Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 116 ... 119 Laatste
Acties:
  • 733.774 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:42
zonoskar schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:13:
Ik heb ook offertes binnen voor TSMC panelen, ik twijfel alleen welke. 30x 155 Wp (4650Wp) of 30x 160 Wp (4800Wp) op een 4200W Hosola of 30x 165Wp (4950W) op een 5000W Hosola. Mijn meterkast wordt 3 fase, maar ik wil eigenlijk bij een 1 fase omvormer blijven omdat die 3 fase omvormers weer een stuk duurder zijn.

Het meest twijfel ik tussen de eerste en laatste optie. 4800Wp op een 4200W omvormer lijkt me niet handig, of is dat hjuist de beste 'middenweg' ? Ga ik dan niet teveel aftoppen in de lente?
wil je totaal niet aftoppen met pv.
dan moet je een +/-5400W omvormer gebruiken met 4800Wp.
maar in hoeverre zij die enkele piekjes interessant om er zoveel geld aan uit te geven? ;)

de tsmc panelen hebben ook een NOCT waarde.
en daar op kun je ook dimensioneren ;)
voor de 160Wp is dat ongeveer 120W ;)
en als de omvormer tussen die 2 waarde zit, dan zit je al vrij goed. ;)
voor de rest zijn het persoonlijke keuzes. (en soms de prijs van de omvormer, het kan soms veel verschillen en soms is het maar 10tjes werk.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 17:20
@mensen die zonatlas gebruiken:

Wees kritisch en kijk vooral zélf goed in je omgeving. Mijn panelen staan op een oppervlak dat volgens zonatlas totaal ongeschikt is, veel donkerblauw en zelfs grijs. Het eerste jaar echter ca 940 kWh/kWp gehaald. Lijkt me niet echt ongeschikt.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:12
Grappig die zonatlas....

Mijn gemeente doet ook mee en mijn dak is "geel"... alleen liggen mijn 11 panelen op het dak van de garage en die staat niet in de zonatlas....... (en zouden rond de 1020 kW/h per kW/p moeten komen...liggen sinds oktober....)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 23:54

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

migjes schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:24:
maar in hoeverre zij die enkele piekjes interessant om er zoveel geld aan uit te geven? ;)
In de offerte is de 5000W Hosola even duur als de 4200W versie, dus voor het geld zou het niet hoeven. Ik zit alleen met de meterkast. 5000W is misschien wat teveel voor 1 fase, toch?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 14:55

Martijn02

/* No Comment */

zonoskar schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:44:
[...]

In de offerte is de 5000W Hosola even duur als de 4200W versie, dus voor het geld zou het niet hoeven. Ik zit alleen met de meterkast. 5000W is misschien wat teveel voor 1 fase, toch?
5000 / 240 = ongeveer 20A

Met een 35A hoofdzekering zou dat volgens mij wel kunnen. (Wel direct vanuit de meterkast op een eigen groep laten aansluiten, maar dat geld voor de 4200W versie ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Delerium schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:20:
Kan iemand mij op weg helpen met een indicatieve prijs?

Ik werk namelijk op een bedrijf (ca 100 man) en ons verbruik is met 150.000 kWh best aan de hoge kant. Ik ben aangesteld om een arsenaal aan maatregelen te nemen om dat terug te brengen. Hoewel voor de hand liggend is zonne-energie niet perse handig voor ons bedrijf ivm specifieke omstandigheden. Werknemers thuis nemen wel panelen enzo, ik heb zelf ook 12 stuks (3240 Wp) liggen. Maar voor een bedrijfsofferte moet ik het management overtuigen met getallen.

Hoeveel zou het ongeveer kosten om ca 100 panelen neer te leggen? Voor een bedrijf komen andere aspecten naar voren zoals aftrekbare investeringskosten, EnergieInvesteringsAftrek (EIA, genoeg winst hierzo) en KleinschaligheidsInvesteringsAftrek (KIA). Iets zegt mij dat ondanks de lage energieprijs (11 cent per kWh) de panelen stukken aantrekkelijker zijn dan vanuit een consumentenoogpunt bezien.

Zijn er mensen die ervaringen hebben of misschien leveranciers die een indicatief bedrag (20k?, 40k?) kunnen plaatsen? Dan kan ik eventueel serieus werk maken en een echte offerte laten opstellen.

(PS, plat dak, ca 25 meter breed en 10 meter lang en georienteerd op het zuiden, her en der nog een flink fietsenstallingsdak).
een flinke grote installatie kan al snel onder de 1€/Wp komen (inc btw en aanleg etc).
door schaal grote kunnen prijzen aardig omlaag.
voor een 150.000kWh heb je ongeveer 150.000Wp nodig.
en dat kost ex btw ongeveer 120k.
de eerste 50.000 kWh saldeer je dan tegen een slecht bedrag.
maar de 90.000 kWh saldeer je dan al tegen een hoger bedrag (dan heb je wel meer belasting die je niet afdraagt.).
en de laatste 10.000kWh die je dan tegen het zelfde tarief als een particulier.
dus het is wel interessant om dan wel voluit te gaan en geen halve bak te nemen, want dan heb je allen het goedkope tarief.

begrijp goed dat je verder niet veel hebt aan mijn bericht.
er zitten zoveel afrondingen in, dat ik zelf ook op mijn hoofd krap en niet zo heel serieus neem. ;)
prijs per Wp kan goed zakken onder de 0,75€/Wp b.v

met de hoeveel heden stroom die je nodig hebt, begint dan een windmolen niet interessant te worden?
(als je dat vergunnings-technische voor elkaar kunt krijgen, dan kun je ook veel meer stroom opwekken als het bedrijf nodig heeft. zeg maar dat er een extra divisie bij het bedrijf komt ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56

Ik werk namelijk op een bedrijf (ca 100 man) en ons verbruik is met 150.000 kWh best aan de hoge kant. Ik ben aangesteld om een arsenaal aan maatregelen te nemen om dat terug te brengen. Hoewel voor de hand liggend is zonne-energie niet perse handig voor ons bedrijf ivm specifieke omstandigheden. Werknemers thuis nemen wel panelen enzo, ik heb zelf ook 12 stuks (3240 Wp) liggen. Maar voor een bedrijfsofferte moet ik het management overtuigen met getallen.

Hoeveel zou het ongeveer kosten om ca 100 panelen neer te leggen? Voor een bedrijf komen andere aspecten naar voren zoals aftrekbare investeringskosten, EnergieInvesteringsAftrek (EIA, genoeg winst hierzo) en KleinschaligheidsInvesteringsAftrek (KIA). Iets zegt mij dat ondanks de lage energieprijs (11 cent per kWh) de panelen stukken aantrekkelijker zijn dan vanuit een consumentenoogpunt bezien.

Zijn er mensen die ervaringen hebben of misschien leveranciers die een indicatief bedrag (20k?, 40k?) kunnen plaatsen? Dan kan ik eventueel serieus werk maken en een echte offerte laten opstellen.

(PS, plat dak, ca 25 meter breed en 10 meter lang en georienteerd op het zuiden, her en der nog een flink fietsenstallingsdak).
'100 panelen' is een beetje vaag natuurlijk.
Maar ik ga even uit van 'standaard' panelen. van 260Wp ofzo.
dat moet voor €1,- /Wp excl. BTW wel gefixt kunnen zijn, dus zo'n €26k
(maar dat kan ook zo oplopen naar €35k bij 'grotere' panelen, of een 'moeilijker' dak.

Nodig gewoon eens een installateur uit.
Ik weet niet waar je zit in het land. Maar een bekende van dit forum heeft in ieder geval mooie referenties en veel ervaring met grotere (zakelijke) installaties en kan je dus waarschijnlijk wel meer vertellen en/of voorrekeningen over die diverse belastingvoordeling die te halen zijn.
http://www.thesunshinecompany.nl/zonnepanelen-zakelijk

Solarking is ook een fijne vent (sun-solar.nl) maar ik weet niet hoe de referenties met dit soort installaties zijn.
http://www.sun-solar.nl/index.php/onze-projecten/

Verder is er nog een hele sloot aan installateurs.
(solarNRG is ook een fijne partij schijnt, zelf geen ervaring mee)

Persoonlijk heb ik het niet zo op installatiebedrijven die PV 'erbij doen'. Kennis en prijzen (zeker met zulke grote installaties) lijken niet altijd goed op niveau te zijn, maar dat kun je natuurlijk zelf ook beoordelen.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

Ik heb er voor mijn werkgever ook wel eens naar gekeken, waarschijnlijk zou een SDE+ beschikking hier een betere optie zijn. De EIA zou misschien wel kunnen, maar een KIA weer niet. Met die grote van schaal moet 1000 euro per kWp wel haalbaar zijn gok ik.

Onze baseload is 32kW met op een werkdag tussen de 60-90kW, goed voor een maandverbruik van 150MWh.

De vraag is dan wat lastiger, kan je achter deze aansluiting salderen? Ik meen me te herinneren dat tot 3x80 dit wel mogelijk is. Onze aansluiting is een 630kVa, die is iets duurder per jaar.
"groter dan 160kVA tot en met 630kVA met transformator en LS-meting 18.874,00"

Op dat soort grote installaties kan je niet salderen, dan is SDE+ de enige keuze, daar is een teruglever vergoeding voor.

Je kan wel het verbruik compenseren uiteraard, met een installatie van 30-60kW zouden we hier heel goed het eigen verbruik kunnen compenseren. Door plaatsing van een vissengraat op het platte dak zuid-oost, zuid-west om zo lang en zo veel mogelijk de achtergrond belasting te onderdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb hier 6340 WP op 1 fase staan

de praktijk leert dat de grootste piek tot nog toe 21 A is geweest bij 240V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Als je 150.000 kWh gebruikt lijkt me 11 cent/kWh aan de hoge kant. Dit zou zo'n 7 cent/kWh (dagtarief) moeten zijn.

100 panelen op een plat dak, turn-key, reken op ongeveer 30.000 euro excl BTW en excl subsidie. EIA bespaart ongeveer 10% op investeringskosten. Terugverdientijd is ongeveer 20 jaar. PV op bedrijven is alleen interessant met SDE+ (of als het voor marketing/MVO doeleinden is).

150.000 kWh klinkt trouwens niet zo heel veel voor een bedrijf van 100 man.

edit, ik zie dat er twee mensen voor mij al gereageerd hebben. Overigens, bij 150.000 kWh/jaar verwacht ik dat je >3x80A aansluiting hebt. Je mag dus niet salderen. Sterker nog, je krijg ook nog transportkosten en capaciteitskosten voor teruglevering.

edit2: 1 euro/Wp is te optimisch voor turn-key ivm aanleg elektrische installatie en balast voor het platte dak. Ik ben uitgegaan van 1,20.

[ Voor 10% gewijzigd door Skyaero op 21-04-2015 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zonoskar schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:44:
[...]

een 1fase kan max 80A zijn, en dan is het geen probleem.
maar kan ook 25A zijn, en dan ga je wel naar het grensje.
(dan is het nog mogelijk, komen alleen wat meer regeltjes bij kijken. ;) )

maar waar wil je nu naar toe?
3x25A of 1x35A zijn de meest gebruikte aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is een stukje offtopic maar met bewustwording doe je al heel veel
bijv geen licht aan op toilet als er niemand is.
in de hal lichtsensors opdat licht uitgaat zodra er 10min geen beweging meer is
kijk eens goed naar de openingstijden van t bedrijf is het echt wel nodig of kan een bepaald gedeelte savons niet wat eerder dicht bijv

mbt de max op 1 Fase,
als ik uitga van 35 / 1,6 is 25A terugvoeden max
dan heb ik nog 5A over op dit moment
zoals gister bijv dan doet me pv 4300W max oftwel 18A

dit betekent dat ik zonder prorblemen nog ergens 1000wp aan panelen kan bijplaatsen
zelfs als zou er op een koude dag een piek zijn dan nog kom ik amper op die 25A of laat het korstondig 26A zijn dat is echt geen probleem hoor.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2015 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het idee is niet om het verbruik te compenseren. Als chemisch bedrijf hebben we veel uitstoot van agressieve gassen dus op het dak van de kantine na hebben we niet veel mogelijkheden. Maar ieder klein beetje is wat en met alleen al 10% eigen opwekking zijn we al blij (meer = beter). Dat beperkte oppervlak wil ik dan wel vol laten plempen. En SDE+ lijkt dan wel de weg te zijn.

Ik zal eens kijken naar de vermelde bedrijven tot dusver en eens een belletje wagen. Pas met een prijs en terugverdientijd kan ik de CFO's eventueel aankijken.
Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 11:04:
het is een stukje offtopic maar met bewustwording doe je al heel veel
bijv geen licht aan op toilet als er niemand is.
in de hal lichtsensors opdat licht uitgaat zodra er 10min geen beweging meer is
kijk eens goed naar de openingstijden van t bedrijf is het echt wel nodig of kan een bepaald gedeelte savons niet wat eerder dicht bijv
Dat is eigenlijk het leeuwendeel van mijn project, de bewustwording en uitschakelingen van lampen/verwarming. De zonnepanelen zijn eigenlijk meer als visitekaartje aan klanten en personeel, zodat we als bedrijf uitsralen serieus bezig te zijn; volgens mij krijg je op die manier personeel makkelijker mee.

[ Voor 41% gewijzigd door Delerium op 21-04-2015 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

migjes schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 11:03:
3x25A of 1x35A zijn de meest gebruikte aansluitingen.
Ik krijg een 3x25A aansluiting.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:23

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Gast1981 schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:09:
Vermeende boom staat daar weer links (westelijk) van, dus geeft schaduw wanneer de zon aan het ondergaan is. Afgelopen weekend vanaf 17:30 ongeveer. Ik vermoed, maar weet het niet zeker, dat we dan zomers met een hogere zonnestand een betere en mss langere zoninval hebben.
Die boom groeit natuurlijk door, maar de zon blijft elk jaar even hoog komen - hoe ziet het er over 20 jaar uit?
Ik had gisteren 5 van de 28 kWh na 17:00 (met een dak op het zuidwesten) en 1.5 van de 28 kWh voor 10:00. Samen bijna een kwart dus....

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zonoskar schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 11:06:
[...]

Ik krijg een 3x25A aansluiting.
oke.

dan zit je wel een beetje op de grens.
4800Wp is niet echt iets wat perse op 3 fase moet.
maar de omvormer gaat wel over de 20A en dan is 4mm kabel gebruiken naar de meter kast wel een aanradertje.
(met dito dikere buis. geen idee of je dat hebt of kunt aanleggen?)
met een 3-fase omvormer kun je weer werken met 5x 2,5mm kabel, maar eigenlijk ook een dikkere buis. :-(

maar met de panelen die je plant kun je het ook af met een omvormer die precies 16A doet.
dan heb je wel onderdimensionering, maar dat hoeft de pret niet te drukken.
dan kun je 2,5mm nog goed gebruiken (geen dikkere buis nodig)

dus mogelijkheden genoeg, maar welke handig is voor jouw moet je zelf bepalen.
(ik zou zelf al snel een 3-fase omvormer kiezen, meer eigen gebruik(toekomst bestendiger) + zijn er zoveel gave modellen in te vinden voor niet al te gekke prijzen, maar ik zou het ook zelf aan leggen en dat scheelt veel in prijzen. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
miel schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:34:
Mijn gemeente doet ook mee en mijn dak is "geel"... alleen liggen mijn 11 panelen op het dak van de garage en die staat niet in de zonatlas....... (en zouden rond de 1020 kW/h per kW/p moeten komen...liggen sinds oktober....)
Precies..., hier net nog even gedetailleerd gekeken.

Buren: mono, minder schaduw, ca 45 gr, op ZW. Zonatlas: groen, zeer geschikt.

Wij: poly, beetje schaduw (meer in de winter), 15 gr, exact zelfde ZW-richting. Zonatlas: totaal ongeschikt (veel blauw, grijs op de detailweergave). Ons schuine dak zou wel geschikt zijn (huis als geheel 'geel', detailweergave veel oranjetinten), maar daar liggen nu geen panelen ivm dakkapel/weinig ruimte.

Nu de praktijk, bijv 2014.
Buren: 849 kWh/kWp.
Wij: 935 kWh/kWp.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
migjes schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 11:20:
[...]

oke.

dan zit je wel een beetje op de grens.
4800Wp is niet echt iets wat perse op 3 fase moet.
maar de omvormer gaat wel over de 20A en dan is 4mm kabel gebruiken naar de meter kast wel een aanradertje.
(met dito dikere buis. geen idee of je dat hebt of kunt aanleggen?)
met een 3-fase omvormer kun je weer werken met 5x 2,5mm kabel, maar eigenlijk ook een dikkere buis. :-(
Door een 16mm buis mag volgens mij wel 3x 4mm² VD-draad. (met max 2 bochten)
(dit is wat ik uit diverse info op internet kan halen)
Of het een plezier is om die te trekken? Nou, ik denk het niet. :X

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb 2x een 19mm leiding (met 2 bochten) van het dak naar de meterkast liggen voor de panelen. Zou voldoende moeten zijn toch?

Waarom is een 3 fase omvormer toekomst bestendiger? Ik neem aan dat je daar ook een lichte onderdimensionering doet, dus als je in de toekomst meer panelen wilt, moet je toch een omvormer erbij hangen. Of gaan ze langer mee?

/edit: als ik dit zo lees http://zonneenergie.eu/zonne-energie-en-de-meterkast/ dan moet ik toch 2 omvormers aanschaffen, of een 3 fase omvormer.

[ Voor 69% gewijzigd door zonoskar op 21-04-2015 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 13:46

Gast1981

room with a moose!

migjes schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:11:
[...]
een goed gedimensioneerde set zonder schaduw haalt makkelijk 1000kWh/kWp (dus 1 Wp = 1 kWh per jaar.)
een set die op noord hangt en bijna heel het jaar in de schaduw (er komt af en toe wel wat zon op noord.)
zoals: http://www.antonboonstra.nl/energie/jaaropbrengst.php
dan zie je dat noord nog steeds rond de 500kWh/kWp zit.

dus wat voor schaduw je ook hebt, je komt altijd wel ergens tussen de 500-1000kWh/kWp uit ;)
of dat genoeg is mag je zelf bepalen >:)

ik heb zelf ook veel schaduw.
mijn panelen hangen oost-west en daar door heb ik ook best wel wat schaduw, maar ik haal nog een +/-750kWh/kWp.
[afbeelding]
tot 10:30 de west set en na 16:30 de oost set. ;)
thunder7 schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 11:09:
[...]
Die boom groeit natuurlijk door, maar de zon blijft elk jaar even hoog komen - hoe ziet het er over 20 jaar uit?
Ik had gisteren 5 van de 28 kWh na 17:00 (met een dak op het zuidwesten) en 1.5 van de 28 kWh voor 10:00. Samen bijna een kwart dus....
Oke, goed om te horen. Schaduw beperkt het rendement wel, maar om daarom nou 'niets' te plaatsen lijkt zo te horen ook niet nodig ;) Ik neig er toch naar op dat platte dak ook gewoon een set te laten leggen. Wil alles in 1 keer goed aanpakken. Naar mate de zomer vordert zal er ook 's morgens steeds eerder zon op vallen.

Ja die boom zal wel doorgroeien. Maar hij blijft wel staan waar ie staat, dat wil zeggen, naast (westzijde) van het platte dak. Dus hoe groot ie ook wordt, tot ong 17:00 uur staat ie sowieso de zon niet in de weg. Na 17:00u (zal vanmiddag nogmaals checken hoe de schaduwlijn loopt) zal het inderdaad naar mate de jaren verstrijken steeds meer schaduw opleveren. Geldt voor het platte dak, want het schuine dak heeft er totaal geen last van (of die boom moet nog meters in de lengte erbij krijgen ;))
migjes schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:11:
leverancier 3.
die omvormer kan makkelijk 4000Wp aan. (dat is ook mijn omvormer)
zijn output is maar 3300W.
4000Wp lijkt dan wat veel, maar als je op het platte dak de 2000Wp zeer plat doet. (beter in de zomer)
en op het schuine dak ook een 2000wp met een steilere hoek dan gaat dat ook goed. (beter in lente/herfst)
dan heb je dus 8x250Wp(maar mag ook 260Wp zijn ;), dat noem ik een afrondings-probleempje ) op schuine dak.
en 8x250Wp op het platte dak.
op die manier heb je geen dure omvormer, maar wel veel Wp en blijft het erg snel kosten effectief.
(er zijn veel meer omvormers die dit kunnen, dit is maar een voorbeeld)
Omvormer dus ook geen verkeerde keus? Klinkt goed.
Schuin dak (bij lev.3) is idd ong 2000W (8*260). Plat dak vooralsnog 6*260, maar dat is nog niet exact ingemeten. Misschien passen er nog een paar bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Gast1981 schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 12:03:
Omvormer dus ook geen verkeerde keus? Klinkt goed.
Schuin dak (bij lev.3) is idd ong 2000W (8*260). Plat dak vooralsnog 6*260, maar dat is nog niet exact ingemeten. Misschien passen er nog een paar bij ;)
ik wil de power-one niet als heel speciaal bestempelen of erg goed.
hij heeft zijn speciale dingen die andere niet hebben.
(zoals mppscanning/optitrak voor beter schaduw afhandeling, een omnik heeft dat niet, maar doet het ook niet echt slecht met schaduw.)

neem de omnik 3.0tl, die doet 1700W per mpp, waar de power-one 2000W per mpp doet.
bij de omvormers doen iets rond de 3000W totaal.
dit heb je alleen nodig als je panelen dus 1 set erg plat legt + 1 set wat steiler.
(als je dan de omnik 3.0tl2 ook mee neemt (let op de 2!!), die doet dan weer 2100W per mpp. en die prefereer ik dan weer boven de power-one, maar verwacht niet dat je dat nodig gaat hebben)

je zou voor het plat dak ook nog kunnen kiezen voor 6x 300Wp LG neonx panelen (1800Wp).
en dan 8x250Wp goedkoop op het schuine dak. (als dat per ongeluk 260Wp word is dat een afrondings-foutje ;) )

mocht er per ongeluk toch meer ruimte zijn, dan kun je ook nog kijken naar een power-one 3.6.
die kan +/- 2x 12 x 250Wp aan ;)
of 3000W per mpp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

zeegerd schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:25:
@mensen die zonatlas gebruiken:

Wees kritisch en kijk vooral zélf goed in je omgeving. Mijn panelen staan op een oppervlak dat volgens zonatlas totaal ongeschikt is, veel donkerblauw en zelfs grijs. Het eerste jaar echter ca 940 kWh/kWp gehaald. Lijkt me niet echt ongeschikt.
Het geeft een indicatie. Volgens zonatlas zou onze garage weinig zonnestraling krijgen. En dat klopt, hij krijgt minder zon dan het dak van het huis. (huis ligt op 50 graden van zuid, de garage ligt daar haaks op).

Maar ik moet toch eerst eens kijken hoeveel panelen er op de zijkant van het dak kunnen, want die vangt ook erg veel zon (en juist in de winter als de zon weer richten het zuiden vertrekt)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Ff een probleempje.
Kom er net achter dat mijn SMA Sunny boy 4000 TL 21 vanmorgen niet is oogestart.
Gisteren tot laatst van de dag alles prima, geen fouten. Nu foutmelding 6202, apparaatstoring.
Gaat nu iedere tien minuten proberen opnieuw op te starten, wat hem dus niet lukt.
Heb SMA al gebeld, kunnen hem omwisselen.

Maar ik ben natuurlijk wel benieuwd wat het probleem werkelijk is!
Als ik over een tijdje uit de garantie ben, wil ik het zelf op kunnen lossen.
Ik heb wel een redelijke electronica kennis.

SMA weet mij allen even te vertellen dat er ergens uit brug uit ligt.

Iemand enige kinnis van dit apparaat?

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ssjaak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 09:41
Yup hier is hij weer met zijn vragen.

na lang nadenken en de tips van jullie allemaal te hebben gevolg, heb ik eindelijk een plan.
zoals hieronder door Migjes aangehaald ben ik me gaan oriënteren op solaredge.
blijkt dat mijn dak rond 17.00 uur schaduw begint te krijgen van de buurman(zijn pijp). hoopte dat het alleen in de winter was maar er blijkt ook nog zo,n kl...te kachel pijp op zijn dak te zitten die een mooie baan schaduw over mijn dak geeft. heb dus een plan gemaakt (zie foto de blauwe streepjes.)
dus 8 panelen met solar edge op de zuid west zijde. kan ik later op NO. en de garage nog meer bij leggen van eventueel ander merken/types/2ehands, op dezelfde omvormer se2200.
ik zit nu in de offerte fase. en krijg diverse binnen. grootste verschil is merk/type panelen.
1 offerte heb ik met Yingli YL275C-30B panelen. geeft ongeveer 150 KwH meer per jaar als 250 Wp panelen volgens Se designer.
is dit de meerwaarde wel waard? weet dat je geen Mercedes met Dacia kunt vergelijken maar ze rijden alle twee van a naar b.
ik begon met systeempje van rond de 2000 euro zit nu ronde 3000 euro dus vraag maar liever een keer te veel hier als later spijt.
andere suggesties natuurlijk ook weer welkom.

thanks.
[b][

je hebt 2 grote optie in mijn ogen:
1. je gaat solaredge gebruiken. (of andere micro/optimizer)
erg flexibel, en kunt uitbreiden hoe en wat je maar wil.

je hebt gewoon een erg lastig dak.
normaal zou je er eigenlijk geen pv op leggen, het is allemaal te stijl of geen prettige ligging.
maar met optie 2, draai je dat nadeel tot een voordeel. ;)
(gewoon meer Wp leggen als W omvormer, net als ik doe. ;)
kan makkelijk met oost-west (+ een beetje zuid in jouw geval))
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-GRDha26fCSY/VTZHCw2nO8I/AAAAAAAAF-4/A8V5iiaiKJY/w1103-h827-no/9portrait.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-09 14:14
[quote]ssjaak schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 14:54:
Yup hier is hij weer met zijn vragen.

Wat voor ophanging ga je gebruiken Clickfit of iets anders?

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:43
zonoskar schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:13:
Ik heb ook offertes binnen voor TSMC panelen, ik twijfel alleen welke. 30x 155 Wp (4650Wp) of 30x 160 Wp (4800Wp) op een 4200W Hosola of 30x 165Wp (4950W) op een 5000W Hosola. Mijn meterkast wordt 3 fase, maar ik wil eigenlijk bij een 1 fase omvormer blijven omdat die 3 fase omvormers weer een stuk duurder zijn.

Het meest twijfel ik tussen de eerste en laatste optie. 4800Wp op een 4200W omvormer lijkt me niet handig, of is dat hjuist de beste 'middenweg' ? Ga ik dan niet teveel aftoppen in de lente?
Als je niet aan selectiviteit doet kan je een Hosola 4200 of 5000 plaatsen.
Netter is om een 3 fase omvormer te nemen of geen 3 fasen groepenkast, maar een 1 fase groepenkast met een hoofdzekering van 35A.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ssjaak
euh, maakt mij niet uit gewoon wat de leverancier levert. zal wel clickfit zijn zoals de meeste, hoezo?

[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

MichielFRL schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 16:01:
of geen 3 fasen groepenkast, maar een 1 fase groepenkast met een hoofdzekering van 35A.
De elektricien ziet me aankomen :) We zijn al zo vaak geswitched van 1 fase naar 3 fase en terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
zonoskar schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 16:09:
[...]

De elektricien ziet me aankomen :) We zijn al zo vaak geswitched van 1 fase naar 3 fase en terug...
Je kan ook een 3 fasen groepenkast doen en 2 kleinere omvormers op elk een eigen fase.
3 fasen wordt opgeleverd met 3x 25A hoofdzekeringen. 3x 35A is ongunstig vanwege het hoge vastrecht. Achter 3x 25A kan je probleemloos 3x 3600W omvormer hangen.

Bijvoorbeeld 2x een Growatt 2000TL of 2x een Omnik 2.0K TL. Dan heb je voor €1.000 aan omvormers en kan je op 2 fasen invoeden (meer eigen verbruik).

[ Voor 13% gewijzigd door MichielFRL op 21-04-2015 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
ssjaak schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 16:08:
euh, maakt mij niet uit gewoon wat de leverancier levert. zal wel clickfit zijn zoals de meeste, hoezo?

[/quote]
Ik twijfelde indertijd (huis zo'n 60 jaar oud oude pannelatjes die Suntechs zijn 27 kilo etc.) heb toch voor clickfit gekozen. Bij boren zouden die latjes die verhard waren direct breken of barsten. Heb je met clickfit geen last van mits de goede dakhaken gebruikt worden. Daken zijn ook niet meer recht met die stelhaken hebben ze het toch mooi recht weten te leggen. Tijdens die laatste storm ook geen last gehad.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ssjaak
aha oke,

ons huisje ziet er wel oud uit maar is nog maar een jaar of 25 oud. maar in de panlatten schroeven doe ik liever ook niet. was ooit maar een premie A woning dus niet echt kwaliteitje. :-}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

MichielFRL schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 16:25:
Je kan ook een 3 fasen groepenkast doen en 2 kleinere omvormers op elk een eigen fase.
Inderdaad, ik heb gevraagd wat dit voor invloed op de offerte heeft. Het heeft ook wel iets leuks redundants, 2 omvormers. Maar de 3 fase Hosola (bijvoorbeeld) heeft een MPPT die 800V aan kan, dat is weer handig voor de TSMC panelen die meer voltage opwekken dan poly of mono panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
zonoskar schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 16:37:
[...]

Inderdaad, ik heb gevraagd wat dit voor invloed op de offerte heeft. Het heeft ook wel iets leuks redundants, 2 omvormers. Maar de 3 fase Hosola (bijvoorbeeld) heeft een MPPT die 800V aan kan, dat is weer handig voor de TSMC panelen die meer voltage opwekken dan poly of mono panelen.
Je wil niet alleen voltage, je wil vooral ampères.
TSMC panelen leveren weinig ampères, dus je wil zo wie zo meerdere stringen hebben.
Je hebt niks aan 800 volt op je dak en geen stroom. Die stroom komt pas bij instraling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het maakt toch geen drol uit of je 800V bij 2A hebt, of 400V bij 4A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Skyaero schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 11:01:
[...]

Als je 150.000 kWh gebruikt lijkt me 11 cent/kWh aan de hoge kant. Dit zou zo'n 7 cent/kWh (dagtarief) moeten zijn.

100 panelen op een plat dak, turn-key, reken op ongeveer 30.000 euro excl BTW en excl subsidie. EIA bespaart ongeveer 10% op investeringskosten. Terugverdientijd is ongeveer 20 jaar. PV op bedrijven is alleen interessant met SDE+ (of als het voor marketing/MVO doeleinden is).

150.000 kWh klinkt trouwens niet zo heel veel voor een bedrijf van 100 man.

edit, ik zie dat er twee mensen voor mij al gereageerd hebben. Overigens, bij 150.000 kWh/jaar verwacht ik dat je >3x80A aansluiting hebt. Je mag dus niet salderen. Sterker nog, je krijg ook nog transportkosten en capaciteitskosten voor teruglevering.

edit2: 1 euro/Wp is te optimisch voor turn-key ivm aanleg elektrische installatie en balast voor het platte dak. Ik ben uitgegaan van 1,20.
Net als deze gast, huilen met de pet op.
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=148030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
zonoskar schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 16:43:
Klopt als je er wiskundig naar kijkt.
De panelen geven spanning zodra er ligt is. Dit is al vroeg in de ochtend en laat in de avond.
Als er voldoende spanning is zal de omvormer proberen op te starten, echter als er te weinig ampères zijn lukt het niet om op te starten en gaat de omvormer weer uit / probeert hij het nogmaals en nogmaals.

Maak je stringen met een Vmmp tussen de 300V en 400V dan heb je de dubbele hoeveelheid stroom ter beschikking en zal de set eerder en langer blijven produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Soms is minder beter :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Ik vraag me af hoe hij van klein gebruiker naar grootgebruiker is gegaan? Zouden ze vanwege de zonnepanelen de hoofdgroepen verzwaard hebben met fors hogere vastrechtkosten als beloning?
Als zonnepanelen bedrijf adviseer ik mijn klanten altijd wat verzwaren van hoofdgroepen tot gevolg hebben in vastrechtkosten en dat bij boven 3 x 80A de salderingsregeling niet meer geldt.
Vaak is het beter om meerdere meterkasten met kleine aansluitingen te hebben dan 1 met een hele grote aansluiting.
Zelf heb ik ook de 3 x 35A hoofsaansluiting van de vorige eigenaar laten veranderen naar 2 meterkasten van 3 x 25A. Ik heb nu minder vastrechtkosten en meer capaciteit. Het kromme van deze hele capaciteitstarieven in Nederland.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 21:58

Crazy-

Best life ever

Stoer... als ze daar echt 90 graden liggen :)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 15:30

roelbb

knorretje

zonoskar schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 16:43:
echt wel,

je vermogens verlies gaat volgens de formule: Pverlies= I2xRxt
hierin zie je dat de stroom ( I ) de belangrijkste variabele is. De weerstand ( R ) en de tijd ( t ) zijn de constanten in deze. Je wilt dus een zo hoog mogelijke spanning om het vermogensverlies in de kabels zo laag mogelijk te houden.

[ Voor 15% gewijzigd door roelbb op 21-04-2015 19:23 ]

roelbb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Crazy- schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 19:13:
Ja, op die site staat nu ook een video, een hij heeft 1 vette aansluitng genomen zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Crazy- schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 19:13:
Spreek je bij 90 graden nog van liggen? ....of hangen ;)

Met een weiland als uitzicht kan dat best werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Zo, vandaag zijn de eerste kWh-tjes het net opgegaan.
10,5 kWh uit 1740Wp. Dat maakt 6,03 kWh/kWp.
(vanaf vanmorgen 8:30, toen ik de omvormer aanzette begon hij al op 400watt ofzo)

Dit komt allemaal uit Solar Frontiers (12xSF145-S, hellingshoek 10º)
3 strings van 4 paralel op een Hosola 1600TL.

Net de logging van de Hosola aangemeld op het SolarMAN portal.
Nu nog een Raspberry Pi en een RS485 dingetje bestellen om de kWh meter uit te lezen.
Dan kan ik ook naar PVoutput loggen.
(dat kan niet direct vanuit de Hosola of het SolarMAN portal toch?)

[ Voor 21% gewijzigd door NovapaX op 21-04-2015 21:16 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

ftfy.
Overigens is bij stromen onder de 10A zoals bij zonnepanelen de standaard 4mm² kabel al plenty dik genoeg zodat je je echt niet druk hoeft te maken over kabelverliezen. Het rendementsverschil van het andere werkpunt van de converter (400V vs 800V) is waarschijnlijk groter.
Bij het opstarten wordt de omvormer getriggerd door de spanning; of hij wat kan doen hangt af van het vermogen. 400Vx4A of 800Vx2A maakt dan niet uit. Al helemaal niet omdat het qua opbrengst hoogstens een paar Wh scheelt of de omvormer 10 minuten eerder wakker wordt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Proton_ schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 21:17:
Bij het opstarten wordt de omvormer getriggerd door de spanning; of hij wat kan doen hangt af van het vermogen. 400Vx4A of 800Vx2A maakt dan niet uit. Al helemaal niet omdat het qua opbrengst hoogstens een paar Wh scheelt of de omvormer 10 minuten eerder wakker wordt.
Neem een donkere grijze dag, dan is er voldoende spanning om de omvormer op te laten starten, maar er is (bijna) geen opbrengst omdat alle opbrengst aan eigen verbruik van de omvormer op gaat.
Heb je op dat moment de dubbele hoeveelheid stroom dan is er wel opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een dubbele stroom bij dezelfde spanning is ook het dubbele vermogen, maar dat bedoel je vast niet :)
Ik zie hier bij mijn Steca500s dat als één omvormer uit gaat en ik die panelen dan parallel zet aan de andere string op de andere Steca, deze tien minuten later alsnog uit gaat (normaal gaan ze binnen twee minuten van elkaar uit). Winst: 10 minuten x 10W (optimistisch) = 1,7 Wh.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 21:58

Crazy-

Best life ever

Rol-Co schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 20:07:
[...]

Spreek je bij 90 graden nog van liggen? ....of hangen ;)

Met een weiland als uitzicht kan dat best werken.
Ben wel benieuwd naar de resultaten per maand.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

Nou, het PV-virus heeft me weer aangestoken.
De garage krijgt een andere setup.

Momenteel ligt daar 4x 105wp pal zuid, op een Steca 500

Ik heb voor een prikkie 40 "halve" paneeltjes gekocht, teweten de Siemens SM55.
Deze zijn 130x33 cm.

Op bijgevoegde foto heb ik een schetsje gemaakt van hoe ik het ongeveer in gedachten had.
Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/apvkscteb/bovenaanzicht_garage.jpg

Het idee is om 4 gelijke frames te maken met ieder 5 panelen in landscape achter elkaar onder een kleine hoek, ca 15 graden.
Zo kan ik er 20 kwijt, wat neerkomt op 1100wp.

In verband met schaduw van eigen woning wou ik 2 strings van 10 maken en elke string op een eigen omvormer zetten.
En het was eigenlijk mijn bedoeling om de Steca 500 her te gebruiken en er nog eentje bij te kopen voor de tweede string.
Maar gaat dat wel werken?

De panelen hebben de volgende specs:
Voc = 21,7V
Isc = 3,45A
Vmpp= 17,4V
Impp= 3,15A

De Steca heeft een mpp-bereik van 75-170V en een max DC van 230V

Met 10 stuks in serie (174V) zit ik dan net buiten het mpp-bereik.
Maar hij zakt nog omdat de panelen warm worden?!

Of moet ik het radicaal anders aanpakken en een omvormer van rond de 1000 Watt pakken?
Maar hou ik dan wel 2 strings aan, of zet ik alles in serie?

Vragen, vragen.......
Het zit een beetje vast in mijn hoofd. :|

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:03
Je kan toch 40 panelen op de garage kwijt? 4 x 10 panelen in de opstelling die je nu schetst. Waarom gerbuik je er slechts 20?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

De tweede garage is niet van mij.
Ik kan ook niet dichter naar de woning toe, dan krijg ik te veel last van schaduw

[ Voor 55% gewijzigd door MieJuul op 21-04-2015 22:54 ]

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:54
8 stuks op een steca 500 en dan een soladin 600 erbij met 3x4 stuks parallel?

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Lardman schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 22:54:
8 stuks op een steca 500 en dan een soladin 600 erbij met 3x4 stuks parallel?
3x4 geeft toch teveel stroom voor een soladin?
Is 2x6 dan niet beter?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Mijn sma sunnyboy wil echt niet meer.
Als het goed is moet er binnen 48 een andere bezorgd worden door sma.
Heb nu maar even wat meer panelen op mijn enige nog werkende omvormer aangesloten.
Morgen eens zien hoe het grafiekje er uit gaat zien met ongeveer 9000 kwp op een 4000tl21!

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

patrickvanvalen schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 23:33:
<>
Morgen eens zien hoe het grafiekje er uit gaat zien met ongeveer 9000 kwp op een 4000tl21!
Ben je niet bang dat je die dan misschien opblaast en niets meer hebt?
Ik ken de specs van je panelen en omvormer niet en je zal het gecontroleerd hebben, maar op het eerste gezicht is dit wel erg fors?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa21
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-12-2024
migjes schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 09:26:
[...]

de AEG doe een 4600W, maar als je alles op zuid hebt en je vind een beetje aftopping niet erg.
dan kun je al makkelijk 30% meer doen zonder echt verlies (onderdimensioneren).
dan kun je dus +/- 6000Wp op de omvormer aansluiten op vol zuid!!!

maar je werkt zo en zw, dus het zou handig zijn als je de gegevens van de mpp's eens apart bekijkt.
is zo niet te zien wat het doet vanwege de kleine hoek verschil tussen de panelen. ;)
ik heb een erg groot verschil tussen de panelen en dan krijg je dit:
[afbeelding]
zoiets moet jij ook hebben, maar dan minder extreem.
hoeveel is het???

als je het voor elkaar kunt krijgen, denk ook eens aan 1 string met een steilere hoek.
die doen het nu beter, platte panelen doen het dan weer beter in hoog zomer.
dan zou je er nog meer Wp aan kunnen hangen zonder onder te dimensioneren. ;)

edit:
er zitten wat vreemde dipjes in je plaatje, verklaarbaar?
of logging foutje?
Bedankt migjes voor je reaktie. Helaas kan ik alleen een geconsollideerde parabool eruit halen.

De dipjes zijn denk ik inderdaad logging foutjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:02
Weet iemand wat de handigste manier is om een rail af te zagen? Ik heb het geprobeerd met een haakse slijper met een (nieuwe) schijf voor metaal maar die gaat er niet echt als boter doorheen. De rails liggen inmiddels al op dak maar de reststukken moeten nog afgezaagd worden.
Ben wel blij dat ik het niet gelijk heb afgezaagd aangezien ik de panelen "voor het mooie" nog 15 centimeter wil verschuiven.

Voor degene die nog moeten monteren: Ik had alle clickfit haken al op dak gelegd maar kreeg het niet voor elkaar om de rails erop te klikken. Vervolgens weer alle haken van dak gehaald, beneden de haken erop gezet (dakpanafstand) en vervolgens met z'n tween de complete rails weer op dak gezet. Dat ging snel en perfect. Het is zonde van mijn tijd geweest om eerst al die haken op het dak te leggen. Bovendien had een goedkoper montagesysteem met haken (als dat bestaat) dus net zo handig en snel geweest.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Aluminium gaat niet met de haakse slijper (het is daar te zacht wordt, je snijdt er niet echt doorheen). Een goede ijzerzaag is de beste optie, eventueel een extra lange zaag op je decoupeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 21:38
Aziona schreef op woensdag 22 april 2015 @ 08:18:
Weet iemand wat de handigste manier is om een rail af te zagen? Ik heb het geprobeerd met een haakse slijper met een (nieuwe) schijf voor metaal maar die gaat er niet echt als boter doorheen. De rails liggen inmiddels al op dak maar de reststukken moeten nog afgezaagd worden.
Ben wel blij dat ik het niet gelijk heb afgezaagd aangezien ik de panelen "voor het mooie" nog 15 centimeter wil verschuiven.

Voor degene die nog moeten monteren: Ik had alle clickfit haken al op dak gelegd maar kreeg het niet voor elkaar om de rails erop te klikken. Vervolgens weer alle haken van dak gehaald, beneden de haken erop gezet (dakpanafstand) en vervolgens met z'n tween de complete rails weer op dak gezet. Dat ging snel en perfect. Het is zonde van mijn tijd geweest om eerst al die haken op het dak te leggen. Bovendien had een goedkoper montagesysteem met haken (als dat bestaat) dus net zo handig en snel geweest.
Het beste met een afkortzaag met dit soort cikelzaagbladen gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: http://www.gereedschap-shop.nl/media/cat3-zaagbladen/cat3_type_N.png

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
patrickvanvalen schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 23:33:
Als het goed is moet er binnen 48 een andere bezorgd worden door sma.
Heb nu maar even wat meer panelen op mijn enige nog werkende omvormer aangesloten.
9000 kWp op een 4kW omvormer ??? Die is binnen 10sec een zwart geblakerd kastje .....
En hoeveel dak heb je ? HAHA

Ik neem aan dat je 9kWp bedoeld .....
Anyway, het vermogen is niet belangrijk, als de spanning maar niet boven de max spanning van de omvormer komt, de max stroom wordt door de omvormer zelf geregeld door het verschuiven van het MPP.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
WoudseHoeve schreef op woensdag 22 april 2015 @ 09:24:
[...]

9000 kWp op een 4kW omvormer ??? Die is binnen 10sec een zwart geblakerd kastje .....
En hoeveel dak heb je ? HAHA

Ik neem aan dat je 9kWp bedoeld .....
Anyway, het vermogen is niet belangrijk, als de spanning maar niet boven de max spanning van de omvormer komt, de max stroom wordt door de omvormer zelf geregeld door het verschuiven van het MPP.
Hebben de meeste moderne omvormers een vorm van zekering ingebouwd?
Als in: Spanning komt boven een bepaalde waarde, dat ie eruit klapt, zonder schade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Zagen, zagen, wiedewiedewagen....
http://www.tomoshop.nl/catalog/ijzerzaag-33cm-p-1345.html

Maar dat kost je toch zeker wel 30 seconden per rail hoor. (met deze goedkope zaag misschien wel een minuut als je al een paar rails hebt gehad)

En volgens mij is stroom wel 'passief' te beveiligen door een smeltzekering, maar spanning kun je niet op die manier beveiligen.
(je kan spanning wel meten en dan alsnog het circuit uitschakelen indien het boven een bepaalde waarde komt. Maar dan moet de relais o.i.d. wel bestand zijn tegen de spanning die erop staat.)
Te veel spanning kan een onderdeel altijd kapot maken, en ik weet zo gauw geen methode om dat 'passief' te zekeren.

[ Voor 48% gewijzigd door NovapaX op 22-04-2015 09:33 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

Reciprozaag, heb er zelf een van de aldi voor een paar tientjes, heb er wel zaagjes bij gekocht
van betere kwaliteit, maar gaat dan ook echt als door boter.
Vb, http://www.bol.com/nl/p/p...88689149-9200000028780928

Voor aluminium gebruik je een metaalzaag met grove vertanding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Yep, dat bestaat. Wij gebruiken Hartmann montagerails op clickfit achtige haken. Alleen zit er een M8 sleuf op en geen click. Met M8 hamerkopbouten monteer je zo die rails er strak vast op.Kan zowel horizontaal als verticaal.
Voordeel van Hartmann is dat het werkt met geveerde schuifmoeren. Alle klemplaatjes doe je op de grond er alvast op en dan de rails compleet met klemplaatjes en al zo op dak vastzetten. Je hoeft dus niet met losse onderdelen zoals plaatjes en boutjes het dak op (met het risico welleens wat te laten vallen en kwijt te raken)
De schuifmoeren met klemplaatjes schuif je zo tegen het paneel aan, mooi uitlijnen en dan vastschroeven maar. Systeem is ook een stuk goedkoper dan clickfit.

Ik kwam hier een artikel tegen over informatieverbetering van energieleveranciers over vergoedingen voor teruglevering. Daar staat in dat het wettelijk verplicht is om je aan te melden bij energieleveren.nl

http://solarmagazine.nl/n...01455-7216139b8f-51542341

Ik dacht dat het niet bij wet verplicht was om je aan te melden maar vrijwillig.

[ Voor 18% gewijzigd door SolarKing op 22-04-2015 09:45 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
toxict schreef op woensdag 22 april 2015 @ 09:27:
[...]

Hebben de meeste moderne omvormers een vorm van zekering ingebouwd?
Als in: Spanning komt boven een bepaalde waarde, dat ie eruit klapt, zonder schade?
nop, niet de manier die je beschrijft.
er zit vaak wel een zekering in en iets wat lijkt op een als.
maar dat is puur de AC kant.

de DC kant is het anders.
(en kan iets afwijken per merk en model)
de V kan de omvormer niet veel mee doen, die krijgt hij van de panelen en moet hij verwerken.
bij lage temperaturen moet de Voc als hij 's morgens opstart onder de max V blijven.
anders krijg je een error en start hij gewoon niet op.
de A daar in tegen kan wel gemanipuleerd worden ;)
door de mpp niet op het optimum van de panelen te zetten (door b.v. de Vmpp iets te verhogen) komt er minder A uit de panelen en kan de omvormer de zaak limiteren tot zijn max W.
hier een random curve:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/curve.jpg
door b.v. de Vmpp naar de 35V te brengen komt er maar +/-5A uit de panelen.
wat dan geen 240W uit de panelen geeft maar er een 170W er uitkomt ;)
of de Vmpp word verhoogt tot +/-38Vmpp en dan komt er ongeveer 0A uit het paneel. ;)

simpel geschreven:
de V binnen de mpp berijk houden, en de A komt wel goed.
(de nettere omvormer merken geven ook een maximale kortsluit A op de mpp op, het is dan meestal wel verstandig om daar onder te blijven, maar is soms ook te negeren ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:37
SolarKing schreef op woensdag 22 april 2015 @ 09:40:
[...]

Yep, dat bestaat. Wij gebruiken Hartmann montagerails op clickfit achtige haken. Alleen zit er een M8 sleuf op en geen click. Met M8 hamerkopbouten monteer je zo die rails er strak vast op.Kan zowel horizontaal als verticaal.
Voordeel van Hartmann is dat het werkt met geveerde schuifmoeren. Alle klemplaatjes doe je op de grond er alvast op en dan de rails compleet met klemplaatjes en al zo op dak vastzetten. Je hoeft dus niet met losse onderdelen zoals plaatjes en boutjes het dak op (met het risico welleens wat te laten vallen en kwijt te raken)
De schuifmoeren met klemplaatjes schuif je zo tegen het paneel aan, mooi uitlijnen en dan vastschroeven maar. Systeem is ook een stuk goedkoper dan clickfit.
Dus met dit systeem bij landscape montage glijden de boutjes niet allemaal weer uit je rails als je net op het dak staat? Ik vond clickfit in landscape (verticale rails) daardoor een tamelijk frustrerende ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
basanca schreef op woensdag 22 april 2015 @ 07:53:
[...]

Bedankt migjes voor je reaktie. Helaas kan ik alleen een geconsollideerde parabool eruit halen.

De dipjes zijn denk ik inderdaad logging foutjes.
oei, dan word hij lastig.

ik geef je mijn beste gok.
er kunnen zoizo 2x 250Wp panelen bij op de laatste mpp (is wel te weinig V voor de mpp)
door je zo-zw kun je nog wel 2x 250Wp extra doen, maar houw er rekening mee dat je op brengsten nog gaan stijgen (je panelen liggen vrij plat, en pas later in de lente bereiken ze hun top. ;) )

kun je de nieuwe string een steilere hoek geven, van b.v 25 graden dan kan je makkelijk 2x 250Wp extra doen.
maak je er 35 of 45 graden van dan kun je er nog een 2x 250Wp bij doen.
verder ga ik niet. >:)

maar als je het niet erg vind dat soms de omvormer tegen de max aan zit en niet alles uit de panelen haalt.
dan kun je gerust verder gaan.
het levert dan per Wp extra wel meer kWh per jaar op, maar het loopt dan niet meer rechtlijnig omhoog.
je kWh/kWp zakt dan iets.

als je nu zoiets hebt van ik wil er wel een 12x 250Wp bij hangen.
met de gedachte, ik koop volgend jaar wel een extra omvormer bij, dan gewoon doen. ;)
je opbrengst word er wel stabieler van, maar je top helaas wel aardig af.
(als het allemaal wel kan, want met 1x die aeg zitten veel aansluitingen al aardig vol.)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 22-04-2015 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcor2000
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:46
Wat ik me afvraag bij Clickfit achtige systemen waarbij de dakhaak achter de panlat word gehaakt. Levert dit niet veel druk en gewicht op de dakpannen waardoor mogelijk de pannen kunnen breken?

Ik heb in ieder geval 1 offerte gekregen waarbij ze t niet aandurfden met de pannen die ik heb. Het zijn wat oudere JD pannen die volgens mij gebakken zijn. Wat zijn jullie ervaringen hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japser84
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 20:50
SolarKing schreef op woensdag 22 april 2015 @ 09:40:
[...]

Ik kwam hier een artikel tegen over informatieverbetering van energieleveranciers over vergoedingen voor teruglevering. Daar staat in dat het wettelijk verplicht is om je aan te melden bij energieleveren.nl

http://solarmagazine.nl/n...01455-7216139b8f-51542341

Ik dacht dat het niet bij wet verplicht was om je aan te melden maar vrijwillig.
Ik heb even verder gekegen, aangezien ik me niet aangemeld heb. Wel bij leverancier maar niet bij netbeheerder. Stukjes uit artikel staat er in het magazine (http://solarmagazine.nl/u/files/sm1-2015.pdf) pag35;

-
In tegenstelling tot wat velen in de Nederlandse zonne-energiesector denken, blijkt de registratie
van een pv-systeem in Nederland al vele jaren verplicht. Daar waar buurlanden België en Duitsland
echter een strafmaatregel verbinden aan het niet registreren van een zonnestroominstallatie, is dit
in Nederland niet het geval.

-
Martijn Boelhouwer van Netbeheer Nederland legt uit dat in de Netcodes –onderdeel van de Elektriciteitswet uit 1998 en met voorwaarden voor de gedragingen van netbeheerders en afnemers – de
verplichting opgenomen is tot melding van de plaatsing van een opwekinstallatie.In Netcode 2.1.5.1 staat ‘De aangeslotene stelt de netbeheerder tijdig op de hoogte van zijn voornemen tot invoeding, opdat
de netbeheerder eventueel noodzakelijke wijzigingen in het net kan doorvoeren.’ Tot en met een aansluiting van 3 x 16 ampère mag de aanmelding van de installatie door consumenten achteraf plaatsvinden. Dit valt weer te lezen in netcode 2.4.1.4. ‘In afwijking van 2.1.5.1 is het niet nodig de netbeheerder vooraf tijdig op de hoogte te brengen van het voornemen tot invoeding, indien sprake is van een productie-eenheid met een aansluitwaarde kleiner dan of gelijk aan 3 x 16 ampère die rechtstreeks
of als onderdeel van een elektrische installatie wordt aangesloten op een laagspanningsnet. In dat geval informeertde aangeslotene de netbeheerder binnen een maand na de inbedrijfsname van de productie-eenheid.’

-
Boelhouwer: ‘Er staat in tegenstelling tot in ons omringende landen in Nederland geen sanctie op het niet aanmelden van een pv-systeem bij de netbeheerder. Wat ons betreft heeft netregistratie een aantal voordelen zoals meer betrouwbare gegevens die bijdragen aan een betere beheersbaarheid van het energienet. Of de netregistratie een nog meer verplichtend karakter moet krijgen in de vorm van een
sanctie of een belonend karakter via een positieve prikkel, is aan de wetgever en daar gaan wij als Netbeheer Nederland niet over. Elke vorm van prikkels juichen wij natuurlijk toe.’

Conclusie: Wel verplicht maar tot nu toe weinig problemen als je het niet doet....
Wel opmerkelijk omdat ik hier vaak gelezen heb dat het niet verplicht is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:37
Remcor2000 schreef op woensdag 22 april 2015 @ 10:35:
Wat ik me afvraag bij Clickfit achtige systemen waarbij de dakhaak achter de panlat word gehaakt. Levert dit niet veel druk en gewicht op de dakpannen waardoor mogelijk de pannen kunnen breken?

Ik heb in ieder geval 1 offerte gekregen waarbij ze t niet aandurfden met de pannen die ik heb. Het zijn wat oudere JD pannen die volgens mij gebakken zijn. Wat zijn jullie ervaringen hierin?
Ik heb op oost en west nu clickfit icm vrij broze sneldekkers. Een groter probleem dan de haken waren hoekjes van pannen die aan "de weerkant" lagen en na 20 jaar spontaan afbraken. Mijn indruk van gebakken pannen is dat die heel wat langer goed blijven.
De dakhaken zaten bij mij zo strak dat ik ze soms met een hamer aan moest tikken, maar ondanks dat zijn er hooguit één of twee pannen daardoor gesneuveld. Sowieso nooit verkeerd om bij dit soort klussen wat reservepannen achter de hand te houden.
Een nadeel van clickfit vind ik wel dat alle pannen "op slot" komen te zitten. Pannen in de buurt van een dakhaak (en dat zijn er veel) kun je niet meer opschuiven. Dus als je eens iets moet doen aan het dak heb je wel een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Remcor2000 schreef op woensdag 22 april 2015 @ 10:35:

Ik heb 100 jaar oude gebakken "Kruis Pannen" voor de 56 panelen heb ik 4 kruiwagens vol moet gebroken pannen moeten afvoeren.... Ze breken allemaal tijdens het plaatsen van de beugel en ze zijn dan vaak al slecht, ook preventief meteen een aantal vervangen. Daarna nog een enkele keer als ik er met mijn volle 110kg op ging staan .... grr. Als het eenmaal zit heb ik geen problemen gezien.

Na de installatie van 48 panelen in 2012 heb ik alles in de zomer van 2014 alle panelen weer van zijn plaats gehad opnieuw gelegd en 8 panelen toegevoegd en ik heb geen kapotte pannen gezien. Wel goed op gelet trouwens.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
migjes schreef op woensdag 22 april 2015 @ 09:49:
[...]

de V kan de omvormer niet veel mee doen, die krijgt hij van de panelen en moet hij verwerken.
bij lage temperaturen moet de Voc als hij 's morgens opstart onder de max V blijven.
anders krijg je een error en start hij gewoon niet op.
Aha, ik dacht dat de omvormer 'gewoon' kapot gaat als de Vmax overschreden wordt, bijv bij ernstige koude. Had het daar toevallig gisteren even over met mkleinman, en met welke temperaturen je rekening moet houden. -20 gr C lijkt helemaal niet verkeerd te zijn, misschien zelfs -25 (bijna kouderecord in NL).

Aangenomen dat een omvormer dan z'n beste tijd heeft gehad, zou een set met configuratie als deze niet aan te bevelen zijn:

http://shop.winkelman-zon...0S%20+%20Omnik%201.5.html

8*SF170 verdeeld over 2 strings, dus V0 = 4*112V. Bij -12 gr C zit je net boven de 500V. De omvormer kan max 500V hebben. En -12 gr C is helemaal geen onrealistische temperatuur.

Beter zou zijn 4* een string van 2. Dan zit je wel veel lager in het MPP-bereik van de omvormer, opgegeven als 150-450V. Zeker bij hogere temperaturen, bijv 60 gr C -> ca 157V (2 panelen dus).

Zou dat minder opbrengst tot gevolg hebben? Ik gok (hoop) van niet, maar met die berichten over de Steca500 van enkele dagen geleden, die volgens mij hoger binnen MPP beduidend minder vermogen dan 500W opbracht,.... Dat is mij nog niet helemaal duidelijk, had verwacht dat een omvormer binnen MPP-bereik 'gewoon' max vermogen kan halen.

Ik haal dit onderwerp ook aan ivm Het Virus natuurlijk, want toevallig heb ik nog een leuk afdakje met ruimte voor bijvoorbeeld... deze set. ;)
Zou zo te zien ook op een Omnik 1.0 kunnen (krijgt ie wel op z'n donder..., aftoppen...) mocht ik met de bestaande set binnen de 16A-zekering willen blijven (2360Wp op een Omnik 2, max 2200W dus, maar ook op de omvormer zelf een keer gedurende een seconde ca 2400W gezien >:) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@zeegerd
de omvormer overleeft het wel.
beveiliging stapt wel in als het nodig is.
het enige wat er gebeurd is dat je soms in een random winter dag een dag geen opbrengst hebt.
maar de volgende dag start de omvormer weer gewoon op en werkt hij verder.
een winter dag missen is gelukkig geen ramp.

maar als je wat verder zoekt en beter plant is er eigenlijk in 99,9% van de gevallen wel een betere set te verzinnen, waarmee je die problemen niet misschien hebt.
en dat lijkt mij wel verstandiger. ;)

(ik dacht trouwens dat je op 17A zit met een omnik 2 + omnik 1????
je zou de omnik 2 ook kunnen verkopen en deze omvormer pakken. (of iets anders)
http://www.solar-trading....-TL-OUTD-S-%28ABB%29.html
dan blijf je zeker onder de 16A ;)
maar veel andere opties die ook mogelijk zijn
of zoiets:
http://nl.omnik-solar.com/products/omniksol-3k_4k_5k-tl2
zit de max V ook op de 590V ;)
of wat duurder maar wel beter voor je planning die je nu hebt.
http://shop.winkelman-zon...inclusief-webconnect.html
etc..etc...etc...
)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Spanningen tot 700-800 volt moet een omvormer volgens mij best kunnen overleven (technisch gezien)
Ik geloof niet dat er dan al van alles door gaat branden.
De omvormer kan er gewoon niets mee en gaat in fout/storing.

Ga je over de 1000V dan geloof ik wel dat er het een en ander aan vonkjes kan gaan ontstaan in de DC-circuits.
Maar dat zou eigenlijk eens getest moeten worden: Wat is de marge van een omvormer, bij hoeveel V gaat dat ding echt stuk. Chips en condensatoren en dergelijke zullen de limiet aangeven (en de afstand tussen contactpunten/banen)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

MichielFRL schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 16:25:
Bijvoorbeeld 2x een Growatt 2000TL of 2x een Omnik 2.0K TL. Dan heb je voor €1.000 aan omvormers en kan je op 2 fasen invoeden (meer eigen verbruik).
Ik vond een 3 fase omvormer van 9000W. Het is wel overkill voor mijn installatie (<5000W), maar zou dat werken? 2 kleintjes is duurder dan deze 3 fase omvormer, bovendien schijnen 3 fase omvormers langer te leven (minder energie op te slaan in de omvormer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
NovapaX schreef op woensdag 22 april 2015 @ 11:45:
Spanningen tot 700-800 volt moet een omvormer volgens mij best kunnen overleven (technisch gezien)
Ik geloof niet dat er dan al van alles door gaat branden.
De omvormer kan er gewoon niets mee en gaat in fout/storing.

Ga je over de 1000V dan geloof ik wel dat er het een en ander aan vonkjes kan gaan ontstaan in de DC-circuits.
Maar dat zou eigenlijk eens getest moeten worden: Wat is de marge van een omvormer, bij hoeveel V gaat dat ding echt stuk. Chips en condensatoren en dergelijke zullen de limiet aangeven (en de afstand tussen contactpunten/banen)
hangt erg van het type en systeem van de omvormer af.
er zijn omvormers die willen het liefst een V van hoger als 350V (steca heeft een stel modellen die kunnen geen V verlagen voor de tl omzetter.) en die kunnen erg hoge V aan.

een gewone TL omvormer wil daarin tegen een 200-400Vmpp hebben.
en hebben dan de max van 500-600V.
sma heeft nu een reeks die tot de 750V gaan, maar vergis je niet de optimum V van die modellen is nog steeds 350V (ze zeggen 400V maar dat is om er voor te zorgen dat de V in de zomer ongeveer 350V is. ;) )

dan heb je ook nog trafo omvormers, etc etc etc...

algemeen valt er weinig over te zeggen, het is per type anders.
helaas.

maar ook de panelen zelf hebben een grens, en die zit meestal rond de 1000V.
(hoe hard die grens is geen idee)
zonoskar schreef op woensdag 22 april 2015 @ 11:46:
[...]

Ik vond een 3 fase omvormer van 9000W. Het is wel overkill voor mijn installatie (<5000W), maar zou dat werken? 2 kleintjes is duurder dan deze 3 fase omvormer, bovendien schijnen 3 fase omvormers langer te leven (minder energie op te slaan in de omvormer).
zolang de Vmpp maar een beetje in het bereik zit van de omvormer werkt het en nog redelijk goed ook.
(verliezen zijn minimaal)
maar meestal hebben 3fase omvormer de optimum rond de 720V zitten.
en dat is aardig hoog te noemen.
dus welk model met welke panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

migjes schreef op woensdag 22 april 2015 @ 11:55:
zolang de Vmpp maar een beetje in het bereik zit van de omvormer werkt het en nog redelijk goed ook.
Het is een Stecagrid 9000TL met TSMC 165Wp C2 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zonoskar schreef op woensdag 22 april 2015 @ 11:57:
[...]

Het is een Stecagrid 9000TL met TSMC 165Wp C2 panelen.
het lijkt me wel een optie.
(750 euro op marktplaats, op halen in hengelo?)
maar er is iets met dat ding aan de hand.
of dat echt een probleem is :?
ik kan in ieder geval niet de juiste gegevens zo snel vinden.
dus kan er niet veel over zeggen, maar is zeker een optie om eens dieper in te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

migjes schreef op woensdag 22 april 2015 @ 12:08:
(750 euro op marktplaats, op halen in hengelo?)
maar er is iets met dat ding aan de hand.
of dat echt een probleem is :?
ik kan in ieder geval niet de juiste gegevens zo snel vinden.
dus kan er niet veel over zeggen, maar is zeker een optie om eens dieper in te kijken.
Nee, een nieuwe in Utrecht. MPP bereik 350-680V. Alleen het geluidsnivo van <60dB schrikt me een beetje af. Dat is toch wel een beetje veel herrie (ook al is het kleiner dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zonoskar schreef op woensdag 22 april 2015 @ 12:14:
[...]

Nee, een nieuwe in Utrecht. MPP bereik 350-680V. Alleen het geluidsnivo van <60dB schrikt me een beetje af. Dat is toch wel een beetje veel herrie (ook al is het kleiner dan).
de <60dB dat valt wel mee.
(ik wil zoizo geen enkele omvormer boven mijn bed hebben hangen >:) )

alleen ik zie wel meldingen van bepaalde modellen die problemen hebben met de 50,70 Hz.
geen idee of dat een Duitsland probleem is en in nederland wel goed gaat?

ook kan ik de specifieke specs niet bij steca zelf vinden, dus moet het doen met 3de rangs info.
(dat doe ik niet graag.)

ik twijfel een beetje over bepaalde zaken. (maar dat kan erg ongegrond zijn ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
migjes schreef op woensdag 22 april 2015 @ 11:55:
[...]

hangt erg van het type en systeem van de omvormer af.
er zijn omvormers die willen het liefst een V van hoger als 350V (steca heeft een stel modellen die kunnen geen V verlagen voor de tl omzetter.) en die kunnen erg hoge V aan.

een gewone TL omvormer wil daarin tegen een 200-400Vmpp hebben.
en hebben dan de max van 500-600V.
sma heeft nu een reeks die tot de 750V gaan, maar vergis je niet de optimum V van die modellen is nog steeds 350V (ze zeggen 400V maar dat is om er voor te zorgen dat de V in de zomer ongeveer 350V is. ;) )

dan heb je ook nog trafo omvormers, etc etc etc...

algemeen valt er weinig over te zeggen, het is per type anders.
helaas.

maar ook de panelen zelf hebben een grens, en die zit meestal rond de 1000V.
(hoe hard die grens is geen idee)

[...]

Hoe kom je erachter wat de "sweet spot" is qua V van een omvormer?
Is hier een bestaande lijst voor? Of kun je 't berekenen of vinden in de specs van je omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
toxict schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:29:
[...]

Hoe kom je erachter wat de "sweet spot" is qua V van een omvormer?
Is hier een bestaande lijst voor? Of kun je 't berekenen of vinden in de specs van je omvormer?
een fatsoenlijk merk heeft het in de specificaties staan ;)
een voorbeeld van een power-one
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
of een steca (die geen V kan verhogen, kan allen maar de V verlagen naar de 350V)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20steca.jpg
etc... etc..

grof gezegd komt het voor TL omvormers 1fase tussen de 2000-4000W.
eigenlijk bijna altijd rond de 350V.
dat is de V die het simpelste om te zetten is naar de AC.
maar de meeste omvormers in die range kunnen ook goed over weg met iets tussen de 200-400V.
en wil je het heeeeeel erg goed doen (tweakers methode) dan zorg je er voor dat de Vmpp ergens op de 370-400V zit, dan heb je op warme zomer dagen die echt tellen ongeveer 350V. ;)

met 3fase zie je vaak weer dat 720V het optimum is.
en met hf trafo is het ook weer iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

migjes schreef op woensdag 22 april 2015 @ 12:20:
[...]

de <60dB dat valt wel mee.
(ik wil zoizo geen enkele omvormer boven mijn bed hebben hangen >:) )

alleen ik zie wel meldingen van bepaalde modellen die problemen hebben met de 50,70 Hz.
geen idee of dat een Duitsland probleem is en in nederland wel goed gaat?

ook kan ik de specifieke specs niet bij steca zelf vinden, dus moet het doen met 3de rangs info.
(dat doe ik niet graag.)
Is hem dit niet: http://bt2.steca.de/index.php?StecaGrid_9000_3ph_en Volgens mij wel een ouder type, die 9000TL. Voor die 50.70Hz bug is een firmware update.

/edit: het lijkt alsof deze maar 1 MPP tracker heeft. Dat lijkt me nite zo fijn, dus ik blijf dan maar bij 2 kleine omvormers, of prop 5000W op 1 fase en hoop dat het goed gaat :)

[ Voor 12% gewijzigd door zonoskar op 22-04-2015 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zonoskar schreef op woensdag 22 april 2015 @ 14:10:
[...]

Is hem dit niet: http://bt2.steca.de/index.php?StecaGrid_9000_3ph_en Volgens mij wel een ouder type, die 9000TL. Voor die 50.70Hz bug is een firmware update.

/edit: het lijkt alsof deze maar 1 MPP tracker heeft. Dat lijkt me nite zo fijn, dus ik blijf dan maar bij 2 kleine omvormers, of prop 5000W op 1 fase en hoop dat het goed gaat :)
1 mpp hoeft geen probleem te zijn.
zolang je maar gelijke lengte stringen parallel maakt ;)
en die mogen gerust een andere hoek of richting hebben ;)

zolang deze omvormer maar meer als 350V krijgt (ook ander de slechtste omstandigheden) zal hij het goed doen. ;)

simpel gezegd, met 5x solarfrontier in 1 string en de omvormer werkt.
dus een 5x170Wp is het minimum wat hij nodig heeft ;)
en dan koppel je verder stringen parallel door.
misschien kun je iets verzinnen in je situatie dat het wel lukt. :?
(kan ik allemaal slecht over zien.)

verder het 3fase verhaal :?
sorrie moet je niet bij mij zijn, vrijwel alles hier in de stad is maar 1fase, geen kaas van gegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

migjes schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:46:
[...]
of een steca (die geen V kan verhogen, kan allen maar de V verlagen naar de 350V)
Niet alle StecaGrid omvormers hebben een MPP vanaf 350V. Mijn nieuwe Steca 2300 heeft een MPP range van 205-500V. Kon er geen grafiekje van vinden, daarom zelf maar eentje gemaakt op basis van getallen uit de uitgebreide documentatie.
Efficiency StecaGrid 2300

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
antonboonstra schreef op woensdag 22 april 2015 @ 15:15:
[...]

Niet alle StecaGrid omvormers hebben een MPP vanaf 350V. Mijn nieuwe Steca 2300 heeft een MPP range van 205-500V. Kon er geen grafiekje van vinden, daarom zelf maar eentje gemaakt op basis van getallen uit de uitgebreide documentatie.
[afbeelding]
ehh ja maar, dat beweerde ik toch ook niet :?
ik gaf alleen voorbeelden van steca's die dat niet konden. :?
zoals de 3000/3600/4200.
(ik had ook geen grafieken van steca's die dat wel konden.
en zoiets als een steca500 is al weer een ander verhaal.)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 22-04-2015 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

migjes schreef op woensdag 22 april 2015 @ 14:34:
1 mpp hoeft geen probleem te zijn.
zolang je maar gelijke lengte stringen parallel maakt ;)
en die mogen gerust een andere hoek of richting hebben ;)
Dat is het probleem. Ik wil 30 TSMC panelen (want daarvan passen 2 rijen van 15 op mijn dak). Volgens mij kunnen er daarvan 8 in serie op deze omvormer. 8*4 = 32 en 8*3 = 24. Met 10 panelen in serie ga je over de minimum Vmpp heen met de Voc. 6 panelen zou nog kunnen, maar dan krijg je 5 parallelle strings. Volgens mij moet je dan weer met diodeboxen aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Wat is het probleem van 5 parallelle strings?
Dat je een string hebt waarin de panelen niet in dezelfde oriëntatie/hoek liggen? Dat is mogelijk wel een opbrengstverlies, afhankelijke van hoeveel de oriëntatie/hoek binnen de string verschilt. Anders maakt het niet uit.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:04
Er lag gisteren een flyer op de deurmat met daarop deze aanbieding:

Afbeeldingslocatie: http://www.platendt.nl/media/www.platenduurzametechnieken.nl/aanbiedingen/flyer_zonnepanelen_12a_3250-page-001.jpg

(Ze zijn al goedkoper geworden zie ik, want op de foto van de bedrijfsbusjes hierboven staat nog een prijs van 4200 euro).

Op zich een leuke aanbieding, maar wat vinden jullie er van?
Het lijkt te gaan om Sunrise zonnepanelen á 245 wp polykristal, met een afmeting van 999x1640mm en een Omnik Omniksol Omvormer.

Het bedrijf ken ik niet en kan ook weinig vinden op internet over ervaring met dit bedrijf.

[ Voor 11% gewijzigd door rimave op 22-04-2015 15:57 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

€1,10/Wp voor kwalitatief goede panelen en omvormer inclusief montage - da's een uitstekende prijs. Het goedkoopste dat ik totnogtoe heb gezien is €1,02/Wp, meeste installateurs zitten hierboven. Qua prijs/kwaliteitverhouding niks mis mee.

Vraag is dus puur of dit een betrouwbaar bedrijf is dat nog steeds bestaat als je support nodig hebt. Ik zou zeggen, maak eens kennis met ze, vraag een offerte aan, bel met ze om een beetje een idee te krijgen van wat ze voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het is wel ex BTW he? Eigenlijk mogen bedrijven geen prijzen ex BTW communiceren naar de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
rimave schreef op woensdag 22 april 2015 @ 15:55:
Er lag gisteren een flyer op de deurmat met daarop deze aanbieding:

[afbeelding]

(Ze zijn al goedkoper geworden zie ik, want op de foto van de bedrijfsbusjes hierboven staat nog een prijs van 4200 euro).

Op zich een leuke aanbieding, maar wat vinden jullie er van?
Het lijkt te gaan om Sunrise zonnepanelen á 245 wp polykristal, met een afmeting van 999x1640mm en een Omnik Omniksol Omvormer.

Het bedrijf ken ik niet en kan ook weinig vinden op internet over ervaring met dit bedrijf.
Ze hebben toch al heel wat paneeltjes neergelegt http://www.platendt.nl/projecten_zonnepanelen.html
En bij PolderPV staan ze ook vermeld, http://www.polderpv.nl/inkoopacties_Nederland.htm
Wat minder is , dat ze nogal antieke panelen willen gebruiken, 245Wp poly is niet meer echt
modern te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dat je als particulier ook ex BTW zou kopen vind ik een beetje verdacht........

Is het geen truukje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Fairy schreef op woensdag 22 april 2015 @ 18:15:
Dat je als particulier ook ex BTW zou kopen vind ik een beetje verdacht........

Is het geen truukje?
Daar bedoelen ze de teruggave mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Rol-Co schreef op woensdag 22 april 2015 @ 18:33:
[...]

Daar bedoelen ze de teruggave mee.
Da's toch alleen op arbeid, toch niet 100% op de aankoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
Fairy schreef op woensdag 22 april 2015 @ 18:55:
[...]

Da's toch alleen op arbeid, toch niet 100% op de aankoop?
Btw teruggave is over het gehele aanschafbedrag, dus ook monitoring hardware bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

MichielFRL schreef op woensdag 22 april 2015 @ 18:57:
[...]

Btw teruggave is over het gehele aanschafbedrag, dus ook monitoring hardware bijvoorbeeld.
Oke, ik zie overigens dat dat alleen is als je je als startende ondernemen bij de belastingdienst aanmeld. Da's wel iets meer dan gewoon ex btw aankopen bij een zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
Fairy schreef op woensdag 22 april 2015 @ 18:58:
[...]

Oke, ik zie overigens dat dat alleen is als je je als startende ondernemen bij de belastingdienst aanmeld. Da's wel iets meer dan gewoon ex btw aankopen bij een zaak.
Ik heb het laten doen 21% hardware en 6% arbeids kosten. Dacht 2 kwartalen opgeven/aangifte doen en 3de kwartaal ontheffing aanvragen. Wachten op goed keuring. Je krijgt login codes om die aangifte vlot te kunnen doen. Het is niet eenvoudig. Indien je vergeet 1 kwartaal aangifte te doen kan je al hangen mogelijk krijg je een waarschuwing. Wel de moeite waard als het om substatiele bedragen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Snarfie31 schreef op woensdag 22 april 2015 @ 19:13:
[...]

Ik heb het laten doen 21% hardware en 6% arbeids kosten. Dacht 2 kwartalen opgeven/aangifte doen en 3de kwartaal ontheffing aanvragen. Wachten op goed keuring. Je krijgt login codes om die aangifte vlot te kunnen doen. Het is niet eenvoudig. Indien je vergeet 1 kwartaal aangifte te doen kan je al hangen mogelijk krijg je een waarschuwing. Wel de moeite waard als het om substatiele bedragen gaat.
En wat er misschien in de toekomst nog komt, je blijft energie leverancier / ondernemer.
Ik ben ieder geval blij dat ik dat allemaal niet heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 17:21

aip

3250 voor 12x245 (toegegeven, niet de meeste opbrengst, maar bij genoeg ruimte, waarom niet) vind ik heel behoorlijk. Ik heb december getekend (feb opgeleverd) voor 3495 euro voor 12*250wp all black. Dus dit is daar mooi in lijn mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:46

P_Tingen

omdat het KAN

aip schreef op woensdag 22 april 2015 @ 19:37:
3250 voor 12x245 (toegegeven, niet de meeste opbrengst, maar bij genoeg ruimte, waarom niet) vind ik heel behoorlijk. Ik heb december getekend (feb opgeleverd) voor 3495 euro voor 12*250wp all black. Dus dit is daar mooi in lijn mee.
Nee, 12 x 345, niet 245. Dus 4140WP totaal.

Ik heb vorig jaar offerte bij hen aangevraagd, ze waren een van de weinigen die fatsoenlijk reageerden op mijn aanvraag. Uiteindelijk heb ik trouwens gekozen voor een bedrijf in de buurt waar mijn zwager ook panelen gekocht had en goede ervaringen mee had opgedaan.

... en gaat over tot de orde van de dag

Pagina: 1 ... 116 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.