Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.889 views

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Door SF goed toe te passen (in oriëntatie en strings) is de meeropbrengst van SolarEdge minimaal.
Volgens mij moet je kiezen tussen de hoogste opbrengst per vierkante meter (goede kristallijne panelen met optimizers) of hoogste opbrengst per euro (ik gok SF zonder optimizers).
SF met optimizers heeft geen zin.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:05
Heb je al gezien wat ie kost? ;) Ding kost bijna 500 euro.

Ik kom met mijn dakafmetingen veel beter uit met de moduulmaat van SF. Bij kristallijn kom ik in een soort portrait/landscape hel uit die er niet uitziet op je dak. Daarbij komt dat SF modules mooi zwart zijn. Sowieso schijnen SF panelen bij O/W oriëntering een stuk beter te presteren.

[ Voor 12% gewijzigd door Señor Sjon op 03-11-2014 15:14 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
Proton_ schreef op maandag 03 november 2014 @ 15:08:
Door SF goed toe te passen (in oriëntatie en strings) is de meeropbrengst van SolarEdge minimaal.
Volgens mij moet je kiezen tussen de hoogste opbrengst per vierkante meter (goede kristallijne panelen met optimizers) of hoogste opbrengst per euro (ik gok SF zonder optimizers).
SF met optimizers heeft geen zin.
mee eens.

maar er is ook een 3de optie.
je wekt op voor de fun van het opwekken, zo zou met dit dak ook nog gewoon 2 panelen aan de gevel kunnen worden gehangen voor meer opbrengst in het voor en na seizoen.
Señor Sjon schreef op maandag 03 november 2014 @ 15:13:
Heb je al gezien wat ie kost? ;) Ding kost bijna 500 euro.

Ik kom met mijn dakafmetingen veel beter uit met de moduulmaat van SF. Bij kristallijn kom ik in een soort portrait/landscape hel uit die er niet uitziet op je dak. Daarbij komt dat SF modules mooi zwart zijn. Sowieso schijnen SF panelen bij O/W oriëntering een stuk beter te presteren.
jep >:)

kijk eens bij Yingli Solar.
die hebben ook een kleiner paneel. (kom allen niet op hun website??)

edit:
alternatieve info plek:
http://www.sunnshop.nl/zo...i/yingli-panda-zwart.html

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 03-11-2014 15:32 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Señor Sjon
Paneel aan de gevel? Wut? Hell no. :P Zou eerder nog op een tuinhuisje een paar panelen zetten dan aan de gevel hangen.

• migjes
Señor Sjon schreef op maandag 03 november 2014 @ 15:31:
Paneel aan de gevel? Wut? Hell no. :P Zou eerder nog op een tuinhuisje een paar panelen zetten dan aan de gevel hangen.
iedereen heeft zo zijn eigen prioriteiten.
soms hebben mensen liever een langer seizoen als de hoogste opbrengst.

mijn dit Yingli YL205C-24b paneel heeft wel de +/- zelfde maten als een SF.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Señor Sjon
Die moeten in landscape. Zal eens pielen wat dat doet op WZW. Dan nog lijken mij de SF's een betere keuze op ONO? Waarom is het gros van de panelen 1.65x1.00 eigenlijk? Het komt maar matig overeen met pannenmaten. Ze zouden eigenlijk de Velux maattabel moeten gebruiken. ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Señor Sjon op 03-11-2014 15:50 ]

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Stel dat je met SolarEdge 10% rendement verbetering hebt per paneel.
Met 1 SE p405 optimizer á 60 euro kun je 2 panelen aansturen, dus 20% rendement.
Dus met 5 optimizers á 300 euro heb je 100% rendement erbij.

Maar.....voor 300 euro kun je ook 2 SF panelen erbij kopen, goed voor 200% rendement :+ :*)

• Señor Sjon
Alleen die moet ik met luchtankers monteren. Helaas zijn die nog niet leverbaar. :+

Maar hoeveel rendement verlies je wel niet doordat je met schaduwen zit, dus de SE's zouden eerder verdubbelen op dat dak. Voor ONO ben ik het wel eens dat ze niet veel gaan doen op die zonovergoten schaduwarme gevel.

[ Voor 59% gewijzigd door Señor Sjon op 03-11-2014 16:27 ]

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:40

S913

Abusus non tollit usum

Niemand die een mening heeft over de 750 euro verschil in relatie tot het gebruikte materiaal? O-)
S913 schreef op zondag 02 november 2014 @ 16:33:
Misschien een beetje kort door de bocht vraag, maar heb nu 2 offertes liggen van 2 verschillende bedrijven, incl. installatie:
  1. 11 x 260wp Sunerg Poly panelen, Zeversolar 3000 omvormer plus Zeversolar monitor unit (om hem uit te kunnen lezen)
  2. 11 x 250wp Denim Poly panelen, Samil Power 3000 omvormer incl. Wifi uitleesmogelijkheid
Het is van 2 verschillende bedrijven, maar er vanuitgaande dat ze allebei goed werk leveren (heb van beide bedrijven klanten gesproken en hun ervaringen gehoord), vraag ik me af of de gebruikte onderdelen hierboven een prijsverschil van zo'n 750 euro (na teruggave BTW) justificeert?
Heb de vraag nog uitstaan wat 260wp Denim panelen voor meerprijs tot gevolg zou hebben (dat maakt een eerlijker vergelijk), maar gaat me nu even om de merken en hun prijs/kwaliteit.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 03 november 2014 @ 15:13:
Dat laatste schijnt ja, vooral in de documentatie van SF vind ik dat helder terug. Ik kan echter geen harde, betrouwbare, onafhankelijke cijfers vinden... jij wel? :) Ben er erg benieuwd naar, want ze zijn wel mooier idd, en ik zou ook voor een oost-opstelling gaan.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Origineel schreef op maandag 03 november 2014 @ 13:51:
[...]

Heb nog even zitten snuffelen over dat scheef verdelen, van de Fronius website:

[...]
Ok mooi, dan kan je lekker aan rommelen met die inverter d:)b

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:00
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6awskY3YNugSTNzYxQCNr1gB/full.jpg

:D

Vraag me wel af of het echt is :P

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 03-11-2014 18:58 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Haha briljant :D

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:33
_/-\o_ Cool _/-\o_

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Señor Sjon
Aikon schreef op maandag 03 november 2014 @ 17:33:
[...]

Dat laatste schijnt ja, vooral in de documentatie van SF vind ik dat helder terug. Ik kan echter geen harde, betrouwbare, onafhankelijke cijfers vinden... jij wel? :) Ben er erg benieuwd naar, want ze zijn wel mooier idd, en ik zou ook voor een oost-opstelling gaan.
Betrouwbare cijfers in de zonnepaneelsector? :? Alleen het glas erbovenop is transparant, voor de rest is het vooral een YMMV sector. Vooral het modelleren van hindernissen kan nergens, althans via sketchup kan het wel, maar krijg daar maar eens output op.

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:20
sinds 3 jaar hebben we nu zonnepannelen op het dak, waarbij het altijd weer een heel gedoe is om de afrekening / saldering rond te krijgen. Wij zitten nu bij nuon. Daar kun je op hun website de meterstanden invullen van de slimme meter. Alleen de standen die door de zonnepannelen zijn opgewekt, kunnen hier niet doorgegeven worden. Daarvoor moet je bellen met de klantenafdeling van de Nuon. Eind 2012 hebben ze me verteld dat deze stand in 2013 ook online doorgegeven zou kunnen worden. Echter een jaar later, dus in 2013, nog hetzelfde liedje. Binnenkort moet ik de standen weer doorgeven. Weet iemand of de opbrengst van de zonnepanelen nu ook online doorgegeven kan worden ?

Zojuist hebben we iemand in huis gehad, met advies om over te stappen naar e-on. Hoe zijn daar de ervaringen mee ?
Zou iemand aan kunnen geven of dit daar wel goed geregeld is ?

• MichielFRL
@Señor Sjon
Wat dacht je van onderstaande config:

- WZW voorgevel zijde > 2 rijtjes van 3x SF155 (2 stringen van 3 panelen)
- WZW achtergevel zijde > 2 rijtjes van 3x SF155 (2 stringen van 3)
Totaal WZW dak = 12x SF155 = 1860Wp x 85% = +/- 1600kWh/jr
- ONO over de gehele breedte van het dak > 9x SF155 (3 stringen van 3 panelen)
- ONO in midden onder de bovenste rij > 3x SF155 (1 string van 3 panelen)
Totaal ONO dak = 12x SF155 = 1860Wp x 70% = +/- 1300kWh/jr

Dat alles aansluiten op een Omnik 3.0K-TL2 (WZW op MPPT1 en ONO op MPPT2)

Totaal opbrengst: +/- 2900kWh
Totaal kosten SF155: €3.000
Kosten Omnik 3.0K-TL2: €750

Dekt niet je hele verbruik, maar wel voor een groot gedeelte.

• MichielFRL
Aloysxda schreef op maandag 03 november 2014 @ 19:37:Daar kun je op hun website de meterstanden invullen van de slimme meter
Waarom geef je standen door als je een slimme meter hebt?

• Aloysxda
MichielFRL schreef op maandag 03 november 2014 @ 19:41:
[...]

Waarom geef je standen door als je een slimme meter hebt?
Wij zitten nu bij nuon. Daar kun je op hun website de meterstanden invullen van de slimme meter. Alleen de standen die door de zonnepannelen zijn opgewekt, kunnen hier niet doorgegeven worden. Daarvoor moet je bellen met de klantenafdeling van de Nuon, anders krijg je dit niet terug betaald.
Nuon heeft me nog nooit een andere mogelijkheid geboden of heb jij een andere oplossing ?

• MichielFRL
Aloysxda schreef op maandag 03 november 2014 @ 19:43:
[...]

Wij zitten nu bij nuon. Daar kun je op hun website de meterstanden invullen van de slimme meter. Alleen de standen die door de zonnepannelen zijn opgewekt, kunnen hier niet doorgegeven worden. Daarvoor moet je bellen met de klantenafdeling van de Nuon, anders krijg je dit niet terug betaald.
Nuon heeft me nog nooit een andere mogelijkheid geboden of heb jij een andere oplossing ?
Een van de voordelen van een slimme meter is dat je geen meterstanden meer hoeft door te geven.
Alle 4 de telwerk standen worden automatisch periodiek doorgestuurd naar de energieleverancier.

• Aloysxda
MichielFRL schreef op maandag 03 november 2014 @ 19:51:
[...]

Een van de voordelen van een slimme meter is dat je geen meterstanden meer hoeft door te geven.
Alle 4 de telwerk standen worden automatisch periodiek doorgestuurd naar de energieleverancier.
Dat hoort zo te zijn. Bij de nuon helaas nog niet. Dit is de reden waarom ik aan het kijken ben of e-on dit beter geregeld heeft.
Iemand ervaring mee ?

Verwijderd

S913 schreef op maandag 03 november 2014 @ 17:17:
Niemand die een mening heeft over de 750 euro verschil in relatie tot het gebruikte materiaal? O-)
Enige wat ik toe kan voegen is dat er geen 260Wp Denim's bestaan. Dus daar hoef je het antwoord niet op af te wachten. :)

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-01 21:02

databeestje

Von PrutsHausen

Aloysxda schreef op maandag 03 november 2014 @ 19:43:
[...]

Ik ben inmiddels weg bij de nuon, maar na het doorgeven van de 2e ean code van de teruglevermeter is dit correct verwerkt. Wel ruimschoots na de toenmalige jaarafrekening.
Bij de overstap 2 maanden geleden werd de eindafrekening met alle 4 de standen in 1 keer correct opgemaakt.

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Ik zie wel een kabel lopen rechts van dat vlak zonnepanelen, maar geen kabel naar die tekst. Zal wel niet echt zijn, waarschijnlijk dummies.

www.sunsolar.nl

• Aloysxda
databeestje schreef op maandag 03 november 2014 @ 20:30:
[...]

Ik ben inmiddels weg bij de nuon, maar na het doorgeven van de 2e ean code van de teruglevermeter is dit correct verwerkt. Wel ruimschoots na de toenmalige jaarafrekening.
Bij de overstap 2 maanden geleden werd de eindafrekening met alle 4 de standen in 1 keer correct opgemaakt.
Heel fijn dat je de ervaring wilt delen. _/-\o_ _/-\o_ Hierdoor is de drang naar een overstap naar een andere leverancier minder groot geworden. Over nuon ben ik zelf best tevreden.
Bij e-on zouden we op jaar basis wat goedkoper uit zijn, maar wat je daar verder voor terug krijgt is altijd maar weer afwachten. Eerst maar eens overleggen welke tarrieven we bij nuon kunnen krijgen.......

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:20
Yep,

Die krijg ik ook, maar dan de 215Wp versie en mono, niet volledig zwart. Ik had ook de keuze tussen de SF en de kleine panda's vanwege het formaat en ik heb gekozen voor veel wp per m2. Maarja, ik zit dan ook aan de kust op zzw.. ik hoop, als de boel geïnstalleerd is, de opstelling hier te delen.
migjes schreef op maandag 03 november 2014 @ 15:35:
[...]

iedereen heeft zo zijn eigen prioriteiten.
soms hebben mensen liever een langer seizoen als de hoogste opbrengst.

mijn dit Yingli YL205C-24b paneel heeft wel de +/- zelfde maten als een SF.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• Señor Sjon
Die panda's zijn even zeldzaam als de dieren in het wild. ;) Ik kom ze in de regel tegen voor ~200/paneel.

Verwijderd

solarking schreef
Ik zie wel een kabel lopen rechts van dat vlak zonnepanelen, maar geen kabel naar die tekst. Zal wel niet echt zijn, waarschijnlijk dummies.
even gegoogled
http://solarmagazine.nl/n...meslogan-met-zonnepanelen

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:27

JayPe

Ondertitel

Aloysxda schreef op maandag 03 november 2014 @ 19:53:
[...]

Dat hoort zo te zijn. Bij de nuon helaas nog niet. Dit is de reden waarom ik aan het kijken ben of e-on dit beter geregeld heeft.
Iemand ervaring mee ?
Sinds wij een slimme meter hebben ( de vorige was een semi-slimme: die had z'n school niet afgemaakt en kon z'n standen dus niet doorbellen, en kon ook niet terug-tellen,.. maar was wèl digitaal), krijgen we elke 2 maanden een overzicht thuis van de Nuon, met ons verbruik en de opbrengst etc etc. Nu hangt die meter er ongeveer 1,5 jaar, en dus staat op het overzicht ook keurig aangegeven wat we dit jaar verbruikten, en wat we in dezelfde periode vorigjaar verbruikten..

Weet je zeker dat je een slimme meter hebt? Of is het misschien ook zo'n semi slimme? ( semi-slim als in: lijkt heel wat, maar z'n standen automagisch doorgeven? ho maar!)

Salderen is tot nu toe bij Nuon geen probleem gebleken, en aangezien de verdere service niet super-de-fluper is, neem ik eigenlijk aan dat 'voor minder geld' het alleen maar 'nog veel erger' zal worden: wat je zelf zegt: overstappen scheelt geld, maar hoeveel (ellende) krijg je daar voor terug?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:27

JayPe

Ondertitel

Señor Sjon schreef op maandag 03 november 2014 @ 15:31:
Panelen aan de gevel mogen ook alleen met een bouwvergunning (toch?). Alleen op 't dak zijn ze vergunningsvrij.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

JayPe schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 06:45:
[...]

Salderen is tot nu toe bij Nuon geen probleem gebleken, en aangezien de verdere service niet super-de-fluper is, neem ik eigenlijk aan dat 'voor minder geld' het alleen maar 'nog veel erger' zal worden: wat je zelf zegt: overstappen scheelt geld, maar hoeveel (ellende) krijg je daar voor terug?
Raar argument, als je nu niet tevreden bent kijk je toch verder? Kijk bv welke van de goedkopere goed bezig zijn op twitter met webcare om een indruk te krijgen hoe serieus ze met klanten omgaan.

• Señor Sjon
MichielFRL schreef op maandag 03 november 2014 @ 19:39:
@Señor Sjon
Wat dacht je van onderstaande config:

- WZW voorgevel zijde > 2 rijtjes van 3x SF155 (2 stringen van 3 panelen)
- WZW achtergevel zijde > 2 rijtjes van 3x SF155 (2 stringen van 3)
Totaal WZW dak = 12x SF155 = 1860Wp x 85% = +/- 1600kWh/jr
- ONO over de gehele breedte van het dak > 9x SF155 (3 stringen van 3 panelen)
- ONO in midden onder de bovenste rij > 3x SF155 (1 string van 3 panelen)
Totaal ONO dak = 12x SF155 = 1860Wp x 70% = +/- 1300kWh/jr

Dat alles aansluiten op een Omnik 3.0K-TL2 (WZW op MPPT1 en ONO op MPPT2)

Totaal opbrengst: +/- 2900kWh
Totaal kosten SF155: €3.000
Kosten Omnik 3.0K-TL2: €750

Dekt niet je hele verbruik, maar wel voor een groot gedeelte.
Heb gisteravond even zitten excellen.

Je moet SolarEdge overal of nergens nemen. De tweede inverter (of companeel à 500 euro) die je bij een hybride oplossing nodig hebt, haalt de meerkosten van de optimizers in. En dan zit ik weer met de WZW gevel die een schaduwlijn krijgt en daar gewoon minder performance haalt.

Ook al heb je meerdere strings parallel op bv. een SMA, dan nog is er maar één MPPT op die zijde. Dan heb je toch alsnog last van de schaduwen op die string? Hij kan toch niet per parallel tracken?

Over de Omnik lees ik horrorverhalen met betrekking tot de schaduwen (lees geen Optitrack o.i.d.). Is dat inmiddels opgelost?

Dan nog geeft SolarEdge 25 jaar garantie op de optimizers en standaard 12 jaar op de inverter. Veel andere merken komen niet verder dan 5 jaar.

Verder komt de Site Designer van SolarEdge met de SE6000 als inverter, terwijl er door de ligging max 4,73 kW gegenereerd wordt Dan kan ik toch gewoon de SE5000 nemen? Hoewel de prijsverschillen marginaal zijn en je bij evt. een later 200Wp/paneel uitbreiding mogelijk niet lekker uitkomt.

• MichielFRL
Señor Sjon schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 09:14[/message]:

Ook al heb je meerdere strings parallel op bv. een SMA, dan nog is er maar één MPPT op die zijde. Dan heb je toch alsnog last van de schaduwen op die string? Hij kan toch niet per parallel tracken?
Heb je een string van 10 panelen en valt op 1 paneel schaduw dan stort de hele string in.
Heb je echter op 1 MPPT (ingang omvormer) 5 stringen van 2 panelen aangesloten en valt op 1 paneel schaduw, dan doen 4 stringen het normaal en 1 string stort in. Het verlies is dus klein.
Feitelijk doet een optimizer hetzelfde.

Als ik goed naar de tekeningen van je kijk valt het met de schaduw gedurende de maanden die er toe doen wel mee. In de zomer schijnt de zon nog laat op een gedeelte van de panelen maar heeft veel minder kracht dan tussen 11:00 en 14:00. Dat er dus panelen in de schaduw komen te liggen is niet zo spannend. Schaduw op piektijden is funest voor de opbrengst.
Señor Sjon schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 09:14[/message]:Over de Omnik lees ik horrorverhalen met betrekking tot de schaduwen (lees geen Optitrack o.i.d.). Is dat inmiddels opgelost?
Ik nam de Omnik als voorbeeld. Schaduw is niet zo spannend in deze situatie vanwege het grote aantal kleine stringen. Iedereen heeft zijn/haar voorkeur. Ik denk dat het allemaal niet zo spannend is.
10 dagen meer of minder bewolking kan nog wel eens een veel groter effect hebben dan een gemiddelde omvormer in vergelijk met een top omvormer. Rekening houdende met het feit dat omvormers ook nog eens stuk gaan gedurende de levensduur van je panelen, is een goedkopere omvormer aantrekkelijker dan een dure.

Een Steca 3000 is ook een goede keus i.c.m. SF.
Ervaring met die combinatie is er voldoende in dit topic.

[ Voor 3% gewijzigd door MichielFRL op 04-11-2014 09:44 ]

• MichielFRL
Aloysxda schreef op maandag 03 november 2014 @ 19:53:
[...]

Iemand ervaring mee ?
Een paar jaar terug E-on gehad. Beviel prima (nog geen zonnepanelen).
Maar waarom stap je niet over naar Eneco en neem je Toon erbij?
Heb je er een leuk speeltje bij.

Verwijderd

offtopic aan toon werkt alleen met slimme meters offtopic uit.

• MichielFRL
Verwijderd schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:07:
offtopic aan toon werkt alleen met slimme meters offtopic uit.
Ook met NIET slimme meters werkt toon, in ieder geval de digitale meters. Dan leest toon uit via een sensor i.p.v. de P1-poort.

• Señor Sjon
MichielFRL schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 09:41:
[...]

Heb je een string van 10 panelen en valt op 1 paneel schaduw dan stort de hele string in.
Heb je echter op 1 MPPT (ingang omvormer) 5 stringen van 2 panelen aangesloten en valt op 1 paneel schaduw, dan doen 4 stringen het normaal en 1 string stort in. Het verlies is dus klein.
Feitelijk doet een optimizer hetzelfde.

Als ik goed naar de tekeningen van je kijk valt het met de schaduw gedurende de maanden die er toe doen wel mee. In de zomer schijnt de zon nog laat op een gedeelte van de panelen maar heeft veel minder kracht dan tussen 11:00 en 14:00. Dat er dus panelen in de schaduw komen te liggen is niet zo spannend. Schaduw op piektijden is funest voor de opbrengst.

[...]

Ik nam de Omnik als voorbeeld. Schaduw is niet zo spannend in deze situatie vanwege het grote aantal kleine stringen. Iedereen heeft zijn/haar voorkeur. Ik denk dat het allemaal niet zo spannend is.
10 dagen meer of minder bewolking kan nog wel eens een veel groter effect hebben dan een gemiddelde omvormer in vergelijk met een top omvormer. Rekening houdende met het feit dat omvormers ook nog eens stuk gaan gedurende de levensduur van je panelen, is een goedkopere omvormer aantrekkelijker dan een dure.

Een Steca 3000 is ook een goede keus i.c.m. SF.
Ervaring met die combinatie is er voldoende in dit topic.
Ik heb een gelijkwaardige situatie aan Cranberry in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
Hij draait met 170 graden 2100/2295 Wh/Wp. Ik weet alleen niet welke 255W panelen hij heeft en wat PVGIS bij hem aangeeft in de basissituatie zonder schaduw..

Ik ga ervan uit dat dit probleem: Cranberry in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3" bij SF minder speelt doordat zij een veel hoger voltage opwekken. Met 2 panelen op één optimizer komt er denk ik toch wel wat meer opbrengst?

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:21
Ik heb 255 Eoplly mono-panelen.

'PVGIS classic' voorspelt 1910kWh met mijn setup en 'Climate-SAF PVGIS' 2120.

• migjes
Señor Sjon schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:29:
[...]
Ik ga ervan uit dat dit probleem: Cranberry in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3" bij SF minder speelt doordat zij een veel hoger voltage opwekken. Met 2 panelen op één optimizer komt er denk ik toch wel wat meer opbrengst?
niet de hoge V van SF doet het.
maar:
een mono/poly/etc paneel hebben cellen van 5"of 6" en dan een stuk of 60 tot 96 cellen in een paneel.
(meestal gegroepeerd in 3 groepen, die uit gezet kunnen worden door diodes als ze schaduw hebben.)
een SF paneel heeft maar 1 cel per paneel. (en die word ook gebypast door een diode als hij in de schaduw ligt)
nu als een cel half in de schaduw licht werkt hij gewoon door.
met die grote cellen zo als een SF heeft duurt het erg lang voordat de hele cel in de schaduw zit. ;)

dus met mono/poly op jouw dak moet je opletten hoe de panelen georiënteerd zijn.
met SF heb je daarna nog wat meer ruimte.

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@ Señor Sjon

Als ik uit ga van een Solar Frontier paneel van 170wp, dat voor 50% in de schaduw ligt.
Hoeveel redementsverbetering denk je te halen met een SolarEdge optimizer op dat paneel?

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

migjes schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:15:
een SF paneel heeft maar 1 cel per paneel. (en die word ook gebypast door een diode als hij in de schaduw ligt)
Detail: een SF paneel heeft (uit m'n hoofd) iets van 130 cellen per paneel van 7mm breed en 1m20 lang.
Wel inderdaad één bypass diode (die als het goed is nooit gebruikt wordt).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• migjes
Proton_ schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:46:
[...]

Detail: een SF paneel heeft (uit m'n hoofd) iets van 130 cellen per paneel van 7mm breed en 1m20 lang.
Wel inderdaad één bypass diode (die als het goed is nooit gebruikt wordt).
jep. maar ik wou het niet te moeilijk maken voor sjon.
(ik dacht eigenlijk dat het er 120 waren, maar ik weet het ook niet precies.)

• Señor Sjon
The bastard is in the details. ;)

Aangezien SF aanraadt panelen in portrait te leggen bij schaduwranden, zou het logischer zijn als ze 1m lang zijn en niet 1.2

Blijkbaar doen half belichte strengen van 7mm het dan beter dan de helft wel, de helft niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Señor Sjon op 04-11-2014 12:14 ]

• MichielFRL
Origineel schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:18:
Als ik uit ga van een Solar Frontier paneel van 170wp, dat voor 50% in de schaduw ligt.
Denk ook even aan mijn foto met de kat welke lekker op de warme panelen ligt.
Op PVoutput is dit niet terug te vinden.
Kortom, er zal minder opgewekt worden maar er is geen dramatische terugval ik opbrengst van de hele string bij gedeeltelijke schaduw op SF.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Voor de volledigheid:
Zoals Señor Sjon aangeeft maakt de oriëntatie heel veel uit bij schaduwranden, dit komt omdat het heel veel lange cellen zijn :)
Bij 1 cel had de oriëntatie niet uitgemaakt (zou wel een ultiem paneel zijn, 0.5-0.7V bij 600A :P)

Juist omdat alle cellen evenveel licht krijgen bij schaduwranden zakt de paneelspanning niet significant en hebben bypassdiodes geen zin.
De stroom is lineair met instraling en zakt wel, dus je wil nog steeds dat alle panelen die in serie staan evenveel licht vangen om een flessenhals te voorkomen.

• Señor Sjon
En juist bij kristallijne panelen is dit een probleem, omdat alles in het paneel in serie staat. Rottechniek, het zou een keer makkelijk kiezen zijn. :P

• MichielFRL
@Señor Sjon

In het hele verhaal gaan we uit van helder weer. Helaas schijnt niet altijd de zon.
Neem 02-11. Een zonnige dag en het setje op het dak ligt dan tot iets na 12:00 in de schaduw.
Om 12:00 werd er onder de blauwe hemel 60W opgewekt.
Vandaag is het grijs en werd er om 12:00 132W opgewekt.

Het schaduw probleem in jou situatie doet zich voornamelijk voor in de maanden dat we de meeste grijze dagen hebben.
Het probleem zal dus niet zo groot zijn.

[ Voor 80% gewijzigd door MichielFRL op 04-11-2014 12:58 ]

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:34
We zijn bezig met een grote PV installatie, nu een offerte gekregen met:

Panelen: 135 x Sunerg Solar XP 60/156 250W Poly
Omvormer: 5 x Zeversolar Evershine TL5000

Nu lees ik hier echter erg weinig over deze panelen.
De panelen komen op een plat dak, hoog, er is geen schaduw en ze worden zuidwest geplaatst.
De offerte vraagt voor de panelen en omvormer +/- 32K EUR.

Kan iemand iets vertellen over deze panelen, omvormer en of de prijs niet te hoog is?

https://wren.co/join/Devian

Verwijderd

De genoemde omvormer is eigenlijk een omnik waarbij er een eigenmerk op gebrand is
zolang je weinig last heb van schaduw zijn dit hele goed omvormers , degelijk robuust

mbt de panelen kan ik weinig over zeggen

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Devian schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 13:08:

De panelen komen op een plat dak, hoog, er is geen schaduw en ze worden zuidwest geplaatst.

Kan iemand iets vertellen over deze panelen, omvormer en of de prijs niet te hoog is?
Flutconfiguratie. Simpel paneel van een voor mij onbekend merk, en 5 stuks 1 fase omvormer van een Chinees merk, wat opeens goed moet zijn omdat SMA groot aandeelhouder is.

Dit vermogen zou je ook makkelijk kwijt kunnen op 1 omvormer: ABB TRIO 27.6-TL-OUTD-S2X. Kom je dan niet uit met je selectiviteit in je meterkast kun je altijd nog naar 2 stuks 15.000 Watts omvormers toe gaan (Delta / Fronius / ABB / SMA). Maar 5 omvormers slaat echt daadwerkelijk nergens op. Is a) duur en b) brengt veel meer risico met zich mee.

Als de hoodfzekering 3x63 Ampere is zou ik 130x Yingli 255 op een ABB 27.6 pakken. Is hij 3x50A dan 2 stuks 15000 Watters. Is hij kleiner dan 3x50A raak je het vermogen al amper kwijt.

Die prijs, is dat inc. of ex. BTW? En inc. of ex. montage? Als hij ex. BTW, maar inc. montage is, is de prijs aardig. Maar ik zou liever 5% meer uitgeven en betere producten kopen met veel minder risico, en minder omvormers van betere kwaliteit. Dan krijg je zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfa1/v/t1.0-9/10609502_532342583576041_5684865494272571121_n.jpg?oh=c5575bfff631832c9641b0d1c1dfcd49&oe=54F695BB&__gda__=1425169037_52f2719519b4af3dc6464a7a0c641f6b

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/10731176_533492143461085_931182697301751901_n.jpg?oh=fe1afbbc8b1090a669a0c7bc3cce592a&oe=54EB99EC&__gda__=1423232209_4a359dcf2603bede7bac8093bd469c79

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/v/t1.0-9/1690481_533492950127671_6062910352470669137_n.jpg?oh=f13d02a9073bff8da5e67717a0ecf65b&oe=54EF3EA0&__gda__=1424463675_d7a9ff754c6fdcc75fe9c71fbc4f3215

[ Voor 19% gewijzigd door SunshineCompany op 04-11-2014 14:12 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• Bi00
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-01 22:45
MichielFRL schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:10:
[...]

Ook met NIET slimme meters werkt toon, in ieder geval de digitale meters. Dan leest toon uit via een sensor i.p.v. de P1-poort.
Op de site van Eneco staat dat Toon (nog) niet werkt als je zelf stroom opwekt.
Heeft hier iemand andere ervaringen mee?

1913

• Señor Sjon
MichielFRL schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 12:41:
@Señor Sjon

In het hele verhaal gaan we uit van helder weer. Helaas schijnt niet altijd de zon.
Neem 02-11. Een zonnige dag en het setje op het dak ligt dan tot iets na 12:00 in de schaduw.
Om 12:00 werd er onder de blauwe hemel 60W opgewekt.
Vandaag is het grijs en werd er om 12:00 132W opgewekt.

Het schaduw probleem in jou situatie doet zich voornamelijk voor in de maanden dat we de meeste grijze dagen hebben.
Het probleem zal dus niet zo groot zijn.
Ik heb gelukkig iets zonnigere dagen aan de kust. Juist dat graantje wil ik meepikken. ;) Als ik het goed begrijp gaat de performance achteruit door harde schaduwen en niet door diffuus licht?

Hoe ziet men eigenlijk de voordelen van monitoring per paneel e.d. van SE. Zijn er mensen die grote verschillen tussen de panelen meten onder gelijke condities?

[ Voor 9% gewijzigd door Señor Sjon op 04-11-2014 15:07 ]

• MichielFRL
Bi00 schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 14:16:
[...]

Op de site van Eneco staat dat Toon (nog) niet werkt als je zelf stroom opwekt.
Heeft hier iemand andere ervaringen mee?
Eneco wil je geen Toon verkopen als je zonnepanelen hebt. Dus mocht je een Toon willen dan niks zeggen over zonnepanelen.
Toon doet het prima in combinatie met zonnepanelen, behalve dat de opbrengst nog niet zichtbaar is.
Texel Energie heeft een andere variant van de Toon, Kiek genaamd en deze kan al wel teruglevering en opbrengst van zonnepanelen weergeven. Eneco geeft aan op termijn ook de opbrengst van zonnepanelen beschikbaar te maken voor de Toon.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:19

DjVe

Hatsaflats!

Exact wat The Sunshine Comp. zegt. Het slaat nergens op om 5 maal een 1 fase omvormer te gebruiken. Dit klinkt niet bepaald professioneel. Een fatsoenlijke 3 fase (of twee kleine) van Delta of dergelijke zullen een behoorlijk kostenbesparing geven.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16
Ik heb in het verleden VanDeBron een vraag gesteld over hun wijze van salderen. Daar kreeg is toen een antwoord op dat ze er over nadachten ......
Nu heb ik hun antwoord nadat ze erover nagedacht hebben:

Beste Richard,

In het verleden heb je mij om opheldering gevraagd omtrent de manier waarop Vandebron omgaat met salderen en terugleveren. Op het moment dat u de vraag bij mij hebt neergelegd, waren we op de achtergrond nog volledig bezig met het inrichten van het meest voordelige systeem van Nederland. Het is nou eenmaal zo, dat wij bij Vandebron groot fan zijn van zonne-panelen. En daar hebben we nu ons systeem op ingericht!

Salderen met een dubbele meter kan op 2 verschillende manieren. Wat in 65% van de gevallen het meest voordelig is voor de consument, is dat we 'van hoog naar laag' salderen. Dit houdt in dat we alle energie die jij opwekt gebruiken om in eerste instantie je duurdere hoogtarief verbruik te salderen. Als er nog meer wordt opgewekt, dan wordt dit gebruikt om jouw laagtarief verbruik te salderen. Dit betekent dat je alleen het onderste deel van je rekening betaalt.

De andere wijze die je als klant van Vandebron kunt kiezen, en de meest voordelige oplossing biedt in 30% van de gevallen, noemen wij 'salderen per telwerk'. Dat is voordelig als je in je hoogtarief meer opwekt dan verbruikt, maar onderaan de streep nog niet teruglevert. Dat betekent dat we afrekenen per telwerk (je hoogtarief blijft dus zijn waarde houden), en je betaalt alleen de energiebelasting over je netto consumptie.

Wanneer je daadwerkelijk teruglevert aan het net, dan ben je een een producent van duurzame energie. Dit betekent dat er huishoudens zijn die gebruik kunnen maken van jouw overproductie. Wij zijn de grootste fan van duurzame energie, en vinden dan ook dat je als producent daarvan beloond moet worden. Om die reden hebben wij per 01-01-2015 het hoogste teruglevertarief van Nederland van €0,105 (incl BTW) per kWh. We gaan een cluster van consumenten de zonne-energie terugleveren aanbieden op onze website. Op die manier kan bijvoorbeeld ook jouw buurman aangesloten worden op jouw opwekking!

Mochten er nog onduidelijkheden zijn, dan kun je jouw vragen simpelweg stellen in reactie op deze mail of op onderstaand nummer naar mij vragen. Ik beantwoord ze graag!

Met vriendelijke groeten,
Chiel

Duidelijk omschreven dacht ik, en klinkt niet ongunstig ?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 15:20:
Ik heb in het verleden VanDeBron een vraag gesteld over hun wijze van salderen. Daar kreeg is toen een antwoord op dat ze er over nadachten ......
Nu heb ik hun antwoord nadat ze erover nagedacht hebben:

Beste Richard,

In het verleden heb je mij om opheldering gevraagd omtrent de manier waarop Vandebron omgaat met salderen en terugleveren. Op het moment dat u de vraag bij mij hebt neergelegd, waren we op de achtergrond nog volledig bezig met het inrichten van het meest voordelige systeem van Nederland. Het is nou eenmaal zo, dat wij bij Vandebron groot fan zijn van zonne-panelen. En daar hebben we nu ons systeem op ingericht!

Salderen met een dubbele meter kan op 2 verschillende manieren. Wat in 65% van de gevallen het meest voordelig is voor de consument, is dat we 'van hoog naar laag' salderen. Dit houdt in dat we alle energie die jij opwekt gebruiken om in eerste instantie je duurdere hoogtarief verbruik te salderen. Als er nog meer wordt opgewekt, dan wordt dit gebruikt om jouw laagtarief verbruik te salderen. Dit betekent dat je alleen het onderste deel van je rekening betaalt.

De andere wijze die je als klant van Vandebron kunt kiezen, en de meest voordelige oplossing biedt in 30% van de gevallen, noemen wij 'salderen per telwerk'. Dat is voordelig als je in je hoogtarief meer opwekt dan verbruikt, maar onderaan de streep nog niet teruglevert. Dat betekent dat we afrekenen per telwerk (je hoogtarief blijft dus zijn waarde houden), en je betaalt alleen de energiebelasting over je netto consumptie.

Wanneer je daadwerkelijk teruglevert aan het net, dan ben je een een producent van duurzame energie. Dit betekent dat er huishoudens zijn die gebruik kunnen maken van jouw overproductie. Wij zijn de grootste fan van duurzame energie, en vinden dan ook dat je als producent daarvan beloond moet worden. Om die reden hebben wij per 01-01-2015 het hoogste teruglevertarief van Nederland van €0,105 (incl BTW) per kWh. We gaan een cluster van consumenten de zonne-energie terugleveren aanbieden op onze website. Op die manier kan bijvoorbeeld ook jouw buurman aangesloten worden op jouw opwekking!

Mochten er nog onduidelijkheden zijn, dan kun je jouw vragen simpelweg stellen in reactie op deze mail of op onderstaand nummer naar mij vragen. Ik beantwoord ze graag!

Met vriendelijke groeten,
Chiel

Duidelijk omschreven dacht ik, en klinkt niet ongunstig ?
Zeker niet!
Maar het blijft centenwerk/euroswerk.

Ik krijg bij GC minder en lever ook wat terug. Als ik een pizza extra bestel in een jaar, is het verschil al weg. Wel respect voor hun aanpak!

Worden die centenverschillen significant, dan ben je een energieleverancier en moet je een bedrijf opstarten.
Maar in dat geval heb je ook een paar windmolens in je tuin staan. >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Wat zit er allemaal in die prijs? incl. of excl. btw compleet geïnstalleerd met meterkast aanpassing enz?
Die 5 x 1-fase omvormers lijkt mij niet zo handig. Sowieso 3-fase omvormers nemen. Afhankelijk van de grote van de hoofdgroepen zouden wij 255Wp Amerisolar aanbieden op een Delta Solivia 30TL G4 omvormer of 2 x Delta Solivia 15TL G4 omvormers. Makkelijke betonvoeten voor snelle plaatsing of Flatfix fusion bij low ballast dak.

Ik kreeg van een klant van mij nog een foto binnen die zelf aan het installeren was met onze betonvoeten in een oost-west opstelling. Zo simpel gaat het.
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/16hu6gp.jpg
Donderdag met de electriciën erheen om de elektra aan te sluiten.

[ Voor 12% gewijzigd door SolarKing op 04-11-2014 17:01 ]

www.sunsolar.nl

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-01 21:02

databeestje

Von PrutsHausen

Dat is wel een hele mooie opstelling met die betonvoeten, de markt heeft toch wel een aardige ontwikkeling doorgemaakt zo te zien.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:34
SunshineCompany schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 14:09:
[...]

Flutconfiguratie. Simpel paneel van een voor mij onbekend merk, en 5 stuks 1 fase omvormer van een Chinees merk, wat opeens goed moet zijn omdat SMA groot aandeelhouder is.

Dit vermogen zou je ook makkelijk kwijt kunnen op 1 omvormer: ABB TRIO 27.6-TL-OUTD-S2X. Kom je dan niet uit met je selectiviteit in je meterkast kun je altijd nog naar 2 stuks 15.000 Watts omvormers toe gaan (Delta / Fronius / ABB / SMA). Maar 5 omvormers slaat echt daadwerkelijk nergens op. Is a) duur en b) brengt veel meer risico met zich mee.

Als de hoodfzekering 3x63 Ampere is zou ik 130x Yingli 255 op een ABB 27.6 pakken. Is hij 3x50A dan 2 stuks 15000 Watters. Is hij kleiner dan 3x50A raak je het vermogen al amper kwijt.

Die prijs, is dat inc. of ex. BTW? En inc. of ex. montage? Als hij ex. BTW, maar inc. montage is, is de prijs aardig. Maar ik zou liever 5% meer uitgeven en betere producten kopen met veel minder risico, en minder omvormers van betere kwaliteit. Dan krijg je zoiets:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik ben waarschijnlijk dan iets belangrijks vergeten te melden ;).

De zonne-energie komt via 5 verdelers terecht bij een x aantal individuele woningen.(herman)
De prijs is alleen de panelen en de omvormers, zonder instalatie installatiemateriaal en excl btw.

https://wren.co/join/Devian

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Dan is een Herman stroomverdeler waarschijnlijk nog goedkoper

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:39
Ik lees hier de laatste tijd veel over solarfrontier, ik zag dat deze werden aangeboden icm solaredge en optimizers.
Nu is een van de sterktepunten van sf panelen dat ze beter werken in de schaduw, maar wat voegen de optimizers dan nog toe?

Ik ben me een beetje aan het inlezen omdat ik mijn huidige kleine set wil vervangen voor een vol dak.
Enig idee met wat voor een wp prijs ik ongeveer te maken krijg bij een set van 22 sf170 of 165 panelen incl. Installatie?

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-11-2025

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Ik kreeg gisteren een offerte voor 16 Sf170 panelen in Oost west opstelling voorzien van 8 solaredge P405 power optimizers, geïnstalleerd, voor 4800 Euro.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

• Señor Sjon
kleefding schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 21:38:
Ik lees hier de laatste tijd veel over solarfrontier, ik zag dat deze werden aangeboden icm solaredge en optimizers.
Nu is een van de sterktepunten van sf panelen dat ze beter werken in de schaduw, maar wat voegen de optimizers dan nog toe?

Ik ben me een beetje aan het inlezen omdat ik mijn huidige kleine set wil vervangen voor een vol dak.
Enig idee met wat voor een wp prijs ik ongeveer te maken krijg bij een set van 22 sf170 of 165 panelen incl. Installatie?
Lees al mijn vragen maar terug, ik zit te dubben over dezelfde config. Vooral het monitoren per 1 of 2 panelen, de relatief goedkope inverter, de veiligheidsuitschakeling en de langere garanties zijn erg aantrekkelijk. Ook bij mensen die geen schaduw hebben, zie ik toch dat er per paneel wel wat kWh verschil zit, zeker tussen panelen aan de top of onderaan een schuin dak. Vraag is of dit de investering waard is.

Sommige winkels adverteren dat alleen even aantallen gebruikt kunnen worden, maar volgens mij moet een enkele p405 op een enkele sf170 ook werken.

Ik zat wat posts na te zoeken in het vorige topic en het is eigenlijk wel van belang z.s.m. en zo lang mogelijk minimaal 5 optimizers te laten draaien. Je krijgt de neiging bij O/W om 5 optimizers van de andere richting over het dak heen te leggen. Zo wordt West vroeg door Oost gewekt en slaapt Oost pas laat in door West. Althans, dat is mijn theorie. :p

Wel snap ik een paar specs niet.
Max 5.250W = 30 panelen, maar met 2A per paneel en een max van 15A is het na 8 panelen alweer gedaan?

Op andere inverters zou SF door de korte strengen van 3-6 panelen maximaal ook relatief weinig last van schaduw moeten hebben, maar iets staat me tegen aan een boel draden.

[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 04-11-2014 23:33 ]

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

janesh schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 22:25:
Ik kreeg gisteren een offerte voor 16 Sf170 panelen in Oost west opstelling voorzien van 8 solaredge P405 power optimizers, geïnstalleerd, voor 4800 Euro.
Kun je dan niet beter een dual MPPT omvormer nemen zoals een Hosola 2500MTL ?
4 strings van 4 panelen op onze mooie betonvoeten. Ben je een stuk goedkoper uit.

www.sunsolar.nl

Verwijderd

@woudse hoeve
de laatgenoemde salderingsoptie lijkt me minder gunsting
even met cijfers erbi

op jaarbasis verbruik van 2500 kwh hoogtarief en 2000 kwh laagtarief
opwek op jaarbasis is 4500 kwh
oftwel 3200 kwh opwek op hoogtarief
en 1300 kwh opwek op laagtarief

<situatie 1> "Van hoog naar Laag Salderen"
hoogtarief
verbruik - opwek is 2500 - 3200 kwh ==> -700 kwh ( oftewel 700 kwh meer teruggelevert dan eigen vebruik)
laagtarief
verbruik - opwek is 2000 -1300 ===> 700 kwh vebruikt

de eindafrekening is dan :
hoog - 700 kwh
laag + 700 kwh
totaal vebruik is dan 0 kwh op jaarbasis oftewel 0 euro
------------------------------------------------------------------------------------------

in situatie 2 "per telwerk salderen "
met dezelfde opwek en vebruik cijfers
1 kwh hoogtarief kost 0,21 E
1 kwh laagtarief kost 0,19 E
teruglevergoeding 1 kwh a 0,10 E

De rekening ziet er dan als volgt uit
verbruik
hoogtarief = -700 kwh a 0,1 E teruglevergoeding ==> -70 euro ( dit krijg je dus terug )
Laagtarief = 700 kwh vebruik kosten 0,19 E /kwh ===> 133 euro ( dit moet je betalen )

totaal af te rekenen is dus -70+133 euro oftewel je mag alsnog 63 euro betalen

kortom van hoog naar laag salderen is simpelweg een stuk voordeliger
en voor de mensen die zeggen dan verlies je 2cent per kwh omdat je 1kwh hoog tegen 1 kwh laag wegstreept ja dat klopt

maar dat is 700 keer 0,02 oftwel in genoemd voorbeeld 14 euro wat je misloopt terwijl je anders dus 63 euro moet betalen

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:45
Ik heb afgelopen weekend bij mijn schoonbroer een nieuwe PV installatie geplaatst en de dag erna even gekeken hoe zijn Ferris meter terugdraaide, so far so good. Gisteren belde hij en ik vroeg hem welk telwerk in het weekend en welk telwerk door de week terugdraait.

Nu gaf hij aan dat alleen het hoge tarief telwerk terugdraait (ook in weekend) en ja hij heeft dubbel tarief. Heeft iemand van jullie ervaring met salderen bij Essent. Salderen zij van hoog naar laag of per telwerk ?

Wat zijn ze wettelijk verplicht en is het verstandig om met Essent contact op te nemen (ze zullen wel een slimme meter willen aansmeren :N )

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Je kan toch ook een dubbel tarief hebben wat echt alleen in de avond geldt (van 19:00 tot 7:00). In dat geval is het dus heel goed mogelijk.

• peauke
Op de site van Essent staat dat in heel Nederland in het weekend en bepaalde feestdagen alle uren in het daltarief vallen dus niet alleen 's avonds.

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Verwijderd

@peauke
essent saldeert van hoog naar laag tenzij
echter heeft hij wel vebruik op zijn laagtarief telwerk
het kan zijn dat hij wel een meter heeft met 2 telwerken maar ipv een piek/dal tarief gewoon een enkel tarief contract heeft

in dat geval zie je savons om 23 uur het pijltje ook NIET van het ene naar het andere telwerk omspringen

vebruik op je laagtarief telwerk hebben en tegelijk terugleveren op je hoogtarief telwerk is echt niet mogelijk , het omschakelen is een half mechanish iets dus die kan nooit tegelijk op laag en hoog staan

• Señor Sjon
Bij mij (Stedin gebied) draaien beide telwerken, ook al heb je enkel tarief. Terugdraaien ben ik nog aan het uitzoeken. ;) Ik zal eens kijken of er een pijltje is.

Kan ook niet gewoon zijn verbruik in het weekend te hoog zijn geweest?

Hoeveel pannen ruimte heb je ongeveer nodig voor een SF in portrait eigenlijk? De maat is 1.26, maar ik heb maar vier pannen boven een veluxraam tot de nok. In theorie zou het moeten passen, maar ik lees al verhalen dat de montagesystemen niet goed overweg kunnen met de bovenste twee rijen pannen vanwege de nokvorsten. Andere optie zou zijn dat het paneel iets boven het Veluxraam komt (over de alu bovenstrip).

[ Voor 25% gewijzigd door Señor Sjon op 05-11-2014 09:51 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 08:59:
@peauke
essent saldeert van hoog naar laag tenzij
echter heeft hij wel vebruik op zijn laagtarief telwerk
het kan zijn dat hij wel een meter heeft met 2 telwerken maar ipv een piek/dal tarief gewoon een enkel tarief contract heeft

in dat geval zie je savons om 23 uur het pijltje ook NIET van het ene naar het andere telwerk omspringen

vebruik op je laagtarief telwerk hebben en tegelijk terugleveren op je hoogtarief telwerk is echt niet mogelijk , het omschakelen is een half mechanisch iets dus die kan nooit tegelijk op laag en hoog staan
Nee beiden telwerken draaien ook als je enkel tarief contract hebt

Ik heb namelijk een dubbel tarief meter en die schakelt gewoon om van hoog naar laagtarief in weekend en feestdagen ( dus pijltje naar boven of naar beneden)

de energiemaatschappij telt beide telwerken op en rekent het als enkel tarief af
in mijn geval min 600 :)

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Devian schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 18:37:
[...]

Ik ben waarschijnlijk dan iets belangrijks vergeten te melden ;).

De zonne-energie komt via 5 verdelers terecht bij een x aantal individuele woningen.(herman)
De prijs is alleen de panelen en de omvormers, zonder instalatie installatiemateriaal en excl btw.
Dan is het duur.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als het goed is per 9 januari een eigen huis met plat dak, platte schuur en mogelijkheid tot carport met plat dak. Nu zit ik te kijken naar zonnepanelen, de kosten en de realistische terugverdientijd. Echter nu zit ik met wat dingetjes.

- Hoe kies ik een goede leverancier? Ik kan wel wat offertes opvragen maar ze zijn allemaal relatief vaag over de mogelijkheden. En hoe weet ik of ze de boel netjes monteren?
- Kan ik de zonnepanelen makkelijk en goedkoop meeverhuizen? Ik zal een jaar of vijf tot zeven in deze woning blijven. Als de nieuwe eigenaar ze niet wilt overnemen wil ik ze meenemen. Maar dit zal geld kosten en impact hebben op de terugverdientijd. Iemand die hier wat over kan zeggen? Wat kost het verhuizen van zonnepanelen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

de omvormer zit op een prijs van 1050 euro inc btw
de genoemde panelen heb ik voorbij zien komen voor 140 ex

bij elkaar opgeteld is net geen 28K
zonder instalatie installatiemateriaal
dan is die 32K zeker behoorlijk prijzig

kan je beter de omnik 5 TL2 gebruiken die is 960 inc btw en zelfde hardware aan board

• Señor Sjon
Tsurany schreef op woensdag 05 november 2014 @ 10:02:
Als het goed is per 9 januari een eigen huis met plat dak, platte schuur en mogelijkheid tot carport met plat dak. Nu zit ik te kijken naar zonnepanelen, de kosten en de realistische terugverdientijd. Echter nu zit ik met wat dingetjes.

- Hoe kies ik een goede leverancier? Ik kan wel wat offertes opvragen maar ze zijn allemaal relatief vaag over de mogelijkheden. En hoe weet ik of ze de boel netjes monteren?
- Kan ik de zonnepanelen makkelijk en goedkoop meeverhuizen? Ik zal een jaar of vijf tot zeven in deze woning blijven. Als de nieuwe eigenaar ze niet wilt overnemen wil ik ze meenemen. Maar dit zal geld kosten en impact hebben op de terugverdientijd. Iemand die hier wat over kan zeggen? Wat kost het verhuizen van zonnepanelen?
Ik denk dat je het beter als meerwaarde kan zien voor je huis voor de latere verkoop en over een jaar of 7 een nieuwe set kiezen. Dan is waarschijnlijk het Wp van de panelen weer hoger, invertertechniek verbeterd of worden zaken als SolarEdge meer open source en geïntegreerd in elk paneel. Ik zou dus niet op verhuisbaarheid selecteren.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Tsurany schreef op woensdag 05 november 2014 @ 10:02:

Zorgen dat je ze voor die tijd hebt terugverdient, én dat je een set zet die er netjes uitziet.. dan is de kans groot dat je 'm gewoon meeverkoopt. Verhuizen is teveel gedoe, te duur, en te grote kans dat het op je volgende huis niet past.

Qua leverancier; bepaal wat je wilt, zoek 3 fatsoenlijke partijen in je omgeving, vraag bij alle 3 dezelfde offerte aan.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als ik uit ga van terugverdientijd dan zit het eerder richting de 8 jaar dus dan is het maar te hopen dat het waardestijgend werkt voor het huis. Maar eens kijken hoe en wat.

En de vraag is, hoe weet ik of een partij fatsoenlijk is? Volgens mij is het niet echt een keurmerk maar ze claimen allemaal fatsoenlijk te werken natuurlijk.

• Señor Sjon
Dat is ook de volgende stap van mijn probleem. :P Ik wacht wel wie er uit het Samenzonneenergie vehikel komt en zoek er nog een paar anderen bij .

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Tsurany schreef op woensdag 05 november 2014 @ 10:15:
Als ik uit ga van terugverdientijd dan zit het eerder richting de 8 jaar dus dan is het maar te hopen dat het waardestijgend werkt voor het huis. Maar eens kijken hoe en wat.

En de vraag is, hoe weet ik of een partij fatsoenlijk is? Volgens mij is het niet echt een keurmerk maar ze claimen allemaal fatsoenlijk te werken natuurlijk.
Terugverdientijd van 6 jaar is eenvoudig te behalen - met fatsoenlijke spullen. Helemaal als je zelf bijv. al een kabel legt. Zelfmontage met goedkope producten zit je op 4-5 jaar.

Referenties, hoelang bestaan ze al, met wat voor producten werken ze, hoe zien de offertes er uit, etc.

• Señor Sjon
De TVT hangt nog bijna het meeste van je ligging en hoeveelheid panelen/verbruik af.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Señor Sjon schreef op woensdag 05 november 2014 @ 10:26:
De TVT hangt nog bijna het meeste van je ligging en hoeveelheid panelen/verbruik af.
Nee hoor. Ik kan in vrijwel elke situatie een terugverdientijd realiseren van < 7 jaar. Oost/west daken zitten we op 6 - 6,5. En als de TVT te lang wordt kun je altijd in overleg met de klant die wat laten doen. Vooral bij kleine systemen helpt dat erg. Dus ligging is minder belangrijk. Hoeveel panelen wel. Geen schaduw & oppervlakte = prima TVT.

• Señor Sjon
En zonder fraude in onrealistische stijgingen van energieprijzen? :P

Ik kom af en toe berekeningen tegen tot 7% jaarlijkse prijsstijgingen voor kWh... :X Zo kan je alles recht rekenen. Feit is eerder dat een kale kWh goedkoper is geworden dan vroeger en alleen de belastingcomponenten telkens stijgen.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb eens zitten kijken en met mijn platte dak op zuid oost kan ik volgens de ene calculator zo'n 14 panelen kwijt en volgens de andere maar 9 panelen. En de ene calculator spreekt over terugverdientijd van 8 jaar, de ander over 18 jaar. Pff, wat een gedoe :+

Verwijderd

waarom pv aanleggen als je nu al weet dat je met 5 a 7 jaar weer gaat verhuizen
stel je geeft 4000 euro uit aan pv
dan heb je met een tvt van 6jr je panelen terugverdient en ga je verhuizen
enige verschil is dat je je stroom in 1 keer betaald hebt voor de komende 5 a 7 jr ipv maandelijks.

over 5 a 7 jr heb je betere panelen dan nu qua ontwikkeling spaar dan lekker door en schaf dan een mooie set aan.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:40

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

PV panelen hebben ook meerwaarde als je gaat verhuizen. Die meerwaarde kan best nog wel eens groot zijn, de nieuwe eigenaar hoeft er immers geen moeite voor te doen.

/edit: Iemand al iets gehoord over de Ikea panelen? Die zouden 28 okt in de verkoop moeten gaan, maar ik zie nog niets op de site.

/editedit: http://www.z24.nl/geld/zo...nteressant-zijn-ze-510217 In de Ikea in Haarlem dus.

[ Voor 44% gewijzigd door zonoskar op 05-11-2014 10:51 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Señor Sjon
Maak zelf een tekeningetje. Al die tooltjes zijn leuk voor de oppervlaktes, maar zelf puzzelen met vierkantjes werkt beter.

Als je een huis te koop aanbiedt met een lage energierekening door de panelen, dan kan je daar wellicht 3-4k meer voor vragen afhankelijk van locatie, soort woning, locatie, marktsegment, locatie etc (zie woningmarkt topic). En als je huis aantrekkelijker is voor de verkoop waardoor je 3-4 maanden korter met dubbele lasten zit, dan is de boel al snel terugverdiend.

@Sunshine, kan je nog even naar een paar van mijn vraagjes kijken?

@hieronder
Die 2k verschil is toch 2-4 jaar TVT afhankelijk van installatie.

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 05-11-2014 10:50 ]

Verwijderd

nee hoor
een huis kost nu bijv 150k verkoopprijs
zelfde huist met pv kost dan bijv 152K echt geen 160 k bijv

wel zal dit huis iets sneller verkocht worden dankzij de panelen maar je word er niet rijker van

• peauke
In mijn eigen situatie heb ik laatst (zelf) een PV installatie geïnstalleerd (uitgebreid).

Geïnstalleerd vermogen 4080 WP, kosten na aftrek teruggave belasting +/- € 3200,=. Ik verwacht (ook op basis van mijn reeds bestaande installatie) +/- 3800 kWh op te wekken. Deze zijn per jaar € 0,21 * 3800 = € 798,= waard (indien alles gesaldeerd wordt). TVT in mijn situatie 4 jaar.

Enige kanttekeningen:
* laten installeren zal de t.v.t. verhogen met +/- 1 jaar
* iets duurdere oplossing i.v.m. schaduw e.d. t.v.t. verhoging met +/- 0,5 jaar
* minder opbrengst door oriëntatie, ligging of hellingshoek +/- 0,5 jaar.

Dus tussen de 4 en 6 jaar lijkt mij een redelijke TVT voor PV-installaties en dan heb ik geen rekening gehouden met eventuele prijsverhoging voor elektra.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Señor Sjon schreef op woensdag 05 november 2014 @ 10:42:
En zonder fraude in onrealistische stijgingen van energieprijzen? :P

Ik kom af en toe berekeningen tegen tot 7% jaarlijkse prijsstijgingen voor kWh... :X Zo kan je alles recht rekenen. Feit is eerder dat een kale kWh goedkoper is geworden dan vroeger en alleen de belastingcomponenten telkens stijgen.
Ik reken met 22,8 cent (gemiddeld in NL) en eens stroomprijsstijging van 0%. Lijkt me netjes.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Tsurany schreef op woensdag 05 november 2014 @ 10:43:
Ik heb eens zitten kijken en met mijn platte dak op zuid oost kan ik volgens de ene calculator zo'n 14 panelen kwijt en volgens de andere maar 9 panelen. En de ene calculator spreekt over terugverdientijd van 8 jaar, de ander over 18 jaar. Pff, wat een gedoe :+
Ik kan er ws. 16-20 kwijt, met een TVT van max. 7 jaar:

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-IcrGIsDgKVk/UoTM1UIde-I/AAAAAAAAAqg/8_ap8IFEKKs/w769-h577-no/PB130018.JPG

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

zonoskar schreef op woensdag 05 november 2014 @ 10:46:
PV panelen hebben ook meerwaarde als je gaat verhuizen. Die meerwaarde kan best nog wel eens groot zijn, de nieuwe eigenaar hoeft er immers geen moeite voor te doen.

/edit: Iemand al iets gehoord over de Ikea panelen? Die zouden 28 okt in de verkoop moeten gaan, maar ik zie nog niets op de site.

/editedit: http://www.z24.nl/geld/zo...nteressant-zijn-ze-510217 In de Ikea in Haarlem dus.
Atama gaat ze installeren, meer weet ik nog niet.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Señor Sjon schreef op woensdag 05 november 2014 @ 10:48:

@Sunshine, kan je nog even naar een paar van mijn vraagjes kijken?
Als je een complexe situatie hebt, met overal hoekjes, gaatjes, daken, dakjes, hellinkjes en dingetjes, is er maar 1 'de beste en netste' oplossing: optimizers. En dan pak je dus vanwege prijstechnische redenen een paneel met ingebouwde Tigo optimizer (JA Solar), en dat gebeuren kun je op elke omvormer kwijt, ook op een singletracker. En je kan op paneelniveau gaan monitoren. Eenvoudig, doeltreffend, laag risico en prima kWh/m2 gebeuren. En prima betaalbaar.

• Señor Sjon
SunshineCompany schreef op woensdag 05 november 2014 @ 10:59:
[...]

Als je een complexe situatie hebt, met overal hoekjes, gaatjes, daken, dakjes, hellinkjes en dingetjes, is er maar 1 'de beste en netste' oplossing: optimizers. En dan pak je dus vanwege prijstechnische redenen een paneel met ingebouwde Tigo optimizer (JA Solar), en dat gebeuren kun je op elke omvormer kwijt, ook op een singletracker. En je kan op paneelniveau gaan monitoren. Eenvoudig, doeltreffend, laag risico en prima kWh/m2 gebeuren. En prima betaalbaar.
Het ging mij meer om deze vragen:
Señor Sjon schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 23:31:

Wel snap ik een paar specs niet.
Max 5.250W = 30 panelen, maar met 2A per paneel en een max van 15A is het na 8 panelen alweer gedaan?

Op andere inverters zou SF door de korte strengen van 3-6 panelen maximaal ook relatief weinig last van schaduw moeten hebben, maar iets staat me tegen aan een boel draden.
Bij de SF sets zie ik veelal strings van 6 (nominaal 510V en maximaal bijna 750V?) 6x2A is 12A per string, veelal de max van de inverter. Hoe voldoe ik dan alsnog aan de input bij een parallel? Electronica 101 is al even geleden voor mij ;P.
Señor Sjon schreef op woensdag 05 november 2014 @ 09:11:
Hoeveel pannen ruimte heb je ongeveer nodig voor een SF in portrait eigenlijk? De maat is 1.26, maar ik heb maar vier pannen boven een veluxraam tot de nok. In theorie zou het moeten passen, maar ik lees al verhalen dat de montagesystemen niet goed overweg kunnen met de bovenste twee rijen pannen vanwege de nokvorsten. Andere optie zou zijn dat het paneel iets boven het Veluxraam komt (over de alu bovenstrip).
Over tigo lees ik wisselende verhalen. Vooral de condensatoren krijgen aardige klappen natuurlijk en zouden het nooit zo lang volhouden als ze claimen. Ook schijn het draadloze systeem niet altijd foutloos te werken. Wat dat betreft heb ik meer geloof in SolarEdge.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb even zitten meten via Google Maps en ik heb een oppervlakte van 6 meter breed bij 4 meter diep. Echter ben ik wel een hoekhuis dus heb ik aan twee kanten een dakgoot lopen. Dat limiteert helaas ook wel vrees ik aangezien je niet te dicht bij de rand mag zitten.

Zodra de hypotheek rond is maar eens wat offertes aan gaan vragen. Ik denk dat 12 panelen mooi zou zijn qua aantal. Wellicht kan er met zo'n mooie schuine opstelling wat meer kwijt maar ik ga ook proberen zo min mogelijk energie te verbruiken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 november 2014 @ 10:45:
over 5 a 7 jr heb je betere panelen dan nu qua ontwikkeling spaar dan lekker door en schaf dan een mooie set aan.
Zo kun je altijd wel blijven wachten. Ik zou zeggen leg gewoon een mooie set en breng het als meerwaarde bij de verkoop aan. Krijg je er toch te weinig voor advertentie op marktplaats en je hebt zo tig reacties van bedrijven die het voor een zacht prijsje willen overnemen en alles terugbrengen in de oude staat. ;)
Heb je toch wat jaartjes eigen opbrengst gehad en bij verkoop van de set/meerwaarde bij verkoop woning een mooi startkapitaaltje voor een nieuwere/betere/grotere set.

Gisteren eindelijk maar een (en ja het is een beetje vloeken in de kerk :+ ) chinees omvormertje aangeschaft voor een enkel thin film (solartafel) paneel. Onverwachts $17 korting op $85 maakt het imho het proberen waard. Totaal komt projectje solartafel (enkel 120Wp Sharp paneel) dan op €150 en dat vind ik alleszins acceptabel voor een gimmick als deze. Gewoon omdat het kan ga ik deze ook los monitoren. :+

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Señor Sjon schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:21:
Bij de SF sets zie ik veelal strings van 6 (nominaal 510V en maximaal bijna 750V?) 6x2A is 12A per string, veelal de max van de inverter. Hoe voldoe ik dan alsnog aan de input bij een parallel? Electronica 101 is al even geleden voor mij ;P.
In je voorbeeld tel je zowel de paneelspanningen als de paneelstromen op, daar gaat het mis :)

Als je panelen in serie zet, is de stroom door elk paneel gelijk (een eventueel verschil kan immers nergens heen): 510V/2A.

Als je strings parallel zet, blijft de spanning gelijk en telt de stroom op. 3 strings van 6 panelen leveren zo 6A bij 510V.
Sanity check: 3 * 6 panelen van 170Wp:3060Wp
6A * 510V: 3060W.

Met optimizers werkt het weer anders omdat die niet van de instraling afhankelijk zijn om een stroom of spanning te genereren; alleen het product (stroom * spanning) moet kloppen met wat het paneel fysiek kan.

• Señor Sjon
Proton_ schreef op woensdag 05 november 2014 @ 11:46:
[...]

In je voorbeeld tel je zowel de paneelspanningen als de paneelstromen op, daar gaat het mis :)

Als je panelen in serie zet, is de stroom door elk paneel gelijk (een eventueel verschil kan immers nergens heen): 510V/2A.

Als je strings parallel zet, blijft de spanning gelijk en telt de stroom op. 3 strings van 6 panelen leveren zo 6A bij 510V.
Sanity check: 3 * 6 panelen van 170Wp:3060Wp
6A * 510V: 3060W.

Met optimizers werkt het weer anders omdat die niet van de instraling afhankelijk zijn om een stroom of spanning te genereren; alleen het product (stroom * spanning) moet kloppen met wat het paneel fysiek kan.
Merci, ik zat helemaal verkeerd
Serie: spanning optellen
Parallel: stroomsterkte optellen.

Optimizers werken met een vaste spanning van 85V per stuk. Een paneel levert grofweg 2A bij 85V. Bij 2 panelen is het dan 4A@85V. Zet je er 5 in serie, dan krijg je dus 425V/4A voor 10 panelen. Die dan weer parallel en dan is het 425V 8A. Dan kom je bij de SE3000 binnen de specs van 350-500V en 11,5A.

Zo moet het toch kloppen?

• Aloysxda
Ondertussen hebben jullie al een paar goede tips gegeven, waarvoor mijn dank.
Vanmorgen gebeld met Nuon. De eerste medewerker zei dat ik voor het doorgeven van de standen van de zonnepannelen bij enexis moest zijn. Die dus maar gebeld, maar die geven aan dat we deze bij Nuon door moeten geven. dus maar weer gebeld met Nuon waar ik een andere medewerker aan de lijn kreeg. Die gaf tenminste eerlijk aan dat hij het niet wist, maar zou dit voor me uitzoeken en terug bellen. Die is zijn belofte nagekomen en zegt dat ik de meterstanden van het verbruik van nacht en dag tarrief online kan doorgeven. het zou nu geregeld zijn, dat dit ook kan met de opbrengst van de zonnepanelen. Dus online doorgeven kan tegenwoordig. We gaan het beleven, als we hier bericht van krijgen.
Hoe gaat dit bij E-on, heeft iemand ervaring met het doorgeven van de opbrengst van de zonnepanelen ?
Kan dit online en wordt dit correct verrekend ?

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Boerenhumor :) _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://s02.tcuniverse.com/vkmedia_store/2014/11/T03PtDo4RGvDCigm/sizes/clean/pic_059_clean_790.jpg
Pagina: 1 ... 64 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.