Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.893 views

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16
Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 10:49:
nee hoor
een huis kost nu bijv 150k verkoopprijs
zelfde huist met pv kost dan bijv 152K echt geen 160 k bijv

wel zal dit huis iets sneller verkocht worden dankzij de panelen maar je word er niet rijker van
Er onderzoek naar gedaan de verkoop prijs is dan iets van 3% hoger. Op 200k = 6k.
En laat het de helft zijn .. en je verkoopt op het eind van je TVT dan is iedere meerprijs winst.

Daarnaast heb je weer wat CO2 uitstoot en andere meuk vermeden, ook voor je oude huis in de toekomst.

Trouwens iedere maand dat een huis sneller wordt verkocht is dat zo maar 200k*4%/12 = 666.66 euro per maand (zonder belasting aftrek). Dat vind ik winst ! Niet te spreken over je gemoeds-rust...

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 18:12
Nice, dus gauw een huis kopen van een miljoen, paar kWp paneeltjes erop en flippen voor 30.000 euro winst. :)

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 05 november 2014 @ 12:14:
[...]

Merci, ik zat helemaal verkeerd
Serie: spanning optellen
Parallel: stroomsterkte optellen.

Optimizers werken met een vaste spanning van 85V per stuk. Een paneel levert grofweg 2A bij 85V. Bij 2 panelen is het dan 4A@85V. Zet je er 5 in serie, dan krijg je dus 425V/4A voor 10 panelen. Die dan weer parallel en dan is het 425V 8A. Dan kom je bij de SE3000 binnen de specs van 350-500V en 11,5A.

Zo moet het toch kloppen?
Nee, je vergeet de optimizers die samen ervoor zorgen dat de output fixed 350Volt is met een daarbij behorend amperage.

Overigens had ik ook nog een vraagje aan je openstaan :o

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:21
sinds anderhalve week liggen hier ook 10 panelen (250wp) op het dak (plat). Als omvormer hebben we een ZeverSolar Eversol TL2000. Het probleem met deze omvormer is, hij gaat helemaal uit als het donker is. Met andere woorden, als we 's ochtends naar het werk gaan en 's avonds weer terug komen in het donker, kunnen we niet eens kijken wat we opgebracht hebben die dag.
Verder is voor dit model, volgens de verkoper een pas nieuw model, nog geen uitlees uitbreiding beschikbaar. Deze kon hij pas op zijn vroegst in januari of februari leveren, volgens zijn leverancier.

Zijn er nog mogelijkheden om tot die tijd het makkelijk af te kunnen lezen? Wij zijn nog erg nieuw in het hele energie opwek/bespaar gebeuren.

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ow haha, opletten is ook een vak. Sorry voor de dubbelpost. Maar briljant is hij wel! :)
Zeker wel: http://solarmagazine.nl/n...nnepanelen-krijgt-vervolg

[ Voor 31% gewijzigd door BamSlam_ op 05-11-2014 14:27 ]

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Blo0odyHell schreef op woensdag 05 november 2014 @ 14:23:
Zijn er nog mogelijkheden om tot die tijd het makkelijk af te kunnen lezen? Wij zijn nog erg nieuw in het hele energie opwek/bespaar gebeuren.
Is een dinrail kWh meter in de meterkast geen optie?
Bijvoorbeeld de ABB C11
http://www.abb.nl/productdetails/ABB2CMA170600R1000

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:05
Origineel schreef op woensdag 05 november 2014 @ 14:08:
[...]

Nee, je vergeet de optimizers die samen ervoor zorgen dat de output fixed 350Volt is met een daarbij behorend amperage.
Systeem:
String: Min 6 (min 5 actief), max 25 optimizers, max 1.000Vdc, max 5.250W
Optimizer: max 15A, max 85Vdc output.

Ik kom nergens echt tegen hoe ze nou precies werken, behalve dat de totale cluster 350V aanlevert.
Overigens had ik ook nog een vraagje aan je openstaan :o
Ah, ik zie hem:
Origineel schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:18:
@ Señor Sjon

Als ik uit ga van een Solar Frontier paneel van 170wp, dat voor 50% in de schaduw ligt.
Hoeveel redementsverbetering denk je te halen met een SolarEdge optimizer op dat paneel?
Het is meer de string aan panelen die daar voordeel van hebben. Dat is toch de hele clou van de optimizers. In principe zou de optimizer een procent of 6 moeten doen omdat je minder afhankelijk van de inverter bent en een beter paneel (afwijking 3%) ook optimaal gebruikt wordt. Zonder de optimizer zullen 4-6 panelen op halve kracht draaien bij schaduw (ook SF panelen, stringprincipe blijft hetzelfde), met optimizer maximaal 1 of anders 2. Ook is het opvallend dat ik bij de verschillende publiek toegankelijke opstellingen toch wel een verschil zie tussen hoog of laag geplaatste panelen (zonder hindernissen, zelfde dakvlak). Nadeel is wel dat je minimaal een paar enkele optimizers op panelen moet doen i.p.v. dubbele. Zodra er minder dan 5 (6 bij normale panelen) actief zijn, kapt de inverter ermee. Lastig als je schaduwen hebt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• WoudseHoeve
sinds anderhalve week liggen hier ook 10 panelen (250wp) op het dak (plat). Als omvormer hebben we een ZeverSolar Eversol TL2000. Het probleem met deze omvormer is, hij gaat helemaal uit als het donker is. Met andere woorden, als we 's ochtends naar het werk gaan en 's avonds weer terug komen in het donker, kunnen we niet eens kijken wat we opgebracht hebben die dag.
Verder is voor dit model, volgens de verkoper een pas nieuw model, nog geen uitlees uitbreiding beschikbaar. Deze kon hij pas op zijn vroegst in januari of februari leveren, volgens zijn leverancier.

Webcam ?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-01 20:59
Señor Sjon schreef op woensdag 05 november 2014 @ 14:54:
[...]

Systeem:
String: Min 6 (min 5 actief), max 25 optimizers, max 1.000Vdc, max 5.250W
Optimizer: max 15A, max 85Vdc output.

Ik kom nergens echt tegen hoe ze nou precies werken, behalve dat de totale cluster 350V aanlevert.

[...]
Zie dit document van SolarEdge: http://www.solaredge.com/..._fixed_string_voltage.pdf. Hierin staat beschreven hoe de fixed voltage tot stand komt.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:40
Aegle schreef op woensdag 05 november 2014 @ 16:39:
[...]

Zie dit document van SolarEdge: http://www.solaredge.com/..._fixed_string_voltage.pdf. Hierin staat beschreven hoe de fixed voltage tot stand komt.
Komt er dus op neer dat er verschillende panelen door elkaar gebruikt kunnen worden zonder dat dit problemen geeft.
Eigenlijk werkt het dus net zo als een systeem met micro inverters.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Señor Sjon
Klopt, alleen dan hebben ze de onderdelen die makkelijk falen (grote condensatoren) naar de inverter gebracht. De inverter is vrij simpel omdat ie geen MPP tracking nodig heeft. Daarom zijn de garantieperiodes ook wat langer, er kan minder kapot aan. Mochten ze ermee ophouden, dan zou je nog een controller kastje op de kop kunnen tikken en dan een willekeurig ander inverter erachter kunnen zetten.

Ik kom bij 15 panelen en 11 optimizers (extra optimizers om aan de minimale startwaarde van 5 te komen) overigens op 2.550W / 350V = 7,3A op het systeem, oftewel 31,8V per optimizer. Pompt ie dan eigenlijk de amperes in het kastje omhoog om van de input 170-340W (85V/2-4A) naar die output te gaan? Het is de enige variabele die overblijft. ;)

Overigens mag je in Nederland met 35% overload rekenen in plaats van 25% zie PDF De 5000 mag dan bv tot 6.750 belast worden i.p.v. 6.250.

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:28

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Gelukkig gaat je omvormer uit gebruikt hij ook vrijwel geen energie :)
Dit doen vrijwel alle omvormers.

Optie 1: Niet technisch en gaat het puur om te uitlezen begin met een losse kWh meter om opwek te registreren. kleine investering handmatig uitlezen / opschrijven
Optie 2: kijk een of dit wat is: https://code.google.com/p/eversolar-monitor/
Optie 3 heel mooi kun je dit met een netduino plus 2 loggen als je een slimme P1 meter hebt en een S0 (losse kWh meter).
Optie 4 : kijk een op Datalogging PV systemen
Suc6

[ Voor 5% gewijzigd door zonnebaas op 05-11-2014 17:57 ]

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

• MichielFRL
Señor Sjon schreef op woensdag 05 november 2014 @ 17:37:Overigens mag je in Nederland met 35% overload rekenen in plaats van 25% zie PDF De 5000 mag dan bv tot 6.750 belast worden i.p.v. 6.250.
Dat is weer een andere discussie. Wil je alle piekjes zien of niet.
Bij een oost-west combinatie is de opbrengst veel constanter en dus kan je met een kleinere omvormer toe.

Wie heeft er ook alweer 8,5kWp op een 5K omvormer?

• Señor Sjon
Klopt, dus je kan rekenen met een lagere waarde plus de toegestane overload.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Señor Sjon schreef op woensdag 05 november 2014 @ 17:37:
Pompt ie dan eigenlijk de amperes in het kastje omhoog om van de input 170-340W (85V/2-4A) naar die output te gaan? Het is de enige variabele die overblijft. ;)
Spijker -> kop.
Helemaal :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-01 16:03
Een maand geleden heb ik in Duitsland een pallet amorf silicium panelen opgehaald ( Auria M115000,
30 stuks ) voor een prikkie en een omvormer Delta Solivia 3.3, ook voor een budget-prijs.
In de voorbereidingen voor de montage van deze panelen kwam ik er achter dat mijn kWh-meter niet geschikt is voor teruglevering. Enexis komt binnen 4 weken een slimme meter monteren, en tegelijk ook een slimme gasmeter. Dit is OK wat mij betreft.

12 jaar geleden bij de bouw van ons huis heb ik besloten om 3 fasen naar de meterkast te laten brengen. De groepenkast is op 1 fase aangesloten, de hoofdzekering(automaat) is 25 A.
Deze klapt er zo nu en dan uit als tegelijk de boiler stroom trekt, de auto wordt geladen en er elektrisch gekookt wordt. Op de meter kan ik zien dat de piekstroom 43 A bedraagt.
Nu zou ik wel de 1-fase groepenkast willen vervangen door een 3-fase groepenkast.
Een nieuwe 3-groepenkast vindt ik op internet voor ca 200 euro.
Het alternatief is het laten vervangen van de hoofdzekering door eentje van 35 A ( gratis bij het vervangen van de meter door Enexis), en het (laten) plaatsen van een extra groep met een aardlekautomaat, ca 30 euro.

Mijn vragen zijn : welke keuze is de verstandigste, en mag ik zelf knutselen in de groepenkast, of deze zelf vervangen?
Tot slot : ik wil de hele installatie van de PV zelf doen vanwege een krap budget, en ook omdat ik er lol in heb.

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik zou voor 3fase gaan, omdat dit meer future-proof is (je noemt al elektrisch rijden en koken) en je totaal meer vermogen mag trekken, 3x25A is nu eenmaal meer dan 1x40.
Je kunt de huidige groepenkast laten hangen (op één fase) en een nieuwe 3fase kast ernaast zetten met wat grootverbruikers en de PV erop.

Na de meter mag je zelf klussen, wel verwacht de verzekering dat je je aan de normen houdt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• MichielFRL
@Bamboe48
Heb je installatieautomaten en ruimte in de groepenkast?
Voor ombouw naar een 3-fase groepenkast heb je een nieuwe hoofdschakelaar nodig en 3 fase aardlekschakelaar.
Daarna kan je de bestaande groepen zo weer aansluiten (maximaal 4 per aardlekschakelaar) en verder uitbreiden.
Een goede verdeling is wel van belang. Zet je alle grootverbruikers op 1 fase dan zal de hoofdzekering er nog steeds uitklappen.

• Bamboe48
MichielFRL schreef op woensdag 05 november 2014 @ 20:47:
@Bamboe48
Heb je installatieautomaten en ruimte in de groepenkast?
Voor ombouw naar een 3-fase groepenkast heb je een nieuwe hoofdschakelaar nodig en 3 fase aardlekschakelaar.
Daarna kan je de bestaande groepen zo weer aansluiten (maximaal 4 per aardlekschakelaar) en verder uitbreiden.
Een goede verdeling is wel van belang. Zet je alle grootverbruikers op 1 fase dan zal de hoofdzekering er nog steeds uitklappen.
Ja, er is ruimte in de groepenkast, maar het is wel een rommeltjet met 2 aardlekschakelaars en 9 groepen met automaten. Onlangs uitgebreid met 2 groepen met ieder een aardlekautomaat. De voor de hand liggende optie is het toevoegen van een groep voor de PV-installatie met een aardlekautomaat, en de vervanging van de 25A hoofdzekering door 35A (kostnix)

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

• MichielFRL
Bamboe48 schreef op woensdag 05 november 2014 @ 21:22:
[...]

Ja, er is ruimte in de groepenkast, maar het is wel een rommeltjet met 2 aardlekschakelaars en 9 groepen met automaten. Onlangs uitgebreid met 2 groepen met ieder een aardlekautomaat. De voor de hand liggende optie is het toevoegen van een groep voor de PV-installatie met een aardlekautomaat, en de vervanging van de 25A hoofdzekering door 35A (kostnix)
Zou me niks verbazen als er gewoon 3 fasen binnenkomen en dat uitbreiding naar 3 fasen ook kostenloos kan.

1x 25A is trouwens wel erg weinig. Ook 12 jaar geleden waren er al wasdrogers etc.

• Bamboe48
MichielFRL schreef op woensdag 05 november 2014 @ 21:27:
[...]

Zou me niks verbazen als er gewoon 3 fasen binnenkomen en dat uitbreiding naar 3 fasen ook kostenloos kan.

1x 25A is trouwens wel erg weinig. Ook 12 jaar geleden waren er al wasdrogers etc.
Ja, dit klopt, er komen 3 fasen binnen en de huidige meter is een 3fase meter. Deze gaat vervangen worden. Voor de meter zit op elke fase een hoofdzekeringautomaat van 25A. Na de meter is de groepenkast aangesloten op 1 fase. Enexis vervangt de meter en de 25A hoofdzekeringen naar 35A voor nop. Wat ik dan zelf nog moet doen is een aardlekautomaat 16A plaatsen en aansluiten voor de PV groep( en een kWh meter bedenk ik nu.) Als de monteur van Enexis komt kan ik nog met hem overleggen wat de verstandige keuze is. Ik heb geen ervaring op het gebied van groepenkasten, ben nu snel aan het bijleren door deze uitwisseling van gedachten, thx.

[ Voor 12% gewijzigd door Bamboe48 op 05-11-2014 21:50 ]

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:14
Ach, ik had tot ongeveer 10 jaar geleden ook 1x25 en ook een wasdroger, die hoofdzekering is er nooit uitgevlogen en toch ruim 6500kwh in die tijd.

Maar ehm, volgens mij moet je een installatie in 2 handelingen spanningsloos kunnen maken, dus een hoofdschakelaar lijkt me ook handig.

• Bamboe48
janne_nl schreef op woensdag 05 november 2014 @ 21:46:
Maar ehm, volgens mij moet je een installatie in 2 handelingen spanningsloos kunnen maken, dus een hoofdschakelaar lijkt me ook handig.
Yep, met 1 handeling, de hoofdzekeringautomaat voor de meter maak ik toch de installatie spanningsloos?

• janne_nl
Klopt, maar ik had pas bin 40 een automaat. En daarna wel bij 3 x25 3 automaten en een hoofdschakelaar in mijn eigen kast. Ik begrijp dat je 25 nu ook een automaat is?

• Bamboe48
janne_nl schreef op woensdag 05 november 2014 @ 22:24:
Klopt, maar ik had pas bin 40 een automaat. En daarna wel bij 3 x25 3 automaten en een hoofdschakelaar in mijn eigen kast. Ik begrijp dat je 25 nu ook een automaat is?
Ja, de 3 fasen hebben voor de meter nu elk een zekeringautomaat van 25A, ik ga er van uit dat Enexis deze door 3 x 35A gaat vervangen, of de meter dan een 1-fase of een 3-fase wordt is afwachten, na de meter wordt dan 1 fase aangesloten op de groepenkast. Klopt deze veronderstelling?

• janne_nl
Goeie vraag. Het vastrecht is bij 3x35 hoger dan bij 1x35 of bv 3x25. Ik verwacht dat het een 1 fase meter blijft. Tenzij je zelf naar 3x25 zou willen, maar dat heeft op zijn minst een aanpassing van de meterkast tot gevolg.

• Bamboe48
Heeft iemand ervaringen met amorf silicium panelen? Ik ben bezig met Auria M11500 panelen die per 3 in een string gezet gaan worden, 10 strings parallel geschakeld. Volgens de handleiding moet elke string voorzien worden van een blocking diode. Welke diode moet ik hiervoor gebruiken?

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:27

JayPe

Ondertitel

Bamboe48 schreef op woensdag 05 november 2014 @ 21:22:
[...]

Ja, er is ruimte in de groepenkast,
Ik heb hetzelfde gevraagd destijds, toen de NUON langs kwam,.. Er komen 3 fasen binnen, waarvan er maar één is voorzien van een zekering ( was 25 Ampere tot 8 jaar terug, bij een NUON storing gratis laten vervangen voor 35 Ampere ).
Ik heb de vraag gesteld, of ik niet 3 fasen aangesloten kon krijgen, omdat de meter er toch af lag: Neen.. Dat kan / mag alleen als de groepenkast op dat moment klaar is voor 3 fasen.

Dus: mocht je naar 3 fasen willen (en dat lijkt mij voor jou ( en voor iedereen en z'n moeder ) een goed plan, met t oog op de toekomst, zorg er dan voor dat de groepenkast is aangepast (gereed is) voor 3 fasen, dan kost t je niets.. Vreemd overigens blijft dat je (ik tenminste) wel betaald voor een 3x35 ampere aansluiting, terwijl ik maar 1x 35 ampere benut ( ik heb nog steeds slechts 1 fase, 1 aardlek en 6 groepen,. jaren 30 huis he? :-)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:54
Ondertussen hebben jullie al een paar goede tips gegeven, waarvoor mijn dank.
Vanmorgen gebeld met Nuon. De eerste medewerker zei dat ik voor het doorgeven van de standen van de zonnepannelen bij enexis moest zijn. Die dus maar gebeld, maar die geven aan dat we deze bij Nuon door moeten geven. dus maar weer gebeld met Nuon waar ik een andere medewerker aan de lijn kreeg. Die gaf tenminste eerlijk aan dat hij het niet wist, maar zou dit voor me uitzoeken en terug bellen. Die is zijn belofte nagekomen en zegt dat ik de meterstanden van het verbruik van nacht en dag tarrief online kan doorgeven. het zou nu geregeld zijn, dat dit ook kan met de opbrengst van de zonnepanelen. Dus online doorgeven kan tegenwoordig. We gaan het beleven, als we hier bericht van krijgen.
Hoe gaat dit bij E-on, heeft iemand ervaring met het doorgeven van de opbrengst van de zonnepanelen ?
Kan dit online en wordt dit correct verrekend ?
is dit wel de goede tread, of is hier een andere voor dit onderwerp?

• MichielFRL
Aloysxda schreef op donderdag 06 november 2014 @ 08:23:
Ondertussen hebben jullie al een paar goede tips gegeven, waarvoor mijn dank.
Vanmorgen gebeld met Nuon. De eerste medewerker zei dat ik voor het doorgeven van de standen van de zonnepannelen bij enexis moest zijn. Die dus maar gebeld, maar die geven aan dat we deze bij Nuon door moeten geven. dus maar weer gebeld met Nuon waar ik een andere medewerker aan de lijn kreeg. Die gaf tenminste eerlijk aan dat hij het niet wist, maar zou dit voor me uitzoeken en terug bellen. Die is zijn belofte nagekomen en zegt dat ik de meterstanden van het verbruik van nacht en dag tarrief online kan doorgeven. het zou nu geregeld zijn, dat dit ook kan met de opbrengst van de zonnepanelen. Dus online doorgeven kan tegenwoordig. We gaan het beleven, als we hier bericht van krijgen.
Hoe gaat dit bij E-on, heeft iemand ervaring met het doorgeven van de opbrengst van de zonnepanelen ?
Kan dit online en wordt dit correct verrekend ?
is dit wel de goede tread, of is hier een andere voor dit onderwerp?
Zolang je je zonnepanelen hebt aangemeld bij de netbeheerder zou er geen probleem mogen ontstaan bij het opgeven van de meterstanden. De energiemaatschappij weet dan dat ze 4 standen nodig hebben en zullen deze ook bij je opvragen.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:32

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Bamboe48 schreef op woensdag 05 november 2014 @ 23:41:
Heeft iemand ervaringen met amorf silicium panelen? Ik ben bezig met Auria M11500 panelen die per 3 in een string gezet gaan worden, 10 strings parallel geschakeld. Volgens de handleiding moet elke string voorzien worden van een blocking diode. Welke diode moet ik hiervoor gebruiken?
Diodes die geschikt zijn voor hoge DC spanningen. Maar volgens mij is het niet de bedoeling dat je zelf wat losse diodes opzoekt en aan elkaar soldeert. Google eens op stringbox, dan vind je wel wat voorbeelden van standaard producten hiervoor.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-01 21:02

databeestje

Von PrutsHausen

antonboonstra schreef op donderdag 06 november 2014 @ 08:54:
[...]

Diodes die geschikt zijn voor hoge DC spanningen. Maar volgens mij is het niet de bedoeling dat je zelf wat losse diodes opzoekt en aan elkaar soldeert. Google eens op stringbox, dan vind je wel wat voorbeelden van standaard producten hiervoor.
Ik heb het met gewone diodes geprobeerd (10 Ampere 1000 Volt) maar deze werden wat warm en hadden zichzelf los gesoldeerd ;)

Goed dat er krimpkous omheen zat. Daarom krimpen we dus.

• Origineel
  • Niet online
Bamboe48 schreef op woensdag 05 november 2014 @ 21:45:
[...]

Voor de meter zit op elke fase een hoofdzekeringautomaat van 25A. Na de meter is de groepenkast aangesloten op 1 fase. Enexis vervangt de meter en de 25A hoofdzekeringen naar 35A voor nop.
Volgens mij is het zo dat als alle 3 de fases afgezekerd zijn, dan zou dit ook al bedraad naar je hoofdschakelaar moeten lopen. Die hoofdschakelaar is dan dus ook al geschikt voor 3 fases.
Het is wel mogelijk dat er na je hoofdschakelaar slechts 1 fase gebruikt wordt in je groepenkast.

Als je je groepenkast openmaakt moet je dat snel kunnen zien.

Maar het kan ook zijn dat er wel 3 fases je huis in komen, maar dat er van de 3 maar 1 afgezekerd is.

3 fase 25A ==> 3 fase 35A vervangen ze misschien wel voor nop.....maar je vastrecht is VEEL hoger.

• weidevogel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-11-2021
Bamboe48 schreef op woensdag 05 november 2014 @ 23:00:
[...]

Ja, de 3 fasen hebben voor de meter nu elk een zekeringautomaat van 25A, ik ga er van uit dat Enexis deze door 3 x 35A gaat vervangen, of de meter dan een 1-fase of een 3-fase wordt is afwachten, na de meter wordt dan 1 fase aangesloten op de groepenkast. Klopt deze veronderstelling?
@ Bamboe : Enexis vervangt gratis een 1 x 25 A hoofdzekering door een 1 x 35/40 A hoofdzekering.
Het vervangen van 3 x 25 A door 3 x 35/40 A is niet gratis. Bovendien is het jaarlijkse capaciteitstarief voor een 3 x 35/40 A aansluiting aanmerkelijk duurder.

• Señor Sjon
@Cranberry
Ik begrijp dat je reguliere panelen gebruikt in landscape op een dak die ook schaduw krijgt op eenzelfde manier als bij mij. Ik zit heel erg te piekeren over hoe en wat. Kan je een screendumpje o.i.d. van jouw SolarEdge opstelling posten? Dan heb ik een beetje beeld bij hoe de panelen zich tot elkaar verhouden.

Ik blijf maar configuraties verzinnen. Gisteravond was de optie
6 panelen links en rechts op het WZW dak (2x3) Yingli 275 panelen met SolarEdge. De andere kant komen dan SF panelen op een andere omvormer, hoogstwaarschijnlijk ook met SE vanwege de monitoring per paneel.

Config:
WZW (3.300 kWp)
12x paneel 275 landscape
12x P300 optimizers
SE 3000 inverter:

ONO (2.210 - 3.400 - 4.590 kWp)
aantal n.t.b. (13, 20 of 27) portrait SF170 panelen. Vanaf 13 panelen zit ik ongeveer break even.
n.t.b. aantal gedeeld door 2 P405 optimizers
SE 3500 inverter

WZW
3.083 kWh/jaar voor 12 panelen; bij SF was dat 2.502 voor 15 panelen. SF is iets goedkoper, alleen verwacht ik dat in een paar jaar terug te verdienen door hogere opbrengsten.

ONO
13 panelen: 1.708
20 panelen: 2.628
27 panelen: 3.548

Met mijn verbruik heb ik in eerste instantie aan 12+13 genoeg om die te compenseren. Ga ik over op elektrisch koken dan zou ik kunnen upgraden naar 20 of 27 op het ONO dak.

De SF's zijn wel beter voor ONO, maar WZW krijgt gewoon relatief veel zon en ik denk dat de optimizers meer werk kunnen verrichten bij die reguliere panelen om de hogere opbrengst te benutten.

Graag zie ik ook de verhoudingen dus van de setup van Cranberry, dan kan ik zien of de onderste panelen nog wat doen. Ik heb dan wel 12 optimizers draaien om zo lnag mogelijk minimaal 6 panelen te hebben draaien.

• Origineel
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 05 november 2014 @ 14:54:

Het is meer de string aan panelen die daar voordeel van hebben. Dat is toch de hele clou van de optimizers.
Dat zou ik ook zeggen, uiteindelijk kan een optimizer van een beschaduwd paneel geen zonnig paneel maken.

Om dat op te lossen kun je voor dure optimizers kiezen, of een systeem bedenken waarbij je de strings zo klein mogelijk houdt.
Bijvoorbeeld door de panelen per 4 aan een Steca 500 te hangen (2 stings van 2), wat volgens mij uiteindelijk een veel goedkopere oplossing is (helaas wel meer bekabeling).

Want hoe zit dat met die SolarEdge p405 optimizer als je er 2 panelen aan hangt, wordt dat gezien als 1 paneel of als 2 panelen?

• Señor Sjon
Wat ik begrijp als één paneel. Dus effectief een string van 2. Vandaar dat ik panelen die ongeveer gelijktijdig schaduw krijgen 1 per 2 doe en panelen op de hoeken met een enkele optimizer, omdat zij langer zon krijgen. Vervolgens blijven ook wat langer 5 optimizers actief als je er wat meer hebt. Dit als ik voor een SF opstelling op WZW ga.

Een steca500 kost 230 euro. 2 optimizers kosten 125 euro... Beiden sturen 4 panelen aan. De inverters van SE zijn relatief goedkoop.

• Origineel
  • Niet online
Steca 500 heb je al voor 190 Euro
Bij SolarEdge komt er nog wel een omvormer bij die omgerekend +/- 30 euro per paneel kost.

Voordeel van SolarEdge is wel de monitoring en de garantie....

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Señor Sjon schreef op donderdag 06 november 2014 @ 10:39:

Een steca500 kost 230 euro. 2 optimizers kosten 125 euro... Beiden sturen 4 panelen aan. De inverters van SE zijn relatief goedkoop.
SE zijn geen inverters maar optimizers. Je moet er nog een SE inverter bijkopen. Die beginnen pas bij 2200W.
Stecagrid 500 zijn inverters. Je mag 1 stecagrid 500 zo op een stopcontact aansluiten. Handig voor kleine setjes. Ik verkoop ze nog vaak met onze 5 inch cellen panelen omdat Steca 500 maar tot 5A gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door SolarKing op 06-11-2014 11:30 ]

www.sunsolar.nl

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Ben er onlangs achter gekomen dat een ALS niet werkte.
Men schrijft voor om deze één maal per maand te testen.
Ja, en dat heb ik niet gedaan, dus ik kan daarover niet klagen?

Je kunt dus niet blindelings op je ALS vertrouwen als je deze niet éénmaal per maand test.

Hoe vaak testen jullie de ALS?

Het is toch belangrijk dat een ALS werkt als je in de buurt van je zonnepanelen komt?

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:21
Webcam gaat sowieso niet lukken, omdat je op een knop moet drukken om de waardes te zien.
zonnebaas schreef op woensdag 05 november 2014 @ 17:46:
[...]

Gelukkig gaat je omvormer uit gebruikt hij ook vrijwel geen energie :)
Dit doen vrijwel alle omvormers.

Optie 1: Niet technisch en gaat het puur om te uitlezen begin met een losse kWh meter om opwek te registreren. kleine investering handmatig uitlezen / opschrijven
Optie 2: kijk een of dit wat is: https://code.google.com/p/eversolar-monitor/
Optie 3 heel mooi kun je dit met een netduino plus 2 loggen als je een slimme P1 meter hebt en een S0 (losse kWh meter).
Optie 4 : kijk een op Datalogging PV systemen
Suc6
Bedankt voor je reactie!
Optie 2 lijkt me leuk om mee aan de gang te gaan. Ik ga me daar eens verder in verdiepen.

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Ik denk dat 99% van de mensen niet elke maand hun aardlekschakelaars testen. Ik denk dat merendeel het zelfs nooit doet.
De ALS heeft trouwens weinig te maken met in de buurt van je zonnepanelen komen.

www.sunsolar.nl

• Señor Sjon
Origineel schreef op donderdag 06 november 2014 @ 11:21:
Steca 500 heb je al voor 190 Euro
Bij SolarEdge komt er nog wel een omvormer bij die omgerekend +/- 30 euro per paneel kost.

Voordeel van SolarEdge is wel de monitoring en de garantie....
Dan kom je op 125+120=285. Dan ben je klaar ook. Ik denk dat het om het even is.
SolarKing schreef op donderdag 06 november 2014 @ 11:25:
[...]

SE zijn geen inverters maar optimizers. Je moet er nog een SE inverter bijkopen. Die beginnen pas bij 2200W.
Stecagrid 500 zijn inverters. Je mag 1 stecagrid 500 zo op een stopcontact aansluiten. Handig voor kleine setjes. Ik verkoop ze nog vaak met onze 5 inch cellen panelen omdat Steca 500 maar tot 5A gaat.
Klopt, maar als totaalinstallatie met 15 panelen op dat dakvlak lijkt het me niet bijzonder zinnig om 4 Steca's op te gaan hangen. Die nemen ook zo hun ruimte in. Vier inverters ophangen en aansluiten kost meer dan één inverter natuurlijk en je zal toch een aparte groep op de meterkast willen voor je zonnesysteem.

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 06-11-2014 11:53 ]

• opuntia1
SolarKing schreef op donderdag 06 november 2014 @ 11:50:
Ik denk dat 99% van de mensen niet elke maand hun aardlekschakelaars testen. Ik denk dat merendeel het zelfs nooit doet.
De ALS heeft trouwens weinig te maken met in de buurt van je zonnepanelen komen.
Dus er kan nooit een hoge spanning t.o.v. aarde komen?
Met dit vochtige weer blijf ik maar liever uit de buurt van mijn panelen. :)

Maar goed ik denk ook dat 99% van de mensen niet elke maand hun aardlekschakelaars testen, dus inderdaad het merendeel test niet/nooit. :(

[ Voor 12% gewijzigd door opuntia1 op 06-11-2014 12:08 ]

• Señor Sjon
Hmmm, misschien toch ook maar op SF houden op het WZW dak?
Gisterochtend ben ik ff naar buiten gelopen en heb een foto genomen van de zonnepanelen om eens te kijken wat het effect is van schaduw.

Deze foto is gisterochtend om 10.12u genomen:
Afbeeldingslocatie: http://s11.postimage.org/y918l6cg3/Panel_Shadow.png

Zoals je (hopelijk) kunt zien, valt de onderste rij cellen van het onderste paneel in de schaduw.
Als ik via de monitoring portal van SolarEdge het op dat moment geleverde vermogen (de waarden per paneel worden ongeveer 1x in een interval van ongeveer 2 tot 10 minuten verzonden), kom ik op de volgende waarden:
- bovenste paneel: 10:09 95W; 10:14 150W
- ondersten paneel: 10:11 22W; 10:14 38W

Als ik dus uitga van de waarden om 10:14, dan hebben we het over 150W en 38W voor het bovenste resp. onderste paneel. En dat kan ik niet verklaren. Er valt van het onderste paneel maar 1 rij cellen in de schaduw en toch heb maar 38/150 = 1/4 van de opbrengst. Het zijn panelen van 6x10 cellen met 3 bypass diodes. Zelf zou ik verwachten op plm. 2/3 van het vermogen van het bovenste paneel uit te komen (100W dus).
Pas toen 'n halfuurtje later het onderste paneel volledig uit de schaduw was, leverden de beide panelen ongeveer evenveel.

Kan iemand uitleggen waarom dit gebeurt?
Voor alle duidelijkheid: elk paneel heeft z'n eigen optimizer. I.s.m. met inverter wordt de spanning altijd tussen de 325V en 350V gehouden. Elke optimizer heeft een eigen MPPT.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Elke optimizer heeft wel zijn eigen MPPT maar ook hier is er denk ik sprake van een MPPT die vast blijft zitten op de verkeerde spanning. Als deze elke n minuten zou resetten en het volledige bereik zou scannen komt deze vast een lagere spanning tegen waarbij de Bypass diode geactiveerd wordt.

• Señor Sjon
De P300 tracker werkt van 8 tot 48V. Wellicht had ie een te laag voltage? Maar dat zou met zo'n klein beetje schaduw niet moeten gebeuren. Ik kom in dat topic ook niet echt het antwoord tegen.

• WoudseHoeve
Doe het nu in een keer goed !
- Alle oude meuk er uit tot de meter.
- Nieuwe 3fase hoofdschakelaar achter de meter.
- Nieuwe kast met voldoende (reserve) ruimte en rails.
- Hergebruiken bestaande automaten voor bestaande groepen.
- Plaatsen 3fase automaten met eigen aardlek.
- Alles goed verdelen over de fase.
- Afmonteren met 4mm2 soepel draad.

Voor lange tijd klaar.
Ik heb dat ook gedaan en ben er nog steeds blij mee
(alleen geen ruimte meer voor extra 3fase automaten ...... werden er meer als verwacht)

• Señor Sjon
Met een 25A zekering zou ik ruim voldoende hebben, geen zin om alles te verbouwen. Meterkast verder slopen kan altijd nog.

Volgens de SolarEdge software kom ik niet boven de 4,73kW uit qua piekvermogen met mijn setup. Dat ie dan alsnog de 6 i.p.v. 5 kW installatie aanraadt, is dan wel weer irritant. Mail erover hebben ze iig nog niet beantwoord. Zit zo 200 euro tussen die twee inverters, dus de 5kW heeft mijn voorkeur. ;)

• janne_nl
Wat woudsehoeve zegt. Ik was ook eigenwijs en ging van 1*25 naar 1*40 om een jaar later alsnog naar 3*25 te gaan. Je kunt je hele kast voorbereiden door wat brugjes te leggen tussen de fases zo lang je nog op 1 fase zit.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Señor Sjon schreef op donderdag 06 november 2014 @ 14:44:
De P300 tracker werkt van 8 tot 48V. Wellicht had ie een te laag voltage? Maar dat zou met zo'n klein beetje schaduw niet moeten gebeuren. Ik kom in dat topic ook niet echt het antwoord tegen.
Klopt, de tracker heeft wel een bereik van 8 tot 48 Volt, maar dat betekent niet meteen dat deze ook de juiste MPP spanning vindt.

Zo zijn er een aantal omvormers die elke 5-10 minuten het volledige spanningsbereik doorzoeken om het juiste "globale" MPP punt te vinden (ivm schaduw).

Alle MPP trackers op de markt gebruik het "climb and observe" algoritme, als er dan een beter punt bestaat buiten de delta spanning waarmee deze stapt dan zal deze nooit gevonden worden. Hiervoor moet dan echt het volledige bereik van 8-48 gescanned worden.

Daarom hebben steeds meer string omvormers de mogelijkheid of standaard functionaliteit om elke 5 minuten oid de MPPT te resetten voor een sweep.

Of je nu 10 panelen hebt, of 1 paneel (met ook 3 strings), de MPPT moet wel zijn werk doen. Aangezien ze allemaal met een microcontroller functioneren is dit best in de software in te bouwen.

• opuntia1
WoudseHoeve schreef op donderdag 06 november 2014 @ 15:01:
Doe het nu in een keer goed !
- Alle oude meuk er uit tot de meter.
- Nieuwe 3fase hoofdschakelaar achter de meter.
- Nieuwe kast met voldoende (reserve) ruimte en rails.
- Hergebruiken bestaande automaten voor bestaande groepen.
- Plaatsen 3fase automaten met eigen aardlek.
- Alles goed verdelen over de fase.
- Afmonteren met 4mm2 soepel draad.

Voor lange tijd klaar.
Ik heb dat ook gedaan en ben er nog steeds blij mee
(alleen geen ruimte meer voor extra 3fase automaten ...... werden er meer als verwacht)
En werkt de ALS nog van de bestaande automaat?
Bij mij dus niet! :(

• janne_nl
Als een ALS werkt voor de ombouw werkt hij daarna ook nog. Ik heb een nieuwe 3 fasen hoofdschakelaar en aardlek gekocht en verder de bestaande ALSsen en automaten gebruikt en e.e.a. een beetje slim over de fasen verdeeld.

Maar goed, dat hoirt allemaal niet in dit topic thuis denk ik

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Señor Sjon schreef op donderdag 06 november 2014 @ 11:52:

Klopt, maar als totaalinstallatie met 15 panelen op dat dakvlak lijkt het me niet bijzonder zinnig om 4 Steca's op te gaan hangen. Die nemen ook zo hun ruimte in. Vier inverters ophangen en aansluiten kost meer dan één inverter natuurlijk en je zal toch een aparte groep op de meterkast willen voor je zonnesysteem.
Ik zou mijn klanten ook niet aanraden om 4 Steca's te nemen hoor met zo'n 15 panelen installatie. Veel ruimte nemen ze niet in beslag trouwens. Je hangt ze naast elkaar op een dinrail. De Steca's 500 zijn vooral handig bij kleine sets.

Vandaag een leuke klus gekregen met 74 stuks Solar Frontier 170Wp panelen op 2 Delta Solivia 6K 3-fase inverters.

www.sunsolar.nl

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-11-2025

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Ik ga 14 solar frontier cis 170 panelen laten installeren op plat dak met 8 panelen in oost west, en 6 panelen in noord zuid opstelling.
De 6 noord zuid panelen hebben gedurende de dag last van schaduw en daarom wilde ik die 6 panelen voorzien van solaredge power optimizers, en de andere 8 panelen per twee van één solaredge P405.
Mijn installateur is hier niet zo kapot van, teveel verliezen enz. hij werkt liever met twee stringen.
Hier mensen met ideeën?

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

• Señor Sjon
Ik heb SolarEdge gemaild of je kan combineren tussen P405 met 1 paneel en P405 met 2 panelen. De Site Designer software van SE kan er in ieder geval niets mee.

Paar pointers:
5 optimizers moeten actief zijn in de P405 opstelling voordat er stroom geleverd gaat worden. Doe je alles 2/1, dan moeten er dus 10 panelen actief genoeg zijn. Aangezien je 6+4 optimizers hebt, heb je dus minimaal de helft actief nodig.

Als je één groot plat dak hebt, loont het wellicht om alles O-W tegen elkaar te plaatsen. Hierdoor komen de panelen niet in elkaars schaduw en kan je vaak een beter rendement halen. Scheelt ook windvang op de achterkanten.

Zie dit grafiekje:
Afbeeldingslocatie: http://petecsolar.com/wp-content/uploads/2013/01/oost-west-zonnepanelen.png

Ik snap alleen niet wat je installateur bedoelt met verliezen? De optimizers hebben 98,8% efficientie en de inverter ook 97,5% (EU-rendementen).

14 panelen met 2 strings en CIS panelen ga je niet zomaar redden. Die panelen leveren 595-875V. De meeste kleine inverters vinden dat niet zo leuk, dus ze moeten al parallel gaan installeren of een te grote inverter ophangen.

• janesh

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Dank voor je snelle reactie,
Mijn platte dak heeft een L vorm, 3.5 bij 5.5 op het zuiden, en 3.5 bij 7 naar het noorden.
Dus ik wilde 2x4 in portrait oost west en 2x3 of ook 2x4 in portrait op het stuk gericht op het noorden, wat ligt tussen mijn pyramide kap, en het schuine dak van mijn buren.
Zou dus ieder paneel voorzien van solaredge een betere optie zijn?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
janesh schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 11:22:
Dank voor je snelle reactie,
Mijn platte dak heeft een L vorm, 3.5 bij 5.5 op het zuiden, en 3.5 bij 7 naar het noorden.
Dus ik wilde 2x4 in portrait oost west en 2x3 of ook 2x4 in portrait op het stuk gericht op het noorden, wat ligt tussen mijn pyramide kap, en het schuine dak van mijn buren.
Zou dus ieder paneel voorzien van solaredge een betere optie zijn?
geen solaredge vind ik de mooiste optie. ;)
zeker als je 4x4 doet, dat kan ook op een omvormer met maar 1x een mpp(maar 2x mpp is ook goed mogelijk met wat je wil).
laat de schaduw probleempjes maar opgevangen worden door de parallelle stringen.
SF panelen kunnen zoizo al beter tegen schaduw.

edit:
wat Señor Sjon ook zegt hier onder :Y

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 07-11-2014 12:00 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Señor Sjon
Een plaatje zou erg behulpzaam zijn. :+

Edit
Dit bouwwerkje heb ik in elkaar gezet voor de opbrengsten van mijn systeem. Ik reken waarschijnlijk als een hork met schaduw e.d., maar ik moet ergens vanuit gaan.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZuybQqTXDEnOn19XDGMeEi1O/full.png

[ Voor 138% gewijzigd door Señor Sjon op 07-11-2014 15:04 ]

• janesh

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

dank voor jullie reacties, ik ben helaas een noob op dit gebied, vind het interessant, als het duurder wordt kan me niet schelen, uitlezen per paneel of per twee leek me leuk.
Ik kon zo gauw geen foto uploaden, heb maar even een link naar mijn public dropbox folder toegevoegd.
En nog even dit, de gemetselde muur kijkt naar het zuiden en is dus 5.5 meter breed.

https://www.dropbox.com/s...0LL92r8XKD800LCB8L3a?dl=0

• Señor Sjon
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/content_link/YQBRnCMjySbMBJup0MvY5Ro9iGHLjfwOJoNYQMWObdjOIoHnKLas8I5DNO1pZlV2

Is die muur waar we naar kijken zuidgericht? Heb je een uitsnede van Google Earth o.i.d.?

• janesh

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Zuidgericht ja.
Krijg het zo gauw niet voor elkaar waar je om vraagt, voorlopig heel erg bedankt voor jullie moeite.

• Señor Sjon
Gebruik als je windows 7 of 8 hebt het standaard knipprogramma van Windows of gebruik Screengrab in Firefox. Plaatje trekken wat je wilt hebben, Even plakken in paint, opslaan als jpg of png en dan uploaden naar waar je wilt.

Heb je ook een foto van alle bovenkanten? Hoe zien de hindernissen eruit? Sowieso gaat het kleine puntdakje links aardig wat schaduw opleveren.

Probeer anders je huis in Sketchup te zetten en die te linken met Google Earth. Dan kan je gelijk alle schaduwen zien. Dit kan je er dan uithalen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gOrgbhmsX6KQ6BtNhJ9ag127/full.png

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:31
Señor Sjon schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 10:20:
Ik heb SolarEdge gemaild of je kan combineren tussen P405 met 1 paneel en P405 met 2 panelen. De Site Designer software van SE kan er in ieder geval niets mee.
Logisch redenerend kan het geen enkel probleem zijn om op de ene optimizer 1 paneel aan te sluiten en op de andere 2 op voorwaarde dat je de maximale waarden voor P, V of I nooit overschrijdt

• Señor Sjon
Dat dacht ik dus ook al, maar zou fijn zijn als hun software dat ook inziet.

Thanx voor je data, hier kan ik heel veel mee. Een snelle analyse leert het volgende:
Van 1-1-13 t/m 7-11-14
Totaal opgewekt: 4308 kWh
Als je het slechts presenterende paneel neemt zou het: 4.050 kWh zijn geweest. Je SolarEdge systeem zorgt voor 6,4% verbetering tot heden. Maar, omdat het slechtste paneel niet altijd als slechtste zou presteren over verschillende momenten op een dag genomen, zou dit verschil denk ik groter zijn. Neem ik het gemiddelde, dan is dat 92,4% van het maximale paneel.
code:
1
2
1 2 3 - 4
5 6 7 8 9

1: 97%
2: 96%
3: 94%
4: 100%
5: 91%
6: 88%
7: 87%
8: 88%
9: 89%

Je positionering valt me dan nog mee eigenlijk. Je panelen pikken meer licht op dan je denkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 07-11-2014 23:20 ]

• Origineel
  • Niet online
Wat voor mogelijkheden bestaan er om meerdere strings samen te voegen?
Naast de Y splitter voor 2 kabels vind ik nog de 2, 3 en 4 connection kabels van Solar Frontier maar verder niks.
Afbeeldingslocatie: http://shop.winkelman-zonnepanelen.nl/shop/afbeelding.php?id=50276

Iemand een leuke oplossing om meer dan 2 stings te combineren?
Hoeft niet perse MC4 connector te zijn.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Origineel schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 08:59:
Wat voor mogelijkheden bestaan er om meerdere strings samen te voegen?
Naast de Y splitter voor 2 kabels vind ik nog de 2, 3 en 4 connection kabels van Solar Frontier maar verder niks.
[afbeelding]

Iemand een leuke oplossing om meer dan 2 stings te combineren?
Hoeft niet perse MC4 connector te zijn.
Een dc switch, die gaan tot 6 voudig.
Komen op ebay voorbij.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Rol-Co

Rol-Co

Het blijft toch uitkijken, iemand die weet wat er fout gegaan is?

http://solarmagazine.nl/n...installeerde-zonnepanelen

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Artikel gelezen maar daar staat niet echt veel informatie in, daarnaast is het zelf geinstaleerd dus kan het van alles zijn. Aangezien het donker is op de foto ga ik er vanuit dat het incorrecte installatie van de groepen is geweest.

Ik kan me goed voorstellen dat bij het aanpassen van de meterkast hier wellicht een klem terminal niet goed aangedraaid is en de meterkast in de fik is gegaan. Ook zonder specifiek zonnepanelen te noemen kan dat gewoon gebeuren. Zo lang de materialen voor meterkasten nog bij de bouwmarkten verkocht worden en het dus mogelijk is voor niet gekwalificeerde mensen dit te installeren kan dit gevaarlijk zijn.

Zo kwam ik in een gekocht woonhuis van een vriend op meerdere plekken dubbel blauwe draden tegen, en aarde draad die misbruikt was voor schakeldraad.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Señor Sjon schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 23:16:
Totaal opgewekt: 4308 kWh
Als je het slechts presenterende paneel neemt zou het: 4.050 kWh zijn geweest. Je SolarEdge systeem zorgt voor 6,4% verbetering tot heden. Maar, omdat het slechtste paneel niet altijd als slechtste zou presteren over verschillende momenten op een dag genomen, zou dit verschil denk ik groter zijn.
Hierbij ga je er van uit dat met deze panelen in één string, alle panelen hetzelfde MPP zouden hebben (stroom en spanning).
Dat is niet helemaal zo, pak de I/V curve (of beter, de I/P curve als die er is) er maar bij. Alle panelen in serie in een string hebben dezelfde stroom, maar de spanning kan verschillen.
Als je dicht bij het MPP zit gaat de spanning een beetje omhoog als de stroom een beetje afneemt. Dit zorgt er voor dat als de stroom bijvoorbeeld 5% afneemt (=aanpassen aan het slechtste paneel in de string), het vermogen van het beste paneel maar 1-2% afneemt. De winst van optimizers is dus, afgezien van schaduweffecten, kleiner dan hierboven berekend (maar evengoed groter dan 0).

• Señor Sjon
Ok, zo diep zit ik na anderhalf week studie nog niet in de materie. ;)

Ben wel blij dat ik 1,45 meter tussen bovenkant Velux en onderkant nok heb. Mijn pannen hebben een werkende hoogte van 33cm (4 rijen plus lood tussen velux en nok), dus SF panelen zouden in portrait erboven moeten passen. Dan blijf ik max 10cm onder de nok. Zit de montagerail niet te dicht op elkaar met maar 2 pannen (66cm) tussenruimte en 125 lange panelen?

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik ben ook benieuwd naar de oorzaak. Gezien het tijdstip kan het niet direct aan de stroom van de panelen zelf gelegen hebben. Die werken niet meer in het donker. Of de brand was al eerder ontstaan, maar was nog in het gloeistadium.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 12:22:
Artikel gelezen maar daar staat niet echt veel informatie in, daarnaast is het zelf geinstaleerd dus kan het van alles zijn. Aangezien het donker is op de foto ga ik er vanuit dat het incorrecte installatie van de groepen is geweest.

Ik kan me goed voorstellen dat bij het aanpassen van de meterkast hier wellicht een klem terminal niet goed aangedraaid is en de meterkast in de fik is gegaan. Ook zonder specifiek zonnepanelen te noemen kan dat gewoon gebeuren. Zo lang de materialen voor meterkasten nog bij de bouwmarkten verkocht worden en het dus mogelijk is voor niet gekwalificeerde mensen dit te installeren kan dit gevaarlijk zijn.

Zo kwam ik in een gekocht woonhuis van een vriend op meerdere plekken dubbel blauwe draden tegen, en aarde draad die misbruikt was voor schakeldraad.
Ik zie ook regelmatig gekke dingen, dus kan alles zijn en door iedereen.

Dit staat bij rtv
Tegen vijf voor drie, een uur na de melding, heeft de brandweer het vuur onder controle en wordt begonnen met nablussen.
Dus melding 2 uur in de nacht, dat moet wel iets in de 220 kant zijn inderdaad.

Nog even de betonvoet constructie "verankerd" aan het dak zelf.
Was weer een mooie dag vandaag om dat nog even te doen...
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2hn55rt.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/bh0zzt.jpg

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rol-Co

Rol-Co

Much better :)
Kwamen die gedraaide dakhaken ook nog van pas he !

Inderdaad, die kon ik aan de straatstenen nog niet kwijt. ;)

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:32
Heb je hem verankerd omdat je dacht dat ballast niet genoeg is of meer een gedachte van "better safe than sorry."?
Na wat adviezen hier op het forum, toch maar gedaan.
Kan geen kwaad, kost wat extra moeite, maar dan weet je ook zeker dat het nooit kan gaan verschuiven.
Dus better safe than sorry inderdaad.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
Mooi gedaan, dat valt er niet meer vanaf.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Heel netjes gedaan. Goed idee met die dakhaken.

www.sunsolar.nl

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03-2025
Señor Sjon schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 10:20:

Paar pointers:
5 optimizers moeten actief zijn in de P405 opstelling voordat er stroom geleverd gaat worden. Doe je alles 2/1, dan moeten er dus 10 panelen actief genoeg zijn. Aangezien je 6+4 optimizers hebt, heb je dus minimaal de helft actief nodig.
Cranberry schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 20:39:
[...]

Logisch redenerend kan het geen enkel probleem zijn om op de ene optimizer 1 paneel aan te sluiten en op de andere 2 op voorwaarde dat je de maximale waarden voor P, V of I nooit overschrijdt
Grappig, ik heb die vraag een week geleden ook aan SolarEdge gesteld, omdat ik aanvankelijk met een 3-fase omvormer 'slechts' 12 optimizers wilde aansluiten. Dat gaat niet lukken (denk ik) want in documentatie staat dat er minimaal 13 optimizers moeten worden aangesloten. Daarom heb ik er dus voor gekozen om van de 24 panelen (SF-170) er 2 op een losse P405 optimizer te zetten (daarmee dus 11+1+1=13). Volgens SolarEdge gaat dit prima.
(let op: voor 1 fase omvormers is het minimale aantal optimizers 6, weet niet of 5 ook gaat lukken)

[ Voor 25% gewijzigd door richardt op 08-11-2014 19:48 ]

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ben nog nieuw hier op dit forum. Maar heb plannen om zonnepanelen aan te schaffen, wil 12 stuks Ja-solar 265 wp op mijn schuur in landscape ongeveer 45 graden en 3 stuks op een plat dak in 15 graden hier naast .
Dit met een SolarEdge systeem, mijn vraag is of het toegestaan is om met afwijkende graden met 1 omvormer te werken.
Misschien is hier iemand die daar antwoord op kan geven.

gr Pieter

• Cranberry
5 is te weinig. De omvormer wil de stringspanning op 330 - 350V krijgen/houden en de optimizers hebben volgens mij een maximale Vout van 60V. 5 Gaat dus niet lukken.

• Cranberry
Verwijderd schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 20:36:
Hallo allemaal,

Ben nog nieuw hier op dit forum. Maar heb plannen om zonnepanelen aan te schaffen, wil 12 stuks Ja-solar 265 wp op mijn schuur in landscape ongeveer 45 graden en 3 stuks op een plat dak in 15 graden hier naast .
Dit met een SolarEdge systeem, mijn vraag is of het toegestaan is om met afwijkende graden met 1 omvormer te werken.
Misschien is hier iemand die daar antwoord op kan geven.

gr Pieter
No problem. Dat is juist één van de voordelen van een systeem met optimizers zoals SolarEdge en Tigo.

Verwijderd

bedankt voor je antwoord, welke omvormer van SolarEdge zou het meest geschikt zijn .
( zo heb ik misschien nog wel meer vraagjes )

• Señor Sjon
Cranberry schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 20:36:
5 is te weinig. De omvormer wil de stringspanning op 330 - 350V krijgen/houden en de optimizers hebben volgens mij een maximale Vout van 60V. 5 Gaat dus niet lukken.
Bij kristal: 8 minimaal in de string en minimaal 6 actief.
Bij CIS: 6 minimaal in de string en minimaal 5 actief.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
drielp schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 14:16:
[...]

Ik ben ook benieuwd naar de oorzaak. Gezien het tijdstip kan het niet direct aan de stroom van de panelen zelf gelegen hebben. Die werken niet meer in het donker. Of de brand was al eerder ontstaan, maar was nog in het gloeistadium.
Vreemd, in de verslaggeving van RTVNoord wordt helemaal niet gerept over zonnepanelen.
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=140936

• Origineel
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 09:39:
[...]

Een dc switch, die gaan tot 6 voudig.
Komen op ebay voorbij.
Je bedoelt een lastscheider?

• Rol-Co

Rol-Co

Origineel schreef op zondag 09 november 2014 @ 09:44:
[...]

Je bedoelt een lastscheider?
Ja, maar wel voor DC spanning en ze zijn ook speciaal voor pv gemaakt.

http://www.ebay.de/itm/SP...lagen&hash=item3f2f668cf8

http://www.ebay.de/itm/DC...lagen&hash=item462be82941

[ Voor 40% gewijzigd door Rol-Co op 09-11-2014 11:37 ]

• richardt
Cranberry schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 20:36:
Señor Sjon schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 21:32:
Bij kristal: 8 minimaal in de string en minimaal 6 actief.
Bij CIS: 6 minimaal in de string en minimaal 5 actief.
@Señor Sjon: waar heb je dat gelezen?
@Cranberry: De optimizers passen (inderdaad) zelf hun uitgangsspanning aan, zodat de stringspanning van 350V (1 fase) of 750V (3 fase) wordt gehaald. De maximale uitgangsspanning van een P405 optimizer is echter 85 volt, dus als je er 5 in serie schakelt zit je al over 350V.

Daarnaast zijn het (volgens mij) 'simpele' buck-boost converters die zowel de ingangsspanning kunnen verlagen (buck) als verhogen (boost)

• Origineel
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 09 november 2014 @ 11:01:
[...]

Ja, maar wel voor DC spanning en ze zijn ook speciaal voor pv gemaakt.
Dat je AC niet voor DC mag gebruiken weet ik, heeft geloof ik te maken met de afstand van de contacten geloof ik (vlamboog)?

Heb wel iets van Eaton gevonden voor PV, maar die zijn me met €150~€200 euro me veels te duur O-)
Afbeeldingslocatie: https://www.elektroschakelmateriaal.nl/spree/products/31142/large/eaton-moeller-144123-pv-opbouw-schakelaar-2-polig-30a-mc4-r-g-95676_0.png?1412692512

http://datasheet.moeller....hp?model=120922&locale=nl

• Rol-Co

Rol-Co

Kijk even mijn post hierboven

• Señor Sjon
richardt schreef op zondag 09 november 2014 @ 11:28:
[...]

[...]

@Señor Sjon: waar heb je dat gelezen?
@Cranberry: De optimizers passen (inderdaad) zelf hun uitgangsspanning aan, zodat de stringspanning van 350V (1 fase) of 750V (3 fase) wordt gehaald. De maximale uitgangsspanning van een P405 optimizer is echter 85 volt, dus als je er 5 in serie schakelt zit je al over 350V.

Daarnaast zijn het (volgens mij) 'simpele' buck-boost converters die zowel de ingangsspanning kunnen verlagen (buck) als verhogen (boost)
Staat gewoon in de spec sheet van SolarEdge. Bij CIS heb je de p405 nodig vanwege het hogere voltage

• richardt
Señor Sjon schreef op zondag 09 november 2014 @ 11:45:
[...]

Staat gewoon in de spec sheet van SolarEdge. Bij CIS heb je de p405 nodig vanwege het hogere voltage
Dat snap ik, de minimale stringlengte met P405 optimizers bedraagt 6 en 13 voor resp. 1 fase en 3 fase omvormers. Zie de P405 datasheet. Maar waar heb jij gelezen of gehoord dat er van die 6 optimizers minimaal 5 actief moeten zijn?

• Origineel
  • Niet online
U is een toppertje _/-\o_

Die "SPELSBERG DC TRENNSCALTER BLITZSCHUTZ 1000 VDC / 25 A" lijkt me precies wat ik nodig heb :+

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hier een uitbreiding van 520wp
2 x HJM260 bij de 10 x HJM250 op een Delta Solivia 2.5G

Eerst zo:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/Zonnepanelen.jpg
En nu zo:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/Zonnepanelen%20nieuw.jpg

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Rol-Co

Rol-Co

Pijpkes naar de andere schuine zijde :)

Prima zo toch, niks meer aan doen.

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

klump4u schreef op zondag 09 november 2014 @ 13:34:
Hier een uitbreiding van 520wp
2 x HJM260 bij de 10 x HJM250 op een Delta Solivia 2.5G

Eerst zo:
[afbeelding]
En nu zo:
[afbeelding]
Ja, zo kan ik het ook.
De eerste maand dat ik je nét heb ingehaald en dan ga jij panelen bijplaatsen ;)

Mooi, kerel!
Scheelt ook weer schaduw.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op zondag 09 november 2014 @ 16:49:
[...]

Ja, zo kan ik het ook.
De eerste maand dat ik je nét heb ingehaald en dan ga jij panelen bijplaatsen ;)

Mooi, kerel!
Scheelt ook weer schaduw.
En beter in zijn voltage met 12x denk ik voor de solivia.

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zondag 09 november 2014 @ 16:56:
[...]

En beter in zijn voltage met 12x denk ik voor de solivia.
Ik voel een nieuw managementboek aankomen:

Hoe zet je een Solivia in zijn kracht?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Pagina: 1 ... 65 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.