Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.410 views

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@drielp
lol, geeft niks.

op het plaatje zie ik helaas niet veel.
is wel beter als wat killerbee1958 beweerd te zien.
(maar ik mis ook veel bijkomende cijfers van killerbee die dan wel handig zouden zijn.)
maar als ik jouw 3444 deel door 2 zou dat een 1722W per mpp moeten zijn.
(tenminste, met deze gegevens kan ik helaas geen betere conclusie trekken)
dat lijkt mij vrij wel niet het geval, maar het kan ook een 1850W voor 1x een mpp zijn en de rest b.v. van de andere, geen idee wat de echte cijfers waren.
wel duidelijk is dat het gebeurde op bewolkte dag met even zon tussen door, mijn panelen schieten dan ook een 200W boven stc uit, dat geeft een extra variabele.

als ik het goed begrijp kun jij niet even snel alles aan 1x een mpp hangen?
(vanwege te verschillende stringen)
om het eens goed te testen.

(ik heb het ook gewoon eens geprobeerd om mijn oost-west op 1x een mpp te hangen en dat gaf mij een 2098W als max wat hij toen deed, test op een andere lokatie gaf mij weer iets minder 2034W (daar was de V een stukje lager))

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-11 00:01
Ik zou wel alles aan 1 string kunnen hangen, maar ik ga dan wel over de maximale 590 V. Lijkt me geen goed plan.
Welke cijfers wil je precies hebben?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• migjes
Dark0z schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 22:17:
als ik op http://www.zonnestroomopb...aic-comparison-seach.html kijk naar de gemiddelde opbrengst tussen SMA of Omniksol module vergelijk in Noord-Holland zie ik een verschil van 964,97 kWh/kWp (SMA) vs +-540 kWh/kWp (Omniksol). Kan ik nu concluderen dat SMA veel beter presteert in N-holland, of is dat kort door de bocht?
als we het hier over verschil in omvormers hebben hebben we het over omvormers met minimaal een +/-95% rendement tot maximaal een +/-98%.
groot verschil hé met die omvormers.

nu kan een omvormer ook verkeert worden toegepast.
en dan zie je dat hij in de zomer gewoon uitvalt of juist in de winter.
of een jaar lang niet in zijn rendement draait.
dan hebben we het over verschillen van zoon 10%

schaduw of oriëntatie kan een verschil maken van zoon 25% tot 50%

omnik en sma zijn beide ongeveer wel aan elkaar gewaagd, veel verschil in rendement is er niet.
de 1 trekt wat grotere pieken en de andere is wat flexibeler toepasbaar met zijn panelen.

(ik heb trouwens een setje in Tilburg die ook gewoon 1080kWh/kWp doet hoor.
de geschiktheid van het dak doet ook hier een hoop.
ik haal zelf maar 740kWh/kWp met een oost-west)

@drielp
sorrie ik bedoelde killerbee1958 zijn cijfers.

en ook ik moet 2 stringen parallel zetten, anders schiet de mpp naar de 700V.
en dat vind mijn power-one niet leuk. lol.
maar aangezien jouw strings aardig ongelijk zijn hebben we dan een extra variabele die moeilijk schatbaar zijn.
hoewel het best gewoon te proberen is.
we zullen waarschijnlijk gewoon een afgetopte punt zien, ben wel benieuwd op welke hoogte.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-11 18:08
migjes schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 23:16:
@drielp
lol, geeft niks.

is wel beter als wat killerbee1958 beweerd te zien.
(maar ik mis ook veel bijkomende cijfers van killerbee die dan wel handig zouden zijn.)
Hoi Migjes,

Geef maar even aan welke data je extra wilt zien dan.
Mijn set is op de omnikportal onder fazantendreef moordrecht te vinden met de demo account maar goed dan kun je niet de details zien,
Dus als je aangeeft wat je zou willen weten dan probeer ik dat wel even te posten.

Altijd goed om kennis uit te wisselen/op te doen.

Wat je daar misschien niet ziet maar wel nuttig is om te weten

Het betreft 12 panelen BYD 260 WP. Op een ZW georienteerd dak met een helling van 45 graden.

Set draait nu op een tijdelijke 3.0TL maar er is een TL2 in bestelling (levering eind mei)
Ben wel benieuwd of ik dan nog veel verschil ga zien. (heb dan inmiddels zo een drie maanden historie met de 3.0 TL opgedaan

[ Voor 12% gewijzigd door killerbee1958 op 14-05-2014 08:20 ]

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16
Fairy schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 21:46:
Zal vast, maar ik ben het er wel mee eens. Dakpannen zijn naar mijn mening niet geschikt om het gewicht te dragen van een zonnepanelenconstructie. Velen zullen het misschien niet met me eens zijn, maar ik zou zelf niet prettig slapen als mijn panelen niet goed vast zouden zitten. CLickfit heeft de testen doorstaan en is gecertificeerd etc etc.. Maar mijn gevoel zegt gewoon dat het met een paar schroeven toch echt beter vast zit.

Mijn frame zit precies zoals in de video gemonteerd, op lange stevige balken die op veel plaatsen aan het dak bevestigd zijn. De dakhaken hebben aan de dakzijde 3 schroefgaten en in totaal heb ik voor 11 panelen iets van 32 stuks dakhaken gemonteerd zitten. Dit is dus96 schroeven. In totaal zitten mijn panelen met ongeveer 200 lange schroeven op het dak gemonteerd. Op de plaatsen waar de haken onder de pan vandaan komen zijn de pannen netjes ingeslepen zodat er geen druk op kan komen te staan. Dat voelt een stuk veiliger dan de panelen op een paar dakpannen te laten rusten.

Ieder zijn ding, maar houd er wel rekening mee dat als jouw panelen van je dak afwaaien en iemand gewond raakt of erger... Dat wil je niet op je geweten hebben.

Het kan tenslotte gaan stormen in Nederland. Ik ben heel benieuwd hoeveel panelen er van Nederlandse daken af zullen waaien bij de eerstvolgende échte storm in Nederland.

Qua extra werkt valt dat heel erg mee overigens, als je maar goed voorbereid bent. Ik heb het in een dag gelegd samen met mijn vader en wij zijn echt geen bouwvakkers. Voorbereiding is heel belangrijk (en een goede stijger).
Jij gaat dus uit van een "gevoel" en legt het technisch bewijs naast je neer. De geschroefde haken zijn mijns inziens inferieur omdat er slechts een paar schroeven per beugel het dakbeschot van (meest 18mm) in gaan. Ook word er vaak met veel minder beugels gewerkt. Op een dak met flinke isolatie is het al niet of lastig bruikbaar. Stokbouten direct in de gording zijn wel goed maar lastiger waterdicht te maken/houden.

Klick fit heeft het voordeel dat de haken niet alleen door de panlatten op hun plaats worden gehouden maar ook door het gewicht van de dakpannen waar ze omheen zitten, welke ook weer op hun plaats worden gehouden door de omringende pannen. Door voldoende haken te gebruiken hangen je panelen dus aan alle pannen van je dak. Dit is een respectabel gewicht.

Verder zijn veel mensen niet bekend waarom dakpannen van het dak waaien. Ze gaan eraf omdat ze er af gezogen worden door de onderdruk van de wind die langs de rand waait. Er ontstaat dus een lage druk boven de pannen en de hogere druk van de lucht onder de pannen duwt ze omhoog.
Ik heb een dak met oude "oud hollandse" dak pannen, die passen nooit goed aan elkaar, de lucht kan er dus altijd tussen door. Deze pannen waaien er nooit af. Daarintegen heb ik ook een dak met kruispannen, deze passen zeer goed en daar waaien er altijd wel een paar van het dak af bij een zuidwester storm.

Waarom vertel ik dit ? De zonnepanelen hebben rondom voldoende ruimte om de lucht met hogere druk af te voeren zonder dat dat het paneel zal worden omhoog gedrukt.
Panelen op een schuin dak hebben een minimale kans om er af te waaien. Dit in tegenstelling tot Panelen op een plat dak waarbij het net zeilen in de wind zijn en dus zeer goed vast moeten zitten of voldoende ballast hebben.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• migjes
@killerbee1958
cool dat je wil proberen, is een stuk prettiger als los wat rond roepen zonder gegevens.
oke ik heb op de omnikportal gezocht.
en sorry veel zie ik niet.
alleen maar een totaal opbrengst, de rest kan ik niet zien.

de panelen: BYD 260 Wp.
mag ik aan nemen dat het poly is?
met een Vmpp van 30.40 V?
en een Imp van 8.39 A?

je hebt er dus 12, waar van ik mag aannemen dat ze nu in 2 stringen van 6 op de omvormer zitten.
(ongeveer 182V per mpp met een 8.39A)
dan kun je ook makkelijk 1 string maken van 12 panelen op 1x een mpp.
als dit een keer op een dag om gezet kan worden (het liefst met een stabiele zon geen bewolking) met een stuk logging van voor de omzetting en na de omzetting. (liefst nog met aparte V en A, misschien kunnen we dan zien hoe de mpp de panelen minder laat leveren)
dan hebben we een duidelijk verhaal.

hoe opener en duidelijker het verhaal is, de beter het argument.
dus even buiten temperatuur er bij vermelden is ook handig.
etc.. etc...

en het zou helemaal mooi zijn als je dat nog een keer wil herhalen met de 3k-tl2, van die omvormer weet ik nog minder. hij heeft de potentie om net weer iets beter te zijn als een power-one 3.0 dus ben er wel nieuwsgierig naar. (ik ben nog wat sceptisch naar omnik van wegen voorgaande probleempjes, als je dat weg kunt nemen dan graag. ik sta er wel voor open, er word hier allen vaak veel geroepen en niet onderbouwd met gegevens en dat is een beetje jammer.)

• killerbee1958
Bijna goed,

De panelen zijn inderdaad poly, type BYD 260P6C-30
Vmpp= 30,67V
Imp = 8,48 A

Het geheel is aangesloten in een sting van 12 panelen, Dit is wat in eerste instantie dus ook in de aftopping resulteerde toen de ene string alleen op mppt 1 zat. Dus dat hoeven we volgens mij niet meer te proberen toch?

Zie eerdere post
Even opgezocht.

Twee samples van aftoppingsmoment
moment 1: 396V/4,24 A
moment 2: 390 V/4,3 A

Nu de hele string op beide MPPT's parallel zit heb ik geen aftopping meer.

Uiteraard ben ik heel benieuwd, net als jij, naar de resultaten straks met de tl2.
Dan kan het inderdaad wel leuk zijn om even de string in zijn totaliteit op een mppt te hangen en te kijken wat de tl2 dan doet (ik verwacht wederom aftopping maar nu op een hoger niveau omdat de mppt van de tl2 tot max 2000 W DC gaat.).
Maar goed het is nog even wachten tot de tl2 er is.

Moet ik ook wel even nadenken of ik de uitbreiding wel of niet ga nemen. Zoals door velen hier aangegeven slaat het PV virus snel toe en ik heb nog ruimte voor 2 extra panelen naast de bestaande op mijn dak en ik overweeg om die ruimte te benutten als ze toch de omvormer komen omruilen.

Maar ja dan zijn de resultaten niet echt meer goed vergelijkbaar. :-)

• migjes
@killerbee1958
het zou mooi zijn als je dat op een redelijk mooie dag (als het maar een stabiele opbrengst heeft)
en daar een grafiek van kunt maken, met een stukje van voor en na de omschakeling. (zodat ook echt duidelijk is wat het verlies is)
dat trekt in ieder geval ongelovige aagjes over de dam.

en ja graag straks ook eens herhalen met een tl2, theoretisch geven ze nu een 2000W per mpp op.
en dat zou misschien net iets beter zijn als mijn power-one 3.0.

de meeste mensen hebben alle panelen de zelfde kant op liggen, en dan heb je natuurlijk de extra kracht per mpp niet nodig.
maar ik heb b.v. een oost-west en dan heb je het wel hard nodig.
voorbeeld van een warme zomer dag: (misschien niet een heel goed voorbeeld, dit zou een omnik 3-tl nog net kunnen doen. lol)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg
en dan zeg ik meestal tegen mensen dat je beter niet voor omnik kunt gaan met een oost-west.
(en dan krijg ik meteen commentaar van omnik gebruikers dat die omnik toch zo goed is. etc.. etc...
terwijl het alleen maar een mpp probleempje is, maar het staat niet in de specs bij omnik.)

en ja het virus.
ik heb al eens een balletje opgegooid bij een verslavings-kliniek.
maar ja het enige resultaat was dat ze nu ook pv hebben. :F

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11 19:32
Chris96 schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 18:58:
Kan iemand mij zijn ervaringen vertellen met het Clickfit materiaal?
Je hoort dat het tot pan breuk kan leiden of dat het niet solide zou zijn.
Wat is hier van waar?
Ik heb zelf Clickfit en begrijp dat daarmee mijn reactie wat gekleurd is.

Als ik het filmpje bekijk zit er tussen de vd Valk dakhaak en de pan 2-3 mm speling. De haak is niet bijzonder dik dus kan me voorstellen dat dat gaat bewegen als er wind op komt te staan. Hiermee kan de haak alsnog op de pan tikken met breuk tot gevolg.
De Clickfit haak zit altijd op de pan en heeft geen speling (in de praktijk althans, in het filmpje zijn de verkeerde haken gebruikt)
De lengte van de haak van het vd Valk systeem is mi ook te groot, tussen schroeven en bevestiging van de rail zit een heel stuk wat allemaal speling en beweging kan veroorzaken. Mi is het Clickfit systeem veel stijver.

Op mijn dak zou het andere systeem ook niet passen ivm isolatie die op het dak zit.

De kwaliteit en staat van de panlatten telt wel mee. Als je dak al 100+ jaar oud is, her en der een slechte panlat hebt kan het best lonen om extra latten te monteren en daar je beugels op te schroeven. Hier zijn de panlatten nog als nieuw (30 jaar oud). Tijdens het monteren ben ik wel een los eindstukje van de panlat tegengekomen, de haak na de volgende tengel monteren is dan de oplossing.

Verwijderd

leuk zo'n plotselinge onweersbui omvormer zegt gelijk weltrustten ik ga ff slapen
zo maar weer is wakker schudden t word al weer lichter

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 11:25:
leuk zo'n plotselinge onweersbui omvormer zegt gelijk weltrustten ik ga ff slapen
zo maar weer is wakker schudden t word al weer lichter
ooho, panelen liggen hier nog lekker in het zonnetje.
ik zal tegen de elektronenen zeggen dat ze naar jouw toe moeten gaan. (je mag mijn overschot gerust even gebruiken hoor. ;) )

maar gaat hij lekker verder swap?

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023

Het kan tenslotte gaan stormen in Nederland. Ik ben heel benieuwd hoeveel panelen er van Nederlandse daken af zullen waaien bij de eerstvolgende échte storm in Nederland.
Daar ben ik ook benieuwd naar.
Gelukkig zitten wij niet zo slecht als in kustdelen van de VS of China.
Ik vraag mij ook wel eens af als er een Tornado of een Tyfoon over Nederland zou razen wat er zou gebeuren.
Windsnelheden die hier gelukkig niet voorkomen.
In 1990 was er een storm met een windsnelheid van amper 100 km/uur die veel schade veroorzaakte, maar dat stelt natuurlijk niets voor met die stormen in de VS of China.

Verwijderd

ja migjes , het gaat goed hier ben tijdje niet actief geweest op forum , maar panelen doen t goed
naar gelang de ongunstige opstelling toch ivm die flat toen ze toch 3000 kwh op jaarbasis dus is toch goed voor 2/3 van mijn vebruik.

alleen de uitbreiding zal toch iets langer op zich laten wachten maar alles op zijn tijd

• migjes
@swapevent
mmm dat is toch nog best netjes.

ik moet nog een 2000kWh en dan is er een string terug verdiend.
ben al aan het kijken waarvoor ik hem ga veranderen.
maar ja, het zal wel sanyo moeten worden om nog veel vooruit te gaan.
en dat is toch best wel duur.
maar dan word het wel 5060Wp op mijn power-one-tje.
(hij zal het zwaar gaan krijgen, lol.)

Verwijderd

hahaha goed laten werken dat ding,
ik heb gister de 4000 kwh grens gepasseerd zag ik net en dat sinds half oktober 2012
rekening houdend met die flat hier die in de winter in de weg staat best nog om trots op te zijn

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wat was er mis met Wikipedia: Storm van 28 oktober 2013, dat hij niet onder de 'echte stormen' valt?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Verwijderd

kan je lang en breed over discussieren maar het hangt altijd af van de samenloop van omstandigheden

zonnetje is weer :P

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2014 12:00 ]

• migjes
oei stuur zo de elektronen maar weer terug.
het begint hier donker te worden, lol (ik hoor al gedonder in de verte.)

edit:
jep de eerste druppels.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 14-05-2014 12:12 ]

Verwijderd

ik zal ff blazen dan is die bui snel verder

• killerbee1958
Migjes,

Ik heb even geen gelegenheid om de plaatjes te plaatsen maar als je via de omnikportal naar de datum van 08/03/2014 gaat (linksonder kun je datum selecteren) dan zie je daar heel mooi de grafiek met aftopping op een zonnige dag. Op deze dag zat de hele string dus nog op één MPPT.

Als je vervolgens doorklikt naar 12/03 dan zie je precies dezelfde string op een net zo zonnige dag maar dan nadat de string op beide MPPT's parallel aangesloten is.

• migjes
@killerbee1958
got him.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/fazantdreef%20omnik%20op%201%20mpp.jpg
laat het voortaan duidelijk zijn wat een Omniksol-3.0k-TL dus doet met 3120Wp op 1x een mpp.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/fazantdreef%20omnik%20op%202x%20mpp.jpg
en wat hij doet als hij goed verdeeld is over de 2 mpp's.

@swapevent,
harder blazen graag.
jammer dat die bliksem te kort is en de omvormer er niks mee doet.
(hij valt nog net niet uit hier.)
lol

edit:
goed punt, is nu aangepast.

[ Voor 21% gewijzigd door migjes op 14-05-2014 13:50 ]

• killerbee1958
Migjes

Wel zo netjes om dan ook te laten zien wat hij doet als je hem wel (netjes?) paralllel aansluit (12/03)

Thanks voor aanpassen. Zo is het plaatje in ieder geval compleet en correct 8)

[ Voor 26% gewijzigd door killerbee1958 op 14-05-2014 14:09 ]

Verwijderd

@killerbee kijk even naar 11/3 en 12/3 dat je omvormer even naar 0 gaat en weer opkomt
mocht dit vaker voorkomen dan kan je de firmware even laten updaten .

• killerbee1958
@swapevent:

Bedankt voor het meedenken, Ik heb even door de diverse dagen na 12/3 gelopen en zie het niet echt meer gebeuren,
De TL is overigens maar een tijdelijke leenomvormer. Ga ik dus niet echt moeite voor doen met upgraden.
Installatie is besteld met TL2 maar de leverancier (Innodura) was zo goed om tijdelijk de 3.0TL te leveren.
Ben ik nu wel blij mee want in zo een 2-1/2 maand inmiddels al 900 Kwh opgewekt. :-)

• drielp
  • Laatst online: 29-11 00:01
Zou het kunnen dat de Omnik 3k TL intern het totale DC vermogen verdeelt over twee MPPT?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• killerbee1958
@drielp

dat is precies wat ik op mijn omnik zie gebeuren.
De voltage curve is op beide MPPT's precies gelijk en de current curve ook.
Het ziet er in feite uit als "loadbalancing". Op elk moment levert elke MPPT de helft van de totale opbrengst.

(dit geldt dus in mijn situatie waarin ik 12 panelen als een string op beide MPPT's parallel heb aangesloten)

• ssjaak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-11 10:06
hellluuppp,

mijn paneeltjes geven nu 3 dagen lekker stroom.
ik was/ben nog in het bezit van een oude draaischijf meter. met dubbeltarief.
nu viel het ons op de zowel het nacht als het dagtarief heen en weer gaan.
overdag dus. nachttarief gaat dus ook overdag naar boven en naar beneden.
net Lainder gebeld en krijg te horen dat mijn meter niet geschikt is. maar hij draait wel terug.(op 2 tarieven).
1 telefonist zegt komt omdat u terug levert en de meter is niet geschikt.
1 telefonist zegt hij (de meter) zou het moeten kunnen dus u heeft een storing en moet dus de slimme meter worden geinstaleerd.
1 telefonist zegt: goh ku... voor u maar u kreeg toch al een slimme meter binnenkort.
wat zal ik doen. dit nog even aankijken of de storingsdienst bellen en dan maar aan de slimme meter?

zucht, het zal eens ook in 1x goed gaan hiero. :(

[ Voor 16% gewijzigd door ssjaak op 14-05-2014 16:52 ]

• migjes
@ssjaak
rustig, geen paniek.
(pas als de koffie op is dan is er paniek.)

als netbeheerder het woordje draaischijf of feraris horen is hij altijd bij voorbaat afgekeurd.
is gewoon een standaard uit drukking van hun.

1. maar beweer je nu dat overdag de meter dus 2x terug draait, dus dag en nacht tarief tegelijk.
2. of dat je in het weekend de nacht tarief overdag terug ziet draaien. (normale gang van zaken.)

(in geval van 1 zou ik mijn mond dicht houden, en met de blauwe ogen tegen de leverancier zeggen dat michien je panelen het ook bij maanlicht het doen, lol 2x opbrengst cool, is alleen minder als hij dat vooruit ook 2x doet.)

• ssjaak
@migjes

euh ja optie 1 is het. draaien beide terug. maareh als de zon weg is draaien ze ook beide vooruit.
betaal ik dan ook dubbel? of verdeelt de meter het? vragenvragenvragen.
enneh ipv koffie bier ook goed? dan raak ik pas echt in paniek. Doen mijn panelen het niet dan met maanlicht? zat al te denken om er zo,n grow lamp op te zetten van de wietteelt. :-}

maar het blijft machtig die panelen, deur naar de meterkast is afgelopen jaar nog niet zo vaak open geweest. eindstand van dag en nacht meter staat al sinds zondag morgen op eindstand 91.

• migjes
@ssjaak
voor bier doe ik het ook, heb net een gele rakker open getrokken.
groene plantjes op zolder, en dat dekken met pv, ik heb mijn twijfels daar over, maar als iemand dat wil doen heb ik er geen problemen mee.

ja gaaf he, de scharnieren van mijn meterkast deur maken tropen jaren, lol.

maar de meter?
mmm, hij schakelt dus niet tussen nacht en dag stroom.
heb je dit al eens eerder gemerkt? (dus voor de pv)
wat is eigenlijk je jaar gebruik, misschien is dat erg hoog als hij alleen maar dubbel telt.
klinkt erg vreemd en verdacht.
hoelang zou hij dat dan al gedaan hebben en zijn jouw metingen de afgelopen jaren wel correct geweest?

• ssjaak
hmmm inderdaad,
verbruik nu is 4500 met zijn 2en. wel vrijstaand huisje en 2 koivijvers waar 24/7 alles doordraait.
ga toch maar bellen. zal je zien dat ik straks aan mijn 6 paneeltjes genoeg heb:-}

net gekeken, en nu draait alleen de dag meter de verkeerde kant op( de betaal kant) deze staat nu op 92 aan het eind.

enne geen groene plantjes maar zo,n lamp op je panelen zetten. is toch ook daglicht?

edit:

heb net liander maar gebeld, nu we zo,n beetje in die meter kast wonen zie ik dat alle twee de telwerken synchrone draaien. oftwel het koste ons waarschijnlijk al jaren dubbel geld. en ze komen zo snel mogelijk................ eind Juni. 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door ssjaak op 14-05-2014 19:13 ]

Verwijderd

ssjaak schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 18:33:
hmmm inderdaad,
net gekeken, en nu draait alleen de dag meter de verkeerde kant op( de betaal kant) deze staat nu op 92 aan het eind.
Dan draaien ze dus niet synchroon. :P
Je monitort de boel ook toch? Ook je verbruik? Dan is eea makkelijk uit te rekenen. Misschien zeg ik iets heel raars maar als de nacht/weekendmeter sinds zondag stil staat en je nu op de dag ongeveer uitkomt (okee die ene kW) is je opwek op dit moment dan niet gewoon bijna gelijk aan je verbruik? :?

Als beide meters synchroon draaien zou je werkelijke jaarverbruik hiervoor de helft van 4500 kW moeten zijn en dat ligt meer op het nivo van een 1 persoonshuishouden. Zonder 2 koi vijvers. :+
Het zou wat zonde zijn als je 'onterecht' van je ferraris meter afgeholpen wordt op deze manier. ;)

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-11 16:25
Maandag prettig gesprekje gehad met Luuk :)
En dat houdt dus in dat hij ook een setje panelen naar Friesland stuurt *O*
Stoofie gaat beginnen met een groep voor de aansluiting te creëren en uitzoeken hoe we de power-one, die in de garage komt te hangen, moeten gaan loggen...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11 16:21
Zo met de buien en zon van vandaag geweldige pieken voorbij zien komen; gaaf!
Ik zie de 1980Wp SF's overigens makkelijk meer opleveren dan 2.000watt. De Chint 2kW inverter mag er z'n best voor doen in ieder geval :)

Check hier grafiek van beide sets samen:

http://www.fp4all.org/user/index.php?sysid=3589

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Stoofie schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 20:36:
Maandag prettig gesprekje gehad met Luuk :)
En dat houdt dus in dat hij ook een setje panelen naar Friesland stuurt *O*
Stoofie gaat beginnen met een groep voor de aansluiting te creëren en uitzoeken hoe we de power-one, die in de garage komt te hangen, moeten gaan loggen...
Loggen van een power-one: http://www.123solar.org/ samen met http://www.curtronics.com
in combinatie met een raspberry-pi.
Hier al ruim een jaar logging zonder 1 dag te missen O-)

[ Voor 3% gewijzigd door crazyharrie op 14-05-2014 21:18 ]

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11 10:38
crazyharrie schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 21:15:
[...]

Loggen van een power-one: http://www.123solar.org/ samen met http://www.curtronics.com
of websolarlog.com. Kan je nog wat meer mee :)

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 20:58:
Zo met de buien en zon van vandaag geweldige pieken voorbij zien komen; gaaf!
Ik zie de 1980Wp SF's overigens makkelijk meer opleveren dan 2.000watt. De Chint 2kW inverter mag er z'n best voor doen in ieder geval :)

Check hier grafiek van beide sets samen:

http://www.fp4all.org/user/index.php?sysid=3589
check je errorlog das geen goed nieuws, of pas je parameters aan

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Wimlem schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 21:26:
[...]

Of alleen http://www.curtronics.com voor het uitlezen en zelfbouw voor de rest. Heb je er naast zonnepanelen nog een leuke hobby bij :)

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 21:30:
[...]

check je errorlog das geen goed nieuws, of pas je parameters aan
Wat is geen goed nieuws? Zie het probleem niet helemaal?

Edit: logs alleen paar waarschuwingen over grid/frequency aan het einde van de dag, vlak voor ze uitvallen (de inverters).

[ Voor 20% gewijzigd door NiGeLaToR op 14-05-2014 21:57 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Verwijderd

Last error msg: The master frequency is out of tolerable range
Last error msg: The Grid frequency is out of tolerable range

er is iets mis met de 50Hz uit het grid, of je parameters staan te strak
het kan zijn dat bij 50,2Hz of 48,8Hz je omvormer uitgaat
als je dit aanpast in een groter bereik 48-52Hz dan gebeurt dat in de toekomst niet
het is trouwens een vreemde error
ik zou het hele log even doorspitten, het mag incidenteel wel, maar niet al te vaak

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 22:00:
Last error msg: The master frequency is out of tolerable range
Last error msg: The Grid frequency is out of tolerable range

er is iets mis met de 50Hz uit het grid, of je parameters staan te strak
het kan zijn dat bij 50,2Hz of 48,8Hz je omvormer uitgaat
als je dit aanpast in een groter bereik 48-52Hz dan gebeurt dat in de toekomst niet
het is trouwens een vreemde error
ik zou het hele log even doorspitten, het mag incidenteel wel, maar niet al te vaak
Ah zo, heb 1 AEG al 1,5 jaar die dit soms doet, meestal vlak voor ie uit valt aan het einde van de dag. Nooit echt aandacht aan besteed, nu de Chint hetzelfde doet leek het me wel prima. Ga er in duiken.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Het ontwerp van AEG is gelijk aan Chint, dacht ik. Het zou dan eenzelfde bug kunnen zijn.

De netfrequentie was gisteren maximaal 50,071 Hz en minimaal 49,892 Hz.
De netfrequentie was in de week van 5 mei maximaal 50,091 Hz en minimaal 49,907 Hz.

(De netfrequentie wordt bij de inverter mogelijk wel op een andere manier berekend waardoor de getallen anders kunnen zijn)

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 14-05-2014 22:37 ]

• NiGeLaToR
Inverter valt niet uit zover ik zie, maar geeft deze meldingen vast niet voor niets. Wordt vervolgd!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

[...]

Ziet er heel overzichtelijk uit. Ga ik mee stoeien, bedankt voor de tip _/-\o_

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• bassa21
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
NiGeLaToR schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 22:24:
[...]

Ah zo, heb 1 AEG al 1,5 jaar die dit soms doet, meestal vlak voor ie uit valt aan het einde van de dag. Nooit echt aandacht aan besteed, nu de Chint hetzelfde doet leek het me wel prima. Ga er in duiken.
Toevallig deze AEG via een veiling of via MP gekocht? ( of bij een niet zo een betrouwbare leverancier, wat je natuurlijk niet goed kunt inschatten) Er schijnt een grote partij van deze omvormers, die oorspronkelijk voor de italiaanse markt bestemd waren, door Europa te zwerven. Nou wil het net dat de gridcode voor italie net even anders is dan in de rest van Europa. Met als gevolg dat deze incidentieel errors gaan geven en er soms helemaal mee uitscheiden. Oplossing is een nieuwe firmware flashen.

Ps welke firmware code staat er op je omvormer? Z0.06 toevallig?

[ Voor 9% gewijzigd door bassa21 op 15-05-2014 07:39 ]

• NiGeLaToR
basanca schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 07:33:
[...]

Toevallig deze AEG via een veiling of via MP gekocht? ( of bij een niet zo een betrouwbare leverancier, wat je natuurlijk niet goed kunt inschatten) Er schijnt een grote partij van deze omvormers, die oorspronkelijk voor de italiaanse markt bestemd waren, door Europa te zwerven. Nou wil het net dat de gridcode voor italie net even anders is dan in de rest van Europa. Met als gevolg dat deze incidentieel errors gaan geven en er soms helemaal mee uitscheiden. Oplossing is een nieuwe firmware flashen.

Ps welke firmware code staat er op je omvormer? Z0.06 toevallig?
De specs:

Chint ding:

- firmware c1.00
- eaton phoenixtec
- cps sc2ktl

En dan:

Vac-min 192v
Vac-max 256v
FAC-min 47,55hz
FAC-Max 50,15hz

Foutmeldingen zijn inderdaad grid grequency op fac hz, al is de waarde bij de foutmelding meestal rond de 49,5hz maar soms ook boven de 50,15hz.

Op te lossen met firmware update?

Nb: er is een knop parameters maar krijg een login scherm als ik daar in wil kijken. Niet het zelfde als voor andere toegang, iemand een idee hoe ik hier in kan?

Nb2; AEG heeft 47.55hz en 50.19hz en firmware S1.00

[ Voor 9% gewijzigd door NiGeLaToR op 15-05-2014 11:48 ]

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-10 11:17
WoudseHoeve schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 10:32:
[...]

De "meter" sommeert het vermogen door de drie fasen voor registratie.
Als fase 1 1000W verbruikt, fase 2 2000W invoed en fase 3 500W verbruikt is het totaal VOOR REGISTRATIE ( 1000 + -20000 + 500 ) = -500W, je bent dus nog steeds aan het invoeden, de invoed teller loopt op, de verbruik teller staat stil. Het is dus net alsof de 3 fasen in de meter doorverbonden zijn.
Het is mij nog niet helemaal duidelijk. Ik heb nu mijn zonnepanelen op 1 fase zitten (heb een 3x25A aansluiting) en ik wil nog +/- 3900 WP bijplaatsen. Daarnaast heb ik een digitale meter (niet de slimme variant) met 2 telwerken voor levering en 2 telwerken voor teruglevering.

In mijn ogen kan je dan toch het beste een 3 fase omvormer nemen zodat hij eerst de stroom die je opwekt gebruikt voor de apparatuur in je huis die stroom vragen en alles wat over is terugleveren. Is dit dan ook zo bij 1 fase aansluiting van de omvormer ?

1 fase aansluiting omvormer, verbruik op een bepaald moment van de dag:
fase 1: 500 W verbruik
fase 2: 750 W verbruik
fase 3: 1000 W verbruik en 1500 W van de omvormer retour

Wat is hier nu het rekensommetje:
verbruik (500+750+1000) 2250 W (verbruik meter) en - 1500 W teruglevering (meter).
of
Verbruik (500+750) 1250 W en (1000-1500) -500 W teruglevering (meter).

Hoe levert een 3 fasen omvormer eigenlijk terug naar de groepenkast ? Wordt het opgewekt vermogen gelijkmatig verdeeld over de fasen of wordt het vermogen over de fasen verdeeld aan de hand van de vraag per fase ?

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Verwijderd

@sjaak
waar staat t pijltje naar te wijzen naar de hoog tarief of laagtarief meter

kijk eens naar je laatste eindafrekening betaal je voor 1 tarief of van piek/dal hoog/laag
bijv

• bassa21
[b]NiGeLaToR schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 11:34:[/

Nb: er is een knop parameters maar krijg een login scherm als ik daar in wil kijken. Niet het zelfde als voor andere toegang, iemand een idee hoe ik hier in kan?

Goed nieuws, betreffende Je AEG, die heeft een NL firmware, daar komt het probleem dus niet vandaan. Maar goed, lligt dus niet aan de FW. Verder weet ik er niet te veel vanaf. Zou ook niet weten hoe je in zo een servicemenu komt op de aeg.

• migjes
@peauke
het zal nooit helemaal duidenlijk worden, want er zijn zoveel verschillende meters en aansluitmethodes dat het altijd nog kan afwijken.

maar naar jouw voorbeeld ziet de meter:
fase 1: 500 W verbruik
fase 2: 750 W verbruik
fase 3: -500W verbruik (hier zit het verschil, 1000W gebruik en 1500W levering ziet de meter niet. de meter ziet alleen maar -500W, in nederland saldeer je achter de meter, en eigen stroom gaat eerst.)
dus 500W + 750W + -500W = +750W gebruik wat word geteld.

maar het kan dan per meter wel wat verschillen hoe dit word geregistreerd.
er is wel wetgeving over, maar dat hoeft niks te zeggen over de meter die je werkelijk hebt.
er is nog veel onduidelijkheid over hoe dit in de toekomst met de slimme meters zal gaan lopen.

een 3 fase omvormer zal het over de fase verdelen, maar als de opbrengst laag is willen sommige modellen wel eens overschakelen naar 1 fase.
of je kunt gewoon 3x een 1 fase omvormer gebruiken, dat is bijna het zelfde.

[ Voor 22% gewijzigd door migjes op 15-05-2014 12:17 ]

• NiGeLaToR
basanca schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 12:06:
[...]

Goed nieuws, betreffende Je AEG, die heeft een NL firmware, daar komt het probleem dus niet vandaan. Maar goed, lligt dus niet aan de FW. Verder weet ik er niet te veel vanaf. Zou ook niet weten hoe je in zo een servicemenu komt op de aeg.
Enmijn Chint met - firmware c1.00? OokNL?

• peauke
@migjes
Dus als ik het goed begrijp als ik over fase 1 gebruik en op fase 3 is de omvormer aangesloten dan verrekend de meter het verschil.
Indien een negatieve waarde dan loopt de teruglevermeter en als dit een positieve waarde is dan loopt de leveringsmeter.

Het maakt dus niet uit dat ik de grootverbruikers op een zelfde fase heb staan als de omvormer :S

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11 20:41
NiGeLaToR schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 11:34:
[...]

De specs:

Chint ding:

- firmware c1.00
- eaton phoenixtec
- cps sc2ktl

En dan:

Vac-min 192v
Vac-max 256v
FAC-min 47,55hz
FAC-Max 50,15hz

Foutmeldingen zijn inderdaad grid grequency op fac hz, al is de waarde bij de foutmelding meestal rond de 49,5hz maar soms ook boven de 50,15hz.

Wij hebben ook de Chint 2.0 en hier hadden wij soms meerdere keren per dag last van het feit dat de omvormer de grid frequency fout gaf. Wat mij toen opviel is dat deze fout (bij ons dan) vaak rond het zelfde tijdstip optrad. Bij jou zie ik dat het ook om xx:05 is voor beide laatste foutmeldingen. Ik heb toen een (firmware?) aanpassing gekregen om de frequency settings van de omvormer wat ruimer te zetten. Daarna nooit meer last gehad van deze fout. (Zelf dacht ik dat het kon komen door de schakelsignalen uit het net tussen dag en nacht tarief, maar dat weet ik niet zeker)

Als de fout bij ons optrad ging de omvormer in storing en duurde het ongeveer een halve minuut voordat deze weer ging produceren. Dit lijkt mij niet echt bevorderlijk voor de levensduur dus heb ik het laten aanpassen.

ps. ook wij hebben firmwareversie c1.00, zowel voor als na de aanpassing. Volgens mij is dit ook de enige firmware versie in omloop.

[ Voor 4% gewijzigd door MK1o2 op 15-05-2014 12:24 ]

MK102's Milkyway 2070wp

• NiGeLaToR
MK1o2 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 12:22:
[...]

Wij hebben ook de Chint 2.0 en hier hadden wij soms meerdere keren per dag last van het feit dat de omvormer de grid frequency fout gaf. Wat mij toen opviel is dat deze fout (bij ons dan) vaak rond het zelfde tijdstip optrad. Bij jou zie ik dat het ook om xx:05 is voor beide laatste foutmeldingen. Ik heb toen een firmware update gekregen om de frequency settings van de omvormer wat ruimer te zetten. Daarna nooit meer last gehad van deze fout. (Zelf dacht ik dat het kon komen door de schakelsignalen uit het net tussen dag en nacht tarief, maar dat weet ik niet zeker)

Als de fout bij ons optrad ging de omvormer in storing en duurde het ongeveer een halve minuut voordat deze weer ging produceren. Dit lijkt mij niet echt bevorderlijk voor de levensduur dus heb ik het laten aanpassen.

ps. ook wij hebben firmwareversie c1.00, zowel voor als na de aanpassing. Volgens mij is dit ook de enige firmware versie in omloop.
Hoe zie jij dat ie er 5 minuten mee stopt? Heb nml geen onderbrekingen in logging terug kunnen vinden al die tijd. Firmware update zal ik Guus over bevragen.

• MK1o2
NiGeLaToR schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 12:26:
[...]

Hoe zie jij dat ie er 5 minuten mee stopt? Heb nml geen onderbrekingen in logging terug kunnen vinden al die tijd. Firmware update zal ik Guus over bevragen.
Ik bedoel dat hij om een vaste tijd ermee stopt. Van beide systemen geeft de omvormer de fout om xx:05h (06:05 bij de 1e en 07:05 bij het 2e systeem).

Controleer je log maar eens en kijk of dit vaker zo is dat het om een vaste tijd gebeurt. Ik zal even een screen van mijn log maken dan zie je hoe het bij ons was.

Edit:

Hier de log, je ziet duidelijk dat de error vaak om xx:30h plaats vindt.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3067797/chint_error.png

[ Voor 12% gewijzigd door MK1o2 op 15-05-2014 13:00 ]

MK102's Milkyway 2070wp

• migjes
@peauke
lol, dat stukje is dus per meter anders.
(maar ik verwacht dat de meeste meters dat wel zo doen.)

straks met de slimme meters vraag ik het me af hoe ze dat willen gaan doen.
intern word er wel anders geteld, maar extern(display) geeft het niet aan.
het interne gedeelte word door de slimme meter wel naar de netbeheerder gestuurd.
maar het lijkt mij sterk dat de netbeheerder andere getallen gaat gebruiken als wat er op de display komt te staan. (het zou niet gekker moeten worden.)

om het simpel te maken, probeer de opbrengst te verdelen over de fase die je hebt.
of je dit nu met 1 of 2 of 3 omvormers doet , maakt niet uit.
zodat de kans het grootst is dat je het zelf gebruikt.
kijk niet naar groot gebruikers, want die gebruiken maar vaak op korte momenten veel.
kleine gebruikers (sluipverbruik) zoals wekkers en opladers of deurbel kun je vaak meer van gebruiken met pv en zijn dus interessanter op op een fase te hebben met pv.

de komende jaren hoef je er in ieder geval geen rekening mee te houden, het kan wel zijn dat er in de toekomst (pas na 2017) er wel iets gaat veranderen.
maar dat is glazen bol werk.

edit:
lol, woudsehoeve schrijft ongeveer het zelfde.
kun je ook volgen.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 15-05-2014 12:39 ]

• WoudseHoeve
peauke schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 12:19:
@migjes
Dus als ik het goed begrijp als ik over fase 1 gebruik en op fase 3 is de omvormer aangesloten dan verrekend de meter het verschil.
Indien een negatieve waarde dan loopt de teruglevermeter en als dit een positieve waarde is dan loopt de leveringsmeter.

Het maakt dus niet uit dat ik de grootverbruikers op een zelfde fase heb staan als de omvormer :S
Dat lijkt me een juiste aanname. Maar zoals Migjes aangeeft is de verrekening in de meter mogelijk onduidelijk, ondanks wetgeving welke aangeeft dat er voor de meter moet worden opgeteld.... om dat te omzeilen kan je inderdaad de omvormer op de zelfde fase zetten als de groot verbruikers.

Echter als je de groot verbruikers altijd savonds/nachts gebruikt en de rest vaak de hele dag door verbruiken kan het effect juist omgekeerd zijn. Dat geld ook voor een drie fase omvormer.
Het gaat bij een 4 teller meter dus om de gelijktijdigheid van de opwek/verbruik.

Mijn 3 fase Piko 10.1 levert bij een laag vermogen op 1 "random" gekozen fase terug, niet op alle drie. Nu staat hij echter netjes 3300W per fase terug te leveren :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• bassa21
NiGeLaToR schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 12:19:
[...]

Enmijn Chint met - firmware c1.00? OokNL?
Durf ik niet te zeggen. Ik weet alleen wat af van de AEG, heb ik zelf nml ook. De italiaanse, helaas, alleen zelf nog geen problemen ondervonden.

• NiGeLaToR
MK1o2 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 12:29:
[...]

Ik bedoel dat hij om een vaste tijd ermee stopt. Van beide systemen geeft de omvormer de fout om xx:05h (06:06 bij de 1e en 07:05 bij het 2e systeem).

Controleer je log maar eens en kijk of dit vaker zo is dat het om een vaste tijd gebeurt. Ik zal even een screen van mijn log maken dan zie je hoe het bij ons was.

Edit:

Hier de log, je ziet duidelijk dat de error vaak om xx:30h plaats vindt.

[afbeelding]
Ik zie het, tijdens starten en uitschakelen is het vaste prik en soms ook op dagen met piekerig verloop van opbrengst. Mij is alleen niet duidelijk of dit alleen een waarschuwing is of dat het ding het tijdelijk niet doet. Zie geen onderbrekingen volgens mij in de output.

Edit: idd verdacht vaak vast tijdstip. Vreemd :)

• peauke
WoudseHoeve schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 12:38:
[...]

Dat lijkt me een juiste aanname. Maar zoals Migjes aangeeft is de verrekening in de meter mogelijk onduidelijk, ondanks wetgeving welke aangeeft dat er voor de meter moet worden opgeteld.... om dat te omzeilen kan je inderdaad de omvormer op de zelfde fase zetten als de groot verbruikers.
....
Kan ik dit testen met mijn meter.
Zeg ik pak een Youless en zet maar 1 groep op fase 1 aan en weet wat deze verbruikt daarna zet ik de groep van de omvormer aan (fase 3) en kijk op de Youless wat hij aangeeft of werkt dit niet

Of heeft de puls meting ook niet te maken hoe de meter intern meet

ook nog even een foto van mijn meter(schema) klik

• MK1o2
NiGeLaToR schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 12:54:
[...]

Ik zie het, tijdens starten en uitschakelen is het vaste prik en soms ook op dagen met piekerig verloop van opbrengst. Mij is alleen niet duidelijk of dit alleen een waarschuwing is of dat het ding het tijdelijk niet doet. Zie geen onderbrekingen volgens mij in de output.

Edit: idd verdacht vaak vast tijdstip. Vreemd :)
Bij ons zag je het 9 van de 10 keer ook niet terug in de opbrengstgrafiek.

Hier ging de omvormer echt even in de foutmodus, dus geen opbrengst. Dit kon ik goed horen beneden, je hoort dan een relais schakelen.

Ik heb toen contact gehad met de importeur (Libra energy) en zij zijn toen langs gekomen om een aanpassing te doen aan de omvormer. Wat precies weet ik niet want ik was er niet bij dat het gebeurde. Je kan even je leverancier vragen of hij het kan aanpassen en anders moet het waarschijnlijk via Libra. (Die zitten in Castricum dus niet heel ver weg van Hoorn)

MK102's Milkyway 2070wp

• Blinky
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 13:13
Na een tijdje dit topic te hebben doorgelezen blijf ik toch met een vraagje over de Solar Edge omvormer en optimizer zitten. Ik sta op het punt op een offerte voor 16 panelen (250Wp) met een Solar Edge SE3500 en 16x P300 optimizers te tekenen.
Situatie is een schuin dak met een hellingshoek van ongeveer 43 graden wat bijna pal op het zuiden ligt (azimut is -6 (in Midden-Limburg)). Helaas staan er drie obstakels op het dak (50/60cm hoog) waar ik niet omheen kan en die geruime tijd voor schaduw zorgen. Daar hebben 4/5 panelen dan last van.

Op allerlei sites kom ik allerhande voordelen van SE tegen. Echter kan ik weinig nadelen tov een conventionele string omvormer vinden. Behalve het feit dat hij duurder is, dat je minimaal 8 panelen aan een string moet hangen en sommige noemen het gedoe om een defecte optimizer te vervangen als nadeel.

Kleven aan de SE omvormer buiten de prijs nog nadelen of is het echt zo rooskleurig als me overal wordt voorgeschoteld? Zijn er bepaalde situaties waar een SE juist slechter presteert dan een installatie zonder optimizers?

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-11 16:31
Blinky schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 13:13:
Na een tijdje dit topic te hebben doorgelezen blijf ik toch met een vraagje over de Solar Edge omvormer en optimizer zitten. Ik sta op het punt op een offerte voor 16 panelen (250Wp) met een Solar Edge SE3500 en 16x P300 optimizers te tekenen.
Situatie is een schuin dak met een hellingshoek van ongeveer 43 graden wat bijna pal op het zuiden ligt (azimut is -6 (in Midden-Limburg)). Helaas staan er drie obstakels op het dak (50/60cm hoog) waar ik niet omheen kan en die geruime tijd voor schaduw zorgen. Daar hebben 4/5 panelen dan last van.

Op allerlei sites kom ik allerhande voordelen van SE tegen. Echter kan ik weinig nadelen tov een conventionele string omvormer vinden. Behalve het feit dat hij duurder is, dat je minimaal 8 panelen aan een string moet hangen en sommige noemen het gedoe om een defecte optimizer te vervangen als nadeel.

Kleven aan de SE omvormer buiten de prijs nog nadelen of is het echt zo rooskleurig als me overal wordt voorgeschoteld? Zijn er bepaalde situaties waar een SE juist slechter presteert dan een installatie zonder optimizers?
Een leverancier kwam met onderstaande.
Wanneer je problemen met één van de optimizers hebt kan dat ook flink in de papieren lopen qua kosten als je deze niet zelf kan vervangen. Het kan zijn dat dan meerdere panelen moeten worden weggehaald etc.... Een gewone omvormer kan je zo bij normaal gesproken.

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-11 12:15
@50Hz frequentie probleem.
Ik heb vernomen dat goedkope ethernet powerline adapters de 50Hz frequentie ver"kloten". als ze moduleren op de 50Hz. Misschien heb je daar wel last van.

icm de wisselende frequentie die van nature aanwezig is.

is maar een idee.

Edit: Even voor de duidelijkheid. Sommige ethernet powerlines, die specifiek moduleren op 50Hz kunnen dit veroorzaken. Dus zeker niet allen.....De wat betere werken met een eigen draaggolf.

[ Voor 47% gewijzigd door internet4me op 15-05-2014 16:42 ]

Verwijderd

heb hier jaren van die kpn ethernet adapters gehad nooit problemen mee gehad.

• ssjaak
Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 11:57:
@sjaak
waar staat t pijltje naar te wijzen naar de hoog tarief of laagtarief meter

kijk eens naar je laatste eindafrekening betaal je voor 1 tarief of van piek/dal hoog/laag
bijv
pijltje staat goed en ik heb op de eindafrekening ook 2 bedragen staan.
het is alleen nu dat we pv hebben, dat we de hele dag in de meterkast zitten te koekeloeren.
vandaag ging hij weer van eindstand 8 naar 7 om 10 uur vanmorgen. oftewel ik lever goedkope stroom terug overdag. maar de hoog tarief meter loop ook terug.
volgens de "helpdesk" kan dit niet. dus heb ik mijn "unieke" meter hun te koop aangeboden want ja hij is zo bijzonder............
geen humor die lui echt niet >:)
afgelopen nacht is het laag tarief gedeelte met 7 kw/h omhoog gegaan en we hebben geen waterbed.
dus er is echt iets mis.

dit kan toch niet aan de pv liggen? verkeerd aangesloten ofzo?

maar er is al een nieuw meterkast besteld wie weet hoe lang we al teveel (of te weinig) betalen

@migjes
de beloofde foto,s

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-5SmrACMtcdQ/U3Swt409iaI/AAAAAAAAFyg/9v4wQieznH8/w600-h450-no/IMG_2224klein.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-lWrg0GAPhl4/U3Sw9UzTG6I/AAAAAAAAFyw/esrhtgeNpBU/w1000-h750-no/IMG_2223klein.jpg

• WoudseHoeve
peauke schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 13:02:
[...]
Kan ik dit testen met mijn meter.
Zeg ik pak een Youless en zet maar 1 groep op fase 1 aan en weet wat deze verbruikt daarna zet ik de groep van de omvormer aan (fase 3) en kijk op de Youless wat hij aangeeft of werkt dit niet

Of heeft de puls meting ook niet te maken hoe de meter intern meet

ook nog even een foto van mijn meter(schema) klik
Van dat schema wordt je ook niet direct wat wijzer ... Die rondjes zijn de symbolen voor de oude ferraris spoelen volgens mij. De met de dikkelijn wordt de stroom gemeten (horizontaal) en met de dunne de spanning ( dunne lijn) . Maar of nu het vermogen van de drie fase in het vierkante blokje wordt gemeten weet ik niet.

Hoe de puls meet is ook niet duidelijk, alleen verbruik? of ook pulsen bij terugleveren ? Die Youless kan toch maar 1 kant op tellen ? ( pulsjes )

• peauke
WoudseHoeve schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 14:37:
[...]

Hoe de puls meet is ook niet duidelijk, alleen verbruik? of ook pulsen bij terugleveren ? Die Youless kan toch maar 1 kant op tellen ? ( pulsjes )
Youless meet inderdaad maar 1 kant op, maar als we niet zeker weten of de pulsjes irt staan tot de werkelijke waardes die de teller overneemt heeft de test geen zin.

test was als volgt bedoeld:
1. alles uit in groepenkast
2. 1 groep aan. (ander fasen dan omvormer)
3. kijk op youless wat actuele verbruik is.
4. zet groep omvormer aan (bij piek moment)
5. lees youless weer af.

als de af te lezen waarde lager of 0 is dan bij de punt 3 dan weet ik dat mijn meter gewoon de fases met elkaar verrekend en als de meter dit ook intern doet dan hoef ik niet perse een 3 fasen omvormer.

• NiGeLaToR
internet4me schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 13:45:
@50Hz frequentie probleem.
Ik heb vernomen dat goedkope ethernet powerline adapters de 50Hz frequentie ver"kloten". als ze moduleren op de 50Hz. Misschien heb je daar wel last van.

icm de wisselende frequentie die van nature aanwezig is.

is maar een idee.
Heb ik ook niet.

Maar, firmware updates worden ingepland, wordt meteen opgepakt :) we gaan zien of dat helpt.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-11 09:28

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

WoudseHoeve schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 12:38:
[...]
Mijn 3 fase Piko 10.1 levert bij een laag vermogen op 1 "random" gekozen fase terug, niet op alle drie. Nu staat hij echter netjes 3300W per fase terug te leveren :)
Volgens mij hebben de meeste 3-fase omvormers ook een fase-balans functie. Als de spanning op 1 fase lager is (bijvoorbeeld door een grote afnemer op die fase) dan zal een drie fase omvormer op deze fase meer gaan invoeden, waardoor de fase balans wordt verbeterd. Daarnaast is 1 stuks 3-fase omvormer wezenlijk anders dan 3 stuks 1-fase omvormers. Een 3-fase omvormer hoeft veel minder DC vermogen vanaf de panelen te bufferen, waardoor je minder verliezen hebt en een langere levensduur. Een verklarend plaatje hiervoor staat wel op: http://dewiki.nl/index.php/Omvormer

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-11 16:25
crazyharrie schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 21:15:
[...]
[...]
Dank _/-\o_

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• Andre1973
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Blinky schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 13:13:

Ik plaats regelmatig SE, ik hang meestal de optimizers op de bovenste rail van de onderste rij, en ik geef in een schets ook aan waar de optimizers zitten. Zo zijn ze makkelijker toegankelijk als er wat aan moet gebeuren. Elke optimizer heeft 2x eensoort QR code sticker, 1 daarvan haal je eraf en plaats je in de tekening. Zo is makkelijk na te gaan waar je moet zijn. Ik heb er wel een eentje kapot gehad, 1 uit de doos en een na een paar weken. Zijn wel netjes vervangen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:07
Sjaak, heb je wel wat onder de (betonnen) balken gelegd waarop de schans bevestigd is? Bij warm weer kan anders je dakbedekking beschadigd raken omdat het dan in je bitumen zakt. "Gewoon" wat onder leggen; tegeldrager of (niet optimaal) wat banen bitumen.

• Blinky
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 13:13
Andre1973 schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 19:59:
[...]

Ik plaats regelmatig SE, ik hang meestal de optimizers op de bovenste rail van de onderste rij, en ik geef in een schets ook aan waar de optimizers zitten. Zo zijn ze makkelijker toegankelijk als er wat aan moet gebeuren. Elke optimizer heeft 2x eensoort QR code sticker, 1 daarvan haal je eraf en plaats je in de tekening. Zo is makkelijk na te gaan waar je moet zijn. Ik heb er wel een eentje kapot gehad, 1 uit de doos en een na een paar weken. Zijn wel netjes vervangen.
Thnx voor de ophanging tip, die ga ik zeker toepassen.
Gelukkig zijn de meeste panelen op mijn dak redelijk goed te bereiken. Vanwege de obstakels liggen ze wat uit elkaar.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:58
ssjaak schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 14:24:
[...]

afgelopen nacht is het laag tarief gedeelte met 7 kw/h omhoog gegaan en we hebben geen waterbed.
dus er is echt iets mis.
1. hoe laat start het laag en eindigt het laag tarief
2. wat is het lijstje van apparaten wat nog aangesloten zit in die periode
3. houdt het eens een week bij op dagbasis zodat je weet hoeveel je minimum in de nacht is
4. maak eens een schatting wat hoeveel zou kunnen verbruiken en meet eens na, of met simpele stekker kwhmeter of door elke nacht 1 groep uit te schakelen..

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Nuevocasa
Zijn er hier ook mensen die panelen hebben aangeschaft met een duurzaamheidslening? Ik ben benieuwd hoe lang het toetsen van de aanvraag bij SVN duurt?

• hartm11
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-05 16:57
Ja, wij hebben een tijdje geleden de lening aangevraagd. Ze willen wel veel van je weten. Veel kopietjes van jaaropgaven, aangiftes IB( laatste drie jaar!) loonstrookjes, hypotheekgegevens een voor mijn vrouw (ZZP'er) ook nog eens winst/verliesrekeningen van de laatste drie jaar. Ga ervan uit dat je de eerste keer niet alles volledig hebt meegestuurd. Je kunt met die gasten wel overeenkomen dat je zaken inscant en vervolgens naar hun mailen

24x Solar Frontier SF-170S @ StecaGrid 3600 @ ZO

Verwijderd

@sjaak als beide telwerken tegelijk lopen danwel de laagtarief telwerk loopt terwijl hoogtarief actief is ben ik bang dat je er neit onder uit komt idd en zo'n geweldig slimme meter krijgt kuche kuche kuche

misschien valt er nog wat eer te behalen mbt je afrekening je zou op serienummer kunnen kijken of deze meter is afgekeurt en zoja als dez bijv in 2011 is afgekeurt kan je aangeven dat je vebruik onbetrouwbaar was.
of t wat voordeel oplevert betwijfel ik

ik houd zelf sinds 2002 mijn vebruik bij en heb slechts 2 keer meegemaakt dat me vebruik omhoog is gegaan
1 keer ooievaar geland dus meer wassen/drogen
1 keer uvunit plus zware pomp op vijver

dus beide vebruiksverhogingen waren goed verklaarbaar voor mijzelf in deze

• WoudseHoeve
ja kan aanvragen dat ze de meter gaan testen na vervanging Als het defect dan duidelijk is kan je een verrekening krijgen van het teveel betaalde. Als de meter goed blijkt te zijn betaal je de onderzoeks-kosten .....

Ik zou wel even een filmpje maken waar op duidelijk te zien is dat de tellers tegelijk lopen.
Beide schijven draaien wel altijd te gelijk.

• Nuevocasa
hartm11 schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 10:53:
Ja, wij hebben een tijdje geleden de lening aangevraagd. Ze willen wel veel van je weten. Veel kopietjes van jaaropgaven, aangiftes IB( laatste drie jaar!) loonstrookjes, hypotheekgegevens een voor mijn vrouw (ZZP'er) ook nog eens winst/verliesrekeningen van de laatste drie jaar. Ga ervan uit dat je de eerste keer niet alles volledig hebt meegestuurd. Je kunt met die gasten wel overeenkomen dat je zaken inscant en vervolgens naar hun mailen
Ok bedankt. Ik ben benieuwd, gisteren de bevestiging ontvangen dat ze mijn aanvraag hebben ontvangen... Laat ze maar opschieten :)

Ik schaf de panelen samen met 3 buren aan.

4 keer exact dezelfde systemen: 16 x CIGS TSMC 145 Watt complete Black panelen met een Solarmax P3000 omvormer. Ivm schaduwhoekjes bij 2 van de 4 daken (ivm dakkapellen) voor de CIGS panelen gekozen. Daarnaast zie ze er wel super strak uit! :*)

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 14:57
sjimmie schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 14:14:
E-ON lijkt er niet zo goed uit te komen met salderen.
Een paar dagen geleden stond op hun site:
code:
1
De wettelijke terugleverregeling geldt voor kleinverbruikers (max. 3 x 80 ampère), die beschikken over een hoofdmeter die teruglevering apart registreert en die hun productiesysteem via www.energieleveren.nl hebben geregistreerd.

Nu staat er:
code:
1
De wettelijke terugleverregeling geldt voor kleinverbruikers (max. 3 x 80 ampère) die hun productiesysteem via www.energieleveren.nl hebben geregistreerd. Wij adviseren u wel om een slimme meter aan te vragen om het salderen te vergemakkelijken.

Ik heb een dubbel draaischijfmeter, dagstroom zal negatief worden maar nachtstroom blijft positief. Per saldo zal het ongeveer nul worden. E-ON is/was echter van mening dat ze dan het dagverbruik niet negatief maar slechts "nul" mogen maken. En dus moet ik dan nog het nachtverbruik betalen. Dat vind ik nogal onredelijk salderen.

Hierover heb ik ze gebeld. De vriendelijke dame was verrast omdat ze juist daarvoor dezelfde vraag kreeg. Ze hebben hierover zeer binnenkort overleg en verwachten over een paar dagen / max 2 weken een volledig antwoord te hebben.
Zo, vandaag weer E-ON gebeld. Vriendelijke mensen daar met alle geduld om het uit te leggen.
Met een "bepaalde ondertoon" legde de heer van E-ON nu uit dat ze gewoon verplicht zijn om te salderen en dat er (nog) geen plicht is voor een slimme meter. Dus een negatieve stand op de dagmeter van een Ferraris moeten ze salderen met de positieve stand op de nachtmeter.
Hij probeerde uit te leggen dat er een hoop problemen zijn met de Ferraris. Daarop doorvragende was dat eigenlijk vooral administratief voor hun. Zij moeten namelijk bij een negatieve meterstand verplicht de eerdere facturen gaan controleren.
Het voordeel van de slimme meter zou zijn dat ze netjes konden zien wat verbruik en opbrengst is. Alleen moest hij daarna toegeven dat ze dat administratief nog niet aankunnen. Dus moeten ze eigenlijk de nota's met teruggelopen Ferraris meters vasthouden totdat handmatig de creditnota erbij gemaakt is...
Mijn slotconclusie dat het dus met beide meters verbeterd moest worden, kon hij alleen bevestigen. Maar voor de Ferraris gaan ze dat waarschijnlijk niet meer doen, voor de slimme meter moeten ze wel.
Ook mijn herhaling dat ik voorlopig mijn Ferraris mocht houden, bevestigde hij.
8)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Hoe zit 't nou want mij is juist gezegd dat salderen gaat tot je eigen verbruik, daarna krijg je een laag tarief.

Stel mijn verbruik is 2500kWh, ik wek 3000kWh op (da's op dit moment wel ongeveer de verwachting). Dan zou ik over die 500kWh geen 22ct/kWh krijgen maar een veel lager tarief.

Dat was ook het moment om voor mij om mijn aquariumhobby weer op te pakken, omdat die 500 kWh extra op jaarbasis dan voor mij qua kosten veel beter te verantwoorden was.

In het kort dus (ga uit van alleen een enkele meter, dus geen nachtstroom) is salderen onder de 0 niet mogelijk.?

Quote:
Bron: http://www.thesunshinecom...terugleveren-menu-zijkant

Wat is onbeperkt salderen?
In plaats van 5000 kilowattuur krijgt u vanaf heden bij verschillende energieleveranciers voor alle teruggeleverde kilowatturen hetzelfde als waarvoor u het bij hen afneemt. Wel is van belang dat u niet meer saldeert dan u in totaal verbruikt. Dus verbruikt u in 1 jaar 50.000 kilowattuur? Dan moet u maximaal 50.000 kilowattuur opwekken.

[ Voor 40% gewijzigd door Fairy op 16-05-2014 14:17 ]

• sjimmie
Per 1 januari 2014 zijn de regels over salderen en terugleveren veranderd. De wet is daarvoor aangepast: art. 31c elektriciteitswet 1998. De belangrijkste wijziging is dat u voorheen tot 5000 kWh terug geleverde elektriciteit van uw eigen verbruik mocht aftrekken. Nu is de salderingsgrens de hoeveelheid energie die u van het energiebedrijf geleverd heeft gekregen. Dat kan dus ook meer dan 5000 kWh per jaar zijn.

Levert u meer terug dan uw energiebedrijf levert?
Dan krijgt u een terugleververgoeding. Na het salderen blijft er nog een hoeveelheid energie over. Uw energieleverancier moet u hiervoor een redelijke terugleververgoeding geven. Hij mag zelf de hoogte van de terugleververgoeding bepalen. Wel ziet de Autoriteit Consument en Markt (ACM) erop toe dat de vergoeding inderdaad redelijk is.

Houd er rekening mee dat 7 cent per kWh al redelijk kan zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door sjimmie op 16-05-2014 14:19 . Reden: aanvulling ]

• Nuevocasa
Fairy schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 14:13:
Hoe zit 't nou want mij is juist gezegd dat salderen gaat tot je eigen verbruik, daarna krijg je een laag tarief.

Stel mijn verbruik is 2500kWh, ik wek 3000kWh op (da's op dit moment wel ongeveer de verwachting). Dan zou ik over die 500kWh geen 22ct/kWh krijgen maar een veel lager tarief.

Dat was ook het moment om voor mij om mijn aquariumhobby weer op te pakken, omdat die 500 kWh extra op jaarbasis dan voor mij qua kosten veel beter te verantwoorden was.

In het kort dus (ga uit van alleen een enkele meter, dus geen nachtstroom) is salderen onder de 0 niet mogelijk.?

Quote:
Bron: http://www.thesunshinecom...terugleveren-menu-zijkant

Wat is onbeperkt salderen?
In plaats van 5000 kilowattuur krijgt u vanaf heden bij verschillende energieleveranciers voor alle teruggeleverde kilowatturen hetzelfde als waarvoor u het bij hen afneemt. Wel is van belang dat u niet meer saldeert dan u in totaal verbruikt. Dus verbruikt u in 1 jaar 50.000 kilowattuur? Dan moet u maximaal 50.000 kilowattuur opwekken.
Door het salderen bespaar je 22cent per kWh, wanneer je meer opwekt bijvoorbeeld 500kWh dan wat je verbruikt krijg je inderdaad minder. Dat komt doordat die 22 cent is opgebouwd uit een stukje kostprijs, winst, BTW en Energiebelasting. Je krijgt een lager bedrag omdat je natuurlijk niet die BTW en energiebelasting krijgt uitbetaald! Je bespaard 2500kWh x 22cent daarnaast krijg je dus 500kWh x prijs min BTW en Energiebelasting. Daarom adviseren ze ook om niet meer te produceren dan je eigen verbruik, anders wordt de terugverdientijd geen 7 jaar maar 21 jaar (van de panelen die voor die overproductie zorgen).

Edit: Kw/h = kWh ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Nuevocasa op 16-05-2014 15:11 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

eenhedenpolitie Kw/h => kWh ;)
Verder OK.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• sjimmie
Proton_ schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 15:07:
eenhedenpolitie Kw/h => kWh ;)
Verder OK.
Electrische auto's kunnen wel 250kmh ;)

[ Voor 3% gewijzigd door sjimmie op 16-05-2014 15:12 ]

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Fairy schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 14:13:
kan je dan niet beter bitcoins gaan minen oid? :) verdien je er ook nog aan

[ Voor 3% gewijzigd door AOC op 16-05-2014 15:41 ]

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-11 23:46
Verwijderd schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 11:08:
@sjaak als beide telwerken tegelijk lopen danwel de laagtarief telwerk loopt terwijl hoogtarief actief is ben ik bang dat je er neit onder uit komt idd en zo'n geweldig slimme meter krijgt kuche kuche kuche
Eind vorig jaar was mijn meter stuk (maakte opeens een hoop herrie). Is vervangen door een digitale maar niet slimme meter. Stedin doet dus niet standaard een slimme bij vervanging.

Overigens wel prima service, zaterdag 's avonds laat gebeld, zondagmiddag een nieuwe meter.

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-11 17:56
Nou, met een mooi weekend voor de boeg én een vrij weekend, is dit dé gelegenheid om nou eindelijk die panelen van mij eens op het dak te plaatsen :) .

Echter....: vanmiddag bezig geweest om het afvoerpijpje, het meest rechtse pijpje op de foto, voor een wasdroger (die we niet hebben) weg te halen om ruimte te maken voor de panelen. Dat ging prima: pijpje er uit trekken, dakpannen wegschuiven, voet verwijderen en een nieuwe dakpan ervoor in de plaats. Ondanks alle voorzorgsmaatregelen, professionele ladder, tuigje, valbeveiliging etc., kom ik tot de conclusie dat ik geen dakhaas meer ben. Leeftijd misschien... :?

Ik ben nu naarstig op zoek naar naar een bedrijf/medetweaker o.i.d. die dit voor mij wil uitvoeren. Het betreft een ClickFit systeem voor een schuin dak. Alles, maar dan ook alles is voorbereid. Layout van het dak, waar de 56 beugels gepland zijn. Alle materialen zijn in huis. De rails zijn op maat gezaagd. Optimizers zijn op de panelen gemonteerd. De elektrische installatie en bedrading is klaar (zie een pagina terug in dit topic).

Het betreft 10 Yingli YL260C-30b Panda panelen van 260W. Ze moeten in twee rijen van vijf portrait worden gemonteerd op vier rijen rails van ClickFit. Wie-o-wie kan mij helpen? Ik wil er gewoon voor betalen. Voor niets gaat de zo'n op. Hierbij een foto van het dak. Het is in Schiedam.

Aanbiedingen per DM a.u.b.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/88720160/Solar/ROB_3182_th.jpg

Grtz,
Rob

[ Voor 4% gewijzigd door Aegle op 16-05-2014 16:36 . Reden: foto niet zichtbaar ]

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 11:16

Jack

MHz Matters

Vorig jaar mei al een set PV aangelegd, zie hier.
Dit doet het zo goed (inmiddels 3860kWh opgewekt), dat er een uitbreiding is gekomen om de rest van het gebruik ook zelf op te wekken.

Afbeeldingslocatie: http://oi57.tinypic.com/35hpcuc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://oi57.tinypic.com/ax01n8.jpg

10x250Wp AstroNergy (mono) op een SMA SB 2100TL omvormer, richting Z-W.
Na belastingteruggave en gemeentelijke subsidie à 500 euro, is de tvt 6,3 jaar (incl. montage). Dikke prima dus. Alhoewel niet heel belangrijk hier.

Ik had echter nog wel een vraagje, is het mogelijk om in Sunny Explorer de twee setjes/omvormers samen te krijgen? Ik heb nu 2 losse systemen ingesteld. Niet echt ideaal. Iemand ervaring hiermee?

[ Voor 3% gewijzigd door Jack op 23-05-2014 10:12 . Reden: specs toegevoegd ]

[Specs]

• ssjaak
A4-tje schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 20:41:
[...]

Sjaak, heb je wel wat onder de (betonnen) balken gelegd waarop de schans bevestigd is? Bij warm weer kan anders je dakbedekking beschadigd raken omdat het dan in je bitumen zakt. "Gewoon" wat onder leggen; tegeldrager of (niet optimaal) wat banen bitumen.
heb er van die isolatie platen met dakleer onder liggen. en die weer vastgekit met bitumen kit. gaat geen kant op.
heb via dit forum de tip gelezen om eerder een nieuwe meter te krijgen en het werkt ook nog!!
toen ik belde dat mijn oude niet goed was kwam de monteur met spoed eind juni.
aangezien ik er toch aan moet, heb ik de panelen opgegeven op een site gister.
werd vandaag gebeld en volgende week al een nieuwe meter. geen spoed maar 3 week eerder.
rare jongens die stroom beheerders.
vandaag de oude meter overdag weer 1kw terug van het nachttarief, en gelukkig ook 3 van het dagtarief terwijl de wasmachine aanstond.

had dit jaren eerder moeten doen. :P

• Dutchsat
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-11 22:25
Ik heb een vraag over de installatie van zonnepanelen. Heb vandaag enkele Suntech STP280 geïnstalleerd. Nu meet ik de spanning op de MC4 connectors en nu snap ik het even niet. Op de male connector, waarvan ik uitga dat dit de + connector is, en de female connector, waarvan ik uitga dat dit de - connnector is, meet ik nu een tegenovergestelde spanning, dus 8 panelen aangesloten, nu meet ik -320V. Wat doe ik fout?

Verwijderd

Je doet niks fout, je maakt alleen een denkfout. ;)
Daarbij, meten is weten. :)

• Dutchsat
Welke denkfout maak ik nu? Ik zie dat jij ook Suntech hebt. Maar als de meting juist is dan kan ik ze toch zo niet aansluiten op de Konverter? Kun je mij een tip geven?

• Dutchsat
Ik zie inderdaad dat ik een denkfout maak, de MC4 male connector lijkt aan de buitenkant een female connector, maar de connector op zich is male en voor de female connector dus andersom..

http://www.solarpanelstor...rs.mc4_female.info.1.html

Nu blijft het verwarrend, op de konverter staat bij een plus bij de male ingang (waar ik dus de female konnektor op moet aansluiten) en dat is de min en bij de female ingang (waar dus male in moet) staat een min. Ik kan dit dan alleen goed krijgen door de stekkers aan de konverter kant om te wisselen. Of maak ik nu weer een denkfout?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:13

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Gewoon meten, heb je de meter goed is je rode meetkabeltje de + en die moet met bijpassende stekker op de + van de omvormer. Die je over houd moet op de andere ingang waar - bij staat met bijpassende stekker.
:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

Even gekeken voor de zekerheid maar panelen onderling verbind je de 'min' met + en op je omvormer knoop je de - aan de -. :)
Wat Rol-Co dus eigenlijk ook zegt. ;)

Ik vond het ook wat verwarrend maar het klopt wel. :P

• Dutchsat
Ok dan ga ik dit morgen proberen, is inderdaad verwarrend.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:00
Jack schreef op vrijdag 16 mei 2014 @ 17:03:
Ik had echter nog wel een vraagje, is het mogelijk om in Sunny Explorer de twee setjes/omvormers samen te krijgen? Ik heb nu 2 losse systemen ingesteld. Niet echt ideaal. Iemand ervaring hiermee?
Zelfde BT kanaal voor beide instellen in omvormer en dan toevoegen
Ik heb zo 3 omvormers in 1 systeem

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 17-05-2014 23:24 . Reden: BT kanaal instellen in omvormer ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:17
Hoe warm wordt jullie omvormer?

Afgelopen 2 dagen heeft mijn set PV mooie records gezet, echter neemt de omvormer ook toe in temperatuur!
45-48 graden zijn dan ook geen vreemde getallen meer.
Pagina: 1 ... 22 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.