Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 115 ... 119 Laatste
Acties:
  • 733.777 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

PClop schreef op zondag 19 april 2015 @ 20:10:
[...]

Ik zou wel met um willen ruilen, maar hoe pers ik dat door een hoofdzekering van 1 x 25 A
Het zal wel aan z,n naam liggen, Energie-weg, hij weet dus dat ti wat energie weg gooit. _O-
1x25A weet ik niet.
Maar hier gaat het lekker allemaal door een 1x35A.... O-)

Wat betreft die SMA 8000...
Als het de STP serie is, klopt het ergens niet.
edit: Het is de SMA TL8000... http://files.sma.de/dl/5695/SMC8000TL-DEN102330.pdf

Maar dan zou ik SMA eens bellen. Deze hebben een zeer goede service helpdesk.
anders garantie???
Anders heb ik nog een 9000TL-20 liggen.... :X

[ Voor 6% gewijzigd door paulv1973 op 19-04-2015 22:48 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik heb de helft van mijn 48 panelen op zuid zuid oost liggen, meeste onder een hoek van 45 gr. En de rest op zuid west, west, onder een hoek van 25 graden. Panelen alle 260 wp.
2x sma 4000tl21 in werking.
Maar tot nu nu toe wordt er niet af getopt
Opbrengst vandaag 56 kw.

Loop ik opbrengst mis, of zou het zo goed moeten zijn?

Ben nog wat aan het schuiven met panelen, dus er zijn nu drie panelen buiten werking.

Vanaf februari ben ik ook electrisch aan het verwarmen. En het lijkt er op dat ik in het vervolg geen gas meer nodig heb voor mijn verwarming.
Alleen de warmwater voorziening moet nog onder handen worden genomen.
Heb nog geen warmte pomp voor verwarming en/of warm water.

[ Voor 36% gewijzigd door patrickvanvalen op 19-04-2015 23:35 ]

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
paulv1973 schreef op zondag 19 april 2015 @ 22:42:
[...]

1x25A weet ik niet.
Maar hier gaat het lekker allemaal door een 1x35A.... O-)

Wat betreft die SMA 8000...
Als het de STP serie is, klopt het ergens niet.
edit: Het is de SMA TL8000... http://files.sma.de/dl/5695/SMC8000TL-DEN102330.pdf

Maar dan zou ik SMA eens bellen. Deze hebben een zeer goede service helpdesk.
anders garantie???
Anders heb ik nog een 9000TL-20 liggen.... :X
Ik dacht dat jij de hint die ik gaf wel door had maar helaas.

Had even m,n zakjapanner er bij gepakt en wat op die toetsen aan het rammen geweest
en toen viel het kwartje al snel, die SMA TL8000 is idd een één fasige omvormer op 230V
maar wat nu als zijn netspanning daar lager is dan 230, bv 225 of zelfs 220V
dan is die SMA zo af te stellen dat hij die 35A hoofdzekering er niet uit wipt en dus eerder
af gaat toppen om beneden die 35A te blijven.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snarfie31 schreef op zondag 19 april 2015 @ 20:55:
[...]

Tja de tijd zal het leren of die Chinese panelen goed of slecht zijn tot nu toe kiezen veel Amerikaanse Solar farms waaronder SunPeak Solar Sempra Generation etc etc voor chinese panelen lijken ze toch iets goed te doen (niet om er over een paar jaar panne mee te hebben). Je praat dan over aantallen van honderduizenden panelen per project. Bijgaand linkje simpel duur testje in Nedeland drie keer raden wat tot nu toe de best presterende panelen zijn op 1 na. Gaat wel nergens over (verschillen) maar toch. http://www.zonnepanelen.net/test-live-verschillende-merken/
We wachten af hoe de Chinezen over 12jaar presteren.

http://solarmagazine.nl/n...eels-defecte-zonnepanelen

http://www.photon.info/photon_news_detail_en.photon?id=90652

Opbrengst vind ik minder belangrijk dan bouwkwaliteit en levensduur.
En vaak is goedkoop duurkoop ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2015 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co, mijn idee is juist dat panelen meer dan 20 jaar meegaan.
Niet een paar mille verdienen (besparen) en dan weer investeren.
In (4),5,6,7,8,9 jaar terugverdienen en daarna nauwelijks meer betalen voor
je stroomrekening, dat was toch de insteek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op zondag 19 april 2015 @ 23:43:
Rol-Co, mijn idee is juist dat panelen meer dan 20 jaar meegaan.
Niet een paar mille verdienen (besparen) en dan weer investeren.
In (4),5,6,7,8,9 jaar terugverdienen en daarna nauwelijks meer betalen voor
je stroomrekening, dat was toch de insteek?
Ja inderdaad, maar doordat je goedkoop hebt is dat sneller, mijn set had een tvt van iets meer dan 4 jaar toen ik het kocht in 2012, dus dan verdiend het nog 5,5 jaar geld voor me tot die 10 jaar.
Dan heb ik de keuze of ik het laat liggen en meer verdienen voor me, of is er inmiddels voor die 4000 (3900 om precies te zijn) iets beters te krijgen wat meer verdiend en vervang ik.
Meestal gaat de tijd sneller dan je door hebt dus het kan maar zo zijn dat het ook hier langer blijft liggen. :)

Maar mijn deadline is 10 jaar, techniek gaat ook voorruit en je wilt wel eens wat anders.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anders dan compleet afschrijven over 5 jaar (zoals gewoon met alle andere apparatuur) is er ook nog de restwaarde na 5 jaar of langer. Anders gezegd, bij dhz verdien je de totale investering terug in 4/5 jaar, daarna verdien je er op en is je investering alsnog wat waard, dat zie je nu ook met 'afgedankte' Duitse panelen. Grote kans dat er wat leukers te koop is over 5, 10 of 20 jaar maar voor nu weet je gewoon dat je centen terugkomen in een paar jaar en elk jaar daarna bruto=netto rendement oplevert. Maak je het rekensommetje anders dan levert een willekeurig deposito van €5000 op het moment hooguit 1,5% dus een €75 per jaar. Voor diezelfde €5000 kun je makkelijk 3000Wp inclusief installatie scoren welke zeker een 2000kWh doet op jaarbasis à €400 oftewel 8%. Zelfs als je de stroomprijs terugschroeft naar 7 cent per kWh oid kom je nog op bijna het dubbele rendement....Als de rente met 20% stijgt per jaar doe je er alsnog 4 jaar over om hetzelfde terug te verdienen met je investering als je het op je deposito rekening laat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:09
Mud.Starrr schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 23:38:
Weten jullie hoe het zit met de slimme meter en terugleveren?

Ik heb de Anna-inzicht App, en die geeft aan dat ik deze maand tot nu toe -20 kWh uur heb verbruikt Netto.
110 verbruik bruto, en 129kWh teruggeleverd bruto (die 1kWh verschil zal hem wel in een afrondings verschil zitten).

Maar mijn solaredge geeft aan 205kWh te hebben geleverd.
Ik vind dat een erg groot verschil met wat de slimme meter aangeeft. (de eerder genoemde 129kWh).
Hoe kan dat komen? Gaat er ergens wat fout? Of zit dat verschil in de kWh-en die je direct verbruikt?
De Anna app leest je slimme meter uit? Dan zal het zo zitten:

Solaredge: totale opbrengst zonnepanelen
110 verbruik: Verbruik apparaten - opbrengst zonnepanelen = 110 kWh
129 terugleveren: opbrengst zonnepanelen - verbruik apparaten = 129kWh

Anna geeft dus alleen aan wat je van het net hebt gekregen of aan het net hebt teruggeleverd. Als je die data naast de data van je solaredge zet, is het verschil tussen die twee het verbruik van al je apparaten in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:18
Opvallend dat er toch nog altijd mensen zijn die alles uit China inferieur vinden.
Aziaten zijn heel goed in kopiëren en vervolgens verbeteren. Daar komt de cultuur eigenschap van niet mogen falen bij en je hebt het recept tot kwalitatief goede producten.
Bovenstaande was trouwens meer iets uit het verleden, want steeds meer R&D wordt door de Chinezen zelf gedaan.

PS. Voor zorgeloos rijplezier koop je een Kia en geen Mercedes ;)

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:41

DjVe

Hatsaflats!

Phyxion schreef op zondag 19 april 2015 @ 14:01:
Mijn ouders zijn ook even aan het kijken naar zonnepanelen en hebben bij een zestal bedrijven een offerte aangevraagd. Hiervan heb ik er meteen drie aan de kant gedaan (één wilde niet eens komen, een ander had nog nooit gehoord van mono panelen en de laatste wilde alleen maar leveren bij 100% vooruit betaling).

Er zijn eigenlijk geen wensen/eisen (alles is mogelijk). Het enige waar mijn eigen voorkeur naar uitgaat is dat de data ook lokaal opgeslagen wordt en bereikbaar is (en het liefst via WiFi beschikbaar is).

#2:
Paneel: JA Solar JAM6 265 (BK) (265 Wp mono)
Omvormer: Soladin 3000 Web
Prijs: €5115
Omvormer heeft WiFi, maar is de data hiervan wel lokaal beschikbaar? Het enige wat ik kon vinden was een online omgeving via de website van Soladin.
De Mastervolt kan je ook lokaal uitlezen, maar je moet er rekening mee houden dat hij niet heel veel geheugen heeft dus niet veel veel kan loggen zonder internet. Ik vind het zelf een zeer fijne omvormer met een erg degelijke online monitoring (die simpel en snel te configureren is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:51
Afgelopen vrijdag was het eindelijk zover: 12 260Wp panelen op mn schuur gelegd.
Aangesloten op een Mastervolt Soladin 3000 web omvormer.
Al bijna 35kwh opgehaald.

Van het weekend ook de installatie aangemeld en heb nu een mail van Liander ontvangen, waarin wordt gezegd dat mn meter niet geschikt is voor teruglevering.
Echter de meter geeft zelf aan al dik 20kwh teruggeleverd te hebben.

Gaat om een siemens t5129 meter.
4 tellers en vervolgens een teller voor teruglevering.

Weet iemand zo of deze meter inderdaad niet geschikt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
wezep schreef op maandag 20 april 2015 @ 08:51:
Afgelopen vrijdag was het eindelijk zover: 12 260Wp panelen op mn schuur gelegd.

Van het weekend ook de installatie aangemeld en heb nu een mail van Liander ontvangen, waarin wordt gezegd dat mn meter niet geschikt is voor teruglevering.

Misschien vereist liander wel een sluwemeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

DjVe schreef op maandag 20 april 2015 @ 08:50:
[...]

De Mastervolt kan je ook lokaal uitlezen, maar je moet er rekening mee houden dat hij niet heel veel geheugen heeft dus niet veel veel kan loggen zonder internet. Ik vind het zelf een zeer fijne omvormer met een erg degelijke online monitoring (die simpel en snel te configureren is).
Hoe lang is zoiets dan lokaal beschikbaar? Ik mag toch hopen dat het minstens een maand is?
Iemand hier ook nog wat antwoorden op trouwens? :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 21:38
wezep schreef op maandag 20 april 2015 @ 08:51:

Ik had ook een digitale meter met meerdere meters erop.
Met niet geschikt voor terugleveren, bedoelen ze vaak (Geen remote uitleesmogelijkheid)

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:41

DjVe

Hatsaflats!

Phyxion schreef op maandag 20 april 2015 @ 09:12:
[...]

Hoe lang is zoiets dan lokaal beschikbaar? Ik mag toch hopen dat het minstens een maand is?

[...]

Volgens mij een dagje/of twee (los van de totaalstand en logs van eventuele waarschuwingen/errors). Je kan op de online portal wel alle data exporteren naar Excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:42
Phyxion schreef op maandag 20 april 2015 @ 09:12:
[...]

[...]

o, het is wel een maand en zelfs een jaar.
maar dan helaas wel erg summiere info.
meeste sytemen hebben 7 dag per dag de opbrengst in kWh.
en dan per 4/5weken de opbrengst in kWh.
en dan per maand de opbrengst in kWh.
veel meer kan er meestal niet in een klein cmos chipje ;)
wil je echte logging dan doe je dat eigenlijk bijna altijd buiten de omvormer.
en dat is een stuk beter om het zonder wifi te doen.
een klein computertje die de omvormer uitleest en er mooie grafieken van maakt (en als je dan echt wil, kun je het computertje wel uitlezen met wifi, maar de koppeling met de omvormer is beter met kabel.)
het is ook maar net hoever je wil gaan.
(minimum wat ik aanraad, is een simpele kWh meter in de meter kast, en die 1x per maand bekijken wat het heeft gedaan en of alles nog volgens verwachting gaat.)

verder:
je plant 12x xxWp, nice bijna elke TL omvormer werkt dan perfect met 1 mpp. ;)
valt niet veel van te zeggen.
of je nu mono of poly neemt boeit ook niet zo heel veel. ;)
maar veel Wp wil je wel d:)b
zoveel mogelijk, als je budget kan dragen.
er zijn nog wel een paar panelen te verzinnen die verder gaan als wat je nu zegt.
zoals de :
http://shop.winkelman-zon...75c-30b-mono--panda-.html
http://shop.winkelman-zon...nokristallijn--285wp.html
http://shop.winkelman-zon...b3-monox-neon-black-.html
en voor de totaal kapitaal krachtige (en nu heb je ook een andere omvormer nodig)
http://shop.winkelman-zon...sunforte-mono-327wp-.html

vond de prijsjes nog aardig pittig, die je gaf.
maar is het inc BTW of ex, is het platdak etc....
dat kan het verklaren.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

marcel3 schreef op zondag 19 april 2015 @ 21:11:
[...]

10 jaar geleden hoorde ik vergelijkbare dingen over merken als LG en Kia. En een paar jaar terug toen ik mijn eerste Omnik ophing werd ik nog verketterd door mensen die zwoeren bij SMA. Oja, en terwijl mijn Omnik zonder een krimp op 110% vermogen draaide waren de SMA fanboys druk in de weer met ventilatortjes plakken op hun superieure maar heetgebakerde omvormertjes. Een label of herkomst zegt niet zoveel.
Yup, ik heb ook zo'n ventilatortje op de omvormer, maar eerlijk gezegd had het merk omvormer daar niet voor uitgemaak. Dat is gewoon iets dat ik doe omdat ik het leuk vindt, dat heeft niets met het merk te maken. YouTube: 4.6Wp solar panel installation to drive a 12 Volt fan

Gewoon de lelijkste case-fan uitgezocht die ik kon vinden met leds >:)

Overigens snap ik het wel, de mensen met een oudere TL omvormer zoals een 1600-tl, 2100-tl e.d. lopen redelijk warm. De nieuwere modellen zoals de 3000-TL en 2000-HF en hoger worden niet meer dan handwarm. Dat zijn heel andere ontwerpen. Inmiddels worden de oudere 1600/2100 niet meer geleverd. Nog steeds te duur ;)

Overigens ben ik wel in het bezit van 2 kapotte zonnepanelen. In 3 jaar tijd de bypass diodes stuk van de Chinese panelen geleverd door MDZ. Binnenkort maar even contact met ze opnemen.

Ik denk dat we wel aanemelijk kunnen maken dat een redelijke levensduur van panelen langer is dan 3 jaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

migjes schreef op maandag 20 april 2015 @ 09:39:
[...]

o, het is wel een maand en zelfs een jaar.
maar dan helaas wel erg summiere info.
meeste sytemen hebben 7 dag per dag de opbrengst in kWh.
en dan per 4/5weken de opbrengst in kWh.
en dan per maand de opbrengst in kWh.
veel meer kan er meestal niet in een klein cmos chipje ;)
wil je echte logging dan doe je dat eigenlijk bijna altijd buiten de omvormer.
en dat is een stuk beter om het zonder wifi te doen.
een klein computertje die de omvormer uitleest en er mooie grafieken van maakt (en als je dan echt wil, kun je het computertje wel uitlezen met wifi, maar de koppeling met de omvormer is beter met kabel.)
het is ook maar net hoever je wil gaan.
(minimum wat ik aanraad, is een simpele kWh meter in de meter kast, en die 1x per maand bekijken wat het heeft gedaan en of alles nog volgens verwachting gaat.)

verder:
je plant 12x xxWp, nice bijna elke TL omvormer werkt dan perfect met 1 mpp. ;)
valt niet veel van te zeggen.
of je nu mono of poly neemt boeit ook niet zo heel veel. ;)
maar veel Wp wil je wel d:)b
zoveel mogelijk, als je budget kan dragen.
er zijn nog wel een paar panelen te verzinnen die verder gaan als wat je nu zegt.
zoals de :
http://shop.winkelman-zon...75c-30b-mono--panda-.html
http://shop.winkelman-zon...nokristallijn--285wp.html
http://shop.winkelman-zon...b3-monox-neon-black-.html
en voor de totaal kapitaal krachtige (en nu heb je ook een andere omvormer nodig)
http://shop.winkelman-zon...sunforte-mono-327wp-.html

vond de prijsjes nog aardig pittig, die je gaf.
maar is het inc BTW of ex, is het platdak etc....
dat kan het verklaren.
Het is inclusief BTW (+ BTW teruggave geregeld door het bedrijf) en de montage. Hiet is een schuin (oud) dak dus er wordt geen ClickFit (of vergelijkbaar) gebruikt.

Wat minder nauwkeurig is niet heel erg, als er maar iets staat (mocht Soladin failliet gaan :+).

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
toxict schreef op maandag 20 april 2015 @ 09:13:
[...]

Met niet geschikt voor terugleveren, bedoelen ze vaak (Geen remote uitleesmogelijkheid)
Dus slimmemeter vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Phyxion schreef op maandag 20 april 2015 @ 09:47:
[...]

Het is inclusief BTW (+ BTW teruggave geregeld door het bedrijf) en de montage. Hiet is een schuin (oud) dak dus er wordt geen ClickFit (of vergelijkbaar) gebruikt.

Wat minder nauwkeurig is niet heel erg, als er maar iets staat (mocht Soladin failliet gaan :+).
verklaart, en is duidelijk.

nauwkeurigheid is niet het grootste probleem.
maar je zit op tweakers en die gaan soms nogal ver met de logging >:)
(zijn er genoeg die loggen ook de temperatuur van de panelen b.v.
dat is ook een factor namelijk ;) )
een simpele meter zoals deze:
http://www.eprotech.nl/sh...ale-aanduiding-p-143.html
in de meterkast en je bent niet afhankelijk van de omvormer.
die 1x per maand invullen bij b.v:
http://www.zonnestroomopb...g/migjes/16786/18291.html
is minimaalst wat ik aanraad.
(gewoon om te weten of alles goed gaat, en niet de omvormer in maart is uitgevallen, en dan erg veel moeten bij betalen in september.)

maar als je ook mooie daggrafieken wil
zoals b.v:
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13139&sid=15631
mag ook, is maar net wat jij wil ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 14:14
Verwijderd schreef op zondag 19 april 2015 @ 23:33:
[...]

We wachten af hoe de Chinezen over 12jaar presteren.

http://solarmagazine.nl/n...eels-defecte-zonnepanelen

http://www.photon.info/photon_news_detail_en.photon?id=90652

Opbrengst vind ik minder belangrijk dan bouwkwaliteit en levensduur.
En vaak is goedkoop duurkoop ;)
Denk dat de Amerikaanse overheid en Hedge funds die die mega Solar parken financieren zoals Mesquite Solar 1 (800.000 Suntech panelen) iets meer inzicht hebben in kwaliteit en rendement dan jij en ik (dus voor chineese panelen kozen en geen europeese of zelfs geen Amerikaanse panelen) was een van de redenen voor mij was om Suntechs aan te schaffen (de utility panelen). De tijd zal het leren.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Nou... de voornaamste reden voor Chinese panelen (en Europese omvormers... ABB) bij de grote Californische projecten is een combinatie van politiek en productiecapaciteit. Er is een hoop geld gegooid in falende solar-bedrijven in de VS, en zelfs de grotere fabrikanten hebben nog bijzonder lage productie vergeleken met Duitsland en China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
En daarom heb ik nu ook een slimme meter.
En als je digitale toch niet geschikt is, dan maar gelijk omruilen niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
mux schreef op maandag 20 april 2015 @ 10:15:
Nou... de voornaamste reden voor Chinese panelen (en Europese omvormers... ABB) bij de grote Californische projecten is een combinatie van politiek en productiecapaciteit. Er is een hoop geld gegooid in falende solar-bedrijven in de VS, en zelfs de grotere fabrikanten hebben nog bijzonder lage productie vergeleken met Duitsland en China.
Vermoed als het politiek zou zijn geweest een Amerikaans bedrijf de panelen had mogen leveren.
Keuze bij Mesquite Solar 1 is juist de hoogwaardige technology die Suntech kon leveren geen politiek lijkt me.
http://www.power-technolo...1-power-plant-arizona/ens

Was vorige week op een lezing bij ORACLE hield Willem Vermeend een toespraak volgens willen studeren er gemiddeld 7.000 chinezen per maand af in exacte vakken (niet alleen in china maar ook op Amerikaanse en Europeese universiteiten) Wij in Europa lopen hoopeloos daarop achter. Die Chinezen gaan nog veel slimmere panelen, converters en batterijen etc uitvinden in de nabije toekomst.

[ Voor 20% gewijzigd door Snarfie31 op 20-04-2015 12:43 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:27
Gasschuif schreef op zondag 19 april 2015 @ 01:16:
Er zijn wel zomers geweest met een week of 6 geen regen. Er komt dan wel een forse vuil/stof laag op de PV.
Een water spuitbeurt (simuleert regenwater) geeft dan wel een procent of 3 a 4 meer opbrengst.
Komt die meeropbrengst niet vooral doordat de panelen afkoelen door het water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
a.d.s schreef op maandag 20 april 2015 @ 10:36:
[...]

het koelen met water is maar van zeer korte duur.
de panelen waren zo heet dat ik ze niet kon aanraken. ;)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/koelenvan.jpg
op de 8 sec zie je een dipje van de schaduw die ik werp op de panelen als ik aan het spuiten begin.
en 10 sec later zijn de panelen weer warm. :-(
(op 19sec klim ik weer terug door het raam. ;) )

edit:
ehum, voor het gemak, dit is dus 1900Wp ;)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 20-04-2015 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
Lijkt me wel interessant ;-)

Als je je waterpomp kan laten draaien op een "auxiliary"-panel en verder het water kunt rondpompen, door het via je regenpijp op te vangen, filteren (blaadjes/zand/etc), dan moet het toch te doen zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door toxict op 20-04-2015 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

toxict schreef op maandag 20 april 2015 @ 09:13:
[...]

Die remote uitleesmogelijkheid heeft niets met terugleveren te maken. Onze meter heeft ook geen remote uitleesmogelijkheid, maar is wel geschikt voor terugleveren. Dus dat is een kul reden.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
En WTF is hier aan de hand op de Live stats pagina van het Tweakers Team?
Die waardes kloppen voor geen meter!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YOhTYNF.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door toxict op 20-04-2015 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
toxict schreef op maandag 20 april 2015 @ 10:16:
[...]

En daarom heb ik nu ook een slimme meter.
En als je digitale toch niet geschikt is, dan maar gelijk omruilen niet?
Ik weet niet hoe NLE gaat reageren straks 20 mei komen mijn panelen op mijn dak en ik heb een digitale meter met een teruglever teller maar als ik dat zo lees heeft niet iedere maatschapij daar een boodschap aan. Ik hoop dus dat NLE daar geen problemen mee heeft.

Ik verwacht dat jouw leverancier het dus als een excuus ziet om jouw onder controle te kunnen plaatsen door een slimmemeter te eisen.

Opzich heb ik geen bezwaar tegen een slimmemeter maar ik vind het een beetje onzin om een meter die niet slim is maar wel een teruglever-teller heeft te vervangen. Gewoonweg omdat hun administratie daar op ingericht is. Milieutechnisch is het natuurlijk gewoonweg een dwaze gang van zaken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
Wailing_Banshee schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:08:
[...]

Die remote uitleesmogelijkheid heeft niets met terugleveren te maken. Onze meter heeft ook geen remote uitleesmogelijkheid, maar is wel geschikt voor terugleveren. Dus dat is een kul reden.
Dan zou ik wel eens willen weten wat de reactie van zijn netbeheer is op de vraag waarom zijn meter dan niet geschikt zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
toxict schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:03:
Lijkt me wel interessant ;-)

[video]

[video]

Als je je waterpomp kan laten draaien op een "auxiliary"-panel en verder het water kunt rondpompen, door het via je regenpijp op te vangen, filteren (blaadjes/zand/etc), dan moet het toch te doen zijn?
En op hele warme dagen heb je dus een koelingssysteem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mooi weekje geweest hoogtarief 076 kwh daltarief -16 kwh

ik vraag me af of het rendabel is om je panelen te koelen.
ik denk het zelf van niet . koel je zoals in t filmpje dan presteren ze beter
echter heb je weer wat verlies dankzij het water

is het dan nog rendabel???

nu we er toch over aan t nadenken zijn
een gesloten bak waar de panelen in liggen en dmv een airco de panelen van onderaf gekoeld worden
leek me wel aardig idee. maar rendabel verre van dat hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Thombias schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:09:
[...]

Ik weet niet hoe NLE gaat reageren straks 20 mei komen mijn panelen op mijn dak en ik heb een digitale meter met een teruglever teller maar als ik dat zo lees heeft niet iedere maatschapij daar een boodschap aan. Ik hoop dus dat NLE daar geen problemen mee heeft.

Ik verwacht dat jouw leverancier het dus als een excuus ziet om jouw onder controle te kunnen plaatsen door een slimmemeter te eisen.

Opzich heb ik geen bezwaar tegen een slimmemeter maar ik vind het een beetje onzin om een meter die niet slim is maar wel een teruglever-teller heeft te vervangen. Gewoonweg omdat hun administratie daar op ingericht is. Milieutechnisch is het natuurlijk gewoonweg een dwaze gang van zaken..
iedereen krijgt die standaard brief dat zijn meter niet geschikt is als hij zich aanmeld.
slimme meters moeten geheel gratis gepromoot worden.
(alleen de zon komt gratis op >:)
met een slimme meter kunnen ze je nog een extra abonnement verkopen, hopen ze. )

(aanmelden is niet verplicht, en heb ik ook niet gedaan, mijn feraris draait fantastisch terug >:)
steek die slimme meter maar ergens waar de zon niet schijnt. >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hahah heb die "standaardbrief"ook gehad , deed t goed om de vuurkorf mee aan te maken
nooit meer wat van gehoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Aanmelden? Huh... Watte, waar, waarom?? :+

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mmm, ik denk dat ik mij ook maar eens ga aanmelden.
ik heb nog iets nodig om mijn vuurkorf mee aan te steken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
migjes schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:15:
[...]

iedereen krijgt die standaard brief dat zijn meter niet geschikt is als hij zich aanmeld.
slimme meters moeten geheel gratis gepromoot worden.
(alleen de zon komt gratis op >:)
met een slimme meter kunnen ze je nog een extra abonnement verkopen, hopen ze. )

(aanmelden is niet verplicht, en heb ik ook niet gedaan, mijn feraris draait fantastisch terug >:)
Worden een feraris nog geinstalleerd op verzoek door een installateur? ;)
Het gewoon terugdraaien lijkt mij veel gedoe-lozer dan het te moeten melden elk termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 22:58
Nope

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aanmelden is nodig zodra je met je dagtarief onder 0 uitkomt
in 2012 had ik me niet aangemeld
mijn vebruik dagtarief was voor de zonnepanelen 2800 kwh na 1e set was deze 800 kwh

geen probleem
vorig jaar was mijn dagtarief -74 kwh na uibreiding van pv hier
om die te verrekenen stellen moet je wel aangemeld zijn.
anders krijg je zo'n stempel meterfout en dan weet je wat er weere gaat gebeuren

dit staat overigens volledig los van het wel of niet houden van je ferrari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

toxict schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:09:
[...]

Dan zou ik wel eens willen weten wat de reactie van zijn netbeheer is op de vraag waarom zijn meter dan niet geschikt zou zijn.
Ik ook... Maar je zult nooit zo'n eerlijk antwoord krijgen...
Verwijderd schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:14:
nu we er toch over aan t nadenken zijn
een gesloten bak waar de panelen in liggen en dmv een airco de panelen van onderaf gekoeld worden
leek me wel aardig idee. maar rendabel verre van dat hahaha
Verder doordenken: gesloten bak waar de panelen in liggen, het water wordt warm, je geleidt het weg naar een warmte opslag tank, water komt weer koel bij de panelen en je hebt warmte opgeslagen voor je huis. Win-win!
migjes schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:15:
[...]
Hebben wij ook niet gedaan en Essent kwam er zelf mee. (slimme meter wordt voorlopig niet aangesloten hier).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dan wel een aftakking om de vijver op temperatuur en t zwembad te verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Thombias schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:19:
[...]

Worden een feraris nog geinstalleerd op verzoek door een installateur? ;)
Het gewoon terugdraaien lijkt mij veel gedoe-lozer dan het te moeten melden elk termijn.
nop een maal kwijt krijg je hem nooit meer terug.

maar niet alles van de feraris is altijd even leuk.
stel je geeft stand 60525 in een jaar door.
en het jaar later de stand 59525.
dan denken ze dat je dus geen 1000kWh teveel hebt opgewekt maar juist 99000 kWh hebt gebruikt.
(met een belletje komt het wel weer goed, geen probleem, maar kan wel even schrikken zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:23:

[...]

Verder doordenken: gesloten bak waar de panelen in liggen, het water wordt warm, je geleidt het weg naar een warmte opslag tank, water komt weer koel bij de panelen en je hebt warmte opgeslagen voor je huis. Win-win!
Zulke panelen die spanning en warmte leveren bestaan al wel las is laatst.
(ga ik eens ff googlen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Thombias schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:27:
[...]

Zulke panelen die spanning en warmte leveren bestaan al wel las is laatst.
(ga ik eens ff googlen ;) )
http://www.hybrisol.com/htmlNL/zonnepanelen.html

het is een leuke oplossing.
maar het 1 bijt het ander wel een beetje.
PV wil graag koeler blijven en zonneboilers willen graag de 100 graden halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
migjes schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:25:
[...]

nop een maal kwijt krijg je hem nooit meer terug.

maar niet alles van de feraris is altijd even leuk.
stel je geeft stand 60525 in een jaar door.
en het jaar later de stand 59525.
dan denken ze dat je dus geen 1000kWh teveel hebt opgewekt maar juist 99000 kWh hebt gebruikt.
(met een belletje komt het wel weer goed, geen probleem, maar kan wel even schrikken zijn.)
Elk voordeel heeft zijn nadeel ;)

Ik krijg hier dus niet mee te maken omdat ik al een digitale(non-slimme) meter heb. Mijn huis is ook uit 2011 dus toen waren die feraris meters al uit zicht bij de leveranciers waarschijnlijk.

Op enexis staat dat dit jaar de slimmemeters nog niet geleverd worden in mijn gebied. En extra betalen gaan ek nie doen nie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
migjes schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:30:
[...]

http://www.hybrisol.com/htmlNL/zonnepanelen.html

het is een leuke oplossing.
maar het 1 bijt het ander wel een beetje.
PV wil graag koeler blijven en zonneboilers willen graag de 100 graden halen.
Jep, rendement zal wel een issue zijn. De afschrijving zal dus ook langer dan 6 jaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grinz ik zie t al voor me 99000 verbruik
dat is ff schrikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Thombias schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:34:
[...]

Jep, rendement zal wel een issue zijn. De afschrijving zal dus ook langer dan 6 jaar zijn.
een tijdje geleden zag ik ze nog in Duitsland voor 450€ per stuk met 190Wp.
dan kun je met 3x best een boilertje van 300-500 liter mee verwarmen + een steca 500.
maar opbrengst is dan maar ongeveer 400kWh per jaar. :-(
en eigenlijk is dat al niet genoeg om de rest van het jaar de boiler te verwarmen. :-(
(maar neemt niet weg dat het voor de fanatiekeling wel leuk kan zijn.)
Verwijderd schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:36:
grinz ik zie t al voor me 99000 verbruik
dat is ff schrikken
valt wel mee, de belasting is dan ook een stukje lager als je boven de 10.000kWh zit >:)
maar je zult toch een automatische over boeking hebben >:)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 20-04-2015 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:31
migjes schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:40:

valt wel mee, de belasting is dan ook een stukje lager als je boven de 10.000kWh zit >:)
maar je zult toch een automatische over boeking hebben >:)
Als ze dan salderen zoals bij bijvoorbeeld GC, dan zorgen voor verbruik > 10.000kWh en teruglevering van iets eronder. Wordt je eerst aangeslagen voor volle 10.000kWh en vervolgens krijg je het gesaldeerd voor de < 10.000kWh hogere tarieven ;) of zouden ze daar toch wel over nagedacht hebben :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:37
databeestje schreef op maandag 20 april 2015 @ 09:40:
[...]

Yup, ik heb ook zo'n ventilatortje op de omvormer, maar eerlijk gezegd had het merk omvormer daar niet voor uitgemaak. Dat is gewoon iets dat ik doe omdat ik het leuk vindt, dat heeft niets met het merk te maken. YouTube: 4.6Wp solar panel installation to drive a 12 Volt fan

Gewoon de lelijkste case-fan uitgezocht die ik kon vinden met leds >:)

Overigens snap ik het wel, de mensen met een oudere TL omvormer zoals een 1600-tl, 2100-tl e.d. lopen redelijk warm. De nieuwere modellen zoals de 3000-TL en 2000-HF en hoger worden niet meer dan handwarm. Dat zijn heel andere ontwerpen. Inmiddels worden de oudere 1600/2100 niet meer geleverd. Nog steeds te duur ;)

Overigens ben ik wel in het bezit van 2 kapotte zonnepanelen. In 3 jaar tijd de bypass diodes stuk van de Chinese panelen geleverd door MDZ. Binnenkort maar even contact met ze opnemen.

Ik denk dat we wel aanemelijk kunnen maken dat een redelijke levensduur van panelen langer is dan 3 jaar. ;)
Mooie oplossing. Ik moet er nu ook aan geloven voor mijn Chinese Hosola. Die wordt dus wel flink heet.

Wat merk je eigenlijk van kapotte bypassdiodes? Zijn dat ZN shine panelen toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe heet is heet bij de hosola
de omnik 2 zat afgelopen woensdag op maximaal 45 gr ( in huis )
de omnik 4 zat afgelopen woensdag op maximaal 44 gr ( in schuur deur open )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Dat ze er al zijn, vind ik een goed teken. Dat wil zeggen dat ze het alleen efficiënter moeten maken... Toen wij voor het eerst naar zonnepanelen keken, was de terugverdientijd ook nog 20 jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
Verwijderd schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:52:
Dik in de 50 graden bij een omgevingstemperatuur op zolder van 20. Mijn Omniks 1.5 geven de temperatuur niet aan, maar de koelelementen daarvan worden hooguit handwarm. Die van de Hosola wordt echt heet.
Ik heb al even geëxperimenteerd met een PC fan (net zo'n lelijke als die van databeesje ;)) en dat scheelt 20 graden.
Helaas hier geen plek voor kleine zonnepaneeltjes oid, dus ik ga voor een thermische schakelaar op het koelelement die inschakelt bij 30 graden C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je omnik 1.5 geeft de temperatuur niet aan????
dat zie je toch via je wifi logger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
Die zit er dus niet op. Ik log die sets via een Arduino in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aha ja dat is t lastig te zien.
de omnik2 hier hangt op 2e verdiepng net onder t dak omgevingstemp is 21gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
Verwijderd schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:52:
De temp van mijn Omnik.....ook van woensdag...even opgezocht...
Hangt in de schaduw op een plat dak op 2 hoog.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NS7DRh2.jpg

Krijg je wellicht een beetje een idee wat de temp. doet tussen binnen en buiten ophangen van je omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:59
toxict schreef op maandag 20 april 2015 @ 12:26:
[...]

[afbeelding]

Krijg je wellicht een beetje een idee wat de temp. doet tussen binnen en buiten ophangen van je omvormer.
Ik dacht altijd dat dat de temperatuur van de panelen was :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
BB-One schreef op maandag 20 april 2015 @ 12:39:
[...]

Ik dacht altijd dat dat de temperatuur van de panelen was :?
Nope.
In mijn geval zou ik dan 20 verschillende temps moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

marcel3 schreef op maandag 20 april 2015 @ 11:49:
[...]

Mooie oplossing. Ik moet er nu ook aan geloven voor mijn Chinese Hosola. Die wordt dus wel flink heet.

Wat merk je eigenlijk van kapotte bypassdiodes? Zijn dat ZN shine panelen toevallig?
De kapotte bypass diodes zijn min-of-meer een kortsluiting geworden, hierdoor is de open klemspanning lager bij lage instraling, hierdoor mis ik een volt of 84. Naar mate er meer instraling is en er meer vermogen opgewekt wordt de bypass diodes "overpowered" en zie je de spanning klimmen.

Normaliter is de spanning vrijwel constant over een dag, hier dus niet. Ik begon vandaag met 126 Volt met een string van 6 panelen met een 36 Volt MPP. Dat zou dus 216 moeten zijn, het scheelt bijna 90 Volt. Uiteindelijk komen ze tot 170-180 Volt, dat is nog steeds 30 Volt te laag.

Aangezien er al 3 stuks diode in een paneel zitten kan het zo maar 12 Watt zijn die in de junction box opgesloten zit. Ook niet echt gezond dus.

De panelen zijn overigens van voor dat MDZ de ZNshine panelen ging leveren, het gaat om de "Jiangsu Xuyang" panelen. (http://iserv.nl/files/pics/solar/DSC_0626.jpg). Wellicht hebben ze hier "gewone" diodes in gedaan en geen Schottky diodes, of, met het verkeerde "forward voltage".
Op eBay alvast een setje gekocht voor het geval ik zelf aan de slag moet. http://www.ebay.com/itm/2...ageName=ADME:L:OU:NL:3160

Nou weet ik alleen niet wat voor verpakking de bestaande diodes hebben, als dat een TO-220 is passen deze natuurlijk niet netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@databeestje
ik zit met het zelfde probleempje.
en toevallig alleen met de 195Wp panelen, de 190Wp doen het wel goed :?

maar goed de 195Wpers gaan naar een ander dak, en zit er zelfs aan te denken om de diodes er gewoon uit te halen, daar zijn ze eigenlijk niet nodig.

maar laat graag even weten hoe het gaat en wat lukt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

a.d.s schreef op maandag 20 april 2015 @ 10:36:
[...]

Nee, de afkoeling duurt hooguit een minuut, dan zie je de druppels verdampen en wordt het paneel weer langzaam warm. Door het afspoelen van vuil en stof draait ie dan ietsje meer, scheelt enkele procenten, maar niet echt spectaculair.

Iets anders:
Ik kan het nog niet helemaal overzien, de meetsessie is nog te kort, maar de nieuwe Solar Edge SE 4000
gaat toch minimaal 10% extra opbrengst opleveren door het goede schaduw management, en hoger
rendement als mijn oude steca's. Ook minder Cu verliezen met 2 strings, (waren er 7)

Er ligt al een plugwise stealth M klaar, om er tussen te hangen, heb wel het vermoeden dat ie fors in de plus meet, we gaan het zien binnenkort. Wel een grensgeval die Stealth, hij kan tot 16 A, (3680 W) Af en toe piekt de inverter kort naar 3900 W, hoop dat dat goed gaat. Iemand ervaring hiermee?

[ Voor 16% gewijzigd door Gasschuif op 20-04-2015 14:20 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:59
toxict schreef op maandag 20 april 2015 @ 12:49:
[...]

Nope.
In mijn geval zou ik dan 20 verschillende temps moeten zien.
Tja dat klinkt inderdaad heel logisch.

(sta even in de hoek te schamen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Heeft er iemand gebruikerservaring met de SolarFrontier WR-3000 omvormer?

Is er een voordeel aan het gebruik van een SF omvormer op SF panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snarfie31 schreef op maandag 20 april 2015 @ 10:08:
[...]

Denk dat de Amerikaanse overheid en Hedge funds die die mega Solar parken financieren zoals Mesquite Solar 1 (800.000 Suntech panelen) iets meer inzicht hebben in kwaliteit en rendement dan jij en ik (dus voor chineese panelen kozen en geen europeese of zelfs geen Amerikaanse panelen) was een van de redenen voor mij was om Suntechs aan te schaffen (de utility panelen). De tijd zal het leren.
Hou je Suntechs wel goed in de gaten, want er zijn al veel zwarte panelen retour gekomen vanwege grote kleurverschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben blij met me poly's hier aangezicht is niet van toepassing ivm dakligging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Verwijderd schreef op maandag 20 april 2015 @ 14:53:
[...]

Hou je Suntechs wel goed in de gaten, want er zijn al veel zwarte panelen retour gekomen vanwege grote kleurverschillen.
Ik heb blauwe (nog steeds) dat terzijde wat voor kleur worden die zwarte suntechs dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Snarfie31 schreef op maandag 20 april 2015 @ 10:20:
[...]

Vermoed als het politiek zou zijn geweest een Amerikaans bedrijf de panelen had mogen leveren.
Keuze bij Mesquite Solar 1 is juist de hoogwaardige technology die Suntech kon leveren geen politiek lijkt me.
http://www.power-technolo...1-power-plant-arizona/ens
Oeh, vergis je niet hoor. Het Amerikaanse publiek is bijzonder teleurgesteld in de ruim 1,5 miljard dollar (!) die in grote, maar uiteindelijk falende zonnepaneel-bedrijven is gestoken. Daarnaast is er flinke kartelwerking waardoor de prijzen ongelooflijk hoog liggen (zomaar factor 2 boven identieke panelen die in Europa worden verkocht).

Die gigantische solar farms zijn geen staatsaangelegenheid; het zijn commerciële businesses die winst moeten maken. Ze gaan voor spul wat geleverd kan worden en wat een goede prijs/kwaliteitverhouding heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
toxict schreef op maandag 20 april 2015 @ 12:26:
[...]

Mijn HoSola op zolder gaat nog niet verder dan 40 graden: http://pvoutput.org/list....34018&sid=32065&v=0&est=0

Wellicht omdat deze niet volledig belast kan worden ook...?

[ Voor 4% gewijzigd door Pascal Saul op 20-04-2015 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:25
Gasschuif schreef op maandag 20 april 2015 @ 14:01:
[...]

... Ook minder Cu verliezen met 2 strings, (waren er 7)

....
Koper verliezen ontstaan door de stroom en de weestand. Te bepalen met de formule P = i2 * R.

Geen idee of het waar is, maar je lijkt nu je stroom door de kabel te verhogen om daarmee een lagere R waarde te creeren (minder kabel lengte). Hierdoor kan het best wel eens zo zijn dat je juist meer verliezen in je kabels hebt. Die gewonnen R per meter, weegt mogelijk niet op tot de extra stroom2 door de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Trebbors schreef op maandag 20 april 2015 @ 14:47:
Heeft er iemand gebruikerservaring met de SolarFrontier WR-3000 omvormer?

Is er een voordeel aan het gebruik van een SF omvormer op SF panelen?
Is dat niet gewoon een omgestickerde Steca Coolcept?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
noo schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:58:
[...]

Is dat niet gewoon een omgestickerde Steca Coolcept?
Ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 17:21

aip

Pascal Saul schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:36:
[...]

Mijn HoSola op zolder gaat nog niet verder dan 40 graden: http://pvoutput.org/list....34018&sid=32065&v=0&est=0

Wellicht omdat deze niet volledig belast kan worden ook...?
Is dat niet de temperatuur van de panelen die op pvoutput staat? Zo niet, dan wordt mijn zolder in february wel erg koud 's nachts. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
aip schreef op maandag 20 april 2015 @ 16:32:
[...]

Is dat niet de temperatuur van de panelen die op pvoutput staat? Zo niet, dan wordt mijn zolder in february wel erg koud 's nachts. :?
Nee, dit is de sensor in de omvormer zelf.

De panelen kan ik niet meten maar een eitje erop bakken moet geen probleem zijn nu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
aip schreef op maandag 20 april 2015 @ 16:32:
[...]

Heb je toevallig een weerstation ingevuld bij de temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
mux schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:21:
[...]

Ze gaan voor spul wat geleverd kan worden en wat een goede prijs/kwaliteitverhouding heeft.
Kijk dat laatste bedoel ik goede prijs/kwaliteitverhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snarfie31 schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:13:
[...]

Ik heb blauwe (nog steeds) dat terzijde wat voor kleur worden die zwarte suntechs dan?
Blauwe cellen.
Het paneel lijkt dan op een schaakbord.
Bij een goed paneel zie je geen of minimale verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

MichielFRL schreef op maandag 20 april 2015 @ 16:35:
[...]

Heb je toevallig een weerstation ingevuld bij de temperatuur?
Ik zie het, het is inderdaad de omvormer zelf. Blijkt die buitenmuur toch nog best fris, ondanks dat het een woning uit 2006 is. Overigens is de zolder onverwarmd en afgesloten (vlizo trap), dus ik merk weinig van warmteverlies - op de verdieping eronder stoken we zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

TLer schreef op maandag 20 april 2015 @ 15:45:
[...]

Koper verliezen ontstaan door de stroom en de weestand. Te bepalen met de formule P = i2 * R.

Geen idee of het waar is, maar je lijkt nu je stroom door de kabel te verhogen om daarmee een lagere R waarde te creeren (minder kabel lengte). Hierdoor kan het best wel eens zo zijn dat je juist meer verliezen in je kabels hebt. Die gewonnen R per meter, weegt mogelijk niet op tot de extra stroom2 door de kabel.
Wellicht heb ik het niet goed uitgelegd, vroeger 7 plussen en 7 minnen van de installatie naar beneden naar de inverters

Nu nog maar 2 plus en 2 min en 350 V fixed string voltage. (lees in deellast of schaduw regelen de betrokken optimizers naar een hogere spanning DC en dus per definitie lagere stroom DC, om te voldoen aan fixed string.) De twee strings van elk 3 mm2 plus en 3 mm2 min gaan pas op de omvormer parallel.

Als je de hoeveelheid kabel hebt gezien die van het dak af is gekomen snap je het, en ja, Cu verliezen uitrekenen deed ik 40 jaar geleden op school. :+

De set in de tuin gaat vanaf vandaag een stuk beter draaien, en de WP hulp van de houtkachel 8)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LjnVas5l.jpg

Hel platte dak gaat in het voor en najaar ook wat beter draaien, het beste schaduwmanagement blijft toch een scherpe kettingzaag :)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5YRsTrDl.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Gasschuif op 20-04-2015 21:41 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa21
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
Het uitbreidt virus heeft ook hier toegeslagen >:) .

Bestaande situatie :

omvormer AEG pv4600

* mpp1, 13 x250 poly op zo, 10 graden hellingshoek
* mpp2, 9 x 250 poly op zw, 10 graden hellingshoek

Op mijn allerbeste dag tot nu toe, heb ik een maximale Pac van 4300W behaald. Echter volgens mij kan de aeg tot 5000 Pac. Als ik het simpel bekijk (wellicht iets te kort door de bocht). Heb ik dan 4300 / 22 = 195 W per paneel. Dus op mijn beste dag heb ik 700/195 = 3,5 paneel over, die ik zou kunnen plaatsen.

Als ik nou uitbreidt met 4 of 5 panelen op de derde mpp op zw, 5 graden hellingshoek ben ik behoorlijk aan het onderdimensioneren, 74%. Hebben andere hier ervaring mee? Of top ik dan teveel en kan ik beter nog een kleine omvormer erbij hangen. (hiermee verdubbel ik wel mijn investering tov de uitbreiding). Ik denk persoonlijk dat het wel uitkan.

https://www.dropbox.com/s...5-04-20-20-09-15.png?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

patrickvanvalen schreef op zondag 19 april 2015 @ 23:11:
Ik heb de helft van mijn 48 panelen op zuid zuid oost liggen, meeste onder een hoek van 45 gr. En de rest op zuid west, west, onder een hoek van 25 graden. Panelen alle 260 wp.
2x sma 4000tl21 in werking.
Maar tot nu nu toe wordt er niet af getopt
Opbrengst vandaag 56 kw.

Loop ik opbrengst mis, of zou het zo goed moeten zijn?

Ben nog wat aan het schuiven met panelen, dus er zijn nu drie panelen buiten werking.

Vanaf februari ben ik ook electrisch aan het verwarmen. En het lijkt er op dat ik in het vervolg geen gas meer nodig heb voor mijn verwarming.
Alleen de warmwater voorziening moet nog onder handen worden genomen.
Heb nog geen warmte pomp voor verwarming en/of warm water.
12480Wp op 2x SMA SB4000TL-21 ?
En dan MAAR 56 KW?!!

Das een beetje weinig.
Ik haal vandaag 52KW met 9775WP. En een deel op NW.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gasschuif schreef op maandag 20 april 2015 @ 14:01:
[...]

Stealth, hij kan tot 16 A, (3680 W) Af en toe piekt de inverter kort naar 3900 W, hoop dat dat goed gaat. Iemand ervaring hiermee?
4395Wac 4 uur lang is in ieder geval geen probleem hier, ik haal ze uit de behuizng nu, en stop ze in de lasdoos, met wago, of kaal in de meterkast.
20A continu lijkt wel de limiet, 4mm2 met wat schuren past net
Afbeeldingslocatie: https://stromgraf.de/bilder/produkte/normal/plugwise-stealth-pcb.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2015 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Verwijderd schreef op maandag 20 april 2015 @ 21:18:
[...]

4395Wac 4 uur lang is in ieder geval geen probleem hier, ik haal ze uit de behuizng nu, en stop ze in de lasdoos, met wago, of kaal in de meterkast.
20A continu lijkt wel de limiet, 4mm2 met wat schuren past net
[afbeelding]
Eric, dat zijn goede berichten, dank.
Maakte me al een beetje zorgen of het wel goed zou gaan, maximum piek uit de 3500 Wp Kingsuns is 4002 W volgens solar edge.

Wil de Stealth met 4 mm AMP pennen aansluiten, maar krijg ze er net niet in, beetje afvijlen wellicht?
Uiteraard met 4 mm2 soepel. Ga het binnenkort aansluiten :) .
Zonder behuizing koelt ie beter, ga ik ook proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 20-04-2015 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik denk ook dat de opbrengst van 48 panelen iets hoger kan zijn.
Heb vandaag 57 kw gescoord.
Ik ga bij iedere string maar 'ns een ampere metertje er tussen hangen om te kijken of het allemaal wel optimaal funktioneert.

By the way, ik heb mijn twee sma sunnyboy 4000 TL 21 gewoon in de meterkast hangen. Tot nu toe geen problemen met de temperatuur.
Ik denk wel dat het bij hogere binnen temperaturen een probleempje gaat worden, dus ga ik nog een temperatuur geregelde ventilator monteren, die de warme lucht uit de meterkast gaat blazen.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:30

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Zo af en toe zie ik wel eens een foto van een platdakconstructie, waarbij dan 30 x 30 tegels gebruikt worden als ballast en die schuin/rechtopstaand tegen de achterkant ("de hoge zijde") van de panelen staan.

Wie kan me vertellen of dit systeem voldoet -lijkt me namelijk erg praktisch- en... hoe het heet?

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

Joepla schreef op maandag 20 april 2015 @ 22:35:
Zo af en toe zie ik wel eens een foto van een platdakconstructie, waarbij dan 30 x 30 tegels gebruikt worden als ballast en die schuin/rechtopstaand tegen de achterkant ("de hoge zijde") van de panelen staan.

Wie kan me vertellen of dit systeem voldoet -lijkt me namelijk erg praktisch- en... hoe het heet?
Flatfix is een bekende (bedrijf achter het bekende clickfit).
Hieronder een variant die er erg op lijkt, en waar je ook onderin stenen kwijt kan als het moet (zoals in mijn geval in het zwaarste windgebied, pal voor een groot meer, dus open voor wind).
https://www.zonnemarkt.nl...plete-montageset-plat-dak

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gasschuif schreef op maandag 20 april 2015 @ 18:07:
[...]

Hel platte dak gaat in het voor en najaar ook wat beter draaien, het beste schaduwmanagement blijft toch een scherpe kettingzaag :)
[afbeelding]
NIce trollings:D
Verwijderd schreef op maandag 20 april 2015 @ 16:52:
[...]

Blauwe cellen.
Het paneel lijkt dan op een schaakbord.
Mooi scheelt je weer een flink aantal tientjes voor een goed schaakbord of 4 tafel en schaakbord in 1. zo is je TVT een stuk korter. ;w

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2015 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:30

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Mud.Starrr schreef op maandag 20 april 2015 @ 22:48:
[...]

Flatfix is een bekende (bedrijf achter het bekende clickfit).
Hieronder een variant die er erg op lijkt, en waar je ook onderin stenen kwijt kan als het moet (zoals in mijn geval in het zwaarste windgebied, pal voor een groot meer, dus open voor wind).
https://www.zonnemarkt.nl...plete-montageset-plat-dak
Ok, dank!

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Verwijderd schreef op maandag 20 april 2015 @ 23:38:
[...]

NIce trollings:D

[...]

Mooi scheelt je weer een flink aantal tientjes voor een goed schaakbord of 4 tafel en schaakbord in 1. zo is je TVT een stuk korter. ;w
Wat zij cruyff ook alweer ieder nadeel heeft zn voordeel (of omgekeerd) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
basanca schreef op maandag 20 april 2015 @ 20:40:
Het uitbreidt virus heeft ook hier toegeslagen >:) .

Bestaande situatie :

omvormer AEG pv4600

* mpp1, 13 x250 poly op zo, 10 graden hellingshoek
* mpp2, 9 x 250 poly op zw, 10 graden hellingshoek

Op mijn allerbeste dag tot nu toe, heb ik een maximale Pac van 4300W behaald. Echter volgens mij kan de aeg tot 5000 Pac. Als ik het simpel bekijk (wellicht iets te kort door de bocht). Heb ik dan 4300 / 22 = 195 W per paneel. Dus op mijn beste dag heb ik 700/195 = 3,5 paneel over, die ik zou kunnen plaatsen.

Als ik nou uitbreidt met 4 of 5 panelen op de derde mpp op zw, 5 graden hellingshoek ben ik behoorlijk aan het onderdimensioneren, 74%. Hebben andere hier ervaring mee? Of top ik dan teveel en kan ik beter nog een kleine omvormer erbij hangen. (hiermee verdubbel ik wel mijn investering tov de uitbreiding). Ik denk persoonlijk dat het wel uitkan.

https://www.dropbox.com/s...5-04-20-20-09-15.png?dl=0
de AEG doe een 4600W, maar als je alles op zuid hebt en je vind een beetje aftopping niet erg.
dan kun je al makkelijk 30% meer doen zonder echt verlies (onderdimensioneren).
dan kun je dus +/- 6000Wp op de omvormer aansluiten op vol zuid!!!

maar je werkt zo en zw, dus het zou handig zijn als je de gegevens van de mpp's eens apart bekijkt.
is zo niet te zien wat het doet vanwege de kleine hoek verschil tussen de panelen. ;)
ik heb een erg groot verschil tussen de panelen en dan krijg je dit:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/16-4-2014.jpg
zoiets moet jij ook hebben, maar dan minder extreem.
hoeveel is het???

als je het voor elkaar kunt krijgen, denk ook eens aan 1 string met een steilere hoek.
die doen het nu beter, platte panelen doen het dan weer beter in hoog zomer.
dan zou je er nog meer Wp aan kunnen hangen zonder onder te dimensioneren. ;)

edit:
er zitten wat vreemde dipjes in je plaatje, verklaarbaar?
of logging foutje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 13:46

Gast1981

room with a moose!

Heb inmiddels na eerdere offerte nu enkele andere offertes binnen.
En n.a.v. daarvan is een nieuwe vraag gerezen die ik hier effe in de groep wil gooien.
Wij hebben een uitbouw in de tuin (op het zuiden) met plat dak. Leverancier #1 werd daar blij van en offreerde 12 tsmc cigs panelen a 155Wp erop. Echter leverancier #2 wilde daar niet in mee, want hij voorzag schaduw op dat dak door een boom naast het huis (westkant). Nu heb ik afgelopen weekend daar eens op gelet en de bevindingen zijn: volle zon op het platte dak vanaf 10:00u (sowieso, misschien al iets vroeger ;)) tot minimaal 17:00/17:30u. Daarna inderdaad wat schaduw, mede door de nog relatief lage zon.
Nu is de vraag eigenlijk; is die zonperiode wel of niet voldoende om een goed rendement uit PV te halen? Oftewel, heeft leverancier #2 gelijk? Mij lijkt 7 uur lang volle zon geen onaardige score ;)

Voor de volledigheid, hier nog wat info uit de offertes;
Leverancier #1 - 3410 Wp systeem
22 x CIGS tmsc 155 Wp (10 op schuin, 12 op plat dak)
Omniksol 3.0k-TL (wifi) omvormer
All-in € 5500,- (ong. € 1,61/Wp)

Leverancier #2 - 2650 Wp systeem
10 x Trina Solar / JA Solar 265 Wp All Black (alle 10 schuin dak)
Zeversolar TL2000 omvormer
All-in € 4200,- (ong. € 1,58/Wp)

Leverancier #3 - 3640 Wp Systeem
14 x Yingli YL260C-30b All Black 260Wp (6 op schuin, 8 op plat dak)
Power-One ABB PVI 3.0 TL omvormer
All-in € 5650,- (ong. € 1,55/Wp)
Met alternatieve omvormer (Omniksol 3.0-TL2-S Wifi) all-in: € 5480,- (ong. € 1,51/Wp)
(deze leverancier verzorgt zelf, kosteloos, de btw aanmelding en teruggaaf)

Prijzen ontlopen elkaar niet veel. Lev#3 lijkt per opgewekte Watt de goedkoopste èn regelt de btw teruggave èn biedt de grootste opbrengst zo lijkt het.. dus die heeft vooralsnog een streepje voor. Any thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:39
Ik schaam mij diep dat ik niet begin met foto's plaatsen....
Maar nadat ik gisteren de omvormer aan heb gezet zijn de eerste stappen met opwekken gezet.

Alleen nu lijk ik een probleempje met PVoutput te hebben, mijn 2 kwh meters worden door 2 youlessen gelogd naar pvoutput, 1 naar v1 en 1 naar v3.
Degene van v3 is een meter waar alleen verbruik groepen achter zitten, deze loopt al maanden mee en werkte tot ik de v1 erbij zette in PVoutput goed.

Zie dit systeem: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=37217&sid=34047

Mijn verbruik is (buiten hoog) constant met wat verbruiks pieken (vaatwasser, qoocker) door een grote vijver met ditto apparatuur.
Het verbruik zou, als ik naar het laatste uur kijk, de opwek minus verbruik moeten zijn. Tussen de 900 en 1100watt dus.

Lijkt dus ergens een configuratiefout te zitten, maar waar?

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Gast1981 schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 09:32:
En n.a.v. daarvan is een nieuwe vraag gerezen die ik hier effe in de groep wil gooien.
Wij hebben een uitbouw in de tuin (op het zuiden) met plat dak. Leverancier #1 werd daar blij van en offreerde 12 tsmc cigs panelen a 155Wp erop. Echter leverancier #2 wilde daar niet in mee, want hij voorzag schaduw op dat dak door een boom naast het huis (westkant). Nu heb ik afgelopen weekend daar eens op gelet en de bevindingen zijn: volle zon op het platte dak vanaf 10:00u (sowieso, misschien al iets vroeger ;)) tot minimaal 17:00/17:30u. Daarna inderdaad wat schaduw, mede door de nog relatief lage zon.
Nu is de vraag eigenlijk; is die zonperiode wel of niet voldoende om een goed rendement uit PV te halen? Oftewel, heeft leverancier #2 gelijk? Mij lijkt 7 uur lang volle zon geen onaardige score ;)

Voor de volledigheid, hier nog wat info uit de offertes;
Leverancier #1 - 3410 Wp systeem
22 x CIGS tmsc 155 Wp (10 op schuin, 12 op plat dak)
Omniksol 3.0k-TL (wifi) omvormer
All-in € 5500,- (ong. € 1,61/Wp)

Leverancier #2 - 2650 Wp systeem
10 x Trina Solar / JA Solar 265 Wp All Black (alle 10 schuin dak)
Zeversolar TL2000 omvormer
All-in € 4200,- (ong. € 1,58/Wp)

Leverancier #3 - 3640 Wp Systeem
14 x Yingli YL260C-30b All Black 260Wp (6 op schuin, 8 op plat dak)
Power-One ABB PVI 3.0 TL omvormer
All-in € 5650,- (ong. € 1,55/Wp)
Met alternatieve omvormer (Omniksol 3.0-TL2-S Wifi) all-in: € 5480,- (ong. € 1,51/Wp)
(deze leverancier verzorgt zelf, kosteloos, de btw aanmelding en teruggaaf)

Prijzen ontlopen elkaar niet veel. Lev#3 lijkt per opgewekte Watt de goedkoopste èn regelt de btw teruggave èn biedt de grootste opbrengst zo lijkt het.. dus die heeft vooralsnog een streepje voor. Any thoughts?
Voor wat het waard is bijgaand linkje is van zonatlas is behoorlijk nauwkeurig word rekening gehouden met schoorstenen, dakkapellen volgens mij ook bestaande bomen mbt schaduw . Je woonplaats moet wel zijn opgenomen. http://www.zonatlas.nl/home/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Snarfie31 schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 09:42:
[...]

Voor wat het waard is bijgaand linkje is van zonatlas is behoorlijk nauwkeurig word rekening gehouden met schoorstenen, dakkapellen volgens mij ook bestaande bomen mbt schaduw . Je woonplaats moet wel zijn opgenomen. http://www.zonatlas.nl/home/
Wellicht op veel plaatsen, maar niet bij mij (Sassenheim). Volgens de zonatlas zou ik een stuk lager uitkomen dan in de praktijk. Blijft zaak zelf ook kritisch te kijken, alhoewel wel een leuk initiatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 13:46

Gast1981

room with a moose!

Inderdaad, leuk om eens te bekijken.
Ziet er (zoals verwacht) best gunstig uit voor onze hut;

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/54711210/zonneatlas.png

Platte dak 1 hoog zie je linksonder.
Vermeende boom staat daar weer links (westelijk) van, dus geeft schaduw wanneer de zon aan het ondergaan is. Afgelopen weekend vanaf 17:30 ongeveer. Ik vermoed, maar weet het niet zeker, dat we dan zomers met een hogere zonnestand een betere en mss langere zoninval hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Gast1981 schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 09:32:
een goed gedimensioneerde set zonder schaduw haalt makkelijk 1000kWh/kWp (dus 1 Wp = 1 kWh per jaar.)
een set die op noord hangt en bijna heel het jaar in de schaduw (er komt af en toe wel wat zon op noord.)
zoals: http://www.antonboonstra.nl/energie/jaaropbrengst.php
dan zie je dat noord nog steeds rond de 500kWh/kWp zit.

dus wat voor schaduw je ook hebt, je komt altijd wel ergens tussen de 500-1000kWh/kWp uit ;)
of dat genoeg is mag je zelf bepalen >:)

ik heb zelf ook veel schaduw.
mijn panelen hangen oost-west en daar door heb ik ook best wel wat schaduw, maar ik haal nog een +/-750kWh/kWp.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg
tot 10:30 de west set en na 16:30 de oost set. ;)

leverancier 3.
die omvormer kan makkelijk 4000Wp aan. (dat is ook mijn omvormer)
zijn output is maar 3300W.
4000Wp lijkt dan wat veel, maar als je op het platte dak de 2000Wp zeer plat doet. (beter in de zomer)
en op het schuine dak ook een 2000wp met een steilere hoek dan gaat dat ook goed. (beter in lente/herfst)
dan heb je dus 8x250Wp(maar mag ook 260Wp zijn ;), dat noem ik een afrondings-probleempje ) op schuine dak.
en 8x250Wp op het platte dak.
op die manier heb je geen dure omvormer, maar wel veel Wp en blijft het erg snel kosten effectief.
(er zijn veel meer omvormers die dit kunnen, dit is maar een voorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb ook offertes binnen voor TSMC panelen, ik twijfel alleen welke. 30x 155 Wp (4650Wp) of 30x 160 Wp (4800Wp) op een 4200W Hosola of 30x 165Wp (4950W) op een 5000W Hosola. Mijn meterkast wordt 3 fase, maar ik wil eigenlijk bij een 1 fase omvormer blijven omdat die 3 fase omvormers weer een stuk duurder zijn.

Het meest twijfel ik tussen de eerste en laatste optie. 4800Wp op een 4200W omvormer lijkt me niet handig, of is dat hjuist de beste 'middenweg' ? Ga ik dan niet teveel aftoppen in de lente?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Kan iemand mij op weg helpen met een indicatieve prijs?

Ik werk namelijk op een bedrijf (ca 100 man) en ons verbruik is met 150.000 kWh best aan de hoge kant. Ik ben aangesteld om een arsenaal aan maatregelen te nemen om dat terug te brengen. Hoewel voor de hand liggend is zonne-energie niet perse handig voor ons bedrijf ivm specifieke omstandigheden. Werknemers thuis nemen wel panelen enzo, ik heb zelf ook 12 stuks (3240 Wp) liggen. Maar voor een bedrijfsofferte moet ik het management overtuigen met getallen.

Hoeveel zou het ongeveer kosten om ca 100 panelen neer te leggen? Voor een bedrijf komen andere aspecten naar voren zoals aftrekbare investeringskosten, EnergieInvesteringsAftrek (EIA, genoeg winst hierzo) en KleinschaligheidsInvesteringsAftrek (KIA). Iets zegt mij dat ondanks de lage energieprijs (11 cent per kWh) de panelen stukken aantrekkelijker zijn dan vanuit een consumentenoogpunt bezien.

Zijn er mensen die ervaringen hebben of misschien leveranciers die een indicatief bedrag (20k?, 40k?) kunnen plaatsen? Dan kan ik eventueel serieus werk maken en een echte offerte laten opstellen.

(PS, plat dak, ca 25 meter breed en 10 meter lang en georienteerd op het zuiden, her en der nog een flink fietsenstallingsdak).

[ Voor 4% gewijzigd door Delerium op 21-04-2015 10:22 ]

Pagina: 1 ... 115 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.