Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 109 ... 119 Laatste
Acties:
  • 733.811 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wimlem schreef op donderdag 02 april 2015 @ 10:42:
[...]

Kan je niet 8 stuks SolarEdge p350i's plaatsen met de trannergy? Die indops zijn omvormer onafhankelijk en kosten zo'n 55 p/s.
Dat is een overweging die ik heb, maar waar ik naar op zoek ben is of dat ook "loont". 440 euro is behoorlijk wat meer op de totaalprijs, vraag is of het dat oplevert..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:26
antonboonstra schreef op donderdag 02 april 2015 @ 10:26:
[...]

Wordt wel vaker bijgewerkt hoor :) Lijst is hier te vinden en je komt hier automatisch in als je lid bent van het Tweakers.net team op PVOutput (klik op Join team). En je wordt er weer uitgekicked als je de opbrengsten al maanden lang niet meer bijhoudt })
Dank voor de correctie en de link Anton :)

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:14

P_Tingen

omdat het KAN

[...]

Wordt wel vaker bijgewerkt hoor :) Lijst is hier te vinden en je komt hier automatisch in als je lid bent van het Tweakers.net team op PVOutput (klik op Join team). En je wordt er weer uitgekicked als je de opbrengsten al maanden lang niet meer bijhoudt })
Grappig! Gejoind! Weer anderhalf kilowattpiek erbij. Niet veel maar alle beetjes helpen.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 15:42

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

P_Tingen schreef op donderdag 02 april 2015 @ 11:00:
[...]
Grappig! Gejoind! Weer anderhalf kilowattpiek erbij. Niet veel maar alle beetjes helpen.
Je was niet de enige. Zojuist 3 nieuwe leden voor ons Tweakers-PVoutput team, dus de lijst maar even bijgewerkt. Gaat helaas niet volledig automatisch, er zit wel wat 'handwerk' bij.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Nog een paar mensen en we zitten op 500 systemen!

[ Voor 18% gewijzigd door Joris 407 op 02-04-2015 11:59 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
peauke schreef op donderdag 02 april 2015 @ 09:41:
[...]

Als de panelen zijn losgekoppeld dan blijft hij gewoon aan, dus ligt het toch ergens aan de panelen ?
Belangrijk is in jou geval is dat je wat duidelijker bent om wat voor installatieautomaat het gaat
dus zeker of het een is met of zonder ingebouwde aardlekschakelaar.
Als het met ingebouwde aardlek is kan het idd aan de zonnepanelen ( ook ) liggen, door
sluiting naar aarde op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-09 14:39
Joris 407 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 11:58:
Nog een paar mensen en we zitten op 500 systemen!
*O* Kom binnenkort helpen. :)

Heb twee montage systemen gevonden voor de BenQ's. Van der Valk en K2 Systems leveren montagesystemen waar ze op passen in oost-west. Nu nog wat offertes ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 07:56
PClop schreef op donderdag 02 april 2015 @ 11:59:
[...]

Belangrijk is in jou geval is dat je wat duidelijker bent om wat voor installatieautomaat het gaat
dus zeker of het een is met of zonder ingebouwde aardlekschakelaar.
Als het met ingebouwde aardlek is kan het idd aan de zonnepanelen ( ook ) liggen, door
sluiting naar aarde op het dak.
Het is een gewone automaat 16A zonder aardlekschakelaar

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
antonboonstra schreef op donderdag 02 april 2015 @ 11:37:
[...]

Je was niet de enige. Zojuist 3 nieuwe leden voor ons Tweakers-PVoutput team, dus de lijst maar even bijgewerkt. Gaat helaas niet volledig automatisch, er zit wel wat 'handwerk' bij.
Blijft leuk die lijst ! Ik moet er nog een 1.678 kWp bij leggen ben ik weer de grootste .... :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 17:36
J0YR1D3R schreef op donderdag 02 april 2015 @ 10:32:
De Solaredge heeft een standaard garantietermijn van 12 jaar en kost 699. Voor 185 extra gaat dat naar 20 jaar (884). Daar komt nog een WiFi aansluiting van 80 euro bij, dus 964 totaal. De Trannergy die in de andere offerte staat kost "slechts" 471 en heeft standaard WiFi. Daar ga ik dus weinig mee winnen :)
Koop voor 20,- een TP-Link WR702N en koppel die aan de ethernet interface en je spaart je alweer 60,- uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Thijs8472 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 12:58:
[...]

Koop voor 20,- een TP-Link WR702N en koppel die aan de ethernet interface en je spaart je alweer 60,- uit.
Klopt, maar de Trannergy heeft standaard een Wifi aansluiting en kost al flink minder. Heeft dus weinig meerwaarde imho :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rron
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-09-2020
[...]

Nog een member " purmerzon" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:08
[...]

Gek genoeg vind ik mijn beide installaties niet, telt in PVoutput.org toch weer voor twee :+
Members only: lijssie
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een klein zoektochtje via Google kom ik erachter dat hier héél veel kennis zit over PV. Zoveel dat ik het soms allemaal gewoon niet kan volgen. Dus heb een beetje geduld met me... ;-)

Vraag: Een SMA SB3000TL-21 met daarop op ingang A aangesloten 1 string van 13 panelen hoort toch nooit een spanning te hebben op aansluiting B? Toch?

En als dat dan toch zo is, wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:17
Is er iemand met een Omnik die zn data via wifi en zn router naar PVoutput krijgt. Mogelijk met voorbeeld je wat te doen.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:21
Snarfie31 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 16:24:
Is er iemand met een Omnik die zn data via wifi en zn router naar PVoutput krijgt. Mogelijk met voorbeeld je wat te doen.
Nee dat kan niet, alleen naar de Omnik portal.
Je zal met een Arduino/Netduino/RaspPi oplossing moeten komen wil je de data doorzetten naar www.pvoutput.org.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
MichielFRL schreef op donderdag 02 april 2015 @ 16:27:
[...]

Je zal met een Arduino/Netduino/RaspPi oplossing moeten komen wil je de data doorzetten naar www.pvoutput.org.
ok

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

peauke schreef op donderdag 02 april 2015 @ 09:41:
[...]

Als de panelen zijn losgekoppeld dan blijft hij gewoon aan, dus ligt het toch ergens aan de panelen ?
Ah, die had ik niet verwacht moet ik zeggen, heb je een multi meter om vanavond de panelen te meten?
Op de dag kan ook maar dan graag uitkijken wat je doet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:03

MaxxMark

HT is Tof!

Zo! Ik ben de trouwe lezers van dit topic nog een berichtje verschuldigd. Voor de mensen die het niet meer weten, mijn installatie was 25 januari opgeleverd en werkte niet. De foto's riepen veel vragen op over zowel mijn inbreng als de inbreng van de installateur. Voor fototjes zie:

MaxxMark in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"

Na een maand(!) over en weer te hebben gemaild met het bedrijf, evenals uiteindelijk met de directeur gesproken zijn we tot een passende oplossing gekomen.

De installateur heeft de Hosola's weg gehaald en op aandringen van mij is er uiteindelijk een 3 fase omvormer van SMA geplaatst. De installateur heeft dit met een redelijke korting op de meerprijs gedaan (persoonlijk vond ik dat ze het gratis hadden moeten doen gezien het feit dat ze niet meer het dak op hoefde met deze omvormer en dus veel manuren zouden voorkomen).

Voorafgaand aan de plaatsing heb ik de huidige elektra er uit gehaald en heb ik veilig 3 fase's naar de zolder gelegd. Tevens heb ik een extra gipsplaat op het houtwerk gemonteerd (SMA raadt af om omvormers direct op hout te plaatsen ivm uitdroging en ontbranding).

Deze keer kwam er een (extern ingehuurde?) installateur die alleen maar SMA omvormers plaatst.

De uiteindelijke situatie ziet er nu als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/uploads-eu.hipchat.com/41211/276936/s0mLcIGz2BeVdIo/2015-03-09%2017.51.54.jpg

In de meterkast is het ook weer veranderd en ziet het er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/uploads-eu.hipchat.com/41211/276936/X5noe4dnwpJKIjT/2015-03-09%2018.29.18.jpg

Al met al blij dat het toen eindelijk opgelost was!

Op 12 maart al een mooie zon-dag gehad:
Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/uploads-eu.hipchat.com/41211/276936/nMr28ELBbTFI8zl/PastedGraphic-1.tiff

Met het mooie SBFSpot (voorheen SMASpot) lees ik nu iedere 5 minuten alle gegevens uit en dump ze naar mn MySQL database. Laatst even snel op basis van maanddata de volgende dayly average geoutput:
Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/uploads-eu.hipchat.com/41211/276936/rfvRA5tBDVEoWuY/Screen%20Shot%202015-03-16%20at%2022.34.57.png

En van de week een nieuwe meter geplaatst zodat ik ook mn daadwerkelijk gebruik kan gaan monitoren in dezelfde database zodat ik leuke grafiekjes kan gaan tekenen :9

Ondertussen zit ik op 299.19kWh sinds 9 maart. Volgens mij een prima opbrengst!

Kortom; al met al een vrij turbulent opstart. Maar ondertussen dik tevreden! ;)

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
peauke schreef op donderdag 02 april 2015 @ 12:34:
[...]

Het is een gewone automaat 16A zonder aardlekschakelaar
Is het een platdak montage of schuin pannendak, bij een platdak montage kan er een pv stekker
in een plasje water liggen, dat gaat niet lekker met een steca ( trafoloos ).
Als je dat gaat kontroleren, koppel dan zeker de steca af van de net spanning, en ook de PV stekkers
los van de omvormer, een als je je zelf er niet mee vertrouwd laat het dan doen.
500V= is geen katte urine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@snarfie en @michelFRL
dit kan dus wel degelijk MITS je de nieuwe wifi connector heb

als je deze hebt ==> http://flevonline.nl/imag...ik_WIFI_card_EN_V2.3_.pdf
dan heb je de oude wifi connector en is het niet mogelijk

bij de nieuwe heb je een advanced optie

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/10678472_10204893779963409_7622288873872369884_n.jpg?oh=0350b4af20681810957f3a66ffcbf9ba&oe=5570DD74&__gda__=1438167307_cc3c02849a7c125cb89982c2162fd157

en daar kan je je uploadserver invullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

PClop schreef op donderdag 02 april 2015 @ 18:09:
[...]

Is het een platdak montage of schuin pannendak, bij een platdak montage kan er een pv stekker
Als je dat gaat kontroleren, koppel dan zeker de steca af van de net spanning, en ook de PV stekkers
los van de omvormer, een als je je zelf er niet mee vertrouwd laat het dan doen.
Al zou dat zo zijn vind ik het nog vreemd dat door sluiting op een DC kabel een automaat in de meterkast er uit gaat, jij niet?
Ik zou dat verwachten met een aardlek misschien, of een omvormer die in storing gaat.

Of hij moet geluk hebben gehad dat met de test hij er in bleef, rotte automaat/warm of ergens vocht in de aansluit kabel wat opgedroogd is o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
PClop schreef op donderdag 02 april 2015 @ 18:09:
[...]

Het is een hellend dak systeem alle stekkers zijn met tiewraps aan de panelen bevestigd, dus vocht lijkt me onwaarschijnlijk maar niet uitgesloten. Het is dus kortsluiting waarschijnlijk ?
Als ik de DC kant meet komt er gewoon ruim 500v uit.

Kan het ook zijn dat er iets met het Tigo mangement systeem is ? Als ik in het menu kijk hebben alle panelen ontvangst via de gateway en alle panelen leveren V. Het vreemde is dat bij power per paneel maximaal 1 W staat.

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
Rol-Co schreef op donderdag 02 april 2015 @ 18:34:
[...]

Al zou dat zo zijn vind ik het nog vreemd dat door sluiting op een DC kabel een automaat in de meterkast er uit gaat, jij niet?
Ik zou dat verwachten met een aardlek misschien, of een omvormer die in storing gaat.

Of hij moet geluk hebben gehad dat met de test hij er in bleef, rotte automaat/warm of ergens vocht in de aansluit kabel wat opgedroogd is o.i.d.
De automaat is nieuw en de Steca is rechtstreeks aangesloten op deze automaat.

ik heb een multimeter, wat kan ik meten zonder meteen het dak op te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Je zegt dat je voltage hebt, je kan met een ohm meter eventueel kijken of 1 van de 2 aan aarde ligt.
Als je zonder DC de omvormer doorloopt heb je geen error's in het meldingen menu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
peauke schreef op donderdag 02 april 2015 @ 18:37:
[...]

De automaat is nieuw en de Steca is rechtstreeks aangesloten op deze automaat.

ik heb een multimeter, wat kan ik meten zonder meteen het dak op te gaan.
Je zou kunnen meten of je DC spanning kunt meten tussen aarde en de plus of de min van de panelen
dus va de MC4 stekkers los van de omvormer naar de aardeaansluiting van de meterkast.
Doe het voorzichtig en werk nooit alleen met dat soort fratsen.

Maar idd, de zekering automaat kan ook brak zijn, ook al is die dan nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doi
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-09 15:18

Doi

[...]

Hi Anton, ik ben er denk ik uit gegooid. Begrijpelijk omdat ik al tijd niets geladen heb. Reden hier voor is dat ik mijn login en passwd niet meer weet.
Heb al gemaild, maar dat hielp niet tot nu toe nog niet. Dronrijp 4050

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
Rol-Co schreef op donderdag 02 april 2015 @ 18:53:
Je zegt dat je voltage hebt, je kan met een ohm meter eventueel kijken of 1 van de 2 aan aarde ligt.
Als je zonder DC de omvormer doorloopt heb je geen error's in het meldingen menu?
Als ik alleen de AC aansluit en geen DC heb ik geen errors. Het meten van de string met aarde moet denk ik wel overdag gebeuren neem ik aan.

Nog even over de foutmelding icm automaat. Als ik alleen AC heb werkt de steca zodra DC er bij komt slaat de automaat uit, na inschakelen automaat tikt de steca ( opstarten) 10 sec met rood flikkerend scherm en automaat slaat uit. Heb dit een stuk of 5x gedaan, maar goed meten is weten zeggen ze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Even meten zoals PClop beschrijft of met de ohm meter zoals ik al riep, kan je in de avond gewoon doen, er blijft altijd iets spanning op de panelen, ook 'snachts (2-6v). De weerstand naar aarde zou oneindig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je snachts dc+ aanraakt van welke steca dan ook, heb je meteen een hanekam
)uit eigen ervaring)
tl is niet galvanisch gescheiden bij steca, dus pas op.
ja, een intern natte stekker (hans en ik worden er gek van aan de kust waar het omhoog regent) is voldoende voor een dergelijke error.
een pot nat :
riso error
iso fault
isolation fault
ground fault
err ground fault
Ground Fault Current Interrupter (met spanning)
mEssagE. Isolation Fault

per paneel terugmeten en je vind de fout vanzelf.(dc + naar aarde)
zodra je 8m ohm meet is het vanaf dat punt goed, de rest geeft bovenstaande fouten.
je frames aarden kan helpen sneller de fout te vinden. mc4 naar frame testen
een rotte automaat kan ook.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2015 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hij hoeft hem ook niet vast te pakken :) maar 'snachts komt er maximaal 10v (volle maan) uit de panelen en ik heb normaal een string voltage van 600V. Het heeft ook niets met het type omvormer te maken aangezien je het over de losse DC hebt.

Jij hebt error's op de omvormer daardoor eric, en hoe vaak is de automaat in de meterkast er uit gegaan? Niet de ALS maar de automaat, ik gok 0 keer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:01

databeestje

Von PrutsHausen

Rol-Co schreef op donderdag 02 april 2015 @ 20:23:
Hij hoeft hem ook niet vast te pakken :) maar 'snachts komt er maximaal 10v (volle maan) uit de panelen en ik heb normaal een string voltage van 600V. Het heeft ook niets met het type omvormer te maken aangezien je het over de losse DC hebt.

Jij hebt error's op de omvormer daardoor eric, en hoe vaak is de automaat in de meterkast er uit gegaan? Niet de ALS maar de automaat, ik gok 0 keer ;)
Eric bedoelt dat de + een rimpelspanning meekrijgt van de wisselspanning omdat er geen galvanische scheiding is. Dat is een kwaal van de meeste TL omvormers.

Als je de DC stekkers los haalt is er niets aan de hand als je slechts 1 van de DC connectors test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en er zijn omvormers die het net kort testen met een dump load, de automaat kan `indien slecht` hierop trippen.

@rolco, ik heb na 9 jaar echt alles wel gehad nu, je 0x is ongeveer 40x hier.
bijvoorbeeld 2 delta`s op L1 met start test dump load....2x 10A
de ene morgen wel de andere morgen weer niet de automaat eruit... dat is moeilijk zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op donderdag 02 april 2015 @ 20:47:
[...]

Eric bedoelt dat de + een rimpelspanning meekrijgt van de wisselspanning omdat er geen galvanische scheiding is. Dat is een kwaal van de meeste TL omvormers.

Als je de DC stekkers los haalt is er niets aan de hand als je slechts 1 van de DC connectors test.
Ik bedoelde het laatste, aan de omvormer kant de DC vastpakken zou ik nooit doen, heb je gezien wat voor condensatoren in dat ding zitten?
Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2015 @ 20:55:
en er zijn omvormers die het net kort testen met een dump load, de automaat kan `indien slecht` hierop trippen.

@rolco, ik heb na 9 jaar echt alles wel gehad nu, je 0x is ongeveer 40x hier.
bijvoorbeeld 2 delta`s op L1 met start test dump load....2x 10A
de ene morgen wel de andere morgen weer niet de automaat eruit... dat is moeilijk zoeken
Ow ja die Delta's, daar heb ik wel eens wat over gelezen van je inderdaad.

De steca van binnen

Met dan aan Mxl voor de foto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2015 @ 16:12:
Na een klein zoektochtje via Google kom ik erachter dat hier héél veel kennis zit over PV. Zoveel dat ik het soms allemaal gewoon niet kan volgen. Dus heb een beetje geduld met me... ;-)

Vraag: Een SMA SB3000TL-21 met daarop op ingang A aangesloten 1 string van 13 panelen hoort toch nooit een spanning te hebben op aansluiting B? Toch?

En als dat dan toch zo is, wat dan?
Is onmogelijk.
Weet je zeker dat je ingang A hebt aangesloten en niet Ingang B?
Maakt verder niet uit. A of B...
Kun je vrij gemakkelijk met Sunny Explorer zien.
Is gratis te downloaden via de website van SMA

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

paulv1973 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 21:16:
[...]

Is onmogelijk.
Correct, tenzij de installateur deze parallel heeft gezet omdat hij dacht dat het een Omnik was. Dat is bij de SMA met meerder inputs niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2015 @ 18:12:
@snarfie en @michelFRL

[...]

[afbeelding]

Ha Swapevent ok maar als ik onder bijvoorbeeld domain een naam invul dan weet PVoutput nog niks hij moet dan die naam en bijvoorbeeld een IP adres weten. Ik denk dat ik die nieuwe wifikaart van Omnik heb meende daar advanced options te zijn tegen gekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2015 @ 18:12:
@snarfie en @michelFRL

[...]

[afbeelding]

Dan heb ik de oude WiFi denk ik (wifi zat er af fabriek in, dus ik heb geen idee hoe het kaartje eruit ziet). Morgen maar even inloggen en kijken of advanced er tussen staat.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal morgen ff opzoeken hoe je de gegevens invult heb beide WiFi kaarten hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag even een Aurora PVI-2000 opgehaald, die komt in de schuur op de plaats van de AEG PV2800. Die laatste verhuisd naar de zolder. Nu alleen nog 12 panelen en montagemateriaal scoren. Blijft een leuke hobby dit. :)

Nog even een stomme vraag aangezien toch alles los moet. Ik heb nog een enkel thin film paneel wat nu apart op een klein omvormertje zit. Kan ik deze ook parallel aansluiten op een enkele ingang samen met 7 poly panelen op de Aurora? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thijs8472 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 12:58:
[...]

dit zijn geniale dingen, veel gebruikt om computers van tijdelijk wifi te voorzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paulv1973 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 21:16:
[...]
Is onmogelijk.
Geloof me, er is maar één string aangesloten en wel op ingang A.
Beetje moeilijke foto... maar duidelijk te zien
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/20kum8i.jpg

Op aansluiting B zit dus helemaal niets!

Enne in Sunny Explorer vandaag (momentopname uiteraard):
Spanning [A]: 495.94
Spanning [B]: 127.25

Maar goed, dit zou dus ook volgens jullie duidelijk niet moeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2015 @ 22:57:
Vandaag even een Aurora PVI-2000 opgehaald, die komt in de schuur op de plaats van de AEG PV2800. Die laatste verhuisd naar de zolder. Nu alleen nog 12 panelen en montagemateriaal scoren. Blijft een leuke hobby dit. :)

Nog even een stomme vraag aangezien toch alles los moet. Ik heb nog een enkel thin film paneel wat nu apart op een klein omvormertje zit. Kan ik deze ook parallel aansluiten op een enkele ingang samen met 7 poly panelen op de Aurora? :?
Parallel in serie met de serie poly string, ja mits de parallel string van de thinfilm panelen ~ dezelfde
stroom kunnen leveren als de poly panelen, dus rond de 8 amp ( bij 60 cels panelen )
dus als 1 thinfilm paneel 1 amp kan leveren, zet je 8 parallel en die weer in serie met de poly string
hou dan wel de totale spanning in de gaten, is dan 7 x +/- 30V plus de paneel spanning
van 1 thinfilm paneel, is wel een gaaf experiment om dat gewoon een keer te doen. ;)

Edit, oeps het is al laat, las enkele thinfilm panelen, moet zijn enkel thinfilm paneel 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door PClop op 03-04-2015 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa21
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
Wellicht interresant voor de geintresseerde van een alternatieve manier van zonneenergie-opslag. Een presentatie over thermische opslag.

http://www.slideshare.net...lag-icoon-tno-141120final

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kijkt nu naar de logging .niet naar de omvormer zelf
deze 127.25 waarde word weergegeven omdat dit de minimum spannings waarde is.

wil niet zeggen dat dit daaddwerkelijke voltage is op B

misschien heb je hier wat aan mbt wifi advanced
https://www.zomers.eu/domotics/solarpanels

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2015 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Jawel ik heb een IP nummer kunnen invullen en daar een (domain) naam en Portnummer aangekoppeld.
Vervolgens denk ik misschien (te) simpel maar ga met deze gegevens nar PVoutput en probeer velden te vinden om mijn ip, port nummer en domain naam aan te koppelen. Zie daar alleen API nummers en onder automatic uploads staat geen Omnik wel oa Solaredge. Bij Solaredge Lijkt het wel alsof je met een soort van scripts moet werken (rule enzo). Ook dat programmatje van Koen Zomers moet ergens in een dos box worden opgestart werkt dus niet met een exe file (of voor PVoutput) knap ingewikkeld. Misschien is er een step by step handleiding voor Omnik naar PVoutput?.

[ Voor 24% gewijzigd door Snarfie31 op 03-04-2015 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
Ik denk dat ik de oorzaak van mijn probleem heb gevonden. We hebben vanmorgen even de omvormer van mijn vader en van mijzelf omgewisseld en bij vloog de automaat en de hoofdschakelaar van de fase eruit. Dus denk dat de omvormer stuk is. Alleen nog de vraag is hij stuk gegaan door een probleem bij de panelen ( sluiting of iets dergelijks) of niet. Zijn de omvormers normaal hier tegen beveiligd ?

Het moet niet zo zijn dat wanneer straks de nieuwe omvormer hangt hij weer de geest geeft als hij aangesloten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
Volgens mij zijn omvormers redelijk goed beveiligd tegen fouten in het DC circuit. (Zo niet, dan is dat gewoon dom. Want de kans op fouten daar lijkt me aanzienlijk. Denk aan vocht, beschadiging etc.)

Ik heb overigens voor mij set een hippe kWh meter besteld, met RS485 interface. Als het goed ik kan ik daarmee makkelijk (aanvullende) gegevens gaan loggen naar een RPi of arduino die er nog moet komen.
Ook heeft hij twee S0 puls uitgangen, waarvan de ene instelbaar is zodat hij alleen teruglevering meet en niet het eigen verbruik van de omvormer.
https://www.vekto.nl/kwh-...r-5-45a-rs485-puls/163630

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Snarfie31 schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 09:31:
[...]

Jawel ik heb een IP nummer kunnen invullen en daar een (domain) naam en Portnummer aangekoppeld.
Vervolgens denk ik misschien (te) simpel maar ga met deze gegevens nar PVoutput en probeer velden te vinden om mijn ip, port nummer en domain naam aan te koppelen. Zie daar alleen API nummers en onder automatic uploads staat geen Omnik wel oa Solaredge. Bij Solaredge Lijkt het wel alsof je met een soort van scripts moet werken (rule enzo). Ook dat programmatje van Koen Zomers moet ergens in een dos box worden opgestart werkt dus niet met een exe file (of voor PVoutput) knap ingewikkeld. Misschien is er een step by step handleiding voor Omnik naar PVoutput?.
Reactie van Libra Energy BV
Beste Michiel,

Er is met de standard monitoring alleen een mogelijkheid om de gegevens te versturen naar de omnik portal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Vraagje over een sma omvormer.

Deze herft een verkeerde landcode,en proberen we via bleutooth in te stellen.
Alleen staat er in sunny explorer een vraagteken voor de omvormer en zegt hij transmissie poging.

Iemand een tip om toch via bleutooth bij de instellingen te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom via bleutooth ? en is de landcode niet bewust verkeerd gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Niet bewust nee,
Maar is het via het display ook nog te wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is niet via het menu display aan te passen dit moet echt via sunny explorer

er is overigens genoeg te vinden mbt bleutooth en smaomvormer
met name bleutoothdriver wat nogal is roet in t eten gooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Ok,

Het is een hp laptop met win 7.

Er zit ook een ethernet module in,
Zou hij hierlangs ook in te stellen zijn?
Of moet dit eerst via bluetooth geactiveerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zou met windows 7 wel moeten werken kijk even op sma site
ivm driver issue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
basanca schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 06:19:
Wellicht interresant voor de geintresseerde van een alternatieve manier van zonneenergie-opslag. Een presentatie over thermische opslag.

http://www.slideshare.net...lag-icoon-tno-141120final
In de gaten houden dit soort dingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2015 @ 23:07:
[...]

Geloof me, er is maar één string aangesloten en wel op ingang A.
Beetje moeilijke foto... maar duidelijk te zien
[afbeelding]

Op aansluiting B zit dus helemaal niets!

Maar goed, dit zou dus ook volgens jullie duidelijk niet moeten...
Die 127V lijkt verdacht veel op een halve periode/ halve + sinus van een wisselspanning
zal wel zo horen ivm het ontbreken van een galvanische scheiding ( travoloos )
Btw, daar zouden afsluitdopjes op moeten voor de veiligheid voor als die aansluitingen
niet worden gebruikt!

Afbeeldingslocatie: http://www.lakeshorepowersystems.com/prodimages/MC-SEALINGCAPS.gif

[ Voor 5% gewijzigd door PClop op 03-04-2015 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Joris 407 schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 11:47:
[...]

In de gaten houden dit soort dingen!
Ik heb al eens een kort zoektochtje gedaan voor het gebruik van PCM in een buffervat. (en dan met name een 'zelfgemaakte' oplossing met parrafine-capsules)
Daarmee kun je de warmtecapaciteit al aanzienlijk vergroten.
Dit is nog wel even een stukje geavanceerder...

Wordt ook al gebruikt geloof ik: http://www.nulwoning.nl/faseveranderingsmateriaal/

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Nu de sma via ethernet benaderd.
Wordt gevonden,maar de omvormer blijft weer op transmissiepoging staan.

Kan je dan wel de landcode veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee transmissie poging betekent geen communicatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
NovapaX schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 12:13:
[...]

Ik heb al eens een kort zoektochtje gedaan voor het gebruik van PCM in een buffervat. (en dan met name een 'zelfgemaakte' oplossing met parrafine-capsules)
Daarmee kun je de warmtecapaciteit al aanzienlijk vergroten.
Dit is nog wel even een stukje geavanceerder...

Wordt ook al gebruikt geloof ik: http://www.nulwoning.nl/faseveranderingsmateriaal/
Mmm, volgens mij is dit nog lang niet voor particulieren toepasbaar.
http://www.nulwoning.nl/attachments/Documenten/verslag%20Gemsave%20september%202002.pdf

Maar laten we ophouden, verkeerde topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 12:15:
nee transmissie poging betekent geen communicatie
Die melding krijg je ook met een verkeer wachtwoord of het gebruikerswachtwoord met Sunny Explorer. Niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

peauke schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 10:04:
Ik denk dat ik de oorzaak van mijn probleem heb gevonden. We hebben vanmorgen even de omvormer van mijn vader en van mijzelf omgewisseld en bij vloog de automaat en de hoofdschakelaar van de fase eruit. Dus denk dat de omvormer stuk is. Alleen nog de vraag is hij stuk gegaan door een probleem bij de panelen ( sluiting of iets dergelijks) of niet. Zijn de omvormers normaal hier tegen beveiligd ?

Het moet niet zo zijn dat wanneer straks de nieuwe omvormer hangt hij weer de geest geeft als hij aangesloten wordt.
Gevalletje pech dus, wel erg snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
peauke schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 10:04:

Dat is wel een domper, dus jou omvormer werkte dus wel goed op de panelen van je vader ?
Kan het zijn dat het daar erg vochtig is , omdat de Steca met nogal hoge voltages werkt zou je sneller
doorslag kunnen krijgen. ( het is maar een idee )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 07:10:
[...]

je kijkt nu naar de logging .niet naar de omvormer zelf
deze 127.25 waarde word weergegeven omdat dit de minimum spannings waarde is.

wil niet zeggen dat dit daaddwerkelijke voltage is op B

misschien heb je hier wat aan mbt wifi advanced
https://www.zomers.eu/domotics/solarpanels
Volgens mij onmogelijk.
Sunny Explorer geeft de gemeten waarden aan.
ik heb ook op mijn 4000TL-21 maar 1 string aangesloten op ingang A.
Ingang B geeft gewoon geen waarde. Dus er klopt iets niet...

Sluit de string eens aan op de andere ingang van A of op ingang B. Moet
allebei zonder problemen kunnen.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

databeestje schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 15:51:
[...]

Die melding krijg je ook met een verkeer wachtwoord of het gebruikerswachtwoord met Sunny Explorer. Niet handig.
Of met je computer dichterbij gaan staan.
bluetooth van een computer heeft vaak maar een bereik van 10meter.
De SMA omvormer veel verder.

Voor de landinstelling moet je je zowieso aanmelden als instalateur...
(1111)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom wil je de landinstelling aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
PClop schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 18:53:
[...]

Dat is wel een domper, dus jou omvormer werkte dus wel goed op de panelen van je vader ?
Kan het zijn dat het daar erg vochtig is , omdat de Steca met nogal hoge voltages werkt zou je sneller
doorslag kunnen krijgen. ( het is maar een idee )
Nou dat is het hem dus nu net. Ik heb zijn omvormer op mijn panelen aangesloten en toen sloeg mijn automaat om ( ook 16A ) incl de hoofdautomaat van de betreffende fase.
Nu durf ik nog niet direct mijn omvormer aan zijn installatie te hangen als ik niet zeker weet of de omvormer een beveiliging heeft. Anders is de mijne er wellicht ook geweest als ik hem zomaar aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedennis12
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-09 20:37
Crxtreem schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 11:17:
Vraagje over een sma omvormer.

Deze herft een verkeerde landcode,en proberen we via bleutooth in te stellen.
Alleen staat er in sunny explorer een vraagteken voor de omvormer en zegt hij transmissie poging.

Iemand een tip om toch via bleutooth bij de instellingen te komen?
De landcode is te wijzigen in de sunny explorer alleen is hier wel een grid code voor nodig. Deze worden alleen afgegeven aan installateurs welke de omvormers leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

thedennis12 schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 21:31:
[...]

De landcode is te wijzigen in de sunny explorer alleen is hier wel een grid code voor nodig. Deze worden alleen afgegeven aan installateurs welke de omvormers leveren.
Grid code is gewoon aan te vragen bij SMA...
Effe een mail en voila.... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
peauke schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 21:14:
[...]

Nou dat is het hem dus nu net. Ik heb zijn omvormer op mijn panelen aangesloten en toen sloeg mijn automaat om ( ook 16A ) incl de hoofdautomaat van de betreffende fase.
Nu durf ik nog niet direct mijn omvormer aan zijn installatie te hangen als ik niet zeker weet of de omvormer een beveiliging heeft. Anders is de mijne er wellicht ook geweest als ik hem zomaar aansluit.
Je zou nog de voorgestelde metingen kunnen uitvoeren zoals de plus en de min van de panelen afzonderlijk bemeten kwa spanning t.o.v. aarde, je kunt daar voor ook gewoon de randaarde van een wcd gebruiken, dan
hoef je de meterkast niet open te maken, en dan kun je je eigen installatie nemen als vergelijk door
daar de zelfde meting uit te voeren, echter is het nu al een paar dagen goed drogend weer, kans dat je
een spanning kunt meten naar aarde wordt natuurlijk wel kleiner.

Meten is weten ;)

Suc6 met de garantie afhandeling, want het kan natuurlijk ook domweg een defecte omvormer blijken te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-09 14:29
Voor wie het interessant vindt: sinds een paar dagen track ik de DC spanning van mijn Steca 3010 op PVOutput. Hieruit kunnen we wat zeggen over de MPP-tracker.

De Steca 3010 heeft een rated input voltage van 380V. In werkelijkheid probeert de Steca die tussen de 350 en 360 Volt te houden. De curve springt weinig op- en neer, ook bij wisselvallig weer. Hieruit maak ik op dat de regeling vrij vlot is. Op de voorgaande link zie je alleen om 15:45 een piek in de opbrengst en een dip in de spanning: een moment dat de regeling nog volgde. Op mooie dagen als vandaag is de curve geheel glooiend.

De gespecificeerde minimum spanning om op te starten is 125V. Dit lijkt te kloppen: vrijdag startte hij op met 128V. De dagen daarna overigens pas rond de 190V. Te weinig stroom?

Na het opstarten en vlak voor het afschakelen is de spanningscurve erg stijl. Oftewel: 's ochtends raakt hij erg snel in zijn MPP bereik van 270 tot 500 Volt, en 's avonds houdt hij 'm er erg lang in. Op dat omslagmoment is er toch nog maar voor enkele tientallen Watt productie, dus maakt 't helemaal niet uit dat hij buiten z'n tracking range schiet.

Lang verhaal kort: vlotte regeling, praktisch de hele dag in MPP-bereik en alles netjes conform specificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Mooi, hoe heb je dat gedaan?

Ik heb bij mij ook wel gezien in de morgen dat hij elke 15 sec een soort mpp scan uitvoert, voltage schommelt wat en stabiliseert weer, tussenpozen van exact 15 sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Rol-Co schreef op zondag 05 april 2015 @ 10:27:
Mooi, hoe heb je dat gedaan?

Ik heb bij mij ook wel gezien in de morgen dat hij elke 15 sec een soort mpp scan uitvoert, voltage schommelt wat en stabiliseert weer, tussenpozen van exact 15 sec.
Met Semmy, een zelfgebakken PHP app die de Steca's web portal uitleest en logt naar PVOutput en Sonnenertrag. Source hier. Is modulair van opzet om allerlei omvormers te ondersteunen, maar heb nu alleen nog Steca geïmplementeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ah jammer, ik heb geen webportal dus gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Rol-Co schreef op zondag 05 april 2015 @ 11:21:
Ah jammer, ik heb geen webportal dus gaat niet werken.
Jouw 3600 niet? Ik bedoel de web interface van de omvormer zelf, niet dat externe solar monitoring verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

roderickvd schreef op zondag 05 april 2015 @ 11:24:
[...]

Jouw 3600 niet? Ik bedoel de web interface van de omvormer zelf, niet dat externe solar monitoring verhaal.
Ga dit ff volgen... nog nooit gelukt om mijn 3600 waar dan ook te loggen... :?

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:48
De goothoogte is bij ons circa zes meter. Hoe til je die zonnepanelen eigenlijk het eenvoudigste het dak op (bij gebruik van één of twee trappen)? Kun je zonder risico glasdragers (met een enkele zuignap) op de voorkant zetten?
Ik heb er laatst zes het garagedak op getild (met hulp van mijn vrouw), dat vond ik al een heel gedoe.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met 2 glasdragers , touw er door en over 1 of 2 trappen naar boven trekken. Of ff voor een paar uur een liftje huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

roderickvd schreef op zondag 05 april 2015 @ 11:24:
[...]

Nope, mijn beide steca's zijn van voor de webportal, ik kan het wel krijgen maar dan moet ik ze bij steca laten ombouwen voor 199,- p/s. Aangezien die website niet echt interessant is lijkt het me weg gegooit geld.

Het beste blijft een kWh meter met een youless/netduino/Rpi enz, waar de youless het simpelste is. Ik dacht dat je het misschien via de steca cable deed, daar kan je die gegevens ook loggen maar staat er weer een laptopje aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
roderickvd schreef op zondag 05 april 2015 @ 10:22:
Voor wie het interessant vindt: sinds een paar dagen track ik de DC spanning van mijn Steca 3010 op PVOutput. Hieruit kunnen we wat zeggen over de MPP-tracker.

De Steca 3010 heeft een rated input voltage van 380V. In werkelijkheid probeert de Steca die tussen de 350 en 360 Volt te houden. De curve springt weinig op- en neer, ook bij wisselvallig weer. Hieruit maak ik op dat de regeling vrij vlot is. Op de voorgaande link zie je alleen om 15:45 een piek in de opbrengst en een dip in de spanning: een moment dat de regeling nog volgde. Op mooie dagen als vandaag is de curve geheel glooiend.

De gespecificeerde minimum spanning om op te starten is 125V. Dit lijkt te kloppen: vrijdag startte hij op met 128V. De dagen daarna overigens pas rond de 190V. Te weinig stroom?

Na het opstarten en vlak voor het afschakelen is de spanningscurve erg stijl. Oftewel: 's ochtends raakt hij erg snel in zijn MPP bereik van 270 tot 500 Volt, en 's avonds houdt hij 'm er erg lang in. Op dat omslagmoment is er toch nog maar voor enkele tientallen Watt productie, dus maakt 't helemaal niet uit dat hij buiten z'n tracking range schiet.

Lang verhaal kort: vlotte regeling, praktisch de hele dag in MPP-bereik en alles netjes conform specificatie.
Een oud lijk als een Danfoss ULX 5.4 houd de DC spanning ook wel "lekker strak" naar omstandigheden
Zie geen wereld schokkend verschil ( de ULX techniek is pak weg, 15 jaar oud ) ;)

Afbeeldingslocatie: http://home.solarlog-web.nl/sds/module/solarlogweb/Statistik.php?top=100&left=70&right=120&bottom=160&width=770&height=540&fwidth=580&fheight=280&vwidth=770&vheight=540&scaleWidth=1&scaleHeight=1&bg=1&fs=0&afs=0&ia=0&cm=1&iw=699&ih=512&of=-1&shadow=1&scroll=0&dragndrop=0&autorefresh=0&nextrefresh=0&logid=0&r=146423&s=0703767444d93ab553b5ab5624114c55&m=2147483820&c=828&mode=0&offset=-1&lgr=2050&grp=1073741826&inv=1073741826&s0i=1&flag=5&sensor=1&pyr=1&lng=11&nodataleftoffset=0&suppresswait=0&ymaxscale=0&logeeg=0&debug=0&ex=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hang er eens een tijdje een steca aan en het zal je verbazen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Voor de liefhebbers die hun schaduw 24/7 willen simuleren. Draai de pool assen links naar je juiste positie en vul rechts (voor nederland) 52.3 graden noord in => http://astro.unl.edu/naap/motion3/animations/sunmotions.html

[ Voor 5% gewijzigd door Snarfie31 op 05-04-2015 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een foto van set 3 vandaag.Oost-West,maar ik heb toch het vermoeden dat er iets niet klopt.
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/ake2xj.png

Iemand een idee,of is deze grafiek specifiek voor Oost-West
Opbrengst is ronduit slecht.

Set blijft behoorlijk achter tov mijn andere sets.
Ik heb de neiging om 2 panelen te verwijderen en de set op zuid te laten leggen.Want met 2 panelen op Zuid denk ik dat de opbrengst gewoon hoger is

10 panelen op string Oost en 10 panelen op string West op AEG PV 4600

Andere set op Zuid met schaduw in de middag
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/ie0y34.png

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2015 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Verwijderd schreef op zondag 05 april 2015 @ 16:42:
Hier een foto van set 3 vandaag.Oost-West,maar ik heb toch het vermoeden dat er iets niet klopt.
Lijkt wel verkeerd aangesloten.
Er moet altijd (op dit soort dagen) iets van een parabool zichtbaar zijn, maar deze opbrengst is min of meer een rechte lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik weet niet wat er zou gebeuren maar heb je niet de plus van west samen met de min van oost en visa versa gedaan of zoiets.
Het ziet er vaag uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:03
Ik heb sinds gisteren maar eens geprobeerd de panelen in serie te zetten, in plaats van 2x 6 parallel. De beide strings stonden parallel op de omvormer, dus ik kon dit vrij simpel in serie zetten.

Het heeft vooral tot gevolg dat de pieken hoger zijn, ik heb nu 2900W op de omvormer gezien waar het hoogste met 2x6 parallel 2450 was. Continu werkt de boel in de volle zon op 2850W, ik vermoed afgetopt door de omvormer (edit: wel mooie parabool), terwijl dat eerst <2400 was. De omvormer is een Growatt 3000TL, er hangen 3120Wp aan panelen op zuid aan.

Het risico is alleen dat de Voc bij vorst heel dicht bij de max van de omvormer in de buurt komt.

Een pvoutput linkje van vandaag:
http://pvoutput.org/intra...575&sid=33574&dt=20150405

En van 2 april, waar je op ziet dat het vermogen afgetopt lijkt te worden:
http://pvoutput.org/intra...575&sid=33574&dt=20150402

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 05 april 2015 @ 17:10:
Ik weet niet wat er zou gebeuren maar heb je niet de plus van west samen met de min van oost en visa versa gedaan of zoiets.
Het ziet er vaag uit.
Ik heb ze even gebeld en de - laten omzetten
Kijken wat er gaat gebeuren.
De AEG moet het makkelijk kunnen trekken...Of hij is niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Eigenlijk even meten natuurlijk, maar ik begrijp dat je er zelf niet bij bent? Zou het ook kunnen dat de omvormer parallel staat ingesteld en wel beide trackers gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 05 april 2015 @ 18:01:
Eigenlijk even meten natuurlijk, maar ik begrijp dat je er zelf niet bij bent? Zou het ook kunnen dat de omvormer parallel staat ingesteld en wel beide trackers gebruikt?
Ik zou het niet weten Rolco.Zover is weet staat de omvormer het zelfde als de andere AEG omvormers.
De grafiek begint er wel anders uit te zien met een scherpe daling die overeenkomstig is met de andere sets die ik zie.
Volgende mooie dag maar weer eens afwachten.
De opbrengst was structureel lager als de andere sets dus er was wel een vermoeden dat er ergens iets zou moeten zijn.
En ik ga er van uit dat ze daar wel even gemeten hebben.

Het lijkt mij meer dat de omvormer gewoon niet meer wil doen als 2K.
Als je het vergelijkt met een andere set zie je dat om circa 10 uur beide 2K draaien en set 1 stijgt tot top en begint de daling tot circa 16.00 uur.Dan komen beide omvormers weer bij de 2K uit en lopen geleidelijk beiden naar 0.
Zal het dinsdag met de leverancier bespreken.Misschien is de omvormer niet goed.Er staat mij iets van bij dat er andere software in is gezet voor de levering.Het betreft wel een nieuw exemplaar.
Toen set 2 geplaatst ging worden en de AEG aangesloten was deed die helemaal niks en is vervangen voor een ander die meteen wel goed werkte zoals het hoort.Ook AEG laat je dus wel eens in de steek.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2015 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Gisteren heb ik met wat hulp de betonvoeten panelen op het dak gelegd.
Ik kon een steiger lenen, dus het tillen was wel zwaar, maar relatief eenvoudig.

Ik kwam helaas niet uit met de lengte van de kabels aan de panelen en de splitters, na een aantal mogelijke varianten geprobeerd tot de conclusie gekomen dat ik nog wat extra kabel en twee verlengkabels nodig heb... Moet binnenkort dus nog even het dak op om de boel netjes af te monteren.

Om 4 uur vonden we het welletjes en hebben we de steiger weer afgebroken, er kwam ook slechter weer aan. De panelen liggen nu dus even werkloos op het dak, maar ben wel blij dat het zware werk in ieder geval achter de rug is. Die betonvoeten zijn gemeen zwaar!

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9348800/GOT-uploads/PV-topic/2015-04-05_PV-thuis-WIP1.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door NovapaX op 06-04-2015 11:13 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
30 maart is nieuwe Steca firmware verschenen. Heb 'm zojuist probleemloos geüpdate. Ten opzichte van de september-release zie ik nieuwe versies van de HMI APP en PU APP, maar in 't menu en de web interface zie ik geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 05 april 2015 @ 13:08:
Hang er eens een tijdje een steca aan en het zal je verbazen. :)
Ja weet ik wel, het rendement is ook van 15 jaar terug, maar het verbaast me toch elke keer
weer hoe goed m,n oud lijk mee hobbelt met de best off the rest. ;)
Waar of niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zeker
Maar de verschillen zijn ook niet groot, noem maar 1 op waar dat wel zo is.
Het is allemaal marginaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds een aantal weken ben ik bezig om me te verdiepen in het PV-gebeuren. Doel is om bij een WZW liggen (75 graden) minimaal 2400kWh op te wekken. Esthetisch gezien heeft effen zwart de voorkeur, dus uiteindelijk kom ik uit bij TSMC of Solar Frontier. Waarbij de eerste eigenlijk de voorkeur heeft vanwege de vorm en de egalere kleur (SF heeft 1 metalen strip). Er is geen schaduwvorming, dus SolarEdge is niet nodig.

Echter, na wat offertes zie ik door de bomen amper het bos meer. En bij PV zijn bomen uiteraard niet gunstig...

De dillema's:

1) Volgens de ene installateur zou ik ca. 1950 opbrengst halen bij 2790 Wp, volgens de ander 2366. Wie heeft er gelijk?

2) Beide installateurs zijn bereid om op een dak van 6.23 breed 2 rijen van 9 TSMC modules te leggen. Dit is 5.90m. De onderlinge module-afstand van 2 cm heb ik dan nog niet meegerekend. Is dit verantwoord? Het huis is een twee-onder-een-kap dus ik zit enerzijds op de erfgrens en anderzijds op de dakrand. Tot op heden heb ik weinig info kunnen vinden over de randzone bij schuine daken. Dit ivm eventuele rukwinden.

3) 1-fase vs 3-fase omvormer: ook weinig info heb ik kunnen vinden over de gang van zaken bij een aangepaste saldering na 2020. Ergens in dit topic wordt wel gezegd dat bij teruglevering op 1-fase de saldering door de slimme meter over alle fasen wordt verdeeld (en je dus niet netto aan het net onttrekt op de overige fasen, waar je dan energiebelasting over zou moeten betalen). Ik vind dit onderwerp echter bijzonder schimmig en neig daardoor zelf naar een 3-fase omvormer (waarvan er maar weinig rond de 3K zijn)

De prijzen waar ik op zit zijn:

a. 18 x 160W TSMC + SMA SB2500HF incl. montage: E 4674
b. 18 x 155W TSMC + OMNIK 3.0k TL incl. montage: E 3894
c. 18 x 170W Solar Frontier + Steca 3203 (Powerset 3.1) incl. montage: E 4333 (internet-prijs)

Hebben jullie nog antwoorden waardoor de keuze eenvoudiger zou kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leveranciers die ik gesproken heb houden minimaal een halve dakpan breedte, maar vaak 1 dakpan aan langs de rand.
Je zou dus ook met 6.23m 2 rijen van 6 polykrisallijne types kunnen leggen, dus 12 panelen ipv 18. Je houdt dan bij vast tegen elkaar leggen 23 cm over (bijna 3/4 dakpan van het type 30 cm werkbreedte); vraag of dat mag.
Qua opbrengst zit je dan denk ik iets hoger (bijv poly 265Wp panelen, keuze genoeg, laat je adviseren; de all black daarvan zijn duurder..)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2015 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
NovapaX schreef op zondag 05 april 2015 @ 20:59:
Gisteren heb ik met wat hulp de betonvoeten panelen op het dak gelegd.
Ziet er strak uit 8)
Verwijderd schreef op maandag 06 april 2015 @ 01:23:
1) Volgens de ene installateur zou ik ca. 1950 opbrengst halen bij 2790 Wp, volgens de ander 2366. Wie heeft er gelijk?
Wie er gelijk gaat krijgen zal de tijd leren, maar ik neig meer naar 2366kWh.
2) Beide installateurs zijn bereid om op een dak van 6.23 breed 2 rijen van 9 TSMC modules te leggen. Dit is 5.90m. De onderlinge module-afstand van 2 cm heb ik dan nog niet meegerekend. Is dit verantwoord? Het huis is een twee-onder-een-kap dus ik zit enerzijds op de erfgrens en anderzijds op de dakrand. Tot op heden heb ik weinig info kunnen vinden over de randzone bij schuine daken. Dit ivm eventuele rukwinden.
Geen probleem, aan beide kanten een dakhaak extra en het zit stevig.
3) 1-fase vs 3-fase omvormer: ook weinig info heb ik kunnen vinden over de gang van zaken bij een aangepaste saldering na 2020. Ergens in dit topic wordt wel gezegd dat bij teruglevering op 1-fase de saldering door de slimme meter over alle fasen wordt verdeeld (en je dus niet netto aan het net onttrekt op de overige fasen, waar je dan energiebelasting over zou moeten betalen). Ik vind dit onderwerp echter bijzonder schimmig en neig daardoor zelf naar een 3-fase omvormer (waarvan er maar weinig rond de 3K zijn)
Als je een slimmemeter hebt dan saldeert deze intern tussen de fasen. Een 3 fase omvormer levert dus geen voordelen op. Wil je wel zoveel mogelijk verbruik uit eigen opwek zorg dan dat de omvormer aangesloten wordt op de fase waar de meeste continu verbruikers op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Iemand hier een verklaring voor?
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/6pomfl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:27

franssie

Save the albatross

lol. ik zie die foto altijd ondersteboven ...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:19
Was de foto op het zuidelijk halfrond gemaakt en geupload?
Dan kan ik het wel verklaren.
Daar is alles ondersteboven ten opzichte van ons. ;-)

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Pagina: 1 ... 109 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.