Als het een oost-west zonder schaduw factoren is dan zou het wel met 1 MPP kunnen, daarnaast hebben de SF panelen een hogere spanning waardoor er met meer panelen parallel gewerkt wordt. In zekere zin is dat niet veel anders, behalve de orientatie.jack_ schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 16:00:
ik overweeg een oost west opstelling van 16 sf170's op een plat dak op 10 graden montage materiaal. Nu zag ik gisteren ergens een artikel op internet van iemand die het op een omvormer zette met 1 mpp en ergens zag ik dat databeestje dat misschien ook had. Dat ene artikel met mooie plaatjes erbij kan ik alleen nergens niet meer vinden.. Nu heb ik een paar vragen:
kan je stellen dat twee mpp's qua rendement altijd beter is en is het meer een kwestie van dat je een goedkopere omvormer kan nemen?
hoeveel kan je de omvormer onderdimensioneren met een oost west opstelling met deze panelen aangezien je aan de echte piek nooit tegelijk met alle panelen gaat zitten?
Toch kan het wel lonen om een omvormer met 2 MPP ingangen te nemen zoals de Growatt 2500MTL, dan kan je eventueel nog ongelijk verdelen. 3x4 + 1x4 bijvoorbeeld. Zeker als je de keuze hebt zou ik dat zeker aanraden.
Door de lage hoek van 10 graden kan je stellen dat je regelmatig het volledige vermogen benaderd. In de wintermaanden zal het echter een fractie zijn, maar dat is niet zo raar voor oost-west, die vallen hard af.
Helaas geef je niet genoeg informatie voor een goed vergelijk. Geef de opbrengst anders in kWh/kWp zoals in het productie topic, wellicht is dat ook een goed plek om te vergelijken.goddegoddeot schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 16:11:
Ik kwam net terecht op de site van siderea en zag daar de opbrengsten over maart met bij een gemiddelde oriëntatie opbrengst van 94 KWh. Ik haal nog geen 75 kWh, oriëntatie op het zuiden, hoek van 15 graden. Is er een probleem met mijn pv installatie?
[ Voor 17% gewijzigd door databeestje op 22-04-2014 16:22 ]