Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Voordat ik offertes ga aanvragen ben ik benieuwd naar jullie mening.
Ik heb een huis met een dakopbouw/uitbouw, dus niet echt een dakkapel. Zie foto:
https://dyp.im/6VjXeRlfJG
De gevel is 6 meter breed.
De afstand van de onderkant van de onderste pan tot de muur van de dakopbouw is ongeveer 215cm.
De zelfde afstand geldt ongeveer voor de opbouw van de onderkant van de onderste pan tot de nok. Tevens zit daar aan de zijkant een schoorsteen voor de CV.
Ik had het idee om zowel op het onderstuk als op de opbouw 5 panelen in portrait te leggen, maar vraag me af of dit kan/verstandig is omdat de ruimte beperkt is.
Ook vind ik nergens fotos of informatie over een soortgelijke situatie (misschien is daar het antwoord al).
Iemand een idee?
Qua ruimte passen er prima 5 panelen in protrait, dan kun je eventueel zelfs 2meter lange panelen nemen.
Of je legt er 6 in landscape. (past helemaal goed als je niet te brede panelen neemt)
Hoe is de orientatie? Pal zuid?
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Ik wil er niet alleen 5 onder de opbouw, maar ook 5 op de opbouw.
Dat eerste lijkt mij best kunnen, maar op de opbouw vraag ik me dus af. Vanwege ruimte tussen nok en goot en de schoorsteen.
Orientatie is ongeveer zuid-oost.
Ik rekende met 9 en niet met 10 (vraag me niet waarom), dan is het verschil al flink afgenomen. Ik denk dat het wel een aardige aanbieding is, maar niet een heel scherpe. OF zijn het parallel geschakelde panelen (al verwacht ik van niet bij die omvormer)?Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2015 @ 14:21:
[...]
Voor LG lijkt het mij niet duur.
En de garantie loopt gewoon bij LG-Nederland.Dus de garantie zit dan over 8jaar nog steeds goed.
Dat is bij een Chinees merk maar afwachten.
Ik heb een keer een paneel in het echt gezien, en dat ziet er een stuk beter uit dan Sunrise of een andere Chinees.
Dus ja ik vind het merk en kleur belangrijk.
10 Mono zwarte LG zonnepanelen van 270 Wp full black en matrialen 3139,-
Montage 647,-
Meterkastaanpassing 141,-
btw 21% matrialen 660,-
btw 6% montage 47,-
totaal incl btw 4634,-
Pannen dak dat begint op 9m hoogte.
helling 40 graden.
op het zuiden.
geen schaduw.
En 2 kennissen van mij hebben ook bij deze leverancier gekocht
Neem bijvoorbeeld deze site: http://www.abgsolar.nl/, daar rekenen ze ietsje meer dan 200 ex. BTW voor de 270 LG panelen (als je losse panelen koopt), je omvormer doet ex. BTW los zo'n 550. Dat samen is €2600. De rest van het materiaal kost echt geen 500 ex BTW. Installatiekosten zijn ook aan de hogere kant. Allemaal niet extreem hoor en als je er een goed gevoel bij hebt, dan moet je dat zeker doen.
Alleen dat CV pijpje zit een beetje in de weg... kan dat niet naar boven... of liever zelfs naar achteren?
[ Voor 7% gewijzigd door NovapaX op 30-03-2015 16:20 ]
Sparql TV wiki
Met een TLX 10 plus een TLX 15 zit je volgens mij wel lekkerWoudseHoeve schreef op maandag 30 maart 2015 @ 14:04:
[...]
Blijft een leuk plaatje
Ik ben voor een vriend een systeem aan het plannen van 120 panelen, 60 west 60 oost ... 250Wp poly's waarschijnlijk of mogelijk nog SF's. Boerenschuur van 50m lang, 2 rijen landscape aan een kant en 2 rijen landscape aan de andere kant. hoek 22 graden. Geen schaduw. Dus 2x15kWp. De panelen oost en west wil ik per string van 15 parallel zetten.
Dus steeds 15 panelen oost parallel aan 15 panelen west.
Wat kunnen we nu zeggen over het max vermogen dat behaald kan worden (de middelste berg), oftewel kan ik het af met 1x 25kW, 2x12kW of 2x10kW. ? Bij een hoge dak hoek zullen de piek vermogens verder uit elkaar liggen dus de gezamenlijke piek lager.
Wat zal dan de specifieke opbrengst worden 850 kWh/kWp ?
Ook een probleem: Hoofd zekering is 3x35A = 25kW.
Ben je bijna verplicht met 2 omvormers te werken en ieders met 3x16A te zekeren .... toch?
http://www.danfoss.com/NR...eets_DKSIPK22A403_WEB.pdf
Of 2 x TLX 12.5
Ik bedoelde natuurlijk 3x20A per omvormer van 12kW.....WoudseHoeve schreef op maandag 30 maart 2015 @ 14:04:
[...]
Ben je bijna verplicht met 2 omvormers te werken en ieders met 3x16A te zekeren .... toch?
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
NovapaX schreef op maandag 30 maart 2015 @ 12:34:
Verschillende formaten gaat inderdaad niet makkelijk in flatfix fusion.
De lengte van de panelen die achter elkaar liggen sowieso hetzelfde zijn.
Je zou wel panelen van verschillende lengte naast elkaar kunnen leggen, maar aangezien die vaak allemaal weer in 1 string moeten gaat dat ook niet werken.
Als je overal Tigo's of Solaredge op zou zetten maakt dat weer geen bal uit natuurlijk. ;-)
Thanks, die had ik nog niet gevonden. Is alleen net 2 cm te lang om te passenmigjes schreef op maandag 30 maart 2015 @ 12:14:
[...]
a een korter paneeltje nodig.
zoiets?
http://www.sun-solar.nl/i...2-euro-incl-btw-sunsolar/
met solaredge is het geen probleem om te mixen naar harte lust.
tigo heeft iets meer beperkingen.
simpel gezegd, solaredge past altijd de mpp per paneel aan, en tigo doet dat alleen wanneer nodig.
(geen voorkeuren, maar ik schrijf liever in solaredge, maak ik minder snel een fout)
Ik ga puzzelen. Vijf LG's i.p.v. de Benq panelen scheelt zo'n €1000 aan aanschaf panelen maar dan zijn de Tigo's weer nodig.
Je kan natuurlijk altijd een 25kW omvormer, afgezekerd op 35/40A aansluiten en hopen op zege. Het is allesbehalve selectief, maar met 40A zullen je zekeringen er niet direct uitliggen. Ook is de kans dat hij zelf niets verbruikt wel heel klein. Het is maar hoeveel waarde gehecht wordt aan een stabiele stroomvoorziening, als het niet uit MAG vallen niet doen natuurlijk. Het is ook geen oplossing die je als installateur/elektricien doet.WoudseHoeve schreef op maandag 30 maart 2015 @ 17:11:
[...]
Ik bedoelde natuurlijk 3x20A per omvormer van 12kW.....
Bij een vriend ligt er 3x 50A, dat is iets makkelijker
Misschien kan je kijken hoeveel hij 'in rust' wegstookt? Ik neem aan dat hij iets van 30 MWh verbruikt, of leg je meer neer dan verbruik afdekken?
[ Voor 9% gewijzigd door marcop23 op 30-03-2015 18:29 ]
35 / 1,6 = 21,8. Dan is 25A op 35A toch selectief of reken ik verkeerd?marcop23 schreef op maandag 30 maart 2015 @ 18:24:
[...]
Je kan natuurlijk altijd een 25kW omvormer, afgezekerd op 35/40A aansluiten en hopen op zege. Het is allesbehalve selectief, maar met 40A zullen je zekeringen er niet direct uitliggen. Ook is de kans dat hij zelf niets verbruikt wel heel klein. Het is maar hoeveel waarde gehecht wordt aan een stabiele stroomvoorziening, als het niet uit MAG vallen niet doen natuurlijk. Het is ook geen oplossing die je als installateur/elektricien doet.
Bij een vriend ligt er 3x 50A, dat is iets makkelijkerHoewel, 30 kW krijg je ook niet officieel selectief.
25A op 35A zou ik zo doen, omdat je toch teruglevert, maar ik had het over 25 kW ipv As_schimmel schreef op maandag 30 maart 2015 @ 18:30:
[...]
35 / 1,6 = 21,8. Dan is 25A op 35A toch selectief of reken ik verkeerd?
Pijpje naar de andere kant, maar je kan ook bijv het volgende doen.Thruhge schreef op maandag 30 maart 2015 @ 15:58:
Ik volg dit topic al een tijdje en zit zelf te bedenken of ik panelen kan en wil leggen.
Ik heb een huis met een dakopbouw/uitbouw, dus niet echt een dakkapel. Zie foto:
De afstand van de onderkant van de onderste pan tot de muur van de dakopbouw is ongeveer 215cm.
De zelfde afstand geldt ongeveer voor de opbouw van de onderkant van de onderste pan tot de nok. Tevens zit daar aan de zijkant een schoorsteen voor de CV.
Ik had het idee om zowel op het onderstuk als op de opbouw 5 panelen in portrait te leggen, maar vraag me af of dit kan/verstandig is omdat de ruimte beperkt is.
Ook vind ik nergens fotos of informatie over een soortgelijke situatie (misschien is daar het antwoord al).
Iemand een idee?
15x solar frontier 170Wp landscape op een stecagrid 3000 (ook mooi zwart)
11x div merken 290-320Wp portrait (er zijn ook heel veel andere 3000- 3600Wp omvormers mogelijk)
Sf gaat het minst last hebben van het pijpje maar levert minder op totaal.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Verwijderd
perfect dak voor micro-omvormers of 't solar edge systeem of solar frontier op 'n string omvormer.Thruhge schreef op maandag 30 maart 2015 @ 15:58:
Ik volg dit topic al een tijdje en zit zelf te bedenken of ik panelen kan en wil leggen.
Iemand een idee?
wel opletten dat er geen schaduw op je panelen valt met de afvoer/schoorsteen op je dak links. ik zeg 10cm in iedergeval van de rand houden sommige installateurs hanteren 15cm. wat rol co adviseert is lang niet zo slecht. kost misschien wel iets meer maar je hebt dan minder last van schaduw.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2015 19:17 ]
Verwijderd
hij heeft het over de bovenkant van de markt(panasonic, Lg en benq etc.) niet wangtang banenenmerk ec solar.migjes schreef op maandag 30 maart 2015 @ 12:14:
[...]
a een korter paneeltje nodig.
zoiets?
http://www.sun-solar.nl/i...2-euro-incl-btw-sunsolar/
met solaredge is het geen probleem om te mixen naar harte lust.
tigo heeft iets meer beperkingen.
simpel gezegd, solaredge past altijd de mpp per paneel aan, en tigo doet dat alleen wanneer nodig.
(geen voorkeuren, maar ik schrijf liever in solaredge, maak ik minder snel een fout)

Verwijderd
ik zou nog eerder yingli kopen dan ec solarRol-Co schreef op maandag 30 maart 2015 @ 19:34:
EC solar is geen troep, dus een beetje oneerbiedig wat je roept. Alleen de merken die jij noemt hebben Hp panelen met een (lees extra) kostenplaatje.
Verwijderd
de wp per m2 is al feit nummer 1 en de rest google maar. qua €cent per wp is wang tang upfront cost goedAUijtdehaag schreef op maandag 30 maart 2015 @ 19:35:
Kom eens met feiten.
Ik ga binnekort dak nr 3 en 4 volgooien met wang tang, voor veel minder geld
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2015 19:38 ]
Verwijderd
ik zeg ook niet dat ec solar troep is het is gewoon een stuk minder.Rol-Co schreef op maandag 30 maart 2015 @ 19:34:
EC solar is geen troep, dus een beetje oneerbiedig wat je roept. Alleen de merken die jij noemt hebben Hp panelen met een (lees extra) kostenplaatje.
Echt minder? Of worden ze vanwege de prijs vaak op minder goede oriëntaties toegepast en lijkt het zo.Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2015 @ 19:39:
[...]
ik zeg ook niet dat ec solar troep is het is gewoon een stuk minder.
Ik heb wang tang ebay panelen op dak, maar guess what? Gewoon 1000kWh/kWp+
[ Voor 86% gewijzigd door franssie op 30-03-2015 19:56 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Lijkt me bij uitstek een prima dak voor een traditionele setup. Alles op een stringetje (of twee strings parallel) als je dat pijpke even verplaatst.
Sparql TV wiki
Verwijderd
ja als inderdaad dat pijpke even verplaatst maar. ik vraag mij af zijn dit twee woningen of 1?NovapaX schreef op maandag 30 maart 2015 @ 20:18:
Bovendien zie ik ook niet in waarom dat zo'n 'perfect dak voor solaredge of micro omvormers' is.
Lijkt me bij uitstek een prima dak voor een traditionele setup. Alles op een stringetje (of twee strings parallel) als je dat pijpke even verplaatst.
Sparql TV wiki
Inderdaad, mooier word het niet.NovapaX schreef op maandag 30 maart 2015 @ 20:18:
Bovendien zie ik ook niet in waarom dat zo'n 'perfect dak voor solaredge of micro omvormers' is.
6 m breed
3x 5 voor SF op steca3000 (ideaal)
11x 2m x 0,99m panelen, 12 zou over het max voltage gaan.
Enige nadeel kan zijn dat het krap word met de 6m (zeker voor SF) en je de rails vertikaal moet monteren, maar dan ligt het strak vol.
Bedankt voor de suggesties allemaal.Rol-Co schreef op maandag 30 maart 2015 @ 20:42:
[...]
Inderdaad, mooier word het niet.
6 m breed
3x 5 voor SF op steca3000 (ideaal)
11x 2m x 0,99m panelen, 12 zou over het max voltage gaan.
Enige nadeel kan zijn dat het krap word met de 6m (zeker voor SF) en je de rails vertikaal moet monteren, maar dan ligt het strak vol.
Ja strak vol is leuk, maar ik lees regelmatig dat je minimaal zoveel cm uit de kant moet blijven. Is dat niet van toepassing? Zeker op die uitbouw?
Ik denk niet dat het een ramp is maar bij twijfel de rails (mits vertikaal) wat meer naar de rand zetten aan de uiteinden en eventueel met een dakhaak extra. Dan gebeurd er niet veel.Thruhge schreef op maandag 30 maart 2015 @ 21:24:
[...]
Bedankt voor de suggesties allemaal.
Ja strak vol is leuk, maar ik lees regelmatig dat je minimaal zoveel cm uit de kant moet blijven. Is dat niet van toepassing? Zeker op die uitbouw?
Edit:
Ik bedoel voor de windbelasting
De regels voor pv op schuin dak mag gewoon naar de rand.
[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 30-03-2015 21:41 ]
Euh jamarcop23 schreef op maandag 30 maart 2015 @ 18:32:
[...]
25A op 35A zou ik zo doen, omdat je toch teruglevert, maar ik had het over 25 kW ipv A25 kW komt neer op ongeveer 35A.
Wat betreft de Chinese merken. Ze zijn een stuk goedkoper maar geen idee wat ze over 20 jaar nog doen. Ieder z'n voorkeur. Ik neig dan toch naar de high-end merken als LG en BenQ.
Na wat verder uitzoekwerk gaan het 13 BenQ panelen worden op een SMA 3600. Daarmee dek ik zo'n beetje het hele jaarverbruik af.
Hier zou ik als het even kan dat pijpje verplaatsen. Anders lekker laten zitten en een paneel minder neerleggen. Kan dan prima op een normale string omvormer en het bespaart je geld.NovapaX schreef op maandag 30 maart 2015 @ 20:18:
Heb je een warmtepomp ofzo? Je verbruik is namelijk bovengemiddeld (niet dat ik dat erg vind hoor, maar het zou ook weer lullig zijn als niemand je erop wijst en je denkt dat het normaal is terwijl je koelkast kapot staat te zijn ofzo)
Als je huidige verbruik inderdaad een bewust keuze is kun je voor die supermooie paneeltjes gaan.
masr mij lijkt het een stuk aantrekkelijker om het pijpke te verplaatsen en 12x 310Wp te leggen en de overige centen in andere besparingen te steken. (En dan dikke kans dat je en stroom, en geld overhoud)
[ Voor 80% gewijzigd door NovapaX op 30-03-2015 22:16 ]
Sparql TV wiki
De 13 panelen van mij? De lengte van het dak is 9,65. Gaat wat vanaf voor de wind en er staat een CV pijp in de weg. Houd ik 7,8 meter over voor één rij en iets van 8 meter voor de andere twee rijen.NovapaX schreef op maandag 30 maart 2015 @ 22:08:
Is je huis breder dan 6 meter? Want anders zie ik even niet hoe dat erop past...
Je kan ook anders denken.s_schimmel schreef op maandag 30 maart 2015 @ 21:57:
[...]
Wat betreft de Chinese merken. Ze zijn een stuk goedkoper maar geen idee wat ze over 20 jaar nog doen. Ieder z'n voorkeur. Ik neig dan toch naar de high-end merken als LG en BenQ.
Ik leg over 10 jaar een andere set weg en vervang de chinese panelen. Die zijn dan al 2x terugverdiend.
Dan ben jij net klaar met terugverdienen.
Als salderen over 5 jaar over is, doe je er nog ietjes langer over
Ideetje?
Hmm, volgens mij zit ik twee woningen door elkaar te halen (zit op m'n mobiel dus het overzicht mis ik een beetje)s_schimmel schreef op maandag 30 maart 2015 @ 22:13:
[...]
De 13 panelen van mij? De lengte van het dak is 9,65. Gaat wat vanaf voor de wind en er staat een CV pijp in de weg. Houd ik 7,8 meter over voor één rij en iets van 8 meter voor de andere twee rijen.
Sparql TV wiki
De chinese panelen passen er veel minder van op mijn dak. Die dingen zijn langer. Ik heb namelijk ook al gekeken naar de 270 Wp panelen van LG. Mijn tvt is 7,5 jaar dus dat valt mee. In de tussentijd dek ik mijn volledige energieverbruik af.AUijtdehaag schreef op maandag 30 maart 2015 @ 22:14:
[...]
Je kan ook anders denken.
Ik leg over 10 jaar een andere set weg en vervang de chinese panelen. Die zijn dan al 2x terugverdiend.
Dan ben jij net klaar met terugverdienen.
Als salderen over 5 jaar over is, doe je er nog ietjes langer over
Ideetje?
Betrouwbaarheid en garantie zijn ook wat waard. Die BenQ's werken nog wel over 15 jaar. Ieder maakt zijn eigen afwegingen en ik kies er nu voor om meer te betalen, daardoor meer Wp's uit de meters te halen en zo meer eigen verbruik af te dekken.
Salderen is over 5 jaar vast niet in 1 keer afgelopen. Mocht dat wel zo zijn hang ik een SMA Sunny Island op en zet ik er een batterij pack naast. Heb ik nog steeds mijn gehele energieverbruik afgedekt en geen / amper net invoeding nodig. Registreert mijn meter ook geen teruglevering meer zodat ik ook geen energiebelasting over de opgewekte kwh's hoef te betalen. Door nu een SMA omvormer te pakken heb ik geen probleem om er een batterij op aan te sluiten.
[ Voor 4% gewijzigd door s_schimmel op 30-03-2015 22:26 ]
Waarom niet gewoon een SMA Smart Energy 5000, die kost de helft, heeft maar 2kWh maar dekt wel 80% van het eigenverbruik af. Leuke oplossing voor circa 5k euro inclusief de lithium accu's.s_schimmel schreef op maandag 30 maart 2015 @ 22:26:
[...]
De chinese panelen passen er veel minder van op mijn dak. Die dingen zijn langer. Ik heb namelijk ook al gekeken naar de 270 Wp panelen van LG. Mijn tvt is 7,5 jaar dus dat valt mee. In de tussentijd dek ik mijn volledige energieverbruik af.
Betrouwbaarheid en garantie zijn ook wat waard. Die BenQ's werken nog wel over 15 jaar. Ieder maakt zijn eigen afwegingen en ik kies er nu voor om meer te betalen, daardoor meer Wp's uit de meters te halen en zo meer eigen verbruik af te dekken.
Salderen is over 5 jaar vast niet in 1 keer afgelopen. Mocht dat wel zo zijn hang ik een SMA Sunny Island op en zet ik er een batterij pack naast. Heb ik nog steeds mijn gehele energieverbruik afgedekt en geen / amper net invoeding nodig. Registreert mijn meter ook geen teruglevering meer zodat ik ook geen energiebelasting over de opgewekte kwh's hoef te betalen. Door nu een SMA omvormer te pakken heb ik geen probleem om er een batterij op aan te sluiten.
Kunnen we aub stoppen met de lood accu's, k thx.
Zonder een optimizer of micro omvormer zal een paneel met schaduw altijd een weerstand vormen. Optitrack of niet (andere merken hebben andere hippe termen voor de "techniek")s_schimmel schreef op maandag 30 maart 2015 @ 10:59:
Dus dat beetje schaduw heeft helemaal geen optimizers nodig? Dat kan de SMA wel aan? Zou helemaal mooi zijn. Dan kunnen die Tigo's er ook uit.
Schaduwmanagement op omvormerniveau kan onmogelijk goed werken, omdat de omvormer niet om die weerstand heen kan. Ja, een beetje pielen met I om evt een ander punt in de curve te kiezen. Als je er echt voor wilt zorgen dat de andere panelen in de string niet worden meegezogen met het schaduwpaneel, moet je echt iets op paneelniveau gaan regelen.
Ik zeg Tigo, maar ik ben bevooroordeeld.
Mag jij me uit gaan leggen hoe optitrack deze situatie van hedenmiddag graag had willen tackelen.
Is inderdaad een leuke oplossing. Heb ik ook naar gekeken. Nu is salderen nog mogelijk en dan vind ik het wel een dure oplossing die je (nog) niet terugverdiend.databeestje schreef op maandag 30 maart 2015 @ 22:40:
[...]
Waarom niet gewoon een SMA Smart Energy 5000, die kost de helft, heeft maar 2kWh maar dekt wel 80% van het eigenverbruik af. Leuke oplossing voor circa 5k euro inclusief de lithium accu's.
Kunnen we aub stoppen met de lood accu's, k thx.
Geen idee wat die LG Chem van 6 kwh gaat doen. In de lijst met artikelen bij pv24 staat hij op €5490 maar op de artikel pagina zelf nog op aanvraag. Zijn ook lithium accu's. De ontwikkelingen staan daar de komende paar jaar vast niet stil. Mocht de saldering helemaal weg vallen over 5 jaar dan is daar vast iets leuks en betaalbaars voor te vinden.
Ook geen idee wat ik 's avonds verbruik. Daarvoor zal ik mijn logging eens in moeten duiken. Misschien is 2 kwh wel genoeg. Denk dat eerder 2 genoeg zal zijn dan 6. Zoveel staat er 's avonds nou ook niet aan. Voor de wintermaanden is die 6 misschien weer nodig. Die 6kwh batterij was maar een voorbeeld.
En ja, het is duur spul maar zodra de kwh prijs richting de 30 - 35 cent gaat wordt dit naar verhouding rap goedkoper.
Idd koopje dacht ik zo, ben 6 jaar terug begonnen voor 3,5 euro /Wp, de "rommel" werd door deRol-Co schreef op maandag 30 maart 2015 @ 22:34:
Echt een heel goed idee![]()
Ik zou deze nemen, het kost allemaal niets dus waarom zou je het niet doen.
jaren heen wat goedkoper, maar heb nu toch een PV installatie van zegge schrijve 15K aan pleuro's
dan is deze bijna voor niets.
Moeten nog wel een paar pallets panelen bij lijkt me, of had jij ook zonder?PClop schreef op maandag 30 maart 2015 @ 23:01:
[...]
Idd koopje dacht ik zo, ben 6 jaar terug begonnen voor 3,5 euro /Wp, de "rommel" werd door de
jaren heen wat goedkoper, maar heb nu toch een PV installatie van zegge schrijve 15K aan pleuro's
dan is deze bijna voor niets.
S_schimmel
Maar je hebt het incl je systeem dan over 11-12k euro wat 57MWh aan stroom is en wat je met 3250kWh per jaar terug haalt. Ben je bij 17 jaar op 0.
Lijkt me lang, je verbruik dekken kan vele malen goedkoper en net zo goed.
Nee maar voor dat verschil, 15K - 10K = 5K koop je toch al een paar pallets PVRol-Co schreef op maandag 30 maart 2015 @ 23:09:
[...]
Moeten nog wel een paar pallets panelen bij lijkt me, of had jij ook zonder?
goed dan was ik net het zelfde kwijt, maar had ik De Heer Kamp en de netwerk
beheerders ook niet meer op m,n nek zitten.
Voor sommigen is het een sport om op alle slakken zout te strooien.
Volgens mij haal je nu wat cijfers door elkaar. Wat ik nu van plan ben is 13 panelen van 330 Wp te installeren. Daarmee kom ik volgens de SMA calculator op ongeveer 3800 kwh per jaar. Dat is vast onder ideale omstandigheden waardoor de opbrengst in de praktijk iets lager uitvalt. Dan nog dek ik daar bijna mijn jaarverbruik mee. Wat schaven aan de grootverbruikers in huis en dan moet dat te halen zijn anders kan ik 2 panelen bijplaatsen. Die set gaat ex btw en zonder installatie ongeveer 6000 euro kosten. Per wp zit ik dan op €1,35.Rol-Co schreef op maandag 30 maart 2015 @ 23:09:
[...]
Moeten nog wel een paar pallets panelen bij lijkt me, of had jij ook zonder?![]()
S_schimmel
Maar je hebt het incl je systeem dan over 11-12k euro wat 57MWh aan stroom is en wat je met 3250kWh per jaar terug haalt. Ben je bij 17 jaar op 0.
Lijkt me lang, je verbruik dekken kan vele malen goedkoper en net zo goed.
Die batterij waar ik naar linkte is een willekeurige. Geen idee of ik 6 kwh nodig heb om de "donkere" uren mee te overbruggen. Misschien meer / misschien minder. Of het financieel interessant is, is afhankelijk van wat de nieuwe salderingsregeling vanaf 2020 gaat worden.
Er zijn twee aanbieders langs geweest die nogal uiteenlopende offertes hebben gedaan en ook de WP en prijzen lopen behoorlijk uitelkaar. Probeer het hieronder even weer te geven.
aantal type wattpiek rendement opbrengst prijs ex BTW
10 REC 2600 0,87 2262 € 5.914,00
12 Panasonic 2940 0,91 2675 € 6.935,60
12 TSMC 1800 0,89 1600 € 3.850,66
18 TSMC 2790 0,72 2008 € 5.199,21
Wat is de situatie? Ik kan de garage niet gebruiken, deze hoort niet bij mijn huis. Wel het voorste gedeelte, maar dat ligt altijd in de schaduw

De schuur zou wel gebruikt kunnen worden. Deze is over de hele lengte van het huis 6m en 2m diep. Daarnaast is er aan de voorkant ook een dakkappel, maar deze staat nog niet op googlemaps. Ik ben zo vrij geweest om even een overzicht te gebruiken van 1 van de aanbieders. Ik zou gebruik moeten maken van een oost-west constructie. Helaas niets op het zuiden, behalve op de dakkapel zou dit een optie zijn.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar mooi zwarte panelen, maar als andere een veel betere prijs/kwaliteit hebben, dan moet het een probleem zijn.
Nu zie ik hier veel goedkoper contructies voorbij komen dan wat ik geoffreerd heb gekregen. Heb ik de verkeerde aanbieder of zie ik iets over het hoofd?
Gevaarlijke vraag wellicht, maar zijn er ook nog aanbeiders die niet aan 1 of 2 systemen vast zitten? Zo ja, dan hoor ik het graag.
dak
https://www.dropbox.com/s/5pcrcq7b3lzan09/dak.png?dl=0
Googlemaps
https://www.dropbox.com/s/zsot2x0p21ofr87/huis.png?dl=0
Handtekening
Waarom zou je zoveel panelen plaatsen? Niet dat ik het afkeur maar 12 of 18 ...Balboa schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 00:33:
Inmiddels het eea gelezen en ik ben me ook aan het orienteren op zonnepanelen. Ben niet van plan ze zelf te plaatsen, maar zie door de bomen het bos niet meer![]()
<>
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Had misschien iets duidelijker moeten zijn. Die TSMC met 12 heeft geen panelen op het schuine dak aan de voorkant van het huis, die met 18 wel. Die REC en Panasonic zijn - als ik het goed had begrepen - alleen aan de achterzijde van het huis. Heb de vraag hiervor nog even neergelegd bij de aanbieder om het zeker te weten.franssie schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 00:49:
[...]
Waarom zou je zoveel panelen plaatsen? Niet dat ik het afkeur maar 12 of 18 ...
Maar waarom zo veel panelen? Ik heb een verbruik van ongeveer 3750 per jaar. Zou mooi zijn als ik hierbij in de buurt kom met de panelen, al heeft mijn dak geen optimale ligging.
Daarnaast zijn er wel wat schaduweffecten. Hier moet ik ook rekening mee houden. Voor wat ik heb gelezen komen die Panasonics er wel goed uit, maar zijn ze ook duurder.
Handtekening
Nu heb ik geen idee precies wat het monteren gaat kosten maar € 6.935,60 voor 2940 Wp lijkt mij wat duur. Als ik kijk bij Winkelman dan is het monteren €792,-. Dan houd je €6200,- over voor 12 panelen, de omvormer en montagesysteem.Balboa schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 00:33:
Inmiddels het eea gelezen en ik ben me ook aan het orienteren op zonnepanelen. Ben niet van plan ze zelf te plaatsen, maar zie door de bomen het bos niet meer![]()
...
dak
https://www.dropbox.com/s/5pcrcq7b3lzan09/dak.png?dl=0
Googlemaps
https://www.dropbox.com/s/zsot2x0p21ofr87/huis.png?dl=0
De panasonic panelen doen 245 Wp. Voor €235,- per stuk incl btw heb je 270 Wp panelen van LG (mono black). Zit je op €2800 voor de panelen. Komt €1200 bij voor de omvormer misschien €600 voor het montage materiaal en nog €200,- voor kabels en klein schakelmateriaal.
Bij Winkelman heb ik zelf een offerte opgevraagd en die kwamen met SolarFrontier panelen en reageren sindsdien niet meer op mijn emails. ABG Solar reageert wel vlot en netjes en ook E2-Energie reageert vlot.
Heeft er iemand ervaring met Flatfix Fusion? Ik heb nu twee leveranciers waarvan de één aangeeft dat de BenQ panelen niet passen op dit systeem in oost-west en één leverancier het wel aanbied. De website van Clickfit geeft alleen aan dat ze een tijdje terug nieuwe modellen hebben geïntroduceerd voor o.a. panelen met de BenQ afmetingen. Hier staat niets bij vermeld dat het alleen voor zuid opstellingen is.
[ Voor 13% gewijzigd door s_schimmel op 31-03-2015 07:35 ]
En jouw €4800 is ook nog inclusief BTW, terwijl die €6200 exclusief BTW is. Ex BTW komt 4800 rond de 4000 uit.s_schimmel schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 07:32:
[...]
Nu heb ik geen idee precies wat het monteren gaat kosten maar € 6.935,60 voor 2940 Wp lijkt mij wat duur. Als ik kijk bij Winkelman dan is het monteren €792,-. Dan houd je €6200,- over voor 12 panelen, de omvormer en montagesysteem.
De panasonic panelen doen 245 Wp. Voor €235,- per stuk incl btw heb je 270 Wp panelen van LG (mono black). Zit je op €2800 voor de panelen. Komt €1200 bij voor de omvormer misschien €600 voor het montage materiaal en nog €200,- voor kabels en klein schakelmateriaal.
Ik zie trouwens dat Winkelman rekent met 21% BTW op de installatiekosten. Dat zal wel niet kloppen, althans, al mijn offertes geven 6% op de installatiekosten.
Trouwens, één van mijn offertes had ook REC en Panasonic panelen en was vrij stevig aan de prijs. Zou me niet verbazen als het dezelfde is.
Mooi voorbeeld met het plaatje hans, hier kiest een omvormer de MPP spanning van de 9 panelen die in de zon liggen zodat deze wel de normale opbrengst hebben. De opbrengst van de resterende 93 panelen wordt dan weggegooid. Respectievelijk 19, 20 en 41 Watt. Doordat de omvormer een MPP spanning kiest die lager is dan de string lengte (van 9 panelen) worden de bypass diodes in de 3 minder presterende panelen als eerste geactiveerd.hansdegit schreef op maandag 30 maart 2015 @ 22:57:
[...]
Zonder een optimizer of micro omvormer zal een paneel met schaduw altijd een weerstand vormen. Optitrack of niet (andere merken hebben andere hippe termen voor de "techniek")
Schaduwmanagement op omvormerniveau kan onmogelijk goed werken, omdat de omvormer niet om die weerstand heen kan. Ja, een beetje pielen met I om evt een ander punt in de curve te kiezen. Als je er echt voor wilt zorgen dat de andere panelen in de string niet worden meegezogen met het schaduwpaneel, moet je echt iets op paneelniveau gaan regelen.
Ik zeg Tigo, maar ik ben bevooroordeeld.
[afbeelding]
Mag jij me uit gaan leggen hoe optitrack deze situatie van hedenmiddag graag had willen tackelen.
Daarom zeg ik ook dat het verlies beperkt wordt, niet dat het meer opbrengst geeft. Wat het wel doet, is meer opbrengst dan een omvormer zonder schaduwmanagement, dan had de gehele string 20 Watt per stuk gedaan.
Met micro omvormers en optimizers haal je er per paneel netto gewoon meer uit, je gooit geen 80 Watt weg van de panelen die schaduw hebben.
Dit werpt wel een wat ander licht op de zaak. Ik ga eens rekenen met de door jullie genoemde bedrijven.celshof schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 07:44:
[...]
En jouw €4800 is ook nog inclusief BTW, terwijl die €6200 exclusief BTW is. Ex BTW komt 4800 rond de 4000 uit.
Ik zie trouwens dat Winkelman rekent met 21% BTW op de installatiekosten. Dat zal wel niet kloppen, althans, al mijn offertes geven 6% op de installatiekosten.
Trouwens, één van mijn offertes had ook REC en Panasonic panelen en was vrij stevig aan de prijs. Zou me niet verbazen als het dezelfde is.
Zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
Handtekening
Wil je de BTW gaan terugvragen? Op zich is dat vrij makkelijk, maar als je je daar niet lekker bij voelt, wil je wellicht ene bedrijf die dit voor je kan doen (let wel op de kleine lettertjes)Balboa schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 08:19:
[...]
Dit werpt wel een wat ander licht op de zaak. Ik ga eens rekenen met de door jullie genoemde bedrijven.
aha, eyeopener. Dus je zegt eigenlijk dat Optitrack indirect de bypass diodes van de schaduwpanelen activeert? Ik ben positief verrast; best geinig bedacht.databeestje schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 07:54:
[...]
Mooi voorbeeld met het plaatje hans, hier kiest een omvormer de MPP spanning van de 9 panelen die in de zon liggen zodat deze wel de normale opbrengst hebben. De opbrengst van de resterende 93 panelen wordt dan weggegooid. Respectievelijk 19, 20 en 41 Watt. Doordat de omvormer een MPP spanning kiest die lager is dan de string lengte (van 9 panelen) worden de bypass diodes in de 3 minder presterende panelen als eerste geactiveerd.
Daarom zeg ik ook dat het verlies beperkt wordt, niet dat het meer opbrengst geeft. Wat het wel doet, is meer opbrengst dan een omvormer zonder schaduwmanagement, dan had de gehele string 20 Watt per stuk gedaan.
Met micro omvormers en optimizers haal je er per paneel netto gewoon meer uit, je gooit geen 80 Watt weg van de panelen die schaduw hebben.
Kent iemand een bedrijf of persoon die tegen een zacht prijsje je dak kunnen opmeten, want ik kan zo gewoon geen beslissing maken
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Het waait flink
De kans dat bij een storm er wat PV sensatie bij zit wordt natuurlijk steeds groter, nog steeds veel cowboys, meer concurrentie en gewoon meer installaties tegenwoordig.
Enne... zoals altijd met leedvermaak: pics or it didn't happen
sorry voor het lage niveau... ik heb gewoon zin in wat leuke fototjes als afwisseling van al het offerte-geweld hier
[ Voor 17% gewijzigd door NovapaX op 31-03-2015 09:04 ]
Sparql TV wiki
Oeps, twee van mijn installaties doen het niet meer: http://www.antonboonstra.nl/energie/?gescheidenNovapaX schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 09:03:
Iemand al zonnestroominstallaties door de lucht zien vliegen?
Het waait flink
Ze zijn inderdaad van het dak, maar gelukkig niet gewaaid. Afgelopen weekend netjes gedemonteerd. Afgelopen maandag zijn de nieuwe panelen binnengekomen die er op gemonteerd moeten worden wanneer het wat beter weer is.
Als iemand nog interesse heeft in 3x185Wp Jiangsu Kingsun inclusief Steca 500 en montagemateriaal voor op plat dak of schuin dak, stuur maar een DM.
[ Voor 13% gewijzigd door antonboonstra op 31-03-2015 09:20 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Nee nog niet.NovapaX schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 09:03:
Het waait flink
Die van mij lijken nog te liggen (kan ze niet zien op het platdak) want er is nog opbrengst
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Verwijderd
Is het verstandig/nodig om ze op te laten nemen in de opstalverzekering?
Nou ja... opbrengst... Al 0.13kWh geproduceerd! En de lijn gaat weer naar beneden...MichielFRL schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 09:22:
![]()
[...]
Nee nog niet.
Die van mij lijken nog te liggen (kan ze niet zien op het platdak) want er is nog opbrengst
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Het hele idee van de bevestiging en de ballast is juist om te zorgen dat het stormbestendig is. Dus als het goed gemonteerd is en op een plat dak voldoende ballast (of andere verankering) is toegepast hoef je je in principe geen zorgen te maken.Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 09:24:
Hoe stormbestendig zijn PV installaties eigenlijk? Ik kan me voorstellen dat met name installaties op platte hoge daken, die onder een hoek zijn gemonteerd, kwetsbaar zijn. Die van ons ligt op een schuin dak, hoek van 45 graden ofzo. De wind kan er in principe onder komen omdat er wat ruimte is tussen installatie en dak.
Ik zou sowieso eens contact opnemen met je verzekeraar of ze gedekt zijn in de opstal of een andere woonverzekering. (aanvullende glasdekking ofzo)
Het lijkt mij handig om het sowieso even te weten. In veel gevallen zijn ze sowieso al gedekt.
[ Voor 14% gewijzigd door NovapaX op 31-03-2015 09:29 ]
Sparql TV wiki
Bedenk goed wat je eventueel zelf wil doen. Laat je alles van meterkast t/m dak zelf doen of kan / wil je iets zelf doen?Balboa schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 08:19:
[...]
Dit werpt wel een wat ander licht op de zaak. Ik ga eens rekenen met de door jullie genoemde bedrijven.
Vraag bij de offertes ook na wat er nu precies valt onder montage. Is dat alleen de omvormer ophangen en panelen plaatsen of wordt er ook een nieuwe groep geplaatst en nieuwe elektra draad aangelegd.
kijk eens rond of je niet een 3x een 1fase van boven de 20A kunt ophangen.WoudseHoeve schreef op maandag 30 maart 2015 @ 14:04:
[...]
Blijft een leuk plaatje
Ik ben voor een vriend een systeem aan het plannen van 120 panelen, 60 west 60 oost ... 250Wp poly's waarschijnlijk of mogelijk nog SF's. Boerenschuur van 50m lang, 2 rijen landscape aan een kant en 2 rijen landscape aan de andere kant. hoek 22 graden. Geen schaduw. Dus 2x15kWp. De panelen oost en west wil ik per string van 15 parallel zetten.
Dus steeds 15 panelen oost parallel aan 15 panelen west.
Wat kunnen we nu zeggen over het max vermogen dat behaald kan worden (de middelste berg), oftewel kan ik het af met 1x 25kW, 2x12kW of 2x10kW. ? Bij een hoge dak hoek zullen de piek vermogens verder uit elkaar liggen dus de gezamenlijke piek lager.
Wat zal dan de specifieke opbrengst worden 850 kWh/kWp ?
b.v.:
http://www.sun-solar.nl/i...jke-actie-prijs-690-euro/
daar durf ik zonder onder dimensioneren al
3x 2x 15x 250Wp aan te hangen met een oost-west.
een stukje onder dimensioneren en je bent er al.
maar misschien kan het nog wel beter er zijn wel nog iets zwaardere 1fase omvormers te vinden.
edit:
opbrengst.
zonder onder dimensioneren, moet je een aardig eind komen richting de 850kWh/kWp, met meer richting de 800kWh/kWp.
afhankelijk of je kolenfooi wil oogsten of niet, zou ik aardig onder dimensioneren.
een 250Wp is dan +/-180W.
[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 31-03-2015 09:50 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
[ Voor 99% gewijzigd door Snarfie31 op 31-03-2015 09:50 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Mijn 34 graden dak (pannen) is sinds juni vorig jaar voor 90% bedekt met 14 maal 2x1 meter panelen. Dus met die storm(en) is het we spannend. Moet zeggen het clickfit systeem doet zn werk. Heb het ook aan mijn verzekering doorgegeven en heb een mail ontvangen dat alles gedekt is ook bij een lekkage etc. De premie ging ook niet omhoog..Die mail heb ik wel uitgeprint en bij mn (zonnepaneel) garanties en rekeningen gestopt.Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 09:24:
Hoe stormbestendig zijn PV installaties eigenlijk? Ik kan me voorstellen dat met name installaties op platte hoge daken, die onder een hoek zijn gemonteerd, kwetsbaar zijn. Die van ons ligt op een schuin dak, hoek van 45 graden ofzo. De wind kan er in principe onder komen omdat er wat ruimte is tussen installatie en dak.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Toch zit ik te verzinnen wat er nog mogelijk kan zijn. Ik zit te denken om bijvoorbeeld in de slaap kamer achter het glas (is een groot raam) waar het rolgordijn altijd naar beneden zit 3 panelen te plaatsen. en buiten op het aangrenzende balkon er nog 2 te plaatsten.
Ik kan goedkoop aan panelen en andere benodigdheden komen voor inkoopprijs en installatie is ook gratis dus financieel gezien hoeft er alleen gekeken worden naar inkoopprijs 5 panelen met toebehoren.
Ik vraag me af: heeft iemand met een situatie zoals dit ervaring? is er veel verlies achter glas?
als het enkel glas is of gewoon dubbel glas, dan gaat het wel.Baklap-XD schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 09:56:
Ik zou ook graag zonnepanelen willen, echter woon ik in een appartement en dat wordt het vaak lastig.
Toch zit ik te verzinnen wat er nog mogelijk kan zijn. Ik zit te denken om bijvoorbeeld in de slaap kamer achter het glas (is een groot raam) waar het rolgordijn altijd naar beneden zit 3 panelen te plaatsen. en buiten op het aangrenzende balkon er nog 2 te plaatsten.
Ik kan goedkoop aan panelen en andere benodigdheden komen voor inkoopprijs en installatie is ook gratis dus financieel gezien hoeft er alleen gekeken worden naar inkoopprijs 5 panelen met toebehoren.
Ik vraag me af: heeft iemand met een situatie zoals dit ervaring? is er veel verlies achter glas?
maar zodra het hr glas is (zit een metaal laagje tussen gedampt) hoef je het niet te proberen.
een echte tweaker, kijkt bij het vraag en aanbod stukje.
en ziet daar dat stef110 een aantal losse cellen aanbied, en maakt zo een paneel wat mooi achter het raam past. (doorzichtige achter plaat gebruiken b.v., is het meteen nog mooi ook)
echt voor de opbrengst moet je het dan niet doen, maar lol hebben met het spul is altijd goed.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Achter glas weet ik eigenlijk niet. Beetje modern glas heeft diverse metaalcoatings waarmee je je opbrengst al mogelijk 30-40% omlaag halen, nog niet te spreken over de verminderde opbrengst door de steile hoek (90 graden?)
Verder nog de vraag hoe je het dan gaat bevestigen, hoe zit het met de koeling.
En dan iets persoonlijks: volgens mij ziet het er gewoon niet uit!
edit: als je het plat achter het raam doet kun je het volgens mij net zo goed plat voor het raam doen! Maak eens een foto van de ruimte die je hebt...dan kunnen we beter meedenken over een werkende en elegante oplossing.
[ Voor 17% gewijzigd door NovapaX op 31-03-2015 10:04 ]
Sparql TV wiki
Vraag: Als de boel een volle dakpan lager had gelegen, had er dan niet nog één paneel bovenaan bij gepast?
Linker schoorsteen is beperkend, maar zo op 't oog had 't toch wel / niet gepast?
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
trouwens, er is ook nog iets wat we hier de ikea truk noemen.Baklap-XD schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 09:56:
Ik zou ook graag zonnepanelen willen, echter woon ik in een appartement en dat wordt het vaak lastig.
word wel eens meer gebruikt, door de geeks
trukje is simpel:
er zijn tuin setjes te koop die hebben een redelijk paneeltje en voeden een paar AAA baterijen.
bedoeling is vaak dat je daar mee de tuin kunt verlichten, maar zijn goed om te bouwen tot huiskamer verlichting
heb je geen net koppeling nodig en maakt het ineens aardig betaalbaar.
Nee had geen paneel bij gekund. Ik had wel alles 1 dakpan naar beneden kunnen laten leggen maar dat werd me afgeraden ivm water afvoer zou dan niet meer in mn goot komen maar mogelijk direct naar beneden vallen. Ik lig ook practische pal oost 85 graden dus nagenoeg geen last van schaduw (schoorsteen) alleen als de zon over het dak heen gaat maar ja dan is de instraling al een stuk lager schaduw managment heeft dan ook niet zoveel zin meer.JayPe schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:04:
[...]
Vraag: Als de boel een volle dakpan lager had gelegen, had er dan niet nog één paneel bovenaan bij gepast?
Linker schoorsteen is beperkend, maar zo op 't oog had 't toch wel / niet gepast?
Verwijderd
Bedankt voor je advies.celshof schreef op maandag 30 maart 2015 @ 16:18:
[...]
Ik rekende met 9 en niet met 10 (vraag me niet waarom), dan is het verschil al flink afgenomen. Ik denk dat het wel een aardige aanbieding is, maar niet een heel scherpe. OF zijn het parallel geschakelde panelen (al verwacht ik van niet bij die omvormer)?
Neem bijvoorbeeld deze site: http://www.abgsolar.nl/, daar rekenen ze ietsje meer dan 200 ex. BTW voor de 270 LG panelen (als je losse panelen koopt), je omvormer doet ex. BTW los zo'n 550. Dat samen is €2600. De rest van het materiaal kost echt geen 500 ex BTW. Installatiekosten zijn ook aan de hogere kant. Allemaal niet extreem hoor en als je er een goed gevoel bij hebt, dan moet je dat zeker doen.
Ze zijn niet parralel geschakeld.
Ik ga voor de aanbieder omdat mijn kennissen goede ervaringen met hem hebben, en het garantieverloop gaat makkelijker.
Je merkt dat de leverancier echt verstand van zaken heeft, en geen gladde praatjes.
http://clickfit.nl/public.../fusion/FlatFixFusion.swf
en het is niet 123click,,,,,
Ik heb ook nog gewoon opbrengst. Maar vind het best engNovapaX schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 09:03:
Het waait flink
De kans dat bij een storm er wat PV sensatie bij zit wordt natuurlijk steeds groter, nog steeds veel cowboys, meer concurrentie en gewoon meer installaties tegenwoordig.
Enne... zoals altijd met leedvermaak: pics or it didn't happen
sorry voor het lage niveau... ik heb gewoon zin in wat leuke fototjes als afwisseling van al het offerte-geweld hier

Dat geluid van de wind, terwijl ik weet dat die dingen op het dak liggen.
Ik weet dat ik zat ballast heb, maar ja gewoon de doom verhalen en foto's die je soms ziet.
SolarEdge Monitoring (alleen via PC/Mac)
[ Voor 8% gewijzigd door Mud.Starrr op 31-03-2015 10:34 ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Heb wel eens bij de VVE dit nagevraagd echter was daar niet echt animo voor. Is wel inderdaad de beste optie. Heb wel dubbel glas maar geen coating erop. Ik denk zelf dat het niet echt lelijk zal zijn want van buiten ziet je niet echt zitten en van binnen ook niet want het rolgordijn zit altijd naar beneden. Verder dacht ik aan een alluminium frame o.i.d.NovapaX schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:02:
Ik denk dat het beter is de VVE zover te krijgen om met het hele complex het dak maximaal vol te leggen en dan de opbrengst te delen. (tenzij het huur is... dan heb je helemaal weinig in te brengen)
Achter glas weet ik eigenlijk niet. Beetje modern glas heeft diverse metaalcoatings waarmee je je opbrengst al mogelijk 30-40% omlaag halen, nog niet te spreken over de verminderde opbrengst door de steile hoek (90 graden?)
Verder nog de vraag hoe je het dan gaat bevestigen, hoe zit het met de koeling.
En dan iets persoonlijks: volgens mij ziet het er gewoon niet uit!
edit: als je het plat achter het raam doet kun je het volgens mij net zo goed plat voor het raam doen! Maak eens een foto van de ruimte die je hebt...dan kunnen we beter meedenken over een werkende en elegante oplossing.
Ik kan waarschijnlijk het meeste materiaal wel lenen voor de test. Ik zal wel eens topic maken als ik er mee aan de gang gaat.
Verder is dit alles gewoon voor de fun en wie weet levert het nog wel wat op
als je aardig naar de horizon kunt kijken uit het raam, dan heb je nog best een leuke winter/lente opbrengst.Baklap-XD schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:35:
[...]
Heb wel eens bij de VVE dit nagevraagd echter was daar niet echt animo voor. Is wel inderdaad de beste optie. Heb wel dubbel glas maar geen coating erop. Ik denk zelf dat het niet echt lelijk zal zijn want van buiten ziet je niet echt zitten en van binnen ook niet want het rolgordijn zit altijd naar beneden. Verder dacht ik aan een alluminium frame o.i.d.
Ik kan waarschijnlijk het meeste materiaal wel lenen voor de test. Ik zal wel eens topic maken als ik er mee aan de gang gaat.
Verder is dit alles gewoon de fun en wie weet levert het nog wel wat op
een 500kWh/kWp moet lukken.
(dus per Wp 1/2 kWh per jaar.)
hier stef zijn aanbieding:
stef110 in "Vraag en aanbod topic"
aan elkaar solderen en op een glazenplaat plakken en voor het raam zetten.
een goedkope omvormer van ebay.
iets onder de 500W, dan heb je geen groep nodig.
of een Enecsys SMI S240W-72 cells 5 inch voor 30 euro er al zijn.)
Bedank voor de link, nu lijkt het me wel wat of van m'n volledige raam een zonnepaneel te maken, en omdat het achter glas zit heb je lang niet de zelfde eisen als buiten verder zit ik op 3 hoog en kan de horizon goed zien en heb een groot gedeelte van de dag de zon er op staan. Ik heb zelf geen ervaring in de zonnepanelen wereld dus Wp Kwh kWp zegt me zo snel even niks maar waarschijnlijk na dit projectje zal ik er wel wat meer over wetenmigjes schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:44:
[...]
als je aardig naar de horizon kunt kijken uit het raam, dan heb je nog best een leuke winter/lente opbrengst.
een 500kWh/kWp moet lukken.
(dus per Wp 1/2 kWh per jaar.)
hier stef zijn aanbieding:
stef110 in "Vraag en aanbod topic"
aan elkaar solderen en op een glazenplaat plakken en voor het raam zetten.
een goedkope omvormer van ebay.
iets onder de 500W, dan heb je geen groep nodig.
of een Enecsys SMI S240W-72 cells 5 inch voor 30 euro er al zijn.)
Ik heb die calculator wel gebruikt, maar dan via een alternatieve weg. Ergens is er een excelletje op 't web, van een aanbieder,. weet t niet zo. zal even zoekenmindtheshark schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:18:
Is er iemand die het wachtwoord heeft van de clickfit fusion calculator (en dat zou willen delen)?
http://clickfit.nl/public.../fusion/FlatFixFusion.swf
en het is niet 123click,,,,,
BINGO:
http://www.ikwilzonneener...MediaGallery/FLATFIX2.xls
[ Voor 9% gewijzigd door JayPe op 31-03-2015 11:04 ]
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Zonnepanelen hebben van zichzelf al een anti-reflecterende coating, want elke reflectie betekent minder zonlicht om in energie om te zetten. Er zijn dan ook al flinke installaties bij vliegvelden geplaatst, waarbij geen merkbare reflecties waren. Zelfs het aluminium frame is meestal 'mat' en niet glanzend. Ik vraag mij sterk af of die buurman echt last heeft van reflecties of dat hij het naar zijn idee gewoon niet mooi vindt...wmeester schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:35:
Bij mijn schoonouders heb ik drie jaar geleden zonnepanelen geplaatst. De overbuurman van iets verder op heeft al een paar keer geklaagd omdat de panelen in de zon schitteren en hij er last van heeft. Zijn er middelen om dit enigszins te beperken? Ik heb overigens geen zin om er folie op te plakken. Iemand hier ervaring mee?
[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 31-03-2015 11:07 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Dat is FlatFix.JayPe schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 11:03:
[...]
Ik heb die calculator wel gebruikt, maar dan via een alternatieve weg. Ergens is er een excelletje op 't web, van een aanbieder,. weet t niet zo. zal even zoeken
BINGO:
http://www.ikwilzonneener...MediaGallery/FLATFIX2.xls
Van Fusion heb ik nog geen wachtwoord kunnen vinden.
check stef zijn website voor meer info.Baklap-XD schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:56:
[...]
Bedank voor de link, nu lijkt het me wel wat of van m'n volledige raam een zonnepaneel te maken, en omdat het achter glas zit heb je lang niet de zelfde eisen als buiten verder zit ik op 3 hoog en kan de horizon goed zien en heb een groot gedeelte van de dag de zon er op staan. Ik heb zelf geen ervaring in de zonnepanelen wereld dus Wp Kwh kWp zegt me zo snel even niks maar waarschijnlijk na dit projectje zal ik er wel wat meer over weten
het is nog best lastig om die cellen te solderen, maar duur is het allemaal niet, dus projectje waardig lijkt mij.
het vast maken aan het glas
maar misschien weet stef iets.
kWh/kWp per jaar = jaar opbrengst / kilo Watt piek.
(je haalt dan de grote van de set uit de opbrengst, en zo kun je een beetje vergelijken tussen verschillende setjes.)
de cellen van stef zijn +/-4Wp, dus ik denk dat je 2 kWh per jaar er uit zou kunnen halen per cel.
let wel op een stuk of 20-30 van die cellen in serie is in princiepen genoeg om je hart stil te zetten
en daar zit je zo aan. (dus dingen wel goed afwerken, niet dat je per ongeluk een stukje kabel kunt vast pakken. een goede tweaker is geen dode tweaker
Volgens mij steekt het de buurman meer dat iemand anders wat moois heeft en hijzelf niet. Maar ja om de verhoudingen niet op scherp te zetten moet ik iig proberen te buurman ietwat tegemoet te komen.antonboonstra schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 11:05:
[...]
Zonnepanelen hebben van zichzelf al een anti-reflecterende coating, want elke reflectie betekent minder zonlicht om in energie om te zetten. Er zijn dan ook al flinke installatie bij vliegvelden geplaatst, waarbij geen merkbare reflecties waren. Zelfs het aluminium frame is meestal 'mat' en niet glanzend. Ik vraag mij sterk af of die buurman echt last heeft van reflecties of dat hij het naar zijn idee gewoon niet mooi vindt...
Even (zichtbaar) het dak op gaan en zeggen dat je silicium nanodeeltjes hebt aangebrachtwmeester schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 11:08:
[...]
Volgens mij steekt het de buurman meer dat iemand anders wat moois heeft en hijzelf niet. Maar ja om de verhoudingen niet op scherp te zetten moet ik iig proberen te buurman ietwat tegemoet te komen.
Ik heb inderdaad de website van steff gevonden, erg leuk om te lezen zeg! Ik denk dat ik maar klein begin om een beetje de smaak te pakken te krijgenmigjes schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 11:07:
[...]
check stef zijn website voor meer info.
het is nog best lastig om die cellen te solderen, maar duur is het allemaal niet, dus projectje waardig lijkt mij.
het vast maken aan het glasheb even geen idee wat voor lijm je zou moeten gebruiken.
maar misschien weet stef iets.
kWh/kWp per jaar = jaar opbrengst / kilo Watt piek.
(je haalt dan de grote van de set uit de opbrengst, en zo kun je een beetje vergelijken tussen verschillende setjes.)
de cellen van stef zijn +/-4Wp, dus ik denk dat je 2 kWh per jaar er uit zou kunnen halen per cel.
let wel op een stuk of 20-30 van die cellen in serie is in princiepen genoeg om je hart stil te zetten![]()
en daar zit je zo aan. (dus dingen wel goed afwerken, niet dat je per ongeluk een stukje kabel kunt vast pakken. een goede tweaker is geen dode tweaker)
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Anders zou je voordeur ook niet onder de opstal vallen want die til je zo zonder schade uit de scharnieren.
Maar bel je verzekering gewoon even...
Bij ons zijn ze gewoon gedekt door de opstalverzekering. (plat dak, niet bevestigd aan het dak.)
Sparql TV wiki
NovapaX schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 11:53:
Volgens mij mag je gewoon verwachten dat dit onder de opstal gezien wordt.
Anders zou je voordeur ook niet onder de opstal vallen want die til je zo zonder schade uit de scharnieren.
Maar bel je verzekering gewoon even...
Bij ons zijn ze gewoon gedekt door de opstalverzekering. (plat dak, niet bevestigd aan het dak.)
Wat is verzekerd met de SNS Woonhuisverzekering?
Met deze verzekering heb je een allriskdekking. Je bent dus verzekerd tegen de meest voorkomende schades, zoals:
............
Ook verzekerd
Schade aan tuinaanleg. Denk aan bestrating, borders, hekwerk en schutting
Schade aan je schuur en garage
Schade aan je zwembad, tv-schotel en zonnepanelen
Verwijderd
Ja,opnemen in de verzekering,en/of in ieder geval melden.Ik had 2 jaar terug schade na een storm,en dit is verholpen.Kosten 900.Door verzekering betaald,na aftrek eigen risico.Maar ze deden eerst moeilijk omdat het niet gemeld was.Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 09:24:
Door een bedrijf is er toen nog weer extra ballast bijgelegd.
Net weer een klap,en ja,eerste paneel ligt weer beneden.Heeft 10 meter door de lucht gevlogen
Eens kijken wie er nu aansprakelijk is.
Vraag mij toch af hoeveel ballast er nog bij kan.Kan natuurlijk ook zijn dat een klem niet goed heeft gezeten.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2015 12:13 ]
Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 12:12:
Net weer een klap,en ja,eerste paneel ligt weer beneden.Heeft 10 meter door de lucht gevlogen
Eens kijken wie er nu aansprakelijk is.
Vraag mij toch af hoeveel ballast er nog bij kan.Kan natuurlijk ook zijn dat een klem niet goed heeft gezeten.
[ Voor 13% gewijzigd door MichielFRL op 31-03-2015 12:17 ]
Verwijderd
Maar ik zal denk ik niet de enigste zijn in Nederland
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2015 12:22 ]
Zodra er maar een beetje ruimte komt op een bevestiging gaat het liggen werken, klapperen en/of wringen en dan is je aluminium zo moe.
[ Voor 5% gewijzigd door NovapaX op 31-03-2015 12:29 ]
Sparql TV wiki
Verwijderd
Of komt het ook voor bij installaties die plat op een schuin dak zijn gemonteerd?
Ik moet er niet denken wat voor schade zo'n paneel kan doen als het van het dak af waait. Je zult het op je hoofd krijgen, in je kinderwagen. Of op je auto.
Verwijderd
De leverancier stond net al aan de deur en is het dak op geweest.
Ik was al de tweede vandaag
De bussen zijn gewoon uit de steunen getrokken.Er moeten een paar beugels vervangen worden.Paneel is meegenomen en is niet kapot op het oog.Alleen een deukje aan de rand en kabel is er uit getrokken.
En ja,je gaat je dan wel vragen stellen over de sterkte van het materiaal van de steunen.

(de dakbedekking hoort óp die opbouw te liggen)
Sparql TV wiki
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Mezelf even quoten. Inmiddels antwoord ontvangen van ClickFit en de FlatFix Fusion in oost-west werkt niet i.c.m. de BenQ panelen omdat deze te breed zijn.s_schimmel schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 07:32:
[...]
Heeft er iemand ervaring met Flatfix Fusion? Ik heb nu twee leveranciers waarvan de één aangeeft dat de BenQ panelen niet passen op dit systeem in oost-west en één leverancier het wel aanbied. De website van Clickfit geeft alleen aan dat ze een tijdje terug nieuwe modellen hebben geïntroduceerd voor o.a. panelen met de BenQ afmetingen. Hier staat niets bij vermeld dat het alleen voor zuid opstellingen is.
Helaas geen foto's voor jullie aangezien het al erg genoeg is dat het een dak van een installateur/zonnepaneelboer zelf betreft. Geen reclame in ieder geval
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Want als ik uit zou gaan van bepaalde tabellen kun je net zo goed een complete vrachtwagen bakstenen laten lossen op je dak... (vooral voor die plastic consoles is de hoeveelheid ballast ronduit belachelijk, die hebben misschien zo'n hoge ballast nodig tegen schuiven, en niet tegen wegwaaien)
Als iemand me aan de NEN 6702 of Eurocode (NEN-EN 1991-1-4/NB) kan helpen zal ik zelf wel even een excelsheet maken en die hier delen.
Sparql TV wiki
Sorrie Appie, maar foto's zijn verplichtAppie Heijn schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 14:39:
Hier ook een plat dak leeggewaaid, panelen zijn bovenop auto's terecht gekomen en ook een aantal ramen zijn gesneuveld. Denk een 20-25 panelen.
Helaas geen foto's voor jullie aangezien het al erg genoeg is dat het een dak van een installateur/zonnepaneelboer zelf betreft. Geen reclame in ieder geval
Nee zonder gekheid... dat is erg vervelend. Kun je een beetje zien waar het aan gelegen heeft, welke soort bevestiging is gebruikt?
(van dit soort dingen kun je altijd leren
Sparql TV wiki
Eigen panelen blijven keurig aan het schuine dak zitten.
Ook de zonnecollector(24 buizen) blijft keurig op het platte dak staan met 240(6x40kg tegels) kilo ballast. Heb er geen berekening op gedaan maar moet meer dan zat zijn.
[ Voor 24% gewijzigd door Appie Heijn op 31-03-2015 14:47 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Verwijderd
Hier gelukkig maar 1 paneel.3de paneel uit rij van 6 panelen
Ik zie de 2 andere sets nog gewoon draaien.Ik laat wel even de boel controleren als de wind weer is gaan liggen.
Maar ik heb een houten dak,en het is gewoon bizar hoe het boven het hoofd tekeer gaat.We gaan vannacht wel een verdieping lager slapen.Is wat rustiger.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2015 17:06 ]
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.