Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 ... 119 Laatste
Acties:
  • 733.818 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wailing_Banshee schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 15:58:
[...]

[...]

Inderdaad, wij hadden meer dan 1000 euro schade aan ons huis, en vielen dus in de schadegeld regeling (energie besparende maatregelen tot 4000 euro worden vergoed) van de NAM. En aangezien we al een tijdje aan panelen zaten te denken (vanaf 2007 ofzo, maar er waren andere uitgaven aan het huis die wat belangrijker waren...), was de keuze voor ons heel snel gemaakt...
het is natuurlijk flink zuur als dit je overkomt maar aan de andere kant kan je het wel weer zien als een soort wakeup call. Nu zijn de nuchtere noordelingen(laten wij wel wezen) die er straks voor zorgen dat er een soort pv buy-avalanche komt. Hier totaal geen last van de bevingen desondanks vind ik dat de mensen die getroffen zijn wel wat meer belastinggeld mogen ontvangen en uiteindelijk kraan dicht.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2015 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 12:04:
[...]

als salderen stop en ik heb deze feraris nog steeds.
(ik weiger tot nu toe elke slimmemeter aanbod ;) )
veranderd er niets voor mij en saldeer ik rustig door.
daar heb ik geen salderings-regeling voor nodig >:)

hoelang ik dat vol kan houden zien we dan wel weer.
maar ik kan erg goed voor den domme spelen

ik zit ook nog bij essent, ze weten wel van mij af,
maar officieel weten ze het niet, verder weet niemand dat ik pv heb >:) .
ik ben nog volledig onder de radar van al die belangen clubjes.
geen subsidies (subsidie maakte het alleen maar duurder voor mij 8)7 ), nog dat ik ergens aangemeld ben >:) .
Hier nog zo een dommerik....
Ik ben echt nooooooit thuis....
Ze mogen die slimme meter in de doos voor de voordeur zetten.
Monteer ik hem wel zelf. (NOT) O-)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat zijn de joopie poopie hbo'ers tegenwoordig en mensen maar afvragen waarom er crisis is. maar nu even serieus zo'n slimme meter is lang niet zo slecht(de p1 poort is geweldig de meeste mensen met logging devices zullen uiteindelijk veel bewuster met energie omgaan en dat zijn een van de dingen die uiteindelijk tellen.

zoals benedict tokkie al twee pagina's terug zei
Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 09:48:
[...]

Terugleveren rap gaan, je slaat de energie niet op. Opgewekte energie wordt eerst in je eigen energieverbruik op dat moment gestoken.

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2015 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 22:36:
<>maar nu even serieus zo'n slimme meter is lang niet zo slecht(de p1 poort is geweldig <>
[...]
Ik heb zelfs betaald om versneld een slimme meter te krijgen. Het inzicht door er een raspberry pi aan te hangen is onbetaalbaar.
edit:// ok, ik vertrouwde mijn ferraris meter echt voor geen cent meer, ding ging steeds harder draaien terwijl ik vrij zeker was dat mijn verbruik afgenomen moest zijn. Nu 30% minder energie met een digitale meter, bewijs het maar eens ;)

[ Voor 26% gewijzigd door franssie op 19-03-2015 10:11 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in dat geval had dit moeten melden bij de netbeheerder
als de meter idd defect was had je gratis een nieuwe gehad en compensatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:16
franssie schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 23:51:
Ik heb zelfs betaald om versneld een slimme meter te krijgen. Het inzicht door er een raspberry pi aan te hangen is onbetaalbaar.
Helemaal mee eens 8)

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 10:10

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 22:36:
maar nu even serieus zo'n slimme meter is lang niet zo slecht(de p1 poort is geweldig de meeste mensen met logging devices zullen uiteindelijk veel bewuster met energie omgaan en dat zijn een van de dingen die uiteindelijk tellen.
Die p1 poort zou voor mij de enige reden zijn om een slimme meter te nemen. En dan de GPRS module disabled. Ik heb gewoon niet zoveel vertrouwen in dat soort dingen, ik geloof wel (misschien dom) dat mijn energie provider ter goeder trouw is, maar als er iets te kraken is, wordt het gekraakt. En mensen die mij niet kennen, hoeven niet te weten wanneer ik op vakantie ben (wat je natuurlijk kunt zien als men jouw slimme meter kunt uitlezen).

Wij zitten dit jaar niet in de vervangronde, maar ik zit er wel aan te denken om voorrang aan te vragen, alleen voor het loggen :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 21:08

JayPe

Ondertitel

Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 06:51:
in dat geval had dit moeten melden bij de netbeheerder
als de meter idd defect was had je gratis een nieuwe gehad en compensatie
In een ideale wereld kreeg je zelfs geld toe. Het bewijs dat de meter niet goed is (defect) heeft soms nogal wat voeten in aarde (is hier of op een ander forum een redelijk uitgebreid draadje over).

Mijn slimme meter kwam automagisch en graties aan toe ik mij aanmelde op die 'energieterugleveren' site. De Nuon (of Liander?) meldde mij dat mijn niet-zo-slimme meter niet geschikt was ( wel digitaal, geen teruglevertelwerk). Dus kreeg ik grateloos een monteur op de stoep. Zelf versnelt aanvragen kon ook tegen betaling. Dus, mazzeltje, want destijds nog niet eens één PV paneel liggen, no questions asked.

log de boel sindsdien met smartmeterdashboard . Erg verhelderend en scheelt mij, na besparingen doorgevoerd te hebben ruim 3000 kWh per jaar. Hoeveel??? Nou: 80 liter boiler, en een close-in boiler. (geen overschot alhier, en de HR cv-combi ketel doet t goedkoper, want vrij geconcentreerde warmte vraag ipv hele dag alles op temperatuur

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb het al vaker gemeld ik ben niet tegen een slimme meter,
maar tegen het incapabele van de netbeheerders om met name terugleveren middels een slimme meter goed geregeld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:37

databeestje

Von PrutsHausen

Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 07:37:
[...]

Die p1 poort zou voor mij de enige reden zijn om een slimme meter te nemen. En dan de GPRS module disabled. Ik heb gewoon niet zoveel vertrouwen in dat soort dingen, ik geloof wel (misschien dom) dat mijn energie provider ter goeder trouw is, maar als er iets te kraken is, wordt het gekraakt. En mensen die mij niet kennen, hoeven niet te weten wanneer ik op vakantie ben (wat je natuurlijk kunt zien als men jouw slimme meter kunt uitlezen).

Wij zitten dit jaar niet in de vervangronde, maar ik zit er wel aan te denken om voorrang aan te vragen, alleen voor het loggen :p
Zelf ook een slimme meter, maar deze wordt eens in de 2 maanden uitgelezen door de Liander en die standen naar de energie leverancier doorgestuurd.

Overigens gebruik ik de P1 poort niet omdat dit een optelsom is van opwek en verbruik waardoor geen van beide goed te meten is.

Ik heb de investering gedaan om 2 kWh meters in de kast in te bouwen zodat ik deze seperaat kan meten met een Flukso. Ik mis dan alleen wel de gasstand, ik moet de Flukso nog om laten bouwen naar de 2B zodat ik meer puls ingangen heb alswel P1 ondersteuning.

Maar je hebt volkomen gelijjk met de logging, niet lang daarna had ik een schakelaar van 3,25 bij de bouwmarkt gehaald waarmee ik het TV meubel met decoder en al die bende uit kan zetten. Dat was in 1 klap een standby verbruik van meer dan 35 Watt. Nu zit ik nog steeds rond de 120 Watt idle, maar dat wordt er met al die routers e.d. niet beter op ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

databeestje schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 07:48:
[...]

Zelf ook een slimme meter, maar deze wordt eens in de 2 maanden uitgelezen door de Liander en die standen naar de energie leverancier doorgestuurd.

Overigens gebruik ik de P1 poort niet omdat dit een optelsom is van opwek en verbruik waardoor geen van beide goed te meten is.

Ik heb de investering gedaan om 2 kWh meters in de kast in te bouwen zodat ik deze seperaat kan meten met een Flukso. Ik mis dan alleen wel de gasstand, ik moet de Flukso nog om laten bouwen naar de 2B zodat ik meer puls ingangen heb alswel P1 ondersteuning.

Maar je hebt volkomen gelijjk met de logging, niet lang daarna had ik een schakelaar van 3,25 bij de bouwmarkt gehaald waarmee ik het TV meubel met decoder en al die bende uit kan zetten. Dat was in 1 klap een standby verbruik van meer dan 35 Watt. Nu zit ik nog steeds rond de 120 Watt idle, maar dat wordt er met al die routers e.d. niet beter op ...
Dat van die 2kWh heb ik vaker gelezen, maar ik heb de ballen verstand ervan, dus ik snap niet hoe dat werkt. Alles wat ik daarover lees, wordt dat gebruikt om je panelen uit te lezen, maar daar heb ik al een PMU voor. Voor mij is die meterkast een blackbox, dus hoe zo'n ding van binnen werkt, geen idee...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
databeestje schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 07:48:
De P1 poort in combinatie met een DIN kWh meter werkt perfect om je verbruik + opbrengst te loggen.
Actueel verbruik = Watt uit het net + Watt PV - Teruglevering ;)
De Netduino laat dit keurig zien op het dashboard en straks de Toon ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:25
Zo'n DIM kWh meter; valt en mag zoiets zelf te plaatsen voor een leek? Ik voel er weinig voor om zo'n ding van 20€ te kopen en vervolgens 80€ aan arbeidsloon als het een kwestie van inklikken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 07:53:
[...]

Dat van die 2kWh heb ik vaker gelezen, maar ik heb de ballen verstand ervan, dus ik snap niet hoe dat werkt. Alles wat ik daarover lees, wordt dat gebruikt om je panelen uit te lezen, maar daar heb ik al een PMU voor. Voor mij is die meterkast een blackbox, dus hoe zo'n ding van binnen werkt, geen idee...
Wat hier natuurlijk wel van toepassing is, zoals hieronder Def1ant opmerkt, is dat je comfortabel bent met aanpassingen in de meterkast.

Je hoeft er geen raketgeleerde voor te zijn overigens, in dat opzicht valt het wel mee.

Na de hoofdschakelaar plaats je 2 DIN kWh meters, op de eerste sluit je alle verbruikgroepen aan, op de tweede de PV groep. Hierdoor meet je beide separaat. Het ziet er in een diagram letterlijk uit als een Y.

De kosten voor een kWh meter zijn circa 20-30 euro per stuk, als je deze los laat installeren kan je zomaar 80 euro verder zijn inderdaad. Wat misschien beter is, is om dit in de offerte van de PV installateur voor de panelen mee te laten nemen. Deze moeten toch een groep maken voor de panelen. Makkelijk zat.

Voordelen, het werkt onafhankelijk van omvormers, met allerlei loggers waaronder de Youless of Flukso, of netduino, arduino, Qurrent Qbox, SMA Home manager, Raspberry Pi etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wailing_Banshee schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 07:37:
[...]

dat mensen jou in de gaten gaan houden wanneer je op vakantie bent gaat echt niet via een gprs module van je slimme meter mensen die zo ver zijn met hacken breken wel ergens digitaal in bij een bank/bedrijf.laat je niks wijs maken met inbreken dat gebeurd op veel ouderwetse manieren dan dat je kunt bedenken. wat dacht je van takjes tegen de voordeur/tuindeur zodra die niet zijn omgevallen weet je dat de deur niet open of dicht is geweest. anyways media maakt mensen bang en dat gemekker over privacy 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2015 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

rolands schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 13:14:
[...]

Ok, dus solaredge zou voor mij overkill zijn?

En wat over de aangeboden panelen? Sunrise Solartech SR-P660250 / Bis/ol BMU-250 /Trunsun TSP250 / JA-solar Mono Percium 285 WP / BenQ PM245P00 260 Poly

En aangeboden omvormers? Trannergy PVI 5400TL / Omniksol 4.0 TL 2 / SolarEdge SE4000-ER 16A / HoSola Bright 3680 MTL / SMA SB 3600 TL21

SMA geeft lagere garanties en qua panelen vind ik het erg lastig te beoordelen de marges tussen de panelen zijn volgens mij niet zo super groot, verschil zit volgens mij in prijs en garantie op het product.

Of zie ik dit toch verkeerd?

Goedkoopste oplossing voor mij is de HoSola Bright 3680 MTL (met 10 jaar garantie) met 18 Trunsun TSP250 panelen (met 15 jaar garantie), prijs per wp is dan het laagste (1,09 per wp), dit is inclusief installatie e.d.

Daarna kom ik qua prijs uit op een Omniksol 4.0 TL2 (met 10 jaar garantie) met 18 Sunrise Solartech SR-P660250 panelen. (1,19 per wp), dit is inclusief installatie e.d. Bij deze partij kan ik ook nog kiezen voor de Bisol BMU-250 panelen, kost een paar honder euro meer, maar de garantie gaat dan naar 20 jaar voor de panelen (12 jaar bij de Sunrise panelen), prijs per wp is dan 1,25

Wat is aan te raden? Ik kan ook kiezen voor panelen met een hogere opbrengst, 260 of 285 panelen, maar dan wordt de investering hoger en daarnaast ook de prijs per wp.

Wat is aan te raden, of wat juist niet?
Bij mij zou SolarEdge ook overkill zijn, toch heb ik het gedaan en ben er zeer blij mee.
Bleek dat ik in de winter toch af en toe wat schaduw heb, daarnaast is het inzien per paneel gewoon heel gaaf.
Als een paneel volgescheten is door de meeuwen heb je het ook meteen in de gaten bijvoorbeeld ;).
Het extra geld wat je er voor betaald ben je dan snel vergeten hoor :+

Succes

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Def1ant schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 08:36:
Zo'n DIM kWh meter; valt en mag zoiets zelf te plaatsen voor een leek? Ik voel er weinig voor om zo'n ding van 20€ te kopen en vervolgens 80€ aan arbeidsloon als het een kwestie van inklikken is.
Eitje mits je weet waar je mee bezig bent. Hoofdschakelaar uit en schroeven maar. Heb er nog wat onderweg om al mijn groepen uit te lezen en eentje voor de nieuwe pv set. Op dit moment meet ik alleen de eerste pv set en zit er eentje in voor het totaal verbruik. Zo heb ik mooi verbruik en opwek gemonitored en straks dus ook per groep in huis zodat ik helemaal goed inzicht heb in wat, waar en hoeveel iets staat te slurpen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 09:59:
[...]

dat mensen jou in de gaten gaan houden wanneer je op vakantie bent gaat echt niet via een gprs module van je slimme meter mensen die zo ver zijn met hacken breken wel ergens digitaal in bij een bank/bedrijf.laat je niks wijs maken met inbreken dat gebeurd op veel ouderwetse manieren dan dat je kunt bedenken. wat dacht je van takjes tegen de voordeur/tuindeur zodra die niet zijn omgevallen weet je dat de deur niet open of dicht is geweest. anyways media maakt mensen bang en dat gemekker over privacy 8)7
Dan zijn wij nooit thuis, we gebruiken de voordeur niet. De zijdeur zal dagelijks open gaan omdat onze buren op de katten letten, dus dat werkt ook niet.

En het gaat mij niet om privacy maar security. Een heel groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 09:59:
[...]

Dat het jou niet uitmaakt wil niet zeggen dat het "gemekker" is. En privacy != beveiliging. Privacy is zelf bepalen wat je aan wie (en wanneer) bekend wil maken. Voor mijn jaarafrekening heeft de energieboer genoeg aan de begin- en eindstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mario038
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-09 15:57
Graag jullie tips/advies.

Ik kan 16 panelen kwijt op mijn dak (regio Zwolle, ligging OZO, helling 45 graden, geen schaduw). Ik heb 2 offertes ontvangen en twijfel welke te kiezen.

Optie A: 15x LG MonoX neon 300 Wp met Zeversolar TL3680 omvormer.

Optie B: 16x Trina 260 Wp met Zeversolar TL3680 omvormer.

Ik heb een voorkeur voor de LG-panelen (betere kwaliteit, hogere opbrengst, maar ook duurder). Terecht of niet?

Over de Zeversolar omvormer kan ik eigenlijk weinig vinden. Zeversolar is volgens mij een dochteronderneming van SMA. Wie heeft ervaring met dit merk en kan iets zeggen over de kwaliteit?

En is de omvormer niet erg ver ondergedimensioneerd? Zou ik niet beter kunnen kiezen voor bijvoorbeeld de SMA SB 4000 TL-21 (duurder, maar mogelijk kwalitatief beter en meer passend)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:42
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw in de zonnepaneelwereld, uiteraard al e.e.a. gelezen, maar toch post ik hier voor een beetje advies.
Ik ben me aan het oriënteren om ook zonnepanelen aan te schaffen, ik wil ze zelf gaan plaatsen.

Ik heb een schuurdak van 5,8x5 meter op het zuiden, volgens mijn berekeningen kan ik hier 2rijen van 3 panelen op plaatsen.

Dan heb ik ook nog een keukendak, deze heeft wat pijpjes en lichtkoepels, maar volgens mijn berekeningen zou ik hier 1 rij van 3 panelen en nog 1 losstaand paneel op kunnen plaatsen.
Alle panelen onder een hoek van 35graden voor optimale opbrengst.

Het liefst koop ik een set van 10 panelen en zet deze dan allemaal in serie, bijvoorbeeld deze http://www.sun-solar.nl/i...90euro-incl-btw-sunsolar/

Dan zou ik dus 6 panelen op mijn garagedak hebben, in serie met de panelen op mijn keukendak(afstand tussen deze daken zal via de schutting zo'n 6 meter zijn)
Nu is mijn vraag kan dit of is dit af te raden en zijn er andere mogelijkheden?

Ter verduidelijking nog een paar foto's/tekening.

Schuurdak:

Afbeeldingslocatie: http://jorn.vanderputte.org/img/schuur_.jpg

Keukendak:

Afbeeldingslocatie: http://jorn.vanderputte.org/img/keuken1_.jpg
Afbeeldingslocatie: http://jorn.vanderputte.org/img/keuken2_.jpg
Afbeeldingslocatie: http://jorn.vanderputte.org/img/keukendak_.png

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

mario038 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 14:00:

Ik heb een voorkeur voor de LG-panelen (betere kwaliteit, hogere opbrengst, maar ook duurder). Terecht of niet?

Over de Zeversolar omvormer kan ik eigenlijk weinig vinden. Zeversolar is volgens mij een dochteronderneming van SMA. Wie heeft ervaring met dit merk en kan iets zeggen over de kwaliteit?
Wij hebben 12x Trina 260Wp met een Zeversolar TL3000 liggen. Maar ik kan nog weinig zeggen over kwaliteit aangezien we ze net 2 maanden hebben liggen :p Ik weet wel dat Zeversolar enorm aan de weg aan het timmeren is in Europa (het is een Chinees bedrijf). Je ziet vooral Duitse sites die het aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:43

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

mario038 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 14:00:
Graag jullie tips/advies.

Ik kan 16 panelen kwijt op mijn dak (regio Zwolle, ligging OZO, helling 45 graden, geen schaduw). Ik heb 2 offertes ontvangen en twijfel welke te kiezen.

Optie A: 15x LG MonoX neon 300 Wp met Zeversolar TL3680 omvormer.

Die LG panelen zijn erg mooi, maar optie B lijkt mij een betere balans te hebben. Waarom dure panelen aansluiten op een stevig ondergedimensioneerde omvormer van een B-merk? Lijkt mij een beetje als een BMW M3 kopen met daaronder een setje goedkope (smalle) banden.

En is de omvormer niet erg ver ondergedimensioneerd? Zou ik niet beter kunnen kiezen voor bijvoorbeeld de SMA SB 4000 TL-21 (duurder, maar mogelijk kwalitatief beter en meer passend)?
Als je wat extra geld over hebt voor kwaliteit, dan zijn de LG panelen met bijvoorbeeld een SMA SB 4000-TL-21 een prima optie. Maar er zijn wel meer kwalitatief prima fabrikanten, zoals Fronius en Steca. Let wel dat je een omvormer van meer dan 3600W niet meer op een standaard 16A automaat aangesloten kan worden.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Jorn schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 14:06:
Ik heb een schuurdak van 5,8x5 meter op het zuiden, volgens mijn berekeningen kan ik hier 2rijen van 3 panelen op plaatsen.
Wat dacht je van 16x Solar Fronties SF170 op Flatfix Fusion (allemaal op zuid).
4 rijen van 4 in portrait past wel op het schuurdak. Niet ideale hoek, maar met SF minder interessant en weinig ballast met Flatfix Fusion.
Je hebt dan 2.720Wp liggen (wel even het boompje van de buren snoeien).
Jorn schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 14:06:
Dan heb ik ook nog een keukendak, deze heeft wat pijpjes en lichtkoepels, maar volgens mijn berekeningen zou ik hier 1 rij van 3 panelen en nog 1 losstaand paneel op kunnen plaatsen.
Mocht je te weinig opbrengst hebben dan kan je altijd nog iets op het keukendak plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
MichielFRL schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 14:56:
[...]

Wat dacht je van 16x Solar Fronties SF170 op Flatfix Fusion (allemaal op zuid).
4 rijen van 4 in portrait past wel op het schuurdak. Niet ideale hoek, maar met SF minder interessant en weinig ballast met Flatfix Fusion.
Je hebt dan 2.720Wp liggen (wel even het boompje van de buren snoeien).

[...]

Mocht je te weinig opbrengst hebben dan kan je altijd nog iets op het keukendak plaatsen.
Rijafstand van flatfix fusion is toch 1,7 meter of niet? Dan kom je met 4 rijen op ongeveer 6,1 meter, gaat niet passen denk ik zo.
Weet niet wat de orentatie is, of de 5 meter of 5,8 meter over de zuidas is. Dat kan ik op die foto niet goed zien.
Anders is 4x4 op oost-west wel een goede met Solar Frontier.

En anders natuurlijk 3 rijen van 3 gewone panelen op flatfix fusion op zuid, dat past wel mooi.
Ik zou niet teveel vasthouden aan die 35 graden... dat levert je vrij weinig op.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Is er niks goekopers dan flatfix fusion op de markt?
Ik heb binnenkort ook een plat dak.
Heb er een paar met renesol consoles gemaakt.
Werkt ook prima, maar verdient niet de schoonheidsprijs.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
NovapaX schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:17:
[...]

Rijafstand van flatfix fusion is toch 1,7 meter of niet? Dan kom je met 4 rijen op ongeveer 6,1 meter, gaat niet passen denk ik zo.
Weet niet wat de orentatie is, of de 5 meter of 5,8 meter over de zuidas is. Dat kan ik op die foto niet goed zien.

En anders natuurlijk 3 rijen van 3 gewone panelen op flatfix fusion op zuid, dat past wel mooi.
Ik zou niet teveel vasthouden aan die 35 graden... dat levert je vrij weinig op.
Afbeeldingslocatie: http://jorn.vanderputte.org/img/schuur_.jpg

Die rand waar de rode pijl naartoe staat is 5,8meter, dus eigenlijk de breedte vanaf de foto gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even een andere vraag.
Heb je niet heel veel schaduw van de huizen (en bomen) aan de overkant, in de winter?
Vooral op je schuurtje?

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-03-2015 15:44 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:43

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

[...]

Het advies van de ruimte tussen de rijen is 70 cm, maar kan best kleiner als je echt geen ruimte hebt. Als je maar 5 meter hebt, dan hou je maar 33 cm tussenruimte over... Dat is wel krap...
AUijtdehaag schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:43:
Even een andere vraag.
Heb je niet heel veel schaduw van de huizen (en bomen) aan de overkant, in de winter?
Vooral op je schuurtje?
Bij plat dak heb je meestal een lage hellingshoek = weinig opbrengst in de winter = weinig verlies door schaduw.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Laatst online: 23-09 14:23
antonboonstra schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:52:

Bij plat dak heb je meestal een lage hellingshoek = weinig opbrengst in de winter = weinig verlies door schaduw.
Maar niet als je de panelen op 35 graden wilt zetten, dan kost het je enkel veel ruimte tussen de rijen zonder dat je er wat mee opschiet.
Voor die paar uur dat de zon in de winter boven de huizen uitkomt gaat voor de jaaropbrengst geen verschil maken of ze nou op 13 graden of 35 graden staan.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom geen schans(en) plaatsen? :? Niet de goedkoopste optie maar dat boeit weinig op het afschrijven van de kosten. Als de kosten erg belangrijk zijn valt er zelf ook een en ander in elkaar te schroeven met losse profielen.

Misschien leuk voor de mensen hier, zojuist bij de Hornbach een energiemeterje opgepikt op de gok en tussen een enkel paneeltje en stopcontact geplaatst. En verdraaid! Hij lijkt doodleuk niet alleen verbruik maar ook opwek te registreren. Best geinig voor die €10,11. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 11:10:
[...]

Eitje mits je weet waar je mee bezig bent. Hoofdschakelaar uit en schroeven maar. Heb er nog wat onderweg om al mijn groepen uit te lezen en eentje voor de nieuwe pv set. Op dit moment meet ik alleen de eerste pv set en zit er eentje in voor het totaal verbruik. Zo heb ik mooi verbruik en opwek gemonitored en straks dus ook per groep in huis zodat ik helemaal goed inzicht heb in wat, waar en hoeveel iets staat te slurpen. :)
Hoofdschakelaar uit en schroeven maar. :N

Als je al jaren in het "vak"zit, meet je eerst of de spanning daadwerkelijk foetsie is
na dat een schakelaar, die soms 20 jaar lang niet geschakeld is geweest, afschakeld.
Soms kan er een kontakt blijven "hangen" :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

10.11 of 18,10 ??

[ Voor 103% gewijzigd door paulv1973 op 19-03-2015 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Nen 3140, meten voor het schakelen, meten na het schakelen, meetinstrument kontroleren op werking na de meting. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

PClop schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 17:38:
[...]

Nen 3140, meten voor het schakelen, meten na het schakelen, meetinstrument kontroleren op werking na de meting. ;)
100% gelijk heb je.... O-)
Ik doelde op de link ervoor van de kosten voor de verbruiksmeter :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

10,11 bij de Hornbach, 18,10 bij haxo.nl denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

noo schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 17:43:
10,11 bij de Hornbach, 18,10 bij haxo.nl denk ik
Oeps.. niet gezien....
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
paulv1973 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 17:42:
[...]

100% gelijk heb je.... O-)
Ik doelde op de link ervoor van de kosten voor de verbruiksmeter :?
Daar hebben we "quote:" voor uitgevonden. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

PClop schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 17:48:
[...]

Daar hebben we "quote:" voor uitgevonden. _O-
Alweer gelijk.... (DC) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
[...]

Wat is het voordeel van 4x4 solar frontier oost-west boven 3x4 oost-west "normale" 250Wp panelen?
Dat flatfix fusion ziet er wel super uit, ook ivm weinig ballast nodig.
Oost-west had ik nog niet naar gekeken, maar het lijkt helemaal niet zo'n gek idee eigenlijk.
En oost-west, kan dat met een normale omvormer of heb je er dan 1 met 2 mppt trackers nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Na 4 dagen op het dak is de SE 4000 in bedrijf vanmiddag na 5 uur. 700 Wh binnengehaald.
Was wel wat werk, beetje spierpijn vanwege het gesleutel onder de panelen, maar het eindresultaat telt, het circus draait weer. De steca's staan buiten bedrijf gaan binnenkort MP op.
Ik verwacht zeker 1 % minder Cu verlies, (van 7 strings nu naar 2)
Ook heb ik een dak met wat schaduw door bomen en 2 schoorstenen. Ik verwacht veel van het schaduw management, en het hogere rendement van de SE 4000.
Inbedrijfstelling liep prima, aanmelden van de 20 P350 optimizers duurde c.a. 10 minuten.
Makkelijk bij opbouw is met veilige spanning werken, 1V per paneel. Er is een insteekcard bij de inverter geleverd, met de juiste pre settings voor Nederland, insteken en opstartprocedure volgen, klaar.
Zal binnenkort melden hoe het draait t.o.v. de 7 Steca's.
De LAN kabel ligt nog los bij de router, ik wacht nog op de inlog gegevens van mijn leverancier, gaat goed komen. :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xWzYcWyl.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 19-03-2015 22:42 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PClop schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 17:25:
[...]

Hoofdschakelaar uit en schroeven maar. :N

Als je al jaren in het "vak"zit, meet je eerst of de spanning daadwerkelijk foetsie is
na dat een schakelaar, die soms 20 jaar lang niet geschakeld is geweest, afschakeld.
Soms kan er een kontakt blijven "hangen" :Y
Vandaar de 'mits je weet wat je doet'. ;) Nameten moet een tweede natuur zijn/worden. :)

€10,11 bij Hornbach idd. Jammer dat de resolutie (0,1 kWH) zo laag is maar toch geinig. Al is het maar om op paneel nivo te zien wat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-02 16:52
Ik ben momenteel aan het kijken naar:
3x Panasonic hit 240Wp (NOCT = 183W) icm enecsys SMI S240W-72.
Is dat wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Alle drie op 1 omvormer is een beetje veel.. Ik zou gewoon drie omvormer gebruiken. Zo duur zijn ze niet meer. Je heb alleen niet zoveel garantie meer. (Ik neem aan dat de panelen 72 cellen hebben).

[ Voor 65% gewijzigd door drielp op 20-03-2015 00:12 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Jorn schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 18:12:
[...]

Wat is het voordeel van 4x4 solar frontier oost-west boven 3x4 oost-west "normale" 250Wp panelen?
Dat flatfix fusion ziet er wel super uit, ook ivm weinig ballast nodig.
Oost-west had ik nog niet naar gekeken, maar het lijkt helemaal niet zo'n gek idee eigenlijk.
En oost-west, kan dat met een normale omvormer of heb je er dan 1 met 2 mppt trackers nodig?
Je kan gewoon 12 panelen op zuiden richten. 2 rijen van 2x3 landscape op dual betonvoeten.
Dit levert meer op dan oost-west en is goedkoper. Alles kan dan gewoon op een goedkope 1 MPPT omvormer zoals een AEG 2800 of Hosola smart 3000TL.

De kosten voor Solar Frontier wegen niet op tegen de goedkope 250Wp poly panelen. Mijn advies is om gewoon 12 x 250Wp poly te nemen op zuid.

Over Enecsys SMI S360W-72 micro omvormer.
Ik heb daar 2 dagen geleden een 310Wp EC Solar paneel op aangesloten en in de zon gezet om te testen. Er kwam 230W op mijn Elro metertje. Er mag alleen geen schaduw opkomen. Ik deed een hand voor een cel en opbrengst viel meteen terug naar 70W ongeveer.

[ Voor 15% gewijzigd door SolarKing op 20-03-2015 00:28 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

SolarKing schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 00:21:
[...]
Over Enecsys SMI S360W-72 micro omvormer.
Ik heb daar 2 dagen geleden een 310Wp EC Solar paneel op aangesloten en in de zon gezet om te testen. Er kwam 230W op mijn Elro metertje. Er mag alleen geen schaduw opkomen. Ik deed een hand voor een cel en opbrengst viel meteen terug naar 70W ongeveer.
Waarschijnlijk hebben ze Global MPP sweep functionaliteit als overbodig beschouwd om dat op installatie niveau dit meer is als een string omvormer zonder schaduw management.

Al zag ik duidelijk een trapje in mijn spanning logging van de 2000HF (met GMPP) wanneer elke paneel deel vrij kwam (+12 Volt per deel van een 72 cel).

edit: De enecsys zou dan letterlijk 2/3 van de strings in het paneel moeten gebruiken als MPP spanning.

[ Voor 6% gewijzigd door databeestje op 20-03-2015 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jorn 3 panelen achter elkaar of moooie schans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:29

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik wil misschien toch optimizers nemen. Op marktplaats staan een paar mooie Solaredge PB350's. Kun je daar 2 TSMC panelen aan hangen? In serie of parallel?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
http://wolken.buienradar.nl/nl

Zijn er hier al pv installaties gaan slapen door de zonsverduistering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
PClop schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 10:57:

Zijn er hier al pv installaties gaan slapen door de zons verduistering?
ik merk er niks van.

de mist bank waar ik in zit doet veel meer. lol
wat een storm in een glas water. >:)

edit:
op de Europa beelden van buienradar is hij wel leuk te zien.
http://wolken.buienradar.nl/eu

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 20-03-2015 11:08 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023

Op die wolkenradar is de zonsverduistering goed te volgen.
Wij merken het niet, mijn ogen en hersens compenseren alles. :)
Zelf had ik al een lasbrilglas klaar liggen om te kijken naar de zon, maar waar is de zon?
Heel Nederland ligt onder bewolking, maar Duitsland niet.
Ik heb nog steeds "stroom" :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:21
Zoiets?

https://www.dropbox.com/s/tyiha0r3cc4muxn/eclipse.tiff?dl=0

Misschien puur toeval maar toch wel opvallend..

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Dat is geen puur toeval.
Wij merken er niets van maar fotocellen registreren het wel.
Mijn ogen compenseren het.
En jouw ogen ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Hij is niet gaan slapen, maar ik heb wel een leuke dip kunnen registeren (was leuker geweest als het helder was...)

Ik had om 10:10 ongeveer 250W, om 10:50 40W en om 11:30 215W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
migjes schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 11:06:
[...]

ik merk er niks van.

de mist bank waar ik in zit doet veel meer. lol
wat een storm in een glas water. >:)

edit:
op de Europa beelden van buienradar is hij wel leuk te zien.
http://wolken.buienradar.nl/eu
Merk je niets van? mijn logging wel ;)
Wel een beste deuk in een pakje boter. ( je sliep zelf nog >:) )

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Noordpanelen/zonsverduistering%20U.jpg

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/Noordpanelen/zonsverduistering%20P.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nu dd stuk lichter buiten . ook typerend het begint nu beetje open te breken hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-09 14:32

B2

wa' seggie?

Ik had ook een leuke dip. Precies om 10.35 op het dieptepunt.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YReqeOdl.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PClop schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 11:34:
[...]
Merk je niets van? mijn logging wel ;)
Wel een beste deuk in een pakje boter. ( je sliep zelf nog >:) )
het is ertensoep bij mij buiten. ;)
zelfs de kerktoren(+/-40meter) die zie ik amper door de mist ;)

de omvormer zakte iets van +/- 100W naar +/-50W.
meer zag ik niet.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Dip hier (Friesland) wel zichtbaar.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2qwg1vq.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door MichielFRL op 20-03-2015 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-02 16:52
drielp schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 00:08:
Alle drie op 1 omvormer is een beetje veel.. Ik zou gewoon drie omvormer gebruiken. Zo duur zijn ze niet meer. Je heb alleen niet zoveel garantie meer. (Ik neem aan dat de panelen 72 cellen hebben).
- Ik bedoelde iderdaad 3panelen Panasonic HIT 240W met onder elk paneel een enecsys SMI S240W-72.
- Er zitten 12 x 6 = 72stuks 5" cellen op een HIT paneel.
- Wat bedoel je met de garantie?... standaard geven ze toch 5 jaar garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 17:36
Enecsys is (bijna) failliet, vandaar zijn opmerking. Bij SolarNRG zijn ze overigens tegen wegwerpprijzen te koop, de SMI-240-72 voor € 30,25 inc btw.

[ Voor 48% gewijzigd door Thijs8472 op 20-03-2015 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Verwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 11:34:
nu dd stuk lichter buiten . ook typerend het begint nu beetje open te breken hier
Na 11:30 merk ik nu ook dat het aanmerkelijk lichter wordt.
Maar 's-morgens voor die tijd heb ik niets bijzonders opgemerkt.
Ben benieuwd wat het voor Duitsland heeft betekend.

[ Voor 8% gewijzigd door opuntia1 op 20-03-2015 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04:34
migjes schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 16:41:
[...]

ik ga even uit van 12x170Wp SF panelen?

normaal pak je de STC waarde.
en dan de Vmpp = 87.5 V
ik ga er even van uit dat je 3 stringen parallel maakt met 4 panelen er in.
dan heb je 4X 87,5Vmpp = 350Vmpp.
en dan de parelele stingen
3x 1,95Impp = 5.85Impp
dit is dan wel bij deze condities:
* Standard Test Conditions (STC):
1,000 W/m2 irradiance, module temperature 25 °C, air mass 1.5. Isc and Voc are ±10% tolerance of STC rated values.
-Knip-
Bedankt Migjes voor je uitleg, zal ter zijnder tijd wel een overzicht posten met plaatjes en vragen om jullie mening.

Wat raden jullie trouwens aan wat betreft afstand tussen zonnepaneel en dakrand (schuin dak) Als ik 10 panelen op rij plaats kom ik namelijk op 10cm ruimte aan elke kant. (portret layout). Anders moet ik voor 9 panelen op rij gaan. Scheelt dan in mijn hele setup 1 paneel.

[ Voor 47% gewijzigd door Kabbie_Kabbie op 20-03-2015 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Kabbie_Kabbie schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 14:04:
[...]
Wat raden jullie trouwens aan wat betreft afstand tussen zonnepaneel en dakrand (schuin dak) Als ik 10 panelen plaats kom ik namelijk op 10cm ruimte aan elke kant. (portret layout). Anders moet ik voor 9 panelen op rij gaan. Scheelt dan in mijn hele setup 1 paneel.
zijkant?
0 cm >:)
(wettelijk de cijfers precies neemt, dan komen de panelen 5cm hoger als de panen, en moet hij 5cm van de rand, maar dat is mieren seksueel mishandelen. ;)
er is geen hond die daar naar kijkt. ;) )
gewoon een paar extra beugels op de randen en het zit vast.

boven kant is wel iets lastiger.
is dan afhankelijk hoe de nok is gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 15:23
Wij zijn bezig met ons nieuwbouw huis; welke op dit moment wordt gebouwd en binnenkort hebben we een afspraak met makelaar. Nu worden deze huizen al standaard geleverd met één enkele paneel, precieze afmetingen zijn nog niet bekend.

Nu de vraag, waar moet ik op letten?

- Is er al een omvormer aanwezig, zo ja; welke en hoe uitbreidbaar?
- Is het een zonnepaneel voor warm water of voor energie?

Suggesties / opmerkingen?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 11:20
xzaz schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 17:08:
Wij zijn bezig met ons nieuwbouw huis; welke op dit moment wordt gebouwd en binnenkort hebben we een afspraak met makelaar. Nu worden deze huizen al standaard geleverd met één enkele paneel, precieze afmetingen zijn nog niet bekend.

Nu de vraag, waar moet ik op letten?

- Is er al een omvormer aanwezig, zo ja; welke en hoe uitbreidbaar?
- Is het een zonnepaneel voor warm water of voor energie?

Suggesties / opmerkingen?
Standaard met 1 paneel?
Wat is dat voor rare actie?
Wat is hun idee van 1 paneel?
Daar kun je toch niks mee?

Die ene paneel zit zeer waarschijnlijk met een micro-omvormer direct op het lichtnet aangesloten via een stekker.
Dus geen omvormer waar je meerdere panelen op aan kunt sluiten.

Met de info die ik nu van je heb denk ik eerder dat het een zonneboiler achtig iets is.
Maar wellicht dat jij ons nog van meer info kunt voorzien vanuit folders o.i.d.?

[ Voor 21% gewijzigd door toxict op 20-03-2015 17:11 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 15:23
Het zijn op dit moment alleen maar renders en algemene informatie zoals:
Daarnaast worden de eengezinswoningen standaard voorzien van zonnepanelen op het dak. Wij dragen zo samen met u bij aan een beter klimaat en een beter milieu.
Het gaat mij meer om een algemeen beeld omdat het gewoon nog niet volledig duidelijk is wat er nou precies ligt maar het gesprek met de makelaar moet hier meer duidelijkheid over geven. Anders kom ik wel terug wanneer er precieze afmetingen en dergelijke beschikbaar is anders wordt het zoeken in 't donker. :)

[ Voor 25% gewijzigd door xzaz op 20-03-2015 17:19 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 11:20
xzaz schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 17:19:
[...]

Het zijn op dit moment alleen maar renders en algemene informatie zoals:

[...]

Het gaat mij meer om een algemeen beeld omdat het gewoon nog niet volledig duidelijk is wat er nou precies ligt maar het gesprek met de makelaar moet hier meer duidelijkheid over geven. Anders kom ik wel terug wanneer er precieze afmetingen en dergelijke beschikbaar is anders wordt het zoeken in 't donker. :)
Wat handig is om te weten voor de orientatie en aanschaf:

* hoe is je dak georienteerd (hoeveel graden zuid/oost/west)
* hoek van je dak in graden.
* afmetingen van je dak.
* locatie schoorstenen/pijpjes
* niet geheel onbelangrijk: schaduw van bomen en gebouwen in de omgeving van je woning?

Neem dat mee als vragen.

Verder kun je vragen welk merk en type ze kunnen aanbieden qua omvormers en panelen.
En ook belangrijk...wat ze ervoor vragen.

[ Voor 4% gewijzigd door toxict op 20-03-2015 17:24 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hierbij nog even een foto van set-3

Dak compleet vol met 20x250Wp panelen op Solfix xl beugels 10 graden Oost-West opstelling
140 tegels moeten de set op zijn plek houden.

De set is in het midden hoog omdat hier een behoorlijke pijp staat.
Dak is makkelijk bereikbaar met kleine trap,omdat aan de voorkant op de tweede verdieping een dakterras is.

Past geen paneel meer bij :)

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/amdx1i.jpg

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2015 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Bij het zien van bovenstaande opstelling gaat het hier ook weer jeuken om tegen mijn 9 ZW panelen nog eens 9 NO (tweedehands) panelen te leggen (click fix fusion dus dat kan tegen redelijke kosten, middelsteunen en ballastbakken staan er immers al).
Drie dingen die ik moet uitzoeken:
1) Omvormer en panelen (waarschijnlijk nog een Power One Aurora 2000 want die zijn nu wel bang for buck) en een set tweedehands panelen van de juiste maat (mijn yinglis zijn 1650 mm en die maat is kritisch vanwege het bebruikte montage systeem). - dit gaat lukken
2) tweede solar kabel door het pijpje van de huidige trekken (moet ook te doen ziijn, in het ergste geval wat pur weg bikken en een tweede pijpje erbij door de oude droger afvoer).
3) is de lastigste, ik heb geen tweede vrije groep over.

Voor het derde heb ik wat technisch advies over (met als dat een 1010 discussie losmaakt, mijne excuses).
Die ZV16 verdeel kast van ABB is wat duur, als ik iets vergelijkbaars maak met conrad ben ik voor EUR 70 klaar, en dat is de helft.

Volgens mij kan ik het aansluiten door (het is teken is voor de N en L leiding, automaten schakelen beide)
Omvormer = 16A automaat = verbruiker(s) = 16A automaat = leiding naar de automaat in de groepenkast van 16A.

er zitten geen andere verbruikers op deze groep. Nu lijkt het mij niet mogelijk dat er ergens in deze groep meer dan 16A kan lopen of mis ik nu iets? Daarnaast heeft het AAB systeem een extra 16A aardlek en dat vind ik het vreemdst want ik snap de functie hiervan niet (ervanuitgaande dat de groep als geheel achter een aardlek zit in de groepenkast).

Misschien moet ik wel die ABB kast kopen (alsnog goedkoper dan een extra leiding trekken en groep maken in de groepenkast). De verdeelkast die ik op het ook heb is 8 groeps (2x 1 voor de automaten en 2x2.5 voor de WCD's = 7 dus er kan nog een aardlek bij of ik neem een gecombineerde maar ik zie niet in waarom deze schakeling drie automaten nodig heeft?)

edit:// in vergelijk met de set hierboven, mijn fusion heeft nu bij de 9 panelen 15 tegels liggen, dat scheelt wel even wat gewicht ...

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 20-03-2015 22:59 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

franssie schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 22:55:
Bij het zien van bovenstaande opstelling gaat het hier ook weer jeuken om tegen mijn 9 ZW panelen nog eens 9 NO (tweedehands) panelen te leggen (click fix fusion dus dat kan tegen redelijke kosten, middelsteunen en ballastbakken staan er immers al).
Drie dingen die ik moet uitzoeken:
1) Omvormer en panelen (waarschijnlijk nog een Power One Aurora 2000 want die zijn nu wel bang for buck) en een set tweedehands panelen van de juiste maat (mijn yinglis zijn 1650 mm en die maat is kritisch vanwege het bebruikte montage systeem). - dit gaat lukken
2) tweede solar kabel door het pijpje van de huidige trekken (moet ook te doen ziijn, in het ergste geval wat pur weg bikken en een tweede pijpje erbij door de oude droger afvoer).
3) is de lastigste, ik heb geen tweede vrije groep over.

Voor het derde heb ik wat technisch advies over (met als dat een 1010 discussie losmaakt, mijne excuses).
Die ZV16 verdeel kast van ABB is wat duur, als ik iets vergelijkbaars maak met conrad ben ik voor EUR 70 klaar, en dat is de helft.

Volgens mij kan ik het aansluiten door (het is teken is voor de N en L leiding, automaten schakelen beide)
Omvormer = 16A automaat = verbruiker(s) = 16A automaat = leiding naar de automaat in de groepenkast van 16A.

er zitten geen andere verbruikers op deze groep. Nu lijkt het mij niet mogelijk dat er ergens in deze groep meer dan 16A kan lopen of mis ik nu iets? Daarnaast heeft het AAB systeem een extra 16A aardlek en dat vind ik het vreemdst want ik snap de functie hiervan niet (ervanuitgaande dat de groep als geheel achter een aardlek zit in de groepenkast).

Misschien moet ik wel die ABB kast kopen (alsnog goedkoper dan een extra leiding trekken en groep maken in de groepenkast). De verdeelkast die ik op het ook heb is 8 groeps (2x 1 voor de automaten en 2x2.5 voor de WCD's = 7 dus er kan nog een aardlek bij of ik neem een gecombineerde maar ik zie niet in waarom deze schakeling drie automaten nodig heeft?)
Kijk hier eens naar...

http://wdsolar.nl/product/pv-verdeler/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Die met twee WCD is EUR 95, dat is nog net wel te doen ipv zelfbouw inderdaad, dank voor de tip!
Morgen dus maar eens die tweede solar kabel naar buiten krijgen en dan maar panelen en omvormer gaan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

franssie schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 23:05:
[...]

Die met twee WCD is EUR 95, dat is nog net wel te doen ipv zelfbouw inderdaad, dank voor de tip!
Morgen dus maar eens die tweede solar kabel naar buiten krijgen en dan maar panelen en omvormer gaan bestellen.
Niet gewoon een kastje zoals dit met 2 automaten?
http://www.euro-electroni...E-mini-verdeler-4-modulen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dat is wel de opzet waaraan ik zat de denken, inclusief 2x automaat {15}en 2x WCD {10} en een iets grotere kast {20} kom ik dan aan die 70 EUR. Installatiedraad heb ik nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoiets heb ik ook bij de laatste set gebruikt.Automaat en een stopcontact op de rail monteren en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.eem-groepenkasten.nl/uploads/th_1296240670_mb-4s1-1-2.JPG
franssie schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 23:26:
[...]

Dat is wel de opzet waaraan ik zat de denken, inclusief 2x automaat {15}en 2x WCD {10} en een iets grotere kast {20} kom ik dan aan die 70 EUR. Installatiedraad heb ik nog wel.
Of hier, http://www.eem-groepenkas...ase-uitbreidings-kasten/#
Is ook al kant en klaar voorgemonteerd, 5 tientjes. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door PClop op 20-03-2015 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Als je ook WCD's erin wil moet je een miniverdeler met 3x installatie automaat plaatsen.
2x installatie automaat voor de PV omvormers en 1x voor de WCD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

franssie schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 23:26:
[...]

Hier heb ik er een besteld. die van €,82.80. http://www.groepenkastbestellen.nl/pv-verdeler
Ik ging ook voor de 2 wcd's. Vond ik wel handig. Ook de afmeting van 150x150mm vind ik een redelijk formaat tegenover de grote kast van ABB.
Heb de verdeler afgelopen woensdag ontvangen en toen bleek identiek deze verdeler te zijn
http://wdsolar.nl/product/pv-verdeler-2wcd/

Ik was verbaast dat het een andere omkasting was dan op de foto van groepenkastbestellen.com. Want nu zat er een plastic deurtje in. En dat is niet handig indien er een aangegoten stekker van de wasmachine in moet.
Deurtje gaat dan niet meer dicht en dat is weer niet netjes.
Ook de kast even opengedraaid om te kijken hoe e.e.a. aangesloten is.
Blijkt dat elke wcd op een eigen installatieautomaat is aangesloten en er dus zo geen vrije automaat is voor de pv omvormer.. 8)7

Ook vind ik de wcd aansluiting erg diep in de kast zitten waardoor zo een aangegoten stekker er niet lekker ingaat. Het snoer duwt dan aan de onderzijde tegen de kast.
Na ja... Hoop opmerkingen dus.
ook is deze kast 20x20cm ipv de 15x15.

E.e.a. als opmerking aangegeven bij de betreffende verkoper.
Als antwoordt kreeg ik dat zij ervan uitgingen dat een pv verdeler met 2 wcd de pv omvormer op 1 wcd aangesloten wordt. Niet dus.
Andere vragen gaan we voor bellen.

Natuurlijk ook deze vragen gesteld bij de andere leverancier. wdsolar.nl
Deze meld doodleuk dat zij altijd met een zijkniptang rechtsonder iets van de afdekkap wegknippen zodat de kabels daar naar buiten gevoerd kunnen worden en het deurtje dichtgaat... :?
Volgens hun passen de stekkers er wel netjes in.
En inderdaad sluiten ze de 2 wcd's aan op 1 automaat zodat er 1 vrij is voor de pv verdeler...

Dit gezegd....
Doe er je voordeel mee geef goed aan wat je wil hebben...
Vooral hoe e.e.a. aangesloten moet worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
paulv1973 schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 08:32:
[...]

Hier heb ik er een besteld. die van €,82.80. http://www.groepenkastbestellen.nl/pv-verdeler
Ik ging ook voor de 2 wcd's. Vond ik wel handig. Ook de afmeting van 150x150mm vind ik een redelijk formaat tegenover de grote kast van ABB.
Heb de verdeler afgelopen woensdag ontvangen en toen bleek identiek deze verdeler te zijn
http://wdsolar.nl/product/pv-verdeler-2wcd/

Ik was verbaast dat het een andere omkasting was dan op de foto van groepenkastbestellen.com. Want nu zat er een plastic deurtje in. En dat is niet handig indien er een aangegoten stekker van de wasmachine in moet.
Deurtje gaat dan niet meer dicht en dat is weer niet netjes.
Ook de kast even opengedraaid om te kijken hoe e.e.a. aangesloten is.
Blijkt dat elke wcd op een eigen installatieautomaat is aangesloten en er dus zo geen vrije automaat is voor de pv omvormer.. 8)7

Ook vind ik de wcd aansluiting erg diep in de kast zitten waardoor zo een aangegoten stekker er niet lekker ingaat. Het snoer duwt dan aan de onderzijde tegen de kast.
Na ja... Hoop opmerkingen dus.
ook is deze kast 20x20cm ipv de 15x15.

E.e.a. als opmerking aangegeven bij de betreffende verkoper.
Als antwoordt kreeg ik dat zij ervan uitgingen dat een pv verdeler met 2 wcd de pv omvormer op 1 wcd aangesloten wordt. Niet dus.
Andere vragen gaan we voor bellen.

Natuurlijk ook deze vragen gesteld bij de andere leverancier. wdsolar.nl
Deze meld doodleuk dat zij altijd met een zijkniptang rechtsonder iets van de afdekkap wegknippen zodat de kabels daar naar buiten gevoerd kunnen worden en het deurtje dichtgaat... :?
Volgens hun passen de stekkers er wel netjes in.
En inderdaad sluiten ze de 2 wcd's aan op 1 automaat zodat er 1 vrij is voor de pv verdeler...

Dit gezegd....
Doe er je voordeel mee geef goed aan wat je wil hebben...
Vooral hoe e.e.a. aangesloten moet worden...
Beter zou je zowiezo een losse dubbele WCD naast de PV onderverdeler kunnen plaatsen
want een WCD op din-rail gemonteerd is geen lang leven beschoren, zeker niet voor continu gebruik
leuk voor even maar op zich gewoon bagger. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

PClop schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 09:14:
[...]

Beter zou je zowiezo een losse dubbele WCD naast de PV onderverdeler kunnen plaatsen
want een WCD op din-rail gemonteerd is geen lang leven beschoren, zeker niet voor continu gebruik
leuk voor even maar op zich gewoon bagger. :Y
Het is toch de bedoeling om daar de wasmachine op in te steken.
Das een redelijke verbruiker.
Wat is er mis met deze wcd's dan dat deze zo vlug kapot gaan?
Das natuurlijk niet de bedoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

MichielFRL schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 07:16:
Als je ook WCD's erin wil moet je een miniverdeler met 3x installatie automaat plaatsen.
2x installatie automaat voor de PV omvormers en 1x voor de WCD's.
Maar waarom 2x voorr de omvormer? Als ik het verhhaal van Paulv1972 lees kan ik het net zo goed zelf maken als de bedrading van die kant en klare toch niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
paulv1973 schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 09:18:
[...]

Het is toch de bedoeling om daar de wasmachine op in te steken.
Das een redelijke verbruiker.
Wat is er mis met deze wcd's dan dat deze zo vlug kapot gaan?
Das natuurlijk niet de bedoeling
Din-rail bevestiging bestaat uit een klik systeem van een millimetertje of 2 a 3
op een metalen din rail, die breek je er zo uit met bedrading en al. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

franssie schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 09:19:
[...]

Maar waarom 2x voorr de omvormer? Als ik het verhhaal van Paulv1972 lees kan ik het net zo goed zelf maken als de bedrading van die kant en klare toch niet klopt.
Ik heb de kosten van de losse onderdelen bij elkaar geteld.
Dan betaal je voor de montage ongeveer 15 euro incl de draad enz....

ga ik het niet zelf voor doen.

Je moet alleen wel even goed aangeven wat je ermee wil doen en hoe het dus moet worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

PClop schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 09:25:
[...]

Din-rail bevestiging bestaat uit een klik systeem van een millimetertje of 2 a 3
op een metalen din rail, die breek je er zo uit met bedrading en al. 8)7
Ach zo.
Dus als ik je goed begrijp moet het insteken van de wasmachine geen probleem geven.
Is nl niet zo dat je die 10x per week in en uit de wcd stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
franssie schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 09:19:
[...]

Franssie wil 2x een omvormer aansluiten en 1x een WCD.
Beide omvormers kunnen op 1 installatie automaat, maar 2 installatie automaten is wel zo netjes.
En de WCD mag niet bij een omvormer op. Dan kom je dus op 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mordamus
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-08 15:40
Ik ben aan het rondkijken om zonnepanelen op mijn dak te leggen. Een aantal offertes opgevraagd waaronder onderstaande van MDZ. Lijkt op het eerste gezicht een mooie offerte, klopt dit ook?

9 panelen van het type ZXM5-72-200 All Black van ZNshine;
1 omvormer(s) : Smart 1600TL van Hosola ;
vermogen van het systeem : 1.800 Wattpiek ;
verwachte opbrengst : 1.668 kWh per jaar;
investeringsbedrag systeem € 1.976,52 exclusief BTW;
eventuele montage en installatiekosten € 500,00 excl. BTW.

We hebben een dakkapel waardoor er gekozen is voor wat kleinere panelen.Ons huis ligt op het zuiden en heeft geen last van schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

MichielFRL schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 10:04:
[...]
Franssie wil 2x een omvormer aansluiten en 1x een WCD.
Beide omvormers kunnen op 1 installatie automaat, maar 2 installatie automaten is wel zo netjes.
En de WCD mag niet bij een omvormer op. Dan kom je dus op 3.
Oh sorry dan was ik niet duidelijk. Het gaat om mijn tweede omvormer, de eerste heeft helemaal eigen groep. Dus één omvormer, twee WCD voor verbruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
franssie schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 10:08:
[...]

Oh sorry dan was ik niet duidelijk. Het gaat om mijn tweede omvormer, de eerste heeft helemaal eigen groep. Dus één omvormer, twee WCD voor verbruikers.
In dat geval volstaan 2 installatie automaten.
Misschien nog even een kWh meter erbij. Kan je de opbrengst in de gaten houden of uitlezen met Arduino/Netduino/RasbPi.

Heb je trouwens Toon van Eneco en een 3 fasen aansluiting?
Vanaf mei ondersteund Toon namelijk PV en dan zou je om een juist beeld te krijgen de betreffende WCD moeten ombouwen naar een 3 fasen aansluiting. Op fase 1 bijvoorbeeld de PV en op fase 2 de WCD.
Fase 1 sluit je dan in de groepenkast beneden aan op de DIN kWh meter van Toon (samen met de al bestaande omvormer) zodat je een juiste weergave hebt van je PV opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Laatst online: 14:59
Ik wil een rol van 100 meter solar kabel kopen. Ik wil zonnepanelen op vier verschillende dakdelen die gemiddels circa 15 meter van de omvormer af zijn.

Ik zie 6mm2 solar kabel van EUR 1,30 per meter (Solflex, bij 100 meter) en voor EUR 0.86 (EMAT, rol 100 meter).

Ik vind het verschil nogal groot. Ik wil graag betalen voor kwaliteit maar is solar kabel van Solflex ook veel beter dan EMAT?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Aziona schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 12:40:
Ik wil een rol van 100 meter solar kabel kopen. Ik wil zonnepanelen op vier verschillende dakdelen die gemiddels circa 15 meter van de omvormer af zijn.

Ik zie 6mm2 solar kabel van EUR 1,30 per meter (Solflex, bij 100 meter) en voor EUR 0.86 (EMAT, rol 100 meter).

Ik vind het verschil nogal groot. Ik wil graag betalen voor kwaliteit maar is solar kabel van Solflex ook veel beter dan EMAT?
weet je zeker dat je 6mm2 wil?
de meeste PV panelen hebben 4mm2.
stel je hebt er 10, dan heb je al 20meter aan de panelen met 4mm2. (+/- 2 meter per paneel)
dan doet 30 meter 6mm2 niet zo veel meer.

er is wel verschil in kwaliteit tussen kabels, en dat is duidelijk te merken.
(stuk fexibeler of een betere isolatie)
ik heb goedkope gebruikt en dure, maar na 3 jaar werkt het allemaal nog.
misschien dat het wel uit maakt na een jaar of 20, maar mits goed installeert geloof ik het ook wel dat de goedkope het ook doet na 20 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Aziona

Je kunt met wat zoeken wel nog meer aanbiedingen vinden die ergens in het midden zitten.

Van belang zijn de kwaliteit van het geleidingsmateriaal (koper, met weinig of geen zuurstof, vertind of verzilverd) en omhulsel (bestand tegen knaagdieren, UV resistent).

Aangezien er wel eens muizen in de buurt zijn heb ik daar op gelet. Ik heb gekeken naar metalen braiding/"kousen", maar die waren te duur en ook niet volledig effectief (mesh). Er is in Europa niet veel te vinden over in de kabel ingebouwde metalen bescherming. In de VS hebben ze dat wel. Daarom heb ik toen ik voor de keuze stond 1,5 jaar geleden een goed merk uitgekozen, in de hoop dat die in het ontwerp rekening zouden hebben gehouden met knaagdieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Laatst online: 14:59
@migjes en @mrmrmr
Ik zit in nieuwbouwwijk dat grenst aan een landelijke omgeving, ik vermoed dat de knaagdieren een betere plek zullen verkiezen boven mijn dak :) . Jullie hebben niet toevallig een mening over de types die ik heb gelinked?

Ik heb vroeger in huis met kabels van Gamma/Karwei gewerkt en ook met kabels van Draka/NKF, maar dan was Draka/NKF-kabel wel een verademing om mee te werken: het strippen ging veel beter en het was ook stugger waardoor het lekkerder door een pvc-pijp trok.
Probleem is dat ik niet weet of het prijsverschil veroorzaakt wordt door kwaliteitsverschil.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Gewoon opletten dat de kabel degelijk UV bestendig is, en, dat wat je met tie wraps vastzet, deze ook UV bestendig zijn. De doorsnede is met 5 of 8 Ampere niet echt indrukwekkend. De UV kabels hebben eigenlijk altijd een binnen en buiten mantel en zijn daardoor wel stug, maar kunnen ook wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Er zijn huismuizen en bosmuizen. Muizen knagen omdat ze dat doen, niet alleen om te eten. Ik heb een pedaalemmer met een door een muis bijgewerkte rand...

Als je geen last denkt te hebben van knaagdieren, dan zou ik vooral kijken naar UV bestendigheid als aan andere basisvoorwaarden is voldaan. Ik ken de kabels niet waar je naar linkt, dus daar kan ik geen uitspraak over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
paulv1973 schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 09:30:
[...]

Ach zo.
Dus als ik je goed begrijp moet het insteken van de wasmachine geen probleem geven.
Is nl niet zo dat je die 10x per week in en uit de wcd stopt.
Klopt, juist het lostrekken van een stekker met dikke pennen zo als van een wasmachinestekker
maakt dat je zowat de hele din-rail + WCD los trekt, test het maar als je het klaar hebt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
Even een kleine update over een minimalistische installatie:
SMA en power-one zijn uitgesloten vanwege de noodzaak van een gateway.

De keuze is gevallen op een Enphase M215. En...voorlopig werkt dit niet.

De oorzaak is vooralsnog niet bekend, na contact met de webshop lijkt de landinstelling verantwoordelijk te zijn voor het probleem. De enige optie om dit in te stellen is door de inverter even te koppelen met een Envoy-gateway en de instelling in de inverter op te slaan. (woont er iemand in de buurt met een enphase installatie?)
De webshop gaat maandag even navragen bij Enphase of er trucjes bestaan om de inverter toch te starten zonder tussenkomt van de Envoy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@hilbren

Met gateway bedoel je misschien een server of toegang to Internet. Als je nog een Power One PVI-AEC op de kop kunt tikken, dat is een op zichzelf staand servertje die via ethernet (of ADSL of GPRS) bereikbaar is. Het verbruik is een maar paar Watt (letterlijk: 2,0 Watt). Dat is 17,5 kWh ofwel 4 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
De term geeft wat spraakverwarring, de gateway waar ik het over heb heeft niets te maken met internet. Ik heb het over de gateway/apparaten die nodig zijn om de microinverters leven inblazen:
- voor power-one micro-inverter is een aurora-cdd onmisbaar (~ € 300,-)
- bij ABB is dat de sunny-multigate (~ € 250,-)
- bij Enphase lijkt de Envoy onmisbaar (~ € 350,-)

Vaak wordt de data wel ergens naar een server geupload echter is dit niet noodzakelijk voor het leveren van energie.

[ Voor 16% gewijzigd door hilbren op 21-03-2015 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

hilbren schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 18:39:
De term geeft wat spraakverwarring, de gateway waar ik het over heb heeft niets te maken met internet. Ik heb het over de gateway/apparaten die nodig zijn om de microinverters leven inblazen:
- voor power-one micro-inverter is een aurora-cdd onmisbaar (~ € 300,-)
- bij ABB is dat de sunny-multigate (~ € 250,-)
- bij Enphase lijkt de Envoy onmisbaar (~ € 350,-)

Vaak wordt de data wel ergens naar een server geupload echter is dit niet noodzakelijk voor het leveren van energie.
Een Involar 250 werkt zo. geen Gateway nodig en geschikt voor zowel 60 cells als 72 cells panelen.

www.sunsolar.nl

Pagina: 1 ... 103 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.