Daar heb je gelijk in.
Maar ik bedoel de kabels en de connectors t.o.v het dak
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Daar heb je gelijk in.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Zeker want je hebt niet alleen te maken met water maar ook slijtage door bewegen door weers invloeden.opuntia1 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:52:
[...]
Daar heb je gelijk in.
Maar ik bedoel de kabels en de connectors t.o.v het dak
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Indeed! Les geleerdWoudseHoeve schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 17:00:
[...]
Zeker want je hebt niet alleen te maken met water maar ook slijtage door bewegen door weers invloeden.
Kabels en connectoren moeten dus vast zitten (pijp of tie-wraps)
Nieuwe firmware?NiGeLaToR schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:59:
Zowel onze Chint 2.0 als de AEG 2800 zijn vanmiddag aangepast aan ons stroomnet. Kijken of Foutmeldingen nu weg blijven
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Toch vraag ik me af of je niet een lek paneel hebt, ik heb 10 panelen al voor een jaar in het water liggen met kabels, conectoren (mc3 en mc4) frames en nog geen storing op de fronius, en daar kan ik zelfs op zien wat de weerstand is naar aarde.larsg schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:33:
[...]
Enorm bedankt!
Je tip bleek de juiste, er lag een verbinding vol in het water en daar zat ook wat water in. Ik heb alle bekabeling maar meteen vast gemaakt aan de panelen. En het werkt, de zonnepanelen geven geen lekstroom meer! Al snap ik niet hoe een klein poeltje water op een rubberen dak lekstroom kan geven naar de aarde
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Verwijderd
Dat garantieverhaal is echt een no go! Hoe garanderen ze dat? Hoe kunnen hun nu weten of zij en de panelenfabrikant over 20 jaar nog bestaan? Ik heb ook van die fantastische fabrieksgarantie bijvoorbeeld van 20 jaar. Laatst ga ik kijken of ik nog een paneeltje kan bij kopen blijkt mijn fabrikant al gestopt te zijn met zonnepanelen en maakt nu zonnecollectoren. Je kan net zo goed mij die € 1100 geven dan bied ik je die garantie ook (dus niet2fastTG schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 18:20:
Even een "Noob" vraagje hier;
Aantal dagen geleden is bij mijn ouders een adviseur langsgekomen mbt. zonnepanelen. Mijn ouders waren zeer te spreken over zijn korte presentatie (persoonlijk was ik ook onder de indruk).
Voordeel van dit bedrijf tov. andere installateurs is hun "verzekering&garantie pakket". Voor itt. 1100 euro bieden zij 20 jaar garantie&verzekering op de hele installatie.
Het zou bij dit bedrijf gaan om een installatie met Suntech STP-250S Panelen en een Omniksol 4.0k-TL omvormer.
Voor zover ik hebben kunnen vinden zijn dit beide zeer goede merken&producten, klopt dit?
Het is mij van vroeger bekend dat omvormers normaliter maar maximaal 15 jaar meegaan, is dit tegenwoordig nog steeds het geval?
Stel jezelf de volgende vragen:2fastTG schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 18:20:
Aantal dagen geleden is bij mijn ouders een adviseur langsgekomen mbt. zonnepanelen. Mijn ouders waren zeer te spreken over zijn korte presentatie (persoonlijk was ik ook onder de indruk).
Voordeel van dit bedrijf tov. andere installateurs is hun "verzekering&garantie pakket". Voor itt. 1100 euro bieden zij 20 jaar garantie&verzekering op de hele installatie.
Het zou bij dit bedrijf gaan om een installatie met Suntech STP-250S Panelen en een Omniksol 4.0k-TL omvormer.
Voor zover ik hebben kunnen vinden zijn dit beide zeer goede merken&producten, klopt dit?
Het is mij van vroeger bekend dat omvormers normaliter maar maximaal 15 jaar meegaan, is dit tegenwoordig nog steeds het geval?
Verwijderd
Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 18:40:
[...]
Dat garantieverhaal is echt een no go! Hoe garanderen ze dat? Hoe kunnen hun nu weten of zij en de panelenfabrikant over 20 jaar nog bestaan? Ik heb ook van die fantastische fabrieksgarantie bijvoorbeeld van 20 jaar. Laatst ga ik kijken of ik nog een paneeltje kan bij kopen blijkt mijn fabrikant al gestopt te zijn met zonnepanelen en maakt nu zonnecollectoren. Je kan net zo goed mij die € 1100 geven dan bied ik je die garantie ook (dus niet)
Haha excuses dat had ik nog niet verduidelijkt, er zit natuurlijk wel een grote verzekeraar achter die dit allemaal dekt. Dus als het bedrijf niet meer zou bestaan, neemt de verzekeraar de dekking over.noo schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 18:48:
[...]
Stel jezelf de volgende vragen:
Wat garandeert je dat het bedrijf over 20 jaar nog bestaat?
Hoe veel kan er stuk behalve de omvormer?
Zet die 1100 euro voor een nieuwe omvormer na x-jaar (10 jaar schijnt de standaard schatting te zijn) op een spaarrekening of deposito (10 jaar a 3.30% momenteel). Het is standaard spul dus die vervangende omvormer kan door elke installateur geinstalleerd worden.
[ Voor 26% gewijzigd door 2fastTG op 21-05-2014 18:58 ]
Verwijderd
Verwijderd
Zelfs al zit er een grote verzekeraar achter, wat wordt er teruggeplaatst als er bijv. een paneel kapot gaat? (okee dat is vrij onwaarschijnlijk2fastTG schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 18:20:
bieden zij 20 jaar garantie&verzekering op de hele installatie.
MC-4 stekkers horen waterdicht af te sluiten. Goed aandraaien van de wartel en goed dichtklikken (*Click*) is dan cruciaal. Zie:larsg schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:33:
[...]
Enorm bedankt!
Je tip bleek de juiste, er lag een verbinding vol in het water en daar zat ook wat water in. Ik heb alle bekabeling maar meteen vast gemaakt aan de panelen. En het werkt, de zonnepanelen geven geen lekstroom meer! Al snap ik niet hoe een klein poeltje water op een rubberen dak lekstroom kan geven naar de aarde
Als het "natte dak" hetzelfde potentiaal heeft als je geaarde paneel zal er geen foutstroom lopen.opuntia1 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:20:
[...]
Zelf heb ik mijn panelen geaard.
Dus als de panelen of de constructie ook met het natte dak in aanraking komen ontstaat er een foutstroom.
Precies, je moet je alleen verzekeren voor dingen die je niet zelf 1-2-3 kunt betalen als het nodig mocht zijn (ziekenhuisopname, huis dat afbrandt, dat soort dingen). Zelf sparen heeft als bijkomend voordeel dat je je noodpotje kunt delen over verschillende potentiele problemen, iets wat je met aparte zonnepaneel-, CV-, mobiele telefoon-, wasmachine- en wat al niet neer verzekeringen niet kan doen.Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 19:13:
[...]
Ik heb echt een hekel aan verzekeraars en hun grillen, ik leg dan liever zelf een potje aan wat ik aan kan spreken wanneer ik daar zin in heb. €1100,- over 20 jaar is nog geen €5 per maand, maak er het dubbele van en je weet zeker dat je al na 10 jaar eventueel een omvormer kunt vervangen mocht dat nodig zijn.
Verwijderd
De momentsleutel heb ik niet, althans geen opzetstuk oid voor maar die plastic dinkies wel en met wat gezond verstand lijkt het me daarmee ook prima voor elkaar te krijgen. Wat me wel opviel met goedkope stekkers is dat je goed moet opletten dat het rubber niet 'scheef' aangedraaid wordt. Zal vast wel waterdicht in dat geval maar ik doe het liever netjes.Dre schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 19:35:
[...]
MC-4 stekkers horen waterdicht af te sluiten. Goed aandraaien van de wartel en goed dichtklikken (*Click*) is dan cruciaal. Zie:
http://youtu.be/umkiCwSR6zU?t=6m40s
Nu snap ik dat niet iedereen de juiste tools heeft, maar zo hoort het wel. Ik heb ook de juiste tools niet.
Buiten dat renderen je centen dan niet bij een verzekeraar maar op je eigen rekening, het is op dit moment bijna de moeite niet waard vanwege de lage rente maar elke cent die je eigen kant op rolt en niet naar een verzekeraar is meegenomen. Vaak zitten er ook zoveel uitsluitingen in verzekeringen die je beperken dat je er in een real life scenario vaak weinig aan hebt.noo schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 19:38:
[...]
Precies, je moet je alleen verzekeren voor dingen die je niet zelf 1-2-3 kunt betalen als het nodig mocht zijn (ziekenhuisopname, huis dat afbrandt, dat soort dingen). Zelf sparen heeft als bijkomend voordeel dat je je noodpotje kunt delen over verschillende potentiele problemen, iets wat je met aparte zonnepaneel-, CV-, mobiele telefoon-, wasmachine- en wat al niet neer verzekeringen niet kan doen.
Verwijderd
Die zitten er doorgaans al aan tenzij er een andere stekker aan zit.GioStyle schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 20:07:
Worden normaal gesproken bij zonnepanelen wel of geen MC4 connectoren bijgeleverd?
Leverancier (Guus, zonnestroom.eu) is er voor langs geweest. Firmware voor AEG geupdate, maar versie wijzigt niet, alleen instellingen. Chint geen firmware update maar alleen wijziging van instellingen.basanca schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 17:46:
[...]
Nieuwe firmware?
Met name voor de aeg ben ik geintresseerd, over het wie,wat en hoe?
AC spanning fouten ken ik niet, alleen de grid frequenty meldingen had ik.WoudseHoeve schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 17:54:
Ik ook bij een kennis van me komt de melding :
"Last error msg Normal / Recovered 5 minutes ago. (21-05-2014 17:45:00) Last error msg: The measured AC voltage is out of tolerable range"
Max spanning vandaag is 234.9V
Via fp4all geregeld langs, wat is de grens?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Verwijderd
Welke instellingen zijn gewijzigd en is deze firmware ergens te vinden? Ik snap dat Guus hem heeft maar hoe komen 'wij' er aan?NiGeLaToR schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 20:33:
Leverancier (Guus, zonnestroom.eu) is er voor langs geweest. Firmware voor AEG geupdate, maar versie wijzigt niet, alleen instellingen. Chint geen firmware update maar alleen wijziging van instellingen.
Gaat via de rs232 (com) poort van de inverter, als de logging module eruit is.
Dit zijn de temperaturen die de omvormer zelf aangeeft inderdaad (uitgelezen via smaspot en dan mijn eigen php / mysql) applicatie in geladen. Extern ik de temperatuur enkel in de zolderruimte waar hij hangt maar daar is het op dit moment de hele dag niet warmer dan 25 graden (loopt in de zomer op naar maximaal 30). Rond de omvormer is inderdaad voldoende ruimte (bovenkant zo'n 20 a 30 cm en aan de voor en zijkanten hangt hij ook vrij.zonnefreak schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:06:
[...]
Als ik die grafieken zie dan klopt het volgens mij toch niet met de temperatuur. Er staat nu dat hij tussen 6 en 8uur s' morgens al 45 graden wordt. om 8:00 uur is het vermogen ongeveer 1kW wat hij terug levert aan het net. Het lijkt mij sterk dat de behuizing dan al 45 graden wordt hierdoor. Bovendien start hij ook al vanaf 0 graden Celsius. Mijn vraag is zijn dit temperaturen die de omvormer zelf aangeeft of meet je deze extern? Heb je toch wel voldoende ruimte vrijgelaten om je omvormer heen. Ik heb zelf een SMA 3300 TLHC omvormer maar deze wordt gewoonweg niet warmer dan pak weg 40 a 45 graden.
Misschien voor de zekerheid toch eens even opnemen met SMA. Lijkt mij echt te hoog als het oploopt tot 85 graden Celsius.
Heb niet gezocht, vond het prettig dat onze straatleverancier het heeft geregeldVerwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 20:39:
[...]
Welke instellingen zijn gewijzigd en is deze firmware ergens te vinden? Ik snap dat Guus hem heeft maar hoe komen 'wij' er aan?
Ik weet nog niet of ik ergens last van heb, kabel is nog onderweg en ik log niet via de omvormer maar het is wellicht fijn iets achter de hand te hebben mocht dat wel het geval zijn. Zodra kabel binnen is hang ik er wel een maandje oid een netbookje aan om hem uit te lezen en dan weet ik meer.
1
2
3
4
5
6
7
8
| Inverter Values: VPV-START 150.0 V T-START 30 Sec VAC-MIN 189.0 V VAC-MAX 248.0 V FAC-MIN 48.05 Hz FAC-MAX 50.95 Hz |
Ik heb die error momenteel ook staan op mij pagina van fp4all. Ik dacht ook, er is wat mis, maar als ik vervolgens inlog op fp4all is de error weg en staat hij ook niet in de error log. Het is dus denk ik een bug op de site. Omdat ze recent de website hebben overgezet (hoster failliet) zou dit een reden kunnen zijn.WoudseHoeve schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 17:54:
Ik ook bij een kennis van me komt de melding :
"Last error msg Normal / Recovered 5 minutes ago. (21-05-2014 17:45:00) Last error msg: The measured AC voltage is out of tolerable range"
Max spanning vandaag is 234.9V
Via fp4all geregeld langs, wat is de grens?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| 2014-05-20 11:05:00 2014-05-20 11:05:00 1 Normal / Recovered 29 0x20000000 The master frequency is out of tolerable range Fac : 50.29 Hz 2014-05-20 06:05:00 2014-05-20 06:05:00 1 Normal / Recovered 29 0x20000000 The master frequency is out of tolerable range Fac : 50.24 Hz 2014-05-19 11:05:00 2014-05-19 11:05:00 1 Normal / Recovered 29 0x20000000 The master frequency is out of tolerable range Fac : 50.25 Hz 2014-05-19 06:05:00 2014-05-19 06:05:00 1 Normal / Recovered 29 0x20000000 The master frequency is out of tolerable range Fac : 50.26 Hz 2014-05-18 17:05:00 2014-05-18 17:05:00 1 Normal / Recovered 29 0x20000000 The master frequency is out of tolerable range Fac : 50.31 Hz 2014-05-18 07:05:00 2014-05-18 07:05:00 1 Normal / Recovered 29 0x20000000 The master frequency is out of tolerable range Fac : 50.32 Hz 2014-05-18 06:05:00 2014-05-18 06:05:00 1 Normal / Recovered 29 0x20000000 The master frequency is out of tolerable range Fac : 50.22 Hz 2014-05-17 15:05:00 2014-05-17 15:05:00 1 Normal / Recovered 29 0x20000000 The master frequency is out of tolerable range Fac : 50.24 Hz 2014-05-17 13:05:00 2014-05-17 13:05:00 1 Normal / Recovered 29 0x20000000 The master frequency is out of tolerable range Fac : 50.28 Hz |
De condensatoren in de omvormer zijn het probleem.ik222 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 21:03:
[...]
Dit zijn de temperaturen die de omvormer zelf aangeeft inderdaad (uitgelezen via smaspot en dan mijn eigen php / mysql) applicatie in geladen. Extern ik de temperatuur enkel in de zolderruimte waar hij hangt maar daar is het op dit moment de hele dag niet warmer dan 25 graden (loopt in de zomer op naar maximaal 30). Rond de omvormer is inderdaad voldoende ruimte (bovenkant zo'n 20 a 30 cm en aan de voor en zijkanten hangt hij ook vrij.
Overigens maak ik me er geen zorgen om, de omvormer derate nanelijk niet, logt geen foutmeldingen en de fan slaat structureel aan wanneer ik 85 graden meet en gaat dan bij 79 weer uit. Het is dus gewoon zo gebouwd in mijn ogen.
Verwijderd
Heb je ook de vorige instellingen nog ter vergelijk?NiGeLaToR schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 21:06:
[...]
Heb niet gezocht, vond het prettig dat onze straatleverancier het heeft geregeld![]()
Kan de output van de huidige firmware van de AEG wel delen; samenvatting is dat in mijn geval de FAC omhoog gezet is qua acceptabele waarde. Schijnbaar piekt ons net (volgens de AEG anyway) periodiek. Eerder bleek al dat de melding steeds in de ochtend met tussenpozen van 30min voorkomt, heel bijzonder.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 Inverter Values: VPV-START 150.0 V T-START 30 Sec VAC-MIN 189.0 V VAC-MAX 248.0 V FAC-MIN 48.05 Hz FAC-MAX 50.95 Hz
Waarom netbookje eraan hangen? Geen fp4all logger meebesteld?
De temperatuursensoren bij mijn omvormer (Effekta ES5000) zitten op het koelblok en op een halfgeleider zelf geplakt. De temperatuur van het koelblok of halfgeleider hoeft niet veel te zeggen over de temperatuur van de condensatoren.opuntia1 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 21:58:
[...]
De condensatoren in de omvormer zijn het probleem.
Deze condensatoren gaan niet lang mee als je boven de 80 graden komt.

Dat is niet normaal. Mijn ouders hebben 3 stecas 500 en die zijn geruisloos.Chris96 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 22:03:
Ik heb een vraag over een Philips / Steca 500
Is het normaal dat als hij in bedrijf is een transformator geluid hoorbaar is?
Mijn Steca 300 heeft dit namelijk veel minder
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Mocht een paneel kapot gaan en de rest is niet meer leverbaar vervangen ze de gehele installatie. De omvormer zelf kost 800 euro, het is in mijn ogen geen slechte deal dan. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd?Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 19:13:
[...]
Zelfs al zit er een grote verzekeraar achter, wat wordt er teruggeplaatst als er bijv. een paneel kapot gaat? (okee dat is vrij onwaarschijnlijk) Hou je dus een keertje vervangen van de omvormer over mocht die stuk gaan en dat is voor een dergelijk bedrag (en heel waarschijnlijk veel minder) ook zelf prima te regelen.
Ben je ook niet afhankelijk van een verzekeraar en wanneer deze zin heeft je claim te behandelen, een installateur wanneer die toevallig zin heeft even langs te komen en heb je zelf de keus wat je terug hangt.
Ik heb echt een hekel aan verzekeraars en hun grillen, ik leg dan liever zelf een potje aan wat ik aan kan spreken wanneer ik daar zin in heb. €1100,- over 20 jaar is nog geen €5 per maand, maak er het dubbele van en je weet zeker dat je al na 10 jaar eventueel een omvormer kunt vervangen mocht dat nodig zijn.
Juist wel, je betaald iets minder dan 5 euro per maand voor enerzijds garantie van de leverancier voor 20 jaar (dus ook op slijtage). En anderzijds dus de extra verzekering (nieuwwaarde verzekering).Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 19:00:
Dan nog.....Bij blikseminslag wordt het handeltje gedekt door je opstalverzekering. En normale slijtage van een omvormer/panelen wordt waarschijnlijk echt niet gedekt door die verzekering.
[ Voor 27% gewijzigd door 2fastTG op 22-05-2014 00:46 ]
Verwijderd
Als je je geld wil zetten op een verzekeraar moet je dat vooral doen...2fastTG schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 00:38:
Mocht een paneel kapot gaan en de rest is niet meer leverbaar vervangen ze de gehele installatie. De omvormer zelf kost 800 euro, het is in mijn ogen geen slechte deal dan. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd?
Bovendien is de verzekeraar het laatste vangnet, mocht de leverancier niet aan deze verplichting kunnen voldoen.
Tot slot garandeert de polis hulp binnen 7 dagen, mocht dit niet het geval zijn worden de kosten vergoed.
Bedankt voor je inhoudelijke reactieizdp schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 01:01:
Je wilt niet lezen of luisteren 2fastTg. Dus doe het. Geweldige deal man.
Doe er nog een versekering bij. Eentje die je versekert dat bij in gebreke blijven van de verkopende partij , zij die garantie overnemen. Voor een prikkie.
Prachtig in een pak gestoken.
Gelukkig dekt de verzekeraar in dit geval gewoon de garantie van de leverancier. Het is onmogelijk om deze garantie niet meer te dekken, heeft gelukkig weinig te maken met polisvoorwaarden ed.Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 01:32:
[...]
Als je je geld wil zetten op een verzekeraar moet je dat vooral doen...
Voor niks gaat de zon op en die mensen moeten ook ergens van betaald worden. Een verzekeraar moet ook gewoon winst maken, daarin verschillen ze weinig van 'normale' bedrijven. Punt is, er moet gewoon meer ingelegd worden dan er uitgekeerd wordt. Denk je dat je meer kunt uit kunnen laten keren dan je inlegt dan moet je het vooral doen, in alle andere gevallen dus niet.![]()
Het maakt ook niet zo erg uit wat de voorwaarden nu zijn, je gaat een overeenkomst aan op de voorwaarden die de verzekeraar nu stelt en die mag deze wijzigen naar eigen inzicht (kijk de voorwaarden maar eens na) en dan ben je de sjaak. Been there, done that. Ik spaar zelf wel.
[ Voor 57% gewijzigd door 2fastTG op 22-05-2014 02:08 ]
Verwijderd
Een verzekering = polisvoorwaarden maar als je dat anders afspreekt kun je daar natuurlijk van afwijken.2fastTG schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 01:58:
Gelukkig dekt de verzekeraar in dit geval gewoon de garantie van de leverancier. Het is onmogelijk om deze garantie niet meer te dekken, heeft gelukkig weinig te maken met polisvoorwaarden ed.
De leverancier bied deze garantie aan omdat zij graag meer klanten zien.
Vraag is en blijft dus, hoe groot is de kans op een kapotte omvormer binnen 20 jaar!
Verwijderd
Op zich lijkt het mij geen slechte deal op het eerste gezicht. Ik zou het alleen nooit doen omdat ik vind dat we in Nederland voor teveel dingen verzekeren (voeger was een verzekering alleen om risico's in te dekken die je niet zelf kan betalen als het mis gaat). Ook al ben ik jong, weet ik wel dat ze vroeger iets goeds dachten. Een zonnepaneel of een omvormer zal ik wel altijd kunnen betalen en als dat tzt niet zo is dan moet je maar de stroom rekening gaan betalen.2fastTG schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 18:20:
Bij mij is het geen argwaan maar ik zie dit als een nutteloos produkt voor mij. Ik regel zelf wel een algemeen potje voor apparatuur die stuk gaat (wasmachine, droger, omvormer, CV etc.). Ik ga voor dit soort apparaten uit van 10 jaar, alles meer is meegenomen, alles minder wordt uitgemiddeld door de apparaten die langer meegaan (mijn droger is recent na 17 jaar overleden, de even oude wasmachine doet het nog steeds).2fastTG schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 01:58:
Zoals ik eerder al vermelde ik begrijp jullie argwaan.
Daar sla de spijker op zijn kop. Het brengt hem meer klanten door een warm gevoel en een stukje zekerheid te verkopen. Of je die 1100 euro daar voor over hebt is aan jou.Gelukkig dekt de verzekeraar in dit geval gewoon de garantie van de leverancier. Het is onmogelijk om deze garantie niet meer te dekken, heeft gelukkig weinig te maken met polisvoorwaarden ed.
De leverancier bied deze garantie aan omdat zij graag meer klanten zien.
Dat zal niemand je kunnen zeggen, afgezien van "ergens tussen de 0 en 1". De huidge generaties omvormers bestaan nog geen 20 jaar, en de uitvalcijfers van omvormers van 20 jaar geleden zullen ivm voortschrijdende techniek waarschijnlijk weinig zeggen over modere omvormers.Vraag is en blijft dus, hoe groot is de kans op een kapotte omvormer binnen 20 jaar!
@Woudselhoeve : Kort samengevat zeggen ze eigenlijk dat ze alle teruggeleverde elektriciteit zullen salderen; eerst op het tarief waarop het is teruggeleverd en daarna het restant -eventueel- nog op het andere tarief.WoudseHoeve schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 12:28:
[...]
Volgens mij klopt er van deze zinnen geen r**t Ik kan geen eenduidige uitleg bedenken met getallen.
Fp4all logt uit de doos ook naar pvoutput.org; heb me er verder niet zo in verdiept - doet wat het moet doen. Het is uiteraard logging uit het apparaat zelf, dus kabelverlies en optimisme-opslag zit er niet (of juist wel) inVerwijderd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 22:30:
[...]
Heb je ook de vorige instellingen nog ter vergelijk?![]()
Fp4all vond ik niet fijn, ter oriëntatie even gekeken op de website maar daar stonden geen prijzen op en ik ga daar toch echt niet voor mailen.Als je wat aan me wil verkopen zorg je maar dat dat zo makkelijk mogelijk gemaakt is.
Ik wilde ook niet vast zitten aan 1 partij dus ik doe het met S0 meter(s) en op dit moment pvoutput en exosite. Loggen via de omvormer zelf vond ik ook niet ideaal maar dat zijn weer hele andere discussies.
Woon niet in de buurt van een centrale, 50,95hz is vooralsnog prima, vanmorgen geen meldingen meer.Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet beschik over de exacte kennis maar is minder dan 50,95 Hz max. ook niet erg krap? Ik weet niet wat hier de marge voor is maar als er wat generatoren in de buurt inschakelen en de rest mee moeten trekken kan ik me voorstellen dat het hier kortstondig op of iets boven komt. Ik kan me nog vaag herinneren van de producten van een ex-werkgever dat off-grid systemen rond de 2 a 3% afwijking mochten hebben.
Woon je dicht bij een centrale oid?
Alleen bij zeer lage opbrengst hoor je hem inderdaad. Dus net na het opstarten in de ochtend, of vlak voordat ie uitgaat in de avond. Dat duurt meestal niet langer dan 5 minuten.Chris96 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 22:03:
Ik heb een vraag over een Philips / Steca 500
Is het normaal dat als hij in bedrijf is een transformator geluid hoorbaar is?
Mijn Steca 300 heeft dit namelijk veel minder
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Dat hangt er toch vooral vanaf wat het vershil in kosten is. In plaats van aan de energieleverancier betaal je nu de leverancier van de panelen. Is het huur of lease, waarbij ze aan het einde van contactuur eigendom (kunnnen) worden? Wie betaalt onderhoud/reparatiekosten etc?
[ Voor 8% gewijzigd door Phony op 22-05-2014 13:41 ]
Verwijderd
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2014 13:43 ]
Aan de deur ????? nooit op in gaan.pitchdown schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 13:32:
Zojuist iemand van ZONNIS aan de deur.
Gewoon een lening, panelen worden jou eigendom, verplichting betalen aflossing+rente voor x jaar.Kort samengevat :
- Geen aanschafkosten van zonnepanelen
Wekken ze ook gas op ? haha maar je rekening vervalt echt niet, wordt alleen anders.- Energierekening vervalt
Zeg ik : lening, "Zak geld" valt ook wel mee, maar goed ik leef niet op een minimum inkomen.- Je betaalt de panelen maandelijks waardoor je er direct zonder een zak geld gebruik van kan maken
Wij van WC-eend bevelen aan ........Schijnen als beste leverancier geselecteerd zijn op dit moment.
Niet doen, beter een duurzame lening aan gaan ergens anders.Iemand ervaring/mening hierover?
Je moet salderen anders is klopt de exploitatie niet. moeten ze BTW gaan afdragen enz.Alleen nog gas gaan afnemen via de energie-maatschappij?
Verwijderd
Ik heb een steca 300 ernaast (is net 2maand oud) en die hoor je minimaal.zero_cool89 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 23:02:
[...]
Dat is niet normaal. Mijn ouders hebben 3 stecas 500 en die zijn geruisloos.
24x Solar Frontier SF-170S @ StecaGrid 3600 @ ZO
Verwijderd
Even een kritische noot:Dutchsat schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 15:24:
Als je deze spijker nu goed volgt heb je meteen de eerste les van kapitalisme geleerd. Werk nooit met geleend geld, zorg dat de baat voor de kost uitgaat en zorg dat je een bufer hebt als iets kapot gaat. Verzeker alleen het hoognodige wat je zelf niet uit de buffers kunt dragen, dat is je brandverzekering/opstal en je WA verzekeringen. De rest is overkill voor een kapitalist. Van de besparingen kun je bijvoorbeeld elk jaar weer een paar paneeltjes installeren.
De opstal is de verzekering om dergelijke zaken te verzekeren en daar zal men zich altijd als eerste moeten wenden bij dergelijke schades. Deze keren veelal sowieso niet tegen nieuwwaarde uit.
Is heel simpel, als verzekeraars denken eraan te kunnen verdienen dan komt men met zo een product. Met verdienen bedoel ik minstens het dubbele aan premie-inkomsten dan men zelf denkt te hebben aan onkosten. Nu is het de truuk om mensen onzeker te maken dat men het gaat verzekeren, een installateur is de beste raadgever, want die preekt voor eigen parochie en wellicht dat ie dan ook een rol kan spelen bij mogelijke storingen.
De enigste meerwaarde zou zijn dat deze verzekering tegen nieuwwaarde uitkeert. Dan krijg je het geval dat in het laatste jaar van de verzekering opeens de inverters op wonderbaarlijke wijze kapot zullen gaan (overspanning of zo). Maar goed ondertussen is de premie inkomst tot €2.000 gestegen in het laatste jaar (rente op rente) en zullen de inverters flink goedkoper zijn als de trend zich blijft voortzetten.
Aan jou de keuze....
Je moet je router ip adressen laten uitdelen niet je Steca!hartm11 schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 17:21:
Jaaa! SF'jes liggen sinds 14.00 op het dak ... stuur later wat foto's. Nu bezig met logging. Hmm heb nu wel IPadres in de browser en kan in de Steca meekijken (tot nu toe ruim 6 KwH al opgewekt!) Echter, ik merk dat de DHCP in de Steca steeds een ander ip adres uitdeelt, zodat ik steeds het adres moet aanpassen. Enig idee waarom ie dat doet ? DHCP uitschakelen wellicht en vast IP adres opgeven ? Lijkt me toch niet nodig ?
Verder wil ik loggen naar PVoutput. Wie kan mij daarbij een helpende hand bieden ?
In de meeste routers kun je DHCP adressen vast zetten op MAC adres van een apparaat. Zo kun je er dus voor zorgen dat je omvormer altijd hetzelfde IP krijgt.hartm11 schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 17:21:
Jaaa! SF'jes liggen sinds 14.00 op het dak ... stuur later wat foto's. Nu bezig met logging. Hmm heb nu wel IPadres in de browser en kan in de Steca meekijken (tot nu toe ruim 6 KwH al opgewekt!) Echter, ik merk dat de DHCP in de Steca steeds een ander ip adres uitdeelt, zodat ik steeds het adres moet aanpassen. Enig idee waarom ie dat doet ? DHCP uitschakelen wellicht en vast IP adres opgeven ? Lijkt me toch niet nodig ?
Verder wil ik loggen naar PVoutput. Wie kan mij daarbij een helpende hand bieden ?
Als er een knipperende led op zit gewoon een youless er op plakken, werkt perfect.hartm11 schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 20:29:
... Kwh meter (ENTES ES-32L)is geplaatst dus wellicht een Youless erop of iets anders ... tips??
Zoek op coil whine.Chris96 schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 14:56:
[...]
Ik heb een steca 300 ernaast (is net 2maand oud) en die hoor je minimaal.
ik een gebruikte Philips EVO bijgekocht van een paar jaar oud voor niet teveel geld maar die hoor je toch iets duidelijker. Enig idee wat het kan zijn?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Wat verwachtten die verzekeraars dan van je? Dat je klanten oplicht?Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 17:34:
Overigens omdat ik zo eerlijk was naar klanten heb ik het niet gered in die wereld want net wat je zegt, verzekeraars vertellen vaak maar de halve waarheid en waarderen niet de eerlijkheid van een adviseur als ik was.
Verwijderd
Verwijderd
Hier een heel topic;Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 09:39:
heeft er hier al iemand ervaring met die btw teruggaaf voor aanschaf panelen als "ondernemer" zijnde??
Is meten in dit geval niet weten, heb jij geen universele meter??Phony schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 09:31:
een kleine crosspost omdat mijn vraag in de duurzame kroeg een beetje is ondergesneeuwd
Zoals het nu aangesloten zit, dan sluit je eigenlijk de plussen samen aan en de minnen samen aan, waardoor je niet meer 2 separate strings hebt?
[afbeelding]
Zo te zien zijn van zowel de linker als rechter klemmenstrook alle drie de aansluitingen doorverbonden middels een koppelstripje; het horizontale stripje in het midden van de klemmenstrookjes. Electrisch zijn alle schakelsegmenten (1L1-1T1, 1L2-1T2, 2L2-2T2, 2L3-2T3) in serie geschakeld.Phony schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 09:31:
een kleine crosspost omdat mijn vraag in de duurzame kroeg een beetje is ondergesneeuwd
Ik wil 2 strings voor m`n zonnepanelen aansluiten op een dc switch, maar ik ben nu toch niet helemaal zeker hoe ik het nou precies moet aansluiten. Dit model zou goed zijn voor 3 strings.
Nu zie ik inderdaad 3x + (rood) en 3x - (blauw)... maar hoe nu verder![]()
Ik zou denken: linksboven + erin, en recht naar beneden er weer uit. Idem voor de - kabels. Maar hoe zit het dan met dat middenblok en de aansluitingen waar 1L3 en 2L1 bij staat?
OF: hele andere denkwijze.... (en lijkt me eigenlijk nog wel logischer)
die kabels uit het middenblok moeten eruit en een stringkabel gaat bijv bij 1L1 erin, en bij 1T1 eruit. Dat rode en blauwe blok aan de zijkant zitten er dan voor de sier...?
Zoals het nu aangesloten zit, dan sluit je eigenlijk de plussen samen aan en de minnen samen aan, waardoor je niet meer 2 separate strings hebt?
[afbeelding]
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
[ Voor 24% gewijzigd door Magnat op 23-05-2014 12:52 ]
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Verwijderd
Heb je al 4 groepen per aardlek in je meterkast? Het lijkt mij dat je de aardlek in de meterkast moet houden stel jij of de volgende eigenaar steekt een schep per ongeluk door de grondkabel. Verder kan het allemaal wel, dus 1 groep naar je schuur en in je schuur een aparte groepenkast dat je zonnepanelen en lampen/stopcontacten scheid. zoals je zelf al zegt geen aftakkingen tussen de meterkast en groepenkast.jantje112 schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 15:26:
Van mijn schuur loopt een grondkabel naar de meterkast. Deze zit samen met een deel van de keuken op 1 groep. (Dit ivm beperkte ruimte groepenkast)
Op de onderste rail zit tussen 2 aardelekschakelaars nog 1 plekje voor een automaat. Mag ik de " schuur" loshalen van de bestaande groep en in de schuur een extra groepenkast plaatsen met 2 16a automaten. Waarvan dus op 1 de omvormer komt en op de andere de verlichting. (tussen de extra groepenkast en de meterkast loopt dan geen aftakking)
En kan ik in de groepenkast in de schuur een extra aardlek plaatsen en dan in de meterkast de aardlek " bypassen"?
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.
Je ziet maar weer in deze branche: wat is de waarde van je garantie als de tent al drie keer is doorverkocht. In theorie heb je nog steeds je recht maar probeer dat maar eens te halen.motormuis schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 04:27:
Zit nog steeds over omvormers te denken. Als ik er dan uit ben, power-one 3.0 of 3.6 ivm uitbreiding op te bouwen uitbouw, hoor ik dat de importeur stopt met power-one wegens garantieafhandeling.
Daarnaast vind ik op internet dat ABB power-one weer heeft verkocht voor 117 miiljoen dollar aan Bell Fuse (vorig jaar gekocht voor 1 miljard).
Komt jullie dit bekend voor?
BTW, het huidige plan is om naast de 9 panelen van 270W nog 6 SF 170W te leggen en ruimte over te houden voor een zonneboiler. De boiler en 6 panelen komen dan op de uitbouw te liggen (moet nog gebouwd worden).
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Verwijderd
Ah een lotgenoot, daar waar apparaten 220-240v aangeven niet per se goed voor je stroomverbruikers.Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 13:49:
hier op dit moment op de omvormer 247V
vanmorgen toen omvormer aanging om 6:35 uur was het 242 V
Gisteravond net voor het slapengaan van de omvormer was t 238V
Vraag voor exacte gegevens, type panelen en type omvormers.Joindry schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 15:48:
Hoi, mag ik even een semi-relevante vraag stellen. Mijn vriendin en ik zijn aan het kijken om een woning te kopen en der liggen zonnepanelen op. Alleen weet ik totaal niet wat je kan verwachten kwa opbrengst van dergelijke dingen. Dus ook niet wat de meerprijs daarvan is op het huis. Ik kan niet meer bieden dan te zeggen dat ze 3 jaar oud zijn nu en zo goed als perfect zuidelijk geplaatst zijn. Dat en het plaatje, het gaat om 18 cellen. Ik weet dat je obv een plaatje wss de kwaliteit niet kan bepalen, maar ik ben al tevreden met een schatting. Want ik heb hier gewoon absoluut geen kaas van gegeten.
[afbeelding]
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Stel dat de panelen 200 Wp per stuk zijn ligt er 18 x 200Wp op het dak. 3600Wp op pal zuid levert je mogelijk 90-100% van deze wp's op in kWh op jaarbasis. Zeg 3400-3600kWh.Joindry schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 15:48:
Hoi, mag ik even een semi-relevante vraag stellen. Mijn vriendin en ik zijn aan het kijken om een woning te kopen en der liggen zonnepanelen op. Alleen weet ik totaal niet wat je kan verwachten kwa opbrengst van dergelijke dingen. Dus ook niet wat de meerprijs daarvan is op het huis. Ik kan niet meer bieden dan te zeggen dat ze 3 jaar oud zijn nu en zo goed als perfect zuidelijk geplaatst zijn. Dat en het plaatje, het gaat om 18 cellen. Ik weet dat je obv een plaatje wss de kwaliteit niet kan bepalen, maar ik ben al tevreden met een schatting. Want ik heb hier gewoon absoluut geen kaas van gegeten.
[afbeelding]
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq