Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.897 views

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Pijpjes zijn vorig jaar al verwijderd.
Waren van een VR-ketel en oliehaard.
VR-ketel vervangen door Hreco 24 en pijp naar andere dakkant gedaan.
Oliehaard weggedaan.
Het voltage is nu inderdaad gestegen naar boven de 250 volt wat de Solivia het liefst heeft volgens de beschrijving.
De HJ-Solars worden niet meer gemaakt dus was nog een hele zoektocht om 2 panelen te vinden.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🄐

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ja, zo kan ik het ook.
De eerste maand dat ik je nƩt heb ingehaald en dan ga jij panelen bijplaatsen ;)
Ja, wilde je toch bijblijven, we moeten het zuiden toch hoog houden he ;)

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🄐

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

klump4u schreef op zondag 09 november 2014 @ 17:35:
[...]

Ja, wilde je toch bijblijven, we moeten het zuiden toch hoog houden he ;)
Ik ben benieuwd hoeveel je er van merkt, qua opbrengsten. Zal voor je duimen.

En ik ga morgen m'n panelen poetsen. 8)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-12-2025

paulv1973

16.730Wattpiek

Schinnen-groen schreef op zondag 09 november 2014 @ 17:49:
[...]

Ik ben benieuwd hoeveel je er van merkt, qua opbrengsten. Zal voor je duimen.

En ik ga morgen m'n panelen poetsen. 8)
Hier ook ZUID... _/-\o_

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Schinnen-groen schreef op zondag 09 november 2014 @ 17:21:
[...]

Ik voel een nieuw managementboek aankomen:

Hoe zet je een Solivia in zijn kracht?
Ik denk dat een tegeltje op de wc voldoende is.

"Het is beter 12 dan 10 op een solivia te zien"

;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 11:59
Nou de 4740WP liggen op de daken (platdak garage en normale dak woning). Morgen de electra regelen. Nou heb ik van de leverancier 2 verdeelkasten met 1x aardlekautomaat en 1x16a automaat gekregen voor de 2 omvormers. 2 groepen worden ieder op zo'n kastje aangesloten, aardlekautomaat is voor de groep zelf, de 16 automaat voor de omvormer.

Alleen moet dan de omvormers in de meterkast achter de aardlek uit gehaald worden. Dat kan, maar dan zit er geen aardlek meer tussen meterkast en omvormer. Dit terwijl deze kabel op 80cm diepte in de tuin ligt (in mantelbuis) en in de garage in principe bereikbaar is (2m hoogte in buis aan wand). Desondanks zou ik ze graag willen beveiligen. Daarvoor heb ik nu 2x 300ma aardlekautomaten gehaald die ik nog kan plaatsen in de meterkast voor het geheel.

Volgens mij kan dat prima (300ma aardlekautomaat -> verdeelkast met 1x16a Automaat en 1x16a 30ma aardlekautomaat). Klopt dat? Volgens mij mag dit ook zo, omdat er tussen de 300ma en de omvormer geen stopcontact komt. Pas na de opvolgende 30ma aardlekautomaat.

Het lijkt mij dat het geheel dan zo netjes mogelijk is ingericht met zo min mogelijk risco's voor ons als bewoners.

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:50

Mud.Starrr

I shoot people for money

Even een vraagje.

Ik twijfel heel erg of ik voor 12 panelen ga, en misschien later nog naar 15 toe wil door de uitbouw mee te nemen. Als ik dat doe is het misschien slim om de omvormer op de latere uitbreiding te kopen.

Voor 12 panelen zou ik normaal voor een SE 3000 gaan.
Maar met 15 panelen lijkt mij het beter een SE 3500 te gebruiken, is het dan slim om de 12 panelen dan op een SE 3500 aan te sluiten zodat ik later makkelijk kan uitbreiden?
Of is later met 15 panelen op een SE 3000 ook goed te doen?
Wat zouden jullie doen?

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:45
Mud.Starrr schreef op maandag 10 november 2014 @ 11:56:
Even een vraagje.

Ik twijfel heel erg of ik voor 12 panelen ga, en misschien later nog naar 15 toe wil door de uitbouw mee te nemen. Als ik dat doe is het misschien slim om de omvormer op de latere uitbreiding te kopen.

Voor 12 panelen zou ik normaal voor een SE 3000 gaan.
Maar met 15 panelen lijkt mij het beter een SE 3500 te gebruiken, is het dan slim om de 12 panelen dan op een SE 3500 aan te sluiten zodat ik later makkelijk kan uitbreiden?
Of is later met 15 panelen op een SE 3000 ook goed te doen?
Wat zouden jullie doen?
Hoeveel WP hebben je panelen en wat zegt de site designer van SE?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
@Tasma
ehhh, ik kan niet uit je tekst halen waarom je deze manier wil gebruiken en wat de situatie is?

normaal, gebruik je gewoon een 30ma aardlek in je meterkast + een 16A groep en daar hang je de omvormer aan op zijn eigen kabel.
het kan zijn dat je een bestaande kabel wil gebruiken?
b.v. die van de wasmachine, en dan een splitsing maakt op zolder.
(dit kan alleen als er geen gebruikers tussen de meter kast en zolder zitten!)

zelf heb ik nog nooit een 300ma aardlek nodig gehad en zou die ook niet zomaar gebruiken.
(probleem van aardleks die het niet doen is niet het aantal ma, maar eerder dat de omvormer een iets hoekigere sinus geeft, een oude aardlek vervangen voor een nieuwe 30ma loste het eigenlijk altijd het probleem al weer op.)

probeer het eens voor beide sytemen apart te vertellen maakt het iets makkelijker?
wil je de omvormer via een bestaande kabel?
en hoe zwaar zijn de omvormers? (aantal Wp is niet belangrijk, maar wel max uitgangs-vermogen van de omvormer)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Het gaat om ZM Solar P-250 Wp panelen.
Ik vind het lastig, omdat 12 panelen met de SE 3500 wellicht niet optimaal is.
En SE 3000 met 15 panelen ook niet denk ik.
Maar wat is het beste om te doen als je eerst met 12 panelen, en in de toekomst naar 15 panelen gaat.

Het mooiste zou zijn meteen 15 panelen op de SE3500 maar dat gaat me financieel momenteel niet lukken. En ik het toch graag dit jaar nog wil doen.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

• migjes
@Mud.Starrr
je vraag is heel makkelijk en heel moeilijk te beantwoorden

omvormers hebben er geen probleem mee om meer Wp te hebben al W uitgangs-vermogen.
ook met minder Wp hebben ze geen problemen.

gebruikers hebben er wat meer problemen mee. ;)
ik hou voor de veilige marge ongeveer 30% meer of minder aan.

alleen sommige mensen kunnen het niet hebben dat hun omvormer soms tegen de max aan zit.
en daar door iets verlies hebben die mooie dag.
dan vergeten ze dat andere dagen waarbij de max niet word gehaald hun systeem dan wel beter draait.
en meer als genoeg compenseert.

dus economisch gezien is meer Wp op een omvormer hebben geen enkel probleem.
ik ga niet verder als 30%, maar cijfers van antonboonstra geven zelfs aan dat 50% ook kan.
dit doe ik alleen niet op mijn eigen dak vind ik gewoon niet leuk ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• SeƱor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:41
Je mag in Nederland met 35% i.p.v. 25% overbelasting rekening op SolarEdge inverters. Dus de 3.000 doet maximaal 4.050. Ligt ook heel erg aan de oriƫntatie of je dubbel kan rekenen. De sitedesigner van SolarEdge houdt rekening met oriƫntatie en helling. Hij geeft dan een max DC power op. Zo kwam ik op 4.73kW max, dus de SE 5.000 ondanks dat mijn ontwerp 7.140 Wp heeft. Dat de software alsnog de SE6.000 opgeeft is dan weer onhandig, die houdt weer geen rekening met max DC power, alleen de DC/AC verhouding.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• baldbelow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-01 14:56
Hier liggen sinds juni 48 panelen (Bisol black 260 Wp) op ons dak (helling 28 gr, zuidgericht 190 gr) aangesloten op een SMA Sunny Tripower 10000TL (max 10kWh in Belgiƫ). Het is een nieuwbouw zonder gas aansluiting, volledig verwarmd met een lucht-water warmtepomp (en ook het sanitair warm water verzorgt).

Mijn vraag is nu hoe ik de kWh/kWp moet berekenen aangezien de kWp van de panelen 12,48 is maar de omvormer kan max slechts 10 kWp leveren?

• migjes
@baldbelow
kWh/kWp = opbrengst(in kilo Watt uur) / kilo Watt piek en om het dan een gegeven van te maken zeg je ook nog de tijd die er voor nodig was.

dus als je op een dag 62.4kWh hebt opgewekt met 12480Wp (of 12,48kWp) dan is het:
62,4/12.48 = 5kWh/kWp die dag.
of een jaar 12480kwh opgewekt dan is het:
12480/12.48 = 1000kWh/kWp dat jaar

• baldbelow
@migjes
Ik begrijp de berekening maar ik denk dat de waardes dan niet goed vergelijkbaar zijn met anderen. Er kan maximaal 10kWh geleverd worden door de omvormer maar de panelen kunnen maximaal 12,48kWh opwekken.

Bij volledige instraling (zoals in de zomermaanden) betekent dit dat er 10kWh door de omvormer wordt geleverd. Bij minder instraling levert de omvormer bijvoorbeeld 7kWh terwijl als de panelen ook 10kWp zouden zijn de omvormer maar iets van 5,5kWh zou leveren op dat moment. Vandaar mijn vraag.

• Tasma
migjes schreef op maandag 10 november 2014 @ 12:07:
@Tasma
ehhh, ik kan niet uit je tekst halen waarom je deze manier wil gebruiken en wat de situatie is?

normaal, gebruik je gewoon een 30ma aardlek in je meterkast + een 16A groep en daar hang je de omvormer aan op zijn eigen kabel.
het kan zijn dat je een bestaande kabel wil gebruiken?
b.v. die van de wasmachine, en dan een splitsing maakt op zolder.
(dit kan alleen als er geen gebruikers tussen de meter kast en zolder zitten!)

zelf heb ik nog nooit een 300ma aardlek nodig gehad en zou die ook niet zomaar gebruiken.
(probleem van aardleks die het niet doen is niet het aantal ma, maar eerder dat de omvormer een iets hoekigere sinus geeft, een oude aardlek vervangen voor een nieuwe 30ma loste het eigenlijk altijd het probleem al weer op.)

probeer het eens voor beide sytemen apart te vertellen maakt het iets makkelijker?
wil je de omvormer via een bestaande kabel?
en hoe zwaar zijn de omvormers? (aantal Wp is niet belangrijk, maar wel max uitgangs-vermogen van de omvormer)
Sorry voor de lastige formulering.

Het advies bij deze omvormers (Growatt & Hosolar) is om een grotere aardlek dan 30ma te gebruiken. In principe hoeven ze niet achter een aardlek volgens NEN1010 als ze direct zijn aangesloten op de kabel. Dat zal ook het geval zijn.

In mijn meterkast heb ik 3x30ma aardlekschakelaars voor 3x4 16A groepen.
In de garage liggen een paar groepen die al gebruikt worden (vaatwasser, droger, wasmachine, airco).

2 van die groepen worden straks in de garage geplitst met verdeelkastjes naar 1x16a 30ma Aardlekautomaat, en 1x16A.

Achter die aardlekautomaaten komen de apparaten die nu al op deze 2 groepen hangen (netjes verdeeld, net als nu). Vervolgens gaat de 16a door naar de omvormer.

Vervolgens kunnen de 2 groepen in de meterkast achter de aardlek vandaan gehaald worden. De kabels zijn dan niet meer meer beveiligd tot aankomst in de garage. Daar is de groep die gebruikt wordt en stopcontacten heeft beveiligd in de verdeelkast met 30ma aardlek. De omvormer zelf niet, en heeft dan in zijn geheel geen aardlekschakelaar er voor zitten. Dat mag nu volgens NEN1010, maar, het lijkt mij veiliger om dat niet te doen, maar in de meterkast deze 2 groepen achter 2x 300ma aardlekautomaten te zetten zodat de kabel vanaf de meterkast, naar de garage, en uiteindelijk naar de omvormer toch achter een aardlek zitten.

Niet nodig, wel veiliger en netter. Ik overweeg dit, maar is dat overdreven, of juist niet? Kosten zijn 100,-.

• migjes
@baldbelow
ik snap wat je bedoeld, en ja het het kWp/kWh rekenen heeft zo zijn nadelen.
er is gewoon geen beter systeem om mee te vergelijken.
(als ik zo schat met jouw panelen.
dan doen jouw panelen van 260Wp STP ongeveer 180W Noct.
dus in de volle zon haal je niet de max van je omvormer ;)
dus het valt best mee.)

@Tasma
(pas op, door communicatie fouten kunnen er problemen ontstaan. dit zijn lastige stukjes.)
mmm, als je de groepen in de garage gewoon het verdeel kasje in laat gaan zonder daar een aardlek er in te hebben zitten, ben je eigenlijk al goed bezig. (en geen verandering in de meter kast)
in de verdeel kastjes zitten dan 2x 16A, 1 voor de bv vaatwasser en 1 voor de omvormer.
je gebruikt dan gewoon de aardlek die er al is in de meterkast en dat is meer als genoeg.

ik ben zelf nog geen omvormer tegen gekomen die niet over een 30ma aardlek werkt.
zolang de aardlek maar wel van een modern type is.

maar in mijn huis heeft de vaatwasser/airco geen eigen groep nodig. (<2000W)
ik heb geen droger, maar afhankelijk van het model en de lokatie waar hij staat is er meestal geen eigen groep nodig.
alleen de wasmachine (> 2000W) heeft een eigen groep nodig.
maar dit kan een communicatie probleempje zijn. ;)
je zegt 12 groepen in huis te hebben, dat is best veel.
misschien kan de airco en de vaatwasser gewoon op 1 groep?
en heb je dan in eens een groep over?

• Tasma
@migjes
Ik heb heel bewust per zware gebruiker een eigen groep aangelegd naar de garage. Daar heb ik nu 5 groepen;vaatwasser, droger,wasmachine, airco, garage. Ideaal, en nooit gezeur.

De rest is verdeeld over 2 keukengroepen, 1 closeinboiler, 4 stuks voor de rest van het huis.

Als ik niks verander is het geheel met 30ma afgezekerd in de meterkast. Als dat echter niet werkt (aardlek eruit) dan wil ik die dus vervangen door een zwaardere. Wat volgens mij mag omdat ik later de gebruikgroep (met stopcontacten) nog extra afzeker met een 30ma aardlek in de verdeelkasten in de garage.

Heb je al wel gewerkt met Growatt en hosola?

EDIT: de growatt geeft zelf 30ma aan. Das mooi. Nu de hosola nog :)

EDIT2: ik ga het gewoon achter 30ma proberen. Werkt dat niet, dan een zwaarder aardlekautomaat.

[ Voor 11% gewijzigd door Tasma op 10-11-2014 13:50 ]

• migjes
@Tasma
mm braband? waar in braband?

alles maar een eigen groep geven is niet per definitie veiliger.
je kunt daar mee ook het probleem verplaatsen naar een lastigere plaats.
maar dat terzijde.

ik zou eens kijken hoe zwaar de vaatwasser, droger, airco zijn.
erg grote kans dat je die gewoon kunt combineren met 2 apparaten op 1 groep zonder problemen.
(zeldzaam dat je airco's ziet van boven de 1000W in huizen?)

gewoon proberen met een 30ma, is niet gevaarlijk.

(wel Growatt nog niet hosolar en gewoon op 30ma)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:25
migjes schreef op maandag 10 november 2014 @ 13:40:
ik ben zelf nog geen omvormer tegen gekomen die niet over een 30ma aardlek werkt.
zolang de aardlek maar wel van een modern type is.
Mijn SMA 3600-TL21 heeft minimaal tweemaal de 30mA aardlek laten afgaan voor ik hem er tussenuit heb gehaald.

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11-2025
Mijn Growatt 2500MTL hangt sinds feb '14 probleemloos achter een 16A/30mA Alamat.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-01 22:04
Steca hier ook probleemloos op 30 mA. Van SMA is het bekend dat ze 300 mA willen en ik dacht van Omnik ook? Overigens is een aardlek niet verplicht voor groepen waar ƩƩn apparaat op aangesloten is zonder tussenkomst van een wandcontactdoos.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:11
Tasma: Als je twee aardlekschakelaars in serie hebt, is het handig om de eerste een selectieve aardlek te nemen. Als je anders ineens een aardlek van 500 mA hebt achter je verbruikersgroep, vliegen met een beetje pech beide aardlekschakelaars eruit. Het is niet per se zo dat een 300 mA er minder snel uit vliegt dan een 30 mA namelijk (als de stroom groot genoeg is dan).

Volgens mij kan je zoiets nemen:
http://www.vekto.nl/selec...2-polig-300ma-10ka/311073
63A is een beetje overkill, maar een aardlek met lagere max stroom die wel selectief is kon ik niet vinden.

Trouwens, een B20 automaat achter een 25A porseleinen hoofdzekering, is dat selectief?

[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 10-11-2014 14:46 ]

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-01 21:40
migjes schreef op maandag 10 november 2014 @ 14:02:ik zou eens kijken hoe zwaar de vaatwasser, droger, airco zijn.
erg grote kans dat je die gewoon kunt combineren met 2 apparaten op 1 groep zonder problemen.
(zeldzaam dat je airco's ziet van boven de 1000W in huizen?)
Daikin schrijft voor een 16A traag installatieautomaat. Op een standaard 16A installatieautomaat werkt het trouwens prima, alleen in extreme gevallen zou die eruit kunnen knallen.
roderickvd schreef op maandag 10 november 2014 @ 14:31:
Steca hier ook probleemloos op 30 mA. Van SMA is het bekend dat ze 300 mA willen en ik dacht van Omnik ook? Overigens is een aardlek niet verplicht voor groepen waar ƩƩn apparaat op aangesloten is zonder tussenkomst van een wandcontactdoos.
Omnik 1.0K TL is hier aangesloten op een 30mA aardlekautomaat van Eaton en de aardlekautomaat is er nog niet uit geknald.

[ Voor 32% gewijzigd door MichielFRL op 10-11-2014 14:59 ]

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:29

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Aangezien er voorlopig nog geen pricewatch is van PV omvormers, zou ik hier graag een online overzichtslijst van willen maken. Op http://1drv.ms/1448YCF heb ik al een start gemaakt. Wie wil meehelpen de lijst aan te vullen? Graag een DM sturen.

šŸ“øCanon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro šŸļøZero SR ⚔Tesla M3 LR šŸŒ”ļøDaikin US 3.5kW ā˜€ļø8815Wp šŸ”‹Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• SeƱor Sjon
Ik ben er inmiddels ook wel uit (denk ik :+). Ik heb een rokende Excel door al dit gereken. Van elk wattage paneel heb ik de opbrengst per jaar voor mijn locatie met en zonder SE systeem en per oriƫntatie. Daarbij kan ik ook de tvt van de SE bekijken. Dat geeft helaas niet het volledige plaatje. Pas bij alles uitrekenen wordt de boel wat duidelijker.

Meer dan 28 panelen heeft op het moment geen zin, ik maak het systeem wel zo dat er 42 panelen opkunnen mocht ik elektrisch gaan koken, een plug-in hybride in mijn maag gesplitst krijgen of andere verbruikers erbij zetten (airco). Ik heb nog 1.900 kWh netto 'in reserve' op mijn dak qua ruimte.

WZW: 15 SF panelen. In principe zijn alle varianten rendabel. Terugverdientijd op alleen het paneel is 40 (155W) tot 46 (170W) maanden. Andere panelen hebben een langere terugverdientijd en gaan slechter om met schaduw.

ONO: 13 SF panelen. Per paneel lagere opbrengst natuurlijk, maar met in totaal 28 panelen kom ik rond mijn eigen verbruik uit. Ga ik meer panelen plaatsen, dan stort de financiƫle opbrengst in.

Ik kom op de volgende getallen
Met SolarEdge 5.000 zodat er altijd nog 14 bijkunnen:
SF 155: ca. 6.900 euro (82 maanden tvt)
SF 165: ca. 7.400 euro (83 maanden tvt)
SF 170: ca. 7.700 euro (83 maanden tvt)

Met SolarEdge 2.200 op alleen WZW, SMA 4.000 op ONO; geschikt voor latere uitbreiding naar 42 panelen:
SF 155: ca. 7.100 euro (87 maanden tvt)
SF 165: ca. 7.600 euro (88 maanden tvt)
SF 170: ca. 7.900 euro (88 maanden tvt)

Met SolarEdge 3.000 (uitbreiding naar 42 panelen op aparte inverter in de toekomst):
SF 155: ca. 6.600 euro (79 maanden tvt)
SF 165: ca. 7.100 euro (80 maanden tvt)
SF 170: ca. 7.400 euro (81 maanden tvt)

Bedragen incl. BTW, installatie, etc. Terugverdientijd over bedrag excl. BTW.

Ik heb ook reactie van SE gehad dat je de P405 door elkaar kan gebruiken met 1 of 2 panelen. Tevens gaven ze aan dat ik in mijn geval met de SE5000 afkan door de ligging, ondanks dat ie over de 140% DC/AC gaat. Ik blijf SE een makkelijk te ontwerpen systeem vinden qua strings. Bij reguliere omvormers i.c.m. CIS panelen blijft het toch aanklooien.

Nu nog een zot vinden die dit allemaal gaat doen. >:)

[ Voor 3% gewijzigd door SeƱor Sjon op 10-11-2014 15:44 ]

• sjimmie
sjimmie schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 13:48:
[...]

Zo, vandaag weer E-ON gebeld. Vriendelijke mensen daar met alle geduld om het uit te leggen.
Met een "bepaalde ondertoon" legde de heer van E-ON nu uit dat ze gewoon verplicht zijn om te salderen en dat er (nog) geen plicht is voor een slimme meter. Dus een negatieve stand op de dagmeter van een Ferraris moeten ze salderen met de positieve stand op de nachtmeter.
Hij probeerde uit te leggen dat er een hoop problemen zijn met de Ferraris. Daarop doorvragende was dat eigenlijk vooral administratief voor hun. Zij moeten namelijk bij een negatieve meterstand verplicht de eerdere facturen gaan controleren.
Het voordeel van de slimme meter zou zijn dat ze netjes konden zien wat verbruik en opbrengst is. Alleen moest hij daarna toegeven dat ze dat administratief nog niet aankunnen. Dus moeten ze eigenlijk de nota's met teruggelopen Ferraris meters vasthouden totdat handmatig de creditnota erbij gemaakt is...
Mijn slotconclusie dat het dus met beide meters verbeterd moest worden, kon hij alleen bevestigen. Maar voor de Ferraris gaan ze dat waarschijnlijk niet meer doen, voor de slimme meter moeten ze wel.
Ook mijn herhaling dat ik voorlopig mijn Ferraris mocht houden, bevestigde hij.
8)
Ik heb het opgegeven. E-On heeft nu weer een ander verhaal op hun website, waarin gesteld wordt dat je in ieder geval 4 telwerken moet hebben enzo. Telefonisch werd mij doodleuk uitgelegd dat is "destijds" verkeerd ben ingelicht en dat het gewoon nu hun beleid is dat ze niet salderen zonder een meter met 4 telwerken. (en het verhaal over niet geijkte ferraris enzo).
Ze willen me alleen "tegemoet komen" als ik voor einde contactjaar de meter laat vervangen.
Ik heb nu naar een afspraak met Stedin gemaakt. ;w

• SeƱor Sjon
Uhm, gewoon een andere leverancier zoeken? Ik zou niet zomaar mijn analoge meter laten afpakken. Als ze beleid kunnen wijzigen, dan kan je toch ook het contract opzeggen?

[ Voor 27% gewijzigd door SeƱor Sjon op 10-11-2014 15:57 ]

• sjimmie
SeƱor Sjon schreef op maandag 10 november 2014 @ 15:57:
Uhm, gewoon een andere leverancier zoeken? Ik zou niet zomaar mijn analoge meter laten afpakken. Als ze beleid kunnen wijzigen, dan kan je toch ook het contract opzeggen?
Dan ben ik een deel van de opbrengst van dit jaar kwijt.

• SeƱor Sjon
Als ik het goed begrijp, ben je dat sowieso al. Weet iemand hoe dit in de energiewet staat? Zal niet de eerste keer zijn dat een energiemaatschappij creatief met de regels omgaat.

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-11-2025
Waarom zijn veel schrijvers hier zo gehecht aan hun ferraris meter? Is dat een emotioneel iets, of zijn er ook echte redenen?

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Tasma schreef op maandag 10 november 2014 @ 13:45:
@migjes
Ik heb heel bewust per zware gebruiker een eigen groep aangelegd naar de garage. Daar heb ik nu 5 groepen;vaatwasser, droger,wasmachine, airco, garage. Ideaal, en nooit gezeur.

De rest is verdeeld over 2 keukengroepen, 1 closeinboiler, 4 stuks voor de rest van het huis.

Als ik niks verander is het geheel met 30ma afgezekerd in de meterkast. Als dat echter niet werkt (aardlek eruit) dan wil ik die dus vervangen door een zwaardere. Wat volgens mij mag omdat ik later de gebruikgroep (met stopcontacten) nog extra afzeker met een 30ma aardlek in de verdeelkasten in de garage.

Heb je al wel gewerkt met Growatt en hosola?

EDIT: de growatt geeft zelf 30ma aan. Das mooi. Nu de hosola nog :)

EDIT2: ik ga het gewoon achter 30ma proberen. Werkt dat niet, dan een zwaarder aardlekautomaat.
Lukt altijd als de ALS niet werkt. (what is in an name?)
Daar kwam ik laatst ook achter.
Minimaal 1500 mA foutstroom had ik, maar de ALS schakelde niet uit.
Het schijnt als je de ALS niet regelmatig test dat de ALS niet meer werkt. :(
De ALS moet gangbaar gehouden worden.

• SeƱor Sjon
a.d.s schreef op maandag 10 november 2014 @ 16:05:
Waarom zijn veel schrijvers hier zo gehecht aan hun ferraris meter? Is dat een emotioneel iets, of zijn er ook echte redenen?
Mocht het salderen verdwijnen of anders beprijsd worden, dan kunnen ze alsnog weinig doen aan een teruglopende meter. Een 'slimme' meter heeft buiten de privacykwesties en het eigenverbruik ook nog eens de vier telwerken, waardoor je volledige teruglevering tegen een laag tarief weggezet kan worden. Dat is ook gelijk de dood in de pot van de PV-sector, dan kom je in terugverdientijden terecht die grofweg 3x zo hoog liggen als nu.

• roderickvd
opuntia1 schreef op maandag 10 november 2014 @ 16:07:
[...]
Minimaal 1500 mA foutstroom had ik, maar de ALS schakelde niet uit.
Het schijnt als je de ALS niet regelmatig test dat de ALS niet meer werkt. :(
De ALS moet gangbaar gehouden worden.
Gangbaar houden van een aardlek heb ik nog nooit van gehoord. Heb aardlekschakelaars van 20 jaar oud nog succesvol getest nadat dat jaren niet was gebeurd. De test is een confidence check, geen periodiek onderhoud.

Behalve de foutstroom telt ook de afschakeltijd. Binnen die tijd zal hij niet afschakelen, ongeacht de grootte van de fout.

• sjimmie
SeƱor Sjon schreef op maandag 10 november 2014 @ 16:03:
Als ik het goed begrijp, ben je dat sowieso al.
Nee, ze hebben een notitie gemaakt dat ze "bij uizondering" mijn negatieve dagteller aftrekken van mijn positieve nachtteller als ik nu regel dat ik alsnog een 4-teller meter krijg.

• opuntia1
roderickvd schreef op maandag 10 november 2014 @ 16:11:
[...]

Gangbaar houden van een aardlek heb ik nog nooit van gehoord. Heb aardlekschakelaars van 20 jaar oud nog succesvol getest nadat dat jaren niet was gebeurd. De test is een confidence check, geen periodiek onderhoud.

Behalve de foutstroom telt ook de afschakeltijd. Binnen die tijd zal hij niet afschakelen, ongeacht de grootte van de fout.
Afschakeltijd?

Hoe kom je daarbij?

Bij een foutstroom hoort de ALS onmiddellijk af te schakelen.

[ Voor 5% gewijzigd door opuntia1 op 10-11-2014 16:16 ]

• MichielFRL
a.d.s schreef op maandag 10 november 2014 @ 16:05:
Een slimme meter heeft veel voordelen welke zwaarder wegen dan de emotionele waarde welke sommigen aan de Ferraris meter hechten als je het mij vraagt.
Op termijn gaan de Ferraris meters er toch uit, dus beter direct laten vervangen zonder een boel gezeur te krijgen met de afrekening.

• opuntia1
MichielFRL schreef op maandag 10 november 2014 @ 16:20:
[...]

Een slimme meter heeft veel voordelen welke zwaarder wegen dan de emotionele waarde welke sommigen aan de Ferraris meter hechten als je het mij vraagt.
Op termijn gaan de Ferraris meters er toch uit, dus beter direct laten vervangen zonder een boel gezeur te krijgen met de afrekening.
Met een Ferraris met heb je nooit gezeur! :)

• sjimmie
opuntia1 schreef op maandag 10 november 2014 @ 16:24:
Met een Ferraris met heb je nooit gezeur! :)
Ik nu dus wel... weer... :X

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:45
SeƱor Sjon schreef op maandag 10 november 2014 @ 12:31:
Je mag in Nederland met 35% i.p.v. 25% overbelasting rekening op SolarEdge inverters. Dus de 3.000 doet maximaal 4.050. Ligt ook heel erg aan de oriƫntatie of je dubbel kan rekenen. De sitedesigner van SolarEdge houdt rekening met oriƫntatie en helling. Hij geeft dan een max DC power op. Zo kwam ik op 4.73kW max, dus de SE 5.000 ondanks dat mijn ontwerp 7.140 Wp heeft. Dat de software alsnog de SE6.000 opgeeft is dan weer onhandig, die houdt weer geen rekening met max DC power, alleen de DC/AC verhouding.
Dus op een SE3000 waar nu 3597 WP staat kan ik ook 3924 WP zetten? (lees: paneeltje er bij?)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• roderickvd
opuntia1 schreef op maandag 10 november 2014 @ 16:14:
[...]
Afschakeltijd?

Hoe kom je daarbij?
Zie bijvoorbeeld hier op pagina 25. Of kijk op je ALS, daar staat het gespecificeerd.
Bij een foutstroom hoort de ALS onmiddellijk af te schakelen.
Heel snel, ja, onmiddellijk, nee. Niets is onmiddellijk want het waarnemen en schakelen kost ook tijd.

[ Voor 4% gewijzigd door roderickvd op 10-11-2014 16:34 ]

• a.d.s
SeƱor Sjon schreef op maandag 10 november 2014 @ 16:11:
Mocht het salderen verdwijnen of anders beprijsd worden, dan kunnen ze alsnog weinig doen aan een teruglopende meter. Een 'slimme' meter heeft buiten de privacykwesties en het eigenverbruik ook nog eens de vier telwerken, waardoor je volledige teruglevering tegen een laag tarief weggezet kan worden. Dat is ook gelijk de dood in de pot van de PV-sector, dan kom je in terugverdientijden terecht die grofweg 3x zo hoog liggen als nu.
Op het moment dat de salderingsregels worden aangepast, zul je gewoon verplicht een nieuwe meter krijgen. Ik denk niet dat je op dat moment nog kunt weigeren. Dat zou ook oneerlijk zijn tegenover mensen die wel een nieuwe meter hebben.

• SeƱor Sjon
In theorie wel. ;)

Er staat een pdfje op de site met daarin een handleiding voor het onderdimensionering van je inverter. Daar zit ook een kaartje met gebieden welke op 35% mogen en welke 25% houden. Ik zal eens zoeken waar die staat.
MichielFRL schreef op maandag 10 november 2014 @ 16:20:
[...]

Ik kan de voordelen niet verzinnen anders...
a.d.s schreef op maandag 10 november 2014 @ 16:28:
[...]

Op het moment dat de salderingsregels worden aangepast, zul je gewoon verplicht een nieuwe meter krijgen. Ik denk niet dat je op dat moment nog kunt weigeren. Dat zou ook oneerlijk zijn tegenover mensen die wel een nieuwe meter hebben.
Ik zit niet te wachten op zo'n meter. Maar goed, die discussie is hier offtopic.

• baldbelow
migjes schreef op maandag 10 november 2014 @ 13:40:
@baldbelow
ik snap wat je bedoeld, en ja het het kWp/kWh rekenen heeft zo zijn nadelen.
er is gewoon geen beter systeem om mee te vergelijken.
(als ik zo schat met jouw panelen.
dan doen jouw panelen van 260Wp STP ongeveer 180W Noct.
dus in de volle zon haal je niet de max van je omvormer ;)
dus het valt best mee.)
Jawel hoor, in de volle zon (zomermaanden) geeft de omvormer continu zijn max van 10kW.

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Dus als ik het goed begrijp kan ik gemakkelijk 15 panelen aan de SE3000 hangen zonder (al teveel) verlies te hebben op een top zon dag?

Edit: PS ik kan de Site designer niet gebruiken op mn Mac :+

[ Voor 4% gewijzigd door Mud.Starrr op 10-11-2014 16:59 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• opuntia1
roderickvd schreef op maandag 10 november 2014 @ 16:28:
[...]

Zie bijvoorbeeld hier op pagina 25. Of kijk op je ALS, daar staat het gespecificeerd.

[...]

Heel snel, ja, onmiddellijk, nee. Niets is onmiddellijk want het waarnemen en schakelen kost ook tijd.
Alles kost tijd, ook om pagina 25 op te zoeken.
Maar de bedoeling is dat de ALS onmiddellijk uit schakelt.
Althans voor jouw hart er mee stopt . :)

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:59
Wat zijn de meningen eigenlijk over een systeem dat PV integreert in het pannendak?

Ik weet dat ventilatie een punt van zorg is, maar het lijkt alsof (nieuwe?) systemen hier rekening mee houden. Zoals deze:

http://www.stafiersolar.com/stafier-standaard.html

• SeƱor Sjon
Mud.Starrr schreef op maandag 10 november 2014 @ 16:37:
[...]

Dus als ik het goed begrijp kan ik gemakkelijk 15 panelen aan de SE3000 hangen zonder (al teveel) verlies te hebben op een top zon dag?
Jup, PDF: http://www.solarelectrics...r_dc_oversizing_guide.pdf
SolarEdge allows DC/AC oversizing of up to 125%.
Oversizing of up to 135% is allowed in geographical places with moderate climate. These are defined as locations where the average yearly high temperature is below 25°C. See below a detailed list of cold locations.

Oversizing of power optimizers is not allowed: Module STC as listed in the module datasheet must not exceed the power optimizer rated input DC power.
Some countries and grid operators prohibit inverter oversizing or limit oversizing to a lower value than the maximum allowed by SolarEdge. In these cases, always follow the local regulations.

135% oversizing is allowed in the following countries:
...
Belgium
...
Netherlands (Not including offshore territories) [Niet de Antillen dus ;) ]

[ Voor 17% gewijzigd door SeƱor Sjon op 10-11-2014 17:00 ]

• roderickvd
Terpen Tijn schreef op maandag 10 november 2014 @ 16:45:
Wat zijn de meningen eigenlijk over een systeem dat PV integreert in het pannendak?
Ik heb er destijds naar gekeken. De meesten wilden niet offreren, omdat ze aangaven dat het alleen op projectmatig (lees: hele straten of wijken) interessant was. Dat bleek wel, want de enkeling die wel op Ʃn in het dak offreerde zat er zo'n 40% boven met in het dak.

Waar ik naast de prijs ook van schrok, waren verhalen over lekkages. Ben er dus ook niet voor gegaan.

• a.d.s
Bedenk ook dat je bij geintegreeerde zonnepanelen slechts 1/3 deel van de BTW kunt terugvragen.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:11
Na lang meelezen is ook bij mij het moment gekomen dat ik panelen ga plaatsen, en wel het volgende:

8x SF 170 op Z-ZO, op 10 graden (op plat dak van garage)
9x SF 170 op W-ZW, op 55 graden (op de woning)

Alleen qua omvormer configuratie ben ik nog enorm aan het twijfelen: Een goede omvormer met 2 MPPT, string 1 als 2x4 en string 2 als 3x3 aansluiten.

Of toch SolarEdge gebruiken, is natuurlijk wat duurder, maar levert het ook wat op? En dan per paneel, of per 2?

De W-ZW set zal aan het eind van de middag last krijgen van de schoorsteen (en later van het hele dak) van de buurman.

[ Voor 3% gewijzigd door hesselbeertje op 10-11-2014 17:51 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• MichielFRL
hesselbeertje schreef op maandag 10 november 2014 @ 17:50:Alleen qua omvormer configuratie ben ik nog enorm aan het twijfelen: Een goede omvormer met 2 MPPT, string 1 als 2x4 en string 2 als 3x3 aansluiten.
Je komt op een 3K omvormer en deze hebben (dacht ik) allemaal 2x MPPT.

• Rol-Co

Rol-Co

MichielFRL schreef op maandag 10 november 2014 @ 18:36:
[...]

Je komt op een 3K omvormer en deze hebben (dacht ik) allemaal 2x MPPT.
Nee hoor, dat is gewoon 50/50 , de meeste merken hebben ook beide, growatt 3000 mtl bijv, maar stecagrid 3000 weer niet.
Hij heeft alleen ongelukkige aantallen kwa panelen voor SF , dus dan is het dubbel lastig, meestal is een veelvoud van 4-5-6 het makkelijkst.

• Rol-Co

Rol-Co

hesselbeertje schreef op maandag 10 november 2014 @ 17:50:
Na lang meelezen is ook bij mij het moment gekomen dat ik panelen ga plaatsen, en wel het volgende:

8x SF 170 op Z-ZO, op 10 graden (op plat dak van garage)
9x SF 170 op W-ZW, op 55 graden (op de woning)

Alleen qua omvormer configuratie ben ik nog enorm aan het twijfelen: Een goede omvormer met 2 MPPT, string 1 als 2x4 en string 2 als 3x3 aansluiten.

Of toch SolarEdge gebruiken, is natuurlijk wat duurder, maar levert het ook wat op? En dan per paneel, of per 2?

De W-ZW set zal aan het eind van de middag last krijgen van de schoorsteen (en later van het hele dak) van de buurman.
Kijk eens naar deze, en dan de M versie.

http://www.fronius.com/cp...ENG_HTML.htm#.VGD8IX-9KSM

Als je de paneel aantallen even zou kunnen krijgen is dat helemaal mooi, met 2x 8 kan je zelfs 2 strings van 8 maken op deze omvormer. :)

• MichielFRL
Rol-Co schreef op maandag 10 november 2014 @ 18:47:
[...]

Nee hoor, dat is gewoon 50/50 , de meeste merken hebben ook beide, growatt 3000 mtl bijv, maar stecagrid 3000 weer niet.
Hij heeft alleen ongelukkige aantallen kwa panelen voor SF , dus dan is het dubbel lastig, meestal is een veelvoud van 4-5-6 het makkelijkst.
Geen probleem volgens de Omnik designtool
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2poxhy9.png

• hesselbeertje
Paneel aantallen even krijgen, kan door 1 paneel te laten vallen op W-ZW. Dan kom ik op 2 velden van 8 panelen. Maarja, er passen er 9...

De Fronius lijkt me een mooie omvormer, is toch een stuk voordeliger dan het geheel uitvoeren met SolarEdge.

Maar blijft de vraag: Wat levert SolarEdge me op? Hieronder een afbeelding van de schaduw op 1 augustus om 18:00. Dan zou hij de panelen gaan raken (wordt 1 rij portrait tot aan de schoorsteen). Mijn woning is overigens de rechter van deze 2.

(Oja, plat dak is een aanbouw, die is hier niet getekend)
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2i6gz1w.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door hesselbeertje op 10-11-2014 19:19 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Rol-Co

Rol-Co

Wat heb je nu ingevuld daar? Ik kom met 8 en 9x op 1360 en 1530Wp, in de tool heb je hele andere waarden.
Heb je wel 170Wp aangehouden?

Ps: omnik of fronius, nou ik wist het wel...maar ieder zijn ding.

Hesselbeertje

Is dat 1 augustus? Het lijkt me een erg lage zon voor die tijd.

[ Voor 17% gewijzigd door Rol-Co op 10-11-2014 19:23 ]

• hesselbeertje
Rol-Co, je bedoelt dat je liever een Omnik ziet? Bezwaar vind ik, dat ik niet per MPPT kan loggen bij die dingen.

• SeƱor Sjon
Bij mij komt SolarEdge beter uit, maar ik beperk me ook tot SMA, Steca e.d. Juist dat gepiel met stringlengtes in mijn situatie zag ik niet zitten, die zouden geen mooie lijnen op het dak maken. Bij SF zoveel mogelijk 2 op 1 optimizer, anders loopt het snel uit de klauwen. Je moet er wel minimaal 6 hebben in een string, maar het dak van de garage en je woning zou in principe op dezelfde string kunnen. Dat is wel een voordeel van SE.

[ Voor 38% gewijzigd door SeƱor Sjon op 10-11-2014 19:28 ]

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hou er wel rekening mee dat die Fronius Symo een 3 fasen omvormer is.

En niet onbelangrijk, Fronius geeft 5 jaar extra garantie (totaal 10 jaar) op hun omvormers (tot 31 dec).

• Rol-Co

Rol-Co

hesselbeertje schreef op maandag 10 november 2014 @ 19:22:
Rol-Co, je bedoelt dat je liever een Omnik ziet? Bezwaar vind ik, dat ik niet per MPPT kan loggen bij die dingen.
Nee liever niet, als ze het doen gaan ze best goed hoor, maar waarom zou je als je voor een paar tientjes meer ook een andere hebt.
Sma is wat overpriced voor wat je krijgt, de service is dan weer goed maar die heb je als het goed is niet nodig, is ook meer een zaak voor je leverancier.

Maar met de fronius moet je wel 3 fasen hebben zag ik, al hebben ze vast ook een single fase.
Anders een andere omvormer die goed met 3x85V =255V om kan gaan, dat zijn er best veel.

Power one gaat ook altijd lekker met SF, daar kan je ook nog kijken naar een 2500-3000Wp dual MPPT omvormer.

Deze heeft ook een oneven aantal SF op een power-one
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=32386&sid=29685

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 10-11-2014 19:34 ]

• MichielFRL
Rol-Co schreef op maandag 10 november 2014 @ 19:19:
Wat heb je nu ingevuld daar? Ik kom met 8 en 9x op 1360 en 1530Wp, in de tool heb je hele andere waarden.
Heb je wel 170Wp aangehouden?
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/296bwvk.png

• SeƱor Sjon
Je hebt de hoeken niet overgenomen...

• MichielFRL
SeƱor Sjon schreef op maandag 10 november 2014 @ 19:35:
Je hebt de hoeken niet overgenomen...
Klopt, dat is ook niet zo spannend hoe de hoeken zijn.
Als optimaal kan, kan minder optimaal ook ;)

• hesselbeertje
Ik wel ondertussen :)

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/63tzeo.jpg

Zou moeten werken dus...

Maar inderdaad, de Power One PVI 3.0 TL-OUTD ziet er ook goed uit.

• Rol-Co

Rol-Co

Wat het is weet ik niet maar 17x170 is vandaag 3179Wp, ze hebben de geadverteerde 10% mee gerekend.
8)7

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Morgen komt er een adviseur langs om eens te kijken wat voor opties in zonnepanelen voor ons voordelig zijn. Aangezien er niet genoeg geld voor handen is om een besparing te realiseren ben ik al aan het kijken geweest naar een duurzaamheidslening. Deze leningen worden verstrekt met een heel laag percentage.

Wat is een duurzaamheidslening en hoe zit de constructie in elkaar?klik

Om even wat getallen op een rij te zetten:
De standaard rente van de SVN is 3,6%, hier gaat nog 3% vanaf zodat er 0,6% rente overblijft op een lening van een 10-jaars lening.
Aflossen kan ten allen tijde boetevrij.

Volgens mij, als ik zoiets aan zou gaan ben ik zƩlfs met een lening nog aardig wat voordeliger uit dan wat ik nu aan eventuele rente krijg Ʃn aan de energiemaatschappij betaal.

Ik ben geen grote held met dergelijke cijfers en excel, eenvoudigere berekeningen lukken prima. Is er iemand die deze berekening ook al eens gemaakt heeft?

• Rol-Co

Rol-Co

hesselbeertje schreef op maandag 10 november 2014 @ 19:38:
Ik wel ondertussen :)

[afbeelding]

Zou moeten werken dus...

Maar inderdaad, de Power One PVI 3.0 TL-OUTD ziet er ook goed uit.
Of 2x deze

http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Heb je 2 aparte omvormers voor 450,-
:)

Lastig he?

• hesselbeertje
Rol-Co schreef op maandag 10 november 2014 @ 19:19:
Is dat 1 augustus? Het lijkt me een erg lage zon voor die tijd.
Scherp, het is 15 augustus 18:00. Op de korste dag heb ik trouwens vanaf 14:30 last van schaduw, op de langste dag om 20:00.

De keuze in omvormers is inderdaad lastig. Maar eerst wil ik eigenlijk kiezen: Wel of geen SolarEdge.

[ Voor 14% gewijzigd door hesselbeertje op 10-11-2014 19:53 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:37

franssie

Save the albatross

Van hun Site:
Compleet systeem:
8 zonnepanelen Yingli Solar YL255P-29b (totaal 2040 Wattpiek)
1 omvormer Power-One PVI-2000 met dc-schakelaar
montagemateriaal voor schuin- of platdak
solarkabels inclusief connectoren
prijs € 1.999,- inclusief BTW
zowel ophalen als bezorgen is mogelijk, bezorgkosten zijn € 79,-
Lijkt mij dan ook geen slechte deal?

franssie.bsky.social | šŸŽø Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:59
roderickvd schreef op maandag 10 november 2014 @ 17:38:
[...]

Ik heb er destijds naar gekeken. De meesten wilden niet offreren, omdat ze aangaven dat het alleen op projectmatig (lees: hele straten of wijken) interessant was. Dat bleek wel, want de enkeling die wel op Ʃn in het dak offreerde zat er zo'n 40% boven met in het dak.

Waar ik naast de prijs ook van schrok, waren verhalen over lekkages. Ben er dus ook niet voor gegaan.
Ja, dat is dan inderdaad niks; 40% meer en kans op lekken... het BTW aspect nog buiten beschouwing gelaten.

• Rol-Co

Rol-Co

franssie schreef op maandag 10 november 2014 @ 19:59:
[...]

Van hun Site:

[...]

Lijkt mij dan ook geen slechte deal?
Ja inderdaad, die power one omvormers gingen onlangs in belgie niet eens weg voor 300,- de 2 stuks, ja een aantal maar lang niet allemaal, 300,- plus opgeld en btw / 2 was bijna duurder dan deze gast.....raar he dat ze dan niet weg gaan..... Troostwijk doe je huiswerk! >:)

• kleefding
  • Laatst online: 15-01 13:39
:D Ja, ik heb de berekening al gemaakt, het kan uit bij mij makkelijk uit.
Kosten zijn de aflossing, rente, plus eenmalig 2% van het leenbedrag en de forfait kosten, +- 80 euro
Maandbedrag zou met 66 euro naar beneden kunnen kosten waren all-in 51 voor 10 jaar in mijn situatie, annuĆÆtair dus dalend.
sypie schreef op maandag 10 november 2014 @ 19:46:
Morgen komt er een adviseur langs om eens te kijken wat voor opties in zonnepanelen voor ons voordelig zijn. Aangezien er niet genoeg geld voor handen is om een besparing te realiseren ben ik al aan het kijken geweest naar een duurzaamheidslening. Deze leningen worden verstrekt met een heel laag percentage.

Wat is een duurzaamheidslening en hoe zit de constructie in elkaar?klik

Om even wat getallen op een rij te zetten:
De standaard rente van de SVN is 3,6%, hier gaat nog 3% vanaf zodat er 0,6% rente overblijft op een lening van een 10-jaars lening.
Aflossen kan ten allen tijde boetevrij.

Volgens mij, als ik zoiets aan zou gaan ben ik zƩlfs met een lening nog aardig wat voordeliger uit dan wat ik nu aan eventuele rente krijg Ʃn aan de energiemaatschappij betaal.

Ik ben geen grote held met dergelijke cijfers en excel, eenvoudigere berekeningen lukken prima. Is er iemand die deze berekening ook al eens gemaakt heeft?

Verwijderd

@jvdmast

geef het aub niet op je staat in je recht dus haal je recht.

mbt het salderen is het heel eenvoudig
stel je hebt een negatief vebruik van 300 kwh op hoogtarief en een positief vebruik van 400 kwh laagtarief
dan is het eindresultaat
hoogtarief 0 kwh
laagtatief 100 kwh ( 400 vebruik -300 van hoogtarief = 100 )

zou je bijv het volgende hebben
vebruik hoogtarief -400
verbuik laagtarief 300 kwh
dat is de eindafrekening
hoogvebruik -100 ( -400 +300 laagtarief ) ==> die laatste 100kwh is tegen prijs ex btw/heffing oftewel 9ct/kwh
laagtarief 0 kwh

Hoe te werk gaan als de netbeheerder U van een slimme meter wil voorzien maar u heeft daar geen trek in:

Vraag een schriftelijke verklaring waarin de netbeheerder aangeeft waarom de meter vervangen zou moeten worden en op grond van welk stuk wetgeving. Een mondelinge toelichting van de netbeheerder moet U niet zonder meer accepteren, altijd een schriftelijke bevestiging eisen. Vervanging van Uw meter omdat een steekproef uit heeft gewezen dat de serie niet betrouwbaar is, is geen steekhoudend argument.
Schrijf een nette brief aan Uw netbeheerder waarin u aangeeft dat U zonnepanelen op het dak hebt en U graag de ferrarismeter wil handhaven.

het gezemel van nuon aangaande salderen met een ferraris
hier even wat linkjes voor je
De eisen die aan een speciale meter worden gesteld indien de afnemer aan het net teruglevert,
zijn aangepast. Dit is besloten door de directeur van de toenmalige Dienst uitvoering en
toezicht Energie (hierna: directeur DTe) per besluit met nummer 101963 van 14 juni 2005.
Artikel 2.3.5.3 van de Meetcode houdt nu in dat de bestaande meter mag blijven zitten tot
einde levensduur of tot het moment dat de meter om een andere reden vervangen wordt. Dit
geldt ook bij afnemers die in de toekomst gaan terugleveren. Daarnaast is artikel 4.1.5 van de
Meetcode zodanig aangepast dat saldering van verbruik en teruglevering door de
netbeheerder plaatsvindt ook als de aangeslotene daar niet expliciet om vraag
bron: http://www.allesoverzonne...rgoedingen_tcm7-86623.pdf

Wikipedia: Salderen

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2014 07:10 ]

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:06
Fijun dat je dat met ons deelt. Ik heb 3000 Wp op een SE3000 en heb nog een stukje dak over wat eerder (te) veel schaduw had maar nu niet meer. Kan ik nog mooi wat extra Wp op laten leggen zonder met druk te hoeven maken over een nieuwe omvormer, micro-inverters o.i.d.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Verwijderd

ik zag weer een paar keer de vraag voorbij komen waarom men zo verknocht is aan de ferrarismeter
bij deze wat beweegredenen mijnerzijde waarom ik hem wil houden.

* de ferrarismeter saldeert op de meest eenvoudige wijze, hij telt gewoon terug
* het is een genot om te zien hoe hard die draaischijf de verkeerde kant ( _/-\o_ eigenlijk dus goede kant _/-\o_ ) opdraait
* je ziet in 1 oogopslag beide telwerken terwijl je bij een slimme meter of moet uitlezen of moet wachten totdat T1,T2,T3 en T4 op het display zijn verschenen
* een slimme meter is op afstand uit te lezen wat garandeert mij dat bij een overcapaciteit men de teruglevering niet even simpelweg uitzet
* dankzij die draaischijf zijn mijn kids ook energiebewuster geworden, kijk de schijft draait naar rechts doe die lamp nu eens uit ==> ja papa en vervolgens papa de schijf draait nu naar links bijv

• MichielFRL
* de ferrarismeter saldeert op de meest eenvoudige wijze, hij telt gewoon terug
* het is een genot om te zien hoe hard die draaischijf de verkeerde kant ( _/-\o_ eigenlijk dus goede kant _/-\o_ ) opdraait
De slimme meter heeft een pijltje wat naar links of rechts wijst. Naar links is terugleveren.
* je ziet in 1 oogopslag beide telwerken terwijl je bij een slimme meter of moet uitlezen of moet wachten totdat T1,T2,T3 en T4 op het display zijn verschenen
De slimme meter heeft inderdaad meerdere telwerken. Je kan dus precies zien wat het daadwerkelijke verbruik en/of teruglevering is, terwijl je bij de Ferrarismeter niet kan zien wat je nu daadwerkelijk verbruikt of teruggeleverd hebt.
* een slimme meter is op afstand uit te lezen wat garandeert mij dat bij een overcapaciteit men de teruglevering niet even simpelweg uitzet
Vertrouwen is beter voor je gezondheid dan wantrouwen.
* dankzij die draaischijf zijn mijn kids ook energiebewuster geworden, kijk de schijft draait naar rechts doe die lamp nu eens uit ==> ja papa en vervolgens papa de schijf draait nu naar links bijv
Met bijvoorbeeld de Toon krijgen ze een nog veel beter beeld van energieverbruik en worden ze nog energie bewuster.

• sjimmie
Verwijderd schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 06:31:
geef het aub niet op je staat in je recht dus haal je recht.
mbt het salderen is het heel eenvoudig

<knip>
Ik weet het. Sinds de plaatsing van mijn PV set worstel ik al met de welles-nietes standpunten met de leverancier. Ik heb ook al een paar keer de energiewet doorgeworsteld en de leverancier op de wetgeving gewezen. Ik ben het nu gewoon zat. Telkens weer chagarijnig worden vanwege dat gezeur is ook niks.

Het verschil tussen de voordelen en nadelen van ferraris t.o.v. de nieuwe slimme/domme meter vind ik te klein om nog jarenlang telkens te moeten "knokken". Hopelijk ga ik straks de nieuwe meter ook wel weer leuk vinden (zoals zelf gratis remote uitlezen enzo).

Uiteindelijk blijft het salderen tot (en met?) 2017 toch gewaarborgd en daarna moeten we toch allemaal aan de slimme meter.

• SeƱor Sjon
Salderen is tot 2020 sowieso geborgd en Nuon heeft gelukkig een goede regeling, ook met Ferraris meter. Alleen als je een BeterZon oid pakket neemt krijg je 9 ct i.p.v. 7 ct terug met een slimme meter, maar ik vermoed daar een gouden gasprijs om hun winst veilig te stellen. Maar ik denk dat het wel even genoeg is geweest met dat onderwerp, in de topicwarning staat braaf: Salderen en terugleververgoedingen

• SeƱor Sjon
Even de plaatjes bij SeƱor Sjon in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"

Eerste aanleg straks:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yHTiln9S4AJVOqd7GCdImBjr/full.png

En de mogelijke uitbreiding:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BMBLEEsKgJJhc4c6jlZqBEZ5/full.png

Ik zit nog eens te kijken en er zou eventueel nog een paneeltje of 7 bij de onderste rij boven de goot kunnen op WZW. Die leveren evenveel als oost op als ze voor 33% van de tijd in de schaduw zitten. Maar, ze komen dan wel erg laag, dus ik zie dat meer als een nice to have. Of zijn er anderen die wel zo laag gegaan zijn met een naburig dak? Voordeel van SE is dat ik met 3 optimizers en 7 panelen die string uit kan breiden. :D

[ Voor 6% gewijzigd door SeƱor Sjon op 11-11-2014 09:50 ]

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
De slimme meter heeft inderdaad meerdere telwerken. Je kan dus precies zien wat het daadwerkelijke verbruik en/of teruglevering is, terwijl je bij de Ferrarismeter niet kan zien wat je nu daadwerkelijk verbruikt of teruggeleverd hebt.
Tuurlijk wel, ff optellen en/of aftrekken. Elke maand een mooi overzicht :) . Excel is je vriend

importopgewektverbruik
okt-1245136181kWh
nov-127474148kWh
dec-1214345188kWh
jan-1315583238kWh
feb-139688184kWh
mrt-13-28219191kWh
apr-13-155316161kWh
mei-13-165338173kWh
jun-13-188350162kWh
jul-13-246404158kWh
aug-13-178348170kWh
sep-13-113253140kWh
okt-139169178kWh
nov-137070167kWh
dec-138174155kWh
jan-1412273195kWh
feb-1441136167kWh
mrt-14-137302150kWh
apr-14-200368169kWh
mei-14-232402170kWh
jun-14-276448172kWh
jul-14-221412191kWh
aug-14-79356277kWh
sep-14-60312252kWh
okt-1467163230kWh
Vertrouwen is beter voor je gezondheid dan wantrouwen.
Dat klopt, maar vertrouwen moet je verdienen, en dat lukt nog niet echt.
Met bijvoorbeeld de Toon krijgen ze een nog veel beter beeld van energieverbruik en worden ze nog energie bewuster.
De Toon verbruikt 50 kWh, dat ben je al kwijt. Als je nooit met energie besparing bezig bent geweest kan de Toon een eye-opener zijn. Dat dan weer wel.

Uiteindelijk twee winnaars: ik blij met de ferraris en jij met de slimme meter, prima toch?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Verwijderd

het is ook niet mijn intentie geweest om een discussie te starten waarom ferraris beter is of waaorm de slimme meter beter is.

ik zag een paar keer de vraag voorbij komen waarom iemand verknocht blijft aan zijn ferrarismeter
en dat heb ik beantwoord. met motivatie.

en dat wil niet zeggen of meter x of meter y beter is.dat blijft zowiezo een persoonlijke voorkeur.

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

drielp schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 09:49:
[...]

Uiteindelijk twee winnaars: ik blij met de ferraris en jij met de slimme meter, prima toch?
Er is ook nog een 3de optie. Een "domme" digitale meter.
Die hebben wij dus. Ziet er precies hetzelfde uit als een slimme meter alleen zit er geen zender in (vaak een drukknop) en is niet op afstand afleesbaar, afsluitbaar of afknijpbaar. Vanwege privacy redenen mag de slimme meter gewoon geweigerd worden. (ging niet helemaal zonder slag of stoot maar lukte wel)

De reden voor onze digitale meter zijn onze forse overschotten die ik graag door Greenchoice laat uitbetalen zonder gezeur met ferrarismeters die 4000kWh per jaar negatief staan en niks voor krijgt.
(zal volgend jaar nog wel forser overschot hebben als ik de warmtepomp installateur mag geloven dat een water/water warmtepomp maar rond de 3000kWh verbruik heeft terwijl ik 13.000Wp aan zonnepanelen op dak heb geplaatst. :o )

www.sunsolar.nl

• sypie
  • Niet online
Vanmiddag bezoek gehad van 2 mensen van Made@Home. Goed en duidelijk verhaal gehad, waarvan ik natuurlijk al redelijk op de hoogte was...

Waar het mij vooral om gaat is de berekening welke hoort bij het aangaan van de duurzaamheidslening en welke besparing er dan mogelijk is. Ik wil graag paneeltjes op het dak maar alleen als er direct een besparing mogelijk is, ook al gaan we dan een lening aan....

• Rol-Co

Rol-Co

sypie schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 18:32:
Vanmiddag bezoek gehad van 2 mensen van Made@Home. Goed en duidelijk verhaal gehad, waarvan ik natuurlijk al redelijk op de hoogte was...

Waar het mij vooral om gaat is de berekening welke hoort bij het aangaan van de duurzaamheidslening en welke besparing er dan mogelijk is. Ik wil graag paneeltjes op het dak maar alleen als er direct een besparing mogelijk is, ook al gaan we dan een lening aan....
Heb je al eens gekeken naar je verbruik? Ik heb in 2012 de eerste 5000kWh verdient zonder de panelen, de overige kWh tjes werk ik weg met panelen.
Een lening buiten aankoop huis is voor mij een zoiezo een no go,

• sypie
  • Niet online
Ons verbruik:
10-2012 tot 10-2013: 1349kWh (2 personen, tussenwoning)
10-2013 tot 7-2014: 1125kWh (zelfde situatie)

Daar valt niet veel meer af te snoepen zonder in te leveren op comfort.

Op het moment dat de afbetaling van deze lening minder is dan het deel voor elektriciteit op de energierekening kan het altijd uit. Het deel wat we voordeliger uit zijn kan gespaard worden om de aflossing eerder te voldoen, dit kan namelijk boetevrij. Op het moment dat er geen voordeel is komen er ook geen panelen, althans nog even niet.

[ Voor 8% gewijzigd door sypie op 11-11-2014 19:12 ]

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-01 21:02

databeestje

Von PrutsHausen

sypie schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 19:12:
Ons verbruik:

Op het moment dat de afbetaling van deze lening minder is dan het deel voor elektriciteit op de energierekening kan het altijd uit. Het deel wat we voordeliger uit zijn kan gespaard worden om de aflossing eerder te voldoen, dit kan namelijk boetevrij. Op het moment dat er geen voordeel is komen er ook geen panelen, althans nog even niet.
Voor 6 x 200wp op een omnik oid hoef je toch geen lening af te sluiten hoop ik?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:20

Proton_

Moderator Wonen & MobiliteitĀ 

Team Welles

De financiering moet je helemaal zelf weten, ik hoop dat je in je overweging hebt meegenomen dat het risico van kapotte omvormer, brakke connector, einde saldering etc nog steeds helemaal voor jou is, dan heb je geen besparing meer en wel maandlasten.
Meestal is het zo dat als je dat risico zelf kan dragen, ook een financiering niet nodig is. 0,3% betalen is nog altijd meer dan 1,5% krijgen.
Voor een 1200Wp systeem hebben we het over ~€1500, minder bij creatief zelf shoppen en DIY.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• SeƱor Sjon
Wow... 1.350 kWh. Gebruik je je telefoon als verlichting? ;) Mijn TV doet grofweg al de helft daarvan.

Nu zelf nog op jacht naar een installateur die begin maart aan het werk kan. :)

• sypie
  • Niet online
Ja, 1350kWh, dat voor 9 maanden, dus zal vermoed ik rond hetzelfde uitkomen als 2012-2013. En gebruiken we onze mobiel als verlichting? Nee dat niet. Wel hebben we een aantal dingen niet:
* Een TV die vaak aan staat. We kijken het nieuws op een laptopscherm tijdens het eten. De TV staat hooguit een keer aan als we via Netflix een film of serie kijken, en zelfs dat doen we vaak nog op een laptopscherm. De TV staat dus Ʃn niet aan Ʃn vreet geen wattjes op het moment dat we er niets mee doen.
* Omdat we geen TV-abonnement hebben (bewuste keuze) hebben we ook geen decoder als sluipverbruiker. * Er staat geen grote versterker meer zoals voorheen.
* Hele huis (op 2 lampjes na geloof ik) is voorzien van LED-verlichting. Voldoet prima en, ja, het is zuinig.
* De afgelopen jaren hebben we beiden gewerkt waardoor overdag niemand thuis was om energie te verstoken.

En als klap op de vuurpijl: soms zijn we beide zo ontzettend lui dat we op de bank zitten/liggen een filmpje te kijken en dat we te beroerd zijn om op te staan om even een tikje op de schakelaar van het licht te geven... Dus onbewust zuinig... en toch hebben we het gezellig :D

• Rol-Co

Rol-Co

sypie schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 19:12:
Ons verbruik:

Klopt, maar het kost je nu 24,75 per maand aan stroom, niet heel wild. Er zijn ook nog hele andere manieren om pv op je dak te krijgen bijv:

Speur eens rond op marktplaats, daar staan redelijk veel panelen en ook micro omvormers, veel zijn de omvormers voor 72 cel panelen maar als je een paar van die dingen koopt en volgende maand weer een paar panelen spaar je zo een systeempje bij elkaar en hoef je het niet in 1 x te kopen.

Ik zag onlangs 18 nieuwe amorf panelen van 100W en kon mee voor 400,- , je hebt daar wel een bepaalt soort omvormer voor nodig maar laat die 4-500 zijn , heb je voor 900,- een 1800Wp systeem excl montage.

Om maar aan te geven dat het ook zonder lening gaat, je hebt maar zo weinig nodig.

Deze bijv.
http://link.marktplaats.nl/m860316513

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
Vandaag in de Dortenaar.
Een van de nadelen als je met zo'n groepsaankoop meedoet. Een steekproef om te controleren of alles volgens voorschrift is wel vreemd, zeker als het vaker fout gaat. Geen goede reclame voor de installatie branche.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-01 20:59
drielp schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 19:54:
Vandaag in de Dortenaar.
Een van de nadelen als je met zo'n groepsaankoop meedoet. Een steekproef om te controleren of alles volgens voorschrift is wel vreemd, zeker als het vaker fout gaat. Geen goede reclame voor de installatie branche.
Ik ben blij dat ik met behulp van dit onvolprezen forum en de technische kennis die ik zelf heb, de installatie zelf heb kunnen plaatsen en aansluiten. Alleen het leggen van de panelen zelf heb ik met hulp van iemand van hier gedaan... _/-\o_

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• Rol-Co

Rol-Co

Vandaag in de Dortenaar.
Domme installateur (de elektricien) , de panelen is een aparte groep dus had ook buiten de aardlek om gekund, had hij hem gewoon voor de overige groepen kunnen behouden.

Heeft ook weinig met zonnepanelen van doen, maar ze worden er wel op afgerekend.

• Tasma
Vandaag in de Dortenaar.
Ben heel benieuwd naar wat 'niet goed gemonteerd' is.
Heb de panelen hier zelf geinstalleerd. Eerst de panlatten gecontroleerd en die zijn stevig en droog (nergens rot), dakhaken, rails, en klemmen en klaar. Kan nu tegen de kopse kant van een paneel met heel mijn gewicht leunen en het blijft perfect hangen. Wat is een goede montering? Moeten de dakhaken vastgeschroefd worden aan het hout van het dak?

Als dit nu van mijn dak waait, moet de helft van het dak meegaan zo'n beetje.

• Origineel
  • Niet online
Aegle schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 20:12:
[...]

Ik ben blij dat ik met behulp van dit onvolprezen forum en de technische kennis die ik zelf heb, de installatie zelf heb kunnen plaatsen en aansluiten. Alleen het leggen van de panelen zelf heb ik met hulp van iemand van hier gedaan... _/-\o_
+ 1
Alleen is het bij mij nog "work in progress" :o

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:20

Proton_

Moderator Wonen & MobiliteitĀ 

Team Welles

Voor degenen die het artikel niet gelezen hebben: de aardlekschakelaar is uit de groepenkast verwijderd nadat deze storingen gaf.
Dat is natuurlijk onvergeeflijk, ik ga er van uit dat SolarNRG deze zzp'er niet meer vraagt.
OTOH, pay peanuts, get monkeys.
Naar mijn mening zijn groepsaankopen tegenwoordig niet meer nodig voor de prijs en schadelijk voor het beeld van zonnepanelen. Er blijft met groepsaankopen een aura van 'duur' en 'afwachten tot het juiste moment' aan hangen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Tasma
Proton_ schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 20:21:
Voor degenen die het artikel niet gelezen hebben: de aardlekschakelaar is uit de groepenkast verwijderd nadat deze storingen gaf.
Dat is natuurlijk onvergeeflijk, ik ga er van uit dat SolarNRG deze zzp'er niet meer vraagt.
OTOH, pay peanuts, get monkeys.
Naar mijn mening zijn groepsaankopen tegenwoordig niet meer nodig voor de prijs en schadelijk voor het beeld van zonnepanelen. Er blijft met groepsaankopen een aura van 'duur' en 'afwachten tot het juiste moment' aan hangen.
In Nijmegen wordt subsidie gegeven op dergelijke groepsaankopen. Ik ken mensen die dus juist daarom graag met een groep willen kopen. Levert € 750 op.

Jammer dat ik geen subsidie kon krijgen, maar fijn dat ik niet met een groep te maken heb!

• Origineel
  • Niet online
SeƱor Sjon schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 19:27:
Nu zelf nog op jacht naar een installateur die begin maart aan het werk kan. :)
Het lijkt me dat rond begin maart voor die mannen het seizoen weer begint, dus druk?
Misschien dat ze het nu rustiger hebben en wellicht ook nog wat korting geven op installatie?

• SeƱor Sjon
In maart begint pas het rendement te lopen. :p

Maar slechte zaak. SolarNRG was hier ook de winnaar en komen binnenkort bij mijn zwager de boel controleren. Ben benieuwd of dat naar aanleiding hiervan is.

Pagina: 1 ... 66 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.