jantje112 schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 15:20:
Ik lees er verschillende dingen over.
Als ik de schuur apart afzeker en in de schuur een verdeelkast hang met 2* 6a, op 1 6a ongeveer 1200 watt invoer en op de andere 6a een stopcontact maak en de verlichting. Dan ben ik toch ook voorzien van een " volgens de regeles" aangelegde groepenkast?
Zou een boel graafwerk schelen en betekend dat ik de huidige schuurpanelen factor 2 kan uitbreiden zonder verder veel werk te verrichten..
misschien wel, misschien niet.
voldoe je dan aan de volgende voorwaarde?
1. als de schuur zijn eigen groep heeft van 16A.
2. en de lijn naar de schuur geen aftakkingen heeft met verlichting of een stopcontact heeft tot in de schuur zelf, waar je de splitsing maakt.
(liever ook geen koppelstukjes gebruiken onderweg, maar kan wel doe ze dan wel goed.)
dan kun je in de schuur zelf weer spitsen naar 2x16A.
dan heb je 16A in de schuur voor b.v. een wasmachine en een 16A voor een omvormer.
en kun je van allerlei omvormers er op hangen.
Rol-Co schreef op donderdag 03 april 2014 @ 15:14:
Migjes
Als de opbrengst je verbruik dekt boeit het niemand.

Wat ik alleen probeer te analyseren is of SF echt meer opbrengt, die van KZ doen het super maar zijn ook de "oudere" 150Wp, die van mxl zijn de 170 en gaan ook goed masr niet zoals KZ. Dus ook daar zijn de verschillen en staat SF dus niet garant voor hoge opbrengst.
Net zoals de zwarte panelen van punterpv ook als een speer gaan waar altijd gezegt word dat zwarte minder doen.
Het is gewoon de combi van omvormer en paneel wat gewoon goed klopt/werkt.
Just my 2cents
ik betwijfel het of SF echt veel meer doet.
het is wel een mooi paneel, vooral door het toffe warmte coëfficiënt.
ook de handige hoge V en door x aantal stringen parallel de A in te stellen zodat de omvormer het leuk vind. (het mooiste rendements-punt vinden voor de omvormer en een zeer ruime keuze in grotere omvormers, zelfs omvormers die zijn ontworpen voor 5" panelen kunnen goed gebruikt worden)
alleen kWh/kWp vergelijkingen gaan niet echt op.
het is en blijft een cis paneel en dat heeft zijn voor en nadelen.
heb je het ook al eens vergeleken met een hit paneel?
zwarte panelen doen niet minder als gewone panelen, je kunt alleen ze niet krijgen in de hogere Wp soorten. een paneel met de zelfde cellen heeft b.v. 270Wp is i zwart dan kun je hem maar krijgen met 260Wp. dus de fabrikant factort het zwart al weg.
vergelijken van sytemen is gewoon niet te doen.
als ik de gegevens van mijn omvormer uit lees en ik neem de gegevens van de mpp's dan zullen die bv ongeveer 50-90W hoger zijn als wat het werkelijk doet.(meten voor de omvormer)
ook het verschil in de lucht kwaliteit, tussen drente en limburg zal een groot verschil geven.
of wat dacht je van de lokale temperatuur. (kust streken met hun koele zee windje b.v.)
teveel variabele om er echt iets van te zeggen.
ik vind de theorie van de 170Wp SF tegen over een 150Wp SF wel hout snijden.
bij sommige fabrikanten zie je ook dat de top modellen een krappere tolerantie hebben.
de fabrikant probeer allemaal 170Wp modellen te maken, allen bij de test blijken ze dat niet allemaal te zijn. dus ik geef het een goede kans als je de 150Wp besteld dat je dan allemaal panelen krijgt die 159Wp zijn, maar net geen 160Wp.
maar of het echt zo is?

twijfelachtig en marginaal. (hoewel bij grote setups dat marginale wel begint door te tikken.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)