63°C gisteren. Mijn omvormer mag/kan 85°C worden.
http://www.pvoutput.org/i...t=20140518&gs=3&dxa=1&m=0
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
34-42 graden maxDre schreef op zondag 18 mei 2014 @ 12:13:
63°C gisteren. Mijn omvormer mag 85°C worden.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Om er even op in te gaan. Ja ik ga uit van een "gevoel" dat heb ik ook aangegeven. Je doet dat overigens ook zelf door te zeggen dat de geschroefde haken volgens jou weer inferieur zijn met de aanname dat er vaak minder beugels en schroeven worden gebruikt. Heb je gezien hoeveel schroeven ik heb gebruikt? 200!WoudseHoeve schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 09:17:
[...]
Jij gaat dus uit van een "gevoel" en legt het technisch bewijs naast je neer. De geschroefde haken zijn mijns inziens inferieur omdat er slechts een paar schroeven per beugel het dakbeschot van (meest 18mm) in gaan. Ook word er vaak met veel minder beugels gewerkt. Op een dak met flinke isolatie is het al niet of lastig bruikbaar. Stokbouten direct in de gording zijn wel goed maar lastiger waterdicht te maken/houden.
Klick fit heeft het voordeel dat de haken niet alleen door de panlatten op hun plaats worden gehouden maar ook door het gewicht van de dakpannen waar ze omheen zitten, welke ook weer op hun plaats worden gehouden door de omringende pannen. Door voldoende haken te gebruiken hangen je panelen dus aan alle pannen van je dak. Dit is een respectabel gewicht.
Verder zijn veel mensen niet bekend waarom dakpannen van het dak waaien. Ze gaan eraf omdat ze er af gezogen worden door de onderdruk van de wind die langs de rand waait. Er ontstaat dus een lage druk boven de pannen en de hogere druk van de lucht onder de pannen duwt ze omhoog.
Ik heb een dak met oude "oud hollandse" dak pannen, die passen nooit goed aan elkaar, de lucht kan er dus altijd tussen door. Deze pannen waaien er nooit af. Daarintegen heb ik ook een dak met kruispannen, deze passen zeer goed en daar waaien er altijd wel een paar van het dak af bij een zuidwester storm.
Waarom vertel ik dit ? De zonnepanelen hebben rondom voldoende ruimte om de lucht met hogere druk af te voeren zonder dat dat het paneel zal worden omhoog gedrukt.
Panelen op een schuin dak hebben een minimale kans om er af te waaien. Dit in tegenstelling tot Panelen op een plat dak waarbij het net zeilen in de wind zijn en dus zeer goed vast moeten zitten of voldoende ballast hebben.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=29590&sid=27110
Dank jullie voor de tips, ik heb de panelen nu juist aangesloten. De omvormers doen het al perfect. Heb inmiddels al 16 panelen op de omvormers, komen nog 5 maar die hebben last van schaduw van een schoorsteen, dus die ga ik apart op een omvormer nog zetten, elk paneel gaf vanmiddag rond 13:00 uur rond de 225 watt.Verwijderd schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 22:35:
Even gekeken voor de zekerheid maar panelen onderling verbind je de 'min' met + en op je omvormer knoop je de - aan de -.
Wat Rol-Co dus eigenlijk ook zegt.
Ik vond het ook wat verwarrend maar het klopt wel.
Sunny Explorer Download ook direct de laatste firmware. Op de site van SMA zag ik namelijk geen download pagina waar ik firmware kan downloaden.pa3fat schreef op zondag 18 mei 2014 @ 18:32:
Kan via Sunny Explorer, duurt wel erg lang.
Kunt ook SD kaartje schrijven. Komen dan als ik het me goed herinner 2 bestanden op te staan. Zit readme in de zip file van de download.
Zijn wel 2 verschillende downloads afhankelijk van de methode die je wilt gebruiken.
[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 18-05-2014 19:22 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Heb hem hier ook niet boven de 40 graden gezienRol-Co schreef op zondag 18 mei 2014 @ 13:11:
[...]
34-42 graden maxmet de stecagrid, in een kamer van 22-23 graden. (Zolder)
Dat ding word echt niet warm.
Powered by Solarfrontier 3060 Wp
Verwijderd
Goed om te horen! Rond diezelfde tijd kwam ik rond de 220 watt als ik het door het aantal panelen deel. Wat voor omvormer(s) heb je eraan en wat is je locatie en oriëntatie?Dutchsat schreef op zondag 18 mei 2014 @ 19:08:
Dank jullie voor de tips, ik heb de panelen nu juist aangesloten. De omvormers doen het al perfect. Heb inmiddels al 16 panelen op de omvormers, komen nog 5 maar die hebben last van schaduw van een schoorsteen, dus die ga ik apart op een omvormer nog zetten, elk paneel gaf vanmiddag rond 13:00 uur rond de 225 watt.
Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost
De steca 3010 is met 2700wp aangesloten vermogen iets overbemeten maar wordt niet veel warmer dan 40 graden. Zo te horen zit er wel een fannetje in maar die is onhoorbaar zowat.AcIDeR schreef op zondag 18 mei 2014 @ 12:08:
Hoe warm wordt jullie omvormer?
Afgelopen 2 dagen heeft mijn set PV mooie records gezet, echter neemt de omvormer ook toe in temperatuur!
45-48 graden zijn dan ook geen vreemde getallen meer.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 18-05-2014 22:42 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ik heb de afgelopen 5 jaar bij ik schat meer dan 500 woonhuizen panelen geplaatst met clickfit, en tuurlijk breken er wel eens pannen tijdens de klus, maar ik heb tot nu toe nog nooit ook maar 1 klacht van lekkage oid gehad. En ik neem aan dat als er ergen een gebroken pan onder de panelen zit dat deze dan op den duur wel lekkage geeft.Fairy schreef op zondag 18 mei 2014 @ 15:42:
[...]
Om er even op in te gaan. Ja ik ga uit van een "gevoel" dat heb ik ook aangegeven. Je doet dat overigens ook zelf door te zeggen dat de geschroefde haken volgens jou weer inferieur zijn met de aanname dat er vaak minder beugels en schroeven worden gebruikt. Heb je gezien hoeveel schroeven ik heb gebruikt? 200!
Voordat mijn panelen van het dak worden gerukt moeten de lange balken onder de pannen die met lange schroeven in het dak vastzitten losgerukt worden en vervolgens ook de pannen van het dak waaien voordat de balken 'vrij' komen. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar ik ben er van overtuigd dat het steviger is dan Clickfit. Nee geen wetenschappelijke onderbouwing, maar die heb jij ook niet. Mijn balken worden óók op de plek gehouden door de pannen als ze los zouden komen, en niet alléén door de pannen. Dat is net even het verschil.
Ik begrijp ook dat als je zelf voor clickfit hebt gekozen dat je die keuze wilt verdedigen, niets mis mee, maar niet zeggen dat montage op een andere manier minder sterk is.
Het is niet voor niets dat Klikfit goedgekeurd is. Echter heb ik zelf gezien dat op het dak van mijn ouders bijvoorbeeld de pannen heel snel breken (1989). Bij mijn eigen pannen (2010) zijn ze een stuk sterker, maar dus wel aan slijtage onderhevig. Ik zou het bij mijn ouders met clickfit niet aandurven. Je legt ze ook meestal voor minstens voor 20 jaar op het dak.
Ik vraag me echter wel af hoe de constructies getest worden. Een vaste windstroom loslaten in een testopstelling is goed te doen, maar kunnen ze ook keiharde opwaartse rukwinden in een simulatie testen?
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Verwijderd schreef op zondag 18 mei 2014 @ 20:15:
[...]
Goed om te horen! Rond diezelfde tijd kwam ik rond de 220 watt als ik het door het aantal panelen deel. Wat voor omvormer(s) heb je eraan en wat is je locatie en oriëntatie?
Ik heb 2 Eversolar TL-5400 omvormers.Verwijderd schreef op zondag 18 mei 2014 @ 20:15:
[...]
Goed om te horen! Rond diezelfde tijd kwam ik rond de 220 watt als ik het door het aantal panelen deel. Wat voor omvormer(s) heb je eraan en wat is je locatie en oriëntatie?
Ik heb ook een SB1200. Nog nooit geupdate. Heb je enig idee van een changelog?revolution-nl schreef op zondag 18 mei 2014 @ 19:21:
[...]
Sunny Explorer Download ook direct de laatste firmware. Op de site van SMA zag ik namelijk geen download pagina waar ik firmware kan downloaden.
Eerst maar ergens een piggyback scoren
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
[ Voor 17% gewijzigd door daanNL op 19-05-2014 10:51 ]
Verwijderd
12V Zonnepaneeltje ?daanNL schreef op maandag 19 mei 2014 @ 10:51:
Heeft iemand een makkelijke (nagenoeg) "kant en klare" oplossing om een fan te monteren?
Ben met name op zoek naar een fan met stroomvoorziening. Het monteren zelf moet wel lukken
Het mooiste zou een temperatuur gestuurde fan zijn die 's nachts afslaat.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Verwijderd

Ik denk dus dat mijn meter niet verrekend voor het digitale klokje. Heb gisteren even gekeken of mijn verbruikmeter opliep terwijl ik volop aan het opwekken/terugleveren was. tussen 11:00 en 15:00 uur eigenlijk continu 3500 W opwekking en ik heb echt niet meer dan dat verbruikt per uur, maar toch om 16:00 uur 1 kWh extra op het verbruikmetertje.WoudseHoeve schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 12:38:
[...]
Dat lijkt me een juiste aanname. Maar zoals Migjes aangeeft is de verrekening in de meter mogelijk onduidelijk, ondanks wetgeving welke aangeeft dat er voor de meter moet worden opgeteld.... om dat te omzeilen kan je inderdaad de omvormer op de zelfde fase zetten als de groot verbruikers.
Echter als je de groot verbruikers altijd savonds/nachts gebruikt en de rest vaak de hele dag door verbruiken kan het effect juist omgekeerd zijn. Dat geld ook voor een drie fase omvormer.
Het gaat bij een 4 teller meter dus om de gelijktijdigheid van de opwek/verbruik.
Mijn 3 fase Piko 10.1 levert bij een laag vermogen op 1 "random" gekozen fase terug, niet op alle drie. Nu staat hij echter netjes 3300W per fase terug te leveren
5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT
De mijne geeft ongeveer dezelfde temperaturen. Heb ook al even zitten zoeken naar de max werktemperatuur, maar de documentatie geeft aan 60+... dat haalt ie dus wel...Hurricane schreef op maandag 19 mei 2014 @ 09:15:
Ik zat gisteren op 79,6 graden met een sma sb 3000 hf. Buurman met dezelfde setup ook ongeveer dezelfde waardes. Hij gaat het vandaag nog even navragen. Vond het zelf best wel hoog en niet echt bevorderlijk voor de omvormer of zie ik dat verkeerd?
Zoals ik al zei, mijn SMA wordt ruim 80 graden zelfs. Maar die SMA's loggen als ze gaan deraten en daar is geen sprake van dus het zal wel goed zitten.Hurricane schreef op maandag 19 mei 2014 @ 09:15:
Ik zat gisteren op 79,6 graden met een sma sb 3000 hf. Buurman met dezelfde setup ook ongeveer dezelfde waardes. Hij gaat het vandaag nog even navragen. Vond het zelf best wel hoog en niet echt bevorderlijk voor de omvormer of zie ik dat verkeerd?
De som verbruikmeter en opwek meter klopt wel met je logging van de omvormer?peauke schreef op maandag 19 mei 2014 @ 12:11:
[...]
Ik denk dus dat mijn meter niet verrekend voor het digitale klokje. Heb gisteren even gekeken of mijn verbruikmeter opliep terwijl ik volop aan het opwekken/terugleveren was. tussen 11:00 en 15:00 uur eigenlijk continu 3500 W opwekking en ik heb echt niet meer dan dat verbruikt per uur, maar toch om 16:00 uur 1 kWh extra op het verbruikmetertje.
Conclusie: mijn meter verrekend niet alle fasen en opwekking met elkaar voordat dit geregistreerd wordt. Denk dan toch dat ik een 3 fasen omvormer ga aanschaffen als ik ga uitbreiden op het dak.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Verwijderd
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2014 14:40 ]
Verwijderd
Ik zal eens bellen/mailen met Enexis.WoudseHoeve schreef op maandag 19 mei 2014 @ 12:39:
[...]
De som verbruikmeter en opwek meter klopt wel met je logging van de omvormer?
Klagen bij je netbeheerder dat je meter niet aan de eisen voldoet?
5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT
Energie wet? iig dat stuk over salderen voor de meter.peauke schreef op maandag 19 mei 2014 @ 13:43:
[...]
Ik zal eens bellen/mailen met Enexis.
Waar kan ik deze eisen terugvinden ?
Verwijderd
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Verwijderd
Nou ja, hij klopt niet helemaal, de temperatuur-coëfficiënt voor de stroom is positief, resulterend in een negatief temperatuur-coëfficiënt voor het mpp vermogen.
Verwijderd
Ik houd een heleboel omniks van alle maten tot in details bij, en velen worden 50+ als ze stevig en lang aan de slag zijn, vooral de Omnik-4 varianten. De Omnik 3.0k TL is naar verhouding ruim bemeten kwa koeloppervlak en wordt minder snel warm dan zijn grotere broer.Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2014 @ 13:00:
Mijn Omnik 3k TL piekte afgelopen week op 39,2 graden. Heb hem ongeveer 27 cm van de vloer op zolder en 10-15cm vanaf een schuin dak aan de bovenkant. Niet volgens het boekje dat 30cm aan de boven en onderkant aangeeft. Ook zit de (warmtepomp)droger er 50cm voor dat vrijdag aanstond maar dat resulteerde ook niet in hoge temperaturen.
Ik heb de mechanische ventilatie er 50cm naast hangen was eerst van plan om één van de vrije aanzuigaansluitingen te gebruiken voor ventilatie van de omvormer maar denk niet dat het nodig is. Voor mensen met een hoge temp is het misschien wel leuk, eerst een klep plaatsen om de doorvoer te regelen (anders zuigt hij niet meer uit je badkamer) en verder een paar bochtjes en een verloop naar rechthoekige buis.
Volgens de specs van de Omnik moet hij bij 40 graden gaan deraten. Ik kom daar wel in de buurt dus ik ben benieuwd wat hij deze zomer gaat doen.
Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.
Verwijderd
Op de data sheet van de website van omniksol staat dat declassering begint bij 40 graden: zie hierVerwijderd schreef op maandag 19 mei 2014 @ 16:23:
[...]
Ik houd een heleboel omniks van alle maten tot in details bij, en velen worden 50+ als ze stevig en lang aan de slag zijn, vooral de Omnik-4 varianten. De Omnik 3.0k TL is naar verhouding ruim bemeten kwa koeloppervlak en wordt minder snel warm dan zijn grotere broer.
Bovendien zeggen de spec's dat de OMGEVINGS-temperatur max 60 C mag zijn, en de omvormer kan rustig 20 graden warmer zijn dan de omgevingstemperatuur! Tot op heden heb ik nog nooit een temp boven 57 graden zien komen. Wel warm genoeg om je handen aan te branden overigens.
Ik streef ernaar de temp onder de 60 te houden, o.a. met het oog op de levensduur.
De nieuwe TL2 varianten hebben zelfs nog wat meer (passief)koelvlak, geen ervaring verder mee.
Goed bezig! Heb je meerdere oriëntaties dat je voor twee omvormers gaat? De eerste 16 sluit je op 1 omvormer aan en de volgende 5 op de ander of komen daar nog panelen bij? Gezien het max vermogen van die omvormer lijken me 5 panelen dan wat aan de krappe kant, maar misschien mis ik een stuk van je verhaal..[b][message=42251280,noline]Dutchsat schreef
Ik heb 2 Eversolar TL-5400 omvormers.
Wat mij opvalt aan de omvormer is dat deze alleen een laag brommend geluid maken, ik hoor geen koeling of zo, ze blijven ook lekker koel, maar goed ik heb ze ook in de kelder opgehangen ongeveer onder de meterkast.
Op dit moment heb ik dus 21 panelen die ik over deze omvormers ga verdelen, die eerste 16 panelen gaan uiteindelijk op 1 omvormer. Ik heb bijna alles via veilingsites gekocht of rechtstreeks in China, zit op één totale investering van €3.500 excl btw, dat is €0,595 Wp, wel alles zelf geïnstalleerd. Ik heb geen technische achtergrond dus heb mij rotgelezen op dit forum en andere forums.
Project is nog niet af. Ga morgen de meterkast aanpassen met aan aardlekschakelaar van 25A/100 ms en dan deze op een losse fase aansluiten en dan de brandweerknop installeren (Kaco Powador DC-switch 00xi) en de zonnepanelen aarden. Dan moet ik nog de datalog software en hardware (raspherry/Linux en USB-RS converter) aansluiten.
Wat kun je daar precies mee? Mijn Sma is al via bluetooth bereikbaar nl.Nico Klus schreef op maandag 19 mei 2014 @ 16:42:
Zijn er nog mensen met interesse voor een SMA Bluetooth Piggy-Back (BTPBINV-NR). Bij een online veiling worden er een paar aangeboden.
DM anders even.
4 Watt paneeltje voor het raam of op het dak. Klein spanningsregelaartje en twee goedkope fannetjes erop. De fannetjes onder het koelblok van de omvormer. Fannetjes draaien als de zon schijnt, werkt perfectdaanNL schreef op maandag 19 mei 2014 @ 10:51:
Heeft iemand een makkelijke (nagenoeg) "kant en klare" oplossing om een fan te monteren?
Ben met name op zoek naar een fan met stroomvoorziening. Het monteren zelf moet wel lukken
Het mooiste zou een temperatuur gestuurde fan zijn die 's nachts afslaat.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Dan niets extra's, maar sommige (volgens mij met name oudere SMA omvormers) hadden nog niet standaard bluetooth en / of een netwerkaansluiting. En dan heb je dus zo'n Piggy-Back nodig om je omvormer te kunnen uitlezenHurricane schreef op maandag 19 mei 2014 @ 22:33:
[...]
Wat kun je daar precies mee? Mijn Sma is al via bluetooth bereikbaar nl.
[ Voor 11% gewijzigd door ik222 op 19-05-2014 23:01 ]
Ben zelf wel fan van Google Sketchup. Makkelijk en snel op maat tekenen. Veel panelen ed kan je er zo in laden en daarnaast kan je een prima simulatie laten zien van de instraling. Dat gecombineerd met een paar youtube-tutorials = simpel/snel prima tekening.Verwijderd schreef op zondag 18 mei 2014 @ 20:15:
[...]
Iemand trouwens nog een suggestie voor software om een dak in te tekenen? Ik stuitte op pv-phil en dat is een uitermate leuk en handig linkje maar ik doe het liever met de hand.![]()
Dan ben je iets flexibeler met het schuiven van panelen. Ik wil mijn ruimte echt maximaal tot op de, spreekwoordelijke, laatste mm gebruiken als het even kan.
[ Voor 4% gewijzigd door bassa21 op 20-05-2014 10:01 ]
| STC vermogen (Wp) | 275 |
| STC nominale apamming (V) | 30,8 |
| STC nominale stroom (A) | 8,94 |
| STC open circuit spanning (V) | 38,6 |
| Kortsluitstroom (A) | 9,55 |
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Staat nog een SMA 1200 op MP, is dat wat ? ( geen configuratie advieslooyenss schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 10:52:
Ik heb 4 yingli 275 zonnepanelen. Zit alleen een beetje met welke omvormer ik hiervoor moet kiezen. Ik dacht eerst 2 steca's van 500 of 2 soladin 600 maar die kunnen de maximale stroom niet aan. Wat zou ik het beste kunnen kiezen?
STC vermogen (Wp) 275 STC nominale apamming (V) 30,8 STC nominale stroom (A) 8,94 STC open circuit spanning (V) 38,6 Kortsluitstroom (A) 9,55
Heeft een te hoge opstartspanning voor 4 panelen maar bedankt voor de tip :-)WoudseHoeve schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 11:14:
[...]
Staat nog een SMA 1200 op MP, is dat wat ? ( geen configuratie advies)
MPP spanning:100 - 320 V en 4x 30.8V = 123.2 V Moet toch goed gaan ?looyenss schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 11:36:
[...]
Heeft een te hoge opstartspanning voor 4 panelen maar bedankt voor de tip :-)
Verwijderd
[ Voor 0% gewijzigd door WoudseHoeve op 20-05-2014 14:00 . Reden: rendement sma ]
Verwijderd
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
Heb nu wel de omniksol 1k gevonden.looyenss schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 10:52:
Ik heb 4 yingli 275 zonnepanelen. Zit alleen een beetje met welke omvormer ik hiervoor moet kiezen. Ik dacht eerst 2 steca's van 500 of 2 soladin 600 maar die kunnen de maximale stroom niet aan. Wat zou ik het beste kunnen kiezen?
STC vermogen (Wp) 275 STC nominale apamming (V) 30,8 STC nominale stroom (A) 8,94 STC open circuit spanning (V) 38,6 Kortsluitstroom (A) 9,55
Die 5 panelen moeten op een aparte string omdat daar dus schaduw op zit. Daarom zet ik die apart. Op termijn komen er nog genoeg panelen bij als ik al mijn plannetjes klaar heb zal ik denk op 40 panelen zitten.jack_ schreef op maandag 19 mei 2014 @ 20:41:
[...]
Goed bezig! Heb je meerdere oriëntaties dat je voor twee omvormers gaat? De eerste 16 sluit je op 1 omvormer aan en de volgende 5 op de ander of komen daar nog panelen bij? Gezien het max vermogen van die omvormer lijken me 5 panelen dan wat aan de krappe kant, maar misschien mis ik een stuk van je verhaal..
Verwijderd
Grappig (of niet), in de engelstalige sheets wordt niet gesproken over declassificatie. Whatever that may be... Ik heb -tot op heden- geen spoor van productie-reductie kunnen vinden op basis van de temperatuur. en ik log zo'n 25 stuks incl temperatuur. Maar ik ga het in de gaten houden.Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2014 @ 18:58:
Op de data sheet van de website van omniksol staat dat declassering begint bij 40 graden: zie hier
Ik zag gister op beide SMA 1200's een MPP spanning van 120v bij 5 panelen.WoudseHoeve schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 12:26:
[...]
MPP spanning:100 - 320 V en 4x 30.8V = 123.2 V Moet toch goed gaan ?
2k bij engineer 2kWh geloof ik.Dutchsat schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 15:01:
[...]
...
Het project Prius of andere hybride ombouwen kost op dit moment €4.000 (zelf doen). Dus daar moet ik nog eens kijken hoe ik dat ga financieren. Maar goed als het tanken dan bijna nihil wordt dan is dat snel terugverdiend bij de 35.000 km per jaar die ik nu rijdt, bij mijn dagelijks woon werkverkeer van 80 km zou dat ideaal zijn.
met die 5 panelen zal dat op die omvormer ws niet zo efficient zijn, sowieso maar eens kijken of het gaat werken omdat je aangeeft dat je schaduw hebt.Dutchsat schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 15:01:
[...]
Die 5 panelen moeten op een aparte string omdat daar dus schaduw op zit. Daarom zet ik die apart. Op termijn komen er nog genoeg panelen bij als ik al mijn plannetjes klaar heb zal ik denk op 40 panelen zitten.
..
Ik heb afgelopen jaar besteed aan het terugbrengen van mijn stroomverbruik van 4800 Kw naar 3000 Kw en mijn gasverbruik flink teruggebracht door volledig om te schakelen naar lage temperatuur en dan heb ik nog steeds geen warmtepomp droger, daar zit ook nog besparing in, mijn vrouw doet 5x per week de droger aan, dat is per jaar ook nog 1000 kw. Maar goed met 4 panelen extra is dat weer teruggeleverd, is goedkoper op termijn dan een warmtepomp droger.
....
Het project Prius of andere hybride ombouwen kost op dit moment €4.000 (zelf doen). Dus daar moet ik nog eens kijken hoe ik dat ga financieren. Maar goed als het tanken dan bijna nihil wordt dan is dat snel terugverdiend bij de 35.000 km per jaar die ik nu rijdt, bij mijn dagelijks woon werkverkeer van 80 km zou dat ideaal zijn.
die aeg pv4600 heeft drie trackers, volgens specs zou hij max 5100 watt moeten doen. Wat zijn je dc waardes? quote uit de manual:basanca schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 09:27:
Tevens valt mij op dat mijn maximale Pac eigenlijk altijd zo ergens tussen de 4000 en de 4500 ligt. Vaker 4k dan 4,5k Komt dit door de opstelling van beide strings of omdat mijn omvormer niet meer kan geven.
Als ik kijk rond 13.30 gisteren, dan schommelen beide strings rond de 7A.jack_ schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 21:58:
[...]
die aeg pv4600 heeft drie trackers, volgens specs zou hij max 5100 watt moeten doen. Wat zijn je dc waardes? quote uit de manual:
To fully optimize the PV DC output set-up, use the following confi-guration guidelines:
(a) For PV DC output less than 8.5 A, use a single pair of PV-InverterDC terminals.
(b) For PV DC output between 8.5 A and 17 A, use two sets of inver-ter DC terminals.
(c) For PV DC output between 17 A and 25.5 A, use 3 sets of inver-ter DC terminal
[ Voor 7% gewijzigd door bassa21 op 21-05-2014 07:25 ]

[ Voor 14% gewijzigd door ik222 op 20-05-2014 22:56 ]
Gezien het feit dat ik in de konverters nog voldoende restcapaciteit heb, en het feit dat je toch minimaal 25 jaar opbrengst heb met de zonnepanelen, is het niet rendabel om een nog goed werkende droger te vervangen door een warmtepomp. Een beetje WP droger kost €600, dat zijn rond de 4 zonnepanelen excl BTW als je slim inkoopt die dan ook nog eens minimaal 2 x zo lang meegaan.jack_ schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 21:58:
[...]
warmtepompt droger vs extra panelen: zo had ik het nog niet bekeken. Heb ook overwogen om de gewone droger eruit te doen en een WP droger te kopen. Voelt ook niet helemaal goed om een werkende droger aan straat te zetten. Moet er nog eens aan rekenen.
Zie http://www.enginer.us/view.php/starting-at-1995.html. Dit startersetje is betaalbaar en zorgt ervoor dat die boven de 40 km kan gaan. Bij een benzineprijs van ongeveer 1/3 de prijs van NL is de ROI bij 30.000 km op 2 jaar.jack_ schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 21:58:
[...]
Kan je die zelf ombouw prius dan ook zo in een mode krijgen dat je nog boven de 40kmh je EV hebt? ;-) ga je er dan lifepo4 in hangen?
Mazda MX-30
Verwijderd
Gelukkig heb ik een ferraris meter,één schijf maar wel dubbel tarief.nathalia schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:43:
We hebben een dubbele elektriciteitsmeter, dus met piek en dal tarief. We verbruiken ongeveer 2100 kWh in piektarief en 2300 in daltarief.
Sinds een week hebben we zonnepanelen die op jaarbasis ongeveer 1350 kWh gaan opwekken.
Alles wat we opwekken en niet meteen door de koelkast, computer, tv, etc. wordt verbruikt, wordt teruggeleverd aan het net. Ik dacht dus dat we daar doordeweeks het piektarief als vergoeding voor terug zouden krijgen en in het weekend het daltarief.
Echter, nu zegt onze energieleverancier Eneco het volgende:
Als jouw piek zonnestroomproductie lager is dan de geleverde piek stroom van Eneco binnen jouw jaarafrekening, dan wordt eerst de eventueel meer geleverde dal zonnestroom daarvan afgetrokken en krijg je vervolgens nog een rekening (piektarief) voor de resterende piek stroom die door Eneco is geleverd.
Als jouw dal zonnestroomproductie lager is dan de geleverde dal stroom van Eneco binnen jouw jaarafrekening, dan wordt eerst de eventueel meer geleverde piek zonnestroom daarvan afgetrokken en krijg je vervolgens nog een rekening (daltarief) voor de resterende dal stroom die door Eneco is geleverd.
Dat is dus totaal anders zoals ik het in mijn hoofd had. Doen alle energiemaatschappijen dit zo of alleen Eneco? Is er ergens een overzicht hoe energiemaatschappijen omgaan met salderen en piek-/daltarief?
Jouw stelling is correct, je saldeert met de teller die op het moment van opwekken loopt.nathalia schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:43:
We hebben een dubbele elektriciteitsmeter, dus met piek en dal tarief. We verbruiken ongeveer 2100 kWh in piektarief en 2300 in daltarief.
Sinds een week hebben we zonnepanelen die op jaarbasis ongeveer 1350 kWh gaan opwekken.
Alles wat we opwekken en niet meteen door de koelkast, computer, tv, etc. wordt verbruikt, wordt teruggeleverd aan het net. Ik dacht dus dat we daar doordeweeks het piektarief als vergoeding voor terug zouden krijgen en in het weekend het daltarief.
Volgens mij klopt er van deze zinnen geen r**t Ik kan geen eenduidige uitleg bedenken met getallen.nathalia schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:43:
Echter, nu zegt onze energieleverancier Eneco het volgende:
Als jouw piek zonnestroomproductie lager is dan de geleverde piek stroom van Eneco binnen jouw jaarafrekening, dan wordt eerst de eventueel meer geleverde dal zonnestroom daarvan afgetrokken en krijg je vervolgens nog een rekening (piektarief) voor de resterende piek stroom die door Eneco is geleverd.
Als jouw dal zonnestroomproductie lager is dan de geleverde dal stroom van Eneco binnen jouw jaarafrekening, dan wordt eerst de eventueel meer geleverde piek zonnestroom daarvan afgetrokken en krijg je vervolgens nog een rekening (daltarief) voor de resterende dal stroom die door Eneco is geleverd.
Naar mijn weten is het altijd de regel geweest dat er eerst op kWh gesaldeerd wordt!opuntia1 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:03:
[...]
Gelukkig heb ik een ferraris meter,één schijf maar wel dubbel tarief.
Daar heb ik dus geen last van.![]()
Altijd moeilijk en onbegrijpelijk doen dat doet Eneco en ook bijna alle andere leveranciers.![]()
Eneco is één van de winstgevende leveranciers en niet voor niets.
Cedo Nulli
Verwijderd
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Mazda MX-30
Verwijderd
Verwijderd
Die of een andere connector lekt waarschijnlijk en heeft hij/ze *) last van de regen afgelopen nacht.larsg schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 13:21:
Ik zou graag even jullie advies vragen met betrekking tot de zonnepanelen.
Afgelopen maandag startte mijn SMA omvormer niet op omdat hij een Isolatie fout toonde (35).
Ik heb dit probleem kunnen isoleren naar 1 van de 2 strings.
De string die het probleem vertoonde heb ik uitgemeten, het totale voltage was 275 volt. Terwijl zowel de plus als de min een lekstroom van 124 volt hadden naar de aarding.
Het is dus duidelijk dat er een probleem is, ik snap echter totaal niet waar dit kan zitten. De zonnepanelen zijn trouwens niet geaard (om bliksemschade te voorkomen).
De kabels zijn op het eerste zicht ook niet beschadigd, ik heb die maandag de link tussen paneel 4 en 5 van de string die 8 panelen telt herverbonden waarop het probleem verdween.
Gisteren heeft de omvormer perfect gewerkt echter vandaag duikt het probleem weer op en meet ik dezelfde waarden.
Heeft er iemand misschien een tip die ik kan toepassen?
Ik snap totaal niet hoe er vanaf mijn dak stroom kan lekken naar de aarde.
Verwijderd
dit is inderdaad andere situatie als bijv een pannendak waarbij de hellingshoek groter isZe liggen ook op hetzelfde dak (plat dak 20° moest dit iets uitmaken).
Die of een andere connector lekt waarschijnlijk en heeft hij/ze *) last van de regen afgelopen nacht.
Als ik die grafieken zie dan klopt het volgens mij toch niet met de temperatuur. Er staat nu dat hij tussen 6 en 8uur s' morgens al 45 graden wordt. om 8:00 uur is het vermogen ongeveer 1kW wat hij terug levert aan het net. Het lijkt mij sterk dat de behuizing dan al 45 graden wordt hierdoor. Bovendien start hij ook al vanaf 0 graden Celsius. Mijn vraag is zijn dit temperaturen die de omvormer zelf aangeeft of meet je deze extern? Heb je toch wel voldoende ruimte vrijgelaten om je omvormer heen. Ik heb zelf een SMA 3300 TLHC omvormer maar deze wordt gewoonweg niet warmer dan pak weg 40 a 45 graden.ik222 schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 22:33:
Om nog even terug te komen op de temperatuur van omvormers, in mijn grafieken is goed te zien dat bij 85 graden de ventilator in mijn SMA Tripower 8000TL-20 geactiveerd wordt. Hij koelt dan terug tot net onder de 80 graden en slaat dan weer af:
Onderstaande grafiek is van 16 mei wat een stralende dag was met een nagenoeg perfecte parabool.
[afbeelding]
En de vermogen grafiek van die dag:
[afbeelding]
[ Voor 16% gewijzigd door internet4me op 21-05-2014 14:15 ]
Dat staat los van de kosten.internet4me schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:14:
We weten nu allemaal wel, dat het wettelijk is dat we de meter mogen weigeren.
Mja, ik ga hem niet aanvragen!BB-One schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:17:
Besluit u later toch om een slimme meter aan te vragen? Dan mag de netbeheerder u hiervoor kosten in rekening brengen.
Eneco maakt alleen winst dankzij hun dochter Stedin die het lokale netwerk beheert.opuntia1 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:03:
Altijd moeilijk en onbegrijpelijk doen dat doet Eneco en ook bijna alle andere leveranciers.![]()
Eneco is één van de winstgevende leveranciers en niet voor niets.
Precies, als de meter in 2020 verplicht is komen ze hem tzt vast vanzelf gratis installeren. Zo te lezen heb je daar geen moeite meesjimmie schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:19:
[...]
Dat staat los van de kosten.
[...]
Mja, ik ga hem niet aanvragen!
Verwijderd
Enorm bedankt!WoudseHoeve schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 13:48:
[...]
Die of een andere connector lekt waarschijnlijk en heeft hij/ze *) last van de regen afgelopen nacht.
Mogelijk is het goed om de connector voor het weer verbinden even wat vaseline of vet op te smeren zodat hij beter waterdicht wordt ? (of een speciale daarvoor bedoelde substantie)
Zorg ook dat ze niet in het water of in de flow van het water ( pannendak) liggen.
Met UV bestendige Tie-wraps aan het montage frame vast maken.
*) Is een MC4 connector verbinding nu vrouwelijk of mannelijk?
Ik denk dat er uiteindelijk iets gaat ontstaan van als je geen slimme meter hebt dan moet je een toeslag gaan betalen o.i.d. Zie ook bijvoorbeeld de gang van zaken met machtigingen.Mja, ik ga hem niet aanvragen!
Puur H2O geleid inderdaad niet, echter vervuild water wat op een dak ligt. geleid wel. Het water geleid de stroom altijd ergens naar. ook al is het via het water het riool in...! Al snap ik niet hoe een klein poeltje water op een rubberen dak lekstroom kan geven naar de aarde
[ Voor 17% gewijzigd door internet4me op 21-05-2014 15:17 ]
Zelf heb ik mijn panelen geaard.larsg schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:00:
Jah, dat snap ik, de contaminatie vervuild, dus in principe alles dat in contact staat met dat water heeft het potentieel kortsluiting of lekstroom te zijn. Echter het was een plasje/poeltje op het dak dat verder niet in contact stond met de afvoer (en daarmee de grond?)
Misschien dat het wel in contact stond met een andere lekke verbinding, maar dan treedt er toch ook geen lekstroom op? Gewoon een euh electrolyse
Die van mij zijn niet geaard, om de bliksem een beetje te ontmoedigenopuntia1 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:20:
[...]
Zelf heb ik mijn panelen geaard.
Dus als de panelen of de constructie ook met het natte dak in aanraking komen ontstaat er een foutstroom.
De bliksem, hoeveel kVolt?larsg schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:23:
[...]
Die van mij zijn niet geaard, om de bliksem een beetje te ontmoedigen
[ Voor 9% gewijzigd door opuntia1 op 21-05-2014 16:31 ]
Elektrolyse = fout stroomlarsg schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:00:
Jah, dat snap ik, de contaminatie geleid, dus in principe alles dat in contact staat met dat water heeft het potentieel kortsluiting of lekstroom te zijn. Echter het was een plasje/poeltje op het dak dat verder niet in contact stond met de afvoer (en daarmee de grond?)
Misschien dat het wel in contact stond met een andere lekke verbinding, maar dan treedt er toch ook geen lekstroom op? Gewoon een euh elektrolyse
Hoog en droog.WoudseHoeve schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:39:
[...]
Elektrolyse = fout stroom
Het frame stond waarschijnlijk ook in dat kleine plasje => verbinding met panelen ?
Omdat je een trafo loze omvormer hebt zal er heel snel een spanning potentiaal (verschuiving) ontstaan bij een slechts beetje lek.
Ook zal de poel een capaciteit gaan vormen tov andere elektrisch geleidende materialen.
En wat leren we hiervan ?
HOUD UW CONNECTOREN EN KABEL DROOG![]()
P.S. Die van mij liggen ook zo op het dak, al doende leert men ....
Hoog liggen ze meestal vanzelf al ......
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq