Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Woon je wel op dat adres behoorlijk laag verbruik.Verwijderd schreef op zondag 12 april 2015 @ 10:03:
[...]
Inderdaad, grafiekjes uit de eindfactuur van Eneco:
[afbeelding]
Zoals je kan zien hebben we al veel inspanningen geleverd om het verbruik terug te dringen
[ Voor 3% gewijzigd door Snarfie31 op 12-04-2015 10:20 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
En 1 m3 gas is ongeveer 8-9 kWh dus klopt wel weer, eneco rekent het om naar kWh blijkbaar.MichielFRL schreef op zondag 12 april 2015 @ 10:07:
[...]
Iets klopt niet, want gas gaat niet in kWh maar in m3.
Gas kost +/- €0,60 per kuub.
Bij €40 voorschot per maand zou dat dus 800 kuub gas zijn.
Verwarrend voor de verbruiker.
@cyberblizzard
Een dakje panelen en een lucht lucht warmtepomp is jouw ding, warmte in de winter, koel in de zomer en opgewekt door je panelen en als kers op de taart een stuk minder gas nodig.
Maar hoe groot is het dak.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Verwijderd
Je kan het in beide uitdrukken: http://www.vreg.be/nl/aardgas-omrekening-van-m3-naar-kwhMichielFRL schreef op zondag 12 april 2015 @ 10:07:
[...]
Iets klopt niet, want gas gaat niet in kWh maar in m3.
Gas kost +/- €0,60 per kuub.
Bij €40 voorschot per maand zou dat dus 800 kuub gas zijn.
Ja, maar we zitten wel ver onder het gemiddelde: http://www.vreg.be/nl/gem...gieverbruik-van-een-gezin
Op de laatste eindfactuur zie ik iets andere cijfers (schattingen), maar het ligt in dezelfde lijn. Het gaat wel over Belgische prijzen: http://s15.postimg.org/65yktxxjv/Naamloos.png
We hebben een dak op de 1e en een dak op de 2e verdieping. Het onderste dak is is ongeveer 3 meter breed:Rol-Co schreef op zondag 12 april 2015 @ 10:13:
[...]
Een dakje panelen en een lucht lucht warmtepomp is jouw ding, warmte in de winter, koel in de zomer en opgewekt door je panelen en als kers op de taart een stuk minder gas nodig.
Maar hoe groot is het dak.

Oriëntatie (rode stip):

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2015 10:59 ]
Het dak op de 2e verdieping lijkt een schuin dak van minimaal 5 meter breed.Verwijderd schreef op zondag 12 april 2015 @ 10:27:
We hebben een dak op de 1e en een dak op de 2e verdieping. Het onderste dak is is ongeveer 3 meter breed:
Rekening houdende met dat je een airco gaat aanschaffen ga ik uit van een verbruik van 2400kWh elektriciteit. 15x SF170 zou dan mooi passen. 3 rijtjes van 5 panelen onder elkaar, bijvoorbeeld deze set maar dan met 1 paneel extra.
Dus een 12 x 250-275Wp, maar de totaal investering is natuurlijk best groot, 3500,- voor pv, 3000 voor de warmtepomp.
Verwijderd
Bedankt voor de info, ik zal er eens verder over lezen. Het zijn trouwens 2 hellende daken van ongeveer 20-30 graden.Rol-Co schreef op zondag 12 april 2015 @ 11:25:
Met een luch/lucht warmtepomp (die overigens perfect op dat platte dak kan staan) moet je denk ik meer in de richting van 3000 Wp , eigenverbruik is 1800 en een 1000-1200 voor winter en zomer lijkt me geen overbodige hoeveelheid.
Dus een 12 x 250-275Wp, maar de totaal investering is natuurlijk best groot, 3500,- voor pv, 3000 voor de warmtepomp.
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2015 14:50 ]
Vandaag voor de 2e keer alles in stelling gebracht om mijn 8 "oude" Kyocera' s KC-120 Wp uit 2003 te vervangen voor 5 nieuwe Sharp NA240 panelen. Gisteren ging het niet door, met wind en regen op het dak is niet mijn ding. Vandaag, waait het bijna nog harder bij ons op het dak. Project afgeblazen letterlijk en figuurlijk.
Na alle berichtgeving hier over veilig werken, ben ik voorzien van een valbeveiliging. Tot mijn spijt moet ik bekennen dat ik al eerder zonder beveiliging over het dak heb gelopen (jaren geleden, recht leggen van wat pannen) en heel lang geleden heb ik nog op zelf het dak OK04's staan te vervangen op een paar Shell panelen, gekken werk weet ik nu, verstand komt met de jaren zeg maar.
Ben benieuwd wanneer ik mijn plan ten uitvoer kan gaan brengen. Het is zo zonde 5 van die mooie panelen werkloos te zien staan. Ze komen op mijn bestaande Omnik TL1.0 die zo nu en dan piept maar het verder prima doet.
Afwachten maar wat het weer gaat doen de komende tijd, spelbrekers zijn regen en wind, maar ook volle zon hoeft van mij niet.
Andre
[ Voor 0% gewijzigd door frk123 op 12-04-2015 13:34 . Reden: taalfoutje ]
Ik wil 20 stuks gaan plaatsen op de power-one 3.0 omvormer, pal zuid. Deze omvormer kan max 3300Wp aan.
20x 155wp = 3100Wp (goedkoopste / Wp) of 20 x 170wp= 3400Wp als ik deze laatste maal die 10% doe dan is bij de 170Wp panelen wel sprake van een grote onderdimensionering van de omvormer.
Ben bang dat de boel regelmatig zal aftoppen?
Verwijderd
alleen vandaag al me dalverbruik bijna volledig weggewerkt
@ariemaiden het maakt niet zoveel dat onderdimensioneren zoek maar is op de postings van arieboonstra hierover
hoe ga je ze aansluiten want bijv 2 strings van 10panelen zit je wel met Vmax
2x 2 strings van 5 panelen. Omvormer van per sting 2000 Wp aan maar de max AC output is 3300W heb ik begrepen.Verwijderd schreef op zondag 12 april 2015 @ 18:11:
hoe ga je ze aansluiten want bijv 2 strings van 10panelen zit je wel met Vmax
20x 170 ga je zeker aftoppen, en ik denk dat het meer is dat men hier beweerd aangezien dat gegeven van anton geen CIS betreft.Ariemaiden schreef op zondag 12 april 2015 @ 18:08:
Hoe zit het nu met de bewering dat SF panelen tot 10% beter presteren dan de fabriek specs?
Ik wil 20 stuks gaan plaatsen op de power-one 3.0 omvormer, pal zuid. Deze omvormer kan max 3300Wp aan.
20x 155wp = 3100Wp (goedkoopste / Wp) of 20 x 170wp= 3400Wp als ik deze laatste maal die 10% doe dan is bij de 170Wp panelen wel sprake van een grote onderdimensionering van de omvormer.
Als je dat niet erg vind kan het best, maar mooier is om te topjes ook wat mee te pakken, een 3600 steca met 4x5 zou net kunnen, zijn hoogste efficiëntie ligt op 445V.
Maar ook een power one 3,6 met 5x4 kan goed.
De Soladin kan tot 155v maar heeft een mppt bereik tot 125v toch heb ik vandaag in bedrijf 138v gezien.MichielFRL schreef op zondag 12 april 2015 @ 18:15:
Wat is het effect/gevolg/resultaat als de spanning van de zonnepanelen boven mppt bereik ligt?
Dat was kortstondig, en gebeurde toen de panelen ineens vol in de zon kwamen waardoor de mppt nog moest terugregelen.
Ook wel grappig om te zien dat de soladin bij het aftoppen bij 500watt de spanning verhoogd
Zie http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=11634&sid=21296
(Tot 13:55 daarna ben ik bezig geweest met het vast zetten van de panelen
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Verwijderd
http://www.zonnepanelen.net/solar-frontier/Ariemaiden schreef op zondag 12 april 2015 @ 18:08:
Hoe zit het nu met de bewering dat SF panelen tot 10% beter presteren dan de fabriek specs?
Mijn SF setje draaide vanmiddag steeds tussen max. mppt bereik (170V) en 190V terwijl het amperage niet hoger dan 2,25 kwam.revolution-nl schreef op zondag 12 april 2015 @ 18:27:
[...]
De Soladin kan tot 155v maar heeft een mppt bereik tot 125v toch heb ik vandaag in bedrijf 138v gezien.
De was kortstondig, en gebeurde toen de panelen ineens vol in de zon kwamen waardoor de mppt nog moest terugregelen.
Ik vraag me nu toch af of de tegenvallende jaaropbrengst mogelijk veroorzaakt wordt door de Steca 500.
STC Vmpp is 81,5V maar kan hoger worden staat er in de *.pdf van Solar Frontier.
Open klemspanning was 220V, dus dit komt wel overeen met de STC waarde.
Impp is 1,85A, dus alle 4 panelen parallel kan ook niet omdat het amperage dan ver over het maximale van 5A van de Steca 500 gaat.
de grens van de 5A die is breekbaar. (met iedere omvormer is dat zo. er is een mpp grens en een absolute grens)MichielFRL schreef op zondag 12 april 2015 @ 19:19:
[...]
Mijn SF setje draaide vanmiddag steeds tussen max. mppt bereik (170V) en 190V terwijl het amperage niet hoger dan 2,25 kwam.
Ik vraag me nu toch af of de tegenvallende jaaropbrengst mogelijk veroorzaakt wordt door de Steca 500.
STC Vmpp is 81,5V maar kan hoger worden staat er in de *.pdf van Solar Frontier.
Open klemspanning was 220V, dus dit komt wel overeen met de STC waarde.
Impp is 1,85A, dus alle 4 panelen parallel kan ook niet omdat het amperage dan ver over het maximale van 5A van de Steca 500 gaat.
op een steca kun je ook 4x 6" mono hangen met +/-8A.
geen probleem, maar hij stop alleen boven de 5A.
maar uit eindelijk wil de steca dus wel minimaal 100V want 500W/5A = 100V.
(en een klein beetje meer voor het verlies van de omvormer
dus het liefst heeft hij een panelen string wat altijd als minimum in het Nederlandse klimaat 100V geeft.
het aantal A is dan minimaal 5A, maar mag gerust meer zijn.
maar wat bedoel je met 2,25A?
of waar heb je dat gemeten? (AC/DC?)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
DC kwam niet boven de 2,25A terwijl tegelijk het voltage tussen de 170V en 190V schommelde.migjes schreef op zondag 12 april 2015 @ 19:32:
maar wat bedoel je met 2,25A?
of waar heb je dat gemeten? (AC/DC?)
(mppt van de Steca 500 is max. 170V).
Deze hangen als 2 strings van 5 panelen op MPPT1 en 2 strings van 5 panelen op MPPT2.
Omvormer is een Omnik 3K-TL2.
Voltage schommelt zo rond de 400V als het mooi zonnig is.
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?&sid=31923
[ Voor 5% gewijzigd door toxict op 12-04-2015 21:06 ]

Nu de zon steeds hoger komt te staan toch veel te veel last van schaduw, de plek aan de muur nu verplaatst en een paneel extra opgehangen.

Er hangen nu op zuidoost:
- 2x ShineTime XTP6-60 250watt
- 2x Involar MAC 250
Zou deze omvermer nog kunnen met 4 TSMC TS-160 panelenpanelen in serie?PClop schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 10:50:
[...]
Daar is zo geen eerste keus voor die 3 panelen aan te geven, maar de soladin 600 is wel een zeer
goede tweede keus.
Je kunt die 3 TSMC 160W prima parallel op een soladin aansluiten, en dat zal behoorlijk goed werken
de mppt spanning zal dan nl lekker stabiel op 80V 70V blijven en de stroom gaat dan wel mooi door naar de
max van de soladin, ga zelf maar rekenen![]()
http://www.mastervoltsola...therlands/#specifications
http://estg-zonnepanelen..../TSMC/en_TSMC_CIGS_C2.pdf
En met zo iets schakel je ze dan eenvoudig parallel op de soladin
http://www.ebay.de/itm/15...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Nette prijs, heb het nagekeken m.b.t de 160Wp C2 uitvoering en dan past zowel 1 x4 als 2 + 2janesh schreef op zondag 12 april 2015 @ 21:32:
[...]
Zou deze omvermer nog kunnen met 4 TSMC TS-160 panelenpanelen in serie?
persoonlijk zou ik het dan toch 2 + 2 schakelen voor de hogere stroom, de mppt tracker kan
dan ook lekker naar boven en naar beneden bijstellen voor wat het beste arbeidspunt is
met 1 x 4 kan de mppt tegen z,n spannings plafond aanlopen.
Weet je zo of je de TSMC C2 uitvoering krijgt, of wordt het dat andere type.
edit/ TS-160C1 heet die ander dus, dan zit je helemaal lekker, 1 x4 of 2 +2 maakt dan niet meer veel uit
maar je kunt dat dan zelf uitproberen.
( je hebt er dan in ieder geval alle tijd voor, ik ook over 9 jaar grrrr )
[ Voor 14% gewijzigd door PClop op 12-04-2015 23:30 ]
Mooi gedaanstribold schreef op zondag 12 april 2015 @ 21:22:
Al een aantal maanden flink aan het lezen in dit forum. Inmiddels ook zelf aan de slag met een panelen, begin maart 1 paneel geplaatst. Reden van slechts 1 paneel is eerst prutsen met logging, s0 meter met arduino logt nu netjes op pvoutput.
[afbeelding]
Nu de zon steeds hoger komt te staan toch veel te veel last van schaduw, de plek aan de muur nu verplaatst en een paneel extra opgehangen.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Er hangen nu op zuidoost:Meer gaat er voorlopig niet komen, plannen zijn om binnen nu en twee jaar te verhuizen. Dus geen meterkast aanpassingen en geen panelen op het dak.
- 2x ShineTime XTP6-60 250watt
- 2x Involar MAC 250
Zo iets had ik een jaar geleden ook, maar dan aan de voorkant van de woning en da mog nie
van bouw en woning toezicht, dus na een jaar kon ik het weer verwijderen op straffe van
een flinke dwangsom als ik dat zou laten hangen, maar daar zit jij niet mee gelukkig.
Verwijderd
Ja makkie 40 x40 x4 mm hoekprofiel ( dikte 3mm vind ik zelf iets te slap ) paar bouten en moeren enzVerwijderd schreef op zondag 12 april 2015 @ 23:47:
Doet me er aan denken dat ik ook nog zoiets in elkaar moet knutselen, neem aan dat bovenstaande en die van jou met standaard aluprofiel zijn gemaakt?
en klaar is, wie dan ook.
Verwijderd
K&KPClop schreef op zondag 12 april 2015 @ 23:57:
[...]
Ja makkie 40 x40 x4 mm hoekprofiel ( dikte 3mm vind ik zelf iets te slap ) paar bouten en moeren enz
en klaar is, wie dan ook.
http://www.miracle-moon.n...atdak-en-wandmontage.php5
of deze
https://www.zonnemarkt.nl...ntagesystemen/valk-luifel
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2015 00:28 ]
Prima, maar ik heb het liefst dat m,n hersenkwab geprikkeld blijft, zelf doen, zelf nadenken
dat is waar ik 2 armen, 2 benen een romp en een hoofd voor heb gekregen.
Maar er zijn idd mensen die enkel nog toetsen kunnen indrukken, en voor die lui is
een prefab. oplossing ideaal.
Is miracle-moon wel een echte winkel? Ik dacht dat het een soort in-joke was van zonnepaneelverkopers.
Alles is er 2-10 keer zo duur als bij iedere andere winkel, en het is niet duidelijk waarom.
Wil die mooie dagen eigenlijk wel eens meepakken nu.
Wie heeft zo'n ding te leen/huur in de omgeving Dordrecht (Rotterdam - Breda)?
Hoeft natuurlijk niet een speciale MC4 tang te zijn, maar wel een krimptang met dit profiel bek: https://www.conrad.nl/nl/...r-mc4-stekker-809518.html
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Gewone tang werkt ook prima hoor.NovapaX schreef op maandag 13 april 2015 @ 09:27:
Ok, dit is niet leuk meer... Ik wacht op mijn MC4 tang... maar het kan nog wel even duren voordat die geleverd wordt.
Wil die mooie dagen eigenlijk wel eens meepakken nu.
Wie heeft zo'n ding te leen/huur in de omgeving Dordrecht (Rotterdam - Breda)?
Hoeft natuurlijk niet een speciale MC4 tang te zijn, maar wel een krimptang met dit profiel bek: https://www.conrad.nl/nl/...r-mc4-stekker-809518.html
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Verwijderd
Die set kost hier in België bij een installateur uit de buurt 4500 euro (incl. btw, toebehoren, plaatsing, ééndraadschema, C10-11 attest, keuring, 10 jaar garantie, elektrische controle na 1e jaar, monitoring, …)MichielFRL schreef op zondag 12 april 2015 @ 10:35:
[...]
Het dak op de 2e verdieping lijkt een schuin dak van minimaal 5 meter breed.
Rekening houdende met dat je een airco gaat aanschaffen ga ik uit van een verbruik van 2400kWh elektriciteit. 15x SF170 zou dan mooi passen. 3 rijtjes van 5 panelen onder elkaar, bijvoorbeeld deze set maar dan met 1 paneel extra.
En aangezien zonnepanelen-eigenaars vanaf juli een netvergoeding zullen moeten betalen, is het amper nog rendabel:

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2015 10:46 ]
Die prijs is wat aan de hoge kant, maar er zit wel veel service bij zo te zien.Verwijderd schreef op maandag 13 april 2015 @ 09:52:
[...]
Die set kost hier in België bij een installateur uit de buurt 4500 euro (incl. btw, plaatsing, ééndraadschema, C10-11 attest, keuring, 10 jaar garantie, elektrische controle na 1e jaar, monitoring, …)
En aangezien zonnepanelen-eigenaars vanaf juli een netvervoeding zullen moeten betalen, is het amper nog rendabel:
[afbeelding]
Lekker zo'n netvergoeding

Mooie incentive om off-grid te gaan lijkt het.
Hebben jullie niet ook nog een vastrecht voor de aansluiting (die voor iedereen gerekend wordt)
Sparql TV wiki
over het algemeen is er weinig te vertellen over JA.Thombias schreef op maandag 13 april 2015 @ 09:50:
Binnenkort worden er JA-Solar panelen op mijn dak gemonteerd. Ik probeer te zoeken in dit topic naar ervaringen etc. over dit paneel. Maar als ik JA Solar ingeef dan krijg ik vooral "ja" en "solor" of solaredge resultaten. grrrr.
ze werken, maar is niks speciaals.
alleen hebben ze zins kort een nieuw paneel in de lijn zitten (en is hij nog verkrijgbaar ook, niet onbelangrijk)
de percium's b.v:
http://shop.winkelman-zon...nokristallijn--285wp.html
ben wel benieuwd wat dat gaat doen, op papier ziet het er erg mooi uit, en prijs is niet al te gek.
dit type paneel wil je het liefst 12x op een TL omvormer zetten en dan kan het best wel eens gaan knallen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik heb zelf sinds kort JA Solar panelen (10x JAM6(BK) 60-265/SI), mijn zus sinds een half jaar (12x JAM6(R) 60-275) en mijn ouders al twee jaar (9x JAM6(BK) 60-255/SI). Die bij mijn ouders hangen dus al even en de opbrengsten daarmee zijn erg goed. Gemiddelde jaaropbrengst 1033 kWh/kWp in omgeving Groningen lijkt mij niet slecht. Daarnaast zijn de zwarte panelen ook goed zwart en niet 'blauwachtig' zwart. Daarnaast is JA Solar gewoon een grote fabrikant die al lange tijd cellen produceert voor veel paneel leveranciers.Thombias schreef op maandag 13 april 2015 @ 09:50:
Binnenkort worden er JA-Solar panelen op mijn dak gemonteerd. Ik probeer te zoeken in dit topic naar ervaringen etc. over dit paneel. Maar als ik JA Solar ingeef dan krijg ik vooral "ja" en "solor" of solaredge resultaten. grrrr.

[ Voor 5% gewijzigd door antonboonstra op 13-04-2015 10:44 . Reden: Plaatje erbij ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Verwijderd
ze hebben een fysiek bezoek adres met openingstijden op de website staanmux schreef op maandag 13 april 2015 @ 09:15:
[...]
Is miracle-moon wel een echte winkel? Ik dacht dat het een soort in-joke was van zonnepaneelverkopers.
Alles is er 2-10 keer zo duur als bij iedere andere winkel, en het is niet duidelijk waarom.
wel net over de grens in Duitsland
Verwijderd
Geen idee, zou best kunnen.NovapaX schreef op maandag 13 april 2015 @ 10:13:
[...]
Hebben jullie niet ook nog een vastrecht voor de aansluiting (die voor iedereen gerekend wordt)
Hoe rendabel zijn zonnepanelen in Nederland? In België heb je met wat pech verlies:
http://www.test-aankoop.b...anelen-nog-interessant/14
erg afhankelijk van je eigen kunnen.Verwijderd schreef op maandag 13 april 2015 @ 10:51:
[...]
Geen idee, zou best kunnen.
Hoe rendabel zijn zonnepanelen in Nederland? In België heb je met wat pech verlies:
http://www.test-aankoop.b...anelen-nog-interessant/14
leg je het allemaal zelf aan, en jaag je op koopjes, en heb je veel dak ruimte.
dan is zelfs kolenfooi van 8ct per kWh nog best leuk om te doen.
maar de meeste mensen moeten het hebben van salderen.
dan krijg je 22ct per kWh met de beperking dat je niet meer kunt opwekken als je zelf gebruikt.
daarna krijg je kolenfooi voor het overige
(maar ook aan het salderen word getornd door de politiek.)
je krijgt ook nog een heffings korting.
de eerste X kWh koop je zonder belasting (ongeveer 16ct), maar de korting krijg je ook als je niks koopt, en word dan van je vast recht afgetrokken.
helaas hebben we wel een grens van 480 euro per jaar wat je minimaal moet betalen voor je energie rekening(gas+elektra), maar eigenlijk bestaat officieel die grens niet, maar energie bedrijven beginnen dan wel lastig te doen.
[ Voor 24% gewijzigd door migjes op 13-04-2015 11:15 ]
Iedereen die aangesloten is op het net betaalt vastrecht. Vast bedrag per jaar.
Als je gebruikt, betaal je daar natuurlijk voor.
Als je meer (per jaar) terug levert betaal je niets (logisch).
En je vastrecht kun je ook in natura betalen (gratis stroom voor de leverancier die ze ergens anders kunnen verkopen, maar jij maakt wel gebruik van hun netwerk, waar zij onderhoud e.d. over moeten plegen).
Als je zelfs meer terug levert dan je vastrecht waard is, dan gaan er andere regels gelden (dan zit je waarschijnlijk ook niet meer met gebruikers die een dak volgeplaatst hebben, maar meer met gebruikers die ook velden of openbare ruimtes volgeplaatst hebben).
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik zou het graag zo zien, maar dan word de overheid zenuwachtig, er is namelijk mogelijk minder belasting verdiend aan de kWh-tjes die jij opwekt dan die van de energieleverancier. Op zijn best een vermindering aan (fictieve) inkomsten, anders oneerlijke concurrentie voor de energieleveranciersWailing_Banshee schreef op maandag 13 april 2015 @ 11:34:
Wat is er mis met een volgende situatie:
Iedereen die aangesloten is op het net betaalt vastrecht. Vast bedrag per jaar.
Als je gebruikt, betaal je daar natuurlijk voor.
Als je meer (per jaar) terug levert betaal je niets (logisch).
En je vastrecht kun je ook in natura betalen (gratis stroom voor de leverancier die ze ergens anders kunnen verkopen, maar jij maakt wel gebruik van hun netwerk, waar zij onderhoud e.d. over moeten plegen).
Als je zelfs meer terug levert dan je vastrecht waard is, dan gaan er andere regels gelden (dan zit je waarschijnlijk ook niet meer met gebruikers die een dak volgeplaatst hebben, maar meer met gebruikers die ook velden of openbare ruimtes volgeplaatst hebben).
Dan word off-grid een stuk interessanter, gas en licht afsluiten en in je eigen verbruik voorzien, desnoods samen met enkele buren, hoewel daar dan vast ook op creatieve wijze belasting op geheven zal kunnen worden
It's just a donkey
er is niks mis mee gezien onze stand punt, maar gezien van uit de leverancier kan hij er lullig uit komen.
stel: je gebruikt alleen elektra en geen gas of stadsverwarming.
en je wekt precies de hoeveelheid elektra op die je nodig hebt.
voor de klant: die betaalt dan +/-230 euro vast recht, en krijgt +/- 380 euro terug dus behoord iedere maand een +/- 12,50 terug te krijgen in plaats van te betalen.
voor de leverancier: die moeten nog steeds 230 euro vast recht aan de netbeheerder betalen(hier komen ze niet onderuit) en moet ook nog die 380 euro aan de klant betalen(deze hoeven ze dan ook niet te betalen aan de regering, dus is minder erg voor hun.).
uiteindelijk ben je dus een klant die geen geld oplevert maar geld kost.
en er zijn geen bedrijven die dat leuk vinden zover ik weet.
ga je ook nog meer terug leveren als je zelf gebruikt, dan word het nog zuurder voor hun.
(ze betalen de klant dan wel 8ct en verkopen het voor 22ct, maar de winst gaan naar de regering)
(ik heb persoonlijk geen medelijden met de leveranciers, maar begrijp wel het probleem.
wel heb ik heel erg medelijden met die arme directeur die zijn salaris nu niet kan verhogen met een ton.
en nu geen 2de huis kan kopen in .... of geen nieuwe mazarati etc...
(klein beetje sarcastisch))
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 13-04-2015 11:54 ]
Nee, nee... Als je teveel levert voor eigen gebruik, betaal je niets, maar krijg je ook niets. Alleen een vermindering van je vastrecht. De leverancier hoeft jou dan nooit een rooie cent te betalen, ze mogen alleen jouw stroom verkopen. Die voor hun dus gratis is. En van dat geld (wat ze verdienen aan de verkoop van die stroom) kunnen zij hun vastrecht betalen aan de netbeheerder.migjes schreef op maandag 13 april 2015 @ 11:51:
@Wailing_Banshee
er is niks mis mee gezien onze stand punt, maar gezien van uit de leverancier kan hij er lullig uit komen.
stel: je gebruikt alleen elektra en geen gas of stadsverwarming.
en je wekt precies de hoeveelheid elektra op die je nodig hebt.
voor de klant: die betaalt dan +/-230 euro vast recht, en krijgt +/- 380 euro terug dus behoord iedere maand een +/- 12,50 terug te krijgen in plaats van te betalen.
voor de leverancier: die moeten nog steeds 230 euro vast recht aan de netbeheerder betalen(hier komen ze niet onderuit) en moet ook nog die 380 euro aan de klant betalen(deze hoeven ze dan ook niet te betalen aan de regering, dus is minder erg voor hun.).
uiteindelijk ben je dus een klant die geen geld oplevert maar geld kost.
en er zijn geen bedrijven die dat leuk vinden zover ik weet.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
ja, ja.Wailing_Banshee schreef op maandag 13 april 2015 @ 11:57:
[...]
Nee, nee... Als je teveel levert voor eigen gebruik, betaal je niets, maar krijg je ook niets. Alleen een vermindering van je vastrecht. De leverancier hoeft jou dan nooit een rooie cent te betalen, ze mogen alleen jouw stroom verkopen. Die voor hun dus gratis is. En van dat geld (wat ze verdienen aan de verkoop van die stroom) kunnen zij hun vastrecht betalen aan de netbeheerder.
je heffings-korting is meer als je vast recht, en die krijg je gewoon uitbetaalt.
en inclusief BTW (voor de duidelijkheid.)
dan zit je al in de - 12,50 per maand bij 0kWh gebruik na salderen.
dan is het nog maar net hoeveel vastrecht de betreffende leverancier vraagt hoeveel het uit eindelijk word.
hier doen ze wel moeilijk over en vinden ze niet leuk, maar ze zijn het verplicht om het te doen.
of ze nu willen of niet.
(krijg je het niet, ga klagen je hebt er recht op.)
Ze willen het salderen afschaffen/aanpassen. Ok, hoe zou je het anders willen doen dan? (dus anders dan in België waar je blijkbaar mag gaan betalen om terug te leveren, als ik dat verhaaltje goed snap)migjes schreef op maandag 13 april 2015 @ 12:03:
[...]
ja, ja.
je heffings-korting is meer als je vast recht, en die krijg je gewoon uitbetaalt.
en inclusief BTW (voor de duidelijkheid.)
dan zit je al in de - 12,50 per maand bij 0kWh gebruik na salderen.
dan is het nog maar net hoeveel vastrecht de betreffende leverancier vraagt hoeveel het uit eindelijk word.
hier doen ze wel moeilijk over en vinden ze niet leuk, maar ze zijn het verplicht om het te doen.
of ze nu willen of niet.
(krijg je het niet, ga klagen je hebt er recht op.)
Dank je voor je reactie. Laat ik hopen dat het bij mij ook het geval is. Ik heb er een SMA omvormer met managementmodule bij besteld. De combinatie van SMA en deze panelen met optimizers zouden volgens de leverancier optimaal samenwerken.antonboonstra schreef op maandag 13 april 2015 @ 10:41:
[...]
Ik heb zelf sinds kort JA Solar panelen (10x JAM6(BK) 60-265/SI), mijn zus sinds een half jaar (12x JAM6(R) 60-275) en mijn ouders al twee jaar (9x JAM6(BK) 60-255/SI). Die bij mijn ouders hangen dus al even en de opbrengsten daarmee zijn erg goed. Gemiddelde jaaropbrengst 1033 kWh/kWp in omgeving Groningen lijkt mij niet slecht. Daarnaast zijn de zwarte panelen ook goed zwart en niet 'blauwachtig' zwart. Daarnaast is JA Solar gewoon een grote fabrikant die al lange tijd cellen produceert voor veel paneel leveranciers.
[afbeelding]
Off-grid is volgens Urgenda realiseerbaar voor ongeveer 35000 euro. Maar als er geen belastinginkomsten van de ene kant komen, halen ze het wel van een andere kant.uniquorn schreef op maandag 13 april 2015 @ 11:50:
[...]
Dan word off-grid een stuk interessanter, gas en licht afsluiten en in je eigen verbruik voorzien, desnoods samen met enkele buren, hoewel daar dan vast ook op creatieve wijze belasting op geheven zal kunnen worden
Voor mij is off grid het ultieme doel maar of ik dit ooit ga realiseren ligt aan mijn leidinggevende thuis.

Zij is niet zo van de techniek en vindt het allemaal maar gedoe.
Probeer eens quotes om je zoekterm te zetten, dan zoekt hij op exact die term:Thombias schreef op maandag 13 april 2015 @ 09:50:
https://www.google.nl/sea...oe=UTF-8#q=%22JA+solar%22
Er zijn nog veel meer trucjes die je kunt uithalen met zoekmachines...
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m
De kosten die jij aanhaalt lijken mij wel erg hoog, maar mogelijk bekijk ik te veel aan de zonnige kantThombias schreef op maandag 13 april 2015 @ 12:33:
[...]
Off-grid is volgens Urgenda realiseerbaar voor ongeveer 35000 euro. Maar als er geen belastinginkomsten van de ene kant komen, halen ze het wel van een andere kant.
Voor mij is off grid het ultieme doel maar of ik dit ooit ga realiseren ligt aan mijn leidinggevende thuis.![]()
Zij is niet zo van de techniek en vindt het allemaal maar gedoe.
Ik las dit en ben positief over de toekomst, opslag is eigenlijk altijd al een punt geweest voor elektriciteit, en als er iemand een product op de markt zet om hiermee te helpen, en het dan ook maar een beetje werkt, volgen er vast meer.
It's just a donkey
wat ik wil is niet zo heel interessant, ik heb er niks over te vertellen behalve dat ik stem gerechtigd ben.Wailing_Banshee schreef op maandag 13 april 2015 @ 12:05:
[...]
Ze willen het salderen afschaffen/aanpassen. Ok, hoe zou je het anders willen doen dan? (dus anders dan in België waar je blijkbaar mag gaan betalen om terug te leveren, als ik dat verhaaltje goed snap)
maar ik hoop op een nette regeling alla Duitsland/België.
zo slecht is het daar nu ook weer niet.
maar het liefst zou ik nog steeds invoering voor de meter zien.(dat is niet Duitsland/België)
zodat elke W die je zelf gebruikt gratis blijft.
(je hoeft ook geen belasting te betalen als je een kropje sla uit je tuin op eet)
en dan een aparte prijs voor wat je huis verlaat.
en een gewone prijs wat je dan weer terug neemt.
(en dan ook geen grens meer van salderen, je kunt dan gewoon in volle over productie gaan.
gewoon maximaal dak gebruiken.)
en hopelijk liggen dan de prijzen van leveren en terug nemen niet te ver uit elkaar.
maar met de huidige prijzen en opbouw van het systeem vrees ik dat het wel eens erg lastig kan worden.
(zonneenergie is eigenlijk pas echt interessant door dat we zoveel belasting betalen voor de stroom/gas die we geleverd krijgen, zonder de belasting word het lastig TVT'en, niet onmogenlijk maar wel lastig.)
Zo iets zou juridisch toch aan te vechten moeten zijn.Terpen Tijn schreef op maandag 13 april 2015 @ 13:17:
Aan het Belgische voorbeeld is wel goed te zien hoe snel je zonnepanelen absoluut onaantrekkelijk kunt maken. Even iets te karig doen met het teruglevertarief en de hele investering is zinloos geworden (zelfs negatief rendement!).
Op de klimaattoppen hebben ze het altijd over het terugdringen van de uitstoot van CO2 e.d.
Misschien is er al enig jurispidentie over. Ik zal eens kijken of ik hier iets over kan vinden.
Ze kunnen niet meer gaan verlangen dat bestaande installaties allemaal aangepast gaan worden met een Bruto productie meter lijkt me.
(hoewel... de overheid doet wel vaker idiote dingen

Het grootste probleem zou inderdaad zijn als er een extra 'vastrecht' komt voor PV-bezitters... net als men nu in België in gaat voeren.
Het enige wat technisch relatief eenvoudig haalbaar is is salderen eraf, een een terugleververgoeding daarvoor in de plaats.
Maar dan moet er ook een verplichting komen voor een digitale meter met terugleverregistratie.
(ik kan me voorstellen dat dat afgedwongen kan worden met de smoes dat een ferraris-meter niet meer nauwkeurig genoeg is na x jaar)
[ Voor 4% gewijzigd door NovapaX op 13-04-2015 13:36 ]
Sparql TV wiki
het is als je het goed zegt onaantrekkelijker niet onaantrekkelijkTerpen Tijn schreef op maandag 13 april 2015 @ 13:17:
Aan het Belgische voorbeeld is wel goed te zien hoe snel je zonnepanelen absoluut onaantrekkelijk kunt maken. Even iets te karig doen met het teruglevertarief en de hele investering is zinloos geworden (zelfs negatief rendement!).
en als ik naar mijn situatie kijk, ik heb 3 jaar geleden al een set gelegd voor 1,22€/Wp (inc btw
als ik dat nu nog een keer doe, dan kom ik wel onder de 1€/Wp (inc btw) terecht als ik zou willen.
in dat artikel gaan ze nog uit van 1,5€/Wp.
hypothetisch : als opbrengsten dalen omdat salderen word versobert, ben ik bang dat aanschaf prijzen ook gaan dalen.
(of dit klopt
en dat noemen we een slimmemeterNovapaX schreef op maandag 13 april 2015 @ 13:35:
Invoering voor de meter moet het wel worden in NL.
Ze kunnen niet meer gaan verlangen dat bestaande installaties allemaal aangepast gaan worden met een Bruto productie meter lijkt me.
Het grootste probleem zou inderdaad zijn als er een extra 'vastrecht' komt voor PV-bezitters... net als men nu in België in gaat voeren.
Het enige wat technisch relatief eenvoudig haalbaar is is salderen eraf, een een terugleververgoeding daarvoor in de plaats.
Maar dan moet er ook een verplichting komen voor een digitale meter met terugleverregistratie.
(ik kan me voorstellen dat dat afgedwongen kan worden met de smoes dat een ferraris-meter niet meer nauwkeurig genoeg is na x jaar)
(in principe maak je daar vrij eenvoudig een Bruto productie meter van.)
Die kosten bestaan uit de aanschaf van zonnepanelen/colectoren, infraroodpanelen, warmtepomp, etc.uniquorn schreef op maandag 13 april 2015 @ 12:40:
[...]
De kosten die jij aanhaalt lijken mij wel erg hoog, maar mogelijk bekijk ik te veel aan de zonnige kant.
Ik las dit en ben positief over de toekomst, opslag is eigenlijk altijd al een punt geweest voor elektriciteit, en als er iemand een product op de markt zet om hiermee te helpen, en het dan ook maar een beetje werkt, volgen er vast meer.
Dus denk dat je al met al al gauw richting die kant op gaat. Die 35000 is ook gemiddeld volgens mij als ik zo de folder bekijk zijn er ook huishoudens die veel lager zitten.
Die tesla-batterij is misschien leuk. Maar mijn ervaring met de huidige generatie accu's is dat ze een jaar of twee redelijk presteren maar daarna zeer vlug achteruit gaan. Dus de buiten de milieu-aspecten om moet je dus elke 2-5 jaar je accu vervangen. (Kosten? Rendabel?)
Nee, dat is een netto-productiemeter.migjes schreef op maandag 13 april 2015 @ 13:39:
en dat noemen we een slimmemeter
(in principe maak je daar vrij eenvoudig een Bruto productie meter van.)
Die meet niet wat je direct zelf hebt verbruikt.
Tenzij ze verplichte meterkastaanpassingen gaan afdwingen/uitvoeren...
Sparql TV wiki
Terug dringen van CO2 is wat anders dan terug dringen van belastingen.Thombias schreef op maandag 13 april 2015 @ 13:34:
[...]
Zo iets zou juridisch toch aan te vechten moeten zijn.
Op de klimaattoppen hebben ze het altijd over het terugdringen van de uitstoot van CO2 e.d.
Misschien is er al enig jurispidentie over. Ik zal eens kijken of ik hier iets over kan vinden.
Google lukt wel maar in Tweakers zelf, op dit topic., is wat lastiger.Shapeshifter schreef op maandag 13 april 2015 @ 12:37:
[...]
Probeer eens quotes om je zoekterm te zetten, dan zoekt hij op exact die term:
https://www.google.nl/sea...oe=UTF-8#q=%22JA+solar%22
Er zijn nog veel meer trucjes die je kunt uithalen met zoekmachines...
"JA+Solar" "JA Solar" etc heb ik reeds geprobeerd maar de resulaten zijn veel met veel niet relevant.
Maar ik heb al enig resultaat kunnen lezen. Het is alleen een beetje meer moeite.
Daar heb je gelijk in maar het ging volgens mij over het excuus van de regering om meer binnen te harken en daardoor het voor de burger oninteresant te maken om te investeren in zonnepanelen.Lord Anubis schreef op maandag 13 april 2015 @ 13:45:
[...]
Terug dringen van CO2 is wat anders dan terug dringen van belastingen.
Ik vroeg mij dus af of een regering juridisch in zijn recht staat om het oninteresant te maken om te investeren in zonnepanelen door particulieren. Zeker icm. met de klimaat afspraken.
de slimmemeter is in principe een Bruto productie meter + gebruiks meter.NovapaX schreef op maandag 13 april 2015 @ 13:45:
[...]
Nee, dat is een netto-productiemeter.
Die meet niet wat je direct zelf hebt verbruikt.
Tenzij ze verplichte meterkastaanpassingen gaan afdwingen/uitvoeren...
er zitten gewoon 4 meters in gebouwd voor dag/nacht en levering/gebruik.
hij mist allen een aansluiting voor het bruto gedeelte. (en waarschijnlijk is er niet eens een bios updateje voor nodig.
maar is zonder problemen in te bouwen.(is niet meer als een connector toe voegen, een beetje versimpeld geschreven dan wel, het kan wat verschillen per model.)
het afdwingen is ook niet moeilijk, als je stand t3 en t4 negeert zolang hij niet bruto meter is.
dan laat iedereen die PV heeft hem wel ombouwen
(bruto meters hebben ook voordelen, netbeheerders kunnen dan ook niet meer piepen over selectiviteit.
heb jij een 35A dan kun jij ook een 35A terug leveren
Met goed accu(cel) management kan een (zeker een lithium accu) heel erg lang meegaan.Thombias schreef op maandag 13 april 2015 @ 13:40:
[...]
...
Die tesla-batterij is misschien leuk. Maar mijn ervaring met de huidige generatie accu's is dat ze een jaar of twee redelijk presteren maar daarna zeer vlug achteruit gaan. Dus de buiten de milieu-aspecten om moet je dus elke 2-5 jaar je accu vervangen. (Kosten? Rendabel?)
De accu in mijn macbook is nu 5 jaar oud en heeft er 770 volledige laadcycli op zitten.
(volledige ontladingen bij elkaar opgeteld, twee halve ontladingen telt dan als 1 hele cyclus)
De capaciteit blijft nu al enige tijd vrij stabiel hangen op 82% van de originele capaciteit.
Stel dat een flink accu-pakket in een autonome installatie iedere nacht in ieder geval gemiddeld 30% verliest.
En dan nog zo'n 100 keer per jaar bijna helemaal leeg gaat in 3 dagen tijd.
Dat zijn dan ongeveer 200 volledige laadcycli in een jaar.
Met een beetje goed cel management en kalibratie moet een lithium accu makkelijk 1000 cycli kunnen hebben voordat hij op de 80% zit.
Dus een 5 jaar moet echt makkelijk haalbaar zijn.
Bovendien kunnen dit soort accu's nog eens geoptimaliseerd worden op laad/ontlaadsnelheid, en daarmee denk ik dat 2000 cycli heel goed haalbaar is en een levensduur van 10 jaar helemaal niet zo vergezocht is.
Maar ik ben geen accu-expert.
Sparql TV wiki
Natuurlijk kan dat, en zolang er een redelijk FIT tegenover staat (12-15 ct. ofzo) zou ik het prima vinden.migjes schreef op maandag 13 april 2015 @ 13:57:
[...]
de slimmemeter is in principe een Bruto productie meter + gebruiks meter.
er zitten gewoon 4 meters in gebouwd voor dag/nacht en levering/gebruik.
hij mist allen een aansluiting voor het bruto gedeelte. (en waarschijnlijk is er niet eens een bios updateje voor nodig.)
maar is zonder problemen in te bouwen.(is niet meer als een connector toe voegen, een beetje versimpeld geschreven dan wel, het kan wat verschillen per model.)
het afdwingen is ook niet moeilijk, als je stand t3 en t4 negeert zolang hij niet bruto meter is.
dan laat iedereen die PV heeft hem wel ombouwen
(bruto meters hebben ook voordelen, netbeheerders kunnen dan ook niet meer piepen over selectiviteit.
heb jij een 35A dan kun jij ook een 35A terug leveren)
Maar ik verwacht niet dat ze in 2020 bij alle installaties nog eens even de boel gaan vervangen/aanpassen.
Ik verwacht een volledig administratieve aanpassing. Het salderen gaat eraf. En dan komt er (als we geluk hebben) een redelijke terugleververgoeding, of als we pech hebben mag je een leverancier gaan zoeken met de beste kolenfooi.
Maargoed, tegen die tijd hoop ik toch al een passief huis te hebben, en indien nodig zet ik dan wel een stapel accu's neer. Ik hoop gewoon niet dat dat nodig is, want dat zou betekenen dat duurzaamheid weer eens op de tweede (of misschien wel de laatste) plek staat in NEEderland
Als ik zelf ga bouwen komt er sowieso niet meer dan 4 koperen aders (en bij voorkeur een glasvezelkabeltje) naar binnen. (met een beetje geluk wel een rioolafvoer naar buiten, maar dikke kans dat dat een sceptic tank moet worden)
Sparql TV wiki
Vraagje.
Weet iemand kant en klare wippen voor PV-panelen. Zodat de panelen kunnen kantelen i.v.m zon volgen. 4 - 10 panelen breed.
Ik ben capabel om ze zelf te maken, heb alles in huis kwa gereedschap, maar beetje druk.
Ik heb de Soladin 600 extra gekoeld met een 92mm fan. De temperatuur is aanzienlijk lager 33 tot 50c vs 60c bij een standaard setup.
De temperatuur fluctuatie bij de standaard koeling is echter nihil en blijft vlak op 59-60c
Wat zou beter zijn voor de levensduur?
Actueel temperatuur verloop met 92mm fan.

[ Voor 49% gewijzigd door revolution-nl op 13-04-2015 14:25 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
ja, de regering maakt zijn eigen regels.Thombias schreef op maandag 13 april 2015 @ 13:52:
[...]
Daar heb je gelijk in maar het ging volgens mij over het excuus van de regering om meer binnen te harken en daardoor het voor de burger oninteresant te maken om te investeren in zonnepanelen.
Ik vroeg mij dus af of een regering juridisch in zijn recht staat om het oninteresant te maken om te investeren in zonnepanelen door particulieren. Zeker icm. met de klimaat afspraken.
dan is het niet zo heel moeilijk om het ook juridisch kloppend te maken als je ook de juridische regels maakt.
(dit is niet altijd even makkelijk in een democratie, gelukkig, er zitten wel wat beveiligingen in een democratisch systeem, maar niks is onmogenlijk zolang de mensen het maar geloven, voorbeeldje: waarom is de VVD aan de macht
maar als je zoiets zoekt heb je wel een punt.
binnen EU is er de afspraak dat in 2020 iets van 20% van de energie duurzaam moet zijn. (zelf even opzoeken wat het nu precies is, het word nogal eens anders uitgelegd)
en daar kunnen ze niet zomaar juridisch onderuit.(maar dat weerhoud de politiek niet om allerlei vreemde kronkels te maken, voorbeeldje: door palmolie over een branden kolen bedje te spuiten zou je de stroom ook groen kunnen noemen

Ik denk dat een constante temperatuur het beste is voor je hardware.revolution-nl schreef op maandag 13 april 2015 @ 14:16:
Wat denken jullie?
Ik heb de Soladin 600 extra gekoeld met een 92mm fan. De temperatuur is aanzienlijk lager 33 tot 50c vs 60c bij een standaard setup.
De temperatuur fluctuatie bij de standaard koeling is echter nihil en blijft vlak op 59-60c
Te grote schommelingen zijn denk ik niet zo goed, maar ik laat hier graag ruimte voor de expert.
Nou, dat is natuurlijk heel mooi voor jou, maar een heel grote groep (potentiele) PV bezitters heeft om te beginnen al geen prachtig oppervlakte + orientatie beschikbaar; dat is dus automatisch al een flink lagere opbrengst.migjes schreef op maandag 13 april 2015 @ 13:39:
[...]
het is als je het goed zegt onaantrekkelijker niet onaantrekkelijk![]()
en als ik naar mijn situatie kijk, ik heb 3 jaar geleden al een set gelegd voor 1,22€/Wp (inc btw).
als ik dat nu nog een keer doe, dan kom ik wel onder de 1€/Wp (inc btw) terecht als ik zou willen.
in dat artikel gaan ze nog uit van 1,5€/Wp.
hypothetisch : als opbrengsten dalen omdat salderen word versobert, ben ik bang dat aanschaf prijzen ook gaan dalen.
(of dit kloptmaar ik begin wel het vermoeden te krijgen dat dat gaat gebeuren.)
Daarnaast is niet iedereen in staat om zelf even PV te leggen en aan te sluiten. Installatiekosten moeten dus ook terugverdiend worden, en dit geldt voor zeg 95% van de markt.
Nog los daarvan zijn vaak ook de materiaalkosten hoger dan wat jij daar hebt gerealiseerd. Lang niet iedereen heeft toegang tot handige restpartijtjes etc. Daarbij zou je ook de vraag kunnen stellen of je over x jaar misschien niet toch meer problemen kunt verwachten (garantie, degradatie etc) als je uitsluitend op kostprijs moet koersen bij aanschaf. Dus wat iemand hier nu trots voor 1 euro/Wp neerlegt, dat kan na voortijdige vervanging over 10 jaar dan toch niet zo goedkoop blijken te zijn geweest.
Denk ook aan de nog heel grote groep mensen die nog niks heeft liggen. Als we naar een substantiele hoeveelheid PV in Nederland willen, dan moeten we deze groep ook 'enablen'. Door zulke, ronduit onaantrekkelijke, Belgische toestanden, zal dat niet gaan lukken.
Ja en dan batterijen; tuurlijk kan je optimistisch hopen op 10 jaar voor een batterij die je dan 1.5 dag in de herfst van je eigen stroom kan laten genieten. Maar, nog los van de kosten zelfs met deze optimistische levensduur, je gaat het hiermee sowieso niet off-grid redden. Daar heb je echt (onhaalbaar?) veel capaciteit voor nodig. Ten eerste om alles op te wekken en met enig conversie-verlies op te slaan, en dan om genoeg buffer te hebben om de lange, barre wintermaanden door te komen.
Als het salderen dan weg moet (maar waarom eigenlijk!?), dan zou alleen een nette terugleververgoeding soelaas bieden. Iets van 16 ct / kWh? Roept u maar.
Beter stabiel laten zijn. Deze is belangrijker dan je van 60º naar 50º-30º. Zet er een temp regeling bij. b.v boven 45º start koelen tot 44º. Richt het ook niet op je heetste spot, daar zal de temp het meest veranderen. beetje afhankelijk hoe groot de alu koelelement is. Gewoon de lucht langs laten stromen.revolution-nl schreef op maandag 13 april 2015 @ 14:16:
Wat denken jullie?
Verwijderd
Op 1 juli zou er een uitspraak moeten zijn: http://netto.tijd.be/ener...gevallen.9560121-4102.artThombias schreef op maandag 13 april 2015 @ 13:34:
[...]
Zo iets zou juridisch toch aan te vechten moeten zijn.
2-assig schijnt nogal prijzig te zijn, de 1-as volger van van der Valk is een optie.Lord Anubis schreef op maandag 13 april 2015 @ 14:15:
Weet iemand kant en klare wippen voor PV-panelen. Zodat de panelen kunnen kantelen i.v.m zon volgen. 4 - 10 panelen breed.
Ik ben capabel om ze zelf te maken, heb alles in huis kwa gereedschap, maar beetje druk.
Wil zelf liever een wip. Zijn dan lager en nemen minder ruimte in. En kan dan op gezette afstanden er achter elkaar zetten. Gaat om 25 m1 lang oost-west dak.
Sinds vanmiddag 14:40 parallel aangesloten 2x SF150.
Opbrengst AC +/- 230W
Voltage DC schommelt tussen 77V en 82V
Ampère DC = 2,9A
Amperage ligt hoger dan gisteren met 4x SF150 (2x2) aangesloten i.v.m. het lagere voltage??
Wie kan er iets zinnigs over zeggen?
Momenteel zitten er wolken voor de zon
Ik gebruik een een platte strip zoals een vijl (circa 20mm breed), hiermee oefen je heel zachtjes druk op de klem uit door deze als hefboom tegen de rail aan te duwen, je moet weinig kreacht zetten, hij zou zo los moeten komen.wmeester schreef op maandag 13 april 2015 @ 15:38:
Ik moet morgen 5 paneeltjes demonteren ivm vervangen dakbedekking van de dakkapel. Ik heb gebruik gemaakt van ClickFit, heeft iemand nog gouden tips hoe dat makkelijk te demonteren is? Of moet ik alvast wat nieuwe beugels bestellen?
De meeste klemmen zijn dan herbruikbaar.
Met een flinke platte schroevendraaier lukt het ook prima.wmeester schreef op maandag 13 april 2015 @ 15:38:
Ik moet morgen 5 paneeltjes demonteren ivm vervangen dakbedekking van de dakkapel. Ik heb gebruik gemaakt van ClickFit, heeft iemand nog gouden tips hoe dat makkelijk te demonteren is? Of moet ik alvast wat nieuwe beugels bestellen?
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
jep zo kun je die doen.wmeester schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 11:15:
Bedankt voor de reacties. De schroevendraaier / platte strip / duw je die zoals op het plaatje?
[afbeelding]
een busje silicone spray (wat je normaal gebruikt om je moutanbike schoon te maken) maakt het aluminimum zeer glad en het wat makkelijker los.
Een niet-lekkend dak is ook wat waard.
Verwijderd
Loop zelf ook te spelen met dit idee, langs de oprit een houthok bouwen met schuin dak op het zuiden !Lord Anubis schreef op maandag 13 april 2015 @ 14:15:
.
Vraagje.
Op dit 'dak' tien panelen die kunnen kantelen (maar dan wel automatisch met het zonnetje mee)
Als je alleen gaat kantelen, bijvoorbeeld 20 graden richting oost en west, heb je misschien 20% meer opbrengst.
Ik denk dat het goedkoper is om gewoon twee panelen extra te leggen... bovendien moet je nog maar zien of je wip (incl. aandrijving) het 20 jaar vol gaat houden.
Ik heb ook al eens aan diverse bewegende constructies gedacht, en het allemaal weer heel snel uit mijn hoofd 'gerekend'.
Sparql TV wiki
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 12:00:
[...]
Loop zelf ook te spelen met dit idee, langs de oprit een houthok bouwen met schuin dak op het zuiden !
Op dit 'dak' tien panelen die kunnen kantelen (maar dan wel automatisch met het zonnetje mee)
het is al snel goedkoper om gewoon 2x de panelen aan te schaffen in plaats van een constructie te verzinnen die de wind krachten van boven de 8 aan kan en ook nog gemotoriseerd is.Lord Anubis schreef op maandag 13 april 2015 @ 14:15:
als je echt zin hebt kun je het wel doen.
check Zonnevolger / Solar Tracker o.b.v. Arduino, Work in Progress
maar als je een goed bereikbare plek hebt op zuid.
dan is handmatig een winter stand en lente stand of zomer stand erg kosten effectief om te doen.
als je zin hebt om te knutselen en zo een rek maakt die je kunt aan passen op het seizoen.
en dat zou je met zoiets kunnen doen
https://www.gamma.nl/asso...schaarkrik-1000/p/B463989
[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 14-04-2015 12:51 ]
Het is al zo'n vervelende maandwmeester schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 11:47:
Mooi, ik kan vanavond aan de klus.Helaas moet ik wel de opbrengst van de mooiste dag in de week missen dan.
Heb deze maand al zo'n 95 kWh opgewekt met mijn 1530Wp op het dak.
Best ok toch?
Laten we eens gaan rekenen, 5400/1530= 3,53hjs schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 16:16:
[...]
Het is al zo'n vervelende maand![]()
Heb deze maand al zo'n 95 kWh opgewekt met mijn 1530Wp op het dak.
Best ok toch?
3,53 x 95= 335 KWh
ik had dus 335 KWh moeten halen om net zo goed te zijn als jou
maar ik heb maar 295 KWh binnen gehaald deze maand
dus jou installatie is veel beter dan die van mij, grandioos
Heb de fan vandaag uitgeschakeld de temperatuur is nu mooi constant. De fan zal hoog zomer nog wel van pas komen gezien de over dimensionering en de hoge buitentemperaturen. Ik zag vandaag al dat de Soladin warmer als 61c werd. Bij 61c wordt de interne fan ingeschakeld totdat deze de 58c raakt.toxict schreef op maandag 13 april 2015 @ 14:23:
[...]
Ik denk dat een constante temperatuur het beste is voor je hardware.
Te grote schommelingen zijn denk ik niet zo goed, maar ik laat hier graag ruimte voor de expert.
De opbrengst werd vandaag al flink afgetopt.
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=11634&sid=21296
Mijn Involar toptt zowat de hele dag al af, lang leve de lolrevolution-nl schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 18:20:
[...]
Heb de fan vandaag uitgeschakeld de temperatuur is nu mooi constant. De fan zal hoog zomer nog wel van pas komen gezien de over dimensionering en de hoge buitentemperaturen. Ik zag vandaag al dat de Soladin warmer als 61c werd. Bij 61c wordt de interne fan ingeschakeld totdat deze de 58c raakt.
De opbrengst werd vandaag al flink afgetopt.
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=11634&sid=21296
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22419&sid=32478
moet nu toch nodig die tweede involar gaan aansluiten.
Wat een mishandeling.... arme involarPClop schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 18:26:
[...]
Mijn Involar toptt zowat de hele dag al af, lang leve de lol![]()
Bovenaan op deze pagina staat, Wij stellen technologie op de proef , dus bij deze.
Er staat nergens 250W, en al zeker niet bij gemiddelde power, hoe kom je er bij dat dit aftoppen is? Ik vind het er wel raar uitzien.PClop schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 18:26:
[...]
Mijn Involar toptt zowat de hele dag al af, lang leve de lol![]()
Ik heb al een aantal elektrische schaar krikken voor dit. De software en hardware is geen probleem. Ging alleen om kantel systeem.migjes schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 12:32:
[...]
[...]
het is al snel goedkoper om gewoon 2x de panelen aan te schaffen in plaats van een constructie te verzinnen die de wind krachten van boven de 8 aan kan en ook nog gemotoriseerd is.![]()
als je echt zin hebt kun je het wel doen.
check Zonnevolger / Solar Tracker o.b.v. Arduino, Work in Progress
maar als je een goed bereikbare plek hebt op zuid.
dan is handmatig een winter stand en lente stand of zomer stand erg kosten effectief om te doen.
als je zin hebt om te knutselen en zo een rek maakt die je kunt aan passen op het seizoen.
en dat zou je met zoiets kunnen doen![]()
https://www.gamma.nl/asso...schaarkrik-1000/p/B463989
Ik wil al zaken voorbereiden voor 2022, zodat ik de ochtendgloren en avondrood volledig opvang. beetje test opstelling. Opbrengst beter over de dag verdeeld. Des te minder afhankelijk van de energiemaatschappij kolentip en later van Accu's bij offgrid.
[ Voor 3% gewijzigd door Lord Anubis op 14-04-2015 20:55 ]
Verwijderd
Let op dat je azimut goed invoert!
Uitleg azimut:
http://plazilla.com/page/...kompas-van-google-compass
Google compass om je azimuth te bereken:
http://googlecompass.com/
De site:
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
Succes!
ps mocht dit al eerder voorbij zijn gekomen: sorry!
Als je een aantal dagen terug tikt zie je die 250W wel verschijnen, de temperatuur van de involarRol-Co schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 18:46:
[...]
Er staat nergens 250W, en al zeker niet bij gemiddelde power, hoe kom je er bij dat dit aftoppen is? Ik vind het er wel raar uitzien.
wordt nu ook steeds hoger daar deze binnen is geplaatst en al voeg naar de max belasting toe
loopt en zal zich dus zelf beschermen.
De vlakte van de opbrengst ligt natuurlijk ook aan dat het een noord gericht systeem is onder een
hoek van 20° en de pieken ontstaan door de reflectie van de zon tegen de wolken die overkomen
maar het zal niet zo lang meer duren dat de zon zo hoog komt dat ik het dan zeker niet meer red
zonder extra omvormer.
Dus ja het is aftoppen, ook al zie jij dat niet.
De afgelopen dagen werkt het al goed met een daggemiddelde van 12,66 kwh per dag over de laatste 8 dagen . De eerste 100 kwh is dus binnen van deze set. Ondanks mijn grondige voorbereiding viel de montage toch tegen . Ik wil iedereen met een dak ouder dan 5 jaar toch wel de verstelbare clickfit aanraden

Specs :
Hosola bright 3000
18x160 WP TSMC c2 paneel
2 strings parallel van 5 panelen
2 strings parallel van 4 panelen

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO
Hij haalt met moeite de 244-248 die involar, met 750W aan pv er aan zou je verwachten (zelfs op noord behalve op heldere dagen) dat hij gewoon een strakke streep zou trekken voor uren.PClop schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 23:36:
[...]
Als je een aantal dagen terug tikt zie je die 250W wel verschijnen, de temperatuur van de involar
wordt nu ook steeds hoger daar deze binnen is geplaatst en al voeg naar de max belasting toe
loopt en zal zich dus zelf beschermen.
De vlakte van de opbrengst ligt natuurlijk ook aan dat het een noord gericht systeem is onder een
hoek van 20° en de pieken ontstaan door de reflectie van de zon tegen de wolken die overkomen
maar het zal niet zo lang meer duren dat de zon zo hoog komt dat ik het dan zeker niet meer red
zonder extra omvormer.
Dus ja het is aftoppen, ook al zie jij dat niet.
Blijkbaar is de koeling insufficiënt en meer gemaakt voor een single paneeltje die 80% van de tijd het volle vermogen niet haalt.
Waarom hang je dat spul niet aan een steca 500? Die komen overal los voor weinig. (75)
Een rondje om een raam is ook veel lastiger dan bijv een rijtje boven het raam en er onder, dan neem je ook nog de tsmc panelen dus heb je er meer dan de "gewone" panelen waardoor het nog lastiger word.marcel_piet schreef op woensdag 15 april 2015 @ 06:38:
Hierbij nog een foto van mijn 2e set . Samen met de 1000 wp blokhutset zou deze 2880 wp mijn jaarverbruik zo ongeveer moeten gaan dekken .
De afgelopen dagen werkt het al goed met een daggemiddelde van 12,66 kwh per dag over de laatste 8 dagen . De eerste 100 kwh is dus binnen van deze set. Ondanks mijn grondige voorbereiding viel de montage toch tegen . Ik wil iedereen met een dak ouder dan 5 jaar toch wel de verstelbare clickfit aanradenVerder is het lastig om op een schuin dak in je eentje het overzicht te bewaren en de boel netjes uit te lijnen . ondanks later toegeschoten hulp zit dus niet alles recht op ons dak . Maar na een tijdje puzzelen was ik er wel klaar mee (en voor de werking maakt het gelukkig niet uit )
Specs :
Hosola bright 3000
18x160 WP TSMC c2 paneel
2 strings parallel van 5 panelen
2 strings parallel van 4 panelen
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik had bij mij zelfs 1 paneel die niet haaks was, als je die er tussen leg blijf je fout gaan, dus die ligt ergens onder als laatste.
Chapeau dat je het zelf toch voor mekaar hebt
Verwijderd
gisteren de 30+ kwh opbrengst ingedoken heerlijk weer
Hier worden ze getest zijn net toegevoegd: http://www.zonnepanelen.net/test-live-verschillende-merken/Thombias schreef op maandag 13 april 2015 @ 09:50:
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.