@opuntia1
energie kosten, ingewikkelder kunnen we het maken, ja.
zoals Schinnen-groen al zegt.
iedere aansluiting krijgt heffings-korting van € 385,53, dat is inclusief btw. (ook de btw krijg je terug!)
ook als je geen stroom uit het net neemt na salderen krijg je het (en weer met btw!).
het idee er van was: de eerste 1000kWh + x m3 gas is belasting vrij.
een soort van basis waar alle mensen recht op hebben. (ook om er voor te zorgen dat mensen die op een minimum zitten, dat beetje nog kunnen betalen. heeft eigenlijk niks met pv te maken.)
dat bedrag word van het elektra gedeelte afgetrokken, zodat ook mensen met stadsverwarming er ook profijt van hebben(gesplitste rekening).
dus als je 0 kWh uit het net trekt na saldering is je stroom rekening dus € -385,53.
en aangezien je vastrecht + aansluitkosten+ etc etc.....
dan minder is kan de elektra rekening op een bedrag uitkomen onder de 0 (ongeveer -14 euro beetje afhankelijk van je lokale leverancier/netbeheerder)
dit bedrag word niet zomaar uitbetaald maar vaak afgetrokken van de kosten van het gas of stadsverwarming. (dat is ook leuk.)
dus ondanks dat je de stroom niet afneemt krijg je wel de heffingskorting met btw.
@NiGeLaToR
misschien schrijf ik het wel niet helemaal lekker, of duidelijk genoeg.
het grootste probleem is dat de leverancier mij blijft inschatten op een 2500kWh gebruik en dat is maar 500kWh. en voor gas een 800m3 en dat is maar 600m3.
dan betaal ik elk jaar een +/-500 euro teveel of 40 euro per maand.
die 500 + de 700 euro die ik moet betalen zet ik liever op een spaarrekening en trek daar zelf wel rente van.
(als ze geld nodig hebben mogen ze dat van de bank lenen)
een gevaar bij mij is dat mijn elektra rekening nog al fluctueert.
een beetje afhankelijk van de opdrachten die ik doe, kan het zomaar zijn dat ik in eens 1000kWh meer verbruik op jaar basis. dus het kan goed zijn dat ik het ene jaar me zelf de - in draai en het andere jaar de + in.
schattingen zijn ineens een stuk minder leuk.
een ander detail is het capaciteits-tarief van het gas.
bij minder als 500m3 heb je een ander tarief, daar zit ik binnen nu en 2 jaar wel.
stuk gemakkelijker regelen als ze nog geld van je krijgen in plaats van hopen dat ze het terug betalen of weer met een smoesje aan komen.
of wat dacht je van de slimme meter. leuk als ze gewoon de schatting maken op je gebruik, maar niet op wat je gesaldeerd hebt. en weer een hoge schatting voor dat jaar die je mag betalen.
ook als ze uiteindelijk de meter wissel komen doen bij mij is het een stuk simpeler te regelen.
eerst de hele zaak afrekenen en dan pas wisselen.
(niks kwijt raken wat ik al gesaldeerd heb.)
voor mij is het gewoon sneller en simpeler geregeld als ik dat per jaar doe.
1 of 2 telefoontjes en het klopt weer. ik hoef nooit te wachten of ik geld terug te krijg.
of rekeningen te betalen die niet kloppen.
het kost mij nog geen half uur werk per jaar en ik verdien er nog best wat rente mee.
zeker omdat ik aan mijzelf gewoon het stoom tarief blijf berekenen wat dan naar de spaar rekening gaat.
dan groeit de spaar rekening hard. (zo hard zelfs dat ik het geld al weer op andere plaatsen ben aan het groen investeren, nu met een rente van 5% en dat is niet zo slecht in deze tijd.)
als ik dit zo nog een 5 jaar vol houd, dan verdien ik zoveel rente en andere zaken dat ik daar mee zelfs het rest bedrag kan gaan betalen. (garanties van het verleden zijn geen garanties voor de toekomst. dus pas op ik garandeer niks, nog dat ik een stukje inflatie mee neem of verdere investeringen)
dit stuk is persoonlijk: ik heb niet begrepen dat je een vrij briefje af kunt geven om ongelimiteerd geld van je eigen rekening af te laten trekken

. en als je storneert, probeer dan de zaak maar weer eens recht te breiden, dat kost zoveel tijd, mijn methode is toch een stuk simpeler.
tegenwoordig vragen ze daar 2 euro voor per accept giro, dus oke ik doe het wel per jaar. geen probleem
edit:
NiGeLaToR zie jvdmast hier onder.
een dubbele feraris meter (of het een slimmemeter, die heeft dat probleem soms ook)
fijn dat ze dan een schatting maken en even niet mee nemen dat hij zelfs gedeeltelijk onder de 0 komt.
als hij nu per jaar betaald had was het allemaal makkelijker te regelen.
dan kun je zeggen:"hee, de rekening klopt niet, dus ik betaal niet, los het eens op!"
stuk makkelijker als proberen je geld weer terug te krijgen.
[
Voor 5% gewijzigd door
migjes op 06-05-2014 14:52
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)