@NiGeLaToR er is mij in deel2 van dit topic wel eens vertelt dat als je dicht bij een verdeelstation zit je V hoger is
Leuk zoekplaatje voor op de zaterdagmiddag zullen we maar zeggenJoindry schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 16:15:
Arrg, wel dom van me dat ik het merk niet heb opgeschreven, ik heb em zien hangen. Nu klinkt ik als een vrouw, maar het was aan geel-blauwe doos, vooral geel. Ongeveer schoendoos groot, balkvormig. De LCD zat centraal in invertor.
Voor de rest als ik uitga van 250Wp panelen zou het een installatie van 4500Wp zijn. Als die panelen perfect op het zuiden liggen zonder obstakels / schaduw (op de foto te zien) dan zou dat ongeveer 4100 tot 4500 kWh per jaar aan opbrengst zijn.
Hoeveel dat waard is hangt ook af van je eigen verbruik, als je minder dan de opbrengst zelf verbruikt krijg je namelijk maar 0,07 cent per kWh terug. Terwijl je eigen gebruik gewoon mag salderen wat je dus rond de 0,23 cent per kWh bespaard. Mocht je 4500 kWh opwekken en zelf ook dat of meer verbruiken dan leveren de panelen dus 1023 euro per jaar op.
De levensduur van panelen zou ik op ongeveer 20 a 25 jaar stellen en die van de omvormer normaal gesproken op ongeveer de helft daarvan (je kunt uiteraard altijd geluk of pech hebben met een van beide dus dat is en blijft niet meer dan een grove schatting)
edit: Dit voldoet nog beter aan de omschrijving van de omvormer: http://www.stroomterug.nl/c-1769514/omvormers/. Overigens ken ik dat merk zelf verder totaal niet.
[ Voor 16% gewijzigd door ik222 op 24-05-2014 16:52 ]
Heeft er iemand ervaring van de monitoring van SMA inverters in combinatie met de RS485 piggy backs's van SMA?
Situatie:
Ik heb 2 omvormers van SMA: SB1200 en een SB1600TL
Deze zijn middels de SMA 485PB-NR gekoppeld op een RS485 bus. (De laatste inverters is afgelsoten middels een weerstand)
Deze bus haal ik over wifi en een virtuele com poort naar mijn server toe. Hier wil ik met Sunny Data Control (SBC) de 2 inverters uitlezen. Ik krijg echter wel te zien dat SBC polling data verzend maar er komt totaal geen antwoord van mijn inverters.
De snelheid heb ik gezet op 1200BAUD, 8N1
Ik heb zo'n beetje alles uitgesloten wat er fout kan gaan en ben benieuwed of er ervaringsdeskunigen zijn die het werkend hebben.
Situatie:
Ik heb 2 omvormers van SMA: SB1200 en een SB1600TL
Deze zijn middels de SMA 485PB-NR gekoppeld op een RS485 bus. (De laatste inverters is afgelsoten middels een weerstand)
Deze bus haal ik over wifi en een virtuele com poort naar mijn server toe. Hier wil ik met Sunny Data Control (SBC) de 2 inverters uitlezen. Ik krijg echter wel te zien dat SBC polling data verzend maar er komt totaal geen antwoord van mijn inverters.
De snelheid heb ik gezet op 1200BAUD, 8N1
Ik heb zo'n beetje alles uitgesloten wat er fout kan gaan en ben benieuwed of er ervaringsdeskunigen zijn die het werkend hebben.
Verwijderd
Ik lees mijn SMA al meer dan een jaar uit met een el cheapo smart phone en Google Play: Felix Solar PV Log
Werkt als een speer en lekker makkelijk.
Hier het resultaat: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13421&sid=17748
Maar dat is geen antwoord op je vraag, maar misschien als alternatief.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2014 17:01 ]
Kleiner, zeker en vast, ongeveer de helft denkt ik. Op onderstaande foto zie je een mini stukje staan rechtsboven
Deze dan: http://www.solarmax.com/p...d=57&l=de&a=&tab=features ?Joindry schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 17:22:
Kleiner, zeker en vast, ongeveer de helft denkt ik. Op onderstaande foto zie je een mini stukje staan rechtsboven![]()
[afbeelding]
Jij, jij moet iets doen met je gave, die lijkt er verdomd sterk op, enkel het LCD was iets anders denk ik. Maar goed mogelijk dat ik dat logo vandaag gezien heb. Goed merk? of eerder B reeks?
ABB heeft nog steeds de solar inverters van Power One een klein onderdeel hebben ze verkocht, zie de link. http://www.power-one.com/...r-one%E2%80%99s-power-solmotormuis schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 04:27:
Zit nog steeds over omvormers te denken. Als ik er dan uit ben, power-one 3.0 of 3.6 ivm uitbreiding op te bouwen uitbouw, hoor ik dat de importeur stopt met power-one wegens garantieafhandeling.
Daarnaast vind ik op internet dat ABB power-one weer heeft verkocht voor 117 miiljoen dollar aan Bell Fuse (vorig jaar gekocht voor 1 miljard).
Komt jullie dit bekend voor?
BTW, het huidige plan is om naast de 9 panelen van 270W nog 6 SF 170W te leggen en ruimte over te houden voor een zonneboiler. De boiler en 6 panelen komen dan op de uitbouw te liggen (moet nog gebouwd worden).
Joindry schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 17:32:
Jij, jij moet iets doen met je gave, die lijkt er verdomd sterk op, enkel het LCD was iets anders denk ik. Maar goed mogelijk dat ik dat logo vandaag gezien heb. Goed merk? of eerder B reeks?
Solarmax is inderdaad echt een A merk net als SMA dat is. Als het dus inderdaad een Solarmax omvormer is dan heb je in elk geval een A merk omvormer.
Wat dan nog belangrijk is om verder te weten te komen is het exacte type van de omvormer en de capaciteit van de panelen maar dat zal je echt na moeten vragen

Gisteren de PVlogger van FP4all binnen gekregen en geïnstalleerd.
http://www.fp4all.org/user/total_overview.php?sysid=5004
Ik zie momenteel nu nog maar 1 van de 2 steca's ,of moet ik per steca een aparte logger hebben?
Het werkt in ieder geval vlekkeloos.
[ Voor 9% gewijzigd door Chris96 op 24-05-2014 18:00 ]
Verwijderd
Netjes..Als je de USB Stick alleen gebruikt om gegevens te vergaren,hou er dan 1 op voorraad.Door het vele herschrijven zal hij niet langer als een paar maanden meegaan.Zie ook de site van FP4ALL
Chris96 schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 17:51:
[afbeelding]
Gisteren de PVlogger van FP4all binnen gekregen en geïnstalleerd.
http://www.fp4all.org/user/total_overview.php?sysid=5004
Ik zie momenteel nu nog maar 1 van de 2 steca's ,of moet ik per steca een aparte logger hebben?
Het werkt in ieder geval vlekkeloos.
ik meende dat die nodig was om het systeem te laten functioneren, maar hij werkt dus ook zonder?Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 18:26:
Netjes..Als je de USB Stick alleen gebruikt om gegevens te vergaren,hou er dan 1 op voorraad.Door het vele herschrijven zal hij niet langer als een paar maanden meegaan.Zie ook de site van FP4ALL
[...]
Ja en dan met de halve straat pv erbij dan wil het welVerwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 16:30:
@NiGeLaToR er is mij in deel2 van dit topic wel eens vertelt dat als je dicht bij een verdeelstation zit je V hoger is
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
ik was nu aan het kijken naar een Kostal Pico 3.6 icm wat Solar Frontiers SF165. Als ik naar de STC waardes van het paneel kijk, geldt voor een SF155 in pico plan dat de stc vmpp 80V is en de Voc 108 V is. Max DC volt van e pico 3.6 is 950 Volt, en de maxx mpp is 850V en nominaal is 680V.
Als ik dus kijk wat ik aan ideale string lengte zou hebben, zouden 8 panelen in serie zijn. Pico plan, geeft hoe dan ook max 7 panelen aan per string. Doe ik er 8, dan pakt hij 2x4, doe ik er 7, dan doet hij er 1x7.
verder schijn je bij deze omvormer de mpp trackers ook nog eens onevenredig te kunnen belasten, wat voor mijn opstelling wel ideaal zou zijn. (twee daken, zelfde orientatie, maar 1 dak iets eerder schaduw).
Waarom zou pico plan een max string van 7 panelen in serie doen terwijl het qua waardes en specs idealer zou zijn om er 8 te doen? Temperatuurscoefficient nog zoveel van invloed dat je in dat gebied zou kunnen komen? was dacht ik toch max 10%, dus zou eigenlijk ook niet moeten kunnen... toch..?
Als ik dus kijk wat ik aan ideale string lengte zou hebben, zouden 8 panelen in serie zijn. Pico plan, geeft hoe dan ook max 7 panelen aan per string. Doe ik er 8, dan pakt hij 2x4, doe ik er 7, dan doet hij er 1x7.
verder schijn je bij deze omvormer de mpp trackers ook nog eens onevenredig te kunnen belasten, wat voor mijn opstelling wel ideaal zou zijn. (twee daken, zelfde orientatie, maar 1 dak iets eerder schaduw).
Waarom zou pico plan een max string van 7 panelen in serie doen terwijl het qua waardes en specs idealer zou zijn om er 8 te doen? Temperatuurscoefficient nog zoveel van invloed dat je in dat gebied zou kunnen komen? was dacht ik toch max 10%, dus zou eigenlijk ook niet moeten kunnen... toch..?
Ik doe het op dezelfde manier.Verwijderd schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 16:56:
Ik lees mijn SMA al meer dan een jaar uit met een el cheapo smart phone en Google Play: Felix Solar PV Log
Echter wordt mijn Wifi verbinding er steeds uit gegooid, zodat ik handmatig (eens per week) moet uploaden.
Heb jij hier ook last van?
Hebben jullie oxley solar pro al eens geprobeert (misschien eerst gratis versie), die werkt bij mij nog als een trein via bluetooth. Geen problemen mee gehad. Upload ook netjes naar pvoutput
Omdat je niet naar max voltage moet kijken maar mpp range, die zal lager liggen.jack_ schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 21:16:
ik was nu aan het kijken naar een Kostal Pico 3.6 icm wat Solar Frontiers SF165. Als ik naar de STC waardes van het paneel kijk, geldt voor een SF155 in pico plan dat de stc vmpp 80V is en de Voc 108 V is. Max DC volt van e pico 3.6 is 950 Volt, en de maxx mpp is 850V en nominaal is 680V.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
De mpp range is 340-850 volgens deze site.. [url]http://http://www.kostal-solar-electric.com/content/en/index.php?am=58&as=65&ass=69&al=en&mp=69&kat=6[/url] dus 8x80=640 en dan zit ik het dichtst bij die meest ideale spanning volgens de rendementskromme. Sterker nog met die 4 in serie zou je in de zomer misschien nog te laag uitkomen.. Waar ga ik de mist in met mijn aanname of berekening?Rol-Co schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 22:53:
[...]
Omdat je niet naar max voltage moet kijken maar mpp range, die zal lager liggen.
de rendementskromme:
[ Voor 9% gewijzigd door jack_ op 25-05-2014 08:34 ]
Gebruik de Voc van de panelen, niet de Vmpp.jack_ schreef op zondag 25 mei 2014 @ 08:20:
[...]
De mpp range is 340-850 volgens deze site.. [url]http://http://www.kostal-solar-electric.com/content/en/index.php?am=58&as=65&ass=69&al=en&mp=69&kat=6[/url] dus 8x80=640 en dan zit ik het dichtst bij die meest ideale spanning volgens de rendementskromme. Sterker nog met die 4 in serie zou je in de zomer misschien nog te laag uitkomen.. Waar ga ik de mist in met mijn aanname of berekening?
Op 12 juni komt Guus bij mij langs voor het installeren van 15x SF165-S op een StecaGrid 3000
Vmpp = 85,5V
Voc = 110V
Voor het gemak ben ik gaan rekenen met azimut 0 graden (zuid georienteerd), elevatie van 35 graden, minimale moduletemperatuur -15 graden, maximaal 70 graden. Ik kom dan uit op het volgende:
- Met een string van zes panelen zit je van bij een minimale temperatuur van -15 graden met 739V nog binnen het MPP werkbereik.
- Met zeven panelen kom je op 862V: net buiten het bereik.
- Met acht panelen kom je bij STC al op 880V en dus buiten het bereik.
- Met twee strings van vier panelen kom je inderdaad te laag uit bij een maximale temperatuur van 70 graden: 291V.
Maar een piko heeft zijn ideale mpp punt op 680V en bij de stecagrid 3000 ligt dat op 380V dus groot verschil.roderickvd schreef op zondag 25 mei 2014 @ 08:49:
[...]
Gebruik de Voc van de panelen, niet de Vmpp.
Op 12 juni komt Guus bij mij langs voor het installeren van 15x SF165-S op een StecaGrid 3000In de StecaGrid Configurator heb ik hetzelfde "spelletje" gespeeld en kom ik op het volgende:
Vmpp = 85,5V
Voc = 110V
Voor het gemak ben ik gaan rekenen met azimut 0 graden (zuid georienteerd), elevatie van 35 graden, minimale moduletemperatuur -15 graden, maximaal 70 graden. Ik kom dan uit op het volgende:Strings van 5-6 panelen zijn dus ideaal. Zeven zal in de praktijk ook wel lukken omdat -15 niet vaak voorkomt. Met strings van vier panelen zou ik toch kijken naar een andere omvormer (bijvoorbeeld de StecaGrid 3010).
- Met een string van zes panelen zit je van bij een minimale temperatuur van -15 graden met 739V nog binnen het MPP werkbereik.
- Met twee strings van vier panelen kom je inderdaad te laag uit bij een maximale temperatuur van 70 graden: 291V.
Daarom kan jij met 5 af en hij met 7.
Ik zou zoiezo eens kijken of de piko wel lekker overweg kan met SF panelen, mono vond hij hier ook een stuk minder leuk dan poly, het is een beetje een antieke omvormer.
Ik heb 2x5 SF160 paralel staan op NW zitten tussen de 440-480V dus reken op 88-98V per paneel. Maar ik heb in de winter weinig instraling dus als je op Zuid zit met een redelijk stijle hoek zou ik wel wat veiligheidsmarge inbouwen wat Piko plan dus lijkt te doen.
Dus 7 is ideaal voor de piko, in de winter is geen probleem, VOC is onbelast en kan tot 950V op de piko, dat haal je met 8 nog niet, alleen is 8 iets te hoog voor het ideale punt.Barrycade schreef op zondag 25 mei 2014 @ 09:43:
Ik heb 2x5 SF160 paralel staan op NW zitten tussen de 440-480V dus reken op 88-98V per paneel. Maar ik heb in de winter weinig instraling dus als je op Zuid zit met een redelijk stijle hoek zou ik wel wat veiligheidsmarge inbouwen wat Piko plan dus lijkt te doen.
Heeft de piko 3,6 2 mppt of ook 1 ? Anders ging ik voor de steca 3,6 , neem die omvormer wel wat ruimer met SF omdat die flink harder gaan dan STC.
Hij heeft twee mpp trackers die je volgens mij ook nog eens prima onevenredig kunt belasten, hoewel zelfde orientatie, wel 8 panelen 1 dak lager iets eerder in de schaduw omdat dak lager ligt.Rol-Co schreef op zondag 25 mei 2014 @ 09:57:
[...]
Dus 7 is ideaal voor de piko, in de winter is geen probleem, VOC is onbelast en kan tot 950V op de piko, dat haal je met 8 nog niet, alleen is 8 iets te hoog voor het ideale punt.
Heeft de piko 3,6 2 mppt of ook 1 ? Anders ging ik voor de steca 3,6 , neem die omvormer wel wat ruimer met SF omdat die flink harder gaan dan STC.
Steca is qua efficiency wel weer wat beter..of zou ik evengoed afkunnen met 1 mppt en dan parallel strings van 4 maken?
Even een vraagje aan de experts op dit (zeer lezenswaardige) forum:
Sinds enkele dagen mijn zonnepanelen in gebruik.
Monitoring dmv de wifi module van de Growatt omvormer icm "energiemanager online", die automatisch die gegevens van de slimme meter binnen krijgt.
Hierbij moet ik echter wel telkens handmatig de produktie van de zonnepanelen invoeren in "energiemanager online".
Wat is de meest handige oplossing om dit te voorkomen?
Groet,
Edward
Monitoring dmv de wifi module van de Growatt omvormer icm "energiemanager online", die automatisch die gegevens van de slimme meter binnen krijgt.
Hierbij moet ik echter wel telkens handmatig de produktie van de zonnepanelen invoeren in "energiemanager online".
Groet,
Edward
4 zou ik niet doen, dat is te laag in de zomer, vanaf 5 kan prima, maar belangrijk is ook hoeveel panelen je gaat leggen en waardoor het deelbaar is.jack_ schreef op zondag 25 mei 2014 @ 10:36:
[...]
Hij heeft twee mpp trackers die je volgens mij ook nog eens prima onevenredig kunt belasten, hoewel zelfde orientatie, wel 8 panelen 1 dak lager iets eerder in de schaduw omdat dak lager ligt.
Steca is qua efficiency wel weer wat beter..of zou ik evengoed afkunnen met 1 mppt en dan parallel strings van 4 maken?
Uit je verhaal lijkt het of je er 16 wilt leggen, klopt dat?
Verwijderd
Installeer deze app Google Play: Wifi Fixer eens. Werkt erg goed.Geurt-kun schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 22:15:
[...]
Ik doe het op dezelfde manier.
Echter wordt mijn Wifi verbinding er steeds uit gegooid, zodat ik handmatig (eens per week) moet uploaden.
Heb jij hier ook last van?
Ik wil er 14-15 op het grote dak leggen en eigenlijk 8 op het kleine dak. Alles redelijk op zuid. Lage dak dus iets eerder in de schaduw. Vandaar die twee mpp trackers.Rol-Co schreef op zondag 25 mei 2014 @ 11:09:
[...]
4 zou ik niet doen, dat is te laag in de zomer, vanaf 5 kan prima, maar belangrijk is ook hoeveel panelen je gaat leggen en waardoor het deelbaar is.
Uit je verhaal lijkt het of je er 16 wilt leggen, klopt dat?
Is deze post iets voor je?Eduardo M schreef op zondag 25 mei 2014 @ 10:36:
JaNuZz in "Datalogging: PV systemen"
14 (2x7) op het hoge dak, 1x7 op het lage dak parallel kan ook wel denk ik, dan heb je 21 panelen van bijv 170Wp en zit je al aan de max van een 3600 omvormer, ze gaan daar ver overheen schaduw vrij.jack_ schreef op zondag 25 mei 2014 @ 13:54:
[...]
Ik wil er 14-15 op het grote dak leggen en eigenlijk 8 op het kleine dak. Alles redelijk op zuid. Lage dak dus iets eerder in de schaduw. Vandaar die twee mpp trackers.
Steca of piko 3,6 of misschien is 4,2 wel de betere optie, pak je alles mee.
Kom ik toch weer met mijn SMA SB serie...jack_ schreef op zondag 25 mei 2014 @ 13:54:
[...]
Ik wil er 14-15 op het grote dak leggen en eigenlijk 8 op het kleine dak. Alles redelijk op zuid. Lage dak dus iets eerder in de schaduw. Vandaar die twee mpp trackers.
De SMA 4000TL-21 of zelfs 5000TL-21...
Lekker onevenredig belasten van de mpp's geen probleem...
Power one geen optie? Misschien iets goedkoper.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Power one kan ook prima met SF, sma met SF nog niet gezien . Maar 2x mppt is niet echt nodig denk ik met zelfde oriëntatie en hoek, het zijn al apparte strings.
[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 25-05-2014 18:58 ]
Ik heb logging van de Growatt wifi module werkend naar pvoutput (iedere 5 minuten), naar energiemanageronline (1x p dag) zal dan niet zo moeilijk meer zijn. Hangt er alleen van af hoe handig je zelf bent met netwerken en scriptjes. Evt kunnen we samen wel de missing link naar energiemanageronline maken.Eduardo M schreef op zondag 25 mei 2014 @ 10:36:
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Dus impact is idd minimaal met die parallelle strings wanneer je op eentje wat schaduw hebt? Dus string doet dan gewoon minder mee. Qua mpp tracking en opbrengst niet zo'n probleem?Rol-Co schreef op zondag 25 mei 2014 @ 18:58:
Power one kan ook prima met SF, sma met SF nog niet gezien . Maar 2x mppt is niet echt nodig denk ik met zelfde oriëntatie en hoek, het zijn al apparte strings.
Ga ik proberen.Verwijderd schreef op zondag 25 mei 2014 @ 11:47:
[...]
Installeer deze app Google Play: Wifi Fixer eens. Werkt erg goed.
Mijn setje SF zit op 1 mpp van mijn SMA 3000-21 tl. Op de andere mpp zit 7 x 265 Panda's op ZW.Rol-Co schreef op zondag 25 mei 2014 @ 18:58:
Dus qua voltage zit ik op de Panda's op 200-210 volt en de SF's op 440-480 volt gelijktijdig.
Bij een bestaande set heb ik op 1 paneel last van schaduw. Is het mogelijk om hier een Solaredge optimizer tussen te zetten of werken die optimizers alleen met een Solaredge omvormer?
Als dit niet werkt, zijn er dan andere optimzers (bijv. Tigo) die ik er tussen zou kunnen zetten?
Als dit niet werkt, zijn er dan andere optimzers (bijv. Tigo) die ik er tussen zou kunnen zetten?
volgens mij alleen een eigen micro of alle panelen in de string achter een optimizervinyljunk schreef op zondag 25 mei 2014 @ 20:32:
Bij een bestaande set heb ik op 1 paneel last van schaduw. Is het mogelijk om hier een Solaredge optimizer tussen te zetten of werken die optimizers alleen met een Solaredge omvormer?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Eneco biedt via haar website ook het installeren / monteren van zonnepanelen aan... Als totale noob lijkt mij dat redelijk interessant. Zijn er aanbieders die jullie echter aanraden?
@vinyljunk: denk dat Tigo wel kan, maar lijkt me een dure oplossing. SolarEdge lijkt me alleen op SolarEdge werkt. Micro op het betreffende paneel kan ook, maar hangt wel af of dat een oplossing is bv je string dan nog wel voldoende voltage levert voor je mpp range etc.
@Mastadont: een aantal leveranciers die hier vaak posten en of genoemd worden met goede ervaringen vind je in dit forum. Zijn ook een aantal gebruikers die installeren als bijbaantje.
@Mastadont: een aantal leveranciers die hier vaak posten en of genoemd worden met goede ervaringen vind je in dit forum. Zijn ook een aantal gebruikers die installeren als bijbaantje.
Ik vermoed niet wereldschokkend, 3 strings op een omvormer met 2 mppt gaat denk ik ook niet heel lekker, dan heb je 1 tracker met 850wp er aan hangen.jack_ schreef op zondag 25 mei 2014 @ 19:22:
[...]
Dus impact is idd minimaal met die parallelle strings wanneer je op eentje wat schaduw hebt? Dus string doet dan gewoon minder mee. Qua mpp tracking en opbrengst niet zo'n probleem?
hmm misschien dan toch maar de standaard steca bij deze sf's... qua rendement zijn ze iig zeker niet verkeerd wat ik zo her en der lees...wordt vervolgd, ik ga nog eens kijken naar aantal panelen en verdeling enzo. bedankt voor de reacties weer!Rol-Co schreef op zondag 25 mei 2014 @ 20:47:
[...]
Ik vermoed niet wereldschokkend, 3 strings op een omvormer met 2 mppt gaat denk ik ook niet heel lekker, dan heb je 1 tracker met 850wp er aan hangen.
hier nog een mooi praktijk vergelijk van een steca 3600 en een kostal piko 3.6, zo tussen de regels door zou de steca zo tussen de 1,5-3% beter performen in die setup. Ik vind de omvormer (19*260 erop) behoorlijk ondergedimensioneerd als je het mij vraagt...
[ Voor 26% gewijzigd door jack_ op 25-05-2014 22:35 ]
Ik zou nog een beetje rondkijken op dit forum, en eventueel op google een paar andere aanbieders opzoeken (Eneco is wel een stukje prijziger dan andere aanbieders).Mastadont schreef op zondag 25 mei 2014 @ 20:36:
Eneco biedt via haar website ook het installeren / monteren van zonnepanelen aan... Als totale noob lijkt mij dat redelijk interessant. Zijn er aanbieders die jullie echter aanraden?
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Verwijderd
ik zou nooit via je energieleverancier zonnepanelen aanschaffen, vaak blijkt dat je dan bijv toch 10jr aan die leverancier vast zit.
Eindelijk is dit probleem opgelost. Afgelopen zaterdag een andere firmware gekregen. Nu start mijn Growatt omvormer grofweg 40-45 minuten eerder dan een paar dagen geleden, en zonder die gekke sprong.sjimmie schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 11:35:
Sinds afgelopen weekend hangen er bij ons 5 panelen west en 5 panelen oost.
Deze zijn aan een Growatt 2500MTL met 2MPPT's gekoppeld.
Nu valt mij op dat 's morgens de Growatt pas "laat" begint en dan wel meteen naar >100W springt. Op dagen dat het lang wat donkerder blijft, start hij dus pas na lange tijd.
Is dit normaal gedrag om pas aan te gaan bij zoveel vermogen?
Van het weekend de PV van fase gewisseld om te kijken of de hoge piekvoltages dan bij wisselvallig weer nog optreden. Gistermiddag was het half bewolkt en dus lekker kunnen pieken en heb geen foutmeldingen van > 248V op VAC gehad. Wel heeft sinds de faseomzetting FP4all het idee dat er een ongoing error is op 1 van de inverters, terwijl ik in de inverter niets zie + dat deze gewoon netjes logt naar FP4all. Ik hoopte dat na een nacht uit dit wel zou verdwijnen, maar de error staat nog op actief:
http://www.fp4all.org/user/index.php?sysid=3589
Iemand een idee hoe ik deze dismiss oid?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
IK denk dat die foutmelding een fp4all bug is.NiGeLaToR schreef op maandag 26 mei 2014 @ 09:52:
Van het weekend de PV van fase gewisseld om te kijken of de hoge piekvoltages dan bij wisselvallig weer nog optreden. Gistermiddag was het half bewolkt en dus lekker kunnen pieken en heb geen foutmeldingen van > 248V op VAC gehad. Wel heeft sinds de faseomzetting FP4all het idee dat er een ongoing error is op 1 van de inverters, terwijl ik in de inverter niets zie + dat deze gewoon netjes logt naar FP4all. Ik hoopte dat na een nacht uit dit wel zou verdwijnen, maar de error staat nog op actief:
Het systeem wat ik monitor geeft sinds de website omzetting ook een fout, altijd op de laatste update time.
http://www.fp4all.org/user/dashboard.php?sysid=4134
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Andere melding, maar blijft ook 'hangen' zo te zien
Ze hebben dus nog wat werk te verzetten.
Ze hebben dus nog wat werk te verzetten.
DSM in zonne-energie
DSM wil aan bedrijven 'gratis' folie uitdelen waarmee zonnecellen 10% meer energie opwekken. In ruil wil het chemiebedrijf de helft van de opbrengsten uit de zonnepanelen ontvangen. Deze maatregel moet voor bedrijven de drempel verlagen om in te stappen. Hoeveel de coatings kosten, vertelt DSM nog niet. (FD, p. 11)
Wie weet hier meer van?
En dan de helft van de totale opbrengst ontvangen.
Niet doen zou ik zeggen.
DSM wil aan bedrijven 'gratis' folie uitdelen waarmee zonnecellen 10% meer energie opwekken. In ruil wil het chemiebedrijf de helft van de opbrengsten uit de zonnepanelen ontvangen. Deze maatregel moet voor bedrijven de drempel verlagen om in te stappen. Hoeveel de coatings kosten, vertelt DSM nog niet. (FD, p. 11)
Wie weet hier meer van?
En dan de helft van de totale opbrengst ontvangen.
Niet doen zou ik zeggen.
[ Voor 10% gewijzigd door opuntia1 op 26-05-2014 13:46 ]
Mijn setje is ook actief sinds afgelopen vrijdag.
Heb de logging ook eindelijk in orde, mijn serienummer was al geregistreerd en had een te sterk Wifi wachtwoord. Maar vanaf nu wordt alles netjes bijgehouden in MySQL, de Omnik portal en pvoutput.
14 Canadian Solar (10x250Wp 4x 245Wp), 2 strings, Omnik 3.0TL.
pvoutput
Omnik portal

Heb op het ogenblik geen beter plaatje. Achteraf gezien had er makkelijk nog een 15e paneel bijgekund. Wie weet in de toekomst nog een keer.
Heb de logging ook eindelijk in orde, mijn serienummer was al geregistreerd en had een te sterk Wifi wachtwoord. Maar vanaf nu wordt alles netjes bijgehouden in MySQL, de Omnik portal en pvoutput.
pvoutput
Omnik portal

Heb op het ogenblik geen beter plaatje. Achteraf gezien had er makkelijk nog een 15e paneel bijgekund. Wie weet in de toekomst nog een keer.
pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem
Het klinkt als een onaantrekkelijke deal, als het inderdaad zo werkt zoals je hier zegt. Stel mijn opbrengst nu op 100. Na toepassing folie wordt dat (laten we optimistisch doen) 110. En dan zou ik daarvan dus 55 moeten afdragen aan DSM, waarna ik nog 55 over heb. Waarom zou ik vrijwillig mijn opbrengst verlagen van 100 naar 55? 
Ik had overigens begrepen dat het om de helft van de meeropbrengst zou gaan. Dus een afdracht van 5, in plaats van 55, en een extra opbrengst voor mij van ook 5. Dat is dan aantrekkelijker, mits die opbrengst er daadwerkelijk is en dat op de een of andere manier aan te tonen is. Als DSM alleen maar claimt dat de meeropbrengst 10 is en daarom standaard 5 aan afdracht vraagt, terwijl het in de praktijk misschien maar 4 oplevert en je als eigenaar er dus netto op achteruit gaat is het nog steeds niet aantrekkelijk.
Ik had overigens begrepen dat het om de helft van de meeropbrengst zou gaan. Dus een afdracht van 5, in plaats van 55, en een extra opbrengst voor mij van ook 5. Dat is dan aantrekkelijker, mits die opbrengst er daadwerkelijk is en dat op de een of andere manier aan te tonen is. Als DSM alleen maar claimt dat de meeropbrengst 10 is en daarom standaard 5 aan afdracht vraagt, terwijl het in de praktijk misschien maar 4 oplevert en je als eigenaar er dus netto op achteruit gaat is het nog steeds niet aantrekkelijk.
[ Voor 16% gewijzigd door ATS op 26-05-2014 13:55 ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Op de frontpage van Tweakers zelf staat gewoon "Het chemieconcern wil dan wel de helft van de hogere opbrengsten uit de zonnepanelen krijgen."
Dus heb je nu 100 en het wordt 110, dan krijgen zij (110 - 100) / 2 = 5.
Dat lees ik niet uit het bericht, maar dat zou wel logisch zijn.ATS schreef op maandag 26 mei 2014 @ 13:52:
Het klinkt als een onaantrekkelijke deal, als het inderdaad zo werkt zoals je hier zegt. Stel mijn opbrengst nu op 100. Na toepassing folie wordt dat (laten we optimistisch doen) 110. En dan zou ik daarvan dus 55 moeten afdragen aan DSM, waarna ik nog 55 over heb. Waarom zou ik vrijwillig mijn opbrengst verlagen van 100 naar 55?
Ik had overigens begrepen dat het om de helft van de meeropbrengst zou gaan. Dus een afdracht van 5, in plaats van 55, en een extra opbrengst voor mij van ook 5. Dat is dan aantrekkelijker, mits die opbrengst er daadwerkelijk is en dat op de een of andere manier aan te tonen is.
Het probleem blijft: hoe ga je aantonen dat je opbrengst van 100 naar 110 gegaan is, en dat dat door die folie komt (en niet omdat je een beter zonjaar had)? Als het daadwerkelijk zo aantrekkelijk is, dan zou ik ook niet één set zonder folie willen laten staan als referentie.sjimmie schreef op maandag 26 mei 2014 @ 13:54:
Op de frontpage van Tweakers zelf staat gewoon "Het chemieconcern wil dan wel de helft van de hogere opbrengsten uit de zonnepanelen krijgen."
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Volgens het artikel is het in ieder geval 4% tot 10%. Dat is ommenabij de marge die je in een jaar hebt van het weer, dus als je 10 jaar draait en dan 10 jaar met folie kun je er nog wat mee, maar anders wordt het wel erg gissen. Lab-vergelijkingen hebben imho ook weinig meerwaarde: De panelen liggen op een dak en niet in een lab en bij iedereen zijn de omstandigheden anders.
Dan nog wat; folie kan degraderen na bijvoorbeeld 5 jaar of langer. Wat als het juist net als veel kunstoffen minder licht doorlatend wordt door afbraak door UV licht? Enfin, ben nog niet erg overtuigd
Dan nog wat; folie kan degraderen na bijvoorbeeld 5 jaar of langer. Wat als het juist net als veel kunstoffen minder licht doorlatend wordt door afbraak door UV licht? Enfin, ben nog niet erg overtuigd
Ik schreef het ook al op de frontpagina.ATS schreef op maandag 26 mei 2014 @ 13:58:
[...]
Het probleem blijft: hoe ga je aantonen dat je opbrengst van 100 naar 110 gegaan is, en dat dat door die folie komt (en niet omdat je een beter zonjaar had)? Als het daadwerkelijk zo aantrekkelijk is, dan zou ik ook niet één set zonder folie willen laten staan als referentie.
Hier op tweakers wordt te veel op micky mouse nivo gedacht, in setje van 15-20 paneeltjes. heb je al eens gekeken wat er bij onze oosterburen aan installaties staan?
Als jij een 53MW installatie met 700.000 panelen hebt, dan wil je best 100 referentie paneeltjes coating vrij laten:
En gratis extra rendement, daar zou ik als bedrijf geen nee tegen zeggen. DSM neemt de kosten voor het materiaal en het aanbrengen voor zijn rekening, in ruil daarvoor krijgen ze de helft van de extra opbrengst.
DSM zal ook eerst voor de aller grootste installaties gaan, hoe groter hoe lager de kosten per paneel voor het aanbrengen.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Dat is een mooi vermogen wat je hebt neergelegd. Heeft je huis een betonnen dak? dan zou ik zekere nog wat ballast toevoegen. Nu lijken het 4 stoeptegels per paneel? Ik denk dat je met de hand gewoon een paneel op kan tillen? Dat kan de wind dan ook.imdos schreef op maandag 26 mei 2014 @ 13:51:
Mijn setje is ook actief sinds afgelopen vrijdag.
Ik heb nog precies 1 poly van Canadian liggen, 250'er geloof ik. Wierden.imdos schreef op maandag 26 mei 2014 @ 13:51:
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Verwijderd
DSM heeft Khepricoat en vorig jaar hebben ze Solarexcel overgenomen die zijn eigen coating had, denk dat ze die laatste nu op deze manier willen gaan uitpimpen.NiGeLaToR schreef op maandag 26 mei 2014 @ 14:01:
Volgens het artikel is het in ieder geval 4% tot 10%. Dat is ommenabij de marge die je in een jaar hebt van het weer, dus als je 10 jaar draait en dan 10 jaar met folie kun je er nog wat mee, maar anders wordt het wel erg gissen. Lab-vergelijkingen hebben imho ook weinig meerwaarde: De panelen liggen op een dak en niet in een lab en bij iedereen zijn de omstandigheden anders.
Daar moeten op zich wel testresultaten van te vinden zijn denk ik?
En anders is het heel slim, verkoop plastic rommel en krijg er jarenlange opbrengst voor terug.
Zo jammer, ik ben wel wat beter van je gewend, had je je dag niet? Of was het maandag?
Een "net niet" tetris layout
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Tja mooi is anders maar dit waarschijnlijk wel de enige manier om 10 panelen op het dak te krijgen. Dat het dan niet mooi is kan een prima te accepteren keuze zijn
Is nog altijd beter als geen panelen.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Verwijderd
Panelen vind ik persoonlijk toch al niet zo mooi dus een beetje creativiteit is dan wel leuk om te zien. Hier gaat het waarschijnlijk ook zo'n tetris tafereel worden als ik er zoveel mogelijk op het dak wil krijgen.
2 dakramen en een schoorsteen die 'in de weg' zitten.
Ik ga er wel proberen rekening mee te houden maar het dak heeft bepaalde afmetingen en de panelen ook, soms kun je niet anders.
Ik ga er wel proberen rekening mee te houden maar het dak heeft bepaalde afmetingen en de panelen ook, soms kun je niet anders.
Weet ik niet. Je geeft de tegenstanders van PV wel erg veel munitie. En mensen zitten zo in elkaar dat ze dit lelijke voorbeeld onthouden en alle mooie installaties vergeten.klump4u schreef op maandag 26 mei 2014 @ 19:06:
A'dam PVOutput
Verwijderd
Vind je??? Ik zou het afgrijselijk vinden als mijn overbuurman dit op zijn dak heeft liggen en ik er tegenaan moet kijken. Drama!!!klump4u schreef op maandag 26 mei 2014 @ 19:06:
Dat lelijke verweerde raam en gare metalen dakdoorvoer waren ook niet geweldig anders.Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2014 @ 19:55:
[...]
Vind je??? Ik zou het afgrijselijk vinden als mijn overbuurman dit op zijn dak heeft liggen en ik er tegenaan moet kijken. Drama!!!
Wat ik niet snap is waarom men de hele zooi niet even integraal aanpakt in zo'n geval.
De prospect van SSC zei natuurlijk "dat wil ik ook"
In portrait kan je er 11 kwijt op dat dak en liggen ze in lijn, dit is er gewoon op geplemped zonder na te denken/meten.ik222 schreef op maandag 26 mei 2014 @ 18:54:
Tja mooi is anders maar dit waarschijnlijk wel de enige manier om 10 panelen op het dak te krijgen. Dat het dan niet mooi is kan een prima te accepteren keuze zijn
Als het maar werkt.
Zorg gewoon dat het symmetrisch/uitgelijnd is. Met een paar panelen minder had je esthetisch best een aardige set gehad.
[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 26-05-2014 20:29 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Uiteraard zou ik het ook netjes neerleggen als de ruimte er is (kan het zo van de foto niet inschatten voor dit dak overigens). Maar ik kan me voorstellen dat als je moet kiezen opbrengst belangrijker is dan hoe het er uit ziet.
Kennissen hebben een prachtig schuin dak dat niet ontsierd wordt door schoorsteentjes iod op ZZO met ruimte voor 18 panelen van 1650x990 en een matching verbruik.
Er is alleen wel jaarrond schaduw van een joekel van een populier van 12:00 tot 14:00 waarbij om 13:00 het hele dak in de schaduw ligt. Verder geen schaduw.
Hoeveel jaaropbrengst zou er zo'n beetje verloren gaan als je optimizers gebruikt? Zelf denken ze dat met de boom in de weg PV nooit een goed idee kan zijn maar ik twijfel.
Er is alleen wel jaarrond schaduw van een joekel van een populier van 12:00 tot 14:00 waarbij om 13:00 het hele dak in de schaduw ligt. Verder geen schaduw.
Hoeveel jaaropbrengst zou er zo'n beetje verloren gaan als je optimizers gebruikt? Zelf denken ze dat met de boom in de weg PV nooit een goed idee kan zijn maar ik twijfel.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Een populier gaat ongeveer een jaar of 40 mee. Als deze zo groot is en redelijk dicht bij het huis staat zou ik toch overwegen de boom te kappen. Populieren rotten weg van binnenuit en een volwassen populier wil je niet op de dak hebben.Proton_ schreef op maandag 26 mei 2014 @ 20:48:
Kennissen hebben een prachtig schuin dak dat niet ontsierd wordt door schoorsteentjes iod op ZZO met ruimte voor 18 panelen van 1650x990 en een matching verbruik.
Dat je daardoor ook een betere opbrengst hebt is meegenomen
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Dit! Ik zag van 100 meter afstand dat ze er netter op hadden gekund, en dat er daardoor zelfs meer op hadden kunnen liggen.Rol-Co schreef op maandag 26 mei 2014 @ 20:10:
[...]
In portrait kan je er 11 kwijt op dat dak en liggen ze in lijn, dit is er gewoon op geplemped zonder na te denken/meten.
Als het maar werkt.
Als ik daar zou wonen zou ik een klacht indienen bij de gemeente. Wat een stelletje prutsers - of de bewonders, of een installateur. Al mag ik hopen dat het 't eerste is.
Jammer dat pv panelen en de onderdelen daarvoor niet in de pricewatch staan, zou handig zijn om in 1 overzicht te zien wat de prijs per watt is van verschillende panelen. De webshops die ik tot nu toe heb gevonden geven alleen een prijs per paneel, niet per watt.
Denk eigenlijk dat hij ooit begonnen is met de onderste rij paneeltjes. En langszaam heeft uitgebreidt tot dit totaal plaatje. Kan mij namelijk niet voorstellen dat je dit in een keer zo op het dak plaatst. Onlogisch en lelijk. (Met name voor de buren)SunshineCompany schreef op maandag 26 mei 2014 @ 21:21:
[...]
Dit! Ik zag van 100 meter afstand dat ze er netter op hadden gekund, en dat er daardoor zelfs meer op hadden kunnen liggen.
Als ik daar zou wonen zou ik een klacht indienen bij de gemeente. Wat een stelletje prutsers - of de bewonders, of een installateur. Al mag ik hopen dat het 't eerste is.
Heb tijdje fotos naar PVPolder op twitter gestuurd; helaas is PV-tetris een veel voorkomend iets. De een zegt; tjah, niet iedereen heeft een mooi dak zonder ramen erin, de ander zegt had even goed gemeten en gepuzzeld, dan had er vast iets gekund. Zag laatst iets met grote en kleinere panelen zodat het precies om een dakraam paste, geweldig. Meerwaarde van een vakman tov een panelen-smijterbasanca schreef op maandag 26 mei 2014 @ 22:11:
[...]
Denk eigenlijk dat hij ooit begonnen is met de onderste rij paneeltjes. En langszaam heeft uitgebreidt tot dit totaal plaatje. Kan mij namelijk niet voorstellen dat je dit in een keer zo op het dak plaatst. Onlogisch en lelijk. (Met name voor de buren)
12 juni? Mooi, dan weet ik wanneer Guus pizza komt brengen.roderickvd schreef op zondag 25 mei 2014 @ 08:49:
[...]
Gebruik de Voc van de panelen, niet de Vmpp.
Op 12 juni komt Guus bij mij langs voor het installeren van 15x SF165-S op een StecaGrid 3000In de StecaGrid Configurator heb ik hetzelfde "spelletje" gespeeld en kom ik op het volgende:
Vmpp = 85,5V
Voc = 110V
Voor het gemak ben ik gaan rekenen met azimut 0 graden (zuid georienteerd), elevatie van 35 graden, minimale moduletemperatuur -15 graden, maximaal 70 graden. Ik kom dan uit op het volgende:Strings van 5-6 panelen zijn dus ideaal. Zeven zal in de praktijk ook wel lukken omdat -15 niet vaak voorkomt. Met strings van vier panelen zou ik toch kijken naar een andere omvormer (bijvoorbeeld de StecaGrid 3010).
De afmetingen van het dak liggen vast, veel panelen hebben dezelfde afmetingen, maar er zijn ook afwijkende maten te vinden. Het loont (in eindresultaat) om ook eens te puzzelen met een afwijkende maat. Als je de panelen dan hebt, volgt er vanzelf een omvormer die erbij past.Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2014 @ 19:35:
Panelen vind ik persoonlijk toch al niet zo mooi dus een beetje creativiteit is dan wel leuk om te zien. Hier gaat het waarschijnlijk ook zo'n tetris tafereel worden als ik er zoveel mogelijk op het dak wil krijgen.![]()
Ik ben eens gaan kijken via die site en verder en kwam ook op wat filmpjes uit. Wat je daar dan weer hoort is precies waar het project om draait. GELD.yzf1kr schreef op maandag 26 mei 2014 @ 14:45:
[...]
Ik schreef het ook al op de frontpagina.
Hier op tweakers wordt te veel op micky mouse nivo gedacht, in setje van 15-20 paneeltjes. heb je al eens gekeken wat er bij onze oosterburen aan installaties staan?
Als jij een 53MW installatie met 700.000 panelen hebt, dan wil je best 100 referentie paneeltjes coating vrij laten:
En gratis extra rendement, daar zou ik als bedrijf geen nee tegen zeggen. DSM neemt de kosten voor het materiaal en het aanbrengen voor zijn rekening, in ruil daarvoor krijgen ze de helft van de extra opbrengst.
DSM zal ook eerst voor de aller grootste installaties gaan, hoe groter hoe lager de kosten per paneel voor het aanbrengen.
Men zit wel heel trots te doen om milieu en zo maar als je dan hoort dat men het na 25 jaar weer helemaal gaat afbreken en er dan een natuurgebied van gaat maken vraag ik me af waar is de duurzaamheid nu dan waar het allemaal om ging.? die stellages gaan wel wat langer mee en de panelen tsja toekomst kijken kan ik ook niet uiteraard.
De investeerders liegen er ook niet om.... 80% Banken...
Doorgaan tot het van ellende omvalt dat is duurzaam, niet na tijd x als de rendementen eruit zijn afbreken.
Maar wat een ontiegelijke hoeveelheid panelen zie je aldaar, als je dan weer gaat nadenken over grondstoffen ect ect dan vraag je je af, dat merk je pas als je dit ziet tov van je eigen panelen, je weet wel die paar die op je dak liggen.
Zou er graag gewerkt hebben als monteur dat moet ik wel zeggen, erg mooi project op dat vlak.
En daar stond ik vanavond te kijken op mijn meter, wel een hele 4.6Kwh vandaag met mijn 8x260watt.
Na onder andere hier erg veel gelezen te hebben, veel uitzoeken en rekenwerk, zijn zaterdag bij ons dan ook de panelen het dak op gegaan.
Het zijn 16x 250WP panelen i.c.m. een SMA4000TL-21 omvormer.
Het dak ligt recht op het zuiden.
Vanavond heb ik ze elektrisch aangesloten, een pvoutput account aangemaakt en smaspot op de raspberry geïnstalleerd.
Kan nu niet wachten tot het ochtend is en de zon (hopelijk) weer gaat schijnen!
Zaterdagmiddag:

Zaterdagavond:

De groepenkast zat al redelijk vol en was niet echt meer van deze tijd.
1 aardlekschakelaar voor 6 groepen, geen hoofdschakelaar en te klein voor uitbreiding.
Deze heb ik dus ook gelijk maar vervangen, 6 groepen met per 3 groepen een aardlekschakelaar, 1 aparte 20A groep met een digitale kwh meter voor de zonnepanelen/omvormer en nog een hoofdschakelaar er in. (wel zo veilig werken met de stroom er af...
)
Oud:

Nieuw:
Het zijn 16x 250WP panelen i.c.m. een SMA4000TL-21 omvormer.
Het dak ligt recht op het zuiden.
Vanavond heb ik ze elektrisch aangesloten, een pvoutput account aangemaakt en smaspot op de raspberry geïnstalleerd.
Kan nu niet wachten tot het ochtend is en de zon (hopelijk) weer gaat schijnen!
Zaterdagmiddag:

Zaterdagavond:

De groepenkast zat al redelijk vol en was niet echt meer van deze tijd.
1 aardlekschakelaar voor 6 groepen, geen hoofdschakelaar en te klein voor uitbreiding.
Deze heb ik dus ook gelijk maar vervangen, 6 groepen met per 3 groepen een aardlekschakelaar, 1 aparte 20A groep met een digitale kwh meter voor de zonnepanelen/omvormer en nog een hoofdschakelaar er in. (wel zo veilig werken met de stroom er af...
Oud:

Nieuw:
Verwijderd
anno vandaag zijn er nog geen regels bepaald over hoe je qua aangezicht de panelen op je dak legt
tenzij het gebied een beschermd aangezicht gebied is,
daardoor kan je idd tetris op je dak spelen en eventuele buren kunnen er niets over zeggen
op zich wel raar want als je bijv een text op je dakpannen schildert dat mag dan weer niet
maar in dit geval beetje logisch nadenken had hoop gescheeld qua aangezicht idd
tenzij het gebied een beschermd aangezicht gebied is,
daardoor kan je idd tetris op je dak spelen en eventuele buren kunnen er niets over zeggen
op zich wel raar want als je bijv een text op je dakpannen schildert dat mag dan weer niet
maar in dit geval beetje logisch nadenken had hoop gescheeld qua aangezicht idd
@Ma®tin
Mooi dak en schone meterkast. Ik heb de meterkast net zo onderhanden genomen (wel een electricien de uitvoering laten doen).
Heb je geen last van warmteophoping tussen de planken in het rek?
Mooi dak en schone meterkast. Ik heb de meterkast net zo onderhanden genomen (wel een electricien de uitvoering laten doen).
Heb je geen last van warmteophoping tussen de planken in het rek?
Nog bedankt voor het kijken! Voel je vrij om mee te lunchenhansdegit schreef op maandag 26 mei 2014 @ 22:22:
[...]
12 juni? Mooi, dan weet ik wanneer Guus pizza komt brengen.
Ziet er goed uit en niet te zuinig geweest met de dak haken.Ma®tin schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 01:56:
Na onder andere hier erg veel gelezen te hebben, veel uitzoeken en rekenwerk, zijn zaterdag bij ons dan ook de panelen het dak op gegaan.
Alle trek- en druk-krachten worden dan goed verdeeld en nergens is er overbelasting.
Het was geen moeite. Ik kon het makkelijk vinden; heb vroeger uuuuuuren en uuuuuren op het veldje voor je huis gevoetbald.roderickvd schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 08:24:
[...]
Nog bedankt voor het kijken! Voel je vrij om mee te lunchen
Was er een speciale reden om voor SF's te kiezen ipv mono's?
Neem aan dat je de panelen wel hebt verdeeld over de twee trackers van de SMA
niet 8 plus 8, maar 9 plus 7 ?
( is wat moeilijk te zien of de bovenste rij 9 of tien panelen telt )
niet 8 plus 8, maar 9 plus 7 ?
( is wat moeilijk te zien of de bovenste rij 9 of tien panelen telt )
Ik heb afgelopen december PV laten plaatsen op mijn dak, en heb toch meer last van schaduw van mijn schoorsteen dan ik hoopte. De situatie is als volgt:

13 panelen op string A, 8 op string B.
de 4 naast de schoorsteen hebben (nu) tot ongeveer 16:00 schaduw (zeg dus maar hele dag
Maar het is maar een dun strookje (de panelen liggen Landscape)
Het verlies is duidelijk:

(dit is het vermogen per paneel, dus niet per string!)
Over een dag (afgelopen zondag) heb ik 25,5Kw opbrengst (1215W per paneel).
String A doet 17,15Kw (1320 per paneel), String B 8,35Kw (1045 per paneel)
String B is dus 20% minder.
Ik zie 3 mogelijkheden:
1) (rechter plaatje)
Ik haal 2 panelen weg en plaats deze op mijn schuurtje in de tuin (Oost). (kosten kleine omvormer en bevestiging materiaal)
De andere 2 draai ik Portrait, hierdoor heb ik vanaf 10:00 geen schaduw meer.
Ander voordeel is dat bij Portrait de eventuele schaduw in het voorjaar minder van invloed is door de diode (toch?)
Als ik in mijn analyse vanaf 10:00 voor string B de zelfde opbrengst per paneel neem als A (met 6 panelen), kom ik op een opbrengst van 7,83Kw (een verlies van 0,5Kw dus) dit moet ik toch makkelijk compenseren met 2 panelen op oost.
2) Optimizers op de 4 panelen (dit kan toch op alleen de 4 probleem panelen ?) Heeft dit nut....
3) Alles zo laten, jammer aanpassingen zijn te duur/te weinig resultaat

13 panelen op string A, 8 op string B.
de 4 naast de schoorsteen hebben (nu) tot ongeveer 16:00 schaduw (zeg dus maar hele dag
Maar het is maar een dun strookje (de panelen liggen Landscape)
Het verlies is duidelijk:

(dit is het vermogen per paneel, dus niet per string!)
Over een dag (afgelopen zondag) heb ik 25,5Kw opbrengst (1215W per paneel).
String A doet 17,15Kw (1320 per paneel), String B 8,35Kw (1045 per paneel)
String B is dus 20% minder.
Ik zie 3 mogelijkheden:
1) (rechter plaatje)
Ik haal 2 panelen weg en plaats deze op mijn schuurtje in de tuin (Oost). (kosten kleine omvormer en bevestiging materiaal)
De andere 2 draai ik Portrait, hierdoor heb ik vanaf 10:00 geen schaduw meer.
Ander voordeel is dat bij Portrait de eventuele schaduw in het voorjaar minder van invloed is door de diode (toch?)
Als ik in mijn analyse vanaf 10:00 voor string B de zelfde opbrengst per paneel neem als A (met 6 panelen), kom ik op een opbrengst van 7,83Kw (een verlies van 0,5Kw dus) dit moet ik toch makkelijk compenseren met 2 panelen op oost.
2) Optimizers op de 4 panelen (dit kan toch op alleen de 4 probleem panelen ?) Heeft dit nut....
3) Alles zo laten, jammer aanpassingen zijn te duur/te weinig resultaat
Pana WC12H9E8 / 1000L
Verwijderd
is het een schoorsteen voor een houtkachel bijv dan kan je weinig doen anders schoorsteen eraf slopen en een dakpijp terugplaatsen die is wat lager / kleiner
Je zegt niet welke omvormer je hebt, maar als het een SMA is zou je kunnen kijken of je OptiTrac via Bluetooth aan kan zetten.MarFan schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 09:03:
Ik heb afgelopen december PV laten plaatsen op mijn dak, en heb toch meer last van schaduw van mijn schoorsteen dan ik hoopte. De situatie is als volgt:
Voor de PowerOne is dat MPP Sweep.
Probeer dat eens?
Daarom heb ik een vakman ingehuurd!NiGeLaToR schreef op maandag 26 mei 2014 @ 22:20:
[...]
Zag laatst iets met grote en kleinere panelen zodat het precies om een dakraam paste, geweldig. Meerwaarde van een vakman tov een panelen-smijter
[ Voor 15% gewijzigd door Postmen op 27-05-2014 09:25 ]
Het is een SMA en OptiTrac staat aan... Uit is het allemaal nog ergerdatabeestje schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 09:16:
[...]
Je zegt niet welke omvormer je hebt, maar als het een SMA is zou je kunnen kijken of je OptiTrac via Bluetooth aan kan zetten.
Voor de PowerOne is dat MPP Sweep.
Probeer dat eens?
Het is inderdaad een schoorsteen voor de houtkachel (en samen met de buurmanVerwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 09:14:
is het een schoorsteen voor een houtkachel bijv dan kan je weinig doen anders schoorsteen eraf slopen en een dakpijp terugplaatsen die is wat lager / kleiner
Pana WC12H9E8 / 1000L
Zo het gaat hier erg technisch aan toe zeg...
Je ziet vaak blauwe en zwarte panelen, klopt het dat de zwarte mono zijn en de blauwe poly?
Misschien hebben we na deze zomer wat geld over voor panelen, maar wat is wijsheid?
Als je een opstelling aanvraagt, is dat dan altijd optimaal voor dat aantal panelen, of kun je achteraf nog makkelijk bijplaatsen?
Daarnaast wordt er ergens de komende maand een nieuw dakraam geplaatst aan de zijde waar de nanelen zouden komen, misschien handig om hier rekening mee te houden bij het plaatsen.
Hoeveel uit de kant mogen panelen worden geplaatst en kan ik ervan uitgaan dat ik panelen moet rekenen van 1 meter breed?
Wat is handig hierin?
Geven jullie ook advies met betrekking tot opstellingen?
Ons dak is niet optimaal gelegen en onze burebn hebben een dakkapel:
https://www.google.nl/map...V2hVnFieP6JKw!2e0!6m1!1e1
Je ziet vaak blauwe en zwarte panelen, klopt het dat de zwarte mono zijn en de blauwe poly?
Misschien hebben we na deze zomer wat geld over voor panelen, maar wat is wijsheid?
Als je een opstelling aanvraagt, is dat dan altijd optimaal voor dat aantal panelen, of kun je achteraf nog makkelijk bijplaatsen?
Daarnaast wordt er ergens de komende maand een nieuw dakraam geplaatst aan de zijde waar de nanelen zouden komen, misschien handig om hier rekening mee te houden bij het plaatsen.
Hoeveel uit de kant mogen panelen worden geplaatst en kan ik ervan uitgaan dat ik panelen moet rekenen van 1 meter breed?
Wat is handig hierin?
Geven jullie ook advies met betrekking tot opstellingen?
Ons dak is niet optimaal gelegen en onze burebn hebben een dakkapel:
https://www.google.nl/map...V2hVnFieP6JKw!2e0!6m1!1e1
[ Voor 15% gewijzigd door BlakHawk op 27-05-2014 10:21 ]
Wellicht voor die string, op elk paneel een universele solaredge optimizer plaatsen?MarFan schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 09:03:
Zie http://www.bespaarbazaar....lv-universeel-p-3433.html
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
Verwijderd
hoi graag wat meer info of foto van je dak bijv
de panelen zijn 1m breed gemiddeld en afhandelijk van merk/type 160-165 lang danwel 2m lang bij de hogere vermogens panelen
poly vs mono beide hebben ze voor en tegens, uiteindelijk maakt t op jaarbasis niet zoveel uit
het is me niet duidelijk of er nu al een dakraam is maar als deze er nieuw komt wel mooi punt om rekening mee te houden
als je bijv op 190cm uit de scheiding zit dan kunnen er geen 2panelen naast elkaar naast liggen
is dus wel belangrijk om rekening mee te houden
de panelen zijn 1m breed gemiddeld en afhandelijk van merk/type 160-165 lang danwel 2m lang bij de hogere vermogens panelen
poly vs mono beide hebben ze voor en tegens, uiteindelijk maakt t op jaarbasis niet zoveel uit
het is me niet duidelijk of er nu al een dakraam is maar als deze er nieuw komt wel mooi punt om rekening mee te houden
als je bijv op 190cm uit de scheiding zit dan kunnen er geen 2panelen naast elkaar naast liggen
Ik heb een edit gedaan met het maps plaatje, er is dus nog geen dakraam en er komt er één van 114x118 Velux S06.Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 10:22:
hoi graag wat meer info of foto van je dak bijv
Ik vind de zwarte panelen persoonlijk mooier ogen dan de blauwe.
Verwijderd
gezien je dak zou dat idd mooier zijn omdat je dak je aangezicht is
nog even wat puntjes
wat is je huidig stroomvebruik op jaarbasis, je wilt immers niet meer panelen qua opwek dan je eigen vebruik te compenseren
en waar komt het dakraam precies ik zie namelijk een ontluchtingpijp die mogelijk in de pad zit
nog even wat puntjes
wat is je huidig stroomvebruik op jaarbasis, je wilt immers niet meer panelen qua opwek dan je eigen vebruik te compenseren
en waar komt het dakraam precies ik zie namelijk een ontluchtingpijp die mogelijk in de pad zit
Achter deze zijde zit één grote kamer (binnen muur tot muur 5,16 meter).Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 10:27:
gezien je dak zou dat idd mooier zijn omdat je dak je aangezicht is
nog even wat puntjes
Aan de rechterkant (vooraanzicht) staan wasmachine en droger tegen de muur, dit zou in toekomst nog een apart hok kunnen gaan worden.
Aan de linkerzijde moet ergens een dakraam gaan komen... Waar precies is niet super belangrijk.
Als ik 2,16 meter breed aanhoud voor het washok, houd ik 3 meter over voor het dakraam en ergens daar moet hij komen.
Ik zag panelen van 2 meter lang en 1 meter breed. Is het verstandig om te proberen minimaal 1 meter aan de zijkant over te houden en 2 meter dak, boven het raam?
Hoeveel CM moet je buiten de nok en zijkanten blijven?
Stroomverbruik zal rond de 3300-3500 KWh liggen.
Waarom wil ik niet meer dan dat opwekken?
We krijgen een dochter erbij komende zomer, ik zou liever ook in de toekomst "safe" zitten...
Is het ook makkelijk om aan de andere zijde van het dak, in de toekomst, panelen bij te plaatsen? Daar staat de zon heel de avond op, natuurlijk wel wat minder kracht, maar als de voorkant vol is, is dat toch beter verdeeld?
Door de ligging gok ik dat het na 15:00 uur wel ophoudt met de zon op de voorkant, dan kun je achter nog "iets" opwekken, of is dat geen goede gedachtegang?
Edit:
Verbruik was vorig jaar net geen 3000KWh, maar er zit een stijgende lijn in. Er is dit jaar een NAS-je bijgekomen welke 24 uur per dag draait. Dochter erbij in de zomer...
[ Voor 26% gewijzigd door BlakHawk op 27-05-2014 10:38 ]
Verwijderd
je zou boven de schoorsteen 2 rijen van 3 panelen landscape kunnen plaatsen en dan onderaan net boven de goot ook nog eens 3 paneln landscape
9*250 wp is opbrengt ongeveer 2000 kwh per jaar
maar komt er een dakraam ( zo'n kantelraam ) of een dakkapel zoas de buren ?
Er komt een dakraam, kantel. Velux S06 114cm breed x 118cm hoogVerwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 10:38:
je zou boven de schoorsteen 2 rijen van 3 panelen landscape kunnen plaatsen en dan onderaan net boven de goot ook nog eens 3 paneln landscape
Waar ga je vanuit aan ruimte per dakpan?
Van binnen is het een erg groot dakoppervlakte, nok is zo'n 4,5 meter hoog in een hoek van 42 graden.
Dus buiten zou je wel wat moeten kunnen toch
Dus 3000KWh opwekken gaat niet echt lukken?
Zit er nog wat in de "planning" met nieuwe effiecientere panelen? Hoorde vorig jaar zoiets:
http://www.trouw.nl/tr/nl...panelen-in-aantocht.dhtml
[ Voor 34% gewijzigd door BlakHawk op 27-05-2014 10:47 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.