Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 106 ... 119 Laatste
Acties:
  • 733.816 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi JH N
goed dat je vooraf hier even kijkt voor meer info etc
de opzet 4 om 4 gaat het niet worden in oost-west opstelling
de set van 4 op oost zal de set van 4 op west dusdanig remmen dat dit zeer beperkend is qua opbrengst

2 strings gescheiden zou normaliter wel werken maar in jouw geval heb je dan te weinig panelen
4 panelen kom je net wel/niet aan de opstartspanning laat staan dat je daadwerkelijk levert

dus 8 panelen in 1 string op west is gezien de ligging de meest ideale situatie.

de 8 panelen zullen in totaal meer opwekken dan 600wp dus om die reden moet de omvormer op een aparte groep aangesloten worden.

nu zijn er wel schakelunits om een wasmachine groep bijv te kunnen gebruiken maar daar kan ik je verder niets over vertellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:13
JH N schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 01:19:
Ik vond een tooltje op Essent Website maar daar kan ik ze niet splitsen en daar maakt het niet uit waar ik ze plaats als blok van 8.
Ik vond ook nog een zonne kaart van nederland ( die link weet ik niet meer) maar die gaf aan Oost lichtblauw dus geschikt en de west zijde wit dus niet geschikt.

Ons huizenblok staat op de as van Noord naar Zuid. (Ietsje afwijkend) Dus de achterkant huis (tuinkant) staat op het oosten en de voorkant op het westen. Vrij uitzicht geen last van bomen op oost en west.
Wat geeft het beste rendament?
- Alle 8 panelen op Oost.
- Alle 8 panelen op west.
- 4 panelen op Oost en 4 Op West.
Ik heb je even opgezocht in Google Maps. Als ik het goede huis voor me heb, dan ligt jullie "oostdak" bijna al op zuid-oost. West gaat dan automatisch een flink eind in de richting van noord-west en zal een slechtere opbrengst hebben.

Ik zie op maps nog wel wat flinke bomen, als die er nog altijd staan kunnen ze nog wel een deukje in je opbrengst slaan afhankelijk van hoe groot/dicht/ver van je huis.

Splitsen oost/west zal niet gaan, daarvoor heb je een omvormer met 2 trackers nodig en ik denk niet dat dat hier aan de orde is.

Voor wat betreft een aparte groep: je set wordt wsl 2000 Wp. Dat is echt teveel om te combineren met gebruikers op een bestaande groep. Gewoon op een extra groep dus.

[ Voor 5% gewijzigd door marcel3 op 27-03-2015 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
born2tweak schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 20:02:
Nu een aantal offertes ontvangen maar wil toch graag even jullie mening hierover horen. Die van vandaag is wel de meest uitgebreide en dure die er is... maar wel een hele mooie :)
- Suntech STP265S-20Web
- Optimisers P300 serie
- Solaredge SE9K
- lan module

en natuurlijk montage, bedrading e.d.

We hebben een dak op het zuiden (18 panelen) en een dak op het westen (20 panelen). Het dak van het westen gooit eind van de dag schaduw over een aantal panelen op het zuid-dak. Zou dat de meerprijs van SolarEdge optimisers verantwoorden? Of levert het zuid-dak toch weinig op rond 16:00 's middags en moet ik m'n opbrengst dan van 't westdak hebben? Is daar iets over te zetten met deze info? :)

[afbeelding]
cool, iemand die voor de 10kWp gaat :*)
dat is een flinke setup. ;)
die gaat ongeveer 8-9kkWh opleveren, dat is best veel (ik zou dat niet op kunnen krijgen ;) )

de 2 dakvlakken zijn lekker verdeeld zo.
hier een opbrengst van mijn dak met 1900Wp oost en 1950Wp west:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg
ik heb het wat extremer als jij(vol oost-west), maar je kunt goed zien dat de max uit de panelen niet op het zelfde moment is.
dus een +/-7kW omvormer met 10kWp panelen is waarschijnlijk al genoeg voor jouw setup. ;)
(en dat scheelt al vast een flinke slok op een borrel in aanschaf.)

ik zie niet perse een reden om solaredge of andere optimizers te gebruiken.
de dakvlakken krijgen tegelijk schaduw, dus het is makkelijk op te lossen met een omvormer met 2x een mpp. ;)
(en dat scheelt al vast een flinke slok op een borrel in aanschaf.)

mogelijkheden:
1. als je voor 18 panelen zuid gaat b.v. yingly panda 275Wp
en voor 18 panelen op westen, dan kun je zelfs 1 omvormer met maar 1 mpp gebruiken.
(de 2 stringen parallel aansluiten)
2. voor ongelijke lengte stringen heb je een omvormer met 2x mpp nodig (of 2 omvormers)

sorrie ik weet niet zo snel een goedkoper 3fase omvormer te vinden met 2x mpp.
dus ik geef je deze even als voorbeeld (wetende dat dit wel erg duur is, dit kan echt een stuk goedkoper)
http://shop.winkelman-zon...inclusief-webconnect.html
deze heeft 2x mpp en ongeveer het bereik wat je nodig hebt.
SolarKing schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 09:06:
[...]
Een betaalbare 3-fase omvormer met 2 MPPT's is bijvoorbeeld de Delta RPI M8A (8000W)
Zou hier goed bij passen.
onder het motto beter goed gejat als slecht verzonnen.
voeg ik deze toe ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 27-03-2015 09:40 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

born2tweak schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 20:02:
Nu een aantal offertes ontvangen maar wil toch graag even jullie mening hierover horen. Die van vandaag is wel de meest uitgebreide en dure die er is... maar wel een hele mooie :)
- Suntech STP265S-20Web
- Optimisers P300 serie
- Solaredge SE9K
- lan module

en natuurlijk montage, bedrading e.d.

We hebben een dak op het zuiden (18 panelen) en een dak op het westen (20 panelen). Het dak van het westen gooit eind van de dag schaduw over een aantal panelen op het zuid-dak. Zou dat de meerprijs van SolarEdge optimisers verantwoorden? Of levert het zuid-dak toch weinig op rond 16:00 's middags en moet ik m'n opbrengst dan van 't westdak hebben? Is daar iets over te zetten met deze info? :)

[afbeelding]
Suntech heeft ook hogere panelen dan 265Wp zoals 270Wp of 275Wp.
Wij hebben de 270Wp Suntech full black binnen gekregen. Voor het eerst dat ik cellen met 4 busbars zie en net als Ja Solar perfect zwart.

SolarEdge is wel een hele dure oplossing voor een beetje schaduw aan het eind van de middag. Lijkt mij niet nodig.
Een betaalbare 3-fase omvormer met 2 MPPT's is bijvoorbeeld de Delta RPI M8A (8000W)
Zou hier goed bij passen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:42
Hallo,

Kennis van mij heeft een offerte gekregen voor een zonnepaneel installatie, maar ik heb de indruk dat dit vrij prijzig is en ook heb ik tijfels of er wel de juiste panelen en omvormer gebruikt wordt.

Allereerst even een korte situatie schets:
-Daktype: hellend, 45 graden
-Dak oppervlak: 6.5m x 6m
-Ligging: Zuid
-Dak heeft dakkapel

Wat er aan geboden wordt:
- Compleet systeem 1700Wp
-10x paneel black 170 Wp van Solar Frontier (997x1256mm)
- Omvormer: KLNE Solartec D2500+wifi, garantie 10jr
- Kabel 4mm2 30m
- extra groep
- Montage + materiaal (dakhaken etc.)

Op het plattedeel van het dak: 1 rij 2x landscape (op 20gr gezet, met los frame)
Op het schuine deel van het dak: 1 rij met 6x portrait, en 1 rij met 2 portrait (onder en naast de dakkapel)

Dit komt men voor net geen eur 4000,- aanleggen.

Nu heb ik zelf bijna 2jaar geleden voor mijn eigen zonnepaneel installatie me toendertijd verdiept in het zonnepaneel en omvormer gebeuren. Maar dat zal nu wel heel anders zijn.
Ik heb dan ook de volgende vragen waar wellicht hier wat mensen mij kunnen mee helpen.

-Ik vind de gebruikte panelen wel erg weinig qua Wp, in dat formaat zijn er ook zat gangbare merken die 250Wp doen of meer. Is deze paneel keuze wel OK ?

-De omvormer ken ik zelf niet, heb zelf SMA. Naar wat ik weet zijn SMA/Power-One en Omnik de meest gebruikte. Is deze omvormer wel OK.

-Schaduw management van de omvormer. bij SMA werkt dat redelijk OK. de gebruikte omvormer hier ken ik niet, weet iemand hoe dat hier zit?

-Klopt mijn conclusie dat deze offerte wel erg duur is tov van wat aangeboden wordt?
Als ik wat rondkijk bij andere aanbieders worden er veelal voor deze prijs systemen van 2500-3000 Wp aageboden incl montage.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-09 12:40

Martijn02

/* No Comment */

2.35 euro/Wp lijkt me inderdaad aan de hoge kant. Zeker als er een (voor mij) onbekende omvormer wordt gebruikt. (ik neem aan dat je prijs inclusief btw is?)

De offerte die ik laatst getekend heb komt uit op 1.81 euro/Wp (1.51 euro/Wp ex btw)

Dat was voor:
12x SolarWorld Sunmodule Plus SW 275 Wp MONO BLACK
12x SorarEdge Optimizer P300
1x SolarEdge SE3000 omvormer
installatie, montagemateriaal enz alles inbegrepen.

[ Voor 46% gewijzigd door Martijn02 op 27-03-2015 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Laatst online: 23-09 14:23
Chris12 schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 09:13:
Hallo,

Kennis van mij heeft een offerte gekregen voor een zonnepaneel installatie, maar ik heb de indruk dat dit vrij prijzig is en ook heb ik tijfels of er wel de juiste panelen en omvormer gebruikt wordt.

Allereerst even een korte situatie schets:
-Daktype: hellend, 45 graden
-Dak oppervlak: 6.5m x 6m
-Ligging: Zuid
-Dak heeft dakkapel

Wat er aan geboden wordt:
- Compleet systeem 1700Wp
-10x paneel black 170 Wp van Solar Frontier (997x1256mm)
- Omvormer: KLNE Solartec D2500+wifi, garantie 10jr
- Kabel 4mm2 30m
- extra groep
- Montage + materiaal (dakhaken etc.)

Op het plattedeel van het dak: 1 rij 2x landscape (op 20gr gezet, met los frame)
Op het schuine deel van het dak: 1 rij met 6x portrait, en 1 rij met 2 portrait (onder en naast de dakkapel)

Dit komt men voor net geen eur 4000,- aanleggen.

Nu heb ik zelf bijna 2jaar geleden voor mijn eigen zonnepaneel installatie me toendertijd verdiept in het zonnepaneel en omvormer gebeuren. Maar dat zal nu wel heel anders zijn.
Ik heb dan ook de volgende vragen waar wellicht hier wat mensen mij kunnen mee helpen.

-Ik vind de gebruikte panelen wel erg weinig qua Wp, in dat formaat zijn er ook zat gangbare merken die 250Wp doen of meer. Is deze paneel keuze wel OK ?

-De omvormer ken ik zelf niet, heb zelf SMA. Naar wat ik weet zijn SMA/Power-One en Omnik de meest gebruikte. Is deze omvormer wel OK.

-Schaduw management van de omvormer. bij SMA werkt dat redelijk OK. de gebruikte omvormer hier ken ik niet, weet iemand hoe dat hier zit?

-Klopt mijn conclusie dat deze offerte wel erg duur is tov van wat aangeboden wordt?
Als ik wat rondkijk bij andere aanbieders worden er veelal voor deze prijs systemen van 2500-3000 Wp aageboden incl montage.
Ik had elke vraag apart beantwoord en toen ververste ik mijn pagina 8)7

1. De panelen zijn op zich prima. Als dit het beste uitkomt qua format begrijp ik wel dat ze hiervoor hebben gekozen. Als er meer op het dak past dan snap ik niet helemaal. Tenzij ze voor zeer strakke looks zijn gegaan.
2. De omvormer op zich zal best prima zijn. Die twee panelen op de dakkapel op een aparte string gaan alleen niet (of niet optimaal) werken. Die komen niet aan de vereiste mppt spanning, wellicht dat dat in de instellingen van de omvormer nog wel wat aangepast kan worden. Beter een omvormer met enkele mppt en een micro omvormer voor die twee panelen op het dak.
3. Ik weet niet hoeveel last er is van schaduw, maar de huidige omvormers gaan daar volgens mij allemaal wel goed mee om. (zo intelligent is het allemaal niet, even eens in de zoveel tijd de spanning variëren op zoek naar het hoogste vermogen.)
4. Het is flink duur inderdaad. Maar dat komt ook deels door de gekozen panelen, die zijn toch wel wat duurder per Wp.
Even uit mijn hoofd, en zeer ruim gerekend de prijzen waar ik van uit zou gaan:
10x SF170-S = €1200.-
1x 1500W omvomer met enkele mppt = €500
1x micro omvormer = €150
10x bevestiging = €450
1x kabels en installatie = €700
Kom je toch al op zo'n €3000,- ex. BTW. of bijna €3700 incl. BTW en installatie.
Maar met een scherpe offerte moet daar toch zeker €200-300 excl. BTW vanaf kunnen.

Zonder de mogelijkheden en moeilijkheden van het dak te kennen is het niet goed te beoordelen of hier juist een vrij goed passend systeem (met een ietwat hoge prijs en minder geschikte omvormer) of slechts een hele dure keuze wordt aangeboden.

[ Voor 4% gewijzigd door NovapaX op 27-03-2015 09:38 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Martijn02 schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 09:29:
2.35 euro/Wp lijkt me inderdaad aan de hoge kant. Zeker als er een (voor mij) onbekende omvormer wordt gebruikt. (ik neem aan dat je prijs inclusief btw is?)

De offerte die ik laatst getekend heb komt uit op 1.81 euro/Wp (1.51 euro/Wp ex btw)

Dat was voor:
12x SolarWorld Sunmodule Plus SW 275 Wp MONO BLACK
12x SorarEdge Optimizer P300
1x SolarEdge SE3000 omvormer
installatie, montagemateriaal enz alles inbegrepen.
Dat is wel goedkoper, maar bedenk wel dat dat wel een dubbel zo groot systeem is qua vermogen. Het schaalvoordeel loopt in mijn ervaring hard op tussen 1500 en 3000 Wp

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Grote delen Noord-Holland zonder stroom (op nos.nl)

Zie je wel, toch die zonsverduistering.
NEEderland loopt gewoon een beetje achter qua duurzame energie, ook als het gaat om storingen. O-) :+

En in ander nieuws: PANIEK!

[ Voor 18% gewijzigd door NovapaX op 27-03-2015 10:09 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
NovapaX schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 10:00:
Grote delen Noord-Holland zonder stroom (op nos.nl)

Zie je wel, toch die zonsverduistering.
NEEderland loopt gewoon een beetje achter qua duurzame energie, ook als het gaat om storingen. O-) :+

En in ander nieuws: PANIEK!
ik zie de V op de omvormer helemaal zakken naar 230v (dit is erg laag voor mijn aansluiting, normaal zit ik rond de 240V)
de hz zakt regelmatig naar de 49,55xxxx.
verder geen last van de stroomstoring, maar dit is niet normaal voor mijn huis.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domokoen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 21:50
Waar woon je dan migjes?
Wat gebeurt er als je nu zonnepanelen hebt in Noord-Holland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Domokoen schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 10:46:
Waar woon je dan migjes?
Wat gebeurt er als je nu zonnepanelen hebt in Noord-Holland?
tilburg.

als alles goed werkt dan schakelt de omvormer uit en stopt levering.
dit is om het veilig te houden in noodsituaties.
(de stroom valt uit om een reden, dan is het verstandig om te stoppen met leveren ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Update: De spanning op het elektriciteitsnet wordt weer opgebouwd. De stroomvoorziening wordt geleidelijk hersteld. In delen van Noord-Holland is er weer stroom.

Aanzienlijk deel van Noord Holland is zonder stroom door storing in 380 kV station Diemen. Wij doen onderzoek naar de oorzaak en stellen alles in het werk om zo snel mogelijk de stroomvoorziening te herstellen.
bron

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Rood lampje en de melding "no utilty" geeft mijn omvormer ivm de stroomstoring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tussen 8 uur en half 9 zat het voltage hier op 231 en vervolgens liep het langzaam weer op
vanaf half 11 is het weer het vetrouwde 240

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 10:10

Wailing_Banshee

You're Next

migjes schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 10:48:
[...]

tilburg.

als alles goed werkt dan schakelt de omvormer uit en stopt levering.
dit is om het veilig te houden in noodsituaties.
(de stroom valt uit om een reden, dan is het verstandig om te stoppen met leveren ;) )
Ja, maar ik zou niet leveren! Ik gebruik vandaag meer dan dat ik krijg, ben ik bang.... (nu woon ik niet in Noord Holland, maar toch)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en welke lokatie is dat hjs?

hier voltage inmiddels weer normaal maar is wel lange tijd 5% lager geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 11:06:
[...]

Ja, maar ik zou niet leveren! Ik gebruik vandaag meer dan dat ik krijg, ben ik bang.... (nu woon ik niet in Noord Holland, maar toch)
dat heeft er niks mee te maken helaas.
omvormer kan niet koppelen met de hz van de netbeheerder, dus stopt ook met leveren.

en dat is maar goed ook:
stel je ijskast gaat aan, maar je pv geeft niet genoeg, dus de ijskast probeert te starten en stopt meteen weer.
binnen 30 minuten is je ijskast kapot (die kunnen daar erg slecht tegen).

dit kun je wel weer oplossen door een omvormer met accus te gebruiken b.v.:
http://www.powerrouter.com/nl/
maar kosten zijn het niet echt waard voor die enkele keer.
(is toch erg duur spul)

de V begint hier weer iets te stijgen zitten al weer op 235V.
de hz is weer rond de 50.xxxxx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 11:09:
en welke lokatie is dat hjs?

hier voltage inmiddels weer normaal maar is wel lange tijd 5% lager geweest
Hoorn.
Ondertussen is er weer stroom en draait de meter terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boem56
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-01-2021
Om mijn systeem niet te laten crashen door piekspanning toch mijn groep met inverters van enecsys maar even uitgeschakeld. Nu gelukkig weer stroom en draait alles weer als een zonnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:39
Afgelopen week de setup uitgebreid: 6 x 140 Wp op een antieke Sitop Solar T 1500. Ervoor gekozen de omvormer niet tot zijn max te belasten, 't is al een oud beestje...

Het was:

http://www.plaatjesdump.n...c680487e07eaf4a6abc5f.jpg

En nu:

http://www.plaatjesdump.n...4f3e3f85a17d7fd160f06.jpg

Nu totaal dus 3500 Wp liggen; met een jaarverbruik van ca. 2800kWh dus dekkend. Toch een raar idee dat je geen stroomrekening meer krijgt...

Alleen logging is nog een puntje. Voor de hoofdset heb ik een FP4ALL logger hangen, maar om nou weer 140 euro uit te geven voor een set die totaal nog geen 800 euro was is niet goed voor mijn TVT :'(

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japser84
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 20:50
Tja dat van geen stroom rekening. Electrabel verplicht mij om minimaal €25,-p/m voorschot te betalen voor stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
.....

[ Voor 96% gewijzigd door Thombias op 27-03-2015 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
geldersscheepje schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 12:05:
Nu totaal dus 3500 Wp liggen; met een jaarverbruik van ca. 2800kWh dus dekkend. Toch een raar idee dat je geen stroomrekening meer krijgt...
dat is erg leuk. >:)
je gaat dan ook de volledige heffings-korting merken >:)
vastrecht van +/- 240 euro - heffingskorting van 377 = 137 euro per jaar verdienen (word van de gas rekening af getrokken in de meeste gevallen)

let wel op of de berekening goed gaat en ook de BTW terug krijgt van de heffingskorting.
(gaat in 90% van de gevallen wel goed)
japser84 schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 12:08:
Tja dat van geen stroom rekening. Electrabel verplicht mij om minimaal €25,-p/m voorschot te betalen voor stroom.
daarom betaal ik dus per jaar en de voorschotten mogen ze ergens steken waar de zon niet schijnt >:)
(doen ze wel moeilijk over, maar heb het gewoon door gedramt
ik kan ook heeeeeel lastig zijn als het moet. >:) )

[ Voor 26% gewijzigd door migjes op 27-03-2015 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
geen vraag meer?
vond het geen slechte vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
migjes schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 12:21:
[...]

geen vraag meer?
vond het geen slechte vraag?
Oke, Hier komt die weer...

LG Mono Neon 300wp of Solar Frontier wp270 spanelen dat is de vraag.
Dak is op het zuiden maar het is een jaren 30 huis. Van Solar Frontier kunnen er zo'n 18 op de voorkant de rest moet dan naar de zijkant.

Het dunne film concept spreekt me aan maar de kortst mogelijke verdien model en de kwaliteit is het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 11:20
Hoe zit het met stroomstoringen en zonnepanelen?
Als de zon lekker schijnt heb ik al gauw 2000w - 3000w tot mijn beschikking.
Kan ik die gewoon lekker gebruiken tijdens storingen?
Of wat zou je moeten doen om op dat moment "off-grid" te kunnen "leven?

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Dat kan alleen als je inverter een eilandmodus heeft (en inverters met eilandmodus zijn doorgaans een stuk duurder dan zonder). Je moet dan al je zekeringen uitzetten, inverter op eilandmodus en je hebt stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Thombias schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 12:22:
[...]

Oke, Hier komt die weer...

LG Mono Neon 300wp of Solar Frontier wp270 spanelen dat is de vraag.
Dak is op het zuiden maar het is een jaren 30 huis. Van Solar Frontier kunnen er zo'n 18 op de voorkant de rest moet dan naar de zijkant.

Het dunne film concept spreekt me aan maar de kortst mogelijke verdien model en de kwaliteit is het belangrijkste.
ik denk dat je de vraag anders moet stellen :?
solarfrontier van WP270????
zover ik weet is dat 170Wp >:)

beste wat je kunt doen is het aantal Wp per m2 uitrekenen.
wil je veel stroom per m2 van je dak, dan is lg je weg.
heb je zat m2 dak ruimte dan is SF een oplossing.

(SF doet dan weer 10% meer kWh leveren per m2 (marketing), ik hou het tot nu toe op een 6-8% meer.
maar dit is erg subjectief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
mux schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 12:31:
Dat kan alleen als je inverter een eilandmodus heeft (en inverters met eilandmodus zijn doorgaans een stuk duurder dan zonder). Je moet dan al je zekeringen uitzetten, inverter op eilandmodus en je hebt stroom.
Hoi Mux,

Als ik even binnen het merk Omnik kijk, wat ik nu ook heb, zou ik dan bijv. deze moeten hebben?

http://nl.omnik-solar.com/products/omnikhyd-3k-tl2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 12:31:
staat er een te koop in vraag en aanbod topic >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
migjes schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 12:33:
[...]

ik denk dat je de vraag anders moet stellen :?
solarfrontier van WP270????
zover ik weet is dat 170Wp >:)

beste wat je kunt doen is het aantal Wp per m2 uitrekenen.
wil je veel stroom per m2 van je dak, dan is lg je weg.
heb je zat m2 dak ruimte dan is SF een oplossing.

(SF doet dan weer 10% meer kWh leveren per m2 (marketing), ik hou het tot nu toe op een 6-8% meer.
maar dit is erg subjectief)
Oeh, typ faut 8) Het moet idd WP170 zijn.

Oke, Ik wil in principe de 3600 kwh afdekken en ivm de jonge kinderen misschien al wat meer voor de toekomst.
Als ik 18 SF panelen aan de voorkant kwijt kan en 6 aan de zijkant dan is misschien LG toch niet zo'n gek idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
Thombias schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 12:49:
[...]

Oeh, typ faut 8) Het moet idd WP170 zijn.

Oke, Ik wil in principe de 3600 kwh afdekken en ivm de jonge kinderen misschien al wat meer voor de toekomst.
Als ik 18 SF panelen aan de voorkant kwijt kan en 6 aan de zijkant dan is misschien LG toch niet zo'n gek idee.
Hou je er rekening mee dat de Solar Frontier panelen fysiek kleiner zijn dan de meeste Mono of Poly panelen?
De SF's zijn zo uit mijn hoofd 1m bij 1.20m. De meeste andere zijn 1.60m bij 1m.
Je kunt dus meerdere SF panelen kwijt, waar je minder van die andere kwijt kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
toxict schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 12:57:
[...]

Hou je er rekening mee dat de Solar Frontier panelen fysiek kleiner zijn dan de meeste Mono of Poly panelen?
De SF's zijn zo uit mijn hoofd 1m bij 1.20m. De meeste andere zijn 1.60m bij 1m.
Je kunt dus meerdere SF panelen kwijt, waar je minder van die andere kwijt kunt.
Klopt maar 300wp(LG) vs 170wp(FS) dan kan je bijna met de helf LG toe voor de zelfde opbrengst.
Ik moet alleen nog bekijken in hoeverre het allemaal past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Thombias schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 13:01:
[...]

Klopt maar 300wp(LG) vs 170wp(FS) dan kan je bijna met de helf LG toe voor de zelfde opbrengst.
Ik moet alleen nog bekijken in hoeverre het allemaal past.
wat toxict zegt is ook belangrijk. ;)

het hangt erg af van hoeveel panelen je van de 1 en van de ander kunt ophangen.
wat past het lekkerste is een grote factor!!!

maar zonder dat gegeven:
lg300 = +/-180Wp/m2
SF170 = +/- 134Wp/m2
voor SF(dunne film) mag er nog wel een 10% extra op om te vergelijken dus 149Wp/m2.
uitgaand van 1000kWh/kWp (met een beetje goed dak moet je dat kunnen halen)
geeft met een SF 149kWh/m2 en een LG 180kWh/m2.
dus jep lg geeft je meer kWh per m2 dak ruimte ;)
maar dat kan aardig teniet gedaan worden door een slecht passende maat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Heb onlangs een offerte aangevraagd :

12 zonnepanelen te weten , Ja Solar JAM 6 265 wp met geïntegreerde Solar Edge optimizer
1x omvormer de Solar Edge SE 3000-ER -01
Installatie en montage incl btw €5900
Dank voor de reacties !
Wat vinden jullie , is dit een reële prijs of is het toch nog te duur

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
migjes schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 13:21:
[...]

maar zonder dat gegeven:
lg300 = +/-180Wp/m2
SF170 = +/- 134Wp/m2
voor SF(dunne film) mag er nog wel een 10% extra op om te vergelijken dus 149Wp/m2.
Dank. Ik ga passen en meten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 20:15
@ EWK
tja wat is duur . Ik zou zeggen kijk naar je terugverdientijd : even snel gerekend : 3180 wp x 0,85 = 2703 * 0,21 = € 567 pj aan opbrengst . Zonder btw teruggave en hogere stroomprijs door inflatie ed.dus 10 jaar en 3 maanden voor je je investering hebt terugverdient mits de huidige salderingsregel blijft bestaan na 2020 . met btw teruggave (niet exact te berekenen ivbm 6 % op arbeid en 21% op materiaal ) 4900 materiaal x 0,79 = €3871 plus arbeid 1000 x 0,94 = 940 940 + 3871 = 4811 / 567 = 8 jaar en 6 maanden

Daarbij moet je bedenken dat de meeste stringomvormers de 10 jaar niet halen en dat de ''riante'' salderingsmaatregel in 2017 wordt herzien . Uiteraard is de berekening wel indicatief want er hangt veel af van ligging orientatie etc . Persoonlijk vind ik de terugverdientijd te lang (of het rendement te laag maar t is maar hoe je het wil zien natuurlijk ) maar ik weet te weinig van de solarwereld om te kunnen zien of er elders goedkopere aanbieders zijn met deze merken .

Vraag overigens altijd meer dan 1 offerte's aan . Kijken is vergelijken .....

[ Voor 4% gewijzigd door Codeoranje op 27-03-2015 13:53 ]

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japser84
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 20:50
EWK schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 13:27:
Heb onlangs een offerte aangevraagd :

12 zonnepanelen te weten , Ja Solar JAM 6 265 wp met geïntegreerde Solar Edge optimizer
1x omvormer de Solar Edge SE 3000-ER -01
Installatie en montage incl btw €5900
Dank voor de reacties !
Wat vinden jullie , is dit een reële prijs of is het toch nog te duur
Even ter referentie ik heb ook offerte gevraagd voor Solar Edge syteem met optimizers en arbeid (3500WP) kwam ik op 5600euro incl na wat onderhandelen. De AC kabel door huis zou ik dan wel zelf verzorgen. Kan dus nog wel iets af lijkt mij. Maar hangt natuurlijk wel beetje van jou situatie af. Toegankelijkheid type dak etc.
marcel_piet schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 13:52:

Daarbij moet je bedenken dat de meeste stringomvormers de 10 jaar niet halen en dat de ''riante'' salderingsmaatregel in 2017 wordt herzien . Uiteraard is de berekening wel indicatief want er hangt veel af van ligging orientatie etc . Persoonlijk vind ik de terugverdientijd te lang (of het rendement te laag maar t is maar hoe je het wil zien natuurlijk ) maar ik weet te weinig van de solarwereld om te kunnen zien of er elders goedkopere aanbieders zijn met deze merken .

Solar edge biedt 12 jaar garantie met verlengingsmogelijkheid tot 20 jaar. Dus van hun omvormers mag je verwachten dat ze langer mee gaan dan gemiddeld. (Zou op 30 jaar best één hele omvormer kunnen schelen dus. Eerste 800 euro al verdiend zou ik zeggen).
Maargoed, niemand kan in de toekomst kijken wat dat betreft.

Verder vind ik Solar Edge een mooi systeem hebben. En ben ik overtuigd van een aantal meerwaarden ten opzichte van andere systemen. De andere kant is dat het wel wat meer kost dan goedkope omvormer.
Vanwaar wordt Solar Edge geadviseerd, heb je schaduw van iets?

*edit te snel gelezen.

[ Voor 18% gewijzigd door japser84 op 27-03-2015 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
@ EWK
tja wat is duur . Ik zou zeggen kijk naar je terugverdientijd : even snel gerekend : 3180 wp x 0,85 = 2703 * 0,21 = € 567 pj aan opbrengst . Zonder btw teruggave en hogere stroomprijs door inflatie ed.dus 10 jaar en 3 maanden voor je je investering hebt terugverdient mits de huidige salderingsregel blijft bestaan na 2020 . met btw teruggave (niet exact te berekenen ivbm 6 % op arbeid en 21% op materiaal ) 4900 materiaal x 0,79 = €3871 plus arbeid 1000 x 0,94 = 940 940 + 3871 = 4811 / 567 = 8 jaar en 6 maanden

" Daarbij moet je bedenken dat de meeste stringomvormers de 10 jaar niet halen "

Waar haal je dat in vredesnaam vandaan. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 20:15
Dat lijkt me vrij simpel . Als een leverancier 5 jaar garantie geeft op iets gaat het vaak geen 10 jaar mee . Immers als ze zo zeker zijn van hun product kun je veel meer garantie geven . Daarbij komt dat zelfs industriele omvormers van vele 1000en euros zelden langer mee gaan dan 8 jaar .

Tuurlijk kun je een keer mazzel hebben maar ik heb persoonlijk niet de verwachting dat mijn hosola de 10 jaar gaat halen .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 13:03

databeestje

Von PrutsHausen

marcel_piet schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 15:17:
Dat lijkt me vrij simpel . Als een leverancier 5 jaar garantie geeft op iets gaat het vaak geen 10 jaar mee . Immers als ze zo zeker zijn van hun product kun je veel meer garantie geven . Daarbij komt dat zelfs industriele omvormers van vele 1000en euros zelden langer mee gaan dan 8 jaar .

Tuurlijk kun je een keer mazzel hebben maar ik heb persoonlijk niet de verwachting dat mijn hosola de 10 jaar gaat halen .
Delta geeft gewoon 10 jaar op de omvormer en kost geen 1000en euros...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
marcel_piet schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 15:17:

Ik neem aan dat je met "industriele omvormers" , frequentieomvormers bedoeld voor het regelen van
elektromotoren ed in fabrieken, die werken dan ook veelal 24/7, een PV-omvormer komt daar niet aan.
Ik gooi hier gewoon de stelling neer dat Pv-Omvormers ( welke ook frequentieomvormers zijn )
met gemak die 10 jaar halen, met een uitloop tot 20 jaar.

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
@marcel_piet: Heb je ook bronnen?
Ik heb hier bijvoorbeeld een computer waarop maar 2 jaar garantie zit, en die doet het al 7 jaar 24/7 zonder problemen. Zo ook mijn cv-ketel, koelkast, horloge, telefoon, beeldscherm, vaatwasser, vloer, huis, fiets, kruimeldief, mv-box etcetera

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
mits de huidige salderingsregel blijft bestaan na 2020

en dat de ''riante'' salderingsmaatregel in 2017 wordt herzien .
Je spreekt je zelf tegen ........ Evaluatie in 2017 en na 2020 verandering of niet.
Maar ja je kan ook volgende week onder een auto lopen ...... een mens moet een beetje risico nemen ....
Er zal hoogst waarschijnlijk wel een overgangs regeling moeten komen, of een feed-in tarief.
Anders ga ik van het net af :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hij gaat waarschijnlijk wel langer mee maar ik reken ook met 10 jaar levensduur, maar dat niet alleen voor de omvormer....voor alle apparaten in huis.
Dan ben je wel toe aan wat nieuws/beters ook, dus niet erg.

Maar het kan alle kanten op, mijn wp-droger na 1 jaar en 7 reparaties opgehaald door de fabrikant, daar ook geen vervanger genomen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Ik kreeg vandaag een berichtje van SolarEdge dat ze sinds vandaag een beursgenoteerde bedrijf zijn op de NASDAQ.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa21
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
SolarKing schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 20:34:
Ik kreeg vandaag een berichtje van SolarEdge dat ze sinds vandaag een beursgenoteerde bedrijf zijn op de NASDAQ.
Sinds gister eigenlijk. De beursticker is SEDG

http://finance.yahoo.com/q?s=sedg&ql=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JH N schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 01:19:

Dus ik ben de gelukkige die in mijn huurhuis aankomende week 8 zonnepanelen KRIJG van mijn woningbouw vereniging zonder extra kosten.
laten wij wel wezen de meeste huurhuizen harken ze weer in een jaar of 20 terug wellicht dat je ze gekregen hebt meer iets van sigaar uit eigen doos verhaal.
Dat is wel netjes van de woningbouw officieel mogen ze meer huur vragen zodra er zonnepanelen op je dak komen omdat het huis dan in een ander energielabel valt

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2015 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alsof ik over de duivel sprak 2 dagen geleden, vandaag numbero 3 stroom uitval binnen een half jaar(4,5maand) yippie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 23:20:
[...]

alsof ik over de duivel sprak 2 dagen geleden, vandaag numbero 3 stroom uitval binnen een half jaar(4,5maand) yippie
En totaal ongerelateerd aan de PV. Heb je de diagnose van de Liander gelezen? Een dubbel uitgevoerd systeem gaat bij het overschakelen de mist in. Erg ongelukkig, maar de beveiliging heeft voorkomen dat het niet stuk ging en het anders veel langer zou duren.

Heb je wel eens een opzichter van de Liander gesproken? Ik wel (in 2010), en deze gaf al aan dat de verwachting was dat er meer storingen zouden komen. Dit omdat het elektriciteits net bij de oprichting veel lichter was, vooral de laatste 10 jaar is de impact het grootste geweest. De groeistuipen doen dan pijn. Het probleem is de veelvoud aan gebruik, niet de marginale invoeding die er op dit moment is.

Zeker ook met de bijna 100% beschikbaarheid die tot voor kort als de norm is gezien, dat is zo hoog dat is bijna onmogelijk hand te haven. En zeker kostentechnisch niet te handhaven.

(Dit was in 2010, bij de plaatsing van de Volvo 400kVa generator, die het vandaag uitstekend heeft gedaan overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:33

franssie

Save the albatross

Tja, dingen gaan soms fout. Ik vond het wel een leuk experiment, moest thuiswerken (A1 dicht geen treinen en geen stroom). Grappig dat schiphol hier niet op is voorbereid. Thuis prima kunnen werken op de accu van mijn laptop via mijn mobiel op het VPN van de zaak. Toen de accu leeg was sprong de stroom weer aan maar was ook de A1 weer vrij (treinen reden nog steeds niet).
Misschien dat een tweede omvormer naar 12V een ideetje is, of een accu - maar zo vaak gebeurt het ook niet.
Koffie zetten was eigenlijk nog de grootste uitdaging (ik kook electrisch) maar ook dat is gelukt :)

Het aantal echte storingen valt me best nog wel mee, als het er hier uit klapt (zeg 1x per jaar) is dat eigenlijk altijd omdat er iemand met een graafmachine de kabel molt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Rol-Co schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 19:27:
Hij gaat waarschijnlijk wel langer mee maar ik reken ook met 10 jaar levensduur, maar dat niet alleen voor de omvormer....voor alle apparaten in huis.
Dan ben je wel toe aan wat nieuws/beters ook, dus niet erg.

Maar het kan alle kanten op, mijn wp-droger na 1 jaar en 7 reparaties opgehaald door de fabrikant, daar ook geen vervanger genomen.
Lijkt me sterk dat ze in Eggebek om de 10 jaar alle Danfoss stringinverters gaan vervangen
denk dat ze daar wel verwachten dat ze +20 jaar mee kunnen.
Daar hebben ze 5318 stuks van die dingen.
http://www.google.nl/url?...n2HzrnHNMHt89UKdQ&cad=rja

[ Voor 19% gewijzigd door PClop op 28-03-2015 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik zeg ook niet dat ik hem met 10 jaar ga vervangen, maar dan moet hij wel afgeschreven zijn, dat is bij hun ook zo, sommige eerder, sommige later.
In het bedrijfsleven ook, meestal 5 jaar zelfs.

Maar als het langer mee gaat is mooi meegenomen natuurlijk, laten we dat voorop stellen, je zou hem ook in de verkoop kunnen doen voor iets nieuws/beters.
Je ziet het in duitsland ook gebeuren, oude panelen en omvormers vervangen voor nieuwe, daarom is er ook zoveel 2e hands en in grote aantallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:39
Rol-Co schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 00:35:

Je ziet het in duitsland ook gebeuren, oude panelen en omvormers vervangen voor nieuwe, daarom is er ook zoveel 2e hands en in grote aantallen.
Kijkend naar mijn Sitop Solar 1500 T (bouwjaar 2003 met inmiddels 30K bedrijfsuren) ... 80 euro _/-\o_

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
geldersscheepje schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 09:28:
[...]

Kijkend naar mijn Sitop Solar 1500 T (bouwjaar 2003 met inmiddels 30K bedrijfsuren) ... 80 euro _/-\o_
Als die in jou bezit ook nog eens 10 tot 20 jaar mee gaat, heb je een top tvt. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

geldersscheepje schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 09:28:
[...]

Dat bedoel ik dus, dat ding is met 10-12 jaar vervangen maar doet het nog prima. Toch vernieuwd/veranderd, en de prijzen waren in 2003 wel een beetje anders.
Nu hopen dat hij het even uithoud, al denk ik dat de oude Siemens best door pruttelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
migjes schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 13:21:
[...]

maar zonder dat gegeven:
lg300 = +/-180Wp/m2
SF170 = +/- 134Wp/m2
Mijn ervaring is dat als de installatie op het zuiden zit de LG Neon 5% meer doen dan standaard panelen hier promoot LG niet mee.
SF zit ook op 5% meer. De marketing van 10 tot 15% heb ik helaas nog niet weer kunnen zien op zuid.
Is de installatie oost /west gelegen zal de SF iets beter presteren richting de 8% tov standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoeveel van deze panelen zou ik aan een omnik 1.0 kunnen hangen

Het hoge voltage maar lage Wp heeft me in de war gebracht

http://www.telepower.com....ile_name=F-WAVE-92_03.pdf

--------------------------------------------------------------------------------------
Fuji Electric Systems

Each panel is HIGH voltage (319V) solar panel for professional Inventors (SMA,Fronius)!!!
All professional inverters operating at 230V-500V systems
Example: 11pcs panels connected parallel will give you a power of minimum 1010W (319v X 3.168A)
High efficient at overcast without direct sunlight due to silicon cells
(a-Si + a-SiGe)
Minimal power is 92W

Each panel is 92W,319V,0.288A solar panel
Each panel Specification:
Laminated for weather resistance
Size: 345cm x 48cm x 1.5 mm
Open circuit voltage(Voc): 429V
Optimum power voltage(VMP):319V
Short circuit current(Isc): 0.39A
Max operating current(IMP): 0.288A
torrence:+_5%
Maximum system voltage: 1000V
THERMAL CHARACTERISTICS: (-25 ° C to +90 ° C)
Temperature coefficient Isc +0.08%/ ° C
Temperature coefficient Voc -0.35%/ ° C.
Temperature coefficient Pmax -0.15% / ° C.
Over-current Protection 30mA

-------------------------------------------------------------------------------------

Ik net zo'n zelfde paneel op mijn camper geplakt en hij werkt als een tierelier (uiteraard met een goede omvormer tussen paneel en accu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik zou zeggen 14/15 in parallel, komt op zo'n 1260-1350Wp op 319V
Mag je er wel een paar van deze bij bestellen

Best leuk spul trouwens.

[ Voor 50% gewijzigd door NovapaX op 28-03-2015 20:31 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NovapaX schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 20:24:
Ik zou zeggen 11 in parallel, komt op zo'n 1000Wp op 319V
Precies zoals ze in het voorbeeld aangeven ;-)

Best leuk spul trouwens.
Barbie momentje, Het stond er gewoon

ze staan op marktplaats te koop 65 € per stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 20:28:
[...]

Barbie momentje, Het stond er gewoon

ze staan op marktplaats te koop 65 € per stuk
3meter 45 bij 48 cm x11 , ik denk dat je met 175W paneeltjes van 75,- op marktplaats beter af bent, tenzij je dat flexibele echt nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 20:33:
[...]

3meter 65 bij 48 cm x11 , ik denk dat je met 175W paneeltjes van 75,- op marktplaats beter af bent, tenzij je dat flexibele echt nodig hebt.
Het was een hersenspinsel

maar voor de camper helemaal perfect, ik had geen ruimte voor een standaardpaneel
de vorige camper had een mooi dakrek, waar ik gewoon een standaard paneel op kwijt kon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 20:35:
[...]

Het was een hersenspinsel

maar voor de camper helemaal perfect, ik had geen ruimte voor een standaardpaneel
de vorige camper had een mooi dakrek, waar ik gewoon een standaard paneel op kwijt kon
Nog wat spinsels voor je :)

http://www.ebay.de/itm/ge...in_77&hash=item2a4e0f73eb

http://www.ebay.de/itm/ge...in_77&hash=item2a4e40fb13

http://www.ebay.de/itm/ge...in_77&hash=item2a4ddaf6c2

http://www.ebay.de/sch/us...kw=&_armrs=1&_ipg=&_from=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
silvester6 schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 12:34:
[...]

Mijn ervaring is dat als de installatie op het zuiden zit de LG Neon 5% meer doen dan standaard panelen hier promoot LG niet mee.
SF zit ook op 5% meer. De marketing van 10 tot 15% heb ik helaas nog niet weer kunnen zien op zuid.
Is de installatie oost /west gelegen zal de SF iets beter presteren richting de 8% tov standaard.
lol, een gevaarlijke opmerking die je maakt >:)

ik heb nog geen lg's gezien die 5% meer doen als andere mono's.
daarbij ik zien vrijwel geen enkel paneel meer doen als de specs aan geven.
andere factoren zijn vaak een grotere factor als het aantal Wp.

uit eindelijk is Wp ook een marketing term ;)
(gelukkig wel met een gestandaardiseerde test omgeving, waardoor vergelijken een beetje mogelijk word.)

maar zou je deze woorden ook kunnen backupen met cijfers?
en dit ongelovige aagje overtuigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Het is natuurlijk goed mogelijk dat bepaalde coatings of andere factoren geen rol spelen in een STC-flasher, maar in de echte wereld wel een (klein) verschil maken.

Denk aan vuilafstotende coatings, anti-spiegel spul (hogere efficiëntie bij scherpe invalshoek van zonlicht) of het zogenaamde (en blijkbaar echt bestaande) 'light soaking effect' van Solar Frontier waarmee ze beweren dat de panelen na een aantal uur zonlicht efficiënter worden door een of ander natuurkundig/scheikundig effect.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Dit kan ik onderbouwen aan de hand van ongeveer 250 installaties die we bij ons op het bedrijf monitoren die allemaal in het zelfde gebied liggen. Zo ziten er ook 2 installaties van het zelfde aantal panelen met beide een sma omvormer en alle overige voorwaarden exact gelijk. Waarbij de lg 290 neon 5% meer doet per jaar. In deze zelfde straat is nog een installatie lg neon exact gelijk bij gekomen en ook deze is 5% hoger dan de andere installatie. Lg neon viel na de 1e installatie 1,5 jaar geleden direct in de overzichten op. We hadden verwacht dat solar frontier hier ruim overheen zou gaan. Helaas blijkt deze gelijk te presteren op zuid installaties als een lg neon paneel. Oost/west zien we wel iets betere opbrengst.
Bij schaduw zien we zeker wel voordelen in het SolarFrontier paneel.

Installatie A 12 SolarWorld 270 Wp black
Installatie B 12 LG 290 Wp NeoN

Gegevens: 1 juli 2014 tot 29 maart 2015

MaandA kWh/kWpB kWh/kWp
Jul124,27131,59
Aug102,99109,4
Sep84,7489,76
Okt51,7954,83
Nov36,7138,82
Dec15,1416,21
Jan21,5922,32
Feb42,3444,56
Maart71,0675,42
Totaal550,63582,91

Bovenstaand geeft een goed beeld. We zien ook in de monitoring dat de SolarWorld panelen 1-3% hoger presteren dan ander geplaatste merken dit vooral in de maanden oktober tot maart waar eigenlijk Solar Frontier het beter zou moeten doen. Naar een jaar zien we nu dat Solar Frontier redelijk gelijk loopt met LG Neon bij een zuid installatie.

[ Voor 49% gewijzigd door silvester6 op 29-03-2015 15:00 . Reden: Grafiek ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Pff, het was even zweten maar de kabel voor de Enecsys micro is getrokken, het was keuze uit de huidige kabel splitten of een nieuwe trekken. Prijs technisch vrijwel gelijk dus maar een nieuwe getrokken.

Achteraf gezien had een verdeler mij minder zweet gekost. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 15:57
Zo, de panelen bij m'n ouders liggen er ook op.
Helaas werkte het weer niet echt mee, maar goed je moet toch wat ;)
Ben er wel blij mee hoe strak de panelen liggen. De profielen hebben we met een touwtje uitgelijnd. Kost je een half uurtje maar dan ligt alles wel netjes.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/sujbjUtQV6OArCye4Q5aH2MK/full.png
Helaas geen mogelijkheid om de 3 (!) dakdoorvoeren te verleggen (CV, mechanische ventilatie en afvoer van de droger). Volgens Google Sketchup zou de schaduw mee moeten vallen. Over een jaartje zullen we het weten.

[ Voor 15% gewijzigd door Niek_ op 29-03-2015 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

silvester6 schreef op zondag 29 maart 2015 @ 13:17:
We hadden verwacht dat solar frontier hier ruim overheen zou gaan. Helaas blijkt deze gelijk te presteren op zuid installaties als een lg neon paneel. Oost/west zien we wel iets betere opbrengst.
Bij schaduw zien we zeker wel voordelen in het SolarFrontier paneel.
.... Naar een jaar zien we nu dat Solar Frontier redelijk gelijk loopt met LG Neon bij een zuid installatie.
Die SF panelen met schaduw hebben die per paneel dan een optimizer of zitten ze in een string op een omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2015 @ 15:50:
[...]

Die SF panelen met schaduw hebben die per paneel dan een optimizer of zitten ze in een string op een omvormer?
Dit is afhankelijk van het soort schaduw, budget en wensen.

Schaduw is vrij moeilijk om te vergelijken gezien dit meestal van bomen af komt en nagenoeg nooit vergelijkbaar is. Ook heeft de duur invloed, is het een half uurtje smorgens of de hele dag door..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Rol-Co schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 20:43:
[...]

Nog wat spinsels voor je :)

.......
Leuk speelspul, maar wat is hier mee gebeurd?

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2h2m3rm.jpg

(oja, staat erbij: mit Lufteinschlüssen

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dubbel gepost]

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2015 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drielp schreef op zondag 29 maart 2015 @ 17:28:
[...]

Leuk speelspul, maar wat is hier mee gebeurd?

[afbeelding]

(oja, staat erbij: mit Lufteinschlüssen
Die zal heel veel MWP opleveren :(
en daar 50 Euris voor vragen, je moet maar durven

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2015 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

silvester6 schreef op zondag 29 maart 2015 @ 13:17:
Dit kan ik onderbouwen aan de hand van ongeveer 250 installaties die we bij ons op het bedrijf monitoren die allemaal in het zelfde gebied liggen. Zo ziten er ook 2 installaties van het zelfde aantal panelen met beide een sma omvormer en alle overige voorwaarden exact gelijk. Waarbij de lg 290 neon 5% meer doet per jaar.
Verbaast me niets, ik heb hier 8 300Wp NeoN' op het dak liggen (zitten tijdelijk op een SMA TP5000TL) en heb dit jaar al 2 pieken gezien boven de 2600W het record is zelfs 2740W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2015 @ 17:34:
[...]

Die zal heel veel MWP opleveren :(
en daar 50 Euris voor vragen, je moet maar durven
Tja, als je dezelfde panelen hebt en niet meer te koop kan het een uitkomst zijn, of iemand die een vervanger probeert te krijgen voor garantie.
Misschien dat het op de foto ook erger lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Carbon schreef op zondag 29 maart 2015 @ 18:47:
[...]

Verbaast me niets, ik heb hier 8 300Wp NeoN' op het dak liggen (zitten tijdelijk op een SMA TP5000TL) en heb dit jaar al 2 pieken gezien boven de 2600W het record is zelfs 2740W.
Dat doen alle panelen, de vermogens spec van panelen is namelijk bij 1000W/m2 straling en bij 25 graden temperatuur, daar gaat de zon nog wel eens overheen, en vaak ook kouder buiten. :)

Ik heb dit jaar ook al weer max 3627W gezien uit mijn 3100Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als ik zo eens een rondje maak op de omnik portal dan zie ik mrt 2015 toch een stuk lagere opbrengst dan maart 2014.

bij mijn blokhut set scheelt het algauw een 50 kwh
set woonhuis had ik nog niet vorig jaar maart
deze set zou volgens omnik design 161 kwh op moeten brengen en ik zit nu op 159 kwh ondanks dus dat maart dit jaar minder is als maart vorig jaar.
was maart vorig nu byzonder goed dan ?? en is dit het normale gemiddeld ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

2013 - 246 kWh
2014 - 345 kWh
2015 - 253 kWh (tot nu)

Dus het lijkt er op dat vorig jaar exclusief goed was inderdaad. Maar er zijn vast mensen met data die verder terug loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Maart 2013 67.8 kWh/kWp
maart 2014 99.4 kWh/kWp
maart 2015 71.6 kWh/kWp tot nu toe.

Maart 2014 was bijzonder goed hier

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

das in principe duidelijk dus maart '14 sprong eruit
toch wel prettig om te weten dat set woonhuis nu heeft opgebracht wat omnik design aangaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Misschien wel leuk om te zien van iemand die een jaar of 10-15 panelen heeft. :)

Wel even wennen weer dat uurtje voorruit, om 19:30 nog 100W power is een tijdje geleden.

Edit
Maart 2011 lijkt ook goed geweest. (Tot 2007 gekeken op pv output)

[ Voor 18% gewijzigd door Rol-Co op 29-03-2015 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hier kun je het aantal zonuren terugkijken.
http://www.zonurencalculator.nl/sun_hours_calculation

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Carbon schreef op zondag 29 maart 2015 @ 18:47:
[...]

de lg neon's, lg is denk ik een van de enige frabrikant die zijn paneel veels te laag aanprijzen(vermogen wp in folder/pdf) hoewel lg en samsung in mijn ogen shinende(koreaanse)troep verkoopt tegen over japanse fabrikaat/merk moet ik bekennen dat die lg neons een van de betere panelen zijn.. kunnen zelfs 325watt per paneel leveren mits de koeling juist is(en je de wat betere exemplaren hebt)en je aan de kust woont binnen 20km)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2015 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik woon vlakbij De Kooy, dat zou dus bijna 2000(1965) zonuren p jaar

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2015 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Ik heb de gegevens vanaf 2011

2011 116 kWh/kWp
2012 92 kWh/kWp
2013 81 kWh/kWp
2014 117 kWh/kWp
2015 81 kWh/kWp tot vandaag

2011 waren toen 3 super mooie zonmaanden achter elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een offerte ontvangen voor LG panelen.

Is dat een mooie prijs?

10X 270WP mono zwart LG
Goodwe 3000NS (dubbele A rating bij het onafhankelijke Duitse test instituut Photon)
Incl complete installatie en aansluitingen in de meterkast.

Dus een complete prijs zonder bijkomende kosten of aanbetaling.

3979euro ex de btw.

2 kennissen van mij hebben bij deze leverancier ook een compleet systeem met het Duitse Heckert afgenomen, en waren zeer te spreken over de service, dus daar zal het niet aan liggen.

Mijn dak
op het Zuiden
dakpannen.
geen schaduw.
45 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 21:42
Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2015 @ 22:50:
Ik heb een offerte ontvangen voor LG panelen.

Is dat een mooie prijs?

10X 270WP mono zwart LG
Goodwe 3000NS (dubbele A rating bij het onafhankelijke Duitse test instituut Photon)
Incl complete installatie en aansluitingen in de meterkast.

Dus een complete prijs zonder bijkomende kosten of aanbetaling.

3979euro ex de btw.

2 kennissen van mij hebben bij deze leverancier ook een compleet systeem met het Duitse Heckert afgenomen, en waren zeer te spreken over de service, dus daar zal het niet aan liggen.

Mijn dak
op het Zuiden
dakpannen.
geen schaduw.
45 graden.
Met deze panelen? Hoe is de verdeling tussen panelen, installatiemateriaal en installatiekosten? Heb je een bijzonder dak ivm ophangmateriaal of gewoon een pannendak? Hoe belangrijk vind je de soort/merk panelen die op je dak liggen?

Even snel rekenen leidt tot €1,47/Wp, ex BTW. Ik denk dat het wel iets goedkoper moet kunnen. Zelf heb ik offertes gekregen voor een vergelijkbaar wattage rond de €1,15/Wp (wel met iets goedkopere panelen en omvormer).

Dan nog even een berekening obv prijzen die ik op internet vind en offertes die ik zelf gekregen heb (maar let op: n=1):
panelen 9*250 = 2250
Materiaal = 300
Omvormer = 550
Subtotaal van €3100 en dan nog zo'n €600 er bij voor installatiekosten komt op €3700 ex. BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Laatst online: 24-09 14:39
Op het dak van mijn huis wil ik 12 PV panelen in oost-west opstelling plaatsen. Daarvan zullen er 4 panelen een paar uur per dag wat schaduw krijgen door het pijpje van de CV en de zonnecollector van de buren.

Nu heb ik graag een SMA omvormer. Voor de schaduw zat ik er aan te denken om Tigo optimizers op die 4 panelen te plaatsen. In de offertes die ik terug krijg grijpt iedereen terug naar een SolarEdge omvormer met optimizers. Argument is dat de SMA niet met schaduw om kan gaan. Een ander kwam met het voorstel om SolarFrontier panelen te plaatsen ipv de gevraagde BenQ's. Dat de totale output daar bijna van halveerde werd niet benoemd.

Het kan zijn dat dit de beste oplossing is maar het komt op mij over als een Pavlov reactie op het woord schaduw. Niemand die inhoudelijk in gaat op de Tigo's.

Is het inderdaad het beste om een SolarEdge te nemen of is Tigo i.c.m. SMA ook goed mogelijk?

[ Voor 9% gewijzigd door s_schimmel op 30-03-2015 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
s_schimmel schreef op maandag 30 maart 2015 @ 07:57:
Op het dak van mijn huis wil ik 12 PV panelen in oost-west opstelling plaatsen. Daarvan zullen er 4 panelen een paar uur per dag wat schaduw krijgen door het pijpje van de CV en de zonnecollector van de buren.

Nu heb ik graag een SMA omvormer. Voor de schaduw zat ik er aan te denken om Tigo optimizers op die 4 panelen te plaatsen. In de offertes die ik terug krijg grijpt iedereen terug naar een SolarEdge omvormer met optimizers. Argument is dat de SMA niet met schaduw om kan gaan. Een ander kwam met het voorstel om SolarFrontier panelen te plaatsen ipv de gevraagde BenQ's. Dat de totale output daar bijna van halveerde werd niet benoemd.

Het kan zijn dat dit de beste oplossing is maar het komt op mij over als een Pavlov reactie op het woord schaduw. Niemand die inhoudelijk in gaat op de Tigo's.

Is het inderdaad het beste om een SolarEdge te nemen of is Tigo i.c.m. SMA ook goed mogelijk?
dit is een dubbel probleem ;)

1. een sma kan juist erg lekker over weg met schaduw. :?
optitrack lost het wel op.
daar is geen tigo of solaredge voor nodig. ;)

2. je plant een setje van 6 panelen op oost en 6 op west?
dan doe je dat het liefst op 1 omvormer met 2x een mpp.
maar met 6 panelen in een string is de V wat laag voor een omvormer.
zeker als er nog een paar panelen in de schaduw vallen, de diodes zullen het paneel uit schakelen en daar door de V nog verder verlagen.
(met benQ panelen zou dit wel kunnen, de V is dan nog redelijk hoog ;) .
maar is best duur te noemen)

dus ja een solaredge of tigo is een optie.
solarfrontier (of nog iets anders) kan ook een oplossingen zijn (die panelen doen als snel 80V per paneel in plaats van 30V(benq +/-45V)) en dan kan het snel zonder optimizers.

verder oost-west:
met 6X250Wp oost + 6X250Wp west, met een dak hoek van 25 graden.
kun je al snel een omvormer gebruiken van maar 2000W.
voorbeeldje: van 3850Wp oost-west 45 graden.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/16-4-2014.jpg
de panelen hebben gewoon niet op het zelfde moment van de dag hun top opbrengst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
Dus dat beetje schaduw heeft helemaal geen optimizers nodig? Dat kan de SMA wel aan? Zou helemaal mooi zijn. Dan kunnen die Tigo's er ook uit.

Het worden 8 panelen op oost en 4 op west of specifieker zuid oost en zuid west. Beetje rare constructie misschien maar ik kan geen 3 rijen panelen op zuid oost kwijt i.v.m de schaduw die er dan op zouden vallen. Het dak is helaas niet breed genoeg. Op zuid kan ik ook minder panelen kwijt.

De BenQ's 327Wp's zitten op 54V volgens mij. Daarmee komt de ene string van 4 panelen wel boven het minimum van de SMA uit.

Het voordeel van de Tigo's is dat ik die altijd nog later kan plaatsen wanneer blijkt dat de schaduw toch teveel invloed heeft.

Met een 3000TL zou ik dan wat over hebben maar dan kan ik later nog wat uitbreiden. Ik zou namelijk nog 3 panelen extra kwijt kunnen maar die heb ik nu niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
s_schimmel schreef op maandag 30 maart 2015 @ 10:59:
Dus dat beetje schaduw heeft helemaal geen optimizers nodig? Dat kan de SMA wel aan? Zou helemaal mooi zijn. Dan kunnen die Tigo's er ook uit.

Het worden 8 panelen op oost en 4 op west of specifieker zuid oost en zuid west. Beetje rare constructie misschien maar ik kan geen 3 rijen panelen op zuid oost kwijt i.v.m de schaduw die er dan op zouden vallen. Het dak is helaas niet breed genoeg. Op zuid kan ik ook minder panelen kwijt.

De BenQ's 327Wp's zitten op 54V volgens mij. Daarmee komt de ene string van 4 panelen wel boven het minimum van de SMA uit.

Het voordeel van de Tigo's is dat ik die altijd nog later kan plaatsen wanneer blijkt dat de schaduw toch teveel invloed heeft.

Met een 3000TL zou ik dan wat over hebben maar dan kan ik later nog wat uitbreiden. Ik zou namelijk nog 3 panelen extra kwijt kunnen maar die heb ik nu niet nodig.
jep.

mmm, zoals je het nu vertelt ben je nog steeds best duur uit.
(het mag, en ik vind het wel gaaf. >:)
ik wil je niet tegen houden >:) )

kijk ook eens of je geen LG neon 300Wp zou willen gebruiken.
dan heb je wel tigo/solaredge nodig, maar is nog steeds goedkoper.
http://shop.winkelman-zon...b3-monox-neon-black-.html

of
nog iets lichtere panelen met optimizer in gebouwd.
http://shop.winkelman-zon...k-met-tigo-maximizer.html
http://shop.winkelman-zon...t-solaredge-optmizer.html
en dan gewoon een paneeltje of 2 extra.

edit:
of als je tigo/solaredge gebruikt.
dan kun je ook verschillende panelen mixen in 1 string.
flexibiliteit is altijd leuk. >:)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 30-03-2015 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Dan is het natuurlijk de vraag of je nu die hoge investering moet doen voor die extra efficiënte panelen.
Hoe groot is de kans dat je later alsnog uit wilt breiden?

Als die kans niet zo hoog is kun je net zo goed goedkopere panelen neerleggen en dan nu al drie meer nemen.
Als die kans wel groot is, kun je het net zo goed nu direct al drie extra effeciënte panelen erbij neerleggen.

Maakt mij niet uit verder, als je die efficiëntere panelen en mogelijk hogere opbrengst de extra investering waard vind. Maar als je last hebt van schaduw werken hoge efficiëntie panelen weer in je nadeel, met elke cm2 schaduw verlies je ook meer t.o.v. 'normale' panelen.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
Het is een dure oplossing inderdaad. Die BenQ's zijn best prijzig. Aan de andere kant, de tvt wordt er niet veel langer door.
Redenen waarom ik daar de voorkeur voor heb is omdat ik er dan in de lengte 5 kwijt kan i.p.v. 4 wanneer ik bijv. een LG pak zo haal ik zo wel het maximaal aantal WP's uit de beschikbare vierkante meters. De BenQ's zijn 1,56 meter t.o.v. 1,64 meter bij de LG's. Bij de LG's kom ik in 1 rij net wat ruimte te kort. Wanneer ik bijv. een paneel of 20 kwijt zou kunnen had ik 270 Wp panelen genomen.

Had eerst bedacht om 1 rij BenQ's te pakken en de rest LG's 270. Dat is een stuk goedkoper maar past weer niet in een oost-west frame omdat de panelen afwijkende maten hebben. Dat heb ik alleen zelf nog niet kunnen onderbouwen o.b.v. de folder van ClickFit (fusion).
Als ik twee verschillende panelen combineer in 1 string en op alle panelen Tigo's zet, trek ik de panelen met de hogere vermogens dan niet onderuit?

Later uitbreiden gaat wel gebeuren. Ik zie mijn electra gebruik de komende paar jaar wel stabiel blijven maar uiteindelijk zal het gaan stijgen. Voornamelijk zodra electrisch rijden goedkoper gaat worden (aanschaf van de auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
s_schimmel schreef op maandag 30 maart 2015 @ 11:59:
Het is een dure oplossing inderdaad. Die BenQ's zijn best prijzig. Aan de andere kant, de tvt wordt er niet veel langer door.
Redenen waarom ik daar de voorkeur voor heb is omdat ik er dan in de lengte 5 kwijt kan i.p.v. 4 wanneer ik bijv. een LG pak zo haal ik zo wel het maximaal aantal WP's uit de beschikbare vierkante meters. De BenQ's zijn 1,56 meter t.o.v. 1,64 meter bij de LG's. Bij de LG's kom ik in 1 rij net wat ruimte te kort. Wanneer ik bijv. een paneel of 20 kwijt zou kunnen had ik 270 Wp panelen genomen.

Had eerst bedacht om 1 rij BenQ's te pakken en de rest LG's 270. Dat is een stuk goedkoper maar past weer niet in een oost-west frame omdat de panelen afwijkende maten hebben. Dat heb ik alleen zelf nog niet kunnen onderbouwen o.b.v. de folder van ClickFit (fusion).
Als ik twee verschillende panelen combineer in 1 string en op alle panelen Tigo's zet, trek ik de panelen met de hogere vermogens dan niet onderuit?

Later uitbreiden gaat wel gebeuren. Ik zie mijn electra gebruik de komende paar jaar wel stabiel blijven maar uiteindelijk zal het gaan stijgen. Voornamelijk zodra electrisch rijden goedkoper gaat worden (aanschaf van de auto).
a een korter paneeltje nodig.
zoiets?
http://www.sun-solar.nl/i...2-euro-incl-btw-sunsolar/

met solaredge is het geen probleem om te mixen naar harte lust.
tigo heeft iets meer beperkingen.
simpel gezegd, solaredge past altijd de mpp per paneel aan, en tigo doet dat alleen wanneer nodig.
(geen voorkeuren, maar ik schrijf liever in solaredge, maak ik minder snel een fout >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Verschillende formaten gaat inderdaad niet makkelijk in flatfix fusion.
De lengte van de panelen die achter elkaar liggen sowieso hetzelfde zijn.

Je zou wel panelen van verschillende lengte naast elkaar kunnen leggen, maar aangezien die vaak allemaal weer in 1 string moeten gaat dat ook niet werken.

Als je overal Tigo's of Solaredge op zou zetten maakt dat weer geen bal uit natuurlijk. ;-)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
migjes schreef op maandag 30 maart 2015 @ 09:22:
[...]
verder oost-west:
met 6X250Wp oost + 6X250Wp west, met een dak hoek van 25 graden.
kun je al snel een omvormer gebruiken van maar 2000W.
voorbeeldje: van 3850Wp oost-west 45 graden.
[afbeelding]
de panelen hebben gewoon niet op het zelfde moment van de dag hun top opbrengst ;)
Blijft een leuk plaatje :)
Ik ben voor een vriend een systeem aan het plannen van 120 panelen, 60 west 60 oost ... 250Wp poly's waarschijnlijk of mogelijk nog SF's. Boerenschuur van 50m lang, 2 rijen landscape aan een kant en 2 rijen landscape aan de andere kant. hoek 22 graden. Geen schaduw. Dus 2x15kWp. De panelen oost en west wil ik per string van 15 parallel zetten.
Dus steeds 15 panelen oost parallel aan 15 panelen west.

Wat kunnen we nu zeggen over het max vermogen dat behaald kan worden (de middelste berg), oftewel kan ik het af met 1x 25kW, 2x12kW of 2x10kW. ? Bij een hoge dak hoek zullen de piek vermogens verder uit elkaar liggen dus de gezamenlijke piek lager.

Wat zal dan de specifieke opbrengst worden 850 kWh/kWp ?

Ook een probleem: Hoofd zekering is 3x35A = 25kW. :(
Ben je bijna verplicht met 2 omvormers te werken en ieders met 3x16A te zekeren .... toch?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

celshof schreef op maandag 30 maart 2015 @ 07:36:
[...]
Met deze panelen? Hoe is de verdeling tussen panelen, installatiemateriaal en installatiekosten? Heb je een bijzonder dak ivm ophangmateriaal of gewoon een pannendak? Hoe belangrijk vind je de soort/merk panelen die op je dak liggen?

Even snel rekenen leidt tot €1,47/Wp, ex BTW. Ik denk dat het wel iets goedkoper moet kunnen. Zelf heb ik offertes gekregen voor een vergelijkbaar wattage rond de €1,15/Wp (wel met iets goedkopere panelen en omvormer).

Dan nog even een berekening obv prijzen die ik op internet vind en offertes die ik zelf gekregen heb (maar let op: n=1):
panelen 9*250 = 2250
Materiaal = 300
Omvormer = 550
Subtotaal van €3100 en dan nog zo'n €600 er bij voor installatiekosten komt op €3700 ex. BTW.
Voor LG lijkt het mij niet duur.
En de garantie loopt gewoon bij LG-Nederland.Dus de garantie zit dan over 8jaar nog steeds goed.
Dat is bij een Chinees merk maar afwachten.

Ik heb een keer een paneel in het echt gezien, en dat ziet er een stuk beter uit dan Sunrise of een andere Chinees.
Dus ja ik vind het merk en kleur belangrijk.

10 Mono zwarte LG zonnepanelen van 270 Wp full black en matrialen 3139,-
Montage 647,-
Meterkastaanpassing 141,-
btw 21% matrialen 660,-
btw 6% montage 47,-

totaal incl btw 4634,-

Pannen dak dat begint op 9m hoogte.
helling 40 graden.
op het zuiden.
geen schaduw.

En 2 kennissen van mij hebben ook bij deze leverancier gekocht

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2015 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
WoudseHoeve schreef op maandag 30 maart 2015 @ 14:04:
[...]

Blijft een leuk plaatje :)
Ik ben voor een vriend een systeem aan het plannen van 120 panelen, 60 west 60 oost ... 250Wp poly's waarschijnlijk of mogelijk nog SF's. Boerenschuur van 50m lang, 2 rijen landscape aan een kant en 2 rijen landscape aan de andere kant. hoek 22 graden. Geen schaduw. Dus 2x15kWp. De panelen oost en west wil ik per string van 15 parallel zetten.
Dus steeds 15 panelen oost parallel aan 15 panelen west.

Wat kunnen we nu zeggen over het max vermogen dat behaald kan worden (de middelste berg), oftewel kan ik het af met 1x 25kW, 2x12kW of 2x10kW. ? Bij een hoge dak hoek zullen de piek vermogens verder uit elkaar liggen dus de gezamenlijke piek lager.

Wat zal dan de specifieke opbrengst worden 850 kWh/kWp ?

Ook een probleem: Hoofd zekering is 3x35A = 25kW. :(
Ben je bijna verplicht met 2 omvormers te werken en ieders met 3x16A te zekeren .... toch?
Het is een beetje afhankelijk van wat voor hoofdzekering je hebt. Maar volgens mij is een 25A automaat ook nog selectief op een 35A smeltpatroon.

Beetje lastig verhaal.
Je kunt bijvoorbeeld wel twee 3x20A automaten nemen, en daar twee omvormers 13,8kW op aansluiten. Maar als die samen te veel pieken (midden op de dag, koud weer, zon achter de wolken vandaan) gaan die echt wel richting de 20A allebei tegelijk.
Heb je weer kans dat je zekering eruit ligt. (mits je ook bijna niets verbruikt, wat natuurlijk midden op de dag bijna nooit voor komt).

Theoretisch gezien zouden twee 3x20A omvormers een probleem kunnen geven op je hoofdzekering, maar het is wel toegestaan.
Praktisch gezien lijkt het me geen probleem.

En 13,8 kW op 15kW aan panelen op 20graden oost/west lijkt me een prima onderdimensionering.
(20 graden is niet bijzonder veel natuurlijk, dus de momenten van gelijktijdige opwek schuiven vrij dicht naar elkaar)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Mu nog een 13.8kW omvormer vinden ... SMA heeft alleen 12kW.

Pagina: 1 ... 106 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.