Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Verwijderd
De omvormer lag al 3 maanden bij mij op de plank,en is dus 3 weken terug geplaatst.
Toen ik de omvormer ging halen deden ze hem net terug in de doos met vermelding dat ze de laatste filmware hadden geïnstalleerd.
Dat schoot mij te binnen.Dit wetende het menu uitgelezen van de PV 4600 en deze geeft aan PV 2000
Lijkt mij duidelijk dat de verkeerde filmware in de AEG zit.
Morgen dit maar eens laten aanpassen.
Dat kan toch niet? Een firmware van een 2000 in een 4600?, dat zou mooi zijn voor de 2000 bezitters die willen upgraden.
Misschien een 2000 in een 4600 behuizing.....
Alles en iedereen doet dat automatisch tegenwoordig...
Weet niet wat windows doet, of hij nou de rotatie nogmaals toepast op een afbeelding die al goed staat of dat de afbeelding nog gedraaid moet worden... ik weet het niet.
[ Voor 40% gewijzigd door NovapaX op 06-04-2015 11:05 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Blijkbaar niet alleen windows .. maar ook op ChromeOS staat de foto ondersteboven.NovapaX schreef op maandag 06 april 2015 @ 11:03:
haha... dat is windows die te eigenwijs is om de rotatie uit de exif-data juist toe te passen.
Alles en iedereen doet dat automatisch tegenwoordig...
Weet niet wat windows doet, of hij nou de rotatie nogmaals toepast op een afbeelding die al goed staat of dat de afbeelding nog gedraaid moet worden... ik weet het niet.
Verwijderd
Ipv een upgrade een downgrade uitgevoerdRol-Co schreef op maandag 06 april 2015 @ 10:53:
Huh?
Dat kan toch niet? Een firmware van een 2000 in een 4600?, dat zou mooi zijn voor de 2000 bezitters die willen upgraden.

De foto was toch nog veel te groot, dus ik heb hem even verkleind. Probleem zou nu ook opgelost moeten zijn.duvekot schreef op maandag 06 april 2015 @ 11:06:
[...]
Blijkbaar niet alleen windows .. maar ook op ChromeOS staat de foto ondersteboven.
Heeft dus te maken met niet toepassen van rotatie in exit-data. Of dat terecht is of niet laat ik maar even in het midden.

Sparql TV wiki
Nou normaal krijg je dat er niet in lijkt me, dan krijg je een melding dat de firmware niet bij het type past o.i.d. Of de firmware is voor diverse typen en bepaalt zelf welke het gebruikt, zo werkt het bij de steca iedergeval, anders hadden we van de 3000 wel een 3600 kunnen maken.
Waarschijnlijk wel, heeft de Danfoss monteur mij uitgelegd die ik hier in huis had na een fouteRol-Co schreef op maandag 06 april 2015 @ 10:53:
Huh?
firmware update van mijn kant

Een AEG heeft een zelfde modulaire opbouw als mijn ULX, nl heeft een 5.4Kw de zelfde AC/DC
moduul als in een 1.8 en een 3.6 ULX, er worden dan in de besturing ( via canbus ) 1, 2 of 3 DC/DC
modules aan gekoppeld, welke dus ook weer ( softwarematig ) moeten worden herkend door
de DC/AC unit
Dus pleur je er 2000 software in..................... heb je een 2000, de andere modules worden dan niet herkend
Zou willen dat dat met de steca gaat, 3000-3600 zijn ook identiek van binnen, waarschijnlijk word de 3000 gewoon firmwarematig afgeregeld, zou je daar een 3600 firmware in krijgen is het een 3600
Verwijderd
Probeer het.Lukt het niet weer terug.Rol-Co schreef op maandag 06 april 2015 @ 12:02:
Appart
Zou willen dat dat met de steca gaat, 3000-3600 zijn ook identiek van binnen, waarschijnlijk word de 3000 gewoon firmwarematig afgeregeld, zou je daar een 3600 firmware in krijgen is het een 3600
Omdat mijn omvormer nieuw is doe ik maar niks en laat het over aan de leverancier
Dus dan neemt hij de goede file, tenzij je hem kan renamen of zo in de file, dan misschien wel.
De opbrengst zal meer richting 2300 worden.Verwijderd schreef op maandag 06 april 2015 @ 01:23:
Sinds een aantal weken ben ik bezig om me te verdiepen in het PV-gebeuren. Doel is om bij een WZW liggen (75 graden) minimaal 2400kWh op te wekken. Esthetisch gezien heeft effen zwart de voorkeur, dus uiteindelijk kom ik uit bij TSMC of Solar Frontier. Waarbij de eerste eigenlijk de voorkeur heeft vanwege de vorm en de egalere kleur (SF heeft 1 metalen strip). Er is geen schaduwvorming, dus SolarEdge is niet nodig.
Echter, na wat offertes zie ik door de bomen amper het bos meer. En bij PV zijn bomen uiteraard niet gunstig...
De dillema's:
1) Volgens de ene installateur zou ik ca. 1950 opbrengst halen bij 2790 Wp, volgens de ander 2366. Wie heeft er gelijk?
2) Beide installateurs zijn bereid om op een dak van 6.23 breed 2 rijen van 9 TSMC modules te leggen. Dit is 5.90m. De onderlinge module-afstand van 2 cm heb ik dan nog niet meegerekend. Is dit verantwoord? Het huis is een twee-onder-een-kap dus ik zit enerzijds op de erfgrens en anderzijds op de dakrand. Tot op heden heb ik weinig info kunnen vinden over de randzone bij schuine daken. Dit ivm eventuele rukwinden.
3) 1-fase vs 3-fase omvormer: ook weinig info heb ik kunnen vinden over de gang van zaken bij een aangepaste saldering na 2020. Ergens in dit topic wordt wel gezegd dat bij teruglevering op 1-fase de saldering door de slimme meter over alle fasen wordt verdeeld (en je dus niet netto aan het net onttrekt op de overige fasen, waar je dan energiebelasting over zou moeten betalen). Ik vind dit onderwerp echter bijzonder schimmig en neig daardoor zelf naar een 3-fase omvormer (waarvan er maar weinig rond de 3K zijn)
De prijzen waar ik op zit zijn:
a. 18 x 160W TSMC + SMA SB2500HF incl. montage: E 4674
b. 18 x 155W TSMC + OMNIK 3.0k TL incl. montage: E 3894
c. 18 x 170W Solar Frontier + Steca 3203 (Powerset 3.1) incl. montage: E 4333 (internet-prijs)
Hebben jullie nog antwoorden waardoor de keuze eenvoudiger zou kunnen worden?
2 rijen van 9 is prima verantwoord op zo'n dak. Ik zou geen 2cm middenklemplaatjes gebruiken maar
8mm. Bij TSMC panelen is 2cm tussenruimte niet mooi.
Beste een 1 fase omvormer gebruiken bij deze aantal. De Omnik 3.0 is wat aan de grote kant voor 2790Wp op een WZW dak. Verder goed kijken welke versie TSMC kwa spanning het beste uitkomt met de omvormers om in zo'n efficiënt mogelijke gebied te komen. C1 of C2 panelen. (ook de 160Wp is in zowel C1 als C2 te krijgen)
www.sunsolar.nl
Safari OSX ook....duvekot schreef op maandag 06 april 2015 @ 11:06:
[...]
Blijkbaar niet alleen windows .. maar ook op ChromeOS staat de foto ondersteboven.
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Vlak voordat ze weggingen wees mijn buurman mij op het feit dat er ruimte zit tussen de dakpannen, met name de gene die ik met hem deel. Zijn mening is dat er nu lekkage kan ontstaan door sneeuw+wind, of regen+wind.
Het zonnepanelen bedrijf zei dat ruimte komt door de dakhaken en dat dit geen kwaad kon, aangezien de ruimte minimaal is, is de kans op lekkage niet bestaand.
Nu ben ik zelf niet thuis in dakbedekking en ben benieuwd naar jullie mening.
Hier 2 foto's van de ruimte.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Verwijderd
en als water eenmaal een weg gevonden heeft blijft t gaan.
beter nu je leverancier even laten terugkomen hiervoor dan over 5jr constateren dat de boel rot is
Vorige week zijn na lang wachten eindelijk de zonnepanelen geinstalleerd. Installeren is vrij vlot gegaan, kabels allemaal netjes weggewerkt en alles werkt prima. Ik ben dus tevreden.
Vlak voordat ze weggingen wees mijn buurman mij op het feit dat er ruimte zit tussen de dakpannen, met name de gene die ik met hem deel. Zijn mening is dat er nu lekkage kan ontstaan door sneeuw+wind, of regen+wind.
Het zonnepanelen bedrijf zei dat ruimte komt door de dakhaken en dat dit geen kwaad kon, aangezien de ruimte minimaal is, is de kans op lekkage niet bestaand.
Je bent zelf baas, maar je buurman heeft gelijk. Bij de juiste windrichting en regen is het een kwestie van tijd en je dakbeschot zal nat worden. Zoals al eerder gezegd de pannen hadden iets bewerkt moeten worden, dan was het probleem verholpen.
Ik zou niet te lang wachten en contact opnemen met de installateur. Als hem de foto's mailt zal het overduidelijk zijn. Wordt het moeilijk gewoon wachten met het laatste deel vd betaling. Succes!
De clickfit haken zijn vrij dik, een rvs dakhaak is een stuk dunner, maar verbuigt ook makkelijker. Door de hier gebruikte haken komt de dakpan iets omhoog. Recht leggen helpt niet, je moet de dakpan aanpassen. Bij een betonnen dakpan heb je hier een slijptol voor nodig, bij een gebakken pan kom je met een grove vijl (of rasp) een heel eind. Dit zo laten kan lekkage geven, en dat gaat de buurman niet leuk vinden. De pannen onder de panelen hebben minder tot geen last van inwaaiend vocht, de pannen aan onder- en zijkant wel. En het ziet er ook netter uitVPI schreef op maandag 06 april 2015 @ 17:27:
Volgens mij is dit op te lossen door de dakpannen even recht te leggen, zelf te doen tenzij je hoogtevrees hebt ;-)
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Verwijderd
Naast een slimme meter hebben we ook een sluwe overheid, dus wie weet dat dit nog verandert tegen de tijd dat de saldering onder de loupe wordt genomen. Maar goed, ik zal er van uit gaan dat 3 fasen niet nodig is.MichielFRL schreef op maandag 06 april 2015 @ 09:09:
Als je een slimmemeter hebt dan saldeert deze intern tussen de fasen. Een 3 fase omvormer levert dus geen voordelen op. Wil je wel zoveel mogelijk verbruik uit eigen opwek zorg dan dat de omvormer aangesloten wordt op de fase waar de meeste continu verbruikers op zitten.
MichielFRL schreef op maandag 06 april 2015 @ 09:09:
Wie er gelijk gaat krijgen zal de tijd leren, maar ik neig meer naar 2366kWh.
Daar hoop ik uiteraar ook op. Een rendement onder de 70% leek me al aan de lage kant.SolarKing schreef op maandag 06 april 2015 @ 12:24:
De opbrengst zal meer richting 2300 worden.
MichielFRL schreef op maandag 06 april 2015 @ 09:09:
Geen probleem, aan beide kanten een dakhaak extra en het zit stevig.
Die randzones gelden dan schijnbaar alleen voor plat dak. Aangezien het om een geschroefde montage zou gaan, maak ik me er ook wat minder druk om.SolarKing schreef op maandag 06 april 2015 @ 12:24:
2 rijen van 9 is prima verantwoord op zo'n dak. Ik zou geen 2cm middenklemplaatjes gebruiken maar
8mm. Bij TSMC panelen is 2cm tussenruimte niet mooi.
Is er een limiet aan het aantal (in serie geschakelde) strings dat parallel op een MPPT-ingang wordt aangesloten? Of verschilt dat per omvormer? Het aantal in een serie bepaalt uiteindelijk het totale voltage, voor zover ik deze materie kan begrijpen. En dat moet dan weer in relatie staan tot de opstartspanning van de omvormer.SolarKing schreef op maandag 06 april 2015 @ 12:24:
Beste een 1 fase omvormer gebruiken bij deze aantal. De Omnik 3.0 is wat aan de grote kant voor 2790Wp op een WZW dak. Verder goed kijken welke versie TSMC kwa spanning het beste uitkomt met de omvormers om in zo'n efficiënt mogelijke gebied te komen. C1 of C2 panelen. (ook de 160Wp is in zowel C1 als C2 te krijgen)
Het vinden van een goede configuratie voor de Solar Frontiers zal dan lastiger zijn dan bij de TSMC's, vanwege de hogere Voc?
Ik heb ook van die pannen, van de hele installatie was het uitslijpen van de pannen het meeste werk, dan snap je nu ook waarom dat niet gedaan is.nosmo king schreef op maandag 06 april 2015 @ 19:04:
dank voor de reacties, zo te lezen is iedereen het er wel over eens, beter is om ze in te slijpen om de kans op lekkage te voorkomen. Ik ga contact op nemen met de installateur.
Voor (bijna) elke configuratie is een omvormer te vinden. Geen probleem!Verwijderd schreef op maandag 06 april 2015 @ 20:32:
Is er een limiet aan het aantal (in serie geschakelde) strings dat parallel op een MPPT-ingang wordt aangesloten? Of verschilt dat per omvormer? Het aantal in een serie bepaalt uiteindelijk het totale voltage, voor zover ik deze materie kan begrijpen. En dat moet dan weer in relatie staan tot de opstartspanning van de omvormer.
Het vinden van een goede configuratie voor de Solar Frontiers zal dan lastiger zijn dan bij de TSMC's, vanwege de hogere Voc?
Opstartspanning is geen probleem bij een set met TSMC of Solar Frontier.
Met 2 of 3 panelen start (bijna) elke omvormer al op.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
er is in principe geen limiet aan het aantal parallel stringen.Verwijderd schreef op maandag 06 april 2015 @ 20:32:
[...]
Is er een limiet aan het aantal (in serie geschakelde) strings dat parallel op een MPPT-ingang wordt aangesloten? Of verschilt dat per omvormer? Het aantal in een serie bepaalt uiteindelijk het totale voltage, voor zover ik deze materie kan begrijpen. En dat moet dan weer in relatie staan tot de opstartspanning van de omvormer.
(er zijn zelfs omvormers geweest die allen maar stringen parallel aan konden.
zie je allen niet veel meer.(het heeft wat nadelen voor het omvormen.)
met een normale tl omvormer wil je eigenlijk het liefst 350V DC op de mpp zetten.
(veel tl omvormers kunnen ook goed werken tussen de 200V - 400V
dat is de V die het makkelijkste om te zetten is naar 230V AC.
(dit is met 1 fase omvormers, met 3 fase zit je hoger.
maar er zijn ook omvormers die de V niet kunnen verhogen naar de 350V.
zoals sommige steca modellen en die halen daar door betere rendementen.
het verhogen (booster) is gewoon iets lastiger en kost een klein beetje meer verlies.
nadeel is dat je dan wel een stukje boven de 350V moet gaan zitten.
in de zomer worden de panelen warm en zakt de V, en ook dan moet je boven de 350V blijven.
simpel gezegd, de A en de V moeten een beetje in balans zijn voor het type omvormer wat je gebruikt.
een tl omvormer van 2000W met 1 mpp wil dus 2000W/350V = 5,7A het liefst hebben
dat komt neer op 10X 200Wp paneel met 5"cellen.
of 12X solarfrontier 170Wp in 4x 3x 170Wp config.
4x82V = 328V
3x 1,95A = 5,8A
etc.. etc...
in principe is er geen grens op de hoeveelheid A op een omvormer. (een omvormer neemt minder A uit de panelen als het te veel word)
de hoeveelheid V is wel begrenst.
dus met SF kan op een 2000W omvormer deze ook.
4x 6x 170Wp
4x82V = 328V
6x 1,95A = 11.6A
allen de omvormer zal begrenzen op max +/- 6A.
dit noemen we onder dimensioneren.
(hoeft niet fout te zijn, is een keuze.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik ben op zoek naar een of twee Kingsun Solar JYM 220 paneel(en). De 88 cel uitvoering. nieuw of gebruikt.
Deze panelen worden niet meer geïmporteerd door mijn leverancier Sun-Solar.nl. Dit vanwege de Europese boycot op Chinese zonnepanelen.
Ik heb op mijn boot 6 van deze panelen panelen liggen een paneel is kapot gegaan. Door een Tractor grasmaaier die op een steen klapte die op een paneel terecht kwam.
Wie kan mij verder helpen. Weet u een adres, link waar ik 1 of 2 panelen kan kopen, ik verneem dit graag.
Lex
Voorbaat hartelijke dank.

[ Voor 19% gewijzigd door LEX63 op 07-04-2015 12:57 ]
weet je zeker dat het een 88cel paneel is?
ik dacht dat het een 96cel paneel was?
afhankelijk van het cel type, kun je ook een ander merk gebruiken.
er zijn best wel wat mix mogelijkheden.
aantal Wp is niet belangrijk, wel het cel type.
edit:
cool met foto.
tel ik er ook 88
maar dan is het geen JYM 220 paneel.
het is wel 5" mono cellen met +/- 5,5A.
en die kun je vervangen voor iedere 5" mono cel paneel.
aantal Wp maakt dan niet uit.
je zit alleen met de maat van het paneel.
anders had je ook een 96cel paneel kunnen gebruiken.
dan heb je een extra rij cellen en een +/- 13cm extra ruimte nodig.
(of kunnen ze nog een beetje schuiven?
[ Voor 46% gewijzigd door migjes op 07-04-2015 12:38 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Nee het is de 88 cel uitvoering je had namelijk 2 uitvoeringen 88 of 96 cellen. Ik probeer eerst een zelfde paneel erbij te vinden. Mocht dat niet lukken tja dan word het hell of a job om een ander merk paneel te vinden met de zelfde afmetingen en specificaties. afm. 1450x1060x50 mm.migjes schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 12:16:
@LEX63
weet je zeker dat het een 88cel paneel is?
ik dacht dat het een 96cel paneel was?
afhankelijk van het cel type, kun je ook een ander merk gebruiken.
er zijn best wel wat mix mogelijkheden.
aantal Wp is niet belangrijk, wel het cel type.
Alle panelen zijn parallel aan elkaar gekoppeld voor het laden van een 24 volt accu systeem. En dat werkt perfect, vorig jaar een 60 ampère MPPT laadregelaar er op gemonteerd wat 50% meer rendement zorgt.
Ik was juist zo tevreden over mijn installatie.
En dan dit.
(vergeet wat ik er ook nog als edit bij schreef.LEX63 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 12:39:
[...]
Nee het is de 88 cel uitvoering je had namelijk 2 uitvoeringen 88 of 96 cellen. Ik probeer eerst een zelfde paneel erbij te vinden. Mocht dat niet lukken tja dan word het hell of a job om een ander merk paneel te vinden met de zelfde afmetingen en specificaties. afm. 1450x1060x50 mm.
Alle panelen zijn parallel aan elkaar gekoppeld voor het laden van een 24 volt accu systeem. En dat werkt perfect, vorig jaar een 60 ampère MPPT laadregelaar er op gemonteerd wat 50% meer rendement zorgt.
En dan dit.
die info is verouderd, sorrie)
oei ook nog parallel op een accu.
dat word lastig.
ik zou beginnen met heel erg lief te zijn tegen stef110
(ik heb het vermoeden dat heeeel veeel slijmen helpt
hier zijn website met meer info:
http://svitterzon.nl/?page_id=10
of zelf de soldeerbout pakken.
het is wel te doen.
al op ebay(of alibaba) gekeken?
edit:
zitten de cellen trouwens parallel per blok in het paneel of serieel?
of anders gezegd, hoeveel Vmpp/Voc komt er eigenlijk uit?
[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 07-04-2015 13:00 ]
migjes schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 12:46:
[...]
...
ik zou beginnen met heel erg lief te zijn tegen stef110![]()
....
http://svitterzon.nl/?page_id=63
Sparql TV wiki
In feite krijgen ze de offerte aanvraag op een presenteerblaadje aangereikt. Het enige dat ze hoeven te doen is een juist montagesysteem erbij zoeken en uitrekenen hoeveel kabel ze nodig hebben. Dat is blijkbaar teveel moeite als je niet je geliefde SolarEdge kan pushen.
Iemand nog tips voor goede leveranciers?
Verwijderd
Ik dacht dat ik een goede leverancier had,maar ook daar begin ik aan te twijfelen.s_schimmel schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 16:45:
Wat is er aan de hand in PV land? Inmiddels meerdere offertes terug ontvangen. Weer leveranciers die weigeren om een SMA omvormer te leveren en SolarEdge blijven pushen. Zelfs wanneer ik het woord schaduw niet eens genoemd heb. Anderen die de reinste onzin lopen te verkopen over waarom als een omvormer niet geschikt is, een niet passend montagesysteem offreren en anderen die leuk met andere panelen aan komen zetten.
In feite krijgen ze de offerte aanvraag op een presenteerblaadje aangereikt. Het enige dat ze hoeven te doen is een juist montagesysteem erbij zoeken en uitrekenen hoeveel kabel ze nodig hebben. Dat is blijkbaar teveel moeite als je niet je geliefde SolarEdge kan pushen.
Ik bestel een nieuw paneel,en heb hier ook de rekening voor gekregen en ik zie het paneel,is het gewoon een oud gebruikt exemplaar wat bovendien vol zit met krassen.Omvormer die maar 2K doet ipv max 5K.
Tja,soms denk je dat ze gewoon te gemakkelijk hun geld verdienen.En/of dat sommige bedrijven te snel groeien
Spreekt voor zich dat ik natuurlijk niet de nieuwprijs ga betalen voor een gebruikt paneel.
Heb dit met ze opgenomen voor verder onderzoek.
Aanvulling.Net is de nieuwe filmware in de AEG geplaatst en geeft nu op display netjes PV 4600.
Morgen eens zien of aftopping na de 2K nu over is.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2015 17:04 ]
Als je duits een beetje machtig bent kun je er een belletje aan wagen, of emailen.LEX63 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 12:39:
[...]
Nee het is de 88 cel uitvoering je had namelijk 2 uitvoeringen 88 of 96 cellen. Ik probeer eerst een zelfde paneel erbij te vinden. Mocht dat niet lukken tja dan word het hell of a job om een ander merk paneel te vinden met de zelfde afmetingen en specificaties. afm. 1450x1060x50 mm.
En dan dit.
http://www.pv-matrix.de/e.../dwm220-1450x1060x50.html
Wel een ander merk, maar de spec. zijn dezelfde en er staat bij dat ze leverbaar zijn.
Geef je presenteerblaadje maar. Ik wil je wel een SMA verkopen hoor mits het bij de panelen past.s_schimmel schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 16:45:
Wat is er aan de hand in PV land? Inmiddels meerdere offertes terug ontvangen. Weer leveranciers die weigeren om een SMA omvormer te leveren en SolarEdge blijven pushen. Zelfs wanneer ik het woord schaduw niet eens genoemd heb. Anderen die de reinste onzin lopen te verkopen over waarom als een omvormer niet geschikt is, een niet passend montagesysteem offreren en anderen die leuk met andere panelen aan komen zetten.
www.sunsolar.nl
Na een keer opgelicht te zijn via marktplaats, niet al te behulpzaam te woord gestaan te zijn door twee andere leveranciers en (na wat vertraging ivm de persoon die de panelen op het dak ging zetten, wind en Pasen) met m'n hoogtevrees het dak op te moeten zijn gegaan is het toch eindelijk helemaal voor elkaar:

6x Amerisolar 255Wp op 5 graden betonvoeten, zelf geïnstalleerd. Kabels zijn na de foto nog netjes bliksemveilig gemaakt uiteraard

Wat weer hangt aan een gemodificeerde energiemeter, want ik ben ik:

(foto is van 16:08)
In combinatie met de 440Wp op het garagedak heb ik nu dus totaal 1970Wp liggen, voor naar verwachting iets van 1650kWh/jr, misschien iets minder. Da's ruwweg gelijk aan ons verbruik
Nog een pluim aan Sun-solar voor het nakomen van afspraken en de nuttige adviezen, iets dat blijkbaar niet standaard is in de wereld van zonnepanelen.
[ Voor 3% gewijzigd door mux op 07-04-2015 18:22 ]
Ik neem aan dat je die 2 Soladins alleen even bij elkaar wilde uitproberen? Er mag officieel namelijk maar 1 soladin per bestaande groep aangesloten worden.mux schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 18:20:
6x Amerisolar 255Wp op 5 graden betonvoeten, zelf geïnstalleerd. Kabels zijn na de foto nog netjes bliksemveilig gemaakt uiteraardHangt aan 2x Soladin:
Nog een pluim aan Sun-solar voor het nakomen van afspraken en de nuttige adviezen, iets dat blijkbaar niet standaard is in de wereld van zonnepanelen.
www.sunsolar.nl
Solarking zal je uiteraard vertellen dat het genoeg is, ik heb zelf een beetje verder nagevraagd en de algemene consensus lijkt te zijn: niemand gebruikt eigenlijk extra ballast behalve als het echt heel hoog ligt en midden op een dak (waar de wind eronder kan komen)
De panelen liggen nu aan de achterkant zowat helemaal tegen de rand van het dak aan, waardoor ze misschien 7cm boven de dakrand uitsteken. De wind komt daar niet makkelijk onder. Zou dus goed moeten gaan. Ik heb er nog over nagedacht om een gezette plaat aluminium aan de hoogste kant te monteren (op de montageschroefdraad die in die betonvoeten zit), maar nu nog even vanaf gezien omdat de dakrand al de meeste wind breekt.
Goede oplossing voor zoals in dit geval een dakkapel met lagere belastbaarheid dan een vast plat dak. Daarnaast was het echt extreem makkelijk om te monteren.
Yup, zoals je kunt zien liggen ze daar niet bepaald permanentSolarKing schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 18:33:
Ik neem aan dat je die 2 Soladins alleen even bij elkaar wilde uitproberen? Er mag officieel namelijk maar 1 soladin per bestaande groep aangesloten worden.
[ Voor 22% gewijzigd door mux op 07-04-2015 18:38 ]
Zit zelf ook te kijken naar deze betonvoeten. Nou vroeg ik mij af, kun je de panelen ook in portrait monteren, met deze voeten?. ( in een 3x2 opstelling)mux schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 18:33:http://www.sun-solar.nl/i...-4-5-graden-hellingshoek/
Solarking zal je uiteraard vertellen dat het genoeg is, ik heb zelf een beetje verder nagevraagd en de algemene consensus lijkt te zijn: niemand gebruikt eigenlijk extra ballast behalve als het echt heel hoog ligt en midden op een dak (waar de wind eronder kan komen)
Volgens je website lever je geen Benq panelen of ik kijk verkeerdSolarKing schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 18:16:
[...]
Geef je presenteerblaadje maar. Ik wil je wel een SMA verkopen hoor mits het bij de panelen past.
Zojuist de eerste Duitse offerte ontvangen. Wat een verschil. Zelfs al inclusief een complete berekening van het montage systeem er bij. Iedere schroef die nodig is staat op de offerte.
Er kunnen toch nog wel wat meer panelen op?mux schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 18:20:
.....
Bind je de stekkers niet aan de onderzijde vast van de panelen ivm water?
Ze liggen vrij plat, dus ik denk dat je ook vrij vaak ff met een plas water eroverheen moet gaan.
Hoe houd je die horizontale panelen schoon? Die schoorsteenpijp is aan de noordkant neem ik aan?mux schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 18:20:
Pfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff...
Na een keer opgelicht te zijn via marktplaats, niet al te behulpzaam te woord gestaan te zijn door twee andere leveranciers en (na wat vertraging ivm de persoon die de panelen op het dak ging zetten, wind en Pasen) met m'n hoogtevrees het dak op te moeten zijn gegaan is het toch eindelijk helemaal voor elkaar:
[afbeelding]
De stekkerverbindingen kun je het best omhoog brengen of omlaag laten hangen zodanig dat ze niet lang nat blijven.
(ook @hierboven): de kabels en stekkers zijn allemaal in de paneelrand getiewrapt sinds deze foto. De kabels tussen de panelen hangen in gootjes in de betonvoeten. Ik denk niet dat het veel uitmaakt met MC4, maar inderdaad maar het zekere voor het onzekere genomen.AUijtdehaag schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 19:07:
[...]
Er kunnen toch nog wel wat meer panelen op?![]()
Bind je de stekkers niet aan de onderzijde vast van de panelen ivm water?
Ze liggen vrij plat, dus ik denk dat je ook vrij vaak ff met een plas water eroverheen moet gaan.
Ik hoop dat ik niet te vaak het dak op hoef, we zullen zien. Het dak is volledig vogelpoep- en bladvrij (zelfs geen kleine restjes rotte materie in de hoeken), dus ik heb goede hoop. Maar ja; 5 graden is niet volledig zelfreinigend.
Klopt, en SMA staat ook niet op mijn website maar dat wil niet zeggen dat ik er niet aan kan komen.s_schimmel schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 19:06:
[...]
Volgens je website lever je geen Benq panelen of ik kijk verkeerd
www.sunsolar.nl
Zelf heb ik de 3K-TL2 en ben er eigenlijk wel over te spreken, maar wat vinden jullie van dit apparaat?
Verwijderd
Ik denk dat je wel vaak het dak op moet, da's helemaal niet leuk hoor- volgend jaar nieuwe schansen maken.mux schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 19:24:
[...]
Ik hoop dat ik niet te vaak het dak op hoef, we zullen zien. Het dak is volledig vogelpoep- en bladvrij (zelfs geen kleine restjes rotte materie in de hoeken), dus ik heb goede hoop. Maar ja; 5 graden is niet volledig zelfreinigend.
15 graden is echt wel het minimum naar mijn weten, zowel voor opbrengst als zelfreiniging.
Hmmm.... SMA !!SolarKing schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 19:34:
[...]
Klopt, en SMA staat ook niet op mijn website maar dat wil niet zeggen dat ik er niet aan kan komen.
Wie had die nu nog meer....???

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

De ligging is ZO en NW, niet de beste ligging maar het is niet anders. Vanaf deze maand komt de zon er toch aardig op, de wintermaanden wordt de opbrengst niet veel. (foto is na 18:00 uur genomen, toen was de zon al een tijdje weg)
Het dak van het oude schuurtje is verre van recht. De 3 panelen op NW (links op de foto) liggen een beetje scheef, maar dat is het dak ook. Bij zin en gelegenheid de bevestigingsrail maar een beetje beter richten, maar voorlopig ligt het goed. Omdat het dak vrij laag is, heb ik de panelen van onderaf aan de onder- en bovenkant met rvs boutjes op de rail vastgezet, die krijg je er niet zomaar uit. De 3 panelen op ZO liggen qua ligging een stuk beter en liggen ook een stuk rechter. De haken konden helaas niet hoger gezet worden, de bovenste pannen zitten vast aan de nokvorst en zijn nogal breekbaar. Ik heb nog een paar reserve pannen liggen, die heb ik gelukkig nog niet nodig gehad.
De panelen komen per 3 aan een steca500 te hangen, één steca500 gaat op de groep van de schuur, voor de andere steca500 moet ik nog een kabel doortrekken vanuit de keuken.
Totale totaal kosten rond de €1100,-,
Maakt die Omnik TL2 ook zo'n zoem herrie bij volle belasting zoals de TL1 versie?toxict schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 21:32:
Ik ben nieuwsgierig naar ervaringen van installateurs en eindgebruikers met de Omnik *K-TL2.
Zelf heb ik de 3K-TL2 en ben er eigenlijk wel over te spreken, maar wat vinden jullie van dit apparaat?
De Hosola is zo lekker stil. 1 van de redenen waarom ik van Omniksol afgestapt ben, naast de grotere assortiment, hogere efficiëntie en gunstigere prijs.
www.sunsolar.nl
Ik zou het niet weten, want ik heb 'm buiten hangen ;-)SolarKing schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 23:20:
[...]
Maakt die Omnik TL2 ook zo'n zoem herrie bij volle belasting zoals de TL1 versie?
De Hosola is zo lekker stil. 1 van de redenen waarom ik van Omniksol afgestapt ben, naast de grotere assortiment, hogere efficiëntie en gunstigere prijs.
Als ik er aan denk bij mooi weer zal ik mijn hoofd even uit het raam steken om te luisteren of ie zoemt.
Verwijderd
Ik heb eerder het idee dat het (ook) vanuit de markt zelf komt, er wordt erg veel om optimizers/SE gevraagd.s_schimmel schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 16:45:
SolarEdge blijven pushen.
Aangezien hier ook wat installateurs/handelaren zitten, wie kan me helpen aan een (restant)setje van (zwart, >240Wp en merk geen voorkeur) 12 panelen?
Onzin, heb zelf dakschansen op 10 graden en die zijn na 1 jaar nog steeds brandschoon.Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 22:35:
[...]
Ik denk dat je wel vaak het dak op moet, da's helemaal niet leuk hoor- volgend jaar nieuwe schansen maken.
15 graden is echt wel het minimum naar mijn weten, zowel voor opbrengst als zelfreiniging.
Verwijderd
op als er bijv een meeuw op gescheten heb .
maar dat komt misschien 3keer per jaar voor dat ik even de tuinslang moet pakken ervoor
@drielp vanwaar deze bijplaatsing je wil proberen om gas helemaal uit te bannen?
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2015 07:49 ]
De ervaring dat het bij 10 graden niet goed schoon spoelt, heb ik ook. Ik heb bij meerdere mensen gezien dat er toch algen in de randen blijven zitten die omhoog groeien. Bij 15 graden heb je dit niet meer.basanca schreef op woensdag 08 april 2015 @ 06:38:
[...]
Onzin, heb zelf dakschansen op 10 graden en die zijn na 1 jaar nog steeds brandschoon.
Draai al weer wat jaartjes mee als loodgieter, en durf je te garanderen dat je hier geen lekkages door gaat krijgen, water zal nog over 2 keringen heen moeten, en dat gaat écht niet gebeuren, zelfs als het onder en hoek zou komen zoals nu.( schat zo'n 83 graden......)nosmo king schreef op maandag 06 april 2015 @ 15:29:
Vorige week zijn na lang wachten eindelijk de zonnepanelen geinstalleerd. Installeren is vrij vlot gegaan, kabels allemaal netjes weggewerkt en alles werkt prima. Ik ben dus tevreden.
[afbeelding]
[afbeelding]
En als er wat door zou komen droogt dat wel ..,
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Je kunt meestal toch wel een goede indicatie krijgen of je problemen kunt verwachten aan de hand van de staat van het dak, schoorsteen, etc. Onze dakkapel is eind jaren '90 gezet en sindsdien nooit aangeraakt, en er is 0,0 algengroei/bladerresten, zelfs stof. Zelfs op de (behoorlijk poreuze, voor mos gevoelige) betonnen schoorsteentegels groeit niks. De (vrij krappe) afvoeren zijn ook compleet vrij van biologisch materiaal. Volgens mij loopt het wel los op ons dak.DjVe schreef op woensdag 08 april 2015 @ 08:39:
[...]
De ervaring dat het bij 10 graden niet goed schoon spoelt, heb ik ook. Ik heb bij meerdere mensen gezien dat er toch algen in de randen blijven zitten die omhoog groeien. Bij 15 graden heb je dit niet meer.
Maar zoals altijd: we zullen zien. Als ik over een halfjaar foto's neem en het ziet eruit als een midden jaren '70 horrorfilm, dan wordt het tijd om het geheel wat verder te kantelen en een windbreker te installeren.
Is het niet makkelijker om een mini-verdeler te plaatsen op de kabel welke de schuur inkomt (er vanuit gaande dat de schuur een eigen groep heeft)?drielp schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 22:44:
De panelen komen per 3 aan een steca500 te hangen, één steca500 gaat op de groep van de schuur, voor de andere steca500 moet ik nog een kabel doortrekken vanuit de keuken.
Bij 7,5 graden krijg je inderdaad (uit ervaring) op de randen alg aanslag.DjVe schreef op woensdag 08 april 2015 @ 08:39:
De ervaring dat het bij 10 graden niet goed schoon spoelt, heb ik ook. Ik heb bij meerdere mensen gezien dat er toch algen in de randen blijven zitten die omhoog groeien. Bij 15 graden heb je dit niet meer.
Een deel van de keuken en de kelderverlichting zit ook op deze groep, een onderverdelen gaat niet lukken. Ik trek wel een kabel naar de vaatwasser, die heeft een eigen groep.MichielFRL schreef op woensdag 08 april 2015 @ 09:17:
[...]
Is het niet makkelijker om een mini-verdeler te plaatsen op de kabel welke de schuur inkomt (er vanuit gaande dat de schuur een eigen groep heeft)?
@swapevent, idd bijna gasvrij. Eerst ff kijken wat de opbrengst wordt. Er staan nog 4 panelen in de kelder, die moeten ook nog het grote dak op. Alleen nu even geen tijd.
Verwijderd
maar wel mooi streven om gasvrij te zijn.
Dank voor je reactie. Ik heb nu 5 mensen die zeggen dat een kier niet goed is en 1 die zegt dat het geen kwaad kanhrt schreef op woensdag 08 april 2015 @ 08:58:
[...]
Draai al weer wat jaartjes mee als loodgieter, en durf je te garanderen dat je hier geen lekkages door gaat krijgen, water zal nog over 2 keringen heen moeten, en dat gaat écht niet gebeuren, zelfs als het onder en hoek zou komen zoals nu.( schat zo'n 83 graden......)
En als er wat door zou komen droogt dat wel ..,
Wat bedoel je dat het over 2 keringen moet gaan? Als ik een dakpan optil zie ik toch meteen het hout van mijn dakbeschot en tegellatten? Als er een kier ontstaat zie ik meteen het dak. Dat kan toch niet goed zijn?
het is duidelijk dat hrt meer ervaring heeft met dakdekken en aanverwante werkennosmo king schreef op woensdag 08 april 2015 @ 10:43:
[...]
Dank voor je reactie. Ik heb nu 5 mensen die zeggen dat een kier niet goed is en 1 die zegt dat het geen kwaad kan
Wat bedoel je dat het over 2 keringen moet gaan? Als ik een dakpan optil zie ik toch meteen het hout van mijn dakbeschot en tegellatten? Als er een kier ontstaat zie ik meteen het dak. Dat kan toch niet goed zijn?
een kier is geen probleem, en het is vrij normaal dat stuifsneeuw onder de dakpannen komt
ook opblazend water is geen probleem.
het systeem is er voor gemaakt om dat aan te kunnen.
het beetje water wat er in komt verdampt wel weer.
daar mee wil ik weer niet zeggen dat ik jouw situatie ook wel een beetje twijfel achting vind.
vooral de bovenste kier vond ik wat veel.
zou me er geen zorgen over maken en komt vast goed.
netjes is wel anders. (zeker als je het hebt laten aanleggen)
(zat die dakpan nu bij de buren in de buurt?
stel in ieder geval je buren gerust, door te zeggen dat als het onverhoopt problemen geeft je het meteen laat repareren, dit is geen ruzie waardig, een goede buur is beter als een verre vriend!)
(ik heb zelf ook een lek in mijn dak door de pv panelen.
ik heb een riool ontluchtings-buis onder de panelen zitten, maar geen ontluchtings-dakpan.
nu condenseert het water door de pv panelen onder de dakpannen en lekt het een beetje.
dit noemen we een schijn lekkage, omdat het water niet van buiten komt
los ik nog wel eens een keer op als ik zin heb.)
edit:
klagen bij de legger, vind ik niet al te dom om te doen.
echt netjes is dit niet.
edit2:
kijk trouwens eens naar die heeele grote kier die in je dak zit bij de nok
lever die problemen op? dacht het niet
hrt bedoelt met de "2 keringen", de 2 ribbels die de dakpannen aan elkaar verbinden.
water stoomt echt niet zomaar naar binnen
[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 08-04-2015 11:34 ]
Alleen als de wind precies uit die hoek komt, met die kracht en die hoeveelheid water... Wij hadden kozijnen die zo lek waren als een mandje (zijn ondertussen natuurlijk vervangenmigjes schreef op woensdag 08 april 2015 @ 11:20:
[...]
hrt bedoelt met de "2 keringen", de 2 ribbels die de dakpannen aan elkaar verbinden.
En zoals je aangaf: stuifsneeuw heeft zijn eigen regels, die komt overal naar binnen, ook al heb je alles helemaal dicht gemaakt
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
>>zat die dakpan nu bij de buren in de buurt?
Op 1 foto gaat het om een rij dakpannen die ik met de buren deel.
Buurman is hier niet tevreden mee, al zeggen nu meer mensen dat het geen kwaad kan. Alhoewel het me persoonlijk wel beter lijkt als de pannen wel goed aansluiten ipv hoe het nu is.
>>stel in ieder geval je buren gerust, door te zeggen dat als het onverhoopt problemen geeft je het meteen laat repareren, dit is geen ruzie waardig, een goede buur is beter als een verre vriend!)
Problemen zullen pas veel later aan licht kunnen komen, houtrot, lekkageplekken. Dat kan een duur grapje worden. Liever nu een oplossing waar de buren tevreden mee zijn, dan achter af iets oplossen
>>klagen bij de legger, vind ik niet al te dom om te doen. echt netjes is dit niet.
Al gedaan in mail vorm en bij de 2 heren die het hebben aangelegd, wacht nog op antwoord.
>>kijk trouwens eens naar die heeele grote kier die in je dak zit bij de nok
Geen idee nog, panelen liggen er nog geen week op en het heeft nog niet hard geregend
>>hrt bedoelt met de "2 keringen", de 2 ribbels die de dakpannen aan elkaar verbinden.
Maar als de kier zo is dat beide keringen niet gesloten zijn...?
Verwijderd
ik wil hier geen discussie over aan gaan ==> offtopicde 2 ribbels die de dakpannen aan elkaar verbinden.
echter als de pannen strak aansluiten en door de wind word de regen er tegenaan geblazen zou je capilaire werking kunnen krijgen en ja dan loopt water wel degelijk omhoog
dit zal je geen lekkage geven het hangt ruim genoeg over elkaar heen.nosmo king schreef op woensdag 08 april 2015 @ 12:18:
[...]
Maar als de kier zo is dat beide keringen niet gesloten zijn...?
maar mooi is echt anders.
je moet alleen de buurman overtuigen en dat is erg lastig als je je zelf ook on overtuigt voelt
kijk ik dan eens naar de eerste foto die je hebt geplaatst.
dan zie ik in de nok al een kier van 5cm groot
en die lekt ook niet.
(dus ik sta er ook een beetje dubbel in.
waarschijnlijk kon de bovenste haak net niet vergenoeg over de panlat of is het dak een klein beetje hol.
even bijwerken met de slijptol voor alleen de buitenste dakpannen, was wel netjes geweest.
dus voor de netheid aanpassen, voor de lekkage pff komt wel goed, water valt omlaag niet omhoog
Net even het dak voor je op geweest....bij ~2700W totaal geen gebrom o.i.d.SolarKing schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 23:20:
[...]
Maakt die Omnik TL2 ook zo'n zoem herrie bij volle belasting zoals de TL1 versie?
Ik zal als ie ruim boven de 3200W komt nog eens het dak voor je op gaan.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=UWT0h6BKlMw]
[ Voor 3% gewijzigd door toxict op 08-04-2015 13:53 ]
3K-TL2Verwijderd schreef op woensdag 08 april 2015 @ 13:54:
2700 watt uit een omnik2 das knap
Verwijderd
Met het gat in het midden kun je MC4 connectoren aandraaien, en met de "vork" aan de zijkant kun je de weerhaakjes van MC4 connectoren ontgrendelen.japser84 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 13:11:
Weet iemand met een SolarEdge omvormer waarvoor het blauwe plastic "tooltje" is wat er in de doos van de omvormer zit?
Volgens mij was de vraag of een Omnik x.0K TL2 net zoveel geluid maakt als een Omnik x.0K TLVerwijderd schreef op woensdag 08 april 2015 @ 13:58:
de vraag was of een 2tl zoveel lawaai maakt , ik kan uit eigen ervaring zeggen hij fluit wel heb er hier ook 1 hangen , een omnik 3 heeft 2 mpp dus niet te vergelijken met een omnik2
Verwijderd
de omnik 3 en hoger maakt minder lawaai
als mijn omnik4 op volle toeren draait dan hoor ik m heel zachtjes maar moet ik echt er op letten of ik m hoor
Inmiddels is er iemand langs geweest en hangt de vlag er nu wat anders bijJ0YR1D3R schreef op donderdag 02 april 2015 @ 10:32:
[...]
Mijn dakkapel is wel een stukje breder als ik jouw foto zo zie, daarnaast is hij ook vrij hoog. Ik ga een van de aanbieders even langs laten komen om te oordelen, zo kunnen ze direct een inschatting doen met de echte situatie. Hopelijk komt daar uit dat het inderdaad niet echt nuttig is

(Dakkapel is irl breder
In totaal komen er dus 9 panelen op in plaats van 8 en ben ik van Talesun 260wp panelen over gestapt op Yingli's van 275 omdat er niet heel veel op het dak gaan. Vind het een prima oplossing zo, Totaal kom ik piek op 2475 en een kleine 2100 opbrengst per jaar. Dat is om en nabij mijn verbruik momenteel, dus dat gaat een uitdaging worden dat zo laag te houden
[ Voor 8% gewijzigd door J0YR1D3R op 08-04-2015 21:14 ]
De software zou heten: Sitop30E.exe, dit is een zelf-uitpakkende zipfile. Al Google geprobeerd zonder geluk
Het zou toch leuk zijn om de omvormer uit te kunnen lezen.
Heb je er al eens een laptop aan gehangen? Misschien praat ie wel normaal via de RS232 en kan je er een bericht uit krijgen. Ook zoeken op andere typen kan wel eens werken (ze maken geen software voor elke versie). En Siemens Nederland is niet het goede adres, ik zou minimaal Siemens Duitsland proberen, grotere kans (Duitsers zijn wat zorgvuldiger en het ding komt uit Duitsland, desnoods Siemens Zwitserland).geldersscheepje schreef op woensdag 08 april 2015 @ 18:44:
Wie o wie helpt mij. Heb een antieke Siemens Sitop Solar 1500 T inverter, de destijds geleverde software is nergens meer te vinden. Zelfs Siemens Nederland kan me niet verder helpen.
De software zou heten: Sitop30E.exe, dit is een zelf-uitpakkende zipfile. Al Google geprobeerd zonder geluk
Het zou toch leuk zijn om de omvormer uit te kunnen lezen.
edit:// http://www.receg.eu/handl...20solar%20EN%20manual.pdf
daarin staat
dus lijkt mij dat ie een inkomend verzoek moet kunnen accepteren.Serial RS 232 interface for easy connection of a PC or, if desired, a modem for
remote polling
Via die manual vond ik de naam van de software en zo dit topic http://www.photovoltaikfo...erver-gesucht-t55816.html met misshien wel bruikbare emailadressen.
En misschien dat deze club wel de software ooit schreef, de manualnheeft het over een freeware versie ? http://www.solar-log.com/...port/support-kontakt.html
Succes!
[ Voor 28% gewijzigd door franssie op 08-04-2015 19:31 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
https://bitbucket.org/pvbc/pv-beancounter/downloads
Dit zou nog precies in de string op de Soladin 600 passen. Gezien het NNO is zou dit qua dimensionering ook nog uit kunnen.
Ik weet alleen niet meer naar wat voor cel/paneel eigenschappen ik moet kijken of ze in de string van de 3x 230wp mono panelen (http://www.enfsolar.com/p...eet/Monocrystalline/13239) passen.
Iemand een idee?
[ Voor 46% gewijzigd door revolution-nl op 08-04-2015 21:05 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Held!
Hmm interessant. Zie geen Siemens staan maar het is het proberen waard. Wel gelijk naar PV Output, dat is wel mooi...Rol-Co schreef op woensdag 08 april 2015 @ 19:46:
Deze zou je ook kunnen proberen, werkt met veel rs232 inverters, kan je gelijk naar pv output.
https://bitbucket.org/pvbc/pv-beancounter/downloads
100W is een 36 cel, dus helft van de 72 cel waar ze bij kunnen. 230 kan dan denk ik niet.revolution-nl schreef op woensdag 08 april 2015 @ 20:59:
Ik zag zojuist een 100wp paneel en merkte op dat er hiervan nog 2 stuks op het NNO schuurdak zouden passen.
Dit zou nog precies in de string op de Soladin 600 passen. Gezien het NNO is zou dit qua dimensionering ook nog uit kunnen.
Ik weet alleen niet meer naar wat voor cel/paneel eigenschappen ik moet kijken of ze in de string van de 3x 230wp mono panelen (http://www.enfsolar.com/p...eet/Monocrystalline/13239) passen.
Iemand een idee?
Helaas ik dacht dat enkel het amperage en de cel types in een string overeen moesten komen.Rol-Co schreef op woensdag 08 april 2015 @ 21:30:
[...]
100W is een 36 cel, dus helft van de 72 cel waar ze bij kunnen. 230 kan dan denk ik niet.
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 09-04-2015 08:18 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Een tweakert probeert dat toch gewoon?revolution-nl schreef op woensdag 08 april 2015 @ 20:59:
Ik zag zojuist een 100wp paneel en merkte op dat er hiervan nog 2 stuks op het NNO schuurdak zouden passen.
Iemand een idee?
Rolco kromt z,n tenen. 2 x100Wp parallel, in serie met de 3 x 230, test gewoon wat het geeft
en doe verslag van e.e.a.
simpel gezegd is dat wel zo.revolution-nl schreef op woensdag 08 april 2015 @ 21:39:
[...]
Helaas ik dacht dat enkel het amperage en de cel types in een string overeen moesten komen.
ik zou niet zomaar mono+ poly in een sting doen.
of 5"en 6" mengen.
maar:
als je hem zo doet?PClop schreef op woensdag 08 april 2015 @ 23:31:
[...]
Een tweakert probeert dat toch gewoon?![]()
Rolco kromt z,n tenen. 2 x100Wp parallel, in serie met de 3 x 230, test gewoon wat het geeft
en doe verslag van e.e.a.
mmm dan zijn de cellen eigenlijk geen 5" maar iets rond de 7-8".
ik geef het een aardige kans.
de 100Wp panelen zijn dan niet de beperkende factor.
maar om het echt te testen, lijkt het me handig om het een tijdje te proberen met 2x 100Wp parallel + 2x230Wp. (anders is de soladin een beperkende factor.
(heb je zelf gecheckt of je het nog red met de V op de solading? ik niet in ieder geval)
Nee, maar de spec's van die 100 watters is ook nog niet gegeven, waarschijnlijk 17V bij 5+ ampmigjes schreef op donderdag 09 april 2015 @ 09:59:
[...]
simpel gezegd is dat wel zo.
of 5"en 6" mengen.
maar:
[...]
als je hem zo doet?
maar om het echt te testen, lijkt het me handig om het een tijdje te proberen met 2x 100Wp parallel + 2x230Wp. (anders is de soladin een beperkende factor.)
(heb je zelf gecheckt of je het nog red met de V op de solading? ik niet in ieder geval)
en 17V bij 3 x een 230 6" ( ~90V ) moet lukken.
Ons motto luidt toch..... wij stellen technologie op de proef, nou dan.
Ik zit nu ook op Marktpaats te kijken, hoe ben je opgelicht?mux schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 18:20:
Pfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff...
Dan kan ik daar rekening mee houden
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Bij de zijkanten van het dak kan het veel meer spoken. De windlasten zijn daar juist hoger. Hou toch minimaal 1 m afstand van de dakrand.mux schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 18:33:
[...] de algemene consensus lijkt te zijn: niemand gebruikt eigenlijk extra ballast behalve als het echt heel hoog ligt en midden op een dak (waar de wind eronder kan komen)
Ik heb een vlakke plaat collector op een plat dak liggen. In de bak onder het paneel liggen (dacht ik) 3 lagen stoeptegels in. Wordt namelijk nogal vrij aangeblazen. Dak kan het hebben en ligt muurvast, ook als het dak nat en glad is door regen.
Heb de tegels door een verhuisbedrijf naar boven laten brengen. Die hebben een lift en dan ben je zo boven.
Oh, the usual. If it looks to good to be true...Speedfightserv schreef op donderdag 09 april 2015 @ 11:03:
Ik zit nu ook op Marktpaats te kijken, hoe ben je opgelicht?
Dan kan ik daar rekening mee houden
Als ik 1m afstand zou moeten houden van dakranden, passen er 0 panelen op het dakMeTooPV schreef op donderdag 09 april 2015 @ 11:15:
Bij de zijkanten van het dak kan het veel meer spoken. De windlasten zijn daar juist hoger. Hou toch minimaal 1 m afstand van de dakrand.
Je bedoelt zoiemand?Heb de tegels door een verhuisbedrijf naar boven laten brengen. Die hebben een lift en dan ben je zo boven.

(zo is mijn installatie ook naar boven gekomen)
Food for thought. Thanks.migjes schreef op donderdag 09 april 2015 @ 09:59:
[...]
simpel gezegd is dat wel zo.
of 5"en 6" mengen.
maar:
[...]
als je hem zo doet?
maar om het echt te testen, lijkt het me handig om het een tijdje te proberen met 2x 100Wp parallel + 2x230Wp. (anders is de soladin een beperkende factor.)
Ik moet sowieso even een RS232 kabel regelen om nu de V te controleren. Had ook al zitten spelen om de panelen anders neer te leggen ik zou dan 4x 230WP in een string kunnen doen. Maar de kans is groot dat mijn open circuit dan 10-15 volt boven de bovengrens van 150V komt.
Ik weet niet of de Soladin dan direct POEF zegt, zal wel voor die paar volt wel meevallen
De 92mm FAN op de soladin kan ik nog wel boosten van 6 naar 12volt

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 09-04-2015 12:56 ]
Let even op de hoeveelheid schaduw van je dak-kapel op de direct naastgelegen zonnepanelen.J0YR1D3R schreef op woensdag 08 april 2015 @ 14:48:
[...]
Inmiddels is er iemand langs geweest en hangt de vlag er nu wat anders bij:
[afbeelding]
(Dakkapel is irl breder
Bij een string-omvormer zonder optimizers haalt de schaduw de productie omlaag van alle panelen in dezelfde string, ook diegene die geen schaduw hebben op dat ogenblik.
Met optimizers of micro-omvormers reduceer je dit effect tot alleen de werkelijk beschaduwde panelen, maar ook in dit geval moet je je realiseren dat ze niet meer dan 60% van de specificatie-opbrengst kunnen realiseren. Ze doen immers voor een deel van de dag verminderd of helemaal niet mee.
De schaduw van de dakkapel valt de andere kant op, niet richting de panelen. Ik heb vanmorgen om 8 uur/half 9 gekeken en zowel boven als naast de dakkapel geen schaduw. Gister om half 5 zouden ze ook nog in de zon liggen. Lijkt mij een prima periode nu de zon nog niet eens op het hoogst staat.5-o-clock-shade schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:33:
[...]
Let even op de hoeveelheid schaduw van je dak-kapel op de direct naastgelegen zonnepanelen.
Bij een string-omvormer zonder optimizers haalt de schaduw de productie omlaag van alle panelen in dezelfde string, ook diegene die geen schaduw hebben op dat ogenblik.
Met optimizers of micro-omvormers reduceer je dit effect tot alleen de werkelijk beschaduwde panelen, maar ook in dit geval moet je je realiseren dat ze niet meer dan 60% van de specificatie-opbrengst kunnen realiseren. Ze doen immers voor een deel van de dag verminderd of helemaal niet mee.
Offerte 1:
18x AXIPLUS 260 mono panelen met geïntegreerde optimizers
1x Solaredge SE4000 omvormer
inclusief installatie voor € 6602 na BTW teruggave.
Offerte 2:
18x BISOL 260W mono black
1x Omniksol 5.0 TL2 Wifi
inclusief installatie voor €5627,87 na BTW teruggave
18x Trunsun 265 mono black
1x Omiksol 5.0 K TL
inclusief installatie voor € 5458,47
De bedoeling is om 9 panelen per dak te plaatsen, waarbij het ene dak op het westen en het andere op het oosten.
Op dit moment heb ik de meeste voorkeur voor offerte 2, maar vraag mij toch af of dit de juiste combi is. Ik heb een 3x25A aansluiting en de voorgestelde omvormers zijn 1 fase exemplaren. Gaat dit ook in de toekomst goed, als desalderingsregeling wordt aangepast, wanneer ik b.v. teruglever via L1 en verbruik via L2. Ik heb al een slimme meter.
Overige vragen:
Zijn er kwalitatief goede omvormers voorgesteld? suggesties?
Ik hoor heel wisselende verhalen over Omniksol, moet ik hier bang van worden?
stellen jullie een 1 of 3 fasen omvormer voor?
Juist omdat het hier niet om een pak suiker gaat wil ik jullie deze vraag stellen. Naar mijn mening zit hier op dit forum met kennis dan bij menig installateur.
Fotos van de woning: https://onedrive.live.com...d=481B54F630B95D9F%217706
solaredge, zou ik niet doen.fhblammers schreef op donderdag 09 april 2015 @ 13:27:
Na lang wikken en wegen en heel veel lezen op dit forum ben ik nu zover dat ik ook zonnepanelen op het dak wil om het stroomverbruik af te dekken. Nu heeft een buurman een systeem op zijn da liggen waar ik ook oren naar heb en naar aanleiding daarvan een aantal offertes opgevraagd.
(tenzij je perse per paneel wil loggen of de flexibiliteit wil)
als je echt al langer mee lurkt hier.
dan zou je deze al eens gezien moeten hebben
mijn set van 1900Wp oost en 1950Wp west, samen met die van mijn ouders ook oost-west.

mijn ouders draaien met 18X yingly panda 265Wp met ook een oost-west.
en dat is aardig wat jij plant.
dit doen ze met een power-one PVI 3.0 (3300W totaal en 2000W per mpp)
voor jouw setup heb je echt geen 5000W omvormer nodig. (dat willen ze je wel verkopen
mijn ouders doen een 3600kWh per jaar.
als je meer kWh zou willen, dan zou je ook kunnen kijken naar 18X LG neon 300Wp panelen.
en die dan op een power-one PVI 3.6 (net een stapje zwaarder als de 3.0, maar nog onder de 16A)
(ik geef de power-one als voorbeeld omdat die best veel aan kan per mpp er zijn er meer die dat kunnen, maar niet iedere omvormer is dat zo. dus let daar op!!
de omnik's die je aan geeft hebben een beperkte grens per mpp.
dan heb ik het over de TL verzie en niet de TL2
Na lang wikken en wegen en heel veel lezen op dit forum ben ik nu zover dat ik ook zonnepanelen op het dak wil om het stroomverbruik af te dekken. Nu heeft een buurman een systeem op zijn da liggen waar ik ook oren naar heb en naar aanleiding daarvan een aantal offertes opgevraagd.
Overige vragen:
Zijn er kwalitatief goede omvormers voorgesteld? suggesties?
Ik hoor heel wisselende verhalen over Omniksol, moet ik hier bang van worden?
stellen jullie een 1 of 3 fasen omvormer voor?
Juist omdat het hier niet om een pak suiker gaat wil ik jullie deze vraag stellen. Naar mijn mening zit hier op dit forum met kennis dan bij menig installateur.
Ik gebruik een Omnik 4.0 TL prima apparaat tot nu toe van af het het begin up en running. Waren in 2013 voorzover ik weet wat problemen met firmware/wifi module maar die zijn al een tijdje opgelost in ieder geval bij mij geen problemen. Neem aan dat de TL2 een verbeterde versie is.
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.