Heb inmiddels na eerdere offerte nu enkele andere offertes binnen.
En n.a.v. daarvan is een nieuwe vraag gerezen die ik hier effe in de groep wil gooien.
Wij hebben een uitbouw in de tuin (op het zuiden) met plat dak. Leverancier #1 werd daar blij van en offreerde 12 tsmc cigs panelen a 155Wp erop. Echter leverancier #2 wilde daar niet in mee, want hij voorzag schaduw op dat dak door een boom naast het huis (westkant). Nu heb ik afgelopen weekend daar eens op gelet en de bevindingen zijn: volle zon op het platte dak vanaf 10:00u (sowieso, misschien al iets vroeger

) tot minimaal 17:00/17:30u. Daarna inderdaad wat schaduw, mede door de nog relatief lage zon.
Nu is de vraag eigenlijk; is die zonperiode wel of niet voldoende om een goed rendement uit PV te halen? Oftewel, heeft leverancier #2 gelijk? Mij lijkt 7 uur lang volle zon geen onaardige score
Voor de volledigheid, hier nog wat info uit de offertes;
Leverancier #1 - 3410 Wp systeem
22 x CIGS tmsc 155 Wp (10 op schuin, 12 op plat dak)
Omniksol 3.0k-TL (wifi) omvormer
All-in € 5500,- (ong. € 1,61/Wp)
Leverancier #2 - 2650 Wp systeem
10 x Trina Solar / JA Solar 265 Wp All Black (alle 10 schuin dak)
Zeversolar TL2000 omvormer
All-in € 4200,- (ong. € 1,58/Wp)
Leverancier #3 - 3640 Wp Systeem
14 x Yingli YL260C-30b All Black 260Wp (6 op schuin, 8 op plat dak)
Power-One ABB PVI 3.0 TL omvormer
All-in € 5650,- (ong. € 1,55/Wp)
Met alternatieve omvormer (Omniksol 3.0-TL2-S Wifi) all-in: € 5480,- (ong. € 1,51/Wp)
(deze leverancier verzorgt zelf, kosteloos, de btw aanmelding en teruggaaf)
Prijzen ontlopen elkaar niet veel. Lev#3 lijkt per opgewekte Watt de goedkoopste èn regelt de btw teruggave èn biedt de grootste opbrengst zo lijkt het.. dus die heeft vooralsnog een streepje voor. Any thoughts?