Inderdaad, die vage zoveel xx jaar zoveel %garantie onzin hoe in hemelsnaam zul je ooit kunnen bewijzen dat het niet klopt? tenzij je een licht test tunnel (of hoe zoiets ook maar heet) thuis hebt staan zul je nooit een poot hebben om op te staan. De kans is sowiezo levensgroot dat de fabrikant en leverancier over 10 jaar er niet meer zijn dus ik zou me er niet al teveel van aantrekken.MXL schreef op maandag 07 april 2014 @ 19:53:
Dat zegt dus niets, de garantie geeft aan wat ze dan minimaal nog draaien, het kan dus ook zijn dat ze na 20 jaar nog 90% doen. Ook de vermohgenstolerantie zegt niets.
Verwijderd
ja dat zie ik ook, maar de clickfit houd hier aan de kust zich prima sinds 2006, en eind oktober 162km/h over zijn panelen gehad.WoudseHoeve schreef op maandag 07 april 2014 @ 11:39:
[...]
Ik bespeur hier een negatieve houding tov "clickfit achtige systemen".
de panelen zijn niet anders of slapper dan de pannen, als clickfit niet voldoet zouden je pannen ook wegwaaien, en dat hebben ze bij de buren allemaal gehad.
verondersteld werd door hun... gaat dat wel goed met storm al die pv... goh en wat hadden ze een enorme schade na de windhoos, vet ongelijk, het tegenovergestelde is weer waar.
onwetendheid en domme aannames dus
In stormachtig UK zijn ze er ook tevreden mee.
http://clickfit.nl/en/new...es-receives-mcs012-certi/
http://clickfit.nl/en/new...es-receives-mcs012-certi/
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
2 redenen waarom ik ze zelf heb laten maken, panlat verbinding a la clickfit alleen 5x35 mm rvs en de rails met M10 daar op, panelen niet met parkers maar M8 bouten.Carbon schreef op maandag 07 april 2014 @ 19:53:
[...]
Voor niet clickfit dakhaken moet je altijd WBP multiplex of (aanzienlijk goedkoper) een geïmpregneerde plank gebruiken.
Die plank is niets meer dan een extra brede panlat, maw in zover geen verschil met clickfit.
Wel een verschil is dat bij clickfit de dakhaken op de pan drukken en dat is volgens de Duitsers vragen om gebroken pannen. In Nederland zal dat vanwege de lage sneeuwlast (zeker met betonpannen) geen probleem zijn.
Wat ik wel persoonlijk wel een minpunt van clickfit vindt is het gebruik van zelftappers voor de paneel klemmen.
Maar zit natuurlijk tussen de oren, er is nog niet veel clickfit van dak gekomen, en er ligt nog al wat.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Negatieve houding ten opzichte van Clickfit is wat overdreven; laten we het een voorkeur noemen. Het lijkt mij gewoon wat prettiger om iets vast te schroeven op een bredere strook hout, dan om een haak aan een panlat te hangen die met een spijker aan de tengels vast zit. Daarnaast lijkt het me wat beter dat de haak niet op de dakpan drukt. Ook bout ik liever iets vast dan dat ik iets vastklik of met zelftappers in de weer ga, maar dat is inderdaad puur iets op gevoel.
Zoals ik al zei: het is een voorkeur. Aan de andere kant snap ik jullie wel dat als er als zoveel systemen zonder problemen al een paar jaar op het dak liggen, dat het wel OK zal zijn
Vanmiddag nog maar eens het dak op geklommen en het dakbeschot ziet er prima uit. Huis is uit 2001. Misschien is Clickfit nog best een optie. Misschien her en der de panlatten wat beter vastzetten indien nodig.
PS: als bouwkundig ingenieur kan ik idd wel wat sterkteberekeningen maken ja
Dit filmpje vanaf 1.10 valt volgens jullie ervaringen dus reuze mee en ligt het er net zo stevig op?
Zoals ik al zei: het is een voorkeur. Aan de andere kant snap ik jullie wel dat als er als zoveel systemen zonder problemen al een paar jaar op het dak liggen, dat het wel OK zal zijn
Vanmiddag nog maar eens het dak op geklommen en het dakbeschot ziet er prima uit. Huis is uit 2001. Misschien is Clickfit nog best een optie. Misschien her en der de panlatten wat beter vastzetten indien nodig.
Dit filmpje vanaf 1.10 valt volgens jullie ervaringen dus reuze mee en ligt het er net zo stevig op?
[ Voor 35% gewijzigd door Phony op 07-04-2014 22:42 ]
Zo, mijn installatie ligt erop!
Gisteren samen met een vriend het dak op geweest om de boel te installeren.
Eerst was het schuine dak aan de beurt. Het cement onder de nokvorsten zat op veel plekken aardig los, waardoor het lukte om de clickfithaken op de één-na-hoogste panlat te schuiven.

Fluitje van een cent. Omdat ik micro-omvormers gebruik konden de eerste panelen een uur nadat we voor het eerst op het dak klommen al stroom opwekken.

Daarna volgden de vier panelen op het platte dak. Van Jan Bolleboom ontving ik een aardig bouwpakketje:

Ook dat ging aardig. Niet veel later mocht het eerste paneel erop.

Hier veel gepiel vanwege een gebrek aan ruimte. De maatvoering was niet helemaal perfect maar met een beetje overtuiging liet het aluminium zich netjes in het gareel drukken
Eind van de middag lag het erop. De bedrading en dakdoorvoer had ik een dag eerder al aangelegd, dus we konden meteen genieten van een teruglopende meter

Bijna elke vierkante centimeter van het hoge dak ligt nu vol met panelen. Helaas net te laat om het mooie weer van maart mee te pakken, maar als het goed is gaat het allemaal 25+ jaar mee.
Eerst was het schuine dak aan de beurt. Het cement onder de nokvorsten zat op veel plekken aardig los, waardoor het lukte om de clickfithaken op de één-na-hoogste panlat te schuiven.

Fluitje van een cent. Omdat ik micro-omvormers gebruik konden de eerste panelen een uur nadat we voor het eerst op het dak klommen al stroom opwekken.

Daarna volgden de vier panelen op het platte dak. Van Jan Bolleboom ontving ik een aardig bouwpakketje:

Hier veel gepiel vanwege een gebrek aan ruimte. De maatvoering was niet helemaal perfect maar met een beetje overtuiging liet het aluminium zich netjes in het gareel drukken
Eind van de middag lag het erop. De bedrading en dakdoorvoer had ik een dag eerder al aangelegd, dus we konden meteen genieten van een teruglopende meter

Bijna elke vierkante centimeter van het hoge dak ligt nu vol met panelen. Helaas net te laat om het mooie weer van maart mee te pakken, maar als het goed is gaat het allemaal 25+ jaar mee.
Weinig dakhaken! Sowieso zou ik een dubbele zetten aan 't begin en eind van een profiel. Just to be safe..
Verder 2 verschillende hoeken, en schaduw van schoorsteen. Ben benieuwd naar 't rendement over een jaar gezien. Mooi schansje trouwens. Misschien niet de handigste keus omdat de panelen nu wat zweven, en daardoor misschien wat schaduw op de panelen erachter werpen? Maar mooi ding.
Wat voor omvormer?
Verder 2 verschillende hoeken, en schaduw van schoorsteen. Ben benieuwd naar 't rendement over een jaar gezien. Mooi schansje trouwens. Misschien niet de handigste keus omdat de panelen nu wat zweven, en daardoor misschien wat schaduw op de panelen erachter werpen? Maar mooi ding.
Wat voor omvormer?
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Lezen, een vak apart ( overkomt mij ook vaakSunshineCompany schreef op maandag 07 april 2014 @ 23:40:
Weinig dakhaken! Sowieso zou ik een dubbele zetten aan 't begin en eind van een profiel. Just to be safe..
Wat voor omvormer?
Overigens; voor iemand die nog een plekje over heeft:

Weet dat het geen V&A is hier, maar hij mag voor prikkie weg. Ligt 10 x 230Wp EC Solar op, heb nog wel PVI 2.5 liggen. Zelf demonteren & ophalen. Via PM hoor ik 't graag.

Weet dat het geen V&A is hier, maar hij mag voor prikkie weg. Ligt 10 x 230Wp EC Solar op, heb nog wel PVI 2.5 liggen. Zelf demonteren & ophalen. Via PM hoor ik 't graag.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Oh, eh, ja.PClop schreef op maandag 07 april 2014 @ 23:44:
[...]
Lezen, een vak apart ( overkomt mij ook vaak)
Mij werd 10 dakhaken voor 2 panelen geadviseerd. Jij zou er nog vier bijzetten?SunshineCompany schreef op maandag 07 april 2014 @ 23:40:
Het rendement zal niet geweldig zijn maar ik moet het doen met het dak dat ik heb. De panelen staan 107º oost. De schoorsteen staat ongeveer ten noorden van de installatie, dus dan valt het toch wel mee met directe schaduw?Verder 2 verschillende hoeken, en schaduw van schoorsteen. Ben benieuwd naar 't rendement over een jaar gezien. Mooi schansje trouwens. Misschien niet de handigste keus omdat de panelen nu wat zweven, en daardoor misschien wat schaduw op de panelen erachter werpen? Maar mooi ding.
De 'schans' heeft een hoek van 10º en staat 6cm van de grond af. Veel lager dan dat kon niet i.v.m. armen die er nog onderdoor moesten kunnen
Enecsys Duo 480. De panelen zijn Yingli Panda YL270C-30b's.Wat voor omvormer?
Vraag mij een paar dingen af.David schreef op maandag 07 april 2014 @ 22:37:
Zo, mijn installatie ligt erop!![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Hier veel gepiel vanwege een gebrek aan ruimte. De maatvoering was niet helemaal perfect maar met een beetje overtuiging liet het aluminium zich netjes in het gareel drukken![]()
[afbeelding]
De onderzijde van de landscape panelen liggen in de schaduw van de portraitpanelen, waardoor de diodes in die panelen hun werk niet goed kunnen doen?
(micro-omzetters lossen dit niet op voor de betreffende panelen, wel voor het geheel)
Zijn de panelen op het afdakje vast gezet of is er gewerkt met ballast?
Ik vond een document waarin staat dat de Yingli's 3 diodes heeft die beschaduwing in landscapestand bypassen, maar verder is de info daarover erg schimmig.opuntia1 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 08:08:
[...]
Vraag mij een paar dingen af.
De onderzijde van de landscape panelen liggen in de schaduw van de portraitpanelen, waardoor de diodes in die panelen hun werk niet goed kunnen doen?
(micro-omzetters lossen dit niet op voor de betreffende panelen, wel voor het geheel)
Stoeptegels als ballast. De schans staat direct op een laag XPS isolatie. Ik klim zo even het dak op om te kijken of alles er nog staat na die rukwinden van vannacht.Zijn de panelen op het afdakje vast gezet of is er gewerkt met ballast?
Wij van WC-eend adviseren ....... WC-eend .......Phony schreef op maandag 07 april 2014 @ 22:32:
Negatieve houding ten opzichte van Clickfit is wat overdreven; laten we het een voorkeur noemen. Het lijkt mij gewoon wat prettiger om iets vast te schroeven op een bredere strook hout, dan om een haak aan een panlat te hangen die met een spijker aan de tengels vast zit. Daarnaast lijkt het me wat beter dat de haak niet op de dakpan drukt. Ook bout ik liever iets vast dan dat ik iets vastklik of met zelftappers in de weer ga, maar dat is inderdaad puur iets op gevoel.
Ze hebben trouwens de verkeerde maat haak gebruikt in het filmpje en aan het eind moeten er twee.
Trouwens die schroef haken zitten met slechts 2 schroefjes in het hout vast (nog minder als ik dacht) ( dit zijn trouwens ook "zelf tappers"
Het voordeel van de clickfit is dat het volledige gewicht van de dakpannen alles op zijn plaats houd, niet 2 schroefjes, maar ook niet 1 spijker of niet van de panlatten.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
de diodes zitten perfect voor jouw toepassing.David schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 08:15:
[...]
Ik vond een document waarin staat dat de Yingli's 3 diodes heeft die beschaduwing in landscapestand bypassen, maar verder is de info daarover erg schimmig.
landscape voor betere winter opbrengst. (schaduw van de portrait panelen)
en portrait voor de zij schaduw van de buren.
de rest word gedaan door de micro's
nice.
je hebt alleen weinig bruikbaar dak, dus je moet wel iets van rendabiliteit inleveren.
maar ook kleine setjes doen mee.
laat de zon maar schijnen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Had mij even vergist i.v.m. de diodes voor landscape.David schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 08:15:
[...]
Ik vond een document waarin staat dat de Yingli's 3 diodes heeft die beschaduwing in landscapestand bypassen, maar verder is de info daarover erg schimmig.
[...]
Stoeptegels als ballast. De schans staat direct op een laag XPS isolatie. Ik klim zo even het dak op om te kijken of alles er nog staat na die rukwinden van vannacht.
Dit zou moeten werken, maar werkt het ook?
Kan je per paneel meten ?
Die YL Panda's 270 - 275 blijven mooie panelen. Wat ik ervan meekrijg ook een érg goede performance. Natuurlijk moeilijk te vergelijken, maar toch.
Inderdaad. Je hebt drie maten dakhaken: standaard, medium en breed. Veel te grote dakhaken gebruiken en het dan vreemd vinden dat er beweging in zit...WoudseHoeve schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 09:00:
[...]
Wij van WC-eend adviseren ....... WC-eend .......
Ze hebben trouwens de verkeerde maat haak gebruikt in het filmpje en aan het eind moeten er twee.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Morgen komt Sunshine Company bij mij 13 stuks Yingli Panda 275 met een SB3000HF-30 plaatsen. Een spannende dag, maar gelukkig lijkt het weer mee te werken met 14 graden en zon. Ik zal een kleine fotorapportage maken en ben inderdaad erg nieuwsgierig naar de performance van de hele set!SunshineCompany schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 09:45:
Die YL Panda's 270 - 275 blijven mooie panelen. Wat ik ervan meekrijg ook een érg goede performance. Natuurlijk moeilijk te vergelijken, maar toch.
LOLWoudseHoeve schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 09:00:
[...]
Trouwens die schroef haken zitten met slechts 2 schroefjes in het hout vast (nog minder als ik dacht) ( dit zijn trouwens ook "zelf tappers"
Het voordeel van de clickfit is dat het volledige gewicht van de dakpannen alles op zijn plaats houd, niet 2 schroefjes, maar ook niet 1 spijker of niet van de panlatten.

Ik stel hier gewoon wat vragen om mijn onzekerheid omtrent dit systeem weg te nemen, getriggerd door jouw initiele post over mijn "negatieve houding" en daar wordt alleen maar kinderachtig op gereageerd. Erg jammer.

Ik heb hier een demo-opstelling van twee clickfitbeugels achter een panlat met daarop 1 dakpan en een stuk rails geklikt. Het is mij nog niet gelukt om met mijn handen de rail uit een of beide beugels te krijgen.Phony schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 12:20:
[...]
Ik stel hier gewoon wat vragen om mijn onzekerheid omtrent dit systeem weg te nemen,
Daarnaast heb ik al mijn panelen met Clickfit vast zitten. Ik kan gerust met mijn volledige gewicht op 1 Clickfitbeugel gaan staan zonder dat er ook maar iets gebeurd.
Clickfit heeft trouwens vorige week het MCS012 certificaat gekregen ( NQA ).
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Clickfit zit bij mij knettervast. Gedeeltelijk hangt dat ook samen met het feit dat ik precies op de grens van de twee maten zit 
In de praktijk klemt het bij de juiste maat altijd want je hebt wat speelruimte.
Al die zorgen over druk op de betonpannen is ook wat vreemd, want 1) beton kan enorm goed tegen drukbelasting, en 2) de aluminiumconstructie is niet geheel star en zal ook wat opvangen.
En dat filmpje helpt nergens bij. De maker zou wegens smaad en misleiding aangepakt moeten worden.
edit:
Over de rails die op de haken klikken: die zijn iets tricker. Als je dak wat krom is etc dan wil het erop klikken wel eens wat lastiger zijn (als doe het zelver) en ik heb ook bij een haak gehad dat de rail erafklikte toen ik een paneel te strak erop vastzette (en de rail dus stijf trok). Even met beleid overnieuw en het zit als een huis. En anders heb je nog behoorlijk wat marge als je genoeg haken gebruikt (2 aan de uiteindes en voldoende tussenin).
In de praktijk klemt het bij de juiste maat altijd want je hebt wat speelruimte.
Al die zorgen over druk op de betonpannen is ook wat vreemd, want 1) beton kan enorm goed tegen drukbelasting, en 2) de aluminiumconstructie is niet geheel star en zal ook wat opvangen.
En dat filmpje helpt nergens bij. De maker zou wegens smaad en misleiding aangepakt moeten worden.
edit:
Over de rails die op de haken klikken: die zijn iets tricker. Als je dak wat krom is etc dan wil het erop klikken wel eens wat lastiger zijn (als doe het zelver) en ik heb ook bij een haak gehad dat de rail erafklikte toen ik een paneel te strak erop vastzette (en de rail dus stijf trok). Even met beleid overnieuw en het zit als een huis. En anders heb je nog behoorlijk wat marge als je genoeg haken gebruikt (2 aan de uiteindes en voldoende tussenin).
[ Voor 31% gewijzigd door Rukapul op 08-04-2014 12:45 ]
Niet kinderachtig:Phony schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 12:20:
[...]
LOLongesteld ofzo? ik kon zo snel even geen ander vergelijkingsfilmpje vinden. Je zou ook even antwoord kunnen geven op mijn vraag ipv alleen maar "lollig" lopen doen: zit clickfit in werkelijkheid wel net zo stevig vast als een geschroefd systeem? Ik snap dat in het filmpje de concurrent onderuit wordt gehaald, maar is jouw praktijkervaring dan dat ze net zo stevig vast zitten?
Ik stel hier gewoon wat vragen om mijn onzekerheid omtrent dit systeem weg te nemen, getriggerd door jouw initiele post over mijn "negatieve houding" en daar wordt alleen maar kinderachtig op gereageerd. Erg jammer.
Ik weet niet wat er hier kinderachtig aan is, alleen een constatering dat het filmpje door de fabrikant gemaakt is die er dan als beste uitkomt. Een reclame van WC-eend heeft in het verleden (bewust?) hetzelfde gedaan en wordt nog steeds geregeld als uitspraak voor een dergelijke vergelijking gebruikt, mogelijk dat je het niet kent omdat het van voor "jouw tijd" was. Niets kinderachtigs en ZEKER niet lollig bedoeld.
Beter:
Naar mijn mening is het clickfit systeem, indien juist gebruikt, beter als een geschroefd systeem omdat gebruik gemaakt wordt van het gewicht van alle pannen die op de panlatten liggen.
Ik heb geen idee of een "zelftapper" (rvs in aluminium) een risico geeft op lange termijn, mogelijk dat er problemen optreden met de combinatie RVS en Aluminium.
Ervaring:
Mijn 48 panelen liggen met clickfit gemonteerd, zelf gedaan samen met een ervaren panelen legger, en heb nog geen problemen gevonden. Het schroef systeem zou ik ook niet kunnen gebruiken omdat bij mij het dakbeschot een dikke pur laag met daaronder vast spaanplaat. Daar kan je niet betrouwbaar een strook hout aan vast schroeven. De verticale liggers zijn in het pur vast ingebed. Ze liggen er nu bijna 2 jaar en heb al gemeen weer gehad. Ook door de ligging kop van het huis ligt west en heeft vrij uitzicht over weilanden en daar voorbij de Braassemmermeer. Als het stormt dan gaat het hard, al geregeld pannen afgewaaid.
Ik heb nu ook mijn 120 heatpipes met klickfit beugels en rails op het dak gemonteerd. Gewicht is daar geen issue en wind denk ik ook niet door de ronde vorm van de pijpen.
Leunen op pannen:
De pannen zijn kruispannen, daarvan zijn er tijdens het leggen veel gesneuveld, zijn zijn zeker 100 jaar oud. Het gewicht van de panelen en de constructie wordt over veel haken verdeeld. De haken liggen vast op de pannen, maar direct daaronder zit de panlat waar het gewicht op wordt overgebracht, ik zie geen toegenomen risico op breuk. Bij schroef beugels is er 2 tot 3 mm ruimte tussen de beugel en de pan. Bij toegenomen gewicht ( sneeuw? na montage?) zal ook daar de beugel op de pan gaan rusten.
Optimaal:
Zou een systeem met dikke draadbouten / stok bouten door het dak heen in de gordingen zijn. Maar daar ontstaan weer problemen met de montage (lastig de gording te vinden van buitenaf) en om het waterdicht te krijgen. Ook is de plaatsing van de gording vaak net verkeerd. En door het kleine aantal bouten heb je eerder een "single point of failure".
Stokschroeven:
Ik heb bij mijn buurman een dakpanplaat dak met zonnepanelen belegd dmv stokbouten door de platen heen de gording in gedraaid werden (zelfde plek als de plaatschroeven, afdichting met een rubber ring die je aandraait) dat zat erg goed vast !
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Schletter, dat is de naam van het bevestigingsmateriaal hiero.
De beugels zitten met lange draadbouten op de gordingen.
Die naam kom ik hier nagenoeg nooit tegen. Toch lijkt me dit een stevig systeem. De panelen liggen op een staldak dat niet is geïsoleerd en van onderaf kan je gewoon de (beton, sneldek)pannen zien liggen.
De beugels zitten met lange draadbouten op de gordingen.
Die naam kom ik hier nagenoeg nooit tegen. Toch lijkt me dit een stevig systeem. De panelen liggen op een staldak dat niet is geïsoleerd en van onderaf kan je gewoon de (beton, sneldek)pannen zien liggen.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Dat filmpje is lachwekkend. Ik heb 0,0 speling op mijn rails, mijn systeem zit muurvast. Dit is duidelijk een geval van te grote haken of te dunne panlatten.Phony schreef op maandag 07 april 2014 @ 22:32:
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
N.b. de standaard bouten zijn houtfretbouten van 70x6,3mm gegalvaniseerd staal. Geen RVS dus.WoudseHoeve schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 12:54:
[...]
Beter:
Naar mijn mening is het clickfit systeem, indien juist gebruikt, beter als een geschroefd systeem omdat gebruik gemaakt wordt van het gewicht van alle pannen die op de panlatten liggen.
Ik heb geen idee of een "zelftapper" (rvs in aluminium) een risico geeft op lange termijn, mogelijk dat er problemen optreden met de combinatie RVS en Aluminium.
Bedankt allemaal voor jullie bijdrage over mijn Clickfit vragen. Als ik het zo lees ben ik wel gerustgesteld en zal het bij de juiste dakhaken wel meevallen met speling. Met mijn 13 jaar oude dak dat nog technisch helemaal in orde is, is Clickfit misschien zelfs wel de makkelijkste en snelste optie
Ik heb een paar weken terug het vd valk systeem gebruikt om panelen op het dak te leggen. Ik heb daar een goede indruk van. Goede stevige schroeven, het lijkt me een soort RVS. Ik denk dat het vast schroeven van de houten latten parallel met de pannenlatten wat extra tijd kost, maar voor een doe het zelf installatie is dat geen bezwaar. Het zit mooi vast in ieder geval. Ik moest wel met een slijptol de pannen pas maken om mooi om de beugels te vallen. Als de pan mooi dicht valt zonder beugel kan hij natuurlijk nooit mooi dicht vallen als er een beugel van 3/4 mm tussen zit. Met een haakseslijper maak je dat mooi pas.
Clickfit heb ik geen ervaring mee, maar het zal ook best goed zitten.
Clickfit heb ik geen ervaring mee, maar het zal ook best goed zitten.
Dan heb je niet originele ontvangen. Die zijn nl. wel van RVS A2 met een galvanische laag (zink) erop. Deze galvanische laag is m.i. om corrosie tussen het RVS en aluminium tegen te gaan.databeestje schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 15:01:
[...]
N.b. de standaard bouten zijn houtfretbouten van 70x6,3mm gegalvaniseerd staal. Geen RVS dus.
Toen ik de bouten voor het eerst in mijn handen had twijfelde ik ook even omdat de kleur misleidend is. Heb er toen een magneet bij gehouden en deze bleef niet 'plakken' en er staat A2 op de boutkop.
Heb ze ooit ook in een catalogus zien staan. (fabory geloof ik)
Mijn mening ook....mkleinman schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 14:49:
[...]
Dat filmpje is lachwekkend. Ik heb 0,0 speling op mijn rails, mijn systeem zit muurvast. Dit is duidelijk een geval van te grote haken of te dunne panlatten.
nul komma nul speling.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Is dit clipping gedrag normaal?
Ik heb sinds eind maart het volgende PV systeem operationeel:
Is dit wat je kunt verwachten?
Ik heb sinds eind maart het volgende PV systeem operationeel:
- 14*Yingli YL260C-30b
- SMA SB 3000-TL21
- azimuth: 191 graden
- inclinatie: 23 graden
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
@cville: lijkt me te verwachten. Juist bij koud weer / wisselvallige zon halen je panelen STC. in juni/juli met 25 graden en continu zon brengen ze minder op.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
@BarryH: dat ben ik met je eens maar clipping om 16:40 verrast me toch.BarryH schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 19:33:
@cville: lijkt me te verwachten. Juist bij koud weer / wisselvallige zon halen je panelen STC. in juni/juli met 25 graden en continu zon brengen ze minder op.
Rond deze tijd van het jaar is dat inderdaad niet zo gek als je de panelen bijna op ZZW hebt liggen en daarbij nog eens 3640Wp op een 3000W omvormer heb zitten.
Maar het is ook echt niet erg hoor dat dit soort pieken aftoppen. Zoals BarryH ook zegt, op een zomerse dag met continu zon ga je echt niet tegen de max van je omvormer aanlopen.
Maar het is ook echt niet erg hoor dat dit soort pieken aftoppen. Zoals BarryH ook zegt, op een zomerse dag met continu zon ga je echt niet tegen de max van je omvormer aanlopen.
Verwijderd
Geen clipping vanwege 'te grote' omvormer maar een dergelijk cijfer (1680W op 1960Wp) haalde ik hier ook om 15:05 met een minder goede oriëntatie en hellingshoek. 
Het is geen vergelijk maar ik stond er net zo van te kijken.
Sowieso was vandaag een rare dag.
Het is vooral het late tijdstip dat opviel; volgens anderen zal dit gedrag naarmate het warmer wordt minder voorkomen. Dat hoop ik dan maar aangezien het onbevredigend zou zijn als ik in jun-jul bij 20 graden, van 10:00-16:00 een vlakke top zou zien.Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 20:42:
Geen clipping vanwege 'te grote' omvormer maar een dergelijk cijfer (1680W op 1960Wp) haalde ik hier ook om 15:05 met een minder goede oriëntatie en hellingshoek.
had vanochtend al een reactie gepost bij dat Youtube filmpje, maar deze is nu al weer verwijderd...WoudseHoeve schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 09:00:
[...]
dus.. ik denk dat de volgende reactie die iemand al geplaatst heeft (ca 1 uur geleden) snel ook verdwijnt....
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Hier een zeer goede dag eind maart 2013cville schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 19:02:
Is dit clipping gedrag normaal?
Ik heb sinds eind maart het volgende PV systeem operationeel:Ik zie nu relatief vroeg in het jaar en laat op de dag [16:40] nog steeds clipping tot het maximale vermogen van 3060W. De output is hier te bekijken. Sunny Design geeft dit systeem een energy usability factor van 99,9 % maar het lijkt er op dat dit aan de lage kant is.
- 14*Yingli YL260C-30b
- SMA SB 3000-TL21
- azimuth: 191 graden
- inclinatie: 23 graden
Mijn systeem is 12kWp en de omvormer 10kW. Ik zie het zeer weinig en vind het verwaarloosbaar.
Je zit dus op nagenoeg dezelfde omvormer onderdimensionering als ik [120% vs. 119%]. Je plaatje laat het te verwachten gedrag zien, n.l. clipping rond het middaguur. Bij mij ging dat vandaag echter zeker tot 16:40 door. Ook al is jouw plaatje nog gedurende wintertijd gemaakt vind ik het clipping effect toch veel meer uitgesproken dan in jouw geval.WoudseHoeve schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 21:34:
[...]
Hier een zeer goede dag eind maart 2013
Mijn systeem is 12kWp en de omvormer 10kW. Ik zie het zeer weinig en vind het verwaarloosbaar.
Weet iemand een leuke omvormer voor 6 panelen.
Standaard 250Wp panelen 60cells. Op zuid onder 30 graden.
Ik vind de keuze van SMA erg beperkt. SB1100 of SB1700.
De spanningen liggen erg kort bij de ondergrens.
Hoeft niets bijzonders te zijn.
Belangrijkste is dat het goed functioneerd en betrouwbaar is (garantie)
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Sinds gisteren zijn mijn panelen actief (6 panelen op 3 Enecsys Duo's). Ik probeer nu de Gateway aan de praat te krijgen maar het gaat nog niet zo soepel allemaal.
Vrijdag zijn de eerste 3 panelen geplaatst met de omvormers. Het hele spul zat toen nog niet aan het net, maar de gateway zag wel dat er drie omvormers waren. Gisteren is alles aangesloten en zei de gateway nog steeds dat hij 3 omvormers zag. Prima. Gisteravond wilde ik de gateway registreren bij Enecsys, zette hem in "installer mode" en vervolgens zei hij dat hij geen omvormers meer zag. Que?
Hoe kan dit? Doe ik iets verkeerd? komt het omdat het donker was? Hoe komt de omvormer aan stroom om een verbinding op te bouwen?
Kan iemand wat handvatten aanbieden?
Vrijdag zijn de eerste 3 panelen geplaatst met de omvormers. Het hele spul zat toen nog niet aan het net, maar de gateway zag wel dat er drie omvormers waren. Gisteren is alles aangesloten en zei de gateway nog steeds dat hij 3 omvormers zag. Prima. Gisteravond wilde ik de gateway registreren bij Enecsys, zette hem in "installer mode" en vervolgens zei hij dat hij geen omvormers meer zag. Que?
Hoe kan dit? Doe ik iets verkeerd? komt het omdat het donker was? Hoe komt de omvormer aan stroom om een verbinding op te bouwen?
... en gaat over tot de orde van de dag
Van de 'betere' merken zouden deze omvormers wel aan te raden zijn:paulv1973 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 22:19:
Mastervolt Soladin 1500 Web (MPP bij nom. vermogen 130-300V, 220V nom.spanning)
Fronius GALVO 1.5-1 (MPP range 120-335V, 260V nom.spanning)
De geadverteerde MPP range vanaf 120V van Omniksol, Yisun, SAJ, GoodWe etc. geloof ik eerlijk gezegd niet zo.
Edit: De nominale (optimale) spanning van de SMA SB1700 ligt op de 180V. Dit is exact de spanning van 6 panelen in serie. Deze omvormer is alleen wel een 'oudje' met een matige efficiëntie.
[ Voor 17% gewijzigd door antonboonstra op 09-04-2014 08:46 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
ik heb je een DM gestuurd.
paulv1973 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 22:19:
Camber
Dit betreft natuurlijk een dag met volle zon maar met een wat lagere temperatuur.cville schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 21:58:
[...]
Je zit dus op nagenoeg dezelfde omvormer onderdimensionering als ik [120% vs. 119%]. Je plaatje laat het te verwachten gedrag zien, n.l. clipping rond het middaguur. Bij mij ging dat vandaag echter zeker tot 16:40 door. Ook al is jouw plaatje nog gedurende wintertijd gemaakt vind ik het clipping effect toch veel meer uitgesproken dan in jouw geval.
De clipping die jij laat zien is het gevolg van koud weer met af en toe een fel zonnetje, dan heb de panelen geen tijd om op te warmen en zullen dus zeer snel meer als het STC vermogen leveren, ook op een later tijdstip.
In mijn logging is dat niet te zien omdat het steeds een gemiddelde is van 15 minuten en het als snel weg gemiddeld wordt. Als je door de dagen heen gaat dan zal je hier en daar zien dat het bij mij ook later komt, maar het is slecht te zien.
Heb ik ook naar gekeken.antonboonstra schreef op woensdag 09 april 2014 @ 08:39:
[...]
Van de 'betere' merken zouden deze omvormers wel aan te raden zijn:
Mastervolt Soladin 1500 Web (MPP bij nom. vermogen 130-300V, 220V nom.spanning)
Fronius GALVO 1.5-1 (MPP range 120-335V, 260V nom.spanning)
De geadverteerde MPP range vanaf 120V van Omniksol, Yisun, SAJ, GoodWe etc. geloof ik eerlijk gezegd niet zo.
Edit: De nominale (optimale) spanning van de SMA SB1700 ligt op de 180V. Dit is exact de spanning van 6 panelen in serie. Deze omvormer is alleen wel een 'oudje' met een matige efficiëntie.
Alleen ook het startvoltage ligt op 180V...
Is dat niet "net an" voor 6 panelen??
Ben nu ook even aan het kijken naar de fronius 1.5 (Dankzij een tipje van Rol-co
ter aanvulling van woudsehoevecville schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 21:58:
[...]
Je zit dus op nagenoeg dezelfde omvormer onderdimensionering als ik [120% vs. 119%]. Je plaatje laat het te verwachten gedrag zien, n.l. clipping rond het middaguur. Bij mij ging dat vandaag echter zeker tot 16:40 door. Ook al is jouw plaatje nog gedurende wintertijd gemaakt vind ik het clipping effect toch veel meer uitgesproken dan in jouw geval.
kijk ook eens in de specs van je panelen.
je hebt een STC van 260W.
maar de NOCT is ongeveer 180W.
14x 180W = 2520W
om een beeld te krijgen wat het in de zomer doet.
(maar als het echt warm is kan het best nog lager zakken.)
edit:
oei het was goed koud vanochtend.
het systeem begon met 423Vmpp.
nu wel weer gezakt naar 341Vmpp, paneeltjes Zijn al weer warmer geworden.
[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 09-04-2014 09:08 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
EN HET IS GEWORDEN......paulv1973 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 14:28:
Ik zoek een geschikte omvormer voor:
16x250Wp (4000) op Zuidoost. Dakhelling 25graden. geen schaduw en
12x250Wp (3000) op Zuidwest. Dakhelling 30graden. geen schaduw.
Standaard 60 cells panelen met Voc van ongeveer 37V
Moet een 1-fase omvormer worden...
Ik denk dan alweer snel aan een SMA SB5000TL-21...
Een SMA SB5000TL-21...
Heb er weer eentje op de kop getikt.
Moest er wel 2 kopen. Maar ja. Kleinigheidje heb je altijd wel

Ik heb mijn omvormers gewoon handmatig toegevoegd door de serienummers in te tikken, toen werkte het wel goed.P_Tingen schreef op woensdag 09 april 2014 @ 07:52:
Sinds gisteren zijn mijn panelen actief (6 panelen op 3 Enecsys Duo's). Ik probeer nu de Gateway aan de praat te krijgen maar het gaat nog niet zo soepel allemaal.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Het startvoltage betekent dus de gemeten spanning als er nog geen vermogen wordt afgenomen. Dit is dus de open-klem spanning. Bij 6 panelen in serie is de Voc al 230V. Aangezien de Voc bij een beetje licht al heel snel richting de 230V gaat, is een startspanning van 180V ruim voldoende.paulv1973 schreef op woensdag 09 april 2014 @ 09:02:
[...]
Alleen ook het startvoltage ligt op 180V...
Is dat niet "net an" voor 6 panelen??
Ik ben een paar weken geleden erachter gekomen dat zonnepaneelsystemen redelijk gezakt zijn in prijs, zeker zonder BTW en ik wil de stap gaan maken. Mijn buren zijn omgerekend 3 euro/Wpiek kwijt en dat vind ik een beetje veel....
Ik kan zo'n 10 panelen op het dak kwijt en zie verder door de bomen het bos niet meer.
Merken panelen Yingli, panasonic, LG, canadian solar, etc, orange, sharp, ...) merken omvormers: steka, SMA, omnic, growat, enz.
SMA is Duits en duur, maar heeft in het verleden een serie gehad met veel problemen en heeft dat niet opgelost.
Wie kan zijn licht laten schijnen hierop?
Ik kan twee rijen van 5 panelen kwijt, 1 tegen de nok aan (60 cm eronder) en een onder het dakraam, net boven de goot. Ik heb vrijwel geen schaduw en het dak ligt op het ZZO.
Ik kan zo'n 10 panelen op het dak kwijt en zie verder door de bomen het bos niet meer.
Merken panelen Yingli, panasonic, LG, canadian solar, etc, orange, sharp, ...) merken omvormers: steka, SMA, omnic, growat, enz.
SMA is Duits en duur, maar heeft in het verleden een serie gehad met veel problemen en heeft dat niet opgelost.
Ik kan twee rijen van 5 panelen kwijt, 1 tegen de nok aan (60 cm eronder) en een onder het dakraam, net boven de goot. Ik heb vrijwel geen schaduw en het dak ligt op het ZZO.
9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.
The Sunshine Company gaat bij ons en de buren aankomende woensdag de panelen plaatsen. Ben zeer benieuwd hoe het er precies uit komt te zien en wat de opbrengst zal zijn van de 15 Panelen bij mij en de 15 panelen bij de buren.
prijzen voor zelfbouwers zitten ongeveer op de 1,20euro/Wp.motormuis schreef op woensdag 09 april 2014 @ 10:43:
Ik ben een paar weken geleden erachter gekomen dat zonnepaneelsystemen redelijk gezakt zijn in prijs, zeker zonder BTW en ik wil de stap gaan maken. Mijn buren zijn omgerekend 3 euro/Wpiek kwijt en dat vind ik een beetje veel....
het kan nog een stuk goedkoper, maar dan lever je wel wat in op het aantal Wp of andere luxes.
(als je echt wil en goed zoekt kun je ook onder de 1 euro /Wp komen.)
en dan komt er nog wat boven op voor als je het laat leggen.
zijn het panelen in de maat 166x100cm?
dus ongeveer 250Wp?
zelfbouw/laten doen? (een beetje motormuis zou het zelf moeten kunnen
hoeveel wil je opwekken? (je wil niet zomaar teveel opwekken, overschotten leveren niet veel op, maar je kunt ook zeggen dat je een stuk verwarming elektries gaat doen)
als sunschine het doet zal het er mooi uit zien, ben niet anders van hem gewend.Hurricane schreef op woensdag 09 april 2014 @ 10:50:
The Sunshine Company gaat bij ons en de buren aankomende woensdag de panelen plaatsen. Ben zeer benieuwd hoe het er precies uit komt te zien en wat de opbrengst zal zijn van de 15 Panelen bij mij en de 15 panelen bij de buren.
licht altijd erg strak op dak.
helaas is de opbrengst altijd anders daar kan sunschine ook niks aan doen.
in hoeverre zijn de sytemen echt vergelijkbaar?
(zelfde panelen of toch net 5wp meer per paneel?
omvormers?)
[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 09-04-2014 10:58 ]
Ik wil het inderdaad zelf doen, ik kom uit een klus familie, kan op mijn werk valgordels lenen, etc. k verbruik zo'n 3600 kW/jaar, 1900 dag en 1700 nacht en heb een ferraris meter. Ik heb twee dedicated groepen op zolder (wasdroger en wasmachine) en heb nog een derde waar een van de twee op kan. Ik hoef dus geen meterkast oid aan te passen.
Bij voorkeur leg ik 3000Wpiek op het dak, maar dat past net niet (of gaat er heel raar uitzien). Ik heb nog ruimte over op de garage om daar ook nog wat te leggen, maar die is wat minder gunstig. De panelen waar ik vanuit ga zijn inderdaad 166/100cm.
Ik zag dat ik inderdaad iets boven de 1 euro/Wp uitkom, zonder al te veel te zoeken. Het geld heb ik zo liggen, maar ik wil wel value for money....
Bij voorkeur leg ik 3000Wpiek op het dak, maar dat past net niet (of gaat er heel raar uitzien). Ik heb nog ruimte over op de garage om daar ook nog wat te leggen, maar die is wat minder gunstig. De panelen waar ik vanuit ga zijn inderdaad 166/100cm.
Ik zag dat ik inderdaad iets boven de 1 euro/Wp uitkom, zonder al te veel te zoeken. Het geld heb ik zo liggen, maar ik wil wel value for money....
ha cool, een zelf bouwer. daar kan ik wat mee. (mensen die willen laten leggen, moeten uit eindelijk toch naar een installateur en dan is het maar de vraag wat die net heeft liggen)motormuis schreef op woensdag 09 april 2014 @ 10:58:
Ik wil het inderdaad zelf doen, ik kom uit een klus familie, kan op mijn werk valgordels lenen, etc. k verbruik zo'n 3600 kW/jaar, 1900 dag en 1700 nacht en heb een ferraris meter. Ik heb twee dedicated groepen op zolder (wasdroger en wasmachine) en heb nog een derde waar een van de twee op kan. Ik hoef dus geen meterkast oid aan te passen.
om te beginnen.
klinkt of je grens ongeveer 16A omvormer is, omdat je een splitsing wil uit voeren op de wasmachiene/droger. (dat gaat wel lukken, duidelijk.)
aantal Wp op dak?
wil je daar een antwoord op, dan is er meer info nodig.
een foto van het dak, b,v. (ik weet nu alleen maar dat het in gouda is)
zijn er nog probleem pijpjes (cv b.v. of ontluchting)
vergeet ook niet wat maten er bij te schrijven.
omvormer, ja sma is lastig, het is wel value, maar dan wel voor money.
genoeg andere omvormers te verzinnen, die een stuk goedkoper zijn, maar eerst moeten we het aantal Wp weten. (ook zat 2de hans te vinden, tegen prijzen die lachwekkend zijn. mensen die later toch besluiten om een zwaardere omvormer te pakken.)
Hahaha, als je nog wat kwijt moet, kan ik je wellicht van dienst zijn.paulv1973 schreef op woensdag 09 april 2014 @ 09:23:
[...]
EN HET IS GEWORDEN......
Een SMA SB5000TL-21...
Heb er weer eentje op de kop getikt.
Moest er wel 2 kopen. Maar ja. Kleinigheidje heb je altijd wel
Voor mensen die nog 'restjes' zoeken qua panelen, we hebben altijd wel wat liggen aan 'over' spul, 1 dit, 3 dat, 4 dit. Paar zus, paar zo. Voor afdakjes, kippenhokken, schuttingen, etc.
Ik heb al een tekening met maten gemaakt in Word. Ik zal deze even omzetten naar JPG en hier posten....migjes schreef op woensdag 09 april 2014 @ 11:13:
[...]
ha cool, een zelf bouwer. daar kan ik wat mee. (mensen die willen laten leggen, moeten uit eindelijk toch naar een installateur en dan is het maar de vraag wat die net heeft liggen)
om te beginnen.
klinkt of je grens ongeveer 16A omvormer is, omdat je een splitsing wil uit voeren op de wasmachiene/droger. (dat gaat wel lukken, duidelijk.)
aantal Wp op dak?
wil je daar een antwoord op, dan is er meer info nodig.
een foto van het dak, b,v. (ik weet nu alleen maar dat het in gouda is)
zijn er nog probleem pijpjes (cv b.v. of ontluchting)
vergeet ook niet wat maten er bij te schrijven.
omvormer, ja sma is lastig, het is wel value, maar dan wel voor money.![]()
genoeg andere omvormers te verzinnen, die een stuk goedkoper zijn, maar eerst moeten we het aantal Wp weten. (ook zat 2de hans te vinden, tegen prijzen die lachwekkend zijn. mensen die later toch besluiten om een zwaardere omvormer te pakken.)
Voor de goede tekening zie iets hieronder:
http://gathering.tweakers...message/42064194#42064194
De maten van het dak zijn 5.90 (hoog) x 5.40 (breed)
[ Voor 17% gewijzigd door motormuis op 13-04-2014 20:49 ]
Als het licht is gaan de omvormers een zigbee netwerk maken zodra het paneel aangesloten is, ook zonder netspanning. In de installatie handleiding staat dat je eerst de gateway zou moeten ophangen en dan de panelen aansluiten. Andersom gaat vast ook wel, maar ik heb me aan de handleiding gehouden. Zodra het donker wordt zie ik de omvormers ook offline gaan. Heb je het inmiddels nog bij daglicht geprobeerd? Ze zouden gewoon gevonden moeten worden.P_Tingen schreef op woensdag 09 april 2014 @ 07:52:
Anders kun je ze handmatig invoeren zoals r_bleumer zei. Maar dan moet je gateway de signalen van de omvormers natuurlijk alsnog wel ontvangen. Staat er een 3 op je gateway overdag?
Iets anders over enecsys: Sinds een week of 2 vind ik de logging via de monitoring website erg slecht. De updates van de daggrafiek komen om de 3 uur ofzo boven dien mist er om de 3 uur een deel van de opbrengst. Elke dag wordt er om de 3 uur een half uur tot een uur aan opbrengst niet gelogd. Een dag later is de som van de uuropbrengsten dus niet gelijk aan de dagopbrengst van de dag ervoor. De dagopbrengst klopt altijd wel maar het uurgrafiekje mist tot 2 kWh per dag (±10-20%). Herkennen jullie dit?
Ik neem aan dat de omvormers bij daglicht en zonder netspanning in hun eigen stroom voorzien, anders kan ik de connectie van dit weekend niet verklaren. Het offline gaan bij gebrek aan licht vind ik een geruststelling. Ik ben nu op het werk en ben vanmorgen in het donker vertrokken dus nog geen kans gehad weer te proberen.apt schreef op woensdag 09 april 2014 @ 11:30:
[...]
Als het licht is gaan de omvormers een zigbee netwerk maken zodra het paneel aangesloten is, ook zonder netspanning. In de installatie handleiding staat dat je eerst de gateway zou moeten ophangen en dan de panelen aansluiten. Andersom gaat vast ook wel, maar ik heb me aan de handleiding gehouden. Zodra het donker wordt zie ik de omvormers ook offline gaan. Heb je het inmiddels nog bij daglicht geprobeerd? Ze zouden gewoon gevonden moeten worden.
Anders kun je ze handmatig invoeren zoals r_bleumer zei. Maar dan moet je gateway de signalen van de omvormers natuurlijk alsnog wel ontvangen. Staat er een 3 op je gateway overdag?
Als ik op tijd thuis ben ga ik nog even knutselen. De installatiehandleiding heb ik van internet gehaald. Deze omvormers waren nieuw voor de installateur dus dit deel moet ik zelf doen (wist ik van te voren) Het is soms wat zoeken....
... en gaat over tot de orde van de dag
(pasop met wat ik nu zeg, de info is wat rudimentair, dus ik kan er best naast zitten)motormuis schreef op woensdag 09 april 2014 @ 11:25:
[...]
Ik heb al een tekening met maten gemaakt in Word. Ik zal deze even omzetten naar JPG en hier posten.
[afbeelding]
daar zou best wel wat meer op moeten passen, en dan kan het best nog netjes er uit zien.
ik zie geen problemen om er 12 panelen op te leggen in de maat die je nu geeft.
gewoon in een cirkel om het dak raam heen.
zit allen het dakraam niet in het midden.
als je dat met 250Wp doet heb je 3000Wp. (ik raad eigenlijk al gouw aan om dan een 270Wp paneel te pakken, dat is goed te betalen voor zelf bouwers)
maar ik heb het idee dat er nog veel meer mogelijk is.
panelen kunnen gewoon tot aan de nok, alleen met somige nokken is dat wat lastig.
je moet nog ergens een haak vast kunnen maken, en niet altijd kun je de bovenste dak pan verweideren om iets op te hangen.
(kijk eens bij click fit in het filmpje hoe dat normaal gaat.
http://clickfit.nl/nl/clickfit-flatfix-downloads/
geeft je vast wat ideeen, kijken we later wel precies hoe en wat.)
mischien ook nog wel leuk om naar te kijken is.
solarfrontier panelen.
dat is geen mono of multi, maar cis.
dat geeft in eens hele andere maten om mee te werken.
(kijk om te beginnen niet teveel naar de Wp, werkt bij cis heel anders, maar dat vertel ik later wel.)
Eens. Of 12 x 270-275 van Yingli, of inderdaad eens kijken naar 100 x 125 panelen van Solar Frontier. Wel relatief duur per Wp, en qua montagemateriaal.migjes schreef op woensdag 09 april 2014 @ 12:14:
[...]
(pasop met wat ik nu zeg, de info is wat rudimentair, dus ik kan er best naast zitten)
daar zou best wel wat meer op moeten passen, en dan kan het best nog netjes er uit zien.
ik zie geen problemen om er 12 panelen op te leggen in de maat die je nu geeft.
gewoon in een cirkel om het dak raam heen.
zit allen het dakraam niet in het midden.
als je dat met 250Wp doet heb je 3000Wp. (ik raad eigenlijk al gouw aan om dan een 270Wp paneel te pakken, dat is goed te betalen voor zelf bouwers)
maar ik heb het idee dat er nog veel meer mogelijk is.
panelen kunnen gewoon tot aan de nok, alleen met somige nokken is dat wat lastig.
je moet nog ergens een haak vast kunnen maken, en niet altijd kun je de bovenste dak pan verweideren om iets op te hangen.
(kijk eens bij click fit in het filmpje hoe dat normaal gaat.
http://clickfit.nl/nl/clickfit-flatfix-downloads/
geeft je vast wat ideeen, kijken we later wel precies hoe en wat.)
mischien ook nog wel leuk om naar te kijken is.
solarfrontier panelen.
dat is geen mono of multi, maar cis.
dat geeft in eens hele andere maten om mee te werken.
(kijk om te beginnen niet teveel naar de Wp, werkt bij cis heel anders, maar dat vertel ik later wel.)
en dan de SF op een StecaGrid 3000 coolcept.SunshineCompany schreef op woensdag 09 april 2014 @ 12:25:
[...]
Eens. Of 12 x 270-275 van Yingli, of inderdaad eens kijken naar 100 x 125 panelen van Solar Frontier. Wel relatief duur per Wp, en qua montagemateriaal.
een euro efficiëntie van 98,3%
(sma versla dat maar eens
er liggen nu een paar van die setjes, ben benieuwd wat die gaan doen in limburg.
Ik ook. Ik vraag me nog steeds steeds af wat een SF paneel op mijn zakelijke dak zou doen, gezien het feit mijn Suntech poly's altijd rond de 1050 kWh/kWp draaien. Kan me niet voorstellen dat SF daar nog eens met 10% over heen gaat, al moet dat volgens de theorien wel zo zijn.
neee, dat denk ik van niet, geen 10%SunshineCompany schreef op woensdag 09 april 2014 @ 12:44:
Ik ook. Ik vraag me nog steeds steeds af wat een SF paneel op mijn zakelijke dak zou doen, gezien het feit mijn Suntech poly's altijd rond de 1050 kWh/kWp draaien. Kan me niet voorstellen dat SF daar nog eens met 10% over heen gaat, al moet dat volgens de theorien wel zo zijn.
maar pas op.
mijn suntechs 190Wp mono (ongeveer een gelijke m2) zakken naar een +/- 130W NOCT.
een 170Wp solarfrontier zakt ook naar de 130W NOCT.
dus kWh/kWp vergelijking gaan ze er vast een 10% er over heen.
(zal hier wel een hoop discussie gaan geven op het forum, lol
de eerste boven de 7kWh/kWp's per dag zijn al voorbij gekomen.)
maar je kunt de marketing taal ook omdraaien, mijn panelen die zijn wel 20Wp meer.
dus verliezen op de kWh/kWp, maar net zoveel kWh/m2 per jaar.
en dan is de vraag onder dimensioneren of niet.
het belangrijkste is uit eindelijk hoeveel kWh heb je op het einde van het jaar met hoeveel m2 bereikt. (met de Nederlandse krappe daken.)
en dan denk ik niet dat er heel veel verschil is.
(maar het zit hem altijd in de details, we zullen zien)
wat zijn dan leuke panelen die veel kWh/m2 doen? (het hele jaar door)
het liefst 2mx1m
(dak is 5.5 meter lang en 2 meter hoog, zouden mooi 5 paneeltjes naast elkaar op kunnen)
het liefst 2mx1m
(dak is 5.5 meter lang en 2 meter hoog, zouden mooi 5 paneeltjes naast elkaar op kunnen)
[ Voor 44% gewijzigd door creon op 09-04-2014 13:22 ]
niet te betalen, lolcreon schreef op woensdag 09 april 2014 @ 13:18:
wat zijn dan leuke panelen die veel kWh/m2 doen? (het hele jaar door)
maar als prijs geen rol speelt kun je kijken naar (probeer de juiste volgorde aan te houden)
sunpower.
sanyo hit. (panasonic)
lg neon.
yingly panda.
solarfrontier.
maar ik zal er vast wel een stel vergeten of een foutje maken in de volgorde.
en dan moet je haast wel van elk soort de duurste pakken.
(disclaimer: aanvullen het lijstje verder geen discussie)
Als ik een zwarte mono van 260 afzet tegen een SF 170, en reken met 10% meer opbrengst per Wp voor de SF panelen, kom ik met m'n zwarte mono's per m2 hoger uit, tegen een lagere investering.migjes schreef op woensdag 09 april 2014 @ 13:08:
[...]
neee, dat denk ik van niet, geen 10%
maar pas op.
mijn suntechs 190Wp mono (ongeveer een gelijke m2) zakken naar een +/- 130W NOCT.
een 170Wp solarfrontier zakt ook naar de 130W NOCT.
dus kWh/kWp vergelijking gaan ze er vast een 10% er over heen.
(zal hier wel een hoop discussie gaan geven op het forum, lol
de eerste boven de 7kWh/kWp's per dag zijn al voorbij gekomen.)
maar je kunt de marketing taal ook omdraaien, mijn panelen die zijn wel 20Wp meer.
dus verliezen op de kWh/kWp, maar net zoveel kWh/m2 per jaar.
en dan is de vraag onder dimensioneren of niet.
het belangrijkste is uit eindelijk hoeveel kWh heb je op het einde van het jaar met hoeveel m2 bereikt. (met de Nederlandse krappe daken.)
en dan denk ik niet dat er heel veel verschil is.
(maar het zit hem altijd in de details, we zullen zien)
Denk je dat ik met mijn zakelijke dak 1150 kWh/kWp zou draaien? Ik denk het niet.
Yingli panda = zeer goed betaalbaar, 275Wp, daarna de LG Neon's van 300Wp. SF hoort hier niet in thuis m.i. Sunpower is te duur. HIT geen ervaring mee.migjes schreef op woensdag 09 april 2014 @ 13:24:
[...]
niet te betalen, lol
maar als prijs geen rol speelt kun je kijken naar (probeer de juiste volgorde aan te houden)
sunpower.
sanyo hit. (panasonic)
lg neon.
yingly panda.
solarfrontier.
maar ik zal er vast wel een stel vergeten of een foutje maken in de volgorde.
en dan moet je haast wel van elk soort de duurste pakken.
(disclaimer: aanvullen het lijstje verder geen discussie)
creon schreef op woensdag 09 april 2014 @ 13:18:
het liefst 2mx1m
Er is natuurlijk maar 1 manier om daar achter te komen toch ????? Als je het echt wil weten. ....SunshineCompany schreef op woensdag 09 april 2014 @ 13:26:
[...]
Als ik een zwarte mono van 260 afzet tegen een SF 170, en reken met 10% meer opbrengst per Wp voor de SF panelen, kom ik met m'n zwarte mono's per m2 hoger uit, tegen een lagere investering.
Denk je dat ik met mijn zakelijke dak 1150 kWh/kWp zou draaien? Ik denk het niet.
'Even' 68 Suntechs afschrijven en 82 x SF170 zetten? Hehe. Ja.
wat je dan ook nog bij moet calculeren is dat je minder zou moeten onderdimensioneren.SunshineCompany schreef op woensdag 09 april 2014 @ 13:26:
[...]
Als ik een zwarte mono van 260 afzet tegen een SF 170, en reken met 10% meer opbrengst per Wp voor de SF panelen, kom ik met m'n zwarte mono's per m2 hoger uit, tegen een lagere investering.
dat doet in het totaal plaatje ook nog iets.
het paneel is een stuk stabieler als een mono paneel.
dat is zeker de pro van SF.
(wat denk je van klanten die roepen dat ze 7,3kWh/kWp halen per dag.
dat is goede reclame, wij weten ook wel beter maar goed.)
geen hit ervaring?, begint toch erg betaalbaar te worden vond ik.SunshineCompany schreef op woensdag 09 april 2014 @ 13:27:
[...]
Yingli panda = zeer goed betaalbaar, 275Wp, daarna de LG Neon's van 300Wp. SF hoort hier niet in thuis m.i. Sunpower is te duur. HIT geen ervaring mee.
(oke zit nog wel een premium aan, maar niet zo erg als sunpower.
zit wel vlak bij de Belgische grens, en daar zijn ze een stuk populairder.)
zit er toch wel aan te denken om dat volgend jaar misschien 14x te gaan doen op mijn west dak.
weet iemand welke krachten er op een panneel komen
ik lees wel overal hoeveel ballast je nodig hebt
maar hoe de krachten op het panneel terecht komen staat nergens
(ik heb een plat stukje dak voordat het schuine gedeelte begind
hiervoor zou ik zelf een beugel willen maken, soort flatfix eco
maar ik wil kijken of mijn beugel sterk genoeg is
als ik de richting en de kracht weet welke op een paneel terecht komen kan ik zelf wel een berekening maken of de steun sterk genoeg is
ik heb nu 200kg/m2 horizontaal vertikaal, omdat ze zeggen dat die balast genoeg is om het paneel te laten blijven waar die is)
weet verder nog iemand leuke 2m x 1m panelen
ik lees wel overal hoeveel ballast je nodig hebt
maar hoe de krachten op het panneel terecht komen staat nergens
(ik heb een plat stukje dak voordat het schuine gedeelte begind
hiervoor zou ik zelf een beugel willen maken, soort flatfix eco
maar ik wil kijken of mijn beugel sterk genoeg is
als ik de richting en de kracht weet welke op een paneel terecht komen kan ik zelf wel een berekening maken of de steun sterk genoeg is
ik heb nu 200kg/m2 horizontaal vertikaal, omdat ze zeggen dat die balast genoeg is om het paneel te laten blijven waar die is)
weet verder nog iemand leuke 2m x 1m panelen
draaistroom.net heeft volgens mij van die grote panelen.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=29590&sid=27110
Die Suntechs doen het tweede hands toch wel goed ?SunshineCompany schreef op woensdag 09 april 2014 @ 13:43:
'Even' 68 Suntechs afschrijven en 82 x SF170 zetten? Hehe. Ja.
Ik zie weinig goede 2de hands panelen langs komen op MP.
Maar je hoeft er niet zoveel SF's te leggen. 8 is genoeg toch ? het gaat om de verhouding. kWh/kWp en kWh/m2. Vast nog wel een randje over .....
Hmm. Hier zijn een stel kauwtjes een nest aan het maken onder een paneel op -natuurlijk- een onbereikbaar deel van het schuine dak.
Moet ik hier iets aan doen? Ik bedoel: geen kabelgevaar enzo?
mijn ouders hebben Suntechs van 2m x 1m afmeting. meen 280Wp per stuk (goede vulgraad op het dak
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Denk ik niet. Hier is de zaak ook al behoorlijk aan het nesten. Afgelopen jaar ook geen problemen mee gehad.hansdegit schreef op woensdag 09 april 2014 @ 15:22:
Hmm. Hier zijn een stel kauwtjes een nest aan het maken onder een paneel op -natuurlijk- een onbereikbaar deel van het schuine dak.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Vandaag wel een leuke oplossing geleverd aan een Tweaker hier. Te weinig panlatten om de zaak goed vast te zetten. Een foto zegt meer dan 1000 woorden:

Zijn YL275's trouwens.

Zijn YL275's trouwens.
leuke oplossing waarom niet een soort van schans zodat de zelfde panelen wellicht in portraid hadden gekunnen?
dan was er plaats geweest voor een aantal panelen extra
(ik zit met een zelfde situatie en ik zit na te denken over een soort schans die totaan de dakkapel rijkt)
dan was er plaats geweest voor een aantal panelen extra
(ik zit met een zelfde situatie en ik zit na te denken over een soort schans die totaan de dakkapel rijkt)
Ik ben vandaag (en gister vanaf 1 uur) goed verrast door mijn vers gelegde installatie! Gister vanaf 1 uur (toen was alles gelegd en aangesloten) tot het donker was heeft het 7kw opgebracht, en op t moment van schrijven vandaag al weer 8.5kw. (gelezen via de sunnyportal app en online pagina)
10x SF 155Wp voorkant van t huis, 12x SF155Wp achterkant van t huis, met een SMA SB3000TL-21 eraan.
Ik weet niet of dit normaal/goed/slecht is, maar als het zo doorgaat haal ik de 3000kW op jaarbasis wel
10x SF 155Wp voorkant van t huis, 12x SF155Wp achterkant van t huis, met een SMA SB3000TL-21 eraan.
Ik weet niet of dit normaal/goed/slecht is, maar als het zo doorgaat haal ik de 3000kW op jaarbasis wel
[ Voor 4% gewijzigd door TFDev op 09-04-2014 16:48 ]
Alles is relatief, ik heb vandaag 11KWh met 2350Wp gehaald en gisteren 8KWh
De hoge bewolking tempert de boel wel, maar de temperatuur en wind zijn gunstig.
Zonder te weten hoe je set eruit ziet (hoek en richting) vind ik het vandaag wel tegenvallen.
De hoge bewolking tempert de boel wel, maar de temperatuur en wind zijn gunstig.
Zonder te weten hoe je set eruit ziet (hoek en richting) vind ik het vandaag wel tegenvallen.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Goh, wat een bekend dakSunshineCompany schreef op woensdag 09 april 2014 @ 16:14:
Vandaag wel een leuke oplossing geleverd aan een Tweaker hier. Te weinig panlatten om de zaak goed vast te zetten. Een foto zegt meer dan 1000 woorden:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Zijn YL275's trouwens.
Vanmorgen vroeg was het inderdaad zo ver, na ruim een jaar meelezen in dit topic gingen de panelen ook bij ons op het dak. In eerdere posts had ik de oude panelen al laten zien (die geïntegreerd in het dakvlak, 12x 35Wp). Na alle offertes te hebben vergeleken hebben we The Sunshine Company de opdracht gegeven om 13 stuks Yingli Panda's 275Wp met een SMA SB3000HF-30 te komen plaatsen. Het ging allemaal erg vlot en zelfs het lastige stukje onder de dakkapel waar, zoals hierboven al te lezen is, een creatieve oplossing voor moest komen waren de installateurs snel uit. Die panelen gaan nergens meer heen kan ik vertellen. Ik heb me laten vertellen dat het bevestigingsschroeven zijn voor een golfplaatdak. Door de dakpan heengeboord in de panlatten en balken erachter. Rubbers ertussen voor de waterdichte afsluiting en een goede klodder kit voor de zekerheid en de puzzel is opgelost
De panelen wachten geduldig in de tuin:

Terwijl de omvormer opgehangen wordt:

Is zijn collega bezig lekker creatief te doen op het stukje onder de dakkapel:

En het resultaat mag er wezen vind ik, veel voller kan dit dak niet :D:

En dat niet alleen, het functioneert allemaal prima! Screenshotje van de YouLess app op de iPhone:

Hier doe je jezelf tekort, je hebt het zelfde dak als ik zo te zien dus kan je 2,40 m boven de ramen kwijt en 2,10 m onder het raam. Zonde van de ruimte nu, er kan 4300Wp op.motormuis schreef op woensdag 09 april 2014 @ 11:25:
[...]
Ik heb al een tekening met maten gemaakt in Word. Ik zal deze even omzetten naar JPG en hier posten.
[afbeelding]
Ik heb nogmaals gemeten, gecorrigeerde maten:Rol-Co schreef op woensdag 09 april 2014 @ 17:50:
[...]
Hier doe je jezelf tekort, je hebt het zelfde dak als ik zo te zien dus kan je 2,40 m boven de ramen kwijt en 2,10 m onder het raam. Zonde van de ruimte nu, er kan 4300Wp op.
Dak: 5.60 breed x 5.90 hoog (onderkant pan boven dakgoot tot nok)
Dakraam:bovenkant dakraam tot nok: 2.49. Nok ligt los (niet gemetseld en ik kan de dakpan eronder bewegen)
Dakraam tot goot (onderkant dakpan) : 2.20, (2.00 m tot lood dakraam)
Dakraam: 1.29 breed, ligging: (links, 1,41 meter dak. dakraam, 2.89 m tot einde dak), ik heb een hoekhuis
Ik ga vanavond eens tekenen met de nieuwe maten....
Kwa ligging nagenoeg ideaal voor een dubbele bedekking heb ik me laten vertellen. NOO en ZWW (als ik me niet vergis) zegmaar. Precieze hoek van t dak weet ik zo 1-2-3 niet uit t hoofd. Vandaag wel (echt veel) bewolking gehad, nu nogsteeds trouwens. Zit ondertussen wel op 10.5kw.Speedy-Andre schreef op woensdag 09 april 2014 @ 17:01:
Alles is relatief, ik heb vandaag 11KWh met 2350Wp gehaald en gisteren 8KWh![]()
Woon in deventer trouwens.
Zie jemotormuis schreef op woensdag 09 april 2014 @ 17:56:
[...]
Ik heb nogmaals gemeten, gecorrigeerde maten:
Dak: 5.60 breed x 5.90 hoog (onderkant pan boven dakgoot tot nok)
Dakraam:bovenkant dakraam tot nok: 2.49. Nok ligt los (niet gemetseld en ik kan de dakpan eronder bewegen)
Dakraam tot goot (onderkant dakpan) : 2.20, (2.00 m tot lood dakraam)
Dakraam: 1.29 breed, ligging: (links, 1,41 meter dak. dakraam, 2.89 m tot einde dak), ik heb een hoekhuis
Ik ga vanavond eens tekenen met de nieuwe maten....
Bovenste dakpan kan iets omhoog inderdaad maar dacht niet ver genoeg om er een daghaak onder te wurmen, 1 pan lager gaat prima.
Als je in goverwelle zit zal je huis 5.40 breed zijn,
solar frontier passen er 18 stuks.

Hier een nette tekening met de maten. Naast het bestaande dakraam komt er mogelijk nog 1. En ja het raam had een klein stukje naar rechts gemogen....
Ik ga even wat puzzelen met standaard maten dan ga ik deze hier ook posten.
BTW, ik woon ook in Goverwelle, maar heb een hoekhuis, kan net een beetje schelen.
Dit is mijn snelle knip en plakwerk:
portrait: 1,650x1,000, ik kan er zo 11 kwijt, de ruimte rechts van het raam wil ik vrijhouden voor nog een raam.

Landscape: 1,650x1,000, dit worden er 12, met maar 20 cm tot dakgoot.

Mixvorm 1,25 x 1,00 (dit zijn er 18)

Landscape: 1,600 x 0,800 (15 stuks, met maar 10 cm tot de nok, of anders kan ik er 13 kwijt)

Indien de 20 cm tot de dakgoot geen probleem zijn heb ik ruwweg de volgende mogelijkheden:
12 x 270 Yingli panda = 3240 Wp
17 x 170 Solar frontier = 2890 Wp
13 x 240 Panasonic HIS = 3120 Wp
[ Voor 63% gewijzigd door motormuis op 09-04-2014 23:56 ]
@motormuis.
ja zo begint het ergens op te lijken.
voorstelsletje, wat waarschijnlijk ook kan.

16 X 240Wp = 3840Wp
een opbrengst gokje = 3400kWh per jaar.
maar als je dat beter wil weten bereken het eens met pvgis
alleen die panasonic hit panelen zijn niet de goedkoopste panelen.
(wel 190Wp/m2, en dat is erg cool)
maar als je het toch als hobby project oppakt.
waarom niet een omvormer kopen met 2x een mpp.
die tegen de max van 16A zit. (b.v. sma3600 / power-one 3.6, etc....)
dan gooi je dit jaar een 10X 270Wp op het dak.
kun je lekker een zomer mee draaien, en als het volgend jaar weer kriebelt.
dan hang je de panelen gewoon op noord (ja dat kan ook) en hang je er een leuke set bij op zuid.
dan heb je tenminste een lekker over schot aan stroom.
en kun je er ook nog voor zorgen dat je geen gas rekening meer hebt
(ai ai, wat schrijf ik nu weer.
pv leggen op dak is een erg verslavende hobby, begin er niet aan!
voor je het weet wil je een uitbreiding en betaal je helemaal niks meer voor je energie.
vaak genoeg zie ik hier mensen deze weg bewandelen en nog voor het einde van de zomer al een uitbreiding op dak hebben.
u bent gewaarschuwd.)

16 X 240Wp = 3840Wp
dan hang je de panelen gewoon op noord (ja dat kan ook) en hang je er een leuke set bij op zuid.
en kun je er ook nog voor zorgen dat je geen gas rekening meer hebt
voor je het weet wil je een uitbreiding en betaal je helemaal niks meer voor je energie.
vaak genoeg zie ik hier mensen deze weg bewandelen en nog voor het einde van de zomer al een uitbreiding op dak hebben.
u bent gewaarschuwd.)
Gefeliciteerd met zo´n creatieve installateur.Unity2 schreef op woensdag 09 april 2014 @ 17:18:
[...]
Goh, wat een bekend dak
Het ging allemaal erg vlot en zelfs het lastige stukje onder de dakkapel waar, zoals hierboven al te lezen is, een creatieve oplossing voor moest komen waren de installateurs snel uit. Die panelen gaan nergens meer heen kan ik vertellen. Ik heb me laten vertellen dat het bevestigingsschroeven zijn voor een golfplaatdak. Door de dakpan heengeboord in de panlatten en balken erachter. Rubbers ertussen voor de waterdichte afsluiting en een goede klodder kit voor de zekerheid en de puzzel is opgelostEen installatieverhaal zonder foto's is natuurlijk waardeloos
Die is echt goed bezig.
Alléén foto´s van de installateur en jou zeggen ook weer niet alles.
Jij hebt juist het één en ander duidelijk gemaakt met je tekst.
Maar vraag mij nu toch af of TNO in dit geval gelijk heeft.
Alle trekkrachten hangen nu alléén af van de bevestiging van de schroeven in het dakbeschot, het gewicht van de dakpannen doet niet meer mee.
Maar goed, dakpannen liggen ook meestal los en blijven ook bijna altijd ook wel liggen als het stormt.
[ Voor 13% gewijzigd door opuntia1 op 10-04-2014 10:19 ]
20cm tot dakgoot is geen probleem (of het moet heel stijl zijn, en je dakgoot heel mini), en dan 12 x YL275 of 12 x LG300. En dan gewoon een 3600 Watts omvormer, alles op 1 ingang, en ingang 2 vrijhouden voor een goedkoop setje op noord.
Vind 't wel een leuk idee van migjes.
Ik heb ook nog een noorddak. En een MPP vrij. Maar ook een steeg die ik kan overdekken richting zuid (maar met schaduw). Maar dan kan ik er maar 8 kwijt. Denk denk.
Vind 't wel een leuk idee van migjes.
Ik heb ook nog een noorddak. En een MPP vrij. Maar ook een steeg die ik kan overdekken richting zuid (maar met schaduw). Maar dan kan ik er maar 8 kwijt. Denk denk.
Probleem is dat ik een dag/nachtstroom meter heb. Corrigeer me als ik er naast zit, maar volgens mij kan ik niet een van tweeen negatief laten worden (zonder gezeur met de energieleverancier/netbeheerder)migjes schreef op donderdag 10 april 2014 @ 09:09:
@motormuis.
[afbeelding]
16 X 240Wp = 3840Wp
en kun je er ook nog voor zorgen dat je geen gas rekening meer hebt![]()
u bent gewaarschuwd.)
Dat betekent dat ik niet mijn totale verbruik op PV kan zetten.
De laatste rij panasonics past net niet ben ik bang, dak is 5.60 breed en 3 x 1.60 + 80 = 5.60. Dan ga ik over de rand van het dak heen aangezien er vast wel iets ruimte tussen de panelen zit, al is het voor de montage.
Verbruik is zo'n 3600 kW/jaar, 1900 dag en 1700.
Bij 3000 Wp wek ik 2550 Wp op (85% rendement ? ) Dan wek ik dagstroom ": 1821 kWh op en nacht 729 kWh. Als ik over ga naar een nieuwe meter met een enkel telwerk ferraris kan niet zover ik weet. Ik krijg dan een "slimme"meter en salderen zal daar wel aangepast worden ben ik bang (BTW, transportheffing etc). Ik kan wel iets schuiven qua dag en nacht (vaatwasser (nog) meer overdag), maar dat is niet heel veel. Zeg maar waar ik ernaast zit.
Dak wat ik getekend heb ligt op ZO/ZZO. de andere kant is dus NW. De zon gaat om 4 uur/half 5 over de nok van het dak. Ik heb nog een garage waar ook nog wat op kan, wil ik uitbreiden in de toekomst. Ik ben niet van plan om nog 20 jaar in dit huis te wonen, maar veel keus heb ik niet aangezien ik in 2006 heb gekocht.
@sunshinecompany. dak is 45°, redelijk stijl, maar met een redelijk brede dakgoot. Moet net kunnen lijkt me.
[ Voor 4% gewijzigd door motormuis op 10-04-2014 10:52 ]
Bij mij geeft het bij de energieleverancier geen probleem dat de dagteller van de meter negatief kwa stand is en de nachtteller positief . Ze verekenen het gewoon met elkaar en dat wat ik uiteindelijk nog aan verbruik over heb wordt op nachttarief verrekendmotormuis schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:33:
[...]
Probleem is dat ik een dag/nachtstroom meter heb. Corrigeer me als ik er naast zit, maar volgens mij kan ik niet een van tweeen negatief laten worden (zonder gezeur met de energieleverancier/netbeheerder)
De laatste rij panasonics past net niet ben ik bang, dak is 5.60 breed en 3 x 1.60 + 80 = 5.60. Dan ga ik over de rand van het dak heen aangezien er vast wel iets ruimte tussen de panelen zit, al is het voor de montage.
Verbruik is zo'n 3600 kW/jaar, 1900 dag en 1700.
Bij 3000 Wp wek ik 2550 Wp op (85% rendement ? ) Dan wek ik dagstroom ": 1821 kWh op en nacht 729 kWh. Als ik over ga naar een nieuwe meter met een enkel telwerk ferraris kan niet zover ik weet. Ik krijg dan een "slimme"meter en salderen zal daar wel aangepast worden ben ik bang (BTW, transportheffing etc). Ik kan wel iets schuiven qua dag en nacht (vaatwasser (nog) meer overdag), maar dat is niet heel veel. Zeg maar waar ik ernaast zit.
nop, je kunt gewoon administratief enkel tarief aan vragen.motormuis schreef op donderdag 10 april 2014 @ 10:33:
Probleem is dat ik een dag/nachtstroom meter heb. Corrigeer me als ik er naast zit, maar volgens mij kan ik niet een van tweeen negatief laten worden (zonder gezeur met de energieleverancier/netbeheerder)
is gewoon het makkelijkst, dubbel tarief kan ook, maar als je alles zelf op wekt maakt het geen bal meer uit.
de wereld van energie levering verander als je zelf opwekt.
en zeker als je 100% zelf opwekt.
(je wil nooit meer terug naar de oude situatie.)
gewoon de meter laten hangen.Verbruik is zo'n 3600 kW/jaar, 1900 dag en 1700.
ferraris behouden!!!, is in mijn ogen een aanrader, niks melden bij de netbeheerder, of leverancier is nergens voor nodig.
ik ga zelf nog een stapje extremer, ik betaal geen voorschot meer, maar per jaar.
het is zo weinig dat kan ik ook met gemak.
ik maak het oude voorschot over naar de spaarrekening zodat ik het kan betalen (en trek daar ook nog een beetje rente over)
en die spaar pot vult nu rap, moet ik zeggen.
je zit er nog wel even zo te lezen.Dak wat ik getekend heb ligt ZO/ZZO. de andere kant is dus NW. De zon gaat om 4 uur/half 5 over de nok van het dak. Ik heb nog een garage waar ook nog wat op kan, wil ik uitbreiden in de toekomst. Ik ben niet van plan om nog 20 jaar in dit huis te wonen, maar veel keus heb ik niet aangezien ik in 2006 heb gekocht.
op marktplaats eens kijken, ik hoorde dat er iemand aan het dumpen was met een erg lage euro/Wp panelen.
120 euro voor 240Wp panelen.
die 12 op hangen op ZO/ZZO op een power-one 3.6 b.v.
dan zit je pas op 2200 euro.
komt nog een ophang systeemen bij 700 euro (gokje)
en wat kabel werk +/- 150 euro.
opbrengst (zelf eens beter berekenen bij pvgis.)
ik neem even 850kWh/kWp (maar denk dat je hoger komt)
dan heb je met boven staand voorbeeld een 2450kWh per jaar of +/- 540 euro.
na +/- 2,5 jaar heb je de panelen al weer terug verdiend (nog niet de omvormer)
en gooi je ze op je NW dak waar ze met lager rendement hun oude dag mogen uit zingen.
dan heb je al een heel stuk meer ervaring, en dan weet je wel wat voor panelen je op het ZO/ZZO wil hangen.
voor panelen op noord en wat dat doet:
http://www.antonboonstra.nl/energie/jaaropbrengst.php
edit:
ik ben niet tevreden over hoe ik het schrijf.
zou ik eigenlijk iets uitgebreider moeten doen.
zo is het al wat beter.
[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 10-04-2014 11:14 ]
Was er ook erg blij mee inderdaad! Had zelf ook al een tijdje zitten piekeren hoe dat goed vastgezet kon worden. Deze installateurs wisten duidelijk wat ze aan het doen waren en we waren het er uiteindelijk over eens dat dit de meest solide bevestiging was. Ik heb er in ieder vertrouwen in dat ze blijven zitten. Ik zal bij de volgende grote storm wel een update geven hoe ze zich gehouden hebben.opuntia1 schreef op donderdag 10 april 2014 @ 09:54:
[...]
Gefeliciteerd met zo´n creatieve installateur.![]()
Die is echt goed bezig.
Alléén foto´s van de installateur en jou zeggen ook weer niet alles.
Jij hebt juist het één en ander duidelijk gemaakt met je tekst.
Maar vraag mij nu toch af of TNO in dit geval gelijk heeft.
Alle trekkrachten hangen nu alléén af van de bevestiging van de schroeven in het dakbeschot, het gewicht van de dakpannen doet niet meer mee.
Maar goed, dakpannen liggen ook meestal los en blijven ook bijna altijd ook wel liggen als het stormt.
Je hebt gelijk dat de dakpannen niet meer meetellen als ballast. De schroef zit door de dakpan heen en is door de panlatten en steunbalken van de dakkapel geschroefd. Verder zit er een schroef per 2 dakpannnen in wat volgens mij 2x zoveel is als dat er normaal gesproken aan dakhaken gebruikt wordt. Ik hoop dat die extra bevestiging TNO ongelijk geeft
Edit: Dakpannen liggen inderdaad gewoon los zoals je zegt, maar overlappen elkaar natuurlijk wel aan alle kanten waardoor het "1 vlak" wordt. Ik heb om het gat van de oude panelen te vullen 60 dakpannen het dak op gesjouwd en ik merkte al snel dat ik het gewicht van dakpannen al die tijd schromelijk onderschat had.
[ Voor 9% gewijzigd door Unity2 op 10-04-2014 11:21 ]
dat zit wel vast met zoon stokschroef.Unity2 schreef op donderdag 10 april 2014 @ 11:17:
[...]
Was er ook erg blij mee inderdaad! Had zelf ook al een tijdje zitten piekeren hoe dat goed vastgezet kon worden. Deze installateurs wisten duidelijk wat ze aan het doen waren en we waren het er uiteindelijk over eens dat dit de meest solide bevestiging was. Ik heb er in ieder vertrouwen in dat ze blijven zitten. Ik zal bij de volgende grote storm wel een update geven hoe ze zich gehouden hebben.
Je hebt gelijk dat de dakpannen niet meer meetellen als ballast. De schroef zit door de dakpan heen en is door de panlatten en steunbalken van de dakkapel geschroefd. Verder zit er een schroef per 2 dakpannnen in wat volgens mij 2x zoveel is als dat er normaal gesproken aan dakhaken gebruikt wordt. Ik hoop dat die extra bevestiging TNO ongelijk geeftEn bij een bevestiging op golfplaten geldt hetzelfde argument dat het alleen van de schroeven afhangt. Die houden het toch ook prima?
Edit: Dakpannen liggen inderdaad gewoon los zoals je zegt, maar overlappen elkaar natuurlijk wel aan alle kanten waardoor het "1 vlak" wordt. Ik heb om het gat van de oude panelen te vullen 60 dakpannen het dak op gesjouwd en ik merkte al snel dat ik het gewicht van dakpannen al die tijd schromelijk onderschat had.
zijn best flinke jongens.
als de Romeinen Jezus daar mee aan het kruis hadden genageld, dan hing hij er nu nog te schreeuwen.
edit:
vind het best een leuke oplossing, zou ik niet aan gedacht hebben.
hahaha, die hoorntjes van je emoticon passen zeker wel bij die opmerking 
Stokschroef inderdaad, zo heten die dingen. Kon er niet meer opkomen. Het verbaast me trouwens enorm hoeveel stroom er nog opgewekt wordt met het volledig bewolkte weer van vandaag. Vanmorgen sloeg de omvormer om 8:00 aan (subtiel klikje van de SMA) en heb in de 3,5 uur erna bijna 2 Kwh opgewekt. Op dit moment drukt de omvormer 1200 watt de groep op met 3575 Wp aan panelen. Heb in het afgelopen uur 1 Kwh opgewekt. Dacht dat ik op een dag als vandaag niet boven de 500 watt productie uit zou komen. Meevallertje dus
Stokschroef inderdaad, zo heten die dingen. Kon er niet meer opkomen. Het verbaast me trouwens enorm hoeveel stroom er nog opgewekt wordt met het volledig bewolkte weer van vandaag. Vanmorgen sloeg de omvormer om 8:00 aan (subtiel klikje van de SMA) en heb in de 3,5 uur erna bijna 2 Kwh opgewekt. Op dit moment drukt de omvormer 1200 watt de groep op met 3575 Wp aan panelen. Heb in het afgelopen uur 1 Kwh opgewekt. Dacht dat ik op een dag als vandaag niet boven de 500 watt productie uit zou komen. Meevallertje dus
je hebt nu het licht gezien, zelfs door de bewolking.Unity2 schreef op donderdag 10 april 2014 @ 11:37:
hahaha, die hoorntjes van je emoticon passen zeker wel bij die opmerking
bij mij is dat zelfs nog veel extremer met mijn oost-west.
door "te veel Wp*" op de omvormer draait i zelfs goed door als het bewolkt is.
de richting die de panelen dan hebben maakt dan niet erg veel meer uit. (diffuse licht, het word gebroken door de bewolking op beide richtingen)
* mijn set heeft een 500Wp te veel panelen voor de omvormer.
maar omdat het oost-west is doen beide vlakken het niet tegelijk op vol vermogen.
bij mij ouders hangt ook oost-west met zelfde omvormer, maar dan een 1500Wp "te veel".
en hard dat ze gaan, ze halen ongeveer de zelfde kWh/kWp, maar ze halen mij dit jaar nog in ben ik bang.
edit:
moet je eens bij freeman kijken.
http://www.frijmann.nl/websolarlog/
die jankte gisteren met zijn oost-west een 25kWh naar binnen, lol.
[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 10-04-2014 12:02 ]
Quote migjes:
gewoon de meter laten hangen.
ferraris behouden!!!, is in mijn ogen een aanrader, niks melden bij de netbeheerder, of leverancier is nergens voor nodig.
ik ga zelf nog een stapje extremer, ik betaal geen voorschot meer, maar per jaar.
ik maak het oude voorschot over naar de spaarrekening zodat ik het kan betalen (en trek daar ook nog een beetje rente over)
Migjes, ik heb dit ook aan NUON voorgesteld, echter die vertelden mij dat het onmogelijk was.( na 3 verschillende personen op klantenservice hoorndol te hebben gekregen
)
Ik heb een verbruik van 0,0 op mijn ferraris, wek zelf mijn complete verbruik op,moet ik dus 1,85 per acceptgiro betalen ( nee, nee, ik wil geen incasso's) en nog een maandelijks voorschot die ik weer dubbel en dwars terug krijg.
Welke wegen heb jij bewandeld om de voorschotten te annuleren???
gewoon de meter laten hangen.
Migjes, ik heb dit ook aan NUON voorgesteld, echter die vertelden mij dat het onmogelijk was.( na 3 verschillende personen op klantenservice hoorndol te hebben gekregen

Ik heb een verbruik van 0,0 op mijn ferraris, wek zelf mijn complete verbruik op,moet ik dus 1,85 per acceptgiro betalen ( nee, nee, ik wil geen incasso's) en nog een maandelijks voorschot die ik weer dubbel en dwars terug krijg.

Welke wegen heb jij bewandeld om de voorschotten te annuleren???
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
@crazyharrie
er is een loophol in het systeem.
vertel niks over pv. (dan word het veelte moeilijk voor hun, dat snappen ze niet)
en vraag leegstand tarief aan voor het huis, je zegt gewoon dat je er niet meer woont komend jaar. (word normaal gebruikt als b.v. de ouders dood gaan en je erft het huis, dan heb je even geen zin om de rekening 2x te moeten betalen.)
ja dat acceptgiro probleempje.
ik snap niet dat mensen een blanco check aan een bedrijf geven om bijna ongelimiteerd geld van hun rekening te laten aftrekken. (het moet niet gekker worden, zijn de nederlanders echt zo stom
of lui. die mensen verdienen het gewoon om genaaid te worden. even bukken voor de regering en het energie bedrijf, het gaatje moet dan wel lekker open staan. jummie dat zien ze graag, in den haag.)
bij mijn leverancier is dat nu al 2 euro per accept giro (en dan nog 47 euro voor administratie kosten ook he.)
en wat gaan ze nu doen.
accept giro gaat er uit!!!!
maar ze blijven wel 2 euro rekenen.
(zal hier maar even ophouden, anders word mijn taal nog schunniger. lol)
mijn leverancier is wel essent.
en moet het elk jaar weer opnieuw aanvragen.
maar dat is wel een goed moment om alles eens goed door te rekenen of het wel klopt, voordat ik ook maar 1ct overmaak. (heb ik een overschot, en staat het niet op de eerste rekening, ik niet betalen tot ik een correcte rekening heb. als je de zaak omdraait heb je macht in plaats van hun de macht te geven.)
er is een loophol in het systeem.
vertel niks over pv. (dan word het veelte moeilijk voor hun, dat snappen ze niet)
en vraag leegstand tarief aan voor het huis, je zegt gewoon dat je er niet meer woont komend jaar. (word normaal gebruikt als b.v. de ouders dood gaan en je erft het huis, dan heb je even geen zin om de rekening 2x te moeten betalen.)
ja dat acceptgiro probleempje.
ik snap niet dat mensen een blanco check aan een bedrijf geven om bijna ongelimiteerd geld van hun rekening te laten aftrekken. (het moet niet gekker worden, zijn de nederlanders echt zo stom
bij mijn leverancier is dat nu al 2 euro per accept giro (en dan nog 47 euro voor administratie kosten ook he.)
en wat gaan ze nu doen.
accept giro gaat er uit!!!!
maar ze blijven wel 2 euro rekenen.
(zal hier maar even ophouden, anders word mijn taal nog schunniger. lol)
mijn leverancier is wel essent.
en moet het elk jaar weer opnieuw aanvragen.
maar dat is wel een goed moment om alles eens goed door te rekenen of het wel klopt, voordat ik ook maar 1ct overmaak. (heb ik een overschot, en staat het niet op de eerste rekening, ik niet betalen tot ik een correcte rekening heb. als je de zaak omdraait heb je macht in plaats van hun de macht te geven.)
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.