Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 ... 119 Laatste
Acties:
  • 733.819 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
Wailing_Banshee schreef op maandag 16 maart 2015 @ 13:05:
[...]

ik heb een PMU voor m'n omvormer, en die lees ik al uit. Die youless zou dan dus aan de hoofdmeter zitten, maar daar zit hem het probleem. "Dan meet je slechts wat er binnen komt, minus wat je zelf opwekt" Dat deel snap ik dan dus niet. Stel, ik gebruik 1kWh, en wek in diezelfde tijd 2kWh op. Wat geeft die youless dan aan? 1 of 0? En die 1, is dat werkelijk gebruikte stroom, of is dat dan 1 omdat ik er 1 teruggeleverd heb? (-1 zal hij wel niet kunnen teruggeven, vermoed ik, maar die kan ik zelf bepalen als die 1 die hij teruggeeft de werkelijk gebruikte stroom is)
even voor de duidelijkheid.
youless die meet niet.
die registreert alleen pulzen van wat de meter doet.

dus afhankelijk van welke meter zal hij:
1. een meter die vooruit meet en achteruit (de meeste feraris meters):
zal de youless iets geven tussen de 0-3kWh.
totaal zinloos getal.
2. een meter die allen achteruit loopt:
waarschijnlijk 1kWh wat je huis heeft verlaten.
3. een meter die alleen vooruitloopt.
waarschijnlijk 0kwh wat je huis is binnen gekomen.

dan is de vraag wat wil je meten?
en hoe wil je het berekenen?
(of lees JayPE, is het zelfde verhaal, lol hij was sneller)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 10:10

Wailing_Banshee

You're Next

JayPe schreef op maandag 16 maart 2015 @ 13:12:
[...]

Een youless ziet slechts pulsjes.
Op de hoofdmeter aangesloten ziet ie dus enkel hoeveel stroom er door de hoofdmeter passeert. Niet welke kant die stroom uitgaat.

Stel:

Je wekt op: 0kWh. Je verbruikt 1000 kWh -> youless meet 1000 invoer je huis in
Je wekt op: 500 kWh. Je verbruikt 1000kWh -> youless meet 500 invoer je huis in
Je wekt op: 1000 kWh. Je verbruikt 1000kWh -> youless meet 0 invoer je huis in
Je wekt op: 1500 kWh. Je verbruikt 1000kWh -> youless meet 500 invoer je huis in

Die laatste is vervelend de youless meet pulsen. En hij ziet/weet niet of de puls van invoer of terugvoer komt. Alleen een puls. Dus zolang je niet meer opwekt op enigmoment dan je verbruikt op 't zelfde moment, geeft de youless normale waarden.

Alleen een meter die maar één kant op draait kan hij goed aflezen. Als je nooit teruglevering hebt dus. Maar die situatie lijkt mij om meerdere redenen op de hoofdmeter niet echt wenselijk ( je verbruik is dan altijd te hoog, of je hebt te weinig panelen :-) )

Op een tussenmeter, waar de stroom alleen maar vanaf zonnepanelen/omvormer richting meterkast gaat, kan ie pulsen meten zonder fouten te maken omdat de meter maar één kant op draait.
Dank... Dus kort samengevat, ik heb er niets aan... Jammer...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 21:08

JayPe

Ondertitel

Heb je zo'n dingetje liggen? of ben je slechts orienterende? Ik heb een tussenmeter, maar (nog) geen youless-of-soort-gelijke.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
Wat doet een tussenmeter met het nachtverbruik van de omvormer eigenlijk?

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:20
WoudseHoeve schreef op maandag 16 maart 2015 @ 12:16:
[...]

Dat is mooi K*T Dan lijkt een enkeltarief beter, dan worden de kWh volledig gesaldeeerd uit jou voorbeeld.
Is dit echt zo of is dan een onjuiste interpretatie van de wettelijke regels door je energiebedrijf?
In Nederland was dat vaak het geval.....

Ik zou iig wel voor zorgen dat je teveel geproduceerde kWh omzet in verwarming of warmwater of zo. Weggeven kan altijd nog .....
Quote van de Vreg (Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt)
U kiest voor zonnepanelen? Hoe groter uw installatie, hoe meer elektriciteit er opgewekt wordt. Voor gezinnen heeft het geen zin een overschot aan elektriciteit te produceren. Zolang het maximaal AC-vermogen van de omvormer(s) kleiner blijft dan 10 kW hebt u recht op een terugdraaiende teller.U ontvangt geen vergoeding voor een eventueel overschot.. Stem de grootte van uw installatie (het vermogen) daarom af op uw verbruik.
Dus het nuttig opgebruiken van de energie is het beste. Mijn vriendin doet al haar verplaatsingen met de fiets, dat zal dus een elektrische fiets worden in de toekomst.
Voor de rest denk ik aan elektrisch bijverwarmen van de badkamer oid, al is dat vaak op een moment dat de elektriciteit terug van het net moet komen en dus een ongunstig moment voor de centrales...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op maandag 16 maart 2015 @ 09:40:
[...]

Met 40% bedoel je zeker 400kWh/kWp per jaar? Dat is niet erg veel voor een oost-west onder 30 graden, dat zou veel meer moeten zijn.

De systeem grote van 900Wp is een beetje apart, hoeveel panelen zijn dat? (4 * 225Wp?)

Heb je deze toevallig in 1 string aangesloten in plaats van 2 even lange strings? Ik kan me dit voorstellen omdat je anders niet aan de minimale spanning komt voor een string omvormer.

Je kan oost-west absoluut niet in 1 string aansluiten, dat werkt niet. Daarnaast heb je met een 30 graden hoek in de zomer een redelijk lange tijd waarbij beide richtingen actief zijn. Toch zou je het best kunnen proberen met een 500 Watt omvormer.

Mijn advies, pak een APS YC500 micro omvormer en sluit alle panelen parallel aan. Sla de Soladin 600 (525 Watt) over in verband met geluidsoverlast. Een youless met kWh teller en een PVoutput account zou genoeg moeten zijn voor de logging.
Even wat cijfertjes ed opgezocht

De panelen zijn aangesloten in een string op een omnik 1.0

9 panelen van 110 wp op noord/west op 30 graden
isofoton 1-110 panelen

312 kw van 27 juni 2013- 2014 (chips het is nog minder dan 40%)

Geluidsoverlast van de soladin maakt niet uit omvormers hangen in de garage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2015 @ 13:27:
[...]

isofoton 1-110 panelen

kijk, daar kan databeestje al wat meer mee.
alleen iets preciezer zou handig zijn ;)

kijk eens op:
http://www.posharp.com/ph...a2-4320-9871-3b66ffbb1f5a
is het de I-110/12 of de I-110/24 ;)

(ik geef je een aardige kans dat een steca500 mischien ook gaat werken.
en als je goed hebt opgelet op gasschuif in de tussen posten.
dan zie je dat die waarschijnlijk een paar steca's over heeft straks ;) )

die 40% is wel wat laag en zeker met 30 graden dat zou eigenlijk meer 60%+ moeten zijn.
misschien de panelen eens door meten?
maar het kan zijn dat het de 12V verzie is en dan komt de omnik misschien wel wat V te kort en presteert hij ook niet lekker.

edit:
dom, vergeet ik te vragen of je de V van de omvormer kunt aflezen.
dat vertelt wel iets over het type van de panelen en/of ze nog goed zijn. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 16-03-2015 13:49 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op maandag 16 maart 2015 @ 13:42:
[...]

kijk, daar kan databeestje al wat meer mee.
alleen iets preciezer zou handig zijn ;)

kijk eens op:
http://www.posharp.com/ph...a2-4320-9871-3b66ffbb1f5a
is het de I-110/12 of de I-110/24 ;)

(ik geef je een aardige kans dat een steca500 mischien ook gaat werken.
en als je goed hebt opgelet op gasschuif in de tussen posten.
dan zie je dat die waarschijnlijk een paar steca's over heeft straks ;) )

die 40% is wel wat laag en zeker met 30 graden dat zou eigenlijk meer 60%+ moeten zijn.
misschien de panelen eens door meten?
maar het kan zijn dat het de 12V verzie is en dan komt de omnik misschien wel wat V te kort en presteert hij ook niet lekker.

edit:
dom, vergeet ik te vragen of je de V van de omvormer kunt aflezen.
dat vertelt wel iets over het type van de panelen en/of ze nog goed zijn. ;)
het zijn de 24 versie panelen

De omvormer geeft nu 1400 uur aan 251 Volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

databeestje

Von PrutsHausen

JayPe schreef op maandag 16 maart 2015 @ 12:11:
[...]

Ik ook niet: wat wil je meten? de PV opbrengst of het verbruik van het huis? Als je m op een stroommeter-die-alleen-de-omvormer-bedient aansluit meet je wat de PV installatie levert ( als 't zonnetje schijnt ). Sluit je m op de meterkant op de hoofdmeter aan, dan meet je slechts wat er binnen komt, minus wat je zelf opwerk. ( Salderen ).
Daar doelde ik dan ook met name op, door enkel de omvormer op de kWh meter aan te sluiten kan je er uitstekend mee loggen naar PVoutput onafhankelijk van merk en type.
Ik heb een tussenmeter (de oude draaischijf die jaren terug werd verwijderd ) die enkel de groep van de zonnepanelen meet. Gewoon aflezen van het tellerwerk dus. Als ik naar PV output zou willen loggen, zou ik deze meter moeten loggen, of deze meter voor iets anders digitaals moeten vervangen. Iets dat met smartmeterdashboard samen werkt heeft dan de voorkeur.
De Youless kan ook met een draaimeter overweg.
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2015 @ 13:27:
[...]

isofoton 1-110 panelen

Het is me alleen nog niet duidelijk of alles in 1 richting ligt of dat het hier gaat om 2 wind richtingen.
Als het daadwerkelijk noord-west is dan zou de opbrengst niet eens zo heel ver van de verwachte 50% liggen.

Omdat deze panelen een Vmpp van 24 Volt hebben kan je deze niet gewoon aansluiten op een (APS) micro omvormer. Parallel is de spanning te laag en in serie is de spanning te hoog. Alleen een Enecsys (Failliet) Duo 480 zou wellicht ver genoeg naar beneden kunnen.

[ Voor 30% gewijzigd door databeestje op 16-03-2015 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2015 @ 14:08:
[...]

het zijn de 24 versie panelen

De omvormer geeft nu 1400 uur aan 251 Volt
oke de 24V verzie.
is nu nog wat koud buiten vandaar dat 9x die panelen iets meer als 24V is. ;)
dan kunnen we een te lage V voor de omnik uitsluiten, dit is meer dan genoeg voor dat type omvormertje. ;)

alleen die panelen hebben een Vmpp van 34V(wat je nu dus hebt afgelezen van de omvormer + wat temperatuur afwijking)?

9 van die panelen zou dan een Vmpp moeten geven van 306V?
en het is nu koud buiten dus hij zou hoger moeten zijn?
of ik heb de verkeerde specificaties van de panelen of er zijn er toch een paar kapot?

(a daar heeft databeestje pauze zo te zien, zal hem ook even de kans bieden te lezen. ;)
wie weet wat hij ziet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op maandag 16 maart 2015 @ 14:32:
[...]

oke de 24V verzie.
is nu nog wat koud buiten vandaar dat 9x die panelen iets meer als 24V is. ;)
dan kunnen we een te lage V voor de omnik uitsluiten, dit is meer dan genoeg voor dat type omvormertje. ;)

alleen die panelen hebben een Vmpp van 34V(wat je nu dus hebt afgelezen van de omvormer + wat temperatuur afwijking)?

9 van die panelen zou dan een Vmpp moeten geven van 306V?
en het is nu koud buiten dus hij zou hoger moeten zijn?
of ik heb de verkeerde specificaties van de panelen of er zijn er toch een paar kapot?

(a daar heeft databeestje pauze zo te zien, zal hem ook even de kans bieden te lezen. ;)
wie weet wat hij ziet.)
Ik ben heel blij met de moeite die je neemt

Vorig jaar bleek er een kabel los te liggen
dus dat zou misschien weer het geval kunnen zijn
Daar moet mijn zoon het dak voor op want ik heb hoogte vrees

edit
Chips ben net buiten wezen kijken maar er liggen maar 8 panelen die negende ligt in de schuur
dus dat veranderd de cijfertjes

Ideaal 34V x 880 wp = 299 V zou maximum moeten zijn
huidig 251 V : 880 wp = : 22 V
(hoop dat mijn sommetjes kloppen)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2015 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2015 @ 14:37:
[...]

Ik ben heel blij met de moeite die je neemt

Vorig jaar bleek er een kabel los te liggen
dus dat zou misschien weer het geval kunnen zijn
Daar moet mijn zoon het dak voor op want ik heb hoogte vrees

Chips ben net buiten wezen kijken maar er liggen maar 8 panelen die negende ligt in de schuur
dus dat veranderd de cijfertjes
lol, snel die zoon het dak op schoppen (doen mijn ouders ook, lol)

maar even zonder gekkigheid.
8x34V komt al een stuk beter in de buurt van de V die je meld.
(nog net niet helemaal maar het zijn oudjes, dus +/- ongeveer redelijk in de buurt.)

de omnik heeft een redelijke logging.
heb je daar toegang toe?
je zou daar eigenlijk +/-270V moeten zien (dit zakt iets als de panelen warmer worden en stijgt als ze kouder worden.)
en een max 3,2A als de panelen op vol vermogen werken. (met de richting van de panelen die je hebt zal dat niet vaak gebeuren, hoe schuiner de zon op de panelen de lager de A.)
270V * 3,2A = 864W ;)
wat zijn ongeveer de waardes die je hebt gezien?

nu wil je dit op een andere omvormer gaan hangen?
lastig, maar misschien niet onmogenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op maandag 16 maart 2015 @ 14:55:
[...]

lol, snel die zoon het dak op schoppen (doen mijn ouders ook, lol)

maar even zonder gekkigheid.
8x34V komt al een stuk beter in de buurt van de V die je meld.
(nog net niet helemaal maar het zijn oudjes, dus +/- ongeveer redelijk in de buurt.)

de omnik heeft een redelijke logging.
heb je daar toegang toe?
je zou daar eigenlijk +/-270V moeten zien (dit zakt iets als de panelen warmer worden en stijgt als ze kouder worden.)
en een max 3,2A als de panelen op vol vermogen werken. (met de richting van de panelen die je hebt zal dat niet vaak gebeuren, hoe schuiner de zon op de panelen de lager de A.)
270V * 3,2A = 864W ;)
wat zijn ongeveer de waardes die je hebt gezien?

nu wil je dit op een andere omvormer gaan hangen?
lastig, maar misschien niet onmogenlijk.
Ik moet alle gegevens van de omnik zelf aflezen
maar ik kan zien dat er 0,7 A word genoteerd

Ik kreeg in ene de ingeving na al die discussies over onderdemensineren en dat deze omnik mischien kan worden vervangen door een kleinere en dat ik wat grotere panelen op de omnik kon hangen ik heb nog dak zat op de achterkant
Het hoef niet

Maar als ik de cijfertjes zie doen de oudjes het nog niet zo slecht

edit

Ik kan natuurlijk ook dat paneel dat eigenlijk bedoelt was voor de camper erbij plaatsen en een ander paneel voor de camper op MP zoeken

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2015 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

JayPe schreef op maandag 16 maart 2015 @ 13:23:
Heb je zo'n dingetje liggen? of ben je slechts orienterende? Ik heb een tussenmeter, maar (nog) geen youless-of-soort-gelijke.
orienterende... Ik zou best een (domme) slimme meter willen, gewoon om zelf mijn energie verbruik makkelijk in de gaten te kunnen houden (ik wil echter absoluut niet dat andere mee kunnen kijken, tenzij ik daar expliciet per keer toestemming voor geef, bijvoorbeeld door een grafiek aan te bieden, vandaar de domme slimme meter), maar we zitten het komende jaar in ieder geval niet in de vervang ronde.

Plus zou het mij nog meer data geven om mee te spelen (naast mijn zonnepanelen data). Ik ben gek van data!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2015 @ 15:07:
[...]

Ik moet alle gegevens van de omnik zelf aflezen
maar ik kan zien dat er 0,7 A word genoteerd

Ik kreeg in ene de ingeving na al die discussies over onderdemensineren en dat deze omnik mischien kan worden vervangen door een kleinere en dat ik wat grotere panelen op de omnik kon hangen ik heb nog dak zat op de achterkant
Het hoef niet

Maar als ik de cijfertjes zie doen de oudjes het nog niet zo slecht
ja hoor, de leeftijd van de panelen zegt niet zoveel over wat ze doen.
(fabrikanten geven vaak wel aan dat na 20 jaar de panelen nog 80% moeten doen van hun originele vermogen, maar dat sluit nog lang niet uit dat ze ook 100% van hun originele vermogen nog doen na 20 jaar ;) )

onder dimensioneren is een optie, die niet voor iedereen geschikt is. ;)
je hebt er stalen zenuwen voor nodig om te zien dat je omvormer soms aftopt.
en heeft er ook mee te maken wat je persoonlijke doelstelling is.

een 0,6-0,7A zouden de panelen moeten doen als het bewolkt is of als ze in de schaduw liggen.
(het zijn 5" cellen net zo als die van mij, en ook 72 per paneel.
die van mij zijn alleen 190Wp per stuk ;)
dus het kan iets lager zijn bij jouw.)

probeer de logging van de omnik aan de praat te krijgen, dan zie je wat meer ;)
en kun je betere beslissingen nemen voor als je meer Wp wil.

(pas op, begin niet aan PV, voor je het weet betaal je helemaal geen stroom rekening meer.
het virus heeft je dan te pakken en je wil nog meer Wp. >:)
helaas al iets te laat voor jouw.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wailing_Banshee schreef op maandag 16 maart 2015 @ 15:10:
[...]
orienterende...

Plus zou het mij nog meer data geven om mee te spelen (naast mijn zonnepanelen data). Ik ben gek van data!
Erg verslavend hoor die data! Net als zonnepanelen, maar ik gebruik de youless(en) op deze wijze.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op maandag 16 maart 2015 @ 15:24:
[...]

ja hoor, de leeftijd van de panelen zegt niet zoveel over wat ze doen.
(fabrikanten geven vaak wel aan dat na 20 jaar de panelen nog 80% moeten doen van hun originele vermogen, maar dat sluit nog lang niet uit dat ze ook 100% van hun originele vermogen nog doen na 20 jaar ;) )

onder dimensioneren is een optie, die niet voor iedereen geschikt is. ;)
je hebt er stalen zenuwen voor nodig om te zien dat je omvormer soms aftopt.
en heeft er ook mee te maken wat je persoonlijke doelstelling is.

een 0,6-0,7A zouden de panelen moeten doen als het bewolkt is of als ze in de schaduw liggen.
(het zijn 5" cellen net zo als die van mij, en ook 72 per paneel.
die van mij zijn alleen 190Wp per stuk ;)
dus het kan iets lager zijn bij jouw.)

probeer de logging van de omnik aan de praat te krijgen, dan zie je wat meer ;)
en kun je betere beslissingen nemen voor als je meer Wp wil.

(pas op, begin niet aan PV, voor je het weet betaal je helemaal geen stroom rekening meer.
het virus heeft je dan te pakken en je wil nog meer Wp. >:)
helaas al iets te laat voor jouw.)
Er zit wifi op en toevallig is dat de enige van 3 omniks met wel een wifi
nooit gebruikt ga het wel eens een keer naar kijken
elke maand schrijf ik de cijfertje in een excel sheet

Het virus is vorig jaar toegeslagen en het wordt langer hoe erger
Ben al een tijd aan het uitvogelen hoe meer watts te krijgen aangezien ik een warmtepomp en/of zonneboiler overweeg
als ik een warmtepomp wil heb ik sowieso meer PV nodig
allemaal de schuld van tweakers , kwam er tercht op dankzij onder zoek naar PV en nu een wp of zonneboiler had nog nooit van die dingen gehoord voor dat ik hier kwam

Gisteren nog 2 ok4 bij een tweaker opgehaald, had nog wat andere kleine paneeltjes liggen die gratis waren ze gaan of bij mij als afdakje of bij zoonlief op zijn mini balkon

Ik nam eigenlijk aan dat de paneeltjes op noord west lagen dat ze nooit optimaal zullen presteren en dus misschien beter tot hun recht zouden komen op een kleinere omvormer en beter zouden presteren
maar wellicht nam ik dat verkeerd aan

het aftoppen maak ik me niet zo druk over
op zuid en zuidoost ligt genoeg om 100 % van mijn huidige gebruik te dekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Ik heb 2 x 4 isofoton 110 Wp paneeltjes parallel op een Steca500. Werkt prima. s' Zomers wordt regelmatig de 501 watt grens bereikt, gemeten met een omgebouwde kWh-meter.
De omniksol 1k kan je dan voor een beter geplaatste set gebruiken.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drielp schreef op maandag 16 maart 2015 @ 16:43:
Ik heb 2 x 4 isofoton 110 Wp paneeltjes parallel op een Steca500. Werkt prima. s' Zomers wordt regelmatig de 501 watt grens bereikt, gemeten met een omgebouwde kWh-meter.
De omniksol 1k kan je dan voor een beter geplaatste set gebruiken.
Bedankt voor de info

aangezien er maar 1 mmp op zit op een steca sluit je dan de panelen aan op een soort y splitter
ik heb namelijk nog een paar mc3 y splitters liggen

Ik kan achter in de tuin op het schuurtje en pergola wat grotere panelen kwijt die kunnen dan mooi zuid/oost liggen op de omnik er zouden zouden dan 4 x250 panelen op kunnen
voordeel hier is de tuin is 15 meter diep en een huis met maar een etage, dan mis eigenlijk alleen in de vroege ochtend wat zon
dan moet ik nog wel even een goedkope tweedehands steca scoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:05

Martijn02

/* No Comment */

Vorig weekend de zolder overhoop gehaald, en een PV-verdeler geplaatst en UTP aansluiting gerealiseerd.

Dit weekend heb ik met mijn vader de dakramen in mijn dak geplaatst. Daarmee is de laatste tussenstap die ik wilde nemen voordat de zonnepanelen geplaatst kunnen worden genomen. Dus ik heb vanmorgen m'n offerte getekend en opgestuurd, nu wordt het wachten wanneer ze geplaatst kunnen worden.

Er is nog een ding waar ik een beetje mee zit:

Bij het werken aan de dakramen kwam ik er achter dat mijn dakpannen een beetje een ongewone vorm hebben. Er zitten een soort richels onder en bovenop die in elkaar vallen.

Afbeeldingslocatie: http://martijn.vanzal.com/files/tweakers/zonnepanelen/IMG_1937.JPG

Hierdoor ligt het dak heel mooi, en sluit alles mooi aan:

Afbeeldingslocatie: http://martijn.vanzal.com/files/tweakers/zonnepanelen/IMG_1940.JPG

Totdat je er iets tussen steekt. Dat Wiebelt de hele rij, en komen de pannen zo'n 2 cm omhoog.

Afbeeldingslocatie: http://martijn.vanzal.com/files/tweakers/zonnepanelen/IMG_1939.JPG

Nou worden mijn panelen straks geplaatst met Valk Solar montagesysteem. Maar ik weet niet zeker of dat wel gaat werken... Of moet er straks een stukje van alle pannen boven en onder iedere beugel worden afgeslepen? (Of zijn er montagesystemen die in dit geval beter zouden passen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Je sluit 4 panelen in serie aan, en met de Y-stekker maak je van de 2 strings 1. En die op een steca. Je hebt de steca's met een MC3 en een MC4 aansluiting. Bij de tweede kan je een verloopkabel gebruiken of zelf maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drielp schreef op maandag 16 maart 2015 @ 18:02:
Je sluit 4 panelen in serie aan, en met de Y-stekker maak je van de 2 strings 1. En die op een steca. Je hebt de steca's met een MC3 en een MC4 aansluiting. Bij de tweede kan je een verloopkabel gebruiken of zelf maken.
Ik maak er wel mc4 stekkers aan mc3 stecas zijn wat slecht te vinden
maar goed dat ik die mc3 splitters heb bewaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Martijn02 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 18:01:
Vorig weekend de zolder overhoop gehaald, en een PV-verdeler geplaatst en UTP aansluiting gerealiseerd.

Dit weekend heb ik met mijn vader de dakramen in mijn dak geplaatst. Daarmee is de laatste tussenstap die ik wilde nemen voordat de zonnepanelen geplaatst kunnen worden genomen. Dus ik heb vanmorgen m'n offerte getekend en opgestuurd, nu wordt het wachten wanneer ze geplaatst kunnen worden.

Er is nog een ding waar ik een beetje mee zit:

Bij het werken aan de dakramen kwam ik er achter dat mijn dakpannen een beetje een ongewone vorm hebben. Er zitten een soort richels onder en bovenop die in elkaar vallen.

[afbeelding]

Hierdoor ligt het dak heel mooi, en sluit alles mooi aan:

[afbeelding]

Totdat je er iets tussen steekt. Dat Wiebelt de hele rij, en komen de pannen zo'n 2 cm omhoog.

[afbeelding]

Nou worden mijn panelen straks geplaatst met Valk Solar montagesysteem. Maar ik weet niet zeker of dat wel gaat werken... Of moet er straks een stukje van alle pannen boven en onder iedere beugel worden afgeslepen? (Of zijn er montagesystemen die in dit geval beter zouden passen?)
Het is niet ongebruikelijk dat pannen met een haakseslijper even "pas" worden gemaakt
als het een ervaren solateur is red die zich er wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat ik er uit ben
Iedereen dank voor het meedenken

de 8 isofoton 110/24 paneeltje gaan in 2 strings op een steca 500 op Noordwest
nu nog een goedkope tweedehands steca

de omnik die gaat op de panelen achter in de tuin op zuid oost
en kijken of ik nog 3 x160 panelen kan vinden met dezelfde waardes zodat ik die samen de andere 3 160 paneeltje achter in de tuin op zuidoost kan plaatsen

lang leve het pv virus

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2015 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En toen was ie uitverkocht... Toch nog een vraagje over deze omvormer, er zitten 4 ingangen op en in de datasheet/manual staat dat de eerste 2 ingangen een MPP tracker hebben. Ik nie snap nie? :? Hoe sluit je zoiets een beetje leuk aan? Uitgaande van gewone 60 cells zou ik zeggen 10/12 in serie op de eerste ingang? Maar wat dan met de andere 3?

En zijdelings een vraagje daarnaast, ik zoek dus iets leuks voor ons hoofddak. Ik kan er redelijk makkelijk 10 panelen op kwijt maar wellicht met wat gepuzzel en minder marge 11 à 12. Uitgaande van 10 panelen van tussen de 240~275Wp, iemand die daar een leuke (en goedkope O-) ) omvormer voor weet? Het begint weer te kriebelen en het dak ligt ZZO met ~30 graden hellingshoek. :*)
Wellicht overbodig maar ik moet alles nog aanschaffen, een groothandel is ook mogelijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

AUijtdehaag schreef op maandag 16 maart 2015 @ 15:43:
[...]

Erg verslavend hoor die data! Net als zonnepanelen, maar ik gebruik de youless(en) op deze wijze.
Ik heb helaas geen DIN-rail groepenkast, maar een stoppenkast. Zwart. Met porselein enzo. Dus een YouLess moet dan dus wel gewoon het (rooie) streepje op de oude ferrari moeten aflezen.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Vraagje, want het virus kruipt waar het niet gaan kan:

BenQ levert 'Sunforte' panelen een voor mij interessante maat 155 cm x 105 cm bij 315-330 Wp.
Daar kan ik er misschien 5 of 6 van kwijt, afhankelijk van de exacte afmetingen van het dak.
Zou dus bijna 2000Wp kunnen opleveren, of toch bijna 1500 Wp.

Zijn er meer panelen die méér richting de 1,5 meter zitten en niet op de 1,6? Of kan ik beter eerst eens GOED gaan meten.. (en dus het dak op klimmen)..

http://i.imgur.com/VZUWMjN.jpg

En wat zou ik ongeveer voor installatiekosten moeten rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2015 @ 19:52:
[...]

En toen was ie uitverkocht... Toch nog een vraagje over deze omvormer, er zitten 4 ingangen op en in de datasheet/manual staat dat de eerste 2 ingangen een MPP tracker hebben. Ik nie snap nie? :? Hoe sluit je zoiets een beetje leuk aan? Uitgaande van gewone 60 cells zou ik zeggen 10/12 in serie op de eerste ingang? Maar wat dan met de andere 3?
...
Ja, wel balen dat ze weg zijn, heb voor de zekerheid nog even een mailtje gestuurd.
Het nut van die extra string-inputs begrijp ik ook niet helemaal.... misschien dat iemand anders daar wat zinnigs over kan zeggen.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

migjes schreef op maandag 16 maart 2015 @ 11:18:
[...]

oei, dat is een heftig boompje.
zal een hoop gaan schelen als die weg is.

je zit wel in een luxe situatie (net zo als ik trouwens, ik ga ook vebouwen en hebt nu erg veel luxe keuzes om iets gaaf's te verzinnen, tvt'en is niet meer nodig >:) die ben ik al bijna voorbij >:) .
grofweg is het plan om straks +/-5600Wp aan de power-one pvi 3.0(3300W), te gaan hangen.
een zeer lichte onder dimensionering >:) )
je hoeft niet meer te piepen over efficiëntie etc...
je hebt panelen en omvormer vermogen genoeg en zat mpp's om te doen en laten wat je wil.

ben wel benieuwd wat je gaat verzinnen, want bijna alles is mogelijk met wat je nu al hebt.
een paar sanyo's voor de zonnigste plekken of oost-west achting iets of toch gaan voor wat steilere panelen voor beter winter opbrengst voor de warmte pomp.
zelfs de zon is geen limiet meer. >:)
of zelfs in overproductie te gaan >:) (tvt'ed relatief nog best lekker met kolenfooi ;) al is het maar om de vaste lasten ook te drukken.)

edit:
trouwens geen dank.
heb ook veel aan jouw berichten over warmtepompen b.v.
Als ie draait zal ik de opbrengst posten, panelen sinds 2003 dus data zat voor vergelijk. In die 12 jaar flink wat binnen geharkt, TVT is inderdaad niet zo interessant. Heb dus nu een "luxe situatie"
Heel de dag op het dak gezeten Pffff... Beetje spierpijn nu. Morgen weer verder :)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2015 @ 19:04:
Ik denk dat ik er uit ben
Iedereen dank voor het meedenken

de 8 isofoton 110/24 paneeltje gaan in 2 strings op een steca 500 op Noordwest
nu nog een goedkope tweedehands steca

de omnik die gaat op de panelen achter in de tuin op zuid oost
en kijken of ik nog 3 x160 panelen kan vinden met dezelfde waardes zodat ik die samen de andere 3 160 paneeltje achter in de tuin op zuidoost kan plaatsen

lang leve het pv virus
Mooi, weer een verslaafde erbij. Welkom bij de club.

Ik heb mijn steca500 hier vandaan. Nu even geen steca500 op de site, maar kan nog komen.

De Steca300 hebben een leuk prijsje, gaat alleen niet lukken met de isofoton paneeltjes, de V is te hoog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drielp schreef op maandag 16 maart 2015 @ 23:22:
[...]

Mooi, weer een verslaafde erbij. Welkom bij de club.

Ik heb mijn steca500 hier vandaan. Nu even geen steca500 op de site, maar kan nog komen.

De Steca300 hebben een leuk prijsje, gaat alleen niet lukken met de isofoton paneeltjes, de V is te hoog...
Erg hé zo'n verslaving :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

drielp schreef op maandag 16 maart 2015 @ 23:22:
[...]
<>De Steca300 hebben een leuk prijsje, gaat alleen niet lukken met de isofoton paneeltjes, de V is te hoog...
Die zien er inderdaad wel grappig uit om twee tweedehands paneeltjes oid aan te knopen ... zou nog op mijn kleine schuurtje passen (drie panelen is net te veel helaas, schuurtje is klein) .
Maar waar vind je die met de juiste specs .

Ja het is verslavend :+ ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje over stecas en koppelen

Hoeveel steca's mag je koppelen en op 1 eindgroep zetten
Ik heb namelijk voor de tuin een aparte groep waar verder niets op is aangesloten behalve de verlichting en een stopcontact in de schuur
Ik ben van plan daar 3 stecas 500 daarop aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 08:26:
Vraagje over stecas en koppelen

Hoeveel steca's mag je koppelen en op 1 eindgroep zetten
Ik heb namelijk voor de tuin een aparte groep waar verder niets op is aangesloten behalve de verlichting en een stopcontact in de schuur
Ik ben van plan daar 3 stecas 500 daarop aan te sluiten
1. een groep met gebruikers kan maar 1 steca hebben.
2. een groep zonder gebruikers kan er meerdere hebben.
3. als je een kabel hebt van meterkast naar schuur zonder gebruikers er tussen, dan kun je die weer splitsen in de schuur. en dan zie 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Één. Voor meer kan je een tussenverdeler (2 nieuwe 16A groepen) op de kabel zetten, vóór een verbruiker.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stecas gekoppeld

elke steca dus op een andere groep zetten als er gebruikers op zitten
of kan ik die groep met alleen de tuinverlichting als een groep zonder verbruikers beschouwen

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2015 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 08:46:
stecas gekoppeld

elke steca dus op een andere groep zetten als er gebruikers op zitten
of kan ik die groep met alleen de tuinverlichting als een groep zonder verbruikers beschouwen
tuinverlichting = gebruiker.
helaas maar 1 steca500 in de schuur.

misschien kun je de lijn naar je schuur wel splitsen, maar dan moet er een kabel van je meterkast naar de schuur lopen zonder gebruikers er in.
dan kun je hem weer splitsen in de schuur naar 2x 16A b.v.
(meestal is dit niet zo bij een standaard huis. maar bij mij is het erg makkelijk om de zaak er wel voor om te bouwen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 08:51:
[...]

tuinverlichting = gebruiker.
helaas maar 1 steca500 in de schuur.

misschien kun je de lijn naar je schuur wel splitsen, maar dan moet er een kabel van je meterkast naar de schuur lopen zonder gebruikers er in.
dan kun je hem weer splitsen in de schuur naar 2x 16A b.v.
(meestal is dit niet zo bij een standaard huis. maar bij mij is het erg makkelijk om de zaak er wel voor om te bouwen.)
dan gaan ik die andere stecas op een andere groep aansluiten
mogelijkheden genoeg na de recente uitbreiding in de meterkast
want splitsen daar moet ik de elektricien voor laten komen want daar ben ik niet genoeg technisch voor

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2015 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Gasschuif schreef op maandag 16 maart 2015 @ 22:29:
[...]

Als ie draait zal ik de opbrengst posten, panelen sinds 2003 dus data zat voor vergelijk. In die 12 jaar flink wat binnen geharkt, TVT is inderdaad niet zo interessant. Heb dus nu een "luxe situatie"
Heel de dag op het dak gezeten Pffff... Beetje spierpijn nu. Morgen weer verder :)
ja, dat is lekker als je al in die positie zit,
ik hou zelf elke keer het geld achter van wat ik heb opgewekt.
ik kon het vroeger betalen, dus kan ik het nu sparen.
en de spaar rekening raakt al aardig vol >:)

pas wel op op dak, ik ben zelfs al lichtelijk verbrand vorige week op dak.
(was best een lekker gevoel in de avonds, ooo wat heb ik dat gemist deze winter.)
Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 08:55:
[...]
dan gaan ik die andere stecas op een andere groep aansluiten
mogelijkheden genoeg na de recente uitbreiding in de meterkast
want splitsen daar moet ik de elektricien voor laten komen want daar ben ik niet genoeg technisch voor
splitsen is goed zelf te doen, moeilijk is het niet.
maar totaal geen schande om het te laten doen, weet je grenzen!!!!

kijk ook eens wat gasschuif aan het doen is.
die vervangt zijn steca's voor een solaredge omvormer met optimizers.
voordeel is dat hij dan een mpp per paneel heeft.
nu kan hij verschillende panelen gewoon in 1 string mixen.
ook verschillende richtingen of hoeken kunnen dan zonder problemen.
ook lastige schaduw plekken geven dan minder problemen.
(nadeel is dat er wel een pittig prijskaartje aanhangt.
en er zijn ook wel wat beperkingen, maar meer mogelijkheden ;) )
dat zou je ook kunnen doen, en dan hang je de isofoton met de nieuwe panelen op die omvormer.
(de omnik verkoop je wel weer ergens.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 09:17:
[...]

splitsen is goed zelf te doen, moeilijk is het niet.
maar totaal geen schande om het te laten doen, weet je grenzen!!!!

kijk ook eens wat gasschuif aan het doen is.
die vervangt zijn steca's voor een solaredge omvormer met optimizers.
voordeel is dat hij dan een mpp per paneel heeft.
nu kan hij verschillende panelen gewoon in 1 string mixen.
ook verschillende richtingen of hoeken kunnen dan zonder problemen.
ook lastige schaduw plekken geven dan minder problemen.
(nadeel is dat er wel een pittig prijskaartje aanhangt.
en er zijn ook wel wat beperkingen, maar meer mogelijkheden ;) )
dat zou je ook kunnen doen, en dan hang je de isofoton met de nieuwe panelen op die omvormer.
(de omnik verkoop je wel weer ergens.)
De vorige bewoner kende zijn grenzen niet
In tuin elektra verbindingen met plakbandjes en nog veel meer elektrische grapjes in huis waarvan ik het meeste zelf kon oplossen. Gigantische puinhoop en gevaarlijk aansluitingen in de meterkast, kwam ik pas na twee jaar achter toen ik met pv ging knutselen dus valt niet onder de verborgen gebreken dus de rekening was voor mij :(

Gasschuif heeft een leuk project

Gi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Geachte heer Jaype,

Bedankt voor het indienen van uw offerteaanvraag op Zonnepanelen-Weetjes.nl.

Na het ontvangen van uw offerteaanvraag, zijn we er helaas niet in geslaagd een zonnepaneel specialist in uw omgeving te lokaliseren. Daarom kunnen we u geen offertes toesturen voor uw opdracht.

Indien mogelijk, probeer Goudengids.nl om een zonnepaneel specialist te vinden die aan u een offerte kan uitbrengen.

Onze excuses voor het ongemak dat dit voor u heeft veroorzaakt.
Damn.. Nu ben ik nog niet voldoende ingelezen in heel de zonnepanelenwereld, maar ik dacht ach: ter indicatie toch leuk om te weten wat het zou kosten (laten doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 20:15
Hebben jullie de bekabeling nog netjes vastgemaakt aan de bevestigingsmiddelen ? En zo ja met ty wraps of installatiebuis .

Ik kan me zo indenken dat ty wraps de boel afklemmen en wellicht op den duur insnijden in de mantel met storingen als gevolg . Installatiebuis kan op een dak naar mijn idee weer water transporteren en gaan fluiten .

Daarintegen lange lengtes kabel kunnen ook gaan klapperen / schuren op je dak dus dat is ook niet wenselijk denk ik zo .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
marcel_piet schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:41:
Hebben jullie de bekabeling nog netjes vastgemaakt aan de bevestigingsmiddelen ? En zo ja met ty wraps of installatiebuis .

Ik kan me zo indenken dat ty wraps de boel afklemmen en wellicht op den duur insnijden in de mantel met storingen als gevolg . Installatiebuis kan op een dak naar mijn idee weer water transporteren en gaan fluiten .

Daarintegen lange lengtes kabel kunnen ook gaan klapperen / schuren op je dak dus dat is ook niet wenselijk denk ik zo .
Vast zetten met UV-bestendige ti-raps aan frame, geen goedkope meuk ....
Kunnen de draden goed drogen maar niet klapperen, insnijden gebeurd niet.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prop-er
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-09 09:25
Na 2 1/2 jaar een eerste probleem met de Effekta ES-5000 omvormer.

AL14: Geen nettoevoer of net buiten de toleranties.

Een reboot (nokkenschakelaar tussen PV en inverter) hielp niet. Ik zal eens proberen de zekering in de meterkast te trekken.

Het blijkt dat dit een veelvoorkomende storing is, die eenvoudig kan worden opgelost door een zekering te vervangen. Vanavond de inverter eens openmaken. (En ja, ik zal voorzichtig zijn!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:29

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

JayPe schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 10:58:
Damn.. Nu ben ik nog niet voldoende ingelezen in heel de zonnepanelenwereld, maar ik dacht ach: ter indicatie toch leuk om te weten wat het zou kosten (laten doen)
In welke uithoek woon je dan? Ik heb zelfs iemand uit Nijmegen over de vloer gehad (ik woon nog onder Eindhoven) voor een offerte, beetje vreemd dat ze niemand in de buurt kunnen vinden. Maar reken op 1 tot 1.50 euro per Wp.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Uithoek? Nog geen steenworp vanaf Nijmegen ( Arnhem/omstreken ).

1,5 euro per Wp incl installatie? Ook met BenQ/SunPower 330Wp panelen? Dat lijkt mij sterk.
(ik kan met moeite 5 a 6 panelen kwijt, dus ik ga gelijk voor maximale opbrengst per m2).

BenQ zonnepaneel PM096B00-330 - 330 Wp - 484,- 6 stuks => 2904,-
Bevestigingsmateriaal: Clickfit of vergelijkbaar: - 50,- 6 stuks => 300,-
Omvormer: Omnik Omniksol-1.0k-TL2 incl Wifi - 409,- 2 stuks => 818,-

kom ik al op 4022,- incl btw

zit ik qua installatie al op 2,03 euro/Wp.

Ik heb niet gekeken naar waar je wat voor 't minste geld haalt, gewoon één site (groene-energiewinkel.nl) dus er zal vast wel 21% aan BTW en misschien wel 30% aan marge af te schaven zijn, maar 1,50 euro per Wp inclusief werkend opgeleverd installatie op 't dak: dat zie ik niet gebeuren.

ander omvormer keuzes:
één SMA SB2100-TL incl. WEBconnect (2 strings) = 949,-
of
één Solar Edge SE2200-1 fase = 799,-
(maar dat Solar Edge systeem snap ik nog niet zo: Moeten er dan optimizers per paneel erbij, of werkt deze omvormer zonder optimizers?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

JayPe schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 14:31:
(maar dat Solar Edge systeem snap ik nog niet zo: Moeten er dan optimizers per paneel erbij, of werkt deze omvormer zonder optimizers?)
SolarEdge werkt inderdaad alleen met optimizers. Afhankelijk van je panelen en het type optimizers wat je neemt heb je een optimizer per paneel of per 2 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 11:54

ATS

Ik heb enige tijd geleden een offerte gekregen, en omdat ik het toch wel veel geld vond is die even blijven liggen. Ik wilde hem toch eens hier voorleggen.

Ik heb een dak in deze vorm:
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/ohv28c17q2pzuyq/dakschets.png?dl=1

Dat is: het laagste punt ligt in het midden. De oriëntatie is vrijwel oost-west. De rode lijn stelt een zonnecollector voor die er ook op staat, georiënteerd op ZO.

Het idee van degene die de offerte heeft uitgebracht is om om panelen plat op het dak te leggen op beide vlakken, en deze via optimizers aan te sluiten. Qua maat komen panelen van 66cm breed het beste uit, dan passen er sowieso 15 op (7 op het vlak op het westen en 8 op het vlak op het oosten). Het volgende boodschappenlijstje komt er dan uit:

15 TSMC Solar TS155-C1 panelen (2.325 Wp)
1 AEG Protect PV2800+ omvormer
15x plat dak bevestigingsmateriaal
Bekabeling
5 Tigo-Energy MM-2ES75 optimizers
1 Tigo-Energy MMU

Totaal: € 3.627. Plus nog eens bijna €900 arbeidsloon (inclusief verlagen zonnecollector met +/- 20cm zodat hij minder schaduw slaat aan het einde van de dag). Zijn dit bizarre bedragen, of is dit redelijk? Andrere suggesties?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:49
JayPe schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 10:58:
[...]

Dan vermoed ik dat er niet zo veel zijn aangesloten bij die site. Ik heb trouwens de beste offertes uiteindelijk gekregen via zelf gevonden bedrijven op internet. Wat ook een goede optie is, is om je opdracht op Werkspot te zetten.

edit: die panelen heb ik volgens mij voor iets minder gevonden: http://www.solargarant.nl...benq-sunforte-330-wp.html
Daarnaast heb je ook kans dat die prijs nog wel wat omlaag kan als je een pakket inclusief montage neemt. Mijn schatting voor de montage van de panelen zit tussen de 500 en 800, inclusief BTW. Dat doe ik op basis van mijn eigen offertes voor 9 panelen (die loopt vanaf 600 tot 900)

[ Voor 28% gewijzigd door celshof op 17-03-2015 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ATS schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 15:14:
Ik heb enige tijd geleden een offerte gekregen, en omdat ik het toch wel veel geld vond is die even blijven liggen. Ik wilde hem toch eens hier voorleggen.

Ik heb een dak in deze vorm:
[afbeelding]

Dat is: het laagste punt ligt in het midden. De oriëntatie is vrijwel oost-west. De rode lijn stelt een zonnecollector voor die er ook op staat, georiënteerd op ZO.

Het idee van degene die de offerte heeft uitgebracht is om om panelen plat op het dak te leggen op beide vlakken, en deze via optimizers aan te sluiten. Qua maat komen panelen van 66cm breed het beste uit, dan passen er sowieso 15 op (7 op het vlak op het westen en 8 op het vlak op het oosten). Het volgende boodschappenlijstje komt er dan uit:

15 TSMC Solar TS155-C1 panelen (2.325 Wp)
1 AEG Protect PV2800+ omvormer
15x plat dak bevestigingsmateriaal
Bekabeling
5 Tigo-Energy MM-2ES75 optimizers
1 Tigo-Energy MMU

Totaal: € 3.627. Plus nog eens bijna €900 arbeidsloon (inclusief verlagen zonnecollector met +/- 20cm zodat hij minder schaduw slaat aan het einde van de dag). Zijn dit bizarre bedragen, of is dit redelijk? Andrere suggesties?
Wij hebben 3 weken terug zonnepanelen laten leggen. 8 x 275 Wp (2200 Wp totaal), fullblack (duurder dan gewoon blauw maar met onze donkere pannen veel mooier), Trannergy omvormer.

Alles inclusief, installatie etc., was het 3800 euro. Dan zit er een garantie van 15 jr. op de omvormer, als ie het niet goed meer doet voor die tijd (levensduur normaliter rond de 10-12 jaar), krijgen we gratis een nieuwe. Die garantie kostte 400 euro. Zonder die garantie zou het dus 3400 zijn geweest.

Ik vind 4500 euro voor jouw installatie, die bestaat uit panelen met weinig Wp elk en dus erg veel ruimte inneemt, stevig aan de prijs. Ik weet niet wat optimizers kosten, dat was voor ons niet aan de orde omdat de installatie pal op het Zuiden ligt, op een hoog dak zonder schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 11:54

ATS

Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 15:22:
[...]

Wij hebben 3 weken terug zonnepanelen laten leggen. 8 x 275 Wp (2200 Wp totaal), fullblack (duurder dan gewoon blauw maar met onze donkere pannen veel mooier), Trannergy omvormer.

Alles inclusief, installatie etc., was het 3800 euro. Dan zit er een garantie van 15 jr. op de omvormer, als ie het niet goed meer doet voor die tijd (levensduur normaliter rond de 10-12 jaar), krijgen we gratis een nieuwe. Die garantie kostte 400 euro. Zonder die garantie zou het dus 3400 zijn geweest.

Ik vind 4500 euro voor jouw installatie, die bestaat uit panelen met weinig Wp elk en dus erg veel ruimte inneemt, stevig aan de prijs. Ik weet niet wat optimizers kosten, dat was voor ons niet aan de orde omdat de installatie pal op het Zuiden ligt, op een hoog dak zonder schaduw.
Die optimizers kosten in de offerte €276 + €225 voor de MMU. Dan 1580 voor de panelen, 430 omvormer en 450 bevestigingsmateriaal. Alles inclusief BTW trouwens.

Merk op dat dit CI(G)S dunne film panelen zijn.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, ok. Ook zwart dus. CIGS panelen zouden per geïnvesteerde euro meer op moeten leveren toch? Belangrijkste voordeel is de lagere prijs, dacht ik. Het lijkt in dit voorbeeld andersom te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:34

aip

Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 15:22:
[...]

Volledig eens. De 4500 lijkt wel heel gortig. Bij mij ligt sinds begin februari 12*250Wp full black op een trannergy omvormer voor EUR 3495 ex BTW. Dat de rpijs daar wat boven ligt snap ik volledig, maar dit verschil is m.i. wel heel ruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04:34
Wie heeft er hier ervaring met het leggen van zonnepanelen over de mechanische ventilatie (icm warmtepomp boiler in mijn geval), dus pijp inkorten en dan pvpaneel erover heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Is een MC3 connector ook te monteren zonder krimptang en andere speciale tangetjes?
Ik zie op youtube een speciale tang voorbij komen waarmee je de kabel met pin in de huls trekt.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Zo. Een omvormer is bijna geregeld.
Wordt toch de Power-One PVI 3.0

Nu nog panelen uitzoeken.
Het idee is om er direct een oost-west installatie op flatfix fusion van te maken.
Ik heb ruimte voor:
16x Solar frontier (8 oost, 8 west)
of
12x 60cell mono (6 oost, 6 west)

Een string van 6 mono's komt volgens mij niet heel lekker uit in de V (6x30 = 180V) of moet dat wel werken?

Een string van 4 SF komt volgens mij lekkerder uit (4 x 80 = 320V) en zou wellicht voor een oost-west op flatfix fusion (13 graden) een betere keus zijn.
Maar zijn ze ook de meerprijs van €600-700 waard? Doen die het echt zoveel beter bij minder licht of als er een beetje schaduw op de panelen valt.
(door de hogere spanning per string zullen ze wel de omvormer een stuk eerder aan het werk kunnen zetten denk ik, of zie ik dat verkeerd)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolands
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-12-2023
Ook ik ben me aan het inlezen in de wereld van zonnepanelen. Ik heb al dit forum doorgenomen, al onthou ik niet alles, er staat zoveel informatie.

Mijn situatie is dat ik heb een plat dak heb op het zuid oosten van 5,7m bij 9.8 m, en ruimte voor 18 panelen. Er zitten 2 afvoeren aan de zijkanten op de helft van de 9.8m.

Nu heb ik inmiddels verschillende offertes ontvangen, ik heb besloten het niet zelf te gaan doen, het dak is voor mij lastig te bereiken, en elektra basis lukt wel, maar dit laat ik liever over aan iemand die er echt verstand van heeft.

De offertes lopen enorm uiteen, zowel in de gekozen panelen (merk, aantal panelen, aantal wp) als de omvormers.

Aangeboden panelen: Sunrise Solartech SR-P660250 / Bis/ol BMU-250 /Trunsun TSP250 / JA-solar Mono Percium 285 WP / BenQ PM245P00 260 Poly

Aangeboden omvormers: Trannergy PVI 5400TL / Omniksol 4.0 TL 2 / SolarEdge SE4000-ER 16A / HoSola Bright 3680 MTL / SMA SB 3600 TL21

De verwachte obrengst schommelt rond mijn verbruik van 4100 kWh, varierend van 3645 tot 4300 kWh. De prijs per wp varieerd van 1,09 tot 1,47

Omdat ik heb aangegeven dat we wellicht ooit een nieuwe verdieping op het dak willen, wordt er soms gekozen voor Solaredge met optimizers, met reden dat het dan makkelijk te verplaatsen is. Schaduw zal voor mij geen goot probleem zijn, ik heb wel aan beide kanten van het dak een afvoer zitten, of hier echt hinder van is weet ik niet.

Welke richting moet ik op? Met losse optimizers of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prop-er
Prop-er schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 14:08:
Na 2 1/2 jaar een eerste probleem met de Effekta ES-5000 omvormer.

AL14: Geen nettoevoer of net buiten de toleranties.

Een reboot (nokkenschakelaar tussen PV en inverter) hielp niet. Ik zal eens proberen de zekering in de meterkast te trekken.
Hoofdzekering in de meterkast gesprongen (2x16A). Alles werkt nu weer gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Prop-er schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 21:20:
[...]

Hoofdzekering in de meterkast gesprongen (2x16A). Alles werkt nu weer gewoon.
Dan moet er toch meer apparatuur niet gefunctioneerd hebben in huis!!?

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Hij bedoelt denk ik gewoon de dubbele automaat in de meterkast, fornuisgroepje gebruikt met dubbele 2,5A bekabeling zo lijkt het, in plaats van een deftige 20A of 25A automaat en dito 4mm2 draad. ('hoofdzekering' van de PV installatie, niet de hoofdzekering van de gehele huisinstallatie)

Ik zou de aansluitingen tussen de omvormer en de beide zekeringen eens goed nakijken.
Want die dubbele automaat zou nooit mogen 'springen'. Lijkt erop dat de stroom niet goed verdeeld wordt.
(omvormer doet max 21A ofzo, dus dat is nog geen 12A per automaat, rekening houdend met een beetje ongelijkheid)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

paulv1973 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 20:03:
Is een MC3 connector ook te monteren zonder krimptang en andere speciale tangetjes?
Ik zie op youtube een speciale tang voorbij komen waarmee je de kabel met pin in de huls trekt.
Ja & Nee: Ik heb er ooit 2 zelf gemonteerd: gesoldeerd + gekrompen met een combinatietang. WD40 erbij voor het hulsje er over te trekken. Zou ik t weer doen? Ja; voor één stekkertje wellicht. Maar moest ik er meer dan 2 moeten monteren, dan ging ik opzoek naar iemand met een tang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

rolands schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 21:00:
Ook ik ben me aan het inlezen in de wereld van zonnepanelen. Ik heb al dit forum doorgenomen, al onthou ik niet alles, er staat zoveel informatie.

Mijn situatie is dat ik heb een plat dak heb op het zuid oosten van 5,7m bij 9.8 m, en ruimte voor 18 panelen. Er zitten 2 afvoeren aan de zijkanten op de helft van de 9.8m.<KNIP>
foto? schets? Afvoer = regenpijp of schoorsteen?
Omdat ik heb aangegeven dat we wellicht ooit een nieuwe verdieping op het dak willen, wordt er soms gekozen voor Solaredge met optimizers, met reden dat het dan makkelijk te verplaatsen is. Schaduw zal voor mij geen goot probleem zijn, ik heb wel aan beide kanten van het dak een afvoer zitten, of hier echt hinder van is weet ik niet.

Welke richting moet ik op? Met losse optimizers of niet?
Nieuwe verdieping, zal ook weer een platdak zijn, waardoor heel de boel gewoon 3,5 meter hoger komt te liggen? Of wat? Staar je niet blind op de toekomst uitbreidingen: Als je over 5 jaar gaat verbouwen, zijn er ongetwijfeld weer compleet ander spullen/andere oplossingen te koop. Waarom zou je nu al met optimizers gaan werken, als je ze nu nog niet nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolands
JayPe schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 07:05:
[...]

foto? schets? Afvoer = regenpijp of schoorsteen?

[...]

Nieuwe verdieping, zal ook weer een platdak zijn, waardoor heel de boel gewoon 3,5 meter hoger komt te liggen? Of wat? Staar je niet blind op de toekomst uitbreidingen: Als je over 5 jaar gaat verbouwen, zijn er ongetwijfeld weer compleet ander spullen/andere oplossingen te koop. Waarom zou je nu al met optimizers gaan werken, als je ze nu nog niet nodig hebt?
Afvoer is van de droger aan de ene kant (rechts), en aan de andere zitten er twee van de c.v.

Afbeeldingslocatie: http://i172.photobucket.com/albums/w27/roland_81/Screenshot%20from%202015-03-18%20081652_zpsw581wh4d.png

Ik vind dat solaredge een mooie oplossing waardoor je, zoals ik het zie, meer inzicht krijgt per paneel, maar de kosten zijn ook een stuk hoger en of het echt iets toevoegd weet ik niet, ze zeggen meer te kunnen opbrengen, maar of het echt zin heeft weet ik niet.

En dan nog de vraag, is het uberhaupt verstandig nu nog panelen te overwegen omdat er in 2020 iets gaat veranderen? Of is het bijvoorbeeld wel verstandig, maar kun je beter een stuk lager gaan zitten dan je verbruik, omdat anders de kans bestaat dat je straks wel terug gaat leveren, maar dat het deel van terugleveren niet meer wordt vergoed?

[ Voor 4% gewijzigd door rolands op 18-03-2015 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je weinig last hebt van schaduw, vraag ik me af of SolarEdge enig nut heeft. Zou ik niet doen.

Het is nu juist nog verstandig om zonnepanelen te nemen. Hoe eerder, hoe beter. Je kunt nog bijna 5 jaar volledig salderen (je krijgt de volle mep voor je overproduktie in de zomer, mits je niet over je verbruik heen gaat), dan ben je al een heel eind qua terugverdientijd.

En in 2020 willen ze de regeling gaan "afbouwen", stapsgewijs. Je zal dan niet meer volledig kunnen salderen maar krijgt een bepaald % van de volledige prijs van op dit moment 0.23 euro. Of dat 0.05 euro gaat worden of 0.20 euro, geen idee. Het is iig niet zo dat je dan meteen bijna niets meer krijgt, dat zal geleidelijk gaan per jaar. ALS het al doorgaat, dat is voor mij zeer de vraag.

Die panelen ga je dus sowieso terugverdienen. En dan heb je daarbij nog het positieve effect op de waarde van je huis, dus het is hoe dan ook verstandig. Ik zou proberen om je volledige verbruik te coveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 09:18:
En in 2020 willen ze de regeling gaan "afbouwen", stapsgewijs. Je zal dan niet meer volledig kunnen salderen maar krijgt een bepaald % van de volledige prijs van op dit moment 0.23 euro. Of dat 0.05 euro gaat worden of 0.20 euro, geen idee. Het is iig niet zo dat je dan meteen bijna niets meer krijgt, dat zal geleidelijk gaan per jaar. ALS het al doorgaat, dat is voor mij zeer de vraag.
Wanneer lever je terug? Is dat gemiddeld per minuut, uur, dag, maand, jaar? Ik produceer natuurlijk overdag behoorlijk wat, terwijl er juist dan niet veel wordt gebruikt. Maar als je het over een volle week zou uitsmeren (zelfs een volle dag), dan hebben we waarschijnlijk alleen in de zomer een overproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:16
Wailing_Banshee schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 09:38:
[...]

Wanneer lever je terug? Is dat gemiddeld per minuut, uur, dag, maand, jaar?
Als telwerk 28.1 of 28.2 dit registreert.
In mijn geval, op dit moment 270Wh terug levering, zet ik de koffiezetter aan dan niet meer. Is de koffiezetter klaar, dan is er weer terug levering.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wailing_Banshee schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 09:38:
[...]

Wanneer lever je terug? Is dat gemiddeld per minuut, uur, dag, maand, jaar? Ik produceer natuurlijk overdag behoorlijk wat, terwijl er juist dan niet veel wordt gebruikt. Maar als je het over een volle week zou uitsmeren (zelfs een volle dag), dan hebben we waarschijnlijk alleen in de zomer een overproductie.
Als jij een verbruik hebt van 3500 kWh en je hebt een PV installatie die gemiddeld per jaar 3500 kWh levert, heb je een forse overproduktie in de zomer in een gemiddeld jaar.

Terugleveren rap gaan, je slaat de energie niet op. Opgewekte energie wordt eerst in je eigen energieverbruik op dat moment gestoken.

Als ik kijk naar ons verbruik op slimmemeterportal.nl, is dat gewoonlijk nul tussen 10.00u en 16.00u. Dan draaien de zonnepanelen een beetje lekker. Ik ga er van uit dat we dan terugleveren. Tenzij we gaan wassen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 09:48:
Terugleveren rap gaan, je slaat de energie niet op. Opgewekte energie wordt eerst in je eigen energieverbruik op dat moment gestoken.

Als ik kijk naar ons verbruik op slimmemeterportal.nl, is dat gewoonlijk nul tussen 10.00u en 16.00u. Dan draaien de zonnepanelen een beetje lekker. Ik ga er van uit dat we dan terugleveren. Tenzij we gaan wassen oid.
Zo zag het er gisteren bij mij uit.
Zodra de rode lijn verdwijnt is er geen verbruik meer uit het net en is er teruglevering.
Helaas zie ik niet op pvoutput hoeveel.

https://www.dropbox.com/s...8im8z/17-03-2015.png?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 09:48:
[...]

Als jij een verbruik hebt van 3500 kWh en je hebt een PV installatie die gemiddeld per jaar 3500 kWh levert, heb je een forse overproduktie in de zomer in een gemiddeld jaar.

Ja, dat snap ik. Maar in combinatie met salderen. Je betaalt niet per minuut. Dus als je op minuut 1 terug levert en op minuut 2 juist iets meer vraagt, kan het over 2 minuten op 0 staan. Dus het hangt ervan af wanneer ze kijken. Gebeurt dat per dag, dan hebben we een behoorlijke overproductie (vooral in de zomer, maar vermoedelijk ook vaak in de winter), gebeurt dat per week, dan zullen we in de zomer nog steeds een overproductie hebben, maar in de winter zeker niet. Als ze het salderen in de huidige vorm zouden afschaffen er er niets voor terug zouden doen (dus je krijgt helemaal geen geld meer terug voor je overproductie), betaal ik dan op dag 1 niets (overproductie) en op dag 2 alles (kut weer, storm, regen, productie komt niet boven de 0.5kWh uit), of betaal ik dan over dag 1 en 2 niets omdat die elkaar opheffen (de overproductie van dag 1 wordt gebruikt voor dag 2). Het is ook een vorm van salderen, behalve dat ik niets terug krijg als ik meer produceer dan dat ik in een bepaalde periode (langer dan een dag) kan opmaken. Je gebruikt dat eigenlijk het energie net als batterij, zonder dat het je iets kost en zonder dat het je iets oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Wailing_Banshee schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 10:14:
Ja, dat snap ik. Maar in combinatie met salderen. Je betaalt niet per minuut. Dus als je op minuut 1 terug levert en op minuut 2 juist iets meer vraagt, kan het over 2 minuten op 0 staan. Dus het hangt ervan af wanneer ze kijken.
Je wil te ingewikkeld.
Ik ga er even vanuit dat je een slimme meter hebt.
Daar zitten 4 telwerken op.
Afhankelijk van het moment wordt telwerk 18.1, 18.2, 28.1 of 28.2 gebruikt.
Bij de eindafrekening wordt het saldo van de 4 telwerken uitgerekend.
Op het saldo van 18.1 wordt het saldo van 28.1 in mindering gebracht.
Op het saldo van 18.2 wordt het saldo van 28.2 in mindering gebracht.

Afhankelijk van de energieleverancier kan bovenstaande enigszins afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Wailing_Banshee schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 10:14:
[...]

Ja, dat snap ik. Maar in combinatie met salderen. Je betaalt niet per minuut. Dus als je op minuut 1 terug levert en op minuut 2 juist iets meer vraagt, kan het over 2 minuten op 0 staan. Dus het hangt ervan af wanneer ze kijken. Gebeurt dat per dag, dan hebben we een behoorlijke overproductie (vooral in de zomer, maar vermoedelijk ook vaak in de winter), gebeurt dat per week, dan zullen we in de zomer nog steeds een overproductie hebben, maar in de winter zeker niet. Als ze het salderen in de huidige vorm zouden afschaffen er er niets voor terug zouden doen (dus je krijgt helemaal geen geld meer terug voor je overproductie), betaal ik dan op dag 1 niets (overproductie) en op dag 2 alles (kut weer, storm, regen, productie komt niet boven de 0.5kWh uit), of betaal ik dan over dag 1 en 2 niets omdat die elkaar opheffen (de overproductie van dag 1 wordt gebruikt voor dag 2). Het is ook een vorm van salderen, behalve dat ik niets terug krijg als ik meer produceer dan dat ik in een bepaalde periode (langer dan een dag) kan opmaken. Je gebruikt dat eigenlijk het energie net als batterij, zonder dat het je iets kost en zonder dat het je iets oplevert.
ik heb zelf de meest simpele salderings-mogelijkheid.
een ouderwetse feraris meter.
(ze zien helemaal niks over wat ik doe.
voor het zelfde geld pomp ik een 10.000kwh het net op en trek ik 10.000kwh het net uit >:) )

en dan is het erg simpel:
stand dit jaar - stand vorig jaar = afrekenen.
ik sta momenteel in de + 2000kWh, maar reken pas af in september en dan heb ik de zomer weer gehad en komt hij wel weer rond de +/-0kWh uit.

hier simpel het gebruik per week van de afgelopen 4 jaar.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/energie%204%20jaar.jpg

zolang er nog mensen zijn zoals ik, die een feraris meter hebben.
(iedereen moet gelijk behandeld worden)
werkt het eigenlijk met simmemeters het zelfde, word alleen wat lastiger berekend.
zie michielFRL zijn berekening
maar uit eindelijk reken je af per jaar, niet per maand, dag, uur, minute, seconde etc..
veel mensen betalen wel per maand, maar de afrekening is per jaar.
(ik betaal gewoon per jaar, vind ik wat prettiger, als ze geld willen mogen ze dat wel bij de bank lenen, ik ben geen bank! ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

MichielFRL schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 10:29:
[...]

Je wil te ingewikkeld.
Ik ga er even vanuit dat je een slimme meter hebt.
Daar zitten 4 telwerken op.
Afhankelijk van het moment wordt telwerk 18.1, 18.2, 28.1 of 28.2 gebruikt.
Bij de eindafrekening wordt het saldo van de 4 telwerken uitgerekend.
Op het saldo van 18.1 wordt het saldo van 28.1 in mindering gebracht.
Op het saldo van 18.2 wordt het saldo van 28.2 in mindering gebracht.

Afhankelijk van de energieleverancier kan bovenstaande enigszins afwijken.
Nee, ik heb geen slimme meter, maar wel 4 telwerken (ik neem aan dat 18.x en 28.x geleverde en teruggeleverde stroom is voor dag en nacht stroom? bij mij heten ze gewoon 1 heen, 1 terug en 2 heen, 2 terug :p)
migjes schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 10:59:
[...]

maar uit eindelijk reken je af per jaar, niet per maand, dag, uur, minute, seconde etc..
veel mensen betalen wel per maand, maar de afrekening is per jaar.
(ik betaal gewoon per jaar, vind ik wat prettiger, als ze geld willen mogen ze dat wel bij de bank lenen, ik ben geen bank! ;) )
Dat is het nu. Maar waar volgens mij veel mensen mee zitten is wat er gebeurt als het salderen stopt (eventueel, natuurlijk is er nog niets zeker :p). Krijg je aan het eind van het jaar dan gewoon simpelweg niets terug als je over een jaar heen teveel hebt geproduceerd (de minst erge versie) of is dat dagelijks? (wat je die dag produceert moet je die dag opmaken, anders heb je pech).

Essent weet trouwens ook dat we panelen hebben, want we hebben nu een optie om de verwachte opbrengst in te vullen... en het voorschot bedrag is ook naar beneden (wij betalen wel per maand :p) Zoals het er nu uit ziet, hebben we de panelen er voor het eind van het jaar eruit (dankzij de NAM natuurlijk!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

De invoer van de slimmemeter zal waarschijnlijk in 2020 wel zijn afgerond.
Dat je de slimmemeter voorlopig kunt weigeren, en dat je het uitlezen van een slimme meter kunt/mag blokkeren, doet er niets aan af dat iedereen in Nederland uiteindelijk een meter zal krijgen die al dan niet digitaal een 18.1/2 en een 28.1/2 tellerwerk zal hebben.

Als iedereen eenmaal ( slim of onslim ) een terugtelwerk heeft.. dan zal het salderen wel verdwijnen. Alhoewel: Ik ben van mening dat je eigen verbruik, op jaar basis(!) volledig salderen toch de mooiste oplossing is.

Marge van 5000kWh is leuk voor snellere terugverdientijd. En ik mag wat mij betreft verder opgerekt: zelfs,want alleen maar beter dat mijn buurman met een enorm dak een enorme overproductie heeft, terwijl ik geen overproductie heb wegens beperkingen in dakgrootte: altijd beter dan kolenstroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Wailing_Banshee schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 11:50:
Dat is het nu. Maar waar volgens mij veel mensen mee zitten is wat er gebeurt als het salderen stopt (eventueel, natuurlijk is er nog niets zeker :p). Krijg je aan het eind van het jaar dan gewoon simpelweg niets terug als je over een jaar heen teveel hebt geproduceerd (de minst erge versie) of is dat dagelijks? (wat je die dag produceert moet je die dag opmaken, anders heb je pech).

Essent weet trouwens ook dat we panelen hebben, want we hebben nu een optie om de verwachte opbrengst in te vullen... en het voorschot bedrag is ook naar beneden (wij betalen wel per maand :p) Zoals het er nu uit ziet, hebben we de panelen er voor het eind van het jaar eruit (dankzij de NAM natuurlijk!)
als salderen stop en ik heb deze feraris nog steeds.
(ik weiger tot nu toe elke slimmemeter aanbod ;) )
veranderd er niets voor mij en saldeer ik rustig door.
daar heb ik geen salderings-regeling voor nodig >:)

hoelang ik dat vol kan houden zien we dan wel weer.
maar ik kan erg goed voor den domme spelen

ik zit ook nog bij essent, ze weten wel van mij af,
maar officieel weten ze het niet, verder weet niemand dat ik pv heb >:) .
ik ben nog volledig onder de radar van al die belangen clubjes.
geen subsidies (subsidie maakte het alleen maar duurder voor mij 8)7 ), nog dat ik ergens aangemeld ben >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

migjes schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 12:04:
[...]

als salderen stop en ik heb deze feraris nog steeds.
(ik weiger tot nu toe elke slimmemeter aanbod ;) )
veranderd er niets voor mij en saldeer ik rustig door.
daar heb ik geen salderings-regeling voor nodig >:)

hoelang ik dat vol kan houden zien we dan wel weer.
maar ik kan erg goed voor den domme spelen

ik zit ook nog bij essent, ze weten wel van mij af,
maar officieel weten ze het niet, verder weet niemand dat ik pv heb >:) .
ik ben nog volledig onder de radar van al die belangen clubjes.
geen subsidies (subsidie maakte het alleen maar duurder voor mij 8)7 ), nog dat ik ergens aangemeld ben >:) .
We hebben onze meterkast in 2006 of 2007 helemaal vernieuwd, toen is er dus ook een domme slimme meter in gekomen (dus wel 4 telwerken, geen GPRS module).

En die subsidie van 4000 euro zeiden wij geen nee tegen :D Kunnen we de 4000 euro die we al gepland hadden in nog meer panelen steken (wij zijn met z'n tweetjes een paar grootgebruikers :p)

---

Ik probeerde gisteren mijn moeder aan de panelen te krijgen. Wil nog niet zo lukken, hoewel ze met ons setje al volledig zelfvoorzienend zouden kunnen zijn (ik had uitgerekend dat ze met die 3.12kWp ongeveer 3600kWh per jaar zou moeten kunnen genereren...) Huis pal zuid, geen schaduw, iets minder dan 45 graden dak en vooral in de zomer weken achter elkaar bijna een wolken... Maar dan begint ze te zeuren over het aansluiten en terugleveren en dat ze in de winter in Spanje zitten... Als ik haar was, had ik mijn hele dak volgeplempt! (huis zal zo'n meter of 30 zijn...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolands
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 09:18:
Als je weinig last hebt van schaduw, vraag ik me af of SolarEdge enig nut heeft. Zou ik niet doen.

Het is nu juist nog verstandig om zonnepanelen te nemen. Hoe eerder, hoe beter. Je kunt nog bijna 5 jaar volledig salderen (je krijgt de volle mep voor je overproduktie in de zomer, mits je niet over je verbruik heen gaat), dan ben je al een heel eind qua terugverdientijd.

Die panelen ga je dus sowieso terugverdienen. En dan heb je daarbij nog het positieve effect op de waarde van je huis, dus het is hoe dan ook verstandig. Ik zou proberen om je volledige verbruik te coveren.
Ok, dus solaredge zou voor mij overkill zijn?

En wat over de aangeboden panelen? Sunrise Solartech SR-P660250 / Bis/ol BMU-250 /Trunsun TSP250 / JA-solar Mono Percium 285 WP / BenQ PM245P00 260 Poly

En aangeboden omvormers? Trannergy PVI 5400TL / Omniksol 4.0 TL 2 / SolarEdge SE4000-ER 16A / HoSola Bright 3680 MTL / SMA SB 3600 TL21

SMA geeft lagere garanties en qua panelen vind ik het erg lastig te beoordelen de marges tussen de panelen zijn volgens mij niet zo super groot, verschil zit volgens mij in prijs en garantie op het product.

Of zie ik dit toch verkeerd?

Goedkoopste oplossing voor mij is de HoSola Bright 3680 MTL (met 10 jaar garantie) met 18 Trunsun TSP250 panelen (met 15 jaar garantie), prijs per wp is dan het laagste (1,09 per wp), dit is inclusief installatie e.d.

Daarna kom ik qua prijs uit op een Omniksol 4.0 TL2 (met 10 jaar garantie) met 18 Sunrise Solartech SR-P660250 panelen. (1,19 per wp), dit is inclusief installatie e.d. Bij deze partij kan ik ook nog kiezen voor de Bisol BMU-250 panelen, kost een paar honder euro meer, maar de garantie gaat dan naar 20 jaar voor de panelen (12 jaar bij de Sunrise panelen), prijs per wp is dan 1,25

Wat is aan te raden? Ik kan ook kiezen voor panelen met een hogere opbrengst, 260 of 285 panelen, maar dan wordt de investering hoger en daarnaast ook de prijs per wp.

Wat is aan te raden, of wat juist niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Wailing_Banshee schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 12:29:
[...]

We hebben onze meterkast in 2006 of 2007 helemaal vernieuwd, toen is er dus ook een domme slimme meter in gekomen (dus wel 4 telwerken, geen GPRS module).

En die subsidie van 4000 euro zeiden wij geen nee tegen :D Kunnen we de 4000 euro die we al gepland hadden in nog meer panelen steken (wij zijn met z'n tweetjes een paar grootgebruikers :p)

---

Ik probeerde gisteren mijn moeder aan de panelen te krijgen. Wil nog niet zo lukken, hoewel ze met ons setje al volledig zelfvoorzienend zouden kunnen zijn (ik had uitgerekend dat ze met die 3.12kWp ongeveer 3600kWh per jaar zou moeten kunnen genereren...) Huis pal zuid, geen schaduw, iets minder dan 45 graden dak en vooral in de zomer weken achter elkaar bijna een wolken... Maar dan begint ze te zeuren over het aansluiten en terugleveren en dat ze in de winter in Spanje zitten... Als ik haar was, had ik mijn hele dak volgeplempt! (huis zal zo'n meter of 30 zijn...)
voor mij zou het maar een 625 euro zijn wat ik aan subsidie kon krijgen.
maar dan moest ik alles bij 1 leverancier kopen met 1 bon en daar door kwam ik steeds 1000 euro duurder uit.
dus uit eindelijk een omvormer uit duiseland gekocht + panelen bij de groothandel etc..
(en wat recreatiefd met bonnetjes + btw.)
en ze mochten de subsidie ergens steken waar de zon niet schijnt, ik was goedkoper uit, lol.

mijn ouders, lol.
ik heb het spul gewoon besteld en bij hun laten afleveren.
toen hadden ze geen keuze meer. >:)
(ik moet natuurlijk wel mijn erfenis veilig stellen >:)
en had toch nog wat centen liggen waar ik niks mee wist te doen. ;) )
dus die hadden afgelopen jaar ook een rekening van 300kWh >:)
meteen de oude cv vervangen ze gingen van 2000m3 naar 1400m3.
ze besparen nu een +/-1200€ per jaar.
uiteindelijk hebben ze alles terug betaald aan mij, en nog veeeel meer.
(ik heb gebruik kunnen maken van de belastingvrije schenking. ;) )
nu nog kijken hoe we het daar gaan doen met de ventilatie.
climarad of ecolution etc...
iets met WTW, maar nu nog wat????
ik ben nog rond aan het zoeken.

edit:
uitspraak van mijn moeder:"dit hadden we jaren geleden al moeten doen!"
mijn pa heeft zijn stoel bij de feraris meter neer gezet en zit er met glimmende oogjes te gniffelen. >:)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 18-03-2015 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prop-er
NovapaX schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 21:30:
Hij bedoelt denk ik gewoon de dubbele automaat in de meterkast, fornuisgroepje gebruikt met dubbele 2,5A bekabeling zo lijkt het, in plaats van een deftige 20A of 25A automaat en dito 4mm2 draad. ('hoofdzekering' van de PV installatie, niet de hoofdzekering van de gehele huisinstallatie)

Ik zou de aansluitingen tussen de omvormer en de beide zekeringen eens goed nakijken.
Want die dubbele automaat zou nooit mogen 'springen'. Lijkt erop dat de stroom niet goed verdeeld wordt.
(omvormer doet max 21A ofzo, dus dat is nog geen 12A per automaat, rekening houdend met een beetje ongelijkheid)
Klopt. hoofdzekering van de PV.
Dubbele 25A automaat met 6mm².

We gaan op onderzoek! Het kan trouwens ook nog zo zijn dat iemand per ongeluk de automaat bediend heeft. De meterkast wordt ook deels als opbergruimte gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

migjes schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 13:17:
[...]
mijn ouders, lol.

edit:
mijn pa heeft zijn stoel bij de feraris meter neer gezet en zit er met glimmende oogjes te gniffelen. >:)
Mijn moeder heeft geen gas, dus daarom zouden zonnepanelen helemaal ideaal zijn (ze kookt op gasflessen). Reactie van m'n moeder: ik vind koken toch niet leuk, toen ik zei dat ze dan elektrisch kon koken (zonder dat het een fortuin kost aan stroom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japser84
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 20:50
rolands schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 13:14:
[...]

Ik ben uiteindelijk wel voor Solaredge gegaan. Kan nog geen ervaring geven want wordt volgende week geleverd. Ok, kost +-650 euro na btw aftrek meer, maar ik vond voordelen van iets hoger rendement en mogelijkheid tot controle per paneel mooi. Je kan per paneel zien of er iets mis is. Snelle signaleering scheelt ook geld. Bovendien lange garantie (mits het bedrijf blijft bestaan natuurlijk).
Verder was voor mij een voordeel dat je gemakkelijk over een paar jaar willekeurig type of zelfs 2e hands panelen kan bijplaatsen zonder dat dat de rest beinvloed.

Ik hoop hier lang te wonen dus vond dat wel wat extra geld waard. Als je alleen maar zo kort mogelijke TVT wilt is het waarschijnlijk geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolands
japser84 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 13:37:
[...]

Ik ben uiteindelijk wel voor Solaredge gegaan. Kan nog geen ervaring geven want wordt volgende week geleverd. Ok, kost +-650 euro na btw aftrek meer, maar ik vond voordelen van iets hoger rendement en mogelijkheid tot controle per paneel mooi. Je kan per paneel zien of er iets mis is. Snelle signaleering scheelt ook geld. Bovendien lange garantie (mits het bedrijf blijft bestaan natuurlijk).
Verder was voor mij een voordeel dat je gemakkelijk over een paar jaar willekeurig type of zelfs 2e hands panelen kan bijplaatsen zonder dat dat de rest beinvloed.

Ik hoop hier lang te wonen dus vond dat wel wat extra geld waard. Als je alleen maar zo kort mogelijke TVT wilt is het waarschijnlijk geen optie.
Goede argumenten, bedankt. Ik zie er ook wel de voordelen van in, maar het blijft allemaal een beetje koffiedik kijken, het is voor mij erg lastig om nu echt te kijken wat het beste is qua kwaliteit en of dat opweegt ten op zichte van andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
Even een vraagje, ben nog steeds in de running voor een setje zonnepanelen (2210WP, SF170s) op mijn dak. Ivm met veel schaduw adviseert een installateur een omvormer met 2x mppt maar deze beginnen pas vanaf 3000W, dus dat betekend een flinke onderdimensionering. Wat heeft dit voor nadelen? Als ik in de efficiency curve kijk zie ik dat pas bij 30 a 40% van de "rated output power" een daling in efficientie.

Daarnaast snap ik eigenlijk nog steeds niet met welke voltages is moet rekenen voor de MPPT voltage range. Is dit de nominale voltage en dan van de STC of van de NOCT? En hoeveel wordt deze hoger of lager bij normaal gebruik?

Als iemand ook nog antwoord heeft op mijn vraag van gisteren hoort ik het ook nog graag :P

[ Voor 12% gewijzigd door Kabbie_Kabbie op 18-03-2015 15:48 . Reden: Herstel 2200 -> 2210 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2200 wp, SF170s is 12,94 panelen?
Beetje vreemd niet?
Voor het mooie/juiste dien je gelijke strings van 4 of 5 panelen te maken met SF.
Zonder verdere juiste info te hebben, er is toch een hosola 2500 mtl met 2x mppt?

Migjes kom er maar weer in ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Is het aangetoond dat SolarEdge ook zonder schaduw meer rendement oplevert?

Ik lees ergens dat het 6% zou schelen in volle zon t.o.v. conventioneel systeem, maar dat beweert een verkoper. Lijkt me onzin.

Ik vond in ondergenoemde test van omvormers het volgende:

"De Solaredge techniek bestaat uit één omvormer en voor elk paneel een power-optimizer. Deze techniek zorgt voor een optimaal resultaat bij gebouwen met verschillende dakvlakken of last van lichte schaduw. De kosten zijn hoger dan voor een standaard omvormer.

Het rendement van de Solaredge omvormer is door de fabrikant opgegeven als 97,5% wat behoorlijk hoog is. Het rendement van de power-optimizers is 98,8%. In totaal kom je dan op een rendement van 96,3%."

Door de eigenaar van zonnepaneelwijzer.nl. Deze Bart van den Bosch is energie-adviseur:
https://www.linkedin.com/in/bartvandenbosch

Het rendement van Solaredge is dus lager dan dat van de beste omvormers, die op max. 98.5% zitten. En dat is GETEST. SolarEdge waarde is fabrieksopgave. Als je panelen in de volle zon liggen, koop je denk ik beter een betere omvormer.

SolarEdge gaat wel langer mee (12-20 jaar) versus een standaard omvormer (8-12 jaar). En het individueel monitoren van de panelen is een geinige extra :)
rolands schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 13:14:
[...]

En wat over de aangeboden panelen? Sunrise Solartech SR-P660250 / Bis/ol BMU-250 /Trunsun TSP250 / JA-solar Mono Percium 285 WP / BenQ PM245P00 260 Poly

En aangeboden omvormers? Trannergy PVI 5400TL / Omniksol 4.0 TL 2 / SolarEdge SE4000-ER 16A / HoSola Bright 3680 MTL / SMA SB 3600 TL21

SMA geeft lagere garanties en qua panelen vind ik het erg lastig te beoordelen de marges tussen de panelen zijn volgens mij niet zo super groot, verschil zit volgens mij in prijs en garantie op het product.

Of zie ik dit toch verkeerd?

Goedkoopste oplossing voor mij is de HoSola Bright 3680 MTL (met 10 jaar garantie) met 18 Trunsun TSP250 panelen (met 15 jaar garantie), prijs per wp is dan het laagste (1,09 per wp), dit is inclusief installatie e.d.

Daarna kom ik qua prijs uit op een Omniksol 4.0 TL2 (met 10 jaar garantie) met 18 Sunrise Solartech SR-P660250 panelen. (1,19 per wp), dit is inclusief installatie e.d. Bij deze partij kan ik ook nog kiezen voor de Bisol BMU-250 panelen, kost een paar honder euro meer, maar de garantie gaat dan naar 20 jaar voor de panelen (12 jaar bij de Sunrise panelen), prijs per wp is dan 1,25

Wat is aan te raden? Ik kan ook kiezen voor panelen met een hogere opbrengst, 260 of 285 panelen, maar dan wordt de investering hoger en daarnaast ook de prijs per wp.

Wat is aan te raden, of wat juist niet?
Hier een test van omvormers:
http://www.zonnepaneelwijzer.com/test-omvormers/

En hier van zonnepanelen:
http://www.zonnepaneelwijzer.com/test-van-130-zonnepanelen/

Ze worden getest op levensduur, rendement en veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wailing_Banshee schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 12:29:
[...]

Een subsidie van 4000 euro?

Om met Manuel uit Fawlty Towers te spreken:

"Que?"

Afbeeldingslocatie: http://www.wearysloth.com/Gallery/ActorsS/15212.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik gok dat die 'subsidie' eigenlijk schadegeld is? "Woonplaats Krewerd"

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 15:47:
[...]

Een subsidie van 4000 euro?

Om met Manuel uit Fawlty Towers te spreken:

"Que?"

[afbeelding]
franssie schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 15:51:
Ik gok dat die 'subsidie' eigenlijk schadegeld is? "Woonplaats Krewerd"
Inderdaad, wij hadden meer dan 1000 euro schade aan ons huis, en vielen dus in de schadegeld regeling (energie besparende maatregelen tot 4000 euro worden vergoed) van de NAM. En aangezien we al een tijdje aan panelen zaten te denken (vanaf 2007 ofzo, maar er waren andere uitgaven aan het huis die wat belangrijker waren...), was de keuze voor ons heel snel gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
AUijtdehaag schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 15:29:
2200 wp, SF170s is 12,94 panelen?
Beetje vreemd niet?
Voor het mooie/juiste dien je gelijke strings van 4 of 5 panelen te maken met SF.
Zonder verdere juiste info te hebben, er is toch een hosola 2500 mtl met 2x mppt?

Migjes kom er maar weer in ;)
Heb het al aangepast naar 2210. Hosola levert hij niet.

Zat nu te denken aan:
Mppt1: 3x3
Mppt2: 2x2 -> schaduw technisch het beste denk ik. Anders noodgedwongen 1x4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japser84
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 20:50
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 15:31:
[...]

Is het aangetoond dat SolarEdge ook zonder schaduw meer rendement oplevert?

Ik lees ergens dat het 6% zou schelen in volle zon t.o.v. conventioneel systeem, maar dat beweert een verkoper. Lijkt me onzin.

Het rendement van Solaredge is dus lager dan dat van de beste omvormers, die op max. 98.5% zitten. En dat is GETEST. SolarEdge waarde is fabrieksopgave. Als je panelen in de volle zon liggen, koop je denk ik beter een betere omvormer.
Het idee is ook dat als bijvoorbeeld het ene paneel op 96% zit en de ander op 94% (vogelpoep, veroudering of fabricage afwijking) niet je hele string 94% wordt. Dus daar win je ook rendement, dit valt natuurlijk niet gemakkelijk te vergelijken met een andere omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02

Martijn02

/* No Comment */

[...]

Hier idem... ik dacht het, jij schreef het op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Kabbie_Kabbie schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 15:59:
[...]

Heb het al aangepast naar 2210. Hosola levert hij niet.

Zat nu te denken aan:
Mppt1: 3x3
Mppt2: 2x2 -> schaduw technisch het beste denk ik. Anders noodgedwongen 1x4
Als je met de spanning een beetje goed zit (rond de 350V) dan maakt een onderdimensionering niet zo uit en zit je al snel hoog in de efficiëntie.
Dus twee strings van 4 parrallel op een mppt en 1 string van 5 op de andere mppt.
Kan een hosola 2500 zijn, maar ook een PVI 3.0 bijvoorbeeld.

Weet niet wat de indeling op je dak wordt, daar is het natuurlijk van afhankelijk wat mogelijk is.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 17:36
Wellicht een hele domme vraag maar kan je die 350V dan ook met twee soorten panelen bewerkstelligen? Dus 1 MPPT met 5 x 60 cell en 1MPPT met 5 x 96 cell?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Kabbie_Kabbie schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 15:07:
Even een vraagje, ben nog steeds in de running voor een setje zonnepanelen (2210WP, SF170s) op mijn dak. Ivm met veel schaduw adviseert een installateur een omvormer met 2x mppt maar deze beginnen pas vanaf 3000W, dus dat betekend een flinke onderdimensionering. Wat heeft dit voor nadelen? Als ik in de efficiency curve kijk zie ik dat pas bij 30 a 40% van de "rated output power" een daling in efficientie.

Daarnaast snap ik eigenlijk nog steeds niet met welke voltages is moet rekenen voor de MPPT voltage range. Is dit de nominale voltage en dan van de STC of van de NOCT? En hoeveel wordt deze hoger of lager bij normaal gebruik?

Als iemand ook nog antwoord heeft op mijn vraag van gisteren hoort ik het ook nog graag :P
ik ga even uit van 12x170Wp SF panelen?

normaal pak je de STC waarde.
en dan de Vmpp = 87.5 V
ik ga er even van uit dat je 3 stringen parallel maakt met 4 panelen er in.
dan heb je 4X 87,5Vmpp = 350Vmpp.
en dan de parelele stingen
3x 1,95Impp = 5.85Impp
dit is dan wel bij deze condities:
* Standard Test Conditions (STC):
1,000 W/m2 irradiance, module temperature 25 °C, air mass 1.5. Isc and Voc are ±10% tolerance of STC rated values.

de Vmpp is eigenlijk de hele dag door het zelfde. (ook als er geen zon op staat en bewolkt is.)
alleen de temperatuur van de cellen doet het veranderen.
worden de cellen warmer zakt de V, worden ze kouder stijgt de V.

de Impp gaat omhoog na maten de zon schijnt en onder welke hoek hij op de panelen schijnt.
(Impp is ook temperatuur afhankelijk, maar dat doet niet zo heel veel, dus laat ik er buiten ;) )

je moet er niet vreemd staan te kijken dat panelen die op dak liggen temperuren in de zomer kunnen bereiken van +/-80 graden als ze vol in de zon liggen ;)

omvormers hebben ook een max V.
en daarvoor pak je de Voc + temperatuur .
nu de Nederlandse minimum temperatuur van ongeveer +/- -10.
en dan wil je onder de max van de omvormer blijven, anders stop hij met werken. (in de meeste gevallen zijn ze wel beveiligd.)

de meeste TL omvormer willen een Vmpp van +/-350V.
(dan kunnen ze het makkelijkste het converteren naar het net. ;)
en scoor je wat hogere rendementen.
de meeste tl omvormer kunnen wel aardig over weg met iets van 200 tot 400V.)

maak het je zelf niet te moeilijk en ga naar:
http://www.sunnydesignweb.com/
die geeft de max V, normale V en minimum V aan van je set.
en klopt vrij aardig (ruim goed genoeg)

persoonlijk:
met SF panelen kun je vrij snel en makkelijk een string maken die altijd meer als 350V geeft. ;)
een stecagrid 3000 moet altijd meer als 350V hebben, maar dan doet die wel erg hoge rendement behalen(+98%).
en dat is mijn voorkeur type omvormer met SF. ;)

en zoals novapax ook zegt.
een hosola/power-one PVI (+/-3000W) heeft geen enkel probleem om met 1x4x170Wp te werken ;)
de Vmpp is lekker dus hij zet om.
Thijs8472 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 16:40:
Wellicht een hele domme vraag maar kan je die 350V dan ook met twee soorten panelen bewerkstelligen? Dus 1 MPPT met 5 x 60 cell en 1MPPT met 5 x 96 cell?
dat is precies de bedoeling van de mpp's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
Hip, dus in mijn geval zou ik mijn 5 Canadian Solars best aanvullen met 5 x EC Solar Mono 270D icm een Hosola 2500MTL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Thijs8472 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 16:45:
Hip, dus in mijn geval zou ik mijn 5 Canadian Solars best aanvullen met 5 x EC Solar Mono 270D icm een Hosola 2500MTL.
is een optie.
maar je kunt ook gerust de 5 canedians pakken en aan vullen met b.v. 5x yingly panda.
en dat op 1 mpp zetten ;)
en zelfs gewoon op de omvormer die je nu al hebt ;)
is niet 100% optimaal maar gaat goed.
zolang het beide maar het zelfde type paneel is (mono/poly) en de zelfde type cellen (5" / 6")
(ik raad dit alleen niet aan als iemand een nieuwe set plant, maar bij een verbouwing om dat je het al hebt is het niet zo een groot probleem.)

ik gok nu wel een hoop dingen omdat ik niet genoeg weet ;)
(paneel type die je nu hebt, en omvormer?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
Ik heb nu 5x CS6P-250P op een platdak in landscape met Enecsys micro-omvormers. Orientatie 0 graden. Ik zou er graag vijf panelen in landscape bijleggen (op zon mooie betonnen schans) en een stringomvormer gaan gebruiken.

Echter in verband met schaduw in voor- en najaar op de onderste rij van de panelen gaf PClop vorige week de tip van de Hosola 2500MTL met 2 MPPT trackers. Qua afmeting van panelen ben ik dus beperkt tot de afmeting van de CS6P's. Als dan vervolgens de hele onderste rij in de schaduw ligt lijken die 96-cells me handiger dan de 60-cell Yingli's ivm de spanning van de string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Thijs8472 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 16:59:
Ik heb nu 5x CS6P-250P op een platdak in landscape met Enecsys micro-omvormers. Orientatie 0 graden. Ik zou er graag vijf panelen in landscape bijleggen (op zon mooie betonnen schans) en een stringomvormer gaan gebruiken.

Echter in verband met schaduw in voor- en najaar op de onderste rij van de panelen gaf PClop vorige week de tip van de Hosola 2500MTL met 2 MPPT trackers. Qua afmeting van panelen ben ik dus beperkt tot de afmeting van de CS6P's. Als dan vervolgens de hele onderste rij in de schaduw ligt lijken die 96-cells me handiger dan de 60-cell Yingli's ivm de spanning van de string.
je kunt iedere poly met 6"cellen mixen op de mpp.
(als het even kan een niet te grote afwijking tussen de panelen, maar je kunt eigenlijk best ver gaan.)

als de hele onderste rij in de schaduw is, dan maakt het niet uit of dat 60-cell of 96-cell panelen zijn. :?
schaduw is schaduw.

maar je wil gewoon een echte omvormer in plaats van een enecsys microtje >:)
dus ik denk ook met deze gegevens dat PCIop het bij het rechte eind heeft ;)

misschien vast plannen voor de toekomst >:)
10x 96-cell panelen, en dan 2 stringen parallel maken.
kan er 1 string op noord b.v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
migjes schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 17:11:
als de hele onderste rij in de schaduw is, dan maakt het niet uit of dat 60-cell of 96-cell panelen zijn. :?
schaduw is schaduw.
Maar als je 2 MPPT's hebt dan maakt het niet uit als er 1 MPPT string in de schaduw ligt toch? En als die ene MPPT die niet in de schaduw ligt dan 96-cell panelen heeft dan komt daar ook nog een aardige spanning voor de omvormer uit is mijn redenatie.

Ik heb op west 10 van dezelfde Canadian Solar panelen in 1 string en met een beetje zon komt daar maar 270V uit en met dat voltage lijken omvormers niet heel efficient. Als ik 5 60-cell polys met 5 96-cell mono's over twee MPPT's combineer dan komt ik op +/- 360V uit en dus meer rendement.
maar je wil gewoon een echte omvormer in plaats van een enecsys microtje >:)
dus ik denk ook met deze gegevens dat PCIop het bij het rechte eind heeft ;)
Ik ben mentaal een beetje klaar met micro-omvormers, laten we het erop houden dat de betrouwbaarheid van het Enecsys product en de reactietijden van producent niet is wat ik ervan verwacht had bij aanschaf. De leverancier is wel heel coulant maar kan ook maar zoveel doen.
misschien vast plannen voor de toekomst >:)
10x 96-cell panelen, en dan 2 stringen parallel maken.
kan er 1 string op noord b.v.
Een string op noord is geen optie want aan die kant zit mijn huis. Ik zou wel die 5 Canadian Solars ook kunnen vervangen door 96-cell panelen maar volgens mij is dat kapitaalvernietiging. Ik kan ze nergens anders kwijt en op marktplaats krijg er vast ook geen beste prijs voor.

EDIT, ik zei wel dat het past, maar ik zie dat die 96-cell panelen 158cm zijn en mijn polys zijn 164, dat gaat em ook niet worden ben ik bang. meh.

[ Voor 3% gewijzigd door Thijs8472 op 18-03-2015 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 13:17:
[...]

voor mij zou het maar een 625 euro zijn wat ik aan subsidie kon krijgen.
maar dan moest ik alles bij 1 leverancier kopen met 1 bon en daar door kwam ik steeds 1000 euro duurder uit.
dus uit eindelijk een omvormer uit duiseland gekocht + panelen bij de groothandel etc..
(en wat recreatiefd met bonnetjes + btw.)
en ze mochten de subsidie ergens steken waar de zon niet schijnt, ik was goedkoper uit, lol.

mijn ouders, lol.

edit:
doet mij denken aan average folks people(Ik ga naar school want ik wil later een goed betaalde baan shizzle ipv ik wil een vak leren).dit hadden yeah sure als hadden komt is hebben te laat(over die tijd). wel gniffelen als er te verdienen valt maar idealen hoo maar.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2015 19:45 ]

Pagina: 1 ... 102 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.