Kabbie_Kabbie schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 15:07:
Even een vraagje, ben nog steeds in de running voor een setje zonnepanelen (2210WP, SF170s) op mijn dak. Ivm met veel schaduw adviseert een installateur een omvormer met 2x mppt maar deze beginnen pas vanaf 3000W, dus dat betekend een flinke onderdimensionering. Wat heeft dit voor nadelen? Als ik in de efficiency curve kijk zie ik dat pas bij 30 a 40% van de "rated output power" een daling in efficientie.
Daarnaast snap ik eigenlijk nog steeds niet met welke voltages is moet rekenen voor de MPPT voltage range. Is dit de nominale voltage en dan van de STC of van de NOCT? En hoeveel wordt deze hoger of lager bij normaal gebruik?
Als iemand ook nog antwoord heeft op mijn vraag van gisteren hoort ik het ook nog graag
ik ga even uit van 12x170Wp SF panelen?
normaal pak je de STC waarde.
en dan de Vmpp = 87.5 V
ik ga er even van uit dat je 3 stringen parallel maakt met 4 panelen er in.
dan heb je 4X 87,5Vmpp = 350Vmpp.
en dan de parelele stingen
3x 1,95Impp = 5.85Impp
dit is dan wel bij deze condities:
* Standard Test Conditions (STC):
1,000 W/m2 irradiance, module temperature 25 °C, air mass 1.5. Isc and Voc are ±10% tolerance of STC rated values.
de Vmpp is eigenlijk de hele dag door het zelfde. (ook als er geen zon op staat en bewolkt is.)
alleen de temperatuur van de cellen doet het veranderen.
worden de cellen warmer zakt de V, worden ze kouder stijgt de V.
de Impp gaat omhoog na maten de zon schijnt en onder welke hoek hij op de panelen schijnt.
(Impp is ook temperatuur afhankelijk, maar dat doet niet zo heel veel, dus laat ik er buiten

)
je moet er niet vreemd staan te kijken dat panelen die op dak liggen temperuren in de zomer kunnen bereiken van +/-80 graden als ze vol in de zon liggen
omvormers hebben ook een max V.
en daarvoor pak je de Voc + temperatuur .
nu de Nederlandse minimum temperatuur van ongeveer +/- -10.
en dan wil je onder de max van de omvormer blijven, anders stop hij met werken. (in de meeste gevallen zijn ze wel beveiligd.)
de meeste TL omvormer willen een Vmpp van +/-350V.
(dan kunnen ze het makkelijkste het converteren naar het net.
en scoor je wat hogere rendementen.
de meeste tl omvormer kunnen wel aardig over weg met iets van 200 tot 400V.)
maak het je zelf niet te moeilijk en ga naar:
http://www.sunnydesignweb.com/
die geeft de max V, normale V en minimum V aan van je set.
en klopt vrij aardig (ruim goed genoeg)
persoonlijk:
met SF panelen kun je vrij snel en makkelijk een string maken die altijd meer als 350V geeft.
een stecagrid 3000 moet altijd meer als 350V hebben, maar dan doet die wel erg hoge rendement behalen(+98%).
en dat is mijn voorkeur type omvormer met SF.
en zoals novapax ook zegt.
een hosola/power-one PVI (+/-3000W) heeft geen enkel probleem om met 1x4x170Wp te werken
de Vmpp is lekker dus hij zet om.
dat is precies de bedoeling van de mpp's
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)