Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ben jij hier al verder in gekomen? Ik heb sinds gister ook een mooi setje panelen liggen met een Eversolar TL-2000 en wil deze ook graag kunnen uitlezen zodat ik mooie grafiekjes kan maken.Blo0odyHell schreef op donderdag 06 november 2014 @ 11:46:
Webcam gaat sowieso niet lukken, omdat je op een knop moet drukken om de waardes te zien.
[...]
Bedankt voor je reactie!
Optie 2 lijkt me leuk om mee aan de gang te gaan. Ik ga me daar eens verder in verdiepen.
Ik heb pal boven de inverter al een beaglebone black hangen, daar zou natuurlijk een USB-naar-RS485 of een cape op kunnen. Ik heb al op ebay zitten kijken voor USB-converters, maar het gekke is dat de goedkope allemaal maar twee draadjes op de uitgang hebben zitten. Geen idee hoe dat zou moeten werken, want volgens mij heb je er minimaal 6 nodig.
Er schijnt ook een UART-driver te zijn, die de hele RS485 in software implementeert, dat is natuurlijk lekker goedkoop (hoef alleen een kabel te krimpen), daar schijnt wel weer een timing-issue te kunnen optreden. Ik denk dat ik dat eerst maar eens ga proberen, en kijken hoever ik kom. Ik belast de beaglebone verder nauwelijks, misschien dat het daarom net wel gaat.
[ Voor 17% gewijzigd door cyberstalker op 12-11-2014 07:31 ]
Ik ontken het bestaan van IE.
Mag ik eens vragen waarom je 13kWp op je dak hebt liggen als je per jaar 4kWh over hebt? Heck, mijn hele jaarverbruik is 2500kWh. Je krijgt geen drol weinig terug voor je overproduktie, dus why?SolarKing schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 18:19:
[...]
De reden voor onze digitale meter zijn onze forse overschotten die ik graag door Greenchoice laat uitbetalen zonder gezeur met ferrarismeters die 4000kWh per jaar negatief staan en niks voor krijgt.
(zal volgend jaar nog wel forser overschot hebben als ik de warmtepomp installateur mag geloven dat een water/water warmtepomp maar rond de 3000kWh verbruik heeft terwijl ik 13.000Wp aan zonnepanelen op dak heb geplaatst.)
... en gaat over tot de orde van de dag
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
http://www.marktplaats.nl...e656940d2&previousPage=lr
12st. Solyndra panelen van 182Wp/st, incl. Omvormer Power One PVI2000.
Geen ervaring, maar ik ben wel erg benieuwd. Ideaal systeem voor een plat dak lijkt me.Trebbors schreef op woensdag 12 november 2014 @ 11:31:
Heeft er iemand ervaring met een systeem als dit?
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
is een leuk systeem, en werkt gewoon.Trebbors schreef op woensdag 12 november 2014 @ 11:31:
geen probleem.
nadelen, ja, het doet niet lekker pieken zo als andere systemen de kWh/kWp is meestal wat lager.
en als je kijkt naar het aantal Wp per m2 dak ruimte, dat kan vandaag de dag eigenlijk wel 2x zo hoog zijn.
maar een 182Wp per 1820×1080mm.
als je erg veel dak ruimte over hebt is zoiets geen probleem anders zou ik er niet aan beginnen.
en eigenlijk wil je ook een witte dakbedekking.
en dan de prijs, daar vertel ik liever niet veel over dat moet je zelf uit maken.
(natuurlijk is een 0,60€/Wp niet echt duur, maar ik zelf zou het niet op dak willen als ik in de zelfde ruimte ook een 3000Wp kan leggen b.v.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Helder verhaal! Ik zoek even verder binnen dat budget!migjes schreef op woensdag 12 november 2014 @ 12:37:
[...]
is een leuk systeem, en werkt gewoon.
geen probleem.
nadelen, ja, het doet niet lekker pieken zo als andere systemen de kWh/kWp is meestal wat lager.
en als je kijkt naar het aantal Wp per m2 dak ruimte, dat kan vandaag de dag eigenlijk wel 2x zo hoog zijn.
maar een 182Wp per 1820×1080mm.
als je erg veel dak ruimte over hebt is zoiets geen probleem anders zou ik er niet aan beginnen.
en eigenlijk wil je ook een witte dakbedekking.
en dan de prijs, daar vertel ik liever niet veel over dat moet je zelf uit maken.
(natuurlijk is een 0,60€/Wp niet echt duur, maar ik zelf zou het niet op dak willen als ik in de zelfde ruimte ook een 3000Wp kan leggen b.v.)
mmm, vond hem eigenlijk niet zo helder.Trebbors schreef op woensdag 12 november 2014 @ 12:49:
[...]
Helder verhaal! Ik zoek even verder binnen dat budget!
maar heb wel het idee dat je hem door hebt.
heb je een garage box over en wil je een 2de setje om zo stroom te hebben om je huis te verwarmen is het wel leuk.
is het je eerste setje, kijk even verder.
je zoekt iets van 1300 euro, lastig.
dan zit je al snel in de kleine setjes en die vind ik meestal pittig van de prijs.
je kunt makkelijk een omvormer kopen van 5000W voor net iets minder als 500 euro, maar een omvormer van 2000W kost dan al weer gouw een 400 euro.
grotere setjes zijn vaak wat goedkoper in prijs per Wp.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
(of andersom, kun je een MC4 tang ook gebruiken voor adereindhulzen?)
Op zoek naar een leen tang, of nasolderen en voorzien van krimpkous.
Solderen nooit doen, dan heb je een scherpe overgang waar het soldeer ophoud, een grote kans op breuk. Krimpen is altijd beter.
De open verbinding ligt niet in weer en wind hoop ik, het is waterdicht afgesloten met de connector huls. En hij is met tieraps aan het frame vast gemaakt....
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=29590&sid=27110
Nu nog even goed vast zetten ......pa3fat schreef op woensdag 12 november 2014 @ 17:46:
Eerste zonnepanelen op commeet 67P
https://twitter.com/Philae2014
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Ik zit er over te denken om een zelf instellende 6 voudige te kopen. Geen probleem dus?WoudseHoeve schreef op woensdag 12 november 2014 @ 17:26:
Een adereindhuls tang met een 4mm instelling is geen probleem. Doet exact hetzelfde als een MC4 tang. Wel gewoon veel kracht zetten.
In 2012 kwam ik deze 'zonnepanelen' ook tegen. Zie hier reactie van zonnigtype toen der tijd:Trebbors schreef op woensdag 12 november 2014 @ 11:31:
zonnigtype in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
+
http://www.zonstraal.be/wiki/Sunhunter_panelen
Ala je je netjes aan de installatievoorschriften van een plat dak houdt (met je eerste set, flat fix bijvoorbeeld), kan het leuk zijn misschien om een stuk rand hiermee op te vullen? Die meter ruimte afstand ligt er anders toch maar ongebruikt, aangezien dit plat ligt moet dat mogen toch?migjes schreef op woensdag 12 november 2014 @ 13:01:
[...]
mmm, vond hem eigenlijk niet zo helder.
maar heb wel het idee dat je hem door hebt.
heb je een garage box over en wil je een 2de setje om zo stroom te hebben om je huis te verwarmen is het wel leuk.
is het je eerste setje, kijk even verder.
je zoekt iets van 1300 euro, lastig.
dan zit je al snel in de kleine setjes en die vind ik meestal pittig van de prijs.
je kunt makkelijk een omvormer kopen van 5000W voor net iets minder als 500 euro, maar een omvormer van 2000W kost dan al weer gouw een 400 euro.
grotere setjes zijn vaak wat goedkoper in prijs per Wp.
[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 12-11-2014 19:38 . Reden: geprobeerd het iets duidelijker te maken ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Als je het budget wat verhoogt kan je nog hier voor gaan.Trebbors schreef op woensdag 12 november 2014 @ 12:49:
[...]
Helder verhaal! Ik zoek even verder binnen dat budget!
http://link.marktplaats.nl/m856505684
Ik heb nog wel een Solutronic SP50 voor je liggen.(1-fase) Helemaal nieuw in doos. Mag je meenemen voor 500.Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2014 @ 22:40:
Een 5000W omvormer nieuw voor € 500..Nu ben ik nieuwsgierig
www.sunsolar.nl
Mijn 3140 tester die ook 30mA ALS kan testen, geeft ook een afschakel tijd aan, meest zo rond de 12 ms dat staat er vast niet voor niets bij.opuntia1 schreef op maandag 10 november 2014 @ 16:44:
[...]
Alles kost tijd, ook om pagina 25 op te zoeken.
Maar de bedoeling is dat de ALS onmiddellijk uit schakelt.
Althans voor jouw hart er mee stopt .
De 30 mA ALS is dus goed te testen, bedrijven die handgereedschap kunnen testen of ze voldoen aan de NEN 3140 kunne dit meestal ook. Maar misschien is een nieuwe (1fase) goedkoper dan de kosten en het gedoe van laten testen.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Niet doen, ook solyndra is failliet, je hebt dus sowieso geen garantie, en het werkt eigenlijk alleen goed met speciale witte dakbedekking, en je moet heel vaak de algen van de buizen afhalen. er blijven nl druppels aan de buizen hangen en daar vormen zich algen.Trebbors schreef op woensdag 12 november 2014 @ 11:31:
Ik heb er nog eentje in mijn garage box staan (in uitgeest, voor de liefhebber / verzamelaar, met 1 kapotte buis). Je krijgt ook weinig Wh per oppervlak, t was ooit handig voor een dak die weinig belasting aan kan in de tijd dat er alleen maar zuid werd geplaats, maar daarvoor kun je beter O-W gaan plaatsen met flatfix fusion bijvoorbeeld.
Vraag je ook maar eens af waarom ze zo "uniek" zijn....
[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 13-11-2014 00:30 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Er zijn verschillende MC4 stekkers met verschilende contacten erin.Origineel schreef op woensdag 12 november 2014 @ 17:51:
[...]
Ik zit er over te denken om een zelf instellende 6 voudige te kopen. Geen probleem dus?
[afbeelding]
Er zijn er die en rond busje hebben (soort soldeer bucket) waar je de gestripte draad in legt en die je vierkant knijpt, en er zijn er waar er 2 lipjes omhoog staan die naar binnen worden gekrult. Ik denk dat die met die ronde busjes het beste zijn aan te knijpen met een adereind hulzen tang met een vaste maat. Al zou ik dat niet adviseren.
Die zelf instellende hebben een vast maximaal aandruk kracht per diameter (en kun je us niet extra aanknijpen waar Woudsehoeve het over heeft), maar ik geef toch de voorkeur aan een echte MC 4 tang. die zijn ook gewoon te huur, of voor niet heel veel geld (E50,- voor een voor de doe-het-zelver) te koop. en die kan je dan ventueel weer door verkopen / verhuren.
Controleer in ieder geval even of het contactje goed vast zit (even trekken) en of het contact goed in de kunststof behuizing geklikt zit en er niet meer uit kan, alvorens je de wartel achterop aandraaid. Zelfs bij de prof's gaat dat nog wel eens fout.
Het grote probleem met die groeps aankopen is, is dat het werk ook veel word uitbesteed aan ZZP'ers de op dat moment weinig werk hebben, en ergens in de bouw werken, geen hoogtevrees hebben, en wel een beetje handig zijn.Rol-Co schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 20:14:
[...]
Domme installateur (de elektricien) , de panelen is een aparte groep dus had ook buiten de aardlek om gekund, had hij hem gewoon voor de overige groepen kunnen behouden.
Heeft ook weinig met zonnepanelen van doen, maar ze worden er wel op afgerekend.
Die worden geronseld met een filmpje van de leverancier van de montage materialen waarbij het altijd mooi weer is en na 3 minuten de panelen vanzelf het dak op vliegen.
Die jongens word verteld dat ze 10-14 panelen makkelijk met z'n tweeen plaatsen inclusief al het binnenwerk, en dat als ze om 15:00 klaar zijn dat ze dan lekker naar huis kunnen.
Vervolgens moeten ze voor 10 klussen tegelijk die klussen aannemen.
En dan valt het tegen, want dat lukt gemiddelt niet en staan ze om 22:00 nog te klooien, en morgen om 7:0 weer spullen ophalen voor een nieuwe klus.
Dan kan je je een beetje voorstellen wat er gebeurd al je nummer 9 of 10 bent.
Zo was t jaren geleden al toen voor greenchoice bij 500 gezinnen "gratis" panelen werden geplaatst (via een gerenomeerd zonnepanelen bedrijf, voordat er 300 sets waren geplaats was er al een meeting om te kijken hoe ze daar weer vanaf kwamen), en zo gaat t nu vaak nog via groepsaankoop acties. Ook krijgen ze meestal de aller goedkoopste B16 automaat mee, en verder moeten ze t zelf maar uitzoeken, en als de woning dan 100% achter ALS zit en er geen plek meer is voor een automaat achter een ALS (alle 4 plekken vol) wat zou er dan gebeuren ... De bewoner voorstellen om een aardlekautomaat te plaatsen voor een meerprijs, als ze die bij zich hebben, of "gewoon" die automaat ergens in proppen.
T bovenstaande gebeurd, daarnaast zijn er ook die worden uitgevoerd door jongens die dit dagelijks doen en serieus te werk gaan, maar je kan het goed maar dus ook slecht treffen.
voorbeeldje met 2x mpp:Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2014 @ 22:40:
Een 5000W omvormer nieuw voor € 500..Nu ben ik nieuwsgierig
http://www.solar-trading....Zonnepaneel-Omvormer.html
maar heb je geen 2xmpp nodig, dan is solarking zijn aanbieding een stukje beter.
-12x EC solar, 140wp op Hosolar 1600 op zolderdak, hoek van 30graden ofzo, zuid. -> 310watt
-12x amerisolar 255wp op Growatt 3000 op platte dak hoek van 15 graden (zonneschans), zuid. -> 350watt
Zo zie je maar hoeveel de hoek nog uitmaakt, plus er was nog wat schaduw vanwege de extreem lage zon die nog maar net over de huizen 40m verderop kwam. Jammer genoeg de omvormers nog niet aangemeld dus kan nog niet online tracken. Morgen eens doen.
Uiteindelijk alles aangesloten achter de aardlekschakelaars in de meterkast:
-meterkast, 3x aardlekschakelaar met 4 groepen per stuk. 2 groepen (verdeeld over 2 ALS) gaan naar de garage. Daar hangen 2 kleine verdeelkasten met beiden 1x aardlekautomaat en 1x 16a automaat. De 16a gaat naar de omvormer, de aardlekautomaten naar de verbruikers (vaatwasser, droger). Die 2e ALS is nog niet nodig nu, maar mochten de omvormers de ALS in de meterkast eruit gooien dan haal ik ze er achter vandaan en dan is het wel nodig.
4740WP klaar en geinstalleerd! (zelf). Was blij met het nameten dat alles klopte
cool, maar zonder foto's is het niet gebeurd.
wij willen ook mee kunnen genieten van dat mooie dak.
niet om lullig te doen maar:
je moet 2x een 16A hebben in de verdeel kasten.
anders kan er nog steeds 32A 30,5A over de kabel gaan lopen.
(niet teveel schrikken en de zaak uit gaan zetten, is een puntje waar je van de week naar moet kijken.)
edit: overheen gelezen.
[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 13-11-2014 14:21 ]
Is al zo. Er zit een 16a automaat in, en een aardlekautomaat (ook 16a). Dat is niet hetzelfde als een aardlekschakelaar maar een aardlekschakelaar en automaat in 1. De omvormer heeft dus max 16a, en de gebruikers ook.migjes schreef op donderdag 13 november 2014 @ 12:18:
@Tasma
cool, maar zonder foto's is het niet gebeurd.![]()
wij willen ook mee kunnen genieten van dat mooie dak.
niet om lullig te doen maar:
je moet 2x een 16A hebben in de verdeel kasten.
anders kan er nog steeds 32A 30,5A over de kabel gaan lopen.
(niet teveel schrikken en de zaak uit gaan zetten, is een puntje waar je van de week naar moet kijken.)
Foto's komen dit weekend, met de drone even wat mooie fotos maken.
[ Voor 3% gewijzigd door Tasma op 13-11-2014 14:16 ]
Yup, beiden. Dus dat zit wel goed. Maar stel er is een verschil meetbaar waardoor de ALS er uit zou moeten knallen, dan zou de ALS in de meterkast die toch net zo goed moeten opmerken? Er zitten geen verbruikers tussen omvormers en meterkast.a.d.s schreef op donderdag 13 november 2014 @ 14:35:
Heeft de omvormer eigenlijk een ingebouwde ALS? Zo niet, dan zou je bij een verdeelkast achter de ALS in de meterkast eigenlijk de omvormer moeten beveiligen met een aardlekautomaat i.p.v. de wasmachine. De omvormer kan immers stroom leveren aan verbruikers op de andere groepen achter dezelfde ALS.
Er kunnen toch verbruikers zitten op de andere groepen achter dezelfde ALS? De stroom van je omvormer naar die verbruikers gaat niet door de ALS, dus die biedt dan geen bescherming.Tasma schreef op donderdag 13 november 2014 @ 14:39:
Yup, beiden. Dus dat zit wel goed. Maar stel er is een verschil meetbaar waardoor de ALS er uit zou moeten knallen, dan zou de ALS in de meterkast die toch net zo goed moeten opmerken? Er zitten geen verbruikers tussen omvormers en meterkast.
Krijg ik drie opties aangeboden van onze panelenboer:
- Wachten (+3maanden ongeveer) totdat er een nieuwe shipload met die Goodwe's aankomt uit China
- Toch de Goodwe 3000-SS nemen mét WíFí. (vind vrouwlief niets)
- Een SMA Sunnyboy 2100TL nemen (+€ 240,-) met gratis monitoring (ala 131 euro?)
Rechtvaardigd die SMA de +240,- euro? (ik betaal incl. btw 4050,- voor de hele installatie)
Kan de 2100TL wat jullie betreft wel 2700wP vermogen aan? (dak ligt pal op het zuiden, geen schaduw)
Toch maar een weblog?
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Goodwe en SMA lijkt me appels met peren vergelijken? Of 2100 Watt AC genoeg is kan alleen blijken uit de tilt en azimut. Via de software kon ik trouwens van m'n 1300TL 1350 Watt AC maken; ik denk daarmee dat je van de 2100 ook wel een 2150 of 2200 kunt maken.tomic schreef op donderdag 13 november 2014 @ 19:27:
Vorige week hier keurig 10x 270wP panelen op het dak gelegd. Omvormer opgehangen met UTP.... Hé wacht eens even.... de omvormer (Goodwe 3000SS) heeft geen UTP, alleen WiFi. Maar ze hadden toch allebei? Kortom: na een week schijnt hij ook niet meer op voorraad te zijn bij de Nederlandse importeur.![]()
Krijg ik drie opties aangeboden van onze panelenboer:De grote vraag is nu; wat zouden jullie doen?
- Wachten (+3maanden ongeveer) totdat er een nieuwe shipload met die Goodwe's aankomt uit China
- Een SMA Sunnyboy 2100TL nemen (+€ 240,-) met gratis monitoring (ala 131 euro?)
Rechtvaardigd die SMA de +240,- euro? (ik betaal incl. btw 4050,- voor de hele installatie)
Kan de 2100TL wat jullie betreft wel 2700wP vermogen aan? (dak ligt pal op het zuiden, geen schaduw)
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Maar zeg je hiermee dat de SB2100 TL nooit genoeg kan opbrengen voor de 2700wP die op het zuiden ligt, zonder schaduw? Azimut oke, dat weet ik niet maar laten we uitgaan van het gemiddelde....twixx schreef op donderdag 13 november 2014 @ 19:52:
[...]
Goodwe en SMA lijkt me appels met peren vergelijken? Of 2100 Watt AC genoeg is kan alleen blijken uit de tilt en azimut. Via de software kon ik trouwens van m'n 1300TL 1350 Watt AC maken; ik denk daarmee dat je van de 2100 ook wel een 2150 of 2200 kunt maken.
Toch maar een weblog?
Andere mogelijkheid: bij je leverancier bedingen dat je over een paar maanden een ethernetmodule erbij krijgt/omvormer omgeruild wordt. Wel even kijken wat je aangeboden is, als daar geen ethernet bij staat wordt het lastig.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Leverancier zegt van wel, en als ik vraag hoe hij daarbij komt zegt ie; ja ik heb een programmatje...
Toch maar een weblog?
Is de opbrengst lager? Ja.
Hoeveel dan? Dat ligt aan de lokale omstandigheden (belangrijkste: hoek en richting). Scheelt hooguit enkele procenten.
edit even een onderzoekje erbij gepakt:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
Met een omvormer op 77% van de Wp waarde (2100W/2700Wp) mis je ongeveer 1% opbrengst.
De Goodwe is ook een procentpuntje efficiënter.
[ Voor 54% gewijzigd door Proton_ op 13-11-2014 20:40 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Lekker wachten, en net zoals hierboven al aangegeven de wifi versie laten hangen tot die tijd. Zeker niet zo'n antieke sma op hangen voor meer geld, je hebt al zat betaald zo te zien.tomic schreef op donderdag 13 november 2014 @ 19:27:
Vorige week hier keurig 10x 270wP panelen op het dak gelegd. Omvormer opgehangen met UTP.... Hé wacht eens even.... de omvormer (Goodwe 3000SS) heeft geen UTP, alleen WiFi. Maar ze hadden toch allebei? Kortom: na een week schijnt hij ook niet meer op voorraad te zijn bij de Nederlandse importeur.![]()
Krijg ik drie opties aangeboden van onze panelenboer:De grote vraag is nu; wat zouden jullie doen?
Pal zuid zonder schaduw met 2700Wp kan sommige maanden best een tijdje 2300-2400Wac doen en met de goodwe kan je nog eens 1-2 paneeltjes bij leggen mits er ruimte is.
Dus die is altijd beter.
Maar wifi is toch ideaal, waarom heeft die zo'n lage WAF ?
Verwijderd

Hierbij een dak wat ik nog wil vol leggen met panelen.Het betreft de hoekwoning
De lengte is 9.30 en breed 4.80.Hier heb ik al de binnenmaten.
Nu kom ik met 300W panelen net niet lekker uit omdat deze 1,95 zijn.250W zijn 1.65.
Ik kan natuurlijk trapezium gaan leggen met een helling van 10 graden maar ik wil maximaal op het dak eigenlijk 5400W kwijt.
Blijft er natuurlijk ook nog een pijpje in het midden.
Is een trapezium nog rendabel met een opstelling voor oost-west met 2 strings?
Of zijn er nog andere mogelijkheden?
Lastig dak
Zelfs met Solar Frontier kom je dan op 4*9*170Wp = 6120Wp.
Wat voor pijpje staat daar?
Verwijderd
Kan natuurlijk ook de buurvrouw eens aardig aankijken om daar nog 4x 300 langs de rand te plaatsen en haar een korting geven
Een schans,,,denk niet dat de buurt daar blij mee is,nog niet de wind mee genomen.Maar is inderdaad een optie.Had er eigenlijk niet aan gedacht.
Volgens pythagoras kom ik bij 40 hoog aan 481.66..Daar kan ik meer mee
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2014 21:48 ]
Verwijderd
migjes schreef op donderdag 13 november 2014 @ 10:31:
[...]
voorbeeldje met 2x mpp:
http://www.solar-trading....Zonnepaneel-Omvormer.html
maar heb je geen 2xmpp nodig, dan is solarking zijn aanbieding een stukje beter.
Het gaat om de knik in de opbrengst curve van 2 november, 2014 en alle andere dagen bij blauwe hemel]:
- gemeten bij wolkenloze hemel
- het zelfde effect treedt aan het eind van de dag op
- het is niet het gevolg van seizoensinvloeden; ik dacht eerst dat het door de schaduw van een paneelrij op de volgende kwam, maar het effect treedt ook nu nog op terwijl de zon ver in het zuidoosten opkomt. LET OP: de boompjes in het Sketschup model zijn in werkelijkheid iets lager en nu kaal. Ze geven dus geen schaduw op de panelen.

Sketchup schaduwmodel ingesteld voor het moment van de "knik":

Kan iemand de "knik" in de opbrengst curve verklaren?
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Dat dacht is eerst [van de zomer] ook maar de zon komt nu ver in het zuidoosten op.ATS79 schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 13:10:
eerst indirect en na de knik direct zonlicht? zon staat nu lager etc.
Ik ben afgelopen zaterdag aan het eind van de dag op het dak gaan kijken op het moment dat de knik op zou treden en heb niets bijzonders gezien. Ik denk dat het Sketchup model redelijk goed klopt en heb het van de zomer ook een paar keer gecontroleerd.Cranberry schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 13:10:
Heb je op de één of andere manier ook 'real life' gekeken of er sprake is van schaduw op je panelen? Is er mss sprake van een foutje in je Sketchup model of in de applicatie zelf
Het komt iedere dag voor als er direct zonlicht is [bij blauwe hemel], 's morgens EN 's avonds.Verwijderd schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 14:02:
hoe vaak komt dit voor, had je dit ook bijv 3 weken geleden bij een volle dag zon ?
[ Voor 12% gewijzigd door cville op 14-11-2014 14:17 ]
Heb je ook gekeken of 2 rijen van 300 in portrait kan plaatsen met lage hellingshoek? Met geluk passen er 2 rijen van 9. (ligt aan pijpje.)Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2014 @ 21:34:
Dat pijpje is van uitloop cv ketel,en waarschijnlijk ook mechanische ventilatie.Die zitten daar net onder in 1 ruimte
Kan natuurlijk ook de buurvrouw eens aardig aankijken om daar nog 4x 300 langs de rand te plaatsen en haar een korting geven
Een schans,,,denk niet dat de buurt daar blij mee is,nog niet de wind mee genomen.Maar is inderdaad een optie.Had er eigenlijk niet aan gedacht.
Volgens pythagoras kom ik bij 40 hoog aan 481.66..Daar kan ik meer mee
Wij hebben 310Wp in dezelfde maat als de 300Wp.
Je kan onze 2m betonvoeten ervoor gebruiken met lage hellingshoek van 10 graden zoals eerder voorbij kwam op een dakkapel.
Voordeel van 2 rijen ipv een schans is dat je er nog tussendoor kan lopen mocht je bij je schoorsteenpijp bij moeten of de panelen een keer een wasbeurt willen geven.
www.sunsolar.nl
Mogelijk een effect van (het gebrek aan) antireflectiecoating?cville schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 14:14:
[...]
Het komt iedere dag voor als er direct zonlicht is [bij blauwe hemel], 's morgens EN 's avonds.
Of de stringspanning die eerst boven de opstartspanning komt en pas later boven de minimum MPPT spanning komt.
Dat is een vrij normaal beeld als de zon op komt 90graden t.o.v de panelen, ik heb dat ook zo. Hier komt het omdat een rij huizen de zon belemmerd om op de onderste panelen te schijnen, de bovenste liggen dan nog wel in de zon.
Proton: ik denk dat je 'm op het spoor bent. Ik heb de spanning tegen de output uitgezet en je ziet dan dat de knik begint als de spanning van 460V naar 380 V daalt:Proton_ schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 16:09:
[...]
Of de stringspanning die eerst boven de opstartspanning komt en pas later boven de minimum MPPT spanning komt.

De vraag is nu: is dit normaal gedrag voor een SMA inverter? Instellingen?
Hier is geen sprake van. Echter zie mijn antwoord aan Proton hierboven.Rol-Co schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 17:13:
Cville
Dat is een vrij normaal beeld als de zon op komt 90graden t.o.v de panelen, ik heb dat ook zo. Hier komt het omdat een rij huizen de zon belemmerd om op de onderste panelen te schijnen, de bovenste liggen dan nog wel in de zon.
[afbeelding]
Geen schaduw hoor maar zichtbelemmering, die boom of dat huis in de verte kan zoiets veroorzaken. Dat het gelijk met de voltage's lopen is vrij logisch.cville schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 17:33:
[...]
Hier is geen sprake van. Echter zie mijn antwoord aan Proton hierboven.
Ik heb het ook en het voltage zit bij zonopkomst al ruim in de mpp spanning, het heeft alleen nog geen vermogen.
Kijk maar naar het DC Amperage.
ik volg eigenlijk rol-co, en de grafiek geeft het juist aan dat hij wel eens gelijk kan hebben.
als de panelen alleen in diffuse licht liggen, dan is de IV curve een beetje te plat en dan zie je de V vaak een stukje hoger liggen.
de mppt krijgt gewoon niet helemaal lekker zijn plekje gevonden en vaak zit hij dan erg hoog en verklaart de 460V.
dat zie ik met mijn oost-west wel vaker gebeuren.
zodra er weer echt licht op de panelen komt is de IV curve weer wat steiler en vind hij wel een goed punt.
kijk eens naar http://www.antonboonstra.nl/energie/?dag=2014-11-02
(en dan alleen dak en garage aanzetten.)
maar zoizo je verliest nog geen 0,3 kWh ik zou me er geen zorgen over maken.
Rol-Co, als het zichtbelemmering was, zou ik verschil in gedrag verwachten tussen de zomer en de winter. Nu komt de zon in het zuidoosten op en verwacht ik op mijn lokatie weinig zichtbelemmering. Mijn buurman heeft een identiek systeem en oriëntatie en zijn curve vertoond bijna hetzelfde gedrag. Ik denk dus dat het waarschijnlijker is dat het met het gedrag van de inverter te maken heeft.Rol-Co schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 17:40:
[...]
Geen schaduw hoor maar zichtbelemmering, die boom of dat huis in de verte kan zoiets veroorzaken. Dat het gelijk met de voltage's lopen is vrij logisch.
Ik heb het ook en het voltage zit bij zonopkomst al ruim in de mpp spanning, het heeft alleen nog geen vermogen.
Kijk maar naar het DC Amperage.
Migjes, het effect treedt op als er met zekerheid direct en geen [uitsluitend] diffuus licht op de panelen valt. Het is niet zo dat ik me er zorgen om maak maar ik probeer het alleen maar te begrijpenmigjes schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 17:49:
@cville
ik volg eigenlijk rol-co, en de grafiek geeft het juist aan dat hij wel eens gelijk kan hebben.
als de panelen alleen in diffuse licht liggen, dan is de IV curve een beetje te plat en dan zie je de V vaak een stukje hoger liggen.
de mppt krijgt gewoon niet helemaal lekker zijn plekje gevonden en vaak zit hij dan erg hoog en verklaart de 460V.
dat zie ik met mijn oost-west wel vaker gebeuren.
zodra er weer echt licht op de panelen komt is de IV curve weer wat steiler en vind hij wel een goed punt.
kijk eens naar http://www.antonboonstra.nl/energie/?dag=2014-11-02
(en dan alleen dak en garage aanzetten.)
maar zoizo je verliest nog geen 0,3 kWh ik zou me er geen zorgen over maken.
Bedankt voor het meedenken.
In de zomer is het er ook, maar langer dus geleidiger meer vermogen , de zon komt dan immers noord oost op.cville schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 17:49:
[...]
Rol-Co, als het zichtbelemmering was, zou ik verschil in gedrag verwachten tussen de zomer en de winter. Nu komt de zon in het zuidoosten op en verwacht ik op mijn lokatie weinig zichtbelemmering. Mijn buurman heeft een identiek systeem en oriëntatie en zijn curve vertoond bijna hetzelfde gedrag. Ik denk dus dat het waarschijnlijker is dat het met het gedrag van de inverter te maken heeft.
http://www.pvoutput.org/i...9982&dt=20140607&gs=0&m=0
Ik heb geen sma, wel nog 2 andere omvormers gehad op dezelfde plek en hadden ook dit beeld.

Yingli / SMA.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Ik heb hetzelfde hoor, al is de hoek iets minder groot.cville schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 17:53:
[...]
Migjes, het effect treedt op als er met zekerheid direct en geen [uitsluitend] diffuus licht op de panelen valt. Het is niet zo dat ik me er zorgen om maak maar ik probeer het alleen maar te begrijpen![]()
Bedankt voor het meedenken.
http://pvoutput.org/intra...495&sid=30699&dt=20141101
Ook bij mij zie je de spanning inkakken omdat er opeens genoeg energie in ampere omgezet wordt waardoor de keten even inkakt. Overigens is het bij mij wel degelijk omdat de zon eerst indirect zonlicht geeft (en aan het einde van de dag weer natuurlijk)
Ik snap de daling van de DC spanning niet, met 14 stuks 60 cels panelen zou je een MPP spanning van ongeveer die 420 - 430 VDC moeten houden, ook even rekening houdend met de temperatuur natuurlijk. maar de paneel temperatuur zou dan ook zo'n knik moten maken en dat zou erg raar zijn.cville schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 17:32:
[...]
Proton: ik denk dat je 'm op het spoor bent. Ik heb de spanning tegen de output uitgezet en je ziet dan dat de knik begint als de spanning van 460V naar 380 V daalt:
[afbeelding]
De vraag is nu: is dit normaal gedrag voor een SMA inverter? Instellingen?
Kan je de openklem spanning loggen? dus een keer zonder omvormer eraan? of een andere omvormer.
Bedankt voor de reacties en adviezen, ook @origineel en @proton.WoudseHoeve schreef op donderdag 06 november 2014 @ 15:01:
Doe het nu in een keer goed !
- Alle oude meuk er uit tot de meter.
- Nieuwe 3fase hoofdschakelaar achter de meter.
- Nieuwe kast met voldoende (reserve) ruimte en rails.
- Hergebruiken bestaande automaten voor bestaande groepen.
- Plaatsen 3fase automaten met eigen aardlek.
- Alles goed verdelen over de fase.
- Afmonteren met 4mm2 soepel draad.
Voor lange tijd klaar.
Ik heb dat ook gedaan en ben er nog steeds blij mee
(alleen geen ruimte meer voor extra 3fase automaten ...... werden er meer als verwacht)
Inmiddels heb ik een 4-polige hoofdschakelaar, 1 aardlekschakelaar en 3 stuks 16A automaten in mijn oude rommelige kast gemonteerd. De hoofdschakelaar heb ik tijdelijk voorzien van bruggen ( 6 mm2) in afwachting van het vervangen van de meter. Alles werkt, was een uurtje of drie werk en alles ziet er nu netjes uit.
De zekeringen van 3 x 25A hoeven nu niet vervangen te worden, het vastrecht blijft dus hetzelfde.
Btw: mijn meter heeft 4 telwerken, de laatste 2 zijn om teruglevering te registreren, dus de meter is wel degelijk geschikt voor teruglevering en ook voor 3 fasen. Toch meende Enexis anders en komt een slimme meter monteren en ook een slimme gasmeter ( en gaan dus ook de drie fasen correct aansluiten verwacht ik ).
Wat zou nu de motivatie van Enexis zijn om de meter te vervangen?
Ik wil trouwens de oude meter graag zelf houden om elders als kWh meter te gebruiken, maak ik daar enige kans op volgens jullie?
7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR
Ik denk dat als ze eenmaal binnen zijn dat ze dan graag van de gelegenheid gebruik maken om dan alles te doen.[b][message=43246311,noline]
Wat zou nu de motivatie van Enexis zijn om de meter te vervangen?
Ik wil trouwens de oude meter graag zelf houden om elders als kWh meter te gebruiken, maak ik daar enige kans op volgens jullie?
Ik heb wel eens op een project gelopen waar we weken achter elkaar alle deuren af moesten omder er ergens een simkaartje moest worden vervangen, voordat je iedereen te pakken hebt tussen 9:00 & 17:00 ben je zo en hele tijd verder.
Over die oude meter: ik denk dat je de meste kans maak als je een beetje lief bent voor de monteur, bakkie koffei met een koekje kan helpen, maar een gebruikte meter kost de hele wereld niet, in iedergeval die 1 fase, weet niet hoe het zit met 3 fase.
Maar het is natuurlijk nog een oede meter, niet i.v.m. afkeur of hoge leeftijd dat ie er uit gaat. zou i.i.g. leuk en gezellig doen met de monteur, wie weet.
Tsja dat gaat wel in de papieren lopen.antonboonstra schreef op donderdag 06 november 2014 @ 08:54:
[...]
Diodes die geschikt zijn voor hoge DC spanningen. Maar volgens mij is het niet de bedoeling dat je zelf wat losse diodes opzoekt en aan elkaar soldeert. Google eens op stringbox, dan vind je wel wat voorbeelden van standaard producten hiervoor.
Vanwege de korte strings van 3 stuks, waarvan ik er 10 parallel moet schakelen, dacht ik zelf ann een hier eerder genoemde ringleiding, waarbij ik elke string met een zelf in elkaar gefabriekte Y-splitter ( eigenlijk een merger) aansluit. Dit dacht ik te doen met kabelverbinders en MC4 stekkers die ik krimp, en krimpkous voor de nodige isolatie. aan . De panelen zijn ook voorzien van deze stekkers, vandaar. Bij de plus- aftakkingen dan voorzien van een 6A, 1000V diode. Dit lijkt me wel een solide en niet te dure oplossing.
7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR
Bij de Hornbach hiero ook een draaischijfmeter voor ik meen 20 Euro. Mijn zoon denkt dat de öude meter zo de recycling in gaat en dat ik dus een kans maak om hem te houden. Lijkt me leuk om straks tussen de groepenkast en de omvormer te hangen.sypie schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 17:15:
Bij de gamma hierzo zag ik dat een draaischijfmeter iets van €15 kost. Het zal vast een foutje zijn maar toch, het staat al een poos op het prijsplaatje.
Nu krijg ik zojuist een mail van een leverancier die zegt het volgende.
Ik heb een beoordelingsfout gemaakt vwb de omvormer keuze.
Indien wij oost west installeren gebruiken wij al beide Mpp’s van een standaard omvormer.
Indien wij panelen bij plaatsen gericht op noord zuid , dat is een derde MPP.
Er zijn omvormers met 3 MPP’s echter ik zal dit even uit moeten zoeken.
Alternatief is 2 omvormers installeren, dit zal iets duurder uitpakken.
Maandag wil ik hier even achteraan en bij onze verschillende leveranciers uitzoeken welke omvormer 3 mpp’s heeft.
Ik had het er gisteren nog met hem over het feit dat in een SE omvormer geen mpp tracker zit, wat een voordeel is middels een langere garantie, levensduur.
Graag een mening van de specialisten in dit topic.
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Lijkt erop dat de installateur geen idee heeft wat hij verkoopt.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Vreemd, toch een groot gerenommeerd jaren bestaand bedrijf, die veel doen en ook in zonnepanelen.
Die 4 panelen noord (edit: of begrijp ik je verkeer, 4 panelen oost 8 zuid en 4 west denk ik nu, edit2 toch niet), weetje dat zeker? of wil je dat graag voor de symetrie? bedenk wel dat er tegelijketijd het minimale aantal (6x de 405 op 1 phase) optimizers in iedergeval iets vermogen moeten krijgen zodat de omvomer aan gaat.janesh schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 17:24:
Ik ga 8 panelen solar frontier 170 in Oost west en 8 panelen SF 170 Noord zuid plaatsen, voorzien van 8 solar edge p405 power optimizers, één per twee panelen.Als omvormer wilde ik de SE 2200 gebruiken.
Nu krijg ik zojuist een mail van een leverancier die zegt het volgende.
Ik heb een beoordelingsfout gemaakt vwb de omvormer keuze.
Indien wij oost west installeren gebruiken wij al beide Mpp’s van een standaard omvormer.
Indien wij panelen bij plaatsen gericht op noord zuid , dat is een derde MPP.
Er zijn omvormers met 3 MPP’s echter ik zal dit even uit moeten zoeken.
Alternatief is 2 omvormers installeren, dit zal iets duurder uitpakken.
Maandag wil ik hier even achteraan en bij onze verschillende leveranciers uitzoeken welke omvormer 3 mpp’s heeft.
Ik had het er gisteren nog met hem over het feit dat in een SE omvormer geen mpp tracker zit, wat een voordeel is middels een langere garantie, levensduur.
Graag een mening van de specialisten in dit topic.
Daarnaast kun je onder bepaalde voorwaarden panelen oost en west parallel zetten als de strings gelijke
aantallen hebben.
Verder weet bijna iedereen in het vak volgens mij dat van de gangbare omvormers alleen die Pico's 3 mpp trackers hebben.
Ben wel benieuwd naar die gernomeerde leverancier (graag in de PM), vergeet niet dat bij veel zonnepanelen bedrijven een hoop verloop is in het personeel. Heb ooit bij een bedrijf gewerkt die de "FD gazelle award" kreeg en tegen de tijd dat ze daarmee gingen adverteren was iedereen die daar werkte toen die award werd binnen gesleep al weer pleite, op de eigenaar na.
[ Voor 20% gewijzigd door Andre1973 op 15-11-2014 19:09 ]
Dus een symmetrisch systeem onder een hoek van 10 graden.
[ Voor 22% gewijzigd door janesh op 15-11-2014 18:41 ]
Maar 4 op N is gewoon zonde van het geld. Je SF's gaan zeker op 10 graden vanaf einde zomer tot begin zomer niets opleveren.
Mijn SF panelen op NW op 50 graden doen al een paar weken niets meer significants.
Dus als het kan gooi Zuid zo vol mogelijk en daarna Oost/West. En volgens mij heb je dan maar 2 MPP's nodig.
Misschien gaat het om een piramidedak?
Overigens ben ik nog nergens een situatie tegen gekomen waar optimizers bij SF hun geld opleveren.
In dit geval zou je, bij veel schaduw, alles in 8 stringen van 2 aan een Omnik kunnen hangen of anders in strings van 4 aan willekeurig welke omvormer.
Natuurlijk mis je dan wel de monitoring per twee panelen, die meerwaarde hebben ze sowieso.
[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 15-11-2014 20:26 ]
Maarre, ik zou bij die installateur geen SolarEdge systeem bestellen of laten installeren. Dit hoort basiskennis te zijn voor een installateur m.b.t. dat systeem. Wie weet wat ie nog meer fout doet. Oefenen doet ie maar op iemand anders zijn dak.
En ja ik heb een piramide dak, Noord zuid komt dan op het platte dak aan de oostkant van mijn huis.
Ik kan natuurlijk ook 4x2 panelen in portrait onder 10 graden op zuid zetten.
Volgende probleem, ik wil graag een zo licht mogelijke constructie onder mijn symmetrische 10 graden systeem voor plat dak op 3.5 meter hoogte. Zo weinig mogelijk ballast.
Ik zit te denken aan sunbeam, knubix of flatfix Light, waarvan sunbeam mij wel heel mooi lijkt.
Iemand enige ervaring.
Fusion is erg makkelijk te plaatsen door dat je bijna alles in elkaar klikt. ook erg ligt gewicht constructie, kunststof met dunwandige allu koker.
Vooral erg geschikt als het dak niet te hobbelig is, en er een lage balast word gevraagd.
Fischer is al weer wat robuster, en daarbij moet je eigenlijk ook een tekening laten maken, eventueel profielen zagen etc. Bij Fusion is alles op maat. niet zagen, klikken 2 schroeven in de stabilisatie hoeklijn, 4 in de klememn voor t paneel, en dan nog 4 schroeven voor de achterkap bij Zuid orientatie. Bij O-W komen er zijkappen op, die tik je er gewoon op. Er zit een soort borg ring uitgestanst in het zijpaneel.
Is het SE systeem niet juist zo bedoeld? dat je per paneel een optimizer gebruikt? (behalve bij zeer grote systemen).Señor Sjon schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 21:08:
Nee, zolang de twee panelen op één P405 maar dezelfde oriëntatie hebben. Je maakt het systeem veel te duur als je op elke optimizer maar één paneel zet.
En hoe zou je meerdere panelen op een optimizer aansluiten? kan dat zomaar ongestraft? of moet je dan een bepaald type optimizer gebruiken? Ik dacht namelijk dat alleen de P600 dat kan, en die kan volgens mij niet op een simpele 1fase SE omvormer.
Ik leg deze vraag even neer omdat ik ook SE wil gaan gebruiken.
[ Voor 12% gewijzigd door Mud.Starrr op 16-11-2014 11:35 ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
De P300 is bv rond de 50 euro en de P405 zit rond de 60-65 per stuk. Doordat CIS panelen lagere wattages hebben, duurt het veel te lang om die 60 euro terug te verdienen, maar 3 tientjes per paneel verdien je in 9 tot 10 jaar terug (afhankelijk van ligging).
[ Voor 35% gewijzigd door Señor Sjon op 16-11-2014 12:17 ]
Die zijn er lang met 1 male en 1 female bij elkaar en dan na 1 meter weer een (fe)male en na weer 1 meter weer een (fe)male.
Ook zijn er die een soort H vorm hebben.
Zolang de beschaduwing, de hellingshoek en de orientatie hetzelfde is, kan het gewoon.
Wat wel jammer is is dat je niet alle optimizers door elkaar kan gebruiken.
Dacht dat je wel alle type's optimizers op 1 of 3 fase omvomers kan aansluiten, wel rekening houden met het minumum en maximum aantal optimizers en ook letten op Max. vermogen. Maar dat is allemaal te vinden in de specs. van de omvormer.
T leuke is natuurlijk ook dat je per optimizer het vemogen kan bekijken.
[ Voor 54% gewijzigd door Andre1973 op 16-11-2014 14:34 ]
Dus met aanschaf- en installatiekosten buiten beschouwing latend omdat het in dit geval gelijk is, puur technisch: wat zouden jullie dan doen?
"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft
Daar zit lange garantie op plus 25 jaar monitoring via de site. Buiten dat, ik geloof niet dat micro-omvormers veel langer meegaan dan een reguliere omvormer door de condensatoren die aardig op hun flikker krijgen buiten. En dan kan je het dak op om ze te vervangen.
Ook als de stroom van de inverter af is, gaan de optimizers naar 1V om in geval van calamiteit of onderhoud geen opsodemieter van je paneel te krijgen.
[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 16-11-2014 16:56 ]
Een andere omvormer zit er niet in maar ik zal eens kijken hoe ik openklem spanning kan meten [ik heb het systeem niet zelf geïnstalleerd].Andre1973 schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 00:03:
[...]
Ik snap de daling van de DC spanning niet, met 14 stuks 60 cels panelen zou je een MPP spanning van ongeveer die 420 - 430 VDC moeten houden, ook even rekening houdend met de temperatuur natuurlijk. maar de paneel temperatuur zou dan ook zo'n knik moten maken en dat zou erg raar zijn.
Kan je de openklem spanning loggen? dus een keer zonder omvormer eraan? of een andere omvormer.
SolarEdge optimizers zit idd 25 jaar garantie, op de SE omvormer 12 jaar (evt. bij te kopen tot 20-25 jaar) op de Enphase micro-omvormers standaard 20 jaar. Monitoring hebben ze ook allebei.Señor Sjon schreef op zondag 16 november 2014 @ 16:52:
SolarEdge
Daar zit lange garantie op plus 25 jaar monitoring via de site. Buiten dat, ik geloof niet dat micro-omvormers veel langer meegaan dan een reguliere omvormer door de condensatoren die aardig op hun flikker krijgen buiten. En dan kan je het dak op om ze te vervangen.
Ook als de stroom van de inverter af is, gaan de optimizers naar 1V om in geval van calamiteit of onderhoud geen opsodemieter van je paneel te krijgen.
Dat van die condensatoren las ik idd ook ergens, maar toch heb je 20 jaar garantie. Dak (plat en makkelijk toegankelijk) op is niet zo schokkend hier, maar inderdaad het 20 jaar garantie vs. "kwetsbaar" verhaal kan ik niet helemaal mijn vinger achter krijgen / kan ik niet rijmen.
Dat 1V verhaal zit ook wat in, maar aan de andere kant: stukke omvormer is geen opbrengst terwijl bij die micro-omvormers de rest blijft werken. Plus alles achter de micro-omvormer op het dak is al "maar" 230V AC v.w.b. opdonder krijgen?
[edit] Schiet me nog een vraag te binnen: heeft iemand ervaring met de herrie die een SE omvormer maakt? De specs zeggen < 50 dB. Hij komt wel in een aparte ruimte te hangen, maar wel redelijk in de buurt van slaapkamers. Vandaar mijn vraag. Maar aan de andere kant, ik neem aan dat hij 's nachts uitslaat en dus geen herrie maakt?
[ Voor 11% gewijzigd door S913 op 16-11-2014 17:27 ]
"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft
Al met al vind ik het steeds moeilijker om te kiezen ... Hing initieel erg richting Enphase ivm geen installatie binnenshuis behalve de Envoy en die kan je overal plaatsen plus veelal een 230V AC installatie, maar de verhalen over levensduur micro-omvormers blijft knagen ondanks de 20 jaar garantie
~ H.P. Lovecraft
< 50dBA hoort bij de specs van de 3 fasen omvormer (heeft een fan), < 25dBA voor een 1 fase omvormer (convectie)S913 schreef op zondag 16 november 2014 @ 17:19:
[...]
Schiet me nog een vraag te binnen: heeft iemand ervaring met de herrie die een SE omvormer maakt? De specs zeggen < 50 dB.
Ik had schijnbaar ergens anders (?) een andere specsheet vandaan die bijna identiek is (incl 1 phase etc) maar die 50 dB aangeeft
~ H.P. Lovecraft
Heb een paar keer Enphase geplaatst, je hebt wel veel speciaal spul nodig, dat vind ik als monteur een nadeel. Ook dat je vastzit aan hun "kerstboom snoer" vind ik niet ideaal. Daarnaast heb je altijd een PCmet metwerk aansluiting nodig om de boel in te stelen als het hlmaal klaar is. en soms duurt te een tijd voordat ie alles gevonden heeft. Is voor de instalateur echt niet iets war je op zit te wachten, ben je eindelijk klaar kan je nog soms 20 minuten gaan wachten dat ie alles geveonden heeft, en je mag een laptop mee nemen naar de klus, met alle risico's.
Ook enecycs heeft dat gedoe (speciale kabels) maar als voordeel t.o.v string en SE heb je niet een kast in huis hangen, die mogelijk herrie maakt.
Maar als er iets is met de uitlezing is er niet een display waarop je in iedergeval iets kan zien wat er gebeurd.
En ja, volgens mij gaan alle omvormers uit s'nachts en als er al een fan in zit zal die niet draaien.
Maar als je nachtdiensten draaid dan zou ik wel opletten waar je m hangt. Niet tegen een dun muurtje aan dat kan gaan trillen.
Voor de envoy geven ze eigenlijk aan dat ie op een WCD moet die zit tussen de automaat en de panelen in. Uitgelegd dat dat niet mag in NL, daarna gaven ze aan dat ie op dezelfde fase moet komen en liefst dan wel in de buurt van de automaat. dus overal is niet geheel waar. Ook de uitlezign van enecsys moet eigenlijk niet te ver van de enecsysy kastjes af staan (is draadloos met zigbee) dus vaak ergens op de bovenverdieping.
[ Voor 45% gewijzigd door Andre1973 op 16-11-2014 22:36 ]
Tot nu toe ben ik zeer tevreden met mijn configuratie, die vanaf begin juni dit jaar draait.
[ Voor 3% gewijzigd door Aegle op 18-11-2014 08:54 ]
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.