4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Als je weer boven nul bent voor eind Maart kun je overwegen (of het handig is) om voortijdig een jaarrekening aan te vragen bij Greenchoice, weet niet of jaarrekening maand ook in C-Ar wordt aangepast.Rol-Co schreef op zondag 02 november 2014 @ 19:03:
Ja weet ik, maar die standen hebben ze zelf verzonnen, ik had beide in de min
Ik zit in omgekeerde cycles, ik ga zonder overschot winter in en dan is het wel handig,
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Zie verschillende reacties over je gebruik van de verschillende begrippen, met name de kWh en de watt. In je startbericht haalde je deze termen namelijk nogal doorelkaar. Het gaf de indruk dat je niet helemaal op de hoogte was van de juiste begrippen. Want daar vermeldde je o.a. verbruiken van 3200 watt en 4200 watt. Wartaal natuurlijk, maar voor iedereen was het in dat bericht wel duidelijk dat dit geen watt, maar kWh moest zijn, vermogen versus verbruik. Let ook op de k van kilo. Een kWh is 1000 Wh. Ook dat lijk je in je startbericht te vergeten.iApp schreef op zondag 02 november 2014 @ 18:14:
Ik heb even nagezocht, het blijkt dat onze koelkast elke ... minuten een paar minuten aangaat. Ik heb nog geen meter bij de hand, dan pas kan ik het tot op de bodem uitzoeken.Daardoor dacht ik dat we in eerste instantie continu 200 watt gebruiken, maar in werkelijkheid ligt het verbruik s 'nachts op 80 - 100 watt.
![]()
Wat gebruikt er zoveel stroom? Onze TV decoder gebruikt 10 - 20 watt, de router 5 á 6 watt en de modem gebruikt ook 7 á 8 watt. Dit zijn dingen die constant aan staan, dag en nacht. Ook de thuistelefoon wil ik nog even naar kijken (gaat binnenkort de deur uit). En dingen zoals de monitor, geluidsinstallatie en andere computer accessories staan dag en nacht aan. Tijd voor nóg meer KlikAanKlikUit modules!
Maar rekening houdend met dit startbericht is het voor de kritische lezer In je laatste bericht niet helemaal duidelijk wat je eigenlijk bedoelt. Is dit werkelijk 80 - 100 watt vermogen of bedoel je een verbruik van 80 -100 wattuur (ofwel 0,08 - 0,1 kWh). Realiseer je het verschil tussen verbruik en vermogen? Want 100 watt continu 's nachts betekent over 8 uren 800 Wh = 0,8 kWh.
Dan gebruik je de plugwise niet optimaal. De plugwise heeft ook een standby killer functie. Dwz dat hij uitschakelt bij een vermogen lager dan xx Watt.Barrycade schreef op zondag 02 november 2014 @ 11:48:
...
Ik heb ook wel eens mijn tv hoek achter een plugwise gehangen. Maar pfff zit je een keer tv te kijken na 12en knalt ie uit.
Of als je een dagje vrij hebt ( of je vrouw ) werkt de tv niet. En ook hier 5-7 watt in standby. Dus tja leuk, maar niet gebruiksvriendelijk.
...
Ik heb het hier zo ingesteld dat de TV hoek na 12 uur uitgaat als de TV uitstaat. Dit doe je dus door in te stellen dat hij uitgaat na 12 uur bij verbruik < x, waar x < gebruik met TV aan en x > standby verbruik. Als de TV dan om 12 uur nog aanstaat schakelt de plugwise niet uit totdat de TV uit is. Als je dan bijvoorbeeld om 1 uur de tv uit zet, schakelt de plugwise na een poosje toch uit.
Hier werkt dat ideaal, al heb ik dan gelukkig niet het probleem dat de stoppen eruit knallen.
ontopic komt zo
tja mogelijke besparing is al ruim aangegeven:
lamperij alles wat meer als een uur per dag aan staat in elk geval spaarlamp en bij bv wc wenselijk leds.
tv etc: alles achter een schakelknop. beetje oudere tv met tv boxje is zo 30w.
pc: beetje crappy voeding van pc van een jaar of 5 dan doet de pc zo 10/15w als hij uit staat.
modem: schakelklokje erop
adapters: prik ze met ze allen in een stekkerdoos met knopje dan kan het toch nog allemaal uit.
wasmachine: koop een beetje een goeie en er is niet altijd 40c nodig.
vaatwasser: eco programma en stop hem vol.
vriezer: niet veel te besparen, zet hem in de bijkeuken (ongekoeld)
airco etc: koop een warmtepomp.
[ Voor 57% gewijzigd door Powrskin op 03-11-2014 01:02 ]
Nukezone FTW
An a day keeps the doctor away.
Hoe je het kunt berekenen: ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"
Een paar geleden heb ik met een energiemeter de grootste energieslurpers gevonden in huis. Veel tips zijn hier al gegeven, maar bij was de grootste (relatief gezien natuurlijk) slurper de HiFi set op standby van 25 W.
Kleine stromen bij elkaar voor een lange tijd zijn ook grootverbruikers. Gemak kost stroom.
Had ik dat ook zo ingesteld. Maar je wil natuurlijk dan zoveel mogelijk besparing, dus had ik de standby stoom verkeerd ingesteld. Dus toen we het lampje naast de TV die op het zelfde blok zat vervangen handden door een LED viel dus ook de TV uitMK1o2 schreef op zondag 02 november 2014 @ 23:56:
[...]
Dan gebruik je de plugwise niet optimaal. De plugwise heeft ook een standby killer functie. Dwz dat hij uitschakelt bij een vermogen lager dan xx Watt.
Ik heb het hier zo ingesteld dat de TV hoek na 12 uur uitgaat als de TV uitstaat. Dit doe je dus door in te stellen dat hij uitgaat na 12 uur bij verbruik < x, waar x < gebruik met TV aan en x > standby verbruik. Als de TV dan om 12 uur nog aanstaat schakelt de plugwise niet uit totdat de TV uit is. Als je dan bijvoorbeeld om 1 uur de tv uit zet, schakelt de plugwise na een poosje toch uit.
Hier werkt dat ideaal, al heb ik dan gelukkig niet het probleem dat de stoppen eruit knallen.
Maar eerlijk is eerlijk, heb door dit topic toch even gekeken en hierdoor toch weer de TV groep achter een Plugwise gezet. Alleen iets ruimer qua standby stroom en intervallen. EN de Plugwise Circle bereikbaar gemaakt zodat in noodgevallen er toch weer stroom is
- actief: 20-100W, afhankelijk van geluid, staat nooit echt hard
- standby: 20W
- aan, geen signaal: 20W
Om dat ding verkocht te krijgen in de EU heeft Logitech op de achterkant een hardwarematige aan/uitknop gemonteerd en hebben ze de standby hernoemd naar headphone mode. Die gaat hier dus altijd uit met een stekkerdoos met voetschakelaar, samen met de televisie.
is met de meeste pc setjes zo._JGC_ schreef op maandag 03 november 2014 @ 15:39:
Om even terug te komen op sluipverbruik: ik heb hier een Logitech Z5500 set staan. Die vreet:
- actief: 20-100W, afhankelijk van geluid, staat nooit echt hard
- standby: 20W
- aan, geen signaal: 20W
Om dat ding verkocht te krijgen in de EU heeft Logitech op de achterkant een hardwarematige aan/uitknop gemonteerd en hebben ze de standby hernoemd naar headphone mode. Die gaat hier dus altijd uit met een stekkerdoos met voetschakelaar, samen met de televisie.
bij de nieuwe zal het hoop ik niet meer mogen?
is een beetje net zoals het was bij printers/scanners en gelijkend spul die deden ook altijd 10/20w aan stroomverbruik terwijl ze misschien 2x per jaar gebruikt werden. Nu is dat niet meer zo, zeker al een stuk of 5 printers gemeten en die staan allemaal mooi op 0 (wat wel neerkomt op een beetje maar weinig gebruik, want stroommeter pakt ook niet alles).
zefl ga ik nu nog een tijdschakelaar op de modem en cv zetten. wifi had ik sowieso al s nachts uit, is al genoeg vervuiling in de lucht. zal toch een eurootje of 20/30 moeten doen. dat maakt me verder niet zoveel uit, gaat me meer om het idee.
Nukezone FTW
Ja prima idee, je CV uitzetten. Zal de pomp erg leuk vindenPowrskin schreef op maandag 03 november 2014 @ 16:14:
[...]
is met de meeste pc setjes zo.
bij de nieuwe zal het hoop ik niet meer mogen?
is een beetje net zoals het was bij printers/scanners en gelijkend spul die deden ook altijd 10/20w aan stroomverbruik terwijl ze misschien 2x per jaar gebruikt werden. Nu is dat niet meer zo, zeker al een stuk of 5 printers gemeten en die staan allemaal mooi op 0 (wat wel neerkomt op een beetje maar weinig gebruik, want stroommeter pakt ook niet alles).
zefl ga ik nu nog een tijdschakelaar op de modem en cv zetten. wifi had ik sowieso al s nachts uit, is al genoeg vervuiling in de lucht. zal toch een eurootje of 20/30 moeten doen. dat maakt me verder niet zoveel uit, gaat me meer om het idee.
Pompen draaien het liefst gewoon 24/7, er een vervangen is tamelijk duur.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Nou nee hoor, mijn remeha schakelt hem zelf uit na 2 minuten, dat doen ze meestal omdat hij dan ook langer mee gaat.kuusj98 schreef op maandag 03 november 2014 @ 17:46:
[...]
Ja prima idee, je CV uitzetten. Zal de pomp erg leuk vinden![]()
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Kuch....kuusj98 schreef op maandag 03 november 2014 @ 17:46:
[...]
ThinkPad's TweakBlog: Waarom een pompschakelaar op je vloerverwarming zin heeft
Ehm..... Als de ketel niet draait staat de pomp ook gewoon stil hoorkuusj98 schreef op maandag 03 november 2014 @ 17:46:
[...]
Keteltje stuurt hem wel 1x per dag even aan, ter voorkoming van vastzitten.
Doet de optimizer van de vloerverwarming overigens ook.
Wise enough to play the fool
Kortom, zo zou de text moeten zijnkuusj98 schreef op maandag 03 november 2014 @ 17:46:
[...]
Ja prima idee, je CV uitzetten. Zal de pomp eigenaar erg leuk vinden![]()
Pompen draaien vaak gewoon 24/7, en dat is tamelijk duur.
Je sprak trouwens over KlikAanKlikUit spul, mocht je daar nog wat van nodig hebben, het is nu in de aanbieding bij Gamma.

Zoals jullie zien heb ik onze jaarnota aangevraagd. Waarom? De slimme meter is zojuist geplaatst, zodat wij vanaf stand 0 kunnen beginnen.
Zoals jullie zien hebben wij voor €383,39 euro aan gas en stroom verbruikt, sinds 31-07-2014. Dat betekend €383,39 gedeeld door 104 dagen = €3,69 per dag. Als wij €3,69 keer 365 dagen doen, verbruiken wij €1.346,85 aan gas & stroom per jaar. Dat betekend (€1346,85/12 maanden) dat wij €111,24 euro aan gas & licht per maand verbruiken.
Aan het einde van de factuur staat ''voorschotbedrag maand december'' €284,00. Maakt Green Choice nu een gigantische rekenfout, of ben ik dom? Is ons energiegebruik nu echt zo goedkoop, of maak ik ergens een fout in mijn berekening? (koude winterdagen niet meegerekend)
Bij voorbaat dank!
Maar of 284 euro reëel is geen idee.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Energieverbruik 2013 - 2014 (even uitgerekend, 4277/325*365=4.791kWh p/jaar)

Energieverbruik 2010 - 2011

Zoals jullie zien is het verbruik in drie jaartjes met 1/3e verminderd, maar dat kan altijd nog véél beter. Onthoud dat onze tussenwoning een A label heeft en dat wij maar met z'n drieën wonen.
[ Voor 5% gewijzigd door iApp op 03-11-2014 23:10 ]
Hoe ze aan dat hoge voorschot komen is mij niet duidelijk, ik zou ze bellen en het laten verlagen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Bij "mijn verbruik" zal waarschijnlijk nu ook een prognose van ca 2200m3 voor gas staan
Over de periode 21-7 tot 2-11 heb je ca 0,76m3/gewogengraad dag verbruikt.
Dit keer ca 3000 (kwam bij mij voorheen altijd redelijk goed overeen +/-50m3) kom je op die ca 2200m3,
ca 1000m3 of ca €55 waarmee voorschot al omhoog gaat, dan de jaarrekening daarvoor
Als je over enige tijd opnieuw tussenmeterstanden ingeeft, wordt die prognose aangepast en kan je voorschot verder verlagen of bellen en het voorschot op basis van verwacht jaarverbruik laten aanpassen
Edit: in de korte periode met 186m3 zit er een flinke spreiding over Nederland in het weer en het aantal gemeten gewogen graaddagen van 177 (Vlissingen) tot 292 (Hoogeveen)
[ Voor 25% gewijzigd door Domba op 04-11-2014 01:04 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Je laat je auto zeker ook altijd draaien, is beter voor de waterpompkuusj98 schreef op maandag 03 november 2014 @ 17:46:
[...]

Mijn CV staat eigenlijk nog steeds uit op 2 x een halfuurtje per week na. Dan draait het pompje even rond en wordt de interne boiler even opgewarmd. Is ruim voldoende de boel aan de praat te houden. Voor de e-boiler deed de CV dit 's zomers 1 x per dag.
En kijk goed.
dingen zoals:
- close in boiler
- Vloerverwarming pomp
- wasdroger (groot verbruiker!)
- mechanische ventilatie
- oude of defecte vriezer (of 1 die op superfrost staat!)
ik heb zelf destijds een Excel lijst gemaakt met al mijn apparaten en wat hen verbruik is. dan krijg je goed inzicht.
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Ik kan je nota's hier niet zien. Maar ik heb ook een A label woning en wij zitten met z'n 4-en rond de 1000 m3 gas per jaar. En zoals al eerder gemeld rond de 3500 kWh.iApp schreef op maandag 03 november 2014 @ 23:09:
Zoals jullie zien is het verbruik in drie jaartjes met 1/3e verminderd, maar dat kan altijd nog véél beter. Onthoud dat onze tussenwoning een A label heeft en dat wij maar met z'n drieën wonen.
Wat ik wilde zeggen Label A zegt niets zonder bouwjaar, inhoudt en oppervlakte. Wellicht woon je wel in een Kasteel (met A label) dan zou dit weer fantastisch zuinig zijn.
Maar gezien je gebruik naast je sluipgebruik per dag ongeveer 8kWh is, dat is toch niet verschrikkelijk hoog? Draai je veel wasjes en droog je met de wasdroger? Oudere wasdroger run kost ongeveer 3,3 kWh per keer. Wasje 1 kWh, Vaatwasser 1 kWh zit je al op 5 kWh hou je 3 kWh over voor je PC / TV / lampjes / Koffie / Thee / Stofzuigen / Strijken waarbij is dus je koelkast etc onder het sluipverbruik schaar.
Als je geen wasdroger hebt en geen andere grotere piek gebruikers is er iets wat meer stroom vraagt dan je denkt. Wellicht een dikke plasma en een dikke Game PC?
Heb het hele topic niet gelezen.iApp schreef op zaterdag 01 november 2014 @ 11:14:
Sinds een week of twee hebben wij een slimme meter, hooray! Omdat het stroomverbruik bij ons thuis altijd rond de 5700 Kwh per jaar lag, hebben we alle gloeilampen vervangen door 6 - 7 watt spaarlampen en een nieuwe tv, koelkast en oven gekocht. So far so good.
Inmiddels een jaartje later, is het verbruik gedaald naar 4200 kWh, maar dat is nog steeds behoorlijk veel (een gemiddeld gezin van 4 gebruikt 3200 kWh, we zijn hier met z'n drieën).
Dankzij de slimme meter, merkte ik dat er de hele nacht 200 watt per uur (circa 1,6kwh) sluikstroom wordt verbruikt, maar waarvan? Dit zijn de apparaten die 's nachts aanstaan.
1. Koelkast, duh
2. Modem / WiFi
3. De thuistelefoon
4. Tien KlikAanKlikUit zendertjes. Gebruiken deze zenders zoveeeeel watt?
Hebben jullie tips om dit verbruik te verminderen? Als je op een gemiddelde nacht 8 uur slaapt, dan zijn wij in dit geval al €0,18 cent kwijt, als je dat keer 30 doet, gooien we bijna €6,- euro per maand weg. Dat is €72,- per jaar!(kom op, we blijven Nederlanders hé
)
Bij voorbaat dank!
Maar om mijn situatie te vertellen met dubbele meter ( nacht / dag ) gebruik ik ook 5500 KW per jaar met ze 2e.
Komt wel bij wij geen GAS hebben.
Verwijderd
Verwarmen en in mindere mate koken kosten dan ook bakken met stroom.Mektheb schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:47:
Maar om mijn situatie te vertellen met dubbele meter ( nacht / dag ) gebruik ik ook 5500 KW per jaar met ze 2e.
Moet dan ook wel zeggen er bij ons diverse apparatuur overall altijd aan staat en ook met sluipstroom.Jolke schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:54:
Heb hier ook electriciteit voor het koken. Met z'n vieren net geen 2000 kWh per jaar aan stroom; valt (hier) dus wel mee.
Denk ik wel 800 900 zou moeten kunnen besparen.
Maar dat is willen en daar heb ik weinig zin in. ( lui )
Om even een goed beeld te schetsen: wasmachine, wasdroger en afwasmachine staan gemiddeld drie keer per week aan. Dus dat is al snel 15kWh per week (15*0,22=€3,30 per week, best duurMaar gezien je gebruik naast je sluipgebruik per dag ongeveer 8kWh is, dat is toch niet verschrikkelijk hoog? Draai je veel wasjes en droog je met de wasdroger? Oudere wasdroger run kost ongeveer 3,3 kWh per keer. Wasje 1 kWh, Vaatwasser 1 kWh zit je al op 5 kWh hou je 3 kWh over voor je PC / TV / lampjes / Koffie / Thee / Stofzuigen / Strijken waarbij is dus je koelkast etc onder het sluipverbruik schaar.
We hebben geen overbodige luxe's, zoals een gamepc of plasma tv (alhoewel, een 50'' led (45w verbruik) is eigenlijk best luxe
Ik zal je zeggen, onze tuin is groter dan ons huis. We zitten net aan de rand van de stad.Wat ik wilde zeggen Label A zegt niets zonder bouwjaar, inhoudt en oppervlakte. Wellicht woon je wel in een Kasteel (met A label) dan zou dit weer fantastisch zuinig zijn.
Even alle gegevens op een rij:
Bouwjaar 1986
Woningtype Tussenwoning
Beglazing HR+ glas
Isolatie
- Gevel: goed
- Vloer: geen
- Dak: goed
Ruimteverwarming Hoog rendement ketel
Warm tapwater Hoog rendement ketel
Ventilatie Gebalanceerde ventilatie
Een 50" led tv van 45W moet ik nog tegen komen, meeste zijn rond de 65-69W , niet heel veel meer maar twijfel dan wel aan je overige metingen.
Had je nu al gekeken naar cv pompen en vloerverwarming pomp, in het slechtste geval trekt dat 140W =1226kWh op jaarbasis.
Niet alles is even prettig om op te hangen (handoeken bijvoorbeeld), daarnaast moet je binnen de ruimte er voor hebben en kan het erg vochtig worden. Buiten ophangen is niet altijd een optie door het geweldige weer. Er zijn meer dan genoeg redenen te bedenken waarom je een wasdroger wilt hebben.Jolke schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:43:
Ik heb een wasdroger nooit begrepen. Gewoon aan de lijn hangen, droogt vanzelf.
1/3e? Je mag toch blij zijn met de helft hoor. Als je al een normale droger hebt is het de aanschaf maar zelden waard om een wp droger aan te schaffen want zoveel scheelt het nou ook weer niet in de kosten (of je moet het misschien 24/7 aan hebben te draaien maar dat heb ik nog nooit een gezin zien doen).Rol-Co schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:23:
Wat voor droger? Een gewone afvoerdroger is killing voor je verbruik, een wp droger doet dat in 1/3 van dat verbruik.
Een 50" led tv van 45W moet ik nog tegen komen, meeste zijn rond de 65-69W , niet heel veel meer maar twijfel dan wel aan je overige metingen.
Had je nu al gekeken naar cv pompen en vloerverwarming pomp, in het slechtste geval trekt dat 140W =1226kWh op jaarbasis.
[ Voor 3% gewijzigd door Phyxion op 04-11-2014 11:57 ]
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
Moet je daar wel tijd voor hebben. Als je allebei full time werkt dan bespaart de wasdroger je een hoop tijd.Jolke schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:43:
Ik heb een wasdroger nooit begrepen. Gewoon aan de lijn hangen, droogt vanzelf.
Wij hangen het ook altijd gewoon op maar mijn ouders hadden toen weinig tijd. Sinds mijn moeder thuis zit hangt ze ook alles op. En dat scheelt
Handdoeken vind ik juist het fijnste om uit te hangen, die dingen zijn recht toe recht aan, drogen snel en als je ze goed ophangt heb je na het drogen al mooi een vouw in de midden voor het opvouwen.
Geef mij maar een hele bovenverdieping die ruikt naar schone was, na een dag is het droog en kan het in de kast.
Zonde van het geld en mileu.
Het scheelt dat we nu een waskelder hebben, waar we veel op kunnen hangen. Maar zelfs op mijn 9 m2 studentenkamer hing ik ook de was op. Het zal wel een instelling zijn.
Wij werken beide fulltime en hangen de was altijd op. We hebben dan ook geen droger. Klusje van niets, kost ook niets.
Kleding hang ik sowieso uit, handdoeken wil ik nog wel eens in de droger gooien als ik 2 volle wasrekken heb, maar voorkeur gaat altijd uit naar uithangen.
Wij gooien bv ook onze sokken in de droger, die zijn echt een crime om op te hangen (vind ik).
Op de lijn gaan alleen shirts / overhemden en zaken die niet in de droger mogen.
iApp schreef op maandag 03 november 2014 @ 20:43:
Even voor de duidelijkheid, de CV uitzetten, is dat nou goed of niet goed?
Helemaal mee eens. Inmiddels al weer een stevig aantal jaren geleden mijn oude ketel vervangen. Even voor de duidelijkheid, geen combiketel, de nieuwe ook niet. Die oude had ook een pomp die continu draaide, je reinste verspilling natuurlijk. Op zeker moment werden pompschakelaars in toenemende mate populair, het exemplaar dat ik kocht voorzag eigenlijk in alle bezwaren. Te weten:ThinkPadd schreef op maandag 03 november 2014 @ 20:45:
Kan prima. Als je hem elk uur aan/uit gaat zetten is anders, maar 's nachts uitzetten kan prima. Je hebt alleen wel kans dat hij vrij lang bezig is voor je hem kunt gebruiken voor warmwater/CV omdat hij misschien een ontluchtingsprogramma ofzo gaat draaien.
<knip>
De pomp draait uiteraard als het moet, maar na uitschakelen van de thermostaat blijft hij nog 20 minuten doordraaien. Hiermee voorkom je dat bovengenoemde als maar aan- en uitschakelen. Ook bij langdurig geen warmte vraag zoals in de zomer laat hij de pomp eens in de 48 uur draaien. Volgens mij is dat type nog steeds leverbaar. Het overwegen waard lijkt me.
Ik had juist geen droogtrommel, hè._JGC_ schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 13:06:
Een uur om te drogen? Gooi jij er altijd maar 2 handdoeken en een setje ondergoed in dan? Die van mij doet ruim anderhalf uur over een trommel van 5kg, en daarna mag je gaan strijken, want dan ligt een deel in de kreukels terwijl de rest nog vochtig is.
Kleding hang ik sowieso uit, handdoeken wil ik nog wel eens in de droger gooien als ik 2 volle wasrekken heb, maar voorkeur gaat altijd uit naar uithangen.
Dus ik heb geen idee hoe lang zo'n ding erover doet om te drogen.
Anyway, dit gaat al aardig offtopic. Back on topic!
dus je laat rustig je huis ietsjes verder als normaal afkoelen tot bv 17c ipv 17.5 wat is ingesteld en de cv gaat dan om 17uur aan vlak voor je thuis bent. Het voelt dan een stuk aangenamer in huis dan wanneer hij een uur eerder is aan geweest en het alweer 17.5c is, ook is hierop doorverwarmen naar 20c oid denk ik efficiënter als dat cv eerst weer een tijdje uit is.
verder heb ik een mediaplayer bestelt om de pc uit te kunnen zetten als ik op de tv aan het internetten ben, uitzending gemist kijk of een filmpje ofzo. helaas heb ik een onbetrouwbare chinees gehad, want verkeerde mediaplayer in een doosje van een duurdere. het werkt allemaal wel, maar ik ben een rappe pc gewend en dan ga ik niet lopen aanklooien met een inferieure en wachttijd bezorgende media speler.
de claim loopt en dan verpats ik deze weer en koop een goeie. (met rk3288 chip).
Nukezone FTW
* Dido steekt zijn hand op.Jolke schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 12:54:
ik neem aan dat niemand op de was gaat zitten wachten totdat deze droog is.
Maar goed, da's dan bij de wasserette, en dat duurt 10 of 20 minuten - en dan komen mijn shirts er strijkvrij uit
En dat voor 80 of 160 cent, ik teken ervoor.
Hier de was op 40ºC en daarna direct de (warmtepomp)droger in, verbruik ongeveer 1,5 kWh. De vaatwasser verbruikt 1 kWh en dat is een oudje van 11 jaar oud. Totaal 2,5 kWh.iApp schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 11:12:
[...]
Om even een goed beeld te schetsen: wasmachine, wasdroger en afwasmachine staan gemiddeld drie keer per week aan. Dus dat is al snel 15kWh per week (15*0,22=€3,30 per week, best duur) maar dat vertegenwoordigd niet ons stroomverbruik van €100,- euro per maand.
...
[...]
Zoals eerder al gezegd is: meten is weten
Aannames zijn uitgangspunten, daarna meten en controleren. Dan weet je wat en kun je eraan gaan werken.
^ Dit dus.drielp schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 13:38:
[...]
Zoals eerder al gezegd is: meten is weten![]()
Aannames zijn uitgangspunten, daarna meten en controleren. Dan weet je wat en kun je eraan gaan werken.
Niemand kan ontdekken waar mijn hoge stroomverbruik vandaan komt.
Stedin niet.
Elektra monteurs niet.
2 persoons huishouden.
Alles wat maar oud was vernieuwd, ijskast, vriezer, stofzuigers enz, enz.
Alles per verbruiker uitgelezen.
Niets verklaard het!
Mijn verbruik 5200kw per jaar
Gas 1200, is wel netjes
Gemeten sluipverbruik per dag 4kw.
Wie is de kenner die een oplossing weet, kost mij aardig wat geld elk jaar!
Dit topic is gesloten.