Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.897 views

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-11-2025
Ik was eerst van plan om Enphase te nemen, maar heb uiteindelijk voor SolarEdge gekozen. Enphase is in de meeste gevallen duurder, maar heeft als voordeel dat je geen inverter hoeft op te hangen, en het idee dat elk paneel gewoon 230V levert spreekt me wel aan. Echter, sinds een jaar of zo kun je niet meer de prestaties per paneel bekijken, alleen het totaal. Omdat ik wel wat schaduw verwacht van een schoorsteen, wil ik die informatie kunnen zien. Als je bij Enphase alle gegevens wilt zien, moet je $250 betalen voor Enlighten Manager, dat maakt het verschil me SolarEdge nog groter. En het idee om te moeten betalen voor de gegevens van je eigen panelen staat me tegen. Bij de SolarEdge is dat geen probleem, je moet je alleen aanmelden als installer i.p.v. system owner. Ook kun je daar via RS232 en RS485 bij de data.

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:31

S913

Abusus non tollit usum

Zijn er ook technische redenen dat je oorspronkelijk voor Enphase wilde gaan?

Zoals gezegd, de offertes (incl installatie) van SolarEdge en Enphase ontlopen elkaar met een paar tientjes en daarin is meegenomen:
- SolarEdge garantie op de omvormer uitgebreid om de Enphase termijn te matchen
- Incl. MyEnlighten Management & Envoy
- Excl. de Zigbee van SE, maar die zou de beide offerte echt bijna gelijk maken.

Zoals gezegd, zit ik dus met name met de technische kant (vandaar dat ik ook nieuwsgierig ben naar jouw oorspronkelijk beweegredenen).

Je leest al die zaken over 300x meer onderdelen, lagere opstart V van de optimizers vs micro-omvormen (maar houden ze ook rekening me de opstart V van de SE omvomer die er achter hangt?) en niet te vergeten dat de Enphase M215 een max output heeft van 215W en daardoor het paneel niet volledig zou benutten. Vooral die laatste is natuurlijk zeer relevant. M250's zouden de Enphase offerte wel redelijk wat duurder maken.

Aan de andere kant, na verder zoeken, lijken al deze argumenten te komen uit een flyer van SolarEdge die ik hier voor me heb ... :P
Maar vandaar dat ik wel een beetje "lost" ben over deze keuze.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-11-2025
De voornaamste technische reden om voor Enphase te kiezen is het ontbreken van de inverter. Dat schijnt altijd de zwakste schakel te zijn, en de installatie is iets eenvoudiger als je die niet op hoeft te hangen. Ik denk niet dat er grote verschillen zullen zijn in opbrengst tussen Enphase en SolarEdge. Wel is het zo dat de Enphase microinverters eleco's bevatten die een beperkte levensduur hebben. De SolarEdge optimizers gebruiken geen elco's.
Ik ben trouwens in mijn berekeningen uitgegaan van de Enphase M250, met een M215 gooi je vermogen weg, en een SolarEdge SE3000 zonder garantieverlenging. Als dat ding na de 12 jaar garantie kapot gaat, ziet de markt er waarschijnlijk totaal anders uit.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:41
Ik wou net zeggen. Op de SE inverter krijg je standaard al 12 jaar garantie. Aangezien je niet het dak op hoeft om die te vervangen, kan je daar lang genoeg mee uit de voeten. Mocht je tegen die tijd een andere inverter willen, dan kan je d.m.v. een (gruwelijk duur) regelkastje de optimizers op een willekeurige inverter aansluiten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Verwijderd

Vandaag de 3 panelen naast de schuur maar op gelijke hoogte gebracht vanwege al erg vroeg slagschaduw van de hoger liggende panelen op de schuur. Vorige week had ik de achterkant al omhoog gebracht zodat ze horizontaal lagen, de voorkant omhoog krijgen met een paar mm water op 2 meter panelen was nog best een krachtsinspanning. :+

Ik zie wel direct resultaat, van laag in de 200W naar hoog in de 300W. Wat een luttele (7cm) verschil kunnen maken... Hopelijk spoelt het nu ook weer (wat beter) schoon. :)

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:50

Mud.Starrr

I shoot people for money

12 panelen op de SE3000 aansluiten.
Heeft het dan nog zin om deze in 2 strings te splitsen? (2x 6 panelen?) of kun je ze beter aan 1 string hangen?
Edit: Oh wacht, minimale string van 8 panelen 😁

[ Voor 16% gewijzigd door Mud.Starrr op 17-11-2014 15:01 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:31

S913

Abusus non tollit usum

@a.d.s. & Senor: Dat van die 12 jaar is eigenlijk wel een goed punt, tegen die tijd ziet alles er inderdaad anders uit en is het een mooie gelegenheid om de hele opstelling eens te reviewen. Kijken of alles nog wel werkt zoals je wilt. En scheelt weer de kosten van aanvullende garantie = sneller terugverdiend.

Aan de andere kant, je weet sowieso niet wat er tegen die tijd is en of het met de rest samenwerkt dat wel zou blijven liggen (en zie ook gruwelijk duur opmerking) en voor 1/4de van de prijs van een nieuwe SE3000 heb je 8 jaar langer garantie en ben je voor 20 (of25?) jaar "klaar".

Maar ik heb weer meer stof tot nadenken en om de beslissing me te helpen maken :)

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01 23:48
Iemand die mij kan bevestigen of het volgende bezwaarlijk is conform NEN1010

Huidig:
Meterkast
25A --> SO-->directe kabel 4mm2--> naar omvormer,

Plan:
Meterkast 25A -->Kabel 4mm2-->groepenkast-->S0-->Omvormer

CV en omvormer staan vlak bij elkaar, temperaturen en S0 wil ik gaan monitoren met m'n netduino. Op deze manier kan ik mijn Netduino wat centraler plaatsen.
Ik hoef dan alleen een P1 kabeltje te trekken door een buis naar de meterkast.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-01 21:40
Appie Heijn schreef op maandag 17 november 2014 @ 15:54:
Plan:
Meterkast 25A -->Kabel 4mm2-->groepenkast-->S0-->Omvormer

CV en omvormer staan vlak bij elkaar, temperaturen en S0 wil ik gaan monitoren met m'n netduino. Op deze manier kan ik mijn Netduino wat centraler plaatsen.
Ik hoef dan alleen een P1 kabeltje te trekken door een buis naar de meterkast.
Zo heb ik het ook aangesloten, inclusief Netduino 8)

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Señor Sjon
Mud.Starrr schreef op maandag 17 november 2014 @ 14:49:
12 panelen op de SE3000 aansluiten.
Heeft het dan nog zin om deze in 2 strings te splitsen? (2x 6 panelen?) of kun je ze beter aan 1 string hangen?
Edit: Oh wacht, minimale string van 8 panelen 😁
Ligt eraan welke panelen en de oriëntatie. Stap eronder is de 2.200, maar daar kom je denk ik niet mee weg, hoewel het aangesloten vermogen vrij hoog mag zijn. Download de SE site designer en kijk hoeveel kW er geproduceerd wordt. Dat is eigenlijk je max benut vermogen.

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ik wil graag de accu's van mijn boot opladen m.b.v. een zonnepaneel. Liefst op korte termijn, want varen doe ik nu niet meer helaas.

Het zijn twee accu's van 180Ah, een tractie- en een accessoire-accu, gescheiden door een diodebrug.

Ik wil het qua kosten niet te gek maken, maar toch een beetje redelijk oplossing hebben.
Of die twee helemaal te combineren zijn is maar de vraag, maar goed...

Ik heb begrepen dat zonnepanelen ook bij bewolkt weer laden (licht bewolkt -15%, bewolkt -50%, zwaar bewolkt -90%). Zijn er panelen die ondanks de bewolking toch behoorlijk bijladen?

Verder lees ik dat een MTTP laadregelaar veel efficiënter is, maar is dat ook nodig?
Misschien wel om wat vlotter de accu's op niveau te hebben. Aan de andere kant is langzamer laden wellicht beter voor de accu's?

Kan ik beter een paneel doen, of beter twee die dezelfde oppervlakte hebben?

Idealiter zoek ik iets dat het een beetje aankan dus, met een niet al te dure laadregelaar die past bij het opladen van de accu's. Tweedehands of nieuw, dat maakt me niet zo veel uit.

Ben ik op zoek naar iets vreemds? Of moet ik het niet zo ingewikkeld maken en gewoon een recent paneel nemen en een redelijke laadregelaar en gaan...

edit: Ik had posts als deze wel gevonden, maar eigenlijk roepen die alleen maar meer vragen op :)

[ Voor 9% gewijzigd door albino71 op 17-11-2014 21:25 ]

Te koop....

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:39
Weet iemand hier misschien welk merk/type panelen en omvormer door Eneco geleverd worden?
Ze hebben een tijdelijke actie dat ze het spul gratis komen plaatsen.
Dat zou mij ongeveer 800 euro schelen, dus ik heb op zich wel belangstelling.

• Señor Sjon
@albino71
Heb je een zeil- of motorboot? Schaduw is killing en slagschaduw van een mast helemaal.

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

@Monsieur Sjon :+

Het is een motorboot(je).

Mooi lang stalen dak over de stuurhut/kuip achter, dus daar heb ik ruimte zat. Wil hem in het midden plaatsen.

Er zijn toch panelen (solar frontier?) die beter tegen schaduw kunnen? Of vergis ik me dan, of heeft dat met de manier van schakelen te maken?

[ Voor 31% gewijzigd door albino71 op 17-11-2014 22:07 ]

Te koop....

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-01 09:25
Jeej! Na een aantal jaren meelezen op dit forum, heb ik nu eindelijk een huis met een geschikt dak en het geld gespaard om panelen te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/sp861f.jpg
Inmiddels is de nieuwe Piko 5.5 die ik voor een goede prijs op Marktplaats kon scoren binnen :-)
Ik was in eerste instantie aan het twijfelen tussen 260WP All black mono's of Solar Frontier 165S, maar vanwege de omvormer is de keuze nu makkelijk aangezien de mono's te veel stroom leveren voor de Piko 5.5.

Het plan is om het dan ook maar in één keer goed te doen. Vanwege een water/water warmtepomp (Nefit Auris E) ligt ons elektriciteitsverbruik erg hoog op ongeveer 6200kWh.

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2yxka4h.png
Dit was wel het eerste jaar in een nieuwbouwwoning en er zijn inmiddels al weer wat maatregelen genomen om het verbruik terug te dringen.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/dokutv.jpg
Op ons dak aan de achterkant van het huis (ZO) passen 26 SF panelen in 4 rijen van 5 boven de dakramen, 1 paneel tussen de dakramen en 5 panelen onder de dakramen. In eerste instantie was ik van plan het paneel tussen de dakramen weg te laten, maar uit Piko plan kwam naar voren dat strings van 6 en 7 panelen het beter doen dan strings van 5 panelen.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/imne46.png
Aan de voorkant (NW) passen 15 panelen, 3 rijen van 5 boven de dakkapel.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/1zfo0w6.jpg
De reden waarom ik aan de voorkant toch voor toch voor strings van 5 ga is puur estethisch. 12 panelen zou ook kunnen (3 rijen van 4) maar dan heb ik 495wp minder voor nog geen procent beter rendement van 1 van de 3 strings in de omvormer.

Voor de panelen, montagematerialen en installatie heb ik vier offertes aangevraagd. Er reageerden 2 bedrijven snel, eentje redelijk snel en eentje na een herinnering via de mail. Een bedrijf kwam gelijk langs om even te kijken en een bedrijf had moeite met lezen en bood alleen standaard SF setjes aan (ook na herhaaldelijk vragen naar een maatwerk offerte). De prijzen variëren tussen de €1,- en €1,23 per wp ex BTW (danke herr Thomas Fuchs!), waarbij ik zelf de al gekochte omvormer (€475,- :+ ) werkend oplever op de vliering.

Enige waar ik nog over twijfel is het gebruik van een stringbox of Y-splitters. Omdat ik in geval van (vermoedelijke) problemen elke string apart wil kunnen meten, laat ik ze alle 7 naar de omvormer leggen. In dit geval is een stringbox natuurlijk het mooist (moet hij overigens wel MC4 in en uit zijn, anders kan ik losse strings niet zonder te schroeven op de omvormer aansluiten) maar kost ook weer meer. Een zwik Y-splitters onder de omvormer ziet er natuurlijk niet heel chique uit, maar doet volgens mij niet af aan de werking, toch?

Met een beetje mazzel zal de montage op 3 december plaatsvinden en natuurlijk zal ik dan een foto-verslagje maken, dat ben ik na het jarenlange meelezen op dit forum wel verplicht _/-\o_

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Cool!
Ik ben erg benieuwd hoe een kostal piko het doet met solar frontier.

Edit:
Je zit wel laag aan voltage, de piko vind 680V het lekkerst, dus het beste is zo close mogelijk.

[ Voor 41% gewijzigd door Rol-Co op 17-11-2014 22:26 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

albino71 schreef op maandag 17 november 2014 @ 21:47:
Er zijn toch panelen (solar frontier?) die beter tegen schaduw kunnen? Of vergis ik me dan, of heeft dat met de manier van schakelen te maken?
CIS panelen kunnen dat doorgaans beter maar staar je daar niet op blind, een goede laadregelaar zal meer verschil maken en daar mis ik dan net weer de kennis op dit moment, ben ook met zo iets
(offgrid) bezig. Mijn keuze zou op TSMC panelen vallen vanwege het formaat en rendement maar wat voor jou handig is is natuurlijk volledig aan jou en de ruimte die je tot je beschikking hebt. Ik zou iig voor 2 panelen gaan, niet voor het rendement (dat ligt aan je ligging) maar de flexibiliteit die je dan hebt. Lekker hoog (in serie) voltage waar je alle kanten mee op kunt en laag (parallel) als de laadregelaar niks anders slikt. Er is iig genoeg te koop in dat bereik en je kunt ook makkelijk uitbreiden.

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-01 20:59
albino71 schreef op maandag 17 november 2014 @ 21:21:
Ik wil graag de accu's van mijn boot opladen m.b.v. een zonnepaneel. Liefst op korte termijn, want varen doe ik nu niet meer helaas.

<KNIP>
Kijk eens op het Zeilersforum: www.zeilersforum.nl. Als je daar zoekt op zonnepanelen dan vindt je er behoorlijk wat topics over.

Succes!

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-01 23:43

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

remmuz schreef op maandag 17 november 2014 @ 21:26:
Weet iemand hier misschien welk merk/type panelen en omvormer door Eneco geleverd worden?
Ze hebben een tijdelijke actie dat ze het spul gratis komen plaatsen.
Dat zou mij ongeveer 800 euro schelen, dus ik heb op zich wel belangstelling.
Tja, welke vrijwilligers komen ze dan plaatsen? Er bestaat natuurlijk geen gratis plaatsen, dat betaal je altijd, dan wel ergens anders in de prijs dan wel door een contract af te sluiten dat je heel lang bij die club blijft, waardoor ze het uit hun promo potje kunnen halen.
Kijk naar de Wp prijs en vergelijk dat met de goedkoopste aanbieder, of vraag bij hen op wat je gaat krijgen.

hier is er wat over te vinden

https://forum.eneco.nl/zo...aringen-zonnepanelen-4326

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Bedankt voor de reacties en link!

Ik zit naar de Solyndra's te kijken (vraagje daarover naar iemand Andre1973 gestuurd per DM).
Ik zie nu net pas dat hij hierboven heeft gereageerd :)

Deze wordt hier besproken en o.a. afgeraden omdat ze failliet zijn, maar wellicht kan het wel een goede keus zijn voor het platte witte platte dak van mijn bootje?

Wel een risico, wanneer een buis kapot gaat. Dan zal de hele opbrengst wel ophouden...

edit: De Solyndra zal naast het witte dak, waarschijnlijk ook de speciale standaard nodig hebben en die ga ik echt niet op mijn boot plaatsen.

[ Voor 19% gewijzigd door albino71 op 17-11-2014 23:19 ]

Te koop....

• Rol-Co

Rol-Co

Voor boten gebruiken ze toch meestal deze?

http://www.ebay.de/itm/20...&var=&hash=item2c7ea3980f

Omdat je daar eventueel ook op kan lopen met bootschoenen.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
NielsOo schreef op maandag 17 november 2014 @ 22:11:
Jeej! Na een aantal jaren meelezen op dit forum, heb ik nu eindelijk een huis met een geschikt dak en het geld gespaard om panelen te plaatsen.

Enige waar ik nog over twijfel is het gebruik van een stringbox of Y-splitters. Omdat ik in geval van (vermoedelijke) problemen elke string apart wil kunnen meten, laat ik ze alle 7 naar de omvormer leggen. In dit geval is een stringbox natuurlijk het mooist (moet hij overigens wel MC4 in en uit zijn, anders kan ik losse strings niet zonder te schroeven op de omvormer aansluiten) maar kost ook weer meer. Een zwik Y-splitters onder de omvormer ziet er natuurlijk niet heel chique uit, maar doet volgens mij niet af aan de werking, toch?

Met een beetje mazzel zal de montage op 3 december plaatsvinden en natuurlijk zal ik dan een foto-verslagje maken, dat ben ik na het jarenlange meelezen op dit forum wel verplicht _/-\o_
Een stringbox is de meest nette oplossing, maar deze multi splitters kun je ook wel
in een of ander kastje aan het zicht onttrekken. ;)
http://www.ebay.de/itm/MC...t%3D4%26sd%3D191103211535

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/t/MC4-Verzweigungsstecker-Paar-5-1-T-Stecker-Solar-PV-Connector-Branch-NEU-sofort-/00/s/NTA4WDU1MA==/z/kMoAAOxy3HJTH02b/$_1.JPG

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08-2025

Ben ik op zoek naar iets vreemds? Of moet ik het niet zo ingewikkeld maken en gewoon een recent paneel nemen en een redelijke laadregelaar en gaan...
Vandaag toevallig een dagactie:
http://www.agroluxe.com/n...anpid=1969679585176269824

Geen idee of dit ook echt gooedkoop is...

Bijvoorbeeld systeem 180 Wp:
6*30 Wp = 240 eur
Laadregelaar a 23 eur (kan 2 accus individueel laden)
1 of 2 keer de aansluitakeb om de laadregelaar aan je accus te doen (30 eur per stuk?)

Dit is ook mooi setje:
http://www.ebay.de/itm/So...lagen&hash=item20def5a8a8

En hier:
http://stores.ebay.de/wat.../_i.html?_fsub=6010595015

[ Voor 27% gewijzigd door zero_cool89 op 18-11-2014 08:31 ]

• remmuz
Andre1973 schreef op maandag 17 november 2014 @ 23:02:
[...]

Tja, welke vrijwilligers komen ze dan plaatsen? Er bestaat natuurlijk geen gratis plaatsen, dat betaal je altijd, dan wel ergens anders in de prijs dan wel door een contract af te sluiten dat je heel lang bij die club blijft, waardoor ze het uit hun promo potje kunnen halen.
Kijk naar de Wp prijs en vergelijk dat met de goedkoopste aanbieder, of vraag bij hen op wat je gaat krijgen.

hier is er wat over te vinden

https://forum.eneco.nl/zo...aringen-zonnepanelen-4326
De panelen staan los van welk contract dan ook.
Voor het plaatsen staat altijd een vast bedrag, Dat bedrag komt nu dus te vervallen.
Bovendien levert Eneco al jaren installaties, het is echt niet zo dat ze nu door 'vrijwilligers' worden geplaatst.
Ik heb er in ieder geval veel meer vertrouwen in dan in 'de goedkoopste aanbieder'

Blijft de vraag, weet iemand welke panelen en omvormer door Eneco geplaatst worden?

Verwijderd

zero_cool89 schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 07:50:
[...]

Vandaag toevallig een dagactie:
http://www.agroluxe.com/n...anpid=1969679585176269824

Geen idee of dit ook echt gooedkoop is...

Bijvoorbeeld systeem 180 Wp:
6*30 Wp = 240 eur
Laadregelaar a 23 eur (kan 2 accus individueel laden)
1 of 2 keer de aansluitakeb om de laadregelaar aan je accus te doen (30 eur per stuk?)

Dit is ook mooi setje:
http://www.ebay.de/itm/So...lagen&hash=item20def5a8a8

En hier:
http://stores.ebay.de/wat.../_i.html?_fsub=6010595015
Ik heb op mijn campertje een gewoon huis paneel van 160 kwp ( marktplaats) aangesloten met een laadregelaar van 23 euro en aangesloten op de huishoud accu
kosten 70 euro, , dat is een ander financieel plaatje dan de camper en bootjongens je voorschotelen
Ik had de mazzel van een heel groot bagagerek op de camper dus gewoon vastgezet met met flatfix
Het systeem draait nu 3 jaar en ik heb zelden of nooit stroom nodig op een camping of camperplaats

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:02
remmuz schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 08:21:
[...]

Voor het plaatsen staat altijd een vast bedrag, Dat bedrag komt nu dus te vervallen.
Bovendien levert Eneco al jaren installaties, het is echt niet zo dat ze nu door 'vrijwilligers' worden geplaatst.
Ik heb er in ieder geval veel meer vertrouwen in dan in 'de goedkoopste aanbieder'

Blijft de vraag, weet iemand welke panelen en omvormer door Eneco geplaatst worden?
Ik zou het vooral NIET door Eneco laten plaatsen. De prijzen liggen extreem hoog en dat kunnen ze vragen door de onkunde van de consument.

Er zijn zat goede en betaalbare aanbieders die gespecialiseerd zijn in zonnepanelen en Eneco is dat niet!

Zie Eneco als een Mediamarkt met extreem hoge prijzen. Oftewel: dozenschuivers die er weinig verstand van hebben.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Señor Sjon
Ik begon als absolute PV-n00b een klein maandje geleden en ben naar zo'n bijeenkomst van Samenkopen geweest. Daar leerde ik al dat ik zelf snel meer van de materie moet weten als de mensen die het aan het uitleggen zijn. Ook is zo'n standaard installatie voornamelijk geschikt voor standaard situaties.
Micro-inverters? Doen ze niet aan, onbewezen techniek.
Optimizers? Doen ze niet aan, komt te weinig voor.
CIS panelen? Doen ze niet aan, alleen kristallijn.
Alles buiten standaard is maatwerk. Oftewel, alles buiten de goldylocks zone (onbelemmerd west-zuid met een dak die op maat gesneden is voor de moduulmaat voor de panelen) is maatwerk.

Door dit topic en haar voorgangers te lezen en je eigen situatie goed in kaart brengen scheelt al een hoop. Er heerst veel 'angst' voor het onbekende, want met veel zaken heeft men nog nooit te maken gehad. Maar als je wat wijzer erin wordt, kom je erachter dat er maar een paar basiscomponenten zijn die het systeem maken.

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-01 09:25
Rol-Co schreef op maandag 17 november 2014 @ 22:20:
Je zit wel laag aan voltage, de piko vind 680V het lekkerst, dus het beste is zo close mogelijk.
Hier had ik zelf ook al mijn twijfels bij. Probleem is, dat als ik boven de 7 panelen per string ga, ik boven het maximale U OC (open klem spanning?) uitkom...
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/abqzat.png
Volgens Pikoplan zijn strings van 5, 6 en 7 panelen ok.

Wat ik nog zou kunnen doen is op ZO de 26 panelen opdelen is 3x7 en 1x5 waardoor ik een string extra in het ideale bereik heb. Nadeel is dat ik dan ook weer een string die eerst uit 6 panelen bestond, "verslechter" met 5 panelen...
PClop schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 00:30:
[...]

Een stringbox is de meest nette oplossing, maar deze multi splitters kun je ook wel
in een of ander kastje aan het zicht onttrekken. ;)
http://www.ebay.de/itm/MC...t%3D4%26sd%3D191103211535
Dat is inderdaad ook een optie.

Denk dat met deze direct onder de omvormer het ook mooi kan:
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/ezfu4x.jpg
Omvormer hangt uit het zicht op de vliering, daar ga ik vast geen klachten over krijgen...

• Andre1973

Andre1973

[...]

Met de goedkoopste aanbieder bedoelde ik dat, zolang je niet weet wat ze gaan leveren dat dat het enigste is wat een beedje houvast / vergelijking geeft. Verder geloof ik er niet in dat ze echt gratis gaan plaatsen. St. Klaas is dan wel in het land, aan het eind van het liedje moet alles gewoon toch betaald worden.
Misschien kan er iemand een linkje plaatsen naar die aanbieding, dan is er mogelijk wat meer zinnigs over te zeggen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-01 21:02

databeestje

Von PrutsHausen

Verder lees ik dat een MTTP laadregelaar veel efficiënter is, maar is dat ook nodig?
Misschien wel om wat vlotter de accu's op niveau te hebben. Aan de andere kant is langzamer laden wellicht beter voor de accu's?
Zelf positieve ervaring met de Tracert MPPT regelaar die veel op eBay gevonden kan worden. Hou dan wel rekening met circa 100 euro voor zo'n model. Ik gebruik ze met 2 100Wp mono panelen van eBay (70 p/s)

Deze heeft wel een ingangsbereik van 100 of 150 Volt waardoor je ook de Solar Frontier panelen zou kunnen gebruiken. Deze heeft ook een remote display die je ergens in de kajuit kan plaatsen.

Voor opbrengst bij bewolking zal je gewoon meer panelen moeten plaatsen, zeker met 2x 180Ah kan dat geen kwaad.

Er zijn ook goedkope laadregelaars beschikbaar die 2 accu's kunnen laden en te vinden op eBay voor een euro of 30-40, maar dat zijn PWM laad regelaars.

• Andre1973

Andre1973

Señor Sjon schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 10:31:
Ik begon als absolute PV-n00b een klein maandje geleden en ben naar zo'n bijeenkomst van Samenkopen geweest. Daar leerde ik al dat ik zelf snel meer van de materie moet weten als de mensen die het aan het uitleggen zijn. Ook is zo'n standaard installatie voornamelijk geschikt voor standaard situaties.
Micro-inverters? Doen ze niet aan, onbewezen techniek.
Optimizers? Doen ze niet aan, komt te weinig voor.
CIS panelen? Doen ze niet aan, alleen kristallijn.
Alles buiten standaard is maatwerk. Oftewel, alles buiten de goldylocks zone (onbelemmerd west-zuid met een dak die op maat gesneden is voor de moduulmaat voor de panelen) is maatwerk.

Door dit topic en haar voorgangers te lezen en je eigen situatie goed in kaart brengen scheelt al een hoop. Er heerst veel 'angst' voor het onbekende, want met veel zaken heeft men nog nooit te maken gehad. Maar als je wat wijzer erin wordt, kom je erachter dat er maar een paar basiscomponenten zijn die het systeem maken.
Helemaal mee eens.
Ik was eens op zo'n samen inkoop actie hier in de buurt, na een tijdje sprak ik een meneer die graag zijn hele platte dak vol wilde, op een deel had ie wat schaduw, dus ik gaf aan dat hij of deels met sting omvormer en deels met micro / optimizers aan de gang kon of geheel met micro / optimizers, toen er meneer bij kwam zitten (van route du solei) en die angstig aangaf dat dat niet kon omdat zij dan niet leverden. Het vervelende is wel dat die clubs vaak door de gemeente worden gesponsoord, dit was namelijk in het nieuwe gemeeente huis, en er waren ook verschillende amtenaren ingezet.

Daarnaast worden ook veel mensen aan het lijntje gehouden, zijn een half jaar of meer bezig met inschrijven wachten op veilingen en krijgen dan te horen dat hun huis niet geschikt is voor zonnepanelen (let wel zoals zij die aanbieden in de vaste pakketten, of met hun standaard paneel formaat). Heb bij diverse mensen die dat te horen kregen naar tevredenheid toch panelen geplaatst (met afwijkend formaat panel of met optimizers).
Als je maar wel duidelijk aangeeft dat ze niet het rendement krijgen dat de buren hebben, omdat ze nu eenmaal iets ongunstiger liggen, of dat de kosten wat hoger zijn. Maar hoeveel mensen zullen er ontgocheld helemaal afhaken?

• Señor Sjon
Ik ben dan ook benieuwd waar ze mee komen. :P Ik weet nu al vrijwel zeker dat ik niet met hun in zee ga. ;)

Zwager vorig jaar had een GroWatt apparaat gekregen, merk zonnepanelen (250W) wist ie niet en ook het railsysteem kon ie me niks over vertellen. Slimme meter hebben ze hem ook aangepraat terwijl dat nergens voor nodig was. Losse kWh meter op de zonnegroep had ie ook nog nooit van gehoord. Tsja...

Het is dus leuk voor mensen die het niet interesseert, maar wel met duurzaamheid bezig willen zijn en kosten op energie willen besparen.

Overigens geven ze ook aan nooit de goedkoopste te zullen zijn vanwege de uitgebreide garanties. Maar aan de andere kant, buiten de omvormer en het mensenwerk, zitten er niet veel points of failure in.

• remmuz
Andre1973 schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 11:13:
[...]

Met de goedkoopste aanbieder bedoelde ik dat, zolang je niet weet wat ze gaan leveren dat dat het enigste is wat een beedje houvast / vergelijking geeft. Verder geloof ik er niet in dat ze echt gratis gaan plaatsen. St. Klaas is dan wel in het land, aan het eind van het liedje moet alles gewoon toch betaald worden.
Misschien kan er iemand een linkje plaatsen naar die aanbieding, dan is er mogelijk wat meer zinnigs over te zeggen.
Linkje naar de aanbieding

• Señor Sjon
Ziet er vooral duur uit eigenlijk. Zes panelen voor 3k... Ik zie verder ook geen enkele specificatie van wat je nu krijgt.

Dit is ook altijd een mooie:
Verwachte opbrengst is gebaseerd op inflatie van de energieprijs met 4,5% per jaar

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Heb net van een klant van me (ben ik nu), twee panelen gekregen (poly volgens mij).
Had hij nog liggen en wordt niet meer gebruikt, en hij had wat goed te maken :).

Ik weet nog niet wat voor panelen het zijn (stickertje half ingevuld of slecht leesbaar).
Wel dat ze zo'n 10 jaar oud zijn; de opbrengst zal dus minder zijn dan de recente panelen.

MPPT laadregelaar voor dit soort oude paneeltjes gebruiken, of beter van niet?

Te koop....

• Andre1973

Andre1973

albino71 schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 15:05:
Heb net van een klant van me (ben ik nu), twee panelen gekregen (poly volgens mij).
Had hij nog liggen en wordt niet meer gebruikt, en hij had wat goed te maken :).

Ik weet nog niet wat voor panelen het zijn (stickertje half ingevuld of slecht leesbaar).
Wel dat ze zo'n 10 jaar oud zijn; de opbrengst zal dus minder zijn dan de recente panelen.

MPPT laadregelaar voor dit soort oude paneeltjes gebruiken, of beter van niet?
Ik zou eerst even gaan meten, of bijde paneeltjes (als ze hetzelfde zijn) ook onder dezelfde omstandigheden de zelfde output geven.

Even spanning meten en de kortsluit stroom, je kunt ze meestal (sommige hebben ee zekering in ht kastje zitten) gewoon kortsluiten met een multimeter ertussen die 10ADC aankan.
Wie weet doen ze het niet meer, en ben je anders voor niks een laadregelaar aan het aanschaffen op basis van deze panelen, en misschien werken die niet met nieuwe panelen.
Ik denk dat je Shell paneeltjes hebt gekregen van +/- 110 Wp, en een lagere spanning (minder cellen) dan nu gebruikelijk is. kan je anders een foto posten van de paneeltjes?

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:50

Mud.Starrr

I shoot people for money

Voor de prijs van 8 panelen daar, heb ik er 12 inclusief optimizers en Solaredge omvormer.
Een veel mooier systeem dan Eneco met een standaard omvormer.
En dan worden ze nog geplaatst ook, ok ik moet zelf meehelpen maar ach anders was ik 500 meer kwijt geweest.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:02
Net zo'n goede prijs als "extra goedkope benzine, nu 3 euro per liter!"

De 10 panelen set die Eneco levert....ga ik iets vergelijkbaars (kwa wp) kopen voor €2000,-. Minder dan de helft vd prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door PASware op 18-11-2014 17:06 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Andre1973 schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 16:29:
[...]

Ik zou eerst even gaan meten, of bijde paneeltjes (als ze hetzelfde zijn) ook onder dezelfde omstandigheden de zelfde output geven.

Even spanning meten en de kortsluit stroom, je kunt ze meestal (sommige hebben ee zekering in ht kastje zitten) gewoon kortsluiten met een multimeter ertussen die 10ADC aankan.
Wie weet doen ze het niet meer, en ben je anders voor niks een laadregelaar aan het aanschaffen op basis van deze panelen, en misschien werken die niet met nieuwe panelen.
Ik denk dat je Shell paneeltjes hebt gekregen van +/- 110 Wp, en een lagere spanning (minder cellen) dan nu gebruikelijk is. kan je anders een foto posten van de paneeltjes?
Solarex ...
Maten ongeveer 110x50

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fkP64mZvlR54tTH0tBR0bOUm/medium.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RetKWOEOSMm67QMv3YZEQ7e4/medium.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QZ5XV3rZd4dI0kqrbYETTieG/medium.jpg

Het is nu donker en dus is aflezen lastig en foto's schieten ook.

[ Voor 6% gewijzigd door albino71 op 18-11-2014 18:39 ]

Te koop....

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
[...]

Tja, als je geen vertrouwen hebt in "De goedkoopste aanbieder" moet je de boel zeker niet door Eneco laten plaatsen, want die plaatsen het namelijk gratis :+

Maar even serieus, heb je al eens zelf uitgerekend wat die aanbieding van Eneco nu werkelijk kost?
Want ik heb net even gekeken, maar mij lijkt het allemaal niet zo aanlokkelijk.....

• Rol-Co

Rol-Co

Ik plaats 10 panelen systeem voor 4179,- en krijg je de montage EN panelen gratis :+

Eneco levert de set voor 1,67 per Wp, vrij normaal deze tijd is 1,30 -1,35 per Wp dus trek je plan.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 14:58

chem

Reist de wereld rond

Ik heb een offerte gekregen op mijn 3,5x4,5m platte dak en ben benieuwd in hoe verre dit een goede deal is. Ik zou de installatie uitbesteden.

15x Axitec 250Wp mono black panelen, een solarmax 4000p omvormer, montage materiaal/installatie/solarmax maxview monitoring voor de totaalprijs incl. btw van 7100 euro.

Verwachte opbrengst is dan 3519kWh.

Als ik naar enkel de panelen en de omvormer kijk dan komt dat op ~ 4300 euro uit, wat betekent dat de installatie+montage materiaal+btw teruggaaf 2800 euro kost, en dat lijkt mij heel erg veel?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Señor Sjon
Dat is heel erg veel, meeste sites zitten rond de 40 per paneel en max iets van 200 voor de meterkast.

• chem

chem

Reist de wereld rond

Señor Sjon schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 21:22:
Dat is heel erg veel, meeste sites zitten rond de 40 per paneel en max iets van 200 voor de meterkast.
Wat bedoel je met 40 per paneel? Installatie & montage? En dan 200 voor trekken nieuwe (?) groep?

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

40 euro installatie per paneel, en 200 euro voor de meterkastuitbreiding. Dat klopt wel aardig.

• PClop
  • Niet online
@databeestje, zocht jij nog diodes die zich niet zelf "los solderen"
http://www.ebay.de/itm/MC...C4-NEU/221211868899?rt=nc

• drielp
  • Laatst online: 27-12-2025
Kijk dan ook even hier...

Of hier

Keuze zat.

Maar als je denk dat Eneco beter is, gewoon doen. Zonnepanelen plaatsen is altijd oke.

O ja, vergeet deze niet

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Einoël
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-01 14:26
Ik vind het redelijk prijzig (2 euro per Wp), maar wel knap van Eneco dat ze precies kunnen voorspellen wat de panelen op jaarbasis gaan opbrengen.... Er wordt hier totaal niet gesproken over de invloed van ligging/hoek/invloed omgeving, maar wel dat we een inflatie hebben van 4,5% en dat de panelen 25 jaar meegaan. Over het vervangen van de omvormer in die periode, wat voor type panelen/omvormer etc etc wordt totaal niet gesproken. Ik zou hier niet aan beginnen, waarschijnlijk heb je weinig keuzevrijheid en ook geen keuze in welke installateur er langs komt.

Ik heb dit bij buren gezien die een vergelijkbare actie bij Greenchoice in zee zijn gegaan. Ze hebben de helft van het vermogen op hetzelfde dak als ik heb, maar hebben daar wel meer voor betaald. Ik heb ook gezien hoe dat 'professionele' installatiebedrijf het installeerde en daar werd ik zelf erg verdrietig van. DC-kabels, die over een scherpe metalen rand via de schoorsteen/ventilatierooster naar binnen worden geleid en los het huis binnenkomen. Van de Nen1010 hadden ze nog nooit gehoord.

Delta Solivia 2.5 EU G4 - 12 x Yingli YL255P-29b - 3060Wp / Mastervolt Soladin 600 - 4 x HC Solar HCP 185D-24 - 740Wp

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:31

DjVe

Hatsaflats!

Einoël schreef op woensdag 19 november 2014 @ 09:25:
[...]

Ik vind het redelijk prijzig (2 euro per Wp), maar wel knap van Eneco dat ze precies kunnen voorspellen wat de panelen op jaarbasis gaan opbrengen.... Er wordt hier totaal niet gesproken over de invloed van ligging/hoek/invloed omgeving, maar wel dat we een inflatie hebben van 4,5% en dat de panelen 25 jaar meegaan. Over het vervangen van de omvormer in die periode, wat voor type panelen/omvormer etc etc wordt totaal niet gesproken. Ik zou hier niet aan beginnen, waarschijnlijk heb je weinig keuzevrijheid en ook geen keuze in welke installateur er langs komt.

Ik heb dit bij buren gezien die een vergelijkbare actie bij Greenchoice in zee zijn gegaan. Ze hebben de helft van het vermogen op hetzelfde dak als ik heb, maar hebben daar wel meer voor betaald. Ik heb ook gezien hoe dat 'professionele' installatiebedrijf het installeerde en daar werd ik zelf erg verdrietig van. DC-kabels, die over een scherpe metalen rand via de schoorsteen/ventilatierooster naar binnen worden geleid en los het huis binnenkomen. Van de Nen1010 hadden ze nog nooit gehoord.
Dat is het nadeel van het kopen bij een grote partij. Daar zitten veel lagen/organisaties onder en elke laag wil weer iets verdienen. Uiteindelijk betaal je te veel voor matige producten en een karige installatie.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

PClop schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 23:07:
@databeestje, zocht jij nog diodes die zich niet zelf "los solderen"
http://www.ebay.de/itm/MC...C4-NEU/221211868899?rt=nc
Nee, niet meer, ik heb tegenwoordig een omvormer met 2 MPPT dus niet meer van toepassing.

Waar ik dan wel weer een probleem mee heb is dat ik 100 Volt mis in de west string, en ik denk dat de bypass diodes in 3 panelen stuk zijn gegaan door veelvuldig activeren (schaduw dakkapel). Pas bij voldoende directe instraling wordt dit gat een stuk kleiner, maar dan mis ik nog steeds 60 Volt.

Omdat deze zich niet lineair gedragen vermoed ik de enige halfgeleider component in het zonnepaneel.
Ik heb ook wel een vermoeden welke panelen het zijn, het is meer dat ik 6 meter hoog moet om deze te demonteren met een steiger enzo.

Het vermoeden dat het die panelen zijn komt een beetje door de sticker die erop zit
http://iserv.nl/files/pics/solar/DSC_0626.jpg

Ik kan je alvast vertellen dat de website http://www.jsxy-solar.cn/ het al enige tijd niet meer doet ;)

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:45
Kan iemand mij uitleggen wat clippen is?

Volgens de technische beschrijving van SolarEdge prima 3,9 kWp aan op een SE3000.

Als ik echter de site designer draai, blijkt dat er in de maanden mei (1,9%), juni (2,5%), juli (2,2%) en augustus (1%) "clipping" voorkomt.

Dit betekent dat er meer vermogen is dan de omvormer op dat moment aan kan? Dat lijkt me niet echt goed voor de omvormer en zijn levensduur of vergis ik me dan?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:11
chem schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 21:12:
Ik heb een offerte gekregen op mijn 3,5x4,5m platte dak en ben benieuwd in hoe verre dit een goede deal is. Ik zou de installatie uitbesteden.

15x Axitec 250Wp mono black panelen, een solarmax 4000p omvormer, montage materiaal/installatie/solarmax maxview monitoring voor de totaalprijs incl. btw van 7100 euro.

Verwachte opbrengst is dan 3519kWh.

Als ik naar enkel de panelen en de omvormer kijk dan komt dat op ~ 4300 euro uit, wat betekent dat de installatie+montage materiaal+btw teruggaaf 2800 euro kost, en dat lijkt mij heel erg veel?
dat vind ik bijzonder duur. Je hebt wel de iets duurdere black-panelen maar dat zou je max iets van 1,15-1,20 €/Wp mogen kosten (excl. installatie). Dan zit je zeg maar op 4300-4500 euro aan materiaal (max!).

Dan inderdaad qua installeren mss 40 euro per paneel, is 600 euro plus 200 euro meterkastwerk is max. 5000 (vind ik nog aan de hoge kant, moet lager kunnen).

Ik zou zeker nog 2 offertes aanvragen van andere partijen

• Señor Sjon
miel schreef op donderdag 20 november 2014 @ 12:12:

Volgens de technische beschrijving van SolarEdge prima 3,9 kWp aan op een SE3000.

Als ik echter de site designer draai, blijkt dat er in de maanden mei (1,9%), juni (2,5%), juli (2,2%) en augustus (1%) "clipping" voorkomt.

Dit betekent dat er meer vermogen is dan de omvormer op dat moment aan kan? Dat lijkt me niet echt goed voor de omvormer en zijn levensduur of vergis ik me dan?
Ligt ook heel erg aan de oriëntatie. Zag zelf geen clipping staan bij mij. Hier adviseert ie een SE6000, maar hij levert max. 4.73kW. Dus dan zou een SE5000 ook voldoen (O-W opstelling, totale kWp is met 7.140 nog veel hoger).

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:45
Señor Sjon schreef op donderdag 20 november 2014 @ 15:17:
[...]

Ligt ook heel erg aan de oriëntatie. Zag zelf geen clipping staan bij mij. Hier adviseert ie een SE6000, maar hij levert max. 4.73kW. Dus dan zou een SE5000 ook voldoen (O-W opstelling, totale kWp is met 7.140 nog veel hoger).
orientatie is volledig Zuid hier.....dus vandaar dat clipping...

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• Andre1973

Andre1973

miel schreef op donderdag 20 november 2014 @ 12:12:

Clipping betekend dat de bovenkant van de parabool wat plat wordt.
De omvormer "vraagt" het vermogen aan de panelen, hij regeld de "schijnbare weerstand" (even voor het gemak, dus de weerstands waarde die de panelen lijken waar te nemen) zo dat hij het optimale vermogen krijgt, dat is ook metteen het MPPT. Het is niet zo dat de panelen het vermogen er in pompen en de omvormer maar moet zien waar ie het laat.
Verder zijn de meeste serieuze omvormers beveiligd tegen overbelasting, zodat als ze bijvoorbeeld te heet worden terug schakelen in het maximale vermogen (bijvoorbeeld eerst naar 70%, dan 50% en dan afschakelen). bedenk ook dat dat alleen op geweldig mooie dagen gebeurd (eerder nog in maart en april), en dan maar heel even.
Het voordeel is meestal dat je wel elke dag aan het begin en het eind net iets langer productie hebt omdat bij een kleinere omvormer het vermogen uit de panelen waar ie nog wat mee kan net wat kleiner is.

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

60 meter van ons huis af gaan we zonnepanelen plaatsen bovenop een schuur. Helaas hebben we daar geen internet/wifi om informatie uit de omvormer te halen. Op dit moment zijn we een 3x10^2 grondkabel aan het leggen naar die schuur toe voor de zonnepanelen.

Wat zou de makkelijkte oplossing zijn - vooral denkende aan prijs/gemak - om hier internet te krijgen? Is over de elektriciteitskabel mogelijk? Of kan ik kaal een utp kabel de grond in doen?

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:39
UTP grondkabel naast de elektriciteitskabel leggen?

• AOC
  • Niet online

AOC

GioStyle schreef op donderdag 20 november 2014 @ 21:23:
UTP grondkabel naast de elektriciteitskabel leggen?
is enkel voor communicatie met omvormer. Hoef geen hoogstaand internetlijntje daar te hebben

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:11
Hmm. Volgens mij is een UTP kabel verreweg het simpelste, het goedkoopste en het betrouwbaarste. Wat is daar mis mee?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:50

JayPe

Ondertitel

standaard utp kabel "gewoon"in de grond leggen is prima. steek je m ooit kapot, omdat ie niet gewapend is of wat, boeit niet: staat geen hoge spanning of sterke stroom op.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• Andre1973

Andre1973

Je kan kijken of je een repeater kan plaatsen, en of je daar een beetje bereik hebt dan.
Ik heb een repeater in de sere hangen, die komt een heel eind, maar een kabel in een buisje, ik zou er wel een slagvaste buis omheen leggen, deze beschermd de kabel ook misschien wat tegen verouderende invloeden in de grond. is zeker ook een goede als de boel nog open ligt.
Er zjn ook van die wifi kastjes die over de 230 gaan schijnbaar, maar dat blijft natuurlijk stroom gebruiken aan 2 kanten en daar zit meer aan dat stuk kan.
Kabeltje leggen zou ik zeggen.

[ Voor 33% gewijzigd door Andre1973 op 20-11-2014 22:30 ]

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-01 18:30

Jack

MHz Matters

Dark0z, waarom geen 40mm mantelbuis naar de schuur en daar alle benodigde kabels doorheen halen? Dan is alles beschermd en kan je er later nog altijd extra kabels bij leggen.

Ik neem aan dat de kabels naar de meterkast gaan. Officieel mogen er geen kabels onbeschermd door je kruipruimte lopen en dat is met een mantelbuis ook direct opgelost.

[Specs]

• AOC
  • Niet online

AOC

Denk dan dat dit de beste oplossing is :) cheapass kabel in combinatie met een cheap pe buis. Alleen moet ik bij de omvormer een stopcontact fiksen icm een wifi router. Kan er een stopcontact aangesloten worden op de 3x10^2 kabel die gebruikt wordt voor de zonnepanelen?

Baal er wel een beetje van dat de omnik omvormer alleen op Wifi kan.

[ Voor 17% gewijzigd door AOC op 20-11-2014 22:52 ]

• sypie
  • Niet online
Omdat je schuur op een aparte groep komt: waarom geen PowerLine er overheen? Als het alleen voor het uitlezen van de omvormer is kost dat weinig bandbreedte, dus snelheid is geen vereiste.

• PClop
  • Niet online
Jack schreef op donderdag 20 november 2014 @ 22:40:
Dark0z, waarom geen 40mm mantelbuis naar de schuur en daar alle benodigde kabels doorheen halen? Dan is alles beschermd en kan je er later nog altijd extra kabels bij leggen.

Ik neem aan dat de kabels naar de meterkast gaan. Officieel mogen er geen kabels onbeschermd door je kruipruimte lopen en dat is met een mantelbuis ook direct opgelost.
Daar past ook wel een glasveselkabeltje door met 2 signaalomvormers utp/glas/utp
http://shop.sfpcables.com/cov-ds01-w1-cov-ds01-w2

Afbeeldingslocatie: http://shop.sfpcables.com/media/catalog/product/cache/10/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/C/O/COV-DS01-W1-COV-DS01-W2.jpg

tot 120km 8)7 lekker hip aka, waarschijnlijk is een homeplug toch de simpelste oplossing
https://www.sitecom.com/nl/homeplugs

Afbeeldingslocatie: https://www.sitecom.com/img/ProductList/2031/ln-551-mini-homeplug-500-mbps-dual-pack.jpg

• AOC
  • Niet online

AOC

Moet niet te gek worden :) is enkel voor logging. Een nieuwe Powerline adapter overstijgt al gauw de prijs dat voor een simpele utp kabel + mantelbuis neergelegd moet worden zover ik zie.

Of wellicht deze 2dehands wifi powerline. Zal eens horen hoeveel moeite het is om twee stopcontacten (begin en op eindpunt) te laten maken. Iemand ervaring met dergelijke kastjes over zonnepaneel groep? En zal zo'n apparaat over 60 meter alsnog het signaal door kunnen voeren?

[ Voor 60% gewijzigd door AOC op 20-11-2014 23:13 ]

• PClop
  • Niet online
Dark0z schreef op donderdag 20 november 2014 @ 23:05:
Moet niet te gek worden :) is enkel voor logging. Powerline adapter overstijgt al gauw de prijs dat voor een simpele utp kabel + mantelbuis neergelegd moet worden zover ik zie.
Dus jij legt 30 meter Ø 40mm dikwandig pvc + utp kabel voor 49,95 euro ?
terwijl de grondkabel voor de omvormer ook al geschikt is om dat signaal
via een homeplug door te geven. ( goed, er vallen soms wel handige dingen van een vrachtwagen af )

• AOC
  • Niet online

AOC

PClop schreef op donderdag 20 november 2014 @ 23:16:
[...]
Dus jij legt 30 meter Ø 40mm dikwandig pvc + utp kabel voor 49,95 euro ?
terwijl de grondkabel voor de omvormer ook al geschikt is om dat signaal
via een homeplug door te geven. ( goed, er vallen soms wel handige dingen van een vrachtwagen af )
Nee, 50 m, 20,0 x 14,1 PE mantelbuis voor 22 euro en 30euro voor 100meter utp kabel = 52€. En dan hoef ik maar 1 stopcontact aan te laten brengen. Grond ligt al open. Een dikkere buis is overbodig omdat er verder nooit iets anders aangelegd zal worden.

[ Voor 7% gewijzigd door AOC op 20-11-2014 23:24 ]

• PClop
  • Niet online
Dark0z schreef op donderdag 20 november 2014 @ 23:22:
[...]

Nee, 50 m, 20,0 x 14,1 PE mantelbuis voor 22 euro en 30euro voor 100meter utp kabel = 52€. En dan hoef ik maar 1 stopcontact aan te laten brengen. Grond ligt al open. Een dikkere buis is overbodig omdat er verder nooit iets anders aangelegd zal worden.
Kan ook >:)

• chem

chem

Reist de wereld rond

Fr33z schreef op donderdag 20 november 2014 @ 15:14:
[...]

dat vind ik bijzonder duur.
Bedankt voor je reactie :)

Waar kan ik het beste kijken om een andere geschikte partij uit te kiezen? Deze aanbieding kwam van een partij die door ons gehele plein was gekozen, ik weet niet goed welke andere partijen ik uit zou kunnen kiezen?

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16
PClop schreef op donderdag 20 november 2014 @ 23:00:
[...]

Daar past ook wel een glasveselkabeltje door met 2 signaalomvormers utp/glas/utp
http://shop.sfpcables.com/cov-ds01-w1-cov-ds01-w2

[afbeelding]

tot 120km 8)7 lekker hip aka, waarschijnlijk is een homeplug toch de simpelste oplossing
https://www.sitecom.com/nl/homeplugs

[afbeelding]
Die homeplug lijkt leuk maar ik heb ze vervangen door een vaste cat6 kabel..... ik moest die homepluggen om het jaar tot 1 1/2 jaar vervangen. Ze houden er gewoon mee op.
De vaste cat 6 kabel was een grondkabel met een zware mantel, goedkoper als een setje homeplugs ! En die kabel gaat niet stuk en nog sneller ook ....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:31
WoudseHoeve schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 09:40:
[...]

Die homeplug lijkt leuk maar ik heb ze vervangen door een vaste cat6 kabel..... ik moest die homepluggen om het jaar tot 1 1/2 jaar vervangen. Ze houden er gewoon mee op.
De vaste cat 6 kabel was een grondkabel met een zware mantel, goedkoper als een setje homeplugs ! En die kabel gaat niet stuk en nog sneller ook ....
Nog beter: die kabel gebruikt verder geen stroom... weer een paar wattjes retour kolenboer >:)

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• schemert
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-01 19:56
Mijn installatie bestaat uit 12 panelen op west en 15 panelen op oost.
Alle panelen hebben de solaredge optimizer en zitten met zijn allen (27 stuks) in een string op een solaredge se5k

Nu wil ik de opbrengst van west en oost afzonderlijk kunnen zien. Ik heb het ook aan de installateur gevraagd, hij heeft nog niet gereageerd.

Is het mogelijk om dat inzichtelijk te krijgen?
Wil dus kunnen zien wat de panelen op oost aan het einde vh jaar opgebracht hebben.
Kan dat in de software of dienen ze als 2 strings aangesloten te worden?

Dank alvast

• Señor Sjon
Je weet toch de opbrengst per paneel en waar ze liggen? Je hebt als het goed is gewoon een layout tekening met de waardes per paneel. Dan zou je zelf even de boel op moeten tellen.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Dat die zon vandaag weer zo zijn best doet komt door mij.
Sinds gisteren 6 panelen op het dak en heb de zon weer aangezet ;)

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/qnsehs.jpg

Met die 6 panelen dek ik (hoop ik) ong 90% van mijn stroomverbruik af.

[ Voor 16% gewijzigd door hjs op 21-11-2014 11:06 ]

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:39
geldersscheepje schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 09:44:
[...]

Nog beter: die kabel gebruikt verder geen stroom... weer een paar wattjes retour kolenboer >:)
Ik heb zelf ook van die homeplugs gehad voor monitoring, maar de verbinding viel regelmatig weg. Ik vond het niet betrouwbaar.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:29

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

hjs schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 11:05:

[afbeelding]

Goed bezig! Bedankt voor de zon :P Netjes dat je daar al 90% van je verbruik mee dekt. Heb je ook logging en/of PVOutput? Vergeet dan niet mee te doen met het Tweakers-team.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Joris 407 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 13:05:
[...]
Ik heb zelf ook van die homeplugs gehad voor monitoring, maar de verbinding viel regelmatig weg. Ik vond het niet betrouwbaar.
Bij mij werkt het prima vanaf de zolder. Heb wel de plugs op dezelfde groep zitten zodat het signaal niet door de groepenkast heen hoeft.
Verder mag bij mij de verbinding tijdelijk wegvallen. Ik log bij de omvormer d.m.v. een Raspberry Pi. De verbinding is alleen nodig om naar pvoutput te sturen (of om live mee te kijken wat de omvormer produceert). Als uploaden naar pvoutput even niet lukt, probeert de RPi het later opnieuw.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Veel zal ik niet gemist hebben, maar vandaag ontdekte ik dat één dedicated PV-groep eruit lag. De Alamat was eruit geklapt. Volgens de logging vermoedelijk gisteren of eergisteren. Het gaat om een enkel 335 Wp paneel. Waarom? Joost mag het weten. Geeft wel weer aan dat logging essentieel is.

A'dam PVOutput

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
hjs schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 11:05:

[afbeelding]

Dan ben je wel heel zuinig bezig denk ik. :)

Hoeveel kWh gebruik je dan?

• PClop
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 09:40:
[...]

Heb ook geen ervaring met die dingen, hier is ook alles "bekabeld" maar ik had het ook over de
simpelste oplossing niet over de beste, maar zouden ze niet steeds stuk gaan
zou het wel simply the best zijn ;)

• hjs
  • Niet online

hjs

opuntia1 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 15:43:
[...]

Dan ben je wel heel zuinig bezig denk ik. :)

Hoeveel kWh gebruik je dan?
Mijn dag gemiddelde zit onder de 4kWh.

Weet wel wat ik als eerste ga doen als ik zo thuis kom :+

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:06
Knap. Als bij ons niemand thuis is en de verwarming is uit zit ik rond de 4kwh

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:37

franssie

Save the albatross

Iemand omgeving Muiden/Weesp (zeg Amsterdam / Gooi) die weet waar ik een MC4 tang kan huren dit weekeinde? Morgen komen er wat panelen en veel kabel en ik moet 6 connectors knijpen. Normaal ben ik erg van de aanschaf als het op gereedschap aankomt maar dit is wel erg specifiek ...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:50

JayPe

Ondertitel

janne_nl schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 18:32:
Knap. Als bij ons niemand thuis is en de verwarming is uit zit ik rond de 4kwh
Vrieskast, koelkast, zuinige-server (15watt), modem, switch, paar adapter: Gemiddeld basis verbruik a 100 watt: 2,4 kWh op 24 uur zit je zo aan.

Als je onder de 4 kWh gemiddeld per dag zit, heb je geen vriezer, vaatwasser, wasdroger en wellicht zelfs geen wasmachine..

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• hjs
  • Niet online

hjs

Heb alleen geen droger, de rest staat er wel en wordt gebruikt ;)
Maar is dat verder niet enigzins off-topic :?

• franssie

franssie

Save the albatross

yep, wellicht is die discussie beter gehouden in dit topic? 200 Watt sluipstroom, normaal?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

franssie schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 20:37:
Iemand omgeving Muiden/Weesp (zeg Amsterdam / Gooi) die weet waar ik een MC4 tang kan huren dit weekeinde? Morgen komen er wat panelen en veel kabel en ik moet 6 connectors knijpen. Normaal ben ik erg van de aanschaf als het op gereedschap aankomt maar dit is wel erg specifiek ...
Bel eens zonnemarkt.Die hebben er een

• petervanstuiven
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-05-2025
franssie schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 20:37:
JA, bij mij kan je hem komen lenen. Ik woon in Weesp (Aetsveld) :)

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Grrr... schaduw. Rechts (6x) zitten op 1 string.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/603847/pv/2014-11-21%2012.39.08.jpg
Hier in oranje gearceerd.

Het lijkt wel een tijdelijk probleem te zijn, als de zon hoger staat komt hij over het dak van de buren. Maar dat zou betekenen november t/m feb niet echt goede opbrengst.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• Señor Sjon
En hij pikt mooi alle diodes op... niet zo handig.

• franssie

franssie

Save the albatross

petervanstuiven schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 22:21:
[...]
JA, bij mij kan je hem komen lenen. Ik woon in Weesp (Aetsveld) :)
Hee dat is dichtbij, ik heb je een DM gestuurd, super!

• PClop
  • Niet online
twixx schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 22:31:
Grrr... schaduw. Rechts (6x) zitten op 1 string.

[afbeelding]
Hier in oranje gearceerd.

Het lijkt wel een tijdelijk probleem te zijn, als de zon hoger staat komt hij over het dak van de buren. Maar dat zou betekenen november t/m feb niet echt goede opbrengst.
Je zou ze kunnen kantelen naar een hoek van 0 graden, dus de voorkanten op gelijke hoogte
als de achterkant of tot 1 a 2 graden voor de afschot om het regenwater nog iets te doen aflopen ;)
Levert bij bewolkt weer ook nog meer op.

Of als het 2 strings van 6 panelen zijn, dan ombouwen naar 2 keer landschap, boven en onder
moet volgens mij net passen mits je de hoek zo aanpast dat de voorkant van de onderste rij panelen net
op gelijke hoogte komt als de bovenzijde van de pijp/afvoer
( als deze weg of verplaatst kan worden is dat natuurlijk nog beter )

[ Voor 19% gewijzigd door PClop op 22-11-2014 01:23 ]

• hjs
  • Niet online

hjs

Voor het eerst mijn meter naar links zien draaien :)
Terwijl de omvormer (samil TL1600) iets van 90W aangaf.

Heb alleen ruzie met de wifi van dat ding.
Krijg maar geen verbinding :(
WIFI123456 of WIFI 123456 moet het wachtwoord zijn.

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
twixx schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 22:31:
Ik zie dat ik met pal zuid en geen schaduw in die maanden ongeveer 13% van de jaaropbrengst haal. Je wil uiteraard zoveel mogelijk opbrengst maar extra investeringen om dit op te lossen zijn misschien financieel niet aantrekkelijk.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
JayPe schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 20:49:
[...]

Vrieskast, koelkast, zuinige-server (15watt), modem, switch, paar adapter: Gemiddeld basis verbruik a 100 watt: 2,4 kWh op 24 uur zit je zo aan.

Als je onder de 4 kWh gemiddeld per dag zit, heb je geen vriezer, vaatwasser, wasdroger en wellicht zelfs geen wasmachine..
Ik zit ook onder 4kw en heb alle bovenstaande en ja ik gebruik ze zelfs :P
4x wassen per week en 3x vaatwasser ongeveer, vriezer zit standaard aardig vol.
nu zorg ik wel dat de vaatwasser op eco gaat en de wasmachine 8 vd 10x op 30c.

verder zorgen dat alle rommel uit is als je het niet gebruikt. switch, nas, wifi (das geen stroomverbruik maar voorkomen van omgevings ether vervuiling), cv op timer, geen adapters (meestal), pc en tv etc achter knopjes. verlichting alles led of spaarlamp. nu ben ik idd ook niet zo bar veel thuis, maar met een nieuwe wasmachine en vaatwasser en zuinige tv (150w) en mediaplayer (pc staat nu nog aan bij muziek en film) zou er zo nog 300/400kw afkunnen.

moet inderdaad in ander topic maar sluipverbruik van bv een koffiezetter met klokje of een radiootje bij het bed (die nooit aan staat) zal je nog verbazen. oude wasmachine, oude voeding in pc etc etc.

vh zomer bij een bekende rondje huis gedaan en alleen al aan sluipverbruik 500e per jaar bespaard. paar uit knopjes installeren en alle oude halogeenadapters naar de recycling gebracht.

Nukezone FTW

• AOC
  • Niet online

AOC

Misschien stomme vraag. Maar is het mogelijk om op de groep van de zonnepanelen een stopcontact te plaatsen voor b.v. een router? Of staat daar dan alleen stroom op wanneer de panelen energie leveren?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dark0z schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 14:23:
Misschien stomme vraag. Maar is het mogelijk om op de groep van de zonnepanelen een stopcontact te plaatsen voor b.v. een router? Of staat daar dan alleen stroom op wanneer de panelen energie leveren?
Technisch mogelijk is het zeker, er zal ook gewoon altijd stroom op staan. Dat is dus het probleem niet.

Alleen volgens richtlijnen / regels moet je wanneer een omvormer meer dan iets van 500 - 600 watt kan leveren deze op een groep / zekering zonder verbruikers hebben. Dus in dat geval kan het wel maar mag het niet.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:06
Heb besloten om mijn systeem bestaande uit 12 x 250 Wp Suntechs met SolarEdge Power Optimizers op een SE3000 uit te breiden met 2 x 260 Wp JA Solar All Black panelen met P300 Optimizers op een wat lager gelegen dakvlak. Eerder had ik daar last van schaduw, maar dit probleem bestaat niet meer. Kom ik met opgewekte zonnestroom weer wat dichter bij mijn jaarverbruik :-)

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Is er iemand in de omgeving van Amersfoort die een MC4 tang te huur of leen heeft?

Want het krimpen van die connectoren met een aderhulstang is helaas geen succes :'(
Nadat ik er al een aantal panelen op had liggen eens de voltmeter aangesloten....huh, 0 volt?
Probleem zat dus in mijn eigen aangezette stekker, die niet goed zat.
Pagina: 1 ... 68 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.