franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik heb een plat dak en ben van plan Yingli 275 panelen landscape te gaan plaatsen, steeds 3 aan elkaar onder 15 graden.
Wat raden jullie aan qua bevestigingssysteem, of wat is de ervaring? Ik zie nogal wat platdaksystemen, maar ik schrik vaak van de prijs daarvan... Mijn vorige systeem was gemonteerd op een door de leverancier zelf bedacht systeem van alu-hoeklijnen en RVS delen. Simpel, goedkoop, maar strak en oerdegelijk.
Betonvoeten.. Heel simpel, snel gelegd, alleen even sjouwen om het dak op te krijgen.Joepla schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 15:20:
Ik ben me aan het beraden op een nieuw systeem, ca 5 kWp. Oude systeem is door omstandigheden weg, nee heeft niets met de storm te maken![]()
Ik heb een plat dak en ben van plan Yingli 275 panelen landscape te gaan plaatsen, steeds 3 aan elkaar onder 15 graden.
Wat raden jullie aan qua bevestigingssysteem, of wat is de ervaring? Ik zie nogal wat platdaksystemen, maar ik schrik vaak van de prijs daarvan... Mijn vorige systeem was gemonteerd op een door de leverancier zelf bedacht systeem van alu-hoeklijnen en RVS delen. Simpel, goedkoop, maar strak en oerdegelijk.
Bij mij op de loods geven ze geen krimp met die harde wind. Betonvoeten buigen ook niet mee met de wind.
De omvormer heeft het wel zwaar. De ene piek na de andere voor zijn kiezen. Bewolking en felle zon wisselen elkaar in sneltreinvaart af. De omvormer springt van weinig naar max naar normaal enz.
www.sunsolar.nl
De NEN 6702 is niet meer van toepassing. Gebruik in elk geval de eurocode als je houd van ingewikkelde berekeningen. Natuurlijk is het makkelijk als het allemaal in een sheetje hebt staanNovapaX schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 14:39:
Als iemand me aan de NEN 6702 of Eurocode (NEN-EN 1991-1-4/NB) kan helpen zal ik zelf wel even een excelsheet maken en die hier delen.
Voor wind heb je met meerdere zaken te maken:
- Stuwdruk
- Zuiging (horizontaal en verticaal)
- Over en onderdruk.
Standaard kan je uitgaan van stuwdruk van 2,5 kN/m2 (is een forse aanname) voor normale woonlagen (dus geen hoogbouw). De veiligheidsfactor is 1,5.
Als zuigingsfacor kan je 0,8 aanhuiden (verticaal).
PS. Zelf rekenen is zelf verantwoordelijkheid nemen! -> ik weet niet wat de verzekering zegt indien zei vinden dat er te weinig ballast is toegepast.....
De bovenstaande waardes zijn ter inicatie, maar ik verwacht dat als je de windbelasting uitrekend volgens de norm lager uit komt. Overigens verschilt de windbelasting per locatie!...
Helaas (in dit geval) ben ik een andere richting van de bouwkunde op gegaan. Mijn bureau ligt vol met NEN normen, maar die gaan over brand(veiligheid), helaas zijn die Eurocodes in zoveel delen opgesplitst dat ik alleen de relevante delen over brandveilighied van constructies hier heb, en niet die gaan over windbelasting etc.
Dat zelf rekenen is niet zo'n probleem. Dit soort dingen zijn aan de orde van de dag.
Verder vergeet je nog de wrijvingscoefficient van verschillende materialen. (tegen verschuiving)
Maar ik ben bang dat zelfs de eurocodes geen goed berekening geven. De invloed van drukopbouw onder de panelen (waardoor ze gelift worden) en de wrijvingscoefficient lijkt me bijvoorbeeld een bijzonder lastige.
(en hoeveel druk er onder de panelen opgebouwd wordt is ook nog eens afhankelijk van hoe 'open' het systeem is aan de lage zijde.)
Dit soort dingen kun je volgens mij alleen goed in een windtunnel of eventueel door middel van CFD berekenen.
edit: en bovenstaande is waarschijnlijk ook de reden dat de leveranciers gewoon het zekere voor het onzekere nemen, en grote hoeveelheden ballast voorschrijven.
(de geteste solarbear komt bijvoorbeeld toe met gemiddeld iets van 45 kg per paneel op 20 graden, mits de grip op het dakvlak goed is.)
[ Voor 10% gewijzigd door NovapaX op 31-03-2015 16:00 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Daar heb ik een dak met een helling van 45 graden, met daar aansluitend een dak van 25 graden.Nu is mijn idee om 8 panelen op het dak van 45 graden te zetten en 6 op het dak van 25 graden te zetten. Ik heb geen goede mogelijkheden om meer op het 45 graden dak te zetten vanwege een dakraam.
De 8 zonnepanelen zullen zodra de zon er op staat allemaal in de zon blijven zonder schaduw werking tot de zon ondergaat. Maar de 6 panelen op het 25 graden dak zullen wel gedurende de dag wat schaduw pakken.
Hiervoor heb ik gezocht op Solaredge en Tigo systemen. Maar waar ik nu niet helemaal uit kan komen, is de mogelijkheid om optimizers te combineren met een reguliere string. Hiermee wil ik bereiken dat de 8 panelen op een string zitten en volledig blijven leveren. En dat de 6 panelen op optimizers zitten zodat het efficient blijft met de schaduw. Want ik zou het zonde geld vinden om die 8 panelen van optimizers te voorzien terwijl daar niet direct een reden voor is.
Mogelijk dat ik nog wat leesvoer over het hoofd heb gezien, of dat het misschien helemaal niet mogelijk is. Daarom de vraag aan jullie is zoiets mogelijk?
Wat bedoel je precies met betonvoeten? Heb je er toevallig een foto van?SolarKing schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 15:42:
[...]
Betonvoeten.. Heel simpel, snel gelegd, alleen even sjouwen om het dak op te krijgen.
Bij mij op de loods geven ze geen krimp met die harde wind. Betonvoeten buigen ook niet mee met de wind.
Heb ze gevonden! Kende dit niet, maar lijkt me inderdaad handig.
[ Voor 8% gewijzigd door Joepla op 31-03-2015 16:19 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Bij solaredge is dat niet mogelijk zover ik weet.Remcor2000 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 16:11:
Geweldig topic! Ik ben me al enige tijd aan het inlezen over het plaatsen van zonnepanelen. Nu heb ik een situatie waarin ik vanwege ethische redenen alleen panelen op het westen wil hebben.
Daar heb ik een dak met een helling van 45 graden, met daar aansluitend een dak van 25 graden.Nu is mijn idee om 8 panelen op het dak van 45 graden te zetten en 6 op het dak van 25 graden te zetten. Ik heb geen goede mogelijkheden om meer op het 45 graden dak te zetten vanwege een dakraam.
De 8 zonnepanelen zullen zodra de zon er op staat allemaal in de zon blijven zonder schaduw werking tot de zon ondergaat. Maar de 6 panelen op het 25 graden dak zullen wel gedurende de dag wat schaduw pakken.
Hiervoor heb ik gezocht op Solaredge en Tigo systemen. Maar waar ik nu niet helemaal uit kan komen, is de mogelijkheid om optimizers te combineren met een reguliere string. Hiermee wil ik bereiken dat de 8 panelen op een string zitten en volledig blijven leveren. En dat de 6 panelen op optimizers zitten zodat het efficient blijft met de schaduw. Want ik zou het zonde geld vinden om die 8 panelen van optimizers te voorzien terwijl daar niet direct een reden voor is.
Mogelijk dat ik nog wat leesvoer over het hoofd heb gezien, of dat het misschien helemaal niet mogelijk is. Daarom de vraag aan jullie is zoiets mogelijk?
Je moet alles aan optimizers hangen.
Nu krijg je daar superieure monitoring voor terug, waarbij je ook meteen kunt zien of 1 paneel een probleem heeft bijvoorbeeld.
Ik heb geen idee in hoeverre invloed van wolken nog is, misschien haal je er daarmee toch iets meer rendement uit?
Wat je ook kunt doen, is de panelen die in de zon staan op 1 grote omvormer zetten, en de rest op micro omvormers. Dat lijkt mij persoonlijk het beste voor wat je wilt bereiken.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
In grote lijnen kan je wel een inschatting maken zonder CFD. Als je nauwkeurig wil weten wat de situatie doet is CFD de enige optie. Alleen dat is wel lastig, omdat elk dak anders is en de omgeving heeft grote invloed.NovapaX schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 15:58:
Dit soort dingen kun je volgens mij alleen goed in een windtunnel of eventueel door middel van CFD berekenen.
Zo ben ik hier vanmiddag nog op het dak geweest. En in het midden van het dak is er nauwlijks wind doordat de wervelingen aan de dakrand de wind opstuwen. (Ik moest de stralingsmeter weer even goed terugschuiven, die was denk ik scheef komen te zitten in een windvlaag.)
PS.
Als je een bouwkundige achtergrond hebt, dan heb je vast nog wel wat tabellenboekjes liggen met de (oude) windvoorschriften.
Ik zal vanavond eens kijken ik heb wel toegang tot iets meer dan een paar handen vol aan normenNovapaX schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 14:39:
Weet iemand een rekentool voor ballast waar de parameters (windgebied, soort dak, hoogte, hellingshoek etc.) zelf ingevoerd kunnen worden.
Want als ik uit zou gaan van bepaalde tabellen kun je net zo goed een complete vrachtwagen bakstenen laten lossen op je dak... (vooral voor die plastic consoles is de hoeveelheid ballast ronduit belachelijk, die hebben misschien zo'n hoge ballast nodig tegen schuiven, en niet tegen wegwaaien)
Als iemand me aan de NEN 6702 of Eurocode (NEN-EN 1991-1-4/NB) kan helpen zal ik zelf wel even een excelsheet maken en die hier delen.
Ik weet niet of ie er tussen zit zo ja mail ik wel wat dus dm me je gegevens even.
Tabellenboekje heb ik wel, maar daar ontbreekt een vrij belangrijke factor... de windvormcoefficient.24zeven schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 16:39:
[...]
In grote lijnen kan je wel een inschatting maken zonder CFD. Als je nauwkeurig wil weten wat de situatie doet is CFD de enige optie. Alleen dat is wel lastig, omdat elk dak anders is en de omgeving heeft grote invloed.
Zo ben ik hier vanmiddag nog op het dak geweest. En in het midden van het dak is er nauwlijks wind doordat de wervelingen aan de dakrand de wind opstuwen. (Ik moest de stralingsmeter weer even goed terugschuiven, die was denk ik scheef komen te zitten in een windvlaag.)
PS.
Als je een bouwkundige achtergrond hebt, dan heb je vast nog wel wat tabellenboekjes liggen met de (oude) windvoorschriften.
Sparql TV wiki
Zijn dat kyocera's of shell-siemens? Bekende bakken, ik had ze zelf ook. Maar ben op FlatFix Eco overgestapt.Snarfie31 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 16:34:
Jawel 1 paneel om van mn achter buurman die 2 van mij staan nog overeind. Maar even de spanning ervan af halen.
[afbeelding]
Ben benieuwd op ze d'r nog op liggen ( op 't dak ), ben niet thuis, maar met deze beelden begint t wel een beetje te klotsen onder den oksels...
*edit: Een deel staat in iedergeval nog overeind: via smartmeterdashboard een output naar grid van 400 Watt, dus dat is na de aftrek van verbruik: minimaal 500 Watt inkomende zonnepower ;-) *
[ Voor 15% gewijzigd door JayPe op 31-03-2015 16:49 ]
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Die 4 van mn buurman geen idee in ieder geval hele oude die hij bijna voor niks kreeg pakweg 10 of 14 jaar geleden middels een landelijke of gemeente actie.JayPe schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 16:46:
[...]
Zijn dat kyocera's of shell-siemens? Bekende bakken, ik had ze zelf ook. Maar ben op FlatFix Eco overgestapt.
Ben benieuwd op ze d'r nog op liggen ( op 't dak ), ben niet thuis, maar met deze beelden begint t wel een beetje te klotsen onder den oksels...
*edit: Een deel staat in iedergeval nog overeind: via smartmeterdashboard een output naar grid van 400 Watt, dus dat is na de aftrek van verbruik: minimaal 500 Watt inkomende zonnepower ;-) *
Die eerste twee zijn 250 watt Bisol panelen vorig jaar gelijk met mn Suntechs geinstalleerd.
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Dat jullie het dak op durven met deze wind, ik houd het wel bij kitesurfen24zeven schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 16:39:
[...]
In grote lijnen kan je wel een inschatting maken zonder CFD. Als je nauwkeurig wil weten wat de situatie doet is CFD de enige optie. Alleen dat is wel lastig, omdat elk dak anders is en de omgeving heeft grote invloed.
PS.
Ik vind het al niks om het dak (9m hoog) op te gaan als het een beetje waait (mede dankzij hoogtevrees), laat staan met deze storm.
Wel binnenkort weer met samengeknepen billen de ladder op en even kijken hoe alles erbij staat na de storm.
Aan de monitoring te zien doet alles het nog, ik zie elk paneel gewoon netjes opbrengst maken.
Wel het nadeel van die dingen op je dak, je gaat je toch druk maken

Vooral als je thuis bent en de boel de hele dag hoort suizen

Maargoed, we hebben weer bijna 7kWh opbrengst vandaag
[ Voor 11% gewijzigd door Mud.Starrr op 31-03-2015 17:10 . Reden: aangepast ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
Duidelijk, thx!Thijs8472 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 16:20:
Zie deze post AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3" , kost maar de helft van een Valk Solar 2x1 schans.
2,5kN/m2 is nogal wat... (dat is 250 kilo druk door de wind...) mijn tabellen zeggen waardes van 0,46kN/m2 (laag gebouw, windgebied 3) tot 1,62kN/m2 (50m hoogbouw, windgebied 1) dat is dus 46kg-162kg stuwdruk24zeven schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 15:44:
[...]
De NEN 6702 is niet meer van toepassing. Gebruik in elk geval de eurocode als je houd van ingewikkelde berekeningen. Natuurlijk is het makkelijk als het allemaal in een sheetje hebt staan
Voor wind heb je met meerdere zaken te maken:
- Stuwdruk
- Zuiging (horizontaal en verticaal)
- Over en onderdruk.
Standaard kan je uitgaan van stuwdruk van 2,5 kN/m2 (is een forse aanname) voor normale woonlagen (dus geen hoogbouw). De veiligheidsfactor is 1,5.
Als zuigingsfacor kan je 0,8 aanhuiden (verticaal).
PS. Zelf rekenen is zelf verantwoordelijkheid nemen! -> ik weet niet wat de verzekering zegt indien zei vinden dat er te weinig ballast is toegepast.....
De bovenstaande waardes zijn ter inicatie, maar ik verwacht dat als je de windbelasting uitrekend volgens de norm lager uit komt. Overigens verschilt de windbelasting per locatie!...
ik weet het, omrekenen naar kilo is niet zoals het moet, maar geeft wel een beter beeld
Sparql TV wiki
Toch wel blij dat je dat gedaan hebt he?AUijtdehaag schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 17:33:
[...]
Deze post ook even naar kijken...
Ze liggen nog op het dak in ieder geval volgens PVoutput.
Helaas visueel controleren is nu lastiger.
Zit je toch wat rustiger.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Deze panelen liggen op 8 mtr hoogte op een dakkapel en steken iets boven de nok uit.
Feit is wel dat het een massieve massa is, en geen kwetsbaar aluminium.
Aan elkaar verbinden onderaan onderling scheelt ook al denk ik, met rvs hoekijzer.
Eventueel nog een staalkabel of ketting aan het hoekijzer, dan vliegen ze niet meer weg.
[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-03-2015 18:02 ]
13 * Yingli 275C-30b op een Power-One PVI 3.6
Als Pmax (dag) wordt nu 4000W aangegeven.
Zelfs als ik de 5% positieve afwijking van de panelen zou meenemen (13*275*1,05) kom ik maar op 3753W uit. Iemand enig idee hoe dit kan?
Verwijderd
dit kan ook 8% zijn bijv
ik heb hier panelen van 250 wp 8 stuks op woonhuis
afwijking 0 tot 3% volgens de specs
2000 WP plus 3% is 2060WP
vorig jaar heb ik hierop een piek gehad van 2240
maar kijk naar de betekenis van WP ==> wattpiek
oftewel bijvoorbeeld
bewolkte koude dag zoals vandaagg flinke wind eroverheen dus panelen lekker aan de koele kant
plotsklaps breekt daar de zon door en dan zie je dit

dit is het systeem van 2000 wp met volgens de specs max 3% positiefe afwijking
Dank voor je toelichting, had alleen niet verwacht een uitschieter van ruim 11% in de plus te gaan zien.Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 18:29:
die 5% is een norm afwijking
dit kan ook 8% zijn bijv
ik heb hier panelen van 250 wp 8 stuks op woonhuis
afwijking 0 tot 3% volgens de specs
2000 WP plus 3% is 2060WP
vorig jaar heb ik hierop een piek gehad van 2240
maar kijk naar de betekenis van WP ==> wattpiek
oftewel bijvoorbeeld
bewolkte koude dag zoals vandaagg flinke wind eroverheen dus panelen lekker aan de koele kant
plotsklaps breekt daar de zon door en dan zie je dit
[afbeelding]
dit is het systeem van 2000 wp met volgens de specs max 3% positiefe afwijking
Vandaag zelfs wat minder dan de 27e , dat waren pieken.Niek_ schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 18:33:
[...]
Dank voor je toelichting, had alleen niet verwacht een uitschieter van ruim 11% in de plus te gaan zien.

Ruim 17% over STC
Fris windje en felle zon.
NovapaX, je hebt mailmb1 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 16:39:
[...]
Ik zal vanavond eens kijken ik heb wel toegang tot iets meer dan een paar handen vol aan normen
Ik weet niet of ie er tussen zit zo ja mail ik wel wat dus dm me je gegevens even.
Het komt dus omdat de panelen meer leveren aan watt dan de omvormer op het net kan zetten.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
600Wp SF op een Steca 500Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 19:46:
[...]
In dit geval waardoor? (moet er nog wat in komen..)
kWh meter zit in de groepenkast en de SF liggen 20 meter verderop op de berging. Daarom registreert de kWh meter waarschijnlijk maximaal 490Wh. In de grafiek zie je een rechte lijn = maximaal vermogen van de Steca 500.
Wel stormschade overigens; het dakleer van het tuin(speel)huisje is gaan vliegen.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Verwijderd
Dat 1e 600 W is te groot voor een 500 W omvormer.. (was een type groter zoveel duurder? Is dan een brugklasrekensommetje... heb je vast gemaakt)MichielFRL schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 20:01:
[...]. In de grafiek zie je een rechte lijn = maximaal vermogen van de Steca 500.
Maar die lijn van de Steca 500? Ik zie een rode stippellijn onder in... of staat de eenheid daarvan op de 2e y-as? Anders had ik de stippellijn verwacht op de plaats waar het gaat aftoppen als dit het totale energieplaatje is....(geen optimizers?)
Verwijderd
een grotere omvormer is al zon 2x keer zo duur.steca500 is rond de 250 euro. dan kan je prijstechnisch beter de boel aftoppen dan een omvormer van 500 euro kopen.Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 20:09:
[...]
Dat 1e 600 W is te groot voor een 500 W omvormer.. (was een type groter zoveel duurder? Is dan een brugklasrekensommetje... heb je vast gemaakt)
Maar die lijn van de Steca 500? Ik zie een rode stippellijn onder in... of staat de eenheid daarvan op de 2e y-as? Anders had ik de stippellijn verwacht op de plaats waar het gaat aftoppen als dit het totale energieplaatje is....(geen optimizers?)
Verwijderd
Kun je nog iets over die lijn schrijven, dat is me niet duidelijk
PS:
Kun je kleiner of niet quoten, zeker als het er net boven staat... en ook zeker als het niet complex is...
Het forum wordt er zo rommelig van als het dan niet of minder functioneel is... (als het een complete pagina eerder is.. dan heeft het meer zin, maar ook dan alleen selectief en niet alles...)
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2015 20:28 ]
Dat is niet helemaal correct, 5 December 2013 vlogen bij die storm 3 solar bears ( van de 28 ) op mijn dak van 9 meter hoog over de kop met panelen en al.NovapaX schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 15:58:
edit: en bovenstaande is waarschijnlijk ook de reden dat de leveranciers gewoon het zekere voor het onzekere nemen, en grote hoeveelheden ballast voorschrijven.
(de geteste solarbear komt bijvoorbeeld toe met gemiddeld iets van 45 kg per paneel op 20 graden, mits de grip op het dakvlak goed is.)
De klemmen van rvs waren van dusdanige top kwaliteit dat de panelen er wel nog inzaten.
Ik heb er een betonblok van 20kg per bear bijgeplaatst en op de hoeken en achterzijdes van de installatie nog één extra.
Vandaag geen krinp gegeven en 21,2 mtr/s gemeten.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
De stippellijn?Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 20:24:
Kun je nog iets over die lijn schrijven, dat is me niet duidelijk
Dat is het stand-by verbruik uit het net.
En de Tigo's dan? Is het daar ook verplicht om dan alle panelen met optimizers te voorzien? Of kan je dan wel naast een string van 8 panelen nog 6 losse hebben met tigo optimizers?Mud.Starrr schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 16:35:
[...]
Bij solaredge is dat niet mogelijk zover ik weet.
Je moet alles aan optimizers hangen.
Nu krijg je daar superieure monitoring voor terug, waarbij je ook meteen kunt zien of 1 paneel een probleem heeft bijvoorbeeld.
Ik heb geen idee in hoeverre invloed van wolken nog is, misschien haal je er daarmee toch iets meer rendement uit?
Wat je ook kunt doen, is de panelen die in de zon staan op 1 grote omvormer zetten, en de rest op micro omvormers. Dat lijkt mij persoonlijk het beste voor wat je wilt bereiken.
Bedankt voor jullie reacties !EWK schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 13:27:
Heb onlangs een offerte aangevraagd :
12 zonnepanelen te weten , Ja Solar JAM 6 265 wp met geïntegreerde Solar Edge optimizer
1x omvormer de Solar Edge SE 3000-ER -01
Installatie en montage incl btw €5900
Dank voor de reacties !
Wat vinden jullie , is dit een reële prijs of is het toch nog te duur
Hoi!
Ik weet niet in welk windgebied je zit, en hoe je configuratie/indeling is, maar de achterste rij moet, zeker als deze erg breed is, vaak meer van die steunen hebben.crazyharrie schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 21:05:
[...]
Dat is niet helemaal correct, 5 December 2013 vlogen bij die storm 3 solar bears ( van de 28 ) op mijn dak van 9 meter hoog over de kop met panelen en al.
....
Zie pagina 16 van dit document
[ Voor 18% gewijzigd door NovapaX op 31-03-2015 22:40 ]
Sparql TV wiki
Durf ik je niet te zeggen.Remcor2000 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 21:20:
[...]
En de Tigo's dan? Is het daar ook verplicht om dan alle panelen met optimizers te voorzien? Of kan je dan wel naast een string van 8 panelen nog 6 losse hebben met tigo optimizers?
Tigo was in mijn geval een stuk duurder (verschillende offertes), dus niet verder in verdiept.
Zelf wou ik sowieso wel optimizers op alle panelen, ookal liggen er maar 6 van de 12 af en toe in de schaduw (in de winter voornamelijk).
Ik vindt het mooi dat ik het allemaal bij kan houden, weet meteen of er een ondergepoept is bijvoorbeeld
Daarnaast heb ik het idee dat wolken wel degelijk invloed hebben. Ik zie toch regelmatig verschillende opbrengsten van de verschillende panelen op bewolkte dagen. Zo haal je er toch alles uit wat erin zit.
Daarnaast als ik ooit wil uitbreiden (heb de optimizer wat ruimer gekocht), dan hoef ik niet perse dezelfde panelen te gebruiken. Ik kan dan bijvoorbeeld op de uitbouw 3 wat grotere panelen met meer opbrengst per paneel plaatsen. Daar houden de optimizers gewoon netjes rekening mee, ideaal. Ook als je in de toekomst een deel wil vervangen bijvoorbeeld.
Ik was €4000 kwijt incl btw (die ik uiteraard teruggevorderd heb).
Dit voor 12 x 250Wp panelen, 12 optimizers, SE3500 omvormer en alle onderdelen.
Ook plaatsen nieuwe groep en draaden trekken.
Dan heb je een beetje een idee wat het kan kosten met SE.
Zie onderschrift en klik even door voor mijn monitoring pagina, bij layout kun je op show playback klikken. Dan kun je dus per kwartier terugzien hoe de opbrengst is verlopen.
Succes!
[ Voor 5% gewijzigd door Mud.Starrr op 31-03-2015 23:59 ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Verwijderd
weet jij toevallig met hoeveel panelen(vanaf 4 of 6 bijv) een se3500 kan werken? ik wil op verschillende plekken rond en op de woning panelen maar vraag mij een beetje af wat nou het handigst is. micro-omvormers of toch een solar edge. het is erg jammer dat er geen losse lagere wp (losse p405) zijn die met de solar frontier werken. 7 panelen (waarschijnlijk yingli all black 275wp die zeker weten 300watt per paneel halen op zomer dagen op (zuid 185graden) met dakhoek 35 graden en ja wel vlakbij de kust volgens een instrallingslegenda(http://www.zonnepanelen-info.nl/images/90.jpg) is dit dak 100% in een gebied met 1070+ volle zon urenMud.Starrr schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 23:56:
[...]
Durf ik je niet te zeggen.
Tigo was in mijn geval een stuk duurder (verschillende offertes), dus niet verder in verdiept.
Zelf wou ik sowieso wel optimizers op alle panelen, ookal liggen er maar 6 van de 12 af en toe in de schaduw (in de winter voornamelijk).
Ik vindt het mooi dat ik het allemaal bij kan houden, weet meteen of er een ondergepoept is bijvoorbeeld![]()
Daarnaast heb ik het idee dat wolken wel degelijk invloed hebben. Ik zie toch regelmatig verschillende opbrengsten van de verschillende panelen op bewolkte dagen. Zo haal je er toch alles uit wat erin zit.
Daarnaast als ik ooit wil uitbreiden (heb de optimizer wat ruimer gekocht), dan hoef ik niet perse dezelfde panelen te gebruiken. Ik kan dan bijvoorbeeld op de uitbouw 3 wat grotere panelen met meer opbrengst per paneel plaatsen. Daar houden de optimizers gewoon netjes rekening mee, ideaal. Ook als je in de toekomst een deel wil vervangen bijvoorbeeld.
Ik was €4000 kwijt incl btw (die ik uiteraard teruggevorderd heb).
Dit voor 12 x 250Wp panelen, 12 optimizers, SE3500 omvormer en alle onderdelen.
Ook plaatsen nieuwe groep en draaden trekken.
Dan heb je een beetje een idee wat het kan kosten met SE.
Zie onderschrift en klik even door voor mijn monitoring pagina, bij layout kun je op show playback klikken. Dan kun je dus per kwartier terugzien hoe de opbrengst is verlopen.
Succes!
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2015 02:09 ]
Volgens mij moet de 3500 er minimaal 8 in een string hebben (of het was 6....).Verwijderd schreef op woensdag 01 april 2015 @ 01:46:
[...]
weet jij toevallig met hoeveel panelen(vanaf 4 of 6 bijv) een se3500 kan werken? ik wil op verschillende plekken rond en op de woning panelen maar vraag mij een beetje af wat nou het handigst is. micro-omvormers of toch een solar edge. het is erg jammer dat er geen losse lagere wp (losse p405) zijn die met de solar frontier werken. 7 panelen (waarschijnlijk yingli all black 275wp die zeker weten 300watt per paneel halen op zomer dagen op (zuid 185graden) met dakhoek 35 graden en ja wel vlakbij de kust volgens een instrallingslegenda(http://www.zonnepanelen-info.nl/images/90.jpg) is dit dak 100% in een gebied met 1070+ volle zon uren![]()
en 3 zonnepanelen smart energy glaspanelen op een afdakje die ieder 290wp zijn. en als klap op de vuurpijl uiteindelijk een uitbreiding op noord met 14 solar frontier(schijnen toch nog 85% te kunnen halen op noord). panelen dan gaan wellicht de 2000kwh winddelen wel de deur uit. oude woning jaarverbruik 8500kwh(inclusief een aantal servers) andere woning(nieuwe situatie) rond de geschat3200-3800kwh.
Wat je zou kunnen doen is de ontwerp module van de soleredge website downloaden (even een account aanmaken). Dan kun je het zo allemaal zien, die geeft ook aan als je string te groot of klein is.
Ik zit op 55000kWh verbruik, zou willen dat ik zoveel panelen kwijt kon als jij.
Misschien als ik naar een oost/west opstelling (plat dak) ga dat ik nog een eind kom.
Maar eerst maar eens kijken hoe een heel jaar loopt. Tot nu toe gaat het lekker.
Maart: 223kWh, volgens mij niet heel gek met 12x 250wp in een niet ideale situatie (lees schaduw elementen).
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Niemand?Shapeshifter schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 08:41:
Het is bij ons helaas nog steeds niet gelukt om ons plan uit te voeren. Dit komt voornamelijk omdat ons dak erg lastig is en ik geen exacte maten heb.
Kent iemand een bedrijf of persoon die tegen een zacht prijsje je dak kunnen opmeten, want ik kan zo gewoon geen beslissing maken
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO
Een combinatie van Google maps (rechtsklikken: measure) en de stelling van Pythagoras moeten een aardig beeld geven.
Ik was eigenlijk wel benieuwd naar die monitoring maar ik krijg een errorMud.Starrr schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 23:56:
[...]
Succes!
Plaatje van mijn dak:

Legplan:

Optie 1 (Leverancier 1):
38x 250 Wp Poly (merk niet gespecificeerd)
SMA STP 8000TL-21
Verwachte opbrengst 7673 kWh
Optie 1 (Leverancier 1):
38x 250 Wp Mono (merk niet gespecificeerd)
SMA STP 8000TL-21
Verwachte opbrengst 7673 kWh
Prijsverschil: + €2000,-
Optie 3 (Leverancier 2):
38x JA Solar JAM6 60-265 (mono black)
Growatt 9000UE
Verwachte opbrengst: 8257 kWH
Prijsverschil: + €3000,-
Optie 4 (Leverancier 2):
38x Suntech STP265S (mono black)
SolarEdge SE9K
Verwachte opbrengst: 9472 kWH
Prijsverschil: + €5000,-
[ Voor 5% gewijzigd door born2tweak op 01-04-2015 09:22 ]
Nee helaas, er is geen enkele mogelijkheid om bij het dak te komen anders dan een ladder. Dakpannen tellen heb ik wel gedaan, maar is vrij onnauwkeurig en het is allemaal net een beetje aan de krappe kant helaas dus wil ik eigenlijk betere getallen hebben.marcel_piet schreef op woensdag 01 april 2015 @ 08:10:
Heb je geen dakraam of iets dergelijks ? indien je een dakraam of dakapel hebt kun je een dakpan opmeten . Dan maak je een foto en tel je het aantal pannen . vervolgens heb je ca maten zonder dat je het dak op moet . en kun je de boel zo intekenen/ uitrekenen .
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
Zou op een computer moeten werken.Thijs8472 schreef op woensdag 01 april 2015 @ 08:37:
[...]
Ik was eigenlijk wel benieuwd naar die monitoring maar ik krijg een errorKlopt de url nog?
Sommige telefoons schijnen een error te geven.
Wat je kunt proberen is naar de volgende pagina te navigeren, en dan bij zoeken Feitsma intypen.
https://monitoring.solaredge.com/solaredge-web/p/public_home
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Vreemd, ik heb zelf niets anders dan Mac's. Behalve op mn werk dan.Thijs8472 schreef op woensdag 01 april 2015 @ 10:22:
Hmm vaag, ik zat op een Mac, dat zal het geweest zijn, FF op Ubuntu doet het gewoon prima. Dank.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Die afstandsmeter van Google vind ik niet zo goed als die van Daft Logic.
http://www.daftlogic.com/...s-distance-calculator.htm
(vergeet niet onderaan op meters te zetten)
DL is beter leesbaar (of ligt dat aan mij?). Werkt als een tiet. Wel rekening houden met schuine daken natuurlijk, dan moet je Pythagoras inderdaad toepassen. Ik was daar zelf al opgekomen bij ons dak, maar dacht nog: dat klopt nooit. Heb ik het nagemeten op het dak zelf, was toch zeer nauwkeurig. Niet op de centimeter, maar als schatting heb je er vaak genoeg aan. Wil je een oppervlak tot de rand volleggen, dan natuurlijk altijd 'in real life' nameten. Moet je toch het dak op vrees ik.

There's nothing moister than an oyster.
Verwijderd
dan zie je precies de maten etc etc
Flinke ladder, en gewoon naar boven en niet naar beneden kijken.zeegerd schreef op woensdag 01 april 2015 @ 10:30:
[...]
Die afstandsmeter van Google vind ik niet zo goed als die van Daft Logic.
http://www.daftlogic.com/...s-distance-calculator.htm
(vergeet niet onderaan op meters te zetten)
DL is beter leesbaar (of ligt dat aan mij?). Werkt als een tiet. Wel rekening houden met schuine daken natuurlijk, dan moet je Pythagoras inderdaad toepassen. Ik was daar zelf al opgekomen bij ons dak, maar dacht nog: dat klopt nooit. Heb ik het nagemeten op het dak zelf, was toch zeer nauwkeurig. Niet op de centimeter, maar als schatting heb je er vaak genoeg aan. Wil je een oppervlak tot de rand volleggen, dan natuurlijk altijd 'in real life' nameten. Moet je toch het dak op vrees ik.
Zo heb ik het ook gedaan, met hoogtevrees
Ik kan je vertellen, na een keer of 10 op een neer geweest te zijn is mijn hoogtevrees op de ladder al een stuk minder. Geen idee hoe het is als ik met een lange tussenpoos weer eens naar boven ga, maar wie weet is dat wel de manier om je angst te overwinnen?
Maar als je de maten wilt, is dat gewoon de simpelste manier.
Als je echt niet durft, dan ga je ze ook niet zelf plaatsen. Dan kun je gewoon een bedrijf een offerte laten maken en ze zullen als ze het nodig vinden de boel voor je opmeten en intekenen. Voor hun is dat toch dagelijkse kost, dus draaien ze hun hand niet voor om.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Hier werkte het eerst ook niet. Pas nadat ik eerst naar de homepage van de solaredge monitoring site ging, en daarna nogmaals de link ververste kreeg ik wel beeld.Mud.Starrr schreef op woensdag 01 april 2015 @ 10:27:
[...]
Vreemd, ik heb zelf niets anders dan Mac's. Behalve op mn werk dan.
Iets met (session) cookies denk ik.
Sparql TV wiki
Shapeshifter schreef op woensdag 01 april 2015 @ 09:26:
[...]
Nee helaas, er is geen enkele mogelijkheid om bij het dak te komen anders dan een ladder. Dakpannen tellen heb ik wel gedaan, maar is vrij onnauwkeurig en het is allemaal net een beetje aan de krappe kant helaas dus wil ik eigenlijk betere getallen hebben.
mooie tip van swapevent.Verwijderd schreef op woensdag 01 april 2015 @ 10:35:
@shapeshifter als je nu even bij je gemeente langs gaat dan kan je daar de bouwtekening opvragen van je woning , kopie kost geloof ik 11 euro
dan zie je precies de maten etc etc
ik kan zelfs met mijn digi id inloggen bij de gemeente en het gratis op vragen bij het bouw archief.
(zelfs voor alle huizen in mijn gemeente
je moet dan wel even opletten met dakramen en pijpjes.
die staan wel ingetekend maar de precieze plaats wil wel eens afwijken van de bouw tekening
helaas heb ik een huis met een schuine hoek er in, en op de bouwtekening staat +/-14 graden, en bij het bouwen was het per ongeluk iets meer geworden.
dus waren de bouwtekeningen voor mij niet genoeg, maar kan voor jouw wel een oplossing zijn.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Lijkt mij alsof OSM de stafkaarten (of hoe heten die dingen) of het Kadaster als basis heeft.
Ik kan alleen geen website vinden waar ik extra ver (vector) in kan zoomen op OSM, maar dat komt vast nog.
(soweiso is OSM veel gedetailleerder dan google maps, bijvoorbeeld ook nummering per huis op kaart, ik zou het eigenlijk meer moeten gebruiken)
Sparql TV wiki
Het gaat om de A & V meters
Aan de achterzijde zitten de contacten en om nou +/- 160V DC open en bloot te laten liggen.....

http://www.elektronicawer...7/20p_kunststof_behuizing
of zoiets misbruiken als het past: (is het gelijk wat beter waterdicht)
http://goedkoop-elektra.nl/286-kabeldoos-lasdoos-wartels
[ Voor 9% gewijzigd door NovapaX op 01-04-2015 12:29 ]
Sparql TV wiki
Hier hetzelfde. Op Google is ons huis smaller dan dat van onze buren, terwijl het op OSM netjes even breed is.NovapaX schreef op woensdag 01 april 2015 @ 10:52:
Overigens komen de bebouwingscontouren op OSM (open streefmap) wel precies overeen met mijn huis (inclusief halletje aan de voorzijde) waar Google gewoon een vierkant blok heeft.
Lijkt mij alsof OSM de stafkaarten (of hoe heten die dingen) of het Kadaster als basis heeft.
Ik kan alleen geen website vinden waar ik extra ver (vector) in kan zoomen op OSM, maar dat komt vast nog.
(soweiso is OSM veel gedetailleerder dan google maps, bijvoorbeeld ook nummering per huis op kaart, ik zou het eigenlijk meer moeten gebruiken)
Hier wat meer variatie:MichielFRL schreef op woensdag 01 april 2015 @ 11:34:
Iemand een suggestie hoe ik dit netjes en een beetje veilig gemonteerd krijg?
Aan de achterzijde zitten de contacten en om nou +/- 160V DC open en bloot te laten liggen.....
[afbeelding]
https://www.conrad.nl/nl/...earch=kunststof+behuizing
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Apart.NovapaX schreef op woensdag 01 april 2015 @ 10:41:
[...]
Hier werkte het eerst ook niet. Pas nadat ik eerst naar de homepage van de solaredge monitoring site ging, en daarna nogmaals de link ververste kreeg ik wel beeld.
Iets met (session) cookies denk ik.
Ach ja, het is leuk voor degene die het willen bekijken, ze moeten alleen moeite doen blijkbaar

De info is uiteindelijk vooral voor mezelf, en bij mij werkt het prima via de app en de website.
Strak dat OSM, kende het nog niet.
Bij ons in de straat kon je bij de bouw kiezen om de benedenverdieping een stuk groter te laten bouwen (soort van uitbouw). Dit kun je duidelijk zien bij OSM, en bij google maps alleen met de satelliet beelden.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Dit lijkt me wel wat. Eens kijken of ik dat lokaal kan krijgen.
Dank voor de tip!
Welk bedrijf heeft het voor deze prijs gedaan ?
Dank voor jouw reactie .
Hoi!
Edit; Ik heb wel plat dak en daar portrait op, wat iets duurdere beugels zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door japser84 op 01-04-2015 16:34 ]
Mhm dat soort leuke pieken heb ik niet helaas.MichielFRL schreef op woensdag 01 april 2015 @ 13:22:
Dikke pieken vandaag. 1118W uit de 1040Wp set. Het voltage ligt ook erg hoog zag ik op de omvormer.
[afbeelding]
[...]
Dit lijkt me wel wat. Eens kijken of ik dat lokaal kan krijgen.
Dank voor de tip!
Vandaag (tot nu toe) wel een degelijke opbrengst denk ik, ik ga de 10kWh wel halen.
Ik ben wel nieuwsgierig wat andere mensen momenteel halen met een vergelijkbaar systeem (12 x 250wh).
Haha, waren er al een aantal die het in een PM vroegen.EWK schreef op woensdag 01 april 2015 @ 14:14:
Mudd star ,€4000 lijkt mij niet duur voor de hele installatie incl montage
Welk bedrijf heeft het voor deze prijs gedaan ?
Dank voor jouw reactie .
Montage van de panelen heb ik zelf gedaan (plat dak, dus niet zo moeilijk).
Dus misschien zit daar het verschil in?
Wel heb ik de elektriciteit van de meterkast tot de omvormer, inclusief nieuwe aardlek(zo'n combi gebeuren) laten doen. (dat is inclusief in die prijs).
Het systeem heb ik eind November bij zonnemarkt (Almere) aangeschaft (geen idee hoe de prijzen nu zijn).
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
3 panelen op een SE3500? Dat mogen dan wel flinke panelen zijn.japser84 schreef op woensdag 01 april 2015 @ 16:32:
Ik heb soortgelijk stysteem (slechts 3 panelen meer met zelfde omvormer) maar was 800euro meer kwijt zonder montage! Goed gedaan dus. (Of ik had het beter moeten doen, maar had wel het idee dat de onderhandelings ruimte er wel uit was).
Edit; Ik heb wel plat dak en daar portrait op, wat iets duurdere beugels zijn.
Of reageer je nu op iemand anders?
Edit: whoops, dit had in een edit bij vorige post gemoeten. Mods?
[ Voor 6% gewijzigd door Mud.Starrr op 01-04-2015 17:17 ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
De oplossing die ik momenteel in gedachten heb ziet er (ongeveer) als volgt uit (rood=woning, zwart=dakkapel):

Hierbij liggen er 5x Talesun 260wp panelen boven de dakkapel en 3 onder. De voorgestelde omvormer is een Trannergy PVI 2300 Tl. Een van de leveranciers stelde voor om gebruik te maken van optimizers vanwege de panelen onder de dakkapel die later op de dag in de schaduw komen van de dakkapel. Ergens kan ik dit wel begrijpen, maar is dat in deze situatie wel noodzakelijk? Deze zijn op de totaalprijs vrij prijzig (10%) waardoor de terugverdientijd vrij lang is geworden. Is de meeropbrengst van de optimizers in deze situatie het prijsverschil waard?
[ Voor 3% gewijzigd door J0YR1D3R op 01-04-2015 17:38 ]
Je kunt misschien plat op je dakkapel ook nog 1 of 2 panelen kwijt?J0YR1D3R schreef op woensdag 01 april 2015 @ 17:29:
In verband met een nieuwe woning ben ik aan het orienteren op zonnepanelen. Het dak ligt er niet super gunstig bij, maar in de straat zijn er meerdere woningen waar al panelen op te vinden zijn. De woning ligt aan de voorzijde op de zuid/zuidoost kant, de achterzijde noordwest. Mijn buurman heeft een set van 10 panelen, 5 aan de voorzijde boven een dakkapel en 5 aan de achterzijde. Hij doet rond de 2000-2200kWh per jaar met deze set. Het is de "mooiste" oplossing, maar na wat rondvragen bij diverse leveranciers niet unaniem de beste.
De oplossing die ik momenteel in gedachten heb ziet er (ongeveer) als volgt uit (rood=woning, zwart=dakkapel):
[afbeelding]
Hierbij liggen er 5x Talesun 260wp panelen boven de dakkapel en 3 onder. De voorgestelde omvormer is een Trannergy PVI 2300 Tl. Een van de leveranciers stelde voor om gebruik te maken van optimizers vanwege de panelen onder de dakkapel die later op de dag in de schaduw komen van de dakkapel. Ergens kan ik dit wel begrijpen, maar is dat in deze situatie wel noodzakelijk? Deze zijn op de totaalprijs vrij prijzig (10%) waardoor de terugverdientijd vrij lang is geworden. Is de meeropbrengst van de optimizers in deze situatie het prijsverschil waard?
Wat is je totaalprijs incl optimizers, en zonder?
Je moet het zo zien zonder optimizers: de hele string levert per paneel zoveel op als het paneel met de meeste schaduw. Dus als 1 paneel in de schaduw ligt gaat je hele systeem op zn gat.
Een beetje het idee van kerstlapjes in serie, je trekt er een uit en alles gaat uit.
Dus als de panelen onder de dakkapel een stuk eerder in de schaduw liggen dan de rest zou ik ook optimizers gebruiken.
Of je moet de bovenste rij op een wat kleinere omvormer hangen, en dan de onderste rij op micro-omvormers. Geen idee of dat goedkoper is, maar wellicht?
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
3 panelen meer zegt ieMud.Starrr schreef op woensdag 01 april 2015 @ 17:16:
[...]
3 panelen op een SE3500? Dat mogen dan wel flinke panelen zijn.
Whoopsie, te snel gelezen
Dan komt de prijs aardig overeen denk ik zo.
800 euro meer voor 3 panelen en 3 optimizers extra.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
16x smart panels met tigo optimizers 260 wp
1x tygo management unit
1x steca grid coolcept 3600
Zoals ik al zei alles werkte perfect tot 14 maart j.l. Mijn vader komt er vandaag pas achter omdat de automaat in de meterkast uit was. Nadat hij hem weer aan heeft gezet flikkert het scherm van de omvormer een paar keer, geen foutmelding en de automaat gaat weer uit. Ik heb de panelen gemeten en ze geven rond 500v af.
Waar zou dit aan kunnen liggen ? Omvormer stuk ? Te kleine automaat ( nu 16A, lijkt me genoeg piekbelasting heeft hij nog niet gehad).?
Ik hoor graag jullie suggesties.
5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT
En geeft de Steca niets aan als er geen AC spanning op staat? Meestal bij voldoende DC spanning moet er wel iets in het display staan.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Zal ik mijn ervaring toevoegen: mijn 3500 Wp (ca 15 A) zit op een 6A automaat. Het verhaal is dat de teruglevering niet wordt gecontroleerd, alleen de aanvoer vanuit het net. Er kan dus nooit meer dan 15 + 6 door de kabel gaan (binnen de veiligheidsmarge).peauke schreef op woensdag 01 april 2015 @ 18:34:
Waar zou dit aan kunnen liggen ? Omvormer stuk ? Te kleine automaat ( nu 16A, lijkt me genoeg piekbelasting heeft hij nog niet gehad).?
Ik vind het een logisch verhaal maar of het echt zo werkt? Het zit er in ieder geval al bijna 3 jaar en de automaat is nog nooit afgeschakeld.
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Ik denk eerder aan een sluiting in de omvormer. Of als het een aardlekautomaat betreft een aardlek in de omvormer.
Sparql TV wiki
Ik heb 2 offertes van 2 verschillende zaken. 1 is met optimizers 4k, de ander zonder 3k. De optimizers zijn 330 euro van solaredge icm een solaredge omvormer, dus die zal bij de Trannergy omvormer wel wat duurder zijn. Ik moet van het weekend even kijken hoe hij het doet om bijvoorbeeld 3 uur, ik denk namelijk dat het wel meevalt hoeveel later ze in de schaduw komen.Mud.Starrr schreef op woensdag 01 april 2015 @ 17:55:
[...]
Je kunt misschien plat op je dakkapel ook nog 1 of 2 panelen kwijt?
Wat is je totaalprijs incl optimizers, en zonder?
Je moet het zo zien zonder optimizers: de hele string levert per paneel zoveel op als het paneel met de meeste schaduw. Dus als 1 paneel in de schaduw ligt gaat je hele systeem op zn gat.
Een beetje het idee van kerstlapjes in serie, je trekt er een uit en alles gaat uit.
Dus als de panelen onder de dakkapel een stuk eerder in de schaduw liggen dan de rest zou ik ook optimizers gebruiken.
Of je moet de bovenste rij op een wat kleinere omvormer hangen, en dan de onderste rij op micro-omvormers. Geen idee of dat goedkoper is, maar wellicht?
Het idee achter een string snap ik, ik heb ook gekeken naar een duurdere omvormer die 2 strings aan kan maar dat is een stuk duurder dan een setje optimizers. Ik ben alleen op zoek naar ervaringen of dat op deze kant van de zon heel erg uit maakt. Anders neem ik liever dat kleine beetje verlies omdat het anders 10+ jaar voordat ik ze terug heb
Een steca draait op AC , ook 'snachts, dus als hij het nu ook niet doet kan je de panelen wel uitsluiten, al is dat het ook niet denk ik.peauke schreef op woensdag 01 april 2015 @ 18:34:
Ik, beter gezegd mijn vader, heeft een probleem met PV installatie. Wij hebben deze november 2014 geinstalleerd en alles werkte zonder problemen. Even wat meer info over de set.
16x smart panels met tigo optimizers 260 wp
1x tygo management unit
1x steca grid coolcept 3600
Zoals ik al zei alles werkte perfect tot 14 maart j.l. Mijn vader komt er vandaag pas achter omdat de automaat in de meterkast uit was. Nadat hij hem weer aan heeft gezet flikkert het scherm van de omvormer een paar keer, geen foutmelding en de automaat gaat weer uit. Ik heb de panelen gemeten en ze geven rond 500v af.
Waar ik als eerste op komt is:
Nog meer op deze kabel, groep?
Zit de steca gestekkert? Trek die er eens uit, of de stekker van de omvormer los en schakel dan de automaat eens in , blijft hij dan wel? (Omvormer kapot) komt hij er dan nog uit is het iets in de meterkast, automaat, kabel, stekker.
Ook kan je de kale omvormer zonder DC kabels er aan eens in een ander stopcontact steken en zien wat er gebeurd.
Ik ben daar niet zo'n ster in, sluit vaak net te weinig dingen uit voordat ik een conclusie trek...
Maar daar leer je weer van :-)
Sparql TV wiki
Maart was erg slecht, veel lager dan maart 2014.Doi schreef op woensdag 01 april 2015 @ 21:59:
De maand maart is achter rug. Qua opbrengst lijkt het een goede maand te zijn geweest. Hoe is dat bij andere paneelhouders? Heb in een eerdere link gezien dat maart over een meerjarig gemiddelde 8,6 procent van de jaaropbrengst doet. Hoe zijn jullie ervaringen?
Bedankt voor de info.Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2015 @ 07:51:
@michielFRL
maart2015 is niet slecht maar maart 2014 was juist extra goed.
Maart 2013 had ik nog geen panelen, dus geen vergelijk
Bij mij heb ik het zo opgelost:MichielFRL schreef op woensdag 01 april 2015 @ 11:34:
Iemand een suggestie hoe ik dit netjes en een beetje veilig gemonteerd krijg?
[afbeelding]

Links onder op de foto zie je de meters. Ik heb ze gemonteerd in een diecast aluminium behuizing die ik nog had liggen (evenals de meters
Als je de keuze hbt zou ik een slagvast ABS kunstof behuizing nemen. Die zijn te kust en te keur te koop bij bijvoorbeeld Conrad e.d.
Succes!
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Ik heb een vergelijkbare situatie, zie onderschrift en fotootje. Ik vind jouw situatie best gunstig. Mijn beide buren hebben ook dakkappelen. Mijn panelen liggen er pas sinds december op, maar voorlopig zit ik elke maand nog in de top 5 van de tweakers lijst qua efficiëntie en ik heb geen optimizers en geen SF.J0YR1D3R schreef op woensdag 01 april 2015 @ 17:29:
In verband met een nieuwe woning ben ik aan het orienteren op zonnepanelen. Het dak ligt er niet super gunstig bij, maar in de straat zijn er meerdere woningen waar al panelen op te vinden zijn. De woning ligt aan de voorzijde op de zuid/zuidoost kant, de achterzijde noordwest. Mijn buurman heeft een set van 10 panelen, 5 aan de voorzijde boven een dakkapel en 5 aan de achterzijde. Hij doet rond de 2000-2200kWh per jaar met deze set. Het is de "mooiste" oplossing, maar na wat rondvragen bij diverse leveranciers niet unaniem de beste.
[afbeelding]
In de zomer gaat de zon natuurlijk al op achter het huis en daar ook weer onder. Dan zal ik wel schaduw gaan krijgen van de dakkapellen. Echter is dit wel aan het begin en einde van de dag als de instraling al / nog minder is. Ik denk dat het de meerkosten niet waard is om optimizers te nemen.
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Zou het ook niet handig zijn de garantie en levensduur van apparatuur in deze vergelijking mee te nemen? Solaredge en optimisers hebben een flinke garantieperiode, waar je bij een 'normale' oplossing een veel kortere garantieperiode krijgt. Dat kan natuurlijk ook wat waard zijn. Wellicht dat je er een omvormer mee kunt uitsparen in de levensduur van je panelen en is het 't in eens wel weer waard?Joris 407 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 08:35:
[...]
Ik heb een vergelijkbare situatie, zie onderschrift en fotootje. Ik vind jouw situatie best gunstig. Mijn beide buren hebben ook dakkappelen. Mijn panelen liggen er pas sinds december op, maar voorlopig zit ik elke maand nog in de top 5 van de tweakers lijst qua efficiëntie en ik heb geen optimizers en geen SF.
In de zomer gaat de zon natuurlijk al op achter het huis en daar ook weer onder. Dan zal ik wel schaduw gaan krijgen van de dakkapellen. Echter is dit wel aan het begin en einde van de dag als de instraling al minder is. Ik denk dat het de meerkosten niet waard is om optimizers te nemen.
Maar puur voor de jaarlijkse opbrengst denk ik dat het niet veel uitmaakt, in ieder geval niet de meerkosten waard.
Qua tvt zou je er denk ik op moeten rekenen dat je stringomvormer een keer vervangen moet worden. Maar doorgaans is de tvt korter dan dan de tijd tot een nieuwe omvormer geplaatst moet worden en kun je deze plaatsing als onderhoud zien of opnieuw een tvt hanteren.
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Als de panelen zijn losgekoppeld dan blijft hij gewoon aan, dus ligt het toch ergens aan de panelen ?Rol-Co schreef op woensdag 01 april 2015 @ 22:02:
[...]
Een steca draait op AC , ook 'snachts, dus als hij het nu ook niet doet kan je de panelen wel uitsluiten, al is dat het ook niet denk ik.
Waar ik als eerste op komt is:
Nog meer op deze kabel, groep?
Zit de steca gestekkert? Trek die er eens uit, of de stekker van de omvormer los en schakel dan de automaat eens in , blijft hij dan wel? (Omvormer kapot) komt hij er dan nog uit is het iets in de meterkast, automaat, kabel, stekker.
Ook kan je de kale omvormer zonder DC kabels er aan eens in een ander stopcontact steken en zien wat er gebeurd.
5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT
Waar kan ik die tweakers lijst vinden? op PV output ergens?Joris 407 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 08:35:
[...]
Ik heb een vergelijkbare situatie, zie onderschrift en fotootje. Ik vind jouw situatie best gunstig. Mijn beide buren hebben ook dakkappelen. Mijn panelen liggen er pas sinds december op, maar voorlopig zit ik elke maand nog in de top 5 van de tweakers lijst qua efficiëntie en ik heb geen optimizers en geen SF.
In de zomer gaat de zon natuurlijk al op achter het huis en daar ook weer onder. Dan zal ik wel schaduw gaan krijgen van de dakkapellen. Echter is dit wel aan het begin en einde van de dag als de instraling al / nog minder is. Ik denk dat het de meerkosten niet waard is om optimizers te nemen.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Jouw productie, afgelopen maand...ofzo.
Zo ook gisteren.
Leuk, ik heb me aangemeldJoris 407 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 09:52:
Een keer per maand wordt een excel lijst met de opbrengsten gepost door Anton Boonstra in het topic:
Zo ook gisteren.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Ik wil 8X TSMC C1 155 wp panelen op mijn dak leggen (totaal 1280 Wp op bijna zuid /hoek 45 graden).
Hierbij zat ik te denken aan een hosola omvormer alleen ik twijfel of ik voor de 1000 Tl of de 1600TL moet gaan. Is het slim om onder te dimensioneren? of kan ik beter af met de 1600TL.
Of zijn er nog andere geschikte omvormers voor mijn set?
Wordt wel vaker bijgewerkt hoorJoris 407 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 09:52:
Een keer per maand wordt een excel lijst met de opbrengsten gepost door Anton Boonstra in het topic:
Zo ook gisteren.
[ Voor 8% gewijzigd door antonboonstra op 02-04-2015 10:27 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Mijn dakkapel is wel een stukje breder als ik jouw foto zo zie, daarnaast is hij ook vrij hoog. Ik ga een van de aanbieders even langs laten komen om te oordelen, zo kunnen ze direct een inschatting doen met de echte situatie. Hopelijk komt daar uit dat het inderdaad niet echt nuttig isJoris 407 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 08:35:
[...]
De Solaredge heeft een standaard garantietermijn van 12 jaar en kost 699. Voor 185 extra gaat dat naar 20 jaar (884). Daar komt nog een WiFi aansluiting van 80 euro bij, dus 964 totaal. De Trannergy die in de andere offerte staat kost "slechts" 471 en heeft standaard WiFi. Daar ga ik dus weinig mee winnenborn2tweak schreef op donderdag 02 april 2015 @ 08:37:
[...]
Zou het ook niet handig zijn de garantie en levensduur van apparatuur in deze vergelijking mee te nemen? Solaredge en optimisers hebben een flinke garantieperiode, waar je bij een 'normale' oplossing een veel kortere garantieperiode krijgt. Dat kan natuurlijk ook wat waard zijn. Wellicht dat je er een omvormer mee kunt uitsparen in de levensduur van je panelen en is het 't in eens wel weer waard?
[ Voor 28% gewijzigd door J0YR1D3R op 02-04-2015 10:35 ]
Kan je niet 8 stuks SolarEdge p350i's plaatsen met de trannergy? Die indops zijn omvormer onafhankelijk en kosten zo'n 55 p/s.J0YR1D3R schreef op donderdag 02 april 2015 @ 10:32:
[...]
Mijn dakkapel is wel een stukje breder als ik jouw foto zo zie, daarnaast is hij ook vrij hoog. Ik ga een van de aanbieders even langs laten komen om te oordelen, zo kunnen ze direct een inschatting doen met de echte situatie. Hopelijk komt daar uit dat het inderdaad niet echt nuttig is
[...]
De Solaredge heeft een standaard garantietermijn van 12 jaar en kost 699. Voor 185 extra gaat dat naar 20 jaar (884). Daar komt nog een WiFi aansluiting van 80 euro bij, dus 964 totaal. De Trannergy die in de andere offerte staat kost "slechts" 471 en heeft standaard WiFi. Daar ga ik dus weinig mee winnen
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.