Ik lees al een tijd mee in dit topic en heb het "het PV virus" ook al een tijd te pakken, helaas de financiële mogelijkheid nog niet gehad (verbouwen is duur

). Inmiddels is er echter een leuke meevaller die betekend dat ik voor om en nabij de 5K aan panelen kan
laten leggen. Ik ben niet echt een held met hoogtes
Ik zit echter met een probleem kwa indelen van het dak, ik heb een dakkapel "door de hoekkeper" (zie foto

) waardoor ik daar een redelijk oppervlak heb, maar met de maten panelen die ik ken krijg ik er niet makkelijk genoeg panelen op om mijn eigen verbruik af te dekken.
Daarnaast valt ook de zon niet ideaal op de helft van mijn bruikbare oppervlak, waardoor ik nogal twijfel waar ik wijs aan doe.
Ik heb het een en ander (laten) meten op het dak en onderstaande tekening gemaakt, de maten zijn grofweg (naar beneden) afgerond, dus een paar centimeter kan ik er naast zitten, maar het geeft een goed idee wat ik nu heb aan ruimte.

tekeningetje

zo ziet het dak er vanaf de straat uit (vandaag om 12.45)

het uitzicht naar de buurman (aan de kant van C op de tekening)

en de andere kant
Ik zoude panelen niet onder een grote hoek willen hebben, dus ik ga uit van vrijwel platte plaatsing, zonder te rekenen met marge voor montagemateriaal.
Als ik zo kijk kom ik tot maximaal een paneel of 18 van 1580x810 (ongeveer 200pW) of 10 van 1650x992 (ongeveer 270pW) en dan gebruik ik het minder ideale deel van het dak (E en C) ook nog.
Als ik voor Solar Frontier zou gaan kan ik er maar liefst 22 kwijt (ook met gebruik van het minder ideale deel van het dak) en dat komt lijkt toch een stuk meer in de buurt.
Mijn eigen verbruik zit nu rond de 3600kWh op jaarbasis, en op korte termijn zal daar niet heel veel aan veranderen (bij defect zullen apparaten wel vervangen worden door een betaalbare zuinigere variant, maar de WAF voor nu al vervangen is erg laag)
Om verder in te haken op het veiligheid aspect. Bij plaatsing van de dakkapel werd er gewoon netjes gewerkt met hekken die in de dakgoot gezet waren, werden met een lange stang er in gehengeld en stonden met 10 minuten (het waren er 4) lijkt met nogal bijzonder om dat achterwege te laten. Zeker gezien de risico's die de verzekering dan niet meer uitkeert. Ik zal dit in mijn selectie voor een bedrijf ook zeker naar vragen, want ik heb geen behoefte aan het schrobben van de bestrating
[
Voor 0% gewijzigd door
uniquorn op 10-04-2015 13:29
. Reden: plaatje verkleind ]