To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Ik heb de volgende combi laatst voorgeschoteld gekregen. De omvormer kom ik in deze topic vaker tegen, alszijnde budgetmodel maar desalniettemin prima. Zijn de panelen bij iemand bekend, en strookt de rest van de offerte ook enigszins met elkaar, in hoeverre daar o.b.v. deze info iets zinnigs over te zeggen is uiteraard
22x CIGS Paneel volledig zwart 155Wp, Omlijsting zwart (TSMC)
1x Omvormer Omniksol 3.0 Kw+WiFi (Omniksol)
22x Montage materiaal schuindak (Solarstell/Clickfix)
20x Kabel 4mm2 zwart (meter) (Rexel)
4x MC4 connector female (MC)
4x MC4 Connector male (MC)
Totaal geschat geleverd vermogen: 3410 Wp
Het gaat om 2x 5 panelen op het schuine dak (zuid) plus een 12-tal onder hoek geplaatst op een plat dak (uitbouw). Qua zonvangst zit het wel goed, geen bomen en/of huizen die overdag (11:00-18:00) schaduw werpen.
edit: qua kosten geraamd op 5,5k incl montage alles
[ Voor 3% gewijzigd door Gast1981 op 09-03-2015 15:45 ]
[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 09-03-2015 17:02 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Een effekta equivalent kost 445,- , dan zijn 2 power one's toch niet meer goedkoper? Hoewel ze laatst op een veiling met bossen tekoop stonden en niet weg gingen, ik weet niet waar ze dan blijven....mischien heeft iemand die gekocht uiteindelijk en bied ze scherp aan.David schreef op maandag 09 maart 2015 @ 14:29:
De helft ligt! Ik heb er nog spierpijn van, maar gisteren was een heerlijke dag om op 't dak te zijn. We waren op tijd klaar om met de laatste zonnestralen toch nog 600 Wh op te wekken.
Op het schuurdak bij m'n ouders hebben we 9 stuks Hareonsolar 270 Wp mono's gelegd en aangesloten op een Power One PVI-2000. De andere 9 komen in een rij eronder en die komen op hun eigen Power One PVI-2000, maar daarvoor moeten we nog een vrij weekend vinden.
[afbeelding]
De reden om voor twee losse omvormers te kiezen is dat we ze allebei op een aparte fase van een driefasegroep konden aansluiten. Verder waren ze ook nog een stuk goedkoper dan een 4kW-omvormer met 2 MPPT's.
Bij de volgende sessie zal ik een wat uitgebreider fotoverslag plaatsen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
De Power One's waren samen € 500, nieuw met garantie. De Effekta (en gelijkwaardige GE) hebben we wel bekeken, maar uiteindelijk gekozen voor de Power One's omdat ik in dat merk meer vertrouwen heb en de mogelijkheid tot invoeren op twee fases wel erg handig uitkwam.Rol-Co schreef op maandag 09 maart 2015 @ 17:20:
[...]
Een effekta equivalent kost 445,- , dan zijn 2 power one's toch niet meer goedkoper? Hoewel ze laatst op een veiling met bossen tekoop stonden en niet weg gingen, ik weet niet waar ze dan blijven....mischien heeft iemand die gekocht uiteindelijk en bied ze scherp aan.

Sow,, oude foto, weinig ruimte,. slechte hoek gefotografeerd.
Anyhoe: dak garage is zichtbaar: is vol.
Pannendak: 16x6 dakpannen,.. ongeveer: is daar wel ruimte genoeg? veel hoger gaat waarschijnlijk niet lukken, want de nokvorsten zijn gemetseld, en dus komt de eerst volgende pan maar moeilijk los ( en weer fatsoenlijk vast).
Ik heb géén maat van de pan, maar ze zijn wel redelijk fors.
*edit: Dakpanmaat: werkende breedte: 20 cm. Werkende hoogte 25.
16 pannen breed x20 cm = 320 cm
6 pannen hoog 25 = 150 cm
Daar gaan dus nèt géén panelen op passen.. ( van 1,60 x 1,0 meter )
dan:
13 pannen breed x 20 cm = 260 cm
7 pannen hoog x 25 = 175 cm
Blijven er slechts 2 (!) panelen over
[ Voor 33% gewijzigd door JayPe op 09-03-2015 20:04 ]
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Zover beschreven en mondeling aangegeven wel ja.blissard schreef op maandag 09 maart 2015 @ 16:57:
incl alles = incl. aanpassingen meterkast en leggen aansluit-kabel (indien noodzakelijk)?
- Wij zullen de aansluiting in de meterkast verzorgen. Dit omvat de levering en montage van 1 nieuwe groep in de bestaande kast. Alle kabels binnen door het huis (langs de trap) of door bestaande loze buis naar zolder of kabels buiten om langs de gevel zijn voor onze rekening.
Wil nog wel 1 of 2 andere offertes opvragen hoor, maar daar heb ik de komende 2 weken geen tijd voor..
Dit zijn relatief kleine (smallere) panelen inderdaad. Daardoor kan ik er ook 22 kwijt, anders zouden we er nooit zoveel kunnen plaatsen. Desalniettemin, als er betere opbrengsten per m2 mogelijk zijn, dan gaan die sowieso in de overwegingfranssie schreef op maandag 09 maart 2015 @ 17:00:
Zelf zou ik dan liever gelijk voor panelen gaan die een hogere opbrengst per m2 geven. Zeker het plat dak zou je zelf voor minder moeten kunnen aanleggen
Laat maar, deze zijn veel smaller zie ik.
3x SF170?JayPe schreef op maandag 09 maart 2015 @ 19:58:
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
85 OZ hoek 32 graden. Panelen 14 x Suntech 285 - Omnik 4.0 TL. http://www.omnikportal.co...rminalMain.aspx?pid=21330
[ Voor 249% gewijzigd door Snarfie31 op 10-03-2015 08:38 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Verwijderd
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2015 21:23 ]
Kijk ook eens naar de yingli's die ik heb, zie onderschrift: 1,33 x 1 meter. Fijne paneeltjes om je dak optimaal mee te vullen.JayPe schreef op maandag 09 maart 2015 @ 19:58:
[afbeelding]
Pannendak: 16x6 dakpannen,.. ongeveer: is daar wel ruimte genoeg? veel hoger gaat waarschijnlijk niet lukken, want de nokvorsten zijn gemetseld, en dus komt de eerst volgende pan maar moeilijk los ( en weer fatsoenlijk vast).
dan:
Blijven er slechts 2 (!) panelen overDenk niet dat ik dáár moeite voor ga doen: montage materiaal + werk + toegang tot dak = niet de moeite voor 2 lousy paneeltjes.
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Je zou het ook kunnen proberen met "halve300watters", dus 36 cels 6" 150Wp panelenJayPe schreef op maandag 09 maart 2015 @ 19:58:
[afbeelding]
dan:
Blijven er slechts 2 (!) panelen overDenk niet dat ik dáár moeite voor ga doen: montage materiaal + werk + toegang tot dak = niet de moeite voor 2 lousy paneeltjes.
legt ook gemakkelijker kwa maat en gewicht ( Ebay(de) staat er vol mee )
Edit, ik kom op krap aan totaal 9 x 150Wp = 1350Wp ( als ik je meet methode goed interpreteer )
[ Voor 3% gewijzigd door PClop op 09-03-2015 23:49 ]
hmmm. 66,5cmx 148,3 is best een mooi maatje.. Bijna vergelijkbaar met de oude 72 cells panelen die ik nu heb ( a 110Wp en 125Wp).
Wat het ook wordt: maximale opbrengst / m2 tegen economisch tarief, in één strakke rechthoek. Full black heeft geen meerwaarde voor mij, want oranje pannen ( zijn er eigenlijk ook gekleurde panelen?.
Verwijderd
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2015 02:46 ]
Als ik over zou stappen naar 3 fase (3*25) levert de omvormer dan ook alleen maar direct aan de apparatuur die op die ene fase zit en krijgen de andere 2 fases dan de stroom altijd alleen via de meter?
Dus kan ik op de andere 2 fases dan alleen via te salderen stroom krijgen.
[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 10-03-2015 09:35 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Kun je op een PB350TFI optimizer (eigenlijk voor thin film modules) ook gewone 60 cells of 96 cells modules aansluiten? (zie ook link naar datasheet).
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh
ehhhh.Aziona schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 09:46:
Ik heb een vraag over Solaredge optimizers:
Kun je op een PB350TFI optimizer (eigenlijk voor thin film modules) ook gewone 60 cells of 96 cells modules aansluiten? (zie ook link naar datasheet).
[afbeelding]
elke input heeft een fuse van max 2A.
(die zou je misschien wel kunnen vervangen of verwijderen. en dan kun je er wel iets anders aan kunnen hangen)
de mpp wil iets tussen de 40-95Vdc.
en daar heb je dan 2x serieel een 60 cel paneel voor nodig.
(1x een 96 cel is een beetje krapjes aan.)
maar dan zit je al snel aan 500Wp.
dus flink onder dimensioneren.
ze moeten wel heel goedkoop zijn of je hebt ze liggen wil dit interessant zijn.
niet echt een aanrader.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik wilde ze gaan gebruiken voor het aansluiten van Yingli Panda's 275 Wp (60c) of EC Solars (270Wp 96c). Één per stuk. Het is zonder BTW dus die kan ik niet terugvragen.
Ik heb op iedere windzijde een grote dakkapel, onderdimensioneren zou zonde zijn van de beperkte ruimte die ik heb.
Ik wel ergens een plaatje gezien van de binnenkant maar kan die niet meer vinden. Ik weet niet of je de fuse kan verwisselen. Deze versie is nog geschroefd, volgens mij kun je de nieuwere versie sowieso niet meer openmaken.
Als ik er twee in serie zou aansluiten, dan kies ik er liever voor om nieuwe P600 te kopen en ze daar dan in serie op aan te sluiten. Dan ben ik ook goedkoper uit dan een afzonderlijke optimizer voor ieder paneel.
Ik dacht alleen ergens gelezen te hebben dat je de P600/P700 niet kan mixen met de gewone P300/P400 serie van Solaredge.
Investeren in een SE5000 met deze TFI optimizers lijkt dus uiteindelijk duurkoop i.p.v. goedkoop. Jammer, ik had er wel zin in. Het was toch circa 500-600 euro goedkoper dan een nieuwe SE5000+optimizers bij bv. Winkelman, ik ben nieuw nog niet goedkoper tegengekomen.
[ Voor 14% gewijzigd door Aziona op 10-03-2015 10:35 ]
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh
http://www.duurzaambedrij...w-zonnepanelen-overbodig/
Tvt van < 1 jaar en overal toepasbaar. Hoe het zit met de veiligheid, bekabeling en omvormer staat er helaas niet bij.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Begin volgende maand beschikbaar?drielp schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:34:
Binnenkort heb je geen panelen meer nodig, tenminste als dit op de markt komt.
http://www.duurzaambedrij...w-zonnepanelen-overbodig/
Tvt van < 1 jaar en overal toepasbaar. Hoe het zit met de veiligheid, bekabeling en omvormer staat er helaas niet bij.
Voor 2x210Wp panelen of zelfs 2x180Wp panelen (5 inch cellen) is zo'n 350W unit geen gekke keuze. Als je de panelen al hebt is dat natuurlijk jammer.
Onderdimensioneren is trouwens juist met schaduw (dakkapel?) niet vervelend
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Geen idee, maar ik denk het niet. Het belooft wel wat. 50x meer opbrengst dan reguliere PV. Werkt ook bij kunstlicht en schaduw. Misschien zelfs wel bij maanlicht.
Kortom, een superproduct....
De website, zie link in artikel, beloofd iig veel . Nu nog eventjes bewijzen.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
staat er meteen na het verbinden van de panelen tot een string stroom op de DC leidingen ? Of komt er pas een stroom op gang als deze aan de omvormer verbonden zijn .
Ofwel kan ik op dag 1 de zonnepanelen op het dak leggen en de bedrading naar binnen halen en op dag 2 3 of 4 de omvormer ophangen en aansluiten ? of is dat schadelijk voor de panelen of gevaarlijk Qua stroom ?
500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO
Er staat spanning op, zolang je ze niet kortsluit kan het geen kwaad.marcel_piet schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:56:
Misschien een domme vraag hoor .
staat er meteen na het verbinden van de panelen tot een string stroom op de DC leidingen ? Of komt er pas een stroom op gang als deze aan de omvormer verbonden zijn .
Ofwel kan ik op dag 1 de zonnepanelen op het dak leggen en de bedrading naar binnen halen en op dag 2 3 of 4 de omvormer ophangen en aansluiten ? of is dat schadelijk voor de panelen of gevaarlijk Qua stroom ?
Ook dan niet maar het vonkt zo .....
Wel de uiteinden voordat je ze naar binnen haalt even per stuk met met tape isoleren.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
mischien was het plan dat je had nog niet de beste.Aziona schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:32:
Dank je wel. Ik kan een SE5000 met 25 van deze optimizers kopen voor circa EUR 1.250. Alles nieuw in doos maar het is in 2011 of eerder gefabriceerd aangezien deze optimizer in 2011 is vervangen door de P405.
Ik wilde ze gaan gebruiken voor het aansluiten van Yingli Panda's 275 Wp (60c) of EC Solars (270Wp 96c). Één per stuk. Het is zonder BTW dus die kan ik niet terugvragen.
Ik heb op iedere windzijde een grote dakkapel, onderdimensioneren zou zonde zijn van de beperkte ruimte die ik heb.
Ik wel ergens een plaatje gezien van de binnenkant maar kan die niet meer vinden. Ik weet niet of je de fuse kan verwisselen. Deze versie is nog geschroefd, volgens mij kun je de nieuwere versie sowieso niet meer openmaken.
Als ik er twee in serie zou aansluiten, dan kies ik er liever voor om nieuwe P600 te kopen en ze daar dan in serie op aan te sluiten. Dan ben ik ook goedkoper uit dan een afzonderlijke optimizer voor ieder paneel.
Ik dacht alleen ergens gelezen te hebben dat je de P600/P700 niet kan mixen met de gewone P300/P400 serie van Solaredge.
Investeren in een SE5000 met deze TFI optimizers lijkt dus uiteindelijk duurkoop i.p.v. goedkoop. Jammer, ik had er wel zin in. Het was toch circa 500-600 euro goedkoper dan een nieuwe SE5000+optimizers bij bv. Winkelman, ik ben nieuw nog niet goedkoper tegengekomen.
maar kan toch nog leuk zijn.
kijk eens hier:
http://www.gebruiktezonne...nnefilm-zonnepanelen.html
dat zijn +/- de panelen die je er op wil aansluiten. (de kaneka)
misschien kun je er iets leuks mee verzinnen.
en dan koop je nog een stel andere optimizers bij voor wat grotere panelen.
(oppassen niet alles is zomaar te mixen.
er zijn wel wat haken en ogen links en rechts.
maar ook mogelijkheden.)
die kaneka panelen zijn eigenlijk het type wat op die optimizers horen.Proton_ schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 10:31:
Ik weet niet wat ze met die fuse bedoelen, een enkel thin film paneel gaat ook over de 2A en een paar regels lager staat een max input van 20A. Twee kristallijn panelen in serie zullen wel werken verwacht ik.
die komen niet boven de 2A.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
1e aanbieder:
12 x JA solar mono full black 265Wp
1 x SolarEdge SE3000 omvormer
12 x power optimizers P300
Kosten: 4100
2e aanbieder:
12 x Suntech mono full black 270Wp
1 x Hosola smart 3000TL omvormer met wifi
Kosten: 3600
1e aanbieder geeft aan dat de SolarEdge 5% meer opbrengst zou genereren.
2e aanbieder geeft aan dat Hosola qua prijs/kwaliteit een betere keuze is.
Ik heb het dak op het westen en in principe geen last van schaduw.
Is er een aantoonbaar kwaliteits- en opbrengst verschil tussen 1 & 2?
Daarnaast vragen beide aanbieders ongeveer 1000 euro voor installatie (incl. matieriaal)
Lijkt me aan de hoge kant, dus ik kan ook nog overwegen de benodigde materialen via
internet aan te schaffen en de panelen door iemand anders te laten plaatsen.
Hierbij is het wel de vraag of een duurdere Schletter bevestiging nodig is of dat een
bevestiging met haken onder de pannen voldoet.
Misschien dat anderen een betere inbreng hebben.
Hoe zijn de ervaringen met Suntech en Hosola?Fairy schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 11:20:
Als je geen schaduw hebt zie ik niet het nut van de optimizers. Dan zou ik toch voor optie 2 gaan, maar de keus is aan jou.
Misschien dat anderen een betere inbreng hebben.
Ik hoorde van de week van een installateur dat Hosola uit de zelfde fabriek komt als Omnik nagenoeg zelfde apparaat alleen de software is anders (werkt iets efficienter). Weet het niet zeker dus,.
Ik gebruik Suntech met Omnik. Zal heus wel een inverter zijn die het beter doet maar volgens die installateur praatje over kleine verschillen (hij verkoopt zowel Omnik als Hosola). Ik ben best tevreden gezien mijn ligging oost. Op die Omnik site kan je mooi panelen (merken ligging etc) vergelijken even via google maps de ligging bekijken van zo'n adres en die vergelijken met je eigen ligging dan heb je een idee. Even afgezien van schaduw en zo.
[ Voor 10% gewijzigd door Snarfie31 op 10-03-2015 15:01 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Nu vroeg ik me af: Is in serie niet beter? Bij 0 graden komt de Voc spanning heel dicht bij de maximum 500V, maar blijft er wel onder (496V). Maar, normaal zijn ze toch belast, en komt de spanning niet echt in de buurt?
Ik had dit datasheet gezien: http://www.solarnrg.nl/do...0-1500-2000-3000%20tl.pdf
Hier staat een grafiekje met het rendement bij verschillende spanningen, ik neem aan de ingangsspanning, maar ze hebben dus geen labels bij hun assen. Daar is het rendement hoger bij hogere spanningen, totdat je te hoog gaat. 300V is in ieder geval merkbaar slechter, dus dan is 185V dat zeker helemaal?
De MPP van 12 panelen zou 370V moeten zijn, heel dicht bij het optimum van de omvormer. Op het display staat ook P 185 B ~370. Dat zijn neem ik aan de PV spanning en de interne spanning?
Maar heeft gewoon alles in serie geen nadelen? Anders zou de monteur misschien dat ook wel gedaan hebben? Ze staan wel allemaal op dezelfde oriëntatie en hoek.
Hosola en Omnik zijn niet hetzelfde. Het zijn concurenten van elkaar. Alleen monitoring is hetzelfde via Solarmanpv. De binnenkant van OMnik en Hosola zijn anders. (omnik produceerd ook gezoem, Hosola niet) De behuizing is anders, DC en AC aansluitingen zijn anders en de spanningsranges zijn ook anders. Verder heeft Hosola ook een smart serie met 1 mppt zoals de populaire smart 3000TL en hebben ze meer keuze aan 1-fase omvormers.Snarfie31 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 12:09:
[...]
Ik hoorde van de week van een installateur dat Hosola uit de zelfde fabriek komt als Omnik nagenoeg zelfde apparaat alleen de software is anders (werkt iets efficienter). Weet het niet zeker dus,.
www.sunsolar.nl
De Growatt max voltage is net te laag. Bij een Hosola 3000TL had het wel gekund in serie en was het rendement een stukje hoger geweest.marcop23 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 16:20:
Wij hebben hier twaalf JA Solar 260W panelen op het dak liggen, met een Growatt 3000TL omvormer. Op dit moment komen er twee strings met 6 panelen het huis binnen, die dan parallel op de omvormer staan. Dit geeft een MPP spanning van ~185V
Nu vroeg ik me af: Is in serie niet beter? Bij 0 graden komt de Voc spanning heel dicht bij de maximum 500V, maar blijft er wel onder (496V). Maar, normaal zijn ze toch belast, en komt de spanning niet echt in de buurt?
Ik had dit datasheet gezien: http://www.solarnrg.nl/do...0-1500-2000-3000%20tl.pdf
Hier staat een grafiekje met het rendement bij verschillende spanningen, ik neem aan de ingangsspanning, maar ze hebben dus geen labels bij hun assen. Daar is het rendement hoger bij hogere spanningen, totdat je te hoog gaat. 300V is in ieder geval merkbaar slechter, dus dan is 185V dat zeker helemaal?
De MPP van 12 panelen zou 370V moeten zijn, heel dicht bij het optimum van de omvormer. Op het display staat ook P 185 B ~370. Dat zijn neem ik aan de PV spanning en de interne spanning?
Maar heeft gewoon alles in serie geen nadelen? Anders zou de monteur misschien dat ook wel gedaan hebben? Ze staan wel allemaal op dezelfde oriëntatie en hoek.
www.sunsolar.nl
Maar hoe kom je daar dan eigenlijk aan (niet verkeerd bedoeld, maar nieuwsgierig)? Aangezien het bij 1000 W/m2 en 0 graden celtemperatuur blijkbaar nog net kan? Of neem jij daar nog een bepaalde marge boven?SolarKing schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 16:45:
[...]
De Growatt max voltage is net te laag. Bij een Hosola 3000TL had het wel gekund in serie en was het rendement een stukje hoger geweest.
Vooral omdat de Vmpp met alles in serie eigenlijk perfect match met de beste MPPT spanning.
[ Voor 9% gewijzigd door marcop23 op 10-03-2015 16:49 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik heb via MDZ apart de rekening van de panelen (bij draaistroom gekocht) ingeleverd. Je moet/kan dus de gezamelijke rekeningen bijvoegen. Op hardware 21% op installeren 6%. Achteraf was ik blij dat ik het heb laten doen.zonoskar schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 16:57:
Een vraagje over de BTW teruggaaf. Moet de hele som op 1 rekening staan, of kun je meerdere rekeningen indienen? Dit omdat ik het bevestigingssysteem ergens anders wil betrekken dan de panelen/omvormer.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
0 graden is niet laag genoeg. Het kan ook vriezen terwijl de zon schijnt en dan kan het net niet.marcop23 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 16:48:
[...]
Maar hoe kom je daar dan eigenlijk aan (niet verkeerd bedoeld, maar nieuwsgierig)? Aangezien het bij 1000 W/m2 en 0 graden celtemperatuur blijkbaar nog net kan? Of neem jij daar nog een bepaalde marge boven?
Vooral omdat de Vmpp met alles in serie eigenlijk perfect match met de beste MPPT spanning.
Een installateur zal geen risico nemen en gaat meestal uit van -10 graden.
Ik las net dat Canadian solar misschien van de europese lijst geschrapt wordt. Voor die invoerregeling werd Canadian solar nog massaal verkocht en volgens mij waren ze ook voorstander van die invoerregeling.
http://www.mkbei.nl/nieuw...portheffing-te-ontwijken/
Als dit doorgaat zal er niet veel Canadian solar meer verkocht worden in de europese unie.(en garantie zal ook wel moeilijker worden)
[ Voor 3% gewijzigd door SolarKing op 10-03-2015 17:50 ]
www.sunsolar.nl
Ik zou het zo houden als het nu is aangesloten, je hebt nu wel de dubbele hoeveelheid stroommarcop23 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 16:48:
[...]
Maar hoe kom je daar dan eigenlijk aan (niet verkeerd bedoeld, maar nieuwsgierig)? Aangezien het bij 1000 W/m2 en 0 graden celtemperatuur blijkbaar nog net kan? Of neem jij daar nog een bepaalde marge boven?
uit 2 x 6 parallel dus zul je ook minder spannings val hebben als de omvormer de panelen gaat belasten.
Maar goed, je kunt het op een zonnige + 10 °C dag zelf testen door de omvormer even uit te schakelen
of het vermogen ook duidelijk meer wordt als je de + van string 1 door verbind met de - van string 2
er dus één serie kring van maakt
( als er een DC schakelaar op zit, deze ook uit schakelen nadat je de net spanning hebt afgeschakeld )
Als je dit niet als gesneden koek duidelijk is, laat het dan iemand anders doen.
Maar dat moet niets uitmaken, de spanningsval wordt twee keer zo groot en de stroom twee keer zo klein, dus het verlies in de bekabeling blijft hetzelfde?PClop schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 17:49:
[...]
Ik zou het zo houden als het nu is aangesloten, je hebt nu wel de dubbele hoeveelheid stroom
uit 2 x 6 parallel dus zul je ook minder spannings val hebben als de omvormer de panelen gaat belasten.
Dit is eigenlijk wel heel simpel voor me om te begrijpen, dit had ik ook al in gedachten om te kunnen doen.Maar goed, je kunt het op een zonnige + 10 °C dag zelf testen door de omvormer even uit te schakelen
of het vermogen ook duidelijk meer wordt als je de + van string 1 door verbind met de - van string 2
er dus één serie kring van maakt
( als er een DC schakelaar op zit, deze ook uit schakelen nadat je de net spanning hebt afgeschakeld )
Als je dit niet als gesneden koek duidelijk is, laat het dan iemand anders doen.
Maar kan het zo zijn dat een installateur het liever niet doet omdat je natuurlijk zo min mogelijk risico wil lopen, maar het in de praktijk wel kan? Komt het ooit voor dat de zoninstraling 1000 W/m2 is bij -10?
Je eerste opmerking kan ik niet volgen.marcop23 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 17:59:
[...]
Maar dat moet niets uitmaken, de spanningsval wordt twee keer zo groot en de stroom twee keer zo klein, dus het verlies in de bekabeling blijft hetzelfde?
[...]
Dit is eigenlijk wel heel simpel voor me om te begrijpen, dit had ik ook al in gedachten om te kunnen doen.
Maar kan het zo zijn dat een installateur het liever niet doet omdat je natuurlijk zo min mogelijk risico wil lopen, maar het in de praktijk wel kan? Komt het ooit voor dat de zoninstraling 1000 W/m2 is bij -10?
Je zou er voor kunnen kiezen om in de zomer of in iedergeval dat er 100% geen kans op vorst meer is
alles gewoon in serie te schakelen, en er voor de winter weer 2 x 6 van te maken, maar is en blijft
natuurlijk jou risico.
Verwijderd
@jaype
nu ik de foto heb gezien kom ik op een andere suggeste uit.
de panelen van je schuur zou ik verplaatsen naar t woonhuis , gezien je dak woning in deze
op de schuur zou ik een mooie schans wegleggen met een aantal panelen erop schans met SF panelen gezien de ligging zou hier wel aardig zijn volgens mij .
Sterker, het kabelverlies (was al weinig) wordt een kwart van wat het was. Dat gaat nl met het kwadraat van de stroom.marcop23 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 17:59:
Maar dat moet niets uitmaken, de spanningsval wordt twee keer zo groot en de stroom twee keer zo klein, dus het verlies in de bekabeling blijft hetzelfde?
Controleer wel even hoe de omvormer moet worden aangesloten met 1 MPPT actief en of deze het hele vermogen kan verwerken.Dit is eigenlijk wel heel simpel voor me om te begrijpen, dit had ik ook al in gedachten om te kunnen doen.
Goede vraag, net als wat de gevolgen van overspanning zijn bij een specifieke omvormer.Maar kan het zo zijn dat een installateur het liever niet doet omdat je natuurlijk zo min mogelijk risico wil lopen, maar het in de praktijk wel kan? Komt het ooit voor dat de zoninstraling 1000 W/m2 is bij -10?
Als je het weet houden we ons aanbevolen
Die vraag komt regelmatig terug...
De stroom door de bekabeling verandert niet, dus dan klopt dit toch niet? Wel is het volgens mij zo dat dit echt maar een hele kleine factor is.Proton_ schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 19:28:
[...]
Sterker, het kabelverlies (was al weinig) wordt een kwart van wat het was. Dat gaat nl met het kwadraat van de stroom.
De omvormer heeft maar één MPPT, de twee strings staan parallel. Dat is intern in de omvormer, er gaan wel twee strings de omvormer in nu maar dat maakt niets uit geloof ik.Controleer wel even hoe de omvormer moet worden aangesloten met 1 MPPT actief en of deze het hele vermogen kan verwerken.
Ze kunnen wel een melding laten zien dat de spanning te hoog is, maar het kan natuurlijk zijn dat hij dan ook heel snel stuk is. Ik weet het niet, maar het lijkt me eigenlijk niet.Goede vraag, net als wat de gevolgen van overspanning zijn bij een specifieke omvormer.
Als je het weet houden we ons aanbevolen
Die vraag komt regelmatig terug...
Inderdaad gerommel in de marge. Ik dacht even dat de strings met Y splitters op het dak aan elkaar zat, dan is er één set kabels die de dubbele stroom naar de omvormer voert. Nu ik je post opnieuw lees is het duidelijk dat de twee strings los naar binnen gehaald worden.marcop23 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 19:36:
De stroom door de bekabeling verandert niet, dus dan klopt dit toch niet? Wel is het volgens mij zo dat dit echt maar een hele kleine factor is.
Mocht je verder willen gaan met de panelen in serie, dan kan je ook besluiten een hoop overbodige kabel weg te halen door de substrings op het dak al te koppelen.
Ik denk niet dat het het waard is overigens.
Ik overweeg om daar 5 panelen aan toe te voegen op een schans (2x5 landscape) en over te stappen naar een stringomvormer. De CS S6P panelen zie ik nergens voor minder dan 220,- maar bijvoorbeeld wel de Amerisolar poly 255Wp tegen 175,- per stuk. 5 x 45,- is toch 225,- verschil.
Als ik naar de eigenschappen van beide panelen kijk dan ligt het heel dicht bij elkaar en kan ik ze combineren in 1 string correct?
Eigenschappen CS S6P 250:

Eigenschappen Amerisolar 255:
Tja,,. wat er nu op de schuur ligt, ligt redelijk 'vast': D'r kan wel aan geschoven, maar 't past allemaal maar net. Pijpjes, daklichtbox, breedte, hoogte. Daarbij gaat 't om oude panelen; hoe lang ze nog mee gaan?Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 18:58:
@jaype
nu ik de foto heb gezien kom ik op een andere suggeste uit.
de panelen van je schuur zou ik verplaatsen naar t woonhuis , gezien je dak woning in deze
op de schuur zou ik een mooie schans wegleggen met een aantal panelen erop schans met SF panelen gezien de ligging zou hier wel aardig zijn volgens mij .
Ook zijn het 4 shell panelen, met een iets andere afmeting dan de 4 kyocera's. Die op het dak leggen, gaat er niet uit zien (IMHO). De boel op het garagedak is ook nog eens voorzien van custom-made beugels: flatfix-eco aangepast aan de oude maten, en 2 schansjes van 2x2 panelen, ook weer zelfbouw.
Zie hier: 2x kyocera, op originele beugels, 35 graden. Met daarachter, op zelf-ver-bouw schans, ook 2x kyocera, op ongeveer 10 graden.
Onder de kyocera's op de originele beugel steken een aantal pijpjes door het dak, heel veel schuiven van deze opstelling is er niet bij. Een flinke schans ligt al snel in de schaduw van de daklichtbox, dan wel steekt t zo hoog boven 't dak uit, dan de W.A.F. naar beneden keldert..
Nee: op 't pannendak komt iets dat er estetisch netjes uitziet: geen rommeltje, geen verschillende panelen, alles in portret stand, of alles in landscape. Dat is in iedergeval het minimum dat mijn vrouw zal eisen.. Stomme dáárvan is; ik kan het dak maar met pijn en moeite zien, als ik het uberhaupt al op de foto krijg. achterkant van het huis, met alleen maar achtertuintjes, welke ook nog eens vrij krap zijn. Ja, de achterburen zullen vast wel op t huis kunnen kijken, maar dan moeten ze wel eerst wat bomen kappen ( en daar zou ik dan weer blij van worden qua schaduw in de winter )
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Nope. doe maar niet. Ja, leuk voor het zicht, maar ik zie dan toch liever een fully-integrated-solar-power-solution,Lardman schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 21:42:
Hoor graag jullie gedachten over:
http://www.zepbv.nl/index.php/zonne-energie-pan
Niet een dak(pan) die toevallig van zonnepanelen wordt voorzien, maar liever een PV installatie, waarbij de PV installatie ook toevallig als dak dienst doet :-)
Er is op deze manier natuurlijk wel een 'vertrouwd beeld', maar opvallen doet t nog steeds ( tenzij alle buurtjes mee doen ) en er is veel verlies van potentiele PV ruimte: de 'rondingen' zijn immers niet PV , alleen de rechte vlakken.
Gewoon doenThijs8472 schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 20:34:
Ik ben me, mede door het faillissement van Enecsys en het feit dat inmiddels de 4e omvormer kapot is, aan het herorienteren over de PV-installatie op het platte dak van mijn garage. Daar ligt nu 5x Canadian Solar S6P 250 met Enecsys omvormers in landscape.
Ik overweeg om daar 5 panelen aan toe te voegen op een schans (2x5 landscape) en over te stappen naar een stringomvormer. De CS S6P panelen zie ik nergens voor minder dan 220,- maar bijvoorbeeld wel de Amerisolar poly 255Wp tegen 175,- per stuk. 5 x 45,- is toch 225,- verschil.
Als ik naar de eigenschappen van beide panelen kijk dan ligt het heel dicht bij elkaar en kan ik ze combineren in 1 string correct?
Eigenschappen CS S6P 250:
[afbeelding]
Eigenschappen Amerisolar 255:
[afbeelding]
Mijn mening hier over is hier wel bekend, gooi alles maar doordemekander het werkt toch wel.
mits het cel type natuurlijk identiek is, dus alles 6"of alles 5" en het werkt gewoon.
Maar hier op dit forum gaat men niet voor de 99%
maar voor de 99,9999999999%, heeft ook soms zo z,n charme.
Gelijke panelen is natuurlijk wel het beste,
Zo heb ik het,

Leuk om te zien dat dit concept nu een beetje van de grond komt. Als dit helpt voor de acceptatie van PV op plekken waar dat anders nog niet mogelijk was, waarom niet?Lardman schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 21:42:
Aan de andere kant ben ik het met JayPe eens dat het hoog tijd wordt voor integrale oplossingen waarbij panelen direct dienst doen als dakbedekking. De meerprijs bij nieuwbouw tov reguliere pannen wordt dan wsl zo klein dat je haast geen excuus meer hebt om geen panelen te nemen. Bovendien: dat dakpannen mooi/normaal zijn zit ook maar tussen de oren. Ik denk dat een strakke integrale oplossing minstens net zo fraai kan zijn.
Verwijderd
dit is alleen rendabel als alle nieuwbouwwoningen dit krijgen danDe meerprijs bij nieuwbouw tov reguliere pannen wordt dan wsl zo klein dat je haast geen excuus meer hebt om geen panelen te nemen. B
een projectontwikkelaar gaat bijv niet de keuze geven 10 woningen pv en 15 woningen normale dakpannen
dan is het alle 25 dakpannen of pv
Als ik eraan denk zal ik vandaag even een 2 tal foto's maken waar zonnepanelen geïntegreerd zijn in de wandbekleding en dakbedekking.marcel3 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 07:35:Aan de andere kant ben ik het met JayPe eens dat het hoog tijd wordt voor integrale oplossingen waarbij panelen direct dienst doen als dakbedekking. De meerprijs bij nieuwbouw tov reguliere pannen wordt dan wsl zo klein dat je haast geen excuus meer hebt om geen panelen te nemen. Bovendien: dat dakpannen mooi/normaal zijn zit ook maar tussen de oren. Ik denk dat een strakke integrale oplossing minstens net zo fraai kan zijn.
Ik heb na zitten denken over de MPP tracken van panelen onder verschillende hoeken en parallel aangesloten.migjes schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 16:53:
[...]
ja zeker, maar het verschil is niet zo heel groot tussen de hoeken.
dus reken op ongeveer 5%.
(maar zonder het hoeken verhaal kun je zoizo al 30% doen als je wil.
dus zie dit erg relatief)
[...]
de max input die een fabrikant opgeeft is meer een richtlijn dan een technische grens.
er is een hele grote kans dat bijde omvormers gewoon 12x300Wp=3600Wp panelen aan kunnen.
zolang de V maar niet boven de max komt.
de A word terug geschakeld door de mpp als het teveel word.![]()
en dat is iets meer als wat de fabrikant aan geeft.
[...]
hogere of lagere spanning vanwege de lengte van de kabel = verwaarloosbaar.
als je met de C2 onder de max spanning blijft (ook als het koud is!!!) is dat mijn voorkeur voor de meeste tl omvormers. (zit je gewoon dichter bij de optimum V als met de C1 en iets er boven is zelfs beter.)
de growat is 450V max maar de hosola is 550V max, dus geef je een grotere kans met de hosola![]()
maar die heb ik niet berekend.
er is ook nog een tussen vorm van die 2.
http://www.solar-trading....600449/Danfoss-1800W.html
(pasop dat je de hv en mv niet door elkaar haalt, ik moet altijd 2x opletten met dat ding.)
Voorbeeld: zon staat haaks op een string panelen van 45 graden. De andere string panelen liggen onder hoek van 10 graden (dus niet haaks op de zon).
De MPP tracker gaat op zoek naar de ideale punt en kan dus een bepaalde stroom uit de panelen halen.
De MPP tracker vind voor de panelen onder 45 graden een ideale "belasting" om zo veel mogelijk stroom uit de panelen te trekken. De panelen welke onder 10 graden liggen kakt de spanning van in op het moment dat deze dezelfde "belasting" krijgen als die van 45 graden. Hierdoor krijg je dus een spanningsverschil van de 2 parallel strings waardoor de bypass diodes in werking treden?
Dus de Mpp tracker gaat opzoek naar het punt waarbij de spanning op de verschillende hoeken gelijk blijft en belast deze minder (en zal dan waarschijnlijk een hogere MPP spanning hebben (minder belasting)).
Heb je hierdoor niet veel verlies omdat je de panelen niet maximaal "belast"?
of zie ik iets over het hoofd.
Daar kunnen we weinig over zeggen als we geen indicatie hebben van de specificaties (Wp) en prijs. Als het een tientje aan de prijs van een pan toevoegt is het nog acceptabel, maar het lijkt me een moeilijk te maken product dus vast erg duur. Denk alleen al aan de hoeveelheid stekkers die je nodig hebt.Lardman schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 21:42:
Verder lijkt het me een ramp om aan te sluiten en heb je t.o.v. reguliere zonnepanelen erg veel verloren tussenruimte.
Geef mij dan maar een setje goed uitgelijnde mono's, of nog beter: dunnefilmpanelen met in-dak-montage.
Dank je wel.Proton_ schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 09:20:
Bij parallel aansluiten van de strings hoeven ze niet dezelfde stroom te leveren, alleen de spanning moet gelijk zijn. Dat is al snel het geval als er een beetje instraling is.
Ik was ondertussen aan het verder zoeken en kwam een onderzoek van fronsius tegen waarbij het om een oost west opstelling geen verschil maakte of dit via 2 mpp trackers gedaan werd of door 1.
http://www.fronius.com/cp...er_EN_357684_snapshot.pdf
conclusie uit het onderzoek:
The investigations on both PV systems have demonstrated that in an east-west orientated PV system, with a single inverter for the east and west generator, mismatching losses occurs. As expected, these losses are very small and are partially compensated by the fact that the single inverter operates in a higher efficiency range. In contrast to minimal yield losses, the following costs can be reduced significantly: firstly the number of inverters can be reduced and secondly the nominal power of the single inverter can be reduced by up to 35% - depending on the inclination angle of the installed solar modules. Furthermore, installation costs can be minimized. If one considers basic installation rules, the inclination angle of the solar modules and module technology, installing a single inverter in an east-west orientated system can be cheaper than installing a system with separate inverters. Finally, installing a single inverter has no disadvantages compared to installing an inverter with two MPP-Trackers.
Sinds 2013 heb ik 2.450 wp op mijn dak liggen. Netjes aangemeld aan Liander dat ik teruglever.
Vorige week 6 extra panelen neergelegd. Installatuer melde dat Linader het "fijn" vindt om te weten hoeveel wp er aan zonnepanelen op de daken ligt (stabiliteit netwerk etc)
Ik ben de beroerdste niet dus via de website aangemeld dat ik 1500 wp extra heb neergelegd. Krijg ik eerst een mailtje dat ik al ben aangemeld (ja duh...) en of ik de gegevens wil controleren. Doe ik dit niet dan wordt mijn aanvraag afgewezen (??)
Per mail uitleg gegeven dat ik extra panelen heb liggen en dat ik dus nergens een aanvraag voor heb gedaan. Krijg ik vandaag een mail: Dank voor uw aanmelding voor saldering! Of ik mijn meterstanden door wil geven zodat ik per afgelopen week mag salderen...
jep, zo kan het ook.eddebever schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 09:28:
[...]
Dank je wel.
Ik was ondertussen aan het verder zoeken en kwam een onderzoek van fronsius tegen waarbij het om een oost west opstelling geen verschil maakte of dit via 2 mpp trackers gedaan werd of door 1.
http://www.fronius.com/cp...er_EN_357684_snapshot.pdf
conclusie uit het onderzoek:
[...]
nadeel is wel dat oost en west dan wel precies het zelfde moeten zijn.
(ook geld dit voor schaduw.)
en dat maakt het wat lastig om het in veel situaties zo te doen, maar het kan wel.
ik heb net zelf besloten om dit ook te gaan doen.
7x190Wp op oost met 15 graden + 7x190Wp op oost met 45 graden.
op een mpp van 2000W (met een uitloop naar de 2100W
dan heb ik minderlast van schaduw en ruimte over voor een zonneboiler/collector.
de NOCT van de panelen is ongeveer 135W dus 14x135 = +/-1900W.
de V=35, maar onder slechte omstandigheden zakt het naar de 28V.
7x28V = 196V de mpp stopt bij de 10A.
196VX10A = 1960W, dus lukt ook wel.
moet leuk lukken leek mij zo (en dan is er nog extra ruimte vanwegen de verschillende hoeken.)
lol, laat ze toch in hun eigen sop gaar koken.BB-One schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 09:55:
Even mijn gal spugen...
Sinds 2013 heb ik 2.450 wp op mijn dak liggen. Netjes aangemeld aan Liander dat ik teruglever.
Vorige week 6 extra panelen neergelegd. Installatuer melde dat Linader het "fijn" vindt om te weten hoeveel wp er aan zonnepanelen op de daken ligt (stabiliteit netwerk etc)
Ik ben de beroerdste niet dus via de website aangemeld dat ik 1500 wp extra heb neergelegd. Krijg ik eerst een mailtje dat ik al ben aangemeld (ja duh...) en of ik de gegevens wil controleren. Doe ik dit niet dan wordt mijn aanvraag afgewezen (??)
Per mail uitleg gegeven dat ik extra panelen heb liggen en dat ik dus nergens een aanvraag voor heb gedaan. Krijg ik vandaag een mail: Dank voor uw aanmelding voor saldering! Of ik mijn meterstanden door wil geven zodat ik per afgelopen week mag salderen...
stabiliteit van het netwerk, ach flikker toch op.
ik mag wel een kookgroep in mijn huis installeren met een elektrische kookplaat en hoef ik niks te registreren.
dan knal ik mijn gebruik naar de 5,5kW in een seconde. (dat geeft pas stabiliteits-problemen als iedereen dat zou doen, lol)
en dan piepen de kleine zielige boys over mijn 3300W omvormer.
die totaal voorspelbaar (ze hoeven maar naar buienradar te kijken om een goede schatting te maken.) elke dag op start, en ook levert als het bewolkt is etc etc....
en dan word het ook nog voor een gedeelte zelf gebruikt ook. etc etc...
de meeste van ons plannen niet zulke grote installaties, je kunt toch niet meer doen als salderen.
dat registreren is allen maar om ons te pesten als we iets goeds doen.
vul gewoon het ean nummer van je lokale gemeente huis in
(een kleine maar is er wel, soms zie je wel eens dat mensen 3x25A of meer helemaal vol gooien.
ergens is er wel een grens en moet het wel geregistreerd worden. alleen waar die grens is
uhhhh ik zit nog 4kW van de 3x25A vol grens...... mag dat niet ?migjes schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 10:49:
[...]
de meeste van ons plannen niet zulke grote installaties, je kunt toch niet meer doen als salderen.
dat registreren is allen maar om ons te pesten als we iets goeds doen.
vul gewoon het ean nummer van je lokale gemeente huis in.
(een kleine maar is er wel, soms zie je wel eens dat mensen 3x25A of meer helemaal vol gooien.
ergens is er wel een grens en moet het wel geregistreerd worden. alleen waar die grens is)
Volgens mij zit ik ook vaak dicht bij de 3x25A grens voor verbruik, zo rond een uur of 18:00 tot 20:00 door wasmachine, vaatwasser, droger, koken, koffie zetten enz. Daar hebben ze ook geen problemen mee, toch?
Technisch gezien is er geen registratie nodig, alles gaat vanzelf (de meter) als hij negatief staat heb je terug geleverd.
Ook voor het net stabiliteit niet, ze werken al aan een voorspellend model welke aan de hand van zon en wind voorspellingen een 15 min forcast kan maken voor de stroom opbrengst zodat men de rest kan regelen. Het zal heel nauwkeurig zijn.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Ik heb een offerte opgevraagd en vind het duur ivm een gewone oplossing. Stukken minder opbrengst per m2 en een duurdere oplossing (zeg 40% duurder) voor alleen de PV installatie.David schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 09:21:
[...]
Daar kunnen we weinig over zeggen als we geen indicatie hebben van de specificaties (Wp) en prijs. Als het een tientje aan de prijs van een pan toevoegt is het nog acceptabel, maar het lijkt me een moeilijk te maken product dus vast erg duur. Denk alleen al aan de hoeveelheid stekkers die je nodig hebt.
Verder lijkt het me een ramp om aan te sluiten en heb je t.o.v. reguliere zonnepanelen erg veel verloren tussenruimte.
Geef mij dan maar een setje goed uitgelijnde mono's, of nog beter: dunnefilmpanelen met in-dak-montage.
Het ziet er wel erg mooi uit en waar het moet (monumentaal/vergunning) denk ik een mooie oplossing, maar verder kostentechnisch niet interessant voor mij.
Zijn er nu al wel oplossingen waarbij de zonnepanelen ook daadwerkelijk als dakbekleding voldoen, zoals hierboven al geopperd werd? Ik moet mijn dak vervangen (latten, folie en pannen) en daarna zonnepanelen aan 1 kant en zou best gebruik willen maken van een oplossing waarbij ik de helft aan dakpannen nodig heb.
Keyword: Gelijktijdigheid.WoudseHoeve schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:06:
[...]
uhhhh ik zit nog 4kW van de 3x25A vol grens...... mag dat niet ?
Volgens mij zit ik ook vaak dicht bij de 3x25A grens voor verbruik, zo rond een uur of 18:00 tot 20:00 door wasmachine, vaatwasser, droger, koken, koffie zetten enz. Daar hebben ze ook geen problemen mee, toch?
Ja, als je echt al die apparaten aan hebt dan trek je aardig wat, Grofweg:
2kW voor de wasmachine
2kW voor de vaatwasser
2kW voor jde droger
2kW voor je koffie
En wellicht nog eens 2kW voor de rest, ofwel 10kW = 43-44A bij ~230V. Zelfs dat is nog ver van aansluiting af. En dan moet je alle pieken maar synchroniseren thuis. De wasmachine trektdie 2kW maar ongeveer 10 minuten, de senseo slechts een minuut ongeveer!
Het grote probleem is dat alle zonnepanelen synchroniseren en dus op exact hetzelfde moment zullen terugleveren. Daar zijn netwerken over het algemeen niet op berekend. De netbeheerder maakt (en dan met nog erg ruime marges) gebruik van het feit dat alle apparaten in een wijk niet tegelijkertijd aan zullen staan. Grote kans dat het net is uitgelegd om 2kW tegelijkertijd per huis aan te kunnen (als in, het netwerk kan het aan als ieder huis 2kW verbruikt/levert).
En dat ook met de opmerking van Migjes. Niemand die 5.5kW gelijkrijdig ineens aanknalt. In een afgaand veld vanuit een trafo zie je van minuut tot minuut ook prima variaties van 5kW of meer per fase. Niks mis mee. Een 3x 32A snellader inschakelen is ook echt geen probleem.
Ik neem aan dat de netbeheerders het met name doen om te kijken wanneer ze in een bepaald gebied in de knel komen met de capaciteit die er is om al die zonne-energie de wijk uit te krijgen. Zou me niets verbazen als er later ook dergelijke registers voor thuisladers en warmtepompen komen. Die hebben de potentie om dezelfde problematiek te krijgen. Voor (3.7kW) (hybride) elektrische auto's geven diverse onderzoeken aan dat de penetratiegraad die veilig in het netwerk kan worden aangesloten zo'n 20% is.
[ Voor 22% gewijzigd door GENETX op 11-03-2015 12:36 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Tuurlijk maar de wijk aansluiting moet bij alleen verbruik alles leveren. En bij gemixte verbruik en opwek(max) zal nog steeds de opwek binnen de wijk blijven (met een waarschijnlijkheid factor). Alleen als heel veel huizen heel veel stroom opwekken en veel verbruikers weinig verbruiken zit er een grens. Maar die gaan wij de komende 20 jaar niet bereiken (uitzonderingen daar gelaten als nieuwe wijken enz, maar dan wordt verwacht en erin ge-designed.GENETX schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:26:
[...]
Keyword: Gelijktijdigheid.
2kW voor de wasmachine
2kW voor de vaatwasser
2kW voor jde droger
2kW voor je koffie
En wellicht nog eens 2kW voor de rest, ofwel 10kW = 43-44A bij ~230V. Zelfs dat is nog ver van aansluiting af. En dan moet je alle pieken maar synchroniseren thuis. De wasmachine trektdie 2kW maar ongeveer 10 minuten, de senseo slechts een minuut ongeveer!
Het grote probleem is dat alle zonnepanelen synchroniseren en dus op exact hetzelfde moment zullen terugleveren. Daar zijn netwerken over het algemeen niet op berekend. De netbeheerder maakt (en dan met nog erg ruime marges) gebruik van het feit dat alle apparaten in een wijk niet tegelijkertijd aan zullen staan. Grote kans dat het net is uitgelegd om 2kW tegelijkertijd per huis aan te kunnen (als in, het netwerk kan het aan als ieder huis 2kW verbruikt/levert).
Verwijderd
theoretisch zou dit net geen 28 A maximaal zijn
te weten 6300 plus 5% en dat gedeeld door 240V
in de praktijk is de hoogste piek 6010 geweest tot nog
oftewel 25A
bij een hoofdzekering van 35 A ( 1,6 factor ) kom je op 25A
bij alles in rust is mijn vebruik 200 watt
dus als de koffiezetter of wasmachine bijv aanstaat is het teruglever gedeelte
zowiezo lager dan die 25A
Ziet er erg netjes uit ja.paulv1973 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:33:
Vooral die 2e... Errug mooi...
Dat eerste huis is een project geweest van de woningbouw, zie http://www.noordoostthuis...rojecten/nulenergiewoning
zeg ik dat mag niet?, wat voor woorden leg jij mij in de mond.WoudseHoeve schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:06:
[...]
uhhhh ik zit nog 4kW van de 3x25A vol grens...... mag dat niet ?
Technisch gezien is er geen registratie nodig, alles gaat vanzelf (de meter) als hij negatief staat heb je terug geleverd.
Ook voor het net stabiliteit niet, ze werken al aan een voorspellend model welke aan de hand van zon en wind voorspellingen een 15 min forcast kan maken voor de stroom opbrengst zodat men de rest kan regelen. Het zal heel nauwkeurig zijn.
als elke boer dit gaat doen is er gewoon snel een probleem in veel buiten gebieden.
en dan is registratie misschien niet dom om te doen zodat de netbeheerder er rekening mee kan houden.
daar zie ik dan wel de noodzaak van in.
maar veel boeren moeten zoizo zich registreren, als je alleen al ziet hoeveel stroom die varkens schuren hier gebruiken moet de netbeheerder zoizo rekening mee houden
terugleveren of niet maakt dan niet uit. lol
en daarbij jij zit nog lang niet bij die grens pas met een 22kWp begin je daar te komen.
wel onder dimensioneren mee rekenen om zo onder de 75A(3x25A) te blijven.
en daar door vertel je precies waarom een beetje PV op het dak dus geen probleem is.GENETX schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:26:
[...]
2kW voor de wasmachine
2kW voor de vaatwasser
2kW voor jde droger
2kW voor je koffie
en eigenlijk geen registratie behoeft.
mijn 2kW wasmachine word 2x per week gedraaid.
verbruik per keer is ongeveer 1kWh.
dus een 100kWh per jaar.
los ik dit op met wat pv panelen dan heb ik maar een 110Wp paneel voor nodig.
het pv paneel levert een zeer rustige 110W verdeelt over het jaar.
maar de wasmachiene doet dit zeer ongelijk verdeelt over de week.
dus de wasmachiene moet geregistreerd worden en niet het pv paneeltje.
(als mensen echt groot gaan, ja dan komen er wel grenzen in het zicht.
maar vergis je niet, bijna niemand heeft daar de ruimte voor, zelfs woudsehoeven red dit niet.)
Op zich netjes, bij nieuwbouw, maar als dakvervanger voor mijn huis uit 1952, nu voorzien van oranje mulden pannen niet echt een optie vrees ik.MichielFRL schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:40:
[...]
Ziet er erg netjes uit ja.
Dat eerste huis is een project geweest van de woningbouw, zie http://www.noordoostthuis...rojecten/nulenergiewoning
Of moet ik 30000W / 3fasen / 400V = 25A ? Dan heb ik nog even ruimte, maar dat dacht ik niet.
Behold: the future.MichielFRL schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:29:
2 voorbeeld van geïntegreerde zonnepanelen in dak en/of wand bekleding.
[afbeelding]
[afbeelding]
Nou zijn dit tamelijk prijzige villa's, en de systemen zullen ook nog wel aan de prijs zijn, maar geen enkele reden waarom dit soort technieken ook niet de maat zouden kunnen worden bij de meer projectmatige bouw. De omslag zit meer tussen de oren dan in het ontbreken van de technische mogelijkheden.
Een ik denk dat het ook ligt bij de bedrijven die terughoudend zijn om dit soort oplossingen doelmatig en tegen een nette prijs te gaan toepassen.marcel3 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:51:
[...]
Behold: the future.
Nou zijn dit tamelijk prijzige villa's, en de systemen zullen ook nog wel aan de prijs zijn, maar geen enkele reden waarom dit soort technieken ook niet de maat zouden kunnen worden bij de meer projectmatige bouw. De omslag zit meer tussen de oren dan in het ontbreken van de technische mogelijkheden.
Kijk naar mijn sotuatie, ik moet alles vanaf het dakbeschot gaan vernieuwen/vervangen (isolatie, folie, latten en pannen). Aan 1 kant van het huis kan theoretisch zo'n 40m2 aan PV oplossing komen. Moeten daar dan dakpannen onder, of kan een dergelijke bedrijf daar zonder gebruik te maken van nieuwe dakpannen (aanschaf en leggen) een kant voorzien van een PV installatie en de andere kant gewoon traditioneel opbouwen.
Ik vrees dat ik beter maar kan besluiten om eerst het gehele dak te vernieuwen en dan een ander bedrijf daar de zonnepanelen op laat leggen.
nop dat is de max wat je omvormer kan leveren. (kW)WoudseHoeve schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:49:
Volgens mij is de grens 18kW >> 18000W / 3fasen / 240V = 25A toch ?
Of moet ik 30000W / 3fasen / 400V = 25A ? Dan heb ik nog even ruimte, maar dat dacht ik niet.
ik reken zelf met 3x25x230 = 17,2kW.
(en dan is er nog wel wat meer ruimte, maar dat is afhankelijk van je lokatie.)
maar als je zo groot denkt, dan moet je wel gaan onder dimensioneren.
op dat soort omvormers kun je gerust 34kWp op aansluiten. (ja 2x de max uit van de omvormer)
je moet gewoon helemaal anders gaan rekenen als wat we hier meestal doen op die kleine daken.
opbrengst is gewoon belangrijker als aanleg kosten.
de kosten dalen nog steeds behoorlijk als je een container panelen koop of een paar lossen panelen.
en onder dimensioneren geeft je gewoon een stabielere opbrengst.
je moet dan niet meer als particulier rekenen maar als bedrijf, met de voor en nadelen die daar bij horen.
Allemaal zinnig, maar het verklaart de noodzaak voor aanmelding achteraf van een installatie niet. Telemetrie uit de wijktrafo is veel bruikbaarder want wél betrouwbaar.GENETX schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:26:
[...verhaal over de uitdagingen van de netbeheerder...]
De netbeheerder kan nu een installatie ook niet tegenhouden, dus hij moet problemen al voor zijn en zijn vak uitvoeren en regelen dat het kan. Als daar problemen mee dreigen te ontstaan (zoals in het verleden met de WKKs in het Westland) moet er een mechanisme zijn om het aansluiten van meer installaties tegen te houden en dat is iets heel anders dan een halfslachtige poging tot installatieregister.
De NL bouw is aartsconservatief en gierig. Een dodelijke combinatie voor vernieuwing. Wat dat betreft is het nog helemaal niet zo gek dat er in grote delen van Nederland de klad in zit. Ik zie bij mij in de buurt wel al wat voorzichtige eerste neigingen naar onderscheid maken op kwaliteit, duurzaamheid etc. Dat was in de jaren 90/00 nog ondenkbaar, toen was het idee meer "kunnen we de gordingen voor deze 100 woningen nog wat dunner uitvoeren om een paar 100 euro te besparen?"ChUcKiE schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 13:00:
[...]
Een ik denk dat het ook ligt bij de bedrijven die terughoudend zijn om dit soort oplossingen doelmatig en tegen een nette prijs te gaan toepassen.
Ik kan me verder goed voorstellen dat als je nu in de markt bent voor een "nieuw dak", dat je nog naar conventionele technieken grijpt. Het moet wel een halve eeuw waterdicht blijven zitten natuurlijk, daar is een dak nog altijd in de eerste plaats voor bedoeld.
[ Voor 9% gewijzigd door marcel3 op 11-03-2015 13:21 ]
Zo'n groen dak heeft natuurlijk ook voordelen (isolatie, positief voor het milieu) maar verder heb ik niet echt zicht op eventuele nadelen bij langdurig gebruik, maar goed daar is dit topic denk ik niet geheel geschikt voor.
alles kan en is mogelijk.ChUcKiE schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 13:29:
ja ik was al wel aan het rondkijken op internet en kwam ook de combinatie van een "groen" dak en zonnepanelen tegen, wat blijkbaar voor de koeling van de panelen ook weer beter zou zijn.
Zo'n groen dak heeft natuurlijk ook voordelen (isolatie, positief voor het milieu) maar verder heb ik niet echt zicht op eventuele nadelen bij langdurig gebruik, maar goed daar is dit topic denk ik niet geheel geschikt voor.
maar als je toch bezig bent
kijk hier eens naar:
http://www.bisol.com/en/p...ries-monocrystalline.html
dan kun je zelfs extra licht doorlaten op zolder.
(en als je hem heel goed berekend, dan veranderd je zolder van berg ruimte naar woon ruimte.
en dat betekend dat je huis meer waard word. (net zo als dak ramen en dakkapellen.))
er is ook een dubbelglas variant te vinden van dit soort panelen (ben de link alleen kwijt)).
goedkoop zal het allemaal niet zijn, maar kosten is 1 ding.
meer waarde van het huis moet je ook mee nemen etc etc.....
tvt'en doe je met dit soort dingen niet, dit doe je omdat je het mooi vind en ook nog stroom oplevert.
Ga binnenkort bij m'n ouders panelen leggen. Ze hebben echter geen loze leiding naar boven en een nieuwe leiding trekken is niet te doen zonder fors breekwerk.
ABB (en waarschijnlijk ook andere fabrikanten) bied hiervoor een oplossing aan in de vorm van een verdeler die je in plaats van de wandcontactdoos van de wasmachine kan plaatsen. Er zijn echter 2 varianten en ik kan er niet goed uitkomen welke ik moet hebben. De ene variant is met een installatieautomaat voor de omvormergroep, de andere variant met een aardlekautomaat voor de omvormergroep. De wasmachinegroep zit sowieso achter een aardlekautomaat, kan ik dan volstaan met de installatieautomaatversie van de verdeler?
Verwijderd
leuke berekening met 2k per apparaat maar dat was vroeger zo(voor 2005) tegenwoordig heb je allemaal zuinige uitvoeringen etc.GENETX schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:26:
[...]
2kW voor de wasmachine
2kW voor de vaatwasser
2kW voor jde droger
2kW voor je koffie
En dat ook met de opmerking van Migjes. Niemand die 5.5kW gelijkrijdig ineens aanknalt. In een afgaand veld vanuit een trafo zie je van minuut tot minuut ook prima variaties van 5kW of meer per fase. Niks mis mee. Een 3x 32A snellader inschakelen is ook echt geen probleem.
Ik neem aan dat de netbeheerders het met name doen om te kijken wanneer ze in een bepaald gebied in de knel komen met de capaciteit die er is om al die zonne-energie de wijk uit te krijgen. Zou me niets verbazen als er later ook dergelijke registers voor thuisladers en warmtepompen komen. Die hebben de potentie om dezelfde problematiek te krijgen. Voor (3.7kW) (hybride) elektrische auto's geven diverse onderzoeken aan dat de penetratiegraad die veilig in het netwerk kan worden aangesloten zo'n 20% is.
2kW voor de wasmachine
2kW voor de vaatwasser
2kW voor jde droger
2kW voor je koffie
deze apparaten zijn allemaal onder de 1500watt te krijgen. dus trek daar maar 2kw van af.
ik raad mensen altijd aan om apparaten van voor 2008 te vervangen voor zuiniger apparaten en dan pas zonnepanelen. neem bijv tv tegenwoordig 40inch 50 watt ong vroeger was 250watt.
2x installatieautomaat is afdoende.Niek_ schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 19:41:
Er zijn echter 2 varianten en ik kan er niet goed uitkomen welke ik moet hebben. De ene variant is met een installatieautomaat voor de omvormergroep, de andere variant met een aardlekautomaat voor de omvormergroep. De wasmachinegroep zit sowieso achter een aardlekautomaat, kan ik dan volstaan met de installatieautomaatversie van de verdeler?
Ik zou je willen adviseren echter te kijken naar een miniverdeler (bijvoorbeeld van Hager) en daar 2 installatie automaten in zetten. Kost een fractie en doet hetzelfde.
Persoonlijk heb ik de voorkeur om ook nog een hoofdschakelaar te plaatsen om de spanning vanaf de groepenkast beneden af te schakelen.
Ik zou voor geen goud mijn plasma tv willen inruilen voor een LED LCD.[b]Btcaelum schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 19:46:
ik raad mensen altijd aan om apparaten van voor 2008 te vervangen voor zuiniger apparaten en dan pas zonnepanelen. neem bijv tv tegenwoordig 40inch 50 watt ong vroeger was 250watt.
Dan maar een paneeltje meer erbij.
Verwijderd
ik heb het niet over plasma maar over lcd met ccfl backlight ipv lcd met led backlight een beetje kuro verbruikt zelfs rond de 400watt maar als je geen panasonic(high end)/pioneer plasma tv hebt kan je hem zoiezo beter wegdoen. maar je snapt mijn punt bij vooral die grote apparaten zoals wasmachine en droger ben je al klaar met 1kw per apparaat(a+++ apparaat) de afgelopen 6 a 7 jaar zijn er echt grote sprongen gemaakt qua zuinigheid. als je het een beetje slim aanpakt kan je zelfs droger, wasmachine met 600wp stekker op 1 groep(16a 225v 3600watt) kwijt.MichielFRL schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 19:53:
[...]
Ik zou voor geen goud mijn plasma tv willen inruilen voor een LED LCD.
Dan maar een paneeltje meer erbij.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2015 20:02 ]
Kan er naast de site zelf niet veel over vinden en zie door de panelen en 100enden aanbiedingen het bos niet meer
Misschien goed om deze 'uitleg' ook in de TS op te nemen onder het kopje 'Nederland Salderen'. Ik wilde hier namelijk de vraag stellen of het interessant is om in onze woning van 2011 een Ferraris meter te laten zetten ipv een slimme meter met terugtelfunctie.Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 15:14:
[...]
ja, dat struikelpunt had ik ook, echter een zegelgemachtigde installateur kan dat ook !
en die blijft van je meter af.
wat is netimpedantie eigenlijk icm PV :
http://sunfos.nl/wp-conte...e_over_netaansluiting.pdf
ferraris disclaimer :
ik ben niet voor of tegen slim of ferraris, ik zie dat het behoud mijn ferraris, het kabinet blokkeert salderen af te schaffen, het zou anders wel erg rechtsongelijk worden.
ferraris eigenaars zijn de grote vrienden van de slimme meter eigenaars, die dan ook saldeert in 2020.
niets mooier dan een slimme meter die nog 5 jaar saldeert!![]()
Ik begrijp hieruit dat dit niet nodig is, zolang er nog dergelijke Ferraris meters worden toegestaan?
worden aangegeven door de omvormer leveranciers . Moet ik met een string panelen zo hoog mogelijk in het mpp bereik gaan zitten zodat als de instraling minder is als 1000w per m2 (theoretische opgave panelen ). Ik nog heel lang boven het onderste mpp bereik blijf of maakt het geen bal uit ? En als het wel uitmaakt hoeveel % van de mpp wordt minimaal aangeraden voor een goede werking ?
500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO
Verwijderd
Ging de set aanmelden en kreeg meteen al een bericht dat er nog een oude meter hing,en of ik die wil laten vervallen..Laat nog maar even hangen
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2015 20:57 ]
Nee, je moet rekening houden met de temperatuur van de zonnepanelen tussen bijvoorbeeld -10 graden en + 30 graden. Bij die 2 uitersten moet je eigenlijk binnen het mpp bereik gaan zitten. Daarnaast moet je ook rekening houden met het opstartvoltage. Hoe eerder de string deze bereikt hoe eerder je energie gaat opwekken. Daarbij komt ook nog dat je onder 'ideale' omstandigheden je een bepaald voltage wil hebben (ik geloof dat de meeste omvormers de hoogste efficiëntie bereiken bij 360V) om de hoogste efficiëntie te behalen.marcel_piet schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 20:51:
Hoe zit het exact met de mpp waardes die
worden aangegeven door de omvormer leveranciers . Moet ik met een string panelen zo hoog mogelijk in het mpp bereik gaan zitten zodat als de instraling minder is als 1000w per m2 (theoretische opgave panelen ). Ik nog heel lang boven het onderste mpp bereik blijf of maakt het geen bal uit ? En als het wel uitmaakt hoeveel % van de mpp wordt minimaal aangeraden voor een goede werking ?
https://www.huisvolenergi...tiewoning-energiecentraleChUcKiE schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:46:
[...]
Op zich netjes, bij nieuwbouw, maar als dakvervanger voor mijn huis uit 1952, nu voorzien van oranje mulden pannen niet echt een optie vrees ik.

Geintegreerde oplossing, huis is gerenoveerd, originele bouwjaar: 1949. Het kan dus zeker wel!
MPPT voltage range 145-500VThijs8472 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 19:52:
Als ik een HoSola 2000/2500MTL neem dan kan ik toch gewoon 1 string van 5 CS S6P's doen en 1 string van iets anders (5 x Yingli 275) doen correct? Die HoSola's starten al bij 90V zo te zien. Dat zou me schaduwtechnisch zelfs goed uitkomen.
Denk dat het wel krap wordt bij temperaturen boven de 20°C
Je durft er schijnbaar niet op aan om alles in een string in serie te leggen?
Edit, in de gebruiksaanwijzing nog het volgend,
Waiting: Inverter is waiting to checking when output DC voltage from PV panels is
greater than 80V (lowest start-up voltage) but less than 150V(lowest operating
voltage).
Ik zou de marketing duivel niet laten winnen, want meer is het niet nl
[ Voor 15% gewijzigd door PClop op 11-03-2015 23:12 ]
Hosola heeft de MPPT range van de bright 2000MTL en 2500MTL al een tijdje geleden veranderd naar 90V-500V.PClop schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 23:03:
[...]
MPPT voltage range 145-500V
Denk dat het wel krap wordt bij temperaturen boven de 20°C
Je durft er schijnbaar niet op aan om alles in een string in serie te leggen?
Edit, in de gebruiksaanwijzing nog het volgend,
Waiting: Inverter is waiting to checking when output DC voltage from PV panels is
greater than 80V (lowest start-up voltage) but less than 150V(lowest operating
voltage).
Ik zou de marketing duivel niet laten winnen, want meer is het niet nl
De 145-500V is nog van een oude en niet meer geldende datasheet.
Ook bij de Smart 1000TL en 1600TL zijn de opstartspanningen verlaagd naar 80V en MPPT van de 1000TL naar 90V.
www.sunsolar.nl
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Verwijderd
dit soort prestige projecten kosten een vermogen waar je waarschijnlijk een leuke veldopstelling van kunt maken.marcel3 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:51:
[...]
Behold: the future.
in de jaren 90 werd ook gezegd dat ieder rijtjeshuis een zwembad zo hebben in 2010. the only limitation is money my friend. vlakke panelen zullen altijd goedkoper zijn
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2015 00:02 ]
Ik heb twee maal (als doe het zelf klussende particulier) bij Enerdu besteld en dat klopte beide keren (ok, eerste keer twee schroefjes te veel, dat hinderde niet).Andre1973 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 23:37:
<> of dat (doe het zelvende) particulieren ook veel last hebben van: te late, incomplete, verkeerde en of kapotte leveringen.
Maar bij een groothandel zou het ook goed moeten zijn, merk je het al bij intake van de bestelling (je neemt en boekt ze in als je het goed doet)? Dan is het gewoon blijven klagen en anders eisen dat ze x extra producten op hun kosten bij jou op voorraad laten liggen (kost jou wel wat meer adminstratie maar je grijpt minder snel mis). Of je dat en zij dat willen is een ander verhaal.
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.