'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Anoniem: 19701
18x New Solar Power 255 Wp panelen (max 4590 Wp)
ivm schaduw effecten 18x Solar Edge P300
Omvormer SE4000
incl alle bekabeling, installatie
Simulatie liet zien dat we ongeveer 80% v/d max opbrengst kregen agv de schaduw (2x onafhankelijk berekend).
Ex BTW 5900 wat neer komt op 1.285 euro per Wp (max, dus uiteraard hoger ivm de minder opbrengst, maar dat zou ook voor andere panelen gelden). Netto met alleen de kabels en zo komt het neer op 0.75 euro/ Wp ex BTW. Niet verkeerd. We komen niet om de extra kosten van de optimizers heen, terugverdien tijd geschat op ca 10 jaar.
We hebben ook naar Solar Frontier panelen gekeken, dat zou toch duurder worden en we komen dan aan minder totaal vermogen, je hebt er nu eenmaal meer vierkante meters voor nodig om hetzelfde te krijgen....
Het is Bongosolar geworden; echt super in de communicatie/informatie verstrekking en technische ondersteuning bij de keuze, helemaal als ze merken dat je het zelf ook leuk vind om er dieper in te duiken.
Ca de helft v/d bedrijven reageerde niet eens.... Prijsverschillen... tot 1.5 maal hoger deze en maar weinig heel veel goedkoper, maar we vonden de rest (service/communicatie) ook erg belangrijk. En: Ik heb geen zin om zelf ons lummel van een ca 45 graden dak op te gaan... dus we laten het installeren (op een plat dak had ik het wel gedaan).
Situatie: de extras waren twijfel gevallen, maar er blijkt net ruimte genoeg te zijn om niet over de erfgrens te gaan van de buren... Links-midden, die kan nu ook, zat het oude beluchtingspijpje vd oude CV, maar de HR ketel heeft er nu wettelijk zelf eentje... Blauw: de Velux ramen.
[Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 19701 op 25-04-2015 09:39]
Dat zou kunnen, maar het blijft behelpen. Je moet altijd ter plekke de boutjes precies uitlijnen tov de dakhaken. En met een beetje wat langere rails glijdt het bovenste boutje alweer naar beneden terwijl je met de onderste aan het prutsen bent. Als het eenmaal zit dan zit het ook echt super, daar gaat het niet om, maar ik had van clickfit wel een wat doordachtere oplossing verwacht.Rol-Co schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 23:27:
Een simpel plakbandje om de rail voorkomt ook dat die bouten naar beneden lopen in de rails.
Edit: o ja, wat ook nogal onhandig is: de rails zijn totaal niet te verschuiven als ze eenmaal liggen, ook niet als de moeren los zijn. Dat maakt uitlijnen met de naastliggende rail ook erg lastig. Het systeem dat solarking beschrijft klinkt mij stukken beter in de oren. Alles dat het leven makkelijker maakt op een schuin dak op 6+ meter is meegenomen.
[Voor 23% gewijzigd door marcel3 op 25-04-2015 12:15]
12,2 kWp Oost/West, Mitsubishi MSZ-FH35VE A+++ L/L WP
Ik heb geen clickfit maar schletter of schuco , (weet niet meer precies) met M10 bouten in de rails en heb zo met de plakbandjes 2 rails van 6M aan 1 stuk verticaal gemonteerd. Al zal het horizontaal een stuk eenvoudiger zijn inderdaad.marcel3 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 12:09:
[...]
Dat zou kunnen, maar het blijft behelpen. Je moet altijd ter plekke de boutjes precies uitlijnen tov de dakhaken. En met een beetje wat langere rails glijdt het bovenste boutje alweer naar beneden terwijl je met de onderste aan het prutsen bent. Als het eenmaal zit dan zit het ook echt super, daar gaat het niet om, maar ik had van clickfit wel een wat doordachtere oplossing verwacht.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Even mezelf quoten

Wise enough to play the fool
https://cleantechnica.com...-battery-storage-thunder/
Uit oogpunt van duurzaamheid niet de beste oplossingen natuurlijk. Maar het lijkt erop dat er wel een markt voor ontstaan is.
Concurrentie en keuzemogelijkheden zijn natuurlijk altijd goed.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Dus zo
http://www.sun-solar.nl/i...-4-5-graden-hellingshoek/
Maar dan voor sf , die zijn 97cm breed.
Ben het met je eens dat de 10 graden-variant oneindig zichtbaarder is, die is 3 keer zo hoog. Daarnaast zou ik de 10-gradenvariant niet aandurven zonder windbreker of extra ballast.
Past heel mooi!
En aangezien k vrij veel ruimte vanaf de dakrand heb zie ik ze nergens vandaan liggen (of zover dat ik mijn huis ook niet meer goed zie)
Het is natuurlijk niet hoger dan ongeveer een enkel paneel op 20 graden...
De 10 graden betonvoet is net zo hoog, maar zwaarder dan de SolarBear betonvoeten.
Die zijn getest op 1,6m panelen en in de meeste gevallen hoeft daar niets extra bij.
Met de 1,25 meter SF panelen vertrouw ik het zeker.
[Voor 28% gewijzigd door NovapaX op 26-04-2015 09:53]
Sparql TV wiki
Moet je voor de grap eens op PVGis een berekening doen met een hoek van 4 graden en dan met 10 graden.NovapaX schreef op zondag 26 april 2015 @ 09:50:
Ik heb de 10 graden betonvoeten. (In het zwart :-) )
Past heel mooi!
En aangezien k vrij veel ruimte vanaf de dakrand heb zie ik ze nergens vandaan liggen (of zover dat ik mijn huis ook niet meer goed zie)
Net gedaan met 500Wp en bij een hoek van 10 graden had ik per jaar minder opbrengst.
Vaag....
Wat was de meerprijs voor antraciet? En wat is de hoogte aan de hoge kant van dak naar bovenkant paneel? Een cm of 50?NovapaX schreef op zondag 26 april 2015 @ 09:50:
Ik heb de 10 graden betonvoeten. (In het zwart :-) )
Past heel mooi!
De 10 graden betonvoet is net zo hoog, maar zwaarder dan de SolarBear betonvoeten.
Die zijn getest op 1,6m panelen en in de meeste gevallen hoeft daar niets extra bij.
Met de 1,25 meter SF panelen vertrouw ik het zeker.
Is ook heel goed te doen om deze zelf te storten van mortel met zwarte pigment erdoor!Rol-Co schreef op zondag 26 april 2015 @ 10:01:
[...]
Wat was de meerprijs voor antraciet? En wat is de hoogte aan de hoge kant van dak naar bovenkant paneel? Een cm of 50?
Even een kleine bekisting maken en de schroefdraad bussen er in plaatsen, stukkie (beton) ijzer erin en volgieten maar!
Kun je elk denkbare hoek maken, als je de bekisting slim maakt is deze meerdere keren te gebruiken.
het kan met schroefdraad bussen, maar vind het wel lastig werken.mux schreef op zondag 26 april 2015 @ 10:59:
Waar zijn die schroefdraadbussen te krijgen? Ik kon ze niet vinden (en heb mogelijk ook interesse - ander zonnepaneelprojectje)
hoeft het niet speciaal mooi te zijn, dan gewoon een draadeind gebruiken.
(wel de overgang van draadeind in het beton even bewerken met wat tixophalte of vergelijkbaar spul.
http://www.werkenmetmerken.nl/nl/shell_tixophalte/p/75
het kan wat gaan roesten na een paar jaar en daar door kan het beton open scheuren

maar soms kan het nog simpeler.
zet een goedkoop afwasteiltje neer, pootje van de pv er in zetten, en vol storten maar.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Anoniem: 239170
Ik zou gewoon eens bij een goed gesorteerde bouwmarkt rond gaan neuzen en vooral niet te moeilijk denken. Wat migjes zegt is ook wel belangrijk, het moet niet gaan roesten.

vooral niet te moeilijk denken.Anoniem: 239170 schreef op zondag 26 april 2015 @ 11:25:
Ik zou gewoon eens bij een goed gesorteerde bouwmarkt rond gaan neuzen en vooral niet te moeilijk denken.
en niet vergeten dat het beton ook af getrild moet worden

zodat het wat beter water dicht is. (voor nog betere waterdichting, een klein beetje toeslagmiddel gebruiken.)
(klinkt moeilijk dat af trillen, maar is het niet.
gewoon met een stukje hout trillende bewegingen maken in het zachte beton.
totdat je het lekker vloeibaar ziet worden.

dit is niet onbelangrijk als je wil dat het 20 jaar heel blijft in weer en wind.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Ik ga ze niet zelf maken, ik heb er 8 nodig van 2m, nu is het halen, plaatsen, panelen er op en klaar.
dan nog met iets af kitten.Rol-Co schreef op zondag 26 april 2015 @ 11:50:
Draadeind is er ook in rvs
Ik ga ze niet zelf maken, ik heb er 8 nodig van 2m, nu is het halen, plaatsen, panelen er op en klaar.
water kruipt waar het niet gaan mag en bevriest daar.

maar als ik uitreken hoeveel beton ik nodig heb
1 zak portland + 2x zand + 3x grind etc... etc... ijzerware etc.. etc.. mal etc.. etc..
dan heb ik net genoeg om 3x een ligger te maken.
met alle extra's er bij en ik ben dan maar marginaal goedkoper uit, maar kost wel veel tijd om het te bouwen.
Als er vanavond niets is... ga ik ff aan de slag
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos
Ik geloof niet dat ik of Rol-Co dit ooit willen doen voor een hele installatie, zeker gezien die dingen maar een paar tientjes per stuk zijn. Het gaat vooral om custom betonvoeten voor krappe plekjes/dingen waar het nèt even iets anders moet.migjes schreef op zondag 26 april 2015 @ 11:55:
[...]
dan nog met iets af kitten.
water kruipt waar het niet gaan mag en bevriest daar.![]()
maar als ik uitreken hoeveel beton ik nodig heb
1 zak portland + 2x zand + 3x grind etc... etc... ijzerware etc.. etc.. mal etc.. etc..
dan heb ik net genoeg om 3x een ligger te maken.
met alle extra's er bij en ik ben dan maar marginaal goedkoper uit, maar kost wel veel tijd om het te bouwen.
(in mijn geval: een garagedak met lichtkoepel waar omheen gewerkt moet worden)
Een simpele en goedkope oplossing voor vlakke montage is het gebruiken van trottoirtegels, gat erin boren en draadeind erin lijmen met polyurethaan bruislijm. Deze methode heb ik gebruikt voor 30 dunne film panelen op een bijna vlak dak. Het nadeel van die vlakke montage is wel dat er veel vuil op de panelen blijft liggen.mux schreef op zondag 26 april 2015 @ 12:18:
[...]
Ik geloof niet dat ik of Rol-Co dit ooit willen doen voor een hele installatie, zeker gezien die dingen maar een paar tientjes per stuk zijn. Het gaat vooral om custom betonvoeten voor krappe plekjes/dingen waar het nèt even iets anders moet.
(in mijn geval: een garagedak met lichtkoepel waar omheen gewerkt moet worden)
7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR
In combinatie met zwarte panelen was het een no-brainer voor me, ook al zie ik er zelf niets van.
Voor die paar tientjes per betonvoet zou ik niet zelf gaan tobben met bekistingen, beton, bussen of draadeinden, ontkistingsolie, etcetera
Sparql TV wiki
Ik denk zelf de "Stecagrid 500" of wellicht de "Mastervolt soladin 600".Anoniem: 637061 schreef op maandag 27 april 2015 @ 01:02:
iemand die weet welke omvormer er een beetje goed past bij 4x solar frontier/tsmc panelen?
Maar denk dat je het beste kunt wachten op reacties van de kenners onder ons.
Ik ben maar een "amateur" die net komt kijken

[Voor 19% gewijzigd door toxict op 27-04-2015 01:27]
daar zat ik zelf ook al aan te denken, er is maar weinig keus in omvormer land voor kleine systemen.toxict schreef op maandag 27 april 2015 @ 01:24:
[...]
Ik denk zelf de "Stecagrid 500" of wellicht de "Mastervolt soladin 600".
Als je 2 panelen erbij kunt plaatsen, zodat je een totaal van 6 hebt, dan zou je 2 strings van 3 kunnen aansluiten op een Omnik 1K-TL2 bijv.Anoniem: 637061 schreef op maandag 27 april 2015 @ 01:43:
[...]
daar zat ik zelf ook al aan te denken, er is maar weinig keus in omvormer land voor kleine systemen.
En zo zullen er nog wel een paar andere merken/type omvormers zijn die dan in beeld komen.
Maar onder de 1kWp wordt 't lastig en kom je al gauw op de Steca of Mastervolt uit.
Ik heb de omnik-1.0-tl hier gekocht voor vier TSMC TS-160C2 panelen. Ik kon hem niet goedkoper vinden, en werkt perfect met twee panelen, drie panelen en 2x2 panelen. Ik heb het allemaal geprobeerd.Anoniem: 637061 schreef op maandag 27 april 2015 @ 01:02:
iemand die weet welke omvormer er een beetje goed past bij 4x solar frontier/tsmc panelen?
Met vier SF 170S zou zeker 2x2 i.v.m. de hogere Vmpp ook nog goed kunnen.
De prijs van de omvormer is weinig hoger die van de steca 500 of soladin 600. De omnik heeft een uitlees venster en niet te vergeten de ingebouwde wifi die bij mij goed werkt.
Eventuele uitbreiding is ook makkelijk.
[Voor 11% gewijzigd door janesh op 27-04-2015 09:14]
i-miev 2012, i3s rex 2018, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB, BMW 630d gt 2018.
De reden waarom ik aangeef om er 2*3 van te maken is te zien in de volgende 2 plaatjes.toxict schreef op maandag 27 april 2015 @ 01:46:
[...]
Als je 2 panelen erbij kunt plaatsen, zodat je een totaal van 6 hebt, dan zou je 2 strings van 3 kunnen aansluiten op een Omnik 1K-TL2 bijv.
En zo zullen er nog wel een paar andere merken/type omvormers zijn die dan in beeld komen.
Maar onder de 1kWp wordt 't lastig en kom je al gauw op de Steca of Mastervolt uit.
Qua voltage e.d .zijn beide configuraties prima....het heeft meer te maken met de DC input power, waarom ik voorstelde om er 2*3 van te maken.
2*2
2*3
Wegens foutmeldingen in de log heb ik een nieuwe ontvangen.
De omvormer werkt prima, echter ik vind de wifi verbinding naar Mastervolt erg slecht.
Regelmatig kunnen de gegevens niet geupload worden.
Verbinding met router/AP is er wel, maar de omvormer blijft 4x kinipperen wat betekent dat er verbinding wordt gemaakt met Mastervolt.
Anderen die dit probleem ook herkennen?
Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT
4-5 stuks past op bijna elke omvormer, maar dan wel alle 4 of 5 in serie. Heb je 850Wp + 10% er aan hangen. Hier zet ik het aan een steca 3000 zelfstoxict schreef op maandag 27 april 2015 @ 09:38:
[...]
De reden waarom ik aangeef om er 2*3 van te maken is te zien in de volgende 2 plaatjes.
Qua voltage e.d .zijn beide configuraties prima....het heeft meer te maken met de DC input power, waarom ik voorstelde om er 2*3 van te maken.
2*2
[afbeelding]
2*3
[afbeelding]

top de omnik omvormers vind ik zelf persoonlijker minder dan sma helaas is er vrij weinig keus bij sma voor kleine systemen(op de sunnyboy 240 na maar die werken niet met thin film). morgen maar gelijk kopen.janesh schreef op maandag 27 april 2015 @ 08:44:
[...]
Ik heb de omnik-1.0-tl hier gekocht voor vier TSMC TS-160C2 panelen. Ik kon hem niet goedkoper vinden, en werkt perfect met twee panelen, drie panelen en 2x2 panelen. Ik heb het allemaal geprobeerd.
De prijs van de omvormer is weinig hoger die van de steca 500 of soladin 600. De omnik heeft een uitlees venster en niet te vergeten de ingebouwde wifi die bij mij goed werkt.
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600
Ik weet het niet hoor.Rol-Co schreef op maandag 27 april 2015 @ 11:04:
[...]
4-5 stuks past op bijna elke omvormer, maar dan wel alle 4 of 5 in serie. Heb je 850Wp + 10% er aan hangen. Hier zet ik het aan een steca 3000 zelfs
We hebben het over "thinfilm" panelen...die doen hogere voltage e.d.
Dit is een berekening van een serie van 4.
Let op de temperatuur + voltage
Vanaf -14 krijg je issues.
En dit is een berekening van een serie van 5.
En deze is al helemaal niet blij met een 5e paneel.
[Voor 9% gewijzigd door toxict op 27-04-2015 13:04]
i-miev 2012, i3s rex 2018, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB, BMW 630d gt 2018.
CIS panelen ja en op zuid, dan kan 4 prima op een omvormer met max 500V , 2x 4 is nog mooier.

Eén SMA 1200 gaat op MP en de ander gaat gebruikt worden voor een solar overkapping van 5 panelen tegen de gevel. Qua totale systeemprijs mik ik dan op <0.75cent per wp. Moet alleen kijken of een 2500hf en een sb1200 op één groep passen
Als iemand nog 5 (gebruikte) 240wp poly panelen weet van 50ct/wp

[Voor 40% gewijzigd door revolution-nl op 27-04-2015 15:55]
10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS
Wij praten hier wel over twee verschillende omvormers, de omniksol 1.0 k-TL met Vmpp 80-300 en de omniksol 1.0k-TL2 met Vmpp 90-360.toxict schreef op maandag 27 april 2015 @ 13:03:
[...]
Ik weet het niet hoor.
We hebben het over "thinfilm" panelen...die doen hogere voltage e.d.
Dit is een berekening van een serie van 4.
Let op de temperatuur + voltage
Vanaf -14 krijg je issues.
[afbeelding]
En dit is een berekening van een serie van 5.
En deze is al helemaal niet blij met een 5e paneel.
[afbeelding]
ik heb een bestelling gedaan. dus maar hopen dat er genoeg voorraad is.nu nog tsmc of sf panelen.janesh schreef op maandag 27 april 2015 @ 08:44:
[...]
Ik heb de omnik-1.0-tl hier gekocht voor vier TSMC TS-160C2 panelen. Ik kon hem niet goedkoper vinden, en werkt perfect met twee panelen, drie panelen en 2x2 panelen. Ik heb het allemaal geprobeerd.
StijlhoeveAnoniem: 637061 schreef op maandag 27 april 2015 @ 18:28:
[...]
ik heb een bestelling gedaan. dus maar hopen dat er genoeg voorraad is.nu nog tsmc of sf panelen.
Welke omvormer is het nu geworden?Anoniem: 637061 schreef op maandag 27 april 2015 @ 18:28:
[...]
ik heb een bestelling gedaan. dus maar hopen dat er genoeg voorraad is.nu nog tsmc of sf panelen.
[Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 637061 op 27-04-2015 18:50]
De Hosola 1000TL heeft Vmpp 90-500 en max 550Vjanesh schreef op maandag 27 april 2015 @ 15:53:
[...]
Wij praten hier wel over twee verschillende omvormers, de omniksol 1.0 k-TL met Vmpp 80-300 en de omniksol 1.0k-TL2 met Vmpp 90-360.
Misschien iets meer keuze dan met CIS panelen.
www.sunsolar.nl
De omnik 1.0k-tl leek mij voor 285 euro inclusief wifi en een schermpje niet te duur.
Nou vraag ik me af of 2x3 ook kan op een groep waarop verder alleen nog drie stopcontacten zitten die overdag niet gebruikt worden en s'avonds twee spaarlampen.
http://www.1miljoenzonnep.../nieuwe-post/subject/tsmc
http://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?t=18289#p201813
[Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-04-2015 19:40]
PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK
@toxict / janesh:janesh schreef op maandag 27 april 2015 @ 15:53:
[...]
Wij praten hier wel over twee verschillende omvormers, de omniksol 1.0 k-TL met Vmpp 80-300 en de omniksol 1.0k-TL2 met Vmpp 90-360.
(ook aangezien het hier vorige week ook al even over ging... vnl over de V0 bij zeer lage temperaturen)
Dus 4* SF170 in 1 string op een 1.0k-TL lijkt niet verstandig. MPP-bereik houdt op bij 300V. Vmpp van de string is 4*87,5=350V. Bij lagere temperaturen wordt het erger, wat dus eigenlijk ook geldt voor een TL2 met slechts 10V meer dan de string doet bij STC. Opsplitsen in meer strings dus of zoals al gezegd werd, een andere omvormer.
6200 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos
weet iemand hier iets van?
http://www.femtogrid.com/nl/
Kunnen jullie handvatten geven waar ik zou kunnen starten als ik zoek naar een kleine setup?
Of 6 in portrait OP de dakkapelstormfly schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 08:57:
Hi, ik ben aan het oriënteren naar zonnepanelen. Aangezien ik een dakkapel heb over de gehele breedte kunnen er 4 panelen in de breedte onder de dakkapel, waar de pannen nog zichtbaar zijn.
Kunnen jullie handvatten geven waar ik zou kunnen starten als ik zoek naar een kleine setup?

Zoek een een lokale panelen legger, handig als er wat is.
14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output
15 graden is ook prima en dan valt het een stuk minder op.
Nog even netjes wat afsluiters aan de zijkant, en je hebt een prachtig geheel.
Mooier nog: je kunt het ook allebei doen, dus onder én op de dakkapel

Sparql TV wiki
als je dan panelen gebruikt met een hogere V en lagere A.stormfly schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 09:11:
Ja beide speelt ook door mijn gedachte, dan heb je al snel 10 panelen
dan kun je die 2 stringen gewoon parallel maken op 1 omvormer met 1 mpp.
dan word het ook niet te duur.

edit:
panelen die daarvoor in aanmerking komen:
http://www.sun-solar.nl/i...s-voor-132-euro-incl-btw/
http://shop.winkelman-zon...fmeting--1257x977x35.html
de volgende 2 kunnen samen in 1 string:
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-168-euro-sunsolar/
http://www.sun-solar.nl/i...2-euro-incl-btw-sunsolar/
etc.. etc... etc..
[Voor 44% gewijzigd door migjes op 28-04-2015 09:39]
heb wel t idee dat april byzonder zonnig was zoals vorig jaar maart bijvoorbeeld
18*240wp,Omnik4, oost-west opstelling,8*250 west omnik 2
Heb me net aangemeld bij het tweakers.net team op pvoutput. Voorlopig upload ik de data nog handmatig naar pvoutput.
http://pvoutput.org/list.jsp?userid=40398
nog wel een vraagje over pvoutput:
Op mijn data pagina worden twee verschillende waarden aangehouden.
'System lifetime generation' staat op 39 kWh terwijl de omvormer (en de 'this period' counter op pvoutput) wel de juiste 47 kWh aangeven.
[Voor 30% gewijzigd door NovapaX op 28-04-2015 12:10]
Sparql TV wiki
zie al meerdere pieken van 21A voorbij komen de Vmax blijft wel mooi onder de 250V nu
Temperatuur verschil tussen de 2 omvormers is 1,7 celsius
terwijl bij de 1 de omgevingstemp 13 gr is en bij de ander 21 gr
Ik heb een Omnik 2.0k TL, de omvormer hangt in mijn woonkamer (bovenste verdieping) in een kast.
Als ik rustig in de woonkamer zit te lezen en de productie komt boven de 1000 watt dan is de omvormer hoorbaar op een irritante manier.
Zou je de omvormer op de overloop hangen dan kan ik me voorstellen dat het hoge snerpende geluid op de hele overloop hoorbaar is. Hou hier aub rekening mee als u een Omnik wilt aanschaffen.
Ik overweeg mijn Omnik in te ruilen voor een ander (stiller) merk of om de omvormer buiten op mijn platte dak te plaatsen.
Wellicht heeft iemand een goed advies voor wat betreft een andere, stille, omvormer.
.
toxict schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 14:57:
Ik had ooit "beloofd" dat ik nog een filmpje zou posten van mijn Omnik 3K-TL2 als ie wat meer voor z'n kiezen zou krijgen, met de bedoeling om te horen of ie bromt/zoemt e.d.
Hier het "resultaat".
Vanaf ongeveer 2 minuten komt de zon achter de wolken vandaan en zie je 'm trouwens tegen de 3.4kW gaan...z'n max.
[video]
15 x 295 west en 14 x 295 oost, 48° , nibe 1255 6pc, all electric.
Die van mij hangt aan de vierkante behuizing van mijn CV pijpjes op mijn platte dak.hank65 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 14:27:
Graag wil ik nog reageren op de geluiden die een Omnik omvormer maakt
Ik heb een Omnik 2.0k TL, de omvormer hangt in mijn woonkamer (bovenste verdieping) in een kast.
Als ik rustig in de woonkamer zit te lezen en de productie komt boven de 1000 watt dan is de omvormer hoorbaar op een irritante manier.
Zou je de omvormer op de overloop hangen dan kan ik me voorstellen dat het hoge snerpende geluid op de hele overloop hoorbaar is. Hou hier aub rekening mee als u een Omnik wilt aanschaffen.
Ik overweeg mijn Omnik in te ruilen voor een ander (stiller) merk of om de omvormer buiten op mijn platte dak te plaatsen.
Wellicht heeft iemand een goed advies voor wat betreft een andere, stille, omvormer.
[video]
.
[...]
Onder de zonneschans. Maar met een IP65 rating was dat niet eens nodig.
Prettig gesprek gehad met de beste man en ik heb nu deze aanbieding liggen:
8x Bisol black sheet monokristal 280Wp volledig zwart met clickfit montagesysteem
Omvormer Omnik Omniksol 2.5 TL2 wifi ingebouwd
extra groep meterkast
montage van het geheel
prijs: 3300 (incl. BTW)
Het lijkt mij wel een goed prijsje voor het geheel.
Wat vinden jullie er van?
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Dat is inderdaad een optie voor mij. Moet alleen dan iets maken om de Omnik aan op te hangen ( moet geen probleem zijn) en dan blijft de omvormer waarschijnlijk hoorbaar op mijn dakterras, als ik in de zon zit

toxict schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 14:34:
[...]
Die van mij hangt aan de vierkante behuizing van mijn CV pijpjes op mijn platte dak.
[afbeelding]
15 x 295 west en 14 x 295 oost, 48° , nibe 1255 6pc, all electric.
Ik heb 4 SF 165 panelen op een chint 1.5 omvormer zitten. Dat draait op zich prima (zit nu 2*2). Ondanks dat de omvormer niet optimaal gebruikt is op deze manier, is het rendement van een steca en soladin ook al niet super en ik heb geen aftopping nu. Ook met 2 panelen draaide de set op zich zonder problemen.toxict schreef op maandag 27 april 2015 @ 01:24:
[...]
Ik denk zelf de "Stecagrid 500" of wellicht de "Mastervolt soladin 600".
Er moeten nog 2 panelen bij, die liggen al een tijdje te wachten op montage.
Ik heb 2 omnik omvormers hangen, eenmaal 2.0 (2013) en eenmaal 1.5 (2015). De 2.0 maakt inderdaad een piep/resonerend geluid als er op topcapaciteit gepresteerd moet worden. De 1.5 heb ik nog niet kunnen betrappen op dit geluid, maar deze presteert ook minder vaak op topcapaciteit. Ik persoonlijk heb geen last van het geluid, 2.0 omvormer hangt op zolder en daar ben ik niet vaak. Ik denk zelf dat het geluid goed te isoleren zou moeten zijn door een kast er om heen te bouwen (met natuurlijk ventilatiegaten)hank65 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 14:39:
Hallo Toxict,
Dat is inderdaad een optie voor mij. Moet alleen dan iets maken om de Omnik aan op te hangen ( moet geen probleem zijn) en dan blijft de omvormer waarschijnlijk hoorbaar op mijn dakterras, als ik in de zon zit![]()
[...]
Maar wellicht is er in de laatste 2 jaar een beter ontwerp gekomen? Ik zou zeggen vraag het na bij Omnik en misschien kun je een nieuw model proberen?
Mijn omvormers (geen omnik) hangen tegen de achterkant van de achterwand van het toilet.. Heerlijk zoemend geluid als de zon & ik samen 'produceren' :-)
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Toch grappig mijn SE 3500 hoor ik niet. (Ben 31 btw en hoor normaal hoge piepen juist heel goed, voordat je over mij gehoor schade begint.Martijn02 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 15:29:
hmm, met zo'n zoem zou ik best blij zijn... Mijn SolarEdge maakt een veel hoger geluid wat te vergelijken is met het geluid wat ze in winkelcentra gebruiken om hangjongeren weg te jagen. (Onder het mom van ouderen horen dat niet meer... Nou ik ben inmiddels 35, en wil daar nog altijd zo snel mogelijk weg)

Lijkt mij een redelijke prijs onder de 1,5 euro per WP incl kabels trekken, montage en dergelijk. Vooral het kabels trekken en toegangelijkheid van plaatsen is overal anders dus kan misschien niet altijd gelijk in prijs vergeleken worden. Iets meer info?rimave schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 14:37:
Vorige week ben ik gebeld door het bedrijf waarvan ik de aanbieding poste.
Prettig gesprek gehad met de beste man en ik heb nu deze aanbieding liggen:
8x Bisol black sheet monokristal 280Wp volledig zwart met clickfit montagesysteem
Omvormer Omnik Omniksol 2.5 TL2 wifi ingebouwd
extra groep meterkast
montage van het geheel
prijs: 3300 (incl. BTW)
Het lijkt mij wel een goed prijsje voor het geheel.
Wat vinden jullie er van?
BTW kan je nog terugvragen natuurlijk om euro per WP ratio te verbeteren.
[Voor 4% gewijzigd door japser84 op 28-04-2015 15:36]
Klopt.japser84 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 15:35:
[...]
Lijkt mij een redelijke prijs onder de 1,5 euro per WP incl kabels trekken, montage en dergelijk. Vooral het kabels trekken en toegangelijkheid van plaatsen is overal anders dus kan misschien niet altijd gelijk in prijs vergeleken worden. Iets meer info?

Is dat makkelijk zelf te regelen?
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
maar totaal geen last van t geluid in kwestie.
Ja dat vind ik wel. Al moet je wel even beetje inlezen en dergelijk. En je moet zelf een aantal acties doen bij belastingdienst. Zoals aanmelden als ondernemer en een of meer keer btw aangifte doen.
Milieucentraal.nl heeft er een duidelijke uitleg over en als je googled op voorbeeld BTW teruggave kan je helemaal vinden hoe je het moet doen met voorbeeld formulier en alles.
Er is ook een forum over op tweakers indien je vragen hebt. Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Je kan het ook laten doen, zijn hele bedrijfjes voor opgericht. Misschien dat je leverancier het zelf voor je wilt doen. Kost meestal tussen de 100 en 150 euro.
[Voor 10% gewijzigd door japser84 op 28-04-2015 15:57]
http://www.solarmanpv.com...rminalMain.aspx?pid=12537
In de piek wat hoger, tot bijna 1700.
Ben benieuwd of het gelimiteerd is op stroom of op vermogen. (anders zou een hogere AC spanning een hogere mogelijke output kunnen betekenen)
Als ik de usb-s485 adapter binnen heb ga ik het wat beter loggen. Elke seconde pollen en dan voor elke 5 minuten de piek, het minimum en het gemiddelde opslaan. dat geeft mijns inziens een veel beter inzicht dan die zaagtand die je nu krijgt.
oh.. enne... nu al aftoppen bij 10 graden hellingshoek...

(dat wist ik natuurlijk van tevoren, maar dat pv-virus is hardnekkig.... moet... beheersen...upgraden...)
[Voor 29% gewijzigd door NovapaX op 28-04-2015 16:03]
Sparql TV wiki
Die rookgassen condenseren die niet tegen de omvormer of de aluminium delen van de schans/panelen?toxict schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 14:34:
[...]
Die van mij hangt aan de vierkante behuizing van mijn CV pijpjes op mijn platte dak.
[afbeelding]
Dit kan bij een bepaalde windrichting optreden, rookgascondensaat is echter behoorlijk zuur (ph 3 -4!!), dat vindt aluminium over het algemeen niet leuk!
De meest geschikte oplossing is het platte dak van onze garage (8,25 x 4 meter op zzw). Ik zit eraan te denken om betonnen voeten te nemen en daarop 2x4 panelen landscape te plaatsen. Van schaduw hebben we geen last dus volgens mij volstaat een stringomvormer met "normale" panelen.
Is dit een goede denkwijze of hebben andere panelen in deze situatie nog grote voordelen?
[Voor 0% gewijzigd door ArwinV op 28-04-2015 18:15. Reden: Typefoutje 2x5 moest 2x4 zijn.]
Er is nog niets,en dit topic zit ruim aan de 10k berichten.Crazy- schreef op zondag 26 april 2015 @ 12:12:
[...]
Als er vanavond niets is... ga ik ff aan de slag
Would you be so kind?
Wise enough to play the fool
Geen schaduw en (bijna) zuiddak....ArwinV schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 18:13:
Na ruim een jaar dit topic te volgen is het me nu eindelijk gelukt om de waf op dusdanig niveau te krijgen dat er pv aangeschaft gaat worden.
De meest geschikte oplossing is het platte dak van onze garage (8,25 x 4 meter op zzw). Ik zit eraan te denken om betonnen voeten te nemen en daarop 2x4 panelen landscape te plaatsen. Van schaduw hebben we geen last dus volgens mij volstaat een stringomvormer met "normale" panelen.
Is dit een goede denkwijze of hebben andere panelen in deze situatie nog grote voordelen?
Gewoon mono panelen nemen (net wat het beste uitkomt qua maat) en een goedkope, maar goede stringomvormer.
Het aantal panelen (in een string) bepaalt wel de stringspanning, deze zo dicht mogelijk bij het ideale mppt van de omvormer.
Bij 2x 4 voeten, moet de afstand wel groter zijn tussen de rijen onderling dan met 1x 4 voeten ivm laagstaande zon.
[Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-04-2015 19:30]
PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK
Mijn SE3000 is ook stil. Bij hoge opbrengst hoor je hem héél stilletjes "spinnen". Je moet er dan wel letterlijk met je oor bovenop zitten...japser84 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 15:32:
[...]
Toch grappig mijn SE 3500 hoor ik niet. (Ben 31 btw en hoor normaal hoge piepen juist heel goed, voordat je over mij gehoor schade begint.)
10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge
Heb je voor dat geld die info niet gekregen van jouw leverancier.....
Wij wel ....

http://www.bongosolar.nl/...-teruggave_15.11.2013.pdf
http://download.belasting...sregister_on0202z1fol.pdf
Dan krijg je van de belasting login naam en ww
en dan verer met:
http://www.bongosolar.nl/...kwartaalaangifte-BTW1.pdf
Als je me via een PB een mail adres stuur... krijg je een voorbeeld van de eerste....
Of je laat het doen voor 100-200 euro..(prijzen die ik zag)...
Wel goed lezen.... anders krijg je niks of een boete...
Dus je bent zelf verantwoordelijk...(geldt ook voor mij..)
Wat vind je van deze...japser84 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 15:35:
[...]Lijkt mij een redelijke prijs onder de 1,5 euro per WP incl kabels trekken, montage en dergelijk. Vooral het kabels trekken en toegangelijkheid van plaatsen is overal anders dus kan misschien niet altijd gelijk in prijs vergeleken worden. Iets meer info?
Anoniem: 19701 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3"
We moet optizimers hebben ivm d schaduw, bruto is het dan 1.52 euro/Wp,
De netto getallen staan bij de link....
My prediction: we'll evolve into a digital form.
Bedankt voor je reactie, nog een vraagje:AUijtdehaag schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 19:00:
[...]
Geen schaduw en (bijna) zuiddak....
Gewoon mono panelen nemen (net wat het beste uitkomt qua maat) en een goedkope, maar goede stringomvormer.
Het aantal panelen (in een string) bepaalt wel de stringspanning, deze zo dicht mogelijk bij het ideale mppt van de omvormer.
Bij 2x 4 voeten, moet de afstand wel groter zijn tussen de rijen onderling dan met 1x 4 voeten ivm laagstaande zon.
Het is de bedoeling om vier panelen naast elkaar te leggen, dus 5 voeten in totaal. Landscape kan ik er dan toch acht kwijt op vijf voeten en heb ik toch verder geen rijafstand? De lengte van het dak is namelijk op zzw gericht...
Mijn SE3500 hoor ik helemaal niet.Aegle schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 19:45:
[...]
Mijn SE3000 is ook stil. Bij hoge opbrengst hoor je hem héél stilletjes "spinnen". Je moet er dan wel letterlijk met je oor bovenop zitten...
Alleen een klik als hij aan of uitslaat, voor de rest muisstil.
Volgens mij wordt hij ook passief gekoeld, maar de SE3000 ook toch?
Instagram
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sony: 25 F/1.4 GM | 35 F/1.4 GM | 50 F/1.2 GM | 85 F/1.8
| 24-70 F/2.8 GM | 100-400 F/4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Als je ze op een schans (betonvoeten) legt met 2x 4 panelen in landscape, heb je inderdaad geen rijafstand met 8,25 mtr breedte.ArwinV schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 22:33:
[...]
Bedankt voor je reactie, nog een vraagje:
Het is de bedoeling om vier panelen naast elkaar te leggen, dus 5 voeten in totaal. Landscape kan ik er dan toch acht kwijt op vijf voeten en heb ik toch verder geen rijafstand? De lengte van het dak is namelijk op zzw gericht...
Je kan dan ook kiezen voor eventueel 8x 270wp ECsolar 1580 x 1060, deze hebben een paneelspanning van 50 Vdc, dan kom je uit op 400 V, wat een betere mpp spanning is dan bijv. 8x 30,5 V is 244 V.
Maar je dak is 4 mtr diep, misschien is dan 1x4 landscape met daarachter 1x 4 landcape beter. Misschien kun je ze dan schuiner zetten? Dat zou ik uit moeten rekenen. Kan ik nu even geen tijd voor vrijmaken..
Dat ziet er dan zo uit met 2x2 in landscape:
(wel beetje jammer van het opstaande randje beneden)
Wat dacht je van 2x10 210 Wp ECsolar 1580 x 808 op een Hosola bright 4200 MTL op een schans in portrait.
2 rijen van 10 panelen portrait. (dat zijn twee aparte strings)
Daar kan je in de toekomst als salderen verdwijnt ook nog eens oost/west van maken met andere voeten en de dagen langer maken qua opbrengst.
Dakje maximaal gevuld

8x 4 is een erg mooi oppervlak. Het is maar een idee.
[Voor 106% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-04-2015 08:08]
Die schans, bedoel je dan 1 constructie waar die 20 panelen allemaal opzitten of twee rijen betonvoeten?
je kunt misschien een mix maken met de ec solar.ArwinV schreef op woensdag 29 april 2015 @ 08:34:
Die laatste optie klinkt heel erg interessant. Op dit moment even iets boven het budget wat ik in gedachten had, maar wellicht beter nog even doorsparen en het in 1 keer goed doen...
Die schans, bedoel je dan 1 constructie waar die 20 panelen allemaal opzitten of twee rijen betonvoeten?
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-168-euro-sunsolar/
http://www.sun-solar.nl/i...2-euro-incl-btw-sunsolar/
zijn gewoon mix baar in 1 string.
(je moet gewoon de cellen bij elkaar op tellen, en je wil ergens rond de 720 cellen zitten)
en daar mee kun je misschien een precies passender geheel maken.

het is ook geen probleem om een omvormer te kopen met 2x een mpp.
en dan maar 1 mpp te vullen.
ze kunnen goed hinkelen op 1 mpp

maakt het bugetair makkelijker (heb ik ook gedaan)
Dat zou natuurlijk wel een idee zijn als dat kan. Nu alvast de helft installeren en later uitbreiden op dezelfde omvormer.
Klopt. de SE3000 is passief gekoeld. Heeft geen ventilator of andere draaiende delen. Het "gespin" wat ik bedoelde komt uit de omvormer electronica zelf. Waarschijnlijk een HF-trafo of zoiets. Maar op een meter afstand hoor je het al niet meer. En ik heb best een goed gehoor...Mud.Starrr schreef op woensdag 29 april 2015 @ 06:40:
[...]
Mijn SE3500 hoor ik helemaal niet.
Alleen een klik als hij aan of uitslaat, voor de rest muisstil.
Volgens mij wordt hij ook passief gekoeld, maar de SE3000 ook toch?

Verder hoor je wat relais tikken op het moment van opstarten en uitschakelen.
[Voor 6% gewijzigd door Aegle op 29-04-2015 08:56]
10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge
jep dat is de gedachten gang.ArwinV schreef op woensdag 29 april 2015 @ 08:51:
@migjes: bedoel je met die half gevulde omvormer dan dat ik nu bijvoorbeeld de omvormer neem die in het laatste voorbeeld staat en daar nu 1 string op aansluit van bijvoorbeeld 8x270 en daar later nog een string aan hang?
Dat zou natuurlijk wel een idee zijn als dat kan. Nu alvast de helft installeren en later uitbreiden op dezelfde omvormer.
ik heb zelf eerst een omvormer gekocht met 2x een mpp.
elke mpp kan een aparte string aan van verschillende type panelen of lengte.
toen had ik 10 panelen voor oost gekocht.
heb ik een aantal maanden mee gedraaid en toen nog panelen bij gekocht voor op west.
want ook mijn budget heeft een grens

je merkt het wel dat de omvormer een beetje aan het hinkelen is met te weinig Wp en niet altijd alles lekker kan verwerken.
maar het verlies is zo klein, dat je er geen zorgen over hoeft te maken.
je zou die hosola kunnen gebruiken daar voor, geen probleem.
maar er zijn nog veel meer opties waar uit je zou kunnen kiezen.
power-one/sma/omnik/goodwe etc etc etc.
veel modellen om uit te kiezen.
(dit kan wel problemen geven met het terug vragen van de btw.
voor mij is dit geen probleem, want ik ben al ondernemer met btw nummer.

maar voor jouw kan het wat anders zijn.
maar ja je bent dan toch al verslaaft, dus zo erg is dat nu ook weer niet.)
p.s.
pv panelen begin er niet aan, voor je het weet betaal je helemaal geen energie rekening meer.

en dan nog steeds wil je meer Wp op dak.

zeer verslavend spul.

edit:
nog een leuk trukje wat je zou kunnen gebruiken:
zet 1 string van 1 mpp wat steiler op dak b.v 35 graden.
en de andere string zet je dan op b.v 10 graden.
1 string zal het dan beter doen in de lente en herfst.
en de andere in de zomer.
zo kun je makkelijker een kleinere (goedkopere) omvormer gebruiken

of zet de panelen net zo als ik op oost-west
(1900Wp op 45 graden oost + 1950Wp op 45 graden west)
[Voor 12% gewijzigd door migjes op 29-04-2015 09:45]
14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600
april 15 382 kwh
april 14 364 kwh
april 13 369 kwh
de omnik2 heeft tot vandaag 255 kwh gedaan berekende opbrengst volgens omnik design 207
en dan hebben we vandaag en morgen nog

Benieuwd of een week in mei dat kan evenaren!
18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over de technische aspecten van het opwekken met PV.
Voor andere onderwerpen zijn er specifiekere topics:
productie en opbrengst: Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Data logging algemeen: Datalogging: PV systemen
PV output: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
BTW perikelen: Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Over salderen en terugleververgoedingen: Salderen en terugleververgoedingen
Luchtige praat in de kroeg: De Duurzame Kroeg deel 2
En uiteraard is het mogelijk om een nieuw topic aan te maken in het DED forum: http://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
Losse aankoopadviezen of het bespreken van offertes horen in een eigen topic.