Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 119 Laatste
Acties:
  • 733.783 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:16
"Misschien kun je er ook even bij vermelden wat je punt is hier. De energieboer kan de meter blokkeren. Ja, en? Waarom zou hij dat doen? Ja, als ik mijn rekening niet betaal maar dan is het nog terecht ook."

Terecht? Dan heb je blijkbaar nog nooit de administratiepuinhoop van een energiemaatschappij ontmoet.
Met een slimme meter had ik een een goede kans gehad om geblokkeerd te worden. ( hoewel de energieboeren nu natuurlijk in deze overgangsperiode echt pagus zijn om het ware gezicht van de slimme meter te tonen)
Omdat ik inderdaad niet meer betaal. Dit omdat ik nog steeds geen juiste jaarafrekening heb ontvangen. Duurt nu al 3 maanden en onmiddellijk wel aanmaningen met extra kosten, dreigen met deurwaarder en een idioot nieuw voorschotbedrag met een post betalingsregeling.
Niks geen regeling getroffen, want ik moet heel veel teveel betaald voorschot terug ontvangen.

Een slimme meter is inderdaad vooral slim voor de energieboer en de overheid.
Mijn ervaring is dat vrijwel niemand waar die hangt dat ding begrijpt of zelfs zou willen begrijpen. Laat staan die gegevens gebruiken.

In een positief denken is een slimme meter een must. In die gedachte steun ik het ding, maar nooit en te nimmer in de handen van een leverancier of overheid. Dus alleen in handen van een zelfstandig en onafhankelijk platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:40
ook ik ga aan de zonnepanelen. Al een weekje of twee aan het verdiepen. Groot plat dak is 5,80 x 5,80 en daar zou ik willen beginnen om een opstelling te maken. Met standaard paneelgrootte en een zuidopstelling krijg ik daar 9 panelen kwijt (3 rijen van 3 landscape) op hoek van 10 graden met 50 cm tussen ruimte.

overweeg ook een oost west opstelling. En nu ik wat aan het lezen ben ook een oostwest opstelling met solar frontier panelen. Met die afmetingen krijg ik er met 16 kwijt (4 rijen van 4) en dan hou ik nog zelfs wat ruimte over voor wat extra's in de toekomst. dan ook geen of minimaal last van het pijpje en dan zet ik alles op de grens van de buren en aan de muurkant hou ik dan nog anderhalve meter over. Iets duurder qua panelen natuurlijk en een duurdere omvormer qua vermogen en vanwege de twee mpp trackers.

Afbeeldingslocatie: http://i1067.photobucket.com/albums/u437/espacedriver/diverse%20forum%20uploads/grootdak_zps5d9ff0ce.jpg

wat denken jullie ervan? ben nog offertes op aan het vragen, en zie al wat mede forummers vergelijkbare dingen opvragen, zal de verhalen verder gaan lezen! Heb ook nog een ander plat dak op zuiden (1 verdieping lager) van 5,80 x 2,80... wil eerst op grote dak beginnen en ben bang als het dan nog meer gaat kriebelen, dat dak er ook aan moet geloven ;-) overigens zit ik in omgeving Venlo.

met een zuidopstelling heb ik ook nog aan een schans zitten te denken, maar ook dat is qua materiaal natuurlijk weer duurder. Zag net een tweaker hier die het zelf heel mooi had gemaakt, top hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
jack_ schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 22:39:
ook ik ga aan de zonnepanelen. Al een weekje of twee aan het verdiepen. Groot plat dak is 5,80 x 5,80 en daar zou ik willen beginnen om een opstelling te maken. Met standaard paneelgrootte en een zuidopstelling krijg ik daar 9 panelen kwijt (3 rijen van 3 landscape) op hoek van 10 graden met 50 cm tussen ruimte.

overweeg ook een oost west opstelling. En nu ik wat aan het lezen ben ook een oostwest opstelling met solar frontier panelen. Met die afmetingen krijg ik er met 16 kwijt (4 rijen van 4) en dan hou ik nog zelfs wat ruimte over voor wat extra's in de toekomst. dan ook geen of minimaal last van het pijpje en dan zet ik alles op de grens van de buren en aan de muurkant hou ik dan nog anderhalve meter over. Iets duurder qua panelen natuurlijk en een duurdere omvormer qua vermogen en vanwege de twee mpp trackers.

[afbeelding]

wat denken jullie ervan? ben nog offertes op aan het vragen, en zie al wat mede forummers vergelijkbare dingen opvragen, zal de verhalen verder gaan lezen! Heb ook nog een ander plat dak op zuiden (1 verdieping lager) van 5,80 x 2,80... wil eerst op grote dak beginnen en ben bang als het dan nog meer gaat kriebelen, dat dak er ook aan moet geloven ;-) overigens zit ik in omgeving Venlo.

met een zuidopstelling heb ik ook nog aan een schans zitten te denken, maar ook dat is qua materiaal natuurlijk weer duurder. Zag net een tweaker hier die het zelf heel mooi had gemaakt, top hoor!
een snelle berekening:
als je 580cm hebt en je doet de oost-west op 20 graden en je neemt "standaard" 250Wp panelen van 166X99.
dan heb je ruimte genoeg om 6 rijen te maken. (1 paneel weg laten voor het pijpje)
en dan 3 naast elkaar.

dat maakt 17X250Wp = 4250Wp.
dit kan al goed op een power-one 3.0/sma3000.
klinkt al aardig als onder dimensioneren, maar door oost-west (en 20 graden) valt dit reuze mee.

nu kun je ook 270Wp to 290Wp panelen gebruiken en dan een iets zwaardere omvormer.
b.v. een power-one 3.6 of sma3600.

het zelfde trucje kun je ook nog doen met SF panelen.
word dan wel erg lastig, want die hebben stringen van gelijke lengte nodig.
die zou je eens moeten uit tekenen, dan kunnen we kijken of het ook kan.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:31
Heerlijk toch, dat wij als land het ons kunnen permitteren om een eend te redden :)
Elders in de wereld had ie op tafel gestaan 's avonds onder luid gejuich van de 12 hongerige kinderen :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:45
timag schreef op donderdag 17 april 2014 @ 19:59:
Enthousiast ....

Nog een andere vraag: ik las her en der ook wat over de combinatie groendak en zonnepanelen. Op zich klinkt het mooi, het isoleert extra, de omgeving wordt groener en je krijgt er nog subsidie voor ook. De onderlaag werkt ook gelijk als ballast voor de standaarden voor de zonnepanelen. Zijn er meer mensen die zo'n combinatie hebben? Bevalt dat?
Groendak komt niet onder je zonnepanelen te liggen maar er omheen. Dit om de doodsimpele reden dat het groen (mos/sedum) ook zonlicht nodig heeft.
Daarbij doet een Groendak wel iets aan isolatie maar belangrijker is dat het dan je dakbedekking beschermt waardoor deze, naar men nu zegt, 1,5 keer zo lang mee gaat (30 jaar). Tijd moet uitwijzen of dit klopt.
Belangrijker is dat groendaken zorgen voor een waterbuffer tbv de riolering en een betere luchtkwaliteit. Maar goed dat is weer wat anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
@migjes, bedankt voor het meedenken. Van die SF is dat omdat je die stringen deels parallel zet ofzo? Heb nog geen offertes binnen van een setup met SF panelen.

Wat houden jullie als minimale afstand aan op 8 tot 9 meter hoogte omgeving Venlo op even plat dak. Dak been zelf nog opstaande rand van 20 tot 30 breed en denk zeker 15 hoog.

Vond de SF mooier en het mag best ietsje meer kosten zeker als het idd harder rendeert.

Had nog niet met 20 graden gerekend. Wilde vanwege optische reden liever 10 graden en bij een oost west zie ik ook vaker 10 graden gebruikt worden, of is dat onzin?

Zal het eens intekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@jack_
als je oost-west doet met 10 graden, kun je de omvormer minder onder dimensioneren.
maak je de hoek groter heb je in eens een stuk meer ruimte en kun je met een goedkopere/kleinere omvormer af.
voorbeeldje van mijn dak (toevallig niet de beste dag):
1900Wp op oost en 1950Wp op west beide op 45 graden:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/16-4-2014.jpg

minimale afstand tot de dak rand.
0 cm. >:)
maar voor vergunnings-vrij moet de hoogte van het paneel van de dak rand blijven.
en dat met een hoek van 45 graden.
dus waar de panelen het laagst zijn kan de afstand bij na 0cm zijn.
de hoge kant moet dan wel op het dak zitten met wat afstand tot de rand.
(als je net over het grensje gaat, dan weet ik van niks. niemand die je hier zal aan geven als je dat wel doet, hoor. we geven het allen maar aan, en als je het negeert kijken wij de andere kant op. >:) )

SF rendeert niet echt harder.
vind ze best prijzig, en je hebt er veel m2 voor nodig. (laag cel rendement)
mijn panelen hebben net zo veel m2 als een SF maar dan zijn ze wel 195Wp in plaats van 170Wp.
(en dat zijn al weer oudjes vergeleken met wat er nu mogelijk is)
en ja je zult een aantal stingen parallel moeten maken met die panelen.
dus dat beperkt vaak veel mogelijkheden.

verder, je installeert op een plat dak?
zie je die panelen eigenlijk wel?
waarom dan letten op de looks?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
Ja klopt plat dak. Misschien als ik zou verhuizen en de panelen mee zou nemen.. En hoewel minder wp, meer kWh. Met 10 graden zie je het zeker niet met 20 graden zal je misschien wel wat zien.. Zeker met een oost west vanaf de wegkant. Met oostwest 3 traditionele panelen zit ik op zon 5 meter en met 4 SF ook op 5 meter, dus elke kant 40 cm vrij. En dat is de kant Waar ze dan met de hoeken tegen elkaar worden gezet, zal het anders binnenkort een keer uit tekenen. Met die 10 of 20 graden maakt dat qua vermogen dan zoveel uit en vervolgens om te onder dimensioneren? Dacht dat het maar om paar procent verschil ging..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:41
Weer een stapje verder in de zoektocht. Van een medetweaker voor een mooie prijs een chint 1.5 overgenomen.

Qua ruimte zou ik 8 - 10 SF panelen kwijt kunnen of 5 a 6 poly panelen. Montage zal volledig vlak zijn (huurhuis, schuur)

De chint heeft een max voltage van 450dc, met vrieskou zou ik dan met SF frontiers problemen kunnen krijgen met de Voc? Op 25 graden zit het dan rond de 430dc, maar op -10 zou ik dan 10% hoger zitten? Solar frontiers schijnen het bij 0 graden montage wel erg goed te doen..?

5 Poly panelen geeft een Voc van ongeveer 190 volt en bij Vmpp 155. Dit is aan de onderkant van de MPP werking van de chint 1.5

Bij 6 panelen moet ik een stukje van het dak van de buren meenemen (dat is allicht te overleggen, maar heeft niet de voorkeur)

Kortom, wie geeft mij het laatste setje.

[ Voor 7% gewijzigd door jantje112 op 20-04-2014 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jack_ schreef op zondag 20 april 2014 @ 10:55:
Ja klopt plat dak. Misschien als ik zou verhuizen en de panelen mee zou nemen.. En hoewel minder wp, meer kWh. Met 10 graden zie je het zeker niet met 20 graden zal je misschien wel wat zien.. Zeker met een oost west vanaf de wegkant. Met oostwest 3 traditionele panelen zit ik op zon 5 meter en met 4 SF ook op 5 meter, dus elke kant 40 cm vrij. En dat is de kant Waar ze dan met de hoeken tegen elkaar worden gezet, zal het anders binnenkort een keer uit tekenen. Met die 10 of 20 graden maakt dat qua vermogen dan zoveel uit en vervolgens om te onder dimensioneren? Dacht dat het maar om paar procent verschil ging..
ik zie bij jouw een mogelijkheid tot een zekere 4250Wp met gewone panelen.
met SF weet ik het nog niet (misschien wel misschien niet, maar het beperkt de mogelijkheden, maar of dat een probleem is weet ik nog niet.)
om ongeveer gelijk te komen met SF heb je ongeveer 3700Wp nodig om de zelfde hoeveelheid kWh te halen. (en je moet eigenlijk ook nog kijken naar het prijs verschil)

op een zuid set kun je vrijwel straffeloos zoon 30% onder dimensioneren.
je moet dan wel accepteren dat soms de omvormer op zijn max zit.
dan kun je op een 3300W omvormer (power-one 3.0) al de 4250Wp hangen.
maar dan ook nog oost-west (zie mijn grafiek) red je het al +/- zonder onder dimensioneren.

leuk detail in mijn grafiek. west heeft 50Wp meer, maar s'middags zijn de panelen gewoon al een stukje warmer en doet hij toch nog 100W minder als oost. ;)
dat komt dan mooi uit je hebt dan net een paneeltje meer op west. ;) (op oost valt er 1 paneel weg vanwege pijp.)

maar er zijn vele afwegingen die je moet maken,
teken het uit, en plan een leuke set voor je dak.
tijd brengt raad, haast is zelde goed. ;)
(misschien wil je wel als je gaat verhuizen, je panelen met het huis mee verkopen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jantje112 schreef op zondag 20 april 2014 @ 11:34:
Weer een stapje verder in de zoektocht. Van een medetweaker voor een mooie prijs een chint 1.5 overgenomen.

Qua ruimte zou ik 8 - 10 SF panelen kwijt kunnen of 5 a 6 poly panelen. Montage zal volledig vlak zijn (huurhuis, schuur)

De chint heeft een max voltage van 450dc, met vrieskou zou ik dan met SF frontiers problemen kunnen krijgen met de Voc? Op 25 graden zit het dan rond de 430dc, maar op -10 zou ik dan 10% hoger zitten? Solar frontiers schijnen het bij 0 graden montage wel erg goed te doen..?

5 Poly panelen geeft een Voc van ongeveer 190 volt en bij Vmpp 155. Dit is aan de onderkant van de MPP werking van de chint 1.5

Bij 6 panelen moet ik een stukje van het dak van de buren meenemen (dat is allicht te overleggen, maar heeft niet de voorkeur)

Kortom, wie geeft mij het laatste setje.
probeer eens te kijken naar panelen met 5" cellen.
die heb je van +/- 250Wp en 200Wp.
dat geeft een hogere Vmpp.
(hebben we afwijkende maten, dus let op)
je ziet ze wat minder tegenwoordig, ik kan zo snel geen voorbeeld vinden van leverancier of merk.

edit:
voorbeeldje van een 200Wp variant.
http://www.sun-solar.nl/?...nepanelen-voor-1-6-5-euro
en iets in de 250Wp variant.
http://www.sun-solar.nl/?...nepaneel-prijs-2-2-9-euro
en vast nog meer mogelijk, zoek maar eens rond.

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 20-04-2014 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
@jantje112 wilde reageren maar dacht achteraf dat het misschien nergens op sloeg dus post even verwijderd

[ Voor 73% gewijzigd door jack_ op 20-04-2014 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:36

mb1

jack_ schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 22:39:

[afbeelding]

Wat ik ervan denk......
Zou je niet eerst kijken naar je verbruik en dit met ons delen alvorens je allerlei constructies bedenkt om je dak zo vol mogelijk te leggen?
Aangezien alles wat afwijkt van zuid ten koste gaat van de netto opbrengst zou ik persoonlijk pas oost/west constructies overwegen als ik met zuid ligging niet aan de verwachte jaaropbrengst zou kunnen komen!
Volgens mij heb je met de twee daken zat oppervlakte om een leuke set op zuid te plaatsen welke het verbruik van een flink gezin kan opwekken.
Voordeel van oost/west, welke de grafiek van Migjes schitterend laat zien is een veel vlakkere opbrengst over de dag gezien.
Maar dit is in mijn ogen pas een voordeel op het moment dat het salderen zoals nu, niet meer mogelijk zal zijn.
Tegen die tijd overweeg ik ook nog een set op ZO op het dak van mijn garage, dit als aanvulling op mijn Solar Frontier ZW set welke er alweer bijna een maand ligt....... zie http://public.solarmonito...d/system/H1UVX/VpcHVMJr5X (ja dat kriebelen begint al heel snel nadat je de eerste kWh hebt opgewekt ;) ).
Maar dat gaat dan ook tegen die tijd gepaard met maatregelen om het overschot nuttig in te kunnen zetten!
En de looks ja dat kun je alleen zelf beslissen voor het lage dak wellicht een puntje.
Ik weet wel dat ik al heel wat mensen uit de wijk op de stoep heb gehad welke zich afvroegen wat voor een prachtige panelen ik wel niet op het dak heb en wat dat wel niet gekost had.
Als ik ze dan vertel dat het in mijn geval qua prijs niet goedkoper of duurder was dan offertes van "andere" panelen krijg ik steevast te horen dat het er wel erg hoogwaardig en duur uitziet.
Kijk maar eens rustig rond en overhaast niets.
Persoonlijke overweging van mij (en nog enkelen met mij) om voor SF te gaan was de combinatie van panelen met Steca (hoog voltage hoog rendement) omvormer welke als set met 10 jaar garantie wordt geleverd.
Dat die Steca ook echt een hoog rendement heeft is mij afgelopen dagen wel duidelijk geworden!
Hij is helemaal van kunststof (waardeloze warmte afgifte) en ik heb de interne temperatuur nog niet boven de 40° op zien lopen(waarbij de buitenkant nauwelijks warm wordt), niet bij vollast afgelopen woensdag en ook niet bij andere %
Er waren wat bemerkingen over de montage bij mij hier op het forum, maar ik durf inmiddels te stellen dat het ding in een afgesloten keukenkastje nog prima werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
jack_ schreef op zondag 20 april 2014 @ 14:34:
@jantje112 wilde reageren maar dacht achteraf dat het misschien nergens op sloeg dus post even verwijderd
Alle input is welkom, dus alle input is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:59

Barrycade

Through the...

Ik heb 10 SF's in 2 strings paralel, maar die zou je niet op je Chint zo kunnen aansluiten, die schommelen nu in de zon al >460V. Dus daar zal je dan 3x3 van moeten maken. Kost wat meer kabel en connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 18:48

swat!

computeraar

Het virus heeft weer toegeslagen, dus ik ben aan het rondkijken hoe ik het beste mijn huidige set kan aanvullen :9

Op dit moment heb ik 9 * 250Wp op 200 graden (ZZW) liggen.
Daarbij zou ik op een aparte string nog 3* 255Wp willen bijleggen welke naar het westen gericht zou worden.

Ik weet dat er op piekmomenten gecapped zal worden, maar de huidige set ligt op 200 graden ZZW (onder een hoek van 20 graden) dus daar haal ik het maximale toch niet uit.

De voc komt uit op (9*37.7) 335,7 + (3*60,27) 180,81 = 516,51V
Volgens de specs van de SMA2500HF is dat binnen de limieten en dus imo geen probleem.

Is het verstandig om dit aan te sluiten op de bestaande SMA2500 HF? Of zie ik iets over het hoofd waardoor ik toch beter voor een aparte omvormer zou kunnen gaan?

[ Voor 5% gewijzigd door swat! op 20-04-2014 17:54 ]

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:04

databeestje

Von PrutsHausen

swat! schreef op zondag 20 april 2014 @ 17:52:
Het virus heeft weer toegeslagen, dus ik ben aan het rondkijken hoe ik het beste mijn huidige set kan aanvullen :9

Op dit moment heb ik 9 * 250Wp op 200 graden (ZZW) liggen.
Daarbij zou ik op een aparte string nog 3* 255Wp willen bijleggen welke naar het westen gericht zou worden.

Ik weet dat er op piekmomenten gecapped zal worden, maar de huidige set ligt op 200 graden ZZW (onder een hoek van 20 graden) dus daar haal ik het maximale toch niet uit.

De voc komt uit op (9*37.7) 335,7 + (3*60,27) 180,81 = 516,51V
Volgens de specs van de SMA2500HF is dat binnen de limieten en dus imo geen probleem.

Is het verstandig om dit aan te sluiten op de bestaande SMA2500 HF? Of zie ik iets over het hoofd waardoor ik toch beter voor een aparte omvormer zou kunnen gaan?
Nee, niet doen, scoor ergens een mastervolt Soladin 600 oid voor die 3 panelen, of wellicht een micro.

Ik heb een test gedaan met panelen op west maar waarbij er 2 van de 8 een lagere hoek hebben, de effecten zijn zeer groot. In jouw geval is het nog een andere orientatie ook, waardoor je voor een groot deel van de dag de rest van de string naar beneden trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan ik hier een vraag stellen over open klem spanning en het inschakelen van een inverter enzo _?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 10:10
Het lijkt erop dat het probleem met de missende opbrengst in de monitoring van Enecsys is opgelost, de afgelopen 2 dagen weer een prachtige sinus-vormige curve gezien, daar waar er de afgelopen weken wat happen uit ontbraken. Anderen met Enecsys hier ook die ervaring?

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op zondag 20 april 2014 @ 18:42:
kan ik hier een vraag stellen over open klem spanning en het inschakelen van een inverter enzo _?
Schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

okay , thanks ..

ik heb deze week een G.E svt pvin04ks binnen gekregen en 12 panelen van 240 watt suntillite

en wilde dus twee strings van 6 panelen maken .

vreemde is dat deze inverter wel de panelen ziet , een spanning meet van b.v 190 volt , maar zodra hij aan het net wil koppelen valt de spanning terug klikt en probeert opnieuw te koppelen ..

pas toen de panelen echt volop in de zon stonden ging de inverter z,n werk doen..

is dit normaal ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2014 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op zondag 20 april 2014 @ 19:12:
okay , thanks ..

ik heb deze week een G.E svt pvin04ks binnen gekregen en 12 panelen van 240 watt suntillite

en wilde dus twee strings van 6 panelen maken .

vreemde is dat deze inverter wel de panelen ziet , een spanning meet van b.v 190 volt , maar zodra hij aan het net wil koppelen in klikt de spanning terug valt en weer opnieuw probeert te koppen ..

pas toen de panelen echt volop in de zon stonden gingen de inverter z,n werk doen..

is dit normaal ?
190 Volt is niet erg veel voor open klem spanning, en zodra deze zijn MPP gaat zoeken zakt deze aanzienlijk terug. De open klemspanning van een gemiddeld 6 inch cel paneel is 36 Volt, de MPP spanning is dan circa 30 Volt, en dan is 180 Volt niet genoeg. De spanning zakt nog verder terug naarmate de temperatuur toeneemt.

Je zal deze dan alle 12 in serie moeten zetten op de meest gangbare omvormers. Pak wel eerst de datasheet van de omvormer erbij, daar staat namelijk in wat de grenzen van de omvormer zijn.

Het lijkt erop dat je op de rand van de ondergrens zit van de omvormer met de spanning.

Edit: Is het deze? http://www.gepowercontrol...controlling/22/32629.html
een 4.4kW omvormer voor 12x240 ~= 2880Wp is wel een beetje fors.
Deze heeft een minimum van 150 Volt, deze kan ik de zomer zomaar uitvallen.

Je kan hier veilig 12 stuks in serie op 1 aansluiting plaatsen.

[ Voor 10% gewijzigd door databeestje op 20-04-2014 19:22 . Reden: Omvormer type ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op zondag 20 april 2014 @ 19:18:
[...]

190 Volt is niet erg veel voor open klem spanning, en zodra deze zijn MPP gaat zoeken zakt deze aanzienlijk terug. De open klemspanning van een gemiddeld 6 inch cel paneel is 36 Volt, de MPP spanning is dan circa 30 Volt, en dan is 180 Volt niet genoeg. De spanning zakt nog verder terug naarmate de temperatuur toeneemt.

Je zal deze dan alle 12 in serie moeten zetten op de meest gangbare omvormers. Pak wel eerst de datasheet van de omvormer erbij, daar staat namelijk in wat de grenzen van de omvormer zijn.

Het lijkt erop dat je op de rand van de ondergrens zit van de omvormer met de spanning.
oke , ik krijg nu net ook te lezen van de leverancier dat de mppt niet 150 is , maar net onder de 180volt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Wat een grote omvormer (4000W) voor 2880Wp? Bewust?

http://www.gpceurope.com/...series-pvin04ks-4000w-457

Dc ingang 150-500V mppt bereik tot 450V

[ Voor 58% gewijzigd door Rol-Co op 20-04-2014 19:27 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 20 april 2014 @ 19:25:
Wat een grote omvormer (4000W) voor 2880Wp? Bewust?
nee , niet bewust om de grote , wel om de prijs .., maar goed aangezien de specs afwijken van de werkelijkheid , mag ik hem terug doen.

maar ja , wat koop je voor 500 euro met twee mppt en 2880 wp mooi aan kan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 20 april 2014 @ 19:29:
[...]

nee , niet bewust om de grote , wel om de prijs .., maar goed aangezien de specs afwijken van de werkelijkheid , mag ik hem terug doen.

maar ja , wat koop je voor 500 euro met twee mppt en 2880 wp mooi aan kan ?
Het is basic gewoon een effekta, die heb ik weg gedaan voor 400,- en zie ze regelmatig.
Voor 100,- meer had ik een steca 2300 coolcept voor je gehad, ook mooi voor die grootte aan panelen.

Zet hem wel op parallel en maak de lussen van 2e mppt naar de b aansluiting anders heb je maar max 2100W op 1 tracker.
Zie handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 20 april 2014 @ 19:33:
[...]

Het is basic gewoon een effekta, die heb ik weg gedaan voor 400,- en zie ze regelmatig.
Voor 100,- meer had ik een steca 2300 coolcept voor je gehad, ook mooi voor die grootte aan panelen.

Zet hem wel op parallel en maak de lussen van 2e mppt naar de b aansluiting anders heb je maar max 2100W op 1 tracker.
Zie handleiding.
nou dat wilde ik dus net schrijven .. , handleiding uitvoerig gelezen (plaatjes gekeken )

dat van effecta wist ik , heb ook hun software update erop gezet gisteren..

ik mag de koop nog ongedaan maken, maar ben ff de weg kwijt ..

probleem is , ik heb voor 6 panelen ruimte op m,n dak zuid west 35 graden , en op 2.60 meter hoogte ruimte in m,n tuin om stellage te bouwen voor de andere panelen in de zelfde richting , alleen krijgen ze niet op de zelfde tijden de zon te zien ..

tja , ik hoor net de inverter weer klikken , hangen 12 panelen aan en het is niet donker , dan zou alleen van het licht toch wat stroom gemaakt moeten worden ?? dat stomme Chineese ding van 500watt op twee paneeltjes doet nog wel een paar watts leveren ..

of ben ik nu te krenterig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

6 panelen is gewoon te laag voor 1 mppt, zeker als het nog warmer gaat worden gaat je systeem waarschijnlijk helemaal niet aan.
Het zou wel gaan met een omvormer die een lager bereik heeft maar is lastiger te vinden, kan je geen 2-4 panelen meer kwijt op 1 mppt/dak/plek ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

databeestje schreef op zondag 20 april 2014 @ 18:08:
[...]

Nee, niet doen, scoor ergens een mastervolt Soladin 600 oid voor die 3 panelen, of wellicht een micro.

Ik heb een test gedaan met panelen op west maar waarbij er 2 van de 8 een lagere hoek hebben, de effecten zijn zeer groot. In jouw geval is het nog een andere orientatie ook, waardoor je voor een groot deel van de dag de rest van de string naar beneden trekt.
Waarom zou ik de rest van de string naar beneden trekken? De 2500HF kan 3 2 aparte strings aan en deze set wil ik dan ook op een aparte string willen aansluiten.

Beïnvloeden de 2 strings elkaar in dat geval?

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 20 april 2014 @ 19:55:
6 panelen is gewoon te laag voor 1 mppt, zeker als het nog warmer gaat worden gaat je systeem waarschijnlijk helemaal niet aan.
Het zou wel gaan met een omvormer die een lager bereik heeft maar is lastiger te vinden, kan je geen 2-4 panelen meer kwijt op 1 mppt/dak/plek ?
lengte van het dak is maar 4.5 meter en op 2 meter van de nok zit een kapel , verderop m,n schoorsteen van de houtkachel , op de dakkapel staan al twee panelen op een kleine omvormer. dus misschien 7 panelen , en dat werkt dan ook nog niet .. denk ik .
naast de dakkapel heb ik wel plek , maar die trekt een dikke schaduw rond 16.30 tot einde zon..

een mppt van 120 tot 450 zou mooi zijn en een inverter toch flexibeler maken? en misschien minder efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 20 april 2014 @ 20:08:
[...]

lengte van het dak is maar 4.5 meter en op 2 meter van de nok zit een kapel , verderop m,n schoorsteen van de houtkachel , op de dakkapel staan al twee panelen op een kleine omvormer. dus misschien 7 panelen , en dat werkt dan ook nog niet .. denk ik .
naast de dakkapel heb ik wel plek , maar die trekt een dikke schaduw rond 16.30 tot einde zon..

een mppt van 120 tot 450 zou mooi zijn en een inverter toch flexibeler maken? en misschien minder efficiënt.
De effekta wil het liefst 360V dus dat betekend alle 12 de panelen, die 6 komt altijd slecht uit omdat de meeste omvormers 120v nodig hebben om te starten en een bereik van 120V /150V tot 450V /500V.

Dus je hebt best een lastig verhaal hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anders kwam ik niet op tweakers , als het makkelijk was ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op zondag 20 april 2014 @ 19:49:
[...]

nou dat wilde ik dus net schrijven .. , handleiding uitvoerig gelezen (plaatjes gekeken )

dat van effecta wist ik , heb ook hun software update erop gezet gisteren..

ik mag de koop nog ongedaan maken, maar ben ff de weg kwijt ..

probleem is , ik heb voor 6 panelen ruimte op m,n dak zuid west 35 graden , en op 2.60 meter hoogte ruimte in m,n tuin om stellage te bouwen voor de andere panelen in de zelfde richting , alleen krijgen ze niet op de zelfde tijden de zon te zien ..

tja , ik hoor net de inverter weer klikken , hangen 12 panelen aan en het is niet donker , dan zou alleen van het licht toch wat stroom gemaakt moeten worden ?? dat stomme Chineese ding van 500watt op twee paneeltjes doet nog wel een paar watts leveren ..

of ben ik nu te krenterig :)
Steca 2000 zien te vinden, 2x 1000Wac, vanaf 80 Volt.
Growatt 2500 MTL, vanaf 100 Volt, 120 MPPT
http://www.solarnrg.nl/do...t-2500-3000-mtl-2mppt.pdf
swat! schreef op zondag 20 april 2014 @ 19:57:
[...]

Waarom zou ik de rest van de string naar beneden trekken? De 2500HF kan 3 2 aparte strings aan en deze set wil ik dan ook op een aparte string willen aansluiten.

Beïnvloeden de 2 strings elkaar in dat geval?
Nope, het is 1 MPPT, deze zitten gewoon parallel. Ik heb een 2000HF, mij hou je niet voor de gek :)

Je kan de 3 panelen wel aansluiten maar het doet gewoon geen moer, en in serie zetten met de bestaande 9 moet je niet doen. Je moet me maar geloven.

[ Voor 27% gewijzigd door databeestje op 20-04-2014 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 20 april 2014 @ 20:16:
[...]

De effekta wil het liefst 360V dus dat betekend alle 12 de panelen, die 6 komt altijd slecht uit omdat de meeste omvormers 120v nodig hebben om te starten en een bereik van 120V /150V tot 450V /500V.

Dus je hebt best een lastig verhaal hier.
wat nog wel kan is , alle panelen van het dak en van de tuin het zelfde richten , (ik moet dat nog bouwen )

alleen krijgen de panelen beneden dan eerder zon , zo,n 2.5 uur , vanaf 8.00 en het dak vanaf 10.00 , daarna vallen de panelen beneden eerder in schaduw door een boom vanaf 17.30 tot 19.00....

ik kan het ook zo maken dat ik ze alle 10 -12 beneden plaats .. maar dan heb ik in de winter mega slecht e horizon .. bomen schaduw .. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 20 april 2014 @ 20:18:
anders kwam ik niet op tweakers , als het makkelijk was ...
Met een lastig verhaal bedoel ik eigenlijk dat het niet kan, slechte combi tenzij alle panelen in 1 string en dezelfde hoek en oriëntatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 20 april 2014 @ 20:25:
[...]

Met een lastig verhaal bedoel ik eigenlijk dat het niet kan, slechte combi tenzij alle panelen in 1 string en dezelfde hoek en oriëntatie.
ik begreep je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op zondag 20 april 2014 @ 20:24:
[...]

Steca 2000 zien te vinden, 2x 1000Wac.
Growatt 2500 MTL
hoe schat je de prijzen in voor dergelijke inverters , mits te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op zondag 20 april 2014 @ 20:28:
[...]

Google?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja sorry tuulk , en al gedaan..

is dit ook een optie ? Power-One PVI-3.0-TL-OUTD-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

databeestje schreef op zondag 20 april 2014 @ 20:24:
[...]

Steca 2000 zien te vinden, 2x 1000Wac, vanaf 80 Volt.
Growatt 2500 MTL, vanaf 100 Volt, 120 MPPT
http://www.solarnrg.nl/do...t-2500-3000-mtl-2mppt.pdf

[...]

Nope, het is 1 MPPT, deze zitten gewoon parallel. Ik heb een 2000HF, mij hou je niet voor de gek :)

Je kan de 3 panelen wel aansluiten maar het doet gewoon geen moer, en in serie zetten met de bestaande 9 moet je niet doen. Je moet me maar geloven.
Ah ja ik zie het nu ook, 1 MPP tracker idd :|
Thanks for the eye opener ;)

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 20 april 2014 @ 20:32:
[...]

ja sorry tuulk , en al gedaan..

is dit ook een optie ? Power-One PVI-3.0-TL-OUTD-S
De power one heeft wel de optie om zijn startvoltage te verlagen dacht ik.

Migjes kom er maar in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:33

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

SkiFan schreef op zondag 20 april 2014 @ 18:54:
Het lijkt erop dat het probleem met de missende opbrengst in de monitoring van Enecsys is opgelost, de afgelopen 2 dagen weer een prachtige sinus-vormige curve gezien, daar waar er de afgelopen weken wat happen uit ontbraken. Anderen met Enecsys hier ook die ervaring?
Ik zie bij mijn over buurman met 9 stuks SMI 470 duo's regelmatig "happen" in de opbrengst, terwijl er bij mij
de set vrolijk doordraait.

Waardoor is het probleem opgelost??

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
mb1 schreef op zondag 20 april 2014 @ 15:35:
[...]
Wat ik ervan denk......
Zou je niet eerst kijken naar je verbruik en dit met ons delen alvorens je allerlei constructies bedenkt om je dak zo vol mogelijk te leggen?
Aangezien alles wat afwijkt van zuid ten koste gaat van de netto opbrengst zou ik persoonlijk pas oost/west constructies overwegen als ik met zuid ligging niet aan de verwachte jaaropbrengst zou kunnen komen!
daar heb je een punt. Afgelopen jaar was het 4500kWh en de twee jaar ervoor was het 4000. En ik hoef het inderdaad niet helemaal vol te leggen, dus ook die 4000 mag ik best van me zelf wat onderblijven. Misschien komt er nog eens een warmtepomp droger of ga ik om andere reden naar de 3500kWh en dan is het zonde als ik overcapaciteit heb die niet (goed) wordt betaald. Verder is het op zich wel een investering die terug te verdienen is, maar 20 panelen (oid) is nu ook wat te gortig idd. Wel zou het mooi zijn als er groei in een systeem mogelijk is, maar ik had al begrepen dat dat qua omvormer niet optimaal is als ik deze nu (teveel) overdimensioneer en die natuurlijk ook weer duurder zijn..

Ik zou 9 + 6 panelen kunnen plaatsen op vol zuid zoals ik het nu bekijk (plaatjes van legpuzzel volgt nog een keer). Dan reken ik landscape 3 rijen van 3 op een hoek van 10 graden Weet niet of er omvormers zijn die die range goed doen, want op die van 6 kunnen er niet meer worden op, en hoewel beide daken zelfde orientatie hebben heb ik op het dak van 6 panelen vanaf 16:00 uur schaduw en op het grote dak niet.
15 panelen van laten we zeggen 250Wp maakt 3750Wp en laten we die vanwege hellingshoek van 10 graden op 0,8 zetten zit ik op 3000kWh (toch?), op zich een prima start lijkt me. Ik zal binnenkort nog eens wat

verder kom ik net tot de conclusie dat ik een Enermet Ty120is heb en voor zover ik heb kunnen zien, deze waarschijnlijk niet geschikt is om terug te leveren.. Ben ik nu de pisang met een slimme meter die je misschien niet zou moeten willen? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vanavond even bij iemand geweest met een sma 2500hf .. draaide op elke string 7 panelen 200 watt zonder problemen .... ook bij bewolkt weer e.d

waarom wil die effecta -G.E .. van mij dat dan niet eens met 240 watt panelen.. denk toch dat dat ding niet zuiver is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 20 april 2014 @ 23:03:
vanavond even bij iemand geweest met een sma 2500hf .. draaide op elke string 7 panelen 200 watt zonder problemen .... ook bij bewolkt weer e.d

waarom wil die effecta -G.E .. van mij dat dan niet eens met 240 watt panelen.. denk toch dat dat ding niet zuiver is..
Omdat het niets met wattage te maken heeft maar voltage, ik ging hier soepel met 12x 100W op een effekta 4200.... :)
Maar met 10 ging hij ook midzomer uit door laag voltage. (Warmer is minder voltage, dus met de zon er vol op. )

Zet eens paneel spec's hier neer, maar ik vermoed dat je op 6x30v zit, dus erg krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op zondag 20 april 2014 @ 23:03:

De gemiddelde 200Wp panelen hebben 5 inch cellen, 72 stuks, dat is een open klemspanning van 45 volt en MPP van 36 Volt.

Jouw panelen hebben 8 inch cellen, maar 60 stuks. Vandaar.

Omvormer is prima.

Apart, die 2500HF met 2x7, de HF wil juist flink spanning hebben. Echter is 14 eigenlijk net te lang, 13 zou net passen. Hij kan altijd nog proberen deze 2 in serie te zetten als ze dezelfde orientatie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

3 micro duo 480 zou wel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

30,2 max power..

specs link http://www.evoenergy.co.u...5/ZDNY240P60-240-Poly.pdf

zdny 240p60

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2014 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat ik gek vond was , dat als de inverter nog off line was , hij aangaf dat er b.v 183 volt binnen kwam , dan schakelde hij het net op, en zag ik het hele voltage inzakken tot onder 120 volt .. en dan schakelde hij weer van het net af .. en dat bleef hij doen tot het systeem in de volle zon stond , en toen bleef hij draaien , op twee strings van 6 panelen ..

dus als wattage er niet toe doet en het voltage is 183- .. zou hij gekoppeld moeten blijven toch ?

en dan kom ik dit tegen ....

Ook in het donker werkt een zonnecel nog steeds, al heeft hij heel weinig opbrengst. Bij mij gebeurt het wel eens bij heldere maan, dat de inverter inschakelt en terug levert.

meer maan ervaringen hier ?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2014 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zelfs met 12 panelen op 1 string , kapte hij er om 18.00 mee ...

maar vandaag in volle zon wel 2300-2400watt gedraaid , dat dan wel weer .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Hangt van het model omvormer af, sommige hebben een kleine hysterese waardoor deze uit en aan blijven schakelen. De SMA HF series kijken 1 maal per minuut voor het starten of er genoeg vermogen uit de string komt om te starten alvorens deze de relais omgooit.

Sommige AEG gebruikers hebben gemeld dat deze onder andere bij start en eind verschillende keren schakelen. Dat is niet zo vreemd.

Kijk, het probleem is dat jouw string zo klein is dat deze niet genoeg rek heeft om dit op te vangen. Zonnepanelen zijn in principe een stroombron, de spanning blijft vrijwel gelijk, maar de stroom niet. De omvomer ziet wel spanning, maar klap bij belasting in elkaar.

Als je een voldoende lange string hebt is dat niet zo'n probleem. Je zal ook zien dat in jouw geval bij het minste geringste donkere weer de boel uit gaat.

Wat Rol-Co zegt is een goeie, de Enecsys duo 480, 3 stuks voor een string van 6 panelen zouden hier ook een goede oplossing kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op zondag 20 april 2014 @ 23:47:

hee ouweoverclocker.

zo nieuwe paneeltjes, lol had het wel verwacht.

doe eerst maar een offtopic vertellen hoe het met de generator is???

een power-one kan zijn start V verlagen, maar echt aanraden wil ik dat niet zomaar. ;)
maar probeer eens met http://stringtool.power-one.com/ of het kan?
(misschien toch een power-one 3.6 en dan alle 12 op 1 mpp?)

verder lijkt het me niet een omvormer voor jouw.
niet echt het type wat ik bij jouw zou verwachten.

ik had eerder zoiets verwacht. ;)
http://www.solar-trading....Zonnepaneel-Omvormer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op maandag 21 april 2014 @ 00:10:
[...]

hee ouweoverclocker.

zo nieuwe paneeltjes, lol had het wel verwacht.

doe eerst maar een offtopic vertellen hoe het met de generator is???

een power-one kan zijn start V verlagen, maar echt aanraden wil ik dat niet zomaar. ;)
maar probeer eens met http://stringtool.power-one.com/ of het kan?
(misschien toch een power-one 3.6 en dan alle 12 op 1 mpp?)

verder lijkt het me niet een omvormer voor jouw.
niet echt het type wat ik bij jouw zou verwachten.

ik had eerder zoiets verwacht. ;)
http://www.solar-trading....Zonnepaneel-Omvormer.html
heey hoi migjes !

de generator heeft een tijd gedraaid en gedaan waar ik hem voor gemaakt had ..later heb ik hem nog gekoppeld gehad aan een zonnecollector met een dreiwegklep enzo .. enige probleempje was het geluid , dat ik niet onder controle kreeg ..

rendement van het ding is op 78% blijven steken.

iemand die mijn filmpje op youtube had gezien wilde hem graag kopen , dus... project is verkocht,

hahaha idd wilde eerst voor een 12000watt drie fase typ gaan :-p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 20 april 2014 @ 20:28:
[...]

http://www.ebay.de/itm/Da...lagen&hash=item4d1bd9038d

Die doet het werk zo als je het wenst, z,n grotere broer speelt hier de sterren van de hemel
sterren? fotonen dan maar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PClop schreef op maandag 21 april 2014 @ 00:29:
[...]

http://www.ebay.de/itm/Da...lagen&hash=item4d1bd9038d

Die doet het werk zo als je het wenst, z,n grotere broer speelt hier de sterren van de hemel
sterren? fotonen dan maar :P
hmm... en hoe groot is jou string met fotonenvangers ? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op zondag 20 april 2014 @ 23:50:
Hangt van het model omvormer af, sommige hebben een kleine hysterese waardoor deze uit en aan blijven schakelen. De SMA HF series kijken 1 maal per minuut voor het starten of er genoeg vermogen uit de string komt om te starten alvorens deze de relais omgooit.

Sommige AEG gebruikers hebben gemeld dat deze onder andere bij start en eind verschillende keren schakelen. Dat is niet zo vreemd.

Kijk, het probleem is dat jouw string zo klein is dat deze niet genoeg rek heeft om dit op te vangen. Zonnepanelen zijn in principe een stroombron, de spanning blijft vrijwel gelijk, maar de stroom niet. De omvomer ziet wel spanning, maar klap bij belasting in elkaar.

Als je een voldoende lange string hebt is dat niet zo'n probleem. Je zal ook zien dat in jouw geval bij het minste geringste donkere weer de boel uit gaat.

Wat Rol-Co zegt is een goeie, de Enecsys duo 480, 3 stuks voor een string van 6 panelen zouden hier ook een goede oplossing kunnen zijn.
klopt draait alleen met echt volle zon erop.

dan heb ik er 6 nodig .. en laat m,n budget nu niet toe .. want volgens mij worden die verkocht voor ongeveer 200 euro pst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 21 april 2014 @ 00:33:
[...]

hmm... en hoe groot is jou string met fotonenvangers ? :*)
Dat kun je nu zelf al wel berekenen ;)
http://www.danfoss.com/NR...K03F102_071011_lowres.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112

Let wel dat de slechte panelen de goede onderuit halen. Dus als je met de halve string schaduw hebt zal de rest ook niet erg blij zijn.

Ik ben wel benieuwd wat een string van 7 doet op je omvormer. Voor mijn eerder gestelde vraag over de Chint zit ik namelijk op hetzelfde probleem. 120v startspanning, MPPT van 150-405 en met 6 poly panelen (je hebt die suntellite zeker uit Den Haag>) kom ik op een open klem van 200+ en Vmpp van 180. Maar zo te lezen is dat met warm weer toch nog krap.

DM me eens waar je woont, allicht kun je mijn Chint even proberen, dan heb je ook het antwoord of het aan je panelen ligt en is mijn vraag ook beantwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Je moet het nog bouwen zeg je, waar had je die panelen liggen dan? Als het plat in de tuin ligt zo even aangesloten oriëntatie oost kan het om 6 uur best uitgaan inderdaad, mijn 0 graden set gaat ook vroeg uit.

De combinatie klopt gewoon niet, je hebt 2 panelen teveel of 8 te weinig, 10 per mppt is mooi, nog aan de lage kant maar gaat wel, heb je 2400Wp per 2100W tracker.

Als de oriëntatie niet gelijk is kan je ook alle 12 in 1 string zetten op 1 mppt, dus omvormer niet parallel zetten en alleen op A aansluiten.
Hij knippert dan wel met een foutmelding op de B string maar is niet erg, hij werkt gewoon door. Ik heb daar effekta al eens voor gemaild, ze geven aan dat dit gewoon kan.
Dan heb je wel 2880Wp op een 2100W omvormer maar aangezien ze nooit allemaal tegelijk zon hebben haal je dat nooit, al zal het wel een beroerde opbrengst hebben gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik proef uit dit vorige verhaal dat een opstelling met 6 panelen dus niet de makkelijkste is.
Of heb ik het daar mis. Gaat dat hier alleen fout omdat er schaduw in het spel is of is dat in het algemeen zo?

Ik ben van plan binnenkort ook 6 poly's van 240 te monteren op Zuid onder een hoek van 20 graden.
Ben aan het kijken naar een AEG Protect 1500 of een Goodwe 1500SS. Beide rond de €350,-

Inderdaad migjes... Deze keer geen SMA..

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

paulv1973 schreef op maandag 21 april 2014 @ 11:42:
Ik proef uit dit vorige verhaal dat een opstelling met 6 panelen dus niet de makkelijkste is.
Of heb ik het daar mis. Gaat dat hier alleen fout omdat er schaduw in het spel is of is dat in het algemeen zo?

Ik ben van plan binnenkort ook 6 poly's van 240 te monteren op Zuid onder een hoek van 20 graden.
Ben aan het kijken naar een AEG Protect 1500 of een Goodwe 1500SS. Beide rond de €350,-

Inderdaad migjes... Deze keer geen SMA..
Te laag voltage voor de meeste omvormers, 120v startvoltage maar mppt bereik 180-450. Aangezien 6 panelen 210VOC is duikt hij elke keer onder de 180V en gaat op stnd by. In juli met 30 graden zal hij uit gaan op top hitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

De AEG heeft een Mpp van 150-450V
Alleen de opstartspanning kan ik zo vlug niet vinden.

Gaat dit dan wel goed? Of toch maar beter 2 Soaldins erop?

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De AEG zit op 150-450 mppt met 120v startspanning dus dat zou wel moeten kunnen. De Goodwe zou vanaf de startspanning van 125v meteen volledig mppt bereik geven van 125~450v? Dat geloof ik alleen niet zo. :P
Denk wel dat beide omvormers geschikt zijn, misschien niet ideaal maar 6 panelen is ook niet gek veel natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

paulv1973 schreef op maandag 21 april 2014 @ 12:37:
De AEG heeft een Mpp van 150-450V
Alleen de opstartspanning kan ik zo vlug niet vinden.

Gaat dit dan wel goed? Of toch maar beter 2 Soaldins erop?
150v met 6 panelen ga je niet redden als het 30c is. Ik zou voor een sma 1300tl gaan of een sb 1200, als je een beetje zoekt heb je voor 450,- een sb1200.

De 1200 start al bij 100v. Een Goodwe 1500 is met een mppt vanaf 125v ook nog een optie.

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 21-04-2014 12:51 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Mijn broer heeft een opstelling van 6 stuks ET Solar P660 250Wp panelen met als omvormer de Samil Solarriver 1600TL. Ik zat ook te twijfelen of de stringspanning wel hoog genoeg zou zijn, maar dat ding draait als een tierelier, ook in de warme zomer. Volgens de omvormer zelf (geen aparte kWh meter) is er over de afgelopen 365 dagen meer dan 1500 kWh geproduceerd (>1000 kWh/kWp)
http://pvoutput.org/list.jsp?id=3078&sid=17972

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

6 panelen (60 cel poly) blijft in Nederland volgens mij altijd boven de 150 Volt, ook in hartje zomer.

Ik zou voor de AEG PV 2000 gaan, of iets vergelijkbaars met goeie EU-efficiency. De AEG PV 1500 heeft een lagere EU-efficiency. De hier voorgestelde SB 1200 is helemaal erg (EU-efficiency van 90,9%).

[ Voor 60% gewijzigd door Dre op 21-04-2014 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaNuZz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 09:24
ik heb 6x Yingli panda 240's op een Growatt TL-1000 die start bij 90V en kost 375 euri, gaat als de brandweer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik zo de grafiekjes van een willekeurig paneel bekijk zouden de cellen in dat paneel boven de 70 graden moeten komen wil het geheel onder de 150 volt uitkomen.
Misschien dat dat in andere landen wel een probleem gaat zijn maar hier in Nederland denk ik van niet. :)

Voor zover ik weet werkt een omvormer ook (iets) buiten het mppt gebied alleen zakt dan je rendement (behoorlijk) in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JaNuZz schreef op maandag 21 april 2014 @ 13:47:
ik heb 6x Yingli panda 240's op een Growatt TL-1000 die start bij 90V en kost 375 euri, gaat als de brandweer :)
De Omnik 1000TL start ook bij 90 Volt.

Maar de poster wou 1 omvormer van 500 euro, met 2 trackers en een startspanning laag genoeg voor strings van 6 panelen. Dat is gewoon erg lastig.

2 Omvormers kan natuurlijk altijd, mits de goed afgezekerd, je zal deze dan los moeten zekeren.
Verwijderd schreef op maandag 21 april 2014 @ 13:49:
Als ik zo de grafiekjes van een willekeurig paneel bekijk zouden de cellen in dat paneel boven de 70 graden moeten komen wil het geheel onder de 150 volt uitkomen.
Misschien dat dat in andere landen wel een probleem gaat zijn maar hier in Nederland denk ik van niet. :)

Voor zover ik weet werkt een omvormer ook (iets) buiten het mppt gebied alleen zakt dan je rendement (behoorlijk) in.
Een MPP spanning van 26 Volt MPP voor een 6 inch, of 33 Volt MPP voor een 5 inch is niet ongebruikelijk voor een warme dag zonder wind.

[ Voor 38% gewijzigd door databeestje op 21-04-2014 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

databeestje schreef op maandag 21 april 2014 @ 13:58:
[...]

Maar de poster wou 1 omvormer van 500 euro, met 2 trackers en een startspanning laag genoeg voor strings van 6 panelen. Dat is gewoon erg lastig.
De Effekta ES5000 is dan de perfecte omvormer. Twee MPPT, 150 Volt MPP, 120 Volt start. Die gaan nieuw in doos weg voor minder dan 500 euro.
2 Omvormers kan natuurlijk altijd, mits de goed afgezekerd, je zal deze dan los moeten zekeren.
:?
Mogen meerdere omvormers achter één eindgroep?

[ Voor 81% gewijzigd door Dre op 21-04-2014 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre
Hij heeft een effekta en dat werkt niet.

Die growat 1000 en dan beide strings parallel aansluiten? Of beinvloed dat mekaar teveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Dat had ik gemist. Software update heeft ie ook al uitgevoerd zie ik. Ik heb zelf wel het gevoel dat de Effekta altijd een beetje te enthousiast begint. Dus te snel te veel vermogen waardoor de spanning instort.

Bij een andere set met een Effekta ES4200 lijkt bij een hogere Voc spanning (~485 Volt) de set minder te pendelen dan met een lagere Voc spanning (2 strings, één van ~220V en de ander van ~265V. (Pendelen: relais telkens in/uit schakelen). Mogelijk heeft het iets te maken met meer energie in de condensatoren van de Effekta.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 21-04-2014 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Een growatt 1000 lijkt me toch wat klein voor pal zuid... met 6 panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@ouweoverclocker
Soms zegt een foto van je zonnepanelen opstelling meer dan 1000 woorden. Heb je een foto van je zonnepanelen opstelling?

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 21-04-2014 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Mijn SB5000 ging stevig tegen de max. met de extra panelen op de gevel:
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-SrR2C7tD8dU/U1UU9Y_jX-I/AAAAAAAAhmQ/_ANB8TyI_eo/s512/Screenshot_2014-04-21-14-53-42.png

Links zie je de warmtepomp (denk ik), rechts zie je m'n Ampera die aan 't opladen is.

Kwam dit tegen:
Afbeeldingslocatie: http://www.solarcooker-at-cantinawest.com/images/Himin_cooker_open1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.solarcooker-at-cantinawest.com/images/Himin_cooker_filling_tray.jpg

Grappig. Niet echt praktisch, maar wel grappig.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JeroenH had ook zo'n soort ding/BBQ , hij heeft hem inmiddels verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Vandaag de stecagrid 3000 coolcept een update van de firmware gegeven, nog geen merkbaar verschil natuurlijk maar het werkt dus wel :)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/e09b1d15333bbe2614f38bf425577218.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/a52f289a00dbdc6c694c5d25e897a3e0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jantje112 schreef op maandag 21 april 2014 @ 10:17:
[...]

Let wel dat de slechte panelen de goede onderuit halen. Dus als je met de halve string schaduw hebt zal de rest ook niet erg blij zijn.

Ik ben wel benieuwd wat een string van 7 doet op je omvormer. Voor mijn eerder gestelde vraag over de Chint zit ik namelijk op hetzelfde probleem. 120v startspanning, MPPT van 150-405 en met 6 poly panelen (je hebt die suntellite zeker uit Den Haag>) kom ik op een open klem van 200+ en Vmpp van 180. Maar zo te lezen is dat met warm weer toch nog krap.

DM me eens waar je woont, allicht kun je mijn Chint even proberen, dan heb je ook het antwoord of het aan je panelen ligt en is mijn vraag ook beantwoord :)
idd , uit den haag.. haha

ik woon in kampen ,

zelfs een string van 12 ging om 17.00 op 20-4 uit op de GE toen er een wolk over kwam.. en m,n chineesje met 2 paneeltjes niet uit den haag liep vrolijk verder stroom te leveren.

dat kunnen we proberen idd. en scheelt een hoop kopzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JaNuZz schreef op maandag 21 april 2014 @ 13:47:
die heb ik ook al ff zitten bekijken , en met twee van die ben ik onder de pannen..of panelen .. alleen kwa prijs net nog niet .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op maandag 21 april 2014 @ 14:00:
[...]

De Effekta ES5000 is dan de perfecte omvormer. Twee MPPT, 150 Volt MPP, 120 Volt start. Die gaan nieuw in doos weg voor minder dan 500 euro.

[...]

:?
Mogen meerdere omvormers achter één eindgroep?
laat ik die dus hebben nu ... en niet goed z,n werk doen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op maandag 21 april 2014 @ 11:17:
[...]

Je moet het nog bouwen zeg je, waar had je die panelen liggen dan? Als het plat in de tuin ligt zo even aangesloten oriëntatie oost kan het om 6 uur best uitgaan inderdaad, mijn 0 graden set gaat ook vroeg uit.

De combinatie klopt gewoon niet, je hebt 2 panelen teveel of 8 te weinig, 10 per mppt is mooi, nog aan de lage kant maar gaat wel, heb je 2400Wp per 2100W tracker.

Als de oriëntatie niet gelijk is kan je ook alle 12 in 1 string zetten op 1 mppt, dus omvormer niet parallel zetten en alleen op A aansluiten.
Hij knippert dan wel met een foutmelding op de B string maar is niet erg, hij werkt gewoon door. Ik heb daar effekta al eens voor gemaild, ze geven aan dat dit gewoon kan.
Dan heb je wel 2880Wp op een 2100W omvormer maar aangezien ze nooit allemaal tegelijk zon hebben haal je dat nooit, al zal het wel een beroerde opbrengst hebben gok ik.
ze stonden op 40 graden schuin zuid gericht in de tuin idd .. maar als een inverter zo kritisch is vind ik het een klote ontwerp en moeten ze niet schermen met geschikt voor systemen van 2000 tot 4000 wp, maar zeggen, geschikt voor 2000 of 4000 wp .. en dan ook de juiste mppt en of opstart spanning vermelden.

een goeie fabrikant weet wat die verkoopt en kan aangeven waar zijn product geschikt voor is , en zelf voorbeelden of voorstellen doen, en niet als effecta -GE zo summier zijn met de info dat het haast misleidend is.

gelukkig heb ik een leverancier (naam en ervaring komt later wel ) die niet moeilijk doet met dit ding terug te nemen en zal rustig kijken wat er wel past.

dit ding gaat retour .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op maandag 21 april 2014 @ 14:44:
@ouweoverclocker
Soms zegt een foto van je zonnepanelen opstelling meer dan 1000 woorden. Heb je een foto van je zonnepanelen opstelling?
sorry , nee ik heb ze vandaag deels opgestapeld en drie op dak gemonteerd , morgen ga ik verder dakhaken zetten , en meer rails bestellen ergens ..

daar kan ik tzt wel foto,s van maken , :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op maandag 21 april 2014 @ 22:40:
[...]

ze stonden op 40 graden schuin zuid gericht in de tuin idd .. maar als een inverter zo kritisch is vind ik het een klote ontwerp en moeten ze niet schermen met geschikt voor systemen van 2000 tot 4000 wp, maar zeggen, geschikt voor 2000 of 4000 wp .. en dan ook de juiste mppt en of opstart spanning vermelden.

een goeie fabrikant weet wat die verkoopt en kan aangeven waar zijn product geschikt voor is , en zelf voorbeelden of voorstellen doen, en niet als effecta -GE zo summier zijn met de info dat het haast misleidend is.

gelukkig heb ik een leverancier (naam en ervaring komt later wel ) die niet moeilijk doet met dit ding terug te nemen en zal rustig kijken wat er wel past.

dit ding gaat retour .
Niet moeilijk gokken, die komt uit weert, als je hem spreekt doe hem de groeten van me.
Ik denk overigens dat er niets mis is met de omvormer maar meer in de combinatie, of er zit een rot paneel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zal hem de groeten doen , haha

en dat je dat vermoeden had van de omvormer goed zou zijn , en met andere oplossingen kwam zoals 2800 watt op een string zetten van 2100 watt met foutmelding zou laten draaien... zette me aan het denken , niet moeilijk gokken dus .. haha

panelen zal ik stuk voor stuk door meten belast en onbelast ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zojuist informatie opgevraagd aan 2 bedrijven voor hopelijk een bezoekje van hun.

Zijn er nog bedrijven aan te raden in de buurt van Rotterdam?
Hebben ongeveer een kleine 150m2 beschikbaar voor panelen (zal wel veel meer zijn).
Waarschijnlijk wordt het wel een investering van boven de 20.000,- +

Mocht er nog andere zijn stuur ff een berichtje naar mij.
Sunshine Company ligt in Wierden zag ik dus dat zal wel te ver weg zijn :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unity2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-09 15:10
Sunshine Company komt donderdag de installatie bij mijn zwager in Delft verzorgen. Ze hebben geen moment geroepen dat het te ver is. Ik zou als ik jou was in ieder geval meer dan 2 offertes aanvragen, zeker bij zo'n investering zullen de verschillen groter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Unity2 schreef op maandag 21 april 2014 @ 23:54:
Sunshine Company komt donderdag de installatie bij mijn zwager in Delft verzorgen. Ze hebben geen moment geroepen dat het te ver is. Ik zou als ik jou was in ieder geval meer dan 2 offertes aanvragen, zeker bij zo'n investering zullen de verschillen groter zijn.
Had je zwager nog een paar adressen voor me ?

In ieder geval bedankt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:12
Verwijderd schreef op maandag 21 april 2014 @ 23:44:
Ik heb zojuist informatie opgevraagd aan 2 bedrijven voor hopelijk een bezoekje van hun.

Zijn er nog bedrijven aan te raden in de buurt van Rotterdam?
Hebben ongeveer een kleine 150m2 beschikbaar voor panelen (zal wel veel meer zijn).
Waarschijnlijk wordt het wel een investering van boven de 20.000,- +

Mocht er nog andere zijn stuur ff een berichtje naar mij.
Sunshine Company ligt in Wierden zag ik dus dat zal wel te ver weg zijn :*)
jbsolar uit maasland. Doet vaker grote installaties!

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
wie kent de enermet ty120is meter en is deze idd niet geschikt om terug te leveren? Enige optie nu om een nieuwe (slimme) meter aan te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:59

Barrycade

Through the...

Zo te lezen op andere fora is het een digitale meter met maar 2 telwerken die inderdaad niet geschikt lijkt te zijn voor teruglevering.

Dus contact opnemen met je netbeheerder voor installatie van een nieuwe, en dat kan een slimme zijn als je wil. Kan ook een domme digitale zijn.

duikt alvast weg voor alle aluhoedjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
aluhoedje opgezet, net contact gehad met netbeheerder. Teller idd niet geschikt. De domme digitale meter wordt binnen 2 a 3 weken geplaatst. Wilden wel gelijk Wp weten ;-)

[ Voor 24% gewijzigd door jack_ op 22-04-2014 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

jack_ schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 11:01:
aluhoedje opgezet, net contact gehad met netbeheerder. Teller idd niet geschikt. De domme digitale meter wordt binnen 2 a 3 weken geplaatst. Wilden wel gelijk Wp weten ;-)
Alu hoedje over digitale meter plaatsen >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 18:56
Wat is nu het probleem met de zogeheten 'slimme' meter? Deze is vanochtend bij mij thuis geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 18:57
Iemand ervaring met een Hosola Bright 3000MTL omvormer? Een leverancier presenteert deze als een beter en € 200 goedkoper alternatief voor een StecaGrid 3000.

Werkt met lagere spanningen dan de Steca maar heeft ook twee MPPT's, dus dat is te verdelen. Het Euro rendement ligt wel lager: 96,6% t.o.v. 98,6%. Ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
TFDev schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 13:51:
Wat is nu het probleem met de zogeheten 'slimme' meter? Deze is vanochtend bij mij thuis geplaatst.
er is niks mis met een slimme meter.
(behalve als je wat privacy wil behouden, of het niet erg vind om op afstand afgesloten te kunnen worden.)

alleen een oude enkel tarief feraris meter (als hij geen terugloop rem heeft) is een stuk simpeler met pv.
die saldeert te minste automatisch zonder gezeur van de leverancier.
(ook heeft de feraris geen maximum grens van salderen, ze zien niet wat je doet.)
met een dubbel tarief feraris meter word het al wat lastiger om het goed verrekend te krijgen bij sommige leveranciers.

met een slimme meter zou je je eigen gebruik inzichtelijker moeten worden, behalve als je pv hebt.
je voert in voor de meter en een gedeelte word dan niet mee geteld op de slimme meter.
dan heb je gewoon erg weinig aan de slimme meter.
(voor tweakers is dit natuurlijk wel weer op te lossen, maar kunnen het dan ook zonder slimme meter oplossen)

het heeft gewoon plussen en minnen, een beetje persoonlijk.
ik behoud mijn oude feraris meter lekker tot er meer duidelijkheid is over salderen in de toekomst.
ik heb die slimme nergens voor nodig. (hij heeft ook niks slims voor mij alleen voor de leverancier, dus als ze willen weten of de zon schijnt boven mijn huis, dan kijken ze maar op buienradar. >:) )
(alleen die domme alu-hoetjes hebben er niks mee te maken, is gewoon totaal onzinnige taal.)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 22-04-2014 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

roderickvd schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 14:02:
Iemand ervaring met een Hosola Bright 3000MTL omvormer? Een leverancier presenteert deze als een beter en € 200 goedkoper alternatief voor een StecaGrid 3000.

Werkt met lagere spanningen dan de Steca maar heeft ook twee MPPT's, dus dat is te verdelen. Het Euro rendement ligt wel lager: 96,6% t.o.v. 98,6%. Ervaringen?
Ziet er vergelijkbaar uit als een Growatt MTL.

Ik weet nog niet hoeveel gebruikers er hier zijn van de Growatt, eric-pvt heeft er wel een maar ik weet niet of deze te vergelijken is. Rol-Co heeft een StecaGrid 3000, maar het is wel een heel ander apparaat.

Zijn er wellicht specifieke eisen met betrekking tot ligging, schaduw oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
ik overweeg een oost west opstelling van 16 sf170's op een plat dak op 10 graden montage materiaal. Nu zag ik gisteren ergens een artikel op internet van iemand die het op een omvormer zette met 1 mpp en ergens zag ik dat databeestje dat misschien ook had. Dat ene artikel met mooie plaatjes erbij kan ik alleen nergens niet meer vinden.. Nu heb ik een paar vragen:

kan je stellen dat twee mpp's qua rendement altijd beter is en is het meer een kwestie van dat je een goedkopere omvormer kan nemen?

hoeveel kan je de omvormer onderdimensioneren met een oost west opstelling met deze panelen aangezien je aan de echte piek nooit tegelijk met alle panelen gaat zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goddegoddeot
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik kwam net terecht op de site van siderea en zag daar de opbrengsten over maart met bij een gemiddelde oriëntatie opbrengst van 94 KWh. Ik haal nog geen 75 kWh, oriëntatie op het zuiden, hoek van 15 graden. Is er een probleem met mijn pv installatie?

[ Voor 15% gewijzigd door goddegoddeot op 22-04-2014 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
jack_ schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 16:00:
ik overweeg een oost west opstelling van 16 sf170's op een plat dak op 10 graden montage materiaal. Nu zag ik gisteren ergens een artikel op internet van iemand die het op een omvormer zette met 1 mpp en ergens zag ik dat databeestje dat misschien ook had. Dat ene artikel met mooie plaatjes erbij kan ik alleen nergens niet meer vinden.. Nu heb ik een paar vragen:

kan je stellen dat twee mpp's qua rendement altijd beter is en is het meer een kwestie van dat je een goedkopere omvormer kan nemen?

hoeveel kan je de omvormer onderdimensioneren met een oost west opstelling met deze panelen aangezien je aan de echte piek nooit tegelijk met alle panelen gaat zitten?
Hiero, http://www.google.nl/url?...QFA&bvm=bv.65177938,d.d2k
Pagina: 1 ... 17 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.