Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.857 views

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:26
Waarom kopen mensen eigenlijk niet gewoon een tang van een paar tientjes op een investering van duizenden euro's. :? Op die tang krijg je ook de BTW terug. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Origineel schreef op woensdag 12 november 2014 @ 14:13:
Kun je een adereindhuls tang gebruiken of MC4 connectoren te persen?
(of andersom, kun je een MC4 tang ook gebruiken voor adereindhulzen?)
Daarom dus.

Ik had dus een adereindhulstang gekocht omdat ik die vaker denk te gaan gebruiken als een MC4 tang, omdat ik uiteindelijk maar 8 stekkers hoef te persen.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Señor Sjon schreef op zondag 23 november 2014 @ 11:22:
Waarom kopen mensen eigenlijk niet gewoon een tang van een paar tientjes op een investering van duizenden euro's. :? Op die tang krijg je ook de BTW terug. ;)
Ik snap dat wel. Het is een beetje zonde van het geld en milieu om een tang te kopen die je eenmalig gebruikt.

• Señor Sjon
En als je verhuist of je systeem uitbreidt, dan heb je weer die tang nodig. :P

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Origineel schreef op zondag 23 november 2014 @ 11:44:
[...]

Daarom dus.

Ik had dus een adereindhulstang gekocht omdat ik die vaker denk te gaan gebruiken als een MC4 tang, omdat ik uiteindelijk maar 8 stekkers hoef te persen.
MC4 tweede van links, aderhulsen daar weer rechts naast

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/t/Crimpzange-crimpen-fuer-Aderendhuelsen-Einsaetze-Crimp-Zange-fuer-Kabelschuhe-NEU-/00/s/NTAwWDUwMA==/z/RgAAAMXQCZ1TckWs/$_1.JPG

Heb je nu niets aan, maar zoek de volgende keer iets langer. ;)

http://www.ebay.de/itm/Cr...chutz&hash=item1e85dea977

• Señor Sjon
Lol, 22 euro. I rest my case. ;)

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 15:31

Crazy-

Best life ever

hansvk schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 17:23:
Heb besloten om mijn systeem bestaande uit 12 x 250 Wp Suntechs met SolarEdge Power Optimizers op een SE3000 uit te breiden met 2 x 260 Wp JA Solar All Black panelen met P300 Optimizers op een wat lager gelegen dakvlak. Eerder had ik daar last van schaduw, maar dit probleem bestaat niet meer. Kom ik met opgewekte zonnestroom weer wat dichter bij mijn jaarverbruik :-)
Voor de prijs zou dan gaan voor de yingli panda yl260c-30b, presteren beter dankzij de n-type cellen!

[ Voor 0% gewijzigd door Crazy- op 23-11-2014 15:52 . Reden: typo ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Origineel
  • Niet online
+ 21 Euro Verpackung und Versand :o

Bestel dat ding dan even, dan kan ik hem mooi van jou lenen :+

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:49

franssie

Save the albatross

PClop schreef op zondag 23 november 2014 @ 14:48:
[...]
MC4 tweede van links, aderhulsen daar weer rechts naast

[afbeelding]

Heb je nu niets aan, maar zoek de volgende keer iets langer. ;)

http://www.ebay.de/itm/Cr...chutz&hash=item1e85dea977
Voor een puur MC4 tang was de EUR 50+ die je veel ziet mij inderdaad te belastend, en niet alleen financieel.
Dit is een mooie tang die ook voor andere dingen te gebruiken is en dan kan ik wel de aanschaf verantwoorden :)
EUR 20 verzendkosten :(

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-11-2025
Dezelfde verkoper biedt het setje ook aan als veiling, en dan zijn de verzendkosten "slechts" 11,90.

• franssie

franssie

Save the albatross

eens proberen dan, dank voor de tip!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:51

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Wij zijn een huis aan het bouwen met een lessenaarsdak ("plat" dak onder een hoek van 20 graden) van ca. 10x8m. In het midden komt een schoorsteen van 20cm rond (gewoon zo'n stalen pijp). Nou heb ik een aantal offertes opgevraagd voor 20 panelen en 1 ervan raadt mij sterk panelen met optimizers aan ivm de schaduw van de schoorsteen. Het dak staat nl. op het zuiden en doordat de panelen boven de schoorsteen moeten komen (ivm hoog gebouw naast ons huis). Ook zouden de optimizers helpen wanneer de panelen verouderen. Dit systeem moest ca 10K kosten, iets wat ik nogal hoog vond. Zijn optimizers echt nodig bij zo'n kleine schaduw? Als dat zo is, kan ik misschien de schoorsteen beter tegen de bovenkant van het dak duwen en de panelen er onder.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:50

JayPe

Ondertitel

zonoskar schreef op zondag 23 november 2014 @ 21:12:
Wij zijn een huis aan het bouwen <KNIP> Als dat zo is, kan ik misschien de schoorsteen beter tegen de bovenkant van het dak duwen en de panelen er onder.
Altijd: Als je de mogelijkheid hebt om de schoorsteen te verplaatsen naar een positie op 't dak die géén schaduw veroorzaakt op de zonnepanelen: áltijd doen.

Bedenk verder dat 'optimizers, losse strings, micro omvormers en weet ik veel wat voor ratteplan er allemaal bestaat er alleen maar zijn om problemen op te lossen (of beter: het verlies te verminderen) die er zonder die schoorsteen niet zouden zijn.

CV-ketels, dakkapellen, mechanische ventilatie en wat dan ook nog meer: op 't noorden prima, maar houd het zuiden léég voor zonnepanelen/zonneboiler!

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

zonoskar schreef op zondag 23 november 2014 @ 21:12:
Wij zijn een huis aan het bouwen met een lessenaarsdak ("plat" dak onder een hoek van 20 graden) van ca. 10x8m. In het midden komt een schoorsteen van 20cm rond (gewoon zo'n stalen pijp). Nou heb ik een aantal offertes opgevraagd voor 20 panelen en 1 ervan raadt mij sterk panelen met optimizers aan ivm de schaduw van de schoorsteen. Het dak staat nl. op het zuiden en doordat de panelen boven de schoorsteen moeten komen (ivm hoog gebouw naast ons huis). Ook zouden de optimizers helpen wanneer de panelen verouderen. Dit systeem moest ca 10K kosten, iets wat ik nogal hoog vond. Zijn optimizers echt nodig bij zo'n kleine schaduw? Als dat zo is, kan ik misschien de schoorsteen beter tegen de bovenkant van het dak duwen en de panelen er onder.
Het verbeteren van de opbrengst in de loop van jaren, klopt. Panelen degraderen per jaar, maar helaas niet allemaal gelijk. Met een string omvormer systeem heeft dat dan extra nadeel (ketting/schakel)

Maar... 10k met optimizers en 20 panelen?
Neem.even 20x 260Wp yingli met een solaredge systeem zit je allin rond de 7000 euro excl, nog geen 8.5k incl..btw.

Dan is 10k teveel ja...

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik lees hier nu al enkele maanden gretig mee op het forum.
Heb er het nodige van opgestoken.
En enige tijd geleden een flinke set panelen plus omvormers besteld, die nu binnen zijn.
Eindelijk ben ik nu druk met het plaatsen van mijn zonneanelen.
Maar ik zou hier graag de nodige foto's plaatsen van mijn zelfbouw projekt.
Maar dat blijkt niet erg eenvoudig voor een leek als mij.
Misschien iemand een goede uitleg hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
Blijkbaar heb je de nodige karma punten nodig om een fotoalbum te unlocken, maar die heb ik dus nog niet.
Een andere manier?

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
patrickvanvalen schreef op zondag 23 november 2014 @ 23:13:
Ik lees hier nu al enkele maanden gretig mee op het forum.
Heb er het nodige van opgestoken.
En enige tijd geleden een flinke set panelen plus omvormers besteld, die nu binnen zijn.
Eindelijk ben ik nu druk met het plaatsen van mijn zonneanelen.
Maar ik zou hier graag de nodige foto's plaatsen van mijn zelfbouw projekt.
Maar dat blijkt niet erg eenvoudig voor een leek als mij.
Misschien iemand een goede uitleg hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
Blijkbaar heb je de nodige karma punten nodig om een fotoalbum te unlocken, maar die heb ik dus nog niet.
Een andere manier?
picture upload" :)

[ Voor 4% gewijzigd door BenEco op 23-11-2014 23:39 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 13:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Deze is makkelijker, die maakt de linkjes ook nog voor je

http://plaatjesdump.nl

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• PClop
  • Niet online
franssie schreef op zondag 23 november 2014 @ 18:38:
[...]

Voor een puur MC4 tang was de EUR 50+ die je veel ziet mij inderdaad te belastend, en niet alleen financieel.
Dit is een mooie tang die ook voor andere dingen te gebruiken is en dan kan ik wel de aanschaf verantwoorden :)
EUR 20 verzendkosten :(
Je kunt ook 4 bestellen en 3 doorverkopen voor 30+ euro p/s, je bent toch een nederlander, of niet?
>:)

Verpackung und Versand EUR 20,90 Jeder zusätzliche Artikel EUR 3,00

[ Voor 8% gewijzigd door PClop op 24-11-2014 12:09 ]

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:03

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

PClop schreef op maandag 24 november 2014 @ 12:05:
[...]

Je kunt ook 4 bestellen en 3 doorverkopen voor 30+ euro p/s, je bent toch een nederlander, of niet?
>:)
Je kan er ook een van mij lenen (voor MC4, met ombuig pootjes), moet je 'm wel komen halen, of 2 x pakket kosten betalen.
Ik heb er 2 en diegene die ik wel wil uitlenen past niet door de brievenbus.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Origineel
  • Niet online
@ Andre, is dat in de buurt van Amersfoort?

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:03
Wij zitten te denken om zonnepanelen te plaatsen op ons dat wat zuid/oostelijk is gericht. Het dak heeft geen last van schaduw zover ik kan zien, staat een heel klein pijpje op van de centrale afzuiging. Zover ik kan zien passen er 10 panelen op, misschien met precies passen 12 maar durf dat niet helemaal te zeggen. Met 10 panelen zou het vermogen rond de 2500Wp uitkomen zover ik zie.

Wat zitten inlezen en een solaredge optimizer per paneel is toch niet echt zinvol gezien het feit dat er geen schaduw is? Iemand enig idee waar ik aan kan denken voor alles inclusief installatie en btw voor die 2500Wp?

• Andre1973

Andre1973

jwillemsen schreef op maandag 24 november 2014 @ 14:09:
Wij zitten te denken om zonnepanelen te plaatsen op ons dat wat zuid/oostelijk is gericht. Het dak heeft geen last van schaduw zover ik kan zien, staat een heel klein pijpje op van de centrale afzuiging. Zover ik kan zien passen er 10 panelen op, misschien met precies passen 12 maar durf dat niet helemaal te zeggen. Met 10 panelen zou het vermogen rond de 2500Wp uitkomen zover ik zie.

Wat zitten inlezen en een solaredge optimizer per paneel is toch niet echt zinvol gezien het feit dat er geen schaduw is? Iemand enig idee waar ik aan kan denken voor alles inclusief installatie en btw voor die 2500Wp?
Je kunt even bij een installateur van afzuig installatie's navragen, er bestaan namelijk een soort pannen die alleen voor een "koude" lucht afvoer geschikt zijn en en zo laag zijn dat er panelen over heen kunnen worden geplaatst, en daar (de "koude lucht) hebben de panelen ook weinig last van.
Is even de vraag of die er is voor jouw pannen. die aanpassing zal snel heel veel goedkoper zijn dan het toepassen van solar edge of micro omvormers.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Andre1973

Andre1973

Origineel schreef op maandag 24 november 2014 @ 13:33:
@ Andre, is dat in de buurt van Amersfoort?
Uitgeest, is omgeving Alkmaar / Haarlem / Amsterdam.

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Over schaduw gesproken..Nu de zon lager staat begin ik toch last te krijgen van de schaduw van de boom van de overburen :/

Oktober:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/1zv5k.png

Nu:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/ev1jip.png

Hij staat ook precies zuid ten opzichte van mijn panelen -O-
Binnenkort maar eens langsgaan met een bak bier en vragen of die boom niet afgetopt kan worden. Hij steekt een meter of 4 boven de nok uit.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
Waarom zo moeilijk doen met die MC4 tangen: http://www.ebay.com/sch/i...&_nkw=mc4+crimper&_sop=15 ;)

Kleine 20 euro inclusief verzending :) Je moet misschien eventjes wachten als je pech hebt :+

[ Voor 27% gewijzigd door Pascal Saul op 24-11-2014 15:04 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb er toch maar een bij die Duitser besteld, lijkt morgen al aan te komen. EUR30 is dan nog wel te doen en die tang is multifunctioneel. Had gehoopt gisteren mijn panelen op het dak te hebben, wordt nu volgende week, soit.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Andre1973 schreef op maandag 24 november 2014 @ 14:17:
[...]

Je kunt even bij een installateur van afzuig installatie's navragen, er bestaan namelijk een soort pannen die alleen voor een "koude" lucht afvoer geschikt zijn en en zo laag zijn dat er panelen over heen kunnen worden geplaatst, en daar (de "koude lucht) hebben de panelen ook weinig last van.
Is even de vraag of die er is voor jouw pannen. die aanpassing zal snel heel veel goedkoper zijn dan het toepassen van solar edge of micro omvormers.
Solaredge/micro oplossingen zijn niet alleen om schaduwmanagement uit te voeren van vaste opstakels.

Het gaat verder dan dat.

- Opvang van de zwakste schakel in de string (ene paneel doet bijv. 103% en t andere 99%)
- wolken/vervuiling/poep/blad schaduw
- degradatie van je panelen door de jaren heen verloopt ongelijk per paneel (zie eerste punt)
- stabielere spanning (se doet 360v) om hiermee een correcte sinus te hebben met de 230v (ofwel 97%+ omvormer)

Over de komende jaren biedt dit per jaar im procenten meer opbrengst voor je installatie en niet alleen omdat er een pijpje aanwezig is

• Andre1973

Andre1973

Crazy- schreef op maandag 24 november 2014 @ 18:25:
[...]

Solaredge/micro oplossingen zijn niet alleen om schaduwmanagement uit te voeren van vaste opstakels.

Het gaat verder dan dat.

- Opvang van de zwakste schakel in de string (ene paneel doet bijv. 103% en t andere 99%)
- wolken/vervuiling/poep/blad schaduw
- degradatie van je panelen door de jaren heen verloopt ongelijk per paneel (zie eerste punt)
- stabielere spanning (se doet 360v) om hiermee een correcte sinus te hebben met de 230v (ofwel 97%+ omvormer)

Over de komende jaren biedt dit per jaar im procenten meer opbrengst voor je installatie en niet alleen omdat er een pijpje aanwezig is
Natuurlijk bied SE meer voordelen dan alleen schaduwmanagement, maar daar is het in eerste instantie wel voor bedoeld. Geleerden beweren nl. dat een paneel echt stuk gaat (de bypass diode's schijnt daar niet levenslang tegen te kunnen) als dat paneel dagelijks harde schaduw te verwerken krijgt, zoals bijvoorbeeld een pijpje. Dat er heel regelmatg geen rekening mee word gehouden tijdens plaatsen is wat anders. daarnaast is het fijn dat ze ook de onderlinge verschillen opvangen, met welke oorzaak dan ook, en de uitlezing per optimizer.
Maar er hangt ook een prijskaartje aan, en als je een stringomvormer gebruikt, en daarbij met enige regelmaat de opbrengst bekijkt t.o.v de verwachting, dan is werkt dat ook prima.
Ik zeg: string omvormer waar t kan, SE waar t moet, of voor de diegene die alles graag per paneel wil zien.
We hebben recent ook een groot dak vol geplaatst, met een combi van zowel string als SE.

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-12-2025

paulv1973

16.730Wattpiek

Pascal Saul schreef op maandag 24 november 2014 @ 15:03:
Waarom zo moeilijk doen met die MC4 tangen: http://www.ebay.com/sch/i...&_nkw=mc4+crimper&_sop=15 ;)

Kleine 20 euro inclusief verzending :) Je moet misschien eventjes wachten als je pech hebt :+
Die heb ik ook....
Is een kleine week onderweg maar werkt prima.... ;)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Verwijderd

optimzers zijn leuk maar niet als je helemaal geen schaduw hebt, snap niet waarom het eigenverbruik van de optimizers nooit word vermeld....
ik heb eens wat getest ermee, maar heb ze snel weer weggehaald (ik heb geen schaduw, alleen in december-januari)
het schaduw verlies in de wintermaanden is te verwaarlozen

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-07-2025
Goedeavond,
Ik zit op dit forum zo nu en dan mee te lezen en het heeft mij aangezet om 12 panelen (6 oost en 6 west) te gaan plaatsen. Het eea aan offertes uitgezet met als resultaat een aanbieding voor €1,02 per Wp. Ik krijg hiervoor het volgende:

- 12 stuks 250Wp ZN-shine mono, black (totaal 3000Wp)
- Hosola 3000 omvormer met dubbele mpp tracker
- installatie

Iemand enig idee of dit een knappe kwaliteit is?

De prijs is volgens mij erg scherp tov andere aanbiedingen die ik heb liggen met ja solar (265Wp, totaal 3180Wp) en omnik omvormer, maar tegen een prijs van 1,32 per Wp. Wat is volgens jullie verstandig om te doen en waarom?

Reacties en advies wordt zeer gewaardeerd.

• Andre1973

Andre1973

lp77 schreef op maandag 24 november 2014 @ 20:51:
Lees heel goed de kleine lettertjes, soms zit in de installatie maar 2 uur werk voor de meterkast, de kabel door het huis en aansluiten op de omvormer, dat is heeeeeeel weinig.
Soms komen er dan nog kosten bij op nacalculatie, die kunnen fors zijn.
Let ook heel goed op dat als je hele huis achter ALS zit (aardverspreidings weerstand = hoog) dat ook de omvormer achter een juiste ALS komt. Dat zijn nl. de dingen die ze niet kunnen inschatten en waar nogal eens mee word gesjoemeld. Kijk ook even of de wifi wel bereik heeft waar de omvormer komt, anders heeft de omvormer wel wifi, maar toch geen contact.
Verder zit je met 6 panelen behoorlijk aan de lage kant van het MPP (edit2: vanaf 150-500 VDC) bereik van deze omvormer, ze geven aan dat ie het het beste doet bij 360 VDC, jij zit zometeen rond de 180-200V, bij 25 graden paneel temperatuur, worden de panelen 60 graden, dan zit je net rond de 160 Volt. En 60 graden is niet uitzonderlijk.

edit: je hebt het over de 3000 MTL uitvoering denk ik.

[ Voor 20% gewijzigd door Andre1973 op 24-11-2014 21:34 ]

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-01 17:53

hrt

Als de inverter direct word aangesloten hoeft hij toch niet achter een A.L.S.?

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• Rol-Co

Rol-Co

hrt schreef op maandag 24 november 2014 @ 21:24:
Klopt, dat mag inderdaad.

• franssie

franssie

Save the albatross

Wat is nu een ALS? Ik dacht altijd AardLekSchakelaar? Maar toch iets anders?
edit://. ah dank, aardlek schakelaar dus, werd door de opmerking weerstand op een verkeerd been gezet.

[ Voor 40% gewijzigd door franssie op 24-11-2014 21:42 ]

• Andre1973

Andre1973

hrt schreef op maandag 24 november 2014 @ 21:24:
Dat is afhankelijk van je huis installatie, als alles achter ALS zit (gebouwd na zeg 1985), dan moet alles achter ALS. omdat de aardpen dan een hogere weerstand heeft. Of de kast moet helemaal dubbel geisoleerd zijn (2 vierkantjes in elkaar).

edit: aardlekschakelaar idd.

[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 24-11-2014 21:32 ]

• lp77
Het betreft inderdaad de 3000MTL, maar volgens de specs heeft deze niet zo'n hoge spanning nodig. Datasheet zegt MPPT voltage range 145-500V en operating voltage 100-500V. Zit ik verkeerd te kijken of begrijp ik het niet. Aanbieder zegt dat er geen meerwerk bijkomt, tenzij ik de kabel zgzaggend over het dak wil hebben. Aanpassen groepenkast etc. is ook incl.

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:27
Zijn die ZnShine mono panelen niet 50V MPPT?

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Andre1973

Andre1973

Dan is het best heel goedkoop, dat is ongeveer de Wp prijs waar wij grote projecten voor leveren (200 - 2500 panelen).
Merk panelen en omvormer ken ik niet, ik vind wel dat een 3000 Wp omvormer voor een 1500 O + 1500 W wat veel is. De zon kan niet zowel op Oost als op West tegelijk staan, en als we binnen 25 jaar een 2e zon verwachten dan was dat wel een keer in het nieuws geweest denk ik. ;-)
Dan zou ik eerder die 2500 nemen, waarvan ik zie dat je de MPP heb genomen, bij die ik tegen kom heeft de 3000 MTL een MPP ondergrens van 150 VDC.
Die 2500 kan ook 2700 aan, en als we uitgaan van die 0,85 waar veel mee rekenen zelfs voor zuid, dan zit je daar al onder.

edit: Kan de MPP van die panelen niet zo snel vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Andre1973 op 24-11-2014 22:01 ]

• drielp
  • Laatst online: 27-12-2025
Goedeavond,
Ik zit op dit forum zo nu en dan mee te lezen en het heeft mij aangezet om 12 panelen (6 oost en 6 west) te gaan plaatsen. Het eea aan offertes uitgezet met als resultaat een aanbieding voor €1,02 per Wp. Ik krijg hiervoor het volgende:

- installatie

De prijs is volgens mij erg scherp tov andere aanbiedingen die ik heb liggen met ja solar (265Wp, totaal 3180Wp) en omnik omvormer, maar tegen een prijs van 1,32 per Wp. Wat is volgens jullie verstandig om te doen en waarom?

6 panelen op één MPPT kan problemen geven bij opstarten in de zomer. In het slechtste geval start de omvormer helemaal niet op. Afgelopen zomer kwam gaf een zelfde verdeling (2x6) problemen met opstarten van de Omnik 3k omvormer bij mijn stiefdochter. Omdat alles op zuid lag, hebben we de twee string parallel op beide MPPT gezet. Probleem was opgelost.

De Hosola 2000 of 2500 zou beter werken, die heeft minder opstart spanning nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door drielp op 24-11-2014 21:55 . Reden: toeveoging ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• lp77
Bedankt zover. Ik zal eens informeren voor een lichtere omvormer. Ik zie dat ze ook SMA omvormers verkopen, maar die zijn fors duurder. Is dit het extra geld waard tov de aangeboden omvormer?

Datasheet van de panelen:
http://www.solarnrg.nl/do...265w-english-v1307-lq.pdf

En dan zijn het de panelen van 250Wp.

[ Voor 6% gewijzigd door lp77 op 24-11-2014 22:52 ]

• Señor Sjon
Laat me raden, SolarNRG heeft (weer) de SamenZonneEnergie inkoopactie gewonnen? Vanaf 24 november zou er gemaild worden.

Ik zou HEEL goed naar de kleine letters kijken en vooral kijken of je niet een DealExtreme omvormer krijgt. :+

• lp77
Señor Sjon schreef op maandag 24 november 2014 @ 23:15:
Laat me raden, SolarNRG heeft (weer) de SamenZonneEnergie inkoopactie gewonnen? Vanaf 24 november zou er gemaild worden.

Ik zou HEEL goed naar de kleine letters kijken en vooral kijken of je niet een DealExtreme omvormer krijgt. :+
Nee, aanbieding van Met De Zon.

Verwijderd

metdezon heeft de laatste actie hier ook gehad afgelopen jaar

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
Goedeavond,

- installatie

hee leuk een oost-west.

hier een voorbeeld dag van 2 oost-west sytemen. (beide op een dak van 45 graden)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/oost-west/20april2013.jpg
bijde omvormers doen ongeveer 3300W.
mijn systeem heeft 3850Wp en die van mijn ouders heeft zelfs 4770Wp.
mijn ouders toppen wel iets af met hun 4770Wp, maar op jaarbasis valt het erg mee.

wel lastig om dit voor elkaar te krijgen met 6X het paneel wat je kiest. (zoals andere al zeggen)
je zou ook voor een 5"cellen paneel kunnen kiezen. b.v:
http://www.sun-solar.nl/i...anelen-210-euro-incl-btw/
dan zit je wat beter op de V voor de mpp.
of als je veel geld hebt kun je voor zoiets gaan:
http://shop.winkelman-zon...sunforte-mono-327wp-.html
of eens kijken naar solarfrontier.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:36

databeestje

Von PrutsHausen

Andre1973 schreef op maandag 24 november 2014 @ 18:56:
[...]

Natuurlijk bied SE meer voordelen dan alleen schaduwmanagement, maar daar is het in eerste instantie wel voor bedoeld. Geleerden beweren nl. dat een paneel echt stuk gaat (de bypass diode's schijnt daar niet levenslang tegen te kunnen) als dat paneel dagelijks harde schaduw te verwerken krijgt, zoals bijvoorbeeld een pijpje. Dat er heel regelmatg geen rekening mee word gehouden tijdens plaatsen is wat anders. daarnaast is het fijn dat ze ook de onderlinge verschillen opvangen, met welke oorzaak dan ook, en de uitlezing per optimizer.
Ik heb wat onderbouwing gevonden voor deze theorie dat mijn bypass diodes stuk zijn, ik kwam de volgende PDF tegen bij het zoeken naar bypass diode failure.
http://www.nrel.gov/docs/fy13osti/58225.pdf

Het is dus in zekere zin wel een bekende kwaal als er een slecht thermisch ontwerp in de Junction Box zit. Gezien de herkomst van deze panelen van een chinees bedrijf wat inmiddels niet meer bestaat verbaast dat me niets.

Wellicht kan ik er gewoon nieuwe inzetten die minder warmte ontwikkelen. 1 van de mensen hier opperde Schottky diodes, daar zal ik me eens in verdiepen.

Edit: japans onderzoek. Allerlei problemen.
http://www.iea-pvps.org/i..._frontend_push&docID=1275

[ Voor 4% gewijzigd door databeestje op 25-11-2014 12:07 ]

• lp77
Ik denk dat ik het niet helemaal begrijp mbt opstartspanning van de omvormer icm zonnepanelen. Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit of waar ik info kan vinden waar dit wordt uitgelegd?

MDZ zegt dat het met een 3kW prima moet lukken (uiteraard), maar de andere aanbieder biedt 12 panelen (265Wp) aan met een 3600 omvormer. Heb in het verleden ook aanbiedingen ontvangen van 12 panelen met Omnik 3.0. Dan zou deze omvormer toch ook te zwaar zijn?
Als ik verder informeer is het ook vrij uitzonderlijk dat een omvormer met 2 mpp's minder dan 3,0 kW heeft. Wie kan mij aan de juiste info helpen in dit oerwoud van adviezen?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Schottky's hebben wel een hogere lekstroom, zeker als ze heet worden.
Dimensioneer ze op een hoge Ta (>70 graden) en reken dan door of je geen thermal runaway (diode heet-> hogere lekstroom->hetere diode->...) krijgt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Proton_ schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 12:03:
Schottky's hebben wel een hogere lekstroom, zeker als ze heet worden.
Dimensioneer ze op een hoge Ta (>70 graden) en reken dan door of je geen thermal runaway (diode heet-> hogere lekstroom->hetere diode->...) krijgt.
Ik heb een paper gevonden van ST waarin ze hier op in gaan.
http://www.st.com/st-web-...ation_note/DM00034029.pdf

Tevens gerelateerd daaraan de toekomst van de bypass diodes gevonden. Ook van ST, in principe een FET specifiek voor dit doel waarbij er vrijwel geen verlies optreed.
https://drive.google.com/...3g6NDEyODM5YTlmODA3M2VmZQ

Misschien iets voor Eric-pvt om te proberen :)

Edit: De nieuwe lossless diodes zijn eigenlijk de enige echte winnaar bij het testen van diodes voor zonnepanelen. http://solar.org.au/papers/11papers/11_19_Gough.pdf

Het probleem is alleen dat deze in bulk 2,26$ kosten, dat betekent 5 euro extra per paneel, en in de huidige markt zie ik dat niet echt gebeuren.

In de PDF staat ook nog een normale P-N diode ter vergelijking, zo eentje die ik zelf ook gebruikt had, en volgens de sheet kan die zomaar 140 graden bij 4 Ampere worden, zeker een probleempje in zo'n kleine behuizing. Ik denk dat ik wel weet wat voor diodes er in mijn goedkope chinese panelen zit.

Misschien wel een leuk testje onder de tweakers om te kijken wat voor bypass diodes er in het paneel zitten, het falen is toch niet zo raar als dat ik dacht dat het was. Het gevolg is dat het paneel last krijgt van hotspots en dat kan dan weer leiden tot het lossolderen van cellen en brandplekken.

[ Voor 35% gewijzigd door databeestje op 25-11-2014 12:41 ]

• migjes
lp77 schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 12:01:
Ik denk dat ik het niet helemaal begrijp mbt opstartspanning van de omvormer icm zonnepanelen. Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit of waar ik info kan vinden waar dit wordt uitgelegd?

MDZ zegt dat het met een 3kW prima moet lukken (uiteraard), maar de andere aanbieder biedt 12 panelen (265Wp) aan met een 3600 omvormer. Heb in het verleden ook aanbiedingen ontvangen van 12 panelen met Omnik 3.0. Dan zou deze omvormer toch ook te zwaar zijn?
Als ik verder informeer is het ook vrij uitzonderlijk dat een omvormer met 2 mpp's minder dan 3,0 kW heeft. Wie kan mij aan de juiste info helpen in dit oerwoud van adviezen?
opstart spanning is ook een lastige.
en precies vertellen is erg moeilijk, maar je hebt zoizo een aardige marge nodig (te minste dat is wel prettig.)
maar goed een poging (een beetje versimpeld):

je kiest een paneel (ZN-shine) met 6" cellen die ongeveer 30Vmpp leveren.
daar van zet je er 6 in serie 6X30 = 180Vmpp
maar als de panelen warm worden dan zakt de V naar b.v. 25V en heb je maar 6X25 =150Vmpp.
worden de panelen kouder dan stijgt de V naar b.v 35V en heb je 6x35 = 210V
de A van de panelen word alleen maar meer of minder na gelang de zon schijnt.(en hoe recht dat op de panelen is)

je wil de Vmpp eigenlijk altijd binnen de Vmpp bereik houden. (fabrikanten geven er vaak wel verschillende namen aan dus pas op.)
voor een snelle berekening probeer eens sunnydesign en dat geeft je de max en min V. ;)

de omvormers waar je tot nu toe naar kijkt (je hebt niet veel keus met oost-west) willen eigenlijk het liefst 350V op de mpp. ;)
nu kun je wel wat afwijken van het optimum, het levert dan wel iets minder rendement uit de omvormer. (zie dit niet als een te groot probleem, denk aan ongeveer een 0,5% tot 1% minder opbrengst)

met oost-west heb je nog een probleem waar je op moet letten.
kijk ook naar het bereik van de mpp, zo doet een oude omnik van 3000W maar 1700W per mpp.
en een power-one 3.0 (ook 3000W en een 300W soms extra) doet 2000W per mpp.
(de nieuwe omnik doet 2100W per mpp)
dus let niet alleen op de hoeveelheid W van de omvormer maar ook op die van de mpp.

ik heb eigenlijk geen goed antwoord voor je bij het kiezen van een omvormer.
eigenlijk vind ik geen enkele omvormer geschikt voor wat je wil.
de panelen vervangen voor panelen met 5" cellen lost wel wat problemen op, maar is het net niet.
de dure panelen gebruiken die ik gaf (benQ) ja dat is het hem wel, maar is weer erg duur. (dan heb je +/- het zelfde als wat ik heb)

een oplossing kan zijn:
solaredge gebruiken, dan heeft ieder paneel zijn eigen mpp en heb je boven staande problemen niet.
maar hier zit ook een extra kosten post aan.
(deze oplossing is wel erg leuk als je ook nog 1 of meerdere panelen zeer stijl naar zuid kunt zetten.
denk aan een illegaal paneeltje aan de schoorsteen geschroefd. dat paneel zal dan extra leveren in de winter maanden als oost-west het slecht doet.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• lp77
migjes schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 12:44:
[...]

opstart spanning is ook een lastige.
en precies vertellen is erg moeilijk, maar je hebt zoizo een aardige marge nodig (te minste dat is wel prettig.)
maar goed een poging (een beetje versimpeld):
Ahhh kwartje is gevallen. Ik weet nu waar ik op moet letten. Heb even snel gezochy en de omvormer met 2 mpp's met de laagste inschakelspanning bedraagt 120V.

Is het anders wijs om 2 omvormers toe te passen ipv 1 met dubbele MPP?

• migjes
lp77 schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 13:38:
[...]

Ahhh kwartje is gevallen. Ik weet nu waar ik op moet letten. Heb even snel gezochy en de omvormer met 2 mpp's met de laagste inschakelspanning bedraagt 120V.

Is het anders wijs om 2 omvormers toe te passen ipv 1 met dubbele MPP?
zolang je maar door hebt dat de temperatuur de V beïnvloed.
en de temperatuur is een lastige om te schatten dus neem wat marge.
(mijn voorkeur is een omvormer met 2mpp's, zeker als het bewolkt is doet het dan wat beter als 2 omvormers. je haalt makkelijker de minimum W die de omvormer nodig heeft voor hoog rendement.
maar dan heb je wel ongeveer 3600Wp nodig voor een 3000W omvormer en dat haal je niet.)

het beste is er voor om te zorgen dat de V van de panelen gewoon hoger is (en dan een lagere A).
of je nu 1 of meerdere omvormers gebruikt vrijwel alle tl omvormers willen gewoon 350V als optimum.
dit kan door solarfrontier panelen te gebruiken of panelen met 5"cellen of de benQ/sanyo panelen etc...
voorbeeldje:
http://www.sun-solar.nl/i...anelen-210-euro-incl-btw/ (49Vmpp * 5,2A)
tegen over deze:
http://www.sun-solar.nl/i...paneel-175-euro-incl-btw/ (30Vmpp * 8,6A)

een andere optie is solaredge optimizers, is best betaalbaar voor je oost west.
zeker als je de kleinste omvormer gebruikt van hun (SE2200 dat is meer als genoeg voor jouw plan.).
bekijk deze optie eens goed, deze raad ik je het liefst aan.

mijn power-one 3.0 gaat zelfs tot de 90V ;)
(staat niet in de specs en moet je wat speciale dingen voor instellen)
maar het rendement van de omvormer zakt dan wel een 2-3% (en dat geld voor vrijwel alle omvormers.).

edit:
let op heb wat dingen gewijzigd ;)

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 25-11-2014 14:31 ]

• Señor Sjon
Ah, ik heb nu ook het SSE ding binnen
Trunsun panelen met Ginlong omvormer... alsof ik bij de Chinees een menu aan het bestellen ben. :+

• migjes
@Señor Sjon
sambal bij? >:)

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

lp77 schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 12:01:

Je kan het beste bij oost-west opstelling 12 panelen van 270Wp (96 cells) panelen nemen met 6 op oost en 6 op west op een Hosola bright 2500MTL omvormer. Dat zou een goede rendement moeten geven en veel goedkoper dan met solarEdge.

www.sunsolar.nl

• Doane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:36
Zeau. 6 panelen via de verhuurder op mijn dak en een Omniksol - 1.5k -TL op de vliering. Yay!
Gaat hij uit op vaste tijden of als de opbrengst onder x komt?
Valt op dat het wifi-ap steeds maar aan en uit valt. Connecten is zo niet te doen.
Er naast zitten met een tablet leverde ook niks op.

Reacher said nothing / Everybody counts or nobody counts

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Doane schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 15:51:
Zeau. 6 panelen via de verhuurder op mijn dak en een Omniksol - 1.5k -TL op de vliering. Yay!
Gaat hij uit op vaste tijden of als de opbrengst onder x komt?
Valt op dat het wifi-ap steeds maar aan en uit valt. Connecten is zo niet te doen.
Er naast zitten met een tablet leverde ook niks op.
Zodra te donker wordt schakelt de omvormer uit.

Vraagje, moet je hier extra huur voor betalen of gaat het via een andere constructie?

[ Voor 8% gewijzigd door SolarKing op 25-11-2014 15:56 ]

www.sunsolar.nl

• Doane
SolarKing schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 15:54:
[...]

Aha. Dus dan kan ik er ook even niet remote bij? Wachten op zon dus. Thx!

• Doane
SolarKing schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 15:54:
[...]

Vraagje, moet je hier extra huur voor betalen of gaat het via een andere constructie?
Extra huur. Met de claim dat je zoveel bepaart dat dat er makkelijk uit komt :)

Verwijderd

Ter info over Samenzonneenergie veiling:

Leverancier: Metdezon
Type panelen: Trunsun Poly Blauw 255Wp, of met meerprijs, Trunsun Mono Zwart 265Wp
Omvormer: Ginlong Solis 3K-2G
Montage: Flatfix Eco / Clickfit

... niet goed gelezen, dr waren al eerder meldingen :), chinees menu e.d.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2014 16:12 ]

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Lijkt er een beetje op dat ze alle kwaliteit bij MDZ hebben laten varen voor de laagste prijs, misschien iets te veel gestuurd door de markt.

Ook specs van de panelen, behalve Voc staan er niet meer bij, geen spec PDF of zo.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-01 15:41

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Doane schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 16:08:
[...]
Extra huur. Met de claim dat je zoveel bepaart dat dat er makkelijk uit komt :)
Hoeveel is de (netto) huurverhoging als ik vragen mag? Ik mag hopen minder dan 2 tientjes per maand...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 16:08:
Ter info over Samenzonneenergie veiling:

Leverancier: Metdezon
Type panelen: Trunsun Poly Blauw 255Wp, of met meerprijs, Trunsun Mono Zwart 265Wp
Omvormer: Ginlong Solis 3K-2G
Montage: Flatfix Eco / Clickfit

... niet goed gelezen, dr waren al eerder meldingen :), chinees menu e.d.
Ik heb al heel wat chinese omvormers gezien maar Ginlong Solis had ik nog nooit eerder van gehoord.
Het zal wel super goedkoop zijn anders zouden ze toch gewoon hun Omniksol of Hosola omvormers aanbieden?
Nu ik het plaatje van de omvormer zie ben ik die Solis omvormer op de afgelopen beurs in de brabant hallen een keer tegen gekomen. (stond alleen geen Ginlong bij) Dus toch een keer gezien.

[ Voor 12% gewijzigd door SolarKing op 25-11-2014 16:51 ]

www.sunsolar.nl

• Doane
antonboonstra schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 16:25:
[...]

Hoeveel is de (netto) huurverhoging als ik vragen mag? Ik mag hopen minder dan 2 tientjes per maand...
12,50 per maand er bij.

• Señor Sjon
De omschrijvingen:
Trunsun Paneel Poly 255 Wp
het Poly-kristallijn 255 Wp paneel van trunsun is een uitstekende keuze. u kunt van dit paneel hoge prestaties en een lange levensduur verwachten.

Zhejiang Trunsun Solar Co is in 2008 opgericht en heeft zich gespecialiseerd in de productie van mono- en polykristallijne zonnepanelen. Vanuit Zhejiang, nabij Shanghai maakt de organisatie hernieuwbare energie voor duizenden huishoudens toegankelijk.
Ginlong Solis omvormer
Ginlong onderscheid zich met een zeer bekwaam R&D team. De jarenlange ervaring resulteerd in kwalitatief hoogwaardige producten.

De Chinese onderneming Ginlong produceert de Solis omvormers. Het bedrijf ontwikkeld al ruim 20 jaar hoogwaardige elektrische producten. De Solis omvormer heeft al meerdere IEC 61000 en IEC 55022 certificaten.
Montage via ClickFit.

Overigens zit het bedrijf hier dik 100km vandaan, halverwege Noord-Holland. Tot zover de aanbesteding in Zuid-Holland. :X
SolarKing schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 16:43:
[...]

Ik heb al heel wat chinese omvormers gezien maar Ginlong Solis had ik nog nooit eerder van gehoord.
Het zal wel super goedkoop zijn anders zouden ze toch gewoon hun Omniksol of Hosola omvormers aanbieden?
Nu ik het plaatje van de omvormer zie ben ik die Solis omvormer op de afgelopen beurs in de brabant hallen een keer tegen gekomen. (stond alleen geen Ginlong bij) Dus toch een keer gezien.
Is het niet een soort DealExtreme apparaat?

[ Voor 22% gewijzigd door Señor Sjon op 25-11-2014 17:00 ]

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Zo'n leuk verhaaltje kun je bij elke merk paneel er wel bij zetten. Uitstekende keuze, hoge prestaties en lange levensduur verwachten.

[ Voor 4% gewijzigd door SolarKing op 25-11-2014 17:02 ]

www.sunsolar.nl

• Señor Sjon
De namen zeggen bijzonder weinig en komen ook niet echt bij andere shops naar voren.

En dat terwijl ze het bij de informatieavond over gerenommeerde merken e.d. hadden... Weer een illusie armer. Waarschijnlijk hebben ze een bups in reserve voor de garantiegevallen. :P

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Señor Sjon schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 17:13:
De namen zeggen bijzonder weinig en komen ook niet echt bij andere shops naar voren.

En dat terwijl ze het bij de informatieavond over gerenommeerde merken e.d. hadden... Weer een illusie armer. Waarschijnlijk hebben ze een bups in reserve voor de garantiegevallen. :P
Ze hebben wel voorraad maar dat gaat erg snel. Ze hebben een apart warenhuis met veel opslag volgens zeggen van 1 van de medewerkers 2 jaar geleden. (ivm toenmalige import tax).

Toen ik 2 maanden na aankoop nog een paar dezelfde panelen zocht waren deze al niet meer leverbaar. Toen heb ik vergelijkbare ZNshine panelen (200Wp) uitgezocht, inmiddels leveren ze die ook al niet meer.

Ik zou er niet vanuit gaan.

• Rol-Co

Rol-Co

Vaak lijken ze wel ergens op met een andere naam/kast, en deze lijkt op.........

http://www.ginlong.com/Products/PV_Solis_1.5K_2G.htm

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 17:19:
[...]

Ze hebben wel voorraad maar dat gaat erg snel. Ze hebben een apart warenhuis met veel opslag volgens zeggen van 1 van de medewerkers 2 jaar geleden. (ivm toenmalige import tax).

Toen ik 2 maanden na aankoop nog een paar dezelfde panelen zocht waren deze al niet meer leverbaar. Toen heb ik vergelijkbare ZNshine panelen (200Wp) uitgezocht, inmiddels leveren ze die ook al niet meer.

Ik zou er niet vanuit gaan.
En als je jouw panelen nu voor garantie claimt? (die met de waarschijnlijk kapotte diodes) wat gebeurd er dan?, dezelfde kan niet meer als ik je goed begrijp.

• Señor Sjon
Dan krijg je denk ik een ander paneel van hetzelfde wattage.

• Andre1973

Andre1973

Het gaat bij SSE en Ichoosr (zelfde toko) alleen maar om de (laagste) prijs. verder niet. Zij laten zich betalen voor de adressen die ze doorgeven, alleen van de adressen waar echt een instalatie komt krijgen ze geld. Vaak word het werk uitgevoerd door mensen die de hoofdaannemer nauwelijks kent. Maar t is wel goedkoop.

• Andre1973

Andre1973

Rol-Co schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 18:19:
[...]

En als je jouw panelen nu voor garantie claimt? (die met de waarschijnlijk kapotte diodes) wat gebeurd er dan?, dezelfde kan niet meer als ik je goed begrijp.
Als je de eerste bent heb je misschien geluk, krijg jij nieuwe, en de volgende 6 (als jij er 6 had) een van jou. De meeste panelen zijn vaak al binnen 2 jaar niet meer te verkrijgen.

• Schallie233
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11-2025
Ook ik heb een offerte van SamenZonneEnergie; 3825wp voor 5029. Qua garanties en dergelijke *lijkt* het allemaal redelijk waterdicht. Desondanks zouden jullie adviseren om verder te kijken?

• Señor Sjon
Ik vind het aanbod nou niet spannend voordelig t.o.v. online prijzen die je kan vinden. Zeker als je in ogenschouw neemt dat het hier om wat vagere Chinese spulletjes gaat. Dan heb je ook nog eens een gestresst bedrijf die 1-2 installaties per dag MOET doen om uit de kosten/tijdsdruk te komen.

Mij valt het na de mooie woorden tegen. Ze gingen prat op de specs en randvoorwaarden bij iChoosr, maar ik word hier echt niet warm van.

En bij mij komt ook nog eens dat de moduulmaat van 1,65x1,0 erg slecht valt in te passen op mijn dak. Het ziet er niet uit en komt als een soort Tetris op mijn dak als ik dat ga doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Señor Sjon op 26-11-2014 09:21 ]

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:13

Trebbors

Failure is no option!

Wat vinden jullie van deze offerte?

Het gaat om een woning met flinke bomen recht voor het huis. Er is gebruik gemaakt van luchtfoto's en straatfoto's.

Members only: Offerte
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Malignant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-01 12:18
Hier ook aan aanbod ontvangen voor de Samenkopen actie.
Moet zeggen dat de prijs heel aantrekkelijk is, zeker als ook de BTW teruggaaf nog in acht word genomen.
Echter kan ik zo weinig info vinden over het bedrijf en de panelen.

Bij mij word de installatie aangeboden door Gutami Solar.
De panelen zijn Ulica Solar en de omvormer van Goodwe.
Nu kan ik van de omvormer wel positieve berichten vinden, maar de Ulica panelen ULICA SOLAR 265 WP Mono ( €480,- meerpijs ) of ULICA SOLAR 255 WP POLY kan ik niets vinden.

12 Panelen voor €4238,- inc. BTW is wel erg aantrekkelijk namelijk.
Zeker gezien mijn huidige 4 panelen gewoon op zijn en bijna niets meer opleveren.

LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-01 13:57
Trebbors schreef op woensdag 26 november 2014 @ 10:24:

Het gaat om een woning met flinke bomen recht voor het huis. Er is gebruik gemaakt van luchtfoto's en straatfoto's.

Members only: Offerte
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
bijna € 4200 voor 2250wp vind ik aan de dure kant. Oke je maakt gebruik van een SolarEdge omvormer icm panelen mét optimzer, dat is natuurlijk duurder dan zonder, maar voor onder de € 3500,- moet het ook zeker lukken.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik vind het in ieder geval een volledige offerte, de indruk die gewekt wordt is dat de leverancier een tevreden klant wil.
Dat mag best betaald worden, €3599 netto lijkt me niet buitensporig hoog voor een turn-key oplossing.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:56

P_Tingen

omdat het KAN

Trebbors schreef op woensdag 26 november 2014 @ 10:24:
Niet supergoedkoop denk ik, maar gemoedsrust is ook wat waard. Als je er zelf geen drukte van wil hebben vind ik zelf prijzen tot €2 / kWh zeer acceptabel.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Señor Sjon
Die Van der Valk dingen zijn bewerkelijker en in de regel duurder dan ClickFit.

Gratis monitoring loopt via SolarEdge, die biedt dat standaard aan voor 25 jaar. Voor zover die 25 jaar wat waard is.

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Tot zover wel positief dus!

Wie van jullie heeft ervaring met Axiplus zonnepanelen en de Solaredge omvormer? En in die combinatie?

[ Voor 67% gewijzigd door Trebbors op 26-11-2014 12:48 ]

• Andre1973

Andre1973

Señor Sjon schreef op woensdag 26 november 2014 @ 12:29:
Die Van der Valk dingen zijn bewerkelijker en in de regel duurder dan ClickFit.

Gratis monitoring loopt via SolarEdge, die biedt dat standaard aan voor 25 jaar. Voor zover die 25 jaar wat waard is.
Met v.d. valk kan het bewerkelijker zijn als ze daadwerkelijk een extra plank gaan plaatsen, vaak is dat niet nodig, kijk maar in het filmpje van vd. Valk.
http://www.valksolarsystems.nl/montagesystemen/schuine-daken
Sommige installateurs geloven niet in clickfit, en willen graag het ergens aan vast schroeven. Of beheersen het clickfit kunstje niet, dat heeft nl. wat oefening nodig.
Voordeel van v.d. Valk voor schuin dak is dat t wat meer houvast geeft als de panlatten wat slechter zijn, maar het dakhout goed, dat kom je wel tegen vooral bij oudere huizen. Ook als er wat hoogte verschil zit in het dak heb je door de standaard sleufgaten wat ruimte om te spelen.
Maar het is incl. plaatsen staat er.

• Señor Sjon
Trebbors schreef op woensdag 26 november 2014 @ 12:41:
Tot zover wel positief dus!

Wie van jullie heeft ervaring met Axiplus zonnepanelen en de Solaredge omvormer? En in die combinatie?
Op SolarEdge in dit en het vorige deel zoeken moet je al aardig wat hits opleveren.

Bij Axiplus denk ik gelijk aan een of ander bouwmarkt paneel. :+

• migjes
redelijk positief.
(als ik de losse spullen uitreken kom ik aardig op die +/-prijzen uit)

maar ik moet toch elke keer weer slikken als ik de prijzen hoor.
(ben blij dat ik het allemaal zelf kan leggen en zo flink bespaar)

een setje zo als je plant met 2250Wp levert ongeveer een 1800kWh per jaar op. (ik schat de schaduw van de bomen, dus hang er niet teveel aan op.)
wat je een +/- 405 euro bespaart per jaar.
dan ben je al snel bijna 2 jaar bezig om alleen de installatie kosten terug te verdienen.
en dit is eigenlijk de reden dat ik vaak liever aan mensen iets wat zwaardere panelen aanraad als ze het niet zelf leggen een 275Wp/300Wp paneel b.v.
installatie kosten worden dan niet duurder (het kost net zoveel moeite om dat soort panelen op te hangen) allen materiaal kosten gaan wat omhoog.

ook solaredge gebruiken is gewoon best duur.
schaduw verhalen worden vaak vind ik iets te veel overdreven (vooral door mensen die teveel kijken naar uur opbrengst en niet naar jaar opbrengst)
onwetende gebruikers en snelle verkopers geven dan de makkelijke solaredge oplossing. (verkocht is verkocht, de centen zijn binnen met zo min mogelijk moeite. wil je een echt goede offerte dan moet er iemand langs komen om de situatie te zien.)

een omvormer(geen solaredge) met optitrack/mppscanning/pvsweep en dan 9x rond 275/300Wp.
kan best wel eens net zoveel kWh opleveren en net zo duur zijn als wat de offerte geeft die je nu hebt.
(en ik zal er niet vreemd van staan te kijken als dit toevallig meer kWh geeft ook)

wil je een juiste offerte moet er iemand langs komen om de situatie te zien met de bomen.
(en dan moet je vertrouwen hebben in het bedrijf die dat doet.)

deze wil ik je ook nog geven:
dakpannen die hebben pas een slecht rendement >:)
die leveren echt 0kwh per jaar op.
dus vol leggen dat dak.
succes.

edit:
een kleine tip voor als je voor solaredge wil gaan.
elk paneel heeft dan zijn eigen mpp, dus de richtig die de panelen opstaan maakt niet meer uit.
er is veel extra's te halen uit een stel panelen die platter liggen en een stel panelen die steiler liggen.
zonder een zwaardere omvormer nodig te hebben om dat de platte panelen het beter doen in de zomer en de steilere in de lente en herfst.
(maar je kunt zelfs een paar panelen op noord hangen, die doen het dan alleen in de zomer als de andere panelen het toch minder doen.)
ook zou je kunnen denken aan een illegaal paneeltje aan de schoorsteen, met solaredge hoeft het niet de zelfde aantal Wp te hebben. ;)
maar dit zijn wat twearkerige oplossingen, en doe je voor de lol van het opwekken.
het is ook gewoon leuk om te doen, en zeer verslavend.
kijk eens als voorbeeld bij http://www.gitjesstroomfabriek.nl/ en dan het tigo logo klikken.
(tigo is een andere variant van solaredge)

[ Voor 19% gewijzigd door migjes op 26-11-2014 14:39 ]

• Señor Sjon
Eén van de grote voordelen van SolarEdge vind ik de 'schijt aan de string' mogelijkheid. Ik kan dus in mijn eigen tempo mijn installatie uitbreiden, zolang ik maar minimaal 6 optimizers op de omvormer heb (bij SF).

Nadeel van de SolarFrontier panelen is dat je vaste stringlengtes hebt van in de regel 6 of 7 stuks. Hoe ga je dat over 2 rijen van 5 en 2 van 3 met een meter ertussen verdelen... Of een rij van 9-4-8-7? Je kan met SE je dak gewoon makkelijker uitvullen.

Ik weet niet wie de 1.65m panelen bedacht heeft, maar die passen ronduit klote in mijn situatie. :P

• migjes
@Señor Sjon
ja de S.A.S (Schijt Aan String, lol) van solaredge is gaaf.
maar dan moet je die optie wel gebruiken anders is het weer een beetje zinloos om solaredge te gebruiken. >:)
en anton rongen is tot nu toe daar niet mee aan het plannen.
hij plant een setje dat perfect gaat op een tl omvormer, dus ja dan moeten het wel erg grote bomen zijn om dat goed te maken.

(maar zo zit jij ook nog te klungelen met je setup. :*)
oei oei de schaduw van het dak van de buren, lol ondertussen plan je wel een oost-west en dat geeft meer schaduw als het dak van de buren.
het is zo relatief (maar wel leuk))

met solarfrontier is toch nog genoeg te verzinnen?
2 stuks en dan verder parallel op kleine tl omvormer.
en dan kun je op tl nog door gaan naar 4 stuks.
en bij 5 of meer heb je de b.v. steca omvormers.
vind het niet zo heel lastig, maar ingewikkeld word het wel ja.

het is allemaal geen rocket science, ,maar voor beginners pfff, kan me voorstellen dat je op een gegeven moment de zon niet meer ziet door de bomen :P

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

hij plant een setje dat perfect gaat op een tl omvormer, dus ja dan moeten het wel erg grote bomen zijn om dat goed te maken.
Zomers volle schaduw op het dak vanaf de middag. Anders had ik het al jaren geleden afgeladen met panelen.

Van deze...
http://2.bp.blogspot.com/.../s1600/plataan1110-05.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Trebbors op 26-11-2014 15:28 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

4kWp Solar Frontier systeem (zonder optimizers) met flinke boom, gelukkig op wat afstand:
https://www.solarweb.com/...f1-45b9-8ea7-a35f00dfabe3
Kijk maar naar 27 augustus 2014:
opbrengst met boom

[ Voor 28% gewijzigd door Proton_ op 26-11-2014 16:54 . Reden: plaatje erbij ]

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Proton_ schreef op woensdag 26 november 2014 @ 15:56:
4kWp Solar Frontier systeem (zonder optimizers) met flinke boom, gelukkig op wat afstand:
Kijk maar naar 27 augustus 2014...
Oei van 3,5 naar 1 kWh.. tijd voor optimizers? Wat zou een mogelijke opbrengst dan kunnen zijn op het slechtste tijdstip?

• Señor Sjon
Je kan de parabool doortekenen. Maar hoeveel tijd is dit? Een uurtje? Ik denk dat een beroerde CV-pijp meer schade aan kan richten?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Optimizers maken geen fotonen...
Wat opvalt is de lineaire afname en toename, naarmate meer panelen beschaduwd worden. Op het minimum wat gelukkig kort duurt ligt het hele dak in de schaduw.

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Proton_ schreef op woensdag 26 november 2014 @ 16:27:
Optimizers maken geen fotonen...
Wat opvalt is de lineaire afname en toename, naarmate meer panelen beschaduwd worden. Op het minimum wat gelukkig kort duurt ligt het hele dak in de schaduw.
Ik ben er toch bang voor dat, zelfs met optimizers, de opbrenst zeer minimaal zal worden in mijn situatie. Volle schaduw de hele middag.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat is inderdaad vervelend, ik ben benieuwd naar wat de optimizers weten te redden :)

NB Bij bovengenoemd systeem mis ik een 'driehoek' van 2h15min breed en 2.5 kW hoog. Het oppervlak is dus zo'n 2.8 kWh, op een dagopbrengst van 23 kWh valt dat best mee.

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:11
Señor Sjon schreef op woensdag 26 november 2014 @ 15:03:

Ik weet niet wie de 1.65m panelen bedacht heeft, maar die passen ronduit klote in mijn situatie. :P
Had ik ook, meteen maar voor 2m panelen gegaan dus. :)

• Rol-Co

Rol-Co

Señor Sjon schreef op woensdag 26 november 2014 @ 15:03:

Dat is op veel daken zo, daarom 1m20 paneeltjes hier.

• PClop
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 26 november 2014 @ 15:56:
Kijk maar naar 27 augustus 2014:
[afbeelding]
Ben zelf niet de grootste fan van SF, maar begin wel de voordelen te zien als het gaat om het toepassen van parallele strings, als je die goed weet te plaatsen bij schaduw problemen dan werkt dat even goed alsmet SE
of Tigo ed.

En de kosten..................
http://www.twentezon.nl/s...LTN5Zz1mMICFfLJtAodviIAww
Het ligt enkel nog niet op het dak voor dat geld, maar daar hebben we marktplaats weer voor ZZP

• Señor Sjon
Ze bieden ze ook aan incl. installatie. ;)
http://www.twentezon.nl/s...frontier-powersets-170wp/

• Andre1973

Andre1973

is van de gemeente toch? anders kwam ik wel bij je zagen, zit wel voor n winter hout aan denk ik....

• lp77
Heel even kort er uit geweest, maar mbt tot de volgende set:
12x zn-shine 250Wp mono (30,5V per paneel) en de Hosola met MPP voltage 145-500V. Is het dan beter om meer dan 6 panelen te nemen zodat ik zeker boven de 145V kom of kan ik beter investeren in een meerprijs voor een SMA omvormer met een MPP 120V?

Voorkeur heeft afname bij MDZ, omdat deze zeer scherp hebben aangeboden (€1,02/Wp). Ik zie bij hun niet zo snel andere mogelijkheden dan bovengestelde. Zijn er nog concurrenten die net zo scherp aan kunnen bieden?

Of zouden jullie voor 12x Ja Solar 265Wp (31V) met Goodwe GW3600DS (MPP 125V) tegen €1,32/Wp? Is wel een investering van ruim €1100,- meer tov MDZ. Verdien ik deze €1100,- wel terug in +/- 15 jaar tov de goedkopere set?

Man wat een vragen, maar er is ook zoveel keuze!!
Pagina: 1 ... 69 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.