Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 ... 119 Laatste
Acties:
  • 734.835 views

Verwijderd

JayPe schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 21:18:
[...]

https://www.huisvolenergi...tiewoning-energiecentrale

[afbeelding]

Geintegreerde oplossing, huis is gerenoveerd, originele bouwjaar: 1949. Het kan dus zeker wel!
grappig om dan te lezen dat dezelfde mensen een tesla model s rijden met andere woorden deze verbouwing heeft dik tonnen gekost.Sunpower panelen die 500 euro per stuk kosten waarbij ik de kosten van de panelen zelf al op 25k euro schat. waar totaal 13.3kwp op het dak ligt. zeg maar de nouveau riche in greenshizzleland. je gaat in geen 100 jaar de energiekosten terug harken want de upfrontkosten zijn absurd hoog. het is overduidelijk dat deze mensen dit hebben gedaan met bijna geen winstoogmerk. ik snap de zin het kan dus zeker wel niet, ja sure alles kan but money my friend

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2015 00:34 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 00:23:
[...]

grappig om dan te lezen dat dezelfde mensen een tesla model s rijden met andere woorden deze verbouwing heeft dik tonnen gekost.Sunpower panelen die 500 euro per stuk kosten waarbij ik de kosten van de panelen zelf al op 25k euro schat. waar totaal 13.3kwp op het dak ligt. zeg maar de nouveau riche in greenshizzleland. je gaat in geen 100 jaar de energiekosten terug harken het is overduidelijk dat deze mensen dit hebben gedaan met bijna geen winstoogmerk.
precies, ze geven een voorbeeld in hun kring en die volgen, dus het effect is er wel.
Kijk bijvoorbeeld naar de formule1 races, ziet eruit als verspilling, maar jouw spiegels en richtingaanwijzers, en weet ik veel hoeveel autotechniek die veiligheid en zuinigheid bevordert komt uit juist die op het eerste gezicht vreemde investeringen. Winstoogmerk hebben ze vast niet gehad want het was en blijft in mijn ogen een lelijk huis.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

franssie schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 00:34:
[...]

precies, ze geven een voorbeeld in hun kring en die volgen, dus het effect is er wel.
Kijk bijvoorbeeld naar de formule1 races, ziet eruit als verspilling, maar jouw spiegels en richtingaanwijzers, en weet ik veel hoeveel autotechniek die veiligheid en zuinigheid bevordert komt uit juist die op het eerste gezicht vreemde investeringen. Winstoogmerk hebben ze vast niet gehad want het was en blijft in mijn ogen een lelijk huis.
oh zeker niet formula1 is absoluut niet verspilling ik zie vliegen eerder als een verspilling.

Verwijderd

toch apart
afgelopen zondag heel de dag geen wolkje je te zien totaal 18 kwh opgewekt
gisteren mistige start waardoor de start hoger was in totaal 20 kwh opgewekt

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Andre1973 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 23:37:
Ik kreeg vandaag weer eens niet de goed spullen geleverd, ik vraag me nu af of dat alleen veel voorkomt bij leveringen van de groothandels, (we hebben er intussen meerder versleten) of dat (doe het zelvende) particulieren ook veel last hebben van: te late, incomplete, verkeerde en of kapotte leveringen.
Groothandels zijn vaak tamelijk arrogant en weinig meewerkend bij kleine afnemers. Geen idee wat ze hiermee denken te bereiken. Je krijgt typisch geen korting en je mag met de stagiair praten.

Ik weet van een geval van een meedenkende groothandel (op zich prima) die dacht dat er meer onderdeeltjes nodig waren van type x (dat was niet zo), ze ongevraagd bij de bestelling voegt en daarna gewoon de rekening stuurt voor die ongevraagde onderdelen en dat heel normaal vind. "die kun je bij de volgende keer gebruiken". Die kwam niet.

De nieuwsberichten van de laatste tijd laten ook zien dat de cowboys nog lang niet zijn verdwenen.

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-01 19:46
PClop schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 23:03:
[...]

MPPT voltage range 145-500V
Denk dat het wel krap wordt bij temperaturen boven de 20°C
Je durft er schijnbaar niet op aan om alles in een string in serie te leggen?
Het is niet zozeer een kwestie van durven maar meer een kwestie van mogelijkheden :) Mijn platte dak staat op het zuiden maar ten zuiden daarvan zit een puntdak wat voor enige schaduw zorgt totdat de zon een beetje op hoogte zit, zeg maart, april, zie bijgaande foto.

Afbeeldingslocatie: http://splur.nl/IMG_0510.JPG

Als ik hier nu zo'n betonnen schans voor 2x1 landscape (of een Valk Duo for that matter) neerzet dan hebben de onderste panelen langer last van die schaduw. In het geval van 1 string is dat dus de hele string.

Als ik twee MPPT's kan gebruiken dan spreid ik mijn 'schaduwprobleem' over twee strings en ben ik vrij om 275's of meer te monteren op de bovenste rij voor een kleine meerprijs. Een Hosola 2500TL kost 569,- en een MTL kost 695,- . Ik zag initieel ook de 145V opstartspanning voor de MTL-versie maar op de Hosola site zelf gaat het nu over 90V, zie de Technical Specifications op http://www.hosola.com/2014/brightseries_0723/18.html .

In dat geval lijkt me dat de betere/flexibelere optie. SolarKing kan jij dat bevestigen?

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:36

JayPe

Ondertitel

Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 00:23:
[...]

met andere woorden deze verbouwing heeft dik tonnen gekost.
Jup. Schathemeltje rijk waarschijnlijk.. Maar dat was en is niet mijn punt: De oplossing van het dak: dat is een hele mooie (IMHO): Gewoon een schuindak voorzien van een hoge rand (boeiboord), en binnen het ontstane kader de boel vol leggen met panelen. Waterdichtheid komt voort uit de onderlaag van EPDM.

Is dát deel een hele dure oplossing? Nee, denk het niet. EPDM (40 jaar) wordt voor platte daken gebruikt, eventueel zou je kunnen afwijken naar PVC, wat een iets minder lange levensduur schijnt te hebben (circa 25 a 30 jaar ). Je hoeft er natuurlijk geen sunpower panelen op te gooien, kunnen ook gewoon SF170 of weet ik veel wat voor 'biggest-bang-for-the-buck' spullen zijn.
Ik vraag mij af of het prijsverschil groot is ten opzichte van een pannendak met daarop zonnepanelen. Waarschijnlijk zal het prijsverschil vooral voortkomen uit de extra kosten omdat 't iets aparts is, en er dan veel meer uitpluiswerk bij komt.

De door mij aangehaalde woning heeft een verstevigde dakconstructie, niet vanwege de zonnepalen, maar vanwege het grasdak aan de achterkant. De dakbelasting van de voorzijde ( met de zonnepanelen ) lijkt mij zo op 't ook veel lichter dan een pannendak + panelen.

*Overigens, om even aan te sluiten bij de 'zo, geld zat'-rant: Je hebt geld zat, en na deze enorme investering heb je 0 ( nul ) lasten,. woon je super comfortabel en heb je voor je vervoer óók nog eens geen kosten. Terugverdientijd hoef je je geen zorgen om te maken,. en als je dit alles niet energie-zuinig had uitgevoerd, maar gewoon een deluxe villa had gekocht, was er waarschijnlijk een vergelijkbare hoeveelheid geld in het huis gaan zitten, dus kan je ook niet echt zeggen dat deze mensen er erg veel armer van zullen zijn geworden dan wanneer ze voor een conventioneel huis hadden gekozen.

Over smaak valt te twisten ( ik vind 't wèl een schitterend huis ), maar ben toch blij dat ze hier voor gekozen hebben ipv een energie-slurpend-kast-van-een-huis

*gaat staatlot kopen*

[ Voor 7% gewijzigd door JayPe op 12-03-2015 08:01 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:04
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 23:58:
[...]

dit soort prestige projecten kosten een vermogen waar je waarschijnlijk een leuke veldopstelling van kunt maken.
in de jaren 90 werd ook gezegd dat ieder rijtjeshuis een zwembad zo hebben in 2010. the only limitation is money my friend. vlakke panelen zullen altijd goedkoper zijn
Dat van die zwembaden heb ik dan gemist, ik wacht nog wel steeds op die vliegende auto ;)

Toch vind ik het van een andere orde dan de transitie van dakpannen, die vaak ook niet perse goedkoop zijn, naar zonnepanelen. Juist omdat vlakke panelen inmiddels geen drol meer kosten zou je toch denken dat de stap naar een betaalbaar geintegreerd systeem niet al te groot moet zijn.

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-01 20:07
Ik lees ondertussen al een hele tijd mee, maar nu is het dan eindelijk zo ver! Wij gaan ook zonnepanelen plaatsen! :) Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer....

We hebben plek voor zo'n 20 panelen op het zuiden en nog eens 16 op het westen, maar wil wel graag de boel goed en efficient neerzetten. Waar dan te beginnen, want je bent volgens mij heel erg afhankelijk van de leverancier waar je terecht komt. Hoe weet je wat er allemaal te krijgen is en wat voor ons de beste optie zou zijn?

Ik ben van plan de plaatsing zelf te gaan doen, ook het elektrische gebeuren is geen probleem. En ons jaarverbruik ligt zo rond de 7000kWh. (groot huis, 2 gezinnen)

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-12-2025
born2tweak schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 08:22:
Ik lees ondertussen al een hele tijd mee, maar nu is het dan eindelijk zo ver! Wij gaan ook zonnepanelen plaatsen! :) Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer....

We hebben plek voor zo'n 20 panelen op het zuiden en nog eens 16 op het westen, maar wil wel graag de boel goed en efficient neerzetten. Waar dan te beginnen, want je bent volgens mij heel erg afhankelijk van de leverancier waar je terecht komt. Hoe weet je wat er allemaal te krijgen is en wat voor ons de beste optie zou zijn?

Ik ben van plan de plaatsing zelf te gaan doen, ook het elektrische gebeuren is geen probleem. En ons jaarverbruik ligt zo rond de 7000kWh. (groot huis, 2 gezinnen)
Ik heb het gecombineerd bij Met de zon en Draaistroom. Bij Draaistroom panelen bij MDZ installeren omvormer bevestigings materialen en BTW teruggave dit omdat er een behoorlijke korting bij MDZ werd geven. Als je tijd hebt kan je dit soort kortingen afwachten. Zag wel een actie van zo'n 5000 watt bij draaistroom nu met Suntech 310 watt panelen voor zo'n 5200,- daar mag je dan nog 21% btw van afhalen komt dan neer op 4147,50. Het zijn wel grote panelen van 1x2 meter. Dit is compleet met inverter installatie materialen en uiteraard de panelen (zelf plaatsen). http://www.marktplaats.nl...e656940d2&previousPage=lr

Zullen vast en zeker ook nog andere interessante aanbiedingen elders zijn. Deze site vind ik ook wel handig om een aantal merken te kunnen vergelijken soms over een periode van meer dan 2 jaar. Soort van duurtest. http://www.zonnepanelen.net/test-live-verschillende-merken/

[ Voor 10% gewijzigd door Snarfie31 op 12-03-2015 10:37 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• migjes
  • Laatst online: 13-12-2025
marcel_piet schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 20:51:
Hoe zit het exact met de mpp waardes die
worden aangegeven door de omvormer leveranciers . Moet ik met een string panelen zo hoog mogelijk in het mpp bereik gaan zitten zodat als de instraling minder is als 1000w per m2 (theoretische opgave panelen ). Ik nog heel lang boven het onderste mpp bereik blijf of maakt het geen bal uit ? En als het wel uitmaakt hoeveel % van de mpp wordt minimaal aangeraden voor een goede werking ?
GioStyle zegt het al aardig en niet fout.

de V word bepaald door de temperatuur van de cellen.
de A door de zon en hoe recht hij er op schijnt.
temperaturen van de cellen zijn normaal een +/-25 graden.
maar in de zon kunnen ze erg heet worden, temperaturen van 70 graden zijn niet vreemd b.v.
(cel temperatuur en omgevings-temperatuur kunnen flink verschillen)

een voorbeeld omvormer zoals de power-one pvi 3.0.
die wil het liefste 342V op de mpp omdat de interne bus op die V werkt. (maar heeft ook geen echt grote problemen met +/- 200-400V, dan moet de booster meer werk doen.)
dat doe je door b.v. 10x200Wp mono 10X35V. (ik voorbeeld met 5"cellen.)
alleen word het zomer dan word het ook warmer en het is net de zomer die telt.
dus wil je het heel goed doen 11x35V = 385V
met extreem warm weer heb je dan 11x28V = 308V.
(de mpp van deze omvormer kan 2000W verwerken, met 11x200Wp doe je dus een kleine onderdimensionering, maar hoeft dus niet nadelig te zijn.)

je wil alleen de omvormer niet in de winter laten uit vallen door een te hoge V.
in de ochtend word de string getest of de Voc niet te hoog is.
normaal is de Voc 11x46V = 506V.
maar temperaturen zijn laag dus ook de Voc is hoger, ongeveer 590V.
deze omvormer kan tot de 600V (en stopt pas echt rond de 630V ;) )

het is dus altijd een beetje afwegen tussen de waardes van de panelen en de ruimte van het dak.
er is ruimte genoeg om er van af te wijken, maar dat geeft je wel kleine verliezen in opbrengst.

edit:
hij kan nog 1 klein beetje preciezer.
meten hoeveel V je krijgt van de netbeheerder.
daar 220V van aftrekken en dat bij de 342V van het optimum bij tellen.
(is wel een beetje mieren seksueel mishandelen >:) )

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 12-03-2015 10:12 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Kabbie_Kabbie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-01 00:08
Even een klein (beginners) vraagje. Heb hier een schuurtje met een golfplaten dakje op NO met een hoek van 8º. Nu passen er 4 SF170 panelen op. Is het mogelijk deze parallel (4 stringen van 1) aan te sluiten op een Soladin 600? Als ik kijk lijk ik tegen de maximale stroom (Max 8A) aan te lopen maar ik weet niet zeker met welke I uit de datasheet ik moet werken, kortsluitstroom (2.2A) of nominale stroom (STC 1.95A)

Een aparte groep ervoor aanleggen is helaas geen optie.

Edit: of zijn er misschien nog andere mogelijkheden? Icm steca500 ofzo?

[ Voor 7% gewijzigd door Kabbie_Kabbie op 12-03-2015 10:30 ]

• migjes
Kabbie_Kabbie schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 10:26:
Even een klein (beginners) vraagje. Heb hier een schuurtje met een golfplaten dakje op NO met een hoek van 8º. Nu passen er 4 SF170 panelen op. Is het mogelijk deze parallel (4 stringen van 1) aan te sluiten op een Soladin 600? Als ik kijk lijk ik tegen de maximale stroom (Max 8A) aan te lopen maar ik weet niet zeker met welke I uit de datasheet ik moet werken, kortsluitstroom (2.2A) of nominale stroom (STC 1.95A)

ik prefereer de steca500 omdat die mindergeluid maakt. (en minder warm word en iets effectiever is.)
dan doe je 2xsf serieel + 2x parallel.
een SF paneel lever onder mindere omstandig heden 82V * 2 = 164V.
500W/164V = 3,4A stopt de omvormer.
delen door 2 stringen parallel = 1,54A als max wat er uit de panelen komt.
de rest word niet gebruikt. ;)
ongeacht kortsluitstroom of nominale stroom.

je heb dan wel een 500W omvormer met 680Wp dus aardig onder gedimensioneerd.
(dat onder dimensioneren is wel oke voor wat je nu plant.
heb je toch veel kWh met maar een 500W omvormer.
er zijn genoeg momenten in het jaar dat de panelen toch niet de max halen.)

aparte groep?
als je de zelfde situatie hebt als ik dan kan dit ook.
de kabel los maken van de huiskamer groep.
en door trekken via de kruipruimte naar de meterkast op zijn eigen 16A groep.
in de schuur kun je dan weer splitsen naar 2x16A.
dan heeft je schuur zijn eigen 16A en kun je zelfs 16A invoeren.

edit:
de soladin600 ook even doen.
500W/82V=6,09A/4=1,52A per paneel en de omvormer gaat niet hoger.
dat komt het zelfde uit, alleen de soladin zit dan wel wat laag in de V, en dat kost iets aan rendement.
alleen dit is een erg klein setje, dus of je het verschil merkt :?

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 12-03-2015 10:56 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:12

P_Tingen

omdat het KAN

Kabbie_Kabbie schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 10:26:

Je zou ook nog naar micro-inverters kunnen kijken. Je mag tot 600W 500W rechtstreeks op het net terugleveren, dus met 4x170 zit je aardig in de buurt.

Edit: ik hoor nét dat het 500W is...

[ Voor 3% gewijzigd door P_Tingen op 12-03-2015 11:08 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

• migjes
P_Tingen schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 11:04:
[...]

Je zou ook nog naar micro-inverters kunnen kijken. Je mag tot 600W rechtstreeks op het net terugleveren, dus met 4x170 zit je aardig in de buurt.
ehhh, 500W invoeren op een groep die ook gebruikers heeft (max uit van omvormer, hoeveelheid Wp maakt dan niet uit(binnen de spec van de omvormer).).
oppassen met de naamgeving van de soladin600, die is maar 498W ;)
[...]
lol,is goed. :*)

[ Voor 28% gewijzigd door migjes op 12-03-2015 11:12 ]

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:04
Je zou ook nog naar micro-inverters kunnen kijken. Je mag tot 600W 500W rechtstreeks op het net terugleveren, dus met 4x170 zit je aardig in de buurt.

Micro-inverters voor SF zijn er dacht ik niet. Spanning is veel te hoog.

Ik heb sinds september 2013 4x SF150 op een Steca onder 7,5 graden op zuid-west en dat draait prima.
Op noord-oost moet 4x SF170 dus geen probleem zijn.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• migjes
MichielFRL schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 11:11:
[...]

Micro-inverters voor SF zijn er dacht ik niet. Spanning is veel te hoog.

Ik heb sinds september 2013 4x SF150 op een Steca onder 7,5 graden op zuid-west en dat draait prima.
Op noord-oost moet 4x SF170 dus geen probleem zijn.
ik denk zelf dat 3x2x170Wp op de steca500 ook geen echt groot probleem is ;)
hij verwerkt het wel, en dan draait hij ook flink door als het bewolkt is. ;)
(desnoods doe je de parallelle stringen naar andere richtingen draaien, voor betere verdeling over de dag/seizoen.)

maar vraagje, heb je meer gegevens van je steca?

• MichielFRL
migjes schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 11:15:
ik denk zelf dat 3x2x170Wp op de steca500 ook geen echt groot probleem is ;)
hij verwerkt het wel, en dan draait hij ook flink door als het bewolkt is. ;)
(desnoods doe je de parallelle stringen naar andere richtingen draaien, voor betere verdeling over de dag/seizoen.)
Het grootste gedeelte van het jaar voelt de Steca 500 koel aan, alleen in de zomer voelt hij redelijk warm.
Vanwege de passieve koeling hoor je het ding niet.
migjes schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 11:15:
maar vraagje, heb je meer gegevens van je steca?
PB gestuurd.

• Kabbie_Kabbie
migjes schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 10:48:
[...]

ik prefereer de steca500 omdat die mindergeluid maakt. (en minder warm word en iets effectiever is.)
dan doe je 2xsf serieel + 2x parallel.
een SF paneel lever onder mindere omstandig heden 82V * 2 = 164V.
500W/164V = 3,4A stopt de omvormer.
delen door 2 stringen parallel = 1,54A als max wat er uit de panelen komt.
de rest word niet gebruikt. ;)
ongeacht kortsluitstroom of nominale stroom.

Knip
Bedankt. Zag toevallig net een youtube filmpje en die soladin maakt wel wat herrie ja, niet echt handig aangezien het terras ernaast zit.

Maar je doelt hier dus op 2 stringen van 2 SF170 panelen. Hoe zit het dan met de maximale spanning in het donker bij -10 (dicht bij Voc neem ik aan). Dan wordt deze toch hoger dan de maximale DC input van de Steca 500 (230V)?

En kom je met meer dan 2 *82V niet snel boven de max MPPT spanning (170V)? of is dat geen probleem?

• migjes
Kabbie_Kabbie schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 11:34:
[...]

Bedankt. Zag toevallig net een youtube filmpje en die soladin maakt wel wat herrie ja, niet echt handig aangezien het terras ernaast zit.

Maar je doelt hier dus op 2 stringen van 2 SF170 panelen. Hoe zit het dan met de maximale spanning in het donker bij -10. Dan wordt deze toch hoger dan de maximale DC input van de Steca 500 (230V)?

En kom je met meer dan 2 *82V niet snel boven de max MPPT spanning (170V)? of is dat geen probleem?
max mppt spanning is niet de max wat de omvormer aan kan.
als je boven max mppt zit is alleen het rendement wat lager, maar dat is niet erg op dat soort momenten zit je toch al aan de max W. ;)

2x een SF serieel aan een steca500 is wel wat krap ja.
zeker als je kijkt naar de Voc + temperatuur.
(alleen de steca is een vreemde omvormer en werkt anders als de meeste tl omvormers.)
maar je kunt dit beter vragen aan MichielFRL, die heeft deze setup en weet meer als ik op dit punt ;) .

p.s. als het donker is dan heb je 0V lol. d:)b >:)

• MichielFRL
Ik heb net de DC kabels even losgehaald en de DC spanning is 214,5V bij 10,8 graden buitentemperatuur.
De reden dat ik denk dat het geen probleem is om 2x 2x SF150 op een Steca500 aan te sluiten, is dat alleen onder bijzondere condities de Voc te hoog zou kunnen zijn, namelijk wanneer de zon er vol op staat en het buiten extreem koud is. Dat moet dus in de winter zijn en dan staat de zon laag en is er minder instraling dan wanneer het hartje zomer is het het zonnetje lekker hoog staat.

In plaats van SF170 zou je ook voor SF155 kunnen gaan. Die worden ook genoeg aangeboden. Heb je iets meer marge.

• born2tweak
Nog een vraag voor de NEN1010 kenners. Wij hebben voor in ons huis een groepenkast waar de voorkant van ons huis op zit. Het achterhuis heeft zijn eigen verdeler, momenteel met 3x16 A afgezekerd.

Ik wil graag vanaf de hoofdschakelaar in het voorhuis een vaste kabel onder het huis door richting de verdeler in het achterhuis leggen, vanaf de hoofdschakelaar. In de verdeelkast in het achterhuis worden de groepen netjes verdeeld in 16A groepen (voorzien van hoofdschakelaar en aardlek).

Mag ik vanaf de hoofdschakelaar in het voorhuis zonder extra zekeringen een vaste kabel naar de verdeelkast leggen? Nu is deze verdeelkast met 3x 16A aan de voorkant afgezekerd, maar dat is onvoldoende voor het achterhuis.

Situatie nu: verdeling naar voorhuis en via 3 smeltzekeringen naar achterhuis. Die 3 smeltzekeringen wil ik er tussenuit halen, omdat het een kabel is zonder tussenliggende afnemers en rechtstreeks de verdeelkast in zou gaan.

Afbeeldingslocatie: http://i104.photobucket.com/albums/m199/remcoharmsen/a1dbdff2-a3d0-4023-9720-954488988a64.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door born2tweak op 12-03-2015 12:09 ]

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
SolarKing schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 23:35:
[...]

Hosola heeft de MPPT range van de bright 2000MTL en 2500MTL al een tijdje geleden veranderd naar 90V-500V.
De 145-500V is nog van een oude en niet meer geldende datasheet.
Ook bij de Smart 1000TL en 1600TL zijn de opstartspanningen verlaagd naar 80V en MPPT van de 1000TL naar 90V.
Klopt dat zag ik later ook in een andere pdf, maar de werkzame spanning staat daar ook nog steeds
op 150V.

Edit, en in nog weer en andere pdf staat idd Umppt 90/500V
http://www.hosola.com/upl...916/20140916030743362.pdf
dan moet dat weer geen probleem zijn. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door PClop op 12-03-2015 17:33 ]

• 5-o-clock-shade
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-11-2025
migjes schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 11:05:
ehhh, 500W invoeren op een groep die ook gebruikers heeft (max uit van omvormer, hoeveelheid Wp maakt dan niet uit(binnen de spec van de omvormer).).
oppassen met de naamgeving van de soladin600, die is maar 498W ;)
Het 'voordeel' van dit oude Soladin 600 beestje is dat je met drie panelen 600wp of meer op kan wekken, en de Soladin hier de maximum 500w AC van maakt. Het nadeel is dan weer dat ze veel geluid maken, en niet erg efficient met een omzettingsrendement van 91%.

Het zou mooi zijn als je 3 micro omvormers zó zou kunnen aansluiten en beperken dat ze gezamelijk binnen deze 500w zouden blijven, maar ik heb dergelijke functionaliteit nog niet gezien.

• Kabbie_Kabbie
MichielFRL schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 11:50:
Ik heb net de DC kabels even losgehaald en de DC spanning is 214,5V bij 10,8 graden buitentemperatuur.
De reden dat ik denk dat het geen probleem is om 2x 2x SF150 op een Steca500 aan te sluiten, is dat alleen onder bijzondere condities de Voc te hoog zou kunnen zijn, namelijk wanneer de zon er vol op staat en het buiten extreem koud is. Dat moet dus in de winter zijn en dan staat de zon laag en is er minder instraling dan wanneer het hartje zomer is het het zonnetje lekker hoog staat.

In plaats van SF170 zou je ook voor SF155 kunnen gaan. Die worden ook genoeg aangeboden. Heb je iets meer marge.
Ja en de oriëntatie is NO op 8 ºdus in de praktijk komt dat niet voor dan.

SF155 kom je met 2x Voc van 109V op 218V dus zou moeten kunnen. met de SF165 trouwens ook zie ik.

• MichielFRL
Iemand verstand van DC metertjes?
Kan ik http://www.ebay.com/itm/D...ain_0&hash=item3f44551c74 zo tussen de DC kabels zetten tussen de panelen en de omvormer?

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-01 16:06
MichielFRL schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 12:14:
Kan ik http://www.ebay.com/itm/D...ain_0&hash=item3f44551c74 zo tussen de DC kabels zetten tussen de panelen en de omvormer?
Lijkt me wel. Alleen niet helemaal duidelijk of hij voor DC goed werkt.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 06:53:
toch apart
afgelopen zondag heel de dag geen wolkje je te zien totaal 18 kwh opgewekt
gisteren mistige start waardoor de start hoger was in totaal 20 kwh opgewekt
heeft waarschijnlijk met de koeling van je panelen te maken ondanks de mist was het toch wel vel en had je veel diffuuslicht

Verwijderd

ik denk als je 1miljoen wint dat je dan nog niet het huis de auto en de verbouwing had kunnen betalen dan moet je al de klapper winnen

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2015 13:58 ]

• PClop
  • Niet online
Thijs8472 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 07:25:
[...]

Het is niet zozeer een kwestie van durven maar meer een kwestie van mogelijkheden :) Mijn platte dak staat op het zuiden maar ten zuiden daarvan zit een puntdak wat voor enige schaduw zorgt totdat de zon een beetje op hoogte zit, zeg maart, april, zie bijgaande foto.

[afbeelding]

Als ik hier nu zo'n betonnen schans voor 2x1 landscape (of een Valk Duo for that matter) neerzet dan hebben de onderste panelen langer last van die schaduw. In het geval van 1 string is dat dus de hele string.

Als ik twee MPPT's kan gebruiken dan spreid ik mijn 'schaduwprobleem' over twee strings en ben ik vrij om 275's of meer te monteren op de bovenste rij voor een kleine meerprijs. Een Hosola 2500TL kost 569,- en een MTL kost 695,- . Ik zag initieel ook de 145V opstartspanning voor de MTL-versie maar op de Hosola site zelf gaat het nu over 90V, zie de Technical Specifications op http://www.hosola.com/2014/brightseries_0723/18.html .

In dat geval lijkt me dat de betere/flexibelere optie. SolarKing kan jij dat bevestigen?
Dat verklaart het eea, wat je dus ook zeker moet doet is, je panelen vlakker neerleggen
dus onder een keinere hoek, je panelen zien nu veel te veel zwartdak dat is ook een nadeel.

Dat over die mppt spanning zie ik nu ook, dat is dus wel goed, 90/500V

Verwijderd

Na een dagje buffelen set 3 draaiende.Op dit moment al weer 1,300 kWh opgewekt,en de set loopt nog 300 W terwijl set 1 nog maar 148 W loopt en deze ligt op het zuiden.
Toch morgen nog even een paar pijpen inkorten omdat deze bij lage zon schaduw geven.En nog een paar stenen bij plaatsen.Totaal 140 tegels aan ballast .Puffffffffff

Op de vorige daken de stenen met een touw in een doos omhoog getrokken,idem de panelen.
Daar had ik geen zin meer in,en heb maar een elektrische lift gehuurd.Kost wat terugverdientijd,maar werkt top.

Kostprijs laatste set
20x250Wp panelen met montage materiaal voor plat dak en 50 meter kabel, € 3850.00
Omvormer AEG 4600 met logger € 852.85
Automaat kastje,automaat,stuk kabel en contactdoos d-rail € 46.00
Huur busje en lift. €220.00
Brandstof €11.00
Tegels € 0,00 euro.Kwamen van mijn oude dakterras

Totale kostprijs set € 4979.85 5000 Wp :) :) ;)

Totaal nu 14,900 Wp draaiende op 3 sets.Ik ben klaar met plaatsen.
Set 1 5400 Wp
Set 2 4500 Wp
Set 3 5000 Wp

Allemaal aangesloten op 3x een AEG PV 4600

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2015 18:45 ]

• PClop
  • Niet online
MichielFRL schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 12:14:
Toeval?
Heb dezelfde en ook daar vandaan, je moet geen haast hebben want hij is zo 4 weken onderweg
maar komt dan dus wel ;)
Bij mij komt deze in mijn noodstroom installatie, heb de stroom functie nog niet getest
maar de spanning (DC) al wel, en dat is gewoon goed.

Denk dat jij meer baat heb bij een wat lichtere type kwa stroomsterkte, dan is de shunt
ook iets kleiner.

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Schans%20bev%20-k/IMGP0099.JPG

• PClop
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 17:43:
Na een dagje buffelen set 3 draaiende.Op dit moment al weer 1,300 kWh opgewekt,en de set loopt nog 300 W terwijl set 1 nog maar 148 W loopt en deze ligt op het zuiden.
Toch morgen nog even een paar pijpen inkorten omdat deze bij lage zon schaduw geven.En nog een paar stenen blij plaatsen.Totaal 140 tegels aan ballast .Puffffffffff

Op de vorige daken de stenen met een touw in een doos omhoog getrokken,idem de panelen.
Daar had ik geen zin meer in,en heb maar een elektrische lift gehuurd.Kost wat terugverdientijd,maar werkt top.

Set 1 5400 Wp
Set 2 4500 Wp
Set 3 5000 Wp

Allemaal aangesloten op 3x een AEG PV 4800
We hebben hier ook helemaal geen last jaloersheid hoor! |:( d:)b

• MichielFRL
PClop schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 18:20:
[...]

Toeval?
Heb dezelfde en ook daar vandaan, je moet geen haast hebben want hij is zo 4 weken onderweg
maar komt dan dus wel ;)
Bij mij komt deze in mijn noodstroom installatie, heb de stroom functie nog niet getest
maar de spanning (DC) al wel, en dat is gewoon goed.

Denk dat jij meer baat heb bij een wat lichtere type kwa stroomsterkte, dan is de shunt
ook iets kleiner.

[afbeelding]
Ik ben toch maar voor 2 analoge meters gegaan.
De digitale heeft voeding nodig en die shunt vind ik niks.

Ben gewoon benieuwd wat de SF precies aan de Steca 500 voeden en 2 van die industriële meters ziet er wel heavy uit 8)

Verwijderd

PClop schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 18:38:
[...]

We hebben hier ook helemaal geen last jaloersheid hoor! |:( d:)b
PClop

Qua set 3 heb ik wel een beetje overkill.Ik heb daar verbruiken meegemaakt van 16-20 Kw per dag,maar de laatste maanden zit het op 10-12 Kw per dag.Huurders zijn normaal niet zo voorzichtig met stroom.Is gratis denken ze.Zit in de All-in prijs denken ze dan.

Alle normale lampen zijn daar ook verbannen,alleen nog led toegestaan.

Dat ik eigenlijk klaar ben klopt niet helemaal.Ik wil nog panelen gaan leggen op een huis in het buitenland.Het probleem daar is alleen dat ik bang ben voor diefstal.Je weet het maar nooit in Roemenie :) :) :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2015 18:54 ]

• PClop
  • Niet online
MichielFRL schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 18:41:
[...]

Ik ben toch maar voor 2 analoge meters gegaan.
De digitale heeft voeding nodig en die shunt vind ik niks.

Ben gewoon benieuwd wat de SF precies aan de Steca 500 voeden en 2 van die industriële meters ziet er wel heavy uit 8)
De Digitale heeft alleen voeding nodig als je enkel de stroom funktie gebruikt, sluit je U en I aan
werkt het gewoon. >:)

• PClop
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 18:49:
[...]

PClop

Qua set 3 heb ik wel een beetje overkill.Ik heb daar verbruiken meegemaakt van 16-20 Kw per dag,maar de laatste maanden zit het op 10-12 Kw per dag.Huurders zijn normaal niet zo voorzichtig met stroom.Is gratis denken ze.Zit in de All-in prijs denken ze dan.

Alle normale lampen zijn daar ook verbannen,alleen nog led toegestaan.

Dat ik eigenlijk klaar ben klopt niet helemaal.Ik wil nog panelen gaan leggen op een huis in het buitenland.Het probleem daar is alleen dat ik bang ben voor diefstal.Je weet het maar nooit in Roemenie :) :) :)
Offtopic:
Overal is een oplossing voor, Wikipedia: Selbstschussanlage – Wikipedia maar doe maar niet. ;)

• Snarfie31
Even een technische vraagje. Op mijn omnik site => http://www.omnikportal.co...rminalMain.aspx?pid=21330
Zie je vandaag (12 maart) een spike om 14:02 naar beneden die onmiddelijk herstelt word.
Mijn ligging is bijna pal oost en mn instraling is al niet zo groot om die tijd (zon is al over mn dak heen). Vandaag was het een mooie dag geen wolkje te bekennen dus dat kan het niet geweest zijn echter ik zag wel dat een van mij eerste panelen zeg maar van mijn 2de string net in de schaduw kwam. Is dat herstellen nou een voorbeeld/gevolg van een mppt tracker die snel het optimale punt heeft doorgerekend?.

[ Voor 3% gewijzigd door Snarfie31 op 12-03-2015 19:19 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

• Snarfie31
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 17:43:
Toch morgen nog even een paar pijpen inkorten omdat deze bij lage zon schaduw geven.En nog een paar stenen bij plaatsen.Totaal 140 tegels aan ballast .Puffffffffff

Kostprijs laatste set
20x250Wp panelen met montage materiaal voor plat dak en 50 meter kabel, € 3850.00
Omvormer AEG 4600 met logger € 852.85
Automaat kastje,automaat,stuk kabel en contactdoos d-rail € 46.00
Huur busje en lift. €220.00
Brandstof €11.00

Tegels € 0,00 euro.Kwamen van mijn oude dakterras

Totale kostprijs set € 4979.85 5000 Wp :) :) ;)

Set 1 5400 Wp
Set 2 4500 Wp
Set 3 5000 Wp

Allemaal aangesloten op 3x een AEG PV 4600
En nu de BTW nog terug?

• PClop
  • Niet online
born2tweak schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 11:56:
Nog een vraag voor de NEN1010 kenners. Wij hebben voor in ons huis een groepenkast waar de voorkant van ons huis op zit. Het achterhuis heeft zijn eigen verdeler, momenteel met 3x16 A afgezekerd.

Ik wil graag vanaf de hoofdschakelaar in het voorhuis een vaste kabel onder het huis door richting de verdeler in het achterhuis leggen, vanaf de hoofdschakelaar. In de verdeelkast in het achterhuis worden de groepen netjes verdeeld in 16A groepen (voorzien van hoofdschakelaar en aardlek).

Mag ik vanaf de hoofdschakelaar in het voorhuis zonder extra zekeringen een vaste kabel naar de verdeelkast leggen? Nu is deze verdeelkast met 3x 16A aan de voorkant afgezekerd, maar dat is onvoldoende voor het achterhuis.

Situatie nu: verdeling naar voorhuis en via 3 smeltzekeringen naar achterhuis. Die 3 smeltzekeringen wil ik er tussenuit halen, omdat het een kabel is zonder tussenliggende afnemers en rechtstreeks de verdeelkast in zou gaan.

[afbeelding]
Mist nog wat info, wat voor aansluitin heb je, 1x25A / 1x 35A of 3x 25A
Je mag bv geen 3x 2,5 mm², hoger dan 16A afgezekert door je woning trekken buiten de meterkast om.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:56

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

De kabel vanaf de hoofdschakelaar naar de nieuwe verdeler moet dan ook zijn uitgelegd op de hoofdzekering. Als deze 35A traag is, dan moet de kabel (afhankelijk van de lengte) misschien wel 10mm2 zijn. Bij een kortsluiting moet de kabel namelijk voldoende stroom kunnen verwerken om de hoofdzekering snel genoeg te laten springen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• born2tweak
PClop schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 19:28:
[...]

Mist nog wat info, wat voor aansluitin heb je, 1x25A / 1x 35A of 3x 25A
Je mag bv geen 3x 2,5 mm², hoger dan 16A afgezekert door je woning trekken buiten de meterkast om.
Goed punt, 3x 25A smeltzekering. Ik weet niet of dit snel of traag is, is nog ouderwets en voor mij niet te zien. Ik ben van plan een nieuwe ymvk kabel met 5x 4mm of 5x 6mm te trekken, direct vanaf de hoofdschakelaar naar de verdeler achter.
Ik zou er 3x 25A smeltzekering tussen kunnen zetten aan de voorkant, maar dan 'snelle'. Dan is de kabel die kant op dus 3x 25A afgezekerd. Liever niet, want scheelt weer automaten, maar het moet natuurlijk wel goed zijn!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-11-2025
Dus als ik de MPP regels een beetje toepast ( correct me if im wrong ) Dan zou ik als volgt rekenen .

Paneel :
TSMC 160 wp C2
TSMC paneel C2 160 wp
1000 w/m2 25 gr (stc) 800 w/m2 20 gr (noct )
p max 160 120
Voc (v) 86,8 79,6
mpp (V ) 68,7 64,8
i mpp (A) 2,33 1,86

Ik ben voornemens om de Hosola 3000 MTL (bright ) toe te passen .

Dit omdat hij 2 mpp trackers heeft . en kwa prijs en kwaliteit volgens mij in orde is .
- Max power DC 3200
- Max DC per MPP 2000 watt
- Max DC voltage 550 volt
- operating range 100-550 volt
- MPP range 150 - 500 volt
- Max DC current 11/11 Ampere

Als ik reken met een string van 6 panelen kom ik op : 960 WP 412 volt Mpp en 2,3 A (STC )
5 panelen kom ik op : 800 WP 343 volt mpp en 2,3 A (stc)
4 panelen kom ik op : 640 wp 274 volt mpp en 2,3 A (STC

Als ik 2 stings van 6 panelen maak blijft het voltage hetzelfde maar verdubbeld de A en De WP ook .
DIt betekend dat er op de Hosola max 2 strings van 6 op 1 mpp kan . Aangezien de hoogste opbrengst wordt weergegeven in de STC berekening kan het alleen maar slechter worden ( minder Volt en minder A en dus ook minder WP ) Aangezien de beste efficientie van de omvormer ligt op 360 volt lijkt mij persoonlijk dat 6 panelen wel het beste zou passen . Bovendien kan ik 1 string maken van 6 panelen en 1 string van 2x6 paralel waarbij ik de eerste string nog kan uitbreiden met nog 6 panelen ( mocht ik te weinig opbrengst hebben om mn verbruik te dekken .

altanatief zou de hosola 3000 tl zijn maar die heeft 1 MPP hierbij is de mpp range (ondergrens ) hoger . Dus bij het begin van de dag zal deze naar mijn idee later aan gaan ( stroom produceren )

Zie / verwoord ik het zo op de juiste manier of zie ik iets over het hoofd .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Bij een vriend van mij hangt een sma tripower.
Maar hij heeft helemaal geen logging.
Zijn bluetooth staat niet aan. Is dat eenvoudig aan te zetten? ( hoe?)
En is er een app voor iphone om zijn data uit te lezen?

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• PClop
  • Niet online
born2tweak schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 19:59:
[...]

Goed punt, 3x 25A smeltzekering. Ik weet niet of dit snel of traag is, is nog ouderwets en voor mij niet te zien. Ik ben van plan een nieuwe ymvk kabel met 5x 4mm of 5x 6mm te trekken, direct vanaf de hoofdschakelaar naar de verdeler achter.
Ik zou er 3x 25A smeltzekering tussen kunnen zetten aan de voorkant, maar dan 'snelle'. Dan is de kabel die kant op dus 3x 25A afgezekerd. Liever niet, want scheelt weer automaten, maar het moet natuurlijk wel goed zijn!
Als die oude aardlekschakelaar, rechts, een 3 fase ( denk het niet ) uitvoering is zou je daar een
5 x 6mm² op aan kunnen sluiten ( de aarde van die 5 natuurlijk niet ;) ) en anders kun je daar voor
in de plaats wel een lastscheider ( 4 polige hoofdschakelaar ) plaatsen, werkt wel zo prettig
als je alleen dat gedeelte spanningsvrij wilt hebben, je moet het dan wel duidelijk coderen
welke schakelaar voor de subverdeler is en welke voor de hoofdverdeler gebruikt wordt.

Sluit het anders nog even kort bij een installateur.

• PClop
  • Niet online
@ marcel_piet,

Als je systeem spanning bij 6 panelen al 412 volt is, kun je ook een omvormer nemen
die pas bij b.v. 200V opstart, nl bij het minst of geringste daglicht is die spanning van ~400V
al present, enkel de energie ( A ) uit de zon/daglicht is er dan nog niet, dat is dus de trigger.
Voor de rest heb je het helemaal begrepen. ( of migjes vind nog wat ;) )

• MichielFRL
@ marcel_piet
Ik zou het liever zo aansluiten dat er wat minder V is en wat meer A.
Met veel V komt de omvormer vroeg uit slaapstand, maar zal nog lang niet opstarten omdat er te weinig A is.
Mijn voorkeur heeft 5 stringen van 4 panelen.

• Codeoranje
Daar is ook wel iets voor te zeggen . Het zou dan 2x 5 panelen en 2x4 panelen worden ( mij ook voorgerekend door een bedrijf ) echter vraag ik me af . De mpp zakt dan al rap onder de optimale 360 volt .
274 zelfs in de meest optimale ( 25 graden 1000 w.m2 ) Dit heeft zn werking op de efficentie van de omvormer en je zit bij weinig instraling eerder onder de opstart van 150 volt . of zakt het voltage niet zoveel in bij minder instraling ?

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

• born2tweak
PClop schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 23:33:
[...]

Als die oude aardlekschakelaar, rechts, een 3 fase ( denk het niet ) uitvoering is zou je daar een
5 x 6mm² op aan kunnen sluiten ( de aarde van die 5 natuurlijk niet ;) ) en anders kun je daar voor
in de plaats wel een lastscheider ( 4 polige hoofdschakelaar ) plaatsen, werkt wel zo prettig
als je alleen dat gedeelte spanningsvrij wilt hebben, je moet het dan wel duidelijk coderen
welke schakelaar voor de subverdeler is en welke voor de hoofdverdeler gebruikt wordt.

Sluit het anders nog even kort bij een installateur.
Het is inderdaad een 3fase aardlek, 30ma, dus dat zou dan moeten kunnen. Eventueel een hoofdschakelaar daar bij om alleen dat deel spanningsloos te maken is wel een idee, dat zal ik nog even bekijken. Natuurlijk moet er uiteindelijk één hoofdschakelaar zijn voor de gehele installatie, maar daarna nog één voor de verdeler is wel mooi. In de verdeelkast zelf zit deze al wel.

• MichielFRL
marcel_piet schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 07:58:
Dit heeft zn werking op de efficentie van de omvormer en je zit bij weinig instraling eerder onder de opstart van 150 volt . of zakt het voltage niet zoveel in bij minder instraling ?
Daar verschillen de meningen over.
Ik zie bij mijn 1040wp systeem heel duidelijk dat V geen probleem is. Zodra buiten het licht weer aangaat is er V (tussen Voc en Vmppt), maar de omvormer wil niet opstarten omdat er geen A is.
Pas bij voldoende instraling start de omvormer daadwerkelijk op.
Vooral in de grijze periode van het jaar kan het dus goed voorkomen dat je genoeg V hebt, maar (bijna) geen A. Heb je dan 5x parallel aangesloten heb je tenminste 5x de hoeveelheid A.
Dat de omvormer dan minder efficient is op andere momenten........ Ik verwacht dat het allemaal wel meevalt.

PS. Ik heb mono's met een Vmppt van 50V en +/- 5A.

• Codeoranje
2x4 geeft : 1280 wp 347 voc 274 v mpp en 4,66 A
2x5 geeft : 1600 wp 434 voc 443 v mpp en 4,66 A

Als de A echt de variabele is met betrekking tot bewolking en mindere instraling / stand van de zon dan zou dit inderdaad beter zijn . V mpp blijft nog lang boven de 150 en A is met 4,66 hoger ( max 11 op hosola per mpp ) dus dat zou moeten gaan .

• MichielFRL
@ marcel_piet
Heb je te maken met verschillende dak vlakken dat je 2x mppt wil?

Kan je geen 20 panelen kwijt op je dak?
Dan zou je 5 stringen van 4x TSMC TS160C2 kunnen maken op een Hosola Smart 3000TL.
Voltage is dan redelijk optimaal en er zijn lekker veel amperes beschikbaar.
5 stringen kan je gemakkelijk combineren met
Afbeeldingslocatie: http://www.yoosmart.com/images/watermarked/detailed/1/MC4Z-A3-5.jpg
en dan met een dikkere DC kabel naar de omvormer.

[ Voor 148% gewijzigd door MichielFRL op 13-03-2015 09:45 ]

• migjes
marcel_piet schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 09:08:
2x4 geeft : 1280 wp 347 voc 274 v mpp en 4,66 A
2x5 geeft : 1600 wp 434 voc 443 v mpp en 4,66 A

Als de A echt de variabele is met betrekking tot bewolking en mindere instraling / stand van de zon dan zou dit inderdaad beter zijn . V mpp blijft nog lang boven de 150 en A is met 4,66 hoger ( max 11 op hosola per mpp ) dus dat zou moeten gaan .
je hebt het systeem wel door hoe het werkt.

hier een rendement grafiek (van de power-one, maar hosola zal er niet ver van af zitten.)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg

een omvormer zoals de hosola wil iets van een Vmpp rond de 200V tot 375V.
het is maar hoe precies je wil werken.
een +/-350V geeft het beste resultaat, maar dat betekend niet dat 200V in eens rampzalig is.
lager kan ook nog, alleen als je dan iets als schaduw hebt en er springt een diode in sper, dan zakt de V nog iets verder, daar moet je wel rekening mee houden.

maar met de panelen waar je nu mee werkt, dan zou je ook eens kunnen kijken of een stecagrid 3000/3600 iets is.
dat zijn omvormers die geen V kunnen verhogen, alleen maar verlagen. ;)
en dat geeft erg hoge rendementen.
je zou dan een 3x6 kunnen doen b.v.
http://www.sun-solar.nl/i...s-voor-850-euro-incl-btw/
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20steca.jpg
(er zijn meer merken die dat kunnen, is maar een voorbeeld)

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-12-2025

paulv1973

16.730Wattpiek

patrickvanvalen schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 23:14:
Bij een vriend van mij hangt een sma tripower.
Maar hij heeft helemaal geen logging.
Zijn bluetooth staat niet aan. Is dat eenvoudig aan te zetten? ( hoe?)
En is er een app voor iphone om zijn data uit te lezen?
Betreft het een TL-10 of TL-20 versie?
Beide hebben Blue tooth. Daarbij heeft de TL-20 ook een webconnect standaard.
Middels het programma Sunny Explorer (gratis downloaden via SMA site) kun je via blue tooth verbinding maken met je omvormer. Gaat automatisch aan dan.
Voor de webconnect (internet) moet je Sunny Portal downloaden...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Verwijderd

@snarfie als je naar andere pv systemen bij jou in de buurt kijkt via de omnik portal public sites
dan zie je op genoemd tijdstip bij meerdere dit dal/piekje

conclusie toch iets van wolkje geweest
http://www.omnikportal.co....aspx?come=Public&pid=800 deze heeft het ook

http://www.omnikportal.co...spx?come=Public&pid=18138
deze heeft het tegen half 5

• Snarfie31
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 09:47:
@snarfie als je naar andere pv systemen bij jou in de buurt kijkt via de omnik portal public sites
dan zie je op genoemd tijdstip bij meerdere dit dal/piekje

conclusie toch iets van wolkje geweest
http://www.omnikportal.co....aspx?come=Public&pid=800 deze heeft het ook

http://www.omnikportal.co...spx?come=Public&pid=18138
deze heeft het tegen half 5
Ha Swapevent je moet eens in mij (dag grafieken) history kijken van pakweg 2 a 3 dagen terug dan zie omstreeks 13:57 dit constant terug komen en herstellen. Vermoed toch iets van een MPPT correctie als ik me niet vergis?. http://www.omnikportal.co...spx?pid=21330&key=7A59799

Met dit weer zou het omstreeks 13:57 weer moeten voorkomen.

[ Voor 9% gewijzigd door Snarfie31 op 13-03-2015 11:15 ]

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-01 20:51
Iemand enig idee of we aan de sticker op het zonnepaneel (yingli 275c-30b) kunnen zien hoe oud het paneel is?

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-01 19:46
Zie pagina 5 van deze PDF http://www.yinglisolar.co...ion_IEC61215-IEC61730.pdf , maar het is dus YYWW , de eerste vier digits van de serial bestaat uit de laatste 2 digits van het jaar en het weeknr van productie.

[ Voor 33% gewijzigd door Thijs8472 op 13-03-2015 11:12 ]

Verwijderd

hoi snarfie
ik zie m inderdaad nagenoeg dagelijks voorbij komen ( soms niet ivm het weer vermoed ik )
kan je eens inloggen op de omnikportal en dan 3 reporst maken
1 van gisteren , 1 van eergisteren en 1 van 3 dagen terug

er moet iets zijn wat hem triggert op dat tijdstip

• Snarfie31
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 11:23:
hoi snarfie
ik zie m inderdaad nagenoeg dagelijks voorbij komen ( soms niet ivm het weer vermoed ik )
kan je eens inloggen op de omnikportal en dan 3 reporst maken
1 van gisteren , 1 van eergisteren en 1 van 3 dagen terug

er moet iets zijn wat hem triggert op dat tijdstip
Wat ik zie is dat op dat tijdstip ook mijn 2de string dan net in de schaduw komt.
Het feit dat hij een korrectie maakt vind ik wel interessant hoe komt dat?.

Bijgaand gedeelte van het raport even voor 13:57 en wat erna. Rechts zie je het wattage.

Gisteren

legenda: Inverter Vpv1 Vpv2 Vpv3 Ipv1 Ipv2 Ipv3 Vac1 Vac2 Vac3 Iac1 Iac2 Iac3 Pac1 Pac2 Pac3 Fac Temp(℃) Time(GMT +1) Today's Energy(kWh)

Total Energy(kWh
.'NLDN4020138M1017,"181.9","297.3","0.0","2.78","2.78","0.0","240.0","0.0","0.0","5.3","0.0","0.0","1297","0","0","50.07","30.0","Mar.12 13:51,2015","13.54","1916.7"
'NLDN4020138M1017,"188.2","321.5","0.0","2.51","1.95","0.0","240.0","0.0","0.0","4.3","0.0","0.0","1071","0","0","50.05","29.6","Mar.12 13:56,2015","13.64","1916.8"
'NLDN4020138M1017,"190.1","317.8","0.0","2.00","0.57","0.0","240.0","0.0","0.0","2.2","0.0","0.0","538","0","0","50.04","28.6","Mar.12 14:01,2015","13.71","1916.9"
'NLDN4020138M1017,"150.6","257.7","0.0","2.38","2.38","0.0","240.0","0.0","0.0","3.8","0.0","0.0","943","0","0","50.03","28.6","Mar.12 14:07,2015","13.8","1917"
'NLDN4020138M1017,"144.5","256.3","0.0","2.21","2.21","0.0","238.4","0.0","0.0","3.5","0.0","0.0","860","0","0","50.03","28.3","Mar.12 14:12,2015","13.88","1917"

11 maart
'NLDN4020138M1017,"245.9","294.2","0.0","0.47","2.81","0.0","239.2","0.0","0.0","3.8","0.0","0.0","916","0","0","50.07","29.2","Mar.11 13:53,2015","7.99","1902"
'NLDN4020138M1017,"251.9","329.1","0.0","0.47","1.22","0.0","238.4","0.0","0.0","2.0","0.0","0.0","499","0","0","50.06","28.4","Mar.11 13:58,2015","8.06","1902.1"
'NLDN4020138M1017,"246.9","260.2","0.0","0.47","2.45","0.0","236.0","0.0","0.0","3.0","0.0","0.0","731","0","0","50.0","28.2","Mar.11 14:04,2015","8.12","1902.2"
'NLDN4020138M1017,"167.7","250.7","0.0","2.03","2.40","0.0","233.6","0.0","0.0","3.8","0.0","0.0","915","0","0","50.0","28.2","Mar.11 14:09,2015","8.19","1902.2"
'NLDN4020138M1017,"148.9","255.8","0.0","2.07","2.26","0.0","234.4","0.0","0.0","3.6","0.0","0.0","862","0","0","50.03","28.2","Mar.11 14:14,2015","8.27","1902.3"
'NLDN4020138M1017,"150.2","259.2","0.0","1.95","1.67","0.0","238.4","0.0","0.0","2.9","0.0","0.0","706","0","0","50.02","28.2","Mar.11 14:19,2015","8.34","1902.4"

10 maart:
'NLDN4020138M1017,"232.5","289.1","0.0","0.64","2.73","0.0","237.6","0.0","0.0","3.7","0.0","0.0","911","0","0","50.05","30.6","Mar.10 13:49,2015","11.91","1892.8"
'NLDN4020138M1017,"240.3","292.7","0.0","0.57","2.75","0.0","237.6","0.0","0.0","3.7","0.0","0.0","914","0","0","50.06","30.4","Mar.10 13:54,2015","11.99","1892.9"
'NLDN4020138M1017,"245.1","311.4","0.0","0.64","1.38","0.0","236.8","0.0","0.0","2.3","0.0","0.0","563","0","0","50.05","29.6","Mar.10 13:59,2015","12.06","1893"
'NLDN4020138M1017,"171.6","252.6","0.0","2.09","2.27","0.0","237.6","0.0","0.0","3.7","0.0","0.0","907","0","0","50.03","29.5","Mar.10 14:04,2015","12.12","1893"
'NLDN4020138M1017,"138.9","268.4","0.0","2.12","1.84","0.0","236.8","0.0","0.0","3.1","0.0","0.0","767","0","0","50.02","29.2","Mar.10 14:15,2015","12.27","1893.2"
'NLDN4020138M1017,"137.7","270.4","0.0","2.02","0.96","0.0","236.8","0.0","0.0","2.1","0.0","0.0","516","0","0","50.03","28.9","Mar.10 14:21,2015","12.33","1893.3"

Verwijderd

kan heel goed hoor dat t door de schaduw komt maar dan zou t op zonnige dagen iedere dag pakembeet 2min verschoven moeten zijn

• Snarfie31
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 12:13:
kan heel goed hoor dat t door de schaduw komt maar dan zou t op zonnige dagen iedere dag pakembeet 2min verschoven moeten zijn
Laten we vandaag mar weer eens kijken min of meer zelfde soort weer.

• Snarfie31
Ter compensatie van mijn 14 panelen ligging oost heb ik 2 Bisol 250 op mn garage dak geplaatst ligging zuid. Werd mij aangeraden om dit dak niet vol te gooien met panelen ivm belasting en schaduw huis (garage ligt tussen 2 huizen in) maar 2 of 3 panelen is prima. Echter om een Soladin 600 uit te lezen moet ik met mn laptop naar benden etc. Wat vond ik nou op zolder een oude Pentium 3 jawel met 2 COM ports en een PCI WIFI kaart die rijp was voor de sloop Staat niet de hele dag aan (voeding doet 85w/u) want dan is mn redement meteen foetsie maar om de paar dagen even uitlezen via PC desktop is prima. Is die Pentium 3 toch nog nuttig.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PxXvZxA.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Snarfie31 op 13-03-2015 15:26 ]

Verwijderd

ik zag m nu op 12.22 uur kan dat kloppen met je schaduwpuntje

-------------
2014 1e week negatief vebruik in wk18
2015 1e week negatief verbuik in wk11 _/-\o_
we zijn goed bezig :P :P :P

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2015 13:34 ]

• Snarfie31
[quote]Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 13:16:
ik zag m nu op 12.22 uur kan dat kloppen met je schaduwpuntje

Denk eerder toch wolkje. Zie het niet regelmatig voorkomen de dagen hiervoor.

[ Voor 27% gewijzigd door Snarfie31 op 13-03-2015 14:32 ]

• Codeoranje
MichielFRL schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 09:15:
@ marcel_piet
Heb je te maken met verschillende dak vlakken dat je 2x mppt wil?

Kan je geen 20 panelen kwijt op je dak?
20 panelen gaat niet passen helaas . De 2 mp zijn niet voor 2 dakvlakken althans nog niet .
Eventueel wil ik nog iets uitbreiden (als het opgewekte vermogen nog niet mijn hele verbuik dekt ) en dat wordt dan wel op een ander dakvlak . Zo houdt ik het 1 en ander wat flexibel voor de toekomst . bovendien heeft een Smart (1mpp ) omvormer ook weer een hogere opstartspanning . Ik heb gewoon het idee dat ik er met 2 mpp meer uit haal .

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:29

TF

bla bla

Snarfie31 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 12:34:
Ter compensatie van mijn 14 panelen ligging oost heb ik 2 Bisol 250 op mn garage dak geplaatst ligging zuid. Werd mij aangeraden om dit dak niet vol te gooien met panelen ivm belasting en schaduw huis (garage ligt tussen 2 huizen in) maar 2 of 3 panelen is prima. Echter om een Soladin 600 uit te lezen moet ik met mn laptop naar benden etc. Wat vond ik nou op zolder een oude Pentium 3 jawel met 2 COM ports en een PCI WIFI kaart die rijp was voor de sloop Staat niet de hele dag aan (voeding doet 85w/u) want dan is mn redement meteen ook weg maar om de paar dagen even uitlezen via PC desktop is prima. Is die Pentium 3 toch nog nuttig.

[afbeelding]
ik heb ook een soladin 600 in mijn nieuwe huis. Stekker is er al dagen uit. Wat een herrie van die ventilator.

• Snarfie31
TF schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 14:41:
[...]

ik heb ook een soladin 600 in mijn nieuwe huis. Stekker is er al dagen uit. Wat een herrie van die ventilator.
Ja hij maakt een behoorlijke herrie bij genoeg vermogen. Blij dat hij in de garage staat. Die Omnik 4.0TL is behoorlijk still maar zodra hij boven de 4000 komt begint hij hier op zolder op te vallen.

[ Voor 30% gewijzigd door Snarfie31 op 13-03-2015 15:24 ]

• born2tweak
Kan iemand me de volgende berekening uitleggen? (Sunny Design tool gebruikt)

Energieverbruik per jaar7.400 kWh
Energieopbrengst van de PV-installatie8.760 kWh
Teruglevering5.990 kWh
Netafname4.630 kWh
Eigen verbruik2.770 kWh
Percentage eigen verbruik (in % van de PV-energie)31,6 %
Zelfvoorzieningsgraad (in % van energieverbruik)37,4 %

Betekent dit dat ik overdag meer opwek dan ik overdag gebruik en dat ik 's avonds weer van het net betrek? Maar zo lang de salderingsregeling nog is zoals deze is (en ik een oude meter heb) is dit toch niet van toepassing? Dit maakt namelijk nogal wat uit met de terugverdientijd...

• PClop
  • Niet online
TF schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 14:41:
[...]

Slopen en een andere fan monteren, is idd een oudzeer van die dingen.
( garantie is dan wel foetsie )

Afbeeldingslocatie: https://crkdpw.dm2302.livefilestore.com/y2pCBNNsLgwEiifZ-N5lKiUqdG6tVkBbAtMR8ljIsSuTW7BNYcsKIHzqNfCb15GudzCUJ4-J64OFXCnisca5YTtT8J1cIi1g9WSMkC7IhsS40Y/WP_20140329_002.jpg?psid=1

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

born2tweak schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 15:06:
Kan iemand me de volgende berekening uitleggen? (Sunny Design tool gebruikt)

Energieverbruik per jaar7.400 kWh
Energieopbrengst van de PV-installatie8.760 kWh
Teruglevering5.990 kWh
Netafname4.630 kWh
Eigen verbruik2.770 kWh
Percentage eigen verbruik (in % van de PV-energie)31,6 %
Zelfvoorzieningsgraad (in % van energieverbruik)37,4 %

Betekent dit dat ik overdag meer opwek dan ik overdag gebruik en dat ik 's avonds weer van het net betrek? Maar zo lang de salderingsregeling nog is zoals deze is (en ik een oude meter heb) is dit toch niet van toepassing? Dit maakt namelijk nogal wat uit met de terugverdientijd...
Je zal nooit en te nimmer 35% direct zelf verbruiken van je opgewekte stroom.
SMA Sunny Design maakt maar een aanname op dat gebied.
Gaat erom wat je totaal opwekt. Dat zal je volgens mij ook voor minimaal 90% terugvoeden in het net.
Ik zie het energie net als een goedkoop opslagmedium.
Als je het weer nodig hebt, trek je het weer van het energie net vandaan.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• born2tweak
paulv1973 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 17:01:
[...]

Gaat erom wat je totaal opwekt. Dat zal je volgens mij ook voor minimaal 90% terugvoeden in het net.
Oke, zit hem dus vooral in het 'direct' opnemen van je geleverde energie. Maar als ik dan op de pagina kijk waar m'n energierekening wordt uitgebeeld, staat dat ik dan alsnog de helft van m'n rekening over hou. Dat is dan dus omdat ze geen rekening houden met salderen?

• migjes
born2tweak schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 17:04:
[...]

Oke, zit hem dus vooral in het 'direct' opnemen van je geleverde energie. Maar als ik dan op de pagina kijk waar m'n energierekening wordt uitgebeeld, staat dat ik dan alsnog de helft van m'n rekening over hou. Dat is dan dus omdat ze geen rekening houden met salderen?
je hebt eigenlijk maar 2 cijfers nodig.
1. hoeveel gebruik je per jaar.
2. hoeveel wek je op per jaar.
financieel gezien wil je die 2 dicht bij elkaar hebben.
(maar ik heb geen problemen met overschotten ;) en misschien ga je in de toekomst juist meer of minder gebruiken. ook geen problemen met een beetje gas voor elektra vervangen.
bedenk wel, dat soms een oude ijskast vervangen voor een zuinig model goedkoper is als het op te lossen met pv.... etc... etc.....)

wel oppassen, met een goed uitgebalanceerde set kun je makkelijk 15% meer scoren als wat sma berekend.
het is maar een grove schatting en mag met een korreltje zout(+/- 1 kilo) genomen worden.

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-01 19:51
[...]
Met dat soort uitspraken moet je oppassen. Wij gebruiken nu al bijna 26% van onze opgewekte stroom direct, en minder dan 59% van de stroom die we gebruiken komt van het net. Door bewust stroom te gebruiken als de zon schijnt kom je denk ik al een heel eind.

• Herbie1971
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-11-2020
Bezuiniger schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 18:54:
[...]

Met dat soort uitspraken moet je oppassen. Wij gebruiken nu al bijna 26% van onze opgewekte stroom direct, en minder dan 59% van de stroom die we gebruiken komt van het net. Door bewust stroom te gebruiken als de zon schijnt kom je denk ik al een heel eind.
Ja schat, we eten vandaag wéér een ovenschotel. Beetje vroeg ook, anders is de zon weg _/-\o_

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Bezuiniger schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 18:54:
[...]

Waar komt de andere 15% dan nog vandaan?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Herbie1971 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 18:59:
[...]

Ja schat, we eten vandaag wéér een ovenschotel. Beetje vroeg ook, anders is de zon weg _/-\o_
Bij mij zijn er zat dingen uit de categorie sluipverbruik die binnenkort op timers gaan, denk aan het opladen van de robo-stofzuiger, de baby-dyson, laptops. Is niet veel, maar als mijn vriendin vrij is wast ze al overdag (althans de wasmachine doet het) want gek genoeg hebben de panelen haar aan het denken gezet over energe verbruik (gelukkig, eindelijk). Ze weet dat het door de verrekening aan het einde van het jaar niets uitmaakt, maar ze vindt het leuk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 18:33:
[...]

je hebt eigenlijk maar 2 cijfers nodig.
1. hoeveel gebruik je per jaar.
2. hoeveel wek je op per jaar.
financieel gezien wil je die 2 dicht bij elkaar hebben.
(maar ik heb geen problemen met overschotten ;) en misschien ga je in de toekomst juist meer of minder gebruiken. ook geen problemen met een beetje gas voor elektra vervangen.
bedenk wel, dat soms een oude ijskast vervangen voor een zuinig model goedkoper is als het op te lossen met pv.... etc... etc.....)

wel oppassen, met een goed uitgebalanceerde set kun je makkelijk 15% meer scoren als wat sma berekend.
het is maar een grove schatting en mag met een korreltje zout(+/- 1 kilo) genomen worden.
Zo zie ik het ook... (die 2 cijfers dan)
Hoe jouw energie leverancier dat op papier zet kun je hem het beste zelf vragen.
ligt natuurlijk ook aan de bekende slimme meter of Feraris meter.

SMA Sunny Design is normaal altijd een beetje pessimistisch qua verwachte jaaropbrengst.
Niks mis mee. Valt het ook niet tegen aan het eind van het jaar.
Je hoeft er maar rekening mee te houden in je achterhoofd.

Ik gebruik SD vooral om te kijken welke SMA omvormer past bij welke panelen setup.
Vaak ook om de strings te bepalen.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

franssie schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 19:07:
[...]

Bij mij zijn er zat dingen uit de categorie sluipverbruik die binnenkort op timers gaan, denk aan het opladen van de robo-stofzuiger, de baby-dyson, laptops. Is niet veel, maar als mijn vriendin vrij is wast ze al overdag (althans de wasmachine doet het) want gek genoeg hebben de panelen haar aan het denken gezet over energe verbruik (gelukkig, eindelijk). Ze weet dat het door de verrekening aan het einde van het jaar niets uitmaakt, maar ze vindt het leuk.
Wel misschien even opletten met dag en nachtstroom....
In mijn eerste jaar kreeg ik mooi mijn overschot dagstroom terug aan ongeveer € 0,22
Het tekort aan nachtstroom betaalde ik aan ongeveer €0.20.

In dat geval kun je beter lekker wassen aan nachtstroom. (De wasmachine dan... _/-\o_ )

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

paulv1973 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 19:11:
[...]
Wel misschien even opletten met dag en nachtstroom...<>
Moest even nadenken wat je bedoelde maar ik snap 'm, door het hogere dag tarief is het beter alle verbruik in de nacht te plaatsen omdat dat alsnog gewoon goedkoper is. Los van die paar cent per kWh zal het niet veel uitmaken, meeste was is toch nog in het weekeinde en als wij (electrisch) koken (en van ovengerechten houden, dat helpt ook niet mee).
Maar ik zal eens uitzoeken hoe windunie/greenchoice hiermee omgaan.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

franssie schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 19:21:
[...]

Moest even nadenken wat je bedoelde maar ik snap 'm, door het hogere dag tarief is het beter alle verbruik in de nacht te plaatsen omdat dat alsnog gewoon goedkoper is. Los van die paar cent per kWh zal het niet veel uitmaken, meeste was is toch nog in het weekeinde en als wij (electrisch) koken (en van ovengerechten houden, dat helpt ook niet mee).
Maar ik zal eens uitzoeken hoe windunie/greenchoice hiermee omgaan.
Het gaat inderdaad meestal om een paar tientjes...
In mijn 2e jaar hebben ze dag en nachttarief op 1 hoop gegooid en een middeltarief ervan gemaakt.
Was voor mijn situatie afgelopen jaar voordeliger. Dat had Essent voor mij al berekend en gewijzigd.
Zal me benieuwen hoe het nu in het 3e jaar gaat met mijn 2e set erbij.
Ben wel flink electrisch aan het verwarmen geweest sinds december. 8)

[ Voor 22% gewijzigd door paulv1973 op 13-03-2015 19:41 ]

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-01 19:51
paulv1973 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 19:03:
[...]
Waar komt de andere 15% dan nog vandaan?
Percentages optellen kan alleen als je het over delen van hetzelfde getal hebt. Opwek en gebruik zijn uiteraard 2 verschillende getallen.

26% van de opwek wordt direct verbruikt = 41% van ons gebruik. Het totale verbruik is uiteraard 100%, dus 100-41 = 59% komt van het net.

En wij letten nog niet echt op ons directe verbruik: als het salderen beëindigd wordt kan het percentage direct verbruik waarschijnlijk nog wel wat omhoog, bijv. door inderdaad nog meer overdag te doen. Taart/cake bakken, wassen, strijken, etc. Kan allemaal ook prima gedaan worden als de zon schijnt.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Bezuiniger schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 19:51:
[...]

Percentages optellen kan alleen als je het over delen van hetzelfde getal hebt. Opwek en gebruik zijn uiteraard 2 verschillende getallen.

26% van de opwek wordt direct verbruikt = 41% van ons gebruik. Het totale verbruik is uiteraard 100%, dus 100-41 = 59% komt van het net.

En wij letten nog niet echt op ons directe verbruik: als het salderen beëindigd wordt kan het percentage direct verbruik waarschijnlijk nog wel wat omhoog, bijv. door inderdaad nog meer overdag te doen. Taart/cake bakken, wassen, strijken, etc. Kan allemaal ook prima gedaan worden als de zon schijnt.
Ik snap het... O-)
Betekent dus dat je ook een overschot hebt...

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 08:56

Crazy-

Best life ever

Niek_ schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 19:41:
Even een vraagje over de installatieautomaat vs de aardlekautomaat.
Ga binnenkort bij m'n ouders panelen leggen. Ze hebben echter geen loze leiding naar boven en een nieuwe leiding trekken is niet te doen zonder fors breekwerk.
ABB (en waarschijnlijk ook andere fabrikanten) bied hiervoor een oplossing aan in de vorm van een verdeler die je in plaats van de wandcontactdoos van de wasmachine kan plaatsen. Er zijn echter 2 varianten en ik kan er niet goed uitkomen welke ik moet hebben. De ene variant is met een installatieautomaat voor de omvormergroep, de andere variant met een aardlekautomaat voor de omvormergroep. De wasmachinegroep zit sowieso achter een aardlekautomaat, kan ik dan volstaan met de installatieautomaatversie van de verdeler?
vanaf je meterkast dient een schakelautomaat te zitten

boven plaats je een lastscheider met daarachter minimaal 1x een aardlekautomaat (verplicht tbv wasmachine!)

2de tbv je omvermer:

Conform nen1010/EN64226:

controleer of je omvormer voldoet aan VDE0126. Zoja, dan geen aardlek nodig, deze zit dan in je omvormer.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Verwijderd

hoi, sinds 8 augustus 2014 is mijn direkte verbruik 42% ~ 100%
warmtepomp rules.
de zomerteruglevering is saldering voor het tekort.

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-11-2025
Dit draadje volg ik al een behoorlijke tijd en ik zou graag ook eens beginnen met een paneel. Het idee is om het paneel vooral op mn balkon te gebruiken.

Nu het idee; zo goedkoop/klein mogelijk:
- een paneel (tweedehands, aankooptips zijn welkom)
- micro inverter

Nu de vraag; zo'n microinverter heeft vaak een controller of een soort netfilter nodig. Die netfilter lijkt me logisch, wanneer deze niet in de inverter zit dan wil je deze gebruiken om te voorkomen dat het net vervuilt. (als zendamateur zie ik al genoeg storing) Maar die controller/logger wordt alleen gebruikt om een grafiek te kunnen tekenen. Voor die 100 euro kan ik die wel even missen. Maar werkt die inverter dan nog?

In de beschrijving/FAQ van ABB/power-one is te lezen dat hij initieel nodig is en daarna ook zonder kan. Bij andere merken zie je dit niet zo duidelijk terug.
Van de Involar heb ik inmiddels een set gevonden met een enkel paneel en 1 inverter. In de datasheet staat tegenstrijdige informatie:
- tekst zegt: only a string termination is required
- figuur laat e-gate apparaat zien

Heeft iemand ervaring met 1 of meerdere merken micro-inverters en de noodzaak van zo'n logger/controller?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat wordt precies bedoeld met ´als het salderen beeindigd wordt`?

Is het dan niet meer mogelijk om het net te gebruiken als accu? Oftewel, alles wat ik op 1 zomerdag teveel produceer is dan niets meer waard? Of wordt het over een heel jaar bekeken?

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Wolly schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 20:29:
Wat wordt precies bedoeld met ´als het salderen beeindigd wordt`?

Is het dan niet meer mogelijk om het net te gebruiken als accu? Oftewel, alles wat ik op 1 zomerdag teveel produceer is dan niets meer waard? Of wordt het over een heel jaar bekeken?
als wij het wisten... ;) niemand weet het

2017 evaluatie door mr kamp. 2020 nieuwe regeling. Maar hoe? Een groot vraagteken

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Crazy- schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 20:02:
[...]
vanaf je meterkast dient een schakelautomaat te zitten
Dat betekent als ik het goed begrijp dat het een losstaande groep moet zijn in de meterkast? Bijvoorbeeld eentje van een wasmachine?
boven plaats je een lastscheider met daarachter minimaal 1x een aardlekautomaat (verplicht tbv wasmachine!)
Je creëert hier een sub-groep, maar aangezien deze klein en tegengesteld is vwb stromen is hoef je geen rekening te houden met selectiviteit?
Ik zit eraan te denken dit te doen of mijn inverter in te wisselen als iik een tweede rij NO ga leggen aansluitend op mijn ZO set (makkelijk te doen met flatfix fusion, 60% van het dragende systeem ligt er namelijk al.

Omvormer - <groep schakelaar / aardlek> - stopcontact 1 & stopcontact 2 <groep schakelaar - aardlek> ---- leiding naar groepenkast.
Zo kan je voorkomen dat er meer dan 16A loopt waar dan ook in de bekabeling als ik het goed heb?

Dat is dan voor minder te maken dan dat kant en klare ABB kastje (wat ik erg duur vind). Een paar automaten en zulk spul hoeft geen honderden EUR te kosten.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Crazy- schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 20:30:
[...]
als wij het wisten... ;) niemand weet het

2017 evaluatie door mr kamp. 2020 nieuwe regeling. Maar hoe? Een groot vraagteken
Dan zou het voor een nieuwe installatie wellicht slim zijn om alleen je constante dagverbruik te nemen en dat in zonnepanelen op je dak te leggen? Denk dat veel mensen wel tegen 2017 aanhikken met hun besluyit tot aanschaf.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

hilbren schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 20:25:
<>als zendamateur zie ik al genoeg storing) <>
de inverter werkt prima zonder logging, je kan ook een los metertje op het stopcontact zetten die het bijhoudt.

Vwb storing, de inverter is een hele grote schakelende voeding - dat ga je merken op de ontvangst denk ik en als het maar één paneel is dat je kwijt kan vraag ik me af het het waard is. (ik moet eerlijk zeggen dat ik de HF-set het afgelopen drie weken niet aan gehad heb, sinds die tijd zijn mijn panelen actief) misschien dat ik dit weekeinde er aan toekom mijn antenne weer eens te spannen.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

franssie schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 20:33:
[...]
Dat is dan voor minder te maken dan dat kant en klare ABB kastje (wat ik erg duur vind). Een paar automaten en zulk spul hoeft geen honderden EUR te kosten.
Kijk hier eens naar. http://link.marktplaats.nl/a1006328268
Ben je voor 80 euro klaar.
Je kunt ook een miniverdeler kopen en daar zelf je benodigde automaten inplaatsen.
Of je dan nog goedkoper uit bent weet ik niet.

Ik begin er niet aan.
Moet er nl ook zo eentje gaan bestellen binnekort.

Daarbij vind ik dit kastje een elegantere oplossing qua formaat dan de ABB variant.
Deze is 150x150mm.
De ABB geloof ik al gauw ergens in de 250x200mm

[ Voor 26% gewijzigd door paulv1973 op 13-03-2015 21:13 ]

• Herbie1971
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-11-2020
Wolly schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 20:38:
[...]

Dan zou het voor een nieuwe installatie wellicht slim zijn om alleen je constante dagverbruik te nemen en dat in zonnepanelen op je dak te leggen? Denk dat veel mensen wel tegen 2017 aanhikken met hun besluyit tot aanschaf.
Eerst moeten alle analoge meters vervangen worden alvorens de huidige regeling op de schop kan. En dat kan nog wel eens heel lang gaan duren.... >:)

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Herbie1971 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 20:50:
[...]

Eerst moeten alle analoge meters vervangen worden alvorens de huidige regeling op de schop kan. En dat kan nog wel eens heel lang gaan duren.... >:)
Inderdaad...
Want ik ben noooooooooit thuis O-) O-) :z

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-11-2025
franssie schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 20:39:
[...]

de inverter werkt prima zonder logging, je kan ook een los metertje op het stopcontact zetten die het bijhoudt.

Vwb storing, de inverter is een hele grote schakelende voeding - dat ga je merken op de ontvangst denk ik en als het maar één paneel is dat je kwijt kan vraag ik me af het het waard is. (ik moet eerlijk zeggen dat ik de HF-set het afgelopen drie weken niet aan gehad heb, sinds die tijd zijn mijn panelen actief) misschien dat ik dit weekeinde er aan toekom mijn antenne weer eens te spannen.
Goed idee, zo'n meter heb ik nog liggen.

Ik hoop voor minder dan 200 euro een paneel van ~200 Watt neer te kunnen leggen. 1 euro per Watt voor een complete installatie. Die overigens later zonder probleem uit te breiden of te verkopen is. Vergeleken met de sets die worden aangeboden is dit een goede verhouding naar mijn idee..

Voor die storing ben ik niet heel bang, wanneer de installatie aan de voorgeschreven installatie-regels voldoet en met recht een CE keurmerk heeft, ben ik al heel tevreden.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

hilbren schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 21:08:
[...]

Goed idee, zo'n meter heb ik nog liggen.
<>
Zoek wel even op het internet op welke draad van die meter je moet omleggen om de stroom omgekeerd door de meter te krijgen (veel meters werken maar één kant op en kunnen niet omgaan met teruglevering). maar vaak is dat eenvoudig op te lossen.

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

franssie schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 20:33:
[...]
Dat betekent als ik het goed begrijp dat het een losstaande groep moet zijn in de meterkast? Bijvoorbeeld eentje van een wasmachine?
correct. Tussen meterkast en verdeling mag geen verbruiker zitten > 1 rechtstreekse kabel
Je creëert hier een sub-groep, maar aangezien deze klein en tegengesteld is vwb stromen is hoef je geen rekening te houden met selectiviteit?
jawel. Selectiviteit is een NEN1010 norm. (1.6 rekenmethode > dichtsbijzijnde)
Vb:

hoofdaansluiting: 1x35A
Tussen automaat: 1x20A
Zolder: 2x 16A (1x invoeding PV, 1x verbruik wasmachine)

vb2:
hoofdaansluiting: 1x25A
tussen automaat: 1x16A ... oeps, probleem. Tja dan 1x20A
zolder: 2x 16A

let wel! elke aardlekautomaat dient 30mA te zijn en geen 100/300mA. aangezien er DIRECT aanrakingsgevaar is (omvormer)
Ik zit eraan te denken dit te doen of mijn inverter in te wisselen als iik een tweede rij NO ga leggen aansluitend op mijn ZO set (makkelijk te doen met flatfix fusion, 60% van het dragende systeem ligt er namelijk al.

Omvormer - <groep schakelaar / aardlek> - stopcontact 1 & stopcontact 2 <groep schakelaar - aardlek> ---- leiding naar groepenkast.
Zo kan je voorkomen dat er meer dan 16A loopt waar dan ook in de bekabeling als ik het goed heb?
dit is afhankelijk van je totaal maximaal vermogen. Stel dat je hoofdleiding naar je meterkast MAX 20A is, dan kan je niet 2x16A maximaal gaan INVOEDEN, maar dan zet je er bijvoorbeeld 2x8A automaat neer (elke PV zijn eigen automaat.)

en let op: Aardlek ALLEEN als de omvormer GEEN VDE0126 heeft of je aardings impedantie is MEER dan 3.3Ohm...

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

paulv1973 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 20:50:
[...]

Kijk hier eens naar. http://link.marktplaats.nl/a1006328268
Ben je voor 80 euro klaar.
Je kunt ook een miniverdeler kopen en daar zelf je benodigde automaten inplaatsen.
Of je dan nog goedkoper uit bent weet ik niet.

Ik begin er niet aan.
Moet er nl ook zo eentje gaan bestellen binnekort.

Daarbij vind ik dit kastje een elegantere oplossing qua formaat dan de ABB variant.
Deze is 150x150mm.
De ABB geloof ik al gauw ergens in de 250x200mm
Ik maak ze ook zelf, alleen dat stopkontakt in die doos vind ik maar niks. Ik plaats meestal een opbouwstopkontakt in de buurt van de wasmachine en zo met een YmvK kabel naar de verdeler toe. Dan kun je af met een heel klein doosje. Vaak met een klepje ervoor tegen stof of kinderen die er niet aan mogen komen.

www.sunsolar.nl

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
Wolly schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 20:38:
[...]

Goed plan, ben je met 1 of 2 paneeltjes klaar...

Onzin natuurlijk, als het salderen gaat veranderen krijg je een soort FIT. Tot 2020 nog lekker doorsalderen en met een DIY set heb je die dan ook terugverdiend, mocht de tvt een issue zijn....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Verwijderd

[...]

dit is dus ook de rede waarom mr kamp naar de salderingswet gaat kijken. het net werkt niet als een batterij waar je stroom instopt en vervolgens om een uur of 11 s'avonds het er weer uittrekt.als je stroom opwekt met zonnepanelen dan moet dat direct verbruikt worden op het net het is niet zo dat je het even in de wacht kan zetten. mensen die denken dat ze groen bezig zijn met zonnepanelen zien voornamelijk alleen maar rendement en euro's terugharken, niks mis mee. maar of het 100% groen is dat betwijfel ik. Zodra wang tang long ding(die op nummer 39 woont ;w ) naar de fabriek gaat is er wellicht een brandstofmotor gebruikt.vervolgens gaan de panelen een vrachtschip/containerschip op en is het allang niet meer 100% groen. dan heb je nog de monteurs die het monteren en die komen vervolgens in een 2ton kg+ plofmotorbusje 130-140 scheuren over 'n bekende A weg met een co2 uitstoot oh ja ik durf te wedden boven de 200g co2 per km(wellicht dat er in de toekomst -meer- Nissan env-200 gekocht worden door pvinstallatiebedrijven). daarna denk je vrolijk vandaag 15kwh opgewekt die ik s'avonds en s'ochtends kan gebruiken maar helaas vriend die stroom is voornamelijk grijs die je gebruikt. 8)7 beetje fail om het net als opslagmedium te zien. als je wilt weten hoe het net werkt, google is your master.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2015 03:53 ]

Pagina: 1 ... 100 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.