Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.410 views

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
WoudseHoeve schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:48:
[...]

Hoog liggen ze meestal vanzelf al ......
Daar heb je gelijk in.
Maar ik bedoel de kabels en de connectors t.o.v het dak :)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:28
Zowel onze Chint 2.0 als de AEG 2800 zijn vanmiddag aangepast aan ons stroomnet. Kijken of Foutmeldingen nu weg blijven :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16
opuntia1 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:52:
[...]
Daar heb je gelijk in.
Maar ik bedoel de kabels en de connectors t.o.v het dak :)
Zeker want je hebt niet alleen te maken met water maar ook slijtage door bewegen door weers invloeden.
Kabels en connectoren moeten dus vast zitten (pijp of tie-wraps)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-11 02:15
WoudseHoeve schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 17:00:
[...]

Zeker want je hebt niet alleen te maken met water maar ook slijtage door bewegen door weers invloeden.
Kabels en connectoren moeten dus vast zitten (pijp of tie-wraps)
Indeed! Les geleerd :)

• bassa21
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
NiGeLaToR schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:59:
Zowel onze Chint 2.0 als de AEG 2800 zijn vanmiddag aangepast aan ons stroomnet. Kijken of Foutmeldingen nu weg blijven :)
Nieuwe firmware?

Met name voor de aeg ben ik geintresseerd, over het wie,wat en hoe?

• WoudseHoeve
Ik ook bij een kennis van me komt de melding :
"Last error msg Normal / Recovered 5 minutes ago. (21-05-2014 17:45:00) Last error msg: The measured AC voltage is out of tolerable range"

Max spanning vandaag is 234.9V

Via fp4all geregeld langs, wat is de grens?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• 2fastTG
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-11 22:28
Even een "Noob" vraagje hier;

Aantal dagen geleden is bij mijn ouders een adviseur langsgekomen mbt. zonnepanelen. Mijn ouders waren zeer te spreken over zijn korte presentatie (persoonlijk was ik ook onder de indruk).
Voordeel van dit bedrijf tov. andere installateurs is hun "verzekering&garantie pakket". Voor itt. 1100 euro bieden zij 20 jaar garantie&verzekering op de hele installatie.
Het zou bij dit bedrijf gaan om een installatie met Suntech STP-250S Panelen en een Omniksol 4.0k-TL omvormer.

Voor zover ik hebben kunnen vinden zijn dit beide zeer goede merken&producten, klopt dit?

Het is mij van vroeger bekend dat omvormers normaliter maar maximaal 15 jaar meegaan, is dit tegenwoordig nog steeds het geval?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-11 23:13

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

larsg schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:33:
[...]

Enorm bedankt!

Je tip bleek de juiste, er lag een verbinding vol in het water en daar zat ook wat water in. Ik heb alle bekabeling maar meteen vast gemaakt aan de panelen. En het werkt, de zonnepanelen geven geen lekstroom meer! Al snap ik niet hoe een klein poeltje water op een rubberen dak lekstroom kan geven naar de aarde :?
Toch vraag ik me af of je niet een lek paneel hebt, ik heb 10 panelen al voor een jaar in het water liggen met kabels, conectoren (mc3 en mc4) frames en nog geen storing op de fronius, en daar kan ik zelfs op zien wat de weerstand is naar aarde.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

2fastTG schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 18:20:

Aantal dagen geleden is bij mijn ouders een adviseur langsgekomen mbt. zonnepanelen. Mijn ouders waren zeer te spreken over zijn korte presentatie (persoonlijk was ik ook onder de indruk).
Voordeel van dit bedrijf tov. andere installateurs is hun "verzekering&garantie pakket". Voor itt. 1100 euro bieden zij 20 jaar garantie&verzekering op de hele installatie.
Het zou bij dit bedrijf gaan om een installatie met Suntech STP-250S Panelen en een Omniksol 4.0k-TL omvormer.

Voor zover ik hebben kunnen vinden zijn dit beide zeer goede merken&producten, klopt dit?

Het is mij van vroeger bekend dat omvormers normaliter maar maximaal 15 jaar meegaan, is dit tegenwoordig nog steeds het geval?
Dat garantieverhaal is echt een no go! Hoe garanderen ze dat? Hoe kunnen hun nu weten of zij en de panelenfabrikant over 20 jaar nog bestaan? Ik heb ook van die fantastische fabrieksgarantie bijvoorbeeld van 20 jaar. Laatst ga ik kijken of ik nog een paneeltje kan bij kopen blijkt mijn fabrikant al gestopt te zijn met zonnepanelen en maakt nu zonnecollectoren. Je kan net zo goed mij die € 1100 geven dan bied ik je die garantie ook (dus niet >:) )

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Stel jezelf de volgende vragen:
Wat garandeert je dat het bedrijf over 20 jaar nog bestaat?
Hoe veel kan er stuk behalve de omvormer?

Zet die 1100 euro voor een nieuwe omvormer na x-jaar (10 jaar schijnt de standaard schatting te zijn) op een spaarrekening of deposito (10 jaar a 3.30% momenteel). Het is standaard spul dus die vervangende omvormer kan door elke installateur geinstalleerd worden.

Verwijderd

Een omvormer ophangen en aansluiten kan ik zelfs nog wel en ik ben echt geen electricien of fanatieke klusser. Dus die €1100,- op ING Rek 65.....enz tnv mij en het komt goed. _O-

• 2fastTG
Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 18:40:
[...]

Dat garantieverhaal is echt een no go! Hoe garanderen ze dat? Hoe kunnen hun nu weten of zij en de panelenfabrikant over 20 jaar nog bestaan? Ik heb ook van die fantastische fabrieksgarantie bijvoorbeeld van 20 jaar. Laatst ga ik kijken of ik nog een paneeltje kan bij kopen blijkt mijn fabrikant al gestopt te zijn met zonnepanelen en maakt nu zonnecollectoren. Je kan net zo goed mij die € 1100 geven dan bied ik je die garantie ook (dus niet >:) )
noo schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 18:48:
[...]

Stel jezelf de volgende vragen:
Wat garandeert je dat het bedrijf over 20 jaar nog bestaat?
Hoe veel kan er stuk behalve de omvormer?

Zet die 1100 euro voor een nieuwe omvormer na x-jaar (10 jaar schijnt de standaard schatting te zijn) op een spaarrekening of deposito (10 jaar a 3.30% momenteel). Het is standaard spul dus die vervangende omvormer kan door elke installateur geinstalleerd worden.
Haha excuses dat had ik nog niet verduidelijkt, er zit natuurlijk wel een grote verzekeraar achter die dit allemaal dekt. Dus als het bedrijf niet meer zou bestaan, neemt de verzekeraar de dekking over.

De verzekering is trouwens op de gehele installatie, en wordt dus in eerste instantie opgevangen door de leverancier (dus niet de producent), en in tweede instantie de grote verzekeraar (mocht de leverancier failliet gaan).

Voor zover ik kan zien kost de omvormer alleen al zo'n 800 euro(excl. installatie en voorrij kosten). Als de gemiddelde omvormer na 10 jaar kapot gaat is het dus een vrij goede deal.
De vraag is dus of dat klopt?

[ Voor 26% gewijzigd door 2fastTG op 21-05-2014 18:58 ]

Verwijderd

Dan nog.....Bij blikseminslag wordt het handeltje gedekt door je opstalverzekering. En normale slijtage van een omvormer/panelen wordt waarschijnlijk echt niet gedekt door die verzekering.

Verwijderd

bieden zij 20 jaar garantie&verzekering op de hele installatie.
Zelfs al zit er een grote verzekeraar achter, wat wordt er teruggeplaatst als er bijv. een paneel kapot gaat? (okee dat is vrij onwaarschijnlijk ;) ) Hou je dus een keertje vervangen van de omvormer over mocht die stuk gaan en dat is voor een dergelijk bedrag (en heel waarschijnlijk veel minder) ook zelf prima te regelen. :)
Ben je ook niet afhankelijk van een verzekeraar en wanneer deze zin heeft je claim te behandelen, een installateur wanneer die toevallig zin heeft even langs te komen en heb je zelf de keus wat je terug hangt.

Ik heb echt een hekel aan verzekeraars en hun grillen, ik leg dan liever zelf een potje aan wat ik aan kan spreken wanneer ik daar zin in heb. €1100,- over 20 jaar is nog geen €5 per maand, maak er het dubbele van en je weet zeker dat je al na 10 jaar eventueel een omvormer kunt vervangen mocht dat nodig zijn.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

larsg schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:33:
[...]

Enorm bedankt!

Je tip bleek de juiste, er lag een verbinding vol in het water en daar zat ook wat water in. Ik heb alle bekabeling maar meteen vast gemaakt aan de panelen. En het werkt, de zonnepanelen geven geen lekstroom meer! Al snap ik niet hoe een klein poeltje water op een rubberen dak lekstroom kan geven naar de aarde :?
MC-4 stekkers horen waterdicht af te sluiten. Goed aandraaien van de wartel en goed dichtklikken (*Click*) is dan cruciaal. Zie:
http://youtu.be/umkiCwSR6zU?t=6m40s
Nu snap ik dat niet iedereen de juiste tools heeft, maar zo hoort het wel. Ik heb ook de juiste tools niet.
opuntia1 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:20:
[...]

Zelf heb ik mijn panelen geaard.
Dus als de panelen of de constructie ook met het natte dak in aanraking komen ontstaat er een foutstroom. :)
Als het "natte dak" hetzelfde potentiaal heeft als je geaarde paneel zal er geen foutstroom lopen.

Het is mij overigens niet duidelijk of je de frames van de panelen geaard hebt of string zelf. Dat laatste kan uiteraard alleen bij een omvormer met transformator.

• noo
  • Niet online

noo

Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 19:13:
[...]
Ik heb echt een hekel aan verzekeraars en hun grillen, ik leg dan liever zelf een potje aan wat ik aan kan spreken wanneer ik daar zin in heb. €1100,- over 20 jaar is nog geen €5 per maand, maak er het dubbele van en je weet zeker dat je al na 10 jaar eventueel een omvormer kunt vervangen mocht dat nodig zijn.
Precies, je moet je alleen verzekeren voor dingen die je niet zelf 1-2-3 kunt betalen als het nodig mocht zijn (ziekenhuisopname, huis dat afbrandt, dat soort dingen). Zelf sparen heeft als bijkomend voordeel dat je je noodpotje kunt delen over verschillende potentiele problemen, iets wat je met aparte zonnepaneel-, CV-, mobiele telefoon-, wasmachine- en wat al niet neer verzekeringen niet kan doen.

Verwijderd

Dre schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 19:35:
[...]

MC-4 stekkers horen waterdicht af te sluiten. Goed aandraaien van de wartel en goed dichtklikken (*Click*) is dan cruciaal. Zie:
http://youtu.be/umkiCwSR6zU?t=6m40s
Nu snap ik dat niet iedereen de juiste tools heeft, maar zo hoort het wel. Ik heb ook de juiste tools niet.
De momentsleutel heb ik niet, althans geen opzetstuk oid voor maar die plastic dinkies wel en met wat gezond verstand lijkt het me daarmee ook prima voor elkaar te krijgen. Wat me wel opviel met goedkope stekkers is dat je goed moet opletten dat het rubber niet 'scheef' aangedraaid wordt. Zal vast wel waterdicht in dat geval maar ik doe het liever netjes. :)
noo schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 19:38:
[...]

Precies, je moet je alleen verzekeren voor dingen die je niet zelf 1-2-3 kunt betalen als het nodig mocht zijn (ziekenhuisopname, huis dat afbrandt, dat soort dingen). Zelf sparen heeft als bijkomend voordeel dat je je noodpotje kunt delen over verschillende potentiele problemen, iets wat je met aparte zonnepaneel-, CV-, mobiele telefoon-, wasmachine- en wat al niet neer verzekeringen niet kan doen.
Buiten dat renderen je centen dan niet bij een verzekeraar maar op je eigen rekening, het is op dit moment bijna de moeite niet waard vanwege de lage rente maar elke cent die je eigen kant op rolt en niet naar een verzekeraar is meegenomen. Vaak zitten er ook zoveel uitsluitingen in verzekeringen die je beperken dat je er in een real life scenario vaak weinig aan hebt.
Ik heb voor vanalles en nog wat potjes bij Moneyou (wellicht zijn er ook anderen waar je heel simpel online extra rekeningen aan kunt maken) en dat werkt prima, komt er een (mogelijke) grote kostenpost bij dan maak ik simpelweg een extra rekening aan en stel bij mijn bank in dat er maandelijks een X bedrag naar overgemaakt wordt. Appeltje eitje. Doornemen van voorwaarden en een verzekering afsluiten kost waarschijnlijk meer tijd. ;)

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:23
Worden normaal gesproken bij zonnepanelen wel of geen MC4 connectoren bijgeleverd?

Verwijderd

GioStyle schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 20:07:
Worden normaal gesproken bij zonnepanelen wel of geen MC4 connectoren bijgeleverd?
Die zitten er doorgaans al aan tenzij er een andere stekker aan zit. :+

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:24

Barrycade

Through the...

En voor de aansluiting naar de omvormer zitten er meestal aansluitingen bij de omvormer.

• NiGeLaToR
basanca schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 17:46:
[...]

Nieuwe firmware?

Met name voor de aeg ben ik geintresseerd, over het wie,wat en hoe?
Leverancier (Guus, zonnestroom.eu) is er voor langs geweest. Firmware voor AEG geupdate, maar versie wijzigt niet, alleen instellingen. Chint geen firmware update maar alleen wijziging van instellingen.
Gaat via de rs232 (com) poort van de inverter, als de logging module eruit is.
WoudseHoeve schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 17:54:
"Last error msg Normal / Recovered 5 minutes ago. (21-05-2014 17:45:00) Last error msg: The measured AC voltage is out of tolerable range"

AC spanning fouten ken ik niet, alleen de grid frequenty meldingen had ik.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 20:33:
Leverancier (Guus, zonnestroom.eu) is er voor langs geweest. Firmware voor AEG geupdate, maar versie wijzigt niet, alleen instellingen. Chint geen firmware update maar alleen wijziging van instellingen.
Gaat via de rs232 (com) poort van de inverter, als de logging module eruit is.
Welke instellingen zijn gewijzigd en is deze firmware ergens te vinden? Ik snap dat Guus hem heeft maar hoe komen 'wij' er aan? :+
Ik weet nog niet of ik ergens last van heb, kabel is nog onderweg en ik log niet via de omvormer maar het is wellicht fijn iets achter de hand te hebben mocht dat wel het geval zijn. Zodra kabel binnen is hang ik er wel een maandje oid een netbookje aan om hem uit te lezen en dan weet ik meer. :)

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
zonnefreak schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:06:
[...]

Als ik die grafieken zie dan klopt het volgens mij toch niet met de temperatuur. Er staat nu dat hij tussen 6 en 8uur s' morgens al 45 graden wordt. om 8:00 uur is het vermogen ongeveer 1kW wat hij terug levert aan het net. Het lijkt mij sterk dat de behuizing dan al 45 graden wordt hierdoor. Bovendien start hij ook al vanaf 0 graden Celsius. Mijn vraag is zijn dit temperaturen die de omvormer zelf aangeeft of meet je deze extern? Heb je toch wel voldoende ruimte vrijgelaten om je omvormer heen. Ik heb zelf een SMA 3300 TLHC omvormer maar deze wordt gewoonweg niet warmer dan pak weg 40 a 45 graden.
Misschien voor de zekerheid toch eens even opnemen met SMA. Lijkt mij echt te hoog als het oploopt tot 85 graden Celsius.
Dit zijn de temperaturen die de omvormer zelf aangeeft inderdaad (uitgelezen via smaspot en dan mijn eigen php / mysql) applicatie in geladen. Extern ik de temperatuur enkel in de zolderruimte waar hij hangt maar daar is het op dit moment de hele dag niet warmer dan 25 graden (loopt in de zomer op naar maximaal 30). Rond de omvormer is inderdaad voldoende ruimte (bovenkant zo'n 20 a 30 cm en aan de voor en zijkanten hangt hij ook vrij.

Overigens maak ik me er geen zorgen om, de omvormer derate nanelijk niet, logt geen foutmeldingen en de fan slaat structureel aan wanneer ik 85 graden meet en gaat dan bij 79 weer uit. Het is dus gewoon zo gebouwd in mijn ogen.

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 20:39:
[...]

Welke instellingen zijn gewijzigd en is deze firmware ergens te vinden? Ik snap dat Guus hem heeft maar hoe komen 'wij' er aan? :+
Ik weet nog niet of ik ergens last van heb, kabel is nog onderweg en ik log niet via de omvormer maar het is wellicht fijn iets achter de hand te hebben mocht dat wel het geval zijn. Zodra kabel binnen is hang ik er wel een maandje oid een netbookje aan om hem uit te lezen en dan weet ik meer. :)
Heb niet gezocht, vond het prettig dat onze straatleverancier het heeft geregeld :)

Kan de output van de huidige firmware van de AEG wel delen; samenvatting is dat in mijn geval de FAC omhoog gezet is qua acceptabele waarde. Schijnbaar piekt ons net (volgens de AEG anyway) periodiek. Eerder bleek al dat de melding steeds in de ochtend met tussenpozen van 30min voorkomt, heel bijzonder.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Inverter Values: 

VPV-START 150.0 V 
T-START 30 Sec 
VAC-MIN 189.0 V 
VAC-MAX 248.0 V 
FAC-MIN 48.05 Hz 
FAC-MAX 50.95 Hz

Waarom netbookje eraan hangen? Geen fp4all logger meebesteld?

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:48
WoudseHoeve schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 17:54:

Ik heb die error momenteel ook staan op mij pagina van fp4all. Ik dacht ook, er is wat mis, maar als ik vervolgens inlog op fp4all is de error weg en staat hij ook niet in de error log. Het is dus denk ik een bug op de site. Omdat ze recent de website hebben overgezet (hoster failliet) zou dit een reden kunnen zijn.

De error treed bij mij ook elke keer op als er nieuwe data geupload is. Ik denk dus dat het gewoon een fout is op de site.

Mijn logging op pf4all, de error onderaan heeft de zelfde tijd als het laatste contact met de omvormer

MK102's Milkyway 2070wp

• NiGeLaToR
Vandaar dat ik 'm niet herken, ik check error's lokaal in de logging module.
Even gekeken online, maar ook niet kunnen vinden. Maargoed, als je 'm 1 keer zag - niet te veel zorgen maken lijkt me?

Check dit bijvoorbeeld ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2014-05-20 11:05:00  2014-05-20 11:05:00  1 Normal / Recovered  29  0x20000000  The master frequency is out of tolerable range  Fac : 50.29 Hz  
2014-05-20 06:05:00  2014-05-20 06:05:00  1 Normal / Recovered  29  0x20000000  The master frequency is out of tolerable range  Fac : 50.24 Hz  
2014-05-19 11:05:00  2014-05-19 11:05:00  1 Normal / Recovered  29  0x20000000  The master frequency is out of tolerable range  Fac : 50.25 Hz  
2014-05-19 06:05:00  2014-05-19 06:05:00  1 Normal / Recovered  29  0x20000000  The master frequency is out of tolerable range  Fac : 50.26 Hz  
2014-05-18 17:05:00  2014-05-18 17:05:00  1 Normal / Recovered  29  0x20000000  The master frequency is out of tolerable range  Fac : 50.31 Hz  
2014-05-18 07:05:00  2014-05-18 07:05:00  1 Normal / Recovered  29  0x20000000  The master frequency is out of tolerable range  Fac : 50.32 Hz  
2014-05-18 06:05:00  2014-05-18 06:05:00  1 Normal / Recovered  29  0x20000000  The master frequency is out of tolerable range  Fac : 50.22 Hz  
2014-05-17 15:05:00  2014-05-17 15:05:00  1 Normal / Recovered  29  0x20000000  The master frequency is out of tolerable range  Fac : 50.24 Hz  
2014-05-17 13:05:00  2014-05-17 13:05:00  1 Normal / Recovered  29  0x20000000  The master frequency is out of tolerable range  Fac : 50.28 Hz

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
ik222 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 21:03:
[...]

Dit zijn de temperaturen die de omvormer zelf aangeeft inderdaad (uitgelezen via smaspot en dan mijn eigen php / mysql) applicatie in geladen. Extern ik de temperatuur enkel in de zolderruimte waar hij hangt maar daar is het op dit moment de hele dag niet warmer dan 25 graden (loopt in de zomer op naar maximaal 30). Rond de omvormer is inderdaad voldoende ruimte (bovenkant zo'n 20 a 30 cm en aan de voor en zijkanten hangt hij ook vrij.

Overigens maak ik me er geen zorgen om, de omvormer derate nanelijk niet, logt geen foutmeldingen en de fan slaat structureel aan wanneer ik 85 graden meet en gaat dan bij 79 weer uit. Het is dus gewoon zo gebouwd in mijn ogen.
De condensatoren in de omvormer zijn het probleem.
Deze condensatoren gaan niet lang mee als je boven de 80 graden komt.

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-11 18:28
Ik heb een vraag over een Philips / Steca 500

Is het normaal dat als hij in bedrijf is een transformator geluid hoorbaar is?
Mijn Steca 300 heeft dit namelijk veel minder

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 21:06:
[...]

Heb niet gezocht, vond het prettig dat onze straatleverancier het heeft geregeld :)

Kan de output van de huidige firmware van de AEG wel delen; samenvatting is dat in mijn geval de FAC omhoog gezet is qua acceptabele waarde. Schijnbaar piekt ons net (volgens de AEG anyway) periodiek. Eerder bleek al dat de melding steeds in de ochtend met tussenpozen van 30min voorkomt, heel bijzonder.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Inverter Values: 

VPV-START 150.0 V 
T-START 30 Sec 
VAC-MIN 189.0 V 
VAC-MAX 248.0 V 
FAC-MIN 48.05 Hz 
FAC-MAX 50.95 Hz

Waarom netbookje eraan hangen? Geen fp4all logger meebesteld?
Heb je ook de vorige instellingen nog ter vergelijk? :)
Fp4all vond ik niet fijn, ter oriëntatie even gekeken op de website maar daar stonden geen prijzen op en ik ga daar toch echt niet voor mailen. :P Als je wat aan me wil verkopen zorg je maar dat dat zo makkelijk mogelijk gemaakt is. :+
Ik wilde ook niet vast zitten aan 1 partij dus ik doe het met S0 meter(s) en op dit moment pvoutput en exosite. Loggen via de omvormer zelf vond ik ook niet ideaal maar dat zijn weer hele andere discussies. ;)

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet beschik over de exacte kennis maar is minder dan 50,95 Hz max. ook niet erg krap? Ik weet niet wat hier de marge voor is maar als er wat generatoren in de buurt inschakelen en de rest mee moeten trekken kan ik me voorstellen dat het hier kortstondig op of iets boven komt. Ik kan me nog vaag herinneren van de producten van een ex-werkgever dat off-grid systemen rond de 2 a 3% afwijking mochten hebben. :)

Woon je dicht bij een centrale oid?

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

opuntia1 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 21:58:
[...]

De condensatoren in de omvormer zijn het probleem.
Deze condensatoren gaan niet lang mee als je boven de 80 graden komt.
De temperatuursensoren bij mijn omvormer (Effekta ES5000) zitten op het koelblok en op een halfgeleider zelf geplakt. De temperatuur van het koelblok of halfgeleider hoeft niet veel te zeggen over de temperatuur van de condensatoren.

Zie bijvoorbeeld het thermografische beeld van de Effekta ES5000:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/11kjw50.png
Bron

Binnenkant Effekta

De levensduur van condensatoren is inderdaad sterk afhankelijk van de temperatuur, alleen de temperatuur die de omvormer aangeeft zegt eigenlijk niet zoveel over de condensator temperatuur. Ontwerp is van cruciaal belang (plaatsing warme componenten naast de condensatoren die voor opwarming zorgen? rimpelstroom condensatoren die door ESR opwarmen? kwaliteit condensatoren?)

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
Chris96 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 22:03:

Dat is niet normaal. Mijn ouders hebben 3 stecas 500 en die zijn geruisloos.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:49
Mijn Steca500 is ook lekker stil, de Omnik maakt meer herrie.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• 2fastTG
Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 19:13:
[...]

Zelfs al zit er een grote verzekeraar achter, wat wordt er teruggeplaatst als er bijv. een paneel kapot gaat? (okee dat is vrij onwaarschijnlijk ;) ) Hou je dus een keertje vervangen van de omvormer over mocht die stuk gaan en dat is voor een dergelijk bedrag (en heel waarschijnlijk veel minder) ook zelf prima te regelen. :)
Ben je ook niet afhankelijk van een verzekeraar en wanneer deze zin heeft je claim te behandelen, een installateur wanneer die toevallig zin heeft even langs te komen en heb je zelf de keus wat je terug hangt.

Mocht een paneel kapot gaan en de rest is niet meer leverbaar vervangen ze de gehele installatie. De omvormer zelf kost 800 euro, het is in mijn ogen geen slechte deal dan. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd?

Bovendien is de verzekeraar het laatste vangnet, mocht de leverancier niet aan deze verplichting kunnen voldoen.
Tot slot garandeert de polis hulp binnen 7 dagen, mocht dit niet het geval zijn worden de kosten vergoed.
Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 19:00:
Dan nog.....Bij blikseminslag wordt het handeltje gedekt door je opstalverzekering. En normale slijtage van een omvormer/panelen wordt waarschijnlijk echt niet gedekt door die verzekering.
Juist wel, je betaald iets minder dan 5 euro per maand voor enerzijds garantie van de leverancier voor 20 jaar (dus ook op slijtage). En anderzijds dus de extra verzekering (nieuwwaarde verzekering).

Ik begrijp overigens jullie argwaan wel, dat heb/had ik namelijk ook. Een bekende heeft de polis bekeken en heeft alles geverifieerd inhoudelijk klopt het dus allemaal.
De vraag is dus alleen nog:

Gaan omvormers binnen 20 jaar kapot, of valt dat tegenwoordig allemaal wel mee? De omvormer waarop ze 20 jaar garantie leveren kost namelijk excl. installatie en voorrij kosten 800 euro (Goedkoopste die ik heb kunnen vinden). De overige 300 euro verdien je snel terug door het feit dat je geen voorrij/materiaal kosten hoeft te betalen + de nieuwwaarde verzekering.

[ Voor 27% gewijzigd door 2fastTG op 22-05-2014 00:46 ]

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:08
Je wilt niet lezen of luisteren 2fastTg. Dus doe het. Geweldige deal man.
Doe er nog een versekering bij. Eentje die je versekert dat bij in gebreke blijven van de verkopende partij , zij die garantie overnemen. Voor een prikkie.
Prachtig in een pak gestoken.

Verwijderd

2fastTG schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 00:38:
Mocht een paneel kapot gaan en de rest is niet meer leverbaar vervangen ze de gehele installatie. De omvormer zelf kost 800 euro, het is in mijn ogen geen slechte deal dan. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd?

Bovendien is de verzekeraar het laatste vangnet, mocht de leverancier niet aan deze verplichting kunnen voldoen.
Tot slot garandeert de polis hulp binnen 7 dagen, mocht dit niet het geval zijn worden de kosten vergoed.
Als je je geld wil zetten op een verzekeraar moet je dat vooral doen...

Voor niks gaat de zon op en die mensen moeten ook ergens van betaald worden. Een verzekeraar moet ook gewoon winst maken, daarin verschillen ze weinig van 'normale' bedrijven. Punt is, er moet gewoon meer ingelegd worden dan er uitgekeerd wordt. Denk je dat je meer kunt uit kunnen laten keren dan je inlegt dan moet je het vooral doen, in alle andere gevallen dus niet. :)

Het maakt ook niet zo erg uit wat de voorwaarden nu zijn, je gaat een overeenkomst aan op de voorwaarden die de verzekeraar nu stelt en die mag deze wijzigen naar eigen inzicht (kijk de voorwaarden maar eens na) en dan ben je de sjaak. Been there, done that. Ik spaar zelf wel. ;)

• 2fastTG
izdp schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 01:01:
Je wilt niet lezen of luisteren 2fastTg. Dus doe het. Geweldige deal man.
Doe er nog een versekering bij. Eentje die je versekert dat bij in gebreke blijven van de verkopende partij , zij die garantie overnemen. Voor een prikkie.
Prachtig in een pak gestoken.
Bedankt voor je inhoudelijke reactie |:(, die overigens alleen maar aangeeft dat jij het niet zo goed begrijpt... Zoals ik eerder al vermelde ik begrijp jullie argwaan.
Maar zoals ik ook al eerder gesteld heb zit het juridisch goed in elkaar. Aangezien een bekende jurist de garantievoorwaarden(door de leverancier dus) bekeken heeft, en de garantstelling van de grote verzekeraar onderzocht heeft durf ik te stellen dat hier geen enkel addertje onder het gras zit.

In de basis is het gewoon een volledige garantie van 20 jaar. Om problemen bij een faillissement ed. van de leverancier te voorkomen word deze garantie gedekt door een grote verzekeraar. (Dit is schijnbaar vrij gebruikelijk)

Ik stel hier de uiteindelijk simpele vraag, gaan omvormers binnen 20 jaar vaak kapot? Of niet? Het antwoord op deze vraag bepaald namelijk of de volledige garantie&verzekering interessant is of niet.
Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 01:32:
[...]

Als je je geld wil zetten op een verzekeraar moet je dat vooral doen...

Voor niks gaat de zon op en die mensen moeten ook ergens van betaald worden. Een verzekeraar moet ook gewoon winst maken, daarin verschillen ze weinig van 'normale' bedrijven. Punt is, er moet gewoon meer ingelegd worden dan er uitgekeerd wordt. Denk je dat je meer kunt uit kunnen laten keren dan je inlegt dan moet je het vooral doen, in alle andere gevallen dus niet. :)

Het maakt ook niet zo erg uit wat de voorwaarden nu zijn, je gaat een overeenkomst aan op de voorwaarden die de verzekeraar nu stelt en die mag deze wijzigen naar eigen inzicht (kijk de voorwaarden maar eens na) en dan ben je de sjaak. Been there, done that. Ik spaar zelf wel. ;)
Gelukkig dekt de verzekeraar in dit geval gewoon de garantie van de leverancier. Het is onmogelijk om deze garantie niet meer te dekken, heeft gelukkig weinig te maken met polisvoorwaarden ed.
De leverancier bied deze garantie aan omdat zij graag meer klanten zien.

Vraag is en blijft dus, hoe groot is de kans op een kapotte omvormer binnen 20 jaar!

[ Voor 57% gewijzigd door 2fastTG op 22-05-2014 02:08 ]

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
hangt af van het merk, type, het gebruik, de omgevings- en inwendige temperatuur, en zoveel andere variabele dat niemand jou een perfect antwoord kan geven...

Als jij voor de volgende 20jaar perfect kunt voorspellen wat weer het gaat zijn(temp, wind, ...), hoeveel zonlicht jouw paneeltjes gaan opvangen, rekening houdend met eventuele vervuiliging door stof, vogels of woestijnzand dat tot hier meewaait, en wat de degratie van die panelen zal zijn over die periode, dan kan er iemand misschien eens een berekende gok naar doen.

En zelfs dan is het afh. of die machine of arbeider die de onderdelen van jouw omvormer maakte net een slechte dag had (robotje stuk, arbeider ziek) waardoor jouw omvormer eentje kan zijn die net de kwaliteitscontrole ontglipt is en dus een mindere bouwkwaliteit heeft dan de rest.

Vraag moet dan ook eerder zijn:
heb je over 20j diezelfde omvormer nog wel op je dak liggen, of heb je die ondertussen al laten vervangen door een ander of zwaarder model omdat het rendement van die nieuwe omvormer veel beter is of omdat je meer of betere zonnepaneeltjes hebt geïnstalleerd? (doordat ook daar de ontwikkeling niet stilstaat, of omdat je verhuisd bent en gewoon meer dakoppervlakte ter beschikking hebt ondertussen)
en hoe houdt die polis daarmee rekening? en onder welke voorwaarden?

komen we ook bij een leuk puntje:
wat als je in die 20j verhuisd en de firma die het nu installeert bestaat niet meer, of kan/wilt de verhuis niet doen, en jij laat het door iemand anders doen die niet samenwerkt met die verzekeringsfirma, of waarvan die verzekeringsfirma achteraf zegt "jamaar je hebt die herinstallatie laten doen door iemand die niet is aangesloten bij ons dus sorry maar hierdoor vervalt de polis en we danken u voor uw premie en al het geld dat het ons ondertussen op heeft gebracht"
(want wees maar zeker dat die 1100 euro niet veel zou opbrengen voor jou, maar wel veel voor de verzekeringsmaatschappij omdat ze niet enkel jouw 1100 euro hebben, maar ook die van anderen die erin tuinen waardoor ze een grotere spaarpot hebben waarmee ze leuk op de beurs kunnen spelen...)

Daarnaast is het natuurlijk:
jouw geld, jouw installatie, jouw buikgevoel, jouw risico.
(of dat van je ouders natuurlijk)
Wij kunnen enkel maar zeggen: ons gaan ze niet hebben met zulke verzekering, we zetten dat geld zelf wel apart en als het zover is spreken we dat spaarvarkentje wel aan.

Verwijderd

2fastTG schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 01:58:
Gelukkig dekt de verzekeraar in dit geval gewoon de garantie van de leverancier. Het is onmogelijk om deze garantie niet meer te dekken, heeft gelukkig weinig te maken met polisvoorwaarden ed.

Vraag is en blijft dus, hoe groot is de kans op een kapotte omvormer binnen 20 jaar!
Een verzekering = polisvoorwaarden maar als je dat anders afspreekt kun je daar natuurlijk van afwijken. ;)
Om je vraag dan maar te beantwoorden, die is groot maar kun je dus afdekken door zelf een potje aan te leggen.

Mijn vraag zou eerder zijn, wil je je wel voor 20 jaar (mijn relaties duren tot op heden nog niet eens zo lang :+ ) vastleggen? 20 jaar is echt lang en ik snap de 'ontzorgingsfactor' op dit moment maar er kan echt heel veel veranderen in die periode. Er is weleens een oorlogje of wat uitgevochten binnen die tijd, een muur gevallen of een ijzeren gordijn opgetrokken om maar iets te noemen. :P
Een kabinet kan weleens belasting gaan heffen op opwekkingsvermogen en daar zit je dan met je goede gedrag. Verzekeraar kan failliet gaan. Of overgenomen worden met aangepaste polisvoorwaarden. Misschien worden middels Europees recht bepaalde voorwaarden ongeldig of degraderen de panelen wel meer dan de fabrikant vandaag nog had beloofd?

Jezelf voor 20 jaar vast leggen is nogal een belofte, een gemiddeld huwelijk duurt niet eens zo lang. Zie je er toch iets in? Doen. Ik blijf er persoonlijk liever verre van, ik wil me juist minder afhankelijk maken van derden en niet de afhankelijkheid van energieleverancier naar verzekeraar verleggen. ;)

Verwijderd

Op zich lijkt het mij geen slechte deal op het eerste gezicht. Ik zou het alleen nooit doen omdat ik vind dat we in Nederland voor teveel dingen verzekeren (voeger was een verzekering alleen om risico's in te dekken die je niet zelf kan betalen als het mis gaat). Ook al ben ik jong, weet ik wel dat ze vroeger iets goeds dachten. Een zonnepaneel of een omvormer zal ik wel altijd kunnen betalen en als dat tzt niet zo is dan moet je maar de stroom rekening gaan betalen.

Zoals andere al zeggen, we kunnen niet weten of je omvormer over 20jaar nog werkt. Ik denk dan altijd: Als die van 15jaar terug gaan nu wel ongeveer stuk dan zal 1tje van nu toch wel 20 jaar halen. Maar voor je zonnepanelen hoef je het niet te doen lijk mij want je kan er later ook nog 1 vinden met ongeveer de zelfde specs (merk maakt niet uit). En vraag maar aan de installateurs hier hoe vaak een paneel kapot gaat (dacht dat ik 1 keer iets had gelezen).

Maar over hoeveel panelen gaat het? Ik schat dat dit minimaal 2 jaar (in optimale omstandigheden) op je terugverdientijd toevoegt? En is er een eigen risico bedrag? Hoe lang verwachten je ouders daar te blijven wonen? als het 10 jaar is dat kun je beter zorgen dat je een omvormer hebt met standaard 10 jaar garantie. Als het iets langer is dan heeft het ook nog geen zin (terug verdienen van de verzekering).
Is je verzekering overdraagbaar? en zoals anderen al vragen geld hij nog als je verhuist en de panelen meeneemt?

Ik heb altijd liever een spaarpot, kun je veel meer mee doen want je verzekering dek maar 1 ding van de 100-en dingen in huis. Zo kun je alles verzekeren en met bijna geen spaargeld leven, maar stel dat er iets gebeurd, bijvoorbeeld je wordt ernstig ziek en je vooruitzichten zijn dat je maar een half jaar hebt. Dan heb je niks aan je duizenden euros in al je verzekeringen maar van dat geld had je in je laatste half jaar wel een mooie tijd kunnen hebben met je vrouw en de wereld rond kunnen reizen.
Ik vind het nog vreemd dat de overheid zegt PAS OP! GELD LENEN KOST GELD! en nog niet zeggen PAS OP! VERZEKEREN KOST GELD!

Nog een vraagje, Ga jij je BTW terug vragen? (daar kun je ongeveer je verzekering mee betalen met dat bedrag) maar wat gebeurt er als jij je eenmanszaak bij de belastingdienst 'opzegt' aan het eind van het jaar, is je verzekering nog geldig? Een beter idee is dan geen verzekering en wel btw terug vragen = (Schatting) 2x€1100=€2200 IN JE SPAARPOT!!!!!!

• noo
  • Niet online

noo

2fastTG schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 01:58:
Zoals ik eerder al vermelde ik begrijp jullie argwaan.
Bij mij is het geen argwaan maar ik zie dit als een nutteloos produkt voor mij. Ik regel zelf wel een algemeen potje voor apparatuur die stuk gaat (wasmachine, droger, omvormer, CV etc.). Ik ga voor dit soort apparaten uit van 10 jaar, alles meer is meegenomen, alles minder wordt uitgemiddeld door de apparaten die langer meegaan (mijn droger is recent na 17 jaar overleden, de even oude wasmachine doet het nog steeds).
Daar sla de spijker op zijn kop. Het brengt hem meer klanten door een warm gevoel en een stukje zekerheid te verkopen. Of je die 1100 euro daar voor over hebt is aan jou.
Dat zal niemand je kunnen zeggen, afgezien van "ergens tussen de 0 en 1". De huidge generaties omvormers bestaan nog geen 20 jaar, en de uitvalcijfers van omvormers van 20 jaar geleden zullen ivm voortschrijdende techniek waarschijnlijk weinig zeggen over modere omvormers.

• weidevogel
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-11-2021
WoudseHoeve schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:28:
[...]

Volgens mij klopt er van deze zinnen geen r**t Ik kan geen eenduidige uitleg bedenken met getallen.
@Woudselhoeve : Kort samengevat zeggen ze eigenlijk dat ze alle teruggeleverde elektriciteit zullen salderen; eerst op het tarief waarop het is teruggeleverd en daarna het restant -eventueel- nog op het andere tarief.

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 22:30:
[...]

Heb je ook de vorige instellingen nog ter vergelijk? :)
Fp4all vond ik niet fijn, ter oriëntatie even gekeken op de website maar daar stonden geen prijzen op en ik ga daar toch echt niet voor mailen. :P Als je wat aan me wil verkopen zorg je maar dat dat zo makkelijk mogelijk gemaakt is. :+
Ik wilde ook niet vast zitten aan 1 partij dus ik doe het met S0 meter(s) en op dit moment pvoutput en exosite. Loggen via de omvormer zelf vond ik ook niet ideaal maar dat zijn weer hele andere discussies. ;)
Fp4all logt uit de doos ook naar pvoutput.org; heb me er verder niet zo in verdiept - doet wat het moet doen. Het is uiteraard logging uit het apparaat zelf, dus kabelverlies en optimisme-opslag zit er niet (of juist wel) in ;)
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet beschik over de exacte kennis maar is minder dan 50,95 Hz max. ook niet erg krap? Ik weet niet wat hier de marge voor is maar als er wat generatoren in de buurt inschakelen en de rest mee moeten trekken kan ik me voorstellen dat het hier kortstondig op of iets boven komt. Ik kan me nog vaag herinneren van de producten van een ex-werkgever dat off-grid systemen rond de 2 a 3% afwijking mochten hebben. :)

Woon je dicht bij een centrale oid?
Woon niet in de buurt van een centrale, 50,95hz is vooralsnog prima, vanmorgen geen meldingen meer.
Oude setting heb ik niet meer, maar dat lag dicht bij de 50hz. Gevoelsmatig is dit geen hele spannende wijziging aan de inverter, maar meer een treshold die je even ruimer zet om te passen in de omgeving in NL. Geen idee wat de tresholds zijn voor andere inverters, voor zover dat vergelijkbaar is (kan zijn dat apparaten er anders mee omgaan, metingen iets afwijken, etc).

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 19:33

databeestje

Von PrutsHausen

Het lijkt erop dat de SMA micro eindelijk langzaam beschikbaar komt, al betwijfel ik of deze in het geweld van met name de Enecsys mee kan komen met de heel succesvolle Enecsys Duo.

http://www.stromgraf.com/SMA-Sunny-Multigate

De prijzen lijken me redelijk in lijn met andere Micro oplossingen, maar toch wat kanttekeningen.
- Het lijkt erop dat de micro de multigate "nodig" heeft, wellicht dat iemand vast kan stellen of deze het ook los doet.
- Ontbreken van een model voor 72 cel panelen, welke toch nog courant zijn.
- Ontbreken van een Duo model om met Enecsys te concureren.

De monitoring vindt plaats in de Multigate, en gaat via de webconnect (ethernet) de SMA portal in voor Paneel monitoring. Geen idee of deze ook een API heeft om dit intern uit te lezen. De communicatie vindt plaats over de elektriciteitskabel van de micro omvormers, hoeft niet dicht nabij de panelen te zijn voor ontvangst oid.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:08
Chris96 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 22:03:

Alleen bij zeer lage opbrengst hoor je hem inderdaad. Dus net na het opstarten in de ochtend, of vlak voordat ie uitgaat in de avond. Dat duurt meestal niet langer dan 5 minuten.

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 07:54
Zojuist iemand van ZONNIS aan de deur.

Kort samengevat :

- Geen aanschafkosten van zonnepanelen
- Energierekening vervalt
- Je betaalt de panelen maandelijks waardoor je er direct zonder een zak geld gebruik van kan maken

Schijnen als beste leverancier geselecteerd zijn op dit moment.

Iemand ervaring/mening hierover?
Alleen nog gas gaan afnemen via de energie-maatschappij?

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 14:57
LOL, ik keek net op de site van zonnis(.nl neem ik aan) en zag een hoop referenties met foto's. De eerste 12 foto's waren van daken zonder zonnepanelen! :F

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Dat hangt er toch vooral vanaf wat het vershil in kosten is. In plaats van aan de energieleverancier betaal je nu de leverancier van de panelen. Is het huur of lease, waarbij ze aan het einde van contactuur eigendom (kunnnen) worden? Wie betaalt onderhoud/reparatiekosten etc?

Je zou eigenlijk een rekensommetje moeten maken voor 20/30 jaar en dan kijken of ze werkelijk prijstechnisch goed uit de verf komen. Maarja, zij moeten er ook beter van worden... dus ik zie het gevoelsmatig niet zo snel gebeuren :)

[ Voor 8% gewijzigd door Phony op 22-05-2014 13:41 ]

Verwijderd

niet doen
de enige garantie die je wel hebt is
<1> dat je tenminste 10jr aan deze leverancier vastzit
<2> dit is een verkapte lening met bkr registratie

net even naar de referenties gekekeken , Worden met naam en telnr genoemd
nou daar word je niet vrolijk van

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2014 13:43 ]

• WoudseHoeve
pitchdown schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 13:32:
Zojuist iemand van ZONNIS aan de deur.
Aan de deur ????? nooit op in gaan.
Kort samengevat :

- Geen aanschafkosten van zonnepanelen
Gewoon een lening, panelen worden jou eigendom, verplichting betalen aflossing+rente voor x jaar.
- Energierekening vervalt
Wekken ze ook gas op ? haha maar je rekening vervalt echt niet, wordt alleen anders.
- Je betaalt de panelen maandelijks waardoor je er direct zonder een zak geld gebruik van kan maken
Zeg ik : lening, "Zak geld" valt ook wel mee, maar goed ik leef niet op een minimum inkomen.
Schijnen als beste leverancier geselecteerd zijn op dit moment.
Wij van WC-eend bevelen aan ........
Iemand ervaring/mening hierover?
Niet doen, beter een duurzame lening aan gaan ergens anders.
Alleen nog gas gaan afnemen via de energie-maatschappij?
Je moet salderen anders is klopt de exploitatie niet. moeten ze BTW gaan afdragen enz.

Zonnis.nl de meest wazige site die ik gezien heb. Staat niets over kosten, het concept wordt niet uitgelegd. Ik zie hier een probleem in de toekomst.
Gewoon een normale leverancier opzoeken, evt groen geld lenen als je het zelf niet hebt, garantie ven de producent en leverancier. Klaar.

Verwijderd

zonnis is zo'n snelle toko jongen

stel je betaalt nu 150 euro per maand waarvan 100 aan gas en 50 aan electra
dan betaal je zometeen 100 aan je huidige leverancier voor gas

en 70 per maand aan zonnis afbetaling/rente en stroom
reken maar is door op de totale termijn je panelen zijn minster 20% duurder als gewoon in de winkel

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-11 18:28
zero_cool89 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 23:02:
[...]

Dat is niet normaal. Mijn ouders hebben 3 stecas 500 en die zijn geruisloos.
Ik heb een steca 300 ernaast (is net 2maand oud) en die hoor je minimaal.
ik een gebruikte Philips EVO bijgekocht van een paar jaar oud voor niet teveel geld maar die hoor je toch iets duidelijker. Enig idee wat het kan zijn?

• Dutchsat
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-11 22:25
[quote]noo schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 09:06:
Daar sla de spijker op zijn kop. Het brengt hem meer klanten door een warm gevoel en een stukje zekerheid te verkopen. Of je die 1100 euro daar voor over hebt is aan jou.
[...]

Als je deze spijker nu goed volgt heb je meteen de eerste les van kapitalisme geleerd. Werk nooit met geleend geld, zorg dat de baat voor de kost uitgaat en zorg dat je een bufer hebt als iets kapot gaat. Verzeker alleen het hoognodige wat je zelf niet uit de buffers kunt dragen, dat is je brandverzekering/opstal en je WA verzekeringen. De rest is overkill voor een kapitalist. Van de besparingen kun je bijvoorbeeld elk jaar weer een paar paneeltjes installeren.

De opstal is de verzekering om dergelijke zaken te verzekeren en daar zal men zich altijd als eerste moeten wenden bij dergelijke schades. Deze keren veelal sowieso niet tegen nieuwwaarde uit.

Is heel simpel, als verzekeraars denken eraan te kunnen verdienen dan komt men met zo een product. Met verdienen bedoel ik minstens het dubbele aan premie-inkomsten dan men zelf denkt te hebben aan onkosten. Nu is het de truuk om mensen onzeker te maken dat men het gaat verzekeren, een installateur is de beste raadgever, want die preekt voor eigen parochie en wellicht dat ie dan ook een rol kan spelen bij mogelijke storingen.

De enigste meerwaarde zou zijn dat deze verzekering tegen nieuwwaarde uitkeert. Dan krijg je het geval dat in het laatste jaar van de verzekering opeens de inverters op wonderbaarlijke wijze kapot zullen gaan (overspanning of zo). Maar goed ondertussen is de premie inkomst tot €2.000 gestegen in het laatste jaar (rente op rente) en zullen de inverters flink goedkoper zijn als de trend zich blijft voortzetten.

Aan jou de keuze....

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:08
ik heb zelf ook een nieuwe Steca 500 en een Philips EVO naast elkaar hangen. Geen Steca 300.

De Philips en Steca maken allebei geluid vlak voor- en na het in- en uitschakelen.

• hartm11
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-05 16:57
Jaaa! SF'jes liggen sinds 14.00 op het dak ... stuur later wat foto's. Nu bezig met logging. Hmm heb nu wel IPadres in de browser en kan in de Steca meekijken (tot nu toe ruim 6 KwH al opgewekt!) Echter, ik merk dat de DHCP in de Steca steeds een ander ip adres uitdeelt, zodat ik steeds het adres moet aanpassen. Enig idee waarom ie dat doet ? DHCP uitschakelen wellicht en vast IP adres opgeven ? Lijkt me toch niet nodig ?
Verder wil ik loggen naar PVoutput. Wie kan mij daarbij een helpende hand bieden ?

24x Solar Frontier SF-170S @ StecaGrid 3600 @ ZO

Verwijderd

Dutchsat schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 15:24:

Als je deze spijker nu goed volgt heb je meteen de eerste les van kapitalisme geleerd. Werk nooit met geleend geld, zorg dat de baat voor de kost uitgaat en zorg dat je een bufer hebt als iets kapot gaat. Verzeker alleen het hoognodige wat je zelf niet uit de buffers kunt dragen, dat is je brandverzekering/opstal en je WA verzekeringen. De rest is overkill voor een kapitalist. Van de besparingen kun je bijvoorbeeld elk jaar weer een paar paneeltjes installeren.

De opstal is de verzekering om dergelijke zaken te verzekeren en daar zal men zich altijd als eerste moeten wenden bij dergelijke schades. Deze keren veelal sowieso niet tegen nieuwwaarde uit.

Is heel simpel, als verzekeraars denken eraan te kunnen verdienen dan komt men met zo een product. Met verdienen bedoel ik minstens het dubbele aan premie-inkomsten dan men zelf denkt te hebben aan onkosten. Nu is het de truuk om mensen onzeker te maken dat men het gaat verzekeren, een installateur is de beste raadgever, want die preekt voor eigen parochie en wellicht dat ie dan ook een rol kan spelen bij mogelijke storingen.

De enigste meerwaarde zou zijn dat deze verzekering tegen nieuwwaarde uitkeert. Dan krijg je het geval dat in het laatste jaar van de verzekering opeens de inverters op wonderbaarlijke wijze kapot zullen gaan (overspanning of zo). Maar goed ondertussen is de premie inkomst tot €2.000 gestegen in het laatste jaar (rente op rente) en zullen de inverters flink goedkoper zijn als de trend zich blijft voortzetten.

Aan jou de keuze....
Even een kritische noot:

Werk nooit met geleend geld? Niet helemaal waar....Dat is precies waarom onze economie op dit moment niet draait omdat bedrijven niet kunnen lenen, lees investeren. Als de opbrengst van lenen groter is dan de kosten van lenen is hier niets mis mee. Indien je zelf het geld op de plank hebt liggen en nergens anders voor nodig hebt, dan natuurlijk niet lenen.

Een opstalverzekering keert uit tegen herbouwwaarde en dat kan dus meer zijn dan de nieuwwaarde wat je destijds hebt betaald voor je huis.

Ik heb jaren als adviseur gewerkt en adviseerde clienten alleen een risico te verzekeren wat men niet kan dragen en geef je gelijk dat er heel veel verzekeringen zijn die zinloos zijn. Een ongevallenverzekering, een uitvaartverzekering (indien je zelf de centen hebt), een rechtsbijstand op je autoverzekering indien je al een rechtsbijstand hebt (deze laatste raad ik overigens iedereen aan, heeft mij al duizenden euro's bespaart), een doorlopende reisverzekering indien je maar 2 weken op vakantie gaat en zo kan ik nog wel even doorgaan. Overigens omdat ik zo eerlijk was naar klanten heb ik het niet gered in die wereld want net wat je zegt, verzekeraars vertellen vaak maar de halve waarheid en waarderen niet de eerlijkheid van een adviseur als ik was. ;)

• edelf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:58
Zonnis is een toko die slecht werk afleveren tegen een veel te hoge prijs.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:09

mb1

hartm11 schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 17:21:
Jaaa! SF'jes liggen sinds 14.00 op het dak ... stuur later wat foto's. Nu bezig met logging. Hmm heb nu wel IPadres in de browser en kan in de Steca meekijken (tot nu toe ruim 6 KwH al opgewekt!) Echter, ik merk dat de DHCP in de Steca steeds een ander ip adres uitdeelt, zodat ik steeds het adres moet aanpassen. Enig idee waarom ie dat doet ? DHCP uitschakelen wellicht en vast IP adres opgeven ? Lijkt me toch niet nodig ?
Verder wil ik loggen naar PVoutput. Wie kan mij daarbij een helpende hand bieden ?
Je moet je router ip adressen laten uitdelen niet je Steca!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
hartm11 schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 17:21:
In de meeste routers kun je DHCP adressen vast zetten op MAC adres van een apparaat. Zo kun je er dus voor zorgen dat je omvormer altijd hetzelfde IP krijgt.

• WoudseHoeve
Meestal deelt de router adressen uit in de range van 192.168.0.xxx waarbij 192.168.0.1 vaak het adres van je router is.
Je moet nu in je router de DHCP range verkleinen naar 192.168.0.10 tot 192.168.0.128, dat is meetal wel voldoende.
Je moet de stecca op een fixed IP adres zetten welke klopt met je de een adres van je router en wat klopt met je subnet mask EN NIET IN DE DHCP range valt. Dus bv 192.168.0.170.

Als je dit IP adres ook nog als port-forward voor poort 80 zet in je router, kan je er vanaf de hele wereld bij met een browser ... middels je ip adres wat je van je provider hebt gekregen.
Alleen moet de Stecca dan wel middels een sterk wachtwoord beveiligd zijn ..... Dus of dat wel zo veilig is ????

• hartm11
zoiets als dit (DHCP in steca op off gezet):

Gateway

Static Lease

LAN IP Address range 192.168.178.10 -- 192.168.178.33

Mac Address IP Addres Enabled

fc : c2 : 3d : 00 : e4 : c5 192.168.178.11 x

Is trouwens zo'n pokke UBEE modem van Ziggo

• hartm11
ok, heb de Steca het vaste IP adres van 192.168.178.11 gegeven; en het werkt!

Nu de volgende stap: loggen naar PVoutput ...

Heren, alvast bedankt voor deze tip!

• Rol-Co

Rol-Co

Naar pvoutput kan niet gelijk, dan heb je een kWh meter nodig met een S0 contact en die pulsen tellen met een rpi, arduino, netduino of simpel de led op de meter aflezen met een youless met pvoutput firmware er in.

Nu kan je wel naar steca portal loggen maar heb je niet heel veel aan.

• hartm11
... Kwh meter (ENTES ES-32L)is geplaatst dus wellicht een Youless erop of iets anders ... tips??

• Rol-Co

Rol-Co

hartm11 schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 20:29:
... Kwh meter (ENTES ES-32L)is geplaatst dus wellicht een Youless erop of iets anders ... tips??
Als er een knipperende led op zit gewoon een youless er op plakken, werkt perfect.

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
Chris96 schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 14:56:
[...]

Ik heb een steca 300 ernaast (is net 2maand oud) en die hoor je minimaal.
ik een gebruikte Philips EVO bijgekocht van een paar jaar oud voor niet teveel geld maar die hoor je toch iets duidelijker. Enig idee wat het kan zijn?
Zoek op coil whine.
Openmaken en druppel lijm op je spoel zou kunnen werken.
Is het een hoge piep ? Maak anders opname van het geluid.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het geluid van mijn Steca 500's is inderdaad alleen hoorbaar op lage vermogens en houdt het midden tussen gepruttel, geknetter en geruis. Het zal inderdaad een soort coil whine zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 17:34:
Overigens omdat ik zo eerlijk was naar klanten heb ik het niet gered in die wereld want net wat je zegt, verzekeraars vertellen vaak maar de halve waarheid en waarderen niet de eerlijkheid van een adviseur als ik was. ;)
Wat verwachtten die verzekeraars dan van je? Dat je klanten oplicht?
Zover ik ervaar - aan de kant van een verzekeraar - zijn we nog decennia de puin van malafide adviseurs aan het opruimen die klanten allerlei producten hebben verkocht die niet geschikt voor ze waren. Volmacht werkt daarin twee kanten op - adviseur failliet of anderzijds pleite, 'wij' de rommel.

Maargoed, zo heeft elke kant in deze zijn of haar verhaal. Je punt mbt investeren vs een lening klopt, ik zou dat alleen niet bij 1 partij onderbrengen. Neem een gemeentelijke duurzame lening met bijna geen rente, koop daarvan de beste panelen bij het beste bedrijf en verdien het zelf terug. Ik vind de constructie waarbij 1 partij de lening, de panelen en de energierekening voor de rekening neemt risicovol - te veel ruimte om af te romen ;)

Dan verzekeren van panelen: hoeft hoogstwaarschijnlijk niet. Bel je verzekering even of je panelen bij je opstal zitten, in ons geval was dat geen probleem. Omdat we een meegroeiverzekering hebben zit alles onder de dekking en geven we het met de volgende peildatum (om de vijf jaar meestal) weer aan.
Voor degradatie van je panelen heb je als het goed is garantie en is er kans dat je garantie is onderverzekerd - ergo, als het bedrijf waar je ze gekocht hebt failliet gaat kun je je schade verhalen op een verzekeringsmaatschappij. ET Solar heeft zo'n constructie las ik, ik weet niet of onze SF's ook zo onderverzekerd zijn.

• Phony
  • Niet online
een kleine crosspost omdat mijn vraag in de duurzame kroeg een beetje is ondergesneeuwd ;)

Ik wil 2 strings voor m`n zonnepanelen aansluiten op een dc switch, maar ik ben nu toch niet helemaal zeker hoe ik het nou precies moet aansluiten. Dit model zou goed zijn voor 3 strings.
Nu zie ik inderdaad 3x + (rood) en 3x - (blauw)... maar hoe nu verder :X

Ik zou denken: linksboven + erin, en recht naar beneden er weer uit. Idem voor de - kabels. Maar hoe zit het dan met dat middenblok en de aansluitingen waar 1L3 en 2L1 bij staat?

OF: hele andere denkwijze.... (en lijkt me eigenlijk nog wel logischer)
die kabels uit het middenblok moeten eruit en een stringkabel gaat bijv bij 1L1 erin, en bij 1T1 eruit. Dat rode en blauwe blok aan de zijkant zitten er dan voor de sier...?

Zoals het nu aangesloten zit, dan sluit je eigenlijk de plussen samen aan en de minnen samen aan, waardoor je niet meer 2 separate strings hebt?

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2j0yqzs.jpg

Verwijderd

heeft er hier al iemand ervaring met die btw teruggaaf voor aanschaf panelen als "ondernemer" zijnde??

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 09:39:
heeft er hier al iemand ervaring met die btw teruggaaf voor aanschaf panelen als "ondernemer" zijnde??
Hier een heel topic;

Nieuws: Zonnepanelen en de btw :)

• Dutchsat
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-11 22:25
Phony schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 09:31:
een kleine crosspost omdat mijn vraag in de duurzame kroeg een beetje is ondergesneeuwd ;)

Zoals het nu aangesloten zit, dan sluit je eigenlijk de plussen samen aan en de minnen samen aan, waardoor je niet meer 2 separate strings hebt?

[afbeelding]
Is meten in dit geval niet weten, heb jij geen universele meter??

Verwijderd

@astarte144 thanx ik heb hier totaal overheen gekeken

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-11 17:56
Phony schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 09:31:

Ik wil 2 strings voor m`n zonnepanelen aansluiten op een dc switch, maar ik ben nu toch niet helemaal zeker hoe ik het nou precies moet aansluiten. Dit model zou goed zijn voor 3 strings.
Nu zie ik inderdaad 3x + (rood) en 3x - (blauw)... maar hoe nu verder :X

Ik zou denken: linksboven + erin, en recht naar beneden er weer uit. Idem voor de - kabels. Maar hoe zit het dan met dat middenblok en de aansluitingen waar 1L3 en 2L1 bij staat?

OF: hele andere denkwijze.... (en lijkt me eigenlijk nog wel logischer)
die kabels uit het middenblok moeten eruit en een stringkabel gaat bijv bij 1L1 erin, en bij 1T1 eruit. Dat rode en blauwe blok aan de zijkant zitten er dan voor de sier...?

[afbeelding]
Zo te zien zijn van zowel de linker als rechter klemmenstrook alle drie de aansluitingen doorverbonden middels een koppelstripje; het horizontale stripje in het midden van de klemmenstrookjes. Electrisch zijn alle schakelsegmenten (1L1-1T1, 1L2-1T2, 2L2-2T2, 2L3-2T3) in serie geschakeld.

Met ander woorden: zowel de drie "+" als de drie "-" aansluitingen zijn met elkaar verbonden en zijn via de werkschakelaar geschakeld met 1L3 (+) en 2L1 (-). Het enige wat deze configuratie doet is drie strings met elkaar verbinden en vervolgens met één + en - naar de omvormer.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• WoudseHoeve
Ze worden dus parallel geschakeld. die blokjes link en recht heb je denk ik niet nodig.
Alle draadjes er uit en direct op de schakelaar aansluiten, even meten wat geschakeld wordt ...

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:06
Maar is dit een AC of een DC schakelaar?
DAAR zit nogal een verschil in. Een DC schakelaar heeft een (vonk) blus voorziening.
Je kunt niet zomaar een AC schakelaar gebruiken in DC.......

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-11 17:56
Op het eerste gezicht lijkt het een AC-schakelaar. Even losnemen en het typenummer wat op de zijkant staat hier vermelden. Dan komen we er vast wel uit...

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:40
Een vraag voor de mensen met Enecsys omvormers en gateway. Weet iemand of dit ding al uit is?

https://na9.salesforce.co...YVKKQOpteY.Thth3n4YrHp_Q=

https://na9.salesforce.co...10WOvnyoHgFe6eMEE8Q1mym8=

[ Voor 24% gewijzigd door Magnat op 23-05-2014 12:52 ]

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-11 21:10
Van mijn schuur loopt een grondkabel naar de meterkast. Deze zit samen met een deel van de keuken op 1 groep. (Dit ivm beperkte ruimte groepenkast)

Op de onderste rail zit tussen 2 aardelekschakelaars nog 1 plekje voor een automaat. Mag ik de " schuur" loshalen van de bestaande groep en in de schuur een extra groepenkast plaatsen met 2 16a automaten. Waarvan dus op 1 de omvormer komt en op de andere de verlichting. (tussen de extra groepenkast en de meterkast loopt dan geen aftakking)

En kan ik in de groepenkast in de schuur een extra aardlek plaatsen en dan in de meterkast de aardlek " bypassen"?

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-11 23:28
Wat plaats je in de groepenkast ? Een nieuwe 16A automaat waarop de grondkabel wordt aangesloten? Je verliest dan wel selectiviteit (als er in de schuur meer dan 16A wordt gebruikt kan zowel de automaat in de schuur als die in de meterkast eruit gaan). Maar dat is niet onveilig. Een 20A automaat zou ook kunnen, maar dan loop je weer de kans dat de hoofdzekering eerder gaat dan de groepen automaat. Dat lijkt mij vervelender.
Het is onmogelijk om een apparaat aan te sluiten dat meer dan 16A kan afnemen, dus lijkt mij een veilige oplossing.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:44
Welke gateway je bij Enecsys gebruikt hangt van je inverters af. De nieuwe serie is er alleen nog maar in een single uitvoering. Ik heb 4 stuks 480's (Duals), dus heb nog de oude gateway.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Verwijderd

jantje112 schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 15:26:
Van mijn schuur loopt een grondkabel naar de meterkast. Deze zit samen met een deel van de keuken op 1 groep. (Dit ivm beperkte ruimte groepenkast)

Op de onderste rail zit tussen 2 aardelekschakelaars nog 1 plekje voor een automaat. Mag ik de " schuur" loshalen van de bestaande groep en in de schuur een extra groepenkast plaatsen met 2 16a automaten. Waarvan dus op 1 de omvormer komt en op de andere de verlichting. (tussen de extra groepenkast en de meterkast loopt dan geen aftakking)

En kan ik in de groepenkast in de schuur een extra aardlek plaatsen en dan in de meterkast de aardlek " bypassen"?
Heb je al 4 groepen per aardlek in je meterkast? Het lijkt mij dat je de aardlek in de meterkast moet houden stel jij of de volgende eigenaar steekt een schep per ongeluk door de grondkabel. Verder kan het allemaal wel, dus 1 groep naar je schuur en in je schuur een aparte groepenkast dat je zonnepanelen en lampen/stopcontacten scheid. zoals je zelf al zegt geen aftakkingen tussen de meterkast en groepenkast.

• Phony
  • Niet online
@f2ride2001: Het is een DC schakelaar en daar gebruik ik `m ook voor. Staat ook op t etiket en op het bijgeleverde papiertje wordt ook genoemd om stringkabels op aan te sluiten.

@Aegle: Zoals jij t noemt is t idd een serieschakeling met 1+ en 1- naar de omvormer

@Woudsehoeve: Jouw oplossing is denk ik het makkelijkste. Ik wil de boel immers parallel schakelen.

@Dutchsat: geen multimeter helaas..... morgen wel als het goed is en dan kan ik de boel inderdaad even meten en kijken hoe wat wordt geschakeld. Ik dacht dat er wellicht een pasklaar antwoord zou zijn, maar meten is inderdaad weten.

Bedankt voor de antwoorden allemaal :)

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Als je aan elektriek gaat sleutelen, dan is het toch wel erg handig om een universeel metertje bij de hand te hebben. Die kan je al kopen voor rond de 10 eurie.

Ik zeg, doen! >:)

Mensen met een meter, weten dingen veel beter.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Rol-Co

Rol-Co

Iets andere schakelaar maar mijne zit zo.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/e9be49d79d1a0cfa04da0cc3e5617bcd.jpg

Linker wartel de 2 strings van het dak, rechter wartel 2 strings naar de inverter.

• hartm11
Heren, iemand enig idee hoe de DDNS service instellingen in de UBEE 3200 werken ? Op het Gateway tabblad kun je maar 2 mogelijkheden kiezen als DDNS Service naam: Disabled en www.dyndns.org. Bij deze dyndns kun je niet meer gratis een domeinnaam aanvragen, dus ik dacht ik pak een gratis domeinnaam en gebruik deze om hier in te vullen, maar helaas pindakaas ... |:( iemand een idee hoe dit op te lossen ?

• motormuis
  • Laatst online: 16-11 08:34
Zit nog steeds over omvormers te denken. Als ik er dan uit ben, power-one 3.0 of 3.6 ivm uitbreiding op te bouwen uitbouw, hoor ik dat de importeur stopt met power-one wegens garantieafhandeling.
Daarnaast vind ik op internet dat ABB power-one weer heeft verkocht voor 117 miiljoen dollar aan Bell Fuse (vorig jaar gekocht voor 1 miljard).
Komt jullie dit bekend voor?
BTW, het huidige plan is om naast de 9 panelen van 270W nog 6 SF 170W te leggen en ruimte over te houden voor een zonneboiler. De boiler en 6 panelen komen dan op de uitbouw te liggen (moet nog gebouwd worden).

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:52
motormuis schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 04:27:
Zit nog steeds over omvormers te denken. Als ik er dan uit ben, power-one 3.0 of 3.6 ivm uitbreiding op te bouwen uitbouw, hoor ik dat de importeur stopt met power-one wegens garantieafhandeling.
Daarnaast vind ik op internet dat ABB power-one weer heeft verkocht voor 117 miiljoen dollar aan Bell Fuse (vorig jaar gekocht voor 1 miljard).
Komt jullie dit bekend voor?
BTW, het huidige plan is om naast de 9 panelen van 270W nog 6 SF 170W te leggen en ruimte over te houden voor een zonneboiler. De boiler en 6 panelen komen dan op de uitbouw te liggen (moet nog gebouwd worden).
Je ziet maar weer in deze branche: wat is de waarde van je garantie als de tent al drie keer is doorverkocht. In theorie heb je nog steeds je recht maar probeer dat maar eens te halen. :(

Die vermogensgarantie op mijn panelen is er ook een: wie garandeert mij dat de fabrikant er dan nog is? En hoe meet je dat de panelen niet voldoen? 8)7 Omvormer kapot: ja meneer u zult hem zelf wel verkeerd hebben aangesloten/u heeft de omvormer ondergedimensioneerd/wij kunnen zien dat ie te warm is geworden terwijl in de handleiding stond dat ... / enz. Recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende dingen...

Enfin genoeg over gezegd.... Iedere dag met zon is er één en daar word ik blij van :)

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• NiGeLaToR
Vraagje; wat is de VAC waarde bij jullie? Zit hier thuis met 245v op de netspanning, maar ook zonder PV meet ik op stopcontacten op fase zonder PV 240V en met PV 245V. Iets boven de 230V had ik wel verwacht, maar begint een beetje op krachtstroom te lijken :+

• Rol-Co

Rol-Co

Nu 229V maar zie regelmatig 235+

Verwijderd

hier op dit moment op de omvormer 247V
vanmorgen toen omvormer aanging om 6:35 uur was het 242 V
Gisteravond net voor het slapengaan van de omvormer was t 238V

• larsg
Spanning loopt met zonnepanelen hoog op (ook als je buren die hebben).

Hier in België heb ik redelijk veel situaties tegengekomen, meestal wordt de 240volt al aangetikt in een huis/straat zonder panelen maar niet ver van de wijktrafo.

Met zonnepanelen erbij vliegt het zeker in de zomer al helemaal omhoog. Zeker hier heb je vaak het geval dat veel mensen zonnepanelen hebben liggen, in mijn straat is dat al zo'n gezellige 30-40%. Dat zorgt ervoor dat de spanning omhoog vliegt. Sommige straten waar veel mensen met zonnepanelen zitten raken +250V, tot sommige omvormers in veiligheid uitschakelen...

• noo
  • Niet online

noo

Momenteel 227 V, max ooit gezien op de omvormer is 235 V.

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 13:49:
hier op dit moment op de omvormer 247V
vanmorgen toen omvormer aanging om 6:35 uur was het 242 V
Gisteravond net voor het slapengaan van de omvormer was t 238V
Ah een lotgenoot, daar waar apparaten 220-240v aangeven niet per se goed voor je stroomverbruikers.
Valt weinig aan te doen dus.

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-11 14:57

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Hoi, mag ik even een semi-relevante vraag stellen. Mijn vriendin en ik zijn aan het kijken om een woning te kopen en der liggen zonnepanelen op. Alleen weet ik totaal niet wat je kan verwachten kwa opbrengst van dergelijke dingen. Dus ook niet wat de meerprijs daarvan is op het huis. Ik kan niet meer bieden dan te zeggen dat ze 3 jaar oud zijn nu en zo goed als perfect zuidelijk geplaatst zijn. Dat en het plaatje, het gaat om 18 cellen. Ik weet dat je obv een plaatje wss de kwaliteit niet kan bepalen, maar ik ben al tevreden met een schatting. Want ik heb hier gewoon absoluut geen kaas van gegeten.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JbhYwA9B5sESMdN0i1VzELQz/full.jpg

• larsg
Joindry schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 15:48:
Hoi, mag ik even een semi-relevante vraag stellen. Mijn vriendin en ik zijn aan het kijken om een woning te kopen en der liggen zonnepanelen op. Alleen weet ik totaal niet wat je kan verwachten kwa opbrengst van dergelijke dingen. Dus ook niet wat de meerprijs daarvan is op het huis. Ik kan niet meer bieden dan te zeggen dat ze 3 jaar oud zijn nu en zo goed als perfect zuidelijk geplaatst zijn. Dat en het plaatje, het gaat om 18 cellen. Ik weet dat je obv een plaatje wss de kwaliteit niet kan bepalen, maar ik ben al tevreden met een schatting. Want ik heb hier gewoon absoluut geen kaas van gegeten.

[afbeelding]
Vraag voor exacte gegevens, type panelen en type omvormers.
Je kan alleen bepalen wat het verwachte rendement is op basis van gegevens, er zijn zoveel types panelen met elk hun eigen vermogen ;)

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:36
Kan je niet aan de eigenaar vragen welke panelen erop liggen en wat de opbrengst is?
De dakgoot boven de deur zit er wel wat raar uit.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• NiGeLaToR
Joindry schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 15:48:

[afbeelding]
Stel dat de panelen 200 Wp per stuk zijn ligt er 18 x 200Wp op het dak. 3600Wp op pal zuid levert je mogelijk 90-100% van deze wp's op in kWh op jaarbasis. Zeg 3400-3600kWh.

Als het 250Wp panelen zijn kun je de som doen maar dan 18x 250wp.
Even checken of de inverter het vermogen kan verstouwen en altijd de energie rekening opvragen van afgelopen jaar. Tenzij ze waterbedden en boilers verzamelen zal het energieverbruik qua stroom voor dit huis 0 moeten zijn.

Dan kun je nog meenemen wat het spul je nieuw kost: reken met 1,50€ per Wp voor het geheel (nu). Installatie zal dus pakweg 4500-6000€ gekost hebben (of meer, want sommige leveranciers zijn ietsie pietsie duurder, maar dat maakt voor de waarde nu niet uit). Tvt zou normaal 6-8 jaar zijn op het zuiden, eerder 6 dan 8 met de subsidie die er toentertijd was volgens mij, dus de helft hebben de bewoners er al uit ;)

• Joindry

Joindry

De dakgoot is stromschade, wordt nog gefiskt. Die had ik ook opgemerkt, ook de daknok is recent vernieuwd, was ook enkel te zien van dichterbij.

Het speelt zicht trouwens af in België; hier hebben we nog groenestroomcertificaten. Het zijn er van 250 euro/stuk. De tvt zou op zich nog korter moeten zijn.

En ja, ik kan me richten tot de eigenaars om dat op te vragen, was het niet dat de man die ze laten leggen heeft er vandoor is met een ander en de vrouw die overblijft niet weet of er wissel of gelijkstroom uit de stekker komt... Ze wist zelf de zekeringskast niet zitten...

• NiGeLaToR
Een energierekening moet wel lukken toch? Anders in ieder geval even type vd inverter noteren en madam vragen de factuur te zoeken. If no, then value = 0?:P

• Joindry

Joindry

Arrg, wel dom van me dat ik het merk niet heb opgeschreven, ik heb em zien hangen. Nu klinkt ik als een vrouw, maar het was aan geel-blauwe doos, vooral geel. Ongeveer schoendoos groot, balkvormig. De LCD zat centraal in invertor.
Pagina: 1 ... 24 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.