Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.410 views

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

63°C gisteren. Mijn omvormer mag/kan 85°C worden.

http://www.pvoutput.org/i...t=20140518&gs=3&dxa=1&m=0

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-11 23:13

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

34-42 graden max :) met de stecagrid, in een kamer van 22-23 graden. (Zolder)
Dat ding word echt niet warm.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Mijn SMA Tripower 8000TL wordt hier volgens zijn eigen logging 86 graden maximaal. Maar dat kan blijkbaar prima want in de log zijn geen meldingen te vinden dat hij het vermogen terug aan het regelen is. En een SMA zou dat volgens de eigen documentatie anders netjes loggen in de vorm van waarschuwingen en / of fouten.

Sowieso is de temperatuur in de ruimte waar hij hangt nu ook niet boven de 25 graden en wordt deze in de zomer ook nooit warmer dan 29 a 30 graden.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Op dit moment 48,8 graden op een Power One 4.2-TL-OUTD, het maximum tot nu toe is 52,3 graden. Ik heb er een ventilatortje aangeplakt, als het echt warm weer wordt, dan kan die extra koeling helpen om derating te voorkomen. Volgens de documentatie gaat de omvormer deraten bij 55 graden.

Het is een open deur: energie die verloren gaat wordt omgezet in warmte. Een koelere omvormer is dus vaak een indicatie van hogere efficiëntie. Dat klopt wel aardig bij de Stecagrid Coolcept van Rol-Co.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

WoudseHoeve schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 09:17:
[...]

Jij gaat dus uit van een "gevoel" en legt het technisch bewijs naast je neer. De geschroefde haken zijn mijns inziens inferieur omdat er slechts een paar schroeven per beugel het dakbeschot van (meest 18mm) in gaan. Ook word er vaak met veel minder beugels gewerkt. Op een dak met flinke isolatie is het al niet of lastig bruikbaar. Stokbouten direct in de gording zijn wel goed maar lastiger waterdicht te maken/houden.

Klick fit heeft het voordeel dat de haken niet alleen door de panlatten op hun plaats worden gehouden maar ook door het gewicht van de dakpannen waar ze omheen zitten, welke ook weer op hun plaats worden gehouden door de omringende pannen. Door voldoende haken te gebruiken hangen je panelen dus aan alle pannen van je dak. Dit is een respectabel gewicht.

Verder zijn veel mensen niet bekend waarom dakpannen van het dak waaien. Ze gaan eraf omdat ze er af gezogen worden door de onderdruk van de wind die langs de rand waait. Er ontstaat dus een lage druk boven de pannen en de hogere druk van de lucht onder de pannen duwt ze omhoog.
Ik heb een dak met oude "oud hollandse" dak pannen, die passen nooit goed aan elkaar, de lucht kan er dus altijd tussen door. Deze pannen waaien er nooit af. Daarintegen heb ik ook een dak met kruispannen, deze passen zeer goed en daar waaien er altijd wel een paar van het dak af bij een zuidwester storm.

Waarom vertel ik dit ? De zonnepanelen hebben rondom voldoende ruimte om de lucht met hogere druk af te voeren zonder dat dat het paneel zal worden omhoog gedrukt.
Panelen op een schuin dak hebben een minimale kans om er af te waaien. Dit in tegenstelling tot Panelen op een plat dak waarbij het net zeilen in de wind zijn en dus zeer goed vast moeten zitten of voldoende ballast hebben.
Om er even op in te gaan. Ja ik ga uit van een "gevoel" dat heb ik ook aangegeven. Je doet dat overigens ook zelf door te zeggen dat de geschroefde haken volgens jou weer inferieur zijn met de aanname dat er vaak minder beugels en schroeven worden gebruikt. Heb je gezien hoeveel schroeven ik heb gebruikt? 200!
Voordat mijn panelen van het dak worden gerukt moeten de lange balken onder de pannen die met lange schroeven in het dak vastzitten losgerukt worden en vervolgens ook de pannen van het dak waaien voordat de balken 'vrij' komen. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar ik ben er van overtuigd dat het steviger is dan Clickfit. Nee geen wetenschappelijke onderbouwing, maar die heb jij ook niet. Mijn balken worden óók op de plek gehouden door de pannen als ze los zouden komen, en niet alléén door de pannen. Dat is net even het verschil.
Ik begrijp ook dat als je zelf voor clickfit hebt gekozen dat je die keuze wilt verdedigen, niets mis mee, maar niet zeggen dat montage op een andere manier minder sterk is.

Het is niet voor niets dat Klikfit goedgekeurd is. Echter heb ik zelf gezien dat op het dak van mijn ouders bijvoorbeeld de pannen heel snel breken (1989). Bij mijn eigen pannen (2010) zijn ze een stuk sterker, maar dus wel aan slijtage onderhevig. Ik zou het bij mijn ouders met clickfit niet aandurven. Je legt ze ook meestal voor minstens voor 20 jaar op het dak.

Ik vraag me echter wel af hoe de constructies getest worden. Een vaste windstroom loslaten in een testopstelling is goed te doen, maar kunnen ze ook keiharde opwaartse rukwinden in een simulatie testen?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Heeft er iemand toevallig ervaring met upgraden van de firmware voor een SMA SB1200.
Kan hier op internet weinig over terugvinden.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• pa3fat
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-03-2021
Kan via Sunny Explorer, duurt wel erg lang.
Kunt ook SD kaartje schrijven. Komen dan als ik het me goed herinner 2 bestanden op te staan. Zit readme in de zip file van de download.
Zijn wel 2 verschillende downloads afhankelijk van de methode die je wilt gebruiken.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=29590&sid=27110

• Dutchsat
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-11 22:25
Verwijderd schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 22:35:
Even gekeken voor de zekerheid maar panelen onderling verbind je de 'min' met + en op je omvormer knoop je de - aan de -. :)
Wat Rol-Co dus eigenlijk ook zegt. ;)

Ik vond het ook wat verwarrend maar het klopt wel. :P
Dank jullie voor de tips, ik heb de panelen nu juist aangesloten. De omvormers doen het al perfect. Heb inmiddels al 16 panelen op de omvormers, komen nog 5 maar die hebben last van schaduw van een schoorsteen, dus die ga ik apart op een omvormer nog zetten, elk paneel gaf vanmiddag rond 13:00 uur rond de 225 watt.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

pa3fat schreef op zondag 18 mei 2014 @ 18:32:
Kan via Sunny Explorer, duurt wel erg lang.
Kunt ook SD kaartje schrijven. Komen dan als ik het me goed herinner 2 bestanden op te staan. Zit readme in de zip file van de download.
Zijn wel 2 verschillende downloads afhankelijk van de methode die je wilt gebruiken.
Sunny Explorer Download ook direct de laatste firmware. Op de site van SMA zag ik namelijk geen download pagina waar ik firmware kan downloaden.

Eerst maar ergens een piggyback scoren :P

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 18-05-2014 19:22 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-10 21:41

MXL

Rol-Co schreef op zondag 18 mei 2014 @ 13:11:
[...]

34-42 graden max :) met de stecagrid, in een kamer van 22-23 graden. (Zolder)
Dat ding word echt niet warm.
Heb hem hier ook niet boven de 40 graden gezien

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

Verwijderd

Dutchsat schreef op zondag 18 mei 2014 @ 19:08:
Dank jullie voor de tips, ik heb de panelen nu juist aangesloten. De omvormers doen het al perfect. Heb inmiddels al 16 panelen op de omvormers, komen nog 5 maar die hebben last van schaduw van een schoorsteen, dus die ga ik apart op een omvormer nog zetten, elk paneel gaf vanmiddag rond 13:00 uur rond de 225 watt.
Goed om te horen! Rond diezelfde tijd kwam ik rond de 220 watt als ik het door het aantal panelen deel. Wat voor omvormer(s) heb je eraan en wat is je locatie en oriëntatie? :)

Iemand trouwens nog een suggestie voor software om een dak in te tekenen? Ik stuitte op pv-phil en dat is een uitermate leuk en handig linkje maar ik doe het liever met de hand. ;)
Dan ben je iets flexibeler met het schuiven van panelen. Ik wil mijn ruimte echt maximaal tot op de, spreekwoordelijke, laatste mm gebruiken als het even kan. :P

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:26

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Omniksol 4.0

max 42,6 graden maar omvormer hangt ook lekker buiten onder de carport

https://mail.ziggo.nl/app...00442754167&delivery=view

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-11 22:10

Nox

Noxiuz

AcIDeR schreef op zondag 18 mei 2014 @ 12:08:
Hoe warm wordt jullie omvormer?

Afgelopen 2 dagen heeft mijn set PV mooie records gezet, echter neemt de omvormer ook toe in temperatuur!
45-48 graden zijn dan ook geen vreemde getallen meer.
De steca 3010 is met 2700wp aangesloten vermogen iets overbemeten maar wordt niet veel warmer dan 40 graden. Zo te horen zit er wel een fannetje in maar die is onhoorbaar zowat.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Zowel de AEG als Chint die hier hangen worden ook niet bijzonder heet, wellicht pruts ik er nog een fannetje op voor de fun, maar heel nodig lijkt het niet.

Om een belofte na te komen en omdat het een mooi gezicht is even een plaatje van ons buurtprojectje geschoten. 3 huizen zie je direct, nr 4 staat rechts er tussen met SF panelen. Huis achter links met de blauwe paneeltjes hoort er niet bij, dat was een earlier adopter hier :+

Afbeeldingslocatie: http://img.tapatalk.com/d/14/05/19/8asygeju.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.tapatalk.com/d/14/05/19/avevu5yj.jpg

*made by Guus ;) *
(zonnestroom.eu)

[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 18-05-2014 22:42 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Fairy schreef op zondag 18 mei 2014 @ 15:42:
[...]

Om er even op in te gaan. Ja ik ga uit van een "gevoel" dat heb ik ook aangegeven. Je doet dat overigens ook zelf door te zeggen dat de geschroefde haken volgens jou weer inferieur zijn met de aanname dat er vaak minder beugels en schroeven worden gebruikt. Heb je gezien hoeveel schroeven ik heb gebruikt? 200!
Voordat mijn panelen van het dak worden gerukt moeten de lange balken onder de pannen die met lange schroeven in het dak vastzitten losgerukt worden en vervolgens ook de pannen van het dak waaien voordat de balken 'vrij' komen. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar ik ben er van overtuigd dat het steviger is dan Clickfit. Nee geen wetenschappelijke onderbouwing, maar die heb jij ook niet. Mijn balken worden óók op de plek gehouden door de pannen als ze los zouden komen, en niet alléén door de pannen. Dat is net even het verschil.
Ik begrijp ook dat als je zelf voor clickfit hebt gekozen dat je die keuze wilt verdedigen, niets mis mee, maar niet zeggen dat montage op een andere manier minder sterk is.

Het is niet voor niets dat Klikfit goedgekeurd is. Echter heb ik zelf gezien dat op het dak van mijn ouders bijvoorbeeld de pannen heel snel breken (1989). Bij mijn eigen pannen (2010) zijn ze een stuk sterker, maar dus wel aan slijtage onderhevig. Ik zou het bij mijn ouders met clickfit niet aandurven. Je legt ze ook meestal voor minstens voor 20 jaar op het dak.

Ik vraag me echter wel af hoe de constructies getest worden. Een vaste windstroom loslaten in een testopstelling is goed te doen, maar kunnen ze ook keiharde opwaartse rukwinden in een simulatie testen?
Ik heb de afgelopen 5 jaar bij ik schat meer dan 500 woonhuizen panelen geplaatst met clickfit, en tuurlijk breken er wel eens pannen tijdens de klus, maar ik heb tot nu toe nog nooit ook maar 1 klacht van lekkage oid gehad. En ik neem aan dat als er ergen een gebroken pan onder de panelen zit dat deze dan op den duur wel lekkage geeft.
Als je de goede maat haak plaatst, er zijn 3 maten, dan is er volgens mij niet veel aan de hand.
Wat er nog wel eens gebeurd is dat je een doe-het-zelf pakket krijgt met standaard of medium haken terwijl je de grote haak nodig hebt.
Voorheen werd dan verteld dat je dan maar moest gaan slijpen, heb ik ook gedaan bij mijn eigen dak, 8jaar terug voor ik in dit vak kwam. Als je dan een oude dikke pan hebt en standaard haken (=small) dan moet je heel veel weg slijpen, en worden ze zeker breekbaar.
Als je al moet slijpen dan gaat dat vaak om een klein randje op de dakpan waarop de haak zit of een randje aan de onderkant van de pan die erover heen valt. Maar dat is dan maar een klein beetje materiaal, zo niet dan heb je de verkeerde haak.
Ik heb ook wel die geschroefde haak moeten plaatsen op een dak met dakhout van spaanplaat. Daar was lokaal lekkage geweest en je kon de haak met schroeven en al er zo met de hand uittrekken. Ik gebruik alleen als de panlatten broos zijn en het dakhout zelf nog goed de geschroefde haken (van der valk). Tot nu toe nog maar een paar keer gedaan.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Dutchsat
Verwijderd schreef op zondag 18 mei 2014 @ 20:15:
[...]

Goed om te horen! Rond diezelfde tijd kwam ik rond de 220 watt als ik het door het aantal panelen deel. Wat voor omvormer(s) heb je eraan en wat is je locatie en oriëntatie? :)

:P
[...]

:P
Ik heb 2 Eversolar TL-5400 omvormers.
Wat mij opvalt aan de omvormer is dat deze alleen een laag brommend geluid maken, ik hoor geen koeling of zo, ze blijven ook lekker koel, maar goed ik heb ze ook in de kelder opgehangen ongeveer onder de meterkast.

Op dit moment heb ik dus 21 panelen die ik over deze omvormers ga verdelen, die eerste 16 panelen gaan uiteindelijk op 1 omvormer. Ik heb bijna alles via veilingsites gekocht of rechtstreeks in China, zit op één totale investering van €3.500 excl btw, dat is €0,595 Wp, wel alles zelf geïnstalleerd. Ik heb geen technische achtergrond dus heb mij rotgelezen op dit forum en andere forums.

Project is nog niet af. Ga morgen de meterkast aanpassen met aan aardlekschakelaar van 25A/100 ms en dan deze op een losse fase aansluiten en dan de brandweerknop installeren (Kaco Powador DC-switch 00xi) en de zonnepanelen aarden. Dan moet ik nog de datalog software en hardware (raspherry/Linux en USB-RS converter) aansluiten.

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-11 22:54
revolution-nl schreef op zondag 18 mei 2014 @ 19:21:
[...]

Sunny Explorer Download ook direct de laatste firmware. Op de site van SMA zag ik namelijk geen download pagina waar ik firmware kan downloaden.

Eerst maar ergens een piggyback scoren :P
Ik heb ook een SB1200. Nog nooit geupdate. Heb je enig idee van een changelog?

Verwijderd

max temperatuur omvormer net onder de 50gr de afgelopen dagen,

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 22:29

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Ik zat gisteren op 79,6 graden met een sma sb 3000 hf. Buurman met dezelfde setup ook ongeveer dezelfde waardes. Hij gaat het vandaag nog even navragen. Vond het zelf best wel hoog en niet echt bevorderlijk voor de omvormer of zie ik dat verkeerd?

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:52
Ahum... Effekta ES3300 op de zolder kerntemperatuur 62 graden, koellichaam ca. 10 graden lager. Toch maar eens een fannetje plaatsen, kijken of het helpt. Niets over derating gevonden iemand ervaring met dit type?

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-11 18:08
Omnik 3.0 TL op max 40,9 graden afgelopen weekend.
Plaatsing op zolder dus niet eens op een speciale koele plek.
Dat doen die dingen dan toch weer goed. :-)

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-11 22:54
Heeft iemand een makkelijke (nagenoeg) "kant en klare" oplossing om een fan te monteren?
Ben met name op zoek naar een fan met stroomvoorziening. Het monteren zelf moet wel lukken ;)
Het mooiste zou een temperatuur gestuurde fan zijn die 's nachts afslaat.

[ Voor 17% gewijzigd door daanNL op 19-05-2014 10:51 ]

Verwijderd

meest simpele oplossing is 1tje met een tijdschakelaar er tussen of met een tempsensor zodat tie alleen boven een bepaalde temp actief word.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16
daanNL schreef op maandag 19 mei 2014 @ 10:51:
Heeft iemand een makkelijke (nagenoeg) "kant en klare" oplossing om een fan te monteren?
Ben met name op zoek naar een fan met stroomvoorziening. Het monteren zelf moet wel lukken ;)
12V Zonnepaneeltje ?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Verwijderd

Simpele bimetalen thermostaat misschien? Slaat aan bij een bepaalde temperatuur en af een paar graden onder diezelfde temperatuur en laat die de adapter van een (of meer) 12 volt fannetje(s) schakelen. Heb ze hier liggen met van die schuifconnectortjes, veel simpeler dan dat wordt het niet. Doorsnede is 15mm.

Deze dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.cnelectrical.com/webmaster/bookpic/20067279202691586.jpg

Enige is wel dat je (aftapbare) stroom voor handen moet hebben en ze doen klik bij aan en uit. :)

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-10 11:17
WoudseHoeve schreef op donderdag 15 mei 2014 @ 12:38:
[...]

Dat lijkt me een juiste aanname. Maar zoals Migjes aangeeft is de verrekening in de meter mogelijk onduidelijk, ondanks wetgeving welke aangeeft dat er voor de meter moet worden opgeteld.... om dat te omzeilen kan je inderdaad de omvormer op de zelfde fase zetten als de groot verbruikers.

Echter als je de groot verbruikers altijd savonds/nachts gebruikt en de rest vaak de hele dag door verbruiken kan het effect juist omgekeerd zijn. Dat geld ook voor een drie fase omvormer.
Het gaat bij een 4 teller meter dus om de gelijktijdigheid van de opwek/verbruik.

Mijn 3 fase Piko 10.1 levert bij een laag vermogen op 1 "random" gekozen fase terug, niet op alle drie. Nu staat hij echter netjes 3300W per fase terug te leveren :)
Ik denk dus dat mijn meter niet verrekend voor het digitale klokje. Heb gisteren even gekeken of mijn verbruikmeter opliep terwijl ik volop aan het opwekken/terugleveren was. tussen 11:00 en 15:00 uur eigenlijk continu 3500 W opwekking en ik heb echt niet meer dan dat verbruikt per uur, maar toch om 16:00 uur 1 kWh extra op het verbruikmetertje.

Conclusie: mijn meter verrekend niet alle fasen en opwekking met elkaar voordat dit geregistreerd wordt. Denk dan toch dat ik een 3 fasen omvormer ga aanschaffen als ik ga uitbreiden op het dak.

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• Postmen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 16:06
Hurricane schreef op maandag 19 mei 2014 @ 09:15:
Ik zat gisteren op 79,6 graden met een sma sb 3000 hf. Buurman met dezelfde setup ook ongeveer dezelfde waardes. Hij gaat het vandaag nog even navragen. Vond het zelf best wel hoog en niet echt bevorderlijk voor de omvormer of zie ik dat verkeerd?
De mijne geeft ongeveer dezelfde temperaturen. Heb ook al even zitten zoeken naar de max werktemperatuur, maar de documentatie geeft aan 60+... dat haalt ie dus wel... 8)

• ik222
  • Niet online
Hurricane schreef op maandag 19 mei 2014 @ 09:15:
Zoals ik al zei, mijn SMA wordt ruim 80 graden zelfs. Maar die SMA's loggen als ze gaan deraten en daar is geen sprake van dus het zal wel goed zitten.

• WoudseHoeve
peauke schreef op maandag 19 mei 2014 @ 12:11:
[...]

Ik denk dus dat mijn meter niet verrekend voor het digitale klokje. Heb gisteren even gekeken of mijn verbruikmeter opliep terwijl ik volop aan het opwekken/terugleveren was. tussen 11:00 en 15:00 uur eigenlijk continu 3500 W opwekking en ik heb echt niet meer dan dat verbruikt per uur, maar toch om 16:00 uur 1 kWh extra op het verbruikmetertje.

Conclusie: mijn meter verrekend niet alle fasen en opwekking met elkaar voordat dit geregistreerd wordt. Denk dan toch dat ik een 3 fasen omvormer ga aanschaffen als ik ga uitbreiden op het dak.
De som verbruikmeter en opwek meter klopt wel met je logging van de omvormer?

Klagen bij je netbeheerder dat je meter niet aan de eisen voldoet?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Verwijderd

Mijn Omnik 3k TL piekte afgelopen week op 39,2 graden. Heb hem ongeveer 27 cm van de vloer op zolder en 10-15cm vanaf een schuin dak aan de bovenkant. Niet volgens het boekje dat 30cm aan de boven en onderkant aangeeft. Ook zit de (warmtepomp)droger er 50cm voor dat vrijdag aanstond maar dat resulteerde ook niet in hoge temperaturen.

Ik heb de mechanische ventilatie er 50cm naast hangen was eerst van plan om één van de vrije aanzuigaansluitingen te gebruiken voor ventilatie van de omvormer maar denk niet dat het nodig is. Voor mensen met een hoge temp is het misschien wel leuk, eerst een klep plaatsen om de doorvoer te regelen (anders zuigt hij niet meer uit je badkamer) en verder een paar bochtjes en een verloop naar rechthoekige buis.

Volgens de specs van de Omnik moet hij bij 40 graden gaan deraten. Ik kom daar wel in de buurt dus ik ben benieuwd wat hij deze zomer gaat doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2014 14:40 ]

Verwijderd

vorig jaar heb ik t overwogen om er een fannetje op te maken, maar na alles nog eens goed bekeken te hebben had ik toch zoiets van nee laat maar

misschien win je er een paar khw mee op jaarbasis maar niet ieder jaar is gelijk qua zon dus dat verschil vind ik verwaarsloosbaar

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-10 11:17
WoudseHoeve schreef op maandag 19 mei 2014 @ 12:39:
[...]

De som verbruikmeter en opwek meter klopt wel met je logging van de omvormer?

Klagen bij je netbeheerder dat je meter niet aan de eisen voldoet?
Ik zal eens bellen/mailen met Enexis.

Waar kan ik deze eisen terugvinden ?

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• WoudseHoeve
peauke schreef op maandag 19 mei 2014 @ 13:43:
[...]
Ik zal eens bellen/mailen met Enexis.
Waar kan ik deze eisen terugvinden ?
Energie wet? iig dat stuk over salderen voor de meter.

Verwijderd

Vorig jaar tikte ik in het voorjaar toch regelmatig de max van mijn SMA 2000 HF aan met mijn 2500WP. Dit jaar is dit nog maar 1 keer gebeurd.

Iemand een idee hoe dat komt? Wellicht dat het toch niet zulk helder weer is en dat daarom de instraling toch wat lager is? Ik heb geen idee. Meer mensen die dit constateren?

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Temperatuur!

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• WoudseHoeve
De negatieve temperatuur-coëfficiënt voor de mpp spanning van de zonnepanelen.

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ja, da's de sjieke uitleg, dankje ;)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Verwijderd

Yep, niet (meer) aan gedacht. Dat krijg je als je niet meer dagelijks leest op dit forum. Parate kennis vervaagd..Tnkx! ;)

• WoudseHoeve
SunshineCompany schreef op maandag 19 mei 2014 @ 14:19:
Ja, da's de sjieke uitleg, dankje ;)
Nou ja, hij klopt niet helemaal, de temperatuur-coëfficiënt voor de stroom is positief, resulterend in een negatief temperatuur-coëfficiënt voor het mpp vermogen. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2014 @ 13:00:
Mijn Omnik 3k TL piekte afgelopen week op 39,2 graden. Heb hem ongeveer 27 cm van de vloer op zolder en 10-15cm vanaf een schuin dak aan de bovenkant. Niet volgens het boekje dat 30cm aan de boven en onderkant aangeeft. Ook zit de (warmtepomp)droger er 50cm voor dat vrijdag aanstond maar dat resulteerde ook niet in hoge temperaturen.

Ik heb de mechanische ventilatie er 50cm naast hangen was eerst van plan om één van de vrije aanzuigaansluitingen te gebruiken voor ventilatie van de omvormer maar denk niet dat het nodig is. Voor mensen met een hoge temp is het misschien wel leuk, eerst een klep plaatsen om de doorvoer te regelen (anders zuigt hij niet meer uit je badkamer) en verder een paar bochtjes en een verloop naar rechthoekige buis.

Volgens de specs van de Omnik moet hij bij 40 graden gaan deraten. Ik kom daar wel in de buurt dus ik ben benieuwd wat hij deze zomer gaat doen.
Ik houd een heleboel omniks van alle maten tot in details bij, en velen worden 50+ als ze stevig en lang aan de slag zijn, vooral de Omnik-4 varianten. De Omnik 3.0k TL is naar verhouding ruim bemeten kwa koeloppervlak en wordt minder snel warm dan zijn grotere broer.
Bovendien zeggen de spec's dat de OMGEVINGS-temperatur max 60 C mag zijn, en de omvormer kan rustig 20 graden warmer zijn dan de omgevingstemperatuur! Tot op heden heb ik nog nooit een temp boven 57 graden zien komen. Wel warm genoeg om je handen aan te branden overigens.
Ik streef ernaar de temp onder de 60 te houden, o.a. met het oog op de levensduur.
De nieuwe TL2 varianten hebben zelfs nog wat meer (passief)koelvlak, geen ervaring verder mee.

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:13
Zijn er nog mensen met interesse voor een SMA Bluetooth Piggy-Back (BTPBINV-NR). Bij een online veiling worden er een paar aangeboden.
DM anders even.

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2014 @ 16:23:
[...]

Ik houd een heleboel omniks van alle maten tot in details bij, en velen worden 50+ als ze stevig en lang aan de slag zijn, vooral de Omnik-4 varianten. De Omnik 3.0k TL is naar verhouding ruim bemeten kwa koeloppervlak en wordt minder snel warm dan zijn grotere broer.
Bovendien zeggen de spec's dat de OMGEVINGS-temperatur max 60 C mag zijn, en de omvormer kan rustig 20 graden warmer zijn dan de omgevingstemperatuur! Tot op heden heb ik nog nooit een temp boven 57 graden zien komen. Wel warm genoeg om je handen aan te branden overigens.
Ik streef ernaar de temp onder de 60 te houden, o.a. met het oog op de levensduur.
De nieuwe TL2 varianten hebben zelfs nog wat meer (passief)koelvlak, geen ervaring verder mee.
Op de data sheet van de website van omniksol staat dat declassering begint bij 40 graden: zie hier

• jack_
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:54
[b][message=42251280,noline]Dutchsat schreef

Ik heb 2 Eversolar TL-5400 omvormers.
Wat mij opvalt aan de omvormer is dat deze alleen een laag brommend geluid maken, ik hoor geen koeling of zo, ze blijven ook lekker koel, maar goed ik heb ze ook in de kelder opgehangen ongeveer onder de meterkast.

Op dit moment heb ik dus 21 panelen die ik over deze omvormers ga verdelen, die eerste 16 panelen gaan uiteindelijk op 1 omvormer. Ik heb bijna alles via veilingsites gekocht of rechtstreeks in China, zit op één totale investering van €3.500 excl btw, dat is €0,595 Wp, wel alles zelf geïnstalleerd. Ik heb geen technische achtergrond dus heb mij rotgelezen op dit forum en andere forums.

Project is nog niet af. Ga morgen de meterkast aanpassen met aan aardlekschakelaar van 25A/100 ms en dan deze op een losse fase aansluiten en dan de brandweerknop installeren (Kaco Powador DC-switch 00xi) en de zonnepanelen aarden. Dan moet ik nog de datalog software en hardware (raspherry/Linux en USB-RS converter) aansluiten.
Goed bezig! Heb je meerdere oriëntaties dat je voor twee omvormers gaat? De eerste 16 sluit je op 1 omvormer aan en de volgende 5 op de ander of komen daar nog panelen bij? Gezien het max vermogen van die omvormer lijken me 5 panelen dan wat aan de krappe kant, maar misschien mis ik een stuk van je verhaal..

• Hurricane
  • Laatst online: 28-11 22:29

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Nico Klus schreef op maandag 19 mei 2014 @ 16:42:
Zijn er nog mensen met interesse voor een SMA Bluetooth Piggy-Back (BTPBINV-NR). Bij een online veiling worden er een paar aangeboden.
DM anders even.
Wat kun je daar precies mee? Mijn Sma is al via bluetooth bereikbaar nl.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:49
daanNL schreef op maandag 19 mei 2014 @ 10:51:
4 Watt paneeltje voor het raam of op het dak. Klein spanningsregelaartje en twee goedkope fannetjes erop. De fannetjes onder het koelblok van de omvormer. Fannetjes draaien als de zon schijnt, werkt perfect

Tenminste, zo had ik het vorig jaar. Dit jaar nog even met clickfit dak-haak op het dak hangen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• ik222
  • Niet online
Hurricane schreef op maandag 19 mei 2014 @ 22:33:
[...]

Wat kun je daar precies mee? Mijn Sma is al via bluetooth bereikbaar nl.
Dan niets extra's, maar sommige (volgens mij met name oudere SMA omvormers) hadden nog niet standaard bluetooth en / of een netwerkaansluiting. En dan heb je dus zo'n Piggy-Back nodig om je omvormer te kunnen uitlezen

[ Voor 11% gewijzigd door ik222 op 19-05-2014 23:01 ]

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-11 16:33
[...]

Iemand trouwens nog een suggestie voor software om een dak in te tekenen? Ik stuitte op pv-phil en dat is een uitermate leuk en handig linkje maar ik doe het liever met de hand. ;)
Dan ben je iets flexibeler met het schuiven van panelen. Ik wil mijn ruimte echt maximaal tot op de, spreekwoordelijke, laatste mm gebruiken als het even kan. :P
Ben zelf wel fan van Google Sketchup. Makkelijk en snel op maat tekenen. Veel panelen ed kan je er zo in laden en daarnaast kan je een prima simulatie laten zien van de instraling. Dat gecombineerd met een paar youtube-tutorials = simpel/snel prima tekening.

• bassa21
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
Mijn AEG PV4600 tikte gisteren de 67 graden aan. Nou zag ik in de manual dat de max werktemp 55 graden was..... 8)7 . Dat zette mij aan het denken om de effiency van de omvormer eens te bekijken. Ik heb 2 stringen, een van 13x250 (ZO) en een van 9x250 (ZW). Ik kan uit de omvormer van beide strings de Vdc en de Idc halen. Als ik deze vermenigvuldig krijg ik volgens mij de Pdc. Als ik de Pac nou deel door de Pdc, heb ik volgens mij de efficiency van de omvormer, juist? Het aparte is dat deze de hele dag zo rond de 0.97 staat. Dat lijkt mij wel heel efficient, zeker gezien de warmte. Mis ik hier iets?

Tevens valt mij op dat mijn maximale Pac eigenlijk altijd zo ergens tussen de 4000 en de 4500 ligt. Vaker 4k dan 4,5k Komt dit door de opstelling van beide strings of omdat mijn omvormer niet meer kan geven.

Extra info. Panelen liggen onder 10 graden aan de kust.

http://pvoutput.org/intra...dt=20140520&gs=3&da=1&m=0

[ Voor 4% gewijzigd door bassa21 op 20-05-2014 10:01 ]

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Ik heb 4 yingli 275 zonnepanelen. Zit alleen een beetje met welke omvormer ik hiervoor moet kiezen. Ik dacht eerst 2 steca's van 500 of 2 soladin 600 maar die kunnen de maximale stroom niet aan. Wat zou ik het beste kunnen kiezen?

STC vermogen (Wp)275
STC nominale apamming (V)30,8
STC nominale stroom (A)8,94
STC open circuit spanning (V)38,6
Kortsluitstroom (A)9,55

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• WoudseHoeve
looyenss schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 10:52:
Ik heb 4 yingli 275 zonnepanelen. Zit alleen een beetje met welke omvormer ik hiervoor moet kiezen. Ik dacht eerst 2 steca's van 500 of 2 soladin 600 maar die kunnen de maximale stroom niet aan. Wat zou ik het beste kunnen kiezen?

STC vermogen (Wp)275
Kortsluitstroom (A)9,55
Staat nog een SMA 1200 op MP, is dat wat ? ( geen configuratie advies :) )

• looyenss
WoudseHoeve schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 11:14:
[...]

Staat nog een SMA 1200 op MP, is dat wat ? ( geen configuratie advies :) )
Heeft een te hoge opstartspanning voor 4 panelen maar bedankt voor de tip :-)

• WoudseHoeve
looyenss schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 11:36:
[...]

Heeft een te hoge opstartspanning voor 4 panelen maar bedankt voor de tip :-)
MPP spanning:100 - 320 V en 4x 30.8V = 123.2 V Moet toch goed gaan ?

Verwijderd

dan zit je continu tegen je onderwaarde van je mpptracker aan
als ik nu kijk naar mijn panelen zie ik een voltage van 240 volt op 9 panelen
dus 26,6 V per paneel

bij 4 panelen is dat dus 106 V op een zonnige dag als op dit moment
plus ze moeten dan al VOLL in de zon liggen willen ze boven de mpp spanning komen

• WoudseHoeve
De stroom door de panelen wordt door de instralings-intensiteit bepaald.
De spanning is "vast" en aan het begin van de dag zelfs wat hoger omdat de temperatuur lager is.

Mijn panelen doen nu 27V bij 7.8A (210W) (ze zijn 250Wp)
In morgen doen ze nog een 29V met een piek bij 29.7V bij een lage stroom.

De term "MPP bereik" betekend dat hij het optimale vermogens punt (MPP) kan berekenen tussen deze spanningen, daar is hij op ontworpen. Je kan natuurlijk de rendement grafiek erbij pakken en zien dat hij bij 210V een 0.5% (gokje) hoger rendement geeft en bij de 340 mogelijk nog iets hoger.
Bij min piko 10.1 is het rendement 95.5% bij 420V en 97% bij 680V. Dat scheelt dus 1.5%.
Wel een stuk beter trouwens als de SMA 1200 met 92.1%.

Maar goed als je maar binnen het mpp bereik zit is het rendement voldoende.
De MPP range is voor de sma1200 zelfs gunstig, veel omvormers starten pas bij 125 of 150V

[ Voor 0% gewijzigd door WoudseHoeve op 20-05-2014 14:00 . Reden: rendement sma ]

Verwijderd

iemand ervaring met orange panelen , ik zie echter alleen maar 250wp terwijl ze ook met hoger vermogen kunnen leveren

• Wimlem
  • Laatst online: 12:00
Op dit moment heb ik een Power-One 3.0 met 2 x 8 Senersun 190 Wp panelen er op. Dit allen op west-zuidwest van mijn huis. Dit in twee strings op 2 trackers ivm panelen op het huis en de aanbouw en schaduw.

Op oost-noordoost, heb ik nog plek om nog 8 van deze panelen te plaatsen en een oost-west opstelling te maken.

Via de stringsizer tool van Power-One zou dit kunnen door 3 strings parallel op een power-one 4.2 aan te sluiten. Hoe kan ik berekenen of een oost-west opstellingen ook op de power-one 3.0 kan? De stringsizer gaat denk ik uit van alle panelen eenzelfde richting/hoek.

De panelen;
Vmp 36,60 V
Imp 5,20 A
VOC 44,60V
ISC 5,62A

Is het überhaupt mogelijk op een power-one 3.0 en een oost-west opstelling op 1 tracker aan te sluiten of zal er dan gewoon een grotere moeten komen?

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• looyenss
looyenss schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 10:52:

STC vermogen (Wp)275
Kortsluitstroom (A)9,55
Heb nu wel de omniksol 1k gevonden.

DC voltage range 80-300 max DC current 16A,

dat moet lukken.

• Dutchsat
jack_ schreef op maandag 19 mei 2014 @ 20:41:
[...]

Goed bezig! Heb je meerdere oriëntaties dat je voor twee omvormers gaat? De eerste 16 sluit je op 1 omvormer aan en de volgende 5 op de ander of komen daar nog panelen bij? Gezien het max vermogen van die omvormer lijken me 5 panelen dan wat aan de krappe kant, maar misschien mis ik een stuk van je verhaal..
Die 5 panelen moeten op een aparte string omdat daar dus schaduw op zit. Daarom zet ik die apart. Op termijn komen er nog genoeg panelen bij als ik al mijn plannetjes klaar heb zal ik denk op 40 panelen zitten.

Voorlopig moet ik wel testen of ik die omvormer kan inzetten. Als zij de minimale spanning niet halen zal ik voor een andere omvormer moeten gaan, maar die zal duurder zijn dan wat ik nu betaald heb. Ik heb voor drie omvormers TL5400 €750 betaald. Die ene heb ik dan maar als reserve.

Ik heb afgelopen jaar besteed aan het terugbrengen van mijn stroomverbruik van 4800 Kw naar 3000 Kw en mijn gasverbruik flink teruggebracht door volledig om te schakelen naar lage temperatuur en dan heb ik nog steeds geen warmtepomp droger, daar zit ook nog besparing in, mijn vrouw doet 5x per week de droger aan, dat is per jaar ook nog 1000 kw. Maar goed met 4 panelen extra is dat weer teruggeleverd, is goedkoper op termijn dan een warmtepomp droger.

Ik verwacht op jaarbasis met de hudige 21 panelen 5.000 Kw te leveren, de extra capaciteit wil ik volgend jaar gaan benutten voor warmte opwekking.

De volgende investeringen wil ik doen van de besparingen op de stroom:
- Warmtepomp (2015)
- extra panelen (2015 voor WP)
- Hybride ombouwen tot plugin (2016)
- - extra panelen (2016 voor plugin)
- 2x 100 ah accus zodat wij niet meer afhankelijk zijn van de grillen van de overheid of dat als de regels voor saldering gaan wijzigen(2017 of later).

Het project Prius of andere hybride ombouwen kost op dit moment €4.000 (zelf doen). Dus daar moet ik nog eens kijken hoe ik dat ga financieren. Maar goed als het tanken dan bijna nihil wordt dan is dat snel terugverdiend bij de 35.000 km per jaar die ik nu rijdt, bij mijn dagelijks woon werkverkeer van 80 km zou dat ideaal zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2014 @ 18:58:
Op de data sheet van de website van omniksol staat dat declassering begint bij 40 graden: zie hier
Grappig (of niet), in de engelstalige sheets wordt niet gesproken over declassificatie. Whatever that may be... Ik heb -tot op heden- geen spoor van productie-reductie kunnen vinden op basis van de temperatuur. en ik log zo'n 25 stuks incl temperatuur. Maar ik ga het in de gaten houden.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

WoudseHoeve schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 12:26:
[...]

MPP spanning:100 - 320 V en 4x 30.8V = 123.2 V Moet toch goed gaan ?
Ik zag gister op beide SMA 1200's een MPP spanning van 120v bij 5 panelen.
4 panelen is echt te weinig voor een SMA 1200.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Dutchsat schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 15:01:
[...]
...

Het project Prius of andere hybride ombouwen kost op dit moment €4.000 (zelf doen). Dus daar moet ik nog eens kijken hoe ik dat ga financieren. Maar goed als het tanken dan bijna nihil wordt dan is dat snel terugverdiend bij de 35.000 km per jaar die ik nu rijdt, bij mijn dagelijks woon werkverkeer van 80 km zou dat ideaal zijn.
2k bij engineer 2kWh geloof ik.

Maar ik heb zelf ook wel eens het sommetje gedaan, maar zelfs als je echt een megagunstig rij/afstand profiel hebt en alle mogelijkheden tot opladen zal je financiëel gezien (zelfs met de NL benzineprijzen) hoogst waarschijnlijk nooit kiet draaien, laat staan winst maken.

Maar leuk is het wel :+

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-11 18:28
Zijn er hier mensen die Amorf panelen gebruiken in hun PV systeem?
En wat zijn jullie bevindingen daarmee?

• jack_
  • Laatst online: 07:54
Dutchsat schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 15:01:
[...]

Die 5 panelen moeten op een aparte string omdat daar dus schaduw op zit. Daarom zet ik die apart. Op termijn komen er nog genoeg panelen bij als ik al mijn plannetjes klaar heb zal ik denk op 40 panelen zitten.
..
Ik heb afgelopen jaar besteed aan het terugbrengen van mijn stroomverbruik van 4800 Kw naar 3000 Kw en mijn gasverbruik flink teruggebracht door volledig om te schakelen naar lage temperatuur en dan heb ik nog steeds geen warmtepomp droger, daar zit ook nog besparing in, mijn vrouw doet 5x per week de droger aan, dat is per jaar ook nog 1000 kw. Maar goed met 4 panelen extra is dat weer teruggeleverd, is goedkoper op termijn dan een warmtepomp droger.
....
met die 5 panelen zal dat op die omvormer ws niet zo efficient zijn, sowieso maar eens kijken of het gaat werken omdat je aangeeft dat je schaduw hebt.

warmtepompt droger vs extra panelen: zo had ik het nog niet bekeken. Heb ook overwogen om de gewone droger eruit te doen en een WP droger te kopen. Voelt ook niet helemaal goed om een werkende droger aan straat te zetten. Moet er nog eens aan rekenen.

Kan je die zelf ombouw prius dan ook zo in een mode krijgen dat je nog boven de 40kmh je EV hebt? ;-) ga je er dan lifepo4 in hangen?
basanca schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 09:27:
Tevens valt mij op dat mijn maximale Pac eigenlijk altijd zo ergens tussen de 4000 en de 4500 ligt. Vaker 4k dan 4,5k Komt dit door de opstelling van beide strings of omdat mijn omvormer niet meer kan geven.
die aeg pv4600 heeft drie trackers, volgens specs zou hij max 5100 watt moeten doen. Wat zijn je dc waardes? quote uit de manual:

To fully optimize the PV DC output set-up, use the following confi-guration guidelines:
(a) For PV DC output less than 8.5 A, use a single pair of PV-InverterDC terminals.
(b) For PV DC output between 8.5 A and 17 A, use two sets of inver-ter DC terminals.
(c) For PV DC output between 17 A and 25.5 A, use 3 sets of inver-ter DC terminal

• bassa21
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
jack_ schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 21:58:

[...]

die aeg pv4600 heeft drie trackers, volgens specs zou hij max 5100 watt moeten doen. Wat zijn je dc waardes? quote uit de manual:

To fully optimize the PV DC output set-up, use the following confi-guration guidelines:
(a) For PV DC output less than 8.5 A, use a single pair of PV-InverterDC terminals.
(b) For PV DC output between 8.5 A and 17 A, use two sets of inver-ter DC terminals.
(c) For PV DC output between 17 A and 25.5 A, use 3 sets of inver-ter DC terminal
Als ik kijk rond 13.30 gisteren, dan schommelen beide strings rond de 7A.

De Impp van mijn panelen zijn 8.23A

Betekend dit dat ik dus 4 strings moet maken en die 2x2 parallel op 2 strings. Alleen om de A omhoog te krijgen?

[ Voor 7% gewijzigd door bassa21 op 21-05-2014 07:25 ]

• ik222
  • Niet online
Om nog even terug te komen op de temperatuur van omvormers, in mijn grafieken is goed te zien dat bij 85 graden de ventilator in mijn SMA Tripower 8000TL-20 geactiveerd wordt. Hij koelt dan terug tot net onder de 80 graden en slaat dan weer af:

Onderstaande grafiek is van 16 mei wat een stralende dag was met een nagenoeg perfecte parabool.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bQ5JxkUVaVmBO8IyzRUuKDyX/full.png

En de vermogen grafiek van die dag:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8DsFk211JXtOiCgMEyyIZE6P/full.png

[ Voor 14% gewijzigd door ik222 op 20-05-2014 22:56 ]

• Dutchsat
[...]
warmtepompt droger vs extra panelen: zo had ik het nog niet bekeken. Heb ook overwogen om de gewone droger eruit te doen en een WP droger te kopen. Voelt ook niet helemaal goed om een werkende droger aan straat te zetten. Moet er nog eens aan rekenen.
Gezien het feit dat ik in de konverters nog voldoende restcapaciteit heb, en het feit dat je toch minimaal 25 jaar opbrengst heb met de zonnepanelen, is het niet rendabel om een nog goed werkende droger te vervangen door een warmtepomp. Een beetje WP droger kost €600, dat zijn rond de 4 zonnepanelen excl BTW als je slim inkoopt die dan ook nog eens minimaal 2 x zo lang meegaan.
[...]

Kan je die zelf ombouw prius dan ook zo in een mode krijgen dat je nog boven de 40kmh je EV hebt? ;-) ga je er dan lifepo4 in hangen?
Zie http://www.enginer.us/view.php/starting-at-1995.html. Dit startersetje is betaalbaar en zorgt ervoor dat die boven de 40 km kan gaan. Bij een benzineprijs van ongeveer 1/3 de prijs van NL is de ROI bij 30.000 km op 2 jaar.

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-11 22:19
We hebben een dubbele elektriciteitsmeter, dus met piek en dal tarief. We verbruiken ongeveer 2100 kWh in piektarief en 2300 in daltarief.

Sinds een week hebben we zonnepanelen die op jaarbasis ongeveer 1350 kWh gaan opwekken.

Alles wat we opwekken en niet meteen door de koelkast, computer, tv, etc. wordt verbruikt, wordt teruggeleverd aan het net. Ik dacht dus dat we daar doordeweeks het piektarief als vergoeding voor terug zouden krijgen en in het weekend het daltarief.

Echter, nu zegt onze energieleverancier Eneco het volgende:

Als jouw piek zonnestroomproductie lager is dan de geleverde piek stroom van Eneco binnen jouw jaarafrekening, dan wordt eerst de eventueel meer geleverde dal zonnestroom daarvan afgetrokken en krijg je vervolgens nog een rekening (piektarief) voor de resterende piek stroom die door Eneco is geleverd.

Als jouw dal zonnestroomproductie lager is dan de geleverde dal stroom van Eneco binnen jouw jaarafrekening, dan wordt eerst de eventueel meer geleverde piek zonnestroom daarvan afgetrokken en krijg je vervolgens nog een rekening (daltarief) voor de resterende dal stroom die door Eneco is geleverd.

Dat is dus totaal anders zoals ik het in mijn hoofd had. Doen alle energiemaatschappijen dit zo of alleen Eneco? Is er ergens een overzicht hoe energiemaatschappijen omgaan met salderen en piek-/daltarief?

Mazda MX-30

Verwijderd

nathalia je hoeft je echt nergens druk over te maken
het werkt heel simpel
Piek vebruik 2100 kwh
dal verbruik 2300 kwh

verwachte eigen productie 1350 kwh waarvan 2/7 in t weekend ( oftewel dal ) dat betekent 385 kwh eigen productie tijdens dal tarief

dan worden de cijfers als volgt voor je
piektarief ==> 2100kwh min 965 kwh eigen productie is netto verbruik van 1135 kwh op jaarbasis
daltarief ==> 2300 kwh min 385 kwh eigen productie is netto vebruik van 1985 kwh op jaarbasis

al het politiek correct doch ongebrijpelijk geformuleerde uitleg van eneco is in deze dus totaal niet belangrijk

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
nathalia schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 11:43:
We hebben een dubbele elektriciteitsmeter, dus met piek en dal tarief. We verbruiken ongeveer 2100 kWh in piektarief en 2300 in daltarief.

Sinds een week hebben we zonnepanelen die op jaarbasis ongeveer 1350 kWh gaan opwekken.

Alles wat we opwekken en niet meteen door de koelkast, computer, tv, etc. wordt verbruikt, wordt teruggeleverd aan het net. Ik dacht dus dat we daar doordeweeks het piektarief als vergoeding voor terug zouden krijgen en in het weekend het daltarief.

Als jouw piek zonnestroomproductie lager is dan de geleverde piek stroom van Eneco binnen jouw jaarafrekening, dan wordt eerst de eventueel meer geleverde dal zonnestroom daarvan afgetrokken en krijg je vervolgens nog een rekening (piektarief) voor de resterende piek stroom die door Eneco is geleverd.

Als jouw dal zonnestroomproductie lager is dan de geleverde dal stroom van Eneco binnen jouw jaarafrekening, dan wordt eerst de eventueel meer geleverde piek zonnestroom daarvan afgetrokken en krijg je vervolgens nog een rekening (daltarief) voor de resterende dal stroom die door Eneco is geleverd.

Dat is dus totaal anders zoals ik het in mijn hoofd had. Doen alle energiemaatschappijen dit zo of alleen Eneco? Is er ergens een overzicht hoe energiemaatschappijen omgaan met salderen en piek-/daltarief?
Gelukkig heb ik een ferraris meter,één schijf maar wel dubbel tarief.
Daar heb ik dus geen last van. :)

Altijd moeilijk en onbegrijpelijk doen dat doet Eneco en ook bijna alle andere leveranciers. :(

Eneco is één van de winstgevende leveranciers en niet voor niets.

• WoudseHoeve

Jouw stelling is correct, je saldeert met de teller die op het moment van opwekken loopt.
Aangezien geen van beide negatief gaat is er geen discussie. (zeker niet met een ferraris meter)

• WoudseHoeve

Volgens mij klopt er van deze zinnen geen r**t Ik kan geen eenduidige uitleg bedenken met getallen.

Verwijderd

zie mijn posting , simpel uitgelegt :P

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:23

BCM

opuntia1 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:03:
[...]

Gelukkig heb ik een ferraris meter,één schijf maar wel dubbel tarief.
Daar heb ik dus geen last van. :)

Altijd moeilijk en onbegrijpelijk doen dat doet Eneco en ook bijna alle andere leveranciers. :(

Naar mijn weten is het altijd de regel geweest dat er eerst op kWh gesaldeerd wordt!

En waarom zou een leverancier niet winstegevend mogen zijn?

En als het op een teruglever vergoeding aankomt, is Eneco de beter betalende!

Cedo Nulli

Verwijderd

eh nogmaals de eigen productie bij nathalia is ruwweg 1/3 van hun vebruik dus terugleververgoeding is niet van toepassing voor hun

ferraris meter of slimme meter maakt in deze ook niet uit
vebruik min eigen productie is nog steeds een verbruik

• sjimmie
  • Laatst online: 21-11 14:57
In detail KAN een slimme meter, als dat er eentje met 4 telwerken zou zijn, wel degelijk verschil maken al verbruik je totaal op de dag meer dan je opwekt.
Als er overdag op enig moment meer Watt wordt opgewekt dan verbruikt, zal de dag-verbruikmeter stil staan en de dag-opwekmeter lopen.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-11 22:19
Dank voor alle reacties. Het is in mijn geval dus zoals ik dacht. Wat ik in piektijd saldeer, wordt ook met piektarief vergoed. En wat ik in daltijd saldeer, dat wordt met daltarief vergoed.

Op http://www.budgetenergie....oom/terugleveren-salderen bij "Dubbele meter: uw verbruik is hoger dan uw opwekking" hebben ze het netjes uitgelegd. Wellicht moet ik naar hen overstappen, omdat ik dan zeker weet dat ze het goed doen. Het schijnt dat ze bij Essent en Eneco niet echt de standaard regels volgen en dat het pas gecorrigeerd wordt als je aan de bel trekt.

Mazda MX-30

Verwijderd

essent valt mee kan ik je vertellen
eneco had ik voor aanschaf panelen gebeld en die persoon aan de foon beweerde zelfs dat terugleveren niet mogelijk was omdat elecitriciteit wel vanaf de hoofdkabel naar het woonhuis kan lopen maar niet vanaf het woonhuis weer terug naar de hoofdkabel in de straat 8)7 8)7

• larsg
  • Laatst online: 30-11 02:15
Ik zou graag even jullie advies vragen met betrekking tot de zonnepanelen.

Afgelopen maandag startte mijn SMA omvormer niet op omdat hij een Isolatie fout toonde (35).
Ik heb dit probleem kunnen isoleren naar 1 van de 2 strings.
De string die het probleem vertoonde heb ik uitgemeten, het totale voltage was 275 volt. Terwijl zowel de plus als de min een lekstroom van 124 volt hadden naar de aarding.
Het is dus duidelijk dat er een probleem is, ik snap echter totaal niet waar dit kan zitten. De zonnepanelen zijn trouwens niet geaard (om bliksemschade te voorkomen).
De kabels zijn op het eerste zicht ook niet beschadigd, ik heb die maandag de link tussen paneel 4 en 5 van de string die 8 panelen telt herverbonden waarop het probleem verdween.

Gisteren heeft de omvormer perfect gewerkt echter vandaag duikt het probleem weer op en meet ik dezelfde waarden.

Heeft er iemand misschien een tip die ik kan toepassen?
Ik snap totaal niet hoe er vanaf mijn dak stroom kan lekken naar de aarde.

Verwijderd

kan je misschien iets meer vertellen over de totale samenstelling
ik begrijp dat er 1 string is van 8 panelen die ogenschijnlijk het probleem geeft.
hoeveel panelen is de andere string

om te beginnen kan je de strings omwisselen oftewel de string van 8 panelen op aansluiting 2 en die andere op aansluiting 1

liggen ze op een pannendak ?

• larsg
Bedankt voor je reactie

Het betreft een SMA sunnyboy 3000tl-20.
Hier zijn 2 strings op aangesloten beide tellen 8 yingli 255wp panda's.
Ze liggen ook op hetzelfde dak (plat dak 20° moest dit iets uitmaken).

Bij de andere string meet ik geen lekstroom.

• WoudseHoeve
larsg schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 13:21:
Ik zou graag even jullie advies vragen met betrekking tot de zonnepanelen.

Afgelopen maandag startte mijn SMA omvormer niet op omdat hij een Isolatie fout toonde (35).
Ik heb dit probleem kunnen isoleren naar 1 van de 2 strings.
De string die het probleem vertoonde heb ik uitgemeten, het totale voltage was 275 volt. Terwijl zowel de plus als de min een lekstroom van 124 volt hadden naar de aarding.
Het is dus duidelijk dat er een probleem is, ik snap echter totaal niet waar dit kan zitten. De zonnepanelen zijn trouwens niet geaard (om bliksemschade te voorkomen).
De kabels zijn op het eerste zicht ook niet beschadigd, ik heb die maandag de link tussen paneel 4 en 5 van de string die 8 panelen telt herverbonden waarop het probleem verdween.

Gisteren heeft de omvormer perfect gewerkt echter vandaag duikt het probleem weer op en meet ik dezelfde waarden.

Heeft er iemand misschien een tip die ik kan toepassen?
Ik snap totaal niet hoe er vanaf mijn dak stroom kan lekken naar de aarde.
Die of een andere connector lekt waarschijnlijk en heeft hij/ze *) last van de regen afgelopen nacht.
Mogelijk is het goed om de connector voor het weer verbinden even wat vaseline of vet op te smeren zodat hij beter waterdicht wordt ? (of een speciale daarvoor bedoelde substantie)

Zorg ook dat ze niet in het water of in de flow van het water ( pannendak) liggen.
Met UV bestendige Tie-wraps aan het montage frame vast maken.

*) Is een MC4 connector verbinding nu vrouwelijk of mannelijk :) ?

Verwijderd

Ze liggen ook op hetzelfde dak (plat dak 20° moest dit iets uitmaken).
dit is inderdaad andere situatie als bijv een pannendak waarbij de hellingshoek groter is

woudsehoeve heeft inderdaad een goed punt
Die of een andere connector lekt waarschijnlijk en heeft hij/ze *) last van de regen afgelopen nacht.

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-11 18:43
ik222 schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 22:33:
Om nog even terug te komen op de temperatuur van omvormers, in mijn grafieken is goed te zien dat bij 85 graden de ventilator in mijn SMA Tripower 8000TL-20 geactiveerd wordt. Hij koelt dan terug tot net onder de 80 graden en slaat dan weer af:

Onderstaande grafiek is van 16 mei wat een stralende dag was met een nagenoeg perfecte parabool.

[afbeelding]

En de vermogen grafiek van die dag:
[afbeelding]
Als ik die grafieken zie dan klopt het volgens mij toch niet met de temperatuur. Er staat nu dat hij tussen 6 en 8uur s' morgens al 45 graden wordt. om 8:00 uur is het vermogen ongeveer 1kW wat hij terug levert aan het net. Het lijkt mij sterk dat de behuizing dan al 45 graden wordt hierdoor. Bovendien start hij ook al vanaf 0 graden Celsius. Mijn vraag is zijn dit temperaturen die de omvormer zelf aangeeft of meet je deze extern? Heb je toch wel voldoende ruimte vrijgelaten om je omvormer heen. Ik heb zelf een SMA 3300 TLHC omvormer maar deze wordt gewoonweg niet warmer dan pak weg 40 a 45 graden.
Misschien voor de zekerheid toch eens even opnemen met SMA. Lijkt mij echt te hoog als het oploopt tot 85 graden Celsius.

• sjimmie
Hmm, er staat op nu.nl een artikeltje over de slimme meter, met daarin:
De meter wordt kosteloos geïnstalleerd, tenzij de gebruiker een meter wil voordat hij of zij aan de beurt is of als diegene eerder een meter geweigerd heeft. :?

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-11 12:15
Zal wel een typo cq verkeerde interpretatie zijn.
We weten nu allemaal wel, dat het wettelijk is dat we de meter mogen weigeren.

PS. op deze manier blijven de vooroordelen wel.

[ Voor 16% gewijzigd door internet4me op 21-05-2014 14:15 ]

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
van consuwijzer:
De slimme meter weigeren

U hebt het recht een slimme meter te weigeren. Dan houdt u uw oude gasmeter en elektriciteitsmeter. U ontvangt dan geen tweemaandelijks kosten- en verbruiksoverzicht. En u moet zelf uw meterstanden doorgeven aan het energiebedrijf voor de jaarafrekening, als u verhuist of als u overstapt naar een ander energiebedrijf. Besluit u later toch om een slimme meter aan te vragen? Dan mag de netbeheerder u hiervoor kosten in rekening brengen.
Waar vind ik meer informatie over de slimme meter?

Neem voor meer informatie over de slimme meter contact op met uw netbeheerder. Deze kan u meer informatie geven over uw specifieke situatie. Per regio is één netbeheerder verantwoordelijk voor de aanleg van de netten en het transport van elektriciteit of gas. Hij registreert alle aansluitingen en zorgt ervoor dat u een aansluiting op het net krijgt. U kunt niet voor een andere netbeheerder kiezen.

• sjimmie
internet4me schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:14:
We weten nu allemaal wel, dat het wettelijk is dat we de meter mogen weigeren.
Dat staat los van de kosten.
BB-One schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:17:
Besluit u later toch om een slimme meter aan te vragen? Dan mag de netbeheerder u hiervoor kosten in rekening brengen.
Mja, ik ga hem niet aanvragen!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:08
opuntia1 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:03:

Eneco maakt alleen winst dankzij hun dochter Stedin die het lokale netwerk beheert.
Eneco weigert die af te stoten en heeft al 2 rechtzaken gewonnen op dit punt.
Eneco heeft ook de hoogste vergoeding voor neggies.

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

sjimmie schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:19:
[...]

Dat staat los van de kosten.

[...]

Precies, als de meter in 2020 verplicht is komen ze hem tzt vast vanzelf gratis installeren. Zo te lezen heb je daar geen moeite mee :)

Verwijderd

even ander dilemma
Dak woonhuis ivm mogelijke stukje uitbreiding
van goot tot nok is 4 m maar onderste 1,40 beperkt ivm schaduw buren
van voorkant tot achterkant 7,20 meter

optie 1 portrait plaatsen ==> 7 panelen op een rij
optie 2 landscape plaatsen ==> 2 rijen van 4 panelen

bij optie2 heb ik 1 paneel meer maar liggen ze landschaap ivp portrait

• larsg
WoudseHoeve schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 13:48:
[...]

Mogelijk is het goed om de connector voor het weer verbinden even wat vaseline of vet op te smeren zodat hij beter waterdicht wordt ? (of een speciale daarvoor bedoelde substantie)

Zorg ook dat ze niet in het water of in de flow van het water ( pannendak) liggen.
Met UV bestendige Tie-wraps aan het montage frame vast maken.

*) Is een MC4 connector verbinding nu vrouwelijk of mannelijk :) ?
Enorm bedankt!

Je tip bleek de juiste, er lag een verbinding vol in het water en daar zat ook wat water in. Ik heb alle bekabeling maar meteen vast gemaakt aan de panelen. En het werkt, de zonnepanelen geven geen lekstroom meer! Al snap ik niet hoe een klein poeltje water op een rubberen dak lekstroom kan geven naar de aarde :?

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ik denk dat er uiteindelijk iets gaat ontstaan van als je geen slimme meter hebt dan moet je een toeslag gaan betalen o.i.d. Zie ook bijvoorbeeld de gang van zaken met machtigingen.

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-11 12:15
! Al snap ik niet hoe een klein poeltje water op een rubberen dak lekstroom kan geven naar de aarde :?
Puur H2O geleid inderdaad niet, echter vervuild water wat op een dak ligt. geleid wel. Het water geleid de stroom altijd ergens naar. ook al is het via het water het riool in...

[ Voor 17% gewijzigd door internet4me op 21-05-2014 15:17 ]

• larsg
Jah, dat snap ik, de contaminatie geleid, dus in principe alles dat in contact staat met dat water heeft het potentieel kortsluiting of lekstroom te zijn. Echter het was een plasje/poeltje op het dak dat verder niet in contact stond met de afvoer (en daarmee de grond?)

Misschien dat het wel in contact stond met een andere lekke verbinding, maar dan treedt er toch ook geen lekstroom op? Gewoon een euh electrolyse :p

• opuntia1
larsg schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:00:
Jah, dat snap ik, de contaminatie vervuild, dus in principe alles dat in contact staat met dat water heeft het potentieel kortsluiting of lekstroom te zijn. Echter het was een plasje/poeltje op het dak dat verder niet in contact stond met de afvoer (en daarmee de grond?)

Misschien dat het wel in contact stond met een andere lekke verbinding, maar dan treedt er toch ook geen lekstroom op? Gewoon een euh electrolyse :p
Zelf heb ik mijn panelen geaard.
Dus als de panelen of de constructie ook met het natte dak in aanraking komen ontstaat er een foutstroom. :)

• larsg
opuntia1 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:20:
[...]

Zelf heb ik mijn panelen geaard.
Dus als de panelen of de constructie ook met het natte dak in aanraking komen ontstaat er een foutstroom. :)
Die van mij zijn niet geaard, om de bliksem een beetje te ontmoedigen :)

• opuntia1
larsg schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:23:
[...]

Die van mij zijn niet geaard, om de bliksem een beetje te ontmoedigen :)
De bliksem, hoeveel kVolt?
Dat zal niet veel uitmaken.
Via het net mag je er dan 230/2=115V van aftrekken. :) :)
Maar als de bliksem inslaat dan wel alles gegarandeerd kapot. :(

[ Voor 9% gewijzigd door opuntia1 op 21-05-2014 16:31 ]

• WoudseHoeve
larsg schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:00:
Jah, dat snap ik, de contaminatie geleid, dus in principe alles dat in contact staat met dat water heeft het potentieel kortsluiting of lekstroom te zijn. Echter het was een plasje/poeltje op het dak dat verder niet in contact stond met de afvoer (en daarmee de grond?)

Misschien dat het wel in contact stond met een andere lekke verbinding, maar dan treedt er toch ook geen lekstroom op? Gewoon een euh elektrolyse :p
Elektrolyse = fout stroom :)
Het frame stond waarschijnlijk ook in dat kleine plasje => verbinding met panelen ?
Omdat je een trafo loze omvormer hebt zal er heel snel een spanning potentiaal (verschuiving) ontstaan bij een slechts beetje lek.
Ook zal de poel een capaciteit gaan vormen tov andere elektrisch geleidende materialen.

En wat leren we hiervan ?

HOUD UW CONNECTOREN EN KABEL DROOG O-)

P.S. Die van mij liggen ook zo op het dak, al doende leert men ....

• opuntia1
WoudseHoeve schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:39:
[...]

Elektrolyse = fout stroom :)
Het frame stond waarschijnlijk ook in dat kleine plasje => verbinding met panelen ?
Omdat je een trafo loze omvormer hebt zal er heel snel een spanning potentiaal (verschuiving) ontstaan bij een slechts beetje lek.
Ook zal de poel een capaciteit gaan vormen tov andere elektrisch geleidende materialen.

En wat leren we hiervan ?

HOUD UW CONNECTOREN EN KABEL DROOG O-)

P.S. Die van mij liggen ook zo op het dak, al doende leert men ....
Hoog en droog. :)

• WoudseHoeve
Hoog liggen ze meestal vanzelf al ......

Pagina: 1 ... 23 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.