roderickvd schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 10:35:
[...]
In de specs van de 3000 zie ik het volgende: nominale ingangsspanning 380V en nominaal vermogen 3.000 Wp. Bij een nominale ingangsspanning is het maximale rendement 98,5%. Dit treedt op bij 30% van het nominale vermogen.
Het hoogste rendement van 98,6% wordt juist gehaald bij een minimale MPP-spanning van 350V en 30-50% van het nominale vermogen. Bij een maximale MPP-spanning is het hoogste rendement lager: 97,9% bij 50%.
Hieruit concludeer ik dat de "onderzijde" van het MPP-bereik het meest optimale is op een StecaGrid 3000.
Hmm, Sanyo/Panasonic panelen was ik nog niet eerder op gewezen (terwijl deze leverancier ze wel levert). Daar zou ik er nu 14 van kwijt kunnen.
Mijn gedachte met 3x5 SF was dat ik altijd nog naar 3x6 kan zodra ik een ventilatiekoker verwijder die nu in de weg zit. Asbesthoudend en daarom nu niet de moeite waard voor het plaatsen van 2-3 extra panelen. Dat kan altijd nog als ik de zolder ga verbouwen.
Maar ja, als ik het aspect "looks" dan toch laat varen, dan had ik ook Yingli Panda's kunnen nemen die me waren aangeboden. Meer Wp voor minder geld dan SF.
Warmtepomp - zeker interessant. Maar de koek kan maar één keer worden verdeeld en ik zie dat de komende jaren nog niet snel gebeuren. Terwijl vanaf 2018 het salderen van overproductie waarschijnlijk wel verminderd gaat worden...
ik heb er even wat uitgekipt om het wat overzichtelijk te houden.
om te beginnen zou ik niet naar sma3000 kijken.
neem een power-one 3.0 b.v. (dit geef ik omdat ik de omvormer nu wel van binnen en buiten ken. vast ook iets anders mogelijk)
die heeft een optimum van 342V.
en dat heb je het liefste in de zomer als de panelen het warmst zijn.
power-one begint pas als de W onder de 235W komt te zakken in rendement.
dan gaat hij over in een intermiting mode, hij zal dan niet meer continu terug gaan leveren.
maar eerst zijn condensators vullen en dan met stoten gaan leveren.
om zo nog een heel eind met vol rendement door te kunnen leveren.
dus van af de 235W begint het rendement pas te zakken eerst heel langzaam, maar hoe lager hoe sneller.
(een steca doet ook zoiets, maar heb het in nog geen enkele logging goed kunnen zien hoe hij dat nu doet.
sma laat hier een steekje vallen, helaas die begint al iets eerder te zakken in rendement, maar zie dit erg relatief zelfs een absurd rendement van 5% is beter als het rendement van de dakpannen. zo belangrijk is het eigenlijk niet. ergens gaan we insecten sexueel mishandelen, mierenneuken.)
een steca wil die 350V minimaal hebben dus ook als het goed heet word buiten en de V zakt van je panelen. dus ook wat marge aan houden is gewoon verstandig.
14x sanyo?
mmm probeer hem eens in
http://stringsizer.power-one.com/ (en natuurlijk sunnydesign)
een power-one 3.0 of 3.6, het heeft wel iets.
dan zou je ook nog 2 strings kunnen maken om de ochtend/avond schaduw een beetje op te kunnen vangen.
wie weet is het wel iets.
maar puzzel op je gemak door, je bent goed bezig.
mischien kom je wel iets tegen wat wel erg lekker werkt voor je dak.
een warmte pomp, ach waarom niet.
een lucht/lucht (ook wel eens airco genoemd) begint al bij de 1000 euro.
en dat is voor jouw nog geen 2 jaar opbrengst uit de pv.
voor de tussen tijd koop je gewoon een elektra kacheltje voor 40 euro om wat te affakkelen.
@basanca
misschien wat grint weg houden van het hout.
dan kan het beter drogen en gaat het langer mee.
het ziet er verder goed uit.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)