Toon posts:

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 117 118 119 Laatste
Acties:
  • 712.938 views

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-05 15:30

mux

99% efficient!

De 345Wp Neon-panelen zijn een optie tegen meerprijs. Deze prijs is voor de basic 245Wp panelen :)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-05 21:20

Gast1981

room with a moose!

migjes schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 12:20:
[...]
ik wil de power-one niet als heel speciaal bestempelen of erg goed.
hij heeft zijn speciale dingen die andere niet hebben.
(zoals mppscanning/optitrak voor beter schaduw afhandeling, een omnik heeft dat niet, maar doet het ook niet echt slecht met schaduw.)
...
je zou voor het plat dak ook nog kunnen kiezen voor 6x 300Wp LG neonx panelen (1800Wp).
en dan 8x250Wp goedkoop op het schuine dak. (als dat per ongeluk 260Wp word is dat een afrondings-foutje ;) )
Akkoord. Gewoon een acceptabele omvormer dus.
Bij deze leverancier wordt ie iets beter (en duurder) beoordeeld dan de omnik 3.0 tl

Wat betreft de panelen, voor bijv het platte dak, heeft deze leverancier ook nog deze modellen op de lijst staan:
  • SunTech 265Wp (mono black)
  • LG 300Wp (mono black/white)
  • Solar Frontier 170Wp (CIGS)
Zal eens vragen wat o.a. die 300Wp LG's meer moeten kosten dan de eerder geoffreerde Yingli 260Wp's.

Aangezien die omvormers beide 2 MPP's hebben kan je dus zonder problemen 2 verschillende soorten panelen gegroepeerd aansluiten? Maakt het onderlinge opgewekte vermogen en/of verschil daartussen dan nog uit?
Ik ga deze club eens uitnodigen om de boel nader te inspecteren. Kijken of de werkelijkheid overeen komt met de offerte.

Overigens heb ik van leverancier #2 een vernieuwde offerte gehad, ditmaal incl het platte dak;
13 stuks 265 Wp All Black (3445 Wp) (Trina Solar / JA Solar)
13 stuks SolarEdge Optimizers P300
SolarEdge SE3000 omvormer
Samen, incl install, voor € 6.265,66 (inc btw)
Kortom, 2000 euri duurder dan de vorige offerte, voor 800Wp erbij. Flink verschil.
En dus ineens 13 optimizers toegevoegd, wss nav mijn opmerking over verwachte schaduw op het platte dak na einde vd middag. Moeten dan *alle* panelen daarvan voorzien worden trouwens? Nee toch? Desalniettemin, ook minus 8 optimizers (schuine dak) is het nog fors geprijsd, uitgaande van ongeveer 50 tientjes per optimizer.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
migjes schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:46:
[...]

een fatsoenlijk merk heeft het in de specificaties staan ;)
een voorbeeld van een power-one
[afbeelding]
of een steca (die geen V kan verhogen, kan allen maar de V verlagen naar de 350V)
[afbeelding]
etc... etc..

grof gezegd komt het voor TL omvormers 1fase tussen de 2000-4000W.
eigenlijk bijna altijd rond de 350V.
dat is de V die het simpelste om te zetten is naar de AC.
maar de meeste omvormers in die range kunnen ook goed over weg met iets tussen de 200-400V.
en wil je het heeeeeel erg goed doen (tweakers methode) dan zorg je er voor dat de Vmpp ergens op de 370-400V zit, dan heb je op warme zomer dagen die echt tellen ongeveer 350V. ;)

met 3fase zie je vaak weer dat 720V het optimum is.
en met hf trafo is het ook weer iets anders.
Ik ben wel eens benieuwd hoeveel kWh het op jaarbasis zou schelen als je de Power-One op 'maar' 250 Volt zou laten draaien i.p.v. 350 Volt. Uit die grafieken op te maken gaat het om een verschil van 0,5 procentpunt. Uitgaande van 3000 kWh normaal zou ik dan uit komen op 3015 kWh. Klopt mijn berekening een beetje, of zie ik iets over het hoofd :?
NovapaX schreef op woensdag 22 april 2015 @ 11:45:
Spanningen tot 700-800 volt moet een omvormer volgens mij best kunnen overleven (technisch gezien)
Ik geloof niet dat er dan al van alles door gaat branden.
De omvormer kan er gewoon niets mee en gaat in fout/storing.

Ga je over de 1000V dan geloof ik wel dat er het een en ander aan vonkjes kan gaan ontstaan in de DC-circuits.
Maar dat zou eigenlijk eens getest moeten worden: Wat is de marge van een omvormer, bij hoeveel V gaat dat ding echt stuk. Chips en condensatoren en dergelijke zullen de limiet aangeven (en de afstand tussen contactpunten/banen)
De door jou gekozen term van "een omvormer" is erg ruim. Mijn Effekta 5000 met 500 Volt condensatoren en 600 Volt IGBT's gaat 700 Volt niet leuk vinden. Niet alleen de vermogenselektronica zal het niet leuk vinden, maar ook de hulpvoedingsprint bevat componenten die daar niet op ontworpen zijn.

P.S. Als je durft kan ik je omvormer wel even testen tot 1000 Volt. Je bent toch niet bang dat er iets stuk gaat >:)

[Voor 27% gewijzigd door Dre op 22-04-2015 21:33]

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:04
Beetje vaag inderdaad, ik heb die dingen niet opengemaakt en het is natuurlijk per type verschillend.
'Best kunnen overleven' is ook nogal een rekbaar begrip... Wat doet een 600v condensator als daar even 700v op staat?
Ik bedoelde eigenlijk meer te zeggen dat het volgens mij niet zo uit maakt als je die zeldzame keer in de winter bij -20 enkele tientallen Volts te veel hebt. (Ten opzichte van de specs van de omvormer)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• swapevent
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-05-2019
met extreem hoog rendement tot wel 345wp per paneel
sorry maar rendement staat los van de max wp per paneel

12% rendement op een 345wp paneel of 18% rendement op een 250wp paneel
is nogal een verschil

de zonder btw opmerking staat ongelukkig maar dat is verkooptechniek
daarnaast dit is duidelijk een vanaf prijs situatie

eenmaal offerte voor jou situatie komt dit erbij komt dat erbij komt zus erbij komt zo erbij

18*240wp,Omnik4, oost-west opstelling,8*250 west omnik 2

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-03 12:55
Rol-Co schreef op woensdag 22 april 2015 @ 19:26:
[...]

En wat er misschien in de toekomst nog komt, je blijft energie leverancier / ondernemer.
Ik ben ieder geval blij dat ik dat allemaal niet heb.
Ja dat hoorde ik ook maar valt behoorlijk mee in de praktijk. Als je bijvoobeeld in een (film of boten) CV belegt zit je ook in zo'n constructie (100.000den Nederlanders) word bij de belastingdienst uiteindelijk schijnbaar niet meer naar gekeken mijn oude btw nummer was allang geschrapt. Je moet dus wel uitkijken als je de BTW terug vraagt of je niet recent nog zo'n btw nummer prive hebt lopen bijvoorbeeld met bovenstaande beleggingen. Een van de redenen dat de belastingdienst je geen login wacht woord op stuurt om aangifte te doen. Je stond ergens hooguit nog geregiistreed is mij overkomen. Heb toen moeten bellen voor dat nieuwe login en password die de belasting dienst Zelf verwijderd/gedeleet had.
Is dus niet allemaal zo simpel helaas.

[Voor 3% gewijzigd door Snarfie31 op 23-04-2015 08:54]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

Crazy-

Best life ever

Daar daalt onze TVT met enkele tienden...

'Consument gaat minder betalen voor stroom' http://nu.nl/geldzaken/40...inder-betalen-stroom.html (via @NUnl)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:43

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Nomen est omen: platendt.nl / Ook als particulier betaald u geen BTW ;w

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• swapevent
er word gesproken over 10 euro per gezin echter dit valt onder netwerkkosten en dat is vast bepaald tarief
ze gaan echt niet eind van t jaar die 10 euro terugbetalen

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-06 15:19

Wailing_Banshee

You're Next

swapevent schreef op donderdag 23 april 2015 @ 09:05:
er word gesproken over 10 euro per gezin echter dit valt onder netwerkkosten en dat is vast bepaald tarief
ze gaan echt niet eind van t jaar die 10 euro terugbetalen
10 euro per gezin per jaar. Dat zijn 3 biertjes per jaar minder... Of 2 pakjes sigaretten.

Of ik daar nou wakker van zou moeten liggen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• swapevent
nee juist meer het word 10 euro goedkoper ipv duurder
tenzij men besluit voor aankomend jaar de netwerktarieven gelijk te houden

• Snarfie31
Over zonnestroom overschotten gesproken. Als we olie pijpleidingen of glazvezelkabels over 10 duizende kilometers kunnen aanleggen waarom kunnen we dan geen stroomkabels van Australie via China zo naar links richting midden oosten vervolgens Europa aanleggen. Dan word er toch optimaal gebruik gemaakt van zonne energie een soort van batterij idee. Waar de zon onder gaat krijgt over geproduceerde stroom van waar de zon opkomt. Zal logistiek wel moeilijk zijn. Maar alle beetjes helpen.

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600

• mux

mux

99% efficient!

Probleem daarmee is niet de techniek (we hebben al in de jaren '50 prachtige kabels door de hele Atlantische oceaan gelegd in een paar weken) maar de politiek.

• Snarfie31
mux schreef op donderdag 23 april 2015 @ 09:30:
Probleem daarmee is niet de techniek (we hebben al in de jaren '50 prachtige kabels door de hele Atlantische oceaan gelegd in een paar weken) maar de politiek.
Ja ik bedacht me dat er ook illegaal kan worden afgetapt net zoals nu met dat Russische gas. Door de zee is wel een stuk lastiger om illegaal af te tappen.

[Voor 7% gewijzigd door Snarfie31 op 23-04-2015 09:35]

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 05-06 15:19

Wailing_Banshee

You're Next

swapevent schreef op donderdag 23 april 2015 @ 09:23:
nee juist meer het word 10 euro goedkoper ipv duurder
tenzij men besluit voor aankomend jaar de netwerktarieven gelijk te houden
Ik bedoelde dat het geen zoden aan de dijk zet... Dat is een "besparing" die heel makkelijk door iedereen gedaan kan worden.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• mux

mux

99% efficient!

Snarfie31 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 09:33:
Ja ik bedacht me dat er ook illegaal kan worden afgetapt net zoals nu met dat Russische gas. Door de zee is wel een stuk lastiger om illegaal af te tappen.
En laat alle kandidaat-transoceanische kabels nou ook eens door 'minder vertrouwde' landen lopen. Er zijn voorgestelde kabelverbindingen van Australië naar zuidoost-Azië die door Oost-Timor moeten, er zijn kabels die van noord-Afrika naar Europa moeten door Libië, er zijn potentiële kabelkandidaten die om N-Korea heen door de zee gelegd zouden worden van China naar Zuid-Korea...

Daarnaast moeten transoceanische kabels ook nog best imposante hoeveelheid elektriciteit kunnen transporteren, om het debet van hele landen of zelfs continenten goed te maken. Dat is prima mogelijk (er wordt gesproken van gigavolt-kabels, waar met gemak een aantal honderden GW overheen kan worden getransporteerd per ader), maar vereist ook weer allerlei transfer-infrastructuur waar iedereen het eens over moet worden.

• Snarfie31
mux schreef op donderdag 23 april 2015 @ 09:41:
[...]

En laat alle kandidaat-transoceanische kabels nou ook eens door 'minder vertrouwde' landen lopen. Er zijn voorgestelde kabelverbindingen van Australië naar zuidoost-Azië die door Oost-Timor moeten, er zijn kabels die van noord-Afrika naar Europa moeten door Libië, er zijn potentiële kabelkandidaten die om N-Korea heen door de zee gelegd zouden worden van China naar Zuid-Korea...

Daarnaast moeten transoceanische kabels ook nog best imposante hoeveelheid elektriciteit kunnen transporteren, om het debet van hele landen of zelfs continenten goed te maken. Dat is prima mogelijk (er wordt gesproken van gigavolt-kabels, waar met gemak een aantal honderden GW overheen kan worden getransporteerd per ader), maar vereist ook weer allerlei transfer-infrastructuur waar iedereen het eens over moet worden.
En dan hebben we het nog niet over de tariefen die in veel (derde wereld landen) heel anders liggen dan in Europa etc. Maar dat neemt niet weg dat er veel efficienter gebruik kan worden gemaakt van overcapaciteit.
Was de wereld maar een stuk beter O-)

• sjimmie
  • Laatst online: 05-06 11:49
Snarfie31 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 09:29:
Over zonnestroom overschotten gesproken. Als we olie pijpleidingen of glazvezelkabels over 10 duizende kilometers kunnen aanleggen waarom kunnen we dan geen stroomkabels van Australie via China zo naar links richting midden oosten vervolgens Europa aanleggen. Dan word er toch optimaal gebruik gemaakt van zonne energie een soort van batterij idee. Waar de zon onder gaat krijgt over geproduceerde stroom van waar de zon opkomt. Zal logistiek wel moeilijk zijn. Maar alle beetjes helpen.
Als we het met zonnepanelen al hebben over de verliezen op de kabel tussen omvormer en meterkast, dan kan ik me voorstellen dat je niet erg blij wordt van het verlies op een kabel van 1000den kilometers. Oke je kan hele hoge spanning en hele dikke kabels gebruiken maar er komt een punt dat het niet meer rendabel is.

EDIT: Dat in tegenstelling tot een gas/olie pijp waarop je (los van lekken) geen verliezen hebt.

[Voor 5% gewijzigd door sjimmie op 23-04-2015 09:51]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• swapevent
laten we elkaar niet voor de gek houden,
het is al jaren bekend dat de energie stukken goedkoper kan, maar dan loopt de overheid centen mis.

het word gewoon kunstmatig hooggehouden en zolang me we met pv als particulier zijnde het voor onzelf kunnen drukken zijn we daar mee weg , maar ook daar gaat men in de toekomst wat aan doen.

ff zijsprong voorbeeld
kijk naar electrische auto die was 0% bijtelling is nu of per 2016 ook 7% tuurlijk we zijn groen bezig

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-06 10:00
Gast1981 schreef op woensdag 22 april 2015 @ 20:51:
[...]

Akkoord. Gewoon een acceptabele omvormer dus.
Bij deze leverancier wordt ie iets beter (en duurder) beoordeeld dan de omnik 3.0 tl

Wat betreft de panelen, voor bijv het platte dak, heeft deze leverancier ook nog deze modellen op de lijst staan:
  • SunTech 265Wp (mono black)
  • LG 300Wp (mono black/white)
  • Solar Frontier 170Wp (CIGS)
Zal eens vragen wat o.a. die 300Wp LG's meer moeten kosten dan de eerder geoffreerde Yingli 260Wp's.

Aangezien die omvormers beide 2 MPP's hebben kan je dus zonder problemen 2 verschillende soorten panelen gegroepeerd aansluiten? Maakt het onderlinge opgewekte vermogen en/of verschil daartussen dan nog uit?
Ik ga deze club eens uitnodigen om de boel nader te inspecteren. Kijken of de werkelijkheid overeen komt met de offerte.

Overigens heb ik van leverancier #2 een vernieuwde offerte gehad, ditmaal incl het platte dak;
13 stuks 265 Wp All Black (3445 Wp) (Trina Solar / JA Solar)
13 stuks SolarEdge Optimizers P300
SolarEdge SE3000 omvormer
Samen, incl install, voor € 6.265,66 (inc btw)
Kortom, 2000 euri duurder dan de vorige offerte, voor 800Wp erbij. Flink verschil.
En dus ineens 13 optimizers toegevoegd, wss nav mijn opmerking over verwachte schaduw op het platte dak na einde vd middag. Moeten dan *alle* panelen daarvan voorzien worden trouwens? Nee toch? Desalniettemin, ook minus 8 optimizers (schuine dak) is het nog fors geprijsd, uitgaande van ongeveer 50 tientjes per optimizer.
gewoon normale omvormer, alleen soms hebben omvormers mogelijkheden die perfect zijn voor desbetreffende situatie, verder zijn vrijwel alle omvormers aardig gelijk aan elkaar of zeer minimale verschillen.

de mpp's zijn juist gemaakt om iets verschillends aan te kunnen sluiten ;)
het zijn totaal los van elkaar functionerende units.

de LG panelen zijn wel een stukje duurder als de panda's.
maar kan nog een stukje duurder als je zou willen, denk aan benQ/sunpower (327WP). ;)
mooier zou zijn als je 8x een paneel kunt leggen op het platte gedeelte.
(maar je mag kiezen wat je wil en wat je budget kan dragen.
het is allen wel leuker als de mpp's van een omvormer voller te hebben zitten, dus optimaler gebruik van het apparaat, maar is nergens echt voor nodig.)

jep solaredge, het is een stuk duurder.
het is al snel 1 optimizer per paneel (+/-50 euro) + een omvormer die ook niet echt goedkoop is.
het heeft zijn voordelen zoals 1 mpp per paneel, waardoor het beter met schaduw over weg kan.
(en dan nog een heel lange lijst marketing, bla bla)
het mooiste is dat je dan ook de opbrengst kunt zien per paneel.
(maar de extra kosten goed maken is vaak wel een ander verhaal.)
Dre schreef op woensdag 22 april 2015 @ 21:11:
[...]
Ik ben wel eens benieuwd hoeveel kWh het op jaarbasis zou schelen als je de Power-One op 'maar' 250 Volt zou laten draaien i.p.v. 350 Volt. Uit die grafieken op te maken gaat het om een verschil van 0,5 procentpunt. Uitgaande van 3000 kWh normaal zou ik dan uit komen op 3015 kWh. Klopt mijn berekening een beetje, of zie ik iets over het hoofd :?
kijk dan naar het grafiekje en dan weet je het.

het echte punt dat je negeert is eigenlijk, dat de power-one ook met 90Vmpp werkt ;)
wat denk jij dat het verschil dan is ;)
er staat niet voor niks bij geschreven tussen de 200-400Vmpp ;)
dat is de sweetspot, met als top de 345V ;)
en die bereik je het beste door 370-400Vmpp er op te zetten.

en nu kijk je naar ongeveer 60% opbrengst, maar veel opbrengst komt uit bewolkte dagen.
dan moet je kijken naar de 10-15% en op dat gebied loopt het snel al naar 93%.
en dan tikt het wel aardig aan.

persoonlijk, vind ik juist dat dit soort omvormer juist iets onder gedimensioneerd moeten worden.
zodat je uit dat lage gebied blijft, ook als het bewolkt is.
maar als het even kan met verschillende richtingen of hoeken, zodat het niet zo erg is. ;)
het grootste voordeel van verschillende hoeken is dat die niet de top doen op het zelfde moment.
en je hebt meer Wp op de omvormer die een betere W geven bij diffuse licht ;)
en dus ook beter doordraaien bij bewolkt weer ;) (dit is eigenlijk het beste argument om iets te onder dimensioneren. ;) )
zo draait mijn systeem met bewolkt weer op ongeveer 2x250W, door de weerkaatsing op de wolken maakt oost-west niet veel meer uit.
dan zit ik net rond de 15% en draai ik met 350V toch nog hoge rendementen.
met 200V zakt het toch weer een % of +/-2 ;)

waarom de power-one niet lager als 200Vmpp???
simpel, de mpp stopt bij de 10A en maximaal 2000W.
2000/10 = 200V.
ga je dus lager als de 200V, dan haal je nooit meer de 2000W ;)
je kunt wel 8X250Wp aan sluiten ( 240Vmp met 8A)
maar 2x4x250Wp(120Vmpp met 16A) kan weer niet die stopt op een 1200W ;)

en als je echt goed zou lezen, dan zie je dat ik zelfs bij Gast1981 hem probeer duidelijk te maken.
dat een power-one 3.0 die 3000W(3300VA) doet te laten overwegen dat 16X 260Wp=4160Wp geen probleem is. (maar of dat past is mij niet duidelijk :? )
aardige onder dimensionering, zonder te onder dimensioneren door verschillende hoeken, niet slecht leek mij. ;)
dit zou ik dan wel weer niet doen met een oude omnik tl omvormer (een omnik tl2 zou dan weer wel kunnen)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06 08:46
migjes schreef op woensdag 22 april 2015 @ 11:23:
@zeegerd
de omvormer overleeft het wel.
beveiliging stapt wel in als het nodig is.
het enige wat er gebeurd is dat je soms in een random winter dag een dag geen opbrengst hebt.
maar de volgende dag start de omvormer weer gewoon op en werkt hij verder.
een winter dag missen is gelukkig geen ramp.

maar als je wat verder zoekt en beter plant is er eigenlijk in 99,9% van de gevallen wel een betere set te verzinnen, waarmee je die problemen niet misschien hebt.
en dat lijkt mij wel verstandiger. ;)

(ik dacht trouwens dat je op 17A zit met een omnik 2 + omnik 1????
Bedankt weer, migjes. Komt me toch wat vreemd over, omdat elders op internet regelmatig te lezen is dat je echt onder de Vmax van de omvormer zou moeten blijven. Zoals jij het zegt is er nog een veiligheidsmarge (maar hoe groot is die, als we toch risico gaan nemen?) en gaat die Vmax eerder om de waarde waaronder de omvormer nog kan starten.

Mbt Omnik 1+2, dat is max 1100+2200W, dus zeker onder de 3680W van een 16A-zekering.
Zoals gezegd, ik heb die 2.0 van ons heel kort (1 sec) weleens op ca 2400W zien staan. Stel dat dat inderdaad klopt en een Omnik 1 vergelijkbaar zo'n piek kan leveren op hetzelfde moment, dan heb je het over 1200W. Ook dan zit je opgeteld nog onder 3680W, dus dat klinkt als 'mogelijk'.

Zal de overige opties nog eens bekijken. 8)

(waaronder toch ook maar: een extra groep aanleggen, want er past eigenlijk iets meer aan panelen op het afdakje, aan mono's bijv wel 1800Wp ;) )

6200 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

• migjes
zeegerd schreef op donderdag 23 april 2015 @ 10:16:
[...]

Bedankt weer, migjes. Komt me toch wat vreemd over, omdat elders op internet regelmatig te lezen is dat je echt onder de Vmax van de omvormer zou moeten blijven. Zoals jij het zegt is er nog een veiligheidsmarge (maar hoe groot is die, als we toch risico gaan nemen?) en gaat die Vmax eerder om de waarde waaronder de omvormer nog kan starten.

Mbt Omnik 1+2, dat is max 1100+2200W, dus zeker onder de 3680W van een 16A-zekering.
Zoals gezegd, ik heb die 2.0 van ons heel kort (1 sec) weleens op ca 2400W zien staan. Stel dat dat inderdaad klopt en een Omnik 1 vergelijkbaar zo'n piek kan leveren op hetzelfde moment, dan heb je het over 1200W. Ook dan zit je opgeteld nog onder 3680W, dus dat klinkt als 'mogelijk'.

Zal de overige opties nog eens bekijken. 8)

(waaronder toch ook maar: een extra groep aanleggen, want er past eigenlijk iets meer aan panelen op het afdakje, aan mono's bijv wel 1800Wp ;) )
is niet verwarrend vind ik, je moet ook onder de Vmax blijven van de omvormer.
ik zeg alleen dat hij geen boem doet, maar gewoon een error geeft en dan geen opbrengst heeft.
(somige mensen noemen dit ook rampzalig >:) )
Vmax is de waarde waarop de omvormer nog start.
maar dat begint vrij snel omdat het wel de Voc is ;)

verschil tussen boem en error is eigenlijk alleen maar een uitleg ;)
(met de kant tekening, zo gaat het zeker met mijn power-one, de omnik en sma.
die heb ik getest en weet ik het zeker.
een steca500/soladin600, ik ben bang dat die wel boem doen, maar weet het niet zeker.
zijn kleine goedkope omvormers waarvan ik de beveiliging betwijfel of ze die hebben. :?
andere omvormers weet ik het ook niet, maar ik verwacht eigenlijk bij iedere tl omvormer het wel zo is. )

maar buiten dat, het is zoizo niet verstandig om te veel tegen de Vmax aan te gaan zitten.
als je het kunt vermijden, dan graag!!!!!
het is gewoon nooit verstandig teveel tegen een grens te gaan opboksen.
als je een auto parkeert probeer je ook niet de bumper elke keer tegen het paaltje aan te zetten als er ruimte is, maar neem je een lekkere marge ;) , dat voorkomt gewoon deukjes.

het is niet verstandig om de W van 2 omvormers op te tellen.
niet alle merken geven de cijfers op de zelfde nette manier op.
zo doet mijn omvormer 3000W, maar doet hij soms meer als 3400W.
beste kun je kijken naar de max A uit en dan ga je over de 16A.
dit red je waarschijnlijk wel met een 16A groep, maar er is een alternatief, die niet duurder is, en een goede kans geeft dat het nog effectiever is ook.
dus is gewoon verstandig om die ook eens te bekijken ;)
een omniksol 3k-tl2 mischien???
(een sma3600 kan ook nog, is wel duur, of een power-one 3.6 etc etc etc....
maar net wat je goedkoop te pakken kunt krijgen.)

het is niet allemaal een absolute grens, het is ook soms de relativiteit van de praktijk en je mogelijkheden ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• zeegerd
@migjes OK, bedankt. Ik zal de A even nauwkeurig bekijken & de alternatieven. :)

• migjes
zeegerd schreef op donderdag 23 april 2015 @ 10:59:
@migjes OK, bedankt. Ik zal de A even nauwkeurig bekijken & de alternatieven. :)
ik heb wel een optie.
maar is niet echt goedkoop (relatief dan.)

je oude omvormer verkopen.
(wat zou dat doen op markt plaats?? minimaal 300 euro. :?
ik zie op dit moment alleen deze, en daar word al 250 euro voor geboden.
http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr)

deze omvormer kan op 16A groep.
http://www.solar-trading....-TL-OUTD-S-%28ABB%29.html
ja hij is 4000W, maar je kunt hem op maximaal 99% uit zetten, en dan doet hij bijna 3600W ;)
en dan kan hij op een 16A met gemak.
maar kunt hem ook niet op 99% zetten, en gewoon proberen of hij het red op een 16A. (dit is niet gevaarlijk om te doen)

maar dan heb je wel 2x een mpp die 3000W aan kunnen. >:)
en mag er wel flink wat Wp op het afdakje >:) (iets meer als je nu in de planning hebt)

maar kijk verder rond, ik zie ook niet alles.

• zeegerd
@migjes maar je hebt wel veel ideeën over configuraties, bijzonder handig, ik ga even kijken. Bedankt weer. :)

(Afdakje kan echt max 3*3 =9 stuks 158*80 cm op trouwens, maar op het schuine dak kan evt nog bijv (max) 5* standaardformaat 165*99 cm én dan heb ik nog een stukje gereserveerd daarboven voor zonnecollectoren, dan ligt alles echt redelijk vol en zou een laatste stap het NoordWest-dak zijn, mwah... ;) )

• migjes
zeegerd schreef op donderdag 23 april 2015 @ 11:54:
@migjes maar je hebt wel veel ideeën over configuraties, bijzonder handig, ik ga even kijken. Bedankt weer. :)

(Afdakje kan echt max 3*3 =9 stuks 158*80 cm op trouwens, maar op het schuine dak kan evt nog bijv (max) 5* standaardformaat 165*99 cm én dan heb ik nog een stukje gereserveerd daarboven voor zonnecollectoren, dan ligt alles echt redelijk vol en zou een laatste stap het NoordWest-dak zijn, mwah... ;) )
oke, dan gaan we een stapje verder >:)

met 9x200Wp op mpp1 + wat je nu al hebt op mpp2.
dat kan al erg goed op deze omvormer:
is maar een hele lichte onderdimensionering.
(max mpp = 2000W max output omvormer = 3300W, maar ik zie hem naar de 3450W gaan ;) )

maar we hebben ook nog een noordwest dak. >:)
dan deze omvormer:
de oude set op mpp1.
en mpp2 krijgt dan de 9 panelen van het afdakje + 9 panelen op noordwest er parallel bij >:)
(dit gaat makkelijk met 5A panelen )

cool, funny, nice >:)
hobbelen met die bak >:)
werken zal hij moeten voor de kost >:)

• zeegerd
Over 'powerhouses' gesproken... ;) Ik begin met het afdakje. Daar is al de vraag of er een extra groep bij moet komen, én we komen met opwek al (ruim) boven eigen verbruik, zeker met max bezetting.

Dus rustig aan, dan breekt de WAF (en portemonnee) ook niet. :) Maar voor de toekomst, wie weet (warmtepompen, etc.).

• migjes
zeegerd schreef op donderdag 23 april 2015 @ 12:09:
Over 'powerhouses' gesproken... ;) Ik begin met het afdakje. Daar is al de vraag of er een extra groep bij moet komen, én we komen met opwek al (ruim) boven eigen verbruik, zeker met max bezetting.

Dus rustig aan, dan breekt de WAF (en portemonnee) ook niet. :) Maar voor de toekomst, wie weet (warmtepompen, etc.).
ik ben al voor mij zelf al bezig met die planning (met waf goedkeuring, sterker nog ze dwingt me)

deze omvormer:
nu met 10X190Wp op oost en 10x195Wp op west.

gaat worden:
7x190Wp op oost met 15 graden + 7x190Wp op oost met 45 graden parallel op 1 mpp.
west gaat waarschijnlijk 10X LG neonX 300Wp worden.

5660Wp, hij zal het zwaar gaan krijgen, maar goed dan had hij maar geen omvormer moeten worden >:)

• zeegerd
LOL, inderdaad. :)

Da's een fikse uitbreiding, krijg je dat weg of is er een warmtepomp of een andere stevige verbruiker in het spel?

• migjes
zeegerd schreef op donderdag 23 april 2015 @ 13:06:
LOL, inderdaad. :)

Da's een fikse uitbreiding, krijg je dat weg of is er een warmtepomp of een andere stevige verbruiker in het spel?
mmm, ik heb nu ongeveer een 200-500kwh per jaar in de plus.
dus ja echt nodig is het niet.

maar ja, de panelen zijn terug verdiend.
en kan ze door schuiven naar een ander dak.

van de opbrengst van de afgelopen jaren + de verkoop kan ik de nieuwe panelen betalen.
dus ja dan is kolen fooi zelfs aantrekkelijk ;)

ik zou eigenlijk eerst de zonneboiler willen doen, daar heb ik dan ook ruimte voor.
misschien er een elektrisch element er in hangen voor de winter of zo.
ik zie wel, opmaken is makkelijker als opwekken ;)

• Sideways
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-05 12:45
In februari heb ik 3 Yingli YL205C-24b panelen op mijn dak gelegd gekoppeld aan een Soladin 600. Het virus heeft me te pakken gekregen en ik begin over een uitbreiding te denken. Ons verbruik is ongeveer 1600kwh per jaar dus ik verwacht met nog 6 van deze YL205C-24b panelen ons verbruik te kunnen afdekken.

Nu zoek ik naar deze panelen maar kom deze niet financieel interessant tegen, is het mogelijk met andere Yingli YL2XXC-24b panelen uit te breiden op een (nader te bepalen) omvormer met 1 string?

• Anoniem: 637061
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Sideways schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:02:
In februari heb ik 3 Yingli YL205C-24b panelen op mijn dak gelegd gekoppeld aan een Soladin 600. Het virus heeft me te pakken gekregen en ik begin over een uitbreiding te denken. Ons verbruik is ongeveer 1600kwh per jaar dus ik verwacht met nog 6 van deze YL205C-24b panelen ons verbruik te kunnen afdekken.

Nu zoek ik naar deze panelen maar kom deze niet financieel interessant tegen, is het mogelijk met andere Yingli YL2XXC-24b panelen uit te breiden op een (nader te bepalen) omvormer met 1 string?
waar heb je die 205c yingli vandaan?

• Sideways
Anoniem: 637061 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:05:
[...]

waar heb je die 205c yingli vandaan?
Marktplaats, de verkoper had een complete set gekocht maar de verhuurder van de woning liet het niet toe deze te plaatsen. Zo kon ik ze interessant overnemen.

• migjes
Sideways schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:02:

ik heb een beetje problemen de precieze variant te vinden.
(krijg allen 3de rangs info via google binnen)
dus precies zeggen wat je wil kan ik niet, maar algemeen wel.
maar misschien weet jij de precieze specs wel te vinden?

als ik het goed begrijp zijn dit panelen met 6" cellen.
en dan 48 stuks per paneel.

dit kun je gewoon combineren met een ander 6" cel paneel, het aantal cellen maakt niet uit, het staat allemaal serieel. ;)
dit paneel komt heel erg dichtbij wat wel zou kunnen passen in 1 string.
http://shop.winkelman-zon...ck-sheet-black-frame.html

(ik durf allen niet te zeggen welke verzie jij nu precies hebt, en het kan er wel eens erg anders uit zien, voor als je dat interesseert ;) )

edit:
is het deze?
http://www.yinglisolar.co...ine/panda-48-cell-series/
heb je de zwarte verzie of de alu verzie?

[Voor 4% gewijzigd door migjes op 23-04-2015 14:18]

• Sideways
migjes schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:15:
[...]

ik heb een beetje problemen de precieze variant te vinden.
(krijg allen 3de rangs info via google binnen)
dus precies zeggen wat je wil kan ik niet, maar algemeen wel.
maar misschien weet jij de precieze specs wel te vinden?

als ik het goed begrijp zijn dit panelen met 6" cellen.
en dan 48 stuks per paneel.

dit kun je gewoon combineren met een ander 6" cel paneel, het aantal cellen maakt niet uit, het staat allemaal serieel. ;)
dit paneel komt heel erg dichtbij wat wel zou kunnen passen in 1 string.

(ik durf allen niet te zeggen welke verzie jij nu precies hebt, en het kan er wel eens erg anders uit zien, voor als je dat interesseert ;) )

edit:
is het deze?
heb je de zwarte verzie of de alu verzie?
Ik heb deze panelen in de zwarte 205 uitvoering:

http://d9no22y7yqre8.clou..._EN_B&B_201309_v02.40.pdf

Hieruit lees ik over de de cellen: 48 / monocrystalline silicon / 156mm x 156mm, kan een omvormer met 1 string overweg met panelen van het zelfde merk met andere afmetingen als de celmaat 156x156 is?

Edit: Ja die zijn het!

• NovapaX
Het belangrijkste is dat de stroom (amperes) zoveel mogelijk overeen komen.
De spanning (volt) is niet zo belangrijk zolang het allemaal in 1 string zit.
(de spanning van parallelle strings moet dan weer wel overeen komen en dan maakt een verschil in de stroom weer niet uit)

Sparql TV wiki

• migjes
Sideways schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:21:
[...]

Ik heb deze panelen in de zwarte 205 uitvoering:

http://d9no22y7yqre8.clou..._EN_B&B_201309_v02.40.pdf

Hieruit lees ik over de de cellen: 48 / monocrystalline silicon / 156mm x 156mm, kan een omvormer met 1 string overweg met panelen van het zelfe merk met andere afmetingen als de celmaat 156x156 is?
156mm = 6" ;)
en zwart zou ik combineren met andere zwarte panelen (al is het maar voor het mooi.)

dit kun je combineren met zoiets (dit is mijn preferentie):

dit zou ook kunnen b.v.
http://www.sun-solar.nl/i...55-euro-sunsolar-bedrijf/
het hoeft niet perse het zelfde merk te zijn (wel mijn voorkeur, maar dat is ook een beetje voor het simpeler uit leggen. ;) en sommige zaken zijn soms wat lastig uit te zoeken.)

simpel gezegt: zolang de cellen maar een beetje het zelfde zijn kun je combineren ;)

het word wel wat lastig uitrekenen of dit past op een omvormer.
standaard programma's zoals sunnydesign kunnen dat niet, dus moet handmatig gebeuren.
NovapaX schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:25:
Het belangrijkste is dat de stroom (amperes) zoveel mogelijk overeen komen.
De spanning (volt) is niet zo belangrijk zolang het allemaal in 1 string zit.
(de spanning van parallelle strings moet dan weer wel overeen komen en dan maakt een verschil in de stroom weer niet uit)
bijna ;)

het is niet per paneel, maar per cel.

dit kan goed gecombineert worden:
met
http://www.yinglisolar.co...ine/panda-60-cell-series/

je kunt zelfs:
8X60cellen parallel zetten met 10X48cellen ;)
het is allebei 480cellen.

ik raad dan wel aan om als je de 275Wp 60 cel pakt.
je ook de 275Wp/60cellen*48cellen=220Wp variant te pakken ;)
(maar hier zou je ook van kunnen afwijken als het moet.)

• NovapaX
Mij lijkt de stroom per paneel veel relevanter, die kun je ook gewoon uit de specs halen.
Je zult inderdaad wel zien dat de stroom per paneel bij gelijke celgrootte inderdaad globaal overeenkomt.
Maar ik zou dus de 260c-30b pakken (6,99A pmax-noct) met de 205c-24b (6,86A pmax-noct)
Weinig reden om de duurdere 275 te pakken volgens mij, het zal overigens wel prima werken natuurlijk.

Maar we zeggen eigenlijk allebei hetzelfde!
Als je het eenmaal door hebt kun je best exotische combinaties verzinnen met strings waarin deels een parallele string zit enzo... niet heel nuttig meestal, maar wel leuk :P

[Voor 22% gewijzigd door NovapaX op 23-04-2015 14:52]

Sparql TV wiki

• migjes
NovapaX schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:49:
Mij lijkt de stroom per paneel veel relevanter, die kun je ook gewoon uit de specs halen.
Je zult inderdaad wel zien dat de stroom per paneel bij gelijke celgrootte inderdaad globaal overeenkomt.
Maar ik zou dus de 260c-30b pakken (6,99A pmax-noct) met de 205c-24b (6,86A pmax-noct)
Weinig reden om de duurdere 275 te pakken volgens mij, het zal overigens wel prima werken natuurlijk.
mijn overweging voor Sideways was eigenlijk eerder om de zwarte te pakken.
temperatuur van zwarte panelen loopt iets sneller op als met alu.
(maar of dat echt zoveel uit maakt :? )

het beste zou zijn om te kijken naar:
205Wp/48*60 = 256Wp
maar dat word lastig ben ik bang ;)
met de zelfde cellen komt de A dan ook snel over een ;)
anders zouden het niet de zelfde cellen zijn ;)

maar gelukkig hoeft het allemaal niet zo heel precies.
als je panda panelen koopt heb je zoizo al een Power output tolerances van 0-5W ;)
dus dat verschil heb je altijd, kijk maar in je flash info ;)
NovapaX schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:49:
Maar we zeggen eigenlijk allebei hetzelfde!
Als je het eenmaal door hebt kun je best exotische combinaties verzinnen met strings waarin deels een parallele string zit enzo... niet heel nuttig meestal, maar wel leuk :P
best leuke dingen mogenlijk, om zo langs een dakkapel te werken of een raam etc....
maar weinig merken die het ook leveren :-(

[Voor 17% gewijzigd door migjes op 23-04-2015 15:00]

• NovapaX
Ik kijk alleen maar naar de hemel, want al het goede komt uiteindelijk van boven. :D

http://www.solarmanpv.com...rminalMain.aspx?pid=12537

[Voor 30% gewijzigd door NovapaX op 23-04-2015 15:01]

Sparql TV wiki

• migjes
NovapaX schreef op donderdag 23 april 2015 @ 14:59:
Ik kijk alleen maar naar de hemel, want al het goede komt uiteindelijk van boven. :D

http://www.solarmanpv.com...rminalMain.aspx?pid=12537
heb jij de flash info van je panelen eigenlijk?

hier nog een mogelijkheid maar dan met 5"cellen:
http://www.sun-solar.nl/i...2-euro-incl-btw-sunsolar/
met
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-168-euro-sunsolar/
(of wat dacht je van 1x270Wp + 2x210Wp op een steca500, moet net kunnen ;) )

en veel meer weet ik er niet te vinden op het moment wat ook leverbaar is :-(

edit:
hier een voorbeeld van de flash data van mijn panelen (misschien dit is ongesorteerd, en weet zo snel niet wat er nu echt op mijn dak aanwezig is)

NO. Serial No. Module Type Uoc [V] Isc [A] Umpp [V] Impp [A] Pmpp [W] Pallet No. Current Sorting Test Date
1 025113256870014511 STP190S-24/Ad+ 45.4 5.71 37.1 5.35 198.7 CNSTP114507057160 I3 5-11-2011 7:22
1 025113256880014511 STP190S-24/Ad+ 45.4 5.70 37.0 5.35 197.8 CNSTP114507057160 I3 5-11-2011 7:39
1 025113256920234511 STP190S-24/Ad+ 45.4 5.66 36.8 5.35 196.9 CNSTP114507057160 I3 5-11-2011 7:55
1 025113256922924511 STP190S-24/Ad+ 45.4 5.68 36.6 5.33 194.8 CNSTP114507057160 I3 5-11-2011 6:43
1 025113256923184511 STP190S-24/Ad+ 45.4 5.65 36.8 5.33 196.2 CNSTP114507057160 I3 5-11-2011 7:58
1 025113258460274511 STP190S-24/Ad+ 45.2 5.67 36.5 5.33 194.9 CNSTP114507057160 I3 5-11-2011 6:33
1 025113258490174511 STP190S-24/Ad+ 45.3 5.63 36.8 5.33 196.0 CNSTP114507057160 I3 5-11-2011 7:46
1 025113258500234511 STP190S-24/Ad+ 45.3 5.65 36.9 5.34 197.2 CNSTP114507057160 I3 5-11-2011 7:04
1 025113258500254511 STP190S-24/Ad+ 45.4 5.66 36.9 5.36 198.0 CNSTP114507057160 I3 5-11-2011 7:03
1 025113258510144511 STP190S-24/Ad+ 45.5 5.63 36.9 5.34 197.2 CNSTP114507057160 I3 5-11-2011 7:21
1 025113258510264511 STP190S-24/Ad+ 45.4 5.64 37.0 5.33 197.4 CNSTP114507057160 I3 5-11-2011 7:32
1 025113258510394511 STP190S-24/Ad+ 45.4 5.67 37.0 5.33 197.0 CNSTP114507057160 I3 5-11-2011 7:28
1 025113258510554511 STP190S-24/Ad+ 45.4 5.67 37.0 5.34 197.6 CNSTP114507057160 I3 5-11-2011 6:53
1 025113258510604511 STP190S-24/Ad+ 45.4 5.65 37.0 5.33 197.3 CNSTP114507057160 I3 5-11-2011 7:23
1 025113258510614511 STP190S-24/Ad+ 45.5 5.67 36.9 5.36 197.4 CNSTP114507057160 I3 5-11-2011 8:00
1 025113258510634511 STP190S-24/Ad+ 45.4 5.63 36.9 5.34 196.8 CNSTP114507057160 I3 5-11-2011 8:01
1 025113258510644511 STP190S-24/Ad+ 45.4 5.65 36.9 5.33 196.8 CNSTP114507057160 I3 5-11-2011 7:45
1 025113258550074511 STP190S-24/Ad+ 45.3 5.70 36.9 5.34 196.8 CNSTP114507057160 I3 5-11-2011 7:45
1 025113258550244511 STP190S-24/Ad+ 45.3 5.67 37.0 5.33 197.2 CNSTP114507057160 I3 5-11-2011 6:28
1 025113258560134511 STP190S-24/Ad+ 45.3 5.72 37.0 5.34 197.7 CNSTP114507057160 I3 5-11-2011 7:01
1 025113258570044511 STP190S-24/Ad+ 45.3 5.73 36.9 5.34 197.1 CNSTP114507057160 I3 5-11-2011 7:44
1 025113258570054511 STP190S-24/Ad+ 45.4 5.71 36.7 5.36 196.9 CNSTP114507057160 I3 5-11-2011 6:14
1 025113258570074511 STP190S-24/Ad+ 45.3 5.70 36.9 5.33 196.5 CNSTP114507057160 I3 5-11-2011 7:47
1 025113258570144511 STP190S-24/Ad+ 45.3 5.70 37.0 5.34 197.3 CNSTP114507057160 I3 5-11-2011 7:50
1 025113258570214511 STP190S-24/Ad+ 45.3 5.74 36.7 5.36 196.3 CNSTP114507057160 I3 5-11-2011 7:29
1 025113258570274511 STP190S-24/Ad+ 45.3 5.72 37.0 5.34 197.6 CNSTP114507057160 I3 5-11-2011 7:51
2 025113256070014511 STP190S-24/Ad+ 44.7 5.65 36.4 5.28 192.6 CNSTP114507056830 I2 5-11-2011 13:06

[Voor 138% gewijzigd door migjes op 23-04-2015 15:13]

• NashNL69
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-06 08:11
Ik heb momenteel een SB 3000tl-21 met 12 Pandaatjes YL255c-30b (3,06 kWp) liggen. In mijn omvormer zit nog wat ruimte. Bovendien heb ik plannen voor de aanschaf van een l/l warmtepomp. Op mijn garage heb ik nog ruimte voor 3 schaduwvrije panelen. Met Sunny Design kwam ik er echter achter dat ik een minimale spanning op mijn tweede mpp-tracker moet hebben, waardoor ik veroordeeld ben tot 3 duurdere BenQ 327/330 Wp. Hierdoor komt de Nominale vermogensverhouding op 79%, wat inhoudt dat mijn omvormer ondergedimensioneerd is en ik wat pieken ga missen. Volgens Sunny Design zou door de aanschaf van deze 3 panelen mijn jaarlijkse energieopbrengst stijgen van ca. 2,9 naar 3,8kWh, wat alleszins acceptabel lijkt.

Maak ik hier nog een denkfout? Wordt de PV-spanning door de jaren heen ook minder, waardoor de 159V voor de 3 panelen onder de kritische grens van 150V per mpp komt te liggen? Zijn er ook andere goedkopere panelen die een minimale spanning met 3 panelen kunnen bereiken? Een hoop interesse in deze materie. Ik kan helaas geen Volt van een ampëre onderscheiden.

• migjes
NashNL69 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 15:13:
Ik heb momenteel een SB 3000tl-21 met 12 Pandaatjes YL255c-30b (3,06 kWp) liggen. In mijn omvormer zit nog wat ruimte. Bovendien heb ik plannen voor de aanschaf van een l/l warmtepomp. Op mijn garage heb ik nog ruimte voor 3 schaduwvrije panelen. Met Sunny Design kwam ik er echter achter dat ik een minimale spanning op mijn tweede mpp-tracker moet hebben, waardoor ik veroordeeld ben tot 3 duurdere BenQ 327/330 Wp. Hierdoor komt de Nominale vermogensverhouding op 79%, wat inhoudt dat mijn omvormer ondergedimensioneerd is en ik wat pieken ga missen. Volgens Sunny Design zou door de aanschaf van deze 3 panelen mijn jaarlijkse energieopbrengst stijgen van ca. 2,9 naar 3,8kWh, wat alleszins acceptabel lijkt.

Maak ik hier nog een denkfout? Wordt de PV-spanning door de jaren heen ook minder, waardoor de 159V voor de 3 panelen onder de kritische grens van 150V per mpp komt te liggen? Zijn er ook andere goedkopere panelen die een minimale spanning met 3 panelen kunnen bereiken? Een hoop interesse in deze materie. Ik kan helaas geen Volt van een ampëre onderscheiden.
persoonlijk zou ik wel proberen de 12 panda's op 1 mpp te houden.
maar 3x panda bijkopen en een combi maken van 7 en 8 panelen gaat ook goed.

maar dit kan mischien ook:
http://www.sun-solar.nl/i...2-euro-incl-btw-sunsolar/
(de V is een stukje hoger als een panda, haal je het dan?)

voor als je gewoon veel meer wil:
koop 6 of 8 panda's bij en
zet 9 of 10 panelen naar oost.
en 9 of 10 panelen naar west.
dan krijg je ongeveer dit:

(pasop, dit is wel met 45graden oost-west, jij wil waarschijnlijk wat platter is dus niet helemaal het zelfde.
als je het idee leuk vind kunnen we wel verder kijken hoeveel precies.)

• NashNL69
migjes schreef op donderdag 23 april 2015 @ 15:26:
[...]

(de V is een stukje hoger als een panda, haal je het dan?)
Volgens Sunny Design kom ik op dan uit op 104V, wat te laag is.

Wat betreft de oost-west opstelling heb ik "helaas" een ligging op zuid. Die 12 Pandaatjes laat ik lekker liggen in 1 string, want die staan boven op mijn behoorlijke schuine dak en met mijn hoogtevrees durf ik daar niet eens bij in de buurt te komen. Ik neem aan dat het aanleggen van drie paneeltjes op mijn platte dak wel zelf te doen is (?). Kwestie van gat maken door de muur, kabel er doorheen trekken, montageset op het dak, paneeltjes erop en de stekker in de tweede tracker. Of denk ik er nu te makkelijk over?

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:23

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Op de plek van 3 normale panelen, kun je ook 5 TSMC panelen kwijt a 165Wp per stuk. De spanning is dan veel hoger (stroom helaas lager). Je mist dan wel wat opbrengst doordat de TSMC panelen minder efficient zijn.

/edit: oost/west kan op een plat dak natuurlijk makkelijk.

[Voor 12% gewijzigd door zonoskar op 23-04-2015 15:44]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 31-05 14:21
NashNL69 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 15:41:
[...]

Wat betreft de oost-west opstelling heb ik "helaas" een ligging op zuid. Die 12 Pandaatjes laat ik lekker liggen in 1 string, want die staan boven op mijn behoorlijke schuine dak en met mijn hoogtevrees durf ik daar niet eens bij in de buurt te komen. Ik neem aan dat het aanleggen van drie paneeltjes op mijn platte dak wel zelf te doen is (?). Kwestie van gat maken door de muur, kabel er doorheen trekken, montageset op het dak, paneeltjes erop en de stekker in de tweede tracker. Of denk ik er nu te makkelijk over?
Je kan eek een "schansje" maken met 2x5 SF 170 (zijn 1x1.25m) met 5 in serie en 2 strings parallel zit je op 415 volt en 4 A. Een beetje onder dimensioneren kan geen kwaad, zeker niet als de SF's onder een veel lagere hoek (35gr) liggen dan vallen de piek vermogens nooit samen.
Op zuid zit je dan ook op een +1700 kWh per jaar. ( een SF155 kan ook, flink goedkoper maar minder opbrengst.)

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

• NovapaX
Een tekening of foto van het dak zou al wel wat meer beeld geven van de mogelijkheden.
(sattelietbeeld van google of bing is ook prima)

Maar een string met Thin-Film/CIS panelen (Solar Frontier, TSMC) is vaak een hele goede oplossing bij kleinere setjes op een mppt van een 'gewone' omvormer.

[Voor 37% gewijzigd door NovapaX op 23-04-2015 16:05]

Sparql TV wiki

• NashNL69
WoudseHoeve schreef op donderdag 23 april 2015 @ 15:51:
[...]
Je kan eek een "schansje" maken met 2x5 SF 170 (zijn 1x1.25m) met 5...
zonoskar schreef op donderdag 23 april 2015 @ 15:43:
Op de plek van 3 normale panelen, kun je ook 5 TSMC panelen kwijt a 165Wp per stuk....
Twee goede oplossingen waar ik nog niet aan gedacht heb. Ik wil natuurlijk zoveel mogelijk "bang for buck". Ik ga er nog even goed over nadenken.

• migjes
NashNL69 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 15:41:
[...]

nop je denkt niet te makkelijk, daar komt het wel op neer.
(zeker als je een leverancier hebt die even de stekkers voor buiten even op de kabel krimpt ;)
binnen kun je wel zelf doen.)

kijk eens naar TSMC of solarfrontier panelen. (wat het beste past)
dat is dunnefilm in plaats van mono.
de V schiet dan omhoog ;)

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Iemand ooit gehoord van Kaco omvormers?

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 31-05 21:13
Ik heb zo'n digitale volt en ampère meter besteld, maar ga ik daar serieus 5A DC spanning doorheen jagen?
De draadjes welke eraan zitten zijn erg dun. Volgens de bedrukking mag er 600V doorheen.

Toch maar een losse shunt bestellen?

4x Solar Frontier SF150 | Steca 500 | zuid-west & 4x ZnShine Solar ZXM5-96-260ms | Goodwe GW1000-NS | zuid

• NashNL69
Bij de TSMC panelen krijg ik in Sunny Design een waarschuwing over aarding:
Neem de aardingsadviezen in acht!

Voor het geselecteerde PV-paneel bestaan waarschijnlijk concrete aardingsadviezen van de producent. De gekozen omvormer kan echter niet met een geaarde PV-generator worden toegepast. Informeer bij de producent naar de huidige aardingsadviezen en kies eventueel een omvormer met transformator.
Iemand enig idee waar ik daarbij aan moet denken?

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

NashNL69 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 16:29:
Grappig, die melding kreeg ik ook bij het tooltje van Kaco http://kaco-newenergy.com...?amp%3Boption=com_content
Zal wel iets zijn met jezelf indekken.

• WoudseHoeve
NashNL69 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 16:29:
Bij de TSMC panelen krijg ik in Sunny Design een waarschuwing over aarding:
[...]
Om degradatie van de panelen te voorkomen moeten ze geaard worden.
Een TL ( TrafoLoos ) omvormer kan geen aarding verdragen .... dus een andere selecteren.
De Sf panelen hebben geen aarding nodig.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

WoudseHoeve schreef op donderdag 23 april 2015 @ 16:45:
Een TL ( TrafoLoos ) omvormer kan geen aarding verdragen .... dus een andere selecteren.
Dan zou je vrijwel geen enkele omvormer met TSMC panelen kunnen gebruiken aangezien bijna allen trafoloos zijn.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
MichielFRL schreef op donderdag 23 april 2015 @ 16:28:
Ik heb zo'n digitale volt en ampère meter besteld, maar ga ik daar serieus 5A DC spanning doorheen jagen?
De draadjes welke eraan zitten zijn erg dun. Volgens de bedrukking mag er 600V doorheen.

Volg eerst maar een stoomcursus, eenheden / grootheden en basis begrip elektrotechniek. |:(
Moedermavo is ook een optie _O-

• MichielFRL
PClop schreef op donderdag 23 april 2015 @ 17:18:
[...]

Volg eerst maar een stoomcursus, eenheden / grootheden en basis begrip elektrotechniek. |:(
Moedermavo is ook een optie _O-
Kan je dat eens toelichten?
Voltage ligt binnen de range en is DC.
Maximaal 10A.
Dus ik snap je opmerking niet.

4x Solar Frontier SF150 | Steca 500 | zuid-west & 4x ZnShine Solar ZXM5-96-260ms | Goodwe GW1000-NS | zuid

• Mschamp
  • Laatst online: 20:21
MichielFRL schreef op donderdag 23 april 2015 @ 17:38:
[...]

Maximaal 10A.
Ik denk dat hij op het volgende wil wijzen:
Spanning wordt uitgedrukt in V (volt)
Stroom in A (ampère).
In je post kwamen de gebruikte eenheden en grootheden niet overeen.

Als je spanning meet met een multimeter, vormt deze een zeer grote weerstand en vloeit er bijna geen stroom door de meter. Spanning meet je dan ook parallel.
Om de stroom te meten, plaats je de multimeter in serie met andere elementen in je kring. Je multimeter heeft dan een zeer kleine weerstand.

[Voor 26% gewijzigd door Mschamp op 23-04-2015 17:45]

• WoudseHoeve
MichielFRL schreef op donderdag 23 april 2015 @ 16:28:

Die dunne draadjes zijn voor de voeding van de meter ...... tot max 30V-DC
Het is max 10A er doorheen. ( stroom loopt ergens doorheen)
En max 600V er overheen. ( Spanning staat ergens overheen )
De meter is alleen geschikt voor het meten van DC spanning en stroom.
Ik denk dat die draadjes het wel even volhouden, de verbinding is belangrijker ( lage overgang weerstand) Bij een te hoge overgangweerstand zullen die heet worden.

• MichielFRL
WoudseHoeve schreef op donderdag 23 april 2015 @ 17:49:
[...]

Die dunne draadjes zijn voor de voeding van de meter ...... tot max 30V-DC
Het is max 10A er doorheen. ( stroom loopt ergens doorheen)
En max 600V er overheen. ( Spanning staat ergens overheen )
De meter is alleen geschikt voor het meten van DC spanning en stroom.
Ik denk dat die draadjes het wel even volhouden, de verbinding is belangrijker ( lage overgang weerstand) Bij een te hoge overgangweerstand zullen die heet worden.
Die "dikke" draadjes zijn in de praktijk niet zo dik.
Als het 1 mm2 haalt is het al veel denk ik.

5A stroom had het moeten zijn natuurlijk |:(

• WoudseHoeve
MichielFRL schreef op donderdag 23 april 2015 @ 18:02:
[...]
Die "dikke" draadjes zijn in de praktijk niet zo dik.
Als het 1 mm2 haalt is het al veel denk ik.
5A stroom had het moeten zijn natuurlijk |:(
Je stofzuiger snoer is ook niet dikker als 0.75mm2 daar gaat zo maar 8A door heen (2kw/240V)
Er zijn tooltjes te vinden waarmee je de vermogens dissipatie kan uitrekenen van de draadjes, zorg dat ze ruimte hebben en dus de warmte kwijt kunnen.

• PClop
  • Niet online
MichielFRL schreef op donderdag 23 april 2015 @ 17:38:
[...]

Maximaal 10A.
Je gaat gewoon af als een gieter als je je zo uit tegenover vaklieden.
( maar ook vaklieden vliegen mekaar hier wel eens in de haren om minder, het zij zo (amen). ) ;)

Je stoomcursus heb je nu al wel gehad. d:)b

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 23 april 2015 @ 10:08:
[...]

[...]

kijk dan naar het grafiekje en dan weet je het.

[knip]
Ok, eigenlijk is het dus belangrijker wat meer Wp neer te leggen dan een wat betere spanning. Ik ben wel benieuwd hoeveel meer of minder Wh/Wp ik binnen zou halen met wat meer paneeltjes (nu 4830 Wp op 4600 Wac). Zou dat veel schelen, iemand enig idee?
WoudseHoeve schreef op donderdag 23 april 2015 @ 18:09:
[...]

Je stofzuiger snoer is ook niet dikker als 0.75mm2 daar gaat zo maar 8A door heen (2kw/240V)
Er zijn tooltjes te vinden waarmee je de vermogens dissipatie kan uitrekenen van de draadjes, zorg dat ze ruimte hebben en dus de warmte kwijt kunnen.
De betere meetsnoeren met 2,5mm2 koper kunnen volgens de specificaties 36 Ampère aan.

Als het stroommetertje geschikt is voor 10^2×R aan vermogensdissipatie lijkt mij 5^2×R makkelijk kunnen. Een factor 4 lager.

[Voor 42% gewijzigd door Dre op 23-04-2015 19:44]

Je komt op dit forum erg weinig indak installaties tegen.
Ik wil zelf op noord gaan uitbreiden met dunne film panelen, maar dan indak:
Deze heb ik zelf al gevonden:
http://www.solarsystemcare.nl/intersole/
http://www.gseintegration.com/en/default.html

De GSEintegration valt af, ik zie geen passende maat voor dunne film.
Iemand nog ervaring met andere systemen?
WoudseHoeve schreef op donderdag 23 april 2015 @ 16:45:
[...]
Hmmm, wilde net gaan uitbreiden met tsmc op een SMA-4000 TL op stringetje 2. Een no-go?

[Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-04-2015 20:30]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-05 11:29

databeestje

Von PrutsHausen

Net zelf een andere metertje gekocht om de micro omvormer te meten.
http://www.ebay.com/itm/R...ain_0&hash=item19fa89582f

Even een paar MC4 stekkers eraan en dan kan ik zien of alles werkt. De kWh meter in de meterkast gaat uiteindelijk wel naar PVO.

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-06 21:17
Ik heb vandaag ook drie ampere metertjes ( via Ebay ) binnen gekregen.
Ook ik vind de draadjes nogal dun, dus ik haal de connector er af en soldeer er direkt dikkere draden aan.
Ik heb liever geen brand!
Vooral als je ze er permanent tussen wil laten zitten ga ik liever op safe ( als je daar met deze dingen al over kunt spreken ).

Heb vandaag ook een ruil omvormer binnen gekregen van SMA.
Wil morgen nog 'ns zien wat een zonnig dagje doet met maar één sunnyboy 4000 TL 21, met daarop 9 kw aan panelen.
Vandaag was het maar een half dagje zonnig. maar ja toch nog 28 kw.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op donderdag 23 april 2015 @ 20:25:
Je komt op dit forum erg weinig indak installaties tegen.
Ik wil zelf op noord gaan uitbreiden met dunne film panelen, maar dan indak:
Deze heb ik zelf al gevonden:
http://www.solarsystemcare.nl/intersole/
http://www.gseintegration.com/en/default.html

De GSEintegration valt af, ik zie geen passende maat voor dunne film.
Iemand nog ervaring met andere systemen?

[...]

Hmmm, wilde net gaan uitbreiden met tsmc op een SMA-4000 TL op stringetje 2. Een no-go?
Wat mij tegen houdt aan indaksystemen is de prijs(en de hogere terugverdientijd) en het advies van meerdere aanbieder die dit afraden vanwege slechte koeling van deze systemen en daarmee de kortere levensduur van de panelen.

Dat van die leveranciers zal wel verkooppraat zijn maar dan blijf ik toch met de hogere aanschafprijs.

• swapevent
het is heel simpel
bij een opdak situtatie liggen de panelen iets hoger pakembeet 7cm hierdoor kan de wind lekker onder de panelen door blazen.

bij een indak systeem is deze opening 1cm waardoor die ventilatie een heel stuk lager is.

kortom je opbrengst is lager want minder koeling
je aanschaf prijs is een stuk hoger want ander systeem om dak waterdicht te maken.

je doet zoiets dus puur en alleen voor het aangezicht.

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:02
swapevent schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 09:13:
het is heel simpel
bij een opdak situtatie liggen de panelen iets hoger pakembeet 7cm hierdoor kan de wind lekker onder de panelen door blazen.

bij een indak systeem is deze opening 1cm waardoor die ventilatie een heel stuk lager is.

kortom je opbrengst is lager want minder koeling
je aanschaf prijs is een stuk hoger want ander systeem om dak waterdicht te maken.

je doet zoiets dus puur en alleen voor het aangezicht.
Zoiets is toch te ondervangen door lucht in de de ruimte achter de panelen weg te zuigen/ventileren met koude buitenlucht?
Lijkt mij dat je dan ook een redelijke keeling van de panelen krijgt op deze manier.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:29
Daarnaast kun je bij een indaksysteem ook niet alle BTW terugvragen.....

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
janne_nl schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 09:18:
Daarnaast kun je bij een indaksysteem ook niet alle BTW terugvragen.....
Ik denk dat het daarom pas interesant wordt als je een nieuwe huis gaat neerzetten.
Dakpannen zijn dan niet nodig.

Het morgenwonen concept van volkerwessels vindt ik een mooi concept. De zuidkant van die huizen zijn een groot zwartvlak van panelen.

• swapevent
@toxict dan moet je dus nog meer gaan investeren

@janne_NL waarom kan je volgens jou de btw niet volledig terugvragen

• Kabbie_Kabbie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-06 05:02
Ik wil graag een grafiekje/tabelletje maken van de efficiency van mijn Omnik, kan ik gewoon deze gegeven gebruiken?

Dus aan de DC kant gewoon per input U*I doen en dat vergelijken wat de omvormer aan er de AC kant op de P uitgooit. Of moet ik dit nog corrigeren met iets?

http://pvoutput.org/list.jsp?userid=39193

• toxict
Kabbie_Kabbie schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 09:37:
Ik wil graag een grafiekje/tabelletje maken van de efficiency van mijn Omnik, kan ik gewoon deze gegeven gebruiken?
[afbeelding]

Dus aan de DC kant gewoon per input U*I doen en dat vergelijken wat de omvormer aan er de AC kant op de P uitgooit. Of moet ik dit nog corrigeren met iets?
Ik denk het..

Berekenen hoeveel Watt er aan de DC kant in gaat en weer aan de AC kant eruit komt lijkt mij.

268.2 * 2.52 = 675,864 W
354.8 * 2.52 = 894,096 W

Totaal 1569,96 W DC Kant
Totaal 1530,00 W AC Kant

1569,96 / 1530 = 1,0261176470588235294117647058824

1,0261176470588235294117647058824 * 100 = 102,61176470588235294117647058824

102,61176470588235294117647058824 - 100 = 2,6117647058823529411764705882353

100 - 2,6117647058823529411764705882353 = 97,388235294117647058823529411765

Efficientie = 97,38% afgerond

En voor de electrotechnisch geschoolde mensen hier...please correct me if I'm wrong.
Ik teer op MTS kennis van 20 jaar geleden...

[Voor 33% gewijzigd door toxict op 24-04-2015 09:48]

• Kabbie_Kabbie
toxict schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 09:39:
[...]

Ik denk het..

Berekenen hoeveel Watt er aan de DC kant in gaat en weer aan de AC kant eruit komt lijkt mij.

268.2 * 2.52 = 675,864 W
354.8 * 2.52 = 894,096 W

Totaal 1569,96 W DC Kant
Totaal 1530,00 W AC Kant

1569,96 / 1530 = 1,0261176470588235294117647058824

1,0261176470588235294117647058824 * 100 = 102,61176470588235294117647058824

102,61176470588235294117647058824 - 100 = 2,6117647058823529411764705882353

100 - 2,6117647058823529411764705882353 = 97,388235294117647058823529411765

Efficientie = 97,38% afgerond

En voor de electrotechnisch geschoolde mensen hier...please correct me if I'm wrong.
Ik teer op MTS kennis van 20 jaar geleden...
Thanks duidelijk, zo dacht ik het ook, nu maar hopen dat de AC output meting betrouwbaar is.

• toxict
Kabbie_Kabbie schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 09:50:
[...]

Thanks duidelijk, zo dacht ik het ook, nu maar hopen dat de AC output meting betrouwbaar is.
Welke Omnik heb je precies?

• Kabbie_Kabbie
toxict schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 09:57:
[...]

Welke Omnik heb je precies?
4Ktl-2

• toxict
Volgens de specs van Omnik

Max. Efficiency 97.8%
Euro Efficiency 97.3%

Dan komt het toch aardig in de buurt niet?

• Kabbie_Kabbie
toxict schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 10:02:
[...]

Volgens de specs van Omnik

Max. Efficiency 97.8%
Euro Efficiency 97.3%

Dan komt het toch aardig in de buurt niet?
Akkelig dicht ja ;-) Ben benieuwd hoe hij zich in de onderste regionen van zijn vermogen gedraagt.

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:29
swapevent schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 09:23:

@janne_NL waarom kan je volgens jou de btw niet volledig terugvragen
Omdat de panelen dan niet alleen dienen ter opwekking van energie maar ook dakbedekking zijn.
Als het een bedrijfspand betreft, is het anders denk ik.

Dit is trouwens via google redelijk makkelijk terug te vinden.

• swapevent
heb hier een omnik4 en een omnik2 hangen
beiden zitten qua efficiency gemiddeld op 97,38

als er nog een gedeelte in de schaduw zit zoals op dit moment is de omnik4 iets minder efficient
omnik2 97,3%
omnik4 97 %

gistermiddag om 15 uur lekker in de zon was t als volgt
omnik2 97,12 %
omnik4 97,35 %

• dirk38
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:26
Iemand ervaring met CSUN QSAR270-60M panelen met Stecagrid Coolcept 4200 omvormer.
en het Clickfit systeem van Esdec

Heb hier een aanbieding gehad van de plaatselijke woningbouw vereniging.

Dit bedrijf gaat ze plaatsen http://www.ecorus.nl/

• PClop
  • Niet online
toxict schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 09:15:
[...]

Zoiets is toch te ondervangen door lucht in de de ruimte achter de panelen weg te zuigen/ventileren met koude buitenlucht?
Lijkt mij dat je dan ook een redelijke keeling van de panelen krijgt op deze manier.
Lijkt me meer renderen als je de warmere lucht onder de panelen via het aanzuig kanaal van een L/L of L/W warmtepomp onder die indak panelen laat weg zuigen, komt de frisse, koelere lucht er vanzelf wel achteraan.
Simpel toch? 8)

• bert888
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06-2018
dirk38 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 10:48:
Iemand ervaring met CSUN QSAR270-60M panelen met Stecagrid Coolcept 4200 omvormer.

Dit bedrijf lijkt mij niet echt gericht op de particulier.

Is het paneel zwart en met een zwarte rand?

• bert888
http://solarmagazine.nl/n...rij-voor-thuisgebruik-aan

Tesla kondigt komende week batterij voor thuisgebruik aan.

• migjes
dirk38 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 10:48:

geen ervaring met het bedrijf.

maar wel met de woningbouw vereniging. >:)
heb je al doorgerekend hoe de woningbouw vereniging het aan pakt met de betaling.
(het wisselt nog al eens per vereniging en niet elke manier vond ik netjes.
heb gezien dat soms het bedrag wat je betaalt bij de bruto huur prijs werd geteld.
en de bruto huur prijs kan per jaar een 4,2% stijgen, dus ook de kosten die je hebt van de PV.
helaas stijgt de stroom prijs geen 4,2% per jaar.
sterker nog de prijs daalt op het moment.)

verder is het wel een flinke set voor op dak.
heb ik totaal geen moeite mee >:) , maar als je flinke overschotten hebt leveren die niet heel veel op.
dus pas een beetje op daar voor, of weet wat het inhoud.

ben wel benieuwd waar tesla mee aan gaat komen.
potentie is er zeker, maar het zal vallen of staan met de kosten.
en ik ben bang dat het niet echt goedkoop gaat worden. :-(

• swapevent
apart tussen de omnik2 en de omnik4 zit qua temperatuur maar 0,2 graad verschil
terwijl de omnik4 in de schuur hangt en de ander binnen
allebei 42 graden nu

efficiency 97,31 %

• PClop
  • Niet online
swapevent schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 14:27:
apart tussen de omnik2 en de omnik4 zit qua temperatuur maar 0,2 graad verschil
terwijl de omnik4 in de schuur hangt en de ander binnen
allebei 42 graden nu

efficiency 97,31 %
Pasop dat je straks niet uitglijdt over je eigen kwijl. >:)

• swapevent
Is al gebeurt hahaha
Vandaar ook weer 25+ kwh opgewekt.

• toxict
swapevent schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 19:13:
Is al gebeurt hahaha
Vandaar ook weer 25+ kwh opgewekt.
Log je ook naar PVOutput?

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:12

P_Tingen

omdat het KAN

Yo, kacheng! Vandaag de eerste jaarafrekening met zonnepanelen binnengekregen. Ik heb sinds begin april vorig jaar panelen (6x250) en heb bewust mijn termijnbedrag toen niet aangepast. In het afgelopen jaar heb ik ruim 1300kWh opgewekt.

Zonnepanelen + energiebezuiniging + zachte winter + 2 meiden uit huis = € 912 terug. *)

Mijn maanbedrag gaat dus nu zon € 50 naar beneden en is dan nog steeds aan de ruime kant.

* Ja, ik weet het: sigaar, eigen doos en zo, maar mijn vader zei al: tussen een euro betalen en een euro krijgen zit TWEE euro verschil. En zo is het.

[Voor 17% gewijzigd door P_Tingen op 24-04-2015 19:55]

... en gaat over tot de orde van de dag

• NovapaX
Voor degenen die de efficiëntie willen berekenen:
AC output / (DC spanning * DC stroom) * 100

(Dan klopt de berekening ook, wat eerder berekend werd klopte niet, met aftrekken van 100 enzo..)

Ik kom dan volgens de logging overigens uit op 80% efficiëntie, volgens mij klopt de logging van de DC waarden in de Hosola niet helemaal

Sparql TV wiki

• swapevent
Nee ik log niet naar pvoutput.

• teacher
  • Laatst online: 23:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Tijd voor deel 4!

wie neemt de honeurs waar?

[Voor 34% gewijzigd door teacher op 24-04-2015 21:55]

Wise enough to play the fool

• SolarKing
  • Laatst online: 21-01 17:19

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

marcel3 schreef op woensdag 22 april 2015 @ 10:07:
[...]

Dus met dit systeem bij landscape montage glijden de boutjes niet allemaal weer uit je rails als je net op het dak staat? Ik vond clickfit in landscape (verticale rails) daardoor een tamelijk frustrerende ervaring.
Wij werken niet met boutjes in een rail maar met hamerkopbouten op de dakhaken die je dan een kwartslag draait onderin de rails en dan verder vastdraait. Ideaal. Alleen een ratelringsleutel 13 is wel aan te bevelen.

www.sunsolar.nl

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:50

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Een simpel plakbandje om de rail voorkomt ook dat die bouten naar beneden lopen in de rails.

[Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 24-04-2015 23:28]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:02
Ik heb een mooie offerte ontvangen van het bedrijf waar ik eerder over postte. Zit nog een beetje in dubio of het voor mijn 1-persoons huishouden wel rendabel is om zonnepanelen te nemen, maar desondanks wegen de plussen toch meer af tegen de minnen.

Welke panelen zouden jullie nemen als je de keuze had tussen Sunrise SR-M660260, Amerisolar/Sunrise polykristal 250 of Bisol 280 black sheet?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• toxict
rimave schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 00:37:
Ik heb een mooie offerte ontvangen van het bedrijf waar ik eerder over postte. Zit nog een beetje in dubio of het voor mijn 1-persoons huishouden wel rendabel is om zonnepanelen te nemen, maar desondanks wegen de plussen toch meer af tegen de minnen.

Welke panelen zouden jullie nemen als je de keuze had tussen Sunrise SR-M660260, Amerisolar/Sunrise polykristal 250 of Bisol 280 black sheet?
Los van rendabel is het nog altijd een betere investering dan het geld op een spaarrekening weg te zetten tegen 1% rente.

• bert888
rimave schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 00:37:

De Bisol 280

Anoniem: 239170

Bisol heeft geen 280Wp modules voor zover ik weet.
Pagina: 1 ... 117 118 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:

productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71

Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee