers op laag water zoeken?
water? welk water, dit is gort droog >:)

• Origineel
  • Niet online
Dre schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 12:21:
Not this shit again.

De discussie dooddoener door mensen bang te maken met de verzekering en brand hou ik niet van. Andere argumenten graag.
Nou wil het geval dat ik mensen ken die de boel leuk voor elkaar hadden, leuk verbouwd boerderijtje etc. je kent het wel.
Brand gehad.....electra de oorzaak......verzekering betaald niet uit.....mensen geruineerd.

Het is wel duidelijk dat jij in deze niet de juiste gesprekspartner bent ;w

• Origineel
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 12:25:
maar het kan wel als je het echt wil. :)
Kunnen en mogen zijn 2 heel verschillende dingen.

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hetzelfde probleem heb ik met de Hosola toch ook eigenlijk? Max 21A op de AC kant volgens de specs. Ik neem liever geen risiko, wat @Orgineel zegt dus. Ik heb een houten huis met hennep als isolatie (brandklasse E, nog minder handig dan hout dus).

• Dre
  • Niet online

Dre

Origineel schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 12:57:
[...]

Nou wil het geval dat ik mensen ken die de boel leuk voor elkaar hadden, leuk verbouwd boerderijtje etc. je kent het wel.
Brand gehad.....electra de oorzaak......verzekering betaald niet uit.....mensen geruineerd.

Het is wel duidelijk dat jij in deze niet de juiste gesprekspartner bent ;w
Als ik al je reacties goed lees vind je een 10 Ampère zekering minder veilig dan een 80 Ampère zekering. Ik denk daar anders over.

Kom met goeie argumenten waarom iets onveiliger is. Spannende verhalen over een "leuk verbouwd boederijtje" _zonder achtergrond informatie_ zeggen mij niks.

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 27-01-2015 16:38 ]

• migjes
zonoskar schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 13:16:
Hetzelfde probleem heb ik met de Hosola toch ook eigenlijk? Max 21A op de AC kant volgens de specs. Ik neem liever geen risiko, wat @Orgineel zegt dus. Ik heb een houten huis met hennep als isolatie (brandklasse E, nog minder handig dan hout dus).
nice hennep als isolatie >:)

de hosola, ja max zou een 4200W zijn voor dat model.
maar al is de V wat laag met je aansluiting dan heb je nog geen 20A nodig om dat te doen :? .
daar kom ik bij lange na niet aan, het lijkt mij sterk of hij de 20A wel haalt.
en zo staan er wel wat meer dingen in de specs waar ik wat vraag tekens bij zet.
het lijkt wel een slechte vertaling en daardoor zijn er wat foutje er in geslopen.
wie weet levert hij wel 4830W(21AX230V) of komt hij niet hoger als 18,2A(4200W/230V), wie zal het zeggen :?

edit:
eigenlijk durf ik wel te beweren dat hij niet hoger komt als 18,2A ;)
dat zou wel in lijn zijn met het model, alleen geen zekerheid te geven.

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 27-01-2015 13:31 ]

• Origineel
  • Niet online
zonoskar schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 12:02:
/edit2: Mijn dak is 10.4x8.6m. Daar passen inderdaad wel heel veel panelen op. Maar dan moet je dat wel kunnen betalen. En wachten met panelen plaatsen tot ik genoeg gespaard heb vind ik een minder goed idee. De panelen die ik nu kan plaatsen leveren meteen geld op. Als ik wacht, kost me dat alleen geld. Ok, ik moet dan 2x installeren en ook (waarschijnlijk) 2x een omvormer kopen. En 2 kleintjes is duurder dan 1 grote, dat weet ik.
Als je over enige tijd panelen bij wilt plaatsen, is het wel mooi als het dezelfde zijn. Gezien de populariteit van SF zou ik daar als eerste op gokken.

En ik weet natuurlijk niet wat je budget is, maar volgens mij kom je goed weg met die 130wp SF panelen op secondsol. En dan gewoon je hele dak vol leggen en dan aansluiten op die Steca 9000 van marktplaats á 450 Euro.
http://www.marktplaats.nl/z.html?query=steca+9000

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Origineel schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 10:25:
[...]

Klinkklare onzin wat je daar schrijft.
Een Fronius Symo (3 fase) is wel duurder dan een Fronius Galvo (1 fase), maar is verre van 2x zo duur.

Wat jij bedoelt te zeggen is zeker dan een zware Fronius 3 fase omvormer wel 2x zo duur is als een lichte Hosola omvormer......dat kan wel kloppen. Iets met appels en peren.

Over Hosola gesproken, gaat Migjes daar nog een Tweakers test mee doen?
migjes in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"
Dat is helemaal geen appels met peren vergelijken. Het zijn beide omvormers die stroom omzetten met goede efficiëntie.(dus appels met appels vergelijken) Waarom 2x zoveel betalen voor een Fronius 3 fase ipv voor een Hosola 1-fase?
De Hosola bright 4200MTL kwam als 1 na beste in zijn klasse uit de efficiëntie test van photon.
http://www.zonnepanelen.net/Test_omvormers_Photon.pdf
Een Fronius is meer geld uitgeven terwijl geen meer opbrengst opleverd. Heel simpel.

Over de garantie van Fronius. Ze geven 5 jaar fabrieksgarantie en 5 jaar extra alleen op materiaal, niet op verzendkosten en arbeidsloon en dat is nog steeds een fors bedrag.

Over de aansluiting van een Hosola bright 4200.
Hij is gemaximaliseerd op 4200W en op 21A AC.
Bij een normale spanning van 230V komt de omvormer dus nooit aan zijn 21A. Dat gaat pas gebeuren als de netspanning zakt naar 200V en dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Aansluiten op een 20A automaat gaat dus prima.

[ Voor 4% gewijzigd door SolarKing op 27-01-2015 13:51 ]

www.sunsolar.nl

• Origineel
  • Niet online
SolarKing schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 13:44:
De Hosola bright 4200MTL kwam als 1 na beste in zijn klasse uit de efficiëntie test van photon.
http://www.zonnepanelen.net/Test_omvormers_Photon.pdf
Dat is degene die Migjes gaat testen?

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Origineel schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 13:46:
[...]

Dat is degene die Migjes gaat testen?
Is migs daar beter in dan die laboranten bij Photon?

www.sunsolar.nl

• Origineel
  • Niet online
SolarKing schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 13:48:
[...]

Ik heb veel vertrouwen in migjes _/-\o_

• Dre
  • Niet online

Dre

lol, ik wil ook wel wat testen hoor. Plaats maar gratis op mijn dak en ik zal het de komende 20 jaar testen :P. Mijn specialiteit ligt bij panelen met een rendement van >20% en omvormers met een rendement van >98%. Maar met minder neem ik ook genoegen...

[ Voor 20% gewijzigd door Dre op 27-01-2015 14:04 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

SolarKing schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 13:44:
[...]

Over de aansluiting van een Hosola bright 4200.
Hij is gemaximaliseerd op 4200W en op 21A AC.
Bij een normale spanning van 230V komt de omvormer dus nooit aan zijn 21A. Dat gaat pas gebeuren als de netspanning zakt naar 200V en dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Aansluiten op een 20A automaat gaat dus prima.
En dan nu de Hosola bright 5000 met 5440 Wp. Kan je die ook aansluiten op een 20A automaat? Hoofdzekering is in dit geval 3×25A.

Graag jou visie hierop met betrekking tot veiligheid en beschikbaarheid :)

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 27-01-2015 16:00 ]

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

Dre schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 14:10:
[...]

En dan nu de Hosola bright 5000 met 5440 Wp. Kan je die ook aansluiten op een 20A automaat? Hoofdzekering is in dit geval 3×25A.

Graag jou visie hierop met betrekking tot veiligheid en beschikbaarheid :)
Ik zeg niet doen ... 5440Wp zal m.i. mooie dagen met 97% rond de 5500Watt gaan leveren: 24A

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• migjes
SolarKing schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 13:48:
[...]

zeker niet beter als photon testen.
maar de photon test is wel heel anders uit te leggen als je nu hier vertelt.
ze gebruiken bij photon een observed range ;)
waardoor het bij somige modellen anders uit komt.
neem je een stecagrid 3000/3600 b.v en gebruikt die op de juiste manier (door niet te hoog in de V te gaan zitten, in elk geval niet de top.)
dan komt die toch wel een stukje hoger als de hosola.
de hosola blijft dan wel weer mooi gelijk over zijn range, maar jij en ik weten dat de V alleen maar temperatuur-afhankelijk is.
dus vergelijken van de range is zo een onzin tussen omvormers als je ze goed toepast. ;)

edit:
ander voorbeeld:
Power-One’s Aurora PVI-6000-OUTD-S
die word getest van 180V tot 530 V
ja dan komt daar maar een 95,4 % uit, ja duhuuu.
als je die gewoon 360V geeft tikt hij over de hosola heen met een gemak over de 97%.
juiste manier gebruiken is belangrijker ;)

edit2:
oeps klein foutje, dit model is net iets meer V nodig.
ik corrigeer de 350V naar 360V.

edit3:
a nog 1 gevonden, deze kan PCIop nog iets van zeggen >:)
Danfoss’s ULX 1800 HV IN* 260 - 500 V 89,2 %
onder de 90% efficiënt in de test, lol
juist toepassen en dan is hij een stuk hoger, lol

edit4:
wat te denken van trafo omvormers, die komen al helemaal vreemd uit in deze test.
daarbij is het vaak nog belangrijker om de juiste V te hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door migjes op 27-01-2015 14:44 ]

• Origineel
  • Niet online
knip

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 27-01-2015 16:34 ]

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

migjes schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 14:20:
[...]

de hosola blijft dan wel weer mooi gelijk over zijn range, maar jij en ik weten dat de V alleen maar temperatuur-afhankelijk is.
dus vergelijken van de range is zo een onzin tussen omvormers als je ze goed toepast. ;)
Jij en ik weten ook hoe de meeste zonnepanelen leveranciers alleen kijken naar de MPPT range en niet naar de optimale V van een omvormer bij het kiezen van een omvormer. Ze stoppen die panelen in een programma en als er een groen v tje uitkomt is het goed. Vaak kan er niet op de ideale V uitgekomen worden omdat er bijna altijd maar met 1 type paneel gewerkt wordt. (bijna altijd de 60 cells panelen) Dus zijn die Photon testen met range vergelijkingen zo slecht nog niet. De conclusie voor de Hosola omvormer is dus dat het breed toepasbaar is omdat gemiddeld over de hele MPPT range een zeer goede rendement haalt. In het optimum zitten zoals bij power one is dus niet noodzakelijk om toch een goede rendement te halen.

Maar waar hebben we het over?
Een Hosola 4200MTL omvormer vergelijken met een Fronius 3-fase omvormer. Klant betaald fors meer voor een 3-fase Fronius maar hoeveel levert het meer op? Ik zeg niet doen, zonde van het geld.
Tevens zijn de bijkomende kosten voor bijvoorbeeld een 4 polige automaat, eventuele aardlekschakelaar ook nog eens duurder bij een 3-fase omvormer.

www.sunsolar.nl

• migjes
SolarKing schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 14:50:
[...]

Jij en ik weten ook hoe de meeste zonnepanelen leveranciers alleen kijken naar de MPPT range en niet naar de optimale V van een omvormer bij het kiezen van een omvormer. Ze stoppen die panelen in een programma en als er een groen v tje uitkomt is het goed. Vaak kan er niet op de ideale V uitgekomen worden omdat er bijna altijd maar met 1 type paneel gewerkt wordt. (bijna altijd de 60 cells panelen) Dus zijn die Photon testen met range vergelijkingen zo slecht nog niet. De conclusie voor de Hosola omvormer is dus dat het breed toepasbaar is omdat gemiddeld over de hele MPPT range een zeer goede rendement haalt. In het optimum zitten zoals bij power one is dus niet noodzakelijk om toch een goede rendement te halen.

Maar waar hebben we het over?
Een Hosola 4200MTL omvormer vergelijken met een Fronius 3-fase omvormer. Klant betaald fors meer voor een 3-fase Fronius maar hoeveel levert het meer op? Ik zeg niet doen, zonde van het geld.
Tevens zijn de bijkomende kosten voor bijvoorbeeld een 4 polige automaat, eventuele aardlekschakelaar ook nog eens duurder bij een 3-fase omvormer.
ben altijd blij dat jij dat wel doet (maar soms wil de klant dat niet en dan mag die van mij ook in de ... zakken >:) ).
(heb je dat gezien met die hosola's van maxxmark?
1152 X 5"cellen is iets teveel voor die jongens, lol
MaxxMark in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3")

maar de hosola word getest tussen de 300-500V, als de power-one pvi 4.2 word getest op 300-500V dan maakt hij gehakt van de hosola, helaas.
niet dat dat de hosola een slechte omvormer maakt, maar het maakt de test wel heel erg slecht om omvormers te vergelijken.
ik heb van Hosola Bright het idee dat het een gepimpte effecta is?
(dat zou een hoop verklaren)

een hosola tegen over de fornius, de 1 heeft zijn voordelen tegen over de andere.
(een 3 fase aansluiting hebben en veel dak over, maakt een 3fase fronius met 2x mpp wel een leuke keuze.
die ik toch zeker voor de extra kosten zou overwegen)

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 118% gewijzigd door Dre op 27-01-2015 16:28 ]

Verwijderd

Kunnen we weer on topic . Lijkt wel een vete.

Depraktijk is áltijd anders als in een lab.

Heb hier 6340wp liggen , de grootste piek was 6010 tot nog toe. Gezien de V op dat moment was het 24.9A

Om discussie te voorkomen de V is hier standaard 240

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

dag vriendjes! Doen de mensen hierboven zelf even een edit? Als ik het doe krijg je weer een kruisje achter je naam :)

Wise enough to play the fool

• Origineel
  • Niet online
teacher schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 16:27:
[mbr]dag vriendjes! Doen de mensen hierboven zelf even een edit? Als ik het doe krijg je weer een kruisje achter je naam :) [/mbr]
Ik heb nog geen kruisje, dus doe mij er maar een :+

• WoudseHoeve
Ik had 12kWp op een PIKO 10.1 en heb nooit meer als 10098 Watt als piek gezien.

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik heb 4830 Wp op een Effekta 5000, gezekerd met 16 Ampère. En heb nooit meer dan 5630 Watt AC als piek gezien. (24 Ampère bij 230V)
Piek dagje was hier: http://www.pvoutput.org/i...520&sid=16367&dt=20140408

Het was wel een kortdurend piekje, dus de opwarming van de zekering (= stroom × tijd) zal minimaal zijn geweest.

• migjes
2098W op een 2000W mpp op oost met 1900Wp
voor langer als 15 minuten. >:)

(maar west komt nooit boven de 1900W met 1950Wp :-(
zelfs niet 1 seconde)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 27-01-2015 17:14 ]

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-01 01:05
Vraagje:

Nieuwbouwhuis is over een jaar klaar. Aanbieding zonnepanelen 10x250wp op het zuiden in hoek van 15 graden. Door de nieuwbouw aannemer zal dit gelegd worden voor 5600 euro in totaal. Garantie op omvormer 5 jaar en panelen 10 jaar.

Ze berekenen zelf een besparing van 60 euro per maand ongeveer. Is het zinvol dit aan te geven bij de bouw of gaat het net als bij pc hardware net zo snel qua prijsdalingen en zal ik in 2016 een kijkje moeten nemen?

Het zal waarschijnlijk iets goedkoper kunnen bij andere aannemers, maar als een goed deal is waarom niet? Iemand advies ? :)

• Dre
  • Niet online

Dre

2500 Wp voor 5600 euro is € 2,24 per Wp. Dat moet een factor 2 goedkoper kunnen. Ik zou bij een andere partij een offerte uitvragen.

[Edit]
De besparing per maand van € 60,- vind ik ook veel. Ik kom uit op € 42,- per maand (2400 kWh en € 0,21 per kWh).

[ Voor 32% gewijzigd door Dre op 27-01-2015 18:26 ]

• migjes
iamzero456 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 18:07:
Vraagje:

Nieuwbouwhuis is over een jaar klaar. Aanbieding zonnepanelen 10x250wp op het zuiden in hoek van 15 graden. Door de nieuwbouw aannemer zal dit gelegd worden voor 5600 euro in totaal. Garantie op omvormer 5 jaar en panelen 10 jaar.

Ze berekenen zelf een besparing van 60 euro per maand ongeveer. Is het zinvol dit aan te geven bij de bouw of gaat het net als bij pc hardware net zo snel qua prijsdalingen en zal ik in 2016 een kijkje moeten nemen?

Het zal waarschijnlijk iets goedkoper kunnen bij andere aannemers, maar als een goed deal is waarom niet? Iemand advies ? :)
dat is een pittig prijsje en kan zeker goedkoper.
maar als je nu je huis laat bouwen, laat vast een buis aanleggen van meterkast -> locatie omvormer(zolder?) -> evt dak. (en als het even kan een buis van 19mm)
dan is het later erg makkelijk het als nog aan te leggen.
de prijzen gaan niet zo heel hard als in de pc sector, maar dalen wel elk jaar.

voor nu zet je geld in op isolatie van het huis, dat is vaak later erg lastig toe te voegen ;)

een besparing van +/-44 euro vind ik dan een betere schatting per maand.
Dre schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 18:11:
2500 Wp voor 5600 euro is € 2,24 per Wp. Dat moet een factor 2 goedkoper kunnen. Ik zou bij een andere partij een offerte uitvragen.
met installatie is het nog best lastig om die prijs onder de 1,12€/Wp te krijgen. ;)
en wie weet wat de aanbieding is, misschien wel 10x sanyo met sma.
of een mooi in dak systeem in plaats van op dak etc.. etc..
en dan ga je snel naar dat soort prijzen.

Verwijderd

Dat moet veel goedkoper kunnen, willekeurige aanbieder bied al een soortgelijk pakketje aan voor €3100 of €3250 voor all blacks (wat ook al niet heel goedkoop is). Maar rekenend met dit pakketje is €2500/€2350 is best een behoorlijk gat om te dichten met wat arbeid en heel misschien iets beter materiaal... Voor de helft van dit verschil wil ik bij wijze van spreken ook wel langskomen. 8)7
Die €60 per maand besparing moet je ook met een flinke korrel zout nemen, uitgaande van hoog tarief en een fantastische opbrenst zit je eerder op hooguit €45 per maand, scheelt maar een kwart. :+

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Of het gaat om 18x 250 Wp :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

migjes schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 12:47:

[...]

water? welk water, dit is gort droog >:)
nou-hou! :'(

Maar ik neem aan gezien je reactie dat het blijkbaar wel een beetje 'problemen zoeken' is en dat een omvormer uit 2013 prima zijn werk kan doen als ie gewoon niet gebruikt is. :Y)

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:23
Brutaal als ik ben heb ik een korte vraag "tussendoor". ;)
Zoals al eerder in dit topic besproken ben ik volop bezig met het plannen en ondertussen deels aan (laten) leggen van een PV installatie. Foto's komen uiteraard ook nog!

De laatste uren heb ik de discussie omtrent het AC gedeelte van installaties doorgelezen en ik wil even mijn gevoel bevestigd hebben.
Aangezien de daadwerkelijke bestelling van panelen en omvormer nog niet definitief is ben ik nog aan het maximaliseren qua panelen. In eerste opzet zijn we uitgegaan van een SolarEdge SE10K-ER-01 omvormer. Door wellicht ander type panelen en extra plaatsing op een plat dak kan deze omvormer ook een SE12.5K-ER-01 of zelfs SE15K-ER-01 worden.

Ondertussen zie ik in de meterkast dat er na de hoofdschakelaar een extra krachtgroep is bijgeplaatst, een B20A. Zonder aardlek dus... dat is punt 1.

Punt 2 is waar mijn wenkbrauwen van fronste, er is een kabel naar zolder (buitenom, netjes in goot) gelegd van het type: YMvKmb 0,6/1kV 5G2,5rm (Twenkaplus) mag die wel 20A "hebben"?

Punt 3 is dat deze B20A uiteraard genoeg is voor de SE10K, maar hoe gaat dat met een eventuele 12,5 of 15K?

Morgen is de elektricien weer aan de slag, dan kan ik hem eventueel vragen e.a. aan te passen.

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

• Dre
  • Niet online

Dre

Zo, jij durft :)

De stroom die door een kabel (ader) mag lopen wordt bepaald door de doorsnede van de kabel (ader) en de omgevingsfactoren.
De doorsnede geef je aan en is 2,5mm2. Hoogst waarschijnlijk van koper.
De omgevingsfactoren zijn zaken als ligt de kabel bijvoorbeeld in de grond of juist in een geïsoleerde muur. De omgeving is bepalend voor hoeveel warmte de kabel kan afstaan.

Punt 1:
Er is vrijwel nooit een aardlek nodig als je weerstand naar aarde (aardpen) voldoende is. Je installateur kan uitleggen waarom hij geen aardlek heeft toegepast.

Punt2:
Dit is afhankelijk van de "installatiemethode" uit de NEN1010. Zie de mogelijkheden in dit document.
Basisinstallatiemethode B2 met 3 belaste aders en PVC isolatie = 20 Ampère. Basis installatiemethode C = 24 Ampère.
Kijk anders eens hoe de kabel loopt en volgens welke "installatiemethode". De gekozen 20 Ampère automaat lijkt mij wel de juiste keus om de kabel te beveiligen

Punt3:
15 kW over 3 fasen is 21,7 Ampère per fase. Die automaat zal echt nooit uitschakelen. Even heel simpel gezegd kan een automaat gedurende een uur 1,13 maal de nominale stroom hebben, dus 22,6 Ampère.
Ik stuur naar verhouding een stuk meer stroom door mijn automaat, zie mijn eerdere reactie.
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"

Ik zou me nergens druk om maken :)

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 27-01-2015 21:35 ]

• x-RaY99
Dre schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 21:27:
Zo, jij durft :)

De stroom die door een kabel (ader) mag lopen wordt bepaald door de doorsnede van de kabel (ader) en de omgevingsfactoren.
De doorsnede geef je aan en is 2,5mm2. Hoogst waarschijnlijk van koper.
De omgevingsfactoren zijn zaken als ligt de kabel bijvoorbeeld in de grond of juist in een geïsoleerde muur. De omgeving is bepalend voor hoeveel warmte de kabel kan afstaan.

Punt 1:
Er is vrijwel nooit een aardlek nodig als je weerstand naar aarde (aardpen) voldoende is. Je installateur kan uitleggen waarom hij geen aardlek heeft toegepast.

Punt2:
Dit is afhankelijk van de "installatiemethode" uit de NEN1010. Zie de mogelijkheden in dit document.
Basisinstallatiemethode B2 met 3 belaste aders en PVC isolatie = 20 Ampère. Basis installatiemethode C = 24 Ampère.
Volgens mij zit dat wel snor.

Punt3:
15 kW over 3 fasen is 21,7 Ampère per fase. Die automaat zal echt nooit uitschakelen. Even heel simpel gezegd kan een automaat gedurende een uur 1,13 maal de nominale stroom hebben, dus 22,6 Ampère.
Ik stuur naar verhouding een stuk meer stroom door mijn automaat.

Ik zou me nergens druk om maken :)
Dank! Slaap ik weer iets rustiger ;)

Kabel loopt deels door slagvast (donker grijs pvc en deels door 40x40 kabelgoot).

Ik zal sowieso e.a. aan de installateur vragen, vind hij vast leuk als ik de wijsneus uithang :+

De hoofdaansluiting is van 1x35A naar 3x25A gegaan (waar ik bij stond en er enkel 2 smeltzekeringen zijn bijgezet), waardoor ik er vanuit ga dat er wel iets meer dan 3x25A als hoofdzekering aanwezig is.
Anders zou je qua selectiviteit weer niet een B20 achter een 3X25 mogen zetten... toch?

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

• Dre
  • Niet online

Dre

Selectiviteit is een vak apart. Er staat iets in de topicstart over de zin en onzin van selectiviteit.

Een B20 Ampère automaat is niet selectief ten opzichte van de voorliggende 25 Ampère smeltpatroon. Ook bij een smeltpatroon van 80 Ampère ben je nog steeds niet volledig selectief. Of het een probleem is en of je kortsluitstroom zo hoog wordt laat ik even in het midden.
Bron: http://www.geyer.nl/catalogus/pdf/H6-17.pdf

[Edit]
Nog een linkje voor de liefhebber:
http://vaktechniek.et-installateur.nl/selectiviteit.html

[ Voor 20% gewijzigd door Dre op 27-01-2015 22:03 ]

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

migjes schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:08:
[...]

ben altijd blij dat jij dat wel doet (maar soms wil de klant dat niet en dan mag die van mij ook in de ... zakken >:) ).
(heb je dat gezien met die hosola's van maxxmark?
1152 X 5"cellen is iets teveel voor die jongens, lol
MaxxMark in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3")
Toevallig had ik gisteren (dinsdag) 2 salesmen uit China van Hosola op bezoek. (Sales UK en sales Nederland)
Ik kon het niet laten om hun die foto's van maxxmark te laten zien. >:) Je had hun gezichten moeten zien.
Vroegen meteen wat hebben ze hierop aangesloten, welk bedrijf heeft dit aangelegd, gevaarlijk enz...haha.
Tja, nogal schrikken als je inverters zo gemarteld worden. :o

[ Voor 6% gewijzigd door SolarKing op 28-01-2015 00:48 ]

www.sunsolar.nl

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
Kleine update van mijn kant, met 2 nieuwe female connectoren geen lekspanning meer & gisteren weer 4.5kWh binnen geharkt :)

• x-RaY99
Dre schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 21:58:
Selectiviteit is een vak apart. Er staat iets in de topicstart over de zin en onzin van selectiviteit.

Een B20 Ampère automaat is niet selectief ten opzichte van de voorliggende 25 Ampère smeltpatroon. Ook bij een smeltpatroon van 80 Ampère ben je nog steeds niet volledig selectief. Of het een probleem is en of je kortsluitstroom zo hoog wordt laat ik even in het midden.
Bron: http://www.geyer.nl/catalogus/pdf/H6-17.pdf

[Edit]
Nog een linkje voor de liefhebber:
http://vaktechniek.et-installateur.nl/selectiviteit.html
Thanks! Weer wat geleerd over selectiviteit.

Pagina: 1 ... 85 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.