Ik heb sinds eind februari JA Solar (JAM6-BK60-265) panelen op mijn dak liggen. Het zijn mooi afgewerkte zwarte panelen met zwarte randlijst en alleen horizontale lijnen. Tot zover hebben ze keurig de PVGIS opbrengst opgeleverd, en ben ik er erg tevreden mee.Thombias schreef op maandag 13 april 2015 @ 09:50:
Binnenkort worden er JA-Solar panelen op mijn dak gemonteerd. Ik probeer te zoeken in dit topic naar ervaringen etc. over dit paneel. Maar als ik JA Solar ingeef dan krijg ik vooral "ja" en "solor" of solaredge resultaten. grrrr.
Zijn er meer mensen die een gat in hun grafiek hebben op SolarEdge monitoring portal gisteren tussen 15:15 en 16uur?
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
SolarEdge had gisteren inderdaad storing... Zag het bij al onze installatiesjapser84 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 09:59:
Zijn er meer mensen die een gat in hun grafiek hebben op SolarEdge monitoring portal gisteren tussen 15:15 en 16uur?
Echter alles is wel bijgewerkt
[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 15-04-2015 10:19 ]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Zit er ook over te denken om zonnepanelen te laten plaatsen,
Heb alleen het probleem dat ik om de paar jaar op het dak moet zijn voor schilderwerk,
kunnen de panelen dan makkelijk gedemonteerd worden?
https://lh3.googleusercon...yu0/w346-h286/panelen.png
Zo ziet het er uit bij de overburen.
https://lh3.googleusercon...4wzjH0/w346-h219/Huis.png
En hier zou ik ze dan willen plaatsen.
Heb alleen het probleem dat ik om de paar jaar op het dak moet zijn voor schilderwerk,
Je maakt een plaat ter grootte van een paneel met haken aan de bovenkant en met tapijt of zo aan de binnenzijde.dirk38 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 10:42:
Als je er dan nog aan de halverwege een plankje op maakt waar je op kan staan en/of je verf op kwijt kan is het zelfs makkelijk, Wel alle panelen afdekken tegen spetters verf.
Mogelijk kan je de installateur vragen wat extra beugels te gebruiken.
Dat wordt dus Snachts schilderen
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Wel goede valbeveiliging gebruiken hoor! Want dit klinkt als een recept om mis te stappen en naar beneden te pletteren.
(of de aluminium klemplaatjes zijn wat 'moe' geworden en je schuift met panelen en al zo over de goot.)
Zoiets lijkt me dan een beter idee:
http://www.izi-hoogwerkerhuren.nl/Dakkapel_steiger.jpg
(of de aluminium klemplaatjes zijn wat 'moe' geworden en je schuift met panelen en al zo over de goot.)
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Zo, het omvormerbord hang bij mij ook...
Voorzien van werkschakelaars (beter mee verlegen dan om verlegen zegmaar)
De meterkast is ook omgebouwd:
hoofdschakelaar geplaatst (eindelijk), nieuwe aardlek, nieuwe groep en slimme kWh meter (met RS-485 communicatie)
De boel zit nog wel ietwat 'provisorisch' vast, zonder adereindhulzen, zie zet ik er z.s.m. op. Maar de stroom kon er niet te lang af gisteren.
(wees maar niet bang, ik heb alle verbindingen extra gecontroleerd, ik durf het zo gerust een paar jaar te laten zitten maargoed)
Draden trekken naar de omvormer was nog het lastigste, zitten 5 bochten in die buis...
Voorzien van werkschakelaars (beter mee verlegen dan om verlegen zegmaar)
De meterkast is ook omgebouwd:
hoofdschakelaar geplaatst (eindelijk), nieuwe aardlek, nieuwe groep en slimme kWh meter (met RS-485 communicatie)
De boel zit nog wel ietwat 'provisorisch' vast, zonder adereindhulzen, zie zet ik er z.s.m. op. Maar de stroom kon er niet te lang af gisteren.
(wees maar niet bang, ik heb alle verbindingen extra gecontroleerd, ik durf het zo gerust een paar jaar te laten zitten maargoed)
Draden trekken naar de omvormer was nog het lastigste, zitten 5 bochten in die buis...

Sparql TV wiki
Aangezien ik ook de stringspanning uit de Steca 2300 kan halen, log ik deze sinds kort ook naar PVOutput. Hieruit valt wel op te maken dat de paneeltjes momenteel best warm worden. Rond 8:00 uur nog 320Vdc en inmiddels gedaald tot zo'n 290Vdc. Als ik dit uitreken met een Temperature Coefficient of Voc van -0,34%/°C dan is het paneel ruim 25 graden warmer geworden
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
je kunt ook kleinere panelen gebruiken.dirk38 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 10:42:
als je dan wil schilderen, maak je die los en til je ze door het raam even naar binnen.
rol-co gebruikt b.v. 100Wp panelen en daar mee krijg je het vrij makkelijk mee naar binnen.
(is allemaal waarschijnlijk iets duurder, omdat je meer bevestiging materiaal nodig hebt, maar dat drukt de pret niet.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Die steiger is het beste plan, lekker veilig en relaxed schilderen.NovapaX schreef op woensdag 15 april 2015 @ 10:54:
Wel goede valbeveiliging gebruiken hoor! Want dit klinkt als een recept om mis te stappen en naar beneden te pletteren.
Nog steeds je panelen afdekken.
De panelen geregeld los halen lijkt me geen goed plan. Daar zijn de MC4 connectoren niet voor bedoeld.
Die steiger is dan ook ergens gezekerd toch zeker? Lijkt me sterk dat die gewoon blijft staan met zo'n uitsteek en 2 man er op. (Kracht x arm)
Soms als ik een steiger op klim dreigt hij al om te vallen, en dan zie ik dit. 😳
Soms als ik een steiger op klim dreigt hij al om te vallen, en dan zie ik dit. 😳
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Als hij valt is het richting het huis. Dus hij kan niet omvallen zo, want dan steund hij tegen het dak. Er vanuit gaande dat de wielen blijven staan en niet slippen.
[ Voor 11% gewijzigd door japser84 op 15-04-2015 12:22 ]
Ja dan zou ik zo iets moeten huren, en dan maar hopen dat de panelen niet beschadigen door het opbouwen.
of toch een soort constructie maken die ik over de panelen heen kan leggen.
of toch een soort constructie maken die ik over de panelen heen kan leggen.
Verwijderd
de pvset 1 rij pannen lager laten plaatsen en een beugel op de bovenkant dan kan je daar mooi op staan voor t schilderen
Ik ga er niet vanuit dat dit los staat, dat klapt gelijk op zijn bek als je met 2 man gaat staan zoals op de foto.japser84 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 12:12:
Als hij valt is het richting het huis. Dus hij kan niet omvallen zo, want dan steund hij tegen het dak. Er vanuit gaande dat de wielen blijven staan en niet slippen.
Verwijderd
Ik verwacht dat ik indien nodig over 5 jaar voor een stuk minder geld dan nu offgrid kan.
Een gasaansluiting heb ik al niet omdat ik blokverwarming heb.
De huidige techniek zal over 5jaar toch wel een betaalbare oplossing hebben?
http://solarmagazine.nl/n...sduur-consumentenbatterij
Dan gaan ze vast zonnepanelenbelasting vragen omdat ze bij verwijdering slecht zijn voor het milieu
Dan gaan ze vast zonnepanelenbelasting vragen omdat ze bij verwijdering slecht zijn voor het milieu
Is een optie, maar wil het eerst verder testen met 2 x involar, komt nog bij dat één paneelRol-Co schreef op woensdag 15 april 2015 @ 06:58:
[...]
Hij haalt met moeite de 244-248 die involar, met 750W aan pv er aan zou je verwachten (zelfs op noord behalve op heldere dagen) dat hij gewoon een strakke streep zou trekken voor uren.
Blijkbaar is de koeling insufficiënt en meer gemaakt voor een single paneeltje die 80% van de tijd het volle vermogen niet haalt.
Waarom hang je dat spul niet aan een steca 500? Die komen overal los voor weinig. (75)
van die 3 mijn dak toegang is en deze verstelbaar kwa hoek wordt, en niet met een krik
maar met 2 Linear Actuators, heb alles al in huis, maar moet er even de tijd voor nemen
aan het weer ligt het nu niet meer dus ........................
Hier gekocht, http://www.ebay.de/itm/39...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT hebben mooie spulletjes, ook zonvolg systeempjes
http://www.ebay.de/itm/Du...ype=price&talgo=undefined
Tijdje terug was er iemand die al zijn Steca's heeft vervangen voor een string omvormer.
Kan de postings niet meer vinden.
Wie weet nog wie die persoon is?
Kan de postings niet meer vinden.
Wie weet nog wie die persoon is?
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Gasschuif
Dank je!
Helaas pindakaas, alle 7 een week of 3 geleden weg via MP.
De nieuwe SE 4000 draait een stuk beter. Kost ook ietsjes meer, en er kan veul meer aangehangen worden met 20 P350 optimizers.
Zal binnenkort een SE update gaan posten omtrent de verbeteringen.
Een ding, hij meet behoorlijk positief, eerste indruk is Plus 2,5 a 3 % tov mijn referentie kWh meter
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Ik ga er zelf vanuit dat het eerder 50 dan 5 jaar duurt. Het is niet zo dat er niks gebeurd, maar als ik kijk naar offgrid systemen van voor 2000 dan zien die er erg vergelijkbaar uit met wat ik nu kan kopen.Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2015 @ 13:58:
Ik verwacht dat ik indien nodig over 5 jaar voor een stuk minder geld dan nu offgrid kan.
De meeste batterijen hebben 2 problemen: cycles & doel
Het aantal cycles is het grootste probleem, na een paar jaar gaat alles stuk. En welke fabrikant gaat nu iets maken dan 10+ jaar meegaat? De gemiddelde PV inverter gaat maar 10 jaar mee, voor een accu is 5 tot 10 jaar meestal heel acceptabel (mobiel, auto, ... )
Betaal ik echter 10K+ aan accu's dan MOET het langer dan 10 jaar meegaan, anders betaal je meer aan accu's dan je normaal aan energie kwijt zou zijn ZONDER PV
Het doel of functie zit er in dat offgrid een 'mini' marktje is, er is geen fabrikant die daar in investeert. Misschien dat ze een tractiebatterij een ander stickertje geven of een leuk behuizingkje om een setje standaard cellen doen, maar dan houd het wel op. Terwijl juist voor offgrid heb je nieuwe soorten accu's nodig. Die mogen best 4* zo groot of 4* zo zwaar zijn, als ze dan maar 4* zo voordelig of 4* zo duurzaam zijn. Maar voor een markt van een paar duizend bomenknuffellaars en een stel fanatiekelingen gaat niemand een paar Miljard investeren (itt bijvoorbeeld de elektrische auto)
Offgrid heeft (imho) ook weinig functie als er op een paar meter van je huis een 'grid' ligt.
Daarnaast is er ook een 'sociaal' element in ons netwerk, iedereen betaald mee aan het gehele netwerk, of je 10 meter van een centrale woont of op een eiland. Als offgrid significant gaat spelen, dan krijg je vanzelf (terecht imo!) een correctie. Je betaald niet voor 4 koperen draadjes, je betaald voor de voorziening dat in heel NL stroom is. Sloop het (omslag) systeem en er komt (terecht!) een nieuw systeem dat werkt, want je betaald voor de voorziening van stroom, ongeacht of je die gebruikt.... net zo goed dat zorg, scholing, wegen, .... draaien om voorzieningen, de daadwerkelijke kosten zijn zelden gekoppeld aan de opbrengsten, het gebruik of de vorm van belasting.
De huidige prijs van accu's daalt nog steeds met circa 7% per jaar, dat is dus een halvering per 10 jaar. Wellicht dat er voor die tijd nog een doorbraak komt.TheGhostInc schreef op woensdag 15 april 2015 @ 19:18:
[...]
Ik ga er zelf vanuit dat het eerder 50 dan 5 jaar duurt. Het is niet zo dat er niks gebeurd, maar als ik kijk naar offgrid systemen van voor 2000 dan zien die er erg vergelijkbaar uit met wat ik nu kan kopen.
De huidige Lithium varianten hebben 1000-2000 cycles met 80% DoD en voorspelbaar gedrag. De LiFePO4 accu's worden ook in EVs gebruikt in verband met de gunstige omgang bij extreme gebeurtenissen. Dat heeft een aantal gunstige bij-effecten.De meeste batterijen hebben 2 problemen: cycles & doel
Het aantal cycles is het grootste probleem, na een paar jaar gaat alles stuk. En welke fabrikant gaat nu iets maken dan 10+ jaar meegaat? De gemiddelde PV inverter gaat maar 10 jaar mee, voor een accu is 5 tot 10 jaar meestal heel acceptabel (mobiel, auto, ... )
Wellicht dat je een 2e hands accu pakket van een iMiev of Leaf oid kan kopen met een jaar of 5. Die hebben tegen die tijd nog wel een 80% capaciteit. Een Leaf accu ruil programma in Amerika vroeg 5500$ zonder inruil. Dat is meer dan 20kWh.Betaal ik echter 10K+ aan accu's dan MOET het langer dan 10 jaar meegaan, anders betaal je meer aan accu's dan je normaal aan energie kwijt zou zijn ZONDER PV
Niet helemaal waar, een zeker Nederlands bedrijf met de naam Nedap levert de PowerRouter veel in Australie. Deze hebben ze ook in een 48 Volt Lithium variant. Daarnaast heeft SMA de Smart Energy met 2kWh (~5k euro) of een echte Sunny Island stand alone (~10k euro).Het doel of functie zit er in dat offgrid een 'mini' marktje is, er is geen fabrikant die daar in investeert.
Hoeft niet, de accu cellen tussen de EV en de Off-grid toepassingen overlappen redelijk in gebruik (kortstondig pieken). Het grootste punt is kosten, dat gaat tijd kosten. De huidige auto's zitten op ~ 300$ per kWh, we komen er echt welMisschien dat ze een tractiebatterij een ander stickertje geven of een leuk behuizingkje om een setje standaard cellen doen, maar dan houd het wel op. Terwijl juist voor offgrid heb je nieuwe soorten accu's nodig. Die mogen best 4* zo groot of 4* zo zwaar zijn, als ze dan maar 4* zo voordelig of 4* zo duurzaam zijn. Maar voor een markt van een paar duizend bomenknuffellaars en een stel fanatiekelingen gaat niemand een paar Miljard investeren (itt bijvoorbeeld de elektrische auto)
Laten we alsjeblieft stoppen met loodzuur accu's, het zijn maar ondingen. Uitstekend om de auto mee te starten. Er wordt nogal wat vermogen verkwist met het op peil houden van lood-gel-accu's.
Wat zeuren ze nou in het weer over lagere temperaturen de komende dagen prima voor panelen.?
[ Voor 10% gewijzigd door Snarfie31 op 15-04-2015 20:27 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Kou en zon is het ideaal, des te warmer je panelen worden des te lager het vermogen.Snarfie31 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 20:26:
Wat zeuren ze nou in het weer over lagere temperaturen de komende dagen prima voor panelen.?
Verwijderd
Hoi allemaal,
Ik ben al een hele tijd aan het puzzelen hoe ik op een zo'n optimaal mogelijk manier een PV installatie op mijn dak kan leggen. Ik heb mijn huis in SketchUp gezet om te kijken wat past en hoe het zit met schaduw en afstanden tot de dakrand. Zoals op onderstaande afbeeldingen te zien ligt mijn voorgevel ongeveer pal zuid. Maar op het zuiden gericht kom ik niet heel veel panelen kwijt en verlies ik veel ruimte door de verhoging in de voorgevel en de schaduw die ik hier door krijg.
Waar ik bij de getekende opstelling over twijfel is of het nodig is om de installatie te voorzien van optimizers aangezien er in de ochtend even wat schaduw op de panelen valt door de "schoorsteentjes" van van de CV en MV. Bij afbeeldingen zijn om 8.00 uur op 1 april en 1 mei. In april valt er om 9.00 uur al geen schaduw meer op de panelen.
Als jullie nog suggesties hebben voor andere opstellingen hoor ik het graag.
https://drive.google.com/...HWGtQSFU/view?usp=sharing
https://drive.google.com/...BcWFmb0k/view?usp=sharing
Ik ben al een hele tijd aan het puzzelen hoe ik op een zo'n optimaal mogelijk manier een PV installatie op mijn dak kan leggen. Ik heb mijn huis in SketchUp gezet om te kijken wat past en hoe het zit met schaduw en afstanden tot de dakrand. Zoals op onderstaande afbeeldingen te zien ligt mijn voorgevel ongeveer pal zuid. Maar op het zuiden gericht kom ik niet heel veel panelen kwijt en verlies ik veel ruimte door de verhoging in de voorgevel en de schaduw die ik hier door krijg.
Waar ik bij de getekende opstelling over twijfel is of het nodig is om de installatie te voorzien van optimizers aangezien er in de ochtend even wat schaduw op de panelen valt door de "schoorsteentjes" van van de CV en MV. Bij afbeeldingen zijn om 8.00 uur op 1 april en 1 mei. In april valt er om 9.00 uur al geen schaduw meer op de panelen.
Als jullie nog suggesties hebben voor andere opstellingen hoor ik het graag.
https://drive.google.com/...HWGtQSFU/view?usp=sharing
https://drive.google.com/...BcWFmb0k/view?usp=sharing
@Raoul87
Schaduw in de vroege ochtend en late avond is niet zo interessant. Dat is van korte duur en zeer beperkte opbrengst, zeker met een lage hellingshoek op een plat dak.
Interessanter is om te zien hoe de schaduw in de winter is gedurende de dag.
Schaduw in de vroege ochtend en late avond is niet zo interessant. Dat is van korte duur en zeer beperkte opbrengst, zeker met een lage hellingshoek op een plat dak.
Verwijderd
Ik verwacht dat de techniek sneller zal gaan veranderen, omdat de vraag zal toenemen.TheGhostInc schreef op woensdag 15 april 2015 @ 19:18:
[...]
Ik ga er zelf vanuit dat het eerder 50 dan 5 jaar duurt. Het is niet zo dat er niks gebeurd, maar als ik kijk naar offgrid systemen van voor 2000 dan zien die er erg vergelijkbaar uit met wat ik nu kan kopen.
De meeste batterijen hebben 2 problemen: cycles & doel
Betaal ik echter 10K+ aan accu's dan MOET het langer dan 10 jaar meegaan, anders betaal je meer aan accu's dan je normaal aan energie kwijt zou zijn ZONDER PV
Het doel of functie zit er in dat offgrid een 'mini' marktje is, er is geen fabrikant die daar in investeert. Misschien dat ze een tractiebatterij een ander stickertje geven of een leuk behuizingkje om een setje standaard cellen doen, maar dan houd het wel op. Terwijl juist voor offgrid heb je nieuwe soorten accu's nodig. Die mogen best 4* zo groot of 4* zo zwaar zijn, als ze dan maar 4* zo voordelig of 4* zo duurzaam zijn. Maar voor een markt van een paar duizend bomenknuffellaars en een stel fanatiekelingen gaat niemand een paar Miljard investeren (itt bijvoorbeeld de elektrische auto)
Offgrid heeft (imho) ook weinig functie als er op een paar meter van je huis een 'grid' ligt.
Daarnaast is er ook een 'sociaal' element in ons netwerk, iedereen betaald mee aan het gehele netwerk, of je 10 meter van een centrale woont of op een eiland. Als offgrid significant gaat spelen, dan krijg je vanzelf (terecht imo!) een correctie. Je betaald niet voor 4 koperen draadjes, je betaald voor de voorziening dat in heel NL stroom is. Sloop het (omslag) systeem en er komt (terecht!) een nieuw systeem dat werkt, want je betaald voor de voorziening van stroom, ongeacht of je die gebruikt.... net zo goed dat zorg, scholing, wegen, .... draaien om voorzieningen, de daadwerkelijke kosten zijn zelden gekoppeld aan de opbrengsten, het gebruik of de vorm van belasting.
En Tesla wil ook in dat gat springen door een nieuwe accu op de markt te brengen.
Ze gaan ook zonnepanelen maken in 2016
http://rentevandezon.nl/t...technologie-zonnepanelen/
Verwijderd
@MichielFRLMichielFRL schreef op woensdag 15 april 2015 @ 21:37:
@Raoul87
Dit is hoe de schaduw zich ontwikkeld op 22 december (ongeveer de korste dag) van 9.00 uur tot 16.00 uur.
https://drive.google.com/...BQVM4Y1E/view?usp=sharing
Is dit dan wel een situatie waar je optimisers moet overwegen?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2015 13:32 ]
Bzzzt, ze gaan geen zonnepanelen maken of dat soort.Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2015 @ 21:41:
[...]
Ik verwacht dat de techniek sneller zal gaan veranderen, omdat de vraag zal toenemen.
En Tesla wil ook in dat gat springen door een nieuwe accu op de markt te brengen.
Het enige wat ze doen is accu(modules) leveren aan Solarcity voor het verhogen van het eigenverbruik. Op deze manier maken ze de batterijproductie in hun nieuwe fabriek minder afhankelijk van de verkopen van de auto's, risicospreiding.
Verwijderd
Je heb gelijk, ik had het te snel gelezendatabeestje schreef op woensdag 15 april 2015 @ 22:10:
[...]
Bzzzt, ze gaan geen zonnepanelen maken of dat soort.
Het enige wat ze doen is accu(modules) leveren aan Solarcity voor het verhogen van het eigenverbruik. Op deze manier maken ze de batterijproductie in hun nieuwe fabriek minder afhankelijk van de verkopen van de auto's, risicospreiding.
http://solarmagazine.nl/n...fabriek-voor-zonnepanelen
Verwijderd
Hoe maken jullie je zonnepanelen schoon?
Ik zoek een lange stok met een borstel van minimaal 6 tot 10meter.
Dan kan ik 1x per jaar de panelen reinigen.
Ik begin dan bovenaan, en spuit er dan flink wat water op met de tuinslang tijdens het reinigen, en natuurlijk zonder reinigingsmiddel.
Zal het kalkhoudende water kwaad kunnen 1x per jaar?
Of moet ik het tijdens een regenbui doen?
Ik begin dan bovenaan, en spuit er dan flink wat water op met de tuinslang tijdens het reinigen, en natuurlijk zonder reinigingsmiddel.
Sterker nog, Tesla's batterij wordt ergens gedurende deze maand aangekondigd en de huidige Tesla-batterijpacks zijn al $120/kWh (ca. 1/3e van concurrerende gridaccu's). Goede kans dat dit de 'doorbraak' is - als ze bereid zijn hun marges laag te houden.Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2015 @ 21:41:
[...]
Ik verwacht dat de techniek sneller zal gaan veranderen, omdat de vraag zal toenemen.
Verwijderd
Maar klopt het wat Databeestje zegt, dat ze geen veel betere techniek gaan gebruiken? maar alleen de productie sterk verhogen!mux schreef op woensdag 15 april 2015 @ 22:41:
[...]
Sterker nog, Tesla's batterij wordt ergens gedurende deze maand aangekondigd en de huidige Tesla-batterijpacks zijn al $120/kWh (ca. 1/3e van concurrerende gridaccu's). Goede kans dat dit de 'doorbraak' is - als ze bereid zijn hun marges laag te houden.
Natuurlijk. Er is niks beters dan lithium ion, alle winst zit hem in opschalen en optimaliseren. Er is geen magische nieuwe techniek die alles beter gaat maken. Lithium-ion is fundamenteel:
1) het meest energiedicht
2) gemaakt van de meest beschikbare elementen (=goedkope, wijdverbreide grondstoffen)
3) voldoet aan alle randvoorwaarden om het bruikbaar te maken voor een breed scala aan toepassingen
Er is geen reden waarom li-ion accu's meer dan ~$10/kWh aan grondstoffen moeten kosten. Alle meerkosten zitten hem in momenteel nog complexe fabricagestappen en inefficiënties.
1) het meest energiedicht
2) gemaakt van de meest beschikbare elementen (=goedkope, wijdverbreide grondstoffen)
3) voldoet aan alle randvoorwaarden om het bruikbaar te maken voor een breed scala aan toepassingen
Er is geen reden waarom li-ion accu's meer dan ~$10/kWh aan grondstoffen moeten kosten. Alle meerkosten zitten hem in momenteel nog complexe fabricagestappen en inefficiënties.
Maar als je niet gelijk 100% off grid wilt, maar zeg je standby verbruik 's nachts met een accu kan opvangen - dan ben je al goed bezig. In dit topic wil iedereen graag voluit (en dat is prima en gaaf) maar kleine stapjes werken ook goed, zeker als ze met velen worden genomen.
Daarnaast ik denk ik water het beste opslagmedium moementeel, in deze maanden met zonnige dagen en koude nachten is het mooi verdelen/demoen (ik woon nogal los van andere bebouwing dus heb geen voordeel van stokende buren). dus zit er aan te denken een boiler en een zonnecollector of een lucht/water pomp te nemen.
Daarnaast ik denk ik water het beste opslagmedium moementeel, in deze maanden met zonnige dagen en koude nachten is het mooi verdelen/demoen (ik woon nogal los van andere bebouwing dus heb geen voordeel van stokende buren). dus zit er aan te denken een boiler en een zonnecollector of een lucht/water pomp te nemen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
Ze willen gebruikte accu,s gaan gebruiken voor opslag.
http://energeia.nl/nieuws...t-het-op-met-stroomopslag
En er komen ook ook hybride systemen die alleen stroom van het netwerk pakken als de accu's of zonnepanelen het niet kunnen leveren.
http://energeia.nl/nieuws...t-het-op-met-stroomopslag
En er komen ook ook hybride systemen die alleen stroom van het netwerk pakken als de accu's of zonnepanelen het niet kunnen leveren.
Verwijderd
14 en 15 april zelfde weer gehad qua zon alleen 14 april was er meer wind en stuk kouder dus dan gisterKou en zon is het ideaal, des te warmer je panelen worden des te lager het vermogen.
opbrengst 14e is 30,8 kwh
opbrengst 15e is 29,74 kwh
max output lag ook 200 watt lager gister, dus ietsje kouder maar wel zon is voor de panelen alleen maar gunstig
Ik heb ook zo'n stok met borstel gemaakt daarover een oud tennistishirt vast gezet met tyraps. Vervolgens Doop ik die Borstel in mijn regenton (vanaf het dak van de keuken recht naar beneden). Hoef het ook niet daarna droog te maken. Opdrogen gaat (tot nu toe) streeploos.Ik gebruik geen leiding water dus. Mijn auto was ik ook met dat regenwater beter resultaat dan met leiding water, Geen kalk afzet. Dat water word zo goed mogelijk middels eerst plasticfilter en een nylon sok via de ingang gefilterd (kraak helder nou ja op het eerste oog) Zou er niet van drinkenVerwijderd schreef op woensdag 15 april 2015 @ 22:28:
Hoe maken jullie je zonnepanelen schoon?
[ Voor 13% gewijzigd door Snarfie31 op 16-04-2015 09:15 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Verwijderd
die 2 keer per jaar dat ik ze schoonspuit met de tuinslang gebeurt er niets mee hoor
je krijg pas last als je dit bijv wekelijks doet
je krijg pas last als je dit bijv wekelijks doet
Die lag van zand en stof die op je panelen ligt; hoeveel % presteert je set erdoor minder?
Is daar wel eens onderzoek naar gedaan?
Bijv. een vergelijk met 2 identieke opstellingen, waarbij eentje schoon is gemaakt en de andere niet en dat getest per dag/week/maand/jaar?
Ik hoor graag of hier onderzoek naar is gedaan en/of waar dat te lezen is.
Bijv. een vergelijk met 2 identieke opstellingen, waarbij eentje schoon is gemaakt en de andere niet en dat getest per dag/week/maand/jaar?
Sparql TV wiki
soms zie je wel eens dat een meeuw of andere vogel een flinke klodder op je panelen heeft gedropt.toxict schreef op donderdag 16 april 2015 @ 10:03:
Die lag van zand en stof die op je panelen ligt; hoeveel % presteert je set erdoor minder?
en dan denk je wel eens: "wouw, dat er zoveel stront uit zo een klein vogeltje kan komen."
dan ga ik wel eens poetsen, en dan zie ik de string vaak een 20-50W hoger uit komen na het poetsen.
maar verder poets ik eigenlijk nooit, ben ik veel te lui voor
voor die paar watjes, dat doet niet veel op jaar opbrengsten.
(ik kan wel makkelijk praten, niet bijzonder veel vogels hier (behalve rare vogels, de stad zit er vol mee.
en mijn panelen hangen op 45 graden, dat spoelt wel schoon met een regen buitje.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
En dan maakt het natuurlijk ook nog eens uit of je mono/poly of cis panelen hebt denk ik.migjes schreef op donderdag 16 april 2015 @ 10:32:
[...]
soms zie je wel eens dat een meeuw of andere vogel een flinke klodder op je panelen heeft gedropt.
en dan denk je wel eens: "wouw, dat er zoveel stront uit zo een klein vogeltje kan komen."
dan ga ik wel eens poetsen, en dan zie ik de string vaak een 20-50W hoger uit komen na het poetsen.
maar verder poets ik eigenlijk nooit, ben ik veel te lui voor![]()
voor die paar watjes, dat doet niet veel op jaar opbrengsten.![]()
(ik kan wel makkelijk praten, niet bijzonder veel vogels hier (behalve rare vogels, de stad zit er vol mee.)
en mijn panelen hangen op 45 graden, dat spoelt wel schoon met een regen buitje.)
nop, dat zie je dan amper.toxict schreef op donderdag 16 april 2015 @ 10:34:
[...]
En dan maakt het natuurlijk ook nog eens uit of je mono/poly of cis panelen hebt denk ik.
cis heeft misschien wel een voordeeltje.
maar vogelstront is doorzichtig en de diodes in een mono/poly paneel reageren er niet op.
er word geen stukje paneel uitgeschakeld, de V blijft gewoon het zelfde.
alleen de A zie je dan een klein beetje omhoog gaan (denk aan minder als 30W op 1900Wp).
Ik denk dat zo'n laag stof als dat we vorig jaar op de dakramen hadden liggen wel een behoorlijke invloed kunnen hebben op de perfomance. We konden nog nauwelijks naar buiten kijken via die dakramen... (van dat lekkere sahara zand was dat).
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
@Wailing_Banshee
dat merk je wel, maar de hoeveelheid is niet zo groot.
er komt nog steeds genoeg zonlicht door heen voor zeer nette W's te halen.
en 1 regenbuitje en het is weer weg.
maar als je zin hebt om te poetsen, ga gerust je gang, verwacht alleen geen wonderen.
met hoeken meer als >14 graden, is het eigenlijk niet nodig.
onthoudt deze wel, 1x van het dak vallen maakt in 1x een hele slechte tvt
dus pas wel op wat je doet.
en verder panelen zijn gewoon ramen, en op die manier maak je ze ook schoon.
liever geen agressieve stoffen gebruiken, er zit wel een kit rantje aan de buiten kant.
(wij gebruiken meestal een klein drupje dreft.)
maar als je zin hebt om te poetsen, ga gerust je gang, verwacht alleen geen wonderen.
onthoudt deze wel, 1x van het dak vallen maakt in 1x een hele slechte tvt
liever geen agressieve stoffen gebruiken, er zit wel een kit rantje aan de buiten kant.
Verwijderd
de vogelhopen poets ik wel gelijk weg, niet zozeer ivm prodcutie dat verschil zie je nagenoeg niet
wel is het zo dat het vastbrand als je t te lang laat zitten en dan helpt t regenbuitje ook niet meer
kijk maar naar vogelpoep op je auto bijv
wel is het zo dat het vastbrand als je t te lang laat zitten en dan helpt t regenbuitje ook niet meer
kijk maar naar vogelpoep op je auto bijv
Dat is voor mij voorlopig de doelstelling, om een gespreide opwek te hebben en op mindere momenten, s'nacht geen net-verbuik te hebben. Heb wat dingen die s'nacht nogal wat verbuiken, auqariums. Wil accu's voor de pompen en avond verlichting, en overdag warm water opvangen/maken en opslaan voor s'nachts dit vanwege een toekomstig 1500L aquarium erbij.franssie schreef op woensdag 15 april 2015 @ 23:18:
Maar als je niet gelijk 100% off grid wilt, maar zeg je standby verbruik 's nachts met een accu kan opvangen - dan ben je al goed bezig. In dit topic wil iedereen graag voluit (en dat is prima en gaaf) maar kleine stapjes werken ook goed, zeker als ze met velen worden genomen.
Ik reken al een aantal jaar bijna twee of drie keer per jaar voor een off-gridbatterij bank en er is vooruitgang, maar duurt toch wel wat langer dan 5 jaar voordat het voor mij betaalbaar wordt. Maar ja het blijft leuk, dagdromen

Ik heb straks dezelfde panelen op mijn dak 17 stuks met optimizers en een SMA ontvormer met management module. Met een verwachte jaar opbrengst van 3694kwh moeten deze panelen mijn jaarverbruik kunnen afdekken. Iets meer zelf maar dat is gedaan met het oog op het vervangen van mijn gaskookplaat.5-o-clock-shade schreef op woensdag 15 april 2015 @ 09:20:
[...]
Ik heb sinds eind februari JA Solar (JAM6-BK60-265) panelen op mijn dak liggen. Het zijn mooi afgewerkte zwarte panelen met zwarte randlijst en alleen horizontale lijnen. Tot zover hebben ze keurig de PVGIS opbrengst opgeleverd, en ben ik er erg tevreden mee.
In de toekomst ga ik mogelijk nog een aantal bijplaatsten om al het aardgas uit mijn huis te krijgen.
Wat is zo concludeer uit alle ervaringen die ik lees dat de panelen niet de ferrari zijn maar zich wel kunnen meten met de beste in de range(volkswagen/audi/Citroen/..).
En dat ze kwantitatief behoorlijk goed presteren.
Prijs/kwaliteit is dus top, verwacht ik.
Die ramen werden ook niet meer schoongespoeld met een flinke regenbui, dus hebben we ze maar schoongemaakt... (zelfs niet diegene op het zuidwesten waar echt de regen tegenaan wil kletteren). Maar ik denk dat ik dat als regel ga aanhouden: als ik het dakraam (wat naast de panelen zit) wil schoonmaken, is het waarschijnlijk ook even nuttig om de panelen schoon te maken (hebben in de ruim 7 jaar dat we hier nu wonen welgeteld 2 keer gedaanmigjes schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:02:
@Wailing_Banshee
onthoudt deze wel, 1x van het dak vallen maakt in 1x een hele slechte tvt![]()
liever geen agressieve stoffen gebruiken, er zit wel een kit rantje aan de buiten kant.![]()
En ons dak is niet zo hoog, met een stok van een meter of 8 zou ik tot de nok moeten kunnen komen vanaf de grond
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Mijn buurman heeft het, zijn yingli's, wel eens schoongemaakt, maar ik nog nooit. We zitten al van het begin op het zelfde niveau. Schelen slechts de zelfde enkele €'s vanaf dag 1.toxict schreef op donderdag 16 april 2015 @ 10:03:
Wel balen voor 'de volledig' zwarte want die panelen zien er snel mottig uit. Ben blij met mijn ZN-Shine blauw!

Dus het zal allemaal wel meevallen.
neem deze 2 variabelen ook eens mee in het dagdromenLord Anubis schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:03:
[...]
Dat is voor mij voorlopig de doelstelling, om een gespreide opwek te hebben en op mindere momenten, s'nacht geen net-verbuik te hebben. Heb wat dingen die s'nacht nogal wat verbuiken, auqariums. Wil accu's voor de pompen en avond verlichting, en overdag warm water opvangen/maken en opslaan voor s'nachts dit vanwege een toekomstig 1500L aquarium erbij.
Ik reken al een aantal jaar bijna twee of drie keer per jaar voor een off-gridbatterij bank en er is vooruitgang, maar duurt toch wel wat langer dan 5 jaar voordat het voor mij betaalbaar wordt. Maar ja het blijft leuk, dagdromen
1. leg panelen oost-west, je hebt nu veel langer verdeeld over de dag opbrengst.
dit bespaart accu gebruikt.
2. leg 2x zoveel Wp als wat je aan kWh er voor nodig hebt.
je wekt nu ook in de moeilijke maanden meer stroom op, zodat je minder accu nodig hebt.
of een aantal panelen zeer stijl richting zuid, er is best veel te winnen ook op een zonnige winter dag.
is een stuk goedkoper als veel accus gebruiken. (2x zoveel is uit de duim gezogen, zelf eens uit rekenen hoeveel die factor moet zijn, kijk ook eens naar de berekening van antonboonstra, dat help.)
off-grid ik geloof er niet in, maar semi off-grid is wel een leuke optie.
door dat je 2x zoveel Wp op dak nodig hebt, heb je in de zomer overschotten die je dan voor kolenfooi nog lekker kunt verkopen.
jep het is een goede middemoter, gewoon niks speciaals maar werkend.Thombias schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:07:
[...]
Ik heb straks dezelfde panelen op mijn dak 17 stuks met optimizers en een SMA ontvormer met management module. Met een verwachte jaar opbrengst van 3694kwh moeten deze panelen mijn jaarverbruik kunnen afdekken. Iets meer zelf maar dat is gedaan met het oog op het vervangen van mijn gaskookplaat.
In de toekomst ga ik mogelijk nog een aantal bijplaatsten om al het aardgas uit mijn huis te krijgen.
Wat is zo concludeer uit alle ervaringen die ik lees dat de panelen niet de ferrari zijn maar zich wel kunnen meten met de beste in de range(volkswagen/audi/Citroen/..).
maar kijk ook eens naar de JAsolar Percium panelen.
http://shop.winkelman-zon...nokristallijn--285wp.html
dat kan wel eens andere koek gaan worden, ik verwacht er wel iets moois van.
er zijn alleen nog weinig ervaring mee hier op het forum, is nog zo nieuw.
dat komt wel goedWailing_Banshee schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:17:
[...]
Die ramen werden ook niet meer schoongespoeld met een flinke regenbui, dus hebben we ze maar schoongemaakt... (zelfs niet diegene op het zuidwesten waar echt de regen tegenaan wil kletteren). Maar ik denk dat ik dat als regel ga aanhouden: als ik het dakraam (wat naast de panelen zit) wil schoonmaken, is het waarschijnlijk ook even nuttig om de panelen schoon te maken (hebben in de ruim 7 jaar dat we hier nu wonen welgeteld 2 keer gedaan)
En ons dak is niet zo hoog, met een stok van een meter of 8 zou ik tot de nok moeten kunnen komen vanaf de grond
Als je mij vraagt wat de "Ferrari" onder de panelen zijn, dan hebben we het over hi-power 325wp LG Neon panelen, 240wp Panasonics (hoog vermogen in een klein paneel) of de nieuwe CIS panelen als je de strekkende meters dakoppervlak beschikbaar hebt.Thombias schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:07:
[...]
Vooral de eerste twee opties hebben ook Ferrari-waardige prijskaartjes. Heb niet de indruk dat JA solar panelen beter of slechter zijn dan ieder ander mono paneel met dezelfde wp's. Optimizers/micro inverters, ventilatie en orientatie/helling maken meer het verschil dan verschil in paneelopbrengst, lijkt me.
dat is geen dagdromen, daar word al aan gewerkt. En jij praat wel makkelijk, het moet nog maar mogelijk zijn kwa oppervlak.migjes schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:21:
[...]
neem deze 2 variabelen ook eens mee in het dagdromen![]()
1. leg panelen oost-west, je hebt nu veel langer verdeeld over de dag opbrengst.
dit bespaart accu gebruikt.
2. leg 2x zoveel Wp als wat je aan kWh er voor nodig hebt.
je wekt nu ook in de moeilijke maanden meer stroom op, zodat je minder accu nodig hebt.
of een aantal panelen zeer stijl richting zuid, er is best veel te winnen ook op een zonnige winter dag.
is een stuk goedkoper als veel accus gebruiken. (2x zoveel is uit de duim gezogen, zelf eens uit rekenen hoeveel die factor moet zijn, kijk ook eens naar de berekening van antonboonstra, dat help.)
door dat je 2x zoveel Wp op dak nodig hebt, heb je in de zomer overschotten die je dan voor kolenfooi nog lekker kunt verkopen.
Dat dagdromen ging over de accu prijzen.
ik neem aan dat je niet de LG neonX bedoelt, die zijn 300Wp5-o-clock-shade schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:34:
[...]
Als je mij vraagt wat de "Ferrari" onder de panelen zijn, dan hebben we het over hi-power 325wp LG Neon panelen, 240wp Panasonics (hoog vermogen in een klein paneel) of de nieuwe CIS panelen als je de strekkende meters dakoppervlak beschikbaar hebt.
Vooral de eerste twee opties hebben ook Ferrari-waardige prijskaartjes. Heb niet de indruk dat JA solar panelen beter of slechter zijn dan ieder ander mono paneel met dezelfde wp's. Optimizers/micro inverters, ventilatie en orientatie/helling maken meer het verschil dan verschil in paneelopbrengst, lijkt me.
maar de sunpower/benQ of sanyo/panasonic panelen.
die blazen allebei de cis panelen van het dak, lol.
sunpower-/benQ hebben hun eigen cellen fabriek, en halen zo hele hoge Wp's.
sanyo/panasonic hebben mono panelen met een laagje cis er op geplakt.
de JAsolar Percium panelen zouden best wel eens tussen yingly en sunpower uit kunnen komen.
maar iemand zou ze eens moeten proberen met een juiste logging en hier moeten rapporteren.
het is niet makkelijk praten, maar zijn goede tips die je nodig hebt als je naar de cijfers kijkt.Lord Anubis schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:40:
[...]
dat is geen dagdromen, daar word al aan gewerkt. En jij praat wel makkelijk, het moet nog maar mogelijk zijn kwa oppervlak.
Dat dagdromen ging over de accu prijzen.
hoe goedkoop accus ook zijn, de net aansluiting is volledig gratis, en op het moment met heffings-korting levert hij zelfs geld op, daar kunnen geen kosten tegen op, hellaas.
Wat zijn jouw motivaties om niet in off-grid te geloven?migjes schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:21:
Er zijn verschillende organisaties die hier praktijkvoorbeelden van hebben.
Urgenda bijvoorbeeld.
Ik kan me voorstellen dat je het idee meeneemt dat de regering hier wel weer een stokje voor zal steken in extra belastingen als je panelen op je dak hebt of iets in die richting.
De keuze voor luxere panelen zit hem toch vooral in beschikbaar dakoppervlak en oriëntatie. Zelfs de duurste panelen die je kunt vinden zijn met heel veel moeite €1/Wp, da's de helft van een gemiddelde installatie. Twee keer zo dure panelen =/= twee keer zo lange terugverdientijd.
En dit wordt in de toekomst alleen maar erger gezien panelen nog in vrije val zitten qua prijs, en de rest niet. Op een zeker punt zullen de zonnepanelen zelf een insignificant deel van de investering zijn.
En dit wordt in de toekomst alleen maar erger gezien panelen nog in vrije val zitten qua prijs, en de rest niet. Op een zeker punt zullen de zonnepanelen zelf een insignificant deel van de investering zijn.
simpel, de regels die we nu hebben.Thombias schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:49:
[...]
Wat zijn jouw motivaties om niet in off-grid te geloven?
Er zijn verschillende organisaties die hier praktijkvoorbeelden van hebben.
Urgenda bijvoorbeeld.
Ik kan me voorstellen dat je het idee meeneemt dat de regering hier wel weer een stokje voor zal steken in extra belastingen als je panelen op je dak hebt of iets in die richting.
ik betaal 235€ om een net aansluiting te hebben.
en mijn leverancier vraagt nog eens 22,5€ aan vast recht.
dus ik betaal 257.5€ per jaar daar voor.
maar ik krijg ook nog een heffings korting, die van mijn elektra rekening moet worden afgetrokken.
en die is -377,33€.
dus om aangesloten te zijn word er 257.5€ - 377,33€ = 119.83€ aan mij uit betaalt.
(dit bedrag word van mijn gas rekening af getrokken.
om geld mis te gaan lopen omdat ik off-grid wil
semie off-grid is wel een ander verhaal, en die begrijp ik een stuk beter.
meer van je eigen stroom gebruiken ja, cool.
"eigen stroom eerst": zou ik dan als hardcore Pv'er zeggen.
(niet verwarren met pvv'er graag
of de:

lol
jep dat is zo, maar alleen de zon komt gratis op, of geld is niet het enige wat blinkt.Thombias schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:53:
Ik verwacht dat als je de LG NeonX 300wp panelen plaatst de terugverdientijd ook een stuk hoger zal liggen. Ook de eerste zak met geld om de panelen op het dak te krijgen zal meer gevuld moeten zijn.
maar is het echt een puntje voor je.
reken in aankoop prijs/ aantal Wp = €/Wp.
het is allen als je al wat langer van de zon geniet, je blik op het hele gebeuren veranderd.
je koopt ook een stukje vrijheid voor je zelf, of plezier en dat is niet in geld uit te drukken.
er zijn meerdere uitgangs-punten voor mensen als allen geld.
uit eindelijk wil je wel de panelen een jaar of 10 op je dak hebben, en dan is het wel eens dat je gedachten veranderd door de loop der jaren, dan zijn vette spullen op dak in eens iets anders.
maar daarom geef ik je ook de optie van de JaSolar precium's.
die zitten er een beetje tussen in als het goed is.
(en panelen zijn wel wat duurder, maar de rest er om heen zoals aanleg kosten zijn het zelfde.
Netaansluiting gratis? Het word verrekend met je heffings-korting.migjes schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:47:
hoe goedkoop accus ook zijn, de net aansluiting is volledig gratis, en op het moment met heffings-korting levert hij zelfs geld op, daar kunnen geen kosten tegen op, hellaas.
Daar maken we allemaal gebruik van. Echter denk ik dat dat ook metertijd gaat veranderen. Misschien meer richting een terug gave per verbruikte eenheid tot hoeveelheid x. Lijkt mij ook eerlijker. Voorlopig zie ik het als beloning voor het harde werk van mijn panelen. Ik behoud de aansluiting, al zou ik 100% off-grid zijn, om de beloning te blijven ontvangen en als ik effe wilt lassen omdat ik dan toch tegen de 30-35A zit dan. Valt dat weg en i ben 100% vrij, dan bye bye maatschappijen! Dan start ik wel een generator op.
Voorlopig ga ik als doelstelling voor beperkte tijd off-grid. Steek de kolenfooi liever in accu's en warmte. Dan zijn deze weer resp €0,16-0,18 en €0,205 waard. Als ik 3000kWh Salderend verbruik aan elektra en dan daarnaast nog b.v 600kWh in opgewarmd water als buffer, is mij meer waard dan de koolenfooi.
Voorlopig gaat het bij mij voor spreiding i.p.v hoeveelheid.
dan wil je jezelf gaan voorbereiden op iets wat voor het zelfde geld misschien wel nooit gaat gebeuren.Lord Anubis schreef op donderdag 16 april 2015 @ 12:11:
[...]
Netaansluiting gratis? Het word verrekend met je heffings-korting.
Daar maken we allemaal gebruik van. Echter denk ik dat dat ook metertijd gaat veranderen. Misschien meer richting een terug gave per verbruikte eenheid tot hoeveelheid x. Lijkt mij ook eerlijker. Voorlopig zie ik het als beloning voor het harde werk van mijn panelen. Ik behoud de aansluiting, al zou ik 100% off-grid zijn, om de beloning te blijven ontvangen en als ik effe wilt lassen omdat ik dan toch tegen de 30-35A zit dan. Valt dat weg en i ben 100% vrij, dan bye bye maatschappijen! Dan start ik wel een generator op.
Voorlopig ga ik als doelstelling voor beperkte tijd off-grid. Steek de kolenfooi liever in accu's en warmte. Dan zijn deze weer resp €0,16-0,18 en €0,205 waard. Als ik 3000kWh Salderend verbruik aan elektra en dan daarnaast nog b.v 600kWh in opgewarmd water als buffer, is mij meer waard dan de koolenfooi.
Voorlopig gaat het bij mij voor spreiding i.p.v hoeveelheid.
angst is een slechte raadgever
zelf zou ik er geen probleem mee hebben als de heffings-korting gaat vervallen.
maar de heffings-korting is niet verzonnen voor Pv bezitters, de bedoeling was om minder kapitaal krachtige mensen een beetje te ondersteunen zodat die minder belasting betalen.
ik vind zelf kolenfooi eigenlijk best wel mooi.
met 8ct is vandaag de dag al aardig een leuke tvt te maken.
ik heb hier in de stad er al een aardig setje mee draaien, zelfs met kolenfooi een tvt van minder als 10 jaar.
het is alleen jammer dat de leveranciers zo moeilijk doen er over. (dit is wel aan het veranderen.)
is erg makkelijk te doen, hoe groter de set hoe goedkoper de prijs in €/Wp.
en als je dan ook nog een stukje kunt salderen zit je makkelijk onder de 10 jaar.
omdat het hobbie is reken ik geen aanleg kosten en dat maakt veel verschil
het dak scoorde 1080kWh/kWp, dat maakte het ook erg makkelijk
de zwaardere omvormer was 50€ duurder en daar na was het 12X250Wp goedkope extra panelen.
de extra kosten waren maar 2250€ voor 3000Wp
er was wel een handige planning nodig, maar het draait nu al 2 zomers.
Verwijderd
Zoals door anderen al gezegd, niet nodig om schoon te maken. Zojuist onze solartafel schoongemaakt en ik ging van een whopping 44watt naar 46... Ik maak deze alleen schoon omdat hij ook echt als tafel gebruikt wordt.toxict schreef op donderdag 16 april 2015 @ 10:03:
Overigens valt het me niet tegen, mijn grote set op 10° doet op het moment iets over de 61% effectief (1200W/1960Wp) en de tafel iets over de 38% (47W120Wp) volledig plat op 0° met voltage regulator (60V->12V) en chinees no name omvormertje er tussen. Totale kosten €120 (paneel, poten, omvormer, regulator) dus de tvt zou volgens pvgis (101kWh/j) onder de 6 jaar liggen.
Er is overigens 'gezinsuitbreiding' op komst, er komen nog 12x 260Wp all black mono panelen bij op het dak.
Dat virus blijft lastig alleen, ik ben nu al aan het kijken waar ik nog meer panelen kwijt zou kunnen.

En dan moet ik ook nog bedenken wat ik met het overschot (factor 2,2 op ons verbruik) ga doen maar dat is een luxe probleem.
Dat is een luxe probleem die ik ons voorlopig niet zie krijgen... We produceren met onze 12 panelen nu net genoeg voor de helft van ons gebruik (huishouden van 2 personenVerwijderd schreef op donderdag 16 april 2015 @ 12:59:
[...]
En dan moet ik ook nog bedenken wat ik met het overschot (factor 2,2 op ons verbruik) ga doen maar dat is een luxe probleem.![]()
Veruit de meeste winst is altijd te behalen in energiebesparing.
Dat gezegd hebbende, zelfs met een superzuinig huis is een warmtepomp moeilijk onder de paarduizend kWh/jr te houden.
Dat gezegd hebbende, zelfs met een superzuinig huis is een warmtepomp moeilijk onder de paarduizend kWh/jr te houden.
mwa... dat valt best mee.
Goed energiezuinig huis verbruikt max 500 m³ gas per jaar voor verwarming en warm water.
Dat is ongeveer 4500kWh aan warmte.
Met een COP van 4,5 wek je dat dus op met 1000 kWh.
Hier zit het warmwatergebruik bij in.
Voor alleen verwarming is het verbruik van een echt energiezuinig huis maar 250 m³ (2250 kWh)
Door de zeer lage temperatuurverwarming die je nodig hebt gaat je COP omhoog naar 5,5 ofzo. Dus dan heb je nog maar iets van 400 kWh nodig om je huis warm te houden.
En dan hebben we het nog niet over passiefhuizen.
edit: getallen even uit het blote hoofd, spaar me als ik er compleet naast zit!
Goed energiezuinig huis verbruikt max 500 m³ gas per jaar voor verwarming en warm water.
Dat is ongeveer 4500kWh aan warmte.
Met een COP van 4,5 wek je dat dus op met 1000 kWh.
Hier zit het warmwatergebruik bij in.
Voor alleen verwarming is het verbruik van een echt energiezuinig huis maar 250 m³ (2250 kWh)
Door de zeer lage temperatuurverwarming die je nodig hebt gaat je COP omhoog naar 5,5 ofzo. Dus dan heb je nog maar iets van 400 kWh nodig om je huis warm te houden.
En dan hebben we het nog niet over passiefhuizen.
edit: getallen even uit het blote hoofd, spaar me als ik er compleet naast zit!
[ Voor 6% gewijzigd door NovapaX op 16-04-2015 14:02 ]
Sparql TV wiki
Voor mij zou dat kloppen, maar als ik dan kijk naar het werkelijke verbruik van bijv. nieuwbouwflats met ZLTV-vloerverwarming die een aantal vrienden van mij in de loop van de laatste 5 jaar hebben gekocht, zie ik alsnog 5-6GJ/jaar langskomen (=1500ish kWh). En dat zijn geen ruime huizen.
Ik vind dat de praktijkwaarden die ik hoor toch wel behoorlijk veel hoger zitten dan de theoretische waarden die je zou verwachten op basis van COP.
Ik vind dat de praktijkwaarden die ik hoor toch wel behoorlijk veel hoger zitten dan de theoretische waarden die je zou verwachten op basis van COP.
Een huis uit 1900 kun je niet echt energiezuinig maken of je moet het afbreken en opnieuw opbouwen. En in de winter zal ons huis veel meer gas vragen dan een modern huis in de stad, kan ik mee leven. Dus elektrisch verwarmen is voor ons al helemaal niet weggelegd (we hebben CV en een gaskachel in de woonkamer, als we die zouden vervangen door een openhaard word de terugverdiendtijd vertienvoudigd omdat er een asbestpijp in de schoorsteen zit)
Dus die 500m3 gas is iets waar ik niet eens van hoef te dromen (we zitten nu rond de 1800m3)
En qua stroom, tja, ik wil mijn game pc houden en mijn man zou ook die van hem niet graag weg doen (dat zijn energie vreters), die grote vrieskist is niet voor niets altijd vol (vooral aan het eind van de zomer als de oogst geplukt kan worden), de quooker raak je ook heel erg van verwend (thee drinkers, ons koffiezetapparaat staat nog net niet in de kelder). Maar de vloererwarming staat op de timer en is in de zomer zelfs helemaal uit, alle lampen die het meest aan staan zijn LED, lampen uitdoen in ruimtes waar je niet bent ben ik van jongs af aan gewend, en een droogtrommel is onzin als je een huis hebt waar je binnenshuis en buitenshuis een vaste waslijn kunt hebben.
Dus die 500m3 gas is iets waar ik niet eens van hoef te dromen (we zitten nu rond de 1800m3)
En qua stroom, tja, ik wil mijn game pc houden en mijn man zou ook die van hem niet graag weg doen (dat zijn energie vreters), die grote vrieskist is niet voor niets altijd vol (vooral aan het eind van de zomer als de oogst geplukt kan worden), de quooker raak je ook heel erg van verwend (thee drinkers, ons koffiezetapparaat staat nog net niet in de kelder). Maar de vloererwarming staat op de timer en is in de zomer zelfs helemaal uit, alle lampen die het meest aan staan zijn LED, lampen uitdoen in ruimtes waar je niet bent ben ik van jongs af aan gewend, en een droogtrommel is onzin als je een huis hebt waar je binnenshuis en buitenshuis een vaste waslijn kunt hebben.
Hoezo zou dat niet kunnen? 't Huis aan de binnenkant volledig isoleren, plus alleen moderne apparatuur. Dan kom je al een heel eind.Wailing_Banshee schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:36:
Een huis uit 1900 kun je niet echt energiezuinig maken of je moet het afbreken en opnieuw opbouwen.
Je praat hier over netto warmte via de stadsverwarming neem ik aan?mux schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:34:
Voor mij zou dat kloppen, maar als ik dan kijk naar het werkelijke verbruik van bijv. nieuwbouwflats met ZLTV-vloerverwarming die een aantal vrienden van mij in de loop van de laatste 5 jaar hebben gekocht, zie ik alsnog 5-6GJ/jaar langskomen (=1500ish kWh). En dat zijn geen ruime huizen.
Die 5-6 GJ per jaar staat gelijk aan 170 m³ gas.
Met een COP van 4,5 kun je dat opwekken met zo'n 350 kWh.
Klopt volgens mij precies met mijn verhaal.
Vergeet ook niet dat door het toepassen van stadverwarming er vaak minder isolatie en/of andere energiezuinige maatregelen toegepast worden. Iets met EPC

Met stadsverwarming wordt je aan alle kanten gepakt. Je betaalt al veel te veel voor de aansluiting, je warmte is per eenheid duurder, en je hebt ook nog eens meer warmte nodig omdat er andere energiezuinige maatregelen achterwege gelaten zijn.
Ohja, en als je pech hebt betaal je ook nog een deel kosten van de 'uitgespaarde maatregelen' aan de energieboer.
[ Voor 24% gewijzigd door NovapaX op 16-04-2015 14:44 ]
Sparql TV wiki
Weet je, je hebt helemaal gelijkNovapaX schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:40:
[...]
Je praat hier over netto warmte via de stadsverwarming neem ik aan?
Die 5-6 GJ per jaar staat gelijk aan 170 m³ gas.
Met een COP van 4,5 kun je dat opwekken met zo'n 350 kWh.
Klopt volgens mij precies met mijn verhaal.
Vergeet ook niet dat door het toepassen van stadverwarming er vaak minder isolatie en/of andere energiezuinige maatregelen toegepast worden. Iets met EPC![]()
Met stadsverwarming wordt je aan alle kanten gepakt. Je betaalt al veel te veel voor de aansluiting, je warmte is per eenheid duurder, en je hebt ook nog eens meer warmte nodig omdat er andere energiezuinige maatregelen achterwege gelaten zijn.
Ik woon in een huis van voor 1900 en kan je vertellen dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan. Wij hebben bijvoorbeeld enkelsteens muren en veel tocht gaten. Luchtdicht isoleren is veel lastiger met de houten constructies van toen die door muren en plafonds lopen. Verder hebben we geen kruipruimte dus die is ook lasig te isoleren. En zo zijn er nog tal van problemen die je dan tegenkomt. Over bijvoorbeeld ruimte en mogelijkheden voor WTW ventilatie nog maar niet te spreken (die nodig wordt wanneer er heel sterk geisoleerd wordt).GioStyle schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:39:
[...]
Hoezo zou dat niet kunnen? 't Huis aan de binnenkant volledig isoleren, plus alleen moderne apparatuur. Dan kom je al een heel eind.
In de praktijk komt het neer op meer moeite dan afbreken en opnieuw bouwen.... wat eerder vermeld werd.
Dat komt op hetzelfde neer. Het is een steense muur. Dus er zou een voorzetwand voor moeten. Wat betekent dat die kozijnen (oorspronkelijk) eruit zouden moeten want die zitten een centimeter ofzo van de muur af. Waarom zou je dan een huis van 1900 kopen als je alle authentieke elementen eruit zou gooien?GioStyle schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:39:
[...]
Hoezo zou dat niet kunnen? 't Huis aan de binnenkant volledig isoleren, plus alleen moderne apparatuur. Dan kom je al een heel eind.
Een andere optie zou zijn om een nieuwe muur aan de buitenkant te maken, maar dan raak je ook weer het hele authentieke (met oorspronkelijke knipvoeg) van het huis kwijt.
En moderne apparatuur hebben we natuurlijk wel. Alles is ondertussen zo ongeveer vervangen. Het gebruik is dan ook van 16+kWh naar 11kWh en van 8m3 per dag naar 5m3 per dag gegaan (gemiddeld over een jaar). We zullen ook niet zo maar even de verwarming wat hoger zetten, maar trekken een dikkere trui aan.
terug grijpen naar de ouderwetse methodes.Wailing_Banshee schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:53:
[...]
Dat komt op hetzelfde neer. Het is een steense muur. Dus er zou een voorzetwand voor moeten. Wat betekent dat die kozijnen (oorspronkelijk) eruit zouden moeten want die zitten een centimeter ofzo van de muur af. Waarom zou je dan een huis van 1900 kopen als je alle authentieke elementen eruit zou gooien?
Een andere optie zou zijn om een nieuwe muur aan de buitenkant te maken, maar dan raak je ook weer het hele authentieke (met oorspronkelijke knipvoeg) van het huis kwijt.
En moderne apparatuur hebben we natuurlijk wel. Alles is ondertussen zo ongeveer vervangen. Het gebruik is dan ook van 16+kWh naar 11kWh en van 8m3 per dag naar 5m3 per dag gegaan (gemiddeld over een jaar). We zullen ook niet zo maar even de verwarming wat hoger zetten, maar trekken een dikkere trui aan.
vroeger hadden dat soort huizen een lambrisering en daarboven hingen wandtapijten.
ook vroeger waren ze niet gek
en snapte ze dat isoleren handig was.
Die wollen wandtapijten hebben wij vervangen door glaswollen wandtapijten. Maar die hebben we wel afgedekt door gipsplaten...migjes schreef op donderdag 16 april 2015 @ 14:58:
[...]
terug grijpen naar de ouderwetse methodes.
vroeger hadden dat soort huizen een lambrisering en daarboven hingen wandtapijten.![]()
ook vroeger waren ze niet gek![]()
en snapte ze dat isoleren handig was.
Gelukkig hebben we wel zo'n groot huis dat we zelfs ons verbruik (minus gas) zouden kunnen afvangen met zonnepanelen... En dan nog zelfs ruimte over houden voor zonneboilers.
Blijkt de Solar Solutions beurs vlak bij mij om de hoek gehouden te worden. Even langs geweest niet veel nieuws gezien. Dat Orange Solar was wel nadrukkelijk aanwezig met een grote stand en een hoop chicks. Hoop inverters gezien die volgens mij allemaal het zelfde deden. Hebben ook vaak zelfde typenummer 4000 TL 3000 TL etc.etc. Verkopers konden ook niet direct het verschil aangeven tot hun concurrenten.
http://www.solarsolutions.nl/
http://www.solarsolutions.nl/
[ Voor 36% gewijzigd door Snarfie31 op 16-04-2015 15:16 ]
cool.Wailing_Banshee schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:03:
[...]
Die wollen wandtapijten hebben wij vervangen door glaswollen wandtapijten. Maar die hebben we wel afgedekt door gipsplaten...
Gelukkig hebben we wel zo'n groot huis dat we zelfs ons verbruik (minus gas) zouden kunnen afvangen met zonnepanelen... En dan nog zelfs ruimte over houden voor zonneboilers.
een zonneboiler is wel een optie.
dan meteen 1 waar mee je je huis ook kunt verwarmen?
zoiets als atag heeft b.v.
dit soort dingen zijn in mijn huis zo onzinnig geworden door de isolatie.
met maar >600m3 gas begin ik zo laat pas met stoken dat een zonneboiler niet veel meer kan doen.
niet interessant voor mijn huis, maar de jouwe begint een stuk eerder met stoken
Vorige week de extra set op de schuur in bedrijf genomen, geeft nu ineens één van de twee steca500 het op. Gisteravond klapte rond 18:00 uur, toen de zon al even weg was, de stop van de groep waar deze omvormer opzat eruit. Deze gaat dus terug naar de leverancier.
Nu heb ik natuurlijk een "probleem". Op het dak liggen nu 3 panelen niks te doen en met deze zonnige dagen doet dat een beetje zeer. Ik heb net de spanning van beide set gemeten en dat scheelt niet zoveel, 125 V en 128 V. De dakhelling is 35 º en de ligging is ZO en NW.
Ik wil daarom de beide sets parallel op één steca500 zetten.Om te voorkomen dat de tweede Steca500 ook de geest geeft is de vraag: kan dat?
Nu heb ik natuurlijk een "probleem". Op het dak liggen nu 3 panelen niks te doen en met deze zonnige dagen doet dat een beetje zeer. Ik heb net de spanning van beide set gemeten en dat scheelt niet zoveel, 125 V en 128 V. De dakhelling is 35 º en de ligging is ZO en NW.
Ik wil daarom de beide sets parallel op één steca500 zetten.Om te voorkomen dat de tweede Steca500 ook de geest geeft is de vraag: kan dat?
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Da's een behoorlijk overdimensionering. Met matig weer kan het wel, maar bij volle zon gaat ie naar zijn max. Hij zal denk ik niet meer gaan 'trekken' dan ie maximaal aan kan, dus als het voltage binnen de perken blijft (parallel, dus weinig hoger) moet het wel kunnen lijkt me.drielp schreef op donderdag 16 april 2015 @ 16:04:
Vorige week de extra set op de schuur in bedrijf genomen, geeft nu ineens één van de twee steca500 het op. Gisteravond klapte rond 18:00 uur, toen de zon al even weg was, de stop van de groep waar deze omvormer opzat eruit. Deze gaat dus terug naar de leverancier.
het is beter om de omvormer te laten aftoppen als panelen werkeloos te laten liggen.drielp schreef op donderdag 16 april 2015 @ 16:04:
dus gewoon doen, wie weet wat je zo vast extra mee pikt.
Ik wist niet eens dat die dingen bestonden... Maar dat zou wel een goede optie zijn, ja. Maar eerst willen we nog eens kijken naar nog een set van 12 (of in ieder geval zoveel er op het dak passen). Ik vind het heel lastig om te bepalen hoeveel dat er precies zullen zijn (gezien het een zadeldak is)migjes schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:43:
[...]
cool.![]()
een zonneboiler is wel een optie.
dan meteen 1 waar mee je je huis ook kunt verwarmen?
zoiets als atag heeft b.v.
dit soort dingen zijn in mijn huis zo onzinnig geworden door de isolatie.
met maar >600m3 gas begin ik zo laat pas met stoken dat een zonneboiler niet veel meer kan doen.![]()
niet interessant voor mijn huis, maar de jouwe begint een stuk eerder met stoken.
http://1drv.ms/1OiJW2O
Ik zat te denken aan de bovenste rij landscape, de rij eronder portrait (kunnen ze ook iets omhoog zodat ze gelijk komen te liggen met het dakraam) en dan boven die (foeilelijke, die staatsloterij moet eens over de brug komen!) uitbouw aan het dak de boilers (het schuine dak loopt gewoon door tot aan de voorkant)
Overdimensionering is geen probleem, ik heb ook nog 880 Wp op NW op een steca500 op het dak van mijn huis. Deze stopt bij 500 watt, maar blijft wel lekker lang doorgaan. Ik kan daar geestelijk wel tegen, geen stress door gemiste opbrengst.Fairy schreef op donderdag 16 april 2015 @ 16:15:
[...]
Da's een behoorlijk overdimensionering. Met matig weer kan het wel, maar bij volle zon gaat ie naar zijn max. Hij zal denk ik niet meer gaan 'trekken' dan ie maximaal aan kan, dus als het voltage binnen de perken blijft (parallel, dus weinig hoger) moet het wel kunnen lijkt me.
De 1200 Wp op de steca in de schuur zal eerder af gaan toppen dan de set op NW, maar gaat dan wel heel de dag door. Misschien laat ik het wel zo, kan ik ook de tijdelijk verlengsnoer weghalen van de tweede steca (verlangkabel was niet de oorzaak van de storing). Scheelt weer een vaste kabel trekken.
Edit: leuk, alle panelen vol in de schaduw en toch nog 80 watt vermogen uit de steca
[ Voor 4% gewijzigd door drielp op 16-04-2015 18:00 ]
Hoeveel A zijn die panelen? , dat verdubbelt dan wel, de steca is maar 5A toch?
Daar ga je dan 10-16A op zetten?
Hij zal nooit meer als de zijn max stroom uit de panelen trekken.Rol-Co schreef op donderdag 16 april 2015 @ 18:08:
Hij zet toch 2 strings paralel ? Dus als de panelen 5A zijn word het 10A.
Of had ik dat verkeerd begrepen?
Of had ik dat verkeerd begrepen?
Ja, maar die Steca laat gewoon niet meer dan 5A lopen.
Een telefoon die met 1A kan laden trekt ook niet 2A uit een USB lader.
Een telefoon die met 1A kan laden trekt ook niet 2A uit een USB lader.
Sparql TV wiki
Klopt
En de rest zet hij om in warmte? Dc kant moet hij het toch kwijt, panelen gaan dit geven dus moet het ergens kwijt.
En met een beetje er over heen kan ik dat nog wel begrijpen, maar het dubbele? Is de steca daar tegen bestand?
Als ik een printplaat heb die bestand is tegen 5A +10% en laat daar 10A op los fikt er toch wat uit.
En de rest zet hij om in warmte? Dc kant moet hij het toch kwijt, panelen gaan dit geven dus moet het ergens kwijt.
En met een beetje er over heen kan ik dat nog wel begrijpen, maar het dubbele? Is de steca daar tegen bestand?
Als ik een printplaat heb die bestand is tegen 5A +10% en laat daar 10A op los fikt er toch wat uit.
Nee, de omvormers laten de spanning oplopen zodat de stroom ook terugloopt. DC kant levert dus minder in dat geval. Jouw voorbeeld gebeurt alleen als je de MPP spanning vast houd, dat doen ze niet.Rol-Co schreef op donderdag 16 april 2015 @ 18:37:
Klopt
Ok, tnks, ik wist niet dat het ook zo'n groot verschil kon zijn.
Dit is precies waar ik op gok met 4x SF parallel op een Steca 500.databeestje schreef op donderdag 16 april 2015 @ 18:46:
[...]
Nee, de omvormers laten de spanning oplopen zodat de stroom ook terugloopt. DC kant levert dus minder in dat geval. Jouw voorbeeld gebeurt alleen als je de MPP spanning vast houd, dat doen ze niet.
Weet iemand nog goedkope Y-splinters voor 4 panelen?
[ Voor 6% gewijzigd door MichielFRL op 16-04-2015 18:56 ]
Ik heb 12 SF panelen laten plaatsen met 6 P405.Cranberry schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 22:06:
Ik heb admin-rechten gekregen door gewoon ff te bellen naar SolarEdge Support. Werd helemaal niet moeilijk over gedaan.
Mijn installateur heeft de P405's in het installatie programma in gevoerd. Ik kan alleen maar monitoren en niet in het Admin programma komen.
In het monitoring programma wordt de string vertikaal weergegeven 1,2,3,4,5,6 en er is een plaatje van de feitelijke plaatsing ook met nummers ingevoerd door de installateur. De installateur heeft er eigen nummers aan gegeven in de string volgorde 3,2,5,4,6,1 . Dus de nummers weergegeven in de string van SE komen niet overeen met de 2D plaatje ingevoerd door de installateur. Het komt nogal chaotisch over om de eerste P405 nummer 3 te geven, de tweede 405 nummer 2 enz.
Ik vind dat de volgorde structuur van de string correct in SE moet worden weergegeven. De string volgorde vertikaal weergegeven in SE moet in overeenstemming zijn met de nummers op het 2D plaatje.
De reden hiervoor is dat de panelen hopelijk 20 jaar mee gaan en over een paar jaar de echte volgorde is vergeten. Dit programma biedt de mogelijkheid tot registratie, die ik wil benutten.
Volgens mijn installateur is dat allemaal niet nodig en maakt het allemaal niet uit. Hij wil de nummering via Admin niet corrigeren.
De vraag is, ben ik een zeurkous, een puriteit, of heeft de installateur gelijk?. Wat is de ervaring en visie van de forumleden? Zeker als je er later nog wat panelen bij wilt plaatsen wordt het helemaal een rommeltje. Ik denk dat ik ook SE ga bellen en toegang vraag om te corrigeren.
De klant is koning, als jij dat zo wil, dan moet de installateur dat maar doen. Desnoods tegen een schappelijke vergoeding, want tijd is geld.
De panelen zijn ongeveer 5A, en omdat ze op ZO en NW liggen zullen ze nog nu niet tegelijkertijd 5A leveren. En hopelijk binnenkort een nieuwe steca500. Ik denk toch dat ik met deze tijdelijke opstelling teveel opbrengst mis.Rol-Co schreef op donderdag 16 april 2015 @ 18:08:
Ik heb de afgelopen dagen de gezamelijke opbrengst niet boven de 700 watt zien staan, dus de gemiste kWh-tjes zullen wel meevallen. De komende maanden zal de opbrengst wel een stuk hoger worden, en dan zijn twee steca's wel handig.
Natuurlijk ben jij geen zeurkous Tomexergie, de aanpassing aan jouw wensen is een fluitje van een cent. Je hebt in één oogopslag een overzicht van je hele systeem. Ik moet het ook nog laten aanpassen door mijn installer, ik mocht het ook zelf doen op zijn computer.
[ Voor 0% gewijzigd door janesh op 16-04-2015 23:56 . Reden: computer vulde mijn tekst aan. ]
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Kun je zelf geen "bedrijfsaccount" aanvragen? Voor mijn installatie heb ik dat ook gedaan. En ik heb geen bedrijf. Laat staan in de zonne-energie markt...janesh schreef op donderdag 16 april 2015 @ 21:18:
Natuurlijk ben jij geen zeurkous Tomexergie, de aanpassing aan jouw wensen is een fluitje van een cent. Je hebt in één oogopslag een overzicht van je hele systeem. Ik moet het ook nog laten aanpassen door mijn installeren, ik mocht het ook zelf doen op zijn computer.
Je hebt dan zelf de volledige controle en ben je niet afhankelijk van je leverancier.
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Verwijderd
ik heb laatst 2 enecsys omvormers verkocht daar zaten de y splitters bij in. google mc4 y splitterMichielFRL schreef op donderdag 16 april 2015 @ 18:56:
[...]
Dit is precies waar ik op gok met 4x SF parallel op een Steca 500.
Weet iemand nog goedkope Y-splinters voor 4 panelen?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2015 23:30 ]
Verwijderd
die lg's nee zijn budget high power panelen. zeg maar de goedkoopste van high end range. de sunpower x21 met zijn 345wp op 1,6m bij 1m dat is gewoon niet te geloven als je pang tang panelen van 200wp op 1.6 bij 1m ziet.zijn de ferrari's onder de panelen of beter gezegd de koenigsegg of bugatti. de benq sunforte presteren zelfs nog iets beter dan de lg neon panelen5-o-clock-shade schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:34:
[...]
Als je mij vraagt wat de "Ferrari" onder de panelen zijn, dan hebben we het over hi-power 325wp LG Neon panelen, 240wp Panasonics (hoog vermogen in een klein paneel) of de nieuwe CIS panelen als je de strekkende meters dakoppervlak beschikbaar hebt.
Nee, zo werkt dat niet.Rol-Co schreef op donderdag 16 april 2015 @ 18:37:
Klopt
Als je de weerstand vergroot wordt de stroom kleiner. En het is niet zo dat de 'rest' word omgezet in warmte.
Mijn hoofdaansluiting kan ook 35A leveren, gelukkig wordt het gedeelte dat ik daarvan niet gebruik niet omgezet in warmte...
Heeft iets met de wet van Ohm en nog wat van die geleerden te maken.
Sparql TV wiki
Bedankt voor jullie info, dit geeft toch een prettig gevoel. ik heb de 6x200 Wp panelen op de overgebleven Steca500 aangesloten. Eens kijken wat dat morgen gaat geven.NovapaX schreef op donderdag 16 april 2015 @ 23:54:
[...]
Nee, zo werkt dat niet.
Als je de weerstand vergroot wordt de stroom kleiner. En niet alles word omgezet in warmte.
Mijn hoofdaansluiting kan ook 35A leveren, gelukkig wordt het gedeelte dat ik daarvan niet gebruik niet omgezet in warmte...
Heeft iets met de wet van Ohm en nog wat van die geleerden te maken.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.