7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dat lijkt me dan inderdaad een goede oplossing. Een optimizer per paneel is gewoon een stuk duurder (dubbel zoveel optimizers) en je wint er niet zoveel mee (tenzij ieder paneel weer een andere hoek of een ander obstakel heeft)Thombias schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 09:56:
[...]
De reden is dat het dak (Een jaren 30-40 huis) meerder vlakken heeft een een dakkapelletje.
Maar wat ik er zo uit opmaak is de investering van optimizers per paneel alleen leuk voor de monotoring per paneel.
Ik was namelijk een beetje verbaast dat de ene offerte per paneel aanbiedt en de ander per twee.
De p405 had hij het volgens mij ook over
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Jullie hebben het over het verkeerde rendement, jullie (vervelende PV-mensenmigjes schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 09:27:
[...]
je komt op ongeveer op 1,1kWh per m3 uit met die dingen.
met mijn 600m3 waarschijnlijk iets lager. (tap water productie doet geen elektra produceren in zelfde maten.)
maar laten we 600kWh zeggen.
een simpel 700Wp setje is een stuk goedkoper
pas als je een idiote gas gebruiker bent van meer als 2000m3 begint het een beetje interessant te worden.
maar dan had je al dat geld beter in isoleren kunnen stoppen.![]()
zoizo isoleren is het beste wat je kunt doen, energie die je niet verliest hoeft ook niet opgewekt/binnengehaald te worden.
Het 'mooie' van een dergelijke (mini) centrale is dat in de donkere maanden wanneer de zon al vroeg onder is en je verwarming staat te stampen, maar je ondertussen *WEL* energie terug levert. Het rendement is misschien laag op de elektriciteit, maar het totaal rendement (~100%) is *VEEL* hoger dan een kolencentrale (~25%?).
In Den Bosch staat op de hogeschool ook een dergelijke centrale (iets groter), in plaats van een extra eenheid bij een kolencentrale aan te slingeren wekken ze daar energie op als er iets meer vraag is. Ook daar is het rendement lager dan een kolencentrale, maar de warmte wordt gebruikt voor het verwarmen van het gebouw, dus het totale rendement is veel hoger. En vooral het verlies wat je niet hebt in je grote kolencentrale aan warmteoverschot en een half gebruikte eenheid is waar de winst is.
Zo lang we nog geen overschot aan PV hebben blijven dit soort oplossingen nodig en die zijn wel groener dan een extra paneeltje van 700Wp! Aangezien PV nooit het hele verhaal gaat zijn. Alleen prijstechnisch is het (helaas) een ander verhaal.
21 zou ook nog kunnen maar dan gaat het per twee niet meer op.
Verwijderd
maar ja we leven in nederland hes, iedere bang for buck en gratis dingen gaan goed.TheGhostInc schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:01:
[...]
Jullie hebben het over het verkeerde rendement, jullie (vervelende PV-mensen) zijn een beetje egoïstisch met jullie terug leveringen
Zo lang we nog geen overschot aan PV hebben blijven dit soort oplossingen nodig en die zijn wel groener dan een extra paneeltje van 700Wp! Aangezien PV nooit het hele verhaal gaat zijn. Alleen prijstechnisch is het (helaas) een ander verhaal.
ach zulke gedachtes had ik dus ook al.
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2015 10:04 ]
jep de P405.Thombias schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 09:56:
[...]
De reden is dat het dak (Een jaren 30-40 huis) meerder vlakken heeft een een dakkapelletje.
Maar wat ik er zo uit opmaak is de investering van optimizers per paneel alleen leuk voor de monotoring per paneel.
Ik was namelijk een beetje verbaast dat de ene offerte per paneel aanbiedt en de ander per twee.
De p405 had hij het volgens mij ook over
daar kunnen dan meerdere panelen parallel aan gehangen worden.
je wil dan minimaal 6x de p405 voor de omvormer.
en maximaal een 24.
per optimizer kunnen dan 2x een sf paneel, maar 1x kan ook.
(mochten de verschillen in richtingen groot genoeg zijn, dan kunnen er ook 4 op 1 P405
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
een HRe ketel vebruik meer gas dan een normale HR ketel dat is een bekend gegeven.
offtopic uit
dit geld alleen als je offgrid gaat werken dan zou je met een HR-e bijv in de donkere maanden kunenn aanvullenAangezien PV nooit het hele verhaal gaat zijn.
aan de andere kant kan je daar ook offgrid gezien een windmolen voor gebruiken
ongrid is heel ander verhaal
Aan de andere kant, GO PV!!!!
De eerste dag dat het net uitvalt ivm teveel PV opwek is de dag dat ik met een grote glimlach rondloop.
Omdat we dan *eindelijk* echt het potentieel benutten. Daarnaast zijn al die inverters ideaal, ze stoppen vanzelf met invoeden als de spanning oploopt. Op een super PV dag is je opbrengst misschien een keertje wat lager door teveel PV, maar dan nog denk ik dat het net het wel overleeft.
Natuurlijk kan het in bepaalde gevallen een goede oplossing zijn.TheGhostInc schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:01:
[...]
Jullie hebben het over het verkeerde rendement, jullie (vervelende PV-mensen) zijn een beetje egoïstisch met jullie terug leveringen
Het 'mooie' van een dergelijke (mini) centrale is dat in de donkere maanden wanneer de zon al vroeg onder is en je verwarming staat te stampen, maar je ondertussen *WEL* energie terug levert. Het rendement is misschien laag op de elektriciteit, maar het totaal rendement (~100%) is *VEEL* hoger dan een kolencentrale (~25%?).
In Den Bosch staat op de hogeschool ook een dergelijke centrale (iets groter), in plaats van een extra eenheid bij een kolencentrale aan te slingeren wekken ze daar energie op als er iets meer vraag is. Ook daar is het rendement lager dan een kolencentrale, maar de warmte wordt gebruikt voor het verwarmen van het gebouw, dus het totale rendement is veel hoger. En vooral het verlies wat je niet hebt in je grote kolencentrale aan warmteoverschot en een half gebruikte eenheid is waar de winst is.
Maar volgens mij (en de trias energetica) is het gewoon beter te beginnen met zo min mogelijk energie te verbruiken (1). Dat betekent onder andere goed isoleren.
Vervolgens ga je zorgen dat de energie zoveel mogelijk uit duurzame bronnen komt (2). (dat kan ook biogas zijn, maar bijmenging telt niet in mijn boekje)
Als laatste ga je de fossiele brandstoffen die je echt nog nodig hebt zo efficiënt mogelijk gebruiken (3).
Ik ben ervan overtuigd dat stap 1 en 2 zoveel effect heeft in de gemiddelde situatie dat een HR-e ketel voor nummer drie gewoon weggegooid geld is. (waarmee je beter je buurman zou kunnen helpen met punt 1 en 2, dat is dan veel duurzamer)
Sparql TV wiki
Verwijderd
de stroom is hier(de wijk) al 2 keer uitgevallen in 5 maanden tijd. en hier liggen de daken vol met pv.TheGhostInc schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:06:
[...]
Aan de andere kant, GO PV!!!!
De eerste dag dat het net uitvalt ivm teveel PV opwek is de dag dat ik met een grote glimlach rondloop.
Omdat we dan *eindelijk* echt het potentieel benutten. Daarnaast zijn al die inverters ideaal, ze stoppen vanzelf met invoeden als de spanning oploopt. Op een super PV dag is je opbrengst misschien een keertje wat lager door teveel PV, maar dan nog denk ik dat het net het wel overleeft.
Natuurlijk niet, ook ongrid is hetzelfde probleem.Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:06:
offtopic aan
een HRe ketel vebruik meer gas dan een normale HR ketel dat is een bekend gegeven.
offtopic uit
[...]
dit geld alleen als je offgrid gaat werken dan zou je met een HR-e bijv in de donkere maanden kunenn aanvullen
aan de andere kant kan je daar ook offgrid gezien een windmolen voor gebruiken
ongrid is heel ander verhaal
Waar denk je dat jouw stroom 's-avonds vandaan komt? Gewoon uit een vieze centrale.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:08:
[...]
de stroom is hier(de wijk) al 2 keer uitgevallen in 5 maanden tijd. en hier liggen de daken vol met pv.
(niet de hele dag, het is alleen jullie wijk)
[ Voor 18% gewijzigd door TheGhostInc op 24-03-2015 10:10 ]
Verwijderd
en laat nou net de meeste mensen stroom verbruiken na 6en. zoals ik al eerder zei pv harkers denken dat het net een soort batterij is met de huidige salderingswetTheGhostInc schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:08:
[...]
Natuurlijk niet, ook ongrid is hetzelfde probleem.
Waar denk je dat jouw stroom 's-avonds vandaan komt? Gewoon uit een vieze centrale.
[...]
(niet de hele dag, het is alleen jullie wijk)
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2015 10:13 ]
Mooi zou dan zijn is dat je de opgewekte energie kan opslaan in een soort van accu oid.voor 's avonds en donkere dagen.Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:08:
[...]
de stroom is hier(de wijk) al 2 keer uitgevallen in 5 maanden tijd. en hier liggen de daken vol met pv.
Verwijderd
zover is het hier nog niet, wel was het voltage vroeger 232 volt en nu snachts 239V en overdag 242 zelfs.de stroom is hier(de wijk) al 2 keer uitgevallen in 5 maanden tijd. en hier liggen de daken vol met pv.
ik heb toendertijds om die reden me maxV aangepast omdat me omvormer anders uitviel op bewolkte dagen dan krijg je die mooie pieken namelijk.
maar dit is idd een gevolg van PV, veel grote pieken levert hoog V idd
Verwijderd
die systemen zijn der al alleen weer het kip en ei verhaal, hoge verkoopprijs.Thombias schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:13:
[...]
Mooi zou dan zijn is dat je de opgewekte energie kan opslaan in een soort van accu oid.voor 's avonds en donkere dagen.
Een stuk waar, maar ook zeker een stuk niet waar.Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:10:
kortom meer pv is minder kolen overdag
Je zult de stabiliteit van het net in de gaten moeten houden, dus je zult altijd genoeg capaciteit in de lucht moeten houden om eventuele dipjes op te vangen. Alleen PV is kwetsbaar voor allerlei invloeden, je wilt wat meer balans.
Daarom hebben we in NL ook kolencentrales en gascentrales, kolencentrales zijn ideaal voor de bulk, gascentrales zijn ideaal voor de dynamische vraag. En dan een beetje wind voor de lol
Maar ik ben een fan van PV, don't get me wrong, het is alleen maar één gedeelte van de vergelijking, daar komen nog wat extra zaken bij.
Verwijderd
pv zal het nooit helemaal worden MITS er gebruikt gaat worden van batterijen of lokale wijkopslag.TheGhostInc schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:14:
[...]
Daarom hebben we in NL ook kolencentrales en gascentrales, kolencentrales zijn ideaal voor de bulk, gascentrales zijn ideaal voor de dynamische vraag. En dan een beetje wind voor de lol
Maar ik ben een fan van PV, don't get me wrong, het is alleen maar één gedeelte van de vergelijking, daar komen nog wat extra zaken bij.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Verwijderd
echter 15jr geleden waren er 10 kolencentrales ( voorbeeld aantal ) nodig en anno vandaag misschien nog maar 2
neem nu een kerncentrale dan heb je 1 of 2 genoeg
Verwijderd
netbeheerder gebeld en die deed twijfelachtig/zenuwachtig toen ik de vraag stelde of het door de zonnepanelen komt. waardoor het komt laat ik dan maar ook in het midden.drielp schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:17:
Is er ook bewijs dat de stroomuitval door teveel PV kwam? Of is dit weer een aanname?
Ach, hier verderop waren ze het riool aan het vervangen, daarbij was een 160mm gasleiding geraakt.Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:18:
[...]
netbeheerder gebeld en die deed twijfelachtig/zenuwachtig toen ik de vraag stelde of het door de zonnepanelen komt. waardoor het komt laat ik dan maar ook in het midden.
De meeste storingen komen nog steeds door graafmachines, kabels die in de grond liggen zonder klik melding of geen navraag bij Klik.
Elke dag wordt er zoveel stuk getrokken dat het niet grappig is.
Volgens de omvormer logging ligt het AC voltage steeds tussen de 225V en 232V en ook hier in de buurt zijn toch best wel wat huizen met PV op het dak.
Betreft PV/HRe.
HRe vind ik een hele mooie oplossing omdat er vooral op momenten dat er geen zon is ('s avonds) je wel zelf stroom opwekt. Ik heb me niet verdiept in rendementen/kosten etc, dus of het aantrekkelijk is weet ik niet, maar het idee is goed.
[ Voor 35% gewijzigd door MichielFRL op 24-03-2015 10:23 ]
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Verwijderd
om die reden is in belgie namelijk het Vmax in te voeden ook verhoogt van 250V naar 260V
omdat er op een bewolkte dag als de zon doorbrak spontaan zo'n grote piek op het net kwam
dat de hoofdunits ingrepen en de boel afschakelden
heb met stedin hier ook over gesproken gezien onze wijk
en hier zit het voltage bij die pieken ook al richting de 248 V en als het bijv koud is en zon breekt door dan word zelfs de 250 V al aangetipt
dus ook wij kunnen er op wachten dat dit problemen gaat leveren
in de toekomst
als je een helpdesk belt van een willekeurig bedrijf met een probleem.Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:18:
[...]
netbeheerder gebeld en die deed twijfelachtig/zenuwachtig toen ik de vraag stelde of het door de zonnepanelen komt. waardoor het komt laat ik dan maar ook in het midden.
dan word ook vaak zenuwachtig gezegd: "de computer heeft een foutje gemaakt"
als programmeur kan ik zeggen dat computers geen fouten maken, waarschijnlijk heeft een helpdesk muts het verkeert in gevoerd, niks fout van de computer.
ik denk dat de netbeheerder de schuld liever afschuift op iets anders als hun zelf.
Dat duid meer op een relatief lage transport capaciteit, iets waar Belgie wel op meer plekken last van heeft.Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:21:
@drielp dit is zeer aannemelijk zelfs ook aantoonbaar
om die reden is in belgie namelijk het Vmax in te voeden ook verhoogt van 250V naar 260V
omdat er op een bewolkte dag als de zon doorbrak spontaan zo'n grote piek op het net kwam
dat de hoofdunits ingrepen en de boel afschakelden
heb met stedin hier ook over gesproken gezien onze wijk
en hier zit het voltage bij die pieken ook al richting de 248 V en als het bijv koud is en zon breekt door dan word zelfs de 250 V al aangetipt
dus ook wij kunnen er op wachten dat dit problemen gaat leveren
in de toekomst
Een aantal tweakers hebben om die reden dan ook een dikkere kabel naar de omvormer getrokken om een paar Volt te winnen.
Verwijderd
@databeestje
dat argument hebben we al eens besproken idd., maar er zijn metingen verricht vanaf het trafohuis hier in de wijk alsook het voedingsstation door stedin in deze.
en daar bleek deze info uit.
in de afgelopen 3 jr zijn er in onze wijk toch al gauw een 30 pv installaties bij gekomen als het er neit meer zijn.
dit hoge V "probleempje " is dus niet specifiek gerelateerd aan mijn aansluiting van mijn 2 pv sets
ook Drielp heeft toen bevestig dat het V sinds 2jr een stuk hoger ligt dan vroeger
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2015 10:26 ]
Verwijderd
het gebeurde net vlak voor zonsondergang.databeestje schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:21:
[...]
Ach, hier verderop waren ze het riool aan het vervangen, daarbij was een 160mm gasleiding geraakt.
De meeste storingen komen nog steeds door graafmachines, kabels die in de grond liggen zonder klik melding of geen navraag bij Klik.
Elke dag wordt er zoveel stuk getrokken dat het niet grappig is.
Verwijderd
24 maart 2015 om 6:38 238,6 Volt omvormer net aangesprongen levert nog niet
Die zitten dan al op zo'n laag vermogen dat het afschakelen (dat gebeurt niet tegelijk) van die systemen bijna geen effect heeft op het net.
Weet niet hoe laat dat was, maar zullen nog eerder de thuiskomende tweeverdieners geweest zijn, die de lampen aanzetten om het eten te gaan koken in ovens en op inductie-kookplaten die het probleem veroorzaakt hebben.
Sparql TV wiki
Verwijderd
mooi voorbeeld van een 3 tal mooie pieken
21-maart 2015
13.42 uur 4816 Watt 248,3
13.52 uur 4435 Watt 248.1
14.22 uur 4773 Watt 248.5
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2015 10:40 ]
In principe blijft het afgenomen vermogen ongeveer wel gelijk (behalve bij gloeilampen) en wordt de stroom dus lager, dus ook minder verliezen en/of minder koper nodig.
Bovendien is het ook maar net waar je zit in de wijk ten opzichte van de trafo, en hoe de kabels tussen jou en de trafo zijn. Als ze ten minste 230V in je meterkast willen krijgen hebben zullen ze bij de trafo toch een klein stukje hoger moeten hebben om daaraan te komen.
[ Voor 22% gewijzigd door NovapaX op 24-03-2015 10:40 ]
Sparql TV wiki
'Vroeger' was het net stabiel houden vooral capaciteit in en uitschakelen als er iets spannends gebeurde (Voetbalwedstrijd, fabriek die opstart etc.)Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:27:
[...]
het gebeurde net vlak voor zonsondergang.
Vergis je niet in de complexiteit van de regelsystemen & de impact die die dingen hebben. Het 'basis' gedrag is altijd prima te voorspellen, maar vooral bij rare scenario's kun je toevallig de eigenfrequentie raken van zo'n regellus. Dus in plaats van de piek te dempen krijg je dan versterking. Een wolk die wegtrekt gaat enorm snel, alsof de hele wijk de combi oven aanzet.
Dat is ook meteen een groot probleem van PV. Vooral in woonwijken is er een enorm verschil tussen overdag en 's-avonds. Dan heb je er liever ook een kantoorgebouw op, zodat je ook wat verbruik hebt gedurende de dag. Dan demp je rare scenario's binnen het subnet, in plaats van alles via het hoofdnet op te moeten lossen.
Verwijderd
aanname :drielp schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:17:
Is er ook bewijs dat de stroomuitval door teveel PV kwam? Of is dit weer een aanname?
want :de stroom is hier(de wijk) al 2 keer uitgevallen in 5 maanden tijd. en hier liggen de daken vol met pv.
up=down
4 volt erbij @3kW up = 4 volt eraf @3kW down
omvormers duwen omhoog, wasdrogers/koopplaten/etc trekken gelijkwaardig naar beneden
stad van de zon, gebeurt het niet, en is ook niet speciaal of zo, en 3 dikke enercons ernaast ook.
allemaal apekool wat ik hier weer lees.
dus het net is kwalitatief slecht, hij had dat zelf ook al geconstateerd natuurlijk, en had ook al de netbeheerder hierover gebeld.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2015 10:57 ]
Ze mogen +-10% van die 230V afwijken. Dus 207V is ook gewoon prima volgens de netcode. Sterker nog, voro beperkte tijd mogen ze zelfs 196V leveren (-15%)NovapaX schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:39:
Verbaast me niets dat de netbeheerders de spanning hoger houden (richting de 240 volt)
In principe blijft het afgenomen vermogen ongeveer wel gelijk (behalve bij gloeilampen) en wordt de stroom dus lager, dus ook minder verliezen en/of minder koper nodig.
Bovendien is het ook maar net waar je zit in de wijk ten opzichte van de trafo, en hoe de kabels tussen jou en de trafo zijn. Als ze ten minste 230V in je meterkast willen krijgen hebben zullen ze bij de trafo toch een klein stukje hoger moeten hebben om daaraan te komen.
Nu zit ik erg te twijfelen of ik strings van 5 panelen (4x5), of 4 panelen (5x4) ga leggen. Het probleem met een string van 5 is dat de Voc op koude dagen in de winter over de 600V kan uitkomen. De Mpp spanning dan echter wel ideaal over het hele temp. bereik.
Als ik strings van 4 ga leggen dan ligt de Mpp spanning net iets onder het meest ideale spanningsgebied.
Ik weet wel dat de Power-one niet direct zal afschakelen bij 600V maar toch...
Wie kan mij overtuigen wat het beste is?
Waarom gebruik je Power-one omvormers en waarom geen solar edge oid.?Ariemaiden schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 11:14:
Na op onze vorige woning mono en poly panelen te hebben gehad, ga ik binnenkort 20 SF panelen plaatsen op onze nieuwe woning. De omvormer die ik ga gebruiken is een Power-one 3.0
Nu zit ik erg te twijfelen of ik strings van 5 panelen (4x5), of 4 panelen (5x4) ga leggen. Het probleem met een string van 5 is dat de Voc op koude dagen in de winter over de 600V kan uitkomen. De Mpp spanning dan echter wel ideaal over het hele temp. bereik.
Als ik strings van 4 ga leggen dan ligt de Mpp spanning net iets onder het meest ideale spanningsgebied.
Ik zou voor 5x4 gaan om een wat hogere A te hebben.Ariemaiden schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 11:14:
Voltage komt wel goed, de A zal het moeten doen.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
de power-one tikt pas af rond de 630Voc.Ariemaiden schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 11:14:
Na op onze vorige woning mono en poly panelen te hebben gehad, ga ik binnenkort 20 SF panelen plaatsen op onze nieuwe woning. De omvormer die ik ga gebruiken is een Power-one 3.0
dus ik denk dat een string van 5 net lukt.
misschien 1x per 3-4 jaar dat hij misschien een dagje niet start.
maar hij gaat er niet kapot van.
maar een string van 4 doet het ook goed.
kies maar waar je zin in hebt, je hoeft nergens bang voor te zijn
omdat een power-one goedkoper is als een solaredge omvormer.Thombias schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 11:35:
[...]
Waarom gebruik je Power-one omvormers en waarom geen solar edge oid.?
en je hebt dan ook niet 10x een optimizer nodig en dan scheelt het nog eens een 500-600 euro.
en dat is gouw een jaar opbrengst.
Specs:
1x SolarEdge SE7K
24x Yingli-Panda YL275C-30b Mono
24x SolarEdge P300 Power Optimizers
1x String
[ Voor 3% gewijzigd door _Brake_ op 24-03-2015 11:45 ]
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
nop en jep._Brake_ schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 11:45:
Ik heb laatst een multimeter in het stopcontact gestoken, en kwam op 246 volt uit, waar dit normaal tegen de 230 volt is. Dit lijkt me te liggen aan de zonnepanelen, is deze aanname juist? En kan dit kwaad voor elektrische apparaten?
Specs:
1x SolarEdge SE7K
1x String
de omvormer verhoogt de V met +/-1V-2V max.
maar als het goed is meet je dit al haast niet meer als je in de meterkast meet.
de hele dag door word de V van de netbeheerder hoger en lager.
hier een voorbeeld dagje meten in mijn huis:

de meeste apparaten kunnen daar allemaal goed mee over weg, heeft verder niks met pv te maken.
(oude apperaten zijn gemaakt voor 220V, maar doen het nu goed met 230V.
[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 24-03-2015 11:52 ]
Dus het ligt niet aan de panelen, en het is wel schadelijk? Dan ben ik er niet zo blij mee, waar kan dit door veroorzaakt worden?migjes schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 11:50:
[...]
nop en jep.
de omvormer verhoogt de V met +/-1V-2V max.
maar als het goed is meet je dit al haast niet meer als je in de meterkast meet.
de hele dag door word de V van de netbeheerder hoger en lager.
hier een voorbeeld dagje meten in mijn huis:
[afbeelding]
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
oeps, nee dat bedoelde ik niet, was niet snel genoeg._Brake_ schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 11:51:
[...]
Dus het ligt niet aan de panelen, en het is wel schadelijk? Dan ben ik er niet zo blij mee, waar kan dit door veroorzaakt worden?
niks met panelen te maken, is gewoon normaal gedrag van de netbeheerder.
je apparaten hebben er totaal geen problemen mee.
is gewoon altijd al zo geweest, je merkt het allen nu eens een keer
(in mijn stad krijgen oude wijken nog steeds 220V, en ik krijg al 230V.
dus locatie maakt ook nog iets uit.
* _Brake_ was al bezig met een brief om de schade te verhalen bij de netbeheerdermigjes schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 11:56:
[...]
oeps, nee dat bedoelde ik niet, was niet snel genoeg.
niks met panelen te maken, is gewoon normaal gedrag van de netbeheerder.
je apparaten hebben er totaal geen problemen mee.
is gewoon altijd al zo geweest, je merkt het allen nu eens een keer![]()
(in mijn stad krijgen oude wijken nog steeds 220V, en ik krijg al 230V.
dus locatie maakt ook nog iets uit.)
Bedankt voor de verheldering!
Ik heb de Power-one voor 300 euro (nieuw) gekocht.Thombias schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 11:35:
[...]
Waarom gebruik je Power-one omvormers en waarom geen solar edge oid.?
Het zal je nu ook niet moeten verbazen dat deze schommelingen het grootst zijn in het eind van het netwerk. Langere afstand = hogere weerstand = grotere fluctuaties.
Dit is uiteraard een sterk vereenvoudigde uitleg en zeker niet wetenschappelijk verantwoord
[ Voor 18% gewijzigd door GENETX op 24-03-2015 12:14 ]
Datapuntje: ik heb strings van 5 SF panelen (170 en 155) op een PowerOne 4.2 en de enige keren dat ik in het jaar dat ik ze heb liggen voltages hoger dan 600 V zag, was wanneer MPP scan blijkbaar geen fix kan vinden (bv. 21/3/15 11:20 http://pvoutput.org/intra...7823&dt=20150320&gs=0&m=1). Koudste dag tot nog toe was 23 januari (-4,6 graden C) max voltage die dag was volgens de database 529,6 Volt op de SF170 strings en 504,3 Volt op de SF155 strings.Ariemaiden schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 11:14:
_Brake_ houwt wel van van hopenloze pogingen ?_Brake_ schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 12:00:
[...]
* _Brake_ was al bezig met een brief om de schade te verhalen bij de netbeheerder
Bedankt voor de verheldering!
ik geef je meer kans om een eerlijke VVD-er te vinden dat het te verhalen bij de netbeheerder
de power-one zelf start niet op bij meer als 630Voc.noo schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 12:10:
[...]
Datapuntje: ik heb strings van 5 SF panelen (170 en 155) op een PowerOne 4.2 en de enige keren dat ik in het jaar dat ik ze heb liggen voltages hoger dan 600 V zag, was wanneer MPP scan blijkbaar geen fix kan vinden (bv. 21/3/15 11:20 http://pvoutput.org/intra...7823&dt=20150320&gs=0&m=1). Koudste dag tot nog toe was 23 januari (-4,6 graden C) max voltage die dag was volgens de database 529,6 Volt op de SF170 strings en 504,3 Volt op de SF155 strings.
met een mislukte scan heb je net natuurlijk een momentje Voc.
power-one zelf is weer eens roomser als de paus, en geeft aan dat 4 de max is.
ik denk ook wel dat 5 geen probleem zal zijn.
(en al zou het een probleem zijn, dan doet hij het 1 of 2 dagen per jaar het niet, maar is winter dus niks verloren
maar een Vmpp van 529,6 als max, netjes.
Mmm, dan is PV niet echt waarschijnlijk...
Ik kom niet boven de 243 V uit. Misschien zit jij toch iets dichter bij de wijktrafo. Vanochtend was de spanning hier 234 V.Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:36:
dit was vanmorgen om 6:38 uur toen was de V al 238 dus als daar vervolgens een aantal pv op gaan douwen dan word het hoger naar 241 op dit momet ( 10:35 uur )
mooi voorbeeld van een 3 tal mooie pieken
21-maart 2015
13.42 uur 4816 Watt 248,3
13.52 uur 4435 Watt 248.1
14.22 uur 4773 Watt 248.5
13.42 uur 242.8 V
13.52 uur 241.2 V
14.22 uur 248.5 V
Binnenkort komt hier nog een 1400-2000 Wp bij, eens kijken of de huisspanning ook hoger wordt.
Verwijderd
de omnik 4 hangt in de schuur kabellengte 25m
de omnik 2 hangt op 2e verdieping kabellengte 4m
links de omnik 4 rechts de omnik 2
13.42 uur 4816 Watt 248,3 242.4
13.52 uur 4435 Watt 248.1 245.6
14.22 uur 4773 Watt 248.5 247.3
wie zien hier inderdaad duidelijk dat de omnik2 met kortekabel tot aan de groepenkast tijdens deze pieken een wat lagere V heeft
als ik echter kijk naar de moment dat er geen piek is maar continu zon dan is het verschil in V minder dan 1V .
De StringSizer van een jaar geleden liet strings van 5 wel toe (maar misschien waren de Zwitsers van ABB toen nog niet geheel aan de machtmigjes schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 12:23:
[...]power-one zelf is weer eens roomser als de paus, en geeft aan dat 4 de max is.
Sparql TV wiki
Het kan aan je panelen liggen. Zeker als je op het stopcontact van de inverter hebt gemeten. Wat je kunt doen om daar achter te komen is het volgende:_Brake_ schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 11:45:
Ik heb laatst een multimeter in het stopcontact gestoken, en kwam op 246 volt uit, waar dit normaal tegen de 230 volt is. Dit lijkt me te liggen aan de zonnepanelen, is deze aanname juist? En kan dit kwaad voor elektrische apparaten?
Specs:
1x SolarEdge SE7K
1x String
- Meet de spanning op het stopcontact waar je inverter op aangesloten is.
- Meet vervolgens de spanning op een stopcontact van een andere groep, die van de wasmachine bijvoorbeeld is vaak een eigen groep.
- check dan even hoeveel vermogen je panelen leveren op dat moment
Het kan schadelijk zijn voor apparatuur als je in je hele huis deze spanning meet. Vooral de ouderwetse gloeilampen zullen wat sneller verouderen. Ook oude elektronica; versterkers en radio's. Moderne apparatuur zal zich meestal automatisch aanpassen aan de verhoogde spanning. Apparaten die dat niet doen, verwarmingselementen in koffiezetters, waterkokers en wasmachines trekken zoveel vermogen dat de spanning vanzelf zakt
[ Voor 4% gewijzigd door hilbren op 24-03-2015 19:18 ]
Vriend van me heeft een offerte binnen voor 16 x Trina 270 Wp op een SE4000. Aangezien hij wat hoge bomen in de buurt heeft staan vind ik de keuze voor optimizers niet vreemd; de prijs incl BTW-teruggave en montage 1,43 €/Wp lijkt me ook niet gek.
Trina TSM-270 DC05A.08
Vmpp =30.8V
Voc = 38.6V
16 x 38.6 = 618V
SolarEdge SE4000
Vnom = 350V
Vmax = 500V
Ik kan me voorstellen dat de optimizers ervoor zorgen dat de V nooit boven de max uitkomt maar weet er niet genoeg van (zelf geen optimizers nodig
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
De max Vdc van een SolarEdge omvormer zegt niet zoveel. Je hoeft er geen rekening mee te houden bij het kiezen van de paneel configuratie. Het gaat bij SolarEdge omvormers meer om de nominale spanning, die typisch ligt op 350V en 750V voor resp. enkelfase en driefase omvormers.
Het zijn dus uiteindelijk de optimizers die ervoor zorgen dat deze spanning wordt gehaald. Dat doen ze zowel door de paneelspanning te verhogen of te verlagen. SolarEdge raadt zelfs aan om zo lang mogelijke 'strings' te maken (met een maximum van 25 bij 1 fase of 50 bij 3 fasen). Neemt niet weg dat het volgens mij het meest efficient is om de ingangs- en uitgangsspanning zo dicht mogelijk bij elkaar te houden.
De uitersten voor de optimizers liggen echter ver uit elkaar. Als je 25 SolarFrontier's met elk een P405 optimizer op een enkelfase omvormer hebt dat moeten de optimizers terugregelen van 90V naar 350/25=14V. Heb je daarentegen 13 poly's met elk een P405 optimizer op een drie fasen omvormer dan moet de spanning juist omhoog van plm. 30V naar 750/13=57V...Dit moet je allebei niet willen...
a.d.s schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 00:12:
De SolarEdge omvormer stuurt de optimizers zodanig aan dat de totale string spanning rond de 350V ligt. Dus hoe meer panelen met optimizers je aansluit, hoe lager de uitgangsspanning van elke optimizer wordt, en hoe hoger de stroom.
Bedankt! Dan zal 16x 270 Wp geen probleem zijn, als ik het goed begrijp moeten de optimizers bij optimale omstandigheden terugregelen van 30.8V naar 350/16=21.9V per paneel. Klinkt prima gezien het bereik van de P300 (8-48 V). Ik ben weer wat wijzerrichardt schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 00:17:
Eens met a.d.s. hierboven:
De max Vdc van een SolarEdge omvormer zegt niet zoveel. Je hoeft er geen rekening mee te houden bij het kiezen van de paneel configuratie. Het gaat bij SolarEdge omvormers meer om de nominale spanning, die typisch ligt op 350V en 750V voor resp. enkelfase en driefase omvormers.
Het zijn dus uiteindelijk de optimizers die ervoor zorgen dat deze spanning wordt gehaald. Dat doen ze zowel door de paneelspanning te verhogen of te verlagen. SolarEdge raadt zelfs aan om zo lang mogelijke 'strings' te maken (met een maximum van 25 bij 1 fase of 50 bij 3 fasen). Neemt niet weg dat het volgens mij het meest efficient is om de ingangs- en uitgangsspanning zo dicht mogelijk bij elkaar te houden.
De uitersten voor de optimizers liggen echter ver uit elkaar. Als je 25 SolarFrontier's met elk een P405 optimizer op een enkelfase omvormer hebt dat moeten de optimizers terugregelen van 90V naar 350/25=14V. Heb je daarentegen 13 poly's met elk een P405 optimizer op een drie fasen omvormer dan moet de spanning juist omhoog van plm. 30V naar 750/13=57V...Dit moet je allebei niet willen...
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
offtopic/
Ja wel, maar kost toch wel een paar pannen bonensoep met zachte siliconen slang voordat
ik daar de kachel op kan laten branden, en lijkt me ook niet zo gezond voor als de vlam terug slaat
m,n dinges in.
Dan vind ik een elektrischehaard, gestookt op mijn zonnestroomoverschot toch de betere oplossing.
En wat is mij dat rendement gedoe dan waard, mijn huishoudboekje is er al eentje met een goudrandje.

Echter ik heb een 1x40A aansluiting. Hiermee kan ik dus max 9200W verbruiken. Als ik nou van de zomer op vol vermogen draai, zou ik natuurlijk zomaar 7000W kunnen leveren. Houdt dit in dat ik nog maar 2200 W over hou voor de rest van het huis (zeg wasmachine), voordat de hoofdzekering eruit klapt of verbruikt mijn wasmachine VOOR de hoofdzekering. En snoept daarmee af van de 7000W van de ZP. Zodat ik eigenlijk dus nooit aan de max van de hoofdzekering kom.
Ik denk zelf het laatste, maar ik weet het niet 100% zeker.
alvast bedankt
[ Voor 4% gewijzigd door bassa21 op 25-03-2015 19:02 ]
Verwijderd
Come on, je snapt toch wel dat er bioinstallatie's zijn waarbij het huidige gas gemengd is met bonensoep. Jou installatie draait niet op je zonnestroom de meeste momenten dat je zo'n elekhaard gebruikt is als de zon niet schijnt, google maar waar de stroom dan vandaan komt. Zoals de joker in batman the dark knight zei tegen de chechen all you care about is money, wat dacht je van een schonere lucht. En met panelen alleen gaat dat nooit lukken.PClop schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 18:45:
[...]
offtopic/
Ja wel, maar kost toch wel een paar pannen bonensoep met zachte siliconen slang voordat
ik daar de kachel op kan laten branden, en lijkt me ook niet zo gezond voor als de vlam terug slaat
m,n dinges in.
Dan vind ik een elektrischehaard, gestookt op mijn zonnestroomoverschot toch de betere oplossing.
En wat is mij dat rendement gedoe dan waard, mijn huishoudboekje is er al eentje met een goudrandje.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2015 19:11 ]
Stroom kan nog van hydro, wind of biogas komen. Je cv ketel draait sowieso ten koste van de WOZ waarde van Gronings vastgoed.
Sparql TV wiki
Geen van beide.basanca schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 18:59:
Ik wil graag mijn bestaande set van 5500Wp (ZO + ZW) uitbreiden met 1500 Wp(ZW) op een aparte omvormer. Hiervoor zal ik uiteraard een extra groep moeten aanleggen in de meterkast. (dan zit ik op 12 groepen en zit hij tot de max).
Echter ik heb een 1x40A aansluiting. Hiermee kan ik dus max 9200W verbruiken. Als ik nou van de zomer op vol vermogen draai, zou ik natuurlijk zomaar 7000W kunnen leveren. Houdt dit in dat ik nog maar 2200 W over hou voor de rest van het huis (zeg wasmachine), voordat de hoofdzekering eruit klapt of verbruikt mijn wasmachine VOOR de hoofdzekering. En snoept daarmee af van de 7000W van de ZP. Zodat ik eigenlijk dus nooit aan de max van de hoofdzekering kom.
Ik denk zelf het laatste, maar ik weet het niet 100% zeker.
alvast bedankt
Door invoeden loopt de stroom 'naar buiten' door verbruik 'naar binnen'
Bij maximale opwek kun je dus in principe je opwek plus de capaciteit van je aansluiting verbruiken.
7000W + 9200W = 16200W
Voordat je hoofdzekering klapt.
Sparql TV wiki
Verwijderd
ben jij ontspoort of zo ... wat dacht je van rwza of de hvc ? aangevuld met wind,Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 19:02:
[...]
Come on, je snapt toch wel dat er bioinstallatie's zijn waarbij het huidige gas gemengd is met bonensoep. Jou installatie draait niet op je zonnestroom de meeste momenten dat je zo'n elekhaard gebruikt is als de zon niet schijnt, google maar waar de stroom dan vandaan komt. Zoals de joker in batman the dark knight zei tegen de chechen all you care about is money, wat dacht je van een schonere lucht. En met panelen alleen gaat dat nooit lukken.
iemand zo wegzetten dat kan niet; je kan alleen constateren dat er te weinig baseload echte groene energie is, ...maar daar kunnen we alleen in het stemhok iets aan doen.
en laten we nu net besloten hebben sde te geven aan het afbranden van canadees bos.
wil je daar eens op focussen ?
ik heb mijn zin expres niet gestart met "je snapt toch wel", omdat het oneerbiedig is.
nog erger is iemand terecht te wijzen op iets waar we alleen samen invloed op hebben, ook gij brutus.
had je je netbeheerder nog gebeld overigens omdat pv zorgt voor netuitval in jouw buurt en in duitsland niet ?
Ah ja, dat is wat ik ook eigenlijk bedoelde met de laatste optie. Dus dit zal zonder problemen gaan lukkenNovapaX schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 19:21:
[...]
Geen van beide.
Door invoeden loopt de stroom 'naar buiten' door verbruik 'naar binnen'
Bij maximale opwek kun je dus in principe je opwek plus de capaciteit van je aansluiting verbruiken.
7000W + 9200W = 16200W
Voordat je hoofdzekering klapt.
Verwijderd
als je al een digitale meter hebt, dan is 3x25A ook een mooie optie als je op de grens komt, maar als je nog ferraris hebt niet dan moet deze worden vervangen.
Verwijderd
http://www.iedereenverdientgroen.nl/tarieven/NovapaX schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 19:17:
Misschien wel van windmolens. Als jij groene stroom inkoopt is het aan de leveranciers om te zorgen voor een bijpassende groene energiemix.
Stroom kan nog van hydro, wind of biogas komen. Je cv ketel draait sowieso ten koste van de WOZ waarde van Gronings vastgoed.
Veel meer dan bijmengen zal het gewoon niet worden. Daar schieten we ook niet echt veel mee op.
En ik geloof ook niet dat er überhaupt genoeg biogas beschikbaar is om alle fossiele brandstoffen te vervangen. (Denk aan transport, wat op korte termijn naar biogas zou kunnen. Een elektrische vrachtwagen lijkt me nog een beste uitdaging en ook niet de beste oplossing.)
in ga het gewoon zeggen: Ik vind dat je wel eens wat uitgebreider, inhoudelijk genuanceerder en/of meer geïnformeerd mag reageren. Je maakt de discussie en de sfeer en niet bepaald beter op.
Sparql TV wiki

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO
Dat heb ik ook even overwogen, totdat.... ik de kosten zag bij liander.... dikke 800 euro.Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 19:36:
@basanca
als je al een digitale meter hebt, dan is 3x25A ook een mooie optie als je op de grens komt, maar als je nog ferraris hebt niet dan moet deze worden vervangen.
Dan gaat mijn tvt van de uitbreiding rap de verkeerde kant op.
ps slimme meter idd
Die komen één voor één uit de schaduw vandaan rond 11:00 en wl deze dmv enecsys micro's aansluiten. Die dingen kosten zowat niets nu.
Voor een normale werking kunnen die gewoon stand alone aangesloten worden zonder gateway toch?
een kwh pulsmeter en een youless zou een simpele oplossing zijn voor mij.
Of denk ik toch niet in de juiste richting, wie heeft het antwoord?
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Verwijderd
Nou misschien kunnen mensen hier op het forum wat meer gaan googlen want ook het vrachtwagen gedeelte is getackeld. Google maar elektrische vrachtwagen. Het feit dat mensen dat salderen misbruiken en het net als batterij zien en vervolgens zeggen dat alle stroom die ze gebruiken 100% neutraal is natuurlijk bullcrap. Pv is een geweldig stukje techniek maar dingen zoals je overschot gebruiken om je huis te verwarmen doen mensen simpelweg om € te verdienen. Hier is niks groens aan zoals je kunt lezen een stuk terug pv eigenaren zijn egoïstisch natuurlijk niet allemaal maar de meeste willen lage wp€ verhouding en harken maar om vervolgens savonds kolenstroom te gebruiken. Gg het is natuurlijk niet erg maar kom er dan gewoon eerlijk vooruit dat je s'avonds kolenstroom tapt(tenzij je natuurlijk een windmolentje in de tuin hebt dan is het natuurlijk een groot verschil)NovapaX schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 20:20:
En dan? wordt er wat bijgemengd bij Slochteren.
Veel meer dan bijmengen zal het gewoon niet worden. Daar schieten we ook niet echt veel mee op.
En ik geloof ook niet dat er überhaupt genoeg biogas beschikbaar is om alle fossiele brandstoffen te vervangen. (Denk aan transport, wat op korte termijn naar biogas zou kunnen. Een elektrische vrachtwagen lijkt me nog een beste uitdaging en ook niet de beste oplossing.)
in ga het gewoon zeggen: Ik vind dat je wel eens wat uitgebreider, inhoudelijk genuanceerder en/of meer geïnformeerd mag reageren. Je maakt de discussie en de sfeer en niet bepaald beter op.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2015 21:53 ]
Maar groen gas bijmengen is wel duurzaam?
Je kan toch ook 'gewoon' groene stroom uit wind, water en/of biogas afnemen om je zonne-energie voor 'in te ruilen'
Smiddags geef je de groene stroom aan de leverancier, 's avonds krijg jij daar eenzelfde hoeveelheid groene stroom voor terug.
Dat de complete energiemix nog verre van groen is klopt inderdaad, maar daar kun je een individu niet op afrekenen.
Sparql TV wiki
Ik adviseer je om je beter in de energie markt te verdiepen. Als de markt alleen uit huishoudens en kolencentrales zou bestaan, dan zou je wel een punt hebben.Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 21:45:
[...]
<> om vervolgens savonds kolenstroom te gebruiken.
De werkelijkheid is anders, de grootste verbruikers zijn niet de huishoudens, de grootste opwekkers zijn niet de panelen en ook niet de windmolens. In deze gemengde groep kan je prima het net als accu gebruiken want jouw opwek gaat ten koste van de de kolen/gas (zeg 10 kWh) en dat je dat 's nachs zeg ook 10 kWh uit 10% wind en 90% kolen en gas haalt ... dan heb je niet gewonnen denk je.
Nu zonder zonnepanelen, 10 kWh overdag en 10 kWh 's nachts ... dan heb je een dubbel kolen gebruik veroorzaakt.
Nu is je netto gebruik 's nachts natuurlijk hoger, maar je opwekleverring overdag ook, en dat valt tegen elkaar weg omdat je overdag de industrie en de kantoorpanden van groene stroom voorziet.
[ Voor 1% gewijzigd door franssie op 25-03-2015 22:58 . Reden: ben warrig vanddaag ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
Proest!?! Dat laatste zegt helemaal niemand hier maar euh salderen misbruiken? Je levert terug en verrekent jaarlijks met je leverancier. Die regeling stamt wellicht nog uit de kolentijd toen het geld enkel 1 kant op rolde maar misbruik?Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 21:45:
Het feit dat mensen dat salderen misbruiken en het net als batterij zien en vervolgens zeggen dat alle stroom die ze gebruiken 100% neutraal is natuurlijk bullcrap.

Ik vind een woord als salderen of salderingsregeling sowieso al iets waar ik jeuk van krijg op gekke ongemakkelijke plekken. Alsof het iets speciaals is, iets in het leven geroepen als 'gunst' tov PV bezitters. Het is gewoon de regeling die er altijd al was alleen rolt er nu ook niets de andere kant op. Vergeet daarbij niet dat we met zijn allen al betalen voor transportkosten en andere ondoorzichtige constructies.(wie weet hoe die verdeelsleutel werkt mag door voor de wasmachine
Aangezien we nog steeds in het PV topic zitten, van mij mag het ook anders hoor. Laat mijn buren hun wasje overdag maar draaien op mijn overschot, hoeft geen meter tussen. Ik doe het niet voor het geld en reken graag mijn eigen verbruik in de daluren af. Geld speelt sowieso altijd wel een rol, als een leverancier het mag hebben over inkomsten waarom zou een PV bezitter dat dan niet mogen? Beiden hebben toch een investering gedaan en daar mag best wat tegenover staan als ze dat willen.
Verwijderd
een investering hoeft niet altijd maar geld op te leveren dat kan ook voor een beter milieu mooier uitzicht etc etc. pv-bezitters doen zich vaak voor als macro economen. die tot aan de cent aan toe goedkoper willen en hier neem ik *,**€ per wp als 'n voorbeeld. qua centen werk kan je het vergelijken met beurshandelaren. als ik omvormer x neem die goedkoper is dan y verdiep ik x sneller terug dan y want die is duurder.Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 22:16:
[...]
Proest!?! Dat laatste zegt helemaal niemand hier maar euh salderen misbruiken? Je levert terug en verrekent jaarlijks met je leverancier. Die regeling stamt wellicht nog uit de kolentijd toen het geld enkel 1 kant op rolde maar misbruik?![]()
Ik vind een woord als salderen of salderingsregeling sowieso al iets waar ik jeuk van krijg op gekke ongemakkelijke plekken. Alsof het iets speciaals is, iets in het leven geroepen als 'gunst' tov PV bezitters. Het is gewoon de regeling die er altijd al was alleen rolt er nu ook niets de andere kant op. Vergeet daarbij niet dat we met zijn allen al betalen voor transportkosten en andere ondoorzichtige constructies.(wie weet hoe die verdeelsleutel werkt mag door voor de wasmachine)
Aangezien we nog steeds in het PV topic zitten, van mij mag het ook anders hoor. Laat mijn buren hun wasje overdag maar draaien op mijn overschot, hoeft geen meter tussen. Ik doe het niet voor het geld en reken graag mijn eigen verbruik in de daluren af. Geld speelt sowieso altijd wel een rol, als een leverancier het mag hebben over inkomsten waarom zou een PV bezitter dat dan niet mogen? Beiden hebben toch een investering gedaan en daar mag best wat tegenover staan.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2015 22:26 ]
Thanks!
Wise enough to play the fool
Ja dat gaat prima, en even een 2p overspanningsbeveiliging (zoals deze http://www.groepenkastbes...erspanningsbeveiliging-2P) plaatsen, dan blijven ze langer heel.crazyharrie schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 21:22:
Voor een normale werking kunnen die gewoon stand alone aangesloten worden zonder gateway toch?
een kwh pulsmeter en een youless zou een simpele oplossing zijn voor mij.
Of denk ik toch niet in de juiste richting, wie heeft het antwoord?
Verwijderd
[ Voor 90% gewijzigd door NovapaX op 25-03-2015 22:37 ]
Sparql TV wiki
Ik denk eerlijk gezegd dat je in het volgende topic meer respons zal hebben HomeWizard; domotica middels je smartphone - Deel 2Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 22:30:
Ik vraag mij af of er mensen zijn die 2 zonnepanelen systemen (afzonderlijke systemen) hebben op 1 homewizard(2 afzonderlijke energy linkstations draadloos gelinkt aan het homestation)?
Sparql TV wiki
Vorig jaar heb ik een (goede werkend) PV-setje bestaande uit 2 Shine Solar SSM 230P zonnepanelen met 2 onvolar mac250 micro omvormers van een mede-tweaker overgenomen. Dit setje is op het schuurdak van mijn ouders geplaatst. Begin deze maand hebben we deze set gecontroleerd op de juiste werking en kwamen tot de ontdekking dat set geen opbrengst had. We hebben de panelen doorgemeten en ontdekten dat 1 zonnepaneel slechts een voltage had van 24 V. Het andere paneel had een voltage van 35 V.
We hebben de panelen en omvormers apart aangesloten waarbij bleek dat 1 micro omvormer niet werkte, lampje bleef uit een geen opbrengst. Dit is getest op beide panelen. De andere micro omvormer werkte wel op het paneel van 35 V, maar niet op het paneel dat maar 24 V aangaf.
De eerder genoemde mede-tweaker heeft gelukkig mij het adres van een voormalig involar importeur gegeven, de leverancier was helaas niet meer bereikbaar, waarschijnlijk gestopt/failliet.
Vorige week heb ik de defecte involar micro omvormer omgeruild voor een ander exemplaar bij de zeer hulpvaardige voormalige involar importeur en die heeft ook het paneel weer goed werkend gekregen. Het setjes staat nu weer compleet op het schuurdak en is nu voorzien van een eenvoudige kWh meter.
Van het paneel bleek één veercontact losgekomen te zijn. Het contact bestaat uit een soort veer/klik verbinding dat niet helemaal goed zat. Gelukkig geen schade aan de verbinding, maar ik kan me voorstellen dat dit ook anders kan uitpakken. De omvormer was defect, gaf geen teken van leven meer.
Mijn vraag is: hebben meer mensen problemen met hun involar mac250 micro's en/of de genoemde panelen gehad of is dit een uitzondering?
Ik heb sinds november 2013 11x Eging 245w panelen aangesloten op 11x Involar MAC250. Eind vorig jaar is er één Involar gesneuveld. Deze had nog wel gewoon opbrengst, maar de logging was defect. Via de Involar portal gaf deze geen opbrengst meer aan, maar bleef op "updating" staan.
11x Eging 245Wp & Involar MAC250A = 2695Wp, richting: Zuid, helling: 20º
niet de genoemde panelen maar vergelijkbaar probleem.drielp schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 01:31:
Mijn vraag is: hebben meer mensen problemen met hun involar mac250 micro's en/of de genoemde panelen gehad of is dit een uitzondering?
mijn 190wp suntech's werken perfect.
mijn 195Wp suntech's, een stuk minder.
Voc is wat je zou verwachten, maar Vmpp is een 33% lager als wat zou moeten.
één dezer weken krijg ik 5x190Wp suntech er bij en ga ik eens wat vervangen en testen en hoop dan meer te weten.
(is ook een gevalletje van: wachten tot mijn dak lager word of temperatuur hoger
lol, of mijn dak moest omlaag komen zodat ik er beter bij kan.
of het weer/temperatuur hoger, want ik heb geen zin in vast vriezen aan mijn alu balkjes
leuk werken op dak, maar ik ben wel een mooi weer klusser
1 druppel regen en je vind mij niet op het dak.
er was een paar weken geleden al even wat zonneschijn, dus was wel al op het dak geklommen om de maten op te nemen.
(dat ging nog net.)
maar het panelen spul was nog veel te koud om mee te werken.
(ondanks de dakdekker handschoentjes die ik heb.)
was wel een beetje verbrand in het zonnetje
(en lekker dat ik dat vond, dat deed mij goed na de winter.)
maar ik ben gewoon een watje.
(en daar heb ik geen problemen mee, heb gewoon respect voor de hoogte)
Volgende keer gewoon in de tuin zetten! Kun je er altijd bijmigjes schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 11:00:
[...]
lol, of mijn dak moest omlaag komen zodat ik er beter bij kan.
of het weer/temperatuur hoger, want ik heb geen zin in vast vriezen aan mijn alu balkjes![]()
leuk werken op dak, maar ik ben wel een mooi weer klusser![]()
1 druppel regen en je vind mij niet op het dak.
Het voordeel van gisteren: alle vogelpoep is van m'n panelen af... Nadeel: ik wil nu een weerstation hebben zodat ik kan bijhouden hoeveel regen er valt op dit soort slechte dagen!
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
dan moeten ze op de schuurWailing_Banshee schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 11:07:
[...]
Volgende keer gewoon in de tuin zetten! Kun je er altijd bij
Het voordeel van gisteren: alle vogelpoep is van m'n panelen af... Nadeel: ik wil nu een weerstation hebben zodat ik kan bijhouden hoeveel regen er valt op dit soort slechte dagen!
dat is dan 15 graden op noord met veel schaduw.
ben bang dat het daar al snel dan een >500kWh/kWp gaat worden.
dus ik blijf nog wel even oost-west werken (750kWh/kWp)
straks hoop ik 5660Wp op de omvormer te hebben, kan ik wel even vooruit.
Althans, als ik in de bek van de krimptang kijk zie ik 3 uitsparingen met daarin de cijfers 1, 2 en 5.
Laat me raden, ik heb 4 nodig?
Heb er hier 2 stuks op beide staat 1.5 - 2.5 en 4-6, ik gok er op dat je nr 5 kunt gebruikenNiek_ schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 16:40:
Kak, had ik een krimptang geregeld om de MC4 stekkers aan de 4mm solarkabel te bevestigen, past het niet.
Althans, als ik in de bek van de krimptang kijk zie ik 3 uitsparingen met daarin de cijfers 1, 2 en 5.
Laat me raden, ik heb 4 nodig?
de grootste bek is dus voor beide, 4 en 6 mm² ( alhier )
Onder hoeveel namen worden deze omvormers wel niet verkocht? Mijn Trannergy is identiek, en volgens mij heb ik ze ook nog onder andere namen gezien?marcel_piet schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 20:58:
Aanbouw van onze nieuwe (2e) set is ook begonnen met het ophangen van de omvormer . Met pasen het dak op.
[afbeelding]
- Suntech STP265S-20Web
- Optimisers P300 serie
- Solaredge SE9K
- lan module
en natuurlijk montage, bedrading e.d.
We hebben een dak op het zuiden (18 panelen) en een dak op het westen (20 panelen). Het dak van het westen gooit eind van de dag schaduw over een aantal panelen op het zuid-dak. Zou dat de meerprijs van SolarEdge optimisers verantwoorden? Of levert het zuid-dak toch weinig op rond 16:00 's middags en moet ik m'n opbrengst dan van 't westdak hebben? Is daar iets over te zetten met deze info?

[ Voor 5% gewijzigd door born2tweak op 26-03-2015 20:04 ]
Maakt het nog uit dat er lengteverschil zit in de plus en de min van een string ? Of moet dat hetzelfde blijven . En als je een mc 4 tang hebt kun je die ook gebruiken voor de mc4 stekker met een ronde bus om die aan te knijpen ? Als ik Google op mc4 dan zie ik een stekker met een U vormig knijpstuk. De mijne zijn meer bussen .
500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO
In eerste instantie wilde ik 6 TSMC panelen onder het dakkapel en 6 TSMC panelen op het dakkapel.
Dit heb ik (helaas) bij moeten stellen naar 8 TSMC 160wp panelen op bijna zuid onder een hoek van 45 graden.
Totaal 1280Wp
Nu ben ik op zoek naar de juiste omvormer.
Ik zat te denken aan de hosola 1000TL of 1600TL.
qua specificaties bijna hetzelfde alleen de 1000TL is onder gedimensioneerd.
Gaat dit problemen geven of zal dit wel mee vallen.
De omniksol 1K TL heeft als voordeel dat deze iets meer Wp aankan. Nadeel is dat deze een lagere max voltage heeft ten opzichte van de hosola's.
De growatt 1500 heeft weer een mooie nominale voltage van 360 maar ook weer een iets lagere maximale spanning.
wat is nu de beste keus. waar moet ik nog meer op letten met de juiste omvormer.
1e pluim voor jullie op tweakers,
2e pluim voor onze Woningbouw vereniging Actium in Assen.
Zij gaan vanaf vandaag weer 1000 woningen voorzien van Zonnepanelen. (HULDE)
Dus ik ben de gelukkige die in mijn huurhuis aankomende week 8 zonnepanelen KRIJG van mijn woningbouw vereniging zonder extra kosten.
Maar nu zijn de installateurs bezig met een blokje verderop en zet er toch mijn vraagtekens bij qua installatie (inverband met dikke bomen bij een ander blokje huizen) en ik wil even beslagen ten ijs komen als mijn dak aan de beurt is.
Ik heb vandaag veel tools proberen te zoeken om er optimaal van te profiteren maar krijg geen duidelijk overzicht over ons huizenblok t.o.v. de zon en beste plek voor installatie.
Ik heb vanmiddag even gesproken met een van de jongens waar hij bij ons de panelen gaat neerleggen en zijn antwoord was "waar de meeste zon staat" ???????????????

Ik vond een tooltje op Essent Website maar daar kan ik ze niet splitsen en daar maakt het niet uit waar ik ze plaats als blok van 8.
Ik vond ook nog een zonne kaart van nederland ( die link weet ik niet meer) maar die gaf aan Oost lichtblauw dus geschikt en de west zijde wit dus niet geschikt.
Ons huizenblok staat op de as van Noord naar Zuid. (Ietsje afwijkend) Dus de achterkant huis (tuinkant) staat op het oosten en de voorkant op het westen. Vrij uitzicht geen last van bomen op oost en west.
Wat geeft het beste rendament?
- Alle 8 panelen op Oost.
- Alle 8 panelen op west.
- 4 panelen op Oost en 4 Op West.
Mijn 2e vraag gaat over de installatie omvormer.
Op de zolder zie ik een aantal leidingen vertakt lopen. daar zit de verlichting op, de 24/7 draaiende centrale luchtafvoer en de WASMACHINE & DROGER en komen op 1 punt bij elkaar , verdwijnt in de vloer richting de meterkast denk ik.
Kan dit samen met de omvormer of moet er een aparte leiding (naar aparte groep) naar beneden de meterkast in ?
De postcode van ons huizenblok is 7991BG doe maar huisnummer 39.
Graag een advies van jullie.
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.