14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
De enphase micro-inverters moeten inderdaad eerst ingeleerd worden via de envoy. Mijn installateur had dat al voor me gedaan toen ik een setje van 3 panelen bij hem kocht. Inmiddels heb ik uitgebreid met nog 8 panelen en daarbij zelf een envoy aangeschaft voor de statistieken.hilbren schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 18:05:
Even een kleine update over een minimalistische installatie:
SMA en power-one zijn uitgesloten vanwege de noodzaak van een gateway.
De keuze is gevallen op een Enphase M215. En...voorlopig werkt dit niet.
De oorzaak is vooralsnog niet bekend, na contact met de webshop lijkt de landinstelling verantwoordelijk te zijn voor het probleem. De enige optie om dit in te stellen is door de inverter even te koppelen met een Envoy-gateway en de instelling in de inverter op te slaan. (woont er iemand in de buurt met een enphase installatie?)
De webshop gaat maandag even navragen bij Enphase of er trucjes bestaan om de inverter toch te starten zonder tussenkomt van de Envoy.
De communicatie tussen de inverters en de envoy gaat via het stroomnet. Ze zijn niet rechtstreeks benaderbaar. Ik woon niet echt in de buurt, maar via de Enphase website kun je wel alle installaties wereldwijd zien.
[ Voor 9% gewijzigd door Beatman op 21-03-2015 21:00 . Reden: Toevoeging ]
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
@Beatman; Er staat wel een installatie bij mij in de buurt, de kaart biedt alleen te weinig detail om ook tot een adres te komen. Ik wacht even af waar de webshop mee komt, lukt dat niet, dan zou ik graag van jou Envoy gebruik maken?
Ik maak ook gebruik van Toon van Eneco. Ik weet niet hoe deze werkt met zonnepanelen, maar als ik deze goed wil laten werken, moet of kan ik dan beter bij mijn aanschaf van zonnepanelen rekening houden met een aparte kWh meter in de meterkast? Of maakt dit verder niet uit? Ik kan dit uiteraard vragen als meerwerk wat dit mij zou kosten. Moet ik dan nog een bepaalde type, merk, specificaties, etc hebben?MichielFRL schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 10:13:
[...]
In dat geval volstaan 2 installatie automaten.
Misschien nog even een kWh meter erbij. Kan je de opbrengst in de gaten houden of uitlezen met Arduino/Netduino/RasbPi.
Heb je trouwens Toon van Eneco en een 3 fasen aansluiting?
Vanaf mei ondersteund Toon namelijk PV en dan zou je om een juist beeld te krijgen de betreffende WCD moeten ombouwen naar een 3 fasen aansluiting. Op fase 1 bijvoorbeeld de PV en op fase 2 de WCD.
Fase 1 sluit je dan in de groepenkast beneden aan op de DIN kWh meter van Toon (samen met de al bestaande omvormer) zodat je een juiste weergave hebt van je PV opbrengst.
Overigens denk ik toch steeds meer aan Solaredge, vanwege de inzage per paneel en daarnaast het voor mij lastig bereikbare dak, even inspecteren is lastig.
Offertes komen nu nog deels binnen, dus nog even verzamelen en vergelijken voor mij.
Hoe kom jij aan al die info mbt Toon? Zon op Toon zou in maart al komen toch?MichielFRL schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 10:13:
[...]
In dat geval volstaan 2 installatie automaten.
Misschien nog even een kWh meter erbij. Kan je de opbrengst in de gaten houden of uitlezen met Arduino/Netduino/RasbPi.
Heb je trouwens Toon van Eneco en een 3 fasen aansluiting?
Vanaf mei ondersteund Toon namelijk PV en dan zou je om een juist beeld te krijgen de betreffende WCD moeten ombouwen naar een 3 fasen aansluiting. Op fase 1 bijvoorbeeld de PV en op fase 2 de WCD.
Fase 1 sluit je dan in de groepenkast beneden aan op de DIN kWh meter van Toon (samen met de al bestaande omvormer) zodat je een juiste weergave hebt van je PV opbrengst.
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
Verwijderd
alleen vraag ik mij af of je dit nou wel een beste deuk in een pakje boter kunt noemen al die heisa op het nieuws. mensen snappen totaal niet hoe een zonsverduistering werkt. het is niet zoals met een sluiter van een camera die binnen paar ms(of seconde) seconde weer open en dicht gaat de zon is in een paar minuten hooguit iets meer dan een kwartier bedekt wat langzaam aan gaat beetje voor beetje. ik snap ook echt niet waarom er extra vermogen is ingezet in de meeste delen van nederland was het toch mistig. en dan zag ik mensen rijden met licht aan terwijl je een kilometer+ ver kon zienPClop schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 11:34:
[...]
Merk je niets van? mijn logging wel![]()
Wel een beste deuk in een pakje boter. ( je sliep zelf nog)
[afbeelding]
[afbeelding]

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2015 00:17 ]
http://www.jenm-zonnepane...ormers/enecsys-omvormers/ volgens mij zijn dat Wieland stekkers je zou even kunnen informerenVerwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 23:58:
[...]
alleen vraag ik mij af of je dit nou wel een beste deuk in een pakje boter kunt noemen al die heisa op het nieuws. mensen snappen totaal niet hoe een zonsverduistering werkt. het is niet zoals met een sluiter van een camera die binnen paar ms(of seconde) seconde weer open en dicht gaat de zon is in een paar minuten hooguit iets meer dan een kwartier bedekt wat langzaam aan gaat beetje voor beetje. ik snap ook echt niet waarom er extra vermogen is ingezet in de meeste delen van nederland was het toch mistig. en dan zag ik mensen rijden met licht aan terwijl je een kilometer+ ver kon zieneven wat meer on topic, waar zijn kant en klare stekkers(wieland naar schuko) te koop van micro omvormer naar stopcontact(op een duitse ebayshop staan ze) maar hier in Nederland kan ik ze nergens vinden.
Je kunt het voor Nederland door de bewolking wel als onnodige heisa betitelen maar die bewolking en mist waren niet zeker.Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 23:58:
[...]
alleen vraag ik mij af of je dit nou wel een beste deuk in een pakje boter kunt noemen al die heisa op het nieuws. mensen snappen totaal niet hoe een zonsverduistering werkt. het is niet zoals met een sluiter van een camera die binnen paar ms(of seconde) seconde weer open en dicht gaat de zon is in een paar minuten hooguit iets meer dan een kwartier bedekt wat langzaam aan gaat beetje voor beetje. ik snap ook echt niet waarom er extra vermogen is ingezet in de meeste delen van nederland was het toch mistig. en dan zag ik mensen rijden met licht aan terwijl je een kilometer+ ver kon zien
En in Duitsland misten ze tijdens de zonsverduistering toch zo maar even 15 Gigawatt aan PV-vermogen
dus daar was het voor de netwerkbeheerders wel even zaak om de vingers aan de knopjes te houden
15 GW staat voor ongeveer 5 10 flinke kolen of kerncentrales, ze hebben het daar dus wel even druk
gehad.
http://www.polderpv.nl/ni...telijke_zonsverduistering
Verwijderd
[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2015 00:42 ]
Eneco levert alle benodigde hardware.rolands schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 22:51:
[...]
Ik maak ook gebruik van Toon van Eneco. Ik weet niet hoe deze werkt met zonnepanelen, maar als ik deze goed wil laten werken, moet of kan ik dan beter bij mijn aanschaf van zonnepanelen rekening houden met een aparte kWh meter in de meterkast? Of maakt dit verder niet uit? Ik kan dit uiteraard vragen als meerwerk wat dit mij zou kosten. Moet ik dan nog een bepaalde type, merk, specificaties, etc hebben?
Facebook en Twitter post van Eneco afgelopen vrijdag waarin staat dat Toon vanaf mei zonnepanelen ondersteund. Je kan de benodigde hardware eind april op de site bestellen._Brake_ schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 23:00:
[...]
Hoe kom jij aan al die info mbt Toon? Zon op Toon zou in maart al komen toch?
Twitter post: https://twitter.com/eneco/status/578831593235750912
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Ik heb ook altijd licht aan (niet mistlicht uiteraard), want niets is zo venijnig als een heldere zomermiddag. De harde schaduwen (van bijv. bomen of gebouwen) zorgen ervoor dat men gewoon auto's compleet over het zien. Met licht aan zie je in plaats van niets toch 2 (zij het zwakke) lichtjes aankomen.Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 23:58:
[...]
.... en dan zag ik mensen rijden met licht aan terwijl je een kilometer+ ver kon zien...
Verwijderd
Losse Wieland stekkers zijn gewoon te koop dus misschien zelf even iets fabriceren?
Schuko=geaarde stekker.
Wieland stekkers zijn wel duur, voor onder een tientje ex verzendkosten kan ik ze niet krijgen.

Verwijderd
De Envoy heb je nodig om leven te krijgen (via dezelfde groep, de powerline) in de omvormertjes en uitlezing via het web (heb je je wel goed ingelezen voordat je dit kocht !?)hilbren schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 18:05:
Even een kleine update over een minimalistische installatie:
SMA en power-one zijn uitgesloten vanwege de noodzaak van een gateway.
De keuze is gevallen op een Enphase M215. En...voorlopig werkt dit niet.
De oorzaak is vooralsnog niet bekend, na contact met de webshop lijkt de landinstelling verantwoordelijk te zijn voor het probleem. De enige optie om dit in te stellen is door de inverter even te koppelen met een Envoy-gateway en de instelling in de inverter op te slaan. (woont er iemand in de buurt met een enphase installatie?)
De webshop gaat maandag even navragen bij Enphase of er trucjes bestaan om de inverter toch te starten zonder tussenkomt van de Envoy.
Voor een kleine installatie is Enphase vrij duur omdat de Envoy +/- € 300 kost, terwijl de omvormers zelf zo'n € 100 tot €130 kosten (M215 - M250) en je de kostprijs van de Envoy eigenlijk zou moeten verdelen over het aantal omvormers !
Voordeel is wel dat de omvormers ruim twee keer zo lang mee gaan als reguliere omvormers volgens de specificaties (en garanties) en niet nadat je net aan je tvt zit weer een nieuwe omvormer moet kopen

Moet de fabrikant natuurlijk niet op de fles gaan, en die kans is tegenwoordig erg grootVerwijderd schreef op zondag 22 maart 2015 @ 12:06:
[...]
De Envoy heb je nodig om leven te krijgen (via dezelfde groep, de powerline) in de omvormertjes en uitlezing via het web (heb je je wel goed ingelezen voordat je dit kocht !?)
Voor een kleine installatie is Enphase vrij duur omdat de Envoy +/- € 300 kost, terwijl de omvormers zelf zo'n € 100 tot €130 kosten (M215 - M250) en je de kostprijs van de Envoy eigenlijk zou moeten verdelen over het aantal omvormers !
Voordeel is wel dat de omvormers ruim twee keer zo lang mee gaan als reguliere omvormers volgens de specificaties (en garanties) en niet nadat je net aan je tvt zit weer een nieuwe omvormer moet kopen
en langer mee gaan ? lees alleen dit forum er maar eens op na ( monnikenwerk, dat wel )
Enphase kom je op dit forum weinig tegen, maar ook die kan omvallen (involar natuurlijk ook)
Ben zelf in m,n nopjes met m,n Involar Mac 250, PV derin AC deruit, geen gezeur.

Helemaal mee eens en betreft het inlezen; dat behoeft enige toelichtingVerwijderd schreef op zondag 22 maart 2015 @ 12:06:
[...]
De Envoy heb je nodig om leven te krijgen (via dezelfde groep, de powerline) in de omvormertjes en uitlezing via het web (heb je je wel goed ingelezen voordat je dit kocht !?)
Wat je namelijk leest in de omschrijving van de intallatievoorschriften van de M215 is aansluiten en gaan.
Niets over land instellingen instellen. Alleen bij de troubleshoot iets over een ledbeeld:
- rode flits AC niet aanwezig of buiten spec
- oranje flits AC aanwezig in orde energie aan het leveren, contact met envoy verbroken
- groene flits AC aanwezig en contact met envoy
In de Envoy omschrijving staat van alles omschreven over het uploaden en uitlezen/loggen van de inverters. Bij problemen kunnen er wat bitjes opgestuurd worden, dit met uitdrukkelijke toestemming van Enphase zelf. Daar houd het mee op.
Het instellen van de inverters heb ik pas onder ogen gekregen bij navraag bij de webshop. Zij hebben mij een document geleverd welke niet op internet te vinden is. Dat de inverter niet standaard op NL staat vindt ik ergens een verantwoordelijkheid van Enphase. (net als de schakelaartjes die vroeger achterop je computer zaten 110/220 V)
Maargoed achteraf kijk je een koe in z'n kont, wat nu belangrijk is, is dat het hier goed op het forum staat

Ok, ik volg ze nu ook. Hoe weet je dat je eind april de hardware (welke?) kan bestellen en hoe dit aangesloten dient te worden? Dat vind ik niet terug namelijk.MichielFRL schreef op zondag 22 maart 2015 @ 08:22:
[...]
Eneco levert alle benodigde hardware.
[...]
Facebook en Twitter post van Eneco afgelopen vrijdag waarin staat dat Toon vanaf mei zonnepanelen ondersteund. Je kan de benodigde hardware eind april op de site bestellen.
Twitter post: https://twitter.com/eneco/status/578831593235750912
Wel jammer dat het twee maanden uitgesteld is, maar dat overleven we ook wel weer!
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
Verwijderd
Op Enphase's website puntje downloads staan wel degelijk genoeg documenten (misschien is het ff zoeken) over Omvormers, Envoy en Enlighten en de samenwerken tussen de componenten.hilbren schreef op zondag 22 maart 2015 @ 12:50:
[...]
Helemaal mee eens en betreft het inlezen; dat behoeft enige toelichting![]()
Wat je namelijk leest in de omschrijving van de intallatievoorschriften van de M215 is aansluiten en gaan.
Niets over land instellingen instellen. Alleen bij de troubleshoot iets over een ledbeeld:
- rode flits AC niet aanwezig of buiten spec
- oranje flits AC aanwezig in orde energie aan het leveren, contact met envoy verbroken
- groene flits AC aanwezig en contact met envoy
In de Envoy omschrijving staat van alles omschreven over het uploaden en uitlezen/loggen van de inverters. Bij problemen kunnen er wat bitjes opgestuurd worden, dit met uitdrukkelijke toestemming van Enphase zelf. Daar houd het mee op.
Het instellen van de inverters heb ik pas onder ogen gekregen bij navraag bij de webshop. Zij hebben mij een document geleverd welke niet op internet te vinden is. Dat de inverter niet standaard op NL staat vindt ik ergens een verantwoordelijkheid van Enphase. (net als de schakelaartjes die vroeger achterop je computer zaten 110/220 V)
Maargoed achteraf kijk je een koe in z'n kont, wat nu belangrijk is, is dat het hier goed op het forum staat
De omvormers zelf zijn of geschikt voor de USA markt (110V) of EU (230V) dus dat is ook wel goed aangegeven (zie documenten)
Waar ik zelf wel moeite mee had om uit te zoeken is de koppeling tussen drie fase en de Envoy (fase koppelaar)

@HP2Sport; kun je mij daarmee helpen?Enphase micro-omvormers zullen pas vermogen produceren als de Envoy volledig geïnstalleerd is,
alle omvormers gevonden heeft, en alle omvormers de netinstellingen verkregen hebben.
Ik heb zojuist de documenten opnieuw doorgelezen, niets kunnen vinden. Of ik lees er weer overheen.
Ben je er inmiddels uit hoe die fasekoppelaar werkt?Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2015 @ 13:27:
[...]..... Waar ik zelf wel moeite mee had om uit te zoeken is de koppeling tussen drie fase en de Envoy (fase koppelaar)
Hieronder de instellingen die in de Envoy gedaan moeten worden om de enphase micro-omvormers werkend te krijgen.Als ze eenmaal ingesteld zijn is het niet meer nodig om een Envoy verbonden te houden

@Hilbren: ik kan je helpen. Mochten we er dan niet uitkomen zit mijn installateur om de hoek.
Hoewel de envoy fink aan de prijs is, is het wel fantastisch om de opbrengst per paneel te kunnen zien. Onderstaand zie je duidelijk dan de onderste set van 3 panelen duidelijk minder opbrengt. Deze liggen bijna plat, de set van 8 op 35 graden. De vlakliggende panelen moeten echter hoognodig worden schoongemaakt.

[ Voor 24% gewijzigd door Beatman op 22-03-2015 17:08 ]
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
Gewoon MC4, je hebt handige knijptangen voor de aderhulsen.Niek_ schreef op zondag 22 maart 2015 @ 20:46:
Krijg net onderstaande foto doorgestuurd van de stekkers die bij de omvormer en panelen meegeleverd zijn. Ken dit type zelf niet, weet iemand of je deze zonder speciaal gereedschap kan bevestigen?
pv [afbeelding] [afbeelding]
Bus is plus.
pv | ||
![]() |
Hmz, lees net dat het toch aan te bevelen is om een MC4 tang te gebruiken.
Is er heel toevallig iemand in de omgeving Arnhem of Barneveld die een MC4 tang as vrijdag te leen (of tegen vergoeding natuurlijk) heeft?
[ Voor 22% gewijzigd door Niek_ op 22-03-2015 20:57 . Reden: Extra info over MC4 tang gevonden ]
Ha eindelijk het ezelsbruggetje dat ik zocht
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
De ezelsbrug is niet van mij, deze is eerder in de voorgaande delen voorbij gekomen van een mede-tweaker.franssie schreef op zondag 22 maart 2015 @ 20:57:
[...]
Ha eindelijk het ezelsbruggetje dat ik zochtIk heb daar zo mee lopen klooien (alles 20x controleren) want voor mijn gevoel is het verkeerd om.
ik heb sinds 2 jaar 2 rijen van 3 x 300 wp op mijn dak liggen. Welke dit weekend is uitgebreid met een extra rij. Het dak is van beton,dan isolatie en PVC toping met grind hierop. Als ik de flatfix calculator gebruik moet ik 235+ kg aan ballast leggen voor 1 rij windkracht 11+ proof.. Voor mijn gevoel echt enorm veel!
Moet er zoveel ballast op? ze liggen namelijk in het grind. Dit zal toch niet gaan schuiven?! Ik snap die wrijvingscoëfficiënt ook niet helemaal van pvc tov beton etc. Helpt grind niet tegen het schuiven van de panelen?

Mijn buren hebben het aan laten leggen en daar ligt met een groter paneel 260 tov 200 maar 1 rijtje tegels in!? Vandaar dat ik ben begonnen met twijfelen.
Ook gezien de dakbelasting etc. Kan iemand hier er iets zinnigs over zeggen?
[ Voor 1% gewijzigd door ThaDude op 22-03-2015 22:01 . Reden: typo ]
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
Onder deze link staan bijna alle documenten ...hilbren schreef op zondag 22 maart 2015 @ 15:43:
In het document van de webshop staat als volgt aangegeven:
[...]
@HP2Sport; kun je mij daarmee helpen?
Ik heb zojuist de documenten opnieuw doorgelezen, niets kunnen vinden. Of ik lees er weer overheen.
http://enphase.com/global/resources/geo_us/
Let wel ... alle 60Hz componenten zijn US modellen maar qua werking zijn ze hetzelfde
Verwijderd
Ja ... ik begreep al niet hoe de Envoy alle drie de fases zou zien als hij niet op alle drie de fases zou zijn aangesloten (powerline = 1 fase)Beatman schreef op zondag 22 maart 2015 @ 16:56:
[...]
Ben je er inmiddels uit hoe die fasekoppelaar werkt?
Na lang zoeken op het internet is het eigenlijk rete simpel ...
Doormiddel van een fase koppelaar (tik maar eens in op Google) ziet de Envoy de op alle drie de fases aangesloten panelen
Niet dat ik dat gebruik (heb wel drie fases in de meterkast) maar alle panelen (17) zitten op één fase !
Ik heb wel een andere vraag die ik niet zo 1.2.3 beantwoord krijg ...
Met de M215 kan je Max. 17 panelen op 1 fase zetten en 25 op 3 fases
als ik 2 fases zou benutten kan ik er dan nog eens 17 op een andere fase zetten (lijkt me van niet ... is waarschijnlijk een verhaaltje van Amperes )
Er zijn commerciële systemen bekend in Enlighten van wel meer dan 400 panelen
Leesvoer;ThaDude schreef op zondag 22 maart 2015 @ 22:00:
Hallo,
ik heb sinds 2 jaar 2 rijen van 3 x 300 wp op mijn dak liggen. Welke dit weekend is uitgebreid met een extra rij. Het dak is van beton,dan isolatie en PVC toping met grind hierop. Als ik de flatfix calculator gebruik moet ik 235+ kg aan ballast leggen voor 1 rij windkracht 11+ proof.. Voor mijn gevoel echt enorm veel!
Moet er zoveel ballast op? ze liggen namelijk in het grind. Dit zal toch niet gaan schuiven?! Ik snap die wrijvingscoëfficiënt ook niet helemaal van pvc tov beton etc. Helpt grind niet tegen het schuiven van de panelen?
[afbeelding]
Mijn buren hebben het aan laten leggen en daar ligt met een groter paneel 260 tov 200 maar 1 rijtje tegels in!? Vandaar dat ik ben begonnen met twijfelen.
http://www.google.nl/url?...bv.88528373,d.d2s&cad=rja
http://www.google.nl/url?...bv.88528373,d.d2s&cad=rja
Uit windtunneltesten blijkt dat als alle open zijden van een zonnepanelen opstelling afgedicht worden
het ballast gewicht veel en veel lager kan worden gehouden, er zijn nieuwe nen regels in de maak
die dat gaan bevestigen.
Voorbeeld, plus motivatie, http://www.google.nl/url?...sPw&bvm=bv.88528373,d.d2s
[ Voor 8% gewijzigd door PClop op 22-03-2015 23:20 ]
Verwijderd
Zoals bij deze: http://www.isolex.nl/zonnepanelen/
Of moesten jullie een deel vooraf betalen en welk deel dan?● Garantiefonds Zonnepanelen ( SGZE)
● Betaling achteraf na installatie
Bij de offertes die ik heb gekregen gaat het van betalen na montage tot een aanbetaling van 33%.Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2015 @ 23:43:
Wat is gebruikelijk in deze sector? Alleen achteraf betalen na montage?
Zoals bij deze: http://www.isolex.nl/zonnepanelen/
[...]
Of moesten jullie een deel vooraf betalen en welk deel dan?
Het was hier maar 90%, klopt, is niet volledig (met 100% wordt het echt flinke schemer en waren de panelen zeker uit gegaan). En zo'n terugval kan, zeker in Duitsland waar ze echt heel veel met zonne-energie doen, voor problemen zorgen, zeker op een werkdag. Nu was de piek om half elf natuurlijk niet in een piek van stroomgebruik (de meeste mensen zijn al op hun plaats van bestemming, kantoren zijn al opgestart, etc), maar het zijn wel degelijk dingen om mee rekening te houden. Duitsland had in de zomer van 2013 al bijna een blackout vanwege die zonnepanelen (teveel stroom gegenereerd, te weinig gebruikt omdat het weekend was), dus ze zullen wel extra opletten op dagen zoals afgelopen vrijdag.Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 23:58:
[...]
alleen vraag ik mij af of je dit nou wel een beste deuk in een pakje boter kunt noemen al die heisa op het nieuws. mensen snappen totaal niet hoe een zonsverduistering werkt. het is niet zoals met een sluiter van een camera die binnen paar ms(of seconde) seconde weer open en dicht gaat de zon is in een paar minuten hooguit iets meer dan een kwartier bedekt wat langzaam aan gaat beetje voor beetje. ik snap ook echt niet waarom er extra vermogen is ingezet in de meeste delen van nederland was het toch mistig. en dan zag ik mensen rijden met licht aan terwijl je een kilometer+ ver kon zien
En die zonlicht, of het gebrek eraan, heeft niets te maken met lichten aan op de auto. Alleen gezien worden. Ik ben ook iemand die altijd haar lichten aan heeft in de auto.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Met Photoshop even een impressie gemaakt van hoe het gaat worden. Tien stuks 265Wp JA Solar op een Steca 2300. En de buurman heb ik ook nog enthousiast gekregen, dus ook hij krijgt 2650Wp op zijn dak. Nu alleen nog mijn E-verbruik omhoog zien te krijgen, aangezien ik maar 1600 kWh per jaar verbruik...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
1600kWh/jr maar?antonboonstra schreef op maandag 23 maart 2015 @ 10:13:
Nu alleen nog mijn E-verbruik omhoog zien te krijgen, aangezien ik maar 1600 kWh per jaar verbruik...
Ik snap niet hoe mensen het voor elkaar krijgen. Wij verbruiken 2,5x zoveel.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Begin enigszins te twijfelen aan de werking van mijn Soladin 600. Die is gekoppeld aan 2 Bisol 250 panelen dus prima binnen de specs. Ik kwam echter vandaag de schuur is en ik zag een rood knipperende Soladin die zich zelf weer opstarte. Wat mij de laatste tijd opvalt (je raakt er aan gewend) hij is helemaal stil ik hoor geen ventilator meer. Kan zijn dat het koel is in de schuur. Vraag me af wat de ervaring is van andere Soldin 600 gebruikers is de ventilator in de winter bij koud weer ook stil of uit. Het rare is hij lijkt prima te werken op die error dan na en hij is opvallend stil. Mogelijk ventilator stuk software probleem?..
[/quoten
Ben gisteren bij een overbuurman geweest ook met een Soladin 600 en bij hem ook geen geluid.
Bij nader inzien moest ik dus heel goed luisteren om die ventilator te horen. Dat ding gaat dus in de zomer te keer bij hoge temperaturen. In de winter/voorjaar valt het ventilator geluid dus behoorlijk mee.
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
niceantonboonstra schreef op maandag 23 maart 2015 @ 10:13:
Na in 2010 te zijn begonnen met drie panelen (3x185Wp) en in 2011 te hebben uitgebreid met 3 panelen (3x190Wp) en in 2013 een experimentje op noord-noord-west te beginnen (4x240Wp), ben ik nu van plan alle losse systemen te verkopen en een nieuw systeem te kopen. Even wat netter dan al die losse systeempjes.
Met Photoshop even een impressie gemaakt van hoe het gaat worden. Tien stuks 265Wp JA Solar op een Steca 2300. En de buurman heb ik ook nog enthousiast gekregen, dus ook hij krijgt 2650Wp op zijn dak. Nu alleen nog mijn E-verbruik omhoog zien te krijgen, aangezien ik maar 1600 kWh per jaar verbruik...
[afbeelding]
en ach opmaken is niet echt nodig.
gewoon lekker kolenfooi accepteren, niks mis mee.
je hebt al 1600kWh tegen vol tarief, dan schep je nog een lekkere 1000kWh met kolen fooi binnen.
dat is nog altijd 1600 x 0,22 + 1000 x 0,08 = altijd goed
(niet toevallig suntech 190Wp 's over????
ik denk er nog wel te kunnen gebruiken.)
zo moeilijk is dat niet hoorMichielFRL schreef op maandag 23 maart 2015 @ 10:20:
[...]
1600kWh/jr maar?
elimineer sluipverbruik en je bent al een heel eind.
ik gebruik ook een +/-2000kWh (iets meer als anton, maar ik heb ook een vijver), maar werk ook thuis en dat kost een extra 1500kWh helaas
het vervangen van de oude cv ketel (20W standby en 180W naar 1,5W en 90W, deed veel in mijn huis.)
ook de schakelaar op de vloer verwarmings pomp doet een hoop.
etc etc...
het loont meer om eerst eens goed rond te kijken naar je apparatuur en te vervangen waar nodig.
als het proberen op te lossen met PV!!!!!!
trias energetica
je zou eens een pulgwise setje moeten zien te lenen of kopen dan krijg je aardig inzicht in je gebruik.
(ik ben geen echte voorstander van plugwise, maar werkt erg goed.
jammer van die irritante regels rond het gebruik, erg jammer
https://www.plugwise.nl/)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
(Met 6x CSUN 255Wp panelen op het zuiden)
Blij!!
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Verwijderd
probeer de panelen dan wel symmetrisch met het dakraam te leggen.antonboonstra schreef op maandag 23 maart 2015 @ 10:13:
Na in 2010 te zijn begonnen met drie panelen (3x185Wp) en in 2011 te hebben uitgebreid met 3 panelen (3x190Wp) en in 2013 een experimentje op noord-noord-west te beginnen (4x240Wp), ben ik nu van plan alle losse systemen te verkopen en een nieuw systeem te kopen. Even wat netter dan al die losse systeempjes.
[afbeelding]
Stroom op maken? ( en gas besparen ) geen probleemantonboonstra schreef op maandag 23 maart 2015 @ 10:13:
[afbeelding]

http://www.elektrischeboi...r-100-liter-Ariston-Velis
Bevalt hier uitstekend.
Hier ook, een iets andere versiePClop schreef op maandag 23 maart 2015 @ 12:07:
[...]
Stroom op maken? ( en gas besparen ) geen probleem![]()
[afbeelding]
http://www.elektrischeboi...r-100-liter-Ariston-Velis
Bevalt hier uitstekend.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Ja, ik zou dan ook met de buurman afspreken om ze in spiegelbeeld te leggen, geeft een mooier en rustiger beeld.Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2015 @ 12:00:
[...]
probeer de panelen dan wel symmetrisch met het dakraam te leggen.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Verwijderd
water elektrisch verwarmen is zeer onrendabel en zelfs zonde te noemen. misschien bitcoins minen(tevens als verwarming te gebruiken) nee even serieus nu. elektrische auto of motor misschien?PClop schreef op maandag 23 maart 2015 @ 12:07:
[...]
Stroom op maken? ( en gas besparen ) geen probleem![]()
[afbeelding]
ik durf te wedden bij de verkoop van je huis dat symmetrisch gelegen panelen de waarde doet vermeerderen dan dat het een rommeltje is, zeker als het een geheel is met je buren dan is het daadwerkelijk een plaatje.Mij maakt het niet zo heel veel uit maar er zijn mensen die daar extreem gevoelig voor zijn.Wailing_Banshee schreef op maandag 23 maart 2015 @ 12:15:
[...]
Ja, ik zou dan ook met de buurman afspreken om ze in spiegelbeeld te leggen, geeft een mooier en rustiger beeld.
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2015 12:52 ]
Verwijderd
er zijn mensen die een computer hebben die bij normaal verbruik 200watt slurpt,beetje nieuwe(na 2011) intel cpu zijn al redelijk zuinig. inbouwspotjes van de vorige bewoners bij mij thuis(die hadden er jawel 12 6 op zuid en 6 op noord)zonnepanelen maar dan wel 60watt spotjesx12 in de serre dus hopla vervangen door een wat duurdere philips spot en jawel nu 4,5 watt per stuk) tv kan je ook flink op besparen als je nog een ccfl lcdtv's voor 2009-2010 hebt vervangen voor led lcd en je gaat gemiddeld van zon 200+ watt naar 50watt+ per uur. wasmachine en droger zijn nog grotere klappen te halen. 5kw per dag moet haalbaar zijn en zelfs met een gezin.MichielFRL schreef op maandag 23 maart 2015 @ 10:20:
[...]
1600kWh/jr maar?
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2015 12:50 ]
Verwijderd
dure wattpiekjes maar dan heb je wel japans topspulPASware schreef op maandag 23 maart 2015 @ 11:39:
Zo...eindelijk heb ik zonnepanelen. Heb afgelopen zaterdag 12x 160wp Sharp zonnepanelen via Marktplaats gekocht voor €60,- per stuk. Omvormer had ik al, een Aurora PVI2000. Nu nog beugels en een nieuwe meterkast.
Blij!!
Verwijderd
de wind kan echt krachtig zijn dat zelfs bomen van een paar honderd kilo tot 1000+ worden ontworteld. dus nee dat is niet veel alhoewel ik het mij afvraag met een 25+cm dakgoot en zo'n vlak dak. de wind kan er verder niet onder omdat je het aan de zijkant hebt afgedekt. ik denk dat het bedrijf claims wil voorkomen en het daarom overdrijft.ThaDude schreef op zondag 22 maart 2015 @ 22:00:
Hallo,
[afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2015 13:15 ]
hoezo duur? € 0.375 per wp lijkt mij niet duur. Voor nog geen 1400 euro heb ik 1920wp + omvormer + beugels en kabels. Dat is € 0.72 wp.Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2015 @ 12:57:
[...]
dure wattpiekjes maar dan heb je wel japans topspul
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Verwijderd
de panelen zijn gebruikt en waarschijnlijk al op een kwart van de levensduur, tegenwoordig heb je nieuwe panelen 275wp voor 220 euro en veel meer wp per m2PASware schreef op maandag 23 maart 2015 @ 13:37:
[...]
hoezo duur? € 0.375 per wp lijkt mij niet duur. Voor nog geen 1400 euro heb ik 1920wp + omvormer + beugels en kabels. Dat is € 0.72 wp.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2015 13:59 ]
275wp voor 220 euro = € 0.8 wp, oftewel 2x zo duur.Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2015 @ 13:57:
[...]
de panelen zijn gebruikt en waarschijnlijk al op een kwart van de levensduur, tegenwoordig heb je nieuwe panelen 275wp voor 220 euro en veel meer wp per m2
De panelen zijn inderdaad 5 jaar oud, maar dat zijn er wel meer op MP die voor veel meer verkocht/gekocht worden. En kwart levensduur...dat moet nog blijken, maar dat is ook met nieuwe panelen. Er zijn panelen die al meer dan 40 jaar mee gaan.
En over 15 jaar wanneer ze 'op' zouden moeten zijn, heb ik allang nieuwe.
Verwijderd
er zijn suntechs die 310wp halen 199 excl btw. ook op marktplaats 2mx1m waar dit paneel(160wp) bijna de helft haalt maar 1.30m is ipv 1m. maar alsnog je hebt japanse panelen en dat is ook een hoop waard. ook zijn er glaspanelen op mp 290wp voor 145 euro.meer wp per m2. je hebt het over omvormer heb je hier micro omvormers opgezet? wat vooral bij oudere panelen het geval is is dat de degradatie grote verschillen kan tonen je strings werken dan net zo goed als het slechte paneel in de string.PASware schreef op maandag 23 maart 2015 @ 14:04:
[...]
275wp voor 220 euro = € 0.8 wp, oftewel 2x zo duur.
De panelen zijn inderdaad 5 jaar oud, maar dat zijn er wel meer op MP die voor veel meer verkocht/gekocht worden. En kwart levensduur...dat moet nog blijken, maar dat is ook met nieuwe panelen. Er zijn panelen die al meer dan 40 jaar mee gaan.
En over 15 jaar wanneer ze 'op' zouden moeten zijn, heb ik allang nieuwe.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2015 23:43 ]
Dan kun je gewoon kiezen voor bang-for-buck.
Ik heb ook zat ruimte (meer dan ik nodig heb) en ga waarschijnlijk voor 145Wp solar frontiers.... is een stukkie goedkoper dan de 170Wp variant, zelfs als je bevestiging meeneemt.
(en bovendien kom ik makkelijker aan de gewenste stringlengte voor de omvormer)
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Verwijderd
micro omvormers zijn zoveel handiger, of het solar edge systeem.NovapaX schreef op maandag 23 maart 2015 @ 15:05:
En als je toch zat ruimte hebt maakt dat helemaal niet meer uit natuurlijk.
Dan kun je gewoon kiezen voor bang-for-buck.
Ik heb ook zat ruimte (meer dan ik nodig heb) en ga waarschijnlijk voor 145Wp solar frontiers.... is een stukkie goedkoper dan de 170Wp variant, zelfs als je bevestiging meeneemt.
(en bovendien kom ik makkelijker aan de gewenste stringlengte voor de omvormer)
Soms kun je ook gewoon kiezen voor wat minder top-of-the-line supermodern spul, omdat het gewoon weinig meerwaarde bied.
Tientallen procenten meer in aanschaf voor een paar procent meer opbrengst.
Het 'Tweakerhart' zegt: doen!
Maar als je het bekijkt van de kant van duurzaamheid (meer onderdelen en elektronica nodig, of voor datzelfde geld kun je een veel hogere opbrengst hebben door er gewoon wat panelen bij te leggen) of financieel dan is het vaak gewoon een minder goed idee.
Sparql TV wiki
Dak is op Zuid-Zuidoost en panelen liggen straks op platdak 15 graden.
Bang-for-buck is dit absoluut. En zo hebben tweedehands panelen ook weer een nieuw leven.
Betreft:
- 14x SF170
- Omnik 3K (ivm de 2 mppt trackers)
- Incl montage
Nu heb ik deze string config in gedacht, met de installateur nog niet over gehad trouwens:
Klik voorPlaatje
Mppt1: Paneel 1t/m8 in 2x4 panelen (Ummp 350v)
Mppt2: Paneel 9 t/m14 in 2x3 panelen (Ummp 262V)
De schaduw komt voornamelijk van het dak in de ochtend.
Het MV pijpje wat je ziet wordt ingekort.
graag jullie mening.
Die Suntechs zijn toen naar mijn ouders gegaan, die ze inmiddels ook alweer hebben doorverkocht aan iemand anders in het dorp. Ikzelf heb nog de beruchte Kingsuns die ericpvt ook heeft. Na vijf jaar dienst echt nog als nieuw en met prima opbrengsten. Ze gaan ook met pijn in het hart weg.migjes schreef op maandag 23 maart 2015 @ 10:35:
[...]
nice![]()
en ach opmaken is niet echt nodig.
gewoon lekker kolenfooi accepteren, niks mis mee.
je hebt al 1600kWh tegen vol tarief, dan schep je nog een lekkere 1000kWh met kolen fooi binnen.
dat is nog altijd 1600 x 0,22 + 1000 x 0,08 = altijd goed
(niet toevallig suntech 190Wp 's over????
ik denk er nog wel te kunnen gebruiken.)
Kolenfooi kan inderdaad, maar ik zit ook te denken aan een lucht/lucht warmtepomp om mijn gasrekening wat naar beneden te brengen (en de grond hier in Groningen wat minder naar beneden
Tsja, dat lijkt mij logisch. Niet helemaal zuiver ge-photoshopt blijkbaar.Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2015 @ 12:00:
[...]
probeer de panelen dan wel symmetrisch met het dakraam te leggen.
Dat is bijna ook de enige manier om er tien kwijt te kunnen op zijn dak, zonder al te veel last van schaduw te krijgen van de dakdoorvoeren. Maar we gaan ze samen monteren, dus dat komt vast goed.Wailing_Banshee schreef op maandag 23 maart 2015 @ 12:15:
[...]
Ja, ik zou dan ook met de buurman afspreken om ze in spiegelbeeld te leggen, geeft een mooier en rustiger beeld.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Verwijderd
montage een offerte laten maken door werkspot.Kabbie_Kabbie schreef op maandag 23 maart 2015 @ 19:11:
Zoals eerder vermeld post ik nu wat meer details betreft een offerte die ik heb gekregen, en nu wil ik graag jullie mening erover:
Betreft:€1,72 Per WP (incl BTW) (1,48 ex)
- 14x SF170
- Omnik 3K (ivm de 2 mppt trackers)
- Incl montage
Nu heb ik deze string config in gedacht, met de installateur nog niet over gehad trouwens:
Klik voorPlaatje
Mppt1: Paneel 1t/m8 in 2x4 panelen (Ummp 350v)
Mppt2: Paneel 9 t/m14 in 2x3 panelen (Ummp 262V)
De schaduw komt voornamelijk van het dak in de ochtend.
Het MV pijpje wat je ziet wordt ingekort.
graag jullie mening.
geen solar edge systeem met zo'n dak?
Verwijderd
ik kan niks meer kwijt, anders kwam ik ze meteen halen.
(die 185 kneiters 155,2Wp/m2 average getest door kema en ecn april 2012)
@Btcaelum je post snel achter jezelf achter elkaar
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2015 20:51 ]
Ik laat je nog harder lachen, die boiler verstookt hier 3.5KWh p/d x 365 =1274 KWh per jaar.Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2015 @ 12:20:
[...]
water elektrisch verwarmen is zeer onrendabel en zelfs zonde te noemen. misschien bitcoins minen(tevens als verwarming te gebruiken) nee even serieus nu. elektrische auto of motor misschien?
[...]
2000 KWh ( 2 MWh ) verstook ik met 2 elektrische haarden ( heerlijk warm ) 2/3 van de 4 a 5
koude maanden, enkel als het vriest gaat de CV aan want dan red ik dat natuurlijk niet met E verwarming
en moet ik m,n CV leidingen in de gaten houden ( dus verwarmen ) dat die niet bevriezen.
En daar mijn totale opwek per jaar + 5 MWh is, hou ik nog +/- 1800 KWh over voor het normale
stroom verbruik, de hele dagen loop ik met een brede glimlach ( zo ééntje van oor tot oor ) rond.

BTW, heb je zelf al je dak vol gelegd met zonnepanelen.
Verwijderd
nog niet(sinds kort verhuisd oude situatie teveel schaduw en dakkapel/schoorsteen en jawel een deel van een boom in de weg) maar ik wek elders vlakbij mij in de buurt( 2000kwh 4(500kwh/p.st) winddelen van de 5602 van de windmolen de trouwe wachter(2800MWh per jaar) https://www.windcentrale.nl/ helaas kan ik alleen de kale stroomprijs salderen). ook heb ik een aantal greencrowd investeringen. mijn opwek is dan ongeveer 3.000kwh per jaar waar ik er 2000kwh van de kale stroomprijs saldeer de overige kwh worden elders in het land opgewekt en verkocht/gesaldeerd). ik heb ooit wel een klein paneeltje(batterij lader) gehad om mee te kloten. jaar verbruik vorig huis 8750kwh(een paar sha256 machine's 24/7), eerst het afdakje van de schuur voorzien met 2 of 3 panelen. daarna het tuinhuisje en vervolgens het dak zelf. alleen zit heel erg te twijfelen, dichte(frame) of open(frameloos) panelen. met open glaspanelen moet ik met glasklemmen werken.PClop schreef op maandag 23 maart 2015 @ 23:06:
[...]
Ik laat je nog harder lachen, die boiler verstookt hier 3.5KWh p/d x 365 =1274 KWh per jaar.
2000 KWh ( 2 MWh ) verstook ik met 2 elektrische haarden ( heerlijk warm ) 2/3 van de 4 a 5
koude maanden, enkel als het vriest gaat de CV aan want dan red ik dat natuurlijk niet met E verwarming
en moet ik m,n CV leidingen in de gaten houden ( dus verwarmen ) dat die niet bevriezen.
En daar mijn totale opwek per jaar + 5 MWh is, hou ik nog +/- 1800 KWh over voor het normale
stroom verbruik, de hele dagen loop ik met een brede glimlach ( zo ééntje van oor tot oor ) rond.
BTW, heb je zelf al je dak vol gelegd met zonnepanelen.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2015 23:42 ]
Ik heb er nog 20 liggen meegenomen uit Tilburg en perfect zuid gelegd op platdak van mijn loods in Oss.Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2015 @ 20:40:
kingsuns kunnen eigenlijk alleen naar iemand met kingsuns (mkleinman?)
ik kan niks meer kwijt, anders kwam ik ze meteen halen.
(die 185 kneiters 155,2Wp/m2 average getest door kema en ecn april 2012)
@Btcaelum je post snel achter jezelf achter elkaar
Al 6 jaar oud en werken nog perfect. Die houd ik de rest van mijn leven. Critici die mij in die tijd voor gek verklaarde om chinese panelen te kopen hoor ik niet meer.
www.sunsolar.nl
je water verwarmen met een e-boiler is rendabeler dan je denkt. Over je andere bijdrages, je doet nogal wat aannamesVerwijderd schreef op maandag 23 maart 2015 @ 12:20:
[...]
water elektrisch verwarmen is zeer onrendabel en zelfs zonde te noemen. .....
Hoezo handiger? Als je het dak op moet om een defecte omvormer te vervangen denk je daar vast anders over.. Net een defecte Involar mac250 vervangen, gelukkig op een plak dak. En ze zijn een beetje duurder dan een string omvormer.Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2015 @ 15:07:
[...]
micro omvormers zijn zoveel handiger, of het solar edge systeem.
Oja, de windcentrale.... Echt bang-for-bucks. Dan kan je beter 0,37 ct per Wp betalen voor goede tweede handsjes. Ik ben wel beniewd hoe je systeem eruit gaat zien
[ Voor 51% gewijzigd door drielp op 24-03-2015 00:54 ]
Verwijderd
iedereen weet dat een (moderne)gasketel(dit kan ook biogas zijn) meer rendement kan halen uit zijn brandstof dan dat een elektrische boiler dat kan uit zijn brandstof(elektra). als dit niet het geval was dan zat iedereen nu wel zijn huis elektrisch te verwarmen.drielp schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 00:43:
[...]
je water verwarmen met een e-boiler is rendabeler dan je denkt. Over je andere bijdrages, je doet nogal wat aannames
[...]
Hoezo handiger? Als je het dak op moet om een defecte omvormer te vervangen denk je daar vast anders over.. Net een defecte Involar mac250 vervangen, gelukkig op een plak dak. En ze zijn een beetje duurder dan een string omvormer.
Oja, de windcentrale.... Echt bang-for-bucks. Dan kan je beter 0,37 ct per Wp betalen voor goede tweede handsjes. Ik ben wel beniewd hoe je systeem eruit gaat zien.
waarschijnlijk had je al eerder gelezen dat de oude situatie niet echt leende voor zonnepanelen en met een aankomende verhuizing toen was de windcentrale(1 emailtje en het virtuele systeem is verhuisd) de beste methode. de onderhoudskosten waren 93 euro de winst uit wind 110 euro maar alsnog doe ik dit soort dingen niet voor rendement maar om co2 neutraler te zijn, zo heb ik mijn mercedes verkocht en een fiets terug gekocht. bang for buck komt meestal op de derde of tweede plek bij mij. kwaliteit en vormgeving bijna altijd als eerste.
Een kubieke meter aardgas heeft een nuttige energetische inhoud van 8 kWh
http://lmgtfy.com/?q=gas+of+elektrisch+verwarmen
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2015 01:45 ]
Ik had dat idd gelezen, daarom begrijp ik niet waarom je net doet alsof je veel verstand van PV hebt. Met je overschot een e-boiler verwarmen is best rendabel als je rekent met 8 ct/kWh. Ik bespaar met m'n e-boiler zo'n 200 m3 per jaar. Gasloos komt nu echt dichtbij met een verbruik van 50 m3 gas/jaar.Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 01:26:
[...]
waarschijnlijk had je al eerder gelezen dat de oude situatie niet echt leende voor zonnepanelen en met een aankomende verhuizing toen was de windcentrale(1 emailtje en het virtuele systeem is verhuisd) de beste methode.
Een string omvormer is zeer efficient. Zowel prijstechnisch als energetisch. Daar kan geen micro omvormer aan tippen
De door jouwgenoemd degradatie van oudere panelen is nog niet echt merkbaar. Mijn Isofotons uit 2002 doen het nog prima. PolderPV heeft ook nog niet echt last van een verminderd rendement.
We zien de foto's binnenkort
Verwijderd
Dus kost 8 kilowattuur elektriciteit (dit is het equivalent van 1 m3 aardgas):drielp schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 01:46:
[...]
Ik had dat idd gelezen, daarom begrijp ik niet waarom je net doet alsof je veel verstand van PV hebt. Met je overschot een e-boiler verwarmen is best rendabel als je rekent met 8 ct/kWh. Ik bespaar met m'n e-boiler zo'n 200 m3 per jaar. Gasloos komt nu echt dichtbij met een verbruik van 50 m3 gas/jaar.
Een string omvormer is zeer efficient. Zowel prijstechnisch als energetisch. Daar kan geen micro omvormer aan tippen
De door jouwgenoemd degradatie van oudere panelen is nog niet echt merkbaar. Mijn Isofotons uit 2002 doen het nog prima. PolderPV heeft ook nog niet echt last van een verminderd rendement.
We zien de foto's binnenkort?
8 x € 0,22 = € 1,76. Je ziet dus dat aardgas theoretisch driemaal goedkoper is dan elektriciteit, bij dezelfde energetische inhoud (€ 1,76 / € 0,55 = 3,2). . wellicht als je inderdaad gasloos bent dan kan je in een lager tarief komen dan is het wel 'financieel'rendabel maar dan kan je beter een zonneboiler systeem nemen.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2015 02:18 ]
jep, maar velen hier hebben overschotten en zijn salderen ver voorbij.Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 01:50:
[...]
Dus kost 8 kilowattuur elektriciteit (dit is het equivalent van 1 m3 aardgas):
8 x € 0,22 = € 1,76. Je ziet dus dat aardgas theoretisch driemaal goedkoper is dan elektriciteit, bij dezelfde energetische inhoud (€ 1,76 / € 0,55 = 3,2). . wellicht als je inderdaad gasloos bent dan kan je in een lager tarief komen dan is het wel 'financieel'rendabel maar dan kan je beter een zonneboiler systeem nemen.
en dan leveren de overige kWh's maar kolenfooi op van € 0,08.
8 x € 0,08 = €0,64.
echt erg is dat niet, dan gaan we gewoon een tvt maken met €0,08/kWh.
en kan het vaak nog steeds uit.
het eerste stuk met 0,22 en het overige stuk met 0,08, en dan gaat het nog best hard
neemt niet weg dat een zonneboiler + een elektrisch verwarmings-element zeker geen domme weg is
of een warmte pomp met een gemiddelde jaar cop van +/-2,5.
dan heb je maar +/-3kWh per m3 nodig
etc.. etc..
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
12x SF145-S op een Hosola 1600TL
Op deze betonvoeten in antraciet, 2 schansjes van 2x3 op zuid.
En ja inderdaad, de plannen voor oost-west op flatfix fusion zijn uiteindelijk overboord gegooid. (met name omdat ik toch terug wilde naar 12 panelen, omdat anders de investering toch wat te hoog werd en ik heb toch ruimte zat)

Sparql TV wiki
Verwijderd
in dit geval voldoet een string omvormer prima denk ik?NovapaX schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 08:56:
De kogel is ook hier door de kerk (sorry migjes.... weer gemist
En ja inderdaad, de plannen voor oost-west op flatfix fusion zijn uiteindelijk overboord gegooid. (met name omdat ik toch terug wilde naar 12 panelen, omdat anders de investering toch wat te hoog werd en ik heb toch ruimte zat)
[afbeelding]
Een Hosola 1600TL is dan ook een string omvormer.
Sparql TV wiki
Verwijderd
er zijn ook hr-e ketels(remeha e-vita bijv.) iemand hier op het forum die dat heeft.migjes schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 08:28:
[...]
jep, maar velen hier hebben overschotten en zijn salderen ver voorbij.
en dan leveren de overige kWh's maar kolenfooi op van € 0,08.
8 x € 0,08 = €0,64.
echt erg is dat niet, dan gaan we gewoon een tvt maken met €0,08/kWh.
en kan het vaak nog steeds uit.![]()
het eerste stuk met 0,22 en het overige stuk met 0,08, en dan gaat het nog best hard![]()
neemt niet weg dat een zonneboiler + een elektrisch verwarmings-element zeker geen domme weg is![]()
of een warmte pomp met een gemiddelde jaar cop van +/-2,5.
dan heb je maar +/-3kWh per m3 nodig
etc.. etc..
"resultaten van deze ketels hebben duidelijk gemaakt dat er in woningen met een gemiddeld gasverbruik van 1.900 m3 zo’n 2.500 kWh wordt opgewekt"
laten we dat met een korrel zout nemen en stellen dat 1m3 ook 1kWh opwekt
Dat is overigens best raar, want een beetje HR ketel heeft bij een juiste inregeling van de watertemperatuur al een rendement van > 100%, blijkbaar weten ze nog eens 1kWh uit die 8kWh van een kuub gast te halen. (dat is nog eens 12%....)
Ik vermoed dus dat dat ding stiekum gewoon meer gas verbuikt t.o.v. een goed condenserende HR ketel.
Maar dan nog, zo'n ding kost gerust €2k-3k (kan geen recente prijzen vinden)
Een goed geïsoleerd huis hoeft niet meer dan 900 m³ gas te verbruiken.
Tel uit je winst....

Sparql TV wiki
Verwijderd
remehe evita kost 10k excl montage http://www.keteldealer.nl/remeha-evita-hre-28c-cw4/NovapaX schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 09:15:
Quote van fabrikant:
"resultaten van deze ketels hebben duidelijk gemaakt dat er in woningen met een gemiddeld gasverbruik van 1.900 m3 zo’n 2.500 kWh wordt opgewekt"
laten we dat met een korrel zout nemen en stellen dat 1m3 ook 1kWh opwekt
Dat is overigens best raar, want een beetje HR ketel heeft bij een juiste inregeling van de watertemperatuur al een rendement van > 100%, blijkbaar weten ze nog eens 1kWh uit die 8kWh van een kuub gast te halen. (dat is nog eens 12%....)
Ik vermoed dus dat dat ding stiekum gewoon meer gas verbuikt t.o.v. een goed condenserende HR ketel.
Maar dan nog, zo'n ding kost gerust €2k-3k (kan geen recente prijzen vinden)
Een goed geïsoleerd huis hoeft niet meer dan 900 m³ gas te verbruiken.
Tel uit je winst....

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2015 09:22 ]
Ook opmerkelijk dat er eigenlijk bijna niet meer is te vinden over die ketels behalve de grootscheepse aankondigingen in 2008/2009
Zo'n HR-e ketel (niet te verwarren met de HRE lijn van intergas) is voor mij genomineerd voor het meest onduurzame en onrendabele duurzame apparaat wat er te koop is.
Edit: sowieso moeten ze de rendementen van gasketels een gaan herdefinieren... een standaard HR ketel heeft een rendement van 107%... terwijl er nog steeds aardig wat warmte naar buiten wordt afgevoerd.... lekker logisch.

[ Voor 21% gewijzigd door NovapaX op 24-03-2015 09:24 ]
Sparql TV wiki
Verwijderd
prijstechnisch is het onrendabel, duurzaam is het absoluut wel. mensen koppelen altijd prijs en duurzaam aan elkaar. al is dit niet voor het gemiddeld (tussenwoning) rijtjeshuis wat super geïsoleerd is. maar als nog dat was mijn vraag nietNovapaX schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 09:22:
Zo... dat is nogal niet wat voor een opwek van misschien wel 1000 kWh in een jaar. (met verhoogd gasgebruik)
Ook opmerkelijk dat er eigenlijk bijna niet meer is te vinden over die ketels behalve de grootscheepse aankondigingen in 2008/2009
Zo'n HR-e ketel (niet te verwarren met de HRE lijn van intergas) is voor mij genomineerd voor het meest onduurzame en onrendabele duurzame apparaat wat er te koop is.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2015 09:28 ]
Weet je wat duurzaam is? Geen gasketel en alle energie zelf opwekken uit hernieuwbare bron (lees: geen gas in ieder geval) in plaats van een onrendabele energiecentrale in huis halen.
Sparql TV wiki
weet je zeker dat je gemist hebt.NovapaX schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 08:56:
De kogel is ook hier door de kerk (sorry migjes.... weer gemist
[afbeelding]
behoorlijk last van mijn rug.
nice.
(maar weet je het zeker dat je niet voor een omvormer wil gaan met 2x mpp?
er is zoiets als het pv virus, en daar ga jij last van krijgen.
voor het zomer is wil je een andere omvormer
je komt op ongeveer op 1,1kWh per m3 uit met die dingen.Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 09:02:
[...]
er zijn ook hr-e ketels(remeha e-vita bijv.) iemand hier op het forum die dat heeft.
met mijn 600m3 waarschijnlijk iets lager. (tap water productie doet geen elektra produceren in zelfde maten.)
maar laten we 600kWh zeggen.
een simpel 700Wp setje is een stuk goedkoper
pas als je een idiote gas gebruiker bent van meer als 2000m3 begint het een beetje interessant te worden.
maar dan had je al dat geld beter in isoleren kunnen stoppen.
zoizo isoleren is het beste wat je kunt doen, energie die je niet verliest hoeft ook niet opgewekt/binnengehaald te worden.
Verwijderd
ooit gehoord van biogas?NovapaX schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 09:26:
Oh... ik begreep dat iemand die hier heeft... je miste een vraagteken
Weet je wat duurzaam is? Geen gasketel en alle energie zelf opwekken uit hernieuwbare bron (lees: geen gas in ieder geval) in plaats van een onrendabele energiecentrale in huis halen.
En nee... ik vind prima... alles wat ik verder in duurzaamheid wil stoppen is in dit huis te duur, onpraktisch of onrendabel en gaat dus in het potje voor mijn energieneutrale zelfbouw woning (toekomstdroom, maar geduld is een schone zaak)
Sparql TV wiki
Ja natuurlijk... maar dat komt voorlopig nog niet door de gasleiding mijn huis binnen.
Edit: en verder is dit meer een onderwerp voor de duurzame kroeg (en ook geen slowchat)
Dus laten we stoppen met oneliners en de discussie on-topic houden.
Bovendien: geen woorden maar daden!
[ Voor 29% gewijzigd door NovapaX op 24-03-2015 09:31 ]
Sparql TV wiki
Verwijderd
nee dit is niet waar. het gas bestaat nu uit een mengsel van grijs en groengas.ok laatste link en dan zal ik deels daar verder gaan. hier heeft u leesvoer Wikipedia: BiogasNovapaX schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 09:30:
[...]
Ja natuurlijk... maar dat komt voorlopig nog niet door de gasleiding mijn huis binnen.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2015 09:35 ]
Alleen nu staat er dat er per twee panelen, een optimizer wordt gebruikt.
Is dit wel aan te raden?
Verwijderd
ik heb verder weinig ervaring met solar edge omvormers maar wat ik wel weet is dat de laagste optimizer de ?p300? is . wat ik zover begrijp is dat de panelen dan per 2 een soort ministring zijn. dus als 1 van die twee minder presteren dan presteert de tweede ook zo. erg handig als je verschillende obstakels op het dak hebt.Thombias schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 09:36:
Ik heb een offerte ontvangen met solar frontier panelen met solar edge optimizers.
Alleen nu staat er dat er per twee panelen, een optimizer wordt gebruikt.
Is dit wel aan te raden?
Waarom is het dan handig dat ze dan beide minder presteren?Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 09:39:
[...]
ik heb verder weinig ervaring met solar edge omvormers maar wat ik wel weet is dat de laagste optimizer de ?p300? is . wat ik zover begrijp is dat de panelen dan per 2 een soort ministring zijn. dus als 1 van die twee minder presteren dan presteert de tweede ook zo. erg handig als je verschillende obstakels op het dak hebt.
Monitoren gaat dan ook per twee ipv. per stuk neem ik aan?
Verwijderd
bij beide is het niet zo dat je bijv een string van 4 5 of 6 stuks gelijk minder presteren.Thombias schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 09:44:
[...]
Waarom is het dan handig dat ze dan beide minder presteren?
omdat de optimizers rond de 50-60 euro per stuk kosten en de dual p600 en p700 rond de 70-80 geloof ik. panelen die vol in de zon(geen schaduw) liggen kunnen gerust per 2 panelen op 1 optimizer. wellicht dat dit te combineren valt met single solar edge p300 optimizers.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2015 09:49 ]
Waarom 2 op 1 optimizer? Omdat de Solar Frontier panelen een vermogen hebben van 150-170 Watt, en je er daar dus 2 van op 1 optimizer van 300Watt kan zetten.
Sparql TV wiki
voor SF moet je de P400 gebruiken van solaredge.Thombias schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 09:44:
[...]
Waarom is het dan handig dat ze dan beide minder presteren?
en dan is het net zo goed om er 2 aan te hangen.
logging gaat dan wel per 2 panelen, of beter gezegd per optimizer.
zelf vind ik het totaal onzinnig om met SF optimizers te gebruiken.
de panelen kunnen zoizo al beter tegen schaduw.
en meer opbrengst geeft een optimizer ook niet.
er blijven maar 2 punten die wel leuk zijn:
logging per 2 panelen.
en erg moeilijke daken met veel verschillende richtingen/hoeken.
anders kun je net zo goed een string gebruiken.
Volgens de offerte worden het de Solar Frontier wp170-s panelen dan hoop ik dat de optimizers ook nog 340 watt aankunnen.NovapaX schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 09:47:
Ja, de monitoring gaat ook per twee.
Waarom 2 op 1 optimizer? Omdat de Solar Frontier panelen een vermogen hebben van 150-170 Watt, en je er daar dus 2 van op 1 optimizer van 300Watt kan zetten.
Verwijderd
er zijn p350 optimizers http://www.solaredge.com/groups/powerbox-power-optimizerThombias schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 09:50:
[...]
Volgens de offerte worden het de Solar Frontier wp170-s panelen dan hoop ik dat de optimizers ook nog 340 watt aankunnen.
En zoals mugjes al zegt: wat is de reden dat er gekozen is voor een SolarEdge systeem met optimizers?
Sparql TV wiki
p405 gebruiken.Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 09:51:
[...]
er zijn p350 optimizers http://www.solaredge.com/groups/powerbox-power-optimizer
de p350 kan de V niet aan van SF!!!!!!
Verwijderd
bij het kiezen van een tesla is er toch ook geen vraag wat is de reden dat er gekozen is voor een tesla.NovapaX schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 09:52:
Oh... daar zullen ze vast wel naar gekeken hebben. Staat het type optimizer er niet bij?
En zoals mugjes al zegt: wat is de reden dat er gekozen is voor een SolarEdge systeem met optimizers?
Verwijderd
is dit de p405? welke 125v aankan?migjes schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 09:52:
[...]
p400 gebruiken.
de p350 kan de V niet aan van SF!!!!!!
Als er geen goede reden is vind ik het gewoon dom.
(en ja, da je het gewoon erg leuk vind is ook een goede reden)
Sparql TV wiki
Verwijderd
maar zonder gekheid , de reden waarom iemand voor X of voor Y kiest doet er niet toe.
dit persoon heeft zijn/haar reden om daarvoor te kiezen
hoewel anderen waarschijnlijk genoeg reden hebben om dat juist niet te doen bijv
De reden is dat het dak (Een jaren 30-40 huis) meerder vlakken heeft een een dakkapelletje.NovapaX schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 09:52:
Oh... daar zullen ze vast wel naar gekeken hebben. Staat het type optimizer er niet bij?
Maar wat ik er zo uit opmaak is de investering van optimizers per paneel alleen leuk voor de monotoring per paneel.
Ik was namelijk een beetje verbaast dat de ene offerte per paneel aanbiedt en de ander per twee.
De p405 had hij het volgens mij ook over
[ Voor 3% gewijzigd door Thombias op 24-03-2015 09:57 ]
Verwijderd
dit had ik dus ook al kunnen invullen en zoals ik al zei verschillende obstakels, touche.Thombias schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 09:56:
[...]
De reden is dat het dak (Een jaren 30-40 huis) meerder vlakken heeft een een dakkapelletje.
Maar wat ik er zo uit opmaak is de investering van optimizers per paneel alleen leuk voor de monotoring per paneel.
Ik was namelijk een beetje verbaast dat de ene offerte per paneel aanbiedt en de ander per twee.
Verwijderd
dat ligt aan de offerteboerIk was namelijk een beetje verbaast dat de ene offerte per paneel aanbiedt en de ander per twee
de een zegt ook max 4 panelen terwijl de ander zegt oh passen er wel 10 op
Verwijderd
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 09:39:
[...]
erg handig als je verschillende obstakels op het dak hebt.
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.