Nu je het over bisol hebt zijn er mensen hier op het forum die deze panelen hebben https://www.wattco.nl/nl/...r-255-wp-trans#combineren?Snarfie31 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 12:34:
Ter compensatie van mijn 14 panelen ligging oost heb ik 2 Bisol 250 op mn garage dak geplaatst ligging zuid.
[afbeelding]
Waarom moet dat direct verbruikt worden door mezelf? Op een zonnige dag heb ik vermogen voor de buren om mij heen dus word het verbruikt, en het net minder belast.Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 03:41:
[...]
dit is dus ook de rede waarom mr kamp naar de salderingswet gaat kijken. het net werkt niet als een batterij waar je stroom instopt en vervolgens om een uur of 11 s'avonds het er weer uittrekt.als je stroom opwekt met zonnepanelen dan moet dat direct verbruikt worden op het net het is niet zo dat je het even in de wacht kan zetten.
Dus terug leveren en als opslag medium (is het niet ,zie boven) gebruiken mag niet vind je, als we er weinig voor krijgen is het ok? Of met 4 telwerken is het ook ok?beetje fail om het net als opslagmedium te zien. als je wilt weten hoe het net werkt, google is your master.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
En kolen wordt 100% CO2 neutraal bij de centrale afgeleverd zeker? Even terug naar de realiteit: alles wat we doen (zelfs ademen) veroorzaakt CO2 uitstoot. Wind en zon zijn op dit moment de energiebronnen met de laagste CO2 uitstoot die we hier kunnen toepassen, en daarvan is PV de enige die een huiseigenaar heel makkelijk kan (laten) plaatsen.Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 03:41:
[...]
maar of het 100% groen is dat betwijfel ik. Zodra wang tang long ding(die op nummer 39 woont) naar de fabriek gaat is er wellicht een brandstofmotor gebruikt.vervolgens gaan de panelen een vrachtschip/containerschip op en is het allang niet meer 100% groen.
Sorry maar deze rant slaat nergens op. Je voert nu een halve LCA ('google is your master') uit op zonnepanelen, maar zoals anderen ook opmerken geldt voor alle vormen van productie dat ze een bepaalde CO2 voetafdruk hebben. Die van zon en wind zijn over de hele levensduur verreweg het kleinst.Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 03:41:
[...]
maar of het 100% groen is dat betwijfel ik. Zodra wang tang long ding(die op nummer 39 woont) naar de fabriek gaat is er wellicht een brandstofmotor gebruikt.vervolgens gaan de panelen een vrachtschip/containerschip op en is het allang niet meer 100% groen. dan heb je nog de monteurs die het monteren en die komen vervolgens in een 2ton kg+ plofmotorbusje 130-140 scheuren over 'n bekende A weg met een co2 uitstoot oh ja ik durf te wedden boven de 200g co2 per km(wellicht dat er in de toekomst -meer- Nissan env-200 gekocht worden door pvinstallatiebedrijven). daarna denk je vrolijk vandaag 15kwh opgewekt die ik s'avonds en s'ochtends kan gebruiken maar helaas vriend die stroom is voornamelijk grijs die je gebruikt.
beetje fail om het net als opslagmedium te zien. als je wilt weten hoe het net werkt, google is your master.
En voor wat betreft het gebruiken van het net als batterij: je redeneert teveel vanuit je eigen situatie als kleinverbruiker. Het net als geheel wordt overdag verreweg het zwaarst belast en daarmee is PV opwek vaak zeer welkom. Dacht je nou echt dat ze bij de netbedrijven wakker lagen van dat particuliere gekrabbel met PV? Commerciële verbruikers, waaronder veel grootverbruikers, zijn van veel grotere invloed op vraag en aanbod gedurende de dag. Dat dit volstrekt niet op de radar van burgers staat wordt door onze regering misbruikt door vooral de burger op te laten draaien voor de NL 'energiewende'.
Ach, het gewone bedrijfspand van mijn werkgever gebruikt overdag ~150kW continue. Dat is gewoon een kantoorpand zonder zware industrie. Stuur maar op die zonne energie, we hebben nog heel wat grijs te compenseren voor de daguren.marcel3 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 10:23:
[...]
Sorry maar deze rant slaat nergens op. Je voert nu een halve LCA ('google is your master') uit op zonnepanelen, maar zoals anderen ook opmerken geldt voor alle vormen van productie dat ze een bepaalde CO2 voetafdruk hebben. Die van zon en wind zijn over de hele levensduur verreweg het kleinst.
En voor wat betreft het gebruiken van het net als batterij: je redeneert teveel vanuit je eigen situatie als kleinverbruiker. Het net als geheel wordt overdag verreweg het zwaarst belast en daarmee is PV opwek vaak zeer welkom. Dacht je nou echt dat ze bij de netbedrijven wakker lagen van dat particuliere gekrabbel met PV? Commerciële verbruikers, waaronder veel grootverbruikers, zijn van veel grotere invloed op vraag en aanbod gedurende de dag. Dat dit volstrekt niet op de radar van burgers staat wordt door onze regering misbruikt door vooral de burger op te laten draaien voor de NL 'energiewende'.
Dat vinden de netbeheerders ook wel fijn, dan hoeven ze niet elke nacht de centrales zo extreem terug te (laten) regelen. Hier een mooi voorbeeld van het engelse netwerk: https://www.youtube.com/w...lpage&v=vX0G9F42puY#t=340
ehh, ik weet niet helemaal hoe je het bedoelt, maar?
(hier is selectiviteit nodig, want wasmachine is een gebruiker dus normale regels volgen)
2. Tussen automaat: 1x16A (ik neem aan dat deze gewoon in de meterkast hangt?)
(hier is geen selectiviteit nodig, want PV is geen gebruiker.
wel voor zorgen dat de groep van de pv niet per ongeluk gebruikt kan worden voor iets anders.)
3. Zolder: 2x 16A (1x invoeding PV, 1x verbruik wasmachine)
uit eindelijk is het zo wel veiliger, want je hebt geen kabel met een 20A mogelijkheid er tussen zitten.
in mijn huis hoef ik zelfs niet een speciaal kastje er voor te gebruiken.
een uitbreiding kastje met een kookgroep is al voldoende, enige nadeel is dan dat ik niet een was kan draaien en de omvormer vervangen, maar dat vind ik niet erg.
dit is natuurlijk niet zo in ieder huis, hangt wel af van hoe je aardlek is geregeld
1. hoofdaansluiting: 1x25ACrazy- schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 23:32:
[...]
hoofdaansluiting: 1x25A
Tussen automaat: 1x20A
Zolder: 2x 16A (1x invoeding PV, 1x verbruik wasmachine.)
(hier is selectiviteit nodig, want wasmachine is een gebruiker dus normale regels volgen)
2. Tussen automaat: 1x16A (ik neem aan dat deze gewoon in de meterkast hangt?)
(hier is geen selectiviteit nodig, want PV is geen gebruiker.
wel voor zorgen dat de groep van de pv niet per ongeluk gebruikt kan worden voor iets anders.)
3. Zolder: 2x 16A (1x invoeding PV, 1x verbruik wasmachine)
uit eindelijk is het zo wel veiliger, want je hebt geen kabel met een 20A mogelijkheid er tussen zitten.
in mijn huis hoef ik zelfs niet een speciaal kastje er voor te gebruiken.
een uitbreiding kastje met een kookgroep is al voldoende, enige nadeel is dan dat ik niet een was kan draaien en de omvormer vervangen, maar dat vind ik niet erg.
dit is natuurlijk niet zo in ieder huis, hangt wel af van hoe je aardlek is geregeld
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Met 1x 25A hoofdaandlsuiting zit je inderdaad op 1x16 in je meterkast.
Selectiviteit is noodzakelijk (NEN1010) ook met PV! Ongeacht verbruik of invoeding
Ga je de "een wasmachinegroep" situatie creëren, dan geldt bovenstaande zoals ik voorstel. en dan zie je dat je met een enkele 25A invoeding in de problemen komt. Plaats je daar 20A tussen, is het keiharde afkeur bij een inspectie.
En nogmaals.. je wasmachine moet 16A aardlek zijn.
Selectiviteit is noodzakelijk (NEN1010) ook met PV! Ongeacht verbruik of invoeding
Ga je de "een wasmachinegroep" situatie creëren, dan geldt bovenstaande zoals ik voorstel. en dan zie je dat je met een enkele 25A invoeding in de problemen komt. Plaats je daar 20A tussen, is het keiharde afkeur bij een inspectie.
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Ben een beetje aan het kijken wat de mogelijkheden zijn voor op ons dakkapel.
Ik kan er denk ik 4 panelen (1,65mx1m) in landscape op kwijt bij een kleine hoek, dacht aan ca 10-15 graden.
Oriëntatie is Z-O, 145 graden.
Maar wat zijn nu geschikte omvormers voor 4 panelen?
Het aanbod omvormers van ca 1000 watt is niet zo groot, of zie ik dat verkeerd?
Ik wil het setje een beetje low cost houden ivm de bekende WAF.
4 panelen tweedehands is niet zo'n probleem.
Maar een relatief goedkope omvormer?!
Ik kan er denk ik 4 panelen (1,65mx1m) in landscape op kwijt bij een kleine hoek, dacht aan ca 10-15 graden.
Oriëntatie is Z-O, 145 graden.
Ik wil het setje een beetje low cost houden ivm de bekende WAF.
4 panelen tweedehands is niet zo'n probleem.
Maar een relatief goedkope omvormer?!
[ Voor 9% gewijzigd door MieJuul op 14-03-2015 12:23 ]
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Zelf geen PV, neem ik aan?
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Growatt 1000s voor +/- €340 https://www.google.nl/#q=Growatt+1000sMieJuul schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 12:20:
Omnik 1.0K TL WiFi voor +/- €380 https://www.google.nl/#q=omnik+1.0k
Hosola 1000TL WiFi voor +/- €399 https://www.google.nl/#q=hosola+1000tl
APS 500 micro voor +/- €235 https://www.google.nl/#q=aps+micro+500
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
precies wat je nu zegt, moet je juist de selectiviteit niet volgen.Crazy- schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 12:18:
Met 1x 25A hoofdaandlsuiting zit je inderdaad op 1x16 in je meterkast.
het maakt de situatie allen maar onveiliger.
(alles blijft wel binnen de gestelde normen welke methode je ook hanteert in dit geval
wat kan er fout gaan?
1.wasmachiene brand door en trekt meer als 16A en de zon schijnt je omvormer werkt volop.
de 16A groep op zolder zal over gaan en de wasmachine groep af sluiten.
(is er geen zon, dan gaat de groep in de meter kast om of die op zolder.
met een 20A in de meter kast word het zeker de zolder als eerst.)
2. omvormer gaat in eens gebruiken omdat hij door brand en de wasmachine draait(ik ga uit van een standaard +/-10A wasmachine).
met een 20A groep in de meter kast gaat die pas over als de omvormer meer als 10A gaat gebruiken.
terwijl je met een 16A groep hij al stopt met 6A gebruik.
zodoende is het een stuk beter om juist geen selectiviteit te gebruiken op die plek.
(in dit voorbeeld kan een 20A groep en een 16A groep, maar dit kan nog wel een stapje verder gevoerd worden als nodig en dan maakt het wel uit.)
3. de kabel word door boord, door een idioot met een boormachine (die lopen er genoeg rond)
met 20A groep is het wel wat gevaarlijker als met een 16A (als of dit uit maak, pijn doet het toch
de nem1010 norm is goed en moet gevolgd worden.
maar wat jij zegt is geen nem1010, maar de versimpelde uitleg met versimpelde voorbeelden.
en daar in word geen rekening gehouden met invoeren van stroom op meerdere punten.
als je wil nem1010'en moet je het doen met de norm en niet met de voorbeelden.
deze situatie kan ook als iemand zou willen:
hoofdaansluiting: 1x35A
Zolder: 1x 16A wasmachine + 1x20A invoeding PV.
(vind ik geen slim plan om te doen, niet vanwege de aansluitings-methode, maar met een 20A omvormer kun je beter niet te lui zijn en gewoon beter een aparte kabel trekken.
bedenk ook dat je waarschijnlijk nu een dikkere buis + kabel nodig hebt, dus vergeet de wasmachine aansluiting maar, die heeft dat niet.
zoizo een aparte kabel naar de meterkast + eigen groep is het simpelst en kan het minste mee mis gaan.)
[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 14-03-2015 13:20 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Stel je hebt een 1 fase aansluiting van 35A.
Vervolgens heb je een kleine groep zonnepanelen met een vermogen van pak 'em beet 7A afgezekerd op 16A in de meterkast. Daarnaast wil je een grote grote groep zonnepanelen afzekeren op 20A.
Dan zou in theorie 35A + 7A + 20A door je meterkast kunnen lopen? Dan heb je aan 6mm2 installatiedraad in de meterkast niet meer genoeg, klopt dat?
Vervolgens heb je een kleine groep zonnepanelen met een vermogen van pak 'em beet 7A afgezekerd op 16A in de meterkast. Daarnaast wil je een grote grote groep zonnepanelen afzekeren op 20A.
Dan zou in theorie 35A + 7A + 20A door je meterkast kunnen lopen? Dan heb je aan 6mm2 installatiedraad in de meterkast niet meer genoeg, klopt dat?
Grootste probleem met selectiviteit is dat de rekenregeltjes/ezelsbruggetjes als norm worden gezien, terwijl je gewoon de uitschakelkarakteristieken over elkaar moet leggen om te bepalen of een combinatie van zekeringen selectief is of niet.
Verder is het natuurlijk de vraag hoe nuttig selectiviteit is in geval van een onderverdelertje op een paar meter afstand van de voorliggende zekering, als dat gewoon een automaat is die in de meterkast zit. Selectiviteit binnen je eigen installatie, das leuk voor grote panden, maar voor een woning. Lekker boeiend welke automaat er als eerste uitklapt.
Zolang het je hoofdzekering maar niet is, das erg lastig
(even los van de vraag hoe het allemaal nou precies in de NEN 1010 staat, want niemand van degenen die commentaar heeft op 'logisch nadenken' en direct gaat gooien met termen als 'prutsers' heeft de ballen om de betreffende delen van de NEN 1010 te quoten.)
Verder is het natuurlijk de vraag hoe nuttig selectiviteit is in geval van een onderverdelertje op een paar meter afstand van de voorliggende zekering, als dat gewoon een automaat is die in de meterkast zit. Selectiviteit binnen je eigen installatie, das leuk voor grote panden, maar voor een woning. Lekker boeiend welke automaat er als eerste uitklapt.
Zolang het je hoofdzekering maar niet is, das erg lastig
(even los van de vraag hoe het allemaal nou precies in de NEN 1010 staat, want niemand van degenen die commentaar heeft op 'logisch nadenken' en direct gaat gooien met termen als 'prutsers' heeft de ballen om de betreffende delen van de NEN 1010 te quoten.)
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
35A is het maximale wat door je meterkast kan, want anders springt je hoofdzekering.
Wat bedoel je met door je meterkast?
Van je PV-panelen door hun zekering naar de hoofdzekering het net op?
Dan, als je stroom opwekt dan gaat er stroom richting je meter kast en dan naar je locale verbruikers. kom je tekort dan komt dat benodigde restant vanuit het net.
Dus om de maximale aan te geven;
er gaat van je PV- panelen max 27A het net op als je zelf nul gebruikt.
vanuit het net komt er max 35A binnen.
6mm2 oke
Bedoel je de aders tussen de diverse zekeringen en de hoofdzekering? Het enige waar je voor moet zorgen is dat je bedrading achter je stoppen dik genoeg zijn. Zou je 6 x een 10A kachels hebben draaien, en je PV panelen wekken hun maximale op, dan dat vereist 10mm2 ( max 63A). Echter bij het eerste beste wolkje spring je hoofd zekering omdat dan de volle mep via het net moet komen. Maar wanneer gaat dat, de volle mep gebruiken gebeuren?
Wat bedoel je met door je meterkast?
Van je PV-panelen door hun zekering naar de hoofdzekering het net op?
Dan, als je stroom opwekt dan gaat er stroom richting je meter kast en dan naar je locale verbruikers. kom je tekort dan komt dat benodigde restant vanuit het net.
Dus om de maximale aan te geven;
er gaat van je PV- panelen max 27A het net op als je zelf nul gebruikt.
vanuit het net komt er max 35A binnen.
6mm2 oke
Bedoel je de aders tussen de diverse zekeringen en de hoofdzekering? Het enige waar je voor moet zorgen is dat je bedrading achter je stoppen dik genoeg zijn. Zou je 6 x een 10A kachels hebben draaien, en je PV panelen wekken hun maximale op, dan dat vereist 10mm2 ( max 63A). Echter bij het eerste beste wolkje spring je hoofd zekering omdat dan de volle mep via het net moet komen. Maar wanneer gaat dat, de volle mep gebruiken gebeuren?
Nee... stel jij hebt 20A opwek.
En je kunt 35A uit het net halen.
Dan kun je met je verbruikers in totaal 55A trekken zonder dat je hoofdzekering klapt.
(moet je je best doen, maar met 4 verbruikersgroepen van 16A kan dat al)
Afhankelijk van de wijze van aansluiten in de meterkast kan er in het gedeelte tussen de hoofdzekering en de groepen dus een stroom van 55A lopen.
Maar je zegt het zelf al, daar moet je erg je best voor doen.
Ben wel benieuwd wat daar de regels voor zijn.
(ik heb zomaar het idee dat de meeste NEN 1010 'kenners' eigenlijk niet zo goed weten wat de NEN 1010 nou allemaal precies zegt over bepaalde situaties, en ze alleen ezelsbruggetjes kennen, en die dan ook toepassen op iedere situatie)
Dan kun je met je verbruikers in totaal 55A trekken zonder dat je hoofdzekering klapt.
Afhankelijk van de wijze van aansluiten in de meterkast kan er in het gedeelte tussen de hoofdzekering en de groepen dus een stroom van 55A lopen.
(ik heb zomaar het idee dat de meeste NEN 1010 'kenners' eigenlijk niet zo goed weten wat de NEN 1010 nou allemaal precies zegt over bepaalde situaties, en ze alleen ezelsbruggetjes kennen, en die dan ook toepassen op iedere situatie)
[ Voor 31% gewijzigd door NovapaX op 14-03-2015 14:29 ]
Sparql TV wiki
Waarom dan? Je kan prima een 20A automaat op een 2,5 mm2 kabel zetten? Die 2,5 mm2 kabel is wat er waarschijnlijk al ligt voor de wasmachine/migjes schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 12:51:
[...]
deze situatie kan ook als iemand zou willen:
hoofdaansluiting: 1x35A
Zolder: 1x 16A wasmachine + 1x20A invoeding PV.
(vind ik geen slim plan om te doen, niet vanwege de aansluitings-methode, maar met een 20A omvormer kun je beter niet te lui zijn en gewoon beter een aparte kabel trekken.![]()
bedenk ook dat je waarschijnlijk nu een dikkere buis + kabel nodig hebt, dus vergeet de wasmachine aansluiting maar, die heeft dat niet.
zoizo een aparte kabel naar de meterkast + eigen groep is het simpelst en kan het minste mee mis gaan.)
Zeker is dat sowieso niet, tenminste bij kortsluiting. Dan is het vrij willekeurig welke er als eerste uitligt, of misschien allebei.met een 20A in de meter kast word het zeker de zolder als eerst.)
Verwijderd
de meeste mensen zijn aan het werk overdag, de piekverbruiken is op het moment dat de zon net opkomt en de zon net ondergaat in herfst/winter/begin lente maanden is er veel minder zon dan in de zomer.Rol-Co schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 07:58:
[...]
Waarom moet dat direct verbruikt worden door mezelf? Op een zonnige dag heb ik vermogen voor de buren om mij heen dus word het verbruikt, en het net minder belast.
[...]
Dus terug leveren en als opslag medium (is het niet ,zie boven) gebruiken mag niet vind je, als we er weinig voor krijgen is het ok? Of met 4 telwerken is het ook ok?
maar even terugkomend op de situatie er werd geschetst dat je het net als opslagmedium gebruikt kan worden.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2015 14:56 ]
Dat is nog helemaal niet aan de orde, ik ben de enige met panelen op het dak in een rij van 10 huizen, ik durf wel met zekerheid te stellen dat het continue verbruik al hoger ligt dan mijn totale maximum pv vermogen.Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 14:51:
[...]
de meeste mensen zijn aan het werk overdag, de piekverbruiken is op het moment dat de zon net opkomt en de zon net ondergaat in herfst/winter/begin lente maanden is er veel minder zon dan in de zomer.
maar even terugkomend op de situatie er werd geschetst dat je het net als opslagmedium gebruikt kan worden.
Dus met andere woorden, dit blok verbruikt al mijn overstroom dus hoeft de netbeheerder minder te transporteren, pieken heeft niets van doen, die heb je met een wasmachine of oven ook, zeker op 10 huizen.
Voor een netbeheerder zijn dat ook maar lichte verhogingen ipv pieken.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Verwijderd
en hoe weet je dat de mensen niet via verschillende coöperaties hun stroom krijgen zoals de windcentrale?Rol-Co schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 17:31:
[...]
Dat is nog helemaal niet aan de orde, ik ben de enige met panelen op het dak in een rij van 10 huizen, ik durf wel met zekerheid te stellen dat het continue verbruik al hoger ligt dan mijn totale maximum pv vermogen.
Dus met andere woorden, dit blok verbruikt al mijn overstroom dus hoeft de netbeheerder minder te transporteren, pieken heeft niets van doen, die heb je met een wasmachine of oven ook, zeker op 10 huizen.
Voor een netbeheerder zijn dat ook maar lichte verhogingen ipv pieken.
Sorry hoor, maar ik kwam even niet bij van het lachenVerwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 17:46:
[...]
en hoe weet je dat de mensen niet via verschillende coöperaties hun stroom krijgen zoals de windcentrale of groengasdelen bij qurrent bijv.?
Krijg jij bij overstappen van energieleverancier geen nieuwe aansluiting dan?
Ik hoop dat ze nog eens een stroom-firewall uitvinden, die alleen de stroom van een bepaalde leverancier doorlaat. Dan kan alles gewoon over dezelfde stroomdraden. Dat scheelt zoveel graafwerk.
En dan het liefst met VPN functie, zodat je de stroom die je over hebt naar je ouders kunt sturen. Of thuis stroom van de zaak kunt krijgen.
Ik hoop dat ze nog eens een stroom-firewall uitvinden, die alleen de stroom van een bepaalde leverancier doorlaat. Dan kan alles gewoon over dezelfde stroomdraden. Dat scheelt zoveel graafwerk.
En dan het liefst met VPN functie, zodat je de stroom die je over hebt naar je ouders kunt sturen. Of thuis stroom van de zaak kunt krijgen.
Sparql TV wiki
Dit bedoel ik inderdaad, de boel tussen de hoofschakelaar en aardlekschakelaars zijn bedraad met 6mm2. Maar stel dat ik 20A extra aan vermogen via zonnepanelen ga plaatsen, vraag ik me dus sterk af of 6mm2 nog voldoende is.NovapaX schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 14:27:
Nee... stel jij hebt 20A opwek.
Jongens deze discussie gaat helemaal de verkeerde kant op. De toon/sfeer is niet goed meer.
Terug naar het onderwerp!
Terug naar het onderwerp!
Wijkt t af van het onderwerp? mi niet...
Lief zijn is wel goed uiteraard! :-)
@migjes ik sta op t punt te vertrekken maar je krijgt nog antwoord
inclusief verwijzingen..
Check ff nen1010:712 (pv afdeling) & NEN EN 64226 (pv inspectie en oplevering) goed leesvoer
Lief zijn is wel goed uiteraard! :-)
@migjes ik sta op t punt te vertrekken maar je krijgt nog antwoord
Check ff nen1010:712 (pv afdeling) & NEN EN 64226 (pv inspectie en oplevering) goed leesvoer
[ Voor 8% gewijzigd door Crazy- op 14-03-2015 19:14 ]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Nee hoor... gaat prima hier!
Zo gaat het altijd als het over de NEN 1010 gaat
Dat onding had allang publiekelijk (of in ieder geval tegen een redelijke vergoeding) beschikbaar moeten zijn. Dan waren we van een hoop gebakkelei af, en was de enige keuze nog: wel volgens de norm of niet volgens de norm. Dat mag je zelf dan uitzoeken.
Nu kun je als DHZ-er redelijkerwijs niet eens weten wat de norm is.
Zo gaat het altijd als het over de NEN 1010 gaat
Dat onding had allang publiekelijk (of in ieder geval tegen een redelijke vergoeding) beschikbaar moeten zijn. Dan waren we van een hoop gebakkelei af, en was de enige keuze nog: wel volgens de norm of niet volgens de norm. Dat mag je zelf dan uitzoeken.
Nu kun je als DHZ-er redelijkerwijs niet eens weten wat de norm is.
Sparql TV wiki
De NEN norn waar je met pv maar 500 watt op een bestaande groep mag invoeden en met een hr ketel met wkk 1000 watt mag invoeden 
Dezelfde norm waar ik een warmtepomp droger en een a++ wasmachine niet op één groep mag ontsluiten
Dezelfde norm waar ik een warmtepomp droger en een a++ wasmachine niet op één groep mag ontsluiten
[ Voor 31% gewijzigd door revolution-nl op 14-03-2015 19:36 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Begrijp ik hieruit dat je makkelijk op een wasmaschine groep een 2e wcd kunt maken en daar lekker de 1000Wp aan PV panelen op kan aansluiten??revolution-nl schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 19:34:
De NEN norn waar je met pv maar 500 watt op een bestaande groep mag invoeden en met een hr ketel met wkk 1000 watt mag invoeden
Mijn schoonvader heeft i.i.g wel 2 Soladin 600 op 1 groep via 2 WCD's lopen.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Volgens de norm mag het niet en verzekeringstechnisch kan je gezeur krijgen bij brand.paulv1973 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 19:40:
[...]
Begrijp ik hieruit dat je makkelijk op een wasmaschine groep een 2e wcd kunt maken en daar lekker de 1000Wp aan PV panelen op kan aansluiten??
![]()
Mijn schoonvader heeft i.i.g wel 2 Soladin 600 op 1 groep via 2 WCD's lopen.
Als jij een A+++ wasmachine heb zou je er best mee weg kunnen komen.
Onze wasmachine en droger doen het ook prima op één groep maar volgens de regeltjes uit het jaar kruik mag niet.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
De elektricien welke in onze nieuwbouwwoning de WCD's etc geplaatst heeft, heeft op zowel de wasmachine als droger groep een dubbele WCD geplaatst.paulv1973 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 19:40:
Begrijp ik hieruit dat je makkelijk op een wasmaschine groep een 2e wcd kunt maken en daar lekker de 1000Wp aan PV panelen op kan aansluiten??
1000Wp op een Steca 500 mag je inderdaad gewoon aansluiten op een bestaande WCD/groep
Volgens mij zit bij mij ook de wasmachine, droger en een koelkast op 1 groep.
Daarbij nog verschillende wcd's. Maar die worden zelden gebruikt.
Heeft nog nooit problemen gegeven.
Tussen 2 haakjes... Was al zo voordat ik het huis kocht.
Tussen 2 haakjes... Was al zo voordat ik het huis kocht.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Volgens mij kan je aan de kleur zien wat voor stroom je krijgt, groene stroom is groen, kolenstroom is grijs.NovapaX schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 19:08:
Krijg jij bij overstappen van energieleverancier geen nieuwe aansluiting dan?
Ik ben er alleen nog niet achter hoe je de kleur kan zien
Hier...
Hier bekennen ze kleur.. Grijs en groen. Totdat je er geel van ziet.
http://www.nu.nl/economie...stroom-wordt-misleid.html
Hier bekennen ze kleur.. Grijs en groen. Totdat je er geel van ziet.
http://www.nu.nl/economie...stroom-wordt-misleid.html
Ik denk dat het pas problemen geeft als je de pech hebt dat alles tegelijk vol vermogen vraagt.paulv1973 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 20:34:
Volgens mij zit bij mij ook de wasmachine, droger en een koelkast op 1 groep.
Ik heb 3x 25a hoofdzekeringen = 3x 5750W = 17250W
Als verbruikers:
- 5 pits inductie kookplaat 10800W
- vaatwasser
- wasmachine
- droger
- airco
- combi magnetron
- inbouw koffie
Alles is 16A afgezekerd en alles kan gewoon tegelijk aan zonder dat er een hoofdzekering uit ploft. In de praktijk zal het puur toeval zijn dat alles tegelijk maximaal vermogen vraagt.
Ik hoor het aan het geluid wat de boormachine maaktdrielp schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 20:40:
Volgens mij kan je aan de kleur zien wat voor stroom je krijgt, groene stroom is groen, kolenstroom is grijs.
http://youtu.be/X9gxI9b3bqU
Ik heb het wel gehad dat de hoofdzekering van 25A eraan ging.
wasmachine, droger, oven, electrisch koken en toen de waterkoker erbij ging was het over...
Nieuwe zekering zat er redelijk vlug in. De monteur kon echter na 10minuten weer terugkomen voor de 2e hoofdzekering te vervangen. Hij stelde toen voor een 35A te plaatsen. Koste niets extra.
Dus gedaan.
Deze monteur heeft ook even gemeten hoeveel stroom er liep bij gebruik van de bovenstaande verbruikers. Zijn metertje gaf welgeteld 52A aan...
Advies was toen... 3x25A aanleggen.
Tot op heden geen problemen meer gehad met mijn 35A hoofdzekering.
Moet wel zeggen dat nu niet alles meer tegelijk aangaat.
wasmachine, droger, oven, electrisch koken en toen de waterkoker erbij ging was het over...
Nieuwe zekering zat er redelijk vlug in. De monteur kon echter na 10minuten weer terugkomen voor de 2e hoofdzekering te vervangen. Hij stelde toen voor een 35A te plaatsen. Koste niets extra.
Dus gedaan.
Deze monteur heeft ook even gemeten hoeveel stroom er liep bij gebruik van de bovenstaande verbruikers. Zijn metertje gaf welgeteld 52A aan...
Advies was toen... 3x25A aanleggen.
Tot op heden geen problemen meer gehad met mijn 35A hoofdzekering.
Moet wel zeggen dat nu niet alles meer tegelijk aangaat.
[ Voor 15% gewijzigd door paulv1973 op 14-03-2015 20:53 ]
52A
Als hier de hoofdzekering ploft hoef ik niet bellen, alleen even het schakelaartje van de betreffende installatie automaat op I zetten
Mijn hoofdzekeringetje (smeltzekering) zit achter een verzegeld dekseltje...MichielFRL schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 20:55:
[...]
52A![]()
Als hier de hoofdzekering ploft hoef ik niet bellen, alleen even het schakelaartje van de betreffende installatie automaat op I zetten
Zo ging dat vroeger. Zal ze wel teveel gedoe zijn geweest om steeds voor te komen rijden om er een nieuwe in te draaien.paulv1973 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 20:56:
Mijn hoofdzekeringetje (smeltzekering) zit achter een verzegeld dekseltje...
Daarom zullen ze nu ook wel voorrij kosten in rekening brengen vanaf 35A.MichielFRL schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 21:00:
[...]
Zo ging dat vroeger. Zal ze wel teveel gedoe zijn geweest om steeds voor te komen rijden om er een nieuwe in te draaien.
25A is nog steeds gratis!!??
Verwijderd
het ging erom dat iemand die geen panelen heeft evengoed stroom extern(www.windecentrale.nl, verschillende crowdfunding actie's) kan opwekken, zo heeft mijn buurman zonnepanelen en ik niet. toch wek ik meer stroom op dan hem. maar voor het ''zicht'' niet.drielp schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 20:40:
[...]
Volgens mij kan je aan de kleur zien wat voor stroom je krijgt, groene stroom is groen, kolenstroom is grijs.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2015 02:40 ]
Verwijderd
nee, maar ik heb op dit moment 3000 kwh per jaar(en ja ook s'nachts) wat ik genereer met certificaten/aandelen ong iets meer dan wat jij op je dak hebt liggen drielp. omdat er toen een verhuizing voor de deur stond heb ik geen zonnepanelen gekocht ivm( geen dak op het zuiden, demonteren en weer monteren en een sneaky boom tussen 11 en 2 op een bepaald stuk van het dak. nu met de nieuwe situatie met een dak op zzw. In een gebied waar 1000+kwh per kwp gehaald kan worden zal er een grote carport met panelen(als dak) komen en op het dak zelf(ong 5kwhp total)
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2015 21:54 ]
Verwijderd
Touché , hier boven lezen. Anyways ontopic weer. iemand die glas-glas panelen heeft? en zo ja welke montage heb je gebruiktVerwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 21:33:
nee dat doe je niet
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2015 21:58 ]
Verwijderd
jij ging offtopic hoor met je groenwas certificaten, zonnegrond is postcoderoos, dus geen referentie voor je.
Je bedoeld deze?Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 21:42:
[...]
hier boven lezen, anyways ontopic weer. iemand die glas-glas panelen heeft?
Verwijderd
nee maar wel de windcentrale, zonnegrond was als voorbeeld. ik kan er zo een stuk of 10 op noemen. het was meer om een idee te geven dat als iemand niks op zijn dak heeft het niet wil zeggen zijn stroom niet extern word opgewekt.Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 22:01:
jij ging offtopic hoor met je groenwas certificaten, zonnegrond is postcoderoos, dus geen referentie voor je.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2015 02:39 ]
Verwijderd
Ja idd zoiets of waar een deel licht door kan https://www.google.nl/sea...IDQ&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ. ik zie maar weinig mensen die zulke zonnepanelen hebben.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2015 22:23 ]
Denk aan prijs, minder opbrengst per m2 en beperkte dakoppervlakte van woonhuizen. En waarom zou je deze panelen op je dag/carport/schuur plaatsen. Als dak voor een serre kan het wel....Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 22:19:
[...]
Ja idd zoiets of waar een deel licht door kan https://www.google.nl/sea...IDQ&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ. ik zie maar weinig mensen met die dingen hebben.
idd, dat mag en kan. Kijk hier even naar Lord Anubis in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"paulv1973 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 19:40:
[...]
of
Lord Anubis in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"
ik snap wat je bedoelt (en doe maar rustig aan, geduld zat.)Crazy- schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 19:14:
@migjes ik sta op t punt te vertrekken maar je krijgt nog antwoordinclusief verwijzingen..
alleen de regels zeggen zo moet het.
maar het kan ook anders en dan is het net iets veiliger.
de regels geven de max aan die kan, maar je mag gerust de selectiviteit in de onderverdeling opofferen voor nog meer veiligheid. (letop met dit voorbeeld en situatie)
in principe heb je een punt.GioStyle schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 19:12:
[...]
Dit bedoel ik inderdaad, de boel tussen de hoofschakelaar en aardlekschakelaars zijn bedraad met 6mm2. Maar stel dat ik 20A extra aan vermogen via zonnepanelen ga plaatsen, vraag ik me dus sterk af of 6mm2 nog voldoende is.
maar als het fout gaat gaat het eigenlijk ook een fout als je geen pv hebt.(maar dan wel op een andere plek als de kabel
je trekt dan eigenlijk meer stroom als je hoofd aansluiting aan kan.
en die fout moet je oplossen niet de pv aansluiting.
of dit echt fout gaat
denk echt niet dat je dat zomaar voor elkaar krijgt, maar onmogelijk is het niet.
of dit verstandig is om te doen is een andere vraag.
met 27A levering aan het net met PV, dat geeft zoveel opbrengst dat het best lastig word om dat ook weer terug te trekken uit het net met maar een 35A hoofd groep.
als ik naar mijn eigen gebruik profiel kijk, dan heb een probleem om het weer te gebruiken.
mijn PV levert vrij rustig en voorspelbaar aan het net, maar mijn gebruik schiet alle kanten op.
vooral de oven + frietpan die maken gebruiken van 24A. en dan heb ik op die momenten ook nog 1 of 2A aan andere apparatuur aan staan en dan heb ik amper ruimte over voor een wasmachine en eigenlijk wil ik er ook nog een warmte pomp bij en elektrisch koken.
als je dit soort dingen wil doen, moet je er ook aan denken dat je het weer gebruikt en dat moet net zo verdeelden als je pv.
en dat geeft mij meer problemen als het invoeren met pv
(eigenlijk is de oplossing niet echt heel moeilijk.
ben er een tijdje aan het puzzelen hier op, maar is iets wat ik vooruitgeschoven heb en pas weer naar kijk als ik het schuurdak ga doen.
er voor zorgen dat je huis nooit meer kan trekken als je meter kast aan kan. b.v.:
je hebt 1x35A hoofdgroep + 27A levering.
je zou na de hoofdschakelaar 2 groepen kunnen aan sluiten.
1x 40A C voor het huis en dan verder splitsen over de groepen.
1x32A C voor de levering en dan verder splitsen. (of meteen 1x16A+1x20A maar net wat je nodig hebt voor je situatie, maar denk ook aan de als
of een iets andere variant hier op, dit is maar een voorbeeld van het idee
eigenlijk wil je de zelfde zekering als je hoofdgroep gewoon nog 1x in je meter kast.)
Hm toch even een clickfit vraagje. Vorig jaar 14 panelen op mn pannedak geplaatst. Nu zie ik dat op de tweede rij (portrait panelen) het derde en vierde paneel van links enige speling zit. Als ik er een schoonmaak borstel over heen haal aan zo'n lange steel (pakweg 1 kilo) dan gaan die panelen iets heen en weer (van boven naar beneden). Andere panelen die ik kan vasthouden zitten namelijk rotsvast geen beweging in te krijgen. Ook zie je nu van de grond dat die panelen iets naar boven komen. Is dit speling of gewoon een dak (stel)haak die niet goed vast zit. Mogelijk dakpan kapot. Heeft iemand van jullie ook zo'n ervaring.
[ Voor 14% gewijzigd door Snarfie31 op 15-03-2015 11:51 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Thuis heb ik 3x25A hoofdaansluiting, een 20A automaat (3p+n) met 5x4mm2 naar een onderverdeler waarin allerlei 16A automaten hangen. Niet selectief, maar de laatste keer dat ik keek was selectiviteit geen verplichting volgens NEN-1010.
Dre, kom er maar in.
Dre, kom er maar in.
Nog meer voer, µWKK en de "nieuwe" nen regels.
http://www.wijhebbenzon.n...-wandcontactdoos?start=42
Er zijn er ook al die een µWKK daadwerkelijk hebben bemeten.
http://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=39&t=4698
Ik vind de NEN normen wel
sinds die hier tersprake zijn gekomen
is dit hier geen stoffig saai forum meer.
http://www.wijhebbenzon.n...-wandcontactdoos?start=42
Er zijn er ook al die een µWKK daadwerkelijk hebben bemeten.
http://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=39&t=4698
Ik vind de NEN normen wel
is dit hier geen stoffig saai forum meer.
selectiviteit is gewoon handig, maar niet verplicht.hansdegit schreef op zondag 15 maart 2015 @ 12:03:
Thuis heb ik 3x25A hoofdaansluiting, een 20A automaat (3p+n) met 5x4mm2 naar een onderverdeler waarin allerlei 16A automaten hangen. Niet selectief, maar de laatste keer dat ik keek was selectiviteit geen verplichting volgens NEN-1010.
het word alleen niet echt begrepen door mensen.
b.v.: 1x25A hoofd kun je makkelijk 1x25A groep aan hangen.
geen probleem en netjes volgens de norm.
is wel erg onzinnig, want niemand wil maar 1 groep. (en eigenlijk moeten dan alle kabels in huis minimaal 2,5mm2 zijn, ook de net snoertjes van de lampen b.v.)
in een normaal huis heeft men liever een paar 16A groepen.
en dan doe je 1x25A splitsen naar 4x16A(64A) b.v.
en daar is de selectiviteit voor.
het is om er voor te zorgen dat je meerdere groepen met meer A als de voorliggende groep nog kunt gebruiken binnen veilige grenzen. (de bedoeling is dat je meer A aan apparaten in huis hebt, maar niet alles tegelijk gebruikt)
maar zodra je dat niet doet door bijvoorbeeld een groep te maken om terug te voeden met pv.
dan kun je de regel niet omdraaien.
(je kunt hem wel omdraaien, maar dat is eigenlijk niet nodig en niet per definitie veiliger.)
jij zou b.v bij de hoofdaansluiting 3x25A kunnen hebben.
en in de verdeelkast 3x25A met 12x16A kunnen hangen.
enige nadeel is dat je bij de hoofd aansluiting dan geen enkele groep hebt, die moet dan weer van de verdeel kast terug komen.
maar je bent dan nog steeds selectief.
als je dan bij de hoofdaansluiting 2x 3x25A ophangt.
1x voor het huis en 1x voor de pv, dan ben je nog steeds selectief.
(ik zou het niet doen, want je levert dan meer stroom dan dat je ooit op kunt krijgen.
je kunt dan een 20kWp op dak hangen.
en ik kan mij ook goed voorstellen dat je dit beter met de netbeheerder moet overleggen.
het net in je omgeving heeft ook iets van selectiviteit en niet overal is er misschien de ruimte voor.)
[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 15-03-2015 13:35 ]
incorrect.
Selectiviteit is er (volgens mij) alleen maar voor om te zorgen dat de zekering/automaat het dichtst bij de verbruiker/opwekker als eerste uitschakelt bij een fout in het circuit.
Zie bijvoorbeeld op pagina 3 hier: http://www.schleifenbauer...26_0_NL_WP_zekeringen.pdf
of hier:
http://vaktechniek.et-installateur.nl/selectiviteit.html
of hier:
https://books.google.nl/b...t%20smeltpatronen&f=false
Daarom is de uitschakelkarakteristiek ook van belang.
Maar daar komt ook de 1,6 regel vandaan, die dus alleen maar van toepassing is bij gebruik van smeltpatronen, en niet bij installatieautomaten.
Dan nog staat bij mij de vraag open in hoeverre selectiviteit verplicht is. Wie kan daarover uitsluitsel geven? (met quote van de NEN 1010)
Selectiviteit is er (volgens mij) alleen maar voor om te zorgen dat de zekering/automaat het dichtst bij de verbruiker/opwekker als eerste uitschakelt bij een fout in het circuit.
Zie bijvoorbeeld op pagina 3 hier: http://www.schleifenbauer...26_0_NL_WP_zekeringen.pdf
of hier:
http://vaktechniek.et-installateur.nl/selectiviteit.html
of hier:
https://books.google.nl/b...t%20smeltpatronen&f=false
Daarom is de uitschakelkarakteristiek ook van belang.
Maar daar komt ook de 1,6 regel vandaan, die dus alleen maar van toepassing is bij gebruik van smeltpatronen, en niet bij installatieautomaten.
Dan nog staat bij mij de vraag open in hoeverre selectiviteit verplicht is. Wie kan daarover uitsluitsel geven? (met quote van de NEN 1010)
[ Voor 21% gewijzigd door NovapaX op 15-03-2015 16:30 ]
Sparql TV wiki
En nu weer even terug naar PV:
Ik heb me een tijdje verlekkerd aan mooie Solar Frontiers, maar ben toch nog eens even rond gaan kijken en dan met name op basis van de prijs.
Ik wil normaliter graag het mooiste en het nieuwste hebben, maar misschien moet ik toch eens voor de voordeligere optie gaan.
Ik heb zomaar het gevoel dat ik met 12 x deze: http://www.solarchamp.eu/...zonnepaneel-240-wp-1.html
en 1 x deze: http://www.solar-trading....Delta-3300W-omvormer.html
op flatfix fusion oost-west een bijzonder voordelige installatie kan neerleggen.
kom nu uit op iets onder de 1,00 per Wp inclusief ca. €150 willekeurig installatiemateriaal.
De vraag is natuurlijk wel of dit werkt met deze vrij oude omvormer. Ben bang dat wanneer ik het in 1 string leg er teveel verliezen optreden.
Maar welke omvormer dan wel voor 12 panelen (60cell mono) waarbij er 6 op oost en 6 op west liggen?
Wie kan mij alsnog overtuigen om (te) veel geld uit te geven?
Ik heb me een tijdje verlekkerd aan mooie Solar Frontiers, maar ben toch nog eens even rond gaan kijken en dan met name op basis van de prijs.
Ik wil normaliter graag het mooiste en het nieuwste hebben, maar misschien moet ik toch eens voor de voordeligere optie gaan.
Ik heb zomaar het gevoel dat ik met 12 x deze: http://www.solarchamp.eu/...zonnepaneel-240-wp-1.html
op flatfix fusion oost-west een bijzonder voordelige installatie kan neerleggen.
kom nu uit op iets onder de 1,00 per Wp inclusief ca. €150 willekeurig installatiemateriaal.
De vraag is natuurlijk wel of dit werkt met deze vrij oude omvormer. Ben bang dat wanneer ik het in 1 string leg er teveel verliezen optreden.
Maar welke omvormer dan wel voor 12 panelen (60cell mono) waarbij er 6 op oost en 6 op west liggen?
[ Voor 25% gewijzigd door NovapaX op 15-03-2015 17:29 ]
Sparql TV wiki
Prima setje en die Delta Solivia 3.3 G3 is ook uitgerust met standaard mppt sweep, wie doet je wat.NovapaX schreef op zondag 15 maart 2015 @ 16:58:
En nu weer even terug naar PV:
Is niet de Delta Solivia 3.3 G3 maar de 3.3 SI.PClop schreef op zondag 15 maart 2015 @ 17:40:
[...]
Prima setje en die Delta Solivia 3.3 G3 is ook uitgerust met standaard mppt sweep, wie doet je wat.
En maar 2 jaar garantie (volgens datasheet 10 jaar)
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Met dit soort installaties ga ik niet hobby-en. Voorlopig laat ik hem uit en bezin mij op een alternatiefPClop schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 15:15:
[...]
Slopen en een andere fan monteren, is idd een oudzeer van die dingen.
( garantie is dan wel foetsie )
[afbeelding]
Wat is het verschil, heb de spec's van beide types naast elkaar gelegt en ik vindklump4u schreef op zondag 15 maart 2015 @ 18:17:
[...]
Is niet de Delta Solivia 3.3 G3 maar de 3.3 SI.
En maar 2 jaar garantie (volgens datasheet 10 jaar)
geen ander verschil dan de type aanduiding, maar 2 jaar garantie is idd niet gebruikelijk.
maar als er een garantiekaart in de doos zit, kan hij die 10 jaar toch gewoon claimen ( denk ik)
Garantie is overrated. De enecsys gebruikers weten daar inmiddels alles van. Daar sta je dan met je 20 jaar garantie.PClop schreef op zondag 15 maart 2015 @ 19:10:
[...]
Wat is het verschil, heb de spec's van beide types naast elkaar gelegt en ik vind
geen ander verschil dan de type aanduiding, maar 2 jaar garantie is idd niet gebruikelijk.
maar als er een garantiekaart in de doos zit, kan hij die 10 jaar toch gewoon claimen ( denk ik)
Heb je ook een link naar Delta waar in ze weergeven dat je op dat type geen 10 jaar garantie hebtrevolution-nl schreef op zondag 15 maart 2015 @ 19:15:
[...]
Garantie is overrated. De enecsys gebruikers weten daar inmiddels alles van. Daar sta je dan met je 20 jaar garantie.
bij nieuwkoop.
Vandaag even gekeken naar dat apparaat, ik denk dat ik eruit ga komen.franssie schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 21:11:
[...]
Zoek wel even op het internet op welke draad van die meter je moet omleggen om de stroom omgekeerd door de meter te krijgen (veel meters werken maar één kant op en kunnen niet omgaan met teruglevering). maar vaak is dat eenvoudig op te lossen.
Vandaag ook even bij onze oosterburen gekeken voor die micro inverters. Er zit daar inmiddels heel wat meer ervaring. Voor SMA komt er een heel duidelijk antwoord uit: nope, het werkt niet, de inverters krijgen vrijgave van de multigate. De vrijgave is ook niet te manipuleren. Jammer, want het is een mooi systeem om verder op te bouwen...
Bron
Volgens deze pagina kun je de garantie nog verlengen naar maximaal 126 maanden vanaf productiedatum:PClop schreef op zondag 15 maart 2015 @ 19:19:
[...]
Heb je ook een link naar Delta waar in ze weergeven dat je op dat type geen 10 jaar garantie hebt
bij nieuwkoop.
http://www.solar-inverter.com/download/Guarantee_Replacement_Repair_Conditions_July_NL.pdf
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Klinkt toch niet heel verkeerd dan....
De aanbieder van die goedkope ET-Solar panelen zit ook nog eens bij mij in de buurt (10 minuutjes rijden)
Heb nog wel een offerte opgevraagd voor een set met 16 Solar Frontier panelen, maar ik denk dat ik het er best op kan gokken om voor de goedkope set te gaan.
Scheelt toch bijna € 1000 op de set.
(€1,44/Wp voor sjieke Solar Frontier met ABB tegen 0,95/Wp voor de goedkopere opties)
Zit me alleen te verbazen over de bevestigingssystemen. Het lijkt erop dat Flatfix Fusion voor oost-west gewoon de voordeligste keus is. Kom op een bedrag van €427 voor een rij van 6x2 panelen. Voor andere opties ben je al snel meer dan 35 euro per paneel kwijt en dan zit je al op hetzelfde bedrag.
(http://www.jenm-zonnepane...ity=1&custom%5B609453%5D=)
De aanbieder van die goedkope ET-Solar panelen zit ook nog eens bij mij in de buurt (10 minuutjes rijden)
Heb nog wel een offerte opgevraagd voor een set met 16 Solar Frontier panelen, maar ik denk dat ik het er best op kan gokken om voor de goedkope set te gaan.
Scheelt toch bijna € 1000 op de set.
(€1,44/Wp voor sjieke Solar Frontier met ABB tegen 0,95/Wp voor de goedkopere opties)
Zit me alleen te verbazen over de bevestigingssystemen. Het lijkt erop dat Flatfix Fusion voor oost-west gewoon de voordeligste keus is. Kom op een bedrag van €427 voor een rij van 6x2 panelen. Voor andere opties ben je al snel meer dan 35 euro per paneel kwijt en dan zit je al op hetzelfde bedrag.
(http://www.jenm-zonnepane...ity=1&custom%5B609453%5D=)
Sparql TV wiki
Flatfix fusion is gewoon geniaal lego. Ik heb een ZO opstelling maar kan er voor weinig per paneel zo een NW rij bijaan klikken. scheelt nog ballast ook. Als ik eens een goede deal van 9 panelen vind de even lang zijn als mijn huidige dan breidt ik de set uit.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
Vraagje over onderdemensioneren
Ik heb op noord/west 900 kwp liggen
afgelopen jaar hebben deze een rendement van 40 % opgeleverd
Niet erg paneeltjes waren heel goedkoop
Deze zijn aangesloten op een omnik 1.0
Nu is mijn vraag zouden deze paneeltjes op een omvormer van 500 kunnen ipv de 1000 kunnen?
Nu is mijn vraag zouden deze paneeltjes op een omvormer van 500 kunnen ipv de 1000 kunnen?
Lijkt me grotendeels afhankelijk van de hellingshoek.Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2015 @ 22:13:
Ik heb ook een set op NW hellingshoek 5 grad. 3550Wp
Deze piekt nu in maart rond de 2200Watt.
Straks als de zon hoger staat verwacht ik toch dat deze rond de 3000 zal zitten.
Bij een grotere hellingshoek verwacht ik dat deze pieken lager zullen zijn...
Verwijderd
ze liggen op 30 graden( even snel uit mijn hoofd)paulv1973 schreef op zondag 15 maart 2015 @ 22:26:
[...]
Lijkt me grotendeels afhankelijk van de hellingshoek.
Ik heb ook een set op NW hellingshoek 5 grad. 3550Wp
Deze piekt nu in maart rond de 2200Watt.
Straks als de zon hoger staat verwacht ik toch dat deze rond de 3000 zal zitten.
Bij een grotere hellingshoek verwacht ik dat deze pieken lager zullen zijn...
was net aan het rondkijken voor een kleinere omvormer een soladin 600 zou mischien werken
dan zou ik de omnik kunnen gebruiken voor 5 x 260 ook op noord/west kan daar goed aankomen voor een klein prijsje
Ik heb 880 Wp op een steca500 op NW, hellingshoek 40º. Afgelopen jaar heeft deze set ongeveer 350 kWh opgebracht. Het kan dus wel, maar je mist een beetje opbrengst.Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2015 @ 22:13:
Mono gaat het beste op een steca, poly op een soladin. Dit vanwege het verschil in Amperage...
[ Voor 19% gewijzigd door drielp op 15-03-2015 23:25 ]
Verwijderd
Ga morgen eens kijken wat er voor paneeltje er liggen heb er nog een in de schuur staan die is voor de camper gereserveerddrielp schreef op zondag 15 maart 2015 @ 22:55:
[...]
Ik heb 880 Wp op een steca500 op NW, hellingshoek 40º. Afgelopen jaar heeft deze set ongeveer 350 kWh opgebracht. Het kan dus wel, maar je mist een beetje opbrengst.
Mono gaat het beste op een steca, poly op een soladin. Dit vanwege het verschil in Amperage...
Hoef ik gelukkig niet het dak op
Een komma voudje, het zal 900 Wp zijn?Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2015 @ 22:13:
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Sinds er hier in huis 3 L/L Wp's in huis draaien kom ik wat kWh's te kort.
Om dit voor de toekomst af te dekken heb ik een PV update plan in uitvoering.
Meer rendement en uitbreiding in de toekomst naar meer PV capaciteit.
Afscheid van de "metertjes" alles via de website logging vanaf de switch.
De oude installatie

De laatste kWh's van de oude de nieuwe is in opbouw

Dat is een SE4000 W Solar Edge met 20 P350 Optimizers.
Daar kan dus (future) 20 keer 210 Wp EC solar all black aan hangen (4200 Wp), is nu 20 keer 175 Wp Kingsun
Als het in de lucht is zal ik e.e.a. updaten.
Wel een hoop werk op het dak, terug van 7 strings naar 2 stings van 10 panelen, kabelplan is het meeste werk. De Steca's draaien 94 %, de SE meer 97,5 %. Daarbij komt minder koperverlies in de DC bekabeling.
Ook hier een schaduw dak door 2 schoorstenen, en Eik van de buurman. Onze Esdoorn gaat gekapt worden door het Hoogheemraadschap, met herplant overigens. Schat ongeveer 12 a 15 % meer te draaien met de nieuwe setup.
De daksituatie

Kijkend naar ZW

De lasdozen voor verbinding naar beneden via de schoorsteen gaan vervallen, naar beneden via twee stuks 4*1,5 mm2 (Lees twee strings plus min van 3 mm2 per ader)

De optimizers in de doos, hier 72 cells panelen, dus hoge spanning vandaar de P 350

De WP achter de schoorsteen

Gasschuif is niet zo erg van de fameuze TVT hier, en ziet het PV en reneweble energy meer als hobby
Om dit voor de toekomst af te dekken heb ik een PV update plan in uitvoering.
Meer rendement en uitbreiding in de toekomst naar meer PV capaciteit.
Afscheid van de "metertjes" alles via de website logging vanaf de switch.
De oude installatie

De laatste kWh's van de oude de nieuwe is in opbouw

Daar kan dus (future) 20 keer 210 Wp EC solar all black aan hangen (4200 Wp), is nu 20 keer 175 Wp Kingsun
Wel een hoop werk op het dak, terug van 7 strings naar 2 stings van 10 panelen, kabelplan is het meeste werk. De Steca's draaien 94 %, de SE meer 97,5 %. Daarbij komt minder koperverlies in de DC bekabeling.
Ook hier een schaduw dak door 2 schoorstenen, en Eik van de buurman. Onze Esdoorn gaat gekapt worden door het Hoogheemraadschap, met herplant overigens. Schat ongeveer 12 a 15 % meer te draaien met de nieuwe setup.
De daksituatie

Kijkend naar ZW

De lasdozen voor verbinding naar beneden via de schoorsteen gaan vervallen, naar beneden via twee stuks 4*1,5 mm2 (Lees twee strings plus min van 3 mm2 per ader)

De optimizers in de doos, hier 72 cells panelen, dus hoge spanning vandaar de P 350

De WP achter de schoorsteen

Gasschuif is niet zo erg van de fameuze TVT hier, en ziet het PV en reneweble energy meer als hobby
[ Voor 48% gewijzigd door Gasschuif op 16-03-2015 02:02 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
zou het zonde vinden om ze te vervangen.Gasschuif schreef op maandag 16 maart 2015 @ 00:26:
Gasschuif is niet zo erg van de fameuze TVT hier, en ziet het PV en reneweble energy meer als hobby![]()
ik zie eigenlijk best wel mogelijkheden om ze gewoon te hergebruiken.
b.v. 2x een paneel vast schroeven aan de schoorsteen(1x zuid-west en 1x zuid-oost) en dan parallel op 1 optimizer.
staan de panelen erg stijl en doen ze het beter in de winter voor extra opbrengst voor de warmtepompen
zoizo, een aantal panelen wat stijler leggen voor winter opbrengst is met recycle panelen goed te doen.
of.
de oude panelen erg dicht op elkaar schuiven en zo maar wat last te laten hebben van schaduw.
(is toch niet erg met optimizers.)
dan kun je ook makkenlijk 2 panelen op 1 optimizer doen.
en scoor je gewoon een sanyo paneel (300 euro) van 240Wp voor de overige zonnige plaatsen.
of een p300 optimizer mixen in de string voor een lg 300 Wp of iets anders.
je hebt nu wel de mogelijkheid om een x21r-etje te doen.
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=23&t=2500
zeker iets om over na te denken.
edit:
je zou ook de panelen niet op zuid kunnen zetten.
maar de oude panelen naar noord-oost en de nieuwe naar zuid- west.
kun je nog makkelijk een 10X extra panelen op de omvormer krijgen.
[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 16-03-2015 09:13 ]
Met 40% bedoel je zeker 400kWh/kWp per jaar? Dat is niet erg veel voor een oost-west onder 30 graden, dat zou veel meer moeten zijn.Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2015 @ 22:13:
De systeem grote van 900Wp is een beetje apart, hoeveel panelen zijn dat? (4 * 225Wp?)
Heb je deze toevallig in 1 string aangesloten in plaats van 2 even lange strings? Ik kan me dit voorstellen omdat je anders niet aan de minimale spanning komt voor een string omvormer.
Je kan oost-west absoluut niet in 1 string aansluiten, dat werkt niet. Daarnaast heb je met een 30 graden hoek in de zomer een redelijk lange tijd waarbij beide richtingen actief zijn. Toch zou je het best kunnen proberen met een 500 Watt omvormer.
Mijn advies, pak een APS YC500 micro omvormer en sluit alle panelen parallel aan. Sla de Soladin 600 (525 Watt) over in verband met geluidsoverlast. Een youless met kWh teller en een PVoutput account zou genoeg moeten zijn voor de logging.
Het gaat hier om een Noordwest situering....databeestje schreef op maandag 16 maart 2015 @ 09:40:
[...]
Met 40% bedoel je zeker 400kWh/kWp per jaar? Dat is niet erg veel voor een oost-west onder 30 graden, dat zou veel meer moeten zijn.
De systeem grote van 900Wp is een beetje apart, hoeveel panelen zijn dat? (4 * 225Wp?)
Heb je deze toevallig in 1 string aangesloten in plaats van 2 even lange strings? Ik kan me dit voorstellen omdat je anders niet aan de minimale spanning komt voor een string omvormer.
Je kan oost-west absoluut niet in 1 string aansluiten, dat werkt niet. Daarnaast heb je met een 30 graden hoek in de zomer een redelijk lange tijd waarbij beide richtingen actief zijn. Toch zou je het best kunnen proberen met een 500 Watt omvormer.
Mijn advies, pak een APS YC500 micro omvormer en sluit alle panelen parallel aan. Sla de Soladin 600 (525 Watt) over in verband met geluidsoverlast. Een youless met kWh teller en een PVoutput account zou genoeg moeten zijn voor de logging.
Geen Oost-west opstelling...
Toch??
gezien de antwoorden die je krijgt zou het handiger zijn om meer en duidelijkere info te geven.Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2015 @ 22:13:
(er ontstaat wat verwarring omtrent je post.
900kWp zou de grootste pv installatie in nederland zijn b.v., lol
900Wp zal wel beter kloppen.)
belangrijk, aantal panelen!
type panelen! (merk, soort etc wat je maar kunt vinden)
en als het even kan een fototje al is het maar voor het leuk en soms zien we dan ineens het probleem.
verder is 40% niet echt een mooie score zelfs niet voor vol op noord.
maar lastig te schatten hoe je hebt gerekend zonder de cijfers er bij.
@paulv1973, databeestje
laten we dit eerst eens proberen in plaats van allerlei gokjes te doen.
Migjes,migjes schreef op maandag 16 maart 2015 @ 08:51:
[...]
zou het zonde vinden om ze te vervangen.
ik zie eigenlijk best wel mogelijkheden om ze gewoon te hergebruiken.![]()
b.v. 2x een paneel vast schroeven aan de schoorsteen(1x zuid-west en 1x zuid-oost) en dan parallel op 1 optimizer.
staan de panelen erg stijl en doen ze het beter in de winter voor extra opbrengst voor de warmtepompen.
zoizo, een aantal panelen wat stijler leggen voor winter opbrengst is met recycle panelen goed te doen.
of.
de oude panelen erg dicht op elkaar schuiven en zo maar wat last te laten hebben van schaduw.
(is toch niet erg met optimizers.)
dan kun je ook makkenlijk 2 panelen op 1 optimizer doen.
en scoor je gewoon een sanyo paneel (300 euro) van 240Wp voor de overige zonnige plaatsen.
of een p300 optimizer mixen in de string voor een lg 300 Wp of iets anders.
je hebt nu wel de mogelijkheid om een x21r-etje te doen.
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=23&t=2500
zeker iets om over na te denken.
edit:
je zou ook de panelen niet op zuid kunnen zetten.
maar de oude panelen naar noord-oost en de nieuwe naar zuid- west.
kun je nog makkelijk een 10X extra panelen op de omvormer krijgen.
Bedankt voor het meedenken, het is natuurlijk zonde om de Kingsuns te vervangen, ze draaien prima, dus dat gaat vooralsnog niet gebeuren. Ik heb de SE 4000 gekozen om wat reserve capaciteit te hebben, je weet maar nooit, het bekende virus
Vorig jaar heb ik 1,5 kW in de tuin bijgelegd op het houthok, nu de Esdoorn binnenkort gekapt gaat worden gaat dat een forse meeropbrengst opleveren. Dus na een jaartje weet ik meer. Tegen die tijd zien we wel.
En je hebt gelijk, met oost west constructies is ook meer opbrengst mogelijk. Heb ik al eerder overwogen, en achteraf had ik dat gelijk neer moeten leggen. Wat ik nog vergat de Eik van de buurman wordt binnenkort ook fors gesnoeid, gaar ook weer wat meet opleveren. Er zijn veel variabelen gaande.
Omdat een foto meer zegt als duizend woorden heb ik er even een overzicht foto bijgeplakt, de middelste boom is de reeds voor gesnoeide Esdoorn, (die gaat om) de rechter de Eik van de buurman
[ Voor 5% gewijzigd door Gasschuif op 16-03-2015 10:53 ]
oei, dat is een heftig boompje.Gasschuif schreef op maandag 16 maart 2015 @ 10:43:
[...]
Migjes,
Bedankt voor het meedenken, het is natuurlijk zonde om de Kingsuns te vervangen, ze draaien prima, dus dat gaat vooralsnog niet gebeuren. Ik heb de SE 4000 gekozen om wat reserve capaciteit te hebben, je weet maar nooit, het bekende virusDe panelen zijn 3,5 kW
Vorig jaar heb ik 1,5 kW in de tuin bijgelegd op het houthok, nu de Esdoorn binnenkort gekapt gaat worden gaat dat een forse meeropbrengst opleveren. Dus na een jaartje weet ik meer. Tegen die tijd zien we wel.
En je hebt gelijk, met oost west constructies is ook meer opbrengst mogelijk. Heb ik al eerder overwogen, en achteraf had ik dat gelijk neer moeten leggen. Wat ik nog vergat de Eik van de buurman wordt binnenkort ook fors gesnoeid, gaar ook weer wat meet opleveren. Er zijn veel variabelen gaande.
Omdat een foto meer zegt als duizend woorden heb ik er even een overzicht foto bijgeplakt, de middelste boom is de reeds voor gesnoeide Esdoorn, (die gaat om) de rechter de Eik van de buurman
[afbeelding]
zal een hoop gaan schelen als die weg is.
je zit wel in een luxe situatie (net zo als ik trouwens, ik ga ook vebouwen en hebt nu erg veel luxe keuzes om iets gaaf's te verzinnen, tvt'en is niet meer nodig
grofweg is het plan om straks +/-5600Wp aan de power-one pvi 3.0(3300W), te gaan hangen.
een zeer lichte onder dimensionering
je hoeft niet meer te piepen over efficiëntie etc...
je hebt panelen en omvormer vermogen genoeg en zat mpp's om te doen en laten wat je wil.
ben wel benieuwd wat je gaat verzinnen, want bijna alles is mogelijk met wat je nu al hebt.
een paar sanyo's voor de zonnigste plekken of oost-west achting iets of toch gaan voor wat steilere panelen voor beter winter opbrengst voor de warmte pomp.
zelfs de zon is geen limiet meer.
of zelfs in overproductie te gaan
edit:
trouwens geen dank.
heb ook veel aan jouw berichten over warmtepompen b.v.
In mijn nieuwbouwwoning (België) komen nu ook verplicht zonnepanelen. Bij mij komt er een installatie van 4000Wp (16x250Wp) in een hellingshoek van 40° (Helling van het dak) richting ZO.
Kies je dan voor een meervoudige teller (piek/dal) of een enkelvoudige teller?
Momenteel is mijn jaarverbruik een 3000kWh, wat volledig afgevangen zou moeten worden door de zonnepanelen.
Verdeling verbruik dal/piek is ook 50/50, opwekking is 30/70 volgens mij.
Ik ga ervanuit dat een enkelvoudige meter in mijn voorbeeld gunstiger is omdat ik geen risico loop van veel dal verbruik te hebben.
Mijn verbruik zal dalen doordat ik nietmeer hoef bij te stoken met elektrische vuurtjes, tegelijk wel weer wat stijgen doordat het de bedoeling is van s'avonds de boel te verlichten (buitengevel, tuin, indirecte sfeerverlichting binnen...)
Kies je dan voor een meervoudige teller (piek/dal) of een enkelvoudige teller?
Momenteel is mijn jaarverbruik een 3000kWh, wat volledig afgevangen zou moeten worden door de zonnepanelen.
Verdeling verbruik dal/piek is ook 50/50, opwekking is 30/70 volgens mij.
Ik ga ervanuit dat een enkelvoudige meter in mijn voorbeeld gunstiger is omdat ik geen risico loop van veel dal verbruik te hebben.
Mijn verbruik zal dalen doordat ik nietmeer hoef bij te stoken met elektrische vuurtjes, tegelijk wel weer wat stijgen doordat het de bedoeling is van s'avonds de boel te verlichten (buitengevel, tuin, indirecte sfeerverlichting binnen...)
@Engineer Stewie
ik ben bang dat je niet eens een keuze hebt in België tussen piek/dal of enkel tarief meter.
ik ben allen niet goed bekend met de regels van België (zijn wel wat verschillen met Nederland.).
en wat daar nu de huidige stand van zaken is.
voor de tuin en de rest van de verlichting, kijk eens naar led verlichting.
kun je al snel veel mee bereiken zonder dat het je veel stroom kost.
ik ben bang dat je niet eens een keuze hebt in België tussen piek/dal of enkel tarief meter.
ik ben allen niet goed bekend met de regels van België (zijn wel wat verschillen met Nederland.).
Een over die youless... Ik heb er naar gekeken, maar snap het niet helemaal.databeestje schreef op maandag 16 maart 2015 @ 09:40:
[...]
Een youless met kWh teller en een PVoutput account zou genoeg moeten zijn voor de logging.
Wij hebben zoveel panelen dat ons jaargebruik niet volledig gedekt wordt. Dus we zouden dan geen netto teruglevering hebben. Maar op een dag als vandaag, zon, niemand thuis, wordt er meer geproduceerd dan gebruikt. Maar dat wordt 's avonds dan wel (deels) opgebruikt. Heeft het dan wel zin om zo'n Youless te kopen? Want als hij dan de teruglevering ziet als verbruik, heb ik nog geen manier om het totale vebruik te bepalen...Wanneer de YouLess op de hoofdmeter is toegepast, wordt het netto verbruik gemeten, maar niet de netto teruglevering aan het elektriciteitsnet. Er is sprake van netto teruglevering wanneer er meer (bruto) productie door bijvoorbeeld zonnepanelen is dan verbruik van stroom. In het geval van een relatief kleine capaciteit aan zonnepanelen waarbij er vrijwel altijd in totaal netto nog steeds elektriciteit afgenomen wordt, wordt het totale netto verbruik wel correct gemeten.
In het geval van een grotere productiecapaciteit waarbij regelmatig netto stroom aan het elektriciteitsnet wordt geleverd, wordt tijdens perioden van stroomlevering deze levering gemeten alsof het verbruik zou zijn. Dat wil zeggen dat er geen onderscheid gezien wordt tussen verbruik of levering.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Verwijderd
Er wordt gezegd dat je met een installatie op Oosten of Westen nog een aardig rendement kunt halen. Waar moet je dan aan denken?
Bij panelen op het Zuiden kun je voor nieuwere installaties gemiddeld 0.875 * Wp = kWh/jaar verwachten. Wat is dit grofweg voor een installatie op Oosten/Westen?
Bij panelen op het Zuiden kun je voor nieuwere installaties gemiddeld 0.875 * Wp = kWh/jaar verwachten. Wat is dit grofweg voor een installatie op Oosten/Westen?
ik heb een oost-west met 10x190Wp oost 45 graden dak + 10x195Wp west met 45 graden dak.Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2015 @ 11:39:
Er wordt gezegd dat je met een installatie op Oosten of Westen nog een aardig rendement kunt halen. Waar moet je dan aan denken?
een mooie dag doet dit:

je rekend met 0.875 voor zuid en dat is het zelfde als 875kWh/kWp. (vind ik wat laag voor zuid, beter is rekenen met 1000kWh/kWp, dat haal ik op een perfect dak in tilburg ook
mijn langlopende kWh/kWp = rond de +/- 744kWh/kWp

het is dus een beetje marginaal en kan maar net met een oost-west.
maar: omdat oost en west niet tegelijk hun top vermogen leveren, kun je veel meer Wp aan de omvormer hangen(of een goedkopere omvormer gebruiken als wat je op zuid doet.)
en dan kan het erg goed uit. (en helemaal als je het zelf legt)
ik heb bijvoorbeeld ook de zelfde omvormer bij mijn ouders hangen. (power-one pvi 3.0 of 3300W)
alleen die hebben 4770Wp en scoren nog steeds 750kWh/kWp
Ik kan bij de definitieve aansluiting van de elektriciteit weldegelijk kiezen tussen een enkelvoudige dan wel meervoudige meter. Vandaar mijn vraag, als ik het uitreken zit ik voorlopig met een enkelvoudige meter beter (overproductie).migjes schreef op maandag 16 maart 2015 @ 11:38:
@Engineer Stewie
We hebben maar een paar armaturen die we wensen te recuperen en die kunnen wel voorzien worden van LED spots. De veelgebruikte hebben al LED, de weinig gebruikte niet (kosten/baten).
Alles wat we nog aankopen zal soieso LED zijn hoor.
Verwijderd
Ik vind dat mijn opbrengst met zonnige dagen met de set Oost-West nog wat achter blijven tov de andere 2 sets met ligging meer zuid met gelijke hellingshoek.
Met de niet 2 zonnige dagen die we net gehad hebben ligt de opbrengst in lijn met de andere sets.
Ik kijk het nog even aan en dan gaat de zaag ik de bak op het dak waar de ketelafvoer en ventilatie in uitkomen.Deze zal ik dan inkorten tot hellinghoogte.
Met de niet 2 zonnige dagen die we net gehad hebben ligt de opbrengst in lijn met de andere sets.
Ik kijk het nog even aan en dan gaat de zaag ik de bak op het dak waar de ketelafvoer en ventilatie in uitkomen.Deze zal ik dan inkorten tot hellinghoogte.
Verwijderd
Bedankt voor de goede info migjes!
Nu heb ik even op Google gekeken voor het dak van mijn ouders, en dat ligt op het Zuid-Oosten. Als je op het Oosten 750 kWh/kWp kunt verwachten en op het Zuiden 1000 kWh/kWp, zal dit dus rond de 875 kWh/kWp kunnen zijn voor Z-O? Bij een perfect dak qua hellingshoek & schaduw?
Nu heb ik even op Google gekeken voor het dak van mijn ouders, en dat ligt op het Zuid-Oosten. Als je op het Oosten 750 kWh/kWp kunt verwachten en op het Zuiden 1000 kWh/kWp, zal dit dus rond de 875 kWh/kWp kunnen zijn voor Z-O? Bij een perfect dak qua hellingshoek & schaduw?
Wel duidelijke garantie voorwaarden van delta, waren ze allemaal maar zo.klump4u schreef op zondag 15 maart 2015 @ 20:25:
[...]
Volgens deze pagina kun je de garantie nog verlengen naar maximaal 126 maanden vanaf productiedatum:
http://www.solar-inverter.com/download/Guarantee_Replacement_Repair_Conditions_July_NL.pdf
Maar lijkt me geen reden om zo iets voor bijna geen geld toch niet aan te schaffen.
( ik zit met iets vergelijkbaars, en heb er meteen 2 gekocht voor de prijs van een halve, Danfoss ULX 5.4 )
ik denk dat hooglaag meter altijd beter is. Je wekt 2 dagen laag en 5 dagen hoog op ( en een paar feestdagen).Engineer Stewie schreef op maandag 16 maart 2015 @ 11:53:
[...]
Ik kan bij de definitieve aansluiting van de elektriciteit weldegelijk kiezen tussen een enkelvoudige dan wel meervoudige meter. Vandaar mijn vraag, als ik het uitreken zit ik voorlopig met een enkelvoudige meter beter (overproductie).
De Saldering is niet de kWh maar de prijs van de kWh's (in Nederland, onderhevig aan interpretatie)
Dit betekend dat je meer in hoog opwekt en er ook meer voor krijgt, vervolgens in laag verbruikt.
Bij 100% opwek tov verbruik houd je dan dus geld over. Als je dan nog meer opwekt gaat dat 5 dagen tegen hoog tarief en 2 dagen tegen laag.
Ik denk dus dat een hoog/laag meter altijd beter is.
Dus blijf verbruik in het laag tarief plannen (wassen/drogen/vaatwasser enz)
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Ik ook niet: wat wil je meten? de PV opbrengst of het verbruik van het huis? Als je m op een stroommeter-die-alleen-de-omvormer-bedient aansluit meet je wat de PV installatie levert ( als 't zonnetje schijnt ). Sluit je m op de meterkant op de hoofdmeter aan, dan meet je slechts wat er binnen komt, minus wat je zelf opwerk. ( Salderen ).Wailing_Banshee schreef op maandag 16 maart 2015 @ 11:38:
[...]
Een over die youless... Ik heb er naar gekeken, maar snap het niet helemaal.
[...]
Ik heb een tussenmeter (de oude draaischijf die jaren terug werd verwijderd ) die enkel de groep van de zonnepanelen meet. Gewoon aflezen van het tellerwerk dus. Als ik naar PV output zou willen loggen, zou ik deze meter moeten loggen, of deze meter voor iets anders digitaals moeten vervangen. Iets dat met smartmeterdashboard samen werkt heeft dan de voorkeur.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België krijg je voor elke teveel geproduceerde kWh exact 0.00€. Als je op jaarbasis -1000kWh piekverbruik hebt en 1000kWh dalverbruik betaal je dus 1000kWh dalverbruik. Het teveel opgewekte piekverbruik ben je kwijt...WoudseHoeve schreef op maandag 16 maart 2015 @ 12:09:
[...]
ik denk dat hooglaag meter altijd beter is. Je wekt 2 dagen laag en 5 dagen hoog op ( en een paar feestdagen).
De Saldering is niet de kWh maar de prijs van de kWh's (in Nederland, onderhevig aan interpretatie)
Dit betekend dat je meer in hoog opwekt en er ook meer voor krijgt, vervolgens in laag verbruikt.
Bij 100% opwek tov verbruik houd je dan dus geld over. Als je dan nog meer opwekt gaat dat 5 dagen tegen hoog tarief en 2 dagen tegen laag.
Ik denk dus dat een hoog/laag meter altijd beter is.
Dus blijf verbruik in het laag tarief plannen (wassen/drogen/vaatwasser enz)
ik zelf vind het verschil tussen dag en nacht in nederland zo klein met maar 3000kWh.Engineer Stewie schreef op maandag 16 maart 2015 @ 11:53:
[...]
Ik kan bij de definitieve aansluiting van de elektriciteit weldegelijk kiezen tussen een enkelvoudige dan wel meervoudige meter. Vandaar mijn vraag, als ik het uitreken zit ik voorlopig met een enkelvoudige meter beter (overproductie).
We hebben maar een paar armaturen die we wensen te recuperen en die kunnen wel voorzien worden van LED spots. De veelgebruikte hebben al LED, de weinig gebruikte niet (kosten/baten).
Alles wat we nog aankopen zal soieso LED zijn hoor.
dat ik niet moeilijk doe voor die >20 euro per jaar verschil.
(ik heb nog een enkel tarief feraris, de koning onder de salderende meters.
niemand weet dat ik zonnepanelen heb.
en die zou ik dan kwijt zijn als ik naar dubbel tarief ga.
de slimme meter mogen ze van mij nog ergens steken waar de zon niet schijnt
persoonlijke mening. )
zover ik weet moet Belgie ook over naar slimme meters(is eu geregeld)?
en dan zou je een 4 tallige meter krijgen.
maar ik weet helaas te weinig van de Belgische regels.
(weet wel iets over pv stroom certificaten waar België mee werkt, maar snap ook niet alle ins en outs daar van.)
@woudsehoeven
België andere prijzen en andere salderings-regels
op het moment wel, omdat de hoek van de zon nu wel erg schuin is op een oost-west.Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2015 @ 11:53:
Ik vind dat mijn opbrengst met zonnige dagen met de set Oost-West nog wat achter blijven tov de andere 2 sets met ligging meer zuid met gelijke hellingshoek.
maar in de maanden juni/juli dan draai je gewoon +/- mee met de rest.
en op jaar basis valt het nog best mee.
de eerste +/-25 graden die je afwijkt van zuid geven je bijna 0% verlies op.Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2015 @ 11:55:
Bedankt voor de goede info migjes!
daarna begint de schaduw van het dak pas echt mee te tellen.
maar panelen op noord doen nog een +/-50% van zuid.
en dan is het een beetje gokken wat het er tussen in doet.
dus wat je zegt, het zou goed kunnen, maar helaas gokken (wel gecalculeerd dus ik geloof het ook.)
als je maar 1 kant gebruikt (alleen zuid-oosten) dan heb je het onder dimensioneren voordeeltje helaas niet.
hier nog een grafiek met ouders er bij:
Dat is mooi K*T Dan lijkt een enkeltarief beter, dan worden de kWh volledig gesaldeeerd uit jou voorbeeld.Engineer Stewie schreef op maandag 16 maart 2015 @ 12:12:
[...]
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België krijg je voor elke teveel geproduceerde kWh exact 0.00€. Als je op jaarbasis -1000kWh piekverbruik hebt en 1000kWh dalverbruik betaal je dus 1000kWh dalverbruik. Het teveel opgewekte piekverbruik ben je kwijt...
Is dit echt zo of is dan een onjuiste interpretatie van de wettelijke regels door je energiebedrijf?
In Nederland was dat vaak het geval.....
Ik zou iig wel voor zorgen dat je teveel geproduceerde kWh omzet in verwarming of warmwater of zo. Weggeven kan altijd nog .....
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Meh, op de site van ZaanZon zie ik dat de prijzen van panelen en chinese omvormers op 1 april zullen stijgen door de lage euro-dollarkoers.
Zou er wat inzitten of willen ze hun Q1 omzet nog even verhogen?
De euro is gedaald van $1.30 een paar maanden geleden naar $1.05 nu.Thijs8472 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 12:18:
Meh, op de site van ZaanZon zie ik dat de prijzen van panelen en chinese omvormers op 1 april zullen stijgen door de lage euro-dollarkoers.
Dit betekend dat je met 1 euro minder dollars kan kopen. Dus ja als panelen in dollars worden afgerekend zal de prijs moeten stijgen.
De Euro Yen is ook gedaald van Y150 naar Y128 nu dus ook dat heeft invloed op de paneel prijzen.
omzet verhogingThijs8472 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 12:18:
er is wel een kans dat het een keer gaat gebeuren, maar chinese paneel bouwers zijn ook niet dom.
die maken bouw pakketjes om de heffing te omzeilen.
gewoon een heel paneel, maar dan zonder b.v stekkers.
de stekkers worden dan in de eu er aan gezet en dan zijn het in eens Europese panelen zonder de extra eu heffing.
dus ik zie het niet zo snel gebeuren dat de prijzen gaan stijgen.
Wp is best goedkoop, de kosten zitten hem vaker in wat er allemaal nog meer bij komt kijken.
(blijft wel wat glazen bol werk, en de toekomst is nooit zeker, maar een daling in prijzen heeft net zo veel bestaans-recht.
edit:
wat woudsehoeve ook zegt zal waarschijnlijk meer invloed gaan hebben.
edit2:
maar ook wat woudsehoeve zegt kunnen de Chinese bedrijven omzeilen.
gewoon wat oudere werknemers ontslaan en kinderen aannemen.
en als die kinderen dan hun vingertjes verliezen in de machines, gewoon ontslaan kunnen ze wel ander werk zoeken.
geen probleem toch????
(sarcasme, voor de duidelijkheid.)
de grote chinese fabrieken hebben best nog wel wat marge in hun productie lijnen.
het verschild wel veel per fabrikant, maar prijzen van losse cellen dalen nog steeds een beetje.
en het is wat een gek er voor geeft wat de winst is.
[ Voor 29% gewijzigd door migjes op 16-03-2015 12:39 ]
ik heb een PMU voor m'n omvormer, en die lees ik al uit. Die youless zou dan dus aan de hoofdmeter zitten, maar daar zit hem het probleem. "Dan meet je slechts wat er binnen komt, minus wat je zelf opwekt" Dat deel snap ik dan dus niet. Stel, ik gebruik 1kWh, en wek in diezelfde tijd 2kWh op. Wat geeft die youless dan aan? 1 of 0? En die 1, is dat werkelijk gebruikte stroom, of is dat dan 1 omdat ik er 1 teruggeleverd heb? (-1 zal hij wel niet kunnen teruggeven, vermoed ik, maar die kan ik zelf bepalen als die 1 die hij teruggeeft de werkelijk gebruikte stroom is)JayPe schreef op maandag 16 maart 2015 @ 12:11:
[...]
Ik ook niet: wat wil je meten? de PV opbrengst of het verbruik van het huis? Als je m op een stroommeter-die-alleen-de-omvormer-bedient aansluit meet je wat de PV installatie levert ( als 't zonnetje schijnt ). Sluit je m op de meterkant op de hoofdmeter aan, dan meet je slechts wat er binnen komt, minus wat je zelf opwerk. ( Salderen ).
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Een youless ziet slechts pulsjes.Wailing_Banshee schreef op maandag 16 maart 2015 @ 13:05:
[...]
ik heb een PMU voor m'n omvormer, en die lees ik al uit. Die youless zou dan dus aan de hoofdmeter zitten, maar daar zit hem het probleem. "Dan meet je slechts wat er binnen komt, minus wat je zelf opwekt" Dat deel snap ik dan dus niet. Stel, ik gebruik 1kWh, en wek in diezelfde tijd 2kWh op. Wat geeft die youless dan aan? 1 of 0? En die 1, is dat werkelijk gebruikte stroom, of is dat dan 1 omdat ik er 1 teruggeleverd heb? (-1 zal hij wel niet kunnen teruggeven, vermoed ik, maar die kan ik zelf bepalen als die 1 die hij teruggeeft de werkelijk gebruikte stroom is)
Op de hoofdmeter aangesloten ziet ie dus enkel hoeveel stroom er door de hoofdmeter passeert. Niet welke kant die stroom uitgaat.
Stel:
Je wekt op: 0kWh. Je verbruikt 1000 kWh -> youless meet 1000 invoer je huis in
Je wekt op: 500 kWh. Je verbruikt 1000kWh -> youless meet 500 invoer je huis in
Je wekt op: 1000 kWh. Je verbruikt 1000kWh -> youless meet 0 invoer je huis in
Je wekt op: 1500 kWh. Je verbruikt 1000kWh -> youless meet 500 invoer je huis in
Die laatste is vervelend de youless meet pulsen. En hij ziet/weet niet of de puls van invoer of terugvoer komt. Alleen een puls. Dus zolang je niet meer opwekt op enigmoment dan je verbruikt op 't zelfde moment, geeft de youless normale waarden.
Alleen een meter die maar één kant op draait kan hij goed aflezen. Als je nooit teruglevering hebt dus. Maar die situatie lijkt mij om meerdere redenen op de hoofdmeter niet echt wenselijk ( je verbruik is dan altijd te hoog, of je hebt te weinig panelen :-) )
Op een tussenmeter, waar de stroom alleen maar vanaf zonnepanelen/omvormer richting meterkast gaat, kan ie pulsen meten zonder fouten te maken omdat de meter maar één kant op draait.
[ Voor 9% gewijzigd door JayPe op 16-03-2015 13:14 ]
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.