Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 119 Laatste
Acties:
  • 733.778 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

@migjes

Heeft dat loophol nog consequenties voor de energiebelasting teruggaaf? Tenslotte is het niet bewoond op papier.

Het acceptgiro en incassoprobleem wordt alleen maar groter, ik verdom het om derden toegang te geven tot rekeningen. Noem mij maar paranoia wie dat wil, ik hou zelf controle over de uitgaven. ( zelfs de kinderopvang wil auto incasso én direct teruggaaf van mijn belasting op hun rekening ) never nooit dus!

Ik ga het loophol bij NUON eens aftasten, eens kijken hoever ik kom via die weg.....

Te belachelijk voor woorden, na aftrek van "vaste kosten" blijven ze zelfs nog een restant energiebelasting aan mij verschuldigd! Rente trek ik zelf wel ( dat beetje wat er dan te krijgen is)

Thx voor de tip.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik ben nu een systeempje aan het samenstellen en nu dacht ik een leuke omvormer gevonden te hebben bij de panelen die ik op het oog heb. Bij de omvormer staat: DC-spanning maximaal: 540V

Met 16 x 37Voc zit ik op 603.2Voc, en met 16x 30.20 Vmpp op 483,2Vmpp

Kan dit kwaad of kan de omvormer dit begrenzen (net zoals je meer Wp kunt aansluiten en de omvormer het max. uitgangsvermogen bepaalt? De Voc is een stuk hoger dan de genoemde max. 540V dc spanning

edit: getallen en berekening verduidelijkt n.a.v. Migjes` reactie

[ Voor 21% gewijzigd door Phony op 10-04-2014 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 09:42
@crazyharrie
geen consequenties wat dan ook.
krijg netjes mij heffings-korting en alles wat daar bij hoort.

netjes bezig trouwens, je bent wel harrie maar niet crazy.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Phony schreef op donderdag 10 april 2014 @ 13:06:
Ik ben nu een systeempje aan het samenstellen en nu dacht ik een leuke omvormer gevonden te hebben bij de panelen die ik op het oog heb. Bij de omvormer staat: DC-spanning maximaal: 540V

Met 16 x 37.7V zit ik op 603.2V, wat dus een heel stuk meer is. Kan dit kwaad of kan de omvormer dit begrenzen (net zoals je meer Wp kunt aansluiten en de omvormer het max. uitgangsvermogen bepaalt?
geen idee hoe je dit berekend hebt?
(het ziet er naar uit dat je wel meer factoren niet heb door genomen.)

als je panelen koud zijn in de winter is de V zelfs nog een stuk hoger.
en als de omvormer merkt dat de DC spanning boven het max komt, dan mag je blij zijn als je omvormer er tegen is beveiligt en stopt met werken anders is i stuk.

begin eens met werken met http://www.sunnydesignweb.com/.
geeft wat inzichten.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
@ Migjes,

ik heb m`n post geëdit, want ik heb het inderdaad niet goed opgeschreven.
Berekening is :

16 x 37Voc zit ik op 603.2Voc, en met 16x 30.20 Vmpp op 483,2Vmpp

Ik ben al bezig geweest met Sunnydesign, maar nog niet goed gelet op de specs van de omvormers. Eigenlijk omdat ik een ander (goedkoper) merk zoek, maar ik zal de specs eens vergelijken voor wat meer inzicht.

[ Voor 38% gewijzigd door Phony op 10-04-2014 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Phony schreef op donderdag 10 april 2014 @ 13:17:
@ Migjes,

Berekening is :

jep, is beter zo.

nu moet je ook nog kijken naar de temperatuur coëfficiënt van de Voc.
het gebeurd niet vaak dat je panelen -10 graden zijn, maar kan wel gebeuren.
veel omvormers testen voor dat ze starten of de Voc niet te hoog is, als die te hoog is gaat hij in error en heb je die dag geen productie.
zo draai ik normaal met een Vmpp van 335Vmpp en van de week waren mijn panelen erg koud in de ochtend en had ik 415Vmpp.
ook heb ik de Vmpp zien dalen naar de 280Vmpp als het erg heet is buiten.

je kunt natuurlijk ook 2 stringen parallel van 8 panelen doen.

(even oppassen, sommige fabrikanten geven de gegevens op een andere manier op en dan moet je het anders berekenen, ik ga nu uit van een standaard tl omvormer zoals power-one/sma/omnik etc..)

ga maar eens spelen met sunnydesign, dan heb je hem snel genoeg door. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Phony schreef op donderdag 10 april 2014 @ 13:17:
@ Migjes,

Berekening is :

Ik ben al bezig geweest met Sunnydesign, maar nog niet goed gelet op de specs van de omvormers. Eigenlijk omdat ik een ander (goedkoper) merk zoek, maar ik zal de specs eens vergelijken voor wat meer inzicht.
Aangezien panelen een negatieve temperatuur- coëfficiënt hebben van -0.47/°C (de mijne) moet je rekening houden met de Voc bij iets van -10 graden.

Dat is dus 37V * (25 - -10)* coëfficiënt = 37+ 37*(35*-0.47%) = 37+ 37*16.45% = 43V
Dit is dus de Voc bij -10 graden. bij jouw 16 panelen is dat 689V. Iets om goed rekening mee te houden.
In het beste geval doet je omvormer niets en in het slechtste geval gaat hij stuk ......
Ik vind de 540V voor maximum dc spanning wel wat laag. Weet je zeker dat het niet de maximale spanning van de MPP range is?

Als je een Piko 4.2 neemt dan heb je een maximum van 950V die zou het heel leuk doen met 16 panelen. (Ik heb er 3x16 op de drie strings van een Piko 10.1) Op MP staat er nog een voor een leuke prijs ..... Logging is ook simpel, netwerk kabel er in en klaar, meerdere loggings sites die het er mee doen.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Als je je energieleveranciers niets verteld gaan ze klagen dat je meter kapot is. Vertel je het ze wel gaan ze klagen dat je meter niet geschikt is. Altijd wat.

En ja, we hebben goede monteurs. Gebeurt nooit dat we die op pad sturen, en dat ze met onverrichte zaken weer thuis komen.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
SunshineCompany schreef op donderdag 10 april 2014 @ 14:21:
Als je je energieleveranciers niets verteld gaan ze klagen dat je meter kapot is. Vertel je het ze wel gaan ze klagen dat je meter niet geschikt is. Altijd wat.

En ja, we hebben goede monteurs. Gebeurt nooit dat we die op pad sturen, en dat ze met onverrichte zaken weer thuis komen.
Voorbereiding is het halve werk ......

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don_Paul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-08 19:29
Zo, ook hier even een bericht van een lopende plaatsing...

Na een jaar of wat offertes te hebben vergeleken zijn er gisteren een paar panelen mijn dak op gegaan:

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-4iCFh5Vdhyg/U0ZOAsQz0vI/AAAAAAAAEWU/gMPEiBNWHZU/w1109-h832-no/IMG_20140410_095312.jpg

Van de week moet de SMA-6000 nog even op de meterkast aangesloten worden (direct de oude groepen met smeltzekeringen vervangen) en dan ga ik kijken wat het oplevert. Oh, en nog even uitzoeken hoe ik de SMA nu het beste kan monitoren, daar heb ik ook nog niet echt naar gekeken.

Oh, en voordat mensen het gaan zeggen: Ja, ik weet dat er nog meer panelen op dit dak bij kunnen, maar dit was nu al even duur genoeg... :)

[ Voor 10% gewijzigd door Don_Paul op 10-04-2014 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Nog niet af toch? Profielen steken nog uit, en zijn niet zwart gemaakt. Puntjes op de 'i'. Dan krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-_hnKjLwq5pY/Uj0GYpgOYzI/AAAAAAAAWvk/KLMMYJgafeY/s720/koekkoek-1-oost.jpg

(Ook van een Tweaker).

Als het ene STP6000 is (wat ik mag hopen, de andere 6000 is een érg oud model), dan zit er een webbox in. Even UTP aansluiten en gratis online monitoren.

[ Voor 25% gewijzigd door SunshineCompany op 10-04-2014 15:31 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Iemand ervaring met een mono op het noorden? Wat voor rendement draait die in praktijk? Vrijwel pal noord, 45 graden. Denk aan 14 YL255 Black. 500 kWh/kWp ? Of haal je stiekem de 600 wel..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 19:05
SunshineCompany schreef op donderdag 10 april 2014 @ 16:03:
Iemand ervaring met een mono op het noorden? Wat voor rendement draait die in praktijk? Vrijwel pal noord, 45 graden. Denk aan 14 YL255 Black. 500 kWh/kWp ? Of haal je stiekem de 600 wel..?
45 graden lijkt me wel de nagel in de doodskist voor een Noord opstelling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Hmja. Ik kan ook een gevel op 't zuiden doen. Wellicht beter idee. Dan kan ik 12 - 14 panelen kwijt, alleen moet ook nog een zonnecollector aan de gevel, naast de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

migjes schreef op donderdag 10 april 2014 @ 13:09:
@crazyharrie
geen consequenties wat dan ook.
krijg netjes mij heffings-korting en alles wat daar bij hoort.

netjes bezig trouwens, je bent wel harrie maar niet crazy.
Ik probeer mijn steentje bij te dragen, zowel aan het milieu als mijn portemonnee. ( win / win situatie is dus wel degelijk mogelijk).
Alleen die standsverwarming hier kan ik nog even niets mee. :-( ( let wel....nóg niet )

En het bezorgd mij in ieder geval ook een leuke hobby ;)

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unity2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-09 15:10
crazyharrie schreef op donderdag 10 april 2014 @ 17:59:
[...]

Alleen die standsverwarming hier kan ik nog even niets mee. :-( ( let wel....nóg niet )
Iets zegt mij dat wij in het komende jaar nog wel contact zullen hebben ;)
Ik zit in dezelfde situatie met hetzelfde idee. Eneco must go...
Als de pv set zich heeft bewezen en ik nog wat besparingen doorvoer heb ik straks ongeveer 900Kwh over plus wat mijn oude setje pv nog oplevert. Dan schuif ik netjes door naar het warmtepomp topic. Jammer genoeg gaat het daar bijna uitsluitend over de Elga, maar daar hebben wij stadsverwarmings slachtoffers niks aan helaas. Ik ben nog even aan het puzzelen of ik tzt nog wat panelen op de uitbouw kwijt kan zonder dat ze schaduw werpen op de panelen erachter op het schuine dak. Vrees alleen het ergste. Iemand al eens een mobiele installatie gemaakt die je op het terras kan zetten en weghalen als je een verjaardag viert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:03
Interessant. Ik denk niet dat er veel ervaring is. Leuk om mee te experimenteren.

wat zegt pvgis?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Unity2 schreef op donderdag 10 april 2014 @ 18:22:
[...]

Als de pv set zich heeft bewezen en ik nog wat besparingen doorvoer heb ik straks ongeveer 900Kwh over plus wat mijn oude setje pv nog oplevert. Dan schuif ik netjes door naar het warmtepomp topic. Jammer genoeg gaat het daar bijna uitsluitend over de Elga, maar daar hebben wij stadsverwarmings slachtoffers niks aan helaas.
Ik ben mij aan het verdiepen in de Toshiba Estia ( google maar eens) maar er zijn weinig mensen die daar enige ervaring mee hebben. Het zal wel wat meer paneeltjes gaan kosten, maar ik heb nog mogelijkheden ;) Als ik dat plaatje compleet rond heb wordt het ernstig overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
[...]

Als de pv set zich heeft bewezen en ik nog wat besparingen doorvoer heb ik straks ongeveer 900Kwh over plus wat mijn oude setje pv nog oplevert. Dan schuif ik netjes door naar het warmtepomp topic. Jammer genoeg gaat het daar bijna uitsluitend over de Elga, maar daar hebben wij stadsverwarmings slachtoffers niks aan helaas. Ik ben nog even aan het puzzelen of ik tzt nog wat panelen op de uitbouw kwijt kan zonder dat ze schaduw werpen op de panelen erachter op het schuine dak. Vrees alleen het ergste. Iemand al eens een mobiele installatie gemaakt die je op het terras kan zetten en weghalen als je een verjaardag viert?
elga wordt ook toegepast bij SV hoor....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Even off topic, srry

klopt, maar de "vaste lasten" bij stadsverwarming ( tenminste bij mij ) zijn zo hoog dat het bijna evenaart met het verbruik nl 40% van de totale jaarlijkse kosten. Dus ik wil het uiteindelijk gewoon helemaal de deur uit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unity2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-09 15:10
Elga kan je inderdaad ook toepassen bij stadsverwarming, maar ook mijn tapwater komt daar vandaan. Dat gaat met de elga een stuk lastiger. Maar dat is off topic hier dus daar zal ik later nog wel een post in het warmtepomptopic aan besteden.

Ben wel erg benieuwd naar of er ervaringen zijn met mobiele zonnepanelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Mijn praktijkervaring met mijn installatie op het NNW (35°) is dat de het instralingsdiagram heel aardig klopt. Zo'n 540 kWh/kWp in mijn geval.
Afbeeldingslocatie: http://www.jan-karina.be/zonnepanelen/instralingsdiagram.jpg
Bij 45° op het noorden denk ik dat je de 500 kWh/kWp niet haalt. Misschien houdt het al op met 450 kWh/kWp.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik heb een prachtig mooie gevel.

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-GILHtEHOH4A/U0apvLMrtUI/AAAAAAAAhA8/prv-ueHOXVk/s512/IMAG0005.jpg

Op 't zuiden. *). Direct achter de buitenunit van de Elga zit m'n CV. Komt een zonnecollector van Solesta naast. Daaronder 2 x 4 + 2 x 2 = 14 Yingli 255 Mono black. Daarboven liggen 17 van dezelfden. Hangt 5000 Watts SMA, met nog vrije ingang. Kan eventueel nog 2 extra op de gevel zetten, de Ampera verstookt 't wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-09 11:12
Ik heb inmiddels twee pv systemen, 600 en 1500Wp, de opbrengst komt keurig op pvoutput : http://pvoutput.org/list.jsp?userid=21851 .
Maar ik mis de mogelijkheid om het totaal verbruikt te kunnen monitoren. Ik heb nog een feraris met Youless, waarbij de registratie van de Youless alles behalve bruikbaar is, immers het terugleveren wordt vrolijk bij het verbruik opgeteld.
Ik zat te denken om een S0 meter tussen de hoofdschakelaar en de verbruikers te plaatsen,maar klopt het dat de S0 meters ook bij negatieve registratie ook gewoon een 'verbruiks' pulse geven.
Mijn probleem is namelijk dat er een Steca aan één van de verbruiksgroepen hangt, dus daarmee het verbruik weer zal vertekenen.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
SunshineCompany schreef op donderdag 10 april 2014 @ 20:39:
Ik heb een prachtig mooie gevel.

[afbeelding]

Op 't zuiden. *). Direct achter de buitenunit van de Elga zit m'n CV. Komt een zonnecollector van Solesta naast. Daaronder 2 x 4 + 2 x 2 = 14 Yingli 255 Mono black. Daarboven liggen 17 van dezelfden. Hangt 5000 Watts SMA, met nog vrije ingang. Kan eventueel nog 2 extra op de gevel zetten, de Ampera verstookt 't wel..
maar een gevel is vergunninsplichtig toch? Mijn oostdak ligt helemaal vol (10x 250Wp oost, 6x 250 Wp op zuid op de dakkapel) maar ik heb helaas geen westdak, wel een hele hoge voorgevel op west :*)

[ Voor 10% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 11-04-2014 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
pjeterinfo schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 08:20:
Ik heb inmiddels twee pv systemen, 600 en 1500Wp, de opbrengst komt keurig op pvoutput : http://pvoutput.org/list.jsp?userid=21851 .
Maar ik mis de mogelijkheid om het totaal verbruikt te kunnen monitoren. Ik heb nog een feraris met Youless, waarbij de registratie van de Youless alles behalve bruikbaar is, immers het terugleveren wordt vrolijk bij het verbruik opgeteld.
Ik zat te denken om een S0 meter tussen de hoofdschakelaar en de verbruikers te plaatsen,maar klopt het dat de S0 meters ook bij negatieve registratie ook gewoon een 'verbruiks' pulse geven.
Mijn probleem is namelijk dat er een Steca aan één van de verbruiksgroepen hangt, dus daarmee het verbruik weer zal vertekenen.
dat verschilt per gebruiksmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@pjeterinfo
gewoon 4x een meter met S0.
aan de hoofdschakelaar.
waarvan 1 voor de pv en 2 voor het huis 1 voor steca.
code:
1
2
3
hs -----  S0(1) -- S0(2) ---- huis gebruikers ---- S0(3) -- steca
      |
       -- S0(4) ---- pv

S0(1) zit dus "op zijn kop" of meet alleen uitgaande stroom.
en dan moet je de zaak optellen of aftrekken.
S0(3) + S0(4) = totale opbrengst van de pv of apart de pv opbrengst
(S0(1)-S0(2)) + S0(4) = gaat het net op. (word gesaldeerd.)
(S0(2) - S0(1)) + S0(3) = gebruik van het huis. en als getal onder de 0 komt gaat er naar buiten.

nu moet je wel opletten, of de S0 stroom die terug uit wel of niet meet.
een ABB C11 doet dat dus niet, die meet maar 1 kant op.
vandaar dat er 2x een S0 (abb c11) voor het huis in het voorbeeld staat.
1 van die 2 zit dus "op zijn kop" aangesloten en meet alleen uitgaande stroom.

edit:
het was dus niet stom van abb om die c11 meters gratis weg te geven.
dit is stiekem dus wel lekker reclame voor ze.
lol

edit:
even verduidelijkt, maar ik heb meer koffie nodig.
is nog fout., denk dat hij nu goed is. kan iemand anders even checken.

[ Voor 34% gewijzigd door migjes op 11-04-2014 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
@migjes, dan is het voor mij voldoende om direct na de hoofdschakelaar een ABB C11 te plaatsen,ik weet de totale opwek. En bij nul verbruik trek ik daarna de totale opbrengst van 0 af?

o nee natuurlijk niet. Ik kijk even beter naar jouw voorstel....

[ Voor 15% gewijzigd door pjeterinfo op 11-04-2014 09:32 ]

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@pjeterinfo
je hebt echt mij schema nodig.
omdat de steca 500W kan doen en je huis maar 200W kan gebruiken.
en dan gaat er toch nog 300W het net op.
b.v.

of andere situaties.

edit:
lol, je hebt hem door denk ik.

edit2:
je hoeft er geen ABB C11 voor te gebruiken.
heb er allen 2 liggen en heb het er mee getest.
was een voorbeeld, zullen vast andere meters zijn die het ook kunnen, en het kan vast nog beter.

[ Voor 40% gewijzigd door migjes op 11-04-2014 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bally
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 09:48

Bally

1200 + 1500 Wp

oh... wat ben ik stom geweest om 5 jaar geleden tijdens de verbouwing van ons huis geen groep naar de zolder te leggen :-(....
Sinds eind februari heb ik nu 2 setjes van 600Wp op mijn dak liggen op een Steca 500. Ik heb 2 verschillende groepen op zolder (1 groep gedeeld met de keuken, en 1 groep voor de zolderverdieping en wasmachine).
Maar waar ik al voor gewaarschuwd was, het PV virus, is ook bij mij uitgebroken. Nu zit ik er dus een beetje mee wat te doen. Hoe krijg ik een extra groep naar de zolderverdieping? Of zou ik eventueel de zolder groep kunnen afzekeren op een bepaalde manier (die optie heb ik wel vaker voorbij zien komen)
Een andere optie zou kunnen zijn om een grondkabel door de riool standleiding heen naar boven te brengen. Als deze vraag in een ander forum geplaatst hoort te worden, dan hoor ik het ook graag.

Hoop is uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Bally
een grondkabel door de standleiding? :?
mmm, kom je dan niet wat problemen tegen onderweg?
langs de standleiding snap ik wel.

als de zolder groep(16A) een ononderbroken kabel naar boven is.
kun je hem bij de eerste splitsing met 2x 16A splitsen als je dat voor pv doet.
ben je er dan?

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 11-04-2014 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bally

Bally

1200 + 1500 Wp

Ik zal zeker wel wat "Shit" tegenkomen in de standleiding... maar ik zou hier wel doorheen kunnen. Mijn voorkeur heeft het zeker ook niet hoor.
Langs de standleiding is geen optie denk ik, omdat ik daarvan zeker niet weet wat ik allemaal tegenkom en ik niet in die koof kan komen zonder mijn badkamer en WC deels te moeten slopen. En daar is mijn vrouw toch wel op tegen :).

Ik denk dat er een ononderbroken kabel naar boven is.
Maar wil je daarmee zeggen dat ik waar deze kabel boven komt, ik deze gelijk in een soort groepenbox kan stoppen met 2x16A erop... Dan zou ik er nog sneller zijn. en kan ik eventueel bij een volgende verbouwing wel een hele nieuwe groep hiervoor aanleggen. Maar dit mag dus toch wel...
migjes schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 11:39:
@Bally
een grondkabel door de standleiding? :?
mmm, kom je dan niet wat problemen tegen onderweg?
langs de standleiding snap ik wel.

als de zolder groep(16A) een ononderbroken kabel naar boven is.
kun je hem bij de eerste splitsing met 2x 16A splitsen als je dat voor pv doet.
ben je er dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Bally schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 11:57:
Ik zal zeker wel wat "Shit" tegenkomen in de standleiding... maar ik zou hier wel doorheen kunnen. Mijn voorkeur heeft het zeker ook niet hoor.
Langs de standleiding is geen optie denk ik, omdat ik daarvan zeker niet weet wat ik allemaal tegenkom en ik niet in die koof kan komen zonder mijn badkamer en WC deels te moeten slopen. En daar is mijn vrouw toch wel op tegen :).

Ik denk dat er een ononderbroken kabel naar boven is.
Maar wil je daarmee zeggen dat ik waar deze kabel boven komt, ik deze gelijk in een soort groepenbox kan stoppen met 2x16A erop... Dan zou ik er nog sneller zijn. en kan ik eventueel bij een volgende verbouwing wel een hele nieuwe groep hiervoor aanleggen. Maar dit mag dus toch wel...
voor als stront de kabel raakt? :*)

maar deze dus:
http://www.abb.nl/cawp/nl...1c09c1257b8f0030b3e1.aspx
je kunt hem ook zelf samen stellen, met een ander merk of rond slingerende spullen (en ik hoop dat het geen "shit" is ;) )
en als ik het goed begrijp heb je geen aardlek nodig (die zit al beneden als het goed is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gosse adema
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:13
op http://www.rechtopzon.nl/zonnestroom-wasdroger staan enkele voorbeelden van het aansluiten van een zonnestroominstallatie in combinatie met een wasmachine en wasdroger.

DIY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
gosse adema schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 12:16:
op http://www.rechtopzon.nl/zonnestroom-wasdroger staan enkele voorbeelden van het aansluiten van een zonnestroominstallatie in combinatie met een wasmachine en wasdroger.
vind het allen geen mooi voorbeeld.
en geeft een beetje vreemd beeld van de situaties die er nog meer mogelijk zijn.
en kijkt ook niet naar het feit dat oudere huizen soms geen aardlek op de wasmachine groep hebben. bv.

ik kan zonder moeite met het voorbeeld een 2x 16A naar de zolder krijgen en daar is helemaal geen 20A groep voor nodig.
maar niet ieder huis heeft die mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bally

Bally

1200 + 1500 Wp

Super! Dit is een mooie oplossing!

Ik ga hier eens naar kijken of dit een oplossing is. Dan is het wel eea verbouwen en verplaatsen, maar allemaal wel mogelijk! En als ik dan nog eens ga verbouwen alsnog een extra groep naar boven, maar niet noodzakelijk!
migjes schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 12:14:
[...]

voor als stront de kabel raakt? :*)

maar deze dus:
http://www.abb.nl/cawp/nl...1c09c1257b8f0030b3e1.aspx
je kunt hem ook zelf samen stellen, met een ander merk of rond slingerende spullen (en ik hoop dat het geen "shit" is ;) )
en als ik het goed begrijp heb je geen aardlek nodig (die zit al beneden als het goed is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pjeterinfo schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 08:20:
Is er geen mogelijkheid de Steca bij de andere pv te doen, bijv. met wat creatief knopen in de meterkast en de Youless in te wisselen voor 2 (1 verbruik en 1 opwek, de rest doet pvoutput voor je) S0 meters? Of 3, dan meet je beide pv setjes apart. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
[...]

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp :)

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
@ldhollander dat gaat helaas niet, de steca hangt in de schuur en ik kan deze niet loskoppelen van de schuurgroep of verplaatsen. De Youless is in ieder geval volledig nutteloos op deze manier ik zal het nog even laten bezinken maar ik denk dat ik met een gedeelte van de oplossing van migjes wel een eind kom.
De beide pv hoef ik in ieder geval niet uit te breiden met nog een s0 meter, deze worden al op verschillende manieren gemeten.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf ook een soortgelijk dilemma gehad en de keus gemaakt de schuur eruit te halen en op een eigen groep achter een eigen ALS te zetten, stroom heb ik alleen nodig heel incidenteel voor een beetje verlichting maar een ledlampje van 2/3 watt doet natuurlijk niet zoveel met de totale opwek. Ander verhaal wordt het natuurlijk als je wel echt power (tools) nodig hebt in je schuur. :)

Migjes oplossing is ook een leuke en behoorlijk creatief. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonkma
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-09 14:24
Ik heb nog een stuk dak over en ook nog een aantal paneeltjes.
Hebben jullie enig idee of ik een aantal panelen van hetzelfde merk met verschillende Wp waarden in 1 string kan combineren?
Het gaat om een aantal panelen van german solar, allemaal hetzelfde soort en formaat alleen varieert de Wp waarde van 150 Wp tot maximaal 185 Wp.
Kun je dit ongestraft combineren in 1 string en zo ja wat zal er dan gebeuren, zal de sting zich gedragen als een string van 150Wp, zal de Wp waarde een optelsom van alle panelen worden of zal het het een waarde zijn die ergens tussenin zweeft

Camber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als door de 150Wp panelen minder stroom gaat dan de 185Wp dan is dat de beperking als je alles in serie zou zetten.
Heb je de specs ergens dan kan je dat controleren.
Een mpp tracker van een omvormer zal ook minder goed werken dan met gelijke panelen denk ik.
Heb je van beide soorten evenveel dan kan je misschien een omvormer vinden met 2 mpp trackers mits het spanningsbereik passend is.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonkma
Speedy-Andre schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 21:24:
Als door de 150Wp panelen minder stroom gaat dan de 185Wp dan is dat de beperking als je alles in serie zou zetten.
Heb je de specs ergens dan kan je dat controleren.
Een mpp tracker van een omvormer zal ook minder goed werken dan met gelijke panelen denk ik.
Heb je van beide soorten evenveel dan kan je misschien een omvormer vinden met 2 mpp trackers mits het spanningsbereik passend is.
Ik had een foutje gemaakt in de eertse post ik heb dat nu aangepast ik bedoelde gaat de string zich gedragen als een string van 150Wp.
Ik heb de specs bekeken en de spanning en het amperage van de panelen verschilt van 23,1 tot 24,4 volt en 6,7 en 7,6 ampere.
Het gaat om een string van 8 panelen in een plat vlak dus 2 trackers gaat niet gebeuren.

Camber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dan gaat mijn verhaal zeker op, de maximale stroom zal 6,7A zijn waardoor de 185Wp panelen minder goed presteren.
Een klein voordeel is dat de totale spanning door de 185Wp's wat hoger is en dus ook het vermogen.
Het is natuurlijk nog wel beter dan ze niet te gebruiken :P

[ Voor 21% gewijzigd door Speedy-Andre op 12-04-2014 21:51 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonkma
Denk je dat het zo werkt of weet je het zeker?
Dit zou betekenen dat het systeem zoveel levert als de zwakste schakel.

Camber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat van de stroom weet ik zeker, het zou erg jammer zijn als je maar 2 150Wp panelen hebt en minder erg als je 2 185Wp panelen hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonkma
1 x 185Wp 1x 180Wp 3x170Wp 1x 165Wp, 1x 155Wp en 1x 150 Wp een mooie mengelmoes dus :) :) :)

[ Voor 10% gewijzigd door jonkma op 12-04-2014 22:15 ]

Camber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Als we dan toch bezig zijn, zou deze 2 panelen in 1 string kunnen?

-> Optimale Betriebsspannung (Vmp) 19,54V
-> Optimaler Betriebsstrom (Lmp) 5,16A
-> Leerlauf-Strom (Voc) 23,7V
-> Kurzschluss-Strom (Isc) 5,55A
-> Maximale Leistung (Pmax) 100w
-> Module Effizienz 15,0%
-> Zellen Effizienz 18,8%

-> Optimale Betriebsspannung (Vmp) 18V
-> Optimaler Betriebsstrom (Lmp) 5,56A
-> Leerlauf-Strom (Voc) 22V
-> Kurzschluss-Strom (Isc) 6,23A
-> Module Effizienz 15,2%
-> Zellen Effizienz 17,8%

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Alles kan, maar de Zonnepanelen zijn stroombronnen, laagste STC stroom bepaald de serie schakeling. Dat is gewoon het effect van de serie schakeling. Wel zullen de hogere Wp panelen een hogere spanning geven bij een lagere stroom dus dan zal, zoals gezegd door speedy andre, het vermogen toch wat hoger zijn van de panelen die in hun stroom beperkt worden. Als je de grafieken erbij haalt kan je dat aflezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

WoudseHoeve schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 23:26:
Alles kan, maar de Zonnepanelen zijn stroombronnen, laagste STC stroom bepaald de serie schakeling. Dat is gewoon het effect van de serie schakeling. Wel zullen de hogere Wp panelen een hogere spanning geven bij een lagere stroom dus dan zal, zoals gezegd door speedy andre, het vermogen toch wat hoger zijn van de panelen die in hun stroom beperkt worden. Als je de grafieken erbij haalt kan je dat aflezen.
dus een paneel bijzetten in de string die alles ietsje hoger heeft geeft weinig problemen? hogere stroom alleen ietsje voltage afwijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonkma
Rol-Co schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 22:54:
Als we dan toch bezig zijn, zou deze 2 panelen in 1 string kunnen?

-> Optimale Betriebsspannung (Vmp) 19,54V
-> Optimaler Betriebsstrom (Lmp) 5,16A
-> Leerlauf-Strom (Voc) 23,7V
-> Kurzschluss-Strom (Isc) 5,55A
-> Module Effizienz 15,0%
-> Zellen Effizienz 18,8%

-> Optimale Betriebsspannung (Vmp) 18V
-> Optimaler Betriebsstrom (Lmp) 5,56A
-> Leerlauf-Strom (Voc) 22V
-> Kurzschluss-Strom (Isc) 6,23A
-> Module Effizienz 15,2%
-> Zellen Effizienz 17,8%
Als je het beijkt zoals met het hier zegt zal het 2e paneel van jou dus maximaal 18v x 5,16A = 92,9 Wp leveren?

Camber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:26
Misschien een "blonde" reactie maar wat maakt het eigenlijk uit? Heb ook een mengelmoes van 190/195W en dat is dan het THEORETISCH vermogen. In de praktijk zal dit afwijken (0 tot 10% in de + ?) en zullen panelen nooit gelijk presteren. In de loop van de tijd zullen meer afwijkingen optreden En toch kan de omvormer er stroom van bakken...

Theoretisch kun je er een heel verhaal over schrijven maar ik betwijfel of er in de praktijk iets van te merken is. En beter een mengelmoesje dan geen panelen....

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
geldersscheepje schreef op zondag 13 april 2014 @ 09:22:
Misschien een "blonde" reactie maar wat maakt het eigenlijk uit? Heb ook een mengelmoes van 190/195W en dat is dan het THEORETISCH vermogen. In de praktijk zal dit afwijken (0 tot 10% in de + ?) en zullen panelen nooit gelijk presteren. In de loop van de tijd zullen meer afwijkingen optreden En toch kan de omvormer er stroom van bakken...

Theoretisch kun je er een heel verhaal over schrijven maar ik betwijfel of er in de praktijk iets van te merken is. En beter een mengelmoesje dan geen panelen....
_/-\o_ Ja ja theorie en praktijk, gaan we het nog niet eens hebben over de werkelijk gemeten stromen
in een kring bij volle levering ( belasting ), meet de omvormer snel 9.6 Amp per string, is dan ook juist
want heb dat al vaak gekontroleerd met m,n DC Amp tang, klopt gewoon.
hier ligt ook een heel zootje paneelen door de mekander qwa merk en type en 2 of 3 busbars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
geldersscheepje schreef op zondag 13 april 2014 @ 09:22:

Praktisch gezien heb je helemaal gelijk. Ik denk dat de verschillen moeilijk te meten zullen zijn buit gecontroleerde lab condities. Gewoon leggen dus !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonkma
Ik ga de panelen binnenkort op het dak leggen en zodra het aan de praat is zal ik de waarden hier posten.
Ik ben zelf ook erg benieuwd wat het gaat leveren. :)

Camber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

WoudseHoeve schreef op zondag 13 april 2014 @ 12:14:
[...]

Praktisch gezien heb je helemaal gelijk. Ik denk dat de verschillen moeilijk te meten zullen zijn buit gecontroleerde lab condities. Gewoon leggen dus !!
Ik denk dat het belangrijk is dat je dezelfde cellen hebt, amperage niet heel veel verschilt, voltage maakt niet zo uit aangezien je dat optelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
PClop schreef op zondag 13 april 2014 @ 09:48:
[...]

_/-\o_ Ja ja theorie en praktijk, gaan we het nog niet eens hebben over de werkelijk gemeten stromen
in een kring bij volle levering ( belasting ), meet de omvormer snel 9.6 Amp per string, is dan ook juist
want heb dat al vaak gekontroleerd met m,n DC Amp tang, klopt gewoon.
hier ligt ook een heel zootje paneelen door de mekander qwa merk en type en 2 of 3 busbars
DC Amp tang, die ken ik nog niet.
Hoe werkt dat? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Rol-Co schreef op zondag 13 april 2014 @ 13:53:
[...]

Ik denk dat het belangrijk is dat je dezelfde cellen hebt, amperage niet heel veel verschilt, voltage maakt niet zo uit aangezien je dat optelt.
En allemaal onder dezelfde hoek. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

opuntia1 schreef op zondag 13 april 2014 @ 14:15:
[...]

En allemaal onder dezelfde hoek. :)
Dat dus, een stukje terug is er een post in dit topic die met enige meetdata goed laat zien wat voor impact dit heeft. Het trekt de performance van een string aanzienlijk naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonkma
Ze komen allemaal plat op het dak te liggen dus met de hoek heb ik geen probleem :)

Camber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit met een dilemma. Ik heb 1 paneel wat ik zou kunnen verleggen maar twijfel of dit echt meeropbrengst gaat brengen. Paneel komt meestal vanaf half zes in de schaduw. Als ik het paneel verleg komt het op een plek waardoor ik vanaf mei denk ik een uurtje later in de schaduw kom maar vanaf september t/m mei komt deze plek juist een uur tot anderhalf uur eerder in de schaduw. Wat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
elk jaar 2 keer verleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, dank u.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:25

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

Verwijderd schreef op zondag 13 april 2014 @ 16:08:
Ik zit met een dilemma. Ik heb 1 paneel wat ik zou kunnen verleggen maar twijfel of dit echt meeropbrengst gaat brengen. Paneel komt meestal vanaf half zes in de schaduw. Als ik het paneel verleg komt het op een plek waardoor ik vanaf mei denk ik een uurtje later in de schaduw kom maar vanaf september t/m mei komt deze plek juist een uur tot anderhalf uur eerder in de schaduw. Wat te doen?
hier een paneel leggen met de grootste op brengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kanaaldijk schreef op zondag 13 april 2014 @ 16:22:
[...]

hier een paneel leggen met de grootste op brengst
Past niet meer op de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik ben van plan om op korte termijn panelen aan te schaffen. Heb hier al eea gelezen, maar vind het toch moeilijk een goede keuze te maken.
Ik heb nu de znshine galium panelen gezien, en het idee dat dat wel een goede keuze kan zijn. Ik wil er ongeveer 26 gaan installeren op 2 verschillende lokaties ( woonhuis, tuinhuis).
Heb ik 2 omvormers nodig/beter?
Welk merk ( mastervolt, siemens)
Is een wat overbemeten omvormer niet beter ivm levensduur?

[ Voor 7% gewijzigd door patrickvanvalen op 13-04-2014 17:25 ]

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:26
opuntia1 schreef op zondag 13 april 2014 @ 14:12:
[...]

DC Amp tang, die ken ik nog niet.
Hoe werkt dat? :)
Wikipedia: Stroomtang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

patrickvanvalen schreef op zondag 13 april 2014 @ 17:22:
Ik ben van plan om op korte termijn panelen aan te schaffen. Heb hier al eea gelezen, maar vind het toch moeilijk een goede keuze te maken.
Ik heb nu de znshine galium panelen gezien, en het idee dat dat wel een goede keuze kan zijn. Ik wil er ongeveer 26 gaan installeren op 2 verschillende lokaties ( woonhuis, tuinhuis).
Heb ik 2 omvormers nodig/beter?
Welk merk ( mastervolt, siemens)
Is een wat overbemeten omvormer niet beter ivm levensduur?
Om een antwoord te geven heeft iedereen wat meer gegevens nodig,
Welke Znshine panelen, het aantal cellen ( of de spanning) en Wp per paneel.
Hoeveel op je schuur, en hoeveel op het dak?
Welke richting staat je dak en welke je schuur?
En ook of je 3-fasen aansluiting hebt of een enkele aansluiting, en hoeveel ampère is die?

Met 26 Panelen ga je namelijk een flinke hoeveelheid ampère het net invoeren, en het zou vervelend zijn als de netwerkbeheerder je zekering ( en) moet komen vervangen .

Ik heb 24 Znshine 270 Wp liggen, en ben hier heel tevreden over ( maar ja, niemand zegt van zichzelf dat zijn apparatuur slecht is ).

Laat maar horen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonkma
jonkma schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 22:14:
1 x 185Wp 1x 180Wp 3x170Wp 1x 165Wp, 1x 155Wp en 1x 150 Wp een mooie mengelmoes dus :) :) :)
Ik heb ook nog 2 mono paneeltjes in hetzelfde spannings en stroombereik zouden deze er ook bij kunnen in de string? De rest is poly

Camber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
De het zijn znshine 265 galium panelen zwart zxm5.
265 wp. Aantal cellen is 96.
Ik ga er 10 op mijn tuinhuis leggen, op het zuiden, 15 graden.
En 16 op mijn huis, zuiden, 45 graden.
Ik heb een 3 fasen aansluiting, die is afgezekerd met 3x 35 ampere.
Er moet wel een andere meter op heb ik gezien. ( niet retour geschikt).

[ Voor 28% gewijzigd door patrickvanvalen op 13-04-2014 18:55 ]

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

patrickvanvalen schreef op zondag 13 april 2014 @ 18:40:
265 wp. Aantal cellen weet ik nog niet.
Ik zeg....

SMA SB5000TL-21..... O-)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
een meter niet retour geschikt?
volgens wie? (netbeheerders vinden soms niets retour geschikt ;) )

3x 35A, pfff dat is duur.
alleen al aan vast recht kosten.
geen woonhuis zeker?
ik betaal nu ​€ 241,33 per jaar en 3x35A kost mij ​€ 881,47 per jaar aan vastrecht.
(weet je dit zeker?)

tot nu toe zou ik eerder kijken voor 2x 1fase omvormer (1x tuinhuis, 1x huis).
maar nog steeds veel onduidelijkheden.

@paulv1973
zou u, uw persoonlijke handeltjes buiten het forum willen houden, graag!

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 13-04-2014 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
Ik heb even gegoogled voor mijn energiemeter, en daaruit bleek dat dit tyoe niet geschikt was.
3x 35 heb ik zelf geinstalleerd toen er toch aan de meterkast gewerkt moest worden.
Ik heb nu de tuin open liggen, dus ik wil er meteen de juist kabel inleggen om de panelen op het tuinhuis goed aan te kunnen sluiten.
Dan kan alle gelijkstroom naar de meterkast, en daar naar de omvormer(s).
Ik wil wel de optie open houden om er in de toekomst nog 4 panelen bij de monteren.
Is een gewoon woonhuis, dus geen bedrijf of zo.

[ Voor 4% gewijzigd door patrickvanvalen op 13-04-2014 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Die panelen zijn gelijkwaardig aan de mijne qua voltage ampere.
Ik heb gekozen voor 2 maal Power/one. elk op een fase.

Ik heb 2 strings van 8 panelen op een Power one-outd 4.2pvi en de overige 8 als 1 string op de andere Power One. Deze draaien op een rendement van rond de 97,4% ( je zit dan precies in het ideale voltage voor deze omvormer)
Ik heb zelf gekozen om niet te onder dimensioneren, en dat is in het voorjaar wel leuk om te zien dat je installatie op volle toeren draait zonder afgetopt te zijn. Maar daar zijn de meningen over verdeeld. en het is mijn keuze _/-\o_

Voordeel is dat deze omvormers voor een nette prijs zijn te vinden, en 2 stuks zijn goedkoper dan een 3-fase inverter ( het adres waar ik ze vandaan heb heeft ze nog steeds)

Kijk maar eens hier, dan kun je zelf even vogelen wat de beste configuratie is http://stringtool.power-one.com/

Voor het adres kun je mij ( als je er behoefte aan hebt) een pm sturen.

Succes, er zijn nog vele anderen die je advies kunnen geven. Neem ze ter harte, er is een schat aan ervaring hier aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
patrickvanvalen schreef op zondag 13 april 2014 @ 19:47:
Ik heb even gegoogled voor mijn energiemeter, en daaruit bleek dat dit tyoe niet geschikt was.
3x 35 heb ik zelf geinstalleerd toen er toch aan de meterkast gewerkt moest worden.
Ik heb nu de tuin open liggen, dus ik wil er meteen de juist kabel inleggen om de panelen op het tuinhuis goed aan te kunnen sluiten.
Dan kan alle gelijkstroom naar de meterkast, en daar naar de omvormer(s).
Ik wil wel de optie open houden om er in de toekomst nog 4 panelen bij de monteren.
Is een gewoon woonhuis, dus geen bedrijf of zo.
ik neem aan dat je dus een oude digitale meter hebt?

heb je zelf illegaal je hoofd groep vervangen voor 3x 35A?????
normaal behoord de netbeheerder daar van te weten.
is ook een +/-640 euro duurder per jaar aan vast recht?
heb je dat echt nodig?
(ik kan mij ook niet voorstellen dat een normaal huis dat nodig heeft.
ik heb maar 1x35A en dat is al veel meer als ik nodig heb.)

of je nu een DC kabel hebt liggen of een AC, verlies is er toch wel.
maar de omvormer heb je het liefste koel hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Bij mij hangen ze aan 3X 25A, en de inverter is afgezekerd op 16A, het levert pieken op van 18A, maar het kan dit zonder problemen hebben ( is slechts piekbelasting ) En extra koeling is ook mogelijk als je een beetje creatief bent: https://dl.dropboxusercon...2014-03-27%2012.00.36.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

@migjes:
@paulv1973
[/quote]

Ik zie nergens iets aangeboden worden...
Dat mijn voorkeur uitgaat naar een SMA...!! Tja, persoonlijke keuze.

En dat een SMA SB5000TL-21 in de geopperde situatie een oplossing is,
Kun je niet ontkennen...

Het is ook de eerste keer dat ik zie voorbij komen de optie om 2 1-fase omvormers
te monteren tegenover 1 grotere 1-fase omvormer.
Misschien zou ik zelfs een STP5 of 6000TL-20 (3-fase) aanraden. maar zeker geen 2 1 fase...
Als we het al over kabelverliezen gaan hebben... :z

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

jonkma schreef op zondag 13 april 2014 @ 15:37:
Ze komen allemaal plat op het dak te liggen dus met de hoek heb ik geen probleem :)
jonkma schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 22:14:
jonkma schreef op zondag 13 april 2014 @ 17:52:
[...]

Ik heb ook nog 2 mono paneeltjes in hetzelfde spannings en stroombereik zouden deze er ook bij kunnen in de string? De rest is poly
De meeste pret heb je met de 'grootste' panelen, misschien kan je de 150 en 155Wp weglaten als de mono's groter zijn.
Als alles echt plat ligt dan zal de maximale stroom toch niet gehaald worden en heb je meer profijt van diffuus licht (bij bewolking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

paulv1973 schreef op zondag 13 april 2014 @ 20:11:
@migjes:
@paulv1973
[/quote]

Kun je niet ontkennen...

Het is ook de eerste keer dat ik zie voorbij komen de optie om 2 1-fase omvormers
Misschien zou ik zelfs een STP5 of 6000TL-20 (3-fase) aanraden. maar zeker geen 2 1 fase...
Betreffende kabelverliezen wil ik het stukje van Dre aanhalen, marginaal dus.
En de keus van omvormers is persoonlijk. Heel Australië draait op Power-One,, en volgens de forums daar ( en mijn eigen ervaringen ) zonder problemen.
Zeker gezien het kostenplaatje het overwegen waard om er 2 te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

crazyharrie schreef op zondag 13 april 2014 @ 20:21:
[...]

Betreffende kabelverliezen wil ik het stukje van Dre aanhalen, marginaal dus.
En de keus van omvormers is persoonlijk. Heel Australië draait op Power-One,, en volgens de forums daar ( en mijn eigen ervaringen ) zonder problemen.
Zeker gezien het kostenplaatje het overwegen waard om er 2 te plaatsen.
Power one begin ik ook steeds meer oren naar te krijgen.
Al was het maar de 10 jaar standaard garantie die ze geven vanaf een 3-fase omvormer.

Maar om nu 2 power one omvormers goedkoper te krijgen dan 1 SMA lijkt me stug.
Kwestie van zoeken... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
ik zou de kabellengtes in ieder geval niet te lang nemen, en dan kun je met een omvormer in de schuur zelf makkelijk via een grondkabel of zo naar de meterkast, met AC dus, en heb je nergens onnodig DC kabels.... ik meende dat DC meer verliezen had, en gevaarlijker was in geval van breuk en brand.
met 2 omvormers kun je ook makkelijk aan een van beide systemen werken als het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
paulv1973 schreef op zondag 13 april 2014 @ 20:11:
@migjes:
@paulv1973
[/quote]

Kun je niet ontkennen...

ehum heer voncken
http://www.marktplaats.nl/verkopers/1456596.html
en
paulv1973 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"
ergens ga je een grens over tussen hobbyist en handelaar.
schimmig gebied of je antwoorden dan wel marketing vrij zijn.

vind de omvormer wel oke,
alles hij is bij meter wissel waarschijnlijk zijn 3x35A kwijt.
of hij moet 640euro extra gaan betalen per jaar.
(lol, dat is meer geld als ik voor gas+ elektra + vastrecht betaal)
dan opt ik eerder een 3 fase of 2x 1 fase en de 3e fase van de aansluiting ook onbenut voor gebruikers te houden als het even kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op zondag 13 april 2014 @ 21:23:
[...]

ehum heer voncken
http://www.marktplaats.nl/verkopers/1456596.html
en
paulv1973 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"
ergens ga je een grens over tussen hobbyist en handelaar.
schimmig gebied of je antwoorden dan wel marketing vrij zijn.

vind de omvormer wel oke,
alles hij is bij meter wissel waarschijnlijk zijn 3x35A kwijt.
of hij moet 640euro extra gaan betalen per jaar.
(lol, dat is meer geld als ik voor gas+ elektra + vastrecht betaal)
dan opt ik eerder een 3 fase of 2x 1 fase en de 3e fase van de aansluiting ook onbenut voor gebruikers te houden als het even kan.
Kom op zeg...
Dat mijn hobby inderdaad is uitgelopen in een leuke handel klopt.
Maar dat ik daar nu mee te koop loop hier... vind ik overdreven.

Voor mij einde discussie. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

engelbertus schreef op zondag 13 april 2014 @ 21:19:
ik zou de kabellengtes in ieder geval niet te lang nemen, en dan kun je met een omvormer in de schuur zelf makkelijk via een grondkabel of zo naar de meterkast, met AC dus, en heb je nergens onnodig DC kabels.... ik meende dat DC meer verliezen had, en gevaarlijker was in geval van breuk en brand.
met 2 omvormers kun je ook makkelijk aan een van beide systemen werken als het moet.
Zoals migjes al schreef: een koele plek voor de omvormer, de meeste tuinhuisjes veranderen in ovens als de zon schijnt. Een koele garage of gang ( dichtbij de meterkast) is altijd lekker voor de omvormers.

Qua veiligheid bij kabelbreuk is AC in ieder geval afgezekerd ( als het goed is aangelegd), maar een mantelpijp met DC erin is ook gewoon veilig.

Wederom, kabelverliezen zijn marginaal al kies ik toch voor 6mm DC en 4mm AC maar dan voor de veiligheid. Zeker als je een installatie van 6890 Wp gaat aanleggen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuis
  • Laatst online: 13-07 20:27
Ik ben weer een stapje verder gekomen:
Volgens deze lijst kan mjn meter gewoon terug draaien:

http://www.dnvkema.com/Im...verzicht%20metercodes.pdf
(is wat vroeger de lijst van KEMA) . Ik heb een Schlumberger 16Xd btw.
Bij mijn buren moest de meter vervangen worden (aldus de netbeheerder).

Ik heb een aantal zaken op een rijtje gezet:

Ik kan in portrait 11 panelen kwijt en in landscape 12 van het 1.65m x1 m. formaat.
Qua montage materiaal heb ik nodig

Portrait: (2 rijen van 5 panelen en 1 los paneel) = 4 x 6 m profiel
Hele berg dakhaken: 1 dakhaak per 40 cm = 60 dakhaken
Met quickfit kom ik dan uit op 400 euro incl. BTW inclusief klemmen enz.
De omvormer komt uit op 790 euro incl BTW (SMA 3000)
En dan de panelen: 11 x 270Wp Yingli (228 euro/stuk)

Bij elkaar kom ik dan uit op 3055 ex btw ex transport kosten. (Gaat iets meer worden aangezien hier geen kabels enzo zijn meegerekend), oftewel 1.02 euro/Wp ex btw
Voor landscape (12 panelen)
is dat 1.07 euro/Wp ex btw, de hogere prijs komt met name door de montage.
Zijn er andere systemen die het handiger (en/of goedkoper) doen qua montage?
Mis ik nog iets essentieels?
(heeft er iemand in de buurt van Gouda een MC4 tang te leen/huur?) :D

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonkma
Speedy-Andre schreef op zondag 13 april 2014 @ 20:15:
De meeste pret heb je met de 'grootste' panelen, misschien kan je de 150 en 155Wp weglaten als de mono's groter zijn.
Als alles echt plat ligt dan zal de maximale stroom toch niet gehaald worden en heb je meer profijt van diffuus licht (bij bewolking).
we gaan het gewoon proberen ik zal het resultaat hier posten.

Camber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonkma
Zijn er andere systemen die het handiger (en/of goedkoper) doen qua montage?
Mis ik nog iets essentieels?
(heeft er iemand in de buurt van Gouda een MC4 tang te leen/huur?) :D
Je hebt een DM

Camber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
engelbertus schreef op zondag 13 april 2014 @ 21:19:
DC geeft minder verliezen als AC over dezelfde afstand.
Over het algemeen heeft de DC kan een hogere spanning als AC.
Vaak hebben we het over 4 mm2 en 2.5mm2 of 6mm2 en 4mm2.
Het vermogens verlies wordt bepaald door de stroom in het kwaadraad maal weerstand
( I2 * R = P )

Gevaarlijker is DC mogelijk wel er zit meestal geen zekering of aardlek in het circuit zoals bij de AC. Die kan je er trouwens wel zelf in zetten. Ook hebben veel omvormers vlamboog detectie, geen idee hoe dat werkt maar wel veilig ivm brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Hmm, ik zou nog 2 (of misschien 3) panelen op de schuur kwijt kunnen, twijfels twijfels twijfels :P zou wel mooi op het zuiden liggen en op een micro omvormertje kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij twijfel in dit geval gewoon doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 14 april 2014 @ 10:25:
Hmm, ik zou nog 2 (of misschien 3) panelen op de schuur kwijt kunnen, twijfels twijfels twijfels :P zou wel mooi op het zuiden liggen en op een micro omvormertje kunnen :)
Goed voor de dak bedekking, ligt het niet steeds in de zon ........
Zat leuke paneeltjes en omvormers op MP ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 18:57
Na een heel aantal offertes te hebben opgevraagd, sta ik op het punt om de volgende te accepteren.

Situatie
Ligging: ZZO (15 graden oost)
Helling: 40 graden
Schaduw: geen

Offerte
Panelen: 15x Solar Frontier SF165-S
Omvormer: StecaGrid 3000
Strings: 3x5
Vermogen: 2.475 Wp

Inclusief montage en transport voor € 1,57/Wp exclusief BTW. Met SF170-S (2.550 Wp) zou het € 1,62/Wp worden. Wat vinden jullie van deze prijzen?

Dat ik met Solar Frontier een premium betaal voor de looks en efficiëntie, dat accepteer ik. Maar hier wordt soms zo stellig gereageerd dat SF170-S voor onder de € 1,50 moet kunnen, dat ik twijfel.

Waar vinden jullie zulke leveranciers? Op die ene na in Harderwijk - bij wie ik niet in het servicegebied val - heb ik ze niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@roderickvd
je wil nu 15 panelen leggen.
maar stel dat je 18 sf panelen zou kunnen leggen. (18X165 = 2970Wp)
dan heb je meer Wp op de zelfde omvormer.
en daalt de euro/Wp een aardig stuk en dan kom je wel onder de +/- 1,50/Wp.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 14-04-2014 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nou nou, slimme meters zijn wel slim, maar het elektriciteitsbedrijf blijkbaar niet.
Pa heeft sinds een jaar panelen liggen, en kreeg nu de eindafrekening. Viel hem wat tegen, maar dat was ook niet vreemd, want de 3e en 4e teller, goed voor +/-3000kWh aan teruglevering waren helemaal niet meegenomen in de eindafrekening |:( De 2 verbruiksmeters stonden wel netjes vermeld, toevallig had mijn pa op de dag ervoor nog de meterstanden opgenomen. Tijd dus om Eneco eens te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
vandaag wel een leuk piekje, op 5 Watt na STC gehaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 14 april 2014 @ 13:29:
vandaag wel een leuk piekje, op 5 Watt na STC gehaald :)
altijd leuk. :*)

mm, ik had vandaag een 80W meer als STC met 1900Wp. >:)
voor het eerst dit jaar, dat mijn panelen op oost met 45 graden dat doen.
(voor mij is het seizoen nu pas begonnen, joepie.)
hoogste wat ik gehaald heb is 2098W. (en dat terwijl mijn mpp niet verder gaat als de 2000W)
dus verwacht er nog maar meer van die piekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
10 van mijn 16 panelen liggen oost, de rest op zuid maar wel leuk om te zien inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 18:57
migjes schreef op maandag 14 april 2014 @ 13:19:
je wil nu 15 panelen leggen.
maar stel dat je 18 sf panelen zou kunnen leggen. (18X165 = 2970Wp)
dan heb je meer Wp op de zelfde omvormer.
en daalt de euro/Wp een aardig stuk en dan kom je wel onder de +/- 1,50/Wp.
Ik begrijp wat je bedoelt. Die ruimte heb ik alleen niet. Met dat in het achterhoofd acht jij dit wel een redelijke prijs?

Ik heb wel ruimte voor 16 stuks. Dan is er niet alleen een extra string nodig, maar ook een StecaGrid 3010 als ik een ideaal MPP-werkbereik wil hebben. En die is iets duurder, luidruchtiger en minder efficiënt. Daarom lijkt mij 3x5 stuks op een 3000 slimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Wij hebben hier ook gekeken naar een (extra) set met SF panelen.
Ik had deze lokale aanbieder gevonden, met schappelijke prijzen voor SF panelen:
http://htw-ecotechniek.nl...rie/webshop/complete-set/
Dan kan je het eens vergelijken met jouw offerte.

Wij gaan geen SF panelen leggen. We kunnen maar max 11 panelen kwijt en met SF panelen kom je dan niet fatsoenlijk weg met een omvormer, ivm de hoge spanning.
Dus nu op zoek naar mono blacks.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
Ik ben toch van plan een of twee omvormers in de meterkast te gaan plaatsen.
Ik moet dan wel vanaf mijn tuinhuis naar de omvormer bekabelen voor dc spanning.
Nog nergens gevonden of bv ymvkas spanningen van 800 volt dc aankan op de lange duur.
Lengte van de kabel zal ongeveer 30 meter worden,

[ Voor 9% gewijzigd door patrickvanvalen op 14-04-2014 16:09 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.