1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Je kan prima Stecagrid's 500 flink onderdimensioneren. Ze blijven gewoon op 500W max staan produceren. In Limburg heb ik vele klanten die al jaren zo'n 4 panelen setup op een Steca 500 hebben lopen zonder problemen. Jaren geleden kregen ze daar zo'n ruime subsidie voor dat die 4de paneel gratis was, vandaar die vele 4 panelen setjes.( 4 x 185Wp of 190Wp setjes)drielp schreef op donderdag 16 april 2015 @ 23:57:
[...]
Bedankt voor jullie info, dit geeft toch een prettig gevoel. ik heb de 6x200 Wp panelen op de overgebleven Steca500 aangesloten. Eens kijken wat dat morgen gaat geven.
www.sunsolar.nl
Verwijderd
maar al met al gezien de ligging bij drielp verwacht ik geen problemen nu
Zonnepanelen zijn net computervoedingen. Een 600W computervoeding gebruikt ook niet constant 600W ongeacht wat er van 'm gevraagd wordt. Hij vraagt [verbruik]/[efficiëntie].NovapaX schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 00:09:
Misschien dat @mux hier heel kort wat meer over kan zeggen. Want ik ben wel benieuwd hoe dat nou precies zit.
Zonnepanelen worden wel iets warmer als je niet de maximale energie eruit trekt. De omvormer niet, die blijft gewoon op z'n max draaien.

Groene ster
Als er geen beperkingen voor de omvormer zijn, zal deze proberen het MPP (maximum power point) proberen te bereiken, om hiermee zoveel mogelijk vermogen uit het paneel te halen. Dit punt is waarbij de stroom x spanning het hoogste vermogen oplevert (P = U x I).
Paarse ster
Als je de panelen kortsluit (geen weerstand), dan wordt er geen vermogen uit het paneel gehaald, maar loopt er alleen de Isc (kortsluitstroom) van 5,6A in dit geval.
Rode ster
Als je het paneel loskoppelt (oneindig grote weerstand) dan wordt er ook geen vermogen uit het paneel gehaald, maar staat er alleen de Voc (open klem spanning) op het paneel, in dit geval ongeveer 44V.
Zet je drie panelen in serie, dan blijft de y-as (stroom) gelijk, maar verdrievoudigd de x-as (spanning). Zet je twee strings parallel, dan verdubbeld de y-as (stroom), maar blijft de x-as (spanning) hetzelfde.
Kom je buiten de parameters van de omvormer (vaak het maximum vermogen of de maximale stroom), dan zal de omvormer een ander punt op de grafiek selecteren. Vaak door de spanning op te laten lopen, dus meer richting het Voc punt te gaan. Hierdoor daalt zowel het vermogen als de stroom.
Stel je sluit 2 strings van 3 panelen op een Steca 500 aan en er is 1000W instraling, dan is zowel teveel vermogen (6*190W = 1140) als teveel stroom (~10,8A). Doordat de MPP tracker meer 'weerstand' maakt, ga je meer naar rechts in de grafiek, totdat je op de lijn van 2,5A komt in de grafiek. Omdat er twee strings parallel staan, komt dit dus op 5A. Hoera! De Steca 500 heeft een van z'n begrenzingen gehaald. Er wordt op dit punt alleen nog steeds zo'n 90W per paneel geproduceerd. Dat is 540W totaal. Daarom zal de MPP tracker nog iets verder doorschuiven, totdat ook het vermogen onder dit het maximum vermogen van 500W ligt (in werkelijkheid niet, want de beperking is 500Wac, dus aan DC zijde ligt dit iets hoger i.v.m. efficiëntie verliezen).
In theorie zou je onbeperkt strings parallel aan kunnen sluiten, omdat de MPP tracker altijd de stroom en het vermogen kan beperken door een nieuw punt te kiezen. De lijn wordt alleen wel steeds steiler, dus een kleine wijziging van 'weerstand' heeft dan al grote gevolgen voor de stroom en het vermogen, met als risico dat de MPP tracker niet snel genoeg meer is of gaat oscilleren met overstroom/vermogen en dus schade als gevolg.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ik wild eigenlij iets verder gaan, en vroeg me af hoe de inverteer de stroom dan regelt.
Maar ik heb al het een en ander gelezen en vermoed dat het alles te maken heeft met een condensator en inductors i.c.m. PWM.
http://solar.smps.us/grid-tie-inverter-schematic.png
De inductor zorgt er dan voor dat de stroom over de panelen 'afgevlakt' is terwijl de inverter op hoge frequentie schakelt. De condensator 'overbrugt' de tijd dat de PWM regelaar geopend is en dus geen stroom doorlaat.
edit: nog wat meer gelezen en het lijkt erop dat ik dat schema toch wat verkeer begrijp. Het eerste deel van dat circuit (gezien vanaf de PV kant) is om de spanning te boosten. Blijkbaar kan een inductor een veel hogere spanning afgeven op het moment dat hij 'ontlaad'
Zou dan PWM i.c.m. met een condensator aan de PV kant voldoende zijn?
mux, help!!

[ Voor 26% gewijzigd door NovapaX op 17-04-2015 09:50 ]
Sparql TV wiki
Ik zou juist denken (onderbuik) dat zonnepanelen koeler blijven door bijvoorbeeld de lagere I2×R verliezen. Volgens jou zouden onbelaste panelen, dus op Voc, warmer worden dan zonnepanelen die op het MPP opererenmux schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 09:06:
[...]
Zonnepanelen worden wel iets warmer als je niet de maximale energie eruit trekt. De omvormer niet, die blijft gewoon op z'n max draaien.
De input van energie blijft gelijk (bijv. 1000W/m2), maar je haalt er minder (elektrische) energie uit, dus blijft er meer energie 'in het paneel' zitten wat omgezet wordt in warmte.
Sparql TV wiki
Ik heb begrepen van wel, maar je moet ook weer niet te zwaar nemen.Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 09:54:
kortom het is dus efficienter om een zwaarde omvormer dan panelen te hebben ?
Anders haalt ie in de winter mogelijk niet de juiste voltages om op te starten e.d.
De kenners kunnen je hier meer over vertellen.
Maar dat is ook het idee van onderdimensioneren van je omvomer, de balans vinden tussen meerprijs van de omvormer en de hoeveelheid energie die je op de top verliest.
Ik heb bijvoorbeeld 1740W op een 1600W omvormer, ik zal wat pieken en topjes missen. Maar de omvormer was wel 85 euro goedkoper. Dat is 400 kWh.
Het verlies wat ik per jaar verwacht door de onderdimensionering is misschien 40 kWh. (ik denk zelfs minder dan dat)
[ Voor 39% gewijzigd door NovapaX op 17-04-2015 10:00 ]
Sparql TV wiki
Opzich logische redenatie, maar of dat met PV ook zo is betwijfel ik. Het is geen zonneboilerNovapaX schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 09:52:
Ja toch, want er wordt minder licht in elektrische energie omgezet, waardoor dat dus in warmte omgezet wordt.
De input van energie blijft gelijk (bijv. 1000W/m2), maar je haalt er minder (elektrische) energie uit, dus blijft er meer energie 'in het paneel' zitten wat omgezet wordt in warmte.
Verwijderd
set 2 bestaat uit 2000wp aan panelen op een omnik2 deze is max 2300 watt aan ac zijde
dus in mijn ogen wel netjes gematched
Met die nul waarden is het zo lastig rekenen....Dre schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 09:56:
[...]
Opzich logische redenatie, maar of dat met PV ook zo is betwijfel ik. Het is geen zonneboiler. Hoe zit het dan bijvoorbeeld met als je een zonnepaneel kortsluit? (Puit = 0 Watt, I=Isc, V=0V)
Maar de wet van behoud van energie blijft gewoon bestaan. Dus de energie die je eruit haalt (of dat nou elektrische of thermische energie is) moet ergens vandaan komen. En dat is in dit geval de zon.
Dus als je er meer elektrische energie uit haalt zal de hoeveelheid thermische energie af moeten nemen en vice versa.
Sparql TV wiki
Het schema wat je hier hebt is van een heel ouderwets type omvormer. C1 is de bufferelco op de panelen, L1/Q1/D1/C2 vormen een boostconverter waarmee de MPPT zorgt dat C1 (en daarmee de zonnepanelen) op de MPPT-spanning blijft. Q2-Q5, T1 en D2-D5 maken een hoge gelijkspanning (HV DC bus) en Q6-Q9 samen met L3/C4/Lgrid maken wisselspanning.NovapaX schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 09:45:
Ja, dat had ik al begrepen.
Ik wild eigenlij iets verder gaan, en vroeg me af hoe de inverteer de stroom dan regelt.
Maar ik heb al het een en ander gelezen en vermoed dat het alles te maken heeft met een condensator en inductors i.c.m. PWM.
http://solar.smps.us/grid-tie-inverter-schematic.png
De inductor zorgt er dan voor dat de stroom over de panelen 'afgevlakt' is terwijl de inverter op hoge frequentie schakelt. De condensator 'overbrugt' de tijd dat de PWM regelaar geopend is en dus geen stroom doorlaat.
edit: nog wat meer gelezen en het lijkt erop dat ik dat schema toch wat verkeer begrijp. Het eerste deel van dat circuit (gezien vanaf de PV kant) is om de spanning te boosten. Blijkbaar kan een inductor een veel hogere spanning afgeven op het moment dat hij 'ontlaad'
Zou dan PWM i.c.m. met een condensator aan de PV kant voldoende zijn?
mux, help!!![]()
![]()
Dit is hopeloos ouderwets en inefficiënt, niemand doet dit meer. Dit zijn sub-85% efficiënte topologieën. Dit is het soort schema dat je terugvindt in UPS-apparaten.
Tegenwoordig is een gemiddelde omvormer alleen maar één buck-converter met een hele grote condensator aan de ingangszijde. De paneelspanning wordt zo gekozen dat hij groter is dan de piek-netspanning, de MPPT zorgt ervoor dat de paneelspanning op Vmpp blijft en de buckconverter zet ~400VDC om in 230VAC. Daardoor heb je maar één conversiestap ipv 3, en bovendien kun je buck-converters ipv galvanisch geïsoleerde converters gebruiken, die veel minder verliezen hebben. Dan zijn 96+% efficiënties mogelijk.
Afhankelijk waar je woont, ik heb nog een 4 tal Steca 300 liggen. Kan je eventueel wedrielp schreef op donderdag 16 april 2015 @ 16:04:
Vorige week de extra set op de schuur in bedrijf genomen, geeft nu ineens één van de twee steca500 het op. Gisteravond klapte rond 18:00 uur, toen de zon al even weg was, de stop van de groep waar deze omvormer opzat eruit. Deze gaat dus terug naar de leverancier.
Nu heb ik natuurlijk een "probleem". Op het dak liggen nu 3 panelen niks te doen en met deze zonnige dagen doet dat een beetje zeer. Ik heb net de spanning van beide set gemeten en dat scheelt niet zoveel, 125 V en 128 V. De dakhelling is 35 º en de ligging is ZO en NW.
Ik wil daarom de beide sets parallel op één steca500 zetten.Om te voorkomen dat de tweede Steca500 ook de geest geeft is de vraag: kan dat?
Even testen voor de time being?
Mijn panelen liggen op enkele graden. Maak ze 1 keer per jaar schoon. wees gerustmux schreef op woensdag 08 april 2015 @ 09:00:
[...]
Je kunt meestal toch wel een goede indicatie krijgen of je problemen kunt verwachten aan de hand van de staat van het dak, schoorsteen, etc. Onze dakkapel is eind jaren '90 gezet en sindsdien nooit aangeraakt, en er is 0,0 algengroei/bladerresten, zelfs stof. Zelfs op de (behoorlijk poreuze, voor mos gevoelige) betonnen schoorsteentegels groeit niks. De (vrij krappe) afvoeren zijn ook compleet vrij van biologisch materiaal. Volgens mij loopt het wel los op ons dak.
Maar zoals altijd: we zullen zien. Als ik over een halfjaar foto's neem en het ziet eruit als een midden jaren '70 horrorfilm, dan wordt het tijd om het geheel wat verder te kantelen en een windbreker te installeren.
sorrie, ik vind het aardig tegenvallen op een steca. (hoewel dit zeer relatief is)SolarKing schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 00:35:
[...]
Je kan prima Stecagrid's 500 flink onderdimensioneren. Ze blijven gewoon op 500W max staan produceren. In Limburg heb ik vele klanten die al jaren zo'n 4 panelen setup op een Steca 500 hebben lopen zonder problemen. Jaren geleden kregen ze daar zo'n ruime subsidie voor dat die 4de paneel gratis was, vandaar die vele 4 panelen setjes.( 4 x 185Wp of 190Wp setjes)
zodra de Vmpp boven de +/-135Vmpp zit heeft de steca er wat last van.
je ziet ze dan niet meer de 500W halen en dat is toch een beetje zonde hij blijft dan hangen rond de 450W.
je hebt nu geen 185Wp of 190Wp panelen meer.
dit is nu je paneel voor de steca
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-168-euro-sunsolar/
(denk ik dan, ga je er mee stoppen met die panelen of zijn ze niet meer leverbaar?)
als je die 3x aan de steca hangt heb je 3x38,6 = 114Vmpp.
zijn de panelen erg warm zakt de V naar de +/-30V dus 3x30=90V.
met 90V x 5A = 450W en daar stopt de steca dan.
met 4x EC Solar Mono 210Wp.
3x38,6 = 154.4Vmpp.
dan zakt de steca toch helaas en haal je geen 500W meer met volle zon.
(MichielFRL heeft dat probleem nu met 4x170Wp solarfrontier op de steca.)
is toch wel iets zonde, je hebt dan wel 840Wp aan de steca hangen maar haal je geen 500W.
dus dit moet dan wel anders opgelost worden met de steca.
2 mogelijkheden.
1. werken met 6"cellen paneel.
b.v: http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-214-euro-sunsolar/
of
http://www.sun-solar.nl/i...0-euro-incl-btw-sunsolar/
en die dan 4x dus 4x 30Vmpp = 120Vmpp.
de steca haalt netjes de 500W met een 1080Wp
2. werken met 5" cellen.
dan gebruik je deze 2 panelen.
http://www.sun-solar.nl/i...2-euro-incl-btw-sunsolar/
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-168-euro-sunsolar/
het zijn panelen met de zelfde cellen dus zijn gewoon te combineren. (alle cellen staan gewoon in serie, de 270Wp paneel is gewoon 1 1/3 van een 210Wp variant.)
ik twijfel zelf nog wel een beetje of je dan 2x96 cellen + 1x72 cellen zou moeten nemen.
of 1x96 cellen + 2x72cellen ?
maar de steca haalt netjes de 500W met een 690Wp
veel verder kun je toch niet gaan met een steca 500.
(het blijft natuurlijk een mooie hoeveelheid voor een 500W omvormertje
(er zitten nu minder zeikers op het forum, dus we kunnen deze discussie eens goed doen.
zonder die irritante stoorzenders
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik kan hier wel een indicatie vinden maar niet de exacte berekening http://www.zelfstroom.nl/energielabel-en-zonnepanelen
Ik wil het graag weten voor een rijtjeshuis, 65m^2 met nu energielabel D (en dan even uitgaan van de slechtste D waarde)
Met hoeveel oppervlak panelen kan dit naar een C of een B label gaan?
Vreemd dat de specificaties van de Steca 500 een ingangsspanningsbereik tot 230 Volt en een MPPT bereik tot 170 Volt heeft. Ik zou dan denken dat je sowieso tot 170 Volt de volle 500 Watt zou halen.migjes schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 11:35:
[...]
sorrie, ik vind het aardig tegenvallen op een steca. (hoewel dit zeer relatief is)
zodra de Vmpp boven de +/-135Vmpp zit heeft de steca er wat last van.
je ziet ze dan niet meer de 500W halen en dat is toch een beetje zonde hij blijft dan hangen rond de 450W.
Handleiding (pagina 26):
http://www.solarnrg.nl/do...d-300-500-installatie.pdf
check de set van MichielFRLDre schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 11:45:
[...]
Vreemd dat de specificaties van de Steca 500 een ingangsspanningsbereik tot 230 Volt en een MPPT bereik tot 170 Volt heeft. Ik zou dan denken dat je sowieso tot 170 Volt de volle 500 Watt zou halen.
Handleiding (pagina 26):
http://www.solarnrg.nl/do...d-300-500-installatie.pdf
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=25534&sid=23285
er is een heel verschil tussen de V aan kunnen en de V ook daad werkelijk op het net te zetten, helaas.
zodra de V ergens boven de +/-135V komt haalt hij de 500W niet meer.
(bij 135V is het maar een heel klein beetje onder de 500W, elke V hoger zakt hij iets meer.
en ja, ik weet ook niet of de grens precies 135V is, bij de 150V is het wel goed te zien, dus ik gok hier ook een beetje.)
dus ja hij kan 170V aan, maar maakt er dan geen 500W meer van.
de A blijft dan hangen rond de 2,5A, helaas.
edit:
even opletten.
MichielFRL heeft er op het moment niet alle panelen aan de steca hangen, er word geëxperimenteerd.
dus de laatste dagen zijn niet representatief.
[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 17-04-2015 12:14 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Je moet gewoon de aanvraag van een definitief energielabel starten. Oprube schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 11:39:
Ik wil het graag weten voor een rijtjeshuis, 65m^2 met nu energielabel D (en dan even uitgaan van de slechtste D waarde)
Met hoeveel oppervlak panelen kan dit naar een C of een B label gaan?
het moment dat je het aantal Wp invult, zie je meteen wat voor invloed
dat op het energielabel heeft.
Ik heb sinds gister middag 15:05 alle 4 panelen weer aangesloten (2 in serie parallel).migjes schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 11:52:
even opletten.
MichielFRL heeft er op het moment niet alle panelen aan de steca hangen, er word geëxperimenteerd.
dus de laatste dagen zijn niet representatief.
Zoals migjes schrijft is het probleem dat het voltage elke keer boven mppt (170V) knalt en dan lijkt het erop dat de Steca 500 in een soort "save mode" gaat en rond de 2A maximaal doet.
Ik heb 2 panelen parallel erop gezet (het zijn trouwens SF150) en dan zit het voltage steeds rond de 80V.
Amerage loopt dan geregeld op tot 3A, maar dan dus ook geen pieken van 300W terwijl de zon gisteren geregeld achter de wolken vandaan kwam.
Met alle 4 panelen aangesloten is het maximaal wat pvoutput laat zien 489W en op de Netduino registreert maximaal hetzelfde (pvoutput is toch een 5 minuten gemiddelde).
Vorig jaar (toen ze dus nieuw waren) heb ik wel eens een piek gezien van over de 500W, maar nu dus niet meer. Misschien werkt het light-soaking-effect wel in het nadeel bij deze configuratie.
Ik heb 2 Y-spllitters besteld zodat ik alle 4 panelen parallel kan gaan aansluiten (over rendabel praat ik niet, ik wil gewoon max vermogen uit de set). Voltage is dan in theorie 80V, maximaal amerage 7,4A.
De Steca 500 gaat dit niet verwerken met als gevolg dat het voltage zal gaan stijgen en hopelijk in de buurt van de 100V komt en dat er nog genoeg ampères over zijn om op 500W uit te komen.
Ik had eigenlijk verwacht dat 600Wp SF op een Steca 500 heel vaak maximaal zou draaien (aftoppen) en ben nu dus aan het onderzoeken of dat ook te bereiken is.
PS: @migjes
Ik heb je PB gelezen
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Denk je niet dat de bedrijfs temperatuur van de Steca nog invloed heeft op het afgegeven vermogenMichielFRL schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 12:57:
[...]
Ik heb sinds gister middag 15:05 alle 4 panelen weer aangesloten (2 in serie parallel).
Zoals migjes schrijft is het probleem dat het voltage elke keer boven mppt (170V) knalt en dan lijkt het erop dat de Steca 500 in een soort "save mode" gaat en rond de 2A maximaal doet.
Ik heb 2 panelen parallel erop gezet (het zijn trouwens SF150) en dan zit het voltage steeds rond de 80V.
Amerage loopt dan geregeld op tot 3A, maar dan dus ook geen pieken van 300W terwijl de zon gisteren geregeld achter de wolken vandaan kwam.
Met alle 4 panelen aangesloten is het maximaal wat pvoutput laat zien 489W en op de Netduino registreert maximaal hetzelfde (pvoutput is toch een 5 minuten gemiddelde).
Vorig jaar (toen ze dus nieuw waren) heb ik wel eens een piek gezien van over de 500W, maar nu dus niet meer. Misschien werkt het light-soaking-effect wel in het nadeel bij deze configuratie.
Ik heb 2 Y-spllitters besteld zodat ik alle 4 panelen parallel kan gaan aansluiten (over rendabel praat ik niet, ik wil gewoon max vermogen uit de set). Voltage is dan in theorie 80V, maximaal amerage 7,4A.
De Steca 500 gaat dit niet verwerken met als gevolg dat het voltage zal gaan stijgen en hopelijk in de buurt van de 100V komt en dat er nog genoeg ampères over zijn om op 500W uit te komen.
Ik had eigenlijk verwacht dat 600Wp SF op een Steca 500 heel vaak maximaal zou draaien (aftoppen) en ben nu dus aan het onderzoeken of dat ook te bereiken is.
PS: @migjes
Ik heb je PB gelezen
als deze steeds tegen de max aan zit?
Ik heb even als test een 120mm casefan op m,n involar gezet ( om 1200u ) en ik zie hem nu weer oplopen
naar max vermogen van 250W.
De afgelopen dagen kwam er op de top nog maar amper 230W uit en was de kast van de involar
ook gewoon heet ( temp niet gemeten, pyrometer ligt op m,n werk )
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22419&sid=32478
Alleen zomers als het heet wordt in de berging voelt de Steca 500 warm aan.PClop schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 13:15:
Denk je niet dat de bedrijfs temperatuur van de Steca nog invloed heeft op het afgegeven vermogen
als deze steeds tegen de max aan zit?
Ik heb geen temperatuur meet apparaat, maar als ik voel aan de aluminium behuizing voelt mijn douche water warmer.
Misschien iemand intresse?Britta Sanders @BrittaRTLNieuws 1 uur geleden
Voor het @RTLnieuws zoek ik een particulier met #zonnepanelen die geen chocola kan maken van de rekening: hoe wordt de stroom eig verrekend?

De mono-set op het dak knalde gewoon even 100Wp over de specificaties heen
Eneco stuurt een keurige/begrijpelijke jaarafrekening.
[ Voor 32% gewijzigd door MichielFRL op 17-04-2015 13:25 ]
Verwijderd
oftewel 2000 wp plus 3% is max 2060
in t plaatje uit vorige posting zie je duidelijk een piek van 2247 watt
oftewel plus 12,3%
en heb zelfs al een keer net over de 2300 voorbij zien komen
Het gedag komt keurig overeen met wat ik vaak zie bij de steca. Op zzw heb ik nog een steca500 liggen met 3*190 watt er op (mono's) en die 108 volt kakt in de zomer in naar 90 volt dus heb ik op zonnige dagen 90 * 5 amp is 450 watt uit de steca. Ideaal zou zijn 130 volt, dus het truukje van eric-pvt zou gewelig zijn. Met dit truukje bedoel ik een half paneel uit dezelfde serie bijschakelen, dus een 18 volt 5 amp paneel bij de 36 volt 5 ampers op.
het blijven leuke dingetjes, die stecas
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Waar heb je die yingli 220Wp panelen vandaan Lardman?Lardman schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 13:34:
aangaande de steca 500 discussie, in navolging van Anton Boonstra heb ik sinds september 2014 4 yingli 220 op noord noord oost , 30 graden liggen op 1 steca 500.
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
[ Voor 99% gewijzigd door Snarfie31 op 17-04-2015 15:44 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Dat waren 2e hands panelen van marktplaats vandaan. Nieuw zijn ze niet zo verkrijgbaar, maar bij Noord installaties is het ook niet erg om 245 watters of desnoods 250 te gebruiken. Deze zijn nieuw te krijgen voor zo'n 51 a 52 cent per watt ex btw.Joris 407 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 15:08:
[...]
Waar heb je die yingli 220Wp panelen vandaan Lardman?
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
De catch is dat de panda's van april 2014 zijn en de poly's van april 2013 maar wel nieuw. Volgens mij wel een aardige deal.
Verwijderd
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Een 170 Volt grens kan ik me voorstellen, maar hoe komt migjes dan bij 135 VoltMichielFRL schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 12:57:
[...]
Ik heb sinds gister middag 15:05 alle 4 panelen weer aangesloten (2 in serie parallel).
Ik heb de Anna-inzicht App, en die geeft aan dat ik deze maand tot nu toe -20 kWh uur heb verbruikt Netto.
110 verbruik bruto, en 129kWh teruggeleverd bruto (die 1kWh verschil zal hem wel in een afrondings verschil zitten).
Maar mijn solaredge geeft aan 205kWh te hebben geleverd.
Ik vind dat een erg groot verschil met wat de slimme meter aangeeft. (de eerder genoemde 129kWh).
Hoe kan dat komen? Gaat er ergens wat fout? Of zit dat verschil in de kWh-en die je direct verbruikt?
[ Voor 5% gewijzigd door Mud.Starrr op 17-04-2015 23:42 . Reden: Iets verduidelijkt ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Geen idee wat een anna app is, maar tussen mijn inverter en diens logging en mijn slimme meter zit mijn huis, dus er zijn dagen dat ik 12 kWh opwek met de panelen maar toch maar 4 kWh teruglever aan mijn slimme meter. Die missende 8kWh zijn dan in mijn was-apparatuur gestopt. Vandaag draai ik denk ik quitte - erg veel gewassen, lekker schoon het weekeinde in!Mud.Starrr schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 23:38:
Weten jullie hoe het zit met de slimme meter en terugleveren?
<>
edit:// het verschil is inderdaad je direct verbruik!
[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 17-04-2015 23:47 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Anna app, een app die elke dag je slimme meter logt zonder dat je daar een aparaatje (rpi bijvoorbeeld) voor nodig hebt. Nadeel, logt per dag en loopt daardoor ook altijd een dag achter.franssie schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 23:43:
[...]
Geen idee wat een anna app is, maar tussen mijn inverter en diens logging en mijn slimme meter zit mijn huis, dus er zijn dagen dat ik 12 kWh opwek met de panelen maar toch maar 4 kWh teruglever aan mijn slimme meter. Die missende 8kWh zijn dan in mijn was-apparatuur gestopt. Vandaag draai ik denk ik quitte - erg veel gewassen, lekker schoon het weekeinde in!
Maar duidelijk, toch zoals ik dacht dus.
Wou het even zeker weten
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
De 3285 Wp set deed vandaag 3,86 Wh/Wp. Het is toch een beetje teveel van het goede, 1200 Wp op één Steca500. De defecte wordt zo snel mogelijk vervangen, ik heb inmiddels contact gehad met de leverancier.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Heb je toevallig ook een grafiekje van die 1200Wp op de Steca 500?drielp schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 00:59:
Vandaag de eerste dag met 1200 Wp op de steca500. De maximale output heb ik op 496 watt gezien. Welliswaar gemeten met een goedkoop kWh metertje. Vandaag een opbrengst van 2.8 kWh = 2,33 Wh/Wp
De Anna app = een uitwerking van plugwise (hangt zelfs een groot doek met ' de makers van anna' op hun gebouw hier in Sassenheim). En de details van hoe dat werkt zijn hier wel bekend op het forum - vraag daarop door. Ik heb zelf geen idee.Mud.Starrr schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 23:38:
Weten jullie hoe het zit met de slimme meter en terugleveren?
Ik heb de Anna-inzicht App, en die geeft aan dat ik deze maand tot nu toe -20 kWh uur heb verbruikt Netto.
110 verbruik bruto, en 129kWh teruggeleverd bruto (die 1kWh verschil zal hem wel in een afrondings verschil zitten).
Maar mijn solaredge geeft aan 205kWh te hebben geleverd.
Ik vind dat een erg groot verschil met wat de slimme meter aangeeft. (de eerder genoemde 129kWh).
Hoe kan dat komen? Gaat er ergens wat fout? Of zit dat verschil in de kWh-en die je direct verbruikt?
Helaas geen grafiekje, ik gebruik een eenvoudig bouwmarkt-metertje.MichielFRL schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 07:44:
[...]
Heb je toevallig ook een grafiekje van die 1200Wp op de Steca 500?
Jammer.drielp schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 08:16:
[...]
Helaas geen grafiekje, ik gebruik een eenvoudig bouwmarkt-metertje.
Ik was wel benieuwd of de aftopping van sochtends vroeg tot savonds laat was.
lol, ik vraag mij af waar jij de 135V dan vandaan haalt?Dre schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 21:41:
[...]
Een 170 Volt grens kan ik me voorstellen, maar hoe komt migjes dan bij 135 Volt
als er staat "ergens" en "boven" voorstaat
niet te zwart/wit lezen.
het is natuurlijk 135Vmpp en met de huidige temperaturen kan dat aardig richting de 140-150V gaan.
en neem dan ook nog eens mee dat de steca dan de panelen uit balans haalt om zo onder de 500W te blijven.
daar door gaat de V nog iets verder omhoog en zit je al aardig tegen de grens aan en haal je geen 500w meer.
het lijkt er gewoon op dat de steca iets te vroeg begint met terug regelen.
en daar door als hij te veel Wp heeft met een te hoge V en dan niet meer de volle 500W haalt.
(dit is natuurlijk geen enkel probleem voor simpele gebruikers het blijft meer kWh per jaar opleveren, maar een tweaker krapt zich op het hooft
Nouja, dan maar lachen om de pieken. Kijken of de automaat het houdt...
De voorspellingen van het knmi neem ik al met zo'n grote korrel zout dat ik hem al niet eens meer kan tillen, enige waar ze op focussen is of het gaat regenen en de temperatuur, de rest roepen ze maar wat en gaan uit van de bilt, laat nou niet iedereen daar wonen.marcel3 schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 12:16:
OK, dit is dus wat het KNMI met volledig onbewolkt bedoelt in de "voorspelling" op de dag zelf. Het trekt hier in het oosten #@#!#$ volledig dicht met liefelijke stapelwolken. Dacht ik vandaag even mooi de performance van mijn set op oost met de nieuwe westset te kunnen vergelijken...
Nouja, dan maar lachen om de pieken. Kijken of de automaat het houdt...
Hier in het westen ook bewolking, komt allemaal uit niets, zie wolkenradar.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Normaal heb ik het helemaal niet zo op populistisch geroep om bezuinigingen op allerlei overheidsdiensten, maar in dit geval zie ik nog wel wat ruimte. Op naar een Europees meteoinstituut. Ook alle begrip verder voor de complexiteit van het weer, maar juist daarom begrijp ik niet waarom we nog jaarlijks tientallen miljoenen naar een wetenschap smijten die zich niet terugbetalen in betere resultatenRol-Co schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 12:30:
[...]
De voorspellingen van het knmi neem ik al met zo'n grote korrel zout dat ik hem al niet eens meer kan tillen, enige waar ze op focussen is of het gaat regenen en de temperatuur, de rest roepen ze maar wat en gaan uit van de bilt, laat nou niet iedereen daar wonen.
/einde rantmodus
Op dit moment zit het hier zo dicht dat de pieken het niet halen bij die van gisteren. Voorlopig heeft de 20A zekering niks te vrezen
Wolken?Rol-Co schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 12:30:

En de Steca is weer van slag, maximaal 440W en de DC spanning zit weer op 180V.
Lijkt erop dat als de zon geleidelijk intenser wordt de Steca het niet meer kan bolwerken.
Gisteren met de wolkjes erbij af en toe 490W gezien en als ik dan snel op de voltmeter keek lag het voltage onder de 170V. 1x buiten mppt met een strak blauwe hemel en hij krijgt het voltage niet meer binnen mppt range.

Piekt wel lekker, dat dan weer wel.
Hier het "resultaat".
Vanaf ongeveer 2 minuten komt de zon achter de wolken vandaan en zie je 'm trouwens tegen de 3.4kW gaan...z'n max.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=NREtOrj20b8]
[ Voor 7% gewijzigd door toxict op 18-04-2015 14:59 ]
Dan heb ik je verkeerd begrepen. De Steca 500 gaat dus gewoon door tot 170 Volt met 500 Watt. Mooie combi met bijvoorbeeld 4×250 Wp. Optimaal gebruik maken van de omvormermigjes schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 09:15:
[...]
lol, ik vraag mij af waar jij de 135V dan vandaan haalt?
als er staat "ergens" en "boven" voorstaat![]()
niet te zwart/wit lezen.
het is natuurlijk 135Vmpp en met de huidige temperaturen kan dat aardig richting de 140-150V gaan.
en neem dan ook nog eens mee dat de steca dan de panelen uit balans haalt om zo onder de 500W te blijven.
daar door gaat de V nog iets verder omhoog en zit je al aardig tegen de grens aan en haal je geen 500w meer.
het lijkt er gewoon op dat de steca iets te vroeg begint met terug regelen.
en daar door als hij te veel Wp heeft met een te hoge V en dan niet meer de volle 500W haalt.
(dit is natuurlijk geen enkel probleem voor simpele gebruikers het blijft meer kWh per jaar opleveren, maar een tweaker krapt zich op het hooft)
Interessante gegevens. Ben nu wel benieuwd naar de rest van de curve tot aan 230 Volt DCMichielFRL schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 13:34:
[...]
Lijkt erop dat als de zon geleidelijk intenser wordt de Steca het niet meer kan bolwerken.
Gisteren met de wolkjes erbij af en toe 490W gezien en als ik dan snel op de voltmeter keek lag het voltage onder de 170V. 1x buiten mppt met een strak blauwe hemel en hij krijgt het voltage niet meer binnen mppt range.
Als je veel last hebt van de verliezen zou je de spanning kunnen limiteren door een externe schakeling toe te passen.
[ Voor 25% gewijzigd door Dre op 18-04-2015 16:14 ]
Nee, als je die coniferen al voor wolken zou aanzien moest je nodig naar een afkickkliniekMichielFRL schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 13:34:
[...]
Wolken?
[afbeelding]![]()
Hier topt niets meer af, zojuist de tweede involar aangesloten, heb nu om 1600u een smashing 35W d,r bij
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22419&sid=32478

Ik hoor hier niks door de speakertjes van mijn laptop (met huilende baby op de achtergrondtoxict schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 14:57:
Ik had ooit "beloofd" dat ik nog een filmpje zou posten van mijn Omnik 3K-TL2 als ie wat meer voor z'n kiezen zou krijgen, met de bedoeling om te horen of ie bromt/zoemt e.d.
Hier het "resultaat".
Vanaf ongeveer 2 minuten komt de zon achter de wolken vandaan en zie je 'm trouwens tegen de 3.4kW gaan...z'n max.
[video]

Mijn "oude" Omniks 1.5 TL fluiten hooguit een beetje bij piekbelasting. Nu heb ik er een Hosola 1600 bij, die vind ik wat "knorriger". En veeel heter ook: veel kleiner koellichaam. Die vliegt bij een beetje belasting zo naar de 50 graden. Al met al komen de Omniks me voorlopig degelijker over, puur gevoelsmatig.
Ik kan alleen over de Omnik 3K-TL2 spreken.marcel3 schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 17:12:
[...]
Ik hoor hier niks door de speakertjes van mijn laptop (met huilende baby op de achtergrond)
Mijn "oude" Omniks 1.5 TL fluiten hooguit een beetje bij piekbelasting. Nu heb ik er een Hosola 1600 bij, die vind ik wat "knorriger". En veeel heter ook: veel kleiner koellichaam. Die vliegt bij een beetje belasting zo naar de 50 graden. Al met al komen de Omniks me voorlopig degelijker over, puur gevoelsmatig.
Deze was bij 3.40kW belasting compleet stil.
Wat je in de video hoort zijn de spelende kinderen in de verte en de wind.
De wind zullen sommigen zich afvragen....jaja....ding heeft IP65 rating...dus ik denk....hang 'm lekker buiten op. Koelt ie beter...hangt in de schaduw...dichtbij de panelen...ik geen last van (mogelijke) geluiden....etc...
[ Voor 13% gewijzigd door toxict op 18-04-2015 17:26 ]
De 3K-TL (zonder 2) is wat rumoeriger, maar het valt me mee. Achter een deur in de kast op de overloop is het nauwelijks hoorbaar. De twee kleine koelventilators (8cm) onder de omnik maken meer herrie.toxict schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 17:20:
[...]
Ik kan alleen over de Omnik 3K-TL2 spreken.
Deze was bij 3.40kW belasting compleet stil.
Wat je in de video hoort zijn de spelende kinderen in de verte en de wind.
De wind zullen sommigen zich afvragen....jaja....ding heeft IP65 rating...dus ik denk....hang 'm lekker buiten op. Koelt ie beter...hangt in de schaduw...dichtbij de panelen...ik geen last van (mogelijke) geluiden....etc...
Om nog even terug te komen op het schoonmaken van de panelen; mijn installateur raadde me af om ook maar enig schoonmaakmiddel te gebruiken. Gewoon water en evt. een zacht doekje. De panelen zouden een vuilwerende coating hebben die anders aangetast kon worden.Lord Anubis schreef op donderdag 16 april 2015 @ 11:19:
[...]
Mijn buurman heeft het, zijn yingli's, wel eens schoongemaakt, maar ik nog nooit. We zitten al van het begin op het zelfde niveau. Schelen slechts de zelfde enkele €'s vanaf dag 1.
Wel balen voor 'de volledig' zwarte want die panelen zien er snel mottig uit. Ben blij met mijn ZN-Shine blauw!![]()
![]()
Dus het zal allemaal wel meevallen.
Nu heb ik de panelen inmiddels weer eens goed van dichtbij kunnen bekijken, en hun 1e schoonmaakbeurt in ruim 2.5 jaar gegeven, en het was inderdaad opvallend hoe schoon het oppervlak nog was. Sporadische vogelpoep spoelde ik er zo van af! Geen zichtbaar residu achteraf, en dat met alleen koud water. Heel anders dan op de auto...
Voor het mooie verder nog wat groene aanslag van de alu frames geveegd. Al met al kan ik me niet voorstellen dat vuil enige rol heeft kunnen spelen. Maar het ook aan het dak enzo liggen, uiteraard; mijn set lag op 48 graden, dus flink steil/zelfreinigend.
Verwijderd
Dat wordt idd gezegd maar ook die coating zal eens zijn beste tijd hebben gehad, zeker in weer en wind. Ik vraag me af wat die coating dan precies inhoudt of wat het precies is? Daar valt denk ik nog best iets te winnen. Iemand die daar al eens mee geëxperimenteerd heeft?Terpen Tijn schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 22:07:
De panelen zouden een vuilwerende coating hebben die anders aangetast kon worden.
Vuil.Verwijderd schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 22:17:
[...]
Dat wordt idd gezegd maar ook die coating zal eens zijn beste tijd hebben gehad, zeker in weer en wind. Ik vraag me af wat die coating dan precies inhoudt of wat het precies is? Daar valt denk ik nog best iets te winnen. Iemand die daar al eens mee geëxperimenteerd heeft?

Schoon.

Verschil in opbrengst, nul nada, echt waar.
Ik reinig de zonnepanelen nu al zo'n 6 jaar, 2 a 3 keer p/j omdat de hoek van 15° maakt
dat ze niet goed schoon spoelen en ik last heb daardoor van algen groei v,a de alu omlijstng
maar verschil in opbrengst heb ik nog nooit waargenomen, het is wel een lust voor het
oog als ze weer schoon zijn.
En idd nooit een schoonmaakmiddel gebruiken, enkel water,
en droog trekken / zemen tegen kalk aanslag van opdrogend leidingwater.
[ Voor 7% gewijzigd door PClop op 19-04-2015 00:20 ]
Er zijn wel zomers geweest met een week of 6 geen regen. Er komt dan wel een forse vuil/stof laag op de PV.
Een water spuitbeurt (simuleert regenwater) geeft dan wel een procent of 3 a 4 meer opbrengst.
Maar komt niet zo vaak voor in ons natte landje.
Laat sneeuw in de winter gewoon liggen "absolutely peanuts" op het totaal.
(en ja, hier een water ontharder, dus geen kalk resten)
De start van het jaar is "droog"

[ Voor 16% gewijzigd door Gasschuif op 19-04-2015 01:35 . Reden: plaatje bijgevoegd ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Het zou wel aardig zijn als je ook even een schoonmaak interval en de hoek waaronder de panelenGasschuif schreef op zondag 19 april 2015 @ 01:16:
Gasschuif heeft paneeltjes op het dak sinds 2002.
Er zijn wel zomers geweest met een week of 6 geen regen. Er komt dan wel een forse vuil/stof laag op de PV.
Een water spuitbeurt (simuleert regenwater) geeft dan wel een procent of 3 a 4 meer opbrengst.
Maar komt niet zo vaak voor in ons natte landje.
Laat sneeuw in de winter gewoon liggen "absolutely peanuts" op het totaal.
(en ja, hier een water ontharder, dus geen kalk resten)
De start van het jaar is "droog"
[afbeelding]
liggen vermeld en hoe het zit met de vervuilende industrie, verkeersdrukte enz.
En je kunt vast doormiddel van je logging aantonen dat dat het verschil gaf na reiniging van
je zonnepanelen.
Ik kan me best voorstellen dat als je in de randstad oid woont en de panelen eens in de drie jaar
schoon maakt, dat je dan wel dat verschil ziet.
In mijn omgeving heb ik enkel vervuiling door stuifzand van landerijen ( ook saharazand ) en stuifmeel.
dat is dus het probleem waarom 170V niet werkt op een steca.Dre schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 15:55:
[...]
Dan heb ik je verkeerd begrepen. De Steca 500 gaat dus gewoon door tot 170 Volt met 500 Watt. Mooie combi met bijvoorbeeld 4×250 Wp. Optimaal gebruik maken van de omvormer
[...]
Interessante gegevens. Ben nu wel benieuwd naar de rest van de curve tot aan 230 Volt DC![]()
Als je veel last hebt van de verliezen zou je de spanning kunnen limiteren door een externe schakeling toe te passen.
eigenlijk word hier maar 163Vmpp aan gesloten, maar de steca moet terug schakelen en de V gaat daar door nog iets omhoog.
en dit zie je ook als je 4x 72cel van 5" aansluit.
dan heb je een +/- een Vmpp van 140V.
vandaar mijn gok dat 135Vmpp wel de max is op een steca als je de 500W nog wil halen.
dan zie je drielp ook nog 2x3 X 72cel van 5" aansluiten (1000+Wp
en die haalde ook de 500W niet, maar zat erg dicht bij.
de V was dan wel een stuk lager. (Vmpp van +/-105V)
maar wel een A van ongeveer 10A.
(te minste zoiets gok ik, heeft hij niet helemaal verteld.
ik geef een 4x250Wp best een goeie kans dat het werkt. (maar ben wel bang, dat of de set erg plat moet liggen, of op noord. om er voor te zorgen dat de lente niet teveel roet in het eten gooit.)
of
1x 96cel 5" paneel + 2x 72cel 5" paneel (misschien kan dit ook 2x 96cel 5" paneel + 1x 72cel 5" paneel)
dan zit je ongeveer op de 680Wp.
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 19-04-2015 10:41 ]
De panelen 20 stuks liggen pal zuid, en op 30 graden op een plat dak. Aan de rand van Rotterdam, ingeklemd tussen A 13 16 en A 12 en Rotterdam Airport. Veel luchtvervuiling in de buurt dus. Ook hier veel stuifmeel door veel bomen in de buurt, heb ik het nog niet over de duivenoverlast hier.PClop schreef op zondag 19 april 2015 @ 09:11:
[...]
Het zou wel aardig zijn als je ook even een schoonmaak interval en de hoek waaronder de panelen
liggen vermeld en hoe het zit met de vervuilende industrie, verkeersdrukte enz.
En je kunt vast doormiddel van je logging aantonen dat dat het verschil gaf na reiniging van
je zonnepanelen.
Ik kan me best voorstellen dat als je in de randstad oid woont en de panelen eens in de drie jaar
schoon maakt, dat je dan wel dat verschil ziet.
In mijn omgeving heb ik enkel vervuiling door stuifzand van landerijen ( ook saharazand ) en stuifmeel.
Maak ze meestal een keer per jaar schoon, of na een lange droge periode. Met plugwise als logging is niet in detail te kijken in de tijd. Dus de waardes heb ik van mijn industrie 0-4 kW 270 graden meter afgelezen.
Nu met de nieuwe SE 4000 kan ik op 0,1 W het vermogen aflezen, onzin natuurlijk om dit zo op het display te presenteren, het suggereert een nauwkeurigheid die er m.i. niet is.
Bij een stabiel zonnetje, heldere dag is een kuisbeurt een kwartiertje werk, ervoor en erna aflezen. (wel op de top, niet op de flanken van de kromme.)
Gasschuif is met pensioen een aantal jaartjes en heeft dus zat tijd om naar al zijn metertjes te kijken
[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 19-04-2015 11:08 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Hey Buurman! Ook uit Berkel...net als Mux....ik begin allemaal dorpsgenoten te ontmoeten hier op het forum.Gasschuif schreef op zondag 19 april 2015 @ 11:05:
[...]
De panelen 20 stuks liggen pal zuid, en op 30 graden op een plat dak. Aan de rand van Rotterdam, ingeklemd tussen A 13 16 en A 12 en Rotterdam Airport. Veel luchtvervuiling in de buurt dus. Ook hier veel stuifmeel door veel bomen in de buurt, heb ik het nog niet over de duivenoverlast hier.
Maak ze meestal een keer per jaar schoon, of na een lange droge periode. Met plugwise als logging is niet in detail te kijken in de tijd. Dus de waardes heb ik van mijn industrie 0-4 kW 270 graden meter afgelezen.
Nu met de nieuwe SE 4000 kan ik op 0,1 W het vermogen aflezen, onzin natuurlijk om dit zo op het display te presenteren, het suggereert een nauwkeurigheid die er m.i. niet is.
Bij een stabiel zonnetje, heldere dag is een kuisbeurt een kwartiertje werk, ervoor en erna aflezen. (wel op de top, niet op de flanken van de kromme.)
Gasschuif is met pensioen een aantal jaartjes en heeft dus zat tijd om naar al zijn metertjes te kijken
Moet zeggen dat de lucht hier JUIST beter is dan in Rotterdam.
We woonden eerst in de Van Maanenstraat, waar ik om de 2 weken last had van mijn neus....continue geirriteerd e.d.
Toen we naar Berkel kwamen werd dat heel erg veel minder....nu nog maar eens per kwartaal een keertje ofzo.
Grappig, jaren lang op de Statenweg gewoond voor we hier kwamen wonen, nu al weer ruim 20 jaar in Rodenrijs aan de vaart. Ik herken het verschil, in het begin werden we wakker van de stilte!
Toch zware vervuiling meegemaakt op de panelen in hete lange zomers, met name als er langere tijd geen regen valt. Voor de rest wonen wij hier meer dan prima, al is de tuin nu een puinhoop, want de dijk wordt door het hoogheemraadschap opgehoogd. Pluspunt voor de PV is dat onze 40 jaar oude esdoorn om gaat, die pakt voor de tuin PV van 1,5 kWp flink wat zon weg. Gaat mij toch wel een paar honderd kWh´s meer opleveren. Vorige week is ook de eik van de buren flink gesnoeid. Nog meer, Gasschuif happy
De panelen op de voorgrond zijn van de buren, daar ligt 3 kWp

[ Voor 54% gewijzigd door Gasschuif op 19-04-2015 12:22 ]
Verwijderd
Er zijn eigenlijk geen wensen/eisen (alles is mogelijk). Het enige waar mijn eigen voorkeur naar uitgaat is dat de data ook lokaal opgeslagen wordt en bereikbaar is (en het liefst via WiFi beschikbaar is).
Uiteindelijk zijn deze drie nog over (allemaal 12 panelen).
#1:
Paneel: Aleo 255 (255 Wp poly)
Omvormer: Diehl AKO 3000H
Prijs: €5310
Op de omvormer zit geen WiFi maar heeft wel interne data logging.
#2:
Paneel: JA Solar JAM6 265 (BK) (265 Wp mono)
Omvormer: Soladin 3000 Web
Prijs: €5115
Omvormer heeft WiFi, maar is de data hiervan wel lokaal beschikbaar? Het enige wat ik kon vinden was een online omgeving via de website van Soladin.
#3:
Paneel #1: ReneSola Virtus II 255 (255 Wp poly)
Paneel #2: JA Solar JAM6(R) 265 (BK) (265 Wp mono)
Omvormer: Fronius IG 30
Prijs met #1: €4910
Prijs met #2: €5270
Deze omvormer heeft volgens mij ook geen WiFi? Het opgeven rendement lijkt ook wat laag te zijn in vergelijking met de rest, in hoeverre kan je zoiets vergelijken met dat van een andere fabrikant?
De prijzen ontlopen elkaar niet erg veel. #2 lijkt mij op basis van de gegevens de beste keuze maar ik wil wel graag lokale data logging hebben. Wat denken jullie hiervan?
Bij #3 komt er dus 360 euro bij voor de mono panelen, is zoiets de moeite waard? Met mijn snelle berekening heb je dit in een 12-15 jaar terugverdien, dat is natuurlijk best lang.
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
Jullie kunnen je op PVOutput aanmelden bij mijn mooie team "Berkel en Rodenrijs".
http://www.pvoutput.org/liveteam.jsp?tid=992
Ben als enige lid....lol....is zo alleen hier.
Verwijderd
* NSP Solar polykristallijn zonnepanelen 255W
* omvormer(s) SolarEdge 3000
* ivm schaduw 12 stuks optimizers Solar Edge
* Incl onderdlen/montage en zo
* 5500 euro incl BTW
Soms hebben ze een 250 euro kortings actie daarop.
Bongosolar levert volgens de voorwaarden van die overkoepelend branche (Stichting Garantiefonds ZonneEnergie (SGZE) ) , waar er meer bij zitten, 30% vooraf rest na installatie.
ik zou nog een offerte aanvragen
PS: Als je dus die optimizers niet nodig hebt... dan mag je er 12x ca 60 euro vanaf halen
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2015 15:11 ]
Om hier nog even op terug te komen, #3 heeft een losse WiFi module (overheen gelezen).
De rest van de vragen zijn er nog wel
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
Verwijderd
Ik heb pas nog de complete voorwaarden gelezen, en er deugde niet veel van.
Ze kunnen op vele manieren onder de garantie uit, en ze dekken niet alles.
Ik zou lekker voor LG gaan.
Hoge kwaliteit,opbrengst en gewoon garantie bij LG Nederland.
12 Mono zwarte LG zonnepanelen van 270 Wp
Goodwe 3000NS omvormer
incl alle matrialen en montage door eigen monteurs.
4628euro ex btw
Staar je niet teveel blind op de opbrengst, ze moeten 15jaar of langer meegaan, dus kies voor het beste paneel.
Dat vind ik veel belangrijker dan te kijken wanneer ik mijn geld terugverdient heb.
6,7,8 of 9jaar terugverdientijd maakt mij niet zoveel uit, het moet gewoon heel blijven.
Een Kia is misschien goedkoper en zuiniger, maar een Mercedes gaat 4x langer mee
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2015 19:06 ]
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=28986&sid=26551
[ Voor 29% gewijzigd door Dre op 19-04-2015 20:48 ]
Wow, ik had op 18-05-2014 al achter mijn oren gekrabbeld.jk2477 schreef op zondag 19 april 2015 @ 19:02:
Misschien tijd voor een andere omvormer:
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=28986&sid=26551
http://pvoutput.org/intra...986&sid=26551&dt=20140518
7600/7800 W uit een 8000tl is inderdaad twijfelachtig. Staan de instellingen in de omvormer wel goed?
Ow wacht, is niet jk2477 zijn installatie, begrijp ik.
[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-04-2015 20:16 . Reden: Ben zelf erg blij met mijn 3430 wp op een 4000tl ]
Het zou mij teveel aftopping zijn al gaat het verder perfect.
is vast geen gewone particulier, met dito gebruik.
en dan zijn de prijzen gewoon een heel stuk anders en dimensioneer je ook anders.
(de 10.000kWh drempel b.v)
en ach er word +/-60kWh opgewekt op een dag, hoeveel is de +/-4kWh verlies dan.
en dan mee nemen dat er veel dagen zijn dat hij de grens niet haalt, maar door meer Wp wel hoger uit komt.
jaar opbrengst is wat telt uiteindelijk en dat is niet slecht.
edit:
qua dimensionering hadden er wel 2 of 4 panelen bij gemogen, had hij het nog iets beter gedaan.
maar wel vreemd dat hij blijft hangen op de 7600W
maar het kan een oudere sma zijn, en sma heeft ook problemen gehad met een vergelijkbare serie.
[ Voor 22% gewijzigd door migjes op 19-04-2015 19:53 ]
Maar goed, waarom stopt die 8000 al bij 7600 ??
LG komt toch uit Korea?Verwijderd schreef op zondag 19 april 2015 @ 18:32:
Een Kia is misschien goedkoper en zuiniger, maar een Mercedes gaat 4x langer mee
Volgens mij een Kia ook, dus ik snap de vergelijking niet helemaal.
Je prijst wel een chinese omvormer aan?
En weer terug naar de zonnepanelen
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-04-2015 20:04 ]
Ik zou wel met um willen ruilen, maar hoe pers ik dat door een hoofdzekering van 1 x 25 Amigjes schreef op zondag 19 april 2015 @ 19:34:
vind het wel mee vallen.
en dan zijn de prijzen gewoon een heel stuk anders en dimensioneer je ook anders.
(de 10.000kWh drempel b.v)
en ach er word +/-60kWh opgewekt op een dag, hoeveel is de +/-4kWh verlies dan.
en dan mee nemen dat er veel dagen zijn dat hij de grens niet haalt, maar door meer Wp wel hoger uit komt.
jaar opbrengst is wat telt uiteindelijk en dat is niet slecht.
edit:
qua dimensionering hadden er wel 2 of 4 panelen bij gemogen, had hij het nog iets beter gedaan.
maar wel vreemd dat hij blijft hangen op de 7600W![]()
maar het kan een oudere sma zijn, en sma heeft ook problemen gehad met een vergelijkbare serie.
Het zal wel aan z,n naam liggen, Energie-weg, hij weet dus dat ti wat energie weg gooit.

Verwijderd
Het verbaast mij gewoon dat vele voor Chinees gaan, en dan verwachten dat het 20jaar heel blijft.AUijtdehaag schreef op zondag 19 april 2015 @ 19:59:
[...]
LG komt toch uit Korea?
Volgens mij een Kia ook, dus ik snap de vergelijking niet helemaal.
Je prijst wel een chinese omvormer aan?
En weer terug naar de zonnepanelen
Dan geef ik liever een paar centen meer uit.
En als je ooit een LG naast een Chinees of een nepduitser heb gezien is de keuze niet zo moeilijk.
Ik ken een particulier met een 10,92 kWp op zijn dak .......migjes schreef op zondag 19 april 2015 @ 19:34:
vind het wel mee vallen.
Redelijk gewoon gezin zonder bedrijf aan huis.
Verwijderd
slechter dan sma prestaties heb ik zelden gezien, ik had er veel en had ze lang.Verwijderd schreef op zondag 19 april 2015 @ 20:21:
[...]
Het verbaast mij gewoon dat vele voor Chinees gaan, en dan verwachten dat het 20jaar heel blijft.
En als je ooit een LG naast een Chinees of een nepduitser heb gezien is de keuze niet zo moeilijk.
nu oa sungrow, ooit van gehoord ?
vast niet gezien je opinie.... en dan die prints in de sb2100tl wacht wat staat daar nou ? made in china...
onze maak economie is wel redelijk voorbij helaas, alles komt nu uit china, bijv de aeg omvormers.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2015 20:34 ]
Ik vond 1105 Wh/Wp al veel voor Zwolle, maar met 500 kWh erbij wordt het 1160 Wh/Wp.Rol-Co schreef op zondag 19 april 2015 @ 19:54:
Verhoudingsgewijs is het bij zo'n groot systeem rendabeler om een 9000 te nemen ipv de 8000 , als het 500 kWh per jaar meer opbrengt kan het met 2 jaar al ruim uit met de 200,- extra.
Maar goed, waarom stopt die 8000 al bij 7600 ??
Conform de veel besproken theorie van antonboonstra en SMA (antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" & SMA ) zou het verlies minder dan 0,3% zijn. 0,3% van 9943 kWh is 30 kWh. Een 9000 ophangen bij een referentiesetje zou uitsluitsel moeten geven
[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 19-04-2015 20:53 ]
30kWh is niets voor hem.
Tja de tijd zal het leren of die Chinese panelen goed of slecht zijn tot nu toe kiezen veel Amerikaanse Solar farms waaronder SunPeak Solar Sempra Generation etc etc voor chinese panelen lijken ze toch iets goed te doen (niet om er over een paar jaar panne mee te hebben). Je praat dan over aantallen van honderduizenden panelen per project. Bijgaand linkje simpel duur testje in Nedeland drie keer raden wat tot nu toe de best presterende panelen zijn op 1 na. Gaat wel nergens over (verschillen) maar toch. http://www.zonnepanelen.net/test-live-verschillende-merken/Verwijderd schreef op zondag 19 april 2015 @ 20:21:
[...]
Het verbaast mij gewoon dat vele voor Chinees gaan, en dan verwachten dat het 20jaar heel blijft.
[ Voor 5% gewijzigd door Snarfie31 op 19-04-2015 21:39 ]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M
Verwijderd
Ik ben al een hele tijd aan het puzzelen hoe ik op een zo'n optimaal mogelijk manier een PV installatie op mijn dak kan leggen. Ik heb mijn huis in SketchUp gezet om te kijken wat past en hoe het zit met schaduw en afstanden tot de dakrand. Zoals op onderstaande afbeeldingen te zien ligt mijn voorgevel ongeveer pal zuid. Maar op het zuiden gericht kom ik niet heel veel panelen kwijt en verlies ik veel ruimte door de verhoging in de voorgevel en de schaduw die ik hier door krijg.
Waar ik bij de getekende opstelling over twijfel is of het nodig is om de installatie te voorzien van optimizers aangezien er in de ochtend even wat schaduw op de panelen valt door de "schoorsteentjes" van van de CV en MV. Bij afbeeldingen zijn om 8.00 uur op 1 april en 1 mei. In april valt er om 9.00 uur al geen schaduw meer op de panelen.
Als jullie nog suggesties hebben voor andere opstellingen hoor ik het graag.
https://drive.google.com/...HWGtQSFU/view?usp=sharing
https://drive.google.com/...BcWFmb0k/view?usp=sharing
Ik had van MichielFRL al de reactie gehad dat de schaduw door de ochtend zon niet zo spanned is.
Schaduw in de vroege ochtend en late avond is niet zo interessant. Dat is van korte duur en zeer beperkte opbrengst, zeker met een lage hellingshoek op een plat dak.
Interessanter is om te zien hoe de schaduw in de winter is gedurende de dag.
Nu heb ik ook geprobeerd om de schaduw in de winter zichtbaar te maken.
Dit is hoe de schaduw zich ontwikkeld op 22 december (ongeveer de korste dag) van 9.00 uur tot 16.00 uur.
https://drive.google.com/...BQVM4Y1E/view?usp=sharing
Is dit dan wel een situatie waar je optimisers moet overwegen?
Kun je mij eens bijpraten over de SMA problemen?migjes schreef op zondag 19 april 2015 @ 19:34:
maar wel vreemd dat hij blijft hangen op de 7600W![]()
Ik ben afgelopen week eens Wezen kijken op zolder bij een dorpsgenoot welke ik al een tijdje volg via de sma portal.
Zijn systeem:
18 full black monokristallijne panelen, Luxen type LNSE 250 M op schuin dak (37 graden) op het zuiden, aangesloten op een drie-fasen omvormer SMA 5000tl-20
Ik zag hem nooit boven de 3600-3800W uitkomen.
Nu ben ik eens polshoogte wezen nemen en zag 2 strings van 9 aangesloten op ingang A en B
Spanning vorige week op een mooie maar frisse dag 238 / 243V op string A respectievelijk B.
De omvormer start op 150V maar de mpp regelaar begint pas op 245V!
De beste man de installateur maar eens laten benaderen om de beide strings in serie op ingang A te laten zetten (want nog garantie).
Maar zou dit de oplossing zijn of zijn er nog andere problemen met de SMA te verwachten?
10 jaar geleden hoorde ik vergelijkbare dingen over merken als LG en Kia. En een paar jaar terug toen ik mijn eerste Omnik ophing werd ik nog verketterd door mensen die zwoeren bij SMA. Oja, en terwijl mijn Omnik zonder een krimp op 110% vermogen draaide waren de SMA fanboys druk in de weer met ventilatortjes plakken op hun superieure maar heetgebakerde omvormertjes. Een label of herkomst zegt niet zoveel.Verwijderd schreef op zondag 19 april 2015 @ 20:21:
[...]
Van mij hoeft het niet zo lang mee hoor, 10 jaar is zat, dan heeft het zichzelf terug verdiend + 4000,-
Ik vind het prima.
Je links werken niet, maar ook zonder vermoed ik dat je tvt voor de optimizers wel eens in de honderden jaren kan gaan lopenVerwijderd schreef op zondag 19 april 2015 @ 20:59:
Hoi allemaal,
...
Waar ik bij de getekende opstelling over twijfel is of het nodig is om de installatie te voorzien van optimizers aangezien er in de ochtend even wat schaduw op de panelen valt door de "schoorsteentjes" van van de CV en MV. Bij afbeeldingen zijn om 8.00 uur op 1 april en 1 mei. In april valt er om 9.00 uur al geen schaduw meer op de panelen.
....
Zoek eens een vergelijkbare installatie van iemand in de buurt in PV output bijvoorbeeld en kijk eens wat de opbrengsten zijn in december/januari en vroeg in de ochtend. Daar moet je het nou niet bepaald van hebben. Een beetje schaduw op die momenten is doorgaans ook geen reden om aan de optimizers te gaan.
Je kan ook nog overwegen om je pijpjes te verplaatsen. Voor MV heb je ook mooie vlakke doorvoeren die onder de panelen vallen. Heb er zelf ook pas één geïnstalleerd. Google op Klöber Venduct (geen aandelen)
Verwijderd
Kijken of de link nu werktmarcel3 schreef op zondag 19 april 2015 @ 21:23:
[...]
Je links werken niet, maar ook zonder vermoed ik dat je tvt voor de optimizers wel eens in de honderden jaren kan gaan lopen![]()
Zoek eens een vergelijkbare installatie van iemand in de buurt in PV output bijvoorbeeld en kijk eens wat de opbrengsten zijn in december/januari en vroeg in de ochtend. Daar moet je het nou niet bepaald van hebben. Een beetje schaduw op die momenten is doorgaans ook geen reden om aan de optimizers te gaan.
Je kan ook nog overwegen om je pijpjes te verplaatsen. Voor MV heb je ook mooie vlakke doorvoeren die onder de panelen vallen. Heb er zelf ook pas één geïnstalleerd. Google op Klöber Venduct (geen aandelen)
https://drive.google.com/...BQVM4Y1E/view?usp=sharing
In de winter is er alleen langer schaduw dus tvt zal inderaad nooit gehaald worden.
In de omgeving heeft iedereen installatie op het zuiden, maar dat is voor mij er ongunstig.
Wat is er met een paneel aan de hand die iets te weinig spanning geeft en te veel stroom?
Volgens de sticker zou Uoc 21,7V zijn en Isc 3,45A
Maar ik meet een Uoc van 16V en een Isc van 5,5A
De overige panelen gaven betere waarden; 20,6V en 3,1A
Het gaat om een Siemens SM55 paneel (36 cels)
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Het is onmogelijk om zoveel meer Isc te krijgen. Het moet een totaal ander paneel zijn.
Tja geen chinees paneel.MieJuul schreef op zondag 19 april 2015 @ 22:03:
Even een vraagje voor de knappere koppen hier:
Wat is er met een paneel aan de hand die iets te weinig spanning geeft en te veel stroom?
Volgens de sticker zou Uoc 21,7V zijn en Isc 3,45A
Maar ik meet een Uoc van 16V en een Isc van 5,5A
De overige panelen gaven betere waarden; 20,6V en 3,1A
Het gaat om een Siemens SM55 paneel (36 cels)

En toch zijn het allemaal dezelfde modules, alle 40mux schreef op zondag 19 april 2015 @ 22:06:
Verkeerde paneel? Minder cellen?
Het is onmogelijk om zoveel meer Isc te krijgen. Het moet een totaal ander paneel zijn.
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
80W paneeltjes ?
[ Voor 15% gewijzigd door Rol-Co op 19-04-2015 22:23 ]
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.