Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Sinds een week of twee hebben wij een slimme meter, hooray! Omdat het stroomverbruik bij ons thuis altijd rond de 5700 Kwh per jaar lag, hebben we alle gloeilampen vervangen door 6 - 7 watt spaarlampen en een nieuwe tv, koelkast en oven gekocht. So far so good.

Inmiddels een jaartje later, is het verbruik gedaald naar 4200 kWh, maar dat is nog steeds behoorlijk veel (een gemiddeld gezin van 4 gebruikt 3200 kWh, we zijn hier met z'n drieën).

Dankzij de slimme meter, merkte ik dat er de hele nacht 200 watt per uur (circa 1,6kwh) sluikstroom wordt verbruikt, maar waarvan? Dit zijn de apparaten die 's nachts aanstaan.

1. Koelkast, duh :)
2. Modem / WiFi
3. De thuistelefoon
4. Tien KlikAanKlikUit zendertjes. Gebruiken deze zenders zoveeeeel watt?

Hebben jullie tips om dit verbruik te verminderen? Als je op een gemiddelde nacht 8 uur slaapt, dan zijn wij in dit geval al €0,18 cent kwijt, als je dat keer 30 doet, gooien we bijna €6,- euro per maand weg. Dat is €72,- per jaar! :9 (kom op, we blijven Nederlanders hé :D )

Bij voorbaat dank!

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-06 22:13

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Cv ketel?
Standby apparaten?
Opladende telefoons? Etc.

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:05

Metro2002

Memento mori

Geen mechanische ventilatie ? Koelkast kan ook behoorlijk veel verbruiken (maar geen kleine 1800Kwh per jaar) CV ketel hierboven is ook al genoemd, die krengen willen ook best wat stroom verbruiken :(
Als je het echt wilt weten: koop een wattmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Heb je opladers in het stopcontact zitten? Die genereren ook wat sluipverbruik, ook als er geen apparaat is op aangesloten. Uit het stopcontact dus als je ze niet gebruikt.

Modem/Wifi-router kan in principe 's nachts ook uit, je ligt immers te slapen en hebt hem dus niet nodig.

Heb je apparaten die in standby staan? Uit ermee, standby verbruikt nog best wel wat sluipstroom.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Koop een energiemeter bij conrat ofzo. Dat geeft je precies inzicht in wie de boosdoener is een wie niet.
Dat kunnen wij vanaf hier natuurlijk lastig inschatten.

Wij hebben afgelopen jaar ook een nieuwe koelvriescombi gekocht A++. Toch verbruikt ie tientallen procenten meer dan de fabrikant zegt. Hij doet zo'n kleine 1 KWH per dag. Wel beter dan de vorige die er minstens 2 per dag nodig had. Wat ik er mee zeggen wil, meten is weten.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
De Cv ketel, daar zeg je me wat... maar die is vier jaar terug al een keer vervangen. Zoveel neemt 'ie toch niet? Ik zal het volgende week eens nameten. :)

Apparaten staan hier nauwelijks standby, we hebben 1 computer en twee laptops die 's nachts niet aan de oplader hangen. De TV staat natuurlijk wel op standby, maar er brandt geen lampje o.i.d dat veel stroom kan kosten (hooguit 3 á 4 watt). Ik heb alle Apple opladers al een keertje gemeten, als er niets wordt opgeladen dan verbruikt de oplader ook geen stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

iApp schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 11:22:
De Cv ketel, daar zeg je me wat... maar die is vier jaar terug al een keer vervangen. Zoveel neemt 'ie toch niet? Ik zal het volgende week eens nameten. :)

Apparaten staan hier nauwelijks standby, we hebben 1 computer en twee laptops die 's nachts niet aan de oplader hangen. De TV staat natuurlijk wel op standby, maar er brandt geen lampje o.i.d dat veel stroom kan kosten (hooguit 3 á 4 watt). Ik heb alle Apple opladers al een keertje gemeten, als er niets wordt opgeladen dan verbruikt de oplader ook geen stroom.
300-400 Kwh per jaar trekt zo'n CV ketel wel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De TV staat natuurlijk wel op standby, maar er brandt geen lampje o.i.d dat veel stroom kan kosten (hooguit 3 á 4 watt).
En toch verbruikt hij een paar Watt. Beste is om hem gewoon helemaal uit te zetten, dus geen standby-flauwekul.
Ik heb alle Apple opladers al een keertje gemeten, als er niets wordt opgeladen dan verbruikt de oplader ook geen stroom.
Dan heb je unieke laders, want laders hebben altijd wat lekstroom... uit het stopcontact dus, of sluit ze aan op zo'n verlengsnoer met een aan/uit-knop.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:08

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

200 watt = 4,8Kw/h per dag. = 1750kwh per jaar.
Mijn totale jaar verbruik is maar 2000kwh per jaar met 2 personen.
Zet anders een nacht een paar groepen uit en kijk of de boosdoener ertussen zit.
iApp, alle laders verbruiken iets als er niet wordt opgeladen. het is minder dan een watt maar er blijft sluipstroom.

[ Voor 10% gewijzigd door Smuggler op 01-11-2014 11:26 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
TV,receiver, subwoofer, UPC decoder. Die verbruiken hier in standby allemaal flink stroom.

Moderne TV en receiver hebben vaak netwerkmogelijkheden die flink stroom pakken.(tv en receiver zijn 2jr oud)

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Alles bij elkaar tellen al die sluipverbruikers best wel op. Heb het zelf ook wel eens nagemeten:

Adapter spelcomputer: 10w
Adapter logitech speakerset 9w
adapter monitor: 5w
Adapter creative speakerset: 3w
voeding desktop pc: 13w
Versterker Denon: 1w
HTPC: 10w
TV hoek (dat is internet modem en settopbox) 33w (!)

Voor de duidelijkheid: Alles staat hier dus UIT (uit als in : zover als het apparaat uit kan, pc staat dus echt uitgeschakeld , settopbox ed staan in standby) . Dit zijn sluipverbruikers! EN zoals je ziet loopt dat heel rap op. Ik heb overal stopcontacten met schakelaar tussen zitten maar als ik dat niet had gehad dan kosten deze apparaten me 84w per uur , per jaar dus 735Kwh ! tel daar nog een koelkast, cv ketel en mechanische ventlatie bij op en je komt aardig in de richting van je 'altijd aan' extra verbruik.

Kortom: pak de sluipverbruikers aan, zet alles gewoon écht uit als je naar je werk bent,slaapt of van huis bent. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 01-11-2014 11:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:03
Nog ergens een vloerverwarming met pomp, die dingen lusten zomaar 90 Watt

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:32
wildhagen schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 11:25:
En toch verbruikt hij een paar Watt. Beste is om hem gewoon helemaal uit te zetten, dus geen standby-flauwekul.
Mwah, een moderne tv verbruikt maximaal 1 watt in stand-by. De mijne verbruikt 0,2 watt. Die ga ik echt niet elke keer na het tv kijken fysiek uitzetten.
wildhagen schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 11:25:

Dan heb je unieke laders, want laders hebben altijd wat lekstroom... uit het stopcontact dus, of sluit ze aan op zo'n verlengsnoer met een aan/uit-knop.
Zelfde verhaal. Verbruikt praktisch niets..

Als je echt wil besparen moet je voornamelijk je oude apparaten doormeten:

- Circulatiepomp voor de vloerverwarming
- Mechanische ventilatie
- Koelkasten

En als deze apparaten behoorlijk veel verbruiken, terugverdientijd berekenen met aanschaf van nieuwe apparaten en voor jezelf bepalen of het te verantwoorden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

GioStyle schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 11:39:
[...]

Mwah, een moderne tv verbruikt maximaal 1 watt in stand-by.
Gemiddeld 15 euro per jaar, zie http://www.nuon.nl/energi...uipverbruik-apparaten.jsp

Terwijl het geen enkele moeite kost om het ding uit te zetten, toch weer makkelijk 15 euro bespaard...
[...]

Zelfde verhaal. Verbruikt praktisch niets..
Maar een paar keer "praktisch niks" is bij elkaar is opeens weer wél interessant. En je hebt al snel meer sluipverbruikende opladers dan je denkt: tablet, telefoon, scheerapparaat, sommige afstandbedieningen, sommige muizen, draadloze koptelefoons etc etc.\

Natuurlijk kan je met andere dingen (fors) méér besparen, maar die kosten doorgaans meer geld (compleet nieuwe koelkast etc kopen), terwijl dit eenvoudig te realiseren dingen zijn die geen reële overlast/extra moeite met zich meebrengen.

[ Voor 13% gewijzigd door wildhagen op 01-11-2014 11:50 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Nuon doet daar ook nog een video- of dvd-speler bij met een flink vebruik. 1 watt continue sluipverbruik kost ongeveer 2 tot 2,5 euro per jaar. De meeste moderne televisies gebruiken in standby maar een fractie van een watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Ik zie nu dat mijn KlikAanKlikUit bedienbare stopcontacten 0,5 watt per uur nemen, oftewel 4,5 Kwh per jaar. Dat is toch €0,90 cent per adapter per jaar. Maar ja, als je daarmee andere stroomvretende apparaten uitzet kan ik daarmee leven.

Ik zit erover na te denken om bepaalde hoeken met een KlikAanKlikUit afstandsbediening te bedienen. Is dat een goed idee? Bijvoorbeeld als de tv uit is, dat je dan de hele hoek (en dus ook de decoder etc) direct de stroomtoevoer stop zet. Of is dat slecht voor de apparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

ik ben er zelf niet kapot van een tv elke keer 'hard' uit te zetten. Dat schijnen ze gewoon niet leuk te vinden. Tenminste de types die van zichzelf geen aan/uit hebben. Ik doe trouwens in mijn eentje 5700 kwh per jaar ..... ook al aan het meten geweest maar er precies achter komen is me nog niet gelukt. Okay een paar honderd watt standby heb ik bewust omdat die apparaten dat nou eenmaal vragen en ik zie niet uit wil zetten ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Laatst online: 18:28

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Bepalen waar sluipstroom vandaan komt is natuurlijk gewoon alles uitzetten/ontkoppelen en een voor een inprikken om te zien wanneer de stroom begint te lopen.

Verder gebruik ik hier gewoon mechanische schakelaars om alles uit te zetten; met twee schakelaars haal ik gewoon de tv, decoder, computer, monitoren, stereo, opladers, roomba etc van het stroomnet. Knappe TV die dan nog stroom verbruikt. En als een TV daar niet tegenkan heb ik de verkeerde TV gekocht; het lijkt mij niet meer dan normaal dat een tv prima uren/dagen zonder stroom kan.

Kost een paar seconden per dag, scheelt tientallen euro's per jaar en is beter voor het milieu. Maarja, als alleenstaande heb je wel het voordeel dat je de boel gewoon aan/uit kan zetten wanneer jij thuis bent en je niet na hoeft te denken of een ander nog iets gebruikt.

Ik zit in mijn eentje dus op krap 2000KWh per jaar door gewoon dingen uit te zetten als ik ze niet gebruik.

[ Voor 15% gewijzigd door Kees op 01-11-2014 12:28 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
wildhagen schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 11:46:
[...]

Gemiddeld 15 euro per jaar, zie http://www.nuon.nl/energi...uipverbruik-apparaten.jsp

Terwijl het geen enkele moeite kost om het ding uit te zetten, toch weer makkelijk 15 euro bespaard...
Ja, bron: nuon.

Sinds een aantal jaren (2008) zit er een maximum aan het stand-by verbruik van apparaten die in de EU verkocht mogen worden.
1-2 Watt voor de meeste apparaten. 3-4 Watt voor een paar uitzonderingen.

Oude apparatuur kan daar flink boven zitten. Soms wel 30 Watt voor een TV of set-top box. Dan kom je wel aan de €15

En apparatuur die niet in stand-by gaat maar 24/7 aan staat. Zoals je modem

En dan is er natuurlijk de apparatuur die je niet uit kan zetten. Zoals je koelkast, vriezer, cv

Beste manier om ze te vinden is een simpele kWh stekker

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Inderdaad dingen als gewoon een moderne TV, of de lader van je mobieltje, hebben zo weinig standby verbruik dat dat echt geen significant aandeel van de 200W die hij heeft zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
wildhagen schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 11:46:

We hebben het hier over een tv, niet over een tv met digitale decoder/recorder/dvdspeler/blueray/speler etc.. Digitale decoders/recorders zijn notoire sluipverbruikers, die lusten rustig 15/20W. Daarom heb ik ze hier ook verbannen.

Hier kan je lezen dat tv's helemaal niet zoveel in stand-by verbruiken. Mijn tv verbruikt 0,2W (gemeten met Voltcraft Energy Logger 4000), dat is dus ongeveer 40 eurocent per jaar. Als ik telkens daarvoor naar de tv ga lopen om hem fysiek uit te zetten bespaar ik heel weinig, maar lever ik wel enorm in op comfort. Niet de moeite waard voor mij.
Maar een paar keer "praktisch niks" is bij elkaar is opeens weer wél interessant. En je hebt al snel meer sluipverbruikende opladers dan je denkt: tablet, telefoon, scheerapparaat, sommige afstandbedieningen, sommige muizen, draadloze koptelefoons etc etc.\

Natuurlijk kan je met andere dingen (fors) méér besparen, maar die kosten doorgaans meer geld (compleet nieuwe koelkast etc kopen), terwijl dit eenvoudig te realiseren dingen zijn die geen reële overlast/extra moeite met zich meebrengen.
Stel dat een adapter 0,2W verbruikt en je hebt daar in huis 10 stuks aan het lichtnet hangen. Dan is je sluipverbruik 2W. 2W kost je op jaarbasis ongeveer 4 euro. Je gaat dus op centen besparen, wat in mijn ogen meer moeite kost dan het oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Niet een topic voor DED? ;) Daar zit namelijk veel kennis over deze onderwerpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Top 5 grootste sluipgebruikers volgens green choice:
De Top-5 van grootste sluipverbruikers bestaat uit veelgebruikte apparatuur. Stand-by is overbodig dus let op:

Randapparatuur bij televisie (opnameapparaat en decoder voor digitale tv): uitzetten bespaart 10 tot 50 euro per jaar (bij 22 eurocent per kWh, prijspeil 2013).
Computer met randapparatuur: 30 euro per jaar.
Ready/warmhoudstand koffiemachine: 6 tot 16 euro/jaar.
Stereoset/losse audioapparatuur: 6 tot 10 euro per jaar
(Combi)magnetron of oven met display/klok: 6 tot 10 euro per jaar.

Uitgaande je gegeven van 600 W/h per dag (3 x 200 W/h) is dat niet zo heel veel als je kijkt uit je lijstje wat je aan hebt staan.
Alleen je koelkast gebruikt gemiddeld per nacht al ongeveer 136 W/h dan de resterende 64 W/h te verdelen over die paar andere dingen snel te verklaren.
Heb je daarnaast nog klokken op stroom bijv. wekker naast je bed bijv. dan kun je daar zo 5 tot 10 watt per uur bij tellen.

Edit ivm onjuistheden.

[ Voor 22% gewijzigd door Read op 02-11-2014 14:51 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

In dit topic ga je een hoop info vinden over jouw probleem:

Serieus elektriciteit besparen

Misschien past je vraag daar dan ook beter.
Succes met zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

wildhagen schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 11:21:
Modem/Wifi-router kan in principe 's nachts ook uit, je ligt immers te slapen en hebt hem dus niet nodig.

Heb je apparaten die in standby staan? Uit ermee, standby verbruikt nog best wel wat sluipstroom.
Als je wifi uit staat gaan je mobiele aparaten wel zoeken en meer stroom verbruiken en als je dect basistation uit staat gaan je handsets zoeken en meer stroom verbruiken. Mobieltjes zou ik ook nog uit kunnen zetten (of de wifi) maar mijn dect handsets niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Marzman op 01-11-2014 13:11 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Laatst online: 16:01

Epsilon

De standaard dingen zoals laders van telefoons etc en standby TV kun je zelf wel bedenken waarschijnlijk. Juist de zaken waar je niet aan denkt zijn interessant :). Meten is weten met dit soort zaken, vanaf daar kun je gaan kijken of het je die paar euro waard is. Ik bedoel, als je voor 2 euro per jaar je TV op standby kan laten staan, dan is voor mij de keuze niet moeilijk ;). Ja het telt bij elkaar op, maar 2 euro heb je zo op een ander punt bespaard :P.

Waar ik bijvoorbeeld van op keek (maar aan de andere kant weer logisch) was het "standby" gebruik van de computer. Deze staat uit als deze niet gebruikt wordt, de monitor gaat dan naar standby. Het verbruik was ongeveer 10W totaal. Boosdoener: de speakerset die in principe altijd "aan" staat :). Een oplossing is bijvoorbeeld een verdeelblok met een aan/uit knop, dan ben je ook van het sluikverbruik van de monitor / PC af. Met een kleine handeling bespaar je dan ongeveer 20-25e per jaar. Voor alleen de PC en monitor zou ik het dan weer niet doen, maar dat is een persoonlijke afweging die je moet maken :).

Even een algemene melding voor een heel aantal mensen in dit topic:

De eenheid voor verbruikte energie is Wh (Watt * uur) of Joule en geen "Watt per uur" (Watt / uur)!!. Advies van mensen die de eenheid niet eens kennen, laat staan uit kunnen leggen neem ik niet serieus.

En als je zo rekent al helemaal niet omg :D
Read schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 12:42:
Uitgaande van gemiddeld 8 uur slaap verbruik je dus iets 200w / 8 uur = 25 watt per uur das niet zo heel veel als je kijkt uit je lijstje wat je aan hebt staan.

[ Voor 21% gewijzigd door Epsilon op 01-11-2014 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:13
Ik snap niet dat iedereen zo op de opladers zit te rammen. Een fatsoenlijke oplader van nog geen twee jaar oud verbruikt minder dan twee watt. Das iets van 5 euro op jaarbasis per oplader. Met drie man en twee opladers per gezinslid is dat 30 euro. Maar dat is wisselgeld op een jaar afrekening van een drie persoons huishouden.

Koop een verbruiksmeter van een paar tientjes en ga het huis langs. Ik had zestig watt verbruik op een TV kast waar alles uit stond. Gooi je een stekkerblok in met aan/uitschakelaar en opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Robkazoe schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 14:03:
Koop een verbruiksmeter van een paar tientjes en ga het huis langs. Ik had zestig watt verbruik op een TV kast waar alles uit stond. Gooi je een stekkerblok in met aan/uitschakelaar en opgelost.
Koop geen verbruiksmeter van een paar tientjes maar lees een aantal topics door en kopieer wat anderen doen. Heb je ook een 'tv hoek' met een serie apparaten bij elkaar? klik-aan-klik-uit (kiku) ertussen of een verdeeldoos met 1 schakelaar. Heb je ook een koelkast van 12 jaar oud, google het gemiddelde verbruik van dat model en kijk of je aan een nieuwe wil. Dan heb je alvast de winst van jaar 1 niet uitgegeven aan een meetgeval dat je eigenlijk niet nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:58

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Notoire grootverbruikers zijn de laatste jaren zo populaire "instant kokend water-apparaten". Denk hierbij niet alleen aan de Quooker, maar vooral aan de luxere koffiemachines. Ik heb eens een keer aan zo'n ding gemeten. Het verbruik was schrikbarend. En dat alleen om je koffie direct paraat te hebben.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ray schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 12:21:
ik ben er zelf niet kapot van een tv elke keer 'hard' uit te zetten. Dat schijnen ze gewoon niet leuk te vinden. Tenminste de types die van zichzelf geen aan/uit hebben. Ik doe trouwens in mijn eentje 5700 kwh per jaar ..... ook al aan het meten geweest maar er precies achter komen is me nog niet gelukt. Okay een paar honderd watt standby heb ik bewust omdat die apparaten dat nou eenmaal vragen en ik zie niet uit wil zetten ......
Ter ondersteuning van eerdere adviezen van gelijke strekking:
Waarom denk je dat, dat tv's "het gewoon niet leuk vinden"? Hoezo gewoon? Mijn advies, geloof niet alles wat je zo om je heen hoort, want daar is erg veel klokgelui bij!. Verder zijn het uiteraard je eigen prioriteiten, een nauwelijks noemenswaardig beetje minder gemak of een niet te verwaarlozen besparing, met welk motief dan ook. Dat geldt voor elk apparaat dat buiten de gebruiksuren in stand-by kan worden gezet. Let wel kan, want bij sommige wat oudere apparaten zonder flashgeheugen verliezen deze bij uitschakelen alle instelgegevens, inclusief de tijd. En het is duidelijk dat elke keer alles opnieuw instellen niet een leuke liefhebberij is. Maar als van die beperking geen sprake is, berust elk technisch bezwaar op een fabeltje. Mijn computer bijvoorbeeld gebruik ik maar enkele uurtjes per dag, dus staat hij de rest van de tijd volledig uitgeschakeld, inclusief alle randapparatuur. En dat doe ik al jaren. Kortom dat "er precies achter komen" is echt niet zo moeilijk, gewoon een kwestie van gezond boerenverstand.

Een verbruik van 5700 kWh in je eentje is inderdaad veel, maar het zegt tegelijkertijd zonder verdere gegevens ook niet veel dan wel helemaal niets. Hoe kook je b.v., elektrisch of gas? En is dat elke dag heel uitgebreid? He je een afwasmachine en zo ja, gebruik je die elke dag? Gebruik je misschien veel elektrische verwarming of een waterbed?

Tja, en dan de topicstart. Het is waar, een goede verstaande heeft een half woord genoeg, maar wat hier wordt gebakken:
iApp schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 11:14:
Sinds een week of twee hebben wij een slimme meter, hooray! Omdat het stroomverbruik bij ons thuis altijd rond de 5700 Kwh per jaar lag, hebben we alle gloeilampen vervangen door 6 - 7 watt spaarlampen en een nieuwe tv, koelkast en oven gekocht. So far so good.

Inmiddels een jaartje later, is het verbruik gedaald naar 4200 watt, maar dat is nog steeds behoorlijk veel (een gemiddeld gezin van 4 gebruikt 3200 watt, we zijn hier met z'n drieën).
<knip>
Begint behoudens het juiste gebruik van de hoofd- en kleine letters redelijk. Maar gaat dan plotseling over in "is het verbruik gedaald naar 4200 watt" en "een gemiddeld gezin van 4 gebruikt 3200 watt", ik kan me de reactie van deze berichten nauwelijks serieus te nemen heel goed voorstellen. Want het leidt heel gauw tot de vraag wat eigenlijk wordt bedoeld, hoe een goede verstaander je ook bent.
Kortom, op deze manier is het bijna onverstaanbare brabbeltaal, en dat wil je ongetwijfeld niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Techneut op 01-11-2014 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62011

Buitenverlichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:15
Ik doe trouwens in mijn eentje 5700 kwh per jaar ..... ook al aan het meten geweest maar er precies achter komen is me nog niet gelukt.
dat is echt idioot veel voor 1 persoon :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Carfanatic schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 19:06:
[...]

dat is echt idioot veel voor 1 persoon :o
ach in mijn oude huis was het al eens een jaar 7800 en en jaar 7500. OK daar had ik dan ook vrijwel overal airco......

Hier heb ik (nog) geen arico en ik heb flink gesnoeid in mijn hifi set die nu 'maar' 160 watt standby doet tegen het dubbele of meer in de oude situatie (nooit precies gemeten) Ik heb inderdaad een waterbed en gebruik veel de wasdroger. dat is nu ook een zuinige versie geworden. Ik heb een eclectische keukenboiler

Voor de rest heb ik overal spaarlampen en ben vrij weinig thuis. Ook de pc's zijn redelijk energie zuinig (cpu max 40 watt)

Nu met de slimme meter ben ik ook dingen gaan aanpassen en zoals het er nu uitziet kom ik dit jaar onder de 5000 uit. In ieder geval als ik daar de kWh van mijn mining avontuur vanaf haal .... anders is het maar 'iets' meer :>

[ Voor 55% gewijzigd door Ray op 01-11-2014 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Met Bartjuh in "200watt sluikstroom, normaal?", dit past veel beter in DED :)

SG >> DED

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Cv ketel 5-40W
Pomp van de cv op 24/7? 45-70 W
Vloerverwarming pomp 24/7? 45-70 W
Modem 15-40W
Router 10-15W
Wekkers 2-12W
Buitenlampen 12-60W
Koelkasten 40-240W
Vriezer 40-240W
Servers 15-500W

Zoals je ziet zijn dit bijna allemaal continue verbruikers, ik heb geen deurbellen, telefoon laders meegenomen omdat die vaak peanuts zijn tenzij je er 40-80 hebt. :)
In deze dingen moet je het vaak zoeken, een oven is niet belangrijk, dat staat misschien een paar uur in de week aan, dat merk je nagenoeg niet op een jaar.
Ik heb een verbruik van 3300 kWh per jaar met 5 personen, alle luxe aanwezig en boet nergens in op comfort.
Continue verbruik is alsnog een 80W

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Kom eens langs in Serieus elektriciteit besparen inderdaad. Daar bespreken we dit soort onderwerpen alleen maar :) Staan ook een aantal maatregelen in de topicstart die gemakkelijk uit te voeren zijn :)

Om je een beetje aan te moedigen om te gaan besparen: elke Watt die je 24/7 verbruikt kost je 2 euro op jaarbasis. Een settopbox die 15W gebruikt in standby kost je dus 30 euro op jaarbasis. Nu is dat niet zo heel veel, maar je hebt waarschijnlijk nog veel meer spul wat ongemerkt stroom trekt.

Ter vergelijking, ik zit na het uitvoeren van een flink aantal maatregelen op ~50W 's nachts. Lager dan dat lukt niet zonder op comfort in te leveren. Grootste gedeelte van die 50W komt door m'n NAS (15 a 20 W) en door modem/router/switch (bij elkaar ook zo'n 15W denk ik). Dat moet 24/7 draaien ivm backups en VPN server.

Het zal je verbazen hoeveel bijvoorbeeld een simpele tijdschakelaar soms al oplevert aan besparing. Die dingen kosten ook nog eens geen drol (<5 euro).

Eigenlijk is het jammer dat veel mensen zich er totaal niet van bewust zijn, of mensen die het als flauwekul af doen ('Die paar Watt boeit niet zoveel toch?'). Een simpel klokje op het display van je magnetron gebruikt vaak al 4W (zelf gemeten). 8 euro op jaarbasis, de magnetron alleen heeft dus een vrij laag standby gebruik. Je hebt in huis echter nog veel meer apparaten die in die orde van grootte zitten. Bij elkaar toch voor een paar tientjes aan elektra sluipverbruik. Nu wil ik niet zeggen dat je elke keer de stekker van je magnetron eruit moet trekken, maar een groot aantal apparaten kun je prima op besparen zonder er wat van te merken. Waarom moet je TV, versterker e.d. 's nachts in standby staan als jij met je ogen dicht op bed ligt? Kun je toch ook prima aanzetten zodra je er gebruik van wilt maken? Of laat het 's ochtends automatisch weer aan gaan met een tijdschakelaar.

Grootste uitdaging ligt echter bij jezelf, in de vorm van discipline. Als jij het vol kan houden om apparaten hard uit te zetten na gebruik dan levert dat op jaarbasis een mooi zakcentje op.

[ Voor 46% gewijzigd door ThinkPad op 02-11-2014 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het punt is dat als je 200W sluipverbruik hebt dat het zinloos is om op miniscule dingen te gaan besparen. Als hij een moderne TV heeft dan heeft dat ding een standby verbruik van <1W. Dat schiet totaal niet op om die steeds handmatig compleet uit te zetten, en zelfs een simpele tijdschakelaar verdient zichzelf waarschijnlijk nooit terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Het enige dat echt werkt is eerst groepen en daarna apparaten uit het stopcontact te gaan trekken. Als je weet waar je moet zoeken maakt dat de zaak al wat makkelijker.
Read schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 12:42:
Uitgaande van gemiddeld 8 uur slaap verbruik je dus iets 200w / 8 uur = 25 watt per uur das niet zo heel veel als je kijkt uit je lijstje wat je aan hebt staan.
In 200 watt zit al een tijdseenheid verwerkt, dat moet je niet nog eens door uren gaan delen. En ja, kilowattuur is dan ook een wat bizarre eenheid.
ThinkPadd schreef op zondag 02 november 2014 @ 09:10:
Om je een beetje aan te moedigen om te gaan besparen: elke Watt die je 24/7 verbruikt kost je 2 euro op jaarbasis.
Het is een beetje op de vierkante millimeter, maar je bespaart natuurlijk ook een klein beetje door dat sluipverbruik. In de warme maanden heb je er niets aan, maar in de winter stook je ook minder door die restwarmte. Stroom is duurder dan gas, maar toch.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 02-11-2014 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
Sissors schreef op zondag 02 november 2014 @ 10:00:
Het punt is dat als je 200W sluipverbruik hebt dat het zinloos is om op miniscule dingen te gaan besparen. Als hij een moderne TV heeft dan heeft dat ding een standby verbruik van <1W. Dat schiet totaal niet op om die steeds handmatig compleet uit te zetten, en zelfs een simpele tijdschakelaar verdient zichzelf waarschijnlijk nooit terug.
Een moderne TV waar netwerkmogelijkheden op zitten, bvb remote control over ip kan ook al snel 20watt pakken in standby.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dus de voorlopige conclusie komt overeen met Serieus elektriciteit besparen : eerst inventariseren wat er 24/7 draait, dan meten (meter lenen of kopen) en/of uitsluiten (dagelijks meterstanden opschrijven, groepen uitschakelen).
Als het goed is heb je op dat punt een vrij compleet beeld van welk deel van de rekening door welk apparaat veroorzaakt wordt.
Dan kunnen we verder praten :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Laatst online: 19:23
Of gewoon die slimme meter goed gebruiken. Die geeft elke ronde het actuele verbruik in watt. Als je die uit laat lezen dan weet je het helemaal nauwkeurig.
Hier is het basisgebruik in de nacht 60 watt, ieder kwartier schakelt de koelkast in en iedere vier uur de vriezer. Dit gebruik is met name de modem, Router, synology, uitleesapparaat slimme meter, de centrale ventilatie en WiFi repeater.
Je home cinema hoek lekker op een schakelklok met 20 programma's zetten zodat die snachts en overdag tijdens werktijd uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:06
Dat advies van alles echt uitzetten met een schakelaar is leuk en aardig maar het is niet echt gezond voor je apparatuur als het 2x per dag op zijn donder krijgt door alles in je TV hoek bijvoorbeeld uit en aan te zetten.

Bij mij zou dat betekenen dat TV, versterker, set top box, twee spelcomputers, verlichting en een HTPC allemaal in 1x aangaan tegelijkertijd. Dat is echt niet goed voor je apparatuur.

Al die meters die je moet kopen, of klik-aan-klik-uit schakelaars kosten samen meer dan je in 10 jaar kunt besparen. Nooit zo begrepen.

[ Voor 14% gewijzigd door Phusebox op 02-11-2014 11:03 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:41
Phusebox schreef op zondag 02 november 2014 @ 11:02:
Dat advies van alles echt uitzetten met een schakelaar is leuk en aardig maar het is niet echt gezond voor je apparatuur als het 2x per dag op zijn donder krijgt door alles in je TV hoek bijvoorbeeld uit en aan te zetten.

Bij mij zou dat betekenen dat TV, versterker, set top box, twee spelcomputers, verlichting en een HTPC allemaal in 1x aangaan tegelijkertijd. Dat is echt niet goed voor je apparatuur.
En wat is de onderbouwing daarvan? In of bij al die apparatuur zit een trafo die het keurig naar beneden reguleert. En als je geen tokkiewokkie China meuk hebt dan kunnen die trafo's prima aan en uit cycles aan.

En wat betreft het tegelijk aangaan: voor de meeste apparatuur betekent aan via een externe schakelaar dat ze naar een standby toestand gaan. De piek zal nog tegenvallen als je die meet.

En zelfs als er een piek in totaalverbruik zou zijn dan zou dat de individuele apparatuur niet beinvloeden. Worst case krijgen deze een klein spanningsdipje, maar juist geen piek.
Al die meters die je moet kopen, of klik-aan-klik-uit schakelaars kosten samen meer dan je in 10 jaar kunt besparen. Nooit zo begrepen.
Iemand met 1 verbruiksmeter zal de eerste maal dat hij deze gebruikt voldoende terugverdienen om tientallen van die meters aan te schaffen. Soms zelfs al in het eerste jaar. Alles begint met inzicht.

Natuurlijk kun je doorschieten, maar iets doen voor inzicht en iets doen om grootverbruikers praktischer te bedienen loont vrijwel zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
20 watt 16 uur per dag doordeweeks en 8 uur in het weekend is 100 kwh per jaar
Investering is een tientje, terugverdientijd 6 maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kan je dat onderbouwen of is dat een onderbuikgevoel?
Een fatsoenlijke stroommeter kost met wat zoeken 10 euro en een schakelaarsysteem 20-30 euro, als je niet voor het duurste spul gaat. Dat heb je er dus met 1 jaar 20 watt uitsparen alweer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik heb eerder apparatuur gehad die kapot ging door alles op een stekkerdoos (van gerenommeerde merken) in 1x in te schakelen. Waaronder een Xbox voeding, PC voeding en zelfs een tv.

Is bij mij geen toeval meer als dat 2 of 3 keer gebeurt.

Ik heb hier een Cresta stroommeter liggen, maar volgens mij is dat ding ook zo onbetrouwbaar als de pest. Ik heb er nooit bruikbare meetresultaten uit kunnen halen in ieder geval.

Het 's nachts uitschakelen is overigens ook niet zo simpel dat ik het met een tijdschema kan doen. Mijn synology zou ik nog kunnen programmeren, maar gezien ik 's nachts ook wel eens gebruik maak van internet kan ik daar geen vast schema aan hangen. Zo ook overdag, werk regelmatig thuis en dan zou ik alles weer handmatig moeten inschakelen telkens.

Komt nog eens bij dat mijn vrouw het al helemaal onhandig gaat vinden als er nog meer te bedienen bij komt. Ja als je tv wil kijken moet je eerste de stroom inschakelen, en dan pas de rest, maar dan eerste wachten tot de decoder heeft geboot en weer op standby is gegaan anders start die niet met mijn Logitech remote, etc etc.

[ Voor 85% gewijzigd door Phusebox op 02-11-2014 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Er zitten hier wat mensen op het forum met een elektrotechnische achtergrond, jij kunt ze vast uitleggen wat er zo slecht aan is.
Welk onderdeel van bijvoorbeeld een versterker kan er niet tegen, en hoe faalt die dan?

De huidige score: een hoop mensen die het uitschakelen gewoon doen en er geen slijtage van ondervinden en een paar mensen die ooit gehoord hebben dat het niet goed zou kunnen zijn.

My 2 cents: na 2 jaar had ik een nieuwe KAKU stekker nodig omdat het relais bleef hangen.
Dit zou inderdaad veroorzaakt kunnen zijn door de stroompiek die veroorzaakt wordt door het inschakelen van de apparatuur (ingangscondensatoren), maar kan ook gewoon pech zijn. De vervanger houdt het nu ook al twee jaar uit...

Vergeet niet dat een dubbelpolige schakelaar een erg goede beveiliging is tegen bijvoorbeeld indirecte bliksemschade, mits deze in de 'uit' stand staat :)

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 02-11-2014 11:29 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Phusebox schreef op zondag 02 november 2014 @ 11:20:
Komt nog eens bij dat mijn vrouw het al helemaal onhandig gaat vinden als er nog meer te bedienen bij komt. Ja als je tv wil kijken moet je eerste de stroom inschakelen, en dan pas de rest, maar dan eerste wachten tot de decoder heeft geboot en weer op standby is gegaan anders start die niet met mijn Logitech remote, etc etc.
Het komt me voor dat je in problemen denkt en niet in oplossingen. Misschien is het voor jou inderdaad geschikter die paar flappen aan euro's neer te leggen en er verder niet meer over na te denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Anoniem: 172410 schreef op zondag 02 november 2014 @ 11:28:
[...]

Het komt me voor dat je in problemen denkt en niet in oplossingen. Misschien is het voor jou inderdaad geschikter die paar honderd euro neer te leggen en er verder niet meer over na te denken :)
Paar honderd euro, je bedoelt op mijn hele leven, want per jaar is het max. 3 tientjes ofzo.

Ook het overschakelen op ledlampen was een lachertje; ledlampen gekochtvan 20-30 euro waarvan er twee al binnen 2 jaar niet meer genoeg licht opbrachten om bruikbaar te zijn (moest mijn dimmer van 50% op 100% zetten binnen een jaar), en het hele huis omschakelen naar spaar- en ledlampen leverde 0,0 besparing op op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Phusebox als jij het allemaal een lachertje vind dan doe je het toch niet? Niemand verplicht het je hoor.

Zoals gezegd gaat hier ook gewoon alles iedere keer uit, en dat kan prima. Kijk maar naar de oude TV's en PC's van vroeger. Daar zat ook een harde aan/uit schakelaar op, waarbij je bij het inschakelen ook de volle netspanning ineens op het apparaat zette. Daar is apparaat op gebouwd dat het daar tegen kan.
Proton_ schreef op zondag 02 november 2014 @ 11:26:
[...]
Vergeet niet dat een dubbelpolige schakelaar een erg goede beveiliging is tegen bijvoorbeeld indirecte bliksemschade, mits deze in de 'uit' stand staat :)
Ik denk dat dat nog wel eens kan tegenvallen. De afstand tussen de schakelcontacten is best klein, dus ik denk dat als er een volle bliksemoptater op je elektra komt te staan dat de vonkbrug gewoon overspringt in je schakelaar :o

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 02-11-2014 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
ThinkPadd schreef op zondag 02 november 2014 @ 11:32:
Phusebox als jij het allemaal een lachertje vind dan doe je het toch niet? Niemand verplicht het je hoor.

Zoals gezegd gaat hier ook gewoon alles iedere keer uit, en dat kan prima. Kijk maar naar de oude TV's en PC's van vroeger. Daar zat ook een harde aan/uit schakelaar op, waarbij je bij het inschakelen ook de volle netspanning ineens op het apparaat zette. Daar is apparaat op gebouwd dat het daar tegen kan.
De vraag is 10 apparaten op één stekkerdoos.

Een apparaat op zich dat is ook geen probleem. Misschien is het wel ook puur toeval geweest dat bij mij al 3 apparaten gesneuveld zijn op het moment dat ik de stekkerdoos in het stopcontact stak, of de schakelaar van de stekkerdoos op aan zette... maar het maakt mij huiverig in ieder geval.

[ Voor 16% gewijzigd door Phusebox op 02-11-2014 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Phusebox schreef op zondag 02 november 2014 @ 11:30:
Paar honderd euro, je bedoelt op mijn hele leven, want per jaar is het max. 3 tientjes ofzo.
Hier in TS gaat het over 200 watt, dat is toch zomaar 400 euro. Toegegeven, je zult de nul nooit halen, maar het grootste deel doe je daarmee wel.
Ook het overschakelen op ledlampen was een lachertje; ledlampen gekochtvan 20-30 euro waarvan er twee al binnen 2 jaar niet meer genoeg licht opbrachten om bruikbaar te zijn (moest mijn dimmer van 50% op 100% zetten binnen een jaar), en het hele huis omschakelen naar spaar- en ledlampen leverde 0,0 besparing op op jaarbasis.
Niet vervelend bedoeld verder, maar met dergelijke verhalen begint het toch wel ernstig als een gevallatje PEBCAK te klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Anoniem: 172410 schreef op zondag 02 november 2014 @ 11:33:
[...]

Hier in TS gaat het over 200 watt, dat is toch zomaar 400 euro. Toegegeven, je zult de nul nooit halen, maar het grootste deel doe je daarmee wel.

[...]

Niet vervelend bedoeld verder, maar met dergelijke verhalen begint het toch wel ernstig als een gevallatje PEBCAK te klinken.
Negatieve ervaringen uit het verleden maken mij nou eenmaal sceptisch.

Volgens mijn verbruiksmeter gebruikt bijvoorbeeld mijn primaire koelkast (A++, 3 jaar oud) net zoveel stroom als mijn extra koelkast die we alleen in de zomer gebruiken (25 jaar oud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Phusebox schreef op zondag 02 november 2014 @ 11:35:
Negatieve ervaringen uit het verleden maken mij nou eenmaal sceptisch.

Volgens mijn verbruiksmeter gebruikt bijvoorbeeld mijn primaire koelkast (A++, 3 jaar oud) net zoveel stroom als mijn extra koelkast die we alleen in de zomer gebruiken (25 jaar oud).
Nou ja, het is wat opvallend dat je en problemen met een schakeldoos hebt, en problemen met andere lampen en ook hun besparing en problemen hebt met de meter en/of je nieuwe koelkast. Het lijkt zowaar alsof helemaal niets wil lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Anoniem: 172410 schreef op zondag 02 november 2014 @ 11:37:
[...]

Nou ja, het is wat opvallend dat je en problemen met een schakeldoos hebt, en problemen met andere lampen en ook hun besparing en problemen hebt met de meter en/of je nieuwe koelkast. Het lijkt zowaar alsof helemaal niets wil lukken.
Story of my life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:41
Phusebox schreef op zondag 02 november 2014 @ 11:20:
Ik heb hier een Cresta stroommeter liggen, maar volgens mij is dat ding ook zo onbetrouwbaar als de pest. Ik heb er nooit bruikbare meetresultaten uit kunnen halen in ieder geval.
Zoals?

Als ik moet gokken dan werkt dat ding boven de paar W belasting prima om een goede benadering te krijgen.
Het 's nachts uitschakelen is overigens ook niet zo simpel dat ik het met een tijdschema kan doen. Mijn synology zou ik nog kunnen programmeren, maar gezien ik 's nachts ook wel eens gebruik maak van internet kan ik daar geen vast schema aan hangen. Zo ook overdag, werk regelmatig thuis en dan zou ik alles weer handmatig moeten inschakelen telkens.

Dan doe je het toch niet? Ik schakel m'n TV-hoek en meterkast-apparatuur ook niet uit behalve de TV en spelcomputer.

Door de boel echter een keer goed te inventariseren heb ik echter wel een kwart van m'n electriciteitsverbruik afgehaald.
Je weet dat spaarlampen vrijwel even efficient zijn als ledlampen en al 10+ jaar proven technologie zijn die bij de meeste mensen prima werkt ;)
Phusebox schreef op zondag 02 november 2014 @ 11:35:
Ben ik toch vrij benieuwd naar de omstandigheden (locatie, binnentemperatuur, buitentemperatuur) en de meetresultaten over een volledige week.

[ Voor 27% gewijzigd door Rukapul op 02-11-2014 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-06 19:15
[...]

Als je dimmer niet geschikt is zou dat zomaar eens kunnen kloppen.

Wat betreft je voedingen: SMPS voedingen draaien boven de 20KHz. Ze worden intern dus meer dan 20.000 keer per seconde aan- en uitgezet. Mijn mening is dat een keertje meer of minder uitzetten niet zo heel erg bar veel gaat schelen in de slijtage.

Als je heel erg bezorgd bent over het inschakelen van meerdere apparaten gelijktijdig zou ik een fatsoenlijk stekkerblok kopen, met een condensator erin voor het afvlakken van de inschakelpiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:11

Barrycade

Through the...

Ik had mijn pc hoek op een Pluswise zitten, als die de boel inschakelde knalde de stop er uit.

Dat lijkt me toch niet echt gezond voor de apparatuur die er achter hangt. Waarschijnlijk zit er tussen al die trafos een mindere variant die de boel onderuit trekt, maar ik heb geen zin voor die 7,5 watt continue op zoek te gaan naar de boosdoener.

Ik heb ook wel eens mijn tv hoek achter een plugwise gehangen. Maar pfff zit je een keer tv te kijken na 12en knalt ie uit.
Of als je een dagje vrij hebt ( of je vrouw ) werkt de tv niet. En ook hier 5-7 watt in standby. Dus tja leuk, maar niet gebruiksvriendelijk.

Grote gebruikers zijn hier de wasdroger ( nog te jong om voor een warmte pomp variant te vervangen) en de koelkast/ vriezer.

Grote continue gebruikers zijn de wtw (20-80 watt)
Glasvezelmodem + router (15-20 watt).

Maar door de zonnepanelen is mijn netto gebruik 400-600 kWh op jaar basis en hiervoor was dat 3400 kWh. Dus ga niet echt op zoek naar echt meer besparing. Als de wasdroger de geest geeft zal een warmtepomp variant het gebruik bijna naar 0 brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

rik11 schreef op zondag 02 november 2014 @ 10:57:
Of gewoon die slimme meter goed gebruiken. Die geeft elke ronde het actuele verbruik in watt. Als je die uit laat lezen dan weet je het helemaal nauwkeurig.
Hier is het basisgebruik in de nacht 60 watt, ieder kwartier schakelt de koelkast in en iedere vier uur de vriezer. Dit gebruik is met name de modem, Router, synology, uitleesapparaat slimme meter, de centrale ventilatie en WiFi repeater.
Je home cinema hoek lekker op een schakelklok met 20 programma's zetten zodat die snachts en overdag tijdens werktijd uit staat.
Dat kunnen slimme meters toch niet? Met die P1-poort die op zijn vaakst om de 10 sec een berichtje geeft, wat verre van nauwkeurige metingen oplevert. Als het nou een pulsuitgang met 1000 of 2000 pulsen per kWh was.... De slimme meters die hier in de regio geleverd worden hebben dat niet :/

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 02-11-2014 11:53 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Barrycade schreef op zondag 02 november 2014 @ 11:48:
Dat lijkt me toch niet echt gezond voor de apparatuur die er achter hangt.
Hoe is dat anders dan een schakeldoos? Ik zie steeds deze aanname, maar weinig onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Wij zitten hier ook op 3500 kWh met zijn tweetjes. Circa 1500 in piekuren en 2000 in daluren.
Bezuiniger schreef op zondag 02 november 2014 @ 11:47:
[...]

Als je dimmer niet geschikt is zou dat zomaar eens kunnen kloppen.

Als je heel erg bezorgd bent over het inschakelen van meerdere apparaten gelijktijdig zou ik een fatsoenlijk stekkerblok kopen, met een condensator erin voor het afvlakken van de inschakelpiek.
Als er op een led lamp staat dimmable, moet ik ook nog een ander armatuur kopen (a 300-500 euro) die daar dan weer geschikt voor moet zijn? Goed voor het milieu joh.

En de stekkerblokken in kwestie waren van gerenommeerde merken als Brennenstuhl en hebben me ca. 80 euro per stuk gekost. Nog meer ga ik er echt niet aan uitgeven.

[ Voor 79% gewijzigd door Phusebox op 02-11-2014 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:11

Barrycade

Through the...

Anoniem: 172410 schreef op zondag 02 november 2014 @ 11:52:
[...]

Hoe is dat anders dan een schakeldoos? Ik zie steeds deze aanname, maar weinig onderbouwing.
Dat is toch precies als een schakeldoos? Alleen schakelt zo'n plugwise op een tijdsklok ipv handmatig de boel uit te zetten. Blijkbaar door een piek bij het inschakelen ging er een lekstroomlopen die de groep er uit liet knallen. Uiteindelijk heel zuinig, want dan geen stroom op de groep. Maar niet helemaal de bedoeling.

Ik kan me voorstellen dat als je iedere dag die routine herhaalt er iets stuk gaat.

Onderbouwing? Ik vond het na 3 dagen wel welletjes om naar de groepenkast te moeten lopen en heb geen metingen meer gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Barrycade schreef op zondag 02 november 2014 @ 12:11:
Dat is toch precies als een schakeldoos?
Dat dacht ik ook, waar eerder dus geen probleem mee vastgesteld kon worden.
Ik kan me voorstellen dat als je iedere dag die routine herhaalt er iets stuk gaat.
Dat is dan weer een aanname :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Raven schreef op zondag 02 november 2014 @ 11:51:
[...]
Dat kunnen slimme meters toch niet? Met die P1-poort die op zijn vaakst om de 10 sec een berichtje geeft, wat verre van nauwkeurige metingen oplevert. Als het nou een pulsuitgang met 1000 of 2000 pulsen per kWh was.... De slimme meters die hier in de regio geleverd worden hebben dat niet :/
Als consument heb je toch geen microseconde verbruik nodig. Het gaat om het standby verbruik. Volgens mij is het een seriële uitlezing die de meterstand erg nauwkeurig uitleest, en daarnaast het actuele verbruik in watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het wordt een beetje offtopic maar wel interessant:
ThinkPadd schreef op zondag 02 november 2014 @ 11:32:
[schakelaar bliksembeveiliging?]
Ik denk dat dat nog wel eens kan tegenvallen. De afstand tussen de schakelcontacten is best klein, dus ik denk dat als er een volle bliksemoptater op je elektra komt te staan dat de vonkbrug gewoon overspringt in je schakelaar :o
Eens, bij een directe inslag is simpelweg alles kapot.
In de overige gevallen: elke mm vonk is 1 kV minder op je apparatuur.
Bij een dubbelpolige schakelaar met keurmerk is de apparatuur dus beschermd tegen 6 kV.

@Barricade
problemen met stoppen die springen -> ingangscondensatoren van SMPS.
Oplossingen: getrapt inschakelen (tijdrelais, meerdere schakelaars, master/slave stekkerdozen), inductiviteit (spoel) toevoegen, inschakelen op de nuldoorgang van de spanning (SSR).

problemen met aardlekschakelaars bij inschakelen: netfilters op SMPS
Oplossingen: getrapt inschakelen, 1K weerstand tussen filter en aarde (filter werkt dan wel minder goed maar beter dan een niet-geaard stopcontact gebruiken), inschakelen op de nuldoorgang van de spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

rik11 schreef op zondag 02 november 2014 @ 12:15:
[...]

Als consument heb je toch geen microseconde verbruik nodig. Het gaat om het standby verbruik. Volgens mij is het een seriële uitlezing die de meterstand erg nauwkeurig uitleest, en daarnaast het actuele verbruik in watt.
Het probleem met de P1 poort is dat je het verbruik om de 10 seconden krijgt, een "puls" van 10 seconden bij de analoge draaischijfmeter die ik hier heb staat gelijk aan 960W, verbruik hoger dan dat kun je dus niet meten. Voor standbyverbruik is dat geen probleem, maar als je het hoge(re) verbruik ook in kaart wil brengen, dan kan dat niet met een slimme meter.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 21:50
Barrycade schreef op zondag 02 november 2014 @ 11:48:
Ik had mijn pc hoek op een Pluswise zitten, als die de boel inschakelde knalde de stop er uit.

Dat lijkt me toch niet echt gezond voor de apparatuur die er achter hangt. Waarschijnlijk zit er tussen al die trafos een mindere variant die de boel onderuit trekt, maar ik heb geen zin voor die 7,5 watt continue op zoek te gaan naar de boosdoener.
Eh dat is gewoon omdat je dan in 1 keer de inschakelpieken van diverse apparaten hebt. De stop tript daarop. Dat maakt voor de apparatuur niks uit (behalve dat het weer uit staat).
Die inschakelpiek trekt elk apparaat zodra je hem inschakelt. Alleen stapelde je er nu teveel op elkaar.

Maar als we het over slechte dingen gaan hebben. Alles 24/7 aan laten staan betekend dat iig de primaire condensatoren in de voeding 24/7 actief aan het filteren zijn. Daarbij worden ze warm en slijten ze. Door de hele nacht aan te blijven droogt het elektrolyt van de elco's bijvoorbeeld eerder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Raven schreef op zondag 02 november 2014 @ 12:25:
[...]

Het probleem met de P1 poort is dat je het verbruik om de 10 seconden krijgt, een "puls" van 10 seconden bij de analoge draaischijfmeter die ik hier heb staat gelijk aan 960W, verbruik hoger dan dat kun je dus niet meten. Voor standbyverbruik is dat geen probleem, maar als je het hoge(re) verbruik ook in kaart wil brengen, dan kan dat niet met een slimme meter.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Een oude schijfmeter geeft een impuls per 10 wattuur (100 imp per kWh)
De slimme meter geeft een actueel gebruik per 10 sec, waarschijnlijk een momentopname van die ene seconde. Stel met een verbruik van 200 watt, gebruik je dus in 10 sec 0,55 wattuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Laat ik het anders formuleren: De "resolutie" (als je daar van kan spreken) van de P1 poort's output is te laag vergeleken met een pulsuitgang die 1000 of 2000 pulsen per kWh doet. Die pulsuitgang levert veel vaker dan 10 sec. output waardoor hoog (en kort laag of hoog) verbruik in kaart brengen ook mogelijk is.

Hier doet de oude schijfmeter overigens 375 toeren per kWh, dus elke 2.66667 wattuur een puls.

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 02-11-2014 12:43 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
timberleek schreef op zondag 02 november 2014 @ 12:33:
[...]

Eh dat is gewoon omdat je dan in 1 keer de inschakelpieken van diverse apparaten hebt. De stop tript daarop. Dat maakt voor de apparatuur niks uit (behalve dat het weer uit staat).
Die inschakelpiek trekt elk apparaat zodra je hem inschakelt. Alleen stapelde je er nu teveel op elkaar.
Ja dat probleem heb je tegenwoordig al snel. Ik heb in de woonkamer helaas maar 1 stopcontact waarop alle homecinema shit op aangesloten moet worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 21:50
Dan zul je, als je wel alles zo in en uit wilt schakelen moeten gaan voor getrapt inschakelen of een inschakelvertrager/stroombegrenzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Raven schreef op zondag 02 november 2014 @ 12:42:
Laat ik het anders formuleren: De "resolutie" (als je daar van kan spreken) van de P1 poort's output is te laag vergeleken met een pulsuitgang die 1000 of 2000 pulsen per kWh doet. Die pulsuitgang levert veel vaker dan 10 sec. output waardoor hoog (en kort laag of hoog) verbruik in kaart brengen ook mogelijk is.

Hier doet de oude schijfmeter overigens 375 toeren per kWh, dus elke 2.66667 wattuur een puls.
De resolutie van een slimme meter is variabel. Dit omdat de exacte meterstand en exacte verbruik op 10-seconden nivo wordt bepaald. Een kopie uit mijn log-file:

Tijd kw Laag Hoog
29-10-2014 12:18 0,059 25,549 14,412
29-10-2014 12:18 0,06 25,549 14,412
29-10-2014 12:18 0,059 25,549 14,412
29-10-2014 12:18 0,059 25,549 14,413
29-10-2014 12:19 0,06 25,549 14,413
29-10-2014 12:19 0,059 25,549 14,413
ter info: mn meter is net nieuw, dus je ziet dat ik nog maar 40 kWh in totaal gebruikt heb

Met mijn verbruik van 59-60 watt is mijn resolutie een stuk hoger dan jouw draaischijfmeter. Alleen als mijn verbruik toeneemt, zul je zien dat mijn resolutie daalt. Gezien bij een hoger verbruik, de resolutie m.i. minder relevant wordt(omdat je verbruik toch al heel hoog ligt) is dit niet erg.

Als voorbeeld mijn slimme watermeter. Deze geeft een puls per liter. Als ik het toilet doorspoel geeft hij soms 5, soms 6 en soms zelfs 7 liter door. Ik kan alleen niet zien hoeveel liter water ik gebruik als ik mn handen was(omdat dit minder is dan 1 liter).

Maar wat is nou relevant bij het bepalen van je vermogensvraag, hoelang je gedaan hebt over de afgelopen x wattuur, of wat het opgenomen vermogen op enig moment is? Ik ga er in ieder geval vanuit dat jij in 10 seconden niet 4 verschillende apparaten uitzet om te controleren welk apparaat het meeste sluipverbruik heeft.

En zo ziet het er dan uit(ik kan zover in en uitzoomen als ik wil)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/e968a71bcf5151434b6cfeae9adb4d17.png

[ Voor 5% gewijzigd door StecaGrid op 02-11-2014 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Mijn slimme meter heeft ook gewoon een knipper LED die 2000 imp/kWh doet :Y Gaat om een Kaifa MA105, geplaatst via Enexis.

Die gebruik ik echter niet om dat de 10sec voor mij nauwkeurig genoeg is: ThinkPad's TweakBlog: Uitlezen van de slimme meter P1-poort met een Arduino en waarden opslaan in MySQL-database

[ Voor 57% gewijzigd door ThinkPad op 02-11-2014 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:07
Mijn energierekening van het gehele vorige jaar:

Verbruik hoog 1.000kWh -> €63,30
Verbruik laag 967kWh -> €45,26
Vastrecht -> €18,24

Energiebelasting -> €224,70
Teruggave energiebelasting -> €317,75
Opslag duurzame energie -> €0,20

Netto jaarafrekening voor stroom dus €126,80 - €92,85 = €33,95 (ok ex btw)

VOOR HET HELE JAAR

Nu verbruik ik wel iets onder het gemiddelde voor een 2-persoons huishouden maar het spijt me zeer, ik doe geen enkele moeite om wat dan ook uit te zetten.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
De teruggave energiebelasting (eigenlijk heffingskorting energiebelasting) krijgt iedereen terug, ongeacht je verbruikt. Bij de genoemde €33,95 moet je deze heffingskorting nog optellen. Je zit dus eigenlijk op €426,61 (incl BTW) per jaar voor je stroomverbruik.

(Even in het juiste perpectief: die zijn 30 kratten Heineken :), ipv 2 kratten.....)

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
drielp schreef op zondag 02 november 2014 @ 14:28:
De teruggave energiebelasting (eigenlijk heffingskorting energiebelasting) krijgt iedereen terug, ongeacht je verbruikt. Bij de genoemde €33,95 moet je deze heffingskorting nog optellen. Je zit dus eigenlijk op €426,61 (incl BTW) per jaar voor je stroomverbruik.

(Even in het juiste perpectief: die zijn 30 kratten Heineken :), ipv 2 kratten.....)
Goed punt wel, de mogelijke besparing is daarmee inderdaad groter.

Iets anders, hoe werkt dit als je zonnepanelen hebt? Als ik 2000kWh opwek krijg ik dan alsnog de heffingskorting en dus geld "toe"?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

rik11 schreef op zondag 02 november 2014 @ 13:11:
[...]
Maar wat is nou relevant bij het bepalen van je vermogensvraag, hoelang je gedaan hebt over de afgelopen x wattuur, of wat het opgenomen vermogen op enig moment is? Ik ga er in ieder geval vanuit dat jij in 10 seconden niet 4 verschillende apparaten uitzet om te controleren welk apparaat het meeste sluipverbruik heeft.
Dat dus. Heb nu een Arduino met optische sensor voor de draaischijf waarbij de markering op die schijf als puls gebruikt wordt en ik na elke puls de Arduino laat uitrekenen wat de tijdsduur tussen het passeren van de markering is waarmee het verbruik op dat moment dan uitgerekend wordt.
ThinkPadd schreef op zondag 02 november 2014 @ 14:05:
Mijn slimme meter heeft ook gewoon een knipper LED die 2000 imp/kWh doet :Y Gaat om een Kaifa MA105, geplaatst via Enexis.

Die gebruik ik echter niet om dat de 10sec voor mij nauwkeurig genoeg is: ThinkPad's TweakBlog: Uitlezen van de slimme meter P1-poort met een Arduino en waarden opslaan in MySQL-database
Toen ik Enexis daar naar vroeg zeiden ze dat ze niet aan meters met pulsuitgang doen omdat die te duur zijn :?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

assje schreef op zondag 02 november 2014 @ 14:32:
[...]

Iets anders, hoe werkt dit als je zonnepanelen hebt? Als ik 2000kWh opwek krijg ik dan alsnog de heffingskorting en dus geld "toe"?
Inderdaad, wij hebben met zijn 5e een verbruik van 0 kWh VOOR EEN HEEL JAAR ( om in jouw slogans te blijven) :) en krijgen dus ruim 100,- van de energie maatschappij.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/d427237f1be94da7a01d52d3bfb3bf09.jpg

Dat zijn dan weer een 8 kratten bier ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 02-11-2014 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Rol-Co schreef op zondag 02 november 2014 @ 14:50:
[...]

Inderdaad, wij hebben met zijn 5e een verbruik van 0 kWh VOOR EEN HEEL JAAR ( om in jouw slogans te blijven :) en krijgen dus ruim 100,- van de energie maatschappij.

Had ik nog nooit echt bedacht, ga ik toch nog maar eens bekijken of PV is recht te rekenen voor mij (dak ligt perfect).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
assje schreef op zondag 02 november 2014 @ 14:32:
[...]

Ja je krijgt dan ook heffingskorting

Bij dubbeltarief afhankelijk van de verdeling het verschil in leveringstarief alleen bij 2000kWh is dat 33kWh meer dan je verbruik, daarvoor krijg je dan alleen teruglevingsvergoeding van enkele centen/kWh

Voor soepele afhandeling is beter net nettogebruiker te zijn SJV +1

Bijv mijn gegevens ferraris meter
Tarief laag . 0,2088ct 1480kWh €309,02
Tarief hoog .0,2295ct -1470kWh -€337,37
Heffingskorting -€385,53
Vastrecht €264,48
Totaal . .. -€149.49

Edit: Roll-co was me voor, mijn meterdag was 31-okt

[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 02-11-2014 15:04 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Meeste leveranciers zetten dat gewoon op 0 domba, zie mijn afrekening hier boven, ik had na salderen een -200 opgegeven ( werkelijk -1200 :) maar dat is een ander verhaal )
Dus iets meer terug leveren dan verbruik blijft 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rol-Co schreef op zondag 02 november 2014 @ 15:02:
Meeste leveranciers zetten dat gewoon op 0 domba, zie mijn afrekening hier boven, ik had na salderen een -200 opgegeven ( werkelijk -1200 :) maar dat is een ander verhaal )
Je levert in opzet dus gratis stroom aan ze? Goede business :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 172410 schreef op zondag 02 november 2014 @ 15:03:
[...]

Je levert in opzet dus gratis stroom aan ze? Goede business :)
Niet gratis, alleen de zon is gratis :)
Ze passen zelf de tellerstanden hoger aan zodat je precies 0 bent, die credit heb je dus nog gewoon op de meter en rook ik in de winter op met een verwarming op elektra (warmtepomp)
Dan is het volgend jaar waarschijnlijk 0 stroom en een bekertje gas.....dan doen we wat anders van die 2500,- in een jaar aan energie, kratten bier word wat veel... :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Rol-Co schreef op zondag 02 november 2014 @ 15:02:
Ja ik zie het, ik heb niets over, ik ben gewoon op 10kWh verbruik uitgekomen,
Wat toch nog beetje slordig is omdat ik voor warmte gebruik om met gaskraan dicht te kunnen leven, mijn 6 kWh meters wijken iets van de ferraris af en netduino mist ook nog af en toe een puls (0,1% afwijking)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Raven schreef op zondag 02 november 2014 @ 14:45:
[...]

Dat dus. Heb nu een Arduino met optische sensor voor de draaischijf waarbij de markering op die schijf als puls gebruikt wordt en ik na elke puls de Arduino laat uitrekenen wat de tijdsduur tussen het passeren van de markering is waarmee het verbruik op dat moment dan uitgerekend wordt.

[...]

Toen ik Enexis daar naar vroeg zeiden ze dat ze niet aan meters met pulsuitgang doen omdat die te duur zijn :?
Tsja, de mensen die je via een helpdesk krijgt te spreken weten zulke technische details vaak niet.
Trouwens, zelfs als je een slimme meter krijgt zonder pulse, dan zou je er zelf nog een losse kWh meter met pulsled/S0-contact achter kunnen zetten als je echt wil vasthouden aan de Arduino, maar je wel een slimme meter krijgt opgedrongen.

Slimme meter kun je overigens ook weigeren, dan krijg je een domme digitale meter. En die hebben volgens mij ook bijna altijd wel een pulsled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wie zegt dat ik gebeld heb? :P Zowel via email als Twitter gevraagd en de teams op Twitter kunnen/weten/mogen meestal wat meer dan 1e lijns medewerkers ;) , ik kreeg heel specifiek terug dat meters met pulsuitgangen niet worden geleverd ivm prijskaartje.

In de meterkast kan dat wel, zelf zo'n meter plaatsen, maar hoe wil je dat bij gas doen?

[ Voor 24% gewijzigd door Raven op 02-11-2014 15:46 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Rol-Co schreef op zondag 02 november 2014 @ 14:50:
[...]

Inderdaad, wij hebben met zijn 5e een verbruik van 0 kWh VOOR EEN HEEL JAAR ( om in jouw slogans te blijven) :) en krijgen dus ruim 100,- van de energie maatschappij.

[afbeelding]

Dit is raar.. GreenChoice zegt zelf namelijk dat ze voor de teruggeleverde elektriciteit ook het zelfde tarief betalen. Je zou dus -300 x piektarief betalen en 300 x daltarief(netto dus geld terug).
Ik wil je toch aanraden contact op te nemen met GreenChoice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Ik kan bij Green Choice mijn tarief voor drie jaar vastzetten, zal ik het doen? Ik heb even een berekening gemaakt.

GreenChoice tarief: €0,22587
Na verlenging 3 jaar: €0,2176
Verschil: €0,00827 per kWh

0,00827 * 3600 kWh (standaard verbruik huishouden) = €34,73 korting, oftewel €2,89 per maand.

Edit: even voor de duidelijkheid, is €0,2176 per kWh goedkoop?

[ Voor 10% gewijzigd door iApp op 02-11-2014 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Ik verwacht dat in de komende jaren de energieprijzen gaan dalen, dus ik zou het persoonlijk niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GioStyle schreef op zondag 02 november 2014 @ 18:00:
Ik verwacht dat in de komende jaren de energieprijzen gaan dalen, dus ik zou het persoonlijk niet doen.
Waarom verwacht je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Door nieuwsberichten zoals deze of deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Goed nieuws! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
iApp schreef op zondag 02 november 2014 @ 17:53:
Ik kan bij Green Choice mijn tarief voor drie jaar vastzetten, zal ik het doen? Ik heb even een berekening gemaakt.

GreenChoice tarief: €0,22587
Na verlenging 3 jaar: €0,2176
Verschil: €0,00827 per kWh

0,00827 * 3600 kWh (standaard verbruik huishouden) = €34,73 korting, oftewel €2,89 per maand.

Edit: even voor de duidelijkheid, is €0,2176 per kWh goedkoop?
Prijs ex btw van 5 cent zonder overige rare kosten of kortingen is prima
De prijzen zijn onhoudbaar laag op de lange termijn. Of dit binnen twee a drie jaar zo is, is maar af te wachten. De werkelijke kostprijs voor gascentrales is eerder 7 cent ex btw.
Ik verwacht in de toekomst eerder bonussen wanneer je de energie op een gunstig moment afneemt. Dit is met de slimme meter prima te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
Eerste artikel gaat over de netwerk kosten, iets heel anders dan de energieprijzen . Die gaan ongetwijfeld omhoog als er meer wind en zon gaat komen. De netbeheerders moeten namelijk investeren in vernieuwde infra, opslag en power to gas.

Tweede artikel gaat over de zeer korte termijn

[ Voor 4% gewijzigd door StecaGrid op 02-11-2014 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Ik heb even nagezocht, het blijkt dat onze koelkast elke ... minuten een paar minuten aangaat. Ik heb nog geen meter bij de hand, dan pas kan ik het tot op de bodem uitzoeken. :) Daardoor dacht ik dat we in eerste instantie continu 200 watt gebruiken, maar in werkelijkheid ligt het verbruik s 'nachts op 80 - 100 watt. :)

Wat gebruikt er zoveel stroom? Onze TV decoder gebruikt 10 - 20 watt, de router 5 á 6 watt en de modem gebruikt ook 7 á 8 watt. Dit zijn dingen die constant aan staan, dag en nacht. Ook de thuistelefoon wil ik nog even naar kijken (gaat binnenkort de deur uit). En dingen zoals de monitor, geluidsinstallatie en andere computer accessories staan dag en nacht aan. Tijd voor nóg meer KlikAanKlikUit modules! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

rik11 schreef op zondag 02 november 2014 @ 16:34:
[...]

Dit is raar.. GreenChoice zegt zelf namelijk dat ze voor de teruggeleverde elektriciteit ook het zelfde tarief betalen. Je zou dus -300 x piektarief betalen en 300 x daltarief(netto dus geld terug).
Ik wil je toch aanraden contact op te nemen met GreenChoice.
Kale stroomprijs plus btw ja, nu krijg ik er gewoon €0,21 voor als ik het verbruik. Dan lijkt mij bellen niet nodig.
Ook staat er op de website dat ze dat alleen doen met een digitale meter met 4 telwerken, en die wil ik niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Rol-Co schreef op zondag 02 november 2014 @ 18:21:
[...]

Kale stroomprijs plus btw ja, nu krijg ik er gewoon €0,21 voor als ik het verbruik. Dan lijkt mij bellen niet nodig.
Ook staat er op de website dat ze dat alleen doen met een digitale meter met 4 telwerken, en die wil ik niet. :)
Er wordt gehint op tariefverschil bij dubbel tarief, als je geen administratief enkel tarief hebt

Zoals bij de E-rekening van mij van vorig jaar
Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/E-rekening%202012.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja weet ik, maar die standen hebben ze zelf verzonnen, ik had beide in de min :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
assje schreef op zondag 02 november 2014 @ 14:54:
[...]

Had ik nog nooit echt bedacht, ga ik toch nog maar eens bekijken of PV is recht te rekenen voor mij (dak ligt perfect).
Als je daar de komende 5 jaar blijft wonen, heb je de investeringen terug verdiend. En dan laat je het leggen door een leverancier.
Als je het zelf kan aanleggen en een beetje rond shopt, dan kan het korter dan 3 jaar. Ik zou het niet laten. En dan ook neerleggen wat je kwijt kan aan m3 zonnepanelen, voor je het weet betaal je (bijna) niets meer :)

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
drielp schreef op zondag 02 november 2014 @ 19:11:
[...]

Als je daar de komende 5 jaar blijft wonen, heb je de investeringen terug verdiend. En dan laat je het leggen door een leverancier.
Als je het zelf kan aanleggen en een beetje rond shopt, dan kan het korter dan 3 jaar. Ik zou het niet laten. En dan ook neerleggen wat je kwijt kan aan m3 zonnepanelen, voor je het weet betaal je (bijna) niets meer :)
Probleem is alleen dat ik in ieder geval geen losse panelen op mijn dak wil. Als ik het doe moet het geintegreerd zijn of het hele dak vervangen voor panelen met zonnepanelen (of dakpannen met zonnepanelen erin).

Dat maakt het wel wat duurder vrees ik.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.