Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 119 Laatste
Acties:
  • 733.782 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:04

databeestje

Von PrutsHausen

patrickvanvalen schreef op maandag 14 april 2014 @ 16:07:
Ik ben toch van plan een of twee omvormers in de meterkast te gaan plaatsen.
Ik moet dan wel vanaf mijn tuinhuis naar de omvormer bekabelen voor dc spanning.
Nog nergens gevonden of bv ymvkas spanningen van 800 volt dc aankan op de lange duur.
Lengte van de kabel zal ongeveer 30 meter worden,
Gewoon een IP65 weersbestendige omvormer aan de buitenzijde van het tuinhuis onder een afdakje plaatsen. Ik zou geen hoge DC spanning door de tuin vervoeren, die aardmantel gaat je niet veel brengen aangezien er geen aardlek tussen zit.

Als je gewoon een dikke vette vlamboog wil die dwars door je schep heen gaat moet je dat gewoon doen. De aardmantel mag wel aan de aarde liggen maar dat wil niet zeggen dat de stroom daar in eindigt.

En nee, yvmk is niet geschikt voor hoge DC spanning en stroom.

Edit: Voorbeeld: YouTube: Solar Panel Melting Nails Arc Welding
40 Volt 5 Ampere

[ Voor 7% gewijzigd door databeestje op 14-04-2014 17:03 . Reden: youtube link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Dat ymvkas niet geschikt is voor dc spanningen kan de importeur mijn nog niet vertellen.
Dus het is knap dat u het wel weet.
Als je er met schop door heen steekt hoeft er totaal niets te gebeuren als het allemaal juist is afgezekerd.
Aardlek werkt zoizo niet omdat er geen koppeling is met de aarde, het is tenslotte dc spanning, opgewekt in zonnepanelen.
Met dc naar de meterkast heeft voordelen, door de hogere spanning, dus lagere amperage zijn er minder verliezen over dezelfde kabel.
Ook is het zo dat de weerstand van kabel gevoed door dc lager is, dit zorgt dus voor nog minder verlies.
( bron Draka).

[ Voor 26% gewijzigd door patrickvanvalen op 14-04-2014 17:46 ]

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor dat kleine beetje verlies zou ik geen potentieel gevaarlijke situatie creëeren... Jij weet dat er DC door loopt, ieder ander ziet gewoon een AC kabel. Even groepen/ALS/Hoofdschakelaar eruit en je kunt veilig verder scheppen toch? Er zijn niet zo gek veel mensen die dan nog controleren of er nog spanning op staat, het staat immers uit toch? ;)
Er is ook vast een NEN norm die daar iets over zegt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Gaaf, een zonnelasapparaat. Is dit dan CO2-neutraal lassen?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09 23:49

MXL

roderickvd schreef op maandag 14 april 2014 @ 14:38:
[...]

Ik begrijp wat je bedoelt. Die ruimte heb ik alleen niet. Met dat in het achterhoofd acht jij dit wel een redelijke prijs?

Ik heb wel ruimte voor 16 stuks. Dan is er niet alleen een extra string nodig, maar ook een StecaGrid 3010 als ik een ideaal MPP-werkbereik wil hebben. En die is iets duurder, luidruchtiger en minder efficiënt. Daarom lijkt mij 3x5 stuks op een 3000 slimmer.
Kijk even goed na of je met 3x5 stuks op een steca 3000 niet met een te laag voltage zit. Volgens mij is 6 of 7 per string ideaal per omvormer. Je zou dan beter 14 stuks kunnen nemen.

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 19:44
MPP voltage zit volgens de specs op 350 tot 600 V met 5 panelen zit je op 550V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:36

mb1

[...]

Ik begrijp wat je bedoelt. Die ruimte heb ik alleen niet. Met dat in het achterhoofd acht jij dit wel een redelijke prijs?

Ik heb wel ruimte voor 16 stuks. Dan is er niet alleen een extra string nodig, maar ook een StecaGrid 3010 als ik een ideaal MPP-werkbereik wil hebben. En die is iets duurder, luidruchtiger en minder efficiënt. Daarom lijkt mij 3x5 stuks op een 3000 slimmer.
de SF set met 14 stuks SF170s en een steca 3000 omvormer kost €1,26 W/p http://www.twentezon.nl/solar-frontier-solarsets/.
komt nog bij montagemateriaal en evt montage.
Met 16 panelen kan, maar dan met een andere omvormer Kost €1,25 W/p zie http://www.twentezon.nl/solar-frontier-solarsets-165wp/

Voordeel van de bovenste set is 10 jaar garantie en de 170W panelen.

Optie zal ook nog kunnen zijn, aanschaf van de 3.1 set met 18 panelen, 3*5 panelen monteren en dan zorg ik wel voor milieuvriendelijke afvoer van de 3 resterende panelen :*)

Wat MXL al aangaf 3*5 op een Steca 3000 is aan de lage kant qua stringspanning, het kan wel maar rendement is hoger bij 6 of 7 panelen!

Qua offerte vindt ik het nét aan de hoge kant, maar aan de andere kant heb ik ook wel een hele strakke prijs gehad realiseer ik me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

je moet even focussen op waar je woont, en niet op de prijs,
met het juiste systeem kan je in schagen 1 jaar extra krijgen aan opbrengst na 5 jaar draaien
goedkoop word het als je 1100kWh/kWp kunt draaien op de juiste set.
alles wat gezegd is over techniek is dat nu niet.
wellicht kan je dus beter maximaal Wp per m2 nemen, dan lach je je broek aan flarden binnenkort.
in je prijs/tvt afwegingen is april alweer verloren.
in de kop van noordholland wonen en met een geschikt dak en geen pv is anno 2014 eigenlijk best vreemd.
zoek kontakt met iemand in de buurt met pv, of iemand die hoog in de stats staat op sites, in je buurt,
en onderzoek hoe dat komt.

de eerste megawatt is bij hans(schagen) en eric(alkmaar) alweer binnen, en dat is alweer 20% minder dan in julianadorp en den helder.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2014 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 20:27
[...]

Waarom wil je perse solar fontiers hebben, zzo is redelijk gunstig en geschikt voor normale panalen. Voor iets meer dan een euro/Wp ben je dan klaar. Of mis ik dan nog een reden behalve looks?

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:41
paulv1973 schreef op zondag 13 april 2014 @ 21:37:
[...]

Kom op zeg...
Dat mijn hobby inderdaad is uitgelopen in een leuke handel klopt.
Maar dat ik daar nu mee te koop loop hier... vind ik overdreven.

Voor mij einde discussie. _/-\o_
Inderdaad, wat een onzin, als de tweaker er niet minder van wordt :)

Kan er niet een tweakers korting op deze vanaf voor 6 stuks :) GPV250p-60

Ontopic, wat een verslavende hobby. Huidige paneeltjes in de verkoop ondertussen. Op naar wat nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

databeestje schreef op maandag 14 april 2014 @ 16:55:
En nee, yvmk is niet geschikt voor hoge DC spanning en stroom.
yvmkas zijn meestal gerate op 600VAC/1000VDC. Hoeveel stroom er doorheen kan hangt van de aderdikte af, maar ook dat hoeft echt geen probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXL

MXL

motormuis schreef op maandag 14 april 2014 @ 20:15:
[...]

Waarom wil je perse solar fontiers hebben, zzo is redelijk gunstig en geschikt voor normale panalen. Voor iets meer dan een euro/Wp ben je dan klaar. Of mis ik dan nog een reden behalve looks?
It's a feeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 18:57
mb1 schreef op maandag 14 april 2014 @ 19:39:
de SF set met 14 stuks SF170s en een steca 3000 omvormer kost €1,26 W/p http://www.twentezon.nl/solar-frontier-solarsets/.
komt nog bij montagemateriaal en evt montage.
Met 16 panelen kan, maar dan met een andere omvormer Kost €1,25 W/p zie http://www.twentezon.nl/solar-frontier-solarsets-165wp/
Zonder montage en materiaal kom ik op € 1,30 per Wp voor 15x SF165-S en € 1,38 voor 15x SF170-S, inclusief BTW. Dat is ook nog zoiets: SF170-S is toch 6% duurder voor slechts 3% meer opbrengst.

Ik heb contact gehad met Twente Zon en daarvan ben ik bepaald niet overtuigd. Een set van 15 stuks leveren ze niet. Sterker nog: zij claimen dat als ik een set met 14 stuks uitbreid met een extra paneel, de goede werking niet meer wordt gegarandeerd en de garantie terugvalt naar 5 jaar! 8)7
Voordeel van de bovenste set is 10 jaar garantie en de 170W panelen.
De offerte die ik nu heb liggen is inclusief 10 jaar garantie op de panelen en 5 jaar garantie op de omvormer (met gratis upgrade naar 7 jaar).
Wat MXL al aangaf 3*5 op een Steca 3000 is aan de lage kant qua stringspanning, het kan wel maar rendement is hoger bij 6 of 7 panelen!
Dat komt niet overeen met de StecaGrid Configurator. Met mijn dak krijg ik hieruit 550V bij STC, 616V bij -15 graden en 363V bij 75 graden. Al die spanningen vallen keurig van het MPP-werkbereik van 350-700V.

Met strings van 6 panelen ligt de spanning bij lage temperaturen niet binnen de MPP (739V). Met 7 panelen zelfs de STC niet (770V), laat staan bij wintertemperaturen!

Overigens geeft mij dit nog meer bedenkingen bij de kwaliteit van de SolarSets. Die bieden doodleuk 2x7 aan op een StecaGrid 3000 en zeggen vervolgens dat 3x5 niet gegarandeerd wordt!
Qua offerte vindt ik het nét aan de hoge kant, maar aan de andere kant heb ik ook wel een hele strakke prijs gehad realiseer ik me.
Dat weet ik wel zeker :+ nog bedankt voor de DM!
Verwijderd schreef op maandag 14 april 2014 @ 19:56:
je moet even focussen op waar je woont, en niet op de prijs,
met het juiste systeem kan je in schagen 1 jaar extra krijgen aan opbrengst na 5 jaar draaien
goedkoop word het als je 1100kWh/kWp kunt draaien op de juiste set.
alles wat gezegd is over techniek is dat nu niet.
wellicht kan je dus beter maximaal Wp per m2 nemen, dan lach je je broek aan flarden binnenkort.
motormuis schreef op maandag 14 april 2014 @ 20:15:
Wat eric-pvt schrijft: met meer Wp/m2 een betere benutting van mijn dak. Ik kan twee rijen "normale" panelen plaatsen, of drie rijen met Solar Frontiers.

Maar inderdaad: als ik voor 11x Yingli YL270C-30b ga dan is de terugverdientijd een jaar korter. Dat ene jaar vind ik de looks waard. En vergeet de Tweaker-factor van hoge efficientie niet! O+

[ Voor 0% gewijzigd door roderickvd op 15-04-2014 09:23 . Reden: winter, niet zomer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

panda piko aeg of sma komt al meer in de buurt wat je wilt voor de lokatie schagen
efficiency en tvt is het nu al hebben draaien
er zijn hier meer kop van noordhollanders roep eens even wat ....
Afbeeldingslocatie: http://www.klimaatatlas.nl/kaart/zon/sq24gem_8110_jaar.png
woon je in postcode gebied 17xx 18xx of 19xx dan moet je leverancier wel een goeie zijn.
absolute top performer in den helder heeft sharps op een sma sb2100tl
niet het goedkoopst in aanschaf wel het beste en goedkoopste na een jaar of 5 (=6,5 jaar opbrengst)
http://www.zonnestroomopb...elprior-2/9205/12834.html

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2014 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op maandag 14 april 2014 @ 22:43:
panda piko aeg of sma komt al meer in de buurt wat je wilt voor de lokatie schagen
er zijn hier meer kop van noordhollanders roep eens even wat ....
[afbeelding]
woon je in postcode gebied 17xx 18xx of 19xx dan moet je leverancier wel een goeie zijn.
absolute top performer in den helder heeft sharps op een sma sb2100tl
niet het goedkoopst in aanschaf wel het beste en goedkoopste na een jaar of 5 (=6,5 jaar opbrengst)
http://www.zonnestroomopb...elprior-2/9205/12834.html
ja, maar, ik heb geen zuid dak met 1100kWh/kwp. Toch ruim tevreden met de hoeveelheid zon in Julianadorp.
patrickvanvalen schreef op maandag 14 april 2014 @ 17:41:
Dat ymvkas niet geschikt is voor dc spanningen kan de importeur mijn nog niet vertellen.
Dus het is knap dat u het wel weet.
Het ligt niet als kabel voor DC spanning in de schappen, toch?
Als je er met schop door heen steekt hoeft er totaal niets te gebeuren als het allemaal juist is afgezekerd.
Aardlek werkt zoiezo niet omdat er geen koppeling is met de aarde, het is tenslotte dc spanning, opgewekt in zonnepanelen.
Ah, dus je gaat een DC zekering plaatsen aan de zijde van de zonnepanelen op het tuinhuis zodat deze eruit springt als je er met de schep in zit. Zonnepanelen blijven leveren ook al de omvormer uit staat.

Je omvormer zal wel een grounding fault geven en uit schakelen, alleen trekken de zonnepanelen zich daar helemaal niets van aan.
Met dc naar de meterkast heeft voordelen, door de hogere spanning, dus lagere amperage zijn er minder verliezen over dezelfde kabel.
Theoretisch wel ja, toch zal Dre zijn schouders daar over op halen.
Ook is het zo dat de weerstand van kabel gevoed door dc lager is, dit zorgt dus voor nog minder verlies.
( bron Draka).
Klopt.

Er komt een kabel de meterkast in die niet te onderscheiden is van een willekeurige AC YVMK kabel, ik zou hem goed markeren. Zelfs als je alles in de meterkast uit zet blijft er spanning op staan, zorg voor een werkschakelaar in het tuinhuis zou ik zeggen.

[ Voor 47% gewijzigd door databeestje op 14-04-2014 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hij heeft zzo in schagen, ideaal om iets moois te doen
wat hij nu allemaal (commercieel) hoort is niet zo goed.
Waar vinden jullie zulke leveranciers? Op die ene na....
het moet een lokale zijn, die na 1 jaar langskomt hoe het gaat,
en je naam nog kent, en bij problemen binnen 1 week voor je klaarstaat.
op het forum is het not done om namen te noemen maar er zitten er een aantal heeeeele goeie dicht in de buurt.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2014 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 20:27
databeestje schreef op maandag 14 april 2014 @ 22:48:
[...]

Er komt een kabel de meterkast in die niet te onderscheiden is van een willekeurige AC YVMK kabel, ik zou hem goed markeren. Zelfs als je alles in de meterkast uit zet blijft er spanning op staan, zorg voor een werkschakelaar in het tuinhuis zou ik zeggen.
Hmm, check even bij de brandweer wat zij ervan vinden. Ze willen graag alles direct spanningsvrij schakelen bij een brand de eerste de beste brandweerman niet direct dood neer valt bij het blussen.
Ook in de NEN 1010 (is dat de electra standaard? ) zal er wat over geschreven zijn.

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

jantje112 schreef op maandag 14 april 2014 @ 20:39:
[...]

Inderdaad, wat een onzin, als de tweaker er niet minder van wordt :)

Kan er niet een tweakers korting op deze vanaf voor 6 stuks :) GPV250p-60

Ontopic, wat een verslavende hobby. Huidige paneeltjes in de verkoop ondertussen. Op naar wat nieuws.
DM Please....
anders krijg ik gelazer. En daar is dit forum niet voor bedoeld, :X

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
  • Laatst online: 23:01
_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 08:25:
[...]

maar een gevel is vergunninsplichtig toch? Mijn oostdak ligt helemaal vol (10x 250Wp oost, 6x 250 Wp op zuid op de dakkapel) maar ik heb helaas geen westdak, wel een hele hoge voorgevel op west :*)
Klopt. Heb bij mijn gemeente ook nog navraag gedaan voor panelen aan de gevel. Zelfs als je er plat tegenaan zet moet je een vergunning aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXL

MXL

[b]

Dat komt niet overeen met de StecaGrid Configurator. Met mijn dak krijg ik hieruit 550V bij STC, 616V bij -15 graden en 363V bij 75 graden. Al die spanningen vallen keurig van het MPP-werkbereik van 350-700V.

Met strings van 6 panelen ligt de spanning bij lage temperaturen niet binnen de MPP (739V). Met 7 panelen zelfs de STC niet (770V), laat staan bij zomertemperaturen!

Overigens geeft mij dit nog meer bedenkingen bij de kwaliteit van de SolarSets. Die bieden doodleuk 2x7 aan op een StecaGrid 3000 en zeggen vervolgens dat 3x5 niet gegarandeerd wordt!
De configurator geeft bij 6 panelen gewoon nog goede condities aan, alleen bij 7 valt hij bij de Voc te hoog uit, ik heb hier navraag naar gedaan en zij geven aan dat dat theoretische omstandigheden zijn die in de praktijk geen problemen geven. het gaat mij om de efficiency van het geheel, ik had begrepen dat door de voltages zo hoog mogelijk te houden de efficiency ook hoger ligt. Met 5 panelen zit je dicht tegen de ondergrens. Overigens praat ik nu grotendeels de installateur na, voor het zelfde geld zal het geen enkel probleem opleveren.

Voor wat betreft de 165 vs 170, je betaalt er inderdaad meer voor als je ze los koopt, het prijsverschil in de sets valt echter wel mee. maar voor de totaal meeropbrangst hoef je het niet echt te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:43
[...]

redelijke prijs?
lastig te zeggen.
ik vind het te goedkoop.
in jouw geval zou ik eerder voor een 1,70-1,80euro/Wp gaan.

en daar mee bedoel ik dus te zeggen:
in de zelfde ruimte als 15X SF 170Wp kun je ook 15X sanyo/panasonic van 240Wp leggen.
dan heb je 3600Wp (en dan kan het mijn niet boeien dat SF 10% meer doet, dit doet meer kWh per jaar)
dit zal dan wel iets duurder worden als de 1,50euro/Wp.
maar in jouw gebied boeit de tvt niet, terugverdienen doe je het wel. (ben ik helemaal met eric-pvt eens.)
of dat nu een jaar langer is, maakt toch niet uit, het moet toch 10 jaar op dak liggen hoe je het ook draait of keert.

maar neem rustig je tijd om een beslissing te nemen, dat je nu wat mist is niet erg.
panelen wil je toch voor 10 jaar op je dak hebben, en dan heb je het liever goed. (hier ben ik het dus wat minder eens met eric-pvt)
tijd brengt raad, en geen enkele goede beslissing is met haast genomen.

het zou gewoon mooi zijn als je een flinke overproductie voor elkaar kunt krijgen.
klein warmte pompje er bij om af te fakkelen en een lage gas rekening.
(of zo als eric-pvt het doet, bijna geen gas rekening)

edit:
als ik terug kijk naar mijn set.
heb ik ook wel een beetje spijt dat ik niet meteen voor 10X sanyo op west ben gegaan.
vond het toen wat te duur om te doen, maar terug kijkend had ik dat wel moeten doen.

een goede set op dak kost wat extra maar je hebt er wel veeeeeel langer profijt van.
paulv1973 schreef op maandag 14 april 2014 @ 23:15:
[...]
DM Please....
anders krijg ik gelazer. En daar is dit forum niet voor bedoeld, :X
leuk spul voor tweakers die wat zoeken. (even wat pluggen, lol)
http://www.marktplaats.nl/verkopers/1456596.html
maar hou het wel buiten het forum.
(marktplaats verkopers zijn wat minder betrouwbaar. ;)
en garanties niet hier komen oplossen. graag.
laten we duidelijk zijn daar over.)

je ziet ook steeds meer dat grote leveranciers met pallet prijzen zijn gaan werken, dus ook andere leveranciers hebben nu tegenwoordig wat vaker een enkel paneeltje over, voor als je een afdakje wil maken of zo.
Verwijderd schreef op maandag 14 april 2014 @ 22:52:
hij heeft zzo in schagen, ideaal om iets moois te doen
wat hij nu allemaal (commercieel) hoort is niet zo goed.

[...]

op het forum is het not done om namen te noemen maar er zitten er een aantal heeeeele goeie dicht in de buurt.
DM het even door dan aan hem. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door migjes op 15-04-2014 09:58 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Verwijderd schreef op maandag 14 april 2014 @ 22:43:
Wat maakt Piko, AEG of SMA geschikter dan Steca in Schagen? De prijzen ontlopen elkaar nauwelijks en veel efficiënter wordt het niet.

Ik kan natuurlijk niet toveren :) en ga zeker niet de eerste de beste offerte maar accepteren zodat het dak morgen vol ligt.
Verwijderd schreef op maandag 14 april 2014 @ 22:52:
Een DM is van harte welkom!
MXL schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 07:54:
De configurator geeft bij 6 panelen gewoon nog goede condities aan, alleen bij 7 valt hij bij de Voc te hoog uit, ik heb hier navraag naar gedaan en zij geven aan dat dat theoretische omstandigheden zijn die in de praktijk geen problemen geven. het gaat mij om de efficiency van het geheel, ik had begrepen dat door de voltages zo hoog mogelijk te houden de efficiency ook hoger ligt. Met 5 panelen zit je dicht tegen de ondergrens. Overigens praat ik nu grotendeels de installateur na, voor het zelfde geld zal het geen enkel probleem opleveren.
Thanks, de moeite waard om na te kijken.

In de specs van de 3000 zie ik het volgende: nominale ingangsspanning 380V en nominaal vermogen 3.000 Wp. Bij een nominale ingangsspanning is het maximale rendement 98,5%. Dit treedt op bij 30% van het nominale vermogen.

Het hoogste rendement van 98,6% wordt juist gehaald bij een minimale MPP-spanning van 350V en 30-50% van het nominale vermogen. Bij een maximale MPP-spanning is het hoogste rendement lager: 97,9% bij 50%.

Hieruit concludeer ik dat de "onderzijde" van het MPP-bereik het meest optimale is op een StecaGrid 3000.
Voor wat betreft de 165 vs 170, je betaalt er inderdaad meer voor als je ze los koopt, het prijsverschil in de sets valt echter wel mee. maar voor de totaal meeropbrangst hoef je het niet echt te doen.
Duidelijk advies, bedankt.
migjes schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 09:22:
in de zelfde ruimte als 15X SF 170Wp kun je ook 15X sanyo/panasonic van 240Wp leggen.
dan heb je 3600Wp (en dan kan het mijn niet boeien dat SF 10% meer doet, dit doet meer kWh per jaar)
dit zal dan wel iets duurder worden als de 1,50euro/Wp.
maar in jouw gebied boeit de tvt niet, terugverdienen doe je het wel. (ben ik helemaal met eric-pvt eens.)
of dat nu een jaar langer is, maakt toch niet uit, het moet toch 10 jaar op dak liggen hoe je het ook draait of keert.
Hmm, Sanyo/Panasonic panelen was ik nog niet eerder op gewezen (terwijl deze leverancier ze wel levert). Daar zou ik er nu 14 van kwijt kunnen.

Mijn gedachte met 3x5 SF was dat ik altijd nog naar 3x6 kan zodra ik een ventilatiekoker verwijder die nu in de weg zit. Asbesthoudend en daarom nu niet de moeite waard voor het plaatsen van 2-3 extra panelen. Dat kan altijd nog als ik de zolder ga verbouwen.

Maar ja, als ik het aspect "looks" dan toch laat varen, dan had ik ook Yingli Panda's kunnen nemen die me waren aangeboden. Meer Wp voor minder geld dan SF.
een goede set op dak kost wat extra maar je hebt er wel veeeeeel langer profijt van

het zou gewoon mooi zijn als je een flinke overproductie voor elkaar kunt krijgen.
klein warmte pompje er bij om af te fakkelen en een lage gas rekening.
(of zo als eric-pvt het doet, bijna geen gas rekening)
Warmtepomp - zeker interessant. Maar de koek kan maar één keer worden verdeeld en ik zie dat de komende jaren nog niet snel gebeuren. Terwijl vanaf 2018 het salderen van overproductie waarschijnlijk wel verminderd gaat worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa21
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
Klein verslag van mijn zonnepanelenprojectje.

Plaatsen van 20 panelen (GermanPV 250 Poly) verdeeld over 2 dakschansen, 12 panelen op ZO en 8 panelen op ZW. En nog 2 losse panelen op het dak. 22 in totaal dus. (die laatste 2 helaas niet gered dit weekend, wordt komend weekend).

Ben zelf aan de slag gegaan om een soort van dakschans te maken van gewolmaniseerd hout. Deze schansen hebben een hoek van 10 graden gekregen, zodoende blijf ik qua hoogte redelijk gelijk aan mijn opstaande dakrand. Scheelt weer wat windbelasting.

De eerste dakschansen zijn klaar.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/15826825/140409-IMG_20140409_123153.jpg

Eerste begin met het dak vrij maken van grind en het leggen van de rubberen tegels
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/15826825/140412-IMG_20140412_084442.jpg

Zo, de eerste profielen van de ZO dakschans staan overeind
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/15826825/140412-IMG_20140412_115506.jpg

Aluminium hoeklijnen ertussen zodat de eerste ballast tegels erop kunnen
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/15826825/140412-IMG_20140412_154444.jpg

Hier is de ZW dakschans al klaar, nu nog de panelen erop en aansluiten.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/15826825/140413-IMG_20140413_152802.jpg

Tadaaa.... de panelen liggen erop !!
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/15826825/140413-IMG_20140413_204005.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/15826825/140413-IMG_20140413_204009.jpg

Komende dagen nog de zijkanten van de dakschansen aftimmeren en ondertussen al wat zonnestralen binnen harken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk om te zien zo'n zelfbouwprojectje! :)
Die lift is ook best handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa21
Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 10:57:
Leuk om te zien zo'n zelfbouwprojectje! :)
Die lift is ook best handig.
Ja zonder die lift is het eigenlijk niet te doen. Er moest 1500 kilo grind van het dak af en 2500 kilo tegels weer terug omhoog.......pfffff 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

basanca schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 11:00:
[...]

Ja zonder die lift is het eigenlijk niet te doen. Er moest 1500 kilo grind van het dak af en 2500 kilo tegels weer terug omhoog.......pfffff 8)7
Dat ziet er mooi uit, chapeau d:)b

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
roderickvd schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 10:35:
[...]
In de specs van de 3000 zie ik het volgende: nominale ingangsspanning 380V en nominaal vermogen 3.000 Wp. Bij een nominale ingangsspanning is het maximale rendement 98,5%. Dit treedt op bij 30% van het nominale vermogen.

Het hoogste rendement van 98,6% wordt juist gehaald bij een minimale MPP-spanning van 350V en 30-50% van het nominale vermogen. Bij een maximale MPP-spanning is het hoogste rendement lager: 97,9% bij 50%.

Hieruit concludeer ik dat de "onderzijde" van het MPP-bereik het meest optimale is op een StecaGrid 3000.

Hmm, Sanyo/Panasonic panelen was ik nog niet eerder op gewezen (terwijl deze leverancier ze wel levert). Daar zou ik er nu 14 van kwijt kunnen.

Mijn gedachte met 3x5 SF was dat ik altijd nog naar 3x6 kan zodra ik een ventilatiekoker verwijder die nu in de weg zit. Asbesthoudend en daarom nu niet de moeite waard voor het plaatsen van 2-3 extra panelen. Dat kan altijd nog als ik de zolder ga verbouwen.

Maar ja, als ik het aspect "looks" dan toch laat varen, dan had ik ook Yingli Panda's kunnen nemen die me waren aangeboden. Meer Wp voor minder geld dan SF.

Warmtepomp - zeker interessant. Maar de koek kan maar één keer worden verdeeld en ik zie dat de komende jaren nog niet snel gebeuren. Terwijl vanaf 2018 het salderen van overproductie waarschijnlijk wel verminderd gaat worden...
ik heb er even wat uitgekipt om het wat overzichtelijk te houden.

om te beginnen zou ik niet naar sma3000 kijken.
neem een power-one 3.0 b.v. (dit geef ik omdat ik de omvormer nu wel van binnen en buiten ken. vast ook iets anders mogelijk)
die heeft een optimum van 342V.
en dat heb je het liefste in de zomer als de panelen het warmst zijn.
power-one begint pas als de W onder de 235W komt te zakken in rendement.
dan gaat hij over in een intermiting mode, hij zal dan niet meer continu terug gaan leveren.
maar eerst zijn condensators vullen en dan met stoten gaan leveren.
om zo nog een heel eind met vol rendement door te kunnen leveren.
dus van af de 235W begint het rendement pas te zakken eerst heel langzaam, maar hoe lager hoe sneller.
(een steca doet ook zoiets, maar heb het in nog geen enkele logging goed kunnen zien hoe hij dat nu doet.
sma laat hier een steekje vallen, helaas die begint al iets eerder te zakken in rendement, maar zie dit erg relatief zelfs een absurd rendement van 5% is beter als het rendement van de dakpannen. zo belangrijk is het eigenlijk niet. ergens gaan we insecten sexueel mishandelen, mierenneuken.)

een steca wil die 350V minimaal hebben dus ook als het goed heet word buiten en de V zakt van je panelen. dus ook wat marge aan houden is gewoon verstandig.

14x sanyo?
mmm probeer hem eens in http://stringsizer.power-one.com/ (en natuurlijk sunnydesign)
een power-one 3.0 of 3.6, het heeft wel iets.
dan zou je ook nog 2 strings kunnen maken om de ochtend/avond schaduw een beetje op te kunnen vangen.
wie weet is het wel iets.

maar puzzel op je gemak door, je bent goed bezig.
mischien kom je wel iets tegen wat wel erg lekker werkt voor je dak.

een warmte pomp, ach waarom niet.
een lucht/lucht (ook wel eens airco genoemd) begint al bij de 1000 euro.
en dat is voor jouw nog geen 2 jaar opbrengst uit de pv.
voor de tussen tijd koop je gewoon een elektra kacheltje voor 40 euro om wat te affakkelen.

@basanca
misschien wat grint weg houden van het hout.
dan kan het beter drogen en gaat het langer mee. ;)

het ziet er verder goed uit.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa21
migjes schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 11:14:
[...]

@basanca
misschien wat grint weg houden van het hout.
dan kan het beter drogen en gaat het langer mee. ;)

het ziet er verder goed uit.
Kijk, dat zijn goeie tips, ga ik gelijk ff rekening mee houden, thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
basanca schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 11:48:
[...]
Kijk, dat zijn goeie tips, ga ik gelijk ff rekening mee houden, thx
hoe heb je nu eigenlijk de panelen vast gezet op het hout?
(ik zie wel iets van koppel stukjes, maar net te vaag.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa21
migjes schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 11:55:
[...]

hoe heb je nu eigenlijk de panelen vast gezet op het hout?
(ik zie wel iets van koppel stukjes, maar net te vaag.)
Met van die klembeugeltjes voor alu dakschansen, alleen ipv de standaard metaalbouten heb ik houtdraad bouten (100mm lang) erin gedraaid. Ik had alleen geen eindklemmen, dus voor de time being even wat houten klosjes op het eind om de normale klemmetjes steun te geven. Dit moet dus nog vervangen worden door echte eindklemmen :)

[ Voor 21% gewijzigd door bassa21 op 15-04-2014 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
basanca schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 12:11:
[...]

Met van die klembeugeltjes voor alu dakschansen, alleen ipv de standaard metaalbouten heb ik houtdraad bouten (100mm lang) erin gedraaid. Ik had alleen geen eindklemmen, dus voor de time being even wat houten klosjes op het eind om de normale klemmetjes steun te geven. Dit moet dus nog vervangen worden door echte eindklemmen :)
je werkt wel vaker met hout zo te zien. ;)
misschien al iets te veel menie gebruikt, was niet overal nodig denk ik. (loodmenie of zonder?)
eigenlijk allen bij de contact punten van beton en hout is het echt nodig.
(beton en vocht vreet het hout aan.)

als het schansje wat hoger was geweest had een extra schoor wel verstandig geweest.
maar het zal vast wel stijf genoeg zijn.

maar of het nu goedkoper is geworden heb ik wel mij twijfels bij.
(het zit nu wel perfect zo als je het wil, dat is ook veel waard.)

maar erg leuk om te zien.
(zit zelf er aan te denken om gewoon zelf solarbeertjes te gaan gieten voor een speciaal project.
gewoon uit beton dus een schans bouwen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa21
migjes schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 12:29:
[...]

je werkt wel vaker met hout zo te zien. ;)
misschien al iets te veel menie gebruikt, was niet overal nodig denk ik. (loodmenie of zonder?)
eigenlijk allen bij de contact punten van beton en hout is het echt nodig.
(beton en vocht vreet het hout aan.)
Het is loodvrije menie, heb in principe alleen de bewerkte delen van de balk bewerkt. Alle stukken die afgezaagd zijn dus. Het impregneer dringt niet helemaal door tot op het hart van het hout, vandaar nog ff de extra bescherming van de menie.
als het schansje wat hoger was geweest had een extra schoor wel verstandig geweest.
maar het zal vast wel stijf genoeg zijn.

maar of het nu goedkoper is geworden heb ik wel mij twijfels bij.
(het zit nu wel perfect zo als je het wil, dat is ook veel waard.)
Voor het hout, (buiten) schroeven en alu hoeklijnen was ik nu in totaal iets van rond de 500 euro kwijt. Ik had vooraf wel even gekeken naar alu schansen die voor je op maat worden gemaakt. Maar dat liep voor 2 schansen al snel boven de 2000 euro uit.
maar erg leuk om te zien.
(zit zelf er aan te denken om gewoon zelf solarbeertjes te gaan gieten voor een speciaal project.
gewoon uit beton dus een schans bouwen.)
Oke, die kon ik nog niet. Das ook een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@basanca
a loodvrij, perfect.
normaal probeer ik er dan voor te zorgen dat er zoveel mogelijk impregneert hout dan vrij blijft om te ademen.
maar het ziet er goed uit zo, gaat wel lukken.

misschien de zijkant niet helemaal dicht maken, kunnen de panelen wat beter koelen of het hout beter drogen. of verzin maar een oplossing, dat lukt je wel.

had niet verwacht dat zoon schans nog zo duur zou zijn trouwens.

zoek maar eens op "solarbear"
ben nog aan het testen met mengverhoudingen, standaard constructie beton is net wat te poreus.
dus ik heb vorig jaar voor de schutting nieuwe kapjes gegoten en ben al aardig tevreden.
(maar het zal wel volgend jaar worden, voordat ik er echt aan kan beginnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hartm11
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-05 16:57
Hallo,

Ik kom net kijken als het gaat om PV-systemen, maar heb me de laatste dagen wat meer verdiept in de materie.
Er zijn een drietal 'PV-boeren' langs geweest voor een PV-sytseem op ZO, dakhelling 45 graden. Garagedak waar eventueel wat panelen
op het zuiden gericht zouden kunnen worden. Woonachtig in Twente ...
Mijn lichte voorkeur gaat naar Solar Frontier CIS panelen (165-S of 170-S)
Van 2 bedrijven heb ik inmiddels offerte ontvangen. De laatste is vandaag geweest en vroeg mij wat ik het liefst op mijn dak zou willen hebben.
Ik zei dat SF mijn voorkeur had. Nou, de reactie was meteen van: daar willen wij niets van doen hebben. "De CIS dunne-film laag zou na een aantal
jaren al bruin worden" was 1 van de reacties. Ook vertelde hij dat de SF's in Nederland nog helemaal niet getest warden.
Verder wilde hun verzekeringsmaatschappij de SF panelen niet opnemen in hun pakket, teveel risico volgens hen ...
Ik heb hem verder netjes aangehoord en het gesprek ging al gauw over op de Yingli 270 panda's (12 stuks icm met een Omnik omvormer)
Wat vinden jullie van zo'n reactie ?

24x Solar Frontier SF-170S @ StecaGrid 3600 @ ZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@hartm11
simpel, das dom.
CIS panelen draaien al veel langer in Nederland. (oke solarfrontier is wel een nieuwere speler in het land, vooral de laatste tijd, maar ze zijn er al wel wat langer bezig.)
nog niks van verkleuringen gehoord? :?
en verzekerings-maatschappijen weten vaak nog niet het verschil tussen een zonnecollector (warm water) of PV (elektra), dus wat dat er mee te maken heeft snap ik dan ook niet.
het zal wel niet in zijn assortiment zitten, dan wil je het wel afkraken.

mijn persoonlijke voorkeur zou eigenlijk ook eerder uitgaan naar yingly panda's dan een SF paneel.
het blijft helaas wel een CIS paneel, en dat betekend maar een +/-140Wp/m2 tegen over een panda met +/-170Wp/m2, al doet een SF het 10% beter, het kost wel flink wat dak ruimte.
maar dat zijn persoonlijke keuzes.
geen idee of je ruimte genoeg hebt voor je persoonlijk doel.
en ik snap ook wel dat het oog ook wat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hartm11
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-05 16:57
@migjes

Dank voor je reactie. Tja, ik vond het ook al vreemd dat hij meteen in de ankers ging toen ik over SF begon.

Het is inderdaad een kwestie van aantal panelen/Wp opbrengst in ons geval. Heb een dak van 4,9 bij 6 meter oppervlak, met een loze
ventilatie pijp (ooit badkamer afvoer geweest, maar nu loos) dus die gaat eraf en een CV afvoer op rechts (blijvertje dus).
Met een Yingli opstelling ( YL-250) kwam een eerder bedrijf tot 16 panelen (waarschijnlijk 4 op het platte dak) met een totaal van 4000 Wp (dit icm met
een SMA3600TL-21). De andere opstelling 24 SF-165's icm met de SF-WR3600, in totaal 3960 Wp.
Op dit moment laat ik mij leiden door termen als diffuus licht, bewolking etc om te gaan voor SF 's .. ;)

24x Solar Frontier SF-170S @ StecaGrid 3600 @ ZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@hartm11
om in de zelfde maten te spreken als een SF (ongeveer dan, het is nooit precies. zitten wel wat afwijkingen in)
kijk dan eens naar http://www.yinglisolar.co...ine/panda-48-cell-series/
die zouden dan misschien ook 24x kunnen zijn??
ik dacht dat er nog wel 210Wp varianten te krijgen waren. (maar misschien ook wel 220Wp.)
24X210Wp = 5040Wp.
dat kan dan op een sma4000/5000 of iets anders.
dat is dan wel andere koek als 24x170Wp ;)

termen als diffuse licht en bewolking, nee niet mijn manier van kijken.
dat doen mijn suntechs (mono) ook.
maar kijk eens naar het warmte coëfficiënt, daar blinkt SF in uit. ;)
ze zakken gewoon een stuk minder in de zomer als het warm is.
maar van mij mag je de marketing daar om heen ook om gooien. ze stijgen niet zo hoog als het koud is wat mono wel doet b.v. (vandaar de lagere Wp/m2)

verder halen SF panelen extreem hoge kWh/kWp,
maar dat ten kosten van dakruimte. (de Module efficiency is 13%, gewoon niet hoog met cis)

maar ik wil je absoluut niet tegen houden om SF te gebruiken, dakpannen hebben nog een slechter rendement. mag je allemaal zelf beslissen.
het is maar net wat het leukst uit komt op je dak.

de http://www.yinglisolar.co...ine/panda-48-cell-series/
en de
http://www.yinglisolar.co...ine/panda-60-cell-series/
zijn ook nog mixbaar in een string, voor als je moeilijk wil rekenen.
hoe moeilijk wil je de zaak maken en hoe hoog de opbrengst is aan jouw zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
de yingli panda xxx-24b panelen zijn niet altijd bij iedereen verkrijgbaar, maar dan komen ze vaak wel nog weer binnen later, dus als je dat aangeeft kunnen ze j ewel vertellen wat er leverbaar is, en wat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 april 2014 @ 16:08:
Ik zit met een dilemma. Ik heb 1 paneel wat ik zou kunnen verleggen maar twijfel of dit echt meeropbrengst gaat brengen. Paneel komt meestal vanaf half zes in de schaduw. Als ik het paneel verleg komt het op een plek waardoor ik vanaf mei denk ik een uurtje later in de schaduw kom maar vanaf september t/m mei komt deze plek juist een uur tot anderhalf uur eerder in de schaduw. Wat te doen?
Jongens wat is wijsheid. Verleggen of laten liggen??? Ik vermoed dat het lood om oud ijzer is maar misschien zie ik het verkeerd???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 19:01:
[...]

Jongens wat is wijsheid. Verleggen of laten liggen??? Ik vermoed dat het lood om oud ijzer is maar misschien zie ik het verkeerd???
Een paar tiental kWh op jaar basis? Grofweg 5 euro dan? Misschien een tientje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

basanca schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 10:38:
Klein verslag van mijn zonnepanelenprojectje.

Plaatsen van 20 panelen (GermanPV 250 Poly) verdeeld over 2 dakschansen, 12 panelen op ZO en 8 panelen op ZW. En nog 2 losse panelen op het dak. 22 in totaal dus. (die laatste 2 helaas niet gered dit weekend, wordt komend weekend).

Ben zelf aan de slag gegaan om een soort van dakschans te maken van gewolmaniseerd hout. Deze schansen hebben een hoek van 10 graden gekregen, zodoende blijf ik qua hoogte redelijk gelijk aan mijn opstaande dakrand. Scheelt weer wat windbelasting.

De eerste dakschansen zijn klaar.
[afbeelding]

Eerste begin met het dak vrij maken van grind en het leggen van de rubberen tegels
[afbeelding]

Zo, de eerste profielen van de ZO dakschans staan overeind
[afbeelding]

Aluminium hoeklijnen ertussen zodat de eerste ballast tegels erop kunnen
[afbeelding]

Hier is de ZW dakschans al klaar, nu nog de panelen erop en aansluiten.
[afbeelding]

Tadaaa.... de panelen liggen erop !!
[afbeelding]
[afbeelding]

Komende dagen nog de zijkanten van de dakschansen aftimmeren en ondertussen al wat zonnestralen binnen harken. :)
Hey Basanca...
Ziet er goed uit!!

Waar heb je die panelen vandaan?? 8)7 O-) O-) O-) _/-\o_ _/-\o_

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 18:56
Kap nou eens met die sluikreclame van jezelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa21
paulv1973 schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 20:48:
[...]

Hey Basanca...
Ziet er goed uit!!
Ha die Paul,

Ziet er prima uit he, ben er heel blij mee. Laatste paneeltjes nog aansluiten en nog even de logger in orde maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:41
Ik had al eerder een post geplaatst maar helaas geen reactie, vandaar dat ik het nogmaals vraag:

Stel dat ik 6 keer EC Solar 270Wp panelen neem met een Growatt 1500 TL als omvormer. Ga ik dan tegen problemen aanlopen zoals te weinig/veel voltage zodat de omvormer niet juist functioneert etc?

Growatt 1500 TL:
Max. DC power: 1800W
Max. DC voltage:450V
Start voltage:150V
PV voltage range: 100 - 450V
MPPT work voltage range/nomimal voltage: 120V-450V / 360V
Full load dc voltage range: 175V-450V
Max. input current:10A

6x EC Solar 270Wp:
Maximum Power-Pmax (Wp): 270W
Voltage at Maximum Power-Vmp (V): 49.5V
Current at Maximum Power-Imp (A):5.49A
Open Circuit Voltage-Voc (V):60.3V
Short Circuit Current-Isc (A):5.93A

Deze set wil ik op een plat dak (schuren) plaatsen op een zuid opstelling met een hoek van 15 graden.

Zo ver ik kan beoordelen met mijn kennis moet het wel goed werken, maar alle kritiek is welkom. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Voc * 6 panelen: 60.3*6=361.8V
Max. DC voltage omvormer is 450V.

Volgens mij zou het prima moeten lukken. Maar zo heel veel verstand heb ik er ook niet van... :)
Dus nog even wachten op een reactie van één van de geleerden hier.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonkma
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-09 14:24
GioStyle schreef op woensdag 16 april 2014 @ 19:34:
Ik had al eerder een post geplaatst maar helaas geen reactie, vandaar dat ik het nogmaals vraag:

Stel dat ik 6 keer EC Solar 270Wp panelen neem met een Growatt 1500 TL als omvormer. Ga ik dan tegen problemen aanlopen zoals te weinig/veel voltage zodat de omvormer niet juist functioneert etc?

Growatt 1500 TL:

6x EC Solar 270Wp:

Deze set wil ik op een plat dak (schuren) plaatsen op een zuid opstelling met een hoek van 15 graden.

Zo ver ik kan beoordelen met mijn kennis moet het wel goed werken, maar alle kritiek is welkom. ;)
Gaat prima werken geen enkel probleem

Camber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 20:23

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Vandaag zijn dan de panelen bij ons op dak gelegd :*)
Afbeeldingslocatie: http://www.euren.nl/tweakers/panelen1.jpg
Eerste regelwerk ligt.

Afbeeldingslocatie: http://www.euren.nl/tweakers/panelen2.jpg
Panelen bij ons. Ik vind het er mooi op liggen.

Afbeeldingslocatie: http://www.euren.nl/tweakers/panelen3.jpg
Overzicht van panelen bij ons en de buren.

Nu afwachten wat ze opbrengen als de zon goed schijnt 8)
Heren van Lammertink en The Sunshine Company bedankt!

p.s. Losse tegels van de stoep is aanleg van glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Die 361 Volt is bij 25 graden met een negatieve temperatuur coeefficient komt daar nog wat bij als je 35 graden lager zit ( -10) maar dat moet wel lukken.

Veder gaat het helemaal goed.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:17
Hallo,
Ik wil mij ook op het zonnepanelen pad begeven, maar ik zit met een vraag hoeveel en hoe ik ze het best kan positioneren.
Ik heb een plat dak van 6m breed x 5m diep dat precies zuid-oost gericht is.
Wat is nu wijsheid om de panelen ZuidOost te richten, dan kunnen er 9 op schat ik zo (3x3) of om de panelen schuin over het dak te leggen zodat ze precies zuid gericht zijn. Dan kunnen er maar iets van 8 (2-4-2) op schat ik. Voordeel is dan wel dat ze meer rendament halen.

Ik heb een zonneboer gevraagd om advies. Die gaf aan om er 12 op te leggen 3 landscape x 4 rijen, zuid oost gericht. Opgesteld onder een hoek van 10 graden.
Dat is veel meer, maar minder efficient qua richting en hellingshoek.
Wat is jullie ervaring, hoe nauw komt het met de hellingshoek en de zuidelijke richting?

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Of het veel verschil maakt hangt af van de hellingshoek. Als je naar een instralingsdiagram kijkt, dan zie je dat het verschil bij 10 gr niet zo heel veel is; ongeveer 2,5%.

Extra panelen kosten wel geld (grotere omvormer, meer montagemateriaal etc), terwijl oriëntatie op je dak gratis is. Tel uit je winst :-)
Het ligt ook aan je verbruik: als je meer wilt opwekken en er passen er 12 op Zuid-oost, en maar 8 op zuid, dan kun je meer eigen verbruik afdekken en dat levert meer op dan uiteindelijk nog stroom afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:14

P_Tingen

omdat het KAN

Hurricane schreef op woensdag 16 april 2014 @ 21:54:
[afbeelding]
Overzicht van panelen bij ons en de buren.
Ziet er mooi uit zo, met al die panelen. Toch de mensen in het midden even ompraten voor het mooiste beeld denk ik :)

Hadden er niet 6 panelen naast elkaar gekund trouwens? Zo te zien op de foto zou het haast moeten kunnen.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
GioStyle schreef op woensdag 16 april 2014 @ 19:34:

Growatt 1500 TL:

6x EC Solar 270Wp:

dat gaat goed werken.
(ik neem aan dat dit de ecs-270D met 96 cellen is?
www.sun-solar.nl/wp-conte...en-zwarte-handleiding.pdf
die staat nog niet in de standaard programma's )

vind het zelfs een goede keuze, panelen met 5" cellen maak je gewoon makkelijker een kleine string mee op een tl omvormer.

voor als je wat avontuurlijker bent.
http://www.daanauctions.c...e-SunEzy-2000-PVSNV12000-
dit gaat ook, allen er komt nog wel veiling kosten bij + BTW.
met alleen het openings-bod is het wel leuk om te doen maar ga niet over bieden. ;)
Jack schreef op woensdag 16 april 2014 @ 20:44:
Voc * 6 panelen: 60.3*6=361.8V
Max. DC voltage omvormer is 450V.

Volgens mij zou het prima moeten lukken. Maar zo heel veel verstand heb ik er ook niet van... :)
Dus nog even wachten op een reactie van één van de geleerden hier.
als je dan ook nog de temperatuur coëfficiënt mee neemt dan ben je er in dit geval.
de minimum temperatuur is dan altijd een beetje schatten. ;)
Nico Klus schreef op donderdag 17 april 2014 @ 01:22:
Hallo,
Ik wil mij ook op het zonnepanelen pad begeven, maar ik zit met een vraag hoeveel en hoe ik ze het best kan positioneren.
Ik heb een plat dak van 6m breed x 5m diep dat precies zuid-oost gericht is.
Wat is nu wijsheid om de panelen ZuidOost te richten, dan kunnen er 9 op schat ik zo (3x3) of om de panelen schuin over het dak te leggen zodat ze precies zuid gericht zijn. Dan kunnen er maar iets van 8 (2-4-2) op schat ik. Voordeel is dan wel dat ze meer rendament halen.

Ik heb een zonneboer gevraagd om advies. Die gaf aan om er 12 op te leggen 3 landscape x 4 rijen, zuid oost gericht. Opgesteld onder een hoek van 10 graden.
Dat is veel meer, maar minder efficient qua richting en hellingshoek.
Wat is jullie ervaring, hoe nauw komt het met de hellingshoek en de zuidelijke richting?
goed plan ;)

lage hoek is een stuk effectiever als een grote hoek.
maar ik ga niet graag onder de 15 graden.
de panelen moeten ook nog schoon kunnen spoelen.

en ja, panelen op een platdak kunnen een stuk dichter bij elkaar als mensen vaak denken.
(wel zorgen dat de panelen van een type zijn waarbij de diodes goed zitten voor jouw geval, om schaduw problemen te voorkomen.)

je kunt ook een oost-west overwegen als je meer opbrengst wil.
wees niet bang, zelfs panelen op noord kunnen.
dan zou jij een zuidoost-noordwest hebben. (als ik het goed overzie)

voor wat opbrengst info over panelen op noord:
http://www.antonboonstra.nl/energie/

maar gaat niko zelf klussen?
(dan heb ik vaak andere tips.)

edit:
wat oost-west gisteren bij mij deed.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/16-4-2014.jpg
was toch nog goed voor 17,4kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane

Hurricane

P_Tingen schreef op donderdag 17 april 2014 @ 08:05:
[...]

Ziet er mooi uit zo, met al die panelen. Toch de mensen in het midden even ompraten voor het mooiste beeld denk ik :)

Hadden er niet 6 panelen naast elkaar gekund trouwens? Zo te zien op de foto zou het haast moeten kunnen.
Die waren op vakantie toen dit allemaal geregeld werd. Hebben het er nog wel met hun over gehad, maar het zijn vreemde mensen en doen altijd anders dan de rest. Kan zijn dat dat in de toekomst nog wel komt, maar nu nog niet.

Die extra panelen zou kunnen ja, maar dan werd het erg krap en zo vonden we het wel genoeg :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
Voor 16x 240Wp panelen ben ik momenteel op zoek naar een omvormer en ben al wat passende omvormers tegengekomen. Ook via DM al aardig wat vragen beanwoord gekregen :) Nu zag ik een Delta Solivia SI 3300W (nieuw) voor een leuke prijs (€ 440,-), maar ondertussen is het al een verouderd model.

Ik vraag me af of ik er een goede deal aan heb, of dat een recenter model toch de meerprijs waard is.

Enige nadeel dat ik kan ontdekken is maar 1 MPPT, maar weet niet hoeveel dat uiteindelijk zal schelen.
Ik zal sowieso een DC-werkschakelaar monteren, dus dat er geen DC switch in zit is geen probleem.

Alle panelen zijn gelijk, liggen in hetzelfde dakvlak en worden in 2 strings van 8 aangesloten. 4 rijen van 4 stuks, waarbij de bovenste 2 rijen wel wat last kunnen hebben van schaduw ivm de schoorsteen van ons aan de ene kant, en die van de buren aan de andere kant.

Het geheel komt er ongeveer zo uit te zien. Ligt vrij strak tussen de schoorstenen.
edit: linker schoorsteen is van ons, rechts is van de buren.
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/257h93k.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Phony op 17-04-2014 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De schoorsteen aan de zuidkant is killing, de schaduw komt haaks op de panelen te staan en dan helpen de diodes in de panelen niet echt meer :X
Misschien kan je dit met een paar optimizers oplossen of de schoorsteen zou lager moeten worden.
Geen idee hoe hoog de schoorsteen is btw, een foto met zon erop zegt alles.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Phony
240V panelen, heftig... lol.
denk dat je 240Wp bedoeld.

zoals Speedy-Andre als zegt.
2 panelen op een duo micro omvormer.
en dan 14 op de delta. (leuk een delta, lang niet voorbij zien komen hier)
14x 240Wp = 3360Wp.

dan moet je wel 2 stringen parallel maken??
of misschien kan het net met 1 string en dan zou hij wel mooi zijn..
(kan hem even niet zo snel uit rekenen.)
weet ook niet welke delta/panelen je precies op het oog hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 20:45
Hallo,
Op dit moment ben ik ook aan het oriënteren wat betreft zonnepanelen op mijn dak.
Nu heb ik al meerdere offertes voor 10 panelen waarvan een aantal met een Omnik 3.0 omvormer. Nu heb ik ook een offerte met een Solarmax P3000 omvormer. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met één van de twee omvormers of misschien wel met allebei? De Solarmax is duurder en van Zwitserse makelij, is deze echt beter? Of zou ik prima die Omnik 3.0 kunnen nemen?

Met de omnik kunnen er 2 strings van 5 worden aangelegd, nu begon die partij van de Solarmax met een verhaal over de Voltage en dat 1 string met 10 panelen beter zou zijn. Ik begreep het niet helemaal maar mogelijk kan iemand van jullie dit eenvoudig uitleggen wat beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Niet online
@Speedy-Andre & Migjes: 4x4 is vooral gemakkelijk met leggen, maar met wat passen, meten en vloeken kan ik er heel strak wel 3 rijen van 5 op krijgen denk ik. Dan liggen ze echt exact tegen de schoorstenen. Dan beperkt de schaduw zich tot een beetje in de ochtend.

Ik ga me ook even in micro omvormers en optimizers verdiepen.

Het idee was 2 strings van 8 panelen op de Delta Solivia SI 3300W. Met de string calculator heb ik bekeken dat dit wel kan. Stel dat ik deze opstelling van 4x4 zo laat, dan heb ik last van de schaduw en maar 1 MPPT. Zou een omvormer met 2 MPPT`s dan beter zijn zodat 1 string iig voluit kan werken als de ander wat schaduw vangt?

14 op de Delta en 2 op micro omvormers klinkt ook als een aardige optie.

240V moest idd Wp zijn ja, aangepast 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Phony op 17-04-2014 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als de hoogte van de schoorsteen bekend is dan kan je vrij aardig de schaduw inschatten.
Ik ben zo gek geweest om een cctv dome op het dak te plaatsen, duidelijker kan je de schaduw niet zien zonder steeds het dak op te klimmen :P
Mijn schoorsteenpijp heb ik ingekort zodat hij vanaf maart de panelen niet meer beschaduwt.
Met 2 mpp trackers kan je de problemen beperken, maar je kan beter de betreffende panelen voorzien van optimizers of een micro omvormer.
Voordeel van optimizers is dat de systeemlogging niet complexer wordt en dat ze betaalbaar zijn.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Phony
probeer eens met de calculator om rond de 360Vmpp uit te komen.
dan haalt de omvormer zijn hoogste rendement.
(en dan er nog een stukje boven gaan zitten, om er voor te zorgen dat hij dat in de zomer doet als het het meest telt)

a, speedy heeft het al geschreven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
hartm11 schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 14:30:
Van 2 bedrijven heb ik inmiddels offerte ontvangen. De laatste is vandaag geweest en vroeg mij wat ik het liefst op mijn dak zou willen hebben.
Ik zei dat SF mijn voorkeur had. Nou, de reactie was meteen van: daar willen wij niets van doen hebben. "De CIS dunne-film laag zou na een aantal
jaren al bruin worden" was 1 van de reacties. Ook vertelde hij dat de SF's in Nederland nog helemaal niet getest warden.
Verder wilde hun verzekeringsmaatschappij de SF panelen niet opnemen in hun pakket, teveel risico volgens hen ...
Ik heb hem verder netjes aangehoord en het gesprek ging al gauw over op de Yingli 270 panda's (12 stuks icm met een Omnik omvormer)
Zo'n reactie heb ik ook eens gekregen. Een zekere leverancier wilde ze niet leveren, omdat er veel onduidelijkheid zou zijn over de levensduur van de materialen. Toen ik reageerde dat de garantie toch hetzelfde was, werd hier ook niet verder op ingegaan.

Niet getest in Nederland is sowieso onzin. Alleen al op dit forum zijn meerdere installaties bekend. En in Twente staat zelfs een testopstelling, gefinancierd door SF zelf.

Ik zeg daarom: FUD (Fear, Uncertainty & Doubt). Zeker als zoiets afkomt van een club die standaard Omnik aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb afgelopen week een raar genomeen gespot op mijn setup.

Op mijn dak aan de voorkant van mijn huis heb ik 11 panelen. 9 van 250wp en nog 2 van 245wp. Allemaal optisch hetzelfde overigens.

Aan de 2 panelen van 245 watt heb ik een Enecsys SMI-480-60 inverter hangen (hangt binnen).

Deze inverter moet AC 450 watt kunnen verstouwen. Echter ik keek raar op toen de zon zo fel begon te schijnen dat hij hier op sommige moment fel overheen gaat. Ik zag op een bepaald moment ineens 538watt op plugwise voorbij komen. Ik meende dat de plugwise circle niet OK was, dus ik heb daarna een extra circle ervoor gehangen en nog een Powermonitor. Er blijken inderdaad hogere vermogens door te komen bij hele felle instraling. Heb zelfs 575 watt voorbij zien komen!

Is dit normaal gedrag voor een inverter die officieel maar 450watt aankan. Daarnaast, kunnen die panelen van 245 (dus 490wp) wel eens zoveel vermogen leveren?

Ik heb het dus met 3 meters getest en plugwise leest geen pieken uit, die pakt gemiddelden over de laatste (7?) seconden.

Iemand een idee? Ben er wel blij mee en de stroomgroep is erop voorzien, maar ik zou het graag verklaren :) Ding wordt wel warm, maar niet heet, dus daar ook geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Fairy
dat is vrij normaal gedrag.
ook ik zie vaker 2098W uit 1900Wp komen vooral op oost. (alleen de omvormer zijn mpp kan niet verder als 2000W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Onzin. En inderdaad, wel mooi paneel aanbieden en dan een omvormer uit de onderkant v/d markt.. grapjassen.

Ik ben heel eerlijk gezegd zelf ook nog niet geheel overtuigd, maar dat zal meer door gebrek aan kennis & ervaring komen dan door twijfel over het product. Wij hebben de eerste installaties er mee liggen, en tja, 't werkt. :P

[ Voor 11% gewijzigd door SunshineCompany op 17-04-2014 14:01 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klungeltweaker
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-08 13:40

klungeltweaker

Maakt altijd alles kapot ...

Sinds enige weken liggen onze panelen er ook op en is de installatie in gebruik.
Ik had als wens om ruimschoots ons verbruik af te dekken. Met de voorgestelde 150Wph SIGS panelen van TSMC was er niet genoeg dak voorhanden. Dit is de reden om voor de relatief dure BenQ panelen te kiezen. Achteraf valt de meerprijs mee (+6%) t.o.v. de SIGS-panelen.

Rekening houdend met BTW-teruggave is de terugverdientijd ongeveer 9 jaar.
De kleine hoekjes schaduw van de dakkapel en het hoogteverschil tussen de daken wordt redelijk goed opgevangen door de omvormer.
Vandaag was de schaduw om 10.30 uur volledig weg.
Zodra we twee vergelijkbare dagen qua weer hebben ga ik uitzoeken of uitzetten van Optitrac beter of slechter is.

Leverancier: Solar1 Dedemsvaart.
Panelen: 18 stuks BenQ PM318B01,SunForte 325 Wp mono, 19,9% rendement.
Omvormer: SMA STP 6000TL-20
Vermogen: 5850WpH, ongeveer 5100KwH per jaar.
Montage: Clickfit
Ligging:ZW, hoek ongeveer 35 graden
Plaats: Bovensmilde

Afbeeldingslocatie: http://popken.eu/images/Solar/IMG_20140402_112002447.jpg

Sinds de ingebruikname op 22 maart lekker veel zon, met gisteren een record van 37,5 KwH.
Vrouwlief was eerst kritisch, maar vind het nu toch wel mooi en vraagt iedere dag naar de dagscore :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

SunshineCompany schreef op donderdag 17 april 2014 @ 14:01:
Onzin. En inderdaad, wel mooi paneel aanbieden en dan een omvormer uit de onderkant v/d markt.. grapjassen.

Ik ben heel eerlijk gezegd zelf ook nog niet geheel overtuigd, maar dat zal meer door gebrek aan kennis & ervaring komen dan door twijfel over het product. Wij hebben de eerste installaties er mee liggen, en tja, 't werkt. :P
Heb je al eens SMA omvormers gezien die na 5-10 jaar de geest gaven?
Ik ben benieuwd hoelang die gemiddeld meegaan.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het eerste wat me opvalt is de schaduw van de dakkapel (punt) en van het huis op de lager liggende panelen.
Vandaar die nickname klungeltweaker waarschijnlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klungeltweaker
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-08 13:40

klungeltweaker

Maakt altijd alles kapot ...

Speedy-Andre schreef op donderdag 17 april 2014 @ 14:41:
Het eerste wat me opvalt is de schaduw van de dakkapel (punt) en van het huis op de lager liggende panelen.
Vandaar die nickname klungeltweaker waarschijnlijk :P
Tja.. Zal de buurman eens vragen of ik de dakkapel mag snoeien.
En over de 40 cm hoogteverschil in dakhoogte heb ik in de voorbereiding van de verbouwing maar 9 maanden met de gemeente in de loopgraven gezeten. |:(

De schade valt in de praktijk mee, mede door de SMA omvormer die alles redelijk goed opvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 18:41
Zijn omnik, aeg, Chint etc nou werkelijk slecht? Prijsverschil op een setje van 1.5 kwp scheelt het toch aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

jantje112 schreef op donderdag 17 april 2014 @ 14:57:
Zijn omnik, aeg, Chint etc nou werkelijk slecht? Prijsverschil op een setje van 1.5 kwp scheelt het toch aanzienlijk.
Slecht is misschien het verkeerde woord, ze werken wel degelijk.

Zo hier en daar blijft er wat liggen op de after service, ze zijn niet altijd even rijk uitgerust. De after service kan je bij de dealer voor terecht. Voor de features heb je vaak geen keuze.

Sommige van de wifi implementaties laten wat steken op het privacy en beveiligingsfront liggen.

Qua uitrusting van de omvormer is gebrek aan schaduwmanagement een gemis, maar natuurlijk alleen als je een schaduw probleem hebt.

Er zijn redelijk wat tevreden Omnik, Aeg en Chint gebruikers. De GoodWe sample is nog te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-09 20:45
databeestje schreef op donderdag 17 april 2014 @ 16:15:
[...]

Zo hier en daar blijft er wat liggen op de after service, ze zijn niet altijd even rijk uitgerust. De after service kan je bij de dealer voor terecht. Voor de features heb je vaak geen keuze.

Sommige van de wifi implementaties laten wat steken op het privacy en beveiligingsfront liggen.

Qua uitrusting van de omvormer is gebrek aan schaduwmanagement een gemis, maar natuurlijk alleen als je een schaduw probleem hebt.

Er zijn redelijk wat tevreden Omnik, Aeg en Chint gebruikers. De GoodWe sample is nog te klein.
De leverancier die ik heb gesproken wilde niet meer met Omnik werken om de slechte after sales. Een klant van hem had een 'dode' omvormer. Omnik kwam pas na 5 weken in actie...

Waar ik dus eerder naar vroeg, zijn er ook mensen met ervaring met een Solarmax P3000 omvormer? En wat is het verschil tussen 1 en 2 strings wat wel mogelijk is bij de Omnik 3.0 en niet bij de Solarmax P3000. Ik heb de optie van de Solarmax P3000 met 10 Philadelphia – MONO BLACK 260WP panelen. Deze omvormer is €170 incl.BTW duurder, is dat het waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Nuevocasa schreef op donderdag 17 april 2014 @ 16:31:
[...]

De leverancier die ik heb gesproken wilde niet meer met Omnik werken om de slechte after sales. Een klant van hem had een 'dode' omvormer. Omnik kwam pas na 5 weken in actie...

Waar ik dus eerder naar vroeg, zijn er ook mensen met ervaring met een Solarmax P3000 omvormer? En wat is het verschil tussen 1 en 2 strings wat wel mogelijk is bij de Omnik 3.0 en niet bij de Solarmax P3000. Ik heb de optie van de Solarmax P3000 met 10 Philadelphia – MONO BLACK 260WP panelen. Deze omvormer is €170 incl.BTW duurder, is dat het waard?
Voor de klant moet de leverancier met een vervangende omvormer komen, mijn inziens, en dat het dan 5 weken duurt voor de leverancier is voor de klant dan niet belangrijk. Dat had anders opgelost kunnen worden, en veel leveranciers doen dat dan ook.

De Solarmax omvormers zijn in Nederland redelijk zeldzaam maar worden als Zwitserse makelij wel als kwaliteit geprezen.

Standaard uitgerust met netwerk aansluiting is altijd plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Zo, Solesta zonneboiler hangt naast de buitenunit van de Elga warmtepomp, en nog 10 YL255 erbij op de gevel (naast de 17 die erboven liggen).

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-yQ3rGFIQVz0/U0_rSsyIkxI/AAAAAAAAhZ0/lifhs22M_g0/s512/IMAG0106.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-0IF1hySezzs/U0_v1lJmw-I/AAAAAAAAhas/vyGs6SDnmXA/s512/IMAG0109.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door SunshineCompany op 17-04-2014 17:18 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:44
Ben erg benieuwd naar de prestaties van je zonneboiler.
Enige manier waarop ik een collector kwijt kan is op de muur aan de zuidzijde van ons huis.
Maar twijfel daar een beetje aan. Enerzijds ivm de (voor zover ik weet) benodigde vergunning, anderzijds ivm de mogelijk lagere opbrengst door de hoek van de collector.
Zie dat je er nog een kleine hoek in aangebracht heb?
In welke 'richting' staat de muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
databeestje schreef op donderdag 17 april 2014 @ 16:15:
[...]

ik weet het niet hoor. Mijn installatie op West-west-west-noord (285 graden) en 35 graden hellingshook met omnik 3.0 + 3115 wp in 2 strings met flink wat schaduw van bomen en dakkapel:
2050 kwh in eerste jaar gehaald = 66%

in 2012 was de omnik ca. 1100 eur. een sma (met 1 string) ca. 500 eur duurder (als ik het geheel incl . installatie bij een installateur haalde.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
SunshineCompany schreef op donderdag 17 april 2014 @ 17:12:
Zo, Solesta zonneboiler hangt naast de buitenunit van de Elga warmtepomp, en nog 10 YL255 erbij op de gevel (naast de 17 die erboven liggen).

[afbeelding]

[afbeelding]
Mooi!
Heb je schaduw op die muur en wat voor rendement verwacht je?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Niek_ schreef op donderdag 17 april 2014 @ 17:35:
Ben erg benieuwd naar de prestaties van je zonneboiler.
Enige manier waarop ik een collector kwijt kan is op de muur aan de zuidzijde van ons huis.
Maar twijfel daar een beetje aan. Enerzijds ivm de (voor zover ik weet) benodigde vergunning, anderzijds ivm de mogelijk lagere opbrengst door de hoek van de collector.
Zie dat je er nog een kleine hoek in aangebracht heb?
In welke 'richting' staat de muur?
op een zuidmuur heeft als groot voordeel dat je opbrengst per dag door het jaar heen redelijk constant is. Dus flinke collector erop en het hele jaar gratis WW....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Is inderdaad zuidmuur.

Voor PV verwacht ik voor 10 x 255 op de gevel 600 kWh/kWp te draaien. Moet nog even OptiTrack aanzetten, zal ook wel beetje helpen.

Enige wat ik nu nog zoek is een manier om warmte uit mijn rookgassen van mijn houtkachel te onttrekken en in het buffervat van de zonneboiler te stoppen.

[ Voor 4% gewijzigd door SunshineCompany op 17-04-2014 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:41
migjes schreef op donderdag 17 april 2014 @ 08:53:
[...]

dat gaat goed werken.
(ik neem aan dat dit de ecs-270D met 96 cellen is?
www.sun-solar.nl/wp-conte...en-zwarte-handleiding.pdf
die staat nog niet in de standaard programma's )

vind het zelfs een goede keuze, panelen met 5" cellen maak je gewoon makkelijker een kleine string mee op een tl omvormer.

voor als je wat avontuurlijker bent.
http://www.daanauctions.c...e-SunEzy-2000-PVSNV12000-
dit gaat ook, allen er komt nog wel veiling kosten bij + BTW.
met alleen het openings-bod is het wel leuk om te doen maar ga niet over bieden. ;)
Thanks voor je commentaar. Levert wat meer zelfvertrouwen op. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
SunshineCompany schreef op donderdag 17 april 2014 @ 18:54:
Is inderdaad zuidmuur.

Voor PV verwacht ik voor 10 x 255 op de gevel 600 kWh/kWp te draaien. Moet nog even OptiTrack aanzetten, zal ook wel beetje helpen.

Enige wat ik nu nog zoek is een manier om warmte uit mijn rookgassen van mijn houtkachel te onttrekken en in het buffervat van de zonneboiler te stoppen.
Dat lijkt me tricky. Een goedkope WPB van MP is snel gevonden, maar geeft die genoeg (niet teveel en niet te weinig trek?

Alternatief is de wpb lucht laten aanzuigen direct naast de houtkachelafvoer:

buitenlucht
aanvoer wpb ---|
|
afvoer houtkachel

de wpb gaat dan buitenlucht aanzuigen als de houtkachel te weinig aanvoer geeft en als de houtkachel meer kwijt wil dan de wpb afneemt gaat het gewoon naar buiten....

ps. houtkachel afvoer direct naast de aanvoeropening van de elga??

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 17-04-2014 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Laatst online: 21:36

mb1

SunshineCompany schreef op donderdag 17 april 2014 @ 17:12:

[afbeelding]

[afbeelding]
Zo weet de hele wereld ook gelijk waar Sunshine Company de kluis heeft staan (foto 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:14
Enthousiast geworden door de verhalen hier en ervaringen van familie ben ik ook van plan om zonnepanelen te plaatsen op mijn dak. Zelf plaatsen durf ik niet aan, mijn kennis van elektrische installaties schiet daarvoor tekort. Ik heb ondertussen ook een offerte liggen, eigenlijk min of meer spontaan aangevraagd via een actie van Eneco. Het voorstel is 17 CSUN 255Wp panelen verspreid over 2 platte daken met een SolarRiver 3400 TL-D omvormer. Het verhaal ziet er op zich netjes en verzorgd uit, ik heb alleen het idee dat het nogal aan de prijs is en dat er nog wat dingetjes zijn qua layout op het dak i.c.m. schaduw. (zoveel heb ik lurkend in dit topic nog net wel opgepikt).

Nu ben ik op zoek naar één of meer bedrijven in de regio Rotterdam om een vergelijkende offerte. Heeft iemand hier een goede tip voor een betrouwbare partij? Shopreviews zoals in de Pricewatch ben ik namelijk nog niet echt tegengekomen voor installateurs van zonnepanelen. Mag via DM.

Nog een andere vraag: ik las her en der ook wat over de combinatie groendak en zonnepanelen. Op zich klinkt het mooi, het isoleert extra, de omgeving wordt groener en je krijgt er nog subsidie voor ook. De onderlaag werkt ook gelijk als ballast voor de standaarden voor de zonnepanelen. Zijn er meer mensen die zo'n combinatie hebben? Bevalt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 19:44
Over de Solar Frontier panelen heb ik nu voor de afelopen maand al wel een vergelijk met mijn eigen installatie die hier in de regio boven gemiddeld presteert.
Vergelijking zijn 24 SF165 panelen op een SMA SB 3600TL 4 lussen van 6 panelen.
Mijn installatie bestaat uit 24 Trina 180Wp panelen op een SMA SB3800 3 lussen van 8 panelen.
Beide installaties pal zuid 45 graden hoek en 3 km van elkaar af in Winterswijk.

datumSFTrinaVerschil
1-4-20144,84,80,0
2-4-20144,54,30,2
3-4-20144,74,60,1
4-4-20141,31,30,0
5-4-20141,92-0,1
6-4-20142,62,20,4
7-4-20144,340,3
8-4-20142,12,2-0,1
9-4-20143,73,30,4
10-4-20141,71,60,1
11-4-20142,42,40,0
12-4-20145,34,80,5
13-4-20143,63,40,2
14-4-20143,43,6-0,2
15-4-20143,13,4-0,3
16-4-20146,96,60,3
17-4-20145,85,20,6
Totaal62,259,72,5

Hiermee zie ik dat de SF panelen net nog weer iets beter presteren. Ik ben heel benieuwd wat het straks doet met temparaturen van 30+
Op mijn werk hebben we nu een testopstelling met diverse merken panelen draaien op Micro omvormers. daar zitten ook 8 SF 165 panelen op eenSB1300TL Zodra ik hier een aantal maanden aan waardes van heb zal ik deze posten.

[ Voor 32% gewijzigd door silvester6 op 17-04-2014 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane

Hurricane

Mijn eerste volle dag dat de panelen actief zijn heeft het volgende opgeleverd :-)

Afbeeldingslocatie: http://www.euren.nl/tweakers/levering1.png

Zo te zien is het niet zo'n zonnige dag geweest hier (ben zelf de hele dag ergens anders in het land geweest) maar ben er blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op donderdag 17 april 2014 @ 18:54:
Is inderdaad zuidmuur.

Optie 1 : http://www.youtube.com/watch?v=gq0d_hL5X9M

Optie 2 : http://www.youtube.com/watch?v=AbDMITAMLio

Veel plezier met knutselen. :)

ps : Als je echt iets groots wilt maken, wat lijkt op zonne-panelen aan de muur :
http://www.youtube.com/watch?v=ilkkY1ChHMk

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2014 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Laatst online: 16-09 11:39
Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2014 @ 22:53:
[...]

Optie 1 : http://www.youtube.com/watch?v=gq0d_hL5X9M

Optie 2 : http://www.youtube.com/watch?v=AbDMITAMLio

Veel plezier met knutselen. :)

ps : Als je echt iets groots wilt maken, wat lijkt op zonne-panelen aan de muur :
http://www.youtube.com/watch?v=ilkkY1ChHMk
Of deze, maar dan heb je wel meteen een hele nieuwe kachel.... maar wel een met een mega rendement !

http://technologieforum.f.../viewtopic.php?f=19&t=171

[ Voor 5% gewijzigd door reddo op 17-04-2014 23:14 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXL

MXL

hartm11 schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 14:30:
Hallo,

Ik kom net kijken als het gaat om PV-systemen, maar heb me de laatste dagen wat meer verdiept in de materie.
Er zijn een drietal 'PV-boeren' langs geweest voor een PV-sytseem op ZO, dakhelling 45 graden. Garagedak waar eventueel wat panelen
op het zuiden gericht zouden kunnen worden. Woonachtig in Twente ...
De dunne film panelen worden in veel gevallen nog op 1 hoop gegooit. Amorf had/heeft de eigenschap snel te degraderen. CIS of CIGS schijnt dat niet te hebben.