Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.410 views

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:42

DjVe

Hatsaflats!

SunshineCompany schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 19:04:
Matige foto, helaas. Maar wel mooie paneeltjes..! LG300's.

[afbeelding]

Ja, dat salderen. Ik denk dat het wellicht afgebouwd gaat worden.. heb nu inderdaad al klanten die niet kopen doordat er eventueel een overgangregeling aankomt. Mooi balen. Was zelfs al iemand die het ons kwalijk namen dat we het niet benoemden, 'want het is een financiele investering en dus moet u de klanten op de risico's hiervan wijzen!'. Ofzo.
Herkenbaar....ik heb helaas geen kristallen bol van de zaak en weiger mijn privé model te gebruiken :+

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 14:57
basanca schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 21:08:
Liander heeft geoordeeld dat ik toch onder een coulanceregeling val. Maw ik krijg mijn 300 kWh gewoon vergoed.
Een coulanceregeling? Ze willen dus niet toegeven dat ze gewoon fout zitten. Daarom doen ze nu alsof ze zo goed zijn om een speciale regeling te maken...

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Verwijderd

is ook logisch dat ze dat doen, als je aangeven dat ze fout zijn krijgen ze al die andere klanten die in het zelfde schuitje zitten over zich heen nu kunnen ze zich beroepen op een individuele zaak

mbt het eventueel afbouwen van salderen de target is dat 80% van de meters zogenoemde slimme meters zijn in 2020, dit is een streven en geen harde eis, zolang er dus goedgekeurde ferrarismeters zijn die terugdraaien kan men simpelweg de salderingsregeling niet aanpassen .

de regel iedereen is gelijk maar ik een beetje meer als jij gaat natuurlijk niet op.
offtopic voorbeeld kijk naar die discussie alcoholslot waarbij beroepschauffeurs hem niet krijgen ook al gaan ze in de fout.
offtopic voorbeeld uit

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
sjimmie schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 09:26:
[...]

Een coulanceregeling? Ze willen dus niet toegeven dat ze gewoon fout zitten. Daarom doen ze nu alsof ze zo goed zijn om een speciale regeling te maken...
De leverancier van de energie Greenchoice heeft hier ook alles mee te maken.
Zij leveren immers de energie en leveren groene energie misschien elders gepikt.

Het net bedrijf Liander is bepaald niet "net"jes.
Zij bepalen alleen maar de meterstanden en daar worden zij goed voor betaald.
Met een coulanceregeling van Liander i.v.m. de meterstand zou ik geen genoegen nemen.

Het is uiteindelijk Greenchoice die de teruggeleverde groene energie moet betalen of verrekenen en niet Liander.

Voor geschillen zie:

https://www.acm.nl/nl/ond...rders/geschilbeslechting/

[ Voor 8% gewijzigd door opuntia1 op 09-05-2014 10:55 ]

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Impactbestendige zonnepanelen op je oprit.

http://www.wired.com/2014/05/solar-road/

Afbeeldingslocatie: http://www.wired.com/wp-content/uploads/2014/05/Parking-lot-northeast-660x495.jpg

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

...maar dan kan je er o.a. geen auto's meer op parkeren...

Een beetje dom. Maar je kan ook gewoon de naam veranderen in geen-oprit.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-11 13:55
Schinnen-groen schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 13:38:
...maar dan kan je er o.a. geen auto's meer op parkeren...

Een beetje dom. Maar je kan ook gewoon de naam veranderen in geen-oprit.
hoeveel mensen zijn er thuis overdag?

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Net heb ik even met Greenchoice gebeld over het teruglevergedeelte op onze energie jaarafrekening.

Sinds 17 mei 2013 hebben wij een zonnepaneelinstallatie op het dak. Op voorhand heb ik dit netjes gecommuniceerd met Liander en Greenchioce. Liander heb ik naar aanleiding hiervan op voorhand een smart meter laten plaatsen. De verbruik- en terugleverresultaten die ik het afgelopen jaar op de Greenchoice-site heb kunnen vinden waren spot on met mijn eigen waarnemingen op de meter zelf. Met andere woorden, ik had een groen licht gevoel.

Wat schetste mijn verbazing toen ik begin mei een jaarafrekening kreeg met alleen het verbruikte elektriciteit en gas. Het teruggeleverde deel was dus niet aanwezig. Afgelopen dinsdag hierover een mail gestuurd met de vraag hoe dit kon, omdat de teruggeleverde energie toch netjes op de Greenchoice site was te vinden. Omdat ik daar tot vandaag nog niet eens een bevestiging van ontvangst op had teruggekregen Greenchoice gebeld. Het blijkt nu dat voor de teruggeleverde energie een aparte rekening wordt toegestuurd..... drie weken na de verbruiksrekening. We wachten het af.

Toch Greenchoice even wat feedback gegeven dat, ofschoon ik best op hun site heb rondgekeken, ik deze informatie nergens heb kunnen vinden. Ook heb ik ze gesuggereerd om een opmerking in de template van de verbruiksrekening op te nemen om mensen hierop te attenderen. Het lijkt me dat dit een hoop capaciteit kan schelen bij hun klantenservice. De medewerkster gaf aan dat het niet de eerste keer is dat ze deze suggestie kreeg. Wel gaf ze ook aan dat Greenchoice hard werkt om alles in een gemeenschappelijke eindafrekening te verwerken.

Het deed me wel op de gedachte betrappen dat het aantal zonnepaneelbezitters blijkbaar nog zo klein is dat zelfs een groene energie leverancier als Greenchoice het zich kan veroorloven om tot dit moment terugleveren niet als baseline in haar administratie verwerkt te hebben.

Zijn er eigenlijk leveranciers waarbij deze administratie al is geïntegreerd? Iemand?

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:07
teacup schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 14:31:
Net heb ik even met Greenchoice gebeld over het teruglevergedeelte op onze energie jaarafrekening.

Sinds 17 mei 2013 hebben wij een zonnepaneelinstallatie op het dak. Op voorhand heb ik dit netjes gecommuniceerd met Liander en Greenchioce. Liander heb ik naar aanleiding hiervan op voorhand een smart meter laten plaatsen. De verbruik- en terugleverresultaten die ik het afgelopen jaar op de Greenchoice-site heb kunnen vinden waren spot on met mijn eigen waarnemingen op de meter zelf. Met andere woorden, ik had een groen licht gevoel.

Wat schetste mijn verbazing toen ik begin mei een jaarafrekening kreeg met alleen het verbruikte elektriciteit en gas. Het teruggeleverde deel was dus niet aanwezig. Afgelopen dinsdag hierover een mail gestuurd met de vraag hoe dit kon, omdat de teruggeleverde energie toch netjes op de Greenchoice site was te vinden. Omdat ik daar tot vandaag nog niet eens een bevestiging van ontvangst op had teruggekregen Greenchoice gebeld. Het blijkt nu dat voor de teruggeleverde energie een aparte rekening wordt toegestuurd..... drie weken na de verbruiksrekening. We wachten het af.

Toch Greenchoice even wat feedback gegeven dat, ofschoon ik best op hun site heb rondgekeken, ik deze informatie nergens heb kunnen vinden. Ook heb ik ze gesuggereerd om een opmerking in de template van de verbruiksrekening op te nemen om mensen hierop te attenderen. Het lijkt me dat dit een hoop capaciteit kan schelen bij hun klantenservice. De medewerkster gaf aan dat het niet de eerste keer is dat ze deze suggestie kreeg. Wel gaf ze ook aan dat Greenchoice hard werkt om alles in een gemeenschappelijke eindafrekening te verwerken.

Het deed me wel op de gedachte betrappen dat het aantal zonnepaneelbezitters blijkbaar nog zo klein is dat zelfs een groene energie leverancier als Greenchoice het zich kan veroorloven om tot dit moment terugleveren niet als baseline in haar administratie verwerkt te hebben.

Zijn er eigenlijk leveranciers waarbij deze administratie al is geïntegreerd? Iemand?
Ik heb alles op mijn eindafrekening gekregen bij Essent. Als je wil mag je deze best inzien.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Twee HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-11 09:28

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Bij Electrabel kreeg ik wel een aparte rekening en specificatie voor de teruggeleverde energie, maar wel gezamenlijk in 1 envelop: antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Ik zit nu bij Greenchoice en ervaar hetzelfde als jij, dus gescheiden rekeningen. Wel was de bijbetaling en teruggave op mijn bankrekening op exact dezelfde dag.

[ Voor 8% gewijzigd door antonboonstra op 09-05-2014 14:49 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

UdiBenLudi schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 13:47:
[...]

hoeveel mensen zijn er thuis overdag?
Hoeveel mensen hebben "iets" op hun oprit staan?
Daar hoef je niet voor thuis te zijn.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

antonboonstra schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 14:46:
[...]

Bij Electrabel kreeg ik wel een aparte rekening en specificatie voor de teruggeleverde energie, maar wel gezamenlijk in 1 envelop: antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Ik zit nu bij Greenchoice en ervaar hetzelfde als jij, dus gescheiden rekeningen. Wel was de bijbetaling en teruggave op mijn bankrekening op exact dezelfde dag.
Zelf de ervaring dat het stroef loopt bij GC, echter wel elk jaar ietsje beter.
De officiële nota wordt gesaldeerd tot nul en een poosje later krijg je een briefje met hierop je netto teruglever gegevens. Ik heb die al eens gepost een tijdje geleden.

Tot nu toe steeds nog niet alles op 1 factuur.

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-11 13:55
Schinnen-groen schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 15:40:
[...]

Hoeveel mensen hebben "iets" op hun oprit staan?
Daar hoef je niet voor thuis te zijn.
Dan zijn die dingen niks voor jou. Bij mij minimaal 5 dagen in de week 9 uur per dag de oprit vrij. Maar denk ook aan een tuinpad/zithoek etc. Wanneer je de tuinmeubelen maar opruimt na het weekend kan er nog de nodige zon opkomen.

Het is natuurlijk een persoonlijk iets. Net als iemand die zegt dat zonnepanelen op het dak niet mooi zijn. Keuzes en meningen genoeg.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

UdiBenLudi schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 15:44:
[...]

Dan zijn die dingen niks voor jou. Bij mij minimaal 5 dagen in de week 9 uur per dag de oprit vrij. Maar denk ook aan een tuinpad/zithoek etc. Wanneer je de tuinmeubelen maar opruimt na het weekend kan er nog de nodige zon opkomen.

Het is natuurlijk een persoonlijk iets. Net als iemand die zegt dat zonnepanelen op het dak niet mooi zijn. Keuzes en meningen genoeg.
Begrijp me niet verkeerd. Een leuk idee, maar je beperkt een stuk leefruimte. In dit geval de oprit.
Als je zeker weet dat het niet gebruikt wordt (ook in de toekomst!), oké, maar dat spul is duurder dan een dak systeem dus ik zou dit niet zo snel doen.

• opuntia1
Goed idee voor de werkende mens.
Die parkeert immers zijn auto niet overdag op de oprit, of anders in de garage. :)
Alleen hoe op zaterdag en "zon" dag?
In de winter maakt het natuurlijk niet uit.

[ Voor 4% gewijzigd door opuntia1 op 09-05-2014 16:56 ]

Verwijderd

Ik was die tegels ook ergens tegengekomen en het idee is leuk maar de uitvoering denk ik niet zo. met deze vorm gaan er zo te zien 18 cellen in van half formaat en dan kom je rond de 60x60cm (5" cellen). Cellen leveren 0,5 volt per stuk bij hooguit 4A maakt dus maximaal 36Wp (verliezen in/van het glas niet meegenomen) per tegel en zit je met 9 volt output.
Leuk initiatief (gewone tegels leveren immers niks op) maar het wordt een duur grapje met een (erg) lage opbrengst. :P

Opbrengst is theoretisch iets hoger per m2 dan als je er thin film panelen voor pakt maar dat lijkt me dan (voor een terras of oprit) een beter idee. Veel goedkoper en de huidige panelen kunnen al 245kg/m2 hebben dus dat moet redelijk eenvoudig te verhogen zijn. Wordt wel erg zwaar en voor een gewone oprit zou ik dan eerder een carport met conventionele panelen als dak neerzetten mits die mogelijkheid er is natuurlijk. :)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:42

DjVe

Hatsaflats!

Waarom zou je in godsnaam je oprit met cellen vol leggen, als je er ook een carport van kan maken :P

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:13

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

DjVe schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 19:08:
Waarom zou je in godsnaam je oprit met cellen vol leggen, als je er ook een carport van kan maken :P
Met plat of 36 graden dak ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-11 15:21
...

Ik heb het al eerder gezegd: Eneco heeft er geen probleem mee. Afrekening in 1x goed, incl. teruglevering.

• opuntia1
Bezuiniger schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 19:18:
[...]

Ik heb het al eerder gezegd: Eneco heeft er geen probleem mee. Afrekening in 1x goed, incl. teruglevering.
En was Eneco ook niet de eigenaar van Greenchoice?

Zie nu dat Eneco voor 30% eigenaar is en ze maken ruzie.

http://www.volkskrant.nl/...ng-duurzame-energie.dhtml

[ Voor 27% gewijzigd door opuntia1 op 09-05-2014 20:06 ]

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Zie nu dat Eneco voor 30% eigenaar is en ze maken ruzie.

http://www.volkskrant.nl/...ng-duurzame-energie.dhtml
Opmerkelijk, heb ik gemist. Het artikel snel lezende gaat dit niet zozeer over de inhoudelijkheid van de diensten die respectievelijk Eneco en Greenchoice leveren. Het geschil lijkt wel over de zeggenschap van Greenchoice te gaan. Ik kan mij de verontwaardiging van Eneco levendig voorstellen als er een dergelijk lijk uit de kast komt vallen.

Een ideologische drive achter het geschil is uit dit artikel niet af te leiden. Bijvoorbeeld dat Eneco het niet eens zou zijn met de voorwaarden die Greenchoice aan zijn klanten biedt. Het verschil van inzicht kan ook op economisch vlak liggen. Misschien zitten in de businesscase van Greenchoice barstjes, en staat Eneco te popelen dit aan te passen. Met slechts 30 % van de aandelen kan ze, hoe invloedrijk ze ook is, daar nog best een kluif aan hebben.

Hoe dan ook. Greenchoice klanten doen er verstandig aan dit te volgen en in de gaten te houden of de leveringsvoorwaarden aan de wandel gaan. bedankt voor het attenderen opuntia1.

In reactie op mijn vraag: hoe regelen andere energieleveranciers de administratie is de stand (9/5/2014):

Eneco (9/5/2014): integraal en op een moment
Electrabel (5/5/2012): gebruik en teruglevering gescheiden, wel gelijktijdig aangeboden
Greenchoice (9/5/2014): gebruik en teruglevering zonder onderlinge relatie, teruglevering 3 weken later
Essent (9/5/2014): integraal en op een moment

De Nederlandse groten lijken warempel de beste jongetjes van de klas. Reden? Misschien de slagkracht van een grote organisatie. Op zich heb ik nog wel begrip voor een modulaire benadering van de rekening, vooral als 90% of meer (98% :( ) van de klanten geen teruglevering kent is het hebben van allerlei loze ruimte in documenten alleen maar een rookgordijn. Maar ik verwacht dat ook de rekeningen van Essen en Eneco modulair zijn, maar dan iets slimmer opgezet (voorwaardelijk ontsluiten van secties ed.). Mijn indruk (zacht) is dat Greenchoice een kleine vis is die de capaciteit mist om dit punt te adresseren. Iets meer communicatie had van mij wel gemogen. Zelfs in de begeleidende brief bij de rekening geen woord. En dat kan echt eenvoudig anders.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-11 00:01
Ik heb de jaarcijfers op 1 april naar Essent verzonden en nog steeds geen rekening ontvangen. Vorige week een mailtje gestuurd, de rekening komt hopelijk deze maand. Misschien is het E-overschot van 800 kWh en het lage gasverbruik de reden voor deze langzame afhandeling. Ik ben wel benieuwd hoe ze het E-overschot gaan afrekenen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Aan deze kant ook meer dan 600 kWh overschot. Zit dan ook met fascinatie op deze eerste jaarrekening te wachten. Zonder de teruglevering krijg ik al 500+ Euro terug.

• sbrzon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-07-2024

sbrzon

ook morgen komt de zon weer op

E-on stuurt de eindafrekening van het verbruik per email. 4 weken later volgt de eindafrekening voor de teruglevering per post.
7 cent per teruggeleverde kwh na saldering.
Verder onduidelijke eindfactuur, vastrecht van gas en elektra wordt bij elkaar opgeteld in een factuurregel Ik had er tenminste veel moeite mee om te ontdekken of ze de juiste tariefstelling voor gas<500m3 hadden gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door sbrzon op 10-05-2014 00:44 ]

5180 WP + Conergy (nu Voltwerk) IPG 5 PVoutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22588&sid=20481 en http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm#26jan2012_SiemonB

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik heb de ouwe mooie draaischijf nog.
Essent maakt daar geen prbleem van bij mij.
Teruglevering op de dagteller wordt verrekend a dagtarief
en de afname daltarieh (10kwH vorig jaar) mocht ik betalen a daltarief...

Kreeg dus een mooi bedrag terug...

En dat allemaal zonder een mailtje of vraag...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Rol-Co

Rol-Co

paulv1973 schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 09:04:
Ik heb de ouwe mooie draaischijf nog.
Essent maakt daar geen prbleem van bij mij.
Teruglevering op de dagteller wordt verrekend a dagtarief
en de afname daltarieh (10kwH vorig jaar) mocht ik betalen a daltarief...

Kreeg dus een mooi bedrag terug...

En dat allemaal zonder een mailtje of vraag...
Maar toen zat je nog in de plus, ik kreeg dan nog wel de vraag hoe en wat. Ik denk dat het dit jaar anders word, vorig jaar deed het nog niet zo'n pijn bij de leveranciers maar een jaar later is er veel veranderd.

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-11 12:15
Electrabel doet het trouwens ook integraal en op een moment. (2012-2013)

Verwijderd

hallo..

heeft er iemand nog wat clickfit rail liggen , die vandaag opgehaald kan worden door mij *gekocht*..

ik kom net 12 meter tekort :-) voor 5 paneeltjes

• drielp
Nu bij KASSA, item over zonnepanelen...

http://live.kassa.vara.nl/

Verwijderd

Heb me aangemeld, eens kijken hoe mijn systeem het doet t.o.v anderen in buurt van Rozenburg ZH ;)

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-11 10:21
Vraagje over hellingshoek:

Als ik het goed aflees, dan is volgens het instralingsdiagram een hellingshoek van 20-30 graden voor een systeem dat op 78 graden WZW ligt optimaal. Vanwege het hogere zelf-reinigende vermogen van een steilere hoek zou ik geneigd zijn om voor 30 graden te kiezen.

Maar ik aarzel omdat Sunny Design zegt dat de prestatie het hoogst zou zijn bij een hoek van slechts 15 graden. Bovendien heb je met een lagere hoek minder last van horizonvervuiling (i.e., het huis van de buren).

Wat zou jullie voorkeur hebben, steil of plat?

• drielp
Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 19:38:
[...]

Heb me aangemeld, eens kijken hoe mijn systeem het doet t.o.v anderen in buurt van Rozenburg ZH ;)
Ik heb me ook opgegeven maar weet eigenlijk al dat mijn systeem niet optimaal is. Orientatie, hellinghoek en schaduw zijn de drie zaken die roet in het eten gooien. Ik schat dat ik een 15-20% laat liggen tov een ideale situatie. Een fikse overmaat aan panelen zorgt ervoor dat ik toch mijn eigen verbruik + 1000 kWh opwek. Ik klaag dus niet

• Rol-Co

Rol-Co

Beetje nutteloze test toch? Het kan op 1 km al verschillen, gaan ze bij iedereen in de tuin meten dan?
Als ik soms de verschillen al zie tussen mij en 3 km verderop.

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-11 20:34
Nee hoor, het is een heel nuttige test. Niet om het resultaat maar de aandacht is een grote positieve factor.
Als in 2013 twee maal zoveel mensen pv bezitten dan moet het wel verstandig zijn. In mijn omgeving zie ik het ook veranderen. Vier jaar terug was is een soort outcast en raar om zoveel geld in pv te investeren. Nu hoor ik die reacties niet meer en gaan ze zelf pv plaatsen.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Terpen Tijn

30 graden is prima als het kan. Het nadeel van plat is natuurlijk dat als de zon laag staat de hoeveelheid licht op het paneel, direct van de zon, een stuk kleiner is.

Zelf heb ik gekozen voor 15 graden oost/west om zodoende zoveel mogelijk panelen te kunnen leggen. Nadeel van 15 graden oost/west is een flink stuk minder opbrengst per Wp. Dat, samen met schaduw vroeg of laat op de dag zorgt voor een beperkte opbrengst in mijn situatie. Ik denk nu dat mijn systeem zo rond de 75% van Wp per jaar uitkomt als het goed gaat. De afhankelijkheid van de lente en zomermaanden is best groot, dus een slechte lente/zomer kan de opbrengst nogal wat verminderen.

Als ik de keuze had tussen 30 en 15 graden bij dezelfde jaaropbrengst, dan zou ik direct kiezen voor 30 graden.

• Rol-Co

Rol-Co

tw_eek schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 20:33:
Nee hoor, het is een heel nuttige test. Niet om het resultaat maar de aandacht is een grote positieve factor.
Als in 2013 twee maal zoveel mensen pv bezitten dan moet het wel verstandig zijn. In mijn omgeving zie ik het ook veranderen. Vier jaar terug was is een soort outcast en raar om zoveel geld in pv te investeren. Nu hoor ik die reacties niet meer en gaan ze zelf pv plaatsen.
Voor de aandacht wel, ook voor die mensen die het op dak leggen en er niet meer naar om kijken, snap dat laatste ook niet echt moet ik zeggen maar goed, ik ken persoonlijk ook iemand die er na een maand pas achter kwam dat zijn omvormer kapot was. Logging is priceless in dit geval.

• drielp
Rol-Co schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 20:27:
Beetje nutteloze test toch? Het kan op 1 km al verschillen, gaan ze bij iedereen in de tuin meten dan?
Als ik soms de verschillen al zie tussen mij en 3 km verderop.
Ik ben het met je eens dat je de verkregen gegevens niet met een ander kan vergelijken. Ten minste niet over een week. Deze test gaat meer over de preformance van je eigen set. Dus wat je set doet tov de theorie.

Een soort Siderea, maar dan op je postcode.

Vergelijken doe je zo
http://opbrengst-pv.webnode.nl/fotogalerij/#vergelijk-jpg

In de maanden mei, juni en juli heb ik weinig tot geen schaduwprobleem, de andere maanden dus wel. Scheelt toch bijna 14 % met Rol-Co's 3100 Wp-set over het lopende jaar

[ Voor 11% gewijzigd door drielp op 10-05-2014 21:22 ]

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-11 10:21
mrmrmr schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 20:44:
@Terpen Tijn

30 graden is prima als het kan. Het nadeel van plat is natuurlijk dat als de zon laag staat de hoeveelheid licht op het paneel, direct van de zon, een stuk kleiner is.

Zelf heb ik gekozen voor 15 graden oost/west om zodoende zoveel mogelijk panelen te kunnen leggen. Nadeel van 15 graden oost/west is een flink stuk minder opbrengst per Wp. Dat, samen met schaduw vroeg of laat op de dag zorgt voor een beperkte opbrengst in mijn situatie. Ik denk nu dat mijn systeem zo rond de 75% van Wp per jaar uitkomt als het goed gaat. De afhankelijkheid van de lente en zomermaanden is best groot, dus een slechte lente/zomer kan de opbrengst nogal wat verminderen.

Als ik de keuze had tussen 30 en 15 graden bij dezelfde jaaropbrengst, dan zou ik direct kiezen voor 30 graden.
Ja, ik heb zo het vermoeden dat schaduw vervelender is bij een Oost/West opstelling. Dit is omdat die het meer moeten hebben van de vroege cq. late uurtjes-- net wanneer objecten op de horizon roet in het eten gaan gooien. Dat zou dus wel pleiten voor een iets vlakkere hoek, maar dan mis je wel die directe instraling meer, zoals je ook al zei... moeilijk...

• Rol-Co

Rol-Co

drielp schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 21:18:
[...]

Ik ben het met je eens dat je de verkregen gegevens niet met een ander kan vergelijken. Ten minste niet over een week. Deze test gaat meer over de preformance van je eigen set. Dus wat je set doet tov de theorie.

Een soort Siderea, maar dan op je postcode.

Vergelijken doe je zo
http://opbrengst-pv.webnode.nl/fotogalerij/#vergelijk-jpg

In de maanden mei, juni en juli heb ik weinig tot geen schaduwprobleem, de andere maanden dus wel. Scheelt toch bijna 14 % met Rol-Co's 3100 Wp-set over het lopende jaar
Grappig :)
Hier zie je ook gelijk juli die hier een stuk lager lag door de dakkapel eind juni, de piko vond dit echt niet leuk en gewisseld naar de steca op 8 aug.
Dit zie ik ook terug bij goudasun die hier 100m verderop zit, hij zit ietsje meer west maar verder het zelfde.
Jaarlijkse opbrengst is prima met 993 kWh/kWp.

• jack_
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:01
voor mijn plat dak heb ik nu verschillende offertes liggen.

Voor het montage materiaal ben ik al snel 600-700 euro kwijt voor een set van rond de 2600kWp, uitgaande van 16*SF165/170. 40 euro per paneel is een "normale" prijs schijnbaar. Ook zijn er diverse aanbieders die je iets vraagt om te leveren qua montage materiaal maar wat ze niet kunnen. Dhz heb ik aan gedacht maar zit met een factor tijdgebrek en ook dat kost geld aan alu.

Zit nu aan een volledig vlak opstelling te denken. uitgaande van 10% minder opbrengst, levert het 100 euro per jaar minder op. Verder heeft een oost west ook weer zijn beperkingen in de manier van aansluiten, zo kan ik wat lastiger 2 panelen extra op west erbij plaatsen omdat dit qua strings niet lekker uitkomt als ik dan op 1 string 2 panelen meer in serie heb die ik weer parallel zet met een andere (of maakt dat niet zoveel uit??). Met zuid opstelling krijg ik op 1 dak geen 16 panelen kwijt schaduwvrij...

Ik heb ook wat pvgis berekeningen gedaan en daar komen oost west opstellingen en met dezelfde kWp niet beter uit dan een zero tilt configuratie. Dan blijft er dus nog wat extra ruimte over voor wat de panelen minder zouden leveren omdat ze smeriger worden.

In het kader van reken je rijk besparen we dus in 1 klap 700 euro ;-) Daar kunnen we wat leuks van doen. Gelijk voor de 24*sf165. Dat alles wil ik dan op een AEG PV4600 hangen.16 panelen op het grote dak en nog eens 8 op het kleine. Dat dak ligt ook iets eerder in de schaduw dus die 3 mppt is wel handig.

Ziet er alleen naar uit dat ik vanwege de vmax niet 8 panelen in serie kan zetten dus dat wordt 2x4 per mppt. qua werkgebied van de mppt tracker misschien minder rendabel? dan maar panelen erbij nemen? ;-) Omdat ik voor die 8 panelen op het andere dak ook geen "duur" montage materiaal neem, is dat dus de vrijbrief voor meer panelen. Dit verhaal neemt een verkeerde wending...

Op termijn kan er dan nog getweaked worden aan de hoek mocht het rendement omhoog moeten of zich een mooie deal voordoen qua montage materiaal. Misschien dat het dan toch onder een hoek van 5-10 graden geplaatst kan worden om toch wat afschot te hebben. Met de 24 panelen zit ik ook meer richting jaar verbruik en hoewel ik nog niet eens pv heb liggen is het nu al verslavend omdat het me mooi lijkt niet meer heel veel stroom te hoeven inkopen. Het verhaal van het salderen zien we dan wel... Dit is het moment. Zijn tzt genoeg oplossingen te verzinnen om het stroom "overschot" dan aan te wenden voor het gas verbruik omlaag te krijgen.

Hoe denken jullie over de aeg pv4600 icm de SF165? Sf170 komt weer per Wp stukje duurder uit.. zijn er al meer die de SF's compleet plat hebben liggen en wat over de opbrengsten kunnen zeggen? op pvoutput kon ik er niet heel handig op zoeken (tilt angle kon ik niet op zoeken, wel panel fabrikant..)

• mrmrmr
  • Niet online
Volledig vlak betekent dat je heel vaak moet schoonmaken (of minder opbrengst accepteren), want de regen doet dat dan niet meer. Water blijft staan, je krijgt mos/alggroei, vogelpoep en zanderige panelen. Dus ik zou minstens 10 graden aanhouden, beter nog 15 graden. (of 30 graden zuid, want dat geeft echt een behoorlijk betere opbrengst, als je voldoende dak hebt, dat kan wel 10-25% schelen.)

600-700 euro is niet veel voor montage van 16 panelen oost/west op 15 graden op een plat dak. Voor volledig vlak heb je ook montagemateriaal nodig, en de panelen zullen een stuk van het dakoppervlak af moeten staan, anders spat viezigheid van het dak erop.

Een klein en eenmalig voordeeltje van oost/west op een plat dak bij 15 graden of minder is dat er niet veel balast nodig is.

Als je geld tekort komt, kun je eventueel ook lenen. Lenen kan ook bij sommige gemeenten.

• Rol-Co

Rol-Co

2600kwp ? Aardig verbruik heb je. :+

Als ik al jou verhalen zo lees zit je erg te schipperen tussen geld en materiaal maar je vergeet dat je niet alles in 1x hoeft te kopen, zeker als je een oost-west op plat dak maakt, begin je toch gewoon met een halve oost- west aan materiaal en zet je op zuid. Dat kan volgens mij wel als ik je zo hoor over de ruimte. Wel rekening houden met de omvormer natuurlijk zodat je op 1 mppt werkt. Dan koop je later toch nog wat panelen en montage bij, om alsnog een oost-west te maken? Dat is dan ook geen probleem als het een ander type of merk is.

Dure SF zou ik niet snel plat op een plat dak leggen, ze lijken me wat gevoeliger. ik heb zelf ook panelen plat op dak maar zijn gewoon 2e hands polypanelen .
Los op dak liggen ze hier maar dat is op noord, wind komt hier 95% uit een andere hoek en staat mijn huis voor, door de lage hoek van 1 stoeptegel komt er ook slecht wind onder maar ik beveel het niemand aan omdat je de situatie bij die persoon niet kent.

Ook een mogelijkheid:
Je hebt voor plat dak ook van die console bakken, die zijn een euro of 10-15 2e hands dus ben je met 250,- al een heel eind, alleen hebben die vaak een hoek van rond de 30 graden.

[ Voor 2% gewijzigd door Rol-Co op 11-05-2014 10:26 . Reden: Link toegevoegd ]

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:10
jack_ schreef op zondag 11 mei 2014 @ 00:12:

Voor het montage materiaal ben ik al snel 600-700 euro kwijt voor een set van rond de 2600kWp, uitgaande van 16*SF165/170. 40 euro per paneel is een "normale" prijs schijnbaar. Ook zijn er diverse aanbieders die je iets vraagt om te leveren qua montage materiaal maar wat ze niet kunnen. Dhz heb ik aan gedacht maar zit met een factor tijdgebrek en ook dat kost geld aan alu.

Zit nu aan een volledig vlak opstelling te denken. uitgaande van 10% minder opbrengst, levert het 100 euro per jaar minder op. Verder heeft een oost west ook weer zijn beperkingen in de manier van aansluiten, zo kan ik wat lastiger 2 panelen extra op west erbij plaatsen omdat dit qua strings niet lekker uitkomt als ik dan op 1 string 2 panelen meer in serie heb die ik weer parallel zet met een andere (of maakt dat niet zoveel uit??). Met zuid opstelling krijg ik op 1 dak geen 16 panelen kwijt schaduwvrij...

Ik heb ook wat pvgis berekeningen gedaan en daar komen oost west opstellingen en met dezelfde kWp niet beter uit dan een zero tilt configuratie. Dan blijft er dus nog wat extra ruimte over voor wat de panelen minder zouden leveren omdat ze smeriger worden.

In het kader van reken je rijk besparen we dus in 1 klap 700 euro ;-) Daar kunnen we wat leuks van doen. Gelijk voor de 24*sf165. Dat alles wil ik dan op een AEG PV4600 hangen.16 panelen op het grote dak en nog eens 8 op het kleine. Dat dak ligt ook iets eerder in de schaduw dus die 3 mppt is wel handig.

Ziet er alleen naar uit dat ik vanwege de vmax niet 8 panelen in serie kan zetten dus dat wordt 2x4 per mppt. qua werkgebied van de mppt tracker misschien minder rendabel? dan maar panelen erbij nemen? ;-) Omdat ik voor die 8 panelen op het andere dak ook geen "duur" montage materiaal neem, is dat dus de vrijbrief voor meer panelen. Dit verhaal neemt een verkeerde wending...

Op termijn kan er dan nog getweaked worden aan de hoek mocht het rendement omhoog moeten of zich een mooie deal voordoen qua montage materiaal. Misschien dat het dan toch onder een hoek van 5-10 graden geplaatst kan worden om toch wat afschot te hebben. Met de 24 panelen zit ik ook meer richting jaar verbruik en hoewel ik nog niet eens pv heb liggen is het nu al verslavend omdat het me mooi lijkt niet meer heel veel stroom te hoeven inkopen. Het verhaal van het salderen zien we dan wel... Dit is het moment. Zijn tzt genoeg oplossingen te verzinnen om het stroom "overschot" dan aan te wenden voor het gas verbruik omlaag te krijgen.

Hoe denken jullie over de aeg pv4600 icm de SF165? Sf170 komt weer per Wp stukje duurder uit.. zijn er al meer die de SF's compleet plat hebben liggen en wat over de opbrengsten kunnen zeggen? op pvoutput kon ik er niet heel handig op zoeken (tilt angle kon ik niet op zoeken, wel panel fabrikant..)
Ik heb de sf165 plat liggen. Gekocht bij twenteZon, goede communicatie en erg behulpzaam en flexibel met leveren.

Heb er nu 3 opzitten die liggen volledig vlak. Zelfs met de harde wind van afgelopen dagen zijn ze niet verschoven gelukkig, ze liggen op een paar bakstenen ivm vocht.

stringspanning van 3 is tussen de 240 en 290 volt bij leveren en bij zonnig weer de afgelopen dagen is de Max 486 watts geweest (string is 495)

straks schroef ik overdwars een paar Tuinbalken en daarop de panelen met beugeltjes vast (via de mountinggaatjes) er komen er dan 6 of 8 te liggen. Ik heb er vertrouwen in dat dat voldoende is bij vlakke montage.

Wel blijft er inderdaad water opstaan.. maar daar schijnt het licht prima doorheen :)

Conclusie, niet ideaal, maar het werkt wel degelijk..

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd

Uit eigen (korte) ervaring, panelen (met rand) niet plat leggen! Alhoewel ze met de vele regen hier wel weer schoon gespoeld zijn (panelen liggen op 5 graden) denk ik er toch hard over om ze alsnog iets meer hoek mee te geven. ;)
Je wil niet weten hoe snel zich er stof, stront en zand op verzamelt, dat viel mij iig vies tegen. :+

• ssjaak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-11 10:06
ze liggen er!!!!!!!!!!!
6 stuks 250 Kw en een goodwe 1500ss op 2 valtriple,s.
wel met max. belast want zelfs de losse bakstenen op dak waaien hier weg in de kop noordholland.

heb nog wel gekeken naar zelfbouw maar om te gaan bezuinigen op iets wat 30 jaar moet staan?
mijn tuinhout gaat goed in de bijts, etc ook maar 10 jaar mee. en dan moet het ook nog windproof zijn.
neuh dan maar kant en klaar.

vanmorgen met regen en wind liep de meter zelfs terug. GAAFFFFFFFFFFFF.

vraagje ik kan de goodwe niet registreren op hun website. de check code is niet goed.
ben nu paar uurtjes bezig maar lukt echt niet. iemand een idee?

• migjes
  • Laatst online: 09-11 22:53
@ssjaak
cool, maar zonder foto is het niet gebeurd ;)
leuk he, dat het zelfs met dit weer het nog steeds iets doet.

(en mag ik aan nemen dat je 6x 250Wp bedoeld, lol
250.000W op een goodwe 1500ss is wel de grootste onder dimensionering die ik ooit gehoord heb.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• ssjaak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-11 10:06
euh je hebt gelijk 6x250Wp, was zo blij dat ik dat miste.
enne foto,s komen wel als het weer een beetje droog is, we spoelen weg hier.

enne zit nu ook op de website om te kunnen monitoren. bleek de website onderhoud te hebben gehad.
hoe kunne ze dat nu doen terwijl ik bezig ben. 8)

[ Voor 36% gewijzigd door ssjaak op 11-05-2014 15:33 ]

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

internet4me schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 09:36:
Electrabel doet het trouwens ook integraal en op een moment. (2012-2013)
met de reactie van internet4me wordt het overzichtje over hoe de jaarrekening wordt aangeboden als volgt:

Eneco (9/5/2014): integraal en op een moment
Electrabel (10/5/2014): integraal en op een moment
Greenchoice (9/5/2014): gebruik en teruglevering zonder onderlinge relatie, teruglevering 3 weken later
Essent (9/5/2014): integraal en op een moment

Dit maakt Greenchoice een opmerkelijke hekkensluiter. Misschien is deze vergelijking niet helemaal eerlijk. Essent, Electrabel en Essent zijn grote bedrijven met gemakkelijke toegang tot kennis om dit soort rekeningen modulair en toch als een procesflow op te zetten. Informatie hoe andere kleinere energieleveranciers dit aanpakken is de informatie die we nu missen. Dat zou de status van Greenchoice misschien in een wat eerlijker daglicht plaatsen.

Deze wat onduidelijke procedure van Greenchoice leg ik trouwens niet uit als onwil om teruglevering te betalen. Mijn verwachting is dat de het aantal zonnepaneelhuishoudens (waren dat er nu niet 200.0000?) nog wat te klein is om een groot probleem te vormen. Dat punt hebben we nog niet bereikt. Wel beginnen de energiebedrijven al in anticipatie te puffen omdat zij de groei van zonnepaneelbezitters natuurlijk ook naar de toekomst doortrekken. Misschien heeft om die reden minister Kamp een proefballonnetje opgelaten over het beëindigen van het salderen in 2017. Dit lees ik als crisismanagement, het remmen van de groei. Dit lukt hem aardig, als ik de reacties overal lees, velen staan op de rem. Thuis krijg ik ook steeds een Technisch Weekblad toegestuurd (hoe ik daar vanaf kom moet ik nog uitvinden). Hierin zag ik een curieus artikeltje dat een groot deel van de zonnepanelen slechts een opbrengst van onder de 85% zouden halen, zonder bron of duiding wat er precies mee wordt bedoeld. Waarom dit artikeltje? denk ik dan.

Toch hou ik zelf altijd erg van tegen stromen inzwemmen. Na een item in Brandpunt vorige week over de twijfelachtige status van oliereserves neig ik sterk naar een vlucht naar voren. Stamp mijn resterende dak ook vol met panelen en stap over op een elektrische (geen hybride) auto. Naar schatting kan ik dan nog zeker 8 jaar onbekommerd rijden voordat de opvolger van Kamp gaat kreunen over het tekort aan brandstof accijnzen.

Gelukkig zijn er nog genoeg mensen die nieuwe sets plaatsen!
@ssjaak: Welkom! en die eerste watjes zijn magie. Ik kan mijn eerste dag nog herinneren, ik hing voortdurend voor die meter.

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

jack_ schreef op zondag 11 mei 2014 @ 00:12:

Ik zou nooit plat gaan. Kost je misschien minder (niet niets, want je moet alsnog profielen leggen, ballasten, etc., tenminste, zou ik doen), maar de nadelen zijn er legio. Ik zou ook niet met SF werken op platte daken, heb je veel te veel montagemateriaal nodig. Ik zou altijd met een simpele poly gaan werken. Eventueel op een schans. Of met een Yingli 275.

Kortom; gewoon 10 x YL275 zetten, op bijv. Flatfix ECO. Goedkoop, efficiënt. Of YL255 poly. Kom je ruimte te kort; zet je een schans:

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-zTVWhcpIxkE/UbWaLUkikVI/AAAAAAAARo4/-XRs_SGotfA/s800/2013-06-10.jpg

Wederom niet goedkoop, maargoed. Wel netjes, en als je zelf monteert kun je met een middenklasse omvormer (PowerOne, Delta, Kostal) en een A-klasse paneel gewoon een TVT van 5-6 jaar halen. AEG is nou niet bepaalt 't mooiste merk.

Nog een voordeel van het niet werken met een CIS paneel; makkelijker configureren.

Kortom 2: er zijn ws. mooiere oplossingen dan die je nu in je hoofd hebt.

Vorige week nog bij een klant. 16 x YL275 op 1 string op een SMA SB3000HF-30 (zijn goedkoop momenteel, als je goed zoekt), op een plat dak, met Flatfix (inc. dichte zijkanten), keurig TVT van 5 jaar bij zelf plaatsen. Omvormer zal aftoppen, maargoed, die 1% op jaarbasis.. zéér efficiënte configuratie met mooie spullen.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:19

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Deel 1 van mijn PV-setje.

De montage binnen is gereed. Nu nog een datum afspreken voor de plaatsing van de panelen zelf. Dan kan de levering beginnen :) _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14179357/IMG_20140511_141436_.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14179357/IMG_20140511_143607_.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14179357/IMG_20140511_143630_.jpg

Dit is een Omnik 3.0.

[ Voor 26% gewijzigd door imdos op 12-05-2014 08:21 . Reden: thumbnails ]

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• internet4me
Internet4me mompelt iets over water en stroom..

Verwijderd

Omnik is ip65 dus dat is geen probleem. Hij hangt in de keuken? :)
SunshineCompany schreef op zondag 11 mei 2014 @ 19:19:AEG is nou niet bepaalt 't mooiste merk.
Gewoon uit interesse maar dat wordt wel meer gezegd, waar zit hem dat in? Ik weet dat ze vrij kaal qua features zijn tov veel andere omvormers maar verder? Ik wil absoluut geen discussie over merken opstarten oid, ben gewoon geïnteresseerd omdat ik er zelf eentje heb hangen. :)

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2014 20:27 ]

• internet4me
Oké. Leek net een badkamer.
Ps. stroom en water zou ik zelf sowieso ver uit elkaar houden. Murphy zegt, als het fout kan gaan. Gaat het ook fout. Nou valt het met een ip65 klasse wel mee :*) , maar in huis zou ik het toch iets veiligers doen. Bijvoorbeeld hoger ophangen, zodat je/men/vrouw/kinderen/schoonmaakster er niet bij kunnen.

[ Voor 63% gewijzigd door internet4me op 11-05-2014 20:42 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:55

Barrycade

Through the...

Vooral in dit geval er voor zorgen:
1. je foto's gewoon max 800x600 en max 100 kb groot zijn, dat is voor de mobiele gebruikers aardiger ;)
2. er voor zorgen dat je gelijkstroom vanaf de panelen niet achter de stofzuiger of de zwabber kunnen blijven hangen als je/je vrouw/vriendin/schoonmaakster er onderlangs gaat. Dat lijkt me in dit geval nog het grootste risico.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-11 13:56
SunshineCompany schreef op zondag 11 mei 2014 @ 19:19:
[...]

Ik zou nooit plat gaan. Kost je misschien minder (niet niets, want je moet alsnog profielen leggen, ballasten, etc., tenminste, zou ik doen), maar de nadelen zijn er legio. Ik zou ook niet met SF werken op platte daken, heb je veel te veel montagemateriaal nodig. Ik zou altijd met een simpele poly gaan werken. Eventueel op een schans. Of met een Yingli 275.

Kortom; gewoon 10 x YL275 zetten, op bijv. Flatfix ECO. Goedkoop, efficiënt. Of YL255 poly. Kom je ruimte te kort; zet je een schans:

[afbeelding]

Wederom niet goedkoop, maargoed. Wel netjes, en als je zelf monteert kun je met een middenklasse omvormer (PowerOne, Delta, Kostal) en een A-klasse paneel gewoon een TVT van 5-6 jaar halen. AEG is nou niet bepaalt 't mooiste merk.

Nog een voordeel van het niet werken met een CIS paneel; makkelijker configureren.

Kortom 2: er zijn ws. mooiere oplossingen dan die je nu in je hoofd hebt.

Vorige week nog bij een klant. 16 x YL275 op 1 string op een SMA SB3000HF-30 (zijn goedkoop momenteel, als je goed zoekt), op een plat dak, met Flatfix (inc. dichte zijkanten), keurig TVT van 5 jaar bij zelf plaatsen. Omvormer zal aftoppen, maargoed, die 1% op jaarbasis.. zéér efficiënte configuratie met mooie spullen.
SSC, die schans... Welke hellingshoek heb je op dat plaatje en waar had je zo'n mooie stellage vandaan?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Verwijderd

@drielp als ik me goed herinner had je vorig jaar ook een overschot van 700kwh die je tegen hoogtarief heb teruggekregen

als je even aanlogt bij essent kan je sinds wanneer je eindnota gereed is

• imdos
  • Laatst online: 21:19

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

@ldhollander: Nee, in het washok op de 2de verdieping. Dat is de opslag die je ziet, er naast staat een was/droog combi e.d.
@internet4me; Er was hoger geen plek aangezien het wordt aangeraden om het ding te kunnen laten "ademen". Ben er ook niet echt bang voor. Die ene keer per jaar dat die slang los moet voor het bijvullen van de CV-ketel.
@Barrycade: Er komt nog een pvc pijpje voor de DC kant, netjes naar deze achterste buis toe. Dat is van mijn WTW. Zie ook dit plaatje. Dat moet ik nog even maken. Maar moet eerst zeker weten dat de standaard dikke maat elektra PVC buis past voordat ik ga klussen.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14179357/IMG_20140306_151611_.jpg

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-11 17:56
Al ruim een maand geleden heb ik mijn installatie zo ver voorbereid dat het nu alleen nog een kwestie is van de panelen op het dak en draaien maar. Helaas zijn de keren dat het én goed weer was (weinig wind en droog) én ik de tijd had gelijk aan nul. Dus de panelen liggen nog steeds niet op dak :( .

Inmiddels wel alle werkzaamheden op zolder uitgevoerd. De omvormer met werkschakelaars heb ik geïnstalleerd op een 18 mm multiplex plaat. tegen de betonnen achterwand. Dat monteerd wat makkelijker. Links van de onvormer de DC-werkschakelaar, rechts van de omvormer de AC-werkschakelaar. De omvormer zelf is een SolarEdge SE3000.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/88720160/Solar/17-04-14%2018%2057%2053.jpg

Tegenover de omvormer zit de wasmachine aansluiting. De oude wasmachine WCD heb ik verwijderd en vervangen door een klein groepenkastje voor de verdeling naar twee groepen: één voor de wasmachine en één voor de omvormer:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/88720160/Solar/17-04-14%2018%2053%2011.jpg

Hopelijk kan ik z.s.m. de panelen op het dak laten zien!

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dat ziet er strak uit!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

hansdegit schreef op zondag 11 mei 2014 @ 23:14:
[...]

SSC, die schans... Welke hellingshoek heb je op dat plaatje en waar had je zo'n mooie stellage vandaan?
Hoek is variabel, doen we in overleg met klant. Tussen de 0 en 30 graden ;) Bij ons natuurlijk! ;)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Verwijderd

Afgelopen zaterdag heb ik mijn panelen geplaatst. Weer zat niet mee maar ging wel. Werkzaamheden begonnen met het verwijderen van een kleine schoorsteen en het verplaatsen van de CV schoorsteen. Hierdoor kon ik 1 paneel meer plaatsen en daarmee dek ik mijn hele verbruik in. De rails voor de panelen liggen er verticaal op. Panelen in landscape. Het plaatsend van de panelen van onder naar boven ging best moeilijk en je moet heel lenig zijn. Laatste rij heb ik van boven naar onderen gedaan en dat ging makkelijker. Ik denk dat je dat probleem alleen hebt met het plaatsen in landscape (een meter naar links, rechts, of boven reiken wil wel maar probeer een meter naar beneden te reiken terwijl je op een je schuine dak staat).

Het zijn 11x Luxra PV 60P-250-6C panelen geworden. Voordat ik bestelde liet de leverancier weten dat de ZNshine panelen een levertijd hadden van een maand maar dat hij Renesola panelen wel op voorraad had. Uiteindelijk kreeg ik de luxra's (zonder overleg) kent iemand dit merk? Het moet een onderneming van het Duitse Solarkauf zijn dat weer van Saint Gobain is.. Mijn leverancier had de Luxra's op zijn website voor 50 (incl BTW) meer dan de ZNShine, ik heb alleen wel de Luxra's voor de ZNshine prijs gekregen.

Mijn omvormer is toch wel een Omnik 3K-TL geworden. Ik zocht eerst naar een westers merk. Ik heb alle panelen op 1 string en de string splitst zich op net voor de omvormer om te verdelen over de 2mppt's.

Het dak staat op het western onder een hoek van 40 graden. De schoorsteen staat wel 30cm van mijn panelen af dus ik hoop/verwacht daar niet veel last van te hebben. Ik heb de zonnepanelen naar boven getild door een glaszuignap (4 zuignappen aan 1 handvat) aan het zonnepaneel te plakken en aan het handvat een sjorband vast maken als hijstouw. Die zuignap zag ik hier op het forum langskomen en is zeker een aanrader.

Binnen moet ik het nog afwerken maar alles is al wel aangesloten. Mijn oude ferrarismeter draait tegen de pijl in en de teller telt terug.

Bedant voor alle advies en hulp op het forum!
Laat de zon maar schijnen!

Afbeeldingslocatie: http://vlentec.com/content/files/Images/Tijdelijk/Zonnepanelen_Voor_huis.jpg

Afbeeldingslocatie: http://vlentec.com/content/files/Images/Tijdelijk/IMG_5639.JPG

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wat een joekels! Maar wel erg mooi!

Verwijderd

mbt het opheffen salderen nederland wil weer roomser dan de paus doen mbt 1 europa
dus kunnen ze t niet zomaar opheffen
dus dat word een discussie of europa stopt er mee of een uniforme europese regel mbt het salderen

daarnaast zolang de ferrarimeter nog geldig is kan met dit simpelweg niet regelen

kortom je kan er lang en breed over ... maar voorlopig zie ik t niet gebeuren

• drielp
Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2014 @ 07:48:
@drielp als ik me goed herinner had je vorig jaar ook een overschot van 700kwh die je tegen hoogtarief heb teruggekregen

als je even aanlogt bij essent kan je sinds wanneer je eindnota gereed is
Was netto maar 161 kWh. Rekening staat hier: http://opbrengst-pv.webno...alerij/#rekening-2012-jpg

Jaarrekening staat hier ook bij

Essent zegt voor eind mei, het zou mij benieuwen

• Rol-Co

Rol-Co

Brendan.b

Ligt er prima op! Lekker werken ook zo'n grote dakgoot waar je in kan lopen!
Ik heb mijn rails ook verticaal maar veel kleinere panelen, toch ook lastig maar loste dit op door boven te beginnen en de tussenklem niet geheel vast te draaien, dan drukte ik het paneel er onder er zo strak in, iets aandraaien en hij blijft hangen.
Wat bedoel je met in 1 string maar splitst op bij de omvormer?

Verwijderd

Rol-Co schreef op maandag 12 mei 2014 @ 18:56:
Brendan.b

Ligt er prima op! Lekker werken ook zo'n grote dakgoot waar je in kan lopen!
Ik heb mijn rails ook verticaal maar veel kleinere panelen, toch ook lastig maar loste dit op door boven te beginnen en de tussenklem niet geheel vast te draaien, dan drukte ik het paneel er onder er zo strak in, iets aandraaien en hij blijft hangen.
Wat bedoel je met in 1 string maar splitst op bij de omvormer?
Alle 11 panelen zitten op 1 string, bij de omvormer heb ik 2 y stukken waardoor het over beide mppt's wordt verdeeld.

@Schinnen-groen
Het 165x100cm panelen dus wel vrij normaal.

hierbij een foto van de Y-stukken: (let niet op mijn AC snoer, kwam vaste buis tekort dat vervang ik morgen)

Afbeeldingslocatie: http://vlentec.com/content/files/Images/Tijdelijk/IMG_5665.JPG

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-11 07:34
Dit heeft weinig zin je splitst hem en in de omvormer voeg je hem weer samen.
Als je een 2 MPP omvormer hebt zou die zo niet goed kunnen werken aangezien je met 2 MPP's 1 lus aanstuurt.

• Rol-Co

Rol-Co

Word dat zo voorgeschreven bij de omnik? Bij een effekta gebruik je ook de 2 mpp door hem parallel te schakelen in het menu en 2 doorverbindingskabeltjes te maken naar de b tracker .
Ik heb wel eens wat gelezen dat op 1 mpp hij maar tot 2000W ging maar weet niet meer of dat om de omnik ging.
Het lijkt me wel vreemd zitten zo, staat dit zo in de handleiding?

Edit

Het staat niet in de handleiding, wel iets raars op pagina 19, dat ze 1 mpp tracker hebben volgens tabel waar 2 staat 8)7

http://libra-energy.nl/fi...leiding_Omnik%203~5kW.pdf

[ Voor 23% gewijzigd door Rol-Co op 12-05-2014 22:37 ]

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Wij gaan ook instappen in Zonnenergie waarbij we gebruik willen maken van 15 panelen. Erg leuk en heb er zin in, vooral omdat ons dak richting het zuiden ligt met ongeveer 40 graden in de kop van Noord-Holland, dus verwacht er wel veel van. Verder landelijk gelegen en geen last van schaduw.

Nu is ons een offerte aangeboden met suntech panelen 255s 20/Wdb all black in combinatie met een omniksol 4.0 TL. Nu vroeg ik mij af of deze omvormer wel ideaal is? Heb gelezen dat er met een SMA bijvoorbeeld veel meer valt te behalen of is dit alleen gunstig wanneer je te maken hebt met schaduw?

De offerte/berekening die we meekregen is dat we het systeem binnen een jaar of zes kunnen terugverdienen icm belastingteruggaaf. Dit met een geïnstalleerd vermogen van 3825Wp met een verwachte stroomproductie van 3480 per jaar. Is dit te voorbarig of realistisch?

• Rol-Co

Rol-Co

Noord holland 40 graden zuid? Dat is nog voorzichtig zelfs. 3800kWh/j komt eerst denk ik. :)

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-11 18:08
Rol-Co schreef op maandag 12 mei 2014 @ 22:27:
Word dat zo voorgeschreven bij de omnik? Bij een effekta gebruik je ook de 2 mpp door hem parallel te schakelen in het menu en 2 doorverbindingskabeltjes te maken naar de b tracker .
Ik heb wel eens wat gelezen dat op 1 mpp hij maar tot 2000W ging maar weet niet meer of dat om de omnik ging.

Edit

Het staat niet in de handleiding, wel iets raars op pagina 19, dat ze 1 mpp tracker hebben volgens tabel waar 2 staat 8)7

Maar dit is inderdaad wel een beperking van de mppt van de omnik.(Inderdaad staat in de spec van de 3.0tl dat je max 2000 watt per mppt kan genereren) Ik heb dit zelf ook in het begin meegemaakt. In eerste instantie 3120 WP aangesloten op één mppt van de 3.0tl en de set ging dus aftoppen op ergens boven de 2100 Watt (zat dus wel wat marge op).

Vervolgens heeft de installateur de hele string (net als in de foto) parallel op de beide MPPT's gezet en nu haal ik mijn volle vermogen (op enige moment een piek gehad van 3380 Watt).

Ik zit me zelf nog wel af te vragen of het niet mooier is om de 12 panelen te verdelen in 2 x6 per mppt maar dan krijg je natuurlijk wel eerder problemen met opstart spanning oid.

Wat is wijsheid?

Zoals het nu aangesloten is staat de set al twee maanden goed te spinnen in ieder geval

[ Voor 3% gewijzigd door killerbee1958 op 12-05-2014 22:52 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Raar dat dat nergens staat dan dat het zo moet, is dat bij alle omnik zo?

Verwijderd

Rol-Co schreef op maandag 12 mei 2014 @ 22:27:

Edit

ik had het idee van de website www.estg-zonnepanelen.nl daar hebben ze bij de Omnik staan:
Afbeeldingslocatie: http://estg-zonnepanelen.nl/media/wysiwyg/Tip_Omniks_met_2_MPP_trackers.jpg

Dus het schijnt zo te moeten. Ik heb 11 panelen dus 1 string van 5 en de andere van 6 zou niet optimaal zijn met de opstart voltage lijkt mij. Nu start de omvormer vroeg op en gaat tot laat door (zie mijn ominkportaal pagina).

@Killerbee1958
Als je geen last van schaduw hebt kun je het wel zo laten maar anders zou je het op kunnen delen zodat je niet je hele string beperkt bij schaduw.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2014 23:14 ]

• AOC
  • Niet online

AOC

Rol-Co schreef op maandag 12 mei 2014 @ 22:39:
Noord holland 40 graden zuid? Dat is nog voorzichtig zelfs. 3800kWh/j komt eerst denk ik. :)
Ondanks dat is de gekozen omvormer hiervoor geschikt? Of zou je met onze gunstige ligging op het zuiden beter andere panelen/omvormer kunnen kiezen?

[ Voor 5% gewijzigd door AOC op 12-05-2014 23:45 ]

• drielp
Rol-Co schreef op maandag 12 mei 2014 @ 22:52:
Raar dat dat nergens staat dan dat het zo moet, is dat bij alle omnik zo?
De omnik 3k heeft 2 aansluitingen en doet maximaal 1700 WDC per aansluiting. Een string van maximaal 3400 Wp (poly's) op beide aansluitingen is de beste oplossing als je geen schaduw hebt, lekker hoog in je V en je benut je vermogen. De Omnik kan maximaal 590 V aan, blijft daar ook 's winters onder, bij poly's vaak geen probleem.
Bij gedeeltelijke schaduw en/of mono's is het beter om twee strings te maken, dat is bij mij het geval (mono's en schaduw dus).

Bij mij draait de omnik 3k sinds februari 2013 zonder problemen. Bij de eerste, Belgische modellen, gaf een aansluiting nog wel eens de geest. Dat is blijkbaar opgelost. En de wifi is erg handig voor diegene wel wil loggen, maar hier niet zoveel moeite voor wilt doen.

• Rol-Co

Rol-Co

Dark0z schreef op maandag 12 mei 2014 @ 23:33:
[...]

Ondanks dat is de gekozen omvormer hiervoor geschikt? Of zou je met deze beter andere panelen/omvormer kunnen kiezen?
Euhh, verkeerde persoon om aan te vragen :) ik zou nooit een omnik kopen, al was ie nog zo goedkoop.
Maar ik denk dat het prima werkt als hij heel blijft.

Verder is er nog sma, stecagrid, kostal piko, power-one, of cheap een effekta 4200 wat in mijn ogen betere omvormers zijn.

• killerbee1958
drielp schreef op maandag 12 mei 2014 @ 23:42:
[...]

De omnik 3k heeft 2 aansluitingen en doet maximaal 1700 WDC per aansluiting.
Kleine correctie. Volgens de specs op de site van omnik is het 2000 WDC per mppt.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-11 23:07

P_Tingen

omdat het KAN

Dark0z schreef op maandag 12 mei 2014 @ 22:29:
De offerte/berekening die we meekregen is dat we het systeem binnen een jaar of zes kunnen terugverdienen icm belastingteruggaaf. Dit met een geïnstalleerd vermogen van 3825Wp met een verwachte stroomproductie van 3480 per jaar. Is dit te voorbarig of realistisch?
Geloof in ieder geval niet de lulverhalen over energieprijsstijgingen. Dat gaat echt niet gebeuren en sowieso kun je beter defensief calculeren, dus geen aannames doen in je eigen voordeel. Bij offertes wordt er vaak veel hocuspocus toegepast om de tvt omlaag te krijgen. Ik kijk daar iets simpeler tegenaan:

Opbrengst: zeg 3700 kWh per jaar (het blijft NH)
Vermenigvuldig dit met de kWh prijs van € 0,22 = € 814 per jaar
Deel je offertebedrag door 814 en dat is je tvt in jaren.

Als gezegd wordt dat je in 6 jaar alles terugverdient, betekent dat je installatie max € 4884 mag kosten.

En nog een betere tip: vergeet die hele tvt. Het verdient zichzelf toch wel terug en het opwekken van je eigen stroom en zien hoe de meter van "gratis" stroom oploopt is priceless.

... en gaat over tot de orde van de dag

• migjes
killerbee1958 schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 07:45:
[...]

Kleine correctie. Volgens de specs op de site van omnik is het 2000 WDC per mppt.
kleine correctie ;)
de oude omnik draaide echt maar +/-1700W per mpp terwijl er werd gezegd dat hij 3000W per mpp kon doen.
in de nieuwe specs van de tl2 staat zelf 2000w, maar ik ben sceptisch na het laatste verhaal.
verder is er niks mis met een omnik is allen niet een heel handige omvormer voor oost-west b.v. of zeer on gelijke string grote.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 30-11 16:21
Omnik is wel kleine verrassing, even wachten op een goede zonnige dag. Buurman heeft ook twee strings op Omnik en lijkt af te toppen op 1500w. Zou jammer zijn, aangezien er iets meer op aangesloten zit.

Beide sets nu in m'n sig, combi output alleen via FP4all tot nu toe :) Kan zijn dat pvoutput.org vereist dat je tenminste xx dagen gelogd hebt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• killerbee1958
migjes schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 09:36:
[...]

kleine correctie ;)
de oude omnik draaide echt maar +/-1700W per mpp terwijl er werd gezegd dat hij 3000W per mpp kon doen.
in de nieuwe specs van de tl2 staat zelf 2000w, maar ik ben sceptisch na het laatste verhaal.
verder is er niks mis met een omnik is allen niet een heel handige omvormer voor oost-west b.v. of zeer on gelijke string grote.
Even op de portal gekeken en inderdaad topte mijn installatie, toen alles op een mppt zat, af op 1635 W. (dus zelfs minder dan 1700 W).

Na parallel zetten is mijn peak power terecht gekomen op 3380 W.

• migjes
killerbee1958 schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 11:05:
[...]

Even op de portal gekeken en inderdaad topte mijn installatie, toen alles op een mppt zat, af op 1635 W. (dus zelfs minder dan 1700 W).

Na parallel zetten is mijn peak power terecht gekomen op 3380 W.
eigenlijk moet je het ook niet in de W vertellen.
maar in A x V. ;)
als de V dichter bij het optimum zit kom je waarschijnlijk net iets hoger.
misschien haal je dan de 1700W wel.
vertel ook eens met wat voor panelen en met welke V en A. (parallel of serieel maakt ook uit)
het lullige voor omnik is dat ze het altijd marketing anders vertelde.
is 1 van de redenen dat ik nooit zo snel omnik voorstel maar eerder power-one of sma.
dan weet ik tenminste zeker dat de specs kloppen.
bij power-one is er zelfs aardig wat meer ruimte als de specs vertellen, bij sma zijn de specs vrijwel de grens, maar die hebben weer andere voordelen.
ik zie mijn power-one met gemak naar de 2100W gaan op de mpp (max is 2000W), maar dat doet hij eigenlijk alleen als de V zo rond de 350V zit.

• killerbee1958
migjes schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 11:23:
[...]

eigenlijk moet je het ook niet in de W vertellen.
maar in A x V. ;)
Even opgezocht.

Twee samples van aftoppingsmoment
moment 1: 396V/4,24 A
moment 2: 390 V/4,3 A

• migjes
killerbee1958 schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 12:02:
[...]

Even opgezocht.

Twee samples van aftoppingsmoment
moment 1: 396V/4,24 A
moment 2: 390 V/4,3 A
mm, dan zit je eigenlijk best aardig in het mooie bereik voor zoon omvormer(klein beetje te hoog, maar dat is erg Sezoen gebonden).
ik zou dan ook 1700W verwachten.
dat valt mij dan toch weer tegen van een omnik dat hij het dan niet doet.
(zeker als ik zie dat mijn omvormer naar de 2100W per mpp gaat en net zo als de omnik 3 ook een +/-3000W doet (max die ik heb gezien op mijn omvormer is 3329W, maar ik ben geen goed voorbeeld))

maar goed als je alle panelen op zuid hebt (of de zelfde richting) dan maakt dat niet uit.
zo heeft eigenlijk elke omvormer wel zijn voor en nadelen.
het is allen voor installaties die het wel nodig hebben interessant om meer mpp kracht te hebben

• Chris96
  • Laatst online: 29-11 18:28
Kan iemand mij zijn ervaringen vertellen met het Clickfit materiaal?
Je hoort dat het tot pan breuk kan leiden of dat het niet solide zou zijn.
Wat is hier van waar?

Verwijderd

Heb dit forum aardig doorgelezen, kan iemand mij echter de volgende vragen beantwoorden:

Ik heb een slimme meter met 4 telwerken (laag verbruik, hoog verbruik, laag teruglevering, hoog teruglevering). Hoog is ma-vr van 7:00-23:00.

1) Als ik nu een uur lang 1000watt verbruik, en dit zelfde uur 1000watt teruglever, dan is dit netto 0, weet iemand hoe dit op de meter komt, blijft deze op 0 staan, of komt er 1kwh bij verbruik en 1kwh bij teruglevering te staan? (een ferraris op 0, maar wat doet de slimme meter?)

2) Stel mijn jaarverbruik is: hoog 1000kwh, laagverbruik 1500kwh. Ik lever dmv zonnepanelen 2500kwh terug (ik ga er in dit voorbeeld even vanuit dat dit op hoog tarief wordt teruggeleverd).
- Komt mijn uiteindelijke stand dan op 0 uit en betaal ik niets, en ontvang ik niets.
- Wordt dit 1000-2500= -1500kwh á hoog tarief uitbetaald en dan een losse rekening van 1500 laag betalen?

Ik hoop dat de vraag duidelijk is.

3) Kan het evt zinnig zijn om een dubbeltarief meter om te zetten naar enkel tarief?

Verwijderd

@chris96
zolang het tegedeel niet blijkt uit feiten is het niet waar.
je post onderschrijft niet feitelijke toeschrijvingen die je bang maken en nergens op gebaseerd zijn.
ik woon aan de kust, hier waait het echt hard, geen pan gebroken (wel bij de buren na storm 162km/h)
een al helemaal prima met clickfit sinds 2006.

waar haal jij je aannames vandaan ?
Dark0z schreef op maandag 12 mei 2014 @ 22:29:
@kop van noordholland
in NH neem je een installateur uit noordholland, de rest snapt maar moeilijk hoe de installatie aan de omstandigheden moet voldoen, als je >100% performance wilt halen + zware windbelasting
~1100kWh/kWp is eigenlijk heel gewoon en zware peak belasting ook
kijk eens op wat portalen in je postcodegebied, hoe systemen performen
in vergelijking tot oost nederland krijg je elke 5 jaar 1 jaar extra opbrengst (iets met tvt)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2014 20:02 ]

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-11 15:39
1) dan is dat een verbruik van 0. als het verbruik en opwekken in die tijd precies gelijk blijft.

2) geen idee, kan je navragen bij je energie leverancier.

3) je kan enkeltarief aanvragen. je krijg geen andere meter. dan geld bij alle telwerken de zelfde tarieven. dubbel tarief heeft ook hogere vaste kosten (paar euro tot paar tientjes per jaar)

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 19:46:
Heb dit forum aardig doorgelezen, kan iemand mij echter de volgende vragen beantwoorden:

Ik heb een slimme meter met 4 telwerken (laag verbruik, hoog verbruik, laag teruglevering, hoog teruglevering). Hoog is ma-vr van 7:00-23:00.

1) Als ik nu een uur lang 1000watt verbruik, en dit zelfde uur 1000watt teruglever, dan is dit netto 0, weet iemand hoe dit op de meter komt, blijft deze op 0 staan, of komt er 1kwh bij verbruik en 1kwh bij teruglevering te staan? (een ferraris op 0, maar wat doet de slimme meter?)
Zolang je de stroom direct zelf gebruikt gaat deze niet eens door de meter en blijven dus beide telwerken op nul staan. Dat is dus de situatie als een uur lang je actuele verbruik continu 1000 Watt is en de productie van je zonnepanelen in datzelfde uur ook continu 1000 Watt is. In de praktijk zal zowel het verbruik als de productie natuurlijk schommelen.

Een simpel theoretisch rekenvoorbeeld, je verbruik is gedurende de eerste 30 minuten van een uur 500 Watt en gedurende de tweede 30 minuten 1500 Watt. Je zonnepanelen leveren gedurende het hele uur continu stabiel 1000 Watt. Je verbruik en opwek over dat uur is dus nog steeds 1 kWh net als hierboven. Echter heb je nu gedurende de eerste 30 minuten 500 Watt gebruikt uit het net en gedurende de tweede 30 minuten 500 Watt terug geleverd aan het net. Je verbruik op de meter na dat uur is dus 0,25kWh en je teuglevering is ook 0,25kWh.
2) Stel mijn jaarverbruik is: hoog 1000kwh, laagverbruik 1500kwh. Ik lever dmv zonnepanelen 2500kwh terug (ik ga er in dit voorbeeld even vanuit dat dit op hoog tarief wordt teruggeleverd).
- Komt mijn uiteindelijke stand dan op 0 uit en betaal ik niets, en ontvang ik niets.
- Wordt dit 1000-2500= -1500kwh á hoog tarief uitbetaald en dan een losse rekening van 1500 laag betalen?
Energiemaatschappijen zijn verplicht te salderen. Een netto overschot in het piektarief zal dus in mindering gebracht worden op een eventueel netto verbruik in het daltarief en andersom.
Ik hoop dat de vraag duidelijk is.

3) Kan het evt zinnig zijn om een dubbeltarief meter om te zetten naar enkel tarief?
Als je netto op 0 of bijna 0 verwacht uit te komen maakt het uiteraard niets meer uit tegen welk tarief je die 0 kWh betaalt. Als je slechts een gedeelte afdekt met zonnestroom kan het eventueel voordelig zijn maar dat moet je dan even zelf uitrekenen.

• Chris96
@chris96
zolang het tegedeel niet blijkt uit feiten is het niet waar.
je post onderschrijft niet feitelijke toeschrijvingen die je bang maken en nergens op gebaseerd zijn.
ik woon aan de kust, hier waait het echt hard, geen pan gebroken (wel bij de buren na storm 162km/h)
een al helemaal prima met clickfit sinds 2006.

waar haal jij je aannames vandaan ?
TNO: Veel zonnepanelen onveilig bevestigd

Vandaag heeft TNO onderstaand persbericht gepucliceerd.
TNO bevestigd hiermee een verhaal dat wij onze klanten al jaren vertellen.
Eco Pro werkt uitsluitend met montage op een nieuwe panlat (Van der Valk Solar montagesysteem).

VEEL ZONNEPANELEN ONVEILIG BEVESTIGD

25-03-2014
Een ophangsysteem voor zonnepanelen moet op een hellend dak altijd direct of indirect aan het constructieve deel van het dak(gording) worden bevestigd, al dan niet via de zogenoemde tengel. In de woningbouw, waar huizen vaak voorzien zijn van hellende daken, worden uit kostenoverwegingen ophangsystemen voor zonnepanelen vaak op een panlat of op het dakbeschot bevestigd. Dit is risicovol omdat de panlat en het dakbeschot geen constructieve onderdelen van het dak zijn en daardoor de krachten die optreden door het eigen gewicht of de windbelasting van het zonnepaneel niet aankunnen. Dit kan leiden tot schade en onveilige situaties waarbij er delen van het dak kunnen vallen.

Dit risico wordt steeds groter omdat steeds meer huiseigenaren ervoor kiezen om stroom en/of warm water met behulp van zonne-energie op te wekken. TNO adviseert daarom huiseigenaren en bouwbedrijven om bij de montage van zonnepanelen alleen een montagesysteem te (laten) gebruiken dat direct of indirect aan het constructieve deel van het dak wordt bevestigd. Deze veilige alternatieven zijn in de markt beschikbaar.

YouTube: Van der Valk Solar vs Clickfit montagemateriaal

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Die is een paar pagina's terug al gedebunked.

• Chris96
noo schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 21:33:
[...]

Die is een paar pagina's terug al gedebunked.
Dus de bij gevoegde video is redelijk overdreven ga ik dan vanut :) ;)

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Chris96 schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 21:37:
[...]

Dus de bij gevoegde video is redelijk overdreven ga ik dan vanut :) ;)
Ja, een verkeerde maat haak van het concurerende produkt gebruiken om je punt te maken.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Zal vast, maar ik ben het er wel mee eens. Dakpannen zijn naar mijn mening niet geschikt om het gewicht te dragen van een zonnepanelenconstructie. Velen zullen het misschien niet met me eens zijn, maar ik zou zelf niet prettig slapen als mijn panelen niet goed vast zouden zitten. CLickfit heeft de testen doorstaan en is gecertificeerd etc etc.. Maar mijn gevoel zegt gewoon dat het met een paar schroeven toch echt beter vast zit.

Mijn frame zit precies zoals in de video gemonteerd, op lange stevige balken die op veel plaatsen aan het dak bevestigd zijn. De dakhaken hebben aan de dakzijde 3 schroefgaten en in totaal heb ik voor 11 panelen iets van 32 stuks dakhaken gemonteerd zitten. Dit is dus96 schroeven. In totaal zitten mijn panelen met ongeveer 200 lange schroeven op het dak gemonteerd. Op de plaatsen waar de haken onder de pan vandaan komen zijn de pannen netjes ingeslepen zodat er geen druk op kan komen te staan. Dat voelt een stuk veiliger dan de panelen op een paar dakpannen te laten rusten.

Ieder zijn ding, maar houd er wel rekening mee dat als jouw panelen van je dak afwaaien en iemand gewond raakt of erger... Dat wil je niet op je geweten hebben.

Het kan tenslotte gaan stormen in Nederland. Ik ben heel benieuwd hoeveel panelen er van Nederlandse daken af zullen waaien bij de eerstvolgende échte storm in Nederland.

Qua extra werkt valt dat heel erg mee overigens, als je maar goed voorbereid bent. Ik heb het in een dag gelegd samen met mijn vader en wij zijn echt geen bouwvakkers. Voorbereiding is heel belangrijk (en een goede stijger).

[ Voor 13% gewijzigd door Fairy op 13-05-2014 22:01 ]

• AOC
  • Niet online

AOC

@chris96
@kop van noordholland
in NH neem je een installateur uit noordholland, de rest snapt maar moeilijk hoe de installatie aan de omstandigheden moet voldoen, als je >100% performance wilt halen + zware windbelasting
~1100kWh/kWp is eigenlijk heel gewoon en zware peak belasting ook
kijk eens op wat portalen in je postcodegebied, hoe systemen performen
in vergelijking tot oost nederland krijg je elke 5 jaar 1 jaar extra opbrengst (iets met tvt)
als ik op http://www.zonnestroomopb...aic-comparison-seach.html kijk naar de gemiddelde opbrengst tussen SMA of Omniksol module vergelijk in Noord-Holland zie ik een verschil van 964,97 kWh/kWp (SMA) vs +-540 kWh/kWp (Omniksol). Kan ik nu concluderen dat SMA veel beter presteert in N-holland, of is dat kort door de bocht?

• drielp
migjes schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 12:15:
[...]

mm, dan zit je eigenlijk best aardig in het mooie bereik voor zoon omvormer(klein beetje te hoog, maar dat is erg Sezoen gebonden).
ik zou dan ook 1700W verwachten.
dat valt mij dan toch weer tegen van een omnik dat hij het dan niet doet.
(zeker als ik zie dat mijn omvormer naar de 2100W per mpp gaat en net zo als de omnik 3 ook een +/-3000W doet (max die ik heb gezien op mijn omvormer is 3329W, maar ik ben geen goed voorbeeld))

maar goed als je alle panelen op zuid hebt (of de zelfde richting) dan maakt dat niet uit.
zo heeft eigenlijk elke omvormer wel zijn voor en nadelen.
het is allen voor installaties die het wel nodig hebben interessant om meer mpp kracht te hebben
Mijn hoogste piek was vorig jaar, 3444 Watt met 3285 Wp op het dak. De verdeling op de Omnik 3k is 1950 Wp op aansluiting 1 en 1335 Wp op aansluiting 2. Dat zou inhouden dat je per aansluiting toch kortstondig fors meer dan de genoemde 1700 Watt kan hebben.
De tweede string bestaat overigens uit 4x195 Wp Sunrupu's en 3x185 Wp Kingsuns, allemaal niet echt ideaal, maar het werkt prima voor mij.

Voor de cijferaars onder jullie, hier de gegevens uit de omnik

Aan de AC zijde: 242 V bij 14 A (3388 VA)

Aan de DC zijde
string 1: 346,2 V bij 6.11 A (2115 VA)
string 2: 255,0 V bij 5.66 A (1443 VA)

http://opbrengst-pv.webnode.nl/fotogalerij/#max-piek-jpg

• drielp
Dark0z schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 22:17:
[...]

als ik op http://www.zonnestroomopb...aic-comparison-seach.html kijk naar de gemiddelde opbrengst tussen SMA of Omniksol module vergelijk in Noord-Holland zie ik een verschil van 964,97 kWh/kWp (SMA) vs +-540 kWh/kWp (Omniksol). Kan ik nu concluderen dat SMA veel beter presteert in N-holland, of is dat kort door de bocht?
Ja :)

• migjes
@drielp
heb jij een omniksol 3k-tl2 of een omniksol 3k-tl, kan het verschil aardig verklaren.

[ Voor 27% gewijzigd door migjes op 13-05-2014 23:04 ]

• drielp
migjes schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 22:56:
@drielp
ik kan de link die je geeft niet zien zonder in te moeten loggen ;)

heb jij een omniksol 3k-tl2 of een omniksol 3k-tl, kan het verschil aardig verklaren.
Oeps, aangepast :( .

Ik heb de omnik 3k tl, de eerste versie dus. Die met maximaal 1700 Wp per aansluiting (of stiekem toch meer)

Pagina: 1 ... 21 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.