KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Verwijderd
Gridfit wordt niet meer gemaakt en tweedehands zijn ze nog best aan de prijs zag ik. Het past wel prima, dat wel dus bedankt voor de tip.jantje112 schreef op zondag 27 april 2014 @ 13:37:
[...]
Waarom neem je geen gridfit MV, die past precies in de specs. Overigens is de sharp toch een thin film paneel? Dat geeft bij sommige inverters problemen
Vandaag in A'dam paneel opgehaald:

Voor de grap even gekeken en er staat 19 volt op als hij ondersteboven ligt.
Hij werkt dus en het was fijn zaken doen.
Edit: paneel is gelabeld als Sharp maar wordt gemaakt door 3sun in Italië.
Misschien maak ik me ook wel te druk hoor, mijn ervaringen met chinese producten wisselt alleen een beetje. Het meeste is redelijk tot goed spul maar marges zijn naar boven en beneden soms wat ruimer dan je gewend bent.Lardman schreef op zondag 27 april 2014 @ 14:42:
[...]
Aangezien input voltage keurig tussen de 15 en 60 zal liggen hoef je je geen zorgen te maken. De Max power is alleen de manier van de fabrikant om zich in te dekken. Ik geef alleen 200 watt AC als er 33 tot 36 volt is. Aangezien je een 128 watt paneel hebt met 45 volt bi 2,8 amp mag je je in je handen wrijven als je er 100watt AC uit haalt, maar dit is niet erg en het omvormertje gaat er niet van stuk. het is nog altijd 100 watt meer dan er nu uit haalt dus scoor de meest goedkope Chinese die je kunt vinden, het zal nix te geweldig zijn, maar zolang je zo'n ding kunt krijgen voor onder de 80 euro inclusief verzendkosten kun je er geen bult aan vallen. Desnoods zet je er een weerstandje tussen?
Van wat ik zo lees is het rendement wel bedroevend, er zijn ook succesverhalen te vinden maar ik lees ook over rendementen van 20 tot hooguit 70%...
Ze gaan ook regelmatig stuk maar zijn simpel te repareren, dat is wel een voordeel.
Ik ga er nog even over nadenken, net de tafelpoten in de eerste laag lak gezet en nu ga ik even nadenken over hoe ik het onderstel verder ga maken. Het wordt vast een hele mooie tuintafel die met wat mazzel ook nog wat oplevert. Meer iig dan de gemiddelde andere tuintafel.
Wat denk je?jack_ schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 21:59:
wie weet waarom die Bosch thin film panelen relatief goedkoop gedumpt worden op ebay. Efficientie zal misschien stuk lager zijn, maar toch...
100W en:
Größe: (LxBxH) 1300x1100x7,1 mm
Gewicht: 25kg
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ook geschikt als tafelblad?Rol-Co schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 22:11:
[...]
Wat denk je?
100W en:
Größe: (LxBxH) 1300x1100x7,1 mm
Gewicht: 25kg
Misschien een idee voor de bewoners van Oud Borne die alleen zonnepanelen op dak stadhuis mogen.
http://www.tubantia.nl/re...op-dak-stadhuis-1.4337878
[ Voor 31% gewijzigd door opuntia1 op 30-04-2014 10:27 ]
Naast de 2400wp op zzo komt er bijna 2000wp thinfilm bij op wzw - 12 x 165wp SF panelen.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Apart dat er zoveel in 1 straat zijn, hier 10 huizen op een rij pal zuid en ben de enigeNiGeLaToR schreef op woensdag 30 april 2014 @ 13:10:
Zo in een heerlijke zo'n wordt er in onze straat weer verder gemonteerd, geboord en gedaan. Op onze woning nog niet, maar kijk graag naar hoe het bij de andere woningen oogt![]()
Naast de 2400wp op zzo komt er bijna 2000wp thinfilm bij op wzw - 12 x 165wp SF panelen.
Volgende week woensdag komt de nieuwe meter! Verder had het mannetje ook contacten in de pv markt en deed dit ook vaker. Dus daar ook nog even een balletje opgegooid...
misschien dat als er dan euro's meer geinvesteerd moeten worden, dat het dan solaredge met optimizer wordt...
Verwijderd
Waar zit het hem in? Materiaal of arbeidsuren?jack_ schreef op woensdag 30 april 2014 @ 20:43:
zo vandaag cv mannetje geweest. pijpje verleggen kan, maar gaat serieus pecunia kosten...
Ik weet niet hoe handig je zelf bent maar (vrije) tijd is "gratis". Wellicht ken je iemand die je erbij kan helpen?
Begon in mijn eentje bijna 2 jaar terug; nu ik voor de zoveelste keer kon vertellen hoeveel die panelen al 'verdiend' hebben kwam er animo. Nu met in ieder geval 4 huizen in ons buurtje dus plaatsen en voor mij bijplaatsen.Rol-Co schreef op woensdag 30 april 2014 @ 17:17:
[...]
Apart dat er zoveel in 1 straat zijn, hier 10 huizen op een rij pal zuid en ben de enige
Wellicht volgen er meer
het ging hem vooral in de dakdekker zitten (dat deed hij dan weer niet..). Materiaal viel nog wel mee volgens hem. Zonnepanelen zelf plaatsen of het grootste deel zelf doen, durf ik aan. Dakdoorvoer begin ik zelf niet aan (laat mij maar software programmeren ofzo ;-)) en vrije tijd is zelfs ook al krap... en om het te bespoedigen, denk ik dat ik hem zelfs inschakel voor de groep in meterkast en met de hele pv installatie, kunnen we dan samen doen. Mooie tussenoplossing waar de meeste installateurs al gauw 1000 euro vragen....Verwijderd schreef op woensdag 30 april 2014 @ 20:47:
[...]
Waar zit het hem in? Materiaal of arbeidsuren?
Ik weet niet hoe handig je zelf bent maar (vrije) tijd is "gratis". Wellicht ken je iemand die je erbij kan helpen?
ik denk dat ik wel al gelijk twee kabels naar trek naar de meterkast of wat hij zelf aangaf om 6 mm naar boven te trekken met een apart kastje boven, zodat ik straks daar twee groepen aan kan sluiten.
[ Voor 11% gewijzigd door jack_ op 30-04-2014 21:02 ]

Ligging is zuid-zuid-west.
[ Voor 3% gewijzigd door Postmen op 30-04-2014 21:05 ]
Volgens mij moet je bij die oude thinfilm panelen wel uitkijken met de omvormer. Anders kun je volgens mij serieuze lekstromen krijgen.Verwijderd schreef op dinsdag 29 april 2014 @ 21:00:
[...]
Gridfit wordt niet meer gemaakt en tweedehands zijn ze nog best aan de prijs zag ik. Het past wel prima, dat wel dus bedankt voor de tip.![]()
Vandaag in A'dam paneel opgehaald:
[afbeelding]
Voor de grap even gekeken en er staat 19 volt op als hij ondersteboven ligt.![]()
Hij werkt dus en het was fijn zaken doen.![]()
Edit: paneel is gelabeld als Sharp maar wordt gemaakt door 3sun in Italië.
[...]
Misschien maak ik me ook wel te druk hoor, mijn ervaringen met chinese producten wisselt alleen een beetje. Het meeste is redelijk tot goed spul maar marges zijn naar boven en beneden soms wat ruimer dan je gewend bent.![]()
Van wat ik zo lees is het rendement wel bedroevend, er zijn ook succesverhalen te vinden maar ik lees ook over rendementen van 20 tot hooguit 70%...
Ze gaan ook regelmatig stuk maar zijn simpel te repareren, dat is wel een voordeel.
Ik ga er nog even over nadenken, net de tafelpoten in de eerste laag lak gezet en nu ga ik even nadenken over hoe ik het onderstel verder ga maken. Het wordt vast een hele mooie tuintafel die met wat mazzel ook nog wat oplevert. Meer iig dan de gemiddelde andere tuintafel.
Mooie oplossing zo (was ooit tip van Guus trouwens, deze combi!), al zeg ik het zelf. Mooi dakvullend, die 615 Wp pak je mooi mee zo. Was volgens de monteurs flink krap, maar het past.
Veel plezier met je systeem in ieder geval, al moet dat lukken met de combi Yingli / SMA..
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Dank je! Had idd een gemiste oproep, maar pak op mijn vrije dag liever geen 'onbekende' nummers opSunshineCompany schreef op woensdag 30 april 2014 @ 21:13:
Dag, 'Postmen', nog gebeld op je 06, geen gehoor. Leuk de foto's hier al voorbij te zien komen, had al zo'n vermoeden, dus speciaal even ingelogd..![]()
Mooie oplossing zo (was ooit tip van Guus trouwens, deze combi!), al zeg ik het zelf. Mooi dakvullend, die 615 Wp pak je mooi mee zo. Was volgens de monteurs flink krap, maar het past.
Veel plezier met je systeem in ieder geval, al moet dat lukken met de combi Yingli / SMA..
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Verwijderd
dat is echt maatwerk dan, ik heb er 2 jaar naar gezocht, maar het werkt perfect !
(ook om de omvormer in zijn ideale mpp te jagen)
Aha! daar had je die bestelling voor gedaan, waar e nog wel wat bij had kunnen doen..SunshineCompany schreef op woensdag 30 april 2014 @ 21:13:
Dag, 'Postmen', nog gebeld op je 06, geen gehoor. Leuk de foto's hier al voorbij te zien komen, had al zo'n vermoeden, dus speciaal even ingelogd..![]()
heeft die leverancier ook 220 225 Wp 24b panelen ?
Hoi ik heb de laadregelaar gister aangesloten, Ongelooflijk wat een verschil.
Voorbeeld 10 ampère paneel stroom 13,8 ampère laadstroom.
Ik zal eerdaags twee meters naast elkaar monteren dan een paar foto's maken en plaatsen op dit topic.
Ik ben dus uitermate tevreden over deze nieuwe laadregelaar.
Lex
LEX63 schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 11:45:
Hoi
Al vanaf 1992 heb ik zonnepanelen op mijn boot.
Ik was een van de eerste pioniers die toen met zonnepanelen rond vaarde,
Nu 22 jaar later heb ik nog steeds zonnepanelen op mijn boot alleen andere grotere en betere panelen met meer vermogen.
6x 220W 88 cel 44V panelen. [afbeelding]
Ik gebruik nu twee antieke BP GCR 2000M regelaars 24V 20 amper die alles boven de 28,8 volt om zetten in warmte. op elke regelaar zijn 3 panelen aangesloten.
Gisteren heb ik deze MPPT regelaar besteld "zie link"
Gisteren een laadregelaar besteld
Nu heeft deze laadregelaar een RS232 communicatie poort waarschijnlijk ook voor data logging.
Heeft iemand ervaring met deze laadregelaar?
Verwijderd
kan je deze combinatie even toelichten12 x Yingli YL255c-30b en 3x Yingli YL205c-24b.
waarom er niet gekozen is voor 15 keer YL255??
alvast bedankt
De YL205 zijn 133 cm hoog en de YL255 160. Wanneer ik tussen de dakramen panelen van 160 hoog zou plaatsen, kwam ik of boven het dak uit, of te dicht bij de dakgoot. Omdat de YL205 hetzelfde voltage afgeeft als de YL255 was dit een goeie optie!Verwijderd schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 13:22:
@postmen
[...]
kan je deze combinatie even toelichten
alvast bedankt
Ik zag het direct op de foto's, daar zitten 3 iets lagere, maar even brede, panelen tussen, waardoor het nu precies incl dakramen past. Uitstekend gedaan - hoewel soms onvermijdelijk is dak-tetris voor mij een kleine ergernisVerwijderd schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 13:22:
@postmen
[...]
kan je deze combinatie even toelichten
alvast bedankt
Enfin, Guus heeft 1 van 4 helemaal klaar en bij 2 en 3 van vier vordert het werk gestaag. Bij mij is er nog weinig gebeurd, maar het goede nieuws is wel dat hij uitstekend heeft kunnen oefenen bij de rest voor wij aan de beurt zijn
Nr1 van 4:

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 01-05-2014 13:41 ]
Het voltage is in deze niet leidend maar de stroom.(Serie schakeling !!)Postmen schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 13:27:
[...]
De YL205 zijn 133 cm hoog en de YL255 160. Wanneer ik tussen de dakramen panelen van 160 hoog zou plaatsen, kwam ik of boven het dak uit, of te dicht bij de dakgoot. Omdat de YL205 hetzelfde voltage afgeeft als de YL255 was dit een goeie optie!
Als de 205W panelen significant minder stroom leveren zullen ze de andere panelen meetrekken in de lage stroom . Dit kan zelfs zo ver gaan dat je met minder panelen ( alleen de 255 ) meer kWh's opwekt !
heb je de specs bij de hand ?
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Ben wel benieuwd naar wat je bedoelt. Ik kan de specs uiteraard zo opzoeken, maar wil graag weten welk specifiek gedeelte je wilt weten. Ik heb begrepen dat het om het voltage gaat wat de panelen afgeven en niet om de stroom.WoudseHoeve schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 13:32:
heb je de specs bij de hand ?
YL205C-24b | YL255C-30b | |
Wp | 205 | 255 |
Eff | 15.6 | 15.6 |
Vmpp | 24.4 | 30.6 |
Impp | 8.40 | 8.33 |
Voc | 30.5 | 38.3 |
Isc | 8.91 | 8.85 |
[ Voor 7% gewijzigd door antonboonstra op 01-05-2014 14:29 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Dat bedoelde ik, ze hebben hun huiswerk gedaan ......antonboonstra schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 14:28:
Stroom is (zo goed als) gelijk, spanning verschilt. En dat is inderdaad de bedoeling als je deze panelen gemixt in 1 string zet.
YL205C-24b YL255C-30b Wp 205 255 Eff 15.6 15.6 Vmpp 24.4 30.6 Impp 8.40 8.33 Voc 30.5 38.3 Isc 8.91 8.85
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Ik zit al bijna 2 jaar mee te lezen in dit en het vorige topic. Heb na 2 jaar twijfelen toch maar besloten om ze te (laten) plaatsen. Dat had ik dus 2 jaar eerder moeten doen!
Heb wel veel info uit dit topic kunnen halen, maar heb te weinig kennis van electriciteit. Maar ben blij dat jullie ook aangeven dat het op deze manier goed zou moeten werken!
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
misschien zelfs zoveel goedkoper, en betere subsidieregeling(en) dat de tvt zo veel korter is geworden dat je alsnog eerder terugverdiend hebt dan wanneer je 2 jaar geleden de panelen zou hebben aangeschaft.....Postmen schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 17:12:
Bedankt.
Ik zit al bijna 2 jaar mee te lezen in dit en het vorige topic. Heb na 2 jaar twijfelen toch maar besloten om ze te (laten) plaatsen. Dat had ik dus 2 jaar eerder moeten doen!![]()
Heb wel veel info uit dit topic kunnen halen, maar heb te weinig kennis van electriciteit. Maar ben blij dat jullie ook aangeven dat het op deze manier goed zou moeten werken!

Nummer twee ook voorzien van panelen, nummer drie liggen er ook op. Bij eentje nog wat op een ander dakdeel en dan starten bij ons
Er ligt een pan niet goed, derde rij van onderen.NiGeLaToR schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 20:45:
[afbeelding]
Nummer twee ook voorzien van panelen, nummer drie liggen er ook op. Bij eentje nog wat op een ander dakdeel en dan starten bij ons
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Powered by Solarfrontier 3060 Wp
http://www.westlandsolar....anelen-set-b#.U2K0_fl_t8E
Ik kan maximaal 6 panelen aanleggen op mijn dak. Is dit wat, of zouden jullie een ander setje aanraden?
Gulfstream G650
Lijkt me een prima set.SalimRMAF schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 23:01:
Ik ben mezelf al een tijdje aan het orienteren en heb tot nu toe dit setje in gedachten:
http://www.westlandsolar....anelen-set-b#.U2K0_fl_t8E
Ik kan maximaal 6 panelen aanleggen op mijn dak. Is dit wat, of zouden jullie een ander setje aanraden?
Geen schaduw verder van pijpjes bomen dakkapellen of andere dingen?
Helemaal vrij zicht.jack_ schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 23:25:
[...]
Lijkt me een prima set.
Geen schaduw verder van pijpjes bomen dakkapellen of andere dingen?
Gulfstream G650
Ja thx, Guus gaat die vanochtend recht leggen, hij had het al gezien inderdaadSchinnen-groen schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 21:51:
[...]
Er ligt een pan niet goed, derde rij van onderen.
Ons huis wordt een kopie van deze opstelling qua zijkant, maar, nog even geduld.
Pannen liggen allemaal vast met een haak in de pannenlat, dat is wel mooi, alleen wel wat lastiger om een pannetje los te krijgen.
Hoort niet zo nee, dus zal als alles klaar is nog paar foto's maken en plaatsen ter controleMXL schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 22:23:
Liggen er zo tez ien meer zo. Kan ook een beetje ongestructureerd gebruik van ventillatiepannen zijn
[ Voor 24% gewijzigd door NiGeLaToR op 02-05-2014 08:23 ]
Tenzij je vlak bij de grens woont en een goedkope leverancier weet en het zelf gaat halen, zit je al snel met forse transportkosten. De transporteurs hebben nog steeds niet in de gaten dat er een verenigd Europa is en de grenzen open zijn.SalimRMAF schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 23:44:Inkoop vanuit duitsland o.i.d., de panelen zijn daar een stuk goedkoper.
En de BTW dan........SalimRMAF schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 23:44:
[...]
Helemaal vrij zicht.Kun je geen aparte panelen kopen en zelf een set samenstellen? Inkoop vanuit duitsland o.i.d., de panelen zijn daar een stuk goedkoper.
Die kun je niet terug vragen zou ik denken!
belasting centjes zijn weer binnen en ik heb de vrouw kunnen overhalen om zonnepanelen te plaatsen.
het gaat om een stukje garage platdak (5.40x2.60) recht op het zuiden met in de winter door laagstaande zon wat bomen schaduw. zomers geen last. volgende jaren ga ik verder uitbreiden op het gewone dak.
ik had zelf ivm de ruimte gedacht om 5x250Wp portrait panelen te plaatsen. kan er 5 kwijt op 1 rij.
ikzelf had voor involar micro,s gekozen ivm de lange garantie en de volgens sommigen de lange levens duur.
voor 5 panelen maakt het niet veel uit qua bedrag omvormer.
de leverancier waar ik nu als eerste ben geweest (heb nog 4 offertes liggen) gaf aan dat een Goodwe een beter idee is, voor iets meer heb ik dan 6 panelen op een dure Valktriple met een Goodwe dus.(100 euro duurder) ben al maanden bezig dit forum door te lezen (en andere) en nu maakt iemand mij helemaal aan het twijfelen. dacht het net helemaal uitgedokterd te hebben
* wel of geen micro,s met 5 panelen portait
* of 6 met een Goodwe op een dure installatie?
voor iets meer als 100 euro meer.
hellupie?
Jammer dat 7 panelen van 200wp net niet past.
Je kan natuurlijk wel een schans van 15 graden maken met 5 in portret en 3 in landschap boven of onder. Westlandsolar maakt maatwerk schansen. Ze hebben ook portret platdak beugels, daar had ik ze vandaan.
Die zijn 1x2 meter.
Daar is geen geschikte micro-omvormer voor dus dat scheelt weer keuzestress
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
ik had/heb een budgetje, en van dat bedrag ben ik gaan shoppen.
nu lijken alle offertes erg op elkaar scheelt echt maar tientjes. alleen bij de een is dit wat beter en bij de ander weer wat anders. als het goed is blijft het minimaal 25 jaar liggen dus eigenlik wil ik er geen omkijken meer naar.
ga zo nog een telefoontje plegen voor iets meer info. kwam er wel achter dat de duurste offerte het goedkoopste bedrag per Wp heeft 1.33. De rest zat op 1.40 en hoger
Leg eens uit? Hoe kan de duurste offerte het goedkoopste per Wp zijn, dat kan alleen als je ook meer krijgt!ssjaak schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 16:47:
tja en stress krijg je er van :-}
ik had/heb een budgetje, en van dat bedrag ben ik gaan shoppen.
nu lijken alle offertes erg op elkaar scheelt echt maar tientjes. alleen bij de een is dit wat beter en bij de ander weer wat anders. als het goed is blijft het minimaal 25 jaar liggen dus eigenlik wil ik er geen omkijken meer naar.
ga zo nog een telefoontje plegen voor iets meer info. kwam er wel achter dat de duurste offerte het goedkoopste bedrag per Wp heeft 1.33. De rest zat op 1.40 en hoger
tuurlijk kan dat. Scheelt dat zoveel dan? Waar had je ze gezien (pb evt?)SalimRMAF schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 23:44:
[...]
Helemaal vrij zicht.Kun je geen aparte panelen kopen en zelf een set samenstellen? Inkoop vanuit duitsland o.i.d., de panelen zijn daar een stuk goedkoper.
Had wat rondgekeken maar vond er niet echt grote verschillen. Btw zou me op zich ook wel goed uitkomen om die gelijk te verleggen want dan is het gelijk geregeld. Woon trouwens ook in de buurt van de duitse grens, dus ophalen voor mij zou ook nog een optie zijn. Is denk ik idd alleen interessant als je zelf gaat halen, zeker als het maar om een paar stuks gaat. Maar je kunt natuurlijk altijd informeren.
vertel eerst eens of de 2,60 breed recht op het zuiden ligt of de 5,40? Want op 2,60 krijg je natuurlijk nooit een valk triple kwijt.ssjaak schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 12:56:
belasting centjes zijn weer binnen en ik heb de vrouw kunnen overhalen om zonnepanelen te plaatsen.
het gaat om een stukje garage platdak (5.40x2.60) recht op het zuiden met in de winter door laagstaande zon wat bomen schaduw. zomers geen last. volgende jaren ga ik verder uitbreiden op het gewone dak.
ik had zelf ivm de ruimte gedacht om 5x250Wp portrait panelen te plaatsen. kan er 5 kwijt op 1 rij.
ikzelf had voor involar micro,s gekozen ivm de lange garantie en de volgens sommigen de lange levens duur.
op 5,40 kan je ook prima 6 panelen kwijt, 2 rijen van 3 panelen landscape op 10 graden tilt angle.
daar heb ik nou ook last van. Bij de ene top montage materiaal, bij de andere weer beter afgestelde set qua panelen en omvormer en "betrouwbaarder" advies wat beter lijkt te kloppen. Als het maar om een paar tientjes gaat, zou ik me niet druk maken, en voor de beste gaan waar je het beste gevoel bij hebt.ssjaak schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 16:47:
Verwijderd
Tafel is klaar, nu nog een geschikte omvormer scoren. Oh en een terras afmaken waar hij op kan staan.

Hij staat nu afgedekt tot ik hem in gebruik kan nemen.
De AEconversion micro omvormers zijn er tot 350 watt en 90 Volt open klem. Past dat echt niet met een 300wp paneel?Proton_ schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 16:30:
Of 5x310Wp voor 1550 Wp.
Die zijn 1x2 meter.
Daar is geen geschikte micro-omvormer voor dus dat scheelt weer keuzestress
Bijna niet meer micro...
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Enkele vragen....
Kent iemand het systeem van Hartmann? Op google niet echt goede info te vinden tussen de montage systemen.
Kent iemand het bedrijf zonvolt in Veendam? Ervaringen?
Waar moet je -als leek zijnde- buiten de prijs, nu precies goed op letten?
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192
intentionally left blank
klopt ik krijg 1 paneel meer.
"vertel eerst eens of de 2,60 breed recht op het zuiden ligt of de 5,40? Want op 2,60 krijg je natuurlijk nooit een valk triple kwijt.
op 5,40 kan je ook prima 6 panelen kwijt, 2 rijen van 3 panelen landscape op 10 graden tilt angle."
de 5.40 zit op het zuiden de diepte van 2.60 is eigenlijk 4 meter maar zit dan met schaduw huis later op de dag, dakkoepel en cv pijp.
de Sf panelen ook even bekeken. in portrait kunnen er net zoveel op. en mijn budget begint te sputteren......
budget was zo,n 1600-2000 en hiervoor wilde ik zoveel mogelijk stroom
dus geen panelen die gaan lekken of omvormers die je om de 5 jaar moet vervangen.
ik ben dus andersom gaan werken. heb een budget en daar wil ik zoveel mogelijk voor. typisch Hollands ik weet het. maar je kunt het maar 1x uitgeven.
en dan kom je op 5-6 panelen ongeveer.
maar mijn vraag was micro,s? of die Goodwe? mijn gevoel zegt micro,s, leverencier zegt Goodwe, en dan 1 paneel extra.
niet gebruikelijk maar thanks voor de input zo ver.
ps: bedankt voor het laten zien van die tafel. mijn vrouw wil er nu ook eentje
[ Voor 54% gewijzigd door ssjaak op 03-05-2014 09:57 ]
Eventueel poly 245 voor 125 euro met een involar 250 (110), Dan zoveel mogelijk wegproppen op 10 of 15% beugels?ssjaak schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 09:14:
"Leg eens uit? Hoe kan de duurste offerte het goedkoopste per Wp zijn, dat kan alleen als je ook meer krijgt!"
klopt ik krijg 1 paneel meer.
"vertel eerst eens of de 2,60 breed recht op het zuiden ligt of de 5,40? Want op 2,60 krijg je natuurlijk nooit een valk triple kwijt.
op 5,40 kan je ook prima 6 panelen kwijt, 2 rijen van 3 panelen landscape op 10 graden tilt angle."
de 5.40 zit op het zuiden de diepte van 2.60 is eigenlijk 4 meter maar zit dan met schaduw huis later op de dag, dakkoepel en cv pijp.
de Sf panelen ook even bekeken. in portrait kunnen er net zoveel op. en mijn budget begint te sputteren......
[afbeelding]
[afbeelding]
budget was zo,n 1600-2000 en hiervoor wilde ik zoveel mogelijk stroommet zo,n lang mogelijk plezier.
dus geen panelen die gaan lekken of omvormers die je om de 5 jaar moet vervangen.
ik ben dus andersom gaan werken. heb een budget en daar wil ik zoveel mogelijk voor. typisch Hollands ik weet het. maar je kunt het maar 1x uitgeven.
en dan kom je op 5-6 panelen ongeveer.
maar mijn vraag was micro,s? of die Goodwe? mijn gevoel zegt micro,s, leverencier zegt Goodwe, en dan 1 paneel extra.
niet gebruikelijk maar thanks voor de input zo ver.
Zelf heb ik in een beperkte ruimte uiteindelijk gekozen voor 8 sf165 panelen op een chint 1.5. Ik heb de sf panelen op 0 graden liggen. Dan kon ik er 2 extra kwijt en bespaar ik pakweg 150 euro aan beugels etc.
Ze moeten nog " vast" maar momenteel liggen er al 3. Ik ben echt onder de indruk van de frontiers. Plat en met het bewolkte weer van gisteren kwam ik toch nog tot 45% van het piekvermogen gisteren.
maar dat doen we niet overdag dus dat scheelt.
als ik die poly 245 doe + de micro,s +de beugels + kabel. zit ik ook weer op zo,n 1900 euro.
zie je? het scheelt niet veel.
heb nu een offerte met:
* 6x 250 poly
* goodwe 1500ss
* kabels
* 2x valktriple
* minigroepenkast(voor op wasmachine aansluiting)
voor 2000 euro.
ik zou het helemaal over een andere boeg gooien.
ik zou gaan voor een SolarEdge SE2200-ER-01 (dat is ongeveer een 2000W omvormer.)
daar kun je max een 25 panelen aan hangen. (het aantal Wp boeid dan niet elk paneel heeft dan zijn eigen mpp, hoeven niet eens de zelfde panelen te zijn.)
dan hang je 8 panelen op oost op hoofd dak, 8 panelen op west op hoofd dak.
4 panelen op zuid op hoofd dak. (die is vrij stijl voor winter opbrengst)
en 5 panelen zo plat mogelijk op de uit bouw. (voor mooie zomer opbrengst)
voordeel is, je hoeft niet alles in 1x te kopen.
met de solaredge kun je ook langzaam uitbreiden.
en elk paneel heeft dan zijn eigen optimizer.
ik pak expres de kleinste solaredge omvormer, door dat je dan zoveel richtingen en hoeken kunt maken.
verwacht ik dat het al genoeg is.
(zelf wel even na rekenen of dit werkbaar is, ik mis te veel gegevens om dat te kunnen van je situatie.
ik geef nu even een snelle ongeveer, als je het een idee vind kunnen we wel verder kijken.)
edit:
ik zou alle panelen zo goedkoop mogelijk pakken dan.
op het moment is dat ongeveer 240Wp panelen.
allen de panelen op het hoofd dak stijl zuid, daar zou ik iets duurs op hangen.
maar je zit al gouw aan de 6000Wp op een 2000W omvormer, en dat kan denk ik wel in jouw situatie.
[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 03-05-2014 12:33 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
solaredge had ik niet aan gedacht. alleen probleem nu is dat om hier mee te beginnen mijn "al uitgerekte" budget nog verder wordt uitgerekt. ik kom kaal dus zonder steunen en kabels al op zo,n 2300 euro.
want je hebt volgens mij al 8 panelen nodig om de solaredge te starten?
vandaar ook mijn vraag over micro,s want daar kon ik dan goedkoper mee uitbreiden.
voor het hoofd dak zal ik die wel moeten gebruiken ivm oost en west ligging.
Maarrrrrrrrrrrrrrrr eerst het garage dak.
je buren zijn hufters, maar er is geen probleem wat een kilo semtex niet kan oplossen.
zo heb ik een kerk toren als doorn in mijn oog. lol.
ik dacht dat solaredge ook met minder kon werken.
maar ik word ook niet zo vrolijk van die website en de gegevens daar op.
niet alle combies zijn altijd mogelijk en gegevens staan erg door elkaar.
(ik weet niet of ik dat solaredge eigenlijk wel kwalijk kan nemen, is ook gewoon ingewikkeld.)
het mooie van mij oplossing is dat je zelfs bij bewolking door de hoeveelheid Wp nog gewoon flink door draait (ik gok een +/- 800W) en dat je de zon opbrengst aardig kunt verdelen over de dag (ochtend en middag voor oost west, en zomer en winter door dak/uitbouw.
dat geeft een mogelijkheid tot een hele grote onderdimensionering van de omvormer.
en het gebruiken van de goedkoopste panelen.
(met 6000Wp en zoon omvormer moet je toch wel onder de 1euro/Wp kunnen komen)
je kunt natuurlijk ook dit jaar beginnen met 1 of 2 soladin 600 omvormers.
en daar een 3x 240Wp op zetten. (hoef je ook nog geen aparte groep aan te leggen)
dan heb je vast ervaring en kun je volgend jaar de soladins verkopen en voor een solaredge gaan.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Leuk leuk leuk....migjes schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 12:13:
@ssjaak
ik zou het helemaal over een andere boeg gooien.
ik zou gaan voor een SolarEdge SE2200-ER-01 (dat is ongeveer een 2000W omvormer.)
daar kun je max een 25 panelen aan hangen. (het aantal Wp boeid dan niet elk paneel heeft dan zijn eigen mpp, hoeven niet eens de zelfde panelen te zijn.)
dan hang je 8 panelen op oost op hoofd dak, 8 panelen op west op hoofd dak.
4 panelen op zuid op hoofd dak. (die is vrij stijl voor winter opbrengst)
en 5 panelen zo plat mogelijk op de uit bouw. (voor mooie zomer opbrengst)
voordeel is, je hoeft niet alles in 1x te kopen.
met de solaredge kun je ook langzaam uitbreiden.![]()
en elk paneel heeft dan zijn eigen optimizer.
ik pak expres de kleinste solaredge omvormer, door dat je dan zoveel richtingen en hoeken kunt maken.
verwacht ik dat het al genoeg is.
(zelf wel even na rekenen of dit werkbaar is, ik mis te veel gegevens om dat te kunnen van je situatie.
ik geef nu even een snelle ongeveer, als je het een idee vind kunnen we wel verder kijken.)
edit:
ik zou alle panelen zo goedkoop mogelijk pakken dan.
op het moment is dat ongeveer 240Wp panelen.
allen de panelen op het hoofd dak stijl zuid, daar zou ik iets duurs op hangen.
maar je zit al gouw aan de 6000Wp op een 2000W omvormer, en dat kan denk ik wel in jouw situatie.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
(ik bedoel dus niet de dikte van dakpan + panlat)
ik heb op het laagst punt van de dakpan.
waar de haak vast zit.
tot de rails van clickfit.
65mm.
kijk ook eens in het vraag en aanbod topic.
reddo heeft 25 verlengde haken over.
SE website is inderdaad een drama. Crux is volgens mij dat je minimaal 8 optimizers moet aansluiten. En maximaal 16 dacht ik? En op sommige optimizers kunnen dan weer 2 panelen (ofzoiets....migjes schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 14:26:
@ssjaak
je buren zijn hufters, maar er is geen probleem wat een kilo semtex niet kan oplossen.![]()
zo heb ik een kerk toren als doorn in mijn oog. lol.
ik dacht dat solaredge ook met minder kon werken.
maar ik word ook niet zo vrolijk van die website en de gegevens daar op.
niet alle combies zijn altijd mogelijk en gegevens staan erg door elkaar.
(ik weet niet of ik dat solaredge eigenlijk wel kwalijk kan nemen, is ook gewoon ingewikkeld.)
het mooie van mij oplossing is dat je zelfs bij bewolking door de hoeveelheid Wp nog gewoon flink door draait (ik gok een +/- 800W) en dat je de zon opbrengst aardig kunt verdelen over de dag (ochtend en middag voor oost west, en zomer en winter door dak/uitbouw.
dat geeft een mogelijkheid tot een hele grote onderdimensionering van de omvormer.
en het gebruiken van de goedkoopste panelen.
(met 6000Wp en zoon omvormer moet je toch wel onder de 1euro/Wp kunnen komen)
je kunt natuurlijk ook dit jaar beginnen met 1 of 2 soladin 600 omvormers.
en daar een 3x 240Wp op zetten. (hoef je ook nog geen aparte groep aan te leggen)
dan heb je vast ervaring en kun je volgend jaar de soladins verkopen en voor een solaredge gaan.
Wellicht starten met een kleine set en een gebruikte kleine omvormer? 6 panelen ofzo? Wel zo monteren dat je de optimizers er later aan kan zetten zonder de panelen te demonteren...
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Die valk triple moet je me eens uitleggen...dan krijg je toch drie panelen achter elkaar?ssjaak schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 11:30:
juh, die pijpjes etc gaan weg. alleen de schoorsteen van de hottub blijft staan. geeft ook geen schaduw. alleen hoop rook...
maar dat doen we niet overdag dus dat scheelt.
als ik die poly 245 doe + de micro,s +de beugels + kabel. zit ik ook weer op zo,n 1900 euro.
zie je? het scheelt niet veel.
heb nu een offerte met:
* 6x 250 poly
* goodwe 1500ss
* kabels
* 2x valktriple
* minigroepenkast(voor op wasmachine aansluiting)
voor 2000 euro.
Verwijderd
Geen dank!ssjaak schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 09:14:

Vrouwlief hier is er ook erg blij mee.
Je geeft aan dat je in de loop van de dag schaduw krijgt, wanneer is dat moment?
Dat koepeltje zou ik trouwens lekker laten vervallen.

Verschil in omvormers 1~2kW en 2~3kW is prijstechnisch niet heel groot en volgens mij hanteren ze vaak eenzelfde spanningsbereik dus je kunt in dat geval gewoon rustig uitbreiden, enige risico is dat je misschien niet meer precies dezelfde panelen kunt vinden dus deze optie is denk ik vooral leuk als je op relatief korte termijn panelen bij gaat plaatsen en/of je voor populaire en goed verkrijgbare panelen kiest.
Als je een omvormer kiest met 2 trackers kun je eerst een setje parallel aansluiten, eventueel deze nog uitbreiden met een paneel per keer als dat lukt (ik zie nog een 'zinloos' afdakje?
Mocht het schaduwverhaal toch zwaar wegen dan gaat bovenstaande wellicht niet op maar het is een optie. Mocht het koepeltje behouden moeten blijven dan kun je er wellicht ook omheen werken.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2014 16:15 ]
klopt, weet niet of het mag maar hier is een link http://www.greenybros.com...voor-kleine-platte-daken/jack_ schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 16:10:
[...]
Die valk triple moet je me eens uitleggen...dan krijg je toch drie panelen achter elkaar?
dan kan ik er gemakkelijk meer kwijt, ook als de dakkoepel weg gaat. maareh budget blijft net zo klein.
dus heb nie centjes nie voor 12 panelen.
de schaduw komt zo rond 6 uur en begint bij het huis.
[ Voor 15% gewijzigd door ssjaak op 03-05-2014 17:07 ]
Verwijderd
2 valktriple's komen je op €400 en als je het goed wil doen doe je meteen 2 valkquattro's kijkend naar de toekomst maar jeetje, bijna €700... Daar kun je zelf best een hoop voor klussen.
Ik vind het mooie montagesystemen hoor maar je ziet er (bijna) niks meer van als het eenmaal ligt en je wilde toch zoveel mogelijk Wp voor je centen?

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Ik heb het nog eens wat beter opgemeten en ik kom op minimaal 9 cm. Met wat speling zit je dan inderdaad op 11 cm.migjes schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 15:31:
@Phony
ik heb op het laagst punt van de dakpan.
waar de haak vast zit.
tot de rails van clickfit.
65mm.
kijk ook eens in het vraag en aanbod topic.
reddo heeft 25 verlengde haken over.

Iemand een idee waar ik grotere haken kan halen? Clickfit of ander systeem. (mag via DM om het topic reclamevrij te houden). Ik wil eventueel wel nieuwe haken laten maken bij een metaalwerkplaats. Heeft iemand daarvoor nog tips?
PS: die haken van Reddo zien er goed uit, maar dan heb ik bij lange na nog niet genoeg voor 16 panelen.
Ik heb 1 verstelbare dakhaak gekocht en die op maat gezet als voorbeeld.
Dit zit met m10 aan de rails dus niet voor clickfit te gebruiken.
Misschien kun je de hoogte van deze haken verlengen met een stukje metaal zodat de rails hoger komt. Of plaats een blokje tussen de haak en de rails. Neem hiervoor bijvoorbeeld stukjes clickfit rails zodat de montage op het dak hetzelfde blijft. Dit kun je vooraf (op de grond) vastzetten aan de montagerail. In het uiterste kun je een volledige landscape montage met dubbele rail doen.
Dan zorgen dat je daar foto's van hebt voordat ze hem omwisselen.
Als die 270kWh alleen op je omvormer terug te vinden is geef ik je weinig kans.
Ja, die staat op mijn huidige meter. Telwerk nr 5. (Heb totaal 3 telwerken, nr 1,2 en 5)Niek_ schreef op maandag 05 mei 2014 @ 09:41:
Die 270kWh, staat die wel in je huidige meter?
Dan zorgen dat je daar foto's van hebt voordat ze hem omwisselen.
Als die 270kWh alleen op je omvormer terug te vinden is geef ik je weinig kans.
[ Voor 23% gewijzigd door sjimmie op 05-05-2014 10:20 ]
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Of je maar 1 string kan gebruiken is afhankelijk van de omvormer. Sommige moeten binnen bepaalde grenzen symmetrisch worden gebruikt. Bij sommige mag je wel 1 string weg laten maar dan mag/zal de andere maar 50% van het vermogen leveren.
Ik ken de Kostal Pico omvormers die mogen volledig asymmetrisch worden belast en ook 1 string kan het volledige vermogen aan.
Goed handleidingen lezen dus.
Zo, setje is besteld.ssjaak schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 12:56:
weer zo,n sukkel met vragen...................
de leverancier waar ik nu als eerste ben geweest (heb nog 4 offertes liggen) gaf aan dat een Goodwe een beter idee is, voor iets meer heb ik dan 6 panelen op een dure Valktriple met een Goodwe dus.(100 euro duurder) ben al maanden bezig dit forum door te lezen (en andere) en nu maakt iemand mij helemaal aan het twijfelen. dacht het net helemaal uitgedokterd te hebben
* wel of geen micro,s met 5 panelen portait
* of 6 met een Goodwe op een dure installatie?
voor iets meer als 100 euro meer.
hellupie?
hele weekend bezig geweest met een zakjap en teken papier.
het wordt :
* 6x250 poly
* de goodwe 1500ss
* de dure Valktriple stellage
* extra groepje op de wasmachine met 2 wandstekkers.
kom dan op 1.36 per Wp.
heb zelf gekeken voor een stellage te maken. maar als ik alles los koop ben ik maar 100 euro goedkoper uit. en nu blijft het wel staan met windkracht 12 zullen we maar hopen.
hout is duur en gaat werken, weet niet hoe panelen hier op reageren.(op het werken he?)
aluminium is duur en als ik het zelf maak niet stevig.
heb nog een paar offertes ontvangen maar nog steeds weinig verschil. Nu kan ik het zelf ophalen (is redelijk in de buurt) en als iets niet werkt zo door de winkelruit weer naar binnen ketsen
nou maar afwachten tot alles compleet is
(trappeltrappeltrappel)
Zo net liander en GC maar weer eens aan de lijn gehad. Helaas alle teruggeleverde energie op mijn digitale meter wordt niet vergoed. Pas wanneer ik een meter met 4 telwerken laat installeren, gaan ze het verrekenen. Afgelopen paar weken voor niets blij geweest met zonnig weer.basanca schreef op maandag 05 mei 2014 @ 09:19:
Sinds kort heb ik zonnepanelen op het dak liggen en ze aangemeld bij GC. Ik heb nu een digitale meter met 3 telwerken, waarvan 1 voor het terugleveren is. Nu geeft liander aan dat ik een meter moet hebben met 4 telwerken, omdat anders mijn teruglevering niet geregistreerd zou kunnen worden. Had al aangegeven dat ik geen slimme meter wil. ( ivm eventuele dynamische prijzing in de toekomst, welke nu al in de grootverbruikersmarkt plaats vindt). Nu wilt liander een "domme" digitale meter plaatsen met 4 telwerken. Zij kunnen mij niet echt vertellen waarom mijn oude meter niet geschikt zou zijn. Iemand eerder met dit bijltje gehakt? Wat ik mij ook afvraag: als mijn oude meter niet geschikt zou zijn, ben ik dan mijn opgewekte energie (270kW) kwijt?

Verwijderd
Werken van hout ben ik niet zo bang voor, dat doet het wel een beetje maar daar kan je in de constructie zelf al rekening mee houden. Aluminium is idd duur als je naar kant en klare profielen kijkt, alternatief daarvoor zijn bijv. metselprofielen e.d. die geregeld op marktplaats staan voor een habbekrats maar je hebt zo een leuk setje en plug and play is ook wat waard.ssjaak schreef op maandag 05 mei 2014 @ 15:50:
heb zelf gekeken voor een stellage te maken. maar als ik alles los koop ben ik maar 100 euro goedkoper uit. en nu blijft het wel staan met windkracht 12 zullen we maar hopen.![]()
hout is duur en gaat werken, weet niet hoe panelen hier op reageren.(op het werken he?)
aluminium is duur en als ik het zelf maak niet stevig.
heb nog een paar offertes ontvangen maar nog steeds weinig verschil. Nu kan ik het zelf ophalen (is redelijk in de buurt) en als iets niet werkt zo door de winkelruit weer naar binnen ketsen
Succes met wachten, wat is de levertijd?nou maar afwachten tot alles compleet is
(trappeltrappeltrappel)
Edit: Na een leuke mailwisseling en met toestemming van mijn kant gebruikt de leverancier van het paneel voor de tafel de foto's ervan nu in de advertentie.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2014 16:35 ]
levertijd is de extra groep. die komt ergens anders weg. de rest is op voorraad dus kan het misschien morgen of woensdag halen hoop ik.Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2014 @ 16:29:
[...]
[...]
Succes met wachten, wat is de levertijd?
Edit: Na een leuke mailwisseling en met toestemming van mijn kant gebruikt de leverancier van het paneel voor de tafel de foto's ervan nu in de advertentie.
heb het weerstation al van dak af, extra platen neergelegd en ongeveer gekeken waar precies het komt te staan.
nu nog even achter tegels aan. normaal staat marktpl.vol nu niks hier in de buurt. anders haal ik wat stoepranden. zijn nog zwaarder ook.
maakt het nog veel uit als ze 5-10 graden naar het oosten staan? ze liggen op 10 graden. kan wel recht op het zuiden maar dan staan ze iets scheef op het dak. had ergen,s zo,n schema gezien?
wordt nog gouden handel die zonnetafels van je. is niks voor mij ik kwijl tijdens het eten en dan blijf je poetsen.
Waar baseren ze dat op? Ben nu wel benieuwd, je hebt immers bewijs (op je huidige meter) dat je teruggeleverd hebt.basanca schreef op maandag 05 mei 2014 @ 16:27:
[...]
Zo net liander en GC maar weer eens aan de lijn gehad. Helaas alle teruggeleverde energie op mijn digitale meter wordt niet vergoed. Pas wanneer ik een meter met 4 telwerken laat installeren, gaan ze het verrekenen. Afgelopen paar weken voor niets blij geweest met zonnig weer.
Ja het is heel apart. De redenering is als volgt:Niek_ schreef op maandag 05 mei 2014 @ 16:53:
[...]
Waar baseren ze dat op? Ben nu wel benieuwd, je hebt immers bewijs (op je huidige meter) dat je teruggeleverd hebt.
"In het verleden hebben wij afgesproken dat alle energie die opgewekt is voor de goedkeuring van de meter komt te vervallen."
Met die zgn afspraak kan ik dus helemaal niks. Ze zeggen gewoon, dit is het...punt.
Misschien moet ik maar aangifte gaan doen van diefstal
[ Voor 6% gewijzigd door bassa21 op 05-05-2014 17:48 ]
Hier in de buurt heeft iemand de ombudsman aangeschreven met cc het energiebedrijf... ... Toen was het zo opgelostNiek_ schreef op maandag 05 mei 2014 @ 16:53:
[...]
Waar baseren ze dat op? Ben nu wel benieuwd, je hebt immers bewijs (op je huidige meter) dat je teruggeleverd hebt.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ja die energiebedrijven verzinnen van alles.BarryH schreef op maandag 05 mei 2014 @ 17:47:
[...]
Hier in de buurt heeft iemand de ombudsman aangeschreven met cc het energiebedrijf... ... Toen was het zo opgelost
Ik dacht een bedrag terug te krijgen en wat schrijven ze nu.
Beste klant,
We hebben in de begeleidende e-mail bij de jaar -en eindnota’s van april een verkeerde datum genoemd voor het uitbetalen van je tegoed. We storten voor 13 mei het tegoed op je rekening.
Onze excuses voor het ongemak.
Mijn energiedirect.nl
Ik zet m'n voorschotbedrag zo laag mogelijk en indien ik het voor elkaar krijg betaal ik in 1x achteraf.
Mocht dat achteraf betalen niet lukken, dan heb ik in ieder geval een zo laag mogelijk bedrag per maand. Die rentevrije lening is afgelopen en daarnaast heb ik er zo meer controle op wanneer ik m'n geld van het salderen krijg (direct dus en niet als de energieleverancier een keer zin heeft).
Dan moeten ze een door jouw ondertekende overeenkomst kunnen laten zien (bv. algemene voorwaarden) waarin je stelt daarmee bekend te zijn. Vergeet niet dat ze meesters zijn in het zoeken van uitvluchten en aan het lijntje houden als hen hen uitkomt. 3 telramen is voldoende want; laag tarief, hoog tarief en terugleveren. Daarbij (moet je even nazoeken) levert de netbeheerder de meters en de leverancier heeft het daar mee te doen tenzij deze 'slecht' is ( niet functioneert).basanca schreef op maandag 05 mei 2014 @ 17:40:
[...]
Ja het is heel apart. De redenering is als volgt:
"In het verleden hebben wij afgesproken dat alle energie die opgewekt is voor de goedkeuring van de meter komt te vervallen."
Met die zgn afspraak kan ik dus helemaal niks. Ze zeggen gewoon, dit is het... Punt
Vier telramen is waarschijnlijk voor in de toekomst handig voor hen.
Edit:
Kijkend naar de site van liander is het enige wat je moet doen melden dat je teruglevert, dan gaat het salderen beginnen (slimme of domme meter maakt niet uit). Lijkt me dus dat ze geen poot hebben om op te staan als je het netjes aangemeld hebt. Verwijs ze maar naar hun eigen site

[ Voor 13% gewijzigd door A4-tje op 05-05-2014 19:38 ]
Verwijderd
salderen vind plaats per aansluiting en niet per telwerk.
bij 1 telwerk word er gesaldeert naar hoog/laag, de week kent 2 laag en 5 hoog dagen
erg simpel dus.
toch mooi he die ferraris, dit is de stand, deal with it ....
daarom haten ze die meter.
het is best eens leuk aangifte te doen, een advocaat is niet nodig, en het zal 2 minuten duren
en de koffie is gratis, ik heb mijn leverancier en netbeheerder al 6x gedaagd, altijd komen ze dan snel met een feitelijk juist en correct voorstel, ze weten het wel hoor, ze proberen het gewoon.
2 vrienden van mij aan de evenaar in de stad van de zon mochten 72.000kWh (per persoon) niet krijgen,
ik heb ze geholpen, en eentje is ervan met zijn gezin naar aruba gegaan...
het is alleen wel zo dat we dit nog steeds toestaan allemaal, waarom ?
en ook : aanmelden is niet wettelijk verplicht, zo zijn woningen in de stad van de zon voorzien van pv,
voordat terugleveren.nl bestond, ze zijn ook niet geinformeerd hierover.
ik had in 2006 al flink wat pv, niemand verteld het mij, hoe moet ik dat nu vandaag weten ?
maar dan artikel 31c het is wet, het bestaat, en dient opgevolgd te worden.
http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_27-05-2013Artikel 31c
Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier de meterstand ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit
registreer je uren die je hieraan besteed, en laat die ook compenseren.
dit gelazer moet stoppen, NU.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2014 20:30 ]
Dit lijkt mij wel iets waar ik wat mee kan. Ik ga het morgen eens over deze boeg gooien bij GC en liander.Verwijderd schreef op maandag 05 mei 2014 @ 20:23:
verbruik salderen met opwek is wettelijk verplicht (artikel 31c), en niemand ontduikt de wet
salderen vind plaats per aansluiting en niet per telwerk.
bij 1 telwerk word er gesaldeert naar hoog/laag, de week kent 2 laag en 5 hoog dagen
erg simpel dus.
[...]
http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_27-05-2013
registreer je uren die je hieraan besteed, en laat die ook compenseren.
dit gelazer moet stoppen, NU.
Eric-pvt, a4-tje en anderen bedankt. Ik hou jullie op de hoogte van de uitkomst.
Dat heb ik al gedaan vanaf de eerste maand, elke maand invullen het eerste jaar tot ik stroom op 4,- had en nu gas terug naar 46, lager kan niet echt aangezien gas niet minder word dan een 600m3Niek_ schreef op maandag 05 mei 2014 @ 19:24:
Bij mij is in de afgelopen weken een lampje aangegaan, mede dankzij een aantal reacties hier op het forum.
Ik zet m'n voorschotbedrag zo laag mogelijk en indien ik het voor elkaar krijg betaal ik in 1x achteraf.
Mocht dat achteraf betalen niet lukken, dan heb ik in ieder geval een zo laag mogelijk bedrag per maand. Die rentevrije lening is afgelopen en daarnaast heb ik er zo meer controle op wanneer ik m'n geld van het salderen krijg (direct dus en niet als de energieleverancier een keer zin heeft).
Is dat niet een beetje veel om te betalen? Met 0 kWh / 600m3 kom je in totaal toch beneden de 40 euro per maand uit?Rol-Co schreef op maandag 05 mei 2014 @ 21:21:
[...]
Dat heb ik al gedaan vanaf de eerste maand, elke maand invullen het eerste jaar tot ik stroom op 4,- had en nu gas terug naar 46, lager kan niet echt aangezien gas niet minder word dan een 600m3
Bij Eneco zijn ze niet zo moeilijk trouwens: afgelopen jaar hebben ze ongevraagd het maandbedrag fors verlaagd, naar een bedrag waarvan ik dacht bij te moeten gaan betalen. Uiteindelijk zullen ze fors moeten terugbetalen, maar dat is niet hun schuld: als ik aan het isoleren ga kunnen ze het bedrag natuurlijk moeilijk inschatten.
Nou hij stond nog op 75 van vorig jaar voor 1280 m3 aan gas, maar die is ook gehalveerd inmiddels dus kon ik hem weer aanpassen.Bezuiniger schreef op maandag 05 mei 2014 @ 21:53:
[...]
Is dat niet een beetje veel om te betalen? Met 0 kWh / 600m3 kom je in totaal toch beneden de 40 euro per maand uit?
Lager accepteert de website niet, dan zou ik echt moeten bellen denk ik. Het is -1MW en 600 m3 denk ik op 1 aug wanneer ik de standen moet opgeven.
600 m3 x €0,64 + nog wat vaste kosten zal toch op een 560,- uitkomen zoiets.
Ik dacht slim te zijn en wees meteen op mijn recht om de slimme meter te weigeren.
Tja, helaas meneer, ivm leverproblemen van de leverancier is de domme digitale meter op dit moment niet leverbaar..
Wanneer wel dan?
Kan wel een week of 6 duren meneer...
De zogenaamde slimme meter is het dus geworden, je kunt geen kant op.
Achteraf maakt het mij niet zo veel meer uit, het is nu wel handig om verbruik en opwek te monitoren.
Het naar beneden aanpassen van je voorschot is weer een ander verhaal, omdat die energieratten (energieleverancier en netwerkbeheerder) zich achter mekaar blijven verschuilen.
Dit terwijl je kunt aantonen (en hun controleren) dat je op 0, of zelfs eronder uitkomt dit jaar.

2 x 3x4mm2 naar beneden (ymvk is denk ik het makkelijkst en misschien ook wel goedkoop als ik een paar buisjes zou moeten kopen voor de vd..)
of 1 x 3x6mm2 naar beneden en boven een extra (klein) groepen kastje..
eerste optie is denk ik het goedkoopste, kan evt ook maar 1 kabel en groep aanleggen, maar als ik de meterkast aanpassing niet zelf doe, moet ik de volgende keer daar weer iemand voor laten komen.
groepenkast is trouwens een abb hafonorm met busboard. Weet iemand hiervoor een geschikte kWh meter?
over aardlek lees ik verschillende verhalen... Heb er nu twee in de kast hangen, verdeeld over de twee busboards (denk ik), aan 1 kant kan ik er 1 groep bij hangen (past geen kwH meter meer) en aan de andere kant zijn nog drie posities vrij. volgens iemand anders zou aardlek voor die groep helemaal niet nodig zijn... Moet natuurlijk geen diepvries eruit knallen tijdens vakantie, maar helemaal geen aansluiten is dat verstandig?
In de huidige kast (busboard) kan ik in elk geval geen extra aardlek meer bij prikken volgens mij, tenzij ik nog losse automaten met schroefverbindingen aanschaf, maar heb geen idee of die kast dat pikt en die WEL gewoon op de rail past (lijkt me op zich wel, maar ik heb er nooit mee gewerkt). In het geval van extra aardlek nodig, is misschien een klein kastje boven op zolder een betere oplossing, dan wordt het in de huidige kast ook niet zo druk met extra kWh meters, 2x installatie automaten + aardlek..
als jullie nog tips hebben over deze aanpassingen, laat maar even weten.
[ Voor 14% gewijzigd door jack_ op 05-05-2014 23:18 ]
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.