Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 111 ... 119 Laatste
Acties:
  • 733.807 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:20
mux schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:02:
[...]

Oh, the usual. If it looks to good to be true...

[...]

Als ik 1m afstand zou moeten houden van dakranden, passen er 0 panelen op het dak ;)

[...]

Je bedoelt zoiemand?

[afbeelding]

(zo is mijn installatie ook naar boven gekomen)
Jammer dan dat vervoer van personen op een dergelijke lift echt niet is toegestaan. :( Als leverancier zou ik me kapot schamen als zo'n foto zou worden genomen,

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:24

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

fhblammers schreef op donderdag 09 april 2015 @ 13:27:
Na lang wikken en wegen en heel veel lezen op dit forum ben ik nu zover dat ik ook zonnepanelen op het dak wil om het stroomverbruik af te dekken. Nu heeft een buurman een systeem op zijn da liggen waar ik ook oren naar heb en naar aanleiding daarvan een aantal offertes opgevraagd.
Bij een oost/west installatie kan de omvormer veel kleiner, omdat oost en west nooit gelijktijdig hun volle vermogen leveren. Hoe steiler de hellingshoek, hoe kleiner de gelijktijdigheid. Dat tesamen met jouw drie-fasen aansluiting, zou ik kiezen voor bijvoorbeeld een Fronius Symo 3.7-3-M of een Growatt 4000 TL3.

Trunsun zou ik niet voor gaan. Er zijn heel wat andere fabricaten die beter en langer bekend zijn, zonder veel duurder te zijn.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

(jarig!)
geldersscheepje schreef op donderdag 09 april 2015 @ 13:57:
Jammer dan dat vervoer van personen op een dergelijke lift echt niet is toegestaan. :( Als leverancier zou ik me kapot schamen als zo'n foto zou worden genomen,
Enige reden daarvoor is dat de kooi niet beschermd is van het machinewerk, whatever. Eén ritje naar boven en beneden op de verhuislift is 100x veiliger dan de capriolen die ik met de ladder of steiger moet uithalen om op het dak te komen.

Er is zoiets als ARBO-regels en er is zoiets als de realiteit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@snarfie de tl2 is idd een verbeterde uitvoering van.
persoonlijk denk ik niet dat je t verschil zal merken gezien dat je nooit gelijke weersomstandigheden heb

---------------
normaliter roept men blij we gaan plussen
deze week roep ik heel blij we gaan minnen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fhblammers
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:02
antonboonstra schreef op donderdag 09 april 2015 @ 14:02:
[...]

Bij een oost/west installatie kan de omvormer veel kleiner, omdat oost en west nooit gelijktijdig hun volle vermogen leveren. Hoe steiler de hellingshoek, hoe kleiner de gelijktijdigheid. Dat tesamen met jouw drie-fasen aansluiting, zou ik kiezen voor bijvoorbeeld een Fronius Symo 3.7-3-M of een Growatt 4000 TL3.

Trunsun zou ik niet voor gaan. Er zijn heel wat andere fabricaten die beter en langer bekend zijn, zonder veel duurder te zijn.
Is het een verkeerde aanname dat ik mijn geval dan ook beter ervoor kan kiezen om zoveel mogelijk panelen op west te leggen en de overige op oost? Mocht ik de smaak te pakken krijgen kan ik altijd nog uitbreiden op oost.

Overigens de anderen ook bedankt voor de reacties!

Frans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:07
fhblammers schreef op donderdag 09 april 2015 @ 14:26:
[...]

Is het een verkeerde aanname dat ik mijn geval dan ook beter ervoor kan kiezen om zoveel mogelijk panelen op west te leggen en de overige op oost? Mocht ik de smaak te pakken krijgen kan ik altijd nog uitbreiden op oost.

Overigens de anderen ook bedankt voor de reacties!

Frans
mm, je doet een post hier, dus ik ben bang dat het al te laat is voor jouw.
het PV-virus heeft weer eens toegeslagen.
PV werkt verslavend, begin er niet aan, voor je het weet betaal je helemaal geen elektra rekening meer. >:)
en wil je nog steeds meer PV >:)

voor meer info: http://www.trubendorffer.nl/

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het een verkeerde aanname dat ik mijn geval dan ook beter ervoor kan kiezen om zoveel mogelijk panelen op west te leggen en de overige op oost?
wat je dan krijgt is bijv string 1 10 panelen en string 2 6 panelen
die 10 panelen van 250wp doen dan 2500 wp en komt string 2 met 1500wp erachter aan echter 6 panelen is 180V dan zit je wel laag in je mpp bereik

beter is om dit gelijk te houden
heb hier 9 panelen west op 11 graden
en 9 panelen oos op 11 graden
van deze periode tot september zit er niet zo heel veel verschil in
op dit moment 1,4 A in de oost string lager maar het is nu nog april dat word minder
bij een grotere hellingshoek word dit verschil natuurlijk stukken groter

hartje zomer zit er ongeveer 1,2 A verschil in

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2015 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
mux schreef op donderdag 09 april 2015 @ 14:02:
[...]

Enige reden daarvoor is dat de kooi niet beschermd is van het machinewerk, whatever. Eén ritje naar boven en beneden op de verhuislift is 100x veiliger dan de capriolen die ik met de ladder of steiger moet uithalen om op het dak te komen.

Er is zoiets als ARBO-regels en er is zoiets als de realiteit :P
Kijk en daar gaat het dus mis. Zonder kennis van zaken doet men een aantal aannames en de regels, ach die zijn er voor de rest. Afgezien van het feit dat een verzekering erg moeilijk kan gaan doen als je doelbewust de regels overtreedt en dan een ongeval krijgt.

Overigens gebeuren er meer ongevallen bij doe-het-zelvers thuis dan bij gerenommeerde bedrijven. Hoe zou dat komen? (maar dat is een hele andere discussie). Indringend advies: gebruik het ding waarvoor het bedoeld is en ga niet zelf stunten (en er ook nog trots op zijn). 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

(jarig!)
geldersscheepje schreef op donderdag 09 april 2015 @ 15:08:
Kijk en daar gaat het dus mis. Zonder kennis van zaken doet men een aantal aannames en de regels, ach die zijn er voor de rest. Afgezien van het feit dat een verzekering erg moeilijk kan gaan doen als je doelbewust de regels overtreedt en dan een ongeval krijgt.

Overigens gebeuren er meer ongevallen bij doe-het-zelvers thuis dan bij gerenommeerde bedrijven. Hoe zou dat komen? (maar dat is een hele andere discussie). Indringend advies: gebruik het ding waarvoor het bedoeld is en ga niet zelf stunten (en er ook nog trots op zijn). 8)7
Goed, er lopen hier een paar dingen door elkaar:
1) het is moeilijk om over het internet af te schatten wat iemands ervaring/kennis/kunde is
2) er zit een heel groot verschil tussen incidenteel en beroepsrisico
3) regels breken gebeurt overal en altijd, de truc is om de intentie van de regels te begrijpen en dondersgoed door te hebben wat je aan het doen bent.

Ongelukken gebeuren niet zomaar. Er moeten doorgaans meerdere dingen tegelijk misgaan. Voor het dakwerk had ik netjes mijn anti-slipschoenen met stalen neuzen, antislip-beschermers en overall aangetrokken, een dag uitgekozen met geen wind (voor zover dat ging) en mezelf nog eens extra ingelezen over de installatieprocedure. Daarnaast heb ik inmiddels al een klein dozijn klussen ervaring met dakwerk (en steiger/hoogwerker-werk) bij mijn ouders' huis en via een studentenproject.

Dus ik begrijp je bezorgdheid en juich het alleen maar toe dat je mensen graag wijst op de juiste procedures en regels, maar in dit geval was ik verre van een gemiddelde DHZ'er. Deze uiteindelijke oplossing was geen stunt; het was allemaal onderdeel van het plan :). Als het aan mij had gelegen hadden we een hoogwerker gehad, maar de enige verhuurder met redelijke prijzen bediende Berkel niet. Whatever.

En nu ga ik eens m'n soladins openschroeven en allemaal modificaties erin maken ;) Meer vragen over veiligheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:58

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mux schreef op donderdag 09 april 2015 @ 15:56:
[...]
En nu ga ik eens m'n soladins openschroeven en allemaal modificaties erin maken ;)
Wie A zegt moet ook B zeggen. Wat ga je optimaliseren? :9

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Voordeel van zo'n stofzuiger Soladin is dat er heel wat aan efficiency te verbeteren valt :P

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

(jarig!)
revolution-nl schreef op donderdag 09 april 2015 @ 16:08:
Wie A zegt moet ook B zeggen. Wat ga je optimaliseren? :9
Er valt fundamenteel niet veel te verbeteren aan een Soladin; het is van de vrijwel uitgestorven geïsoleerde converter-variant. Daar krijg je nooit veel meer dan 90-92% efficiëntie uit, omdat je vastzit aan een trafo waar al je vermogen doorheen moet.

M'n plan is om schakelverliezen te minimaliseren met betere MOSFETs, te kijken hoeveel verlies er in het DC-pad zit en de koeling te verbeteren. Als het even kan de fan vervangen.

Ik verwacht weinig verbetering in absolute zin, maar ik heb expres gridfits en soladins gekocht om mee te kunnen spelen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
mux schreef op donderdag 09 april 2015 @ 16:15:
[...]

Er valt fundamenteel niet veel te verbeteren aan een Soladin; het is van de vrijwel uitgestorven geïsoleerde converter-variant. Daar krijg je nooit veel meer dan 90-92% efficiëntie uit, omdat je vastzit aan een trafo waar al je vermogen doorheen moet.

M'n plan is om schakelverliezen te minimaliseren met betere MOSFETs, te kijken hoeveel verlies er in het DC-pad zit en de koeling te verbeteren. Als het even kan de fan vervangen.

Ik verwacht weinig verbetering in absolute zin, maar ik heb expres gridfits en soladins gekocht om mee te kunnen spelen :D
Precies wat we nog misten in dit topic _/-\o_
Morgen komt de postbode bij je langs... of je even mijn Hosola 1600TL kan optimaliseren naar 99,5% ;)
Ik zal er een pakketzegel voor de retourzending bij doen :P

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-09 21:50
Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2015 @ 14:03:
persoonlijk denk ik niet dat je t verschil zal merken gezien dat je nooit gelijke weersomstandigheden heb

---------------
Gefeliciteerd :)F

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2015 @ 14:03:

---------------
Gefeliciteerd :)F ik moet er nog 380 inlopen dit jaar gaat wel lukken zegt mn ferraris meter.

[ Voor 8% gewijzigd door Snarfie31 op 09-04-2015 16:53 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
mux schreef op donderdag 09 april 2015 @ 15:56:
[...]

Goed, er lopen hier een paar dingen door elkaar:
1) het is moeilijk om over het internet af te schatten wat iemands ervaring/kennis/kunde is
2) er zit een heel groot verschil tussen incidenteel en beroepsrisico
3) regels breken gebeurt overal en altijd, de truc is om de intentie van de regels te begrijpen en dondersgoed door te hebben wat je aan het doen bent.

Ongelukken gebeuren niet zomaar. Er moeten doorgaans meerdere dingen tegelijk misgaan. Voor het dakwerk had ik netjes mijn anti-slipschoenen met stalen neuzen, antislip-beschermers en overall aangetrokken, een dag uitgekozen met geen wind (voor zover dat ging) en mezelf nog eens extra ingelezen over de installatieprocedure. Daarnaast heb ik inmiddels al een klein dozijn klussen ervaring met dakwerk (en steiger/hoogwerker-werk) bij mijn ouders' huis en via een studentenproject.

Dus ik begrijp je bezorgdheid en juich het alleen maar toe dat je mensen graag wijst op de juiste procedures en regels, maar in dit geval was ik verre van een gemiddelde DHZ'er. Deze uiteindelijke oplossing was geen stunt; het was allemaal onderdeel van het plan :). Als het aan mij had gelegen hadden we een hoogwerker gehad, maar de enige verhuurder met redelijke prijzen bediende Berkel niet. Whatever.

En nu ga ik eens m'n soladins openschroeven en allemaal modificaties erin maken ;) Meer vragen over veiligheid?
Ik ben blij dat je het voor jezelf goed kunt praten maar mij zul je niet overtuigen. Heb helaas in de dagelijkse praktijk te vaak dingen fout zien gaan op basis van precies dezelfde redenatie als hierboven. Maar het is goed afgelopen en laten we het maar weer over zonnepanelen hebben ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Voor de gene die op Ello zitten en over Zonne energie willen babbelen: https://ello.co/solarenergie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:55
Snarfie31 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 13:57:
[quote]fhblammers schreef op donderdag 09 april 2015 @ 13:27:
Na lang wikken en wegen en heel veel lezen op dit forum ben ik nu zover dat ik ook zonnepanelen op het dak wil om het stroomverbruik af te dekken. Nu heeft een buurman een systeem op zijn da liggen waar ik ook oren naar heb en naar aanleiding daarvan een aantal offertes opgevraagd.

Overige vragen:
Zijn er kwalitatief goede omvormers voorgesteld? suggesties?
Ik hoor heel wisselende verhalen over Omniksol, moet ik hier bang van worden?
stellen jullie een 1 of 3 fasen omvormer voor?

Juist omdat het hier niet om een pak suiker gaat wil ik jullie deze vraag stellen. Naar mijn mening zit hier op dit forum met kennis dan bij menig installateur.

Ik gebruik een Omnik 4.0 TL prima apparaat tot nu toe van af het het begin up en running. Waren in 2013 voorzover ik weet wat problemen met firmware/wifi module maar die zijn al een tijdje opgelost in ieder geval bij mij geen problemen. Neem aan dat de TL2 een verbeterde versie is.
De TL2 is de verbeterde versie.
Mijn ervaring met de wifi module die erin zat was ronduit klote.
1 tot 2 keer per week moest ik de module uitbouwen om bij het resetknopje te kunnen komen om 'm te resetten.
De importeur had me een nieuwe gestuurd.
Dat werkte helaas niet voor mij.
Heb uiteindelijk van de importeur de Omnik wifi kit opgestuurd gekregen.

Omnik open geschroefd voor de zoveelste keer, dipswitch omgezet, nadat ik de wifi module had uitgebouwd. UTP kabel erin geprikt en deze weer in de wifi kit. De communicatie tussen de omvormer en de wifi kit gaat dan op RS485. Vanaf de kit gewoon TCP/IP.

Sindsdien werk ik dus bekabeld en heb geen onderbrekingen meer gehad.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
toxict schreef op donderdag 09 april 2015 @ 20:41:
[...]

De TL2 is de verbeterde versie.
Mijn ervaring met de wifi module die erin zat was ronduit klote.
1 tot 2 keer per week moest ik de module uitbouwen om bij het resetknopje te kunnen komen om 'm te resetten.
De importeur had me een nieuwe gestuurd.
Dat werkte helaas niet voor mij.
Heb uiteindelijk van de importeur de Omnik wifi kit opgestuurd gekregen.

Omnik open geschroefd voor de zoveelste keer, dipswitch omgezet, nadat ik de wifi module had uitgebouwd. UTP kabel erin geprikt en deze weer in de wifi kit. De communicatie tussen de omvormer en de wifi kit gaat dan op RS485. Vanaf de kit gewoon TCP/IP.

Sindsdien werk ik dus bekabeld en heb geen onderbrekingen meer gehad.
Hm klinkt niet best heb geen ervaring met de TL2 de TL versie van vorig jaar werkt als een zonnetje vanaf het begin niet een keer down geweest en mijn router staat ook nog eens helemaal beneden twee verdiepingen lager. signaal is ongeveer 28% maar hij geeft geen krimp en blijft keurig uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-09 11:14

Martijn02

/* No Comment */

Na lang wachten zijn vandaag de panelen mijn dak op gegaan, ging echt met een rotvaart. De mannen stonden om 8:30 voor de deur, en tegen 12en leverde ik stroom terug. Inmiddels zijn de eerste 8.7 KWh al opgewekt.

Specs: 12x SolarWorld 275Wp black (totaal 3300Wp) op een SolarEdge SE3000 omvormer. (op OZO Azymuth 109 graden onder een hoek van ongeveer 35 graden)

Ik heb een timelapse videotje van de installatie gemaakt:

Nu moet ik wachten tot ik de logingegevens van het SolarEdge platform krijg, dan kan ik ook mooie grafiekjes maken.

Er is alleen een dingetje wat me stoort. De omvormer maakt een soort harde hoogfrequente piep. Dat hoor je door de hele zolder heen. Ik heb bij andere mensen ook naar zo'n installatie gekeken, en daar kan ik me geen piep herinneren. Mijn vader heeft een SE2200 hangen, en die piept ook niet.

Heb ik nou een maandagmorgen exemplaar? of zijn er meer mensen die hun SolarEdge omvormer horen piepen?

[ Voor 3% gewijzigd door Martijn02 op 09-04-2015 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:24
Vreemd. Sinds juni vorig jaar heb ik 10 x 260Wp Yingli PANDA panelen plus optimizers aan een SE3000 hangen. Het enige geluid wat de omvormer maakt zijn relais die zachtjes klikken bij het opstarten en uitschakelen. Verder is ie echt letterlijk muisstil.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:04

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Ik heb de SE3000 nu drie weken, ik hoor hem niet, inderdaad muisstil.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04:24

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Hier een SE 4000 sinds 3 weken, nog niet gehoord, max. tot nu toe 3950 W
Muisstil dus. (3500 Wp Kingsun hangt eraan)

[ Voor 15% gewijzigd door Gasschuif op 09-04-2015 23:17 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:12
Martijn02 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 22:47:
Na lang wachten zijn vandaag de panelen mijn dak op gegaan, ging echt met een rotvaart. De mannen stonden om 8:30 voor de deur, en tegen 12en leverde ik stroom terug. Inmiddels zijn de eerste 8.7 KWh al opgewekt.

Specs: 12x SolarWorld 275Wp black (totaal 3300Wp) op een SolarEdge SE3000 omvormer. (op OZO Azymuth 109 graden onder een hoek van ongeveer 35 graden)

Ik heb een timelapse videotje van de installatie gemaakt:
[video]

Nu moet ik wachten tot ik de logingegevens van het SolarEdge platform krijg, dan kan ik ook mooie grafiekjes maken.

Er is alleen een dingetje wat me stoort. De omvormer maakt een soort harde hoogfrequente piep. Dat hoor je door de hele zolder heen. Ik heb bij andere mensen ook naar zo'n installatie gekeken, en daar kan ik me geen piep herinneren. Mijn vader heeft een SE2200 hangen, en die piept ook niet.

Heb ik nou een maandagmorgen exemplaar? of zijn er meer mensen die hun SolarEdge omvormer horen piepen?
Dit is wat mij stoort:

Dit is weer zo'n voorbeeld.

Wat een stelletje cowboy's, op een ladder, geen enkele vorm van valbeveiliging.
Als 1 van die 2 van 8 mtr. hoog naar beneden was geflikkerd en je had die morsdood in je voortuin aangetroffen, was je dan ook nog zo trots geweest op je paneeltjes...

Bij mij hadden ze geen enkel paneel gelegd op deze manier, ik had ze weggejaagd.

Dit zijn nu de mensen die de markt verzieken voor de serieuze installateurs. :(

Was zeker de goedkoopste offerte, met garantie tot aan de stoeprand? :o

Te triest voor woorden gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Tja ik geef je wel gelijk, maar toch kan je dat de consument niet echt kwalijk nemen.
Blijkbaar is dat het risico wat zij willen nemen, ik zou toch iets regelen, een simpel klimbroekje aan zoeits: http://valbeveiliging-sho...isch-valstopapparaat-3458
Probleem is dan weer: waar maak je dat dan weer aan vast...?
Werken op daken is gewoon lastig, zeker als het incidenteel (per dak) is waardoor vaste voorzieningen voor het bevestigen van valbeveiliging niet getroffen worden.

Ik heb het pas op mijn platte dak via een steiger gedaan, het opzetten van zo'n ding kost een half uur. Maar een paneel een lader optillen gaat, met wat oefening, wel een stuk sneller dan via een steiger denk ik.
Toch kom je soms vrij dicht bij de dakrand, maar voor die paar uurtjes is dat voor een plat dak wel te doen en ga je niet een tijdelijke balustrade maken. Dat is dan het risico wat je neemt.

Edit: dit is natuurlijk best slim http://kajb.home.xs4all.nl/zon/pictures/bus.jpg maar dat kan alleen als je niet aan de wegkant werkt.
Even de eerste keer naar boven lopen en even tijdelijk een dakhaak monteren is natuurlijk ook een optie... Weet alleen niet of de gemiddelde panlat een val kan breken.
Ach, een clickfit haak is al beter dan niets...

[ Voor 26% gewijzigd door NovapaX op 09-04-2015 23:52 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Ik heb al heel wat SolarEdge omvormers opgehangen en geeneen gehad die piept, dus het lijkt mij dat dat niet hoort. Je kan de hulpdesk van SolarEdge opbellen. Misschien krijg je wel een nieuwe die stil is.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
NovapaX schreef op donderdag 09 april 2015 @ 23:37:
....
Werken op daken is gewoon lastig, zeker als het incidenteel (per dak) is waardoor vaste voorzieningen voor het bevestigen van valbeveiliging niet getroffen worden.
...
Gaat hier niet op, klimtouwtje door het dakraam en klimgordel om. Dit is gewoon een gedragsprobleem, snel de panelen leggen en dan zitten pbm's in de weg.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in mijn ogen werkt het heel simpel, als ik een leverancier een opdracht geef om wat te leveren
zoals bijv een pv set dan ga ik er van uit en mag ik er van uit gaan dat deze leverancier volgens de veiligheidsrichtlijnen werkt.

doet tie dat niet dan is het zijn verantwoording voor de gevolgen mbt schade / verwondingen etc.

men kan van mij immers niet verwachten dat ik met al die regelgeving op de hoogte ben
dus ik meld bovengenoemde ook vooraf bij de leverancier in kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

(jarig!)
als ik dit zo zie, was ik nog een stuk veiliger bezig. Brrr....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Valbeveiliging met touwen is als primaire beveiliging niet eens meer toegestaan op schuine daken, tenzij je echt niet anders kan. Op dit soort daken hoor je gewoon een steigertje op te bouwen (of met zo'n hek die je in de goot zet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
En dat is dus gewoon best veel gedoe voor een klusje van 3 uur... laten we wel wezen. (ja natuurlijk, als je valt had je het liever wel gedaan.)
Ik zou als PV installateur gewoon wel een touw gebruiken, zolang het mijn val breekt en mijn leven spaart zou het me niet heel veel kunnen boeien of het nou wel of niet volgens de regeltjes is.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stel er had nu een steiger gestaan ipv die gewone ladder en 1 van die monteurs was uitgleden halvewege het dak
denk je nu echt dat die steiger hem had tegengehouden daar vlieg je gewoon met een rondgang overheen en lig je alsnog beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Grappig, ik heb nu eindelijk de Soladin 600 aan de RS232. Om 9:50 gaat de 92mm fan aan die op de voorzijde gemonteerd is.

Bij 220watt load zonder 92mm fan een interne temperatuur van 59c met een ingeschakelde fan zakt de temperatuur naar 30c.

Heeft iemand nog een tooltje waarmee ik direct kan loggen naar PVoutput?
Heb nu gewoon een Windows machine bij de Soladin staan.

Nu een MPPT spanning van 87volt dus daar past nog qua mpp spanning nog wel een 230wp paneeltje bij.

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 10-04-2015 10:04 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 21:08

JayPe

Ondertitel

NovapaX schreef op donderdag 09 april 2015 @ 23:37:
valstopapparaat<KNIP>Ach, een clickfit haak is al beter dan niets...
Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 08:45:
stel er had nu een steiger gestaan ipv die gewone ladder en 1 van die monteurs was uitgleden halvewege het dak
denk je nu echt dat die steiger hem had tegengehouden daar vlieg je gewoon met een rondgang overheen en lig je alsnog beneden.
Als je valt, valt 't altijd tegen. Glijden over het dak zou nog het beste zijn: dan rol je de steiger op en kom je als het goed is, uiterlijk tegen de rand mèt kantplank tot stilstand.

De klus van nu 3 uur zou maar liefst 33% langer hebben geduurd was er een steiger geplaatst: half uur opbouwen en half uur afbreken extra. Het halen en brengen van de steiger nog niet eens inbegrepen. Maar is dat een reden om het risico te nemen? Nee. Wel een risico de klus te missen!

[ Voor 0% gewijzigd door JayPe op 10-04-2015 10:10 . Reden: schrijv-vaud ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kortom zoals altijd de centen gaan voor de veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Met betrekking tot het gebruiken van een valbeveiliging met touw. Stel dat je valt en de absorber doet zijn werk goed, dan moet je ook nog binnen 20 min op de grond staan, anders overleef je het ook niet. Je moet eens weten hoeveel regelgeving er is op gebied van veilig werken op hoogte (en bijpassend materiaal). Ik ben een paar maanden terug op cursus geweest en er ging een wereld voor me open. Hoe vaak ik voor de cursus een steiger verkeerd heb opgebouwd....oei :p

Naast een steiger kan je ook een RSS gebruiken. Die heb je met een kwartier vast zitten.

Anyhow, het is een ongoing proces. Het is al heel goed dat er nu zo over gesproken wordt, maar het zal nog wel wat mensenlevens kosten voor we beter met de regels (moeten) om gaan. De boetes die nu al uitgedeeld worden zijn niet mals kan ik je zeggen. Zeker als er een keten aan bedrijven mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:30

Wailing_Banshee

You're Next

JayPe schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 10:09:
[...]
De klus van nu 3 uur zou maar liefst 33% langer hebben geduurd was er een steiger geplaatst: half uur opbouwen en half uur afbreken extra. Het halen en brengen van de steiger nog niet eens inbegrepen. Maar is dat een reden om het risico te nemen? Nee. Wel een risico de klus te missen!
Toen ze bij ons de panelen kwamen leggen, lag de steiger gewoon op de aanhanger van het busje van de aannemer (en de panelen in het busje...). Nu hebben wij niet echt een heel hoog huis, dus misschien is de vergelijking wat scheef... Een touw, bijvoorbeeld, zou bij ons niet zo heel veel zin hebben gehad... (ervan uitgaande dat dat touw dan aan de steiger vast zit...) want dan hadden ze niet bij de nok kunnen komen :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-09 11:14

Martijn02

/* No Comment */

Limojo schreef op donderdag 09 april 2015 @ 23:19:
[...]

Dit is wat mij stoort:

Dit is weer zo'n voorbeeld.

Wat een stelletje cowboy's, op een ladder, geen enkele vorm van valbeveiliging.
Als 1 van die 2 van 8 mtr. hoog naar beneden was geflikkerd en je had die morsdood in je voortuin aangetroffen, was je dan ook nog zo trots geweest op je paneeltjes...

Bij mij hadden ze geen enkel paneel gelegd op deze manier, ik had ze weggejaagd.

Dit zijn nu de mensen die de markt verzieken voor de serieuze installateurs. :(

Was zeker de goedkoopste offerte, met garantie tot aan de stoeprand? :o

Te triest voor woorden gewoon.
Ondanks dat je voor een deel gelijk hebt, voelt je post toch een beetje als een trap in mijn zak.

Dit was niet de duurte offerte, maar zeker ook niet de goedkoopste. Ik heb juist geprobeerd te kiezen voor een gerenomeerd bedrijf wat al een tijd bestaat, en een hoop projecten heeft gedaan. Ik ben zelfs bij iemand in de buurt langsgeweest om te vragen hoe de ervaring was, en om te kijken of alles een beetje netjes geinstalleerd was.

Ik ben me gisteren geen moment bewust geweest van dat een valbeveiliging benodigd zou zijn (of dat dat uberhaupt bestaat). Ik heb ook geen flauw idee wat de regels daarvoor zijn, en juist daarom heb ik er voor gekozen om de installatie niet zelf te doen, maar aan een installateur over te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:45
Martijn02 schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 10:38:
[...]

Ondanks dat je waarschijnlijk voor een deel gelijk hebt, voelt je post toch een beetje als een trap in mijn zak.

Dit was niet de duurte offerte, maar zeker ook niet de goedkoopste. Ik heb juist geprobeerd te kiezen voor een gerenomeerd bedrijf wat al een tijd bestaat, en een hoop projecten heeft gedaan. Ik ben zelfs bij iemand in de buurt langsgeweest om te vragen hoe de ervaring was, en om te kijken of alles een beetje netjes geinstalleerd was.

Ik ben me gisteren geen moment bewust geweest van dat een valbeveiliging benodigd zou zijn (of dat dat uberhaupt bestaat). Ik heb ook geen flauw idee wat de regels daarvoor zijn, en juist daarom heb ik er voor gekozen om de installatie niet zelf te doen, maar aan een installateur over te laten.
Is in principe ook niet jouw pakkie-an. Jij huurt iemand in waarvan jij denkt dat hij zijn werk goed doet en als dan blijkt dat hij zich niet aan de (arbo)regels houdt kun jij ook niks aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
DjVe schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 10:23:
Met betrekking tot het gebruiken van een valbeveiliging met touw. Stel dat je valt en de absorber doet zijn werk goed, dan moet je ook nog binnen 20 min op de grond staan, anders overleef je het ook niet. Je moet eens weten hoeveel regelgeving er is op gebied van veilig werken op hoogte (en bijpassend materiaal). Ik ben een paar maanden terug op cursus geweest en er ging een wereld voor me open. Hoe vaak ik voor de cursus een steiger verkeerd heb opgebouwd....oei :p

Naast een steiger kan je ook een RSS gebruiken. Die heb je met een kwartier vast zitten.

Anyhow, het is een ongoing proces. Het is al heel goed dat er nu zo over gesproken wordt, maar het zal nog wel wat mensenlevens kosten voor we beter met de regels (moeten) om gaan. De boetes die nu al uitgedeeld worden zijn niet mals kan ik je zeggen. Zeker als er een keten aan bedrijven mee bezig.
Je kunt prima een touw-achtige valbeveiliging gebruiken. En dan in combinatie met een valstopautomaat of een automatische zekering. (een Petzl GriGri ofzo, maar dan moet je zelf je touw wel een beetje strak houden)

of het toegestaan is weet ik niet, maar wat mij betreft veilig zat. Misschien nog veiliger zelfs, want zo'n valstopautomaat zekert je ook als je de ladder opklimt met een paneel op je rug.

[ Voor 6% gewijzigd door NovapaX op 10-04-2015 11:33 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

NovapaX schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 11:31:
[...]

Je kunt prima een touw-achtige valbeveiliging gebruiken. En dan in combinatie met een valstopautomaat of een automatische zekering. (een Petzl GriGri ofzo, maar dan moet je zelf je touw wel een beetje strak houden)

of het toegestaan is weet ik niet, maar wat mij betreft veilig zat. Misschien nog veiliger zelfs, want zo'n valstopautomaat zekert je ook als je de ladder opklimt met een paneel op je rug.
Nee dat mag dus niet. Je bent verplicht een permanente valbeveiliging aan te brengen aan de rand van het schuine dak. Dat product wat jij aanhaalt is volgens mij een afstandsbegrenzer voor bijvoorbeeld platte daken (zodat je maximaal maar tot de rand kan komen). Als je daarmee het dak af valt met een paar meter ingesteld, ben je alsnog hartstikke dood. Die kabel geeft geen cm mee en je breekt dus alle botten in je lichaam als de kabel op de afgestelde afstand komt bij het vallen. Je hebt daarvoor geschikt harnas, leeflijn met absorber nodig. Alleen dan is het toegestaan, als een steiger en/of een RSS niet mogelijk zijn (of een aanvulling erop)

Panelen mag je daarnaast niet met ladders op het dak tillen. Dat doe je met een ladderliftje/hoogwerker of je hijst ze aan de buitenzijde van de steiger omhoog. Je mag de ladder tot 10 meter hoogte alleen gebruiken om jezelf te verplaatsen.

Het is echt niet bedoeld om je het harnas (hehe) in te jagen, maar het laat even zien hoeveel regels/materialen er zijn. En natuurlijk kan het niet altijd op de voorgesteld manier. Ook bij een RSS moet je eerst met een ladder die materialen in de goot haken. Het gaat er puur om da mensen er over na gaan denken en dan pas iets gaan uitvoeren.

Zo hadden wij laatst een adres waar we speciaal een hoogwerker voor in hadden gehuurd. Het huis was zo gebouwd dat een RSS/steiger niet ging. In dat geval was het idee dat de jongens zich zekerde aan de hoogwerker met een leeflijn (en absorber). Toen ik er achter kwam dat ze dit vanwege "het gedoe" niet hebben gedaan, ben ik wel redelijk uit m'n vel gesprongen. Het is naar mijn idee gewoone en kwestie van opvoeden en wenning. Dat andere het ook niet doen, is geen enkele reden om het zelf niet te doen. Iemand zal het goede voorbeeld moeten geven :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Dat iets niet mag wil niet zeggen dat het niet veilig is.
Een valstopautomaat blokkeert direct bij een te hoge snelheid van de lijn... het werkt als een autogordel zegmaar, hij rolt dus automatisch in.

En anders kun je ook zoiets gebruiken: http://www.valbeveiliging...paraat-met-60-meter-kabel
dan kom je netjes met een gangetje van 7km/uur op de grond terecht. Kun je je nog bezeren, maar de kans dat je dood gaat is bijzonder klein.

Ik weet niet wat allemaal verplicht is, maar soms is een oplossing die niet volgens de regels is nog net zo veilig. (of is het risico wel hoger maar nog prima aanvaardbaar.)

Of het zekeren aan een hoogwerker nou zo'n goed idee is... geef mij maar een dakhaak, touw en afhaalapparaat dan.

Edit: overigens hebben we het eigenlijk over verschillende zaken. Wat veilig (genoeg) is, en wat mag/verplicht is. Die discussie is verder vrij nutteloos. Als bedrijf zijnde moet je jezelf en je werknemers gewoon aan de wet laten houden. Niet omdat je ze niet kundig genoeg vind, of dat ze het risico niet goed in kunnen schatten, maar er kan altijd wat gebeuren en dan is het wel fijn dat de AOV gewoon uitkeert.

[ Voor 21% gewijzigd door NovapaX op 10-04-2015 13:03 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Weer even wat meer ontopic:
Hoe groot is het kwaliteitsverschil tussen de officiële Multi-Contact MC4 en 'compatible' stekkers van Solinq bijvoorbeeld?
Ik kan me voorstellen dat je bij hoge voltages en grote stromen (800V op 25A) wel graag het 'merk' kiest vanwege de betere garantie en/of kwaliteitscontrole. Maar zijn hier nog mensen die zeggen 'voor mij alleen nog maar de echte want....'
(dat hoor je in de audio wereld bijvoorbeeld wel heel sterk over de neutrik XLR, die in mijn ervaring ook veel beter zijn, maar die moet je dan ook tientallen of honderden keren gebruiken)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:21

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Ik lees al een tijd mee in dit topic en heb het "het PV virus" ook al een tijd te pakken, helaas de financiële mogelijkheid nog niet gehad (verbouwen is duur ;)). Inmiddels is er echter een leuke meevaller die betekend dat ik voor om en nabij de 5K aan panelen kan laten leggen. Ik ben niet echt een held met hoogtes :)

Ik zit echter met een probleem kwa indelen van het dak, ik heb een dakkapel "door de hoekkeper" (zie foto :)) waardoor ik daar een redelijk oppervlak heb, maar met de maten panelen die ik ken krijg ik er niet makkelijk genoeg panelen op om mijn eigen verbruik af te dekken.
Daarnaast valt ook de zon niet ideaal op de helft van mijn bruikbare oppervlak, waardoor ik nogal twijfel waar ik wijs aan doe.
Ik heb het een en ander (laten) meten op het dak en onderstaande tekening gemaakt, de maten zijn grofweg (naar beneden) afgerond, dus een paar centimeter kan ik er naast zitten, maar het geeft een goed idee wat ik nu heb aan ruimte.

Afbeeldingslocatie: http://www.magikhier.nl/img/dak-oppervlak-geletterd2.png
tekeningetje
Afbeeldingslocatie: http://www.magikhier.nl/img/2-400x300.jpg
zo ziet het dak er vanaf de straat uit (vandaag om 12.45)
Afbeeldingslocatie: http://www.magikhier.nl/img/3-400x300.jpg
het uitzicht naar de buurman (aan de kant van C op de tekening)
Afbeeldingslocatie: http://www.magikhier.nl/img/1-400x300.jpg
en de andere kant

Ik zoude panelen niet onder een grote hoek willen hebben, dus ik ga uit van vrijwel platte plaatsing, zonder te rekenen met marge voor montagemateriaal.
Als ik zo kijk kom ik tot maximaal een paneel of 18 van 1580x810 (ongeveer 200pW) of 10 van 1650x992 (ongeveer 270pW) en dan gebruik ik het minder ideale deel van het dak (E en C) ook nog.
Als ik voor Solar Frontier zou gaan kan ik er maar liefst 22 kwijt (ook met gebruik van het minder ideale deel van het dak) en dat komt lijkt toch een stuk meer in de buurt.

Mijn eigen verbruik zit nu rond de 3600kWh op jaarbasis, en op korte termijn zal daar niet heel veel aan veranderen (bij defect zullen apparaten wel vervangen worden door een betaalbare zuinigere variant, maar de WAF voor nu al vervangen is erg laag)

Om verder in te haken op het veiligheid aspect. Bij plaatsing van de dakkapel werd er gewoon netjes gewerkt met hekken die in de dakgoot gezet waren, werden met een lange stang er in gehengeld en stonden met 10 minuten (het waren er 4) lijkt met nogal bijzonder om dat achterwege te laten. Zeker gezien de risico's die de verzekering dan niet meer uitkeert. Ik zal dit in mijn selectie voor een bedrijf ook zeker naar vragen, want ik heb geen behoefte aan het schrobben van de bestrating ;)

[ Voor 0% gewijzigd door uniquorn op 10-04-2015 13:29 . Reden: plaatje verkleind ]

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Leverancier wil een 16A 1 fase toevoegen tbv. de panelen. Hij vraagt daar 175 euro voor. Is dat niet erg duur? En zijn transportkosten gebruikelijk? (60euro) Het bedrijf zit nog geen 15km weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

revolution-nl schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 10:00:
Grappig, ik heb nu eindelijk de Soladin 600 aan de RS232. Om 9:50 gaat de 92mm fan aan die op de voorzijde gemonteerd is.

Bij 220watt load zonder 92mm fan een interne temperatuur van 59c met een ingeschakelde fan zakt de temperatuur naar 30c.

Heeft iemand nog een tooltje waarmee ik direct kan loggen naar PVoutput?
Heb nu gewoon een Windows machine bij de Soladin staan.

Nu een MPPT spanning van 87volt dus daar past nog qua mpp spanning nog wel een 230wp paneeltje bij.
Fixxed met sunprofit :*)
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=11634&sid=21296

Download vanaf
http://www.mijnzon.info/index.php/nl/

Nu nog even een thinclient regelen met XP embedded :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Dus alle opbrengst van de panelen gaat zo direct een oude PC in?
(20 watt continu 24/7/365 is al ruim 175kWh per jaar)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

NovapaX schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 14:48:
Dus alle opbrengst van de panelen gaat zo direct een oude PC in?
(20 watt continu 24/7/365 is al ruim 175kWh per jaar)
Er staat nu een laptop en dat wordt straks een zuinige thinclient (+/- 10watt) die tijdsgeschakeld is over de productie uren.

Prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodero
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-02-2022

Heb zelf 3 weken geleden een SolarEdge SE2200 in gebruik genomen in combinatie met 10 Winaico 260Wp panelen. Geen hoge piep gehoord. Wel had het even kuren na de grote stroomstoring van 2 weken geleden, maar voorderest prima apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:33
Ik hoop dat ik het juiste topic heb voor de volgende vraag.

Ik wil ook aan de zonnepanelen en hier en daar eens wat offertes aanvragen. Ik weet redelijk wat ik wil en ben aardig thuis in de materie. Als ik echter wat rond google voor offertes struikel je over de vergelijk- en offertewebsites, de een met nog grotere marketingpraat en onzin dan de andere waar mijn nekharen recht van overeind gaan staan.

Om het kaf van het koren te kunnen scheiden, wie heeft er ervaring met een eerlijke, betrouwbare partij / site voor wat offertes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

migjes schreef op donderdag 09 april 2015 @ 09:59:
[...]

simpel gezegd is dat wel zo.
ik zou niet zomaar mono+ poly in een sting doen.
of 5"en 6" mengen.

maar:

[...]

als je hem zo doet?
mmm dan zijn de cellen eigenlijk geen 5" maar iets rond de 7-8".
ik geef het een aardige kans.
de 100Wp panelen zijn dan niet de beperkende factor.

maar om het echt te testen, lijkt het me handig om het een tijdje te proberen met 2x 100Wp parallel + 2x230Wp. (anders is de soladin een beperkende factor. ;) )

(heb je zelf gecheckt of je het nog red met de V op de solading? ik niet in ieder geval)
Ik heb al een 240WP mono geritseld. Dus morgen even halen en dan het dak van de schuur op om de boel om te gooien.

Maximale v moet goed komen, Ik heb sinds een halve dag monitoring op de soladin set(http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=11634&sid=21296) en ik heb maximaal 94v gezien. De soladin kan tot 150v en de MPP tot 125v. Hierbij zal die mpp de boel wel begrenzen tot 125v komt neem ik aan?

Desnoods koppel ik in de winter het 4de paneel los.
Toch leuk 920WP op een 500watt omvormer :P

[ Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 10-04-2015 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:12
Martijn02 schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 10:38:
[...]

Ondanks dat je voor een deel gelijk hebt, voelt je post toch een beetje als een trap in mijn zak.

Opmerkingen waren algemeen sarcastisch bedoeld, niet op de man.
Doel was een stukje bewustwording, voor jou, maar ook voor toekomstige PV kopers.

Opzet wel geslaagd lijkt mij, het heeft je toch (helaas achteraf) wel aan het denken gezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een keer stormschade aan het lood vd schoorsteen op ca 9 m hoogte gehad. Offerte opgevraagd ....was incl opbouwen steiger....en dus een aardig bedrag...
Vraagt die man vd verzekering of die "extra" kosten. (steiger bouwen...)... nodig zijn.. 8)7
Heb ik hem gevraagd of ie dat even zwart op wit wil zetten met zijn handtekening eronder....
Binnen een paar seconden werd de offerte goed gekeurd..... :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2015 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
revolution-nl schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 21:12:
[...]

Ik heb al een 240WP mono geritseld. Dus morgen even halen en dan het dak van de schuur op om de boel om te gooien.

Maximale v moet goed komen, Ik heb sinds een halve dag monitoring op de soladin set(http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=11634&sid=21296) en ik heb maximaal 94v gezien. De soladin kan tot 150v en de MPP tot 125v. Hierbij zal die mpp de boel wel begrenzen tot 125v komt neem ik aan?

Desnoods koppel ik in de winter het 4de paneel los.
Toch leuk 920WP op een 500watt omvormer :P
U max van de soladin is 155V, en nee, de mpp tracker van de soladin begrenst een te hoge
spanning niet, maar je zit nu wel aan de veilige kant ( tenzij het - 30 wordt in de winter ) ;)

Ik zit hier ook lekker te "knallen"met 750Wp op één Involar 250 op noord, heb echter vandaag net
even een tweede Involar gehaald, want hij begint nu wel steeds meer af te vlakken nu de zon
steeds hoger klimt :9~
Het gaat de goede kant op met PV, want ik kon die omvormer zo halen bij een pv boer, een dorpje
verderop, een pakje boter halen wordt hier elk jaar al weer moeilijker ( bij wijze van ) .
http://www.zonnestroomopb...in-artis/13048/20586.html

[ Voor 23% gewijzigd door PClop op 11-04-2015 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-09 17:03
Korte vraag, en hoop dat iemand mij dit duidelijk kan uitleggen.

Stel ik wil 2x een zonnepaneel van 250Wp kopen

Specs:
Maximum Power(W) 250W
Optimum Power Voltage(Vmp) 50.78V
Optimum Operating Current(Imp) 4.92A
Open Circuit Voltage(Voc) 59.90V
Short Circuit Current(Isc) 5.26A
Cell Efficiency (%) 17.32%
Module Efficiency (%) 14.80%
Tolerance Wattage(%) 0 ~ +3%
NOCT 47°C +/-2°C

Nu wil ik daarbij ook een laadregelaar aanschaffen voor het laden van de accu's (hoop dat dit topic ook daarvoor bedoeld is) maar wil ook dat deze laadregelaar klaar is voor de 'toekomst' oftewel als ik 2 extra panelen wil toevoegen (volgend jaar bv) dat dat dan ook mogelijk is.

Nou snap ik al aardig wat, maar snap niet precies hoe ik kan zien/berekenen welke laadregelaar daar het beste voor te gebruiken is want er zijn zoveel soorten / maten. Zelf denk ik aan een Victron BlueSolar charger 100/30 laadregelaar
Specs:
Maximale PV-stroom, 12V 1a,b) 440 W (MPPT-bereik 15 V tot 80 V)
Maximale PV-stroom, 24V 1a,b) 880 W (MPPT-bereik 30 V tot 80 V)
Maximale PV-nullastspanning 100 V

Daaruit begrijp ik dat ik bij 24V op deze lader maximaal 880W kan aansluiten? dus maar 3 panelen? of bereken ik iets niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EricBruggema schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 01:10:

Specs:
Maximum Power(W) 250W
NOCT 47°C +/-2°C

Nu wil ik daarbij ook een laadregelaar aanschaffen voor het laden van de accu's (hoop dat dit topic ook daarvoor bedoeld is) maar wil ook dat deze laadregelaar klaar is voor de 'toekomst' oftewel als ik 2 extra panelen wil toevoegen (volgend jaar bv) dat dat dan ook mogelijk is.

Nou snap ik al aardig wat, maar snap niet precies hoe ik kan zien/berekenen welke laadregelaar daar het beste voor te gebruiken is want er zijn zoveel soorten / maten. Zelf denk ik aan een Victron BlueSolar charger 100/30 laadregelaar
Specs:

Daaruit begrijp ik dat ik bij 24V op deze lader maximaal 880W kan aansluiten? dus maar 3 panelen? of bereken ik iets niet goed?
Wat ik van de camping/botenzaak begreep is dat de ampères bepalen welke laadregelaar je nodig hebt

Ik heb zelf net een 380v, 90 wp , 30 ampère flexibel zonnepaneel op de camper geplakt met een 30 ampère laadregelaar en die werkt als een tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 07:41:
[...]

Wat ik van de camping/botenzaak begreep is dat de ampères bepalen welke laadregelaar je nodig hebt

Ik heb zelf net een 380v, 90 wp , 30 ampère flexibel zonnepaneel op de camper geplakt met een 30 ampère laadregelaar en die werkt als een tierelier
Betreffende de bovenstaande waarden, is het een tik fout of een broodje aap :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Als je een link hebt naar de volledige specs van die laadcontroller kunnen we er iets meer over zeggen.
Nu is het alleen maar gissen naar de juiste waarden.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

EricBruggema schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 01:10:

Specs:
Maximum Power(W) 250W
NOCT 47°C +/-2°C

Specs:

De Victron laadregelaar is een MPPT laadregelaar, je kan dus zonder problemen een 250Wp panelen hierop aansluiten. Door de MPP regelingen kan je zonder problemen panelen tot 80 Volt aansluiten, dat geeft veel flexibiliteit. Doordat deze laadregelaar maximaal 30 Ampere stroom kan verwerken is de accu spanning de bepalende factor hierin.

Je kan dus 2 panelen in serie zetten (~ 60 Volt Mpp) en dan weer 2 strings parallel zetten voor een totaal van 1000Wp. De laadregelaar zal dan alleen de boel aftoppen op 30 Ampere. Je hebt panelen met een 60 Volt MPP, ik lees het nu pas, alles parallel.

Let wel, je kan prima meer panelen aansluiten op de laadregelaar, maar deze zal dan de stroom beperken.

Nou geef je aan dat je een 24 Volt accu wil gebruiken, dan kan je zonder meer 4 panelen van 250Wp (~1000Wp) aansluiten op deze laadregelaar. Ze beperken altijd de stroom. Daarnaast zullen de panelen als ze het warm hebben een lagere MPP spanning hebben waardoor je feitelijk heel dicht in de buurt van de 900 Watt zou komen. Prima.

De Victron is een goed merk, die zal echt niet in rook op gaan.

Wat ik in het offgrid topic opgemerkt had, als je een 24 Volt systeem gaat gebruiken is de (financiele) meerwaarde van een MPPT regelaar laag. De MPP spanning van de gemiddelde 250Wp panelen met 60 cellen (30 Volt MPP) zit al zo dicht in de buurt van de accu spanning dat een grote PWM regelaar hier een veel voordeliger keuze is. De winst van een MPPT regelaar is in dat geval heel erg klein.

Mocht je een 12 Volt systeem gaan gebruiken dan is een MPPT regelaar wel een uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

PClop schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 23:56:
[...]

U max van de soladin is 155V, en nee, de mpp tracker van de soladin begrenst een te hoge
spanning niet, maar je zit nu wel aan de veilige kant ( tenzij het - 30 wordt in de winter ) ;)

Ik zit hier ook lekker te "knallen"met 750Wp op één Involar 250 op noord, heb echter vandaag net
even een tweede Involar gehaald, want hij begint nu wel steeds meer af te vlakken nu de zon
Het gaat de goede kant op met PV, want ik kon die omvormer zo halen bij een pv boer, een dorpje
verderop, een pakje boter halen wordt hier elk jaar al weer moeilijker ( bij wijze van ) .
Welke omvormer raad je mij aan voor drie dunne film TSMC panelenTS-160 met een Vmpp 62.7 en Voc 81.8.
Toch geen soladin neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:54
In de nieuwbouw in onze wijk valt me op dat ze vrijwel alle huizen zonnepanelen geven. Tot zover het goede nieuws, want het zijn er meestal 1, 2 of 3. Een enkeling koopt er blijkbaar een paar bij en krijgt er de ongelofelijke hoeveelheid van.. 5.

Is dat puur voor de EPC waarde van die woningen gedaan? Lijkt zo bij lange na niet op 'de stad van de zon' drie dorpen verder zeg maar ;)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
janesh schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 09:56:
[...]

Welke omvormer raad je mij aan voor drie dunne film TSMC panelenTS-160 met een Vmpp 62.7 en Voc 81.8.
3 is een beetje lastig.
met 4x is het makkelijker.
dan maak je 2x parallelle stringen van 2x paneel serieel.

en dat zou kunnen op een soladin, alleen dan zou ik eigenlijk een steca500 gebruiken.
die is dan efficiënter en een stuk stiller.
een steca500 zou wel met 3x serieel de tsmc kunnen werken maar dan zit je wel erg op het grensje.
wil je experimenteren of niet?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

migjes schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 10:12:
[...]

3 is een beetje lastig.
met 4x is het makkelijker.
dan maak je 2x parallel en 2x serieel.
en dat zou kunnen op een soladin, alleen dan zou ik eigenlijk een steca500 gebruiken.
die is dan efficiënter en een stuk stiller.
een steca500 zou wel met 3x de tsmc kunnen werken maar dan zit je wel erg op het grensje.
wil je experimenteren of niet?
De manier zoals je het opschrijft is een instinkertje, 2x parallel en dan serieel of 2x serieel en dan parallel ;)

Dat is namelijk nogal een verschil als er een sprake is van schaduw e.d. Je wil 2 serieele strings parallel zetten imho. Heb je geen schaduw, dan maakt het feitelijk niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
NiGeLaToR schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 10:12:
In de nieuwbouw in onze wijk valt me op dat ze vrijwel alle huizen zonnepanelen geven. Tot zover het goede nieuws, want het zijn er meestal 1, 2 of 3. Een enkeling koopt er blijkbaar een paar bij en krijgt er de ongelofelijke hoeveelheid van.. 5.

Is dat puur voor de EPC waarde van die woningen gedaan? Lijkt zo bij lange na niet op 'de stad van de zon' drie dorpen verder zeg maar ;)
waarschijnlijk puur als excuus voor de EPC :-(
dan kunnen ze lekker bezuinigen op de isolatie en toch de EPC halen.

er is ook een andere kant, een bouw bedrijf kan totaal niet gaan schatten hoeveel stroom een nieuwe bewoner gaat gebruiken, dat verschild zoveel per persoon.
en dan pakken ze begrijpelijk wel een beetje de laagste hoeveelheid.
databeestje schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 10:18:
[...]

De manier zoals je het opschrijft is een instinkertje, 2x parallel en dan serieel of 2x serieel en dan parallel ;)

Dat is namelijk nogal een verschil als er een sprake is van schaduw e.d. Je wil 2 serieele strings parallel zetten imho. Heb je geen schaduw, dan maakt het feitelijk niet uit.
ik pas hem zo aan, was ook nog niet tevreden over hoe ik het schreef, meer koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Ik heb op mijn garagedak wel een beetje schaduw van een klein boompje van mijn achter buurman, dan zou 4x TS-150 een betere optie zijn met een steca?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PClop schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 08:28:
[...]

Betreffende de bovenstaande waarden, is het een tik fout of een broodje aap :?
oeps , wat komma foutjes

Specificaties

It is brand new,never used 100% flexible solar panel 100% waterproof
you can use it even under water
It is Japan quality of Fuji Electric Systems
each panel has it own Fuji serial number
Each panel is HIGH voltage (319V) solar panel for professional Inventors (SMA,Fronius)!!!
All professional inverters operating at 230V-500V systems
Example: 11pcs panels connected parallel will give you a power of minimum 1010W (319v X 3.168A)
High efficient at overcast without direct sunlight due to silicon cells
(a-Si + a-SiGe)
Minimal power is 92W
Each panel is a light weight panel that weighs little more when 1kg
it doesn't need professional and heavy mounting systems
you can simply fix it thru side plastic that is minimum 35mm wide from all sides
Each panel is 92W,319V,0.288A solar panel
Each panel Specification:
Laminated for weather resistance
Size: 345cm x 48cm x 1.5 mm
Open circuit voltage(Voc): 429V
Optimum power voltage(VMP):319V
Short circuit current(Isc): 0.39A
Max operating current(IMP): 0.288A
torrence:+_5%
Maximum system voltage: 1000V
THERMAL CHARACTERISTICS: (-25 ° C to +90 ° C)
Temperature coefficient Isc +0.08%/ ° C
Temperature coefficient Voc -0.35%/ ° C.
Temperature coefficient Pmax -0.15% / ° C.
Over-current Protection 30mA
weight: 1.6kgs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:54
migjes schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 10:21:
[...]

waarschijnlijk puur als excuus voor de EPC :-(
dan kunnen ze lekker bezuinigen op de isolatie en toch de EPC halen.

er is ook een andere kant, een bouw bedrijf kan totaal niet gaan schatten hoeveel stroom een nieuwe bewoner gaat gebruiken, dat verschild zoveel per persoon.
en dan pakken ze begrijpelijk wel een beetje de laagste hoeveelheid.
Jammer, 1,2 of 3 panelen kan bijna nooit uit lijkt me. Het zijn ook geen 300wp exemplaren zover ik kan zien - lijken eerder 200Wpjes. Maarja.. zo gaan die dingen :X Zeker woningen met 1(!) heel exemplaar op het dak. :/

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
janesh schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 10:23:
Ik heb op mijn garagedak wel een beetje schaduw van een klein boompje van mijn achter buurman, dan zou 4x TS-150 een betere optie zijn met een steca?
laat je geen luur leggen door marketing ;)
een steca500 en een soladin600 doen beide 500W uit ;)
(een steca is wel wat eleganter in mijn ogen, stuk stiller, en iets efficiënter)

een 2x 2x TS-160 kan goed op een steca500, het mag gerust meer Wp zijn als W omvormer. ;)
maar een TS-150 kan ook, maar net wat je wil.
(elke Wp meer op een omvormer levert meer kWh op, alleen als je op een gegeven moment over de aantal W van de omvormer gaat loopt het alleen niet meer lineair omhoog ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 10:23:
[...]

oeps , wat komma foutjes

Specificaties

It is brand new,never used 100% flexible solar panel 100% waterproof
you can use it even under water
It is Japan quality of Fuji Electric Systems
each panel has it own Fuji serial number
Each panel is HIGH voltage (319V) solar panel for professional Inventors (SMA,Fronius)!!!
All professional inverters operating at 230V-500V systems
Example: 11pcs panels connected parallel will give you a power of minimum 1010W (319v X 3.168A)
High efficient at overcast without direct sunlight due to silicon cells
(a-Si + a-SiGe)
Minimal power is 92W
Each panel is a light weight panel that weighs little more when 1kg
it doesn't need professional and heavy mounting systems
you can simply fix it thru side plastic that is minimum 35mm wide from all sides
Each panel is 92W,319V,0.288A solar panel
Each panel Specification:
Laminated for weather resistance
Size: 345cm x 48cm x 1.5 mm
Open circuit voltage(Voc): 429V
Optimum power voltage(VMP):319V
Short circuit current(Isc): 0.39A
Max operating current(IMP): 0.288A
torrence:+_5%
Maximum system voltage: 1000V
THERMAL CHARACTERISTICS: (-25 ° C to +90 ° C)
Temperature coefficient Isc +0.08%/ ° C
Temperature coefficient Voc -0.35%/ ° C.
Temperature coefficient Pmax -0.15% / ° C.
Over-current Protection 30mA
weight: 1.6kgs
Ik ben nog niet eerder een MPPT regelaar tegengekomen voor 12/24 volt toepassingen die verder ging dan een volt of 150 Volt (Zoals de Tracer MPPT Charge controllers e.d.). Zonder een MPPT regelaar of een andere DC/DC buck regelaar doe je het paneel geen recht.

Als je een PWM regelaar gebruikt denk ik dat deze geen lang leven beschoren is, deze krijgt dan 300+ Volt voor zn mik, das niet leuk. Tevens krijg je feitelijk dan een paneel met 12 Volt en de Isc van 0,39 Ampere, je vermogen is dan 12 x 0,39 = 4,68 Watt.

Mijn gok is (met een PWM regelaar), dat als je de accu pool een keer los haalt de regelaar ter plekke de fik in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
NiGeLaToR schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 10:28:
[...]

Jammer, 1,2 of 3 panelen kan bijna nooit uit lijkt me. Het zijn ook geen 300wp exemplaren zover ik kan zien - lijken eerder 200Wpjes. Maarja.. zo gaan die dingen :X Zeker woningen met 1(!) heel exemplaar op het dak. :/
aardige kans dat het of 3x200Wp op een steca500 of 3x240Wp op een soladin is.
dan hoeft de bouwer ook geen extra groep aan te leggen en zo.
maakt het een erg goedkoop excuus om de isolatie wat dunner te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 10:35:
[...]

Ik ben nog niet eerder een MPPT regelaar tegengekomen voor 12/24 volt toepassingen die verder ging dan een volt of 150 Volt (Zoals de Tracer MPPT Charge controllers e.d.). Zonder een MPPT regelaar of een andere DC/DC buck regelaar doe je het paneel geen recht.

Als je een PWM regelaar gebruikt denk ik dat deze geen lang leven beschoren is, deze krijgt dan 300+ Volt voor zn mik, das niet leuk. Tevens krijg je feitelijk dan een paneel met 12 Volt en de Isc van 0,39 Ampere, je vermogen is dan 12 x 0,39 = 4,68 Watt.

Mijn gok is (met een PWM regelaar), dat als je de accu pool een keer los haalt de regelaar ter plekke de fik in gaat.
De regelaar bij dezelfde verkoper gekocht
Kan momenteel niet zien welke regelaar het is, camper staat in de stalling

De regelaar doet zijn werk keurig
Koelkast van de camper heeft vorige week een week lang op hoog vermogen aangestaan
camper stond binnen in een hal, met een gedeeltelijk kanaalplaten dak
en de accu was nog vol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
janesh schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 09:56:
[...]

Daar is zo geen eerste keus voor die 3 panelen aan te geven, maar de soladin 600 is wel een zeer
goede tweede keus.
Je kunt die 3 TSMC 160W prima parallel op een soladin aansluiten, en dat zal behoorlijk goed werken
de mppt spanning zal dan nl lekker stabiel op 80V 70V blijven en de stroom gaat dan wel mooi door naar de
max van de soladin, ga zelf maar rekenen ;)
http://www.mastervoltsola...therlands/#specifications
http://estg-zonnepanelen..../TSMC/en_TSMC_CIGS_C2.pdf

En met zo iets schakel je ze dan eenvoudig parallel op de soladin
http://www.ebay.de/itm/15...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
janesh schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 10:23:
ben het ook eens met PCIop hoor ;)

maar ik zie dat je een solaredge systeem hebt.

is het geen optie om de TS-160 panelen gewoon op de solaredge bij te hangen.
dan heb je maar 2x een p405 nodig en wat kabel werk ;)

moet makkelijk kunnen lijkt mij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janesh

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Dank voor jullie inspanningen pClop en migjes. Mijn SE systeem ligt op mijn huis en plat dak.
Die TSMC panelen wilde ik zelf op mijn vrijstaande garage monteren en in het stopkontakt.
Ik heb het niet nodig, maar een 66 plusser moet toch ook wat doen.

In november hebben jullie ook een aantal vragen beantwoord over mijn oostwest planning toen.
Kon toen niet zo snel een foto plaatsen van de situatie, maar nu wel.

http://www.plaatjesdump.n...44b998f19d937030e9cd0.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
janesh schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 11:41:
=
Ik heb het niet nodig, maar een 66 plusser moet toch ook wat doen.

http://www.plaatjesdump.n...44b998f19d937030e9cd0.png
Off topic,

Ja wrijf het er nog maar even in, ik moet nog 9 jaar tot aan Drees >:)
puike installatie trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
databeestje schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 09:39:
De Victron laadregelaar is een MPPT laadregelaar, je kan dus zonder problemen een 250Wp panelen hierop aansluiten. Door de MPP regelingen kan je zonder problemen panelen tot 80 Volt aansluiten, dat geeft veel flexibiliteit. Doordat deze laadregelaar maximaal 30 Ampere stroom kan verwerken is de accu spanning de bepalende factor hierin.

Je kan dus 2 panelen in serie zetten (~ 60 Volt Mpp) en dan weer 2 strings parallel zetten voor een totaal van 1000Wp. De laadregelaar zal dan alleen de boel aftoppen op 30 Ampere. Je hebt panelen met een 60 Volt MPP, ik lees het nu pas, alles parallel.

Let wel, je kan prima meer panelen aansluiten op de laadregelaar, maar deze zal dan de stroom beperken.
Dus kan ik maximaal 500WP (12v) en 1000WP (24v) gebruiken op deze omvormer? tenzij ik bergen met stroom wil 'kwijtraken'?
Nou geef je aan dat je een 24 Volt accu wil gebruiken, dan kan je zonder meer 4 panelen van 250Wp (~1000Wp) aansluiten op deze laadregelaar. Ze beperken altijd de stroom. Daarnaast zullen de panelen als ze het warm hebben een lagere MPP spanning hebben waardoor je feitelijk heel dicht in de buurt van de 900 Watt zou komen. Prima.
Handig dus ;) om dan te kiezen voor 24V.
De Victron is een goed merk, die zal echt niet in rook op gaan.
Daarom deze als voorbeeld. ;)
Wat ik in het offgrid topic opgemerkt had, als je een 24 Volt systeem gaat gebruiken is de (financiele) meerwaarde van een MPPT regelaar laag. De MPP spanning van de gemiddelde 250Wp panelen met 60 cellen (30 Volt MPP) zit al zo dicht in de buurt van de accu spanning dat een grote PWM regelaar hier een veel voordeliger keuze is. De winst van een MPPT regelaar is in dat geval heel erg klein.

Mocht je een 12 Volt systeem gaan gebruiken dan is een MPPT regelaar wel een uitkomst.
Kun je misschien herleiden waar dit beschreven staat? lees namelijk zelf al een tijdje over 12/24v mppt laadregelaars maar heb dit nog niet eerder gehoord/gelezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Laatst online: 23-09 17:22
Misschien een domme vraag... maar bij het voorbereiden van de meterkast heb ik de volgende vraag:
zonnepanelen leveren juist de stroom t.o.v. het net, moet je dan de aansluiting op de zekeringsautomaat omdraaien? Dus netvoeding boven en panelen beneden, of moet je de standaard volgen waarbij je de netvoeding onder doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

PClop schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 23:56:
[...]
Ik had 4 stuks 240Wp op een Steca 500 draaien op noord, maar nu de panelen in de verkoop gaan wil ik er toch een andere omvormer bij proberen te zoeken. Waar heb je die Involar vandaan gehaald en hoe duur was ie?
born2tweak schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 15:14:
Misschien een domme vraag... maar bij het voorbereiden van de meterkast heb ik de volgende vraag:
zonnepanelen leveren juist de stroom t.o.v. het net, moet je dan de aansluiting op de zekeringsautomaat omdraaien? Dus netvoeding boven en panelen beneden, of moet je de standaard volgen waarbij je de netvoeding onder doet?
Een automaat is niet richtingsgevoelig. Maakt dus niet uit in welke richting de stroom er doorheen gaat. Sommige kWh meters zijn wel richtinggevoelig, dus daar moet je de fase (L) vaak wel andersom aansluiten.

[ Voor 28% gewijzigd door antonboonstra op 11-04-2015 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
[quote][b][message=43215387,noline]hesselbeertje schreef op maandag 10 november 2014 @ 17:50[/message]:[/b]
Na lang meelezen is ook bij mij het moment gekomen dat ik panelen ga plaatsen, en wel het volgende:

8x SF 170 op Z-ZO, op 10 graden (op plat dak van garage)
9x SF 170 op W-ZW, op 55 graden (op de woning)

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik zit met een zelfde configuratie:

NU: 12 Solarfrontier op OZO met SE 3000 en 6 P405 (in serie?) door installateur.
Ik wil zelf uitbreiden met 8 SF op ZZW en aansluiten op de SE 3000 met 4 P405 optimizers

Daarbij heb ik de volgende vragen:

1) Blijft bij solaredge de mppt optimaal bij gebruik van verschillende orientaties in een string?
2) Staan de twee SF panelen parallel op een P405 aangesloten? Ik kan niet meer zien hoe mijn installateur dat heeft gedaan.
3) SE geeft aan dat je 10 P405 in serie kunt plaatsen( Max 15 optimizers). De spanning loopt dan op naar max 950V. Verlaagt de P405 de spanning via een DC/DC omvormer of gaat het ten koste van de MPPT waardoor de opbrengst lager wordt.

Je kunt volgens de handleiding meerdere ongelijke strings parallel aansluiten op een SE3000. De spanning moet dan, volgens mij, wel geregeld worden op gelijk nivo door de P405's.

Waarom geeft SE niet een betere uitleg hoe het systeem werkt, of kijk ik er naast? Is er ergens documentatie met uitleg hoe het werkt?

Misschien dat deze vragen al ergens op het forum zijn beantwoord, maar vanwege de vele reacties kan ik niet de antwoorden op mijn vragen vinden. Misschien dat iemand mij kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Laatst online: 23-09 17:22
Vandaag besloten welke offerte we gaan accepteren. Altijd lastig als je mensen teleur moet stellen die je hebben meegeholpen en meegedacht ,maar er kan er maar één de opdracht krijgen.

We krijgen straks 16 panelen op het westen en 24 op het zuiden, JA Solar JAM6-BK-265 panelen, totaal 10.6 kWp met SolarEdge systeem, optimisers en SE9K omvormer. Ben benieuwd hoe 't er uit gaat zien, ben er nu al blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:24
Tomexergie schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 15:28:
[quote][b][message=43215387,noline]hesselbeertje schreef op maandag 10 november 2014 @ 17:50[/message]:[/b]
Na lang meelezen is ook bij mij het moment gekomen dat ik panelen ga plaatsen, en wel het volgende:

8x SF 170 op Z-ZO, op 10 graden (op plat dak van garage)
9x SF 170 op W-ZW, op 55 graden (op de woning)

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik zit met een zelfde configuratie:

NU: 12 Solarfrontier op OZO met SE 3000 en 6 P405 (in serie?) door installateur.
Ik wil zelf uitbreiden met 8 SF op ZZW en aansluiten op de SE 3000 met 4 P405 optimizers

Daarbij heb ik de volgende vragen:

1) Blijft bij solaredge de mppt optimaal bij gebruik van verschillende orientaties in een string?
2) Staan de twee SF panelen parallel op een P405 aangesloten? Ik kan niet meer zien hoe mijn installateur dat heeft gedaan.
3) SE geeft aan dat je 10 P405 in serie kunt plaatsen( Max 15 optimizers). De spanning loopt dan op naar max 950V. Verlaagt de P405 de spanning via een DC/DC omvormer of gaat het ten koste van de MPPT waardoor de opbrengst lager wordt.

Je kunt volgens de handleiding meerdere ongelijke strings parallel aansluiten op een SE3000. De spanning moet dan, volgens mij, wel geregeld worden op gelijk nivo door de P405's.

Waarom geeft SE niet een betere uitleg hoe het systeem werkt, of kijk ik er naast? Is er ergens documentatie met uitleg hoe het werkt?

Misschien dat deze vragen al ergens op het forum zijn beantwoord, maar vanwege de vele reacties kan ik niet de antwoorden op mijn vragen vinden. Misschien dat iemand mij kan helpen.
De bijgevoegde link is een PDF-documentje van SolarEdge betreffende de werking van de optimizers. Hierin kun je lezen dat SE uigaat van een vaste DC-spanning, ongecht de stroom per paneel.

http://www.solaredge.com/..._fixed_string_voltage.pdf

Dit document, en nog veeeel meer leesvoer staat gewoon op hun site :) .

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Nou, het dak van het schuurtje is gereorganiseerd. Alleen nog even vast zetten :X.
Gezien de regen ga ik dat morgen doen. Hopen dat het vannacht niet gaat stormen :+

De soladin vind het prima.
Open klem spanning van 141v. (max 155v) In bedrijf schommelt het tussen de 110 en 120v (max 125 v)

Morgen ook maar even de schaar zetten in de beplanting van de buren >:)

Voor
Afbeeldingslocatie: https://crkdpw.dm2302.livefilestore.com/y2pidKOpGlH1FkwJsYAxkFuTLMDs-4sej8JDW2ibcH-Kr4HsgqZaypNjr-EWlnuFf-ed3ekDtL3WLfuX9-jwvRCv-IUUjBf9KB-2wgrkDkMheL3jdnUSfpLSGbVt8_XbD4b/WP_20130706_002.jpg?psid=1

Na
Afbeeldingslocatie: https://crkdpw.dm2302.livefilestore.com/y2pzX7T5lU6im_mX_oU-bZGxBmSL-az_SrLq0sAy-fKeCD2nfZVWu_yNXeNGFdT1KrcFTKWwXPxeOdY7OiBm3a_tcj99Gnkd2JC7CeMBNykzmFEXSMANiYcqGW1aRc1CL6iB5X5_6G1CgiNzJvnNIsY0Q/WP_20150411_001.jpg?psid=11

[ Voor 29% gewijzigd door revolution-nl op 11-04-2015 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Aegle schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 15:52:
[...]

De bijgevoegde link is een PDF-documentje van SolarEdge betreffende de werking van de optimizers. Hierin kun je lezen dat SE uigaat van een vaste DC-spanning, ongecht de stroom per paneel.

http://www.solaredge.com/..._fixed_string_voltage.pdf

Dit document, en nog veeeel meer leesvoer staat gewoon op hun site :) .
Bedankt, ik had iets verder moeten kijken. Even naar de monitoring van SE gekeken:
Inderdaad: DC invoer SE3000 349V; Optimizers leveren 58V constant (6*58=348) terwijl het SF paneel 85V aanlevert aan de P405. Infeite ook een DC/DC transformer 85/58 Bij b.v. 10 panelen gaat de P405 een lagere spanning b.v. 35V leveren om op 350V uit te komen bij de SE3000.

De twee SF panelen die zijn aangesloten op de P405 moeten wel parallel staan i.v.m. 85V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:37
revolution-nl schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 16:19:
Nou, het dak van het schuurtje is gereorganiseerd.
Heb je niet veel schaduw waar de panelen liggen?

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03 21:09
Tomexergie schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 16:57:
[...]
Bedankt, ik had iets verder moeten kijken. Even naar de monitoring van SE gekeken:
Inderdaad: DC invoer SE3000 349V; Optimizers leveren 58V constant (6*58=348) terwijl het SF paneel 85V aanlevert aan de P405. Infeite ook een DC/DC transformer 85/58 Bij b.v. 10 panelen gaat de P405 een lagere spanning b.v. 35V leveren om op 350V uit te komen bij de SE3000.

De twee SF panelen die zijn aangesloten op de P405 moeten wel parallel staan i.v.m. 85V
Klopt in grote lijnen met een klein interpretatiefoutje. Als je tien panelen hebt en er staat er 2 parallel op een P405, dan is de 'gemiddelde' uitgangsspanning van een optimizer dus 350/5 = 70V. Er kan zeker bij schaduwval enige variatie in de uitgangsspanning zitten. Sterker nog, ik heb 22 SF170 panelen aangesloten op 11 optimizers, en 2 SF 170 panelen hebben ieder hun eigen optimizer. De laatste twee optimizers leveren een aanzienlijk lagere uitgangsspanning (22V) dan de 11 andere optimizer (ongeveer 64V).

Daarnaast is je opmerking over maximaal 15 optimizers in een 'string' volgens mij niet correct. Het hangt af van het type omvormer (1 fase of 3 fasen), en is daarmee begrensd op 25 of 50 optimizers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 10:45:
[...]

De regelaar bij dezelfde verkoper gekocht
Kan momenteel niet zien welke regelaar het is, camper staat in de stalling

De regelaar doet zijn werk keurig
Koelkast van de camper heeft vorige week een week lang op hoog vermogen aangestaan
camper stond binnen in een hal, met een gedeeltelijk kanaalplaten dak
en de accu was nog vol
Ah, ok, dan denk ik dat het wel goed gaat, dan zal het een passende regelaar zijn. Mocht je tzt weer in de buurt van de camper komen, zou je dan het merk en type willen melden in dit topic?

Voor onze familie camper ben ik een wat traditionelere route begaan, 2 100Wp panelen met 18 Volt MPP parallel met een Tracert 1210 MPPT regelaar. Ook deze staat nu in de stalling onder een doek in Spanje, die zal ook nog wel wat in de accu stoppen, al zal het niet veel zijn. De koelkast staat daar nu uit :)

Het is meer dat soms mensen een paneel op eBay scoren die dan toch ineens lastig aan te sluiten blijkt ;)
EricBruggema schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 13:34:
[...]

Dus kan ik maximaal 500WP (12v) en 1000WP (24v) gebruiken op deze omvormer? tenzij ik bergen met stroom wil 'kwijtraken'?
Correct, als je veel last hebt van schaduw, of meer opbrengst op slechte dagen (lees: geen lege accu) wil hebben kan je dus prima nog meer panelen aansluiten. De regelaar regelt 't wel.
[...]

Handig dus ;) om dan te kiezen voor 24V.

[...]

Daarom deze als voorbeeld. ;)

[...]
Kun je misschien herleiden waar dit beschreven staat? lees namelijk zelf al een tijdje over 12/24v mppt laadregelaars maar heb dit nog niet eerder gehoord/gelezen..
Even simpel gezegd, met een 17 Volt MPP paneel zal een MPPT regelaar met DC/DC (~90% efficient) dit naar 12 Volt omvormen, dus weinig verlies. Met een PWM regelaar sluit deze feitelijk het paneel kort met de accu, dus zelfde stroom, maar nu met de accu spanning. ~ -25% opbrengst.

In het geval van een 24 Volt systeem ligt de MPP spanning (van een 60 cel 6" inch cel 250Wp paneel) zo dicht bij de accu spanning dat er vrijwel geen winst meer te behalen valt met DC/DC omzetting. Dit omdat met enige opwarming de spanning van het paneel inzakt naar 27 Volt oid, dat ligt nagenoeg op de float spanning van een 24 Volt accu systeem.

Gewoon een dikke PWM ertussen steken dus 8)

[ Voor 39% gewijzigd door databeestje op 11-04-2015 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
antonboonstra schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 15:15:
[...]

Ik had 4 stuks 240Wp op een Steca 500 draaien op noord, maar nu de panelen in de verkoop gaan wil ik er toch een andere omvormer bij proberen te zoeken. Waar heb je die Involar vandaan gehaald en hoe duur was ie?
Gehaald in Midwolda (bij Winschoten), Solzone
http://www.solzone.eu/page16/page23/page18/
Je moet effen handelen voor een betere prijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
revolution-nl schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 16:19:
Nou, het dak van het schuurtje is gereorganiseerd. Alleen nog even vast zetten :X.
Gezien de regen ga ik dat morgen doen. Hopen dat het vannacht niet gaat stormen :+

De soladin vind het prima.
Open klem spanning van 141v. (max 155v) In bedrijf schommelt het tussen de 110 en 120v (max 125 v)

Morgen ook maar even de schaar zetten in de beplanting van de buren >:)

Voor
[afbeelding]

Na
[afbeelding]1
Krukas plus zuigers uit Milwaukee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-09 17:36
Wellicht ten overvloede, maar in http://www.solaredge.us/f...r-optimizer-datasheet.pdf staat:
It is not allowed to mix P405 with P300/P350/P500/P600/P700 in one string

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MichielFRL schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 17:22:
[...]

Heb je niet veel schaduw waar de panelen liggen?
Ideaal is het inderdaad niet. Maar de 690 wp hebben over een heel jaar toch dik 470kWh (700kWh/kWp) opgebracht. Beter als niets en voor een NNO set niet heel verkeerd ;)
PClop schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 18:23:
[...]

Krukas jplus zuigers uit Milwaukee ?
Suzuki TL1000r. Krukaslagers van het blok waren kapot ;(

[ Voor 30% gewijzigd door revolution-nl op 11-04-2015 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 08:33

Crazy-

Best life ever

Klant belde ivm storing. Daar aangekomen, bleek de timmerman er met plaatsen van de boeiplaten dwars door de hosalit buis geschroefd te hebben tijdens productie volle zon.

Ofwel 700V en iets van 6A & aarding.

Helaas trok de SE het niet en is ie overleden... DC & AC regelaars defect en hierdoor meetfouten

Dat was een SE5K... Lullige is dat het net 2 weken draaide... Oeps, foutje, bedankt.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
Crazy- schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 21:51:
Klant belde ivm storing. Daar aangekomen, bleek de timmerman er met plaatsen van de boeiplaten dwars door de hosalit buis geschroefd te hebben tijdens productie volle zon.

Ofwel 700V en iets van 6A & aarding.

Helaas trok de SE het niet en is ie overleden... DC & AC regelaars defect en hierdoor meetfouten

Dat was een SE5K... Lullige is dat het net 2 weken draaide... Oeps, foutje, bedankt.
Gelukkig is de timmerman verzekerd en had jij nog een SE5K in je bus liggen niet? ;-)
Klant gelijk geholpen en op de achtergrond het verder geregeld met de verzekering van de timmerman?

Of zie ik het nu allemaal te positief in? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 08:33

Crazy-

Best life ever

toxict schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 22:18:
[...]

Gelukkig is de timmerman verzekerd en had jij nog een SE5K in je bus liggen niet? ;-)
Klant gelijk geholpen en op de achtergrond het verder geregeld met de verzekering van de timmerman?

Of zie ik het nu allemaal te positief in? ;-)
had hem helaas niet liggen, maar dinsdag weer draaien... :) rest wel positief ja haha

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
Crazy- schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 22:30:
[...]
had hem helaas niet liggen, maar dinsdag weer draaien... :) rest wel positief ja haha
Wel mooi dat het zo goed kan aflopen dan.
Hoe vaak je wel niet hoort dat de klant de dupe wordt in en dus moet wachten, waarbij ie later toch nog "geholpen" wordt.
Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gatsby1923
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-05 14:28
SolarKing schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 23:20:
[...]

Maakt die Omnik TL2 ook zo'n zoem herrie bij volle belasting zoals de TL1 versie?
De Hosola is zo lekker stil. 1 van de redenen waarom ik van Omniksol afgestapt ben, naast de grotere assortiment, hogere efficiëntie en gunstigere prijs.
Categorie WC eend ? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
databeestje schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 18:09:
Correct, als je veel last hebt van schaduw, of meer opbrengst op slechte dagen (lees: geen lege accu) wil hebben kan je dus prima nog meer panelen aansluiten. De regelaar regelt 't wel.
MPPT regelaar :+
Even simpel gezegd, met een 17 Volt MPP paneel zal een MPPT regelaar met DC/DC (~90% efficient) dit naar 12 Volt omvormen, dus weinig verlies. Met een PWM regelaar sluit deze feitelijk het paneel kort met de accu, dus zelfde stroom, maar nu met de accu spanning. ~ -25% opbrengst.
Als ik kijk naar zonnepanelen zie ik veelal panelen van 30V+ en geen 17V panelen...
In het geval van een 24 Volt systeem ligt de MPP spanning (van een 60 cel 6" inch cel 250Wp paneel) zo dicht bij de accu spanning dat er vrijwel geen winst meer te behalen valt met DC/DC omzetting. Dit omdat met enige opwarming de spanning van het paneel inzakt naar 27 Volt oid, dat ligt nagenoeg op de float spanning van een 24 Volt accu systeem.
Juist, dat dacht ik zelf ook al, dan heeft een MPPT dus in mijn geval een stuk minder waarde... alleen is er weinig informatie hierover te vinden, wel dat ze allemaal 12/24 ondersteunen maar verder geen informatie zoals jij beschreef..
Gewoon een dikke PWM ertussen steken dus 8)
Scheelt zo'n ruime 30% in de kosten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

EricBruggema schreef op zondag 12 april 2015 @ 02:04:
[...]
MPPT regelaar :+

[...]
Als ik kijk naar zonnepanelen zie ik veelal panelen van 30V+ en geen 17V panelen...
De 50-100Wp panelen zijn overwegend 36 cellen. De 60 Cel panelen hebben een ~30Vmpp en de 72 Cel een ~36 Vmpp.
[...]

Juist, dat dacht ik zelf ook al, dan heeft een MPPT dus in mijn geval een stuk minder waarde... alleen is er weinig informatie hierover te vinden, wel dat ze allemaal 12/24 ondersteunen maar verder geen informatie zoals jij beschreef..

[...]
Scheelt zo'n ruime 30% in de kosten 8)7
Als de werkspanning van de panelen veel anders is dan de spanning van het systeem, dan moet je een DC/DC conversie doen voor een beetje knappe opbrengst. Dat is dan ook vrijwel automatisch een MPPT regelaar.

Stel dat de paneel werkspanning 60 Volt is en het systeem 24, dan gooi je meer dan de helft van het vermogen weg met een PWM regelaar. 8 Ampere x 60 Vmpp = 480 Watt, 8 Ampere x 24 Volt = 192 Watt. Dat zou zonde zijn, dan heb je een DC/DC conversie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij betalen maandelijks 30 euro voor elektriciteit (1800 kWh jaarlijks) en 40 euro voor gas (7000 kWh jaarlijks), heeft het dan veel zin om te investeren in zonnepanelen (of zonneboiler)? Is het zinvol om bij plaatsing van PV-panelen deels te verwarmen met bvb. infraroodverwarming?

Verder vind ik het wat tegenstrijdig om vooral elektriciteit of warmte op te wekken wanneer je het niet nodig hebt (overdag, zomer) en dan vooral 's winters en 's avonds elektriciteit of gas van het reguliere net te halen. Maar waarschijnlijk moet je dat globaal zien: overdag wekken huizen energie op voor bedrijven en wanneer je zelf energie nodig hebt krijg je het van bvb. windmolens. Ik vind gewoon dat het totale plaatje moet kloppen alvorens te investeren in hernieuwbare energie :)

Na het plaatsen van zonnepanelen zou ik het als 'zweter' ook verleidelijk vinden om te investeren in een airco. Dus in plaats van de opgewekte elektriciteit op het net te sturen, het zelf gebruiken. Maar dan ben je meteen weer onduurzaam bezig en kan ik het beter bij een ventilator houden. Wat is jullie mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:37
Verwijderd schreef op zondag 12 april 2015 @ 09:45:
Wij betalen maandelijks 30 euro voor elektriciteit (1800 kWh jaarlijks) en 40 euro voor gas (7000 kWh jaarlijks), heeft het dan veel zin om te investeren in zonnepanelen (of zonneboiler)? Is het zinvol om bij plaatsing van PV-panelen deels te verwarmen met bvb. infraroodverwarming?
7000kWh gas??
Een zonneboiler werkt het mooist als je lage temperatuur verwarming hebt, zoals bijvoorbeeld vloerverwarming en/of muurverwarming en genoeg ruimte hebt om een boiler te plaatsen.

Zonnepanelen daarin tegen nemen in huis geen ruimte in en je profiteert wel direct.
1800kWh opwekken per jaar kan op de meeste daken wel (ruimte).

Verwarmen met infrarood ben ik geen voorstander van. Warmte (en koude) moet in de massa zitten. Dat is het meest comfortabel.
Verwijderd schreef op zondag 12 april 2015 @ 09:45:
Na het plaatsen van zonnepanelen zou ik het als 'zweter' ook verleidelijk vinden om te investeren in een airco. Dus in plaats van de opgewekte elektriciteit op het net te sturen, het zelf gebruiken. Maar dan ben je meteen weer onduurzaam bezig en kan ik het beter bij een ventilator houden. Wat is jullie mening?
Airco geeft comfort en als je zelf genoeg stroom opwerkt is het zo groen als het maar kan 8) 8)

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, grafiekjes uit de eindfactuur van Eneco:

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/g7yuattlj/Knipsel.jpg

Zoals je kan zien hebben we al veel inspanningen geleverd om het verbruik terug te dringen :)
Pagina: 1 ... 111 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.